اخبار خراسان جنوبی

مدیر آموزش و پرورش بیرجند معرفی شد

طی مراسمی، با حضور مسئولان استانی، مدیر جدید آموزش و پرورش شهرستان بیرجند معرفی شد.

سیدعلیرضا موسوی نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، در این آیین گفت: جایی که معنویت بر پایه سیره عملی نبوی«ص» و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) راهبرد تربیتی جامعه باشد، پایه های طاغوت سست شده و تفکر طاغوتیان از بین رفته و محو می‌شود.

وی اظهار کرد:امروز به عنوان متولیان امر تعلیم و تربیت اسلامی مکلف به اجرای قانون اساسی تعلیم و تربیت، یعنی سند تحول بنیادین هستیم.

وی، با بیان اینکه اولین قدم در راستای دستیابی به اهداف سند تحول، مشارکت عملی خانواده ها در فرایند تعلیم و تربیت و رعایت مسائل اخلاقی و تربیتی در کانون خانواده است؛ اذعان کرد: تسریع در نهادینه شدن سند تحول، مطالبه ای است که باید در ارکان، بین اقشار مختلف، نهادهای اجتماعی و آحاد جامعه شکل بگیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، پرداختن به حواشی را آفت خطرناک فرایند، آموزشی، پرورشی و تربیتی برشمرد و خاطرنشان کرد: فرهنگیان استان اعم از کادر ستادی و پرسنل آموزشی، مکلف به تربیت انسان‌های مومن، متعهد، ولایی، انقلابی، جهادی، توانمند و ماهر برای نظام مقدس تعلیم و تربیت و تشکیل تمدن نوین اسلامی هستیم لذا از پرداختن به مسائلی که ما را از این هدف دور می سازد، باید پرهیز کنیم.

گفتنی است؛ در این آیین “مجید بهدانی” به عنوان مدیر جدید آموزش و پرورش شهرستان بیرجند معرفی شد و از زحمات “علیرضا سورگی”، که در سه ماهه اخیر سرپرستی آموزش و پرورش مرکز استان را متقبل شده بود، قدردانی شد.

مجید بهدانی دکترای خود را از دانشگاه تربیت مدرس تهران اخذ کرده و سابقه ۲۳ سال سابقه خدمت در پست های اداری به عنوان کارشناس و رئیس اداره و آموزشی در مدارس استان و تهران را داراست.

 

 

 

 

۱۰ کیلومتر از مسیر مجتمع آب درمانی آبگرم لوت آسفالت می شود

سرپرست فرمانداری خوسف با اشاره به اینکه مجتمع آب درمانی آبگرم لوت به عنوان یکی از مقاصد گردشگری سلامت شهرستان مطرح است که متاسفانه مسیر دسترسی به آن در وضعیت نامطلوبی دارد، گفت: طی یکسال آینده ۱۰ کیلومتر از این مسیر آسفالت می شود.

«محمدعلی ایمانی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان  با اشاره به اینکه مجتمع آبگرم لوت در فاصله ۷۵ کیلومتری خوسف مرکز شهرستان واقع شده است که ۳۵ کیلومتر از این مسیر آسفالت نشده است، اظهار کرد: در جلسه ای که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برگزار شد، مقرر شد تا ۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک به این مسیر اختصاص یابد.

 

سرپرست فرمانداری خوسف تصریح کرد: این مسیر با استفاده از قیر رایگان و اعتبارات ملی اداره کل راه و شهرسازی استان به طول ۱۰ کیلومتر  آسفالت می شود.

 

ایمانی با اشاره به اهمیت جاده خوسف به نای بند از طریق آبگرم لوت و سپس بهاباد استان یزد افزود: این مسیر یکی از جاده های استراتژیک استان است که فاصله استان های مرکزی کشور را به استان خراسان جنوبی را بیش از ۱۰۰ کیلومتر کوتاه می کند.

 

 

کلاهبرداری با ترفند ثبت ‌نام کلاس‌های اوقات فراغت/۴

 

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی در خصوص شیوه جدید کلاهبرداری‌ اینترنتی با ترفند ثبت‌نام کلاس‌های اوقات فراغت به متقاضیان بخصوص نوجوانان هشدار داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “قدرت الله الوانی” در تشریح این خبر اظهار داشت : با توجه به اتمام کلاس‌های تحصیلی و نزدیک شدن به فصل تابستان، همچنین تمایل خانواده‌ها برای پر کردن اوقات فراغت فرزندان خود، مجرمان سایبری با ثبت آگهی‌های اغوا کننده و همچنین با ساختن صفحات جعلی در شبکه‌های اجتماعی اقدام به کلاهبرداری اینترنتی از شهروندان می‌کنند.

وی بیان داشت: در این روش از کلاهبرداری، مجرمان سایبری با تبلیغات گسترده و جذاب اعتماد خانواده‌ها را جلب کرده و از آن‌ها می‌خواهد مبالغی بابت ثبت‌نام کلاس یا دوره‌های آموزشی پرداخت کنند و بعد از واریز وجوه به حساب کلاهبردار نه تنها خبری از ارائه خدمات توسط شخص آگهی دهنده نیست، بلکه حتی تماس‌ آن‌ها را پاسخ نمی‌دهد.

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی در خصوص دیگر ترفند این مجرمان سایبری گفت: در پی تبلیغات کلاس‌های اوقات فراغت شاهد ارسال لینک‌های جعلی در کانال‌ها و شبکه‌های‌ اجتماعی هستیم که با سرقت اطلاعات بانکی شهروندان، حساب بانکی آنان را خالی می‌کنند.

سرهنگ الوانی در ادامه عنوان کرد: بسیاری از صفحات و تبلیغاتی که بدون مجوز فعالیت در سایت های واسطه گر یا شبکه‌های اجتماعی با عناوین مختلف اقدام به دریافت وجه از شهروندان می کنند کلاهبرداری بوده و شهروندان باید صرفا از طریق موسسات دارای مجوز درخواست خدمات کنند.

این مقام سایبرخاطرنشان کرد: پلیس فتا به ‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان بوده و کاربران می‌توانند در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش گزارش‌های مردمی و یا با شماره ۰۹۶۳۸۰ با پلیس در میان بگذارند.

 

 

 

ناگفته‌هایی از چوب خط‌ های کشف شده در کله‌کوب

نشانه هایی از وجود تجارت و مبادلات پیش از تاریخ در کله‌کوب آیسک

چوب‌خط‌ های کشف شده در کله‌کوب آیسک نشان از وجود تجارت و مبادلات در دوران پیش از تاریخ دارند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، در پی کشف شواهدی از آغاز شهرنشینی در خراسان‌جنوبی و وجود شواهدی از مدیریت اداری و حسابداری در محوطه کله‌کوب، سرپرست هیئت باستان‌شناسی در کله‌کوب آیسک در خصوص اهمیت این کشفیات که حاصل سومین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه کله‌کوب آیسک، شهرستان سرایان در استان خراسان‌جنوبی است، گفت: محوطه کله‌کوب در شرق ایران و استان خراسان‌جنوبی یکی از معدود محوطه‌های پیش‌ از تاریخی در این منطقه است که شواهد باستان‌شناختی و توالی فرهنگ‌های مختلف از هزاره پنجم تا دوم پیش‌ از میلاد را در خود جای داده است.

 

دکتر محمدحسین عزیزی خرانقی افزود: این منطقه از آن جهت اهمیت دارد که عموما شواهد باستان‌شناختی آغاز شهرنشینی در ایران، به بخش جنوب غرب ایران (مانند شوش و چغامیش) بازمی‌گردد، البته در برخی از محوطه‌های فلات مرکزی ایران همچون سفالی و میمنت آباد و در جنوب شرق در منطقه جیرفت، محوطه مطوط آباد نیز چنین شواهدی بدست آمده است.

 

وی گفت: در سال ۹۷ که به پیشنهاد استان برای کاوش به کله‌کوب آمدیم، با محوطه‌ای روبه رو شدیم که مواد فرهنگی و توالی فرهنگی مناسبی در آن دیده می‌شد؛ در این راستا در ترانشه‌های لایه نگاری با حجم زیادی از سفال‌های لبه واریخته، سینی‌های بانشی، ظروف دسته دماغی و همچنین سفال‌های لوله‌دار و آبریزداری روبه رو شدیم که برای نخستین بار در این منطقه و به دور از مرکز بدست می‌آمدند.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی در کله‌کوب آیسک افزود: این محوطه دارای توالی لایه‌نگاری مناسبی است، ولی مهم‌ترین دوره فرهنگی شناسایی‌شده در آن شواهدی از فرهنگ آغاز شهرنشینی و هزاره چهارم پیش از میلاد است که در دنیای باستان‌شناسی به نام دوره اوروک یا شوش II، آغاز ایلامی، شناخته می‌شود.

عزیزی خرانقی با اشاره به اتمام سومین فصل کاوش در کله‌کوب گفت: در پایان این فصل از کاوش موفق به کشف شواهدی از ذوب مس شدیم که در کنار آن شواهدی از معماری‌های پیچیده نیز بدست آمد؛ علاوه بر آثار سنگی و سفالی،  آثاری بدست آوردیم که شبیه به چوب خط هستند که نشان از طی مراحل پیشا نگارشی دارد. این‌ها نشان از حضور یک سنت آغاز شهرنشینی در شرق ایران است. این محوطه شرقی‌ترین نقطه در ایران است که این فرهنگ به آن نفوذ کرده است.

