گزارش/واریز ۴۶ هزار میلیارد تومان یارانه کمک‌معیشتی در ۲ مرحله

وقتی بلاگرها الگوی نوجوانان می‌شوند/دلت پاک باشه حجاب که مهم نیست!

از نوجوانی بزرگ‌ترین سرگرمی من فضای مجازی بود. اصلا اگر کسی از زیر و بم فضای مجازی خبر نداشت. بچه‌ها در مدرسه عقب‌مانده خطابش می‌کردند. هر روز می‌آمدند و درباره فلان بلاگر حرف می‌زدند یا دوست داشتن خودشان را شبیه آنها کنند. من هم از این قافله عقب نبودم. تمام زندگی‌ام شده بود تقلید از یک بلاگر. اول فقط قشنگی عکس ها و حس و حال خوب صفجه اجتماعی اش مرا جذب کرد و بعد که به خودم آمدم. دیدم تغییرکردم و دارم مثل خانم بلاگر فکر و رفتار می‌کنم.

وقتی بلاگرها الگوی نوجوانان می‌شوند/دلت پاک باشه حجاب که مهم نیست!

گروه زندگی؛ زینب نادعلی:  «از نوجوانی بزرگ‌ترین سرگرمی من فضای مجازی بود. اصلا اگر کسی از زیر و بم فضای مجازی خبر نداشت. بچه‌ها در مدرسه عقب‌مانده خطابش می‌کردند. هر روز می‌آمدند و  درباره فلان بلاگر حرف می‌زدند یا دوست داشتند خودشان را شبیه آنها کنند و مثل همان ها لباس بپوشند. من هم از این قافله عقب نبودم. تمام زندگی‌ام شده بود تقلید از یک بلاگر. اول فقط قشنگی عکس ها و حس و حال خوب صفحه اجتماعی اش مرا جذب کرد و بعد که به خودم آمدم. دیدم تغییرکردم و دارم مثل خانم بلاگر فکر و رفتار می‌کنم.» این ها را زهرا می‌گوید دختر ۱۸ ساله ای که دوره نوجوانیِ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته. زهرا حاصل چند سال تجربه های تلخ و شیرین‌اش را در این دو جمله خلاصه می‌کند:«نوجوانی دوره حساسی است و فضای مجازی واقعا روی نوجوان ها اثر مخرب دارد!»

  این روزها دغدغه و مطالبه اصلی مردم در سامانه فارس من موضوع حجاب و محتوای فضای مجازی است.  موضوعاتی که به همدیگر بی‌ارتباط نیستند. شبکه های اجتماعی تبدیل شده به بستری برای ترویج و تشویق به بی‌حجابی. از طرفی نوجوان ها بیشتر وقت‌شان را صرف فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌کنند و از محتوای آن تأثیر می‌پذیرند. روایت زندگی زهرا، مصداق بارزی از این تاثیرپذیری و اثرگذاری مخرب دارد. او زندگی‌اش را این‌طور روایت می‌کند:

«عکس تزئینی است.»

قولی که به امام رضا دادم

«۱۰ سالم که بود برای زیارت امام رضا به مشهد رفتیم. برای اولین بار آنجا چادر سر کردم. ذوق داشتم. خودم را که با چادر در آینه دیدم خیلی به دلم نشست. احساس می‌کردم بزرگ شدم. مادرم ذوق و علاقه من را که دید. درباره چادر و حجاب برایم حرف زد. حرف هایش را قبول داشتم. گفت: «زهرا جان اگر دوست داری همین‌جا به امام رضا(ع) قول بده و محجبه شو!»  نگاه کردم به ضریح امام رضا(ع). چادرم را جلوتر کشیدم و رویم را محکم گرفتم. می‌خواستم در چشم‌های امام رضا(ع) خانم‌تر جلوه کنم. همانجا با آقا قول وقرار گذاشتم که چادر به سر کنم. از آن به بعد هر کجا که می‌رفتم چادرم همراهم بود.»

احساس می‌کردم آدم ضعیفی هستم!

«۵ سال از عهد من با امام رضا گذشت و من ۱۵ ساله شدم. آن زمان بیشتر وقتم را در فضای مجازی می‌گذراندم.کارم شده بود دنبال کردن زندگی بلاگر‌ها. یکی از آنها را خیلی دوست داشتم و الگوی خودم قرار داده بودم. پوشش باز و روابط آزادشان نگاه مرا کاملا تغییر داده بود. دیگر حس خوبی به چادرم نداشتم. فکر می‌کردم این چادر مرا محدود می‌کند. فکر می‌کردم با چادر نمی‌شود رفت گردش، پارک، کافی‌شاپ و… احساس می‌کردم آدم ضعیفی هستم! رنگ و لعاب زندگی خانم بلاگر طوری مرا به خود جذب کرده بود که دلم می‌خواست هر طور شده از شر چادرم خلاص شوم. یک طرف قول و قرارم با امام رضا بود و یک طرف رؤیای شیرین آزادی و راحتی‌ای که فضای مجازی برایم ساخته بود. دودل بودم. هنوز نمی‌دانستم چه کار کنم.»

دلت پاک باشه حجاب که مهم نیست!

«بالاخره تصمیم‌ام را گرفتم. همه‌چیز از یک جمله شروع شد.«دلت پاک باشه حجاب که مهم نیست!» این را دوستانم می‌گفتند. چادر که به سر می‌کردم و حجاب که داشتم. می‌گفتند: «زهرا چرا خودت را اسیر چادر کردی. خدا  به دل آدم‌ها نگاه می‌کند. دلت پاک باشد چادر که مهم نیست.» همین حرف‌ها باعث شد من تبدیل به چیزی شوم که نباید. چادر را گذاشتم کنار و تبدیل شدم به یک زهرای دیگر!»

شده بودم شاخ مدرسه!

«چادرم را برداشته بودم، اما کافی نبود. هنوز مانده بود تا رضایت دوستانم و تبدیل شدن به آدم هایی که در فضای مجازی بودند. من همیشه می‌گویم فضای مجازی اثرگذاری زیادی بر نوجوان ها دارد و من هم در آن سن به شدت تحت‌تاثیر آن فضا بودم. لباس پوشیدنم تغییر کرد. یک روز لباس های جذب می‌پوشیدم و یک روز دیگر به قول خودمان تیپ لش می‌زدم. نگاه می‌کردم و می‌دیدم الان در فضای مجازی چه لباسی مد شده و منم سعی می‌کردم همانطوری لباس بپوشم. در ۱۶ سالگی موهایم را رنگ کردم. شده بودم شاخ مدرسه!»

«عکس تزئینی است»بسیاری از نوجوان ها با دیدن عکس‌ بلاگرها  ظاهر زندگی آن‌ها را با واقعیت زندگی خودشان مقایسه می کنند.

از ادبیاتش خنده‌ام می‌گیرد. شاخ، گنگ و…نمی‌خواهم تغیرشان دهم. این واژه‌ها سوغات فضای مجازی است. با نوجوان‌ها و جوان‌های این دوره که هم‌کلام شوید چیزهای عجیب و غریب‌تری هم خواهید شنید. زبان فارسی هم جزء همان ارزش‌هایی است که فضای مجازی به غارت برده. چیزی نمی‌گویم می‌گذارم  همان‌طور که می‌خواهد روایتش را بازگو کند. ادامه می‌دهد.

جوانی کردن یعنی این!

«دورم شلوغ شده بود. کلی دوست جدید پیدا کرده بودم. احساس می‌کردم خیلی مهم هستم. اعتماد به نفسم رفته بود بالا و به شدت مغرور شده بودم. با دوستانم هر روز می‌رفتم گردش. عصرها بعد از مدرسه می‌رفتیم پارک. لباس آستین کوتاه می‌پوشیدم و موهایم را می‌ریختم روی شانه هایم. ژست های گنگ می‌گرفتیم و عکس می‌گرفتیم. درست مثل همان هایی که در فضای مجازی دیده بودم. فکر می‌کردم جوانی کردن یعنی این! با خودم می‌گفتم دخترهای چادری چه می‌فهمند از جوانی کردن و خوشگذرانی، وقتی همیشه افسرده اند!»

رقابت برای جلب توجه!

«لباس پوشیدنم هر روز بدتر می‌شد. از اینکه مردهای نامحرم به من نگاه می‌کردند. از اینکه پسرها به سمت من جلب می‌شدند. خوشم می‌آمد. اصلا این موضوع  تبدیل شده بود به یک رقابت بین من و دوستانم! جلب توجه و نگاه ها به من، آن زمان تاییدی بود به زیبایی‌ام و به من اعتماد به نفس می‌داد. فکر می‌کردم با چادر زشت بودم و حالا خیلی قشنگ‌ترم! توجیه‌ام هم برای همه رفتارهایم همین بود دلت پاک باشد کافیه!»

وقتی از خانواده‌ام دور شدم

«در تمام این مدت مادرم خیلی اذیت شد. حرص می‌خورد و می‌گفت: «زهرا دست بردار. این‌طور لباس پوشیدنت درست نیست». اما کی گوش می‌کرد؟! تازه خوشم آمده بود از این‌جور لباس پوشیدن. احساس ارزش می‌کردم! پدر و مادرم ناراضی بودند اما چیزی را به من تحمیل نمی‌کردند. نمی‌خواستند با زور و اجبار، کاری کنند که من بیشتر ازحجاب فاصله بگیرم.

هر بار می‌خواستم لباس بخرم با مادرم دعوایم می‌شد. من کوتاه ترین و بازترین مانتو را انتخاب می‌کردم و او می‌گفت:« نه زهرا یک مانتو  بهتر بخر این لباس ها اصلا مناسب تو نیست». از آن روز به بعد تصمیم گرفتم دیگر با مادرم به بازار نروم. ترجیح دادم تنهایی خرید کنم. حوصله نصیحت‌هایش را نداشتم. خودم می‌رفتم و همانی را می‌خریدم که دلم می‌خواست. کسی هم نمی‌توانست حرفی  بزند، اما قصه به همین جا ختم نشد. منی که تا قبل از این ماجراها رابطه خوبی با مادرم داشتم. حالا حتی با او بیرون هم نمی‌رفتم. نمی‌خواستم نصیحت هایش را بشنوم. من از کودکی نسبت به هم سن وسال هایم جثه بزرگ‌تری داشتم و همین باعث می‌شد مادرم بیشتر حرص بخورد. هربار می‌رفتیم بیرون می‌گفت:« زهرا جان لطفا روسری‌ات را بنداز روی سرت! جلوی مانتویت را ببند دختر قشنگم. زهرا لباست خیلی کوتاه است.» ارتباطم با مادرم هر روز کمتر می‌شد و حالا داشتم به لطف فضای مجازی خانواده ام را هم از خودم دور می‌کردم.»

عکس تزئینی است

فکر می‌کردم تکراری شدم

«۴ سال گذشت  دیگر خسته شده بودم! دیگر آن اعتماد به نفس را نداشتم. فکر می‌کردم تکراری شدم. از بس برای جلب توجه خودم را اذیت کرده بودم. ذهنم آرام نبود. اصلاً آرامش نداشتم. احساس می‌کردم از خدا دور شدم و صدای من را نمی‌شنود. انگار دیگر تاریخ انقضاء جمله دلت پاک باشد حجاب مهم نیست برای من گذشته بود. پرخاشگر شده بودم. نمی‌توانستم حتی چند ثانیه خانواده‌ام را تحمل کنم. به پوچی رسیده بودم و حتی دلم می‌خواست زندگی‌ام تمام شود. افسردگی گرفته بودم. دیگر بیرون نمی‌رفتم. دلم ‌می‌خواست در خانه بمانم و جایی نروم.»

از حرف مردم می‌ترسیدم

«مادرم حالم را که دید. مشکلم را فهمید. کلی برایم حرف زد و پیشنهاد داد اگر دوست دارم دوباره مثل قدیم محجبه شوم. شاید حالم بهتر شد. خیلی دلم می‌خواست برگردم به همان روزها. این زهرایی را که بدون ترمز می‌رفت جلو را اصلا نمی‌شناختم. افتاده بودم داخل گردابی که هرچه بیشتر دلم می‌خواست دیده شوم. پایین‌تر می‌رفتم. می‌خواستم باحجاب شوم. اما از حرف های مردم می‌ترسیدم. با مادرم می‌گفتم:« من اگر چادری بشوم مردم درباره‌ام چه فکری می‌کنند. نمی‌گویند این دختر تکلیفش با خودش مشخص نیست؟! یک روز چادرش را برمی‌دارد و یک روز سرش می‌کند؟!» می‌ترسیدم دوستانم مرا ترک کنند. مادرم شده بود سنگ صبورم. درد دل می‌کردم و از حال و روز خرابم می‌گفتم. او هم تشویقم می‌کرد و امید می‌داد که چیزی نشده و دوباره حالم خوب می‌شود.»

چی‌شد که محجبه شدی؟!

«دوست داشتم اگر بر ترس‌هایم غلبه کردم و چادری شدم طوری باشد که با هر حرف و عکسی نلغزم. بتوانم از چادرم دفاع کنم و هیچ وقت زمین نگذارمش.  به همین خاطر کتاب‌خواندن‌هایم و تحقیق‌کردن‌هایم  شروع شد.  یکی از همکلاسی‌هایم به‌تازگی محجبه شده بود. قبلاً شرایط مشابه من را داشت. فکر کردم باید با او هم حرف بزنم. پیام دادم و بعد از حرف‌های معمول، پرسیدم: چی‌شد که چادری شدی؟!

حرف برای گفتن زیاد داشت، اما من از تمام حرف‌هایش فقط این جمله را می‌خواستم. من با چادر آرامش بیشتری دارم. سؤال‌های زیادی داشتم. دوستات چی؟! دوستات ترکت نکردند؟! کسی پشت سرت حرفی نزد؟! مسخره‌ات نکردند؟! رقیه گفت:«اگر چادر را برای رضای خدا و آرامش خودت سر می‌کنی پس حرف دیگران نباید مهم باشد اما اگر بخاطر دیگران سر می‌کنی که هیچی…». گفتم نه رقیه برای خدا و خودم می‌خواهم بپوشم نه برای دیگران! برایم دعا کن رقیه اگر حضرت زهرا(س) به من هم عنایت کند محجبه می‌شوم. همین حرف ها باعث شد من و رقیه با هم صمیمی شویم. تقریباً هر چند روز یک بار با هم صحبت می‌کردیم. رقیه اصرار داشت همراهش بروم تعزیه اجرا کنم. می‌گفت قصه تحولش از همین تعزیه ها شروع شده. دلم می‌خواست بروم اما هر بار اتفاقی پیش می‌آمد که نمی‌شد. صحبت های رقیه مرا ترغیب می‌کرد به تصمیمی که گرفته بودم. یک بار خیلی دلم شکست. گفت وقتی محجبه شده اهل بیت(ع) عنایت کردند و رفته کربلا.»

برایم مادری کن!

«متوسل شدم به حضرت زهرا سلام الله علیها. دو سالم که بود مادرم را از دست دادم. همسر پدرم برای من و خواهرهایم مادری کرد و من خیلی دوستش دارم. اما با این حال همیشه جای خالی مادرم را احساس می‌کنم. شنیده بودم حضرت زهرا سلام‌الله علیها  به کسانی که مادر ندارند عنایت ویژه‌تری دارد. ایام فاطمیه بود. ولی من نمی‌دانستم. به دلم افتاد متوسل شوم به حضرت زهرا سلام الله علیها. گفتم: « خانم من مادر ندارم. می‌گویند شما برای آن‌هایی که مادر ندارند مادری می‌کنید. خودتان کمکم کنید. دستم را بگیرید و یک راهی نشانم بدهید که انسان درستی بشوم. من را از این میل به گناه و ترس از حرف مردم نجات بدهید.» چند روز از درد و دلم با حضرت زهرا گذشته بود که رقیه زنگ زد و گفت:« زهرا باهم بریم تعزیه حضرت فاطمه؟» فکر کردم مثل همیشه نمی‌شود.  از مادرم اجازه گرفتم و رفتم.همین تعزیه برایم نشانه بود. احساس کردم حضرت زهرا سلام الله علیها صدایم را شنیده. توبه کردم و از آن روز به بعد چادرم همیشه همراهم است.»

فریب رنگ و لعاب فضای مجازی را نخورید!

«می‌خواستم خودسازی کنم چادر به تنهایی کافی نبود. بیشتر وقتم صرف کتاب خواندن و مسجد و جلسات هفتگی می‌شد. کنایه ها هم کم‌کم شروع شد. می‌گفتند:« مغزت را شستشو دادند. بس است  چرا چادر سر می‌کنی. دختر که چادر نمی‌پوشد چادر برای پیرزن‌هاست.» برایم اهمیتی نداشت حرف‌هایشان. من هر دو راه را امتحان کرده بودم و مطمئن بودم  پوشش درستی را انتخاب کردم. همیشه می‌گویم نوجوانی زمان خیلی حساسی است. اگر انسان حواسش نباشد شاید به کلی مسیرش تغییر کند. مخصوصاً که فضای مجازی هم به شدت تأثیرگذار است.»

گاهی وقتی فرصتی پیش می‌آید. به کسانی که  در مسیر مشابه من پا گذاشتند می‌گویم:« این مسیری که می‌روید را  من تا انتها رفته‌ام.  هیچ چیز نیست جز  اینکه مثل من یک روز به خودت می‌آیی و می‌بینی آنقدر خودت را صرف جلب  نظر و نگاه دیگران کردی که به پوچی رسیدی! فریب فضای مجازی و عکس ها و روابط خوش رنگ و لعابش را نخورید. زندگی حقیقی فرق دارد!»

 می‌پرسم این روزها ارتباط تان با فضای مجازی چه‌طور است؟! می‌گوید: «بعد از اتفاقی که برایم افتاد تصمیم گرفتم فعالیتم را بیشتر کنم اما در راستای مثبت و همان‌طور که حضرت آقا گفتند فعالیت کنم. همیشه می‌گویم اگر یک نفر هم تلنگری برایش بشود و برگردد تمام رسالت من انجام شده.»

 جواب همه پرسش هایم را گرفته‌ام فقط یک چیز مانده. می‌پرسم شما که چنین تجربه ای داشتی واقعاً دلت پاک باشه کافیه؟! لبخند می‌نشیند گوشه لبش و می‌گوید: «نه! وقتی  این همه نگاه ناپاک را به خودت جلب می‌کنی دیگر دل پاکی نمی‌ماند!»

