اخبار خراسان جنوبی/ بازسازی ۱۲۸ قنات رهاورد سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی

 

راهپیمایی روز قدس در ۳۰ نقطه خراسان جنوبی برگزار می شود

راهپیمایی روز قدس در ۳۰ نقطه خراسان جنوبی برگزار می شود

بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته راهپیمایی روز جهانی قدس در بیش از ۳۰ نقطه خراسان جنوبی و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

راهپیمایی روز جهانی قدس در شهر بیرجند، روز جمعه نهم اردیبهشت ماه مصادف با بیست و هفتم ماه مبارک رمضان ساعت ۱۰:۳۰ صبح از میدان شهدا آغاز خواهد شد.

 مسیر راهپیمایی پس از طی خیابان شهدا، میدان ابوذر، خیابان ارتش و خیابان پاسداران تا مسجد امام حسین (ع) ادامه خواهد یافت.

 گفتنی است مراسم پایانی و اقامه نماز دشمن شکن جمعه هم در محل مسجد امام حسین (ع) برگزار می‌شود.

 

 

 

مبلغ فطریه و کفاره ۱۴۰۱ اعلام شد

مبلغ فطریه و کفاره ۱۴۰۱ اعلام شد

یکی از اعمال واجب در روز عید فطر پرداختن زکات فطره است. زکات فطره بر کسانی واجب است که در شب عید فطر اولاً مکلف باشند و ثانیاً فقیر نباشد و ثالثاً نان‌خور دیگران هم محسوب نشوند. کسانی که دارای این شرایط هستند زکات فطره را باید بپردازند. وقت پرداخت زکات فطره از شب عید است تا ظهر روز عید و به نظر رهبر معظم انقلاب و برخی فقهای دیگر بنا بر احتیاط باید قبل از نماز عید زکات فطره را بپردازند. اگر کسی برایش این امکان وجود نداشت، یعنی دسترسی نداشت یا امکان پرداختن نبود لااقل جدا کند و کنار بگذارد تا بعداً ادا کند.

دفتر آیت الله سیستانی میزان و مبلغ فطریه امسال را برای فطریه بدل از آرد ۴۰ هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی ۲۲۵ هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، ۶۰ هزار تومان تعیین شده است.

بر اساس نظر آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۴۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۱۵۰ هزار تومان اعلام شده است که مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۸ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود؛ همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۴۸۰ هزار تومان است.

 

دفتر آیت الله سیستانی مبلغ فطریه ۱۴۰۱ را اعلام کرد

دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی میزان و مبلغ فطریه امسال را اعلام کرد.

 دفتر آیت الله سیستانی مبلغ فطریه ۱۴۰۱ را اعلام کرد
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی میزان و مبلغ فطریه امسال (۱۴۰۱ هجری شمسی / ۱۴۴۳ هجری قمری) را اعلام کرد.بنا به اعلام دفتر این مرجع عالیقدر‏، از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد چهل (۴۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی (۲۲۵) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، شصت (۶۰) هزار تومان تعیین شده است.

 

وزش تند باد و احتمال رگبار و رعد برق پراکنده در خراسان جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی گفت: تا اوایل هفته آینده به طور متناوب افزایش ابر و در برخی نقاط وزش باد شدید و گردوخاک پیش بینی می‌شود.

لطفی افزود: بر مبنای الگوی نقشه‌های خروجی مدل‌های پیش یابی هواشناسی تا

پنج شنبه شب نیز در منطقه رگبار و رعد برق پراکنده واحتمال برخورد صاعقه و برای مناطق مستعد احتمال بارش تگرگ وجود دارد.

کارشناس هواشناسی افزود: برای یکشنبه هفته آینده با نفوذ فعالیت توده هوای ناپایداردرجو استان پیش بینی می‌کنیم

اهدای کفش به نیازمندان شهرستان سرایان/۲

۳۵ جفت کفش به افراد نیازمند و کم برخوردار شهرستان سرایان اهدا شد.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان سرایان گفت: این کفش‌ها به همت خیران و به ارزش ۶۳ میلیون ریال تهیه و توزیع شده است.

محمد بارانی افزود: با توجه به مشکلات شهروندان شهرستان سرایان امیدواریم بتوانیم میزان مشارکت‌های مردمی شهرستان را افزایش دهیم.

 

 

 

 

 

 

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی:

انتظارات از ستاد اجرایی فرمان امام(ره) فراتر از پروژه هاب شتر است/۲-۳

انتظارات از ستاد اجرایی فرمان امام(ره) فراتر از پروژه هاب شتر است

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: انتظارات از ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در استان فراتر از اجرای پروژه هاب شتر است.

به گزارش مهر جواد اشرفی در جلسه بررسی آخرین وضعیت پروژه هاب شتر خاطرنشان کرد: اقدامات سازنده دستگاه‌های زیرساختی در پروژه هاب شتر قابل تقدیر است.

وی با تأکید بر اینکه انتظار ما از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) فراتر از اجرای پروژه هاب شتر در استان است، تصریح کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) می‌بایست در راستای محرومیت زدایی و توسعه خراسان جنوبی، در پروژه‌هایی همچون صنایع تکمیلی زنجیره دام، فرآوری محصولات کشاورزی، سردخانه‌ها و… که نیاز مبرم استان است ورود نماید.

به گفته وی: هم و غم استاندار و دستگاه‌های اجرایی که با روحیه انقلابی و جهادی پای کار هستند، این است که سرمایه گذاری‌هایی که در استان صورت گرفته، رفاه آحاد افراد جامعه را به دنبال داشته باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری با اشاره به فقدان صنایع فرآوری محصولات پروتئینی و لبنی، متذکر شد: جا دارد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در این حوزه‌ها سرمایه گذاری ویژه ای داشته باشد.

به گفته وی؛ لازم است موضوع تکمیل زنجیره کشتارگاهی و ایجاد صنایع فرآوری محصولات لبنی و پروتئینی در مرکز استان دنبال شود و دستگاه‌ها نیز در راستای تأمین زیرساخت‌های لازم برای اجرای این پروژه‌ها، نهایت همکاری را خواهند داشت.

اشرفی با ذکر این نکته که بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، خاطر نشان کرد در طرح‌های کشاورزی با شیوه‌هایی همچون تغییر الگوی کشت و… افزایش بهره وری در مصرف منابع آبی باید مدنظر قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه در بحث تولید علوفه، خط قرمز باید تأمین نیاز استان باشد، اظهار داشت: با توجه به ضرورت حمایت از دامداران، سرمایه گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) باید در در زندگی این قشر از جامعه نیز ملموس باشد.

در پاسخ به پیگیری‌های استاندار؛

شستا به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی است

شستا به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی است

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در پاسخ به پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی از توسعه سرمایه‌گذاری این هلدینگ اقتصادی در استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، “جواد قناعت” در دیدار با “ابراهیم بازیان” مدیرعامل شستا در تهران ضمن تبریک این انتصاب با معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خراسانی جنوبی به چالش‌ها و موانع پیش‌رو در این استان پرداخت و گفت: در راستای تسهیل روند سرمایه‌گذاری و شتاب بخشیدن به اقدامات و برنامه‌های سرمایه‌گذاران، هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حال رفع موانع هستیم.

وی ذخایر معدنی خراسان جنوبی را بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: با سرمایه‌گذاری شستا در خراسان جنوبی، روند بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها شتاب گرفته و ترغیب شرکت‌های سرمایه‌گذاری دیگر برای حضور و سرمایه‌گذاری را به همراه دارد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه تحقق شعار سال به عنوان یک چراغ راه در اولویت برنامه‌های استان قرار دارد خاطرنشان کرد: در راستای دانش‌بنیان شدن صنعت در خراسان جنوبی اقدامات ویژه‌ای در دستور کار است.

وی خام‌فروشی را از مهمترین معضلات در خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: توسعه صنایع فرآوری مواد معدنی از مهمترین برنامه‌های سال جاری است.

مدیرعامل شستا نیز با اشاره به حوزه وظایف و اختیارات این شرکت سرمایه‌گذاری زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: سیاست کلان شستا در حوزه سرمایه‌گذاری، با محوریت مناطق کم‌برخوردار برای ایجاد توسعه و اشتغال پایدار است.

ابراهیم بازیان افزود: این سرمایه‌گذاری‌ها ضمن ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی باعث کاهش تبعات سیاسی و اجتماعی در منطقه شده و در نتیجه امنیت ایجاد می‌کند.

وی گفت: شستا با حضور در ۲ شرکت سیمان قاین و معدن زغالسنگ طبس در خراسان جنوبی، تلاش می‌کند با اجرای پروژه‌های توسعه‌ای، روند توسعه استان را سرعت ببخشد.

این دیدار با حضور نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی همراه بود.

 

 

 

۳۲۴ تن میوه مازاد در استان به فروش رفت؛

کسب عنوان اول خراسان جنوبی در تعیین تکلیف میوه‌های تنظیم بازار/۲-۳

کسب عنوان اول خراسان جنوبی در تعیین تکلیف میوه‌های تنظیم بازار

 خراسان جنوبی رتبه اول کشوری در تعیین تکلیف میوه‌های مازاد تنظیم بازار نوروز ۱۴۰۱ را کسب کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، به منظور تعیین تکلیف میوه‌های تنظیم بازار نوروز ١۴٠١ روز گذشته جلسه‌ای در دفتر معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد که پس از اعلام استعلام بهای قیمت‌های پیشنهادی خریداران میوه و انتخاب خریدار نهایی به عنوان بالاترین قیمت ارائه شده و پس از اخذ نظر مثبت کمیته راهبردی میوه کشور، تمام مازاد میوه‌های موجود در سردخانه‌های استان تعیین تکلیف و تحویل خریدار شد.

معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در این جلسه با تاکید بر نقش ارزنده و موفق جهاد کشاورزی استان در طرح تأمین بازار نوروز امسال افزود: با تلاش‌های صورت گرفته توانستیم به عنوان استان برتر در تأمین مایحتاج نوروزی معرفی شویم.

جواد اشرفی گفت: ادامه این فعالیت‌ها را نیز در قالب طرح ضیافت ماه مبارک رمضان شاهد بودیم تا در بستر این تلاش‌ها امنیت و آرامش بازار را شاهد باشیم.

وی گفت: امروز همه دستگاه‌های مرتبط در تنظیم بازار استان می‌بایست با جهاد کشاورزی همکاری نمایند تا امنیت غذایی مردم به نحو شایسته تأمین شود.

وی افزود نظام مقدس جمهوری اسلامی قدردان زحمات فرزندان خود در حوزه جنگ اقتصادی است که جهاد کشاورزی استان نقش تأثیرگذار خود را در این خصوص به انجام رسانده و خواهد گذاشت.

بنابراین استان خراسان جنوبی، عنوان اولین استان کشور در تعیین تکلیف نهایی میوه مازاد تنظیم بازار (۳۲۴ تن سیب و پرتقال) را از آن خود نمود، که این مهم مراتب قدردانی ویژه رئیس سازمان تعاون روستایی ایران را در پی داشت.

تیم های برتر مسابقات فوتسال جام رمضان زیرکوه مشخص شدند/۷

فینال مسابقات فوتسال جام رمضان شهرستان مرزی زیرکوه با حضور غیرتی فرماندار شهرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین صباغیان امام جمعه شهر حاجی آباد، محمدکاظم ادیبیان رئیس اداره ورزش و جوانان و جمعی از مسئولین شهرستانی در محل سالن ورزشی شهید سلیمانی شهر حاجی‌آباد برگزار شد.

