اخبار خراسان جنوبی

شهید مزاری از روحانیت بزرگوار و از افتخارات خراسان جنوبی است

شهید مزاری از روحانیت بزرگوار و از افتخارات خراسان جنوبی است

 ۱۸ خردادماه سالروز شهادت حجت‌الاسلام علی مزاری بزرگ مردی از تبار خراسان جنوبی است که در اشاعه پیام انقلاب در سیستان و بلوچستان نقش بسزایی ایفا کرده است.

 حجت‌الاسلام علی مزاری که در شهریورماه ۱۳۲۳ در روستای یُشت از توابع شهرستان بیرجند دیده به جهان گشود، به عنوان یکی از پیشگامان مبارزه با محرومیت و فقر در زاهدان شناخته می شد.

وی بعد از گذراندن دوره ابتدایی در زادگاهش، مقدمات دروس حوزوی را در مدرسه معصومیه (س) بیرجند شروع کرد و سپس برای فراگیری دروس سطح حوزه به مشهد مقدس مشرف گشت و از آن جا به منظور تلمذ در محضر آیت الله کفعمی خراسانی، راهی زاهدان شد.

شهید مزاری که در اشاعه پیام انقلاب در سیستان و بلوچستان نقش بسزایی داشت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فعالیت های گسترده فرهنگی و اجتماعی در سطح این استان پرداخت و تأسیس چند باب مسجد و حسینیه و همچنین زینبیه زاهدان مرکز فعالیت مذهبی بانوان، احداث چهارده باب مدرسه به نام چهارده معصوم علیهم السلام و یک باب مدرسه به نام شهدای مسجد امام علی علیه السلام بخشی از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی وی بود که معاندان نظام و اسلام را ناخوش آمد و سبب شد، این روحانی مجاهد را در شامگاه ۱۸ خردادماه ۱۳۶۹ در مقابل دیدگان همسر و فرزندانش به آماج گلوله بسته و به شهادت برسانند.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در پیامی شهادت آن عالم خدوم را تبریک و تسلیت گفته و فرمودند: “دشمنان کوردل و عنود با آلودن دست پلید خود به خون این روحانی بزرگوار که خدمات فرهنگی و اجتماعی او در فعالیت ها و تلاش های صادقانه اش مشهود است خود و اربابان پلید خود را رسوا کردند”.

به همین  مناسبت دهقان مشاور عالی و طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با خانواده گرانقدر شهید مزاری دیدار کردند.

شهید مزاری از روحانیت بزرگوار و از افتخارات استان است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی در این دیدار با بیان اینکه شهید مزاری از روحانیت بزرگوار و از افتخارات استان است خاطر نشان کرد: همه شهدا در پیشگاه خداوند،ائمه اطهار علیهم السلام و مردم از قرب و منزلت خاصی برخوردار هستند و شهید بزرگوار مزاری هم مایه مباهات استان است.

وی افزود: توجه ویژه مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) به این شهید بزرگوار و مبارزاتی که این عزیز قبل و بعد از انقلاب اسلامی و به ویژه در زمینه مبارزه با جریان وهابیت داشتند خود گویای جایگاه رفیع حجت الاسلام مزاری است.

طالبی به چاپ کتاب زندگینامه شهید مزاری اشاره و  تأکیدکرد: لازم است  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در صورت امکان در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد که این اثر در اختیار عموم مردم قرار گیرد تا بیش از پیش با عظمت و پشتکار این شهید آشنا شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی  تصریح کرد: اعتقاد داریم خانواده این شهید نیز رهرو ایشان خواهند بود و ان‌شاءالله خداوند به ما نیز توفیق دهد تا به نحوی عمل و حرکت نماییم که مدیون خون شهدا نباشیم.

وی به مشاهدات میدانی خود از مزار کوه که زادگاه شهید علی مزاری است اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه یُشت زادگاه این شهید والامقام است فقط قاب عکسی از ایشان در محل امامزاده وجود داشت که در این زمینه باید کارهای فرهنگی بیشتری صورت پذیرد.

این دیدار با حضور مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری، مدیر روابط عمومی استانداری، مشاور استاندار در امور ایثارگران، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس بنیاد شهید شهرستان بیرجند همراه بود.

تداوم روزهای بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی

تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی در هزار و ۴۴۷ نفر ثابت باقی مانده است

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۴۶ تداوم روزهای بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبیآزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۳ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱ مورد از بیرجند و ۲ مورد از شناسایی شد.

به گفته دبیر دانشگاهی ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۲ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: خوشبختانه بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه و بیمار بدحال بستری نیست.

همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا روز گذشته ۵۸۶ هزار و ۵۲۰ نفر واکسن نوبت اول، ۵۳۰ هزار و ۸۰۰ نفر واکسن نوبت دوم و ۲۲۱ هزار، ۸۸۰ نفر واکسن نوبت سوم و ۵۲۹ نفر نوبت چهارم واکسن را دریافت کردند.

رقابت بیش از ۸۰۰ متقاضی دریافت گواهی نامه مهارت در خراسان جنوبی

بیش از ۸۰۰ متقاضی دریافت گواهینامه مهارت صبح امروزدر خراسان جنوبی با هم رقابت می‌کنند.

