اخبار خراسان جنوبی

ضریب پشتیبانی بیمه تامین اجتماعی در خراسان جنوبی ۵.۴ درصد است

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ضریب پشتیبانی یا همان نسبت شمار بیمه‌ پردازان به بازنشستگان بیمه تامین اجتماعی در این استان ۵.۴ درصد است.

سید حسین فراتی افزود: سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک نهاد عمومی بین النسلی با هویت اجتماعی و اقتصادی  در فعالیت است که هدف آن توسعه پوشش بیمه ها و برقراری عدالت اجتماعی برای نسل های آینده است.

به گزارش ایسنا، مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه این سازمان نفش اساسی را در پشتیبانی و حمایت از  نیروی کار در سطح کشور دارد، گفت: امسال سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی در ۹ بند توسط رهبر انقلاب ابلاغ شد که رسالت ما در حوزه ساختار تامین اجتماعی را سنگین تر کرده است.

وی با بیان اینکه در سطح استان ۱۸۹ نفر پرسنل بیمه‌ای در شعب بیمه تامین اجتماعی در حال ارائه خدمت هستند، افزود: خدمات تامین اجتماعی در دو حوزه کوتاه مدت و بلندمدت تعریف می‌شود و ما در بحث امنیت شغلی و  بحث درمان و سلامت فعالیت داریم.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سطح استان ۱۲۶ هزار بیمه شده اصلی داریم، بیان کرد: در مجموع جمعیت حدود ۳۹۷ هزار نفر را تحت پوشش خدمات تامین اجتماعی داریم که ۴۸ درصد از جامعه هدف را تشکیل می‌دهد.

وی بیان کرد: ضریب پشتیبانی بیمه تامین اجتماعی در این استان ۵.۴ درصد است یعنی به ازای هر پنج نفر پرداختی یک نفر از تامین اجتماعی مستمر بگیر داریم.

فراتی با اشاره به اینکه به منظور گسترش پوشش بیمه تامین اجتماعی از اجرای طرح بیمه فراگیر تامین اجتماعی برای خانواده ها خبر داد و گفت: در این طرح، دختران و پسران بین ۱۸ تا ۵۰ سال بیکار با پرداخت حق بیمه از مزایای بیمه مشاغل بهره مند می‌شوند.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی افزود: در مجموع بیمه شدگان فاقد کمک دولت در خردادماه امسال به نسبت مشابه سال قبل چهار درصد رشد داشته است.

وی به پرداخت مابه التفاوت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: در خردادماه ۳۷ میلیارد تومان پرداختی داشته ایم که نسبت به سال قبل که هفت میلیارد تومان بوده، رقم قابل توجهی است.

فراتی ادامه داد: ۲۴ میلیارد تومان در قالب کمک‌های کوتاه مدت(غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، کمک هزینه سفر ) پرداخت شده که ۲۳ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است و ۴۰۳ میلیون تومان کمک هزینه ازدواج و بالغ بر چهار میلیارد تومان کمک هزینه بارداری پرداخت شده است.

یادداشت

حکایت”گرفتار” و “گرفته یار”!

هرکس “گرفتار” است، در واقع “گرفته یار” است. این گزاره، نه تنها نگاه آدمی که همه زندگی اش را از نو مهندسی می کند. اگر خود را “گرفتار” بدانیم، در خویش خواهیم افسرد و از پا خواهیم افتاد که گرفتاری رمق از دست و پا و حتی نگاه می گیرد اما اگر نگاه مان عوض شود و مشکلات را پیغام دوست بدانیم که می خواهد ما را به سر قرار آورد دیگر نه تنها از پا نخواهیم افتاد که قوتی تازه در زانو احساس خواهیم کرد که نشستن را تاب نمی آورد. بی قرار رفتن و به قرار گاه رسیدن است تا چشم در چشم دوست شود. بزرگان اهل معرفت از این دریچه نگاه می کردند و به ما هم چنین تعلیم کردند چنان که در کلام دل نشینِ مرحوم حاج اسماعیل دولابی می خوانیم: “هر وقت در زندگی‌ات گیری پیش آمد و راه‌بندان شد، بدان که (به‌خاطر غفلت و گناهت) خدا کرده است؛ زود برو با او خلوت کن و بگو با من چه کار داشتی که راهم را بستی؟ هر کس گرفتار است، در واقع گرفته یار است.” گرفته یار هم می خواهد این گرفتگی را به ریسمان های متعدد محکم کند که جدایی از او را تاب نمی تواند آورد. فکر کنم دلیل آرامش اهل معرفت در برابر شدائد و مصائب و بی قراری و از پا افتادگی ما همین تفاوت نگاه باشد. ما هر مانع را بلا می بینیم که بر سر مان آوار می شود و راحتی و آسایش ما را نا بود می کند اما آنان در سخت ترین بلا هم “راحتی ” می بینند چنان که جاودان یاد پروین اعتصامی هم هوشمندانه بدان می پردازد که؛
… هر بلائی کز تو آید، رحمتی است
هرکه را فقری دهی، آن دولتی است…
ماجرا در همین شناخت است. کسی که خود را شناخت و خدا را شناخت به درک این ظرافت پی می برد که صدا ها برای به هوش آوردن است. اگر تاریکی هم سفره خود را باز می کند برای این است که نگاه به جستجوی نور عادت کند و در حقیقت روشنا هم نور مطلق را ببیند؛
زان به تاریکی گذاری بنده را
تا ببیند آن رخ تابنده را
وقتی توانست این رخ تابنده را ببیند، به شناخت خواهد رسید. معرفت که به مقام یار حاصل آمد، عشق در جان چنان بزرگ خواهد شد که جز معشوق نبیند. به عشقی چنان بار خواهد یافت که همه بارها را از دوش بر زمین بگذارد و سبکبار و سبکبال از کوچه های تنگ مصائب به سوی بیکران پرواز کند. بدانیم که مشکلات، برای بازکردن بندهاست. خود بند نشویم بر پای خویش. توجه کنیم که؛
تیشه، زان بر هر رگ و بندم زنند.

تا که با لطف تو پیوندم زنند…
این پیوند را باید باور کنیم و قدر بدانیم که حقیقت انسان هم در این محقق می شود.

پرداخت حدود ۲۸ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در خراسان جنوبی

متقاضیان اشتغالزایی در خراسان جنوبی، حدود ۲۸ میلیارد تومان تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید دریافت کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، سرپرست صندوق کارآفرینی امید استان گفت:‌این تسهیلات در سه ماه گذشته ازپرداخت حدود ۲۸ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در خراسان جنوبی محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸، به ۲۲۷ طرح اشتغالزایی در مناطق شهری، روستایی و عشایری پرداخت شد.

اکبرنیا با بیان اینکه تسهیلات صندوق کارآفرینی در بخش‌های مختلف خدمات، کشاورزی، صنایع کوچک و صنایع دستی پرداخت می‌شود افزود: بیشترین تسهیلات اشتغال سه ماه گذشته، در بخش خدمات و در شهرستان بیرجند پرداخت شده است.

وی سقف تسهیلات اشتغال صندوق کارآفرینی امید ۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: کارمزد این تسهیلات ۴ تا ۱۲ درصد و بازپرداخت آن ۳ تا ۷ ساله با توجه به نوع طرح و مبلغ پرداختی متفاوت است.

رئیس سازمان میادین شهرداری بیرجند:

بازار داغ لباس های دست دوم دربیرجند/بی توجهی به مصوبه شورای تامین

بازار داغ لباس های دست دوم دربیرجند/بی توجهی به مصوبه شورای تامین

– رئیس سازمان میادین شهرداری بیرجند گفت: ۷۰ درصد البسه دست دوم در چهارشنبه بازار بیرجند درحالی به فروش می رسد که بر اساس مصوبه شورای تامین، فروش آنها ممنوع شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن دلپسند ظهر شنبه در کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر کالای قاچاق و ارز شهرستان بیرجند اظهار کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد البسه دست دوم در چهارشنبه بازار بیرجند به فروش می‌رسد.

بنا به گفته رئیس سازمان میادین شهرداری بیرجند، بیشتر کسانی که در چهارشنبه بازار بیرجند اقدام به فروش البسه دست دوم می‌کنند از یکی از شهرهای استان هستند که برای جلوگیری از انجام این کار شهرداری نیاز به همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی دارد.

مهدی هلالی، معاون مرکز بهداشت بیرجند با اشاره به جلسات برگزار شده با اتاق اصناف گفت: در این جلسات تکلیف البسه خارجی مشخص شده و البسه دست دوم داخلی هم برای فروش باید مجوز بهداشت داشته باشند.

وی ادامه داد: در این راستا لباس‌های دست دوم باید کند زدایی شوند و اتحادیه پوشاک می‌تواند داخلی یا خارجی بودن این البسه را مشخص کند.

محمد رضا بیجاری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری بیرجند اظهار کرد: بر اساس مصوبه جدید شورای تأمین در چهارشنبه بازار بیرجند باید تنها میوه و تره بار عرضه شود بنابراین باید از فروش البسه دست دوم در آن با همکاری دستگاه‌های اجرایی مربوط جلوگیری شود.

۵۰ درصد صادرات ایران به افغانستان از خراسان جنوبی انجام می‌شود

۵۰ درصد صادرات ایران به افغانستان از خراسان جنوبی انجام می‌شود

بیرجند – ایرنا – عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: اکنون ۵۰ درصد کالاهای صادراتی ایران به افغانستان از لحاظ وزنی و ۳۵ درصد از نظر ارزشی از طریق خراسان جنوبی انجام می‌شود که در این زمینه استان سهم بسزایی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا خامه‌زر روز شنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی افزود: بیش از ۶۰۰ قلم کالا از ایران به کشور افغانستان صادر می‌شود که این نشان می‌دهد افغانستان بازار بسیار مناسبی برای کالاهای ایرانی بوده و نقش مرز استان نیز در خصوص صادرات بسیار پررنگ است.

وی از گمرکات به عنوان بازوی بخش خصوصی در فعالیت‌های حوزه تجارت فرامرزی یاد کرد و گفت: گمرکات می‌توانند به عنوان بهترین کمک و یار تجارت خارجی با این بخش ایفای نقش کنند در خراسان جنوبی با نوپا بودن مرز و با همکاری و تعامل گمرک با بخش خصوصی، جایگاه بسیار خوبی در زمینه تجارت با کشور افغانستان به دست آورده‌ایم.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات، مدیریت واردات، ترانزیت، حمل و نقل، گمرک و امور مرز اتاق بازرگانی بیرجند افزود: در استان‌های مرزی مانند خراسان جنوبی که یکی از پتانسیل‌های بالقوه آن مرز و تجارت خارجی است بدون شک گمرک به عنوان دروازه‌بان اقتصادی ناظر بر امور صادرات، واردات، ترانزیت، حمل و نقل بین‌المللی و سایر نقش بسزایی ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: گمرک در حوزه تجارت خارجی با بخش خصوصی نقش مکمل دارند، همچنین نقش دروازه‌بان اقتصادی در استان‌های مرزی بر عهده گمرک و در زمینه انتظامی نیز مرزبانی ایفای نقش می‌کند لذا این دو نهاد همیشه پیش قراول ارائه خدمات به بخش خصوصی بوده‌اند.

خامه‌زر گفت: کشور افغانستان سالانه ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار واردات دارد و بخش اعظمی از نیازهای آن از طریق واردات تامین می‌شود.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات، مدیریت واردات، ترانزیت، حمل و نقل، گمرک و امور مرز اتاق بازرگانی بیرجند گفت: طی سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های زیادی با بازار افغانستان داشتیم، سه بازارچه استان از سال ۹۳ به صورت یکطرفه از جانب افغانستان مسدود شد لذا تلاش‌هایی صورت گرفت اما این مهم تاثیر خود را بر بازار صادراتی استان نشان می‌دهد.

وی افزود: با تحولات جدید افغانستان و استقرار دولت طالبان، باز هم مشکلاتی ایجاد شد اما همه دست به دست هم دادیم و با همکاری بخش خصوصی و دولتی توانستیم به مبادلات تجاری با این کشور برگردیم.

