اخبار خراسان جنوبی/

ضرورت شناسایی نیازمندان توسط جهادگران/معیشت جامعه هدف دشمن است

 معاون استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت شناسایی نیازمندان آبرومند توسط گروهای جهادی استان تاکید کرد و گفت: باید کمک به این افراد به شکل پنهانی انجام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا طالبی ظهر چهارشنبه در هشتمین رزمایش همدلی و احسان، بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) اظهار کرد: هر چند در شرایط فعلی در گیر مشکلات اقتصادی هستیم که بخشی از آنها به دلیل وجود تحریم‌های دشمن و بخشی از آنها هم به دلایل دیگری به وجود آمده است، اما در نظامی قرار داریم که مردم از آرامش و امنیت خاصی در ابعاد مختلف برخوردارند.

وی ادامه داد: در این شرایط خیرین و نهادهای انقلابی و اسلامی با همکاری یکدیگر در صدد هستند تا دشمن را در رسیدن به هدف شوم خود که معیشت مردم هدف قرار داده است، ناکام کنند.

طالبی افزود: گروه‌های جهادی باید برای شناسایی نیازمندان آبرومند اقدام و به صورت پنهانی به آنها کمک کنند تا شرمنده اعضای خانواده خود نشوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی افزود: در تعالیم دینی ما بر انفاق تاکید شده و مسلمان بودن، ریا نکردن و آزار و اذیت نکردن از شرایط انفاق اعلام شده است.

 

 

 

 

ورزشکار خراسان‌جنوبی در راه مسابقات آسیایی/۷

بسکتبالیست خراسان برای پوشیدن پیراهن تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیایی هماورد برترین‌های ایران می‌شود.

«پوریا ایوبی» جوان لایق بیرجندی که در مسابقات قهرمانی کشور خوش درخشیده بود با دعوت فدراسیون بسکتبال به اردوی آمادگی تیم ملی ایران پیوست.

اردوی آمادگی تیم ملی جوانان بسکتبال ایران برای حضور مقتدرانه در مسابقات آسیایی  ۲۰۲۲ به مدت دو روز در تهران برگزار می‌شود.

 

 

 

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی:
خراسان جنوبی ۷۲ شهید روحانی تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرد/۳

 

حجت الاسلام کمالی با بیان اینکه خراسان جنوبی ۷۲ شهید روحانی تقدیم نظام اسلامی کرد، گفت: مراسم گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در شب سوم خرداد ماه برای تجلیل از خانواده شهدای روحانی و شهدای عملیات بیت المقدس در حسینیه جماران بیرجند برگزار خواهد شد.

به گزارش شبستان ،حجت الاسلام «امین رضا کمالی» در نشست خبری اظهار کرد: تجاوز نظامی عراق با پشتیبانی و حمایت دو ابر قدرت و همراهی حکومت های وابسته و با هدف نابودی انقلاب اسلامی و جلوگیری از صدور آن، به نظام مقدس جمهوری اسلامی تحمیل شد اما این تهدید بزرگ به فرصتی براس نشان دادن حقانیت مواضع الهی و مردمی و ضداستکباری تبدیل شد و جنگ تحمیلی را به دفاعی مقدس تبدیل کرد.

 

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی تأکید کرد: حضور هوشیارانه، یکپارچه و مقتدرانه مردم و پیوند عمیق آنان با رهبری، بسیاری از خطرات و تهدیدات احتمالی را کنار زد.

 

وی در ادامه دفاع مقدس را صحنه تجلی وحدت و انسجام اقشار مختلف و همراهی همه اصناف و گروه ها و میدان مسابقه برای انجام تکلیف الهی و وفاداری به اسلام و پاسداری از انقلاب دانست و افزود: برای قوام انقلاب و مشارکت همدلی و همراهی همه طبقات در حفظ دستاوردهای انقلاب به ویژه نظام مقدس جمهوری اسلامی، بیان نقش و جایگاه و میزان مشارکت اقشار مختلف مردم مانند روحانیت، زنان، کارگران، دانش آموزان، دانشگاهیان، فرهنگیان و … با انگیزه الگوگیری و غیرت آموزی برای ادامه راه یک ضرورت است.

 

حجت الاسلام کمالی با بیان اینکه یکی از افتخارات روحانیت شیعه آن است که همواره شریک درد و رنج مردم در همه صحنه های عمل و مبارزه پیشتاز بوده است و با اقتدا به امام معصوم(ع) در سخت ترین میادین مبارزه و جهاد حضور فعال، هدایت کننده و امیدآفرین و تقویت کننده قدرت ایمانی و قلبی داشته است، عنوان کرد: روحانیت در دوران سخت جنگ هشت ساله، تنها به ترغیت و دعوت مردم برای حضور در جبهه ها اکتفا نکرده بلکه پیشاپیش دیگر اقشار حضور عملی و سازنده داشت و بیش از دیگر اقشار شهدای گرانقدر و بزرگی تقدیم کرد.

 

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با اشاره به اینکه چهار هزار نفر از روحانیون و طلاب در سراسر ایران در جنگ تحمیلی شهید شدند که ۷۲ نفر از این شهدا مربوط به استان خراسان جنوبی هستند، گفت: روحانیون در دوران دفاع مقدس نقش های مدیریتی، ترغیب و دعوت دیگران، تقویت ایمان و قدرت معنوی رزمندگان، حضور در جبهه، ترویج ارزش های اخلاقی و آموزش دینی، حفظ روحیه جهادی جامعه، پشتیبانی از دفاع مقدس، پیشتازی در جهاد و شهادت و حفظ نیروها بعد از عملیات و کمک به فرماندهان را ایفا کردند.

 

وی همچنین یکی از جلوه های نقش آفرینی روحانیون  را در دوران اسارت برای حفظ روحیه انقلابی و دینی رزمندگان ذکر کرد و افزود: دشمن بعد از جنگ نظامی، میدان را تغییر داده و شروع به قداست زدایی و جنگ ترکیبی کرده است که وظیفه ما در این راستا به فرمایش رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین و امیدآفرینی است و در این میدان هم نیاز به علمای انقلابی و روحانیونی است که نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

 

حجت الاسلام کمالی از برگزاری کنگره چهار هزار شهید روحانی، چهارم خرداد در شهر قم خبر داد و تصریح کرد: تبیین جایگاه روحانیت و ترویج نقش و پیشتازی شهدای روحانی در انقلاب و دفاع مقدس، تقویت و نهادینه سازی فرهنگ جهاد و شهادت در حوزه های علمیه و جامعه و تجلیل از مقام شهدای روحانی و تکریم خانواده های آنان از جمله مهمترین اهداف این کنگره است.

 

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری برنامه هایی ذیل برگزاری کنگره ملی شهدای روحانی خاطرنشان کرد: سرکشی از خانواده شهدای طلبه و روحانی استان  با اهدای هدیه متبرک رهبر معظم انقلاب و تابلو فرش تمثال شهیدان به پدر و مادران، فرزندان یا برادران این شهدا، اعزام ۲ خانواده شهدای روحانی استان به کنگره شهدای روحانی در قم و سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه ۳۰  خرداد از جمله این برنامه ها است.

 

وی با بیان اینکه نمایشگاه متمرکز شهدای روحانی و طلبه در حاشیه کنگره ملی شهدا در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد که بسیج طلاب خراسان جنوبی نیز در این نمایشگاه حضور دارد، گفت: همچنین مراسم گرامیداشت هفته مقاومت و سالروز آزادسازی خرمشهر در شب سوم خرداد بعد از نماز مغرب و عشاء در محل حسینیه جماران برای تجلیل از خانواده شهدای روحانی و رزمندگان و شهدای عملیات بیت المقدس برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی

تاکید بر لزوم اطلاع رسانی به موقع به مردم

عدم اطلاع رسانی کافی به مردم درخصوص اجرای طرح جراحی اقتصادی

فعالیت روابط عمومی‌ها منجر به افزایش اعتماد عمومی شود

مدیریت فضای مجازی در اولویت قرار گیرد

روابط عمومی ها جهادگران عرصه جهاد تبیین هستند/۳

نماینده ولی فقیه در استان در دیدار مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور بر لزوم اطلاع رسانی به موقع به مردم تاکید کرد.

آیت الله عبادی در این دیدار با اشاره به نقش و جایگاه روابط عمومی گفت: تاکید بر لزوم اطلاع رسانی به موقع به مردمامروز مسئله اطلاع رسانی باید مهم‌ترین برنامه‌های مسئولان باشد و به موقع به مردم اطلاع رسانی شود تا مردم در جریان مسائل قرار گیرند.

 

وی افزود: امروز یکی از بهترین و بزرگترین نعمت‌هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دست آمده تشکیل مجلس انقلابی و دولت همراه است که پس از آن هم ناامیدی‌ دشمنان محقق شده است و باید از این فرصت خوب به نحو احسن استفاده کرد و کمبود‌های گذشته را جبران کرد.

 

آیت الله عبادی گفت: امروز پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی و پشت سر گذاشتن آزمون و خطا به این مرحله رسیده ایم که “ما می‌توانیم” محقق شده است و کشور‌های دیگر از جمله آمریکا را میبینید که امروز به چه وضعی دچار است.

 

نماینده ولی فقیه در استان گفت: دولت جدید دولت با صداقت است و بر اساس عدل انقلاب عمل می‌کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر ما در کشور خودمان فضای مجازی را از دشمن می‌گرفتیم دولت راحت‌تر به اهداف عدالت محور خود می‌رسید گفت: دولت اگر نیروهای غیر خودی را سریع‌تر عوض می‌کرد کارش سبک‌تر می‌شد.

