اخبار خراسان جنوبی/

افزایش ۴۵ درصدی تخلفات حادثه ساز در خراسان جنوبی

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه تخلفات حادثه ساز در استان ۴۵ درصد افزایش داشته است، گفت: در مسیرهای اصلی جاده‌های استان تصادفات به شدت رشد داشته است.

سرهنگ علیرضا رضایی  با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۳۶ مورد فوتی در استان ثبت شده است، افزود: ۶۴ درصد متوفیان برون شهری غیر بومی‌ها هستند.

وی ادامه داد: ۴۰ درصد متوفیان حوادث رانندگی جاده‌ای در بیمارستان‌ها و در بخش تروما جان خودشان را از دست می‌دهند که این میزان نسبت به کشور سطح بالایی را دارد.

سرهنگ رضایی اظهار کرد: ۵۳ درصد متوفیان در جاده‌های استان مربوط به تصادفات واژگونی و خروج از جاده هستند.

وی از شناسایی ۶۳ نقطه حادثه خیز جدید در سال جاری خبر داد و افزود: از ۳۱ نقطه حادثه خیز شناسنامه دار قبلی ۱۳ مورد اصلاح شده و ۱۸ مورد در دست اصلاح است.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با بیان اینکه در چهار ماهه نخست سال جاری ۲۶ میلیون تردد در محورهای استان ثبت شده است، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: از این میزان ۲۱ درصد تردد وسایل نقلیه سنگین بوده که نسبت به متوسط کشوری هفت درصد بالاتر است.

سرهنگ رضایی با بیان اینکه روزانه دو هزار و ۹۴۰ راننده متخلف در استان اعمال قانون می‌شود، گفت: همچنین ۳۹ هزار جریمه صادر شده است.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی نیز  گفت: ۱۳۶ نفر در تصادفات درون و برون شهری استان در سال جاری فوت شده اند که این میزان نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته است.

سرهنگ حسن شجاعی نسب  با بیان اینکه ۷.۷ درصد طول جاده‌های کشور در خراسان جنوبی است، اظهار کرد: میزان تردد خودروهای سنگین در جاده‌ها ۲۱ درصد بوده که از میانگین ۱۴ درصدی کشور بالاتر است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال ۱۳۶ نفر در تصادفات درون و برون شهری استان فوت شده‌اند، افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته است.

سرهنگ شجاعی نسب بیان کرد: در این مدت دو هزار و ۴۱۲ نفر در این تصادفات مجروح شده‌اند که به طور میانگین روزانه یک نفر در این تصادفات فوت شده است.

نفرات برتر مسابقات استعداد های برتر  پینگ پنگ خراسان جنوبی مشخص شدند/۷

 

مسابقات قهرمانی استعدادهای برتر پینگ پنگ استان خراسان جنوبی با مشخص شدن نفرات برتر به پایان رسید.

در این مسابقات میلاد رمضانی، میلاد روشناوندی، امیرحسین رسانی و طاها سلیمانی هرچهارنفر از شهرستان بیرجند به عنوان نفرات برتر مشخص شدند.

 

 

برگزاری مسابقات دارت ویژه کارکنان مرکز آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی/۷

 

به همت انجمن دارت و با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای مسابقات دارت به مناسبت هفته مهارت در مرکز معصومیه بیرجند برگزار شد . در این مسابقات محمد نوروز پور مقام اول را کسب کرد و  محمد اکبری و ابوالفضل حق پرست مقام دو و سوم را بدست آوردند.

آیین تجلیل از برترین های هیأت ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی خراسان جنوبی برگزار شد/۷

آیین تجلیل از برترین های هیأت ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی خراسان جنوبی
با حضور محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان، از برترین های هیأت ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی استان در سال ۱۴۰۰ تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این آیین از روسای هیات های شهرستان قاین و سربیشه به عنوان هیأت برتر و همچنین از آقایان کوزه گران، شمشیری و اصلاح نیز تقدیر شد.
در ادامه نیز از ابوالفضل داوطلب به عنوان جوان برتر کشوری در سال ۱۴۰۰، توسط سرپرست اداره کل ورزش و جوانان تجلیل شد.

اخذ مجوز  پذیرش دانشجوی رشته مشاوره در دانشگاه بیرجند/۲

شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی رشته مشاوره در دانشگاه بیرجند موافقت کرد.
اخذ مجوز  پذیرش دانشجوی مقطع کارشناسی رشته مشاوره در دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر سید جواد حسینی واشان؛ معاون آموزشی دانشگاه با اعلام خبر موافقت  شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی رشته مشاوره در دانشگاه بیرجند، افزود: ‏ایجاد رشته مشاوره با توجه به سیاست‌های کلان توسعه رشته‌ها صورت گرفته است و از آنجائی که این رشته در سطح دانشگاه‌های منطقه نیست مزیتی برای دانشجویان منطقه خواهد بود.
وی گفت: دانشگاه بیرجند از مهرماه سال جاری در رشته‌ مذکور پذیرش دانشجو ‏خواهد داشت.‏

 

ویژه برنامه امر به معروف و نهی ازمنکر در کانون پرورش فکری سربیشه/۲

ویژه برنامه امر به معروف و نهی ازمنکر در کانون پرورش فکری سربیشه

کارگاه آموزشی امر به معروف و نهی ازمنکر با تاکید براهمیت نماز اول وقت در مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان سربیشه برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ مرکز فرهنگی و هنری سربیشه کارگاه آموزشی امر به معروف و نهی از منکر با تاکید بر نماز اول وقت را با حضور جمعی از اعضای این مرکز برگزار کرد.

در این برنامه که با حضور حجت الاسلام و المسلمین درویشی برگزار شد کودکان ونوجوانان دعای زیارت عاشورا را در کنار هم زمزمه کردند و پس از آن با فلسفه قیام عاشورا، نماز اول وقت و امر به معروف و نهی از منکر آشنا شدند.

عزاداری کودکان و نوجوانان برای امام حسین (ع) در بیرجند/۲

عزاداری عاشقان امام حسین (ع) در مرکز فرهنگی و هنری و فراگیر بیرجند

کودکان ونوجوانان عضو مرکز فرهنگی و هنری کانون در مرکز شماره یک و فراگیر بیرجند مراسم عزاداری امام حسین (ع) و یاران باوفایش را برگزار کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این برنامه که با هدف تقویت تربیت دینی در بچه‌ها، آشنایی اعضا با فلسفه نوحه خوانی در  ماه محرم از سوی مرکز فرهنگی و هنری شماره یک ‌و فراگیر بیرجند برگزار شد کودکان ونوجوانان و عاشقان امام حسین(ع) عضو این مرکز با نوحه‌خوانی و عزاداری عشق وعلاقه خود را به سالار شهیدان و یارانش ابراز نمودند.

 

برگزاری نمایشگاه نوشت افزار ولوازم التحریر ایرانی اسلامی در آستانه سال تحصیلی/۷

برگزاری نمایشگاه نوشت افزار ولوازم التحریر ایرانی اسلامی در آستانه سال تحصیلی جدید
جلسه هم اندیشی برگزاری نمایشگاه منطقه ای نوشت افزار و تولیدات فرهنگی و هنری ایرانی اسلامی با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و فعالین این عرصه در استان برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علی فرخنده در این جلسه با اشاره به نقشه مهندسی فرهنگی کشور و لزوم اجرای این نقشه توسط دستگاه های اجرایی و نهادهای فرهنگی، بیان کرد: از همان ابتدای حضور در این اداره کل، مبنای حرکت را نقشه مهندسی فرهنگی و اولویت را تقویت هویت ایرانی ، اسلامی و انقلابی قرار دادیم.