 

وی  درخصوص کشف بقایایی از معماری صنعتی و دیوار‌های خشتی و نشانه‌هایی از شواهدی از مدیریت اداری و حسابداری که نشان از سطح پیچیدگی اجتماعی و مدیریت منابع مالی در این محوطه دارد، گفت: چند فضا و یک راهرو کوچه مانند و دیوار‌های خشتی در این فصل از کاوش بدست آمد و با توجه به شناسایی سازه‌های حرارتی می‌توان کاربری صنعتی را برای این معماری محتمل دانست.

 

سرپرست هیئت باستان‌شناسی در کله‌کوب آیسک افزود: در این میان یک سنگ ماسه‌ای خیلی باریک نیز بدست آمد که روی آن خطوط موازی و مایل کَنده شده است. هنوز نمی‌توانیم بگوییم که سیستم حسابداری در آن زمان چگونه بوده چراکه شواهد بدست آمده بسیار محدود است. با توجه به آنکه کارگاه صنعتی و سفال‌ها و چوب خط که نشان از فعالیت اداری و محاسباتی دارد در یک محوطه بدست آمده می‌توانیم بگوییم با یک نظام پیچیده صنعتی روبه رو هستیم که کارگاه تولیدی بوده که احتمالا مبادلاتی نیز در آن انجام می‌شده.

عزیزی خرانقی با بیان اینکه چوب خط‌های بدست آمده در محوطه کله‌کوب و آنچه چندی پیش در شهر سوخته و سایر یافته‌های محوطه‌های پیش از تاریخ بدست آمده هم دوره هستند گفت: معتقد هستم با توجه به آنکه کله‌کوب در حاشیه کویر مرکزی قرار دارد این احتمال وجود دارد که ارتباط آن با غرب ایران از طریق ناحیه‌های جنوبی رشته کوه البرز باشد نه از دشت لوت و کویر مرکزی. منطقی آن است که از سمت شمال به غرب، این ارتباط برقرار شده باشد.

 

وی گفت:البته تاکنون هیچ محوطه‌ای بین این مناطق شناسایی و بدست نیامده تا بتوان به صورت دقیق دراین خصوص صحبت کرد.

 

عزیزی خرانقی گفت: بررسی‌های باستان‌شناسی دقیق‌تر در مناطقی همچون بردسکن و سبزوار می‌توان اطلاعات تکمیلی احتمالی را مهیا سازد. البته مشابه چوب خط‌هایی که در کله‌کوب بدست آمده در شوش و چغامیش نیز بدست آمده است.

 

 

 

 

 

تداوم روزهای بدون قربانی کرونا در خراسان جنوبی/۲

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۳۵ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۳ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲ مورد از بیرجند و  ۱ مورد از قائنات شناسایی شد.

به گفته دبیر دانشگاهی ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۸ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱ نفر کرونا مثبتند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی:

پساب تصفیه‌خانه بیرجند جایگزین چاه‌های کشاورزی می‌شود

پساب تصفیه‌خانه بیرجند جایگزین چاه‌های کشاورزی می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: خط انتقال تصفیه‌خانه جدید فاضلاب بیرجند ۱۰۰ درصد اجرا شده و درصد هستیم این پساب را جایگزین بخشی از چاه‌های کشاورزی منطقه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسین امامی روز سه‌شنبه در نشست کمیته کنترل آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب خام و پساب که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: پروژه تصفیه‌خانه جدید بیرجند از سال ۹۴ آغاز شد و در مرحله پیش راه‌اندازی است.

وی بیان کرد: سایت تصفیه‌خانه و ساختمان اصلی دارای ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی است و ابزار آن به عنوان آخرین تجهیزات مورد نیاز ماه جاری نصب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اظهار داشت: با راه‌اندازی این تصفیه‌خانه ظرفیت جمع‌آوری فاضلاب به بیش از ۴۰۰ لیتر افزایش و پساب فاضلاب در معادن و صنایع استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: از مجموع ۵۰۰ مترمکعب فاضلاب در مرکز استان خطوط جمع‌آوری فاضلاب برای ۴۶۰ کیلومتر اجرا شده است.

امامی گفت: با اجرای ۴۰ کیلومتر باقی‌مانده، ۸۰ هزار مشترک در شهر بیرجند از خدمات دفع بهداشتی فاضلاب بهره‌مند می‌شوند.

وی یادآور شد: به‌طور همزمان پروژه فاضلاب در سه شهر فردوس، قاین و سربیشه نیز در حال پیگیری است و در قاین با مشارکت کارخانه فولاد تصفیه‌خانه فاضلاب در کمتر از ۱۸ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: ساخت تصفیه خانه فاضلاب سربیشه در مرحله مناقصه قرار دارد و در فردوس نیز اجرای ۲۱ کیلومتر خطوط جمع‌آوری فاضلاب در دستور کار است.

وی افزود: در برخی شهرستان‌ها از جمله بیرجند، قاین، سربیشه، نهبندان و خوسف بخشی از فاضلاب خام اکنون به وسیله ۱۶ تانکر به محل‌هایی تعیین شده خارج از شهر و اراضی کشاورزی منتقل می‌شود.

امامی اظهار داشت: با راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در این شهرها مشکل حمل و تخلیه فاضلاب خام رفع خواهد شد.

وی گفت: تاکنون هیچگونه گزارش و گلایه‌ای مبنی بر ایجاد مشکل در زمینه حمل و تخلیه فاضلاب خام گزارش نشده و معضلی در این خصوص ایجاد نشده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اظهار داشت: حجم پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند اکنون ۲۷۰ لیتر بر ثانیه است که بخشی در بستر رودخانه فصلی شاهرود رهاسازی یا برای کاشت علوفه و درختان غیرمثمر استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند استانداردهای لازم را داشته و برای استفاده در بخش کشاورزی و برخی محصولات بلامانع است البته گاهی مشاهده شده کشاورزانی به صورت غیرقانونی از این ظرفیت استفاده می‌کنند که جهاد کشاورزی متولی این موضوع است.

امامی گفت: با تکمیل مخزن جمع‌آوری و خط لوله پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهری، این پساب مدیریت و از دسترس کشاورزانی که به صورت غیرمجاز در حال بهره‌برداری هستند خارج خواهد شد.

 

 

 

در نشست کمیته کنترل آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب خام و پساب خراسان جنوبی عنوان شد

استفاده از پساب فاضلاب برای آبیاری محصولات کشاورزی/۳

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با وجود هشدار‌های دانشگاه علوم پزشکی، متأسفانه برخی کشاورزان از پساب فاضلاب برای آبیاری محصولات استفاده می‌کنند.

 

عباس زاده در نشست کمیته کنترل آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب خام و پساب گفت: هرچند دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نسبت به استفاده از این پساب در برخی محصولات کشاورزی حاشیه رودخانه شاهرود و روستا‌های اطراف هشدار داده است، اما موضوع باید مدیریت شود.

به گفته عباس زاده جلوی سوء استفاده برخی کشاورزان که به صورت غیرقانونی از پساب برداشت و استفاده می‌کنند، باید گرفته شود.

او گفت: استفاده از پساب فاضلاب برای کشاورزی باید توسط سازمان جهاد کشاورزی تعیین تکلیف شده و محصولاتی که بلامانع است اعلام شود.

تانکر‌های حمل فاضلاب ساماندهی و مدیریت شوند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: در طول سال‌های گذشته، مکان‌هایی برای تخلیه فاضلاب خام به وسیله تانکر در برخی شهرستان‌ها مشخص شده که دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نسبت به برخی مکان‌ها و تانکر‌های فاقد مجوز گلایه دارد.

عباس زاده گفت: حمل و تخلیه فاضلاب خام به وسیله ۱۶ تانکر در استان انجام می‌شود و از لحاظ تعداد و حجم این تانکر‌ها که سالانه ۸۰ هزار مترمکعب است، مشکلی وجود ندارد، اما ساماندهی و مدیریت تانکر‌ها مهم است.

او گفت: فرمانداران می‌بایست نسبت به شناسایی تانکر‌های حمل فاضلاب که فاقد مجوزند اقدام و در مهلت یک ماهه تانکر‌ها را ساماندهی کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها نباید اجازه دهند فاضلاب در اراضی کشاورزی رهاسازی شود و در صورت مشاهده باید جلوی استفاده غیرمجاز کشاورزان برای آبیاری محصولات از پساب فاضلاب گرفته شود.

 

 

 

 

دمای هوا در خراسان جنوبی به ۴۴ درجه رسید/۲

گرمای هوا در طبس به ۴۴ درجه رسید/تداوم افزایش دما در استان

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: دهسلم نهبندان، طبس، بندان در ۲۴ ساعت گذشته با ۴۴ درجه سلسیوس گرم‌ترین نقطه در استان بوده اند.