آیت‌الله عبادی بیان کرد: اگر آگاهی کافی از چرایی اجرای طرح‌های دولت را در اختیار مردم قرار دهیم، مردم همکاری و همیاری بیشتری با دولت می‌کنند.

آیت الله عبادی با بیان اینکه اطلاع رسانی ها برای اجرای طرح جراحی اقتصادی کافی نیست، گفت: باید با استفاده از ظرفیت رسانه به مردم اطلاع داده شود که این جراحی یک اقدام کارشناسی شده برای نجات از این بیماری های اقتصادی است و همه باید تحمل کنند.

آیت الله عبادی  گفت: فضای مجازی در کشور رها شده و قانونی ندارد در حالی که در بسیاری از کشور‌ها فضای مجازی دارای قانون است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: مهمترین مساله‌ای که باید با تلاش دولت و مجلس حل شود، فضای مجازی است به جهت اینکه به یک قتلگاه تبدیل شده است.

وی همچنین در بخشی از سخنانش با انتقاد از عملکرد برخی مسئولان از وزارت کشور خواست در انتخاب و تعویض برخی مدیران دقت بیشتری داشته باشد.

 

مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور هم با گرامیداشت ۲۷ اردیبهشت روز روابط عمومی‌ها گفت: امروز دشمنان اسلام با تمام رسانه‌هایی که در اختیار دارند علیه نظام جمهوری اسلامی ایران توطئه می‌کنند و این، وظیفه روابط عمومی آن‌ها را چند برابر می‌کند.

 

دارابی افزود: روابط عمومی ها باید همواره تلاش کنند تا بین مردم و مسئولان یک تعادل ایجاد کنند.

مشاور وزیر و رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور گفت: وظیفه اصلی روابط عمومی در شرایط حساس امروز، امیدآفرینی و زنده نگهداشتن انگیزه و امید در دل مردم است و نشان دادن اینکه مسوولان شبانه‌روزی برای رفع مشکلات تلاش می‌کنند.

دارابی گفت: دشمن با تمام ظرفیت رسانه ای خود به دنبال انداختن فاصله بین مردم و نظام است و سنگر روابط عمومی در مقابل این هجمه ها ایستادگی می کند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در زمینه جنگ شناختی گفت: روابط عمومی سازمان‌ها جهادگران عرصه جهاد تبیین هستند.

 

وی گفت:  باید برای رفع مشکلات مردم کار و تلاش شود و تصویری زیبا از نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه داشته باشیم.

 

 

ماراتن ریزگردها در خراسان جنوبی/ روزهای گرد و غباری ۴ برابر شد

ماراتن ریزگردها در خراسان جنوبی/ روزهای گرد و غباری ۴ برابر شد

بیرجند- روزهای گرد و غباری خراسان جنوبی از ابتدای سال جاری به صورت میانگین ۴ برابر شده که این ماراتن نشان‌دهنده زنگ خطری مهم برای پیگیری جدی مسئولان در اجرای طرح‌های مقابله با این پدیده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: گرد و غبار همواره یکی از مشکلات مهم برخی از نقاط ایران به ویژه خراسان جنوبی بوده و اکنون با افزایش این روند شاهد مشکلات متعدد و نگرانی‌های مردم هستیم.

پدیده گرد و غبار نه تنها معضلات زیست محیطی به همراه دارد بلکه در بخش سلامت جسمی جامعه، کشاورزی، اقتصاد و مسائل دیگر نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند که از اواخر سال گذشته و در دو ماه ابتدای سال جاری با روند رو به رشد گرد و غبار در خراسان جنوبی مواجه بودیم.

افزایش ۳.۵ درصدی بارندگی و ۴ برابری گرد و غبار

مدیرکل هواشناسی استان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: میزان بارندگی از ابتدای مهر ۱۴۰۰ تاکنون که سال زراعی آبی نامیده می‌شود ۸۱ میلی‌متر بود که نسبت به سال گذشته ۳.۵ درصد افزایش داشت و البته نسبت به مدت زمان مشابه در بلندمدت ۲۶ درصد کاهش بارندگی داشتیم.

علیرضا خندان‌رو تصریح کرد: میزان بارندگی استان به صورت میانگین در مدت ۵۰ روز از ابتدای فروردین ۱۱ میلی‌متر بود که حدود ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی تأکید کرد: با وجود بارندگی‌های به نسبت خوب سال زراعی، اما شاهد افزایش روزهای گرد و خاکی در استان بودیم که از ابتدای سال جاری تاکنون به صورت میانگین کل استان ۷ روز گرد و خاک بود که سال گذشته این رقم به ۳ روز می‌رسید و ۴ برابر شده است.

به گفته وی ۴ برابر شدن گرد و غبار میانگین استانی است در غیر این صورت در برخی نقاط خراسان جنوبی بیش از ۱۳ برابر هم شده است.

ماراتن ریزگردها در خراسان جنوبی/ روزهای گرد و غباری ۴ برابر شد

کاهش بارندگی از ابتدای سال و افزایش ۲.۳ دهم درصدی دما

مدیرکل هواشناسی استان خراسان جنوبی دو دلیل برای افزایش گرد و غبار با وجود بارندگی‌های سال گذشته برشمرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بارندگی چندانی نداشتیم و این به دلیل ادامه روند خشکسالی ۲۰ سال گذشته با هر بادی شاهد گرد و غبار هستیم.

خندان‌رو ادامه داد: همچنین افزایش دما میانگین استان که ۲ و ۳ دهم درصد و در برخی نقاط استان تا ۵ و ۵ دهم درصد افزایش دما داشتیم و این موضوع باعث افزایش تبخیر، کاهش رطوبت هوا و خشک شدن بسترهای طبیعی را به همراه داشته که گرد و غبار به همراه دارند.

وی تأکید کرد: با توجه به بارندگی‌های سال زراعی امسال ولی از آن سوی هوا گرم‌تر شد و این روند افزایش دما ادامه دارد و در تابستان تعداد روزهای گرد و غباری نیز افزایش خواهد داشت.

به گفته وی در این سال‌ها طرح‌های آبخیزداری و مقابله با بیابان خوبی اجرایی شده ولی موضوع چرای بی رویه دام در مراتع خود باعث فقر مراتع و افزایش گرد و غبار می‌شود.

خندان‌رو اعلام کرد: مسئولان همه باید همکاری و حمایت داشته باشند تا طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی افزایش پیدا کند چرا که هشدار خطر افزایش گرد و غبار را از سال‌ها قبل داده‌ایم.

یک سوم مساحت خراسان جنوبی کانون‌های گرد و غباری است

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: سطح کانون‌های فرسایش بادی استان ۵ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۹۷ هکتار است که یک سوم مساحت استان سطح کانون‌های گرد و غبار است.

فاطمه دعاگویان تصریح کرد: طبق تحقیقات ستاد ملی حفاظت محیط زیست سالانه از این کانون‌ها ۷۲۹ هزار تُن گرد و غبار تولید می‌شود و منشأ گرد و غبار خراسان جنوبی بیشتر از کانون‌های داخل استان است.

وی بیان کرد: بر اساس داده‌های ایستگاه‌های سنجش کیفی هوا که مقایسه بین ۶ ماهه اول سال ۹۹ با ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ داشته‌ایم روزهای گرد و غباری افزایش ۲ برابری داشته است.

به گفته وی اما بر اساس مقایسه سال ۱۴۰۰ با ۱۴۰۱ در ۵ ایستگاه که در ۴ شهرستان بیرجند، زیرکوه، سرایان و نهبندان قرار دارند، شاهد افزایش روند گرد و غبار بودیم که فقط در ایستگاه زیرکوه به دلیل نبود هیچ قطعی و خرابی در ثبت داده‌ها، در کل سال ۲۴ روز نامطلوب داشت ولی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ۱۱ روز ثبت شده است.

ماراتن ریزگردها در خراسان جنوبی/ روزهای گرد و غباری ۴ برابر شد

۳۵ کانون فرسایش بادی در خراسان جنوبی

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: بارندگی‌ها مقطعی است و نمی‌توان به طور ناگهانی شاهد کاهش گرد و غبار باشیم چرا که استان متأثر از خشکسالی‌های طولانی مدت و مجاورت با کویر لوت و هوای گرم و خشک است.

دعاگویان با بیان اینکه ۳۵ کانون بحران فرسایش بادی در خراسان جنوبی ثبت شده است، اظهار کرد: به دلیل اینکه خشکسالی، کاهش بارندگی و تغییرات اقلیمی در کشور و جهان وجود دارد شاهد افزایش کانون‌های بحران فرسایش بادی هستیم.

وی در زمینه اقدامات انجام شده برای بهبود شرایط نیز عنوان کرد: کانون‌های فرسایش بادی گستره وسیعی را به خود اختصاص داده‌اند که اعتبار، توان و حجم عملیات مقابله با این پدیده خیلی زیاد است و حتی با تلاش شبانه روزی هم نمی‌توان به این سرعت کار انجام داد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بالا بودن تبخیر و کاهش رطوبت دما، خشکسالی، سرعت زیاد بادهای فرساینده و متأثر بودن خراسان جنوبی از بادهای ۱۲۰ روزه را دلیلی بر تداوم پدیده گرد و غبار دانست و روند رو به افزایش آن دانست.

به گفته وی با این وجود سازمان جنگل‌ها و مراتع در ۲۵ سال گذشته خوب عمل کرده ولی نیاز به برنامه‌هایی در این مسیر است.

طرح جامع مقابله با بیابان برای تمام دستگاه‌های اجرایی متأثر

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اعلام کرد: سازمان حفاظت محیط زیست یک برنامه‌ای را سال گذشته به عنوان طرح جامع مقابله با پدیده گرد و غبار تدوین کرده است.