خامه‌زر بیان کرد: در حوزه تجارت خارجی باید خود را با آنطرف مرز وفق بدهیم چراکه اگر با شرایطی که طالبان تعیین می‌کنند همسو نباشیم شاید در آینده دچار مشکل شویم.

وی با اشاره به فعالیت و اقدامات اتاق بازرگانی بیرجند، تصریح کرد: اتاق همزمان با تاسیس استان فعالیت خود را در خراسان جنوبی آغاز کرد و اعضای آن بیشتر پیله‌وران که در بازارچه‌های چهارگانه فعالیت داشتند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند عنوان کرد: با توجه به مشکلاتی که برای سه بازارچه یزدان زیرکوه، دوکوهانه نهبندان و گلورده درمیان ایجاد شد، تمام توان اقتصاد صادراتی استان بر ‌مرز ماهیرود سربیشه متمرکز شد.

وی گفت: در نهایت صنعتگران، معدنکاران و سایر بخش‌های خصوصی نیز در اتاق بازرگانی نقش ایفا کردند و کمیسیون‌های توسعه صادرات، مدیریت واردات، ترانزیت ، حمل و نقل، گمرک و امور مرز، کشاورزی و منابع طبیعی، معدن و جدیدا نیز کمیسیون انرژی در اتاق تشکیل شده و فعال است.

خامه‌زر افزود: در طی این سال‌ها تعامل بسیار خوبی با گمرک داشته و داریم و اکنون نیز اعلام آمادگی می‌کنیم همانطور که در گذشته در کنار گمرک بودیم، همچنان در خدمت این نهاد هستیم.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران هم گفت: مجموعه تولیدی سیمان باقران به عنوان واحدی صادرات‌محور در ۳۸ کیلومتری میل ۷۳ درمیان راه‌اندازی شده است.

سید مهدی کاظمی افزود: تا پایان سال ۹۹ شرایط بسیار مطلوب داشته و حدود ۱۵ میلیون دلار آورده ارزی داشتیم که‌ ۸۵ درصد تولیدات سیمان به بازار افغانستان صادر می‌شد.

وی بیان کرد: بعد از تحولاتی که در کشور افغانستان رخ داد، شرایط خیلی مطلوبی نداریم یعنی سال قبل پیش‌بینی بودجه حدود ۶۵۰ هزار دلار صادرات بود که ۳۳۰ هزار دلار معادل کمتر از ۵۰ درصد محقق شد.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران ضمن قدردانی از مدیرکل سابق گمرکات استان، اظهار داشت: در هر شرایطی نیاز به همکاری و مساعدت داشتیم این مجموعه در حد توان مسائل را پیگیری می‌کرد.

وی تصریح کرد: امیدواریم مدیرکل جدید گمرکات نیز همراهی و همکاری لازم را با مجموعه سیمان باقران داشته باشد تا زمینه صادرات مطلوب با افغانستان فراهم شود.

کاظمی با بیان اینکه برخی از مشکلات مقطعی بوده و با همکاری مجموعه‌های مربوطه حل می‌شود، عنوان کرد: به عنوان مثال در چندین سال قبل انجام چهار مرحله بارگیری کالای صادراتی به افغانستان، تجار و افراد مربوطه را دچار خستگی و بی‌انگیزه‌گی می‌کرد که این مساله به دو مرتبه کاهش یافت و مشکل حل شد.

وی افزود: اخیرا نیز بارگیری کالا باید چهار مرحله انجام شود که این مهم نیاز به پیگیری دارد چون وقت و انرژی لازم را از تاجر و رانندگان سلب می‌کند.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران بیان کرد: رسالت گمرک تسهیل کردن صادرات است اما شاید در استان مقداری تنگ‌نظری بوده یا اجرای قوانین خیلی جدی گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون با این شرایط عملا ترانزیت توجیهی ندارد عنوان کرد: چند سال قبل در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مقرر شد برای اینکه کار تسهیل ۳۰۰ لیتر گازوئیل در اختیار کامیون‌داران افغان قرار بگیرد که باعث رونق ترانزیت شده بود اما اکنون دو ماه شده مجدد با مشکل مواجه شده‌ایم.

کاظمی اضافه کرد: کار واحدهایی مانند سیمان باقران به تصمیم‌هایی که در جلسات اخذ می‌شود بستگی دارد، موضوع مذکور از خراسان جنوبی آغاز و در خراسان رضوی نیز اجرا شد و ۷۰۰ لیتر گازوئیل در اختیار تجار قرار می‌گیرد اما در استان ما بعد از دو سال مجدد مشکل‌ساز شده است.

در این آیین از سید حسن رحیمی‌زاده مدیرکل سابق گمرکات خراسان جنوبی قدردانی و محمد کوه‌گرد به عنوان مدیرکل جدید این حوزه معرفی شد.

 

توسعه خراسان جنوبی با صادرات تولیدمحور امکان‌پذیر است

بیرجند – ایرنا – مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: با توجه به وجود ظرفیت‌های منحصر به‌فرد در حوزه‌های مختلف اما سهم صادراتی این استان به افغانستان ناچیز است که افزایش آن با صادرات تولیدمحور امکانپذیر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمد کوه‌گرد روز شنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی افزود: این استان دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه تجارت با کشورهای همسایه است اما صادرات تولیدمحور سبب شکوفایی و توسعه استان می‌شود.

وی تصریح کرد: اینکه روزانه ۲ هزار کامیون در مرز تردد کنند خوب است اما تا زمانیکه صادرات در قالب تولید محور نباشد عملا در استان شکوفایی لازم رقم‌ نخواهد خورد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با بیان اینکه گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی نقش محوری در حوزه تجارت خارجی و مبادی ورودی و خروجی کشور دارد افزود: در واقع مسئول اعمال حاکمیت دولت در امور صادرات، واردات و ترانزیت است.

وی بیان کرد: در چند سال اخیر گمرکات تحول خیلی خوبی تجربه کرده و  راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی و استفاده از ابزار نوین کنترلی مانند دستگاه‌های ایکس ری تحولات خوبی در توسعه صادرات استان‌ها ایجاد کرده است.

کوه‌گرد تصریح کرد: استان خراسان‌جنوبی از ظرفیت و توانمندی‌های خیلی خوبی برخودار بوده و مستعد تولید انواع محصولات از جمله صنعتی و کاربردی است که با هم‌افزایی و هم‌گرایی باید برنامه‌های خوبی به اجرا در بیاوریم.

وی عنوان کرد: به طور طبیعی وقتی صحبت از مرز به میان می‌آید اولین گمان و تمرکز در خصوص تهدیدات آن است اما این برای ما تبدیل به یک فرصت شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی یادآور شد: شاید یکی از مهمترین راه‌های اتصال ما از لحاظ ارتباطی و تجاری، در حوزه مرز و توسعه آن بوده است و مسایلی که به نوعی تهدید محسوب می‌شود به فرصت تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از مسائل از فعالان واحدهای اقتصادی کمک گرفته شد، گفت: در استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و سیستان و بلوچستان مرزهای خوبی با کشور افغانستان داریم اما بطور کافی از ظرفیت این مرزها استفاده نشده است.

کوه‌گرد افزود: دو طرف مرز باید از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کنند، به عنوان مثال ۶۰ درصد محصولات خراسان رضوی از مرز دوغارون به افغانستان صادر می‌شود و در خراسان جنوبی که ۳۰ درصد محصولات است نیز این ظرفیت باید تقویت شود.

وی بیان کرد: با تجار و بازرگانان افغانستان تعاملات خیلی خوبی داشته‌ایم که تمایل به استفاده بیشتر از این ظرفیت دارند، مجموعه‌ای از هم‌افزایی دستگاه‌های دولتی و خصوصی باید پای کار بیایند تا این مهم محقق شود.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی عنوان کرد: باید محور توسعه در استان شما شکل گیرد در این صورت از خیلی مهاجرت‌ها جلوگیری و کانون‌های تجاری در استان تشکیل خواهد شد.

کوه‌گرد با اشاره به ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک در مرز دوغارون، یادآور شد: ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک در تمامی بخش‌ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و خیلی از تهدیدات را کاهش می‌دهد.

وی گفت: رویکرد گمرکات ایران و مسئولان دولتی به سمت و سوی ارائه خدمات گمرکی به واحدهای تولیدی، صنعتی و دانش‌بنیان است که در رشد و شکوفایی استان می‌تواند نقش محوری داشته باشد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی افزود: مهمترین عاملی که می‌تواند همه اینها را هماهنگ‌تر کند، تعاملات بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر است.

وی بیان کرد: خراسان‌جنوبی از توانمندی‌های زیادی از جمله نیروی انسانی برخوردار است، استانی با انسان‌های فرهیخته و دانشگاهی، که می‌تواند در کنار هم محور تحول باشند.

کوه‌گرد اظهار داشت: بیشتر تحول موضوع کشوری است تا اقتصاد و اشتغال ما رونق پیدا کند و این نیاز به همراهی و هم‌افزایی همه مجموعه است تقاضا داریم با همدلی هم افزایی و همکاری خواهیم داشت اثربخشی لازم را در مواردی که نیاز است داشته باشیم.

مدیرکل سابق گمرکات خراسان جنوبی هم گفت: سال ۹۸ مجموع صادرات استان از معبر ماهیرود ۴۴۰ میلیون دلار بوده که سال ۹۹ به ۸۴۰ میلیون دلار یعنی ۱۰۳ درصد افزایش رسید.

سید حسن رحیمی‌زاده ادامه داد: این رقم در سال گذشته با توجه به تحولات افغانستان و مسائلی که در خصوص ارز ایجاد شد به ۷۲۰ میلیون دلار کاهش یافت اما رقم خوبی بود و امسال نیز روال عادی را در پیش داریم.

وی تصریح کرد: میزان واردات در گذشته یک میلیون دلار بود که سنوات گذشته به ۲۴ میلیون دلار رسید، سعی کردیم خطوط تولید، تجهیزات و مواد اولیه واحدهای تولیدی را در استان ترخیص کنیم، همچنین برای برخی واحدها گمرکات اختصاصی دایر شد.

وی با اشاره به پیگیری ارتقای سطح گمرکات استان عنوان کرد: در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کد دریافت شده و در ادامه توسط مدیرکل جدید این موضوع پیگیری خواهد شد.

مدیرکل سابق گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به اخذ مجوز ترانزیت عام برای تمامی کالاها یادآور شد: در چند ماه گذشته تعداد کامیون‌های ترانزیتی استان ۵۴ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: در خصوص بازارچه‌های مرزی پیگیری‌های زیادی توسط استاندار، معاونان و بخش خصوصی انجام شد و در وقفه‌ای بازارچه یزدان بازگشایی اما اکنون متوقف شده که انتظار داریم با سیاست‌هایی که دولت دارد برای توسعه صادرات و تعامل و همکاری با کشورهای همجوار بازارچه‌های استان بازگشایی شود.

رحیمی‌زاده افزود: خراسان جنوبی به عنوان بهشت مواد معدنی و با ارزش، سنگ‌های قیمتی، محصولات استراتژیک زرشک، زعفران و عناب، موقعیت استراتژیک و سایر در راس همه دارای مردمانی خونگرم، قانع، قدرشناس و بی‌نظیر است.

وی بیان کرد: برای توسعه پیشرفت تجاری برنامه‌های خوبی وجود دارد از جمله اینکه سه استان خراسان جنوبی، رضوی و سیستان و بلوچستان تفاهم‌نامه همکاری امضا خواهند کرد تا بتوان از فرصت‌ها به نفع همدیگر استفاده کنیم.

مدیرکل سابق گمرکات خراسان جنوبی اظهار داشت: اتاق‌های بازرگانی این استان‌ها در این زمینه فعال شده‌اند، ظرفیت‌های زیادی در بازار افغانستان وجود دارد که این استان‌های مرزی باید از آن بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌هایی از جمله در حوزه حمل و نقل ریلی در استان مغفول مانده است تصریح کرد: اتصال ریلی خراسان جنوبی به بندرعباس می‌تواند در بخش ترانزیت کمک بزرگی کند.

