اخبار خراسان جنوبی/ «یارانه نان» طرحی برای کیفیت بیشتر و حذف تخلفات

یادداشت روز

ارتش سری پهپاد‌ها

پهپاد‌های انتحاری از آن دسته تسلیحات خاص در دنیا محسوب می‌شوند که رسیدن به فناوری طراحی و ساخت آن‌ها در میان کشور‌های جهان چندان متداول نیست.

سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با حضور در یکی از پایگاه‌های زیرزمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، از دستاورد‌ها و توانمندی‌های پهپادی ارتش بازدید کرد؛ پایگاهی سری و زیرزمینی که نامش ۳۱۳ است و صد‌ها متر، زیر زمین قرار دارد. در این بازدید، یکی از نکاتی که بسیار چشمگیر بود، تعداد بالای پهپاد‌های انهدامی ارتش است که به‌نظر می‌رسد توجه جدی به توسعه این نوع از پهپاد‌ها در ارتش و دیگر نیرو‌های مسلح کشور شده است، اما علت اهمیت این پهپاد‌ها چیست؟

طی سال‌های اخیر و به‌ویژه در جریان حملات رژیم اشغالگر قدس به اهدافی در سوریه و همچنین وقوع نزاع قره‌باغ میان کشور‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان، نقش پهپاد‌های انتحاری در جنگ‌ها بسیار پررنگ شده است.

 

پهپاد‌های انتحاری از آن دسته تسلیحات خاص در دنیا محسوب می‌شوند که رسیدن به فناوری طراحی و ساخت آن‌ها در میان کشور‌های جهان چندان متداول نیست و تنها کشور‌های معدودی در دنیا دانش ساخت این نوع سامانه‌های بدون‌سرنشین را دارند و دیگر کشور‌ها به نوعی تنها استفاده‌کننده از این نوع پهپاد‌ها هستند.

آمریکا، آلمان، چین و رژیم اشغالگر قدس از جمله صاحبان فناوری ساخت این نوع از پرنده‌های بدون‌سرنشین هستند، اما طی سال‌های اخیر یک کشور دیگر هم در زمره سازندگان پهپاد‌های انتحاری در انواع مختلف مطرح شده است و آن هم جمهوری اسلامی ایران است که نگاهی به تنوع و کیفیت پرنده‌های انتحاری ایران نشان می‌دهد که در بازه زمانی کم از دستیابی به این فناوری، نه‌تن‌ها ایران به یک طراح و سازنده پهپاد انتحاری تبدیل شده است، بلکه توانسته در برخی از حوزه‌ها، رقبا را نیز پشت سر بگذارد و گوی سبقت را از آن‌ها برباید.

از‌جمله مهم‌ترین پهپاد‌های انتحاری ساخت جمهوری اسلامی ایران، پهپاد‌هایی است که در ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته و به‌کار گرفته شده است که می‌توان از خانواده کیان، آرش و امید در این حوزه نام برد؛ پهپاد‌هایی که امروز با قابلیت اجرای ماموریت‌های انتحاری در اختیار نیرو‌های چهارگانه ارتش است و ستون فقرات پهپادی ارتش را تشکیل داده است.

کشف ۶۱۰ میلیون ریال لوازم یدکی خودروی قاچاق در “طبس”/۴

 

فرمانده انتظامی”طبس” از کشف ۶۱۰ میلیون ریال لوازم یدکی خودروی قاچاق در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”فاضل مریمی” اظهار داشت: مأموران ایست بازرسی”دیهوک” شهرستان طبس در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک سواری پژو پارس مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودرو تعدادی لوازم یدکی خودرو قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی محموله قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۶۱۰ میلیون ریال براورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس خاطرنشان کرد: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

شهادت مامور  نیروی انتظامی در حمله اشرار/۴

 

حمله ناجوانمردانه اشرار مسلح به خودروی شخصی یک از مأموران انتظامی شهرستان دلگان، منجر به شهادت این مأمور جان برکف پلیس استان و مجروحیت همسرش شد.
سردار “احمد طاهری” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس در بیان جزئیات این خبر اظهار داشت: خودروی شخصی سرگرد “عباس راه انجام “، از مأموران جان برکف پلیس پیشگیری شهرستان دلگان که به همراه خانواده، در حال طی مسیر در محور ” ایرانشهر به دلگان” بود مورد شناسایی اشرار مسلح قرار می گیرد.
وی افزود: اشرار کوردل به صورت ناجوانمردانه ای با سلاح کلاش به سمت خودروی این مأموران جان برکف پلیس استان شلیک و از صحنه متواری می شوند.
فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: متأسفانه بر اثر این تیر اندازی سرگرد راه انجام به درجه رفیع شهادت نائل آمد و همسر محترم وی نیز مجروح و با حضور نیروهای امدادی به بیمارستان منتقل گردید.
سردار طاهری ضمن تبریک و تسلیت شهادت این مأمور جان برکف انتظامی استان، خاطر نشان کرد: تحقیقات تخصصی پلیس برای شناسایی و دستگیری عاملان متواری این جنایت آغاز شده است که نتیجه اقدامات صورت گرفته متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

 

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری تأکید کرد:
ضرورت اهتمام ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) در محرومیت زدایی استان

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی، ضرورت اهتمام ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) را در محرومیت زدایی استان مورد تأکید قرار داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ اشرفی با تأکید بر این مطلب در دیدار مدیر توسعه محور بنیاد برکت کشور، اقدامات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی( ره) را در راستای ارتقاء شاخص‌های توسعه استان، قابل تقدیر خواند.
وی با اشاره به فعالیت چندین ساله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی( ره) در خراسان جنوبی، اظهار داشت: با شناختی که از ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری در استان حاصل شده، انتظار می رود ستاد اجرایی و شرکت های وابسته، اقدامات مؤثرتری در راستای برون رفت خراسان جنوبی از محرومیت بردارند.
جعفرزاده مدیر توسعه محور بنیاد برکت کشور نیز با ابراز خرسندی از حضور در خراسان جنوبی، برای سرمایه گذاری در این استان و کمک به طرح های اشتغال محور قول مساعد داد.
شایان ذکر است؛ این دیدار با حضور مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری واشتغال استانداری، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) و مجریان طرح های اشتغال محور ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی( ره) در استان برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

در ستاد اربعین خراسان جنوبی اعلام شد

پیاده روی اربعین، فرصتی برای انتقال پیام انقلاب اسلامی به دنیا

پیاده‌روی اربعین به خاطر مردمی بودن ماندگار شده است/خدمت به زائر را فرصت بدانیم

/۲-۳

استاندار خراسان جنوبی گفت: اربعین حسینی، فرصت مناسبی برای گردهمایی و قدرت نمایی شیعان و فرصتی برای انتقال پیام انقلاب اسلامی به اقصی نقاط دنیاست. قناعت در ستاد اربعین استان گفت: اربعین حسینی، پیاده روی اربعین، فرصتی برای انتقال پیام انقلاب اسلامی به اقصی نقاط دنیافرصت مناسبی برای گردهمایی و قدرت نمایی شیعه است که  استراتژیست‌های بین المللی به ویژه در شرق، از آن به عنوان مانور شیعه نام می‌برند.
وی افزود:حماسه اربعین، یک همایش بین المللی است، به همین دلیل تمام دستگاه‌های صهیونیستی و آمریکایی در تلاش هستند تا این حرکت بی بدیل را کمرنگ کرده و تنزل دهند.

استاندار با تأکید بر اقدامات رسانه‌ای دشمن به ویژه مثلث استکباری آمریکا، انگلیس و اسرائیل در سال گذشته و تولید محتوا‌هایی برای به انحراف کشیدن این قدرت نمایی شیعه در پیاده روی اربعین، گفت: دشمن همواره در تلاش است که مردم از اربعین فاصله بگیرند، اما مردم ولایی، متدین و همیشه در صحنه اجازه نمی‌دهند این حرکت کمرنگ شده و خواسته دشمن محقق گردد.
قناعت بابیان اینکه اگر از پیاده روی اربعین به عنوان کنگره بزرگ شیعه برای نمایش قدرت جهانی اسلام یاد کنیم، اشتباه نیست، گفت: به جهت اهمیت موضوع، این وظیفه همه ماست که برای هر چه بهتر انجام شدن این مراسم، سنگ تمام بگذاریم.
وی افزود: این وظیفه شرعی ماست که مسئولیت‌های اداری که در کمیته‌ها متقبل شده ایم را به نحو احسن انجام دهیم، لذا نباید کار برای پیاده روی اربعین را تنها در چارچوب اداری ببینیم.