در دیدار رده بندی این دوره از رقابت ها، دو تیم پایگاه بسیج شهید حسینی محمدآباد و شهدای بمرود برای کسب عنوان سومی با یکدیگر روبرو شدند که تیم فوتسال پایگاه بسیج شهید حسینی محمدآباد توانست با نتیجه ۲ بر ۱ از سد تیم فوتسال شهدای بمرود عبور کند و عنوان سومی را از آن خود کند.

در بازی فینال نیز، دو تیم موبایل نیوتل و اداره گاز زیرکوه برابر یکدیگر صف آرایی کردند که تیم فوتسال موبایل نیوتل توانست با نتیجه ۴ بر ۱ حریف خود را شکست دهد و عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهد.

شایان ذکر است: در مسابقات فوتسال جام رمضان شهرستان مرزی زیرکوه ۱۲ تیم برای رسیدن به فینال به رقابت پرداختند

همچنین علی رضایی از تیم فوتسال مسجد فاطمه زهرا(س) به عنوان بازیکن اخلاق این دوره از مسابقات معرفی شد و از تیم های برتر و بازیکن اخلاق با اهدای کاپ و جایزه تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

 

 

افزایش ۶ درصدی مصرف آب در خراسان‌جنوبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی از افزایش ۶ درصدی مصرف آب در استان طی سال گذشته نسبت به سال ۹۹ خبر داد.

افزایش ۶ درصدی مصرف آب در خراسان‌جنوبی

«حسین امامی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در  بیرجند، اظهار داشت: در سال گذشته تعداد ۱۳۵ مورد انشعاب غیرمجاز در سطح استان شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه انشعابات آب مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران و همچنین برای مساجد و حسینیه‌ها رایگان است، یادآور شد: طی سال گذشته تعداد یک‌ هزار و ۲۵۶ انشعاب آب رایگان در سطح استان واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی از واگذاری ۶ هزار و ۴۶۷ انشعاب آب شهری در استان طی سال گذشته خبر داد و گفت: همچنین در این مدت تعداد انشعابات آب واگذار شده روستایی در استان ۴ هزار و ۴۱۷ مورد بوده است.

امامی با اشاره به اینکه در بخش فاضلاب نیز در سال ۱۴۰۰ تعداد انشعابات واگذار شده در استان ۵ هزار و ۶۱۶ مورد بوده است، افزود: از این تعداد ۵ هزار و ۵۸۰ مورد شهری و ۳۶ مورد روستایی بوده است.

وی میزان مصرف آب استان در تمامی کاربری‌ها را طی سال گذشته بالغ‌ بر ۵۲ میلیون مترمکعب عنوان و خاطرنشان کرد: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ به میزان ۶ درصد افزایش داشته است.

 

 

 

 

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز قدس در «بیرجند»/۴-۲

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان‌جنوبی از اعمال محدودیت‌های ترافیکی در روز قدس در شهرستان بیرجند خبر داد.

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز قدس در «بیرجند»

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ «علیرضا عباسی» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان‌جنوبی اظهار داشت: به منظور تسهیل در عبور و مرور و افزایش ضریب ایمنی برای شرکت‌کنندگان و جلوگیری از مشکلات ترافیکی و بروز حوادث در روز قدس محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های تردد و توقف در مسیر برگزاری مراسم روز قدس و محل اقامه نماز جمعه اعمال خواهد شد.

وی افزود: پارک کلیه وسایل نقلیه در مسیر راهپیمایی؛ میدان شهدا- خیابان شهدا- میدان ابوذر- خیابان ارتش- خیابان پاسداران- میدان قدس و اطراف مسجد امام حسین (ع) از ساعت یک بامداد روز جمعه ۹ اردیبهشت‌ماه ممنوع است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان‌جنوبی بیان داشت: از ساعت ۸ صبح تردد و توقف کلیه وسایل نقلیه در مسیر راهپیمایی و خیابان‌های منتهی به مسجد امام حسین(ع)، خیابان شهید تیمورپور- خیابان شهید اسدزاده- پاسداران ۱و۳  ممنوع خواهد بود.

عباسی متذکر شد: رانندگان از پارک وسایل نقلیه خود جلوی درب پارکینگ منازل شهروندان جدا خوداری نمایند و به دلیل کمبود فضای پارکینگ از مردم درخواست می‌شود از وسایل نقلیه عمومی جهت عزیمت به راهپیمایی و نماز جمعه استفاده نمایند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باتوجه به مسدود بودن مسیرهای منتهی به محل‌های برگزاری راهپیمایی و به منظور جلوگیری از مشکلات ترافیکی از مسیرهای جایگزین جهت تردد در سطح شهر استفاده نمایند.

 

 

 

«شستا» به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری در خراسان‌جنوبی/۳

مدیرعامل شستا با اشاره به حوزه وظایف و اختیارات شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی)، گفت: سیاست کلان شستا در حوزه سرمایه‌گذاری با محوریت مناطق کم‌برخوردار جهت ایجاد توسعه و اشتغال پایدار است.

«شستا» به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری در خراسان‌جنوبی

 «جواد قناعت» استاندار خراسان‌جنوبی ظهر امروز در دیدار با مدیرعامل شستا، با معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شستا در خراسانی‌جنوبی از چالش‌ها و موانع پیش‌روی سرمایه‌گذرای در این استان پرداخت.

وی بیان داشت: در راستای تسهیل روند سرمایه‌گذاری و شتاب بخشیدن به اقدامات و برنامه‌های سرمایه‌گذاران و هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در استان در حال رفع موانع هستیم.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به ذخایر معدنی بی‌نظیر استان، تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری شستا در خراسان‌جنوبی روند بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها شتاب گرفته و ترغیب شرکت‌های سرمایه‌گذاری دیگر جهت حضور و سرمایه‌گذاری در استان را به همراه دارد.

قناعت با بیان اینکه تحقق شعار سال به عنوان یک چراغ راه در اولویت برنامه‌های استان قرار دارد، خاطرنشان کرد: در راستای دانش‌بنیان شدن صنعت در استان اقدامات ویژه‌ای در دستور کار است.

وی خام‌فروشی را از مهم‌ترین معضلات در خراسان‌جنوبی عنوان و متذکر شد: توسعه صنایع فرآوری مواد معدنی از مهم‌ترین برنامه‌های استان در سال جاری است.

«ابراهیم بازیان» مدیرعامل شستا نیز با اشاره به حوزه وظایف و اختیارات شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی)، گفت: سیاست کلان شستا در حوزه سرمایه‌گذاری با محوریت مناطق کم‌برخوردار جهت ایجاد توسعه و اشتغال پایدار است.

وی افزود: این سرمایه‌گذاری‌ها ضمن ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در استان، باعث کاهش تبعات سیاسی و اجتماعی در منطقه شده و در نتیجه امنیت ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شستا تأکید کرد: شستا با حضور در دو شرکت سیمان قاین و معدن ذغال‌سنگ طبس در خراسان‌جنوبی تلاش می‌کند با اجرای پروژه‌های توسعه‌ای روند توسعه استان را سرعت ببخشد.

 

 

 

 

حمایت از گندم‌کاران جزو برنامه‌های اولویت‌دار دولت است

سرپرست هماهنگی معاونت امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: حمایت از گندم‌کاران از جمله برنامه‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم است.

حمایت از گندم‌کاران جزو برنامه‌های اولویت‌دار دولت است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، «جواد اشرفی» سرپرست هماهنگی معاونت امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی در جلسه کارگره خرید تضمینی گندم استان در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ ضمن بررسی و ارزیابی دستورالعمل خرید گندم سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: حمایت از گندم‌کاران در راستای خودکفایی در تولید گندم، در دولت سیزدهم مورد تأکید است.

وی با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی برای خرید گندم تولیدی در استان بر حل مسئله تأمین سوخت کمباین‌ها توسط مدیران دستگاه‌های متولی در سال زراعی جاری تأکید و متذکر شد: مشکلات سال‌های گذشته نباید برای کشاورزان تکرار شود.

سرپرست هماهنگی معاونت امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی تصریح کرد: بازدید و نظارت مستمر از مراکز خرید و سیلوهای گندم توسط دستگاه‌های نظارتی و بازرسین جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باید به طور منظم صورت گیرد.

اشرفی در ادامه جهت تسهیل امور برای خرید تضمینی گندم دستگاه‌های اجرایی را به همکاری با شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مکلف نمود و متذکر شد: اداره ‌کل راهداری نیز هزینه تمام شده حمل گندم از مراکز خرید تا سیلوها را در اسرع وقت تعیین کند.

وی بر اهتمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط در راستای تسهیل و ترغیب گندم‌کاران جهت تحویل گندم به مراکز خرید تأکید کرد.

به گزارش فارس؛ در این جلسه پس از ارزیابی موقعیت جغرافیایی و آمار مراکز خرید گندم در شهرستان‌ها به دلیل بعد مسافت مراکز تولید و خرید گندم با دستور ویژه سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری مراکز خرید گندم در شهرستان‌ها افزایش یافت.

 

 

 

 حوادث رانندگی در خراسان جنوبی ۲ کشته و ۷ زخمی بر جای گذاشت/۴

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی گفت: حادثه رانندگی در روز چهارشنبه۲ کشته و ۷ زخمی بر جای گذاشت.

وقوع ۲ فقره تصادف در خراسان‌جنوبی/ ۲ نفر کشته و ۷ نفر زخمی شدند

سرهنگ «علیرضا رضایی» اظهار داشت: ساعت ۵:۳۰ صبح روز چهارشنبه یک فقره حادثه رانندگی در محور «نهبندان – زابل» رخ داد.

وی با بیان اینکه طی این حادثه یک دستگاه پراید با یک دستگاه کامیون برخورد کرد، بیان داشت: این حادثه در کیلومتر ۹۰ محور «نهبندان- زابل» به وقوع پیوست.

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه این حادثه یک کشته و ۶ نفر زخمی برجای گذاشت، مطرح کرد: علت حادثه انحراف به چپ خودروی پراید ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده بوده است.

رضایی ادامه داد: همچنین در یک حادثه رانندگی دیگر ساعت۹:۱۰ صبح  روز چهارشنبه بر اثر واژگونی یک دستگاه پراید در راه روستایی غنی‌آباد به نیگنان شهرسان بشرویه یک نفر در دم جان باخت و یک نفر زخمی شد.

وی در خصوص علت این حادثه نیز، گفت: علت حادثه عدم توجه به جلو راننده پراید بوده است.

 

 

گزارشی از روند ثبت‌نام وام فرزندآوری؛

شرطی عجیب برای دریافت تسهیلات فرزندآوری /۴

با وجودی که برای پرداخت تسهیلات فرزند آوری هیچ محدودیت و شرطی اعلام نشده بود اما برخی از متقاضیان هنگام ثبت‌نام متوجه شده‌اند این وام تنها به ساکنان شهرهایی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری آنها زیر ۲٫۵ باشد. اما اگر نرخ باروری بیش از این عدد باشد، هیچ تسهیلات فرزندآوری به خانواده تعلق نمی گیرد اما این که نرخ باروری اعلامی را چه سازمانی در اختیار سایت طراحی شده برای تسهیلات قرار داده سئوالی بود که با وجود پیگیری های متعدد بی جواب ماند.

