گزارش

بررسی وضعیت اینترنت ایران: ۵ ساعت قطعی کامل

براساس داده‌های سامانه‌ی رادار ابر آروان اینترنت دیتاسنترهای داخلی در سال ۱۴۰۰ با ۴ساعت و ۴۸دقیقه قطعی، ۸ساعت و ۳۴دقیقه اختلال پراکنده، ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه اختلال هم‌زمان و بیش‌از ۴۰۹۶ ساعت اختلال جزیی رو‌به‌رو بوده است.

                                                   بررسی وضعیت اینترنت ایران: ۵ ساعت قطعی کامل

به گزارش «تابناک» به نقل از الف، به بیان دیگر، ۱‍۷۱ روز و ۳ ساعت و ۴۲ دقیقه معادل ۴۷ درصد سال ۱۴۰۰ در ارتباطات اینترنتی دیتاسنترهای داخلی اختلال وجود داشته است.

در بین وب‌سایت‌هایی که از سوی سامانه‌ی رادار ابر آروان در سال ۱۴۰۰ به‌شکل لحظه‌ای پایش شده، ۸۹درصد اختلالات اینترنت دیتاسنترها مربوط به وب‌سایت‌های بین‌المللی و ۶۷درصد اختلالات مربوط به ارتباطات اینترنتی اینستاگرام بوده است. فاصله‌ی اینستاگرام و کلاب‌هاوس که با ۱۰درصد اختلال در سال در جایگاه دوم اختلالات ارتباطات اینترنتی قرار داشته به ۵۷درصد می‌رسد. به‌شکل خلاصه اینستاگرام نزدیک به ۲برابر مجموع ۸وب‌سایت دیگر با اختلال ارتباطات اینترنتی مواجه بوده است.

گردش آزاد اطلاعات و شفافیت بیش‌تر با رادار ابر آروان

ابر آروان در سال ۹۸ با‌هدف کمک به گردش آزاد اطلاعات و ایجاد شفافیت سامانه‌ی رادار را برای اطلاع‌رسانی اختلالات احتمالی ارتباطات اینترنتی دیتاسنترهای داخلی راه‌اندازی کرد.

رادار ابر آروان در سال گذشته وضعیت ارتباطات اینترنتی ۹ وب‌سایت را در دیتاسنترهای داخلی پایش می‌کرد. این سامانه در سال ۱۴۰۱ تغییراتی داشته و کامل‌تر شده است؛ گزارش وضعیت ارتباطات اینترنتی دیتاسنترهای بین‌المللی و امکانات متنوعی مانند گزارش محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌ها، مرورگرها و دستگاه‌ها، نسبت ترافیک موبایل و دسکتاپ و نسبت ترافیک انسان و ربات به این سامانه اضافه شده است.

دارا بودن ۴۰ پاپ‌سایت‌ در ۴۰ شهر، ۳۰ کشور و ۶ قاره به ابر آروان امکان می‌دهد به‌عنوان یک منبع مستقل درلحظه وضعیت احتمالی ارتباطات اینترنت دیتاسنترهای ایران و جهان را گزارش کند.

در حال حاضر رادار ابر آروان برای مشاهده‌ی اختلالات، ۸ وب‌سایت پرترافیک داخلی و بین‌المللی دیجی‌کالا، آپارات و گنجور Github, Google، Instagram, Wikipedia و Twitch را به‌شکل مستمر و لحظه‌ای پایش می‌کند.

در صفحه‌ی رادار، اختلالات در مراکز داده‌ در قالب خطوط رنگی نمایش داده می‌شود و از تراکم این خطوط رنگی می‌توان از وضعیت ارتباطات اینترنت ایران و جهان در این دیتاسنترها باخبر شد و وضعیت ارتباطات داخلی و خارجی را مقایسه کرد؛ تراکم بالای خطوط: اختلال زیاد در یک بازه‌ی زمانی، تراکم کم خطوط: اختلال اندک در یک بازه‌ی زمانی بلند و تراکم بسیار کم خطوط: بدون اختلال در بازه‌ی زمانی بلند.

سامانه‌ی رادار ابر آروان تنها دردسترس بودن یا نبودن یک‌ وب‌سایت در دیتاسنترهایی که آروان در آن‌ها پاپ‌سایت دارد را نشان می‌دهد؛ از خروجی این سامانه نمی‌توان به اختلال اینترنت خانگی پی‌برد. هم‌چنین رادار Latency و ترافیک شبکه را نمایش نمی‌دهد.

اختلال ارتباطات دیتاسنترها در سال ۱۴۰۰

اختلالات احتمالی ارتباطات اینترنتی دیتاسنترهای داخلی در سال ۱۴۰۰ با پایش لحظه‌ای وب‌سایت‌های ایرانی و خارجی دیجی‌کالا، ورزش‌سه، آپارات، شاپرک، Github ,Google ,Instagram ,Wikipedia و Clubhouse گزارش شده است.

۲۸۸ دقیقه قطعی کامل

در سال گذشته ارتباطات دیتاسنترهای کشور ۲۸۸ دقیقه معادل ۴ ساعت و ۴۸ دقیقه به‌شکل کامل قطع بوده است.

قطعی کامل به حالتی گفته می‌شود که دست‌کم ۴ وب‌سایت به‌شکل هم‌زمان در ۳ دیتاسنتر برای دست‌کم ۱ دقیقه با خطا در اتصال روبه‌رو باشند.

اختلال در ارتباطات اینترنتی دیتاسنترها
۸ ساعت و ۳۴ دقیقه اختلال پراکنده

اختلال پراکنده به حالتی گفته می‌شود که برای ۵ دقیقه در دسترسی به دست‌کم ۲ وب‌سایت اختلال وجود داشته باشد.

براین اساس در سال گذشته ۵۱۴ دقیقه اختلال پراکنده در دیتاسنترهای مختلف وجود داشته است.

۲ ساعت ۲۰ دقیقه اختلال هم‌زمان

اختلال هم زمان به حالتی گفته می‌شود که به‌شکل هم‌زمان برای ۵ دقیقه در دست‌کم ۳ دیتاسنتر در دسترسی به ۲ وب‌سایت اختلال وجود داشته باشد. در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۴۰ دقیقه اختلال هم‌زمان در ارتباطات دیتاسنترها مشاهده شده است.

۱۷۰ روز و ۱۶ ساعت و ۴۸ دقیقه اختلال جزیی

سخت‌گیرانه‌ترین حالت پایش اختلال ارتباطات دیتاسنترها به رصد اختلالات جزیی اختصاص دارد. در این حالت خطا در اتصال دست‌کم ۱ وب‌سایت برای دست‌کم ۵دقیقه اختلال درنظر گرفته می‌شود.

در حالت سخت‌گیرانه در سال گذشته ۲۴۵۸۰۸ دقیقه اختلال جزیی در ارتباطات دیتاسنترها وجود داشته است.

نامهربانی اینترنت دیتاسنترها با وب‌سایت‌های بین‌المللی

سامانه‌ی رادار ابر آروان در سال ۱۴۰۰ برای پایش اختلالات احتمالی ارتباطات دیتاسنترهای داخلی، وب‌سایت‌های مهم ایرانی و خارجی دیجی‌کالا، ورزش‌سه، آپارات، شاپرک، Github ,Google ,Instagram ,Wikipedia و Clubhouse را به‌شکل مستمر و لحظه‌ای پایش کرده است.

اینستاگرام پرچم‌دار اختلالات

۶۷درصد اختلالات ثبت شده در ۹ وب‌سایتی که رادار در سال ۱۴۰۰ آن‌ها را پایش کرده است به اینستاگرام اختصاص داشته است. کلاب‌هاوس و گیت‌هاب با اختصاص ۱۰ و ۹درصد اختلالات به خود در جایگاه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند.

بنابراین ۳ وب‌سایتی که در سال ۱۴۰۰ بیش‌ترین میزان اختلالات را تجربه کرده‌اند هر سه خارجی بوده‌اند.

در بین وب‌سایت‌های ایرانی کاربران با ۵درصد، بیش‌ترین اختلال را در اتصال به وب‌سایت‌ دیجی‌کالا تجربه کرده‌اند. آپارت و ورزش‌سه به‌ترتیب با ۳ و ۲درصد اختلال در جایگاه‌های پنجم و ششم قرار می‌گیرند.

در سال ۱۴۰۰ دسترسی به Google در ۲درصد و دسترسی به Wikipedia در ۱درصد مواقع با اختلال روبه‌رو بوده است.

هم‌چنین در سالی که گذشت کم‌ترین میزان اختلالات با کم‌تر از ۱درصد‌ به شاپرک اختصاص داشته است.

سهم ۸۹درصدی وب‌سایت‌های خارجی از اختلالات

در مجموع از بین ۹ وب‌سایت داخلی و خارجی که در سال ۱۴۰۰ از سوی رادار ابر آروان پایش شده است، ۸۹درصد اختلالات در وب‌سایت‌های خارجی (Github ,Google ,Instagram ,Wikipedia و Twitch) و حدود ۱۱درصد اختلالات در وب‌سایت‌های ایرانی (شاپرک، دیجی‌کالا، آپارات، ورزش‌سه) مشاهده شده است.

اینستاگرام و کلاب‌هاوس که شبکه‌ی اجتماعی هستند به‌ترتیب با ۶۷ و ۱۰درصد در رتبه‌ی اول و دوم، بیش‌ترین اختلالات را تجربه کرده‌اند.

البته میزان اختلالات در گیت‌هاب -پلتفرم خارجی اختصاصی برای برنامه‌نویسان- ۹درصد بوده است که با اختلاف اندک با کلاب‌هاوس در جایگاه سوم قرار گرفته است.

۵درصد اختلالات به دیجی‌کالا -بزرگ‌ترین کسب‌وکار حوزه‌ی خرده‌فروشی آنلاین در ایران – تعلق داشته که این میزان اختلال بیش‌تر از اختلالات سایت‌های پرمخاطب ایرانی دیگر مانند آپارات و ورزش‌سه بوده است.

اختلالات ۲۵برابری اینترنت دیتاسنترهای ایران نسبت به جهان

پایش ارتباطات اینترنتی دیتاسنترهای خارجی در سال ۱۴۰۱ به سامانه‌ی رادار ابر آروان اضافه شد.

با اضافه شدن دیتاسنترهای بین‌المللی از ۱۰ کشور دنیا به رادار ابر آروان، وضعیت ارتباطات اینترنتی این‌ دیتاسنترها با پایش مستمر ۵ وب‌سایت خارجی و ۳ وب‌سایت ایرانی پایش می‌شود. از این‌رو امکان مقایسه‌ی وضعیت ارتباطات و میزان اختلالات اینترنتی در داخل و خارج از کشور وجود دارد.