وی به تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص نیز اشاره کرد و افزود: بخشی از این ماموریت عمده در حوزه تقویت هویت ایرانی و اسلامی، بر عهده فعالین نوشت افزار و لوازم التحریر در استان است.

به گفته وی هر ساله در مهرماه با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، ظرفیت وسیعی برای اجرای عملیات فرهنگی، تربیتی و آموزشی فرآهم می شود، ادامه داد: در این جلسه برای تقویت هویت ایرانی و اسلامی خصوصا هویت استانی با هم فکری فعالین این عرصه، چاپخانه ها، فروشندگان لوازم التحریر و نمایندگان اتحادیه تصمیم گیری خواهیم کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که دانش آموزان استان با بناهای تاریخی، شهدا، سرداران، فرهیختگان و چهره های مطرح خراسان جنوبی ناآشنا هستند، اضافه کرد: می توان با برنامه ریزی بخشی از تولیدات نوشت افزار را بر اساس هویت استان طراحی، تولید و در بازارها عرضه کرد.

فرخنده به برپایی نمایشگاه نوشت افزار با کمک تولیدکنندگان و فروشندگان استان، اشاره کرد و گفت: معتقدم اگر اراده ها قوی باشد و اعتماد به نفس داشته باشیم، خیلی از کارهای نشدنی، در خراسان جنوبی شدنی می شود.

وی با اشاره به این که اولویت در این نمایشگاه با تولیدکنندگان و فروشندگان استان است، خاطرنشان کرد: تولید بومی و عرضه محصولات منحصرا با طرح های ایرانی، اسلامی و استانی دو قید ما برای برگزاری این نمایشگاه است.

گفتنی است در ادامه بر روی نحوه برگزاری نمایشگاه، چاپ طرح های مرتبط با این منطقه بر روی نوشت افزارها، نحوه عرضه به مردم، زمان و مکان برپایی نمایشگاه و اطلاع رسانی به فروشندگان استان بحث شد.

 

 

 

 

حکمرانی مردمی نیازمند حضور میدانی دغدغه مندان است

دستیار رئیس جمهور گفت: برای رسیدن به جریان حکمرانی مردمی باید همه دغدغه مندان به میدان بیایند.

حکمرانی مردمی نیازمند حضور میدانی دغدغه مندان استبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت و مدیر عامل بنیاد خاتم الاوصیا در مراسم تودیع و معارفه دبیر جبهه فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی استان با اشاره به اینکه الگوی پیاده سازی گام دوم انقلاب  اسلامی حضور حدکثری مردم در حوزه های مختلف است گفت:جبهه فرهنگی و اجتماعی انقلاب در این حوزه به میدان آمده و با برنامه ریزی به دنبال حضور و مشارکت مردم با هر سلیقه و هر توانی برای تحقق حکمرانی مردمی است.

آقای عبودتیان با اشاره به اینکه تا تحقق حکمرانی مردمی فاصله داریم گفت:برای تحقق این امر باید در جامعه گفتمان سازی شود و در بخشهای مختلف حاکمیت مانع زدایی و تسهیلگری شود.

وی با اشاره دغدغه های رهبری در خصوص مسائلی همچون حوزه فرهنگی و ضرورت جهاد تبیین در جامعه گفت:امروز ایران سالامی درگیر جنگی ترکیبی در حوزه های مختلف است و با توجه  وجود شبکه های اجتماعی و رسانه های معاند باید همه مردم دست به دست هم دهند و با شبکه سازی و ایجاد حلقه های میانی در حد توان خود برای تحقق اهداف انقلاب تلاش کند.

حجت الاسلام نوفرستی رئیس شورای راهبردی قرارگاه خاتم الاوصیای استان و قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان هم مسئولیت ها را امانتی در دست مدیران دانست و گفت:جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب گامهای موثری را در استان و کشور برداشته و باید با تمام توان از این پس هم این مسیر را ادامه یابد.

در این مراسم از تلاش ها ذاکریان قدردانی و «مجتبی حسین پور» به عنوان دبیر جدید جبهه فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی معرفی شد.

 

استفاده از توان گروه‌های مردمی در تصمیم‌سازی‌ ضروری است

 دستیار رییس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت گفت: درصدد هستیم از توان گروه‌های مردمی و نخبگانی برای تصمیم‌سازی، مشارکت و نظارت بر امور استفاده کرده تا با حضور مردم بر مشکلات کشور غلبه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید احمد عبودتیان روز چهارشنبه در دیدار با استاندار خراسان جنوبی افزود: با توجه به ضرورت استفاده از توان گروه‌های مردمی در حوزه تصمیم‌سازی‌ها و گروه‌های عملیاتی در زمینه اجرا، باید این گروه‌ها در استان‌ها شناسایی و ساماندهی شوند.

وی بیان کرد: در این زمینه استان به استان و بخش به بخش گروه‌های مردمی با همکاری استانداری‌ها و دستگاه‌های مربوطه شناسایی می‌شود که در حال تهیه کردن اسناد هستیم.

دستیار رییس جمهور در امر مردمی سازی دولت اظهار داشت: استانداران و فرمانداران شهرستان‌ها بهتر است برای خود دستیار انتخاب کنند ما نیز شاخص‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهیم.

وی تصریح کرد: در خراسان جنوبی تاکنون فعالیت‌ها و اقدامات خوبی توسط گروه‌های مردمی و جهادی از جمله در محلات و با محوریت مساجد انجام شده که مردم در امورات محله مشارکت دارند.

عبودتیان با بیان اینکه از استانداران درخواست تسهیلگری در اجرای این طرح را داریم، عنوان کرد: بنا بر توصیه و تاکید مقام معظم رهبری در خصوص تقویت فعالیت گروه‌های جهادی، بر اساس جمعیت خراسان جنوبی می‌توان انتظار ساماندهی ۸۵ هزار نفر در حوزه جهادی و مردمی داشت.

وی یادآور شد: مردم استان خراسان جنوبی انسان‌هایی با صفا، قانع و متدین هستند که می‌توان از ظرفیت گروه‌های مردمی و نخبگان در حوزه‌های تصمیم‌سازی و اجرا استفاده کرد.

استاندار خراسان جنوبی:

آمار تلفات و خسارات جاده ای خراسان جنوبی نگران کننده است/۳-۷

 

استاندار خراسان جنوبی بر استفاده مدیران از ظرفیت قانون بودجه برای کاهش آمار تلفات و خسارات جاده ای استان تأکید کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر جواد قناعت با تأکید بر این مطلب در اولین جلسه شورای راهبردی تصادفات استان در سال جاری، آمار تلفات و خسارات جاده ای استان را نگران کننده اعلام کرد.
وی از مدیران دستگاه های اجرایی خواست از ظرفیت قانون بودجه ۱۴۰۱ برای کاهش تصادفات و خسارات ناشی از آن استفاده کنند.
به گفته وی؛ هدف گذاری اول ما در استان، کاهش تلفات جاده ای است که باید در دستور کار مدیران دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.
وی متذکر شد: آمار تلفات و خسارات جاده ای استان با وجود اقدامات انجام شده، نگران کننده است و برای کاهش آثار تصادفات باید اقدامات فوری در کمیسیون ایمنی راه ها انجام شود تا با هم افزایی، دستگاه های اجرایی بتوانند در این خصوص از ظرفیت های یکدیگر بهره گیرند.
استاندار با بیان این که یک سوم اعتبارات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی مربوط به جاده هاست، اظهار داشت: این موضوع نشانگر توجه دولت سیزدهم به استان های محروم است.
قناعت تأکید کرد: مدیران دستگاه های اجرایی باید تلاش کنند با حضور بیشتر در تهران، سهم خراسان جنوبی از منابع ملی را افزایش دهند.
وی با اشاره به اینکه احداث ۵۸۰ کیلومتر باند دوم در دستور کار است، گفت: نیمه دوم سال گذشته ۵۰ کیلومتر از این باندها به بهره برداری رسیده و در سال ۱۴۰۱ هم ۱۰۰ کیلومتر دیگر به بهره برداری می رسد.
استاندار با تأکید بر عقب ماندگی استان در زمینه احداث باند دوم، خاطرنشان کرد: همکاری و هم افزایی دستگاه های اجرایی در نوروز امسال سبب شد که خراسان جنوبی با کاهش ۷۱ درصدی در آمار تصادفات، رتبه اول کشور را در این خصوص کسب کند.
قناعت با اشاره به افزایش ترددها در ایام نوروز ۱۴۰۱، تصریح کرد: خراسان جنوبی در زمینه اقامت گردشگران رتبه یازدهم، در بخش تردد جاده ای رتبه هشتم و در ماندگاری مسافر رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