دعاگویان تصریح کرد: در گذشته برای مقابله با این پدیده فقط منابع طبیعی شناخته می‌شد ولی بر اساس این طرح برای تمام دستگاه‌هایی که در مقابله با پدیده گرد و غبار مؤثر هستند برنامه‌هایی دیده شده که دارای چشم‌انداز ۱۰ ساله از ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۰ است.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی دیده شده برای اجرای این برنامه‌ها متناسب با اعتباراتی که از وزارت‌خانه‌های خود در سطح ملی و متناسب با اعتبارات استان، وظایف خود را انجام می‌دهند.

به گفته وی اکنون مقابله با پدیده گرد و غبار باید مشارکتی باشد چرا که نیاز است یک سری از اقدامات هشداردهنده، آموزشی، کنترلی، حفاظتی، بازدارنده و اجرایی باشد که از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، صدا و سیما، آموزش و پرورش و مراکز عالی دانشگاهی، راه و شهرسازی، شرکت‌ها صنایع نفتی، هلال احمر، هواشناسی، سازمان صمت و شرکت آب منطقه‌ای اشاره کرد.

دعاگویان بیان کرد: از سال ۹۶ اعتبارات خوبی از صندوق توسعه ملی در این زمینه پرداخت شده است، چرا که جز استان‌های رتبه یک غبار خیز کشور هستیم ولی برای دریافت اعتبارات خاص نیاز به پیگیری سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی است.

ماراتن ریزگردها در خراسان جنوبی/ روزهای گرد و غباری ۴ برابر شد

پیشنهاد اعتبارات ۷۰۰ میلیارد ریالی برای سال جاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم در زمینه اقدامات انجام شده در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به منظور کاهش اثرات منفی بیابان‌زایی و جلوگیری از پیشرفت آن در خراسان جنوبی تاکنون فعالیت‌های متعددی نظیر تهیه طرح‌های بیابان‌زدایی به مساحت یک میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار در قالب ۲۸ طرح اشاره کرد.

علیرضا نصرآبادی اضافه کرد: همچنین نهال‌کاری بیش از ۱۵۰ هزار هکتار، بذرکاری ۱۳ هزار و ۸۷۶ هکتار، مدیریت روان‌آب‌های سطحی بیش از ۳۰ هزار هکتار، مالچ پاشی ۱۳۰۰ هکتار و … از دیگر برنامه‌هایی است که در این مسیر انجام شده است.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ اعتباری حدود ۳۰۰ میلیارد ریال به پروژه‌های مقابله با بیابان‌زایی اختصاص یافت که در پی تخصیص درصدی از اعتبارات عملیات آبیاری سنواتی و پروژه پخش سیلاب در حال اجرا است.

به گفته وی برای سال ۱۴۰۱ نیز در قالب عملیات پیشنهادی اعتباری حدود ۷۰۰ میلیارد ریال به منظور اجرای ۱۰ هزار هکتار عملیات مقابله با بیابان‌زایی پیشنهاد شده است.

تشدید فقر، بیکاری و مهاجرت از نتایج بیابان‌زایی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عنوان کرد: از کل عرصه‌های طبیعی استان ۳۶ درصد را عرصه‌های بیابانی و ۵۰ درصد را مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل می‌دهد، که دومین استان بیابانی کشور است و با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی ۸۶ درصد مساحت استان را شامل می‌شود.

نصرآبادی در زمینه دلایل این روند بیان کرد: بیابان‌زایی بعد از دو چالش تغییر اقلیم و کمبود آب شیرین به عنوان سومین چالش مهم جهانی در قرن ۲۱ محسوب می‌شود و استان خراسان جنوبی با قرار داشتن بر روی کمربند خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی دارای ذخایر منابع آبی بسیار ضعیف و نزولات جوی کم، تبخیر سالیانه بسیار شدید و میزان پوشش گیاهی اندک شاهد روند رو به افزایش این پدیده است.

وی تأکید کرد: جمعیت رو به افزایش استان و بالا رفتن نیاز غذایی جامعه، مدیریت اصولی و آینده‌نگری را برای عرصه‌های منابع طبیعی استان می‌طلبد تا بتوان در جهت کنترل و مدیریت مناطق بیابانی گام‌های مؤثری را برای بهره‌برداری بهینه برداشت.

به گفته وی پیامدهای بیابان‌زایی بر منابع طبیعی استان خراسان جنوبی شامل از بین رفتن توان زیست محیطی و اقتصادی اراضی، تشدید فرسایش بادی، افزایش ریزگردها و طوفان‌های گرد و غبار، نابودی پوشش گیاهی مراتع و تبدیل این مناطق به اراضی بیابانی، کاهش کیفیت و کمیت آبه‌ای سطحی و زیرزمینی و کاهش حاصلخیزی خاک است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: نتیجه این پیامدها تشدید فقر در مناطق خشک و بیابانی و افزایش بیکاری و مهاجرت است.

نکته مهم اینجا است که این پدیده از مدت‌ها قبل زنگ خطر آن به صدا در آمده بود اکنون به وضعیت بحرانی رسیده و نیاز است که در برنامه‌های اجرایی و اعتبارات بازنگری دیگری انجام شود و همه مسئولان و دستگاه‌های اجرایی با همکاری هم، کاری برای کاهش این روند رو به افزایش بردارند تا این مشکل نیز دردی بر دیگر دردهای این خطه مرزی وارد نکند.

تجلیل از برگزیده کشوری در جشنواره ملی نقاشی «صلح و دوستی»/۲

تجلیل از برگزیده کشوری در جشنواره ملی نقاشی «صلح و دوستی»

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند گفت: از بهار آهنی برگزیده کشوری در جشنواره ملی نقاشی «صلح و دوستی» جمعیت هلال احمر تقدیر شد

حسین ذاکریان اظهار داشت: اثر نقاشی بهار آهنی عضو کانون غنچه‌های هلال شهرستان بیرجند در جشنواره ملی نقاشی صلح و دوستی جزو آثار برتر شناخته و مورد تقدیر قرار گرفته است.

وی افزود: این جشنواره با هدف آشنایی کودکان با جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ انجام شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند ادامه داد: به منظور تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان به انجام فعالیت‌های ابتکاری و خلاقانه در زمینه‌های صلح، دوستی و آشنایی آنان با فعالیت‌های عام المنفعه و بشردوستانه جشنواره ملی نقاشی صلح و دوستی برگزار می‌شود.

 

در دیدار سرپرست فرمانداری نهبندان با مدیرکل کانون پرورش فکری تاکید شد

افزایش نشاط و امید به زندگی در کودکان/۲

نشاط و شادابی و امید به زندگی را در کودکان افزایش دهیم

سرپرست فرمانداری نهبندان بر تمرکز روی کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش نشاط، شادابی و امید به زندگی در کودکان و نوجوانان این شهرستان در جهت شکوفایی استعدادهای آنان تاکید کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ سرپرست فرمانداری نهبندان در دیدار با مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: شهرستان نهبندان از جمله شهرستان‌هایی است که ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه‌های مختلف دارد به شرط اینکه با نگاه مثبت و به دور از حاشیه سازی از این فرصت‌ها استفاده شود.

وی افزود؛ کودکان ونوجوانان این شهرستان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی مستعد هستند که لازم است شناسایی استعدادهای کودکان و نوجوانان مورد توجه و در عرصه اجتماعی از آن‌ها استفاده گردد.

نماینده عالی دولت در شهرستان تمرکز بر شناسایی استعدادها و تربیت پرورشی کودکان ونوجوانان را خواستار شد و افزود:  انتظار ما از کانون پرورش فکری کودکان این است  که نشاط، شادابی و امید به زندگی را در کودکان و نوجوانان شهرستان افزایش و بر روی رفتارشناسی کودکان و نوجوانان تمرکز داشته باشیم.

سرپرست فرمانداری نهبندان با تاکید بر کاهش آسیبهای اجتماعی گفت: دستگاه‌های فرهنگی و متولی شهرستان باید برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را در جهت کاهش آسیب های اجتماعی مدنظر قرار دهند.

گفتنی است در ابتدای این دیدار حمیدی مدیرکل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی طی سخنانی به تشریح برنامه های کانون در این شهرستان پرداخت و گفت: در حال حاضر دو مرکز فرهنگی و هنری ثابت و سیار کانون در شهرستان به کودکان ونوجوانان شهر نهبندان و حدود ۲۰ روستای شهرستان به کودکان ونوجوانان خدمات فرهنگی ، هنر ی و ادبی ارایه می کنند.

حمیدی اشاره‌ای به موفقیت‌های مختلف کودکان و نوجوانان عضو کانون در این شهرستان داشت و گفت: جهاد تبیین و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از دیگر برنامه‌های کانون در سال جاری دانست.

مدیر کل کانون استان آسمان‌نمای دیجیتال و دومین مرکز فرهنگی و هنری را از نیازهای کودکان و نوجوانان دانست و خواستار مساعدت فرمانداری در خصوص تخصیص اعتبار لازم شد.

مشارکت۸۰هزاردانش آموز خراسان جنوبی در مسابقات قرآن،عترت ونماز/۲-۳

سرپرست آموزش و پرورش خراسان جنوبی از شرکت ۸۰ هزار دانش آموزدختر و پسر دوره های مختلف تحصیلی در سی ونهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد، اظهار کرد: سی ونهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز در رشته های قرائت و حفظ قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه اذان، احکام،انشای نماز و مداحی طی ۴ مرحله ی آموزشگاهی، شهرستانی، استانی و  کشوری برگزار می شود.