 

هشدار پلیس به جاماندگان یارانه جدید

هشدار پلیس به جاماندگان یارانه جدید

رییس پلیس فتای تهران بزرگ نسبت به احتمال کلاهبرداری و سودجویی از جاماندگان یارانه‌های جدید واریز شده، هشدار داد.

سرهنگ داوود معظمی گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به واریز یارانه‌های جدید به حساب برخی از سرپرستان خانوار در کشور گفت:‌ ممکن است برخی از افراد به هر دلیلی این یارانه را دریافت نکرده باشند، این افراد باید توجه داشته باشند که در دام افراد سودجو و فرصت طلبی که از هر موضوعی برای کلاهبرداری و اقدامات مجرمانه استفاده می‌کنند، نیفتند.

وی با بیان اینکه ممکن است افراد سودجو و فرصت طلب با انتشار تبلیغاتی نظیر «ثبت‌نام از جاماندگان یارانه»، «دریافت یارانه»، «افزایش مبلغ یارانه» و … بخواهند از شهروندان سوء استفاده و کلاهبرداری کنند، افزود: این افراد معمولا تبلیغات خود را در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها و همچنین سایت‌های فاقد مجوز منتشر می‌کنند. در ادامه نیز یا کاربران را به صفحات فیشینگ و برداشت غیرمجاز از حساب بانکیشان هدایت می‌کنند، یا اطلاعات هویتی آنان را دریافت کرده و از آن سوءاستفاده می‌کنند.

رییس پلیس فتای تهران بزرگ با تاکید بر اینکه شهروندان به هیچ عنوان نباید فریب این تبلیغات را بخورند، اظهارکرد: چه افرادی که ممکن است جزو جاماندگان دریافت این یارانه باشند و چه افرادی که ممکن است به رقم آن اعتراض داشته باشند، لازم است حتما اخبار و روش‌های پیگیری را از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی دنبال کنند و به هیچ عنوان به تبلیغات بی‌نام و نشان فضای مجازی اعتماد نکنند.

 

وی ادامه داد:‌ در همین راستا لازم است فریب پیامک‌هایی که با سرشماره شخصی ارسال می‌شود را هم نخورند و از کلیک بر روی لینک‌های ناشناس و مشکوکی که ممکن است با چنین موضوعاتی برایشان ارسال شود، پرهیز کنند.

معظمی گودرزی با تاکید بر اینکه پلیس فتا نیز بر این فضا نظارت داشته و با موارد تخلف برخورد خواهد کرد، گفت:‌ لازم است شهروندان نیز با پلیس همکاری کرده و اگر چنانچه با چنین مواردی روبه‌رو شدند، بدون آنکه وارد لینک شوند، موضوع را به پلیس فتا گزارش کنند.

 

پاسخ وزارت رفاه به چند سوال پرتکرار درباره «یارانه‌ها»

پاسخ وزارت رفاه به چند سوال پرتکرار درباره «یارانه‌ها»

وزارت کار و رفاه اجتماعی به چند سوال پرتکرار درباره یارانه‌ها نظیر علت تفاوت در مبالغ واریزی، مسدود شدن مبالغ و زمان برداشت آن، مشمولان دریافت یارانه و پیگیری واریز یارانه پاسخ داد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صفحه ایسنتاگرامش به چند سوال درباره اصلاح نظام یارانه‌ها پاسخ داده که به این شرح است:

– چرا مبلغ واریزی یارانه با رقم اعلام شده از سوی رئیس جمهور متفاوت است؟

این مابه‌التفاوت ناشی از کسر مبلغ قسط وام یک میلیون تومانی کمک معیشتی کرونای اعطا شده در دولت قبل است که توسط بانک‌ها کسر شده است.

– آیا موجودی کل حساب پس از واریز کمک معیشتی مسدود شده است؟

چنین مطلبی صحت ندارد، ‌پس از واریز کمک معیشتی فقط رقم آن در حساب سرپرست خانوار مسدود است و بقیه موجودی حساب، به هیچ عنوان مسدود نیست.

-یارانه واریزی از چه زمانی قابل برداشت خواهد بود؟

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه تا پایان اردیبهشت ماه در خصوص زمان برداشت مبالغ واریزی یارانه به حساب خانوار، تصمیم‌گیری و از طریق سخنگوی اقتصادی دولت، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

-یارانه جدید برای چه کسانی واریز شده است؟

دهک‌های یک تا سه: هر نفر ۴۰۰ هزار تومان (۳۰ درصد جمعیت)

دهک‌های چهار تا ۹: هر نفر  ۳۰۰ هزار تومان (۶۰ درصد جمعیت)

-آیا برای پیگیری واریز یارانه نیاز به مراجعه حضوری وجود دارد؟

به هیچ عنوان نیازی به مراجعه حضوری نبوده و تمامی مراحل ثبت اعتراض به دهک‌بندی از طریق سایت hemayat.mcls.gov.ir قابل پیگیری است.

 

گرد و غبار؛ قاتلی که صدای پایش شنیده نمی‌شود/

۱۸ اردیبهشت ماه، تهران برای دومین بار در سال ۱۴۰۱ هوای بسیار ناسالم را تجربه کرد و زنگ خطر برای جدی‌ گرفتن آلاینده‌ ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون شنیده شد. در فصولی که ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون غایبند، این ذرات گرد و غبار هستند که هوای تهران را به کنترل خود در آورده اند این در حالیست که بروز چنین شرایطی در پایتخت بی سابقه بوده است.

به گزارش ایسنا با هجوم دوباره ذرات گرد و غبار و دفن شدن شهر تهران در آلودگی، بار دیگر هوای پایتخت وضعیت بسیار ناسالم را تجربه کرد و شاخص کیفیت هوای تهران از عدد ۲۰۰ گذشت. ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ توده گرد و غباری که سوغات شبه جزیره عربستان بود سایه خود را بر بیشتر شهرهای ایران به‌ویژه در نیمه غربی کشور انداخت و ذرات گرد و غبار تا پایتخت نیز رسیدند و حتی پهنه‌های سبز شمال نیز از شر آن‌ها در امان نماندند؛ ذراتی که بر اساس شاخص آلودگی هوا با عنوان ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون شناخته می شوند.

تقریبا یک ماه قبل و در روز ۱۹ فروردین ماه نیز همین اتفاق رخ داده بود.  این تاریخ شاید روزی باورنکردنی برای هوای تهران بود و حتی عدد ۵۰۰ نیز روی برخی نمایشگرهای آلودگی هوای تهران ثبت شد.

به گزارش ایسنا شاید برجسته ترین نکته‌ای که در مقایسه کیفیت هوای فروردین ماه سال جدید و سال گذشته به چشم می‌خورد، ثبت شرایط خطرناک آلودگی هوا در روز ۲۰ بهار ۱۴۰۱ باشد. میانگین شاخص آلودگی هوا در این روز به عدد باورنکردنی ۳۳۲ رسید و در برخی از نقاط پایتخت نیز هوا آلوده‌تر بود. افزایش تصاعدی غلظت آلاینده‌ها در این روز به علت ورود توده گرد و غبار خارجی به مرزهای ایران اتفاق افتاد و سبب شد تا آسمان تهران برای مدتی شفافیت خود را از دست بدهد و ریه‌های مردم نیز بیش از پیش میزبان ذره‌های گرد و غبار شوند.

اما مردم تهران و افرادی که وضعیت کیفیت هوا را کم و بیش دنبال می‌کنند، می‌دانند که پیش از مطرح شدن نام آلاینده ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بودند که به آسمان پایتخت حکومت می‌کردند. این آلاینده که در فصول سرد سال ظاهر می‌شود منشا شیمیایی دارد و از نظر کارشناسان ریسک تنفس آن کمی بیشتر از آلاینده‌هایی مانند گرد و غبار است که منشا خاکی دارند.

ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون درشت‌ترند و نسبت به ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون کمتر وارد بخش‌های تحتانی سیستم تنفسی می‌شوند و به‌طور جزیی خطر کمتری دارند ولی در غلظت‌های بالا و در قیاس با حد مجاز می‌توانند مشکلات بهداشتی و زیست محیطی زیادی را در پی داشته باشد.

علی رغم اینکه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون می‌توانند نسبت به گرد و غبار برای سلامتی انسان مضرتر باشند، این ذرات هیچگاه نتوانسته‌اند شرایطی نظیر آلاینده ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون در تهران ایجاد کنند. شاخص آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون از شروع دهه ۹۰ شمسی حتی به تعداد انگشت‌های یک دست نیز از عدد ۲۰۰ تجاوز نکرده و هوای تهران در ساعات خاصی در رنگ بنفش به خود گرفته است این در حالیست که سال ۱۴۰۱ تا کنون دو روز بنفش را در برخی ساعات تجربه کرده است.

با اینکه فصول سرد همواره همراه با بارش نسبی نزولات جوی هستند و با خیس کردن گلوی تالاب‌ها اجازه برخاستن ذرات گرد و غبار را به آن‌ها نمی‌دهند، ورود چنین توده‌هایی که اغلب منشا خارجی دارند این تلنگر را به ما می‌زند که اگر گرد و غبار بهاره و تابستانه با ذرات معلق سیاه فصول سرد همراه شوند، از اندازه کوچک خود تاثیر بسیار بزرگتری دارند. ورود متناوب ذرات گرد و غبار به کشور و شهر تهران باید زنگ خطر را برای تقویت دیپلماسی زیست‌محیطی و کنترل گرد و غبار در منطقه را به صدا درآورد.

وقتی تالاب‌ها پر آب نمی‌شوند، ریزگرد ایجاد می‌شود. در واقع منشا ریزگرد در عراق فقط تالاب هورالعظیم نیست. حدود ۳۵ تالاب دیگر در دو کشور عراق و سوریه وجود دارند که خشک شده‌اند و آن‌ها تاثیر بیشتری روی ایجاد ریزگرد دارند. کانون‌های خارجی ایجاد ریزگرد عمدتا در عراق، سوریه و ترکیه قرار دارند و ایجاد آن‌ها ناشی از خشک شدن تالاب‌ها و عدم جریان روان آب دجله و فرات به سمت کشورهای عراق و سوریه بوده است.

اصل قورباغه‌ای می‌گوید که تغییرات بزرگ زمانی قابل چشم پوشی هستند که به تدریج اتفاق بیفتند. شاید اگر چند دهه پیش راجع به چالش‌های زیست محیطی فعلی کشور سخن می‌گفتیم، کسی باور نمی‌کرد و بروز چنین اتفاقاتی به منزله یک فاجعه ملی تلقی می‌شد. قورباغه محیط زیست ایران اما، اندک اندک در آب جوشان مشکلاتش می‌پزد و مشکلاتی مانند ریزگرد، آلودگی هوا، خشکسالی و هزار و یک چالش دیگر اندک اندک نفس محیط زیست ایران را تنگ و تنگ‌تر می‌کند. اگر هشدارهای کوتاه فعلی به گوش ما نرسند، روزی می‌رسد که دیگر صدای ضربان قلب محیط زیست کشور شنیده نخواهد شد.

سامانه تشرفِ سازمان حج برای حذف واسطه‌های نقل و انتقال فیش فعال است/ قیمت فیش حج در مرز ۷۰ میلیون

سامانه تشرفِ سازمان حج برای حذف واسطه‌های نقل و انتقال فیش فعال است/ قیمت فیش حج در مرز ۷۰ میلیون

نوسانات افزایشی نرخ برخی از ارائه خدمات، ارز و اعلام خبر آخرین حج ارزان قیمت امسال از سوی مسئولان سازمان حج و زیارت و از طرفی استقبال متقاضیان ثبت نام کننده برای اعزام به حج تمتع ۱۴۰۱ سبب افزایش چشم گیر نرخ فیش حج برای اعزام در سالجاری شد.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت ایرنا، از بازار سیاه یا کاذب خرید و فروش فیش حج، دلالان این مهم که بیشتر در فضای مجازی اقدام به بازاریابی و شناسایی مشتریان خود می پردازند نرخ های متفاوتی برای فیش های اعزام سالجاری که دارندگان آنها در سال ۱۳۸۵ نسبت به واریز وجه و ثبت نام اقدام کرده و امسال واجد شرایط اعزام هستند فعالیت می کنند.

برهمین اساس عده ای از فروشندگان برای بازار گرمی و فروش فیش های خود اعلام می دارند که ظرفیت کاروان ها پر شده اما در صورت خرید فیش از آنها و ایجاد هماهنگی های لازم از سوی این دلالان در یکی از کاروان ها نام نویسی کرده و در قالب سهمیه حج ۱۴۰۱ برای انجام مناسک حج به سرزمینی وحی اعزام شوند.

براساس آخرین اطلاعات دریافتی از سازمان حج و زیارت عملیات نام نویسی در کاروان های با نظم خاصی ادامه دارد

یکی از فروشندگان اینگونه فیش ها که تبلیغات خود را در بستر اینترنت به نمایش عموم گذاشته و خود را خانم قاسمی عنوان کرده است در گفت وگو با خبرنگار حج و زیارت ایرنا قیمت هر فقره فیش حج تمتع امسال را ۶۹ میلیون تومان عنوان کرد.

وی در ادامه در خصوص فیش های حج عمره نیز گفت: برای حج عمره در حال حاضر اعزامی وجود ندارد اما می توان هر فقره فیش را به نرخ ۴ میلیون تومان خریداری کرد.

از دیگر فروشندگان فیش حج تمتع نیز که برای فروش فیش های خود تبلیغات گسترده ای در فضای مجازی و شبکه های واتساپ و غیره راه اندازی کرده است نرخ فروش هر فقره را حدود ۶۵ میلیون تومان عنوان کرد.

فیش حج عمره ۵/۵ میلیون تومان

این فروشنده که برای ارتباط با خرید و فروشندگان خود را قاسمی معرفی کرد، نرخ هر فقره فیش عمره را نیز ۵/۵ میلیون تومان عنوان کرده و می گوید با توجه به اینکه در حال حاضر اعزامی برای حج عمره وجود ندارد اما علت افزایش نرخ آن نسبت به دیگر فیش های عمره اینست که اینها دارای کد هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه وقتی اعزامی وجود ندارد کد یا غیره چه معنی خاصی می تواند داشته باشد، گفت: اینگونه فیش ها دارای کدهای اعلام شده اعزام در سالهای گذشته هستند و در هر زمانی که اعزام به حج عمره برقرار شود اولویت اعزام با دارندگان اینگونه فیش ها است.

یکی دیگر از دلالان خرید و فروش فیش حج تمتع نیز که هماهنگی برای قرار دادن خریدار و فروشنده فیش در مقابل یکدیگر را روشی مناسب تر برای حذف واسطه ها عنوان کرده و می گوید اگر خریدار یا فروشنده هستید تا هماهنگ کنم در ساعت خاصی حضور داشته باشید و من نیز در این بین حق مختصری خواهم گرفت.

گفتنی است تا پیش از این یعنی حدود دو هفته گذشته نرخ حدودی خرید و فروش فیش حج تمتع در فضای اینترنتی بین ۴۶ الی ۵۱ میلیون و خرید و فروش می شده و فیش حج عمره نیز حدودا بین یک الی دو میلیون تومان خرید و فروش می شده است.

سامانه تشرفِ سازمان حج برای حذف واسطه‌های نقل و انتقال فیش فعال است/ قیمت فیش حج در مرز ۷۰ میلیون

دلالان و واسطه های بازار سعی در افزایش کاذب نرخ فیش حج برای منافع خود دارند

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر علت افزایش بی رویه نرخ فیش حج تمتع در بازار دلالان چیست، آن را تقاضای بیش از انتظار مشتاقان این سفر معنوی برای اعزام در سال های آینده عنوان کرد و گفت: دلالان و واسطه های سطح بازار با ایجاد بازار گرمی کاذب سعی در افزایش نرخ فیش حج تمتع دارند تا بتوانند در کنار آن به سود دلخواه خود برسند.

اکبر رضایی با بیان اینکه متقاضیان اعزام به سرزمینی وحی می توانند با مراجعه به سامانه رسمی تشرف سازمان حج و زیارت نسبت به انتقال و جابجایی فیش حج به صورت رسمی اقدام کنند، افزود: در این سامانه علاوه بر حذف دلالان و واسطه ها مردم می توانند فیش های خود را به صورت قانونی به یکدیگر واگذار کنند.

سامانه تشرفِ سازمان حج برای حذف واسطه‌های نقل و انتقال فیش فعال است/ قیمت فیش حج در مرز ۷۰ میلیون

۸۵ درصد زائران حج ۱۴۰۱ تا پایان روز گذشته در سامانه رزرو سازمان حج و زیارت نام نویسی کردند

مدیر کل دفتر ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت روز گذشته گفت: ۸۵/۱۴ زائران واجد شرایط اعزامی به سرزمین وحی برای انجام مناسک حج تمتع ۱۴۰۱ در سامانه رزرو سازمان حج و زیارت نام نویسی و پرونده های خود را تکمیل کردند.

وحید اسکندری در گفت وگو با خبرنگار حج و زیارت ایرنا با تاکید بر اینکه زائران واجد شرایط اعزام به حج تمتع ۱۴۰۱ تا روز شنبه آینده ۱۴۰۱/۰۲/۲۴ مصادف با ۱۳ شوال فرصت دارند نسبت به تکمیل پرونده های خود در سامانه رزرو سازمان حج و زیارت اقدام کنند، اظهار داشت: در غیر این صورت براساس برنامه های از پیش طراحی شده از اولویت های بعدی زائران واجد شرایط ثبت نام به عمل خواهد آمد.

وی تصریح کرد: براساس آمار و اطلاعات موجود تاکنون ۲۹۸۶۶ نفر از زائران واجد شرایط اعزام به مناسک حج تمتع ۱۴۰۱ در سامانه رزرو این سازمان نام نویسی و نسبت به تکمیل پرونده های خود اقدام کرده اند.

مدیرکل روابط عمومی سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه بقیه متقاضیان واجد شرایط سعی کنند کارهای نام نویسی و تکمیل پرونده های خود را به روزهای باقی مانده تا شنبه آینده موکول نکنند، افزود: بر همین اساس فرایند ثبت نام متقاضیان حج تمتع ۱۴۰۱ در کاروان ها، از روز ۱۸ اردیبهشت ماه آغاز شد که در ساعات ابتدایی و تا عصر نخستین روز حدود ۲۲ هزار نفر در سامانه tamatoreserve.haj.ir بیش از ۶۰ درصد در کاروان ها نام نویسی کردند.

