اخبار خراسان جنوبی/

هر دو روی این سکه سیاه است!

امروز خراسان جنوبی – محمدی /

از اقتصاد، الف و قاف و صادش را هم که ندانیم، آثارش را با همه وجود، درک می کنیم. وقتی قیمت ها از “الآن” تا “الآن” فرق می کند، مردگانِ این خاک هم درک می کنند مصائب زیستن را. وقتی برخی از آحاد جامعه باید حساب کرایه اتوبوس شهری را هم داشته باشند تا کمتر آمد و شد کنند، معلوم است که حرف مردم، می شود اقتصادی حتی اگر نه درس های رشته اقتصاد که حتی خبر اقتصادی هم نخوانده باشند. حالم ناخوش شد وقتی از بانویی- که به خانه ما آمده بود- سراغ دخترش را گرفتم که چرا او را با خود نیاوردید؟ به ضرب کرایه اتوبوس در دو مسیر رفت و برگشت و برای دو نفر پرداخت تا دلیل نیامدن دخترش را توضیح دهد. حالم ناخوش شد وقتی مرد، در سوپری محله، بطری نوشابه را برداشت اما سرجایش گذاشت وقتی قیمتش را پرسید. این سکه، فقط یک رو ندارد اما هر دو رویش، حال آدم را ناخوش می کند مثل کسی که سکه را می اندازد و می داند که شیر باشد یا خط، در هر دوحال او بازنده است. روی دوم سکه هم در میان از ما بهتران ، خود را نشان می دهد. در میان جوانانی که شغل خود را تفریح می دانند با پول توجیبی چندین و چند میلیونی که از “پاپا جون” شان می گیرند. در یکی از همین کانال های اجتماعی دیدم که جوانکی “شغل” خود را “تفریح” می دانست با پولی که از پدرش می گرفت. او برای یک خودروی ۲۰۶، ۱۲۰ میلیون تومان، تجهیزات گرفته بود و به گفته خودش ماهی ۳ میلیون تومان، خرج خودرویش می کرد. خب، بابا جونش این پول را می داد اما از کجا؟ نمی دانم پدرش کیست و کارش چیست اما می دانم که هر جا ثروتی انباشت شده، آن سوتر زندگی هایی ویران گشته است. بگذریم، حالم ناخوش است از دیدن و خواندن خبر هایی از این دست. بگذارید کوتاه کنم سخن و بگویم که اگر از اقتصاد، ال و قاف و تا و صادش را هم نخوانده ایم اما هستند کسانی که خوانده اند و خوب هم خوانده اند و امروز صدایشان بلند است از شرایطی که حال مان را ناخوش می کند. اقتصاد دانی چنین به بیان شرایط حاضر می پردازد که؛شرایط کنونی به‌شکلی است که گروهی فقر و نابرابری بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند و در مقابل گروهی دیگر با اشرافی‌گری بی‌سابقه‌ای زندگی می‌کنند. این بزرگ‌ترین تهدید داخلی است که گروه‌های بی‌بضاعت هر روز در خیابان‌ها رژه اشرافیت و تفاخر را مشاهده می‌کنند و این وضعیت را نتیجه تصمیم‌گیری‌های نظام تصمیم‌گیری می‌داند. بزرگ‌ترین آسیبی که این نابرابری‌های اقتصادی ایجاد می‌کند فرسایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی نسبت به نظام سیاسی است. مشروعیت یک نظام سیاسی متکی به اعتماد مردم است و اگر این اعتماد خدشه ببیند آن نظام سیاسی با چالش‌های بزرگی مواجه خواهد شد. او یک خبر تحلیلی هم دارد ؛”بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در یکی از سالهای گذشته رقمی بالغ بر ۵۰۰ هزارمیلیارد تومان رانت ارزی در کشور به وجود آمده است.” خب، این رانت هم به مردم که نرسیده است. عده ای خاص، برده اند و خورده اند و یک آب هم روش. تازه به گفته دکتر، مالیات اخذ شده از این رقم در حدود صفر است! اجازه بدهید بیش از این کلمات، به تلخی کنار هم قرار نگیرند اما بشنوند متولیان امر از این دکترای اقتصاد و دیگر اقتصاد دانان که باید برای فسادِ در سیستم نشسته، چاره ای اندیشید. اگر نظام اقتصادی، درست نشود، در ارکان نظام اجتماعی و حتی سیاسی، زلزله ایجاد خواهد کرد. برای مهار هزینه هایی چنین سنگین باید همین الان به همه وجود به میدان بیایند آنانی که اندیشه ای پویا و دستی توانا دارند که لحظه ای، حتی لحظه ای دیگر هم دیر است.

 

 

 

جشنواره سرآغاز در دانشگاه بیرجند برگزار شد

جشنواره سرآغاز با حضور جمع پرشور دانشجویان به مناسبت هفته سراهای دانشجویی در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
جشنواره سرآغاز در دانشگاه بیرجند برگزار شد

به گزارش امروز خراسان جنوبی جشنواره سرآغاز با ارائه محصولات در غرفه‌های صنایع دستی و آثار فرهنگی دانشجویان در محوطه مقابل تالار ولایت آغاز بکار کرد. حضور مشاوران مرکز مشاوره و تندرستی و ایستگاه سلامت اداره بهداشت و درمان، برگزاری دورهمی با اساتید و خانواده‌های دانشجویان و مسابقات از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود. جشنواره با سخنرانی دکتر حسین فرزانه‌پور، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آغاز شد. وی با قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم، به تعاملات بسیار مناسب واحدهای دانشگاه اشاره کرد و یکی از نتایج این همکاری‌ها را برگزاری جشنواره سرآغاز دانست.
دیگر سخنران این مراسم، دکتر سیدمرتضی موسوی، معاون دانشجویی دانشگاه با خیرمقدم به دانشجویان، دوران دانشجویی را دوران گذرا نامید و به دانشجویان توصیه کرد در این دوره مهارتهای زندگی را قدر بدانند و در کنار فعالیت تحصیلی حقوق و وظایف دانشجویی را بیاموزند.
شعرخوانی دکتر ذوالفقاری، معرفی اتاق‌های نمونه بهداشتی و تقدیر از سرپرستان خوابگاه‌های دانشجویی از دیگر برنامه‌های جشنواره سرآغاز بود.

 

 

اعزام دانشجویان دانشگاه بیرجند به مسابقات ورزشی منطقه ۹ کشور/۷

مسابقات ورزشی دانشگاه‌ها و مؤسات آموزش عالی منطقه ۹ به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.
اعزام دانشجویان دانشگاه بیرجند به مسابقات ورزشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی منطقه ۹ کشور

 به گزارش  امروز خراسان جنوبی، این  مسابقات ورزشی به میزبانی خراسان رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد و در رشته‌های دوومیدانی، شنا و کشتی برگزار می‌شود.
از دانشگاه بیرجند، آراد آزادباش و افشین رخشانی به مربیگری رامین رحمانپور در رشته شنای مسابقات قهرمانی ورزشی دانشگاهها و موسات آموزش عالی منطقه ۹ کشور هنرنمایی می‌کنند.
در رشته کشتی این رویداد ورزشی محمدرضا نور محمدی در وزن ۵۷ کیلوگرم و ابوالفضل حسن زاده در وزن ۷۴ کیلوگرم با مربیگری مسعود سروری روی تشک رقابت‌ها می‌روند.
در رشته دو ومیدانی مسابقات ورزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی منطقه ۹ کشور نیز عماد‌الدین رنجبر، امیرحسین هادی‌نیا، علی مکرمی‌فر، مهدی آرگینی، محمدجواد روهنده با مربیگری سجاد سرزهی هماورد برترین‌های این رقابت‌ها می‌شوند.

