گزارش/ انتشار نخستین تصاویر از پایگاه سرّی پهپادی ارتش

انتشار نخستین تصاویر از پایگاه سرّی پهپادی ارتش

نخستین تصاویر از پایگاه سرّی پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

انتشار نخستین تصاویر از پایگاه سرّی پهپادی ارتش+فیلم

پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳ ارتش جمهوری اسلامی ایران با انواع پهپادهای رزمی، شناسایی و انهدامی ایرانی، مسلح به سامانه‌های موشکی و بمب‌های بومی و سامانه‌های جنگ الکترونیک، مورد بازدید سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح قرار گرفت.

«پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳» یکی از پایگاه‌های زیرزمینی پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که متناسب با سطح امنیتی مورد نیاز در مناطق مختلف مرزی توسط ارتش طراحی و گسترش یافته‌اند. در این پایگاه، پرنده‌های بدون سرنشین راهبردی ارتش شامل بیش از یکصد فروند پهپادهای کمان۲۲، کمان۱۲، ابابیل۵، مهاجر۶، فطرس و کرار ، مجهز به انواع مهمات، بمب‌ها، موشک‌های رهگیر و هوا به سطح و راکت‌های بومی  استقرار یافته‌اند.

از جمله دستاوردهای جدید ارتش در پایگاه ۳۱۳، موشک «حیدر۱» برای افزایش برد کمان ۲۲  و اجرای عملیات دورایستا و پهپاد کروز «حیدر۲» برای افزایش برد و توان عملیاتی پهپادی است که امکان حمل پهپاد کروز بر روی پهپادهای راهبردی نیز فراهم شده است.

در این پایگاه همچنین پهپادهای انهدامی آرش و ضد رادار امید و انواع پهپادهای رزمی با بمب بالدار بالابان، موشک‌های شفق، قائم و الماس آماده اجرای هرگونه ماموریت در مرزها و فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران هستند.

مداومت پروازی طولانی مدت، ارتفاع بالا، عمق عملیاتی قابل ملاحظه، قابلیت حمل انواع تسلیحات ضد هوایی و ضد سطحی نقطه زن و دورایستا، توان بالای حمل سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات و جنگ الکترونیک، برخورداری از سامانه‌های خودمراقبتی، ناوبری و ارتباط امن از ویژگی‌ پهپادهای آماده عملیات پایگاه راهبردی ۳۱۳ ارتش است.

این پهپاد‌های بومی و ایرانی با انواع مهمات با کاربردهای مختلف، ترکیبی از پرنده‌های طراحی شده و ساخت ارتش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری شرکت‌های دانش بنیان است که در پایگاه راهبردی ۳۱۳ به عنوان یکی از پایگاه‌های بکلی سری ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر شده است.

 

 

 

 

سومین امتحان نهایی هم در دام سودجویان/ ابزارهای تقلب میلیونی به فروش می‌رسد

سؤالات امتحانات نهایی کمتر از نیم ساعت از شروع امتحان روی کانال‌های ایجاد شده توسط سودجویان قرار گرفته است و این افراد راه‌های تقلب را هم برای دانش‌آموزان می‌فرستند.

سومین امتحان نهایی هم در دام سودجویان/ ابزارهای تقلب میلیونی به فروش می‌رسد

به گزارش فارس هنوز چند روز مانده بود به آغاز امتحانات نهایی دانش‌آموزان که کانال‌های مختلفی برای رساندن سؤالات امتحان نهایی ایجاد شدند.

این کانال‌ها مدعی هستند که سؤالات امتحانی را قبل از شروع امتحان در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند اما برخی از این کانال‌ها با اشاره به ادعای مسؤولان وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه سؤالات امتحان نهایی قبل از شروع امتحان لو نمی‌رود، به انتشار سؤالات امتحانی بعد از آغاز آزمون می‌پردازند.

متأسفانه سؤالات امتحانات نهایی کمتر از نیم ساعت از شروع امتحان روی کانال‌های ایجاد شده توسط این افراد قرار گرفته است و این افراد راه‌های تقلب را هم برای دانش‌آموزان می‌فرستند.

* اذعان کانال‌های توزیع سؤالات امتحان نهایی مبنی بر لو نرفتن سؤالات قبل از جلسه

این کانال‌ها عنوان می‌کنند کانال‌هایی که چند ساعت قبل از شروع امتحان، سؤالات امتحانی را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند،‌ سؤالات فیک پخش می‌کنند.

