گزارش/

شاهکاری دیگر از وزارت صمت برای سفره مردم

در هفته‌های اخیر، اظهارات یک معاون وزیر ـ که البته مسئولیت سنگینی با عنوان حمایت از مصرف‌کننده را نیز بر دوش دارد ـ باعث شده تا کارشناسان اقتصادی و مردم نسبت به عملکرد سازمان حمایت از مصرف‌کننده، بیش از گذشته انتقاد و گلایه داشته باشند.

کد خبر:۱۱۱۶۹۴۳
تاریخ انتشار:۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ – ۱۷:۵۱۰۳ May 2022

                                                   عیدی معاون وزیر صمت به مردم؛ ماکارونی را ۲۰۰ درصد گران‌تر بخرید

در هفته‌های اخیر، اظهارات یک معاون وزیر ـ که البته مسئولیت سنگینی با عنوان حمایت از مصرف‌کننده را نیز بر دوش دارد ـ باعث شده تا کارشناسان اقتصادی و مردم نسبت به عملکرد سازمان حمایت از مصرف‌کننده، بیش از گذشته انتقاد و گلایه داشته باشند.
به گزارش تابناک اقتصادی؛ ماجرا در هفته‌های اخیر با اظهارنظر رئیس این سازمان در خصوص دستور کاهش یک‌شبه قیمت‌ها آغاز شد؛ جایی که عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نشستی با برخی مدیران صنایع شهرستان ساوه و فعالان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی که در دفتر انجمن مدیران صنایع واقع در شهر صنعتی کاوه برگزار شد، اظهار کرد: هرگونه افزایش قیمت کالایی که امسال صورت گرفته است، همین امشب اصلاح شود و به قیمت سال قبل برگردد.
این اظهارنظر مقام مسئول در وزارت صمت، با موجی از انتقادات کارشناسان مبنی بر عدم تحقق این نوع وعده‌ها مواجه شد تا درنهایت عباس تابش در حاشیه جلسه مشترک کارگروه مبارزه با قاچاق در جمع خبرنگاران در مورد بازگشت قیمت کالا‌ها به سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: یک موضوعی از قول من در خبرگزاری‌ها پخش شد و مشخص نیست به چه منظوری بود، اما به‌کل غلط بود؛ بنابراین این صحبت را که باید یک‌شبه قیمت‌ها برگردد، تکذیب می‌کنم.

وعده تعدیل ۴۰ درصدی قیمت ۸ هزار قلم کالا!

معاون فاطمی امین همچنین در ادامه این اظهارات خبر داد: «بر اساس ضوابط تعیین‌شده و لزوم تثبیت قیمت‌ها، از اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ نرخ هشت هزار قلم کالای اساسی به‌طور متوسط ۴۰ درصد نسبت به قیمت قبل تعدیل خواهد یافت.»
حال با پایان ماه مبارک رمضان و درحالی‌که مردم در شرایط سخت اقتصادی و معیشت به سر می‌برند، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، آب پاکی را روی دست مردم ریخت و با اعلام موافقتش مبنی برافزایش قابل‌توجه قیمت ماکارونی، سیاست حمایت از مصرف‌کننده را بر مبنای گرانی حدود ۲۰۰ درصدی کالایی همچون ماکارونی رونمایی کرد.
بیشتر بخوانید:
عیدی معاون وزیر صمت به مردم؛ ماکارونی را ۲۰۰ درصد گران‌تر بخرید
عباس تابش معاون فاطمی امین و رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نامه‌ای خطاب به معاون صنایع عمومی وزارت صمت اعلام کرد: با توجه به اعلام نرخ گندم بخش صنف و صنعت مورخ ۲۸ فروردین، وزارت جهاد کشاورزی و تعیین نرخ آرد و تصویب آن در جلسه ۶ اردیبهشت کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی و مکاتبات متعدد انجمن‌های کارخانه‌ها ماکارونی، پیرامون درخواست افزایش هزینه‌های مرتبط از قبیل دستمزد، کرایه حمل، بسته‌بندی و … و با لحاظ آرد ۲۷ درصد سبوس‌گیری شده و طرح موضوع در جلسه دهم اردیبهشت ستاد تنظیم بازار و طرح مجدد موضوع در جلسه ۱۱ اردیبهشت ستاد مذکور به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور، حداکثر قیمت مصرف‌کننده انواع ماکارونی رشته‌ای ساده با لحاظ مالیات بر ارزش‌ افزوده به شرح جدول زیر اعلام می‌گردد.
قیمت های جدید ماکارونی واحد ریال
شرح ۵۰۰ گرمی ۷۰۰ گرمی ۱۰۰۰ گرمی
قیمت مصرف کننده انواع ماکارونی رشته ای ساده ۱۷۰۰۰۰ ۲۴۰۰۰۰ ۳۴۰۰۰۰

عیدی معاون وزیر صمت به مردم؛ ماکارونی را ۲۰۰ درصد گران‌تر بخرید

قیمت‌ جدید ماکارونی نسبت به چند روز قبل چقدر گران شده است؟

برای پاسخ به این سؤال می‌توان از نامه یک شرکت بورسی در حوزه تولید ماکارونی که در سامانه کدال منتشر شده است کمک گرفت.
شرکت زرماکارون با انتشار نامه‌ای با عنوان دریافت مجوز برای تغییر در نرخ فروش محصولات اعلام کرده است: نرخ قبلی ماکارونی ساده (رشته‌ای ۷۰۰ گرمی) ۸۶۰۰ هزار تومان و نرخ جدید ۲۴ هزار تومان است.
عیدی معاون وزیر صمت به مردم؛ ماکارونی را ۲۰۰ درصد گران‌تر بخرید
این میزان تغییر بیان‌گر افزایش حدود ۲۰۰ درصدی قیمت ماکارونی نسبت به چند روز قبل است. اما در سایر وزن‌های تولید ماکارونی هم وضعیت به همین روال است، به‌گونه‌ای که بررسی‌ها نشان می‌دهد ماکارونی ۵۰۰ گرمی از ۶۳۰۰ تومان به ۱۷ هزار تومان و ماکارونی یک کیلوگرمی از قیمت ۱۲۵۰۰ تومان به رقم جدید ۳۴ هزار تومان افزایش‌ یافته است.

به نام مصرف‌کننده به کام تولیدکننده؟

در سال‌های اخیر در وزارت صمت، سازمانی با عنوان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، همواره یک پای ثابت تعیین قیمت‌های دستوری بود؛ از خودرو گرفته تا همین ماکارونی و سایر کالا‌های مصرفی مردم؛ اما خروجی تمام تصمیمات این سازمان حمایتی، به ضرر مردم و به‌خصوص قشرهای ضعیف جامعه بوده و می‌توان ادعا کرد که رویکرد این سازمان در جهت حمایت از تولیدکنندگان بوده است.

شاهکار بعدی برای مجوز گرانی کدام کالاست؟

در همین موضوع اخیر یعنی مجوز حدود ۲۰۰ درصدی برای گرانی ماکارونی، مشخص است که حمایت از سفره مردم جایی در تصمیمات مسئولان وزارت صمت ندارد و آن‌ها دغدغه گروه دیگری را دارند. نگارنده این گزارش پیش‌بینی می‌کند در هفته‌های آتی بازهم شاهد شاهکار‌های جدید عباس تابش در وزارت صمت با مجوز‌های گرانی در محصولات لبنیات و دیگر کالا‌های مصرفی مردم باشیم؛ رویکردی که این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند، آیا رئیس‌جمهور از رویه شکل‌گرفته در سازمانی به نام حمایت از مصرف‌کنندگان اطلاع دارد؟ سازمانی که رئیس آن در دولت گذشته نیز در رأس این سازمان قرار داشت و همواره بر طبل افزایش قیمت‌ها کوبیده و باعث آب رفتن توان اقتصادی مردم و قشرهای کم درآمد جامعه شده است.

