اخبار خراسان جنوبی

پوست اندازی شورای شهر بیرجند
روز پنج شنبه بابرگزاری انتخابات هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر بیرجند همه اعضا تغییر کردند و افرادی جوان،متعهد و متخصص سکان مدیریت شورا را بدست گرفتند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی بر این اساس دکتر رضا حسنی صفت در این انتخابات با کسب ۵ رای از ۹ عضو شورا بر کرسی ریاست شورای شهر بیرجند نشست.
در این انتخابات فرید فروزانفر ،عباس سروری و ویدا ناصری به ترتیب نایب رئیس،منشی و خزانه دار شورا برای مدت یکسال انتخاب شدند.
قبل از این محمودی راد رئیس، فاطمه هلال بیرجندی نایب رئیس و مرتضی یزدان شناس خزانه دار شورا بودند.
بر اساس قانون انتخابات هیات رییسه شورای شهر هر ساله برگزار می شود.
باترکیب جدید هیات رییسه قطعا روسای کمیسیون های شورای شهر نیز تغییر خواهد کرد.
بر اساس شنیده ها حسنی صفت، فروزانفر،حجت الاسلام عبد الرزاق نژاد،ناصری و سروری به حسنی صفت و یزدان شناس،محمودی راد،هلال بیرجندی،حجت الاسلام درخشی به یزدان شناس رای داده اند
شفاف سازی،قانونمداری،مبارزه با فساد،رفع تبعیض و توسعه متوازن شهر و……از مهمترین اهداف هییت رییسه جدید شورا اعلام شده است.

دستگیری عامل چاقوکشی در”بیرجند”/۴

رئیس پلیس آگاهی استان از دستگیری عامل ایراد ضرب و جرح با چاقو در یکی از اماکن خصوصی شهرستان”بیرجند” خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”کاظم صادقی” اظهار داشت: با اعلام احدی از شهروندان با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر ایراد ضرب با چاقو در یکی از اماکن خصوصی در شهرستان بیرجند، بلافاصله بررسی موضوع در دستور کار پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی قرار گرفت.

رئیس پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی با اشاره به انتقال مصدوم به مراکز درمانی؛ تصریح کرد: کارآگاهان پلیس پس از تحقیقات میدانی و پیگیری های مداوم، ضارب را که از مجرمان سابقه دار بوده شناسایی و پس از هماهنگی با مراجع قضائی در یک عملیات ضربتی متهم را دستگیر کردند.

سرهنگ صادقی بیان داشت: متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شد.

 

اقدام به موقع پلیس مانع ازآتش سوزی یک خودرو و سرایت آن به دیگرخودروها شد

 

فرمانده انتظامی شهرستان”طبس” از اقدام به موقع مامور پلیس راهور که مانع از آتش سوزی یک خودرو در اطراف یکی از هیئت های عزاداری شده بود خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ” فاضل مریمی” اظهار داشت: مامور پلیس راهور طبس هنگام کنترل ترافیک در اطراف هیئت های حسینی این شهرستان یک خودرو که دچار حریق و آتش سوزی شده بود را نیز مشاهده کرد

وی با اشاره به این که این مامور وظیفه شناس بلافاصله موضوع را به آتشنشانی اطلاع داد؛ تصریح کرد: مأمور پلیس در ادامه پس از حضور مأموران آتشنشانی با کمک رسانی به مأموران اطفاء حریق از آتش گرفتن خودرو و سرایت آن به دیگر خودروهای پارک شده در محل جلوگیری کرد.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس بیان داشت: مالک خودرویی که دچار آتش سوزی شده بود و همچنین همسایگان محل از عملکرد به موقع پلیس در پیشگیری از آتش سوزی تقدیر و تشکر کردند.

معرفی شخصیت‌های عاشورا در دستگردان طبس/۲

معرفی شخصیت‌های عاشورا در کتاب‌خانه سیار کانون پرورش فکری دستگردان

کودکان ونوجوانان عضو کتاب‌خانه سیار کانون در بخش دستگردان شهرستان طبس در قالب اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری با شخصیت‌های عاشورایی آشنا می شوند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ کتاب‌خانه سیار روستایی کانون با حضور در روستاهای تحت پوشش خود در بخش دستگردان طبس، با اجرای برنامه‌هایی از قبیل قصه گویی، معرفی و روخوانی کتاب، پخش فیلم و… کودکان ونوجوانان را با شخصیت‌های عاشورایی آشنا می کند.

ساخت کتیبه‌های سفالی با موضوع محرم در بشرویه/۲

اعضای مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری بشرویه کتیبه‌های سفالی با موضوع محرم ساختند

به مناسبت ایام محرم کارگاه های سفال مرکز بشرویه رنگ و بوی محرمی به خود گرفت و کودکان ونوجونان با حضور در این کارگاه کتیبه‌های کوچک گلی از القاب و اسامی امام حسین(ع) ساختند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان بشرویه با اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی مخاطبان خود را با فرهنگ عاشورا بیشتر آشنا می کند.

برهمین اساس یکی از برنامه‌های خلاق این مرکز برگزاری کارگاه سفال و ساخت کتبیه‌های سفالی است که در این کارگاه مربیان  با معرفی کتاب «نیک نامان» از کودکان و نوجوانان خواستند تا کتیبه‌های کوچک گلی از القاب و اسامی امام حسین(ع) بسازند.

حاصل دست سازه‌های اعضا در این کارگاه نمایشگاه کوچک محرمی شد که اعضا با جاشمعی‌های دست ساخته خودشان آن را  تزیین کردند.

گفتنی است: اعضای نوجوان این مرکز با دو کتاب «پدر عشق پسر» و «آفتاب در حجاب »و سید مهدی شجاعی خالق این دو اثر مذهبی نیز آشنا شدند و زوایای پنهان حادثه کربلا و حال و هوای حضرت زینب (س)و حضرت علی اکبر(ع)را از دریچه‌ای نو مطالعه کردند.

معرفی و وقایع  ایام محرم و معرفی شخصیت‌های عاشورا از دیگر از برنامه‌های شاخص این مرکز در دهه اول محرم بود.

فعالیت۱۳تعاونی مصرف ومسکن فرهنگیان درخراسان جنوبی/۲-۳

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۷ تعاونی مصرف و ۶ تعاونی مسکن فرهنگیان در استان فعالیت می کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سید علیرضا موسوی نژاد در نشست بررسی مشکلات اتحادیه تعاونی های مسکن و مصرف فرهنگیان اظهار کرد: این جلسه که با حضور رؤسای اتحادیه های این تعاونی ها برگزار شد، آخرین وضعیت تعاونی های مسکن و مصرف فرهنگیان مورد بررسی قرار گرفت.

وی،بابیان این مطلب که تعاونی های مصرف ومسکن فرهنگیان،حلقه گمشده برای حصول نتیجه پایداردراموراقتصادی، تولیدی، خدماتی و معیشتی است؛ تصریح کرد:یکی ازمهمترین بخش‌هایی که می‌توانددغدغه فرهنگیان رارفع کند،تعاونی‌ های مصرف است که ضمن حمایت ازتولیدوعرضه محصولات داخلی،بایدبه دنبال کالاهای باکیفیت واستاندارد باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی،با اشاره به ثبت نام ۲ هزار و ۷۳۱ فرهنگی استان برای مسکن ملی، خاطر نشان کرد:تعاونی‌های مصرف ومسکن فرهنگیان نمادوحدت ودر کنار هم بودن ظرفیت‌های مختلفی است که می‌تواند به خدمات‌رسانی و اشتغال‌زایی منجر شود.

برنامه های هفته خبرنگار در خراسان جنوبی تشریح شد/۳

    
برنامه های هفته خبرنگار در خراسان جنوبی تشریح شد
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به تشریح برنامه های هفته خبرنگار در استان پرداخت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علی فرخنده با بیان این که به دلیل همزمانی روز خبرنگار و سالروز شهادت شهید صارمی با ایام تاسوعا و عاشورا، امسال با برنامه هایی متفاوت این روز را گرامی خواهیم داشت، ادامه داد: سه شنبه ۱۸ مردادماه، دیدار اصحاب رسانه استان با حجت الاسلام والمسلمین عبادی نماینده ولی فقیه در استان برگزار می شود.

وی با اشاره به این که در ادامه این برنامه، دیدار و عرض خداقوت به تعدادی از رسانه های استان انجام خواهد گرفت، اضافه کرد: پنجشنبه ۲۰ مردادماه، نشست اصحاب رسانه با استاندار در صبح و عطرافشانی گلزار شهدا و تجدید میثاق با آرمان های شهیدان، در ساعت ۵ عصر انجام می گیرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به حضور منسجم اصحاب رسانه در نماز جمعه ۲۱ مردادماه، اشاره کرد و افزود: شنبه ۲۲ مردادماه، صبح و عصر، دیدار و عرض خداقوت به رسانه ها را خواهیم داشت.

فرخنده با اشاره به برگزاری یادواره شهدای رسانه در محل حسینیه جماران با همکاری هیات رزمندگان اسلام، ساعت ۲۰:۳۰  روز شنبه ۲۲ مردادماه، عنوان کرد: این برنامه با توجه به قرار گرفتن در ایام محرم و با هدف بزرگداشت مقام شهید صارمی و شهدای خبرنگار، برای اولین بار در استان برگزار خواهد شد.

وی یادآورشد: در این مراسم از خانواده شهدا و جانبازان رسانه نیز تقدیر می شود.

فرخنده خاطرنشان کرد:دیدار با رسانه های شهرستان ها، دیدار با خانواده شهدا رسانه، تجلیل از پیشکسوتان رسانه و مانور رسانه ای جهاد تبیین با محوریت نماز، امر به معروف و نهی از منکر در سطح استان از دیگر برنامه های این ایام است.

 

 

 

افزایش شهرستانهای قرمز کرونایی در خراسان جنوبی/۲-۳

تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز کرونایی در خراسان جنوبی به ۵ شهرستان افزایش یافت.

بر اساس آخرین بروزرسانی نقشه کرونایی کشور مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۵ شهرستان بیرجند، درمیان، سربیشه، فردوس و نهبندان در وضعیت قرمز (بسیار پرخطر) قرار گرفتند.

همچنین شهرستان‌های بشرویه، زیرکوه، سرایان و قائنات نیز در وضعیت نارنجی کرونا(پرخطر) قرار دارند.

تنها شهرستان با وضعیت زرد(نسبتا پرخطر) در خراسان جنوبی، شهرستان طبس است و شهرستان خوسف در وضعیت آبی(عادی) قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

آزادی ۶ زندانی جرائم غیر عمد در خراسان جنوبی/۲-۳

۶ زندانی جرائم غیر عمد خراسان جنوبی به مناسبت ماه محرم آزاد شدند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی  گفت: این زندانیان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بدهی داشتند.