 

 

 

 

شناسایی ۵ مبتلای جدید کرونا در خراسان جنوبی/۲

۵ مبتلای جدید کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: این مبتلایان از ۵۴شناسایی ۵ مبتلای جدید کرونا در خراسان جنوبی تست اخذ شده در شبانه روز گذشته، شناسایی شدند که یک نفر مربوط به شهرستان بیرجند، یک نفر سربیشه، ۲ نفر نهبندان و یک نفر مربوط به شهرستان قاین است.

شریف زاده با بیان اینکه در شبانه روز گذشته فوت مربوط به کرونا در استان گزارش نشده است افزود: تعداد فوتی‌های کرونا در استان همان هزار و ۴۴۷ نفر است.

وی گفت: هم اکنون نیز ۲۰ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند که ۳ نفر آن‌ها به کرونا مبتلا هستند و حال یک نفرشان وخیم است.

 

 

 

بهره برداری از طرح بهسازی و مرمت ۱۲۹ رشته قنات در خراسان جنوبی

طرح بهسازی و مرمت ۱۲۹ رشته قنات در خراسان جنوبی به بهره برداری رسید.

بهره برداری از طرح بهسازی و مرمت ۱۲۹ رشته قنات در خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، طرح مرمت قنوات اربعه نوفرست به نمایندگی از ۱۲۹ رشته قنات استان به طول ۴۰ کیلومتر با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور، استاندار خراسان جنوبی و نماینده مردم بیرجند و خوسف در مجلس شورای اسلامی به بهره برداری رسید.

این طرح‌ها شامل ۱۳۷۸ متر کول گذاری و ۹۸۶ متر لایه روبی  که با اعتبار ۶۸۰۰ میلیون ریالی از محل اعتبار دولتی و ۱۲۰۰ میلیون ریال از محل خودیاری مردمی اجرا شده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور در این مراسم با اشاره به ویژگی مردم خراسان جنوبی گفت: مردم این استان شایسته بهترین خدمات هستند و ما هر چه در توان داریم در طبقه اخلاص می گذاریم.
سید صولت مرتضویی با اشاره به تلاش سازمان جهاد کشاورزی در مرمت قنوات در خراسان جنوبی این اقدام را کار جهادی عنوان کرد و گفت: علی رغم خشکسالی در خراسان جنوبی با اقدامات انجام شده، قنوات جاری هستند.
وی به مطالعات انجام شده در بحث آبها ژرف اشاره کرد و گفت: مطالعات انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس انجام شده است و اقدامات جهت انتقال آب در حال انجام است.
معاون اجرایی رئیس جمهور یکی از مزیت های استان خراسان جنوبی را مزیت های معدنی عنوان کرد و گفت: در وزارت صنعت معدن و تجارت در این زمینه مطالعات ژئوفیزیک و مطالعات ژئو شیمی در حال انجام است، تا هرچه بهتر از این ظرفیت ها استفاده شود.

 

 

 

 

 

 

شهادت سرباز پلیس هنگام مأموریت/۴

 تعقیب و گریز مأموران پلیس با قاچاقچیان منجر به شهادت سرباز فراجا شد.
 روز یکشنبه مأموران انتظامی،حین گشت‌ به‌منظور تأمین امنیت و برخورد با قاچاقچیان در محور کاخک به قائن به یک دستگاه خودرو مشکوک شدند که راننده بلافاصله با مشاهده مأموران اقدام به فرار کرد. قاچاقچیان برای فرار از دست مأموران پلیس با پرت کردن کپسول‌های دودزا باعث واژگونی خودروی پلیس شدند. در این حادثه مأمور انتظامی به‌همراه سرباز علی شبانی مجروح و دچار آسیب شدید شدند که بلافاصله برای سیر مراحل درمانی به بیمارستان انتقال داده شدند،اما با وجود تلاش تیم پزشکی سرباز علی شبانی به‌علت شدت جراحات وارده به درجه رفیع شهادت نایل آمد.
دستورات ویژه برای شناسایی و دستگیری عاملان این اقدام شرورانه که منجر به شهادت مظلومانه این سرباز راه نظم و امنیت کشور شد، صادر و بررسی‌های تخصصی پلیس برای شناسایی و دستگیری متهمان ادامه دارد.

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان”زیرکوه”/۴

فرمانده انتظامی”زیرکوه” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان خبر داد و گفت: مأموران در این رابطه تعداد ۵ خرده فروش مواد مخدر را دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”هادی سلمانی” اظهار داشت: مأموران انتظامی زیرکوه با دریافت اخباری مبنی بر این که محل هایی در سطح این شهرستان به پاتوق معتادان تبدیل شده و نارضایتی اهالی را بوجود آورده است، شناسایی و دستگیری این افراد در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده میدانی مناطق آلوده و جرم خیز را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی محل های شناسایی شده را بازرسی کردند.

 

 

 

 

دستگیری ۱۹ خرده فروش مواد مخدر در خوسف/۴

فرمانده انتظامی”خوسف” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و پاکسازی نقاط آلوده در شهرستان”خوسف” خبر داد و گفت: مأموران در این طرح ۱۹ خرده فروش مواد مخدر و معتاد متجاهر را دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ” محمد حسن اکبری ” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان خوسف در راستای ایجاد امنیت پایدار در سطح شهرستان خوسف که باعث نارضایتی شهروندان شده بود، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و پاکسازی نقاط آلوده را اجرایی کردند.

وی افزود: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی، پاتوق خرده فروشان را در سطح شهرستان خوسف شناسایی کردند و با هماهنگی مقام قضائی در یک عملیات ضربتی وارد پاتوق خرده فروشان شدند.

 

 

 

 

 

 

انهدام باند سرقت به عنف در “بیرجند”/۴

رئیس پلیس آگاهی استان از انهدام باند سرقت به عنف طلاجات خانم میانسال در یکی از روستاهای شهرستان”بیرجند” خبر داد و گفت: در این رابطه ۳ سارق دستگیر شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”کاظم صادقی” اظهار داشت: در پی وقوع یک فقره پرونده سرقت به عنف طلاجات در یکی از روستاهای حوالی شهرستان “بیرجند”، بلافاصله پیگیری موضوع و دستگیری سارق یا سارقان به صورت ویژه در دستور کار مأموران پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی قرار گرفت.