بهانه بعدی برای گرانی؛ اعلام رسمی حذف دلار جهانگیری؟

هرچند باید این سؤال را نیز مطرح کرد، با توجه به رویکرد دولت رئیسی در جهت حذف مدل قبلی تخصیص ارز ترجیحی یا همان دلار ۴۲۰۰ برای واردات کالا‌های اساسی، آیا باید در هفته‌های آتی باز هم شاهد بهانه دیگری از سوی کارخانه‌های تولید ماکارونی برای گرانی بیشتر باشیم؟ آیا بهتر نبود، پیش‌ از این گونه مجوز‌های گرانی، ابتدا دولت فکری به حال سبد معیشتی مردم و توان خریدشان می‌کرد؟
به‌ هر حال مصرف محصولی مهم مانند ماکارونی در سبد معیشتی اقشار محروم و کم درآمد جامعه، همواره مورد توجه این بخش از مردم بوده است و حالا با گرانی یک‌شبه آن و با قیمت‌های چندین برابری، فشار مضاعفی بر قدرت خرید بخش زیادی از مردم وارد خواهد شد و نیازمند تدبیری اساسی از سوی تیم اقتصادی دولت است؛ تدبیری که در رسالت سازمان حمایت از مصرف‌کننده جای دارد؛ اما متأسفانه مسئولان سازمان و نهاد بالادستی آن یعنی وزارت صمت، از آن خبر ندارند!

روایت گرانی ماکارونی و چند توصیه در اصلاح سیاست ارزی/‌ لزوم پرداخت علی‌‌الحساب یارانه‌

در یکی دو‌ روز اخیر پس از افزایش یکباره قیمت ماکارونی این کالا در فروشگاه‌ها ناپدید و یا با قیمت‌های بالا عرضه شد، تولیدکننده‌های ماکارونی اما می‌گویند ماکارونی که تا پیش از این با آرد یارانه ای تولید کرده‌‌ایم را گرانتر نمی‌فروشیم و کسانی که یک شبه قیمت ماکارونی را تغییر دادند مشمول جریمه تعزیرات می‌شوند.

روایت گرانی ماکارونی و چند توصیه در اصلاح سیاست ارزی/‌ لزوم پرداخت علی‌‌الحساب یارانه‌

‌به گزارش  فارس، با وجود آنکه در یکی دو روز اخیر مطرح شده که در قفسه فروشگاه‌ها، ماکارونی ناموجود شده است، باز مقدار زیادی ماکارونی در انبار کارخانه‌ها و یا قفسه مغازه ها وجود دارد که با آرد یارانه‌ای تولید شده‌اند.

سوال ا‌ین است که آیا پس از ابلاغ قیمت‌ها، این ماکارونی‌های تولید شده‌ مشمول افزایش قیمت جدید هستند؟ اگر نه پس دلیل تغییرات یک شبه قیمت ماکارونی ها در ویترین مغازه ها چیست؟ چه کسانی در این افزایش قیمت دست دارند؟ چرا مطرح می‌شود که ماکارونی از ویترین مغازه‌ها پر‌کشیده است؟‌ آیا کارخانه هایی که تولید کننده ماکارونی بودند بلافاصله پس از ابلاغ افزایش قیمت،‌ به یکباره تولیدشان کم شده است یا آنها هم دلایلی برای خود دارند‌؟

بنابراین گزارش روز ۱۱ اردیبهشت امسال، رئیس سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان در نامه ای به معاون صنایع عمومی خواسته است قیمت‌های جدید ماکارونی را که افزایش‌ قیمت‌هایی نزدیک به سه برابر داشته به کارخانه ها ابلاغ کند.

در این نامه قیمت ماکارونی رشته ای ساده ۵۰۰ گرمی، ۱۷ هزار تومان، ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزار تومان و ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزار تومان اعلام شده است. این ها نسبت به قیمت های قبل رشد نزدیک به سه برابری دارند.

* مشاور انجمن کارفرمایان کارخانجات ماکارونی: کارخانه‌ها تا این لحظه افزایش قیمت ماکارونی نداشته‌اند

در این‌باره مشاور انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی درباره اینکه آیا ماکارونی‌های تولید قبل هم گرانتر فروخته می‌شوند؟ می‌گوید: «کارخانه‌ها که ماکارونی را با آرد یارانه‌ای تولید کرده‌اند، نمی‌توانند به قیمت گرانتری بفروشند، کسانی که یک شبه قیمت‌ها را تغییر داده‌اند مشمول تعزیرات می‌شوند».

«رسول شفق»‌ در‌باره‌ افزایش یکباره و زیاد قیمت ماکارونی اظهار داشت: امکانات و ظرفیت‌های تولید ماکارونی بیش از نیاز است و ماکارونی جزو سالم ترین کالاهای در دسترس طی سال‌های اخیر با کمترین نوسان در عرضه و قیمت بوده است، مصرف گندم صنعت تا قبل از سال ۹۹ مشمول یارانه نبود و در انتهای سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ که انتخابات ریاست جمهوری بود، نمی دانم به چه دلیلی یارانه‌ای شد و بارها تقاضا کردیم که آرد این صنف همچنان بدون یارانه‌ای باشد اما حرف ما را گوش نکردند.

به گفته انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی شرایط طوری شد که در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ گندم را با ۵۰ درصد یارانه به صنعت دادند و حتی به ما که خودمان‌‌ گندم آزاد خریده بودیم، دولت گندم یارانه‌ای داد.

وی با بیان اینکه صنعت ماکارونی تنها صنفی بود که اصرار داشت برای جلوگیری از رانت و فساد، گندم یارانه‌ای نمی‌خواهد، گفت: با وجود افزایش هزینه‌ها هم هیچوقت قیمت‌ها را افزایش ندادیم و در سال ۱۴۰۰ هم ما ماکارونی را به قیمت سال ۹۸ عرضه کردیم.

‌مشاور انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی‌ گفت: اواخر سال ۱۴۰۰ قیمت گندم را‌ ۷۵۰۰ تومان اعلام کردند ما با وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی مکاتبه و از آنها تقاضا کردیم شکاف ۵۰۰۰ تومانی را چگونه پوشش دهیم که به ما پاسخ ندادند پس از آن گندم را ۱۱۵۰۰ تومان کردند و شکاف قیمتی بین گندم یارانه ای و آزاد باز هم بیشتر شد.

به گفته شفق‌ شرایط به گونه‌ای شد که شرکت بازرگانی حواله های دولتی گندم ۲۵۰۰ تومانی را پس از عید به ما نداد‌ و از ۲۵ روز پیش اعلام کردند که ما به التفات آن تا ۱۲۵۰۰ تومان را می دهند، قیمت گندمی که به ما تحویل می‌دادند اکنون ۱۲۵۰۰ تومان شده بود، ‌حال در این شرایط امکان‌پذیر نبود که وقتی نرخ گندم رشد ۴۰۰ درصدی دارد ما ماکارونی را به قیمت سال ۹۹ بفروشیم.

