آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی/

انتصاب اعضای هیئت امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان خراسان جنوبی/۳

براساس احکام جداگانه‌ای از سوی دکتر محمدعلی زلفی‌گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اعضای هیئت امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان خراسان جنوبی منصوب شدند.
انتصاب اعضای هیئت امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان خراسان جنوبی

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طی احکام جداگانه‌ای دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعضای حقیقی هیئت امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان خراسان جنوبی را منصوب کرد.
براساس احکام صادره از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ دکتر غلامحسین اسماعیلی؛ رئیس دفتر رئیس جمهور، دکتر احمد خانی‌نوذری؛ معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر روح الله ایزدخواه؛ نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، دکتر جواد قناعت؛ استاندار خراسان جنوبی، حسن کاظمی قمی؛ نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان و دکتر محمدرضا میری؛ عضو هیأت علمی و رئیس اسبق دانشگاه بیرجند به مدت چهار سال بعنوان اعضای حقیقی هیئت امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان خراسان جنوبی منصوب شدند.
در بخشی از احکام صادره از سوی وزیر علوم به اعضای هیئت امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان خراسان جنوبی آمده است؛ در اجرای بند «ب-۹» ماده «۲» قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با استناد به بند«چ» ماده«۱» قانون تشکیل هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، به موجب این حکم به مدت ۴ سال به عضویت هیئت امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان خراسان جنوبی منصوب می‌شوید.
دکتر محمدعلی زلفی‌گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس هیأت امنا، دکتر محمد سلیمانی؛ قائم مقام وزیر و رئیس مرکز هیأت‌های امنا و هیأت‌های ممیزه، دکتر مهدی بیات؛ رئیس کمیسیون دائمی، دکتر جعفر عیوض‌پور؛ نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر احمد لامعی‌گیو؛ سرپرست دانشگاه بیرجند و دبیر هیأت امنا، دکتر عباسعلی رضاپور؛ سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند، دکتر سیداحسان شکیب؛ رئیس دانشگاه بزرگمهر قاینات اعضای حقوقی هیئت امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان خراسان جنوبی هستند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی:

مشکلات فرهنگی از سلیقه‌ای عمل کردن برخی مسئولین است/۳

نقشه مهندسی فرهنگی کشور نیازمند به روز رسانی و تدوین بُرش استانی است

    
مشکلات فرهنگی از سلیقه‌ای عمل کردن برخی مسئولین است
رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی با اشاره به این که افرادی با انقلاب های رنگی وارد صحنه های سیاسی و مدیریتی کشور شدند و آوازی بیرون می دهند به عنوان قرائتی از اسلام که ربطی به افکار مردم، تخصص های دینی و فتوای مجتهدین ندارد، گفت: هردولتی که بر کار می آید یک سیاستی را در فرهنگ وارد می کند و دولت بعدی دوباره از صفر شروع می کند و سیاست خود را دنبال می کند لذا همیشه روی صفر حرکت می کنیم.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی در جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی، گفت: از نظر مردمی، مردم کشور ما هم از جهت انسانی، سالم و هم از نظر اسلامی بسیار معتقد هستند.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ابراز داشت: اندیشه مذهبی مردم ما ولایت اهل بیت(علیه السلام) را دارا است و تحت همین اندیشه انقلاب کردند، شهید دادند و سختی های زیادی را تحمل کردند که همه اینها از انتظار فرج و نجات جامعه انسانی است، این هویت مردم ایران است.
وی ادامه داد: مشکل اصلی در مباحث فرهنگی در موانعی است که ایجاد می کنند، اقتضا در مردم زیاد است، جان و مال و فرزندان خود را در راه حضرت مهدی(عج) فدا کرده اند اما برای موانع فکری باید کرد، شرایط کشور به دلایل مختلف به گونه ای است که با همه این استحکامات اما افرادی با انقلاب های رنگی وارد صحنه های سیاسی و مدیریتی می شوند و آوازی بیرون می دهد به عنوان قرائتی از اسلام که ربطی به افکار مردم، تخصص های دینی و فتوای مجتهدین ندارد.
نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی، ابراز داشت: تنها ترجمه آن، ترجمه افکار بیرونی است، اما می بینیم که به او فرصت می دهند که انواع خرابکاری ها روی فرهنگ و عقاید مردم و اقتصاد کشور صورت میگیرد، در کشورهای فاسد حتی فضای مجازی را مدیریت می کنند اما در ایران رها است، وقتی یک بیماری وارد کشور می شود همه فضای عمومی کشور را حفظ می کنند تا جامعه حفظ شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی یادآور شد: در مسائل فرهنگی نیز اینگونه است که باید مواظب باشیم، هردولتی که بر کار می آید یک سیاستی را در فرهنگ وارد می کند و دولت بعدی دوباره از صفر شروع می کند و سیاست خود را دنبال می کند لذا همیشه روی صفر حرکت می کنیم.
رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی در پایان خاطر نشان کرد: مقتضی فرهنگ در بین مردم قوی است، اما موانع زیاد است، قانون خوب در کشور کم نداریم اما در اجرا به صورت سلیقگی عمل می شود و مشکلات از اینجا آغاز می گردد، هیأت های اندیشه ورز در مسئله فرهنگ باید فعالیت بیشتری داشته باشند.

استاندار خراسان‌جنوبی هم با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگ باید از کارهای جزیره ای بپرهیزیم، گفت: باید هیأت اندیشه ورز فرهنگی داشته باشیم.

جواد قناعت در شورای فرهنگ عمومی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: نقشه مهندسی فرهنگی کشور یکی از اسناد بالادستی است که حتی ابعاد مغفول مانده فرهنگ در آن دیده شده است.

استاندار خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در نقشه مهندسی فرهنگی کشور اولویت‌ها و راهبردهایی تعیین شده است که دستگاه‌های اجرایی ملزم به رعایت آن هستند.

قناعت با اشاره به اینکه فرهنگ یکی از والاترین و بالاترین عناصری است که به جامعه روح می‌دهد، گفت: اگر جامعه‌ای از نظر فرهنگی دچار مشکلات جدی باشد حتی در صورت موفقیت در بخش‌های سیاسی و اقتصادی متزلزل خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه طبق فرموده امام (ره) اگر فرهنگ یک مملکت اصلاح شود، آن کشور اصلاح خواهدشد، ادامه‌داد: یکی از موضوعاتی که از آن رنج می‌بریم یاد نگرفتن کارهای تیمی به ویژه در حوزه فرهنگ است.

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: در حوزه فرهنگ باید از کارهای جزیره‌ای بپرهیزیم چرا که در این صورت به موفقیت نخواهیم رسید.

قناعت با اشاره به اینکه در حوزه الگوهای رفتاری برای مردم باید ایده و نقشه ارائه بدهیم، اظهار کرد: متأسفانه در برخی از بخش‌های فرهنگی ارزش‌ها تبدیل به ضد ارزش شده است که جای نگرانی است.

وی بیان‌کرد: در حوزه فرهنگ هر تغییری که می‌خواهیم انجام بدهیم باید با استفاده از ابزارها و نیازهای روز ارتباطی باشد.

استاندار خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه برای اجرایی شدن نقشه مهندسی فرهنگی در وهله اول باید یک برش استانی از این نقشه داشته و آن را بومی‌سازی کنیم، یادآور شد: در گام دوم نیز باید هیئت اندیشه ورزی از متخصصان تشکیل شود تا برای اجرایی شدن آن به ما ایده بدهد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز به نبود برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به صورت مدون و آماده اشاره کرد و گفت: تبیین نقش هر دستگاه و جمع آوری آن در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، می تواند برش استانی این نقشه را مشخص کرده و چراغ راه فرهنگی خراسان جنوبی باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، علی فرخنده در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در سال جاری، عنوان کرد: آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی در دی ماه ۹۹ شکل گرفت و به دلایل پیش آمده برگزاری این جلسه با تاخیر زیادی روبرو شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های محوری که مطالبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکید نماینده ولی فقیه در استان و استاندار و همچنین از برنامه های کاری این مجموعه است،  ضرورت فعال شدن شورای فرهنگ عمومی در سطح استان و شهرستان هاست.

وی با اشاره به این که علاوه بر ترسیم نقشه راه و برش استانی، باید همزمان در حوزه عملیاتی شدن راهبردها و برنامه های شورای فرهنگ عمومی اقدام کرد، ادامه داد: به گونه ای که آثار این عملکرد در کف محلات و جامعه قابل لمس باشد.

فرخنده به برگزاری دو جلسه تخصصی و هم اندیشی قبل از برپایی شورای شرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: بر اساس نظر متخصصین بنا بر این شد تا اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی ۱۴۰۱، پرداختن به نقشه مهندسی فرهنگی کشور باشد و هر سازمان و نهادی بر اساس وظایف ذاتی خود نقش خود را در این نقشه ترسیم کند.

وی در ادامه با ارایه توضیحاتی درباره نقشه مهندسی فرهنگی کشور، عنوان کرد : در خراسان جنوبی  برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی به صورت مدون و آماده وجود ندارد، به همین جهت تبیین نقش هر دستگاه و جمع آوری آن در دبیرخانه، می تواند برش استانی این نقشه را مشخص کرده و چراغ راه فرهنگی استان باشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر این که اولویت های فرهنگی نقشه مهندسی، دستور کار ما خواهد بود، خاطرنشان کرد: اولین اولویت که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز می باشد، هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی است که با انتظار منجی، قرآن و عترت، نماز و مسجد، ولایت فقیه، فرهنگ بسیجی، ایثار و جهاد و شهادت، زبان، ادبیات و خط فارسی تعریف شده است.

فرخنده در ادامه با پیشنهاد این که نقشه زمان بندی برای جلسات مشخص و برنامه ای مدون و مستمر تدوین شود، بیان کرد: برخی مباحث که قابل طرح در این جلسه نیست در تیم های اندیشه ورز به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه در شورا مطرح شود.

وی با اشاره به این که شورای فرهنگ عمومی بخش ها نیز مورد توجه قرار بگیرد، اضافه کرد: اگر به دنبال کار اثرگذار هستیم، باید سیاست های شورای فرهنگ عمومی به محلات وصل شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار هم افزایی نهادهای متولی امر فرهنگ، هنر و رسانه در استان شد و افزود: مجموعه های متولی امر فرهنگ به صورت فصلی یک بار، همدیگر را ملاقات و هر یک بخشی از اجرای کار فرهنگی را بر عهده بگیرند.

فرخنده با بیان این که نهادها و ادارات پس از تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی، پیشنهادات خود را ارائه دهند، یادآور شد: پیشنهاد می کنم پس از این جلسه، ائمه جمعه استان، فرمانداران و رؤسای فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ها با استاندار دیدار و ضرورت برگزاری جلسات شورای فرهنگ و عمومی تبیین شود.

وی با اشاره به این که محرم و صفر و آغاز سال تحصیلی در مهرماه بستر بسیار خوبی برای اجرای اولویت اول نقشه مهندسی فرهنگی کشور یعنی هویت ایرانی، اسلامی انقلابی است، ادامه داد: در استان عدم وجود مرکز مشاوره دینی به عنوان یک خلاء احساس می شود و در جلسات آتی شورای فرهنگی به این موضوع باید پرداخت.

مرکز شماره یک و فراگیر بیرجند میزبان قهرمان بچه‌ها شد/۳

مرکز شماره یک و فراگیر بیرجند میزبان قهرمان بچه‌ها شد

 ویژه برنامه‌ی قهرمان من، قهرمان تو از برنامه‌های شاخص و فرآیندی مرکز شماره‌ی یک و فراگیر بیرجند در سال جاری است که اختتامیه‌ی مر حله‌ی اول آن در روز پنج‌شنبه ۳۰ تیرماه با حضور والدین اعضا و قهرمانانی که معرفی کرده بودند، برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛نصرت ته‌کر مربی مسئول مرکز شماره یک و فراگیر بیرجند در خصوص این برنامه گفت: در بخش اول این برنامه فرآیند محور از اعضا خواسته شده بود، قهرمان زندگی خود را معرفی کنند،بر همین اساس کودکان ونوجوانان مشارکت کننده در این برنامه بیشتر از اعضا خانواده و آشنایان خود را به عنوان قهرمان معرفی کرده بودند.

