اخبار خراسان جنوبی

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان جنوبی مطرح کرد؛

بی رغبتی مردم خراسان جنوبی به سرمایه گذاری مولد

بی رغبتی مردم  خراسان جنوبی به سرمایه گذاری مولد

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان جنوبی گفت: مردم استان رغبتی به سرمایه گذاری مولد ندارند و بیشتر حاشیه سود را برای خود برگزیده اند.

به گزارش مهر، محمد علی زرنگ در کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان با ارائه گزارشی از مصارف و منابع بانک‌های استان گفت: از نظر مصارف در رتبه پنجم کشور هستیم و حدود ۹۹ درصد منابع بانک‌ها خرج شده است.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها مجازند حداکثر ۸۰ درصد منابع قابل تخصیص خود را تسهیلات پرداخت کنند، اضافه کرد: منابع استان حدود ۲۶۱ هزار میلیارد ریال است که بعد از کسر موارد قانونی حدود ۲۳۱ هزار میلیارد ریال می‌شود.

به گفته وی مصارف اعتباری بدون در نظر گرفتن مطالبات معوق ۲۳۰ هزار میلیارد ریال است و مطالبات معوق هم ۵.۲ میلیارد ریال است.

وی غیر فعال بودن تعدادی از بنگاه‌ها و عدم باز پرداخت بدهی برای برگشت منابع به چرخه اعطای تسهیلات را از نگرانی‌های موجود در این زمینه اعلام کرد.

زرنگ اظهار کرد: ترکیب منابع استان ۳۴ درصد بلند مدت و ۳۲ درصد کوتاه مدت سرمایه گذاری است و ۱۲ درصد منابع قرض الحسنه پس انداز و ۱۸ درصد قرض الحسنه جاری است.

وی تصریح کرد: مردم خراسان جنوبی خیلی رغبت به سرمایه گذاری مولد ندارند و بیشتر حاشیه سود را برای خود برگزیده اند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی با بیان اینکه سپرده سرمایه گذاری ارزی و جاری ۱۷۶/۷۴ دلار است، ادامه داد: میزان آن نسبت به خرداد سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته است.

زرنگ تصریح کرد: ۴۰ درصد مصارف قرض الحسنه بانک‌های استان صرف پرداخت تسهیلات ازدواج شده است.

وی با اشاره به اینکه همه منابع قرض الحسنه استان، مصرف شده است، گفت: دو هزار و۵۲۷ نفر در انتظار دریافت تسهیلات ازدواج هستند و به دو هزار و ۸۰۷ نفر وام ازدواج پرداخت شده است.

وی از پرداخت ۱۳۵.۵ میلیارد تومان وام فرزند آوری خبر داد و گفت: همچنین هزار و ۹۴۶ نفر برای دریافت این تسهیلات در خراسان جنوبی در انتظار هستند.

وی عدم حمایت کافی دستگاه‌های اجرایی برای دریافت مطالبات، وجود تعدادی از بدهکاران حرفه ای که از همه ظرفیت‌ها برای اخذ تسهیلات استفاده می‌کنند و وجود قوانین متعارض برای اعطای تسهیلات و وصول مطالبات را از جمله چالش‌های موجود در این حوزه اعلام کرد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی خبر داد:

معرفی ۲ هزار و ۵۸۱ طرح اقتصادی خراسان جنوبی برای دریافت تسهیلات

معرفی ۲ هزار و ۵۸۱ طرح اقتصادی خراسان جنوبی برای دریافت تسهیلات

بیرجند – ایرنا – مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: از محل تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه تاکنون ۲ هزار و ۵۸۱ طرح در بخش‌های مختلف اقتصادی استان برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا مرتضی ذاکریان روز شنبه در نشست کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: بیش از ۱۵۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ به استان اختصاص یافته که تاکنون ۸۰ درصد این اعتبار جذب شده است.

وی گفت: این اعتبار در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری و برنامه‌های دولت برای ایجاد و افزایش تولید، اشتغال و کارآفرینی و ارتقای رشد اقتصادی به استان اختصاص یافت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی تصریح کرد: با جذب تسهیلات تولید و اشتغال بیش از چهار هزار و ۸۷۰ فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود و سه هزار و ۹۳۰ فرصت شغلی موجود نیز تثبیت خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمامی بخش‌های اقتصادی و همه شهرستان‌های استان از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند گفت: در مجموع هزار و ۷۵ طرح به مبلغ ۹ هزار و ۶۱۱ میلیارد ریال در بخش کشاورزی به بانک‌ها معرفی شد.

ذاکریان ادامه داد: تاکنون تسهیلات ۳۲۴ طرح به مبلغ هزار و ۸۱۳ میلیارد ریال در این بخش پرداخت شده که از این نظر در بین استان‌های کشور رتبه اول پرداخت در بخش کشاورزی متعلق به خراسان جنوبی است.

وی گفت: همچنین ۵۲ طرح به مبلغ ۶ هزار و ۱۵۴ میلیارد ریال در بخش صنعت و معدن، ۴۳۸ طرح به مبلغ هزار و ۴۶۷ میلیارد ریال در بخش گردشگری و صنایع دستی، هزار و ۱۶ طرح به مبلغ سه هزار و ۵۶ میلیارد ریال در بخش خدمات و سایر بخش‌ها بوده است.

 

۲ هزار و ۱۵۱ دستگاه خودرو عمومی در خراسان جنوبی دوگانه‌سوز شد

بیرجند – ایرنا – مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: ۲ هزار و ۱۵۱ دستگاه خودرو عمومی و وانت در استان از سال ۹۸ تاکنون به‌صورت رایگان به سامانه دوگانه‌سوز مجهز شد و این روند نیز ادامه دارد.

قربانعلی مردانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شورای اقتصاد در سال ۹۸ مصوبه طرح ملی دوگانه‌سوز کردن رایگان خودروهای عمومی و شخصی را ابلاغ کرد که از ابتدای اجرای طرح استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: در این راستا مشخصات ۲۲۶ دستگاه خودرو عمومی، آژانس و تاکسی‌های اینترنتی استان در سامانه مورد تایید گرفته و در انتظار نوبت‌دهی و تبدیل وضعیت هستند.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: استفاده از سوخت پاک CNG ضمن مقرون به صرفه بودن برای شهروندان، در مقایسه با سایر سوخت‌های فسیلی کمترین اثر تخریبی را بر محیط زیست می‌گذارد.

وی افزود: فرایند تبدیل خودروها در سه مرکز مجاز برای خودروهای عمومی و باری به‌صورت رایگان و برای آژانس‌ها و اسنپ‌ها تنها با پرداخت ۲۵ درصد کل هزینه در حال انجام است.

مردانی گفت: با توجه به تداوم طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی، وانت و آژانس‌ها ضروری است مالکان در سامانه https://gcr.niopdc.ir ثبت‌نام کرده و تا زمان تبدیل به دوگانه‌سوز شدن از سهمیه اعتباری برخوردار شوند و از این فرصت  استفاده لازم را ببرند.

وی تاکید کرد: براساس قانون و مقررات جاری شرکت و ادارات ذیربط در حال حاضر جایگاه‌های فعال دارای استانداردهای ایمنی و فنی بوده و با ظرفیت کامل مشغول به‌کار هستند.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی افزود: چنانچه براساس بازدیدهای ادواری سازمان استاندارد و اداره CNG این شرکت، مولفه‌های فنی و ایمنی در هر یک از جایگاه‌های سطح استان دچار نقص باشند، با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، وفق مقررات اقدام قانونی با قید فوریت انجام می‌شود.

رشد ۵۳ درصدی استخراج زغال‌سنگ در خراسان جنوبی

تولید کنسانتره زغال‌سنگ ایمیدرو طی سه ماهه نخست امسال، ۴۴ درصد و استخراج زغال‌سنگ ۵۳درصد رشد یافت.

رشد 53 درصدی استخراج زغال‌سنگ در خراسان جنوبی

به گزارش  روابط عمومی ایمیدرو  ۲ شرکت زیر مجموعه ایمیدرو از ابتدای فروردین تا پایان خرداد، ۱۸۴ هزار و ۵۸۷ تن کنسانتره زغال‌سنگ تولید کرد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۱۲۸ هزار و ۴۷۵ تن بود.

از این میزان، شرکت‌های «زغال‌سنگ طبس»، ۱۶۲ هزار و ۷۴۸ تن و «زغال‌سنگ البرز مرکزی»، ۲۱ هزار و ۸۳۹ تن تولید کردند.

افزایش ۵۳ درصدی استخراج

همچنین شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو طی ۳ ماهه نخست ۱۴۰۱ حدود ۵۲۵ هزار و ۱۹۴ تن کانسنگ زغال سنگ استخراج کردند که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (۳۴۳ هزار و ۴۰۹ تن)، حاکی از افزایش ۵۳ درصدی استخراج است.

از این میزان، «شرکت زغال‌سنگ طبس» ۴۵۰ هزار و ۹۶۷ تن، «مجتمع زغال‌سنگ طبس» ۴۴ هزار و ۴۸۱ تن و «شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی» ۲۹ هزار و ۷۴۶ تن استخراج کردند.

افزایش ۲۷ درصدی ارسال کنسانتره

میزان ارسال کنسانتره به شرکت‌های داخلی طی ۳ ماهه امسال نیز ۱۸۰ هزار و ۲۲۴ تن بود که نسبت به آمار ارسال مدت مشابه سال گذشته (۱۴۲ هزار و ۱۷۹ تن)، ۲۷ درصد افزایش یافت.