برگشت یک میلیارد ریال به حساب مالباختگان جرایم کلاهبرداری در خراسان جنوبی/۴

رئیس پلیس آگاهی استان از برگشت یک میلیارد ریال به حساب مالباختگان کلاهبرداری های تلفنی و پیامکی در رسیدگی به جرایم کلاهبرداری توسط کارآگاهان پلیس آگاهی استان در چهار ماهه ابتدای سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”کاظم صادقی” با اشاره به شگردهای جدید کلاهبرداران اظهار داشت: در چهار ماهه سال جاری پرونده‌های متعدد کلاهبرداری به پلیس آگاهی استان واصل شده که با تلاش کارآگاهان اداره جعل و کلاهبرداری، مبلغ یک میلیارد ریال به حساب مالباختگان برگشت داده شده است .

رئیس پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی همچنین از دستگیری ۳۶ جاعل و کلاهبردار از ابتدای سال در سطح استان خبر داد و تصریح کرد: در فرآیند رسیدگی به این جرائم تعداد ۲۹ متهم در حوزه جعل و تعداد ۷ متهم در حوزه کلاهبرداری دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند.

وی بیان داشت: در چهار ماهه سال جاری ۸۴ درصد از پرونده های جعل و۸۴ درصد از پرونده های کلاهبرداری منجر به نتیجه و کشف شده است که باتلاش و اقدام به‌ موقع کارآگاهان پلیس آگاهی استان بسیاری ازپرونده ها به نتیجه رسیده و وجوه کلاهبرداری شده به ‌حساب شکات برگشت کرده است.

سرهنگ صادقی خاطر نشان کرد: در بررسی انجام شده از لحاظ جرائم درحوزه کلاهبرداری، برداشت متقلبانه از حساب با ۵۷ درصد، خرید و فروش مال غیر با ۳۵درصد و در حوزه جعل: جعل اسناد مالکیت با ۲۷ درصد و جعل اسکناس و اوراق بهادار با ۱۸ درصد، از کل جرائم کلاهبرداری بیشترین رتبه را به خود اختصاص دادند.

این مقام انتظامی با بیان این که گستردگی وجود روش‌ها و شگردهای مجرمانه‌ هرروز قربانیان زیادی را در دام کلاهبرداران اسیر می‌کند از شهروندان خواست: قبل از هرگونه اقدام ، از عواقب و خطرات آن آگاهی کامل داشته باشند و به منظور گرفتار نشدن در دام انواع کلاهبرداری لازم است توصیه های پلیس را مد نظر قرار دهند.

 

 

محکومیت یک میلیارد تومانی گرانفروشان در خراسان جنوبی/۲-۴

گرانفروشان خراسان جنوبی در یک سال گذشته حدود یک میلیارد تومان محکوم شدند.

محکومیت یک میلیارد تومانی گرانفروشان در خراسان جنوبی

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی با بیان اینکه در ۴ ماهه ابتدای سال ۴۲۳ پرونده گران فروشی به تعزیرات حکومتی استان وارد شده که از میزان  ۳۸۹ پرونده مختومه شده است، افزود: برای این میزان پرونده، متخلفان به ۹۹۸ میلیون و ۹۰۶ هزار تومان محکوم شدند.

حسن پور با اشاره به اینکه بیشترین پرونده های گرانفروشی مربوط به خوار وبار فروشان با ۱۰۲ پرونده بوده است، گفت: گرانفروشان در این صنف به ۱۱۱ میلیون ۴۷۹ هزار تومان محکوم شدند.

 

 

 

۵۰ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد

 

50 مدرسه کانکسی در استان وجود دارد/ حذف مدارس کانکسی

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه حذف مدارس کانکسی زیر ۱۰ نفر دانش‌آموز که روند رو به رشد جمعیتی دارند در دستور کار قرار دارد گفت: ۵۰ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد که بیشترین فراوانی مربوط به نهبندان است.

محمود چاوشان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین نیاز به فضاهای آموزشی جدید در مناطق سایت‌های مسکن مهر و شهرک‌های اقماری بیرجند است اظهار داشت: در برخی مناطق تراکم جمعیت دانش‌آموزی به کمتر از دو متر مربع می‌رسد.

وی افزود: درحال حاضر ۱۸۶ پروژه با ۴۴۶ کلاس درس در دست اجرا است که ۹۸ درصد این پروژه‌ها با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی ادامه داد: برای تکمیل این پروژه‌ها بالغ بر ۲۸۵ میلیارد تومان اعتبار لازم است که نگاه ویژه دولت و خیرین را می‌طلبد.

چاوشان درباره مدارس کانکسی زیر ۱۰ نفر گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته حدود ۵۰ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد که بیشترین فراوانی مربوط به شهرستان نهبندان است.

وی بیان کرد: با همت خیرین و اختصاص اعتبارات دولتی، اکنون در ۱۲ منطقه آموزشی استان هیچ گونه مدارس کپری و خشت و گلی وجود ندارد  و مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز به‌ویژه در مناطق عشایری با کمک خیرین مدرسه‌ساز در سال ۱۴۰۰ حذف شد.

چاوشان گفت: حذف مدارس کانکسی زیر ۱۰ دانش‌آموز که روند رو به رشد جمعیتی دارند در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم به‌زودی محقق شود.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی اظهار داشت: برخی مدارس با حضور ۲ دانش‌آموز که پیش‌بینی رشد جمعیتی را هم ندارد، در صورت ساخت در آینده نزدیک بلااستفاده می‌شود که برای این دانش‌آموزان تصمیم بر تجمیع در یک مدرسه گرفته شده است.

چاوشان افزود: میانگین تراکم در استان ۶.۶۰ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز می‌رسد که این آمار در کشور ۵.۲۲ به ازای هر دانش‌آموز است.

