گزارش/

دستورات اژه‌ای درباره حجاب/ نمی‌خواهیم کار هیجانی و زودگذر انجام دهیم

رئیس قوه قضائیه گفت: در مقوله عفاف و حجاب، همه بخش‌ها و مسؤولان ذی‌ربط اعم از دادستان، قاضی و ضابطان باید در چارچوب قانون گام بردارند.

دستورات اژه‌ای درباره حجاب/ نمی‌خواهیم کار هیجانی و زودگذر انجام دهیم

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، امروز (دوشنبه ۲۰ تیر) طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه، ضمن تبریک و تهنیت اعیاد ماه پرخیر و فضیلت ذی‌الحجه و در پیش بودن عیدالله‌الاکبر عید غدیرخم، به دیدار اخیر مسئولان قضایی با مقام معظم رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با رهنمودها و ارشاداتی که داشتند انرژی مضاعفی را به مسئولان و دست‌اندرکاران قوه قضائیه تزریق کردند و ما امیدواریم بتوانیم با مجاهدت و تلاش بیشتر در راستای عملیاتی کردن منویات و دستورات صارده از ناحیه معظم‌له گام برداریم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به در دستور کار قرارگرفتن عملیاتی‌سازی فرمایشات و فرامین اخیر مقام معظم رهبری در بخش‌های مختلف قوه قضائیه، اظهار کرد: پس از دیدار با مقام معظم رهبری و استماع فرمایشات و دستورات ایشان، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم جهت جامه عمل پوشاندن به فرامین معظم‌له در بخش‌های مختلف قوه قضائیه بلافاصله در دستور کار قرار گرفت؛ لذا در جریان جلسه امروز شورای عالی قوه قضائیه، هماهنگی و جمع‌بندی اقدامات صورت گرفته در راستای پیاده‌سازی منسجم فرمایشات و دستورات مقام معظم رهبری انجام خواهد گرفت.

رئیس عدلیه در ادامه از تمامی کارکنان و مسئولان دستگاه قضایی که در طول یک سال گذشته در راستای عمل به وظایف قانونی خود کوشا بودند تقدیر به عمل آورد و تاکید کرد: قاطبه مسئولان و همکاران قضایی ما مقیّد و ملتزم به اجرای قوانین و مقررّات کشور هستند و ما در سال گذشته شاهد بودیم که مسئولان و همکاران قضایی نسبت به اجرای دقیق مصوبات مراجع و نهادهای قانون‌گذار اعم از مجلس شورای اسلامی، ستاد ملی مقابله با کرونا و غیره عنایت و اهتمام داشتند.

وی از رئیس و اعضای ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه و بخش‌های مختلفی که به برگزاری هرچه مطلوب‌تر مراسم هفته قوه قضائیه یاری رساندند قدردانی کرد.

در مقوله حجاب نمی‌خواهیم کار هیجانی و زودگذر انجام دهیم 

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به در پیش بودن روز ۲۱ تیر، روز عفاف و حجاب، با تاکید بر اینکه هر انسان پاک‌سرشتی اعم از مسلمان یا غیرمسلمان از حیا و عفت استقبال می‌کند و از بی‌حیایی و بی‌عفتی گریزان است، اظهار کرد: در مقوله حجاب و عفاف، همه بخش‌ها و مسئولان ذیربط اعم از دادستان، قاضی و ضابطین باید در چارچوب قانون گام بردارند؛ باید توجه داشت که در این زمینه نمی‌خواهیم کار هیجانی و زودگذر انجام دهیم بلکه اقدامات ما باید متقن، مدبرانه، قانونی و توأم با آرامش باشد.

وی افزود: نه صرفاً در مقوله حجاب و عفاف بلکه در هر زمینه و موردی، هر بخش و نهادی اعم از نهاد دولتی، نهاد مقننه، قوه قضائیه یا سایر افراد و بخش‌ها، چنانچه اشتباه کرد نباید بر این اشتباه اصرار ورزد و از اصلاح اشتباه اِبا داشته باشد؛ نباید بر کار اشتباه پافشاری و یا احیاناً آن را توجیه کرد؛ اگر کار اشتباهی در جایی صورت گرفت باید در راستای اصلاح گام برداریم و احیاناً موضوع را اعلام کنیم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه مردم متدیّن ایران اسلامی از دیرباز خود را به رعایت عفاف و حجاب مقید و ملتزم می‌دانستند، به سیر تاریخی این موضوع و اقدامات و توطئه‌های دشمنان در این راستا اشاره کرد و گفت: در مقطعی از تاریخ ما، رضاخان قلدر با هدایت بیگانگان تلاش داشت نه تنها عفاف و حجاب را از جامعه اسلامی ما بزداید بلکه بی‌عفتی و بی‌حیایی را در جامعه ترویج کند؛ حال آنکه این اعتقاد و التزام در میان مردم ما در همه مقاطع تاریخی وجود داشته است که عفاف و حجاب و حیا فی‌نفسه ارزشمند است و به مثابه عامل بازدارنده، نسبت به پلیدی‌ها و جسارت‌ها برای انسان و جامعه است.