علیرضا خندان رو گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش‌یابی علاوه بر افزایش ابر در برخی از ساعت وزش باد و گرد و خاک و در برخی نقاط کاهش کیفیت هوا پیش بینی می‌شود.

وی از احتمال رعد و برق و رگبار پراکنده برای برخی از نقاط مرکزی و شمالی استان خبر داد و افزود: پایان هفته سرعت وزش باد در منطقه تشدید و باعث وقوع خیزش گرد و خاک می‌شود.

خندان رو با اشاره به شرایط دمایی استان هم بیان کرد: به لحاظ دمایی هم همچنان روند افزایش دما ادامه دارد.

 

 

 

 

تولیدات عشایر سربیشه ۱۵ درصد افزایش یافت

تولیدات عشایر سربیشه ۱۵ درصد افزایش یافت

رئیس اداره امور عشایر شهرستان سربیشه گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تولیدات عشایر این شهرستان نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است.

حسن مالکی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عشایر این منطقه در سال جاری ۲۰۰ تن لبنیات و فرآورده‌های لبنی، ۱۸ تن کرک، مو و پشم و ۳۰۰ تن گوشت قرمز تولید کرده‌اند.

وی بیان کرد: هرچند عشایر همچنان با اثرات خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند اما وضعیت بارندگی و مراتع نسبت به سال قبل مقداری بهتر بوده است.

رئیس اداره امور عشایر سربیشه گفت: از محل اعتبارات سال مالی جاری، ۱۹ طرح عمرانی خرد از جمله احداث مخزن ذخیره آب، لوله‌گذاری، نصب تلمبه بادی، پنل خورشیدی و بهسازی چاه مالداری با اعتبار یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان از محل اعتبارات طرح توسعه درح و ارزش افزوده اجرایی شده است.

وی اظهار داشت: بر اثر خشکسالی تعدادی از قنوات، چشمه‌ها و چاه‌های مالداری عشایر منطقه خشک شده که افزایش درخواست آب از سوی عشایر را به دنبال داشته است و برای حل مشکل کم‌آبی عشایر ماهانه هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب حمل می‌کنیم.

مالکی گفت: در حال حاضر آبرسانی سیار به ۱۰۸ محله عشایری با جمعیت بیش از ۸۰۰ خانوار با تانکر انجام می‌شود و کمبود اعتبار و افزایش تعداد ناوگان آبرسانی مهمترین درخواست و چالش در این زمینه است که در این خصوص نیازمند حمایت هستیم.

وی وجود دام مازاد عشایر در این شرایط خشکسالی را از دیگر مشکلات عشایر منطقه ذکر و اضافه کرد: در این خصوص نیاز است شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید دام مازاد عشایر ورود پیدا کند تا دست واسطه‌ها و دلالان در خرید دام عشایر قطع شود.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان سربیشه گفت: با توجه به گرانی نهاده‌های دامی، قیمت فرآورده‌های دامی و لبنی به‌خصوص گوشت برای عشایر پایین است و در مجموع هزینه تمام‌شده گوشت بیشتر از قیمت فروش آن است.

وی افزود: در حال حاضر هر کیلوگرم بره زنده از عشایر حدود ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان خریداری می‌شود که با توجه به خشکسالی و گرانی نهاده‌های دامی برای عشایر صرفه اقتصادی ندارد.

مالکی همچنین از عشایر منطقه خواست برای دریافت تسهیلات مورد نیاز خود از طریق دریافت دامدار کارت اقدام کنند.

در حال حاضر سه هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر در شهرستان مرزی سربیشه زندگی می‌کنند که ۱۳۵ هزار راس دام سبک و سنگین را پرورش می‌دهند.

 

 

 

 

 

کودکان و نوجوانان درمیان با محیط زیست آشنا شدند/۲

اعضای کتاب‌خانه سیار د ر روستای «دادران» درمیان با محیط زیست پیرامون خود آشنا شدند

کودکان ونوجوانان عضو کتاب‌خانه سیار روستایی کانون در روستای دادران شهرستان درمیان طی برنامه‌ای مشترک با اداره محیط زیست، با گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری پیرامون این روستا بیشتر آشنا شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این برنامه اعضا به همراه مربی و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان با حضو در مناطق بکر این شهرستان از نزدیک با گونه‌های جانوری و گیاهی این منطقه و راه‌های حفاظت از آن آشنا شدند.

بحث آزاد و نشست پرشس و پاسخ با کارشناسان حفاظت محیط زیست از دیگر بخش‌های این برنامه‌ی‌  علمی بود.

 

 

 

آشنایی کودکان ونوجوان بیرجند با آیین‌ها و سنت‌های قدیمی/۲

کودکان ونوجوان عضو کانون پرورش فکری شماره سه بیرجند با میراث فرهنگی بیشتر آشنا می‌شوند

مرکز فرهنگی و هنری شماره بیرجند طرح «دیروزی روشن، فردایی درخشان» را با هدف زنده نگه‌داشتن آداب و رسوم و آیین‌ها و سنت‌های قدیمی شهرستان بیرجند اجرا می‌کند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، معصومه کاظمی مربی مسئول مرکز فرهنگی و هنری شماره سه بیرجند در این خصوص گفت: طرح«دیروزی روشن، فردایی درخشان» با هدف زنده نگه‌داشتن آداب و رسوم و آیین‌ها و سنت‌های قدیمی شهرستان بیرجند و آشناسازی نسل جدید با این آیین‌ها و سنت‌های قدیم، برنامه ریزی شده است.

وی افزود: بر همین اساس نشستی هم‌اندیشی با حضور مربیان این مرکز و کارشناسان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان در محل مرکز فرهنگی و هنری شماره سه بیرجند برگزار و برضرورت آشنایی کودکان و نوجوانان با سرزمین کهن خود تاکید شد.

در ادامه این نشست و به منظور برنامه‌ریزی شروع این طرح مباحث مربوط به بازدید کودکان ونوجوانان از موزه‌ها، حفظ میراث فرهنگی به ویژه میراث فرهنگی نا ملموس به عنوان  یک وظیفه همگانی و تاثر گذار، شرکت در کارگاه‌های مختلف صنایع دستی، فرش، منسوجات، آشنایی با آثار باستانی شهرستان و… مورد بحث و بررسی حاضرین قرار گرفته است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی:

روند جذب تسهیلات «تبصره ۱۸ » خراسان جنوبی تسریع شود/۲-۳

 روند جذب تسهیلات «تبصره ۱۸ » خراسان جنوبی تسریع شود

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی بر همراهی بانک ها در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ در استان تاکید کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های استان باید روند جذب تسهیلات تسریع شود.

مرتضی ذاکریان در دیدار با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به ارتباط تنگاتنگ سازمان امور اقتصادی استان با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پرداخت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ اظهار کرد: هزینه صحیح و کارشناسی تسهیلات یارانه دار فرصتی مغتنم برای اثرگذاری ملموس در اقتصاد استان است.

وی تاکید کرد: تسهیلات باید به گونه‌ای جذب شود که باعث رونق تولید و ایجاد اشتغال و از همه مهم‌تر اثرات مثبت آن در زندگی مردم آشکار شود.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی با اذعان به اینکه کم کاری در زمینه جذب این تسهیلات بر اختصاص سهمیه به استان در دوره‌های بعد تأثیر گذار خواهد بود، بیان داشت: با توجه به ظرفیت‌های استان باید روند جذب تسهیلات تسریع شود.

ذاکریان بر همراهی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در استان تاکید کرد و افزود: برخی قوانین دست و پا گیر وجود دارد اما باید در زمینه روان سازی آنها گام برداشت و با هم افزایی مشکلات را حل کرد.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی عنوان کرد: عملکرد برخی بانک‌ها و دستگاه‌ها در پرداخت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ مثبت بوده اما برخی دیگر نیاز به همراهی بیشتر داریم.

به گفته وی در زمینه پرداخت تسهیلات و معرفی طرح‌ها عملکرد بانک‌ها و دستگاه‌های ذیربط به صورت مستمر رصد می‌شود.

اجرای سرود سلام فرمانده توسط ژیمناست های خراسان جنوبی/۷

اجرای بی نظیر سرود سلام فرمانده برای اولین بار توسط ورزشکاران هیئت ژیمناستیک خراسان جنوبی در سالن بهاران بیرجند برگزار شد.

به گزارش خاورستان این برنامه با همت هیئت ژیمناستیک خراسان جنوبی در سالن بهاران بیرجند پایگاه مدرسه قهرمانی ژیمناستیک و با حصور۳۰۰ ورزشکار برگزار شد.
بر اساس این گزارش در این برنامه فرهنگی ورزشی جمعی از مسئولان ورزش و جوانان و اعضای هیئت رئیسه هیئت ژیمناستیک خراسان جنوبی حضور داشتند.

 

 

 

فعالیت ۴ آسمان نمای دیجیتال در خراسان جنوبی/۲-۳

۴ آسمان نمای دیجیتال برای آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با نجوم در ۴ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خراسان جنوبی فعال است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان حمیدی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: هم اکنون ۴ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان‌های بیرجند، درمیان، فردوس و طبس، آسمان نمای دیجیتال دارند.

