اخبار خراسان جنوبی/

برگزاری اردوی مشترک ژیمناست‌های سرایان با منتخب استان/۷

 

اردوی مشترک ژیمناست‌های سرایان با حضور ۶۰ نفر ورزشکار ژیمناست از سه نقطه سرایان، آیسک و سه قلعه در دو بخش دختران و پسران در سالن اختصاصی ژیمناستیک بیرجند برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی اصغرنیا رئیس هیأت ژیمناستیک شهرستان سرایان هدف از برگزاری این اردو را بازدید از پایگاه قهرمانی و سالن اختصاصی ژیمناستیک استان، آشنایی ورزشکاران با تجهیزات و امکانات این رشته، تمرین مشترک، ایجاد انگیزه و کسب آمادگی بیشتر دانست و بیان داشت؛ با کمی توجه و برنامه ریزی می توانیم استعدادهای ناب شهرستان سرایان را در این رشته به بالفعل برسانیم.

 

 

ویژه برنامه در سایه سار خورشید برای کودکان نهبندانی برگزار شد

ویژه برنامه در سایه سار خورشید برگزار شد

هم‌زمان با سال‌روز ولادت امام رضا(ع) و تقارن آن با هفته حفاظت از محیط زیست و روز محیط‌بان ویژه برنامه‌ی در سایه سار خورشید در کانون پرورض فکری نهبندان برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این برنامه که به مناسبت ولادت امام رضا (ع) و همزمان با روز محیط بان برگزار شد کودکان ونوجوانان حاضر در این برنامه با شنیدن قصه «ضامن آهو» با شخصیت و سیره امام رضا(ع) بیشتر آشنا شدند.

گفتنی است  در این برنامه که با حضور مسئولان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان برگزار شد، اعضای این مرکز صلوات خاصه امام رضا(ع) را به صورت دسته جمعی قرائت کردند، خاطرات اولین زیارت خود را نوشتند و  در ادامه نقاشی‌های زیبایی با موضوع حفاظت از محیط زیست خلق کردند.

برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در شهر اسدیه/۷

 

به مناسبت گرامیداشت دهه کرامت و ولادت با سعادت حضرت امام رضا(ع) همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی و مراسم جشن میلاد ثامن الحجج(ع) با حضور پرشور مردم و جمعی از مسئولین در شهر اسدیه برگزار شد.

شرکت کنندگان در این همایش پیاده روی خانوادگی مسیر انتهای بلوار وحدت از محل تقاطع بلوار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به سمت گلزار مطهر شهدای گمنام شهر اسدیه را پیمودند و سپس در مراسم جشن میلاد امام رضا(ع) حضور یافتند.

 

 

 

قضاوت دیدار لیگ سه کشور توسط داوران جوان طبسی/۷

 

براساس ابلاغ کمیته داوران فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی محمد علی یعقوبی به عنوان داور و فرشاد مالک به عنوان کمک داور بازی ، دو تیم سپاهان اصفهان و نفت امیدیه اهواز را قضاوت خواهند کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی این دیدار که از دیدارهای حساس و مهم فصل ۱۴۰۰-۱۴۰۱ می باشد ، روز دوشنبه ۲۳ خرداد در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

درخشش جودو کاران آیسکی در مسابقات جودوی قهرمانی خراسان جنوبی/۷

 

مسابقات جودوی استان خراسان جنوبی در محل مدرسه جودوی شهر بیرجند برگزار و جودوکاران شهرستان سرایان با حضور و درخشش در این رقابت ها موفق به کسب ۶ مدال طلا و ۲ مدال نقره شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این دوره از مسابقات حیدر خزاعی، محمد مهدی عرب نژاد، ابوالفضل خزاعی، سعید عربی، محسن پهلوان، امیرحسین جهانی مدال طلا و احسان خزاعی، رامین جاویدی مدال نقره را برای شهرستان سرایان به ارمغان آوردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سعیدی به عنوان رییس هیات هاکی خراسان جنوبی برای مدت چهار سال انتخاب شد

سعیدی به عنوان رییس هیات هاکی خراسان جنوبی برای مدت چهار سال انتخاب شد

با رای قاطع اعضای مجمع، سید غلامرضا سعیدی برای مدت چهار سال به عنوان رییس هیات هاکی خراسان جنوبی انتخاب شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مجمع عمومی انتخاب رییس هیات هاکی استان با حضور دکتر بهرام قدیمی رییس فدراسیون، محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان، اسلامی معاون توسعه امور ورزش،چهکندی نژاد رییس گروه توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای و ۲۴ نفر اعضا و حضور یک کاندید برگزار و سید غلامرضا سعیدی با کسب ۲۲ رای برای مدت چهار سال به عنوان رییس هیات هاکی خراسان جنوبی انتخاب شد. همچنین ملیحه نصرآبادی به عنوان نایب رییس، الهیار جامی موسویه خزانه دار، ایمان صفایی کارشناس خبره، سیامک محمدی عضو هیات رییسه آقا و زینب نظام دوست به عنوان عضو هیئت رییسه خانم انتخاب شدند. لازم به ذکر است؛ منصوره رضایی نیز به عنوان بازرس هیات هاکی انتخاب شد.

دعوت ورزشکار خراسان جنوبی به اردوی آمادگی تیم ملی پارا دوومیدانی /۷

دعوت علی اشتری به ششمین اردوی آمادگی تیم ملی پارا دوومیدانی جانبازان و معلولین

علی اشتری به ششمین اردوی آمادگی تیم ملی پارا دوومیدانی جانبازان و معلولین دعوت شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، علی اشتری ورزشکار دوومیدانی کار خراسان جنوبی، به ششمین اردوی تیم ملی پارا دوومیدانی جهت آمادگی برای حضور در مسابقات پارا آسیایی دعوت شد. این اردو از تاریخ بیست و دوم خردادماه لغایت دهم تیرماه به میزبانی استان تهران کمپ تیم های ملی فدراسیون جانبازان و معلولین برگزار می شود.

نصب کارتخوان هوشمند در نانوایی‌های خراسان جنوبی آغاز شد

نصب کارتخوان هوشمند در نانوایی‌های خراسان جنوبی آغاز شد

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: به منظور هوشمندسازی یارانه نان، نصب دستگاه کارتخوان هوشمند در نانوایی‌های استان از امروز در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا الیاس جویبان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: از امروز در راستای اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و با هدف شفاف‌سازی خرید نان از منظر نوع آرد، میزان مصرف و کنترل قیمت، دستگاه کارتخوان هوشمند و مشترک به‌صورت هماهنگ توسط بانک سپه که سامانه فروش آرد را در اختیار دارد در نانوایی‌های استان نصب می‌شود.

وی تعداد نانوایی‌های فعال در استان خراسان جنوبی را ۷۶۵ واحد اعلام کرد و گفت: در این طرح نوع نان توسط مشتری به میزان دلخواه انتخاب و محاسبه قیمت از طریق دستگاه تعیین می‌شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: قیمت نان بدون تغییر و افزایش خواهد بود و میزان آرد اختصاصی به نانوایی نیز به میزان فروش نان بستگی دارد.

وی افزود: بخشی از یارانه ناشی از صرفه‌جویی در مصرف آراد در این مرحله به منظور جبران بخشی از هزینه‌های نانوایان، به حساب آنها واریز خواهد شد.

جویبان بیان کرد: با توجه به مختار بودن مشتری در انتخاب نوع نان و نانوایی، تحویل و توزیع آرد به نانوایی‌ها براساس میزان پخت هر نانوایی در ماه قبل تعیین می‌شود و با اجرای این طرح نانوایی‌ها سهمیه‌های متفاوتی از آرد را در ماه‌های مختلف و با توجه به میزان فروش نان با کیفیت دریافت خواهند کرد.

وی گفت: اجرای این طرح سبب می‌شود نانوایی‌ها کیفیت نان خود را افزایش دهند زیرا همه باید از یک رویه مشخص پیروی کنند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: با نصب دستگاه کارتخوان، تمامی نانوایی‌ها به‌صورت منظم رصد می‌شوند و در مرحله بعد هر نانوا براساس پخت نان یارانه دریافت می‌کند.

وی گفت: با اجرای این طرح، ساماندهی بیشتری بر نحوه پخت و توزیع نان انجام خواهد شد همچنین جلوگیری از قاچاق آرد و توزیع خارج از شبکه آرد از اهداف نصب کارتخوان هوشمند در نانوایی‌ها است.

جویبان ادامه داد: تمامی واحدهای تولیدی، واحدهای پخش عمده و خرده‌فروشی ملزم هستند تا در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کرده و اطلاعات مربوط به خرید یا فروش را ثبت کنند همچنین واحدهای قبلی و جدید باید کد پستی خود را در این سامانه ثبت کنند و در این مرحله مجوز فعالیت بارگذاری شود.

وی اظهار داشت: در سامانه جامع تجارت هیچ شخص حقیقی فاقد پروانه که بتواند خرید و فروش داشته باشد را نخواهیم داشت و هرگونه خرید و فروش خارج از سامانه هم به عنوان عرضه خارج از شبکه محسوب و هرگونه نگهداری کالا در انبار بدون اینکه اطلاعات آن در سامانه ثبت باشد، قاچاق کالا محسوب می‌شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به آمار صادرات و واردات استان در سال جاری گفت: از ابتدای امسال ۵۳ میلیون دلار کالا به میزان ۱۸۰ هزار تُن از استان خارج و به کشورهای همسایه صادر شده است.

وی افزود: همچنین یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار کالا با وزن هزار و ۸۸۳ تن نیز وارد استان شده است.

جویبان گفت: در این مدت سه هزار و ۵۲۵ مسافر از طریق گمرکات استان وارد و هزار و ۱۸۸ مسافر خارج شدند.

توقیف کامیونت ایسوزو حامل ۶۴ رأس احشام غیر مجاز در”زیرکوه”/۴

 

فرمانده انتظامی”زیرکوه” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان در بازرسی از یک کامیونت ایسوزو ۶۴ رأس گوسفند فاقد مجوز به ارزش یک میلیارد و۲۸۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”هادی سلمانی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان “زیرکوه” در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و احشام، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیونت ایسوزو مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه بیان داشت: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در “قاین”/۴

جانشین انتظامی”قاین” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان خبر داد و گفت: مأموران در این رابطه تعداد ۷ معتاد و خرده فروش مواد مخدر را دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسین رفعتی نژاد” اظهار داشت: مأموران انتظامی قاین با دریافت اخباری مبنی بر این که محل هایی در سطح این شهرستان به پاتوق معتادان و توزیع کنندگان مواد مخدر تبدیل شده و نارضایتی شهروندان را بوجود آورده است، لذا شناسایی و دستگیری این افراد در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده میدانی مناطق آلوده و جرم خیز را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی محل های شناسایی شده را بازرسی کردند.

جانشین انتظامی شهرستان قاین افزود: مأموران در این عملیات، ۴۶۲ گرم انواع مواد مخدر کشف و ۷ معتاد و خرده فروش را دستگیر کردند که با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

دستگیری ۱۶ متهم در”بشرویه”/۴

 

فرمانده انتظامی”بشرویه” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان خبر داد و گفت: در این طرح ۱۶ متهم دستگیر شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”نصرا… طاهری” اظهار داشت: طرح ارتقاء امنیت اجتماعی با هدف پیشگیری از جرائم و افزایش امنیت و آرامش عمومی، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان بشرویه اجرایی شد.

وی افزود: مأموران با انجام اقدامات تخصصی پلیسی مناطق آلوده و جرم خیز را در شهرستان بشرویه شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی محل های شناسایی شده را بازرسی کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بشرویه بیان داشت: مأموران در بازرسی و پاکسازی از مکان های آلوده، ۱۶ نفر خرده فروش و معتاد متجاهر را دستگیر و مقادیری انواع مواد مخدر کردند.

 

 

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان”درمیان”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”درمیان” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و پاکسازی نقاط آلوده در این شهرستان خبر داد و گفت: مأموران در این رابطه ۵ متهم دستگیر کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”سید رضا حسینی” اظهار داشت: مأموران شهرستان درمیان در راستای تأمین امنیت اجتماعی، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و پاکسازی نقاط آلوده را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی، پاتوق معتادان را در شهرستان درمیان شناسایی کردند و با هماهنگی مقام قضائی در یک عملیات ضربتی وارد مخفیگاه آن ها شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان درمیان بیان داشت: مأموران در بازرسی و پاکسازی محل مقادیری مواد مخدر صنعتی کشف و ۵ متهم دستگیر و مقادیری انواع مواد مخدر و همچنین ۴۸ میلیون ریال وجه نقد حاصل از فروش مواد مخدر کشف کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

کاروان پیک امید مهمان کودکان و نوجوانان بیرجندی/۲-۳

کاروان پیک امید کانون پرورش فکری خراسان جنوبی مهمان کودکان و نوجوانان بیرجندی

همزمان با سالروز ولات امام رضا (ع) و همچنین گرامی‌داشت هفته محیط زیست، کاروان پیک امید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست استان، در محل بوستان کاجستان بیرجند به اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری با موضوع حفاظت از محیط زیست پرداخت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ مسابقه نقاشی، اجرای نمایش عروسکی، پخش پویانمایی «محیط بان»، برپایی نمایشگاه عکس حیاط وحش استان، اهدای جوایز به برگزیدگان مسابقه، از بخش‌های مختلف این برنامه بود که با شعار « محیط زیست مردم پایه ، هوشمند و فناورانه» به مرحله‌ی اجرا در آمد.