وی افزود: ماموران پس از انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده میدانی، سارقان را شناسایی کردند که پس از هماهنگی با مقام قضائی طی یک عملیات غافلگیرانه وارد مخفیگاه سارقان شدند و نامبردگان را دستگیر کرده و برای ادامه تحقیقات به اداره پلیس آگاهی استان منتقل کردند.

رئیس پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی بیان داشت: متهمان ابتدا در اظهارات خود منکر هر گونه جرم و اتهامی شدند اما با رو به رو شدن شواهد موجود و ارائه مستندات چاره ای جز بیان حقیقت نداشته لب به اعتراف گشوده و به سرقت به عنف طلاجات خانم میانسال در یکی از روستاهای شهرستان بیرجند اعتراف کردند.

 

 

 

در دیدار معاون اجرایی رئیس جمهور با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی عنوان شد

درخواست افزایش ۲ هزار میلیارد تومانی اعتبار سفر رئیس جمهور/

برطرف کردن مشکلات کشور نیازمند یک عملیات ویژه/ دولت سیزدهم ادامه دهنده مسیر شهید رجایی است/امام جمعه بیرجند: دولت مردمی، مشکلات را پشت پرده نگه نمی‌دارد/۳

 

درخواست افزایش ۲ هزار میلیارد تومانی اعتبار سفر رئیس جمهور

استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه خواستار افزایش ۲ هزار میلیارد تومانی اعتبار مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی شد.

استاندار خراسان جنوبی در دیدار آیت الله عبادی نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند که با حضور دکتر مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور با ارائه این پیشنهاد گفت: به جهت جبران مصوبات اولیه سفر که قابل مقایسه با دیگر استان‌ها نیست، افزایش چندین برابری اعتبارات را درخواست داریم.
قناعت گفت: درخواست ویژه استان، افزایش این اعتبارات بین هزار تا دو هزار میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی، مقصد سومین سفر استانی رئیس جمهور در شهریور ۱۴۰۰ بود، به آثار این سفر اشاره کرد و گفت: در این سفر، تعداد ۱۹ دستگاه در قالب ۸۱ پروژه اعتبار گرفتند.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ۴۸ مصوبه سفر گفت: در قالب این مصوبات، از کلیه ردیف‌های مشخص شده در قانون، اعتبارات متوازن، هدفمندی، ملی، تملک استانی و ابلاغی وزارت نفت، تخصیصی داشته ایم.
قناعت با بیان اینکه تاکنون یک ششم اعتبارات سفر به استان تخصیص پیدا کرده، گفت: وقتی شرایط مصوبات و حجم اعتبارات سفر برای خراسان جنوبی را با دیگر استان‌ها مقایسه می‌کنیم، به نظر می‌رسد جا برای کار بیشتر داشت و مصوبات می‌توانست غنی‌تر باشد.
وی افزود: با عنایت به نگاه ویژه دولت به مناطق محروم و دلبستگی شما به خراسان جنوبی، این امید تقویت می‌شود که ما می‌توانیم افزایش این اعتبارات سفر را مطالبه نماییم.
استاندار خراسان جنوبی به روند اجرای پروژه راه آهن اشاره کرد و گفت: در نشست‌های متعدد با هر بانک عضو کنسرسیوم بانکی پروژه راه آهن دو سه مرتبه مذاکره شده، اما همچنان کار معطل مانده است که تسریع در روند اجرای کار، نگاه ویژه‌ای می‌طلبد.
قناعت با بیان اینکه خط انتقال آب دریای عمان از موضوعات کلیدی استان است، گفت: بر اساس مصوبه دولت، خط انتقال آب از خلیج فارس در حال انجام است، اما درخواست ما این است که انتقال آب دریای عمان به سیستان بلوچستان که مصوبه هیئت دولت را دارد، با قید یک مصوبه جدید یا متمم ویژه، به خراسان جنوبی هم رقم بخورد.
وی به مصوبه هیئت دولت برای استان سیستان و بلوچستان و صدور مجوز واردات ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین راهداری و حمل و نقل از کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: درخواست ما این است که مجوز واردات این ماشین آلات به خراسان جنوبی و از مرز ماهیرود نیز داده شود، تا هزینه خرید این ماشین آلات کاهش یابد.

 

دولت تلاش دارد استان‌های کم‌برخوردار به‌ شاخص‌های‌ مطلوب‌ برسند

معاون رئیس‌ جمهور: دولت تلاش دارد استان‌های کم‌برخوردار به‌ شاخص‌های‌ مطلوب‌ برسند

 معاون اجرایی رئیس جمهور نیز در این دیدار گفت: نگاه آیت‌الله رئیسی‌ به مناطق کم‌برخوردار عالمانه و مدبرانه و کارشناسانه است و تلاش داریم تا استان‌های کم‌برخوردار را به شاخص‌های مطلوب برسانیم.

«سیدصولت مرتضوی» در نخستین برنامه از سفر یک‌روزه به استان خراسان جنوبی در دیدار با آیت‌الله «سیدعلیرضاعبادی» نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بیرجند گفت: ماموریت داریم مسائل استان را بررسی کنیم و در بازدید میدانی بر روند اجرای مصوبات استانی سفر رئیس‌ جمهور نظارت داشته باشیم.

وی افزود: گستردگی استان و جبران عقب‌ماندگی آن در برخی شاخص‌ها به‌دلیل کم توجهی‌ به امور مردم در دوران ستم‌شاهی توجه ویژه‌ و کار مضاعف می‌طلبد و بر اساس تجربه در دو دوره توفیق خدمت به مردم این استان را داشتم معتقدم نگاه آیت‌الله رئیسی‌ به مناطق کم‌برخوردار، عالمانه، مدبرانه و کارشناسانه است.

معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: دولت از محل منابع عمومی بیش از ٩٠٠ میلیارد تومان اعتبار در مدت چهار ماه به طرح‌های عمرانی استان خراسان جنوبی در بازه‌های مختلف تخصیص داده که چنین عدد و رقمی تقریباً کم‌سابقه و به عبارتی بی‌سابقه است و ان‌شاءلله این روند ادامه خواهد داشت.

مرتضوی با اشاره به مزیت‌های استان خراسان جنوبی تصریح کرد: این استان از اولین استان‌هایی بود که دولت برای آن اعتبار ویژه در نظر گرفت و تلاش داریم استان‌های کم‌برخوردار را به شاخص‌های مطلوب برسانیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش‌ تأکید کرد: در ماه‌های اولیه فعالیت دولت سیزدهم تاکنون گام‌های خوبی برداشته شده که ان‌شاءالله با قوت ادامه خواهد داشت و ما خدمت به مردم شریف ایران را عبادت می‌دانیم‌ و خدمت در خراسان عبادتی ویژه است.

 

 

 

 

 

 

در جریان سفر یک‌روزه معاون اجرایی رئیس جمهور؛

۶٩٧ طرح توسعه مخابراتی خراسان جنوبی با حضور مرتضوی مورد بهره‌برداری قرار گرفت

۶٩٧ طرح توسعه مخابراتی خراسان جنوبی با حضور مرتضوی مورد بهره‌برداری قرار گرفت

معاون اجرایی رئیس جمهور ۶۹۷ طرح توسعه مخابراتی را به صورت متمرکز افتتاح کردکه برای اجرای این طرح ۲ هزار و ۳۸۵ میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.