حسین پور گفت: از این مبلغ، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان آن برای زندانیان اعسار شد تا بتوانند به صورت قسطی بدهی خود را پرداخت کنند و ۱۶۲ میلیون تومان گذشت شاکیان بود.

وی گفت: همچنین ۴۶ میلیون تومان از سوی ستاد دیه استان و مابقی از سوی ستاد دیه کشور پرداخت شد.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان گفت: هم اکنون ۷۴ نفر زندانی جرائم غیر عمد در زندان‌های استان زندانی هستند که از این تعداد ۱۳ نفر به دلیل بدهی مالی و مابقی به دلیل مهریه در زندان هستند.

حسین پور گفت: هم استانی‌ها می‌توانند کمک های خود برای آزادی زندانیان را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۰۹۳۹۸ واریز و یا به صورت حضوری به ستاد دیه استان واقع در خیابان انقلاب مراجعه کنند.

 

 

 

 تشکیل ۴۰۰ میلیون تومان پرونده تخلف آرد و نان در خراسان جنوبی/۴

از ابتدای سال بیش از ۴۰۰ میلیون تومان پرونده تخلف در حوزه آرد و نان در خراسان جنوبی تشکیل شد.

 تشکیل بیش از ۴۰۰ میلیون تومان پرونده تخلف آرد و نان در خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال در حوزه نظارت بر نانوایان بیش از ۴۰۰ میلیون تومان پرونده تخلف تشکیل و برای سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

علی تهوری افزود: از ابتدای سال ۵ هزار و ۲۳۶ مورد بازرسی از واحد‌های نانوایی استان انجام که منجر به تشکیل ۷۴ پرونده به ارزش ۴۹۸ میلیون تومان شده است.

وی گفت: بیشتر تخلفات در حوزه‌ی آرد و نان مربوط به عدم نصب نرخ نامه، کم فروشی و گران فروشی بوده است.

 

 

 

وقوع زمین لرزه ۳.۷ ریشتری در نایبند/۴

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر در رباط پشت بادام نایبند رخ داد.

این زمین لرزه در عمق ۱۴ کیلومتری زمین در رباط پشت بادام نایبند به وقوع پیوست

 

به گفته میرجلیلی مدیرکل مدیریت بحران استانداری این زلزله در استان یزد اتفاق افتاده اما مردم برخی روستاهای حوالی نایبند خراسان جنوبی آن را احساس کردند.

 

وی افزود: این زمین لرزه خسارتی نداشته است.

 

با توجه به تقویت باد‌های ۱۲۰ روزه

هواشناسی هشدار سطح نارنجی صادر کرد/۴

هواشناسی درخصوص وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک از اوایل وقت فردا در استان هشدار نارنجی صادر کرد.

رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای استان گفت: با توجه به افزایش شیو فشاری و تقویت بادهای ۱۲۰ روزه از اوایل وقت فردا سه شنبه ۱۸ مرداد تا اواخر وقت ۵ شنبه ۲۰ مرداد ماه وزش خیلی شدید باد، خیزش گرد وخاک و کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی ، وقوع طوفان و گردو خاک در نواحی شرقی بویژه شهرستانهای نهبندان و سربیشه پیش بینی می شود.

نخعی با بیان اینکه شهرهای نهبندان، سربیشه، خوسف بیرجند ، حاجی آباد زیرکوه و درمیان منطقه اثر این پدیده خواهد بود، افزود:  اختلال در ناوگان حمل و نقل ، شکسته شدن درختان ، خطر سقوط اجسام از ارتفاع و احتمال خسارت به بخش کشاورزی قابل پیش بینی است.

وی گفت: اجتناب از ترددهای غیر ضرور در جاده های درون استان ، محورهای مواصلاتی به استانهای مجاور همچون سیستان و بلوچستان و کرمان، پرهیز از فعالیت در فضای باز بویژه برای افراد گروههای حساس، سالمندان، کودکان و افرادیکه بیماریهای قلبی ، تنفسی  و توجه به استحکام سازه های موقت و سقف های موقت و پوشش گلخانه های کشاورزی توصیه می شود.

 

 

 

ثبت یک مورد فوتی کرونایی در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته یک نفر براثر کرونا در خراسان جنوبی جان خود را از دست داد و تعداد جان باختگان این بیماری در استان به هزار و ۴۷۷ نفر ارسید.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۳۳۱ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۶۰ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۶۶ مورد از بیرجند، ۳ مورد از بشرویه، ۴ مورد از خوسف، ۶ مورد از زیرکوه، ۱۰ مورد از سرایان، ۱۳  مورد از سربیشه، ۱۵ مورد از طبس، ۱۵ مورد از فردوس، ۲۱ مورد از قائنات و ۷مورد از نهبندان شناسایی شده و مورد جدید از شهرستان درمیان گزارش نشد.
به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۵۲ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۴۶ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: ۱۵ مورد بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال عمومی ۴ نفر نا مساعد است.

 

 

 

دستگیری شکارچی متخلف درشهرستان درمیان/۴

یک شکارچی متخلف در شهرستان درمیان دستگیر و از وی لاشه ۵ قطعه کبک کشف و ضبط شد.

 سرپرست نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان درمیان  گفت: محیط بانان حین عملیات گشت و کنترل اجرای مقررات شکار وصید در مناطق آزاد شهرستان موفق به شناسایی و دستگیری یک نفر متخلف شکار وصید شدند.

محمد علی خسروی زارگز افزود: محیط بانان از متخلف دستگیر شده لاشه ۵ قطعه کبک، یک قبضه سلاح شکاری به همراه تعداد ۲۸ عدد فشنگ و یک دستگاه دوربین چشمی کشف و ضبط کردند.

 

 

 

اهدای ۱۵۱ واحد خون در روز تاسوعا/۲-۳

در روز تاسوعای حسینی ۱۵۱ واحد خون در استان اهدا شد.

مدیرکل انتقال خون استان گفت: روز تاسوعا از ۱۸۰ مراجعه کننده به مراکز خونگیری استان، ۱۵۱ نفر موفق به اهدای خون شدند که از این تعداد ۱۳۶ نفر آقا و ۱۵ نفر خانم بودند.

مهدیزاده با بیان اینکه روز تاسوعا ۴ مرکز خونگیری در شهرستانهای بیرجند، طبس، قاین و فردوس فعال بوده است، افزود: امروز و در روز عاشورا سه مرکز خونگیری در شهرستانهای بیرجند، قائنات و طبس فعال خواهند بود که مراکز قائنات و طبس از ساعت ۸ تا ۱۲ و مرکز خونگیری بیرجند از ساعت ۸ تا ۱۳ به مراجعه کنندگان خدمات ارائه می کنند.

وی گفت: مرکز خونگیری قائنات در مرکز خونگیری و طبس در میدان امام رضا(ع)  و مرکز خونگیری بیرجند در مدرسه تهامی واقع در خیابان جمهوری اسلامی امروز فعال است.

 

 

 

 

اقامه نماز ظهر عاشورا در خراسان جنوبی/۲-۳

عزاداران حسینی در نقاط مختلف استان به یاد آخرین نماز سید و سالار شهیدان ، نماز ظهر عاشورا را اقامه کردند.

همزمان با  روز عاشورا دسته جات سینه زنی و عزاداران حسینی در شهرها و روستاهای مختلف استان ، بیاد آخرین نماز حضرت اباعبدا… الحسین (ع) و به تاسی از سرور و سالار شهیدان  نماز ظهر عاشورا را اقامه کردند.

نماز ظهر عاشورا همچنین در آستان مقدس امامزادگان باقریه(ع) بیرجند نیز با حضور عزاداران حسینی با حضور باشکوه برگزار شد.

گفتنی است در روز عاشورای حسینی طی یک سنت دیرینه هر سال دسته های سینه زنی و زنجیرزنی بیرجند با عبور از خیابان های شهر در سوگ سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(علیه السلام) و یاران باوفایش عزاداری می کنند و با فرارسیدن وقت شرعی نماز ظهر و عصر، به مهمترین پیام سید و سالار شهیدان کربلا یعنی عبودیت لبیک می گویند و این فریضه بزرگ الهی را به جماعت اقامه می کنند.

 

همزمان با بیرجند،‌ عزاداران حسینی در یک هزار و ۳۴۰ نقطه استان خراسان جنوبی به اقامه نماز ظهر عاشورای حسینی میادین،‌ خیابان ها، بقاع متبرکه و تکایا پرداختند.

 

 

 

 

آئین «شبیه گردانی» مغفول مانده در ایام عزاداری/۷

آئین «شبیه گردانی» مغفول مانده در ایام عزاداری

آئین تعزیه و شبیه خوانی دارای سابقه طولانی در ایام عزاداری بوده و اگرچه در برخی نقاط خراسان جنوبی هنوز هم اجرا می‌شود اما چراغ این مراسم دیگر فروغ گذشته را ندارد.

به گزارش مهر آئین و مراسم تعزیه و شبیه خوانی سابقه و ید طولانی در ایام عزاداری دارد. این مراسم نمادین در برخی نقاط خراسان جنوبی اگرچه هنوز هم پابرجاست و اجرا می‌شود اما چراغ این آئین دیگر فروغ گذشته را ندارد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که آئین تعزیه خوانی و شبیه گردانی از قدیمی ترین آئین‌های محرم با اثر گذاری بسیار از دیرباز در نقاط مختلف خراسان جنوبی برگزار می شده است و طی سال‌های اخیر به دلایل مختلف چراغ آن کم فروغ تر شده است.

کوس جنگ، صدای سم ستوران و گرد و خاک برخواسته از حرکت اسب‌ها بر دور میدان غرق به خون، زرق و برق شمشیرها زیر نور آفتاب سوزان، ناله و افغان کودکان و زنان در بند، خیمه‌های سوزان. نقال می‌خواند و چشمه‌های اشک بر پهنای صورت جاری می‌شود. نمایشی اثرگذار و گوشه‌ای از مراسم تعزیه است. گاه صدای ناله و نفرین به گوش می‌رسد. نامسلمان شمشیر را نکش. صحنه‌ای از واقعه کربلا رقم می‌خورد.

تعزیه، نمایش مقابله نور با ظلمت است و تعزیه‌خوانان که نقل مصیبت می‌کنند. تعزیه خوانی مراسمی که جایگاه کهن در آئین خراسان جنوبی دارد.

آئینی اثرگذار اما فراموش شده

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری این آئین تأثیر گذار در برخی نقاط استان گفت: تعزیه در لغت به معنای نمایش مذهبی، سوگواری، عزاداری و یاد بود عزیزان است اما در اصطلاح نوعی نمایش مذهبی است.