به گزارش خاورستان، ثبت‌نام وام فرزندآوری از روز گذشته آغاز شده است و خانواده‌‌ها به ازای داشتن هر فرزند از وام ۲۰ میلیون تومانی بهره‌مند شوند.

بر اساس مصوبه مجلس و دستور بانک مرکزی، وام قرض‌الحسنه فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، وام فرزند دوم، سوم و چهارم به ترتیب ۴۰، ۶۰ و ۸۰ میلیون تومان است و خانواده‌هایی که ۵ فرزند و بیشتر دارند مشمول وام ۱۰۰ میلیون تومانی شوند.

اما حالا برخی از متقاضیان هم استانی می‌گویند موفق به ثبت‌نام وام فرزندآوری نشده‌اند و هنگام ثبت‌نام پیامی روی صفحه سایت مشخص می‌شود که اعلام می‌کند، چون نرخ باروری محل سکونت پدر و محل تولد فرزند از ۲٫۵ بالاتر است، خانواده مشمول وام قرض‌الحسنه فرزندآوری نمی‌شود.

به گفته یکی از شهروندان قاینی بعد از وارد کردن اطلاعات پدر و فرزند متولد شده این پیام روی صفحه نمایش داده شده است: «بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ باروری شهر محل تولد پدر ٢/٧ و نرخ باروری شهر محل تولد فرزند ٢/٧ است. مطابق قانون مصوب مجلس، تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری فقط به فرزندانی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهر محل تولد پدر و فرزند هر دو کمتر از ۲٫۵ باشد.»

وی با تاکید بر این که درصورتی که شهرستان ها با نرخ بالاتر باید بیشتر تشویق شوند گذاشتن این شرط را مضحک دانست و افزود: این شروط با تشویق جامعه به فرزندآوری هم خوانی ندارد و بر اساس اطلاعاتی که گرفته شده نرخ باروری شهرستان در سال ۱۳۹۹ به ۲٫۱۷ رسیده که سایت این نرخ را ۲٫۷ اعلام کرده است و آمارهای سایت با واقعیت فاصله دارد.

در بررسی بیشتر خبرنگار ما مشخص شده که برخی شهرستان های دیگر استان هم این مشکل را دارند .

این شرط عجیب در حالی است که چنین نکته‌ای هنگام اعلام پرداخت وام و تسهیلات فرزندآوری عنوان نشده بود و به نظر می‌رسید همه خانواده‌هایی که از سال ۹۹ به این سو صاحب فرزند شده‌اند می‌توانند از وام فرزندآوری استفاده کنند. اما حالا مشخص شده که در پرداخت این وام محدودیت وجود دارد و همه خانواده‌ها نمی‌توانند از وام استفاده کنند.

مسئول ثبت احوال شهرستان قاینات هم این نرخ بارگزاری شده در سایت را براساس آمار سرشماری در سال ۱۳۹۰ اعلام کرد و اظهار داشت شبکه بهداشت و درمان شهرستان و دانشگاه علوم پزشکی استان باید پیگیر رفع این موضوع شوند که حقوق شهروندان قاینات تضییع نگردد.

با توجه به اهمیت موضوع سعی کردیم با نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی ارتباط برقرار کرده و دلیل این موضوع و مرجع اعلامی نرخ باروری شهرها و راهی برای رفع مشکل مردم را جویا شویم که با وجود تماس های مکرر اما موفق به برقراری ارتباط نشدیم در استان هم با مرکز باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی مسئولان این بخش با وجود تاکید بر کاهش شدید نرخ باروری در استان در چند سال گذشته از مرجعی که آمار را در اختیار سایت ثبت نام تسهیلات فرزند آوری کرده اند اظهار بی اطلاعی کرد.

این مسئول با تاکید بر این که به جد پیگیر این موضوع برای مشخص سدن مرجع منتشر کننده آمار هستیم اظهار داشت: شهروندان به مراکز بهداشتی زیر مجموعه دانشگاه مراجعه می کنند و اعتراض را مطرح می کنند که این نرخ را چه کسی اعلام کرده که ما این نرخ باوروری را اعلام نکردیم و با سازمان مدیریت استان تماسی داشتیم که آن ها هم اعلام کردند از طرف ما نبوده است البته بر اساس بررسی انجام شده برخی عددهای اعلامی از سوی سایت براساس  سرشماری سال ۹۵ هم نبوده است طوری که نهبندان نرخ باوری بر اساس سرشماری ۹۵ ، ۳ بوده اما در سایت ۲٫۷ اعلام شده است.

به گفته وی به احتمال زیاد مرکز آمار ایران بر اساس برآوردهای خودش این نرخ را اعلام کرده در صورتی که نرخ های باروری در دست ما بسیار پایین تر است و نیاز است که مرجع اصلی اعلامی این نرخ ها مشخص شود.

 

 

 

با حضور رییس جمهور؛

کارگر نمونه ملی خراسان جنوبی تجلیل شد

کارگر نمونه ملی خراسان جنوبی تجلیل شد

“علی جوزانی” به عنوان کارگر نمونه ملی در رشته جوشکاری درب و پنجره از شهرستان سرایان خراسان جنوبی با دریافت لوح از رییس جمهور در سی و سومین جشنواره ملی امتنان به مناسبت هفته کار و کارگر تجلیل شد.

سی و سومین جشنواره ملی امتنان از نخبگان جامعه کار و تلاش کشور روز چهارشنبه (هفتم اردیبهشت) با حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر صنعت، معدن و تجارت در تهران و همزمان با سراسر کشور برگزار شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی به خبرنگار ایرنا گفت: علی جوزانی به عنوان کارگر نمونه بخش صنعت کشور در سی‌و سومین جشنواره ملی امتنان که برای تقدیر از کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه کارگری در یکی از کارخانه‌های تولید تایر در تهران برگزار شد، معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.

غلامرضا اشرفی بیان کرد: در این مراسم از ۱۰ کارگر نمونه ملی، سه گروه کار نمونه ملی و پنج واحد کارگری نمونه ملی تقدیر به عمل آمد.

وی اظهار داشت: این کارگر نمونه ملی برای ساخت دستگاه سه کاره چغندر خردکن، خرمن‌کوب و بلغور معرفی و به عنوان کارگر نمونه ملی برگزیده شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: علاوه بر این در هفته کار و کارگر (هفتم تا یازدهم اردیبهشت) از ۱۵ کارگر نمونه استان نیز در مراسمی به این منظور، تجلیل و قدردانی می‌شود.

وی عنوان کرد: همزمان با هفته کار و کارگر ۲۴ برنامه‌ محوری در خراسان جنوبی پیش‌بینی شده و در این مدت ۵۰ برنامه در شهرستان‌ها و ۹۰ برنامه توسط بسیج کارگری اجرا می‌شود.

اشرفی گفت: برگزاری همایشی درخصوص تحقق شعار سال در واحدهای کارگری، مسابقات ورزشی، مراسم اعطای حکم بازنشستگی تعدادی از افراد زیر پوشش بیمه صندوق اجتماعی روستاییان، عیادت از بیماران بیمارستان‌های تامین اجتماعی، برگزاری دوره‌های آموزشی و توزیع بسته‌های معیشتی بین جامعه هدف از دیگر برنامه‌ها است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی یادآور شد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی قوانین کار و بیمه، تورهای ترویجی، افتتاح طرح‌های اشتغالزایی در حوزه صندوق کارآفرینی امید، طرح بازیگران زندگی، یادواره شهدا، نشست‌های اخوت، افتتاح پایگاه مقاومت بسیج و اجرای طرح دوشنبه‌های زندگی از دیگر برنامه‌هایی است که در هفته کار و کارگر پیش‌بینی شده است.

پیگیری مصوبات سفرهای استانی؛

بازسازی ۱۲۸ قنات رهاورد سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی

بازسازی ۱۲۸ قنات رهاورد سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی

رییس جمهور در سومین سفر استانی خود که شهریور ۱۴۰۰ به خراسان جنوبی انجام شد، دستور تشکیل ستاد احیا و بازسازی قنوات استان را صادر کرد که با تشکیل این ستاد و از محل اعتبارات سفر استانی، مرمت و بازسازی ۱۲۸ رشته قنات در دست اجراست.

به گزارش خبرنگار ایرنا براساس آمار سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از مجموع ۴۱ هزار رشته قنات در کشور، این استان با ۶ هزار و ۹۴۷ رشته قنات رتبه اول کشور را دارد و سالانه حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از قنوات استان برای مصارف شرب و کشاورزی برداشت می‌شود.

در حال حاضر آب شرب و کشاورزی بیشتر روستاهای استان از کاریز یا همان قنات تامین می‌شود اما در چند دهه گذشته ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم قنات، استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، بی‌توجهی به لایه‌روبی سالانه توسط مالکان قنوات و ۲۰ سال خشکسالی مستمر باعث شده تا این ذخایر و منابع آبی یکی پس از دیگری خشکیده یا با کاهش شدید آب مواجه شوند.

به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی مهندسی مدیریت آب در کالبد قنات موجب شده تا ایران کهن‌ترین مدل مهندسی مدیریت آب را در جهان دارا باشد چرا که قنات‌ها بدون آنکه سفره‌های آب زیرزمینی را تخریب کنند، بخش زیادی از نیازهای آبی کشاورزان را تامین می‌کنند، پس باید برای عبور از خشکسالی و بحران آب بار دیگر به تجربه نیاکانمان باز گردیم و از این مزیت و تجربیات برای کاهش معضلات کم‌آبی بهره ببریم.

خراسان جنوبی در سال آبی گذشته بیستمین سال خشکسالی پی در پی را تجربه کرد و کمبود بارندگی در سال آبی جاری نیز خبر از ادامه خشکسالی می‌دهد، از این رو احیای قنوات به عنوان کهن‌ترین مدل مهندسی مقابله با کم‌آبی یک الزام است.

موضوعی که رییس جمهور در سومین سفر استانی خود که نوزدهم شهریور پارسال به خراسان جنوبی انجام شد، با توجه به شناخت کامل این منطقه بر آن تاکید کرد و خواستار تشکیل ستاد احیای قنوات به عنوان اولین استان در کشور شد.

آیت الله سید ابراهیم رییسی در دیدار نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای استان خراسان جنوبی گفت: یکی از مسائل مهم در خراسان جنوبی درخصوص تامین آب، ستاد احیای قنوات در این استان است که باید این ستاد فعال شود و مسوولان دولتی هم از آن حمایت کنند.

بازسازی ۱۲۸ قنات رهاورد سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی

وی افزود: زمانی که تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشتم، اقدامی در مورد احیای قنوات خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی انجام دادیم که نتیجه‌بخش اما کار ما کار محدودی بود.

رییس دولت سیزدهم تاکید کرد: این کار باید به‌صورت کشوری انجام شود و خراسان جنوبی می‌تواند یک مرکزیتی پیدا کند، فعال شدن ستاد احیای قنات برای این استان بسیار برکت دارد و خود مردم هم در این زمینه پای کار هستند.

با گذشت ۹ روز از سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی، اولین جلسه ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات خراسان جنوبی با محوریت برنامه‌ریزی به منظور تحقق مصوبه سفر رییس جمهور، تعیین راهبردهای ستاد و نیز تکالیف دستگاه‌های متولی ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شد.

همچنین تشکیل سه کارگروه از جمله “آموزش، فرهنگ‌سازی و مشارکت” با مدیریت مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی، کارگروه “بررسی حوادث و بررسی بلاهای طبیعی” با مدیریت مدیرکل مدیریت بحران استانداری و کارگروه “مدیریت قنوات” با مدیریت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این ستاد تصویب شد و مدیران کارگروه‌ها در جلسات بعدی شیوه اجرای طرح و برنامه‌های خود را به ستاد ارائه کردند.

