اخبار خراسان جنوبی/

 

تحول در نظام اقتصادی، هدف اصلی دولت سیزدهم

 

 

برگزاری اولین جشنواره استعدادیابی ورزشی ویژه نابینایان و کم بینایان در بیرجند/۷

 

سرپرست هیات نابینایان و کم بینایان خراسان جنوبی گفت: اولین جشنواره استعدادیابی ورزشی ویژه نابینایان و کم بینایان با هدف فرهنگ سازی،آشنایی بیشتر خانواده ها با رشته های ورزشی و شناسایی استعدادهای برتر در رشته های فوتبال،دو و میدانی، جودو،گلبال و آمادگی جسمانی با حضور ۲۰ دانش آموز نابینا و کم بینا در مرکز آموزشی وصال بیرجند برگزار شد‌.

در این استعدادیابی شاخص های سلامت عمومی، ویژگی های آمادگی جسمانی و حرکتی مورد سنجش قرار گرفت و بعد از تحلیل داده ها توسط تیم ارزیاب هیات استان اولویت های ورزشی هر دانش آموز اطلاع رسانی خواهد شد‌.

 

 

 

برگزاری مسابقات دارت ویژه فرهنگیان بیرجند/۷

 

با همت کارشناسی تربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستان بیرجند و با همکاری هیات انجمن های ورزشی و انجمن دارت، مسابقات دارت ویژه فرهنگیان شهرستان بیرجند در بخش آقایان به مناسبت گرامیداشت مقام معلم در سالن دارت دکتر گنجی شهرستان بیرجند در دو بخش ناین دارت و فیکس برگزار شد.

گفتنی است ؛ در رقابت مقدماتی ناین دارت مسعود نباتی ، محسن باقری و محمد حیاتی به ترتیب مقام های اول تا سوم را بدست آوردند .

در مسابقات نهایی که به صورت ۲۰۱فیکس برگزار شد ، مسعود نباتی قهرمان ، مهدی زیدری نایب قهرمان و محمد حیاتی و علی اصغر زیدری به مقام سوم مشترک مسابقات رسیدند که جوایز و احکام قهرمانی خود را از مسولان هیات انجمن های ورزشی استان خراسان جنوبی دریافت کردند.

 

 

یک زن رییس هیات دو ومیدانی خراسان جنوبی شد/۷

 

مجمع عمومی انتخاب رییس هیات دوومیدانی خراسان جنوبی با حضور دکتر صیامی رییس فدراسیون و ۲۶ نفر اعضا و حضور سه کاندید آقایان چاجی، امیرآبادی زاده و خانم محبوبه اعتصامی برگزار و محبوبه اعتصامی با کسب ۱۴ رای برای مدت چهار سال به عنوان رییس هیات دوومیدانی خراسان جنوبی انتخاب شد.

همچنین حسن دهقان به عنوان نایب رییس، سعید تهوری خزانه دار، غلامرضا سرزهی کارشناس خبره، حمید رضا جلالی خواه عضو هیات رییسه آقا و مرجان مردانی به عنوان عضو هیئت رییسه خانم انتخاب شدند.

لازم به ذکر است؛ سمیه مهرور به عنوان بازرس هیات دوومیدانی انتخاب شد.

 

 

 

۲۰۰ تن گوشت مرغ در خراسان جنوبی توزیع می‌شود

 ۲۰۰ تن گوشت مرغ در خراسان جنوبی توزیع می‌شود

 سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اعلام کرد: ۲۰۰ تن گوشت مرغ فردا در بازار استان توزیع می‌شود و در تامین مرغ و تخم‌مرغ استان هیچ مشکلی وجود ندارد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد اشرفی در نشست فوق‌العاده کارگروه تنظیم بازار استان تصریح کرد: مرغداران همواره نیاز استان را در تولید مرغ و تخم‌مرغ برآورده کرده‌اند و دستگاه‌های اجرایی نیز حمایت و پشتیبانی خود را از تولیدکنندگان دریغ نورزیده‌اند لذا جا دارد در این مقطع حساس نیز همچون گذشته نیاز بازار را به‌طور کامل مرتفع کنند.

وی گفت: ادعای ما همواره این بوده که استان با مازاد تولید مرغ مواجه است لذا به هیچ وجه نباید قفسه مرغ‌فروشی‌ها خالی باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی افزود: ۱۰۰ تن مرغ گرم و ۱۰۰ تن منجمد فردا در بازار استان عرضه می‌شود و مرغ مازاد بر نیاز استان به استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان ارسال خواهد شد.

وی تاکید کرد: بر نیروهای نظارتی سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت لازم است در راستای نظارت و پایش مرغداری‌ها، مراکز عمده توزیع و کشتارگاه‌ها را بازدید کنند.

اشرفی از ۹ تن روغن خوراکی گفت که در نهبندان کشف شد و اظهار داشت: حوزه متولی باید مجوز فروش این محموله را صادر کند تا در چرخه  توزیع بازار قرار گیرد.

وی بر ضرورت همراهی همه حوزه‌ها برای اجرای هرچه بهتر و شایسته‌تر طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: کارگروه امنیت غذایی به تشخیص سازمان جهاد کشاورزی با رصد بازار هر لحظه که تشخیص دهد، نسبت به عرضه مرغ منجمد اقدام کند.

 

 

رییس فدراسیون: پنج میلیارد تومان تجهیزات دو و میدانی خریداری شد

بیرجند – ایرنا – رییس فدراسیون دو و میدانی گفت: پنج میلیارد تومان تجهیزات دو و میدانی از کشور چین خریداری و بین هیات‌های استانی توزیع شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا هاشم صیامی روز چهارشنبه در مجمع عمومی انتخاب رییس هیات دو و میدانی خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از کارهایی که در فدراسیون دنبال می‌شود، رده‌های پایه است و در این راستا لیگ جوانان را از سال گذشته راه‌اندازی کردیم.

وی بیان کرد: از ابتدای آبان ماه گذشته اردوهای ورزشکاران تیم ملی برگزار شد و علیرغم اینکه بازی‌های آسیای لغو شده، اما اردوهای ما در راستای آمادگی ورزشکاران لغو نخواهد شد و ادامه‌دار است.

رییس فدراسیون دو و میدانی عنوان کرد: اعضای مجمع در فضای خوب رای دادند و نظرات خود را ارائه کردند، امیدواریم با حمایت اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی قدم‌های خوبی در راستای رشته دو و میدانی به عنوان ورزش اول المپیک برداریم.

صیامی بیان کرد: یکی از پیشنهاداتی که اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی به فدراسیون داد، برگزاری جام زعفران در این استان در روز زغفران است که امیدواریم بتوانیم در خراسان جنوبی این جام را برگزار کنیم و بهترین‌های دو و میدانی کشور را در مسابقات جام زعفران داشته باشیم.

وی گفت: معرفی مربیان خوب خراسان جنوبی در کلاس‌های بین‌المللی و دعوت ورزشکاران این استان را به اردوهای تیم ملی را داشته‌ایم و اگر هیات استانی تشخیص بدهد که مربی‌ توان داوری در مسابقات ملی را دارد، کمک خواهیم کرد که شرکت کند و آموزش‌های لازم را خواهیم داد.

صیامی با بیان اینکه اگر خراسان جنوبی تیم اعزام کند، هیچ مبلغی ورودی نخواهیم گرفت، عنوان کرد: درخصوص دوپینگ ورزشکاران دوومیدانی، هرسال ورزشکاران شاخص ما ۲ تا سه بار تست می‌دهند و به جد پیگیر و رصد می‌کنیم و به هیچ عنوان در این موضوع مماشات نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: فدراسیون به جد پیگیر است که در تمام مسابقات و اردوهای ورزشی تست گرفته شود تا مشکلی نداشته باشیم، همچنین در زمینه آموزش هم برنامه‌هایی دنبال شود.

رییس فدراسیون دو و میدانی با اشاره به اینکه بزرگانی بسیاری در این رشته در خراسان جنوبی از جمله مرحوم شمشیری داشته‌ایم، اضافه کرد: ظرفیت و استعدادهای بالایی در خراسان جنوبی داریم و توجه به این رشته دستاورهای خوبی را برای استان در سطح ملی خواهد داشت.

صیامی ادامه داد: در زمینه تجهیزات کمک خواهیم کرد و فدراسیون دو و میدانی هرکاری از دست ساخته باشد برای خراسان جنوبی با افتخار انجام خواهد داد، یکی از استان‌هایی که تجهیزات فدراسیون تاکنون ارسال شده، خراسان جنوبی بوده است.

وی تصریح کرد: برای آموزش نباید از سایر استان‌ها مربی بیاوریم در حالی که در خراسان جنوبی مربیان خوبی در این رشته ورزشی داریم.

صیامی خاطرنشان کرد: اگر ماهانه یک مسابقه دوی خیابانی برگزار شود، ورزش دو و میدانی زنده می‌شود و استعدادهای خوبی شناسایی خواهد شد و باید در این خصوص و در مناسبت‌های مختلف از ظرفیت ادارات استفاده شود.

وی با بیان اینکه کارشناسان امروز به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین پیست‌ها برای دو و میدانی، پیست‌های خاکی است، اضافه کرد: پیست بیرجند استاندارهای لازم را ندارد و باید اصلاح شود.

رییس فدراسیون دو و میدانی گفت: تفاهم‌نامه‌ای با آستان قدس رضوی بسته‌ایم و آنها می‌خواهند هزینه‌هایی در زمینه ورزش دو و میدانی داشته باشند که یکی از استان‌های هدف، خراسان جنوبی است.

مجمع عمومی انتخاب رییس هیات دو و میدانی خراسان جنوبی با حضور ۲۶ نفر اعضا و سه نامزد برگزار شد که محبوبه اعتصامی با کسب ۱۴ رای برای مدت چهار سال به عنوان رییس این هیات انتخاب شد.

همچنین حسن دهقان به عنوان نایب رییس، سعید تهوری خزانه‌دار، غلامرضا سرزهی کارشناس خبره، حمید رضا جلالی خواه عضو هیات رییسه و مرجان مردانی به عنوان عضو هیات رییسه خانم انتخاب شدند.

همچنین سمیه مهرور به عنوان بازرس هیات دو و میدانی انتخاب شد.

 

 

 

 

 

۹ اثر صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی نشان ملی دریافت کرد

9 اثر صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی نشان ملی دریافت کرد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از دریافت نشان ملی ۹ اثر صنایع‌دستی استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، هادی شاهوردی افزود: برنامه داوری ششمین دوره مهر اصالت ملی صنایع‌دستی ایران به میزبانی استان خراسان رضوی در شهر مقدس مشهد برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: از مجموع ۱۷ اثر ارائه شده از محصولات صنایع‌دستی خراسان جنوبی در این دوره از برنامه داوری مهر اصالت ملی، ۹ اثر موفق به دریافت نشان ملی شد.