 

 

خادمان حرم رضوی مهمان کودکان و نوجوانان قاین شدند/۲-۳

خادمان حرم رضوی مهمان کودکان و نوجوانان شدند

هم‌زمان با میلاد امام رضا(ع) مرکز فرهنگی هنری و فراگیر قاین و کتاب‌خانه سیار روستایی ۲ قاینات با مشارکت کتاب‌خانه امام رضا(ع) و اداره کتابخانه‌های عمومی ایستگاه فرهنگی هنری کبوترانه را در محل کانون پرورش فکری قاین و با میزبانی از خادمان و پرچم متبرک حرم آن امام مهربان برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این ایستگاه  فرهنگی و هنری که با هدف معرفی امام رضا (ع) به کودکان و نوجوانان، تقویت باورهای دینی، مذهبی مخاطبین و تقویت توانمندی‌های هنری شرکت کنندگان برگزار شد بیش از ۱۰۰ کودک و نوجوان حضور داشتند.

گفتنی است؛ معرفی کتاب و قصه‌گویی از سوی مربیان کانون و کتاب‌داران اداره کتاب‌خانه‌های عمومی، جمع خوانی صلوات خاصه امام رضا(ع)، بیان خاطرات زیارت توسط اعضا و نقاشی حرم امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) از بخش‌های این برنامه بود.

زیارت پرچم متبرک حرم رضوی، پذیرایی از کودکان ونوجوانان با بسته‌های متبرک آستان قدس رضوی، و اهدای هدایای فرهنگی به تمامی شرکت کنندگان از سوی کانون و نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی پایان بخش این برنامه‌ی معنوی بود.

شهرستان قاین ظرفیت قطب هاکی کشور را دارد

شهرستان قاینات ظرفیت قطب هاکی کشور را دارد

سرپرست اداره‌ کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: رشته هاکی از رشته‌های نوپا است ولی می‌توانیم با توجه به استعدادها و ظرفیت‌ها، شهرستان قاینات را به عنوان قطب هاکی کشور معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا “محمدحسین خسروی” روز یکشنبه در مجمع عمومی انتخاب رییس هیات هاکی خراسان جنوبی که با حضور “بهرام قدیری” رییس فدراسیون هاکی برگزار شد، اظهار داشت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در خراسان جنوبی در زمینه ورزش به‌خصوص رشته هاکی وجود دارد که باید با توجه بیشتر شکوفا شود.

وی افزود: هرچند در خراسان جنوبی تعداد ورزشکار کمی در رشته هاکی فعالیت دارند اما ۴۵ مربی و ۹ داور داریم که ظرفیت خوبی برای استان است.

سرپرست اداره‌ کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: در زمینه تخصیص اعتبارات نیازمند حمایت فدراسیون هستیم تا زمینه توسعه هاکی را فراهم کنیم زیرا این رشته ورزشی مظلوم واقع شده و با کمبود اعتبارات شدید مواجه است.

وی گفت: برنامه‌ریزی‌ها در هیات هاکی خراسان جنوبی به‌گونه‌ای باشد که به پیشرفت و تعالی این ورزش کمک کند.

خسروی تصریح کرد: زیرساخت‌های ورزشی در خراسان جنوبی ضعیف است به‌گونه‌ای که سرانه ورزشی ۵۱ سانتیمتر مربع و سرانه فعلی در کشور ۹۵ سانتیمتر مربع است.

وی افزود: ارتقای زیرساخت‌های رشته‌های ورزشی، به رشد و توسعه ورزش استان کمک می‌کند که باید خراسان جنوبی در تخصیص اعتبارات مورد توجه ویژه قرار گیرد.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی تصریح کرد: اداره کل ورزش و جوانان علاوه بر رصد برنامه‌های هیات‌های ورزشی به عملیاتی شدن برنامه‌های روسای هیات‌های ورزشی نیز نظارت خواهد داشت.

راه یابی دو اثر از خراسان جنوبی به مرحلۀ نهایی دومین دورۀ پویش نشاط نوروزی با کتاب/۲-۳

    
راه یابی دو هم استانی به مرحلۀ نهایی دومین دورۀ پویش نشاط نوروزی با کتاب
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی از راهیابی دو نفر از شهرستان نهبندان به مرحلۀ نهایی دومین دورۀ پویش نشاط نوروزی با کتاب خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی با بیان این خبر، عنوان کرد: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌منظور ایجاد فضای نشاط و ترویج کتاب‌خوانی در نوروز ۱۴۰۱ دومین دورۀ پویش ملی کتاب‌خوانی نشاط نوروزی با کتاب را در فروردین و اردیبهشت‌ماه برگزار کرد.

وی با اشاره به این که هدف این پویش، استفاده از فراغت به وجود آمده در خانه‌ها و استفاده از امکانات موجود در فضاهای مجازی برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در سراسر ایران است، ادامه داد: این پویش همچنین به دنبال ایجاد انگیزه برای معرفی ارزش­ها، آیین‌ها، سنت‌ها، بازی‌ها و زیست‌بوم مناطق مختلف ایران بود.

به گفته وی در این پویش ۱۰۱۷ اثر از ۹۰۱ شرکت کننده از ۲۷ استان به دبیرخانه مرکزی ارسال شد که خراسان جنوبی با ۸۴ شرکت کننده سومین استان به لحاظ تعداد شرکت‌کنندگان در پویش را به خود اختصاص داد.

رمضانی خاطرنشان کرد: ۱۶۰ نفر به مرحله نهایی پویش راه یافتند که فاطمه ملکی و مریم گوهریان از شهرستان نهبندان نیز در میان راه یافتگان قرار گرفتند.

گلایه کشاورزان از قطعی برق چاه‌های کشاورزی در خراسان جنوبی

عضو شورای اسلامی شهر آیسک گفت: قطع یک جا و یک دفعه‌ای برق فشار مضاعف بر چاه موتورها وارد می‌کند و سبب سوختن فیوزها می‌شود که نگرانی کشاورزان را در بحث تولید در پی داشته باشد.

گلایه کشاورزان از قطعی برق چاه‌های کشاورزی/ مدیرعامل شرکت برق خراسان‌جنوبی: خاموشی ۵ ساعته برق رایگان به دنبال دارد

با گرم شدن هوا همچنان که میزان مصرف آب بالا می‌رود میزان مصرف انرژی برق نیز بیشتر می‌شود.

امروز برق یکی از ملزومات زندگی بشر است و تصور یک ساعت بدون برق بودن عذاب‌آور است. مصرف برق در دنیای امروز رو به افزایش است و بخش عمده آن به وسیله زغال‌سنگ، انرژی هسته‌ای، گاز طبیعی، هیدروالکتریک و نفت تولید می‌شود.

همزمان با رشد مصرف برق تحقیقات بسیاری انجام می‌شود تا راهکارهای نوینی برای تولید برق حاصل شود. با گرم شدن هوا استفاده از وسایل سرمایشی در منازل و ادارات بیشتر می‌شود و این امر نیازمند وجود انرژی است.

امروزه از برق استفاده‌های زیادی در بخش‌های مختلف صورت می‌گیرد که می‌توان به بخش‌های اداری، صنعتی، کشاورزی و خانگی اشاره کرد که میزان مصرف در بخش‌های صنعتی و کشاورزی بیشتر از سایر بخش‌ها است.

بیشتر کشاورزی خراسان‌جنوبی با چاه موتور انجام می‌شود

خراسان‌جنوبی یکی از استان‌های کویری است که در چند سال گذشته مورد بی‌مهری طبیعت قرار گرفته و میزان بارش‌ها در آن کم بوده است و این امر بخش قابل توجهی از قنوات و چشمه‌های استان را با کمبود آب مواجه کرده است.

کشاورزی در این استان از زمان‌های دور مورد توجه قرار داشته و جمعیت قابل توجهی از مردم استان به شغل کشاورزی مشغول هستند و با افزایش خشکسالی کشاورزی استان تحت تأثیر قرار گرفت و میزان تولیدات کشاورزی به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

بخش عمده‌ای از کشاورزان از چاه‌های کشاورزی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود استفاده می‌کنند که این چاه‌ها نیز به وسیله برق روشن می‌شوند و کار آبیاری را انجام می‌دهند.

با توجه به آخرین مصوبه هیئت وزیران، دولت مدیریت مصرف برق در تابستان امسال را از خود آغاز کرد و با وضع قوانین سختگیرانه خواستار تبعیت تمام زیرمجموعه‌های دولتی از این قوانین شد.

‌در ۱۶ خردادماه جاری مصوبه هیئت دولت در خراسان‌جنوبی نیز اجرایی شد و دو روز در هفته به مدت پنج ساعت خاموش می‌شوند که این امر نگرانی‌هایی را برای کشاورزان به وجود آورده است.

نگرانی کشاورزان از قطع برق

«رضا قاسمی» یکی از کشاورزان بشرویه در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه شغل اکثر مردم این شهرستان کشاورزی است، بیان داشت: حدود یک هکتار از زمین‌های کشاورزیم زیر کشت پنبه است و برای آبیاری این زمین‌ بیش از چهار ساعت از چاه آبیاری می‌شود.

وی با بیان اینکه این میزان برای آبیاری کفایت نمی‌کند، یادآور شد: اکنون قطع برق چاه کار را برای ما دشوارتر کرده و نگرانی همه کشاورزان را در پی داشته است لذا از مسئولان خواستاریم برای این مشکل چاره‌ای بیندیشند چراکه درآمد بیشتر مردم از کشاورزی تأمین می‌شود.

«جواد حاتمی» عضو شورای اسلامی شهر آیسک نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: در اجرای طرح مدیریت مصرف انرژی برای فصل گرم سال از روز دوشنبه شاهد قطع برق و خاموشی در منطقه آیسک بودیم.

وجود ۲۲ چاه کشاورزی در آیسک

وی با بیان اینکه قرار است دو روز در هفته، هر روز به مدت پنج ساعت شاهد قطع برق چاه‌های کشاورزی باشیم، تصریح کرد: از آنجایی که سال‌های قبل شاهد اجرای طرح تعادل‌بخشی در چاه‌های کشاورزی بودیم و حدود ۵۰ درصد حق‌ آب کشاورزان ما در راستای این طرح کاهش پیدا کرده که عملاً کشاورزان ما به جای اینکه ۳۶ مدار برداشت آب از چاه‌های کشاورزی داشته باشند به نصف تقلیل یافته و این قطع برق هم مزید بر علت شده است.

عضو شورای اسلامی شهر آیسک از وجود ۲۲ چاه موتور کشاورزی در شهر آیسک خبر داد و افزود: این قطع یک جا و یک دفعه‌ای برق فشار مضاعف بر چاه موتورها وارد می‌کند و سبب سوختن فیوزها می‌شود که نگرانی کشاورزان را در بحث تولید در پی داشته باشد.

الگوی کشت در طرح مدیریت بار در نظر گرفته شود

حاتمی با بیان اینکه از مسئولان تقاضا داریم در این بحث به جای اعمال دو روز در هفته هر روز پنج ساعت که برق قطع می‌شود در فاصله ۱۰ روزه که مدارها تغییر می‌کند، انجام شود و مردم آمادگی دارند ۲۴ ساعت قطع شود، ادامه داد: اگر با اطلاع‌رسانی قبلی باشد هم به نفع کشاورزان و هم شرکت توزیع نیروی برق است.

وی با بیان اینکه در استان ما کشاورزی خرده مالکی است و هر چاه موتور حداقل ۸۰ تا ۱۲۰ تا سهامدار دارد و در برخی شهرستان‌ها چاه موتور از یک نفر یا افراد محدودی است، گفت: وقتی در یک چاه موتور تایم پنج ساعته که آب قطع می‌شود، کشاورزی که ساعت ۱۱ آب را تحویل گرفته و سه ساعت آب دارد یک ساعت آب به زمینش رسیده و پنج ساعت دوباره آبیاری کند باید یک ساعت آب اضافه مصرف کند تا قسمتی که آب نشست کرده دوباره آبیاری شود و این به صرفه نیست.

عضو شورای اسلامی شهر آیسک با بیان اینکه الگوی کشت و نوع کشاورزی در استان ما در این طرح در نظر گرفته نشده است، خاطرنشان کرد: دغدغه کشاورزان هم این مسائل است که باید مدنظر قرار گیرد.

در این رابطه «مهدی دادگر» مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: همه ساله محدودیت‌های خشکسالی سبب کمبود تولید و افزایش مصرف برق در بخش‌های خاص مانند کشاورزی می‌شود.

وی با بیان اینکه دلایل عمده‌ای وجود دارد که در تابستان میزان مصرف از تولید پیشی می‌گیرد، تصریح کرد: وزارت نیرو و مدیریت توزیع برق استانی باید وارد مدیریت بار تابستان شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی برای اجرای طرح مدیریت بار را از ابتدای خرداد داشتیم، یادآور شد: از ۱۶ خردادماه جاری شرکت توزیع برق استان وارد پروسه مدیریت بار تابستان شده است.

دادگر ادامه داد: در بخش‌های مختلف برنامه داریم و از مشترکین تقاضا داریم مسئله محدودیت تولید را در نظر داشته باشند و همکاری مشترکین یک الزام ملی است.