استاندار با اشاره به حجم زائران اربعین، گفت: آل صعود مناسک حج را با دو میلیون زائر نمی‌تواند درست مدیریت کند، اما مراسم اربعین با پشتوانه عشق و محبت، با ۲۰ میلیون زائر، به خوبی و بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود.
قناعت افزود:ماندگاری و تداوم پیاده روی اربعین به خاطر مردمی بودن آن است و ما تنها بخشی جزئی از کار را انجام می‌دهیم تا شرایط تسهیل گردد.

استاندار با ذکر این نکته که استان در بحث عتبات عالیات زبانزد است، گفت: خراسان جنوبی به لحاظ آمار زائران اعتاب مقدسه هم همواره از استان‌های برتر و پیشرو بوده است.
قناعت با تأکید بر دقت نظر همه کمیته‌ها در تحقق اهداف و برنامه‌های محوله، هماهنگی و هم افزایی بین حوزه‌ها مبنی بر برگزاری جلسات به صورت مستمر و به منظور مرتفع شدن  نارسایی‌ها را خواستار شد.

«یارانه نان» طرحی برای کیفیت بیشتر و حذف تخلفات/ کمبود کارگر ماهر از مشکلات اصلی نانوایی‌ها است/۷

با اجرای طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها مردم نگران گران شدن قیمت نان هستند که بنا به گفته مسئولان برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان وجود ندارد و با اجرای این طرح کیفیت‌بخشی به نان و حذف تخلفات را شاهد خواهیم بود.

«یارانه نان» طرحی برای کیفیت بیشتر و حذف تخلفات/ کمبود کارگر ماهر از مشکلات اصلی نانوایی‌ها است

به گزارش فارس طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها از طرح‌هایی بوده که در دولت آیت‌الله رئیسی به عنوان جراحی بزرگ اقتصادی و با اهداف مختلفی برای جلوگیری از فساد، کاهش تورم، کاهش فاصله اجتماعی و همچنین اجرای عدالت اجتماعی و غیره شکل گرفته و هم‌اکنون در حال اجرا است.

براساس این طرح و دهک‌بندی صورت گرفته طی دو ماه مبلغی به عنوان یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز شده که برای دهک‌های اول تا سوم به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک چهارم به بعد به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان واریز شده است.

ولی آنچنان که مسئولان ذیربط مطرح کرده‌اند بعد از این دو ماه کارتی به عنوان کارت الکترونیکی یارانه‌ها برای خانوارها صادر و این کارت هر ماه براساس مبلغ اعلامی شارژ شده تا افراد بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را از این طریق خریداری کنند.

اما قیمت برخی از کالاهای اساسی نیز در راستای اجرای این طرح تغییر کرده و افزایش یافته است. یکی از کالاهای اساسی که به موجب این طرح افزایش یافته، قیمت آرد بوده که البته دولت برای کمک به مردم قیمت نان را تغییر نداده بلکه برای اصناف این قیمت افزایش یافته ولی نانوایی‌ها با توجه به خرید نان توسط مردم و تراکنش انجام شده از یارانه دولتی بهره‌مند می‌شوند.

گلایه از بی‌کیفیتی نان در برخی نانوایی‌ها

«صغری زنگویی» یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: با اجرای طرح جدید مردم در ابتدا دچار دوگانگی شده و دغدغه فراونی در رابطه با گرانی نان به عنوان یکی از کالاهای اساسی در سفره‌های خود داشتند که خوشبختانه با مدیریت صحیح دولت در این راستا مشکلی ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه هر چند قیمت برخی از کالاها با اجرای طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها افزایش یافته اما قیمت نان علی‌رغم گرانی آرد برای عرضه به مردم تغییر محسوسی نداشته، گفت: امید است این طرح موجب کیفیت‌بخشی به پخت نان شود.

این شهروند بیرجندی با گلایه از برخی نانوایی‌ها در مورد پخت نان‌های بی‌کیفیت، افزود: متأسفانه این امر باعث شده که سرمایه عظیمی از کشور به صورت دورریز از بین رفته که قبل از اجرای این طرح مردم نسبت به این موضوع کمتر دقت می‌کردند.

زنگویی با بیان اینکه نان قوت غالب اصلی مردم بوده و گرانی آن نگرانی‌های فراوانی برای افراد جامعه با توجه به شرایط اقتصادی موجود ایجاد می‌کند، تصریح کرد: اجرای این طرح اگر سبب پیشگیری از قاچاق آرد شود طرح خوبی است.

لزوم نظارت جدی بر فعالیت نانوایی‌ها

«علی برزگری» یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در ارتباط با این موضوع در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها باید قبل از اجرا برای مردم به طور کامل شفاف‌سازی می‌شد تا دغدغه‌ای نسبت به اجرای آن برای مردم به وجود نمی‌آمد.

وی تصریح کرد: اگر چه افزایشی در قیمت نان مصرفی برای مردم وجود نداشته و یا افزایش‌های ایجاد شده زیاد نبوده اما افزایش قیمت آرد و دیگر کالاهای اساسی که توسط دولت تعیین شده بر روی افزایش قیمت دیگر کالاها در جامعه تأثیرگذار بوده است.

برزگری خواستار نظارت جدی بر فعالیت نانوایی‌ها در مورد کیفیت‌بخشی و رعایت نرخ‌نامه براساس وزن چانه نان شد و افزود: برنامه دولت برای اجرای این طرح باید به صورت روشن و شفاف برای مردم تبیین شود.

برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان وجود ندارد

«جواد اشرفی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: توزیع آرد در سطح استان برای صنف خبازی به روال گذشته بوده و هیچگونه تغییری با اجرای طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها نیافته است.

وی در رابطه با گلایه برخی از نانوایی‌ها در راستای افزایش دستمزد کارگران و اینکه این امر باید در نرخ‌گذاری نان در نظر گرفته شود، گفت: موضوع افزایش دستمزد کارگران تنها مربوط به صنف نانوایی‌ها نبوده بلکه مربوط به تمام کارگران براساس قانون کار بوده و به طور قطع این موضوع در حوزه قیمت‌گذاری جدید در راستای اجرای طرح در سطح ملی لحاظ خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان وجود ندارد، یادآور شد: برای تأمین یارانه نانوایی‌ها در سطح ملی برنامه‌ریزی خواهد شد تا با اجرای این طرح سرانه یارانه نان خانوارها با خرید نان به نانوایی‌ها از سوی دولت پرداخت شود.

اشرفی تأکید کرد: مردم بدانند قیمت نان برای مصرف‌کننده تغییر نمی‌کند و در حال حاضر تا زمان اجرای طرح سهمیه آرد نانوایی‌هایی استان تأمین و تغییری ندارد و براساس نوع یارانه یک و دو توسط شرکت بازرگانی غله توزیع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای کامل طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها باید ابتدا زیرساخت‌ها فراهم شود که در حال حاضر به صورت پایلوت در استان زنجان در حال انجام بوده و با فراهم شدن زیرساخت‌ها در دیگر استان‌های کشور نیز اجرایی می‌شود.

فعالیت ۲۴۸ واحد نانوایی در بیرجند

«جواد مختاری» رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهارداشت:  در مجموع در سطح شهرستان بیرجند ۲۴۸ واحد نانوایی فعال وجود داشته که از این تعداد نوع دو و مابقی نوع یک هستند.

وی با بیان اینکه توزیع آرد در نانوایی‌ها براساس سهمیه مشخص شده برای آن‌ها انجام می‌شود، تصریح کرد: قیمت نان تغییری نکرده و نانوایی‌های نوع یک که دولتی بوده افزایش قیمتی نداشته و قیمت نان در نانوایی‌های نوع دو نیز تغییری نکرده اما با توجه به تنوع در انتخاب نان توسط مردم نان‌های روغنی به واسطه گران شدن روغن مقداری افزایش یافته است.