همچنین آنها مسلط به فرایند توزیع سؤالات امتحان نهایی هستند و این را عنوان می‌کنند که سؤالات امتحانات نهایی به صورت الکترونیکی و در قالب فایل رمزدار به حوزه‌های امتحانی ارسال می‌شود؛ در نتیجه امکان لو رفتن نیست.

به عبارت دیگر این کانال‌ها، اعتماد دانش‌آموزان را برای در اختیار قرار گرفتن پاسخ درست بعد از شروع امتحان، جلب می‌کنند.

* چگونه دانش‌آموزان بعد از شروع امتحان می‌توانند به پاسخ‌ها دسترسی داشته باشند؟!

از اینجای ماجرا به بعد، سودجویان به سراغ آموزش تقلب کردن می‌پردازند و دانش‌آموزان را وادار می‌کنند که این ابزار را البته به راحتی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان خریداری کنند.

و در ادامه در کانال‌های خود آموزش می‌دهند که این وسایل را چگونه جاساز کنند تا کسی متوجه نشود.

البته در کنار ارائه سؤالات امتحانی، جزوه‌‌هایی را نیز می‌فروشند که مدعی هستند دانش‌آموزان با خواندن این جزوه‌ها نمره بالا می‌گیرند.

*سؤالاتی که در امتحان نهایی مطرح می‌شود، حافظه‌محور است

به گفته برخی کارشناسان، سؤالات امتحان نهایی حافظه محور است و این موضوع باعث می‌شود که فرصت جویان بتوانند از این خلأ استفاده کنند.

هامون سبطی دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت به خبرنگار فارس گفت: سؤالاتی که در امتحان نهایی مطرح می‌شود، حافظه‌محور است؛ در بررسی که روی سؤالات دین و زندگی که اولین امتحان نهایی بود توسط تعدادی از دبیران داشتیم، تمام سؤالات دین و زندگی حافظه‌محور بود و خط به خط آن از داخل کتاب درسی بود، هیچ جایی برای ترکیب و تحلیل نبود.

وی افزود: نکته دیگر اینکه بیش از ۵۰ درصد سؤالات عیناً تکرار سؤالاتی بود که در چند سال اخیر در امتحانات نهایی سال‌های گذشته آمده بود.

* بلافاصله از طریق بررسی شواهد و رصد نشانه‌های منقوش در برگه سؤال، حوزه‌های عامل انتشار شناسایی می‌شود

محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اینکه سؤالات رمز شده امتحانات نهایی دقیقا پیش از شروع هر امتحان از قرنطینه طراحی سؤالات به طور مستقیم با روش الکترونیکی به حوزه‌های اجرای سراسر کشور ارسال و در همان جا رمزگشایی و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، دسترسی به سؤالات قبل از امتحان امکان‌پذیر نبوده و موضوع افشای سؤالات منتفی است.

وی ادامه داد: اما در مواردی پس از شروع امتحان، تعداد انگشت شماری از دانش‌آموزان با استفاده از گوشی همراه، ساعت هوشمند و … که توانسته‌اند با خود به جلسه امتحان ببرند، مبادرت به تصویربرداری از سؤالات و ارسال آن در کانال‌های خاص می‌کنند و در مواردی نیز افراد سودجو و فرصت‌طلب با استفاده از انتشار سربرگ مجعول سؤالات و تغییرات گرافیکی در آنها و انتشار در فضای مجازی، سعی در فریب دانش‌آموزان دارند.

زارعی تصریح کرد: انتشار سؤالات از یکی، دو حوزه بوده است که بلافاصله از طریق بررسی شواهد و رصد نشانه‌های منقوش در برگه سؤال، حوزه‌های عامل انتشار شناسایی و اقدامات حقوقی برای برخورد با متخلفین در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس، آنطور که آموزش و پرورش اعلام کرده است، افرادی که به بردن وسایل در سر جلسه آزمون امتحانی اقدام می‌کنند حتی اگر نتوانند تقلب هم کنند، مشمول جریمه‌های سنگین می‌شوند.

از سوی دیگر ترس و لرز و نگرانی بابت گرفتار نشدن در تقلب خیلی بالاست و واقعا آیا می‌ارزد که پول خرج کرد، کلی استرس و اضطراب تحمل کرد تا بتوان تقلب کرد؟ آیا این تقلب، ضایع کردن حق دانش‌آموزی که درس می‌خواند، نیست؟ قبول شدن و نمره گرفتن در امتحان به چه قیمتی؟!