۵۱ درصد مصرف برق در بخش‌های مولد

وی با بیان اینکه ۵۱ درصد مصرف برق استان در بخش‌های مولد است، افزود: مصرف در بخش کشاورزی ۳۰ درصد، در بخش صنعتی ۲۱ درصد، در بخش خانگی ۳۰ درصد، در بخش عمومی و ادارات ۹ درصد، در بخش تجاری ۶ درصد و در بخش روشنایی معابر ۴ درصد است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از سه روز گذشته مدیریت برق چاه‌های کشاورزی استان آغاز شده است، اضافه کرد: برای مدیریت بار در ۲۴ اردیبهشت‌ماه سال جاری مصوبه‌ای با همکاری وزرات نیرو و جهاد کشاورزی شکل گرفته است.

خاموشی ۵ ساعته چاه‌های کشاورزی برق رایگان به دنبال دارد

دادگر با بیان اینکه در بخش کشاورزی تکلیف شده چاه‌های کشاورزی موظف هستند هر شش روز در هفته به جز ایام تعطیل و جمعه روزی ۵ ساعت از ساعت ۱۱ تا ۱۸ قطع بار انجام دهند، گفت: این کار از راه دور و از طریق سیستم اتوماسیون انجام می‌شود و ۱۹ ساعت باقی‌مانده شبانه‌روز را مشترکین کشاورزی می‌توانند بار مصرفی خود را به شکل رایگان دریافت کنند.

وی با اشاره به همکاری که به سبب محدودیت پنج ساعتی در زمان اوج بار دارند، تصریح کرد: بعد از وصل برق اجازه دارند فراتر از وات خود مصرف انرژی داشته باشند و مشمول جریمه نخواهند شد و قبض برق آن‌ها رایگان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ما در استان برنامه‌ریزی را به شکل هفته انجام می‌دهیم و از ۱۶ خردادماه جاری آغاز شده است، یادآور شد: این طرح در شهرستان‌های بشرویه و سرایان آغاز شده است.

دادگر با اشاره به بند چهار مصوبه دولت مبنی بر اینکه چاه‌های کشاورزی کشور هر روز روزی پنج ساعت قطع می‌شود و ما آن را به دو روز تقلیل دادیم، ادامه داد: بر مبنای این به محدودیت تولید برق کمک می‌شود و بعد از زمان اوج اجازه داده شده بیشتر مصرف کنند.

وی با بیان اینکه خاموشی ۲۴ ساعته به مدیریت بار کمکی نمی‌کند، افزود: با توجه به مصوبه دولت هر روزه باید قطع می‌شد که به سبب مراعات حال هم استانی‌ها فعلاً دو روز در هفته را اعمال می‌کنیم و شاید مجبور به اجرای هر شش روز در هفته شویم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خیلی از چاه‌های کشاورزی ما خرده مالک هستند، اضافه کرد: شرایط مشابه را استان‌های مجاور ما نیز دارند و عمده چاه‌های خرده مالکی مطلع بودند و اطلاع‌رسانی را جلوتر انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه کشاورزان زمان‌بندی برای آب خود داشته باشند، خاطرنشان کرد: این هفته با برنامه اطلاع‌رسانی جلو می‌رویم و بعد فواصل زمانی را به تعداد بیشتری روز خواهیم داشت.

متقاضیان طرح ملی مسکن در خراسان جنوبی ۳ و نیم برابر سهمیه استان است/۳

متقاضیان طرح ملی مسکن در خراسان جنوبی 3 و نیم برابر سهمیه استان است

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه سهمیه استان در طول چهار سال دولت سیزدهم ۴۰ هزار واحد مسکونی است گفت: تاکنون ۷۳ هزار و ۹۸۷ نفر در این طرح شرکت کردند.

وحید داعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، با اشاره به تشریح وضعیت طرح  ملی نهضت مسکن در استان اظهار داشت: سهمیه استان در طول چهار سال دولت سیزدهم احداث ۴۰ هزار واحد مسکونی است گفت: از این تعداد ۲۲ هزار واحد شهری و ۱۸ هزار واحد روستایی است که تاکنون ۷۳ هزار و ۹۸۷ نفر در این طرح شرکت کرده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه هفت هزار و ۹۰۳ نفر در انتظار تایید استعلام، شش هزار و ۶۵۳ نفر در انتظار بررسی و هشت هزار و ۶۳۰ نفر در سامانه  تایید نهایی شده‌اند و ۳۳ هزار و ۴۷۰ نفر هم رد درخواست داشته‌ایم.

داعی از تعیین تکلیف متقاضیان طرح ملی مسکن حداکثر تا ۱۵ مرداد ماه سال جاری خبر داد و بیان کرد: تاکنون در استان ۳ هزار و ۷۲۴ پروانه ساختمانی در این طرح صادر شده و در مجموع ۱۵۶ واحد به مرحله اتمام سفت کاری، ۱۹۶ واحد به مرحله نازک کاری و ۳۸ واحد هم به مرحله اتمام نازک کاری رسیده است.

الحاق ۹۶۹ هکتار زمین  به محدوده شهرهای استان در راستای طرح ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی از الحاق ۹۶۹ هکتار زمین به محدوده شهری استان در راستای تامین زمین برای طرح ملی مسکن در طول چهار سال خبر داد و افزود: در طول یکسال و نیم اخیر ۱۱۹ هزار و ۵۴۱متر مربع یعنی بالغ بر ۱۲ هکتار  زمین به ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان واگذار کردیم که جهش دو برابری داشته چرا که این رقم در سال ۹۸، شش هکتار بوده است.

وی در ادامه به تشریح وضعیت راه‌های استان و پروژه‌های در دست اجرا پرداخت و گفت: در مجموع ۷۹۳ کیلومتر باند دوم در استان داریم که ۱۷۸کیلومتر آن در دوسال اخیر محقق شده یعنی یک چهارم باندهای دوم استان در این بازه زمانی احداث شده که ارزش ریالی آن دو هزار میلیارد تومان است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۵۸۰ کیلومتر باند دوم  با حجم سرمایه گذاری سه هزار میلیارد تومان در دست اجرا داریم گفت: تمام پروژه های باند دوم استان پیمانکار دارند و دولت موظف است اعتبارات مورد نیاز را تامین کند.

توزیع  ۵۵میلیارد زکات فطریه و کفاره در خراسان جنوبی/۲-۳

بیش از ۵.۵میلیارد تومان زکات فطریه و کفاره در خراسان جنوبی جمع آوری و بین خانواده‌های نیازمند توزیع شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی در جلسه شورای زکات توزیع بیش از ۵.۵میلیارد تومان زکات فطریه و کفاره بین خانواده‌های نیازمنداستان از جمع آوری بیش از ۵.۵میلیارد تومان زکات فطریه و کفاره در استان خبر داد و گفت:از این مبلغ بیش از ۴ میلیارد تومان فطریه و بیش از یک میلیارد تومان کفاره بود که بین خانواده‌های نیازمند توزیع شده است.

عرب افزود: سال گذشته ۹ میلیارد و ۱۱۸ میلیون تومان زکات جمع آوری شد که ۵ میلیارد و ۷۴ میلیون تومان آن نقدی و ۴ میلیارد و ۴۴ میلیون تومان غیرنقدی بوده است.

وی گفت: با زکات جمع آوری شده در سال گذشته زمینه اهدای ۴۵ سری جهیزیه به نوعروسان تحت حمایت، هزینه‌های درمانی ۸۸۷ بیمار، ۲۴ مورد کمک هزینه‌های تحصیلی، ۴۸۹ مورد مسکن، ۳۹ هزار ۲۶۵ مورد کمک معیشتی، ۷ طرح مسجد، ۹ طرح حسینیه، ۷ طرح آشپزخانه هیات مذهبی در استان هزینه شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی افزود: ۳۲۲ شورای زکات روستایی در خراسان جنوبی فعال است که ۶۳۵ عامل افتخاری و ۳۱۱ مبلغ در آن همکاری دارند.

حجت الاسلام نوفرستی قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی  هم بر لزوم آگاهی کشاورزان از اهمیت ادای زکات محصولات تاکید کرد و افزود: باید همه دستگاه‌های مرتبط زمینه‌ای را فراهم کنند تا مؤدیان زکات نسبت به پرداخت زکات اموال خود اهتمام داشته باشند.

برگزاری سومین مرحله از رزمایش کمک های مومنانه در سرایان/۲

همزمان با دهه کرامت سومین مرحله از رزمایش کمک های مومنانه در شهرستان سرایان برگزار شد.

برگزاری سومین مرحله از رزمایش کمک های مومنانه در شهرستان سرایانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه سرایان گفت: در این مرحله از رزمایش کمک‌های مومنانه در سال ۱۴۰۱ که به مناسبت میلاد امام رضا (علیه السلام) برگزار شد، ۳۳۵ بسته معیشتی به ارزش ۲۰۱ میلیون تومان از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه)، ۱۵۰ بسته معیشتی به ارزش ۶۰ میلیون تومان از سوی کمیته امداد حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه)، کمک‌های دارویی به ارزش ۳۸ میلیون و بسته معیشتی به ارزش ۸۸ میلیون تومان از سوی جمعیت هلال احمر
تهیه پوشاک، توزیع گوشت، پخت غذای گرم  از سوی موسسات خیریه شهرستان به ارزش ۳۶ میلیون تومان و پخت ۲۰۰۰ قرص نان به ارزش ۲ میلیون توماناز سوی گروه‌های جهادی بسیج شهرستان سرایان بین نیازمندان توزیع شد.
سرهنگ دوم پاسدار حسین خدادادی ارزش مجموع کمک‌های اهدایی را بیش از  ۴۲۵ میلیون تومان  اعلام کرد.

 

 

امام جمعه بیرجند: استقلال در کشاورزی یک الزام است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: امروز استقلال و خودکفایی در کشاورزی باید از مهمترین اهداف باشد.

 مسئولان جهاد کشاورزی استان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی (از ۲۱ خرداد تا ۲۷ خرداد) با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی دیدار کردند.

 

آیت الله عبادی در این دیدار گفت: کشاورزی از جمله مسائلی است که در طول تاریخ به زندگی افراد جامعه وابسته است و ورود صنعت به این رشته کشاورزی باعث تغییرات و تحول فراوان شده است.

وی گفت: تامین نیازهای کشاورزی از جمله موارد ارتباطات بین کشور هاست و امروز استقلال و خودکفایی در کشاورزی باید از مهمترین اهداف باشد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: امروز کشور ما شرایط خاص دارد و باید با کار کارشناسی و بر اساس نیاز‌ها به ویژه در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی شود.

 

ایت الله عبادی با اشاره به موقعیت کنونی ایران اسلامی و هماهنگی سه قوه با یکدیگر در انجام کار‌های بزرگ اقتصادی گفت: امروز دولت اقدام به جراحی اقتصادی کرده  و باید از این مرحله عبور کنیم.

 

 

 

 

پرداخت ۸۴ میلیاردتسهیلات به مرغداری‌ها و دامداری‌های خراسان جنوبی/۲-۳

پرداخت ۸۴ میلیاردتسهیلات به مرغداری‌ها و دامداری‌های خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در راستای اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها ۸۴ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به مرغداری‌ها و دامداری‌های استان پرداخت شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ مهدی جعفری با اشاره به اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، بیان کرد: با توجه به اجرای این طرح واحدهای تولیدی بخش کشاورزی برای استمرار تولید و نقدینگی لازم نیاز به سرمایه‌ی بیشتری دارند.

وی ادامه داد: در این راستا از سه هزار ۸۶۷ طرح به مبلغ ۷۰۱ میلیارد تومان، بیش از ۸۴ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به ۷۶۵ طرح پرداخت شد.

جعفری با بیان اینکه خراسان جنوبی از لحاظ میزان طرح‌های پرداختی رتبه پنج کشوری را دارا است، اظهار کرد: نرخ سود این تسهیلات بسته به ظرفیت تولید ۱۰، ۱۲ و ۱۵ درصد است.

وی گفت: بر اساس نیاز واحدهای تولیدی به ازای هر گاو شیری دو میلیون ۲۰۰ هزار تومان و به ازای هر مرغ گوشتی ۷۱ هزار تومانی، ۳۵ هزار تومان پرداخت می‌شود.

بنا به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، بازپرداخت برای یک دوره تولید بین ۹ ماه تا یکسال است.

 

 

اهدای ۱۰۰ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند در خراسان جنوبی/۲-۳

۱۰۰ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند در خراسان جنوبی اهدا شد.

به مناسبت دهه‌ی کرامت و سالروز میلاد حضرت رضا علیه السلام از سوی توزیع ۱۰۰ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند در خراسان جنوبیموسسه خیریه آبشار عاطفه‌ها ۱۰۰ سری جهیزیه به افراد نیازمند در استان اهدا شد.

مسئول موسسه خیریه آبشار عاطفه‌ها گفت: امروز در بیست و پنجمین مرحله،  ۱۰۰ سری جهیزیه بین نوعروسان نیازمند در استان که قبلا شناسایی شده اند توزیع شد.

 

الوانی افزود: این جهزیه ها شامل پتو، بخاری ، اجاق گاز ، سرویس قابلمه و یک تخته فرش است که هر بسته ۸ میلیون تومان ارزش دارد.

وی گفت:هزینه این جهیزیه ها با کمک خیران نیکوکار تامین شده است.