وی ادامه داد: برهمین اساس در بخش دوم از اعضا خواسته شد که برای قهرمان زندگی خود یک نامه بنویسند، ودر بخش پایانی از قهرمانان اعضا دعوت شد تا میهمان ما در کانون شوند، حرف‌های بچه‌ها را بشنوند و با فعالیت های فرزندان خود در کانون بیشتر آشنا شوند.

اجرای نمایش نامه‌خوانی و معرفی خدمات کانون به والدین از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

این گزارش می‌افزاید؛ فراهم نمودن  زمینه آشنایی اعضا با شخصیت‌ها و اسطوره‌های ملی، استانی، انقلابی  و گمنام ، تقویت هویت ملی و خود باوری اعضا، تشویق اعضا به مطالعه کتاب ،انجام فعالیت های گروهی عضو محور و جلب مشارکت خانواده‌ها از اهداف این برنامه است و تا پایان سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد اشت.

ایجاد بیش از ۴ هزار فرصت شغلی در خراسان جنوبی /۳

با جذب تسهیلات تولید و کار آفرینی بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ شغل جدید در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود.

 مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی به تسهیلات تبصره ۱۸ قانونایجاد بیش از ۴ هزار فرصت شغلی در خراسان جنوبی  بودجه ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: این تسهیلات در راستای ایجاد و افزایش تولید، اشتغال و کارآفرینی و ارتقای رشد اقتصادی استان پیش بینی شده است.

مرتضی ذاکریان گفت: از محل این تسهیلات تا کنون دو هزار و ۳۱۴ طرح در بخش‌های مختلف اقتصادی برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

وی  افزود: با جذب تسهیلات تولید و اشتغال بالغ بر ۴ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد و ۳ هزار و ۸۰۰  فرصت شغلی موجود نیز تثبیت می‌شود.

به گفته وی میزان طرح‌های مصوب در سه ماهه امسال  ۴ برابر و رقم تسهیلات مصوب نیز ۷۷ درصد رشد داشته است.

یادداشت: امتحان داریم

امروز خراسان جنوبی – زنگویی zangoei@birjandtoday.ir / خط ممتد را به فراموشی باید سپرد که زندگی پر است از فراز و نشیب. پر است از کوه و کمر و چاله و چاه. اصلا زندگی در گذر از همین هاست که معنا پیدا می کند و عیار آدم ها به سنجه ای دقیق، مشخص می شود. اگر خط ممتد بود که همه مثل هم بودند و در کنار هم باید می نشستند. این که جاها و جایگاه ها فرق می کند به این دلیل است که در فراز و فرودها، افراد، نمرات مختلف می گیرند و در کوه و دشت و چاه و چاله، هر کدام، رفتاری متفاوت دارند. همین تفاوت هم وجه تمایز آنان می شود. تمایزی که در تعاملات و رفتارها و عرصه جامعه، به خوبی به چشم می آید. این را باید توجه داشته باشیم که ؛ زندگی اصول دارد. همین اصول هم اقتضائاتی دارد که باید رعایت شود. رعایت نشدن آن خود ما را به مشکل دچار می کند چون رفتار ما در جامعه، حالت بومرنگ دارد و به خود ما برمی گردد. زیبا ببینیم و نیکو عمل کنیم، بازتابش را هم در رفتار زیبای دیگران خواهیم دید و بهره خواهیم برد اما اگر –خدای ناکرده- سیاه بین باشیم و بر همان پندار سیاه هم به رفتار برخیزیم، روشن است که روزِ ما هم از شب تار، تاریک تر خواهد بود که به واقع، واکنش آحاد جامعه و حتی طبیعت، به کنش ما برمی گردد. حضرت ولوی هم قرن ها پیش، با تأسی به آیات و روایات، هشدارِمان داده است که؛
….گر چه دیوار افکند سایهٔ دراز
باز گردد سوی او آن سایه باز
این جهان کوهست و فعل ما ندا
سوی ما آید نداها را صدا….
پس اگر خواهان شنیدن آوازی خوش و روح نوازیم، باید که به نیکی، صدا در دهیم. اگر میل به دیدن داریم باید بهینه سازی رفتار خویش را آغاز کنیم زیرا زندگی قانون دارد و به قانون خویش هم شدیدا پایبند است. این قانون هم تمام ساحتی است و همه شئون را هم در برمی گیرد پس بر همین قائده است که باید بدانیم که؛ زندگی تاوان دارد. در گرفتن غرامت هم اصلا کوتاه نمی آید. بزنی می خوری به گونه ای که چنان پشیمانت می کند که از آن سودی هم نتوانی برد. مگر زمینِ خشک شده می تواند با ندامت، آب رفته را به خویش برگرداند؟ نمی شود این. پس باید که از همان اول متوجه رفتار خویش بود که به تاوان طبیعت و غرامت رفتار گرفتار نشد. فکر می کنم ماجرای سیلاب های بنیان کن این روزها، مثلی تام و تمام باشد برای تعریف رفتار ها چه بخش اعظمی از این بلیه نتیجه رفتار ما با طبیعت است. یعنی وقتی ما در حریم رودخانه، خانه می سازیم و به تاراج کوه و جنگل و… همت می کنیم، رود هم می آید و خانه خود را پس می گیرد. درختی هم نمی ماند تا در مسیر سیل، مانع ایجاد کند. نتیجه هم می شود این که در غفلت از این اصل که زندگی امتحان دارد، رفوزه می شویم! بدبختانه در این مردودی، بیگناهان بسیاری را هم گرفتار می کنیم. کاش توجه داشته باشیم به زندگی و امتحانات آن تا چنین غافلگیر نشویم…..

 

 

 

یادداشت: کامیون حملِ زباله!

امروز خراسان جنوبی –

اگر بر اساس همان گزاره “زندگی یک خط ممتد نیست بلکه فراز و فرود دارد” به جامعه و حوادث آن نگاه کنیم، به مهارت بالایی برای عبور با آسیب کمتر از شبکه مصائب خواهیم رسید.
در فراز هم ممکن است راه گذر، سر فرود آوردن باشد و یا در فرود، سر برداشتن. مهارت استفاده از این دو حرکت متضاد است که به توفیق می انجامد. گاهی هم نه تنها به امید دیگران بار خویش را نباید برزمین بگذاری بلکه باید بار دیگری را هم از زمین برداری تا زمین، بی مانع و گذر از آن راحت تر شود. در تعریف این رفتار، شاید بتوان به همان قانون نانوشته عامیانه درباره رانندگی توجه داد که می گوید طرف مقابلت را غافل فرض کن. یعنی “همه” بار هوشیاری را به عهده بگیر تا از احتمال تصادف بکاهی.
اجازه بدهید حالا که سخن به رانندگی و فرهنگ آن رسید، مطلبی را برای تان نقل کنم که همین چند روز پیش در پُستی در فضای مجازی خواندم که ذیل تیترِ “کامیون حمل زباله ” چنین نوشته بود از زبان یک رهگذر که ؛ یه روز سوار تاکسی شدم؛ در حین حرکت ناگهان یه ماشین درست جلوی ما از پارک اومد بیرون!
راننده تاکسی هم محکم زد رو ترمز و دقیقا به فاصله چند سانتیمتری از اون ماشین ایستاد. راننده مقصر، ناگهان سرشو برگردوند طرف راننده تاکسی و شروع به داد و فریاد کرد؛ اما راننده تاکسی فقط لبخند زد و برای اون شخص دست تکون داد و به راهش ادامه داد. توی راه به راننده تاکسی گفتم: شما که مقصر نبودید و امکان داشت ماشین‌تون هم آسیب شدید ببینه و ما هم راهی بیمارستان بشیم! چرا بهش هیچی نگفتید؟
گفت: “قانون کامیون حمل زباله”.
گفتم: یعنی چی؟
توضیح داد: این افراد مانند کامیون حمل زباله هستن.
اونا از درون لبریز از آشغال‌هایی مثل؛ ناکامی، خشم، عصبانیت، نفرت و… هستند و به جایی برای تخلیه احتیاج دارن و گاهی اوقات روی شما خالی می‌کنند.
شما به خودتان نگیرید، برایشان آرزوی خیر کنید و ادامه داد: آدم‌های باهوش اجازه نمی‌دهند که کامیون‌های حمل زباله، روزشان را خراب کنند.
درست که تامل کردم دیدم حق با اوست. گاهی باید برای رسیدن به حقی بزرگ تر و همگانی تر از حق خود بگذریم درست مثل کاری که راننده تاکسی کرد. او می توانست ترمز نکند و به ماشین فرد متخلف بکوبد و تاوان هم بستاند و به اصطلاح او را ادب کند اما نتیجه می شد معطلی چند نفر، بسته شدن راه، فراوان شدن کلمات ناروا، احتمال درگیری، تشکیل پرونده های رانندگی، انتظامی، قضایی و…. اما آقای راننده، با یک آقایی به موقع و گذشت، جلوی ماجراهایی از این دست را همان اول بست با تکان دستی که راننده متخلف را اگر نه قانع، لااقل آرام کرد تا با اعصابی آرام تر به راه خود ادامه دهد.
باور کنیم که این رفتار هزار بار شجاعانه تر از آن است که پایین می آمد و صدایش را بالا می برد و احتمالا مشتش را فرود می آورد. باید توجه داشته باشیم که در گذر زندگی، از این افراد متخلف اما خود حق پندار کم نداریم اما می توانیم با رفتاری مدیریت شده، از عوارض پیامد برخورد با آن ها کم کنیم. این یکی از رفتار های شهروندی است که با دقت و عمل به آن، به سهم خود در افزایش آرامش اجتماعی کمک کنیم…..

یادداشت: آدم را به ارزش عملش می سنجند نه درآمد کارش

امروز خراسان جنوبی –

آدمی را باید به حاصلِ کارش سنجید. به همین مولفه هم باید ارزش گذاری کرد. آن که کارِ نیک می کند و دیگران از کار او بهره نیکو می برند، باید عزیز شمرده شود. کارگری که حاصل فعالیتش، نان می شود و در سفره مردم می نشیند . سقف می شود و بالای سر مردم، قرار می گیرد. خدمت می شود و در اشکال گوناگون، مشکل مردم را رفع می کند. گرما می شود و زمستان مردم را از زمهریر می رهاند.
خنکایی دل پذیر می شود و در تابستان، فضایی دل نشین می آفریند و….باید محترم شمرده شود که کار او در نهایت، احترام به انسان است. پیش تر هم گفتم که افراد را به میزان اثرگذاری شان باید ستود نه فقط درآمدی که از این کار به دست می آورند. اگر صرف درآمد ملاک بود باید مختلسان و قاچاقچیان را بلای سرمان جا می دادیم که به روزی، به امضایی، به کاروانی، اندازه عمر هزاران کار گر، درآمد دارند. اینان اما در اندیشه ایمانی و افکار مردم، منفورند. حق هم همین است که صاحبان سفره حرام را حرمتی نیست بلکه نفرت روز افزون است. زشتی و پلشتی است و چنان که در محضر حضرت مولانا می خوانیم، باید ریشه حسد، بد اخلاقی، کبر، نخوت، دراز دستی و آلوده زبانی را در لقمه پیدا کنیم. یک جایی، لقمه حرامی خورده ایم یا روزی ناپاکی به روح و جان خود داده ایم که به تنگنای این بیماری ها افتاده ایم؛
چون ز لقمه تو حسد بینی و دام
جهل و غفلت زاید، آن را دان حرام
اصلا هر چه هست، نتیجه لقمه هاست. از لقمه های پاک، نور خیزد و از حرام ها، دوزخ پدید آید. زندگی هم بر این دو مدار است. نمی توان “بی لقمگی” را تصور کرد که جز مرگ معنایی ندارد. این لقمه ها هستند که زندگی را ساز می کنند و جهت می دهند لذا باید به جد مراقب لقمه ها بود.
آنچه ما می خوریم، آنچه می نوشیم، آنچه می خوانیم، موسیقی که گوش می دهیم، برنامه ای که تماشا می کنیم و…همه برای ما “لقمه” هستند، لقمه هایی که فکر ما و نوع نگاه ما به هستی و نوع رفتار ما را شکل می دهند:
لقمه، تخم است و برش، اندیشه ها
لقمه، بحر و گوهرش اندیشه ها
به دیگر عبارت نیز می توان گفت: حلال ترین قوتی که به ما می رسد ، آن است که نتیجه اش عشق به انسان ها و هستی و میل خدمت به خلق و البته میل پرکشیدن به سوی جهان معناست:
زاید از لقمه حلال اندر دهان
میل خدمت، عزم رفتن آن جهان…
این روز ها که روزگار، در پیچ و خم مصائب مان گرفتار کرده است، باید بیش از گذشته به حلالی لقمه ها بیندیشیم. حلال اندیشی در این شرایط است که عیار ایمان و انسانیت را بالا می برد. کارگری که در تنگناها به این مهم توجه کند، قطعا به بهشت گشایش و رحمت خدا بار خواهد یافت که یکی از جلوه های «ان مع العسر یسرا» همین جاهاست…..