گزارش اردیبهشت ۱۴۰۱ رادار نشان می‌دهد، وب‌سایت‌های خارجی که رادار آن‌ها را به‌شکل مستمر پایش می‌کند

(Github, Google ,Instagram ,Wikipedia و Twitch) در دیتاسنترهای ایران ۲۵ برابر دیتاسنترهای خارجی با اختلال ارتباطات اینترنتی روبه‌رو بوده‌اند؛ بر این اساس می‌توان گفت اختلالات اینترنت در دیتاسنترهای ایران (بر پایه وب‌سایت‌های جهانی) ۲۵ برابر میانگین اختلال اینترنت در دیتاسنترهای بین‌المللی بوده است.

هم‌چنین پایش وب‌سایت‌های پرترافیک ایرانی و خارجی در اردیبهشت ۱۴۰۱ نشان می‌دهد از مجموع اختلالات اینترنتی دیتاسنترهای داخلی و خارجی، ۸۷درصد اختلالات در دیتاسنترهای داخلی و تنها ۱۳درصد اختلالات اینترنتی در دیتاسنترهای خارجی وجود داشته است.

اختلال وب‌سایت‌های داخلی و خارجی به تفکیک دیتاسنترهای داخل و بین‌المللی

بررسی میزان اختلالات اینترنتی وب‌سایت‌های داخلی و خارجی در دیتاسنترهای داخلی و بین‌المللی در اردیبهشت ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، در حالی‌که بیش‌ترین میزان اختلال اینترنت وب‌سایت‌های بین‌المللی در دیتاسنترهای داخلی رخ داده است که وب‌سایت‌های داخلی هم بیش‌ترین اختلال را در دیتاسنترهای بین‌المللی تجربه کرده‌اند. برای نمونه، ۹۹درصد اختلالات اینستاگرام در این ماه متعلق به دیتاسنترهای داخلی بوده و تنها یک درصد اختلالات اینترنتی اینستاگرام در دیتاسنترهای بین‌المللی مشاهده شده است.

 

دیگر وب‌سایت‌های خارجی هم مشابه الگوی مشاهده شده در اینستاگرام بیش‌ترین اختلال اینترنتی را در دیتاسنترهای داخلی تجربه‌ کرده‌اند؛۹۷درصد اختلالات Twitch و ۹۴درصد Github و ۹۳درصد اختلالات Google و ۸۰درصد اختلالات Wikipedia.

برعکس، ۹۲درصد اختلالات گنجور، ۷۰درصد اختلالات دیجی‌کالا و ۸۰درصد اختلالات آپارات که همه از وب‌سایت‌های پرترافیک ایرانی هستند در دیتاسنترهای بین‌المللی وجود داشته است.

هم‌چنین در اردیبهشت ۱۴۰۱، دیجی‌کالا با ۳۰درصد، بیش‌ترین اختلال را در دیتاسنترهای داخلی تجربه کرده است. آپارات و گنجور به ترتیب با ۲۰ و ۸درصد در جایگاه دوم و سوم اختلالات اینترنتی در دیتاسنترهای داخلی قرار می‌گیرند.

بین وب‌سایت‌های خارجی، Wikipedia با ۸۰درصد، کم‌ترین میزان اختلالات در دیتاسنترهای داخل ایران را تجربه کرده است.

 

 

 

 

اتفاقی عجیب در شعب بانکی؛

چرا همه حساب‌های بانکی صادرکننده چک برگشتی بدون محدودیت مسدود می‌شود؟

طبق قانونی که بانک مرکزی به آن تاکید و اشاره دارد، شاهد رفتاری خلاف آن در برخی از بانک‌ها هستیم. انتظار می‌رود که بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر روند اجرای قانون جدید چک، نسبت به مشکلات پیش آمده برای مردم بی تفاوت نباشد و هرچه سریع‌تر موضوع را بررسی و چاره اندیشی کند.

                                                   چرا همه حساب‌های بانکی صادرکننده چک برگشتی بدون محدودیت مسدود می‌شود؟  

به گزارش تابناک اقتصادی؛ «قانون اصلاح قانون صدور چک» در آبان ماه سال ۱۳۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پس از تأیید توسط شورای نگهبان طی بخشنامه شماره ۳۲۰۴۶۵‌‏.۹۷ مورخ ۱۲ ‏آذر ماه ۱۳۹۷ به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.    این در حالی بود که براساس قانون جدید چک، بانک مرکزی مکلف بود ظرف مدت یک‌سال اقدامات لازم در خصوص چک‌های الکترونیکی را انجام دهد و دستورالعمل‌های لازم را صادر کند، به عبارت دیگر مهلت بانک مرکزی برای راه اندازی چک الکترونیک ابتدای آذر ۱۳۹۸ پایان یافت و از این تاریخ مدیریت این بانک در دولت قبل، تخلف کرد.

اما در نهایت با شروع دولت سیزدهم و تغییر سکاندار بانک مرکزی، اقدامات موثرتری در جهت اجرای قانون مذکور انجام شد.

در این میان، یکی از موارد مهم در این قانون، رسیدگی به وضعیت چک‌های برگشتی در شبکه بانکی کشور بود، به گونه‌ای که با اجرای ماده مربوطه در این قانون، سازوکار رسیدگی به چک‌های برگشتی در شعب بانکی فرآیند جدیدی پیدا کرد. اما در این میان، به نظر می‌رسد مشکلاتی برای برخی از مردم به وجود آمده است.

رویکرد بانک مرکزی چه بود؟

در این باره، ابتدا باید به تصمیم مهمی اشاره داشت که چند ماه قبل توسط یک مقام مسئول در بانک مرکزی رسانه‌ای شد. پانزدهم اردیبهشت ماه امسال معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی (۱۵ اریبهشت ماه امسال) در گفتگو با رسانه ملی درباره نحوه مسدودی حساب‌های فرد صادرکننده چک برگشتی عنوان کرد: با توجه به اینکه ماده ۵ مکرر قانون اصلاح قانون صدور چک، مواردی را برای شخصی که چک وی برگشت می‌خورد در نظر گرفته است، یکی از این موارد کسر مانده چک برگشتی از کلیه حساب‌های صادرکننده چک در شبکه بانکی است. وی تاکید داشت: در حال حاضر بخشی از این قانون در حال اجراست؛ بدین معنا که اگر فردی در یک بانک دسته چکی داشته باشد و چک او برگشت بخورد، از تمام حساب‌هایش در همان بانک مبلغ مربوطه برداشت و اگر چک مبلغش کفایت کرد، پاس می‌شود.

جزئیات مسدودسازی حساب‌های بانکی چه بود؟

سرانجام با گذشت چند هفته از این اظهارات، روز جمعه ششم خردادماه معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص جزئیات جدید از مسدودسازی وجوه حساب‌های بانکی مربوط به صادرکننده چک برگشتی اظهار داشت: “از فردا شنبه ۷ خردادماه ۱۴۰۱، بخش جدیدی از قانون چک عملیاتی خواهد شد و این بخش مربوط می‌شود به مسدودسازی وجوه چک برگشتی در کلیه حساب‌های فردی که چک برگشتی را صادر کرده است. به عبارت دیگر تا به امروز اگر چک فردی برگشت می‌خورد، در همان بانک اگر وجوهی داشت، برای پاس کردن مبلغ چک از آن وجوه استفاده می‌شد، ولی از فردا این موضوع به کلیه بانک‌ها تسری پیدا می‌کند. نحوه مسدود شدن وجوه در حساب‌های فرد هم به‌این‌ترتیب است که از حساب‌های با مانده موجودی بالاتر شروع می‌شود و به تدریج پایین می‌آید تا جایی که مبلغ کسری چک برگشتی را بتواند پوشش دهد، تا همان رقم مسدود می‌شود و خود حساب در اینجا مسدود نخواهد شد، بلکه مبلغ مانده‌ای که در حساب وجود دارد مسدود می‌شود. اگر فردی در پنج بانک حساب دارد و در بانک اول چک وی برگشت می‌خورد، مانده تمام حساب‌ها احصا می‌شود و در مرحله بعدی به ترتیبی که از بیشترین به کمترین مانده است، کسری موجودی چک برگشتی مسدود خواهد شد.”
محرمیان تأکید داشت: حد نهایی هم همان مبلغی است که چک برگشتی است. در این فرآیند از برگشت خوردن چک  جلوگیری نمی‌شود. بلکه وجوهی که فرد در کلیه بانک‌ها دارد به‌اندازه مبلغ آن چک برگشتی مسدود خواهد شد. یعنی فرض کنید که شخصی بخشی از مبلغ چک را در حساب خود دارد، خب طبیعتاً آن میزان مبلغ در نظر گرفته و پاس می‌شود و بقیه مبلغ، یعنی آن مانده و کسری چک برگشتی در کلیه بانک‌ها، به میزان آن مبلغ مسدود خواهد شد.

اما این اظهارات معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی مبنی بر اینکه مسدودی حساب‌ها تا حد همان مبلغی است که چک برگشت خورده است و قرار نیست تمامی حساب‌های بانکی فرد به طور کامل مسدود شود، در عمل به طور دقیق اجرا نمی‌شود. این چالشی است که از سوی تعدادی از مخاطبان تابناک نیز مطرح شده است.

پیام‌های رسیده به تابناک نشان می‌دهد بر خلاف ادعای محرمیان که گفته بو. در این فرآیند از برگشت خوردن چک  جلوگیری نمی‌شود؛ عملا شاهد مسدود شدن همه حساب‌های بانکی هستیم. این در حالی است که وی در خردادماه اظهار داشت: “وجوهی که فرد در کلیه بانک‌ها دارد به‌اندازه مبلغ آن چک برگشتی مسدود خواهد شد. یعنی فرض کنید که شخصی بخشی از مبلغ چک را در حساب خود دارد، خب طبیعتاً آن میزان مبلغ در نظر گرفته و پاس می‌شود و بقیه مبلغ، یعنی آن مانده و کسری چک برگشتی در کلیه بانک‌ها، به میزان آن مبلغ مسدود خواهد شد. ”

به عنوان نمونه یکی مخاطبان با اشاره به اینکه چک وی در یکی از بانک‌های خصوصی برگشت خورده اظهار داشت: به یکباره متوجه شدم که تمامی حساب‌های بانکی مسدود شده و عملا حتی امکان خرید نان را هم ندارم. وی تاکید کرد: برخلاف صحبت‌های مقام مسئول در بانک مرکزی، خبری از مسدودسازی حساب بانکی به میزان رقم چک برگشتی نیست و حتی حساب‌های بانکی بنده که رقم بسیار ناچیزی داشت هم مسدود شده است.

وی تاکید کرد: مبلغ چک بنده ۴۰ میلیون تومان بوده و موجودی حساب این چک کمتر بوده و طبیعتا برگشت خورده تلقی می‌شده، اما نکته عجیب ماجرا این جاست که حساب دیگر بنده که رقمی حدود ۵۰ میلیون تومان موجودی داشته مسدود شده و در این جا طبق صحبت این مقام بانک مرکزی، کفایت رقم چک برگشتی با این حساب صورت گرفته و نیازی به مسدودسازی سایر حساب‌های بانکی نبوده، ولی آنچه در عمل اتفاق افتاده، از دسترس خارج شدن همه حساب‌های بانکی با تمام مبالغ موجودی بوده است. در این شرایط اقتصادی و نیاز اساسی به کارت بانکی، چالش اساسی برای بنده به وجود آمده است.