دشمنان قسم‌قسم‌خورده نظام به‌دنبال ترویج بی‌عفتی و بی‌حیایی در جامعه هستند 

رئیس دستگاه قضا افزود: امروز نیز برخی از دشمنان قسم‌خورده نظام جمهوری اسلامی و مردم متدیّن ما، به دنبال ترویج ابتذال و بی‌عفتی و بی‌حیایی در جامعه هستند؛ پیگیری این موضوع نیاز به کار اطلاعاتی دارد، لذا دستگاه‌های مسئول و ذیربط باید مواظبت و عنایت بیشتری به این مقوله داشته باشند و نسبت به کشف عوامل و دست‌های پشت‌پرده و جریانات سازمان‌یافته ترویج بی‌حیایی و بی‌عفتی در جامعه اهتمام داشته باشند.

وی تاکید کرد: اینکه چه کسی به عنوان یک فرد، حجاب دارد یا ندارد؛ حجابش کم‌رنگ است یا پررنگ؛ یک بحث است و توجه به آن در جای خود ضروری است؛ اما شناسایی و کشف عوامل و دست‌های پشت‌پرده ترویج بی‌عفتی و بی‌حیایی در جامعه، مقوله مهمی است که نیاز به کار اطلاعاتی دارد.

سیستم اطلاعاتی در برابر متجاهر به گناه و جرم اقدامان قانونی لازم را انجام دهد 

رئیس عدلیه تصریح کرد: انسان به وضوح مشاهده می‌کند و قرائن و شواهد نیز حاکی از آن است که دست‌هایی گره خورده با دست‌های اجنبی و با اهدافی خاص، برخی موضوعات را در راستای بی‌عفتی در جامعه ما دنبال می‌کنند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای تاکید کرد: دادستان‌ها، ضابطین و سیستم اطلاعاتی با همراهی قاطبه مردم متدیّن و عفیف ما، در برابر افراد متجاهر به گناه و جرم در انظار عمومی اقدامات قانونی لازم را ترتیب دهند و همچنین نسبت به امر مهم کشف جریانات سازمان‌یافته‌ که از جانب سرویس‌های بیگانه در جهت ترویج بی‌عفتی در جامعه ما هدایت می‌شوند، کوشا باشند و مجدانه عمل کنند.

برای اجرای سند تحول قضایی نیازی به ایجاد تشکیلات جدید وجود ندارد

بخش دوم جلسه امروز شورای عالی قوه قضائیه به ارائه دیدگاه‌ها، نقطه‌‎نظرات و راهکارهای پیشنهادی اعضای این شورا در راستای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با مسئولان و کارکنان دستگاه قضا اختصاص داشت.

البته اجرای فرامین رهبر انقلاب بلافاصله بعد از بیانات مقام معظم رهبری در قوه قضائیه آغاز شده است، اما در جریان جلسه امروز شورای عالی قوه قضائیه، هماهنگی و جمع‌بندی اقدامات صورت گرفته در راستای پیاده‌سازی منسجم فرمایشات و دستورات مقام معظم رهبری صورت گرفت.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در همین زمینه به معاون اول و معاون راهبردی قوه قضائیه دستور داد که طی روزها ی آتی و پس از دریافت راهکارهای پیشنهادی مسئولان عالی قضایی سراسر کشور در راستای اجرا و عملیاتی‌سازی رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری خطاب به دستگاه قضا، پیش‌نویس دستورالعمل اجرای این رهنمودها را به صورت محور به محور آماده کنند تا پس از بررسی دستورالعمل لازم در این خصوص ابلاغ شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه محور فعالیت‌های دستگاه قضا باید منویات رهبر معظم انقلاب، سند تحول قضایی و اسناد بالادستی باشد، اظهار کرد: برای اجرای سند تحول قضایی سازوکارهای لازم در خود سند در نظر گرفته شده و نیازی به ایجاد تشکیلات جدید در این زمینه وجود ندارد و صرفا لازم است که سازوکارهای موجود برای اجرای این سند تقویت شوند.

رئیس عدلیه افزود: همانگونه که در سند تحول قضایی ذکر شده، این سند نیازمند اصلاح و ارتقاء است و از سوی دیگر ضرورت دارد که معاونت اول و معاونت راهبردی قوه قضائیه اقدامات لازم را جهت تقویت سازوکار اجرای سند تحول قضایی انجام دهند.

از مبارزه فساد در قوه قضائیه تا گسترش عدالت 

رئیس دستگاه قضا تحقق و گسترش عدالت، اتقان آراء و مبارزه با فساد داخل قوه قضائیه در عین خدشه‌دار نشدن جایگاه قاضی و دستگاه قضایی را از وظایف و ماموریت‌های اصلی دستگاه قضایی دانست.

حجت‌الاسلام مصدق معاون اول قوه قضائیه، حجت‌الاسلام «منتظری» دادستان کل کشور، حجت‌الاسلام «موحدی» دادستان انتظامی قضات، حجت‌الاسلام «مظفری» رئیس دیوان عدالت اداری، حجت‌الاسلام «صادقی» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه، «صاحبکار» معاون راهبردی دستگاه قضا، «کاظمی‌فرد» رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، «محمدی» رئیس سازمان زندان‌ها و «القاصی‌مهر» رئیس کل دادگستری استان تهران، از جمله مسئولان عالی قضایی بودند که در این جلسه، راهکارها و پیشنهادات عملیاتی خود در راستای اجرایی‌سازی رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری خطاب به دستگاه قضایی را به صورت مبسوط بیان کردند.

