اخبار خراسان جنوبی

ساماندهی تیم های نظارتی دامپزشکی ویژه عید قربان

تیم های نظارتی دامپزشکی در خراسان جنوبی ویژه عید قربان ساماندهی شد.

معاون سلامت دامپزشکی استان گفت: در راستای کنترل بهداشتی کشتار ساماندهی تیم های نظارتی دامپزشکی ویژه عید قرباندام‌های قربانی و تامین بهداشت عمومی، دامپزشکی استان به طور فعال با ۲۷ تیم ثابت و ۳۲ تیم سیار شامل  ۲۶ دامپزشک، ۶۲ بازرس بهداشت گوشت و ۱۴ نفر ناظر ذبح شرعی در روز عید قربان در کشتارگاه‌ها و ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و میادین عرضه دام مجاز آماده ارائه خدمات به همشهریان هستند.

بخشی از هم استانی‌ها درخواست کرد برای جلوگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، خصوصا تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، دام‌های قربانی خود را فقط از مراکز عرضه دام تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه و از خرید دام زنده از کنار معابر عمومی و افراد غیرمجاز خودداری کنند.

وی گفت: ذبح دام باید صرفا در کشتارگاه‌های دام استان و زیرنظر ناظر بهداشتی و شرعی انجام شود.

معاونت سلامت دامپزشکی استان گفت: برای جلوگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو گوشت تازه دام نذری قبل از مصرف ۲۴ ساعت در دمای یخچال (صفر تا چهار درجه) نگهداری و در هنگام تکه کردن گوشت یا شستشوی آن حتما از دستکش استفاده کنند.

 

۶ هزار تن تخم‌مرغ از استان خراسان جنوبی به استان‌های‌ همجوار ارسال می‌شود۲-۷

 

6 هزار تن تخم‌مرغ از استان خراسان جنوبی به استان‌های‌ همجوار ارسال می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از فعال بودن ۵۵ واحد پرورش مرغ تخمگذار در استان خبر داد و گفت: میزان شش هزار تن به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

مهدی جعفری در حاشیه بازدید از واحدهای تولیدی مرغ و تخم مرغ اظهار داشت: در خراسان جنوبی۵۵  واحد پرورش مرغ تخم‌گذار به ظرفیت ۲ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۶۳۹ هزار قطعه وجود دارد و میزان تولید سالیانه ۲۶ هزار تن تخم‌مرغ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۶۱۸ واحد پرورش مرغ گوشتی فعال با ظرفیت جوجه ریزی ۱۰ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۹۸۴  قطعه در هر دوره و تولید سالیانه ۶۴ هزار و ۷۰۰ تن گوشت سفید در استان فعال است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ میزان ۳۱ میلیون و ۱۳ هزار و ۳۰۱ قطعه جوجه ریزی توسط ۶۱۸ واحد فعال از کل واحدهای مرغ گوشتی (۶۳۴ واحد) انجام شده است.

جعفری اضافه کرد: در خراسان جنوبی ۵۵ واحد پرورش مرغ تخم‌گذار وجود دارد که میزان تولید سالانه ۲۶ هزار تن تخم مرغ بوده که بیشتر در داخل استان مصرف و میزان شش هزار تن به استان‌های همجوار خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در راستای کاهش مشکلات و حمایت از پرورش دهندگان دام و طیور از نیمه دوم سال گذشته تاکنون ۳۹۵ هزار و ۷۸۷ تن نهاده دامی شامل جو، سبوس، کنسانتره، ذرت و سویا توزیع و میزان ۸۴ میلیارد ریال تسهیلات به ۱۰۹ بهره‌بردار در سال ۱۴۰۰ پرداخت شده است.

حمایت از موزه‌های مجوزدار بخش غیردولتی خراسان جنوبی/۲

موزه‌های غیردولتی مجوزدار استان از حمایت‌های قانونی بهره‌مند می‌‍‌شوند.

حمزه حمزه گفت : موزهخصوصی عروسک در خانه تاریخی فروتنی، موزهحمایت از موزه‌های مجوزدار بخش غیردولتی خراسان جنوبی خصوصی لباس و منسوجات سنتی  در خانه تاریخی پردلی و موزه خصوصی میراث زمین  در باغ گلشن طبس مجوز رسمی موزه دارند.

سرپرست موزه‌های استان خراسان جنوبی افزود: مجموعه میراث پهلوانی و مجموعه تاریخ طبیعی استان  در بافت تاریخی بیرجند و مجموعه مردم‌شناسی بشرویه  در خانه تاریخی اسدی بشرویه، موزه‌های غیردولتی هستند که فاقد مجوز رسمی هستند .

حمزه افزود : :مجموعه وقف در حسینیه و مدرسه شوکتیه بافت تاریخی شهر بیرجند و گنجینه تنوع زیستی  در اداره‌کل محیط‌زیست نیز جزو موزه‌های غیروابسته استان محسوب شده که فاقد مجوز رسمی بوده و به گردشگران خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی گفت : طرح مطالعات موزه میراث پهلوانی که از سال ۱۳۸۲ تاکنون بدون مجوز رسمی فعالیت داشته تدوین و به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال شده است که امیدواریم با تصویب آن، چهارمین موزه‌ی مجوزدار غیردولتی را در استان داشته باشیم.

 

 

 

رشد ۳۶ درصدی اعتبارات تملک دارایی‌های خراسان جنوبی/۲-۷

استاندار خراسان جنوبی از رشد ۳۶ درصدی اعتبارات تملک دارایی‌های خراسان جنوبی خبر داد.

 استاندار خراسان جنوبی در شورای برنامه ریزی استان از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست در هزینه کرد اعتبارات هزینه ای، صرفه جویی کنند.
آقای قناعت گفت: رویکرد اعتبارات هزینه ای، رویکرد انقباضی است لذا این اعتبارات، درست و دقیق هزینه شود.
وی با بیان این که اعتبارات تملک دارایی‌های استان امسال ۳۶ درصد رشد دارد، افزود: سازمان برنامه و بودجه، امور مربوط به این اعتبارات را، سریع انجام دهد تا طرح‌های عمرانی به سرعت، اجرا شود.
استاندار خراسان جنوبی خواستار پیگیری مدیران در خصوص اعتبارات ملی هم شد و گفت: مدیران تلاش کنند در فرصت باقیمانده، اعتبارات ملی را جذب کنند تا سهم هر دستگاه از این اعتبارت افزایش یابد.
آقای قناعت بر پیگیری سازمان برنامه و بودجه برای جذب اعتبارات سفر اول رییس جمهور تاکید کرد و افزود: در سفر اول رییس جمهور به استان، ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های اجرایی اختصاص یافته که هزار میلیارد آن به حساب دستگاه‌های اجرایی رفته است.
وی در خصوص پروژه راه آهن بیرجند-قاین و یونسی گفت: در خصوص این پروژه ۲ هزار و ۷۰۰ میلیاردی، خبر خوبی در راه است که بزودی اعلام می‌کنیم.
استاندار خراسان جنوبی در پایان افزود: سفر دوم رییس جمهور به خراسان جنوبی هم در تابستان انجام می‌شود لذا مدیران دستگاه‌های آماده باشند.

 

 

پیش‌بینی حضور ۹۰هزار زائر پاکستانی در خراسان‌جنوبی/۳-۷

 

پیش‌بینی حضور 90 هزار زائر پاکستانی در خراسان جنوبی

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان‌جنوبی از تأمین آرد مورد نیاز موکب‌های نانوایی در اربعین حسینی(ع) خبر داد و گفت: امسال ورود ۸۰ تا ۹۰ هزار زائر پاکستانی را در استان خواهیم داشت که اداره‌کل اوقاف و امور خیریه متولی خدمات‌رسانی به این زائران است.