این تنها یک نمونه از گلایه شهروندی است که در این وضعیت گرفتار شده است. به هر صورت طبق قانونی که معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی هم به آن تاکید و اشاره دارد، شاهد رفتاری خلاف قانون در برخی از بانک‌ها هستیم. انتظار می‌رود که بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر روند اجرای قانون مذکور، نسبت به این مشکلات مردم بی تفاوت نباشد و هرچه سریع‌تر موضوع را بررسی و رفع کند.

روایت‌‌ روزهای سخت اجاره‌‌نشینی با نرخ‌های غیرواقعی اجاره‌بها/‌بسته‌‌ حمایتی وزارت را‌ه چقدر مؤثر بود؟‌

بازدید میدانی از بازار اجاره مسکن در شهر تهران بیانگر آن است که مصوبات و بسته‌های در نظر گرفته شده توسط دولت مطابق انتظار عمل نکرده و این بازار همچنان گرفتار نابه‌سامانی است.

روایت‌‌ روزهای سخت اجاره‌‌نشینی با نرخ‌های غیرواقعی اجاره‌بها/‌بسته‌‌ حمایتی وزارت را‌ه چقدر مؤثر بود؟‌

به گزارش فارس، بازار مسکن در سال‌‌های اخیر روزهای آرام و روزهای پرتلاطم زیادی داشته است ‌که تلاطم‌های آن‌ زمینه افزایش فشار به قشر مستاجر برای تامین اساسی‌ترین نیاز خانواده را فراهم می‌کند.

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری بر اساس به روزترین آمار بانک مرکزی از افزایش ۵۰.۶ درصدی این شاخص نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد.‌

از سوی دیگر بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در پایتخت به مرز ۴۰ میلیون تومان رسیده و یک واحد مسکونی ۱۰۰ متر مربعی، به طور میانگین در پایتخت ۴ میلیارد تومان هزینه دارد و با در نظر گرفتن حداقل حقوق ناخالص ۵.۶ میلیون تومانی در هر ماه، یک خانوار با کف درآمد باید، بیش از ۵۹ سال همه درآمد خود را ذخیره کند تا بتواند صاحب‌خانه شود.

در چنین شرایطی قصد کردیم با گذشت حدود یک ماه از شروع تب و تاب بازار اجاره، بازدید میدانی از آخرین تحولات بازار داشته باشیم و از زبان مستاجران و فعالان بازار مسکن از وضعیت موجود اجاره مسکن، گزارش تهیه کنیم.

* خانه‌ اجاره‌ای خیلی کم شده است

به منظور این بازدید میدانی ساعت ۸:۳۰ ‌صبح کار را آغاز کردیم. با وجود اینکه فکر می‌کردم در این ساعت احتمالا فعالیت عمده بنگاه‌های مشاور املاک شروع شده باشد اما اشتباه کرده بودم و تقریبا تا ساعت ۹:۳۰ در تهران در منطقه مسکونی ونک هیچ بنگاه مشاور املاک که باز باشد، نیافتم.

‌پس از یک ساعت پرسه زدن در این منطقه بالاخره چشمم به یک مغازه مشاور املاک افتاد که صاحب آن قصد باز کردن بنگاه ‌را د‌اشت، با مراجعه به این شخص که بعد خود را به نام امیرمحمد معرفی کرد، متوجه شدم که او صاحب مغازه نیست و به اصطلاح همکاری است که در این بنگاه نزد صاحب‌ مغازه کار می‌کند، در واقع برای خود و بنگاه خرید و فروش می‌‌کند و خانه اجاره می‌دهد.

از امیرمحمد درباره بازار اجاره و آخرین وضعیت مستاجران و موجران پرسیدم، او در پاسخ به من گفت: این روزها، خانه اجاره‌ای حداقل در این منطقه خیلی کم شده است زیرا ساخت‌وسازها کم شده و عملا به سختی می‌توانیم فایل اجاره خود را به یک صفحه برسانیم، از سوی دیگر هزینه اجاره هم عرفی دارد‌ به‌عنوان مثال، اگر در تهران یا جای دیگری باشد، می‌گویند یک‌چهارم یا یک‌پنجم قیمت واقعی مسکن مبلغ رهن آن منزل می‌شود که با توجه به قیمت این روزهای مسکن، رقم بسیار بالایی است.

از امیرمحمد بابت شرایط مردم و به خصوص مستاجران در روزهای اخیر پرسیدم، پاسخ داد: فرض کنید در تهران خانه‌ای در همین منطقه‌ای که هستیم (ونک) به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شود، قیمت رهن یک‌پنجم آن خانه چهار میلیارد تومان است و این خیلی زیاد است، اگر کسی که چهار میلیارد تومان بابت رهن پرداخت می‌کند، خب می‌گوید ‌این مبلغ را داشته باشم، در مرکز و پایین شهر واحدی تهیه می‌کنم. البته این را هم بگویم که در حاشیه تهران هم قیمت‌ها به صورت نجومی بالا رفته است، در چنین شرایطی بسیاری از مستاجران می‌گویند که امید خود را برای تأمین سرپناه و تشکیل خانواده از دست داده‌اند.

با توجه به اینکه فکر می‌کردم مشاوران املاک آن منطقه همچنان قصد آمدن سر کار در ساعات اولیه روز را ندارند، صحبت را با امیرمحمد ادامه دادم و از وضعیت موجران هم سوال کردم، ‌می‌گفت: ‌صاحب‌خانه یا به قول شما موجر اگر خانه را چهار میلیارد تومان رهن ندهد و مبلغ کمتری رهن بدهد، برای خود ‌و ملک ۲۰ میلیاردی اش صرفه اقتصادی دارد؟ با این مبلغ اجاره، صاحب‌خانه‌ها عمدتا به بالاترین نرخ برای اجاره راضی می‌شوند و به قیمت کمتر نمی‌دهند.

 *وام ودیعه قیمت اجاره را بالا برد

بعد صحبت طولانی با امیرمحمد از سمت ونک راهی ‌منطقه یوسف آباد شدم، حوالی ساعت ۱۱:۳۰ صبح بود و تقریبا اغلب مغازه‌ها باز بودند، به سراغ یکی از مشاوران املاک آن منطقه رفتم، یک مستاجر در محل بنگاه منتظر صاحب‌خانه نشسته بود و من که در بنگاه قبلی تقریبا یک ساعت با مشاور املاک صحبت کرده‌ بودم، قصد کردم تا با این مستاجر هم گپ و گفت کوتاهی داشته باشم.

پس از سلام و احوال پرسی از او پرسیدم آیا تازه مستاجر شده‌ است و یا پیشتر در خانه‌ای مستقر بوده است، آقای صادقی که از قضا کارمند یکی از بانک‌های خصوصی بود، گفت: پیش از این سمت خیابان ملاصدرا خانه‌ای اجاره کرده بودم که با اتمام قرارداد به این منطقه آمدم و خانه‌ای پیدا کرد. از آقای صادقی پرسیدم مگر دولت نگفته که قراردادهای اجاره به طور خودکار با حداکثر ۲۵ درصد افزایش باید تمدید شود؟ می‌‌گفت: اولا که صاحب‌خانه من به یک بار نزدیک به ۵۰ درصد قیمت را افزایش داد بعد هم به طور مکرر روزی یک بار زنگ می‌زد و با بهانه‌های واهی قصد داشت تا فشار روانی ایجاد کند که بلند شوم، او رسما به من نگفت خانه را تخلیه کن اما چنان فشاری با تلفن‌های پیاپی آورد که من عطای خانه را به لقایش بخشیدم، بله وزارت راه و شهرسازی گفته تمدید خودکار، اما آیا جایی هست که من از این فشار روانی صاحب‌خانه به آن شکایت ببرم.

از آقای صادقی پرسیدم شما که کارمند بانک هستید، اوضاع پرداخت وام ودیعه چگونه است؟ می‌گفت: تقریبا بانک ما این تسهیلات را عملا پرداخت نمی‌کند و از سوی شعبه مرکزی چیزی به ما ابلاغ نشده و وقتی اینگونه است، طبیعتا ما نمی‌توانیم وام ودیعه به مشتریانمان پرداخت کنیم.

 

 

* موجران چرا خواهان افزایش قیمت اجاره هستند؟

وقتی مسوول آن مشاور املاک موضوع وام ودیعه مسکن را از ما شنید، وسط بحث آمد و گفت: بانک‌ها مردم را مسخره کردند، ده ها مورد اینجا مستاجر داشتیم که آمد و گفت برای وام ودیعه اقدام کرده و اما بانک گفته این تسهیلات را پرداخت نمی‌کنیم. این همه ماجرا نیست، همه صاحب‌خانه‌ها وقتی با اعتراض ما و مستاجر مواجه می‌شوند که چرا آنقدر هزینه رهن را زیاد کردی مثلا ۱۰۰ میلیون گذاشتی روی رقم سال گذشته، می‌گویند، رقمی نیست که تازه ۷۰ میلیون تومان را که به مستاجران وام می‌دهند.

به مشاور املاک گفتم‌ حرف شما در مبنای اقتصادی یعنی این سیاست که عملا اجرا نمی‌شود، تورم انتظاری به همراه دارد؟ می‌گفت، من از تورم انتظاری سر در نمی‌‌آورم اما همین را می‌دانم که این وام به جای اینکه مرهمی باشد عملا به یک عامل افزایش قیمت در بازار مسکن تبدیل شده است.

با آمدن صاحب‌خانه جدید آقای صادقی برای اینکه مزاحم کار نباشم، از این بنگاهی خداحافظی کردم و راهی یکی از مناطق مرکزی تهران،‌ منطقه ۱۰ و خیابان قصرالدشت سلسبیل شدم.

* کسب و کار اسباب‌کشی‌ها این روزها داغ داغ است

در مسیر حرکت، در یک کوچه‌ای به یک ماشین باربری برخوردم که اسباب منزلی در آن چیده می‌شد. به سراغ ماشین رفتم و از وی بابت شرایط کاری پرسیدم، راننده ماشین که آقای حیدری نام داشت به عنوان مسوول کارگران باربری‌ در کامیون نشسته بود تا کارگران آن را از اسباب خانه‌‌ پُر کنند به من گفت: تابستان است دیگر، در تابستان قراردادهای اجاره یکی پس از دیگری تمام می‌شود و بازار ما هم به دنبال این جابه‌جایی‌ها شلوغ می‌شود.

از آقای حیدری پرسیدم، امسال نسبت به سال گذشته آیا کسب و کارشان بهتر شده است؟ می‌گفت: من ۵ سال است که با ماشین در این کار هستم و امسال تقریبا بیشتر از هر زمان دیگر سرمان شلوغ است.

آقای حیدری وقتی فهمید که من خبرنگار هستم، گفت: بگذار یک نکته جالب را برایت تعریف کنم، امسال تقریبا همه مستاجرانی که اسباب خانه آنها را جابه‌جا کردم، به سمت منطقه پایین‌تر تهران رفته‌اند‌، همه دارند خانه‌هایشان را از هرجایی که هست به یک محله یا چند محله پایین‌تر می‌برند، همین باری که می‌بینی برای یک بنده خدایی است که از قصرالدشت به سمت جوادیه رفته و آن‌جا خانه گرفته است.

