اخبار خراسان جنوبی/

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی

تعهد اشتغال خراسان جنوبی فراتر از هدف‌گذاری محقق شد

برگزاری ۷۴ برنامه ویژه هفته کار و کارگری در خراسان جنوبی

تعهد اشتغال خراسان جنوبی فراتر از هدف‌گذاری محقق شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: براساس ثبت اطلاعات اشتغال ایجاد شده توسط دستگاه‌های اجرایی در سامانه رصد ملی، بیش از ۱۱۱ درصد تعهد استان در سال ۱۴۰۰ محقق شده است.

به گزارش ایرنا غلامرضا اشرفی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر و بسیج کارگری (پنجم تا یازدهم اردیبهشت) افزود: ۲۲ دستگاه اجرایی استان در زمینه اشتغال فعالیت دارند و ثبت ۱۱ هزار و ۳۶۱ مورد اشتغال در سال ۱۴۰۰ جزو تعهدات استان بوده که ۱۲ هزار و ۶۹۷ مورد معادل ۱۱۱.۸ درصد تعهد اشتغال هدف‌گذاری شده، توسط دستگاه‌های اجرایی در سامانه رصد ثبت شده است.

وی گفت: درخصوص طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری تاکنون در پنج مرحله تسهیلات به استان اختصاص پیدا کرده و به متقاضیان طرح‌ها پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: از مجموع سه هزار و ۱۹۳ طرح، تسهیلات سه هزار و ۱۳۱ طرح به مبلغ ۳۹۷ میلیارد تومان با تعهد اشتغال هفت هزار و ۱۳۸ نفر در استان پرداخت شده است.

وی افزود: در حوزه‌ جذب‌ مشاغل خانگی اعتبارات سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹، به میزان هشت برابر افزایش یافت و سال قبل ۴۷ میلیارد تومان به خراسان جنوبی اختصاص یافت که  ۸۰ درصد این رقم تاکنون پرداخت شده است.

اشرفی بیان کرد: پارسال با پرداخت تسهیلات در حوزه اشتغال در حوزه تسهیلات مستقل برای ۲۹۸ نفر، پشتیبان ۱۶۵ نفر و افراد زیر پوشش برای هزار و ۴۶۱ نفر اشتغال ایجاد شد.

وی گفت: در قالب طرح یارانه دستمزد در مجموع هزار و ۳۱۳ قرارداد بین نیروی کار و کارآفرینان منعقد شد و هزار و ۲۷۵ نیروی کار بهره‌مند شدند که تاکنون بیش از ۶ میلیارد تومان به حساب کارفرمایان پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: مجوزهایی به‌ویژه در زمینه مشاغل خانگی با حمایت هشت دستگاه اجرایی صادر می‌شود که پارسال هزار مجوز مشاغل خانگی در استان صادر شد.

وی افزود: در دوران شیوع ویروس کرونا بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ نفر از کارگران و نیروی کار استان تعدیل شدند که در کمترین زمان ممکن پنج هزار و ۵۰۰ نفر به کار برگشت داده شدند.

اشرفی با بیان اینکه تعدادی از نیروها به ناچار به بیمه بیکاری ارجاع شدند گفت: ۸۴ هزار کارگر بیمه شده اصلی و اجباری در خراسان جنوبی وجود دارد و هزار و ۷۳ نفر از بیمه بیکاری برخوردار شده‌اند.

وی گفت: همچنین در این مدت با مساعدت ۱۳ دستگاه اجرایی و بانک و موسسه‌ مالی ۶ هزار و ۱۲ پرونده به مبلغ بیش از ۸۱ میلیارد تومان تسهیلات در استان پرداخت شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۳۰۵ تشکل‌ کارگری و کارفرمایی در این استان افزود: ۳۸ درصد اختلافات کارگری و کارفرمایی منجر به سازش شده که نظارت بر حسن اجرای کار بسیار مهم است.

وی گفت: پارسال بیش از پنج هزار مورد بازرسی کلی، ۲ هزار و ۱۲۴ بازرسی موردی و هزار و ۸۵۹ درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهرستان‌ها انجام شد.

اشرفی با بیان اینکه حوادث ناشی از کار ۱۱ درصد کاهش داشته است بیان کرد: در مجموع پارسال حوادث ناشی از کار در استان ۳۳ مورد بود که ۶ مورد در حوزه صنعت و تولید، ۱۶ مورد ساختمان و مابقی سایر موارد بوده است.

وی ادامه داد: در سال جاری با توجه به شعار سال “تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” تاکید و توجه ما بر ایجاد تعاونی‌های دانش‌بنیان است و باید با بخش تعاون در این زمینه هدف‌گذاری داشته باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از راه‌اندازی ۳۹ تعاونی جدید با اشتغالزایی ۶۸۰ نفر خبر داد و گفت: در حال حاضر ۹۹۵ تعاونی فعال در استان وجود دارد که این تعاونی‌ها باید در سامانه هوشمند بخش تعاون ثبت باشند.

وی افزود: زمینه اشتغال ۹ هزار و ۹۸۲ نفر در تعاونی‌های استان فراهم شده است و تنها تعاونی‌هایی را به رسمیت می‌شناسیم که سوابق آنها در سامانه ثبت باشد.

اشرفی بیان کرد: بالاترین تعداد تعاونی‌ها در گرایش‌های تولیدی، توزیعی، خدمات، کشاورزی و صنعت فعال است و ۱۰۰ تعاونی مربوط به حوزه بانوان هستند.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد بخشی از تعاونی‌ها باید صادرات‌محور باشد اظهار داشت: سال گذشته ۱۲ میلیون دلار صادرات توسط تعاونی‌های خراسان جنوبی انجام شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه موضوع برندسازی محصولات تعاونی‌ها به جد در حال پیگیری است گفت: تاکنون ۳۲ برند توسط ۲۸ تعاونی در استان ثبت شده که هزینه‌های ثبت برند نیز توسط وزارتخانه تامین‌ می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه همزمان با هفته کار و کارگر ۲۴ برنامه‌ محوری در خراسان جنوبی پیش‌بینی شده است افزود: همچنین در این مدت ۵۰ برنامه در شهرستان‌ها و ۹۰ برنامه توسط بسیج کارگری اجرا می‌شود.

اشرفی با اشاره به برگزاری همایش ملی تجلیل از کارگران نمونه گفت: در این همایش که با حضور مقامات عالی کشور در هفته کار و کارگر برگزار می‌شود یکی از کارگران نمونه ملی استان از شهرستان سرایان حضور خواهد داشت.

وی از برگزاری مراسم تجلیل از کارگران نمونه استان خبر داد و افزود: برگزاری همایشی درخصوص تحقق شعار سال در واحدهای کارگری، مسابقات ورزشی، مراسم اعطای حکم بازنشستگی تعدادی از افراد زیر پوشش بیمه صندوق اجتماعی روستاییان، عیادت از بیماران بیمارستان‌های تامین اجتماعی، برگزاری دوره‌های آموزشی و توزیع بسته‌های معیشتی بین جامعه هدف از دیگر برنامه‌ها است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی قوانین کار و بیمه، تورهای ترویجی، افتتاح طرح‌های اشتغالزایی در حوزه صندوق کارآفرینی امید، طرح بازیگران زندگی، یادواره شهدا، نشست‌های اخوت، افتتاح پایگاه مقاومت بسیج و اجرای طرح دوشنبه‌های زندگی از دیگر برنامه‌هایی است که در هفته کار و کارگر پیش‌بینی شده است.

برگزاری ۷۴ برنامه ویژه هفته کار و کارگری در خراسان جنوبی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از برگزاری ۲۴ برنامه محوری استانی و ۵۰ برنامه شهرستانی در هفته کار و کارگر استان خبر داد و گفت: به همین مناسبت از ۱۵ کارگر نمونه، ۲ نماینده تشکل‌های کارگری و ۲ واحد نمونه تولیدی تجلیل می‌شود.

برگزاری 74 برنامه ویژه هفته کار و کارگری در خراسان جنوبی

به گزارش فارس «غلامرضا اشرفی» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی عصر امروز در نشست خبری گرامیداشت هفته کار و کارگر با اصحاب رسانه اظهار داشت: به همین مناسبت ۲۴ برنامه محوری استانی و ۵۰ برنامه شهرستانی در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی افزود: در جشنواره یادواره هفته کار و کارگر خراسان‌جنوبی از ۱۵ کارگر نمونه، ۲ نماینده تشکل‌های کارگری و ۲ واحد نمونه تولیدی تجلیل می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح ۵ مرحله‌ای اشتغال پایدار روستایی و عشایری در استان تصریح کرد: از ۳ هزار ۱۹۳ مورد متقاضی تسهیلات بانکی تعداد ۳ هزار و ۱۳۰ نفر مبلغ ۳۹۷ میلیارد تومان وام کم‌بهره از پست بانک دریافت کرده و زمینه ۷ هزار ۱۳۸ نفر اشتغال در سال ۱۴۰۰ ایجاد شده است.

اشرفی از پرداخت ۸ برابری تسهیلات حوزه مشاغل خانگی خبر داد و گفت: از ۴۷ میلیارد تعهد اعطای تسهیلات توسط بانک‌های رفاه و کار و توسعه تعاون مبلغ ۳۷ میلیارد و هزار میلیون تومان پرداخت و هزار و ۴۶۱ نفر نیز اشغال ایجاد شده است.

وی با اشاره به ۹۹۵ تعاونی فعال خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: تعداد ۹ هزار و ۸۸۲ نفر فرصت شغلی با سرمایه ۴۹۳ میلیارد و ۱۱۵ میلیون و ۳۷۰ هزار ریال در این شرکت‌تعاونی‌ها ایجاد شده که ۱۰۰ مورد با اشتغال هزار و ۳۸۷ نفر ویژه بانوان می‌باشد.

 مدیرکل تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر رویکرد تعاونی‌ها مبنی بر صادرات محوری گفت: تعهد ما در سال گذشته ۹ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار بوده که با رشد ۳۸ درصدی به ۱۲ میلیارد و ۸۵۵ میلیون دلار افزایش یافته است.

اشرفی افزود: صادرات ۲۵ تعاونی‌ خراسان‌جنوبی به کشورهای اروپایی، آمریکایی، حوزه خلیج فارس شامل محصولات کشاورزی از جمله زرشک، زعفران وعناب، صنایع دستی و پوشاک  سرمه‌دوزی‌ و حوله‌بافی، سنگ‌های تزئینی و فرش‌های دستباف بوده است‌.

وی تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری خراسان‌جنوبی را هزار و ۱۳۷ نفر اعلام کرد و تصریح کرد: تعداد ۲۶۸ پرونده خوداظهاری نیز دریافت شده که متقاضی قطع مقرری‌ بیمه بیکاری بوده‌اند.

 

 

استاندار خراسان جنوبی: بهره‌مندی از جایگاه مدیریتی برای استفاده شخصی ممنوع است

 

استاندار خراسان جنوبی: بهره‌مندی از جایگاه مدیریتی برای استفاده شخصی ممنوع است

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه “مدیران باید پاسخگوی مردم باشند” گفت: سوء استفاده از جایگاه مدیریتی برای استفاده شخصی ممنوع است.

به گزارش تسنیم جواد قناعت صبح امروز در اولین جلسه شورای معاونین، مدیران کل ستادی و فرمانداران خراسان جنوبی با بیان اینکه نگاه انقلاب اسلامی به عرصه‌های مدیریتی متفاوت از نگاه لیبرالی است اظهار داشت: نگاه انقلاب اسلامی به عرصه‌های مدیریت، مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و انقلابی و برگرفته از سیره حکمرانی امام علی(ع)، ائمه معصومین و ولایت فقیه است.