این جهیزیه ها علاوه بر بیرجند به سایر شهرستان‌های استان هم ارسال و بین خانواده‌های نیازمند توزیع خواهد شد.

 

 

 

رعایت الگوی مصرف آب از سوی ۹۸ درصد مشترکان خانگی خراسان جنوبی/۲-۳

۹۸ درصد از مشترکان خانگی، الگویی مصرف آب را رعایت می کنند.

 معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی حدود ۳۵۰ هزار مشترک دارد، گفت: ۷۰ درصد این مشترکان، مشترک خانگی هستند و ۸۲ درصد از حجم آب تولیدی این شرکت را مصرف می‌کنند.
نادی با بیان اینکه هر متر مکعب آب آشامیدنی برای شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی حدود ۳ هزار تومان هزینه دارد، گفت: این هزینه به طور متوسط برای مشترکین برای هر متر مکعب ۱۹۰۰ تومان است.
وی با بیان اینکه الگوی مصرف در استان خراسان جنوبی ۱۵ متر مکعب برای هرمشترک در ماه تعیین شده است، گفت: حدود ۹۸ درصد مشترکین خراسان جنوبی پایین‌تر از الگوی تعیین شده مصرف می‌کنند.
معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: متوسط میزان مصرف مشترکان خانگی شهری و روستایی در خراسان جنوبی به ترتیب ۱۲ و ۱۰ متر مکعب است.

 

 

 

 

تولیدات فاخر فرهنگی و هنری نیاز امروز جامعه است

مدیرکل صداو سیمای خراسان جنوبی گفت: مردم تشنه تولیدات فاخر فرهنگی و هنری هستند.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی در گردهمایی هنرمندان و فعالان فرهنگی و رسانه‌ای شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه برخی مسائل اگر در قالب آثار هنری بیان شود بسیار موثرتر خواهد بود، گفت: در شرایط کنونی، جامعه نیاز به آثار فاخر فرهنگی و هنری دارد و مردم هم تشنه اینگونه تولیدات هستند.
آینه دار با اشاره به اینکه دشمنان بسیاری از توطئه‌های خود را در قالب فیلم اجرایی می‌کنند، گفت: نمونه اش فیلم عنکبوت مقدس بود که لکه ننگی در هنر بود.
وی گفت: پس از اکران این اثر، مردم و اصحاب فرهنگ و هنر پاسخ دندان شکنی به تمام دشمنان تولیدکنندگان این فیلم دادند.
مدیر کل صدا و سیمای استان همچنین با تاکید بر همگرایی هنرمندان استان گفت: امروز رسالت سنگینی بر دوش هنرمندان است و باید با همگرایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود، وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم.

در این مراسم که با حضور خدام رضوی عطر و بومی حرم مطهر امام رضا(ع) را به خود گرفته بود ،هنرمندان استان با اجرای شعر و سرود در وصف امام رضا(ع) عشق و اردات خود را به امام مهربانی ها نشان دادند.

 

 

 

 

برکت سفره‌ها در تنور بی کیفیتی

 برکت سفره‌ها در تنور بی کیفیتی/ توپ در زمین تعدد نانوایی‌ها

تولید نان با کیفیت به ویژه با شرایط جدید این روزها در صدر فهرست خواسته‌های مردم خراسان جنوبی قرار گرفته و پشت در نانوایی‌ها سفره گلایه است که پهن می‌شود.

به گزارش مهر همیشه کیفیت نان تولیدی در خراسان جنوبی در ترازوی نقد شهروندان قرار گرفته است. تولید نان با کیفیت به ویژه با شرایط جدید این روزها در صدر فهرست خواسته‌های مشتریان می‌باشد و پشت درب نانوایی‌ها سفره سفره گلایه است که پهن می‌شود. شاطر یک درد دارد و مشتری دردی دیگر. مشتری از خامی و بی کیفیتی نان، چند نرخی بودن و کم کردن وزن چانه و کوچک شدن قوت غالبش می‌گوید و شاطر هم از آرد بی کیفیت، گرانی آرد و ثابت ماندن نرخ نان در این گرانی‌ها سخن به میان می‌آورد.

متصدی نانوایی سفره گلایه‌ها را پهن می‌کند و از گرانی مواد اولیه، بالا رفتن دستمزد کارگر، اجاره بها، بیمه و … می‌گوید. خلاصه هر کس برای نان داستانی دارد.

با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در راستای یکسان سازی نرخ ارز و با هدف مبارزه با قاچاق کالا نرخ کالاهایی نظیر آرد، روغن، مرغ و … دستخوش تغییرات شد و با طرح جدید یارانه‌ای زمینه برای سهولت خرید این اقلام فراهم شد. زمزمه‌ها از گرانی نان در ادامه طرح تحول اقتصادی به گوش می‌رسد و انتظار نانوا و مشتری بر این است تا تحولاتی مثبت در زمینه تولید نان رقم بخورد.

طرح جدید کالابرگ الکترونیک اختصاصی این اقلام به ویژه برای نان در برخی استان‌ها رقم خورده و خراسان جنوبی همچنان فعالیت نانوایی‌ها و نرخ نان به روال گذشته است. آمارها و گفته‌ها از زبان مسئولین اتحادیه آرد و نانوایان استان حکایت می‌کند که حجم زیادی از نان سالانه دور ریز است و برکت سفره‌ها به سبب کیفیت پایین و …همیشه با انتقاداتی همراه بوده است.

سرک به نانوایی‌ها

صف‌های طویل پشت درب نانوایی‌ها در برخی اوقات روز به ویژه در روزهای اخیر و زمزمه‌ها از گرانی آرد و نان در طرح جدید اقتصادی ما را بر آن داشت تا بار دیگر سرکی به اوضاع و احوال این صنف داشته باشیم و از خوش و ناخوش ها برای نان بنویسیم.

راهی چند نانوایی شدیم تا در اوضاع جدید این روزها همزمان با طرح تحول اقتصادی شرایط این رقم کالای پر مصرف را در ترازوی نقد قرار دهیم.

اینجا خیابان جمهوری اسلامی و مقابل پنجره کوچک نانوایی محدود مشتری به چشم می‌آید. احمدی مشتری نانوایی می‌گوید: در این محدوده یک نانوایی آزادپز و حدود سه تا چهار نانوایی دولتی فعال است.

 برکت سفره‌ها در تنور بی کیفیتی/ توپ در زمین تعدد نانوایی‌ها

علی محمدی می‌گوید: در این سال‌ها با گرانی نان در نانوایی آزاد پز و کم کردن وزن چانه و کوچک شدن نان مواجه بوده‌ایم اما بهبود کیفیت نان چندان تعریفی ندارد.

وی با بیان اینکه نان سنگک هم به جای بهتر شدن کیفیت آن روز به روز کمتر می‌شود، از خام بودن نان، خمیر بودن آن و سوختگی‌های بیش از حد در برخی نان‌ها گلایه می‌کند.

سفره گلایه شاطر و مشتری

شاطر که گلایه‌های مشتری را می‌شنود و انگار صحبت‌ها چندان باب میلش نیست سفره گلایه‌ها را روی داش نانوایی می‌ریزد و از گرانی مواد اولیه مانند آرد در بازار آزاد گرفته و از افزایش اجاره بها، دستمزد، بیمه و … و گرانی سایر اقلام برای تولید نان با کیفیت سخن به میان می‌آورد. داستان نان این روزها حکایت غریبی دارد آدم نمی‌داند حق را به که و چه بدهد.

نانوای آزاد فروش که تمایلی به درج نامش ندارد، می‌گوید: برای آنکه نان با کیفیت تولید کنیم مواد اولیه مرغوب می‌خواهیم. روغن و آرد و … گران شده و بیمه و دستمزد هم حرفی نزنیم بهتر است. نان را که گران می‌کنیم آن هم طبق مجوزهای داده شده داد مشتری بلند می‌شود.

برخی از همکاران این صنف به شدت متضرر شده‌اند و طی این مدت شاهد نیمه فعال شدن برخی نانوایی‌ها بوده‌ایم. احتمال می‌رود با شرایط جدید پیش رو برخی از این صنف خارج و شاهد تعطیلی و بیکاری باشیم.

وی می‌گوید: افزودنی هایمان به نان مجاز است و در حال حاضر راضی هستیم. اما با آزاد شدن نرخ آرد در آینده نه چندان دور باز هم زمزمه‌ها از گران‌تر شدن خواهد بود. چرا که اگر نرخ نان با این روال باشد با توجه به گرانی‌ها در سایر زمینه‌ها برخی متصدیان تعطیل و برخی هم برای کاهش هزینه‌ها از افراد که مهارت کمتری دارند بهره خواهند برد و نتیجه آن کم کیفیت تر شدن نان تولیدی است.

 برکت سفره‌ها در تنور بی کیفیتی/ توپ در زمین تعدد نانوایی‌ها

نان به جای سفره در در آخور دام

در مقابل درب نانوایی دولتی مشتریان سفره سفره نان را روی هم چیده به خانه می‌برند. صحبت‌های در گوشی و نانویس هم کم نیست. اما برخی می‌گویند: چون در حال حاضر نان از سایر اقلام مانند گندم و … ارزان‌تر است اسراف زیاد است. چون نان هم کیفیت مناسبی ندارد دور ریز بسیار است و برخی برای مصارف دیگر هم نان بیشتری تهیه می‌کنند.

یک مشتری می‌گوید: آرد و سبوس و کنسانتره و جو و… گران است و افرادی را می‌شناسم که ۱۰۰ تا ۱۰۰ نان را می‌خرند و برای خوراک دام به مصرف می‌رسانند. این مصرف نادرست و سو استفاده‌های دیگر از این وضعیت سبب شده تا شاهد افزایش مصرف و اسراف و… باشیم و این رفتار نامناسب برخی شهروندان ضرر به دیگر افراد به ویژه قشر متوسط دارد.

حسن زاده مشتری نانوایی لواش در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: وزن چانه را کم کرده‌اند در برخی نانوایی‌ها نرخ نان تغییراتی داشته است اما کیفیت تعریفی ندارد و برخی نان‌ها چون خوب پخته نمی‌شوند فقط برای یک وعده قابل مصرف بوده و دور ریز زیادی دارند. همچنین نان آزاد پز این روزها افزایش قیمت بسیاری داشته و کیفیت بهتری دارد.

گفته‌های مسئولان و امید به طرح جدید

مرادی یکی از اعضای این صنف در گفتگو با خبرنگار مهر از اوضاع و شرایط ناخوش نانوایی‌ها می‌گوید و می‌افزاید: مصرف نان در استان بسیار بالا است و چون مدت‌هاست نرخ نان دولتی تغییری نداشته است نانوا مجبور می‌شود برای جبران هزینه‌ها که به سبب گرانی مواد اولیه، بیمه، دستمزد، اجاره بها و… متحمل می‌شود یا از وزن چانه کم کند یا اقدامی دیگر داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: مدت‌هاست ارزان بودن نان سبب شده تا برخی نان را مورد بی مهری قرار دهند و برای مصرف دام نان را خریداری کنند.

او امیدوار است با طرح جدید یارانه نان اوضاع به نفع مشتری و نانوا برگردد و می‌گوید: با آزاد سازی نرخ نان و آرد رقابت بیشتر و کیفیت نان هم بالا می‌رود.

وی از تعطیلی برخی نانوایی‌ها در این اوضاع می‌گوید و می‌افزاید: برخی از کارگران نانوایی‌ها دستمزد پایینی دارند چرا که نرخ نان تغییر نداشته و با بالا رفتن حق بیمه، اجاره و… شاهد تعدیل نیروها و به‌کارگیری نیروهای کم تجربه و در نتیجه کاهش کیفیت هستیم.

او می‌افزاید: نانوایی‌های آزاد به روز شده و شرایط بهتری دارند.

 برکت سفره‌ها در تنور بی کیفیتی/ توپ در زمین تعدد نانوایی‌ها

فراهم سازی زیرساخت‌ها

نایب رئیس اتحادیه آرد و نانوایان بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار مهر از فراهم سازی زیرساخت‌ها در طرح جدید کالابرگ الکترونیک برای نان می‌گوید و می‌افزاید: اجرای این طرح اگر چه سبب خواهد شد برخی نانوایی‌ها که کیفیت تولید نان آن‌ها چندان مطلوب نیست از چرخه تولید و فعالیت باز بمانند و فعالیتشان کمتر شود اما رقابت در میان نانوایان بیشتر و امید می‌رود کیفیت نان بهتر شود و تولید نان هم با صرفه تر شود.

به گفته علی جعفری به سبب اینکه تعداد نانوایی‌ها از سرانه جمعیتی استان بالاتر است سهمیه آرد نانوایی کم و کیفیت هم پایین‌تر است.

وی انتظار دارد تا از این به بعد مجوزی برای فعال شدن نانوایی دیگر صادر نشود تا با اجرای طرح جدید و سامان دهی نانوایی‌ها و توزیع مناسب شاهد رقابت بیشتر برای تولید نان با کیفیت تر باشیم.

وی ادامه می‌دهد: به سبب بیشتر بودن نانوایی‌ها از سرانه جمعیت است و به سبب پایین‌تر بودن نرخ نان در استان نسبت به استان‌های همجوار و … نیروهای ماهر از استان خارج می‌شوند و بیشتر فعالان در نانوایی‌ها افراد کم تجربه و کم مهارت هستند و همین عامل در کنار سایر عوامل سبب کم کیفیتی نان و… می‌شود.