صحبتمان که تمام شد، از آقای حیدری خواستم تا من را هم به جوادیه ببرد و در آن‌جا هم گزارشی از بازار بگیرم.

در بین راه هم از درددل کارگران باربری شنیدم، از سختی بسیار زیاد کارشان تا نداشتن بیمه و اینکه هر کدامشان تقریبا ۳ الی ۴ سال می‌توانند در این حرفه فعال باشند و بعد از این مدت درد کمر اجازه نمی‌دهد بار سنگین بلند کنند.

ناگفته‌های زیادی داشتند که می‌توان گزارشی خواندنی و در عین حال تأسف‌انگیز از شغل باربری و کارگری اسباب‌کشی تهیه کرد که انشالله اگر عمری باقی بود حتما در گزارشی مجزا به سراغ این عزیزان زحمت‌کش می‌رویم.

 

 

*دعوای مستاجر و موجر در بنگاه‌های مشاور املاک

در جوادیه یک خیابان پُر بود از مشاوران املاک، قبل از ورود به یک بنگاه، مشاوره آگهی‌های روی شیشه را مطالعه کردم، جالب بود که بخش عمده‌ای از آگهی‌ها مرتبط بود با شهرهای پرند و اسلام شهر و بعضا آگهی خرید هم در آن دیده می‌شد.

به بنگاه مراجعه کردم و سراغ آقای رستمی که فامیلش را در سردر بنگاه خوانده بودم گرفتم. گفتند آقای رستمی سرش شلوغ است و کارتان را بگویید، گفتم خبرنگارم و می‌خواهم از قیمت‌ها بدانم، در این شرایط یکی از حاضران در بنگاه که از قضا برای اجاره دادن خانه خود آمده بود گفت، می‌خواهی قیمت بپرسی که بگویی وا مصیبتا چقدر گران شده و مستاجران چه می‌کشند؟ خب چرا از این نمی‌گویید که تورم شده و همه‌چیز گران شده؟ من صاحب‌خانه تلاش کردم خانه خریدم، من هم خرج دارم و در همین شهر زندگی می‌کنم، طبیعی است که قیمت اجاره‌ با این هزینه‌های سنگین بالا می‌رود.

در این هنگام بود که یک نفر دیگر از گوشه بنگاه گفت: خب مگر گفتند‌ خانه را رایگان اجاره بده؟ هزینه رهنش را بگیر اما منطقی اضافه کن، وقتی ۶۰ درصد یا ۷۰ درصد اجاره را گران می‌کنی کدام جنس این همه گران شده است، خب مستاجر هم یک توانی دارد.

من که در بین گفت‌وگو دو نفر حاضر در بنگاه به یک ناظر تبدیل شده بودم، ناگهان متوجه شدم که کار بین دو نفر از حرف زدن گذشته و دارد به جدال لفظی می‌کشد، در این هنگام بود که صاحب‌ بنگاه به ماجرا ورود کرد و از من خواست تا دیگر سوالی نپرسم. در حال ترک بنگاه بودم که مشاور املاک گفت: این بساط هر روزه ماست که باید دعوای میان مستاجر و موجر را صاف کنیم اما شما در آن رسانه‌تان می‌گویید باید حق مشاوره ما را کم کنند و ما را متهم به سودجویی می‌کنید.

* تمدید خودکار اجاره‌بها‌ قانونی که به نظر اجرا نمی‌شود

پس از اینکه این مشاور املاک مهلت صحبت کردن نداد، به چند مغازه آن طرف‌تر در جوادیه رفتم ‌و اینبار به جای اینکه در قامت خبرنگار به بنگاه مراجعه کنم، خود را جای مستاجر جا زده و به مغازه رفتم.

به مغازه دار گفتم که من ۱۰۰ میلیون پول پیش دارم و می‌توانم ماهی ۲ میلیون تومان هم هزینه اجاره ماهانه بدهم، با این قیمت خانه‌ای برای اجاره دارید؟ او ابتدا گفت اگر ۳۰ تومان دیگر روی پول پیش بگذاری و ماهی ۲.۵ هم اجاره بدهی یک ۴۵ متری نقلی در همین حوالی داریم و برویم و نگاه کنیم.

با تایید پرداخت مبلغ اجاره همراه با بنگاه‌دار به سوی خانه رفتم. وقتی زنگ در را زدیم و متوجه شدم که خانه در اختیار مستاجر دیگری است. این مستاجر پایین آمد و با اینکه از حضور ما متعجب شده بود به بنگاه‌دار گفت، آقای عباسی صاحب‌خانه گفت تخلیه کنید، ما هم گفتیم طبق قانون شما حق نداری بیش از رقم تعیین شده اضافه کنی و ما بلند نمی‌شویم.

بنگاه‌دار رو به مستاجر گفت، آقای عباسی خانه را برای اجاره گذاشته و بهتر است به خود او زنگ بزنید و بپرسید، مستاجر گفت، آخر مگر می‌شود که طبق قانون عمل نکنیم، قرار بود به شورای حل اختلاف مراجعه کنیم، چرا اینکار را می‌کنند و قبل از اینکه وضعیت ما مشخص شود،مستاجر می‌آوردند؟

شرایط را که دیدم به بنگاه‌دار گفتم منصرف شدم، اما او با اصرار زیاد می‌گفت بمان و خانه را ببین اما به سختی محل را ترک کردم و به سوی خبرگزاری روانه شدم.

در راه بازگشت مدام به تعجب آن مستاجر بابت اجاره دادن خانه‌ای که در آن سکونت دارد،‌ گلایه‌های بنگاه‌داران، کاسبی ماشین اسباب‌کشی  و مشکلات آنها و وعده‌های وزارت راه و شهرسازی برای سامان‌دهی بازار مسکن فکر می‌کردم.

با توجه به شرایط دشوار بازار مسکن در بازار روز کشور، رفع مشکل از سوی سیاستگذاران با راه‌حل‌های متعددی همراه بوده است، برخی از این سیاست‌ها خود مشکل‌زا بودند و برخی فقط به صورت مقطعی به مسئله مسکن کمک کرده‌اند. برای مثال اتکا به سیاست ارائه تسهیلات خرید و جلوگیری از ساخت مسکن توسط دولت یازدهم زمینه نابسامانی گسترده‌ای در بازار مسکن را به وجود آورد و زمینه جهش ۸۰۰ درصدی قیمت مسکن را به وجود آورد.

به هر حال به نظر می‌رسید، بازار اجاره این روزها بیشتر از هر وقت دیگری نیازمند اجرای قانون است.

 

 

 

روند رو به گسترش کلاهبرداری‌های خرد اینترنتی؛ راهکار چیست؟

مینا اینانلو
 روند رو به گسترش کلاهبرداری‌های خرد اینترنتی؛ راهکار چیست؟

 برخی کارشناسان قضایی و پلیس فتا بر این باورند: علت بسیاری از پیگیری نکردن پرونده‌های قضایی مرتبط با کلاهبرداری های اینترنتی از یک سو به دلیل حقوقی تلقی کردن پرونده و از سوی دیگر به دلیل زمانبر و هزینه بر بودن آن برای مخاطبان است.

فضای مجازی و اینترنت مانند شمشیر دو لبه‌ای است که در کنار مواهب و فواید بی‌نظیرش، خطرات و مشکلاتی را نیز برای انسان‌ها به ارمغان آورده است. کلاهبرداری‌های اینترنتی یکی از این مشکلات بوده که روند آن را رو به گسترش است. امروزه شاهد هستیم شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام به دلیل قابلیت‌های متعدد و مختلفش به فضایی برای کسب و کارهای اینترنتی تبدیل شده و افراد از طریق ایجاد صفحه به تبلیغ محصول و جذب مشتری می‌پردازند. اما در کنار این موارد، شاهد جولان کلاهبرداری‌های اینترنتی در  این شبکه‌ها نیز هستیم.
بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی با جعل نمادهای اعتماد، مشتریان را به سوی خود جلب کرده و پس از اخذ پول، از ارسال کالا خودداری می‌کنند. این موارد در مورد فروش کالا و خدمات مختلف به کرات مشاهده شده است، اما بیشتر اوقات به دلیل اینکه پرداختی در ازای خرید کالا کم است و یا فرایند بررسی به این مساله زمانبر است، افراد به طور معمول از پیگیری قضایی این موضوع خودداری می‌کنند.

این درحالی است که در شرایط کنونی که  خریدهای اینترنتی به زندگی مدرن گره خورده و خواه ناخواه افراد مجبور هستند در مواقعی به این نوع خرید روی آورند، لازم است برخی دستورالعمل‌ها نیز رعایت شود تا شاهد مال از دست رفته خود نباشند.

اهمیت پرداختن به این مساله، سبب شد پژوهشگر ایرنا با «رامین پاشایی» معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا و «سارا باقری» وکیل پایه یک دادگستری به گفت و گو بنشیند.
 بیشتر پرونده‌های کلاهبرداری‌های اینترنتی جنبه حقوقی پیدا می‌کند. توجیه قانون این است که به دلیل اینکه پرداخت پول با میل و رغبت مشتری صورت گرفته، پس باید پرونده در مراحل حقوقی قرار بگیرد و یا در شورای حل اختلاف رفع شود

مشروح این گزارش را در ذیل می‌خوانید:

در دوران کرونا بر تعداد کلاهبراری‌های اینترنتی افزوده شده است

«رامین پاشایی» معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا در مورد کلاهبرداری‌های اینترنتی به پژوهشگر ایرنا می‌گوید: در سال‌های اخیر مردم در ایران بیش از گذشته فعالیت‌های اینترنتی دارند، به ویژه که فروشگاه‌های اینترنتی گسترده در شبکه‌های مختلف سبب شده تا بسیاری از خریدها از طریق اینترنت انجام شود. اپیدمی کرونا در دو  سال اخیر نیز شرایطی را فراهم کرد که افراد به منظور رعایت پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی رغبت بیشتری برای خرید از  فروشگاه‌های اینترنتی پیدا کنند. اما این نوع خریدها هنوز در شبکه‌های اجتماعی نظام‌مند نشده و با مسائل و مشکلات مختلف از جمله  کلاهبرداری‌های مالی روبه رو هستند که سبب شده، خریدها در این شبکه ها به ویژه در فضای اینستاگرام بسیار پرریسک انجام شود.

وی می‌افزاید: کلاهبرداری در شبکه‌های اینترنتی، این گونه رخ می‌دهد که برخی افراد گمنام یک صفحه فروشگاهی ایجاد کرده و با ترفندهایی فالورهایی در صفحه خود پیدا می‌کنند و  در ابتدا کالاهایی را ارزانتر از قیمت بازار تبلیغ می‌کنند و پس از سفارش مشتری، کالای مورد نظر را به او تحویل نمی‌دهند و یا جنس فیک و تقلبی را برای او می‌فرستند. این موارد در خصوص زیورآلات و گوشی‌های تلفن بسیار مشاهده می‌شود.