به گزارش تسنیم، موسی جوینده صبح امروز در جلسه ستاد اربعین اظهار داشت: امسال به‌جهت نزدیکی سایت استقرار موکب‌های خراسان جنوبی به حرم مطهر امامین جوادین(ع)، این سایت از آب شرب باکیفیت و برق پایدار این حرم مطهر برخوردار خواهد شد.

وی بیان کرد: تلاش ما این است که فاضلاب سایت استقرار موکب‌های استان را نیز به کانال فاضلاب منطقه متصل کنیم تا دغدغه‌ای در زمینه موضوع فاضلاب نداشته باشیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: در بحث اربعین حسینی(ع) تاکنون اقدامات شایسته‌ای با همکاری دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته است و سه تیم در زمینه شبکه آب و فاضلاب، انتقال انبار و مباحث زیرساختی در حال فعالیت در سایت کاظمین هستند.

جوینده ابراز کرد: با توجه به گرمای هوا در این ایام تأمین امکاناتی از جمله یخ‌ساز، سردخانه، پنکه مه‌پاش و نصب ۱۲هزار و ۵۰۰ مترمربع تورهای سایبان برای جلوگیری از گرمازدگی زائران در سایت کاظمین و همچنین آرد مورد نیاز موکب‌های نانوایی در دستور کار است.

وی افزود: با توجه به اینکه زائران پاکستانی بعد از بازگشت از اربعین به زیارت آقا امام رضا(ع) می‌روند، در سال جاری ورود ۸۰ تا ۹۰ هزار زائر پاکستانی را در خراسان جنوبی خواهیم داشت که اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان متولی خدمات‌رسانی به این زائرین است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: براساس ماده ۹۷ برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به اختصاص بودجه برای اربعین و تأمین نیازهای زائرین امام رضا(ع) است که درخواست ما این است که از این محل به ما کمک شود.

جوینده راجع به ساخت زائرسرای محرومان خراسان جنوبی در مشهد مقدس نیز گفت: تاکنون سه طبقه اجرا شده است که عنایت ویژه در اختصاص بودجه نقدی را می‌طلبد تا بتوانیم فاز دوم را که ۶ طبقه باقی‌مانده است آغاز کنیم.

وی بیان کرد: ۶ استان از جمله خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، قم، فارس و اصفهان، معین ساخت صحن امام باقر(ع) در شهر کاظمین‌اند که دبیرخانه آن در این استان مستقر است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی افزود: خراسان جنوبی از بین تمام این استان‌های معین بیشترین درصد تحقق تعهد را در زمینه ساخت این پروژه در سال جاری داشته است.

 

 

 

 

مصوبات سفر نایب رئیس مجلس به خراسان جنوبی؛
اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل باند دوم محورهای مواصلاتی/ آب شرب «درح» شیرین می شود

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی طی یک سفر یک روزه به دو شهرستان نهبندان و سربیشه از نزدیک در جریان مشکلات و روند کاری پروژه های نیمه کاره قرار گرفت و برای رفع برخی از مشکلات قول تامین اعتبار از دستگاه مربوطه را گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از نهبندان، «علی نیکزاد» عصر امروز (۱۱ تیر) در جلسه جمع بندی مصوبات سفر به نهبندان و سربیشه اظهار کرد: با دعوت نماینده مردم نهبندان و سربیشه در حوزه انتخابیه حضور یافتیم و نمایندگانی از آب و فاضلاب کشور، راهداری، شرکت توسعه زیر ساخت های حمل و ایمیدرو، توانیر، سازمان جنگل ها و منابع طبیعی با ما همراه هستند.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به مسئولان و مطبوعات اعلام می کنیم که صورتجلسه ای که می نویسیم باید اجرا شود، گفت: برای پیگیری مصوبات یک ماه بعد هم جلسه می گیریم.

نیکزاد با تاکید بر اینکه تصمیمات باید به نتیجه برسد و وفای به عهد واجب است، افزود: ما نیامده ایم از استاندار و فرماندار برای مردم پول بگیریم، و تعیین تکلیف کنیم، بودجه ریزی ما در کشور اشتباه است؛ از ۱۳۹۴ هزار میلیارد تومان، ۹۰ درصد آن در دست وازتخانه ها و مرکز است بنابراین وقتی محرومیت را دیدیم باید تا جایی که می توانیم برای حل مشکلات مردم کمک کنیم.

وی گفت: برای محور بیرجند، سربیشه و نهبندان با استفاده از ماده ۵۶ برای اختصاص ۲۰۰ میلیارد اعتبار تومان، جلسه ای با دستگاه های متولی برگزار و پیگیری می شود.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: در شهرستان سربیشه بخش مود قرار شد ۱۵۰ تن قیر رایگان اختصاص داده شود و برای چهارکیلومتر راه روستاهای شمال مود نیز سه میلیارد تومان اعتبار به صورت نقدی اختصاص داده شود.

نیکزاد با اشاره به مشکلات مسکن مهر سربیشه، افزود: ۲۰۰ تن قیر برای زیرساخت های مسکن مهر سربیشه اختصاص می یابد.

وی با اشاره به ۱۲۴ کیلومتر کریدور چابهار بندرعباس، مرز ماهیرود، مرز افغانستان و میل ۷۸ افزود: برای این مسیر ۱۰۰ میلیارد تومان ماده ۵۶ می خواهد که ظرف ۱۰ روز آینده این موضع پیگیری می شود تا راه آهن جمهوری اسلامی پرداخت این مبلغ بدهی را تخصیص دهد.

تامین آب شرب درح تا شش ماه آینده 

نایب رئیس اول مجلس با بیان اینکه وزارت کشور مقرر شد که ۳۵۰ تن قیر رایگان و یک دستگاه حمل زباله به شهر درح اختصاص دهد، افزود: برای تامین آب شرب شهر درح طی ۶ ماه آینده، برای احداث مخزن و تصفیه خانه اعتبار ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان پیگیری می شود.

نیکزاد تصریح کرد: برای مباحث آبخیزداری نهبندان و سربیشه ۲۶ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده می شود.

وی افزود: برای خط انتقال آب شرب پایدار به طول ۸۱ کیلومتر؛ خط انتقال آب عشایری نهبندان طی نامه ای به ریاست جمهوری و ستاد اجرایی فرمان امام پیگیری های لازم را انجام دهد.

 وی گفت: برای راه خاکک به چاه عباس اردونی هفت میلیارد تومان و یک دستگاه گریدر اختصاص داه می شود.

اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین برق نهبندان 

وی با اشاره به اهمیت احداث پست برق در نهبندان در راستای توسعه معادن این شهرستان گفت: احداث پست ۴۰۰ کیلوواتی نهبندان با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان با مشارکت ۵۰ درصد توانیر، ۲۰درصد استان و ۳۰ درصدی ایمیدرو انجام شود، شرکت مدیریت آب همچنین یک میلیارد تومان برای تکمیل مطالعات سد ماهیرود تخصیص دهد.

نایب رئیس اول مجلس با بیان اینکه برای سد بندان ۱۶ میلیارد تومان وزارت نیرو و پنج میلیارد استانداری اختصاص می دهد تا این پروژه امسال تکمیل شود، گفت: همچنین یک دستگاه آتش‌نشانی به شهرداری سربیشه اختصاص می یابد.

نیکزاد ادامه داد: وزارت ارتباطات ظرف ۱۵ روز آینده برای اقدامات پوشش اینترنتی و مخابراتی در دو شهرستان نهبندان و سربیشه اقدامات لازم را در دستور کار داشته باشد.

وی دستور داد تا ۸۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار دو شهرستان تا ۱۵ اسفند از اینترنت برخوردار شوند، همچنین ۱۰۰میلیون تومان برای گلزار شهدای نهبندان اختصاص داده شد.

وی گفت: برای روکش دو تا ۲۰ کیلومتر برای هر کدام از شهرستان های نهبندان و سربیشه اقدامات لازم انجام شود، همچنین ۴۰۰ تن قیر رایگان و یک دستگاه جمع اوری زباله برای شهرداری نهبندان و برای شهرداری شوسف ۳۰۰ تن قیر رایگان اختصاص داده شود.