 

 

درخواست افغانستان برای فراهم شدن زمینه صادرات مواد معدنی از مرز ماهیرود

 سرمایه‌گذاران خواهان صدور مجوز صادرات سنگ از مرز ماهیرود هستند

 

سرمایه‌گذاران خواهان صدور مجوز صادرات سنگ از مرز ماهیرود هستند

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: سرمایه گذاران ایرانی و خارج خواهان صدور مجوز در حوزه صادرات سنگ در مرز ماهیرود هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند، حسین زارعی صبح امروز در دیدار با رایزن ایران در امور افغانستان اظهارداشت: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از محدود استان‌هایی است که دارای منطقه ویژه قطعه منفصله در مرز ماهیرود است که جزو مزیت‌های نسبی منطقه به حساب می‌آید.

وی از درخواست گروه‌های متعددی برای سرمایه گذاری در سایت مرزی منطقه ویژه خبر داد و افزود: یکی از مشکلات نبود ایکس ری بود که خوشبختانه این امر هم در حال تحقق است و امیدواریم با جریان ایکس ری روال کاری بیشتر و بهتر شود چرا که ترانزیت عام با راه‌اندازی ایکس ری محقق خواهد شد.

بیشتر بخوانید

زارعی بیان کرد: تنها منطقه ویژه اقتصادی هستیم که دارای سایت اصلی در مجاروت مرز استان و قطعه منفصله در نقطه صفر مرزی هستیم که این امکانات می‌تواند ترغیبی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه درصد زیادی از مبادلات تجاری در منطقه ویژه اقتصادی انجام می‌شود که کامیون‌ها با سرعت خوبی تخلیه می‌شوند افزود: هرچند در این سالها تاکنون کار و اقدامات زیادی در منطقه ویژه و سایت مرزی رقم خورده اما هنوز جای کار زیاد است.

وی با بیان اینکه در یکی دو هفته اخیر از سوی تجار افغان درخواست‌های زیادی مبنی بر فراهم شدن زمینه صادرات مواد معدنی هستیم گفت: چند وقتی است که درخواست‌های زیادی از سوی سرمایه گذاران ایرانی و خارجی برای صدور مجوز صادرات مواد معدنی داریم که اگر این مجوز صادر شود گام بزرگی در امر فعالیت دوسویه مرز خواهد بود.

زارعی با بیان اینکه در حال حاضر مواد معدنی کشور افغانستان به سمت پاکستان می‌رود افزود: اگر مجوز صادرات مواد معدنی فراهم شود از نظر حجم صادراتی برای کشور افغانستان هم خوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در کشورمان در بحث مواد غذایی و خشکبار گاهی مشکلاتی وجود دارد در حالی که کشور افغانستان از نظر خشکبار، مواد غذایی و میوه و تره‌بار شرایط بسیار خوبی دارد که اگر زمینه واردات فراهم شود در این حوزه برخی از مشکلات کم می‌شود افزود: درحال حاضر معبر مرزی ماهیرود یکی از بهترین نقاط مرزی در کشور است که در خراسان جنوبی در اختیار داریم اما حواسمان باید باشد که فرصت‌ها را از دست ندهیم.

زارعی ادامه داد: از ابتدای راه‌اندازی سازمان منطقه ویژه اقتصادی در استان تاکنون شعارمان این بوده که معبر مرزی ماهیرود بعد از بندر شهید رجایی معبری برای صادرات و واردات باشد.

وی با بیان اینکه از درخواست‌هایی که داریم این است که خراسان جنوبی پایگاهی در هرات داشته باشد حال چه از طریق اتاق بازرگانی و یا منطقه ویژه اقتصادی یک اتاقی را تحویل بگیرد تا از آن طریق تجار بهتر بتوانند مراودات داشته باشند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: جهش معدنی در افغانستان شکل گرفته و باید از فرصت همسایگی کشور افغانستان به خوبی استفاده کرد چرا که بازار افغانستان بازاری است که اگر تلاش نکنیم به سرعت کشورهای مختلف جایگزین ما می‌شوند.

زارعی با بیان اینکه یکی از درخواست‌هایی که کشور افغانستان دارد اینکه واردات کالا هم داشته باشند این مزیت و فرصت را داریم که کالاها به مرز وارد شده و بعد از فرآوری و تبدیل مجدد به افغانستان صادر شود افزود: خراسان جنوبی استانی با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان است که می‌تواند بیشتر و بهتر از این در سطح کشور معرفی شود.

 

در نشست شورای اندیشه ورزی مدیران رسانه ای استان عنوان شد

بزرگترین معروف، حاکمیت اسلامی و بزرگترین منکر، استکبار جهانی است/۲

دبیر ستاد اجرایی امر به معروف و نهی از منکر استان گفت: بزرگترین معروف، حاکمیت اسلامی و بزرگترین منکر، استکبار جهانی است .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، حجت الاسلام رحیم آبادی در نشست شورای اندیشه ورزی مدیران رسانه ایبزرگترین معروف، حاکمیت اسلامی و بزرگترین منکر، استکبار جهانی است استان با محوریت امر به معروف و نهی از منکر افزود: در شرایط کنونی، افشا کردن جنگ روانی دشمنان و آگاهی دادن به مردم در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی و امید دادن به آنها از بالاترین معروف هاست.

 

وی گفت: امر به معروف و نهی از منکر از اهداف قیام امام حسین (ع) است و اگر معروف در جامعه فراگیر شود تمام مسائل و مشکلات حل می شود.

دبیر ستاد اجرایی امر به معروف و نهی از منکر استان، توسعه فروشگاه های البسه اسلامی، احداث بوستان ویژه بانوان، مدیریت فرهنگی بوستانها و ساماندهی گروههایی که بتوانند زمینه های شادی حلال در جامعه فراهم کنند، را از برنامه های این ستاد برشمرد.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی نیز گفت: امر به معروف و نهی از منکر مختص یک دهه یا ایام خاص نیست بلکه باید در تمام سال این دو فریضه الهی در رأس همه امور باشد.

آینه دار با تأکید بر ساماندهی و آسیب شناسی برنامه های امر به معروف و نهی از منکر افزود: باید رسانه های گروهی برای فراگیری امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تلاش کنند و بر اساس اولویت ها گام بردارند.

در این نشست چند نفر از مسئولان رسانه های گروهی استان، مسائل و مشکلات حوزه مربوط به برنامه های امر به معروف و نهی از منکر را مطرح کردند.

تذکر استاندار خراسان جنوبی به عدم وحدت رویه بانک‌ها/

برای استمهال تسهیلات یکسان عمل کنید/فرایند پرداخت تسهیلات اصلاح شود/۳

 

استاندار خراسان جنوبی بر نقش تسهیل کنندگی بانک ها در توسعه اقتصاد استان تأکید کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر جواد قناعت با تأکید بر این مطلب در کمیسیون هماهنگی بانک های استان خاطرنشان کرد: همه باید در راستای توسعه اقتصاد استان، با حضور هرچه بیشتر در شبکه بانکی کشور و با پیگیری امور مربوط، سهم بیشتری از منابع ملی را جذب کنیم.
به گفته وی؛ بانک ها باید با ارائه طرح های جدید، برای جذب منابع اقدام کنند و از ظرفیت های نهفته در مرکز از جمله منابع صندوق توسعه ملی به خوبی استفاده نمایند .
وی با بیان این که همه خدمت گذار مردم هستیم و ژن برتری در این زمینه وجود ندارد، اضافه کرد: خراسان جنوبی در بسیاری از سرانه ها اقتصادی از وضعیت خوبی برخوردار نمی باشد، لذا باید برای کاهش این فاصله، کارهای جهشی و جهادی انجام شود.
استاندار با بیان این که ما باید با انعطاف لازم و واهمه نداشتن از انجام کارهای جدید، مشکلات مردم را مرتفع کنیم، تصریح کرد: در این راستا بانک ها هم باید نقش تسهیل کننده در اقتصاد خراسان جنوبی داشته باشند که یکی دو بانک استان در این خصوص خوب عمل نکرده اند.
قناعت با تأکید بر این که انتظار می رود که بانک ها با سیاست های دولت سیزدهم همراهی کنند، اظهار داشت: اگر کارهای جهشی انجام ندهیم، سرعت ما در استان لاک پشتی خواهد بود.
وی با درخواست از بانک ها برای پرداخت تسهیلات سرمایه گذاری در زمینه انرژی های تجدید پذیر، گفت: برای انجام کارهای جهادی ، باید فرایند طولانی پرداخت تسهیلات توسط بانک ها اصلاح شود.
استاندار با اشاره به مشکل عدم وجود وحدت رویه در بعضی از بانک های استان، متذکر شد: همه بانک ها باید برای استمهال تسهیلات، به صورت یکسان عمل کنند.
به گفته وی؛ بانک ها باید برای اخذ وثایق در پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان به گونه ای عمل کنند تا از ظرفیت های آنها در استان به خوبی استفاده کنیم.
قناعت با اشاره به برنامه ارزیابی بانک های استان، تأکید کرد: در این ارزیابی ها، عمل به وظایف در اجرای طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت،میزان مشارکت در طرح های سرمایه گذاری به ویژه در اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور، اجرای مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و حضور مدیران بانک ها در سطوح ملی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

افتخارآفرینی تیم زیرکوه در مسابقات قویترین مردان خراسان رضوی/۷

 

تیم اعزامی قویترین مردان زیرکوه در رقابت های قویترین مردان استان خراسان رضوی خوش درخشیدند.