علاقه مندان و زائران حج تمتع آخرین اخبار خود را از سامانه سازمان حج پیگیری کنند

فقط متقاضیان ثبت نامی‌های کاروان های حج سال ۱۳۹۹ که وجوه مربوطه را پرداخت کرده‌ و تاکنون انصراف نداده‌اند و مشمول اعزام بنابر شرایط تعیین شده ذیل می باشند، به سامانه مذکور مراجعه کنند و سایر عزیزان اخبار را از سایت سازمان حج و زیارت پیگیری و از مراجعه بی دلیل به سامانه رزرو پرهیز کنند.

متقاضیان بالای ۶۵ سال امسال به حج تمتع اعزام نخواهند شد

دارا بودن سن زیر ۶۵ سال، تزریق حداقل سه دوز واکسیناسیون و در اختیار داشتن فیش حج تا تاریخ ۲۲ خرداد ماه ۸۶ که در سال ۹۹ ثبت نام کرده باشد، از الزامات ثبت نام کنندگان است.

با توجه به کاهش پذیرش زائران حج از سوی عربستان با هدف جلوگیری و گسترش بیماری کرونا، امسال در موسم حج تمتع ۳۹ هزار و ۶۴۰ نفر از حجاج کشورمان به سرزمین وحی مشرف می شوند.

 

 

 

 

کاهش سن مصرف دخانیات به سیزده سال

سیگاری‌ها سالی یک میلیون نفر را می‌کشند!

سیگاری‌ها سالی یک میلیون نفر را می‌کشند!

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گزارش می دهد: «طبق آمارها سن مصرف دخانیات در کشور ما به حداقل ۱۳ سال رسیده و عمده نگرانی ما مصرف  قلیان‌هایی است که از مواد معطر در آن استفاده می‌شود.»

به گزارش ایرنا کافه هایی که سیگار کشیدن در آن ها ممنوع است چندان اقبالی در جذب مشتری ها ندارند.گعده های دوستانه قرار های شان را در کافه می گذارند تا همه یعنی دختر های جوان جمع شان هم بتوانند به سادگی و بدون مزاحمت زیر سیگاری ها را پر از سیگارهای به فیلتر رسیده کنند.آمار ها نگران کننده‌ای درباره مصرف دخانیات در میان زنان و دختران جوان گزارش شده است. همین گزارش ها این نشانی را به ما می‌دهند که مصرف دخانیات تنها به سیگار ختم نمی شود و بسیاری از این جوانان در همین جمع ها مصرف گل و مشتقات حشیش را هم تجربه می کنند. مهندس بهزاد ولی‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه طبق آمارها سن مصرف دخانیات در کشور ما به حداقل ۱۳ سال رسیده است، می‌گوید: مصرف روزانه قلیان به ۴.۵ درصد در جمعیت بالای ۱۸ سال می رسد و نشان از افزایش مصرف است.

سیگاری‌ها سالی یک میلیون نفر را می‌کشند!

در کنترل مصرف دخانیات عملکرد ضعیفی داریم

ولی زاده به جایگاه ضعیف ایران در حوزه کنترل دخانیات اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «طبق آخرین گزارشات سازمان جهانی بهداشت، ما جزء ضعیف‌ترین کشورهای جهان در بحث مالیات بر دخانیات هستیم. بودجه ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱ تکرار نشد و ما مالیات ویژه ای را برای محصولات دخانی دیده بودیم که چون با مصوبه کمیسیون تلفیق مخالفت شد، وضعیت ما از قبل هم بدتر می‌شود.  در شرایط کنونی درآمدی که حاصل از مالیات ارزش افزوده در قانون ۱۴۰۱ دیده شده، ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که در سال گذشته درآمد مالیات بر دخانیات، حدود ۷ هزار میلیارد تومان بود. وقتی مقایسه می‌کنید بیش از ۶۰ درصد کاهش درآمد دولت از مالیات بر دخانیات را در سال ۱۴۰۱ می بینید.»

جبرانی برای خسارت های صنعت دخانیات

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت درباره افزایش قیمت دخانیات می گوید: «هر چند این درآمد در قبال سودی که صنایع از تولید و توزیع دخانیات بدست می آورند، و در برابر هزینه هایی که وزارت بهداشت برای درمان بیماری ها می دهد (بالای ۴۰ هزار میلیارد تومان )، بسیار ناچیز اس.، این وضعیت مالیات بر دخانیات که باید جبران خسارت هایی باشد که این صنعت دارد به سلامت عمومی می زند، در حداقل خودش دیده شده است.»

 

مهندس ولی زاده افزایش قیمت دخانیات را یکی از راهکارهای کلیدی کاهش مصرف می داند و می گوید:«متاسفانه افزایش قیمت محصولات دخانی از طریق مالیات که در قانون آمده و باید هر ساله ۱۰ درصد افزایش قیمت از طریق مالیات داشته باشیم، مغفول مانده و ما در اجرای راهکار بسیار کلیدی که منجر به کاهش مصرف دخانیات می شود به خوبی عمل نکرده‌ایم. برخی افزایش مالیات بر دخانیات را با افزایش قاچاق مرتبط می‌دانند اما کشورهایی که موفق بودند مالیات خوبی بر دخانیات وضع کنند با راهکارهایی که برای قاچاق دیده‌اند توانستند قاچاق را هم کاهش دهند. در بسیاری از کشورها ثابت شده به میزان هر ده درصد افزایش مالیات بر دخانیات شاهد، ۵ درصد کاهش مصرف دخانیات هستیم.»

 

تعهدی که مغفول ماند

این مسؤول وزارت بهداشت از تعهد ایران به سازمان ملل می گوید و توضیح می دهد که چگونه این تعهدات به مرحله اجرایی شدن نرسیده اند:« در سازمان ملل متحد تعهد داده ایم که تا سال ۲۰۲۵ یا ۱۴۰۴، ۳۰ درصد کاهش مصرف مواد دخانی را داشته باشیم. در حالیکه آن زمان که تعهد دادیم، مصرف ایران حدود ۱۴.۱۴درصد بود و ما باید به حدود ۱۰ درصد برسیم اما ما هنوز همان ۱۴ درصد هستیم چون سیاست افزایش مالیات در کشور اجرا نشد. تقریبا همه محصولات چند برابر افزایش قیمت داشته‌اند اما جایی که دخانیات باید گران شود، مخالفت‌هایی با افزایش مالیات وجود دارد که بسیار سازمان دهی شده است.»

 

سن مصرف دخانیات به سیزده سال رسیده است

طبق آمارها سن مصرف دخانیات در کشور ما به حداقل ۱۳ سال رسیده است،مهندس ولی زاده در این باره می گوید: «عمده نگرانی ما هم قلیان است که از مواد معطر در آن استفاده می شود. این مواد برای مصرف کننده گمراهی ایجاد می کند. این شگرد صنایع است که با استفاده از مواد عطر و طعم دار، مشتری را جذب می کنند. خانواده ها نیز متاسفانه در دورهمی ها و مهمانی ها بدون توجه به هشدارهای بهداشتی، مانع مصرف فرزندشان از قلیان های عطر و طعم دار نمی شوند ولی از این غافلند که نیکوتینی که از طریق قلیان به بدن فرد وارد می شود، ایجاد وابستگی می کند و خودش منجر به مصرف سیگار و حتی دروازه ورود به مواد مخدر می تواند باشد.»

 

آمارهای نگران‌کننده از مصرف دخانیات در نوجوانان

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت می گوید  طبق آخرین آمار سال ۱۴۰۰، مصرف سیگار به صورت روزانه در گروه سنی بالای ۱۸ سال، به ۹.۳۳ درصد رسیده است :«متاسفانه آمار ها از افزایش مصرف قلیان نیز خبر می دهند.مصرف روزانه قلیان به ۴.۵ درصد در جمعیت بالای ۱۸ سال می رسد و نشان از افزایش مصرف است. طی سال‌های ۸۶ تا ۹۵ در سنین ۱۳ تا ۱۵ سال متاسفانه مصرف سیگار در دختران از ۰.۹ به ۲.۱ رسیده است یعنی نزدیک ۱۳۰ درصد افزایش داشته ایم. این افزایش مصرف سیگار در دختران به مثابه زنگ خطر است.»

 

*سیگاری‌ها سالی ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را می‌کشند!

ولی زاده تأکید می‌کند سلامتی افرادی که تنها در معرض دود قلیان قرار می‌گیرند نیز در خطر است: «در میان ۸ میلیون مرگ ناشی از مصرف دخانیات، ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مورد این مرگ ها مربوط به افرادی است که فقط در معرض دود مواد دخانی قرار می گیرند و خودشان مصرف کننده نیستند. بنابراین مردم باید آگاه باشند که اگر فردی از نزدیکان و همکاران مصرف کننده ی مواد دخانی است، به هیچ عنوان در اماکن بسته اجازه مصرف به او ندهند و آن مطالبه گری که ما از مردم انتظار داریم با افزایش اطلاع رسانی رسانه هایی چون شما محقق خواهد شد.»

 

آسیب های سیگار باریک و ضخیم فرقی ندارد!

ولی زاده می‌گوید:«ما در وزارت صنعت در ستاد کشوری کنترل دخانیات مصوب کرده‌ایم که این سیگارهای باریک که مردم فکر می‌کنند ضرر کمتری دارد و حتی پرستیژ شده برای برخی مصرف کنندگان را از این شکل ظاهری خارج و به شکل واحدی عرضه کنند. همچنین از تعابیر گمراه کننده روی بسته بندی ها استفاده نشود و عطر و طعمی هم در تولید این محصولات به کار برده نشود. متاسفانه سیگارهایی هستند که به قدری دود آن ها ملایم هست که فرد اصلا متوجه نیست چه آسیبی دارد می بیند.»

 

*صدا و سیما دخانیات را تبلیغ می‌کند

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت از خدمات وزارت بهداشت برای پاکسازی جامعه نیز می‌گوید: «وزارت بهداشت شهر و روستاهای بدون دخانیات را در دانشگاه های علوم پزشکی کشور راه اندازی کرده است. خدمات ترک دخانیات در تمام مراکز جامع سلامت در حال انجام است و شماره ۴۰۳۰ را به عنوان خط ملی ترک دخانیات اعلام کرده ایم. بحث ممنوعیت تبلیغات را برایش دستورالعمل در ستاد کشوری تصویب کرده ایم و به وزارت صمت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ کرده ایم اما متاسفانه هنوز می‌بینیم مصرف دخانیات در رسانه ملی نمایش داده می شود».

 

با امضای وزیر بهداشت از رئیس صدا و سیما درخواست شده که کارگروهی را برای نظارت و تولید و پخش فیلم و سریال های رسانه ملی و سیمای خانگی تشکیل دهد که مصرف دخانیات نمایش داده نشود:« دستورالعمل دیگری نیز تهیه کرده ایم که قفسه های سیگار که در مراکز عرضه و فروش سیگار و همراه با تبلیغ هست جمع آوری شود و در بحث اطلاع رسانی نیز بسته های آموزشی به تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ادامه می دهد: «از وزارت صمت هم درخواست شده درج تصاویر و پیام های هشداردهنده روی محصولات دخانی را با فرمت استانداردی که وزارتخانه تصویب کرده اجرا کند. در بحث عرضه هم تمام اماکنی که محصولات دخانی می فروشند باید پروانه فروش داشته باشند و در صورت تخطی پروانه ی آن ها باطل می‌شود.»

 

 

 

یارانه معوق به حساب افرادی که مستحق دریافت باشند واریز می‌شود

یارانه معوق به حساب افرادی که مستحق دریافت باشند واریز می‌شود

رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد افرادی که یارانه به حساب آنها واریز نشده و به این موضوع اعتراض دارند اظهار داشت: بعد از بررسی شرایط افراد معترض اگر مستحق باشند مابه التفاوت به حساب آنها واریز خواهد شد.

به گزارش ایرنا سید مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه مشور در حاشیه جلسه دولت با اشاره به دهک‌بندی یارانه‌هاگفت: طبق قانون بودجه وزارت رفاه موظف بود طی سه ماه یارانه بگیران را شناسایی، ساماندهی و پالایش کند. آنهایی که درآمد بالایی داشتند را شناسایی و به همین ترتیب افراد جدید مشمول را نیز وآرد فهرست کند.

وی در مورد افرادی که یارانه به حساب آنها واریز نشده و به این موضوع اعتراض دارند اظهار داشت: بعد از بررسی شرایط افراد معترض اگر مستحق باشند مابه التفاوت به حساب آنها واریز خواهد شد.

 

 

وزیر دادگستری: جریمه‌های تعزیرات پنج برابر افزایش می‌یابد

وزیر دادگستری: جریمه‌های تعزیرات پنج برابر افزایش می‌یابد

 وزیر دادگستری گفت: جریمه‌های تعزیرات طبق مصوبه جدید پنج برابر افزایش می یابد.

 امیرحسین رحیمی روز چهارشنبه درحاشیه نشست ستاد تنظیم بازار در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت ایرنا افزود: پیش تر می گفتند مجازات‌های تعزیرات بازدارنده نیست. طی روزهای اخیر مجوزهایی گرفتیم که یکی از آنها افزایش جریمه ها در مقایسه با جریمه‌های قبلی تعزیرات است و این جریمه‌ها تا پنج برابر افزایش یافت.

وی افزود: سازمان تعزیرات طبق مصوبه جدید می‌تواند تابلو اعلان تخلف در آن واحد صنفی متخلف را هم نصب کند.

وزیر دادگستری با بیان اینکه پرونده‌های تعزیرات در گذشته از سوی هیاتی سه نفر با ترکیب نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و اصناف و رئیس شعبه تعزیرات رسیدگی می‌شد، اظهار داشت: در گذشته این امر خیلی زمان بر و  غیرمتمرکز بود اما از این به بعد متمرکز و از  سوی رییس شعبه تعزیرات انجام می‌شود تا با سرعت بیشتر رسیدگی شود.

وی ادامه داد: پیش‌تر آرای صادر شده تعزیرات پس از مراحل  بدوی و تجدیدنظر در دیوان عدالت قابل اعتراض بود که کلی وقت می گرفت و حال آرای تعزیرات حکومتی در دیوان عدالت رسیدگی نمی‌شود.

رحیمی خاطرنشان کرد: مجازات‌های تعزیرات با این مصوبات جدید بازدارنده است البته امیدواریم با توجه به نظارت سازمان اصناف و حمایت از مصرف کننده، نیاز به استفاده از این مجوزها نباشیم.

 

 

واریز ۴۶ هزار میلیارد تومان یارانه کمک‌معیشتی در ۲ مرحله

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، جزئیات واریز یارانه کمک‌معیشتی برای دو ماه اردیبهشت و خرداد در دو نوبت، طبق فهرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها را تشریح کرد و گفت: حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان به حساب بیش از ۲۳ میلیون سرپرست خانوار واریز شد.

واریز 46 هزار میلیارد تومان یارانه کمک‌معیشتی در 2 مرحله

‌به گزارش  روابط عمومی بانک مرکزی، داود محمد بیگی گفت: واریز مبالغ یارانه بلافاصله پس از پایان صحبت‌های شب گذشته رییس جمهور از ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه آغاز شد.

وی افزود: در این مرحله و طی دو نوبت مبالغ مربوط به اردیبهشت و خرداد ماه به حساب ۲۳ میلیون و ۶۸۰ هزار سرپرست خانوار واریز شد. به عبارت دیگر از شب گذشته ۴۷ میلیون و ۳۶۰ هزار فقره پرداخت یارانه برای دو ماه اردیبهشت و خرداد انجام شده است.

مدیر اداره نظام های پرداخت ادامه داد: مجموع مبلغ واریزی برای دو نوبت حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

محمدبیگی با بیان اینکه دولت برای اطمینان بخشی به مردم تصمیم به پرداخت مبالغ مدنظر پیش از آغاز اجرای طرح اصلاح یارانه ها گرفت، تاکید کرد: این مبالغ تا زمان اعلام رسمی دولت برای آغاز طرح اصلاح یارانه ها در حساب سرپرستان خانوار مسدود می ماند و همزمان با آغاز طرح قابل برداشت خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

روایتی از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی که سر راه گذاشته شده‌اند

روایتی از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی که سر راه گذاشته شده‌اند+ فیلم

روزگار صورت‌های مهربان‌شان را هاشور زده است. بیشترشان در دهه ۷ زندگی شان هستند. آلزایمر روی خاطره‌های شان خیمه زده و نشانی خانه شان را به یاد نمی‌آورند. اینجا مرکز خیریه‌ای است که برای نگهداری از سالمندان رها شده در خیابان راه اندازی شده است. ساکنان غمگین این خانه به یاد می‌آورند که فرزندانی داشته‌اند اما چیزی که نمی‌دانند جواب سوالی است که مثل خوره روزشان را به شب شان دوخته است. این که چرا باید در همسایگی با غریبه‌هایی که نمی‌شناسند آخرین روزها و سال ها زندگی شان را سپری کنند؟ آن هم در خانه‌ای که هیچ وقت مثل خانه خودشان نمی شود.

به گزارش ایرنا این روایت تلخی است از یک زندگی، پسری که خود در آسایشگاه سالمندان کار می‌کند اما پدرش را به مرکز سالمندان دیگری می سپارد و می رود. حتی برای ازدواج خواهرش تنها به گرفتن یک رضایت نامه کتبی از پدر بسنده می کند تا مراسم سر بگیرد. پدر نه دامادی می بیند و نه دختر را در لباس عروس. حالا که که دختر صاحب فرزندی شده است، نوه‌اش را ندیده و تنها دلخوشی اش تنها عکسی است که از او دارد، عکس را بالای تختش گذاشته و هرروز آن را نوازش می‌کند و می‌بوسد بدون اینکه حتی یک بار او را دیده باشد.

 

یک روز که سر وسائلش با هم اتاقی‌اش دعوایش می‌شود، مسئول آسایشگاه به او می‌گوید، مساله مهمی نیست، هر چه که از وسایل  تو برداشته شده بگو تا برایت تهیه کنم، او با بغض نهفته در درونش می‌گوید، وسیله برایم مهم نیست، عکس نوه‌ام داخل وسائلم بود و حالا نیست.