گزارش ایرنا، «سید صولت مرتضوی» صبح امروز و پس از بازدید از سه طرح عمرانی در سفر یک‌روز خود به خراسان جنوبی، چند طرح‌ مخابراتی این استان را افتتاح کرد.

این طرح‌ها شامل توسعه شبکه فیبر نوری ٢١ طرح، توسعه شبکه انتقال ١٩۶ طرح، نصب و راه‌اندازی توسعه پورت پرسرعت ٢٢٩ طرح، نصب و راه‌اندازی و توسعه سوئیچ – کافو نوری ۸۸ طرح، نصب و راه‌اندازی و توسعه سوئیچ – کافونوری ۵۸ طرح، توسعه شبکه کابل ۱۷ طرح، نصب، راه‌اندازی و ارتقای تکنولوژی سایت تلفن همراه ۶۸ طرح، تأمین و تجهیزات کامل بی تی اس همراه پرتابل و کامیونت برای مدیریت بحران شامل ۴ طرح است.

سید صولت مرتضوی در آیین بهره‌برداری از ۶٩٧ طرح توسعه مخابراتی استان خراسان جنوبی گفت: از این‌که در استان خراسان جنوبی اقدامات شایسته‌ای در مسیر پیشرفت و توسعه به وقوع پیوسته است، خرسندم.

وی افزود: استان خراسان جنوبی وارد مرحله‌ای دیگر از توسعه شده و اقدامات خوبی هم در بخش بهداشت و درمان، آموزش عالی، آموزش و پرورش، توسعه راه‌ها و توسعه راه‌آهن و اقدامات زیربنایی و اجرای فاضلاب‌های شهرهای استان صورت گرفته است.

معاون اجرایی رئیس‌ جمهور ادامه داد: از محل منابع عمومی مصوبات استانی ١٣٧ درصد در ۱۴۰۰ تخصیص داد شد که ۳۷ درصد بیشتر از تعهد مالی تخصیص یافته است.

 

 

 

افزایش ۲٠ درصدی قیمت خانه ابدی در بیرجند/۲

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری بیرجند از افزایش ۲٠ درصدی قبر از ابتدای امسال خبر داد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان کدخدا رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری بیرجند گفت: اکنون قیمت قبر در حاشیه قتلگاه بیرجند از ۳ میلیون تومان تا ۶ میلیون تومان است.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری بیرجند گفت: هزینه‌های کفن و دفن متوفی که تحت پوشش بهزیستی و یا کمیته امداد بوده است به صورت کاملا رایگان صورت می‌گیرد.

کدخدا گفت: از ابتدای امسال تنها ۱ مورد به صورت رایگان در بیرجند دفن شده است.

او گفت: افرادی که وضعیت مالی مناسب ندارند نیز میتوانند با ارائه نامه‌ای از معتمدین محله و یا مسجد محله خود از پرداخت هزینه‌های کفن و دفن به صورت رایگان برخوردار باشند.

کدخدا گفت:خوشبختانه در این ۲ ماهه‌ی اول سال هیچ فرد بدون خانواده‌ای در قبرستان بیرجند دفن نشده است

 

 

 

 

شانس دوباره «خدمتی» در جام جهانی باکو/۷

«خدمتی» درمسابقات جام جهانی تیراندازی ۲۰۲۲ باکو باری دیگر در ماده تفنگ ۱۰ متر بادی میکس بانوان ایران سیبل مسابقات را نشانه می‌رود.

شانس دوباره «خدمتی» در جام جهانی باکو

به گزارش خبرگزاری فارس بانوی ملی‌پوش و مدال‌آور المپیک خراسان‌جنوبی در نخستین مرحله از سومین دور مسابقات جام جهانی تیراندازی باکو در سال ۲۰۲۲ هماورد برترین‌های چهار قاره عالم شد ولی تیرهایش به خطا رفت.

 «نجمه خدمتی» در رشته تیراندازی با رشته تفنگ‌بادی انفرادی این ماراتن جهانی پشت خط آتش قرار گرفت با کسب ۶۲۶ امتیاز نتوانست به فینال رقابت‌ها راه پیدا کند.

بانوی المپیکی خراسان جنوبی در سومین دور از مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ باکو باری دیگر در مرحله اول تیراندازی با تفنگ بادی ۱۰ متر میکس بانوان سیبل رقابت‌ها را نشانه می‌رود تا با بهره‌گیری از تجربیات وتوانمندی‌های خود برای جمهوری اسلامی ایران افتخارآفرینی کند.

این رویداد ورزش جهانی سال ۲۰۲۲ در ماده‌های تفنگ، تپانچه و اهداف‌پروازی به میزبانی جمهوری آذربایجان در شهر باکو برگزار می‌شود و از جمهوری اسلامی ایران ۲۲ تیرانداز برتر کشور شرکت دارند

 

 

 

آغاز عملیات مرمت بازارمیثم و مجموعه تاریخی شهر سرایان/۲

عملیات مرمت و محوطه‌سازی بازارمیثم و مجموعه تاریخی شهر سرایان آغاز شد.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان گفت:آغاز عملیات مرمت و محوطه‌سازی بازارمیثم و مجموعه تاریخی شهر سرایان مجموعه تاریخی شهر سرایان شامل کاروانسرا، حمام، آب‌انبار، بازار و مسجد جامع که با تصویب پروژه در ستاد بازآفرینی شهری و تأمین اعتبار ۴ هزار میلیون ریالی از طریق اداره‌کل مسکن و شهرسازی، عملیات محوطه‌سازی و مرمت مجموعه تاریخی شهر سرایان با طراحی و نظارت میراث‌فرهنگی به‌زودی آغاز می‌شود.

محمد عرب افزود: در این مرحله تکمیل محوطه‌سازی زمین کنار حمام و روبروی بازار به‌عنوان بوستان محله‌ای با اجرای آجرفرش و سنگ‌فرش، فضای سبز و فضای بازی کودک، جمع‌آوری و اجرای مجدد سنگ‌فرش اطراف آب‌انبار، کاه‌گل پشت بام بازار میثم و مرمت فضای داخلی غرفه‌های صنایع‌دستی پیش‌بینی شده است.

وی گفت:  محور فرهنگی تاریخی بازار در محدوده بافت تاریخی و در جنوب شرق شهر واقع شده و با شماره ۲۹۳۲۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان گفت: اهمیت فرهنگی تاریخی بازار باید ارتباط آن را با بنا‌های باارزش دوره صفوی که بازار در پیرامون آن‌ها واقع‌شده یعنی حمام، آب‌انبار، مسجد جامع و کاروانسرا مدنظر داشت.