در این مسابقات حسین مومن در وزن منفی۹۵ نائب قهرمان این دوره از رقابتها شد و یوسف رضاپور در وزن منفی۸۵ مقام چهارم را کسب کرد.

سرپرست و مربی تیم اعزامی شهرستان مرزی زیرکوه بر عهده علی نوروزی مدیریت باشگاه بدنسازی و پرورش اندام رکورد، بوده است.

 

 

 

 

 

فعالیت هزار و ۳۰۰ هیئت مذهبی همزمان با عزای حسینی/۳

با آغاز ماه محرم هزار و ۳۰۰ هیئت مذهبی در خراسان  جنوبی فعالیت دارند .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، محرم که از راه می‌رسد ،دل‌ها رخت عزای حسین (ع) به تن می‌کند و بیرق‌هایفعالیت هزار و ۳۰۰ هیئت مذهبی همزمان با عزای حسینی عزا برافراشته می‌شود.

نوای عزا در کوچه پس کوچه‌های شهر و روستا به گوش می‌رسد، همه جا سیاه پوش می‌شود و همه خود را برای عزاداری حسین (ع) و یارانش آماده می‌کنند.

دوستدارن امام حسین (ع) در تلاش و تکاپو می‌افتند تا محافل مجالس در خور شأن عزای سرور شهیدان برپا کنند.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی نزدیک به هزار و ۳۰۰ هیئت فعالند  که از این تعداد ۳۵۰ هیئت مربوط به بیرجند است.

نوفرستی با توجه به دستورالعمل مرکز بهداشت مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی در هیئت ها گفت : نحوه ذبح گوسفند ،نحوه طبخ و پذیرایی غذا ، رعایت فاصله اجتماعی ونکات بهداشتی در هیئت ها از جمله موارد تاکید شده در این دستوالعمل هست .

نوفرستی با اشاره به اینکه مردم خراسان جنوبی از فرهنگ غنی برخور دار ند گفت:این استان از حیث برگزاری مراسم عزارداری واستفاده از آلات موسیقی کمترین آسیب را دارد.

وی افزود:در  هر هیئت  روحانی، مداح و هیئت امنای هیئت حضور دارد.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی خراسان جنوبی افزود : همچنین به ازای هر ۵۰ نفر یک مامور انتظامات در هیئت برای برقرار شدن نظم  در هئیت حضور دارد

 

تلف شدن ۱۱ رأس گوسفند در حمله سگ/۴

سگ بلاصاحب ۱۱ رأس گوسفند در شهر اسفدن را تلف کرد.

سگ بلاصاحب در شهر اسفدن  ۱۱ رأس گوسفند را تلف کرد .تلف شدن ۱۱ رأس گوسفند در حمله سگ

همچنین  به گفته شاهدان عینی این سگ  ۵رأس دام دیگر را نیز در این شهر تلف کرده است.

گفتنی است این دام‌ها بیمه نبودند و به صاحب دام ها  حدود۳۵ میلیون تومان خسارت وارد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

ضرورت انتقال ارزش های اسلامی و انقلابی با زبان هنر و شعر/۲-۳

    
ضرورت انتقال ارزش های اسلامی، دینی و انقلابی با زبان هنر و شعر
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: انتقال ارزش های اسلامی، دینی و انقلابی با زبان هنر و شعر به مخاطبین سطح جامعه از جمله تکالیف این مجموعه است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، علی فرخنده در دیدار جمعی از شعرای آیینی استان با نماینده ولی فقیه با اشاره به جایگاه محتشم کاشانی در عرصه ادبیات آیینی کشور، عنوان کرد: خراسان جنوبی نیز در حوزه شعر و ادبیات دارای پیشینه و شخصیت های پرآوازه ای مانند حکیم نزاری و ابن حسام خوسفی و کسانی است که در حوزه ادبیات و شعر فعالیت داشتند و در حال حاضر نیز از حضور این افراد بهره مند هستیم.

وی به فعالیت ۴۱۶ شاعر در استان و ۲۴ انجمن ادبی اشاره کرد و افزود: در حوزه شعر و ادبیات، ارتقا سطح توانمندی شاعران استان را از طریق برگزاری کارگاه های ادبی در دستور کار داریم.

فرخنده پیشنهاد داد: هر ساله در آغازین روزهای محرم و به مناسبت روز ملی ادبیات آیینی، دیدار شعرای آیینی استان با نماینده ولی فقیه را به عنوان برنامه ای ثابت داشته باشیم تا بتوانیم از از قلم فرسایی و هنر این افراد نیز استفاده کنیم.

به گفته وی تکلیف ما در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی،  انتقال ارزش های اسلامی، دینی و انقلابی با زبان هنر خصوصا شعر به مخاطبین سطح جامعه است و این مهم ترین هنر ماست که امیدواریم در عرصه های مختلف به آن جامه عمل بپوشانیم.

 

 

 

 

کسب مدال طلای مسابقات ووشوی استان توسط دانشجوی دانشگاه بیرجند/۷

دانشجوی دانشگاه بیرجند در رقابت‌های ووشوی قهرمانی استان خراسان جنوبی مدال طلای وزن ۵۲- کیلوگرم را در رده سنی بزرگسالان از آن خود کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در رقابت‌های ووشوی قهرمانی استان خراسان جنوبی، کوثر قلی‌نژاد دانشجوی رشته علوم ورزشی دانشگاه بیرجند و عضو تیم ووشو بیرجند توانست مدال طلای این مسابقات را در رده وزنی ۵۲- بزرگسالان را بدست آورد. رقابت‌های ووشوی قهرمانی استان خراسان جنوبی  به مناسبت بزرگداشت عید غدیر خم برگزار شد.

 

 

 

 

دانشجوی دانشگاه بیرجند مدال طلای مسابقات تکواندو کیوروگی استان را کسب کرد

 ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۷ کد : ۱۹۶۰۹ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۱
دانشجوی دانشگاه بیرجند در مسابقات کیوروگی استان خراسان جنوبی مدال طلای وزن ۵۳ تا ۵۷ کیلوگرم را در رده سنی  جوانان از آن خود کرد.
دانشجوی دانشگاه بیرجند مدال طلای مسابقات تکواندو کیوروگی استان را کسب کرد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در مسابقات تکواندوی کیوروگی استان خراسان جنوبی، ریحانه ذوالقدر دانشجوی رشته علوم ورزشی دانشگاه بیرجند توانست مدال طلای این مسابقات را در وزن ۵۳ تا ۵۷ کیلوگرم رده سنی جوانان را بدست آورد.
مسابقات کیوروگی استان خراسان جنوبی  به مناسبت گرامیداشت فتح خرمشهر در خردادماه ۱۴۰۱ برگزار گردید.  حکم قهرمانی این مسابقات در مردادماه سال جاری با امضای سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان و رئیس هیئت تکواندو خراسان جنوبی به ریحانه ذوالقدر اهدا شد.

روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، کسب مدال طلای مسابقات کیوروگی استان خراسان جنوبی را به سرکار عالی تبریک گفته و توفیق روزافزون شما را از درگاه خداوند متعال خواستاریم.

 

کودکان ونوجوانان فردوسی با حرکات ورزشی نشاط بخش آشنا شدند/۷

کودکان ونوجوانان عضو کانون پرورش فکری فردوس با حرکات ورزشی نشاط بخش آشنا شدند

با مشارکت مرکز فرهنگی و هنری کانون و اداره ورزش و جوانان شهرستان فردوس، اعضای این مرکز با حرکات وزرشی مناسب و نشاط آور آشنا شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ورزش نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان و سلامت رشد آنها دارد و کودکان را می‌توان با ترغیب به انجام حرکات ورزشی مناسب سن و شخصیت فردیشان، به سوی بهبود هرچه بهتر رشد ذهنی و جمی سوق داد.

بر همین اساس مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان فردوس با دعوت از عزت شریعتی کارشناس اداره ورزش و جوانان این شهرستان طی ویژه برنامه‌ای با حضور اعضای دختر این مرکز، آنان را با حرکات ورزشی مناسب  که باعث ایجاد و تقویت روحیه شادی و نشاط و همچنین حرکاتی که باعث پیشگیری از چاقی و افزایش وزن می‌شود آشنا کرد.

سقوط مرد ۵۰ ساله از ارتفاعات روستای شاهرخت/۴

مصدوم حادثه سقوط از ارتفاعات روستای شاهرخت شهرستان زیرکوه نجات یافت.

با اعلام حادثه سقوط از ارتفاع در محدوده روستای شاهرخت شهرستان زیرکوهسقوط مرد ۵۰ ساله از کوه در ارتفاعات روستای شاهرخت یک تیم امدادی به محل حادثه اعزام شدند .

فرد  حادثه دیده مرد ۵۰ ساله بوده که بر اثر افت قند و سرگیجه دچار حادثه شده است،

مصدوم این حادثه که از ناحیه سر و کمر دچار آسیب شده بود پیش از ظهر امروز با انجام اقدامات پیش بیمارستانی به مرکز درمانی انتقال یافت.

 

 

 

 

 

 

نجات سرنشینان ۲ خودروی گرفتار در سیل نهبندان/۴

سرنشینان ۲ خودرو گرفتار در سیل شهرستان نهبندان نجات یافتند.