 

 

 

 

 

یاداشت شهروند

نهی از اشرافی گری و امر به خدمت محوری/۵

 

روز پنجم از دهه اول محرم را که به نام روز نهی از اشرافی گری و امر به خدمت محوری نام نهاده‌اند مبارزه با اشرافی گری از صدر اسلام آغاز شد شده بود اما پس از تغییر رویه حکومت خصوصاً در زمان خلیفه سوم امام علی علیه السلام در همان روز اول بیعت مسلمانان مدینه در سخنانی خط مشی خود را در این باره مشخص کرد بعدها یکی از استانداران امام به نام عثمان بن حنیف که والی بصره بود در یک مهمانی شرکت می‌کند که در آن فقط اشراف دعوت بودند وقتی به حضرت خبر می‌دهند که ایشان نامه ای شماتت آمیز به عثمان بن حنیف می نویسد و می گوید:(( ای پسر حنیف به من گزارش داده‌اند که مردی از سرمایه داران بصره تو را به مهمانی خود دعوت کرده و تو به سرعت به سوی آن شتافتی خوردنی های رنگارنگ برای تو آوردند و ظروف پر از غذا جلوی تو نهادند من گمان نمی کردم مهمان کسی را بپذیری که بر سر سفره آن فقط ثروتمندان حاضر می‌شوند و نیازمندان مظلوم در آن جایی ندارند اندیشه کن در کجایی و بر سر کدام سفره حاضر می شوی))
نامه ۴۵ نهج البلاغه
حضرت نفرمودند چرا سر سفره ای که حرام بود یا مالش طیب نبود رفتی بلکه نفس طبقه‌بندی مردم و گرایش به طبقه مرفه جامعه توسط مسئولین آن هم در یک مهمانی ساده را مورد نکوهش قرار می دهند تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل
این مهم پس از پیروزی انقلاب توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران جدی گرفته شد چرا که پس از پهلوی اول که به اعتراف مورخان حتی غیر ایرانی چندین برابر بودجه کشور را در حسابش داشت و یک روستا را در تهران تبدیل به کاخ خانوادگی خود کرد و پس از او پسر او جایی بر پای پدر نهاد و مالهای غصبی پدر را پس نداد حال امام پس از بازگشت به کشور چند ماهی در شهر قم اقامت گزید و پس از آن که مصلحت بر آمدن به تهران قرار گرفت در منزل اجاره ای و محقر در روستایی در شمال تهران به نام جماران اقامت گزید خانه‌ای که با گذشت پس از سه دهه از ارتحال او هنوز پس از بازدید سیاستمداران یا گردشگران یا متفکران خارجی اعجاب آنها را برمی‌انگیزاند
مقام عظمای ولایت در خصوص این رفتار امام می‌فرمایند: (( امام بزرگوار ما آدمی بود که تعینات دنیوی حقیقتاً برایش ارزشی نداشت)). (برای مطالعه در خصوص سبک زندگی امام خمینی می توانید کتاب “پابه پای آفتاب” را مطالعه کنید)
این رویه پس از ایشان در زمان خلف صالح وی هم ادامه یافت به عنوان مثال رهبر معظم انقلاب چند ماهی تا خانه ایشان در جوار حسینیه امام خمینی فعلی آماده بشود داخل کانکس زندگی می کردند (برای آگاهی از چگونگی ساخت این حسینیه می توانید کتاب “برای تاریخ می‌گویم” خاطرات شفاهی محسن رفیق‌دوست را مطالعه کنید)
البته ایشان بارها بر نفی این پدیده شوم تاکید ورزیدند که به پاره ای از آنان اشاره می کنم:
۱. اشرافی گری برای یک کشور آفت است اشرافی گری مسئولان آفت مضاعف است
۲. از چیزهایی که روند حرکت به سمت عدالت در جامعه را کند می‌کند نمود اشرافی گری در مسئولان بالای کشور است.
۳. اشرافی‌گری و گرایش به اشرافی گری یک ضد ارزش در انقلاب است
البته این سه نمونه حرفی است که هزاران که اندر عبارت آمد
باید توجه داشت اشرافی‌گری دو وجه دارد: نخست اینکه فلان مسئول بیشتر از آنکه به دنبال خدمت به مردم و حل مشکلات آنان باشد به فکر تجمل‌گرایی و زرق و برق دنیا در محل کار یا منزل یا مرکب خویش باشد لازم می بینم خاطره ای طنز و البته دردناک در این خصوص تعریف کنم یکی از وعاظ بیرجندی تعریف می کرد چندین سال پیش مسئول یکی از نهادها خودروی صفر پارسی برای نهاد خود خرید از او پرسیدم ماشین قبلی که مثلاً پیکان بود هنوز سالم و سرحال است چرا چنین کردی آن مسئول در پاسخ گفته بود احساس می کنم وقتی با پارس به جلسه‌ای فرضا اداری می روم حرف من برش و تاثیرگذاری بیشتری دارد!!!
نکته بعدی که بسیار خطرناک تر است روحیه اشرافی‌گری داشتن است که این یعنی هر مسئولی خود را بالاتر از مردم بدانند نوکر مردم.
به عنوان مثال چند سال پیش به عنوان یک خبرنگار مطالبه گر پیش یکی از مسئولان استان رفتم و گلایه کردم همسر برادر شما در مشهد درس می خواند و در بیرجند هم یک مسئولیتی دارد چه ضرورتی دارد که برای شرکت وی در امتحان درسی خود یک سواری دولتی از بیرجند به مشهد برود و تازه هزینه ماموریت راننده هم پرداخت گردد آن مقام مسئول گفت این حق برادر من است و…
اگر مسئولین به خاطر اشرافی‌گری و داشتن روحیه آن از مردم دور شوند سلامت و بقای نظام مورد تهدید جدی قرار می گیرد اگر امروز معاندان داخلی یا خارجی نتوانستند برای رهبر معظم انقلاب بعنوان زعیم این نظام و خانواده ایشان پرونده‌سازی کنند حمیت وی برای ساده‌زیستی نه تنها خود بلکه تمام شش فرزند خود می باشد از سوی دیگر مسئولین در هر رده‌ای باید بدانند که هیچ

شانی ای جز خدمت به مردم ندارند چندین سال پیش یکی از استانداران استان برای سرکشی به یکی از روستاهای محروم یکی از شهرستان‌های مرزی رفته بود یکی از اهالی آن روستا برایم نامه ای در فضای مجازی فرستاد
که اهالی آن روستا خیلی ممنون استاندار هستند که به روستایشان آمده است وقعی به نام اش ننهادم تا بالاخره با من تماس گرفت و گفت فلانی چرا نامه مرا کار نکردید؟ گفتم: شما خود ۳۰ سال در فلان دستگاه خدمت کردید آیا اگر من و شما به عنوان کارگزار نظام به وظیفه خود عمل کنیم باید منتظر تقدیر و تشکر زید و عمرو و بکر و خالد باشیم؟
البته برخی وقتی برخی سخنان شنیده می‌شوند تاسف شنوندگان به عرش می رود به عنوان مثال مدیری که باید وقتش را صرف خدمت به مردم بکند در محل کارش توسط کارمندان زیر دستش برایش جشن تولد گرفته می شود یا فلان مسئول در استان اگر مجری جلسه او را دکتر خطاب نمی کرد با واکنش تند او مواجه می‌شد یا برخی از بادمجان دور قاب چین های نزدیک به یک مدیر هر از گاهی برای چاپلوسی در برخی رسانه‌ها رپورتاژ می‌کنند کما اینکه در خصوص یکی از استانداران سابق از محل بیت‌المال این قضیه مکرر اتفاق می افتاد. (لازم به ذکر است مصادیق یاد شده متعلق به دولت قبل است)
این سخن زیبای شهید بهشتی که فرمود:(( ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت)) در مورد چند درصد از مدیران ما صدق می کند؟ آیا مدیری که امروز بر صندلی ریاست تکیه می زند پیش آمده از خود بپرسد برای خدمت مانده یا چیز دیگری مثل بهره مندی از مزایای حق مدیریت در زمان بازنشستگی؟!!
امید که هر شخصی در هر رتبه و درجه و رده ای که قرار دارد خود را خادم و نوکر تک تک مردم بدانند نوکری هیچ گاه منت ندارد خستگی هم ندارد چرا که در نگاه متعالی یک فرد مومن همیشه این مدنظر است که خدا می بیند

حسین خسروی چاهک

 

 

رئیس اوقاف و امور خیریه بیرجند خبر داد؛
اخذ مجوز هزینه کرد برای موقوفات روستایی خراسان جنوبی/۲-۳

حجت الاسلام خدایی گفت: موقوفات در قالب رابطه استیجاری در اختیار روستاییان و مردم قرار گرفته و مکاتبه شده تا مجوز خرج کرد به مردم داده شود و بعد از خرج، اسناد مثبت و مالی ارائه کرده و مبلغ خود را دریافت کنند.