 

 

 

ردپای موساد در عملیات‌های تروریستی در جهان

سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از ۱۳۰۰ عملیات تروریستی در اقصی نقاط جهان انجام داده است.

 

پنجشنبه گذشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی فاش کرد رژیم صهیونیستی به ترور شهید «صیادخدایی» اعتراف کرده است. براساس این گزارش، مقامات صهیونیستی به شرکای آمریکایی خود اطلاع دادند که ترور سردار صیادخدایی کار عوامل این رژیم بوده است. انتشار این خبر بار دیگر بر وجود حملات تروریستی و حذف فیزیکی افراد برجسته در کارنامه سیاه این رژیم صحه می‌گذارد. حملاتی که به طور خاص توسط آژانس‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی تل آویو و به منظور حذف افراد برجسته انجام می‌پذیرد. کارشناسان معتقدند ترور‌های هدفمند به مهم‌ترین و متداول‌ترین شکل حمله نظامی صهیونیست‌ها بدل شده و از آن‌ به عنوان ابزاری سیاسی برای حذف موانع پیش رو یاد می‌شود. در پژوهشی که در سال ۲۰۰۶ انجام شد، آمده است که «قتل‌های هدفمند» رژیم صهیونیستی با قصد قبلی، پیش بینی شده و به صورت عمدی برای حذف افراد منتخب صورت می‌گیرد. این اصطلاح پس از حملات تروریستی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی رایج شد. در اوایل انتفاضه دوم، این رژیم نخستین رژیمی بود که به طور علنی سیاست «تحلیل» و «قتل هدفمند» را ترسیم کرد.

آمار‌ها نشان می‌دهند بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸، حداقل ۳۸۷ فلسطینی در نتیجه کشتار‌های هدفمند رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده اند. اکثر این عملیات‌ها در کرانه باختری صورت گرفته و غزه را به «بزرگترین آزمایشگاه ترور‌های هوایی در جهان» تبدیل کرده است. ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۱، ارتش رژیم صهیونیستی ۱۳ فعال سیاسی را در کرانه باختری ترور کرد. سال بعد نیز ۳۵ فلسطینی را به شهادت رساند. ۷۲ نفر دیگر نیز در سال ۲۰۰۲ به فهرست شهدای ترور اضافه شدند. اما ماجرا به اینجا ختم نشد و سال‌های بعد نیز شاهد انبوهی از حملات تروریستی صهیونیست‌ها در اقصی نقاط جهان بودیم. علاوه بر فرماندهی عملیات‌های تروریستی در سرزمین‌های اشغالی، عملیات‌های شناسایی و حذف افراد تاثیرگذار نیز در دستورکار نهاد‌های امنیتی این رژیم قرار دارد که به بخشی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی

ساز و کار موساد در ترور افراد برجسته

تیراندازی مرگبار در مالزی که منجر به جان باختن «فادی محمد البطش»، دانشمند ۳۵ ساله فلسطینی شد، سیاست سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در قتل هدفمند افراد برجسته را مورد توجه قرار داد. البطش که دکترای مهندسی برق داشت و در زمینه سیستم‌های قدرت و صرفه جویی در انرژی کار می‌کرد به دست عوامل موساد ترور شد.
به گفته «رونن برگمن»، روزنامه‌نگار تحقیقی اسرائیلی، قتل این دانشمند فلسطینی همه ویژگی‌های عملیات موساد را در برداشت. برگمن در گفتگو با الجزیره می‌گوید: «این واقعیت که عوامل موساد از موتورسیکلت برای کشتن هدف خود استفاده کردند، قبلاً نیز در عملیات‌های دیگر این سازمان مورد استفاده قرار گرفته بود. این سناریو مشابه نشان‌دهنده نقش سازمان جاسوسی اسرائیل در ترور این دانشمند را پررنگ می‌کند.»

هنگامی که واحد تخصصی موساد پرونده خود را درباره هدف موردنظر تکمیل می‌کند، یافته‌های خود را با روسای کمیته خدمات اطلاعاتی که متشکل از روسای سازمان‌های اطلاعاتی این رژیم است، در میان می‌گذارد. اغلب نخست وزیر، یک یا دو وزیر دیگر را در تصمیم گیری برای تایید عملیات دخالت می‌دهد که یکی از این دو نفر، وزیر جنگ است. پس از اخذ تاییدیه، عملیات برای برنامه ریزی و اجرا به موساد برمی گردد که بسته به هدف ممکن است هفته ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد.