وی با اشاره به آغاز مرحله آموزشگاهی در هفته بزرگداشت قرآن، عترت و نماز؛اذعان کرد: ۲۰ هزار دانش آموزمنتخب و رگزیده آموزشگاه ها  مجوز حضور در مرجحله شهرستانی را دریافت کردند.

سرپرست آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این مطلب که مسابقات مرحله استانی به شکل غیر حضوری برگزار می شود،بیان کرد: آثار۹۰۰ نفر از دانش آموزان دختر و پسرمنتخب شهرستانی، طی ۹ روز از بیستم تا بیست و نهم شهریور ماه داوری شده و از این تعداد، ۷۴ نفر برتر مرحله استانی مجوزحضور در مرحله مقدماتی کشور را دریافت می کنند.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، با اشاره به غیر حضوری برگراز رشدن مرحله مقدماتی کشور، اضافه کرد: مسابقات بخش آوایی سی ونهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز کشور از اول تا هفتم تیر ماه به میزبانی آذربایجان شرقی و بخش پژوهشی این دوره از مسابقات هفدهم لغایت بیست و چهارم تیرماه سال جاری به میزبانی استان خراسان رضوی برگزار می شود.

دبیرشورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از حضور  ۲هزار فرهنگی استان در هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز خبر داد و افزود: معلمان عزیز بهارستان علم و ادب،در رشته های قرائت قرآن، حفظ ۱۰ جزء، حفظ کل قرآن کریم، نهج البلاغه،روش تدریس احکام شرکت کرده اند.

این مقام مسئول با اشاره به راهیابی ۱۲۰ اثر از فرهنگیان به مرحله استانی این دوره از مسابقات خاطر نشان کرد: پس از داوری این آثار،۱۰اثر برگزیده به مرحله مقدماتی کشوری ارسال می شود.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه بیرجند و پارک علم و فناوری/۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه بیرجند و پارک علم و فناوری

با هدف گسترش زمینه‌های همکاری مشترک و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در راستای اجرای طرح دستیار فناوری، تفاهم‌نامه مشترک بین دانشگاه بیرجند و پارک علم فناوری خراسان جنوبی منعقد شد.

از مفاد این تفاهم‌نامه می‌توان به ایجاد فرصت‌های شغلی برای دانشجویان و دانش‌آموختگان در واحدهای فناور، تکمیل فرآیند تبدیل ایده به محصول و تسریع روند انتقال فناوری، ایجاد زمینه‌های مشترک جهت بهره‌مندی از توانمندی‌ها و خدمات متقابل پارک و دانشگاه، تقویت واحدها و شرکت‌های دانش‌بنیان با تامین نیروی انسانی و افزایش اثربخشی فارغ التحصیلان در داخل کشور و جلوگیری از خروج نخبگان  اشاره نمود.

 

 

 

مراسم سوگواری ارتحال آیت الله فاطمی‌نیا در دانشگاه بیرجند برگزار شد/۲-۷

مراسم سوگواری ارتحال عالم ربانی و استاد اخلاق آیت الله سید عبدالله فاطمی‌نیا با حضور جمعی از دانشگاهیان دانشگاه بیرجند در مسجد امام جعفر صادق(ع) برگزار شد.
مراسم سوگواری ارتحال آیت الله فاطمی‌نیا در دانشگاه بیرجند برگزار شد

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدحسن حسینی، عضو هیأت علمی گروه آموزشی معارف اسلامی دانشکده ادبیات و علوم انسانی با تسلیت درگذشت عالم ربانی آیت الله فاطمی‌نیا گفت: هر فرهیخته و عالمی که از جامعه دینی رخت بر می‌بنند شکافی در آن جامعه ایجاد می‌شود که هیچ کس نمی‌تواند این شکاف را پر نماید.
وی شناخت خود از آیت الله فاطمی‌نیا را از دهه ۶۰ دانست و افزود: یکی از افرادی که دهه فاطمیه را رونق بخشید این عالم روحانی بود که در آن سالها با برگزاری مراسم دهه فاطمیه در مشهد این دهه را به مردم معرفی کرد.
حجت الاسلام  حسینی با اشاره به اینکه در طول تاریخ علمای ربانی حافظ کیان اسلام و کیان شیعه بوده‌اند، بیان داشت: اگر از جامعه شیعی و اسلام علما را بگیریم دیگر هیچ چیز نداریم. آن زمانی دچار انحراف شدیم که با علمای دینی زاویه گرفتیم و امروز در حرفه ها و شغلهای مختلف به علما نیاز داریم و دشمن این نقطه حساس را نشانه گرفته است. امروز اگر جامعه بخواهد پیشرفت کند به اینگونه علما که اهل فداکاری هستند نیاز دارد.
دکتر حسینی با اعلام اینکه عالم، مدرس اخلاق و کتاب شناس متبحری را از دست داد‌ه‌ایم به نشانه‌های عالمان ربانی از نگاه قرآن اشاره کرد و گفت: توحید محوری اولین شاخصه عالم ربانی است که در وجود آیت الله فاطمی‌نیا توحید محوری متبلور بود.
وی  در پایان ارزش‌گذاری و تجلیل از علم را یکی از نیازهای فرهنگ عمومی برشمرد و ابراز امیدوارم کرد؛ خداوند متعال روح این عالم ربانی را با ارواح طیبه پیامبران، اولیای الهی، شهدا و صلحا محشور نموده و ما را قدر‌دان زحمات و تلاش‌های شخصیت‌های برجسته علمی نماید.

 

 

فرماندار بیرجند

بانک ها، زمان اعطای تسهیلات را کوتاه کنند/۲-۳

فرماندار بیرجند خواستار به حداقل رساندن فرایند زمانی اعطای تسهیلات شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، فرماندار بیرجند در جلسه کمیته اشتغال شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه کمتر از یک ماه برای جذب و معرفی افراد برای اخذ تسهیلات توسط بانک‌های عامل باقی مانده است گفت: ۳۶ درصد اعتبارات ایجاد اشتغال سال ۱۴۰۰ -۱۴۰۱ تاکنون جذب نشده است و لازم است مسئولان دستگاه‌های ذیربط در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.
فاضلی فر با تاکید بر اینکه باید بانک‌های عامل زمان اعطای تسهیلات را به حداقل برسانند افزود: هدف از ایجاد اشتغال جذب افراد بیکار است و طرح‌های ارائه شده باید جنبه اقتصادی داشته باشد.
فرماندار بیرجند همچنین در این جلسه با اشاره به شعار سال پیرامون اشتغال، خواستار همکاری مسئولان دستگاه‌های مربوطه با شرکت‌های دانش بنیان، بنیاد نخبگان، مرکز سازمان علمی پژوهشی بسیج و پارک علم و فناوری شد.
کسایی رئیس اداره کار، تعاون و امور اجتماعی شهرستان بیرجند هم در این جلسه گفت: از مجموع ۶۱۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال تسهیلات در سال جاری مبلغ ۵۸۳ میلیارد و۵۳۰ میلیون ریال برای اشتغال به صورت تسهیلات پرداخت شده است.

 

 

 

رقابت بیش از ۶ هزار داوطلب خراسان جنوبی در کنکور کارشناسی ارشد/۲-۳

امسال ۶ هزار ۶۵۷ داوطلب خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور در کنکور ارشدبه رقابت پرداختند.

معاون آموزشی دانشگاه بیرجند و نماینده تام الاختیار سازمان سنجش و آموزش کشور در استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما خراسان جنوبی با اشاره به حضور ۶ هزار و ۶۵۷  داوطلب در کنکور ارشد گفت: این آزمون در ۴ حوزه امتحانی در سطح استان در شیفت صبح برگزار می‌شود.

سید جواد حسینی واشان افزود: از ۶ هزار ۶۵۷ نفر در کنکور کارشناسی ارشد ۴ هزار ۶۸۸ نفر در دانشگاه بیرجند، ۹۲۸ نفر در دانشگاه بزرگمهر قائنات، ۵۸۵ نفر در دانشگاه پیام نور فردوس و ۴۵۶ در آموزش و پرورش طبس برای ورود به دانشگاه‌های کشور با هم به رقابت می‌پردازند.

سال گذشته در آزمون کارشناسی ارشد خراسان جنوبی   ۵ هزار ۸۷۴ نفر شرکت داشتند.

 

 

 

 

 

 

شناسایی ۶ مورد مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

۶ مورد بیمار جدید مبتلا به کرونا در شبانه روزگذشته در خراسان جنوبی شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانهشناسایی ۶ مورد مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی روز گذشته از ۵۶ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۳ بیمار و از ۲۸ تست سریع ۳ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۸۴ تست ملکولی و سریع در استان ۶ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد یک مورد از بشرویه، یک مورد از بیرجند، یک مورد ازفردوس و ۳ مورد از قاینات شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد یک نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و حال عمومی وی وخیم گزارش شده است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در خراسان جنوبی ثبت نشد و آمار قربانیان این بیماری همان هزار و ۴۴۷ نفر ثابت ماند.

 

 

 

 

۲ کشته در برخورد موتورسیکلت با کامیون در محور قاین-گناباد/۴

برخورد موتورسیکلت با کامیون در محور قاین- گناباد دو کشته برجای گذاشت.

رئیس پلیس راه استان گفت: برخورد یک دستگاه موتورسیکلت با یک دستگاه2 کشته در برخورد موتورسیکلت با کامیون در محور قاین-گناباد کامیون تانکر آب ساعت ۱۱:۰۹ در کیلومتر ۳۷ محور قاین – گناباد باعث جان باختن راکب و ترک نشین موتورسیکلت شد.