شاهوردی ادامه داد: هنرمندان استان خراسان جنوبی در این رویداد مهم ملی با آثاری از گروه بافته‌های داری و زیراندازها، نساجی سنتی، رودوزی سنتی و سازسازی شرکت کردند که ۶ اثر متعلق به شهرستان قاینات، ۲ اثر متعلق به شهرستان بیرجند و یک اثر متعلق به شهرستان خوسف موفق به أخذ مهر اصالت ملی شد.

وی خاطر نشان کرد: صنایع‌دستی خراسان جنوبی تاکنون موفق به دریافت ۴۴ نشان ملی صنایع‌دستی شده است.

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

اقناع افکار عمومی درباره طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها ضروری است/۳

دولت برای بهبود وضعیت معیشت مردم در تلاش است

استاندار خراسان جنوبی گفت: دولت برای بهبود وضعیت معیشت مردم در تلاش است.
به گزارش امرور خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با بیان این مطلب در دومین جلسه شورای اداری استان در سال جاری خاطرنشان کرد: دولت با اجرای طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه ها، درصدد است معیشت و اقتصاد مردم را بهبود ببخشد.
وی تأکید کرد: وظیفه همه ما تبیین درست و واقعی طرح و اجرای دقیق آن است.
استاندار با بیان این که اقناع سازی افکار عمومی، وظیفه همه ماست، متذکر شد: همه باید با ارائه دلایل و ضرورت های اجرای این طرح و پیامدهای نامطلوب عدم اجرای آن را به اطلاع عموم مردم برسانیم.
قناعت ادامه داد: در بحث اقناع افکار عمومی همه حوزه ها، جراید، صاحبان نظر، نخبگان و …باید به میدان بیایند.
وی تصریح نمود: با توجه به این که اجرای این طرح برای نظام بسیار حیاتی و مهم است، اقناع سازی و روشنگری در این زمینه، از مصادیق جهاد تبیین می باشد.
استاندار بر هم افزایی دستگاه ها در اجرای این طرح تأکید کرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت در خط مقدم این جبهه قرار دارند و امورات با محوریت معاونت هماهنگی امور اقتصادی دنبال می شود.
قناعت با اشاره به این که سخنگوی طرح در استان، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری است، متذکر شد: همه مکلفیم در مورد دلایل و ضرورت های اجرای طرح صحبت کنیم.
وی با تأکید بر این که همزمان با ارائه توضیحات لازم از ناحیه رئیس جمهور، یارانه های ۳۰۰ هزار و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب مردم واریز شده ، اظهار داشت: قیمت نان ، دارو و بنزین هیچ تغییری نمی کند .
به گفته وی؛ با نصب کارتخوان هوشمند در نانوایی ها، به محض کشیدن کارت توسط مشتری، یارانه از حساب دولت به حساب نانوا واریز می شود.
استاندار با تأکید بر این که هر تغییری با مقاومت همراه است، گفت: بخشی از این مقاومت که به خاطر نگرانی هاست، کاملاً طبیعی می باشد اما بخشی هم به جهت تلاش دلالان و واسطه ها که منجر به تشویش مردم می شود، غیر طبیعی است و باید مدیریت شود.
قناعت ادامه داد: در ابتدای شروع به کار دولت که تورم ۴۰ درصدی را شاهد بودیم، پیش بینی بر این بود که این تورم به ۶۰ درصد برسد اما خوشبختانه با کاهش مواجه بوده و به ۳۵ درصد رسیده است.
وی تأکید کرد: با توجه به انتفاع عمومی طرح، باید همه دست به دست هم بدهیم و با هم افزایی و تعامل به اجرای موفق طرح در خراسان جنوبی کمک کنیم.

استفاده شخصی مدیران از خودروهای دولتی ممنوع است

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: سکونت مدیران در محل خدمت به منزله خدمت بهتر  دسترسی بهتر و بیشتر مردم به مدیران است.

ناصر ناصری با بیان اینکه استفاده شخصی مدیران از خودروهای دولتی ممنوع است گفت: در آستانه فصل تابستان قرار داریم  و دستگاه‌های مختلف باید مدیریت مصرف و صرفه جویی آب و برق را مدنظر قرار دهند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی گفت: سند تحول دولت مردمی که دستورالعمل‌های آن ابلاغ شده در زمینه ملاقات‌های مردمی همواره  مورد تاکید است.

لزوم مدیریت مصرف برق در فصل تابستان

مدیر عامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه در  حال حاضر ۴۰ هزار  مشترک برق در حال مصرف داریم گفت: ۸۱ درصد مصرف برق شامل بخش خانگی، ۳۰  درصد در بخش کشاورزی،  ۳۰ درصد در بخش صنعت است.

مهدی دادگر با بیان اینکه در آستانه فصل تابستان و گرما هستیم که برای اینکه شاهد خاموشی‌ها در استان نباشیم نیازمند همکاری بیشتر هستیم گفت: از آنجا که در فصل تابستان هستیم لزوم مدیریت مصرف نیاز اصلی است.

وی با بیان اینکه بارش‌هایی امسال رخ داد اما مطلوب نبود چون خشکسالی و کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها را داریم گفت: از همه همشهریان اعم از مصرف کنندگان بخش خانگی، بخش صنعتی و تجاری تقاضا داریم به منظور جلوگیری از خاموشی‌ها در تابستان امسال، مدیریت مصرف را دنبال کنند.

 

 

 

 

 

 

 

اجرای طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در شهرستان”طبس”/۴

 

فرمانده انتظامی” طبس” از اجرای طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در سطح این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”فاضل مریمی” اظهار داشت: در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و به منظور برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف که باعث نارضایتی شهروندان شده بود، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان طبس اجرا شد.

وی افزود: این طرح با حضور تیم های گشت راهور و انتظامی اجرایی شد که در همین رابطه تعداد ۲۵ دستگاه موتورسیکلت متخلف توقیف و روانه پارگینگ شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس با اشاره به این که اجرای این طرح، موجب رضایتمندی شهروندان و همچنین تقدیر و تشکر آنان را به همراه داشته است؛ افزود: راکبان متخلف موتورسیکلت با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

کشف کیسه های آرد احتکار شده درشهرستان”خوسف”/۴

 

فرمانده انتظامی “خوسف” از کشف ۴۰ کیسه آرد احتکار شده در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمدحسن اکبری” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان”خوسف” اخباری مبنی بر احتکار آرد در یکی از روستاهای این شهرستان دریافت کردند که سریعا موضوع پیگیری و در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت: مأموران با انجام تحقیقات تخصصی پلیسی، محل کالای احتکار شده را شناسایی کردند و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از این محل ۴۰ کیسه آرد احتکار شده کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان خوسف تصریح کرد: مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

کشف محموله روغن نباتی احتکار شده در”طبس”/۴

 

فرمانده انتظامی”طبس” از کشف ۵۵۲ قوطی ۴ کیلوئی روغن نباتی احتکار شده در این شهرستان خبر داد و گفت: ارزش ریالی کالای احتکار شده ۵۵۰ میلیون ریال براورد شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”فاضل مریمی” اظهار داشت: مأموران انتظامی طبس اخباری مبنی بر احتکار روغن در یک انبار واحد صنفی واقع در این شهرستان دریافت کردند که پیگیری موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران با انجام بررسی و تحقیقات میدانی، انبار احتکار روغن های خوراکی را شناسایی کردند که پس از هماهنگی با مقام قضائی وارد محل های شناسایی شده شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس بیان داشت: مأموران در بازرسی از انبار ۵۵۲ قوطی ۴ کیلوئی روغن نباتی کشف کردند که بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه ارزش ریالی کالای احتکار شده بالغ بر ۵۵۰ میلیون ریال براورد شد.

 

 

 

هلال احمر استان خراسان جنوبی در اقدامات داوطلبانه سرآمد کشور است

 

هلال احمر استان خراسان جنوبی در اقدامات داوطلبانه سرآمد کشور است

 مدیرعامل  جمعیت هلال احمر استان خراسان جنوبی گفت: این استان از نظر تعداد دواطلب و اقدام‌های داوطلبانه سرآمد استان‌های کشور است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   بیرجند ، محمدرضا رضایی امروز در جلسه شورای اداری خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال یکصدمین سال تاسیس هلال احمر در کشور  است  و  برخی تصورشان بر این است که جمعیت هلال احمر دستگاهی ۱۰۰ درصد امدادی است و منتظر این است که حادثه‌ای رخ دهد و سپس وارد کار شود در حالی که  هلال احمر مجموعه‌ای است که فعالیت‌های مختلفی دارد.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر  برای پاسخگویی مناسب فعالیت‌های مختلفی دارد و پنج معاونت در آن فعالیت می‌کنند گفت: هر کدام از معاونت‌ها وظایف خاص خود را دارند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیان کرد: اصل کار در این مجموعه براساس داوطلبی است و از نظر تعداد داوطلب استان خراسان جنوبی با جمعیت ۸۰۰ هزار نفر، تعداد اعضای داوطلب آن سرامد استان‌های کشور است که  این نکته بیانگر حس بشردوستانه مردم این استان است.

رضایی با بیان اینکه خراسان جنوبی در بسیاری از  سالها رتبه اول جمع‌آوری کمک‌های بشر دوستانه را داشته است گفت:  ویروس کرونا که آمد همه کشور را در بر گرفت و  امدادگران در خط مقدم پیشگیری از شیوع کرونا ویروس قرار گرفتند.

وقوع یک هزار و هفت حادثه در استان در سال ۱۴۰۰

وی با بیان اینکه یکی از طرح‌های ما در مجموعه هلال احمر، طرح نذر آب است که از چند سال گذشته با اولویت شهرستان‌های مرزی و محروم انجام شده و هر سال یک  استان پشتیبان استان خراسان جنوبی است و تاکنون کارهای شاخصی برای آبرسانی انجام شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه از نظر تعداد پایگاه  امداد جاده‌ای و کوهستان خراسان جنوبی رتبه پنجم در کشور است گفت: سال گذشته یک هزار و هفت حادثه رخ داده که با کمک سایر دستگاه‌های امدادی پوشش داده شده است.

رضایی با اشاره به خانه‌های هلال ادامه داد: یکی از اولویت‌های ما خانه هلال است که در سال گذشته ۱۹۶ خانه هلال را رسیدگی و بررسی کردیم و از اهداف ایجاد خانه هلال، آموزش تاب آوری جامعه در برابر حوادث از اهداف خانه‌های هلال است.