در روش دیگر برخی از فروشندگان اینترنتی به صورت تصادفی و یک در میان کالا را به خریدار تحویل نمی‌دهند.

خلاء قانونی در پرداختن به مساله کلاهبرداری‌های اینترنتی

پاشایی در خصوص مشکلات حقوقی رسیدگی به پرونده‌های ناشی از کلاهبرداری‌های اینترنتی توضیح می‌دهد: به طور معمول بیشتر پرونده‌هایی از این دست به صورت حقوقی نگریسته می‌شود. یعنی از نظر قانون، به دلیل  پرداخت پول با میل و رغبت مشتری صورت گرفته، پس باید پرونده در مسیر حقوقی قرار بگیرد و یا در شورای حل اختلاف مساله رفع شود. در حالی‌که این   اقدام ماهیت کلاهبرداری دارد و باید به صورت کیفری مورد رسیدگی قرار بگیرد.

تخلفات اینترنتی در برخی مشاغل در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد اما در اینتستاگرام به دلیل ماهیت تجاری بودن، کلاهبرداری‌ها بیشتر خودنمایی می‌کند وی می‌افزاید: البته اقداماتی از این دست فقط در اینستاگرام انجام نمی‌شود بلکه در بسیاری از سایت‌های پرتردد مانند شیپور و دیوار هم موارد مشابه مشاهده می‌شود که بیشتر تحت عنوان اخذ بیعانه برای کالایی که وجود خارجی ندارد، کلاهبرداری می‌شود. فروشندگان این کار را یا از طریق شماره تماس‌ها و یا شماره حساب‌هایی که از دیگران بدست آورده‌اند، انجام می‌دهند. گاهی اوقات نیز گفته می‌شود که کالا در انبار موجود نیست و هزینه آن عودت داده می‌شود که بازگردان مبلغ وصول‌شده هم  حدود یک ماه زمان می‌برد.

دلایل  پیگیری  نکردن کلاهبرداری‌های اینترنتی

«سارا باقری» وکیل پایه یک دادگستری در این زمینه به پژوهشگر ایرنا می‌گوید: با افزایش تمایل مردم به خریدهای اینترنتی در دوران کرونا، پرونده‌های حاکی از کلاهبرداری‌های اینترنتی هم افزایش یافته است.  یکی از دلایل این امر سوء استفاده فروشندگان از خریداران است. از آنجا که خریدار و فروشنده یکدیگر را در فضای واقعی ندیده و هویت یکدیگر را نمی‌دانند و از طرفی امکان شناسایی نماد الکرونیک آنها هم مهیا نیست، کلاهبرداری‌های اینترنتی هم به راحتی صورت می‌گیرد .یعنی مردم در قبال واریز پول، کالا و محصول خود را دریافت نمی‌کنند.

وی می‌افزاید: علاوه براین تجربه نشان داده که برخی صفحات کلاهبرداری نیز به نام  «مراکز خیریه» در شبکه‌های مجازی ایجاد شده که افراد خیر نیز باید برای ارائه کمک‌های انساندوستانه به این موضوع توجه کنند.
این وکیل دادگستری در مورد چگونگی اعلام شکایت می‌گوید: شیوه رسیدگی به این کلاهبرداری‌ها به این صورت است که فرد باید در ابتدا حساب بانکی‌اش را مسدود و به دادسرای جرایم رایانه‌ای مراجعه و تنظیم شکایت کند و در نهایت شکایت از طریق پبلیس فتا رسیدگی شود. اما از آنجا که در بسیاری از موارد، رسیدگی به این پرونده‌ها عمدتا طولانی و هزنیه‌بر است، خیلی از افراد به دلیل ارزش پایین مبالغ پرداختی‌ خود، از پیگیری آن خصوصا به شکل قضایی خودداری می‌کنند. اگرچه ممکن است کلاهبردار در یک روز گردش مالی بسیاری بالایی با همین کلاهبرداری‌های خرد داشته باشد.

خریداران در شبکه‌های اینترنتی ابتدا از داشتن مجوز و نماد اعتماد الکترونیک در صفحات مجازی مطمئن شوند. نباید راحت به صفحات اینستاگرامی حتی با تعداد فالورهای بالا اعتماد کردراهکار چیست؟

پاشایی معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا به راهکارهایی در این زمینه اشاره کرده و می‌گوید: مردم  از سایت‌های معتبر و مشهور خریداری کنند و خرید و پرداخت پول به طور همزمان انجام شود. در هنگام خرید نیز اصالت کالا برای خریدار محرز شود و سپس پول پرداخت شود.

وی می‌افزاید: مورد دیگر ساماندهی صفحات در فضای اینستاگرام است. از این نظر که بسیاری از این فروشندگان هر چند ممکن است درآمدهای چندصد میلیونی و میلیاردی هم داشته باشند، اما ساماندهی نشده‌اند، درگاه و دستگاه پوز برای فرار از مالیات ندارند و کارشان را یا از طریق حساب‌های شخصی دیگران و یا شماره تماس دیگران انجام می‌دهند. از این رو، ساماندهی این کسب و کارها در فضای اینستاگرام و اهدای مجوز به آنها می‌تواند تا حدود زیادی از کلاهبرداری‌ها جلوگیری کند.

باقری وکیل دادگستری نیز در خصوص راهکارها می‎‌گوید: خریداران در شبکه‌های اینترنتی ابتدا از داشتن و یا نداشتن مجوز و نماد اعتماد الکترونیک از سوی کسب و کارها مطمئن شوند. نباید راحت به صفحات اینستاگرامی حتی  با تعداد فالورهای بالا اعتماد کرد. اگر خرید بین استانی داریم، باید بدانیم که در صورت کلاهبرداری به دلیل هزینه و مسافت ممکن است از پیگیری آن خودداری کنیم، بنابراین باید قبل از خرید نسبت به معتبر بودن آن فرشگاه و نماد اعتماد الکترونیک آن اطمینان لازم را کسب کرد.

 

 

 

بزرگترین مانع فرزندآوری چیست؟

هدی‌سادات پاک‌نهاد
بزرگترین مانع فرزندآوری چیست؟

دکتر شهلا کاظمی پور، جمعیت شناس می‌گوید: «این روزها خانواده‌ها بیشتر به کیفیت فرزند، تحصیلات خود و فرزندشان و اوقات فراغت خودشان اهمیت می‌دهند. درواقع، خانواده‌ها برای بهبود کیفیت زندگی خود و فرزندشان باید هزینه‌هایی بپردازند که درست اینجاست که عوامل اقتصادی نمایان گر می‌شود و از این‌ رو عده‌ای اصلی‌ترین علت کاهش نرخ باروری را مشکلات اقتصادی می‌دانند در حالی‌که اینها در اصل بحث‌های فرهنگی است.»

بر اساس پیش‌بینی‌های اخیر، انتظار می‌رود ایران در پایان سال ۱۴۸۴ به اوج جمعیت ۱۰۵ میلیون و ۲۳۰ هزارنفری خود برسد. پیش‌بینی می‌شود که پس از اوج خود، جمعیت به‌آرامی کاهش یابد و تا پایان قرن به ۹۸ میلیون و ۸۳۰ هزار نفر برسد. بر اساس این پیش‌بینی‌ها، جمعیت ایران تا پایان سال ۱۴۶۵ به ۱۰۰ میلیون نفر خواهد رسید.

بزرگترین مانع فرزندآوری چیست؟

بسیاری از جمعیت شناسان بر این باورند که جمعیت ایران به‌شدت شروع به کاهش کرده است، اما نکته قابل‌تأمل این است که نرخ رشد جمعیت ایران مشابه میانگین جهانی امروز است که به‌طور قابل‌توجهی کمتر از اوج خود در چند دهه قبل است.

دکتر شهلا کاظمی پور، جمعیت شناس برجسته و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا دراین‌باره می‌گوید: « ما با معضل کاهش فرزندآوری مواجه هستیم. تحقیقات ما نشان می‌دهد که اکثر خانواده‌ها بین یک تا دو فرزند دارند و زوجینی که فرزند ندارند یا تازه ازدواج کرده‌اند یا تعداد محدودی هستند. در گذشته تعداد فرزندآوری بین ۶ تا ۷ فرزند بوده، بعد به ۴ فرزند کاهش پیدا کرد و در حال حاضر به یک الی دو فرزند رسیده است که میانگین جمعیت ۱.۷ درصد است.»

بزرگترین مانع فرزندآوری چیست؟

ما با بحران جمعیت روبرو نیستیم

کاظمی پور می‌گوید: «هرم سنی ایران در وضعیت وسط یعنی جوان قرار دارد و ۲۰ سال آینده با معضل پیری جمعیت مواجه خواهیم بود؛ بنابراین، در حال حاضر ما با بحران جمعیت مواجه نیستیم بلکه زنگ خطرها به صدا درآمده که چنانچه در آینده این روند ادامه داشته باشد ما با سالخوردگی جمعیت مواجه می‌شویم که البته در صورت مدیریت سیاست‌های جمعیتی این مسئله به بحران تبدیل نخواهد شد.»

 

عوامل مؤثر بر نرخ زادوولد در کشور

این کارشناس جمعیت می‌گوید بر اساس تحقیقات مختلف، عوامل متفاوتی درباره کاهش فرزندآوری وجود دارد: «در مرحله گذر اول جمعیتی- زمانی که تعداد فرزندآوری از ۶-۷ فرزند به ۳-۴ فرزند رسید- بیشترین عامل کاهش فرزندآوری شاخص‌های توسعه بود. درواقع، شاخص‌های توسعه نشان می‌دهد که توسعه شهری، افزایش میزان باسوادی، اشتغال، توسعه امکانات رفاهی، اوقات فراغت و… بر روند کاهش جمعیت تأثیرگذار بوده است. در مرحله گذر دوم جمعیتی- زمانی که تعداد فرزندآوری از ۳-۴ فرزند به یک الی دو فرزند رسید و بارداری زیر سطح جانشینی قرار گرفت- بیشترین عامل تأثیرگذار در کاهش نرخ باروری نشأت گرفته از عوامل فرهنگی است و مشکلات اقتصادی جزو عوامل ثانوی به شمار می‌آید.»

 

این کارشناس جمعیت با اشاره به افزایش هزینه بهبود کیفیت زندگی می‌گوید: «این روزها خانواده‌ها بیشتر به کیفیت فرزند، تحصیلات خود و فرزندشان و اوقات فراغت خودشان اهمیت می‌دهند. درواقع، خانواده‌ها برای بهبود کیفیت زندگی خود و فرزندشان باید هزینه‌هایی بپردازند که درست اینجاست که عوامل اقتصادی نمایان گر می‌شود و ازاین‌رو عده‌ای اصلی‌ترین علت کاهش نرخ باروری را مشکلات اقتصادی می‌دانند درحالی‌که اینها در اصل بحث‌های فرهنگی است.»