محمد عرب افزود: بازار به همراه بنا‌های شاخص و بافت پیرامون آن هویت شهری گذشته را به نمایش می‌گذارد و در حال حاضر ۸  کارگاه زنگوله‌سازی و آهنگری سنتی و یک کارگاه خراطی در این مجموعه فعال هستند

وی گفت:  فعال کردن و احیاء کامل مغازه‌های بازار از برنامه‌ها و اولویت‌های میراث فرهنگی به‌عنوان اولین و تنهاترین ورکشات سنتی و دائمی صنایع‌دستی استان است.

وی گفت:  محدوده تاریخی شهر سرایان شامل ۱۲ اثر ثبتی و دو اثر تاریخی واجد شرایط ثبت که پرونده ثبت آن‌ها در حال تهیه است نیز در این محدوده قرار دارند.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایانگفت:  همچنین بنا‌های تاریخی آرامگاه توران شاه، مزار میرزا‌ها و آب‌انبار بالا نیز جزء آثار ثبتی هستند که خارج از محدوده تاریخی واقع شده‌اند.

عرب  افزود: با تأمین اعتبار کامل پروژه و تداوم تخصیص اعتبار، جداره‌سازی و کف‌سازی محدوده تاریخی شهرتا قسمت شمال مسجد جامع و خانه‌های تاریخی یزدانی و رفیعی و مسجد آهنگران ادامه پیدا کند و کف‌سازی این محدوده نیز جزء برنامه‌های میراث‌فرهنگی است.

 

 

با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور؛

بهره برداری از ۶۹۷ طرح مخابراتی در خراسان جنوبی

۶۹۷ طرح مخابرات منطقه خراسان جنوبی به بهره برداری رسید.

بهره برداری از ۶۹۷ طرح مخابراتی در خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، ۶۹۷ طرح مخابراتی در خراسان جنوبی با اعتبار بیش از ۲ هزار و ۳۸۵ میلیارد ریال با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور،  استاندار خراسان جنوبی و نماینده مردم بیرجند و خوسف در مجلس شورای اسلامی به بهره برداری رسید.
این طرح ها شامل ۲۱ پروژه توسعه شبکه فیبر نوری خانگی،۱۹۶ طرح توسعه شبکه انتقال، ۲۲۹ طرح نصب،راه اندازی و توسعه پورت پرسرعت، ۱۰۴ طرح نصب،راه اندازی و توسعه سوئیچ، ۵۸ طرح توسعه شبکه فیبر نوری، ۱۷ طرح توسعه شبکه کابل،۶۸ طرح نصب و راه اندازی و ارتقا تکنولوژی سایت تلفن همراه و ۴ طرح تامین تجهیزات کامل bts تلفن همراه پرتابل و کامیونت برای مدیریت بحران است.

 

 

 

 

 

از کم کاری‌ها در حوزه جهاد تبیین نگرانیم/۳

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس گفت: از کم کاری‌ها در حوزه جهاد تبیین نگران هستیم و باید بیش از گذشته در زمینه جهاد تبیین کار شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، خسروی نماینده مردم  شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلساز کم کاری‌ها در حوزه جهاد تبیین نگرانیم شورای اسلامی در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه تخصصی امیر المومنین (ع) بیرجندبا اشاره به اینکه دشمن لحظه به لحظه در حال پیشروی است، گفت: از کم کاری‌ها نگران هستیم و باید بیش از گذشته در زمینه «جهاد تبیین» کار شود.

وی با بیان اینکه طلاب در زمینه «جهاد تبیین» از همه اقشار جلوتر هستند افزود: در زمینه پرداختن به «جهاد تبیین» به سراغ منابع مفید بروید و به معرفی آنان بپردازید و بدانید قطعا جواب خواهد داد.

آقای خسروی با اشاره به لزوم حضور در خط مقدم «جهاد تبیین» گفت: «جهاد تبیین» به خاطر وسعت و پیام‌های فضای مجازی بسیار سخت شده است و امروز «جهاد تببین» در بخش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و خانواده بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

نماینده مردم  شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: در جشنواره فیلم کن دیدید که چه قدر راحت به مقدسات و امام رضا (ع) توهین کردند و اگر سه ماه پیش برخورد‌های لازم صورت می‌گرفت اکنون این اتفاقات رخ نمی‌داد.

وی در خصوص مشکلات شهرستان بیرجند عنوان کرد: از دولت درخواست داریم تا بحث راه آهن و جاده بیرجند به قاین و بیمارستان خوسف را به صورت جدی پیگیری کند.

جان باختن کارگر معدن در شهرستان طبس/۴

حادثه در معدن شهرستان طبس جان یک نفر را گرفت.

رییس  اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس در گفتگو با خبرنگار صدا وسیما گفت: در اثر ریزش سنگ در معدن پروده شرقی (ممرادکو) میثم شهمرادی کارگر جوان ۳۹ ساله اهل مینودشت استان گلستان جان خود را از دست داد .

زارع نیا افزود: این حادثه حدود ساعت ۲ نیمه شب اتفاق افتاده که علی رغم تلاش نیروهای امدادی و حادثه دیده براثر مصدومیت شدید جان خو را از دست داده است.

 

 

 

 

طرح شبکه همیاران مردمی دولت در راهداری خراسان جنوبی اجرا می‌شود

طرح شبکه همیاران مردمی دولت در راهداری خراسان جنوبی اجرا می‌شود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: اجرای طرح شبکه همیاران مردمی دولت در بخش راهداری استان با عنوان واکنش سریع (طوس) از ۱۱ خرداد ماه جاری آغاز می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، اسدالله جلال‌زاده بیان کرد: همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه (س)، طرح شبکه همیاران مردمی دولت در بخش راهداری خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور آغاز می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد شبکه همیاران مردمی دولت در اجرای طرح واکنش سریع (طوس)، گفت: تمامی هم استانی‌ها و کاربران جاده‌ای به‌ویژه رانندگان حرفه‌ای می‌توانند مشکلات مرتبط با ایمنی راه‌ها که نیازمند اقدام سریع است را از طریق سامانه و تلفن گویای ۱۴۱ گزارش کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: موضوعات قابل گزارش در فاز اول طرح شامل لکه‌گیری و اصلاح چاله‌های مخاطره‌آمیز در راه‌ها، پاکسازی و شستشوی علائم و تابلوهای ایمنی موجود، پاکسازی اجسام زائد از سطح و شانه راه‌ها، رفع نقص و عیب از تابلو و علائم و تجهیزات ایمنی موجود، تکمیل علائم در پیچ‌های تند فاقد علائم کافی است.

وی یادآور شد: رفع نقص حفاظ ایمنی آسیب دیده و مخاطره‌آمیز، آشکارسازی مقاطع حادثه خیز، ایمن سازی تقاطع منجر به حادثه یا انسداد جاده‌ها دسترسی غیر مجاز نیز از دیگر موارد قابل گزارش در فاز اول این طرح است.

جلال‌زاده اظهار کرد: بالغ بر ۱۷ هزار کیلومتر انواع راه در خراسان جنوبی، سرمایه عظیم و ارزشمندی بوده که حفاظت و نگهداری آنها بسیار مهم است.