سرهنگ رضایی علت حادثه را عدم توجه به جلو از سوی راکب موتورسیکلت اعلام کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

۸۷ درصد از مردم خراسان جنوبی مشمول دریافت یارانه/۲-۳

 حدود ۸۷ درصد از مردم خراسان جنوبی مشمول طرح مردمی سازی پرداخت یارانه هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صدا وسیما خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۲۳۴ هزارو ۸۷ درصد از مردم خراسان جنوبی مشمول دریافت یارانه۲۳۰ خانوار خراسان جنوبی در اردیبهشت ماه یارانه دریافت کردند، افزود: بالغ بر ۷۵۶ هزار نفر در اردیبهشت ماه مشمول دریافت یارانه شدند.

اشرفی گفت: خراسان جنوبی جزو استان‌های طراز اول برای دریافت یارانه نقدی است.

وی افزود:۹۳ هزار خانوار در خراسان جنوبی جزو دهک ۱  تا سوم  قرار گرفتند و به حساب سرپرستان خانوار به ازای هر نفر از افراد خانواده ۴۰۰ هزار تومان واریز شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی  افزود: همچنین بیش از ۱۴۰ هزار خانوار در استان جزو دهک‌های ۴  تا ۹ شناخته شدند که به حساب سرپرستان خانوار به ازای هر نفر از افراد خانواده  ۳۰۰ هزار تومان واریز شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان  گفت: سرپرستان خانوارهایی که تاکنون از گرفتن یارانه جامانده اند و یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند ابتدا برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت نام خود کد دستوری #کدملی*۴۳۸۵۷*۴*را شماره گیری کنند

اشرفی افزود : سپس با مراجعه به آدرس اینترنتیMy.gov نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه خانوار خود اقدام کنند.

وی گفت : زمان ثبت نام از متقاضیان جدید یارانه و جامانده بر اساس آخرین رقم سمت راست کدملی در روز‌های ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت برای اعداد زوج و همچنین روز‌های ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت برای اعداد فرد از طریق این درگاه است.

 

 

 

توزیع ۴ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان خراسان جنوبی

در هشتمین مرحله رزمایش همدلی و احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی، ۴ هزار بسته معیشتی تهیه شده که بین نیازمندان توزیع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این مراسم گفت: در این مرحلهتوزیع ۴ هزار بسته معیشتی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بین نیازمندان خراسان جنوبی ۴ هزار بسته معیشتی هر بسته به ارزش ۷۰۰ هزار تومان شامل برنج، قند، روغن، رب گوجه فرنگی، حبوبات و ماکارونی در نظر گرفته شده که توسط گروه‌های جهادی با محوریت مساجد توزیع خواهد شد.

موسوی همچنین از برگزاری رزمایش دلگرمی در استان خبر داد و افزود: در این رزمایش ۴ هزار و ۸۰۰ بسته‌ی لباس به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون تومان در مناطق محروم مرزی توزیع خواهد شد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار نیز در این مراسم با اشاره به ارزشمند بودن همدلی مردم در شرایط سخت معیشتی گفت: در فضایی که دشمن معیشت مردم را مورد هجمه قرار داده سازمان‌ها و نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی و جهادگران دست در دست هم قرار داده اند تا به مدد مردم نیازمند بروند.

طالبی افزود: در جامعه نیازمندانی هستند که آبرومندند و با وجود اینکه زندگیشان به سختی می‌گذرد، به گروه‌های یاری رسان مراجعه نمی‌کنند که باید با شناسایی این افراد، آن‌ها را تنها نگذاریم.

 

 

 

 

 

کشف یک تن و ۵۰۰ کیلوگرم تخم مرغ بدون مجوز در فردوس/۴

مأموران انتظامی فردوس در بازرسی از یک وانت نیسان یک تن و ۵۰۰ کیلوگرم تخم مرغ بدون مجوز بهداشتی کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  فرمانده انتظامی فردوس گفت: مأموران انتظامی پاسگاه باغستان فردوس هنگامکشف یک تن و ۵۰۰ کیلوگرم تخم مرغ بدون مجوز در فردوس کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک وانت نیسان مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ فولادی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی تکمیلی از وانت نیسان یک تن و ۵۰۰ کیلوگرم تخم مرغ که فاقد مجوز بهداشتی بود به ارزش ۶۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

توقیف محموله برنج پاکستانی قاچاق در سرایان/۴

یک دستگاه وانت نیسان حامل ۱۸۰ کیسه برنج پاکستانی قاچاق در سرایان توقیف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی شهرستان سرایان گفت: مأموران انتظامی شهرستان سرایانتوقیف محموله برنج پاکستانی قاچاق در سرایان هنگام گشت زنی و کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه وانت نیسان مشکوک شدند و خودرو را برای بازرسی متوقف کردند.

سرهنگ وطن دوست افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از وانت نیسان ۱۸۰ کیسه برنج پاکستانی فاقد مجوز حمل به ارزش ۶۳۰ میلیون ریال کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان سرایان گفت: مأموران در این زمینه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

درخشش کودک قاینی در مسابقه بین المللی “لوئی فرانسوا “/۲

کودک قاینی برنده دیپلم افتخار مسابقه بین‌المللی هنرهای تجسمی لوئی فرانسوا شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی گفت: مسابقه بین‌المللی هنرهای تجسمی «لوئی فرانسوا» کشور درخشش کودک قاینی در مسابقه بین المللی فرانسه در سال ۲۰۲۱ با موضوع «سفر: خواب خوب یا خواب بد» برگزار شد.

حمیدی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور با ارسال ۱۱۸ اثر در مسابقه بین‌المللی هنرهای تجسمی «لوئی فرانسوا» کشور فرانسه حضور داشت.

وی با بیان اینکه در این جشنواره از بین آثار رسیده از کشورهای مختلف، هشت نفر از اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور برگزیده شدند، گفت: عرفان اربابی ۱۰ ساله از مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان قائنات یکی از این برگزیده ها بود که موفق به دریافت دیپلم افتخار این مسابقه شد.

 

 

 

 

 

 

ثبت نام ۹۳۵ متقاضی برای دریافت زمین رایگان در خراسان جنوبی/۲-۳

تا کنون ۹۳۵ متقاضی دارای ۳ فرزند در خراسان جنوبی، برای دریافت زمین رایگان در نهضت ملی مسکن، نام نویسی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان گفت: متقاضیان دارایثبت نام ۹۳۵ متقاضی دارای ۳ فرزند برای دریافت زمین رایگان در خراسان جنوبی سه فرزند و بیشتر با توجه به تکلیف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می‌توانند برای دریافت زمین و یا واحد مسکونی رایگان با مراجعه به قسمت ثبت نام نهضت ملی مسکن در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس https://saman.mrud.ir با انتخاب گزینه “متقاضیان دارای سه فرزند به بالا (قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) ” در بخش نوع سرپرستی، نام نویسی کنند.

علیزاده افزود: در این قانون زمین و یا واحد مسکونی به متقاضیانی تعلق می‌گیرد که زمان تولد فرزند سوم یا بیشتر آن‌ها بعد از ۲۴ آبان ۱۴۰۰ باشد.

 

  • همچنین در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، حتی متقاضیان دارای ۳ فرزند که پیش از این هم از تسهیلات مسکن استفاده کرده اند و یا زمین شخصی دارند، نیز می‌توانند برای دریافت زمین و یا واحد مسکونی رایگان نام نویسی کنند.

 

 

 

 

بشرویه تنها تولید کننده بذر پنبه خرداد در ایران/۲-۷

شهرستان بشرویه با تولید سالانه بیش از ۸۰۰ تن بذر پنبه، تنها تولید کننده رقم خرداد در کشور است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه در گفتگو با خبرنگار صدا و سیمابشرویه تنها تولید کننده بذر خرداد در ایران گفت: میزان تولید سالیانه بذر گواهی شده پنبه حدود ۷۶۰ تن و سایر طبقات بذری ازجمله الیت ۶۰ تن، سوپر الیت ۱۵ تن و نوکلئوس ۰.۶ تن است و تمامی بذور دلینته با سموم گائوچو و کاربوکسین تیرام ضد عفونی می‌شود.

سرچاهی افزود: بذر تولیدی بشرویه، علاوه بر تامین بذر مورد نیاز استان به استان‌های اردبیل، قم، فارس، خراسان رضوی و خراسان شمالی و تمام استان‌های متقاضی ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه رقم خرداد زودرس بوده و دو دوره کمتر نیاز به آبیاری دارد و از طول دوره رشد کمتری برخوردار است، افزود: در رقم خرداد امکان کاشت بذر پنبه پس از برداشت گندم وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه،  کشاورزان پنبه کار در بشرویه را هزار و ۳۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: شهرستان بشرویه با دارا بودن سه هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت پنبه دارای رتبه اول استان است که میانگین تولید آن دو هزار و ۸۰۰ کیلوگرم در هر هکتار و ۹ هزار و ۸۰۰ تن وش پنبه در سال است.

به گفته وی کاشت پنبه در شهرستان بشرویه از نیمه اردیبهشت آغاز می‌شود و تا پایان خرداد ادامه دارد.

سرچاهی افزود: پنبه تولیدی شهرستان بشرویه از لحاظ کیفیت دارای برتری منحصر به فرد بوده به طوری که از نظر استحکام الیاف و طول آن جزء پنبه‌های با کیفیت کشور است.

وی گفت: میزان اشتغال زایی این محصول در هر هکتار فقط در مراحل کاشت، داشت و برداشت ۹۵ نفر روز است که در مجموع در شهرستان  ۳۳۲ هزار و ۵۰۰ نفر روز اشتغال زایی ایجاد می‌کند.