او گفت: همچنین هر ماه در شهرستان فردوس انجمن نجوم مجازی برگزار می‌شود که در آن، کارشناسان کلیه نتیجه‌ها و اتفاقات نجومی که در طول یک ماه قرار است اتفاق بیافتد را برای کودکان و نوجوانانی که از سراسر استان در این انجمن شرکت کرده اند تشریح می‌کنند.

حمیدی گفت: امکان این وجود دارد که کودکان و نوجوانان رویداد‌های نجومی مانند خورشید گرفتگی یا ماه گرفتگی را از طریق این آسمان نما‌ها مشاهده و تحلیل کنند.

 

 

 

افزایش ۲۶۰ درصدی خرید گندم از کشاورزان در خراسان جنوبی/۲-۳

با افزایش ۲۶۰ درصدی میزان خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رکورد جدیدی از خرید در خراسان جنوبی ثبت شد.

 

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای فصل برداشت گندم تا روز گذشته بیش از ۴ هزار و ۷۴۴تن گندم مازاد بر نیاز، از کشاورزان استان خریداری شده که از این میزان ۳ هزار و ۶۷۲ تن توسط مباشر و هزار و ۶۰ تن توسط بخش دولتی خرید و دریافت شده است.

اسداللهی گفت: این مقدار خرید توسط ۱۷ مرکز خرید با نرخ اعلامی مصوب خرید و طی هزار و ۹ محموله حمل و خریداری شده است.

او گفت: طبق اعلام بخشنامه وزارت جهادکشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری از کشاورزان به ازای هر کیلوگرم گندم معمولی و دروم ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین و مبلغ هزار تومان نیز جایزه تحویل گندم به دولت به ازای هر کیلوگرم، به این مبلغ اضافه می‌شود.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی در خصوص پرداخت مطالبات کشاورزان هم استانی گفت: بیش از ۲۰۴ میلیارد و ۷۳۸ میلیون ریال تاروز گذشته به حساب کشاورزان استان واریز شده است

 

 

 

امکان اعتراض به مالیات ثبت شده برای مشاغل فراهم است/۲-۳

صاحبان مشاغلی که به مالیات ثبت شده شان در اداره امور مالیاتی نسبت به درآمد خود اعتراض دارند به ادارات مالیاتی شهرستان شان مراجعه کنند.

احسانی مهر مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: طبق قانون، پایان خرداد هر سال، صاحبان مشاغل مکلف به تسلیم اظهار نامه مالیاتی به ادارات امور مالیاتی شهرستان محل کارشان در خصوص عملکرد یک سال گذشته خود هستند.

او گفت: صاحبان مشاغلی که فروش درآمدی آنان تا سقف ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در سال بوده است، اگر تبصره ۱۰۰ و مالیاتی که در آن تعیین شده است را با اداره امور مالیاتی توافق کنند، دیگر نیاز به ارائه اظهارنامه مالیاتی ندارند و همان فرم تبصره کفایت می‌کند.

احسانی مهر گفت: افرادی که میزان درآمدشان از این مبلغ بالاتر است می‌بایست حتما نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کنند.

مدیر کل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: به موجب مصوبه قانون ۱۴۰۰، از پارسال دریافتی دستگاه‌های کارت خوان صاحبان مشاغل به عنوان درآمد محسوب می‌شود.

او گفت: از آنجایی که امسال اولین سال اجرایی شدن این قانون است و صاحبان مشاغل نتوانسته اند آن طور که باید تفکیک درآمد خود را با دیگر دریافتی‌های کارت خوان‌های شان مدیریت کنند، امکان اعتراض به مالیات ثبت شده مشاغل خود را دارند.

 

 

 

با تغییر ساعت کاری ادارات؛

مصرف برق در خراسان جنوبی هشت مگاوات کاهش یافت/۲-۳

مصرف برق در خراسان جنوبی هشت مگاوات کاهش یافت

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: با اجرای طرح تغییر ساعت کاری ادارات خراسان جنوبی اکنون روزانه هفت تا هشت مگاوات در مصرف برق استان صرفه‌جویی می‌شود که معادل حدود ۹۳ درصد میزان پیش‌بینی کاهش مصرف در این طرح است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مهدی دادگر اظهار داشت: طبق مصوبه هیات دولت و ابلاغیه استانداری برای صرفه‌جویی در مصرف برق در ساعات پیک بار تابستان، ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی استان از ۱۶ خرداد تا ۱۷ شهریور از ساعت ۷ تا ۱۳:۳۰ تعیین شد و برنامه کاهش ۶ تا ۱۰ مگاواتی مصرف برق استان با اجرای این طرح تحقق یافت.

وی از پایش مصرف برق هزار و ۵۲۴ انشعاب برق دستگاه اجرایی در استان توسط بازرسان شرکت برق در فصل تابستان خبر داد و گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی و ادارات استان باید مصرف برق خود را به میزان ۳۰ درصد در ساعات اداری و ۶۰ درصد در ساعات غیراداری به نسبت دوره مشابه سال گذشته کاهش دهند در غیر این صورت با قطع برق مواجه خواهند شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۹ درصد مصرف برق استان مربوط به ادارات است افزود: از آغاز طرح کاهش مصرف برق ادارات تاکنون بازرسی روزانه از ادارات و دستگاه‌های اجرایی انجام شده و ۱۱۷ اداره تذکر دریافت کرده‌اند که در صورت ادامه این روند مصرف، برق آنها قطع و اسامی ادارات در رسانه منتشر می‌شود.

وی بیان کرد: تخصیص پاداش به مشترکان خانگی در صورت کاهش مصرف برق، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با صنایع و کارخانه‌های استان به منظور کاهش مصرف برق در ساعات پیک و رایگان شدن برق چاه‌های کشاورزی در صورت همکاری با شرکت برق از دیگر برنامه‌ها و اقدامات شرکت توزیع برق استان برای گذر از پیک تابستان است.

تنها یک درصد برق ادارات از نیروگاه‌های خورشیدی تأمین می‌شود

دادگر همچنین گفت: تنها یک درصد از انرژی مورد نیاز ادارات خراسان جنوبی از نیروگاه‌های خورشیدی تأمین می‌شود و بر اساس قانون این رقم باید ۲۰ درصد باشد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: ۲۹ اداره از دستگاه‌های اجرایی استان به نیروگاه‌های خورشیدی مجهز شده اند و فقط یک درصد از انرژی مورد نیاز ادارات از این طریق تأمین می‌شود.

او گفت: در خراسان جنوبی قانون تأمین ۲۰ درصد از انرژی مورد نیاز ادارات از طریق نیروگاه‌های خورشیدی اجرا نمی‌شود و بر اساس نرخ خرید انرژی از سرمایه گذاران، با استفاده از نیروگاه‌ها ۹۳۰ میلیون تومان صرفه جویی اقتصادی برای ادارات صورت گرفته است.

دادگر گفت: در صورتی که ادارات ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را از نیروگاه‌های خورشیدی تأمین نکنند، به همان میزان انرژی مصرفی آن‌ها با نرخ آزاد محاسبه می‌شود.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: اگر بیش از ۲۰ درصد انرژی لازم از طریق نیروگاه‌های خورشیدی تأمین شود، انرژی تولید شده مازاد به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

 

 

 

 

 

 

روستا بازار بیرجند افتتاح شد/۲-۳

روستا بازار بیرجند افتتاح شد

 روستا بازار بیرجند با هدف ارائه محصولات کشاورزی بدون واسطه به بازار مصرف، روز سه‌شنبه همزمان با هفته جهاد کشاورزی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: کشاورزی یکی از مهمترین بخش‌های استراتژیک و تولیدی است که امنیت غذایی کشور را تامین می‌کند.

علیرضا عباس‌زاده افزود: یکی از کارهای ابتکاری توسط سازمان جهاد کشاورزی استان افتتاح روستا بازارها در مرکز شهرستان‌ها است که هدف از این اقدام معرفی توانمندی‌های روستایی در حوزه تولید و ایجاد بازار مناسب برای معرفی محصولات و فروش محصولات روستاییان است.

وی گفت: لازم است دسترنج روستاییان در تولید محصولات کشاورزی، زراعی و باغی و بخش‌های مختلف دیده و به بازار معرفی و عرضه شود که روستا بازارها می‌تواند محلی برای ایجاد کارآفرینی و اشتغال باشد.

معاون استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: روستا بازارها طرح بسیار خوب و جذابی است که اولین بازار روز در بیرجند و در مراکز شهرستان‌های استان نیز مشابه همین طرح افتتاح خواهد شد تا بتواند زمینه مساعدی برای حمایت از تولیدات کشاورزان باشد.

جعفری ؛رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: وجود این روستا بازار‌ها سبب حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده و تضمین سود کشاورزان و تولید کنندگان با حذف واسطه می شود .

رضوی ، مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی نیز گفت: در این روستا بازار محصولات متنوع کشاورزی و باغبانی، محصولات لبنی و صنایع غذایی، صنایع دستی و محصولات گوشتی به فروش می‌رسد .
.
وی افزود : علاوه بر غرفه‌های ثابت روستا بازار‌ها سایر روستاییان هم می‌توانند با معرفی از شرکت تعاونی روستای خودشان، محصولات تولیدی خود را حتی با حجم پایین‌تر به صورت خورده در غرفه‌های غیر دائمی روستابازار‌ها به فروش برسانند.