وی ادامه داد: «متأسفانه در ایران عده‌ای با دغدغه‌هایی همچون ثبت‌نام فرزندشان در مدارس خاص، شغل بهتر، تأمین رفاه بیشتر برای فرزند قبلی و… فرزندآوری را به تأخیر می‌اندازند؛ این‌ها عوامل فرهنگی است که در کاهش فرزندآوری تأثیرگذار است.»

 

مشوق‌های کاربردی فرزندآوری

کاظمی پور با اشاره به اینکه جمعیت ثروت هر کشوری محسوب می‌شود، این مسئله را مشروط به فراهم شدن زیرساخت‌ها دانست و افزود: «برای رشد جمعیت ازیک‌طرف زیاده‌روی‌ها، تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی‌ها باید تعدیل شود و از طرف دیگر، مشکلات اقتصادی باید حل و ثبات اقتصادی در کشور حاکم شود.»

این استاد دانشگاه با انتقاد از بسته‌های تشویقی در قانون جوانی جمعیت می‌گوید: «متأسفانه با مطرح کردن مشکل کاهش جمعیت، مجلس به فکر تصویب مصوبه برای تسهیل فرزندآوری می‌افتد درحالی‌که این طرح‌ها مشکل کاهش نرخ باروری را حل نخواهد کرد بلکه مسئله با برقراری ثبات اقتصادی در جامعه حل خواهد شد. اینکه به یک زوج برای بچه‌دار شدن تسهیلات ۱۰۰ میلیونی داده شود و از آن‌طرف تورم افزایش یابد، بی‌فایده بوده و تأثیری در انگیزه به بچه‌دار شدن زوجین نخواهد داشت.»

 

 

 

 

آمار صعودی کرونا در مقابل روند نزولی واکسیناسیون

آمار صعودی کرونا در مقابل روند نزولی واکسیناسیون

در حالی که روند ابتلا و فوتی های کرونا در موج هفتم صعودی است، متاسفانه شاهد روند نزولی واکسیناسیون در کشور هستیم. در حالی که قریب به اتفاق مردم، دوران ۶ ماه ایمنی واکسن را پشت سر گذاشته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، آمارهای وزارت بهداشت از وضعیت کرونا در موج هفتم، هر روز افزایش می‌یابد. به طوری که موارد ابتلاء به مرز ۱۰ هزار نفر در روز رسیده است. همچنین، آمار فوتی که تا چندی قبل صفر شده بود، حالا ۷۴ نفر رسیده است.

در آمار شبانه روز گذشته که وزارت بهداشت منتشر کرد، ۹۳۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۱۴۳۱ نفر از آنها بستری شدند. همچنین، ۷۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان به ۱۴۲ هزار و ۱۳۴ نفر رسید.

این در حالی است که آمار واکسیناسیون در شبانه روز گذشته، نشان می‌دهد که میزان تزریق، روند نزولی داشته است. به طوری که فقط ۱۹ هزار و ۵۷۱ دوز واکسن تزریق شده است. در صورتی که روز قبل از آن، ۲۳ هزار دوز واکسن تزریق شده بود. حتی ۲ روز قبل نیز شاهد ۱۰۴ هزار دوز تزریق واکسن در کشور بودیم.

تاکنون ۶۴ میلیون و ۸۰۷ هزار و ۸۱۸ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۵۰۱ نفر دوز دوم و ۳۰ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۴۶ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

وقتی به آمار واکسیناسیون نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم قریب به ۱۰ میلیون نفر در کشور حتی یک دوز واکسن نزده اند و تعداد کسانی که ۳ دوز واکسن تزریق کرده اند، اندکی بیشتر از ۳۰ میلیون نفر است. در حالی که هنوز آمار قابل توجهی از دوز یادآور نداریم.

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در واکنش به روند صعودی کرونا در موج هفتم، گفت: ما هنوز به قله بیماری نرسیدیم که بخواهیم در مورد آن قضاوت کنیم.

وی با عنوان این مطلب که دو راه هم بیشتر نداریم، افزود: یکی اینکه واکسن تزریق کنیم، دوم اینکه مردم شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

گویا به تزریق دوز یادآور واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: ما در رابطه با نوبت یادآور واکسن بارها و بارها تأکید کردیم، من تقاضایم از هموطنان این است که این موضوع را جدی بگیرید، موضوع شوخی بردار نیست، کسانی که مبتلا به این بیماری شوند ممکن است جان خود را از دست بدهند.

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در پاسخ به این سوال که آیا امکان شدت گرفتن بیماری در موج هفتم وجود دارد یا خیر، افزود: بستگی دارد که چگونه رفتار کنیم. یعنی اگر نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی اعتنا باشیم، واکسن نزنیم و اینکه در تجمعات چگونه حاضر شویم، در شدت گرفتن موج بیماری اثرگذار است.

وی ادامه داد: تنها راه پیشگیری از شدت گرفتن موج هفتم، شناسایی بیماران و ایزوله کردن آنها از افراد سالم است. زیرا، قرنطینه افراد بیمار از حیث کنترل بیماری، از اهمیت زیادی در جلوگیری از گردش ویروس در جامعه برخوردار است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به موضوع واکسیناسیون در کشور، افزود: ریسک ابتلاء در بین افراد واکسن زده و واکسن نزده، متفاوت خواهد بود.

ناجی با عنوان این مطلب که زیرسویه جدید اومیکرون با توانایی بسیار بالا تلاش دارد خود را در طبیعت حفظ کند، ضرورت استفاده از ماسک در تمامی فضاهای بسته و فضاهایی که ازدحام جمعیت وجود دارد را ضروری عنوان کرد و گفت: چهره کرونا تغییر کرده و وارد مرحله‌ای دیگر شده است، ولی همچنان واکسیناسیون عمومی، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک برای قطع و یا کاهش زنجیره ویروس کرونا باید جدی گرفته شود.

در همین حال، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در ارتباط با علت بازگشت به روزهای سخت کرونایی و افزایش مرگ‌های روزانه، اظهار داشت: دلیل اصلی افزایش ابتلاء و مرگ‌ها این است که جهان انتظار نداشت کرونا در این فصل شروع مجدد داشته باشد و همه خود را برای پاییز و زمستان آماده کرده بودند. بنابراین احتمالاً پاییز و زمستان سختی در پیش خواهیم داشت. حتی کشور امارات که ادعای پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون داشت دچار جهش ویروس و همه‌گیری شد.

پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، بیشترین فوتی‌های کرونا را افرادی دانست که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده اند و البته واکسیناسیون را کامل نکرده بودند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مهم‌ترین خطر زیرسویه جدید اومیکرون، این است که دامنه آن سمت افرادی برود که بیماری، های زمینه‌ای دارند و باعث افزایش موارد بستری و فوتی‌ها شود.

 

 

 

تداوم خشکسالی در کشور علیرغم بارندگی‌های اخیر

تداوم خشکسالی در کشور علیرغم بارندگی‌های اخیر

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر ۴.۵ درصد کم‌بارشی را جبران کرده‌اند، اظهارکرد: این بارش‌ها برخلاف بزرگی و خسارات وارد کرده، کم‌بارشی را جبران نمی‌کند و همچنان در وضعیت خشکسالی متوسط تا شدید و استثنایی قرار داریم.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که آیا بارندگی‌های اخیر، کم‌بارشی سال آبی جاری را جبران کرده است یاخیر؟ اظهار کرد: قبل  از بارندگی‌های روزهای گذشته، میزان کم‌بارشی‌ها ۲۸.۵ درصد زیرحد نرمال بود. بعد از این بارندگی‌های سیل‌آسا میزان کمبود بارش از ۲۸.۵ درصد به ۲۴ درصد کاهش یافته یعنی تنها  ۴.۵ درصد از کم‌بارشی‌ها جبران شده است.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه بارش‌های اخیر همچنان در شرایط کم‌بارشی و خشکسالی متوسط تا بسیار شدید و استثنایی قرار داریم.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی به ذکر مثالی پرداخت و اظهارکرد: در برخی استان‌ها همچون کرمانشاه، ایلام، کردستان، لرستان و اغلب نقاط خوزستان بارشی ثبت نشده و در این استان‌ها خشکسالی شدیدی حاکم است. در تهران نیز بارندگی ۳۴ درصد زیر حد نرمال است و بیش از یک سوم بارش نرمال را دریافت نکرده است. وضعیت سدها نیز اصلا مناسب نیست و حداکثر ۲۵ درصد سدها آب دارند. این اصلا شرایط مطلوبی نیست.

وی افزود: این بارندگی‌ها برخلاف ایجاد خسارت جانی و مالی، چندان در شرایط بارشی کشور تغییری ایجاد نمی‌کند و همچنان بسیاری از مناطق جزو مناطق کم‌بارش و به‌شدت زیر نرمال هستند.

وظیفه در پاسخ به این پرسش ایسنا که بارش‌ها در کدام نواحی بیش از حدنرمال بودند؟ گفت: در فصل تابستان به‌طور معمول در جنوب شرق و نوار شمالی کشور بارندگی وجود دارد اما این بارش‌ها در جنوب شرق بیش از حد نرمال و در نوار شمالی نیز کمتر از حد نرمال است.

وی با اشاره به وضعیت دما و بارش طی هفته آینده گفت: در این مدت دمای هوا افزایش می‌یابد و بارش‌ها قطع می‌شود و تنها به‌صورت رگبار و رعد و برق در عرض‌های جنوبی به‌صورت پراکنده رخ می‌دهد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره پیش‌بینی شرایط جوی تا پایان مردادماه اظهار کرد: شنبه ( ۱۵ مردادماه) موجی از شمال کشور عبور و سواحل شمال و آذربایجان را درگیر می‌کند. این موج بارش‌هایی به‌صورت رگبار و رعد وبرق پراکنده در نوار شمال غرب کشور و ارتفاعات البرز در روزهای شنبه شب تا دوشنبه (۱۵ تا ۱۷ مردادماه) به همراه دارد. این بارش‌ها بسیار جزئی هستند و شدت زیادی ندارند و تنها در برخی مناطق همچون ارتفاعات البرز، نوارشمالی کشور و آذربایجان پیش‌بینی می‌شوند.

وی افزود: طی هفته آینده در سواحل جنوب کشور، شمال خلیج فارس و نوار شمال کشور بارش‌های جزئی پیش‌بینی می‌شود و باقی نقاط بدون بارش خواهند بود پس از آن حتی سواحل شمال کشور نیز کم‌بارش خواهند شد.

وظیفه در پایان تصریح کرد: به‌طور کلی بارندگی‌ها به‌صورت جزئی است و تا اواخر مردادماه نیز بارش‌ها کاهش و دما افزایش می‌یابد.

 

 

 

 

اگر به خاطر حجابتان مسخره شدید، این کارها را انجام دهید

متاسفانه این روزها که بسیاری از ارزش ها تغییر کرده و متاسفانه خیلی ها حجاب را نمادی از عقب افتادگی می دادند، ممکن است در هر سطحی از جامعه از خانواده گرفته تا اجتماع، گاها به خاطر حجاب و چادرمان موردتمسخر قرار گیریم اما واقعا درچنین شرایطی، بهترین واکنش چیست و چطور می توانیم در اوج متانت و بدون هرگونه تنشی از ارزش هایمان دفاع کنیم؟ این سوالی است که در این گزارش درپی پاسخش هستیم.