 

 

 

 

 

 

 

۶ پروژه در بشرویه افتتاح و کلنگ زنی شد/۲

به مناسبت هفته بسیج سازندگی ۶ پروژه عمرانی، اشتغال زایی و کشاورزی با حضور مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی در شهرستان بشرویه افتتاح و کلنگ زنی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، به مناسبت هفته بسیج سازندگی امروز (۲۱ اردیبهشت) ۶ پروژه عمرانی، اشتغالزایی و کشاورزی با حضور مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی در شهرستان بشرویه افتتاح و کلنگ زنی شد.

مسئول بسیج سازندگی استان طی سفر یک روزه خود از طرح های کانال کشی و انتقال آب در روستای رقه بخش ارسک شهرستان بشرویه بازدید کرد و برای اجرای این پروژه به طول ۴۶۰ متر طول اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیون تومان هزینه شده است.

افتتاح طرح های عمرانی بسیج سازندگی شهرستان بشرویه نیز در دستور کار مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی قرار داشت و از قنات خانیک با حجم عملیات ۷۴ متر کول گذاری و طوقه چینی با اعتبار بالغ بر ۱۱۰ میلیون تومان با اعتبار تخصیصی جهادکشاورزی و خودیاری کشاورزان روستای خانیک بهره برداری شد.

کارگاه های اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی شهرستان بشرویه با پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به میزان ۲۶ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال با حضور مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی افتتاح شد.

طرح کاشت گل محمدی در بشرویه افتتاح شد و برای این طرح تسهیلات ۵۰ میلیون تومان  قرض الحسنه بسیج‌ سازندگی اعطا شده  که در مساحت نیم هکتار به صورت قطره ای این طرح  اجرا می شود.

در ادامه سفر یک روزه مسئول بسیج سازندگی استان کلنگ آغاز طرح بسیج آبرسانی به روستاهای مجتمع آبرسانی ارسک به زمین زده شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور خبرداد؛
اجرای ۲۰۰ پروژه در عراق توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات/۳-۲

 

جلال مآب از اجرای بیش از ۲۰۰ پروژه کوچک و بزرگ مرمت، بازسازی، بهسازی و توسعه‌ای در اعتاب مقدسه با همکاری دو ملت ایران و عراق خبر داد.

«محمد جلال مآب»  در دیدار با نماینده ولی فقیه در خرسان جنوبی اظهار کرد: بازسازی و توسعه حرم های ائمه اطهار(ع) و برگزاری اربعین حسینی و سازماندهی گروه های مردمی و موکب ها برای خدمت رسانی به محرومین و کمک در شرایط مختلف کرونا و حوادث است.

 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور در ادامه گفت: بلوک های مختلف صحن حضرت زهرا(ع) در حال تحویل است و امیدواریم تا عید غدیر در مراسم باشکوه بین المللی این صحن به صورت کامل به بهره برداری برسد.

 

وی بیان کرد: بهره برداری از مناره شمالی ایوان نجف در ماه شعبان انجام شد و همچنین عملیات ساخت سازه بتنی صحن حضرت زینب(س) به اتمام رسید.

 

جلال مآب با بیان اینکه عملیات اجرایی فاز ۲ توسعه حرم مطهر امام حسین(ع) نیز با همکاری ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات آغاز شده است، افزود: در کاظمین مشغول اجرای صحن امام محمدباقر(ع) هستیم و همزمان اجرای طرح جامع امامین جوادین را انجام می دهیم.

 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور عنوان کرد: مقاوم سازی و استحکام بنایی اعتاب مقدس سامرا در دستور کار است و طرح توسعه هم شروع شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: اجرای بیش از ۲۰۰ پروژه کوچک و بزرگ بازسازی عتبات عالیات به دست ایرانیان در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و سامرا در حال ساخت و تکمیل است.

 

جلال مآب با اشاره اینکه سه هزار موکب با ۱۵۰ هزار نفر در سطح کشور فعال و ستاد بازسازی عتبات عالیات را همراهی می کنند، گفت: امیدواریم در سال جاری مراسم اربعین حسینی را به صورت باشکوه برگزار شود.

 

 

 

ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در کشور بر عهده کمیته امداد

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: امسال از یک میلیون شغلی که دولت برنامه ریزی کرده ۵۰۰ هزار فرصت شغلی را کمیته امداد باید ایجاد می کند.

آسوده در بیرجند گفت: برای ایجاد اشتغال در فروردین امسال  ۲۵ هزار میلیارد ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در کشور بر عهده کمیته امدادتومان اعتبار بانکی به استان‌ها ابلاغ شده است.

 

وی گفت: پارسال ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در مشاغل خرد و خانگی در کشور به همت کمیته امداد امام خمینی (ره) ایجاد شده است.

 

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) و مسئول زکات کشور همچنین گفت: تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان زکات فطریه در کشور جمع‌آوری و ثبت شده که پیش بینی می‌شود به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برسد.

آسوده گفت:امسال هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در شورای زکات جمع آوری شده و همچنین تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان زکات فطریه جمع‌آوری و ثبت شده که پیش بینی می‌شود به بالای ۵۰۰ میلیارد تومان برسد.

وی افزود: در ماه رمضان امسال ۲۲ میلیون تومان برای اطعام و هشت میلیون تومان افطاری ساده و یک میلیون و ۷۰۰ هزار بسته معیشتی به ارزش هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بین نیازمندان توزیع شده است.

به گفته معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) توانمندسازی نیازمندان و درآمد باثبات برای خانواده‌ها از رسالت‌های کمیته امداد است و برای شناسایی نیازمندان باید ازظرفیت خیران استفاده شود.

آسوده با بیان اینکه در حال حاضر پنج میلیون نفر مستقیم تحت پوشش کمیته امداد هستند گفت: همچنین یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش ۹ هزار مرکز نیکوکاری فعال در کشور قرار دارند و کمیته امداد حامی حدود ۷۰۰ هزار دانش آموز و ۵۰ هزار دانشجو در کشور است.

در پایان جلسه از خیران و نیکوکاران خراسان جنوبی تجلیل شد.

 

 

 

 

 

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی:
قوانین به نفع مردم تفسیر شود/۳

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه قوانین باید به نفع مردم تفسیر شود، گفت: در تمامی امور باید قانون رعایت شود اما باید منعطف شده، شرایط را به نفع مردم تسهیل نمایند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ طالبی با بیان این مطلب در کمیسیون شورای هماهنگی بانک‌های استان که به ریاست دکتر قناعت استاندار برگزار شد، خاطرنشان کرد: رویکرد دولت انقلابی و مردمی سیزدهم، رویکردی است که با کار انقلابی و جهادی تعریف شده یعنی اینکه هر لحظه آمادگی داشته و پاسخگوی مردم باشیم.
وی با بیان اینکه پاسخگویی ما به مردم باید به عنوان یک خدمتگزار باشد نه فردی که از بالا به پایین نگاه می‌کند، تصریح نمود: نهایت تلاش باید بر این باشد که نارضایتی در سطح جامعه ایجاد نشود.
معاون استاندار با تأکید بر این که کار انقلابی و جهادی، به این معنا نیست که قانون‌شکنی کنیم، اظهار داشت: قوانین نباید خشک و بدون انعطاف تعریف شود.
طالبی تصریح کرد: مدیران عامل بانک‌های استان نسبت به حوزه وظایف خود نظارت کافی را داشته باشند تا شاهد تخلف نباشیم زیرا هر موردی پیش بیاید با آبروی نظام، دولت، استان و شهرستان بازی شده است.

 

 

 

کشف ۱۰ هزار کیلوگرم روغن نباتی قاچاق در نهبندان/۴

فرمانده انتظامی نهبندان از کشف ۱۰ هزار کیلوگرم محموله روغن نباتی قاچاق در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، احسان رحیمی گفت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان در راستای اجرای

کشف ۱۰ هزار کیلوگرم روغن نباتی قاچاق در نهبندان طرح مبارزه با قاچاق کالا، به یک کامیون مشکوک وبرای  بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی افزود: ارزش ریالی محموله کشف شده بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان  گفت: مأموران در این زمینه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که به همراه پرونده برای  سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

رحیمی افزود:شهروندان  در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک مراتب را برای  بررسی و پیگیری از طریق تلفن ۱۱۰ اطلاع دهند.

 

 

 

اجرای سایت مخابراتی در شهرک بعثت بیرجند/۲

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی از اجرای سایت مخابراتی در شهرک بعثت بیرجند خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مصطفی بهی گفت: بعد از بازدید مشاور وزیر ارتباطات و فناوری از این روستا

اجرای سایت مخابراتی در شهرک بعثت بیرجند اجرای سایت ایرانسل در این روستا به ما ابلاغ شده است.

وی افزود: امیدواریم با هدف گذاری انجام شده تا پایان شش ماهه امسال این سایت اجرا شود.

آنتن دهی نا مطلوب همراه اول و اینترنت مشکلی است که از سال‌های گذشته در بسیاری از روستا‌های خراسان جنوبی وجود داشته است وهم اکنون مشکل حدود ۶۰ درصد از این روستا‌ها بر طرف شده است.

روستای علی آباد لوله (شهرک بعثت) یکی از روستا‌های خراسان جنوبی است که در دو کیلومتری بیرجند با جمعیت بیش از هزار و ۵۰۰ نفر قرار دارد و با توجه به وجود بیش از ۷۵۰ دانش آموز، سایت مخابراتی مورد نیازبوده  که اجرای این سایت در آینده نزدیک  محقق می‌شود.

 

 

 

نه به کرونا در ۶ شهرستان خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته در شش شهرستان خراسان جنوبی مورد مثبت کرونا شناسایی نشده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۱۳۲نه به کرونا در ۶ شهرستان خراسان جنوبی  آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۸  بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲  مورد از بیرجند، ۱ مورد فردوس، ۲ مورد نهبندان، ۲ مورد زیرکوه، ۱ مورد طبس شناسایی شد وسایر شهرستان‌ها مورد جدیدی گزارش نشده است.

وی گفت: در استان در حال حاضر ۱۷ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۴ نفر کرونا مثبتند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: از این تعداد ۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی وی نامساعد است.

شریف زاده افزود: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در استان گزارش نشد و تعداد جان باختگان کرونا دراستان همان ۱۴۴۷ نفر ثابت باقی ماند.