کمبود کارگر ماهر از مشکلات اصلی نانوایی‌ها

رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند در رابطه با شلوغی صف‌های نانوایی‌ها از زمان اجرای طرح، گفت: متأسفانه وقتی موضوعی قبل از اتفاق در بین مردم رسانه‌ای می‌شود در بین مردم حساسیت ایجاد می‌کند‌.

مختاری با بیان اینکه طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها طرح بسیار خوبی است، یادآور شد: به شرط درست اجرا شدن طرح از آن استقبال می‌شود و باید در این طرح منافع مردم و نانوا لحاظ شود.

وی گفت: یکی از بزرگترین مشکلات صنف نانوایان در استان این بوده که علی‌رغم اینکه نرخ نان در استان نسبت به استان‌های همجوار از جمله خراسان‌رضوی و کرمان کمتر بوده نانوایان نمی‌توانند دستمزد کارگران خود را افزایش دهند بنابراین کارگران تمایلی به فعالیت نداشته و کمبود کارگر دارند لذا کمبود کارگر ماهر یکی از مشکلات اصلی صنف نانوایان است.

رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند اضافه کرد: اگر نرخ آرد به روز شده و توزیع آن درست انجام شود بدون شک این طرح سبب افزایش کیفیت نان و همچنین جلوگیری از قاچاق آرد خواهد شد.

مختاری خاطرنشان کرد: باید برای اجرای صحیح این طرح هزینه تمام شده آرد، هزینه تمام شده مواد اولیه و هزینه‌کرد نانوایی‌ها مورد محاسبه قرار گرفته و سپس نرخ جدید نان اعمال شود.

 

 

 

حضور دو مربی والیبال خراسان جنوبی در دوره مربیگری بین‌الملل/۷

حضور دو مربی خراسان جنوبی در دوره مربیگری والیبال سطح دو بین‌الملل

کاظم زجاجی و رضا گازرانی در دوره مربیگری سطح دو بین‌الملل زیر نظر اساتید مجرب آموزش های تخصصی والیبال را فرا می گیرند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، کلاس مربیگری والیبال سطح دو بین الملل، از تاریخ دوم لغایت هشتم خرداد ماه به میزبانی شهر ارومیه درهتل بین المللی پارک و سالن ۶ هزار نفری غدیر با مدرس جهانی والیبال پروفسور چنگیز اکار چشمه از کشور ترکیه و جواد مهرگان رئیس کمیته آموزش فدراسیون در حال برگزاری است. کاظم زجاجی و رضا گازرانی مقدم مربیان خراسان جنوبی نیز در کنار ملی پوشان سابق همچون سعید معروف،علی بهبودی،حبیب کوزه لی و نوید مشجری آنالیزور تیم ملی در دوره مربیگری سطح دو بین‌الملل حضور دارند.

 

 

 

مزین شدن میدانی در امیرآبادبه نام معلم فقید بیرجندی/۲

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از اقدام پسندیده شورا و دهیاری امیرآباد، در نام گذاری میدانی در این شهرک اقماری، به نام میدان معلم، و معلم فقید،حسین امیرآبادی زاده تقدیر کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد، افزود: حسین امیرآبادی زاده یکی از معلمان مؤمن و متعهد استان بود که علی رغم ابتلا به کرونا، تا آخرین لحظات عمر خود تنها دغدغه اش تعلیم و تربیت اسلامی و انقلابی دانش آموزان بود.

وی تصریح کرد: اقدماتی از این دست توسط مسئولین، ضمن تکریم معلم، گام بلندی در راستای تبیین جایگاه مقام شامخ معلم در جامعه به شمار می رود.

تقدیر معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرآموز برتر هنرستان هنرهای زیبا/۲

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از “فهیمه عسکری” که به عنوان هنرآموز برتر در بین هنرستان های هنرهای زیبا در کشور انتخاب شده بود، قدردانی کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با حضور در هنرستان هنرهای زیبا، لوح تقدیر محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به “فهمیه عکسری”، استاد هنرستان هنرهای زیبای دختران در بیرجند، تقدیم کرد.

همچنین لوح تقدیری از سوی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی تقدیم این استاد ارجمند با هدف قدردانی از فعالیت های ارزنده وی در امر آموزش و انتقال تجربیات به هنرجویان ، شد.

 

 

 

محکومیت ۴ میلیارد ریالی متخلفان کالا و خدمات در خراسان جنوبی/۴

از ابتدای اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در بخش کالا و خدمات متخلفان به  ۴ میلیارد و ۱۸۱ میلیون و ۵۴۶ هزار ریال محکوم شدند

 مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی  با اشاره به اینکه از ابتدای اجرایمحکومیت ۴۰۰ میلیون تومانی متخلفان بخش کالا و خدمات در خراسان جنوبی طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها تاکنون  در بخش کالا و خدمات ۴۳۳ پرونده وارد تعزیرات حکومتی شده است گفت: در این مدت ۳۸۶ پرونده مختومه شده است.

حسن پور افزود: در این مدت میزان محکومیت پرونده‌ها بیش از ۴۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

وی  گفت: همچنین در بخش کالا وارز ۳۲۷ پرونده وارد تعزیرات حکومتی شده که  ۳۵۲ پرونده  مختومه شده است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی  افزود: میزان محکومیت پرونده‌ها ۸۷ میلیارد ۵۰۲ میلیون ۳۱۹ هزار ریال برآورد شده است.

حسن پور  گفت: همچنین در بخش بهداشت، دارو و درمان نیز ۳۵۴ پرونده وارد شده که ۴۵  پرونده مختومه شده است.
وی  میزان محکومیت پرونده‌ها در این بخش را  ۲۸۱ میلیون ریال عنوان کرد.

 

 

 

خراسان جنوبی رتبه اول پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی دام و طیور/۲-۳

فعالان اقتصادی دام و طیور در خراسان جنوبی رتبه اول دریافت تسهیلات تأمین مالی و سرمایه در گردش حوزه‌ نهاده‌های دامی و طیور در کشور را دارند.

خراسان جنوبی رتبه اول پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی دام و طیوربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به ارائه تسهیلات برای تأمین مالی و سرمایه در گردش فعالان اقتصادی حوزه نهاده‌های دامی و طیور، گفت: خراسان‌جنوبی نسبت به جمعیت در حوزه پرداخت تسهیلات رتبه اول و در میزان طرح‌ها معرفی شده به بانک مقام سوم را دارد.
جعفری با بیان اینکه تاکنون برای ۳ هزار و ۷۰ نفر در طرح دریافت تسهیلات تأمین مالی و سرمایه در گردش حوزه نهاده‌های دامی و طیور  در خراسان جنوبی ثبت‌نام انجام داده اند، گفت: از این تعداد به ۸۲ متقاضی با اعتبار ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده، که رتبه اول میزان پرداخت تسهیلات در کشور می‌باشد.
وی افزود:  پرونده ۱ هزار و ۸۱۶ متقاضی نیز با اعتبار  بیش از ۴۲۸ میلیارد تومان جهت پرداخت به بانک معرفی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بیشترین ثبت نام در این طرح در شهرستان‌های قائنات، زیرکوه و بشرویه بوده است، گفت: بیشترین تعداد طرح‌های پرداختی در استان نیز در شهرستان بشرویه با ۴۱ طرح بوده است.
جعفری با بیان اینکه مبلغ این تسهیلات شناور است، گفت: متقاضیان هر جایی در کشور می‌توانند ثبت‌نام کنند.

وی با بیان اینکه دامداران و مرغداران از فرصت باقی‌مانده استفاده کنند، گفت: بانک کشاورزی ۲۴ ساعته در حال خدمات‌رسانی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: میز خدمت در مدیریت‌های جهاد کشاورزی استقرار دارد و متقاضیان می‌توانند به آنجا هم رجوع کنند لذا همه موارد را تسهیل کردیم و در استان وضعیت مطلوبی داریم.

جعفری با بیان اینکه متقاضیان می‌توانند به سامانه سیتا مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند، افزود: همچنین می‌توانند به مدیریت‌های شهرستان مراجعه کرده تا میز خدمت برای آن‌ها ثبت‌نام کند و بعد از ثبت‌نام طرح‌ها به بانک ارسال و بعد از تأیید جهاد کشاورزی معرفی به بانک می‌شوند و بعد از تکمیل مدارک و تکمیل پرونده می‌توانند وام خود را دریافت کنند.