اگر به خاطر حجابتان مسخره شدید، این کارها را انجام دهید

گروه زندگی – نفیسه خانلری:«ای بابا. اینم که مثل خودت حجاب برتر کردی! آخه خودت کم بودی، حالا نوبت این بچه ست که باید چادر سرش کنه…؟!» با شنیدن حرف هایش که توأم با لحنی تمسخرآمیز بود، آنقدر شوکه شدم که زبانم بسته شد. از او بعید بود؛ یک آدم اجتماعی تحصیل کرده. دربین آن همه مهمان نمی‌دانستم چه جوابی بدهم اما با لبخندی نه چندان مطمئن پاسخ دادم«خودش دوست داره و من مجبورش نکردم». همین یک جمله و سپس خداحافظ!

درمسیر برگشت به خانه مدام خودخوری می‌کردم. پاسخ های مختلف در ذهنم زیرو رو می شد و به خاطر واکنش غیرجسورانه ام، خودم را سرزنش می‌کردم. از طرفی دخترم در گوشه صندلی عقب ماشین کز کرده بود و با نگاهی که نمی‌دانم به کجا خیره شده بود، بیرون را نگاه می‌کرد.حتما او هم مثل من داشت اتفاق چنددقیقه پیش را مرور می‌کرد. احساس کردم غرورش شکسته. فقط ۱۰ سال دارد و در این سن و سال بیشتر حس تایید می‌خواهد تا یک نقد ناپخته آن هم درمیان جمعی ۲۰، ۳۰ نفره. به او گفتم:«دخترم اصلا مهم نیست بقیه چی میگن، مهم اینه که تو چادر رو دوست داری و دلت می خواد حجابت کامل باشه». چقدر دیر این حرف را می زدم، شاید بهتر بود در همان جمع با بوسه ای بر صورت دخترم، پاسخ آقای فامیل را اینطور می‌دادم تا هم مهر تاییدی بر حجاب کامل دخترم بزنم و هم حس آرامش را به او و خودم برگردانم اما به هرحال واکنش من این چنین نبود.

بعد از این اتفاق من ماندم با یک سوال مهم از خودم. اینکه وقتی به خاطر حجاب مورد تمسخر قرار می‌گیریم، چه واکنشی باید نشان دهیم؟ به همین بهانه به سراغ« سمیرا طاووسی» کارشناس روانشناسی و مشاوره رفته ایم تا پاسخ این سوال را در قالب چند راهکار باهم مرور کنیم.


سمیرا طاووسی کارشناس روانشناسی و مشاوره

در اولین قدم، آرامشتان را حفظ کنید

هرچقدر هم که اعتماد به نفسمان بالا باشد و اهمیتی به حرف های نامربوط ندهیم اما باز هم مسخره شدن به هر دلیلی آن هم مسخره شدن فرزندمان می تواند حس ناخوشایندی به آدم منتقل کند، بنابراین درچنین شرایطی مهمتر از هرچیزی، حفظ آرامش و کنترل خشم است، درست همانطور که خداوند در ایات متعددی همچون ایه ۱۳۴سوره آل عمران، آیه ۱۳ سوره مائده، آیه ۳۴ سوره شوری، آیه ۶۳ سوره فرقان و …، به اهمیت فروبردن خشم و پاداش این افراد اشاره کرده است. اگر بتوانیم در همان لحظه اول، آرامش خودمان را حفظ کنیم، قطعا ذهنمان دچار خطا نشده و بهترین واکنش ها را نشان خواهیم داد.

با مهارت حل مساله؛ واکنش های خلاقانه داشته باشید

اگر دقت کرده باشید، یکسری از اقشار جامعه بنابه موقعیت اجتماعی و شغلی خود، آنقدر مهارت کسب کرده اند که همیشه و در هر شرایطی، پاسخی قاطع و منطقی برای گفتن دارند و طرف مقابل را طوری متحیر می کنند که اصلا جایی برای بحث های بعدی باقی نمی ماند. قطعا کار آسانی نیست اما با تمرین می توان تاحدودی این توانایی را کسب کرد و در لحظه بهترین تصمیم را برای چگونگی پاسخ گرفت.

طاووسی به عنوان یک فردمتخصص در امور روانشناسی، این واکنش سریع را مهارت حل مساله می نامد و از آن به عنوان اولین فاکتور برای پاسخی درست در شرایط حساس یاد می کند. او می گوید:” یکی از مهارت های دهگانه زندگی، مهارت حل مساله است و ما همیشه می گوییم که هرفردی باید مهارت حق مساله را در خود بالا ببرد تا وقتی در یک چالش این چنینی قرار گرفت، بداند که باید چه کند؟ البته این مهارت به یکدفعه بدست نمی آید و اینطور نیست که بعد از یک اتفاق بنشینم و ببینیم که حالا باید چه کنیم، بلکه باید از قبل انقدر تمرین کرده باشیم که فکرمان خلاق باشد و بتوانیم بهترین پاسخ ها و واکنش ها را انتخاب کنیم. اما اگر هم این مهارت را نداریم، دلیل نمی شود که در مقابل فرد مسخره کننده، ساکت بمانیم؛ می توانیم برای چند لحظه سکوت کرده، پاسخ های مساله را در ذهنمان مرور کنیم و سپس بهترین واکنش را نشان دهیم.”

با اعتماد به نفس بالا، پای ارزش هایتان بایستید

  وقتی در قدم اول، آرامش خود را حفظ کنید و خودتان را با جو حاکم بر محیط وفق دهید، راحت تر می توانید اعتماد به نفسی که ممکن است به خاطر مسخره شدن، دچار تزلزل شده باشد را بازیابید. در این مرحله باید با احترام به باورها و ارزش های اعتقادی خود و با اعتماد به نفس بالا، محکم بایستید و در مقابل ضدارزش ها احساس کمبود نکنید.

طاووسی در این باره توضیح می دهد:”نمی دانم چرا و به چه دلیل اما اخیرا اتفاقی در جامعه ما افتاده و آن هم اینکه آدم ها می خواهند ارزش های خودشان را به دیگران دیکته کنند و این باعث می شود که به خودشان اجازه دهند راجع به هرکسی نظر بدهند که خب این خیلی بد است. واقعا اگر ارزش های یک خانواده از جمله عفاف و حجاب، کارکرد خوبی دارد، باعث پیشرفت می شود و آزار و آسیبی هم به کسی نمی رساند، پس چه دلیلی دارد و چه جرأتی درپس آن است که کسی بیاید و با منطق عجیب و غریب خودش، ارزش های یک خانواده را زیر سوال ببرد و چادر یک بچه را نقد و یا حتی بدتر از همه این ها، او را مسخره کند؟ قطعا هیچ وقت هیچ کسی حق ندارد نسبت به اعتقادات یک خانواده، چنین برخورد ناشایستی داشته باشد و این ما هستیم که باید با نوع برخوردمان، اجازه چنین کاری را به طرف مقابل ندهیم که یکی از مهمترین این برخوردها، داشتن اعتماد به نفس بالای افراد است.»

جرأت مندانه اما محترمانه پاسخ دهید

زمانی که خودمان یا فرزندمان به خاطر حجاب موردتمسخر قرار می گیریم، قبل از هرچیز باید به خاطر داشته باشیم که ما خانواده ای با ارزش های اعتقادی هستیم و هرگونه رفتار پرخاشگرایانه و نامحترمانه می تواند ارزش ها و اعتقاداتمان را خدشه دار کند، بنابراین باید دقت بالایی نسبت رفتارمان داشته باشیم یعنی با جرات پاسخ دهیم اما توهین نکنیم! حتما می گویید سخت است اما به هرحال ما باید برای دفاع از ارزش هایمان، هرکار سختی را آسان کنیم.

کارشناس روانشناسی و مشاوره، واکنش منطقی درچنین شرایطی را حق مسلم یک فرد محجبه دانسته و می گوید:«واکنش درچنین شرایطی می تواند حالات مختلفی داشته باشد؛ با پرخاشگری واکنش نشان دهیم! تمسخر را با تمسخر پاسخ دهیم! منفعل باشیم و بدون هرپاسخی، فقط حرص بخوریم و یا جرأت مندانه پاسخ دهیم. قطعا در این بین این واکنش ها، پاسخ جرأت مندانه، بهترین راهکار است. مثلا می توانید با لحنی محترمانه بگویید حجاب و چادر ارزش خانواده ماست و همه اعضای خانواده به میل خود و بدون اجبار پای آن ایستاده اند. سپس ادامه دهید و بگویید که قطعا در خانواده شما هم یکسری چیزها ارزش است اما ما همیشه بدون هرگونه دخالتی به ارزش هایتان احترام گذاشته ایم و همین انتنظار را هم از شما داریم. این پاسخ که شاید به نظرتان سخت بیاید، درنهایت جسارت و کاملا محترمانه است و مطمئن باشید که طرف مقابلتان تحت تاثیرقرار می گیرد.»

شوخ طبعی را فراموش نکنید

وقتی تنشی بین افراد خصوصا در فضای خانواده اتفاق می افتد، خوب است که بدون خراب کردن پل های پشت سر، بر آن تنش غلبه کرده و گره ها را بازکنیم. مثلا باشناختی که از طرف مقابلمان داریم، اگر فکر می کنیم لحن جدی نمی تواند ما را به هدفمان رسانده و طرف را متوجه اشتباهش کند و یا ممکن است تنش ها بیشتر شود، کمی شوخ طبعی را چاشنی پاسخمان کنیم. داشتن لحنی شوخ، درچنین مواردی حسابی جواب می دهد. درست است که موردتمسخر قرار گرفته ایم اما اگر این تمسخر را نقطه ضعف طرف مقابل و نه خودمان بدانیم، کنار آمدن با آن آسانتر بوده و می توانیم شوخ طبعانه به دفاع از ارزش هایمان بپردازیم. بسیاری از روانشناسان معتقدند موضوعی که توسط یک فرد موردتمسخر قرار می گیرد، در اکثر مواقع نشان از ضعف آن فرد در همان موضوع دارد. مثلا اگر فردی شما و خانواده تان را به خاطر حجاب مسخره می کند، احتمالا خودش از آسیب بی حجابی در خانواده اش رنج می برد و می خواهد با تمسخر، این ضعف را بپوشاند، پس درمقابل این افراد، خیلی هم جدی نباشید!

اگر لازم شد، در فضای خصوصی پاسخ دهید

این روانشناس خانواده با تاکید دوباره بر دفاع از ارزش ها و اعتقادات خانوادگی می گوید:« یکسری موضوعات مثل حجاب و نوع حجاب در خانواده نه تنها جز ارزش ها و باورهای یک خانواده است، بلکه از فرهنگ ها و ارزش های جامعه ما نیز به شمار می رود، بنابراین توهین به چنین ارزشی اصلا قابل پذیرش نیست.»