وی به برگزاری اولین جلسه شورای معاونین، مدیران ستادی و فرمانداران اشاره کرد و افزود: خانواده دولت سیزدهم در حوزه وزارت کشور (استانداری و فرمانداری‌ها) اخیرا شکل گرفته و کار ما با انتصاب معاونین استاندار و فرمانداران آغاز شده است و هدف از برگزاری این جلسه بیان شاخص‌های دولت سیزدهم و انتظاراتی است که از مدیران آن وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه تمامی کارگروه‌هایی که استاندار و معاونین در آن مسئولیت دارند باید بدون استثناء و منظم برگزار شود، گفت: انتظار این است که کارها را درست، دقیق و انقلابی انجام دهیم و این از انتظارات مردم از دولت انقلابی است.

وی به مسئله ترک فعل و پاسخگویی مدیران اشاره کرد و گفت: ترک فعل یعنی فرد مسئول، جایی که باید امضاء بزند از آن خودداری می‌کند و یا کاری که باید انجام دهد اما اقدامی نمی‌کند.

قناعت تاکید کرد: مسئولین خودشان را در معرض سئوال و نقادی قرار دهند و همواره پاسخگوی مردم باشند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به شاخص‌های مدیران در دولت سیزدهم، گفت: برای بنده به عنوان نماینده عالی دولت در استان، پاکدستی، سلامت مالی و اخلاقی مدیران از اهمیت بالایی برخوردار است و در این خصوص کوتاه نمی‌آییم.

وی مردم‌داری، عدم اشرافی‌گری، مدیریت میدانی و اخلاص در عمل به دور از هر شائبه، عمل به وعده‌ها و سعه صدر مدیریتی را از دیگر شاخص‌ها و انتظارات از مدیران دولت دانست و اظهار کرد: از جایگاه نوکری مردم نبایستی برای امورات شخصی، فعالیت اقتصادی و سیاسی کاری استفاده شود؛ چراکه ما یک مسئولیت داریم و آن هم خدمتگزاری به مردم است.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی با اشاره به الگوی حکمرانی مقام معظم رهبری، تأکید کرد: انتظار است، فرمانداران جوانان دارای گفتمان انقلابی و حزب اللهی را در راستای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در مسئولیت های شهرستانی به کارگیری کنند.

وی در ادامه بر نظارت مستمر فرمانداران بر عملکرد مدیران در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: فرمانداران علاوه براینکه مجری سیاست‌های دولت در شهرستان‌ها هستند انتظار است ارتباط نزدیک با ائمه جمعه، تعامل با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و همچنین دیدار و سرکشی از خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران و ارتباط نزدیک و چهره به چهره با مردم را در دستور کار برنامه‌های خود داشته باشند.

فرمانداران و مدیران شهرستانی با خانواده در محل خدمت سکونت داشته باشند 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فرمانداران باید همراه با خانواده در محل خدمت باشند، تأکید کرد: مدیران اجرایی شهرستان‌ها باید به همراه خانواده در محل خدمت باشند و فرمانداران این مسئله را پیگیری و مطالبه کنند.

وی در ادامه به لزوم توجه فرمانداران به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شهرستان تأکید و بیان کرد: پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری و طرح اقدام ملی مسکن از مهمترین اولویت‌های مدیران در استان و شهرستان است که باید به صورت منظم گزارش اقدامات به معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار ارسال شود.

قناعت خاطرنشان کرد: انقلابی‌گری به معنای رعایت قوانین و دستورالعمل‌ها و به کارگیری نهایت ظرفیت قانونی برای خدمت به مردم است.

 

 

کشف ‌محموله ۷۰۰ میلیون ریالی لوازم خودروی قاچاق در «بیرجند»

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان‌جنوبی گفت: مأموران انتظامی در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری انواع لوازم خودرو قاچاق به ارزش ۷۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

کشف ‌محموله ۷۰۰ میلیون ریالی لوازم خودروی قاچاق در «بیرجند»

سرهنگ «جواد بخشی» رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان‌جنوبی گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان در راستای مبارزه با  قاچاق کالا و ارز در مبادی ورودی شهرستان بیرجند به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از اتوبوس، انواع قطعات خودرو کشف کردند که ارزش ریالی کالای مکشوفه توسط کارشناسان مربوطه بالغ بر ۷۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان‌جنوبی بیان داشت: مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر که با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

 

 

 

روستاهای اقماری بیرجند نیازمند احداث ۱۲۶ کلاس درس

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی گفت: روستاهای اقماری بیرجند ۲۰۱ کلاس درس نیاز داشته که از این تعداد ۵۸ کلاس تحویل، ۱۷ کلاس نیمه تمام و ۱۲۶ کلاس مورد نیاز دیگر باقی است.

محمود چاوشان افزود: در خراسان جنوبی دو هزار و ۷۴۹ آموزشگاه وجود دارد که تعداد ۱۷۹ هزار دانش‌آموز در آن مشغول به تحصیل هستند.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی پنجمین استان از نظر سرانه آموزش و پرورش است، بیان کرد: هر چند از نظر سرانه فضای آموزشی وضعیت مطلوبی داریم ولی این کار از جهتی جذب اعتبار را مشکل کرده است.

چاوشان ادامه‌داد: در ۱۰ مسکن مهر بیرجند نیاز به ۴۵۵ کلاس درس داریم که از این تعداد ۲۰۰ کلاس تأمین شده و ۶۶ کلاس هم در دست اجرا است.

وی با اشاره به اینکه ۱۹۰ کلاس درس در این ۱۰ مسکن مهر باقیمانده است، بیان‌کرد: مجموع اعتبار مورد نیاز برای ساخت این تعداد کلاس درس ۲۳۷ میلیارد تومان است که امیدواریم با تأمین آن بتوانیم این نیازها را برطرف کنیم.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی اظهار کرد: همچنین در سایر مساکن مهر خراسان جنوبی تعداد کلاس‌های مورد نیاز ۳۳۷ کلاس بوده که از این تعداد ۲۳۳ کلاس تحویل شده و ۶۵ کلاس نیمه تمام و مورد نیاز باقیمانده نیز ۳۹ کلاس است.

چاوشان یادآور شد: در روستاهای اقماری شهرستان بیرجند هم ۲۰۱ کلاس درس مورد نیاز است که از این تعداد ۵۸ کلاس درس تحویل شده، ۱۷ کلاس نیمه تمام و تعداد کلاس درس باقیمانده نیز ۱۲۶ کلاس درس است.

 

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی خبر داد؛
کمبود ۳۱۶ کلاس درس در مسکن مهر و روستاهای اقماری بیرجند
چاوشان گفت: هم اکنون ۱۹۰ کلاس درس در مساکن مهر و ۱۲۶ کلاس هم در روستاهای اقماری شهر بیرجند کمبود است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمود چاوشان» امروز (۴ اردیبهشت) در شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۲ هزار و ۷۴۲ آموزشگاه در سطح استان، اظهار کرد: سرانه آموزشی استان به ۶.۶۷ متر مربع رسیده و میانگین سرانه کشوری ۵.۲۲ متر مربع است که تا استاندارد ۸.۳۹ متر مربع فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز فاصله دارد.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه این استان رتبه پنجم کشور از نظر سرانه آموزش و پرورش را دارد اما به‌صورت نقطه‌ای با مشکلات زیادی مواجه است، تصریح کرد: برخی شهرستان‌های خراسان جنوبی از میانگین کشوری سرانه بالاتری دارند اما در بیرجند و روستاهای اقماری آن فاصله بیشتر است.

 

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد مدارس استان تخریبی و ۴۷ درصد مدارس مشمول عملیات بهسازی است، ادامه داد: در ۱۰ سایت مسکن مهر شهرستان بیرجند ۴۵۵ کلاس درس نیاز است که تاکنون ۲۰۰ کلاس تحویل شده و ۶۶ کلاس نیمه تمام و احداث ۱۹۰ کلاس درس باقی‌مانده است که برای تکمیل آنها ۲۳۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

 

چاوشان در پایان عنوان کرد: در این روستاهای اقماری شهر بیرجند نیز ۲۰۱ کلاس درس نیاز بود که تاکنون ۵۸ کلاس درس تحویل شده و ۱۷ کلاس نیمه تمام و احداث ۱۲۶ کلاس درس باقی مانده است.

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در “طبس”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”طبس” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان خبر داد و گفت: مأموران در این طرح ۷ نفر خرده فروش مواد مخدر و معتاد متجاهر و ۲ نفر سارق را دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”فاضل مریمی” اظهار داشت: مأموران انتظامی” طبس”به منظور پاکسازی نقاط آلوده و مقابله با توزیع کنندگان موادمخدر، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در مناطق آلوده و جرم‌ خیز در این شهرستان را اجرایی کردند.

وی بیان داشت: مأموران پلیس با انجام تحقیقات گسترده و بررسی های میدانی نقاط جرم خیز را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی وارد مخفیگاه متهمان شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس افزود: مأموران در بازرسی و پاکسازی از مکان های آلوده، یک کیلو و ۱۶۹ گرم انواع مواد افیونی کشف، ۴ خودرو توقیف و ۹ نفر متهم را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

کشف ۳۴ کیلو تریاک از ۲ کوله پشتی در”نهبندان”/۴

 

فرمانده انتظامی”نهبندان” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان ۳۴ کیلو و ۲۵۰ گرم تریاک کشف و ۲ متهم دستگیر کردند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احسان رحیمی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان هنگام کنترل محورهای فرعی به ۲ نفر عابر پیاده که در تاریکی شب در حال تردد بودند مشکوک شدند و به آنان دستور ایست دادند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: عابران پیاده با مشاهده مأموران با رها کردن کوله پشتی ها و با استفاده از تاریکی شب متواری شدند که با تلاش مأموران ۲ متهم دستگیر کردند و در بازرسی تکمیلی از کوله ها مقدار ۳۴ کیلو و ۲۵۰ گرم مواد مخدر از نوع تریاک کشف شد.

 

 

 

 

کشف ۶ هزار لیتر سوخت قاچاق در”نهبندان”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”نهبندان” از کشف ۶ هزار لیتر سوخت قاچاق در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احسان رحیمی” اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان نهبندان در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان به ۵ دستگاه خودرو مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو ها را متوقف کردند.

وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودروها، ۶ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: در این خصوص خودرو ها توقیف و ۵ متهم دستگیر و به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

کشف ۵۰ کیلو تریاک از یک دستگاه اتوبوس/۴

 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان گفت: مأموران پلیس در بازرسی از یک اتوبوس، ۵۰ کیلو و ۲۰۰ گرم تریاک کشف کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”غلامرضا شاهوردی” اظهار داشت: مأموران ایست و بازرسی”علی آباد” شهرستان بیرجند در راستای طرح مبارزه با قاچاق مواد مخدر، به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از اتوبوس مسافربری، ۵۰ کیلو و ۲۰۰ گرم تریاک کشف کردند.

 

 

 

 

 

 

 

اجرای مراسم تعزیه‌خوانی و دمام‌زنی در بیرجند/۲-۳

    
اجرای سه شب مراسم تعزیه‌خوانی و دمام‌زنی در بیرجند
مراسم سنتی تعزیه خوانی و دمام زنی هیئت عاشقان اهل بیت (ع) به مناسبت شهادت امام علی (ع)، به مدت سه شب در بیرجند در حال اجرا است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این مراسم پنجشنبه ۱ اردیبهشت ماه مصادف با نوزدهم ماه رمضان ساعت ۲۱ در محل پارک شعبانیه (شمال شهر) و شنبه ۳ اردیبهشت ماه مصادف با بیست و یکم ماه رمضان ساعت ۲۱ در محل بوستان کاجستان برگزار شد.

گفتنی است مراسم تعزیه خوانی و دمام زنی دوشنبه ۵ اردیبهشت ماه مصادف با بیست و سوم ماه رمضان نیز ساعت ۲۱ در مهرشهر، انتهای بلوار همت، بوستان این الله بهجت برگزار شد

شایان ذکر است این مراسم جزو برنامه های ماه مبارک رمضان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بوده که با استقبال مردم نیز روبرو شده است.