 

 

 

 

تا پایان امسال صورت می‌گیرد

ساخت ۳ کتابخانه در خراسان جنوبی

مسئول امور عمرانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: تا پایان امسال ۳ کتابخانه جدید در استان احداث می‌شود.

دادرس گفت: از برنامه‌های امسال نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی می‌توان به ساخت یک کتابخانه در روستای نوغاب درمیان، یک کتابخانه در روستای امیرآباد بیرجند و همچنین ساخت فاز اول کتابخانه مرکزی فردوس اشاره کرد.

او گفت: امسال اعتبار اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان ۱۱ میلیارد و ۸٠٠ میلیون تومان است که این اعتبار برای ساخت این ۳ کتابخانه و همچنین تأمین و تجهیز کتابخانه‌های سطح استان در نظر گرفته شده است.

دادرس گفت: هم اکنون ۲٠ طرح دیگر برای تجهیز و تأمین کتابخانه‌های سطح استان در دست اقدام داریم.

مسئول امور عمرانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: خراسان جنوبی دارای ۷۱ کتابخانه است که از این تعداد ۴۳ کتابخانه شهری، ۲۷ کتابخانه روستایی و یک کتابخانه نیز سیار است.

 

 

 

با وجود تأمین کالا‌های اساسی

قیمت‌ها در بازار ثبات ندارند/۳-۷

عدم ثبات قیمت‌ها در بازار یکی از مشکلاتی است که همکاری مردم و مسئولین می‌تواند آن را حل کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کنترل قیمت‌ها یکی از موضوعاتی است که هم اکنون برای ثبات بازار مورد بحث قرار می‌گیرد.

از جمله مواردی که مردم برای ثبات بازار آن را لازم می‌دانند می‌توان به نظارت مسئولین و بازرسان اشاره کرد.

کنترل قیمت‌ها و رعایت انصاف از سوی کاسبان نیز نیاز دیگری است که بنا به گفته مردم باید هم اکنون به آن توجه ویژه‌ای شود.

کمبودی در کالاها وجود ندارد

یکی از عمده فروشان مواد غذایی در بیرجند گفت: کالا‌های مختلف در فروشگاه‌ها و عمده فروشی‌ها موجود است و هیچ مشکلی از لحاظ تأمین اقلام وجود ندارد.

او گفت: تنها کمبودی که در بازار احساس می‌شود، مربوط به روغن است که با تنظیم عرضه و تقاضا می‌توان این مشکل را نیز رفع کرد.

یکی از شهروندان بیرجندی گفت: درست است که کالا‌ها موجود هستند، اما کنترل نشدن قیمت‌ها و عدم نظارت کافی بر بازار، قدرت خرید را از مردم گرفته است.

او گفت: به عنوام مثال قیمت شکر پس از ماه مبارک رمضان ۴ قیمت پیدا کرده است؛ ابتدا هر کیلوگرم آن ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود و هم اکنون صحبت از فروش شکر به قیمت ۲۲ هزار تومان به میان آمده است.

پرهیز از خریدهای هیجانی، راهکاری برای ثبات بازار

وارسته مدیر جهاد کشاورزی بیرجند گفت: یکی از مواردی که می‌تواند هم اکنون به کنترل بازار کمک کند، رفتار مردم در مواجه با قیمت‌ها است.

او گفت: مردم در این زمان باید از خرید‌های هیجانی پرهیز کنند و به اندازه نیاز خود خرید انجام دهند.

وارسته گفت: این اقدام می‌تواند در به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا موثر باشد و در نهایت ثبات بازار را به همراه بیاورد.

مدیر جهاد کشاورزی بیرجند گفت: نظارت‌ها نیز در حال حاضر انجام می‌شود و از ابتدای امسال ۷ هزار و ۳۴۴ مورد بازرسی در بیرجند انجام شده است.

 

 

فراخوان مسابقه کتابخوانی افسر عملیات

ثبت نام مسابقه کتابخوانی افسر عملیات از ۳ خرداد آغاز شده است و علاقمندان می‌توانند تا پایان تیر در این مسابقه نام نویسی کنند.

حاجی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان با همکاری مدیریت اسناد اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، به مناسبت چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر در نظر دارد مسابقه‌ای تحت عنوان مسابقه کتابخوانی افسر عملیات برگزار کند.

او گفت: فراخوان شرکت در این مسابقه از سوم خرداد آغاز شده است و علاقمندان می‌توانند تا پایان تیر برای شرکت در این مسابقه ثبت نام کنند.

حاجی گفت: این مسابقه ویژه گروه سنی ۱۵ سال به بالا و منبع آن کتب تاریخ شفاهی افسر عملیات به روایت سرهنگ رزمنده و جانباز حسین پدید است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: علاقمندان می‌توانند به سامانه مسابقات الکترونیک نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به آدرس www.samakpl.ir مراجعه کنند.

او گفت: جوایز این مسابقه شامل یک عدد کارت هدیه ۲۰۰ هزار تومانی، ۵ کارت هدیه ۱۰۰ هزار تومانی و ۵ عنوان کتاب نفیس است.

 

 

 

۲۱ کیلوگرم سرانه مصرف مرغ در خراسان جنوبی/۲-۳

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سرانه مصرف گوشت مرغ در استان ۲۱ کیلوگرم است.

 

ابراهیمی گفت: بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که از اواخر سال ۱۳۹۹ آغاز و تا نیمه پارسال اثرات منفی آن ادامه داشت منجر به کاهش جوجه ریزی در واحد‌های گوشتی شده است.

او گفت: افزایش مدت زمان فعالیت‌های بهداشتی و ضدعفونی واحد‌های پرورش مرغ باعث افزایش فاصله بین جوجه ریزی شده است.

ابراهیمی گفت: پارسال ۳۴ میلیون و ۱۳ هزار و ۳۰۱ قطعه جوجه ریزی شده که این آمار در سامانه سماصط نیز ثبت شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۶۳۴ واحد مرغداری در استان فعال است.

 

 

 

 

 

 

 

واحد تولید سوخت هیدروکربن در خراسان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد

 

واحد تولید سوخت هیدروکربن در خراسان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: به زودی واحد تولید سوخت هیدروکربن در منطقه ویژه اقتصادی استان به بهره‌برداری  می‌رسد.

به گزارش تسنیم، حسین زارعی ظهر امروز در دیدار با رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت :  با توجه به نامگذاری سال جاری استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک علم و فناوری در روند سرمایه‌گذاری و صادرات را در برنامه داریم.

وی با بیان اینکه شعار محوری سال جاری با عنوان “تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” در برنامه‌های سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی قرار دارد گفت: در حال حاضر شرایط خوبی در سایت مرکزی و سایت مرزی سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی برقرار است.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: در روند سرمایه گذاری‌ها رو به جلو حرکت می‌کنیم. در سایت مرکزی با توجه به زیرساخت‌هایی که دارد، سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت گرفته و در سایت مرزی هم زیرساخت‌ها تا ۹۹ درصد فراهم شده است.

زارعی با بیان اینکه  برای راه اندازی دوسایت مرکزی و مرزی منطقه ویژه اقتصادی استان یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است گفت: تاکنون ۱۸ واحد تولیدی، صنعتی وخدماتی در منطقه ویژه اقتصادی استان به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه در سطح کشور ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی و ۷ منطقه آزاد داریم اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی یکی از ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی در سطح کشور است با این تفاوت که در این منطقه صفر تا صد توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری و اداره می‌شود که از نظر قوانین و مقررات؛ زیر نظر شورای عالی مناطق آزادتجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور فعالیت می‌کند.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه  منطقه ویژه اقتصادی بیرجند درسال ۹۱ مصوب و از سال ۹۳ به بهره برداری رسیده  گفت: یکی از مزیت های منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی این است که دارای دو سایت مرکزی و مرزی است که سایت مرزی آن در نقطه صفر مرزی مستقر است و مزیتهای بسیار زیادی دارد.