شفق در پاسخ به این گفته که «شما اگر در یکی دو سال گذشته قیمت را بالا نبردید اما‌ از محل صادرات ماکارونی به سایر کشورها سود خود را داشتید» گفت: ظرفیت تولید ماکارونی در کشور بیش از یک میلیون تن است و بازار داخلی ۸۰۰ هزار تن است، صادرات سالانه ماکارونی کمتر از ۱۰ درصد تولید کشور است و رقم زیادی نیست که برای کارخانه ها سودآوری داشته باشد.

وی تاکید کرد: هیچ یک از کارخانه‌ها تا این لحظه افزایش قیمت نداشته‌اند زیرا کارخانه‌‌ای که ماکارونی را با آرد یارانه‌ای تولید کرده نمی‌تواند به قیمت گرانتری بفروشد، کسانی که یک شبه قیمت ها را تغییر داده‌اند مشمول تعزیرات می‌شوند، اگر فروشگاهی هم‌ خودش قیمت گران‌تری روی ماکارونی چسبانده، مسوول، همان مرکز فروش است و باید پاسخگو باشد، واضح است نمی شود یک شبه قیمت‌ها را در ویترین مغازه ها افزایش داد.

* افزایش قیمت‌‌ جهانی کالاهای اساسی دلیلی ‌بر حذف یارانه آرد صنعتی

قیمت گندم روز به روز در بازارهای جهانی افزایش می‌یابد و گزارش‌ها‌ حاکی از رشد ۱۰۰ درصدی‌ بیشتر قیمت‌ها در بازارها است؛ از آنجایی که دولت گندم را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وا رد می کند میزان ارز دولتی برای واردات گندم هم دوبرابر باید باشد، یعنی روز به روز ارز یارانه ای که از خزانه دولت بیرون می آید بیشتر می شود.

گزارش بلومبرگ نشان می‌دهد که در یک سال گذشته نرخ جهانی گندم از ۶۰۹ دلار و ۵۰ سنت به ۱۳۶۳ دلار و ۵۰ سنت یعنی رشدی معادل ۱۲۳ درصد یا بیش از دو برابر داشته است.

افزایش قیمت های جهانی پس از درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین تشدید شده است، این درگیری ها در تردد کشتی‌ها اختلال ایجاد کرده و امکان بارگیری و تخلیه بار در بندر دریای سیاه که بندر مشترک دو کشور روسیه و اوکراین است میسر نمی شود، این دو کشور ۳۰ درصد تامین غلات جهان را برعهده دارند.

رشد قیمت‌های جهانی یک مسئله فراگیر در کشور ها شده که عمده دلایل آن، بیماری کووید ۱۹، تغییرات آب و هوایی، افزایش تقاضای جهانی و پُر کردن انبارها به دلیل نگرانی از آینده است.

* افزایش نرخ تورم اروپا به بیشترین رقم تاریخ

بانک مرکزی اروپا که آمارهای تورم را از زمان تاسیس خود از اواخر سال ۱۹۹۷ اعلام می‌کند، نرخ تورم در ماه آوریل ۲۰۲۲ را ۷.۵ درصد اعلام کرد که بیشترین نرخ تورم در تاریخ این اتحادیه محسوب می‌شود.

۱۰ ماه متوالی است که نرخ تورم در اتحادیه اروپا افزایشی است. تورم ۷.۵درصدی اتحادیه اروپا در ماه آوریل در حالی رقم خورده که متوسط نرخ تورم در این منطقه از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۲۱ فقط ۱.۶ درصد بود. به عبارت دیگر تورم در منطقه اتحادیه اروپا ۴.۶ برابر متوسط ۲۵ سال اخیر آن است.

با افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی، تورم در منطقه یورو بسیار بالاتر از هدف بانک مرکزی اروپا باقی مانده است.

در  جدول زیر تورم تاریخی اروپا دیده می شود

 

 * یارانه ۳۰ هزار میلیارد تومانی آرد سر سفره مردم نیامد

دولت سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان تنها به گندم و آرد بخش صنعت یارانه می‌داد که محصولات غذایی مانند ماکارونی، بیسکوییت و انواع شیرینی به قیمت پایین تری دست مردم برسد اما بررسی‌ها نشان داد که نه تنها این یارانه سر سفره مردم نرسید بلکه به صورت قاچاق و یا صادرات محصولات یارانه‌دار از مرزها خارج می شد. حتی در داخل اینگونه محصولات به قیمت ارزان دست مردم نمی رسید و به نظر می رسید که این یارانه کلانی که به آرد بخش صنعت تخصیص می یافت به هدف نخورده و هدر رفته است.

گزارش‌های رشد قاچاق آرد در سال گذشته و نیز گرانی محصولات فرآوری شده از این نوع آرد در داخل و صادرات ماکارونی یارانه‌ای به خارج کشور نیز گویای همین مطلب است.

سردار سرتیپ اشتری فرمانده نیروی انتظامی چند روز پیش اعلام کرد: سال گذشته بیش از ۳۵۰ هزار تن آرد یارانه ای قاچاق کشف شد که نسبت به مدت مشابه قبل بیش از ۲۰۰۰ درصد افزایش یافته است.

محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی هم به خبرنگار فارس گفت: کارخانه ها ماکارونی سالانه ۳۰۰ هزار تن ماکارونی صادر می‌کنند که همه از همین آرد‌های یارانه ای درست شده اند.

به گفته مرتضوی، بخش صنعت هم آرد یارانه‌دار می‌گیرد و هم محصول خود را از جمله بیسکوئیت و انواع شیرینی را به قیمت‌های گران‌تری در داخل می‌فروشد

* دولت برای اجرای برنامه‌های اصلاح سیاست ارزی ‌تولیدکننده را در ابهام قرار ندهد

علاوه بر این ضرورت دارد دولت قیمت‌های جدید را زودتر ابلاغ کند تا تولید کننده در بلاتکلیفی به سر نبرد که در موضوع اصلاح قیمت آرد، بخش صنعت در تعلل دولت عاملی برای عدم عرضه محصول به بازار شد، دولت نباید در اعلام قیمت‌ها تعلل کند و ضمن اینکه با مشارکت همین تشکل ها و گرفتن راهکار از آنها طرح های اقتصادی را اجرا کند.

* خبر پرداخت یارانه نقدی به ازای حذف یارانه آرد صنعت‌ مناسب بود‌

حال که دولت تصمیم به اجرای اصلاح ارز یارانه‌ای کالاهای اساسی گرفته باید از تجربه اصلاح یارانه آرد صنعتی و موضوع ماکارونی هم برای دوره‌های بعد استفاده کند و باید دولت پیش از چنین جراحی‌های اقتصادی حتما با مردم صحبت کند، ضمن آنکه موضوع تزریق سریع و به‌موقع کالا همزمان با حذف یارانه در دستور کار باشد تا اتفاقی مثل کمبود ماکارونی و خالی شدن یک‌شبه قفسه فروشگاه‌ها رخ ندهد.

نمونه کار خوبی که دولت در اطلاع‌رسانی انجام داد، توضیح وزیر جهاد کشاورزی درباره اصلاح یارانه آرد صنعت بود؛ شب گذشته وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت یارانه جدید به مردم بابت افزایش قیمت آرد خبر داد و گفت که این یارانه بیشتر از مقدار افزایش هزینه‌ها خواهد بود.