سرنشینان ۲  خودروی  گرفتار در سیل در محدوده ارتفاعات الوند شهرستان نهبنداننجات سرنشینان ۲ خودروی گرفتار در سیل شهرستان نهبندان گرفتار  شدند که صبح امروز  این حادثه دیدگان توسط نجاتگران نجات یافتند.

در این حادثه هشت نفر گرفتار در سیل  از محل حادثه نجات و به محل امن منتقل شدند.

 

 

 

 

 

 

مشاهده گربه وحشی برای اولین بار در شهرستان خوسف/۲

گربه‌وحشی، برای اولین بار در شهرستان خوسف مشاهده و تصویربرداری شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، سرپرست نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف گفت: بر اساس گزارش همیاران افتخاری محیط زیست مبنی بر حضور گونه‌ای گربه در یکی از مناطق آزاد شهرستان، محیط بانان به منطقه مورد نظر اعزام و موفق به مشاهده و عکسبرداری از آن شدند.

 

دادی افزود: عکس‌های تهیه شده از این گونه، توسط کارشناس مورد بررسی قرار گرفت و تایید شد گونه مشاهده شده گربه وحشی است.

 

وی گفت: حضور گربه وحشی به عنوان گونه ارزشمند حیات وحش کشور، نشانه محکمی از غنای تنوع زیستی حاکم در منطقه و شرایط مطلوب زیستگاهی است.

 

سرپرست نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف افزود: در منطقه مورد نظر آثار و نمایه‌های گربه سانان مشاهده و گزارش مردمی از حضور آن‌ها به اداره بار‌ها ارسال شده و اکنون تصویر این گونه ارزشمند برای اولین بار در شهرستان خوسف ثبت شد.

 

 

 

۵۰میلیمتر بارندگی در نایبند طبس/۲

در پی بارشهای اخیر بیش از ۵۰ میلیمتر باران در نایبند طبس باران بارید.

کارشناس هواشناسی گفت: سامانه مانسون و ناوه کم ارتفاع طبس در روز‌های سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته  در خراسان جنوبی فعالیت کردند که بیشترین بارش در شمال و جنوب شهرستان طبس بارید.

 

نخعی افزود: در پی بارش این سامانه ها مجموعا در نایبند ۵۰.۵، سد کریت ۲۸ ، خرو ۲۶.۵ ، سد نهرین ۱۴.۲ ، ده محمد ۱۱.۲ ،

ماهودر ۱۰ ، نیاز ۹.۵، ازمیغان ۶ ، طبس ۵ ، معدن پرورده ۴ ، دره بید ۳.۵ ، فتح آباد فردوس ۱ ، دیهوک ۰.۵، خوسف ۰.۲ و بندان ۰.۱ میلیمتر  بارش ثبت شد.

 

 

 

 

تولید ۶۰ هزار متر مربع فرش دستباف در خراسان جنوبی /۲-۳

هنرمندان خراسان جنوبی از ابتدای سال تاکنون ۶۰ هزار متر مربع فرش دستباف تولید کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس اتحادیه فرش دستباف استان ،تولید ۶۰ هزار متر مربع فرش دستباف توسط هنرمندان خراسان جنوبی ارزش این تولیدات را  ۱۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت :  این فرش ها در نقش های  ریزه ماهی، خشتی، طرح نائین ، ایلیاتی و متفرقه ودر  اندازه‌های متفاوت بافته شده است .

کامیابی مسک افزود : هم اکنون در خراسان  جنوبی ۵۰ هزار نفر به صورت تمام وقت، پاره وقت و یا فصلی به بافت فرش مشغولند .

وی  با اشاره به اینکه هم اکنون کمتر از ۳ هزار بافنده در استان بیمه اند گفت: ۹۴ درصد بافندگان فرش استان  در انتظار بیمه  هستند.

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان افزود :فرش‌های بافته شده خراسان جنوبی  اکنون به کشور‌های آلمان، ایتالیا، امارات و سایر کشور‌های اروپایی صادر می‌شود.

پارسال نیز  در خراسان جنوبی ۱۸۰ هزار متر مربع فرش به ارزش ۲۸۰ میلیارد تومان تولید شد.

 

افزایش ۳۰ درصدی باند‌های دوم در خراسان جنوبی

طول باند‌های دوم در جاده‌های خراسان جنوبی با افزایش ۳۰ درصدی به ۷۹۳ کیلومتر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ابتدای سال ۹۸ آمار باند‌های دومافزایش ۳۰ درصدی باند‌های دوم در خراسان جنوبی استان ۶۰۶ کیلومتر بود که اکنون با ۳۰ درصد افزایش به ۷۹۳ کیلومتر رسیده است.

داعی با بیان اینکه هزار میلیارد تومان برای اجرای باند‌های دوم استان در این مدت هزینه شده است افزود: در دو سال اخیر با پیگیری‌های متعدد ۱۸۷ کیلومتر باند دوم زیر بار ترافیک رفته که شامل یک پنجم باند‌های دوم خراسان جنوبی است.

وی گفت: اعتبار ساخت باند‌های دوم استان سال ۹۸ حدود ۲۲۰ میلیارد تومان بود که پارسال به ۴۸۰ میلیارد و امسال به ۷۴۰ میلیارد تومان رسید.

 

  • مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: هم اکنون در مجموع ۵۸۰ کیلومتر باند دوم در استان در دست ساخت است که برای تکمیل آن ۴ هزار میلیارد تومان نیاز است و تا پایان امسال در صورت تأمین اعتبارات لازم، ۱۰۰ کیلومتر به بهره برداری می‌رسد.

داعی با اشاره به اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مختلف برای تکمیل راه‌های استان در سفر رئیس جمهور به استان گفت: از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان تاکنون ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی و ۱۰۰ میلیارد تومان قیر رایگان به استان تخصیص یافته است.

 

 

 

 

در گفتگو با پیرغلامان سیدالشهدا مطرح شد؛

شیرینی نوکری برای اهل بیت(ع) /فرصت خادمی را به جوانان بدهیم/۴-۷

شیرینی نوکری برای اهل بیت(ع) /فرصت خادمی را به جوانان بدهیم

پیرغلامان اهل بیت(ع) گفتنی‌های زیادی از ایام خادمی در مجالس سیدالشهدا(ع) دارند که بسیار خواندنی و درس آموز است.

به گزارش مهر، موی سرشان سپیده شده و گام‌هایشان دیگر به استواری قدم‌های دوران جوانی نیست، اما قلبشان به عشق ارباب همچنان زنده و جوان است. مقصود پیر غلامان و خادمان سیدالشهدا (ع) است که روزهای جوانی را در هیئت‌ها و مجالس اهل بیت (ع) گذرانده‌اند.

روزهای محرم فرصتی است که پای صحبت‌های این پیر غلامان خراسان‌جنوبی بنشینیم تا هم تجلیلی از مقام آنان کرده باشیم و هم از گوهر سخنشان درس بیاموزیم.

همان‌هایی که چهره‌هایشان گویای این بیت شعر بود که «دارم با یا حسین یا حسین پیر می‌شوم خوشحالم از این جوانی از دست رفته‌ام»

این پیر غلامان در سال جاری به همت بنیاد دعبل خزاعی در خراسان‌جنوبی مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفته‌اند.

۲۰ سالگی وارد هیئت‌های مذهبی شدم

محمدعلی بوشادی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه از ۲۰ سالگی در فعالیت‌های هیئت حضور داشته است، گفت: در ابتدا در هیئت صاحب الزمانی (عج) خادمی اهل بیت (ع) را داشتم.

وی افزود: ولی از سال ۵۵ فعالیتم را در مسجد امام حسین (ع) شروع کردم که تا به امروز ادامه دارد.

بوشادی با تأکید بر اینکه همه خاطرات از خادمی برای امام حسین (ع) شیرین است، بیان‌کرد: به نظر من برای جذب جوانان به هیئت باید به آنان اختیارات داد تا علاقمند به حضور در محافل مذهبی شوند.

پیر غلام امام حسین (ع) در خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: خود من چند سالی است که به واسطه بیماری کمتر در بخش مدیریت هیئت حضور دارم و بیشتر جوان‌ترها امور مربوطه را پیگیری می‌کنند.

نقش معنوی حضور در مجالس سیدالشهدا (ع) در اصلاح معنوی

بوشادی افزود: گاه جوانانی حتی برای اقامه نماز به مسجد نمی‌آمدند ولی وقتی که به آنان مسئولیت دادیم هم کمک کار هیئت و مسجد شدند و هم از نظر تربیتی و معنوی اصلاح شدند.

وی گفت: خیلی‌ها که در ظاهر وجهه خوبی در اجتماع ندارند وقتی وارد هئیت می‌شوند رویه خود را اصلاح می‌کنند.

سیدرضا تقوی‌نیا از دیگر پیر غلامان خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با مهر بیان‌کرد: از حدود ۳۰ سالگی وارد فعالیت‌های مذهبی و هیئت شدم.

۴۰ سال فعالیت مستمر در هیئت

وی با اشاره به اینکه نزدیک ۴۰ سال است که حضور مستمر در هیئت‌های مذهبی دارد، گفت: من خود را خادم حضرت ابوالفضل (ع) می دانم و فعالیتم بیشتر در هیئت ابوالفضلی شهرستان بیرجند بوده است.