یادداشت: این “نسیه” ارزش صد “نقد” دارد

امروز خراسان جنوبی –

کاسب، حبیب خداست. این کلام نورانی پیامبر اعظم است تا شأن کاسب را تبیینی ماندگار کند. تا کاسبان به حرمت این حدیث، رفتار، تازه کنند و از نو بنویسند مانیفست کاسبی در بازار مسلمین را تا ذیل این حدیث تعریف شوند. کاسب حبیب خداست منتهی کسی که خلق را به عنوان عیال خدا ، حرمت بگذارد نه کلاه برسر. بار از بازویش بردارد نه کلاه از سرش! اگر سویه نگاه کاسب جماعت این شد، اگر رابطه خود را با خدا، بر تر از حلال و حرام، اصلاح کرد، هم حبیب خدا می شود و هم عزیز مردم. چنان عزیز که ده ها سال هم اگر بگذرد، باز نامش و یادش، در غبار نمی نشیند بلکه تازه در خاطره ها یاد می شود. مگر حاج مرشد چلوئی را کم یاد می کنند مردم؟ مگر کوچه های فضای مجازی، پر نیست از نام و یاد و تصویر او؟ حاج مرشد با مرام فتوت و جوانمردی، به بی مرگی رسیده است. این راه هم برای همه اهل کار و کسب، باز است. راهی که قطعا رونق هم به دنبال دارد و گرهی بسته نمی شود که به انتظار گشایش بنشیند. من پیشترها هم از رفتار این بزرگمرد خوانده بودم و سیمای نورانی اش را هم در اینترنت زیارت کرده بودم و در قلم زدن ها هم از او گفته بودم اما دیروز به مطلبی رسیدم که حیفم آمد شما آن را نخوانید. من هم دوباره با شما می خوانم: “یکی از فرزندان “شیخ رجبعلی خیاط” می‌گوید: روزی “مرحوم مرشد چلویی” معروف خدمت جناب شیخ رسید و از “کسادی بازارش” گله کرد و گفت: داداش “این چه وضعی است که ما گرفتار آن شدیم؟!”
دیر زمانی وضع ما خیلی خوب بود روزی “سه چهار دیگ چلو” می فروختیم و مشتری‌ها فراوان بودند، اما یک‌باره “اوضاع زیر و رو شده” مشتری‌ها یکی یکی پس رفتند، “کارها از سکه افتاده،” و اکنون روزی یک دیگ هم مصرف نمی‌شود…؟! شیخ “تأملی کرد” و فرمود: تقصیر خودت است که مشتری‌ها را رد می‌کنی!
مرشد گفت: من کسی را رد نکردم، حتی از بچه‌ها هم “پذیرایی می کنم” و نصف کباب به آنها می‌دهم. شیخ فرمود: آن سید چه کسی بود که سه روز غذای نسیه خورده بود؛ بار آخر او را هل دادی و از در مغازه بیرون کردی؟!
مرشد سراسیمه از نزد شیخ بیرون آمد و شتابان در پی آن سید راه افتاد، او را یافت و از او “پوزش خواست،” و پس از آن تابلویی بر در مغازه‌اش نصب کرد و روی آن نوشت: نسیه و وجه دستی داده می‌شود، حتی به شما، به قدر قوه!”
فکر می کنم اگر مثل مرشد، نسیه بدهیم، نقد خواهیم گرفت از دریای کرامت الهی. اگر امروز هم بازاریان ما به این مرام، رفتار خود را تنظیم کنند، هم رونق دوباره به بازار برمی گردد و هم برکت، به زندگی ها رونقی صد چندان می دهد. اگر در حسرت دوگانه رونق و برکت می سوزیم به این دلیل است که یگانه”مروت” را از یاد برده ایم. اگر به یادش آوریم مطمئن باشید که آن دوگانه هم باز می گردند و مهربانی، سنگِ ترازوی بازار می شود. کاش چنان کنیم تا چنین شود. کاش هر کاسب، یک مرشد چلوئی باشد و هر نصیحت گری چون شیخ رجبعلی خیاط. کاش…..

 

 

یادداشت: ضرورت خود اصلاحی

امروز خراسان جنوبی –

ادعا زیاد داریم. همین است که دعاهامان هم از سقف خانه به بام هم نمی رسد چه رسد به بام اجابت. دعا که لاف زدن نیست که اگر بود با ادعا تفاوتی نداشت. دعا، خواندنِ خواسته هایی است که برای تحقق آن، ما خود بیش از همه باید تلاش کنیم. اصلا فقط ما باید بکوشیم و برکتش را از خدا بخواهیم.
مرز دعا و ادعا هم همین کنشگری تمام ساحتی است که اهل دعا، اهلِ عمل اند اما اصحاب ادعا، در همان حرفِ خویش، به خواب می رسند و چون بیدار می شوند میان خویش و همراهان دوش، فاصله ها می بینند. قصه ادعا و دعا، شرح حال ماست با اهل معرفت. ما ادعای انتظار ظهور را داریم اما کاری که می کنیم نه تنها در راستای انتظار نیست که مانع ساز هم هست اما اهل معرفت هم دعای ظهور می خوانند و هم تمام قد برای تحقق آرمان های دولت ظهور تلاش می کنند.
ادعا، یک حرف از دعا بیشتر اما هزار چیز کمتر دارد لذا اصحاب دعا، صاحب حرمتند و قبیله ادعا را با حقیقت قبله، خویشاوندی که باید نیست.
به دعا باید برخاست و خواسته ها عملی باید کرد چه حقیقت این است که ؛ “امام زمان آمدنی نیست، آوَردَنیست…” اصلا مأموریت امام هم با اقبال و همراهی مردم آغاز می شود چنان که از حضرت زهرا(س) روایت شده که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: “امام همچون کعبه است که(مردم) باید به سویش روند نه آن که(منتظر باشند تا) او به سوی آنها بیاید.”( بحار الانوار، ج ۳۶، ص ۳۵۳) حالا کدام رفتار ما به سوی امام زمان(عج) تمایل دارد؟ چگونه او را به آمدن می خوانیم؟ امام حاضر و آماده است، شک نکنیم.
این ما هستیم که باید با آماده سازی خود و جهان به حضور همیشه حاضر حضرت برسیم. خدا بیامرزد حاج اسماعیل دولابی را. در صفحه ۳۱۹ کتاب مصباح الهدی، زیبا و دقیق می فرمود که “ظاهرا می گوییم آقا می آید ولی در حقیقت ما به خدمت حضرت می رویم. ما به پشت دیوار دنیا رفتیم و گم شدیم، باید از پشت دیوار بیرون بیاییم تا ببینیم که حضرت از همان ابتدا حاضر بودند. امام زمان گم و غائب نشده است؛ ما گم و غائب شده ایم…” به قاعده منطقی هم آن که گم شده است باید به دنبال راه و مقصد بگردد و اول خود را پیدا کند و بعد مقصد را. نسبت ما به امام زمان(عج) هم نسبت همه امت هاست به امام شان.
تا حاضر نشوند و پای کار نیایند، امام را در میان خویش نخواهند داشت. تا به مکه نرویم، فیض زیارت کعبه محقق نخواهد شد. کعبه به دنبال ما نخواهد آمد. برای حاجی شدن باید خود را به مکه رساند و برای مأموم شدن باید خود را به امام خویش رساند.

یادداشت: مبارزه نمایی با فساد، فسادآور است

امروز خراسان جنوبی

این روزها گفته می شود فلان و پسر فلان و داماد بهمان و….. دلار دولتی ۴۲۰۰ تومانی گرفتند برای وارد کردن کالا اما چیزی وارد نکردند و ارزها را در بازارِ آزاد فروختند و یا کالا وارد کردند اما به جای این که مطابق تعرفه ها کالا را به بازار و مصرف کننده عرضه کنند، آن را به قیمت بازار آزاد ، بخوانید بازار سیاه، و با چند برابر قیمت به خلق ا… فروختند و از این طریق، انباشت ثروت بادآورده را چند برابر کردند.
این گزاره ای است که افراد مختلف در جایگاه های متفاوت و با مسئولیت های گونه گون بر زبان راندند و همه مبارزه شان با رانت خواران همین بود و بس اما باید شان گفت و انگار ما مردم عادی هم باید بگوئیم که حضرات! اینان که ارزها را گرفته اند از کره دیگر و کشور دیگر که نیامده اند. سند دارید و امضا داده اید و دستور پرداخت. آن ها هم اسم شان هست و رسم شان هم و آدرس شان نیز .
خب، یقه شان را بگیرید و بپرسید با ارز دولتی که در اختیارشان گذاشتید چه کردند. حساب بکشید از آن ها اگر می خواهید اوضاع درست شود و بازار، به قرار آید و دست قدرتمندان از جیب مردم به درآید. اگر می خواهید حق به حق دار برسد. اما اگر باز برمدار “حرف درمانی” گام برمی دارید. اگر سر این ندارید و جرات درافتادن به فلان و فرزند فلان و داماد فلان، در وجودتان نیست، سکوت کنید و آرامش شکنده جامعه را هر روز با پُز فسادستیزی برهم نزنید. فریاد و فغان برآوردن که چنان بود و چنین شد و خوردند و بردند و پس هم نمی دهند، نه تنها دردی دوا نمی کند که درد افزا هم می شود.
نه تنها درد افزا که درس رانت خوری و بالا کشیدن بیت المال را هم در کلاسی به وسعت کشور، بیان می کند تا آنانی که تاکنون دستِ پاک داشته اند هم اول ذهن شان آلوده شود و بعد، دست شان و اضافه شوند به سیاهه سیه رویانی که نان از حلقوم یتیمان و فقیران هم بیرون می کشند.آنانی که حس می کنند سرشان بی کلاه مانده و سهم شان از این نمد نرسیده، کل باقی مانده نمد را به زیر پا بکشند. باور کنید که این نوع مواجهه با فساد، خود به توسعه فساد می انجامد. تجربه کرده ایم که ساده سازی ماجراهای سخت، وقتی، تیغ عدالت برکشیده نشود، جرم و گناه را آسان سازی می کند و نتیجه این کار هم معلوم است که چه فجایعی به بار می آورد. بنده خدایی با عنایت به خبر های افشاگرانه از این دست می گفت من به حرف هایی از این دست که دستِ دست اندازان در بیت المال را نمی بندد مشکوکم. می گفت، به هوش مردم هم توجه کنید که صداقت تان را نه از زبان که در کارنامه عملی افراد در مبارزه با فساد، می سنجند. او گویندگان بی عمل در این حوزه را در شعر مولانا، مثال یابی می کرد که؛
آن یکی پرسید اشتر را که هی / از کجا می‌آیی ای اقبال پی
گفت از حمام گرم کوی تو / گفت خود پیداست در زانوی تو…
و از زانوی اینان هم می توان تشخیص داد که در صداقت، نمره چند می گیرند. اگر این فریاد ها را به موقع برمی کشیدند ، فزون خواهان فرصت دست اندازی نمی یافتند و حالا هم اگر تیغ عدالت علوی، حَکَم نشود، حُکم همان است که مولوی داد؛ خود پیداست از زانوی شان…..

 

برپایی نمایشگاه آثار اولین جشنواره منطقه ای مطبوعات شرق کشور

    
برپایی نمایشگاه آثار اولین جشنواره منطقه ای مطبوعات شرق کشور
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: نمایشگاه آثار اولین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور «یادمان پروفسور معتمدنژاد»‌ برپا شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، محمود رمضانی با بیان این خبر، عنوان کرد: در حاشیه برگزاری آیین اختتامیه اولین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور «یادمان پروفسور معتمدنژاد»‌، بالغ بر ۱۲۰ اثر از نشریات و خبرگزاری های استان های یزد، کرمان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به نمایش در آمد.

