اخبار خراسان جنوبی / تشکیل کارگروه رسیدگی به مسائل شرکت‌های دانش بنیان

درس‌های ماندگار از شکستن پنجه عقاب در صحرای طبس

درس‌های ماندگار از شکستن پنجه عقاب در صحرای طبس

صحرای طبس یادآور شکست خفت‌بار نظامیان آمریکایی در عملیات موسوم به «پنجه عقاب» است؛ این واقعه که از آن به عنوان امداد غیبی یاد می‌شود، درس‌های ماندگاری برای همیشه تاریخ دارد.

به گزارش ایرنا امروز پنجم اردیبهشت در تقویم ایرانیان مصادف است با سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس که سال ۱۳۵۹ هجری شمسی اوایل پیروزی انقلاب اسلامی روی داد و باعث تحقیر و رسوایی بزرگ آمریکا در جهان شد.

آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه تلاش خود را به کار بست تا این انقلاب مردمی و نوپا را شکست دهد اما موفق نشد و زمانی که قشرهای مختلف مردم ایران از اقدامات جاسوسی آمریکا در سفارتخانه این کشور در تهران آگاهی یافتند، ۱۳ آبان ۱۳۵۸ دانشجویان مسلمان پیرو خط امام (ره)، سفارت آمریکا را در تهران اشغال کردند و اعضای آن را گروگان گرفتند. این اقدام از سوی امام خمینی (ره) مورد تایید قرار گرفت و ایشان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را «انقلاب دوم» نامیدند.

ادامه ماجرای گروگان‌گیری و شکست طرح‌های آمریکا برای آزادسازی جاسوسان خود موجب اختلاف نظر در دستگاه دیپلماسی آمریکا و بحران درخصوص چگونگی برخورد با انقلاب اسلامی شد و در این میان شورای امنیت ملی آمریکا به سرپرستی برژینسکی طرفدار اقدامات قاطع نظامی علیه انقلاب اسلامی بود.

از این رو دولت «جیمی کارتر» رییس جمهوری وقت آمریکا همه تلاش خود را برای آزادی کارکنان سفارت خود به کار بست و سرانجام گروه ۱۳۲ نفره از نیروهای ویژه ارتش این کشور با عنوان «دلتا فورس» برای حمله به ایران و آزادی گروگان‌ها تشکیل شد تا هم عملیات آزادسازی انجام و هم به ایرانی‌ها ضربه‌ای وارد شود.

براساس اسناد موجود ۶ فروند هواپیمای نظامی سی – ۱۳۰ و هشت فروند بالگرد نظامی مجهز آمریکا در عملیات موسوم به «پنجه عقاب» شب پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ (۲۵ آوریل ۱۹۸۰ میلادی) از نقاط کور راداری وارد ایران شدند اما همان ابتدا یکی از بالگردها در ۱۲۰ کیلومتری شهر راور کرمان دچار نقص فنی و مجبور به فرود شد. سرنشینان آن به بالگرد دیگری منتقل شدند و پس از طی مسافتی و با توجه به وقوع توفان شن، دستگاه هیدرولیک این بالگرد نیز از کار افتاد اما توانست خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز برساند.

۶ فروند هواپیمای سی – ۱۳۰ و ۶ فروند بالگرد در محل مورد نظر واقع در صحرای طبس در تاریکی شب فرود آمدند تا از این مکان بیابانی عملیات خود را آغاز کنند اما در حال سوخت‌گیری بالگردها برای اجرای مرحله بعدی عملیات، یکی دیگر از آنها دچار نقص فنی شد و با از کار افتادن آن، همه برنامه‌های آمریکایی‌ها به هم ریخت زیرا با محاسباتی که انجام داده بودند، برای انجام مرحله بعدی عملیات حداقل به ۶ بالگرد نیاز داشتند.

این اتفاقات به ناو نیمیتز و از آنجا به کاخ سفید گزارش شد. کارتر دستور توقف عملیات و عقب‌نشینی را صادر کرد اما نظامیان آمریکایی در توفان شن گرفتار شده بودند. هواپیماها و بالگردها در حال برخاستن از زمین دچار مشکل شدند و یک هواپیما و یک فروند بالگرد با هم برخورد کردند و هر دو آتش گرفتند.

نیروی مهاجم در خیالش عقابی بود که هیچ شکارچی یارای شکارش را نداشت غافل از اینکه صحرای طبس دامگاهی شد و شن‌ها با اراده الهی سربازان و گلوله‌هایی شدند که یکی از شکست‌های مفتضحانه را برای نظامیان آمریکایی رقم زدند.

هشت تن از آمریکایی‌ها در این حادثه کشته شدند و بقیه نیروها با هواپیماهای باقیمانده در اوج پریشانی از خاک ایران فرار کردند؛ نیروهایی که طبق خلاصه طرح واحد عملیاتی سرهنگ «چارلز آلوین بکویث» قرار بود پس از طبس با تجمع در فرودگاه «پشت بادام» و با ۶ فروند بالگرد عازم نقاط کوهستانی اطراف تهران شوند و روز بعد با اتوبوس‌هایی که از پیش برای آنان آماده کرده بودند در ورزشگاه مجاور سفارت مستقر و سپس در یک یورش برق آسا وارد سفارت شوند و با رهایی جاسوسان و به گروگان گرفتن عده‌ای از دانشجویان ایرانی با همان بالگردها به محل اولیه خود بازگشته و با هواپیماها به پایگاه اصلی خود برگردند.

درس‌های ماندگار از شکستن پنجه عقاب در صحرای طبس

واقعه بزرگ پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ که از آن به عنوان امداد الهی در دل شب یاد می‌شود، آن قدر مهم و سرنوشت‌ساز بود که حتی مشهورترین چهره‌های سیاسی را در آمریکا وادار به پذیرفتن شکست کرد.

برای نمونه «زبیگنیف برژینسکی» مشاور امنیت ملی در دولت جیمی کارتر احساس ناامیدی ملی در آمریکا را از پیامدهای مهم شکست این کشور در طبس دانست و گفت: «ماجرای مفتضح ایران، یکی از سه عامل مهم شکست کارتر بود و این ماجرا، احساس ناامیدی ملی را برانگیخت».

«ویلیام سولیوان» سفیر سابق آمریکا در تهران نیز از این واقعه با عنوان دوران تحقیر ملی آمریکا یاد کرد و گفت: «روش سست و بی‌قید حکومت کارتر و اقدامات نامعقول او، به گروگان‌گیری اعضای سفارت آمریکا انجامید و دوران تحقیر ملی که در تاریخ آمریکا نظیر آن دیده نشده است، آغاز شد».

«همیلتون جردن» معاون رییس جمهوری وقت آمریکا در کتاب خود به نام «بحران» در این زمینه نوشت: تصمیم به انجام یک عملیات نجات قدرتمندانه در قلب ایران زمانی از سوی «جیمی کارتر» اتخاذ شد که همه تحریم‌های اقتصادی و فشارهای سیاسی تا آن زمان بی‌نتیجه مانده بود.

واقعه طبس به باور صاحبنظران و شخصیت‌های مختلف دارای ابعاد گوناگون است که به عنوان یک واقعه تاریخی ماندگار نزد جهانیان باید از ابعاد مختلف به‌ویژه جنبه معنوی آن بررسی شود.

امام خمینی (ره) پس از این واقعه فرمودند: «نباید بیدار شوند آنهایی که به معنویات توجه ندارند و به این غیب ایمان نیاوردند، (چه کسی) این هلیکوپترهای آقای کارتر را که می‏‌خواستند به ایران بیایند، ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند، شن‌ها مامور خدا بودند، باد مامور خداست».

ایشان گفتند: «تجربه کنند باز لیکن ما نباید مغرور شویم، من به ملت ایران عرض می‌کنم مغرور نشوید، تمام قدرت قدرت خداست و باید به او اتکال کنید».

طی ۴۲ سال گذشته درخصوص چند و چون این ماجرا و واقعه بزرگ بسیار نوشته و گفته شده است و این بار پای صحبت‌های فردی نشستیم که به عنوان شاهد عینی یک روز پس از حادثه در صحرای طبس حاضر شد.

خاطرات این واقعه باید در یادها بماند

روایتگر و یکی از شاهدان عینی واقعه طبس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ساعتی بعد از وقوع واقعه طبس در محل حادثه حضور داشته است گفت: شاهد شهادت محمد منتظر قائم در صحرای طبس بودم و خاطرات این واقعه باید در یادها بماند و به نسل آینده منتقل شود.

احمد حبیبی افزود: سال ۱۳۵۹ در سپاه طبس مشغول به خدمت بودم که چهارم اردیبهشت  همان سال، خبر حمله قاچاقچیان در مسیر راه به یک اتوبوس مسافربری که از یزد عازم مشهد بود و به یک تانکر سوخت را دریافت کردیم.

وی گفت: من به همراه چهار نفر از اعضای کمیته وقت انقلاب اسلامی برای بررسی موضوع به منطقه اعزام شدیم، صبح زود پنجم اردیبهشت که آنجا رسیدیم مشاهده کردیم پنج فروند هواپیمای غول پیکر کنار جاده  فرود آمدند و یک فرورند هواپیمای سی – ۱۳۰ با چند هلی کوپتر آتش گرفته و هشت جنازه نیز در لابه‌لای آهن‌ها در حال سوختن است اما یک جناره بیرون افتاده که ظاهرا سالم بود و از طرفی ما هیچ وسیله ارتباطی نداشتیم.

این روایتگر ادامه داد: داخل یکی از هلی‌کوپترها دستگاهی روشن بود که احتمالا صدا و تصویر را ارسال می‌کرد به داخل هلیکوپتر رفتم، دور تا دور آن اسناد مهم و فوق سری برای انجام عملیات تعبیه شده بود؛ ۱۵ دقیقه‌ای که در محل حضور داشتیم ۲ فروند فانتوم اف چهار از طرف جنوب منطقه آمدند و شروع به زدن رگبارهای هشداری کردند تا ما نزدیک هلی‌کوپترها نرویم زیرا از اسناد داخل آن با خبر بودند و ما که سلاحی برای دفاع نداشتیم کمی از محل وقوع فاصله گرفتیم.

وی اظهار داشت: ۱۰ دقیقه بعد یک دستگاه خودروی استیشن از سپاه یزد به فرماندهی محمد منتظر قائم وارد منطقه شد و نزد ما آمدند و اظهار داشتند برای بررسی  موضوع آمده‌ایم.

حبیبی گفت: پنج هلی‌کوپتر استتار شده به رنگ خاک آنجا بود که هیج نشانی نداشت و شهید منتظر قائم گفت چهار نفر از نیروهای شما و چهار نفر از نیروهای ما از منطقه فاصله بگیرند تا اگر اتفاقی برای ما افتاد بقیه راه را ادامه دهند و من و شما برای بررسی به نزدیک و داخل هلی‌کوپترها می‌رویم.

وی ادامه داد: شهید منتظر قائم به داخل یکی از هلی‌کوپترها رفت و هنوز در حال بیرون آمدن بود تا با یکدیگر همفکری کنیم که یکی از نیروهای ما اعلام کرد محمد هواپیماها دارند می‌آیند، به آسمان نگاه کردم دیدم هواپیمایی نیست اما مشاهده کردیم از شمال منطقه به فاصله پروازی ۱۰۰ متر از زمین،۲ فانتوم در حال حرکت به سمت منطقه است که وقتی روی هلی‌کوپتری که اسناد داخلش بود قرار گرفتند با زدن رگبار، انفجاری بزرگ رخ داد که کوهی از خاک و آتش ایجاد شد و هلی‌کوپتر کاملا از بین رفت و همانجا بود که محمد منتظر قائم به شهادت رسید.

شاهد عینی واقعه طبس گفت: صبح ششم اردیبهشت که مسوولان و نیروهای مختلف آمده بودند باز هم ۲ فروند فانتوم یکی دیگر از هلی‌کوپترها را به رگبار بستند و با توجه به اینکه باک سوخت آن خالی بود، منفجر نشد و فقط سوراخ سوراخ شد.

وی افزود: تنها هدف آنها از این عملیات براندازی نظام جمهوری اسلامی بود نه آزادی ۵۳ گروگان که اینها بعدا در اعترافات و گفته‌هایشان بازگو شد در حالی که هنوز انقلاب اسلامی در پانزدهمین ماه خود بود.

حبیبی گفت: این انقلاب خدایی است و امام زمان (عج) هم پشتیبان آن است، امام خمینی (ره) فرمودند هواپیماهای آقای کارتر را شن‌ها ساقط کرد و شن‌ها مامور خدا بودند و این قضیه را ما به عینه دیدیم.

وی بیان کرد: همه عملیات برنامه‌ریزی شده بود اما آنها غافل از این بودند که خداوند و امام زمان پشتیبان این انقلاب هستند زیرا پای این انقلاب خون‌ها داده شده است.

روایتگر واقعه طبس گفت: بعد از انجام تحقیق متوجه شدم که ۱۸ فروند هلیکوپتر و یک هواپیمای سی – ۱۳۰ از آمریکا به بهانه آزاد کردن گروگان‌ها ولی با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران مخفیانه قصد ورود به ایران را داشته‌اند که گرفتار توفان شن می‌شوند.

درس‌های ماندگار از شکستن پنجه عقاب در صحرای طبس

 

فرمانده سپاهی که دنبال حل معمای واقعه طبس بود، اما شهید شد

خبر رسید که آمریکایی‌ها در صحرای طبس زمین‌گیر شده‌اند، سریع خودش را به محل حادثه رساند. در حین بازرسی از محل متوجه اسناد طبقه‌بندی‌‌ای شد که این اسناد، ماهیت آمریکایی بسیاری از افراد را برملا می‌ساخت. اما اتفاقی دیگر رخ داد.

فرمانده سپاهی که دنبال حل معمای واقعه طبس بود، اما شهید شد

خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت: تنها ۱۵ ماه از انقلاب اسلامی گذشته بود که جیمی کارتر رئیس‌جمهور وقت آمریکا قول آزادی گروگان‌ها را داده بود تا به این وسیله کار جمهوری اسلامی ایران را تمام کند. اما تمام نقشه آمریکایی‌ها با همه برنامه‌ریزی‌های انجام شده در صحرای طبس شکست خورد.

در آن زمان، شهر طبس زلزله آمده بود و هنوز شهر به روال عادی برنگشته بود. سپاه هم در این شهر تازه تأسیس شده بود و نیروهای کمیته، سپاه پاسداران و ژاندامری در یکجا مستقر بودند و هنوز نوپا بودند. پنجم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۹ اولین خبرها به پاسگاه ژاندارمری رباط خان، روستایی در ۴۲ کیلومتری منطقه واقعه رسید؛ با این مضمون که: قاچاقچی‌ها جاده کویری یزد طبس را بسته‌اند! اما مگر قاچاقچی با پنج فروند هلی‌کوپتر غول پیکر می‌آید!


نمایی از عملیات پنجه عقاب

ابتدا حدود پنج نفر از برادران کمیته وقت از طبس حوالی ظهر به منطقه مورد اشاره رسیدند و در آنجا پنج فروند هلی‌کوپتر غول پیکر آمریکایی بدون هیچ آرم و نشان را مشاهده کردند که ضمن برخورد با یک هواپیمای C۱۳۰ نظامی تانکر سوخت آتش گرفته بود.