حجت الاسلام  «دادخدا خدایی» اظهار داشت: از طرف اوقاف استان برای موقوفات روستایی به تمام شوراهای اسلامی و دهیاران با تماس های تلفنی و کتبی مجوز هزینه کرد داده شده است.

 

وی افزود: موقوفات در قالب رابطه استیجاری در اختیار روستاییان و مردم قرار گرفته و آنها اجازه خرج کرد ندارند و باید مجوز از اوقاف بگیرند لذا مکاتبه شده تا مجوز خرج کرد به مردم داده شود و بعد از خرج اسناد مثبت و مالی ارائه کرده و مبلغ خود را دریافت کنند.

 

رئیس اوقاف وامورخیریه بیرجند و درمیان خاطرنشان کرد: ایام محرم و صفر در حسینیه های موجود بافت های فرسوده بیرجند مانند حسینیه ساقدری ها، حسینیه گود، حوزه علمیه معصومیه، حسینیه دختر آخوند و مساجد و تکایای پایین شهر از محل نیت واقفین اجرای برنامه های عزاداری داریم.

 

حجت الاسلام خدایی گفت: تعداد ۱۷ بقعه متبرکه در شهرهای درمیان و بیرحند وجود دارد که طرح بصیرت عاشورایی با حضور مُبلغان بومی و غیربومی در ۸ بقعه برگزار می شود.

 

وی بیان کرد: تعداد ۱۵۰ هزار بطری آب معدنی به نیت آب شرب مردم بیرجند تا ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در بین عزاداران حسینی بیرجند توزیع می شود.

 

رئیس اوقاف وامور خیریه بیرجند و درمیان با بیان اینکه تاکنون ۹۳ هزار بطری آب برای توزیع بین مردم به هیات های مذهبی داده شده است، تصریح کرد: این نیت از محل موقوفه بنگاه آبلوله بیرجند که در سال ۱۳۰۲ تعدادی از بزرگان شهر برای نیاز روز وقف کردند بوده و در حال حاضر ۹ سقاخانه در بیرجند برای تهیه آب شرب مردم تعبیه شده است.

 

 

مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری خراسان جنوبی منصوب شد/۲

 

مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری خراسان جنوبی منصوب شد

استاندار خراسان جنوبی در حکمی، حسین هاشمی را به عنوان سرپرست دفتر  روستایی و امور شوراهای استانداری منصوب کرد.

 آیین تکریم مدیرکل و معارفه سرپرست اداره کل روستایی و امور شوراهای استانداری صبح امروز با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برگزار شد.

در این مراسم که با حضور جمعی از مدیران کل ستادی و استانی برگزار شد، از تلاش‌های خواجوی که در مدت مسئولیت خود اقدامات مثبتی در این حوزه رقم زده تقدیر و هاشمی به عنوان سرپرست دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری خراسان جنوبی معارفه شد.

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
تفاوت بین وحشی‌گری و تمدن در رعایت قانون است/۳

آیت الله عبادی با اشاره به غفلت از برکت قانون در جامعه، گفت: فرق بین انسان کامل و ناقض و بین وحشی‌گری و تمدن همان مسئله رعایت قانون است.

آیت الله «سیدعلیرضا عبادی» در نشست بصیرت افزایی کارکنان فرماندهی انتظامی استان اظهار کرد: تمام این هستی از حرکات منظم خورشید و کهکشان ها تا عالم نباتات، جمادات و حیوانات براساس قانون و نظم است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه از مقدس‌ترین موضوع ها در جهان هستی و عالم انسان، قانون است، افزود: انسان اگر در قانون انسانیت قرار بگیرد استعدادهای نامتناهی او به بار می نشیند و صفت خدایی پیدا می کند اما در غیر این صورت تبدیل به حیوانی درنده می شود.

 

وی ادامه داد: فرق بین انسان کامل و ناقض همان مسئله رعایت قانون است و فرق حقیقی بین وحشی‌گری و تمدن به معنی صحیحش همین است.

 

آیت الله عبادی با بیان اینکه بی توجهی بر مسئله قانون هم سایه می افکند و جامعه نسبت به برکت قانون در غفلت محض است، عنوان کرد: تمام وزارتخانه هایی که شبانه روزی تلاش می کنند یا کارگر زحمتکشی که جاده می سازد و نیرویی که در هوای گرم اهواز و زمستان سرد کردستان نگهبانی می دهد براساس قانون این کارها را انجام می دهند و همگان از قانون بهره می گیریم.

 

امام جمعه بیرجند بیان کرد: برخی افراد چقدر باید موجود بی تفاوت و نفهمی باشند که از برکات و امتیازهای قانون در جامعه استفاده می کنند اما نوبت به خودشان که می رسد، می گوید فلان قانون را قبول ندارم!

 

وی با اشاره به اینکه همه کسانی که در اجرا و نظارت بر قانون زحمت می کشند خیلی ارزشمند هستند، خطاب به نیروهای انتظامی استان افزود: خداوند به شما توفیق داده که نظارت بر اجرای قانون شغلتان شده است و کسانی که نمی فهمند را باید با منطق متوجه برکات قانون کنیم.

 

آیت الله عبادی با بیان اینکه رشد جامعه در رعایت قانون است، ادامه داد: دشمن به دنبال ترویج قانون شکنی و ایجاد خدشه در امنیت جامعه هستند تا به ما ضربه بزنند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به سخنان برخی نسبت قانون ججاب و طرح مسئله حجاب اجباری اشاره کرد و گفت: حجاب اجباری نیست بلکه قانونی است که باید رعایت شود لذا کسانی که می فهمند از این قانون استقبال می کنند و مسلم برای کسانی که نمی‌فهمند قانون باید جبری باشد تا اجرا شود.

رئیس جدید مجمع نمایندگان خراسان جنوبی انتخاب شد/۲

نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه به مدت یک سال رئیس مجمع نمایندگان استان شد.

در جلسه اخیر نمایندگان استان پس از اجماع نمایندگان،  نخعی به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان به مدت یک سال انتخاب شد.

در یک سال گذشته حجت الاسلام نصیرایی نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان ریاست مجمع نمایندگان استان را بر عهده داشت.

 

عناب شهره در جهان ، غریب در خانه/۲-۷

خراسان جنوبی یکی از قطب های تولید عناب در جهان است، اما در شهر‌های ایران عناب میوه ناشناخته‌ای است.

 

امسال هم باغات خراسان جنوبی سرتاسر از قرمزی عناب می‌درخشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان کارشناس جهادکشاورزی بیرجند گفت:سطح زیرکشت عناب در خراسان جنوبی ۴ هزار و ۷۱۵ هکتار است که پیش بینی می‌شود از آن ۳۰ هزار و ۱۲۰ تن عناب تازه برداشت شود.

او افزود: با اینکه بیشترین تولید عناب در خراسان جنوبی است، اما در دیگر شهر‌های ایران عناب میوه ناشناخته‌ای است و با میوه‌هایی مثل فندق یا سنجد به اشتباه گرفته می‌شود.

کله پسته عنابی است که کامل نرسیده است و اکنون فصل برداشت این نوع عناب است و هنوز دو هفته دیگر تا زمان رسیدن کامل عناب مانده است.

از این عناب هم به عنوان تازه خوری و خشک شده آن به عنوان آجیل استفاده می‌شود.

بیشترین سطح زیرکشت عناب هم در شهرستان بیرجند خوسف و سربیشه است.