به گفته وی این آثار شامل تصاویر، نسخه چاپی یا کلیپی از روزنامه، هفته نامه، دوهفته نامه، ماهنامه و فصلنامه استان های شرکت کننده در جشنواره و تعدادی از خبرگزاری های شرق کشور بود.

وی افزود: در کنار این آثار، نمایشگاهی از کتب، مقالات و پایان نامه های پروفسور معتمد نژاد نیز برپا شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی

هیئت‌های اندیشه‌ورز وارد عرصه‌های علمی شوند

آیت الله عبادی گفت:هیئت‌های اندیشه‌ورز در شورای فرهنگ عمومی فعال و وارد عرصه‌های علمی شوند.

نماینده ولی فقیه در استان در شورای فرهنگ عمومی استان گفت::هیئت‌های اندیشه‌ورز در شورای فرهنگ عمومی فعال و وارد عرصه‌های علمی شوند تا اقدامات قابل اجرا و کارشناسی شده در دستور کار قرار گیرد.

آیت الله عبادی بر لزوم قانون‌مندی در همه امور تاکید کرد و گفت: در مدیریت‌ها باید از قانون به‌خوبی استفاده شود و نباید به دنبال سلیقه‌گرایی بود.

وی گفت: وضعیت کشور به گونه‌ای است که با همه استحکامات زیرساختی افرادی وارد صحنه‌های سیاسی و مدیریتی می‌شوند و ادعای مدیریت اسلامی دارند در حالی که براساس افکار بیرونی و بیگانگان پیش می‌روند.

استاندار هم در این جلسه گفت:باید نقشه مهندسی فرهنگی برش استانی بخورد و هیئت اندیشه ورز ایده‌های خود را در خصوص این نقشه به جلسه شورای عمومی بیاورد؛ و تصمیم نهایی در این شورا گرفته شود.

قناعت افزود:باید بر روی باور‌ها و ارزش‌های مردم اقناع سازی انجام شود و در خصوص اجرای برنامه‌ها فرهنگی در ادارات موازی کاری انجام نشود و هم افزایی باشد.

وی گفت: باید از ظرفیت ماه محرم؛ حوزه علمیه و دانشگاه و بسیج برای برنامه‌های فرهنگی استفاده شود.

در این نشست نقشه مهندسی فرهنگی کشور تبیین و مقرر شد کمیته‌های تخصصی این نقشه تشکیل و نسبت به عناوین و اهداف برنامه‌ریزی کنند تا در شورای فرهنگ عمومی درخصوص دستورالعمل‌های آن تصمیم‌گیری شود.

همچنین توجه به موضوع عفاف و حجاب، جمعیت، خانواده و برگزاری برنامه‌های فرهنگی در خصوص ترویج فرهنگ ایران اسلامی و تشکیل هیئت اندیشه ورز موضوعات پیشنهادی از سوی اعضای جلسه بود.

 

 

طی هفته گذشته انجام شد؛

پوشش امدادی ۳۶ حادثه در خراسان جنوبی

پوشش امدادی ۳۶ حادثه در خراسان جنوبی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از امدادرسانی جمعیت هلال احمر به ۸۷ حادثه دیده در ۳۶ مورد حادثه طی یک هفته گذشته خبر داد.

محمدرضا رضایی با اشاره به اینکه طی یک هفته گذشته ۳۶ مورد حادثه در سطح استان رخ داده است، اظهار داشت: نیروهای امدادی هلال احمر استان در این حوادث به ۸۷ حادثه دیده خدمات مختلف امدادی ارائه کرده اند.

وی با بیان اینکه از مجموع حوادث رخ داده در این مدت بیش از ۸۳ درصد به میزان ۳۰ مورد، مربوط به حوادث جاده‌ای بوده است، افزود: همچنین از مجموع حوادث سه مورد شهری، یک مورد کوهستانی و دو مورد حوادث حضوری را شامل می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نیروهای هلال احمر در این حوادث به ۸۷ نفر حادثه دیده خدمات امدادی ارائه کرده اند، عنوان کرد: تعداد ۱۲۹ نیروی عملیاتی در قالب ۵۵ تیم در این حوادث مشارکت داشته اند.

وی با اشاره به اینکه عملیات فنی رهاسازی برای چهار حادثه دیده انجام شده است، افزود: بیشترین حوادث رخ داده به ترتیب مربوط به شهرستان‌های قاین با ۹ مورد، سربیشه هفت مورد و درمیان با شش مورد بوده است.

 

 

مدال برنز تکواندو قهرمانی ارتشی‌های ایران بر گردن ورزشکار سرایانی/۷

پرونده مسابقات تکواندوی قهرمانی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با معرفی برترین‌ها در شهرستان خوی استان آذربایجان غربی بسته شد.

در این رویداد ورزشی کشوری مهدی مرادی تکواندو کار شایسته و مقام دار شهرستان سرایان‌ خراسان جنوبی در تیم اعزامی تیپ ۱۷۷ متحرک هجومی شهید نصر اصفهانی تربت حیدریه روی تشک رقابت‌ها‌ رفت.

مرادی در مسابقات قهرمانی تکواندو نیروی زمینی ارتش با غلبه بر حریفان‌ قدرش‌ توانست با نشان‌ برنز بر جایگاه سوم رقابت‌ها بایستد.

 

 

ماجرای تخریب خانه‌های چهاردِه/از گلایه روستائیان تاسخن سرمایه دار/۷

ماجرای تخریب خانه‌های چهاردِه/از گلایه روستائیان تاسخن سرمایه دار

تخریب برخی از خانه‌های روستائیان در روستای چهارده در خراسان جنوبی حواشی را به همراه داشته اما سرمایه گذار معتقد است بر اساس حق قانونی این اقدام را انجام داده است.

به گزارش مهر برای اولین بار نیست که در خراسان‌جنوبی شاهد اختلاف بین برخی از روستاییان با بنیاد مستضعفان و یا بنیاد شهید در مورد زمین‌های روستاهای مصادره شده توسط این دو نهاد و فروش و یا واگذاری آنان هستیم.

روزی در روستای موسویه، روزی در روستاهای درمیان و حالا نیز نوبت به «چهاردِه» رسیده است. روستایی که در دوران پهلوی در تملک خاندان علم بوده است و بعد از انقلاب در اختیار بنیاد مستضعفان و سپس بنیاد شهید قرار گرفته است.

این روستا بعدها در مزایده گذاشته و به سرمایه دارانی فروخته شده است و در حال حاضر این سرمایه گذاران و در واقع مالکان آن تمایل دارند آنجا را تبدیل به یک منطقه گردشگری کنند.

اصل ماجرا چیست؟

اما اصل ماجرای اختلاف به آنجا برمی‌گردد که سرمایه‌گذار و یا همان مالک اقدام به تخریب خانه‌های برخی از اهالی و روستائیانی کرده است که عمر خود را در آن روستا سپری کرده و آنجا را خانه آبا و اجدادی خود می‌دانند.

غلامرضا چهاردهی از اهالی روستای چهارده که روزگاری سالمندی را می‌گذراند در گفتگو با مهر گفت: ماجرا اینگونه است که روستای چهارده بالا مشتمل بر مزرعه و قنات در گذشته توسط خاندان علم مورد تقاضای ثبت قرارگرفته است.

وی گفت: بعد از انقلاب اسلامی این ملک مصادره شده و در اختیار بنیاد مستضعفان و سپس در اختیار بنیاد شهید قرار گرفته است.

ماجرای تخریب خانه‌های چهاردِه/ گلایه روستائیان تا سخن سرمایه دار

چهارده روستای آبا و اجدادی ما است

چهاردهی با تأکید بر اینکه اینجا خانه آباء و اجدادی من است، گفت: قبل از اینکه خاندان علم وجود داشته باشد اینجا متعلق به پدران من و در تصرف مالکانه آنان بوده و در سال ۱۳۱۷ خاندان علم مالک مزرعه و قنات و زمین‌های کشاورزی شدند.

وی اظهار کرد: در طول چند سال گذشته دو دفعه حکم تخلیه برای من صادر شده و اخیراً هم حکم جدیدی صادر و خانه‌ام تخریب شده است و از این جهت واقعاً قلبم دردمند است.

فروختن املاکی که متعلق به مردم بوده است

حسین صالحی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی این پرونده با اشاره به اینکه از سال ۹۲ در جریان امور مربوط به این روستا بوده‌ام، اظهار کرد: بیشتر خانه‌های روستای چهارده بیش از ۱۰۰ سال عمر دارند.

وی با تأکید بر اینکه افراد قبل از قانون ثبت اجباری املاک و از حدود سال ۱۳۱۰ در این روستا ساکن بوده‌اند، بیان‌کرد: از طرف دیگر قبل از تصویب قانون مدنی (حدود سال ۱۳۰۷) آبا و اجداد اهالی چهارده در این منطقه دفن شده‌اند.

وکیل پایه یک دادگستری ادامه‌داد: از همان ابتدا موقع واگذاری اراضی و مزارع کشاورزی روستای چهارده عنوان شده که خانه‌ها استثنا هستند.

صالحی بیان‌کرد: ولی بعد از آن به اسنادی استناد شده است که پول پرداخت شده هم بابت آن خانه‌های سنگی و گلی باقدمت بیش از صد سال هم مزارع بوده است.

وی گفت: در حالی که به نظر من این پرداخت‌های ناچیز بابت حق ریشه و حق زارعانه بوده است نه بهای عرصه و اعیانی که بطرز مجرمانه توسط خاندان علم از ید مالکانه زارعان خارج (البته با ابزاری ظاهراً قانونی و ماهیت غیرقانونی و نامشروع) و برای این خاندان سند شده است.

ماجرای تخریب خانه‌های چهاردِه/ گلایه روستائیان تا سخن سرمایه دار

وکیل پایه یک دادگستری یادآور شد: بنیاد و خاندان علم هیچ حقی در مورد خانه‌های اهالی این روستا نداشته‌اند و نباید برای خودشان سند می‌گرفتند.

وی ادامه داد: در تشریفات ثبتی بدلیل عدم آشنایی با قوانین، اهالی حضور نداشته‌اند و به موقع هم اعتراض نکرده‌اند، بنابراین به لحاظ قانون صوری و شکلی گرفتاری دارند چرا که اعتراضی نداشته‌اند اما ماهیتاً و شرعا مالک هستند.

محمد پور، سرمایه گذار و مالک اراضی در روستای چهارده بیرجند در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: زمین‌های این روستا در مصادره بنیاد شهید بوده است و در سال‌های ۷۹-۸۰ چندین دفعه این نهاد نامه و اطلاعیه زده که ما املاک را به مزایده می‌گذاریم و اگر اهالی روستا تمایل برای خرید دارند در اولویت هستند.

وی با اشاره به اینکه اهالی روستا تمایلی برای خرید و شرکت در مزایده نشان ندادند، بیان کرد: در همان زمان فردی به نام آقای دباغی در مزایده شرکت و به مبلغ ۱۴۱ میلیون این املاک و زمین‌ها را خریداری کرد.

حقوق اهالی در سال ۸۱ پرداخت شده است

سرمایه گذار در روستای چهارده با تأکید بر اینکه طبق مدارکی که موجود است در سال ۸۱ و بعد از مزایده بین ۹۵۰ تا سه میلیون تومان به حساب اهالی روستا واریز شد تا بتوانند نیاز مسکن خود را تأمین کنند، ادامه داد: در همان بازه زمانی می‌توانستند در مناطقی چون معصویه بیرجند برای خود خانه بخرند.

محمدپور با اشاره به اینکه مجموع واریزی به حساب اهالی روستا در آن زمان ۲۷ میلیون تومان بود، گفت: بعد از آن من زمین‌ها و املاک و… را از آقای دباغی خریدم تا بتوانم یک مجموعه گردشگری در آن منطقه راه‌اندازی کنم.

وی یادآور شد: اما در این سال‌ها به قدری اذیت شدم و به اندازه‌ای آسیب دیدم که به صراحت می‌توانم بگویم از سرمایه‌گذاری پشیمان هستم.