شنیدن این روایت تلخ است، تلخ تر از آنچه که به ذهن خطور کند اما واقعیتی است که در همین نزدیکی اتفاق افتاده، واقعیتی که دل هر انسانی را به درد می‌آورد. این گزارش روایتی است از سالمندانی که یا آن ها را رها کرده‌اند یا  به دلیل نداشتن سرپناه و سرپرست، به این مرکز  سپرده شده‌اند. این جا کسی را قضاوت نمی‌کنیم، نه آن فرزند را و نه آن پدر و مادر پیر را، فقط راوی زندگی کسانی هستیم که هیچ گاه فکرش را نمی‌کردند در زمان پیری به جای اینکه کنار خانواده باشند، سقفی از خودشان بالای سر داشته باشند و روزهای پایانی عمر خود را در کنار نوه‌ها سر کنند، به آسایشگاه سپرده شدند تا با همدردهای خود به پایان خط برسند.

از سالمندانی صحبت می‌کنم که مرکز سالمندان بهشت رضا(ع) نگهداری می‌شوند، مرکزی که در محله فلاح تهران راه‌اندازی شده تا سرپناهی برای سالمندان رها شده باشد. پای درد دل هر یک از آن ها که می‌نشینی تمام صحبت‌هایشان به یک جمله که شاید برای ما مساله پیش و پا افتاده ای باشد، ختم می شود، اینکه می خواهم به خانه برگردم، کنار خانواده‌ام باشم چون هیچ چیزی در دنیا به اندازه خانواده ارزشمند نیست، آری برای آن ها داشتن خانه و خانواده آرزوست، آرزویی که حالا  دست نیافتی شده است.

وارد این مرکز که می شوم، ناخودآگاه دلم می گیرد، مادران و پدرانی را می بینم که هر یک در افکار خود غرق هستند، حتی عده ای از آن ها متوجه حضور ما نمی‌شوند، شاید بی صدا، روزها و شب هایشان را در دلتنگی می‌گذرانند، گلایه‌ای از زندگی و روزگار هم ندارند، روزگاری که شاید می‌توانست بهتر از این باشد، هزار افسوس، در وقت نیاز که باید دستی یاریگرش باشد در بزنگاه زندگی رهایش کرده است.

 

هر قدمی که برمی دارم و به صورت های چروکیده، موهای سفید و دستان لرزانشان نگاه می کنم، ناخود آگاه خود را به جای آن ها می گذارم، به چه فکر می‌کنند؟ شاید به یاد روزهای جوانی می‌افتند، یاد آن روزهایی که تنها دلخوشی‌شان، خنده‌های کودکانه فرزندانشان بود، یاد آن روزهایی که دستان کوچک فرزندش را می‌گرفت تا راه رفتن را بیاموزد، دستانش را محکم می‌فشرد تا مباد به زمین بخورد، اما حال آن دستان کوچک کجاست تا یاریگرشان باشد.

شنیدن صدای چند جوان خوش صحبت و پر انرژی من را به خود می‌آورد، جوانانی که دیگر فرزندان این پدر و مادران هستند، مددکارانی که برخی از آن‌ها فرزندان بهشت رضا هستند، فرزندانی که در کودکی رها شدند، در مراکز وابسته بهشت رضا بزرگ شده و به سرانجام رسیده و حالا در این مرکز مشغول به کار هستند و دست یاری به سمت پدران و مادران خود دراز کرده اند.

یادم رفت بگویم، مجموعه بهشت امام رضا(ع) شامل پنج مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست، معلولان و سالمندان و افراد مجهول الهویه است که به دستان توانمند چند جوان و با مدیریت “یوسف اصلانی” راه اندازی شده و اکنون به اینجایی که هست رسیده است و برای بسیاری از کودکانی که خود بزرگشان کرده اند، شغل ایجاد کرده و برایشان مراسم ازدواج گرفته است.

اکنون به مرکز سالمندان این مجتمع آمده ایم تا گوش شنوای عزیزانی باشیم که همچنان چشم انتظارند اما هیچ شکایتی از کسی ندارند، فقط چشم انتظارند و همین چشم انتظاری تنها امید آن ها به زندگی است، به همین امید به صبح سلام می گویند تا روز دیگری را آغاز کنند.

 در آرزوی فرزند بودم، حالا ساکن خانه سالمندانم

در میان سالمندان، پیرمردی را می بینم که مشغول باغبانی است، او نیز از سالمندان رها شده است. به باغبانی علاقه دارد و چون حرفه اش این بوده در این مرکز دست از کار نکشیده و همچنان کار می کند. فضای سبز بهشت امام رضا مدیون دستان این پیرمرد است، می گویند خیلی زحمت کش است و از همان دوران کودکی کار کرده است و کار و از کار کردن خسته نشده و نمی شود. دمی کنار او می نشینم و باب صحبت باز می شود، داستانش را اینگونه می گوید: «در جوانی با دختر خاله ام ازدواج کردم، چون بچه دار نمی شد از او جدا شدم و با زن دیگری ازدواج کردم، زنی که از او سه فرزند داشتم البته زنی که نگذاشت آب خوش از گلویم پایین برود. برای فرزندانم خیلی زحمت کشیدم اما همان فرزندان من را رها کردند. منی که روزی از همسرم به خاطر نداشتن فرزند جدا شدم و آرزویم داشن فرزند بود، ببینید به کجا رسیدم!؟ هرگز فکرش را نمی کردم، روزی روزگاری با داشتن فرزند در زمان پیری کارم به این جا بکشد.

با آهی ازسر حسرت می گوید: « فرزندانم به من سر می زنند، از آن ها هیچ توقعی ندارم، شاید شرایط نگهداری از من را ندارند. به سرو وضع این پیرمرد دقت می کنم، واقعا چرا توانایی نگهداری از او را نداشتند؟ ۶۵ ساله و سالم است، دستانش را روی زانویش می گذارد و بلند می شود، پیش خود می گویم، قضاوت نکنیم شاید واقعا شرایط نگهداری از پدرشان را نداشتند، خدا می داند. در حالی که دستانش را به معنای تاکید تکان می دهد، ادامه می دهد: این را بگویم اگر هر یک از آن ها بیایند و بخواهند من را به زور به خانه شان ببرند، هرگز نخواهم رفت، در همین مرکز می مانم و به همنوعانم خدمت می کنم، خدا فرزندانم را حفظ کند و در پناه خود نگه دارد، همان طور که گفتم هیچ انتظاری از آن ها ندارم.» دلم برای این پدر می سوزد، به راستی چرا این پدران و مادران سالخورده با وجود اینکه دل هایشان شکسته است هیچ انتظاری از فرزند ندارند؟ از آن ها ناراحت نیستند، نفرینشان نمی کنند حتی دعاگوی آن ها هم هستند، چه سخت است پدر و مادر بودن.

 مادری که آلزایمر داشت اما فرزندانش را شناخت

پیرزن بیچاره برای دیدن فرزندانش به تهران آمده بود اما به دلیل داشتن بیماری آلزایمر گم شد و در خیابان های پایتخت بی هیچ هدفی می چرخد تا اینکه او را به این مرکز معرفی کردند، طی ۲ سالی که در این مرکز نگهداری می شد، پرسنل بهشت امام رضا(ع) خیلی تلاش کردند تا خانواده این مادر را پیدا کنند اما هر بار آدرس را اشتباه می رفتند، پیرزن می گفت اصفهانی است، تلاش ها برای یافتن خانواده او در اصفهان نتیجه ای نداشت، بعدها از صحبت های پیرزن متوجه شدند که او اهوازی است، تلاش برای یافتن خانواده اش در اهواز آغاز شد، در کانال های اجتماعی و شبکه های مجازی عکس او پخش شد، در نهایت در یکی از روزهایی که پیرزن حالش وخیم تر می شد و امیدی به زنده ماندن او نبود، خانمی با این مرکز تماس گرفت و گفت برادرزاده این مادر است، از او و خانواده اش دعوت شد تا به تهران بیایند، وقتی خانواده اش آمدند و او را تحویل گرفتند، چند روز بعد تسلیم مرگ شد. این مادر با وجود داشتن آلزایمر به محض دیدن فرزندانش، آن ها را شناخت اما به دلیل کهولت سن و بیماری تکلمش را از دست داده بود .با همه این حرف ها همین مادر سالخورده  با دیدن فرزندانش اشک از گوشه چشمش سرریز شد.

 روند پذیرش سالمندان

سرگذشت هر یک از این مادران و پدران کتابی است که این گزارش یارای به تصویر کشیدن همه آن ها را ندارد، پای درددل هایشان که می نشینی، صبوری، از خودگذشتگی، مهربانی و آرامش را در ان ها به وضوح می بینی، هر چه باشد آن ها پدر و مادرند، فرشتگان بی ادعایی که نور زندگی ها هستند، چراغ خانه ها با آن ها روشن است که اگر نباشند، خانه بی روح و  سرد است. “امیر عمیدی”  مدیر داخلی این مرکز می گوید: ما حق نداریم هیچ پدر و مادری را قضاوت کنیم، همین که که آن ها پدر و مادر هستند کافی است تا وظیفه مان را در قبال آن ها به نحو احسن انجام دهیم.

عمیدی، مرد جوانی است که به همران ۴۰ مددکار، در کنار این سالمندان روز و شب می گذراند، پای دردهای آن ها می نشینند و دل می سوزانند، می گوید: «این جا حدود ۸۵ سالمند و افراد مجهول الهویه در دو بخش خانم ها و آقایان به صورت مجزا، زندگی می کنند، این مرکز از سال ۹۷ آغاز به کار کرد، وقتی مشکلاتی برای سازمان بهزیستی بوجود آمده و دیده شد اتفاقاتی در زیر پوست شهر در حال وقوع است و سالمندانی در شهرها و خیابان ها رها می شوند و خانواده های آن ها به هر دلیلی از جمله مسائل فرهنگی، اقتصادی و معلولیت های که برای این پدران و مادران بوجود آمده توان نگهداری از آن ها را ندارند یا نمی خواهند از آن ها نگهداری کنند، راه اندازی شد.»

 پیدا شدن گمشده‌ها

مدیر این مرکز می گوید اینجا به صورت خیریه اداره می شود، یک بخشی از بودجه با کمک های مردمی در کل کشور و حتی اقصی نقاط جهان جمع آوری شده و بخش دیگر از طریق پروژه و خدماتی که ارائه می شود، تامین شده و خرج این آسایشگاه می شود. در این مرکز خدمات بهداشتی و پزشکی به سالمندان ارائه شده و مددکاران مبحث اجتماعی سالمندان و اینکه در گذشته چه زندگی داشته اند و چه برنامه ای برای آن ها دارند، مورد بررسی قرار می دهند، اگر خانواده ای دارند، پیگیری می شود تا آن ها را پیدا کرده و در صورت امکان به آغوش خانواده بازگردند.

عمیدی با خوشحالی می گوید، طی چند سال اخیر که این مرکز راه اندازی شده حدود یکصد مددجو به جامعه بازگردانده شده اند و خانواده بسیاری از آن ها را در شهرهای دیگر پیدا کرده ایم، از اهواز، ملایر گرفته تا کرمانشاه و مشهد و اصفهان، سالمندان را به خانواده تحویل داده ایم. بخش درمانی این مرکز نیز فعال است به گونه ای که برای درمان مستمر به درمانگاه و بیمارستان ها ارجاع می شوند و پزشک مجموعه نیز به صورت دوره ای و هر چند روز یک بار آن ها را ویزیت می کند. بخش روانشناسی و روانپزشکی نیز فعال است، روانپزشک در صورت لزوم وارد کار می شود و روانشناسی به صورت مستمر هر روزه با این افراد در ارتباط است؛ گزارش نویسی کرده و با آن ها مصاحبه تخصصی انجام می دهد. بخش فیزیوتراپی نیز که از بخش های ضروری این مرکز است برای توان یابی سالمندان همواره فعال است و کار درمانی به صورت هفتگی انجام می شود.

 تایید قاضی الزامی است

از عمیدی می پرسم روال پذیرش سالمندان به چه گونه است؟ آیا خودتان به صورت خودجوش سالمندانی که در سطح شهر و خیابان ها رها شده اند را جمع آوری می کنید یا از طریق گزارش های مردمی اقدام می کنید؟ در جواب می گوید: برنامه پذیرش مددجویان با سازمان بهزیستی است، سازمان بهزیستی طی حکمی که دادستان ویژه سرپرستی می دهد، آن ها را پذیرش کرده و طی نامه ای به این مرکز معرفی و با نامه آن ها و تایید قاضی ویژه سرپستی، پذیرش می شوند. البته چندین مورد از گزارش های مردمی نیز به ما اعلام شده که با ۱۲۳ اورژانس اجتماعی همکاری کرده و به صورت موقت در مرکز ما نگهداری می شوند حتی دوستان اورژانس اجتماعی می بیند که شرایط فرد به چه گونه است تا انجام کارهای اداری از ما می خواهند که در این مرکز به صورت موقت پذیرش شوند تا در صورت تایید قاضی دادستان ویژه سرپرستی در این مرکز نگهداری شوند.

 ماجرای خانواده ای که از پدرشان قطع امید کرده بودند 

“اکثر عزیزانی که این جا هستند از شرایط خود آگاه هستند این جا یک خانواده بزرگ هستیم تا با این تعریف بتوانیم، نقطه خالی از زندگی آن ها را پوشش دهیم، خیلی از این سالمندان باورشان شده که خانواده بزرگی دارند، آن ها ما را به عنوان فرزندان خود پذیرفته اند حتی بچه های ما را به عنوان نوه های خود می دانند اما حقیت امر این است که هیچ چیزی برای این عزیزان خانواده نمی شود.” این ها را عمیدی می گوید، اینکه اول و آخر آروزهای دست نیافتی آن ها که شاید همه ما از آن نعمت بهره مند هستیم، خانواده است.

از او می خواهم به برخی از خاطرات تلخ و شیرینی که در این مرکز سپری کرده اشاره کند. ” پیرمرد ۶۵ ساله ای که اعتیاد قدیمی داشت و یک سال اینجا زندگی کرد را فراموش نمی کنم در بدو ورود به حدی به مواد مخدر گرایش داشت که به دلیل عوارض اعتیاد قرار بود پاش را قطع کنند، از پزشکش مهلت گرفتیم تا شاید بهبود یابد، دوره های ترک و درمان برای این فرد انجام شد و خوشبختانه این اقدامات جواب داد، در نهایت مددکار ما با خانواده این فرد ارتباط گرفتند، همسرش از وی جدا شده بود و یک دختر داشت و دخترش برای اینکه آبرویش پیش دوستان و خانواده آینده اش نرود، تمایلی نداشت پدرش را ببیند اما با صحبت های انجام شده تصمیم گرفت پدرش را ببیند وقتی پدرش، سیمای او و تغییرات ایجاد شده را دید به نظرش منطقی برای اینجا ماندن پدرش نمی دید به همین دلیل حدود دو هفته پیش بود که به دنبال پدرش آمد و او را با خود برد.

 نخبگانی که ساکن خانه سالمندان رها شده بودند

عمیدی می گوید در این مرکز از افرادی نگهداری شده و می شود که با مرور زندگی آن ها تعجب خواهی کرد که مگر می شود، فلانی با این سابقه و جایگاه اجتماعی به چنین مراکزی سپرده شوند. “در این مرکز پزشک زنان و زایمان داشتیم که از نخبگان این رشته بود و چند صباحی میهمان ما بود، همچنین سرهنگ نیروی هوایی داشتیم که تقریبا همه جای دنیا رفته و در همه شهرها و کشورها خاطره داشت، جالب بود که ورزشکار هم بود و حتی یکی از چهره های بزرگ دنیا در رشته بوکس او را به خانه اش دعوت کرده بود. این فرد خانواده اش در خارج از کشور زندگی می کرند و سه روز بعد از فوتش پسرش وارد کشور شد. از طریق اطلاعاتی که پلیس در اختیار ما گذاشت، متوجه شدیم، پسر این سرهنگ نیروی هوایی است که ۲۸ سال پدرش را ندیده بود، گویا مادر از پدر جدا شده و پسر همراه مادر به خارج از کشور رفته بود و پدر در ایران مانده و در نهایت به این مرکز معرفی شد و متاسفانه در همین جا در تنهایی دار فانی را وداع گفت”.

این بهشت را با همه غم و شادی هایش تنها می گذاریم، بهشتی که با درختان سبز و سر به فلک کشیده اش، در کنجی از این شهرنشسته است و سکوتش تو را به آرامشی هدایت می کند که در انتهای راه تنهایی است و تنهایی..

 

 

 

 

 

قیمت‌های میلیونی برای حجاب برتر!

زهرا چیذری
قیمت‌های میلیونی برای حجاب برتر!

عید امسال خیلی از خانم های چادری و خانواده های مذهبی نتوانستند برای خانم خانه و دخترانشان چادر نو بخرند! در کنار افزایش تمام قیمتها و هزینه ها، چادر مشکی هم رشد قیمت زیادی را تجربه کرد به گونه ای که اگر به پارچه فروشی های سطح شهر سری بزنید هزینه یک قواره چادر معمولی چیزی حدود ۵۰۰-۶۰۰ هزار تومان است و اگر بخواهید جنس های مرغوب تر را تهیه کنید ۳ تا ۴میلیون تومان باید هزینه کنید!

با چند صد متر گز کردن در بازار دست‌تان می‌آید که چادرهای آماده قیمت‌های مناسب‌تری دارند اما خیلی از خانم‌های چادری ترجیح می‌دهند از چادرهای سنتی ایرانی استفاده و پارچه‌های مشکی قواره‌ای تهیه کنند. رشد قیمت چادر آن هم در کنار حساسیت های جامعه در مسئله عفاف و حجاب و تاکید بر چادر به عنوان حجاب برتر می‌تواند میزان اقبال به این کالا را در بین خانواده‌ها دچار چالش کند. پارچه فروش ها می‌گویند دیگر مثل گذشته برای قواره چادر مشکی مشتری ندارند! برای بررسی دلایل افزایش قیمت نجومی این کالا که باید به سادگی در دسترس همه باشد به سراغ «اسدالله سلیمانی» مدیرعامل انجمن تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب رفتیم تا درباره چالش رشد قیمت چادر مشکی به گفتگو کنیم.

قیمت‌های میلیونی برای حجاب برتر!