تاکنون سه جلسه ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات خراسان جنوبی با حضور دستگاه‌های متولی برگزار شده و با تشکیل این ستاد و اختصاص اعتبارات ویژه سفر رییس جمهور، مرمت و بازسازی قنوات استان سرعت گرفته است.

سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی در اوایل تشکیل دولت سیزدهم رهاورد خوبی در حوزه تامین آب داشته که یکی از آنها شتاب‌بخشی به مرمت و بازسازی قنوات است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی درباره این رهاورد به خبرنگار ایرنا گفت: قبل از سفر استانی اعتبارات مرمت قنوات در قالب اوراق سه ساله بود که با پیگیری مسوولان استانی و دستور آیت الله رییسی اعتبارات نقدی نیز تخصیص یافت.

اکبر محمدی افزود: از محل مصوبات سفر رییس جمهور، ۴۰ میلیارد تومان برای مرمت قنوات خراسان جنوبی در سال مالی جاری مصوب شده که تاکنون بیش از ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن اختصاص یافته و از محل این اعتبارات، ۱۲۸ رشته قنات به طول ۴۰ کیلومتر در حال مرمت و بازسازی است.

بازسازی ۱۲۸ قنات رهاورد سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی

وی بیان کرد: با گشایش اعتباری برای مرمت و بازسازی قنوات از محل سفر رییس جمهور در استان مشکل اعتباری برای مرمت قنوات نداریم، تعهدات سفر در زمینه مرمت قنوات به‌خوبی عملیاتی شده و در سال مالی جاری (منتهی به تیر ۱۴۰۱) گشایش خوبی برای مرمت قنوات روی داده است.

این مسوول در سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به دستور تشکیل ستاد احیای قنوات توسط رییس جمهور در سفر به خراسان جنوبی گفت: ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات استان خراسان جنوبی در ۲۸ شهریور سال گذشته و بلافاصله بعد از سفر استانی به ریاست استاندار و دبیری سازمان جهاد کشاورزی تشکیل شد.

وی افزود: سه کارگروه از جمله “آموزش، فرهنگ‌سازی و مشارکت” با مدیریت مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی، کارگروه “بررسی حوادث و بررسی بلاهای طبیعی” با مدیریت مدیرکل مدیریت بحران استانداری و کارگروه “مدیریت قنوات” با مدیریت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این ستاد تصویب شد.

محمدی اظهار داشت: دبیران این کارگروه‌ها، شیوه‌نامه اجرای برنامه خود در حوزه قنوات را تنظیم و به دبیرخانه ارائه کردند و تاکنون در استان سه جلسه ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات استان برگزار شده است.

وی گفت: اعتبارات مصوب احیا و بازسازی قنوات استان در سال جاری نسبت به اعتبارات مصوب سال گذشته رشد چشمگیری داشته و از ابتدای سال مالی جاری تاکنون از محل منابع مختلف ۶۹ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت قنوات استان اختصاص یافته است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: از محل این اعتبارات، مرمت و بازسازی ۲۹۰ رشته قنات به حجم ۶۸ کیلومتر در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: طول قنوات استان در مجموع چهار هزار کیلومتر است که نزدیک به ۳۰ درصد آن تاکنون احیا و مرمت شده و مابقی نیازمند مرمت است همچنین تاکنون حدود سه هزار و ۶۰۰ رشته قنات در استان حداقل یک مرتبه مرمت شده‌اند.

محمدی اظهار داشت: در مجموع حدود هزار و ۴۳۹ میلیارد تومان برای احیا و مرمت قنوات استان نیاز است.

وی با اشاره به ورود نهادهای مختلف از جمله بنیاد علوی، بنیاد برکت، کمیته امداد و بسیج سازندگی در شهرستان‌های مرزی برای مرمت قنوات  گفت: با ورود این نهادها همکاری و مشارکت خوبی در زمینه مرمت قنوات شهرستان‌های مرزی استان صورت گرفته و اعتباری خوبی هم از سوی آنها گذاشته شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی درباره اثرگذاری مرمت و بازسازی قنوات در افزایش آبدهی آنها گفت: به صورت میانگین مرمت قنوات حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد در افزایش دبی قنوات تاثیر دارد و در برخی قنوات استان مرمت و باسازی باعث افزایش چند برابری آب قنات شده است.

بازسازی ۱۲۸ قنات رهاورد سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی

وی افزود: همچنین در یک دهه گذشته اجرای طرح‌های آبخیزداری در بالادست قنوات استان توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در دستور کار قرار گرفته که اجرای این طرح‌ها نیز نقش موثری در آبدهی قنوات داشته است.

محمدی بیان کرد: براساس تفاهم‌نامه همکاری مشترک با منابع طبیعی هماهنگی ‌لازم در زمینه مرمت و اجرای طرح‌های آبخیزداری انجام می‌شود تا بیشترین اثربخشی را داشته باشد.

وی گفت: از سال ۱۳۹۴ حدود ۴۰۰ مقنی در استان خراسان جنوبی شناسایی شده‌اند و آموزش‌های لازم به آنان ارائه شده است اما از این تعداد فقط ۵۰ نفر فعالیت دارند که در صورت حل مشکلات آنان از جمله سوابق و بیمه، در زمینه تامین نیروی متخصص برای مرمت قنوات استان مشکلی نخواهیم داشت.

براساس آمار ارائه شده توسط شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، ۱۱ هزار و ۸۶۹ منبع آبی کشاورزی در این استان وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۵۸ حلقه چاه، ۶ هزار و ۹۴۷ رشته قنات و ۲ هزار و ۸۶۴ رشته چشمه هستند.

سالانه در مجموع ۷۷۷ میلیون مترمکعب از منابع آبی بخش کشاورزی استان استحصال می‌شود که از این حجم، ۵۵۲ میلیون مترمکعب از چاه‌ها، ۱۹۵ میلیون مترمکعب از قنوات و ۳۰ میلیون مترمکعب از طریق چشمه تامین می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۴۱ هزار رشته قنات در کشور وجود دارد که از این تعداد خراسان جنوبی با ۶ هزار و ۹۴۷ رشته قنات رتبه اول کشور را دارد.

وی ادامه داد: ما معتقدیم بیش از هشت هزار رشته قنات در استان داریم که در حال شناسایی و شناسنامه‌دار کردن بقیه قنوات هستیم.

محمدی گفت: تاکنون اطلاعات مکانی هفت هزار و ۳۰۰ رشته قنات در خراسان جنوبی ثبت و شناسنامه‌دار شده است.

وی به کیفیت بالای آب برداشتی از چشمه‌ها و قنوات نسبت به چاه‌ها اشاره کرد و گفت: به‌طور متوسط هر رشته قنات در خراسان جنوبی حدود یک لیتر بر ثانیه آبدهی دارد و بیش از ۶۰ درصد قنوات استان دارای آب شرب و آشامیدنی و با کیفیت بالا هستند.

این مسوول در سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: حدود ۵۰ سال قبل تمامی آب شرب و کشاورزی منطقه از طریق قنوات و چشمه تامین می‌شد و حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق باعث کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش آبدهی قنوات شده‌ است.

قنات‌ها با توجه به نقشی که در تامین آب کشاورزی و رونق تولید دارند باید احیا، نگهداری،‌ مرمت و بازسازی شوند و به عنوان میراث ماندگار در فهرست سرمایه‌های مادی و معنوی این سرزمین از آنها محافظت شود.

مجموعه قنات بلده شهرستان فردوس از توابع خراسان جنوبی به شماره ۳۰۱۶۱ که در فهرست آثار ملی ایران است، تابستان سال ۱۳۹۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسید، پس از این منظر باید قنات را یک مزیت اقتصادی و فرهنگی توامان دانست.

این مواریث مادی ساخته ایرانیان علاوه بر تامین آب، ریشه‌های فرهنگی جامعه را نیز سیراب می‌کند که امید می‌رود با تدبیر رییس جمهور در سومین سفر استانی و اختصاص اعتبارات ویژه از این ظرفیت و میراث با ارزش برای کاهش اثرات کم‌آبی ناشی از خشکسالی بهره گرفته شود.

 

ثبت ۵ وقف جدید در شهرستان زیرکوه/۲

۵ وقف جدید در شهرستان زیرکوه ثبت شد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان اعلام کرد: این موقوفات با نیت هزینه‌های حوزهثبت ۵ وقف جدید در شهرستان زیرکوه علمیه ثامن الائمه شهر حاجی آباد به ثبت رسید.

حجت الاسلام بخشی پور گفت: حاج عباس آقایی از روستای پیشبر یک باب مغازه ، رمضان جانی یک قطعه زمین به همراه ۲۵ نهال مثمر زرشک از مزرعه فخرآباد، غلامحسین زاهدیان  از روستای پیشبر یک قطعه زمین به همراه درختان زرشک از مزرعه خوشرآباد بیشه بالا، حاج اسحق رحیمی از روستای شاهرخت نیم ساعت آب از چاه مشاع امام علی با جوبه عناب و محمد ابراهیم محمدی دو باغ پسته بدون آب در مزرعه دوست آباد در شهرستان زیرکوه وقف کردند.

وی ارزش این موقوفات را حدود ۷۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

تاکنون ۵۹۲ موقوفه در شهرستان زیرکوه  به ثبت رسیده است.

 

 

اطفاء حریق یک کارخانه در شهرک صنعتی بیرجند/۴

حریق کارخانه ساخت سازه‌های فلزی در شهرک صنعتی بیرجند با تلاش آتش نشانان مهار شد.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: پس از اعلاماطفاء حریق یک کارخانه در شهرک صنعتی بیرجند آتش سوزی به مرکز فرماندهی عملیات آتش نشانی بیرجند در ساعت ۸:۲۸ صبح روز چهار شنبه، با توجه به حساسیت نوع حادثه دو تیم اتش نشانی به محل حادثه اعزام شدند.

حیاتی افزود: این حریق پس از حدود ۲۰ دقیقه با تلاش آتش نشانان مهار شد و هم اکنون آتش نشانان در حال اطفاء کامل حریق هستند.

 

 

 

روزهای بدون فوتی کرونا وارد هفته دوم شد/۲-۳

در شبانه روز گذشته و هشتمین روز متوالی مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در خراسان جنوبی ثبت نشد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانهخراسان جنوبی، هشت روز بدون فوتی سپری کرد روز گذشته از ۸۱ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۱۴ بیمار و از ۹۹ تست سریع ۲۰ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۱۸۰ تست ملکولی و سریع در استان ۳۴ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۳ مورد از بشرویه، ۱۷ مورد از بیرجند، ۲ مورد از درمیان، ۲ مورد از زیرکوه، ۱ مورد از سرایان، ۱ مورد از سربیشه، ۴ مورد از طبس، ۱ مورد ازفردوس و سه مورد از قاینات شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۲۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۴ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و خوشبختانه مورد بدحال در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها نداریم..

وی افزود: در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت نشد و آمار قربانیان کرونا در خراسان جنوبی همان هزار و ۴۴۶ نفر ثابت ماند.

 

 

با حضور رییس جمهور؛

کارگر نمونه ملی خراسان جنوبی تجلیل شد

“علی جوزانی” به عنوان کارگر نمونه ملی در رشته جوشکاری درب و پنجره از شهرستان سرایان خراسان جنوبی با دریافت لوح از رییس جمهور در سی و سومین جشنواره ملی امتنان به مناسبت هفته کار و کارگر تجلیل شد.