همچنین در بخش دیگری از این جلسه، حجت‌الاسلام عبداللهی، رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه از دستگیری تعدادی از متقلبان و افشاگران سوالات کنکور در استان آذربایجان غربی خبر داد که ضمن مجهز بودن به تجهیزات الکترونیکی وارد حوزه امتحانی شده و درصدد بودند پاسخ‌ها را به صورت الکترونیکی از افرادی که کلید سوالات در اختیارشان بود، دریافت کنند.

جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز با اشاره به حضور خود در دهمین اجلاس حقوقی بین‌المللی در سنت‌پترزبورگ روسیه، به ارائه گزارش مختصری از این اجلاس پرداخت و گفت: اندیشمندان حاضر در این اجلاس بر این موضوع تاکید داشتند که علی رغم نیاز امروز جامعه بشری به دانش حقوق توجه به ارتقاء این دانش کمرنگ شده است و لازم است که برای جلوگیری از متضرر شدن مردم، بازنگری‌هایی در این زمینه صورت بگیرد.

 

 

 

قوانین سخت‌گیرانه کشورهای مختلف برای «سگ‌گردانی»+جزئیات

کشورهای توسعه‌یافته قوانین بسیار سختی درباره سگ‌گردانی وضع کرده‌ و معمولا هیچ سگ واکسینه‌نشده بدون صاحب وجود ندارد و سگ‌های ولگرد بلافاصله زنده‌گیری، واکسینه، عقیم و واگذار می‌شوند.

قوانین سخت‌گیرانه کشورهای مختلف برای «سگ‌گردانی»+جزئیات

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم نوشت: در کشورهای توسعه‌یافته، قوانین سختی درباره سگ‌گردانی وجود دارد؛ در این کشورها معمولاً هیچ سگ بدون صاحب واکسینه‌‌نشده وجود ندارد و در صورت مشاهده سگ بدون صاحب در شهر، سگ‌ها بلافاصله زنده‌گیری, واکسینه, عقیم و واگذاری می‌شوند؛ اگر سگ زنده‌گیری‌شده از نظر سلامتی، شرایط نگهداری را نداشته باشد, با نظر پزشک با استفاده از روش یوتانایز (مرگ بدون درد)، به عمرش  پایان داده می‌شود.

متأسفانه به‌خلاف این کشورها, در کشورمان قانون جامعی درباره سگ‌های ولگرد یا سگ‌های خانگی وجود ندارد و ازدیاد سگ‌ها به‌ویژه سگ‌های ولگرد در کشور در حال تبدیل به یک فاجعه‌ ملی است؛ متأسفانه در کشورمان هر روز شاهد اخبار حمله سگ‌های ولگرد به کودکان و حتی بزرگسالان هستیم و روزی نیست که خبری مبنی بر حمله سگ‌های ولگرد به شهروندان شنیده نشود!

نمونه اخیر این حوادث تلخ، مرگ دو کودک در قم, مرگ یاسین ۴.۵ساله در بیرجند, مرگ استاد دانشگاه آزاد واحد اهواز به‌واسطه حمله سگ‌های ولگرد و صدها مورد دیگر از این دست بوده است.

جدای از سگ‌های ولگرد, حضور سگ‌های خانگی نیز در پارک‌ها و محل بازی کودکان معضل بزرگ دیگری برای شهروندان است؛ بارها شاهد حمله این سگ‌ها به کودکان یا شهروندانی هستیم که قصد دویدن یا حضور در پارک را دارند که این امر تا امروز لطمات شدید جسمی و روحی را برای شهروندان به‌همراه داشته است.

همچنین مدفوع و ادرار کردن سگ‌ها در معابر عمومی و پارکها نیز می‌تواند منجر به انتقال و بروز انواع بیماری‌های خطرناک به‌ویژه در کودکان شود؛ جالب اینجاست که این تعرض به حریم پارک‌ها در صورتی است که هیچ فضای سبزی در کشور نیست که تابلوی “ورود سگ ممنوع” در آن نصب نشده باشد!

با توجه به موارد مذکور و همچنین این موضوع که بخشی از ازدیاد سگ‌های ولگرد به‌واسطه رها کردن همین سگ‌های خانگی در معابر و مناطق مختلف توسط صاحبانشان انجام می‌شود, حکایت از آن دارد که ما در کشورمان به‌شدت نیاز به وضع قوانین سختگیرانه چه در بحث سگ‌های ولگرد و چه در بحث نگهداری از سگ و سگ‌گردانی داریم.

در ادامه این گزارش، به بررسی قوانین سختگیرانه در کشورهای مختلف جهان درباره نگهداری از سگ‌ها و سگ‌گردانی می‌پردازیم.
 