جعفری می‌افزاید: با اجرای طرح جدید هر نانوایی که فروش بیشتری داشته باشد سهمیه آرد بیشتری دریافت می‌کند و برخی نانوایی‌های غیر فعال خواهند شد.

وی از نظارت‌های مستمر و بازرسی‌ها در این حوزه برای جلوگیری از برخی تخلف‌ها می‌گوید و می‌افزاید: بیشتر شکایت‌های ارجاع شده به اتحادیه و سامانه ۱۲۴ در حوزه بی کیفیتی نان بوده و امیدواریم با اجرای طرح جدید و تغییر قیمت نان شاهد تحول مناسبی در این حوزه باشیم.

جعفری از فعالیت ۲۴۸ نانوایی در بخش مرکزی بیرجند می‌گوید و می‌افزاید: امید می‌رود با اجرای طرح شاهد افزایش سهمیه‌ها هم باشیم.

طرح کالابرگ الکترونیک برای نان در برخی استان‌ها مانند زنجان و قزوین رقم خورده است و امید می‌رود تا در شرایط پیش رو و با سامان دهی و اقدامات مناسب شاهد افزایش کیفیت نان این قوت غالب در استان خراسان جنوبی باشیم.

هزار میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی تخصیص یافت/۳

هزار میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی تخصیص یافت

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: تاکنون یک‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس جمهور به استان تخصیص یافته است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی علیرضا عباس‌زاده روز شنبه در جلسه بررسی مصوبات سفر رئیس جمهور به استان افزود: جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات و تحقق مصوبات سفر به صورت کامل، به طور ویژه در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است.

وی از تحقق ۱۳۲ درصدی اعتبارات مصوبات سفر رئیس جمهور به استان در سال ۱۴۰۰ خبر داد و اظهار داشت: اعتبارات تخصیص یافته ۳۲ درصد بیش از مبلغی است که برای سال ۱۴۰۰ لحاظ شده بود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه جلسات بررسی مصوبات سفر هر دو هفته برگزار می‌شود، تصریح کرد: این جلسه به بحث و رایزنی پیرامون مصوبات محقق شده و ارائه راهکارهای لازم در راستای شتاب بخشیدن به روند اجرای تمامی مصوبات سفر برگزار شد.

 

 

 

حضور استاندار خراسان جنوبی در مراسم یادبود جانباختگان قطار در یزد/۳

حضور استاندار خراسان جنوبی در مراسم یادبود جانباختگان قطار در یزد

استاندار خراسان جنوبی روز یکشنبه برای حضور در مراسم بزرگداشت یاد و خاطره جانباختگان قطار مشهد – یزد به استان یزد سفر کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت برای ابراز تسلیت و همدردی با خانواده جانباختگان حادثه خروج قطار از ریل که هفته گذشته در شهرستان طبس روی داد، در این مراسم حضور یافت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیرکل دفتر استاندار و فرمانده انتظامی خراسان جنوبی نیز در این مراسم که امروز در محل مسجد روضه محمدیه (حظیره) یزد برگزار شد، استاندار را همراهی کردند.

بامداد چهارشنبه ۱۸ خرداد هنگام عبور قطار مسافری مشهد به مقصد یزد، در بلاک عباس‌آباد – ریزو در منطقه طبس به دلیل برخورد قطار با بیل مکانیکی، چند واگن آن از خط خارج شد که علاوه بر مصدومیت ۸۶ نفر، شماری از هموطنان یزدی جان خود را از دست دادند.

استاندار خراسان جنوبی از ساعات اولیه وقوع حادثه تا روز بعد با استقرار در شهرستان طبس، وضعیت مدیریت بحران، انتقال مسافران به یزد، رسیدگی به مصدومان و نیز بازگشایی مسیر راه‌آهن طبس را پیگیری کرد.

همچنین وزیر کشور و وزیر راه و شهرسازی ظهر همان روز برای بررسی خروج قطار مسافری از ریل در محل حادثه حضور یافتند و سپس برای بررسی روند درمان مصدومان در بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس حاضر شدند.

پیکر هشت نفر از جانباختگان حادثه قطار مشهد – یزد، جمعه گذشته بر دستان مردم دارالعباده یزد تشییع شد.

مدیرکل پزشکی قانونی یزد ۲۱ خرداد اعلام کرد: همه فوتی‌های حادثه قطار مشهد – یزد ۱۴ نفر بودند که یک مورد روز اول تحویل خانواده‌اش در طبس شد و علاوه بر هشت موردی که قبلا تحویل خانواده‌های آنان در یزد شده بود پنج پیکر دیگر تا ساعتی دیگر تحویل خانواده‌های آنان می‌شود.

 

 

 

 

امام جمعه بیرجند: استقلال در کشاورزی یک الزام است

امام جمعه بیرجند: استقلال در کشاورزی یک الزام است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: امروز مساله استقلال در همه موضوعات و از همه مهمتر در بخش کشاورزی که حیات بشر به آن بستگی دارد، تنها راهی است که باید برگزینیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز یکشنبه در دیدار رییس و جمعی از معاونان و مدیران سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار داشت: عوارضی هم که اخیرا در جهان پدید آمده، یک چهره مبهم به همه دنیا نشان می‌دهد و فرصتی است که باید پیش از آنی که تهدیدها جنبه میدانی پیدا کند، هر کشوری هرچه سریعتر مساله استقلال خود را تمام کند.

وی عنوان کرد: امروز جریانی که در جهان پیش می‌آید از جمله آن عوارض جنگ‌های نظامی، جدی است که باید خودمان را آماده کنیم، کشور ما امتیازات خوبی و از طرفی هم محدودیت‌های خاصی دارد که باید هر دو را کنار هم بسنجیم و نوع بهره‌برداری ما هم باید کاملا کارشناسی شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه کشاورزی و ملحقات کشاورزی مسائلی است که همواره در طول تاریخ زندگی انسان وجود داشته است، اضافه کرد: این موارد شرط زندگی بوده و هست، ورود صنعت به صورت گسترده در جامعه بشری تغییراتی حاصل کرده که بخشی از آن هم صنایع کشاورزی است.

وی گفت: ارتباطات کشورها در رفع نیازهای همدیگر از جمله در امور کشاورزی یک تجربه بشری است و در کنار آن مسائل سیاسی، فرهنگی و مسائل استقلال و آزادی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی افزود: تجربه‌ها نشان داد که به آرمان انقلاب اسلامی به عنوان «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» باید عمل شود وگرنه همواره جامعه ما در خطر آسیب‌ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه براساس قانون هر وزراتخانه متولی و مسوول یکسری امور است گفت: مسوولان ذیربط هم زیر نظر وزارتخانه‌های متولی خود فعالیت دارند، درخواست‌های مطرح شده پیشنهادات خوبی بود اما از نظر قانونی به ما اجازه ورود نمی‌دهد و راهکارش این است که مطالب مطرح شده به مسوول قانونی مربوطه مستدل و هم نقد و هم پیشنهاد منعکس شود.

امام جمعه بیرجند افزود: از آن یک گیرنده برای پیگیری به ما داده شود و این از مواردی است که ما می‌توانیم پیگیری کنیم چرا که به ما ارجاع شده است.

وی عنوان کرد: در انواع مسائلی که در دنیا، منطقه و ایران به وجود آمده، نظر کارشناسان این است که گذر زمان به نفع ایران و مسلمین است و ما در داخل هم هماهنگی قوا و هم همکاری مردم را داریم؛ امروز نقش شما تعیین‌کننده است و خدا را شکر کنید که می‌توانید برای جامعه خودتان و جامعه بشریت نقش ایفا کنید و آن کیمیاگر واقعی شما هستید.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: در برخی مناطق از جمله درح، آب از روی زمین و زیر زمین به سمت افغانستان هدایت می‌شود و در این شرایط استقلال ما به این بستگی دارد که یک قطره آب هدر نرود، در سال چند نوبت سیل می‌آید و همه نگاه می‌کنیم که بیرون می‌رود و بالاخره مسوولی در کشور دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه‌ این هم هست برخی دولت‌هایی که در این ۴۰ سال اخیر روی کار آمدند به جای اینکه خود را هماهنگ با نظام کنند با حزب خود هماهنگ و سلیقگی عمل کردند، اینها معضلات و مشکلاتی است که برای امروز به ارث رسیده و ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان قرض اوراق منتشر شده دولت قبلی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: زمانی که می‌خواهند بروند، حقوق‌ها را افزایش می‌دهند و هنگام تحویل کشور گفته می‌شود ۹۰ درصد درآمد، هزینه از راه جاری می‌شد لذا کاری که شما می‌خواهید انجام دهید بسیار مهم است و در این همین مقطع شرایط جهان شرایط استثنایی به وجود آمده است و در چنین شرایط یارانه مردم در کشورهای همجوار استفاده می‌شد.

وی گفت: قیمت آرد صنعتی که در جهت حفظ حقوق مردم افزایش یافت، به عنوان مثال در کردستان عراق اقلام گران شد و این موضوعات نیاز به جراحی و عوارضی دارد که کارتان سنگین است و گذر کشور از این پیچ کار بسیار مهمی است اما با ایمان همه کار می‌توان انجام داد هرچند سخت باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی خاطرنشان کرد: توکل به خدا همراه با تدبیر، توجه به دانش‌بنیان و تخصص مسائلی است که امروز برعهده شما گذاشته شده است.

 

 

 

رییس فدراسیون هاکی: راه‌اندازی کمپ تیم ملی در اولویت است

بیرجند – ایرنا – رییس فدراسیون هاکی گفت: تلاش داریم کمپ چمنی تیم ملی هاکی را در ورزشگاه آزادی بعد از ۵۲ سال راه‌اندازی کنیم و تحقق این موضوع یکی از اولویت‌های اصلی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا بهرام قدیمی روز یکشنبه در مجمع عمومی انتخاب رییس هیات هاکی خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین آموزش پایه جزو اولویت اصلی است و هاکی چمنی یکی از رشته‌های پرطرفدار دنیا است.

وی با بیان اینکه رییس هیات هاکی استان با پیگیری‌های مختلف باید از همه منابع برای توسعه ورزش هاکی استفاده کند، اضافه کرد: چون خراسان استانی کم‌برخوردار است و قاینات هم در رشته هاکی داخل سالن از بازوان نیرومند ورزش هاکی است، کمک لازم را خواهیم کرد.

رییس فدراسیون هاکی از برگزاری مسابقات داخلی سالن هاکی برای برادران و خواهران از ۱۷ مرداد امسال خبر داد و گفت: به امید خدا بعد از ۵۲ سالن بانوان ما باید بر روی سکوی بروند، آقایان هم برای قهرمانی آسیا و حضور در مسابقات جهانی، که این اولویت اصلی ما است.

قدیمی گفت: در رشته داخل سالن آقایون در رتبه سوم جهان قرار داریم و تیم بانوان هم رتبه ششم آسیا را دارد، هاکی چمن بانوان را هم تازه راه‌اندازی کردیم و مربی پاکستانی آوردیم و تلاش می‌کنیم که هاکی چمنی هم مدال رنگین بگیرد.

وی افزود: در هاکی چمنی آقایون هم در جام مردان آسیا با کمترین امکانات ششم شدیم و هاکی چمنی جزو ۱۲ تیم مطرح آسیا است.

قدیمی با اشاره به اینکه هاکی یک رشته مظلوم از لحاظ فیزیکی و برد قدرت است، اضافه کرد: باید رسانه‌های دیداری و نوشتاری کمک کنند تا دیده شود، اعتبار فدراسیون هاکی از ۵۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد تومان افزایش یافته است که با این اعتبار محدود نمی‌توانیم تیمی را به مسابقات برای کسب سهمیه اعزام کنیم.

وی گفت: فدارسیون هاکی در زمینه حامی مالی در طول ۵۲ سال قبل، حامی مالی نداشته است اما در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲.۵ میلیارد تومان حامی مالی مردمی داشتیم و در جذب حامی مالی در سال جاری هم در دستورکار قرار دارد.

رییس فدارسیون هاکی اظهار داشت: قبل از این برخی رشته‌های ورزشی در مدارس وجود داشت اما هاکی نبود که باید از وزارت آموزش و پرورش تشکر کنیم که رشته ورزشی هاکی وارد خانه اصلی خود یعنی مدارس شده است، تفاهم‌نامه‌ خوبی در این زمینه به امضا رسیده است و المیپاد مستعدین هم با همکاری وزارت آموزش و پرورش در شهریورماه برگزار خواهیم کرد.

قدیمی ادامه داد: بعد از ۵۲ سال این اتفاق رخ داد، در حال حاضر همه استان های ایران در آموزش و پرورش رییس انجمن دارند و فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اولین مسابقات دانشگاهیان را با کمک وزارت علوم راه‌اندازی خواهیم کرد و ارتباط تنگانگی با مجموعه بسیج خواهیم داشت و از ظرفیت این مجموعه استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: رشته هاکی در برخی دانشگاه به عنوان رشته ورزشی پذیرفته شده و در دانشگاه‌ها جزو دروس اختیاری است.

وی عنوان کرد: در صورتی زمین ۸۰۰ متری در اختیار فدراسیون قرار گیرد ما قول تجهیز آن را در شهرستان زیرکوه خواهیم داد.