تقوی نیا اظهار کرد: هیئت ما به طور مستمر چهار جلسه دعا در شب‌های جمعه، صبح جمعه و دوشنبه‌ها دارد که حضور من نیز از فعالیت در همین جلسات دعا هیئت ابوالفضلی شروع شد.

وی بیان‌کرد: در هیئت هیچ وقت برای من و دوستان مهم نبود که چه کاری انجام بدهیم بلکه هر کاری بر روی زمین مانده بود را با میل و رغبت در حد توان انجام می‌دادیم و الان نیز همین گونه است.

برکت زندگی ام در نوکری برای اهل بیت (ع) است

خادم سید الشهدا (ع) گفت: حدود چهار سال قبل بیماری شدیدی گرفتم که اگر شفاعت اهل بیت (ع) شامل حال من نمی‌شود هنوز درگیر این بیماری می‌بودم.

تقوی‌نیا اظهار کرد: خوشبختانه فرزندانم نیز وارد در فعالیت‌های هیئت‌های مذهبی شده‌اند و مداح در مسجد باقرالعلوم و هیئت ابوالفضلی هستند.

وی یادآور شد: بی شک برکت خانواده‌ام را از نوکری برای اهل بیت (ع) می‌دانم.

۶۰ سال خادمی اهل بیت (ع)

محمد حسین وحیدی‌راد که عمری در هیئت حسینی و حسینه پایین شهر بیرجند نوکری و خدمت برای محافل و مجالش سیدالشهدا (ع) را کرد است، در گفت و گو با مهر اظهارکرد: این حسینیه قدیمی بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال فعالیت داشته است.

وی با اشاره به اینکه از همان روزهای جوانی وارد در فعالیت‌های هیئت و مسجد و حسینیه شده است، بیان کرد: حدود ۶۰ سال است که افتخار نوکری و خدمت برای اباعبدالله (ع) را دارم.

وحیدی را گفت: البته اخیراً کهن‌سالی و بیماری مانند ماهی که او را از آب گرفته باشند اندکی فعالیت‌های ما را در هیئت و حسینیه کمتر کرده است.

پیرغلام سیدالشهدا (ع) اظهارکرد: در تمام سال‌های عمرم چه محرم‌های تابستان و زمستان و چه قبل و بعد از انقلاب مردم جنوب خراسان و خراسان جنوبی در مراسم مذهبی با شکوه حضور پیدا کرده‌اند.

گره گشای از امور مردم باشیم

وی با تأکید بر اینکه فعالان در مسجد و حسینیه و هیئت باید گره گشای از امور مردم باشند، بیان کرد: اگر ما گره از امور جوانان باز کرده و تشویقشان کنیم بی شک آن‌ها نیز به سمت فعالیت‌های مذهبی کشیده می‌شوند.

این پیرغلام سید الشهدا (ع) که پدر شهید هادی وحیدی راد است گفت: هر وقت به یاد فرزند شهیدم می افتم بدنم به لرز می‌آید و چشمانم خیس می‌شود.

وی یادآور شد: وقتی خبر شهادت فرزندم را شنیدم به هیچ وجه گریه نکرده و فقط دو رکعت نماز به جا آوردم.

آری این موهای سپید و قامت‌های خمیده درس‌ها برایمان دارند. درس‌هایی از عشق و محبت به سیدالشهدا و برکاتی که نام حسین (ع) به زندگی‌ها می‌دهد.

امید است ما نیز دلمان را با نام سالار شهدا صیقل بدهیم و در محرم‌های پیش رو از حضور در محافل و مجالس اهل بیت (ع) غافل نشویم.

آمادگی خراسان جنوبی برای عزاداری سید و سالار شهیدان(ع)

هیئات مذهبی خراسان جنوبی، مساجد و حسینیه‌ها را با برافراشتن بیرق‌های عزا آماده برگزاری مجالس عزای سیدالشهدا(ع) و یاران وفادارشان کردند.

آمادگی خراسان جنوبی برای عزاداری سید و سالار شهیدان(ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حجت الاسلام رضایی مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: هر چقدر شور حسینی با شعور حسینی آمیخته شود، بهره‌های بیشتری از آن کسب می‌شود.

وی افزود: جای جای خراسان جنوبی آماده برگزاری عزای سالار شهیدان(ع) است و هیئت‌های عزاداری و دیگر گروه‌های مردمی، مقدمات لازم را با هماهنگی‌های قبلی آماده کرده‌اند.

حجت الاسلام بخشی پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی نیز از اجرای طرح بصیرت عاشورایی در ۵۵ بقعه استان خبر داد و گفت: برنامه‌های دهه نخست ماه محرم از ۸ مرداد آغاز و تا ۲۰ مرداد همزمان با سالروز شهادت امام سجاد (ع) در بقاع متبرکه استان ادامه دارد.

وی افزود: این طرح با هدف تقویت باور‌های دینی و تبیین اهداف قیام عاشورا با بیان صحیح وقایع عاشورا، اجرای ویژه برنامه‌های مذهبی ماه محرم و اجرای صحیح نیات واقفین با موضوع عزاداری امام حسین (ع) و تطبیق آن با نیاز‌های روز جامعه برگزار می‌شود.

صدا و سیمای خراسان جنوبی نیز در حوزه‌های صدا، سیما، خبر و فضای مجازی با تولید ۵ هزار و ۸۰۰ دقیقه برنامه به استقبال ماه عزای امام حسین (ع) رفته است.

هیئات و دسته‌های عزاداری نیز طبق روال هر ساله و با سیاهپوش کردن مساجد، حسینیه‌ها و تکایا، آماده برگزاری مراسم عزاداری و برنامه‌های ایام محرم و عزای سید و سالار شهیدان می‌باشند.

یک سال چشم انتظاری برای فرا رسیدن محرم

یکی از خادمین هیئت اباالفضل(ع) بیرجند گفت: هیئت را با نصب پرچم و فراهم کردن تجهیزات لازم، آماده استقبال از ماه محرم الحرام کرده‌ایم.

وی افزود: یک سال چشم انتظار هستیم تا محرم بیاید و در این ماه نیز هر آن چه که داریم می‌گذاریم تا بتوانیم برای امام حسین (ع) نوکری کنیم و سربلند باشیم.

یکی دیگر از خادمین هیئات سطح شهر بیرجند گفت: از عزاداری‌ها به این راحتی نمی‌توان گذشت، زیرا بقای دین اسلام در گرو بقای تفکر اهل بیت (ع) است.

او بیان کرد: بقای تفکر اهل بیت (ع) و تداوم سیره آن‌ها در مجالس عزاداری دیده می‌شود و می‌توان از مجالس درس گرفت و به خوبی این درس‌ها را کاربردی کرد.

 

 

برافراشتن پرچم عزای سیدالشهدا در قله باقران بیرجند/۲

پرچم عزای امام حسین (ع) به طور همزمان در سایر کشور در شهرستان بیرجند به اهتزاز درآمد.

 

پرچم عزای حسینی امروز بر فراز مرتفع ترین نقطه شهرستان بیرجند (قله باقران با ارتفاع ۲ هزار و ۸۴۰ متر مربع) به اهتزاز درآمد.

این پرچم همزمان با سراسر کشور و به همت جمعی از رزمندگان یگان‌های نظامی استان به میزبانی قرارگاه عملیاتی شهید ناصری نصب شد.

 

 

 

 

بیرق‌های عزای حسینی برافراشته شد/ برگزاری «علم بندان» در خراسان جنوبی/۷

غروب آخرین روز ذی‌الحجه که می‌شود، دلدادگان به اباعبدالله الحسین(ع) با برگزاری مراسم «علم بندان یا علم بندو» در بیرجند و دیگر شهرهای خراسان جنوبی، آماده ورود به ماه عزای پسر فاطمه می شوند.

 مراسم عزاداری ماه محرم در خراسان جنوبی با آیین علم‌بندان آغاز می‌شود. محرم که می‌رسد مردم استان در عزای سالار شهیدان با اجرای مراسم علم‌بندان که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد، اخلاص و ارادتشان را به خاندان عصمت و طهارت نشان می‌دهند.

 

به گزارش شبستان «علم» مهم‌ترین وسیله در اجرای مراسم سوگواری محرم به‌شمار می‌رود در هر یک از نقاط استان هر یک از علم‌ها را به نشانه امام حسین (ع) و اصحابش نام‌گذاری کرده و هر علم را نمادی از آن شخصیت می‌پندارند. مردم برای علم احترام زیادی قائلند و وقتی علم را می‌بندند، انگار دوباره به آن جان تازه می‌بخشند.

 

ذکر می کنند که امام حسین (ع) نیز علم و پرچم‌هایی داشته و در زمان مامون هم در لشگر اسلام علم‌هایی به نام «علم سیاه» متداول بوده که مامون آنها را برانداخته و در زمان سلجوقیان نیز سپهسالاران علمی به نام «توغ» داشته اند. کارکرد علم به تدریج تغییر یافته و از آن برای عزاداری و سوگواری استفاده می کرده‌اند.

 

 

مراسم علم‌بندان یا عقد علم در بیرجند و برخی مناطق دیگر استان در غروب آخرین روز ماه ذی‌الحجه انجام می‌شود که نشانه شروع مراسم ماه محرم است. در برخی روستاها این مراسم در روزهای پنجم، ششم و هفتم محرم آغاز می‌شود و علت آن را ورود اهل بیت به کربلا ذکر می‌کنند.