روستا بازار بیرجند دارای ۱۶ غرفه دائمی است که در اختیار شرکت‌های تعاونی روستایی قرار گرفته است.

سکوهای فروش موقت محصولات کشاورزی هم در این روستا بازار تعبیه خواهد شد تا کشاورزان به‌صورت مقطعی بتوانند بدون پرداخت هزینه‌ای محصولات خود را به فروش برسانند.

 

 

 

ستاد اجرایی فرمان امام در ۱۲۳ طرح عمرانی خراسان جنوبی مشارکت دارد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی گفت: این ستاد در اجرای ۱۲۳ طرح عمرانی و زیربنایی استان با اعتبار ۱۱۴ میلیارد تومان مشارکت دارد.

سید مجتبی موسوی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح‌ها شامل ۶ مدرسه، ۲ مسجد، ۴۰ طرح شامل لایه‌روبی قنات، آبرسانی روستایی، بیمارستان، تجهیز مدرسه و احداث خانه عالم و ۷۵ خانه محرومان است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح توسعه نهبندان در سال جاری به عنوان سومین سال پیاپی توسط این ستاد دنبال می‌شود، گفت: در سال جاری این بنیاد در زمینه ارتقای زیرساخت‌های شهرستان نهبندان ۵۰ میلیارد تومان مشارکت خواهد داشت.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی عنوان کرد: بنیاد برکت تاکنون هزار و ۴۰۳ طرح اشتغالزایی با پرداخت بیش از ۱۵۱ میلیارد تومان تسهیلات را در روستاهای محروم نهبندان اجرایی کرده و با پرداخت این تسهیلات زمینه اشتغال بیش از چهار هزار نفر فراهم شده است.

وی افزود: تدوین سند توسعه شهرستان نهبندان و اجرای طرح‌های پیشرفت آبادانی این شهرستان به عنوان یکی از مناطق هدف بنیاد برکت با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان در سال گذشته دنبال شده است.

موسوی با اشاره به اینکه در سال جاری ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اجتماع محور به استان ابلاغ شده است، اظهار داشت: از محل این تسهیلات در سال جاری، سه هزار طرح اشتغال اجتماع محور هر کدام به ارزش میانگین ۱۰۰ میلیون تومان در استان اجرایی خواهد شد که در مجموع برای پنج هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: تسهیلات طرح‌های اجتماع محور در روستاهای بالای ۵۰ خانوار پرداخت می‌شود که درآمد سرپرست خانوار آن هم کمتر یک میلیون تومان باشد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی گفت: تاکنون در خراسان جنوبی ۹ هزار و ۵۵۰ طرح اشتغالزایی با حجم سرمایه‌گذاری بیش از هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان توسط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اجرا شده است.

موسوی اظهار داشت: همچنین تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال روستایی برای هشت هزار و ۸۱۶ طرح پرداخت شده است.

وی افزود: در مجموع تاکنون با پرداخت تسهیلات اجتماع محور، تسهیلات محور و بنگاه محور برای ۳۲ هزار نفر در استان به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

 

 

 

معاون استاندار خراسان‌جنوبی: مسوولان روحیه انتقادپذیری داشته باشند/۳

معاون استاندار خراسان‌جنوبی: مسوولان روحیه انتقادپذیری داشته باشند

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: روحیه انتقادپذیری ما مسوولان باید به‌گونه‌ای باشد که مردم و همکاران برای مطرح کردن انتقاد، دغدغه‌ای نداشته باشند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید محمدرضا طالبی روز سه‌شنبه در مراسم تکریم مدیرکل و معارفه سرپرست دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری اظهار داشت: در اتاق مسوولان باید هر لحظه به روی مردم و همکاران مجموعه باز باشد و با انتقادها برخورد منطقی داشته باشیم.

وی متذکر شد: وقتی مسوولیتی را می پذیریم باید نهایت تلاش، صرف وقت و دلسوزی خود برای انجام امور مربوطه را داشته باشیم، چرا که آموزه‌های دینی ما نیز همین موضوع را تایید می‌کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: گاهی ممکن است به نقطه مطلوب هدف‌گذاری خودمان نرسیم اما به جهت راضی بودن پیش وجدان‌مان، باید برای رسیدن به هدفی که ترسیم کرده‌ایم، نهایت تلاش خود را انجام دهیم.

وی در ادامه به بیان حساسیت و ویژگی‌های کار در دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری پرداخت و افزود: وقتی کارها با روحیه تعامل و هماهنگی انجام می‌شود هم خطا و اشتباه در آن کمتر است، هم نتیجه کارها بهتر و مطلوب‌تر خواهد بود.

در این مراسم از خدمات “محمد محمدی” در زمان تصدی مدیرکلی دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری تقدیر و “موسی سلیمی” به عنوان سرپرست این اداره معرفی شد.

محمدی روز گذشته با حکم استاندار خراسان جنوبی به سمت مدیرکل دفتر استاندار منصوب شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی امروز در نشست تکریم سرپرست و معارفه مدیرکل حراست استانداری هم گفت: امنیت پایدار، مهمترین مؤلفه در پیشرفت و توسعه هر کشور است و در کشورهای مختلف، مقوله امنیت اولین و مهمترین موضوعی است که مورد توجه ویژه قرار دارد.

طالبی افزود: همین اهمیت و جایگاه است که سبب شده عمده اعتبارات کشورها در راستای تامین امنیت پایدار هزینه شود.

وی گفت: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل کوتاه شدن دست استکبار جهانی از معادن و منابع غنی کشورمان، دشمن به دنبال ضربه زدن به این نظام الهی است لذا از هر فرصت و موقعیتی در راستای تحقق این هدف استفاده می‌کند.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: دشمنان برای ضربه زدن به نظام، در دهه اول انقلاب جنگ سخت را بر ما تحمیل کردند و پس از آن ترورها را در دستور کار خود قرار دادند و بهترین شخصیت‌ها را از ما گرفتند در ادامه هم به کودتا متوسل شدند.

وی گفت: دهه دوم انقلاب، دشمن جنگ فرهنگی را پایه‌ریزی و اعمال کرد که در آن مقطع، مقام معظم رهبری بارها فرمودند مواظب تهاجم و شبیخون فرهنگی باشید و در دهه سوم، جنگ‌های هوشمند علیه نظام پایه‌ریزی شد که ترور و به شهادت رساندن دانشمندان هسته‌ای و دیگر شخصیت‌های کشور در دستور کار دشمن قرار گرفت و خوشبختانه به نتیجه نرسید.

طالبی تصریح کرد: در حال حاضر و در دهه چهارم عمر پر برکت انقلاب اسلامی نیز جنگ تمام عیار ترکیبی و هیبریدی بر ما تحمیل شده است.

وی به ابعاد جنگ ترکیبی اشاره کرد و گفت: جنگ هیبریدی ۱۲ مؤلفه دارد و شامل تحریم، جنگ‌های اقتصادی، فرهنگی، سایبری، الکترونیک و سایر حوزه‌هاست و در فضایی که استکبار جهانی با کینه و عداوت فراوان به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی است باید همچون همیشه با هوشیاری کامل اقدام کنیم.

در این نشست ضمن تشکر از خدمات “علی معزی‌فر” در زمان پذیرش سرپرستی اداره کل حراست استانداری خراسان جنوبی، حکم “مهدی قائمی امیری” به عنوان مدیرکل حراست استانداری اعطا شد.

“مهدی قائمی امیری” با حکم استاندار خراسان جنوبی به عنوان مدیرکل حراست و “علی معزی‌فر” به عنوان معاون مدیرکل حراست استانداری منصوب شدند.

 

 

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس:

مشکل سرمایه در گردش دامداران رسیدگی شود/خرید دام با قیمت مناسب/۲

مشکل سرمایه در گردش دامداران رسیدگی شود/خرید دام با قیمت مناسب

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با تاکید بر اینکه سرمایه در گردش دامداران نیازمند رسیدگی فوری است، گفت: از هفته آینده خرید تضمینی دام با قیمت مناسب از دامداران صورت می گیرد.

مصطفی نخعی  با اشاره به دیدار خود با وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در این دیدار در خصوص بررسی مشکلات دامداران، عشایر و واحدهای تولیدی در حوزه کشاورزی گفت و گو کردیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در هفته‌ای که گذشت در حوزه انتخابیه توفیق داشتم پای درد دل عشایر بنشینم، افزود: در این دیدارهایی که با عشایر و دامداران داشتم هزینه بالای نگهداری دام و بازار کم رونق برای فروش دام به عنوان بخشی از مشکلات مطرح شد.

نخعی گفت: با توجه به مشکلات ودغدغه‌هایی که دامداران و عشایر سخت‌کوش داشتند تصمیم گرفتیم با برخی از همکاران برای بررسی وضعیت با وزیر جهاد کشاورزی دیداری داشته باشیم.