باغدار خوسفی گفت: برداشت عناب چند روزی است شروع شده و صبح زود برای برداشت عناب به باغات می‌آییم تا عناب‌های تردتر را دست چین کنیم.

او ادامه داد:  چون دست چین کردن زمان زیادی می‌برد هر نفر حدود ۱۰کیلوگرم عناب جمع آوری می کند.

محصول کوچک که خراسان جنوبی را به پایتخت انحصاری ایران و جهان تولید کرده است.

کشاورز سیوجانی گفت: عناب‌ها را کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان می فروشیم و به شهر‌های مشهد و تهران هم ارسال می کنیم.

او گفت:بخاطر مصرف کم اب و برداشت محصول بالاتر بیشترین محصول کشت شده در روستا عناب است.

خطیبی مدیر جهاد کشاورزی خوسف گفت: شوری آب و اختلاف دمای شب و روز در شهرستان خوسف باعث کیفیت بالای محصول و منحصر به فرد بودن عناب در منطقه شده است.

این میوه نوبرانه دارای خواص دارویی هم هست

پویان کارشناس گیاهان دارویی گفت:به دلیل وجود ویتامین ث بالا در میوه عناب برای پیشگیری از سرطان از آن بهره بگیرید.

این میوه منحصر به فرد استان با درختی ۴۰۰ ساله و دو رقم ماژان و سیوجان هم ثبت شده است.

برداشت این محصول پرخاصیت هم تا اواسط شهریورماه ادامه دارد.

 

 

 

حذف مدارس کانکسی خراسان جنوبی در مسیر عدالت آموزشی

حذف مدارس کانکسی خراسان جنوبی در مسیر عدالت آموزشی

حذف مدارس کپری، خشت و گلی و کانکسی در خراسان جنوبی در مسیر عدالت آموزشی به مرحله‌ای رسیده که اکنون مدرسه بالای ۱۰ دانش‌آموز با این کیفیت دایر نیست و روند نوسازی سایر مدارس هم ادامه دارد.

به گزارش ایرنا خراسان جنوبی از دیرباز به عنوان استانی فرهنگی و آموزشی معروف بوده به‌طوری که دومین مدرسه نوین بعد از دارالفنون، در شهر بیرجند با عنوان مدرسه شوکتیه فعالیت داشت بنابراین بدیهی است که جبران ضعف زیرساختی در حوزه آموزش به عنوان یک دغدغه و در اولویت برنامه‌های استان باشد.

در سال‌های گذشته با ورود خیرین مدرسه‌ساز و برگزاری چندین جشنواره بخش قابل توجهی از مدارس غیرایمن در استان مقاوم‌سازی شد، مدارس کپری و خشت و گلی جمع‌آوری و طی سه سال گذشته با اقدام جهادی تمامی مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز نیز غیرفعال شد.

فراوانی فعالیت مدارس کانکسی زیر ۱۰ دانش آموز در استان به ۵۰ مدرسه می‌رسد هرچند همین تعداد هم باید با هماهنگی‌های صورت گرفته در تجمیع مدارس و دانش‌آموزان در مدارس شبانه‌روزی مرتفع شود.

تجمیع دانش‌آموزان مناطق محروم و مرزی باید همراه با تضمین سرویس ایاب و ذهاب باشد که در سال‌های گذشته آموزش و پرورش برای این موضوع نیز برنامه‌ریزی‌هایی را صورت داده که باید تقویت شود.

در عین حال که برای حذف مدارس غیراستاندارد و نوسازی مدارس اقدام شده، کمبود فضای آموزشی به‌ویژه در مرکز استان همچنان از چالش‌های جدی آموزش و پرورش استان است.

حذف مدارس کانکسی خراسان جنوبی در مسیر عدالت آموزشی

خراسان جنوبی بدون مدارس کپری و خشت و گلی 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: با همت خیرین و اختصاص اعتبارات دولتی، اکنون در ۱۲ منطقه آموزشی استان هیچ گونه مدارس کپری و خشت و گلی وجود ندارد.

محمود چاوشان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز به‌ویژه در مناطق عشایری با کمک خیرین مدرسه‌ساز در سال ۱۴۰۰ حذف شد که تعداد آن به بیش از ۵۰ مدرسه می‌رسید.

وی بیان کرد: حذف مدارس کانکسی زیر ۱۰ دانش‌آموز که روند رو به رشد جمعیتی دارند در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم به‌زودی محقق شود.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی اظهار داشت: برخی مدارس با حضور ۲ دانش‌آموز که پیش‌بینی رشد جمعیتی را هم ندارد، در صورت ساخت در آینده نزدیک بلااستفاده می‌شود که برای این دانش‌آموزان تصمیم بر تجمیع در یک مدرسه گرفته شده است.

وی گفت: در حال حاضر بیشترین نیاز به فضای آموزشی جدید در مناطق سایت‌های مساکن مهر و شهرک‌های اقماری شهرستان بیرجند است که در برخی مناطق تراکم جمعیت دانش‌آموزی به کمتر از ۲ متر مربع می‌رسد.

چاوشان افزود: میانگین تراکم در استان ۶.۶۰ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز می‌رسد که این آمار در کشور ۵.۲۲ به ازای هر دانش‌آموز است.

وی تصریح کرد: اکنون ۱۸۶ پروژه با ۴۴۶ کلاس درس در دست اجراست که ۹۸ درصد این پروژه‌ها با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی گفت: برای تکمیل این پروژه‌ها بالغ بر ۲۸۵ میلیارد تومان اعتبار لازم است که نگاه ویژه دولت و خیرین را می‌طلبد.

وی درباره مدارس کانکسی زیر ۱۰ نفر گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته حدود ۵۰ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد که بیشترین فراوانی مربوط به شهرستان نهبندان است.

پراکندگی جمعیت، مهمترین مشکل در توزیع امکانات

سرپرست فرمانداری نهبندان هم گفت: این شهرستان ۲۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و پراکندگی جمعیت مهمترین مشکل در توزیع زیرساخت‌های آموزشی و سایر امکانات است.

ابوالفضل ایروانی اظهار داشت: جمعیت پراکنده باعث شده که در برخی مناطق دانش‌آموزان محدود باشند و برای تامین عدالت آموزشی راهی جز استقرار مدارس کانکسی نداشته باشیم.

وی گفت: پیشنهاداتی به اداره کل نوسازی مدارس داده شده که برای مناطق عشایری که فاصله کوتاهی با هم دارند با ساخت مدارس ۲ کلاسه و تجمیع دانش‌آموزان بخشی از مشکل را مرتفع کنیم.

سرپرست فرمانداری نهبندان اظهار داشت: طبق قولی که مسوولان نوسازی مدارس دادند تا پایان سال جاری تمامی مدارس کانکسی حذف و نسبت به تجمیع مدارس مناطق عشایری اقدام خواهد شد.

وی افزود: بخشی از نگرانی در این شهرستان مرزی مربوط به مدارس غیرمقاوم است که ایمنی لازم را ندارند.

ایروانی اذعان داشت: براساس طرح آمایش آموزش و پرورش بسیاری از مدارس نیازمند مقاوم سازی می‌توانند در این طرح قرار گیرند و این نگرانی‌ها رفع شود.

وی با بیان اینکه کمبود کلاس درس در برخی مناطق شهری و روستایی این شهرستان محسوس است گفت: مدارس باید به سمت هوشمندسازی بروند که با کمک خیرین و نگاه ویژه دولت به مناطق محروم می‌توان بسیاری از دغدغه‌های آموزشی را حل کرد.

حذف مدارس کانکسی خراسان جنوبی در مسیر عدالت آموزشی

روستا مرکزی و حذف کامل مدارس کانکسی

اما معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، روستا مرکزی را یکی از مهمترین راهکارهای جمع‌آوری مدارس کانکسی در مناطق مرزی و عشایری عنوان کرد.