در این مراسم که با حضور رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، وزرای تعاون،تجلیل از کارگر نمونه خراسان جنوبی کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت و مسئولان انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی کارگران در یکی از کارخانه‌های تولید تایر تهران برگزار شد، آیت الله رئیسی از کارگران، گروه‌های کارگری و واحد‌های برگزیده کشور تقدیر کرد.

در این مراسم با اهدای لوح، از ۱۰ نفر از کارگران نمونه، ۳ گروه کارگری نمونه و ۵ واحد نمونه کارگری کشور تجلیل و قدردانی شد.

رئیس جمهور در این مراسم با تأکید بر این که کارگران محور تحقق اقتصاد مقاومتی و ساختن کشوری مستقل و قدرتمند و زمینه ساز امنیت اقتصادی هستند، افزود: همه ما، به ویژه مسئولان دولت باید به فکر تأمین و ارتقاء معیشت کارگران و مهارت‌افزایی آن‌ها باشیم.

آیت الله رئیسی، امنیت شغلی را از دغدغه‌های مهم کارگران و جزو اولویت‌های دولت عنوان کرد و افزود: وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی، باید با جدیت در راستای رفع نگرانی کارگران در این زمینه بکوشد.

 

 

 

 

 

توجه به حقیقت نماز تعالی بخش روح انسان/نماز سنبل عبادات است

بیرجند-نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه توجه به حقیقت نماز تعالی بخش روح انسان است، گفت: عبادت تنها به نمازخواندن خلاصه نمی‌شود ولی سنبل آن نماز است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید علیرضا عبادی صبح چهارشنبه در دیدار با دبیران اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: نماز یک ظاهر با احکام خاص دارد ولی حقیقت نماز با صورت و ظاهر آن متفاوت است.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه ظاهر نماز را هر کسی می‌تواند انجام دهد ولی باطن نماز باید به خودسازی انسان منجر شود، بیان‌کرد: عبادت تنها به نمازخواندن خلاصه نمی‌شود ولی سنبل آن نماز است.

عبادی درباره فلسفه عبادات گفت: خداوند غنی بالذات بوده و به عبادات ما نیازی ندارد ولی انجام نماز و عبادات خود یکی از فیوضات و نعمت‌های الهی به انسان است.

وی با اشاره به اینکه باطن عبادات پرورش و تربیت روح است، اظهار کرد: آنچه در نماز موجب رشد و تربیت روح می‌شود، تمرکز است.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه باید از ظاهر نماز فراتر رفته و به حقیقت نماز برسیم، بیان‌کرد: اگر امکانات و شرایطی داریم مردم را در مسیر خدا و بندگی حق نگه داریم که هیچ چیز بالاتر از این نیست.

عبادی یادآور شد: انسان در پرتو عبادات می‌تواند به نقطه‌ای برسد که ذره‌ای از عالم فراماده و غیب را درک کند و به شهود برسد.

حجت الاسلام حسین کمیلی، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه گفت: طبق آیات قرآن کریم پاداش کسانی که در زمینه تبلیغ و ترویج و اقامه نماز و زکات فعالیت می‌کنند، بر عهده خود خداوند است.

وی با اشاره به اینکه در فصل ارزیابی دستگاه‌های اجرایی از حیث توجه به بحث نماز هستیم، بیان‌کرد: علاوه بر نماز، در جهت ترویج فرهنگ مهدویت و برگزاری دوره‌های ویژه آن نیز باید اهتمام داشته باشیم.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه زمان بندی درست و دقیقی برای اجرای برنامه‌های ویژه نماز و مهدویت را داشته باشیم، گفت: وظیفه خود را نباید فقط به رابطه نماز در دستگاه‌های اجرایی محدود کنیم بلکه باید به سمتی حرکت کنیم که موجب رونق نماز جماعت در مساجد شویم.

کمیلی با بیان اینکه نامگذاری نماز خانه‌های ادارات به نام شهدا را نیز پیگیر باشیم، به یادآور شد: اگر در نمازخانه‌های بین راهی نقصی می‌بینیم حتماً اطلاع دهیم.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی:
نمازخانه های ادارات خراسان جنوبی به نام شهدا مزین شوند
حجت الاسلام کمیلی با اشاره به اینکه یکی از برنامه های امسال مزین کردن نمازخانه های ادارات در مرکز استان و شهرستان ها به نام شهدا است، گفت: رابطین نماز سهم نماز و مهدویت را از بودجه فرهنگی ادارات با توان مضاعف مطالبه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «حسین کمیلی» امروز (۷ اردیبهشت) در دیدار دبیران اقامه نماز دستگاه های اجرایی استان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه در ایام ارزیابی دستگاه های اجرایی هستیم، اظهار کرد: رابطین اقامه نماز و مدیران در جلسات هیئت ارزیابی ستاد اقامه نماز حضور داشته باشند چون در تعیین برنامه های سال آینده توسط مدیران تاثیر می گذارد.

 

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی درخواست کرد اداراتی که در بومی سازی برنامه های مصوب دو سالانه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هنوز اقدام نکردند تا پایان اردیبهشت ماه جاری این اقدام را انجام دهند.

 

وی در ادامه بر برگزاری شورای اقامه نماز ادارت استان تأکید کرد و گفت: این کار می تواند برای پیشبرد اهداف نماز و مهدویت به ما کمک کند و ثمرات خوبی داشته باشد و همه ما باید سعی کنیم برای ترویج فرهنگ نماز و مهدویت گام برداریم.

 

حجت الاسلام کمیلی با اشاره به لزوم برگزاری دوره آموزشی نماز و مهدویت در سطح استان در سال جدید، عنوان کرد: ما برای این دوره های آموزشی می توانیم اساتید مجرب را معرفی کنیم و جلسات توجیهی دبیران اقامه نماز شهرستان ها در دستور کار باشد.

 

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی بر زمان بندی مناسب برای اجرای برنامه های نماز ادارت تأکید کرد و افزود: نقش خود را به رابط اقامه نماز اداره خلاصه نکنیم ما باید مروج نماز در جامعه باشیم و اگر فعالیت ما خود را در رونق نماز مساجد و نماز جمعه نشان داد موفقیتی کسب کردیم.

 

وی از رابطین نماز دستگاه های اجرایی استان درخواست کرد به عنوان یاور نماز در همه جا فعالیت کنند و اگر در نمازخانه های بین راهی و مساجد نقطه قوت و نقصی می بینید اطلاع و برای رفع آن پیگیری کنید.

 

حجت الاسلام کمیلی با اشاره به اینکه یکی از برنامه های امسال مزین کردن نمازخانه های ادارت در مرکز استان و شهرستان ها به نام شهدا است، تصریح کرد: باید یاد شهدا را گرامی بداریم چون وظیفه ماست و یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.

 

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی عنوان کرد: رابطین نماز استفاده از بودجه های فرهنگی ادارات غفلت نکنند و سهم نماز و مهدویت را با توان مضاعف مطالبه داشته باشند.

 

 

دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی مکلف به همکاری در خرید گندم شدند/۳

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی به منظور تسهیل امور برای خرید تضمینی گندم کشاورزان، دستگاه‌های اجرایی این استان را به همکاری با شرکت غله و خدمات بازرگانی مکلف کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد اشرفی در اولین نشست کارگروه خرید تضمینی گندم استان در سال زراعی جاری با دستور کار بررسی و ارزیابی دستورالعمل خرید گندم سال ۱۴۰۱ گفت: حمایت از گندم‌کاران در راستای خودکفایی در تولید گندم از برنامه‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم است.

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی برای خرید گندم تولیدی در استان و حل مساله تامین سوخت کمباین‌ها توسط مدیران دستگاه‌های متولی تاکید کرد و افزود: مشکلات سال‌های گذشته نباید برای کشاورزان تکرار شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: بازدید و بازرسی مستمر از مراکز خرید و سیلوهای گندم توسط دستگاه‌های نظارتی و بازرسان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باید به‌طور منظم صورت گیرد.

وی گفت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نیز هزینه تمام‌شده حمل گندم از مراکز خرید تا سیلوها را در اسرع وقت تعیین کند.

اشرفی بر اهتمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط در راستای تسهیل و ترغیب گندم‌کاران برای تحویل گندم به مراکز خرید تاکید کرد.

بنابر این گزارش در این نشست پس از ارزیابی موقعیت جغرافیایی و آمار مراکز خرید گندم در شهرستان‌ها، به دلیل بعد مسافت مراکز تولید و خرید گندم، با دستور ویژه سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی، مراکز خرید گندم در شهرستان‌ها افزایش یافت.

 

 

 

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی:

پروازهای عید فطر فرودگاه بیرجند لغو شد/کنسلی ۶ پرواز طی یک ماه/۲-۳

پروازهای عید فطر فرودگاه بیرجند لغو شد/کنسلی ۶ پرواز طی یک ماه

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی گفت: متأسفانه پروازهای بیرجند به تهران و تهران به بیرجند در روزهای تعطیل عید فطر، ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ماه یکی از شرکت‌های هواپیمایی کنسل شده است.

عظیم طهماسبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه پروازهای بیرجند به تهران و تهران به بیرجند در روزهای تعطیلات عید فطر ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ماه یکی از شرکت‌های هواپیمایی کنسل شده است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: بر اساس اطلاعاتی که از آژانس‌های مسافرتی به دست ما رسیده است، ایران ایر پروازهای روزهای ۱۴ و ۱۸ اردیبهشت خود را نیز لغو کرده است که یکی از این پروازها، پرواز بیرجند به مشهد بوده است.

لغو پرواز چهاردهم اردیبهشت بیرجند به مشهد

طهماسبی بیان‌کرد: با توجه به اینکه ما از فرودگاه بیرجند تنها یک پرواز به مشهد (پرواز روز چهارشنبه) داریم، لغو و کنسلی این پرواز به مسافرانی که برخی از آن به واسطه درمان و نیاز ضروری به این سفر می‌روند، بسیار آسیب زا است.

وی گفت: برخی از مسافران بعد از ایام نوروز و بازگشت پزشکان از مرخصی و اتمام ماه مبارک رمضان قصد پیگیری ادامه درمان خود را دارند که کنسلی این پرواز به سمت مشهد برای آنان مشکلات عدیده‌ای را به وجود می‌آورد.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی اظهار کرد: متأسفانه در برنامه تابستانه شرکت هواپیمایی ایران ایر نیز پرواز روز یکشنبه بیرجند به مشهد و بالعکس که در گذشته کنسل شده است، برقرار نشده و همچنان تنها یک پرواز به مشهد داریم.

کنسلی ۶ پرواز

طهماسبی افزود: متأسفانه در یک بازه زمانی یک ماهه بعد از تعطیلات نوروزی ما با کنسلی ۶ پرواز (۱۲ پرواز به صورت رفت و برگشت) مواجه هستیم.

وی درباره چرایی کنسل شدن پروازهای تعطیلات نوروزی یادآور شد: براساس آنچه که شرکت‌های هواپیمایی به ما اعلام کرده‌اند، به واسطه کمبود مسافر در روزهای تعطیل این پروازها لغو شده است.