سرچاهی افزود: زمان برداشت پنبه از نیمه مهر ماه آغاز و تا آخر دی ادامه دارد که بخشی از آن به وسیله ۸دستگاه کمباین برداشت پنبه و بخش دیگر آن توسط کارگر برداشت می‌شود.

وی پایین بودن قیمت تضمینی خرید پنبه، عدم حمایت از محصول پنبه و مد نظر قرار ندادن پنبه به عنوان یک محصول اصلی استان، عدم وجود کارخانه لینترگیری در شهرستان، مستهلک بودن دستگاه‌های جین کارخانجات پنبه پاک کنی و فقدان وجود زنجیره کامل پنبه و صنایع وابسته به آن در شهرستان از جمله کارخانه ریسندگی و روغن کشی را از جمله مشکلات کشاورزان پنبه کار استان برشمرد.

 

 

 

برای سومین سال پیاپی؛

جشنواره ملی مسجمه های نمکی در تالاب کجی نهبندان برگزار نشد

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: با توجه به پر آب نشدن تالاب کجی نمکزار نهبندان و فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم، برپایی جشنواره در این تالاب به صلاح نبود.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران رمضانی گفت: بنا داشتیم تا جشنواره ملی تالاب کجی نهبندان را از اسفند پارسال تا اردیبهشت امسال برگزار کنیم و فراخوان لازم را به هنرمندان سراسر کشور داده بودیم، اما نبود زیر ساخت‌های لازم و نبود آب کافی در تالاب باعث ایحاد تردید و در نهایت عدم برگزاری این جشنواره شد.

او گفت: طبق بازدید‌های معاون هنری اداره کل ارشاد قبل از عید نوروز و در ماه رمضان، با توجه به فراهم نبودن شرایط لازم تصمیم بر این شد تا امسال از برپایی جشنواره خودداری کنیم تا تبلیغات بدی برای استان نشود.

رمضانی گفت: مشکلات دیگری نیز مانند وجود پشه و خراب شدن جاده منتهی به تالاب مطرح بود که البته درصورت برگزاری جشنواره ملی، مشکل جاده به راحتی قابل حل بود.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: درصورتی که بارندگی‌ها قابل قبول باشد آمادگی‌های لازم را برای برگزاری نمایشگاه در اسفند امسال داریم.

ایروانی فرماندار نهبندان گفت: بارندگی‌ها از ماه‌های پایانی پارسال در شهرستان نهبندان آغاز شد و اوایل امسال نیز شاهد نزول باران در این شهرستان بودیم.

او گفت: طبق بازدید‌هایی که هفته گذشته از تالاب داشتیم، میزان آب جمع شده در تالاب قابل قبول بود و زمینه لازم برای برپایی جشنواره تالاب کجی نهبندان وجود داشت.

ایروانی گفت: بعد از عید سعید فطر تا اوایل خرداد بهترین زمان برای برپایی این جشنواره بود و بعد از خرداد ماه، رفته رفته آب تالاب تبخیر می‌شود.

فرماندار شهرستان نهبندان گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی متولی برگزاری این جشنواره و فرمانداری مسئول برنامه ریزی و هماهنگی‌های لازم در برپایی جشنواره است.

او گفت: کاملا امکان برگزاری جشنواره بعد از عید سعید فطر وجود داشته است و می‌توان گفت عدم برنامه ریزی درست و ضعف مدیریتی متولی جشنواره ملی تالاب کجی نهبندان، علت عدم برگزاری آن بوده است.

جشنواره تالاب کجی نمکزار نهبندان در سنوات گذشته جشنواره‌ای استانی و منطقه‌ای بوده است، اما سال ۹۶ حالت ملی به خود گرفت و جشنواره ملی تالاب کجی نمکزار نهبندان در سال‌های ۹۶ و ۹۷ برگزار شد، اما شیوع بیماری کرونا مانعی برای برگزاری این جشنواره در سال‌های ۹۸ و ۹۹ شد.

 

 

 

محکومیت ۷ نانوایی در طبس به دلیل تعطیلی غیرمجاز/۴

۷ واحد نانوایی در شهرستان طبس به دلیل تعطیلی غیرمجاز و بدون هماهنگی محکوم شدند.

 

احمدی رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان طبس گفت: پس از نارضایتی‌های اخیر شهروندان طبسی و گزارشات و شکایات واصله در بحث نان و تعطیلی غیرمجاز و بدون هماهنگی نانوایی‌ها موضوع در دستور کار بازرسان جهاد کشاورزی اداره صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی شهرستان قرار گرفت.

او گفت: پس از بررسی موضوع، تعداد ۷ فقره گزارش تخلف نانوایی مبنی بر تعطیلی غیرمجاز و بدون هماهنگی تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

 

 

 

 

۸ شهرستان خراسان جنوبی مشمول طرح تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری/۳-۷

وام قرض الحسنه فرزندآورری در ۸ شهرستان خراسان جنوبی به مشمولان پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی با اشاره به تصویب قانون ۸ شهرستان خراسان جنوبی مشمول طرح تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوریحمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ به دولت جهت اجرای در سال گذشته، گفت: تسهیلات فرزندآوری، بخشی از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

زرنگ گفت: براساس جزءدو بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری مقرر شده است وام قرض الحسنه فرزند آوری به متقاضیان اعطا می‌شود که تاریخ تولد فرزند آنان از ۱ فروردین ۱۴۰۰ به بعد باشد.

وی با اشاره به اینکه مبلغ وام قرض الحسنه فرزند آوری به ازای فرزند اول تا سوم به ترتیب، ۲۰، ۴۰ و ۶۰ میلیون تومان است، افزود: فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و فرزند پنجم و بیشتر از آن هم تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی با بیان اینکه دوره بازپرداخت هر یک از این تسهیلات نیز به ترتیب ۳۶، ۴۸، ۶۰، ۷۲ و ۸۴ ماهه است، که با شش ماه دوره تنفس برای شروع اقساط پرداخت می‌شود، گفت: متقاضی باید دارا‌ی تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران و فرزند در خاک کشور متولد شده باشد.

زرنگ افزود: کارمزد تسهیلات فرزندآوری حداکثر ۴ درصد به صورت سالانه است و پرداخت آن مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر است.

وی با بیان اینکه تسهیلات تولد فرزند به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۲.۵ نباشد، گفت: بر این اساس فرزند یا پدر متولد در شهرستان‌های قائنات، درمیان و نهبندان مشمول این طرح نمی‌شوند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی افزود: در صورتیکه حین دوره بازپرداخت تسهیلات تولد فرزند، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا آمد، پرداخت تسهیلات مذکور طبق ضوابط این دستورالعمل به کودک بعدی امکان پذیر است.

زرنگ با بیان اینکه مشمولان این تسهیلات تا دو سال وقت دارند که این تسهیلات را دریافت کنند، گفت: افرادی که قصد دارند، از تسهیلات ازدواج، بهره‌مند شوند، می‌توانند به صورت غیر حضوری، از طریق مراجعه به سامانه، به نشانی اینترنتی ve.cbi.ir، اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه متقاضیان برای اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و همچنین مشخصات شعبه تعیین شده از سوی بانک عامل و پیگیری روند دریافت تسهیلات مذکور، با کد ملی و کد رهگیری خود به قسمت “مشاهده وضعیت” در سامانه فرزند مراجعه کنند، گفت: در صورتیکه شعبه بانک عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد، موضوع از طریق پیامک به ایشان اعلام شده و متقاضی باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف حداکثر ۱۲ روزکاری، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی افزود: در صورت مراجعه نکردن متقاضیان در زمان تعیین شده، ثبت نام آن‌ها لغو و از سامانه حذف شده و باید مجددا ثبت‌نام کنند.

زرنگ با بیان اینکه متقاضیان پس از تعیین شعبه و پذیرش از سوی بانک ۴۵ روزکاری مهلت دارند تا نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام کنند، گفت: در صورت گذشت زمان مذکور و تکمیل نشدن مدارک از سوی متقاضیان، متقاضی از سامانه حذف شده و باید در مهلت مقرر شده در قانون نسبت به ثبت‌نام مجدد در سامانه اقدام کنند.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

پاسخگویی همه‌جانبه به مردم از روابط عمومی‌ها انتظار می‌رود

پاسخگویی همه‌جانبه به مردم از روابط عمومی‌ها انتظار می‌رود

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: با شرایط جدید که مدیریت دولتی نوین جایگزین مدیریت سنتی می‌شود باید پاسخگویی همه‌جانبه به مردم، رسانه‌ها و فضای مجازی از طریق روابط عمومی‌ها صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت روز چهارشنبه در همایش پاسداشت روز ارتباطات و روابط عمومی که با حضور مشاور وزیر و رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور در بیرجند برگزار شد، افزود: در شرایط جهانی و داخلی بسیار خاص و حساس به سر می‌بریم و دنیای رسانه است که در این شرایط همه مردم ما رسانه بوده و در کسری از ثانیه اطلاع‌رسانی می‌کنند لذا باید فعالان عرصه روابط عمومی پاسخگو باشند و در این شتاب از مردم عقب نیفتند.