وی از استقبال تجار افغانستان از ابتدای راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی تاکنون خبر داد گفت: در این مدت، ۷۵ گروه در دو سایت مرکزی و مرزی منطقه ویژه اقتصادی استان سرمایه گذاری کرده اند وتاکنون۱۸ واحد تولیدی، صنعتی وخدماتی به بهره برداری رسیده است.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: تعدادی از این واحدها هم قرار است در نیمه اول امسال به بهره‌برداری برسد.

زارعی با بیان اینکه مجوزها را در کمتر از ۷۲ ساعت در منطقه ویژه اقتصادی برای سرمایه گذاران صادر می‌کنیم گفت: به زودی چند واحد تولید سوخت هیدروکربن در منطقه ویژه اقتصادی استان به بهره‌برداری می‌رسد.

 

 

 

 

 

بیرجند، تنها شهرستان دارای بیمار جدید مبتلا به کرونا/۲-۳

در شبانه روز گذشته  از مجموع ۴۲  تست تشخیص مولکولی و  سریع کرونا در استان ۱ مورد جدید مبتلا به کرونا دراستان شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت:  درشبانه روزشناسایی ۱ مورد مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی گذشته از مجموع ۴۲  تست تشخیص مولکولی و  سریع کرونا ۱ مورد مبتلا به کرونا  در شهرستان بیرجند شناسایی شد.

شریف زاده افزود:  در حال حاضر در استان ۱۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲  نفر کرونا مثبتند

وی افزود:  ۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است که حال عمومی وی نامساعد است..

 

 

تداوم وزش باد شدید و گرد وخاک در خراسان جنوبی/۲

تا اواسط هفته آینده در برخی ساعات عصر وشب وزش باد شدید و گرد وخاک پیش بینی می‌شود.

کارشناس هواشناسی گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های خروجی مدل‌های پیش یابی تا اواسط هفته در عصر وشب برخی ساعات وزش باد شدید و گرد وخاک و همین طور کاهش کیفیت هوا برای منطقه پیش بینی می‌شود.

لطفی افزود: در مرز شرقی وقوع طوفان و گرد وخاک دور از انتظار نیست.

 

 

پیشرفت ۴۰ درصدی زیرسازی راه‌ آهن بیرجند/۲-۳

پیشرفت ۴۰ درصدی زیرسازی راه‌ آهن بیرجند مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: پیشرفت فیزیکی قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – یونسی از خراسان جنوبی به سمت خراسان رضوی در بخش زیرسازی به ۴۰ درصد رسیده است.

داعی افزود: عملیات اجرایی طرح ریلی خراسان جنوبی پس از سال‌ها انتظار سال ۱۳۹۸ آغاز شد و طول راه‌آهن بیرجند – یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که از این مقدار ۹۰ کیلومتر در قالب ۲ قطعه ۵۸ کیلومتری از طرف ایستگاه یونسی گناباد و ۳۲ کیلومتری نیز از طرف بیرجند در دست اجراست.

وی گفت: تسریع در تامین مالی احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی یکی از مصوبات سومین سفر استانی رییس جمهور است که مقرر شد ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی پرداخت شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: براساس مصوبه سفر رییس جمهور به استان باید از طریق کنسرسیوم بانک‌های عامل با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه کشور و صندوق توسعه ملی تسهیلات پرداخت شود.

داعی گفت: همچنین مقرر شد در صورت طولانی شدن فرآیند پرداخت اعتبارات مذکور و برای تامین کسری منابع مورد نیاز احداث راه‌آهن، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت راه و شهرسازی نسبت به بررسی و ارایه پیشنهاد لازم اقدام کنند.

وی افزود: پس از سفر رییس جمهور در شهریور سال گذشته به خراسان جنوبی کنسرسیوم بانکی پیگیری شده و جلساتی هم با حضور استاندار خراسان جنوبی، مدیران عامل بانک‌ها و صندوق توسعه ملی تشکیل شده که نتایج خوبی به همراه داشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: طول راه‌آهن زاهدان – بیرجند – مشهد ۹۰۱ کیلومتر است که از این مقدار ۴۲۱ کیلومتر در حوزه جغرافیایی استان خراسان جنوبی قرار دارد و حد فاصل بیرجند – یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که از این مقدار ۸۸ کیلومتر در استان خراسان رضوی بوده و ۵۸ کیلومتر آن در دست اجراست.

داعی افزود: ۱۸۳ کیلومتر دیگر در خراسان جنوبی قرار دارد که ۳۲ کیلومتر آن در مرحله زیرسازی با پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت طرح محور ریلی شرق برای اتصال بندر اقیانوسی چابهار به مشهد تقاضا داریم باقیمانده مسیر راه‌آهن تا ایستگاه یونسی نیز هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

 

 

 

خسارت ۵۰۵ میلیارد تومانی گرد و غبار به خراسان جنوبی/۴

گرد و غبار، سالانه بیش از ۵۰۵ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف خراسان جنوبی وارد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: بیشترین این خسارت با حدود ۱۵۱خسارت ۵۰۵ میلیارد تومانی گرد و غبار به خراسان جنوبی میلیارد تومان مربوط به بخش باغبانی و پس از آن با حدود ۱۳۱ میلیارد تومان مربوط به خسارت‌های خانوار‌های شهری و روستایی با افزایش بیماری‌های تنفسی و چشمی، تصادفات، مصرف آب و فرسایش ابنیه و تأسیسات است.

 

سال گذشته تنها ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با ریزگردها به خراسان جنوبی اختصاص یافت که معادل دو صدم خسارات سالانه گرد و غبار در استان است .

 

امسال نیز هنوز تا کنون اعتباری برای مقابله با گرد و خاک در استان اختصاص نیافته است.

 

  • حاتمی افزود: در دو ماه گذشته ۲۹ روز ناسالم در ۵ ایستگاه سنجش کیفی هوا در شهرستان‌های بیرجند، زیرکوه، نهبندان و سرایان ثبت شده است که در مقایسه با پارسال ۳ و نیم برابر افزایش داشته است.

هم اکنون ۵ میلیون هکتار کانون فرسایشی در خراسان جنوبی وجود دارد و تعداد کانون‌های گرد و غبار در استان از ۲۸ کنون در سال گذشته به ۳۵ کانون افزایش یافته است.

باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان و کاهش شدید بارندگی از دیگر عوامل خیزش گرد و خاک در خراسان جنوبی است.

 

 

 

مدیر کل ثبت احوال خراسان جنوبی مطرح کرد؛

روند نزولی ولادت درخراسان جنوبی ادامه دارد

روند نزولی ولادت درخراسان جنوبی/لزوم استفاده از فرصت پنجره جمعیتی

مدیر کل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: اگرچه روند نزولی ولادت از سال ۹۵ تاکنون در استان به صورت مشهود به چشم می‌آید اما باز هم رتبه دوم نرخ ولادت در کشور را دارد.

علیرضا مهرآور در گفت و گو با مهر با اشاره به نرخ تولد در خراسان جنوبی بیان کرد: اگرچه روند نزولی ولادت از سال ۹۵ تاکنون در استان به صورت مشهود به چشم می‌آید اما باز هم خراسان جنوبی رتبه دوم نرخ ولادت در کشور را دارد.

وی ادامه داد: نرخ ولادت در سال ۹۵ قریب به ۲۴ در هزار بوده که در سال ۱۴۰۰ به عدد ۱۸.۲ در هزار کاهش یافته است.

مهرآور ادامه داد: همچنین نرخ رشد طبیعی جمعیت از ۱.۹ درصد در سال ۱۳۹۵ با طی روند نزولی به ۱.۲ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

مهرآور بیان کرد: بیشترین سهم ولادت‌ها در سال ۱۴۰۰، با بیش از ۴۰ درصد ولادت‌ها مربوط به مادران ۲۰ تا ۲۴ ساله بوده است.

مدیر کل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه ولادت در سال ۱۴۰۰ در شهرستان بیرجند با افزایش قریب به چهار درصدی همراه بوده است، افزود: همچنین در همین مدت دو مورد سه قلو زائی و ۸۰ مورد دوقلو زائی در بیرجند به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه بیشترین ولادت‌ها در سال ۱۴۰۰ در بیرجند مربوط به تولد فرزندان دوم خانواده‌ها بوده است، اظهار کرد: نام‌های امیرعلی، امیرحسین، ابوالفضل، علی و حسین در گروه پسران و نام‌های فاطمه، فاطمه زهرا، زینب، ریحانه و حلما در گروه دختران بیشترین فراوانی نام در سال گذشته را داشته‌اند.