واگذاری مسکن به خانوار‌های دارای ۳ فرزند

جزئیات واگذاری مسکن به خانوار‌های دارای ۳ فرزند و بیشتر اعلام شد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان در گفتگو با خبرنگارواگذاری مسکن به خانوار‌های دارای ۳ فرزند صدا و سیما اعلام کرد: مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در خصوص واگذاری زمین یا واحد مسکونی به خانوار‌ها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر، به اطلاع می‌رساند متقاضیانی که تاریخ تولد فرزند سوم یا بیشتر آن‌ها بعد از تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ باشد، می‌توانند ثبت نام کنند.

علیزاده افزود: متقاضیان با مراجعه به سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به‌آدرس http/:saman.mrud.ir در بخش نوع سرپرستی با انتخاب گزینه “قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

پس از ثبت‌نام از متقاضیان، در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، سایر اقدامات لازم حسب ضوابط و مقررات مربوطه انجام می‌شود.

 

 

 

نایابی و گرانی دغدغه مردم
گرانی کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم به امری طبیعی تبدیل شده است تا جایی که هر روز نه تنها شاهد افزایش قیمت اقلام اساسی خانوارها هستیم بلکه قیمت لوازم خانگی و دیگر ملزومات مورد نیاز هم در حال افزایش بی سابقه بوده که گلایه مردم را به دنبال دارد.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ ماه هاست گرانی کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری خانوار به امری طبیعی تبدیل شده است تا جایی که هر روز نه تنها شاهد افزایش قیمت اقلام اساسی و سبد خانوار هستیم بلکه قیمت لوازم خانگی و دیگر ملزومات مورد نیاز هم در حال افزایش بی سابقه است و همین امر باعث گلایه و ایجاد فضای روانی و نگران کننده برای مردم شده است.

متأسفانه یک روز گوشت سفید و قرمز گران می شود و روز دیگر لبنیات، حبوبات، سیفی جات؛ این افزایش بی رویه قیمت‌ها فرصتی برای فکر کردن و تأمین هزینه ها برای مردم نمی گذارد و باعث کوچک شدن سفره های مردم شده است. این روزها هم علاوه بر گرانی، نایابی برخی اقلام مانند روغن مزید بر علت شده و بر مشکلات مردم افزوده است. با گران شدن اقلام مورد نیاز مردم، مسئولان سکوت می کنند و برخی هم دلالان را مقصر می دانند.

یکی از شهروندان ضمن گلایه از افزایش قیمت کالاهای اساسی و غیر اساسی در دقیقه و ساعت در گفتکو با خبرنگار شبستان از بیرجند می گوید: با افزایش لحظه ای قیمت ها شرمنده خانواده می شویم چرا که حقوق ها ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می یابد در حالی که تورم هر روزه ۱۰ درصد و بیشتر افزایش دارد.

«علی جلالی» گریزی به تأکیدات اسلام در زمینه دید و بازدید و انجام صله رحم می زند و می افزاید: با وجود تأکیدات دینی به علت افزایش تورم در هر روز و هر ساعت کسی جرأت مهمانی دادن و مهمانی گرفتن ندارد.

وی می گوید: علاوه بر افزایش تورم، قیمت ها در هر گوشه و کنار شهر متفاوت است به طور مثال با توجه به قرار داشتن در ماه رمضان در خیابان پاسداران خرما کیلویی ۱۲۰ هزار تومان و در محله ۱۷ شهریور کیلویی ۸۰ هزار تومان است و وقتی علت را جویا می شویم کیفیت را بهانه می کنند در حالی که در ظاهر تفاوت چندانی با هم ندارند.

افزایش بی سابقه قیمت‌ها

شهروند دیگری می گوید: در ایام ماه مبارک رمضان افزایش بیش از حد قیمت اقلام خوراکی مانند گوشت، برنج، خرما و روغن، قشر کارمند، کارگر و بازنشسته‌ را با سختی مواجه کرده است.

«محمد یزدانی» با بیان اینکه افزایش قیمت ها برای سرمایه گذاران و برخی بازاری ها شاید ناچیز باشد اما برای دیگر اقشار کمرشکن است، می افزاید: متأسفانه با شروع ماه مبارک رمضان گوشت گوسفند از کیلویی ۱۳۵ هزار تومان به ۱۵۰ یا ۱۶۰ هزار تومان رسید.

به گفته وی با افزایش قیمت گوشت، برنج، حبوبات، میوه، سیفیجات و… دیگر مراسم افطاری توجیهی ندارد و خانواده ها قادر به برگزاری مهمانی نیستند.

وی این افزایش قیمت‌ها را به دور از عدالت اجتماعی و باعث رنج و درد مردم به خصوص قشر ضعیف جامعه می داند و می گوید: حدود یک ماه قبل در ایام نوروز برنج پاکستانی کیسه ای ۱۶۰ هزار تومان بود در حالیکه روز گذشته همان برنج را کیسه ای ۳۴۰ هزار تومان خریده ام.

افزایش قیمت گوشت مرغ

به گفته وی این روزها به بهانه شب های احیا مرغ تازه کمیاب و بسیار گران شده است تا جاییکه مرغ منجمد را کیلویی حدود ۳۰ هزار تومان می فروشند.

وی ضمن گلایه از مسئولان و عدم مدیریت صحیح برای کنترل قیمت‌ها می گوید: بارها در رسانه ها خبر از توزیع گوشت تنظیم بازار شنیده و خوانده ایم اما بعد از مراجعه با نبود این اقلام در فروشگاه‌ها مواجه می شویم و در عمل گوشتی وجود ندارد.

یکی دیگر از شهروندان هم ضمن گلایه از عدم توجه مسئولان در مدیریت قیمت‌ها می گوید: نه تنها مایحتاج روزانه گران شده است بلکه قیمت اقلامی مانند پوشک بچه از ۱۲۷ هزار تومان در ابتدای امسال به ۱۹۸ هزار تومان رسیده است.

نایابی روغن 

«زهرا حسینی» با اشاره به تأکید مسئولان به فرزند آوری به افزایش قیمت در همه زمینه ها گریزی می زند و فرزند آوری را با توجه به افزایش تورم بدون توجیه می داند و از مسئولان می خواهد از خواب غفلت بیدار شده و به مشکل مردم رسیدگی کنند چرا که کمر مردم زیر بار گرانی خم شده است.

وی افزایش قیمت اقلام ضروری و غیرضروری خانواده را در کوچک تر شدن سفره ها مؤثر می داند و می افزاید: متأسفانه گرانی مختص یک کالای بخصوص نیست به همین علت با وجود افزایش تورم در همه زمینه ها فشار مضاعفی بر قشر کارگر و کارمند وارد می شود.

به گفته وی علی‌رغم افزایش تورم، حقوق کارمندان و کارگران ثابت است و همین امر باعث می شود از خرید بسیاری از مایحتاج ضروری خوداری کرده و بر اساس میزان حقوق و اهمیت و ضرورت خانواده، کالای مصرفی خریداری شود.

حسینی گریزی به کمبود روغن در این روزها می زند و می گوید: روز گذشته نیمی از شهر را برای یک بطری روغن مایع گشتم اما دریغ از قطره ای روغن!

وی هزینه مورد نیاز برای تهیه غذایی ساده مانند اُملت برای خانواده ۶ نفره را حدود یکصد هزار تومان اعلام می کند و یادآور می شود: این افزایش قیمت ها فقط شرمندگی برای والدین به همراه دارد.

خرید اجباری تُن ماهی

یکی از صاحبان هایپر مارکت در گفتگو با خبرنگار شبستان از بیرجند با اشاره به کمبود شدید روغن در استان می گوید:‌ متأسفانه با نایاب شدن روغن خوراکی صاحبان شرکت ها و مباشران اقدام به فروش کالاهای خود با ترفندهای مختلف می کنند.

«علیرضا حسنی» می افزاید: برای جور شدن کالا به دنبال تأمین روغن خوراکی هستیم و در این راستا مباشران فروش دو کارتن روغن خوراکی را در ازای خرید ۴ کارتن تُن ماهی یا دیگر اقلام تحمیل می کنند که برای جور شدن کالا مجبور به خرید این میزان تُن ماهی مازاد می شویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند با بیان اینکه اقلام تنظیم بازار شامل گوشت قرمز و مرغ منجمد، برنج، مرغ و تخم مرغ تحت نظارت سازمان جهاد کشاورزی است، می گوید: علاوه بر این اقلام بر روی ۵۶ قلم کالا شامل پنیر، روغن و… که قیمت آن ها در سایت وزارت جهاد اعلام شده است نظارت داریم.

«مهدی جعفری» یادآور می شود: به جز اقلام تنظیم بازار و کالاهای اساسی، قیمت برخی اقلام که در سایت وزارت جهاد کشاورزی نیامده نیز بر اساس فاکتور خرید و اعمال میزان سود در نظرگرفته شده اداره صمت باید به فروش برسد.

روغن گران نمی شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص نایاب شدن روغن خوراکی درچند روز اخیر می گوید: مشکل عمده در این زمینه عدم همراهی سیستم حمل و نقل است و با این وجود برنامه ای برای گران شدن قیمت روغن وجود ندارد.

دکتر جعفری با بیان اینکه بالا رفتن هزینه های حمل و نقل برای مباشران توجیه نداشته و به همین علت رغبتی به تأمین و توزیع روغن از کارخانه نمی کنند، می افزاید: در کمسیون تنظیم بازار استان در چند روز گذشته توسط مدیرکل راهداری قول تأمین خودرو برای حمل و نقل روغن از کارخانه کرمان و حل این مشکل داده شد؛ امید است با توجه به اختصاص سهمیه روغن استان با تأمین خودرو و همکاری اداره کل حمل و نقل در چند روز آینده مشکل روغن مرتفع شود.

وی در خصوص گلایه شهروندان مبنی بر عدم مشاهده اقلام تنطیم بازار در فروشگاه‌های استان می گوید: تزریق اقلام تنطیم بازار به منزله تخصیص سهمیه برای استفاده همه شهروندان نیست.

به گفته وی کالاهای تنظیم بازار با هدف کوتاه کردن دست دلال و افراد سودجو که به دنبال بر هم زدن جو بازار و گران کردن کالاهای مورد نیاز مردم هستند برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، ثبات قیمت بازار و حل مشکل مردم به بازار تزریق می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تزریق اقلام تنظیم بازار را باعث تقاضای کم و عرضه زیاد و در نهایت پایین آمدن قیمت کالا عنوان می کند و می گوید: با توزیع اقلام تنطیم بازار مانند گوشت قرمز، مرغ منجمد و… رابطه بین عرضه و تقاضا مدیریت می شود.

جعفری در زمینه افزایش قیمت گوشت گوسفندی گرم در استان می افزاید: دامدار به دنبال افزایش قیمت گوشت و مصرف کننده به دنبال کاهش قیمت آن است با این وجود قیمت گوشت گوسفند نسبت به سایر استان‌های همجوار در خراسان جنوبی مناسب تر است.

وی در زمینه تأمین و توزیع شکر می گوید: در دو ماهه اخیر مازاد بر نیاز استان و بیش از سه هزار تن شکر تنظیم بازار به استان تزریق شده است که با قیمت ۱۲ هزار و ۵۳۵ تومان به ازای هر کیلوگرم در اختیار مباشر و با قیمت ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان در فروشگاه‌های بزرگ و هایپر مارکت ها برای استفاده عموم قرار دارد.

وی از شهروندان می خواهد در صورت مشاهده تخلف در زمینه کالاهای اساسی و کالاهای تنظیم بازار با سامانه ۱۲۴ تماس گرفته تا با متخلفان برخورد شود.