ظاهراً باز هم با افزایش قیمت چادر مشکی مواجهیم به طوری که یک قواره چادر حدود یک میلیون قیمت دارد و برای یک خانواده کارگر چیزی نزدیک به یک چهارم حقوق ماهانه باید برای خرید یک قواره چادر هزینه شود!

ما وقتی دردی را درمان نکنیم با گذشت زمان این درد بدخیم‌تر شده و درمانش سخت‌تر می‌شود. ما کاری برای چادر انجام ندادیم و مسئولین ما اهتمامی بر آن نداشتند دوای درد ارزانی چادر شناخته شدن آن به عنوان کالای فرهنگی است که اگر این اتفاق می افتاد و در مجلس تصویب می شد به عنوان کالای فرهنگی مشمول دریافت یارانه بود و قیمت آن به یک پنجم کاهش پیدا می‌کرد. در حال حاضر هم در قیمت چادر مشکی هم در تولید تنها کارخانه داخلی افزایش قیمت داریم و هم در چادرهای وارداتی.

قیمت‌های میلیونی برای حجاب برتر!

چرا قیمت چادرهای آماده اغلب از قواره چادر ارزانتر است؟البته این ارزانی چندان چشمگیر هم نیست اما به نسبت چادر های قواره ای این نوع چادر ها همچنان قیمت پایین تری دارند.

در برخی کارها همچون چادر ملی و دانشجویی به دلیل اینکه در دوخت سری کار، پارچه ها روی هم می افتد مصرف پارچه چادر پایین‌تر می‌آید و قیمت آن کاهش می‌یابد اما درباره قواره برای یک چادر در عرض کم حدود ۵ متر و در عرض زیاد حدود ۳.۵ تا ۳.۷۵ سانتی متر پارچه نیاز داریم. وقتی شما می‌خواهید یک چادر سنتی را ببرید حدود ۱ متر پرت در می‌آید اما در چادرهای مدل‌دار و در تولید انبوه، این پرتی کاهش و الگوها را در هم می‌اندازند و مصرف پارچه خیلی پایین می‌آید به همین خاطر قیمتش کمتر است.

قیمت‌های میلیونی برای حجاب برتر!

دلیل رشد قیمت چند برابری چادر چیست. آیا می‌توانیم بگوییم که در بازار چادر مشکی هم مافیا وجود دارد؟

رشد قیمت چادر مثل بقیه پارچه هاست و بقیه اجناس و پارچه ها هم رشد می‌کند اما بحثی که اینجا پیش می آید این است که ما پارچه محصولات حجاب را پارچه معمولی می بینیم یا کالای استراتژیک! اگر ما نسبت به این مسئله قائل هستیم که داشتن حجاب قانون جمهوری اسلامی ایران است و داشتن این حجاب تاثیر مثبتی بر جامعه و خانواده دارد، به همان کالای فرهنگی می‌رسیم و بحث حمایت از آن ضروری می‌شود. اما در این بازار هم شرایط به این شکل است که  هر کس پول بیشتر و نفوذ بیشتری دارد بیشتر این پارچه‌ها را وارد می‌کند. درمان اصلی مسئله قیمت چادر این است که به عنوان کالایی استراتژیک شناخته شود.

قیمت‌های میلیونی برای حجاب برتر!

 ما قانون حجاب و عفاف و قانون مد و لباس را داریم که در هر دو مورد دستگاه ها در حوزه حجاب و عفاف وظایفی دارند و به نظر می‌رسد حمایت اقتصادی از پوشش چادر هم یکی از وظایف ایجابی باشد .در حال حاضر آیا از تولید و واردات چادر حمایت میشود؟

نزدیک به ۲۶ نهاد و سازمان متولی بحث عفاف و حجاب هستند که در سالهای گذشته و در مناسبتهای مختلف عملکردشان به یک نمایشگاه و یک فروشگاه زدن محدود می شد در حالی که این کار اصلا در حیطه کاری دستگاه ها نیست بلکه در حوزه کاری تولید کنندگان محصولات حجاب است. این دستگاه ها باید تسهیل گری، کار فرهنگی و تبلیغ را در دستور کار داشته باشند در حالی که تبلیغات ضد حجاب بسیار عریان است اما کسانی که در این حوزه کار می کنند حتی نمی توانند اسم تولیدی شان را ببرند. یا وزارت صمت موظف است به تولیدکنندگان محصولات حجاب یارانه بدهد، یا کارگروه مد و لباس با این همه هزینه و بودجه ای که از دولت و بیت المال گرفته است کاری در این حوزه انجام نداده است. در کارگروه مد و لباس اصناف و اتحادیه ها حضور داشته اند اما آدمهایی که آنجا هستند کارایی نداشته اند و این کارگروه خروجی نداشته است مگر بنا نبود این کارگروه مد و لباس را ساماندهی کند؟ الان چه مقدار این کارگروه توانسته است ذائقه مردم را تغییر دهد؟ ما چقدر در کوچه و خیابان لباسهای ایرانی اسلامی می بینیم؟ این معاونت تنها به برگزاری نمایشگاه های فروش اکتفا کرده است در حالی که برگزاری نمایشگاه فروش محصولات حجاب به تولیدکنندگان این حوزه باز می گردد و یک نهاد دولتی که بناست ذائقه سازی، ساماندهی ، الگوسازی و تسهیل گری دارد نه وظیفه برگزاری نمایشگاه فروش!

قیمت‌های میلیونی برای حجاب برتر!

پس از نگاه شما به عنوان انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب، کارگروه ساماندهی مد و لباس در طی سالهای اخیر کارایی لازم  و تاثیر مثبتی نداشته است؟

ما بارها عرض کردیم و امروز در کمیسیون فرهنگی هم ین مسئله مطرح شده و وزیر ارشاد هم این را در هیئت دولت مطرح کردند که محصولات حجاب به عنوان کالای فرهنگی شناخته شود و آقای ضرغامی هم بر حمایت از محصولات حجاب تاکید کردند و به رغم سالهای گذشته که انجمن حجاب و کالای حجاب دیده نمی شد اما به نظر می رسد در این دوره این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. ما به خانم خزعلی معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری هم گفتیم که ما توانایی این را داریم که بتوانیم به مشکلات تولید و عرضه محصولات حجاب سامان بدهیم و این نیازمند تشکیل یک ستاد عفاف و حجاب ذیل معاونت ریاست جمهوری است که قدرت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را در حوزه حجاب داشته باشد این ربطی به کارگروه مد و لباس ندارد. این کارگروه ۱۵ سال نشان داد در حوزه عفاف و حجاب حرفی برای گفتن ندارد و در هر دوره ای با مسئولان جدید ابتدا با تعدادی از تولیدکنندگان جلسه می گذارند و حرفهایی می‌زنند و با عملیاتی نشدن این حرفها پاسخگو نیستند و چون تریبون دارند از کار نکرده خود دفاع می‌کنند. این توانایی که در بخش خصوصی وجود دارد مردمی که به میدان آمده‌اند و کار کرده‌اند و ۹ عضو انجمن تولیدکنندگان امروز به ۲۵۰ -۳۰۰ عضو می‌رسد و در شرف اتحادیه شدن هستیم و نخستین اتحادیه تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب در حال تشکیل است. دولت باید این توانایی را مغتنم بشمارد و به سراغ کسانی بیاید که در این عرصه می‌خواهند کار کنند. ما انتظار داریم دولت همسو و دغدغه‌مند به سراغ ما بیایند تا این کار را ادامه دهیم.

قیمت‌های میلیونی برای حجاب برتر!

آقای سلیمانی شما در عرصه تولید و فروش فعالیت دارید و با مصرف کنندگان چادر در ارتباطید. آیا رشد قیمت چادر میتواند برخی افراد را برای کنار گذاشتن این حجاب برتر متقاعد کند؟

بله می‌تواند! کسی که چادر می پوشد زیر چادر هم یک پوشش کاملی دارد و این هزینه مضاعف است. چادر حجاب برتر است. چرا خانم های چادری باید هزینه بالاتری بپردازند تا این حجاب برتر را داشته باشند؟ چرا این عمل بانوان عزیز ما حرکتی فرهنگی و والا تلقی نمی‌شود و درباره آن تسهیل‌گری صورت نمی‌گیرد؟  اگر این حجاب شبیه سایر پوشاک است چرا یکی از بخش های نمایشگاه قرآن به بحث کالاهای حجاب و عفاف اختصاص می یابد و در نمایشگاه های بهاره و پاییزه این غرفه را نمی بینیم؟  این نشان می‌دهد که چادر با سایر کالاها فرق دارد و کالایی فرهنگی است. من به عنوان یک تولید کننده و یک مسئول که بازار را رصد می‌کنم، می‌گویم که به واسطه افزایش قیمت چادر، چادری های ما ریزش کرده‌اند و آمار این ریزشها هم زیاد است.

قیمت‌های میلیونی برای حجاب برتر!

بسیاری از خانمهایی که مشتریان خود ما یا همکاران ما بوده اند به دلیل همین گرانی چادرهایشان را برداشته اند. الان کارخانه حجاب شهرکرد که محصولاتش را به صورت مستقیم در سایتش عرضه می کند قواره چادر را ۳۵۰ هزار تومان گذاشته است که حداقل ۱۰۰ هزار تومان هزینه دوخت و آماده سازی دارد. حالا تولید کننده، بنک‌دار و خرده فروش هم هر کدام میخواهند سود خودشان را روی کار بکشند و این هزینه به ۵۵۰ هزار تومان می‌رسد. اما برخی به مردم آدرس غلط می‌دهند و می‌گویند چادر ۲۵۰ هزار تومان است! زیرا میخواهند خودشان را تبرئه کنند و بگویند ما در بحث حجاب کار کردیم. ما در سراسر کشور نزدیک به ۲۴۰ اتحادیه داریم که هر کدام از آنها در یک رسته کار می کنند و هیچ کدام به شکل اختصاصی در حوزه حجاب کار نمی‌کنند به همین خاطر هم ما سه سال پیش تقاضا دادیم تا یک رسته عفاف و حجاب در اتحادیه پوشاک ایجاد شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. برای صیانت از حجاب باید از تولیدکنندگان حمایت کرد. ما امیدواریم در دولت آقای رئیسی ستادی قدرتمند و تصمیم‌گیرنده در حوزه عفاف و حجاب ایجاد شود.

 

ساماندهی در قیمت پارچه چادر می تواند مشوقی برای این پوشش در جامعه مان باشد؟

بسیاری از بانوان چادری از قیمت های بالای این پارچه ها گلایه‌مند هستند. وقتی بعد از چند سال توان این را نداشته باشید که برای خود و دختران تان پارچه چادر تهیه کنید ممکن است این حجاب برتر را کنار بگذارید.کاهش قیمت در این بازار حتما تقاضای بیشتر مصرف کنندگان را به دنبال خواهد داشت. تولید محصولات حجاب مهم است و ما هر چیزی که یک بانوی مسلمان از آن استفاده کند را باید با سهولت در دسترس همه قشرها قرار دهیم. در نمایشگاه قرآن امسال ما ۱۶۰ غرفه داشتیم و انواع و اقسام پوشاک بانوان را عرضه کردیم.

کشور ما این توانایی رادارد که در حوزه محصولات عفاف و حجاب به یکی از قطب های اصلی محصولات عفاف و حجاب در منطقه تبدیل شود. همین حالا هم برخی تولیدکنندکان به ۷-۸کشور منطقه صادرات محصولات عفاف و حجاب دارند که این هم کاری اقتصادی است و موجب اشتغالزایی و ارز آوری می شود و هم با این کار ما فرهنگ خودمان را به کشورهای منطقه صادر می کنیم. امیدوارم قول های مسئولان در خصوص کالای فرهنگی شدن محصولات عفاف و حجاب و اتحادیه شدن تولیدکنندگان این کالاها و همچنین تاسیس یک سکوی فروش دائم محصولات عفاف و حجاب در تهران عملی شود.

 

 

 

 

سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام کرد؛

واریز یارانه به حساب ۷۲ میلیون نفر/ ثبت نام متقاضیان جدید به زودی

واریز یارانه به حساب ۷۲ میلیون نفر/ ثبت نام متقاضیان جدید به زودی

سازمان هدفمندی یارانه‌ها از واریز یکصد و سی و پنجمین و یکصد و سی و ششمین مرحله یارانه نقدی براساس دهک‌های شناسایی شده با مبالغ تعیین شده به حساب ۲۳ میلیون سرپرست خانوار خبر داد.

به گزارش سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و دستور رئیس جمهور، یارانه ۴۰۰ هزار تومانی برای دهک‌های اول تا سوم و یارانه ۳۰۰ هزار تومانی برای دهک‌های چهارم تا نهم به ازای هر نفر، دوشنبه (۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) به حساب سرپرستان خانوارها واریز شد.

واریز این مرحله در راستای اجرای سیاست‌های دولت در کاهش و رفع فقر مطلق، بهبود ضریب جینی، کاهش فاصله طبقاتی، تصمیم به هوشمندسازی و بازتوزیع یارانه کالاهای اساسی و همچنین به موجب جز یک بند «ص» تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۱ انجام شده است.

در این نوبت، خانوارهای مشمول دریافت یارانه بر مبنای دهک بندی اعلام شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ۹ دهک تقسیم می‌شود که بر این اساس به مشمولان دهک‌های اول تا سوم به ازای هر نفر ماهانه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و به دهک‌های چهارم تا نهم به ازای هر نفر ماهیانه مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان پرداخت خواهد شد.

بر اساس فهرست اعلام شده، مشمولان دریافت یارانه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ۲۳ میلیون خانوار ایرانی هستند که ۷۲ میلیون نفر ایرانی را شامل می‌شود.

مبالغ اعلام شده برای دو ماه به‌صورت نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و زمان برداشت آن تا اعلام رسمی دولت در حساب مردم غیر قابل برداشت خواهد بود.

متقاضیان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر یا هر گونه پرسش به سامانه رسیدگی به درخواست یارانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس hemayat.mcls.gov.ir مراجعه یا با مرکز پاسخگویی تلفنی آن وزارتخانه به شماره ارتباطی ۶۳۶۹-۰۲۱ تماس بگیرند.

ثبت نام از متقاضیان جدید یارانه، از قلم افتادگان، جاماندگان و منصرفان دوره قبل نیز به‌زودی از طریق وب‌گاه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و رسانه‌های جمعی اطلاع رسانی خواهد شد.

با تصمیمات اتخاذ شده و بنا بر دستور رئیس جمهور متقاضیانی که به هر دلیلی از یارانه دوره‌های قبل محروم یا از ثبت نام یارانه جا مانده‌اند پس از طی مراحل ثبت نام و بررسی شرایط متقاضی در صورت واجد شرایط بودن مانند سایر مشمولان یارانه جدید نیز از این دو نوبت از یارانه بهرمند خواهند شد.

همچنین اقساط تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کمک معیشت نقدی و کرونا از سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده اند، کسر شده است.

بر این اساس، با واریز این دو مرحله از یارانه جدید، یارانه‌های که در دهم و بیستم هر ماه به به حساب سرپرستان واریز می‌شد از این تاریخ پرداخت نمی‌شود.

 

 

 

 

پنج نکته مهم سخنرانی دیشب رئیس جمهور چه بود؟

پنج نکته مهم سخنرانی دیشب رئیس جمهور چه بود؟

رئیس جمهور شب گذشته از اصلاحات اقتصادی دولت پرده‌برداری کرد و برخی از اقدامات دولت در یک سال گذشته را برشمرد که مهمترین آن اصلاح توزیع یارانه نقدی است.

شب گذشته، رئیس‌جمهور در گفتگوی زنده با سیما با ارائه گزارشی از عملکرد دولت خود به برخی اقدامات اقتصادی اشاره کرد که با توجه به آثار و نتایج تصمیم سازی ها برای حل مشکلات عدیده اقتصادی کشور بویژه در زمینه تخصیص ارز یارانه‌ای و کنترل تورم بسیار جالب توجه است.

ابراهیم رئیسی در این گفت‌وگو با بیان اینکه ذخایر ارزی کشور و کالاهای اساسی در آغاز به کار دولت از مسائل نگران‌کننده پیش روی کابینه وی بوده است، گفت: «بعد از مدتی اعلام کردم که آن نگرانی رفع شده است و مردم‌مان بدانند که ما دیگر نگران ذخایر کالاهای اساسی در کشور نیستیم.»

پنج مورد از اقدامات و سیاست‌های مهم اقتصادی دولت سیزدهم که رئیس جمهور در سخنرانی دیشب خود به آن اشاره کرد از این قرار است؛

۱) بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول، کسری بودجه مهار شد

«ما بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول تلاش کردیم کسری بودجه را مهار کنیم آن هم از طریق کسب درآمدهایی که دولت می‌توانست داشته باشد. بنابراین این کسری جبران شد و در این زمینه مدیریت مناسبی صورت گرفت.»

موضوع کسری بودجه در سال ۱۴۰۰ یکی از دغدغه‌های اصلی دولت در ساماندهی امور اقتصادی کشور بود به طوری که بیش از دو سال تحت تأثیر دوگانه تحریم- کرونا با چالش‌های اساسی رو به رو بود. مهمترین موضوع در کسری بودجه جبران آن از راه‌های غیر تورمی است. سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشتر در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرده بو: دولت سیزدهم وارث بدهی‌های زیادی به بانک مرکزی، بانک‌ها، تأمین اجتماعی و صندوق توسعه ملی است که نتیجه وجود یک نظام بودجه نویسی اشتباه است و نباید این رویه ادامه پیدا کند.

به ساده‌ترین زبان «تراز عملیاتی بودجه» یعنی درآمدهای غیر نفتی منهای هزینه‌های جاری؛ یعنی خارج از فروش نفت و درآمدهای نفتی آیا دخل و خرج دولت‌ها همخوانی دارد یا نه؟ اگر هزینه‌های جاری دولت بیش از درآمدهای غیر نفتی و یا پایدار آن (مالیات، درآمدهای گمرکی و…) باشد تراز عملیاتی منفی و اگر کمتر باشد تراز عملیاتی مثبت می‌شود.