 

 

۷۸۹ میلیون تومان زکات و کفاره در طبس جمع آوری شد/۲

مدیر کمیته امداد طبس گفت: طی سال گذشته ۷۸۹ میلیون تومان زکات و کفاره در شهرستان طبس جمع آوری شده است که از این تعداد ۷۲ میلیون تومان را زکات واجب شامل می شود.

«احمد رفیعی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان  اظهار داشت: زکات یکی از ضروریات دین اسلام است که سبب افزایش رزق و روزی، برکت مال و وسیله تقرب الهی و افزایش پیوند عاطفی در بین مردم می شود.

 

مدیر کمیته امداد طبس با بیان اینکه یکی از راه‌های درمان و ریشه کن کردن فقرمطلق انجام فریضه الهی زکات است، افزود: زکات به‌عنوان یک بازوی توانمند برای اداره جامعه است و اگر ادای زکات در جامعه اسلامی انجام و فرهنگ سازی شود نباید یک فقیر و محروم در جامعه ما وجود داشته باشد.

 

وی با اشاره به میزان زکات جمع آوری شده طی سال ۱۴۰۰ در طبس گفت: طی سال گذشته ۷۸۹ میلیون تومان زکات و کفاره در شهرستان طبس جمع آوری شده است که از این تعداد ۷۲ میلیون تومان را زکات واجب شامل می شوند.

 

رفیعی در ادامه بیان کرد: از میزان زکات جمع آوری شده حدود ۳۹۵ میلیون تومان زکات مستحب، ۶۱ میلیون تومان کفارات عمد و غیرعمد و ۸۱ میلیون تومان فطریه عام و سادات است.

شناسایی ۱۵ هزار لیتر انواع روغن موتور احتکار شده در بیرجند/۴

ماموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی ۱۵ هزار لیتر انواع روغن موتور و ضدیخ احتکار شده در شهرستان بیرجند کشف کردند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادیشناسایی ۱۵ هزار لیتر انواع روغن موتور احتکار شده در بیرجند استان اخباری مبنی بر احتکار روغن در یک انبار در منزل مسکونی واقع در شهرستان بیرجند دریافت کردند که پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

سرهنگ بخشی افزود: مأموران با انجام تحقیقات تخصصی پلیسی، انبار و منزل مسکونی کالای احتکار شده را شناسایی کردند که پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از محل ۱۵ هزار لیتر انواع روغن موتور و ضد یخ احتکار شده کشف شد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی با بیان این که کارشناسان ارزش ریالی کالای احتکار شده را ۸ میلیارد ریال براورد کردند، گفت: مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

راهپیمایی روز قدس در ۳۰ نقطه خراسان جنوبی برگزار می شود/۲-۳

راهپیمایی روز جهانی قدس در بیش از ۳۰ نقطه خراسان جنوبی با رعایت دستور العمل های بهداشتی برگزار می شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی حجت الاسلام «احمد ملایی» مشاور شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی  در جلسه نهایی برنامه ریزی روز جهانی قدس اظهار کرد: حمله و کشتار وسیع مردم مظلوم و کودکان بی گناه فلسطین توسط جلادان رژیم غاصب صهیونیستی هر ساله ادامه دارد و این گونه حرکات مذبوحانه امسال نیز در آستانه روز قدس با هدف جلوگیری از ایجاد انتفاضه دیگری تشدید یافته است که این گونه اقدامات توسط مثلث عبری، عربی و غربی موجب خشم مسلمانان سراسر جهان شده است لذا ضرورت دارد تمامی مسلمانان با حضور خویش از مردم مظلوم و مقاوم فلسطین حمایت و ضمن اعلام همبستگی، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کنند تا به زودی شاهد آزادی قدس شریف از چنگال صهیونیست ها باشیم.

 

وی بیان کرد: با توجه تصمیمات کشوری نظر به بهبود شرایط کرونایی و کاهش شدت سرایت و همه گیری ویروس کرونا و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در سطح کشور، راهپیمایی روز جهانی قدس به صورت حضوری و مانند سنوات قبل از شیوع ویروس کرونا، با حضور مردم برگزار خواهد شد مگر اینکه دستور العمل جدیدی جهت نحوه برگزاری از ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا صادر شود.

 

حجت الاسلام ملایی از برنامه ریزی جهت برگزاری مراسم روز قدس در تمام نقاط استان خبر داد و افزود: بر اساس هماهنگی های صورت گرفته راهپیمایی روز جهانی قدس در بیش از ۳۰ نقطه استان خراسان جنوبی با رعایت دستور العمل های بهداشتی برگزار خواهد گردید.

 

مشاور شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: راهپیمایی روز جهانی قدس در شهر بیرجند، روز جمعه نهم اردیبهشت ماه مصادف با بیست و هفتم ماه مبارک رمضان ساعت ۱۰:۳۰ صبح از میدان شهدا آغاز خواهد شد و پس از طی خیابان شهدا،  میدان ابوذر، خیابان ارتش و خیابان پاسداران تا مسجد امام حسین(ع) ادامه خواهد یافت و مراسم پایانی و اقامه نماز دشمن شکن جمعه نیز در محل مسجد امام حسین(ع) برگزار می شود.

 

 

تولید چهار نماهنگ باموضوع قدس در حوزه هنری خراسان جنوبی

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی از تولید چهار نماهنگ با موضوع قدس توسط هنرمندان استان خبر داد.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت موضوع آزادی فلسطین وتولید چهار نماهنگ باموضوع قدس در حوزه هنری خراسان جنوبی مقابله با اسرائیل در شرایط کنونی، گفت: اگر می‌خواهیم سوالات و شبهاتی که جوانان ما پیرامون موضوع فلسطین و حمایت ما از جبهه مقاومت دارند به درستی پاسخ داده شود باید با زبانی هنرمندانه این کار انجام شود.

آقای کریمیان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه هنری خراسان جنوبی پیرامون مسئله قدس، گفت: امسال در موضوع قدس چهار نماهنگ کوتاه آماده و تولید کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه نماهنگ‌های ایران آینده، شهید القدس، گهواره آتش و ابابیل تولیدات امسال حوزه هنری خراسان جنوبی پیرامون مسئله قدس است، گفت: این آثار که توسط هنرمندان استان تهیه و تولید شده، از طریق رسانه و فضای مجازی در حال انتشار است.

 

 

 

بومی‌گزینی دانشگاه فرهنگیان باید اصلاح شود/۲

بومی گزینی شهرستانی در دانشگاه فرهنگیان باید در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد.

بومی‌گزینی دانشگاه فرهنگیان باید اصلاح شودبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در دیدار با وزیر آموزش و پرورش به مشکلات و چالش های حوزه آموزش و پرورش استان و شهرستان های نهبندان و سربیشه اشاره کرد و خواستار افزایش سهمیه متعهدین خدمت و همینطور ماده ۲۸ برای استان خراسان جنوبی شد.
آقای نخعی همچنین با بیان اینکه برخی از شهرستان های استان جزو مناطق کمتر توسعه یافته و محروم کشور هستند، خواستار رایگان شدن کتب درسی دانش‌آموزان در این شهرستان ها شد.
وی با اشاره به یکی دیگر از مطالبات حوزه آموزش و پرورش در خراسان جنوبی در خصوص بومی گزینی در دانشگاه فرهنگیان است، از وزیر آموزش و پرورش خواست تا بومی گزینی شهرستانی را به عنوان مبنای گزینش قرار داده شود تا موجب افزایش عدالت آموزشی گردد.

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

قانون مداری شرط اول تمدن/هنجارشکنی آخرین تیر ترکش دشمن است/۳

قانون مداری شرط اول تمدن/هنجارشکنی آخرین تیر ترکش دشمن است

 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه قانون مداری شرط اول تمدن است، گفت: آخرین تیر ترکش دشمن هنجارشکنی بوده که خود به خود محکوم است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علیرضا عبادی صبح یکشنبه در جمع مسئولان کانون‌ها و حلقه‌های صالحین اساتید دانشگاه‌های استان، علم، تبیین و فرهنگ را از جمله مسائل اصلی دانست و افزود: اگر مطالب در میزان حق و باطل درست ثبت تاریخ نشود برای نسل‌های آینده مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید عین حقایق تبیین شود تا نسل‌های آینده بتوانند قضاوت کنند، افزود: انسان هر کاری را بر اساس تعلیم و بنیان علمی می‌تواند انجام دهد و غیر از این محکوم به نابودی است.

حجت‌الاسلام عبادی بیان کرد: امروز مکتب‌های غرب عامل اصلی نزاع بوده واصل نابودی را برای مقابل انقلاب اسلامی در نظر دارند.

وی اظهار کرد: رقبای دیگر انقلاب هر چند از نظر تقسیم قدرت رقابت‌هایی دارند اما از نظر تفکر و مکتب تفاوت‌های ریشه‌ای نداشته و تنها به استثمار گرفتن نوع انسان را دنبال می‌کنند.

مکتب مادی پاسخگوی نیاز انسان نیست

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه غرب در جهت کارشناسی و دقت در امور سنگ تمام می‌گذارد، افزود: بشر در دو قرن اخیر از اصل خود و فطرت جدا و هر روز با تغییراتی سطحی دست به دست شده به گونه‌ای که سر از خودکشی سر درآورده‌اند.

وی با بیان اینکه تمام وعده‌های غرب هیچ و پوچ است، افزود: آنچه در صحنه مکتب‌های مادی است پاسخ انسان را نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام عبادی با بیان اینکه امروز غرب می‌داند تنها اسلام می‌تواند روح انسان را سرشار کند، افزود: مکتب غرب با دید کارشناسی تمام گزینه‌ها را روی میز گذاشته تا آرمان‌های اسلامی تحقق پیدا نکند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به توطئه‌های مختلف دشمن در طول ۴۰ سال انقلاب اظهار کرد: آنچه به وسیله گروه‌های منحرف ایجاد شده به دنبال این است تا جایگاه ارزشمند تعلیمات، تربیت و فرهنگ اسلام که دنیا شیفته آن است را مخدوش کند.

وی با بیان اینکه بنا به گفته رهبری در گام دوم انقلاب، این انقلاب هرگز دستخوش دل‌زدگی نمی‌شود چراکه متکی به فطرت انسان است، افزود: آرمان‌های انقلاب مانند برخی سرگرمی‌ها و فریضه‌های فلان کهنه نمی‌شود.

مکتب الهی رقیب اصلی غرب است

حجت‌الاسلام عبادی بیان کرد: برخی گمان می‌کنند که می‌توان با ایجاد سرگرمی‌ها اعم از اعتیاد، منکرات، مواد مخدر، شرب خمر، قمار بازی و دیگر سرگرمی‌های مختلف بشر را نگه داشت که خیالی بیهوده است.

وی اظهار کرد: اگرچه در پژوهشکده‌های دیگر مکتب‌ها هم پیرامون برخی حقایق بحث می‌شود اما جریانات سیاسی و فرهنگی غربی نمی‌گذارند انسان به دنبال حقایق باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: غرب به عنوان یک رقیب اصلی با انقلاب رقابت می‌کند بنابراین انواع سرگرمی‌ها از فساد تا ایجاد شبهات را پیش رو گذاشته‌اند.

وی با اشاره به ایجاد برخی شبهات توسط دشمن، بیان کرد: اگر هر نقطه از دین قابل بحث است، پاسخگو دارد پس نباید به افراد عموم و کم تجربه مراجعه شود چراکه خیانتی روشن است.

حجت‌الاسلام عبادی بیان کرد: رقیب اصلی مکتب مادی، مکتبی الهی و مطابق با فطرت است بنابراین غرب تلاش می‌کندتا ما به آرمان‌های انقلاب نرسیم.

وی تاکید کرد: باید اساتید دانشگاه‌ها در راستای این موضوع و تبیین قضیه تلاش کرده و در راستا ی نشان دادن جایگاه فرهنگ و آرمان‌های انقلاب بکوشند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: جهان از فرضیه‌های مادی و بی محتوای غرب خسته شده و می‌خواهد به اصل خویش، ارزش‌ها و حق پرستی برگردد.