 

 

 

 

 

 

ساختمانی به نام مدرسه، به کام دانشگاه پیام نور/۲

سال ۹۴ مدرسه‌ای ۹ کلاسه به صورت خیّرساز در شهرک بمرود در زیرکوه حاجی آباد ساخته شد که در زمان احداث به طور موقت به دانشگاه پیام نور واگذار شد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بهروزی معاون فنی و اجرایی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: سال ۸۵ زمینی به مساحت دو هزار و ۷۰۰ متر برای ساخت مدرسه شبانه روزی متوسطه دوم دختران در بمرود زیرکوه واگذار و کار ساخت آن از سال ۹۳ آغاز شد.

او گفت: سال ۹۴ همزمان با پایان ساخت مدرسه، طی تفاهم نامه‌ای با خیّر این مدرسه که اهل کویت است و طبق نیاز سنجی در آن زمان، بنا بر این شد این مدرسه به طور موقت به دانشگاه پیام نور واگذار شود و خیّر آن آمادگی خود را برای ساخت ساختمانی جداگانه برای دانشگاه پیام نور در صورت تأمین زمین، اعلام کرد.

بهروزی گفت: به نظر می‌رسد از آن زمان به بعد هیچ رایزنی و گفت و گویی با خیّر کویتی صورت نگرفته است و هم اکنون در تلاشیم تا با تأمین زمین از سوی شهرداری، از این خیّر برای ساخت ساختمان جدید به صورت کامل خیّرساز و یا مشارکتی کمک بگیریم.

معاون فنی و اجرایی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: این ساختمان به صورت موقت به دانشگاه پیام نور واگذار شد و طبق گفته‌ رئیس دانشگاه، هم اکنون دانشجویان بومی حاجی آباد زیرکوه در آن مشغول به تحصیل هستند.

او گفت: کمبود فضای آموزشی در زیرکوه حاجی آباد از مشکلات اساسی در این منطقه است.

 

 

سیب زمینی باز هم گران شد/۲-۳

مردم شهرستان بیرجند از افزایش قیمت ناگهانی سیب زمینی در این شهرستان گلایه‌مندند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان یکی از فروشندگان میوه گفت: امروز سیب زمینی را کیلویی ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان از میدان میوه و تره بار خریداری کردم و کیلویی ۲۴ هزار تومان به فروش می‌رسانم.

او گفت: افزایش قیمت سیب زمینی ناگهانی بود و قبل از آن سیب زمینی را کیلویی ۱۵ هزار تومان می‌فروختم.

پیگیر، چون و چرای علت گرانی سیب زمینی از رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان بیرجند شدیم.

مفاخر گفت: هنوز به طور دقیق مشخص نیست که علت گرانی اخیر سیب زمینی چیست، اما پیش بینی می‌شود صادرات سیب زمینی به دلیل افزایش قیمت دلار یکی از دلایل مهم آن باشد.

او گفت: هر سال این موقع شاهد کاهش قیمت سیب زمینی بودیم، اما هم اکنون هر کیلو سیب زمینی در بازار میوه و تره بار تا ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

مفاخر گفت: سیب زمینی مورد نیاز استان از شیراز تأمین می‌شود.

 

سایت رزرو هتل برای اعضای خانه مطبوعات خراسان جنوبی راه اندازی شد/۳-۷

 

مدیر عامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی از راه اندازی سایت رزرو هتل با تخفیف ویژه، برای اعضای خانه مطبوعات خراسان جنوبی خبر داد.

سمانه سالاری اظهار داشت: طبق درخواست اهالی رسانه در استان و پیگیری‌های خانه مطبوعات سایتی برای رزرو هتل ویژه اعضای خانه مطبوعات استان راه‌اندازی شده است.

وی گفت: در همین خصوص طی توافقی که با یکی از شرکت های هتل داری کشور صورت گرفته است، لینکی را ویژه رزرو هتل در سراسر کشور تعریف کردیم که اعضای خانه مطبوعات می توانند قبل سفر نسبت به رزرو اتاق و هتل برای اقامت خود با تخفیف ویژه اقدام کنند.

مدیر عامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این هتل‌ها تا ۷۰ درصد تخفیف را ویژه اعضای خانه مطبوعات خراسان جنوبی در نظر می‌گیرند افزود: خبرنگاران خراسان جنوبی می توانند برای رزرو هتل به آدرس https://www.eghamat24.com/affiliates/press_and_media_house مراجعه کنند.

سالاری افزود: به دنبال رایزنی برای گرفتن تخفیف ویژه خبرنگاران در سایر بخش‌ها مانند حمل و نقل زمینی و هوایی نیز هستیم که امید است محقق شود.

 

 

 

در راستای خدمت به زائران اربعین انجام می شود؛

تامین زیرساخت های آب وفاضلاب در کاظمین/جمع‌آوری ۳۰ تن زباله در کاظمین/۲-۳

تامین زیرساخت های آب وفاضلاب در کاظمین/احداث حمام برای زائران

مدیر عامل شرکت آبفای خراسان جنوبی گفت: در راستای خدمت به زائران اربعین، طی مدت دو هفته اقدامات لازم برای ایجاد زیرساخت‌های مربوط به آب و فاضلاب در کاظمین انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امامی دوشنبه شب در جلسه کمیته زیرساخت ستاد اربعین خراسان جنوبی اظهار کرد: نقشه‌های مورد نظر در گذشته تهیه شده و لوله‌ها مورد نیاز هم تا هفته آینده برای این منظور در اختیار ما قرار می‌گیرد.

به گفته وی با توجه به هماهنگی‌های انجام شده اگر مشکلی برای انتقال لوله‌ها و اتصالات آن به کاظمین به وجود نیاید در مدت دو هفته اقدامات لازم برای ایجاد زیرساخت‌های مربوط به آب و فاضلاب در کاظمین انجام خواهد شد.

امامی با بیان اینکه واحد تولید لوله‌های فاضلاب در شهرک صنعتی بیرجند از مدار تولید خارج شده و به شکل دیگری باید این لوله‌ها را تأمین کنیم، افزود: با توجه به گرمای هوای عراق در ایام اربعین حسینی (ع)، آمادگی برای احداث حمام‌های مورد نیاز برای استفاده زائران را داریم.

جمع‌آوری ۳۰ تن زباله در کاظمین

معاون توسعه مدیریت و منابع شهرداری بیرجند با بیان اینکه از سال ۱۳۹۵ موکب امام علی (ع) شهرداری با هدف ارائه خدمات نظافتی در ایام اربعین حسینی (ع) تشکیل شده است، اظهار کرد: سال ۱۳۹۸ با اعزام ۳۰ نفر از پرسنل شهرداری به کاظمین روزانه ۳۰ تن زباله جمع‌آوری شد.

غلامرضا یونسی با اشاره به اینکه برای به وجود نیامدن خللی در خدمات رسانی به شهروندان به همین میزان خرید خدمت انجام شد، گفت: درخواست همکاری از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان برای انجام مطلوب‌تر این خدمات را در کاظمین به زائران اربعین داریم.