 

عَلَم‌ها اغلب بانی و علم‌چی دارند که به طور موروثی به آنها منتقل شده و در برخی مناطق بانیان، علم‌ها را در خانه‌هایشان به اتفاق اقوام خود بسته و برای بقیه مراسم به مسجد و یا محل تجمع مردم می‌آورند. گروهی هم مراسم علم بندان را در مسجد انجام می‌دهند و برای این کار روز قبل از مراسم پارچه های علم را می‌شویند.

 

روز علم بندان مردم را به وسیله «چاووشی خوانی» یا اعلام از بلندگو و یا شیپور زدن آگاه می کنند و پس از جمع شدن مردم، بزرگان و سادات محل، لباس، دستمال‌ها، پارچه ها و توغ علم را می‌بندند و در حین این کار اسپند دود می‌کنند و فردی چاووشی می‌خواند و دیگران صلوات می‌فرستند. در مناطقی که روحانی دارند قبل و یا بعد از مراسم علم بندان روضه خوانی می‌کنند و در برخی مناطق هنگام بستن علم نوحه خوانی می‌کنند و گروهی دور علم سینه می زنند.

 

در روز آخر ماه ذی الحجه برای اجرای مراسم علم بندان، سادات و بزرگان مقابل مسجد گردهم می آیند و بر تیری چوبی به ارتفاع سه تا پنج متر پارچه‌های سیاه و سبز آویخته و بر فراز آن قبه‌ای گنبدی شکل یا سرپنجه‌ای از جنس برنج می‌گذارند که نقش این پنج انگشت در بالای علم نشانه انگشتان بریده حضرت ابوالفضل العباس (ع) است، آنان نمادی می سازند از علم کربلا و سپس کسانی که قدرت مناسب و اندام ورزیده‌ای دارند علم را در دست گرفته و به عزاداری و نوحه‌ خوانی می‌پردازند.

 

در شهرستان بیرجند علم از دو قسمت پایه و توغ تشکیل شده که پایه های آن از دو تا ۲۰ متر متغیر است و بیشتر آنها دو تا پنج متر است. علم پوشش پارچه ای دارد که به آن پیراهن علم می‌گویند و به رنگ‌های سبز، سیاه، سفید و روشن است. به بالای علم‌ها توغ وصل است و به زیر توغ دستمال‌های زیادی متصل می‌شود که اکثر آنها نذری و توسط مردم تهیه می شوند. توغ علم انواع گوناگونی دارد که مشهورین آن پنچه، قپه، سرتوغ و نخل است در شهرستان بیرجند «علم» از مهمترین و اصلی‌ترین علایم عزاداری است و مردم برای آن احترام زیادی قایل هستند به صورتی که وقتی علم‌ها را می بندند انگار که دوباره به آن جان می بخشند و هرگز به علم پشت نمی کنند.

 

پس از علم بستن، علم‌ها را زیارت کرده و به قبرستان می برند و دور قبرستان چرخانده و برای اهل قبور فاتحه می خوانند و بعضی برای دوری روستا و اهل آن از بلایا، علم‌ها را به دور روستا می چرخانند. در گذشته در شهر بیرجند یک روز قبل از محرم، علم‌ها توسط تعدادی از سادات در خانه بسته می شد و به مسجد عاشورا می آوردند و پس از روضه خوانی علم‌ها را پای منبر می بردند که در اصطلاح به آن «به تخت بردن علم» گفته می شد. هم اکنون مراسم علم بندان در شهر بیرجند در شب نخست ماه محرم در هیات محبان الزهرا(س) با حضور تعدادی از سادات که به سادات علمدار معروف هستند انجام می شود.

 

 

پس از بستن علم یکی از سادات آن را برداشته و دور حسینیه می‌چرخاند و سپس در اطراف علم سینه می‌زنند که به آن «حسنی، حسینی» گفته می‌شود و در پایان علم‌ها را در جای مخصوص نصب می‌کنند.

 

در برخی نقاط استان، در زمان علم‌بندان اگر فصل سیب تازه یا انار باشد، سیب و یا اناری را به علم می بندد و اگر فصل آنها نباشد پارچه‌ای را به جای سیب و یا انار در داخل یکی از دستمال‌های علم گره می زنند.

 

از روز چهارم محرم تا پایان مراسم عزاداری در عصر عاشورا، علم‌گردانان علم‌ها را در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر می ‌چرخانند و برای صحت و سلامتی اهالی منزل و شادی مردگان آنان فاتحه می‌خوانند.

 

هرکدام از علم‌ها به نام یکی از ائمه اطهار (ع) نامگذاری و برپا می‌ شود و به این ترتیب ۱۲ علم به نام ۱۲ امام و دو علم به نام حضرت فاطمه زهرا (س) و قمر بنی ‌هاشم حضرت ابوالفضل العباس(ع) در مراسم خاص با پارچه‌ هایی به رنگ های مختلف پوشانده می ‌شود.

 

طبق شواهد تاریخی، در گذشته در شهر بیرجند علمداران در محل هیات حسینی علم‌ها را می‌بستند و به طرف هیات فاطمیه (س) حرکت داده می‌شد، همچنین افرادی در گذشته وقف‌هایی برای مراسم علم گردان در استان انجام داده‌اند.

 

سلام علم ها در روستاهای خراسان جنوبی

در روستای «چنشت» بیرجند بستن علم در محرم در این روستا توسط دو نفر «صاحب علم» انجام می‌شود که به آنها آخوند می گویند و این شغل به طور موروثی به پسر بزرگتر می‌رسد.

 

 

در روستای «خلیلان» به علم بندان «عقد علم» می گویند و برای بستن علم، مردم روستاهای نزدیک خود را به آن روستا می‌رسانند. عقد علم در میدان ده و کنار چشمه انجام می شود و در هنگام بستن علم توسط بزرگان روستای خلیلان و روستاهای اطراف، ملای ده متنی را می خواند که عقد علم نام دارد.

 

مردم این روستاها درحین خواندن، وقتی به عبارتی مانند «کلیم الله را، خلیل الله را و رسول الله را» می‌رسند مردم همه با هم می گویند: «یعنی الله را».

 

در روستای «مهموئی» نیز علم را بزرگ ده که سید هم هست می بندد و اگر فصل سیب تازه یا انار باشد، سیب و یا اناری را به علم می بندد و اگر فصل آنها نباشد پارچه ای را به جای سیب و یا انار در داخل یکی از دستمال‌های علم گره می‌زنند.

 

روستای «درخش» نیز ۱۲ علم به نام دوازده امام معصوم (ع) دارد که هر یک از علم‌ها یک صاحب و یک «علم چی» دارد. صاحبان علم با خویشان خود علم را می بندد و علم‌چی به همراه آنها علم را به مسجد می آورد. پس از جمع شدن علم‌ها نوحه خوانده می شود وقتی نوحه خوان مصرع «یک سو علم ها بسته شد» را می خواند، علم‌چی‌ها همه با هم سنگی به ته علم زده و سنگ‌ها را به پای منبر می برند. مردم معتقدند که علم‌ها را به یاد ورود اهل بیت امام حسین (ع) به کربلا و برپایی علم‌هایشان در صحرای سوزان کربلا می بندند.

 

گفتنی است، مراسم علم بندان به شماره ۶۲۸ سال ۹۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

 

 

 

پیش بینی وزش باد شدید در خراسان جنوبی/کاهش دمای هوا/۲

پیش‌بینی وزش باد شدید در خراسان جنوبی

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به همدیدی و آینده‌نگری نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی در سه روز آینده وزش باد شدید همراه با گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در برخی نقاط استان پیش‌بینی می‌شود.

سمیه لطفی افزود: در این مدت خیزش گرد و خاک و طوفان در مرز شرقی استان دور از انتظار نخواهد بود.

وی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت آینده افزایش متناوب ابر قابل پیش‌بینی است و با کاهش نسبی دمای هوا قدری از گرما کاسته خواهد شد.

 

 

 

 

 

بزرگترین معروف، حاکمیت اسلامی و بزرگترین منکر، استکبار جهانی است/

دبیر ستاد اجرایی امر به معروف و نهی از منکر استان گفت: بزرگترین معروف، حاکمیت اسلامی و بزرگترین منکر، استکبار جهانی است .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، حجت الاسلام رحیم آبادی در نشست شورای اندیشه ورزی مدیران رسانه ایبزرگترین معروف، حاکمیت اسلامی و بزرگترین منکر، استکبار جهانی است استان با محوریت امر به معروف و نهی از منکر افزود: در شرایط کنونی، افشا کردن جنگ روانی دشمنان و آگاهی دادن به مردم در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی و امید دادن به آنها از بالاترین معروف هاست.

وی گفت: امر به معروف و نهی از منکر از اهداف قیام امام حسین (ع) است و اگر معروف در جامعه فراگیر شود تمام مسائل و مشکلات حل می شود.

دبیر ستاد اجرایی امر به معروف و نهی از منکر استان، توسعه فروشگاه های البسه اسلامی، احداث بوستان ویژه بانوان، مدیریت فرهنگی بوستانها و ساماندهی گروههایی که بتوانند زمینه های شادی حلال در جامعه فراهم کنند، را از برنامه های این ستاد برشمرد.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی نیز گفت: امر به معروف و نهی از منکر مختص یک دهه یا ایام خاص نیست بلکه باید در تمام سال این دو فریضه الهی در رأس همه امور باشد.