رحیمی‌زاده عنوان کرد: استفاده از سرمایه‌گذاری مشترک با فعالان بخش تجاری  کشور افغانستان در منطقه ویژه اقتصادی، استفاده از ظرفیت تجارت جهانی افغانستان، صادرات محصولات استان به کشورهای اروپایی و استفاده از ظرفیت ورود موقت از دیگر برنامه‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه واحدهای تولیدی استان را دریابید گفت: واحدهای تولیدی محور چرخ اقتصاد و اشتغال استان هستند و اگر وقفه‌ای در این زمینه ایجاد شود برای همه ما مشکل‌ساز خواهد شد.

پیام تبریک استاندار خراسان جنوبی درپی کسب رتبه برتر شرکت کویرتایر در سطح ملی

🔸بسمه تعالی

🔹جناب آقای زینلی
مدیرعامل محترم شرکت کویرتایر

🔹باسلام

🔹کسب افتخار واحد برتر سال ۱۴۰۰ در گروه صنایع شیمیایی و پلیمری را که تجلی مدیریت جنابعالی و همت و تلاش تمامی کارکنان و نخبگان خدوم آن مجموعه در طی کردن مسیر مؤثر تولید کالا بر پایه دانش بنیان است را صمیمانه تبریک عرض می کنم.
🔹از درگاه ایزد منان مزید توفیقات آن مجموعه بزرگ صنعتی افتخار آفرین را در مسیر منتهی به کسب رضایت الهی، شکوفایی ایران اسلامی و کسب موفقیت های بالاتر در ادامه مسیر را مسئلت دارم.
🔹امید که در سایه تلاش و همدلی، شاهد تداوم این روند و کسب موفقیت‌های بالاتر فعالیت های شرکت کویرتایر در سال‌های آتی باشیم.

🔹جواد قناعت
استاندار خراسان جنوبی

 

 

 

در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیرجند مطرح شد؛
افزایش قاچاق سوخت و دام/ فروش آرد خارج از شبکه در برخی نانوایی ها ادامه دارد

در کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان بیرجند، تداوم قاچاق دام، آرد و سوخت به عنوان مهمترین مشکلات این حوزه مطرح شد.

به گزارش  شبستان  کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر کالای قاچاق و ارز بیرجند با موضوع قاچاق دام، سوخت و آرد در این شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.

 

افزایش ۴۰۹ درصدی قاچاق سوخت در سال جاری

«سرگرد احمد محمودی»، نماینده پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به افزایش ۴۰۹ درصدی قاچاق سوخت در سال جاری، گفت: همچنین در این مدت قاچاق دام سبک ۴۰ درصد، دام سنگین ۳۶۶ درصد و قاچاق لوازم یدکی ۱۸۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

 

وی از توقیف ۴۳۹ خودرو در درابطه با قاچاق کالا خبر داد و افزود: بر اساس قوانین موجود دام قاچاق بعد از کشف باید تحویل جهاد کشاورزی شود اما در بعضی از شهرستان های استان دام قاچاق کشف شده توسط جهاد کشاورزی از همکاران ما تحویل گرفته نمی شود که این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.

 

محمودی تأکید کرد: نیروی انتظامی تنها دستگاه کاشف کالای قاچاق است و انجام مراحل اداری بعد از آن توسط دستگاه های مربوطه باید پیگیری شود.

 

«حسن علیزاده»، رئیس دامپزشکی بیرجند در ادامه خاطر نشان کرد: در میدان دام این شهرستان مکانی برای نگهداری دام های قاچاق تا تعیین تکلیف مشخص شده است.

 

وی همچنین یکی از مشکلات موجود در این حوزه را کشتارهای غیر مجاز دام عنوان کرد و خواستار همکاری انتظامی استان برای برخورد در این زمینه شد.

 

فروش آرد خارج از شبکه در ساعاتی پایانی شب!

«غلامرضا وارسته»، مدیر جهاد کشاورزی بیرجند هم در ادامه تأکید کرد: دام های قاچاق کشف شده توسط پلیس امنیت اقتصادی تا تعیین تکلیف در میدان دام نگهداری می شوند.

 

وی به فروش آرد خارج از شبکه در ساعت های ۱۱ تا یک شب توسط بعضی از نانوایی های متخلف در بیرجند اشاره کرد و افزود: تاکنون کشفیات زیادی در این زمینه داشته ایم که منجر به تشکیل پرونده شده و در این حوزه نیازمند همکاری بیشتری نیروی انتظامی استان هستیم.

 

«شهرام اسحاقی»، نماینده فرماندهی انتظامی بیرجند نیز در این جلسه به کشف ۲۰۲ لیتر سوخت مکشوفه در سال جاری اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات موجود در این زمینه افرادی هستند که با دارا بودن چند وسیله نقلیه با قاچاق سوخت برای کسب در آمد از آنها استفاده می کنند که باید راهکار مناسبی برای برخود با آنها ارائه شود.

 

اجرای طرح منطقه‌ای کردن سوخت خودروهای گازوییل‌سوز

«مهدی بیجاری»، نماینده شرکت فرآورده های نفتی هم اجرای طرح منطقه‌ای کردن سوخت خودروهای گازوییل‌سوز از چهارم تیرماه سال جاری خبر داد و تصریح کرد:  اگر این طرح از بهمن ماه سال گذشته در استان اجرا می شد از قاچاق سوخت در خراسان جنوبی جلوگیری می شد.

به گفته وی بر اساس این طرح خودرو های مورد نظر بعد از هر بار سوختگیری تا هشت ساعت نمی توانند مجدد سوختگیری کنند و در این طرح برای اتوبوس و تریلی در هر بار ۳۰۰ لیتر سوخت در نظر گرفته شده که در آینده میزان سوخت تریلی ها در استان کاهش خواهد یافت.

بیجاری یادآور شد: صف های موجود در پمپ بنزین ها بیشتر مربوط به استفاده از کارت اضطراری (آزاد) است که متاسفانه بعضی از این موضوع سوء استفاده می کنند.

 

«محمود کشتگر»، نماینده تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: در بیرجند ۷۴۰ پرونده وارده در زمینه قاچاق کالا داشته ایم که ۷۰۰ مورد آن با ۱۵۳ میلیارد ریال محکومیت مختومه شده است.

 

وی یادآورشد: بر اساس قوانین موجود دام قاچاق کشف شده باید تحویل جهاد کشاورزی شود و در خصوص قاچاق سوخت هم پرونده های داشته ایم که به آنها رسیدگی شده است.

 

در پایان جلسه «محمد رضا بیجاری»، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری بیرجند هم با بیان اینکه متاسفانه بعضی از نانوایی ها به فروش آرد خارج از شبکه به دلیل شود آن عادت کرده اند، اظهار کرد: با همکاری بیشتر انتظامی و جهاد کشاورزی استان برای انجام کشت های رندمی باید این مسئله مدیریت شود.

 

وی در خصوص دام های قاچاق مکشوفه، تصریح کرد: بر اساس قوانین موجود باید دام های قاچاق کشف شده توسط پلیس امنیت اقتصادی تحویل جهاد کشاورزی شود تا با انجام مراحل اداری تکلیف آنها مشخص شود.

 

 

 

به مناسبت عید غدیر

توزیع ۱۰۰ هزار پرس غذای گرم بین خانوار‌های نیازمندخراسان جنوبی/۳

بیش از ۱۰۰ هزار پرس غذای گرم در بین خانوار‌های نیازمند استان به مناسبت عید غدیر توزیع می شود .

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: به مناسبت عید غدیر و در قالب طرحتوزیع بیش از ۱۰۰ هزار پرس غذای گرم در بین خانوار‌های نیازمندخراسان جنوبی اطعام علوی بیش از ۱۰۰ هزار پرس غذای گرم با کمک خیران در بین خانوار‌های نیازمند توزیع می شود .

عرب  افزود : بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته و باتوجه به شرایط کرونا و محدودیت‌ها، ۱۴۹ مرکز نیکوکاری و دفاتر امداد در سراسر استان آمادگی دارند با رعایت وپروتکل‌های بهداشتی، کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم خیر و نوع دوست استان را دریافت نمایند.

وی گفت : شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۰۳۰۶۰۲ و شماره گیری #۳*۸۸۷۷* برای دریافت کمک‌های نقدی هم استانی‌ها در نظر گرفته شده است.

 

 

 

 

 

 

 

سهم صادرات استان خراسان جنوبی ناچیز است/ ۳

 

سهم صادرات استان خراسان جنوبی ناچیز است/ صادرات تولیدمحور اولویت باشد

سرپرست گمرکات خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر سهم صادرات این استان ناچیز است گفت: وقتی صادرات در قالب تولید محور نباشد شکوفایی لازم رقم نمی‌خورد.

به گزارش تسنیم ، محمد کوهگرد ظهر امروز در بازدید از گمرک ماهیرود اظهار داشت: در چند سال اخیر گمرکات تجربیات خوبی داشته و استفاده از ابزار کنترلی مانند ایکس ری تحولات خوبی در توسعه صادرات استان‌ها ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی از ظرفیت و توانمندی‌های خوبی برخودار بوده و مستعد تولید محصولاتی از جمله صنعتی و کاربردی است که با هم افزایی باید برنامه‌های خوبی را به اجرا درآوریم افزود: وقتی صحبت از مرز می‌شود اولین تمرکز روی تهدیدات مرز است اما یکی از مهمترین راه‌های اتصال از لحاظ ارتباطی و تجاری در حوزه مرز و توسعه آن است و مسایلی که تهدید بوده به فرصت تبدیل شده است.

سرپرست گمرکات خراسان جنوبی با بیان اینکه خیلی از مسایلی که نمی‌شد روی آن تمرکز کرد از واحد‌های اقتصادی کمک گرفته شد گفت: یکی از مواردی که وجود دارد مرزهای خوبی با کشور افغانستان داریم اما به طور کافی از آن استفاده نشده به عنوان مثال ۶۰ درصد محصولات خراسان رضوی از مرز دوقارون صادر‌ می‌شود اما در خراسان جنوبی این رقم کمتر است.

وی با بیان اینکه با تجار و بازرگانان افغانستان تعاملات خوبی داشتیم و مجموعه‌ای از هم افزایی دستگاه‌های دولتی و خصوصی باید پای کار بیایند تا این مهم محقق شود ادامه داد: سهم صادرات ما ناچیز است و دو هزار کامیون در مرز فرصت خیلی خوبی است اما تا وقتی صادرات در قالب تولید محور نباشد در استان شکوفایی لازم رقم‌ نخواهد خورد.

سرپرست گمرکات خراسان جنوبی با بیان اینکه محور توسعه باید در استان شکل بگیرد  تا در این صورت خیلی از مهاجرت جلوگیری شود گفت:به نوعی در دوقارون ایجاد سرمایه گذاری‌های مشترک شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه رویکرد مسئولان دولتی در رشد و شکوفایی استان می‌تواند نقش محوری داشته باشد افزود: خراسان‌جنوبی از توانمندی نیروی انسانی برخوردار است. استانی فرهیخته و دانشگاهی داریم و از طرفی فرصت کشور افغانستان را داریم که در سه ضلع مثل نیروی انسانی، ظرفیت مرز و .. می‌تواند محور تحول باشد.