وی با بیان اینکه پرسنل شهرداری بیرجند در قالب موکب امام علی (ع) در سه شیفت خدمات مورد نیاز را در مدت ۱۲ به زائران ارائه می‌کنند، گفت: اگر به شهرداری بیرجند کمک شود با تصویب اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند برای خرید دستگاه یخ ساز اقدام خواهد شد.

رایگان شدن برق مصرفی چاه‌های کشاورزی در خراسان جنوبی/۲-۳

برق مصرفی چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی در فصل تابستان، در صورت همکاری کشاورزان رایگان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: بارایگان شدن برق مصرفی چاه‌های کشاورزی در خراسان جنوبی انعقاد قرارداد بین شرکت برق استان و کشاورزان، این افراد اگر در ساعات اوج بار پیک تابستان از ساعت ۱۱ تا ۱۸، حداقل به مدت ۵ ساعت موتور چاه‌های خود را خاموش کنند، برق مصرفی آن‌ها در مابقی ساعات شبانه روز رایگان محاسبه می‌شود.

بخشایی افزود: کشاورزان و صاحبان چاه‌های کشاورزی برای بهره مندی از این طرح باید تفاهم نامه همکاری با شرکت برق را تا ۱۵ خرداد به امضا برسانند تا اسامی آن‌ها در سامانه شرکت توانیر ثبت شود.

وی گفت: حدود ۱.۵ درصد از مشترکان برق استان معادل ۵ هزار و ۸۵۰ مشترک در حوزه کشاورزی قرار دارند، اما ۳۰ درصد از مصرف برق استان مربوط به این مشترکان است که بخش قابل توجهی از مصرف برق استان را شامل می‌شود و ضرورت دارد برای عبور از پیک بار تابستان، با شرکت برق همکاری کنند.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق استان، انعقاد تفاهم نامه با صنایع بزرگ استان را از دیگر اقدامات شرکت برق برای کنترل پیک بار تابستان برشمرد و افزود: بر اساس این تفاهم نامه صنایع استان یک ماه از فصل تابستان را به تعطیلات و تعمیرات خود اختصاص می‌دهند و در ساعات اوج مصرف نیز برق مصرفی خود را به حداقل می‌رسانند.

به گفته بخشایی، مشترکان برق خانگی نیز در صورتی که از ابتدای خرداد تا پایان شهریور مصرف خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دهند به ازای هر یک کیلو وات ساعت کاهش مصرف، ۵ برابر تعرفه آن پاداش می‌گیرند.

 

 

 

 

 

معاون اجرایی رئیس جمهور خبر داد:
سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی در آینده نزدیک
مرتضوی از سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی در آینده نه چندان دور خبر داد و گفت: کمک خواهیم کرد تا خراسان جنوبی از محرومیت خارج شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «سیدصولت مرتضوی» معاون اجرایی رئیس جمهور امروز (۱۰ خرداد) به منظور رسیدگی و بررسی مشکلات از پروژه تصفیه خانه فاضلاب بیرجند به همراه استاندار خراسان جنوبی بازدید کرد.

معاون اجرایی رئیس جمهور پس از بازدید از این پروژه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اقدامات مناسبی در خراسان جنوبی در زمینه های راه و شهرسازی و تصفیه آب و فاضلاب اجرا شده است و کمک خواهیم کرد تا خراسان جنوبی از محرومیت خارج شود.

وی با بیان اینکه در صورت تخصیص اعتبارات خراسان جنوبی می تواند به کارگاه سازندگی تبدیل شود، گفت: رئیس جمهور بر اساس نیازمندی به تخصیص منابع استان خراسان جنوبی را به عنوان سومین مقصد استانی خود انتخاب کردند.

«حسین امامی» مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان جنوبی در این بازدید عنوان کرد: مدول دوم پروژه تصفیه خانه فاضلاب بیرجند در مرحله پیش راه اندازی قرار دارد و خط انتقال آن ۱۰۰ درصد اجرایی شده است.

وی با اشاره به پیشرفت ۹۳ درصدی شبکه جمع آوری فاضلاب شهر بیرجند گفت: تمام شهر بیرجند از شبکه فاضلاب برخوردار خواهند شد و از پساب آن در معادن و شهرک صنعتی خوسف استفاده می شود.

گفتنی است؛ مطالعات اولیه فاز دوم تصفیه‌خانه بیرجند سال ۱۳۸۹ آغاز شد و سال ۱۳۹۰ مجوزهای لازم از شورای اقتصاد اخذ و در سال ۱۳۹۱ قرارداد با بانک توسعه و تجارت اکو منعقد شد و با اعتباری بالغ بر ۲۳ میلیون یورو از محل تسهیلات این بانک در حال اجرا است و ۲۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز ظرفیت دارد.

مدول اول این پروژه ۶۵ هزار نفر را تحت پوشش دارد و در مدول دوم این پروژه از جدیدترین روش‌های ساخت استفاده شده به گونه‌ای که در یک روز عملیات تصفیه انجام می‌شود و پساب حاصله قابل استفاده در صنایع و کاشت برخی محصولات کشاورزی و قابلیت تزریق به سفره‌های زیرزمینی را دارد.

 

مرتضوی: خراسان جنوبی با تخصیص اعتبارات جدید به کارگاه سازندگی تبدیل می‌شود

بیرجند- ایرنا- معاون اجرایی رئیس جمهور اطمینان داد که با تخصیص اعتبارات بعدی به خراسان جنوبی، این استان به کارگاه سازندگی تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی حوزه دولت ایرنا، «سید صولت مرتضوی» در حاشیه بازدید از طرح بخش مایع مدول تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند که در ادامه سفر یک‌روزه وی به استان خراسان جنوبی انجام شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مصوبات خوبی در جریان سومین سفر استانی رئیس جمهور در خراسان جنوبی تنظیم  و ابلاغ شد که بررسی میدانی روند اجرای آنها نشان می‌دهد برخی طرح‌ها فعال و در حال اجرا هستند و اقدامات مناسبی برای آنها انجام شده است.

وی افزود: در بازدید از طرح راه‌آهن زاهدان – بیرجند مسائلی مطرح شد که برای رفع موانع احتمالی به زودی نشستی برگزار خواهد شد.

معاون اجرایی رئیس جمهور تأکید کرد: دولت با قدرت پیگیر امور مردم و تحقق مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور است و اطمینان دارم با تخصیص اعتبارات بعدی، استان خراسان جنوبی به کارگاه سازندگی تبدیل می‌شود.

مرتضوی خاطرنشان کرد: منابع خوبی در سفر اول به این استان تخصیص داده شد که در سفر دوم به این استان تلاش می‌کنیم بر اساس سند آمایشی، استان را از محرومیت خارج کنیم تا تعادل و توازن برقرار شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور امروز سه‌شنبه برای نظارت میدانی و بررسی آخرین وضعیت پیشرفت و تحقق مصوبات سفر استانی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و افتتاح چند طرح وارد استان خراسان جنوبی شد.

مرتضوی در این سفر از تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند بازدید کرد که برای اجرای طرح مدول دوم آن بیش از ۲۳ میلیون یورویی اعتبار در نظر گرفته شده است.