مجمع عمومی انتخاب رییس هیات هاکی خراسان جنوبی با حضور ۲۴ نفر اعضا و حضور یک نامزد برگزار و سید غلامرضا سعیدی با کسب ۲۲ رای برای مدت چهار سال به عنوان رییس هیات هاکی استان انتخاب شد.

همچنین ملیحه نصرآبادی به عنوان نایب رییس، الهیار جامی موسویه خزانه دار، ایمان صفایی کارشناس خبره، سیامک محمدی عضو هیات رییسه آقا و زینب نظام دوست به عنوان عضو هیات رییسه خانم انتخاب شدند.

 

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی:

آب خلیج فارس برای مصرف صنایع خراسان جنوبی منتقل می‌شود

سرمایه گذاری در صنعت خراسان جنوبی ۱۰ برابر رشد کرد

آب خلیج فارس برای مصرف صنایع خراسان جنوبی منتقل می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: برای تامین آب مورد نیاز فولاد قاینات، خط انتقال آب از خلیج فارس در حال پیگیری است و خط شماره سه به استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی انتقال خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا عباس جرجانی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: مقرر شد ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب به خراسان رضوی و ۶۰ میلیون مترمکعب به خراسان جنوبی اختصاص یابد که طرح در استان کلید خورده و امید است با احداث این خط انتقال، مشکل اصلی اکثر صنایع استان حل و فصل شود.

وی بیان کرد: با واحدهای صنعتی در حال مذاکره هستیم که وارد عقد قرارداد شوند و میزان نیاز آبی را مشخص کنیم لذا درخواست داریم واحدهای تولیدی هرچه زودتر این اقدام را انجام دهند تا بتوان سهمیه استان را افزایش داد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه فولاد قاینات یکی از سهامداران این خط انتقال است گفت: همچنین این کارخانه برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین اعلام آمادگی کرده تا علاوه بر استفاده از خط انتقال آب خلیج فارس، از پساب فاضلاب نیز استفاده کند.

وی تصریح کرد: بیش از ۲۵ هزار نفر در ۲ بخش صنعت و معدن استان خراسان جنوبی مشغول به‌کار هستند در حالی که مصرف آب در این بخش کمتر از ۲ درصد است اما با توجه به کمبود آب، واحدهای تولیدی را به بهره‌وری مناسب از آب ترغیب می‌کنیم.

جرجانی تامین آب را از زیرساخت‌های مهم معادن دانست و افزود: براساس توافق انجام شده با شرکت آب منطقه‌ای قرار است ۲۰۰ لیتر بر ثانیه از پساب فاضلاب بیرجند به منطقه معدنی نهبندان و خوسف انتقال یابد.

وی گفت: استعلام و مناقصه در این خصوص انجام شده و واحدهای معدنی نیز ترغیب شده‌اند تا شرکت زیرساخت ایجاد شود و ۲ شرکت مادر تخصصی برای اجرای کار اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: خط نورد واحد فولاد قاینات سال گذشته وارد مرحله بهره‌برداری شد و زمینه اشتغال بیش از هزار و ۲۰۰ نفر را فراهم کرده که با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد پیش‌بینی شده، نیمه اول سال ۱۴۰۲ تکمیل و بهره‌برداری شود.

وی یکی از مولفه‌های مهم در سرمایه‌گذاری را حمل و نقل ذکر کرد و گفت: برای کاهش هزینه‌ها حداقل باید مواد اولیه یک واحد تولیدی یا فرآوری، محصول داخلی استان باشد.

جرجانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در معادن خراسان جنوبی از اهمیت زیادی برخوردار است تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های معدنی برای ایجاد سرمایه‌گذاری استفاده شود که سال قبل همه تلاش خود را بر سرمایه‌گذاری در این حوزه و تکمیل زیرساخت‌ها متمرکز کردیم.

وی با اشاره به پیگیری راه‌اندازی معادن سنگ گرانیت شاهکوه نهبندان به عنوان یکی از اقدامات مهم در استان اظهار داشت: معادن گرانیت این منطقه جزو ذخایر استراتژیک استان است چون از ظرفیت‌های خاصی است که سبب شده استان ما به عنوان قطب گرانیتی شناخته شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: به علت نوسانات بازار، نوع فرآوری معدنی و تغییر نگرش مردم یکسری از معادن گرانیت سال‌های قبل تعطیل شده بود که پارسال با ایمیدرو وارد مذاکره شدیم و به عنوان حامی و تسهیل‌کننده سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی واحدهای معدنی از توان این شرکت استفاده کردیم.

وی افزود: در اولین اقدام واحدهای فرآوری سنگ استان در حال ساماندهی و تعیین تکلیف است و سرمایه‌گذارانی که تمایل به ادامه فعالیت ندارند از چرخه خارج و در یک تا ۲ ماه آینده وضعیت مشخص می‌شود.

جرجانی بیان کرد: از ۵۹ واحد معدنی سنگ حدود ۶۰ درصد واحدها فعال هستند و مابقی در ماه‌های آینده تعیین تکلیف و ساماندهی می‌‎شوند که بیشترین تعطیلی مربوط به معادن دارای سنگ‌های سخت است.

وی گفت: استان خراسان جنوبی با توجه به ساختار زمین‌شناسی از ذخایر غنی معدنی با تنوع حدود ۵۲ نوع ماده معدنی از مجموع ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده کشور برخوردار است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: همین ظرفیت موجود باعث شد در سال گذشته خراسان جنوبی با صدور ۱۴۴ فقره پروانه اکتشاف و پیش‌بینی سرمایه‌گذاری هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رتبه اول میل به سرمایه‌گذاری در بخش معدن در سطح کشور را از آن خود کند.

وی تصریح کرد: خراسان جنوبی در سال گذشته با صدور ۳۵ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی و سرمایه‌گذاری بیش از هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۸۵ نفر، رتبه چهارم در سطح کشور را در این بخش به خود اختصاص داد.

جرجانی گفت: ۴۱ فقره گواهی کشف با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۲۰۸ میلیارد ریال در سال گذشته صادر شد که در این بخش نیز خراسان جنوبی توانست رتبه سوم در کشور را به دست آورد.

وی یادآور شد: با توجه به اهمیت حوزه معدن که به عنوان مزیت و محور توسعه اقتصادی خراسان جنوبی معرفی و شناخته می‌شود، احیا و فعال‌سازی معادن راکد و غیرفعال یکی از مهمترین اولویت‌های حوزه صمت استان بوده و خواهد بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در این خصوص با برگزاری مستمر جلسات تعیین تکلیف معادن راکد و غیرفعال با حضور بهره‌برداران معدن در مرکز استان و شهرستان‌ها، طی سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۳ واحد معدنی از معادن راکد و غیرفعال استان وارد چرخه تولید و احیا شدند.

وی افزود: برگزاری ۲ مرحله مزایده در بخش اکتشاف با تعداد ۲۴۹ محدوده و در بخش بهره‌برداری با ۴۲ محدوده در سال گذشته از دیگر اقدامات مهم بخش معدن در راستای واگذاری محدوده‌های معدنی و معادن به افراد دارای صلاحیت و توان لازم بوده است.

جرجانی گفت: اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی نیز با حضور بیش از ۱۸۰ کارشناس خبره معدنی نخستین بار در خراسان جنوبی از دیگر دستاوردها و نقاط قوت حوزه معدن در سطح کشور است که این طرح در زمینه تمرکز بر بخش معدن و ذخایر معدنی انجام شده و اکنون در مرحله پردازش اطلاعات و بررسی نتایج اولیه است.

وی اظهار داشت: یکی از نگرانی‌های ما در حوزه معادن وجود ماشین‌آلات فرسوده است که ورود ماشین‌آلات در دستور کار قرار گرفته و قانون معادن اجازه واردات ماشین‌آلات با صفر تا پنج سال و پنج تا ۱۰ سال کارکرد را داده است که از این طریق حقوق مالیاتی معادن کسر خواهد شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: همچنین طرح برق‌رسانی به معادن شاهکوه نهبندان ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا اوایل مرداد امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه تامین زیرساخت‌های معدنی یکی از اولویت‌های مهم این اداره کل است گفت: سال گذشته با توافق ایمیدرو، احداث پست برق ۱۳۲ کیلووات معادن شاهکوه نهبندان در دستور کار قرار گرفت و ایمیدرو در حال اجرای ۹۰ کیلومتر خط انتقال برق و ۲ ترانس ۳۰ در معادن شاهکوه است که با تکمیل آن کل برق این منطقه تامین خواهد شد.

جرجانی افزود: براساس توافق‌نامه قرار است خط برق توسط ایمیدرو و پست برق توسط وزارت نیرو اجرا شود همچنین سرمایه‌گذار برای ترانس‌ها تعیین و زمین تحویل پیمانکار شده است.

وی اظهار داشت: یکی از زیرساخت‌های مهم در معادن شاهکوه تامین برق است که مشکلات زیادی را برای معدنکاران در پی داشت اما با تامین برق یکسری معادن راکد نیز فعال شده و ارزش افزوده افزایش خواهد یافت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با توجه به ظرفیت خوبی که در حوزه معادن شهرستان نهبندان داریم، احداث پست ۴۰۰ کیلوولت در این منطقه از دیگر اقدامات است که برق برخی معادن از جمله منطقه طلاخیز هیرد تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: در منطقه طبس نیز خط انتقال برق به معادن زغال‌سنگ پروده با پیشرفت ۸۰ درصد در حال انجام است.

 

 

 

 

۲ طرح کارگاهی صنایع دستی در شهرستان بیرجند افتتاح شد

بیرجند – ایرنا – ۲ طرح کارگاهی صنایع دستی در شهرستان بیرجند به مناسبت هفته صنایع دستی با حضور فرماندار بیرجند و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان بیرجند روز یکشنبه در این آیین گفت: این ۲ طرح شامل کارگاه دوخت لباس پامبوک و کارگاه استودیو سرامیک رهاست که با اعتبار چهار میلیارد ریال راه‌اندازی شده است.

علی جنتی‌فر از اشتغال مستقیم ۱۵ نفر در این کارگاه‌ها خبر داد و افزود: از اهداف طرح توسعه کارگاه‌های صنایع‌ دستی می‌توان به توسعه کسب‌ و کار خانگی و ایجاد اشتغال در این رشته اشاره کرد که در نهایت منجر به تولید کالای قابل‌ عرضه به بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

وی اظهار داشت: تولید صنایع‌ دستی و سنتی با کاربری امروزی و طراحی مناسب از ضروریات اصلی جذب بازارهای جهانی و موفقیت در تجاری‌سازی صنایع‌ دستی است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بیرجند گفت: طرح ملی توسعه کارگاه‌های صنایع‌ دستی از جمله طرح‌های حمایتی حوزه اشتغال است که با همکاری اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان نهاد توسعه‌ای در حال اجراست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رایگان شدن تعرفه آب، برق و گاز خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی در خراسان جنوبی/۲-۳

تعرفه آب، برق و گاز همه خانواد‌های تحت پوشش بهزیستی در خراسان جنوبی رایگان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی از راه اندازی سامانه ثبت درخواست رایگان قبوض آب و برق و گاز مددجویان بهزیستی خبر داد و گفت: این سامانه در راستای اجرای بند (ک) تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ راه اندازی شده است.

شرفی افزود: خانواده‌های تحت پوشش اعم از مستمری بگیر و غیر مستمر تا پایان خرداد ماه فرصت دارند تا به سامانه پیشخوان بهزیستی کشور به آدرس: http://sam.behzisti.net مراجعه و اطلاعات مربوط به خانوار خود را ثبت کنند.

وی گفت: خانواد‌های تحت پوشش نیز میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر به مراکز مثبت زندگی محل سکونت خود و یا ادارات بهزیستی شهرستان مراجعه نمایند.

 

 

فرماندار شهرستان درمیان:

شیرینی به قند قهستان برمی گردد/ آبرسانی به تمام روستا‌های درمیان /۲

فرماندار درمیان گفت: انتظار داریم با پیگیری های صورت گرفته کارخانه قند قهستان تا مهر امسال مجددا راه اندازی شود.

 

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان فرجامی فرد در خصوص مشکلات این شهرستان گفت: در جلسه شورای اداری که با حضور استاندار خراسان جنوبی در اسفند پارسال برگزار شد ۲۲ موضوع مصوب شد و ۱۷ مورد از این‌ها مصوبات عملیاتی بوده است.

او گفت: یکی از این موارد تأمین اعتبار برای حل مشکل برق مجتمع گلخانه‌ای درمیان بود که به دستور استاندار ۵۰۰ میلیون تومان به این مجتمع اختصاص یافت و ۵۰ درصد مشکل مرتفع شد.

فرجامی فرد در خصوص آبرسانی به روستا‌ها گفت: از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی ۳۸ میلیارد تومان سهم درمیان است که با کمک قرارگاه شهید ناصری آبرسانی به روستا‌ها آغاز شده و تا پایان سال ۱۴۰۲ تمامی روستا‌های شهرستان درمیان شبکه آبرسانی پایدار خواهند داشت.

کارخانه قند تا مهر راه اندازی می‌شود

فرجامی فرد فرماندار شهرستان درمیان در خصوص کارخانه قند گفت: جلساتی با هیئت مدیره این کارخانه انجام شده و در وزارت کشور هم پیگیری‌ها برای راه اندازی مجدد این کارخانه در حال انجام است.