نیکزاد در پایان گفت: نصب آبنما در جاده های روستایی هر شهرستان سه مورد انجام شود لذا آنچه بتوانیم برای شهرستان انجام دهیم را انجام می دهیم اما برای دخالت در کار اجرایی نیامده ایم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس مطرح کرد:
گلایه از عدم کنترل روان ‌آب ها در نقاط مرزی سربیشه و نهبندان
نخعی از هدررفت وراناب‌ها در نقاط مرزی گلایه کرد و کنترل این آب ها را ضروری دانست و گفت: در مناطق مرزی برای چاه‌های کشاورزی اجازه برداشت بیشتر آب به مردم نمی‌دهیم اما آن طرف مرز در کشور همسایه، همین آب را برای کشاورزی استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مصطفی نخعی» عصر امروز (۱۱ تیر) در جلسه جمع بندی سفر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به خراسان جنوبی در فرمانداری نهبندان اظهار کرد: حدود ۳۵ هزار کیلومتر مربع وسعت دو شهرستان نهبندان و سربیشه با جمعیت صدهزار نفر است اما پراکندگی جمعیت مشکلاتی را برای دو شهرستان به وجود آورده است.

 

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پرداختن به محرومیت زدایی از افتخارات مجلس یازدهم است، افزود: اعتبارات امسال و سال قبل که برای محرومیت زدایی در کشور تعریف شد از نکات برجسته مجلس یازدهم است.

 

وی حضور مسئولان در مناطق محروم را نشان انجام فعالیت‌های جهادی توصیف کرد و گفت: نائب رئیس مجلس در سفر به نهبندان و سربیشه، به صورت تلفنی برخی از مشکلات این دو شهرستان را با وزار و معاونین آنها مطرح و پیگیری‌های لازم برای جذب اعتبارات لازم را انجام داد.

 

نخعی به ظرفیت ویژه دو شهرستان نهبندان و سربیشه یعنی معادن اشاره کرد که در دولت های مختلف به این مهم کمتر پرداخته شده است، ادامه داد: معادن نتوانسته اند در خدمت اشتغال و رفاه مردم این دو شهرستان قرار گیرند.

 

وی بر دو بانده شدن جاده بیرجند- نهبندان، ماهیرود و زابل به سمت نهبندان تاکید کرد و گفت: آب چالش جدی برای شهرستان های نهبندان و سربیشه است، بسیاری از مجتمع های آبرسانی نیازمند تخصیص اعتبار ویژه برای رفع تنش آبی برای قرار گرفتن در مدار بهره برداری هستند.

 

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در خانه ملت با اظهار شرمندگی از اینکه بیشتر تماس‌های تلفنی‌اش مربوط به مشکل آب روستاها است، تصریح کرد: برخی از مجتمع های آبرسانی نیازمند ردیف اعتباری ملی هستند.

 

وی از هدررفت وراناب‌ها در نقاط مرزی گلایه کرد و کنترل این رواناب‌ها را ضروری دانست و یادآور شد: در مناطق مرزی برای چاه‌های کشاورزی اجازه برداشت بیشتر آب به مردم نمی‌دهیم اما آن طرف مرز در کشور همسایه، همین آب را برای کشاورزی استفاده می‌کنند.

 

نخعی تکمیل پروژه فاضلاب سربیشه را نیازمند نگاه ویژه مجلس شورای اسلامی برای تخصیص اعتبار ذکر کرد و ادامه داد: در نهبندان حداقل ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت آن نیاز به روکش دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: قانون فرزندآوری مشکلات جدی را برای نهبندان و سربیشه به وجود آورده است چون نرخ فرزندـوری در این دو شهرستان بالای ۲.۵ است و کشیده شدن این موضوع به آزمون های استخدامی جالب نیست.

 

 

 

 

 

 

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و دستگیری ۱۲ نفر متهم در”بشرویه”/۴

 

فرمانده انتظامی”بشرویه” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان خبر داد و گفت: در این طرح ۱۲ متهم دستگیر شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”نصرا… طاهری” اظهار داشت: طرح ارتقاء امنیت اجتماعی با هدف پیشگیری از جرائم و افزایش امنیت و آرامش عمومی، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان بشرویه اجرایی شد.

وی افزود: مأموران با انجام اقدامات تخصصی پلیسی مناطق آلوده و جرم خیز را در شهرستان بشرویه شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی محل های شناسایی شده را بازرسی کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بشرویه بیان داشت: مأموران در بازرسی و پاکسازی از مکان های آلوده، ۱۲ نفر خرده فروش مواد مخدر و معتاد متجاهر را دستگیر و مقادیری انواع مواد مخدر کشف کردند.

 

 

 

جریمه ۲۰۰ میلیونی قاچاق دام در فردوس/۴

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از ۲۰۰ میلیون تومانی برای قاچاق دام خبر داد.

 مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: ماموران پاسگاه شهید زارع شهرستان فردوس درحین کنترل خودرو‌های عبوری از یک دستگاه تریلر تعداد ۱۱۰ راس دام سبک قاچاق کشف و گزارش آن برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال شد.
حسن پور افزود: شعبه  رسیدگی کننده با توجه به ارائه نکردن مدارک قانونی از سوی متهم، وی را علاوه بر ضبط دام به پرداخت ۲ میلیارد و ۸۲ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرد.

 

 

 

 

 

 

 

کشف ۱۱۱کیلو مواد مخدر در نهبندان/۴

 

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی”نهبندان” در بازرسی از یک سواری پراید، ۱۱۱ کیلو و ۵۵۰ گرم مواد افیونی کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار “ناصر فرشید” اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان”نهبندان” اخباری مبنی بر حمل محموله مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در محورهای فرعی این شهرستان دریافت کردند که تیم های عملیاتی مبارزه با مواد مخدر جهت بررسی موضوع اعزام شدند.

وی بیان داشت: ماموران هنگام کنترل محورهای فرعی در شهرستان نهبندان به یک سواری پراید که با سرعت در حال حرکت بود، مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده آن دستور ایست دادند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: راننده خودرو به محض مشاهده پلیس از محل متواری شد که مأموران خودرو را تعقیب کردند و پس از طی مسافتی با برتری عملیاتی، قاچاقچیان مواد مخدر عرصه را بر خود تنگ دیده و با رها کردن خودرو و با استفاده از پستی و بلندی منطقه از صحنه متواری شدند.

سردار فرشید با بیان این که تحقیقات پلیس برای دستگیری قاچاقچیان متواری شده ادامه دارد؛ تصریح کرد: ماموران در بازرسی از سواری پراید، ۱۵ کیلو و ۲۰۰ گرم تریاک و ۹۶ کیلو و ۳۵۰ گرم حشیش کشف کردند.

 

 

 

۳ کشته در برخورد پراید با درخت/۴

برخورد خودروی سواری پراید با درخت در محور فردوس- اسلامیه، ۳ کشته و ۲ مصدوم برجای گذاشت.

سرهنگ رضایی رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: ساعت ۰۰:۴۲ بامداد امروز یک دستگاه پراید در کیلومتر ۱۰ جاده فردوس – اسلامیه با درخت برخورد کرد.

او گفت: در این حادثه ۳ سرنشین فوت و ۲ سرنشین دیگر خودرو نیز مصدوم شدند.

سرهنگ رضایی گفت: علت حادثه عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه بوده است.

 

 

بیشترین فرونشست زمین در دوحصاران سرایان/۲

سروری گفت: فرونشست زمین در نقاط مختلف خراسان جنوبی رخ داده، اما در دوحصاران سرایان این موضوع بیشتر دیده می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: منطقه دوحصاران در شهرستان سرایان از جمله مناطقی است که بیشتر میزان فرونشست زمین را در استان دارا است اما بیشتر مناطق استان با این معضل درگیر هستند.