در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا عنوان شد

افزایش ۲ برابری بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی/۳

سپری شدن موج هفتم کرونا با کمترین آسیب، در گرو رعایت دستور العمل های بهداشتی

استاندار خراسان جنوبی گفت: با انجام دستور العمل های بهداشتی می توانیم موج هفتم را نیز با کمترین آسیب سپری نماییم.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر جواد قناعت با بیان این مطلب در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا خاطرنشان کرد: در موج هفتم، دو سویه جدید ویروس امیکرون از سرایت بالای ۱۸ برابری و کشندگی پایینی برخوردار است اما جای نگرانی وجود دارد.
به گفته وی؛ هرگاه درصد سرایت بالا برود، میزان ابتلا افزایش یافته و بعد از مدتی تعداد فوتی ها نیز بیشتر می شود.
وی با اشاره به افزایش آمار بیماران در شرایط موجود، تصریح کرد: جلسات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در سطح وزارت بهداشت در حال برگزاری است اما با افزایش تعداد افراد مبتلا احتمال تغییر این رویه و تشکیل جلسات با حضور رئیس جمهور یا معاون اول وجود دارد.
استاندار با تأکید بر این که استان معطل تصمیمات کشوری نمی ماند، متذکر شد: جلسات استانی مدیریت بیماری کرونا باید با استفاده از تجربه های دو سال گذشته برگزار شود تا تصمیمات خوب و درستی در این زمینه اتخاذ گردد و خراسان جنوبی در موج هفتم، با کمترین تبعات و مشکلات مواجه باشد.
استاندار ادامه داد: در مورد ماهیرود نیز جلسه ای با محوریت معاونت سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری و با حضور دستگاه های مستقر در مرز برگزار شود و در رابطه با راه اندازی اتاق ایزوله مدنظر دانشگاه علوم پزشکی و… تصمیمات خوب و عملیاتی اتخاذ شود.
به گفته وی؛ مراقبت ها در مرز باید با سختگیری، وسواس و حساسیت بالاتری دنبال شود تا از طریق مرز انتقال ویروسی نداشته باشیم.

افزایش ۲ برابری بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این جلسه گفت: طبق آخرین آمار در هفته گذشته شاهد افزایش سه برابری مراجعه و ۲ برابری بستری بیماران کرونایی در استان خراسان جنوبی بوده‌ایم که بیانگر به صدا درآمدن زنگ خطر موج هفتم کرونا است.

 محمد موسوی میرزایی افزود: شدت سرایت در سویه جدید از تمامی سویه‌ها بیشتر است و هر مبتلا می‌تواند بین ۱۵ تا ۱۸ نفر دیگر را درگیر کند.

وی تاکید کرد: کنترل کرونا نیازمند همت عمومی، رعایت همه‌جانبه دستورالعمل‌های بهداشتی و اطلاع‌رسانی با همکاری و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها، نهادها و مردم است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تعدادی از حجاج به دلیل ابتلا به کرونا در عربستان بستری هستند گفت: درخواست داریم با بازگشت حجاج از تجمع خارج از اصول بهداشتی خودداری شود و مردم در برگزاری هرگونه مراسم پروتکل‌ها را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: مردم نسبت به تزریق دز یادآور واکسن کرونا سریعا اقدام کنند زیرا نسبت به سویه جدید به‌شدت نگرانیم.

وی خاطرنشان کرد: همه کسانی که از زمان دریافت آخرین نوبت واکسن آنها ۶ ماه گذشته است برای تزریق دز یادآور اقدام کنند.

موسوی میرزایی با اعلام آمادگی بیمارستان‌های استان در موج هفتم کرونا گفت: هزار و ۵۷۰ تخت بیمارستانی فعال در استان وجود دارد که با احتساب هر ۵۴۰ نفر یک تخت، نسبت به میانگین کشور در وضعیت خوبی قرار داریم و با تکمیل پروژه‌های بیمارستانی در حال احداث این وضعیت بهتر خواهد شد.

وی به اجرای طرح دارو یاری در کشور اشاره و اضافه کرد: قرار نیست مردم وجه بیشتری را برای دارو با نسخه پزشک پرداخت کنند بلکه هدف از اجرای این طرح، پوشش بیشتر داروها توسط بیمه و کاهش پرداخت از جیب مردم است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: موضوعی که در این طرح وجود دارد این است که خرید دارو بدون نسخه پزشک که عموما مرسوم است با این نوع از افزایش روبه‌رو خواهد بود.

 

تاپایان سال صورت می گیرد

خلاصی از بوی بد تخلیه چاه در مهرشهر/۲

فرماندار شهرستان بیرجند از اتمام طرح فاضلاب کشی مهرشهر تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان فاضلی فرد گفت: به جهت نوع خاص بافت خاک منطقه مهرشهر شرایط جذب فاضلاب کمتری وجود دارد و اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب مهرشهر از سال‌ها قبل آغاز شده است.

او گفت: فاضلاب مهرشهر ۶۴ کیلومتر خط انتقال به خطوط فرعی دارد که ۸۵ درصد کار انجام شده است و تنها ۱۵ درصد باقی مانده است.

فرماندار شهرستان بیرجند گفت: قرارداد فاضلاب کشی مناطق باقی مانده مهرشهر با پیمانکار تنظیم شده است و با همکاری شهرداری تا پایان امسال بخش اعظم کار انجام می‌شود.

مرمت شبکه فرسوده آب بیرجند

فاضلی فرد  گفت: شبکه آب شرب بیرجند پیشینه تاریخی طولانی دارد، ۶۳۰ کیلومتر شبکه توزیع آب و ۹۰ هزار مشترک وجود دارد که ۱۵۰ کیلومتر از این شبکه اصلی و فرعی و ۲۰ هزار انشعاب نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

او گفت: در اولویت اول مرمت و بازسازی شبکه فرسوده آب بیرجند، ۴۰ کیلومتر با ۱۰ هزار انشعاب هدف گذاری شده است.

فاضلی فرد گفت: به لحاظ اینکه هر کیلومتر اصلاح شبکه فرسوده آب ۷۰۰ میلیون تومان و هر انشعاب ۲ و نیم میلیون تومان هزینه دارد و همچنین هدر رفت آب در این شهرستان از نرم کشوری بالا‌تر است در مرحله اول تأمین اعتبار این ۴۰ کیلومتر مرمت از سفر دوم قریب وقوع رئیس جمهور به استان انجام شود.

 

 

 

فراهم سازی زمینه آزادی ۱۸ زندانی به مناسبت عید غدیر/۲-۳

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی از فراهم سازی زمینه آزادی ۱۸ زندانی به مناسبت عید غدیر خم در استان خبر داد.

 

حسین پور گفت: ۱۸ نفر به دلیل بدهی مالی و مهریه در خراسان جنوبی زندانی هستند که به مناسبت عید غدیر خم زمینه آزادی آن‌ها فراهم می‌شود.

او گفت: بدهی این زندانیان ۷۰۵ میلیون تومان بوده است.

حسین پور گفت: قرار است ۶۱۴ میلیون تومان بدهی این زندانیان توسط ستاد دیه کشور و ۹۱ میلیون تومان دیگر از سوی ستاد دیه استان پرداخت شود.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان گفت: اکنون ۶۰ زندانی به دلیل پرداخت نکردن مهریه در زندان‌های استان هستند.

 

 

 

آشنایی نوجوانان قاینی با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان/۲

کارگاه آشنایی با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان

مرکز فرهنگی هنری و فراگیر قاین با مشارکت شبکه دامپزشکی شهرستان قاینات در راستای برنامه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی، کارگاه آشنایی با بیماری های مشترک بین انسان و حیوان را در محل سالن آمفی تئاتر این مرکز ویژه‌ی کودکان و نوجوانان برگزار کرد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، کارگاه آموزشی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان با محوریت معرفی بیماری‌های خطر آفرینی همچون تب مالت و تب کریمه کنگو و هاری با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای کانون و با مشارکت شبکه دامپزشکی شهرستان قاینات به مرحله‌ی اجرا درآمد .

بر اساس این خبر، در این کارگاه آموزشی دکتر فهیمه یادگار و  دکتر مجتبی کیانی مباحثی پیرامون اهمیت و جایگاه حیوانات در زندگی انسان‌ها بیان کردند  سپس در قالب قصه‌گویی، بیماری تب مالت و خطرات انتقال این بیماری را بیان کردند.

گفتنی است  تشریح بیماری مهلک تب کریمه کنگو و راه‌های انتقال و مقابله با آن،  بیماری هاری و نحوه‌ی مواجه با سگ مهاجم و اقدامات موثر در زمان حیوان گزیدگی و در ادامه برگزاری مسابقه و اهدای جوایز به تعدادی از اعضا پایان بخش این برنامه بود.

 

 

طرح زراعت چوب در خراسان جنوبی ابتر ماند

طرح زراعت چوب در خراسان جنوبی ابتر ماند

عدم استقبال مردم به دلیل خشکسالی باعث شد طرح زراعت چوب در خراسان جنوبی اجرایی نشود.

به گزارش مهر بین سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۴، طرح طوبی برای ترویج کشت صنوبر و اکالیپتوس در کشور اجرایی شد اما مدتی نگذشته بود که طرح دیگری به نام توسعه زراعت چوب جان گرفت.

در طرح طوبی، مناطق مستعد اراضی ملی، دولتی و شخصی به توسعه باغ با گونه‌های خشکباری از جمله گردو، بادام، فندق، گیاهان دارویی، زیتون و گسترش کشت گونه‌های مثمر باغی و غیر مثمر چوب ده و سریع الرشد اختصاص یافت.

از آنجا که افزایش و تنوع تولید فرآورده‌های چوبی، موجب افزایش مصرف چوب در کشور شده و با توجه به محدودیت‌های زیست محیطی و لزوم حفظ ذخایر جنگلی، باید نیاز کشور را از طریق دیگری تأمین کرد که آن زمان زراعت چوب، نسخه پیشنهاد شده بود.

طرح زراعت چوب

در طرح ملی زراعت چوب، هدف توسعه کشت درختان چوبده سریع الرشد و زودبازده مانند انواع صنوبر، پالونیا و اکالیپتوس است. در زراعت چوب می‌توان به تولید سالیانه ۱۵ تا ۲۰ مترمکعب در هکتار دست یافت.

استفاده بهینه از آب و خاک کشور و جلوگیری از تخریب و فرسایش این منابع، صرفه‌جویی ارزی با کاهش یا حذف واردات محصولات چوبی، کاستن از فشار بی رویه وارده به عرصه‌های جنگلی، توسعه فضای سبز کشور در حد استانداردهای جهانی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید به میزان ۱۷۵ میلیون نفر روز در هر سال تنها در بخش کاشت و برداشت صرف‌نظر از فعالیت‌های جنبی و صنایع مرتبط، از اهداف این طرح است.

بر اساس برنامه ششم توسعه، از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ باید این طرح در ۷۵ هزار هکتار از اراضی ملی انجام می‌شد، ولی فقط در ۱۷ هزار هکتار یعنی بیست و چند درصد اجرا شده. این در حالی است که استقبال مردم از کالای چوبی با چوب ایرانی بیشتر شده. باید توجه کرد از ظرفیت اشتغال صنعت چوب هم فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد استفاده شده است و این یعنی شکست طرح.

زراعت چوب در خراسان جنوبی

رئیس اداره جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی درباره اجرای طرح زراعت چوب در استان به خبرنگار مهر می‌گوید: با توجه به خشکسالی‌های ۲۰ ساله و البته نوع درختی که در این طرح باید کاشته شود، مورد حمایت و استقبال مردم قرار نگرفت.

عباسعلی محمودی ادامه می‌دهد: بر اساس این طرح به افرادی که قرار است در مستثنیات کاشت درخت انجام دهند، از طرف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نهال ارائه و برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: آن افرادی که متقاضی اجرای این طرح در اراضی ملی هستند نیز زمین ملی دریافتمی کنند اما اجرای صفر تا ۱۰۰ به عهده خودشان است.

به گفته‌ی وی با وجود اطلاع رسانی فراوان تاکنون استقبالی از این طرح نشده است که مهمترین دلیل آن همان خشکسالی و کمبود آب در استان است.

البته رئیس اداره جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از انجام مکاتباتی برای تغییر این طرح برای خراسان جنوبی با توجه به اقلیم استان خبر می‌دهد.

محمودی ادامه می‌دهد: مکاتباتی با تهران برای تغییر گونه‌های درختی و نحوه احاطه مدیریت اراضی انجام دادیم، که در صورت اخذ مجوزهای لازم شرایط اجرای طرح در استان تسهیل می‌شود.

محمودی با اشاره به اینکه یکی از بهترین راهکارها جهت کمبود آب مورد نیاز طرح، استفاده از پساب است اضافه می‌کند: هر چند استفاده از پساب راهکار مطلوبی است اما به طور حتم شرکت آب و فاضلاب نیز با توجه به تعهدات و تکالیف قانونی، باید درباره «بازگشت سرمایه» معادل هزینه‌ای که در این بخش می‌کند، مطمئن شود، بر این اساس تصور اینکه مشارکت در طرح‌هایی همچون زراعت چوب به زودی نتیجه دهد، قدری دشوار است.