این اطلاع رسانی از سوی وزیر به موقع و اقدام خوبی بود که مردم بدانند در قبال این افزایش قیمت ها، برنامه‌های جبرانی دولت چیست و این نشان داد که دولت بی‌برنامه دست به چنین اقدامی نزده است.

صحبت هایی از این دست باید پیش از اجرای طرح با مردم و کارخانه ها مطرح شود و آنها در جریان اجرای چنین طرح بزرگی قرار گیرند.

خبرگزاری فارس سعی می‌کند رقم یارانه آرد را از مسوولان پیگیری و اطلاع‌رسانی کند.

* ضرورت تأمین کوپن الکترونیک کالای اساسی پیش از اصلاح ارز ترجیحی‌

یکی از مهم‌ترین مسایلی که پیشنهاد می‌شود حتما دولت در دستور کار قرار دهد، پرداخت علی‌الحساب یارانه پیش از  اصلاح ارز ترجیحی‌ آن هم برای همه مردم در گام اول و سپس به تدریج اقشار ضعیف‌‌تر در گام‌های بعدی است.

بدین ترتیب پذیرش اصلاح ارز ترجیحی برای مردم راحت‌تر خواهد بود ضمن آنکه قدرت خرید خود را در چنین نوساناتی حفظ می‌کنند.

* دولت تزریق سریع و به‌موقع کالا پیش از حذف یارانه را در دستور کار قرار دهد

‌بنابراین گزارش کارشناسان معتقد هستند این منطقی است که حذف یارانه‌ راهکار جلوگیری از رانت و فساد است، ‌اما ضرورت دارد اولاً حذف یارانه تدریجی باشد، دوم اینکه دولت پیش از چنین جراحی‌های اقتصادی حتما با مردم صحبت کند، ضمن آنکه موضوع تزریق سریع و به‌موقع کالا همزمان با حذف یارانه در دستور کار باشد تا اتفاقی مثل ماکارونی و خالی شدن یک‌شبه قفسه فروشگاه‌ها رخ ندهد.

‌به گفته کارشناسان عدم نظارت‌ بر بازار‌ عامل بسیاری از گرانی‌ها و بی نظمی‌ها در موضوع قیمت کالاها است و این موجب شده است خیلی از مواد غذایی ‌پیش از ابلاغ قیمت‌های جدید به استقبال گرانی بروند؛ قطعاً اگر نظارت‌ها دقیق نباشد شاید بیش از قیمت‌های مصوب هم درج قیمت انجام شود و یا کماکان قاچاق و رانت ادامه یابد و حتما ضرورت دارد دولت در چنین برنامه‌های بزرگ اقتصادی با برنامه وارد عمل شود

 

 

 

قرعه‌کشی خودرو دیگر در خودروساز‌ی‌ها انجام نمی‌شود/ فروش با ‌«سامانه فروش یکپارچه»‌

وزارت صمت اعلام کرد: به دستور وزیر صمت مقرر شده فروش خودرو از این پس نه از طریق قرعه‌کشی در شرکت‌های خودروسازی بلکه در سامانه فروش یکپارچه خودرو و به صورت شفاف انجام شود.

قرعه‌کشی خودرو دیگر در خودروساز‌ی‌ها انجام نمی‌شود/ فروش با ‌«سامانه فروش یکپارچه»‌

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت مرکز ارتباطات وزارت صمت پیرو استناد برخی رسانه‌ها به نامه‌ای درباره فرآیند حذف تدریجی قرعه‌کشی در فروش خودرو  به‌ منظور تنویر افکار عمومی توضیحاتی ارائه کرد.

وزارت صمت از همان ابتدای تصدی سکان‌داری این وزارتخانه راهبردی از سوی سیدرضا فاطمی‌امین، پیرو دغدغه به‌حق مردم، ضمن مخالفت با ادامه روند فعلی قرعه‌کشی فروش خودرو، اصلاح روند و تلاش برای حذف آن را در دستور کار قرارداد و بر اساس همین قاعده نیز وزیر صمت «حذف تدریجی قرعه‌کشی فروش خودرو» را از برنامه‌های جدی وزارتخانه اعلام کرد و تاکنون نیز برنامه‌ها در همین مسیر طراحی‌شده و ایجاد سامانه فروش یکپارچه خودرو نیز بر همین اساس بوده است.

همچنین در اجرای بند «۵» دستور هشت ماده‌ای رئیس‌جمهوری (موضوع نامه شماره ۱۶۱۸۹ مورخ ۱۵ اسفندماه سال ۱۴۰۰) در خصوص چگونگی عرضه خودرو، برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایت‌مندی مردم مبنی بر این‌که در اسرع وقت اصلاح و شفاف‌سازی لازم در آن صورت گیرد، مقرر شد تا زمان ایجاد توازن در عرضه و تقاضای خودرو که می‌تواند به حذف تدریجی قرعه‌کشی منجر شود، تمهیدات لازم برای قرعه‌کشی متمرکز خودرو توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حداکثر تا تاریخ ۲ اردیبهشت‌ماه امسال، فراهم شود و همه خودروسازها از تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌‌، هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی آن سازمان و تنها از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت موردنظر، امکان عرضه عادلانه‌تر برای تمامی خودروهای تولیدی فراهم شود.

نکته‌ای که باید موردتوجه قرار گیرد آن است که اکنون تنها برخی خودروسازها آن‌هم به‌صورت موازی اقدام به فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی می‌کنند که ضمن شفاف شدن روند فروش خودروی آن‌ها، سایر خودروسازها نیز مکلف به عرضه خودرو از طریق «سامانه فروش یکپارچه خودرو» می‌شوند.

بدیهی است اصلاح ساختار یک رویه صنعتی آن‌هم در موضوعی مانند تولید خودرو، فرآیندی یک شبه یا یک ماهه نیست، بلکه روندی حداقل میان‌مدت و نیازمند برنامه‌ریزی، تأمین قطعات و آمادگی خط تولید برای افزایش تولید است؛ اگرچه که با توجه به حساس بودن این موضوع برنامه‌ریزی برای انجام آن در کوتاه‌ترین زمان مدت، انجام‌شده است، اما بازهم روندی زمان‌بر خواهد داشت.

از آن‌جا که حذف قرعه‌کشی فروش خودرو تا نهایی شدن تکمیل اصلاح ساختار، چند ماه زمان خواهد برد و با توجه ویژه وزیر صمت به حفظ حقوق مصرف‌کنندگان در دوره گذار، مقرر شد در همین مدت محدود نیز روند قرعه‌کشی خودرو اصلاح‌شده و شفاف‌تر و عادلانه‌تر شود، تا از دلالی و سوداگری یک عده خاص جلوگیری شده و خودروهای تولیدی به‌دست خریداران واقعی برسد.

براین اساس به دستور وزیر صمت مقرر شده است فروش خودرو از این‌ پس نه از طریق قرعه‌کشی در شرکت‌های خودروسازی، بلکه در سامانه فروش یکپارچه خودرو و به‌صورت شفاف انجام شود.

تأکید می‌شود افزایش تولید خودرو، راهبرد اصلی وزارت صمت است، اما شفاف‌سازی عرضه خودرو (چه قرعه‌کشی و چه غیرقرعه کشی) مسیر دیگری است که باید همه خودروسازان آن را انجام دهند؛ به عبارتی شفاف‌سازی روند عرضه خودرو موضوع دیگری است که سبب تضییع نشدن حقوق مصرف‌کننده می‌شود؛ بنابراین وزارت صمت وظیفه خود می‌داند نسبت به اجرای عرضه شفاف خودرو اقدام کند.