او گفت: تعیین اندازه فرونشست زمین بر عهده گروه زمین شناسی دانشگاه بیرجند است.

سروری گفت: بیشترین عامل فرونشست زمین اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی است که به این دلیل، منافذ زمین خالی از آب شده و زمین فرو می‌نشیند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: فرونشست زمین تنها محدود به مناطق بیابانی و خالی از سکنه نیست بلکه این موضوع می‌تواند در نقاط حساس نیز صورت پذیرد.

او گفت: بیمارستان ها، فرودگاه ها، بنا‌های تاریخی و حتی منازل در معرض فرونشست هستند.

سروری گفت: هم اکنون کسری ۱۲۵ میلیون مترمکعبی مخزن را شاهد هستیم که این کسری در استان می‌تواند پیامد‌های ناگواری را داشته باشد.

 

 

 

 

نماینده مجلس:

تکمیل مجتمع‌های آبرسانی خراسان جنوبی نیاز به اعتبار ملی دارد

تکمیل مجتمع‌های آبرسانی خراسان جنوبی نیاز به اعتبار ملی دارد

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر تماس‌های تلفنی‌ام برای پیگیری مربوط به مشکل آب روستاها است، برخی از مجتمع‌های آبرسانی استان نیازمند ردیف اعتباری ملی برای تکمیل هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی نخعی روز شنبه در جلسه جمع‌بندی سفر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به خراسان جنوبی در فرمانداری نهبندان اظهار داشت: آب چالش جدی برای شهرستان‌های نهبندان و سربیشه است، بسیاری از مجتمع‌های آبرسانی نیازمند تخصیص اعتبار ویژه برای رفع تنش آبی برای قرار گرفتن در مدار بهره‌برداری هستند.

وی عنوان کرد: حدود ۳۵ هزار کیلومتر مربع وسعت دو شهرستان نهبندان و سربیشه با جمعیت ۱۰۰ هزار نفر است اما پراکندگی جمعیت مشکلاتی را به وجود آورده است.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پرداختن به محرومیت‌زدایی از افتخارات مجلس یازدهم است، افزود: اعتبارات امسال و سال قبل که برای محرومیت‌زدایی در کشور تعریف شد از نکات برجسته مجلس یازدهم است.

نخعی گفت: نائب رئیس مجلس در سفر به نهبندان و سربیشه، به صورت تلفنی برخی از مشکلات این ۲ شهرستان را با وزرا و معاونین آنها مطرح و پیگیری‌های لازم برای جذب اعتبارات لازم را انجام داد که جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی شهرستان‌های سربیشه و نهبندان، گفت: در دولت‌های مختلف به این مهم کمتر پرداخته شده و معادن نتوانسته‌اند در خدمت اشتغال و رفاه مردم قرار گیرند.

نخعی بر دو بانده شدن جاده بیرجند – نهبندان و ماهیرود و زابل به سمت نهبندان تاکید کرد و گفت: قانون فرزندآوری مشکلات جدی را برای نهبندان و سربیشه به وجود آورده است چون نرخ فرزندآوری در این ۲ شهرستان بالای ۲.۵ است و کشیده شدن این موضوع به آزمون‌های استخدامی جالب نیست.

وی با گلایه‌مندی از هدررفت روان آب‌ها در نقاط مرزی، اظهار داشت: کنترل این روان آب‌ها ضروری است، در مناطق مرزی برای چاه‌های کشاورزی اجازه برداشت بیشتر آب به مردم نمی‌دهیم اما آن طرف مرز در کشور همسایه، همین آب را برای کشاورزی استفاده می‌کنند.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکمیل پروژه فاضلاب سربیشه نیازمند نگاه ویژه مجلس شورای اسلامی برای تخصیص اعتبار است، اضافه کرد: در شهرستان مرزی نهبندان حداقل ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت آن نیاز به روکش دارد.

 

 

 

ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای توسعه خراسان جنوبی ورود کند/۳-۷

ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای توسعه خراسان جنوبی ورود کند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر ورود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در راستای توسعه خراسان جنوبی گفت: حوزه کشاورزی و معدن عمده‌ترین بخش‌هایی است که این ستاد می‌تواند برای سرمایه‌گذاری ورود کند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده در جلسه بررسی تفاهم‌نامه همکاری با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) اظهار داشت: تلاش بر این است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی نظیر بنیاد علوی، قرارگاه محرومیت‌زدایی حضرت امام حسن مجتبی (ع) و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) برای توسعه استان برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه منعقده بین استانداری خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در گذشته، تاکید کرد: تفاهم‌نامه جدیدی با بهره‌گیری از تجربه گذشته، منعقد می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: باید تلاش کنیم تا در تفاهم‌نامه جدید استانداری خراسان جنوبی با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) از همه ظرفیت‌های این ستاد نظیر شرکت‌ها و هلدینگ‌های مرتبط استفاده شود تا بتوانیم به صورت مشترک فعالیت‌هایی را در راستای توسعه استان انجام دهیم.

عباس‌زاده تصریح کرد: در جریان سفر معاون اجرایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) به استان در جلسه‌ای با حضور گروه‌های جهادی، مقرر شد در راستای محرومیت‌زدایی و به عنوان پایلوت، طرح استان بدون بیکار توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) در خراسان جنوبی اجرا شود که این مهم در دیدار استاندار با رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) نیز مورد تاکید قرار گرفت.

وی اظهار داشت: بخشی از فعالیت‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در نهبندان، به عنوان شهرستان هدف محرومیت‌زدایی، در حال انجام است که باید در سال جاری نیز استمرار یابد.

عباس‌زاده تاکید کرد: برای تنظیم تفاهم‌نامه همکاری بین استانداری خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) مقرر شده، معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری به نمایندگی استان و مدیرعامل هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) به عنوان نماینده ستاد، تفاهم‌نامه را تنظیم کنند که این جلسه با سفر مدیرعامل هلدینگ در آینده نزدیک، برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: فعالیت‌هایی که باید در طول سال جاری و در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در نهبندان صورت پذیرد، در تفاهم‌نامه جدید گنجانده می‌شود، لذا دفتر روستایی استانداری باید پیش‌نویس آن را تهیه کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: همکاری استان با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) علاوه بر اشتغالزایی در خراسان جنوبی باید بتواند مشکلی را در حوزه‌های مختلف صنعتی نیز حل کند.

عباس‌زاده یادآور شد: در تنظیم تفاهم‌نامه باید در کنار پیشنهادات سرمایه‌گذاری، از ظرفیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در راستای محرومیت‌زدایی و اقدامات عام‌المنفعه در استان نیز بهره برد.

 

 

 

آغاز عملیات اجرایی ۴۱۵ واحد مسکن محرومین/۲

فرماندار شهرستان درمیان از آغاز عملیات اجرایی ۴۱۵ واحد مسکن محرومین در این شهرستان خبر داد.

 

فرجامی فرد گفت: در سفر فتاح رئیس بنیاد مستضعفان کشور و نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور به شهرستان درمیان به صورت پایلوت ۴۶۵ واحد مسکن محرومین کلنگ زنی شد که هم اکنون عملیات اجرایی ۴۱۵ واحد مسکن محرومین آغاز شده است.

او گفت: تاکنون در طرح نهضت ملی مسکن ۸۵۰ نفر تأیید نهایی و ۴۵۱ نفر در مرحله افتتاح حساب هستند و همچنین تأمین زمین در همه شهر‌ها انجام شده است.

فرجامی فرد گفت: منطقه هدف بنیاد علوی شهرستان درمیان است و در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ بیش از ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت قنوات هزینه شده که ۳۰ میلیارد تومان قرض الحسنه و مابقی اعتبارات عمرانی و کمک بلاعوض بوده است.