سید احمد برآبادی افزود: در بعضی از روستاهای استان هنوز تعزیه برگزار می‌شود و در شهر بیرجند و برخی از روستاها این نمایش مردمی منسوخ شده در حالی که در گذشته تعزیه یکی از اصلی ترین مراسم عزاداری ماه محرم به شمار می‌رفت.

وی گفت: تعزیه یا شبیه خوانی نمایشی است که در آن یکی از وقایع کربلای حسینی را اجرا می‌کنند که عده‌ای با برپا کردن علم و خیمه مراسم تعزیه را شروع می‌کنند.

برآبادی با بیان اینکه وقتی مقدمات فراهم شد، شخصی به وسیله بلند گو و یا نواختن طبل افراد محل را به شبیه خوانی دعوت می‌کند، گفت: در حال حاضر در بیش‌تر مناطقی که شبیه خوانی هنوز از رواج نیفتاده، فقط در روز عاشورا این مراسم را اجرا می‌کنند.

وی با بیان اینکه این رسم و آئین به شماره ۲۷ در فهرست معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است، افزود: تعزیه در گذشته به شکل امروزی برگزار نمی‌شده است و به طور کلی تعزیه‌ها در ایام گذشته اغلب بدون کلام بوده و به جای تعزیه خوانی مراسم تعزیه گردانی برپا می شده است.

تعزیه تنور خولی

برآبادی با بیان اینکه در برخی نقاط خراسان جنوبی مانند قهستان تعزیه گردانی «تنور خولی برگزار می‌شود، گفت: در این مراسم چند نفر با اسب دوانی و حمل تنور و…. شبیه اجرا و مراسم تشییع جنازه امام حسین (ع) را به صورت نمادین برگزار می‌کنند.

به گفته مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، این تعزیه که نمونه‌ای از قدیمی ترین مراسم تعزیه گردانی در خراسان جنوبی است، بی کلام و جنبه نمایشی دارد.

وی با اشاره به سابقه آئین شبیه گردانی در خراسان جنوبی و ورود کلام به این آئین، اظهار کرد: این شبیه گردانی‌ها در ابتدا بدون نسخه بوده و در گذر زمان با نسخه نویسی، فهرست نویسی، ارائه نقش‌های متفاوت همراه شده است.

برآبادی ادامه داد: همچنین این شبیه گردانی‌ها دارای موافق و مخالف خوان، نقش فهرست خوان و مردمی بوده و با گذر زمان دچار تغییر و تحولات بسیاری شده و دیگر آلات مانند طبل، سنج و… وارد تعزیه شده است.

وی ادامه داد: در دوره پهلوی که تعزیه خوانی ممنوع و سبب شد تا اجرای مراسم‌های اثرگذار تعزیه کم فروغ شود و چون برای اجرا و یادگیری تعزیه محدودیت‌ها بسیار بوده، تعزیه خوانی دیگر امروزه گستردگی گذشته را ندارد.

سابقه تعزیه خوانی

یک نویسنده و پژوهش گر خراسان جنوبی هم در گفت و گو با مهر تعزیه یا شبیه‌خوانی را نمایشی معرفی کرد که در آن یکی از وقایع کربلای حسینی را به نمایش می‌گذارند و اظهار کرد: تعزیه خوانی برای همه امامان، پیامبران و انواع مراسم‌های مذهبی وجود دارد.

حسین زنگویی ادامه داد: اما بسیاری این را نمی‌دانند و در کنار عدم آگاهی عواملی مانند کمبود امکانات، اعتقادات و نبود شمر خوان و … این تعزیه‌ها فروغ گذشته را ندارد و در واقع شاهد مغفول ماندن مراسم تعزیه خوانی و شبیه گردانی هستیم.

وی با اشاره به شباهت و سابقه تعزیه خوانی و تعزیه سرایی در استان از برگزاری مجالس شبیه خوانی و تعزیه نامه‌ای تنظیم شده در سال ۱۲۱۵ هجری قمری بر روی کاغذهای روسی در روستای گازار، گفت: مجموع از از این قبیل موارد و همچنین وجود حسینیه‌های مختلف و سروده‌های کهن حکایت از سابقه تعزیه خوانی و شبیه گردانی در این استان دارد.

زنگویی با بیان اینکه پژوهش‌های میدانی نشان می‌دهد که در گذشته بسیار پر رونق بوده است، افزود: تا آنجا که شوکت الملک در ایام محرم و صفر گروه تعزیه خوان و تعزیه گردان از یزد را به خراسان جنوبی دعوت می کرده و تعزیه در حسینیه شوکتیه برگزار می شده است.

وی با بیان اینکه اما امروزه وجود رسانه‌های مختلف، اعتقادات و اینکه افراد کمتر حاضر به اجرای نقش شمر و … می‌شوند، افزود: کمبود امکانات نمایشی، عدم تربیت بازیگر و نقش گردان مناسب با ویژگی‌های هر شخصیت سبب شده تا تعزیه فراموش شود.

زنگویی از تأثیر گذاری بسیار آئین تعزیه خوانی گفت و افزود: در دیرباز ایرانیان تعزیه سیاوش خوانی داشتند و به سبب اعتقادات و هویت دینی و ملی رو به تعزیه خوانی برای تراژدی پر از مصیبت امام حسین (ع) روی آورده و آن را بسیار شورانگیز برگزار می‌کردند.

وی بیان کرد: هنوز هم در برخی نقاط استان مانند در روستای خنگ تعزیه صحرای کربلا در روز عاشورا و تعزیه حضرت ابوالفضل (ع) در روز تاسوعا، در روستای مهمویی نیز تعزیه‌های حر، حضرت امام حسین (ع)، حضرت علی اکبر (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و وفات پیغمبر (ص) برگزار می‌شود.

زنگویی ادامه داد: همچنین در روستای درخش و آسیابان در روز هفتم محرم تعزیه‌خوانی مسلم‌بن عقیل، در روز هشتم تعزیه علی اکبر (ع)، روز نهم تعزیه حضرت ابوالفضل (ع) و در روز عاشورا تعزیه صحرای کربلا برگزار می‌شود.

این مراسم نمادین در برخی نقاط خراسان جنوبی اگرچه هنوز هم پابرجاست اما دیگر این آئین بسیار اثر گذار به شور گذشته نیست و می‌طلبد برای شور هر چه بیشتر تعزیه خوانی امکانات بیشتر فراهم شود و این مسئولین فرهنگی استان هستند که می‌توانند گام مؤثری در این حوزه بردارند و برای تعزیه خوانی در مراسم‌های مختلف با تربیت افراد با ویژگی‌های مناسب هر نقش اقدام کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد؛

عدم خروج مواد معدنی خام باکیفیت از خراسان جنوبی/۲-۳

 عدم خروج مواد معدنی خام باکیفیت از خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بر عدم خروج مواد معدنی خام باکیفیت از استان تأکید کرد.

علیرضا عباس‌زاده در دومین نشست شورای معادن استان در سال جاری با بیان اینکه باید از خروج خام مواد معدنی استان جلوگیری شود، اظهار کرد: در این زمینه علاوه بر اینکه تکلیف قانونی وجود دارد، براساس تشخیص شورای معادن استان مواد اولیه باکیفیت و منحصر به‌فرد خراسان جنوبی، نباید به صورت خام از استان خارج شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مواد اولیه صنعت در استان ما تأمین می‌شود، تصریح کرد: سنگ آهن و بنتونیت جزو مهمترین آنهاست.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: خراسان جنوبی بهترین مواد بنتونیت کشور را به خود اختصاص داده است.

عباس زاده متذکر شد: به منظور جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی، آهن و بنتونیت به عنوان مواد اولیه بسیاری از صنایع کشور ابتدا در استان حداقل یک مرحله فرآوری شده، سپس در اختیار صنایع بالادستی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: در زمینه مواد معدنی آهن و بنتونیت قرار شد طی سه سال با شرایطی که مشخص می‌شود فروش این مواد منحصر به مرحله فرآوری در داخل استان شود.

به گفته وی؛ برای سایر مواد معدنی نیز در استان برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری خواهد شد تا از خروج مواد اولیه خام جلوگیری شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر این مرحله را برای بقیه معادن فعال استان هم انجام دهیم، در نهایت طی سه سال از خام‌فروشی مواد اولیه مورد نیاز صنایع موجود در کشور جلوگیری خواهد شد.

عباس زاده درباره جزء ۴ بند الف ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه درخصوص وضعیت پرونده‌های مالیاتی معادن نیز گفت: براساس این قانون حساب‌های بانکی و گردش مالی خرید و فروش معادن با رعایت ضوابط قانونی باید در استان‌های محل ذخایر معدنی انجام شود.

عباس زاده افزود: باید دفاتر مالی و قانونی مربوطه در استان های مذکور مستقر شوند و حوزه مالیاتی آنها در همان استان‌ها تعیین شود و شورای معادن نیز موظف است بر اجرای این بند قانونی نظارت کند.

وی با تأکید بر اینکه اجرای این قانون در استان از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار داشت: انجام بخشی از گردش مالی این شرکت‌ها و پرداخت مالیات، سبب تقویت بنیه اقتصادی استان می‌شود.

به گفته وی؛ اجرای این قانون وظیفه سازمان امور مالیاتی کشور است و قرار شد موضوع از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی پیگیری شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به جزء ۵ بند الف ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه نیز افزود: طبق این قانون در مواردی که به دلیل بهره‌برداری از معادن و فعالیت های معدنی خسارت‌هایی به اهالی ساکن در منطقه و بخش کشاورزی آنها برسد، علاوه بر عوارض آلایندگی، با تصویب شورای معادن استان تا یک درصد فروش آنها پس از واریز وجه به خزانه استان نزد خزانه‌داری کل کشور به جبران خسارت‌های مذکور و در صورت وارد شدن آسیب‌های عمومی به فعالیت‌های بهداشتی، درمانی و عمرانی مورد نیاز منطقه درگیر اختصاص می یابد.

عباس زاده تأکید کرد: فعالیت‌های معدنی ممکن است خسارت هایی به بخش کشاورزی، بهداشت، راه‌های روستایی، منابع طبیعی یا محیط زیست وارد کند که دستگاه‌های تخصصی باید میزان خسارت‌ها را احصا کنند تا یک درصد سهم فروش معادن برای جبران خسارت‌ها هزینه شود.

وی گفت: در این زمینه دستگاه‌های مربوطه باید میزان خسارت های معادن را در مناطق مختلف شناسایی کرده و از این ظرفیت استفاده کنیم.