بدیهی است مردم از عرضه غیر شفاف خودرو ناراضی هستند و عرضه فعلی آن منجر شده است در عمل واسطه‌ها و سوداگران باعث تلاطم بازار شوند؛ بنابراین هدف از دستور ابلاغ‌شده به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تنها جلوگیری از تضییع حقوق مردم در همین مدت محدود ادامه روند قرعه‌کشی فروش خودرو و حفظ حقوق خریداران واقعی است و به طبع فرآیند قرعه‌کشی به‌تدریج حذف خواهد شد.

 

 

 

 

پایانی بر قاچاق آرد

هاشمی گفت:با توجه به اختلاف قیمت آرد در داخل کشور با آن سوی مرزها شاهد پدیده قاچاق بودیم که آزادسازی قیمت آرد صنف و صنعت به حفظ سرمایه ملی کمک می‌کند.

 

آقای عطااله هاشمی گفت: گندم تولیدی در ۲ بخش صنف و صنعت و نان های سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که امسال بنابر سیاست گذاری شورای اقتصاد یارانه گندم بخش صنف و صنعت تغییر کرده است.

به گفته او، سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن تا ۲ میلیون تن گندم در صنف و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد که ۸۰۰ هزار تن از میزان در صنایع ماکارانی و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سایر صنایع همچون شیرینی و شکلات و بیسکویت مصرف می شود.

هاشمی می گوید: سال گذشته هر کیلو آرد با نرخ ۲ هزار و ۷۰۰ تومان در اختیار صنف و صنعت قرار می گرفت که بواسطه اختلاف معنادار با آن سوی مرزها قاچاق می شد که امسال با حذف یارانه از بخش صنف و صنعت دیگر شاهد قاچاق و هدر رفت سرمایه های کشور نخواهیم بود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: بنابر اتخاذ سیاست شورای قیمت گذاری مبنی بر تغییر یارانه صنف و صنعت، صنایع واقعی به رقابت با یکدیگر و تولید می‌پردازند و صنایعی که تنها بواسطه رانت گندم و آرد سرپا بودند، حذف می شوند.

قاچاق آفت اقتصاد کشورهاست که با افزایش قیمت جهانی محصولات و چالش بحران امنیت غذایی، قاچاق فزاینده ای در کشور شاهد هستیم، همانگونه که سال گذشته با افزایش قیمت جهانی گندم به مرز ۳۰۰ دلار و اختلاف چشمگیر قیمت آرد در کشور ما به سبب پرداخت یارانه با آن سوی مرزها، مقادیر قابل توجهی گندم و آرد از مرزها قاچاق می شد.

بنیاد ملی گندمکاران به عنوان نهاد بخش خصوصی در کشور فعالیت دارد و بارها اعلام کرده که سیاست حذف یارانه صنف و صنعت سال ها پیش باید اجرا می شد.

 

 

کسری مبلغ چک برگشتی در حساب‌های بانکی صادرکننده آن مسدود می‌شود

مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی گفت: اجرای آزمایشی طرح مسدود کردن وجوه صادرکننده چک برگشتی به اندازه کسری مبلغ چک در حساب‌های بانکی از هفته آینده شروع می‌شود.

 

 مصطفی قمری وفا، مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی در صفحه خود در فضای مجازی نوشت:اجرای آزمایشی این طرح به دستور رئیس‌کل بانک مرکزی، هفته آینده با همکاری و مشارکت ۲۵ بانک دولتی و خصوصی عملیاتی می‌شود. موضوع مسدودی و رفع مسدودی وجوه حساب افراد دارای دسته چک، برنامه‌ای پیچیده‌ است که برای هر کدام از این‌ها، بانک‌ها حدود ۱۵۰ تست باید انجام می‌دادند.

پنج بانک‌ باقی مانده هم تا دو هفته آینده به این طرح مهم قانون جدید چک متصل می‌شوند. این بانک‌های باقی‌مانده در حال نهایی‌ کردن تست‌های خود هستند.

پیش از این محرمیان معاون قناوری های نوین بانک مرکزی گفته بود: ناقص بودن تست مشکل اصلی متصل نشدن بانک‌ها به سامانه صیاد است.بانک‌هایی که به سامانه صیاد متصل نشدند، مشکل فنی دارند. پنج بانک باقی مانده که هر بانک باید ۱۵۰ تست برای متصل شدن انجام دهد. بانک‌ها در حال انجام تست هستند.

کسری مبلغ چک برگشتی در حساب‌های بانکی صادرکننده آن مسدود می‌شود

 

 

«معلمانی» که با خدا معامله می‌کنند/ از پرداخت هزینه جراحی دانش‌آموز تا عبور از رودخانه برای رسیدن به کلاس

روز معلم بهانه‌ای شد تا به فداکاری و از خودگذشتگی معلمانی بپردازیم که فارغ از مساله تدریس، عشق را بار دیگر به تصویر کشیده‌اند.

«معلمانی» که با خدا معامله می‌کنند/ از پرداخت هزینه جراحی دانش‌آموز تا عبور از رودخانه برای رسیدن به کلاس

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، قطعاً شما هم با نزدیک شدن به روز معلم یاد معلمان دوران تحصیل خود و خاطراتی که داشتید می‌افتید و نام معلمان خود خصوصاً معلم پایه اول که بنیانگذار با سواد شدن‌تان بوده را  همیشه در ذهن دارید.

صدای زنگ مدرسه همیشه یادآور روزهای شیرین و گاهی همراه با استرسی بود که در مدرسه داشتیم اما این روزها اغلب کسانی که در مدرسه نیستند و تحصیل کردنشان در مدرسه به پایان رسیده علاقمند به حضور مجدد در مدارس هستند.

دوازدهم اردیبهشت ماه سالروز شهادت شهید مطهری به منظور گرامیداشت مقام معلم روز معلم نامگذاری شده و در این روز دانش آموزان به قدردانی از زحمات معلمان خود می‌پردازند.

مهدی بخشی معلم ۴ دانش آموز در روستای فانفین بخش الموت که ساکن قزوین است و هر روز مسیری ۱۳۰ کیلومتری را در رفت و آمد سپری می‌کند.

معلمی که ۱۱ سال سابقه تدریس دارد و با وجود برخورداری از امکان شرایط انتقال به فضاهای در دسترس تر، با از خودگذشتگی سختی راه را به جان می‌خرد و ترجیح می‌دهد ادامه خدمتش را نیز در همان روستا باشد.

این معلم فداکار هر روز به روستایی می رود که برای رسیدن به کلاس درس مجبور است قسمتی از مسیر را از داخل رودخانه شاهرود عبور کند.

به‌گفته «بخشی» مسیر خاکی روستا به قدری نامناسب است که امکان رفت و آمد وجود ندارد و بنابراین تنها راه رسیدن به کلاس درس رودخانه‌ای است که باید از دل آب های خروشان گذر کرده و به دانش آموزانش برسد.

شاید در ابتدای امر این تصور در ذهن ایجاد شود که این کلاس درس دانش آموزان زیادی دارد و همین باعث شده تا معلم فداکار ترجیح به حضور در کلاس داشته باشد، اما اگر شما هم این تصور را داشتید لازم است بگویم که تصور اشتباهی بوده و این کلاس فقط چهار دانش آموز دارد.