ماجرای تخریب خانه‌های چهاردِه/ گلایه روستائیان تا سخن سرمایه دار

فعال اقتصادی در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مدام از من در ادارات مختلف شکایت می‌شود، بیان‌کرد: با قاطعیت و اطلاعات دقیق می‌توانم بگویم که برخی از اهالی که از من گلایه دارند در خود شهر بیرجند منزل مسکونی دارند و مشکلی از نظر مسکن ندارند.

محمدپور با تأکید بر اینکه من برای سه نفر از اهالی که همچنان در روستا ساکن هستند گازکشی و ساخت حمام و… و. نیز داشته‌ام، یادآور شد: ولی وقتی از من که طبق قوانین مالک هستم به دلایل مختلف شکایت می‌شود من نیز از حقوق قانونی خودم دفاع می‌کنم.

محمدرضا خلیلی مشاور حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: واگذاری زمین‌های چهارده در زمان خودش به صورت مستقیم توسط بنیاد شهید خراسان جنوبی انجام نشده است.

اختیارات مربوط به املاک بنیاد به سازمان اقتصادی کوثر تفویض شده است

وی بیان‌کرد: بر اساس دستورالعمل‌ها و بخش نامه‌هایی که داریم کلیه اختیارات مربوط به املاک بنیاد شهید به سازمان اقتصادی کوثر تفویض شده و اقدامات در مورد روستای چهارده هم توسط همین سازمان انجام شده است.

مشاور حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی ادامه داد: بر این اساس بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی دخل و تصرفی به صورت مستقیم در مورد این زمین‌ها نداشته است.

خلیلی یادآور شد: البته ادعاهایی نیز در مورد پرداخت حق و حقوق اهالی روستا مطرح شده که صحت و سقم آن باید توسط دستگاه‌های ذی صلاح تأیید شود.

در هر حال آنچه مسلم است حفظ و احترام به مالکیت خصوصی که از طریق قانونی به افراد رسیده است از یک طرف و حفظ حقوق روستائیانی که سال‌های سال در منطقه ساکن بوده و در آنجا به اصطلاح محلی دارای حق ریشه هستند باید مد نظر قرار گیرد تا کمتر شاهد این اتفاقات حاشیه ساز باشیم.

و ای کاش قبل از هر واگذاری و یا فروش زمین در قالب مزایده و…توسط بنیاد مستضعفان و یا هر نهاد دیگری حقوق قانونی روستاییان به صورت سند رسمی به آنان واگذار شود تا آنچه رخ می‌دهد به صورت حقیقی و واقعی مصداق یاری مستضعف باشد.

۳۷۱ خانواده دارای فرزند چند قلو تحت حمایت بهزیستی خراسان جنوبی/۲-۳

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از تحت حمایت قرار گرفتن ۳۷۱ خانواده دارای فرزند چند قلو زیر چتر حمایتی بهزیستی استان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان شرفی گفت: اکنون از ۳۷۱ خانواده دارای چند قلو در استان ۳۵۶ خانواده دارای فرزند ۲ قلو و ۱۵ خانواده دارای فرزند ۳ قلو هستند.

او گفت: این خانواده‌ها از مستمری ماهیانه بهزیستی بهره‌مند هستند.

شرفی گفت: خانواده‌هایی که دارای فرزندان ۲ قلو هستند در صورتی که در دهک یک تا ۳ درآمدی باشند ماهیانه ۱ میلیون و ۸۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: خانواده‌هایی که دارای فرزندان ۳ قلو هستند و در دهک ۱ تا ۳ درآمدی قرار دارند نیز ماهیانه یک میلیون ۳۲۰ هزارتومان دریافت می‌کنند.

پارسال ۲۹۵ خانواده دارای چند قلو تحت حمایت بهزیستی قرار داشتند.

 

 

 

۴۰ درصد از قنوات نهبندان خشک شد/۲

نهبندان ۹۳۶ رشته قنات دارد که ۴۰ درصد از آن‌ها خشک شده اند.

فرهی کارشناس امور قنوات جهاد کشاورزی نهبندان از خشک شدن ۴۰ درصد قنوات شهرستان خبر داد و گفت: ۹۳۶ رشته قنات در نهبندان وجود دارد که بیش از ۴۰ درصد آن‌ها خشک و از ۶۰ درصد باقی مانده حدود ۷۰ درصد هم کم آب شده اند که دبی برخی از این قنوات تا نصف کاهش یافته است.

او به تشکیل ستاد احیای قنوات در استان اشاره کرد و گفت: این ستاد در سفر رئیس جمهور به استان تشکیل شد که اعتباراتی ویژه به احیای قنوات استان اختصاص می‌دهد.

فرهی گفت: هزینه احیای قنوات در استان با توجه به نرخ‌های روز متفاوت است، اما هم اکنون به ازای هر متر حدود ۲ میلیون تومان هزینه می‌شود.

کارشناس امور قنوات جهاد کشاورزی نهبندان گفت: امسال ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای احیای ۶ و نیم کیلومتر از قنوات شهرستان اختصاص یافته است که در دست اقدام است.

او با بیان این که سالانه حدود ۵ کیلومتر از قنوات نهبندان احیا می‌شود، گفت: از ابتدای دهه ۸۰ تاکنون ۱۵۰ کیلومتر از قنوات نهبندان احیا شده و نیاز است ۳۵۰ کیلومتر دیگر از قنوات شهرستان احیا شود.

 

 

 

رقابت ۲۵ شرکت کننده در مسابقات اسلالوم/۷

رئیس هیأت اتومبیل رانی و موتورسواری خراسان جنوبی گفت: در مسابقات اسلالوم ۲۵ شرکت کننده از ۵ شهرستان و در ۲ کلاس با یکدیگر به رقابت پرداختند.

اکبرپور گفت: مسابقات اسلالوم با حضور شرکت کنندگانی از ۵ شهرستان بیرجند، قاین، درمیان، نهبندان و سربیشه در پیست اتومبیل رانی روستای امیرآباد بیرجند برگزار شد.

او گفت: در این مسابقات ۲۵ نفر در کلاس هزار و ۳۰۰ و هزار و ۸۰۰ با یکدیگر به رقابت پرداختند.

به گفته وی در کلاس مثبت ۱۶۰۰ سی سی به ترتیب مجتبی صحرادار، مجید سامزه و حسین جوانمرد و در کلاس منفی ۱۶۰۰ سی سی علی

موحدیان ،علی یزدان پناه و علی سلمانی مقام‌های اول تا سوم این دوره رقابت ها را از آن خود کردند.

 

اکبرپور گفت: هم اکنون پیست اتومبیل رانی روستای امیرآباد از استاندار‌های لازم برخوردار نیست و از مسئولان تقاضای حمایت و رفع مشکلات موجود در این پیست را داریم.

 

 

۳۵ روستای سربیشه بی بهره از آب لوله کشی/۲

معاون امور عمرانی فرمانداری شهرستان سربیشه گفت: ۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار این شهرستان از آب لوله کشی بی بهره اند.

 

خزاعی گفت: ۱۸ مجتمع آبرسانی در روستا‌های شهرستان سربیشه فعال است که ۳ دستگاه آبرسانی به روستا‌ها را انجام می‌دهند.

او افزود: هزار و ۱۰۰ کیلومتر خط انتقال آب در روستا‌های این شهرستان وجود دارد که ۶۰۰ کیلومتر آن فرسوده است.

خزاعی تصریح کرد: ۳۵ روستا‌ی بالای ۲۰ خانوار این شهرستان از آب لوله کشی بهره‌مند نیستند؛ ۷۰ روستا آبرسانی دارند که ۱۵ روستا از این تعداد با کمبود آب مواجه هستند.

معاون امور عمرانی فرمانداری شهرستان سربیشه اظهار کرد: قرارداد انجام سه طرح ملی آب در این شهرستان منعقد و در دست اقدام است که پایان کار بستگی به اعتبارات دارد.

او ادامه داد: در مقایسه با پارسال ۴۰ درصد اعتبارات این شهرستان افزایش یافته که بیشتر این اعتبارات در حوزه آب و راه است.

 

 

 

 

برگزاری جشن کودک و نوجوان با حضور «خاله شادونه»/۲-۳

    
برگزاری جشن کودک و نوجوان با حضور «خاله شادونه»
در راستای طرح کاهش آسیب های اجتماعی ، جشن بزرگ کودک و نوجوان با حضور «خاله شادونه» برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این جشن ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱، با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، موسسه فرهنگی و هنری افق هزاره، شهرداری بیرجند و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری برگزار شد.

علاوه بر اجرای جشن توسط «خاله شادونه» مجری محبوب برنامه‌های کودکان، حضور یک مشاور معرفی شده از سوی بهزیستی و سخنرانی درخصوص مثبت اندیشی و موفقیت و معرفی کتاب در حوزه کودکان از دیگر برنامه های این جشن بود.

گفتنی است در پایان جشن، از دو نفر کودک کار که از اعتیاد رهایی یافته و به کار و تحصیل بازگشته بودند و همچنین دو کودک کار فعال در حوزه بازتوانی و اشتغال با اهدای جوایز تقدیر شد.

 

 

 

قهرمانی تکواندوکار فردوسی در رقابت‌های دانشجویان کشور/۷

تکواندوکار فردوسی در رقابت‌های دانشجویان کشور قهرمان شد .

احسان عرفانیان تکواندوکار شایسته و از مربیان برجسته تکواندو شهرستان فردوس با درخشش در رقابت‌های انتخابی تیم ملی دانشجویان کشور برای  اعزام به مسابقات یونیورسیاد جهانی، موفق به کسب مدال طلا شد.

این دوره از مسابقات ۲۸ تا  ۳۰ تیرماه به میزبانی تبریز برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گلایه از رها بودن فضای مجازی/نسبت به سلامت فرهنگی حساس باشیم

بیرجند-نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با گلایه از رها بودن فضای مجازی گفت: فضای مجازی که در کشور ما رها مانده در کشورهای دیگر دارای ضابطه و قانون است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید علیرضا عبادی ظهر شنبه در شورای فرهنگ عمومی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مردم خراسان‌جنوبی از نظر فکری و انسانی سالم، از نظر دینی افراد مسلمان و معتقد و از نظر مذهبی علاقمند به اهل بیت (ع) هستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه ظرفیت بزرگ مردمی پتانسیلی برای کارهای فرهنگی است، بیان‌کرد: مردم برای برپایی دین ۲۵۰ هزار شهید داده و سختی‌های زیادی متحمل شده‌اند.

عبادی ادامه‌داد: همین فضای مجازی که در کشور ما رها مانده است در کشورهای دیگر دارای ضابطه و قانون است.

وی گفت: همانگونه که در هنگام شیوع کرونا نسبت به حفظ بهداشت عمومی حساسیت ویژه‌ای داریم در حوزه سلامت فرهنگی نیز باید دقت لازم را داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: متأسفانه هر دولتی که سر کار می‌آید یک گونه فرهنگ را ترویج می‌کند و باز دولت بعد از نقطه صفر یک کار فرهنگی دیگر را شروع می‌کند.

عبادی با اشاره به اینکه این روش فرهنگ سازی در جامعه آسیب زیادی به همراه خواهد داشت، بیان‌کرد: برای اجرای طرح‌های فرهنگی باید هیئت‌های اندیشه‌ورز را فعال کنیم.

حجت‌الاسلام احمد رضایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در این شورا اظهارکرد: در گذشته در شورای فرهنگ عمومی کمیته‌هایی وجود داشت که این کمیته‌ها باید فعال شود.

وی با تأکید بر اینکه جلسات هیئت اندیشه ورز فرهنگی باید به صورت هفتگی برگزار شود، ادامه‌داد: ما حتی بر برگزاری شورای فرهنگ عمومی روستا تأکید داریم چرا که از دل آن نظرات بسیار خوبی استخراج می‌شود.

 

 

 

جولان مشکلات پرده های سینماهای خراسان جنوبی؛

اکران برای صندلی های خالی در خراسان جنوبی / امید اصحاب فرهنگ و هنر خراسان جنوبی برای آینده ای بهتر سینما/۴-۵

سینماهای خراسان جنوبی رنگ به رخسار ندارند و نه تنها روزهای خوبی را  سپری نمی کنند بلکه حسرت یک بار سالن مملو از تماشاگر بر دل سینماها مانده،اما اکنون با حضور مدیر کل انقلابی فرهنگ و ارشاد اسلامی مردم و اصحاب فرهنگ و هنر، امید به روز های بهتر را دارند.