مهرآور با تاکید بر بهره‌مندی از فرصت پنجره جمعیتی، افزود: خراسان جنوبی با ۶۵ درصد جمعیت فعال در فرصت پنجره جمعیتی قرار داشته و باید از این مهم استفاده بهینه شود.

 

 

 

 

امام جمعه طبس:
طلسم ۱۴ ساله پروژه ۴۰۰ واحدی شهرک بهداشت بهزیستی طبس شکست/۲

حجت الاسلام محمدی گفت: یکی از برکات مهم سفر تولیت آستان قدس رضوی به طبس این بود که طلسم پروژه ۴۰۰ واحدی شهرک بهداشت بهزیستی طبس شکست و این پروژه به دستور ایشان دوباره فعال شد.

حجت الاسلام «محمدرضا محمدی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند اظهار داشت: سفر تولیت آستان قدس به این شهرستان بسیار پرخیر و برکت و موجب دلگرمی مردم شده است.

امام جمعه طبس در ادامه بیان کرد: فعال سازی پروژه‌های متعدد خدمت رسانی، فرهنگی و عمرانی برای مردم از برکت این سفر بود.

وی ادامه داد: این سفر بستر ارتباط بی واسطه میان مردم و تولیت آستان قدس را فراهم کرد و مصوبات راه گشایی برای بسیاری از مشکلات شهرستان طبس داشت.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه تولیت آستان قدس در این سفر دستور احداث مدرسه شکوفه های رضوی را صادر کردند، افزود: این مدرسه برای ۲ مقطع دوم و سوم دبیرستان احداث می شود؛ از طرفی تولیت آستان قدس رضوی دستور اختصاص زمینی برای ساخت مسجد برای منطقه ای از شهرستان طبس را صادر کردند.

امام جمعه طبس با اشاره به اینکه پروژه ۴۰۰ واحدی شهرک بهداشت بهزیستی طبس بالغ بر ۱۴ سال مسکوت مانده و متوقف شده بود، ادامه داد: این پروژه با دستور تولیت آستان قدس رضوی پس از سال‌ها دوباره فعال شد و همچنین ایشان دستور پیگیری مشکلات هتل میقات الرضا(ع) که حدود ۱۲ سال است متوقف شده را صادر کردند.

وی با بیان اینکه از سال ۷۳ با تصمیم مقام معظم رهبری، تولیت امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) به آستان قدس واگذار شده است، گفت: این تصمیم منشا خیر و برکات متعددی برای شهرستان طبس شد تا جایی که امروز شاهد هستیم هر ساله نزدیک به ۱۰ میلیون زائر به بارگاه منور امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس مشرف‌ می‌شوند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرد:
شناسنامه دار شدن ۷ هزار رشته قنات خراسان جنوبی
محمدی گفت: تاکنون اطلاعات مکانی هفت هزار و ۵۰۰ رشته قنات در خراسان جنوبی ثبت و شناسنامه‌دار شده است.

«اکبر محمدی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستاناز بیرجند با بیان اینکه تاکنون اطلاعات مکانی هفت هزار و ۵۰۰ رشته قنات در استان ثبت و شناسنامه‌دار شده است، اظهار کرد: با این وجود شهرستان بیرجند با هزار و ۸۷۵ رشته قنات، رتبه اول تعداد قنوات را در استان دارد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: ما معتقدیم که بیش از هشت هزار قنات در استان وجود دارد که در حال شناسایی و شناسنامه‌دار کردن بقیه قنوات هستیم.

وی اظهار داشت: در مجموع سالانه ۷۷۷ میلیون مترمکعب از منابع آبی بخش کشاورزی استان استحصال می‌شود که از این حجم، ۵۵۲ میلیون مترمکعب از چاه‌ها، ۱۹۵ میلیون مترمکعب از قنوات و ۳۰ میلیون متر مکعب از طریق چشمه ها تامین می‌شود.

محمدی افزود: بر اساس آمار ارائه شده توسط شرکت آب منطقه ای استان ۱۱ هزار و ۹۰۵ منبع آبی کشاورزی وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۵۸ حلقه چاه، ۶ هزار و ۹۸۳ رشته قنات و ۲ هزار و ۸۴۲ رشته چشمه هستند.

به گفته وی خراسان جنوبی با احیاء و مرمت ۵۰ کیلومتر از قنوات استان رتبه نخست کشور در عملکرد فیزیکی بازسازی و نوسازی قنوات در سال ۱۴۰۰ را کسب کرده است.

وی به کیفیت بالای آب برداشتی از چشمه‌ها و قنوات خراسان جنوبی نسبت به چاه‌ها اشاره کرد و گفت: به طور متوسط هر رشته قنات در خراسان جنوبی حدود یک لیتر بر ثانیه آبدهی دارد و بیش از ۶۰ درصد قنوات استان دارای آب شرب و آشامیدنی و با کیفیت بالا هستند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه حدود ۵۰ سال قبل تمام آب شرب و کشاورزی خراسان جنوبی از طریق قنوات و چشمه تامین می شد، گفت: حفر بی رویه چاه‌های عمیق و نیمه عمیق باعث کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش آبدهی قنوات شده است.

محمدی با بیان اینکه تعداد ۴۱ هزار رشته قنات در کشور وجود دارد، افزود: از این تعداد خراسان جنوبی با ۶ هزار و ۹۸۳ رشته قنات رتبه اول کشور را دارا است.

به گفته وی طول قنوات استان در مجموع چهار هزار کیلومتر است که حدود ۳۰ درصد آن احیاء و مرمت شده و مابقی نیازمند مرمت است و تاکنون حدود سه هزار ۶۰۰ رشته قنات در استان حداقل یک مرتبه مرمت شدند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اعتبارات مورد نیاز برای احیا و قنوات استان را حدود هزار و ۴۳۹ میلیارد تومان اعلام کرد.

محمدی یادآور شد: از سال ۱۳۹۴ حدود ۴۰۰ مقنی در استان شناسایی شده‌اند و آموزش‌های لازم به آنان ارائه شده است، از این تعداد تنها ۵۰ نفر به دلیل مشکلات مختلف در این حوزه فعالیت داشته که در صورت حل مشکلات آنان از جمله مسئله سوابق و بیمه، در زمینه تامین نیروی متخصص برای مرمت قنوات استان مشکلی نخواهیم داشت.

به گفته وی در مجموع در سال مالی جاری از کلیه اعتبارات مصوب از محل منابع مختلف اعم از ملی، استانی، بنیاد برکت، بنیاد علوی و… برای مرمت و بازسازی قنوات استان، تاکنون مبلغ ۶۹ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

وی یادآور شد: تاکنون با حمایت های مالی این موسسات، قنوات شهرستان های درمیان، زیرکوه و سربیشه که به مرور زمان و یا به دلیل جاری شدن سیلاب دچار آسیب شده بودند، مرمت و بازسازی شده و هم اکنون در حال رایزنی و انعقاد تفاهم نامه با موسه خیریه کریمان (مهرنگار ماندگار تهران) جهت مرمت و بازسازی قنوات، کانال های انتقال آب و احداث استخر ذخیره آب کشاورزی می باشیم.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی افزود: از محل این اعتبارات، مرمت و بازسازی ۲۹۰ رشته قنات به حجم ۶۸ کیلومتر در دستورکار قرار گرفته  است.

محمدی با اشاره به سفر ریاست محترم جمهور به خراسان جنوبی و دستور و پیشنهاد تشکیل ستاد احیای قنوات توسط شخص رئیس جمهور گفت: ستاد احیاء، بازسازی و مدیریت قنوات استان خراسان جنوبی در ۲۸ شهریور ماه سال گذشته و بلافاصله بعد از سفر ریاست جمهوری به ریاست استانداری و دبیری جهاد کشاورزی در استان تشکیل شد.

وی افزود: سه کارگروه از جمله آموزش، فرهنگ‌سازی و مشارکت با مدیریت مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی، کارگروه بررسی حوادث و بررسی بلاهای طبیعی با مدیریت مدیرکل مدیریت بحران استانداری و کارگروه مدیریت قنوات با مدیریت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این ستاد تصویب شد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: دبیران این کارگروه‌ها شیوه‌نامه اجرای برنامه خود در حوزه قنوات را تنظیم و به دبیرخانه ارائه کردند و تاکنون در استان سه جلسه ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات استان برگزار شده است.