فرماندار شهرستان درمیان گفت: نهضت احیا و مرمت قنوات از پارسال آغاز و ۶۹ رشته قنات بازسازی شده که عملیات مرمت ۴۸ رشته قنات انجام و ۲۱ رشته قنات در حال کار است.

او گفت: از این ۴۸ رشته قنات ۳۸ رشته مربوط به اعتبارات بنیاد علوی و ۳۱ رشته از اعتبارات جهاد کشاورزی بوده است.

فرجامی فرد گفت: طرح هادی روستایی در ۹۹ روستای شهرستان انجام شده است.

فرماندار شهرستان درمیان گفت: رتبه دوم تولید زرشک با سطح زیرکشت ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار و تولید ۳ هزار و ۲۰۰ تن متعلق به شهرستان درمیان است.

 

 

 

 

فعالیت ۲۸۴پایگاه در طرح جبران و تثبیت یادگیری
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۲۸۴ پایگاه در طرح طرح جبران و تثبیت یادگیری فعالیت می کنند.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، سید علیرضاموسوی نژاد، صبح امروز، در آیین افتتاحیه طرح جبران و تثبیت یادگیری دانش آموزان ابتدایی استان، اظهار کرد: نظام تعلیم وتربیت درنظردارد؛ برای اولین باردرکشور،بااختصاص سرانه ویژه به ازای هردانش آموز،وبامشارکت خیرین وگروههای جهادی،بااجرای طرح«مـدرسه تابسـتانی»اُفت تحصیلی دانش آموزان رادرایام کرونا،جبران نموده،وتابسـتانی طلایی،برای دانش آموزان ابتدایی بهارستان علم وادب،رقم بزند.

وی،با اشاره به افتتاح دومین طرح جبران و تثبیت یادگیری،در خراسان جنوبی،همزمان باسراسرکشوراز صبح امروز،تصریح کرد:قریب یک هزار معلم  زن و مرد استان در این امر مشارکت دارند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان این مطلب که مرحله اول طرح جبران و تثبیت یادگیری دانش آموزان ابتدایی از ۱۶ بهمن سال گذشته آغاز و تاخردادماه سال جاری تداوم داشته است، عنوان کرد: مرحله دوم این طرح، از امروز آغاز می شود و تا دوازدهم شهریور ماه سال جاری ادامه می یابد.

نماینده وزیرآموزش و پرورش خراسان جنوبی،بااشاره به فعالیت ۲۸۴ پایگاه در طرح فوق،یادآور شد: در مرحله دوم اجرای طرح جبران و تثبیت یادگیری،۱۵هزارو۳۴۴دانش آموزدختروپسراول،تاششم ابتدایی استان که در نوبت دوم عملکرد،نیازبه تلاش بیشتروقابل قبول،کسب کرده اند،دراین طرح ثبت نام می شوند؛که ازاین تعداد۸هزارو۷۴۴ نفرپسرو۶هزارو۶۰۰نفرنیز دختر باشند.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از تولید بسته آموزشی«آسان بخوانیم و روان بنویسیم» به منظور تقویت مهارت خواندن و نوشتن در استان خبر داد و اضافه کرد: این بسته آموزش به تعداد دانش آموزان طرح تکثیر و به شهرستان ها و مناطق استان توزیع شده است.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این که دانش آموزان دختر و پسر ابتدایی مناطق روستایی و عشایری، در پایگاه های روستا مرکز آموزش می بینند،خاطرنشان کرد:روستاهایی که دسترسی به پایگاه های روستا مرکزی را نداشته باشند،آموزش آن ها توسط راهبران آموزشی و تربیتی پیگیری می شود.

به گفته موسوی نژاد، دانش آموزان دختر و پسر ابتدایی دوره اول ابتدایی، دروس فارسی و ریاضی را به مدت۲روز،وهردرس راحداقل۲جلسه در هفته و دانش آموزان دوره دوم ابتدایی نیز دروس فارسی، ریاضی و علوم را طی ۳روز و هر درس راحداقل۲جلسه درهفته آموزش می بینند.

با سفر نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی به خراسان جنوبی

اختصاص اعتبار ویژه برای محرومیت زدایی در شهرستانهای نهبندان و سربیشه

اعتبار ویژه ای برای محرومیت زدایی در شهرستانهای نهبندان و سربیشه اختصاص یافت.

اختصاص اعتبار ویژه برای محرومیت زدایی در شهرستانهای نهبندان و سربیشهبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، در سفر امروز نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی به همراه نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس و جمعی از مسئولان استانی ضمن بازدید از چندین طرح عمرانی، پای صحبت‌های مردم و مسئولان این دو شهرستان نشست.

در این سفر آقای نیکزاد تلفنی با وزرا و معاونین وزرا در حوزه‌های مختلف مشکلات این مناطق را پیگیری کرد که تصمیمات خوبی در این خصوص اتخاذ شد.

وی سپس در جلسه جمع بندی سفر از اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان برای دو محور این شهرستان،   هزار و ۵۰ تن قیر برای آسفالت معابر شهرستان‌های درح، نهیندان و شوسف و دو دستگاه ماشین جمع آوری زباله به شهرداری درح  و نهبندان، آبرسانی به شهر درح، اختصاص ۳ میلیارد تومان برای احداث بند خاکی در سربیشه  خبر داد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس هم در این بازید و در جلسه جمع بندی سفر با بیان اینکه حدود ۳۵ هزار کیلومتر وسعت دو شهرستان با جمعیت صدهزار نفر است، گفت:

پراکندگی جمعیت مشکلاتی را برای دو شهرستان به وجود آورده است.

آقای نخعی وجود معادن غنی  و چهارراه ارتباطی دو کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب را از ظرفیت‌های شهرستان‌های نهبندان و سربیشه دانست و گفت:

تنش آبی، نبود راه آسفالته در مناطق روستایی، خروج آب‌ها از مرز و بی بهره بودن مردم نهبندان از قانون فرزنداوری از جمله مشکلات است که باید برطرف شود.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی یک ماه پیش هم به شهرستان‌های بشرویه و طبس سفر کرده بود.

 

 

 

 

شناسایی ۵ بیمار کرونایی در خراسان جنوبی/۲

در شبانه روز گذشته ۵ بیمار کرونایی جدید در خراسان جنوبی شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۲۱ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام که در مجموع ۵ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲ مورد از بیرجند ویک مورد از طبس و یک مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲ نفر کرونا مثبتند.

 

 

 

اجرای طرح موتوریار پلیس راهنمایی و رانندگی در خراسان جنوبی/۴

طرح استفاده از موتوریار از ۱۱ تیر به مدت ۲ ماه برای نظم دهی به معابر به صورت جدی توسط مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی اجرا می شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت : در این طرح راکبان موتورسوار کهاجرای طرح موتوریار پلیس راهنمایی و رانندگی در خراسان جنوبی مرتکب تخلف رانندگی می‌شوند، در صورت تمایل به جای توقیف موتورسیکلت در پارکینگ در موقعیت طرح بعنوان همیار پلیس، حداکثر به میزان ۲ ساعت، با پوشیدن کاور نسبت به همکاری با پلیس اقدام نموده و پس از کنترل مدارک و ثبت مشخصات وسیله نقلیه آنان در محل ترخیص می‌گردد.

سرهنگ  عباسی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی ۵۰ درصد از تصادفات مربوط به موتورسیکلت سواران است افزود : این طرح با تاکید بر کنترل تخلفات حادثه ساز شامل حرکت خلاف جهت، عدم استفاده از کلاه ایمنی، پلاک مخدوش، عدم وجود یا همراه نداشتن گواهینامه، حرکت در پیاده رو، اجرای حرکات نمایشی، صدای ناهنجار و حمل بار نامتعارف اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به این که راکبان موتورسیکلتی که تخلف انجام دهند توسط موتوریاران تذکر داده می‌شو ند افزود :  موتوریاران در صورت بروز حادثه مورد حمایت‌های بیمه‌ای و مراجع قضائی قرار می گیرند .