خاطرات محرم در هیئت‌هایی به قدمت ۱۰۰ سال/ ریشه‌ها را گم نکنیم/۴

خاطرات محرم در هیئت‌هایی به قدمت ۱۰۰ سال/ ریشه‌ها را گم نکنیم

 وجود هیئت‌ها و حسینیه‌هایی با سابقه بیش از یک قرن نشان از ریشه‌دار بودن فرهنگ عزاداری در بین مردم خراسان‌جنوبی دارد.

به گزارش مهر فعالیت هیئت‌ها و حسینیه‌ها در خراسان‌جنوبی سابقه‌ای دیرین دارد که قدمت حسینیه‌های در بافت تاریخی شهر بیرجند نشان صحت این گفته است.

از حسینیه نام آشنای امام رضا (ع) تا حسینیه کبابی‌ها و حسینیه گود از مکان‌های مذهبی شهر بیرجند است که ریشه‌های تاریخی آن نشان می‌دهد که مردم جنوب خراسان از دیرباز محب اهل بیت (ع) و به ویژه سیدالشهدا (ع) بوده و آئین‌های مختلفی را در روزهای عزاداری برگزار می‌کردند.

معرفی این آئین‌ها، حسینیه‌ها و هیئت‌های قدیمی بیرجند بی شک می‌تواند به رونق گردشگری مذهبی نیز کمک کند و فرهنگ دیرین مردم خراسان جنوبی را به دیگر هم وطنان و حتی به مردم دیگر کشورها نشان دهد.

ایام ماه محرم فرصت مناسبی است که این آئین‌های دیرینه و هیئت‌های قدیمی شهر را بیشتر بشناسیم و بررسی کنیم این مؤلفه‌ها چقدر می‌تواند در رونق گردشگری مذهبی مؤثر باشد.

خاطرات محرم در هیئت‌هایی به قدمت ۱۰۰ سال/ ریشه‌ها را گم نکنیم

قدیمی‌ترین هیئت‌های شهر

محمدعلی خالدی، مسئول هیئت صاحب الزمانی (عج) بیرجند در این زمینه اظهار کرد: هیئت صاحب الزمانی (عج) در کنار هیئت ابوالفضلی و هیئت حسینی جزو قدیمی ترین و تاریخی‌ترین هیئت‌های شهر بیرجند است.

وی با اشاره به اینکه از گذشته در هیئت صاحب الزمانی هیئت ویژه کودکان نیز داشتیم، بیان کرد: این هیئت برای کودکان و نوجوانان بین ۶ تا ۱۲ است و برنامه‌های ویژه‌ای را دنبال می‌کرد.

مسئول هیئت صاحب الزمانی بیرجند گفت: در دهه ۴۰- ۵۰ حضور هیئت‌ها در خیابان‌ها با شور و احساس خاصی بود که تا عمق جان نفوذ می‌کرد.

خالدی بیان کرد: در شهر بیرجند روز تاسوعا اکثر هیئت‌ها در حسینیه امام رضا (ع) جمع و شروع به عزاداری می‌کردند که تا ظهر ادامه پیدا می‌کرد.

نگاهی به عزاداری در دهه ۶۰ بیرجند

وی گفت: خاطرم هست در دهه ۶۰ به همت سرهنگ مؤمن و محب اهل بیتی به نام جناب سرهنگ پناهنده به سمت پادگان بیرجند می‌رفتند و آنجا نیز عزاداری آبرومندی برگزار می‌شد.

مسئول هیئت صاحب الزمانی (عج) بیرجند اظهار کرد: این عزاداری با حضور سربازان و کارکنان پادگان بسیار ارزشمند بود چون گاه در بین سربازان شهرهای دیگر مداحان زبر دستی وجود داشتند که از آن‌ها نیز استفاده می‌کردیم.

خالدی ادامه‌داد: به جرأت می‌توانم بگویم عزاداری در پادگان یکی از خالص‌ترین عزاداری‌هایی بود که مشاهده کردم.

وی گفت: از دیگر سنت‌های قدیمی عزاداری این است که در ایام محرم و صفر سقف بسیاری از حسینیه‌های شهر بیرجند چون حسینیه کبابی‌ها را با چادر و یا برزنت می‌پوشاندند.

مسئول هیئت صاحب الزمانی (عج) بیرجند اظهار کرد: هیئت‌های موجود در سطح شهر بیرجند از دل همان سه هیئت قدیمی شهر بیرجند (هیئت حسینی، هیئت صاحب الزمانی و هیئت ابوالفضلی) شکل گرفته‌اند.

خاطرات محرم در هیئت‌هایی به قدمت ۱۰۰ سال/ ریشه‌ها را گم نکنیم

سابقه هیئت ابوالفضلی بیرجند

حاج غلامحسین علیزاده، مسئول هیئت ابوالفضلی بیرجند نیز در این زمینه اظهار کرد: سابقه فعالیت هیئت ابوالفضلی در شهر بیرجند به حدود یک قرن قبل برمی‌گردد که توسط بزرگواری به نام عبدالوهاب شاهسونی تأسیس شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه عزاداری در آن زمان وجود داشته تأسیس هیئت و عزاداری با سختی انجام شده است.

مسئول هیئت ابوالفضلی بیرجند (ع) با اشاره به اینکه از حدود ۱۵ سال قبل هیئت ابوالفضلی در محل مصلی فعالیت خود را داشته است، بیان کرد: معنی نوحه خوانی و عزاداری واقعی را می‌توانیم در همان عزاداری‌های قدیمی هیئت‌ها ببینیم در حالی که امروزه گاه متأسفانه به سمت نمایش رفته‌ایم.

علیزاده با تأکید بر اینکه هیئت‌ها در واقع دانشگاه امام حسین (ع) بودند، یادآور شد: خاطرات بسیار دلنشینی از عزاداری‌های در حسنیه گود، حسینیه بی بی آخوند و حسنیه آخوند به خاطر دارم.

وی با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ به دعوت یک سرهنگ مؤمن هیئت‌ها به سمت پادگان می‌رفتند و آنجا عزاداری با شکوهی برگزار می‌کردند، یادآور شد: گذشته در هیئت‌ها در کنار بیرق سیدالشهدا (ع) سادات و یا پیرغلامان حضور داشتند که به نوعی تکریم این بزرگواران بود.

یادی از درگذشتگان در عاشورا

مسئول هیئت ابوالفضلی بیرجند یادآور شد: علت اینکه هیئت‌های بیرجند در روز عاشورا به سمت قتلگاه و یا همان بهشت متقین شهر حرکت می‌کنند یادآوری از درگذشتگان در این روز عزیز است.

احمد کاشانی، مدیر انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: این نکته فرهنگی بسیار مهم است که در شهر بیرجند هیئتی (هیئت صاحب الزمانی) از حدود ۱۰۰ سال پیش در کنار هیئت ویژه بزرگسالان برای کودکان و نوجوانان نیز هیئتی داشته است.

وی بیان کرد: وجود هیئت ویژه کودکان بی شک در نهادینه کردن فرهنگ عاشورایی نقش آفرین است که امروزه نیز می‌تواند مورد توجه خانواده‌های ما قرار گیرد.

۵۶ حسینیه در محدوده بافت قدیمی بیرجند

مدیر انجمن گردشگری پایدار بیرجند گفت: در کتاب بیرجند نامه نوشته دکتر جمال رضایی مطرح شده در محدوده قلعه پایین شهر بیرجند و ارگ بهارستان حدود ۵۶ حسینیه وجود داشته و تاریخچه مختصری نیز از این حسینیه‌ها نوشته شده است.

کاشانی یادآور شد: حسینیه نواب، حسینیه گود، حسینیه کبابی‌ها و حسینیه امام رضا (ع) از جمله این حسینیه‌های قدیمی هستند.

وی گفت: در بیرجند مرسوم بوده به واسطه آنکه همه افراد با توجه به شغل خود بتوانند از مراسم عزاداری استفاده کننده در زمان‌های مختلف از صبح، ظهر و بعد از نماز مغرب و عشاء مراسم‌های مختلف برگزار می شده است.

مدیر انجمن گردشگری پایدار با اشاره به اینکه گردشگری مذهبی می‌توانند از زیارت امامان (ع) امامزادگان شروع شود، اظهار کرد: استفاده از معماری فاخر ایرانی و اسلامی مساجد و حسینیه‌های کهن نیز از دیگر جاذبه‌ها در گردشگری مذهبی است که مسجد ۷۰۰ ساله قاین و مسجد جامع تون و چهار درخت در بیرجند، حسینیه امام رضا (ع) از جمله این مساجد هستند.

کاشانی با تأکید بر اینکه آئین‌های عاشورایی و محرم نیز از دیگر شاخه‌های گردشگری مذهبی است، بیان کرد: بی شک توجه به این موارد می‌تواند در معرفی فرهنگ مذهبی شهر و استان ما نیز تأثیرگذار باشد.

وی یادآور شد: بسیاری از هیئت‌های شهر بیرجند با بیش از ۱۰۰ سال قدمت قابلیت ثبت شدن به عنوان فهرست آثار ناملموس فرهنگی مردم خراسان جنوبی را دارند.

آئین‌های عاشورایی، حسینیه‌های قدیمی شهر بیرجند و … همه و همه بخش‌های جدایی ناپذیر از فرهنگ مردم خاوران هستند که باید آن را بشناسیم و بشناسانیم تا ریشه‌هایمان را گم نکنیم.

 

 

 

بیش از ۹۰ درصد موقوفات نهبندان برای عزاداری امام حسین(ع) ثبت شده است/۲

 

بیش از 90 درصد موقوفات نهبندان برای عزاداری امام حسین(ع) ثبت شده است

رئیس اوقاف وامور خیریه نهبندان از ثبت بیش از ۹۰ درصد موقوفات نهبندان برای عزاداری امام حسین(ع) خبر داد.

به گزارش  تسنیم ، اسماعیل سلطان دوست ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در مجموع تعداد ۵۱۴ وقف در شهرستان نهبندان به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۱۰۲ رقبه در شهرستان وجود دارد گفت: همچنین هفت مورد وقف جدید در شهرستان بوده که البته ثبت در سامانه نشده است.

رئیس اوقاف وامور خیریه نهبندان افزود: بیش از ۹۰ درصد موقوفات شهرستان مربوط به اطعام عزاداران و عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) است.

سلطان دوست تصریح کرد: شهرستان نهبندان به وقف‌های جدید در حوزه‌های ایتام، زوج های جوان، دارو و درمان، تحصیل، برنامه‌های قرآنی، اعیاد و شهادت سایر ائمه و اجرای سایر مناسبت‌های ملی و مذهبی نیاز دارد.