محمدی افزود: با اشاره به رهاورد سفر رئیس جمهور برای حوزه قنوات استان گفت: قبل از این سفر اعتبارات مرمت قنوات در قالب اوراق سه ساله بود که با پیگیری مسئولان استانی و دستور رئیس جمهور اعتبارات نقدی نیز به این مهم تخصیص یافت.

به گفته وی تاکنون از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری، ۴۰ میلیارد تومان برای مرمت قنوات خراسان جنوبی در سال مالی جاری مصوب شده است که تاکنون بیش از ۳۷,۵ میلیارد تومان آن اختصاص یافته است که از محل این اعتبارات ۱۲۸ رشته قنات به طول ۴۰ کیلومتر در حال مرمت و بازسازی است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تأکید کرد: با گشایش اعتباری برای مرمت و بازسازی قنوات از محل سفر ریاست جمهوری در استان خراسان جنوبی، مشکل اعتباری برای مرمت قنوات نداریم و تعهدات سفر رئیس جمهور در زمینه مرمت قنوات به خوبی عملیاتی شده و در مجموع در سال مالی ۱۴۰۰ گشایش خوبی برای مرمت قنوات استان رخ داده است.

محمدی با اشاره به ورود نهاد‌های مختلف از جمله بنیاد علوی، بنیاد برکت، کمیته امداد و بسیج سازندگی در شهرستان‌های مرزی برای مرمت قنوات گفت: با ورود این نهادها همکاری و مشارکت خوبی در زمینه مرمت قنوات شهرستان‌های مرزی استان صورت گرفته و اعتباری خوبی هم از سوی این نهاد برای مرمت قنوات گذاشته شده است.

وی به اثرگذاری مرمت و بازسازی قنوات در افزایش آب قنوات استان اشاره کرد و گفت: به صورت میانگین مرمت قنوات حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد در افزایش دبی قنوات تاثیر دارد و در برخی قنوات استان، مرمت و باسازی قنوات باعث افزایش چند برابری آب قنات شده است.

وی با بیان اینکه در یک دهه گذشته اجرای طرح‌های آبخیزداری در بالادست قنوات استان توسط منابع طبیعی استان در دستور کار قرار گرفته است، یادآور شد: اجرای این طرح‌ها نقش موثری در آبدهی قنوات استان داشته است.

به گفته وی براساس تفاهم‌نامه با منابع طبیعی هماهنگی ‌لازم در زمینه مرمت و اجرای طرح‌های آبخیزداری انجام می‌شود تا بیشترین اثربخشی را داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی؛
۱۱۷۵ نفر از خراسان جنوبی جهت دریافت زمین رایگان ثبت نام کردند/

داعی گفت: یک هزار و ۱۷ نفر از کسانی که دارای سه فرزند و بیشتر هستند از خراسان جنوبی جهت دریافت زمین رایگان ثبت نام کرده اند و زمان مشخصی برای اتمام زمان ثبت نام تعیین نشده است.

«وحید داعی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: در راستای حمایت از افزایش و جوانی جمعیت اعلام شد زمین رایگان برای خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر در نظر گرفته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: دو سال اول اختصاص زمین شامل تنفس خواهد بود و نیازی به پرداخت مبلغ نیست؛ از سال سوم متقاضیان به مدت هشت سال اقساط آماده‌سازی این زمین ها را پرداخت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون یک هزار و ۱۷۵ نفر از خراسان جنوبی در سامانه ثبت نام کرده اند، گفت: تاکنون مهلتی برای اتمام ثبت نام از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام نشده و سایت همچنان برای ثبت نام در دسترس است.

داعی به اهداف اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: طبق قانون جوانی جمعیت، تشویق مردم به فرزندآوری بیشتر خانواده ها و امکان بهره مندی و امتیاز استفاده مجدد از تسهیلات دولتی از اهداف اجرای این طرح است.

کشف ۱۰۱ کیلوگرم حشیش در بیرجند/۴

کشف ۱۰۱ کیلوگرم حشیش در بیرجند

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: با کنترل خودروهای عبوری در محورهای شهرستان بیرجند ۱۰۱ کیلوگرم حشیش از یک خودروی سواری کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار ناصر فرشید افزود: ماموران انتظامی شهرستان بیرجند هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک سواری پژو که با سرعت بالا در حرکت بود، مشکوک شدند و با علایم هشداردهنده به راننده آن دستور ایست دادند.

وی گفت: راننده خودرو به محض مشاهده پلیس بسرعت متواری شد که ماموران در یک اقدام هماهنگ و منسجم، خودرو را متوقف کردند و در بازرسی از آن ۱۰۱ کیلوگرم حشیش کشف شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی بیان کرد: در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر که به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

 

 

 

افزایش نظارت بر بازار خراسان جنوبی مطالبه شد/۳

افزایش نظارت بر بازار خراسان جنوبی مطالبه شد

 نشست کمیته رصد نارضایتی‌های عمومی استان خراسان جنوبی مصوباتی به همراه داشت از جمله اینکه سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان، کنترل و نظارت بر بازار را تشدید کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، نشست کمیته رصد نارضایتی‌های عمومی استان به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و با حضور اعضا برگزار شد.

براساس مصوبات این نشست، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی مکلف شدند، کنترل و نظارت بر بازار را تشدید کنند.

تسریع در روند خرید گندم و جو تضمینی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان و شتاب بخشیدن به فرآیند بهره‌مندی دامداران از تسهیلات دامدار کارت توسط بانک‌های عامل از دیگر مصوبات این کمیته بود.

همچنین در این نشست در راستای جلوگیری از بروز مشکل برای هم‌استانی‌ها و مسافران در تعطیلات پیش رو، بر تامین سوخت مورد نیاز جایگاه‌ها توسط شرکت پخش فرآوده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی تاکید شد.

دقت نظر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سرعت دادن به روند صدور مجوزهای مجتمع‌های بین راهی و سرعت عمل شرکت گاز استان در زمینه گازرسانی به مجتمع گلخانه‌ای احمدآباد نهبندان (مجتمع شقایق) از دیگر مصوبات این نشست اعلام شد.

 

 

 

اهدای عضو در خراسان‌ جنوبی؛ پایین‌تر از میانگین کشوری

اهدای عضو در خراسان‌ جنوبی؛ پایین‌تر از میانگین کشوری

 رئیس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی با بیان اینکه اهدای عضو از افراد مرگ مغزی، موثرترین روش ثابت شده نجات جان بیمارانی است که از نارسایی پیشرفته ارگان‌های حیاتی بدن رنج می‌برند، گفت: در استان خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۰ شاخص اهدا عضو ۸.۷  بوه است که پایین تر از میانگین کشوری است.

وجیه الله رئیسی، شنبه شب ۷ خرداد در مراسم گرامیداشت اهدا عضو اعلام کرد:  به جز کلیه و بخش کوچکی از کبد و یا یک لوب ریه که قابل اهدا از زنده به زنده می باشد، تنها منبع فراهم آوری اعضای پیوندی برای نجات جان این بیماران، ارگانهای افراد مرگ مغزی شده می باشد.

به گزارش ایسنا، رئیس مرکز جامع درمان بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اعلام اینکه استاد ایرج فاضل پدر اهدا عضو ایران در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۸ نخستین فتوا پیوند و اهدا عضو از افراد مرگ مغزی را از امام خمینی(ره) دریافت کردند، گفت: ۱۰ سال بعد قانون اهدا عضو در مجلس تصویب شد .

رئیسی با بیان اینکه در ایران بالغ بر ۲۵ هزار بیمار چشم انتظار پیوند و تولدی دوباره هستند، افزود: از این بین روزانه ۷ تا ۱۰ نفر و یا به عبارتی هر ۲-۳ ساعت یک نفر و به بیانی دیگر سالانه سه هزار نفر از آنها به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند .

وی با بیان اینکه سالانه حدود پنج تا هشت هزار انسان با مرگ مغزی فوت میکنند و از این بین حدود سه هزار نفر آن‌ها قابلیت اهدا دارند، تصریح کرد: متاسفانه کمتر از یک سوم آنها به اهدا میرسند و دو سوم دیگر موجب خاکسپاری هفت هزار عضو پیوندی در سال میشوند .