خودداری از چاپ پول تنها یکی از اقدامات مثبت جهت کنترل نقدینگی و تورم است. دولت در زمینه اصلاح و نظارت بر نظام بانکی کشور نیز گام‌هایی اساسی برداشت. طبق دیدگاه کارشناسان اقتصادی کنترل رشد نقدینگی و کاهش حجم آن نیازمند در پیش گرفتن سه راه حل اساسی است؛ نخست اینکه بانک مرکزی می‌تواند یک سری محدودیت‌ها بر رشد ترازنامه بانک‌ها اعمال کند. دومین اقدام به نظارت شدید بر بانک‌ها به منظور ممانعت از ورود در فعالیت‌های سفته‌بازانه توسط شرکت‌های زیرمجموعه و سایر اشخاص مرتبط باز می‌گردد. بانک‌ها به‌جای تأمین سرمایه مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی و کمک به تولید، به دلایلی به منظور جبران بدهی‌ها یا پرداخت سود سپرده‌گذاران خود وارد بازارهای مختلف مانند ارز، سکه و مسکن می‌شوند. این امر نوسان‌های شدید و نابسامانی‌های قابل توجهی را در بازارهای مذکور موجب می‌شود.

کنترل اعطای تسهیلات کلان توسط مقام ناظر نیز سومین راهکار به شمار می‌رود. در برخی موارد بانک‌ها به افراد و نهادهای خاصی تسهیلات کلانی اعطا می‌کنند که در تولید سرمایه‌گذاری نکرده و اشتغالی ایجاد نمی‌کنند.

به‌طور کلی، کنترل نقدینگی و هدایت آن در مسیر درست، بستگی به سیاستگذاری دولت در حوزه بانکداری دارد. می‌توان گفت در این مورد همه چیز از بانک‌ها شروع می‌شود. اما اگر بانک‌ها نتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند، جریان نقدینگی به سمت بنگاه‌ها دچار اختلال می‌شود. به همین خاطر است که دولت سیزدهم نوک پیکان سیاستگذاری در حوزه نقدینگی و تولید را به سمت بانک‌ها هدف گرفته است.

۲) ارز ترجیحی تهدید کننده تولید

«ارز ترجیحی هم تولید را تهدید می‌کند و هم باعث کاهش بهره‌وری می‌شود.»

تأمین کالاهای اساسی مردم و تثبیت قیمت آن‌ها در نوسان نرخ ارز، سبب شد دولت دوازدهم، ۲۰ فروردین سال ۹۷، نرخ ارز تخصیص یافته به واردات کالاها را ۴,۲۰۰ تومان اعلام کند. مهم‌ترین هدف از این اقدام تثبیت قیمت کالاهای اساسی بود اما آچه در عمل اتفاق افتاد با هدف تعیین شده فرسنگ‌ها فاصله داشت و امروز پس از ۴ سال از تصویب این قانون، دهک‌های پایین جامعه نه تنها از مزایای آن بهره‌مند نیستند بلکه به دلیل رانت ایجاد شده از تخصیص این ارز، بیشترین بهره به دهک‌های بالا و به نفع سرمایه‌داران بوده است.

تبعات منفی و دامنه خسارات گسترده این نوع تخصیص یارانه، شک و شبهه‌ای در اشتباه بودن آن برای وزرای دولت، نمایندگان مجلس، تحلیلگران اقتصادی و حتی سیاسی منصف باقی مخالف نگذاشته است. گرچه درباره بیراهه بودن این مسیر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، بارها هشدارها داده شده بود اما غلفت و انفعال پیشین سبب شد که دولت سیزدهم در یکی از دشوارترین برهه‌های کشور، تصمیم به اصلاح این ریل اشتباه بگیرد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند ارز ترجیحی به جای انکه بتواند به کمک تولیدکننده‌ها به خصوص در بخش کشاورزی بیاید مانع از رشد تولید و حرکت به سمت خودکفایی شده بود که براین اساس یکی از اقدامات مثبت تولید در جهت حرکت به سمت خودکفایی و رونق تولید در بخش کشاورزی حذف ارز ترجیحی است.

دولت با این تصمیم به جای اعطای ارز ترجیحی به دلالان یارانه آن را به بخش مصرف کننده داد تا ضمن رعایت عدالت تولیدکننده نیز بتواند به راحتی در مسیر خودکفایی و افزایش تولید محصولات کشاورزی گام بردارد.

دولت ابراهیم رئیسی که در خرداد سال قبل اصلی ترین وعده‌های انتخاباتی خود را اصلاح و توزیع عادلانه یارانه به عموم مردم اعلام کرده بود هم اکنون در حالی به یکی از اصلی ترین وعده‌های خود یعنی حذف ارز ترجیحی جامه عمل پوشانده که با یک گام فراتر از هر اقدامی، پرداخت یارانه حاصل از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی از جمله گندم را به دهک‌های درامدی جامعه آغاز کرده است. اقدامی که در واقع باز توزیع عادلانه و نه حذف آن برای سفره معیشت مردم است.
اقدام دولت سیزدهم برای اصلاح زنجیره پرداخت ارز ترجیحی در راستای گام اساسی برای حذف رانت و فسادها و تبعیض‌هایی است که بواسطه تخصیص ارز به واردکننده پدید می‌آمد که به این ترتیب با اصلاح زنجیره تخصیص ارز ترجیحی؛ بطور مستقیم به مصرف‌کننده پرداخت می‌شود.

۳) حذف ارز نه، اصلاح ارز

«واژه حذف ارز ترجیحی باید اصلاح شود. این اقدام در واقع نوعی توزیع عادلانه یارانه است نه حذف؛ یعنی همین مبلغ از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره منتقل می‌شود که به نفع مصرف‌کننده است.»

یکی از موارد مهمی که شب گذشته رئیس جمهور به درستی به آن اشاره کرد موضوع اصلاح نرخ ارز است از این جهت که دیگر شاهد فساد چند نرخی بودن ارز در اقتصاد نخواهیم بود و فقط یک نرخ ارز وجود دارد که آن‌هم نرخ نیمایی است.

کارشناسان اقتصادی بارها در این زمینه اعلام کرده‌اند نوسانات ارزی تأثیرات نامطلوبی بر عملکرد متغیرهای اقتصادی و کلیت ثبات اقتصاد کشور برجای گذاشته است. انواع نرخ ارز مانند نیما، آزاد، ۴۲۰۰ تومانی و برخی از انواع دیگر را فقط در اقتصاد ایران می‌توان شاهد بود. واقعیت مطلب این است که قیمت واقعی ارز را بازار تعیین می‌کند و هر قیمتی که از آن فاصله داشته باشد به طور حتم با یک بستر فساد و رانت همراه می‌شود، همچنانکه در تمام سنوات گذشته شاهد بودیم هراندازه قیمت ارز دولتی فاصله بیشتری با قیمت ارز آزاد یا بازار داشته باشد، علیرغم نظارت و کنترل‌های شدید در واردات و صادرات و حتی در موضوعات مختلف مانند همین نهاده‌هایی که با ارز ۴,۲۰۰ تومان وارد می‌شد به خصوص از سال ۹۷ به این سمت، فساد به دنبال داشت. دلیل اصلی تمام مسائلی که براقتصاد ایران ایجاد شده، همین فاصله بین قیمت واقعی ارز و قیمت دولتی است. بسیار ساده است وقتی این اتفاق روی دهد بر میزان رانت افزوده می‌شود و مشکلات بیشتری برای اقتصاد کشور به تولید در می‌آید.

۴) افزایش مبلغ یارانه

«طبق نتیجه کارشناسی سازمان برنامه و بودجه، بنا بر میزان مصرف سرانه کالاهای اساسی، پیشنهاد شد برای همه دهک‌های ده‌گانه تقسیم‌بندی صورت گرفته شود که به موجب آن برای سه دهک اول به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم به بعد هر نفر ۳۰۰ هزار تومان پرداخت شود.»

یکی از اقدامات صحیحی که دولت انجام داد همین افزایش مبلغ یارانه از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۴۰۰ هزار تومان است. وقتی یارانه ۴۵ هزار تومانی در سال ۸۸ به حساب مردم واریز شد ارزش آن قابل مقایسه با امروز نیست تاجایی که رئیس جمهور پیشتر در یک سخنرانی گفته بود ارز این یارانه هم اکنون فقط ۷ هزار تومان است.

نکته حائز اهمیت در این است که علی رغم صحبت‌های مغرضانه برخی از سیاسیون پرداخت یارانه نقدی می‌تواند به کاهش فاصله طبقاتی کمک شایانی کند و حتی این سیاست با نام UBI یا همان درآمد پایه همگانی در جهان شناخته شده و در کشورهای پیشرفته اقتصادی نیز اجرا می‌شود. و هرگز با نام گداپروری از آن یاد نخواهد شد.

باید تاکید کرد این اقدام دولت از این جهت که این یارانه هم اکنون در حساب سرپرست خانوار واریز شده و در مقابل دیدگاه مردم قرار گرفته جای تقدیر دارد و می‌تواند از اثرات سو اخبار کذب که این روزها در زمینه افزایش قیمت‌ها منتشر می‌شود بکاهد.

نکته قابل توجه در این بخش این است که دولت در اقدامی کاملاً عادلانه یارانه نقدی را بر حسب حضور سرپرستان خانوار در دهک‌های مختلف تنظیم کرده است که این کار می‌تواند به کاهش فاصله طبقاتی کمک شایانی کند.

۵) کالابرگ بهتر از یارانه نقدی

«این حمایت (افزایش یارانه نقدی) به عنوان کمکِ معیشتی یک تا دو ماهه خواهد بود تا زیرساخت‌های فنی برای کالابرگ‌های الکترونیک آماده شود و هر زمان کالابرگ الکترونیک آماده شد، تناسب این میزان کمک معیشتی با مردم در میان گذاشته خواهد شد.»

در سال گذشته دولت تصمیم داشت تا از کالابرگ الکترونیکی به منظور خرید کالاهای اساسی استفاده کند این اقدامی است که قطعاً اثرش از اعطای یارانه نقدی بیشتر است. در کالابرگ الکترونیکی باتوجه به اینکه کالاها مشخص هستند بنابراین این مبالغ نقدی که ممکن است در بخشهای دیگر اقتصاد هزینه شود در کالابرگ شاهد این اتفاق نخواهیم بود.

در رسانه‌های معاند دیده شده که نسبت به اعطای کوپن انتقادهای جدی وارد کرده‌اند اما مسئله اینجا است که سیاست اعطای کوپن و کالابرگ در شرایط جنگ اقتصادی کارایی دارد و می‌تواند به اقشار آسیب پذیر جامعه که از مصرف کالاهای اساسی محروم هستند کمک کند.

 

 

 

 

 

چالش‌های ۱۰ گانه تداوم روند فعلی یارانه آرد/ دولت به دنبال توزیع هدفمند یارانه‌ها است

اختصاص ارز ترجیحی برای واردات آرد و تحویل آن به نانوایی‌ها به قیمت ارزان، در صورت تداوم می‌تواند آسیب‌های جدی در اقتصاد کشور ایجاد کند که به طور اختصار به ۱۰ مورد از آنها اشاره می شود.

چالش‌های 10 گانه تداوم روند فعلی یارانه آرد/ دولت به دنبال توزیع هدفمند یارانه‌ها است

به گزارش فارس در روزهای اخیر تصمیم دولت برای حذف یارانه آرد و بازتوزیع هدفمند آن به یکی از مهمترین بحث‌های میان مردم در جامعه و نیز یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات فضای مجازی بدل شده است.

در این گزارش قصد داریم به ابعاد مختلف این ماجرا بپردازیم که مخاطب در یک نگاه بتواند به صورت جامع زوایای مختلف این تصمیم را دریابد.

مسأله چیست؟

مسأله اساسی که ریشه تصمیم اخیر دولت بود، ایجاد اختلاف قیمت شدید میان آرد یارانه‌ای تحویلی به صنایع و نانوایی‌ها با هزینه تمام شده آرد است.

کشور ما در سال اخیر حدود ۶۰ درصد از گندم خود را وارد و ۴۰ درصد را نیز با مکانیسم خرید تضمینی از کشاورزان خریداری نمود که با احتساب گندم مورد نیاز برای ذخائر راهبردی کشور، سهم گندم وارداتی به بیش از ۶۰ درصد نیز میرسد.

با این وجود هزینه تمام شده هر کیلوگرم آرد با احتساب هزینه خرید تضمینی گندم یا هزینه واردات گندم و نیز هزینه های حمل و نگهداری و … بیش از ۱۳ هزار تومان برآورد میشود، این در حالی است که دولت هرکیلوگرم آرد را به نانوایی های سنتی به نرخ ۶۵۰ (برای غیرآزادپزها) و ۹۰۰ تومان(برای آزادپزها) و نیز ۲۷۰۰ تومان به صنایع ماکارونی و بیسکویت و شیرینی و … تحویل میدهد یعنی عملا دولت به ازای هرکیلوگرم آرد یارانه ای بیش از ۱۲ هزار تومان برای نانوایی‌های سنتی و بیش از ۱۰ هزار تومان برای صنایع پرداخت می‌کند.

برخی محاسبات میزان یارانه اعطایی به صنایع در سال را حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد میکنند. در بزرگی این عدد همین بس که یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی یارانه بگیران در سال نیز تقریبا معادل همین مقدار میشود.

چرا هزینه تولید آرد جهش یافت؟

یکی از مهمترین علل این مهم، جهش قیمت جهانی گندم در طی یک سال اخیر بود که بیش از ۲ برابر رشد کرد و جنگ روسیه و اوکراین در چند ماه اخیر نیز مزید بر علت شد چراکه روسیه و اوکراین مجموعا حدود ۳۰ درصد گندم دنیا را تأمین میکنند و اختلالات عرضه از این ناحیه به شدت قیمت جهانی گندم را متأثر کرد.

اما علاوه بر اختلالات سمت عرضه عوامل دیگری نیز در رشد جهشی قیمت جهانی گندم اثر داشتند که عبارتند از:

الف) رشد قیمت نهاده‌های تولید گندم از جمله کودهای شیمیایی

ب)خشکسالی جهانی

ج)رشد تقاضای احتیاطی کشورهای مختلف برای ذخیره گندم

د)رشد هزینه های حمل و نقل و ترانزیت بین الملل

از آنجا که سهم گندم واردتی ایران در سبد گندم کشور در مجموع بیش از ۶۰ درصد است و برای جلوگیری از قاچاق گندم تولیدی کشور و نیز افزایش انگیزه تولید گندم توسط کشاورز و همچنین ممانعت از تبدیل شدن گندم ارزان داخلی به خوراک دام ها، دولت ناچار است قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش دهد تا خودکفایی داخلی تا حدی تضمین و امنیت غذایی کشور در مخاطره قرار نگیرد. پس بنابراین هر دو بخش سبد گندم کشور یعنی هم بخش وارداتی و هم بخش تولید داخلی با افزایش قیمت مواجه خواهند شد، و طبیعتا هزینه تمام شده آرد را برای کشور ما افزایش خواهد داد.

اختلاف قیمت آرد یارانه‌ای و هزینه تمام شده آن چه چالش‌هایی را پدید آورده است؟

۱. قاچاق آرد یارانه‌ای از کشور: باتوجه به اینکه اختلاف قیمت هر کیلوگرم آرد یارانه ای و آرد در کشورهای همسایه به حدود ۱۲ هزار تومان میرسد، هر وانت نیسان حاوی ۲ تن آرد میتواند ۲۴ میلیون سود برای قاچاق‌چیان به همراه داشته باشد. در همین راستا آمارهای ارائه شده از سوی نیروی انتظامی و سردار اشتری فرمانده این نیرو نیز همین تحلیل را تأیید میکند و حاکی از رشد قاچاق آرد در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۰۰۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ و معادل بیش از ۳۵۰ هزار تن است. لازم به ذکر است این مقدار آمار آردهای قاچاقی کشف شده است و برخی برآوردها نشان میدهد این تنها ۳۰ درصد کل قاچاق آرد کشور است.

۲. فروش آرد یارانه ای به قیمت آزاد: هر کیسه آرد ۴۰ کیلویی یارانه‌ای قیمتی معادل ۳۵ و ۳۶ هزارتومان دارد در حالیکه آرد آزاد در بازار حدود ۶۰۰ هزار تومان معامله میشود. بدیهی است که این اختلاف قیمت هر دریافت‌کننده آردیارانه‌ای را به استفاده از این سود هنگفت تشویق میکند.

۳. صادرات یارانه مردم ایران به کشورهای همسایه: باتوجه به اختلاف فراوان قیمت آرد یارانه‌ای اعطایی به صنایع کشور و قیمت آرد در کشورهای همسایه طبیعتا هزینه تولید فرآورده‌های مختلف بر پایه گندم و آرد مثل ماکارونی، بسکویت، شیرینی و … در کشور ما شدیدا کمتر از کشورهای همسایه است بنابراین علاوه بر قاچاق حتی صادرات رسمی محصولات مذکور به کشورهای همسایه با نرخ های پایین تر برای فروش بیشتر به معنای شکل گیری پدیده عجیب صادرات یارانه و بهره مندی مردمان کشورهای دیگر از یارانه دولت در کشور ماست.

۴. ضربه به اعتبار تولیدکنندگان رسمی کشور: همین اختلاف قیمت یارانه ای و آزاد در گندم و آرد و به تبع آن محصولات تولید شده از این نهاده ها باعث شده است عملا تولیدکنندگان اعم از نانوایان سنتی تا صنعت‌داران ماکارونی تشویق شوند به بهره مندی از این رانت بزرگ به جای توسعه بهره وری در تولید خود.

۵. عدم امکان برقراری عدالت میان مردم: از آنجا که دولت معادل اختلاف قیمت ناشی از هزینه تمام شده آرد و گندم و نرخ فروش آرد به صنایع را عملا دچار عدم النفع میشود، بنابراین درصورت در دسترس بودن این مبلغ هنگفت که فقط برای صنعت تا ۳۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده میشود، دولت میتواند این عواید را به دهک‌های کم درآمد در قالبهای مختلف نقدی و اعتباری و مالی و …تخصیص دهد تا جریان یارانه به فلسفه حقیقی خودش که جریان یافتن از سمت پردرآمدها به سمت کم درآمدهاست محقق شود. در حالیکه اکنون پرمصرف‌ها از یارانه بیشتری روی قیمت نان و فرآورده های مربوطه منتفع میشوند.