وی ادامه داد: مواردی چون رسیدگی فوری به مشکلات واحدهای تولیدی از جمله مرغداری‌ها و دامداری‌ها از نظر سرمایه در گردش و حل مشکلات بازار، تأمین به موقع و مناسب نهاده‌های دامی برخی از تصمیم گیری‌هایی بود که در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی مطرح شد.

نخعی با بیان اینکه با توجه به تغییر شرایط در بحث نهاده‌های دامی به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰، و خشکسالی و بازار کم رونق دام کشور متأسفانه مشکلات زیادی برای عشایر و دامداران به وجود آمده است، گفت: از این جهت مقرر شد از هفته آینده خرید تضمینی دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام با قیمت و فرمول مناسب و منطقی از عشایر و دامداران صورت گیرد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین در این دیدار وزیر جهاد کشاورزی قول مساعد داده شد تا در خصوص صدور دامدار کارت مساعدت شود.

نخعی یادآور شد: همچنین مقرر کردید که بانک‌ها از جمله بانک کشاورزی که متولی این بخش است در خصوص اعطای تسهیلات مواردی از قبیل بدهی، چک‌های برگشتی را در نظر نگیرند تا اندکی از دغدغه‌های دامداران و عشایر کاسته شود.

استاندار خراسان جنوبی:

۱۰ هزار فرصت شغلی جدید در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود/۳

۱۰ هزار فرصت شغلی جدید در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی جدید در استان اعلام آمادگی کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،جواد قناعت در ادامه پیگیری مسائل استان در پایتخت، طی دیداری با سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، افزایش سرمایه‌گذاری‌های این نهاد در استان را خواستار شد.

وی در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی خراسان جنوبی و تولید چند محصول استراتژیک با ارزش افزوده بالا، گفت: سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی در این زمینه، ضمن سودآوری برای این نهاد به توسعه خراسان جنوبی نیز کمک خواهد کرد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: ایجاد صنایع فرآوری و تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی از جمله پیشنهادات ما به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است.

وی ضمن تشکر از اقدامات مؤثر این ستاد در حوزه محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقتصادی و مباحث اجتماعی و مردمی همچنین در زمینه اجرای طرح هاب شتر، اظهار کرد: اجرای طرح هاب شتر و برنامه‌ریزی برای تکمیل زنجیره ارزش در این حوزه با ایجاد صنایع وابسته، کمک بسیار مؤثری در زمینه رفع محرومیت از نهبندان به عنوان شهرستان هدف این طرح است.

قناعت گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) می‌تواند در زمینه محصولات کشاورزی شهرستان نهبندان سرمایه‌گذاری کند.

وی بر فراهم بودن شرایط برای ورود ستاد اجرایی به حوزه معدن و ایجاد صنایع معدنی در استان نیز تاکید کرد.

بحث و رایزنی در خصوص ظرفیت‌های خراسان جنوبی و نحوه سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این زمینه، به اعلام آمادگی این نهاد برای ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی خرد در راستای حمایت از طرح‌های کشاورزی استان انجامید.

آمادگی اجرای طرح ۱۰۰ هکتار مزرعه – ویلا با مدیریت یکپارچه از دیگر برنامه‌های پیشنهادی این ستاد برای استان بود که در صورت همراهی سازمان جهاد کشاورزی برای هزار نفر در خراسان جنوبی عملیاتی می‌شود.

ایجاد شرکت کشت و صنعت به مساحت ۳۰۰ هکتار برای پرورش و تکثیر محصولات زراعی و باغی و کاشت و اصلاح نژاد زعفران، اجرای طرح فرآوری زرشک و تکمیل زنجیره ارزش غذایی این محصول، مشابه آنچه در هاب شتر رقم خورده از جمله اقداماتی است که توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان عملیاتی خواهد شد.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در پایان با تاکید بر لزوم سرعت بخشیدن به روند انعقاد تفاهم‌نامه استان بدون بیکار در خراسان جنوبی، توجه به گلوگاه‌های زنجیره ارزش استان، ارائه تسهیلات خرد روستایی، سرمایه‌گذاری در صنایع مادر در راستای تکمیل زنجیره رسته‌های مزیت‌دار مناطق کم برخوردار به منظور اجرایی شدن مصوبات کمیته فی مابین در بازه زمانی دو ماه همچنین افتتاح پروژه‌های تکمیلی هاب شتر در مرداد ماه را متذکر شد.

در این جلسه که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خراسان جنوبی همراه بود، از اقدامات مؤثر مدیرکل جوان و انقلابی ستاد اجرایی در استان و تعامل خوب وی با دستگاه‌های اجرایی تقدیر و تشکر شد.

همچنین مقرر شد دو تیم کارشناسی حوزه معدن و کشاورزی ستاد با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، تمامی ظرفیت‌های اقتصادی استان را از نزدیک رصد و پایش کنند تا در مدت دو ماه آینده، نتایج نهایی برای حضور و آغاز فعالیت‌های جدید این نهاد در خراسان جنوبی اعلام شود.

 

 

رئیس فدراسیون ووشو:

۳۷۵ هیات شهرستانی ووشو در کشور فعالیت دارند

۳۷۵ هیات شهرستانی ووشو در کشور فعالیت دارند

بیرجند – ایرنا – رئیس فدراسیون ووشو گفت: در ۳۷۵ شهرستان کشور هیات ووشو فعال داریم که افتخار بزرگی برای این فدراسیون است.

به گزارش خبرنگار ایرنا امیر صدیقی روز سه‌شنبه در نشست مجمع عمومی انتخاب رییس هیات ووشو خراسان جنوبی افزود: رشته ورزشی ووشو در چند سال اخیر محبوبیت خود را بین خانواده‌ها ایجاد کرده و در حال حاضر قریب ۱۱۰ هزار ورزشکار سازمان‌یافته در این رشته داریم.

وی بیان کرد: منابع فدراسیون محدود است ولی فدراسیون ووشو وظیفه خود می‌داند برای توسعه این ورزش در سراسر کشور تلاش کند و در این خصوص از هیات‌های ورزشی حمایت مالی می‌کند.

رئیس فدراسیون ووشو گفت: نیاز است ادارات کل در استان‌ها هم حمایت‌ها لازم را از هیات‌ ووشو انجام دهند.

وی اظهار داشت: فدراسیون ووشو ایران تنها فدراسیونی است که بین ۱۷۰ کشور عضو فدراسیون جهانی ووشو سامانه‌ای را در زمینه استعدادیابی ایجاد کرده که با استفاده از فناوری روز و نکات علمی به بحث استعدایابی پرداخته شود و ظرفیت کم‌نظیری است که باید در زمینه معرفی این سامانه بیشتر تلاش شود.

صدیقی افزود: با وجود محدودیت منابع اقدامات خوبی توسط فدراسیون در حال انجام است و ما هیچ وقت به دنبال سودآوری و منبع درآمدی نبودیم.

وی گفت: سامانه‌ای که فدراسیون ووشو در زمینه آموزش طراحی کرده، یکی از پیشرفته‌ترین و در دسترس‌ترین سامانه‌های کشور است و دغدغه فدراسیون همیشه توسعه همگانی، روستایی و سلامت‌محوری است.

رئیس فدراسیون ووشو اظهار داشت: سال گذشته ۴۵۰ میلیون تومان از محل منابع اعتباری مختلف بین هیات‌های استانی ووشو توزیع کردیم و امسال هم به لحاظ اعتباری در محدودیت قرار داریم ولی تلاش می‌کنیم از محل منابع اعتباری مختلف، اعتباراتی را برای توسعه این ورزش جذب کنیم.

وی ادامه داد: رقابت‌های ووشو قهرمانی کشور تیر امسال به میزبانی تهران برگزار می‌شود و این رقابت‌ها قرار است در ۲ بخش پسران و دختران برگزار شود.

صدیقی با اشاره به اینکه با تلاش‌های خوبی که صورت گرفته تیم‌ خوبی از خراسان جنوبی در گروه سنی جوانان اعزام خواهد شد گفت: خراسان جنوبی در مسیر خوبی حرکت می‌کند و توانسته مربیان، داوران و ورزشکاران خوبی را پرورش دهد.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌ها در خراسان جنوبی نیازمند بازنگری جدی به‌ویژه در رشته ورزشی ووشو است افزود: امیدواریم خراسان جنوبی بتواند با حمایت بیشتر این مسیر رشد و توسعه خود را ادامه دهد تا در آینده نه چندان دور ملی‌پوشان و قهرمانان خوبی از این خطه به تیم‌های ملی اعزام شوند.

رئیس فدراسیون ووشو گفت: با رایزنی و هماهنگی مسوولان استان از جمله مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی به دنبال این هستیم که راحل‌های خوب و ساده‌تری را برای تجهیز خانه‌های ووشو در استان پیدا کنیم همچنین اضافه کردن بناهای مناسب، کم‌هزینه و قابل استفاده در مناطق کم‌برخوردار در دستور کار است که امیدواریم این مسیر را با حمایت‌های مسوولان استانی با قدرت ادامه دهیم.

وی عنوان کرد: در صورتی که در شهرستان‌های استان سالن و مکان مورد نیاز واگذار شود، امکان تجیهز آن توسط فدراسیون ووشو وجود دارد.