 

 

عملکرد ضعیف کارت خوان‌ها صدای نانوایان را در آورد/۲-۳

نانوایان در خراسان جنوبی از عملکرد ضعیف کارت خوان هوشمند و بروز مشکلات در اتصال آن گلایه‌مند اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان اواخر خرداد امسال بود که طرح آزمایشی هوشمند سازی یارانه نان در استان آغاز شد.

به دنبال این طرح، اتصال نانوایی‌های استان به کارت خوان هوشمند شروع شد و در آخرین خبر منتشر شده ، ۶۰۵ نانوایی در استان به کارت خوان هوشمند متصل شده بودند.

جعفری رئیس اتحادیه آرد و نان شهرستان بیرجند گفت: از مجموع ۷۵۰ نانوایی که در سطح استان وجود دارد، تا به امروز ۶۹۲ نانوایی به کارت خوان هوشمند متصل شده اند.

او گفت: در متصل شدن نانوایی‌ها به کارت خوان‌های هوشمند مشکلی وجود نداشت، اما هم اکنون گلایه نانوایان، عملکرد ضعیف این کارت خوان‌ها است.

جعفری گفت: نانوایان می‌گویند کارت خوان‌های هوشمند مدام قطع و وصل می‌شوند و یا آنتن دهی ضعیفی دارند.

رئیس اتحادیه آرد و نان شهرستان بیرجند گفت: با توجه به گلایه نانوایان، این دستگاه‌های کارت خوان مشکلات دیگری از جمله شارژ نشدن در برخی مواقع و یا کندی را دارند.

او گفت: بررسی مشکلات در عملکرد این کارت خوان‌های هوشمند به عهده بانک متولی است، اما از آنجایی که پشتیبان مشخصی برای رسیدگی به این مشکلات وجود ندارد و بانک هم به دلیل شلوغی و زیاد بودن کار‌ها می‌گوید نمی‌تواند سریعا مشکلات را رفع کند، روند رفع مشکل کارت خوان‌های هوشمند به کندی پیش می‌رود.

معطل ماندن مشتریان با خرابی  کارت خوان ها 

یکی از نانوایان در شهرستان بیرجند گفت: بار‌ها پیش می‌آید که آنتن کارت خوان هوشمند رفته و یا قطع شده است و مشتری دقایق زیادی منتظر وصل مجدد کارت خوان مانده است.

او گفت: اگر منتظر وصل مجدد کارت خوان بمانیم مشتری معطل می‌ماند، اگر از کارت خوان دیگری استفاده کنیم، در آمار فروش نان محاسبه نمی‌شود.

این نانوا گفت: در چنین زمان‌هایی که کارت خوان هوشمند به مشکل می‌خورد نمی‌دانیم چه کنیم؛ قبل از این دو دستگاه کارت خوان در نانوایی داشتیم که هر کدام جواب نمی‌داد از کارت خوان دیگر استفاده می‌کردیم.

 

 

 

بیرجند شامل اجرای قانون جوانی جمعیت نمی‌شود/۲-۳

مدیرکل بازرسی استانداری خراسان جنوبی گفت: قانون جوانی جمعیت در بیرجند اجرا نمی شود.

 

ملکی گفت: برای اجرای قانون جوانی جمعیت باید نرخ باروری در هر شهرستان بیشتر از ۲.۵ نباشد.

او گفت: بر اساس آمار ثبت احوال کشور در سال ۱۴٠٠ نرخ باروری در بیرجند ۲.۷ گزارش شده است و بر اساس سرشماری آمار در سال ۹٠ نرخ باروری در بیرجند ۲.۳۳ اعلام شده است.

ملکی گفت: مکاتباتی را روز گذشته با وحیدی وزیر کشور داشته ایم تا بتوانیم این تناقض را برطرف کنیم.

مدیرکل بازرسی استانداری خراسان جنوبی گفت: از مزایای این قانون می توان به استخدام سازمان ها، دریافت تسهیلات، زمین و خودرو اشاره کرد.

او گفت: بر اساس قانون جوانی جمعیت فردی که قصد استخدام در یک سازمان را داشته باشد به ازای سقف ۴ فرزند حداکثر ۱٠ درصد امتیاز دریافت کرده و حداکثر ۵ سال نیز به محدودیت سنی عنوان شده برای جذب نیرو در آن سازمان به فرد متقاضی اضافه می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آغاز مرمت موزه‌های شهرستان قاین/۲

مرمت موزه‌های شهرستان قاین آغاز شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاین گفت :آغاز مرمت موزه‌های شهرستان قاین کار مرمت موزه‌های مشاهیر و مردم‌شناسی قاین که در منزل تاریخی مرحوم سلطانی مستقر هستند، آغاز شده است .

عباس‌زاده افزود : در این دوره مرمت، تزیینات گچی حیاط و کاه‌گل نمای حیاط، پی‌سازی و استحکام‌بخشی دیواره بنا، کاه‌گل نمای بیرونی، سبک‌سازی پشت و هم‌چنین ایجاد کانال زهکشی در برنامه قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه عمده کار در این مرحله، رسیدگی به ضلع و ایوان غربی بنا است به تاریخچه منزل تاریخی سلطانی شهرستان قاینات اشاره کرد و گفت : اصل بنا متعلق به دوره‌ی زندیه بوده و در دوره‌ی قاجاریه تغییراتی در آن ایجاد شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاین افزود : پلان بنا به‌صورت مستطیلی و دارای پیشخوان، هشتی ورودی، دالان، ایوان تابستانی و زمستانی و فضا‌های نشیمن، مطبخ و انبار بوده است.

عباس زاده با اشاره به اینکه  ضلع شمالی بنا ایوان زمستانی قرار دارد که در ۲ سوی آن ۲ اتاق طویل قرار دارد افزود : این بنا به شماره ۴ هزار و ۸۰۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی  گفت: با توجه به شروع فعالیت‌های مرمتی در بنا‌های تاریخی خانه سلطانی و آب انبار بازار قاین محل استقرار موزه‌های مردم‌شناسی، مشاهیر و آب به مدت یک ماه این موزه‌ها تعطیل  است .

 

 

 

 

 

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی منصوب شد/۲-۳

علی فرخنده به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی منصوب شد.

انتصاب مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبیبه گزارش امروز خراسان جنوبی، با حکم محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی فرخنده به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی منصوب شد.

از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی علی فرخنده می‌توان به معاون فرهنگی و هنری سپاه انصارالرضا (ع)، موسس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج استان، رییس سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان، عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی، مسئول قرارگاه فرهنگی راهیان نور استان و دبیر قرارگاه مقابله با آسیب‌های اجتماعی بسیج اشاره کرد.

علی فرخنده تدریس در دانشگاه، دبیری قرارگاه مقابله با آسیب‌های اجتماعی بسیج، عضویت در شبکه راویان دفاع مقدس کشور، سردبیری گاه نامه های علمی فرهنگی اجتماعی خط امام، زندگی بهشتی، سفیر علم در استان را در کارنامه کاری و علمی خود دارد.

گفتنی است پیش از این ناصر نبی زاده مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی را برعهده داشت و پس از بازنشستگی وی در بهمن ماه ۱۴۰۰، این مسئولیت برعهده محمود رمضانی به عنوان سرپرستاداره کل قرار گرفت.

 

 

 

آغاز روند صعودی آمار بیماران کرونایی در خراسان جنوبی/۲-۳

آمارهای بیماران کرونایی در خراسان جنوبی صعودی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی با اشاره به افزایش نسبی آمار مبتلایان و بستری‌های کرونایی در خراسان جنوبی  گفت: بیماران سرپایی ما از دو مورد در هفته گذشته به ۴ تا ۶ نفر افزایش پیدا کرده است.