آینه دار با تأکید بر ساماندهی و آسیب شناسی برنامه های امر به معروف و نهی از منکر افزود: باید رسانه های گروهی برای فراگیری امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تلاش کنند و بر اساس اولویت ها گام بردارند.

در این نشست چند نفر از مسئولان رسانه های گروهی استان، مسائل و مشکلات حوزه مربوط به برنامه های امر به معروف و نهی از منکر را مطرح کردند.

 

 

 

 

 

قراردادهای ساخت بزرگراه در خراسان جنوبی ۲.۵ برابر افزایش یافت

قراردادهای ساخت بزرگراه در خراسان جنوبی ۲.۵ برابر افزایش یافت

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ابتدای سال ۹۸ در مجموع ۲۳۰ کیلومتر پروژه باند دوم با حجم قرارداد هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان داشتیم که امسال با ۲.۵ برابر افزایش به ۵۸۰ کیلومتر با حجم قرارداد ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وحید داعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در شهریور سال گذشته اعتبارات خوبی برای استان مصوب شد که به مرور در حال تخصیص است.

وی بیان کرد: در این سفر اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مختلف برای تکمیل راه‌های استان مصوب شد که با پیگیری‌های صورت گرفته در سال نخست از هزار میلیارد تومان تخصیص نقدی استان، ۳۸۰ میلیارد تومان مربوط به راه و شهرسازی بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: از اعتبارات سفر رئیس‌ جمهور به استان تاکنون ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی و ۱۰۰ میلیارد تومان قیر رایگان به استان تخصیص یافته است.

وی اظهار داشت: از این محل در سه ماه پایانی سال گذشته ۵۰ کیلومتر باند دوم راه در استان تکمیل شد و زیر بار ترافیک رفت.

داعی افزود: همچنین تاکنون ۵۰ کیلومتر جاده دوبانده در استان آسفالت شده که باید علائم‌گذاری شود و ۵۰ کیلومتر دیگر تا زیرسازی آسفالت انجام شده است.

وی تصریح کرد: در مجموع ۵۸۰ کیلومتر پروژه باند دوم در دست اجرا داریم که قبل از سفر استانی ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و اکنون به ۳۵ درصد پیشرفت رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به هدف‌گذاری احداث ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در سال جاری اشاره کرد و گفت: اکنون این پروژه حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم با تامین اعتبار لازم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۱۰۰ کیلومتر راه دوبانده در دست اجرای استان نیاز است.

داعی عنوان کرد: برای اتمام ۵۸۰ کیلومتر راه‌های استان نیز حداقل چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با تامین اعتبار حداقل در سه یا چهار سال آینده این پروژه‌ها تکمیل می‌شود و به نُرم قابل قبولی در باندهای دوم خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه راه‌ها پیشران اقتصادی است و خراسان جنوبی به نوعی شاهراه ارتباطی محسوب می‌شود گفت: دو کریدور شمال به جنوب چابهار – زاهدان – بیرجند – مشهد و کریدور بندرعباس – کرمان – راور- دیهوک –  فردوس – مشهد و اصفهان – طبس – مشهد و یزد – طبس – مشهد از استان عبور کرده و اهمیت راه‌ها را دوچندان می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک این استان با افغانستان اظهار داشت: این موضوع نشان می‌دهد که باید به راه‌های مرزی استان نیز توجه کنیم تا اقتصاد و ترانزیت تقویت شود.

وی با تاکید بر توسعه عدالتی در حوزه‌ راه‌های استان افزود: تلاش کرده‌ایم در هر شهرستان حداقل یک پروژه باند دوم اجرا و مراکز شهرستان‌ها به شبکه بزرگراهی کشور متصل شود.

داعی تصریح کرد: ابتدای سال ۱۳۹۸ آمار باندهای دوم استان ۶۰۶ کیلومتر بود که امروز با ۲۴ درصد افزایش نسبت به مجموع به ۷۹۳ کیلومتر رسیده است.

وی با بیان اینکه هزار میلیارد تومان برای اجرای باندهای دوم استان در این مدت هزینه شده است گفت: در مجموع طی دو سال اخیر با پیگیری‌های متعدد ۱۸۷ کیلومتر باند دوم زیر بار عبور رفته که شامل یک پنجم باندهای دوم خراسان جنوبی است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی یادآور شد: دهه فجر سال ۹۹ از مجموع افتتاح ۴۵۰ کیلومتر پروژه دوبانده‌سازی در سطح کشور، ۹۰ کیلومتر مربوط به خراسان جنوبی بود و سال گذشته نیز از ۹۵ کیلومتر کل کشور، ۳۰ کیلومتر (۳۲ درصد) در این استان افتتاح شد.

وی با بیان اینکه اعتبار راه‌های استان از سه منبع مالی پیگیری شده است، به افزایش بودجه استان اشاره کرد و گفت: اعتبار سال ۹۸ حدود ۲۲۰ میلیارد تومان بود که سال گذشته به ۴۸۰ میلیارد و امسال به ۷۴۰ میلیارد تومان رسید.

داعی گفت: از محل ماده ۵۶ نیز ۵۰ میلیارد تومان از بانک مسکن برای دوبانده سازی جاده بیرجند – قاین تخصیص یافت که در تاریخ خراسان جنوبی و جنوب خراسان اولین بار انجام شد.

وی افزود: ۴۰ میلیارد تومان دیگر نیز از این محل برای جاده بیرجند – قاین در حال پیگیری است که قرارداد مبادله شده و تضمین‌نامه بتازگی توسط سازمان برنامه و بودجه صادر شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: علاوه بر این از محل ماده ۵۶ نیز ۱۰۰ میلیارد تومان برای جاده سربیشه – ماهیرود از بانک تجارت و ۵۰ میلیارد تومان برای دیهوک – فردوس از بانک سپه تضمین‌نامه‌ها صادر شده و برای ماده ۲۲ رفته است.

وی یکی دیگر از راه‌های تامین مالی راه‌های استان را تهاتر ذکر کرد و گفت: از این محل پارسال ۴۵ میلیارد تومان در حوزه راه‌های استان استفاده کردیم.

داعی با بیان اینکه از ظرفیت‌های مالی حداکثر استفاده را کرده‌ایم افزود: در قانون بودجه ۱۴۰۰ با پیگیری‌های زیاد توانستیم برای محور خوسف – سه راهی راهداران – دیهوک – طبس ردیف بودجه اخذ کنیم.

رئیس جمهور ۱۹ شهریور سال گذشته در سومین سفر استانی به خراسان جنوبی سفر کرد که رهاورد این سفر برای استان بیش از ۱۰۰ نوع مصوبه بوده و مبلغ ۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای سه سال (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) اختصاص یافته است.

 

 

 

طرح ضربتی مقابله با قاچاق سوخت / کشف بیش از ۸۹ هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی/۴

 

جانشین فرمانده انتظامی استان از اجرای طرح ضربتی مقابله با قاچاق سوخت و کشف ۸۹ هزار و ۶۰۰ لیتر سوخت قاچاق در شهرستان”نهبندان” خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن شجاعی نسب” اظهار داشت: در راستای مبارزه و مقابله با قاچاق سوخت و فراورده های نفتی و به منظور مقابله جدی با مخلان نظم اقتصادی و همچنین با هدف جلوگیری از خروج و قاچاق سرمایه ملی، ماموران انتظامی استان خراسان جنوبی به همراه سایر سازمان های مرتبط طرح ضربتی مبارزه با قاچاق سوخت را در شهرستان”نهبندان” اجرایی کردند.

وی افزود: مأموران انتظامی استان خراسان جنوبی با انجام تحقیقات تخصصی و بررسی میدانی در یکی از روستاهای شهرستان نهبندان مقادیر زیادی سوخت قاچاق به صورت دپو شناسایی کردند که مأموران انتظامی پس از هماهنگی با مقام قضائی به همراه ارگان های دولتی مرتبط وارد محل دپو سوخت قاچاق شدند.

جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی با اشاره به این که مأموران در بازرسی از محل ۸۹ هزار و ۶۰۰ لیتر گازوئیل قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراورده های نفتی کشف کردند؛ تصریح کرد: مأموران در این زمینه ۳ خودرو توقیف و ۱۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

سرهنگ شجاعی نسب با اشاره به این که سوخت های قاچاق کشف شده به شرکت فراورده های نفتی تحویل داده شد؛ خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده و برخورد با هرگونه قاچاق کالا و سوخت در سطح خرد و کلان، ازطریق مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند تا در کمترین زمان نسبت به شناسایی و دستگیری مجرمان اقدام گردد.

 

 

 

 

اهدای پلاکت فرزیس در خراسان جنوبی ۴۹ درصد افزایش یافت/

اهدای پلاکت فرزیس در خراسان جنوبی ۴۹ درصد افزایش یافت

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: اهدای پلاکت فرزیس از فروردین تا پایان تیر امسال بیش از ۴۹ درصد در استان نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، کامبیز مهدی زاده روز شنبه در نشست خبری به مناسبت روز ملی اهدای خون اظهار داشت: در این مدت دریافت پلاکت از فرآورده‌های خونی اهداکنندگان با استفاده از دستگاه پلاکت فرزیس ۱۵۱ ثبت شده که این رقم سال گذشته ۱۰۱ مورد در استان بوده است.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال ۹ هزار و پنج نفر برای اهدای خون به مراکز خونگیری استان مراجعه کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد افزایش داشته است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: از این تعداد هفت هزار و ۴۷۴ مورد موفق به اهدای خون شدند این در حالی است که رقم اهدای خون در چهار ماه ابتدای سال گذشته ۶ هزار و ۹۰۸ مورد بوده است.