وی ادامه داد: پروژه گنبد امامزاده سید علی و احداث سه باب خیمه معرفت ثابت در سیدعلی، سیدناالحسین(ع) و مسجد مقدس حضرت ابوالفضل(ع) در حال تکمیل و اجرا است.

رئیس اوقاف وامور خیریه نهبندان خاطرنشان کرد: تمام برنامه‌های طرح بصیرت عاشورایی مانند احلی من العسل، شیرخوارگان حسینی، سه ساله های حسینی برگزار شده و ویژه برنامه‌های تاسوعا و عاشورای حسینی نیز در این سه بقعه محوری و مجتمع صاحب الزمان(عج) برگزار می‌شود.

 

 

 

 

آیین ۲۵۰ ساله «بیل زنی» در خوسف/نمادی برای تدفین شهدای کربلا

آیین ۲۵۰ ساله «بیل زنی» در خوسف/نمادی برای تدفین شهدای کربلا

بیرجند- «بیل زنی» با قدمتی ۲۵۰ ساله یکی از میراث های معنوی مردم شهر خوسف در خراسان جنوبی بوده که مردم از آن به عنوان نماد تدفین شهدای کربلا یاد می کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: این روزها خراسان جنوبی حال و هوای دیگری دارد. شهر به شهر، روستا به روستا و کوچه به کوچه‌اش جامه عزا پوشیده و در فاصله‌های نزدیک به هم در محله‌ها و خیابان‌ها محمل‌های عزا برپاشده است. گویا همه شهر یکپارچه سیاه پوش حسین فاطمه شده‌اند.

غروب که می‌شود، بوی اسپند از ایستگاه‌های صلواتی به مشام می‌رسد. کوچک و بزرگ با پای دل آمده‌اند تا با شریک شدن در برپایی مراسم عزای حسین (ع) عقده دل بگشایند و با دستانی خالی، توشه آخرت شأن را پر کنند.

این عاشقانه‌ها از روزها قبل از عاشورا شروع می‌شود. خیمه‌ها در شهر پا می‌گیرد، دیوارها و خیابان‌ها سیاه‌پوش می‌شوند و نوحه‌های محلی در روستاهای دورافتاده ضجه می‌زنند.

این حکایتی تازه نیست بلکه از ۱۴۰۰ سال پیش در سینه تاریخ می‌پیچید و مردمان هر دیار با آداب مخصوص خودش عزای سید شهیدان را به سوگ می‌نشینند. در خراسان جنوبی هم همه ساله عزاداری ماه محرم با آئین‌های سنتی و با شور و عشق خاص مردم به اباعبدالله الحسین (ع) برگزار می‌شود.

آئین ۲۵۰ ساله «بیل زنی» در خوسف

«بیل‌زنی» یکی از آئین‌های ویژه مراسم سوگواری امام حسین (ع) بوده که بنا به شواهد تاریخی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال قدمت دارد. این مراسم در هیچکدام از شهرهای ایران به چشم نمی‌خورد و تنها در شهرستان خوسف از خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

این مراسم که به عنوان تبرک کردن بیل‌ها و دفع آفات از مزارع و محصولات کشاورزی بوده، همزمان با ظهر عاشورا برای ابراز محبت دلدادگان حسین ابن علی (ع) برگزار می‌شود.

مراسم بیل‌زنی نوعی شبیه‌سازی از طایفه کار «بنی‌اسد» در صحرای کربلا بوده که پس از سه روز و سه شب پیکر شهدا را با بیل یا ابزاری دیگر به خاک سپردند.

آیین ۲۵۰ ساله «بیل زنی» در خوسف/نمادی برای تدفین شهدای کربلا

بیل زنی نماد رویارویی جبهه کفر و حق

اهالی شهرستان خوسف بر این اعتقادند که اگر بیل نزنند، سال خوبی برایشان نیست و به محصولاتشان آسیب می‌رسد.

در این مراسم کشاورزان خوسفی ظهر روز عاشورا در محل حسینیه این شهر دور هم گرد می‌آیند و سربیل های خود را نظم و ریتم خاصی و به صورت هماهنگ بر یک دیگر می‌زنند.

برای برپایی این مراسم دو دسته ۱۵ نفری که در مجموع چهار دسته هستند، تشکیل می‌شود. افراد بیل در دست، دایره‌وار در کنار هم بیل‌هایشان را به طرف آسمان می‌برند و هر فرد در حال حرکت به هوا پریده و تیغه بیل‌ها را به هم می‌زنند و همه یک صدا و با آهنگی مخصوص می‌گویند «حیدرعلی» و همزمان بیل‌ها نامنظم و با شتاب به یکدیگر می‌خورند.

بنا به گفته پیر غلامان خوسفی، به هم خوردن بیل‌ها در روز عاشورا نماد رویارویی لشکریان کفر و لشکریان امام حسین (ع) است که جنگ لشکریان یزید بر علیه لشکر کوچک امام حسین (ع) و مظلومیت ایشان را نشان می‌دهد.

اعتقادات خوسفی ها برای مراسم بیل زنی

یکی از شهروندان خوسفی در گفت و گو با مهر بیان کرد: مراسم بیل زنی نوعی شبیه سازی از عزاداری و تلاش طایفه بنی‌اسد در صحرای کربلا است که پس از سه شبانه روز در ۱۳ محرم سال ۶۱ هجری در میان حزن و اندوه، پیکر مطهر شهدا را با بیل و یا ابزار دیگری که در دست داشتند به خاک سپرند.

محمد ایمانی ادامه داد: این مراسم نماد حزن بی پایان مردم این دیار برای دفن جسم‌های آسمانی، مانده در زیر آفتاب صحرای کربلا بوده که هر سال در روز عاشورا و تاسوعا خود را در میان سیل عزاداران حسینی جلوه گر می‌کند.

آیین ۲۵۰ ساله «بیل زنی» در خوسف/نمادی برای تدفین شهدای کربلا

وی گفت: مردمان خوسف اعتقاد دارند که اگر بیل‌های خود را در روز عاشورا با خود به همراه ببرند برای آن‌ها موجب برکت می‌شود.

ایمانی اظهار کرد: کشاورزان هم معتقد هستند که وقتی بیل‌هایشان را با خود به همراه ببرند محصولات کشاورزی آنها از دست آفت‌های گوناگون در امان خواهد بود.

نحوه برگزاری مراسم

یکی دیگر از شهروندان خوسفی در گفت و گو با مهر بیان کرد: در این آئین سنتی عزاداران هیئت‌های مذهبی ظهر عاشورا پس از اقامه نماز ظهر و عصر و صرف ناهار بلافاصله به اجرای مراسم می‌پردازند.

علی یارمحمدی ادامه داد: نخل‌ها و دسته‌های سینه زنی، زنجیرزنی و بیل زنی از محل استقرار هیئت خود به سمت خیابان شهید مطهری به حرکت در می‌آوردند و با عزاداری، نوحه سرایی و مرثیه خوانی و سردادن شعارها و نوحه‌ها، با نظم خاصی وارد قتل گاه حسینیه صاحب‌الزمانی (عج) شده و به اجرای مراسم می‌پردازند.

وی اظهار کرد: این مراسم از میراث‌های معنوی مردمان خراسان جنوبی محسوب می‌شود که در فهرست میراث‌های معنوی کشور ثبت شده است.

یار محمدی با بیان اینکه مراسم «بیل زنی» نزدیک به ۲۵۰ سال قدمت دارد، افزود: این مراسم که توسط «ملأ علی اکبر خوسفی»، بنیان گذار حوزه علمیه خوسف بنا نهاده شده تنها در شهر خوسف برگزار و در شهرستان‌های دیگر به چشم نمی‌خورد

بنا به گفته کارشناسان میراث فرهنگی خراسان جنوبی، مراسم بیل زنی به شماره ۵۰۸-۹۱/۰۶/۲۰ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

حضور عاشورایی مردم خراسان جنوبی در عزاداری‌ها/۲-۳

حضور عاشورایی مردم خراسان جنوبی در عزاداری‌ها

هیات‌های مذهبی و قشرهای مختلف مردم خراسان جنوبی در روز عاشورای حسینی با حضور پرشور در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان بار دیگر جلوه‌ای از عشق و ارادت به خاندان عصمت و طهارت را به منصه ظهور رساندند.

به گزارش  ایرنا همزمان با دهم ماه محرم و روز عاشورا در خراسان جنوبی نیز عزاداری‌ها، مداحی‌ها و سوگواری به اوج خود رسیده و این استان یکپارچه عزا و ماتم است.

ابراز ارادت و دلدادگی مردم این دیار به امام حسین (ع) و شهدای کربلا در فضای شهرها و روستاها طنین‌انداز شده است و عاشقان اهل بیت (ع) ندای «لبیک یا حسین» و «یالثارات الحسین» را امروز در نقطه‌ای فراتر از ۱۴۰۰ سال تاریخ، فریاد می‌زنند.

کوچه‌ها و خیابان‌های شهر بیرجند نیز امروز حال و هوای خاصی دارد و دسته‌های عزاداری از سراسر شهر به سمت قتلگاه (بهشت متقین) حرکت کردند.

حال و هوای عاشورایی مردم پس از دو سال کرونایی قابل وصف نیست؛ لباس و عَلَم سیاه، خیمه‌ها و کجاوه‌ها، حرکت قافله نینوا و فریاد «لبیک یا حسین» از گوشه گوشه گودی قتلگاه بیرجند شنیده می‌شود.

طبق رسوم همه ساله مردم و هیات‌های عزداری در روز دهم محرم‌ در محلی به نام قتلگاه بیرجند که به بهشت متقین شهر معروف است گرد هم می‌آیند و به عزاداری می‌پردازند.

امروز مزار بیرجند شاهد حضور هزاران نفر از مردان و زنان، جوانان و پیران و هیات‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی است.

حضور کودکان و نوجوانان در کنار افراد میانسال و مسن قابل توجه است و این حضور ثابت کرده که عشق به امام حسین (ع) و خوبی‌ها سن و سال، مکان و زمان نمی‌شناسد.

مردم دیار خراسان جنوبی همواره برای از دست رفتگان خود عزت و احترام خاصی قائل بوده و معتقدند با اینکه عزیزانشان دیگر در این دنیا حضور ندارند اما روحشان آگاه و هوشیار است لذا علاوه بر پنجشنبه‌ها، در روزهای خاص از سال نیز بر سر مزارشان حاضر می‌شوند.

عاشورا یکی از این روزهای خاص است که مردم از طلوع آفتاب بر سر مزار عزیزانشان رفته و علاوه بر خیرات، زیارت عاشورا خوانده و ثواب آن را به روح اموات هدیه می‌کنند.