رئیس مرکز جامع درمان بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در سال ۱۳۹۹ ایران با شاخص اهدا عضو ۳/۱۴ رتبه نخست آسیا را داشته است .که با شیوع کرونا افت شدید پیدا کرده است و این شاخص تا عدد ۷ کاهش یافته است .البته در سال ۱۴۰۰ شاخص اهدا عضو در ایران به ۱۰ رسیده است که این میزان کم است و باید افزایش پیدا کند .

رئیسی با اعلام اینکه برای دریافت کارت اهدای عضو می توانید شماره کدملی را به “۳۴۳۲” پیامک کنید، افزود: داشتن کارت اهدا عضو ۹۰ درصد احتمال رضایت خانواده فرد مرگ مغزی برای اهدا را بالا میبرد. که حدود ۱۰ در صد بزرگسالان در ایران دارای کارت اهدا عضو هستند و روزانه حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر کارت اهدا عضو دریافت میکنند.

رئیس مرکز جامع درمان بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: در استان خراسان جنوبی حدود ۲۵۰ نفر گیرنده عضو در فاصله سال های ۱۳۶۸ تا ۱۴۰۱ وجود دارند که ۲۱۶ نفر پیوند کلیه، ۲۱ نفر پیوند کبد، ۹ نفر پیوند قلب و ۲ نفر پیوند مغز استخوان انجام داده‌اند.

رئیسی بیشترین آمار بیماران اهدا کننده عضو بر اساس علت بیماری را به ترتیب شامل موارد تصادفی، سکته مغزی هموراژیک و سقوط از ارتفاع عنوان کرد و گفت: بیشترین آمار بیماران اهدا کننده عضو بر اساس محدوده سنی افراد بین ۱۶ تا ۴۰ ساله است.

وی برنامه های انجام شده جهت راه اندازی واحد فراهم آوری و بخش پیوند را اختصاص فضای بستری بیماران جهت پیوند در بیمارستان رازی، اعزام نیروهای پزشک، پرستار، اتاق عمل و هوشبری جهت گذراندن دوره آموزشی به تهران و مشهد، درخواست و تهیه تجهیزات جهت بخش پیوند بیمارستان رازی و تشکیل پرونده جهت بیماران در انتظار پیوند دانست.

رئیسی یادآور شد: بیمار نیازمند به اهدای عضو بیماری است که به دلیل عدم فعالیت مناسب یکی از ارگانهای حیاتی (قلب، ریه، کبد، لوزالنعده و کلیه) در لیست انتظار پیوند می باشد و در هیچ کجای دنیا هیچ درمانی غیر از پیوند اعضا برایش وجود ندارد.

سید محمد موسوی میرزائی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این مراسم با بیان اینکه انسان در خیرات مادی ، قسمتی از مال خود را در راه رضای خداوند می‌بخشد، گفت: اهداء عضو، هدیه‌ای از جنس جان است که به دیگران زندگی می‌بخشد.

وی با اظهار اینکه در تلاشیم که امکانات پیوند عضو را در بیمارستان رازی بیرجند راه اندازی کنیم، چرا که نیروی متخصص آن را داریم. افزود: خانواده های افراد اهدا کننده عضو که رضایت داده اند تا اعضای پاره تنشان به دیگران زندگی ببخشد، می توانند بزرگترین کمک را در فرهنگ سازی و نهادینه شدن اهدای عضو در جامعه داشته باشند.

تقدیر از خانواده‌های اهداء کننده عضو و بیان خاطرات دو نفر از خانواده افراد اهداء کننده و گیرنده اعضا بخشی دیگر از این مراسم بود.

 

 

 

 

 

صدور مجوز ۵۲ موکب خراسان جنوبی برای استقرار در شهر کاظمین

پیش بینی پذیرایی و اسکان ۱۰۰ هزار زائر در کاظمین

/۲-۳

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون برای ۵۲ موکب خراسان جنوبی جهت حضور در پیاده روی اربعین حسینی مجوز صادر شده است، گفت: پیش بینی ما این است که در شبانه روز میزبان ۱۰۰ هزار زائر در سایت خراسان جنوبی در شهر کاظمین باشیم.

 «موسی جوینده» در ستاد اربعین حسینی خراسان جنوبی اظهار داشت: پیاده روی اربعین حسینی یک کار ارزشمند و بزرگ است و انتظار داریم دستگاه های اجرایی با تمام نیرو و امکانات خود در این زمینه ورود کنند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون برای ۵۲ موکب خراسان جنوبی جهت حضور در پیاده روی اربعین حسینی مجوز صادر شده است، افزود: از این تعداد ۸ موکب در داخل استان برای ارائه خدمات به زائران پاکستانی در نظر گرفته شده است و بحث تامین اسکان و تغذیه این زائران را بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مواکب بحث تامین امکانات تغذیه ای است، ادامه داد: تلاش خواهیم کرد تا بر اساس سقف تعیین شده هر موکب امکانات مورد نیاز آنان فراهم شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۱۰ کامیون از خراسان جنوبی به صورت رایگان در اختیار مواکب هستند، افزود: هر کامیون امسال حداقل ۵۰ میلیون تومان جهت کمک به مواکب سرمایه گذاری خواهد کرد و انتظار داریم اقدامات تشویقی برای این افراد انجام شود.

 

 

 

 

 

کام شیرین گندم‌کاران با خرید تضمینی/ برداشت گندم در خراسان‌جنوبی ۶۰ درصد افزایش یافت

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه با آغاز خرید تضمینی گندم از آغاز اردیبهشت‌ماه تاکنون ۷۴۵ تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد افزایش یافته است.

کام شیرین گندم‌کاران با خرید تضمینی/ برداشت گندم در خراسان‌جنوبی ۶۰ درصد افزایش یافت

مجید اسداللهی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، سطح زیرکشت گندم در خراسان‌جنوبی را بالغ ‌بر ۱۷ هزار هکتار ذکر و اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیرکشت ۵۴ هزار تن گندم برداشت شود.

وی با اشاره به آغاز خرید تضمینی گندم در استان، بیان داشت: براساس مصوبات کارگروه خرید تضمینی محصولات کشاورزی ۱۷ مرکز خرید تضمینی گندم در شهرستان‌های استان فعال و مشغول خریداری گندم از کشاورزان هستند.

محدودیتی برای خرید محصول گندم نداریم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای خرید محصول گندم از کشاورزان وجود ندارد، افزود: با توجه به اینکه امسال برداشت گندم در برخی از شهرستان‌های استان زودتر آغاز شده است، مراکز خرید هم آماده خریداری به موقع گندم از کشاورزان هستند.

اسداللهی اعلام کرد: قیمت خرید تضمینی گندم با افزایش ۲ برابری در مقایسه با سال گذشته، کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است که امسال کشاورزان استقبال خوبی از این خرید دارند و میزان خرید از آغاز اردیبهشت‌ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

کام شیرین گندم‌کاران با خرید تضمینی

وی با بیان اینکه با آغاز خرید تضمینی گندم از آغاز اردیبهشت‌ماه تاکنون ۷۴۵ تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است، مطرح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌جنوبی بیشترین میزان خرید گندم را از شهرستان طبس با فعالیت ۳ مرکز خرید اعلام و تبیین کرد: خرید گندم از کشاورزان تا پایان فصل برداشت در شهریور ادامه دارد و قیمت گندم تحویل داده شده به مراکز خرید با قید فوریت به حساب کشاورزان پرداخت می‌شود.

پیش‌بینی خرید تضمینی ۱۷ هزار تن گندم در استان

اسداللهی با اعلام اینکه تاکنون مبلغ ۳ میلیارد و ۴۵۸ میلیون ریال وجه گندم خریداری شده و تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه به حساب کشاورزان واریز شده است، اضافه کرد: مابقی وجه گندم با ارسال اطلاعات به بانک عامل در کوتاه‌ترین زمان ممکن قابل پرداخت است.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته ۱۲ هزار تن گندم در خراسان‌جنوبی از کشاورزان خریداری شد، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۱۷ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری و تحویل مراکز منتخب شود.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*