وی با اشاره به آمار اهدای خون بانوان نیز اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۶۴ مورد اهدای خون توسط بانوان داشتیم در صورتی که چهار ماه ابتدای سال گذشته ۲۸۸ مورد از اهدای خون بانوان به ثبت رسید.

مهدی زاده  با تاکید بر اینکه مشارکت بانوان در اهدای خون پایین است اظهار داشت: البته شاخص اهدای خون بانوان نسبت به کل آمار اهداکنندگان در کشور کمتر از پنج درصد و در خراسان جنوبی بیش از ۶ درصد است اما در مجموع این آمار نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است.

وی با اشاره به وضعیت ذخایر خون نیز عنوان کرد: ذخیره خونی در خراسان جنوبی بین ۶ تا هشت روز بوده که وضعیت عادی است البته در برخی از گروه‌های خونی همچون o منفی دچار کمبود هستیم که معمولا با فراخوان مشکل رفع می‌شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه بخشی از فرآورده‌های خونی استان به سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود گفت: با توجه به آمار بیماران تالاسمی در این استان که معمولا هم بومی خراسان جنوبی هستند نیاز به فرآورده‌های خونی نیز بیشتر است.

وی به نقش رسانه‌ها در ارتقای دانش سلامت مردم اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رود در بحث اهدای خون فرهنگ سازی لازم صورت گیرد که این مهم به‌روز یا ساعت خاصی موکول نشود.

مهدی زاده با تاکید بر اینکه شرایط کرونا و کاهش میزان مراجعه مردم نیاز به افزایش اهدای خون را بیشتر کرده است  یادآور شد: در حال حاضر در سه شهرستان بیرجند، طبس و قاین ۶ روز هفته خونگیری انجام می شود و مرکز فردوس نیز فعلا برای دو روز در هفته فعال است.

وی همچنین برلزوم گسترده شدن دامنه گروه هدف اهداکنندگان تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه گروه هدف اهدای خون ۱۸ تا ۶۰ سال بوده و بسیاری از اهداکنندگان مستمر در حال خروج از این گروه هستند نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتر است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: در چهارماه ابتدای امسال میانگین سنی اهداکنندگان خون خراسان جنوبی ۳۸ سال بوده است.

وی با اشاره به صادرات پلاسمای تولید شده از خون اهدایی نیز گفت: از آنجایی که بخشی از پلاسمای تولید شده برای تامین داروهای مشتق از پلاسما به شرکت‌های پالایشگر صادر می شود این موضوع ارزآوری دارد لذا هر چه استان‌ها پلاسمای بیشتری اهداکنند فرصتی مناسبی برای افزایش سرمایه فیزیکی و توسعه زیرساخت‌ها است.

مهدی‌زاده با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای ورود خیران در تامین زیرساخت ها و تجهیزات اهدای خون افزود: پایگاه خونگیری قائم در بیرجند نیز هم اکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که تاکنون حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای ساخت آن هزینه شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یک فوتی کرونایی دیگر در خراسان جنوبی

۳ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز قرار گرفت/۲-۳

با ثبت یک مورد فوت کرونایی در خراسان جنوبی تعداد جان باختگان این بیماری در استان به هزار و ۴۶۲ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۲۷۶ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۴۳ بیمار جدید شناسایی شد.

شایسته افزود: از این تعداد ۳۰ مورد از بیرجند، ۸ مورد از بشرویه، ۳ مورد از درمیان، ۵ مورد از خوسف، ۷ مورد از زیرکوه، ۱۲ مورد از سرایان، ۱۴ مورد از سربیشه، ۲۱ مورد از فردوس، ۳۷ مورد از قائنات و ۶ مورد از نهبندان شناسایی شد.

افزایش شهر‌ستانهای با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی در خراسان جنوبی

بر اساس آخرین به روز رسانی نقشه کرونایی کشور، شهرستان های سرایان، قاینات و فردوس در وضعیت قرمز(بسیار پرخطر) قرار گرفتند.

همچنین شهرستانهای بشرویه، بیرجند، درمیان و سربیشه در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار دارند.

 

شهرستان های طبس، نهبندان و زیرکوه هم زرد(نسبتا پرخطر ) هستند.

خوسف تنها شهرستان خراسان جنوبی است که در وضعیت آبی(عادی) قرار دارد.

 

 

 

شور حسینی در کانون های پرورش فکری خراسان جنوبی/۲-۳

بیش از ۲۵۰ برنامه فرهنگی، هنری و ادبی در مراکز کانون پرورش فکری خراسان جنوبی با هدف تبیین وقایع عاشورا و و معرفی شخصیت حضرت ابا عبدا… الحسین (ع) اجرا می شود .

به گزارش امروز خراسان جنوبی مدیر کل کانون استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیش از ۲۵۰ برنامه فرهنگی، هنری و ادبی با هدف تبیین وقایع عاشورا، معرفی شخصیت امام حسین(ع) و یارانشان، بیان اهداف امر به معروف و نهی ازمنکر و آشنایی کودکان ونوجوانان با این واجب دینی در مراکز فرهنگی و هنری کانون اجرا می شودگفت : برنامه‌های قصه‌گویی، معرفی کتاب، نمایشگاه آثار کودکان ونوجوانان با موضوع محرم، برگزاری نشست های بحث آزاد در خصوص قیام عاشورا، معرفی شخصیت‌های عاشورا، برگزاری ایستگاه‌های هنری و ادبی، برگزاری مراسم نوحه‌خوانی با مشارکت کودکان ونوجوانان، نشست‌های تخصصی ویژه مربیان و  اعضا، سه شنبه‌های مهدوی با موضوع محرم، برگزاری زیارت عاشورا بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این ایام است .

حمیدی  همچنین از برگزاری مراسم عزاداری با زبان انگلیسی در کانون زبان ایران، شعبه بیرجند در قالب سخنرانی و پرسش و پاسخ در دهه اول محرم هروز از ساعت ۱۷:۴۵ الی ۱۸:۳۰ نیز خبر داد.

 

 

 

دستگیری سارقان تابلو‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی در طبس/۴

فرمانده انتظامی طبس از شناسایی و دستگیری باند سارقان تابلو‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ مریمی گفت: با وقوع چند فقره سرقت تابلو و علائم مختلف راهنمایی و رانندگی در محور‌های روستایی شهرستان طبس، شناسایی و دستگیری سارقان در دستور کار پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت.

او افزود: مأموران پلیس آگاهی شهرستان طبس با انجام تحقیقات و بررسی‌های محلی در ضایعاتی‌ها و سمساری‌های شهرستان طبس تعدادی تابلوی جهت نما و علائم راهنمایی و رانندگی در انبار یکی از مالخران کشف و وی را دستگیر کردند.

سرهنگ مریمی با بیان این که مالخر دستگیر شده در اظهارات خود به وجود ۲ سارق اعتراف کرد، تصریح کرد: مأموران با توجه به اظهارات مالخر ۲ سارق را شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه آنان را در مخفیگاهشان دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس با اشاره به این که سارقان در بازجویی‌های پلیسی به سرقت تمامی تابلو‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی مختلف در جاده‌های روستایی شهرستان طبس اعتراف کردند گفت: در این خصوص ۳ متهم دستگیر و به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

رشد ۵۳ درصدی استخراج زغال‌سنگ در خراسان جنوبی

تولید کنسانتره زغال‌سنگ ایمیدرو طی سه ماهه نخست امسال، ۴۴ درصد و استخراج زغال‌سنگ ۵۳درصد رشد یافت.

رشد 53 درصدی استخراج زغال‌سنگ در خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو با اعلام خبر افزایش تولید زغال‌سنگ اظهار کرد: ۲ شرکت زیر مجموعه ایمیدرو از ابتدای فروردین تا پایان خرداد، ۱۸۴ هزار و ۵۸۷ تن کنسانتره زغال‌سنگ تولید کرد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۱۲۸ هزار و ۴۷۵ تن بود.

از این میزان، شرکت‌های «زغال‌سنگ طبس»، ۱۶۲ هزار و ۷۴۸ تن و «زغال‌سنگ البرز مرکزی»، ۲۱ هزار و ۸۳۹ تن تولید کردند.

افزایش ۵۳ درصدی استخراج

همچنین شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو طی ۳ ماهه نخست ۱۴۰۱ حدود ۵۲۵ هزار و ۱۹۴ تن کانسنگ زغال سنگ استخراج کردند که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (۳۴۳ هزار و ۴۰۹ تن)، حاکی از افزایش ۵۳ درصدی استخراج است.

از این میزان، «شرکت زغال‌سنگ طبس» ۴۵۰ هزار و ۹۶۷ تن، «مجتمع زغال‌سنگ طبس» ۴۴ هزار و ۴۸۱ تن و «شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی» ۲۹ هزار و ۷۴۶ تن استخراج کردند.

افزایش ۲۷ درصدی ارسال کنسانتره

میزان ارسال کنسانتره به شرکت‌های داخلی طی ۳ ماهه امسال نیز ۱۸۰ هزار و ۲۲۴ تن بود که نسبت به آمار ارسال مدت مشابه سال گذشته (۱۴۲ هزار و ۱۷۹ تن)، ۲۷ درصد افزایش یافت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*