۱. هلند

کشور هلند الگوی مقابله با سگ‌های ولگرد محسوب می‌شود و در زمان حاضر هیچ سگ بدون صاحبی در خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور یافت نمی‌شود؛ دولت هلند در یک بازه زمانی، غذا دادن به سگ‌های ولگرد را ممنوع کرد و هزینه عقیم‌سازی سگ‌ها را به‌عهده گرفت؛ در این کشور به‌سرپرستی گرفتن سگ‌ها نیز قوانین سفت و سختی دارد به‌عنوان مثال، صاحبانی که به هر دلیل سگ‌های خود را در خیابان رها می‌کنند با جریمه زندان مواجه می‌شوند و به نگهداری از سگ نیز مالیات تعلق می‌گیرد!

همچنین در این کشور برای صاحبانی که از عقیم کردن یا واکسیناسیون حیوان خانگی خود سر باز می‌زنند, جریمه‌ای معادل ۳ سال زندان و ۱۶ هزار دلار جریمه مالی در نظر گرفته شده است!

۲. انگلستان

در این کشور، فروش توله‌ سگ و گربه از سوی فروشگاه‌های حیوانات و سایر دلالان که فاقد مجوزهای لازم باشند، ممنوع است و کسانی که قصد خرید یا به‌عهده‌ گرفتن سرپرستی حیواناتی خانگی را دارند که کمتر از ۶ ماه از عمرشان گذشته باشد، باید حیوان مورد علاقه خود را مستقیماً از پرورش‌دهنده آن حیوان یا مراکز رسمی نجات حیوانات خانگی خریداری کنند.

بر اساس قوانین انگلیس، مدفوع کردن سگ در معابر عمومی و عدم پاک‌سازی آن توسط صاحب سگ, شخص را با جریمه مالی ۸۰پوندی رو‌به‌رو می‌کند!

در انگلستان سگ‌گردانی در پارک‌های عمومی بدون استفاده از قلاده ممنوع است؛ بر اساس قوانین این کشور، سگ‌هایی که رفتار خطرناکی دارند، توقیف می‌شوند و صاحبان آ‌ن‌ها تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

در انگلیس در مواردی که قاضی احساس کند که یک سگ برای عموم خطرناک است، حتی می‌تواند حکم به نابودی آن دهد و سالانه ۳ هزار سگ در این کشور “یوتانایز” می‌شوند.

علاوه بر این، مجازات‌هایی نیز برای مواردی که سگ به فردی حمله کند وجود دارد؛ منظور از حمله، شرایطی است که سگ موجب وحشت یک شهروند شود لذا در صورتی که رفتار یک سگ پرخاشگرانه باشد حتی در صورتی که کسی را گاز نگیرد، صاحب آن مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

بر این اساس، مجازات آن حداکثر تا ۶ ماه حبس و جریمه نقدی ۵۰۰۰پوندی است؛ اگر سگ به یک شخص حمله کند و به او آسیب برساند، صاحب آن با مجازاتی تا دو سال حبس و جریمه‌ای ۵۰۰۰پوندی مواجه خواهد شد؛ اگر سگ به حیوان خانگی شخص دیگری حمله کند و صدمه‌ای به آن وارد کند، صاحب سگ تا سقف ۱۰۰۰ پوند جریمه خواهد شد و در صورتی که این امر عمدی تلقی شود، جریمه آن می‌تواند تا ۲۵۰۰ پوند افزایش یابد.

۳. نروژ

این کشور یک قانون ۴۰بندی برای نگهداری‌ها سگ‌ها دارد؛ در بند سوم از قوانین نگهداری سگ در کشور نروژ  آمده است؛ “نگهدارنده سگ باید نشان دهد که از صدمه‌زدن سگ به انسان‌ها، حیوانات، اموال و اشیا جلوگیری می‌کند و شخص باید مطمئن شود که سگ یا سگ‌هایش هیچ ضرر غیرقابل توجیه به مردم، طبیعت و سایر منافع نخواهد داشت. او باید به‌ویژه از ایجاد ناامنی توسط سگ برای دیگران پیشگیری کند.”

در بند چهار از این قانون آمده است؛ “سگ‌ها تنها زمانی می‌توانند بدون قلاده رها شوند که صاحب سگ کنار آن مراقبت کامل را انجام دهد یا سگ در حصاری که آن را از محل رفت‌وآمد عمومی جدا می‌کند، قرار داشته باشد. هر کس که سگ را می‌گرداند باید قادر به کنترل آن باشد و مطمئن شود که سگ به حمله، پریدن و دنبال‌کردن افرادی که این کارها آزارشان می‌دهد، اقدام نمی‌کند. اگر سگی چنین عادت‌هایی دارد، باید همواره در محل رفت‌وآمد عمومی دارای قلاده باشد.”

بنابر این در قوانین نروژ، مورد اول در مورد سگ‌هایی که حتی با حرکات خود مردم را آزار می‌دهند، صدق نمی‌کند، چه برسد به گازگرفتن! یعنی آنها همه جا باید با مهار و قلاده گردانده شوند. در همین بند باز هم در مورد برخورد سگ‌ها با کودکان سخت‌گیری بیشتری شده و آمده است که نه‌تنها باید قلاده داشته باشند، بلکه تأکید شده است که “با مهار به‌سمت صاحب آن کشیده شوند و نگه داشته شوند تا کودکان دور شوند زیرا ممکن است کودکان یا والدین‌شان به‌اشتباه برای بازی به سگ نزدیک شوند.”