او گفت: برنامه حال حاضر این است که این کارخانه تا شهریور یا مهر امسال راه اندازی شود.

فرجامی فرد گفت: گازرسانی به کارخانه قند انجام شده و مشعل‌ها نیز خریداری شده است و تا دو هفته دیگر نصب می‌شود.

فرماندار شهرستان درمیان در خصوص انعقاد قرارداد برای خرید چغندر قند نیز گفت: چندین قرارداد منعقد شده تا مشکلی در بحث تأمین مواد اولیه وجود نداشته باشد.

او در خصوص دوبانده سازی جاده بیرجند – اسدیه نیز گفت: امسال مجوز کمیسیون ماده ۲۳ برای این محور گرفته شده، اما تأمین اعتبار آن انجام نشده است.

 

 

 

 

افزایش ۱۳۰درصدی تصادفات منجربه جرح در بیرجند

تصادفات منجربه جرح در بیرجند در ماه خرداد ۱۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

افزایش ۱۳۰درصدی تصادفات منجربه جرح در بیرجندبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،  رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه بلوار پیامبر اعظم (ص) یکی از دغدغه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی شده، افزود: از ابتدای امسال بیش از ۸۶ فقره تصادف در این بلوار به وقوع پیوسته که اکثر آن‌ها شدید و منجر به خروج از راه یا واژگونی شده و متاسفانه ۴۵ نفر در این حوادث مجروح شده اند.
سرهنگ علیرضا عباسی گفت: مسیرتفرجگاه‌هایی مثل بند امیرشاه و بند دره در این بلوار و از طرفی عریض بودن و نبود ایمنی کافی در این معبر باعث شده، شاهد تصادفات زیادی در این بلوار باشیم.
وی کمبود تجهیزات هوشمند کنترل ترافیک، مشکلات هندسی و ایمنی پائین این معبر و از طرفی سرعت بالای وسایل نقلیه را موثر در وقوع تصادفات این بلوار اعلام کرد و از شورای ترافیک و دستگاه‌های مسئول خواست برای ارتقاء ایمنی این معبر تصمیمات کاربردی و جدی اتخاذ نمایند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی افزایش ۱۳۰ درصدی تصادفات منجربه جرح  در ماه جاری در بیرجند را نگران کننده اعلام و از شهروندان خواست با رعایت قوانین رانندگی در کاهش تصادفات همکاری نمایند.
وی در پایان نقش خانواده‌ها را در کنترل و نظارت بر جوانان و نوجوانان غیرقابل انکار دانست و از والدین خواست چنانچه موتورسیکلت و خودرو در اختیار فرزندان خود قرار می‌دهند حتما به صورت مستمر بر رفتار‌های ترافیکی آن‌ها نظارت داشته باشند.

 

 

 

گزارش اولیه از علت سانحه قطار مشهد – یزد منتشر شد

کمیسیون عالی سوانح راه آهن در اطلاعیه شماره یک خود، سرعت بالا و انسداد مسیر دو عامل سانحه قطار مشهد- یزد را دو عامل مهم در ایجاد سانحه قطار مشهد- یزد اعلام کرد.

گزارش اولیه از علت سانحه قطار مشهد - یزددر متن این اطلاعیه با بیان گزارشی از مجموع حوادث رخ داده تا پیش از وقوع حادثه که منجر به مصدومیت و جان باختن جمعی از هموطنان شد تاکید شده است: بر اساس بررسی های انجام گرفته تاکنون، دو علت مهم در وقوع این سانحه، انسداد مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی پس از اتمام عملیات و اعلام آزاد سازی مسیر تردد قطار از سوی سرپرست عملیات بهسازی و همچنین تخطی از سرعت مقرره و تعیین شده مطابق حکم احتیاط است.
در این اطلاعیه تاکید شده: شناسایی سایر علل و عوامل موثر در وقوع این سانحه در دست بررسی است که پس از تحقیقات بیشتر، نتایج آن به استحضار خواهد رسید.متن کامل اطلاعیه شماره یک کمیسیون عالی سوانح راه آهن به این شرح است :
بسمه تعالی
کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغدیده و ابراز همدردی با آنان و آرزوی سلامتی برای مصدومین سانحه قطار مسافری مشهد- یزد مورخ ۱۸/۳/۱۴۰۱، اعلام می‌دارد این کمیسیون از لحظه وقوع سانحه تاکنون، ضمن حضور در محل سانحه ، نسبت به بررسی شواهد و قرائن میدانی و مستندات مربوطه از جمله مکالمات ضبط شده مامورین، وقایع ثبت شده در سیستم‌های علائم الکتریکی، رکورد های ثبت داده در لکوموتیو و ایستگاهها و همچنین تحقیق از مامورین ذیربط اقدام نموده است.
پس از برگزاری جلسات ، ضمن مداقه و اعمال حساسیت بایسته در علل و عوامل وقوع سانحه، گزارش اولیه سانحه خروج از خط قطار مسافری در بلاک عباس آباد-زیرو را به شرح ذیل منتشر می‌نماید:
به منظور عملیات بهسازی و تعویض تراورس در بلاک عباس آباد- ریزو (خط گرم) با توجه به شرایط ترافیکی و آب و هوای گرم منطقه، برنامه ریزی گردید، انجام عملیات در طول شب از ساعت ۱۲:۰۰ الی ۵:۰۰ صبح مطابق دستورالعمل های مربوطه توسط شرکت نگهداری خط و از محل قرارداد نگهداری خط انجام گیرد.
مقرر شده بود به منظور تسهیل در امور سیر و حرکت قطارها ، عملیات قبول و اعزم قطارها در ایستگاههای عباس آباد و ریزو با استقرار متصدی ترافیک و به صورت محلی انجام گردد و یک نفر متصدی ترافیک نیز برای دایر نمودن ایستگاه موقت در محل عملیات بهسازی مستقر گردد.
از ساعت ۱۲:۰۰ مورخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ عملیات بهسازی خط با تلفنگرام شماره ۱۵۱ و ۱۵۲ سرپرست کارگاه خط با قید تقلیل سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت برای بلاک عباس‌آباد- ریزو و قید تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت در محدوده عملیات و عبور از محل تقلیل سرعت با علامت مامور خط انجام شده است و ایستگاه موقت در کیلومتر ۴۵۰+۲۴۴ توسط متصدی ترافیک دایر گردیده و مراتب تلفنگرامی به کنترل و ایستگاه¬های طرفین مخابره گردیده است.
قطار مسافری ۶۸۱۱ مشهد- یزد که در ساعت ۱۹:۲۰ مورخه۱۷ خرداد ۱۴۰۱ از مشهد حرکت نموده بود در ساعت ۳:۲۵ مورخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ به ایستگاه طبس وارد و مطابق برنامه، مامورین راهبر و رییس قطار تعویض و قطار با دریافت حکم احتیاط در ساعت ۳:۳۵ به مقصد یزد حرکت می‌نماید.
در ساعت ۴:۲۵ سرپرست کارگاه بهسازی خاتمه عملیات بهسازی را تلفنگراماً به کنترل و ایستگاه عباس آباد از طریق ایستگاه ریزو اعلام و با برچیده شدن ایستگاه موقت، بلاک فوق جهت تردد وسایط نقلیه ریلی آزاد می گردد .
در ساعت ۴:۳۰ اولین وسیله نقلیه ریلی با کد ۲۰۹ ( لکوموتیو منفرد شماره ۱۶۹ ) از ایستگاه عباس آباد با سیستم علائم الکتریکی به ایستگاه ریزو اعزام می گردد.
پس از ورود لکوموتیو ۱۶۹ به ایستگاه ریزو، در ساعت ۵:۰۵ قطار مسافری مشهد-یزد با اتمام فریضه نماز صبح در ایستگاه عباس آباد و اعلام آمادگی رئیس قطار با سیستم علائم الکتریکی به سمت ایستگاه ریزو اعزام می گردد.
هنگام سیر قطار مسافری در بلاک عباس آباد- ریزو، سرپرست عملیات خط در محل بهسازی بدون انجام هرگونه هماهنگی قبلی با کنترل و ایستگاههای طرفین و به منظور انجام تعمیرات بیل مکانیکی (جای گذاری زنجیر چرخ) دستور قرار دادن بوم بیل مکانیکی در داخل خط را به راننده بیل مکانیکی داده و بوم بیل مکانیکی علی رغم اشغالی بلاک و نزدیک شدن مسافری ، در داخل خط قرار می گیرد که در حین انجام تعمیرات بیل، قطار مسافری به منطقه تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت که در حکم احتیاط صادره توسط ایستگاه تشکیلاتی طبس، ثبت و به رویت و امضای رییس قطار و لکوموتیوران رسیده است نزدیک می‌شود، ضمناً محل مربوطه نیز به تابلوهای هشداری (۳۰ و۱۵) مطابق مقررات عمومی سیر و حرکت تجهیز بوده است.
با عبور از قوس و ترانشه محل تقلیل سرعت( شعاع قوس ۲۰۰۰ متر) و مشاهده بیل مکانیکی در داخل خط، لکوموتیوران اقدام به نواختن سوت اخطار ممتد و ترمز سریع می نماید، لیکن به لحاظ نزدیک بودن فاصله، قسمت فوقانی لکوموتیو با بوم بیل مکانیکی که در حال چرخش برای خارج شدن از روی خط بوده است، برخورد و منجر به واژگون شدن بیل مکانیکی گردیده و با سالنهای قطار برخورد می نماید که به دلیل سرعت غیرمجاز قطار و ناپایدار بودن خط در محل، سالن های دوم و سوم و چهارم واژگون و سالن های ۵ الی ۸ نیز از خط خارج و قطار پس از طی مسافت حدود ۲۲۰ متر از محل برخورد متوقف می گردد.
بر اساس بررسی های انجام گرفته تاکنون، دو علت مهم در وقوع این سانحه، انسداد مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی( پس از اتمام عملیات و اعلام آزادسازی مسیر تردد قطار از سوی سرپرست عملیات بهسازی) و همچنین تخطی از سرعت مقرره و تعیین شده مطابق حکم احتیاط می باشد.
ضمناً شناسایی سایر علل و عوامل موثر در وقوع این سانحه در دست بررسی بوده که پس از تحقیقات بیشتر، نتایج متعاقباً به استحضار خواهد رسید.

 

۶ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی جدید در خراسان جنوبی صادر شد‌

 

 

6 مجوز سرمایه‌گذاری خارجی جدید در خراسان جنوبی صادر شد‌

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی از صدور ۶ مجوز سرمایه گذاری خارجی در استان طی سال جاری خبر داد.

مرتضی ذاکریان صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به عملکرد استان در حوزه سرمایه گذاری خارجی اظهار داشت: از ابتدای تفکیک استان تا کنون یک هزار و ۱۴۳ میلیون دلار سرمایه گذاری مصوب برای ۲۷ پروژه در استان داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ۱۱ پروژه دارای مجوز سرمایه گذاری خارجی و در حال بهره‌برداری است ادامه داد: میزان سرمایه گذاری این پروژه‌ها ۶۹.۷ میلیون دلار بوده است.

وی عنوان کرد: پروژه‌های فعال و در حال بهره‌برداری استان شامل استخراج و بهره‌برداری معادن زغال سنگ، ریخته‌گری چدن خاکستری، واحد بسته بندی مصالح ساختمانی، بسته بندی حبوبات، غلات و برنج، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی خوسف، نیروگاه ۱ مگاواتی بشرویه، خرید سهم‌الشرکه شرکت تولیدی و معدنی فلوراسپار طبس، نیروگاه خورشیدی ۷ مگاواتی سربیشه، تولید بتن آماده، برش انواع سنگ گرانیتی و  تولید محصولات بتنی است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به دو پروژه سرمایه گذاری خارجی در حال ساخت در استان نیز گفت: طرح تولید شمش فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی و واحد تولید کیسه یک لایه پلی اتیلن با سرمایه گذاری ۷۵.۶ میلیون دلار در حال ساخت است.

ذاکریان با بیان اینکه ۹ پروژه سرمایه گذاری در حال پیگیری و در مرحله اخذ مجوز و واگذاری زمین است عنوان کرد: میزان سرمایه گذاری این پروژه‌ها بالغ بر ۴۰۲ میلیون دلار است.

به گفته وی مبلغ سرمایه‌گذاری خارجی وارده تاکنون بیش از ۸۸.۵ میلیلون دلار در ۱۲ پروژه سرمایه گذاری در استان جذب شده است.

وی با اشاره عملکرد ۵۰ روزه استان در سال جاری گفت: میزان سرمایه گذاری مصوب نیز تا پایان سال گذشته ۹۹۱ میلیون دلار بوده که امسال به  یک هزار و ۱۴۳ میلیون دلار رسیده و رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: پروژه‌های دارای مجوز سرمایه گذاری در استان تا پایان سال گذشته ۱۶ پروژه بوده که با صدور ۶ مجوز جدید این تعداد تا پایان اردیبهشت ماه به ۲۲ پروژه رسیده که رشد ۳۷ درصدی داشته است.

ذاکریان اظهار داشت: دو درخواست جدید سرمایه گذاری نیز توسط سرمایه گذاران خارجی تبعه کشور چین در شهرستان‌های خوسف و زیرکوه مطرح شده و در حال پیگیری صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی هستیم.