واحد «قیصریه» موساد چه کاری انجام می‌دهد؟

قیصریه یک شعبه عملیاتی مخفی در موساد است که مسئول به کارگیری و اداره جاسوسان این رژیم عمدتاً در کشور‌های عربی و سراسر جهان است. این واحد در اوایل دهه ۱۹۷۰ تاسیس شد و یکی از بنیانگذاران آن جاسوس معروف اسرائیلی، «مایکل هراری» بود. قیصریه از شبکه گسترده جاسوسی خود در کشور‌های عربی و خاورمیانه برای جمع آوری اطلاعات و نظارت بر اهداف فعلی و آینده استفاده می‌کند. این واحد که در عبری به نام «کیدون» (به معنای سرنیزه) شناخته می‌شود، متشکل از قاتلان حرفه‌ای و متخصصین ترور و خرابکاری است. اعضای کیدون اغلب از شاخه‌های نظامی از جمله ارتش یا نیرو‌های ویژه جذب می‌شوند. موساد نه تنها رهبران و فعالان فلسطینی، بلکه اشخاص سوری، لبنانی، ایرانی و اروپایی را نیز هدف قرار داده است. تا سال ۲۰۰۰ که آغاز انتفاضه دوم در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بود، رژیم صهیونیستی بیش از ۵۰۰ عملیات ترور انجام داده بود که منجر به شهادت بیش از ۱۰۰۰ نفر از جمله افراد و ناظران شد. از آن زمان تاکنون، تل آویو حداقل ۸۰۰ عملیات دیگر را با هدف ترور افراد غیرنظامی و نظامی حماس در نوار غزه و دانشمندان تاثیرگذار در اقصی نقاط جهان انجام داده است.

شهدای ترور

افراد سرشناس ترور شده به دست عوامل موساد

همانطور که پیشتر اشاره شد، تعداد افراد ترور شده به دست عوامل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی رقم بزرگی را نشان می‌دهد که لکه ننگینی بر کارنامه این رژیم است. در میان افراد ترور شده، اسامی سرشناسی به چشم می‌خورد. «سید عباس موسوی»، دبیرکل اسبق حزب‌الله لبنان که طی یک عملیات هوایی شهید شد، «احمد یاسین»، بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و ریاست مجمع اسلامی غزه، «فتحی شقاقی»، بنیان‌گذار جهاد اسلامی فلسطین، «عبدالعزیز رنتیسی»، جانشین شیخ احمد یاسین، «عماد مغنیه»، از فرماندهان نظامی حزب‌الله لبنان، «محمود المبحوح»، از رهبران حماس، تنها بخشی از اسامی موجود در فهرست شهدای ترور  هستند.
«سمیرا موسی»، «سمیر نجیب»، از دانشمندان هسته‌ای مصر، «سعید بدیر» دانشمند علوم ارتباطات و «یحیی المشد»، دانشمند دیگر این کشور نیز به دست عوامل موساد به شهادت رسیدند. طی هفته های گذشته نیز «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه الجزیره در فلسطین، هنگام پوشش خبری تجاوزات عناصر ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، به ضرب گلوله یکی از عناصر این رژیم کشته شد.

رژیم صهیونیستی همچنین در ترور چند دانشمند هسته‌ای ایران از جمله  «مسعود علی‌محمدی»، «مجید شهریاری»، «مصطفی احمدی روشن»، «داریوش رضایی نژاد» و «محسن فخری‌زاده» دست داشته است. روزنامه انگلیسی زبان ایندیپندنت در مقاله‌ای تحت عنوان «کشنده‌ترین ترورکنندگان جهان» از موساد با نام «ماشین قاتل بی‌رحم اسرائیل» نام برده‌است و با برشمردن ترور‌ها گفته‌است که «در همه این ترور‌ها امضای سرویس مخفی اسرائیل دیده می‌شود.»

تشییع پیکر شهید خدایی

در تازه‌ترین اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی، سردار شهید «حسن صیادخدایی» عصر روز یکشنبه (۱ خرداد) بدست ۲ موتورسوار و با شلیک ۵ گلوله، در داخل ماشین خود مقابل منزل مسکونی‌اش به شهادت رسید. سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره ترور شهید صیادخدایی از سوی عوامل استکبار جهانی گفت: هر اقدامی از سوی دشمن، با پاسخ قاطع مواجه خواهد شد.

سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران دشمن را به حال خود رها نمی‌کند، افزود: حساب ما با دشمنان پابرجاست و قوی‌تر و مستحکم‌تر می‌شود؛ خون شهید صیادخدایی بی‌پاسخ نخواهد ماند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، جمهوری اسلامی ایران یکی از قربانیان جنایات تروریستی در طول بیش از ۴ دهه گذشته بوده است. تروریست‌های کوردل با تصور باطل خود تلاش دارند مانع حرکت ملت بزرگ ایران در تحقق آرمان‌های متعالی خود شده و باعث ایجاد وقفه در مسیر عزت‌طلبانه مردم شوند، غافل از این‌که خون شهیدان ضامن بقا و تعالی این ملت و کشور است.

 

 

 

 

راز و رمز سگ‌های زنده‌یاب

راز و رمز سگ‌های زنده‌یاب

بعد از فروریختن ساختمان متروپل در آبادان بسیاری از مردم برای کمک به آواربرداری و کمک به آسیب‌دیدگان خودشان را به ساختمان متروپل رساندند.

به گزارش ایسنا، در این میان در حالی که هشت تیم از سگ‌های آموزش‌دیده زنده‌یاب هلال احمر هم به متروپل آمده‌اند برخی از آبادانی‌ها هم سگ‌های خود را برای کمک به محل فاجعه برج دوقلوی متروپل آوردند. البته  هلال احمر از این افراد خواست تا به همراه سگ‌هایشان محوطه متروپل را ترک کنند. نیروهای هلال احمر می‌گویند: «سگ‌های آموزش‌ندیده با برخی اقدامات سگ‌های آموزش دیده را گمراه می‌کنند و ممکن است به افراد مصدوم لطمه بزنند.» البته قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کرد که در همین حادثه مترو پل هفت نفر از زیر آوار نجات پیدا کردند که به گفته رئیس سازمان امدادونجات هلال احمر چهار نفر توسط سگ‌های زنده یاب شناسایی شدند و سه نفر  توسط دستگاه‌های زنده‌یاب.

در ادامه سعی داریم در خصوص نحوه فعالیت، نوع آموزش، خورد و خوراک، قیمت و. .. سگ‌هایی که می‌توانند در مواقع بحرانی جان انسان‌ها را نجات دهند بنویسیم.

آموزش از ۳ ماهگی

آموزش‌ سگ‌های زنده‌یاب که در عملیات جست‌وجو و نجات در حوادث مورد استفاده قرار می‌گیرند، از سه تا چهار ماهگی شروع می‌شود و به مدت دو سال به طول می‌انجامد که این آموزش‌ها در دو قالب فرامین اصلی از جمله آموزش‌های مربوط به هدایت سگ‌ها به محل حوادث و همچنین آموزش‌های جست‌وجو و نجات تعریف می‌شود. هرچند سگ‌ها عمدتا تا ۲۰ سالگی عمر می‌کنند، اما آن‌ها  تا ۱۲ سالگی در عملیات‌های نجات حضور می‌یابند چون پس از این سن موفقیت سگ‌ها تا حدود زیادی افت پیدا می‌کند.

هر سگ یک مربی

آموزش سگ‌ها و همچنین استفاده از آن‌ها توسط مربی آن‌ها انجام می‌شود و به اصطلاح سگ و مربی اش در عملیات جست و جو یک تیم هستند و در طول مدت آموزش و همراهی با هم سگ‌ها ارتباط عاطفی قوی با مربیان خود برقرار می‌کنند و به همین دلیل اگر مربی یک سگ تغییر کند، آن سگ دیگر به کار نمی‌آید و توانایی‌های خود را به نمایش نمی‌گذارد. گفته می‌شود  سگ‌های زنده یاب از طریق فرکانس صدایی که از مربی خود دریافت می‌کنند فرمان می‌گیرند و به همین دلیل است که گفته می‌شود یک سگ زنده یاب حتی از مربیان دیگر نیز فرمان نمی‌گیرد. در ضمن اگر یک سگ زنده یاب سرقت شود هیچ فایده‌ای برای فرد سارق نخواهد داشت.

خورد و خوراک سگ‌های زنده‌یاب

سگ‌های زنده یاب به خاطر فعالیت‌های امدادی   غذایشان مثل سگ‌های دیگر استخوان نیست و برای تأمین ویتامین‌های موردنیازشان باید غذای خمیری بخورند. نکته جالب دیگری که شاید ندانید این است که «اگر کیفیت غذای این سگ‌ها خوب نباشد کارایی‌شان هم کاهش می‌یابد.» طبق گزارش‌ها غذای این حیوانات تقریبا کیلویی ۵۰۰ هزار تومان است و هر سگ حدودا هر روز یک کیلو غذا می‌خورد. البته اگر قرار باشد گوشت هم به‌عنوان غذا به آن‌ها داده شود، حتما باید آب پز باشد، چون این سگ‌ها گوشت خام نمی‌خورند!