استفاده از آب تصفیه شده برای مصارف غیر شرب، امکان محافظت از مخازن آب‌های زیرزمینی، امکان استفاده از لجن تثبیت شده، امکان استفاده بهینه از پساب و ایجاد منبع آبی مطمئن، افزایش و بهبود استانداردهای سلامتی و بهداشت عمومی از جمله اهداف راه‌اندازی این تصفیه‌خانه ست.

 

 

در جریان سفر یک‌روزه برای پیگیری مصوبات دولت؛

معاون اجرایی رئیس جمهور از محور بیرجند – قائن بازدید کرد

معاون اجرایی رئیس جمهور از محور بیرجند - قائن بازدید کرد

 معاون اجرایی رئیس جمهور در جریان بازدید از طرح‌های اولویت‌دار استان خراسان جنوبی، از محور مواصلاتی بیرجند – قائن بازدید کرد.

به گزارش ایرنا، «سید صولت مرتضوی» در در ادامه سفر یک روزه خود به استان خراسان جنوبی، از آخرین وضعیت روند احداث طرح عمرانی باند دوم محور بیرجند – قائن بازدید کرد.

محور بیرجند – قائن به طول ۱۰۰ کیلومتر است که تا کیلومتر ۸۴ آن عملیات دوبانده‌سازی تکمیل شده و محور زیر بار ترافیک قرار گرفته است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های اداره کل راه و شهرسازی استان، در صورت تأمین به‌موقع اعتبار برای عملیات دو بانده‌سازی این محور، ۱۶ کیلومتر باقی‌مانده آن نیز تا پایان سال ۱۴۰۱ تکمیل خواهد شد.

با تخصیص اعتبارات دولت سیزدهم تحرک خوبی در حوزه راهسازی صورت گرفته و بهره‌برداری از این طرح، از برنامه‌های اولویت‌دار استان در سال جاری عنوان شده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور امروز سه‌شنبه برای نظارت میدانی و بررسی آخرین وضعیت پیشرفت و تحقق مصوبات سفر استانی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و افتتاح چند طرح وارد استان خراسان جنوبی شد.

حضور در جلسه پیگیری مصوبات سفر و ستاد تنظیم بازار، بازدید از طرح‌های‌های راه‌آهن بیرجند – قائن – یونسی، تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند و بهسازی قنوات از جمله برنامه‌های سفر یک‌روزه مرتضوی به این استان است.

همچنین ۶۹۷ طرح توسعه مخابراتی به‌صورت متمرکز با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسند که اعتبار هزینه‌شده برای اجرای این طرح ۲ هزار و ۳۸۵ میلیارد ریال است.

مرتضوی در این فرصت کوتاه هم از سطح شهر بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی بازدید می‌کند.

رئیس جمهور در طول هشت ماه اخیر به ۲۱ استان‌ کشور شامل خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان‌ جنوبی، ایلام، کهکیلویه وبویراحمد، بوشهر، فارس، اردبیل، سمنان، زنجان، لرستان، یزد، قم، هرمزگان، گیلان، گلستان، مازندران، خراسان‌ رضوی، البرز و قزوین،آذربایجان غربی سفر کرده است.

آیت‌الله رئیسی در سومین سفر استانی دولت سیزدهم ۱۹ شهریور ۱۴۰۰، با هدف بررسی مسائل و مشکلات و تلاش برای حل آن‌ها به خراسان جنوبی سفر کرده بود.

تأمین آب، اقتصاد معدن و فعال‌سازی ظرفیت معدنی استان، بهره‌برداری حداکثری از معادن زغال سنگ با دو شرط تأمین زیرساخت‌ها و حقوق کارگران، توسعه راه‌های استان و پرداخت مطالبات پیمانکاران، تسریع طرح ریلی و تأمین اعتبار، فعال‌شدن همه بازاچه‌های مرزی استان، اقتصاد گردشگری و استفاده از ظرفیت کویر، فعال‌سازی طرح‌های نیمه‌فعال و نیمه‌تمام، توسعه کشت گلخانه‌ای از جمله موضوعات مورد تأکید آیت‌الله رئیسی در سفر به خراسان جنوبی بود.

به گفته جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی، ٢٨۵ طرح با اعتبار عمرانی ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و هفت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات رهاورد این سفر برای مردم استان بوده است.

همچنین از محل مصوبات سفر رئیس جمهور در مجموع  ۹۰۰ میلیارد تومان از محل منابع عمومی و به عبارتی بیش از ۱۱۴ درصد به این استان تخصیص داده شده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور پیش‌تر اعلام کرده بود که تاکنون مصوبات ١٧ استان قطعی و ابلاغ شده و سایر مصوبه‌ها و دستورات رئیس جمهور نیز در دست پیگیری است.

سید صولت مرتضوی پیش از این برای پیگیری و نظارت میدانی بر پیشرفت و تحقق مصوبات و دستورات رئیس جمهور، به استان سمنان سفر کرده بود.

 

 

 

مرتضوی از روند عملیات اجرایی راه‌آهن بیرجند - قائن بازدید کرد

 معاون اجرایی رئیس جمهور از جاده ریلی در دست احداث بیرجند – قائن – یونسی که در جریان سفر استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی به عنوان مطالبه بر زمین مانده مردم به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفت، بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی حوزه دولت ایرنا، «سید صولت مرتضوی» صبح امروز سه‌شنبه در ادامه سفر یک‌روزه خود به خراسان جنوبی، از طرح ریلی بیرجند – قائن – یونسی بازدید کرد.

طول راه‌آهن زاهدان – بیرجند – مشهد ۹۰۱ کیلومتر است که از این مقدار، ۴۲۱ کیلومتر در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد. حد فاصل بیرجند – یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که از این مقدار، ۸۸ کیلومتر در استان خراسان رضوی و ۱۸۳ کیلومتر دیگر در استان خراسان جنوبی قرار دارد و ۵۸ کیلومتر از آن دردست اجراست.

عملیات اجرایی ۹۰ کیلومتر از این طرح ریلی که پس از دو دهه انتظار سال ۹۸ آغاز شده بود، در قالب دو قطعه ۵۸ کیلومتری از طرف ایستگاه یونسی گناباد و ۳۲ کیلومتری نیز از طرف بیرجند در دست اجراست و قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – قائن – یونسی به‌طول ۳۲ کیلومتر در مرحله زیرسازی قرار دارد که حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

تسریع در تأمین مالی احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی یکی از مصوبات سفر استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی بود که مقرر شد ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی برای تکمیل آن پرداخت شود.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی‌، بر اساس مصوبه سفر آیت‌الله رئیسی به این استان باید از طریق کُنسرسیوم بانک‌های عامل با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه کشور و صندوق توسعه ملی تسهیلات پرداخت شود.

همچنین مقرر شد در صورت طولانی شدن فرآیند پرداخت اعتبارات مذکور و برای تأمین کسری منابع مورد نیاز احداث راه‌آهن، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت راه و شهرسازی نسبت به بررسی و ارائه پیشنهاد لازم اقدام کنند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*