 

 

 

ساز ناکوک طرح انتقال صنوف آلاینده در بیرجند

انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر نیازمند تکمیل زیر ساخت‌ها/۷

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت : انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر مشکلات زیادی دارد که مشکلات حقوقی آن تا حدودی برطرف شده ، اما دستگاه‌های اجرایی برای انتقال صنوف آلاینده به خارج شهر باید در عمل پای کار بیایند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، حجت الاسلام وحدانی نیا در جلسه اقدامات انتقال صنوف آلاینده به خارج ازساز ناکوک طرح انتقال صنوف آلاینده در بیرجند /انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر نیازمند تکمیل زیر ساخت‌ها شهرافزود: دستگاه‌های اجرایی باید مشوق‌هایی از جمله صدور پروانه ساختمانی، مجری ذیصلاح، خدمات رسانی برای این افراد درنظر بگیرند تا باعث دلگرمی آنان شوند.

وی گفت: در اسرع وقت کارگروهی ویژه در فرمانداری بیرجند تشکیل شود و با نگاه بیشتر و بهتر به این قضیه پرداخته شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به گلایه مردم درخصوص مجری ذیصلاح گفت:استفاده از مجری برای این طرح الزام قانونی است و برای ظرفیت‌های ۵۰۰متر با یک مجری ذیصلاح کار به صورت تجمیعی دنبال شود.

مدیر عامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده نیز در این جلسه گفت: مشکل اصلی در راه‌اندازی شهرک صنوف آلاینده بیرجند، عدم همکاری دستگاه‌های مختلف اداری با این انتقال است.

دلیر گفت: دستگاه‌های دولتی باید همکاری لازم را انجام دهند و همچنین یک کمیته پالایش راه اندازی شود تا مشخص شود چه کسی نیاز به زمین دارد.

وی افزود: اتصال این واحد‌های صنفی به شبکه برق فشار ضعیف است که به ۳۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیر عامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده  گفت: از یک هزار و ۳۳۵ واحد صنفی طرح انتقال به خارج از شهر، شهرداری تاکنون توانسته برای ۸۸۵ واحد پروانه ساخت صادرکند  و بقیه در انتظار صدور پروانه هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروق برق خراسان‌جنوبی  نیز گفت: مشکلی برای برق‌رسانی به سایت صنوف آلاینده در خارج از شهر نداریم، اما اجرای آن نیازمند اعتبارات زیاد است.

دادگرگفت: تامین زیرساخت برق تا قبل سال ۱۴۰۰، سه میلیارد تومان بوده است که اکنون این هزینه‌ها بسیار بالاتر رفته و از آنجایی که ۳۰ کیلومتر معبر است که در همه معابر هم باید شبکه برق اجراشود و این هزینه سنگینی دربرمی گیرد.

وی  گفت: تاکنون بیش از۶ هزار شبکه فشار متوسط در سایت صنوف آلاینده اجرا شده که امسال نیز متناسب با برنامه و اعتبار موجود کار را ادامه می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروق برق خراسان‌جنوبی با بیان اینکه هفت دستگاه پست برق در سایت صنوف آلاینده اجرا شده و چند دستگاه دیگر هم در دست اجرااست گفت:با این اقدامات نزدیک به ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی خواهیم داشت.

دادگر گفت: حداقل ۶۰ دستگاه پست برای برق‌رسانی به این سایت مورد نیاز است و مجموع اعتباری که برای برق‌رسانی به سایت صنوف آلاینده نیاز بوده بیش از سی میلیارد تومان است..

طرح انتقال صنوف آلاینده با گذشت حدود ۱۴ سال هنوز به اتمام نرسیده است .

 

 

 

 

در دیدار مدیر کل کانون خراسان جنوبی با فرماندار قاینات عنوان شد؛

قول مساعد فرماندار برای ایجاد دومین مرکز فرهنگی کانون در قاین/۲

قول مساعد فرماندار در ایجاد دومین مرکز فرهنگی کانون در شهر قاین

فرماندار قاینات در نشست کاری خود با مدیر کل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی از کانون به عنوان مرکز بلوغ افکار کودکان و نوجوانان در حوزه های فرهنگی، هنر ی و ادبی یاد کرد و در خصوص ایجاد دومین مرکز فرهنگی کانون در این شهرستان قول مساعد داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمیدی مدیر کل کانون استان در خصوص ظرفیت‌های کانون در این شهرستان گفت: در حال حاضر یک مرکز ثابت و فراگیر کانون و یک کتاب‌خانه سیار به کودکان ونوجوانان این شهرستان خدمات رسانی می کنند که با توجه به گستردگی شهر قاین تنها مرکز ثابت کانون پاسخ‌گوی نیاز مخاطبان نیست و ایجاد مرکز جدید کانون در این شهرستان مساعدت مسئولین شهرستان در تخصیص زمین و اعتبار لازم را می طلبد.

در ادامه‌ این دیدار برات‌زاده سرپرست فرمانداری نیز طی سخنانی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  را مرکز بلوغ افکار کودکان و نوجوانان در زمینه‌های فرهنگی، هنری و ادبی عنوان کرد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تعامل و همکاری بین مجموعه‌های فرهنگی باعث رشد و شکوفایی فرهنگ می شود.

وی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را  مملو از ظرفیت‌های  فرهنگی دانست و گفت: نهادها و ادارات باید در جهت رسیدن به اهداف کانون تلاش‌های لازم را انجام دهند .

برات زاده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان را به عنوان یک نهاد تخصصی در حوزه کودک و نوجوان  عنوان کرد و گفت: مربیان کانون  باید با تولید محتوای مناسب، که در تربیت کودکان و نوجوانان نقش موثری دارد  نسل جدید را آشنا  کنند.

 

 

 

 

فراخوان دومین جشنواره ملی «یاریگران زندگی»/۲-۳

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: دومین جشنواره ملی «یاریگران زندگی» با موضوع مواد مخدر و در ۶ بخش برگزار می شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، عنوان کرد: آشنایی هنرمندان و تولیدکنندگان عرصه‌ فرهنگ و هنر با گفتمان یاریگران زندگی، شناسایی و بهره برداری از آثار تولید شده با موضوع مبارزه همه جانبه با مواد مخدر، ارتقاء سطح دانش و فرهنگ عمومی جامعه نسبت به مسئله اعتیاد به مواد مخدر و … بخشی از اهداف این جشنواره است.

به گفته وی علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند، آثارشان را در بخش های فیلم داستانی بلند ( آثار بیش از ۷۰ دقیقه)، فیلم کوتاه ( آثار کوتاهتر از۴۰دقیقه ) ، فیلم مستند ( کوتاه ، نیمه بلند ، بلند )، پویانمایی، تیزر و کلیپ به دبیرخانه ارسال کنند.

 

 

 

در دیدار مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی با مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی مطرح شد

ساماندهی اشتغال سال ۱۴۰۱ در استان خراسان جنوبی در حال انجام است

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: این مجموعه با جدیت ۴ اولویت مبارزه با فقر مطلق، اشتغال،امنیت شغلی و ایمنی را برای کارگران پیگیری می کند.

به گزارش خاورستان غلامرضا اشرفی در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اظهار داشت:باتوجه به شعار سال از سوی مقام معظم رهبری حوزه کاری ما در تعاون کار ورفاه اجتماعی هم تحقق وپیاده سازی این شعار است وبه عبارت دیگر از وظایف ما است.

وی با بیان اینکه ۴اولویت بزرگ را ما دنبال می‌کنیم گفت:مبارزه با فقر مطلق، واشتغال جزء دو اولویت مهم برای ما است در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ تعهد اشتغال استانها ابلاغ شده بود که برای ۲۲ دستگاه اجرایی تعهد اشتغال ابلاغ شد وبه قید فوریت کار ثبت نام ورصد اشتغال در استان خراسان جنوبی آغاز شده است.

مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه ساماندهی اشتغال سال ۱۴۰۱ در استان خراسان جنوبی در حال انجام است گفت:دو اولویت دیگر ما تامین امنیت شغلی برای نیروهای کار است نیرویی که دوماه در یک جا کار میکند برای خود وآینده اش برنامه ریزی میکند واگر تعدیل شود آینده او به خطر می افتد.

وی ایمنی را یکی از مهم ترین اصول در حوزه کار تعاون رفاه اجتماعی دانست وگفت: در سال ۱۴۰۰نسبت به سال ۹۹ شاهد کاهش ۱۱ درصدی حوادث ناشی از کار در خراسان جنوبی بودیم که بیشتر حوادث ناشی از کار شامل پرت شدن از ارتفاع سقوط است.

اشرفی افزود:از سال گذشته شاهد روند افزایش حقوق کارگران هستیم که کارفرمایان هم این را رعایت می‌کنند واز دیگر مورادی که برای ما بسیار مهم است بیمه است وتاجایی که میتوانیم از کارفرمایان می‌خواهیم نیروهای خود را بیمه کنند.

وی بیان داشت: در روز گذشته در جریان دیدار مقام معظم رهبری تعداد ۴ نفر از کارگران نمونه استانی به نمایندگانی از کارگران برتر استان با رهبری معظم انقلاب دیدار کردند.

اشرفی امنیت شغلی را یکی از اصول مهم برای اداره کار دانست وگفت:پرداخت به موقع حقوق ومطالبات کارگران از دیگر مواردی است که برای ما حاءز اهمیت است هرچند سازمان منطقه ویه اقتصادی استان تاکنون گزارشی مبنی بر حقوق معوقه گزارش نشده است.

وی بیان داشت: منطقه ویژه اقتصادی از همان سالهای ابتدای راه اندازی الگو بوده وانتظار داریم همچنان الگو باشد ودر تشکیلات خود از شرکتهای دانش بنیان هم استفاده کند.ودر برنامه کاری خود برگزاری همایشی در حوزه کسب وکار وکارآفرینان داشته باشد.
۵۳ واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی استان

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی هم در این دیدار از حضور ۸۰ گروه سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی استان خبر داد وگفت: خوشبختانه با تلاشهای انجام شده از نظر زیرساختها مشکلی نداریم وهمه زیرساختهای اولیه اب برق گاز قراهم است.

زارعی با بیان اینکه تاکنون ۱۸ واحد در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و۳۵ واحد در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی به بهره برداری رسیده است گفت:مابقی واحدها هم بین ۱۰تا۸۰ درصد پیشرفت دارد .

وی از آغاز استارت پروژه معدنی فروسیلیس خبرداد وگفت: پروژه معدنی فروسیلیس که در بهمن ماه سال ۱۴۰۰با حضور استاندار کلنگ زنی شد درحال حاضر مذاکراتی در خصوص خرید دستگاهها در درحال انجام کار است که این پروژه قرار است در پرسه زمانی ۱۸ ماهه به بهره برداری برسد.