به گزارش خاورستان با این که در این سال ها بر خلاف گذشته فیلم ها به روز در سینماهای استان اکران می شود اما سینماهای خراسان جنوبی روزهای خلوتی را سپری می کند و باجه های هنر هفتم در انتظار صف های طولانی تماشاگران هستند.وارد سینما که می‌شوی تصویر صندلی‌های خالی سینما بیشتر از فیلم اکران شده خودنمایی می‌کند؛ تعداد اندکی روی صندلی‌های سینما نشسته‌اند و در انتظار اکران فیلم سینمایی، پیام‌های بازرگانی را نظاره می‌کنند.

چشمانت که به تاریکی عادت کرد، دور و برت را خالی می‌بینی؛ اینجا چندان نیازی به چراغ‌قوه مسئول سالن نیست، صندلی‌های خالی سینما خود برای نشستن راهنماییت می‌کنند!
چند لحظه‌ای که می‌گذرد این سوال به ذهن می‌آید که آیا فیلم برای همین تعداد تماشاگر قصد اکران دارد؟ آیا با وجود هزینه‌های بالای اکران فیلم در سینما، نمایش یک فیلم برای این تعداد اندک تماشاچی صرفه اقتصادی دارد؟

صنعت سینما یا همان به اصطلاح هنر هفتم هنوز در خراسان جنوبی چندان حال خوب و خوشی را تجربه نکرده است، اما اکنون با حضور مدیر کل انقلابی فرهنگ و ارشاد اسلامی مردم و اصحاب فرهنگ و هنر امید به روز های بهتر را دارند.
گیشه سینماهای این استان به جز برای چند فیلم، هنوز رنگ صف‌های طولانی را به خود ندیده‌اند؛ پرده سینماهای خراسان جنوبی روزانه برای تعدادی اندک از تماشاگران به پایین کشیده می‌شود.

برخی علت بی ‌مخاطبی سینما را فرسوده بودن، کیفیت نامناسب برخی سالن‌ها، شرایط اقتصادی و گرفتاری افراد ارزیابی می کنند و گروهی متناسب نبودن بعضی فیلم‌های سینمایی با نیاز و سلیقه مخاطب و کیفیت پایین آن می دانند.عده ای هم سرگرم شدن  مردم در دنیای مجازی را از چالش های پشت پرده این صنعت بیان می کنند که باعث شده این مکان‌ ها کمتر مقابل چشم مردم خودنمایی کنند.

مشکلات اقتصادی

یک شهروند بیرجندی مشکلات اقتصادی را یکی از دلایل استقبال نکردن و دور شدن خانواده ها از سینما دانست و گفت : با توجه به افزایش قیمت بلیت بیشتر خانواده ها به دلیل افزایش سایر هزینه ها آن را از سبد خانواده حذف کردند .

تیموری تاکید کرد: این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد چرا که هزینه تهیه بلیت آن قدر هم زیاد نیست، باید افراد رفتن به سینما را در سبد فرهنگی خانواده قرار دهند، البته نهادها و اداره ها هم می توانند به این موضوع رونق بیشتری بدهند.

به نظر وی، نما و فضای داخلی سینما، امکانات به روز و… می تواند تاثیر زیادی در جذب مخاطبان داشته باشد در حالی که برخی از سینماها فرسوده است و صندلی های مطلوبی ندارد.

یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: اهل تماشای فیلم هستم و گاهی اوقات‌فراغتم فقط به تماشای فیلم و سریال می‌گذرد؛ اما چندان تمایل رفتن به سینما ندارم و ترجیح می‌دهم فیلم‌های سینمایی را هم در خانه تماشا کنم.

مرتضایی افزود: تماشای فیلم در خانه لذت بیشتری دارد و مسأله دیگر اینکه هزینه کمتری نیز دارد.

این شهروند گفت: زمانی که می‌توانم یک فیلم را با هزینه اندکی آن هم با همه اعضای خانواده و حتی میهمانانم در منزل تماشا کنم چرا باید هزینه‌ بالا برای دیدن آن در سینما بدهم؟
وقتی از او می‌پرسم فکر نمی‌کنید تماشای فیلم‌های سینمایی در سینما نوعی حمایت از این صنعت است؟ وی در جواب معتقد بود: صنعت سینما بدون حمایت شهروندان هم سرپا است!

کیفیت پایین

زهره احمدی یکی دیگر از شهروندان است که از کیفیت پایین فیلم‌های ساخته شده گله کرد و گفت : بلیت سینما گران است و اصلا صرفه اقتصادی ندارد که برای تماشای فیلم‌های بی‌کیفیت به سینما برویم، بنابراین هر زمان که از کیفیت فیلم اطمینان داریم سعی می‌کنیم با خانواده برای تماشای آن به سینما برویم.

به گفته شهروند دیگری مردم خراسان جنوبی مردمی با سرانه درآمد خانوار پایین هستند و در شرایط فعلی اقتصادی برخی از مردم در تأمین هزینه‌های اولیه زندگی خود درمانده‌اند و تماشای فیلم در سینما شاید در اولویت‌های چند دهمی آنها نیز نباشد.

به گفته حسنی تفریحات فرهنگی که یکی از نمونه‌های آن رفتن با خانواده به سینما است، در فرهنگ مردم این استان هنوز به خوبی جا باز نکرده است و مردم بیشتر از دور هم بودن لذت می‌برند و اوقات فراغت خود را با دورهمی‌های خانوادگی می‌گذرانند.

وی افزود:رفتن به سینما تنها به تعدادی از جوانان که قصد دارند اوقات فراغت خود را با تفریحات سالم بگذرانند، بسنده می‌شود و صندلی‌های سینماهای استان افتخار میزبانی از قشرهای مختلف مردم را هنوز کسب نکرده است.

مسئولان سینماهای استان هم استقبال اندک، افزایش هزینه ها، ناهمخوانی دخل و خرج و روزهای سخت سینما در خراسان جنوبی را از مهم ترین مشکلات این کردند و بر این عقیده است اگر بخش فرهنگی اداره ها و نهادهای دولتی مانند فرمانداری، شهرداری، آموزش و پرورش و… بودجه ای به این موضوع اختصاص دهند و از آن حمایت کنند، وضعیت سینماها دگرگون و از رکود خارج می شود.

وجود ۶ سینما

علی زمزم معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۶ سینمای ثابت و دو سینما سیار به خبرنگار خاورستان گفت: شرایط این سینما ها به نسبت خوب است اما این وضعیت مطلوب نیست و شایسته استانی فرهنگی مانند خراسان جنوبی نبوده به عنوان مثال شهرهای بزرگی چون فردوس و شهرهای دیگری چون بشرویه و سربیشه از سینمایی ثابت بی‌بهره‌اند.

به گفته وی البته در شهرستان فردوس با در اختیار داشتن یک سرور سینمای دیجیتال به صورت موقت سینما در مجتمع فرهنگی هنری راه اندازی کردیم .

وی با اشاره به این که متاسفانه رونق سینما در ایام کرونا با توجه به گستردگی این ویروس منحوس دچار بحران و آسیب شد افزود:این موضوع هنرهای نمایشی و سینما های استان خراسان جنوبی را با مخاطره جدی مواجه کرد اما رفته رفته و از پایان سال ۱۴۰۰ و آغاز سال جدید و کاهش تاثیرات این ویروس در ب سالن ها باز و حمایت از اکران آغاز شده است و در پنج سینمایی اکران ها آغاز شده و استقبال هم به نسبت خوب بوده است.

استقبال اندک

این فعال حوزه سینما بزرگترین مشکل سینماداران استان در شرایط امروزه را استقبال اندک مردم از فیلم ها بیان کرد و افزود: با توجه به این که بخشی از فیلم ها کمدی اکران می شود اما هنوز استقبال به ایام قبل از کرونا بازنگشته است.

به گفته زمزم البته دلیل مهم دیگر آن افزایش قیمت بلیت سینما به مبلغ ۲۵ هزار تومان است که استان خراسان جنوبی کمترین رقم این افزایش را اعمال کرده و اکنون برخی از سینماهای کشور با ۵۰ هزار تومان فروش بلیط دارند .

به گفته وی وی همچنین عدم اطلاع رسانی صحیح باعث شده که هنوز گروه عمده ای از مردم از اکران فیلم ها آگاه نباشند که در این راستا نیازمند همکاری همه ی نهاد ها و ارگان ها با مدیران سینماها هستیم.

اقدامات برای رونق

وی هماهنگی و معرفی نامه های جدید با دفاتر پخش جهت ارسال فیلم ها و قرار دادن سهمیه فیلم کمدی به سینما های استان و استفاده از سینما سیار و اکران فیلم های روز در مناطق محروم مرزی و شهرهای فاقد سینما را جزو اقداماتی که برای رونق صنعت سینما انجام شده بیان کرد و افزود: استفاده از تخفیف اکران ویژه ادارات که به صورت گروهی و خانوادگی انجام می شود ،تاکید بر سه شنبه های نیم بها و اطلاع رسانی فیلم ها از طرق مختلف به مردم و تشویق مدیران سینماها به اطلاع رسانی گسترده در صفحات مجازی از طریق پیج های پربازدید استان از دیگر اقدامات برای رونق سینماهای استان است.

۱۳آموزشگاه سینمایی

معاون هنری و امور سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به این که آموزشگاه ها و موسسات سینمایی استان به تعداد ۱۳ مورد بوده که در سطح استان فعال هستند گفت: اما بیشتر این آموزشگاه ها درگیر تولیدات‌ و سفارشات سینمایی و تبلیغاتی ادارات و ارگان ها و نهاد های خصوصی هستند که خوشبختانه رونق کاری و در بحث اشتعالزایی تعدادی ازین موسسات واقعا موفق عمل کرده اند .

زمزم افزود: برای تابستان کلاس ها و آموزش هایی از جمله انیمیشن تدوین تصویربرداری و بازیگری سینما و تئاتر را تدارک دیده اند که بخشی از آن هم اکنون آغاز شده است.
وی ادامه داد: در همین راستا چندین دوره استاد محور با حضور اساتید مجرب سینمایی از تهران توسط خود اداره کل برگزار شده و همچنین انجمن سینمای جوانان ایران دفتر بیرجند همه ساله در تابستان ها دوره های عکاسی فیلمنامه و مستندسازی وکارگاه فیلمسازی‌ را برگزار می‌کند.

 

 

 

بیرجند قهرمان بوکس خراسان جنوبی/۷

در بسته خبر ورزشی امروز خاورستان خبرهایی از بر گزاری رقابت های بوکس و اسلالوم خراسان جنوبی با معرفی برترین ها وجود دارد.

قربانی رئیس هیئت بوکس خراسان جنوبی گفت: مسابقات بوکس قهرمانی استان در رده سنی نونهالان و نوجوانان با حضور ۳۳ ورزشکار برگزار شد.

به گفته وی در این رقابت ها که ورزشکارانی از شهرستانهای بیرجند، قائن ، فردوس، طبس، بشرویه و خوسف حضور داشتند از هر شهرستان در هر رده سنی بیک تیم در مسابقات قهرمانی استان شرکت کردند که در پایان تیم بوکس بیرجند در هر دو رده با مجموع هفت عنوان طلا مقام اول را کسب کرد.
وی افزود: با توجه به برگزاری اولین دور از مسابقات استانی صرفا در رده های پایه تعداد شرکت کنندگان چشمگیر و قابل قبول بود و نوید بخش روزهای خوب برای آینده بوکس استان است

به گفته وی از بین شرکت کنندگان افراد منتخب به اردوی تیم نونهالان برای حضور در مسابقات کشوری و اردوی تیم نوجوانان استان برای حضور در المپیاد ورزشی ایرانیان دعوت می شوند.

 

 

 

 

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرد:

 

صاحب خانه شدن حدود ۱۰ هزار نیازمند در خراسان جنوبی/۲-۳

اجرای طرح‌های ساخت مسکن محرومان از سال ۹۸ تا کنون، حدود ۱۰ هزار نیازمند را در خراسان جنوبی صاحب خانه کرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گفت: طبق تفاهم نامه‌های ابلاغی در سال‌های ۹۸ و ۹۹، ساخت ۱۱ هزار واحد مسکن محرومان به این اداره کل محول شد که تا کنون ۹۰ درصد این خانه‌ها معادل حدود  ۱۰ هزار واحد، ساخته و تحویل متقاضیان شده است.