فکر نکنید که واکنش نسبت به فرد خاطی البته در چارچوب آداب و احترام، کار اشتباهی است، پس تحت هیچ شرایطی خودخوری نکنید و حتما با پاسخی درست و به جا، آرامش را به خودتان و فرزندتان برگردانید. گرچه خوب است که مهارت پاسخگویی صحیح در لحظه را داشته باشیم اما برخی ها برای واکنش درلحظه، جسارت و آمادگی لازم را ندارند و یا حتی شرایط ایجاب می کند که سکوت اختیار کنند اما قطعا این پایان کار نیست. این افراد می توانند بعدا در فضایی خصوصی، حرف ها و گلایه های خود را به طرف مقابل بگویند تا هم خودشان آرام شوند و هم اینکه، این موضوع منجر به کدورت و تخریب روابط میان خانواده ها درآینده نشود. ضمن اینکه اگر حرفی روی دلمان بماند، جز اینکه احساسات منفی را در وجودمان پرورش دهد، نتیجه ای ندارد.

در جمع از فرزندتان تمجید کنید

نکته بسیار مهم در هنگام وقوع مساله ای مثل مسخره شدن فرزندمان این است که بتوانیم در لحظه و در همان جمعی که تمسخر صورت گرفته از او دلجویی کنیم، صورتش را ببوسیم و به خاطر حجابش از او تعریف و تمجید کنیم. این کار، هم پاسخی قاطع به فردخطاکار است و هم باعث می شود که فرزندمان احساس حقارت نکند. به هرحال همان یک تمسخر گاهی ممکن است آنقدر اثرمنفی بگذارد که مسیر انتخاب دختر نوجوان ما را برای همیشه تغییر دهد، پس واکنش به جا و درست والدین در چنین شرایطی، بسیاراهمیت دارد. سمیرا طاووسی نیز در همین خصوص به یک نکته مهم دیگر اشاره کرده و توصیه می کند:«زمانی که دخترها به سن تکلیف می رسند، ارزش های خانواده را بهتر می شناسند و می توانند از همان موقع برای ارزش های خودشان و زندگیشان برنامه ریزی و هدف گذاری کنند، بنابراین خانواده ها نباید با این تفکر که خب حالا حجاب و چادر هنوز هم خیلی بر او واجب نشده، فرزندشان را از چادر منع کنند. برخی خانواده ها بعد از یک تمسخر این چنینی ممکن است، به دخترشان بگویند حالا نیاز نیست از الان چادر سرکنی اما واقعا این واکنش درست نیست و نباید با این شیوه، به نظر تحمیلی دیگران تن داد.»

 

 

 

چرا فقط قیام مختار، مورد تأیید ائمه بود؟

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تنها قیامی که به نظر برخی علما مثل مرحوم خویی مورد تأیید امام سجاد بود، قیام مختار است که به نظر می‌رسد آن هم فقط به‌ خاطر جنبه انتقامی‌اش است و نه بیش‌تر.

چرا فقط قیام مختار، مورد تأیید ائمه بود؟

سعید طاووسی، استاد تاریخ اسلام و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در مورد پیامدهای واقعه کربلا به خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس گفت: پس از واقعه عاشورا، به دلیل شدت خشونتی که در شهادت امام حسین (علیه‌السلام) توسط یزیدیان به‌کار رفت، در زمان خود یزید چندان قیام خاصی علیه او صورت نگرفت و قیام «حرّه» هم به شدت توسط یزید سرکوب شد و درهم‌ شکست، اما پس از مرگ زودهنگام یزید بن‌ معاویه پس از واقعه عاشورا، دربار و حکومت اموی با یک چالشی روبه‌رو می‌شود. معاویه پسر بزرگ‌تر یزید پس از ۴۰ روز از خلافت کناره‌گیری می‌کند و پسر کوچک‌تر یزید، خالد هم به علت نرسیدن به بلوغ شرایط زمامداری خلافت را ندارد.

وی افزود: در چنین شرایطی «مروان» با بیوه یزید ازدواج می‌کند و خلافت را به‌ دست می‌گیرد و به این شکل قدرت به مروانیان می‌رسد. مروان در ادامه هم به جای این‌که خالد را خلیفه کند، پسر خودش عبدالملک را برای جانشینی برمی‌گزیند. موارد مذکور از نوعی التهاب سیاسی و اجتماعی در شام حکایت دارد و مخالفین امویان هم از این فرصت استفاده کردند و در چنین فضایی بود که قیام مختار و توابین و همچنین لشکرکشی بنی‌زبیر تا عراق عرب ادامه پیدا کرد.

قیام علیه حاکم جور، چیزی که شیعیان از عاشورا الهام گرفتند

این استاد تاریخ ادامه داد: در مقابل شیعیان، که اینجا شیعه به معنای عام است چه آنان که شیعیان اعتقادی هستند، چه کسانی که شیعیان سیاسی‌اند، چنین برداشتی از عاشورا داشتند که می‌توان علیه ظالم جائر قیام کرد و بر او شورید. بنابراین شاهدیم که از زمان پس از عاشورا تا سقوط امویان قیام‌های متعددی از سوی شیعیان علیه حکام اموی صورت می‌گیرد. قیام‌های زید بن‌ علی، یحیی‌ بن‌ زید، عبدالله‌بن معاویه از نوادگان جعفر طیار و… از این دست قیام‌ها هستند. نکته مهم در این بین این است که ائمه شیعه با این قیام‌ها همراهی نکردند و از امام سجاد (علیه‌السلام) رویکرد از فاز سیاسی و نظامی به سمت فعالیت فرهنگی و اجتماعی تغییر پیدا کرد. به تعبیر مرحوم علامه سیدجعفر مرتضی، امام سجاد شیعه را از نو تشیع را ساخت. در اوایل امامت ایشان، تنها ۶ نفر دور ایشان بودند که در شیعه بودن سه نفر از اینان شک و شبهه وجود دارد.

تبدیل تشیع به یک گروه فعال در سطح اجتماع و فرهنگ جهان اسلام

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه تصریح کرد: امام سجاد پروژه بسط معارف شیعی را از طریق تمام ظرفیت‌های ممکن از جمله وعظ، دعا و خطابه پیگیری کرد و این روند بعدها توسط صادقین (علیهما‌السلام) ادامه پیدا کرد و هدف اصلی این بود که تشیع به یک جریان فعال فرهنگی و اجتماعی در جامعه حاضر باشد و بر تعداد شیعیان «اعتقادی» افزوده شود. پس باید گفت بعد از عاشورا روند ائمه به سمت مسائل مقدماتی و تربیتی رفت، تا اینکه بخواهند با قیام‌ها همراه شوند؛ ولی تنها قیامی که به نظر برخی علما مثل مرحوم خویی مورد تأیید امام سجاد بود، قیام مختار است که به نظر می‌رسد آن هم فقط به‌خاطر جنبه انتقامش است و نه بیشتر.

قیام علیه ظلم مطلوب است، اما مقدمه می‌خواهد 

وی افزود: در مورد قیام‌های شیعیان نکته‌ای را باید بیان کنم و آن این است که بسیاری از شیعیان آن برداشتی که امروزه ما از امامت و ولایت داریم، نداشته‌اند و خیلی از آنان تنها صرف پیروی در پاره‌ای از موارد مثل احکام، شیعه نامیده می‌شدند. مثلاً جناب زید معتقد بود امام صادق فقط امام در احکام حلال و حرام است؛ پس در سایر موارد سیاسی مثل قیام به اجتهاد و نظر خودشان عمل می‌کردند.  این تذکر را بدهم که اهل‌بیت به کل مخالف قیام و فعالیت علنی سیاسی نبودند، بلکه برای آن یک مقدمه‌ای را لازم می‌دانستند که در پی ایجاد آن زمینه بودند.

ائمه می‌خواستند امام حسین را تبدیل به نماد تشیع کنند

طاووسی گفت: عمده فعالیت ائمه در قبال عاشورا این بود که امام حسین را تبدیل به نماد تشیع کنند تا علقه‌ای خاصی بین شیعیان خود و آن امام شهید ایجاد شود. تأکید بر زیارت حضرت در فواصل مختلف سال، برگزاری مجالس عزای امام حسین و… نمونه‌ای از این دست اقدامات هستند و این کار آنقدر بر تعداد تشیع و تثبیت جریان شیعه نافع و ساعی بود که برخی تاریخ‌پژوهان غیرمسلمان مدعی شدند تشیع، پس از عاشورا متولد شد. هرچند از بُعد تاریخی این حرف و تحلیل غلط است اما از طرفی هم باید بیان داشت، بروز و ظهور تشیع قبل و بعد از شهادت سیدالشهدا قابل مقایسه نیست و این‌ها تماماً به برکت فعالیت‌های امامان شیعه است.

عاشورا نتیجه عدم معرفت امام بود

او اشاره کرد: تبدیل امام حسین به عنوان نشان و نماد تشیع در این راستا بود که نشان دهد، تبعیت نکردن از امام معصوم و ولی‌خدا می‌تواند کار را به جایی برساند که حجت معصوم تشنه به شکل فجیع به شهادت برسد و سربریده شود و پس از آن دیگر اشک و فغان و آه بی‌فایده خواهد بود؛ همانطور که قیام توابین از این منظر چندان دستاورد خاصی را برای شیعه به دست نیاورد. نکته مهم دیگر این است که ترویج برگزاری مجالس عزا و بکا بر امام حسین فقط دارای جنبه احساسی و عاطفی ماجرا نبوده، بلکه در آن فضای سیاسی حاکم که نوعی تقابل با ذکر امام حسین از سوی حکام جور صورت می‌گرفت چنین اقداماتی از سوی ائمه، یعنی تشویق به عزاداری امام حسین نوعی کار سیاسی و مبارزه به حساب می‌آمد.

منطق عاشورا یعنی جنگ حق و باطل

پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: اساساً منطق مبارزه امام حسین با یزید محدود و مختصر در نفرات نیست، بلکه حکایت از تقابل دو جریان حق و باطل دارد؛ به خاطر همین زنده‌نگه‌داشتن یاد سیدالشهدا به معنی برانگیخته شدن انگاره‌های حق‌طلبی در افراد بود و اشاره به غایت و هدف اصلی امام حسین از قیام داشت. برای همینم عباسیان، باوجود دخالتی که در شهادت امام حسین نداشتند نسبت به زیارت قبر ایشان و مجلس عزای حسینی حساسیت داشتند و در امحای یاد او تلاش می‌کردند.

طاووسی گفت: عباراتی مثل «سلطان جائر» یا «مثل من، مثل یزید»، در مورد همان منطق و غایت قیام امام حسین صحبت می‌کند. در رفتار اصحاب سیدالشهدا هم این موضوع روشن است که هدف چیزی فراتر از شخصیت و جان خود بوده و انتهای فراتری را مدنظر دارد و آن جنبه تبعیت یاران شهید به خوبی درس تبعیت از امام را منتقل می‌کند، به عبارتی عاشورا مجموعه‌ای کامل از معارف شیعی است، از تبعیت امام تا اخلاق و مرام شیعیان.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*