سکینه طیبی افزود: در این طرح دانش‌آموزان چند روستا در یک روستا تحصیل می‌کنند و آموزش و پرورش خدمات آموزشی، خوابگاهی، لوازم تحریر و ایاب و ذهاب رایگان را در اختیار آنان قرار می‌دهد.

وی گفت: سازمان نوسازی مدارس هم با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به ساخت مدارس می‌کند و دانش‌آموزان مناطق روستایی، عشایری و مرزی می‌توانند در راستای عدالت آموزشی از خدمات مناسبی برخوردار شوند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: هرچند ممکن است این طرح آسیب‌هایی را به دلیل دوری دانش‌آموزان از خانواده‌ها در پی داشته باشد اما با همکاری خانواده‌ها آموزش به بهترین شکل ممکن انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ مدرسه خشت و گلی و کپری در استان فعال نداریم اما مدارس کانکسی زیر ۱۰ دانش‌آموز در چهار شهرستان مرزی زیرکوه، سربیشه، درمیان و نهبندان فعال هستند که بیشترین مشکل مربوط به شهرستان نهبندان است.

طیبی گفت: یکی از مهمترین مشکلات در این مناطق نگهداشت نیروی انسانی است که متاسفانه در سال‌های گذشته برخی امتیازات نظیر حق مناطق محروم و پاداش کوچ رو حذف شده و امیدواریم وزارت آموزش و پرورش با احیای این گونه امتیازات کمک شایانی به تامین عدالت آموزشی در مناطق محروم بکند.

وی در ادامه با توجه به کم‌برخورداری خراسان جنوبی از دولت، مسوولان و خیرین مدرسه‌ساز خواست این استان را با نگاه ویژه مورد توجه قرار دهند تا طبق پیش‌بینی صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۲ هیچ گونه مدرسه کانکسی فعال در استان نداشته باشیم.

به غیر از مباحث مربوط به مدارس کپری، خشت و گلی و کانکسی مهمترین مشکل آموزشی در خراسان جنوبی به‌ویژه مرکز استان کمبود کلاس درس است که باعث شده تعداد قابل توجهی از مدارس به‌صورت دونوبت فعالیت کنند.

 

 

 

نبض تنها واحد تولید پودر آندالوزیت خاورمیانه در نهبندان می‌زند/۲

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نهبندان گفت: تنها واحد تولید پودر آندالوزیت خاورمیانه در نهبندان است و فاز دوم آن در حال ساخت است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان روشندل سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نهبندان گفت: معدن آندالوزیت شهرستان نهبندان دارای ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن ذخیره قطعی است و سالانه ۱۰۰ هزار تن ماده معدنی آندالوزیت از آن برداشت می‌شود.

او افزود: این ماده معدنی در صنایع فولاد، سیمان و کوره‌های ذوب مواد برای نسوز کاری استفاده می‌شود.

روشندل با اشاره به اینکه تنها واحد تولید پودر آندالوزیت خاورمیانه در نهبندان است، گفت: فرآوری ماده معدنی تا مرحله تولید پودر آندالوزیت در نهبندان انجام می‌شود؛ با راه اندازی فاز دوم (در حال ساخت) واحد تولید این پودر در شهرستان، تناژ و خلوص پودر آندالوزیت افزایش خواهد یافت.

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نهبندان گفت: معدن و واحد تولید پودر آندالوزیت هم اکنون کل نیاز صنایع داخل کشور را تامین می‌کند و برای صادرات به سایر نقاط جهان نیز رایزنی و مذاکرات لازم صورت گرفته است و بزودی شاهد صادرات این ماده معدنی خواهیم بود.

وجود معدن و واحد تولید پودر آندالوزیت در نهبندان توانسته زمینه اشتغال مستقیم ۸۰ نفر را فراهم کند و با راه اندازی فاز دوم این مجموعه، پیش بینی می‌شود میزان اشتغال به ۱۲۰ نفر افزایش پیدا کند.

 

 

 

 

 

عامل خشکاندن ۱۳ اصله درخت خیابان ولیعصر ۱۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از جریمه ۱۱۷ میلیارد تومانی برای مالک ساختمانی در خیابان، ولی عصر که ۱۳ اصله درخت مقابل ملک خود در این خیابان را خشکانده بود، خبر داد. مهدی پیرهادی امروز در حاشیه برگزاری هشتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران درباره پرونده خشکاندن ۱۳ اصله درخت در خیابان ولیعصر اظهار کرد: این موضوع به صورت جدی از سوی شهرداری تهران پیگیری و در کمیسیون ماده ۷ مطرح شد. وی با اشاره به جریمه نقدی مالک متخلف خیابان ولیعصر تصریح کرد: به دنبال خشکاندن درختان خیابان ولیعصر، کمیسیون ماده هفت شهرداری تهران تشکیل و جریمه حدود ۱۱۷ میلیارد تومانی برای مالک در نظر گرفته شد.

 

 

 

 

پرورش بیش از ۲ هزار شتر مرغ در پشت میله‌های زندان بیرجند/۲-۳

۲ هزار و ۲۰۰ شترمرغ از ابتدای سال تاکنون در قطب تولید شتر مرغ زندان‌های کشور پرورش یافت .

مدیر بنیاد تعاون زندان‌های خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صدا وسیماتولید بیش از ۲ هزار شتر مرغ در پشت میله‌های زندان بیرجند استان گفت: از ابتدای سال تاکنون هزار و ۵۰۰ قطعه جوجه  و ۷۰۰ قطعه پرواری شتر مرغ در مزرعه پرورش شترمرغ زندان مرکزی بیرجند پرورش یافت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش  داشته است.

زنگنه افزود: ارزش تولیدات شتر مرغ از ابتدای سال تاکنون ۴ میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال هزار جوجه دیگر تولید و به بازار عرضه شود.

مدیر بنیاد تعاون زندان‌های خراسان جنوبی افزود: پرورش شتر مرغ در زندان بیرجند برای ۲۰ نفر زندانی به صورت مستقیم و ۱۰ نفر غیر مستقیم شغل ایجاد شده است.

سال گذشته ۴ هزار و ۵۰۰ جوجه و شترمرغ پرواری در زندان بیرجند پرورش یافت .

۲۰ هکتار از  زندان بیرجند برای پرورش شترمرغ  اختصاص یافته است .

 

 

 

 

گلایه هنرمندان از سکوت سالن فرزان/۲-۳

گلایه هنرمندان از سکوت سالن فرزان/بازسازی پروژه نیازمند اعتبار

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به گلایه جامعه هنری به ویژه هنرمندان تئاتر از طرح نیمه تمام سالن فرزان بیرجند، گفت: بازسازی این پروژه نیازمند پول کلانی است.

علی فرخنده در گفت و گو با مهر با اشاره به وظایف فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: قانون گذار در قانون کشور در چهار ماده وظایف فرهنگ و ارشاد را تدوین کرده است.

وی هدف از شکل‌گیری وزارت فرهنگ و ارشاد را رشد فضایل اخلاقی در جامعه دانست و افزود: توجه به استقلال فرهنگی، صدور مجوزها، نظارت بر عملکرد موسسات و فعالیت‌های فرهنگی و هنری بخشی دیگر از دیگر وظایف فرهنگ و ارشاد است.

فرخنده با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در جامعه بیان کرد: نقش رسانه‌ها در گام دوم انقلاب نباید دارای سیستم پدافندی باشد.