وی یادآور شد: اکنون در عصر ارتباطات به سر می‌بریم، دیوارها برداشته شده و دنیا در عین بزرگی به دلیل انفجار اطلاعات و رسانه‌ها خیلی کوچک شده است پس روابط عمومی در این شرایط باید با فناوری و بسترهای اطلاع‌رسانی جدید ‌خود را تطبیق داده و به‌روز کند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اطلاع‌رسانی شفاف، واقعی و درست، افکار عمومی را به سمت حقایق هدایت می‌کند، برخلاف فضای مجازی در غرب که برای هدایت عمومی از تکنیک‌های روز استفاده می‌کنند اما چون شالوده، اساس و پایه غیرواقعی است تاثیرپذیری واقعی را ندارد لذا اگر ما اطلاع‌رسانی شفاف و واقعی داشته باشیم افکار عمومی را به سمت حقایق و واقعیت‌ها هدایت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: روابط عمومی توانمند و مطلع هم افکار عمومی را روشن می‌کند و مهمتر از همه می‌تواند برای جامعه امید و آرامش ایجاد کند.

قناعت با تاکید بر اینکه روابط عمومی باید خلاق باشد اظهار داشت: تولید محتوای مناسب و مردم‌دار بودن از دیگر وظایف روابط عمومی است که در این صورت می‌تواند در زمینه اهداف خود موفق باشد.

وی با اشاره به اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در دولت سیزدهم گفت: در روند اجرای این طرح بزرگ، روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه دستگاه‌های تخصصی که در خط مقدم هستند باید پیش قدم و پیشگام باشند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: باید فرهنگ‌سازی در ۲ بُعد از جمله پرهیز از خریدهای هیجانی که حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا اختلال ایجاد می‌کند و دوم تامین تدریجی اقلام مورد نیاز انجام شود که این ۲ اقدام در شرایط کنونی بسیار مهم است.

وی بیان کرد: طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها یک طرح بین‌المللی است چون کالاهایی به ناحق از کشور خارج می‌شد و ۱۰ تا ۱۵ کشور از یارانه‌های مردم ما استفاده می‌کردند که با اجرای این طرح، به سفره مردم برگشته و دست برخی از دلالان قطع می‌شود.

قناعت اظهار داشت: یکی از دلایل صحیح بودن و فنی بودن اجرای این طرح اینکه بخش اعظمی از آنتن‌های فضای مجازی و کشورهای اروپایی و غربی ساعات فراوانی را برای این طرح وقت گذرانده و انگار دلشان برای مردم ما می‌سوزد که اگر این طور است تحریم‌ها را لغو کنید.

وی گفت: بزرگترین دستاورد دولت رسیدن یارانه به انتهای زنجیره است و بارها شنیده‌اید در کشورهای دیگر یارانه در اختیار تولیدکننده، مصرف‌کننده یا زنجیر قرار می‌گیرد اما در ایران از ابتدا به دلیل سیاست‌های غلط لیبرال‌ها، تقسیم، مدیریت و ساماندهی یارانه‌ها سیاست غلطی بود.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: این سیاست غلط سبب ایجاد فساد و رانت شده و واردات و خریدهایی انجام می‌شد که نیاز جدی مردم کشور ما نبود.

وی با بیان اینکه مردم با این دولت غریبه نیستند گفت: لذا باید اقناع‌سازی لازم صورت گیرد و ابهامات شفاف و برطرف شود.

قناعت افزود: در پیچ و خم و گیر و دار اجرای این طرح در گذشته یکی از اموری که مورد غفلت واقع شده، عدالت اقتصادی است که در طرح جدید به‌جد دنبال می‌شود و یارانه‌ها باید به دست افراد نیازمند و متوسط برسد.

وی بیان کرد: حمایت از تولید و خودکفایی در محصولات کشاورزی با اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها بدون شک رقم خواهد خورد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از سیاست‌های بد اقتصادی در کشور را به نام ارز ترجیحی داشتیم که کشور را به قهقرا می‌برد، ساماندهی ارز ترجیحی یک انقلاب، نهضت و نعمت بزرگ برای تولیدکنندگان و مردم است.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح یارانه‌ها بدون شک در نهایت منجر به رفاه اجتماعی می‌شود عنوان کرد: اوایل اجرای این طرح مقداری سخت پیش می‌رود اما درست می‌شود.

قناعت یادآور شد: ریل‌گذاری غلط در یارانه‌ها سبب شده بود یک سوم یارانه وارد سفره مردم و دوسوم دیگر منحرف شود که با اجرای این طرح، یارانه‌ها هدفمند و به مقصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه باید با سعه صدر و حوصله این مرحله را پشت سر بگذاریم گفت: ارز ترجیحی هم از حیث اجرا و هم نظارت به‌شدت مشکل داشت یعنی به‌طور قطع با ساماندهی ارز، شاهد افزایش تولید خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: دستاورد ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث تورم و رانت برای خواص شده بود و هر سال نظام در چهار دهه گذشته یارانه‌ها را افزایش می‌داد که باید وضعیت خوب می‌شد اما هر روز گرانی و فقر بیشتر می‌شد.

وی بیان کرد: همه کارشناسان اقتصادی در حوزه‌های علمی و دانشگاهی و حوزه‌های سیاسی قایل به این بودند که راه اشتباه است اما کسی جرات اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها را نداشت.

قناعت گفت: کارشناسان و فعالان اقتصادی که منصف هستند معتقدند این کار باید اجرا می‌شد اما چون طرح راحتی نبود نمی‌توانستند آن را بپذیرند که دولت سیزدهم این جراحی بزرگ اقتصادی را در سال نخست فعالیت اجرا کرد و تا چند سال دیگر شاهد نتایج مثبت این طرح مهم خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت‌های متعدد روابط عمومی‌ها گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی خاستگاه پدر علم ارتباطات و روابط عمومی مرحوم دکتر معتمدنژاد است درخواست داریم دبیرخانه دائمی روابط عمومی و ارتباطات در استان مستقر شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: ظرفیت پروفسور معتمدنژاد فرزند خراسان جنوبی و وابستگی و تعلق وی به استان انتظار از بخش روابط عمومی‌ها را به شدت بالا می‌برد.

وی بیان کرد: با توجه به این ظرفیت درخواست داریم و پیشنهاد می‌دهیم دبیرخانه دائمی روابط عمومی و ارتباطات در این استان مستقر شود چون بهترین جوانان توانمند و با انگیزه را در استان داریم.

قناعت افزود: انعکاس دستاوردهای دولت در استان باید به شکل هنرمندانه، خلاقانه و با تولید محتوای خوب انجام شود تا امیدآفرینی کند.

وی گفت: در فرمایشات مقام معظم رهبری داریم که مطالبه‌گری وقتی مطرح شد، فرمودند مطالبه‌گری به‌ویژه در حوزه جوانان بسیار مهم بوده و سبب مشخص شدن نقاط قوت و ضعف و ایجاد انگیزه در بین مدیران می‌شود.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی تصریح کرد: نقد کردن بسیار خوب است اما به شرطی که در چارچوب و با انصاف و پیشنهاد باشد و در نهایت خروجی آن منجر به امید شود.

وی با اشاره به اینکه مطالبه‌گری مورد تاکید نظام، دولت و مردم است افزود: هر امری از جمله انتقاد و مطالبه، منجر به امید و انگیزه در مردم و تحرک و شتاب در مدیران شود، مورد تایید نظام خواهد بود.

قناعت گفت: چنانچه روابط عمومی در انجام ماموریت خود موفق عمل نکند باعث بی‌اعتمادی و سلب اعتماد و گریز مردم از اخبار حوزه روابط عمومی‌ها می‌شود.

وی افزود: امروز یکی از مهمترین وظایف و ماموریت روابط عمومی‌ها، ارایه تصویر درست و صحیح از افکار عمومی به تصمیم‌گیران در سطوح مختلف است و این وظیفه و نقش اصلی روابط عمومی‌ها به شمار می‌رود.

قناعت گفت: همچنین روابط عمومی‌ها بیانیه گام دوم انقلاب و جهاد تبیین مورد تاکید مقام معظم رهبری را باید سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی افزود: روابط عمومی دستگاه‌ باید با اعتقاد و انگیزه باشد و با نشاط از برنامه‌های دستگاه مربوطه دفاع کند، اگر انگیزه، نشاط و اعتقاد باشد آنگاه حوزه تبیین می‌تواند خوب و بهتر جا بیفتد همچنین وقتی روابط عمومی همگرا، پویا و خلاق باشد در خدمت رشد و تعالی آن مجموعه قرار می‌گیرد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: مدیران روابط عمومی دستگاه‌ها باید افرادی مطلع، آگاه، مسلط بر شرح وظایف دستگاه متبوع خود باشند.

وی گفت: روابط عمومی تنها آینه زیبایی‌های دستگاه خود نیست بلکه در کنار اینکه موفقیت‌ها و ویژگی‌های برجسته دستگاه را منعکس می‌کند می‌تواند آینه کم و کاستی‌های آن حوزه نیز باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مشاور وزیر کشور: روابط عمومی‌ها در خط مقدم جهاد تبیین هستند

مشاور وزیر کشور: روابط عمومی‌ها در خط مقدم جهاد تبیین هستند

بیرجند – ایرنا – مشاور وزیر و رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور گفت: نیازمند بازتعریف نقش روابط عمومی‌ هستیم زیرا امروز روابط عمومی‌ها در خط مقدم جهاد تبیین و روایت‌گری قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا “افشار دارابی” روز چهارشنبه در همایش پاسداشت روز ارتباطات و روابط عمومی که با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مدیران در سالن فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد افزود: در شرایط امروز جامعه نقش روابط عمومی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در جهاد تبیین و روایت‌گری‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و رسالت اصلی آنها محسوب می‌شود.

وی گفت: بعد از پایان جنگ شهید آوینی احساس خلاء کرد، اینکه جنگ تمام شد و ممکن است خیلی از رشادت‌ها و بزرگمردی‌های دوران دفاع مقدس به فراموشی سپرده شود لذا روایت‌گری را آغاز کرد.