کشورهای اروپایی مثل ایتالیا و فرانسه از لحاظ اجرایی و تحقیقاتی بسیار پیشرفته هستند، تا حدی که قادر به صادرات چوب نیز هستند. با این نوع نگاه و سرمایه محسوب کردن جنگل است که می‌بینیم به محض قطع کردن هر درخت جنگلی، بر روی همان تنه بریده شده، شکافی ایجاد می‌کنند و قلمه درختی نو را می‌کارند.کشور ترکیه نیز در سال‌های اخیر پیشرفتهای چشمگیری در این زمینه داشته است.

به گفته وی به تازگی ارقام هیبرید در کشور ما نیز کاشته می‌شوند. اما لازم است در جهت معرفی ارقام اصلاح شده با تولید چوب و بهره برداری پایین، تحقیقاتی صورت گیرد تا به موفقیت در این زراعت برسیم.

رئیس اداره جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی می‌گوید: در برخی کشورها از جمله چین، توسعه زراعت چوب و تلفیق آن با تولید قارچ و غنی‌سازی جنگل‌های طبیعی به طور گسترده کار شده و سرمایه‌گذاری قابل توجهی اختصاص یافته است. اگر تفکرات بزرگ را به صورت محلی و استانی اجرایی کنیم، قطعاً به ایده آل‌ها نزدیک‌تر می‌شویم.

محمودی ادامه می‌دهد: اینکه ما در این بخش نتیجه مطلوب نگرفته‌ایم، زاییده نگاه سلیقه‌ای و بدون راهبرد ما در سالیان متمادی بوده است. نتیجه بخش نبودن طرح کاشت و زراعت چوب یکی از طرح‌هایی است که به هدف پیش بینی شده نرسید. لازمه حفظ جنگل‌های کشور، افزایش سطح جنگلی و جهش تولید در صنعت پرطرفدار چوب، حمایت دامنه دار و حقیقی از زراعت و البته سرمایه گذاری در صنعت پیشرفته و روزآمد چوب است.

وی وجود منابع مستعد آب و خاک که با توجه به خشکسالی، دچار افت و کمبود کمی و کیفی شده‌اند، ضعف حمایت‌های دولتی در ارائه تسهیلات و ارائه زمین‌های مستعد به کشاورزان، مشکلات بیمه‌ای و تخصیص‌های نابهنگام و ناقص، عدم استعدادیابی اراضی را ازجمله مهمترین مشکلات در زمینه توسعه زراعت چوب در استان عنوان کرد.

برگزاری مسابقه قهرمانی دوی کوهستان در خراسان جنوبی/۷

برگزاری مسابقه دوی کوهستان قهرمانی استان خراسان جنوبی

مسابقات دوی کوهستان قهرمانی استان خراسان جنوبی گرامیداشت شهدای محیط بان با حضور ۳۸ ورزشکار در ۲ رده سنی به میزبانی شهرستان سرایان برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این دوره از مسابقات  با حضور ورزشکارانی از شهرستان های بیرجند ، قاین ، زیرکوه ، طبس ، سرایان و فردوس در منطقه شکار ممنوع کمرسرخ در مسیری به طول ۲۱ کیلومتر برگزار گردید . در این مسابقات در رده سنی ۱۸ تا ۴۵ سال آقایان محمد رضا اکبری از بیرجند، علیرضا حبیبی از بیرجندو عباس رزقی از سرایان مقامهای برتر را کسب کردند. در رده سنی بالای ۴۵ سال آقایان نیز حمید رضا جلالی خواه از بیرجند، هادی یعقوبی از سرایان و رضا بیناباجی از قاین به ترتیب مقامهای اول تا سوم را کسب کردند.

برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در بیرجند/۷

برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی آدینه در بیرجند

به مناسبت گرامیداشت دهه امامت و ولایت همایش پیاده روی آدینه ۲۸ در بیرجند برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این همایش که با حضور محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان برگزار شد، شرکت کنندگان مسیر انتهای خیابان پاسداران تا منطقه گردشگری بند دره را پیمودند. در پایان جوایزی به قید قرعه به شرکت کنندگان در همایش اهدا شد.

سومین سوگواره استانی شعر «مشق دلدادگی» برگزار می شود/۲-۳

سومین سوگواره استانی شعر «مشق دلدادگی» برگزار می شود
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری سومین سوگواره استانی شعر «مشق دلدادگی» خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی با بیان این خبر، عنوان کرد: با هدف مشارکت شهرستان های استان در رویدادهای فرهنگی و هنری، این دوره از سوگواره به میزبانی شهرستان فردوس برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که هدف از برگزاری سوگواره آشنایی شیفتگان فرهنگ متعالی عاشورا با سیره فضایل و صفات بارز امام حسین (ع) است، ادامه داد: بسط و گسترش فرهنگ عاشورایی در سطوح مختلف جامعه، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، شناسایی و تجلیل از پدیدآورندگان آثار فاخر آیینی، ایجاد رقابت سالم جهت ارتقاء سطح  کیفی اشعار آیینی و کمک به توسعه پایدار برنامه های فرهنگی و انسجام بخشی فعالیت های فرهنگی آیینی از دیگر اهداف تعیین شده برای این جشنواره است.

به گفته وی جشنواره در دو بخش اصلی با محورهای حماسه آفرینی امام حسین (ع) و اصحاب با وفایشان، شخصیت، زندگی، دلاوری و شجاعت و ولایت پذیری شهدای کربلا، شهادت طلبی و ایثار در آیینه عاشورا و زینب (س) اسطوره صبر و بردباری و در بخش جانبی با محور اهمیت نماز و نماز جماعت در دین مبین اسلام، برگزار می شود.

رمضانی خاطرنشان کرد: علاقه مندان می توانند آثار خود را در تمامی سبک ها و قالب های شعری حداکثر تا ۱۵ شهریور ماه ۱۴۰۱ به دبیرخانه سوگواره ارسال کنند.

وی به جوایز جشنواره اشاره کرد و گفت: در بخش اصلی ، به نفر اول تندیس، لوح تقدیر و مبلغ ۱۵ میلیون ریال، به نفر دوم تندیس، لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال، به نفر سوم تندیس، لوح تقدیر و مبلغ ۸ میلیون ریال، ۵ نفر شاعر شایسته تقدیر لوح تقدیر همراه با مبلغ ۵ میلیون ریال و به یک نفر برگزیده بخش جانبی لوح تقدیر و مبلغ ۵ میلیون ریال اهدا خواهد شد.

 

 

 

مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی:
ایجاد عدالت درمانی در خراسان جنوبی پیگیری می شود/۲-۳

 

 

مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در بحث درمان پاسخگویی حدود ۴۰۰ هزار بیمه شده تامین اجتماعی استان هستیم.

 

دکتر سبحانی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند، افزود: همکاران ما در دوران پاندومی کرونا به دلیل کمبود نیرو در بیمارستان شهید رحیمی و میلاد فشار زیادی متحمل شدند اما اضافه بر وظیفه اداری خود برای رضای خدا تلاش می کنند.

 

وی با اشاره به فعالیت بیمارستان شهید دکتر رحیمی، پلی کلینیک طبس، درمانگاه نهبندان و قاین و فردوس، بیان کرد: در درمان مستقیم(رایگان)، ۵۰ درصد درمان استان را داریم و مابقی از طریق خرید خدمت از ۵۱۱ مرکز انجام می شود.

 

سبحانی ادامه داد: درصد درمان مستقیم در خراسان جنوبی از میانگین کشوری(۲۶ درصد) بالاتر است و ۵۰ درصد مردم استان به دلیل محرومیت و ناتوانی در پرداخت از جیب از درمان رایگان استفاده می کنند.

 

مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در سال گذشته ۳۲۰ میلیارد تومان در حوزه درمان مستقیم و غیر مستقیم هزینه شده است.

 

وی با اشاره به اینکه در دوره مدیریت جدید هدف سازمان تامین اجتماعی ایجاد عدالت درمانی در استان است، افزود: بیمارستان میلاد یکی از چالش ها مهم است چون بودجه مصوب ندارد و هزینه های آن بر اساس عملکردش تامین می شود در حالی که در خراسان جنوبی بیمارستان هیات مدیره ای کابردی نیست و باید به بیمارستان ملکی تبدیل شود تا حدود ۲۶۵ نفر از پرسنل آن حقوق و مزایای خود را دریافت کنند.

 

 

 

کیفیت هوای نهبندان؛ در وضعیت خطرناک/۲

وضعیت کیفیت هوا در نهبندان امروز با شاخص ۴۱۸ در وضعیت خطرناک قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: کیفیت هوای شهرستان‌ نهبندان در وضعیت خطرناک قرار گرفته و لازم است گروه‌های حساس از منزل خارج نشوند.

حاتمی افزود:  کیفیت هوای سایر شهرستانها در وضعیت پاک و قابل قبول قرار دارد.

وی افزود: هنگام آلودگی هوا، همه افراد جامعه به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی از تردد غیرضروری خودداری کنند و در صورت نیاز به حضور در فضای باز حتما از ماسک استفاده شود.

 

 

 

 

 

کشف یک دستگاه فلزیاب در شهرستان قائنات/۴

یک دستگاه فلزیاب غیرمجاز در شهرستان قائنات کشف شد .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسانکشف یک دستگاه فلزیاب در شهرستان قاین جنوبی گفت : پاسگاه انتظامی بیهود  در حین کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه سواری پراید مشکوک که پس از بازرسی در صندوق‌ عقب آن‌یک دستگاه فلزیاب کشف کردند .

سرهنگ حسینی گفت: پس از این گزارش، با هماهنگی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قائنات، نیرو‌های یگان حفاظت در گشت انتظامی پاسگاه به محل حفاری در روستای خونیک تجن اعزام و مشاهده شد حفاری به عرض ۵۰ سانتی‌متر و عمق ۵/۲ متر انجام شده است.

وی افزود : در این رابطه یک‌نفر با هویت معلوم دستگیر و به همراه پرونده تشکیل‌شده برای سیر مراحل قانونی به دادسرا اعزام شد که نتیجه  اعلام  می شود .

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی تأکید کرد: هرگونه استفاده از این نوع دستگاه‌ها منوط به صدور مجوز از اداره‌کل میراث‌فرهنگی.گردشگری و صنایع‌دستی استان است در غیر این صورت و در صورت کشف، علاوه بر ضبط و توقیف برابر بند (ب) ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشمول جریمه نقدی از سوی سازمان تعزیرات حکومتی.معادل یک تا سه برابر ارزش کالا نیز می شود .

سرهنگ حسینی  گفت : شهروندان در صورت اطلاع از فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو و سوداگران مواریث‌فرهنگی می‌توانند مراتب را در اسرع وقت به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گزارش دهند تا با اقدام به‌موقع میراث‌بانان، از وقوع جرائم در این حوزه و تعرض به آثار ارزشمند تاریخی استان جلوگیری شود.

 

 

 

به مناسبت فرارسیدن عید غدیر خم

برپایی نمایشگاه خطاطی در بیرجند/۲

حوزه هنری خراسان جنوبی اقدام به برپایی نمایشگاه خطاطی در نگارخانه بهمن شهر بیرجند کرد.

 در این نمایشگاه آثار دو تن از اساتید خوشنویسی استان آقایان پرویز نیک بین و مهدی اسماعیلی مود در قالب ۳۳ اثر به معرض نمایش عموم گذاشته شده است.

 

آثار ارائه شده در نمایشگاه خوشنویسی از اشعار شاعر قرن هشتم هجری ابن حسام خوسفی در وصف حضرت علی (ع) و حضرت محمد (ص) است.

 

 

 

 

 

در جدیدترین نقشه کرونایی

یک شهرستان خراسان جنوبی نارنجی و دو شهرستان زرد شد/۲

در جدیدترین نقشه کرونایی علاوه بر شهرستان فردوس که قرمز بود یک شهرستان به نارنجی و دو شهرستان به زرد تغییر رنگ دادند.