 

 

حکایت روز‌های گرد و خاکی زنبورداری

وقتی شکر به جای شهد خوراک زنبور‌ها می‌شود/۷

وزش گرد و خاک طی ماه‌های گذشته تغذیه زنبور‌های عسل و به دنبال آن تولید عسل و فرآورده‌های آن را مختل کرده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان یوسفی رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان جنوبی گفت: امسال با توجه به اینکه تعداد کندو‌ها افزایش ۱۰ هزار تایی داشته و به ۶۰ هزار کندو رسیده، انتظار داشتیم عسل بیشتر و با کیفیت تری تولید شود، اما به دلیل وضعیت نامناسب جوی و گرد و غبار برداشت عسل هنوز انجام نشده است.

او گفت: خراسان جنوبی به دلیل داشتن سطح وسیع زیر کشت زرشک و عناب در تولید عسل با کیفیت از این دو محصول مطرح است، اما در حال حاضر وضعیت آب و هوایی و نشستن گرد و غبار روی شهد گل‌ها به ویژه شکوفه درختان عناب و زرشک باعث شده زنبور‌ها نتواند از آن تغذیه و عسل با کیفیتی را تولید کنند.

رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان جنوبی گفت: این وضعیت سبب شده تا زنبورداران ناامید از تولید عسل و صرفا برای حفظ، زنده ماندن و تکثیر زنبورها، آن‌ها را با شکر تغذیه کنند.

سهمیه شکر زنبورداران کم است

رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان جنوبی گفت: معضل اصلی ما برای تولید عسل و فرآورده‌های آن نهاده شکر هست ، سهمیه شکری که برای بخش زنبورداری استان در نظر گرفته شده به ازای هر کندو در سال سه کیلوگرم شکر است در حالی که مقدار استاندارد شکر برای هر کندو ۱۰ کیلوگرم است و زنبوردان برای رفع این کمبود ناچارا باید شکر آزاد هم خریداری کنند.

او گفت: سال گذشته تنها ۱۶۰ تن سهمیه شکر به استانمان اختصاص یافت و تنها در صورت حمایت و رفع این مشکل می‌توانیم تولید عسل و سایر فرآورده‌های زنبور عسل را افزایش دهیم.

یوسفی  گفت: علاوه بر این‌ها پیدا کردن شکر در بازار سخت شده و پس از هر بار مراجعه برای خرید شکر آزاد دست خالی بر میگردیم.

 

 

استاندار خراسان جنوبی: بر بازار نظارت کامل داریم/ یارانه به مصرف‌کننده واقعی می‌رسد

 

استاندار خراسان جنوبی: بر بازار نظارت کامل داریم/ یارانه به مصرف‌کننده واقعی می‌رسد

استاندار خراسان جنوبی گفت: هدف از اجرای طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها، رساندن یارانه‌ها به گروه‌های هدف است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند، جواد قناعت صبح امروز در سی و سومین جلسه قرارگاه امنیت غذایی استان که در محل سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد اظهار داشت: هدف از اجرای طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها، رساندن یارانه‌ها به گروه‌های هدف است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در تمام کشورهای دنیا، یارانه را به تولیدکننده یا به مصرف کننده می‌دهند اما در ایران، این یارانه به وارد کننده اعطا می‌شود.

به گفته وی؛ اعطای یارانه به وارد کننده، سبب شده این اعتبار از مسیر اصلی خارج شده و به جامعه هدف نرسد. از ابتدای انقلاب تاکنون، هر ساله شاهد افزایش یارانه‌ها هستیم اما یک سوم یا یک چهارم این اعتبارات به سفره‌های مردم می‌آید و بقیه از ریل خارج می‌شود.

قناعت متذکر شد: با این شیوه پرداخت یارانه، فقیر هر روز فقیرتر شده و سرمایه دار در حال سرمایه دارتر شدن است.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه تمامی دولت‌ها به این مهم واقف بوده اما شهامت ورود به تغییر آن را نداشته‌اند گفت: این موضوع یک بار در شورای دهم مطرح و اجرا شد اما در دیگر دولت‌ها، ورودی به این مسئله رقم نخورده است.

قناعت گفت: آیت‌الله رئیسی، علیرغم دلسوزی‌های حامیان و تذکراتی که در راستای منع ورود ایشان به این مسئله در شرایط فعلی دادند، خیلی مخلصانه و صرفاً به جهت حفظ منافع نظام و کشور، به اجرای طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها اقدام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۰ – ۱۲ میلیون نفر از شهروندان در ۱۰ – ۱۵ کشور اطراف همچون گرجستان، ترکیه، عراق و…از یارانه‌های پرداختی ما منتفع می‌شوند. این یارانه در قالب تولیداتی مثل ماکارانی یا به شکل قاچاق آرد از مرزهای کشور خارج می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حجم کالای قاچاق ضبط شده در سال گذشته ۲۵۰ هزار تن بوده تصریح کرد: بیش از این حجم کالا از مرزهای کشور خارج شده و به این ترتیب سوبسیدها از دست می‌روند.

به گفته وی؛ رسیدن این یارانه به مصرف کننده واقعی در قالب اجرای طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها، همکاری و هم افزایی همه دستگاه‌ها و همراهی مردم را می‌طلبد.

استاندار ضمن تشکر از اقدامات انجام شده در راستای مدیریت شرایط موجود و تنظیم بازار، اظهار داشت: آنچه در شرایط موجود مهم است، پر بودن انبارها از اقلام و کالاهای اساسی، تنظیم بازار و نیز نظارت‌های کافی بر مبادی تولید، توزیع و عرضه است.

قناعت تأکید کرد: با هماهنگی هرچه بیشتر حوزه‌ها و کار تیمی کردن، می‌توانیم طرح را به خوبی در استان اجرا کنیم.

 

معاون کمیته امداد کشور:

۳۰۰ میلیارد تومان فطریه جمع آوری شده است/توزیع ۷۰ هزار سری جهیزیه

۳۰۰ میلیارد تومان فطریه جمع آوری شده است/توزیع ۷۰ هزار سری جهیزیه

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد گفت: در عید فطر سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان فطریه جمع آوری شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب الله آسوده صبح چهارشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: رویکرد کمیته امداد امام (ره) بر محور توانمندسازی خانواده‌های نیازمند تحت پوشش و مردمی بودن فعالیت‌ها خیریه است.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر دو میلیون و ۲۵۰ هزار خانواده (نزدیک پنج میلیون نفر) تحت پوشش امداد هستند، بیان‌کرد: حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز تحت پوشش مراکز نیکوکاری امداد قرار دارند.

آسوده با بیان اینکه ۹ هزار مرکز نیکوکاری نیز در سطح کشور فعالیت می‌کند، ادامه داد: ۷۰۰ هزار دانش‌آموز و ۵۰ هزار دانشجو تحت حمایت کمیته امداد هستند چرا که در کنار مباحث معیشتی و اقتصادی موضوعات فرهنگی و تحصیلی جامعه هدف نیز برای ما اهمیت فراوانی دارد.

وی گفت: در سال‌های کرونایی برنامه‌های اردویی ما دچار مشکل شده ولی امسال جهت برگزاری ۳۰۰ هزار اردوی زیارتی و تربیتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در بخش مشاغل خرد و خانگی توسط کمیته امداد کشور ایجاد شد، بیان‌کرد: امسال نیز از یک میلیون شغل برنامه‌ریزی شده توسط دولت، ۵۰۰ هزار فرصت شغلی را کمیته امداد باید به وجود بیاورد.

آسوده گفت: در سال گذشته ۱۳۵ هزار قطعه لوازم خانگی از قبیل کولر، آبگرمکن، بخاری و یخچال و ۷۰ هزار سری جهیزیه برای نیازمندان تحت پوشش تهیه و تأمین شده است که این روند در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: از ۹ هزار مرکز نیکوکاری زیر نظر کمیته امداد حدود ۵۰ درصد آن در مساجد و زیر نظر امام جماعت و به صورت محله محوری فعالیت می‌کنند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با اشاره به اینکه از مراکز نیکوکاری در سال گذشته ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کمک به نیازمندان اعطا شده است، بیان کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۱۵۰ هزار حامی ۴۰۰ هزار فرزند (۳۵۰ فرزند یتیم و ۲۵۰ فرزند محسنین) را تحت پوشش دارند.

آسوده با اشاره به اینکه تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان فطریه در عید فطر سال جاری ثبت شده است، یادآور شد: در سال گذشته هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان زکات نیز جمع‌آوری‌شده است که در همان محل جمع‌آوری زکات هزینه خواهد شد.

وی یادآور شد: ۳۰ میلیون اطعام و افطاری ساده، یک میلیون ۷۰۰ هزار بسته معیشتی نیز در رمضان سال جاری توزیع شده است.

 

 

به مناسبت هفته هلال احمر انجام شد؛

برگزاری مانور بهداشت و درمان اضطراری در قاین

برگزاری مانور بهداشت و درمان اضطراری در شهرستان قاین

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از برگزاری مانور تیم بهداشت و درمان اضطراری جمعیت هلال احمر در روستای ورزگ شهرستان قاین خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدرضا رضایی در حاشیه برگزاری مانور، اظهار داشت: مانور ترکیبی بهداشت و درمان اضطراری با مشارکت حوزه امداد و نجات، آموزش و جوانان جمعیت هلال احمر به مناسبت هفته هلال احمر و یکصدمین سال تأسیس جمعیت هلال احمر در شهرستان قاین برگزار و نسبت به ارائه خدمات مختلف به اهالی روستای ورزگ اقدام شد.

وی هدف از برگزاری این مانور را، سنجش میزان آمادگی نیروهای امداد و نجات در شرایط بحرانی و تقویت و توسعه آموزش‌های تیم‌ها دانست و افزود: ارائه خدمات توانبخشی، برگزاری تعامل و هدفمند با دستگاه‌های ستاد بحران، اصول پناهگیری و آموزش‌های درست در سطح مدارس از دیگر اهداف اجرای این مانور است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت تیم بهداشت و درمان اضطراری، عنوان کرد: تیم‌های این حوزه به مدت دو روز متوالی شامل چهار پزشک، چهار پرستار، سه ماما، دو کارشناس تغذیه، دو کارشناس روانشناسی و بهداشت محیط در این روستا خدمات را به صورت رایگان ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه در این مانور مشکلات ۴۵ دانش‌آموز روستا از نظر ارتوپدی، انحرافات ستون فقرات و صافی پا پیگیری شد، اظهار داشت: در روز اول اجرای مانور تا کنون تعداد ۱۱۲ ویزیت رایگان و خدمات داروی رایگان انجام شده است.