صحرای طبس در پنجم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۹

هنوز حدود یک ربع از حضور آن پنج نفر از افراد کمیته نگذشته بود که دو فروند فانتوم از جنوب منطقه شروع به رگبار اطراف بالگردها کردند تا کسی نزدیک آن بالگردها نشود. در بازدید میدانی، یکی از آن افراد متوجه برخی اسناد طبقه‌بندی به زبان انگلیسی و فارسی در اطراف هلی‌کوپتر شد. در این فاصله، از سپاه یزد یک دستگاه استیشن همراه با پنج نفر سرنشین به فرماندهی سردار شهید محمد منتظر قائم به محل واقعه رسیدند. شهید منتظرقائم حکم مأموریتش را به برادران کمیته طبس نشان داد و آنگاه به داخل هلی‌کوپتر پر اسناد رفت. ابتدا دستور داد نیروها از هلی‌کوپتر فاصله بگیرند تا حادثه‌ای متوجه آن‌ها نشود.


طوفان شن و قدرت الهی

سپس فرمانده سپاه یزد همراه با یک نفر وارد هلی‌کوپتر شد تا بررسی کند قضیه این اسناد چیست تا معمای واقعه طبس را حل کند. چرا این اسناد بدون هیچ آرم و نشانی استتار شده‌ بودند؟ در همان فرصت کوتاه چشمش به برگه‌ای افتاد که روی آن نوشته شده بود که وقتی وارد استان سمنان شدید به فلان آقا مراجعه کنید که رابط اصلی است. حتی سرشاخه‌ها را هم مشخص کرده بودند. در این حین که سردار مشغول بازدید میدانی بود،‌ یکی از نیروهای یزد اعلام کرد که از سمت شمال منطقه در سطح بسیار پایین و حدود ۱۰۰ متری زمین ۲ فروند بمب افکن اف ۴ در حال نزدیک شدن هستند.


حضور رهبر انقلاب به همراه شهید چمران در محل حادثه طبس

سریع شهید منتظر قائم از پله‌های هلی‌کوپتر پایین آمد. اما بمب‌افکن‌ها همان هلی‌کوپتر را مورد هدف قرار دادند و در پی آن انفجار عظیمی رخ داد که منجر به شهادت فرمانده سپاه یزد شد. یقیناً اگر آن اسناد از بین نمی‌رفت دست خیلی افراد و ماهیت اصلی آن‌ها افشا می‌شد.


تصویر محمد منتظر قائم در زندان ساواک

به هر حال اقدام کاملاً برخلاف اصول نظامی در بمباران هلی‌کوپترهایی که چندین میلیون دلار ارزش داشت به همراه آن اسناد طبقه‌بندی شده، به دستور بنی‌صدر رئیس جمهور وقت، شائبه همکاری او به آمریکا و خیانتش‌ را بیش‌ از بیش تقویت کرد و با فرارش از ایران، این شائبه رنگ واقعیت به خود گرفت.

درباره این شهید بیش‌تر بدانید

شهید محمد منتظر قائم در سال ۱۳۲۷ در شهر فردوس در شمال خراسان جنوبی به دنیا آمد. پس از پایان سوم دبستان به یزد نزد اقوام پدری خود رفت و در آنجا به ادامه تحصیل پرداخت. همزمان با قیام ۱۵ خرداد همراه با پدرش، در صف مبارزه با طاغوت درآمد. پدر محمد در غیاب آیت الله صدوقی در مسجد به نماز می‌ایستاد و دیگران به او اقامه می‌کردند. او بعد از پایان دبیرستان به خدمت سربازی رفت و پس از پایان خدمت در شرکت برق توانیر تهران مشغول به کار شد. در سال ۱۳۵۱ به علت فعالیت‌های انقلابی‌اش از سوی ساواک دستگیر شد و پانزده ماه تحت شدیدترین شکنجه‌های ساواک قرار گرفت.


شهید محمد منتظر قائم، فرمانده سپاه یزد

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دستور تشکیل سپاه پاسداران به فرمان امام خمینی در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۸، به‌ عنوان نخستین فرمانده سپاه پاسداران استان یزد انتخاب و مسؤول بنیان‌گذاری و تشکیل سپاه یزد شد. سرانجام این سردار رشید اسلام در ششم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۹ و در یک سالگی تشکیل سپاه در جریان بمباران بالگردها و هواپیماهای به جا مانده‌ آمریکایی از عملیات موسوم به پنجه عقاب در صحرای طبس به شهادت رسید. پیکر پاکش در آرامستان خلدبرین شهر یزد قرار دارد.

روایتی از شکست پنجه عقاب در برابر اراده الهی/ وقتی معجزه خداوند‌ مداخله نظامی آمریکا را شکست داد

 

روایتی از شکست پنجه عقاب در برابر اراده الهی/ وقتی معجزه خداوند‌ مداخله نظامی آمریکا را شکست داد

در حالی حادثه پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ که به “پنجه عقاب” معروف است امسال چهل و دو ساله شده که هر چه از آن تاریخ می‌گذرد نشان می‌دهد که قویترین تجهیزات آمریکا دربرابر شن‌ها حرفی برای گفتن ندارند.

به گزارش تسنیم شن‌ها مامور خدا شدند تا عملیات “پنجه عقاب” در برابر اراده الهی شکست بخورد و عامل تحقیر و رسوایی آمریکا در جهان شود. در اتاق‌های فکرشان شب و روز نقشه کشیدند  که شبانه به تهران حمله کنند و صحرای طبس را امن‌ترین جا دیدند.

نیروی ویژه دلتا در این صحرا به زمین نشست، اذان صبح جمعه نگفته بودند که خبر رسید آمریکا نیروهای خود را  پیاده کرده و به سمت طبس می‌آیند اما این نقشه شوم آن طور که باید پیش نرفت و دو فروند هواپیما ۳۰۱۳۰ با بالگرد برخورد کرد و ۵ فروند هلی‌کوپتر استتار شده در این صحرا در دو طرف جاده نشسته بودند و ۸ جنازه از مزدوران آمریکا در این حادثه در حال سوختن بودند.

حادثه صحرای طبس از سال ۱۳۵۹ تا به امروز یادآور شکست بزرگ و خفت بار نظامیان متجاوز و نمود امداد غیبی خداوند است که مانند واقعه‌ تاریخی و البته عبرت‌آموز اصحاب ابرهه و حمله ابابیل در ذهن‌ها ماندگار شد و توطئه شوم آمریکایی‌ها را برای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را نقش برآب کرد.

آمریکا که  پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تمامی تلاش خود را به کار بست تا این انقلاب نوپا و مردمی را پیش از آن که خود را تثبیت کرده و قدرتمند شود شکست بدهد اما به دلیل مردمی بودن آن و این موضوع که همواره مردم در پشت سر این انقلاب حضور داشتند در طراحی و اجرای اهداف خود ناکام ماند.

انقلاب اسلامی ایران با انقلاب دومی که همانا تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بود بیش از پیش تثبیت شده و در سراسر جهان پرآوازه شد.

ادامه‌دار شدن ماجرای گروگان‌گیری و به دنبال آن شکست طرح‌های آمریکا برای آزادسازی جاسوسان خود و طولانی شدن این ماجرا موجب شد تا مقامات آمریکایی نقشه‌های مختلفی را برای آزادسازی گروگان‌ها بکشند. در نهایت از آنجایی که در حوزه دیپلماتیک راهی برای آزادسازی افراد خود پیدا نکردند دست به طراحی یک نقشه برای انجام عملیاتی نظامی شد تا از این طریق نیرو‌های خود را آزاد کرده و از ایران خارج کنند.

در نهایت قرار شد یک گروهی از نیرو‌های ویژه ارتش آمریکا با عنوان «دلتا فورس» که تعداد آن‌ها ۱۳۲ نفر بود ماموریت پیدا کردند تا با ورود مخفیانه به ایران ضمن آزادسازی جاسوسان خود، جنگ روانی و تبلیغاتی جدیدی علیه ایران مهیا کنند و از این جهت به ایران و انقلاب اسلامی پیروز شده در آن ضربه وارد کنند.

بر اساس طراحی انجام شده قرار شد ۶ فروند هواپیمای نظامی C-130 و ۶ فروند بالگرد نظامی آمریکا در قالب عملیاتی به نام «پنجه عقاب» از نقاط کور راداری وارد ایران شدند و در محل تعیین شده در صحرای طبس فرود آمدند تا از اینجا مرحله نهایی عملیات خود را آغاز کنند اما در این زمان بود که در توفان شنی گرفتار شدند و یک هواپیما و یک بالگرد آمریکا با هم برخورد کرده و آتش گرفتند.

گزارش‌های مربوط به دو بالگردی که پیش از این واقعه‌ها دچار نقص فنی شده بودند و بعد از آن نیز برخورد یک هواپیما و بالگرد نظامی آمریکا به ناو «نیمیتز» ارسال شد و در نهایت نیز «جیمی کارتر» رئیس جمهور وقت آمریکا دستور توقف عملیات «پنجه عقاب» را صادر کرد.

نکته جالب در مورد این عملیات اینکه ۸ نیروی نظامی آمریکایی در این حوادث کشته شدند و سایر نیرو‌ها نیز با روحیه‌ای خراب و آشفته از خاک ایران فرار کردند. اما این واقعه آنقدر بزرگ و مهم بود که اخبار منتشر شده حاصل از آن در سراسر جهان پیچیده و تمامی رسانه‌ها و مطبوعات جهانی تا مدت‌ها اخبار و گزارش‌های خبری و تحلیلی را پیرامون آن منتشر می‌کردند.

به راستی که امام خمینی(ره) فرمودند: “چه کسی هلی‌کوپترهای آمریکایی را ساقط کرد؟ شن‌ها به امر خدا اینها را ساقط کردند”. آری این حادثه تاریخی و عبرت‌آموز نشان می‌دهد که قویترین تجهیزات آمریکا در برابر شن‌ها حرفی برای گفتن ندارند.

امروز بعد از۴۲ سال از حادثه ۵ اردیبهشت‌ماه این واقعه نمایشگاه دائمی از خفت، خواری و سرشکستگی برای آمریکایی‌ها است و چیزی جز این نداشت که این سرگذشت سربازان پیشرفته آمریکا در صحرای طبس است.

 

 

پیش‌بینی بارش باران در خراسان جنوبی

پیش‌بینی بارش باران در خراسان جنوبی

 رییس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: مطابق با الگوی داده‌های هواشناسی در پنج روز آینده به تناوب افزایش ابر، بارش باران و وزش باد شدید در این استان پیش‌بینی می‌شود.

جواد نخعی افزود: تا جمعه در برخی نقاط شمالی استان احتمال بارش باران وجود دارد.

وی گفت: روز چهارشنبه در نیمه شمالی استان رگبار و رعد و برق و خطر برخورد صاعقه دور از انتظار نخواهد بود.

رییس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی اظهار داشت: به لحاظ دمایی از امروز تا صبح چهارشنبه روند دمای هوا افزایشی خواهد بود و هوا گرمتر می‌شود.

 

 

 

 

انتخاب عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند به عنوان عضو هیأت تحریریه و دستیار سردبیر مجله Internatinal journal of mining and geo_enginerring

 ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۴ کد : ۱۸۱۰۱ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۰۹
عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند به عنوان عضو هیأت تحریریه و دستیار سردبیر مجله Internatinal journal of mining and geo_enginerring انتخاب شد.
انتخاب عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند به عنوان عضو هیأت تحریریه و دستیار سردبیر مجله Internatinal journal of mining and geo_enginerring

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر آریافر، عضو هیأت علمی گروه آموزشی مهندس معدن به عنوان عضو هیأت تحریریه و دستیار سردبیر مجله Internatinal journal of mining and geo_enginerring انتخاب شد.
دکتر احمد آریافر از ابتدای سال ۱۴۰۱ بعنوان عضو ھیات تحریریه و ھمچنین دستیار سردبیر( Associate Editor) مجله دانشگاہ تھران با عنوان Internatinal journal of mining and geo_enginerring انتخاب شد۔  این مجله دارای نمایه Scopus می باشد و بصورت فصلنامه منتشر می شود۔ مجله Internatinal journal of mining and geo_enginerring در مورد مباحث مهندسی زمین و معدن و بصورت دو فصلنامه فنی مهندسی به زبان انگلیسی منتشر می‌شود.
موضوع مقالات ارسالی در این نشریه علمی – پژوهشی در ارتباط با اکتشاف معدن، استخراج معدن، فرآوری مواد معدنی، مکانیک سنگ، محیط زیست، آب‌های زیرزمینی، اکتشاف نفت و منابع زمین گرمایی است.

 

 

 

 

 

 

 

قفلی گران بر سر در سومین کورت پدل اسکواش ایران/۷

ثروتی ملی و ظرفیتی بی‌بدلیل ورزشی در خراسان‌جنوبی دراز مدتی است که خاک بی‌‌برنامگی بر رخ دارد، چوب اختلافات داخلی و ایده‌های ناکارشناسی متولیان این رشته ورزشی را به‌جان می‌خورد و از سویی نیز با دست‌بدست شدن‌ چندین ماهه سکان هدایت هیأت اسکواش استان نیز نمی‌توان چندان امیدی برای بهتر شدن اوضاع و مطالبه مردمی را در این خصوص داشت.

قفلی گران بر سر در سومین کورت پدل اسکواش ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، وقتی نیات و خدمات صادقانه مسؤولان رنگ می‌بازد و روبان پروژه‌های نیمه‌تمام‌ ورزشی غیرکارشناسانه‌ بریده می‌شود باید از همان ابتدا در انتظار روزگاری ناخوش پس از آن بازگشای‌های سوری فروماند.

درب نخستین کورت پدل شرق کشور و سومین نوع ملی آن در ایران، طی مراسمی باشکوه در«هفتمین روز از دهه مبارک فجر ۱۳۹۷» با حضور مسؤولان فدراسیون اسکواش جمهوری اسلامی ایران و مدیران اجرایی و ورزشی وقت خراسان‌جنوبی گشوده شد.

«مسعود سلیمانی» رئیس فدراسیون اسکواش کشورمان که اصالت بیرجندی دارد در جمع حاضران آن مراسم رسمی اظهار داشت: با احداث سومین کورت پدل اسکواش کشور در بوستان پدران آسمانی خیابان ظفر بیرجند آنهم در مدت زمانی کمتر از ۲ ماه می‌توان نوید روزهای خوشی  برای این ورزش راکتی در خراسان‌جنوبی را داشت.

«علی غنی» رئیس هیأت وقت اسکواش خراسان‌جنوبی نیز در این مراسم عنوان کرد: نخستین کورت پدل اسکواش شرق کشور در مساحت ۲۰۰ متر مربع و با هزینه‌کرد ۱۵۰ میلیون تومان از اعتبارات هیأت اسکواش استان احداث گردید و برای تکمیل و مسقف‌کردن کورت پدل اسکواش ظفر خراسان‌جنوبی حدود ۱۵۰ میلیون تومان دیگر هزینه خواهد شد.

وی افزود: زمین این پروژه توسط شهرداری به‌صورت قرارداد پنج‌ساله در اختیار هیأت اسکواش خراسان‌جنوبی قرار گرفته است که بعد از آن نیز با اولویت هیأت اسکواش مورد استفاده ورزشکاران خواهد بود.

 این پروژه ورزشی نمونه اسکواش کشوری و افتخار استانی خراسان‌جنوبی که با افتتاح سوری‌! از همان روزهای نخستین افتتاح آن، نقص‌های فنی‌ بر رخصارش هویدا بود و کوله‌باری از ناملایمات را به دوش می‌کشید زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به حاشیه‌های نامیمونی گرفتار شد.