تنها، اعتبار اختصاص یافته به ساخت این خانه‌ها را در مجموع ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: مابقی اعتبار مورد نیاز برای ساخت این خانه‌ها از محل کمک بلاعوض ۳۰۵ میلیارد تومانی دولت و آورده متقاضیان تأمین می‌شود.

 

وی با بیان اینکه مسکن محرومان با متراژ ۵۰ تا ۶۰ مترمربع ساخته می‌شود گفت: همچنین ساخت هزار واحد مسکونی دیگر با ابلاغ تفاهم نامه بنیاد مستضعفان، به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان محول شده که تا کنون ۲۷۰ واحد به مرحله سفت کاری رسیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: برای ساخت مسکن‌های تفاهم نامه بنیاد مستضعفان نیز ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار و ۵۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض و همچنین ۲ تن میلگرد و ۱۰ تن سیمان رایگان برای هر واحد اختصاص یافته است.

تنها با اشاره به اینکه بیشترین مسکن محرومان در مجموع این تفاهم نامه ها، تا کنون با هزار و ۳۷۹ واحد در شهرستان درمیان ساخته شده است گفت: هم اکنون ۳ هزار و ۹۶۷ مسکن دیگر برای محرومان در استان در مراحل ساخت و یا تکمیل نازک کاری است.

وی ساخت مسکن برای محرومان در روستا‌های استان را از عوامل مؤثر در مهاجرت معکوس به روستا‌ها و آبادانی مناطق روستایی دانست و افزود: مردم و خیران نیز می‌توانند کمک‌های خود را برای ساخت مسکن محرومان به حساب ۱۰۰ امام (ره) نزد بانک ملی واریز کنند.

 

 

 

 

 

 

 

دمای ۸ شهرستان خراسان جنوبی بالای ۴۰ درجه/۲

۸ شهرستان خراسان جنوبی دمای بالای ۴۰ درجه را ثبت کردند.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با افزایش نسبی دمای هوا روز گذشته دمای همه شهرستان های خراسان جنوبی به جز شهرستان‌های سربیشه، قائنات و درمیان به بالای ۴۰ درجه رسیده است .

زارعی افزود: حداکثر دما در ایستگاه طبس ۴۵ درجه، نهبندان ۴۳، بشرویه ۴۲، حاجی آباد ۴۲، خوسف و سرایان ۴۱، بیرجند و فردوس هم ۴۰ درجه بوده است.

وی گفت: بر اساس خروجی مدل‌های پیش یابی هواشناسی طی چند روز آینده هوای گرم در استان ماندگار است .

 

 

کاهش ۲۶ درصدی مشمولان بیمه بیکاری در خراسان جنوبی/۲-۳

مشمولان بیمه بیکاری تامین اجتماعی در خراسان جنوبی در سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشاابه پارسال ۲۶ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،  مدیر کل تامین اجتماعی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: تا پایان خرداد امسال ۱۰۲۸ نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند که ۱۴ میلیارد تومان دستمزد دریافت کردند.

 

فراتی افزود:در مدت مشابه سال گذشته به هزار و ۳۹۵ نفر،  ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بیمه بیکاری پرداخت شد.

 

وی گفت: کاهش تعداد مشمولان بیمه بیکاری به دلیل کاهش شیوع کرونا و بهبود اشتغال؛ و افزایش مبلغ پرداختی به دلیل افزایش ۵۷ درصدی دستمزد‌ها بوده است.

 

مدیر کل تامین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی ۱۱هزار و ۵۰۰ کارگاه فعال به تامین اجتماعی لیست بیمه ارائه می دهند.

 

فراتی افزود: در استان ۱۲۷ هزار نفر بیمه شده اصلی تامین اجتماعی و ۲۶ هزار نفر مستمری بگیر هستند که جمعاً با افراد تحت تکفل ۳۴۹ هزار نفر یعنی ۴۸ درصد جمعیت استان را شامل می شوند.

 

 

 

در آخرین بروز رسانی نقشه کرونایی کشور

بیرجند قرمز شد/۲-۳

بیرجند به وضعیت قرمز کرونایی و قاینات و نهبندان به وضعیت نارنجی تغییر رنگ دادند.

براساس آخرین بروز رسانی نقشه کرونایی کشور در حال حاضر شهر‌های قرمز استان به دوشهر شامل بیرجند و فردوس و شهر‌های نارنجی به سه شهر شامل شهرستان‌های سرایان، قاینات و نهبندان افزایش یافت.

همچنین شهرستان‌های بشرویه، درمیان، خوسف، زیرکوه و طبس همچنان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و تنها شهرستان سربیشه در وضعیت آبی کرونایی است.

شناسایی ۱۳۵ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی

همچنین در شبانه روز گذشته ۱۳۵ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۲۹۸ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۳۵ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۸ مورد از بیرجند، ۱۳ مورد از بشرویه، ۹ مورد از درمیان، ۹ مورد از خوسف، ۶ مورد از زیرکوه، ۱۷ مورد از سرایان، ۸ مورد از سربیشه، ۳۱ مورد از فردوس، ۲۲ مورد از قائنات و ۲ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۵۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۴۱ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: ۱۰ بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی دو نفر نامساعد است.

 

 

 

 

ایجاد بیش از ۴ هزار فرصت شغلی در خراسان جنوبی

با جذب تسهیلات تولید و کار آفرینی بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ شغل جدید در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی به تسهیلات تبصره ۱۸ قانونایجاد بیش از ۴ هزار فرصت شغلی در خراسان جنوبی  بودجه ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: این تسهیلات در راستای ایجاد و افزایش تولید، اشتغال و کارآفرینی و ارتقای رشد اقتصادی استان پیش بینی شده است.

مرتضی ذاکریان گفت: از محل این تسهیلات تا کنون دو هزار و ۳۱۴ طرح در بخش‌های مختلف اقتصادی برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

وی  افزود: با جذب تسهیلات تولید و اشتغال بالغ بر ۴ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد و ۳ هزار و ۸۰۰  فرصت شغلی موجود نیز تثبیت می‌شود.

به گفته وی میزان طرح‌های مصوب در سه ماهه امسال  ۴ برابر و رقم تسهیلات مصوب نیز ۷۷ درصد رشد داشته است.

 

 

 

 

۱۱ برابر شدن توزیع کود شیمیایی در خراسان جنوبی/۲-۳

توزیع کود شیمیایی در خراسان جنوبی امسال ۱۱ برابر شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال بیش۱۱ برابر شدن توزیع کود شیمیایی در خراسان جنوبی از ۴ هزار و ۸۳۷ تن انواع کود شیمیایی مورد نیاز بخش کشاورزی خراسان جنوبی تامین و توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ برابر افزایش داشته است.

مهدی نوفرستی افزود: این میزان کود شامل ازته، فسفاته و پتاسه از طریق کارگزاران بین کشاورزان متقاضی در استان خراسان جنوبی توزیع شده است.
وی با اشاره به اینکه امسال قیمت کود شیمیایی ارزان تر از سال قبل است گفت : هم اکنون کود فسفاته ۵  هزار تومان و پتاسه ۵  هزار و ۹۸۰ تومان است .

وی با اشاره به اینکه  هیچ مشکلی در تامین کود مورد نیاز کشاورزان وجود ندارد گفت : میزان مصرف کود‌های شیمیایی فسفاته و پتاسه در بهبود کمی و کیفی محصولات تاثیر بسزایی دارد و به هر میزان که حواله دریافت کود توسط کشاورزان به کارگزار تامین نهاده‌های کشاورزی این شرکت در سراسر استان واصل شود، کود کشاورزی تحویل می شود .

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با توجه به کاهش قیمت کود‌های فسفاته و پتاسه در ابتدای سال و استقبال کشاورزان از مصرف این کود‌ها امسال ، سال پرمصرفی در مصرف کود‌های کشاورزی پیش‌بینی می‌شود.

نوفرستی گفت : میزان مصرفی کود‌های فسفاته و پتاسه هر سال از سوی موسسه خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی براساس نیاز خاکی اراضی کشاورزی به استان‌ها اعلام می‌شود و مصرف استاندارد کود‌های فسفاته و پتاسه منجر به افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و ارتقای سلامت جامعه است .

وی افزود: کشاورزان هر شهرستان که نیاز به کود اوره، فسفاته و پتاسه داشته باشند از طریق مدیریت جهاد کشاورزی همان شهرستان اقدام کنند تا کود مورد نیاز تامین شود.

 

 

 

 

 

اعزام ۸۵۰ بانوی قالیباف خراسان‌جنوبی به عتباب عالیات

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان‌جنوبی گفت: امسال در نظر داریم اگر این مریضی برطرف شود ۸۵۰ نفر از قالیبافان را با هزینه تمام شده خودشان اعزام کنیم.

اعزام ۸۵۰ بانوی قالیباف خراسان‌جنوبی به عتباب عالیات

موسی جوینده، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، با بیان اینکه ما برای اینکه به اهدافمان برسیم طرح‌های مختلفی را اجرا می‌کنیم، اضافه کرد: یکی از آن طرح‌ها، طرح برکت است که در بخش کشاورزی، کارمندان و بازاریان ما به هر طریقی که بتوانند ورود پیدا می‌کنند.

جوینده با بیان اینکه مردم استان سال ۱۴۰۰ و قرن جدید را با وقفیات بزرگ آغاز کردند، گفت: نخستین وقف بزرگ در فردوس باغ پسته است که وقف عتاب مقدسه کردند و این ملک ۴ هکتاری با ۲ هزار اصل درخت پسته است و ۱۲ ساعت آب چاه عمیق دارد.

وی با بیان اینکه در بخش کارمندی کسر حقوق داریم که کارمندان ویژه به میدان آمدند، تصریح کرد: طرح ویژه قالیبافی در بخش خواهران ما در حال حاضر ۲۳۵ کارگاه قالیبافی داریم و بالای ۱۳ هزار خانم به صورت مستمر در این زمینه فعالیت دارند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مردم می‌توانند وجوهات نقدی نیز پرداخت کنند، یادآور شد: ستادهای ما در سراسر استان پذیرای حضور گرم مردم است که بتوانیم برای پروژه‌ها به موقع امکانات و ظرفیت را به کار گیریم.

جوینده یکی از وظایف ذاتی ستاد عتبات عالیات را شفاف‌سازی در جمع‌آوری نذورات مردم دانست و ادامه داد: ما نذورات را همان جا که مردم نذر کردند به مصرف می‌رسانیم.

وی با بیان اینکه امسال در نظر داریم اگر این مریضی برطرف شود ۸۵۰ نفر از قالیبافان را با هزینه تمام شده خودشان اعزام کنیم، افزود: آن‌ها این پروژه‌ها را از نزدیک می‌ببینند که چه اتفاقی افتاده و ویژه‌تر وارد میدان می‌شوند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ما خیرین خاص داریم که آن‌ها را برای بازدید پروژه‌ها می‌بریم، اضافه کرد: افتخاری که ایجاد شده برای مهندسان ایران و استان ما و کارگران متخصص در بخش‌های مختلف است که این‌ها سفیران ستاد عتبات عالیات هستند.

جوینده با بیان اینکه در گذشته مردم دیدند در سال‌های ابتدایی گرد غربت در عتبات نشسته بود، گفت: اکنون عظمت‌هایی که ایجاد شده مردم را ویژه وارد میدان می‌کند.

وی با بیان اینکه اکنون مردم به سراغ ما می‌آیند و سال به سال نذورات آن‌ها افزایش پیدا می‌کند،‌ خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ ، ۳۵ درصد نذورات مردمی افزایش پیدا کرده است.

 

 

بیابان لوت؛ چندین سال پس از جهانی شدن/۴-۷

بیابان لوت؛ چندین سال پس از جهانی شدن

 بیابان لوت؛ این گرم ترین نقطه زمین پس از چندین سال از جهانی شدن اکنون روزهای جدیدی از رونق گردشگری را تجربه می‌کند؛ رونقی که هنوز راه‌های بسیاری برای طی شدن دارد.