در جدیدترین به روزرسانی نقشه کرونایی کشور شهرستان فردوس در وضعیت قرمز (پرخطر) قرار دارد و شهرستان سرایان نارنجی و نهبندان و زیرکوه زرد شد.

همچنین شهرستان‌های بیرجند، درمیان، خوسف، بشرویه، قاینات و طبس در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

سربیشه تنها شهرستان استان در وضعیت آبی است.

 

 

 

 

اسکان بیش از ۳ هزار مسافر تابستانی در مدارس خراسان جنوبی/۲-۳

از آغاز سفر‌های تابستانی تاکنون، ۳ هزار و ۳۸۷ مسافر در مدارس خراسان جنوبی اسکان داده شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: این مسافران در قالب ۷۸۷ خانوار از اولاسکان بیش از ۳ هزار مسافر تابستانی در مدارس خراسان جنوبی تیر در مدارس استان اسکان داده شدند که بیشترین این اسکان مربوط به شهرستان‌های بیرجند و طبس است.

 

  • موسوی نژاد افزود: تابستان امسال ۲۷ مدرسه با ۱۹۳ کلاس درس در ۸ شهرستان خراسان جنوبی آماده اسکان مسافران است که کلاس‌های درس در سه نوع ویژه، الف و ب با توجه به سطح امکانات در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

مدارس شهرستان‌های درمیان، خوسف و زیرکوه در تابستان امسال اسکان مسافر ندارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: علاوه بر مدارس، مراکز رفاهی و خانه‌های معلم آموزش و پرورش استان در شهر‌های بیرجند، طبس، فردوس و قاین نیز پذیرای مسافران تابستانی است.

 

 

 

 دو هزار و ۱۰۲ نفر از مراکز ژنتیک خراسان جنوبی خدمت گرفتند

بیرجند-مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: دو هزار و ۱۰۲ نفر از خدمات چهار مرکز ژنتیک فعال خراسان‌جنوبی بهره مند شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن شرفی صبح شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های بهزیستی بحث غربالگری بینایی با هدف پیشگیری از معلولیت‌های در این حوزه برای کودکان بین ۳ تا ۶ سال است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در سال گذشته برای ۳۵۰ نفر از افرادی که غربالگری بینایی داشتند، عینک تجویز شده و ۲۳ نفر برای عمل جراحی به استان‌های دیگر اعزام شدند.

کمک ۱۵ میلیون تومانی برای دریافت خدمات ژنتیک

شرفی با اشاره به اینکه در سال گذشته در بحث‌های مرتبط با ژنتیک دو میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم، ادامه‌داد: در حوزه ژنتیک تا مبلغ ۱۵ میلیون تومان به خانواده‌هایی که به قبیل آزمایش‌ها نیاز داشته باشند، کمک می‌کنیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: دو هزار و ۱۰۲ نفر نیز از خدمات چهار مرکز ژنتیک فعال ما بهره می‌گیرد.

شرفی با تأکید بر اینکه بر اساس آمار بهزیستی و تعداد دریافت کنندگان خدمات نرخ معلولیت در استان از متوسط کشوری بالاتر است، اظهار کرد: همه این موارد اهمیت آزمایش‌های ژنتیک را بیشتر می‌کند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: یکی از اقدامات در حوزه توانمندسازی بسته‌های تشویقی و تسهیلات کم بهره تا ۱۰۰ میلیون تومان برای معلول و یا کارفرمایی که شخص معلول را به کار گیرد، است.

شرفی بیان کرد: اگر کارفرمایی افراد دارای معلولیت شدید را به کارگیری کند ۵۰ درصد از حقوق قانون کار تا ۵ سال به جبران کارایی توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

مشوق‌های اشتغال زایی برای معلولان

وی با بیان اینکه مبلغ تسهیلات کم بهره در ۶ ماهه دوم سال تا ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند، اظهارکرد: از دیگر مشوق‌های برای اشتغال معلولان پرداخت ۲۳ درصد از ۳۰ درصد حق بیمه است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با تأکید به اینکه ۴۱ هزار و ۸۸۲ نفر تحت پوشش بهزیستی خراسان‌جنوبی در بخش‌های مختلف است، بیان‌کرد: در حال حاضر در بهزیستی استان ۱۰ هزار و ۱۶۳ پرونده در بخش اجتماعی و ۲۳ هزار و ۵۸۶ پرونده در بخش توانبخشی وجود دارد.

شرفی با اشاره به اینکه برای ۳۱۹ نفر از معلولان نیز حق پرستاری پرداخت می‌شود، ادامه‌داد: در حوزه توانبخشی تعداد پنج هزار نفر پشت نوبت دریافت خدمات داشتیم ولی با مساعدت‌ها در حال حاضر ۹۸۵ نفر کاهش یافته است.

وی اظهارکرد: سه مرکز گذری کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز در شهرهای بیرجند، درمیان و زیرکوه به افراد در معرض آسیب ارائه خدمت در حوزه‌های مختلف می‌کنند.

فعالیت ۲۸ مرکز درمان و پیشگیری از اعتیاد

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در بحث مراکز اعتیاد در حال حاضر ۲۸ مرکز درمان و پیشگیری اعتیاد در استان فعالیت می‌کنند.

شرفی با اشاره به اینکه چهار هزار و ۹۹۷ نفر از کل مراکز پیشگیری و درمان اعتیاد ما خدمت می‌گیرند، اظهارکرد: ۱۱ هزار و ۵۵۵ نفر نیز از ۵۶ مرکز مشاوره در خراسان جنوبی خدمت گرفته‌اند.

وی یادآور شد: در سال گذشته ۱۵ هزار و ۳۳۸ نفر غربالگری شنوایی و ۴۳ هزار و ۵۵ نفر نیز غربالگری شنوایی شدند.

 

 

 

 

امام جمعه بیرجند: جنبه میدانی و وجدانی کار بهزیستی همسو است

امام جمعه بیرجند: جنبه میدانی و وجدانی کار بهزیستی همسو است

بیرجند – ایرنا – نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: ویژگی شاخص کار بهزیستی این است که پذیرش بعد احساسی و میدانی آن خیلی همخوان است و باید به این نوع خدمات کیفیت بیشتری داده شود.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز شنبه در دیدار مدیرکل و جمعی از کارکنان اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی که همزمان با ۲۵ تیر روز بهزیستی و تامین اجتماعی انجام شد ضمن تبریک ایام عید غدیر خم افزود: خدا انسان را آفریده و در قلبش از فطرت خود در آن گذاشته و انسانی که سالم است از نظر روحی همواره تمایل دارد به ضعیف کمک کند.

وی گفت: کار بهزیستی که بسیار متنوع است، به تعبیری از نوزاد تا کهنسال بلکه قبل از تولد مسئولیت‌های زیاد و متنوعی دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: بسیار می‌شود کاری که به دوش فردی محول شده، صحنه میدانی و وجدانی آن با هم همسو نیست زیرا وجدان جنبه احساسی دارد و در شغل قاضی که قضاوت می‌کند به ایجاد حکمی ممکن است عادلانه باشد اما از نظر احساسی همسو نیست ولی کار است و ثواب دارد.

وی افزود: آن کودک و کهنسال نیازمند که انسان انگیزه دارد به آنها کمک کند، شما شغلی دارید که در کنار آن کار، احساس فطری خود را درباره کمک به افراد نیازمند اشباع می‌کنید که توفیقی است و در شغل نیز می‌شود قصد قربت به خدا داشت لذا برای موفقیت در شغل باید کیفیت بیشتری به کار بدهید.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: امروزه با توجه به شرایط شهری و اداری فرصت توفیق خدمت که در قدیم وجود داشت، نیست لذا مریض، کهنسال و نوزاد افراد قدیمی در خانه بود اما امروز می‌بینید که شرایط چگونه شده و افراد حوصله مریض‌داری ندارند که در وجدان خود رنج می‌برند یا هستند کسانی که وجدان آنها آسیب دیده و نسبت به این موضوع بی‌تفاوت شده‌اند.

وی اظهار داشت: اما کارکنان بهزیستی توفیقی دارند که به ضعیف‌ترین نوع افراد جامعه خدمت می‌کنند لذا نیکی کردن آثار وضعی دارد.

امام جمعه بیرجند افزود: در کنار این مسائل امروز یک جایگزین آمده نسبت به پدر و مادر برای نوزاد یا پرستار برای مریض و کهنسال اما در کنار این نوع خدمات مسئولیت‌هایی که از این همه مهمتر است بر دوش شماست چراکه این نوزاد انسان تنها یک تغذیه بدنی ندارد بلکه می‌خواهد انسانی در جامعه شود.

وی گفت: همانطور که فرزند، فرهنگ خود را از پدر و مادر می‌گیرد جنبه‌های تربیتی و رشد معنوی آن نوزاد نیز به عهده شماست که اگر بایسته انجام شود از خدمات فیزیکی، ثواب بالاتری دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی بیان کرد: اما اگر به آینده افکار آن فرد آسیب وارد شود، مسئولیت شما را بالا می‌برد لذا در این جهت خیلی باید فنی عمل شود.

وی امروز در دیدار مدیرکل و جمعی از کارکنان تامین اجتماعی خراسان جنوبی هم گفت: تامین امنیت شغلی و امنیت سلامت در جامعه دو وظیفه با اهمیت تامین اجتماعی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: وقتی امنیت هر کسی در معرض آسیب قرار بگیرد، آزرده است و احیای این دل آزرده از تعمیر کعبه بالاتر است.

وی اظهار داشت: در حالی که، کار تامین اجتماعی به عنوان شغل مطرح هست منافاتی با قصد قربت ندارد و انگیزه خدمت به بندگان خداست، کیفیت دادن به آن و برخوردهای قابل قبول با ارباب رجوع از جمله بهترین عبادات است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: انسان‌های بزرگی که از جهت عرفان و اخلاق به مقاماتی رسیدند، بخشی از شرح زندگی آنها آثار وضعی خدمت به بندگان خداست و آیت الله فاضل لنکرانی در این مورد گفته‌اند، من به عنوان یک اسلام شناس به این نتیجه رسیدم که بعد از انجام واجبات با وجود موارد بسیاری از مستحبات اما به گره‌گشای کار مردم بپردازید و فردای قیامت بگویید فاضل لنکرانی گفته است.

وی در پایان خطاب به کارکنان تامین اجتماعی تاکید کرد: باید به این خدمتی که انجام می‌دهید، کیفیت دهید.

 

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی:

کمک هزینه آزمایش ژنتیک در خراسان جنوبی پرداخت می‌شود

کمک هزینه آزمایش ژنتیک در خراسان جنوبی پرداخت می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: چهار آزمایشگاه در استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند آزمایش ژنتیک را انجام می‌دهند و افراد نیازمند با معرفی بهزیستی تا سقف ۱۵ میلیون تومان از هزینه‌های انجام این آزمایش معاف هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسن شرفی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی (۲۵ تا ۳۱ تیر ماه) گفت: در راستای پیشگیری از وقوع معلولیت و حمایت از افراد کم‌بضاعت سال گذشته بیش از ۲ میلیارد تومان اعتبار درخصوص انجام آزمایش ژنتیک هزینه شد.

وی درخصوص علل معلولیت در خراسان جنوبی گفت: ازدواج فامیلی و تصادفات بیشترین نقش را در ایجاد معلولیت دارند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت‌های بهزیستی در ۲ بخش عام و خاص ادامه داد: بخشی از فعالیت‌های بهزیستی شامل خدمات مشاوره‌ای می‌شود که در این خصوص شماره تماس ۱۴۸۰ پیش‌بینی شده است.

وی شماره تماس ۱۲۳ را برای موارد خاص و آسیب‌های اجتماعی اعلام کرد و گفت: خط ملی اعتیاد ۰۹۶۲۸ است که درمان و پیشگیری از اعتیاد را پیگیری می‌کند.

شرفی به خدمات بهزیستی در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها اشاره کرد و افزود: در زمینه ژنتیک نیز اقدامات زیادی از جمله غربالگری شنوایی وجود دارد که به همین منظور۱۳ دستگاه شنوایی‌سنجی در زایشگاه‌های استان مستقر شده است.