مسوؤولان وقت اسکواش خراسان‌جنوبی با استقرار باشگاه پدل ظفر بیرجند در این مکان ورزشی بدنبال رونق‌بخشیدن این رشته ورزشی بودند که بعد از زمان کوتاهی مشخص گردید، این باشگاه هویت قانونی نداشته و شاکی خصوصی دارد!

از سویی شهرداری بیرجند نیز بعنوان مدعی‌العموم نسبت به احداث غیر اصولی این پروژه ورزشی در بوستان پدرات آسمانی ظفر بیرجند معترض و قراردادهای فی‌مابین هیأت اسکواش را ناقض قوانین عمومی می‌دانست.

گرچه درب «کورت پدل ظفر» چند صباحی به روی ورزشکاران بیرجندی باز بود و هنوز آب‌خوشی از گلوی علاقمتدان به این رشته ورزشی پایین نرفته بود که بدقولی‌های مسؤولان وقت هیأت اسکواش در تعهدات پرداخت بدهی پیمانکار این پروژه  ورزشی غوز بالای غوز شد.

متاسفانه جدای بر اینکه نه تنها مثلا سومین کورت پدل شرق کشور و نخستین نوع آن در ایران پس از سالها مسقف نگردید بلکه مدت‌های مدیی‌است که قفل بزرگی بر درب آن آویزان شده و فقط حسرتی غریبانه بر گونه‌ علاقمندان به این رشته ورزشی را به یادگار گذاشته است.

ثروتی ملی و ظرفیتی بی‌بدلیل ورزشی در خراسان‌جنوبی دراز مدتی است که خاک بی‌‌برنامگی بر رخ دارد،  چوب اختلافات داخلی و ایده‌های ناکارشناسی متولیان این رشته ورزشی را به‌جان می‌خورد و از سویی نیز با دست‌بدست شدن‌ چندین ماهه سکان هدایت هیأت اسکواش استان نیز نمی‌توان چندان امیدی برای بهتر شدن اوضاع  و مطالبه مردمی را در این خصوص داشت.

تحقق ۱۰۴ درصدی تعهدات آموزشی مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای بیرجند

رئیس مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای برادران بیرجند گفت: با توجه به تعهد فنی‌وحرفه‌ای شهرستان در سال گذشته در دو بخش دولتی و خصوصی این تعهد تحقق ۱۰۴ درصدی یافته است.

تحقق 104 درصدی تعهدات آموزشی مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای بیرجند

«حسین دانش» رئیس مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای برادران بیرجند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: در سال ۱۴۰۰ در بخش دولتی آموزش فنی‌وحرفه‌ای شهرستان ۶۷۰ هزار و ۹۰ نفرساعت آموزش برای ۴ هزار و ۷۹۱ نفر از علاقمندان به مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای ارائه شده است.

وی تصریح کرد: همچنین در طی این مدت در بخش خصوصی(آموزشگاه‌های آزاد) فنی‌وحرفه‌ای ۶۳۰ هزار و ۵۳ نفرساعت آموزش برای ۳ هزار و ۲۷۳ نفر اجرا شده است.

رئیس مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای برادران بیرجند ادامه داد: با توجه به تعهد فنی‌وحرفه‌ای شهرستان در سال گذشته در دو بخش دولتی و خصوصی این تعهد تحقق ۱۰۴ درصدی یافته است.

دانش با اشاره به اینکه در شهرستان بیرجند چهار مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای دولتی شامل مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای برادران بیرجند، مرکز آموزش فنی‌و حرفه‌ای خواهران بیرجند، مرکز تخصصی درودگری و مرکز تخصصی  برق و ۱۳۰ آموزشگاه آزاد فنی‌وحرفه‌ای فعال است، یادآور شد: این آموزش‌ها برای ۱۸ گروه از مخاطبین اجرا که شامل کارجو، سربازان وظیفه، دانشجویان، شاغلین، صنف و صنعت، روستائیان، عشایر، دانش‌آموزان مدارس و مددجویان زندان و بهزیستی و غیره هستند.

وی افزود: هر ساله در حوزه پادگان‌ها و در راستای توانمندسازی سربازان برای ورود به بازار کار پس از اتمام دوره سربازی آموزش‌های مهارتی و شغلی اجرایی که در سال گذشته یک‌هزار و ۵۷۲ نفر از سربازان در دوره‌ های آموزشی شرکت کرده‌اند.

رئیس مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای برادران بیرجند ادامه داد: برای این گروه از مهارت‌آموزان آموزش‌ها در دو محل پادگان و مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای اجرایی گردیده که رشد چشمگیری نسبت به سال قبل از آن داشته است.

دانش با بیان اینکه در حوزه زندان نیز با توجه به فعال شدن یک مرکز آموزشی ثابت در زندان مرکزی بیرجند و توسعه آموزش به شیوه محیط واقعی کار نیز ۷۷۸ نفر آموزش‌های مهارتی را فرا گرفته‌اند، اضافه کرد: در حوزه آموزش دانشجویان نیز برای ۳۰۵ نفر دوره آموزش برگزار شده است.

وی بیان داشت: همچنین در سال گذشته برای ۹۷ نفر از اتباع خارجی نیز دوره آموزشی برگزار شده است.

رئیس مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای برادران بیرجند گفت: با توجه به ضرورت بالای مهارت‌آموزی برای ایجاد اشتغال و حفظ مشاغل در تکانش‌های اقتصادی و تغییرات سریع تکنولوژی از همه صاحبان مشاغل و بنگاه‌های اقتصادی جهت ارتقای مهارت نیروهای فنی‌شان دعوت می‌شود.

دانش با اشاره به اینکه در سال گذشته نیز ۵۵۸ نفر از شاغلین بنگاه‌های اقتصادی در این آموزش‌ها شرکت کرده‌اند، یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ نیز مراکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای بر حسب تقاضاهای مردم آماده ساماندهی آموزش‌ها در تمامی حرف و خوشه‌های شغلی می‌باشند.

 

 

 

 

 

 

تولید سه نماهنگ فاخر باموضوع بزرگداشت ۵ اردیبهشت در شبکه خاوران/۲-۳

سه نماهنگ فاخر باموضوع شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس در صداو سیمای خراسان جنوبی تولید شد.

مدیرکل صداو سیمای خراسان جنوبی با اشاره به ۵ اردیبهشت سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس، گفت: به منظور تبیین و روایت هنرمندانه این واقعه تاریخی برای نسل امروز، شبکه خاوران آثار مختلفی در حوزه‌های سیما، صدا، خبر و فضای مجازی تهیه و منتشر کرده است.
آینه دار با اشاره به اقدامات انجام شده در شبکه صداو سیمای خراسان جنوبی پیرامون بزرگداشت یوم الله ۵ اردیبهشت، گفت: امسال در این موضوع سه نماهنگ فاخر آماده و تولید شده است.
وی با بیان اینکه نماهنگ‌های شبیخون مفتون، لشکر شن، خیرالماکرین تولیدات امسال شبکه خاوران پیرامون مسئله واقعه ۵ اردیبهشت است، گفت: این آثار با همکاری معاونت سیما، معاونت فضای مجازی و دفتر شعر و موسیقی صدا و سیمای خراسان جنوبی و با تلاش هنرمندان استان تهیه و تولید شده و از طریق رسانه و فضای مجازی در حال انتشار است.

 

 

روز بدون کرونا در هشت شهرستان خراسان جنوبی/۲-۳

هشت شهرستان خراسان جنوبی در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از ابتلا به کرونا ثبت نکردند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانهروز بدون کرونا در هشت شهرستان خراسان جنوبی روز گذشته از ۳۴ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۵ بیمار و از ۲۵ تست سریع ۶ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۵۹ تست ملکولی و سریع در استان ۱۱ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۶ مورد از بیرجند، ۴ مورد از طبس و یک مورد جدید ابتلا به کرونا ازفردوس شناسایی شد و مابقی شهرستان‌ها مورد جدیدی از این بیماری ثبت نکردند.

به گفته وی در حال حاضر ۲۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۳ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی یک نفر وخیم گزارش شده است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت نشد و آمار  قربانیان این بیماری همان هزار و ۴۴۶ نفر ثابت ماند.

 

 

 

خبری خوش برای روستاهای تشنه/اجرای طرح محرومیت زدایی با آبرسانی/۳

خبری خوش برای روستاهای تشنه/اجرای طرح محرومیت زدایی با آبرسانی

 استاندار خراسان جنوبی گفت: اجرای طرح محرومیت زدایی آبرسانی به روستاهای استان در حال انجام بوده که به صورت ویژه دنبال می شود.

جواد قناعت پیش از ظهر دوشنبه در جلسه قرارگاه آبرسانی خراسان جنوبی خراسان جنوبی با اشاره به شرایط خاص اقلیمی استان بیان کرد: خشکسالی و کمبود آب از موضوعات جدی استان به ویژه در روستاها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: طرح‌های محرومیت‌زدایی آبرسانی پایدار به روستاهای خراسان جنوبی در دستورکار جدی قرارگاه آب استان قرار گرفته و به صورت ویژه روند اجرای طرح‌ها دنبال می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اجرای طرح محرومیت زدایی آبرسانی به روستاهای خراسان جنوبی با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و شرکت آب و فاضلاب در حال انجام است.

قناعت با بیان اینکه در این طرح موضوع آبرسانی پایدار به روستاهای استان در بدترین شرایط در پروسه‌ای یک تا دو ساله دنبال خواهد شد، افزود: بنابراین با توجه به وجود ردیف اعتباری برای این موضوع در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ باید نهایت بهره را از این فرصت طلایی ببریم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در هدف گذاری نخست این طرح ملی، آبرسانی پایدار به روستاهای بالای ۲۰ خانوار حداقل تا پایان سال جاری و حداکثر تا هفته دولت سال ۱۴۰۲ است.

آبرسانی به روستاهای بالای ۱۵ خانوار

قناعت بیان کرد: علاوه بر آبرسانی به ۴۹ روستا، باید آبرسانی به ۴۶ روستای باقیمانده و آبرسانی به روستاهای ۱۵ خانوار هم در این طرح دیده شوند.

وی تاکید کرد: با محوریت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اجرای طرح محرومیت زدایی آبرسانی به روستا به طور ویژه در دستورکار قرارگاه آبرسانی استان قرار گرفته که باید به صورت مستمر مورد رصد، کنترل و پایش قرار گیرد.

قناعت با بیان اینکه موانع احتمالی حین اجرای پروژه‌ها با اولویت بررسی و مرتفع می‌شود، اظهار کرد: استانداری خراسان جنوبی از اجرای هرچه سریع‌تر طرح محرومیت زدایی آبرسانی به روستاهای استان حمایت می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: چنانچه در حین انجام پروژه نیاز به هر نوع مصوبه‌ای وجود داشته باشد، این موضوع باید با هم افزایی مثبت بین دستگاهی مرتفع شود.

قناعت بیان کرد: از قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی خواستاریم که تمام تلاش خود را در راستای جذب هدفمند منابع اجرای این طرح‌ها تا ۳۱ تیر ماه سال جاری به کار گیرند و در کنار جذب اعتبار، آبرسانی به روستاهای جدیدی را به این طرح محرومیت زدایی اضافه کنند.

وی با بیان اینکه برای رصد شرایط اجرای مطلوب طرح‌های آبرسانی، ابتدا قرارگاه آبرسانی استان هر دو هفته یک بار و در ماه‌های آتی هم ماهانه تشکیل جلسه دهد، افزود: همچنین این قرارگاه اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد با حضور استاندار تشکیل جلسه می‌دهد تا موضوع خرید اقلام و سایر مسائل مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

 

 

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی:

در جذب سهمیه کالاهای اساسی به مکاتبات اکتفا نشود/۳

 

 

اشرفی با بیان اینکه علاوه بر کمیت نظارت‌ها بر بازار باید کیفیت آن هم مورد توجه قرار بگیرد، گفت: برای جذب سهمیه کالاهای اساسی خراسان جنوبی به مکاتبات اکتفا نشود و با روحیه جهادی و انقلابی پیگیری ها فراتر از سطح مکاتبه رقم بخورد.

«جواد اشرفی» در کارگروه تنظیم بازار استان خراسان جنوبی اظهار کرد: ماهیت تصمیمات این کارگروه بر خرد جمعی است لذا مصوبات این جلسه باید اجرایی شود.

 

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تدابیر لازم برای توزیع اقلام اساسی مورد نیاز عید فطر اندیشیده می شود، گفت: میوه های موجود در سردخانه های استان پس از تعیین قیمت در بین هم استانی‌ها توزیع خواهد شد.

 

وی بر اولویت بندی در بازرسی ها از کالاهای هدف در بازار تأکید کرد و افزود: علاوه بر کمیت نظارت‌ها بر بازار باید کیفیت آن هم مورد توجه قرار بگیرد تا کالای اساسی با قیمت مناسب و به درستی در بین مردم توزیع شود.

 

اشرفی درخواست کرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان پیگیری کند تا خودروی مورد نیاز همیاران بازار تأمین شود.

 

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی متذکر شد: برای جذب سهمیه کالاهای اساسی استان به مکاتبات اکتفا نشود و با روحیه جهادی و انقلابی پیگیری ها فراتر از سطح مکاتبه رقم بخورد.

 

«مهدی روشن» مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان جنوبی هم در این جلسه اعلام کرد از ایام پایانی سال گذشته تا امروز هزار و ۱۰۹ تن مرغ منجمد و ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت گوساله و ۲۷ تن گوشت منجمد گوسفندی توزیع شده است.

 

 

وی با بیان اینکه سهمیه جدید گوشت منجمد گوسفندی جذب شده و باید به استان حمل شود، افزود: سال گذشته ۱۷۰ هزار تن نهاده از انبارهای استان توزیع کردیم و از ابتدای امسال نیز ۲۰ هزار تن نهاده تحویل شده است.

 

 

محموله جدید روغن به خراسان جنوبی حمل می‌شود

محموله جدید روغن به خراسان جنوبی حمل می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: یکی از نگرانی‌ها برای تامین روغن خوراکی در استان نبود ناوگان بود که با مساعدت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به‌زودی ۷۰ تن روغن به استان حمل و در بازار عرضه می‌شود.

مهدی جعفری روز دوشنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار استان که به ریاست سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۵۷۵ تن انواع روغن خوراکی در این استان توزیع شده و علاوه بر این سایر فروشگاه‌ها و دستگاه‌ها مانند بنیاد برکت، بنیاد علوی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم نسبت به توزیع اقدام کرده‌اند.

وی بیان کرد: همچنین ۳۷۴ تن گوشت مرغ منجمد و ۷۰ تن گوشت گوساله تنظیم‌ بازار در قالب طرح ضیافت تامین شده و در حال توزیع است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: فروردین ماه در مرحله اول ۴۰۰ تن شکر برای صنف و صنعت در طرح ضیافت و در ۲ مرحله ۸۵۰ تن شکر مصرف خانوار برای استان جذب شده و در حال توزیع است.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان فروردین سه هزار و ۴۵ تن گوشت مرغ در خراسان جنوبی تولید شده که هزار و ۳۹۳ تن داخل استان مصرف و هزار و ۶۵۲ تن به خارج استان ارسال شده است.