آموزش‌های ویژه

همان طور که گفتیم هر سگ زنده یاب حدود دو سال آموزش می‌بیند تا به تیم عملیات نجات و زنده یابی ملحق شود. در میان سگ‌های زنده یاب، تکان دادن دم ۱۱ معنی دارد که شناسایی این معنی‌ها بر عهده مربیان سگ‌هاست. طبق گفته یکی از مربیان سگ‌های زنده یاب، زمانی که یک سگ، فرد زنده‌ای را شناسایی می‌کند با خوشحالی این موضوع را به اطلاع مربی خود رسانده، بازی کرده و دم تکان می‌دهد اما اگر این سگ یک جسد مرده را شناسایی کند، مرتب پارس می‌کند، می‌ترسد و از این طریق به مربی خود می‌فهماند که جسم مرده‌ای در زیر آوار وجود دارد.

۳۰ هزار دلار، قیمت جهانی هر سگ زنده‌یاب

قیمتی که برای یک سگ زنده یاب در بازارهای بین‌المللی بین سازمان‌ها خرید و فروش می‌شود، برای یک سگ زنده‌یاب ۳۰ هزار دلار است و باید به این موضوع توجه شود که یک سگ زنده یاب بدون مربی خود هیچ توانایی برای ارائه ندارد. با این حال سگ‌های زنده یاب برای امداد از کشوری به کشور دیگر هم می‌روند. براساس یک جست و جو در اینترنت می‌بینیم نیروهای ایرانی به همراه۹ سگ زنده یاب در حادثه زلزله پاکستان واندونزی نیز حضور پیدا کردند و حتی در زلزله پاکستان سگ زنده یاب ایرانی موفق به شناسایی یک فرد زنده از زیر آوار شد.

۸۰ قلاده سگ‌ زنده‌یاب در کشور

سالانه به طور متوسط ۱۰۰ عملیات نجات از سوی سگ‌های زنده‌یاب برای نجات افراد گرفتار در انواع حوادث و سوانح در کشورمان انجام می‌شود و در حوادث خارج از کشور نیز برحسب نیاز از وجود این سگ‌ها استفاده خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت هم اکنون در ایران ۸۰ قلاده سگ زنده‌یاب در هلال احمر در مواقع حوادث به کارگیری می‌شوند که از این تعداد هر یک از ۳۱ استان ایران ۲ قلاده سگ (در مجموع ۶۲ قلاده)، استان تهران دارای ۸ قلاده سگ در ۴پایگاه و مابقی در سازمان امداد و نجات به عنوان پشتیبان کننده عملیات نگهداری می‌شوند.

آیا سگ‌های زنده‌یاب وارداتی هستند؟

شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که آیا سگ‌های زنده یاب وارداتی هستند یا خیر. به گزارش میزان تمام سگ‌های زنده یاب در ایران متولد شدند و آموزش‌های لازم را نیز در کشور و از سوی مربیان داخلی دریافت می‌کنند. همچنین در این گزارش آمده است که مقرر شده مربیان ایرانی با سگ‌های زنده یاب خود با زبان فارسی ارتباط برقرار کنند و فرمان‌های لازم را به آن‌ها آموزش دهند.  این کار به این دلیل است که در صحنه حوادث مردم گمان نکنند که یک مربی حرف خاصی را رد و بدل می‌کند همچنین در عملیات‌های خارجی هم  نیروهای سایر کشورها متوجه می‌شوند که سگ‌های زنده یاب را در داخل کشور آموزش داده ایم.

سگ‌های خانگی زنده‌یاب می‌شوند؟

به گفته رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر تمام نژادهایی که در گروه سگ‌های کار قرار می‌گیرند، قابلیت تربیت و تبدیل شدن به یک سگ زنده یاب را دارند اما پیش از آموزش نمی‌توانند کارایی خاصی در عملیات‌های نجات داشته باشند. او همچنین با بیان این که حضور افراد با سگ‌های عادی برای تجسس نه تنها کمک نمی‌کند بلکه مختل کننده روند عملیات نجات است، گفت: «در بسیاری از مواقع دیده شده که مردم از روی دلسوزی سگ خود را که آموزش‌های اولیه را دریافت کرده‌اند، وارد عملیات‌های تجسس می‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود در کار تیم‌های امدادی وقفه ایجاد شود.»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*