در بند ۵، ۶ و ۷ علاوه بر آنچه گفته شد، سخت‌گیری‌های بیشتری برای نگهداری از سگ و مراقبت شدید از آن برای پیشگیری از آزار رساندن به دیگران، اشیا و حیوانات اعمال شده است به‌ویژه در ورودی ساختمان‌ها، اماکن مسکونی، مراکز خرید، پارک‌ها، آرامستان‌ها، نزدیک مدارس و مهدکودک‌ها و ورزشگاه‌ها، مسیرهای پیاده‌روی و اسکی، محل عبور یا نگهداری از حیوانات اهلی و محل چرای گوزن شمالی.

در قوانین کشور نروژ، صاحب سگی که از بندهای مذکور تخطی کند، تا ۶ ماه زندان در نظر گرفته می‌شود، علاوه بر همه جریمه‌هایی که برای حبس و انتقال سگ به پلیس پرداخت می‌کند یا هزینه‌ای که بابت صدمه سگ به افراد، حیوانات، اموال و اشیا می‌پردازد؛ تأکید شده است که مهم نیست اتفاقی که افتاده است “عمداً یا بر اثر بی‌توجهی” بوده باشد! همچنین برای کسی که به‌نحوی اجازه اجرای مفاد این قانون و جلوگیری از ضررهای سگش به انسان‌ها و حیوانات را نمی‌دهد، قاضی می‌تواند تا ۶ ماه حبس در نظر گیرد.
 

۴. آمریکا

در ایالات متحده, سگ در معابر عمومی یا پارک‌هایی که استفاده آن برای عموم آزاد است، حق تردد بدون قلاده را ندارد. این قانون عاملی است تا از گاز گرفتن سگ جلوگیری شود و از بروز خطر برخورد سگ‌ها با اتومبیل جلوگیری کند.

قانون جمع‌آوری مدفوع سگ در برخی از ایالت‌های آمریکا وضع شده است و بر اساس آن صاحب حیوان باید مدفوع سگ خود را از کوچه‌ها یا پارک‌ها جمع کند؛در آمریکا کسانی که این کار را انجام ندهند بین ۲۵ تا ۱۰۰۰ دلار جریمه می‌شوند.

در این کشور ورود سگ‌ها در برخی از مکان‌ها مانند هتل‌ها و رستوران‌ها ممنوع است و در صورت ورود سگ توسط صاحبان آ‌ن‌ها و ورود خسارت باید علاوه بر جبران خسارت، جریمه آن را نیز پرداخت کنند.

در این کشور قانونی به‌نام “قانون صدا” وجود دارد؛ این قانون برای سگ‌هایی است که صاحبان آن‌ها ساعت‌ها در خارج از خانه مشغول کار کردن هستند و سگ آن‌ها شروع به پارس کردن می‌کند، در این قانون بعد از شکایت همسایه‌ها در مرحله اول از صاحب سگ تعهد کتبی جهت کنترل “پارس سگ” می‌گیرند! و اگر سگ همچنان به پارس کردن ادامه دهد، سگ را به بازداشتگاه حیوانات پرسروصدا منتقل می‌کنند و بعد از آموزش، سگ را به فرد دیگری می‌دهند.

۵. قطر

بر اساس قوانین کشور قطر به‌طور کلی سگ‌گردانی در مکان‌های عمومی از جمله پارک‌ها و سواحل ممنوع است و در این قانون برای همراهی و پرسه زدن و راه رفتن با هرگونه حیوانات و موجودات خطرناک در مکان‌های عمومی تا ۳ سال حبس یا ۱۰۰ هزار ریال قطر جریمه تعیین شده است!

همچنین در قطر برای نگهداری از سگ نیز مجوزهای سخت‌گیرانه وجود دارد و برای نگهداری سگ باید از اداره دام، شهرداری و وزارت محیط زیست مجوز دریافت کرد و مراحل واکسیناسیون، چک‌آپ، قرنطینه و گرفتن برچسب و چیپ‌ست شناسایی برای نصب را دریافت کند.

۶. ترکیه

کشور ترکیه که به بهشت سگ‌ها معروف است نیز قوانینی سختگیرانه برای سگ‌گردانی دارد که تعدادی از این قوانین پس از حمله ۲ سگ نژاد پیتبول به یک دختربچه ۴ساله تصویب شدند؛ در این کشور، سگ‌گردانی بدون استفاده از پوزه‌بند و قلاده ممنوع است و از ورود سگ‌ها به اماکن عمومی, پارک‌ها و محل بازی کودکان به هر دلیلی جلوگیری می‌شود.

صاحبان سگ‌های خطرناک و پرخاشگر مانند پیتبول موظفند که سگ‌های خود را تحت نظر مراکز دامپزشکی معتبر, عقیم کنند و در صورتی که نسبت به انجام این کار اقدام نکنند, ۱۱ هزار لیر جریمه خواهند شد.

خرید و فروش سگ‌های نژاد خطرناک نیز در ترکیه ممنوع است و در صورت مشاهده, افراد خاطی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

 

 

 

چهره‌های سیاسی که مرگ‌شان جهان را شوکه کرد+ عکس

چهره‌های سیاسی زیادی طی دهه‌های گذشته قربانی ترور شده‌اند و مرگ‌شان گاه و بیگاه سرنوشت کشورها و ملت‌ها را تحت‌تأثیر خود قرار داده است.