وی اظهار داشت: هدف از غربالگری شنوایی، شناسایی نوزادان دارای مشکل است که در این خصوص سال گذشته ۲۴ نوزاد نیازمند به سمعک شناسایی شدند و با کمک بهزیستی سمعک رایگان دریافت کردند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: همچنین درخصوص غربالگری شنوایی سال گذشته ۱۵ نوزاد نیازمند به کاشت حلزون شناسایی شدند که کار کاشت در مشهد برای آنها انجام شده است.

وی با اشاره به خدمات غربالگری بینایی توسط بهزیستی افزود: بینایی‌سنجی برای کودکان ۳ تا ۶ سال انجام می‌شود و در این راستا سال گذشته ۳۵۰ کودک نیازمند به عینک شناسایی شدند.

شرفی گفت: در همین راستا ۲۳ کودک نیازمند جراحی برای سیر مراحل درمانی به خراسان رضوی معرفی شدند.

وی بیان کرد: سال گذشته ۱۵ هزار و ۳۳۸ نفر در استان غربالگری شنوایی و ۴۳ هزار و ۵۵ نفر نیز غربالگری بینایی شدند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به عملکرد حوزه توانمندسازی و اشتغال معلولان گفت: در این خصوص بسته‌های تشویقی خوبی از جمله تسهیلات کم‌بهره تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان وجود دارد که در ۶ ماه دوم امسال به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

وی عنوان کرد: مشوق‌های بیمه‌ای و بسته‌های حمایتی برای به‌کارگیری معلولان شدید و خیلی شدید در نظر گرفته شده است.

شرفی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد حقوق قانون کار به مدت پنج سال  برای جبران کارایی معلولان به کارفرمایان پرداخت می‌شود خاطرنشان کرد: کارفرمایان برای به‌کارگیری معلولان شدید و خیلی شدید می‌توانند تا سقف ۲ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند.

وی تعداد خانوار تحت حمایت بهزیستی در خراسان جنوبی را ۴۱ هزار و ۸۸۲ خانوار را اعلام کرد و گفت: تعداد پرونده‌های حوزه حمایتی و اجتماعی ۱۰ هزار و ۱۶۳ پرونده و توانبخشی ۲۳ هزار و ۵۸۶ مورد است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: مستمری‌بگیران بهزیستی براساس جمعیت از ۴۲۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان ماهیانه دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برای ۳۱۹ نفر از معلولان نیز حق پرستاری پرداخت می‌شود گفت: در حوزه توانبخشی پنج هزار نفر پشت نوبت دریافت خدمات داشتیم ولی با مساعدت‌های سازمان بهزیستی کشور در حال حاضر این آمار به ۹۸۵ نفر کاهش یافته است.

شرفی اظهار داشت: سه مرکز گذری کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز در شهرستان های بیرجند، درمیان و زیرکوه به افراد در معرض آسیب ارایه خدمت می‌کنند.

وی به فعالیت ۲۸ مرکز درمان و پیشگیری از اعتیاد در استان اشاره کرد و گفت: چهار هزار و ۹۹۷ نفر از کل مراکز پیشگیری و درمان اعتیاد تحت نظارت بهزیستی خدمت دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد: سال گذشته ۱۱ هزار و ۵۵۵ نفر از ۵۶ مرکز مشاوره در خراسان جنوبی خدمت گرفتد.

وی گفت: درخصوص مناسب‌سازی معابر نیز تمامی دستگاه‌های اجرایی و ادارات موظف هستند تا آذر امسال مناسب‌سازی در ساختمان‌های اداری را انجام دهند.

شرفی درباره زمان راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ ویژه معتادان متجاهر اظهار داشت: موضوع تامین مکان هنوز در استان حل نشده و هر زمان که مکان مناسبی به بهزیستی تحویل شود موسسه مد نظر آماده تجهیز و راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ است.

۲۵ تیر (روز بهزیستی و تامین اجتماعی) تا ۳۱ تیر هفته بهزیستی نام دارد.

 

 

 

خراسان‌جنوبی چهارمین استان عشایری کشور/ «خشکسالی و تأمین آب» چالش پیش روی عشایر استان است

مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی گفت: در مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان، سهم استان در حوزه عشایری ۱۴۳ میلیارد تومان بوده که این اعتبارات در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ باید به استان پرداخت می‌شد اما با پیگیری‌های استاندار ۲۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ و ابتدای ۱۴۰۱ اخذ شد که کمک بسیار خوبی به حوزه عشایری استان بود.

خراسان‌جنوبی چهارمین استان عشایری کشور/ «خشکسالی و تأمین آب» چالش پیش روی عشایر استان است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، عشایر یکی از مهم‌ترین اقشار تولیدی جامعه بوده که سالانه بخش بزرگی از فرآورده‌های گوشتی و لبنی کشور را تأمین می‌کنند.

خراسان‌جنوبی جزو چهار استان برتر کشور در حوزه عشایر است که در بخش‌های مختلف اقتصادی علاوه بر دامپروری که حرفه اصلی آن‌ها بوده مشغول به فعالیت هستند.

خشکسالی مشکلات زیادی را پیش‌ روی عشایر استان قرار داده اما تلاش و پشتکار این غیور مردان سبب شده نه تنها دست از کار بکشند بلکه در مقابله با این پدیده طبیعی و همچنین کمک به معیشت خانواده دست به فعالیت‌های خارق‌العاده صنایع‌دستی بزنند.

با توجه به اهمیت موضوع عشایر در خراسان‌جنوبی این امر سبب شد با «مهدی عصمتی‌پور» مدیرکل امور عشایر استان به گفت‌وگو بنشینیم که متن گفت‌وگو بدین شرح است.

فارس: در خصوص وضعیت عشایر استان از نظر جمعیتی و همچنین میزان تولیدات آن‌ها توضیح دهید؟

عصمتی‌پور: خراسان‌جنوبی چهارمین استان عشایری کشور بوده که عشایر استان جمعیتی بالغ‌بر ۱۷ هزار و ۲۸۶ خانوار با ۷۲ هزار نفر دارند. ۸۰ درصد عشایر استان در نوار مرز در شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، درمیان، زیرکوه و قاین سکونت و ۲۰ درصد آن‌ها در مابقی شهرستان‌های استان سکونت دارند. شغل اصلی عشایر استان دامداری بوده و بالغ بر یک‌میلیون و ۵۰ هزار رأس دام سبک و سنگین داشته که سالانه بالغ‌بر ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن فرآورده‌های حوزه عشایری استان شامل ۹ هزار و ۵۰۰ تن تولید گوشت، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن فرآورده‌های لبنی و حدود ۵۰۰ تن پشم و مو و ۸۰ تن کرک می‌شود.

علاوه بر این عشایر استان در حوزه صنایع‌دستی نیز اقدامات خوبی انجام می‌دهند به طوری که ۲۵ درصد از صنایع‌دستی استان در حوزه عشایری تأمین می‌شود.

فارس: آیا جمعیت عشایر استان نرخ رو به رشدی داشته است، لطفا در این مورد توضیح دهید؟

عصمتی‌پور: براساس آخرین سرشماری در کشور در سال گذشته از نظر تعداد خانوار عشایری رشد خوبی در بین عشایر استان وجود داشته به طوری که از تعداد ۱۵ هزارو ۶۷۶ خانوار به ۱۷ هزار و ۲۸۶ خانوار رسیده اما از نظر تعداد جمعیت، جمعیت عشایر استان مقداری کاهش داشته و این کاهش جمعیت به دلیل مهاجرت از جمعیت عشایری استان نبوده است.

استان خراسان‌جنوبی درگیر خشکسالی ۲۰ ساله بوده هر چند در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بارندگی‌های خوبی وجود داشته اما در سال ۱۴۰۰ خشکسالی در استان وجود داشت که در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و در سال ۱۴۰۱ نیز تا حدودی بارندگی‌های خوبی وجود داشت هر چند نسبت به سال قبل از آن کاهشی بوده است و با وجود این خشکسالی‌ها اما به سبب عرقی که عشایر به حرفه خود دارند مهاجرت به روستاها و حاشیه شهرها نداشته‌اند.

فارس: در مورد حمایت‌های دولت از عشایر در حوزه صنایع‌دستی و فروش تولیدات توضیح دهید؟

عصمتی‌پور: اداره امور عشایری استان ۵۴ صندوق خرد زنان عشایری را راه‌اندازی کرده که در حال حاضر ۵۳ صندوق با جمعیتی بالغ‌بر یک‌هزار و ۸۰۰ نفر فعال بوده و اعضای آن با پرداخت حق عضویت ناچیز از مزایای این صندوق‌ها بهره‌مند می‌شوند. دولت نیز اعتبارات خوبی که در اختیار این صندوق‌ها در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه دراز مدت در راستای حمایت از عشایر قرار داده است.

فارس: برآورد شما در زمینه فعالیت عشایر استان با توجه به مسائل مختلفی که وجود دارد چیست؟

عصمتی‌پور: در حوزه دامداری و دامپروی که شغل اصلی عشایر استان بوده با توجه به مشکلات و موانع طبیعی که وجود دارد به دنبال تنوع شغلی عشایر سوق داده شده تا علاوه بر دامداری به دنبال مشاغل دیگر از جمله صنایع‌دستی باشند. در این خصوص تسهیلات ارزان قیمتی به عشایر پرداخت شده از جمله در مورد جمع‌آوری گیاهان دارویی با ایجاد کارخانه کوچکی در حوزه گیاهان دارویی در عشق‌آباد طبس و بسته‌بندی آن اقدامی خوبی در این حوزه بوده است.

با توجه به فقر مراتع استان عشایر را به سمت نگهداری از دام‌های سنگین مانند شتر سوق داده‌ایم و همچنین تنوع شغلی ایجاد شده و عشایر استان به سمت صنایع دستی تمایل یافته‌اند.

فارس: در خصوص اعتباراتی که به حوزه عشایری استان اختصاص یافته و همچنین اعتبارات حاصل از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان برای این قشر از جامعه توضیح دهید؟

عصمتی‌پور: تمام اعتبارت حوزه عشایری از اعتبارات صندوق توسعه ملی بوده که حدود ۸۰ درصد اعتبارات عمرانی و تسهیلاتی که به عشایر داده شده را شامل می‌شود. با توجه به اینکه نگاه نظام و به ویژه شخص رهبری به عشایر خاص بوده همه اعتبارات امور عشایری به اذن مقام معظم رهبری انجام می‌شود.

حوزه عشایری استان درگیر خشکسالی بوده ولی به کمک نظام و نگاه ویژه به عشایر کمک‌های خوبی در حوزه تسهیلات در سال ۱۴۰۰ به استان در بحث آبرسانی پایدار و آبرسانی سیار به مناطق عشایری اتفاق افتاد. سفر رئیس‌جمهور به استان خراسان‌جنوبی مصوبات خوبی برای عشایر در پی داشت به طوری که مبلغی معادل ۱۴۳ میلیارد تومان در حوزه عشایری برای آبرسانی پایدار اختصاص یافته است.

در همین راستا برای آبرسانی پایدار به عشایر زیرکوه به طول ۸۲ کیلومتر شبکه آب برای آبرسانی به تمام محلات عشایری این منطقه اجرا شده، در نهبندان در نوار مرز نیز این کار انجام شده و در حوزه خواجه منجیکو فاز یک و دو اجرا شده و فاز سوم نیز از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهور در حال انجام و در عشق‌آباد طبس نیز این اقدام صورت گرفته است.

در مصوبات سفر، سهم استان در حوزه عشایری ۱۴۳ میلیارد تومان بوده که این اعتبارات در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ باید به استان پرداخت می‌شد اما با پیگیری‌های استاندار ۲۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ و ابتدای ۱۴۰۱ اخذ شد که کمک بسیار خوبی به حوزه عشایری استان بود.

از میزان اعتبارات تخصیص یافته ۶ میلیارد تومان در تأمین آبرسانی سیار، ۸ میلیارد تومان برای خرید چهار دستگاه تانکر هزینه که به‌زودی وارد استان شده و به ناوگان حمل آب سیار در حوزه عشایری اضافه خواهد شد و ۱۲ میلیارد تومان بابت پروژه‌های ابرسانی پایداری در نوار مرز استان هزینه شده است.