۶.کسری بودجه و تحمیل تورم به مردم: از آنجا که دولت با کسری بودجه جدی در بخش بودجه عمومی روبروست، این مدل اعطای یارانه به صورت ناعادلانه و یکسان روی قیمتها به همه مردم اعم از پردرآمدها و کم درآمدها باعث میشود کسری منابع بودجه این بار از محل عدم النفع شدید دولت از اعطای یارانه های قیمتی، تشدید شود و کسری بودجه از راه خلق پول پرقدرت بانک مرکزی و به تبع آن ایجاد تورم تأمین شود. در صورتیکه میتوان با حذف یارانه پردرآمدها که ناشی از نرخ نازل محصولاتی چون ماکارونی است، کم درآمدها را بیش از پیش مورد حمایت هدفمند قرار داد و نیز بخشی از منابع آزاد شده را نیز صرف کسری بودجه دولت کرد تا از محل کاهش تورم از این ناحیه نیز بار اقتصادی روی دوش کم درآمدها کمتر شود.

۷.کاهش قدرت بانک مرکزی: اعطای ارز ۴۲۰۰ به واردکننده برای واردات گندم با هدف کاهش هزینه های تولید آرد و به دنبال آن ارزان سازی فرآورده های مربوطه علاوه بر چالش های قبلی، از انجا که این ارزها از ارزهای نفتی تأمین میشوند و به دلیل رشد قیمت‌های جهانی پیش بینی میشود به بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز برای واردات مبتنی بر ۴۲۰۰ در سال ۱۴۰۱ نیاز داشته باشیم، بنابراین باعث از بین رفتن ارزهای با کیفیت و در دسترس بانک مرکزی شده و متعاقبا قدرت بانک مرکزی در بازارسازی در بازار ارز را شدیدا کاهش میدهد.

۸. در معرض فساد قرار گرفتن کارمند دولتی: اعطای ارز ۴۲۰۰ برای واردات کالاها و از جمله گندم و یا اعطای آرد یارانه‌ای به  صنایع یا نانوایی‌ها به دلیل اختلاف نرخ فاحش با بازار آزاد، طبیعتا تقاضای دلالی برای دریافت این ارزهای ۴۲۰۰ تومانی یا محصول نهایی مثل آرد را به هر قیمتی افزایش میدهد و بنابراین میتواند زمینه فساد و تبانی با دلال را برای مسئول محترم دولتی فراهم آورد. مانند آنچه برای روغن در سطح معاونین وزارت صمت در دولت قبلی رخ داد و پرونده این مسئول دولتی هم اکنون توسط سازمان‌های امنیتی در حال بررسی است.

۹. بزرگ شدن اقتصاد غیر رسمی کشور: یکی دیگر از آفات اختلاف قیمت یک کالا در دو بازار شکل گیری بازار آزاد یا به عبارتی دقیق تر بازار سیاه است که هیچ گونه وجه رسمی ندارد و صرفا باعث بزرگ شدن اقتصاد زیرزمینی کشور میشود.

۱۰. قیمت نسبی پایین نان و فرآورده‌های آردی: باتوجه به پایین نگهداشتن دولتی قیمت نان و فرآورده های مربوطه نسبت به قیمت سایر کالاها، طبیعی است که اولا بخش زیادی از این محصولات که از قیمت نسبی نازلی برخوردارند اتلاف شود و بخش عمده ای نیز در مسیرهای نامتعارف مانند جایگزینی نان خشک با خوراک دام و طیور به هدر رود.

تصمیم دولت سیزدهم چیست؟

برای غلبه بر چالش‌های ۱۰ گانه فوق دولت در حوزه صنعت و نانوایی‌های سنتی هرکدام تصمیمات مقتضی و هوشمندانه‌ای را اتخاذ کرده است.

در حوزه آرد صنعتی: برای صنایع دولت تصمیم گرفته است آرد را با نرخی معادل هزینه تمام شده آن بفروشد و از محل آزادسازی حدود بیش از ۱۰ هزارتومان به ازای هرکیلوگرم آرد که در مجموع تا ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز برآورد شده است، از دهک‌های کم درآمد حمایت نقدی به عمل آورد که افزایش هزینه‌ها برای آنها جبران شود.

در حوزه آرد نانوایی‌های سنتی: در این زمینه نیز دولت برای جلوگیری از قاچاق آرد و یا فروش آن در بازار آزاد و با هدف از بین بردن رانت ناشی از اختلاف قیمت یارانه ای با قیمت تمام شده و نیز کاهش اسراف و هدررفت نان، دولت مبتنی بر طراحی هوشمندانه وزارت اقتصاد تصمیم دارد:

۱.قیمت نان را برای مردم ثابت نگهدارد

۲.آرد را به نرخ آزاد به نانوایی ها بفروشد

۳.مابه‌التفاوت ایجاد شده برای نانوا را به صورت ریالی و آنلاین به حساب نانوا واریز نماید.

ملاحظات این تصمیم دولت سیزدهم چیست؟

۱. بانک مرکزی باید با برنامه‌ریزی مشخص برای تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی صنعتی که دچار افزایش ناگهانی ناشی از رشد هزینه‌های تولیدشان شده‌اند، آنها را مورد حمایت اعتباری و مالی خودش قرار دهد.

۲. جهت جلوگیری از بروز پدیده جانشینی (یعنی مثلا صرف یارانه نقدی ماکارونی برای خرید سایر کالاها توسط خانوار) بهتر است دولت بخشی از حمایت‌های خود را در قالبهای اعتباری هدفمند به خانوار اعطا کند.

۳. دولت باید اجرا را مخصوصا در حوزه نان سنتی به صورت آزمایشی از برخی مناطق کشور آغاز و پس از اصلاح آسیب‌های آن به کل کشور تعمیم دهد.

۴. فرآیند اجرا باید بدون ابهام و شفاف مخصوصا برای نان سنتی توسط دولتمردان به مردم توضیح داده شود.

کلام پایانی:

اصلاحات بنیادین در اقتصاد کشور مستلزم تصمیمات شجاعانه و طراحی‌های هوشمندانه دارد که دولت ۱۳ ام با شجاعت کمر همت به این اصلاحات بسته است. اتخاذ تصمیمات پوپولیستی برای توزیع اشتباه یارانه و تثبیت و سرکوب اشتباه قیمتها که عملا با ایجاد تورم و قاچاق و چالش‌های ۱۰ گانه فوق در نهایت به ضرر دهک‌های کم درآمد تمام میشود، مانند آنچه در دولت قبل رخ داد، کشور را این بار با چالشهای بزرگتری روبرو میکند. دولت سیزدهم نیز نشان داده است که مرد میدان تصمیمات بزرگ است چنان که در ماجرای واکسن، فروش نفت، حل و فصل عضویت ایران در پیمان شانگهای،‌ اجرای قانون بر زمین مانده پنجره واحد کسب و کار، اصلاح بخشی از ساختار بودجه، آزاد سازی سواحل و … توانست کار جدی و مهمی را به سرانجام برساند در این زمینه نیز می‌تواند کار اساسی را به سرانجام برساند.

 

 

 

 

واکسنی برای همه ویروس ها/ آرام شو رفیق!

این روزها با وجود مشکلات ریز ودرشتی که سوغات زندگی در کلانشهرهاست و به قول معروف با اعصاب آدم‌ها بازی می‌کند، وارد کردن گل سرخ یا گل محمدی در سبد غذایی خانواده ها واجب است. طب سنتی برای خواص این گل خوش بو حرف های زیادی برای گفتن دارد.

واکسنی برای همه ویروس ها/ آرام شو رفیق!

فصل گلاب گیری شروع شده و کاشان مقصد سفر آخر هفته بسیاری از خانواده‌ها است. اشتباه نکنید. قرار نیست در این گزارش از فوت و فن سفر به کاشان بنویسیم. فصل گلاب گیری بهانه‌ای است تا از گل محمدی و خواص بی نظیرش بگوییم. از شربت و روغنش گرفته تا گل خشک محمدی، این گل خوش بو دنیایی از خاصیت است؛ خواصی که حتماً از شنیدن آن تعجب می‌کنید و آن وقت است که دست از سر گل محمدی بر نمی‌دارید.

گل محمدی پای ثابت بسیاری از نسخه‌های درمانگران طب سنتی برای درمان انواع و اقسام بیماری‌هاست. از بیماری‌های پوستی و روده و معده گرفته تا بیماری‌های مربوط به کبد و قلب و ریه. از همه مهم‌تر کارشناسان طب سنتی به اتفاق معتقدند استفاده مداوم از گل سرخ بهترین تجویز برای مبارزه با بیماری‌های روحی و روانی است. این روزها با وجود مشکلات ریز ودرشتی که سوغات زندگی در کلان‌شهرهاست و به قول معروف با اعصاب آدم‌ها بازی می‌کند، وارد کردن گل سرخ در سبد غذایی خانوار می‌تواند نجات بخش باشد. با دکتر« محمد ابراهیم ابراهیمی»؛ پزشک طب سنتی در خصوص خواص گل سرخ گفت و گو کردیم. این نسخه‌ها را ازدست ندهید.

*آرام شو رفیق!

اولین پیشنهاد برای افرادی است که دچار تنش‌های روحی و روانی شده‌اند و استرسشان زیاد است. پیشنهاد می‌کنیم خودتان را به خوردن گل سرخ عادت بدهید. شربتش را تهیه کنید. خشک شده این گیاه هم در عطاری‌ها موجود است. اگر این روزها قصد رفتن به کاشان را دارید دست به نقد از همان جا گل سرخ را تهیه کنید. گل سرخ مثل یک داروی قوی اعصاب شما را آرام می‌کند.

*خداحافظ تپش قلب

تپش قلب دارید؟ هر روز چای گل سرخ یا چای گل محمدی بخورید. چای گل سرخ یک نوشیدنی آرام بخش و معطر است، یک قاشق غذاخوری برگ گل سرخ را با یک قاشق چای خوری چای مخلوط کرده، دم کنید و نوش جان کنید. حتماً تأثیر آن را در کاهش تپش قلب متوجه می‌شوید.

*واکسن چند کاره

گل محمدی یک واکسن چندکاره است و از بدن شما در برابر انواع و اقسام عفونت‌های ویروسی محافظت می‌کند. اگر نوزاد دارید می‌توانید روغن گل‌سرخ را تهیه کنید و شب‌ها بدنش را با این روغن ماساژ دهید. خودتان هم به چند روش می‌توانید گل سرخ را در برنامه روزانه‌تان جای دهید. مربای گل سرخ، شربت گل سرخ، دمنوش روزانه گل سرخ. دست شما باز است. بسته به ذائقه و علاقه‌تان دست به کار شوید.

*ضد یبوست

کمتر داروی گیاهی مثل گل محمدی می‌تواند با یبوست مبارزه کند. برای درمان یبوست می‌توانید مربای گل سرخ را تهیه کنید و بعد از غذا یک قاشق کوچک از این مربا را نوش جان کنید. هم ملین است و عملکرد روده را بهتر می‌کند، از ایجاد عفونت در بدنتان هم پیشگیری می‌کند و اشتهاآور هم هست.

*قابل توجه آلزایمری‌ها

اگر خدای ناکرده در اطرافیانتان شخصی مبتلا به آلزایمر شده است و یا حتی در خودتان نشانه‌هایی از بروز این بیماری دیده‌اید و نمی‌خواهید درگیر آن شوید، پیشنهاد می‌کنیم روی گل سرخ حساب ویژه باز کنید. گل محمدی این قابلیت را دارد که جلوی تخریب سلول‌های مغزی بایستد. حتی در مواردی دیده شده مصرف پودر گل سرخ در افرادی که بیماری آلزایمرشان کهنه شده است، علائم بیماری را بعد از چند هفته کاهش داده است.

*اگر قاعدگی‌های دردناک دارید بخوانید

اگر قاعدگی‌های دردناک داریدو دچار نفخ و گرفتگی می‌شوید نوشیدن چای گل محمدی را به صورت روزانه در برنامه غذایی‌تان قرار دهید. مصرف این گیاه قاعدگی شما را تنظیم می‌کند و دردها را کاهش می‌دهد. تغییر خلق و خو یکی از آثار دوران قاعدگی است. از خاصیت آرام بخشی گل محمدی هم برای این دوران می‌توانید استفاده کنید.

*گل محمدی برای باردارها

خوردن گل محمدی را به خانم‌های باردار هم توصیه می‌کنیم. چون این گیاه ویتامین C دارد و سیستم ایمنی افراد را تقویت می‌کند. جالب است بدانید که ویتامین C یکی از ویتامین‌های ضروری برای رشد جنین است. علاوه بر ویتامین C گل محمدی پتاسیم. کلسیم، ویتامین E، ویتامین B، منگنز و منیزیم هم دارد.

*ضد تب

کودکتان تب کرده و هیچ جوره تبش پایین نمی‌آید. ترسیده‌اید و استرس تشنج کردن کودکتان را دارید. هول نکنید. در کنار استفاده از روش‌های درمانی از روغن گل سرخ هم استفاده کنید. بدن کودکتان را با این روغن ماساژ دهید و خیالتان راحت باشد که به زودی تبش پایین می‌آید. از چای گل سرخ هم غافل نشوید.

*این مربای پر خاصیت!

یکی از روش‌هایی که می توانید با استفاده از آن گل محمدی را وارد برنامه غذ ایی خانواده‌ کنید، تهیه مربای گل سرخ است. تهیه این مربا کار سخت و پیچیده ای نیست. فقط کافی است هم وزن گلبرگ ها، شکر تهیه کنید. پیشنهاد می کنیم مربای گل سرخ را با شکر قهوه ای تهیه کنید که قند خونتان را هم تنظیم کند. اول از همه تلخی گل محمدی را با این روش بگیرید؛ گل ها را در آب جوش بریزید و وقتی یک دقیقه جوشید آب را خالی کنید و گل ها را با آب سرد بشویید. بعد از این مرحله شکر و گل ها را در قابلمه ای که مقداری آب در آن ریخته اید روی گاز بگذارید که تا وقتی به مرحله  قوام رسیدن رسید، بجوشد.

*بفرمایید شربت

فصل گرما نزدیک است و با تهیه شربت گل سرخ یک تیر و چند نشان بزنید. هم عطش تان فروکش می کند، هم اینکه می‌توانید از خواص بی‌نظیر آن استفاده می کنید. روش تهیه هم اصلا سخت نیست. ۵۰ گرم گلبرگ خشک محمدی را در کمتر از یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید به مدت نیم روز  با شعله غیر مستقی مثلا روی سماور بماند. بعد صافش کنید و ۶۰ گرم شکر به آن اضافه کنید  و دوباره آن را روی گاز قرار بدهید تا مایع غلیظی به دست بیاید. شربت شما آماده است!

 

 

 

مجوز استخدام ۲۵ هزار دانشجومعلم دیگر صادر شد/ مکاتبه با دولت برای جذب ۲ هزار دکترمعلم

وزیر آموزش و پرورش از دریافت دستور جذب ۲۵ هزار دانشجومعلم دیگر درسطح کشور خبر داد و خطاب به سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: باید محل رشته و جنس دانشجومعلمان هر چه سریع‌تر در سطح کشور مشخص شود.

مجوز استخدام 25 هزار دانشجومعلم دیگر صادر شد/ مکاتبه با دولت برای جذب 2 هزار دکترمعلم

به گزارش فارس یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در آیین تودیع و معارفه رئیس و سرپرست این دانشگاه با ارج نهادن مقام و جایگاه معلم و قدردانی از تلاش‌‌های حسین خنیفر و تیم همراه طی مدت تصدی ریاست دانشگاه، سپردن پرچم از دست معلم به معلم دیگر را تداوم راه تربیت معلم دانست و تصریح کرد: افزایش پذیرش دانشجو معلم از سال ۱۳۹۴ به بعد از سقف ۳ هزار نفر به ۲۵ هزار نفر اتفاقی بسیار خوب از نظر کمیت به شمار می‌رود.

وی تربیت معلم را از منظر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از اهم موارد برشمرد و افزود: دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه وزارت آموزش و پرورش است. تا زمانی که دانشگاه فرهنگیان به دنبال آن باشد که خود را با وزارت علوم تراز کند، معلم تربیت نمی‌کند، زیرا حوزه مأموریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دربخش غیر تربیت معلم، عام به حساب می‌آید.

نوری با اشاره به سابقه و پیشینه تأسیس دارالمعلمات در سال ۱۳۰۶، تصریح کرد: این مکان به واسطه تربیت معلم، نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورها نیز برخوردار از اهمیت بود. سیر تأیید دروس و پذیرش دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان باید از مسیر وزارت علوم به وزارت آموزش و پرورش تغییر یابد. با وام گرفتن از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر مأموریت اصلی خود در درون وزارت آموزش و پرورش، تأکید داریم.

وی با اشاره به فرمایشات رهبرانقلاب اسلامی درخصوص مساعدت وزارت علوم، سازمان اداری واستخدامی وسازمان برنامه وبودجه کشور برای تسریع امور دانشگاه فرهنگیان، افزود: دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه وزارت آموزش وپرورش است، این کمک و یاری به منزله زیرنظر بودن دانشگاه در هریک از نهادهای اعلام شده نیست، دانشگاه فرهنگیان با استقلال کامل و با همت و تلاش همه استادان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش در صدد دستیابی به اهداف مد نظر است.

نوری از دریافت دستور جذب ۲۵ هزار دانشجو معلم دیگر در سطح کشور خبر داد و خطاب به سرپرست دانشگاه فرهنگیان، گفت: باید محل رشته و جنس دانشجو معلمان هر چه سریع‌تر در سطح کشور مشخص شود.

وی از مکاتبه با دولت برای جذب تعداد ۲ هزار نفر دکتر معلم در دانشگاه فرهنگیان خبر داد و خاطر نشان کرد: سهیمه اعلام شده برای جذب دکتر معلمان به تدریج انجام خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش، راهکار عبور از بحران کمبود فضا در دانشگاه فرهنگیان را مساعدت وزارت علوم برای استفاده از ساختمان‌های این وزارت دانست و اظهار کرد: در گذشته آموزش و پرورش به  وزارت علوم کمک کرده است، انتظار می‌رود با توجه به افزایش جمعیت دانشجو معلمان در مراکز آموزشی و کمبود فضاهای آموزشی در این دانشگاه، وزارت علوم حامی دانشگاه فرهنگیان باشد.

وی با اشاره به نحوه استخدام افراد در آموزش و پرورش و همچنین حق التدریس بودن جمع زیادی از کارکنان و فعالان دردستگاه‌های مختلف، گفت: آموزش و پرورش بیشترین مجوز استخدام نیرو در دستگاه‌های دولتی را دارد.