وی ادامه داد: دشمن هر چه در راستای ایجاد شبهه و توطئه افکنی تلاش کند، این خواسته‌های جهان نه تنها کهنه نمی‌شود بلکه هر روز پررنگ‌تر می‌شود.

قانون مداری شرط اول تمدن است

حجت‌الاسلام عبادی با بیان اینکه علاج تهاجم دشمن توسعه در کار شما است، گفت: اگر هشدارهایی توسط عناصری به عنوان قانون‌شکنی پیش آید، پیاده نظام همان مکتب غرب بوده و راه نجات آن منطق است.

وی با بیان اینکه قانون مداری شرط اول تمدن بوده و هنجارشکنی نوعی وحشی‌گری است، افزود: شکست‌های مختلف باعث شده تا غرب سر به جنون زده و هنجارشکنی کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: هیچ جمع و فردی نمی‌تواند قانونی که جامعه را اداره می‌کند را زیر پا بگذارد چراکه قانون امری سلیقه‌ای نیست.

وی با بیان اینکه آخرین تیر ترکش دشمن هنجارشکنی بوده که خود به خود محکوم است، بیان کرد: ارباب‌های غرب ساده‌ترین قوانین مانند رد نشدن از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کنند اما پادوها بزرگ‌ترین قانون را زیر پا می‌گذارند که این چیزی جز جنون نیست.

حادثه محور سربیشه_ماهیرود یک کشته برجای گذاشت/۴

واژگونی سواری پراید در جاده سربیشه – ماهیرود یک‌کشته و سه زخمی برجای گذاشت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، رئیس پلیس راه استان گفت: براثر  واژگونی یک دستگاه پراید در کیلومتر ۱کودک۴ساله قربانی واژگونی سواری در محور سربیشه_ماهیرود۵ جاده سربیشه – ماهیرود پسر بچه ۴ ساله در دم جان باخت و  سه سرنشین دیگر خودرو زخمی شدند.

سرهنگ رضایی علت حادثه را عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه اعلام کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

اصلاح ۶ نقطه حادثه خیز خراسان جنوبی/۲

در حال حاضر از ۳۱ نقطه حادثه‌خیز مصوب استان، تعداد ۶ نقطه در دست اجرا است که متوسط پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها ۸۰ درصد است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: پیش‌بینی می‌شود ۴ نقطه تا تیرماه سال ۱۴۰۱ به بهره برداری و ۲ نقطه دیگراصلاح ۶ نقطه حادثه خیز خراسان جنوبی نیز تا پایان سال عملیات اجرایی آن به پایان برسد.

فدوی با اشاره به اینکه هرساله بر اساس اعتبارات ابلاغی ۱۵ تا ۳۰ دستگاه آبنما بر اساس اولویت به پل تبدیل می‌شود افزود: با توجه به حدود ۲ هزار ۲۳۱ دستگاه آبنما در محور‌های مواصلاتی استان، عملیات اجرایی تبدیل ۱۰ دستگاه آبنما به پل در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ ابنیه فنی آسیب دیده از سیل در جاده‌های استان طی سال گذشته تعمیر شدند گفت: احداث و تعریض ۴۰ دستگاه پل در محور‌های استان در حال اجرا است.

 

 

 

 

 

تعداد مبتلایان کرونا در خراسان جنوبی تک رقمی شد/۲-۳

روز گذشته ۴ بیمار کرونایی جدید در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۴۹ تعداد مبتلایان کرونا در خراسان جنوبی تک رقمی شدآزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۴ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲ مورد از زیرکوه و ۲ مورد فردوس شناسایی شد.

 

وی گفت: همچنین کرونا در خراسان جنوبی قربانی نگرفت و تعداد جان باختگان کرونا همان هزار و ۴۴۶ نفر است.

به گفته دبیر دانشگاهی ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۲۹ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۶ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۱ نفر نامساعد است.

 

 

 

کریمو سرایان رکورد دار بارش در خراسان جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی گفت: ایستگاه کریمو در شبانه روز گذشته با ۶ میلی متر بیشترین بارندگی را ثبت کرده است.

زارعی افزود: زهری و آیسک ۵ میلی متر، سرند فردوس ۳، فتح آباد فردوس ۲، دهسلم، خلف و سرایان ۱، حاجی آباد، درمیان، خوسف، سربیشه، علی آباد زارعین، بیرجند، زهان، بغداده، سه قلعه و معدن پروده هم بارش‌های کمتر از یک میلی متر را ثبت کردند.
وی گفت: برای ۳ روز آینده به تناوب افزایش ابرو در برخی نقاط گاهی وزش باد شدید و گردو خاک دور از انتظار نیست.
کارشناس هواشناسی افزود: تاصبح چهارشنبه روند تغییرات دما افزایشی است و هوا گرمتر می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

خسروی در جمع مردم خوسف: سپاه پیشتاز خدمت به مردم و محرومان است

  • نماینده بیرجند در مجلس: سپاه پیشتاز خدمت به مردم و محرومان است

 نماینده شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس با بیان سپاه پاسداران در طول ۴۳ سال اخیرکارنامه درخشانی دارد گفت: این نهاد انقلابی و ارزشی همواره در خدمت به مردم و محرومان پیشتاز بوده است.

به گزارش  تسنیم ، حسین خسروی صبح امروز در  مراسم گرامیداشت سالروز تاسیس سپاه پاسداران  انقلاب اسلامی و گرامیداشت حادثه پنجم اردیبهشت ماه حادثه صحرای طبس و سالروز شهادت شهید منتظر قائم که در شهرستان خوسف برگزار شد اظهار داشت: سپاه پاسداران از زمانی که تاسیس شد وظیفه  خود را به عنوان حفاظت از دستاوردهای انقلاب و نظام ایفا کرده است.

وی با بیان اینکه در این سال‌هایی که سپاه تشکیل شده براساس وظیفه‌ای که قانون مشخص کرده از روز اول تا کنون به خوبی انجام ماموریت کرده است گفت:  هیچ کشور و انقلابی به اندازه کشور ما در این ۴۳ سال دشمن نداشته است.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سپاه پاسداران در برخورد خنثی کردن توطئه‌هایی که دشمنان علیه نظام و کشور داشتند در کنار سایر نیروهای مسلح، مردم و بسیج توانسته خیلی از تهدیدها علیه کشور را خنثی کند گفت: سپاه پاسداران در دوران ۸ سال  دفاع مقدس سپاه  در کنار  سایر نیروهای مسلح و مردم خوب درخشیده است.

وی گفت: قبل از دوران دفاع مقدس هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خنثی کردن نقشه‌ها و کودتاها خوب عمل کرده و در تمام فتنه‌هایی که شکل گرفت چه در  فتنه کوی دانشگاه، چه در  فتنه  سال ۸۸  و  چه در فتنه ۹۶ تاکنون سپاه نقش موثری را در کنار سایر نیروهای مسلح ایفا کرده است.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بعد اقتصادی نیز مجموعه سپاه با  قرارگاه‌هایی که دارد در کنار مردم برای محرومیت‌زدایی گام برمی‌دارد و این در حالی است که  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با وجود  تحریم‌ها، اما نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.

خسروی با بیان اینکه با وجود تحریم‌هایی که این مجموعه داشت ما در این سالها به خوبی درخشیده است  گفت: شاهدیم در حوادثی که برای مردم رخ داد  اعم از سیل، زلزله و کرونا سپاه برای مردم کم نگذاشته است.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: سپاه در جریانات مختلف با  وجود تمام کمبودها و  امکانات اما امور فرهنگی را به درستی پیش می‌برد و جلودار است.

خسروی افزود: پس از شهادت شهید سپهبد سلیمانی آمریکا تهدید کرد اگر ایران تلافی کند ۵۲ نقطعه از این کشور را می‌زنیم و این در حالی بود که موشک های سپاه، عین الاسد را تخریب کرد اما آمریکایی‌ها جرات نکردند یک نقطه از کشورمان را بزنند.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هنوز سخنان سردار سلیمانی در گوشمان است که ترامپ را فردی قمار باز می‌خواند و  قدرتی که به اخلاص حمایت مردمی شما از سپاه پاسداران شکل گرفته سبب درخشش آن شده است.

خسروی گفت: موشک باران اربیل عراق پیام دارد و آن نیز این است که اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد با دشمن مقابله کند خود مستقیم انجام می‌دهد.

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

گرامیداشت روز معلم با برنامه و طرح نو باشد/۲-۳

گرامیداشت روز معلم با برنامه و طرح نو باشد

 استاندار خراسان جنوبی گفت: مشارکت دانش‌آموزان برای تجلیل از مقام معلم مورد توجه قرار گیرد و گرامیداشت روز معلم با برنامه و طرح نو باشد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی جواد قناعت روز یکشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی افزود: در این زمینه از برگزاری برنامه‌های تکراری به جز مواردی که اجتناب‌ناپذیر است، خودداری شود.

وی گفت: با توجه به فرارسیدن هفته معلم دیدار با خانواده‌های شهدای دانش‌آموز و معلم و متوفیان کرونا در دستور کار قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: برنامه‌های مدارس در حداقل زمان ممکن انجام شود و برنامه‌ها به جای سخنرانی‌های طولانی، غنی و مفرح باشد.

وی افزود: معلم کنش‌گر اصلی بخش علمی و پژوهشی است که در شکوفاسازی ارزش‌های متعالی برای تربیت نسل آینده‌ساز نقش اساسی دارد.

قناعت گفت: ۱۲ اردیبهشت روز معلم سالروز شهادت استاد شهید مطهری یادآور جهاد مخلصانه معلمان و اساتید برای تعلیم و تربیت نسل آینده است و معلمی یک سلوک انسانی است لذا اینکه می‌گویند معلمی شغل نیست بلکه دلدادگی و عشق است به این خاطر است که معلمان سرنوشت آینده کشور را می‌سازند.

وی مشارکت مردم، نظارت مردم و توسعه و تجهیز فضای آموزشی را از مهمترین محورهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان و تصریح کرد: با توجه به شرایط جدید باید خودمان را برای آموزش امیدبخش آماده کنیم.

استاندار خراسان جنوبی در ارتباط با فضای آموزشی استان توضیح داد: گروه کارشناسی برگرفته از استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اداره کل آموزش و پرورش تشکیل و میزان پیشرفت فضای‌های آموزشی به‌خصوص اداره کل بررسی و نتیجه به شورا اعلام شود.

وی گفت: درخصوص سرانه آموزشی و استحکام بنا اولویت با مقاوم‌سازی بناهای غیراستاندارد آموزشی باشد که از ظرفیت خیرین در این زمینه می‌توان استفاده کرد.

قناعت از برنامه دیدار با وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور خبر داد و افزود: موضوع کمبود نیروی انسانی در استان به‌صورت ملی پیگیری می‌شود و مدیران استانی هم در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشند.

وی اظهار داشت: هرچند وضعیت نیروی انسانی ما نسبت به سایر استان‌ها بد نیست اما نباید بسنده شود و باید پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در ارتباط با شورای پشتیبانی سوادآموزی، موضوع از طریق مکاتبه با فرمانداران پیگیری شود که این شورا در شهرستان‌ها هم با قوت فعالیت داشته باشد.

پیش بینی ۱۸برنامه فرهنگی برای هفته معلم

سرپرست آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در این مراسم از پیش بینی و اجرای بیش از ۱۸ برنامه ی عقیدتی، فرهنگی، تربیتی، پژوهشی ، علمی ، هنری و ورزشی در هفته گرامی داشت مقام معلم خبر داد.

سید علیرضاموسوی نژاد در اولین نشست شورای آموزش و پرورش استان در سال جدید، اظهار کرد: غبارروبی از مزار شهدا،تجلیل از خانواده شهدای فرهنگی و دانش آموز و تجلیل از معلمان سرآمد استانی و کشوری از مهم ترین این برنامه ها به شمار می رود.