شریف زاده گفت: بیماران بستری ما نیز از یک- دو نفر در هفته گذشته به حدود ۵-۶ نفر رسیده است که یک هشدار محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موارد مثبت ما نیز از ۴-۵ نفر به حدود ۱۴-۱۵ نفر رسیده است، یادآور شد: مهمترین علت افزایش آمارها بی توجهی مردم نسبت رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه تاکنون در خراسان‌جنوبی مجموع واکسن‌های تزریق شده یک میلیون و ۳۴ هزار و ۳۵۷ دُز رسیده است، گفت: ۹۳.۴ دُز اول، ۸۴.۶ دُز دوم و تنها ۴۰.۳ درصد دُز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند.

شریف زاده گفت: بارها به هم استانی‌های عزیز گفته‌ایم که تزریق واکسن به معنای بی توجهی و بی مبالاتی نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیست و حداقل در اماکن بسته از ماسک استفاده کنند.

وی افزود: خوشبختانه تاکنون در خراسان‌جنوبی شهر در وضعیت قرمز یا نارنجی نداریم و امیدواریم با ادامه مراعات‌ها این وضعیت تداوم یابد.

 

 

در یادواره شهدای ترور خراسان جنوب عنوان شد

پرداختن به حقوق بشر آمریکایی از مصادیق جهاد تبیین است/۳

پرداختن به حقوق بشر آمریکایی از مصادیق جهاد تبیین است

 مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری پرداختن به حقوق بشر آمریکایی از مصادیق جهاد تبیین است.

به گزارش خبرنگار ایرنا رحیم نریمانی روز یکشنبه در یادواره شهدای ترور خراسان جنوبی افزود: با این نگاه تدبیرگونه مقام معظم رهبری به عنوان هفته حقوق بشر آمریکایی بازخوانی و مصادیق عینی جهاد تبیین با پرداختن همه جانبه به موضوعات آن محقق می‌شود.

وی ادامه داد: همین مباحث تاریخی مصداق جهاد تبیین است البته در طول تاریخ ۴۰ ساله حقوق بشر کاذب، دروغین و بزک کرده آمریکا را در حوزه‌های مختلف مشاهده کردیم.

نریمانی یادآور شد: در ماجرای سردشت و حلبچه ۶۹ هزار جانباز شیمیایی داریم نفس‌های سوخته‌ای که هنوز زندگی راحتی ندارند ، ۹ هزار به درجه رفیع شهادت رسیدند و تعداد زیادی از آنها کودکان بودند.

وی اظهار داشت: در جنگ تحمیلی ۱۷ هزار شهید و جانباز زن داریم که نشان می‌دهد شیرزنان همپای مردان پای کار بودند.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: نگاه استکبار جهانی به کشورهای غرب آسیا به دلیل سرمایه‌های زیرزمینی که داشتند همواره غارت بوده که استفاده از کلمه حقوق بشر به عنوان ابزار مورد استفاده آنها قرار می‌گرفته است.

وی ادامه داد: تمام سازمان‌های حقوق بشری آمریکا خودساخته است و در دوران ریاست جمهوری ترامپ خیلی از این سازمان‌ها به مشکل مالی خوردند و یکی از اعمال‌های استعمار نوین را حقوق بشر دروغینشان قرار دادند.

نریمانی گفت: در مکتب اسلام همواره به خلیفه الله بودن انسان اشاره شده و فلسفه حقوق بشر در بطن اسلام است.

وی یادآور شد: ۱۶ هزار شهید ترور در کشور داریم که به صراحت ایادی آن پس از ترور اعلام می‌کنند که کار آنها بوده که از مصادیق نقض حقوق بشر است و با غول‌های رسانه‌ای که در اختیار دارند جای مظلوم و ظالم را عوض می‌کنند.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه بیش از ۲۷۰‌ هزار ‌پرونده فرهنگی از شهدا به یادگار مانده است افزود: این یادگار باید نسل به نسل ترویج شود زیرا در بیانیه گام دوم انقلاب در قالب توسعه فردی ‌و ‌تمدن نوین اسلامی یکی از پایه‌های اصیل آن ترویج روحیه ایثار و شهادت است.

وی ادامه داد: با وجود ۴۳ هزار آزاده و ۵۶۰ هزار جانباز یک قدرت و سرمایه اجتماعی بی‌بدیل فرهنگی داریم که امیدواریم بتوانیم در دولت مردمی زمینه استفاده از ظرفیت ایثارگران در حوزه آبادانی کشور را شاهد باشیم.

نریمانی در ادامه اظهار داشت: یکی دیگر از مصادیق بررسی تطبیقی هفته حقوق بشر آمریکایی بمباران هواپیمای مسافربری ما است که به فرمانده ناو جنگی آمریکایی مدال افتخار می‌دهند.

 استاندار خرسان جنوبی نیز در این مراسم با بیان اینکه اسلام ناب بر پایه مکتب عاشورا استوار است، گفت: جهاد و شهادت هم در مکتب امامین انقلاب و در ادامه خط سرخ عاشورا است.

جواد قناعت با بیان اینکه اسلام ناب بر پایه مکتب عاشورا استوار است، افزود: جهاد و شهادت در مکتب امامین انقلاب و در ادامه خط سرخ عاشورا است.

وی با بیان اینکه شهادت در راه خدا از قداست و اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: در مکتب عاشورا تمام زیبایی‌ها، حقوق انسان‌ها، فداکاری، عبادت و بندگی و نیکی‌های عالم در آن موج می‌زند.

وی با اشاره به توطئه‌های دشمن علیه نظام و انقلاب، بیان کرد: از ۳۰۰ ماهواره جهان ۱۱۷ ماهواره به شکل فارسی زبان بر علیه آرمان‌های انقلاب کار می‌کنند.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر جهاد تبیین بیان کرد: ایجاد امید در بین جوانان و ملت از وظایف مهمی بوده که بتوانیم جنگ اقتصادی را هم که پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه بنا به فرمایشات رهبری، بزرگترین دشمن بشر و حقوق بشر شیطان بزرگ و آمریکا است، افزود: امروز چهره آمریکای پس پرده عریان و آشکار و آمریکا به اضمحلال و نابودی نزدیک‌تر می‌شود.

قناعت نظام سلطه را یکی از بزرگترین دشمنان بشریت دانست و گفت: امروز بی اعتناترین سیاستمداران دنیا به حقوق بشر همین‌هایی هستند که مدیریت کشورهای غربی را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه این کشورها اعتقادی به حقوق بشر انسان و انسانیت ندارند و فقط به پول و زور اعتقاد دارند، گفت: امروز جنایات استکبار در اقصی نقاط دنیا و در قرون مختلف مشاهده می‌شود.

قناعت با بیان اینکه آمریکا همواره داعیه‌دار حقوق بشر در دنیا است در حالی که از مصادیق نقض حقوق بشر شناخته می‌شود، اظهار کرد: ایران اقدامات تروریستی و کشتن مردم یمن، عراق، لبنان و سوریه از دیگر جنایات دشمن است.

وی بیان کرد: ترس و وحشت سراسر آمریکا را گرفته و خون مردم مظلوم کشورهای جهان سوم دامن‌گیر آمریکا شده است و در آینده نزدیک شاهد فروپاشی آمریکا خواهیم بود.

قناعت با بیان اینکه مشکلاتی که در داخل داریم به مراتب کمتر از مشکلات آمریکا، انگلیس و فرانسه است، گفت: اینکه تعدادی از خواص برای اینکه پذیرش بگیرند در تریبون‌های رسمی کشور واقعیت‌ها را تحریف می‌کنند، نشان دهنده حرکت رو به جلو نظام جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه نظام لیبرال دموکراسی آمریکا به آخر خط رسیده است، اظهار کرد: جهان امروز انقلاب اسلامی را الگوی خود کرده است.

خراسان جنوبی دارای ۳۴ شهید ترور است.