چهره‌های سیاسی که مرگ‌شان جهان را شوکه کرد+ عکس

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، چهره‌های سیاسی زیادی طی دهه‌های گذشته قربانی ترور شده‌اند و مرگ‌شان گاه و بیگاه سرنوشت کشورها و ملت‌ها را تحت‌تأثیر خود قرار داده است. ترورها اغلب با انگیزه‌های سیاسی انجام می‌گیرند و هدف آنها مرگ ایده‌ها یا اصول فرد ترور شده، ایجاد ترس در دل همتایان و ایجاد هراس و ترس گسترده در جهان است. از این‌روست که خبر ترور رهبران، سران دولت‌ها و چهره‌های مشهور سیاسی معمولا به سرعت در سرتاسر جهان طنین‌انداز می‌شود.

ترور چهره‌های سرشناس جهان نه‌تنها برای همیشه در خاطرات جمعی جوامع مختلف باقی می‌مانند، بلکه گاه و بیگاه مسیر سیاست در کشورها را تحت‌تأثیر قرار داده و سرنوشت ملت‌ها را متحول می‌سازند. ترور منجر به مرگ آبه شینزو، نخست‌وزیر سابق ژاپن جدیدترین موردی است که جهان را در بهت فرو برده است. طی دهه‌های اخیر اما موارد مشابه زیادی رخ داده‌اند، ترورهایی که هر یک به نوعی سرنوشت کشورها را تغییر داده‌اند.
 

پاتریس لومومبا – ۱۹۶۱

لومومبا، رهبر جنبش ملی کنگو و نخستین نخست‌وزیر منتخب کنگو به دستور نیروهای بلژیکی و سازمان جاسوسی آمریکا، سیا، زمانی که در نزدیکی کینشانا پایتخت کنگو در بازداشت به‌سر می‌برد، در برابر جوخه اعدام قرار گرفت و کشته شد. اقدامات لومومبا طی دوران کوتاه و ۶۷روزه نخست‌وزیری‌اش برای بیرون راندن نیروهای بلژیکی از کنگو و تلاش برای کمک گرفتن از مسکو برای برقراری نظم در کشور موجب خشم آمریکا شد و دولت آیزنهاور در نهایت با حذف فیزیکی لومومبا موافقت کرد. پس از یک تلاش نافرجام برای مسموم کردن لومومبا، او در پی یک کودتا دستگیر و در نهایت با همکاری مخالفانش تیرباران شد.
 

جان اف.کندی – ۱۹۶۳

کندی به همراه همسرش در آستانه حضور مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، برای اقامتی ۲روزه راهی تگزاس بودند، به این امید که بتوانند اعضای حزب دمکرات را با یکدیگر متحد سازند. حین همین سفر و در مسیر ورود به مرکز شهر دالاس، یکی از اعضای سابق نیروی دریایی آمریکا به‌ نام «لی هاروی اسوالد» به ‌سوی رئیس‌جمهور تیراندازی کرد. ۲گلوله به سر و گردن او برخورد کرد و جان او را گرفت. اسوالد ۲روز پس از این رویداد توسط مدیر یک کلوب شبانه به قتل رسید. با وجود تحقیقات گسترده، بحث بر سر حضور یک تیرانداز دیگر در ترور کندی برای سال‌ها داغ بود و بسیاری باور داشتند ترور او بخشی از طرحی بزرگ‌تر برای ایجاد تحول سیاسی در آمریکا بوده است.
 

بی نظیر بوتو – ۲۰۰۷

اولین نخست‌وزیر زن در پاکستان و رهبر حزب مردم پاکستان، در آخرین روزهای سال۲۰۰۷ پس از سخنرانی در یک همایش در شهر راولپندی این کشور مورد اصابت چندین گلوله قرار گرفت و به قتل رسید. مهاجم پس از تیراندازی بمبی را هم منفجر کرد که منجر به مرگ آنی خود و حدود ۲۲نفر دیگر از حاضران شد. مرگ خانم بوتو منجر به افزایش محبوبیت عمومی حزب مردم شد و ۲ماه بعد، این حزب توانست اکثریت کرسی‌های مجلس را در انتخابات به‌دست آورد. اگرچه در ابتدا القاعده به‌عنوان مسئول ترور بوتو اعلام شد، اما در سال۲۰۱۰ تحقیقات سازمان ملل نقش دولت و ارتش پاکستان در ترور بوتو را شفاف‌تر ساخت.
 

اولاف پالمه – ۱۹۸۶

نخست‌وزیر سوئد در اوایل سال۱۹۸۶ درحالی‌که به همراه همسرش در مرکز شهر استکهلم در حال قدم زدن به ‌سوی خانه بود، از پشت سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جانش را از دست داد. نام مهاجم سال‌ها بعد مشخص شد؛ «استیگ انگستروم»؛ مالک یک آموزشگاه تیراندازی و یکی از مخالفان سیاست‌های پالمه. او چند سال پیش از اینکه به‌عنوان قاتل پالمه شناخته شود، تجربه یک خودکشی ناموفق هم داشت. با این‌همه نوع سیاست‌های پالمه در حوزه داخلی و خارجی باعث شده بود او چه در داخل کشور و چه در میان قدرت‌های بزرگ ازجمله آمریکا و روسیه دشمنان زیادی داشته باشد. از این‌رو ترور پالمه همواره با مجموعه‌ای از نظریه‌ها و سوءظن‌ها به افراد و رویدادهای سیاسی مهم جهان همراه بوده است.
 