نوری نیاز به معلم آموزش و پرورش را برای آموزش و پرورش یک ضرورت خواند و افزود: دانشگاه فرهنگیان، محل تربیت و ورود معلم توسط استادان مجرب به دستگاه عظیم آموزش و پرورش است.

 

 

 

در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه مطرح شد

«ذبیح‌الله خداییان» سخنگوی قوه قضاییه، امروز (سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه) در جریان نشست خبری خود به سؤالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ داد و گفت: کسانی که اقدام به انتشار به مطالب کذب کنند و یا مدارک کافی ندارند، تحت تعقیب قرار و محکومیت می گیرند. افراد باید در انتشار اطلاعات دقت کنند.

کد خبر:۱۱۱۷۹۹۴
تاریخ انتشار:۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ – ۱۲:۵۲۱۰ May 2022

تابناک: سخنگوی قوه قضاییه گفت که حکم مهرشاد سهیلی صادر و او به سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت، جزای نقدی و رد مال محکوم شده است؛ این حکم بدوی است و در صورت قطعیت اجرا می‌شود.

ذبیح الله خداییان در نشست خبری امروز ضمن تبریک روز کارگر و معلم گفت: معلمین عزیز تربیت آینده سازان کشور را بر عهده دارند. همچنین کارگران چرخ اقتصاد کشور را به حرکت درمی‌آورند.

خداییان در پاسخ به سوالی درباره ملاقات مجازی زندانیان گفت: موضوع ملاقات برخط و تصویری خانواده زندانیان با آن‌ها دو سال در دستور کار قوه قضاییه است و زیرساخت‌ها فراهم شده، ولی کامل نیست. البته در تمام زندان‌ها اجرا شده است و ۶۹ هزار و ۳۰۰ مورد ملاقات برخط و تصویری داشتیم. ترتیبی داده شده دادگاه‌ها هم برخط برگزار شوند و حدود ۲۷۸ هزار جلسه دادگاه بصورت ویدیو کنفرانسی برگزار و از اعزام ۴۱۸ هزار زندانی به دادگاه‌ها خودداری شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اخطاری که شرکت سایپا از سازمان بازرسی دریافت کرده است، گفت: مساله استانداردسازی خودرو‌ها با سلامت مردم در ارتباط است و خودروساز‌ها باید توجه داشته باشند که کارشان با سلامت مردم ارتباط دارد. کشته شدن نزدیک به هزار نفر در دو سه هفته یک فاجعه است که برخی ناشی از استاندارد نبودن خودروهاست. دو بار هست که رهبری بر استانداردسازی خودرو‌ها تاکید می‌کند و این تکلیفی برای همه مسئولین است. اگر خودرویی استاندارد لازم را ندارد، باید جلوی تولیدش گرفته شود و ما در سازمان بازرسی پیگیریم کردیم و هشدار هم دادیم.

وی درباره علنی برگزار شدن دادگاه‌های مفاسد اقتصادی گفت: تمام محاکمات ما اعم از اقتصادی و غیراقتصادی علنی است. علنی بودن هم به معنی انتشار محاکمات نیست. ما در ماه‌های اخیر به خصوص در دوره تحول محاکمات متعددی داشتیم که نه تنها علنی بوده، بلکه منتشر شده است مثل بانک سرمایه. این طور نیست که جلسات دادگاه علنی نباشد. در دو سه ماه اخیر با تاکید ریاست قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی، حدود ۹۶ پرونده در این مدت رسیدگی را کردیم و به صدور حکم قطعی منتهی شدند؛ لذا برخورد با مفاسد جدی و قاطع است و ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال ایسنا درباره جزییات حکم صادره برای مهرشاد سهیلی گفت: این پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال شد. حکم بدوی صادر و به سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت، جزای نقدی و رد مال محکوم شده است؛حکم بدوی است و در صورت قطعیت اجرا می‌شود.

وی در پاسخ به سوال درباره “اتفاقی که برای خبرنگار فرهیختگان در قم رخ داد”، گفت: استفاده از ظرفیت‌های مردمی و اصحاب رسانه در مبارزه با فساد مهم است و در قوانین تاکید بر این امر شده است. در ارتباط با موارد فساد مثل سوت زنی حتما در چارچوب قانونی اقدام و به مراجع مرتبط موارد فساد گزارش می‌شود و تحت حمایت قرار می‌گیرند. در مورد خبرنگار عزیز فرهیختگان به محض اطلاع موضوع پیگیری و پرونده در قم تشکیل شده و وسیله نقلیه مرتکبین شناسایی شده است و قطعا نه تنها با این مورد بلکه در هر موردی برخورد قاطع می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص فساد در شهرداری ارومیه گفت: در این پرونده برخی از اعضای شورای شهر و کارمندان تحت تعقیب قرار گرفتند. قرار به جلب دادرسی و کیفرخواست صادر شد. در مورد ۸۴ نفر کیفرخواست صادر شده است. ۳۶ تن از مدیران و کارکنان شهرداری و ۲۳ تن از اعضای فعلی و سابق شورای شهر ارومیه و ۲۵ نفر دارای شغل آزاد و تعدادی هم کارمند شهرداری هستند. اکثر این متهمان با وثیقه آزاد و تعدادی از خدمت تعلیق شدند و پرونده در حال ارجاع به دادگاه است.

خدائیان در پاسخ به سوالی درباره شکایت رئیس مجلس از جعفرزاده نماینده سابق مجلس به علت انتشار خبر خرید منزل توسط خانواده قالیباف در ترکیه و اینکه در چه مرحله‌ای است، گفت: در خصوص این موضوع با توجه به شکایت انجام شده پرونده‌ای در تهران تشکیل شده و مشتکی عنه احضار شده است. کسانی که با فوریت دست به انتشار مطالبی می‌زنند اگر نتوانند ادعای خود را ثبت کنند، تحت تعقیب قرار گرفته و محکوم خواهند شد. اگر دقت نکنند و به صرف شنیده‌ها مطالبی را منتشر کنند پرونده‌ای تشکیل شود، قوه قضائیه ورود می‌کند.

وی درباره اجرای حکم احمدرضا جلالی تا پایان اردیبهشت گفت: آقای احمدرضا جلالی، فرزند محمد از اتباع ایران و تابعیت ایران دارد و ایرانی است و در ۱۳۹۶ به اتهام جاسوسی و ارتباط با موساد و اقدام علیه امنیت کشور و افشای اطلاعات طرح‌های سری و فوق سری و حتی اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای تحت تعقیب قرار گرفت و بازداشت شد و بعد از بازداشت ایشان، کشور سوئد به او تابعیت و امتیازی به او داد. این شخص به لحاظ اتهامات متعدد به اعدام‌محکوم شده و حکم قطعی است و در دستور کار مقامات قضایی است و نسبت به اجرای حکم اقدام خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مبادله احمدرضا جلالی و حمید نوری گفت: این دو ارتباطی با هم ندارند. آقای حمیدنوری بی گناه و محاکمات ایشان نامشروع است. آقای جلالی دو سال قبل از ایشان بازداشت و حکم قطعی در موردش صادر شده است. بحث مبادله مطرح نیست و قوه قضاییه براساس حکم صادره اقدام خواهد کرد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره مقابله با زورگیران و مجرمان حرفه‌ای و اینکه چرا ما شاهد جرایم خشن این چنینی همانند زورگیری چند روز گذشته در شهریار هستیم، گفت: در خصوص دستورالعمل صادره باید گفت، نه تنها آن دستورالعمل بلکه رئیس قوه قضائیه تاکید کرده با کسانی که زورگیری می‌کنند و اخلال در نظم دارند، برخورد جدی صورت می‌گیرد. با این جرایم، برخورد خشن صورت می‌گیرد. در کشور‌هایی که در تمامی خیابان‌ها هم دوربین هست، باز شاهد وقوع این اتفاقات هستیم و اگر موردی صورت می‌گیرد، دلالتی به عدم برخورد دستگاه قضا نیست و بیشتر کسانی که در زندان هستند از این قبیل افراد هستند. از اینجا به دادستان‌ها می‌گویم با این افراد برخورد قاطع صورت گیرد و از نیروی انتظامی می‌خواهیم با ورود درست از تکرار جرم ‌جلوگیری کند.

وی افزود: قوه قضائیه بانک اطلاعاتی مجرمان را دارد و اگر جرمی رخ می‌دهد باید آن‌ها را پیگیری کرد. آمار این جرایم در کشور زیاد نیست و مواردی رسانه‌ای می‌شود و نباید این طور پنداشت که به وفور است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر فائزه هاشمی در رابطه با درخواست تحریم برخی نهاد‌های امنیتی و توهین به پیامبر، گفت: در رابطه با هر دو موضوع پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده و دادستان به عنوان مدعی العموم پیگیر موضوع بوده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و پرداخت بدهی و آیا او آزاد شده است، گفت: این فرد همچنان در زندان است و نسبت به تسویه بدهی خود اقدام نکرده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پرونده حمید نوری گفت: تشکیل پرونده برای آقای نوری جنبه سیاسی دارد و نمی‌توان اسم این پرونده را پرونده قضایی گذاشت. متاسفانه دستگاه قضایی سوئد کمترین استاندارد‌های بین‌المللی و داخلی خود را در مورد ایشان اجرا نکردند. در پرونده نوری کوچکترین استاندارد‌ها رعایت نشده است. خانواده و مامورین کنسولی، هفت ماه و نیم خبر نداشتند چه بلایی سر آقای نوری آمده است. خانواده آقای نوری دو سال حق ملاقات با ایشان را نداشتند. یکی از حقوق متهم حق داشتن وکیل تعیینی است که دولت سوئد اجازه نداد وکیل تعیینی داشته باشد و به او وکیل تسخیری دادند. آقای نوری به علت بیماری چشمی نیاز به پزشک دارد که تاکنون اجازه ملاقات پزشک به وی را نداده‌اند. هر متهمی برای دفاع از خودش حق معرفی شاهد دارد، اما شهود ایشان را نپذیرفته‌اند، این در حالی است که مخالفین شهود خود را معرفی کرده‌اند و علیه ایشان شهادت داده‌اند. مدعیان حقوق بشر کجا هستند؟ بنده به مقامات قضایی سوئد توصیه می‌کنم به کار و وظیفه قضایی خود عمل کنند و تحت القائات سیاسی قرار نگیرند. ایران مانند هر کشور دیگری از اتباع خود دفاع می‌کند.

وی افزود: ستاد حقوق بشر با کمک وزارت امور خارجه پیگیری‌های لازم را داشته‌اند و پیگیری‌ها در حال انجام است. پیگیری‌های ما همچنان ادامه خواهد داشت. اعتقاد داریم آقای نوری بی‌گناه است و جرمی مرتکب نشده است. محاکمه ایشان نامشروع است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره نظارت‌های قوه قضائیه بر تنظیم بازار پس از حذف ارز ترجیحی، گفت: ساماندهی و نظارت بر عهده تعزیرات است؛ مگر اینکه، احتکار یا جرایم این چنینی رخ دهد. رئیس قوه قضاییه بار‌ها اعلام کرده که دستگاه قضا باید در مقابله با گران فروشی به دستگاه‌های دیگر کمک کند. در رابطه با مقابله با گرانفروشی در کنار دولت هستیم.

خدائیان افزود: بسیاری از افراد که ارز ترجیحی دریافت کردن،د یا کالا را وارد نکردند یا در بازار آزاد فروختند. دولت به دنبال جراحی اقتصادی هست و سران قوا نیز هم نظر هستند، اما این مساله نیاز به همراهی مردم و نظارت‌های بموقع مسئولان دارد؛ با این اتفاق افرادی که رانت‌هایی داشتند ممکن است مشکلاتی را ایجاد کنند که دستگاه قضایی با این افراد برخورد می‌کند.

خداییان در پاسخ به سوالی درباره قتل‌های خانوادگی گفت: جرایم خشن خانوادگی که به قتل منتهی می‌شود، زیاد نیست و انگشت شمار است و اخیرا چند مورد رخ داد. اختلافات خانوادگی که منتهی به قتل می‌شود، ریشه‌های مختلف اعم از فرهنگی و اقتصادی و اعتیاد به مشروبات و تعصبات قومی و قبیله‌ای دارد.

وی افزود: در خصوص این موضوع که به خانواده‌ها ارتباط دارد همه دستگاه‌ها باید بیایند و دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی و … باید در جهت آموزش پیشگیری از خشونت یا کنترل رفتار افراد کمک کنند. دستگاه قضایی هم کار‌هایی کرده است. به عنوان مثال در امار معاونت پیشگیری حدود ۶۰۰ کارگاه با موضوع پیشگیری از خشونت برای افراد دارای اطفال برگزار کردند. کارگاه‌هایی در زمینه نحوه برخورد ضابطین و قضات با جرایم خانوادگی داشتند. بیش از ۶۰ کار گاه مهارت آموزشی کنترل خشم برگزار شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در شبکه‌های اجتماعی آمده شهرام جزایری با تحمل کیفر و پرداخت بدهی خود آزاد شده است، گفت: این فرد محکومیت قطعی دارد و حبس است.

خداییان در پاسخ به سوالی درباره اقدام دستگاه قضا در رابطه با صدور مجوز‌های کسب و کار گفت: طبق قانون تمام دستگاه‌هایی که مجوز کسب و کار صادر می‌کنند باید این فرآیند را الکترونیکی کنند. سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کرده است. برخی دستگاه‌ها به تکالیف خود عمل کرده‌اند. گزارش ما هنوز تکمیل نشده، اما در زمان تکمیل اگر دستگاهی به تکالیف خود عمل نکرده باشد، به مراجع ذیربط معرفی می‌شوند.

خداییان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا قوه قضاییه در خصوص برخورد با محتکران یا بازرسی بر فروشندگان اقدامی انجام خواهد داد، گفت: بحث اختصاص یارانه‌های پنهان در اقتصاد با هدف کمک به اقشار آسیب‌پذیر صورت گرفته، اما سوال این است که این هدف تحقق پیدا کرده است؟ صاحبنظران بر این اعتقاد هستند که این هدف تحقق پیدا نکرده، چون بسیاری از افرادی که ارز ۴٢٠٠ تومانی دریافت کردند با سندسازی چنین اقدامی را صورت ندادند که در دادگاه‌های ما بسیاری از این افراد محکوم شدند. برخی افراد کالای یارانه‌ای دریافت کردند، اما سوءاستفاده شد. دولت و مسئولان اقتصادی اتفاق‌نظر دارند و موضوع در سران قوا هم بررسی شده است؛ البته نیاز به همکاری مردم داریم و همچنین نظارت بر تنظیم بازار باید صورت گیرد و قوه قضائیه هم در این راستا همراه دولت است.

سخنگوی قوه قضائیه درپاسخ به سوالی درباره برخورد با ترک فعل مدیران در رابطه با عدم استخدام معلولان در دستگاه‌ها گفت: در برخی موارد ترک فعل‌ها ضمانت اجرایی ندارد، اما ضمانت اداری دارد و از این طریق قابلیت پیگیری است.

ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه همچنین در این نشست گفت که به زودی شخص دیگری جانشین او در این سمت خواهد شد.

وی در این باره اظهار کرد: به دلیل تمرکزم در سازمان بازرسی تقاضا داشتم که مسئولیت سخنگویی بر عهده کسی دیگر باشد که رییس قوه قضاییه اخیرا موافقت کردند و از ایشان کمال تشکر را دارم و چند گزینه پیشنهاد شده است. ان‌شاءالله با انتخاب یکی از عزیزان به عنوان سخنگوی جدیدی انتخاب شود و اگر انتخاب صورت گیرد در نشست بعدی سخنگوی جدید در خدمت شماست.

 

 

 

 

جاماندگان یارانه کمک‌معیشتی به ۲ شیوه امکان ثبت اعتراض دارند

فرصت اعتراض بابت یارانه کمک‌معیشتی در سامانه حمایتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد همچنین سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها به زودی در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا کسانی که یارانه نگرفته‌اند تقاضای خود برای قرار گرفتن در شمول یارانه‌بگیران ثبت کنند.

جاماندگان یارانه کمک‌معیشتی به 2 شیوه امکان ثبت اعتراض دارند

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی از شهروندان در تماس با خبرگزاری فارس از عدم واریز یارانه کمک معیشتی گلایه کردند، خبرنگار فارس برای پیگیری موضوع با سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تماس گرفت که یک مقام آگاه در این سازمان به فارس خبر داد: درصد بالایی‌ از کسانی که می‌گویند یارانه نگرفته‌ایم، احتمالا به خاطر مشکلات بانک مربوطه پیامک برایشان ارسال نشده است.

وی افزود: از سوی دیگر ‌تعداد اندکی از کسانی که یارانه برایشان واریز نشده است، در بررسی اخیر پایگاه رفاه ایرانیان که در فروردین امسال انجام شده ممکن است، از دهک‌ ۹ به دهک ۱۰ پردرآمدی منتقل شده باشند که یارانه به آنها پرداخت نمی‌شود، اما برای بقیه افراد در ۹ دهک درآمدی یارانه معیشتی واریز شده است.

وی این نکته را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: همان گونه که رئیس جمهور اعلام کرد فرصت اعتراض در سامانه حمایتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir/faq/faq.html وجود دارد و مردم می‌توانند به مرور به این سامانه مراجعه کنند.

این مقام آگاه در مورد کسانی که اصلا یارانه نگرفته‌اند گفت: همچنین سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها به نشانی https://www.hadafmandi.ir/ به زودی در اختیار مردم قرار می‌گیرد که کسانی که یارانه نگرفته‌اند تقاضای خود برای قرار گرفتن در شمول یارانه‌بگیران ثبت کنند که اگر تقاضای آنها مورد موافقت قرار گرفت و شرایط لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند، پس از آن یارانه دو مرحله‌ای برایشان واریز می‌شود.

این مقام آگاه گفت: شب گذشته کل مبالغ یارانه کمک معیشتی برای ۷۲ میلیون ایرانی‌ واریز شد، اما سیستم‌های داخلی بانک‌ها متفاوت است و به مرور پیامک‌ها برای مشتریان ارسال می‌شود.

وی همچنین افزود: منابع پرداخت یارانه کمک معیشتی از طرف سازمان برنامه و بودجه تامین شده است که توسط رئیس این سازمان اعلام خواهد شد، اما آمار کلی این است که برای ۲۳ میلیون سرپرست خانوار یارانه معیشتی واریز شده است.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*