دشت لوت یا بیابان لوت که در نزد مردم به دلیل برخی شباهت‌ها با «دشت کویر» اغلب «کویر لوت» نامیده می‌شود نخستین دشت بیابانی وسیع در جنوب شرقی ایران و از جمله بیابان‌های فراگرم و خشک جهان است که در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده شده است.

به گزارش ایسنا، این دشت حدود ۱۰ درصد از وسعت خاک ایران را دربر گرفته  است. بیابان لوت با قرارگیری در قطب حرارتی زمین در سال های ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ به عنوان گرم ترین نقطه  زمین اندازه گیری شد و در سال ۲۰۰۵ با دمای بالای ۷۰ درجه  سانتی گراد، رکورد گرم ترین دما در کره زمین را ثبت کرد.

این پهنه سوزان و اسرارآمیز آنقدر جذابیت دارد که به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث طبیعی یونسکو ثبت شد  و حال کارشناسان به این بیابان آمده‌اند تا دمای گرم‌ترین نقطه زمین را ثبت کنند.

یک بیابان پولساز

احمد کاشانی، رئیس انجمن گردشگری پایدار به ایسنا گفت: خراسان جنوبی با دارا بودن چهار اثر جهانی و بیش از ۹۵۰ اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی جایگاه ویژه‌ای در گردشگری شرق کشور به خود اختصاص داده است.

وی، مدرسه شوکتیه و بنای تاریخی مسجد جامع قاین با بیش از ۷۰۰ سال قدمت را از جمله آثار مهم ملی استان خواند و افزود: باغ و عمارت اکبریه بیرجند نیز در یونسکو به ثبت رسیده که این باغ جزء ۹ باغ ایرانی ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو است؛ همچنین قنات بلده در فردوس جزو ۱۴ قنات ایرانی ثبت شده در یونسکو به شمار می‌رود.

کاشانی ادامه داد: سومین اثر ثبت شده خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی یونسکو بیابان لوت است که به عنوان اولین میراث طبیعی کشور لقب گرفته و در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه بیابان لوت گستره عظیمی است که بین استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به لحاظ مرزهای جغرافیایی تقسیم شده و از لحاظ زیبایی و گردشگری منحصر به فرد است، افزود: به علت انتشار ویروس کرونا وقفه‌ای دوساله به گردشگری استان وارد شد، اما امسال شاهد درخواست‌ها و تقاضاها برای بازدید از بیابان لوت هستیم.

رئیس انجمن گردشگری پایدار با بیان اینکه اولین و مهم‌ترین شرط لازم برای ورود به بیابان لوت وجود راهنمای حرفه‌ای است تا بتواند با تشخیص راه‌ها امکان بازدید را فراهم کند، تصریح کرد: دارا بودن ماشین‌های مجهز و داشتن مجوزهای لازم برای تردد در بیابان نیز لازم است.

وی با بیان اینکه در خصوص بیابان لوت وزارت گردشگری سه پایگاه جهانی تاسیس کرد، اظهار کرد: این پایگاه‌ها در دهسلم نهبندان، شهداد کرمان و نصرت آباد سیستان و بلوچستان هستند و پایگاه جهانی بیابان لوت در دهسلم به عنوان پایگاه برتر انتخاب شد.

کاشانی ادامه داد: یونسکو چهار دلیل را برای ثبت بیابان لوت در میراث جهانی انتخاب کرده است که شامل وجود مرتفع ترین هرم ماسه‌ای کره زمین با ارتفاع بیش از ۴۷۰ متر، گرم‌ترین نقطه کره زمین و بلندترین نبکاها در موقعیت خراسان جنوبی و طولانی ترین کلوت‌های جهان در موقعیت استان کرمان است.

کاشانی با بیان اینکه خراسان جنوبی در یک نقطه طلایی قرار گرفته، اما ما هیچ وقت مسیر گردشگری تعریف نکرده‌ایم، افزود: با تعریف دقیق گردشگری بخش عمده‌ای از چالش‌ها مرتفع می‌شود؛ باید مسیری را تعریف کنیم که به طور مثال از کرمان آغاز و به خراسان جنوبی برسد.

وی بیان کرد: بیابان لوت یکی یکی از منابع مهم درآمدزایی در استان است که با ورود گردشگران می‌توان گنج‌های نهفته در آن را استخراج کرد؛ نباید فراموش کنیم که به راحتی می‌توان با تعریف مسیرهای گردشگری، از بیابان لوت می‌توان درآمدزایی‌های بسیار داشت.

بیابان لوت؛ چندین سال پس از جهانی شدن

چرا بیابان لوت جهانی شد؟

عادل الماسی، راهنمای طبیعت گردی نیز به ایسنا گفت: یکی از خطرات بیابان طوفان بوده که ممکن است در هنگام بیابان گردی شاهد بروز طوفان‌های کوچک و بزرگ باشیم که گاهی سبب اختلال در دید می‌شود؛ بنابراین وجود راهنمای تور در این سفر الزامی است.

وی با بیان اینکه هنگامی که اثری ثبت جهانی می‌شود عرصه و حریمی برای آن تعریف می‌شود، تصریح کرد: در قسمتی از بیابان لوت ریگ یلان و در قسمت بعدی که قرینه آن منطقه است کلوت‌ها وجود دارند که این دو عارضه‌های معروف و مشخص بیابان لوت هستند.

الماسی ادامه داد: مساحت ثبت شده بیابان لوت حدود ۴۰ هزار کیلومتر مربع است که هرگونه ورود و تعرض و عملیات معدنکاری، راه سازی، ساخت و ساز و حتی تردد برخی ماشین آلات سنگین در این حریم ممنوع است.

وی با بیان اینکه میراث جهانی بیابان لوت دارای نمونه‌ای از درجات عالی پدیده‌های طبیعی است که دارای اهمیت زیبایی شناختی و طبیعی استثنایی هستند، اظهار کرد: بلندترین تپه‌های ماسه‌ای دنیا با بیش از ۴۷۵ متر ارتفاع در ریگ یلان، بلندترین کلوت‌ها و گلدان‌های طبیعی در حاشیه غربی لوت در امتداد کلوت‌ها مشاهده می‌شود که با ارتفاع حدود ۱۲متر جزء بلندترین‌ها در جهان محسوب می‌شود.

این راهنمای گردشگری با بیان اینکه این موارد نمونه‌هایی از ارزش‌های جهانی بیابان لوت است، تصریح کرد: یکی دیگر از ارزش‌ها این است که قطب حرارتی زمین با بیش از ۷۰ درجه سانتیگراد در جنوب‌ غربی ریگ یلان واقع شده و بیابان لوت مثالی برجسته از مراحل اصلی زمین در گذر زمان، توسعه ناهمواری‌های سطح زمین و ویژگی‌های مهم زمین شناختی و جغرافیای طبیعی است.

الماسی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد بیابان لوت که موجب شد این بیابان در فهرست آثار ثبت شده یونسکو قرار گیرد وجود مرتفع‌ترین تپه‌های ماسه بادی جهان بود؛ به گونه‌ای که بلندترین تپه ماسه بادی دنیا با ارتفاع ۴۷۵ متر در بیابان لوت بوده که راه دسترسی سریع و بهترین راه به آن خراسان جنوبی است.

وی با بیان اینکه بیابان لوت چنان عظمتی دارد که از آن به عنوان سیاره لوت یاد می‌شود، افزود: دهسلم روستایی در حاشیه بیابان لوت است که به واسطه وجود نخلستان‌ها زمرد بیابان لوت می‌گویند چراکه بیش از ۶۰ هزار نخل داشته و در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

الماسی با اشاره به اینکه مساحت آن ۱۰۹ هکتار و بیش از ۴۰۸ تن خرما به صورت سالانه در آن تولید می‌شود، تصریح کرد: قناتی در این منطقه وجود دارد که آب آن در زمستان گرم و در تابستان سرد بوده و بسیار شفاف و زلال و دارای املاح معدنی است.

وی با بیا اینکه علاوه بر این‌ها چهار قلعه تاریخی در دهسلم وجود دارد که در قدیم مرکز تبادلات تجاری بوده و نقطه مهم در حوزه تجاری محسوب می‌شد، افزود: از این دست روستاهای شگفت انگیز تعدادی دیگر نیز وجود دارد که هر کدام از آنها می‌تواند جداگانه مقصد مسافران و گردشگران باشد؛ بنابراین در تلاشیم تا این مکان‌ها را به دنیا معرفی کنیم.

بیابان لوت؛ چندین سال پس از جهانی شدن

گرم ترین نقطه دنیا با دمای ۷۳ درجه

هادی شاهوردی،  مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی نیز در روزهای اخیر در جلسه بررسی نتایح رویداد اولین ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در بیابان لوت از ثبت زمینی دمای ۷۳ درجه‌ای در بیابان لوت خبر داد و گفت: نتایج نهایی رویداد ثبت زمینی داده‌های هواشناسی به زودی اعلام می‌شود.

وی با اشاره به نتایج اولیه‌ رویداد ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در بیابان لوت، اظهار کرد: گرم‌ترین نقطه جهان در بیابان لوت با ۷۳ درجه حرارت در ریگ یلان در ۶۰ کیلومتری روستای دهسلم شهرستان نهبندان ثبت شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: این رویداد به همت گروهی از محققان دانشگاه‌ها و موسسات علمی کشور با همکاری وزارت‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان جنوبی انجام شد.

شاهوردی با بیان اینکه در این رویداد دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین به صورت ۲۴ ساعته اندازه‌گیری شد، اظهار کرد: تاکنون نتایج خوبی در برداشت‌های اولیه بدست آمده که تلاش خواهد شد گزارش اولیه در اسرع وقت به استان ارائه شود تا به صورت رسمی داده‌ها را اعلام کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در کشور تمام ادعاهایی که در خصوص گرم‌ترین نقطه زمین داشته‌ایم منوط به داده‌های ماهواره‌ای بوده است، تصریح کرد: امروز می‌توان این ادعا را داشت که پس از این رویداد مهم، گرم‌ترین نقطه در بیابان لوت با ۷۳ درجه حرارت در ریگ یلان روستای دهسلم شهرستان مرزی نهبندان واقع شده است و امیدواریم که پس از خروج داده‌ها و گزارش نهایی اتفاقات خوبی رقم بزنیم و از این ظرفیت و پتانسیل جهانی بیشترین استفاده را داشته باشیم.

حمیدرضا ناصری، رئیس این گروه اعزامی به بیابان لوت نیز در این نشست اظهار کرد: ثبت زمینی دما در بیابات لوت جزء اولین کارها است که علاوه بر بهره‌برداری پژوهشی، انرژی‌های نو و مباحث مربوط به منابع‌طبیعی و محیط‌زیست می‌تواند به‌عنوان یکی از نقاط مهم کشور در راه توسعه قرار گیرد و مباحث گردشگری در آن پررنگ‌تر دیده شود.

ناصری بیان کرد: تاکنون به این پتانسیل به‌صورت جدی پرداخته نشده و مغفول مانده است که امیدواریم این حرکت در بیابان لوت سرمنشاء تولید دانش در این منطقه شود و آورده اقتصادی برای بومیانی که در حواشی این مناطق زندگی می‌کنند، داشته باشد.

وی، گفت: با توجه به این داده‌ها می‌توان جنوب خراسان را به‌عنوان منطقه گردشگری خاص در نظر گرفت، چراکه علاوه بر گرم‌ترین نقطه دنیا، بلندترین تپه‌های ماسه‌ای در این نقطه قرار دارد و در حاشیه این دمای بالا، تمدن و زندگی، در روستای دهسلم وجود دارد.

ناصری به مهار باد در حاشیه بیابان لوت با ایجاد آسبادها اشاره کرد و یادآور شد: بیابان لوت در خراسان جنوبی چندین مزیت را در کنار هم دارد.

بی تردید بهره گیری از وجود جاذبه‌های طبیعی و توجه درآمدزایی از آن رکن مهمی است که شاید کمتر بدان پرداخته‌ایم. ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی در مسیر رسیدن به کویر لوت، ایجاد منابع درآمدی برای روستاییان برای عرضه صنایع دستی و تعریف راه‌های گردشگری استراتژیک از مهم‌ترین مواردی است که باید برای رونق گردشگری کویر به‌ آن‌ها پرداخت.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*