انور سادات – ۱۹۸۱

انور سادات، رئیس‌جمهور مصر در پاییز سال۱۹۸۱ زمانی که در بازدید از یک مراسم رژه در قاهره حضور یافته بود، کشته شد. حین این رژه یکی از خودروهای نظامی در برابر جایگاه انور سادات متوقف شد، چند سرباز ازجمله «خالد اسلامبولی» از آن بیرون آمده و شروع به تیراندازی و پرتاب نارنجک به سمت رئیس‌جمهور و اطرافیان او کردند. در این حمله علاوه‌بر انور سادات ۱۰نفر دیگر جان خود را از دست دادند. مهاجمان وابسته به گروه جهاد اسلامی مصر بودند و در اعتراض به امضای پیمان صلح میان قاهره و تل‌آویو (به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل)، سادات را به قتل رساندند.
 

مارتین لوترکینگ – ۱۹۶۸

جیمز ارل ری در بهار۱۹۶۸ با شلیک یک گلوله به ‌سوی مارتین لوترکینگ، مشهورترین فعال مدنی و رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، جان او را گرفت. کینگ در حالی ترور شد که روی بالکن اتاق هتلش در شهر ممفیس ایستاده و مشغول گفت‌وگو با همکارانش بود. مرگ کینگ موجی از عزاداری و اعتراضات را در سرتاسر آمریکا ایجاد کرد و منجر به سرعت گرفتن تصویب قانون حق برابری مسکن در آمریکا شد.

 

 

 

 

نفوذ سلبریتی‌ها میان مردم چقدر است؟

اغراق از ضریب نفوذ سلبریتی‌ها میان مردم گاهی هاله‌ای از تقدس برای این افراد ایجاد می‌کند؛ بررسی آماری این امر می‌تواند صحت چنین مواردی را مورد مداقه قرار دهد.

نفوذ سلبریتی‌ها میان مردم چقدر است؟

فارس پلاس؛ روایت روز:‌ هنرپیشه‌های سینما و تلویزیون، مجری‌ها و خواننده‌ها و … بعد از آنکه مشهور می‌شوند یک عنوان را هم یدک می‌کشند: «سلبریتی»!

از لحظه تولید یک سلبریتی یعنی دقیقا پس از فراگیری شهرت و نام آشنا شدن برای مردم، حرف و سخن و رفتار سلبریتی مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار می‌گیرد. همین دیده شدن برای هر انسانی جذاب است و فریبنده. لذتی که در دیده شدن برای انسان به وجود می‌آید می‌تواند جهت‌دهنده باشد. سلبریتی در معرض یک آزمون جدی قرار می‌گیرد. گاهی جذابیت بیشتر دیده شدن می‌تواند عامل اظهار نظرهای عجیب و غریب شود. گاهی هم مسبب رفتار نا متعارف!

سلبریتی‌ها گاهی تلاش می‌کنند در جایی بیایستند که افکار عمومی متوجه آنجاست. این سبک باعث می‌شود سلبریتی‌ها در بسیاری از مسائلی که تخصصش را ندارند هم اظهار نظر کنند.

اما مسئله اینجاست که این سخنان و رفتارها چقدر برای مردم معتبر است؟ گاهی این مورد توجه بودن باعث می‌شود یک حاله امنی برای سلبریتی‌ها تصور شود. یعنی چون این فرد سلبریتی است پس می‌تواند هر حرفی را بزند! اما دیده شدن با معتبر بودن چقدر متفاوت است؟ حتی یک قدم عقب‌تر برگردیم: اصلا اینکه می‌گوییم یک سلبریتی مورد توجه مردم است معیارش چیست؟ مردم چقدر یک سلبریتی را می‌بینند و می‌شنوند و چقدر برایش اعتبار قائلند؟ یعنی چقدر می‌تواند حرف و سخن یک سلبریتی برای مردم مورد پذیرش واقع شود و جهت‌دهنده باشد؟ برای پاسخ به این موضوع گزاره‌های زیر را ملاحظه کنید:

 فقط ۱۰ درصد مردم به سینما می‌روند

یک پیمایش در سال ۱۴۰۰ از سوی وزارت فرهنگ انجام گرفت مبنی بر اینکه مردم سالی چند بار به  «سینما و تئاتر» می‌روند. نتیجه به شرح ذیل است:

  • قریب به ۸۰ درصد مردم اصلاً سینما نمی‌روند. از جمعیت باقی مانده نیز فقط ۱۰ درصد بیش از ۲ بار در سال به سینما می‌روند.

 

  • قریب به ۹۰ درصد مردم اصلاً برای تماشای تئاتر نمی‌روند. تنها ۴.۳ درصد گفته‌اند که تئاتر می‌روند. میانگین دفعات رفتن به تئاتر در سال در میان علاقه‌مندان به تئاتر ۲.۶۳ بار است.