وی عنوان کرد: در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی و محیط زیست نیز پیگیری‌هایی با سرمایه گذاران قطری داشته‌ایم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی افزود: درخواست‌های سرمایه گذاری جدید در زمینه طرح‌های صنعتی، معدنی، فرآورده‌های نفتی، خدمات آموزشی و درمانی و صنایع تبدیلی کشاورزی بوده که پیش بینی رشد خوبی را در سال ۱۴۰۱ داریم.

 

 

 

 

 

«گرانی، کمبود و تفاوت قیمت» سه ضلع مشکلات این روزهای مردم/۷

با شروع طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، نه تنها اقلام ضروری و مورد نیاز سبد خانوار، افزایش قیمت داشته بلکه حبوبات، اقلام بهداشتی، تن ماهی و حتی خوراکی هایی مانند بستنی، چیپس، پفک و نوشابه نیز افزایش چشمگیری یافته است.

به گزارش شبستان کمبود برخی اقلام مانند روغن، برنج و… در ماه‌های اخیر باعث ورود دولت و آغاز جراحی اقتصادی با هدف از بین رفتن قاچاق این اقلام به کشورهای همسایه شد به این ترتیب با شروع این جراحی اقتصادی و برای جلوگیری از قاچاق کالا طرح هدفمند سازی یارانه ها آغاز شد.

به اذعان کارشناسان و نخبگان قرار شد پس از برداشت ارز ترجیحی به مردم برای خرید چهار کالا شامل روغن، لبنیات، تخم مرغ و مرغ یارانه نقدی پرداخت شود و با اجرای این طرح فقط قیمت همین اقلام افزایش یابد اما متأسفانه با شروع این طرح قیمت دیگر اقلام از برنج گرفته تا صیفی جات و میوه، قیمت آژانس، هزینه های درمان و… نیز دستخوش افزایش قیمت شدند.

افزایش ناگهانی چند برابری قیمت ها در مقابل بالا رفتن ناچیز حقوق کارمندان، کارگران و… باعث کوچکتر شدن سفره مردم و گلایه شهروندان شده است تا جایی که همه مردم به دنبال آرامش و ثبات قیمت ها هستند.

اجرای این طرح مخالف و موافقان زیادی دارد برخی پرداخت یارانه نقدی به مردم را اقدامی نامناسب و اجرای آن را باعث تورم، گرانی و کوچک شدن سفره مردم می دانند و برخی هم اجرای آن را باعث رفع مشکلات و جلوگیری از قاچاق کالا اعلام می کنند.

یارانه جوابگو نیست

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار شبستان از بیرجند ضمن گلایه از افزایش قیمت ها می گوید: پرداخت یارانه نقدی به ازای هر نفر ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان با توجه به افزایش قیمت ها جوابگوی نیاز خانواده نیست.

«حسن محترمی» گریزی به قیمت برخی کالاها از ابتدای شروع طرح می زند و می گوید: با شروع طرح، قیمت همه کالاهای مورد نیاز مردم افزایش یافته است قیمت یک کیلوگرم سیب زمینی از ۱۲ هزار تومان به ۲۲ هزار تومان در برخی نقاط شهر رسیده است.

وی قیمت یک بطری نوشابه ۱.۵ لیتری را حدود ۲۰ هزار تومان اعلام می کند و می افزاید: نه تنها اقلام ضروری و مورد نیاز سبد خانوار افزایش قیمت داشته بلکه اقلامی مانند چیپس و پفک نیز به ترتیب از هفت و ۱۰ هزار تومان به ۱۸ و ۲۵ هزار تومان رسیده است.

شهروند دیگری می گوید: هر کیسه برنج ۱۰ کیلوگرمی با توجه به اینکه اعلام شده بود هیج افزایش قیمتی نخواهد داشت در یک ماه گذشته از ۲۸۰ هزار تومان به ۳۹۰ تا ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

افزایش چشمگیر قیمت ها

«عبدالکریم مرتضوی» با بیان اینکه همه مایحتاج ضروری خانواده افزایش چشمگیری داشته است، می گوید: قیمت یک قوطی یک کیلوگرمی رب گوجه فرنگی از ۲۵ هزار تومان به ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان رسیده است.

وی گریزی به قیمت دیگر اقلام شامل حبوبات، فلافل، تن ماهی و… می زند و می افزاید: در یک ماه گذشته قیمت هر بسته فلافل از ۲۸ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان، تن ماهی از ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان به ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه در گذشته های نه چندان دور افراد ضعیف جامعه با افزایش قیمت گوشت حبوبات را جایگزین می کردند، یادآور می شود: با افزایش قیمت حبوبات طی چند مرحله، این ماده پروتئینی هم از سفره مردم برچیده شده است.

وی در ادامه به افزایش قیمت مواد شوینده و بهداشتی، قیمت آژانس و … اشاره می کند و می گوید: چند روز پیش راننده آژانس برای مسیر فلکه دوم مدرس به خیابان غفاری مبلغ ۱۳ هزار تومان دریافت کرد و وقتی علت را پرسیدم در جواب گفت من هم شهروند این کشورم و با توجه به افزایش قیمت ها برای امرار معاش و جوابگو بودن نیاز خانواده ناگزیر به بالا بردن قیمت آژانس هستم.

یکی از فروشندگان مواد بهداشتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: با توجه به گسترش شایعات مبنی بر افزایش قیمت اقلام بهداشتی، در هفته گذشته مردم با خرید بی سابقه اقلام بهداشتی باعث خالی شدن قفسه و ویترین فروشگاهم شدند.

عبداللهی ادامه می دهد: بعد از خالی شدن قفسه مغازه برای خرید مجدد با شرکت توزیع کننده تماس داشتیم اما متأسفانه شرکت ها به بهانه های پوچ و واهی حاضر به تأمین اقلام مورد نیاز نشدند.

به گفته وی در ماه گذشته روغن، پوشک بچه و… را برای مغازه به زحمت تامین نموده و در انتها هم شاهد افزایش چشمگیر قیمت بودم.

افزایش ۱۰۰ درصدی بازرسی

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به افزایش نظارت ها از ابتدای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها گفت: از ابتدای اجرای این طرح ۳۶ هزار و ۷۰۰ مورد بازرسی انجام شده که از این تعداد ۲ هزار و ۶۷۰ مورد آن درج شده است.

 

«علی تهوری» با بیان اینکه بازرسی ها در این مدت از رشد ۱۰۰ درصدی برخوردار است، می افزاید: در بازرسی ها از توان همه بازرسان و همکاران دیگر بخش های سازمان نیز استفاده شده است.

 

به گفته وی از ۱۷ اردیبهشت و زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه ها تاکنون ۱۰ هزار و ۲۸۷ مورد تماس با سامانه ۱۲۴ گرفته شده و در این راستا ۲۵۹ پرونده به ارزش ۲۶ میلیارد و ۸۱۷ میلیون ریال تشکیل شده است.

 

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت خراسان جنوبی یادآور می شود: از ابتدای امسال ۳۶ هزار و ۸۵۴ مورد پرونده به ارزش ۳۳ میلیارد و ۴۷۲ میلیون ریال تشکیل شده است.

 

تهوری با بیان اینکه ۶۰ درصد از تماس‌های گرفته شده با سامانه ۱۲۴ با راهنمایی کارشناسان مرتفع شده است، ادامه می دهد: گران فروشی، عدم‌درج قیمت کالای اساسی و احتکار از مهمترین تخلف‌ها محسوب می شود.

 

وی در خصوص تفاوت قیمت در گوشه و کنار شهر و استان؛ دست چین شدن میوه و تره بار، کیفیت کالا، زمان و مبادی خرید، قیمت درج شده بر روی فاکتور را ملاک قیمت گذاری دانسته و می گوید: هزینه تمام شده،‌ کرایه مغازه، مالیات در مناطق مختلف در اعمال درصد سود مغازه دار و در نهایت تفاوت قیمت برخی کالاها تأثیر دارد و چنانچه در این زمینه تخلفی مشاهده شود با افراد متخلف برخورد می شود.

 

تهوری با بیان اینکه تأمین،‌ توزیع و نظارت بر کالاهای اساسی(حوزه کشاورزی) به عهده سازمان جهاد کشاورزی است،‌ تأکید می کند: با این وجود مانند گذشته با سازمان جهاد کشاورزی تعاول و همکاری داریم.

 

به گفته وی پس از بازرسی و تشکیل پرونده، مراتب برای اعمال قانون به تعزیرات حکومتی ارجاع می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: سامانه ۱۲۴ همه روزه به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی است و شهروندان می توانند شکایات و انتقادات خود را از طریق سامانه ثبت کنند.

 

 

 

 

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی:
۳۲۲ شورای زکات روستایی در خراسان جنوبی فعال استعرب با بیان اینکه ۳۲۲ شورای زکات روستایی در خراسان جنوبی فعال است، گفت: در سال گذشته ۹ میلیارد و ۱۱۸ میلیون تومان زکات جمع آوری شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمد عرب» امروز (۲۲ خرداد) در جلسه شورای زکات استان اظهار کرد: در ماه رمضان امسال بیش از ۵۵ میلیارد ریال زکات فطریه و کفاره در سطح استان جمع آوری شده است.

 

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی افزود: از این مبلغ بیش از ۴۲ میلیارد ریال فطریه و بیش از ۱۳ میلیارد ریال کفاره بوده است که در بین خانواده های نیازمند توزیع شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون ۳۲۲ شورای زکات روستایی در سطح استان فعال است و ۶۳۵ عامل افتخاری و ۳۱۱ مبلغین با این نهاد همکاری دارند.

 

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی در ادامه گفت: در سال گذشته ۹ میلیارد و ۱۱۸ میلیون تومان جمع آوری شده است که از مبلغ پنج میلیارد و ۷۴ میلیون تومان نقدی و چهار میلیارد و ۴۴ میلیون تومان به صورت نقدی بوده است.

 

عرب افزود: با زکات جمع آوری شده در سال گذشته زمینه اهدا ۴۵ سری جهیزیه به نوعروسان تحت حمایت، پرداخت هزینه های درمانی ۸۸۷ بیمار، ۲۴ مورد در خصوص هزینه های تحصیلی، ۴۸۹ مورد در زمینه مسکن، ۳۹ هزار ۲۶۵ مورد در زمینه معیشتی، هفت پروژه مسجد، ۹ پروژه حسینیه و هفت پروژه آشپزخانه هیات مذهبی در سطح استان انجام و هزینه شده است.

 

حجت الاسلام «غلامحسین نوفرستی»، قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز در شورای زکات استان اظهار کرد: از رسالت های مهم نظام الهی این است که زمینه ارتباط بندگان با خدا را فراهم کند.

 

وی افزود: آمدن زکات در کنار نماز بیانگر این است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز و رابطه با مخلوق از راه ادای زکات برقرار می‌شود.

 

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بر لزوم آگاهی کشاورزان از اهمیت ادای زکات محصولات تاکید کرد و گفت: باید تمامی دستگاه‌های مرتبط زمینه‌ای را فراهم کنند تا مؤدیان زکات نسبت به پرداخت زکات اموال خود اهتمام داشته باشند.

 

حجت الاسلام نوفرستی خواستار ترویج و تبیین اهمیت فرهنگ پرداخت زکات در جامعه شد و بیان کرد: ائمه جمعه، رسانه ها باید با گسترش فعالیت‌های تبلیغی در نهادینه کردن فرهنگ پرداخت زکات و ترغیب و تشویق افراد برای پرداخت زکات همت ویژه ای بکار گیرند.

 

 

 

سقوط خودرو‌ها در جاده‌ای بدون گاردریل بیرجند/۴

اهالی روستا‌های اطراف بیرجند از نبود گاردریل در جاده بند امیر شاه با وجود دارا بودن پرتگاه‌های متعدد گلایه دارند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان یکی از ساکنان روستای مزارکوه بیرجند گفت: هم اکنون نبود گاردریل در کنار جاده‌ روستایی مزارکوه که در امتداد جاده بند امیر شاه قرار دارد، سبب بروز حوادث زیادی شده است.

یکی دیگر از ساکنین نیز گفت: چند روز گذشته بود که به دلیل نبود گاردریل، یک خودرو در این جاده سقوط کرد و سبب مصدومیت سرنشینانش شد.

برای پیگیری این موضوع با فدوی معاون راهداری اداره کل راهدرای و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت و گو کردیم.

اعتبار باشد، گاردریل نصب می شود

فدوی معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: هم اکنون نصب گاردریل در جاده روستای مزار کوه در اولویت این اداره کل نیست و جاده های اصلی و شریانی در اولویت هستند.

او گفت: اگر اعتبار و و گاردریلی پس از نصب در محور‌های اصلی و شریانی داشته باشیم آن زمان گاردریل در محور‌های روستایی نصب خواهد شد.

فدوی گفت: محور بند امیر شاه به مزارکوه بیرجند نیاز به ۳ کیلومتر گاردریل دارد.

معاون راهداری اداره کل راهدرای و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: اعتبار مورد نیاز برای نصب این گاردریل‌ها در محور‌های روستایی باید از طریق اعتبارات استانی تأمین شود و برای این محور به یک میلیارد و ۸٠٠ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

او گفت: در صورتی که در شورای برنامه ریزی شهرستان بیرجند این هزینه تأمین اعتبار شود ما اعلام آمادگی می‌کنیم و گاردریل را در جاده نصب خواهیم کرد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*