جعفری افزود: مجموعه واحدهای صنفی و صنعتی استان برای سهمیه شکر درخواست دارند این سهمیه از یکدیگر جداگانه تعیین و توزیع شود که در این زمینه تعداد واحدهای صنعتی و میزان شکر مورد نیاز آنها استعلام شده و شکر اختصاص خواهد یافت.

وی یادآور شد: با توجه به توزیع ۲۷ تن گوشت گوسفندی منجمد و درخواست‌های مردمی برای جذب مجدد گوشت گوسفند، موضوع در حال پیگیری است و سهمیه‌ای برای استان اختصاص خواهد یافت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سهمیه روغن خوراکی استان ۶۷۴ تن است که در بخشی با کمبود ناوگان حمل و نقل مواجه بودیم و مقرر شد اداره کل راهداری در این زمینه همکاری کند.

وی افزود: درخصوص میوه تنظیم بازار نوروز و مازاد بر نیاز مقرر شد استعلام‌بها در استان اخذ و به مرکز برای جذب ارسال شود.

جعفری بیان کرد: از آذر ۱۴۰۰ تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ تعداد ۲۳ هزار و ۵۰۷ مورد بازرسی در استان انجام شد و ۲ هزار و ۳۶۱ مورد گزارش مردمی از طریق سامانه ۱۲۴ دریافت که به ۲ هزار و ۱۱۰ مورد پاسخ داده شده است.

وی با بیان اینکه این بازرسی‌ها منجر به اخذ تعهد برای هزار و ۳۰۰ واحد صنفی و غیرصنفی شد اظهار داشت: ارزش پرونده‌های تخلف ارجاع شده به تعزیرات حکومتی استان ۱۱ میلیارد و ۱۹۵ میلیون و ۶۷۱ هزار ریال است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در بازرسی‌های انجام شده، میزان اختفا و عرضه خارج از شبکه کالا نیز ۴۲ میلیارد و ۸۱۳ میلیون و ۸۱۰ هزار ریال گزارش شده است.

وی افزود: بازرسی‌ها در این مدت از میادین میوه و تره‌بار، روزبازارها، نانوایی‌ها، توزیع‌کنندگان سموم کشاورزی، نهاده‌های دام و طیور، کالاهای اساسی محصولات کشاورزی، انبارها و کشتارگاه‌ها، سردخانه‌ها، صنایع تبدیلی و کارخانجات تولیدی خوراک دام و کارخانجات تولید آرد استان انجام شده است.

دومین نشست کارگروه تنظیم بازار استان در سال جاری به ریاست سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با دستور کار ارایه گزارش سازمان جهاد کشاورزی درخصوص توزیع اقلام اساسی و تنظیم بازار، وضعیت قیمتی کالاهای اساسی، گزارش وضعیت میوه تنظیم بازار و بررسی مصوبات جلسه گذشته برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

آیین تکریم و معارفه معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و معاون پژوهش، فناوری و نوآوری

آیین تکریم دکتر محسن آیتی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و دکتر حمیدرضا نجفی، معاون پژوهش، فناوری و نوآوری و معارفه دکتر سیدجواد حسینی‌واشان، به عنوان سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و دکتر ابوالفضل اکبرپور به سمت سرپرست معاونت پژوهش، فناوری و نوآوری روز یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سالن جلسات شکوه شرق دانشگاه برگزار شد.
آیین تکریم و معارفه معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و معاون پژوهش، فناوری و نوآوری

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در آیین تکریم و معارفه معاونین آموزشی و تحصیلات تکمیلی و پژوهش، فناوری و نوآوری، دکتر احمد لامعی‌گیو، سرپرست دانشگاه بیرجند با درود به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله العظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداء و تحیت به روان پاک شهدای انقلاب اسلامی و آرزوی سلامت و طول عمر با برکت برای مقام عظمای ولایت و آرزوی توفیق و تأیید برای همه خدمتگزاران به نظام جمهوری اسلامی و آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تسلیت شهادی امیر مؤمنان علی(ع) به محضر حاضران در این جلسه، گفت: آشنایی اینجانب با استاد بزرگوار آقای دکتر آیتی و اندیشمند بزرگوار آقای دکتر نجفی به سالیان قبل بر می‌گردد که در این مدت از اخلاق و متانت و تجربیات آنها استفاده کردیم. وی با اعلام اینکه تغییرات در جهت پویایی، نشاط و شادابی مجموعه ایجاد می‌شود، گفت: امیدواریم با حضور دکتر حسینی واشان و دکتر اکبرپور شاهد نشاط و پویایی بیش از پیش در این مجموعه‌ها باشیم. وی از عزیزانی که خدمات ارزنده ای را در سالیان سال در این مجموعه انجام داده اند قدردانی کرد و افزود: تمام افرادی که در هیأت رئیسه دانشگاه هستند از سرمایه‌های دانشگاه می‌باشند که لازم است از تجربیات و اندیشه‌های آنها در جهت پیشبرد امور استفاده شود. وی افزود: مسئولیت‌ها امانتی است که در اختیار ما قرار می‌گیرد، امانتی که ما مدیون خون شهدای والامقام هستیم که امروز به دست ما رسیده است. دکتر لامعی با تشکر از قبول زحمت توسط دکتر اکبرپور و دکتر حسینی واشان ابراز امیدواری کرد در این دو حوزه شاهد تحول اساسی با استفاده از تجربیات اندیشه ها و برنامه های دانشگاه در چارچوب قانون و برنامه ۵ ساله باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی جعفری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند، با تسلیت شهادت حضرت امام علی(ع) گفت: تغییرات در جهت چرخش نخبگانی صورت می‌گیرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با نقل مطلبی از مرحوم آیت الله مجتهدی شبستری گفت: فردی از جانبازی که در میادین دفاع مقدس هر دو چشم خود را از دست داده بود و به مرتبه جانبازی نائل شده بود سؤال کرد آیا دوست نداری یکبار دیگر دنیا را ببینی و وی در جواب اعلام کرد: خیر و در چرای مسأله یادآور شد دوست ندارم به معامله‌ای که با خدا انجام داده‌ام مجدد فکر نمایم. وی ادامه داد: این صندلی‌ها با بهای گرانی از آن آدم‌ها به ما رسیده است و برای همه جانبازان آرزوی سلامت و شفا داریم و از خدا بخواهیم این توفیق را نصیب همه ما نماید. اگر ما برای خدا گام برداریم و تصیم به خدمت بگیریم خداوند نیز ما را یاری خواهد کرد. حجت الاسلام جعفری با تشکر از دیدگاه وسیع دکتر آیتی و دکتر نجفی از این سرمایه‌های نظام تشکر کرد. وی با تبریک به دکتر حسینی‌واشان و دکتر اکبرپور برای ایشان آروزی موفقیت کرد و بدلیل نامگذاری سال اقدامات حوزه معاونت پژوهشی را در این دوره حائز اهمیت دانست.
دکتر نجفی، معاون سابق پژوهش، فناوری و نوآوری با قرائت متن استعفای خود خلاصه ای از اقدامات این حوزه را در مدت تصدی ۴۷ ماهه خود ارائه کرد و گفت: اقدامات این حوزه حاصل تلاش همکاران خدوم این حوزه بوده است که در بخش مدیریت امور پژوهشی نسبت به اصلاح آیین نامه پژوهانه، تدوین آیین نامه حق پژوهانه و تصویب در هیأت امنا، تدوین آیین نامه‌های گروه‌های پژوهشی و طرح‌های فناورانه، تأسیس کمیته اخلاق و تشکیل کمیته نظریه پردازی دانشگاه، تأسیس صندوق اعتبارات پژوهشی و اختصاص اعتبارات پژوهشی و افزایش آن از ۱.۱ میلیارد تومان به ۳.۵ میلیارد تومان از افتخارات این مجموعه بوده است. در بخش مدیریت زیست بوم خوشبختانه شرکتهای دانش بنیان و مرکز نوآوری ایجاد شده است و ۱۰ حلقه زیست بوم فعال است و ۶۶۲۰ مترمربع فضا با ۵ میلیارد تومان اعتبار برای زیست بوم با حمایت دکتر خامسان ایجاد شد و به طور جد این حمایت‌ها در دوره دکتر اکبرپور نیز خواهد بود. سه پهنه در سه پردیس دانشگاه ایجاد شد و در پهنه نوآوری هر چهار فاز آماده است و ۷۰ شرکت در دو پردیس شوکت آباد و شهدا فعال هستند. مرکز مهارت افزایی نیز ایجاد شد و صندوق پژوهش استان نیز مبلغی برای حمایت از نوآوران گذاشته شده است. در حوزه کتابخانه مرکزی واحد علم سنجی دانشگاه راه اندزی شد و سالن های اطلاع رسانی تجهیز و کتابخانه دیجیتال راه اندازی شد و در کنار این اقدامات بیش از ۴۹ هزار جلد کتاب در این کتابخانه ادغام شد. در مدیریت شبکه آزمایشگاهی تجمیع دستگاه‌های پیشرفته صورت گرفت و سامانه جامع خدمات آزمایشگاهی راه اندازی گردید و ۱۴ میلیارد تومان تجهیزات در طول این سه سال خریداری و ۶ میلیارد تومان برای مواد مصرفی آزمایشگاهی تأمین اعتبار شد. وی ادامه داد: در این دوره شورای HSE راه اندازی شد و پیگیری لازم جهت راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع با ردیف ملی انجام شد. دکتر نجفی درخواست کرد پیگیری لازم برای راه اندازی دو پروژه آزمایشگاه مرجع و ساختمان فاوا انجام شود. دکتر نجفی گفت: در بحث مدیریت فناوری سامانه جامع و مرکز محاسبات سنگین نصب و راه اندازی شد و پوشش فیبر نوری به ۹۵ درصد رسید.
دکتر محسن آیتی، معاون سابق آموزشی و تحصیلات تکمیلی به تلاش صورت گرفته برای ایجاد ساختار و نظم در این حوزه  اشاره کرد و گفت: به همت همکاران این مجموعه در دانشگاه بیرجند از ثبت نام تا تسویه حساب دانشجویان بصورت سیستمی انجام می‌شود. وی زحمات صورت گرفته در مدیریت امور آموزشی را برشمرد و عنوان کرد: دانشگاه بیرجند به عنوان یکی از اولین دانشگاه های اجرا کننده آموزش مجازی بود. وی بیان داشت: در بخش استعدادهای درخشان بحث استعدادیابی را انجام دادیم و دانشجویان در المپیادها رتبه یک کشوری را بدست آوردند و در حوزه تحصیلات تکمیلی گام‌های بزرگی برداشته شد و به سمت پایان نامه‌های تقاضا محور حرکت کردیم. مدیریت برنامه ریزی و توسعه آموزش ایجاد شد تا برنامه های درسی بروز شود تا سرمایه‌ها در این بخش هدر نرود و در رشته های میان رشته ای گام های خوبی برداشته شد  و هفت مجوز رشته گرفته شد.  علاوه بر ایجاد ستاد جذب طیف وسیعی از فعالیتها در حوزه آموزشی انجام شده است.
دکتر اکبرپور، سرپرست معاونت پژوهش، فناوری و نوآوری با ابراز امیدواری اینکه با همکاری و تفکرات سازنده  تمامی همکاران اهداف متعالی دانشگاه را در راستای شعار امسال براساس فرمان مقام معظم رهبری محقق نماییم و گام‌های مؤثر و سازنده‌ای در این راه برداریم، از تلاشهای خالصانه معاونین سابق دانشگاه قدردانی کرد.
دکتر حسینی‌واشان، سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با تقدیر و تشکر از اعتماد دکتر لامعی گفت: امیدوارم به نحو احسنت امور این حوزه را با همیاری تمامی اعضای هیأت علمی و مدیران ستادی حوزه با نیروی جدیدی به پیش ببریم.
وی از اقدامات انجام شده در حوزه آموزشی دانشگاه تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد با یاری خداوند متعال و تمامی اعضای هیأت علمی دانشگاه در راستای کیفیت آموزشی و ایجاد رشته و پرورش دانشجوی خلاق و توانمند حرکت نماییم.
شایان ذکر است؛ براساس احکام جداگانه‌ای از سوی دکتر لامعی‌گیو، سرپرست دانشگاه بیرجند، دکتر سیدجواد حسینی‌واشان به سمت سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه و دکتر ابوالفضل اکبرپور به سمت سرپرست معاونت پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه منصوب شدند. همچنین دکتر لامعی در نامه‌های جداگانه‌ای ضمن موافقت با استعفای دکتر حمیدرضا نجفی از سمت معاون پژوهش، فناوری و نوآوری و دکتر محسن آیتی از سمت معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی مراتب قدرشناسی و سپاس خود را از تلاشهای مجدانه و مثمرثمر آنها اعلام کرد.

 

 

 

 

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی:

سهمیه شکر واحدهای تولیدی خراسان جنوبی نیاز به افزایش دارد

سهمیه شکر واحدهای تولیدی خراسان جنوبی نیاز به افزایش دارد

 مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: سهمیه شکر واحدهای تولیدی و صنعتی استان نیاز به افزایش دارد و اکنون این واحدها خواستار تامین هزار تن شکر هستند.

عباس جرجانی روز دوشنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار استان که به ریاست سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: با توجه به اینکه سهمیه شکر صنف و صنعت با یکدیگر جذب و اختصاص داده می‌شود این موضوع و کمبود سهمیه سبب گلایه‌های اصناف و واحدهای صنعتی استان شده است.

وی بیان کرد: در جلسه قبل مقرر شد ۴۰۰ تن سهمیه شکر واحدهای صنفی و صنعت مطابق تعداد واحدهای مصرف‌کننده شکر هر شهرستان توزیع شود که با توجه به تعدد واحدهای صنعتی و صنفی استان، این میزان موجب نارضایتی آنها قرار گرفته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: از ابتدای فروردین امسال تاکنون ۹ هزار و ۲۵۰ مورد بازرسی در استان انجام شد که منجر به تشکیل ۲۶۷ پرونده تخلف به ارزش یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال شده است.

وی گفت: در حوزه قاچاق کالا نیز ۶۸۴ مورد بازرسی انجام شد که منجر به تشکیل پنج پرونده تخلف به ارزش ۳۷ میلیون ریال شده است.

جرجانی عنوان کرد: سال گذشته در مجموع ۹۴ هزار و ۵۵۲ مورد بازرسی در استان خراسان جنوبی انجام شد که در این خصوص هزار و ۶۴۹ پرونده تخلف به ارزش ۳۳۰ میلیارد و ۵۰۲ میلیون ریال تشکیل و ۲ میلیارد و ۲۹۳ میلیون ریال در حق شکات برگشت داده شده است.

وی افزود: پارسال در حوزه قاچاق نیز در هشت هزار و ۳۵۴ مورد بازرسی انجام شده، ۷۸ پرونده تخلف به ارزش چهار میلیارد و ۹۳۳ میلیون ریال تشکیل شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به مصوبات جلسه قبل هم اشاره کرد و گفت: با توجه به اعلام سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر تولید مازاد دام زنده در خراسان جنوبی و به منظور تامین نیاز استان‌های همجوار مقرر شد تا اطلاع ثانوی و در صورت تثبیت قیمت دام زنده و تامین نیاز کشتارگاه‌های استان، این سازمان پس از کسر ۲۰ درصد از دام زنده متقاضیان برای تامین نیاز داخل، مجوز خروج ۸۰ درصد باقیمانده به خارج استان را صادر کند.