صدیقی افزود: از رئیس هیات ووشو استان انتظار است در چهار سال پیش رو در تمامی ابعاد قدم‌های موثرتری را برای توسعه این ورزش بردارد و ما هم در فدراسیون با تعامل حمایت‌های لازم را انجام خواهیم داد.

معاون توسعه امور ورزش اداره‌ کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: خراسان جنوبی استانی کم‌برخوردار است و باید در تخصیص اعتبارات و ارسال تجهیزات ورزشی از سوی فدراسیون ووشو مورد توجه قرار گیرد.

سیده اعظم اسلامی افزود: استعدادیابی جوانان در رشته ووشو اهمیت زیادی دارد که نیاز است در این زمینه فدراسیون ورود پیدا کند و امیدواریم از ابتدای مهر ماه بتوانیم استعدادیابی را در مدارس استان دنبال کنیم.

وی عنوان کرد: در بخش قهرمانی نیاز است مربیان و داوران ما دوره‌های آموزشی ارتقا را بگذرانند و خراسان جنوبی ظرفیت برگزاری دوره‌های آموزشی برای داوران و مربیان سراسر کشور را دارد.

معاون توسعه امور ورزش اداره‌ کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: معتقدیم وقتی مربیان و داوران ما به لحاظ علمی ارتقا پیدا کنند، در زمینه فنی ورزشکاران موثر و کمک‌کننده خواهند بود.

وی افزود: در اعزام ورزشکاران به مسابقات کشوری، انتخابی را داشته باشید تا هیچ وقت برای شهرستان‌ها بحثی به وجود نیاید، تکمیل چارت هیات استان نیز بسیار مهم است و براساس آیین‌نامه طی مدت یک ماه نسبت به تکمیل چارت خود اقدام کند.

اسلامی با بیان اینکه هیات استانی تعامل با شهرستان‌ها و نظارت بر فعالیت آنها را در راستای اجرایی مصوبات داشته باشد گفت: همچنین هیات استان درخصوص اجرای دستورالعمل‌ها و مصوبات فدراسیون برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه همگانی کردن ووشو نقش موثری در افزایش تعداد ورزشکاران سازمان‌یافته و فرهنگ‌سازی این رشته ورزشی دارد افزود: درخواست ما این است که از ظرفیت داوران خراسان جنوبی در داوری مسابقات منطقه‌ای و کشوری استفاده شود.

مجمع عمومی انتخاب رئیس هیات ووشو خراسان جنوبی با حضور ۲۳ نفر از اعضا و حضور یک نامزد برگزار شد که “وحید خرمشاد” با کسب ۲۳ رای برای مدت چهار سال به عنوان رییس هیات ووشو خراسان جنوبی برگزیده شد.

همچنین مریم سرزهی به عنوان نایب رئیس، یونس باقری خزانه‌دار، نوید خرمشاد کارشناس خبره، مریم فرخی‌فرد عضو هیات رئیسه خانم و احمد حسینی به عنوان عضو هیات رئیسه آقا انتخاب شدند، ساره کوشافر نیز به عنوان بازرس هیات ووشو انتخاب شد.

 

 

 

 

 

 

حفظ وتعالی علمی وتربیتی استان،رسالت مهم آموزش وپرورش/فضاهای آموزشی، زیبنده مرکز استان نیست
فرماندار شهرستان بیرجند گفت: رسالت آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، علاوه بر تربیت نسلی خودساخته، انقلابی، ولایی، مومن، متعهد،ماهر و توانمند؛ حفظ و تعالی جایگاه علمی و تربیتی استان در سطح ملی است.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی،  علی فاضلی فرد، پیش از ظهر امروز در آیین معارفه مدیر جدید آموزش و پرورش بیرجند، که در سالن همایش های آموزش و پرورش«قلم چی» برگزار شد، اظهار کرد: در سال های گذشته به دلیل تفکر غربگرایانه مسئولین و اجرای سندننگین ۲۰۳۰، از صراط مستقیم تعلیم و تربیت اسلامی فاصله گرفته و نتوانستیم در حفظ جایگاه علمی و تربیتی استان موفق عمل کنیم.

وی، خراسان جنوبی را موطن و تربیت کننده ۷ پدر علم نوین که هر یک شهرتی ملی و جهانی داشته اند، دانست و عنوان کرد: در سال های گذشته، بانیان وضع موجود، با اجرای سند ۲۰۳۰ قصد داشتند هویت، فکر و اندیشه کودکان اسلامی را با موازین و آموزه های غربی آشنا نموده هویت و تربیت اسلامی را از جوان ایرانی بگیرند.

فاضلی فرد، با اشاره به لزوم تسریع در  پیاده شدن کامل سند تحول در خراسان جنوبی و تحقق اهداف آن در میان جامعه دانش آموزی و فرهنگیان، خاطر نشان کرد: کم کاری در تحقق سند تحول و تلاش برای اجرای ۲۰۳۰ ، سندی برای ترویج فرهنگ غربی در نظام تعلیم و تربیت ایران اسلامی در سال های گذشته  است.

فرماندار بیرجند، در ادامه فضاهای فرسوده، قدیمی و فاقد استاندارد های لازم را یکی از چالش های آموزش و پرورش استان برشمرد و تصریح کرد: میانگین ۴.۵ متر مربعی سرانه آموزشی، پرورشی و تربیتی برای هر دانش آموز، نصف سرانه کشوری است که زیبنده بهارستان علم و ادب نمی باشد.

بهدانی، سکاندارآموزش و پرورش مرکز استان
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: جایی که معنویت بر پایه سیره عملی نبوی«ص» و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) راهبرد تربیتی جامعه باشد، پایه های طاغوت سست شده و تفکر طاغوتیان از بین رفته و محو می شود.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، سیدعلیرضا موسوی نژاد، پیش از ظهر امروز در آیین معارفه مدیر جدید آموزش و پرورش بیرجند، که در سالن همایش های آموزش و پرورش«قلم چی» برگزار شد، اظهار کرد:امروز به عنوان متولیان امر تعلیم و تربیت اسلامی مکلف به اجرای قانون اساسی تعلیم و تربیت، یعنی سند تحول بنیادین هستیم.

وی، با بیان این که اولین قدم در راستای دستیابی به اهداف سند تحول، مشارکت عملی خانواده ها در فرایند تعلیم و تربیت و رعایت مسائل اخلاقی و تربیتی در کانون خانواده است؛ اذعان کرد: تسریع در نهادینه شدن سند تحول، مطالبه ای است که باید در ارکان، بین اقشار مختلف، نهادهای اجتماعی و آحاد جامعه شکل بگیرد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، پرداختن به حواشی را آفت خطرناک فرایند، آموزشی، پرورشی و تربیتی برشمرد و خاطر نشان کرد: ما فرهنگیان،اعم از کادر ستادی و پرسنل آموزشی، مکلف به تربیت انسان های مومن، متعهد، ولایی، انقلابی، جهادی، توانمند و ماهر برای نظام مقدس تعلیم و تربیت و تشکیل تمدن نوین اسلامی هستیم؛ لذا از پرداختن به مسائلی که ما را از این هدف دور می سازد، باید پرهیز کنیم.

شایان ذکر است، در این آیین دکتر مجید بهدانی به عنوان مدیر جدید آموزش و پرورش شهرستان بیرجند معرفی شد و موسوی نژاد، از زحمات علیرضا سورگی، که در سه ماهه اخیر سرپرستی آموزش و پرورش مرکز استان را متقبل شده بود، قدردانی کرد.

گفتنی است؛ مجید بهدانی دکترای خود را از دانشگاه تربیت مدرس تهران اخذ نموده و سابقه ۲۳سال سابقه خدمت در پست های اداری به عنوان کارشناس و رئیس اداره و آموزشی در مدارس استان و تهران را دارا می باشد.

 

 

 

 

ثبت دو وقف جدید در «خوسف»/۲

مسئول اوقاف و امور خیریه خوسف گفت: از آغاز سال جاری تاکنون دو وقف جدید در این شهرستان به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حجت‌الاسلام محمد الهی، مسئول اوقاف و امور خیریه خوسف ظهر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: از آغاز سال جاری تاکنون دو وقف جدید در خوسف ثبت شده است.

وی با بیان اینکه تعداد ۹۹۰ وقف در این شهرستان به ثبت رسیده است، افزود: بیشترین نیت موقوفات مربوط به عزاداری امام حسین(ع) است.

مسئول اوقاف و امور خیریه خوسف با اشاره به موقوفات جدید سال جاری، یادآور شد: یکی از این موقوفات مربوط به ورثه والدین شهید «حسن فنودی» بوده که شامل یک قطعه زمین مزروعی به مساحت ۴۷۰ متر با ۳۳ دقیقه آب از مزرعه است که نیت آن کمک به فقرا و نیازمندان است.

الهی با بیان اینکه برای گسترش فرهنگ قرآن و پیاده‌سازی قرآن در زندگی مردم نیازمند کمک و یاری مردم در بحث موقوفات قرآنی هستیم، خاطرنشان کرد: در زمینه کمک به دانش‌آموزان و افراد بی‌بضاعت، دارو و درمان، امور تحقیقات و فناوری و امورات قرآنی و محافل انس با قرآن کمبود وقف داریم.