برای این حضور چیزی جز عشق نمی‌توان گفت چرا که معلم، عاشق سه پسر و یک دختری است که در این کلاس درس کوچک اما پر از عشق حاضرند.

این معلم دهه شصتی که زادگاه خودش نیز الموت است از عشقش به مردم این خطه می‌گوید و ارادتش نسبت به وطن موجب شده تا هر سختی را به جان بخرد.

البته این معلم قدری از نامهربانی‌ها می‌گوید، از ویدیویی صحبت می‌کند که وقتی در صفحه‌اش منتشر کرده برخی به او گفتند مگر از جانت سیر شده‌ای که اینگونه می‌روی اما حتی این نامهربانی‌ها هم باعث کناره گیری این معلم فداکار نشده و او با عشق همچنان ادامه می‌دهد.

سال گذشته جریان آب برای این معلم مشکلاتی به وجود آورده بود که اگر آشنایی و آگاهی معلم نسبت به مسیر و جریان آب نبود ممکن بود اتفاقات ناگواری برایش رخ دهد.

در تمام طول مدت صحبت با مهدی بخشی تنها چیزی که می‌شد از صحبت هایش برداشت کرد عشق و علاقه‌اش به کار و دانش آموزانش بود که موجب شده با همه سختی‌هایی که وجود دارد ماندن و سختی کشیدن را به رفتن و تنها گذاشتن ۴ دانش آموزی که چشم امیدشان به معلم خود است ترجیح دهد.

طاهره احمدی معلم پایه چهارم است. معلمی که چند سالی است وارد شغل معلمی شده اما معلم بودن را فراتر از شغل می‌داند.

عشق و علاقه را می‌توان از صحبت‌هایش دریافت. جایی که می‌گوید عاشق معلمی است و در این مسیر کوچکترین تردیدی ندارد.

او آبان ماه سال گذشته بود که متوجه می‌شود یکی از دانش آموزانش سرکلاس طوری رفتار می‌کند که گویا صحبت‌هایش را متوجه نمی‌شود و از آنجایی هم که از اتباع بود تصور بر این داشته که متوجه زبان فارسی نمی‌شود.

مدتی که گذشت متوجه شده که گویا شنوایی این دانش آموز مشکل دارد و موضوع را با معلم بهداشت مدرسه در میان می‌گذارد و متوجه می‌شود که گوش دانش آموز عفونت دارد.

دانش آموز را به بهداشت منطقه ارجاع داده می‌شود و در آنجا هم عنوان می‌شود که عفونت بسیار شدید است و نیاز به متخصص دارد.

به گفته معلم این دانش آموز از کودکان کار بوده و معمولا صبح‌ها قبل از حضور در مدرسه همراه پدرش دو ساعتی را کار می‌کند.

زمانی که با والدین دانش آموز در میان می‌گذارد متوجه می‌شود که آنها هم در زمینه تامین مالی مشکلاتی دارند، این در حالی بود که پزشک تشخیص به عمل جراحی ضروری داده بوده است.

مطابق دستور پزشک باید به سرعت عمل جراحی انجام می‌شد چرا که علاوه بر اینکه پرده گوش آسیب می‌دید، تاخیر در زمان جراحی سبب آسیب به ناحیه مغز نیز می‌شد.

معلم جوان اندکی درنگ هم نمی‌کند و تصمیم می‌گیرد و به گفته خودش با خدا معامله می‌کند و تصمیم بر تقبل هزینه عمل می‌کند.

معلم می‌گوید که در راه رضای خدا تصمیم گرفته و بنا نداشته تا در جایی مطرح شود اما به اصرار مدیر مدرسه مسئله مطرح شد و ما هم به سراغ این معلم فداکار رفتیم.

گویا مدیر مدرسه معتقد بوده که صرفا نباید به برخی موارد اشتباه از سوی تعداد محدودی از معلم‌ها توجه کرد بلکه باید همه اطلاع داشته باشند که معلمان دلسوزی هستند که دغدغه دارند و به فکر دانش آموزان هستند.

این معلم فداکار دانش آموزانش را فرزندان خود می‌داند و در تمام طول گفت‌وگو از واژه فرزند استفاده می‌کند و همین عشق مادری که به آنها دارد موجب شده تا دغدغه سلامتی‌شان را نیز داشته باشد.

در حال حاضر دانش آموز وضعیت خوبی دارد و این جراحی سبب شد تا فعالیت‌های بدنی دانش آموز و شرایطش بسیار بهتر شود.

به گزارش فارس، شاید اگر توجه و دغدغه مندی این معلم نسبت به دانش آموزش نبود، اتفاقات ناگواری رخ می‌داد و علاوه بر ناشنوایی سبب آسیب به مغز این دانش آموز نیز می‌شد.

روح الله شهبازی فر مدیر دبستانی در منطقه شال است که تصمیم می‌گیرد کلیه هزینه‌هایی را که برای مراسم سالگرد مادر مرحومش در نظر گرفته را صرف کار خیر دیگری کند.

وی ۱۴ میلیون تومان برای هوشمند سازی یک کلاس درس هزینه می‌کند و ترجیح می‌دهد به جای صرف هزینه برای گرفتن مراسم صرف هوشمند سازی کلاس دانش آموزان شود.

به گزارش فارس، اگرچه گاهی در فضای مجازی مواردی از بی‌اخلاقی‌ها و یا برخورد نامناسب معلمان با دانش آموزان مطرح می‌شود اما بسیاری از معلمان هستند که با وجود دغدغه‌های فراوان، نگران دانش آموزان خود بوده و دلسوزانه به تدریس ادامه می‌دهند.

روز معلم بهانه‌ای است برای قدردانی از عزیزانی که یکسال با تمام فراز و نشیب‌ها در کنار دانش آموزان خود بوده و از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

 

 

 

اثرِ افزایش دستمزد زایل شد؛

تاثیرِ «گرانی آرد» بر معیشت کارگران/ آیا اقلام خوراکی روزمره در سبد کالاهای لاکچری قرار می‌گیرند؟

تاثیرِ «گرانی آرد» بر معیشت کارگران/ آیا اقلام خوراکی روزمره در سبد کالاهای لاکچری قرار می‌گیرند؟

ماکارونیِ کیلویی ۳۷ هزار تومان و نان فانتزیِ ۱۳ برابر گران شده، خارج از استطاعت طبقه کارگر قرار می‌گیرد؛ این اقلام ساده دیگر در سبد کالاهای لاکچری قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «افزایش دستمزد واقعی» در قیاس با هزینه‌های عادی و ماهانه‌ی زندگی معنا پیدا می‌کند؛ فرض کنیم دستمزد کارگران در ابتدای سال A درصد افزایش پیدا کند، وقتی هنوز یک یا دو دستمزد پرداخت نشده، هزینه‌های اساسی زندگی از جمله هزینه‌های مرتبط با نان و اقلام نشاسته ای، ۳A افزایش پیدا کند، این معادله هیچ معنایی ندارد جز اینکه «دستمزد واقعی» نه تنها افزایش نیافته بلکه ۲A پسرفت داشته است!