وی افزود: درخصوص قیمت‌گذاری نان هم مقرر شد موضوع در جلسه کمیته تخصصی آرد و نان مطرح و نتیجه جلسه برای تصمیم‌گیری نهایی ارائه و ابلاغ شود.

جرجانی بیان کرد: با توجه به کمبود خودرو برای بازرسی نیروهای همیار در سطح استان مقرر شد فرمانداری‌ها تا پایان ماه رمضان مساعدت لازم را برای تامین خودرو با مدیریت‌های جهاد کشاورزی انجام دهند که در این زمینه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در مورد شکر واحدهایی مانند شیرینی‌پزی، نبات و بستنی در استان مشکل جدی دارند.

رضا علیزاده افزود: اگر حداقل ۵۰ درصد سهیمه مورد نیاز شکر این واحدها را در اختیار آنها قرار ندهیم با مشکل جدی مواجه می‌شوند و این در حالی است که در صورت تامین شکر آزاد تحت عنوان عرضه خارج از شبکه با اصناف برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مواد اولیه این واحدهای صنفی شکر است تصریح کرد: اینکه سهمیه شکر صنف و صنعت با یکدیگر جذب و تخصیص داده می‌شود سبب شده واحدهای صنعتی و تولیدی سهمیه بیشتری دریافت کرده و حق اصناف تا حدودی ضایع شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در ادامه گفت: ماهانه هزار و ۱۷۲ تن انواع روغن مایع خوراکی، سرخ‌ کردنی و جامد سهمیه مصرف مردمی استان است.

الیاس جویبان با بیان اینکه بیشتر ذائقه مردم استان به‌ویژه مناطق روستایی روغن جامد است افزود: ۳۰ درصد از سهمیه روغمن خوراکی استان جامد است و انواع روغن نیز براساس قیمت مصوب عرضه می‌شود.

وی بیان کرد: از ابتدای بهمن تاکنون شکر مردمی به میزان لازم و حتی مازاد در استان توزیع شده است و اگر شکر صنف و صنعت را تامین نکنیم شکر مردمی هم از بازار جمع و به سمت صنف و صنعت خواهد رفت.

دومین نشست کارگروه تنظیم بازار استان در سال جاری به ریاست سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با دستور کار ارایه گزارش سازمان جهاد کشاورزی درخصوص توزیع اقلام اساسی و تنظیم بازار، وضعیت قیمتی کالاهای اساسی، گزارش وضعیت میوه تنظیم بازار و بررسی مصوبات جلسه گذشته برگزار شد.

 

 

 

افزایش ۷۹ درصدی اهدای خون در خراسان جنوبی/۲

اهدای خون در شب‌های قدر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۹ درصد در خراسان جنوبی افزایش داشته است.

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان جنوبی گفت:در سه شب قدر  با حضور افزایش ۷۹ درصدی اهدای خون در خراسان جنوبیانسان دوستانه مردم استان برای کمک به بیماران، شاهد مراجعه ۶۱۳ نفر  به مراکز اهدای خون بودیم.
مهدی زاده افزود: گرچه در گروه خونی A+ و o+ دچار کمبود بودیم، اما با اهدای خون، در شب قدر این کمبود رفع شد.
وی با بیان اینکه در شب‌های نوزدهم، بیستم و بیست یکم ماه رمضان به ترتیب صدو بیست هفت،دویست هشتاد سه،دویست وسه نفر موق شدند، در این اقدام خیر خواهانه شرکت کنند گفت: اهدا خون در استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۹ درصد افزایش داشته است.
سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: پایگاه‌های انتقال خون بیرجند تا ساعت ۲۴ و طبس تا ۲۳ دایر خواهد بود.
مهدی زاده افزود:پایگاه انتقال خون در قاین دوشنبه‌ها و پنجشنبه‌ها و در فردوس یکشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها به اهداکنندگان خون خدمات ارائه می‌کنند.
وی با بیان اینکه  نیاز به اهداءخون همیشگی است گفت:از عموم مردم  درخواست داریم در طول ایام ماه مبارک رمضان جهت اهدا خون به مراکز خون گیری مراجعه کنند.

 

 

 

 

اعضاء صندوق اعتباری هنر عضویت خود را تمدید کنند/۲

    
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: طبق آیین نامه، اعضای صندوق که دوره سه ساله عضویت (با احتساب دوره دو ساله کرونا، جمعا ۵ سال اخیر) آن ها منقضی شده است، نسبت به تمدید عضویت خود اقدام کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، عنوان کرد: متقاضیان جهت تمدید می توانند با به همراه داشتن مستندات استمرار فعالیت خود به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و همچنین به ادارات شهرستان ها مراجعه کنند.

وی با اشاره به این که مستندات توسط کارگروه ارزیابی اداره کل بررسی خواهند شد، اضافه کرد: هنرمند پس از دریافت معرفی نامه صادر شده با مراجعه به پروفایل شخصی خود در سایت صندوق اعتباری هنر به آدرس honarcredit.ir نسبت به بارگذاری معرفی نامه عضویت و مستندات هنری اقدام کند.

 

 

 

 

 

 

 

تأمین کالا‌های اساسی ویژه ایام پایانی ماه مبارک رمضان و عید فطر/۲

کالا‌های اساسی ویژه ایام پایانی ماه مبارک رمضان و عید فطر در خراسان جنوبی بدون هیچ مشکلی تأمین می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در نشست ستاد تنظیم بازار گفت: روغنتأمین کالا‌های اساسی ویژه ایام پایانی ماه مبارک رمضان و عید فطر مورد نیاز مردم استان به زودی از کارخانه استان کرمان تأمین و بین مراکز فروش خراسان جنوبی توزیع می‌شود.

جعفری در خصوص میوه‌های موجود در سردخانه هم افزود: این اقلام در صورت تعیین قیمت در بین هم استانی‌ها توزیع خواهد شد.

وی در خصوص شکر مورد نیاز صنایع استان هم گفت: صنایع استان از کمبود شکر گلایه داشتند که قرار است سهیمه مورد نیاز صنایع جذب شود.

معاون امور اقتصادی استاندار با تأکید بر اینکه تدابیر لازم برای توزیع اقلام اساسی مورد نیاز عید فطر انجام شود گفت: سهمیه‌های مورد نیاز اقلام اساسی همچون روغن، گوشت و شکر مورد نیاز مردم تامین و در اسرع وقت توزیع انجام شود.

اشرفی فزود: گشت‌های نظارتی در سطح بازار جدی‌تر گرفته شود و علاوه بر کمیت نظارت‌ها به کیفیت آن هم توجه شود تا کالای با کیفیت و قیمت مناسب به دست مردم برسد.

 

 

 

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی:

بازرسی در خراسان جنوبی بر توزیع کالاهای اولویت‌دار متمرکز شود/

بازرسی در خراسان جنوبی بر توزیع کالاهای اولویت‌دار متمرکز شود

 سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: بازرسان و تیم‌های نظارتی استان بر نحوه توزیع اقلام اساسی طبق اولویت‌ها متمرکز شوند تا از این طریق به اهداف ستاد تنظیم بازار برسیم.

جواد اشرفی روز دوشنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار استان افزود: در حوزه تنظیم بازار کالاهای اساسی اقدامات خوبی در سطح استان انجام شده که قابل تقدیر است.

وی بیان کرد: ذات و ماهیت کارگروه تنظیم بازار استان و تصمیماتی که در این جلسات گرفته می‌شود بنا بر خرد جمعی است لذا مصوبات حرمت داشته و باید توسط دستگاه‌های مربوطه در موعد مقرر اجرا شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به درخواست تفکیک تخصیص سهمیه شکر صنف و صنعت اظهار داشت: کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی درخواست اختصاص سهمیه شکر بیشتری را دارند که موضوع باید پیگیری شود.

وی گفت: بخشی از صحبت‌هایی که در جلسه مطرح شد باید ابتدا در کمیته تخصصی مطرح و سپس برای موضوعات تصمیم‌گیری شود.

اشرفی تصریح کرد: بخشی از میوه تنظیم بازار عید در سردخانه‌های استان باقی مانده است که باید در حداقل زمان ممکن تعیین تکلیف شود.

وی افزود: درخصوص موضوع تامین خودرو و حق‌الزحمه همیاران بازرس جهاد کشاورزی استان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تامین بودجه به منظور اجاره خودرو پیگیری خواهد کرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی یادآور شد: از سامانه بازارگاه برای توزیع اقلام اساسی و سایر نهاده‌ها در استان استقبال چندانی نمی‌شود که در این خصوص نیاز به اطلاع‌رسانی بیشتر داریم.

وی گفت: بحث کمبود ناوگان برای حمل کالاهای اساسی مطرح شد که در این زمینه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پیگیری می‌کند در حالیکه اذعان دارند مشکلی در استان وجود ندارد.

اشرفی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی فقط به مکاتبه اکتفا نکنند چون مکاتبات گاهی در حد رفع تکلیف اداری است و باید با روحیه جهادی و انقلابی برای کمک به مردم اقدام شود.

دومین نشست کارگروه تنظیم بازار استان در سال جاری به ریاست سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با دستور کار ارایه گزارش سازمان جهاد کشاورزی درخصوص توزیع اقلام اساسی و تنظیم بازار، وضعیت قیمتی کالاهای اساسی، گزارش وضعیت میوه تنظیم بازار و بررسی مصوبات جلسه گذشته برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی: جبران عقب‌ماندگی‌ها را در دستور کار داریم/۳

استاندار خراسان جنوبی: جبران عقب‌ماندگی‌ها را در دستور کار داریم

استاندار خراسان جنوبی با فرمانده جدید سپاه استان دیدار کرد و گفت: تلاش ما این است که با پیگیری مسائل و مشکلات و جذب منابع از مرکز بخشی از عقب‌ماندگی استان را جبران کنیم.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، “جواد قناعت” در دیدار با سردار سرتیپ دوم “محمدرضا مهدوی” فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی افزود: چرا که هنوز در استان برخی زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری از جمله راه مناسب وجود ندارد که به‌جد پیگیر این مسائل هستیم.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی مردمی خوب، انقلابی و همراه با نظام دارد گفت: در حال حاضر فضای کار، تلاش و کوشش بر کشور حاکم شده و خراسان جنوبی به واسطه اینکه شخص رییس جمهور نماینده آن در مجلس خبرگان رهبری هستند، این استان متعلق به آیت الله رییسی است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به طرح‌های محرومیت‌زدایی آبرسانی به روستاهای خراسان جنوبی که با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و شرکت آب و فاضلاب استان در دست اجراست اضافه کرد: با اجرای این طرح‌ها طی ۲ سال آینده و نهایت ۲.۵ سال آینده آبرسانی پایدار به تمامی روستاهای خراسان جنوبی انجام خواهد شد.

وی گفت: تلاش ما این است که در این طرح آبرسانی علاوه بر روستاهای بالای ۲۰ خانوار، روستاهای بالای ۱۰ و ۱۵ خانوار هم گنجانده شود تا دغدغه کم‌آبی در تمامی روستاهای استان برای همیشه رفع شود.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: درصد محرومیت‌ها در خراسان جنوبی بالاست و طرح‌های خوبی در راستای محرومیت‌زدایی طی سال‌های گذشته شروع شده اما به سرانجام نرسیده است.

سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا مهدوی افزود: همه ما باید با همدلی و هم‌افزایی پیگیر مسائل و مشکلات استان باشیم تا رفع مشکلات به سرانجام خوبی برسد و هدف اصلی ما از خدمت و ارائه خدمات، رضایت مردم باشد.

این دیدار به مناسبت سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفت و ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام از جمله برنامه‌هایی بود که بدو ورود استاندار خراسان جنوبی به مجموعه فرماندهی سپاه انصارالرضا (ع) انجام شد.

 

 

 

 

 

محکومیت ۱.۹ میلیارد ریالی متهم عرضه خارج از شبکه گاز مایع/۴

متهم عرضه خارج از شبکه گاز مایع (LPG) در خراسان جنوبی به پرداخت یک میلیارد و ۹۵۲ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: بر اساس گزارش ارسالی از شرکت ملیمحکومیت ۱.۹ میلیارد ریالی متهم عرضه خارج از شبکه گاز مایع پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی مبنی بر اینگه یک جایگاه توزیع سوخت گاز مایع (Lpg) در شهر خوسف اقدام به فروش ۶۴ هزارو ۳۱۹ کیلوگرم گاز سهمیه‌ای به خودرو‌ها کرده است،  پرونده‌ای تشکیل و در شعبه سوم بدوی مرکز استان رسیدگی شد.

حسین حسن پور  افزود: شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده، وی را به استناد مرتبه اول ماده ۶۱ قانون نظام صنفی به پرداخت مبلغ یک میلیارد و ۹۵۲ میلیون و ۷۲۴ هزار ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

وی گفت: پس از ابلاغ رای و پیگیری‌های اجرای احکام، دادنامه صادره با رعایت تشریفات قانونی اجرا و تمام جریمه وصول شد.

 

 

 

از ابتدای ماه مبارک رمضان

جذب ۲۲۱۷ حامی برای حمایت از ایتام خراسان جنوبی۲

دو هزار و  ۲۱۷ حامی در ایام ماه  مبارک رمضان حمایت از ایتام خراسان جنوبی را بر عهده گرفتند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان گفت: این تعداد حامی حمایت از سهجذب ۲۲۱۷ حامی برای حمایت از ایتام خراسان جنوبی هزار و ۳۴۳ یتیم و فرزند نیازمند را برعهده گرفتند.

محمد عرب افزود: در شب‌های پرفضلیت قدر در  استان ۵۶ پایگاه حامی یابی طرح‌های اکرام ایتام و محسنین این نهاد در  استان ایجاد شد.

وی با اشاره به برپایی پایگاه حامی یابی در تهران و مشهد مقدس برای حمایت از ایتام استان ، گفت: همه ساله این نهاد در ماه مبارک رمضان بویژه شب‌های قدر پایگاه‌های حامی یابی طرح‌های اکرام ایتام و محسنین را در کنار مساجد، حسینیه‌ها و مکان‌های برگزاری این شب‌ها برپا می‌کند .

عرب به تشریح طرح اکرام ایتام پرداخت و افزود: این طرح ملی و خداپسندانه فرصت مناسبی است که فرد یا افرادی به عنوان حامی بصورت داوطلبانه حمایت از یک یا چند فرزند یتیم برای مدت یک یا چند سال با کمک ماهیانه حداقل ۱۰ هزار تومان مشارکت کنند.

وی گفت: حامیان و خیران  می توانند علاوه بر حضور در پایگاه‌های حامی یابی در سطح استان از طریق سایت اکرام به نشانی ekrarn.emdal.ir و همچنین ارسال عدد ۱ به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۳۳۳۳ نسبت به ثبت نام در طرح اکرام ایتام و محسنین اقدام کنند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی با اشاره به اینکه  دو هزار و ۳۶۰  فرزند یتیم و همچنین در قالب طرح محسنین شش هزار و  ۴۸۱ فرزند محسنین که سرپرست خانواده دارای مشکلات از قبیل کارافتادگی، کهولت سن، بیمار و… است زیرپوشش این نهاد قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

نگاهی به مهم‌ترین مشکلات معماری ایران؛

روایت شهرهای مشابه در بافت مدرن

ایسنا/خراسان جنوبی یک دکترای معماری گفت: معماری و شهرسازی ما در مناطق مختلف کشور هیچ گونه تاثیری از ویژگی های اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی و اقلیمی آن شهرها ندارد که ریشه این معضل اساسی در طرح های جامع و تفصیلی مصوب شهرها بوده است که همه شهرهای کشور را به سمت مشابه سازی و تیپ سازی هدایت کرده و ارزش های معماری سنتی را از بین برده است.