 

 

 

اقبال مردم به کمپین‌هایی که سلبریتی‌ها تبلیغ می‌کنند چقدر است؟

۸۰۰ زن فعال در سینما و تئاتر در بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به وضعیت خشونت جنسی و جنسیتی در عرصه کاری خود شدند. تقریبا تمام بازیگران و کارگردانان زن مطرح سینما از این بیانیه پشتیبانی کردند. اسامی امضاکنندگان را می‌توانید اینجا ببینید.

این بیانیه با عنوان «به درخواست زنان سینماگر برای پایان دادن به مناسبات خشونت جنسیتی بپیوندید» برای امضا توسط سلبریتی‌های زن تبلیغ شد. جمع آوری امضاء از ١٧ فروردین ١۴٠١ آغاز شد و به مدت یک ماه ادامه پیدا کرد.

روز ١٧ اردیبهشت ١۴٠١ پایان زمان امضاء بیانیه زنان سینمای ایران توسط مردم بود. در این مسیر، تعدادی از سلبریتی‌ها از جمله ترانه علیدوستی سردمدار حرکت شدند. نتیجه جالب بود: از ۸۳ میلیون ایرانی فقط ۳۳ هزار نفر امضاء کردند!

 


تعداد شرکت کنندگان در کارزار سلبریتی‌های سینما

نکته جالب اینجاست که سایت «کارزار» سابقه جمع آوری امضاء تا چند صد هزار امضاء نیز وجود دارد. نمونه آن دو سوژه‌ای است که دانش آموزان برای تعطیلی مدارس به راه انداختند. برای اولی ۸۰۰ هزار امضاء و برای دومی ۵۰۰ هزار امضاء جمع آوری شد.


تعداد امضاء دانش آموزان

در کمپین‌های سامانه فارس من هم سوژه‌های زیادی وجود داشته که امضاهای بالایی داشته است. در آخرین کمپینی که تحت عنوان «برخورد قاطعانه با عوامل سازنده فیلم هتاک عنکبوت مقدس» در فارس به راه افتاد، طی یک روز (۲۴ ساعت) قریب به ۴۰ هزار نفر در آن شرکت کردند. آمار نهایی کمپین نیز ۷۱۷۲۷ امضاء منحصر به فرد بود که می‌توانید اینجا ببینید.

مردم چقدر سلبریتی‌ها را در فضای مجازی دنبال می‌کنند؟

بسیاری از مراکز داخلی از جمله مرکز پژوهشی بتا و مرکز تحلیلگران، کاربران شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام را حدود ۵۰ میلیون کاربر اعلام کرده‌اند. تقسیم‌بندی میزان علایق مخاطبان اینستاگرام برای صفحات پر مخاطب به شرح زیر است:

معنای این آمار این است که علاقه‌مندان به پیگیری موضوع سلبریتی‌ها حداکثر چیزی در حدود ۱۶/۶ میلیون نفر است. اما ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که پایگاه آماری استاتیستا (statista) روز ۸ مارس ۲۰۲۲ (۱۷ اسفند ۱۴۰۰) آمار ۲۰ کشور اول جهان بر مبنای  میزان مخاطب پلتفرم اینستاگرام در ماه ژانویه ۲۰۲۲ (۱۱ دی ۱۴۰۰) را منتشر کرد.

طبق آمار استاتیستا (statista) میزان مخاطبان ایرانی اینستاگرام در میان ۲۰ کشور اول جهان قرار ندارد! این آمار بدان معنی است که با وجود آنکه ایرانی‌ها دارای اکانت در اینستاگرام هستند ولی بسیاری از این اکانت‌ها فعال نیست.

افکارسنجی‌ها چه می‌گویند؟ 

طبق نظرسنجی یک ساله از سال ۹۸ تا سال ۹۹ از جامعه ایران، میزان معتبر بودن هنرپیشه‌های سینما و تلوزیون در موضوعات سیاسی و اجتماعی برآورد شده است. این گزینه ( یعنی سلبریتی) در کنار دیگر گزینه ها مانند اساتید دانشگاه، امام جماعت مسجد محل، نزدیکان، نمایندگان مجلس و ورزشکاران قرار داشته است.طبق این نظرسنجی اساتید دانشگاه بالاترین جایگاه را به دست آورد و هنرپیشه‌های سینما و تلویزیون با اختلاف بسیار زیاد در رده پایین قرار گرفت.

روند تغییرات اعتباری این بخش از جامعه در طول یک سالی که نظرسنجی به طور مکرر و در سه مرحله انجام شده است تقریبا یک خط ثابت بوده و هیچ تغییراتی در روند افزایشی یا کاهشی اعتبار آنها صورت نگرفته است.

مردم با سلبریتی‌ها درست مواجه شده‌اند

هرگروهی خوب و بد دارد. نمی‌توان یک گروه را کلا خوب دانست یا کلا بد معرفی کرد. اما مردم نشان داده‌اند که در اعتبار بخشی به سلیبریتی‌ها درست عمل می‌کنند. هرچند طبق آماری که در بالا اشاره شد سلیبریتی‌ها چندان هم دیده یا شنیده نمی‌شوند با این حال اگر مردم حرف و رفتار این سلیبریتی‌ها را ببینند و بشنوند باز هم اعتباری خارج از قاعده به این اظهارات قائل نمی‌شوند.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*