 

 

 

 

 

سرپرست بهزیستی خراسان جنوبی:
۴۰۱ پایگاه جمع آوری زکات فطریه در خراسان جنوبی برپا می شود/۲-۷

شرفی گفت: ۴۰۱ پایگاه در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی آماده جمع آوری زکات فطریه و کفارات در روز عید سعید فطر خواهند بود و این پایگاه ها تا ۲ روز پس از عید بندگی نیز در سطح استان فعال هستند.

«حسن شرفی» اظهار داشت: سازمان بهزیستی برای دریافت زکات فطریه مردم خراسان جنوبی آمادگی دارد و می‌تواند با جمع‌آوری زکات فطریه به صورت عام و خاص و همچنین کفاره، بخش کوچکی از مشکلات مددجویان خود را برطرف کند.

سرپرست بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۴۰۱ پایگاه در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی آماده جمع آوری زکات فطریه خواهند بود، افزود: در این پایگاه ها ۴۶۷ صندوق زکات فطریه، ۴۶۶ صندوق کفاره و ۲۳۵ صندوق جمع آوری سهم سادات مستقر می شود.

وی در ادامه عنوان کرد: این پایگاه ها از روز عید فطر تا ۲ روز پس از آن با محوریت مراکز و موسسات خیریه تحت نظارت بهزیستی در سطح خراسان جنوبی مشغول به جمع آوری زکات فطریه خواهند شد.

شرفی ادامه داد: مردم خراسان جنوبی می توانند مبالغ کفارات و فطریه خود را به شماره حساب ۴۱۸۰۰۳۴۵۴۱۹۴۷۶۹۶ و یا شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۹۹۳۹۴۴۸ واریز کنند.

سرپرست بهزیستی خراسان جنوبی بیان داشت: طبق فتوای فقها مبلغ کفاره می‌تواند در قالب تهیه نان یا مواد غذایی مورد نیاز مراکز و موسسات خیریه اعم از کودکان بی سرپرست، سالمندان، معلولان جسمی، حرکتی و ذهنی و … مصرف شود.

سرپرست فرمانداری خوسف مطرح کرد؛
تحقق ۱۰۳ درصدی تعهد اشتغال در خوسف/۲

 

ایمانی گفت: در سال گذشته از میزان ۷۶۲ نفر تعهد اشتغال در سامانه رصد، برای ۷۹۱ نفر شغل ایجاد شده است که درصد تحقق آن بیش از ۱۰۳ درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوسف، «محمدعلی ایمانی»، در کمیته اشتغال شهرستان خوسف اظهار کرد: از محل تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ تعداد ۳۱ نفر جهت دریافت تسهیلات به مبلغ ۷۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به بانک ها معرفی شده اند که تاکنون ۱۳ طرح با مبلغ چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در کمیته فنی و استانی مصوب شده است.

سرپرست فرمانداری خوسف اظهار  کرد: در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۰ طرح از محل اعتبارات مشاغل خانگی به بانک های عامل ارسال شده است که از مبلغ ۴۱۵ میلیون تومان میزان یکصد میلیون تومان پرداخت شده است.

ایمانی با بیان اینکه در سال گذشته از میزان ۷۶۲ نفر تعهد شده در سامانه رصد برای ۷۹۱ نفر شغل ایجاد شده است که درصد تحقق آن بیش از ۱۰۳ درصد بوده است، افزود: باید اتاق فکری برای پرداخت تسهیلات تشکیل شود تا بتوانند راهنمایی های ارزشمندی برای سرمایه گذاران در شهرستان ارایه کنند.

وی از پرداخت تسهیلات در راستای شعار سال خبر داد و افزود: بایستی تسهیلات با اولویت شعار سال پرداخت شود.

سرپرست فرمانداری خوسف اظهار داشت: از محل اعتبارات بند ب تبصره ۱۶ کمیته امداد امام خمینی (ره) از سهمیه ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، تاکنون به ۱۴۵ طرح، اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان معادل ۸۳ درصد پرداخت شده است.

سرپرست فرمانداری خوسف گفت: از محل تسهیلات اشتغالزایی بند ب تبصره ۱۶ نیز از اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان تخصیص پیدا کرده است و مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان معادل ۸۹ درصد پرداخت شده است.

سرپرست فرمانداری خوسف افزود: از محل تفاهم نامه فی‌مابین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق کارآفرینی امید نیز به ۱۰ طرح مبلغ ۵۴۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: دو پرونده مصوب دیگر نیز به مبلغ ۳۰۰میلیون تومان در مرحله ضمانت است.

سرپرست فرمانداری خوسف از همه دستگاه های اجرایی خواست نهایت همکاری با سرمایه گذاران را داشته باشند.

ایمانی اظهار داشت: از محل تسهیلات کرونا نیز به ۵۷ پرونده که تسهیلات به مبلغ ۶۵۰ میلیون تومان تقاضا کزده بودند، مبلغ ۲۸۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

 

 

 

 

 

ثبت‌نام ۱۱۷ تیم دانش‌آموزی در لیگ علمی پایا

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی خراسان‌جنوبی گفت: در پانزدهمین دوره لیگ علمی پایا از سراسر استان ۱۱۷ تیم ۵ نفره استان در رشته‌های مختلف ثبت نام کردند که ۵۷ تیم راهی مرحله نهایی شدند.

ثبت‌نام 117 تیم دانش‌آموزی در لیگ علمی پایا

«محسن امانتی»ر ئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: در پانزدهمین دوره لیگ علمی پایا در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی از سراسر استان ۱۱۷ تیم ۵ نفره استان در رشته‌های مختلف ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود: لیگ علمی پایا در سه مرحله در رشته‌های ریاضی، علوم‌تجربی، علوم‌انسانی، برنامه‌نویسی، کارآفرینی و پژوهش از پایه ششم ابتدایی تا مقطع پایان متوسطه برگزار می‌شود.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی خراسان‌جنوبی با اشاره به حمایت از نخبگان علمی، تصریح کرد: مرحله مقدماتی به صورت مجازی برگزار شد که ۵۷ تیم از استان به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کرده‌اند.

امانتی یادآور شد: انتخاب، شناسایی و معرفی نخبگان و مخترعین دانش‌آموز به مرکز و بسیج علمی استان از اهداف بسیج دانش‌آموزی است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای منویات رهبر معظم انقلاب از نخبگان و مخترعین دانش‌آموز سال گذشته ۳۱ نفر از دانش‌آموزان خراسان‌جنوبی به سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان و مرکز معرفی شده‌اند.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی خراسان‌جنوبی گفت: در چهار دهمین دوره لیگ علمی پایا، ۲ تیم از حوزه‌های مقاومت بسیج استان حائز رتبه‌های اول و دوم در رشته پژوهش شدند.

امانتی با اشاره به برگزاری اردوهای جهاد علمی – آموزشی سازمان بسیج دانش‌آموزی خراسان‌جنوبی بیان داشت: در این راستا ۲۰ اردوی جهادی در سراسر استان برگزار شده است.

وی بازدید از مراکز علمی، صنعتی و تولیدی را از مهم‌ترین اهداف سازمان بسیج دانش‌آموزی خراسان‌جنوبی دانست و افزود: این سازمان طی سال جاری ۶ عنوان برنامه را برگزار می‌کند که در ۲ عنوان برنامه عمومی می‌توانند تمامی دانش‌آموزان استان شرکت کنند.

 

برنامه سالانه ایمنی حمل و نقل در خراسان جنوبی تدوین شود

بیرجند – ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: کاهش تلفات جاده‌ای در همه فصول باید جدی گرفته و برنامه سالانه ایمنی حمل و نقل در استان تدوین شود.

علیرضا عباس‌زاده روز چهارشنبه در نشست کمیسیون ایمنی حمل و نقل استان خراسان جنوبی افزود: اولویت‌های استان در حوزه حوادث ترافیکی جمع‌بندی شود و در دستور کار کمیسیون ایمنی حمل و نقل قرار گیرد تا ارتقای ایمنی جاده‌های استان محقق شود.

وی گفت: ایمنی حمل و نقل و کاهش سوانح رانندگی از موضوعات اساسی است و حفظ جان و مال مردم با اقدامات و پیگیری‌های این کمیسیون ارتباط تنگاتنگ دارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: ایمنی راه از مسوولیت‌های حاکمیتی است که با توجه به تجربیات گذشته با فرهنگسازی می‌توان بیشترین تاثیر را بر مردم گذاشت و با اقدامات بازدارنده در کاهش حوادث ترافیکی موثر بود.

وی یادآور شد: در تعطیلات نوروزی تلفات جاده‌ای کاهش محسوسی داشت که نشان از اقدامات موثر این کمیسیون است و اینکه ۲۰ درصد در تلفات جاده‌ای از استاندارد جهانی بالاتریم یعنی باید در هدف‌گذاری ۱۰ ساله خودمان را به استانداردها برسانیم.

عباس‌زاده گفت: یکی از مباحث مهم در زمینه ایمن‌سازی سفر و تردد مربوط به کیفیت خودروها است که در این باره زنگ خطر در سطح کشور نواخته شده است.

وی تاکید کرد: کاهش تلفات جاده‌ای در سفرهای نوروزی یک اصل و دستاورد بود که در طول سال باید جدی گرفته شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: هرجا که لازم باشد طرح ویژه‌ای برای مدیریت حمل و نقل داشته باشیم اجرایی خواهد شد و هفته آینده که تعطیلات عید فطر است بیشترین تردد را خواهیم داشت و باید تلاش کنیم کمترین حوادث جاده‌ای را شاهد باشیم که با همراهی تمامی دستگاه‌های متولی تخقق خواهد یافت.

وی اظهار داشت: در زمینه فرهنگسازی پارک ترافیک ویژه دانش‌آموزان مورد توجه قرار گیرد تا دانش‌آموزان به‌صورت حضوری بتوانند از آموزش‌های ترافیکی برخوردار شوند.

عباس‌زاده گفت: حضور عوامل موثر در ایمنی جاده‌ای باید تقویت شود و نبود ایمنی ایجاد شده ناشی از شرایط اقلیمی را باید جبران کنیم زیرا پراکندگی جمعیت و محورهای عبوری باعث افزایش تصادفات شده است.

وی ادامه داد: برنامه سالانه استان در این باره باید تدوین شود تا عوامل موثر به عنوان برنامه‌های اصلی کمیسیون در حوزه راه‌‎ها باشد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: با این اقدام در توزیع اعتبارات استانی و تخصیص اعتبارات ملی پیگیری‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: همکاری همه دستگاه‌ها در ایمنی راه‌ها الزامی است زیرا تجربه موفقی است که در طرح نوروزی و طرح‌های مشابه امکان خدمات بیشتر را فراهم می‌کند.

هفتم اردیبهشت در تقویم کشور روز ایمنی حمل و نقل نامگذاری شده است.

 

 

 

 

 

 

 

بهره‌برداری از فاز اول مجموعه شوکت‌آباد بیرجند تا ۲ ماه دیگر

بهره‌برداری از فاز اول مجموعه شوکت‌آباد بیرجند تا ۲ ماه دیگر

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برای بهره‌برداری و راه‌اندازی فاز اول مجموعه تفریحی باغ و عمارت شوکت‌آباد بیرجند، فرصت دو ماهه تعیین کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده به منظور بررسی راهکارهای تسریع در روند اجرای پروژه بازسازی و مرمت باغ و عمارت شوکت‌آباد، از این مجموعه بازدید کرد.