فرید فروزانفر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: معماری اولین هنر بشر بوده و پیشینه و سابقه‌ای به اندازه عمر بشر دارد؛ اولین نیاز انسان که در هرم نیازهای مازلو جزو اولین سطوح نیازمندیهای بشر قرار دارد سرپناه و امنیت است که در رده نیازهایی مانند خوراک و پوشاک است.

وی افزود: انسان بدوی برای محافظت خود از پدیده های طبیعی مانند گرما، سرما، بارش، حمله حیوانات وحشی و سایر عوامل مزاحم به دنبال ساخت سرپناه بوده است؛ از اولین غارها تا سرپناه های درختی  گرفته تا مجلل‌ترین بناهای امروزی همه نمونه‌هایی از معماری هستند تصور دنیا و زندگی بدون معماری امکان پذیر نیست.

فروزانفر تصریح کرد: تمامی خاطرات و تجربیات بشر در بستر معماری شکل گرفته است بسیاری از صاحب نظران معماری را ظرف زندگی نام نهاده اند و اعتقاد دارند معماری بستری است که زندگی درون آن شکل می‌پذیرد و بنابراین می تواند تاثیر چشمگیری بر بشر داشته باشد  برابر یکی از تعاریف جامع در این خصوص، معماری هنر خلق فضاست. یک معماری خوب می تواند فرهنگ، اعتقادات و رفتارهای جامعه را شکل داده و هدایت کند و آرامش روحی روانی و به تبع آن جسمانی جامعه را باعث شود.

وی بیان کرد: از آنجا که بسیاری از این تاثیرات به صورت بطئی، تدریجی و ناخودآگاه است توجه و برنامه ریزی جهت ارتقاء سطح  معماری کشور می‌تواند در افزایش نشاط سلامت و امنیت شهروندان موثر باشد.

وی در پاسخ به این سوال که در راستای ارتقاء سطح معماری چه کارهایی باید انجام داد، تصریح کرد: به نظر می رسد یکی از مهمترین اقدامات در این حوزه تلاش در جهت ارتقاء سطح آموزش معماران است؛ پایش دائمی، بازنگری و بهینه سازی سرفصل دروس دانشگاهی و به روز رسانی آنها بر اساس نیازهای روز کشور، نظارت بیشتر بر نحوه آموزش معماران، کیفی‌سازی مراکز آموزش دانشگاهی معماری، تلاش در راستای تدوین ضوابط و مقررات بومی جهت ارتقاء کیفیت معماری متناسب با فرهنگ، اقلیم، اعتقادات و باورهای بومی، همه و همه جزو عواملی هستند که ارتقاء سطح معماری ما را باعث خواهند شد.

این دکترای معماری ادامه داد: تاکید و حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی و پژوهش های کاربردی در زمینه معماری بومی، برگزاری سمینارهای کاربردی در این زمینه و در یک کلام هدایت توان و پتانسیل پژوهشی معماری کشور در جهت الگوسازی مناسب بومی می تواند سیمای معماری و شهرسازی ما را بهینه سازد.

فروزانفر تصریح کرد: متاسفانه علی رغم تاکیدات فراوان بر احیا معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی که شعار تمامی همایش ها، کنفرانس ها و سمینارهای معماری بوده است تلاش‌های انجام شده هنوز به ثمر نرسیده است که البته این عدم توفیق دلایل خاصی دارد عواملی نظیر عدم تدوین و تصویب ضوابط و مقررات کاربردی، عدم ارائه الگوهای اجرایی، عدم نظارت و مداومت در کنترل ساخت و سازهای شهری توسط ارگان‌های تخصصی در کنار پاره ای مباحث خاص معماری که آن را از سایر هنرها متمایز می سازد نظیر مباحث اقتصادی، سرمایه ای، مباحث جامعه شناسی، مد، فرهنگ مدرنیته، اقتصاد بازار و….. پازل شکل دهنده معماری را بسیار پیچیده می سازد و هدایت این جریان را نیازمند به مدیریت واحد و تولیت توسط یکی از نهادهای فرهنگی هنری  کشور می سازد. همکاری و همسویی مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان، وزارت کشور، دانشگاه ها،شهرداریها، سازمان نظام مهندسی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و انجمن های معماری می‌تواند به همسویی تلاش های در حال انجام جهت نیل به معماری متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی کمک کند.

وی با اشاره به مهمترین مشکل معماری و شهرسازی امروز ایران، افزود: مهمترین مشکل معماری و شهرسازی ما به طور قطع در بحث “بحران هویت در معماری و شهرسازی” است که ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی، فرهنگی، روانشناسی و حتی اقتصادی جامعه امروز است؛ متاسفانه تفکرات مدرنیستی که مبتنی بر  نفی بستر، نفی تاریخ، نفی بوم و نفی سرزمین است باعث شده است که معماری و شهرسازی ما در مناطق مختلف کشور هیچ گونه تاثیری از ویژگی های اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی و اقلیمی آن شهرها نداشته باشد که ریشه این معضل اساسی در طرح های جامع و تفصیلی مصوب شهرها بوده است که همه شهرهای کشور را به سمت مشابه سازی و تیپ سازی هدایت کرده و ارزش های معماری سنتی را از بین برده است.

وی بیان کرد: این نگرش، همه شهرهای ما را شبیه هم ساخته است و این موضوع به بحران هویت در شهرهای ما تبدیل شده است که نتیجه آن کمرنگ شدن حس تعلق و وابستگی مردم به محله، شهر و کشور خود است؛ این عامل ریشه بسیاری از مسائل اجتماعی، فرهنگی و امنیتی در شهرهای ما است.

فروزانفر ادامه داد: بی شک یکی از دلایل کم رنگ شدن حس تعلق به کوچه و محله که در گذشته تعصب ویژه اهالی محله راه باعث می شد و عامل اتحاد آنها بود و جایگاه ویژه هم محلی و همسایه در فرهنگ و اعتقادات ما را باعث شده بود با تغییر الگوی معماری و شهرسازی از بین رفته است. این عوامل طی سالیان اخیر باعث کمرنگ شدن پیوندهای عاطفی شهروندان با یکدیگر و با شهرشان شده است و نتیجه این امر کم توجهی نسبت به آینده شهر و کمرنگ شدن وابستگی افراد به محیط های زندگی شان و در نتیجه عدم احساس مسئولیت، عدم ایجاد حس مشارکت در ارتقاء کیفیت و امنیت شهر و نگهداری آن و افزایش مهاجرت از شهرها شده است که باید برای این مهمترین معضل شهری و معماری کشور اقدام عاجل صورت پذیرد.

 

 

 

 

 

 

روز بدون کرونا در هشت شهرستان خراسان جنوبی/۲

هشت شهرستان خراسان جنوبی در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از ابتلا به کرونا ثبت نکردند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانهروز بدون کرونا در هشت شهرستان خراسان جنوبی روز گذشته از ۳۴ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۵ بیمار و از ۲۵ تست سریع ۶ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۵۹ تست ملکولی و سریع در استان ۱۱ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۶ مورد از بیرجند، ۴ مورد از طبس و یک مورد جدید ابتلا به کرونا ازفردوس شناسایی شد و مابقی شهرستان‌ها مورد جدیدی از این بیماری ثبت نکردند.

به گفته وی در حال حاضر ۲۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۳ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی یک نفر وخیم گزارش شده است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت نشد و آمار  قربانیان این بیماری همان هزار و ۴۴۶ نفر ثابت ماند.

 

 

 

 

 

استاندار در دیدار با مدیران شرکت‌های دانش بنیان و فناور مستقر در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی عنوان کرد

تشکیل کارگروه رسیدگی به مسائل شرکت‌های دانش بنیان

مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان جنوبی و ارائه راهکارها

تشکیل کارگروه رسیدگی به مسائل شرکت‌های دانش بنیان در خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی از تشکیل کارگروه ویژه برای رسیدگی به مسائل شرکت‌های دانش بنیان در استان خبر داد و گفت: در این کارگروه مشکلات کارآفرینان به صورت موردی بررسی می شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت در جلسه دیدار با مدیران شرکت‌های دانش بنیان و فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان، از تشکیل کارگروه ویژه برای رسیدگی به مسائل شرکت‌های دانش بنیان در استان خبر داد و افزود: در این کارگروه مشکلات کارآفرینان به صورت موردی بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: لازم است سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری مدیریت این کارگروه را با همکاری دستگاه‌های متولی به دست گیرد و چندین جلسه تخصصی و ویژه برای رسیدگی به مسائل شرکت‌های دانش بیان استان برگزار شود.

قناعت افزود: باید این کارگروه با تعداد محدود شرکت‌ها برگزار و مسائل به صورت موردی مورد بررسی قرار گیرد و مشکلات غیرقابل حل هم به بنده برای پیگیری موضوعات از مرکز منتقل شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین در راستای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بیان، کمیته شناسایی فرصت‌های تولید دانش بنیان و کمیته حمایت از تسهیل گیری دانش بنیان را در دستورکار خود قرار داده که به زودی راه‌اندازی می‌شود.

قناعت با بیان اینکه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در صنایع اگر قبلاً به عنوان یک ضرورت مطرح بود، الان و در شرایط فعلی کشور، تبدیل به یک وظیفه شده است، افزود: در شرایط کنونی کشور باید از این ظرفیت استفاده کنیم و بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در این خصوص فصل‌الخطاب است.

وی با اشاره به شعار سال جاری بیان کرد: تحقق این امر وظیفه متولیان را مضاعف و دوچندان می‌کند چرا که شرکت‌های دانش بیان نقش محوری در اقتصاد مقاومتی دارند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر تولید ما دانش بنیان نشود هزینه‌ها افزایش می‌یابد و در رقابت‌ها عقب می‌مانیم، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم دانش را در تولید به خدمت بگیریم باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بیان استفاده کنیم.

قناعت از خراسان جنوبی به عنوان بهشت معادن کشور یاد کرد و گفت: ما در بهشت معادن زندگی می‌کنیم اما از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معادن به خوبی استفاده نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه برخی شرکت‌های دانش بنیان ایده‌های جدیدی برای حل مشکلات و استفاده از ظرفیت‌ها دارند که متأسفانه در گردونه اداری باقی می‌ماند، گفت: در چنین شرایطی برخی دلسرد شده و به سایر استان‌ها مهاجرت می‌کنند و برخی هم با تمام سختی‌ها، مشکلات را به جان می‌خرند و می‌مانند.

به گفته قناعت، تبیین جایگاه شرکت‌های دانش بنیان آن هم برای افراد فرهیخته این جمع اهمیتی ندارد اما باید کار را شروع کنیم، در مسیر راه به دلیل عدم اطلاع برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی، کار برای شرکت‌های دانش بنیان و کارآفرینان ما سخت می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از توصیه‌های جدی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) حمایت از کارآفرینان است، اضافه کرد: در راستای حمایت از کارآفرینان باید در عمل، شعار سال را اجرایی و عملیاتی کنیم و باید مراقب باشیم که شعاری عمل نکنیم و حتماً از ظرفیت شرکت‌های دانش بیان استفاده نموده و آنان را پای کار بیاوریم.

قناعت با اشاره به اینکه در این نشست یکسری از مشکلات اساسی شرکت‌های دانش بنیان بررسی و احصاء شد، اظهار کرد: باید این نشست‌ها دارای خروجی بوده و نتیجه‌بخش باشند و صرفاً به درد دل تنها ختم نشود.

وی گفت: من معتقدم زمانی که مؤسسات و کارخانجات طعم شیرین استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان را بچشند هرگز شما را رها نخواهند کرد که متأسفانه تا الان به خوبی به این اهمیت پی نبرده‌اند و اصل مشکل هم همین‌جاست که باید بیش از گذشته دنبال شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: به گفته کارشناسان، برای تولید به منابع مالی، مواد اولیه و منابع انسانی نیاز داریم که به اعتقاد بنده علاوه بر این به عزم و اراده دولتی هم نیاز جدی است که در این نشست به دنبال حل موانع پیش‌روی کارآفرینان به خصوص در ادارات دولتی هستیم.

وی با تأکید بر اینکه باید موانع از پیش‌روی کارآفرینان برداشته شود تا ظرفیت‌های بالقوه آنان تبدیل به بالفعل شد، خاطرنشان کرد: بیمه، مشکلات مالی و تسهیلاتی، بروکراسی اداری، طولانی شدن روند ارائه مجوزها از دغدغه‌های اصلی کارآفرینان بود اما در کنار این مشکلات، مهمترین مشکل این است که فهم درستی از کارآفرینان در جامعه، ادارات و نهادها وجود ندارد.

قناعت بیان کرد: متأسفانه جوان کارآفرین و نخبه را به خوبی نشناخته‌ایم که باید در این زمینه ما مدیران ارشد استان به یک فهم مشترک برسیم و حتماً این موضوع به لایه‌های پایین ادارات هم منتقل شود، که اگر این اتفاق بیفتد، زمینه ساز پیشرفت و تعالی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های ارزیابی ادارات و بانک‌ها در سال جاری می‌تواند حمایت از طرح‌های دانش بنیان باشد، اضافه کرد: باید در این زمینه دستگاه‌های اداری ما پای کار باشند تا بتوانیم بیشتر از گذشته در راستای توسعه استان از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم.

مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان جنوبی و ارائه راهکارها

 

مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در پارک علم و فناوری نیز در نشست سه ساعته با استاندار خراسان جنوبی از دغدغه‌های خود سخن گفتند و در این نشست علاوه بر بیان مسائل و مشکلات راهکارهای لازم برای حل آنها نیز ارائه شد.

مسائل بیمه‌ای و مالیات، نبود استقبال از طرح‌های دانش‌بنیان، مشکلات مالی و تقاضا برای دریافت تسهیلات، بروکراسی اداری در ادارات و بانک‌ها، استفاده از ظرفیت و راهکارهای شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه استان، مشکلات در فروش محصولات، تشکیل کارگروه ویژه برای رسیدگی به مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان، نبود حمایت و فهم درست ادارات دولتی از کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان و اصلاح برخی قوانین دست و پاگیر در ارائه مجوزها از دغدغه‌ها و درخواست‌های مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور خراسان جنوبی عنوان شد.

مدیرعامل شرکت دانشجویار خاوران شامگاه یکشنبه در این نشست گفت: از سال ۹۸ در حوزه تولید محتوا فعالیت خود را آغاز کردیم و ۷۵ نفر مستقیم و ۴۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این شرکت مشغول فعالیت هستند.

علی تقی‌زاده با بیان اینکه خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌های نیروی انسانی بالایی است اضافه کرد: خراسان جنوبی به لحاظ منابع انسانی و خدادادی یکی از برخوردارترین استان‌های کشور است.

وی با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی هر مجموعه دانش‌بنیانی به منابع مالی و انسانی، دانش و منابع خدادادی نیاز داریم گفت: در خراسان جنوبی با اینکه منابع انسانی و طبیعی خوبی داریم اما ادارات و دستگاه‌های حاکمیتی همکاری لازم را با شرکت‌های دانش‌بنیان ندارند و در ادارات ریسک کار کردن با این شرکت‌ها هنوز پذیرفته نشده است.