با توجه به اینکه رقم خوبی در حوزه آبرسانی پایدار به مناطق عشایری استان اختصاص یافته ۱۰ طرح بزرگ که مطالعه شده و آماده اجرا بوده در دستور کار قرار گرفته که به محض تخصیص اعتبار این طرح‌ها با نیار اعتباری بالغ‌بر ۴۲۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود.

فارس: در خصوص اقدامات دیگری که در حوزه آبرسانی به عشایر استان چه به صورت پایدار و یا سیار انجام شده و یا در حال انجام بوده بفرمائید؟

عصمتی‌پور: علاوه بر اقدامات صورت گرفته در حوزه آبرسانی به مناطق و محلات عشایری استان این موضوع از طریق قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) نیز با پیگیری‌های استاندار مورد توجه قرار گرفته و تعدادی از روستاهای عشایری استان که تاکنون آبرسانی پایدار نداشته‌اند لیست آن‌ها آماده شده و دراختیار استانداری قرار گرفته تا براساس آن تفاهم‌نامه‌ای ما بین استانداری و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) منعقد و تعدادی از روستاها از این طریق تأمین آب و آبرسانی شوند.

۸۰ درصد عشایر استان در نوار مرز سکونت دارند و در واقع هر سیاه چادر عشایری علاوه بر اینکه کارگاه تولیدی بوده یک پاسگاه انتظامی است بنابراین توجه به عشایر کمک خوبی به حوزه تولیدات پروتئینی و لبنی و مسائل امنیتی خواهد بود.

خشکسالی‌ها تأثیر زیادی بر خشک شدن چاه‌های مالداری استان داشته به طوری که از ۵۴۰ چاه مالداری حدود ۱۶۰ چاه به طور کامل خشکیده شده و همچنین شاهد کاهشی آب چشمه‌های موجود در محلات عشایری استان هستیم. در حال حاضر ۷ هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری استان به صورت سیار آبرسانی می‌شوند که این کار با ۲۸ دستگاه تانکر انجام که از این تعداد ۱۸ دستگاه مربوط به اداره کل امور عشایری استان بوده و ۱۰ دستگاه دیگر اجاره‌ای مربوط به بخش خصوصی است.

خوشبختانه با پیگیری‌های خوب استاندار برای تأمین ۱۰ دستگاه تانکر که از طریق بخش خصوصی به ناوگان آبرسانی سیار امور عشایری استان همکاری دارند، ۴ دستگاه از طریق مصوبات سفر خریداری، دو دستگاه با پیگیری استاندار از محل بنیاد علوی تأمین و۴ دستگاه از محل اعتبارات بحران به محض تخصیص اعتبار برای آبرسانی به عشایر استان خریداری و به ناوگان حمل و نقل آبرسانی سیار عشایر اضافه می‌شود.

آبرسانی به ۷ هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری با توجه به پراکندگی این جمعیت کار بسیار سختی بوده به طور متوسط روزانه هر دستگاه دو تا سه سرویس برای آبرسانی به عشایر دارند. طبق قانون وظیفه داریم تا آب شرب مورد نیاز عشایر را تأمین سازیم اما برای تأمین آب دام عشایر وظیفه‌مند نیستیم، اما با این وجود  برای حوزه دام عشایر طبق سنوات گذشته آبرسانی انجام شده و در تمام محلات تانکرهای ثابتی برای این امر دیده شده است.

در سال گذشته قرارداد خوبی با کمیته امداد برای احداث ۱۰ منبع مخزن ذخیره‌ای دفعی در محلات عشایر در حوزه درح منعقد شد و همچنین برای انتقال آب به محلات عشایری سکوی برداشت آب در تمام محلات و یک آبشخور دامی ایجاد شده است.

فارس: در چه بازه زمانی مشکلات آبرسانی عشایر استان حل و به پایداری خواهد رسید؟

عصمتی‌پور: در خصوص تأمین دستگاه‌های تانکر برای آبرسانی سیار به مناطق عشایری استان قرارداد بسته شده و پول واریز شده که طرف قرارداد تا دو ماه آینده آن را تحویل دهد، همچنین کار ساخت تانکرها که بر دستگاه ها خودرو نصب شود در حال انجام است.

همچنین تأمین دو دستگاه تانکر آبرسانی که از سوی بنیاد علوی به استان اختصاص می‌یابد قطعی شده و ۴ دستگاه نیز اعتبارات بحران به استان اختصاص می‌یابد. علاوه بر اینها امسال چند دستگاه گریدر به حوزه عشایری استان برای تسطیح، مرمت و بازسازی راه‌های عشایری استان اختصاص می‌یابد.

با توجه به راه‌اندازی سامانه *۲۲۲۲۲۲۲*۵۶۵۷ عشایر می‌توانند هر مشکلی در خصوص آبرسانی به مناطق عشایری داشته باشند را اطلاع‌رسانی کنند که در صورت ثبت این درخواست از سوی عشایر، ابتدا این درخواست برای رئیس اداره شهرستان مربوطه و سپس برای معاون برنامه‌ریزی اداره کل امور عشایری استان برای پیگیری می‌رود که باید کمتر از ۲۴ ساعت به آن پاسخ داده شود.

فارس: یکی از مشکلات عشایر استان مربوط به خرید تضمینی دام و تأمین نهادهای دامی است در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته و یا در حال انجام است؟

عصمتی‌پور: در سال ۱۴۰۰ علاوه بر خشکسالی که وجود داشته و برای عشایر ایجاد مشکل کرد، افزایش چشمگیر نهاده‌های دامی نیز وجود داشت که فشار چند برابری به عشایر ایجاد شد.

در حوزه دام عشایر در دو هفته گذشته نائب رئیس مجلس شورای اسلامی به استان سفری داشته که بحث خرید دام عشایر استان مطرح و توسط استاندار نیز این مسئله پیگیری شد، چندین مکاتبه در خصوص خرید دام عشایر انجام شده و هفته گذشته نیز دو تن از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی «نخعی و اسحاقی» در دیدار با رئیس سازمان امور عشایری کشور در خصوص خرید دام عشایر درخواست عشایر استان را مطرح که رئیس سازمان قول پیگیری این موضوع را دادند و به‌زودی شاهد خرید تضمینی دام توسط شرکت پشتیبانی دام استان خواهیم بود.

فارس: در نوروز امسال شاهد برپایی سیاه چادرهای عشایری در ورودی برخی از شهرها برای پذیرایی از مسافران  بودیم این برنامه چه میزان بازخورد مثبت داشته و آیا برای پذیرایی از مسافران تابستان نیز برنامه‌ریزی شده است؟

عصمتی‌پور: امسال برای اولین بار در نوروز ۲۴ سیاه چادر عشایری در ورودی شهرها برای استقبال از مسافران نورزی برپا شد که کمک خوبی برای فروش فرآورده‌های تولیدی عشایری بود و رقمی بالغ‌بر یک میلیارد تومان از این محل عاید عشایر استان شد. علاوه بر آن تعاملات و قراردادهای خوبی برای فروش صنایع‌دستی عشایر صورت گرفت و طرح خوبی برای رونق گردشگری و آشنایی مردم با زندگی عشایری بوده است. برای استقبال از مسافران تابستانی نیز این برنامه در استان اجرایی خواهد شد.

 

 

 

انهدام باند سارقان با کشف ۴۰ فقره سرقت در”بیرجند”/۴

 

جانشین فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی شهرستان”بیرجند” ۴ سارق را دستگیر کردند و در این رابطه ۴۰ فقره سرقت کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن شجاعی نسب” اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت موتور کولر در سطح شهرستان بیرجند، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: ماموران انتظامی”کلانتری ۱۳″ شهرستان بیرجند با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، یک سارق را در این خصوص شناسایی کردند و پس از هماهنگی با مقام قضائی در یک عملیات غافلگیرانه وی را دستگیر کردند.

جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی بیان داشت: متهم ابتدا در اظهارات خود منکر هرگونه جرم و اتهامی شد اما با روبه رو شدن شواهد موجود و ارائه مستندات به ناچار لب به اعتراف گشود و به ۴۰ فقره سرقت اعتراف کرد.

سرهنگ شجاعی نسب با اشاره به این که در ادامه عملیات طی اعترافات متهم دستگیر شده ۳ نفر همدست وی نیز توسط ماموران پلیس دستگیر شدند؛ تصریح کرد: در این زمینه ۴ متهم دستگیر که به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

پیام تسلیت استاندار خراسان جنوبی در پی درگذشت پدر نماینده محترم مردم شریف شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی

▪️بسم الله الرحمن الرحیم

▪️انالله و انّاالیه راجعون

▪️برادر گرامی جناب آقای دکتر نخعی
نماینده محترم مردم شریف شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی

▪️سلامٌ علیکُم بِما صَبَرتُم؛

▪️خبر درگذشت والد بزرگوارتان موجب تأثر و تألم فراوان گردید.
▪️ضمن ابراز همدردی، این مصیبت را به جنابعالی و خانواده محترم تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند سبحان برای آن رحیل ، رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان، صبر و شکیبایی مسئلت می‌نمایم.

▪️جواد قناعت
استاندار خراسان جنوبی

 

 

 

 

کویران طبس بر سکوی قهرمانی لیگ برتر اسکواش بانوان کشور/۷

 

هفته پایانی لیگ‌های اسکواش کشور در باشگاه انقلاب تهران به پایان رسید و قهرمان لیگ‌ برتر بانوان مشخص شد.

تیم باشگاه کویران طبس خراسان‌جنوبی بر سکوی قهرمانی این ماراتن ملی ایستاد، فولاد آلیاژی ایران دوم شد و مازند اسکواش نیز به مقام سوم رقابت‌ها رسید.

 

 

 

خدمتی بر سکوی قهرمانی مسابقات تیراندازی آزاد کشور /۷

 

نجمه خدمتی بانوی تیرانداز خراسان جنوبی و عضو تیم ملی، در مرحله سوم مسابقات آزاد کشور در ماده تفنگ مقام اول را به خود اختصاص داد.

این دوره از رقابت‌ها به میزبانی تهران در مجموعه تیراندازی ورزشگاه آزادی برگزار شد.

 

 

 

 

صدر نشینی نماینده خراسان جنوبی در لیگ دسته یک کشتی آزاد باشگاه‌های کشور/۷

 

دور رفت لیگ دسته یک کشتی آزاد باشگاه‌های کشور گرامیداشت شهید کشتی گیر شاهرخ ضرغام در گروه‌های A، B و C در تاکستان قزوین، بافت کرمان و نور مازندران برگزار شد.

دور رده بندی تیمی گروه B به میزبانی بافت کرمان برگزار شد که نمایندگان‌ خراسان‌جنوبی خوش درخشیدند.

  کشتی‌گیران نیروی هوایی خراسان جنوبی در گروه B این رقابت‌ها با غلبه بر حریفان در صدر گروه قرار گرفتند، تیم‌های پاس جویبار، هیأت کشتی زنجان و
فولاد بافت کرمان در رده‌های قرار دارند.

 

 

 

 

جریمه ۷۰۵ خودروی پلاک مخدوش در خراسان جنوبی/۴

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی از جریمه شدن ۷۰۵ خودروی پلاک مخدوش در استان از ابتدای امسال خبر داد.

سرهنگ عباسی گفت: پلیس با هوشیاری تمام و با استفاده از ابزار‌ها و ظرفیت‌های قانونی، مالکان خودرو‌هایی که با پلاک مخدوش یا فاقد پلاک در معابر شهری و بیرون از شهری تردد می کنند را شناسایی و علاوه بر اعمال قانون و توقیف وسیله نقلیه، رانندگان خاطی را به مراجع قضایی معرفی می‌کند.

او گفت: برابر ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی مخدوش کردن پلاک خودرو جرم است و متخلفان از این قانون به ۶ ماه تا یک سال حبس محکوم می شوند.

سرهنگ عباسی گفت: افرادی که پلاک خودروی آن‌ها بر اثر آفتاب خوردگی و یا موضوع دیگری مخدوش شده است هرچه سریع‌تر به مراکز تعویض پلاک محل زندگیشان مراجعه و مشکل را رفع کنند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*