هیات‌های عزاداری نیز ساعاتی بعد آماده حرکت به سمت قتلگاه بیرجند شدند و هرچه به ظهر نزدیک‌تر می‌شویم قتلگاه شاهد حضور جمعیت بیشتری است.

حضور زنان سیه‌پوش و کودکان زنجیر به دست در پشت سر هیات‌های عزاداری از دیگر نکاتی است که به عزاداری‌ها در خراسان جنوبی جلوه‌ای ویژه می‌دهد.

نماز ظهر عاشورا نیز امروز در هزار و ۳۴۰ نقطه شهری و روستایی استان برگزار شد.

این فریضه در بیرجند به امامت حجت‌الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند اقامه شد که با حضور استاندار و جمعی از مسوولان استانی همراه بود.

برگزاری آیین شبیه‌گردانی، تعزیه‌خوانی، مداحی و مرثیه‌خوانی، کاروان طفلان و جوانان کربلا از دیگر برنامه‌هایی است که در تجمع بزرگ عاشورایی اجرا می‌شود.

این آیین‌ها هر سال در دیگر شهرهای خراسان جنوبی هم برگزار می‌شود که از آن جمله می‌توان به حرکت نمادین کاروان نینوا، آیین سنتی بیل‌زنی در خوسف، آیین نخل‌گردانی در فردوس و سرایان، عزاداری با نوحه سنتی و شام غریبان اشاره کرد.

به دلیل سیل عظیم جمعیت و حرکت به سمت قتلگاه بیرجند پلیس راهنمایی و رانندگی در روز عاشورا محدودیت‌های ترافیکی را اعمال کرد و برنامه‌ها با مشارکت مردم به‌خوبی اجرا شد.

علاوه بر مرکز استان در سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی نیز شاهد حضور پرشور مردم در مراسم عزاداری روز عاشورا هستیم.

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

۱۷ مرداد فرصتی برای یادآوری تلاش‌های صادقانه خبرنگاران است

۱۷ مرداد فرصتی برای یادآوری تلاش‌های صادقانه خبرنگاران است

استاندار خراسان جنوبی روز خبرنگار را گرامی و اظهار داشت: هفدهم مرداد، فرصتی برای یادآوری تلاش‌های صادقانه و متعهدانه خبرنگارانی است که سفیران آگاهی‌بخش و چشمان تیزبین جامعه هستند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، پیام جواد قناعت به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار با این کلام مقام معظم رهبری آغاز شد که “اگر زحمات شما نباشد، این لحظه‌ها هرگز ماندگار نمی‌شود. شما آن را حفظ می‌کنید و در اختیار افکار مردم قرار می‌دهید. بدون این دوربین‌ها، قلم‌ها و دلسوزی‌های شما برای تهیه و تنظیم اخبار و مطالب، این کارهای ما مثل یک چیزهای تثبیت نشده است”.

وی ادامه داد: هفدهم مرداد ماه، فرصتی برای یادآوری تلاش‌های صادقانه و متعهدانه خبرنگارانی است که سفیران آگاهی‌بخش و چشمان تیزبین جامعه‌اند، همان‌ها که به دور از هرگونه تکلف و تعلق، به روایتگری تحولات گوناگون اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی می‌پردازند و با انتقال و پیگیری مسایل جامعه، برآنند تا امنیت، توسعه و بالندگی را برای ایران اسلامی به ارمغان بیاورند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی درست و آگاهی بخشی به‌موقع پیرامون حوادث و رخدادهای گوناگون، آن هم در بحبوحه دشواری‌های تحریم سلطه‌جویان، جنگ تمام عیار اقتصادی نظام استکبار، فشارهای سیاسی قدرت‌طلبان و کارزار رسانه‌ای معاندینی که امید مردم را نشانه گرفته‌اند، تنها از عهده سربازان و سرداران متعهد و بااخلاص عرصه قلم بر می‌آید که قلبشان برای آینده مام میهن می‌تپد و با وجود همه مرارت‌ها در حرفه‌ای که عنوان یکی از سخت‌ترین مشاغل را بر خود گرفته، نوید بخش فرداهایی روشن‌تر برای ام‌القرای ایران اسلامی‌اند.

وی بیان کرد: اینجانب ضمن تسلیت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، امام حسین علیه السلام و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عزیز عرصه رسانه، ۱۷ مرداد سالروز شهادت شهید محمود صارمی و روز خبرنگار را به تلاشگران بصیر این کارزار تبریک و تهنیت عرض نموده، از درگاه ایزد منان برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران صدیق و دلسوز خراسان جنوبی، توفیق و سلامتی مسئلت دارم، امید که فعالان عرصه خبر و رسانه با تأسی از حضرت زینب سلام الله علیها در واقعه عاشورا، همواره پیام‌آور حق و حقیقت باشند.

“محمود صارمی” مسئول اسبق دفتر ایرنا در افغانستان ۱۷ مرداد سال ۱۳۷۷ به همراه دیپلمات‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران، در مزار شریف افغانستان به شهادت رسید و شجاعت و ایثارگری این شهید وارسته موجب شد که روز شهادتش با تصویب شورای فرهنگ عمومی در تقویم رسمی کشور “روز خبرنگار” نام گیرد.

سردار محمدناصر ناصری از شهدای شاخص خراسان جنوبی نیز در این واقعه به شهادت رسید.

 

 

 

جلوه‌هایی از آیین‌های سنتی عزاداری محرم در خراسان جنوبی/۵

جلوه‌هایی از آیین‌های سنتی عزاداری محرم در خراسان جنوبی

 همزمان با ماه محرم آیین‌های ویژه‌ای در خراسان‌ جنوبی برگزار می‌شود و مردم ارادت خالصانه خود را به سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) به منصه ظهور می‌رسانند.

به گزارش ایرنا باری دیگر محرم از راه رسید و شهر و روستاهای سراسر کشور حال و هوایی عجیب به خود گرفته است، پیر و جوان، زن و مرد، کودک و نوجوان همه در هیات‌ها به تکاپو افتاده و بار دیگر نغمه‌های عاشقانه حسین (ع) نقل محفل‌شان شده است، همه همدیگر را پیدا می‌کنند، محرم مقصد مشترک همه است، اینجا عشق توزیع می‌شود.

بیرق‌ها و علم‌های سیاه و گاه سبزرنگ بر در و بام تکایا، مساجد، خانه‌ها، مؤسسه‌ها، ادارات و معابر برافراشته می‌شود و اکثر اهالی شهرها و روستاها لباس ماتم بر تن کرده و و با شهدای واقعه کربلا که چهارده قرن پیش در صحرای کربلا رخ داده است ابراز همدردی می‌کنند.

عزاداری ایام محرم و صفر در مناطق مختلف ایران حتی در خارج از مرزها، در عین یکپارچه بودن، به سبک‌ها و آیین‌های گوناگون برگزار می شود، آیین‌هایی که همیشه انقلاب‌آموز و انسان‌ساز نسل‌ها، قرن‌ها و سرزمین‌ها بوده و فرهنگ شهادت را به نسل‌های آینده منتقل می‌کند.

آیین‌های عزاداری ماه محرم مطابق با رسوم، آداب و سنن در مناطق مختلف استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود که در همه این آیین‌ها می‌توان جلوه‌ای از شور و اشتیاق و محبت به سالار شهیدان را مشاهده کرد.

 بیل‌زنی مراسم خاص شهرستان خوسف

مراسم بیل‌زنی که در میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است تنها مراسم ماه محرم در استان خراسان جنوبی بوده که در هیچ یک از شهرستان‌های دیگر به چشم نمی‌خورد.

این مراسم که ظهر عاشورا فقط در شهر خوسف برپا می‌شود در این شهر سابقه طولانی داشته و به اعتقاد مردم این مراسم در سال ۱۳۲۷ شمسی ممنوع شد و برگزار نشد ولی پس از مدتی دوباره به مرحله اجرا درآمد.

برای برپایی این مراسم در هر یک از دو هیأت خوسف دو دسته ۱۵ نفری که در مجموع چهار دسته هستند تشکیل می‌شود، هر یک از نفرات بیل به دست، دایره‌وار و به هم چسبیده بیل‌هایشان را به طرف آسمان می‌گیرند و در هنگام حرکت هر یک از نفرات به هوا پریده و تیغه بیلش را به بیل‌های دیگر می‌زند و همه با هم یک صدا می‌گویند”حیدر علی”.

مراسم بیل‌زنی نوعی شبیه‌سازی از طایفه بنی‌اسد در صحرای کربلا است، طایفه بنی‌اسد پس از واقعه عاشورا با بیل و یا ابزار دیگری که در دست داشتند آن عزیزان را به خاک سپردند.

مراسم تعزیه زعفرجن در بشرویه

تعزیه “زعفرجن” آیین نمایشی است از زعفرجن که در روز دهم محرم (عاشورا) به همراه تعدادی از اجنه به همراهی و کمک امام حسین (ع) و یارانشان می‌آیند و امام حسین (ع) پیشنهاد وی را قبول نکرده و رد می‌کند.

به محض ورود زعفرجن و چهره به چهره شدن با امام حسین(ع) اجازه ورود به صحنه جنگ می‌خواهد اما امام حسین(ع) در جواب زعفرجن می‌فرماید« خداوند تو را بیامرزد تو به وظیفه‌ات عمل کرده‌ای اما امروز باید حجت تمام شود».

لباس مخصوص توسط بانوان بشرویه‌ای که در هنر خیاطی مهارت دارند و موروثی (از مادران به دخترها مننتقل شده) دوخته و آماده می‌شود.

تعداد افرادی که نقش اجنه دارند بین ۲۰ تا ۳۰ نفر است، سردسته آنها با در دست داشتن علم «علمدار» پشت سر زعفرجن قرار دارد و همچنین یک نفر دیگر به عنوان خدمتکار زعفرجن پشت سر اوست که وسیله‌ای چوبی و چهار ضلعی شکل «چوب درخت گردو یا چنار» به عنوان سایه‌بان یا سایه‌انداز در دست دارد و بالای سر زعفرجن گرفته است.

این وسیله چوبی به «چرخچه» مشهور است (به این علت نامگذاری شده که شبیه دستگاه نخ ریسی سنتی بوده است) و در پشت سر این دو نفر جنیان دیگر قرار دارند که از نظر رتبه و منزلت با هم فرقی ندارند، این آیین و مراسم در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

شبیه‌خوانی در خراسان جنوبی

تعزیه در لغت به معنای نمایش مذهبی، سوگواری، عزاداری و یاد بود عزیزان است، ولی در اصطلاح نوعی نمایش مذهبی است که برخلاف معنی لغوی آن، غم انگیزبودن شرط حتمی آن نیست و ممکن است گاهی خنده‌آور هم باشد.