کارآفرین حوزه تخصصی آموزشی افزود: در بانک‌های استان کار ما در مراحل کارشناسی گیر می‌کند چون درک صحیح از فناوری و دانش‌بنیان وجود ندارد، ۸۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان استان از شرکت‌های آی تی هستند که واقعا مظلوم واقع شده‌اند و به بهانه‌های مختلف ادارات همکاری نمی‌کنند.

وی گفت: این چالش‌ها در مواردی باعث مهاجرت کارآفرینان شده چرا که در استان‌های دیگر همکاری‌های خیلی بهتری صورت می‌گیرد.

تقی‌زاده اظهار داشت: در مجموعه شرکت خود مشکلی برای جذب نیروی بیشتر نداریم اما چون فضا نداریم، نمی‌توانیم کارمان را گسترش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند تحول در همکاری نهادهای حاکمیتی با شرکت‌های دانش بنیان هستیم گفت: برخی طرح‌های خراسان جنوبی به خارج از استان واگذار می‌شود که انتظار ما این است با تشکیل کارگروهی مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان بررسی همچنین جلوی خروجی طرح‌های فناور گرفته و به نیروی بومی واگذار شود.

به گفته وی رکن اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری است که در خراسان جنوبی بانک‌ها برای تسهیلات وثیقه ملکی می‌خواهند در حالی که پلت فرم شرکت را که بیش از ۲۰ میلیارد تومان ارزش دارد، قبول نمی‌کنند.

مدیرعامل شرکت پتسا صنعت و کارآفرین در حوزه تخصصی رباتیک هم گفت: در دولت گذشته چنین جلسه و نشستی با استانداران قبلی نداشتیم و امسال به برکت نامگذاری شعار سال امید است کارهای خوبی انجام شود.

جعفریان با بیان اینکه مدیران خراسان جنوبی به اندازه کافی با ساز و کار دانش‌بنیان آشنا نیستند اضافه کرد: تاکنون حمایت مدیران استان در حد عکس و شعار بوده که باید در راستای حمایت ادارات از کارآفرینان دستورات جدی صادر شود.

وی گفت: تسهیلات خوبی به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص می‌یابد که به دلیل بروکراسی اداری در بانک‌ها، کارآفرینان موفق به جذب این تسهیلات نمی‌شوند، همیشه مسوولان شعار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را داده‌اند اما زمانی که باید موانع را رفع کنند و راهکار ارائه دهند، پا پس می‌کشند.

جعفریان خاطرنشان کرد: رییس جمهور دستور تسریع در روند ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان را داده که باید این تسریع همراه با بررسی و ارزیابی درست باشد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات بیمه‌ای و ساز و کار آن مشکلات زیادی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان شرکت‌های نوپا ایجاد کرده است گفت: هزینه‌های پرداخت بیمه کارگران برای شرکت‌ها بالاست که باید ساز و کار بهتری در این خصوص طراحی شود.

کارآفرین حوزه تخصصی رباتیک افزود: همچنین کارگروه دانش‌بنیان با همکاری پارک علم و فناوری و استانداری خراسان جنوبی تشکیل شود تا مشکلات و مسائل را راحت‌تر عنوان کنیم و در این کارگروه به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.

کارآفرین حوزه تخصصی پزشکی و مدیرعامل شرکت آبیتن ژن گستر هم گفت: این شرکت از سال ۱۳۹۶ با پشتوانه علمی در زمینه زیست‌شناسی مولکولی و علوم آزمایشگاهی برای تامین مواد و تجهیزات آزمایشگاهی آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و پاتولوژی، دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی و درمانی تاسیس شد.

فریدونی با بیان اینکه آزمایشگاه تحقیقات دارویی و مولکولی در استان ضروری است تا از ظرفیت آن برای تولید آزمایشی کارآفرینان استفاده شود گفت: بانک‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان همراهی لازم را ندارند.

وی عنوان کرد: فرآورده‌های دارویی و گیاهان دارویی ارزش افزوده بسیار زیادی دارند اما زیرساخت‌های لازم برای فرآوری ایجاد نشده است.

کارآفرین حوزه تخصصی استارتاپ‌های مالی هم گفت: انتظار ما این است که به شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرستان‌ها هم از سوی ادارات بهای بیشتری داده شود.

عبدی با بیان اینکه دانشگاه‌ها کارآموزان را به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان هدایت کنند اضافه کرد: با این اقدام و آموزش دانشجویان، کمبود نیروی متخصص در شهرستان‌ها رفع می‌شود.

وی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرستان دیده نمی‌شوند و نیاز است فرمانداران هم جلساتی را با شرکت‌های دانش‌بنیان بگذارند تا مشکلات آن بررسی شود همچنین در طرح‌های شهرستانی هم کارآفرینان بومی دیده شوند.

عضو هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان کویر مس مشرق هم گفت: این شرکت با هدف تحقیق و پژوهش در حوزه معدنکاری مس و روش‌های بهینه فرآوری ماده معدنی متناسب با شرایط موجود همچنین سرمایه‌گذاری در بخش معادن مس متوسط مقیاس و ایجاد واحدهای تولیدی پربازده فعالیت می‌کند.

امان‌پور افزود: با تخصصی که داریم، آماده‌ایم که به دولت در راستای تحقق شعار سال کمک کنیم نه اینکه از دولت کمک بگیریم.

وی اظهار داشت: منابع اولیه و زیرساخت‌های لازم برای تولید در خراسان جنوبی وجود دارد اما تاکنون با سنگ‌اندازی‌های متعدد برای شکوفایی آنها روبرو بوده‌ایم، انتظار ما این است در حل برخی مسائل از شرکت‌های دانش‌بنیان راهکار بخواهید و ما آمادگی همکاری را داریم.

کارآفرین تخصصی حوزه صنایع مس با اشاره به اینکه مشکلات و مسائل بانکی گریبانگیر کارآفرینان است گفت: بروکراسی اداری در ادارات وجود دارد و به‌راحتی یک کارشناس برخلاف قوانین کشور، مانع فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود.

وی ادامه داد: برخی نگاه‌ها در دستگاه‌های اجرایی به جای پیشرفت، ما را سال‌ها به عقب می‌‎راند، هنوز در برخی ادارات پذیرفته نشده که شرکت دانش‌بنیان معضل نیست بلکه می‌تواند راهگشای برخی مسائل استان باشد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پردازشگران عصر نو هم گفت: متاسفانه دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی در خرید محصولات نرم‌افزاری با ما همکاری ندارند و آن قدر سد و مانع پیش‌رو قرار می‌دهند که باعث دلسردی ما می‌شود.

اکبری افزود: بروکراسی اداری در دریافت مجوزها وجود دارد همچنین بیمه نیروها از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان نوپای استان بوده که نیاز است برای این شرکت‌ها تخفیفات در بیمه نیروها در نظر گرفته شود.

وی گفت: امید است با حمایتی که از کارآفرینان در استان صورت می‌گیرد، دیگر مجبور به مهاجرت به سایر استان‌ها نشویم.

کارآفرین حوزه تخصصی مکانیک هم گفت: انتظار ما این است که معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شود.

رونقی افزود: در بیمه نیروها هم باید برای شرکت‌های دانش بنیان ساز و کارهای ویژه‌ای دیده شود، گاهی پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل سختگیری‌ها مانع پیشرفت آنان شده است.

کارآفرین حوزه فرآوری زعفران مستقر در مرکز رشد شهرستان فردوس هم گفت: از سال ۹۷ فعالیت خود را در خراسان جنوبی آغاز کردیم و امروز محصولات تولیدی خود را به بیش ۲۰ کشور جهان صادر می‌کنیم.

مجید کاویانی افزود: صنعت کشاورزی خراسان جنوبی پیشرفتی نداشته و به جایگاه شایسته خود نرسیده است که عمده‌ترین دلایل آن وارد نشدن حوزه دانش‌بنیان با استفاده از دانش روز در زمینه فرآوری محصولات است.

وی گفت: زعفران در خراسان جنوبی به‌صورت دسته‌ای بسته‌بندی و باعث می‌شود که نتوانیم صادرات بزرگ از این محصول را داشته باشیم، مجتمع بزرگ فرآوری زعفران به متراژ هزار متر مربع را در دست اجرا داریم که برای تکمیل آن نیازمند حمایت هستیم.

کارآفرین حوزه تخصصی سلامت خراسان جنوبی هم گفت: باید به سمت تولید محصول حرکت کنیم و کار تئوری تنها راهگشا نیست، در زمینه دریافت مجوزها از سوی دستگاه‌های اجرایی استان حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد.

دستجردی گفت: شرکت ما آمادگی برای ساخت آنزیم‌ را دارد در حالی که سال گذشته حدود ۵۰ میلیون یورو آنزیم وارد کردیم، کیت تشخیص مولکولی کووید ۱۹ را که تولید کردیم برای دریافت مجوز آن حدود ۶ ماه متوقف شدیم.

وی با تاکید بر اینکه وقتی محصول جایگاهی در کشور دارد باید حمایت شود افزود: بیش از صد هزار کیت تست کرونا به دانشگاه‌های کشور فروختیم اما در استان ما تنها ۴۰۰ مورد خریداری شد.

دستجردی پیشنهاد کرد: برای فروش شرکت‌های دانش‌بنیان یک خط مالی و اعتباری سریع، ویژه و چالاک ایجاد شود.

کارآفرین حوزه تخصصی دام و طیور نیز گفت: وضعیت دام و تولید محصولات دامی و لبنی کشور خوب نیست و ما جزو وابسته‌ترین کشورها در واردات این محصولات هستیم که امید است برای تولید مواد پروتئینی فکری برداشته شود.

دیدار خواه افزود: با توجه به بحران نهاده‌های دامی، دامداری‌های استان به مشکل خوردند به طوری که دام‌های مولد به کشتارگاه می‌رود، کمبود نهاده‌های دامی ناشی از خشکسالی مستمر دامدران ما را زمین‌گیر کرده و در حال حاضر بیش از هر زمانی دیگری نیاز به حمایت دارند.

«تولید» کلیدواژه‌ای است که در سال‌های ۹۱، ۹۶، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ به‌طور مستقیم و در برخی سال‌ها به‌طور غیرمستقیم از آن در شعار سال نام برده شده و نشان‌دهنده اهمیت این موضوع برای اقتصاد کشور است.

امسال نیز تولید، همراه با ۲ عنوان «دانش‌بنیان» و «اشتغال‌آفرین»، درخشش بیشتری در شعال سال دارد که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان نقشه راه تولید و اشتغال کشور در سال ۱۴۰۱ هدف‌گذاری شده است.

به گفته کارشناسان، تجربه در تولید موضوع پر اهمیتی است اما تجربه در کنار دانش می‌تواند تولید محصولات به‌روز را موجب شود که شرکت‌های دانش‌بنیان تاکنون آن را به اثبات رسانده‌ و با کمترین هزینه بیشترین و به‌روزترین محصولات را تولید کرده‌اند.

 

سرپرست دانشگاه بیرجند:

منطقه ویژه علم و فناوری در خراسان جنوبی راه‌اندازی شود

منطقه ویژه علم و فناوری در خراسان جنوبی راه‌اندازی شود

 سرپرست دانشگاه بیرجند گفت: منطقه ویژه علم و فناوری مانند برخی استان‌ها در خراسان جنوبی هم راه‌اندازی شود زیرا با این ایجاد این منطقه مستقل، جلوی برخی فعالیت‌های جزیره‌ای گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد لامعی گیو روز یکشنبه در دیدار استاندار خراسان جنوبی با مدیران شرکت‌های دانش بنیان و فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان اظهار داشت: موضوع بیمه یکی از معضلات اساسی شرکت‌های دانشگاهی و دانش بنیان که باید به صورت ویژه توسط شخص استاندار خراسان جنوبی این موضوع پیگیری شود.

وی عنوان کرد: اگر می‌خواهیم در خیلی از موضوعات کشور مستقل باشیم باید به حوزه اقتصاد بپردازیم و باید در این زمینه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص شعار سال را با نگاه به درون عملیاتی کنیم تا بتوانیم به شکوفایی اقتصادی برسیم.

سرپرست دانشگاه بیرجند با بیان اینکه در سال ۱۳۵۷ به ازای هر یک میلیون نفر در ایران، ۴۶ پژوهشگر داشتیم، اضافه کرد: هرچند امروز نسبت به آن دوران پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم ولی فاصله زیادی با کشورهای پیشرفته جهان داریم.

لامعی گیو عنوان کرد: در دانشگاه بیرجند شرکت‌های دانشگاهی با برنامه‌های دقیق و با روحیه امید و کارآفرینی در حال فعالیت هستند، در این دانشگاه ۷۰ شرکت دانشگاهی داریم که پژوهشگران ما در زمینه صنایع پزشکی در حال حاضر دست مصنوعی تولید می‌کنند.

وی گفت: در پردیس امیرآباد بیرجند چند شرکت در زمینه محصولات راهبردی کشاورزی و دام استان فعالیت دارند و این دانشگاه بیش از ۱۵ هزار متر مربع را در اختیار شرکت‌های دانش بیان قرار داده و در این زمینه به دنبال انتفاع نیستم و چه بسا از شرکت‌های نوپا حمایت هم داریم.

مسائل بیمه‌ای، مشکلات مالی و تقاضا برای دریافت تسهیلات، بروکراسی اداری در ادارات و بانک‌ها، استفاده از ظرفیت و راهکاری شرکت‌های دانش بنیان در توسعه استان، مشکلات در فروش محصولات، عدم حمایت و فهم درست ادارات دولتی از کارآفرینان و شرکت‌های دانش بنیان و اصلاح برخی قوانین دست و پاگیر در ارائه مجوزها از دغدغه‌های و درخواست‌های مدیران شرکت‌های دانش بنیان و فناور استان بود که در نشست سه ساعت با استاندار خراسان جنوبی مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

همزمان با شب قدر در سرایان انجام شد:
کتابت قرآن کریم توسط ۷ هنرمند سرایانی/۲همزمان با سومین شب از لیالی قدر هفت هنرمند سرایانی قرآن کریم را در حین برگزاری مراسم احیای مسجد جامع سرایان کتابت کردند.

«مهدی خوشکام» مسئول فرهنگ و ارشاد اسلامی در سرایان در حاشیه این مراسم با اشاره به کتابت قرآن کریم در سومین شب قدر گفت: ماه رمضان فرصت انس با قرآن و بهره برداری از فضایل و برکات معنوی و نشر آموزه های قرآنی است.

 

وی با بیان اینکه فضایی که هنرمندان ایجاد کردند فضای تبلیغ و ترویج قرآن با زبان هنر است، افزود: برای معرفی سبک زندگی دینی و قرآنی نیاز است قرآن را با زبان هنر به مخاطب معرفی کنیم و کتابت قرآن توسط خوشنویسان کار فاخر و ارزشمند است.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سرایان در ادامه گفت: انجمن خوشنویسان شهرستان به منظور بزرگداشت شب قدر کتابت قرآن را اجرا کردند.

 

خوشکام با بیان اینکه هفت خوشنویس در این طرح شرکت داشتند، ادامه داد: آثار کتابت شده با خط نستعلیق، نسخ و ثلث به نمازگزاران شب قدر اهدا شد.

 

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سرایان از تفسیر قرآن به عنوان دیگر برنامه های این اداره در ماه رمضان نام برد و گفت: این برنامه و نیز محفل تلاوت قران با همکاری ائمه جمعه شهرستان در حال برگزاری است.