رضایی با اشاره به اینکه تیم‌های سحر معاونت امور جوانان هلال‌احمر نیز برای کاهش آسیب‌های روانی پس از بلایا وارد صحنه حوادث می‌شوند، گفت: این حضور و اقدام به منظور انجام حمایت روانی، اجتماعی و فرهنگی برای افراد آسیب دیده ناشی از حوادث به ویژه کودکان، سالمندان و بانوان است.

وی با اشاره به اینکه چهار تیم شامل ۳۰ نفر در مانور سحر که مخفف سفیران حمایت‌های روانی است، فعالیت دارند، گفت: همچنین ۱۳ تیم تخصصی در قالب تیم آوار، اسکان اضطراری، جاده، آنست، واکنش سریع، ارتباطات و پشتیبانی و لجستیک نیز در بخش مانور امداد و نجات فعالیت داشته‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در این مانورها تمام خدماتی که در بحران‌ها و حوادث رخ می‌دهد، پیش بینی شده است، گفت: در مجموع بیش از ۳۰ تیم در این مانور مشارکت داشته‌اند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد خبر داد؛
جمع‌آوری ۳۰۰ میلیارد تومان زکات فطریه در کشور
آسوده گفت: براساس آخرین آمار، تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان زکات فطریه جمع‌آوری و ثبت شده که پیش بینی می شود به بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حبیب الله آسوده» صبح امروز (۲۱ اردیبهشت) در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: در ابلاغی که رهبر معظم انقلاب به رئیس کمیته امداد داشتند بر توانمندسازی نیازمندان و درآمد باثبات برای خانواده ها تأکید کردند و رویکرد کمیته امداد در همین مسیر قرار گرفت.

 

معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) و مسئول زکات کشور با اشاره به اینکه در بحث توانمندسازی در حوزه های مختلف معیشتی، تأمین مسکن، سلامت و درمان، کمک به ازدواج، کمک به نیازهای اولیه در حال حاضر ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار خانواده (پنج میلیون نفر) مستقیم تحت پوشش کمیته امداد هستند، افزود: همچنین یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز تحت پوشش ۹ هزار مرکز نیکوکاری فعال در سطح کشور قرار دارند.

 

وی ادامه داد: در مجموع کمیته امداد جامعه ۶ میلیون و ۵۰۰  هزار نفری را حمایت می کند.

 

آسوده با بیان اینکه کمیته امداد حامی حدود ۷۰۰ هزار دانش آموز و ۵۰ هزار دانشجو در سطح کشور است، گفت: امسال خوشبختانه بیشترین طلبه را برای ثبت نام در برخی از حوزه ها از مجموعه تحت پوشش کمیته امداد بودند که به تحصیل در مدارس علمیه هدایت شدند.

 

معاون مشارکتهای مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: همه ادارات کمیته امداد بحث های مشاوره ای را کمک می کنند و با توجه به اینکه آسیب های اجتماعی اکنون زیاد است اما در مجموعه کمیته امداد به نسبت میانگین کشوری وضعیت بهتری به خصوص در مباحث اعتقادی و اتصال به نظام ولایی دارند.

 

وی بیان کرد: امسال با فروکش کردن کرونا برگزاری ۳۰۰ هزار اردوی زیارتی و تربیتی برای مددجویان برنامه ریزی شده است.

 

آسوده با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در مشاغل خرد و خانگی در سطح کشور ایجاد شد، ادامه داد: امسال از یک میلیون شغلی که دولت برنامه ریزی کرده است میزان ۵۰۰ هزار فرصت شغلی را کمیته امداد باید انجام دهد که از ابتدای امسال اعتبارات بانکی در فروردین ماه به میزان ۲۵ هزار میلیارد تومان به استان ها ابلاغ شده است.

 

معاون مشارکتهای مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه بیش از ۱۳۵ هزار لوازم خانگی برای نیازمندان در سطح کشور تأمین شد، گفت: همچنین ۷۰ هزار سری جهیزیه با کمک مردم و اعتبارات دولتی تأمین شد و در اختیار خانواده ها قرار گرفت.

 

وی باتأکید بر نهادسازی مراکز نیکوکاری و خیریه ای، عنوان کرد: از ۹ هزار مرکز نیکوکاری فعال در سطج کشور ۵۰ درصد آن در محل مساجد است و امام جماعت رئیس هیئت امنا است.

 

آسوده با بیان اینکه سال گذشته ۵۰ درصد منابع مردمی کمیته امداد به میزان پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل کمک های مراکز نیکوکاری بوده است، افزود: در حال حاضر یک میلیون و ۱۵۰ هزار حامی حدود ۴۰۰ هزار فرزند یتیم و محسنین را کمک می کنند و سال قبل ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مردم مستقیم به حساب ایتام واریز کردند.

 

معاون مشارکتهای مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) به جمع آوری ۵۰۰ میلیارد تومان صدقات در سطح کشور اشاره کرد و گفت: امسال هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در شورای زکات جمع آوری شده است و در مکان های جمع آوری شده اجرایی و هزینه خواهد شد.

 

وی بیان کرد: در ماه رمضان امسال نیز ۲۲ میلیون اطعام و هشت میلیون افطاری ساده و یک میلیون و ۷۰۰ هزار بسته معیشتی به ارزش ریالی هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در بین نیازمندان توزیع شده است.

 

آسوده در ادامه افزود:براساس آخرین آمار، تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان زکات فطریه جمع‌آوری و ثبت شده که پیش بینی می شود به بالای ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان برسد.

 

معاون مشارکتهای مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) بر انجام کار تبلیغی و ترویجی در بحث زکات تأکید کرد و گفت: در حوزه مردمی دیگر کمیته امداد به دنبال این نیست که مردم کمک ها را به ما بدهند بلکه ما نیاز و مشکلات مردم را شناسایی می کنیم و به خیران برای حل مسئله اطلاع می دهیم تا از ظرفیت آنان استفاده شود.

 

 

 

 

فرش؛ از سرگردانی مدیریت تا عدم راهبری درست تجارتی/۷-۴

طراح فرش، نویسنده و عضو پیوسته انجمن علمی فرش ایران با اشاره به عدم قدرت و توان راهبری امور هنری و تجارت فرش به صورت سیستمی، گفت: فرش ایرانی اکنون از سرگردانی مدیریت رنج می‌برد.

محمد صمیمی اول، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تاریخ مستند قالی ایرانی با کشف قالی ایرانی در دره پازیریک واقع در ابتدای رشته کوه آلتای در محدوده کشور روسیه در سال ۱۳۲۸ حداقل به ۲۵۰۰ سال می رسد و اگر ویژگی‌های فنی این فرش سرشار از هنر – تکنیک و ظرافت را نیز بررسی کنیم حداقل باید یک دوره شکل گیری و تکامل ۷۰۰ ساله برای قالی ایرانی را قبل از تاریخ بافت قالی پازیریک پیش بینی کنیم که با این موضوع، سابقه قالی ایران را باید حدود ۳۲۰۰ سال قبل برآورد کنیم.

وی افزود: شاید در پهنه گیتی کمتر هنر صناعی بشری را شاهد باشیم که پا به پا از سکونت گاه‌های گلی و سنگی هزاره های قبل تا خانه های مدرن امروزی را مستمراً همراه بشر حضور داشته و تزئین کرده باشد؛ علت و چرایی حضور فرش در زندگی چند هزارساله بشر جز مقبولیت و نیاز چیز دیگری نیست.

صمیمی ادامه داد: مقبولیت از این حیث که چون از مکنونات قلبی انسان ها سرچشمه گرفته و الهام از طبیعت پایه این هنر بوده است، در نگاه بشر همیشه زیبا و تحسین آمیز بوده و نیاز از این بابت که به سختی می‌توان فرش را در عداد نیازهای ثانویه بشر دانست چرا که محیط زندگی همیشه نیازمند به این کالا بوده است. هرچند متناسب با سبکهای زندگی و تغییرات معماری توجه و سلیقه بشر نیز تغییراتی کرده است.

وی بیان کرد: در ایران به عنوان خواستگاه این هنر صناعی ارزشمند، حضور مستمر انسانهای زیادی را به عنوان فرشباف و هنروران جانبی فرش از جمله رنگرزان، طراحان فرش، تجار، مصالح فروشان، استاد کاران(ناظرین) و بسیاری از مشاغلی که غیر مستقیم نیز مرتبط بودند را می‌توانیم شاهد باشیم.

صمیمی ادامه داد: تحقیقاً و مسلماً بعد از کشاورزی و دامداری، قالی سومین رشته شغلی در بخش وسیعی از ایران بوده که قرن‌های متمادی منبع درآمد و تعاملات اقتصادی مردم و کشور بوده اس و  اگر برابر اصول برنامه ریزی و توسعه اقتصادی مطالعه کنیم، بدون شک به قابلیت‌های فرش دستباف به عنوان زیرساخت مهم و کلان کشور در تولید و اشتغال خواهیم رسید.

وی اظهار کرد: پرواضح است شغل یا مهارتی که از مقبولیت و نیازمندی برخوردار نباشد امکان و فرصت حضور ۲۵۰۰ ساله در یک جغرافیاس سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را نخواهد داشت؛ زیرساختی عظیم با قدمت مستند بیش از ۲۵ قرن که رایگان در اختیار قوای اجرائیه و مقننه ایران قرار دارد، اما در عین وجود این زیرساخت مردمی و فراهم، به نظر می‌رسد تلقی اشتباه و سطحی از فرش دستباف مستمراً در ذهن مدیران و موالیان امور تقنینی و اجرایی کشور مبنی بر زوال این تولید وجود داشته و دارد چرا که کراراً شاهد اظهاراتی مبتنی افول، عدم صرفه، سطح معیشت پایین و … بوده‌ایم.

این طرح فرش ادامه داد: مروری بر سوابق مصوبات و قوانین از سال ۱۲۸۶ نشان میدهد فرش دستباف نه تنها هیچگاه در صدر توجهات قرار نداشته است بلکه مجموعه ای از قوانین و مصوباتی هم که حاکی از قصد و اراده بر ظرفیت سازی، توسعه، تکمیل و پیشبرد امور فرش دستباف باشد را پیدا نخواهیم کرد. گویی به راستی روزگار فرش دستباف ایران در حال سپری شدن بوده است تا مدیریت شدن.

وی افزود: نیک پیداست که فرش دستباف دارای ظرفیت های متعدد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده اما این همان نقطه غفلت مسئولین بوده است؛ ظرفیت اقتصادی از این منظر که جمعیت چندین میلیونی در کشور مستقیماً از این هنرصناعی کسب درآمد داشته و معیشت خود را تامین می‌کنند؛ در حال حاضر ۲.۵ میلیون نفر و در سابق بیش از ۷ میلیون نفر ظرفیت اجتماعی از این بابت که سبک و سیاق تولید فرش که عمدتاً خانگی است سبب کاهش حضور افراد در محیط‌های کم ایمن یا ناامن و باالطبع مواجهه آنها با آسیبهای اجتماعی است و از سویی مدیریت منزل که خود موضوعی مفصل در علوم تربیتی و جامعه شناسی هست را به دنبال دارد.