سرپرست آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به تحصیل ۸ هزار و ۶۴۷ دانش آموز دختر و پسر دوره های مختلف در ۲۰۳ مدرسه نوار مرز و ۴ شهرستان مرزی استان، عنوان کرد:  براساس سرشماری سال ۹۵، آمار پایین ترین نرخ تراکم جمعیت کشور به میزان ۵.۱نفر در هر کیلومتر مربع مربوط به خراسان جنوبی است.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، با بیان این که قریب  ۱۴ هزار فرهنگی در بخش های ستادی، اجرایی و آموزشی آموزش و پرورش استان مشغول خدمت رسانی به نسل آینده ساز و تربیت نیروی انسانی مؤمن، متعهد و انقلابی هستند، بیان کرد: از این تعداد، قریب ۸هزار و ۲۰۰ معلم در سنگر مدارس مشغول ارائه خدمات آموزشی، پرورشی و تربیتی هستند.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، اضافه کرد: با تحلیل به عمل آمده کمتر از ۱۹ درصد دانش آموزان مدارس چند پایه در ۳۲ درصد از کلاس های دولتی مشغول به تحصیل می باشند، که این نشان دهنده تراکم پایین و پراکندگی بالای استان می باشد و برنامه ریزی را با چالش مواجه کرده و می کند.

سرپرست آموزش و پرورش خراسان جنوبی، عدم تطابق سهمیه تخصیص یافته به دانشگه فرهنگیان و استخدام ماده ۲۸ با نیاز واقعی استان در زمینه نیروی انسانی، کمبود شدید فضای آموزشی، عدم تعادل نیروی انسانی، در مناطق تابعه، میانگین بالای ۲۳ سال سنوات خدمتی معلمان استان، پراکندگی روستاها، کاهش جمعیت روستایی، رونق حاشیه نشینی در اطراف شهرها و دستخوش تغییر شدن نرم دانش آموزی مناطق روستایی و شهری را از جمله مهم ترین مشکلات آموزش و پرورش استان بر شمرد.

به گفته موسوی نژاد، افزایش سهمیه اختصاصی به خراسان جنوبی از طرق افزایش سهمیه دانشگاه فرهنگیان و  ماده ۲۸ در راستای جبران کمبود نیروی انسانی موجود به وِژه در مناطق روستایی و عشایری و تربیت دانش آموزان ماهر و توانمند ضروری است.

 

۶ هزار و ۱۷۵ مجوز ایمنی گازرسانی در خراسان جنوبی صادر شد/۲-۳

۶ هزار و ۱۷۵ مجوز ایمنی گازرسانی در خراسان جنوبی صادر شد

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: ۶ هزار و ۱۷۵ مجوز ایمنی در سال گذشته توسط واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) این شرکت صادر شده که نقش موثری در افزایش ضریب ایمنی و کاهش خطرات ناشی از فعالیت‌های عملیاتی داشته است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید محمود هاشمی افزود: این شرکت به موازات فعالیت‌های گسترده گازرسانی نسبت به رعایت دقیق اصول بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) نیز اقدامات مناسبی انجام داده است.

وی از افزایش ۱۱ درصدی پرمیت‌های (مجوز انجام کار) صادر شده در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: از مجموع مجوزهای صادره طی سال گذشته ۴ هزار و ۵۷۸ مورد مربوط به پرمیت کار گرم، ۸۰۸ مورد مربوط به پرمیت تزریق گاز و مابقی مربوط به پرمیت پرتونگاری، کار در ارتفاع و کار برقی است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار داشت: کارشناسان واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست با صدور مجوز برای انجام کارها درصدد کاهش خطرات ناشی از فعالیت‌های عملیاتی و افزایش حداکثری ضریب ایمنی هستند.

وی با اشاره به اجرای طرح سفیر ایمنی و اعزام کارشناسان HSE، بهره‌برداری و روابط عمومی به روستاهای گازدار استان و آموزش حضوری درخصوص استفاده ایمن از گاز طبیعی به اهالی روستاها افزود: خراسان جنوبی یکی از ایمن‌ترین استان‌های کشور در حوزه مشترکان گاز طبیعی است و امیدواریم با استمرار فعالیت‌های ایمنی و آموزشی به‌ویژه در مناطق روستایی شاهد بروز کمترین حوادث باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

گزارش تصویری/ عزاداری کارکنان ستاد فرماندهی ناجا خراسان جنوبی

مراسم عزاداری شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع) همزمان با بیست دوم ماه مبارک رمضان با حضور فرماندهان و کارکنان ناجا در ستاد فرماندهی استان خراسان جنوبی برگزار شد.

 

 

تقلا برای یک تاریخ تولد رُند/ لاکچری بودن به قیمت تهدید سلامت مادر و فرزند!/۴

برخی والدین به دنبال عدم شفافیت در تاریخ های کمیاب و رُند همانند ۰۱.۰۱.۰۱ و یا ۰۱.۲.۳ متقاضی زایمان اشرافی و به اصطلاح لاکچری به قیمت تولد فرزندانی نارس می شوند.

به گزارش شبستان انتخاب تاریخ های تقویمی کمیاب برای برخی مصداق اشرافی و لاکچری بودن است، سال قبل زایمان در تاریخ رُند ۹۹.۹.۹ بر سر زبان ها افتاده بود و امسال هم تب زایمان در تاریخ ۰۱.۰۱.۰۱ و ۰۱.۰۲.۰۳ بالا گرفت.

اصرار بر لاکچری بودن را می توان برای مراسم نامزدی، عقد و یا قراردادهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را کمی تحمل کرد ولی این اصرار برای زایمان زنان باردار آن هم وقتی هنوز نوزاد نارس است می تواند بسیار خطر آفرین و عواقب جبران ناپذیری برای مادر و جنین داشته باشد.

برخی والدین به دنبال عدم شفافیت در تاریخ های کمیاب و رُند متقاضی زایمان اشرافی و به اصطلاح لاکچری شده و سبب به دنیا آدن فرزندان نارس و به زور «تقویم» می شوند.

این والدین غافل از خطرات و پیامدهای غیرقابل جبران زایمان زودرس، قصد دارند به هر شکل ممکن با صرف هزینه گزاف فرزندشان در این تاریخ متولد شود. در شرایط کنونی فقط دغدغه و اولویت درصد اندکی از خانواده‌ها و مادران، بارداری است که از رفاه اقتصادی بالا برخوردار بوده و در چارچوب زندگی تجملی و تظاهرات اشرافی‌گرانه در پی خودنمایی هستند.

طبق بیانیه سازمان جهانی بهداشت انجام سزارین به عنوان یک روش تولد برای نجات مادر و نوزاد در حد ۱۰ تا ۱۵ درصد منطقی است و بیش از این میزان نه تنها منفعتی برای مادر و نوزاد ندارد بلکه برعکس مادر و نوزاد را در معرض مخاطرات قرارمی دهد.

متقاضیان زیادِ تاریخ تولد رُند / زایمان لاکچری در ۱۴۰۱.۱.۱ در بیمارستان ولی عصر نداشتیم

«زهره خزاعی»، مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، اظهار کرد: برای زایمان در تاریخ های رند، لاکچری و اشرافی در خراسان جنوبی هم تقاضاهای زیادی داشته ایم ولی به هیچ عنوان قبول نکرده ایم.

این متخصص با بیان اینکه یک مورد هم سزارین انتخابی در بیمارستان ولی عصر (عج) در روز اول امسال نداشته ایم، گفت: وزارتخانه هم زایمان ها را بررسی می کنند اما غیر از این ابلاغیه هم اگر مریضی درخواست زایمان در روز خاصی را بکند ما قبول نمی کنیم مگر موردی اورژانسی باشد.

وی تصریح کرد: برای زایمان در ۹.۹.۹۹ هم ما مریضی داشتیم که از روز قبل اعلام کرده بودیم باید زودتر سزارین شود اما مریض از زایمان خودداری کرده بود و در این تاریخ، اورژانسی زایمان کرد اما مادر خطر پارگی رحم را داشت لذا ما به عنوان پزشک مجبوریم کار بیمار را انجام دهیم، جالب است که تقاضا برای زایمان فقط برای تاریخ های رند نیست بلکه متقاضیان به دلایل مختلف و مناسبت های مختلف قصد سزارین های انتخابی را دارند.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه بدون دلیل سزارین انتخابی را قبول نمی کنیم، ادامه داد: سزارین های انتخابی بیشتر در شهرهای کلان و با هزینه های هنگفت انجام می شود اما در استان خراسان جنوبی سزارین انتخابی معنایی ندارد گرچه تقاضاهای زیادی هم داریم.

متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه بیشتر تحصیل کرده ها متقاضی زایمان در تاریخ رند هستند، گفت: یکی از بیمارانم با اینکه باید اسفند زایمان می کرد صبر کرد تا بچه در تاریخ ۰۱.۰۱.۰۱ در شکم مدفوع کرد و برای مادر و جنین خطر آفرین شد، زایمان مگر ماشین هست که مدل آنها فرق داشته باشد!

خزاعی ضمن این مطلب که زایمان انتخابی برای تاریخ رُند منجر به تولد نوزاد نارس و نیاز جنین به ان آی سیو می شود، گفت: همکاران دانشگاه ولی عصر از این اقدام صرف نظر کرده اند چراکه وزارتخانه رصد می کند و سزارین انتخابی در بیمارستان های دولتی معنایی هم ندارد.

وی گفت: طبقه مردم خراسان جنوبی محروم است و مردم پول زیاد و هنگفتی هم ندارند که بخوانند صرف تولد های لاکچری کنند اما در تهران بریا اینگونه زایمان ها مردم حاضرند ۱۱ میلیون هزینه کنند.

تاریخ لاکچری و فقر فرهنگی

«طلعت علیمی» کارشناس مامایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: مرکز توحید یک مورد زایمان در تاریخ ۰۱.۰۱.۰۱ داشته ایم که اورژانسی بوده است نه انتخابی.

وی تصریح کرد: برای تاریخ ۹۹.۹.۹ متقاضی زیادی برای زایمان انتخابی و تاریخ تولد رند داشتیم ولی امسال برای ۰۱.۰۱.۱ متقاضی نداشته ایم. امسال در مرکز بهداشت جوادیه دو نوزاد، مرکز بهشتی یک نوزاد، رجایی سه نوزاد، غدیر یک نوزاد، مهرشهر سه نوزاد و آوینی سه نوزاد سزارین داشته ایم.

این کارشناس با بیان اینکه جنین هر وقت کامل شد، خودش از رحم بیرون می آید، گفت: اما جنین نارس ریه های او ناقص و در وزن گیری و رشد او اختلال ایجاد می شود، همچنین سزارین انتخابی سبب خونریزی مادر و سبب افسردگی های بعد از زایمان می شود.

وی تصریح کرد: متقاضیان تاریخ تولد رُند فقر فرهنگی دارند و به دنبال لاکچری بودن و اشرافی گری هستند و خود را می خواهند با فرهنگ جلوه دهند ولی برعکس دارای فقر فرهنگی هستند.

تولد ۷۶ نوزاد در ۰۱.۰۱.۰۱ در خراسان جنوبی

«علیرضا مهرآور»، مدیر کل ثبت احوال خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از تولد ۷۶ نوزاد در ۰۱.۰۱.۰۱ در خراسان جنوبی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۴۲ ولادت مربوط به پسران و ۳۴ واقعه ولادت دختران بوده است.

وی گفت: از این ولادت‌ها ۲۵ مورد واقعه ولادت مربوط به مرکز استان و شامل تولد ۱۲ دختر و ۱۳ پسر است.

مهرآور  با بیان اینکه در سال گذشته ۹۹.۳ درصد ولادت‌ها در مهلت قانونی ۱۵ روزه به ثبت رسیده است، یادآور شد: سال گذشته ۹ هزار و ۹۸۴ واقعه ولادت در مناطق شهری و چهار هزار و ۹۶۰ واقعه ولادت در روستا‌های خراسان جنوبی به ثبت رسیده است.