جلوه‌هایی از آیین‌های سنتی عزاداری محرم در خراسان جنوبی

در بعضی از روستاهای خراسان جنوبی هنوز تعزیه برگزار می‌شود در حالیکه سابق تعزیه یکی از اصلی‌ترین مراسم عزاداری ماه محرم به شمار می‌رفت.

به تعزیه «شبیه خوانی » هم گفته می‌شود و نمایشی است که در آن یکی از وقایع کربلای حسینی را اجرا می‌کنند. قبل از شبیه‌خوانی عده‌ای مقدمات مجلس را مهیا می‌کنند و ابزار و لوازم شبیه را در جای خود قرار می‌دهند که این کار با عَلَم و خیمه برپا کردن، شروع می‌شود.

وقتی مقدمات فراهم شد، شخصی به وسیله بوق (نوعی شیپور) و یا بلندگو و یا نواختن طبل افراد محل را به شبیه‌خوانی دعوت می‌کند. در حال حاضر در بیشتر مناطقی که شبیه‌خوانی هنوز از رواج نیفتاده، فقط در روز عاشورا این مراسم را اجرا می‌کنند.

آیین تکیه‌بندان روستای سرخنگ درمیان

این مراسم هر ساله در دوم محرم‌الحرام در محل تکیه حاج عبدالرسول از روستای سرخنگ شهرستان درمیان برگزار می‌شود. بنای اولیه تکیه در دوره قاجار احداث شده و در اوایل انقلاب بازسازی شده است.

برای اجرای این مراسم در روز دوم محرم نمایندگانی از اولاد حاج عبدالرسول در محل تکیه حاضر می‌شوند و نخست مراسم علم بندان برای عَلَمی که در صحن تکیه بر پا می‌شود اجرا و بعد آماده‌سازی تکیه برای انجام مراسم ماه محرم و تزئین فضای داخلی تکیه به وسیله پارچه‌های رنگارنگ، کتیبه‌ها و پارچه نوشته‌ها صورت می‌گیرد.

یکی از تزئینات جالب تکیه دستمال‌های آویز و رنگارنگ متعددی است که سراسر سقف تکیه را زینت داده و جلوه‌ای زیبا به تکیه می‌دهد. با انجام مراسم تکیه‌بندان به طور رسمی مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در روستا آغاز می‌شود.( این مراسم در فهرست آثار معنوی کشور(ناملموس) به ثبت رسیده است).

مراسم سنگ‌زنی قهستان

از دیگر مراسم عزاداری ماه محرم سنگ‌زنی است که در شهرستان درمیان و تنها درشهر قهستان اجرا می‌شود.

سنگ عبارت است از دو تکه چوب استوانه‌ای هشت سانتیمتری که نخی از آن عبور کرده و در پشت دست قرار می‌گیرد و بیشتر از چوب درخت عناب یا گردو ساخته می‌شود.

این روستا هشت نفر سنگ زن دارد که این کار را از پدرانشان به ارث برده‌اند و پس از فوت پدر فرزند ذکور باید به جای پدر در سنگ‌زنی شرکت کند.

از شب پنجم محرم این کار را همراه با هیئت و به همان آهنگ نوحه سینه‌زنی و یا زنجیرزنی انجام می‌دهند، بعضی مواقع نیز برای آن نوحه جداگانه‌ای می‌خوانند (ثبت در میراث معنوی کشور).

مشعل‌گردانی در روستای برکوه سربیشه

مشعل در شهرستان بیرجند عبارت است از چند تسمه آهنی که به شکل استوانه‌ای درست شده و داخل آن را با کنده چوب آغشته به روغن پنبه دانه و یا نفت پرمی‌کنند و آتش می‌زنند و در کنار آن روشنایی به عزاداری می‌پردازند این مراسم در حال حاضر فقط در روستای خور و برکوه اجرا می‌شود.

در روستای برکوه عصر تاسوعا و در روستای خور شب عاشورا مراسم مشعل انجام می‌شود، پس از مراسم آتش را خاموش نمی‌کنند و می‌گذارند تا خودش خاموش شود.

مردم برای مشعل احترام زیادی قائل هستند به طوری که برخی زمین‌های زراعی خود را وقف مشعل‌ها کرده‌اند. مراسم مشعل را به یاد مشعل‌هایی که در شب عاشورا در اطراف خیمه ابا عبدالله(ع) روشن بود بر پا می‌کنند.( ثبت شده در آثار معنویی کشور)

علم گردانی در خراسان جنوبی

علم گردانی از جمله مراسم عزاداری در استان خراسان جنوبی است که در زمان‌های بسیار دور برای فوت اشخاص مهم و بعدها که اعتقادات مذهبی اسلامی شکل می‌گیرد این رسم نیز رنگ و شکل مذهبی گرفته و به صورت یکی از شیوه‌های عزاداری در ماه محرم اجرا می‌شود.

جلوه‌هایی از آیین‌های سنتی عزاداری محرم در خراسان جنوبی

در این مراسم عده‌ای علم چی و فاتحه‌خوان، علم‌ها را به در خانه اهالی می‌برند و نذورات را جمع‌آوری می‌کنند.

معمولا از روز چهارم و یا پنجم محرم علم‌گردانی را شروع می‌کنند. صاحب خانه نیز علم‍‌ها را زیارت کرده و نذورات خود را که شامل نان، پول، گندم، خرما، شیرینی و آجیل بین حاضرین در مراسم پخش می‌کند.

قبرستان از دیگر جاهایی است که علم را به آن جا برده و در سر قبرها علم را به زمین می‌گذارند و فاتحه خوانی می‌کنند. مراسم علم‌گردانی در حال حاضر در برخی از روستاهای استان خراسان جنوبی که علم دارند اجرا می‌شود.

پایه‌های علم چوبی و بیشتر آنها سه تا پنج متر ارتفاع و پوششی پارچه‌ای دارند که به آن پیراهن علم و یا پوشش علم می‌گویند و بیشتر به رنگ‌های سبز و سیاه است و رنگ سفید و روشن نیز در آن دیده می شود.

علم سبز بیشتر به علم حضرت ابوالفضل العباس(ع) مشهور است و علم سیاه به نام امام حسین (ع) و سایر ائمه شناخته می‌شود.

به بالای علم‌ها توغ وصل می‌شود و زیر توغ دستمال‌های زیادی بسته می‌شود که اکثر آنها نذری بوده و توسط مردم تهیه می‌شود. دستمال‌ها به رنگ‌های گوناگونی است ولی رنگ سبز و سیاه بیش از سایر رنگ‌هاست.

آیین عقد عَلَم

علم مهم‌ترین وسیله در اجرای مراسم سوگواری محرم به شمار می‌رود در هر یک از نقاط استان هر یک از علم‌ها را به نشانه امام حسین (ع) و اصحابش نامگذاری کرده و هر علم را نمادی از آن شخصیت می‌پندارند.

مراسم علم‌بندان یا عقد علم در بیرجند و برخی مناطق دیگر استان در غروب آخرین روز ماه ذی‌الحجه انجام می‌شود که نشانه شروع مراسم ماه محرم هست.

در برخی روستاها این مراسم در روزهای پنجم، ششم و هفتم محرم آغاز می‌شود و علت آن را ورود اهل بیت به کربلا ذکر می‌کنند.

علم‌ها اغلب بانی و علم‌چی دارند که صاحب علم محسوب می‌شوند، این کار به طور موروثی از پدر به پسر بزرگ تر خانواده می‌رسد.

روز علم‌بندان مردم را به وسیله چاووشی خوانی یا اعلام از بلندگو آگاه می‌سازند پس از جمع شدن مردم، بزرگان و سادات محل لباس‌ها، دستمال، پارچه‌ها و توغ «towq» علم را می‌بندند و در حین کار اسپند دود می‌کنند، یک نفر چاووشی می‌خواند و دیگران صلوات می‌فرستند.

مراسم عماری وَرپُوشِم بشرویه

عماری‌آرایی یکی از مراسم و آیین‌های سنتی شهرستان بشرویه که توسط بانوان اجرا می‌شود. «عماری، صندوق مانندی که برای نشستن سوار آن را بر روی پشت شتر یا فیل می‌گذارند».

قدمت برگزاری این مراسم به بیش از ۱۰۰ سال پیش می‌رسد. مراسم توسط بانوان در روز اول ماه محرم و در محل سرای سرکه که از بناهای تاریخی شهرستان بشرویه است برگزار می‌شود.

قبل از شروع مراسم سوگواری خواندن و قرائت ادعیه به عنوان مقدمه و ورپوشی عماری (پوشاندن عماری به وسیله پارچه) انجام می‌شود.

اسکلت عماری به علت استحکام و دوام بیشتر از چوب درخت چنار یا گردو درست می‌شود، بانوان به وسیله پارچه‌هایی که مخصوص همین کار است و توسط مردم به عنوان نذر اهدا می‌شود عماری را می‌پوشانند و به وسیله نخ و سوزن می‌دوزند

در اسکلت عماری، قسمت بالای آن دارای یک زوایه‌ای است که این زاویه نمادی از خمیدگی حضرت زهرا(س) در مصیبت امام حسین(ع) است.

۱۴ چادر در رنگ‌ها و نقش‌های مختلف به نیت ۱۴ معصوم انداخته و اطراف آن را با سوزن و نخ می‌دوزند. بعد از این مرحله آینه در جلوی عماری نصب می‌کنند.

آینه‌ها معمولا در جلو عماری نصب می‌شود چون عماری همان وسیله انتقال افراد آسمانی به زمین است به نوعی می‌خواهند تعبیر نور و روشنایی را نشان دهند و معمولا ۱۲ آینه به نیت و نماد ۱۲ امام نصب می‌شود.

مراسم هفت منبر در شهرستان بیرجند

مراسم هفت منبر از جمله مراسم ایام محرم است که توسط زنان در غروب روز تاسوعا بر پا می‌شود زنان سالخورده، جوان و دختران در هفت، منبری که در ایام محرم در آنها مراسم روضه خوانی انجام شده شمع روشن می‌کنند.

برگزارکنندگان مراسم خادم‌های ‌مسجد، حسینیه و یا منزل هستند، آنها از عصر تاسوعا روی منبر یک پارچه سیاه می‌اندازند و آن را در نزدیکی در مسجد یا حسینیه می‌گذارند و یک مجمه بزرگ و یا تشت پر از گل را روی پله منبر گذاشته و تشتی خالی را هم در پله دیگر می‌گذارند.