 

 

۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تانکر آبرسانی به عشایر خراسان جنوبی نیاز است

 

20 میلیارد تومان اعتبار برای خرید تانکر آبرسانی به عشایر خراسان جنوبی نیاز است

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضربه ۷ هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری استان آبرسانی با ۲۸ دستگاه تانکر انجام می‌شود گفت: ۱۸ دستگاه متعلق به این اداره کل و ۱۰ دستگاه اجاره‌ای است و به ۱۰ تانکر دیگر برای آبرسانی نیاز داریم.

مهدی عصمتی پور در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: عشایر خراسان جنوبی در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی با معضلات گوناگونی از جمله تامین علوفه دامی و به تبع آن مشکلات معیشتی مواجه شده‌اند که نیاز به توجه ویژه دولت به این قشر در مرزهای شرقی کشور است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی از آبرسانی به ۷ هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری استان در سال جاری خبر داد و بیان کرد: این میزان آبرسانی با ۲۸ دستگاه تانکر که ۱۸ دستگاه متعلق به سازمان عشایری و ۱۰ دستگاه دیگر اجاره‌ای بوده است صورت گرفته است.

وی از کمبود ۱۰ تانکر برای آبرسانی در حوزه عشایری اشاره کرد و گفت: مقداری از اعتبار تامین و خرید این تعداد تانکر از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور پرداخت و مابقی از محل اعتبارات استانی در نظر گرفته شده که بعد از قطعی شدن هزینه تانکرها تامین اعتبار می‌شود.

عصمتی‌پور قیمت جدید هر تانکر را یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان اعلام کرد که برای خرید ۱۰ تانکر مورد نیاز استان ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی ادامه داد: در حوزه آبرسانی سیار تمام بدهی‌های سازمان عشایری استان با پیگیری‌های استانداری پرداخت شده است.

عصمتی‌پور از نصب ۱۲۰۰ پنل خورشیدی در مناطق عشایری استان خبر داد و افزود: حدود یک هزار و ۱۰۰ پنل خورشیدی دیگر هم وارد استان شده است.

وی کمبود علوفه را از دیگر مشکلات جامعه عشایری خراسان جنوبی ذکر کرد و افزود: سال گذشته ۴۲ هزار و ۵۰۰ تن علوفه بین دام عشایر استان توزیع شد که از این مقدار ۳۳ هزار تن یارانه‌ای و ۹ هزار و ۵۰۰ تن به‌صورت آزاد با قیمت مناسب بوده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی در پاسخ به گلایه عشایر در زمینه کمبود علوفه یارانه‌ای دولت گفت: سهمیه نهاده‌های دامی یارانه‌ای پاسخگوی نیاز عشایر و دامداران نیست و بر اساس هر یک راس دام ۳ کیلو نهاده دامی توزیع می‌شود.

عصمتی‌پور از توزیع نهاده‌های دامی یارانه‌ای از یک هفته گذشته در استان خبر داد و افزود: بر اساس قانون ابلاغی عشایر دارای دامدار کارت برای دریافت وام تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات ۱۰ درصد و یک ساله به یکی بانک‌ها معرفی می‌شوند که میزان وام پرداختی بر اساس رأس دامی است که در اختیار دارند.

 

 

 

 

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی مطرح کرد؛

گلایه از ناشناخته بودن هسته های فناور/ابهام در رفتار دستگاه ها

گلایه از ناشناخته بودن هسته های فناور/ابهام در رفتار دستگاه ها

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: ناشناخته بودن شرکت های دانش بنیان و هسته های فناور یکی از چالش های موجود بوده که برخی فعالیت ها را با مشکل رو به رو می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی ناصری شنبه شب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان با اشاره به شعار سال و قانون جهش تولید، اظهار کرد: سال ۱۳۸۲ اولین مرکز رشد در استانداری راه اندازی شد و سال ۱۳۹۶ پارک علم و فناوری خراسان جنوبی شروع به کار کرد.

وی با بیان اینکه در این مدت، چهار مرکز رشد در استان داشتیم ولی با این وجود هنوز کار در این زمینه پا نگرفته بود، افزود: در حال حاضر در هر شرکت فناور چند دانشجو، مخترع یا افراد عادی دارای ایده هستند که در صورت پذیرفته شدن ایده‌های آنها، برای تولید حمایت می‌شوند.

ناصری با بیان اینکه با وجود اینکه ۲۵ شرکت امور مؤسسات در پارک علم و فناوری استان داریم اما به لحاظ ضوابط موجود زمین برای واگذاری به آنها نداریم، گفت: از ۱۷۵ شرکت مستقر در مراکز رشد فردوس، طبس، قاین و بیرجند ۴۰ مورد آنها شرکت دانش بنیانی هستند.

به گفته وی ۹ واحد فناور تجاری سازی در موضوعات مختلف در استان وجود دارد که با دو چالش اصلی در این زمینه در خراسان جنوبی مواجه هستیم.

ناصری ادامه داد: ناشناخته بودن و ابهام در رفتار دستگاه‌های اجرایی با شرکت‌های دانش بنیان و هسته فناور از چالش‌های موجود هستند که سبب شده فعالان این عرصه در انجام فعالیت‌های خود مشکل داشته باشند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی اظهار کرد: پارک علم و فناوری کار آفرین نیست بلکه یک شتاب دهنده بخش خصوصی باید این کار را انجام دهد.

کاروانسراها و آسبادهای خراسان جنوبی؛ در راه یونسکو/۷

کاروانسراها و آسبادهای خراسان جنوبی؛ در راه یونسکو

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای استان تکمیل و به سازمان یونسکو ارسال شد و اواخر تیرماه جاری، کارشناسان یونسکو برای بررسی اقدام خواهند کرد.

 هادی شاهوردی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کویر لوت مهم‌ترین ظرفیت گردشگری خراسان جنوبی، ایران و جهان است که باید از آن بهره گرفت.

وی با بیان اینکه در شهرستان فردوس نیز به دنبال ایجاد آبگرم معدنی جدید با جذب سرمایه‌گذار هستیم، افزود: در ۱۱ شهرستان استان رشته‌های صنایع‌دستی خاص را به‌طور جامع تحت حمایت‌های آموزشی و پشتیبانی قرار داده‌ایم تا بتوانیمک به بازارهای داخلی و خارجی دست یابیم.

وی آثار تاریخی را بعد دیگری از گردشگری استان نامید و با اشاره به ارزیابی ارزیابان یونسکو از کاروانسراهای استان برای ثبت جهانی، تصریح کرد: کاروانسراهای خراسان جنوبی در سطح کشور و جهان بی‌نظیر است که امیدواریم در اواخر تیرماه ثبت جهانی این آثار فاخر و ارزشمند با نظر کارشناسان یونسکو رقم بخورد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه هم اکنون کار پرونده‌های ثبت جهانی کاروانسراهای سرایان و طبس و همچنین آسبادهای در شهرستان‌های درمیان و نهبندان در حال انجام است، بیان کرد: ۹۳ درصد آسبادهای ایران در خراسان جنوبی وجود داشته و پرونده ثبت جهانی آسبادهای استان نیز در حال تکمیل شدن است.

وی اظهار کرد: قلعه‌ها، خانه‌ها و مساجد تاریخی ارزشمندی در استان وجود دارد که در تلاش هستیم تا هر چه سریع‌تر این ظرفیت‌های بزرگ را نیز در آینده‌ای نزدیک به ثبت جهانی برسانیم.

شاهوردی ادامه داد: خراسان جنوبی استانی بکر در حوزه‌های مختلف گردشگری و صنایع‌دستی است که با سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌توانیم زمینه جذب گردشگر، اشتغال و اقتصاد جامعه محلی را فراهم کنیم.

وی یادآور شد: ۹۸۲ اثر ثبتی غیرمنقول و منقول معنوی و طبیعی در سطح استان به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۸۹ اثر غیرمنقول، ۱۸ اثر منقول، ۹۵ اثر معنوی و ۸۰ اثر طبیعی هستند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*