افزایش ولادت در خراسان جنوبی

وی گفت: در مجموع در سال گذشته ۱۴ هزار و ۹۴۴ واقعه ولادت در خراسان جنوبی به ثبت رسید که با افزایش ۱.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ میانگین سن مادرانی که صاحب فرزند شده اند ۳۰ و پدران ۳۴ سال بوده است، که در این مدت به ازای هر ۱۰۰ واقعه ولادت دختران، ۱۰۸ پسر به دنیا آمده است.

 

مواجه شدن بازار موبایل با گرانی ۱۵ درصدی/۷

امسال قیمت موبایل در شهرستان بیرجند نسبت به زمستان پارسال ۱۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان موسوی رئیس اتحادیه الکترونیک و خدمات رایانه شهرستان بیرجند گفت: امسال قیمت موبایل در شهرستان نسبت به زمستان پارسال افزایشی ۲۰ درصدی را تجربه کرده است و مجددا ۵ درصد کاهش یافت که به طور کلی می‌توان گفت افزایشی ۱۵ درصدی داشته است.

او گفت: قانون حذف ارز دولتی برای موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار است یعنی اگر وارد کننده بخواهد موبایلی که قیمت آن بلای ۶۰۰ دلار است را وارد و یا خریداری کند باید از ارز آزاد استفاده کند و این موضوع باعث بالا رفتن قیمت این موبایل‌ها در بازار می‌شود.

موسوی گفت: امسال قیمت لوازم جانبی موبایل تغییر محسوسی نکرده است.

 

 

افزایش هزینه‌های حمل و نقل علت کمیاب شدن روغن در خراسان جنوبی/۳

مسئولین جهاد کشاورزی خراسان جنوبی علت کمیاب شدن روغن در استان را بالارفتن هزینه‌های حمل و نقل می دانند.

 

در پی کمیاب شدن روغن مایع در فروشگاه‌ها و مغازه‌های سطح شهر بیرجند به سراغ مسئولین جهاد کشاورزی رفتیم تا علت را جویا شویم.

بیکس مسئول امور بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال به ۲ دلیل با کمیاب شدن روغن در تعدادی از مغازه‌های سطح شهر رو به رو شده ایم.

او گفت: علت اصلی این کمیاب شدن روغن در سطح شهر بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل و کرایه خودرو‌های حمل روغن است و دلیل دیگر آن آغاز دیر هنگام تولید تعدادی از کارخانه‌های روغن بود.

بیکس گفت: هم اکنون رایزنی‌هایی برای حل این مشکل و کرایه بار روغن در حال انجام است و به زودی این مشکل برطرف خواهد شد.

مسئول امور بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: هم اکنون مردم می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای روغن مایع مورد نیاز خود را تهیه کنند.

او گفت: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مقدار زیادی روغن مایع موجود است؛ هم اکنون نیز قیمت هر روغن مایع برابر با قیمت مصرف کننده ای است که بر روی درب آن درج شده است.

 

 

 

 

مدرس حوزه: تاریخ کشور پر از نشانه‌های قدرت خداوند است/۸

مدرس حوزه: تاریخ کشور پر از نشانه‌های قدرت خداوند است

 مدرس حوزه و دانشگاه گفت: تاریخ ما پر از نشانه‌های قدرت خداوند است که باید تبلیغ شود و یکی از آنها شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس است.

به گزارش ایرنا حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهی مقدم روز یکشنبه در آیین گرامیداشت پنجم اردیبهشت سالروز شکست مفتضحانه حمله نظامی آمریکا به ایران در صحرای طبس که در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد افزود: در کشورهای اروپایی از هیچ، نماد می‌سازند آن وقت ما از این همه نشانه غافل هستیم.

وی گفت: شکست مفتضحانه آمریکا در طبس دست خداوند را به همراه داشت و پنجم اردیبهشت یوم الله است زیرا خداوند متعال در شرایطی که کسی فکرش را نمی‌کرد، وارد عمل شد.

مدرس حوزه و دانشگاه اظهار داشت: خداوند متعال به‌صورت ویژه به بندگانش قدرتی را نشان می‌دهد تا آیات قرآن معنا شود و مردم از شک و شبهه خارج شوند که این روزها ایام الله است.

وی افزود: عالم طبیعت محل گرفتاری است و انسان در تنگناها قرار می‌گیرد اما طبق قول خداوند در قرآن کسی که به گناه نیفتد سبب نصر او می‌شود همانا عاقبت به خیری راه دارد و انسان بدون دلیل سردار سلیمانی نمی‌شود زیرا افرادی همچون او لحظه به لحظه با خدا زندگی می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهی مقدم گفت: امام خمینی (ره) فرمود “۲۲ بهمن یوم‌الله است” چون کسی فکرش را هم نمی‌کرد که مردم پیروز شوند، برخی بزرگان نامه نوشتند به امام که چه کسی جواب این خون‌ها را خواهد داد و امام گفت “همان کسی که جواب خون شهدای کربلا را خواهد داد”.

وی افزود: جنگی که از سال ۱۲۹۲ تا ۱۲۹۶ هیتلر به پا کرد و جنگ ۱۳۱۷ تا ۱۳۲۳ در دوران رضاخان فقط برای سهم‌خواهی به ظاهر ابرقدرت‌ها بود زیرا اینها هر کشوری را توانستند، گرفتند و بالای سر هر کشور از جمله ایران یک مزدور گذاشتند و کارتر هم در ایران گفت “اینجا جزیره ثبات است” اما یک دفعه بهترین نیروی آنها به دست مردم با دست خالی نابود شد.

مدرس حوزه و دانشگاه اظهار داشت: برخی انسان‌ها این پیروزی‌ها را برگرفته از شانس و اقبال می‌دانند اما طبق آیه‌های قرآن خدا وارد عمل می‌شود زیرا خداوند متعال حکیم است و ما وقتی قدرت خدای متعال را با گشایش‌هایی که اصلا احتمالش را نمی‌دهیم، ببینیم باید باورمان قوی‌تر شود.

وی گفت: خداوند متعال اول از نیروی هوایی به شاه ضربه زد زیرا نیروی هوایی مهمترین نیروی آنها بود که به امام خمینی (ره) پیوستند و خداوند طوری در قلب‌های اینها ترس انداخت که خودشان رفتند، در دوران دفاع مقدس هم خیلی از این موارد و معجزه‌ها را داریم که نشانه‌های قدرت خداوند را نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهی مقدم خاطرنشان کرد: کشوری که خود را با غرور قدرتمند می‌داند سفارت آن تسخیر و نیروهایش گروگان گرفته شد و آبرویی برایشان نماند که یکی از مسوولان کاخ سفید در کتابی نوشت “بعد از این وقایع جلساتی تشکیل شد و به این نتیجه رسیدیم که کار جهانی انجام دهیم” لذا این اقدام با نیروهای داخلی آنها در ایران همچون بنی صدر که در سازمان سیا کد داشت، طرح و برنامه‌ریزی شد.

وی افزود: برای این عملیات ۱۳۰ کماندوی ورزیده با پیشرفته‌ترین سلاح‌ها حضور داشتند تا کشور ما را از بین ببرند و با همکاری بنی صدر سه محل برای فرود مشخص شد که صحرای طبس، گرمسار و ورزشگاه امجدیه تهران از جمله آنها بود و قرار شد پس از عملیات و آزادسازی گروگان‌ها به یک ناو در خلیج فارس ملحق شوند.

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: حدود ۵۰ روز قبل از عملیات و ورود به طبس، اسفند ۵۸ صحرایی را در مصر انتخاب و ۱۳۰ هزار ساعت تمرین کردند و ژنرال جیمز وات می‌گوید “این عملیات سرآمدی دوباره آمریکا بر دنیاست و یک عملیات ساده نیست” بنابراین هیچ راداری این عملیات را ثبت نکرد و همه توپخانه‌ها به بهانه احتمال عملیات در غرب کشور با کمک رییس جمهور خائن (بنی صدر) جمع شد.

وی یادآور شد: براساس گزارشات خودشان ابتدا یکی از هواپیماها موقع فرود دچار آسیب می‌شود و یکی از بالگردها به دلیل طوفان نمی‌تواند ادامه دهد، بالگرد دوم کاهش فشار روغن پیدا می‌کند و بالگرد بعدی همین طور که برنامه به کارتر اعلام و یکی از هواپیماها برای سوخت‌گیری بلند می‌شود که به هواپیمای دیگر می‌خورد و آتش می‌گیرد، صبح فردا مجبور می‌شوند به صورت علنی این شکست را توضیح دهند و اعتراف کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهی مقدم گفت: برخی‌ افراد در داخل می‌گویند اگر آمریکا بخواهد در لحظه‌، ایران را نابود می‌کند پس چه شد و چرا خودشان در طبس نابود شدند.

وی افزود: وزیر دولت سابق با اوباما و کسی که قاتل میلیون‌ها نفر است، دست داد و گفت “اوباما انسان بسیار با ادبی بود” آیا ادب باعث ایجاد داعش شد و ادبیات بود که با یمن و افغانستان این گونه کرد و بیش از ۷۰ سال است در فلسطین انسان می‌کشند.

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: برخی اساتید دانشگاه‌ پول می‌گیرند تا از رضاخان بت بسازند و می‌گویند “رضاخان راه آهن ساخته” اما نمی‌دانند که اینها زیرساختی برای چپاول کشور توسط استکبار بوده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: نگاه به واقعه طبس و شکست مفتضحانه آمریکا باید فراملی باشد.

سرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی افزود: آمریکا به دنبال آغاز جنگی بود که حضرت امام خمینی (ره) از آن به عنوان انقلاب دوم یاد کردند.

وی گفت: اگر آمریکا در این عملیات موفق می‌شد انقلاب طور دیگری رقم می‌خورد اما به گفته یک نظامی آمریکایی با هر حرکت دست امام یک هواپیما بر زمین افتاد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با بیان اینکه به واقعه طبس کمتر توجه شده است گفت: امیدواریم به ابعاد و زوایای این رویداد عظیم در سطح ملی و فراملی پرداخته شود و نباید واقعه بزرگ صحرای طبس فراموش شود زیرا توازن دنیا را در آن زمان تغییر داد.

عملیات نظامی آمریکا با نام «پنجه عقاب» از سوی نیروهای ویژه ارتش این کشور (دلتا فورس) با هدف آزادسازی جاسوسان خود که در بند دانشجویان پیرو خط امام (ره) در تهران بودند، طراحی و اجرا شد.

۶ فروند هواپیما و هشت فروند بالگرد نظامی آمریکا وارد فضای پروازی ایران شدند ولی پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ چند فروند بالگرد و هواپیمای آنها بر اثر نقص فنی و وقوع توفان شن در صحرای طبس از بین رفت و دچار شکست خفت‌بار شدند.

در این حادثه که از آن به عنوان امداد الهی یاد می‌شود، هشت تن از نیروهای آمریکایی کشته شدند و باقیمانده نیروها فرار کردند بدین‌ ترتیب پنجه عقاب به طور کامل شکست.

صحرای طبس در فاصله ۱۳۰ کیلومتری محور طبس – یزد قرار دارد و هر سال به همین مناسبت مراسمی با حضور مردم و مسوولان در محل مسجد شکر برگزار می‌شود. همچنین مراسم محوری گرامیداشت چهل و دومین سالگرد شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس امروز در محل حسینیه جماران بیرجند برگزار شد.

 

 

 

 

 

راهپیمایی روز قدس در ۳۰ نقطه خراسان جنوبی برگزار می‌شود

راهپیمایی روز قدس در ۳۰ نقطه خراسان جنوبی برگزار می‌شود

راهپیمایی روز جهانی قدس همزمان با سراسر کشور و آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در ۳۰ نقطه استان خراسان جنوبی با حضور مردم برگزار می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مشاور این شورا در نشست نهایی برنامه‌ریزی روز جهانی قدس گفت: حمله و کشتار وسیع مردم مظلوم و کودکان بی‌گناه فلسطین توسط جلادان رژیم غاصب صهیونیستی هر سال ادامه دارد و این گونه حرکات مذبوحانه امسال نیز در آستانه روز قدس با هدف جلوگیری از ایجاد انتفاضه دیگر تشدید یافته که این گونه اقدامات توسط مثلث عبری، عربی و غربی موجب خشم مسلمانان سراسر جهان شده است.