بیش از ۸۰۰ متقاضی دریافت گواهینامه مهارت در دومین مرحله ازمون‌های هماهنگ سال ۱۴۰۱ و اولین مرحله از آزمون تفاهم نامه ساختمان برای دریافت گواهی نامه مهارت صبح پنچشنبه ۱۹ خرداد با هم رقابت می‌کنند که از این تعداد ۶۱۲ نفر مرد و ۱۹۴ نفر زن هستند.

در این آزمون‌ها ۶۸۲ متقاضی در مرحله دوم آزمون‌های هماهنگ و ۱۲۴ نفر در آزمون‌های تفاهم نامه مرحله اول شرکت خواهند کرد.

حسن کامرانی فرد مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: این افراد در ۶۵ حرفه آموزشی داوطلب سنجش مهارت شده اند که پس از قبولی در آزمون تئوری، برای سنجش عملی آماده خواهند شد.

 

 

 

 

اجرای سومین مرحله طرح ملی یاس در خراسان جنوبی

سومین مرحله طرح ملی یاس “یاران آسیب ستیز” با ۱۲۰ نفر نیرو در ۲۴ خانه هلال خراسان جنوبی اجرا می شود.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در حاشیه افتتاحیه اجرای سومین مرحله طرح ملی یاس در خراسان جنوبیسومین مرحله طرح یاس گفت: طرح ملی یاس “یاران آسیب ستیز” با استفاده از ظرفیت دو نهاد هلال احمر و کمیته امداد امام خمینی (ره) با هدف آموزش و توانمندسازی مددجویان کمیته امداد به عنوان نیرو‌های داوطلب در خصوص شیوه‌های مواجهه با بحران و بلایای طبیعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود.

فائزه موهبتی افزود: در راستای اجرای این طرح مددجویان خواهر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) از دوره‌های آموزشی از قبیل امداد و کمک‌های اولیه، مهارت‌های پایه داوطلبی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، مهارت‌های زندگی و کار گروهی در جمعیت هلال احمر بهره مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه طرح ملی یاس در دو قسمت کشوری و استانی برگزار می‌شود، افزود: در فاز نخست این طرح به عنوان پایلوت در خانه هلال شهرستان درمیان ۲۰ نفر آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از آموزش تعداد ۲۵۰ مددجوی خواهر در اجرای فاز دوم طرح ملی یاس خبر داد و گفت: سومین مرحله اجرای این طرح نیز با ۱۲۰ نفر نیرو در ۲۴ خانه هلال سطح استان اجرایی خواهد شد.

موهبتی گفت: در فاز سوم تعداد پنج هزار نفر از دختران آموزش دیده در خانه‌های هلال به عنوان شورای هلال و هسته مرکزی تیم‌های یاس در سطح کشور ساماندهی می‌شوند.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: استقرار اعضا در خانه‌های هلال از ابتدای تابستان آغاز می شود و تا نیمه آبان ادامه خواهد داشت.

مشاور بانوان رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این جلسه با اشاره به اینکه هدف ما خودکفایی و داشتن شغل برای همه است، گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) با اجرای طرح‌های مختلف ظرفیت‌ها و استعداد‌های افراد را به کارگیری می‌کند.

افتخاری افزود: برای اولین بار تفاهم نامه‌ای جهت بررسی مسائل و مشکلات و کار پژوهشی در حوزه زنان و خانواده فی مابین جمعیت هلال احمر و کمیته امداد امام خمینی (ره) تحت عنوان طرح یاس رقم خورده است.  س۷

رونمایی از کتاب برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان

در نشست هم اندیشی بررسی وضعیت تالاب‌های خراسان جنوبی از کتاب برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان رونمایی شد.

این کتاب به همت دکتر یوسفی استادیار دانشگاه بیرجند و با همکاری رونمایی از کتاب برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبنداندستگاههای مربوطه تالیف شده است.

 

لامعی رئیس دانشگاه بیرجند در این نشست  منابع طبیعی را موهبتی الهی دانست که باید پاس داشته شود و با اشاره به جاذبه‌های طبیعی ویژه جاذبه‌های گردشگری گفت: خراسان جنوبی استانی مستعد در زمینه جاذبه‌های طبیعی با توجه به اقلیم کویری خود است که باید در جهت حفظ و شناساندن و بهره وری این جاذبه‌ها تلاش کنیم.

فرماندار نهبندان هم گفت: فرصت‌ها و تهدیداتی که تالاب‌ها در بستر خود ایجاد می‌کنند، دغدغه مدیران اجرایی است.

ایروانی افزود: پیوند بین دانشگاه و مجموعه اجرایی اگر به معنی واقعی کلمه رخ دهد می‌تواند به نگاه کاربردی در قبال حل مسائل مربوط به تالاب‌ها منجر شود.

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هم با تاکید بر لزوم تعامل بیشتر با دانشگاه بیرجند در فعالیت های زیست محیطی گفت: خراسان جنوبی دو تالاب شناسایی شده دارد، یکی تالاب کجی نمکزار نهبندان با مساحت ۲۲ هزار هکتار و دوم تالاب خور خوسف است که آنطور که باید به آن پرداخته نشده است.

در این جلسه از وجود تاغ زار‌ها و وجود ۵ هزار پرنده درسال و مناطق مختلف گردشگری در اطراف تالاب به عنوان ارزش‌های تالابکجی نهبندان و از بارش‌های کم، کمبود رطوبت در خاک، نمکی بودن کف تالاب به عنوان چالش‌های پیش روی این  تالاب یاد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*