 

 

 

 

 

۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه توزیع برق در خراسان جنوبی ترمیم شد

۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه توزیع برق در خراسان جنوبی ترمیم شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از ۱۹ هزار کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف این استان در سال گذشته ترمیم و اصلاح شد.

مهدی دادگر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعمیر و اصلاح بیش از هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط و هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف، ۷۸ هزار چراغ روشنایی معابر بلواری و خیابانی و اصلاح هزار و ۶۲۸ دستگاه پست هوایی و زمینی از جمله اقدامات صورت گرفته برای حفظ و توسعه شبکه‌های توزیع برق بوده است.

وی بیان کرد: با ورود برق به استان از سال ۱۳۳۶ با تلاش و همت تلاشگران صنعت برق، احداث شبکه و برق‌رسانی به اقصی نقاط استان آغاز شد و در حال حاضر با وجود ۱۹ هزار کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف، حدود ۴۰۰ هزار مشترک بخش‌های خانگی، صنعتی، تجاری و کشاورزی برق دارند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی پهناور بودن این استان و گستردگی شبکه‌های توزیع، شرایط آب و هوایی، جنس خاک، گذشت زمان و برخی اتفاقات ناخواسته از قبیل سیل و توفان را از جمله دلایل آسیب‌دیدگی و فرسودگی شبکه‌های توزیع برشمرد.

وی گفت: کارکنان شرکت توزیع برق استان خراسان جنوبی در بازه‌های زمانی مشخص از شبکه‌های توزیع بازدید کرده و در صورت نیاز آنها را در برنامه ترمیم و اصلاح قرار می‌دهند که این عملیات در سریعترین زمان ممکن و با خبره‌ترین افراد انجام می‌شود.

دادگر ادامه داد: سال ۱۴۰۰ کسب رتبه عالی در ارزیابی داخلی وزارت نیرو، کسب رتبه اول در جشنواره شهید رجایی و تبدیل ۳۰۰ کیلومتر شبکه سیمی به کابل خودنگهدار با همت و تلاش کارکنان سختکوش شرکت توزیع نیروی برق استان محقق شد.

وی گفت: احداث ۴۹۶ نیروگاه خورشیدی بزرگ و کوچک، توزیع هزار و ۲۰۰ پنل خورشیدی قابل حمل عشایری، برق‌رسانی هفت روستا و بهره‌مندی ۵۴ خانوار از نعمت برق از جمله فعالیت‌ها و اقدامات شرکت توزیع برق استان در سال گذشته به منظور تامین برق پایدار بوده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی عنوان کرد: توسعه و ارتقای سامانه‌های هوشمند سنم، سیما، تجهیز مشترکان به کنتور هوشمند و ارتقای سامانه‌های ارائه خدمات الکترونیک در قالب اپلیکیشن برق من از دیگر برنامه‌های این شرکت برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به مردم بوده است.

وی افزود: همچنین سال گذشته که به سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامگذاری شده بود، تجهیز ناوگان خودرو عملیاتی و بالابر خط گرم فرمان از راه نزدیک (تعداد ۹ دستگاه)، احداث ساختمان مدیریت توزیع برق خوسف و انبارهای عملیاتی در سطح استان انجام شده است.

استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و جمعیت ۷۶۸ هزار و ۸۹۸ نفر، دارای حدود ۴۰۰ هزار مشترک برق است.

 

 

 

فروش بلیت قطار برای ایام عید فطر در خراسان جنوبی/۲

پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی ۱۰ تا ۳۱ اردیبهشت ماه، آغاز می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی پیش فروش بلیت قطارهای مسافری در مسیرهای تهران – طبس و بالعکس، ساعت ۱۴ روز دوشنبه ۵ اردیبهشت آغاز خواهد شد.

همچنین پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای تمام مسیرها به غیر از تهران- مشهد، تهران- خواف و تهران- طبس و بالعکس، ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۵ اردیبهشت ماه انجام‌می شود.

هموطنان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به صورت شبانه روزی با سامانه اطلاع رسانی راه آهن به شماره ۰۲۱۵۱۴۹ تماس بگیرند یا به پایگاه اینترنتی  www.rai.ir مراجعه کنند.

 

آیین تکریم و معارفه معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و معاون پژوهش، فناوری و نوآوری

 ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۴ کد : ۱۸۰۸۵ اخبار برگزیده اخبار دانشکده ها اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۰۶۸
آیین تکریم دکتر محسن آیتی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و دکتر حمیدرضا نجفی، معاون پژوهش، فناوری و نوآوری و معارفه دکتر سیدجواد حسینی‌واشان، به عنوان سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و دکتر ابوالفضل اکبرپور به سمت سرپرست معاونت پژوهش، فناوری و نوآوری روز یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سالن جلسات شکوه شرق دانشگاه برگزار شد.
آیین تکریم و معارفه معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و معاون پژوهش، فناوری و نوآوری

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در آیین تکریم و معارفه معاونین آموزشی و تحصیلات تکمیلی و پژوهش، فناوری و نوآوری، دکتر احمد لامعی‌گیو، سرپرست دانشگاه بیرجند با درود به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله العظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداء و تحیت به روان پاک شهدای انقلاب اسلامی و آرزوی سلامت و طول عمر با برکت برای مقام عظمای ولایت و آرزوی توفیق و تأیید برای همه خدمتگزاران به نظام جمهوری اسلامی و آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تسلیت شهادی امیر مؤمنان علی(ع) به محضر حاضران در این جلسه، گفت: آشنایی اینجانب با استاد بزرگوار آقای دکتر آیتی و اندیشمند بزرگوار آقای دکتر نجفی به سالیان قبل بر می‌گردد که در این مدت از اخلاق و متانت و تجربیات آنها استفاده کردیم. وی با اعلام اینکه تغییرات در جهت پویایی، نشاط و شادابی مجموعه ایجاد می‌شود، گفت: امیدواریم با حضور دکتر حسینی واشان و دکتر اکبرپور شاهد نشاط و پویایی بیش از پیش در این مجموعه‌ها باشیم. وی از عزیزانی که خدمات ارزنده ای را در سالیان سال در این مجموعه انجام داده اند قدردانی کرد و افزود: تمام افرادی که در هیأت رئیسه دانشگاه هستند از سرمایه‌های دانشگاه می‌باشند که لازم است از تجربیات و اندیشه‌های آنها در جهت پیشبرد امور استفاده شود. وی افزود: مسئولیت‌ها امانتی است که در اختیار ما قرار می‌گیرد، امانتی که ما مدیون خون شهدای والامقام هستیم که امروز به دست ما رسیده است. دکتر لامعی با تشکر از قبول زحمت توسط دکتر اکبرپور و دکتر حسینی واشان ابراز امیدواری کرد در این دو حوزه شاهد تحول اساسی با استفاده از تجربیات اندیشه ها و برنامه های دانشگاه در چارچوب قانون و برنامه ۵ ساله باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی جعفری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند، با تسلیت شهادت حضرت امام علی(ع) گفت: تغییرات در جهت چرخش نخبگانی صورت می‌گیرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با نقل مطلبی از مرحوم آیت الله مجتهدی شبستری گفت: فردی از جانبازی که در میادین دفاع مقدس هر دو چشم خود را از دست داده بود و به مرتبه جانبازی نائل شده بود سؤال کرد آیا دوست نداری یکبار دیگر دنیا را ببینی و وی در جواب اعلام کرد: خیر و در چرای مسأله یادآور شد دوست ندارم به معامله‌ای که با خدا انجام داده‌ام مجدد فکر نمایم. وی ادامه داد: این صندلی‌ها با بهای گرانی از آن آدم‌ها به ما رسیده است و برای همه جانبازان آرزوی سلامت و شفا داریم و از خدا بخواهیم این توفیق را نصیب همه ما نماید. اگر ما برای خدا گام برداریم و تصیم به خدمت بگیریم خداوند نیز ما را یاری خواهد کرد. حجت الاسلام جعفری با تشکر از دیدگاه وسیع دکتر آیتی و دکتر نجفی از این سرمایه‌های نظام تشکر کرد. وی با تبریک به دکتر حسینی‌واشان و دکتر اکبرپور برای ایشان آروزی موفقیت کرد و بدلیل نامگذاری سال اقدامات حوزه معاونت پژوهشی را در این دوره حائز اهمیت دانست.
دکتر نجفی، معاون سابق پژوهش، فناوری و نوآوری با قرائت متن استعفای خود خلاصه ای از اقدامات این حوزه را در مدت تصدی ۴۷ ماهه خود ارائه کرد و گفت: اقدامات این حوزه حاصل تلاش همکاران خدوم این حوزه بوده است که در بخش مدیریت امور پژوهشی نسبت به اصلاح آیین نامه پژوهانه، تدوین آیین نامه حق پژوهانه و تصویب در هیأت امنا، تدوین آیین نامه‌های گروه‌های پژوهشی و طرح‌های فناورانه، تأسیس کمیته اخلاق و تشکیل کمیته نظریه پردازی دانشگاه، تأسیس صندوق اعتبارات پژوهشی و اختصاص اعتبارات پژوهشی و افزایش آن از ۱.۱ میلیارد تومان به ۳.۵ میلیارد تومان از افتخارات این مجموعه بوده است. در بخش مدیریت زیست بوم خوشبختانه شرکتهای دانش بنیان و مرکز نوآوری ایجاد شده است و ۱۰ حلقه زیست بوم فعال است و ۶۶۲۰ مترمربع فضا با ۵ میلیارد تومان اعتبار برای زیست بوم با حمایت دکتر خامسان ایجاد شد و به طور جد این حمایت‌ها در دوره دکتر اکبرپور نیز خواهد بود. سه پهنه در سه پردیس دانشگاه ایجاد شد و در پهنه نوآوری هر چهار فاز آماده است و ۷۰ شرکت در دو پردیس شوکت آباد و شهدا فعال هستند. مرکز مهارت افزایی نیز ایجاد شد و صندوق پژوهش استان نیز مبلغی برای حمایت از نوآوران گذاشته شده است. در حوزه کتابخانه مرکزی واحد علم سنجی دانشگاه راه اندزی شد و سالن های اطلاع رسانی تجهیز و کتابخانه دیجیتال راه اندازی شد و در کنار این اقدامات بیش از ۴۹ هزار جلد کتاب در این کتابخانه ادغام شد. در مدیریت شبکه آزمایشگاهی تجمیع دستگاه‌های پیشرفته صورت گرفت و سامانه جامع خدمات آزمایشگاهی راه اندازی گردید و ۱۴ میلیارد تومان تجهیزات در طول این سه سال خریداری و ۶ میلیارد تومان برای مواد مصرفی آزمایشگاهی تأمین اعتبار شد. وی ادامه داد: در این دوره شورای HSE راه اندازی شد و پیگیری لازم جهت راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع با ردیف ملی انجام شد. دکتر نجفی درخواست کرد پیگیری لازم برای راه اندازی دو پروژه آزمایشگاه مرجع و ساختمان فاوا انجام شود. دکتر نجفی گفت: در بحث مدیریت فناوری سامانه جامع و مرکز محاسبات سنگین نصب و راه اندازی شد و پوشش فیبر نوری به ۹۵ درصد رسید.
دکتر محسن آیتی، معاون سابق آموزشی و تحصیلات تکمیلی به تلاش صورت گرفته برای ایجاد ساختار و نظم در این حوزه  اشاره کرد و گفت: به همت همکاران این مجموعه در دانشگاه بیرجند از ثبت نام تا تسویه حساب دانشجویان بصورت سیستمی انجام می‌شود. وی زحمات صورت گرفته در مدیریت امور آموزشی را برشمرد و عنوان کرد: دانشگاه بیرجند به عنوان یکی از اولین دانشگاه های اجرا کننده آموزش مجازی بود. وی بیان داشت: در بخش استعدادهای درخشان بحث استعدادیابی را انجام دادیم و دانشجویان در المپیادها رتبه یک کشوری را بدست آوردند و در حوزه تحصیلات تکمیلی گام‌های بزرگی برداشته شد و به سمت پایان نامه‌های تقاضا محور حرکت کردیم. مدیریت برنامه ریزی و توسعه آموزش ایجاد شد تا برنامه های درسی بروز شود تا سرمایه‌ها در این بخش هدر نرود و در رشته های میان رشته ای گام های خوبی برداشته شد  و هفت مجوز رشته گرفته شد.  علاوه بر ایجاد ستاد جذب طیف وسیعی از فعالیتها در حوزه آموزشی انجام شده است.
دکتر اکبرپور، سرپرست معاونت پژوهش، فناوری و نوآوری با ابراز امیدواری اینکه با همکاری و تفکرات سازنده  تمامی همکاران اهداف متعالی دانشگاه را در راستای شعار امسال براساس فرمان مقام معظم رهبری محقق نماییم و گام‌های مؤثر و سازنده‌ای در این راه برداریم، از تلاشهای خالصانه معاونین سابق دانشگاه قدردانی کرد.
دکتر حسینی‌واشان، سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با تقدیر و تشکر از اعتماد دکتر لامعی گفت: امیدوارم به نحو احسنت امور این حوزه را با همیاری تمامی اعضای هیأت علمی و مدیران ستادی حوزه با نیروی جدیدی به پیش ببریم.
وی از اقدامات انجام شده در حوزه آموزشی دانشگاه تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد با یاری خداوند متعال و تمامی اعضای هیأت علمی دانشگاه در راستای کیفیت آموزشی و ایجاد رشته و پرورش دانشجوی خلاق و توانمند حرکت نماییم.
شایان ذکر است؛ براساس احکام جداگانه‌ای از سوی دکتر لامعی‌گیو، سرپرست دانشگاه بیرجند، دکتر سیدجواد حسینی‌واشان به سمت سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه و دکتر ابوالفضل اکبرپور به سمت سرپرست معاونت پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه منصوب شدند. همچنین دکتر لامعی در نامه‌های جداگانه‌ای ضمن موافقت با استعفای دکتر حمیدرضا نجفی از سمت معاون پژوهش، فناوری و نوآوری و دکتر محسن آیتی از سمت معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی مراتب قدرشناسی و سپاس خود را از تلاشهای مجدانه و مثمرثمر آنها اعلام کرد.

 

 

 

 

تا پایان اردیبهشت

بهره برداری از دستگاه ایکس ری گمرک ماهیرود/۲

دستگاه ایکس ری گمرک ماهیرود خراسان جنوبی، تا پایان اردیبهشت به بهره برداری می‌رسد.

مدیر کل گمرکات استان گفت: ساختمان استقرار دستگاه ایکس ری در مدت ۱۰بهره برداری از دستگاه ایکس ری گمرک ماهیرود ماه و با هزینه ۷۰ میلیارد تومان ساخته شده و تا پایان اردیبهشت دستگاه ایکس ری در آن مستقر می‌شود.

رحیمی زاده افزود: با بهره برداری از دستگاه ایکس ری، بار تمامی کامیون‌ها و تریلرها، اسکن و تصویر آن در سامانه‌ی جامع امور گمرکی ثبت می‌شود و در صورتیکه اسکن بار با اصل بارنامه هر دستگاه کامیون و یا تریلر مطابقت نداشته باشد، از صادرات بار جلوگیری می‌شود.

 

وی گفت: با شروع به کار دستگاه ایکس ری، امکان تخلف و قاچاق بار در گمرک ماهیرود در مرز شرقی کشور با افغانستان، به صفر می‌رسد.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*