افزایش ۱۳ برابری نرخ آرد صنعتی و افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت ماکارونی

این همان اتفاقی است که در روزهای اخیر با افزایش حدوداً ۱۳ برابری قیمت گندم برای نان‌های فانتزی و حجیم رخ داده است؛ یازدهم اردیبهشت ماه، ادارات کل غله و خدمات بازرگانی در استان‌ها طی نامه‌ای به انجمن کارخانه‌های تولید آرد، نرخ جدید گندم را ۱۲ هزار تومان اعلام کردند. آن‌طور که فعالان صنف پخت نان فانتزی می‌گویند قیمت گندم برای نان‌های فانتزی و حجیم با رشد ۱۳.۳ برابری (۱۲۳۰ درصد) از ۹۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسید. موضوعی که می‌تواند تاثیر مستقیم روی قیمت ساندویچ بگذارد.

در عین حال، قیمت گندم طی سال جاری برای خرید تضمینی از کشاورزان در هر کیلو به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. همین یک تصمیم کافی بود تا قیمت آرد از کیلویی ۲۷۰۰ تومان برای صنایع و اصناف به کیلویی ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان برسد. این یعنی رشد حدود شش برابری قیمت گندم و آرد مورد نیاز صنایع در کمتر از یک ماه.

۱۳.۳ برابر شدن قیمت گندم برای نان‌های فانتزی، می‌تواند معیشت و تغذیه‌ی در معرض خطرِ کارگران کم درآمد را بیشتر از قبل به مخاطره بیاندازد؛ جمعیت ابنوهی از طبقه‌ی کارگر به خصوص کارگران ساختمانی و فصلی که مدتهاست توان خرید گوشت کیلویی ۲۰۰ هزار تومان یا برنج کیلویی ۸۰ یا ۹۰ هزار تومان را ندارند، برای سد جوع و رفع گرسنگی در سر کار، از ساندویچ‌های بی‌کیفیت و ارزان مثل فلافل یا پیتزاهای ارزان قیمت استفاده می‌کنند؛ حالا با گران شدن نان فانتزی و رشد چند ده برابری قیمت ساندویچ، همین تغذیه ناکافی و ناسالم نیز از این کارگران دریغ می‌شود.

البته صدمات گرانی نان فقط به گرانی نان فانتزی محدود نمی‌شود؛ بعد از زمزمه‌های نایاب شدنِ «ماکارونی» در روزهای اخیر، از سیزدهم اردیبهشت، قیمت ماکارونی نیز حدود ۲۰۰ درصد افزایش یافت. بر اساس تصمیم سازمان حمایت، قیمت هر کیلوگرم از این محصول برای مصرف‌کننده ۳۷ هزار تومان تعیین شد. اگر قیمت کارونی را با قیمت کالاهای باکیفیت‌تر مثل گوشت مرغ قیاس کنیم، درمی یابیم امروز یک کیلو ماکارونی هم قیمت یک کیلو گوشت مرغ در یکسال قبل است! و این نشانه‌ی سقوط سبد غذایی گروه‌های کم درآمد است برای کارگران حداقل بگیری که حتی برای یک فصل، به افزایش ۵۷.۴ درصدی دستمزد خود خوشدل نشدند و به نظر می‌رسد حالا توان خرید ماکارونی یا یک ساندویچ فلافل را دیگر ندارند.

در پرس و جوی میدانی از ساندویچی‌ها در چند منطقه از شهر مشخص شد که قیمت‌های آن‌ها چیزی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است؛ وقتی منوی این ساندویچی‌ها را با منوی سال قبل آن‌ها که در اینترنت موجود است مقایسه می‌کنیم، به این گرانی بی‌سابقه برمی خوریم. روز چهاردهم اردیبهشت، همچنان ماکارونی در بسیاری از فروشگاه‌های اصلی شهر از جمله افق کوروش پیدا نمی‌شود.

این گرانی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که تمام بار تورم را بر دوش دستمزد کارگران می‌اندازند؛ آیا گرانی بیش از ۱۳ برابری قیمت گندم صنعتی و گرانی ۲۰۰ درصدی ماکارونی، هیچ دخلی به دستمزد کارگران دارد؛ آیا این سوداگران و دلالان واسطه‌ی این کالاها نیستند که توانسته‌اند با لابیگری، برای خود سودهای نجومی بخرند و زیرپوستی، هزینه‌های اولیه و بدیهی زندگی کارگران را افسارگسیخته افزایش دهند؟! این الگو مدام تکرار می‌شود: کالاها نایاب می‌شوند و بعد از مدتی، با قیمت‌های چندبرابری سر از قفسه‌های فروشگاه‌ها درمی آورند.

انتقاد فعالان کارگری

احسان سهرابی (عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان خراسان رضوی) در این رابطه می‌گوید: مسئولان دولتی در افزایش قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱ به جای افزایش قیمت ها، مثلاً رعایت خریدار را می‌کنند و از عناوین اصلاح تعرفه، بازنگری تعرفه و تجدید نظر در تعرفه استفاده می‌کنند؛ اما هیچ فرقی ندارد؛ آنچه واضح است سقوط معیشتی کارگران در همان ابتدای سال است؛ امروز شاهد هستیم سرانه مصرف گوشت بسیار پایین آمده و کارگران ناچاراً به سمت هیدرات‌ها و نشاسته‌ها سوق داده شده‌اند که صرفاً احساس سیری کنند؛ حال با افزایش سرسام آورِ قیمت گندم و ماکارونی، همان احساس سیری کاذب نیز از کارگران سلب می‌شود؛ متاسفانه به سمتی پیش می‌رویم که زمزمه‌های کوپن نان و ماکارونی نیز به گوش می‌رسد!

او اضافه می‌کند: اردیبهشت ماه است و هنوز دومین ماه سال به نیمه نرسیده که افزایش ۶۰ درصدی بهای اینترنت، افزایش نرخ مواد شوینده، گرانی ۲۰۰ درصدی ماکارونی، ۱۳ برابر شدن نرخ گندم صنعتی، گرانی بی‌سابقه گوشت و برنج، افزایش تعرفه‌های پزشکی و قیمت دارو و افزایش نرخ خدمات حمل و نقل با مجوز رسمی و سایر بخش‌ها به طور غیررسمی، اتفاق یافته است؛ افزایش بی‌رویه‌ی نرخ کالا و خدمات، منجر به مشکلات بسیار برای جامعه‌ی در معرض خطر سوء تغذیه می‌شود و در آینده‌ای نه چندان دور، باید منتظرِ سونامی انواع بیماری‌ها باشیم.

فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها) نیز در این رابطه می‌گوید: مدام ادعا می‌کنند، نان سنتی گران نشده و فقط نان فانتزی گران شده؛ غافل از اینکه به دلیل بحران معیشت، امروز قوت غالب بسیاری از کارگران به سمت فلافل و ساندویچ‌ها و پیتزاهای بی‌کیفیت رفته و البته ماکارونی نیز امروز در سبد غذایی طبقات فرودست جای بسیار دارد؛ خانواده ها، در هفته یکی دوبار، ماکارونی با سبزیجات یا سویا می‌خورند؛ حالا بیایند پاسخ دهند که تغذیه‌ی این گروه‌ها با این گرانی چه می‌شود؛ افزایش وحشتناک نان‌های غیرسنتی، تاثیر بزرگی بر سبد غذایی طبقات فرودست خواهد داشت، همان گروه‌هایی که دیگر مدتهاست گوشت و مرغ و برنج نمی‌توانند بخورند؛ این را هم در نظر بگیرید که در کلانشهرهایی مانند تهران، کمتر نانوایی هست که با آرد دولتی پخت کند؛ همه نانوایی‌ها آزادپز هستند و با گرانی آرد، قیمت نان را چند برابر افزایش خواهند داد.