بانوان در نزدیکی غروب آفتاب به این اماکن می‌روند و پس از نیت، شمع خود را روشن کرده و داخل سینی می‌گذارند و بعد نذورات خود از قبیل خرما، شیرینی و پول را در داخل تشت می‌ریزند و منبر را زیارت می‌کنند و به مکان دیگر می‌روند.

به طور معمول در هر مکان فقط یک شمع روشن می‌کنند ولی اگر مسجدی بسته و یا راه دور باشد احتمال دارد که در یک مکان ۲ شمع روشن کنند. نذوراتی که جمع می‌شود به خادم منبر تعلق دارد وی باید تا پایان مراسم و خاموش شدن شمع‌ها در آنجا بماند و هیچ یک از شمع‌ها را خاموش نکند و صبر کند که شمع‌ها خاموش شود، اشک‌های شمع را هم دور نمی‌ریزند و در مکانی از مسجد جمع‌آوری می‌کنند.

 

 

 

 

 

حسینیه گود بیرجند؛ میراث‌دار ۴۰۰ سال اقامه عزای حسینی

حسینیه گود بیرجند به عنوان یک اثر ملی، با قدمت ۴۰۰ ساله، در ایام محرم پذیرای خیل عظیمی از عاشقان و دلدادگان حسینی است و در این سال‌‌ها، با همت واقفان، نوای یا حسین(ع) از این مکان به گوش می‌رسد.

حسینیه گود بیرجند؛ میراث‌دار ۴۰۰ سال اقامه عزای حسینی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، عاشورا بزرگ‌ترین صحنه درگیری جبهه حق و باطل است. تمام مکارم اخلاقی و خوبی‌ها در برابر همه بدی‌ها و حیله‌های شیطانی در این نهضت، ایستادگی می‌کند. در زمان غربت اسلام و در اوضاعی که جبهه باطل احساس می‌کرد به پیروزی رسیده، امام حسین(ع) در نهایت غربت و مظلومیت کار را تمام کرد و راه درست را به همه ما نشان داد.

عشق به اباعبدالله‌الحسین(ع) حد و مرز نمی‌شناسد. گوشه گوشه این جهان هستی ارادتمندان مکتب سرخ حسینی همزمان با ماه محرم رخت عزا به تن می‌کنند. مراسم عزاداری سلاله پاک نبی مکرم اسلام(ص) در طول تاریخ به شیوه‌های متعدد سینه به سینه منتقل شده، مراسمی که در آن شیفتگان راه حق و حقیقت سر تعظیم در برابر امامی فرود می‌آورند که سرش را به بهای احیای دین جدش داد تا جهانیان در سایه این دین مبین راه حقانیت و مبارزه با ذلت را پیشه خود کنند.

پیروی از نهضت سرخ عاشورا سال به سال قوت می‌گیرد و آزادی‌خواهی و عدالت‌خواهی در جهان در حال گسترش است. حسینیه‌ها و تکایا نیز از قدیم محل امنی برای برگزاری مراسم مذهبی به‌ویژه عزاداری‌های ماه محرم بوده که متولیانش آداب و رسوم آن را زنده نگه داشته‌اند و حسینیه گود بیرجند یکی از این مکان‌ها است.

در ضلع جنوبی یک کوچه، پایین شهر بیرجند حسینیه ته گود توسط « آقا میر هادی» حدود ۴۰۰ سال پیش به منظور روضه‌خوانی در ده روز نخست ماه محرم احداث شد، کف حیاط حسینیه از سطح کوچه پایین تر بوده و به همین جهت راهروی ورودی آن با فاصله پله می ‌خورد و چون در کوچه پایین شهر (ته ده) واقع است به آن “حسینیه ته ده “نیز می‌گفتند و به دلیل گود بودن آن نسبت به کوچه به این حسینیه “حسینیه گود” نیز می‌گویند.

تولیت این حسینیه پس از فوت بانی آن به فرزند ارشدش سید محمد مرتضوی که روحانی سرشناسی بوده می‌رسد برخی این حسینیه را به نام سید محمد نیز می‌شناسند.

 تصدی و تولیت این بنا و موقوفاتش تا سال ۹۰ برعهده سید محمد هادی مرتضوی بود اما پس از فوت او دامادهایش به جای پسر نداشته‌اش این مسؤولیت را قبول کرده‌اند.

طنین نوای معنوی زیارت عاشورای صبحگاهی

هر سال رنگ و بوی محرم اینجا با قرائت زیارت عاشورا و حضور پرشور عزاداران حسینی کمی پررنگ تر از سایر محله‌های شهر به نظر می‌رسد.

وارد که می‌شوی با حیاطی بزرگ با دیوارهای کاه‌گلی که ۲ بالکن آن را با شاخ و برگ نخل پوشانده‌اند روبرو می‌شوی، منبری چوبی و آبنمایی که المان مشک حضرت عباس(ع) است در این میان چشم‌نوازی می‌کند.

 اینجا روایت محفل هزاران دلباخته حسینی با قدمت ۴۰۰ ساله است. اینجا دلها با محبت اهل بیت(ع) عجیب عجین شده است.

فرزندان مرحوم مرتضوی در تهران و خارج از کشور ساکن هستند اما هر ساله برای برگزاری مراسم دهه اول محرم در حسینیه گود حضور پیدا می‌کنند.

 داماد ارشد واقف حسینیه گود بیرجند که از ۲۴ سال پیش وارد این خانواده شده است، می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی ۲۲ تیرماه ۷۹ برای اعتلا و ارزش گذاری به آیین های محرم و تعزیه‌خوانی، حسینیه گود را به عنوان یک اثر معنوی در آثار ملی با قدمت ۴۰۰ ساله ثبت کرده است.

طوفان میرفخرایی می‌افزاید: قبل از مرحوم مرتضوی ابتدا حسینیه گود یک منزل شخصی بوده که ۱۰ روز محرم روضه خوانی به عنوان وقف در آن برگزار می‌شد.

وی ادامه می‌دهد: این حسینیه با توجه به قدمت تاریخی طولانی آن به خرابه تبدیل شده بود که با همت مرحوم مرتضوی و مشارکت میراث فرهنگی احیا و بازسازی شد.

متولی حسینیه گود بیان می‌کند: به دلیل رسیدگی نامناسب در مقطعی استقبال عزادارن از مراسم کم شده بود لذا به‌خاطر تاکید فراوان مرحوم مرتضوی نسبت به برگزاری باشکوه مراسم عزاداری پس از وفات وی، با همت اعضای خانواده مکان بازسازی شد و اکنون شاهد حضور بی‌سابقه مردم در این محفل هستیم.

وی می‌افزاید: هر سال از اطراف محلات مختلف حتی شهرها و روستاهای مختلف عده زیادی از عزاداران حسینی در این محل جمع می‌شوند.

 او با وجود اینکه ساکن تهران است اما علی رغم مشغله کاری زیاد این ۱۰ روز را شخصا با تیمی از همکاران و دوستان برای اجرای مراسم به بیرجند سفر می‌کند.

میرفخرایی با اشاره به تمایل زیاد تیم همراهش برای شرکت در مراسم حسینه گود ادامه می‌دهد: اکنون بیش از ۱۰ سال است که متولی برگزاری مراسم حسینیه گود هستم و همیشه بعد از اتمام مراسم عاشورا و عزیمت به تهران برای محرم سال آینده خود را آماده می‌کنم و چهار ماه قبل از آغاز محرم برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

نیت پاک واقفان برای اقامه عزای حسینی

متولی حسینیه گود می‌افزاید: نیت پاک واقفان، متولیان و شرکت کنندگان در حسینیه گود این مکان را به یک جاذبه معنوی تبدیل کرده است.اینجا حس عجیبی به آدم دست می‌دهد، این حرف من نیست بلکه حرف میهمانان عزادار امام حسین(ع) است که هر ساله بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

اینجا هنوز شکل و فضای مراسم سنتی است و پس از پایان روضه خوانی مراسم «حسن و حسین» انجام می شود.

جمعی از میانسالان و جوانان در حیاط حسینیه حلقه زده و به گونه ای هر فردی با دست چپ خودش بازوی سمت راست طرف مجاور را گرفته و پای سمت راست به صورت مایل به سمت راست حرکت می‌کند و پای سمت چپ نیز به عقب می‌رود و با مشت‌های بسته خود به سینه سمت چپ خود می‌زنند و در این میان برخی کلمه حسن، برخی حسین، برخی حیدر و علی را تکرار می‌کنند و این ادامه دارد و حلقه بزرگتر می‌شود.

و تداوم این عشق، سال‌هاست با بزرگتر شدن این حلقه عشاق حسینی، رنگ و بوی خاصی به عزاداری‌های ایام محرم، در این محله شهر بیرجند داده است.

 

 

 

 

 

 

“هفت منبر” یکی از آیین‌های خاص و کم نظیر ماه محرم در بیرجند

 

"هفت منبر" یکی از آیین‌های خاص و کم نظیر ماه محرم در بیرجند

مراسم سنتی”هفت منبر” از جمله مراسم ایام محرم است که توسط زنان برگزار می‌شود و طی آن با روشن کردن هفت شمع در هفت منبر، مسجد و حسینیه در آن شرکت می‌کنند و این مراسم عصر تاسوعا در بیرجند برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مراسم “هفت منبر” یکی از آیین‌های خاص و کم نظیر ماه محرم به شمار می‌رود و در فهرست میراث معنوی کشور نیز به ثبت رسیده است.

برگزارکنندگان این مراسم خدام اماکن هستند که در عصر تاسوعا با انداختن پارچه سیاهی برروی منبر و گذاشتن آن درنزدیکی در مسجد یا حسینیه، آماده پذیرایی از عزاداران سالار شهیدان می‌شوند.

بانوان شرکت کننده در این مراسم پس از نیت کردن، شمعی را درون سینی و کنار این منابر روشن کرده و نذورات خود را از قبیل خرما، شیرینی و پول درون تشتی ریخته و برای روشن کردن شمعی دیگر به یکی دیگر از این مساجد می‌روند.

آنان تا پایان مراسم و خاموش شدن شمع‌ها در محل می‌مانند و هیچ کدام از شمع‌ها را خاموش نمی‌کنند. نذورات جمع‌آوری شده طی این مراسم به صاحب منبر تعلق داشته و اشک شمع‌های مزبور نیز در مکانی از مساجد جمع‌آوری می‌شود.

مساجد آیتی، جامع، مسجد خواجه خضر، مسجد حیدرحسن، مسجد صاحب الزمانی، مسجد امام حسن(ع)، چشمه خلیلی (قدمگاه)، منزل دختر آخوند، حسینیه گود و مدرسه معصومیه بیرجند از جمله اماکنی هستند که مراسم “هفت منبر” در آنها برگزار می‌شود.

انتهای پیام/۲۵۰/ح

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*