حجت‌الاسلام احمد ملایی افزود: ضرورت دارد تمامی مسلمانان با حضور در راهپیمایی روز قدس از مردم مظلوم و مقاوم فلسطین حمایت و ضمن اعلام همبستگی، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کنند تا ان‌ شاء‌الله به‌زودی شاهد آزادی قدس شریف از چنگال صهیونیست‌ها باشیم.

وی اظهار داشت: با توجه تصمیمات کشوری نظر به بهبود شرایط کرونایی و کاهش شدت سرایت و همه‌گیری ویروس کرونا و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، راهپیمایی روز جهانی قدس به‌صورت حضوری و مانند سنوات قبل از شیوع ویروس کرونا، با حضور مردم برگزار می‌شود مگر اینکه دستورالعمل جدیدی برای نحوه برگزاری از ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شود.

مشاور شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی از برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم روز قدس در تمامی نقاط استان خبر داد و گفت: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته راهپیمایی روز قدس در بیش از ۳۰ نقطه استان خراسان جنوبی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد می‌شود.

وی افزود: این راهپیمایی در شهر بیرجند روز جمعه نهم اردیبهشت مصادف با بیست و هفتم ماه مبارک رمضان ساعت ۱۰:۳۰ از میدان شهدا آغاز می‌شود و پس از طی خیابان شهدا، میدان ابوذر، خیابان ارتش و خیابان پاسداران تا مسجد امام حسین (ع) ادامه خواهد یافت.

حجت‌الاسلام ملایی بیان کرد: مراسم پایانی روز قدس و اقامه نماز جمعه نیز در محل مسجد امام حسین (ع) بیرجند برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

توزیع ۳ هزار بسته معیشتی از سوی بنیاد برکت/۲

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خراسان جنوبی از توزیع ۳ هزار بسته معیشتی در شب‌های قدر در استان خبر داد.

موسوی گفت: در شب‌های قدر ۳ هزار بسته معیشتی از سوی ستاد اجرایی فرمان امام توزیع شده است که ارزش هر بسته معیشتی ۷۰۰ هزار تومان بوده است.

او گفت: هر بسته شامل برنج، ماکارونی، تن ماهی، حبوبات، روغن و رب بوده است.

موسوی گفت: بسته‌های معیشتی تهیه شده توسط گروه‌های جهادی همکار با ستاد اجرایی فرمان امام در بین اقشار نیازمند و مستضعف در کل مناطق محروم و کم برخوردار استان توزیع شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال و همچنین در ماه مبارک رمضان با اجرای ششمین رزمایش همدلی و احسان ستاد اجرایی فرمان امام توزیع ۵ هزار و ۳۰۰ بسته معیشتی در دستور کار قرار گرفت که از این تعداد ۳ هزار بسته معیشتی در شب‌های قدر توزیع شده است.

 

 

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی خبر داد؛

چهار نماهنگ باموضوع قدس تولید شد/گلایه از توزیع نامناسب آثار هنری

چهار نماهنگ باموضوع قدس تولید شد/گلایه از توزیع نامناسب آثار هنری

بیرجند-رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با اشاره به تولید چهار نماهنگ با موضوع قدس توسط هنرمندان استان گفت: این آثار تولیدی باید در یک شبکه توزیع و انتشار مناسب به دست اهل آن برسد.

مجید کریمیان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: موضوع آزادی فلسطین و مقابله با اسرائیل از همان ابتدای نهضت اسلامی در ایران از سال‌های ۴۱-۴۲ مطرح بوده است که در سخنان امام خمینی و دیگر بزرگان انقلاب می‌توان دید.

رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در حوزه سیاست خارجی یکی از اولین اقدامات بازگشایی سفارت فلسطین در ایران بود که نشان از اهمیت این موضوع برای ما دارد.

کریمیان ادامه‌داد: بعد از فتح خرمشهر و اشغال جنوب لبنان توسط اسرائیل کار به آنجا رسید که برخی از رزمندگان برای مقابل با اسرائیل به سوریه رفتند و در حقیقت مقابله با صهونیست‌ها وارد یک فاز میدانی و عملیاتی شد.

وی گفت: در همین ایام و سال‌ها بود که شهید فریدون مقدوری از خراسان‌جنوبی برای تقویت و ساماندهی نیروهای حزب الله وارد لبنان شده بود در بمباران اسرائیلی‌ها در شهر بعلبک لبنان به شهادت رسید.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مستند «شهیدی در بعلبک» روایتگر قسمتی از زندگی و فعالیت‌های شهید «فریدون مقدوری» در لبنان است، اظهار کرد: شاید برای نسل جوان جالب و شنیدنی باشد که یک جوان از خراسان جنوبی به واسطه وظیفه خود به صورت عملیاتی و میدانی وارد فاز مقابله با اسرائیل شد.

کریمیان بیان کرد: همچنین در موضوع قدس چهار نماهنگ کوتاه آماده و تولید کرده‌ایم که برخی از آنان آماده و در حال انتشار است.

وی با اشاره به اینکه کلیپی نیز از شعرخوانی شاعران خراسان جنوبی برای فلسطین و آزادی قدس آماده کرده‌ایم، گفت: دغدغه‌های انسانی و انقلابی که ما در موضوع فلسطین و بازگشت آنان به سرزمینشان داریم در آثار نویسندگان و هنرمندان در قالب نقاشی و شعر و نماهنگ جلوه گره است ولی مهم توزیع و انتشار مناسب آن است.

رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم سوالات و شبهاتی که جوانان ما پیرامون موضوع فلسطین و حمایت ما از جبهه مقاومت دارند به درستی و با زبانی هنرمندانه پاسخ داده شود باید

کریمیان ادامه‌داد: ما در حوزه هنری این آثار هنری را تولید می‌کنیم ولی در مورد انتشار هر کس که دغدغه انقلاب را دارد به عنوان مربی، فعال فرهنگی و روحانی می‌تواند سهیم باشد.

سناریوی تکراری افزایش قیمت‌ها؛

موج گرانی در سایه نبود نظارت/ سفره‌های رمضان کوچک‌تر پهن می‌شود/۷

موج گرانی در سایه نبود نظارت/ سفره‌های رمضان کوچک‌تر پهن می‌شود

افزایش قیمت کالاهای اساسی یک داستان تکراری در ماه مبارک رمضان هر سال است که در سایه نبود نظارت های قوی به صورت چراغ خاموش رخ داده است.

به گزارش مهر هرساله با شروع ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضا برای مواد اولیه ضروری بویژه مواد خوراکی مردم شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی هستند که امسال هم با وجود گذشت نیمی از ماه رمضان بازار استان از این مقوله غافل نماند و اجناس با افزایش قیمت‌های نجومی مردم را شوکه کرد.

البته افزایش قیمت کالاهای اساسی یک سناریوی تکراری برای ماه‌های رمضان هر سال است اما دولتمردان و متولیان امر باید بدانند سبد خانوار در ماه مبارک رمضان برای مردم کاملاً مشخص شده است و در برخی موارد نمی‌توانند از خرید این کالاها با افزایش قیمت صرف نظر و یا اینکه ماده خوراکی دیگری را جایگزین کنند به همین دلیل گلایه‌های مردمی از نرخ قیمت‌ها و افزایش و دوگانگی‌ها در استان افزایش یافته است.

هرچند دولت در تلاش است تا باعرضه کافی کالا در بازار جلوی هرگونه افزایش قیمت را بگیرد و بارها اعلام شده است امسال هیچ کمبودی در تأمین و توزیع کالاهای ضروری و پر تقاضا مانند شکر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، خرما، برنج و دیگر اقلام ضروری مردم برای ایام ماه مبارک رمضان وجود ندارد، اما دلالان بازار و شاید به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی حذف ارز ترجیحی در بازار بسیاری از اقلام همچون مرغ، گوشت، میوه، برنج و روغن را تحت تأثیر تبعات خود قرار داده است.

افزایش ناگهانی قیمت خرما

یکی از شهروندان از افزایش قیمت خرما در ماه مبارک رمضان گلایه دارد و می‌گوید: تا قبل از ماه مبارک رمضان خرمای مضافتی کیلویی ۳۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شد که با شروع ماه مبارک همان خرما با همان برند کیلویی ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

«حسینی» با بیان اینکه قیمت خرمای فله در بازار از ۴۰ هزار تومان به بالا به فروش می‌رسد ادامه می‌دهد: اگر خرمای تازه و با کیفیت را از فروشنده تقاضا کنیم قیمت آن از ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان می‌باشد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی خود به عنوان یکی از تولید کننده‌های خرما می‌باشد می‌گوید: در حالی که خرماهای شهرستان نهبندان و طبس در بازارهای استان‌های دیگر به فروش می‌رسد و خراسان جنوبی تولید کننده این محصول است چرا از سایر استان‌ها خرما، آن هم با قیمت گزاف عرضه می‌شود.

یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه خرما جز اساسی‌ترین کالاهای سبد خانوار در ماه مبارک رمضان است و تمام ما از کودکی با روایات اینکه امامان روزه خود را با خرما باز می‌کردند بزرگ شده‌ایم ادامه می‌دهد: من در حالی که دارای ۴ فرزند هستم و قیمت این محصول افزایش یافته و برای خانوار ما مصرف آن به صرفه نیست فقط گفته‌ام تا هر نفر ۲ عدد خرما در روز بخورند تا بلکه خرید این محصول در لیست خانوار کمتر شود.

«نجمی پور» با ناراحتی ادامه می‌دهد: وقتی ایران خود صادر کننده محصولی چون خرما است چرا باید قیمت این محصول آنقدر زیاد باشد که مردم به سختی آن را تهیه کنند و با من به عنوان پدر خانواده با گفتن چنین حرف‌هایی شرمنده فرزندانم باشم.

افزایش قیمت خرما در بازار با شروع ماه مبارک رمضان در حالی است که در روزهای ابتدایی دولت اعلام کرد که هیچ فردی حق فروش خرمای مضافتی درجه یک با قیمت بالاتر از کیلویی ۴۵ هزار تومان را ندارد.

گلایه از کیفیت نان‌

یکی دیگر از کالای اساسی سبد خانوار «نان» است که معمولاً یکی از بخش‌های عمده سبد غذایی خانوارهایی با درآمد پایین را به خود اختصاص داده و جایگزینی مناسب برای برنج می‌باشد، از این رو دولت باید نظارت بیشتری بر کیفیت و قیمت این محصول برای عرضه به متقاضیان داشته باشد.

در ماه مبارک رمضان نان از جمله اساسی‌ترین کالای سبد خانوار تمام اقشار روزه دار محسوب می‌شود و بر همین اساس مردم توقع دارند تا این محصول با کیفیت تر از هر زمان دیگری تهیه کنند.

«نصرآبادی» یکی از شهروندان در مورد قیمت نان به خبرنگار مهر می‌گوید: هرچند امسال هنوز خبری از افزایش این محصول نیست و قیمت نان به همان قیمت قبل ارائه می‌شود اما متأسفانه کیفیت نان‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است و برای نان‌هایی مانند لواش دور ریز زیاد است.

وی ادامه می‌دهد: هر زمان به نانواها در مورد کیفیت نان اعتراض می‌شود آنها علت را کیفیت پایین آرد ها عنوان می‌کنند اما به نظر می‌رسد علاوه بر کیفیت پایین آردهای یارانه‌ای در بین نانواها نبود نظارت بر پخت هم بی تأثیر نباشد.

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: علاوه بر کیفیت نان‌ها حجم نان‌ها در ماه مبارک رمضان کاهش پیدا کرده است، نان تافتون که قبلاً در سایز بزرگ‌تری عرضه می‌شد هم اکنون با همان قیمت قبلی اما در اندازه کوچک‌تر در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

«زمانی» با کنایه ادامه می‌دهد: شنیده‌ایم که برخی از افراد داخل شیرها آب می‌ریزند اما الان باید گفت به نان‌ها آب می‌بندند که هم بی کیفیت تر شده‌اند و هم آب رفته‌اند.