وی ادامه داد: ظرفیت رسانه در خراسان جنوبی بسیار قوی بوده که فعال شدن رسانه‌ها نسبت به گذشته و ارتقاء توانمندی آنها در دستور کار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: پرداختن به مسئله رسانه برای تولید امید در دل جوان و مقابله با امپراطوری رسانه غرب از جمله وظایف این نهاد است.

وی با اشاره به پروژه‌های نیمه تمام فرهنگی و هنری در استان بیان کرد: اگرچه در سفر اول رئیس جمهور کمک خوبی در تکمیل پروژه‌های فرهنگی و هنری شده اما هنوز تا اتمام طرح‌ها فاصله زیادی داریم.

فرخنده با اشاره به گلایه جامعه هنری به ویژه هنرمندان تئاتر از طرح نیمه تمام سالن فرزان بیرجند، بیان کرد: بازسازی این سالن از سالن ۹۶ آغاز شده و برای تکمیل آن نیازمند پول کلانی هستیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت این سالن از ۳۵۰ نفر به دو برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: امیدواریم در سفر دوم رئیس جمهور بتوانیم بخش پایانی پروژه‌ها را تکمیل کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به برنامه‌های فرهنگ و ارشاد در سال جاری بیان کرد: محرومیت زدایی فرهنگی از جمله برنامه‌های مهم در دستور کار است.

 

 

پایان عملیات مرمت بازار میثم سرایان/۲

عملیات مرمت و بازسازی بازار میثم سرایان پایان یافت.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان از اتمام عملیات مرمت بنای تاریخی بازار میثم خبر داد و گفت: عملیات مرمت فضای داخلی غرفه‌های بازار قدیمی میثم سرایان شامل آواربرداری و خاکبرداری، حذف الحاقات، اجرای اندود گچ سقف و دیواره‌ها، آجرفرش کف غرفه‌ها و اجرای اندود کاهگل پشت بام بازار در مدت حدود یک ماه انجام شد.

محمد عرب افزود: با مرمت ۹ غرفه تقریباً مرمت بازار کامل شده و ۵ غرفه نیز در سنوات گذشته مرمت شده اند.

وی گفت: خاکبرداری، آواربرداری و حذف اندود فرسوده داخلی، اجرای بیش از هزار و۱۰۰ مترمربع اندود گچ، ۶۰۰ مترمربع اندود کاهگل پشت بام برای تمام بازار و ۱۵۰ مترمربع آجر فرش برای غرفه‌هایی که در اختیار صنعتگران صنایع دستی بوده و تاکنون هیچگونه اقدام مرمتی صورت نگرفته بود انجام شده است.

به گفته مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان محور فرهنگی – تاریخی بازار در محدوده بافت تاریخی و در جنوب شرق شهر واقع گردیده و با شماره ۲۹۳۲۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این محور بخشی از بازار بزرگ میثم است که بیشتر هویت تاریخی خود را حفظ کرده است.

علاوه بر اهمیت فرهنگی تاریخی بازار باید ارتباط آن را با بنا‌های با ارزش دوره صفوی که بازار در پیرامون آن‌ها واقع شده یعنی حمام، آب انبار، مسجد جامع و کاروانسرا مد نظر داشت.

عرب همچنین گفت: ۹ کارگاه آهنگری و زنگوله سازی و یک کارگاه خراطی در این بازار تاریخی فعال است و این مجموعه با غرفه‌های تازه مرمت شده و با لحاظ سایر صنوف، تقریباً بیشتربازار فعال است.

 

 

در حادثه محور بیرجند به اسدیه

برخورد سه خودرو، ۱۰کشته و زخمی بر جا گذاشت/۴

در برخورد ۳ دستگاه خودرو در محور بیرجند به اسدیه ۳ نفر کشته و ۷ نفر مصدوم شدند.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت:  بر اثر برخورد سواری پیکان با وانت پیکان و سواری پژو در کیلومتر ۲۱ محور بیرجند-اسدیه ۳ نفر کشته و ۷ نفر مصدوم شدند.

 

سرهنگ رضایی علت حادثه را تجاوز به چپ سواری پیکان اعلام کرد و افزود: در این حادثه سواری پیکان که از اسدیه به سمت بیرجند در حرکت بود بر اثر تجاوز به چپ با خوردی وانت پیکان برخورد می کند و سواری پژو هم که پشت وانت پیکان بوده است با وانت پیکان برخورد می کند و حادثه رخ می دهد.

 

 

 

 

 

در کمیته امداد و نجات ستاد اربعین مطرح شد؛

ارائه خدمات داوطلبانه به زائران اربعین حسینی/ اجرای طرح مرهم زائر/۴

ارائه خدمات داوطلبانه به زائران اربعین حسینی/ اجرای طرح مرهم زائر

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به ارائه خدمات داوطلبانه به زائران اربعین حسینی، گفت: طرح مرهم زائر جهت تامین دارو نیز در اربعین امسال اجرا می شود.

محمدعلی کاوسی صبح چهارشنبه در کمیته امداد و نجات ستاد اربعین حسینی (ع) با اشاره به نامه رئیس جمعیت هلال احمر، خطاب به وزیر کشور، اظهار داشت: جمعیت هلال احمر طی سالیان گذشته از زائرانی که در ایام اربعین به عتبات مشرف می شدند مبلغی به عنوان حق خدمات هلال احمر با هزینه صدور روادید دریافت می‌شد که امسال رایگان است.

وی با بیان اینکه هلال احمر از بابت خدمات ارائه شده در کشور عراق هیچ مبلغی از زائر دریافت نخواهد کرد، افزود: در سال جاری تمامی امور هلال احمر در اربعین حسینی (ع) صددرصد داوطلبانه است و هیچ ردیف اعتباری و بودجه ای در این راستا تخصیص داده نشده است.

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به احداث بیمارستان فوق تخصصی هلال احمر در شهر نجف، گفت: این بیمارستان مجهز به ۱۰ اتاق عمل جراحی و چند درمانگاه است و بهترین جراحان ایرانی نیز در این بیمارستان به زائران خدمات ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه در اربعین امسال جمعیت هلال احمر قرارگاه های درمانی و امدادی و همچنین EOC جهت مدیریت و هماهنگی داخل عراق تشکیل می دهد، عنوان کرد: در مرزهای داخل نیز قرارگاه هایی با ظرفیت مناسب در ورودی های مرز جهت پشتیبانی تشکیل می شود.

کاوسی با اشاره به اجرای طرح‌ «مرهم زائر» جهت تامین دارو با استفاده از ظرفیت خیرین و کمک خانه های هلال، بیان کرد: خیرین می توانند نذورات و کمک های خود را در راستای اجرای این طرح به شماره حساب ۷۲۷۰۹۵۲۵ نزد بانک‌ ملت واریز کنند.

وی با اشاره به سامانه ۱۱۲ جمعیت هلال احمر بیان کرد: موکب‌های اربعین هر زمان که در مسیر با مشکلی رو به رو شدند می‌توانند با این سامانه تماس بگیرند و نزدیک‌ترین پایگاه به آنان خدمت‌رسانی خواهد کرد.

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به مصوبات جلسه،اظهار داشت: مقرر شد هماهنگی های لازم جهت استقرار و آماده باش خودروهای آتش نشانی مستقر در روستاهای مسیر زائرین انجام شود.

حجت الاسلام درویشی، مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به جوان گرایی و هویت بخشی به آن ها در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، اظهار داشت: کارگروه‌ هایی از جوانان جهت ارائه هرچه بیشتر و بهتر خدمات به زائران باید تشکیل شود.

وی با بیان اینکه نباید از ابتکارات جوانان غافل شویم، افزود: برنامه ها و مسئولیت های هر دستگاه باید به درستی مدیریت شود تا بتوانیم بهترین خدمات را به زائرین حسینی (ع) ارائه دهیم.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*