صمیمی تصریح کرد: ظرفیت فرهنگی به این دلیل که بعد مهم فرش دستباف هنری بودن، ترویجی بودن و تاثیرات فکری شاغلین این رشته هست؛ همچنین پرورش ذهن و تقویت باورها اعتقادات اشخاص را به دنبال دارد. و اما در میان همه این ویژگی‌‍ها آنچه اهمیت بیشتری دارد،  سهیم شدن  بخش مهم جامعه یعنی بانوان در اقتصاد کشور از طریق تولید فرش دستباف هست که در این مسیر از ظرفیت و توان این قشر موثر به نحو شایسته استفاده می‌شود و سهم آنان در تولید ناخالص ملی از طریق فرش هیچگاه محاسبه و دیده نشده است؛ همچنین با مطالعه آسیب شناسی جامعه بانوان خواهیم یافت که بانوان فرشباف ایران از سالم ترین و هنجار پذیر ترین مردم کشور محسوب میگردند.

وی بیان کرد: با ذکر این موارد، باید دریابیم که ظرفیت و زیرساخت فرش دستباف، به میزان بسیار زیادی هزینه‌های دولتها در ایجاد شغل، نظارت اجتماعی، ایجاد دارایی های مولد و … را کاهش داده است؛ به دیگر سخن می‌توان به درستی ادعا کرد در طی این دهه‌ها، بیشتر از آنکه دولتها و مجلس به فرش کمک کرده باشند، فرش به آنها کمک کرده است.

فرش؛ از سرگردانی مدیریت تا عدم راهبری درست تجارتی

پیشینه ساختار مدیریتی فرش دستباف ایران

صمیمی بیان کرد: در سوابق دیوانی و دولتی سابقه ای از ورود دولت به مدیریت فرش دستباف تا قبل از سال ۱۳۱۴ مشاهده نمی‌شود و آنچه مشخص است تنها موالیان فرش دستباف بخش خصوصی اعم از بافندگاه خویش فرما و یا تولید کنندگان متمرکز یا غیر متمرکز بوده‌اند که عمده این تولیدکنندگان نیز به نوعی از متمولین و متنفذین منطقه‌ای یا درباری بوده‌اند.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۱۴ پس از انحلال کمپانی فرش شرق (که یک شرکت خصوصی بوده است)، با مجوز هیات وزیران شرکت سهامی فرش ایران با چهار سهامدار فعالیت خودش را آغاز کرد. برابر شرکتنامه و ماده ۲ اساسنامه، این شرکت برای بهبود و ازدیاد محصول و تجارت فرش ایران و به خصوص تجارت صادراتی تاسیس شده است. از مجموع ۳۰۰۰۰ سهم شرکت مذبور تنها ۶۰ سهم خصوصی و متعلق به سه نفر و ۲۹۹۴۰ سهم نیز مربوط به بانک فلاحتی و صنعتی (که بانک دولتی بوده و طی چندین مرحله تغییر نام فعلا به بانک کشاورزی تغییر نام داده است) است؛ لذا شرکت مذکور شرکت دولتی محسوب می­شده است.

وی ادامه داد: شرکت سهامی فرش در سال ۱۳۹۲ و در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاستهای کاهش تصدیگری دولت به بانک تجارت واگذار شده که متعاقباً در سال ۱۳۹۶ از بانک تجارت به موسسه مالی و اعتباری ملل واگذار شد.

صمیمی بیان کرد: همانطور که در اساسنامه این شرکت قید شده و قالب حقوقی آن نیز شرکت تعریف شده است، بهبودی و ازدیاد و تجارت و صادرات از انگیزه‌های تاسیس بوده است و به عنوان سیاستگذار و متولی در بدنه دولت جهت راهبری فرش کشور اقدام و تکلیفی نداشته است؛ بنابراین میتوان ادعا کرد حتی تاسیس شرکت سهامی فرش ایران با اقتضا یا انگیزه مدیریت محوری در فرش دستباف نبوده است.

وی ادامه داد: با تشکیل وزارت جهاد سازندگی در سال ۵۸ برای اولین بار تکالیف قانونی و ردیف اعتباری بر تولیت فرش دستباف در بخش دولتی وضع شد که وزارت مذکور عهده دار سیاستگذاری و پیشبرد فرش دستباف روستایی و عشایری ذیل معاونت صنایع روستایی آن وزارتخانه بود.

وی تصریح کرد: وزارت مذکور از طریق آموزشهای نو آموزی و به آموزی فرش دستباف و ایجاد شرکتهای تعاونی فرش دستباف روستایی و عشایری، زنجیره وسیع فرش روستایی و عشایری با فراوانی چند برابری نسبت به اکنون را راهبری می‌کرد؛ در عین عدم رضایت نسبی از عملکرد شرکتهای تعاونی در ایران، به طور قطع و یقین می‌توان شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی را یک استثنا و در زمره شرکتهای تعاونی با سطح رضایت نسبی خوب در ایران ذکر کرد که پس از انتزاع وظایف فرش از این وزارتخانه و الحاق به وزارت بازرگانی در سال ۸۱، به سبب  فقد شبکه اداری وتشکیلان اداری متولی اخیر در روستاها، نه تنها این شرکتهای تعاونی یکی پس از دیگری تعطیل شدند بلکه آمار بافندگان فرش دستباف ایران به شدت تنزل کرد.

صمیمی تصریح کرد: اما واقعیت این است که همه اسباب این افول را تنها نباید در این انتزاع اداری جستجو کرد؛ بلکه بخشی از افول همیشه مرتبط با متولی نیز است چرا که متاسفانه در جهاد سازندگی وقت نیز تمرکز بر تولید بود و هیچگاه به اندازه کافی مراقبت از کیفیت، بازار مصرف و سلیقه یابی مشتریان مورد بررسی و تاکید قرار نگرفت. از سویی ظرفیت بازار مصرف داخلی نیز مورد توجه قرار نگرفت، اما در عین این موارد فارغ از مشکلاتی که می توانست و می‌بایست اصلاح شود؛ زنجیره و حلقه ارتباط مناسب دولت با روستائیان و عشایر به شکل قوی وجود داشت و این موضوع از دلایل تربیت و ماندگاری بافندگان فرش بود.

وی ادامه داد: با مصوبه شورای عالی اداری در سال ۱۳۸۱ مرکز ملی فرش ایران ذیل وزارت بازرگانی (وقت) تاسیس و وظایف مربوط به بافته های پرزدار از وزارت جهاد سازندگی منتزع و به وزارت بازرگانی الحاق گردید. این مصوبه دقیقاً کاشف از اعتقاد ضعیف دولت و مجلس بر فرش دستباف به شمار می‌رود چراکه همگان دانستند که باور به فرش به عنوان یک رشته مهم و درعین اشتغال پایدار و موثر این است که ارزش سرمایه گذاری مدیریتی ندارد. منظور این نیست که سطح معاونت یک وزارتخانه برای فرش کم باشد، بلکه قالب و بستر موجود و سیاق مدیریت وزارت بازرگانی که بعدها با ادغام چهار وزارتخانه (وزارت صنایع سنگین – وزارت صنایع سبک- وزارت معادن و فلزات- وزارت بازرگانی) به شدت خدماتی و سخت افزاری شده است، قدرت و توان راهبری امور هنری و تجارت فرش به صورت سیستمی و توامان را ندارد.

این طراح فرش بیان کرد: تنها نقطه قوت وزارت بازرگانی برای تولی گری فرش، وجود امور بازرگانی و تجارت داخلی و خارجی ذیل آن وزارتخانه بوده است، اما کمبودهای متعددی در وزارت مذکور بابت تمشیت و تولیت امور فرش وجود داشته و دارد که انتخاب این متولی را نیز رضایت بخش نمی‌کند؛ از جمله فقدان ظرفیت علمی و تجربی و به عبارت دیگر سواد فرش در ساختار مدیریتی ضعیف است و فقدان ظرفیت هنری به منظور حفظ، توسعه و ارتقای جنبه های هنری فرش که ماهیت وجودی فرش را شامل می‌شود.

فرش؛ از سرگردانی مدیریت تا عدم راهبری درست تجارتی

وی بیان کرد: نداشتن توان و اختیار قانونی برای ارتباط با روستائیان و عشایر و منقطع بودن حلقه اتصال وزارت صمت با بسترها و کانون‌های تولید اتکای بسیار اشتباه بر اتحادیه های تولید فرش دستباف از طریق برون سپاری تکالیف قانونی و بعضاً حاکمیتی به آنان با استدلال کمبود یا فقدان نیروی انسانی متخصص در استانها که به دلیل تعارض منافع مدیران اتحادیه ها با تمنیات و اراده حمایتی دولت، بعضاً باعث تمرکز مشوق‌های دولتی در حلقه مدیران اتحادیه ها و مرتبطین با آنها و یا باعث مبارزه منفی آنان و زمین گیر کردن یا تعطیل کردن مصوبات حمایتی دولت شده است.

وی افزود: این برون سپاری (که حسب بررسی، اخیراً با استرداد برخی از این وظایف از اتحادیه ها و تصدیگری مجدد ادارات فرش سازمانهای صمت رو به بهبودی است) از مخرب ترین تصمیمات مرکز ملی فرش ایران بوده است که از اسباب نابسامان تر شدن اوضاع فرش دستباف ایران به شمار می‌رود و مجموع این مشکلات از عللی بوده است که وزارت صمت در دو دهه تولیت دولتی فرش دستباف، با بیلان کار مختصر، حتی از یک آمارنامه دقیق در حوزه مرتبط با خود در سطح ملی بی بهره باشد.

صمیمی ادامه داد: سخن بر سر عملکرد مدیران نیست بلکه ذکر اسباب حدوث این شرایط است که از همه جهات روشن می‌سازد، ساختار تشکیلاتی وزارت صنعت، معدن و تجارت پوشش جامعی بر فرش دستباف نمی‌تواند داشته باشد؛ این وزارتخانه یک وزارتخانه تسهیلگر است نه تولید­گر. اگر صرف وجود وظایف بازرگانی در آن مجموعه را مکفی و علت الحاق فرش به آن بدانیم، پس همه بخش‌های تولیدی و خدماتی کشور اعم از کشاورزی و دامداری، صنایع دستی، علوم و فناوری و … را نیز به منظور تسهیل امور تجارتی آن باید به وزارت سمت الحاق کرد؛ باید دانست نه الحاق فرش به وزارت صمت راهگشای تجارت فرش دستباف است و نه انتزاع آن مانع تجارت خارجی فرش چرا که قوانین و مقررات موضوعه، حاکم بر تجارت است که راه را بر انجام آن فراهم می‌کند و هر آنچه موافق قوانین باشد تشریفات قانونی آن قابل انجام است.