وی اضافه می‌کند: نان‌های نانوایی‌های آزاد پز با کیفیت بهتری در اختیار مردم گذاشته می‌شود اما قیمت آنها آنقدر زیاد است که با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و برای خانوارهایی با ۳ فرزند بالاتر خرید این نان‌ها به صرفه نیست.

دغدغه گوشت قرمز

گوشت قرمز از اقلام مورد مصرف مردم در همه زمان‌ها به ویژه در روزهای ماه رمضان است که به دلیل قیمت بالا و کمبود آن از سفره رمضان بسیاری از مردم حذف و یا کاهش چشمگیری داشته است.

افزایش بی رویه قیمت گوشت از روزهای پایانی سال گذشته و با شروع عید نوروز آغاز شد و با نزدیک شدن به ماه رمضان نه تنها افزایش مجددی در قیمت این محصول به وجود آمد بلکه کمبود آن مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرد.

در ابتدای ماه رمضان گوشت گوسفندی با افزایش ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان در هر کیلو به یکباره باعث تعجب همگان شد.

یکی از شهروندان که در روز دوم ماه رمضان برای خرید گوشت قرمز اقدام کرده است می‌گوید: زمانی که برای خرید گوشت اقدام کردم با افزایش قیمت ۲۰ تا ۴۰ هزار تومانی در هر کیلو از گوشت گوسفند، گوساله و حتی شتر مواجه شدم که فروشنده علت آن را نبود کشتار دام به اندازه کافی در کشتارگاه عنوان کرد.

«قاسمی» در گفتگو با مهر ادامه می‌دهد: فروشنده برای هر قسمت از گوشت گوسفند مبلغی را در نظر گرفته بود که با توجه به دارا بودن چربی در برخی قسمت‌ها قیمت پایین‌تر و در صورتی که گوشت بدون چربی درخواست کنیم قیمت بالاتر می‌رود.

وی به تفاوت ناچیز قیمت گوشت گوسفندی و گوساله اشاره می‌کند و می‌گوید: تا چند سال قبل گوشت گوساله به دلیل ارزان‌تر بودن و اینکه استقبال از مصرف آن کمتر بود تفاوت قیمت زیادی با گوشت گوسفندی داشت اما طی این چند سال که مردم به دلیل قیمت کمتر گوشت گاو و گوساله تقاضا را بیشتر کردند هم اکنون تفاوت چندانی بین قیمت‌ها وجود ندارد و این آشفتگی در بازار قیمت به دلیل نبود نظارت مسئولان می‌باشد که هر فروشنده‌ای با هر میزان دلخواه که می‌خواهد گوشت را عرضه می‌کند.

برخی از شهروندان در شهرستان‌های خراسان جنوبی هم از کمبود گوشت قرمز گلایه مند هستند و کمبود آن را در سطح شهر مشکلی اساسی‌تر از افزایش قیمت آن عنوان می‌کنند.

یکی از شهروندان طبس می‌گوید: قبل از ماه رمضان به یکی از قصابی‌های آشنا در شهر سفارش گوشت گوسفند دادم که متأسفانه تا ۱۰ روز ابتدایی ماه رمضان موفق به خرید گوشت گوسفند نشدم زیرا فروشنده کیفیت پایین گوشت را علت عرضه آن عنوان می‌کرد.

«کریمی» ادامه می‌دهد: در این مدت مجبور شدم تا از گوشت بوقلمون منجمد به جای گوشت قرمز استفاده کنم تا زمانی که گوشت مناسب در بازار عرضه شد تهیه کنم.

وی در پاسخ به اینکه منظور فروشنده از کیفیت پایین گوشت چه بوده است می‌گوید: آنچه قصابان می‌گفتند این بود که بیشتر گوشت‌های عرضه شده در بازار اکثراً از گوشت دیر پز یا به قول خودشان «پیر بز» است که کیفیت خوبی ندارد.

به گفته وی اکثر شهروندان محلی برای تهیه گوشت قرمز به روستاهای اطراف مراجعه می‌کنند تا اگر دامداری کشتار روز انجام دهد گوشت مورد نیاز خود را از آنجا تهیه کنند ضمن اینکه برای تهیه آن هم باید تا قبل از ۸ صبح مراجعه کرد در غیر این صورت گوشت مورد نظر تمام می‌شود.

نوسان قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ

با توجه به اینکه کمبودی در زمینه گوشت مرغ در بازار استان وجود نداشت اما نوسان قیمت این محصول هم در بازار استان مشهود بود.

یکی از عرضه کنندگان گوشت مرغ و تخم مرغ در بازار می‌گوید: بازار این محصولات غیر قابل پیش بینی است چون با افزایش عرضه، گوشت مرغ قیمت کاهش و با کاهش عرضه، قیمت افزایش پیدا می‌کند.

به گفته این فعال معمولاً قیمت مرغ به طور روزانه و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و نمی‌توان نرخی برای آن اعلام کرد اما کمبودی در زمینه عرضه گوشت مرغ و تخم مرغ در بازار استان وجود نداشته است.

کاهش تقاضای زولبیا و بامیه

یکی از پر کاربرد ترین و لذیذترین مواد مصرفی برای خانوارها در ماه مبارک رمضان زولبیا و بامیه است که به دلیل اینکه این محصول برای بیشتر خانوارها در ماه مبارک رمضان در سبد خانوار تعریف شده است به تبع تقاضای این محصول در این ماه بالا می‌رود و هر ساله شاهد افزایش قیمت و درجه بندی این محصول در قنادی‌های سطح شهر هستیم.

یکی از قنادان شهر مصرف این کالا را در ماه رمضان امسال بسیار کم عنوان می‌کند و می‌گوید: فروش این محصول به دلیل قیمت بالای آن در سال جاری نسبت به سال‌های دیگر به شدت کاهش پیدا کرده است و تقاضا کنندگان دیگر هم این کالا را در بسته‌های نیم کیلویی و یا کمتر از آن خریداری می‌کنند.

محمودی ادامه می‌دهد: با توجه به افزایش بی رویه نرخ شکر در بازار و کمبود یارانه‌ای این محصول فروشندگان زولبیا و بامیه را با نرخ مصوبه دولت از ۵۵ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

وی در مورد تفاوت قیمت این محصول در قنادی‌های متفاوت شهر می‌گوید: اتحادیه‌ها نرخ این محصول را با توجه به کیفیت، نرخ شکر و روغن قیمت گذاری کرده‌اند که با توجه به درجه یک تا سه قیمت این محصول در قنادی‌های شهر متفاوت است.

وی یکی دیگر از دلایل نوسان قیمت این محصول را عرضه خانگی و غیر بهداشتی آن توسط برخی از افراد به صورت بسته بندی شده در سوپر مارکت های شهر عنوان می‌کند و می‌گوید: نبود ساماندهی و نظارت در بازار باعث دوگانگی قیمت و نبود کیفیت در برخی کالاها برای مردم شبهاتی را ایجاد می‌کند.

گرانی در تمام بازار

گلایه‌مندی ها در افزایش قیمت کالاهای اساسی خانوار و یا نبود نظارت و احتکار در برخی مواد غذایی از جمله شکر، خواربار، میوه و سبزی خوردن در خراسان جنوبی وجود دارد که یکی از گلایه‌های زیاد در رابطه با عرضه سبزی خوردن در مراکز میوه و تره بار بیرجند است.

یکی از شهروندان با گلایه از اینکه نرخ هر کیلو سبزی خوردن در ماه مبارک رمضان از ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان به بالا به فروش می‌رسد می‌گوید: کافی است تا بازرسان سری به مراکز میوه و تره بار بزنند تا شاهد فروش سبزی به مردم باشند.

«آزاد» با بیان اینکه برای یک کیلو سبزی خوردن حدود ۴۰ هزار تومان پرداخت کرده است، ادامه می‌دهد: فروشندگان در مراکز عرضه چند قلم از سبزی که کاربرد کمتری برای مصرف در سبزی خوردن دارد را در قفسه‌های فروش گذاشته و سبزی‌هایی که تقاضای افراد بیشتر است در پشت دخل با قیمت بالاتر عرضه می‌کنند.

وی بیان می‌کند: سبزی‌هایی مانند ریحان، نعناع، ترب و بادام تره با قیمتی بالاتر از قیمت سبزی در اختیار تقاضا کنندگان قرار می‌گیرد.

ارجاع ۱۵ پرونده شکایت به تعزیرات

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به گلایه‌های مردمی از وضعیت بازار در ماه رمضان گفت: از تاریخ ۶ لغایت ۳۱ فروردین سال جاری هزار و ۳۴۷ بازرسی از اصناف صورت گرفته که در این زمینه ۱۵۱ اخطار به واحدهای صنفی داده شده است.

رضا علیزاده، با بیان اینکه در این زمینه ۱۵ پرونده به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده است افزود: همچنین ۸ پرونده تخلف از اصناف مواد غذایی تشکیل و ۱۱ پرونده هم با جلب رضایت شاکی مختومه اعلام شد.

وی از طرح بازرسی ویژه اصناف از ابتدای ماه رمضان خبر داد و گفت: ۳ تیم گروه بازرسی از واحدهای صنفی پیگیر بررسی شکایات و بازرسی از اصناف هستند که ۷۰ درصد بازرسی‌ها از اصناف مربوط به کالاهای اساسی مردم بوده است.

سازمان صمت نظارت بر مواد خوراکی ندارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در رابطه با نظارت‌های این سازمان در رابطه با سبد خانوار ماه رمضان گفت: شکایت در رابطه با محصولات کشاورزی، پروتئینی و لبنی از مرحله ذخیره سازی، تأمین، تولید و عرضه و نظارت بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است و سازمان صنعت، معدن و تجارت نظارتی بر این موارد ندارد.

عباس جرجانی در گفتگو با مهر با بیان اینکه نظارت این سازمان بر روی مصالح ساختمانی و معدنی و… است، ادامه داد: از آذر ماه سال ۱۴۰۰ نظارت بر بازار مواد خوراکی و بازرسی و تنظیم بازار بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است.

به گفته وی به دلیل اینکه سازمان جهاد کشاورزی تاکنون شماره‌ای ۳ رقمی برای شکایات مردمی اعلام نکرده است شکایات از طریق سامانه ۱۲۴ ثبت و در اختیار جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد.

کالاهای اساسی خانوار در حال توزیع است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در رابطه با گلایه‌های مردمی از بازار بیرجند در گفتگو با مهر گفت: ۱۸۰ تن گوشت گوساله تنظیم بازار در خراسان جنوبی جذب شده است که از این میزان ۸۰ تن در ۳ ماه پایانی سال گذشته و ۷۰ تن گوشت گوساله منجمد در قالب طرح ضیافت در ماه مبارک رمضان در حال توزیع است که استقبال در شهرستان‌ها از گوشت‌های قرمز تنظیم بازار کمتر بوده است.

مهدی جعفری ادامه داد: همچنین ۳۷۴ تن مرغ طرح ضیافت ماه رمضان در حال توزیع است.

وی بیان کرد: در زمینه سایر اقلام اساسی مانند جمله شکر از اسفند سال گذشته تاکنون حدود سه هزار تن در استان توزیع شده و اکنون نیز ۷۵۰ تن شکر مصرف خانوار و ۴۰۰ تن برای صنف و صنعت در حال توزیع است.

وی در رابطه با توزیع برنج هم در استان گفت: ۷۰۰ تن برنج هندی و تایلندی در بازار استان توزیع شده است.

وی در پاسخ به اینکه مردم برای شکایات تخلف اصناف با چه سامانه‌ای تماس بگیرند افزود: مردم با همان سامانه ۱۲۴ برای ثبت شکایات تماس گرفته و با کارشناسان در تماس باشند زیرا تمام وظایف از سازمان صمت به جهاد کشاورزی محول شده است و باید همین شماره نیز به جهاد کشاورزی محول شود که تاکنون این اقدام صورت نگرفته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*