در روزهای اخیر و بعد از افزایش قیمت آرد آزاد، احتمال گرانی نان‌های معمولی و سنتی در نانوایی‌های آزادپز نیز یک نگرانی برجسته دیگر است؛ این روزها تصویری است که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد و نشان می‌دهد پس از افزایش قیمت گندم برخی توانسته‌اند قیمت نان سنگک ساده را تا ۱۲ هزار تومان و پرکنجد آن را تا ۲۰ هزار تومان بالا ببرند.

عبدالله بلواسی (فعال صنفی کارگران نانوایی ها) در ارتباط با افزایش سرسام‌آور قیمت آرد می‌گوید: این گرانی تمام کارگران کشور را از تغذیه حداقلی خود محروم می‌کند حتی به نفع کارگران شاغل در نانوایی‌ها (چه سنتی و چه صنعتی) نیست؛ خود این کارگران با دستمزد بسیار ناچیز و حداقلی روزگار می‌گذرانند و با گرانی نان فانتزی و ماکارونی و نان، از حداقل‌های معیشتی محروم می‌شوند؛ ضمن اینکه توان خرید طبقات مردم با این افزایش نرخ کاهش می‌یابد و فروش نانوایی‌ها کم می‌شود و از آنجاکه کارگران نانوایی ها، کارمزدی و براساس تعداد پخت، دستمزد می‌گیرند، درآمد این کارگران به شدت کاهش می‌یابد؛ بنابراین این افزایش نرخ فقط به نفع دلالان آرد و گندم و سودجویانی است که از خرید و فروش آرد و محصولات گندم، سود نجومی به جیب می‌زنند؛ حال چگونه است که به دستمزد ناچیز کارگران مدام می‌تازند، اما هیچ کس صدایش در نمی‌آید که چرا در پایان ماه رمضان با یک فرمان، محصولات آردی ۱۳ برابر گران می‌شود؟!

کاهش ۱۵۰ درصدی دستمزد واقعی کارگران

ماکارونیِ کیلویی ۳۷ هزار تومان و نان فانتزیِ ۱۳ برابر گران شده، خارج از استطاعت طبقه کارگر قرار می‌گیرد؛ به گفته عبدالله بلواسی، این اقلام ساده دیگر در سبد کالاهای لاکچری قرار گرفته اند.

هنوز اردیبهشت به پایان نرسیده که این گرانی ها، سبد خرید خانوارهای کارگری را به شدت خالی کرده است؛ امسال مزد ۵۷ درصد افزایش یافته اما در همین دو ماه، متوسط افزایش فقط در حیطه‌ی اقلام خوراکی بیش از ۲۰۰ درصد بوده است و این یعنی حدود ۱۵۰ درصد کاهشِ «دستمزد واقعی کارگران». حالا اتاق بازرگانی و آن‌هایی که مدام ادعا می‌کردند افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران تورم ایجاد می‌کند و تولید را زمین می‌زند، چه پاسخی برای این سوال دارند؛ چرا دستمزد واقعی کارگران ۱۵۰ درصد کاهش یافت؟!

بخش اعظمی از آرد و گندم یارانه‌ای قاچاق می‌شد

مدیرکل نظارت شرکت بازرگانی دولتی گفت: با افزایش قیمت خرید تضمینی و سنگین شدن میزان یارانه، امسال دولت با اعمال اصلاحاتی در فروش گندم و آرد، تصمیم گرفت یارانه پرداختی مستقیم به دست مردم برسد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، محمد حسن جلالی با بیان اینکه دولت از سال ۹۳ و به دنبال افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، این کالا را شامل دریافت یارانه کرد، افزود: با افزایش قیمت خرید تضمینی سالانه و سنگین شدن میزان یارانه اختصاصی به این کالا، امسال دولت با اعمال اصلاحاتی در فروش گندم و آرد، تصمیم گرفت یارانه پرداختی مستقیماً به دست مردم برسد.

وی گفت: در طول این سال‌ها و با توجه به تفاوت فاحش قیمت بین گندم و آرد یارانه‌ای با بازار آزاد، بخش اعظم این یارانه از طریق صادرات محصولات تولیدی با قیمت تمام شده پایین به کشورهای همسایه، نصیب شهروندان این کشورها می‌شد و شهروندان ایرانی از این یارانه بی بهره بودند.

جلالی افزود: همچنین دولت با بررسی‌های بعمل آمده متوجه شد بخش اعظمی از آرد و گندم یارانه‌ای صرف تولید نمی‌شود و بصورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.

وی با اشاره به افزایش تقاضای آرد یارانه‌ای واحدهای صنف و صنعت از ۸۳۱ هزار تن در سال ۹۹ به یک میلیون و ۳۱۳ هزار تن در سال ۱۴۰۰، گفت: امسال هم با این روند حتماً با تقاضای بیشتر برای گندم و آرد یارانه‌ای مواجه می‌شدیم و بخشی از استفاده کننده‌های این آرد با صادرات محصولات تولیدی به کشورهای همسایه این یارانه را به این کشورها منتقل می‌کردند.

مدیرکل نظارت شرکت بازرگانی دولتی گفت: با توجه به خروج این آرد و گندم یارانه‌ای در قالب محصولاتی مانند شیرینی، ماکارونی، بیسکویت، رشته و … به کشورهای همسایه با قیمت پایین، دولت تصمیم به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از ۵ هزار تومان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم گرفت تا از این طریق هم با خروج غیرقانونی آن مقابله کند و هم یارانه این بخش را مستقیماً به مصرف کننده‌های داخلی اختصاص دهد.

 

 

 

 

نان سنتی گران نشده / قیمت نان فانتزی رقابتی است

نان سنتی گران نشده / قیمت نان فانتزی رقابتی است

مدیر کل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی خبرها مبنی بر افزایش قیمت نان سنتی را تکذیب کرد و گفت: قیمتگذاری نان فانتزی رقابتی است.

به گزارش ایسنا، مسعود امراللهی با بیان اینکه قیمت نان سنتی هیچگونه افزایشی نداشته است، گفت: «شایعاتی که در فضای مجازی مبنی بر افزایش قیمت نان سنتی اعم از نان بربری، سنگک، لواش و خراسانی وجود دارد، تکذیب می‌شود.

او با اشاره به اینکه افزایش قیمت نان سنتی تخلف است، افزود: هموطنان می‌توانند از طریق سامانه‌های ۱۲۴ و ۱۳۵ تعزیرات تخلفات صورت‌گرفته را گزارش دهند که سریعاً بررسی و با فرد متخلف برخورد خواهد شد.

مدیر کل بازرسی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به قیمت نان‌های فانتزی نیز گفت: از اول اردیبهشت به دلیل اینکه آرد نان‌های فانتزی آزاد شد، قیمت آن هم رقابتی شد و شامل قیمتگذاری نیست.

امراللهی تصریح کرد: سه نوع آرد داریم. یک آرد با سبوس ۲۷درصد که قیمت آن ۱۶۹۰۰ تومان است. آرد با سبوس ۱۸درصد که قیمت آن ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان است و اکثر نانوایی‌ها هم از این آرد استفاده می‌کنند. البته با آرد سبوس ۲۲درصد هم داریم که قیمت آن ۱۶ هزار تومان است. قیمت این آردها توسط سازمان حمایت تصویب شده و در سایت این سازمان وجود دارد.

او در پایان گفت: قیمتگذاری نان‌های فانتزی و حجیم رقابتی است، زیرا آرد آنها آزاد است.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*