 

 

 

 

۶۰ درصد مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی حداقل‌بگیر هستند/۷

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: در استان ۶۰ درصد مستمری‌بگیران تأمن اجتماعی حداقل‌بگیر هستند که رشد ۵۷ درصدی حقوق برای آن‌ها اعمال خواهد شد.

۶۰ درصد مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی حداقل‌بگیر هستند

سید حسین فراتی، مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: در راستای ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی که مشخص کرده مستمری و میزان افزایش مستمری براساس هزینه‌های زندگی باشد.

وی با بیان اینکه در ماده ۱۱ حداقل مستمری‌بگیر سازمانی باید مبلغش از حداقل دستمزد از سال مربوطه کمتر نباشد، تصریح کرد: امسال این مبلغ تعیین شده و رشد دستمزدی ۵۷ درصدی را شورای عالی کار برای بیمه‌شدگان مشخص کرده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه با همین استناد سازمان هم برابر قانون این میزان افزایش را پیشنهاد به وزارت تعاون می‌دهد، یادآور شد: وزیر پس از بررسی این پیشنهاد را به هیئت دولت ارجاع خواهد داد و در مجموع مصوبه صادر شده از هیئت وزیران ملاک اجرای این افزایش دستمزد و اعمالش در حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران است.

فراتی با بیان اینکه در همین ارتباط این پیشنهاد در اردیبهشت‌ماه از سوی سازمان ارائه شده و به هیئت وزیران رسیده است، ادامه داد: پس از بررسی‌های به عمل آمده در ۱۸ خردادماه از ناحیه معاون اول رئیس ‌جمهور به وزارتخانه ابلاغ شد و دستورالعمل اجرایی آن تدوین شود در این چند روز اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه مصوبه هیئت وزیران حکایت از این دارد که حقوق مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی و حداقل‌بگیران و آن‌هایی که زیر حداقل‌بگیر هستند تا مبلغ ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان خواهد رسید یعنی رشد ۵۷ درصدی اعمال خواهد شد، افزود: در گذشته این مبلغ بین ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه حقوق حداقل‌بگیران و آن‌هایی که زیر حداقل هستند تا این سقف باید ترمیم و به ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان برسد، اضافه کرد: برای سطوحی که از ۵ میلیون بیشتر بوده و تا سقف ۱۰ میلیون تومان هستند این افزایش به شکلی که مصوب شده به ۱۰ درصد افزایش حقوق آن‌ها اعمال می‌شود و مبلغ کمک معیشتی نیز به میزان ۶۵۰ هزار تومان به حقوق منظور خواهد شد.

فراتی متذکر شد: بن معیشت و مسکن جدا اعمال می‌شود و طبق دستورالعمل پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما در استان ۶۰ درصد حداقل‌بگیر هستند، گفت: در کشور ۷۰ درصد حداقل‌بگیر و زیر حداقل‌بگیر هستند و تنها ۳۰ درصد باقی می‌مانند که شامل افزایش ۱۰ درصدی شدند.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از ۳۰ درصد باقی‌مانده ۲۳ درصد آن‌ها حدود ۲۰ درصد حقوقشان افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: میزان ۲۲۳ هزار نفر حقوق آن‌ها بالای ۱۰ میلیون تومان است که در حال بررسی است.

فراتی با بیان اینکه حقوق خردادماه در حال پرداخت است و تفاوت‌های آن را با توجه به زیرساخت‌های سیستمی محاسبه شده و از ۲۵ خردادماه اعمال می‌شود، یادآور شد: در انتهای این ماه به محض آماده شدن ورژن محاسبه انجام می‌شود و مابه‌التفاوت فروردین و اردیبهشت‌ماه در تیر و مردادماه پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه مبنای تشخیص شغلی سخت و زیان‌آور باید در شمولیت قانون کار باشد، ادامه داد: رسیدگی به ماهیت شغل و بررسی با اداره کار است.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه رانندگان خودشان متولی حق بیمه خودشان هستند، افزود: شمولیت قانون کار ندارند و تعیین شغل سخت برای آن امکان‌پذیر نیست و در شرایط عادی از بازنشستگی سازمان استفاده می‌کنند به گونه‌ای که با داشتن ۲۰ سال سابقه بیمه و ۶۰ سال سن درخواست بازنشستگی می‌کنند.

فراتی با بیان اینکه جانبازان در مقوله آئین‌نامه ایثارگران مشخص شده و در باب حقوق بیمه آن‌ها معافیت‌هایی را برای آن‌ها اعمال کردند، اضافه کرد: در حوزه بحث مستمری‌بگیران در همان حالت مستمری‌بگیران برابر قانون سازمان لحاظ می‌شوند.

وی تصریح کرد: میزان افزایش حقوق برای افرادی که سنوات آن‌ها کامل نیست به نسبت سنوات آن‌ها اعمال می‌شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نرخ حق بیمه در تمام بیمه‌ها از زمان تشکیل سازمان تأمین اجتماعی در ایران تغییری نکرده، یادآور شد: بابت کارگاه‌ها ۲۷ درصد است و سه درصد بیمه بیکاری در مجموع ۳۰ درصد دریافتی هر بیمه شده‌ای از کارگاه‌ها داریم.

فراتی با بیان اینکه نرخ حق بیمه تغییری نمی‌کند و افزایش ناشی از افزایش دستمزد است، ادامه داد: از ۲۷ درصد ۷ درصد حق بیمه شده و ۲۰ درصد حق کارفرما است که مکلف است حق بیمه را پرداخت کند.

 

 

ثبت رسمی بیش از ۱۱۰ هزار ووشوکار در کشور

 

ثبت رسمی بیش از 110 هزار ووشوکار در کشور

گروه استان‌ها- رئیس فدراسیون ووشوک شور با بیان اینکه مباحث فرهنگی و توسعه همگانی ورزش را در دستور کار قرار دادیم گفت: بیش از ۱۱۰ هزار نفر ووشو کار به صورت رسمی و ۲۰۰ هزار نفر ووشوکار به صورت غیر رسمی در کشور داریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، امیر صدیقی ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: بحث فرهنگی و توسعه همگانی ورزش را در دستور کار خود قرار داده‌ایم چرا که ورزش نقش سلامت محور دارد.

وی بیان کرد: توانستیم در دو حوزه توسعه ورزش رتبه اول را کسب کنیم و ورزش تنها چیزی است که در این دوران سخت به جامعه و جوانان کمک کند.

رئیس فدراسیون ووشو کشور با اشاره به اینکه در ۳۷۵ شهرستان هیئت ووشو فعال وجود دارد افزود: بیش از ۱۱۰ هزار ووشوکار به صورت رسمی ثبت شده‌اند و قریب به ۲۰۰ هزار نفر ووشوکار به صورت غیررسمی در کشور داریم.

صدیقی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم تا نیازهای جوانان و خانواده‌ها را در زمینه بحث‌های فرهنگی برطرف کنیم و به دنبال این هستیم تا از مناطق کم برخوردار و محروم حمایت کنیم گفت: امید است شاهد راه‌اندازی این رشته ورزشی باشیم.

رئیس فدراسیون ووشو کشور با بیان اینکه به خراسان جنوبی چشم امید داریم گفت: ووشو رشته جذاب و کم هزینه‌ای است و بحث اخلاقی را تحت نظر دارد و امیدواریم امسال برای اولین بار یک تیمی در بخش جوانان در لیگ کشور حضور یابد.

ورزش باید همراه با فرهنگ اسلامی باشد 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز در این دیدار گفت : انسان موجود عجیبی است و انواع استعدادهای جسمانی و روحی و معنوی دارد.

آیت‌الله عبادی گفت: به بار نشستن این استعدادها راه و کار خود را دارد و تعبیر کلمه «ریاضت» که همان تمرین است بر اساس شیوه‌های گوناگون هم روی جسمش و هم روی روحش تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه ائمه اطهار (ع) به عنوان انسان کامل مطرح هستند گفت: در ریاضت‌های معنوی برای انسان قدرت‌هایی وجود دارد که در بشر خفته هستند تا بشر به انسان کامل تبدیل شود و این قدرت‌ها قابل انکار نیست.

عبادی ادامه داد: پیامبران الهی از طریق عبودیت و بندگی به جایگاه بالا رسیدند و صفات خدایی را کسب کردند و این از طریق ریاضت‌های معنوی به دست می‌آید.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ورزش همراه با بداخلاقی برگرفته از فرهنگ غرب است افزود: برخی افراد ورزش می‌کنند اما به خاطر سوء استفاده‌های مالی است و این موضوعات در رسانه‌ها مطرح شده است.

وی با تاکید بر اینکه ورزش باید همراه با فرهنگ اسلامی باشد گفت: توجه ورزشکاران به ریاضت‌های معنوی بسیار اهمیت دارد و باید در شرایط فعلی این موضوع بازسازی شود و کسانی که راه خودسازی می‌روند کار مهمشان این است که نفس خودشان را به زمین می‌زنند و اینها پهلوانان واقعی هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*