متولی فرش کیست؟

وی بیان کرد: در ماه های اخیر مباحث و مکاتباتی راجع به انتزاع فرش از وزارت صمت و الحاق آن به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت گرفت که به جهت پرهیز از نابسامانی تصمیم بر ادامه این وظایف در وزارت صمت تا تعیین تکلیف قانونی شد. همانطور که در قبل بیان شد، فرش دستباف دارای چندین مشخصه و ضرورت است که شامل ابعاد هنری، فرهنگی و محتوایی و ابعاد تولیدی و فنی شبکه محور و ابعاد تجاری است.

وی با بیان اینکه هر چه متولی فرش بیشتر واجد این ابعاد باشد، به سرپرستی و تولیت آن شایسته تر است، تصریح کرد: منصفانه قضاوت و تحلیل کنیم، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نه تنها در ابعاد هنری فرش بسیار بیشتر از وزارت صمت توان مدیریت، حمایت و توسعه دارد بلکه پنجره‌های جدیدی برای ارتقای این هنر (از قبیل گردشگری فرش دستباف وهنرها و صنایع پیرامونی آن از قبیل رنگرزی، طراحی و نقاشی، مرمت، پرداخت زنی) می‌تواند به روی فعالان فرش دستباف بگشاید.

صمیمی تصریح کرد: از سویی هم افزایی و تکامل جنبه‌های هنری فرش در کنار سایر هنرها از جمله هنرهای سنتی بیشتر اتفاق می‌افتند؛ مگر نه این است که افق جدید قالی ایرانی و ظهور نقوش گردان از دل همین هنرهای سنتی همانند گچکاری، تذهیب، میناکاری، نگارگری، کاشی کاری و … بیرون آمد و با قطعیت می‌توان گفت بخش اعظم  رشد و بالندگی قالی ایرانی در ۴۰۰ سال اخیر مرهون عاریه ها، اقتباسها و الهام ها از میراث هنری گرانبهای هنرهای سنتی و ظروف و ابنیه تاریخی بوده است.

وی افزود: در ابعاد تولیدی و فنی شبکه محور نیز وزارت میراث از ساختار همگون تری نسبت به وزارت صمت برخوردار است چرا که بخش قابل توجهی از مقررات ذیربط در وزارت میراث مربوط به ایجاد و توسعه کارگاههای تولیدی و در عین حال اشتراط اوصاف فرهنگی، بومی، معانی و مکنونات قلبی با آثار تولید شده است و چه بهتر که تقویت محتوای هنری و مفاهیم فرهنگی نگاره ها و نقوش فرش سبب توجه بیشتر سلایق جهانی به تولیدات معنی گرای فرش ایرانی باشد.

وی تصریح کرد: موضوع فراهم بودن بستر فعالیت و توسعه، از دیگر وجوه تمایز وزارت صمت با وزارت میراث است؛ وزارت میراث دقیقاً بر عکس مرکز ملی فرش (که متکی به توانمندی منابع انسانی مرکز بوده ودر استانها و شهرستانها  از کمترین شبکه اداری و منابع انسانی برخوردار است)، در استان‌ها و شهرستان ها از منابع انسانی متعدد  و متخصص و تشکل های بسیار زیاد و پویای صنایع دستی حتی در دورترین مناطق شهری و روستایی و عشایری بهره مند است.

وی افزود: این زیرساخت که اتفاقاً لازمه تولید هدفمند و برنامه محور فرش دستباف به عنوان هنر صناعی بوم نگر است را می‌توان در مجموعه وزارت صمت مشاهده کرد و بدین خاطر می توان وزارت صمت را نه از حیث مدیریتی بلکه از حیث ساختار اداری ذیربط با فرش دستباف به یک فرمانده بدون یگان تشبیه کرد.

این نویسنده در حوزه فرش ادامه داد: پرواضح است که قالی ایرانی علی رغم همه بی مهری ها چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی و در امتداد قرنها حضور، کماکان خواهد درخشید. بهترین حالت مدیریت برنامه محور قالی ایرانی، جدا نکردن آن از خانواده هنرهای سنتی است؛ حال اگر امکان احیای سازمان صنایع دستی ایران برای مدیریت مجمومه هنرهای سنتی فراهم باشد، نه تنها فرش دستباف بلکه همه رشته های صنایع دستی و هنرهای سنتی از این احیا سود خواهند برد.

وی بیان کرد: این تاسیس هیچ گونه بار مالی مضاعفی برای دولت نیز دربر نخواهد داشت چرا که هم اکنون دو وزارت صمت و میراث فرهنگی در حال انجام تکالیف قانونی خود هستند و می تواند با انتزاع وظایف، امکانات،  نیروی انسانی و اعتبارات از این دو دستگاه و الحاق آن به سازمان صنایع دستی ایران(در صورت تاسیس) صرفاً مدیرت را یکپارچه نمود. در این حالت، دستگاه جدید مضاعف تاسیس نمیشود تا نیازمند سرفصلهای اعتباری و تعریف پست های سازمانی جدید باشد.

وی یادآور شد: امید است هیات وزیران یا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با باور نسبت به همه هنرهای سنتی بویژه فرش دستباف زمینه ماندگاری، پویایی، توسعه و احیای جایگاه جهانی فرش و سایر صنایع دستی را فراهم آورند و با تاسیس سازمان صنایع دستی ایران، چراغ پرفروغی را برای هدایت و حمایت از همه فعالان صنایع دستی و نیز ترمیم سهم این صنایع در اشتغال، کنش‌های مثبت اجتماعی و ارتقای سهم مولد سازی اقتصادی این رشته‌ها بردارند.

 

 

انبار غیرمجاز با ۶.۵ تُن قند در خراسان جنوبی کشف شد/۴

 معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: انبار غیرمجاز قند با موجودی ۶ هزار و ۵۵۰ کیلوگرم در این استان کشف و پرونده تخلف به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علی تهوری افزود: این انبار با همکاری و رصد سازمان اطلاعات سپاه خراسان جنوبی و تلاش بازرسان معاونت بازرسی اداره کل صمت استان شناسایی شده است.

وی بیان کرد: در این خصوص پرونده تخلف به ارزش یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال تشکیل و برای سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از همه فعالان اقتصادی اعم از صنفی و غیرصنفی خواست علاوه بر ثبت محل نگهداری و انبار نسبت به درج عملیات خرید و فروش خود در سامانه جامع تجارت اقدام کنند.

 

 

 

 

آبادتر از گذشته با مهار قطره‌های زندگی بخش

باران‌های امسال در خراسان جنوبی هر چند کم بود، اما با ذخیره سازی در بند‌های خاکی زمین‌های تشنه را سیراب کرده است.

همین هفته پیش بود که باران‌های بهاری به یکباره خراسان جنوبی را در برگرفت.

در برخی از مناطق خسارت وارد کرد و در برخی نقاط هم مردم بهترین بهره را از این باران‌ها بردند.

موهبی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در این بارندگی‌های اخیر روانابی که حدود یک میلیون مترمکعب بود را توانستیم با سازه‌های آبخیزداری در سه شهرستان مدیریت کنیم.

در روستای شریف آباد بیرجند رواناب‌ها در پشت بند‌های خاکی و روستایی مهار شد و حالا مردم خوشحال از این اقدام هستند.

یکی از کشاورزان گفت: چند سالی بود قنات‌ها خشک شده بود و از کشاورزی ناامید شده بودیم، اما با وقوع بارندگی به موقع، دوباره امید در زمین‌های کشاورزی جاری شد.

او گفت: در بارندگی‌های اخیر سه بند در روستای شریف آباد آب شده است.

حالا مردم شریف آباد امیدوار به آبادانی بیشتر روستایشان هستند.

از ابتدای سال آبی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، ۴۲ میلیون مترمکعب رواناب در پشت سازه‌های آبخیزداری استان ذخیره سازی شده است.

در استان حدود ۲ هزار و ۳۰۰ سازه آبخیزداری وجود دارد که می‌تواند بیش از ۸۳ میلیون مترمکعب رواناب را ذخیره کند.

 

 

 

فوتسال خراسان‌جنوبی بر سکوی قهرمانی کشوری/۷

پرونده مسابقات فوتسال کارمندان دستگاه‌های اجرایی منطقه ۵ کشور با قهرمانی خراسان‌جنوبی در مشهد بسته شد.

فوتسال خراسان‌جنوبی بر سکوی قهرمانی کشوری

پرونده مسابقات مسابقات قهرمانی فوتسال کارمندان مرد دستگاه‌های اجرایی اجرایی منطقه ۵ کشور در خراسان‌رضوی با معرفی برترین‌ها بسته شد.

در این رویداد ورزشی منطقه‌ای تیم‌های فوتسال خراسان‌جنوبی، یزد، کرمان، خراسان‌رضوی، سیستان و بلوچستان در مشهد مقدس هماورد یکدیگر رفتند.

 تیم فوتسال کارمندان دستگاه‌های اجرایی خراسان‌جنوبی در مسابقات منطقه ۵ کشور با مدیریت «مهدی گلدانی»، سرپرستی «داوود میربرون»، مربیگری «جعفر حبیب‌زاده» و بازیگری «آرمان افضلی، مرتضی سنبلی، محمدرضا ابوترابی، جابر عباسی، آرش محمودی، داوود مباشری، علیرضا عبدالهی، محمود مکتب‌داران، علی رضایی، مهدی مودی، محمد دلیری، محمد رضا سمعیان» به رقابت پرداخت.

در این ماراتن منطقه‌ای تیم فوتسال کارمندان دستگاه‌های اجرایی خراسان‌جنوبی با اقتدار از سد حریفان قدرش گذشت و بر سکوی قهرمانی رقابت‌ها ایستاد.

 «آرش محمودی» از تیم فوتسال کارمندان دستگاه‌های اجرایی خراسان‌جنوبی با زدن ۹ گل به‌عنوان آقای گل مسابقات منطقه ۵ کشور لقب گرفت و کاپ قهرمانی این دوره از رقابت‌ها را بالای سر برد.

تیم فوتسال کارمندان دستگاه‌های اجرایی خراسان‌جنوبی در پی قهرمانی این دوره از مسابقات به‌عنوان نماینده منطقه ۵ کشور به رقابت‌های کشوری بندرانزلی اعزام می‌شود.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*