مشاور وزیر و رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور اظهار داشت: شرایط امروز جامعه کمتر از جایی که شهید آوینی احساس می‌کرد، نیست زیرا مورد هجمه سنگین‌ دشمنان‌ در همه عرصه‌ها قرار داریم.

وی گفت: دشمنان با تحریم شروع کردند زیرا تحریم به‌طور طبیعی ذائقه مردم و شرایط برای زندگی را تلخ می‌کند لذا احساس می‌کنند جواب داده و با جنگ روایت‌ها شروع کرده و ما را به نبرد روایت‌ها دعوت کرده‌اند که روابط عمومی‌ها سنگربان بوده و نقش بسیار مهمی برعهده دارند.

دارابی با طرح این سوال که امروز در چه شرایطی هستیم و فضای مجازی چه تاثیری بر جامعه گذاشته است افزود: بخشی از وضعیت امروز جامعه مربوط به تحریم‌های ظالمانه و بخشی ناشی از فرصت‌سوزی بوده که در گذشته انجام شده است.

وی گفت: در چنین شرایطی خانواده بزرگ روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی چگونه باید از هنر، دانش، انرژی، انگیزه، علم و ایمان خود برای کاری که در پیش دارند، استفاده کنند.

مشاور وزیر و رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور عنوان کرد: روابط عمومی‌ها نقش خود را نقش قبلی که تعریف شده بود تا عکس بگیرد یا همایش برگزار کند، ندانند زیرا امروز در خط مقدم ‌جهاد تبیین قرار داریم.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری فرمودند جنگ آینده جنگ شناختی است یعنی شناخت مردم را به بیراهه ببرند اما شناخت درست، تشخیص درست دارد و ملتی که بصیرت داشته باشد از تهاجم در فضای مجازی تاثیر نمی‌گیرد.

دارابی گفت: امروز آنچه برای ما کار را به‌شدت سخت و طاقت‌فرسا کرده، فضای مجازی است که نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی نیز امروز از رها بودن فضای مجازی گلایه‌ داشتند.

وی افزود: ما در ۳۰ استان ۳۰ مجموعه روابط عمومی در اختیار داریم و اگر هر استانی هوشمندانه در مسئولیت خود و براساس باور و ذائقه‌ مردم فعالیت کرده و در زمینه جهاد تبیین و جنگ روایت‌ها به وظیفه خود در فضای مجازی درست عمل کند، هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

مشاور وزیر و رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور گفت: از مدیران ارشد و نماینده عالی دولت در استان درخواست داریم به شکل ویژه فعالان عرصه روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی را مورد حمایت و عنایت قرار دهند.

وی با بیان اینکه روابط عمومی‌ها باید سیمای خراسان جنوبی را برای مردم کشور و دنیا ترسیم کنند ادامه داد: این استان ظرفیت‌های بسیار خوبی به‌ویژه در بخش گردشگری دارد لذا باید به مجموعه میراث فرهنگی کمک کنید جاذبه‌های استان معرفی شود تا بتواند صنعت گردشگری، ارزآوری و توسعه پایدار را شکل دهد.

دارابی گفت: امروز در عرصه اقتصادی در یک نبرد هستیم و اگر سرمایه اجتماعی دولت و نظام رو به سمت کاستن برود باید در نقشی که داریم فکر کنیم و مطمئن باشیم که نقش خود را درست اجرا نکرده‌ایم.

وی افزود: از ابزار جدید رسانه‌ای، فضای مجازی، پلتفرم‌های اجتماعی که شکل می‌گیرد و دشمن برای تبلیغات علیه ما راه‌اندازی کرده باید بهره برده و آن را در اختیار بگیریم، با دانش روز و فضای مجازی آشنا شویم.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور بیان کرد: قول می‌دهیم هر نوع آموزش و برنامه‌ای که برای ظرفیت فکری و تجربی روابط عمومی دستگاه‌های دولتی و خصوصی استان لازم باشد را با حضور اساتید برجسته برگزار کنیم.

به مناسبت ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی با حضور مشاور وزیر و رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور و استاندار خراسان جنوبی از مدیران و کارشناسان روابط‌ عمومی‌ دستگاه‌های اجرایی استان تجلیل و قدردانی شد.

دارابی برای حضور در همایش پاسداشت روز ارتباطات و روابط عمومی به خراسان جنوبی سفر کرده و دیدار با مسوولان استان، چند بازدید و برگزاری کارگاه آموزشی ضمن خدمت مدیران و کارشناسان روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان خراسان جنوبی از دیگر برنامه‌های این سفر است.

فعالان روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی تجلیل شدند

بیرجند – ایرنا – مدیران و کارشناسان روابط‌ عمومی‌ دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی با حضور مشاور وزیر و رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور و استاندار خراسان جنوبی در همایش پاسداشت روز ارتباطات و روابط عمومی تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی روز چهارشنبه در همایش پاسداشت روز ارتباطات و روابط عمومی که در سالن فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد، گفت: خراسان جنوبی در کنار ۲ هزار شهید که تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده، هفت پدر علمی در حوزه‌های مختلف دارد.

محمود مقامی افزود: این استان مهد پرورش پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات نوین است که دنیا و منطقه به این چهره بزرگ افتخار می‌کنند.

وی بیان کرد: همایش ملی بزرگداشت پروفسور معتمدنژاد، این عالم متفکر امسال در استان برگزار می‌شود.

مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند هم گفت: امروزه یکی از مباحث مهم مورد تأکید مسوولان‌ نظام و مقام معظم رهبری بحث جهاد تبیین است که به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین دغدغه روابط‌ عمومی‌ها نیز مطرح است.

سامان فرزین افزود:  روابط عمومی‌ها در صف اول جهاد تبیین قرار گرفته‌اند و سربازان و جهادگران این عرصه مهم هستند.

وی بیان کرد: اولین فردی که در کشور بحث جهاد تبیین را به صورت عملی پیاده کردند شخص مقام معظم رهبری بودند که سال ۱۳۹۷ و در بیانیه گام دوم انقلاب این مهم را مورد تاکید قرار دادند.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند ادامه داد: امروزه این موضوع با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی که در دنیا به وجود آمده برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی تصریح کرد: روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی چشم و گوش سازمان بوده و در تصمیم‌سازی‌ها نقش مهمی بر عهده دارند.

فرزین با بیان اینکه جهان امروز بدون حضور روابط‌ عمومی‌‍‌ها قابل تصور نیست عنوان کرد: هر جایی از دنیا مردم تشنه صداقت و یکرنگی هستند و این از عهده اشخاصی که در عرصه روابط عمومی فعالیت دارند بر می‌آید.

وی یادآور شد: امروزه ایران اسلامی در جنگ روایت‌ها و شناخت‌ها با هجمه سنگینی از سمت دشمن قرار دارند و افکار شهروندان تحت تاثیر این روایات‌های متعدد قرار می‌گیرد لذا این نیازمند یک روایت صحیح است که روابط عمومی‌ها در این خصوص نقش مهمی بر عهده داشته و باید ناامیدی‌ها را به امید تبدیل کنند.

مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند با اشاره به بخشی از چالش‌ها و مسائل موجود در حوزه روابط عمومی‌ها گفت: فلسفه وجودی روابط عمومی از زمانی آغاز شد که موسسه‌های بزرگ دریافتند رفتار و طرز تفکر مخاطبان در سرنوشت آن موسسه موثر است لذا روابط عمومی‌ها را در اولویت قرار دادند.

وی با اشاره به هفت چالش مربوط به حوزه روابط عمومی‌ها ادامه داد: کمبود امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، نبود بودجه مستقل در روابط عمومی‌ها، نبود قوانین و مقررات جامع، عدم تخصص‌گرایی، روزمرگی و بی‌انگیزه‌گی روابط عمومی‌ها و نبود ساختار و تشکیلات منسجم و یکسان از جمله این آفت‌ها است.

فرزین افزود: یکی از مواردی که ما را به سمت روابط عمومی مطلوب سوق می‌دهد برنامه محور بودن روابط عمومی‌ها است امروزه روابط عمومی که برنامه‌ای برای سال جاری و آینده نداشته باشد موفق نیست.

وی بیان کرد: مقررات‌گرایی در روابط عمومی‌ها از جمله موضوعاتی است که امروزه مورد توجه بسیاری از صاحبنظران و اندیشمندان قرار گرفته که با آینده پژوهشی محقق می‌شود.

مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند اظهار داشت: افزایش مهارت‌ها، جریان‌سازی، تولید محتوا، تولید کلیپ‌ها، نماهنگ، تیزرها و سایر از موارد مهمی هستند که در راستای مهارت‌گرایی در روابط عمومی باید مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه هوشمندی در روابط عمومی امروزه خیلی مهم است عنوان کرد: دیدن نادیده‌ها و شنیدن ناشنیده‌ها از مباحث مهمی است که یک مدیر و کارشناس روابط عمومی باید توجه داشته باشد.

فرزین اضافه کرد: وضعیت مطلوب روابط عمومی وقتی حاصل می‌شود که بتوانند با اثربخش‌ترین، پرمخاطب‌ترین، معتبرترین، گسترده‌ترین، محبوب‌ترین و مقبول‌ترین شبکه‌های ارتباطی در ارتباط باشند.

وی یادآور شد: روابط عمومی باید خلاق، مبتکر، حلال مسائل، انگیزه‌دهنده بوده و تعارضات را مدیریت کند.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه روابط عمومی تدارکات‌چی نیست گفت: روابط عمومی موفق کسی است که جریان‌سازی‌ افکارسنجی و افکارپژوهی را سرلوحه کار خود قرار دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*