بازدید میدانی شرایط به این مصوبات و نتایج ختم شد که سرمایه‌گذار باغ و عمارت شوکت‌آباد طی مدت ۲ ماه نسبت به راه‌اندازی و بهره‌برداری فاز اول مجموعه اقدام کند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: در فاز یک پروژه، ساماندهی سرسرای ورودی باغ، راهرو، محوطه جزیره، ۱۰ اتاق مشرف به باغ به عنوان فضاهای اقامتی و تالارها مرمت و بازسازی می‌شوند تا برای استفاده و بهره‌برداری مردم و گردشگران مهیا شود.

عباس‌زاده افزود: براساس این مصوبات؛ اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از محل اعتبارات پیش‌بینی شده در مصوبات سفر رئیس جمهور به استان مرمت بنای استادسرا را در دستور کار خود قرار می‌دهد و سرمایه‌گذار نیز نسبت به تجهیز و راه‌اندازی آن در فاز بعدی اقدام می‌کند.

بنابر این گزارش صدور مجوزهای لازم برای بهره‌برداری از فاز اول مجموعه در اسرع وقت از دیگر تعهدات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این بازدید است.

زنده‌سازی باغ از محل درآمد موقوفه و استفاده از کمک‌های فنی جهاد کشاورزی برای احیای قنات مجموعه نیز از مصوبات این بازدید در حوزه اوقاف و امور خیریه استان اعلام شد.

فرماندار بیرجند، مدیران کل اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در این بازدید حضور داشتند.

باغ و عمارت شوکت‌آباد در پنج کیلومتری شرق بیرجند و مسیر بیرجند به زاهدان مربوط به دوران قاجاریه است و یکی از مناطق گردشگری مرکز استان محسوب می‌شود.

اراضی روستای شوکت‌آباد از جمله باغ و عمارت آن موقوفه است و میراث فرهنگی در ابنیه میراثی، نظارت دارد.

استاندار خراسان جنوبی در سیزدهم فروردین امسال روز طبیعت از مجموعه شوکت‌آباد بازدید و دستورات لازم را برای بهسازی این مجموعه صادر کرد.

تامین زیرساخت‌های لازم و بهسازی مجموعه تاریخی و تفریحی شوکت‌آباد بیرجند در پی بازدید استاندار خراسان جنوبی از این مجموعه در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفت.

به دنبال مشتری میوه تنظیم بازاری؛

 کیفیت پایین و قیمت بالای میوه های نوروزی کار دست مسئولان داد/ آگهی مزایده برای فروش ۳۲۴ تن میوه تنظیم بازاری نوروز/ میوه های خراب به مردم فروخته می شود؟

از ۸۰۰ تن میوه تنظیم بازار نوروزی در خراسان جنوبی، حدود نیمی از آن و به طور دقیق ۳۲۴ تن میوه باقی مانده است که حالا سازمان تعاون روستایی برای فروش آن اقدام به برگزاری مزایده کرده است.

به گزارش خبرنگار خاورستان؛ در اسفند سال گذشته و براساس مصوبه کمیته راهبردی میوه تنظیم بازار خراسان جنوبی، مقرر شد در روزهای پایانی سال و نوروز ۱۴۰۱ ، ۸۰۰ تن میوه در سطح استان توزیع شود و به همین منظور  هم ذخیره‌سازی میوه‌ها در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفت. از ۲۵ اسفندماه هم توزیع ۸۰۰ تن میوه شامل ۴۰۰ تن پرتقال تامسون و والنسیا و ۴۰۰ تن سیب زرد و قرمز آغاز شد.

قیمت تعیین شده از سوی ستاد تنظیم بازار برای پرتقال تامسون ۱۰ ‌هزار تومان، پرتقال والنسیا ۱۲ هزار تومان، سیب قرمز ۱۱ هزار تومان و سیب زرد ۱۲ هزار تومان بود و مقرر شد این میوه ها با ۱۰ تا ۱۵ درصد زیر قیمت بازار به دست مصرف کنندگان برسد و مسئولان نیز در این خصوص بر قیمت مناسب، کیفیت مطلوب و توزیع صحیح این میوه ها تاکید کرده بودند.

اما اگرچه فراوانی کالا وجود داشت و قیمت‌گذاری میوه تنظیم بازار برای عید؛ پایین‌تر از قیمت بازار بود، ولی کیفیت برخی میوه‌ها طوری بود که صدای مردم را درآورد.

در واقع بسیاری از شهروندان معتقد بودند که کیفیت و قیمت میوه تنظیم بازار با یکدیگر همخوانی ندارد و در این خصوص نسبت به لکه دار بودن میوه ها، درشت و ترش بودن پرتقال های تامسون، پفکی بودن سیب های قرمز، ریز بودن سیب های زرد و … گلایه داشتند.

حالا با گذشت بیش از ۴۰ روز از زمان آغاز توزیع این میوه ها، گویا مقادیر زیادی از محصول روی دست تعاون روستایی باد کرده است و به همین دلیل هم سازمان تعاون مرکزی روستایی ایران اعلام کرد که مازاد میوه های تنظیم بازاری نوروز ۱۴۰۱ موجود در سردخانه های خود را به مزایده گذاشته است.

آگهی مزایده باقی مانده میوه های تنظیم بازاری

این سازمان از تمام متقاضیان دعوت به عمل آورده ظرف مدت سه روز از درج این آگهی و تا ۴ اردیبهشت، درخواست های خود را در تهران به سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران واقع در تهران- خیابان ولیعصر- بالاتر از میدان ولیعصر-روبه روی سینمای آفریقا- پلاک ۱۸۱۳- طبقه اول(دبیرخانه کمسیون معاملات) و در سایر استانها به دفتر مدیر سازمان تحویل و رسید دریافت نمایند.

بر  اساس این گزارش، مانده میوه تنظیم بازاری باقیمانده در انبارهای ۲۸ استان کشور، ۱۲ هزار و ۲۵۰ تن است. در خراسان جنوبی نیز از ۸۰۰ تن میوه تنظیم بازار نوروزی، حدود نیمی از آن و به طور دقیق ۳۲۴ تن شامل ۱۲۹ تن سیب، ۱۸۶ تن پرتقال تامسون و ۹ تن پرتقال والنسیا باقی مانده است.

برخی شنیده ها حاکی از این است که با توجه به کیفیت پایین این میوه ها، تنها موارد مصرف این محصولات می تواند در چرخه خوراک دام و یا تولید کنسانتره قرار گیرد از این رو سازمان تعاون روستایی باید این میوه های مازاد را به جای چرخه مصرف در سبد خانوار، در چرخه مصرف دامی و یا کنتسانتره قرار دهد.

برخی از شهروندان هم دلیل فروش نرفتن میوه های تنظیم بازاری را کیفیت پایین و به نسبت قیمت بالاتر می دانند و این سوال برایشان ایجاد شده که چرا مسئولان متولی در ایام عید، این میوه‌ها را به قیمت کمتر عرضه نکردند تا حالا با کیفیت پایین‌تر از قبل؛ روی دستشان بماند؟

میوه خراب و معیوب به کسی داده نمی شود

بی کس در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: جهاد کشاورزی عضو کمیته راهبردی میوه تنظیم بازار است و باید اطلاعات دقیق را از سازمان تعاون روستایی به عنوان دبیر این کمیته دریافت کرد.

وی با اشاره به اینکه قرار است قیمت جدید این میوه ها در کمیته راهبردی میوه تنظیم بازار مشخص و اعلام شود، گفت: میوه خراب و معیوب به کسی داده نمی شود، بلکه از همان ابتدای توزیع هم میوه های خراب؛ جدا و سورت بندی می شد و اکنون هم همین روال خواهد بود.

وی افزود: هم اکنون هم سردخانه ها تحت نظارت است، اما همیشه و در حالت طبیعی ممکن است ۱۰ درصد میوه ها کپک بزند و تاکنون بیشتر از این نبوده است.

وی ادامه داد: دستور سازمانی است که هیچ میوه خرابی حتی به اندازه یک خال هم به مردم داده نشود و هم اکنون هم میوه ها در سردخانه موجود است و می توان به صورت حضوری و از نزدیک بازدید و گزارش تهیه کرد.

مقدار میوه تامین شده بر اساس مصوبه کمیته راهبردی

مصطفی هاشمی پور مدیر بازرگانی سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان؛ اظهارکرد: بر اساس تصمیم کمیته راهبردی میوه تنظیم بازار استانی، تامین یک هزار تن میوه شب عید مصوب شد که در نهایت در این خصوص؛ ۸۰۰ تن میوه برای عید نوروز تامین شد.

وی افزود: تعیین میزان میوه مورد نیاز دست یک نهاد یا سازمان نیست بلکه بر اساس تصمیم کمیته راهبردی میوه تنظیم بازار که متشکل از نماینده استانداری، سازمان بازرسی، تعاون روستایی، سازمان جهاد کشاورزی و … است، عمل می شود و در واقع این کمیته است که تعیین می کند چه میوه هایی و به چه میزانی تامین شود. ما هم یک کیلو میوه؛ کمتر یا بیشتر از میزان مصوب شده نمی توانیم بیاوریم.

او گفت: با توجه به اینکه بر اساس دستورالعمل کمیته راهبردی میوه؛ طرح فروش  و توزیع میوه های تنظیم بازاری عید نوروز در ۲۳ فروردین به پایان رسیده است، اکنون مجوز فروش باقی مانده این میوه ها را از سازمان مرکزی تعاون روستایی گرفته ایم و قرار است به بخش خصوصی، میوه تره باری ها و یا برای صادرات فروخته شود.

میوه ها سالم است

مدیر بازرگانی سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه میوه ها کاملا سالم و کیفیت خوبی دارد و هیچ مشکلی ندارد و بازدید روزانه هم از آن انجام می شود، اظهارکرد: در واقع اگر میوه ها خراب می شد که اصلا نمی توانستیم آن را بفروشیم، اما اکنون فروش باقی مانده میوه ها را در دستور کار داریم.

به اعتراض مردم توجه نمی کردیم!

هاشمی پور در خصوص نارضایتی مردم از کیفیت میوه های تنظیم بازاری از همان اول طرح فروش، گفت: کیفیت این میوه ها در ۱۰ کانال بررسی می شود و تمامی نهادهای نظارتی استان هم کیفیت این میوه ها را از نظر اندازه و کیفیت تایید کردند. اما متاسفانه برخی از میوه فروشی ها میوه های دیگری را قاطی می کردند و به همین دلیل هم مردم نسبت به کیفیت آن اعتراض داشتند.

وی افزود: ما هم چون کار برایمان مهم بود، خیلی به این مسائل توجه نمی کردیم، چرا که استاندار، سازمان بازرسی، دادستان، صنعت، معدن و تجارت و تمام افراد خبره ای که از میوه های تامین شده بازدید کردند، هیچ نقطه ضعفی در کیفیت، سایز و اندازه میوه ها اعلام نکردند که می توان این موضوع را از نهادهای نظارتی که بازدید کردند سوال کرد.

او ادامه داد: قیمت میوه هم به صورت متمرکز در ستاد مرکزی تعاون روستایی اعلام شد و سازمان مرکزی تعاون روستایی و کمیته راهبردی ملی، پس از کارشناسی قیمت بازار، قیمت این میوه ها را اعلام کردند.

کاهش قیمت؛ فروش را بیشتر می کرد

مدیر بازرگانی سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: شاید یکی از دلایل فروش کمتر میوه های تنظیم بازر نوروز، خرید محدودتر مردم بوده است. البته قیمت هم بی تاثیر نبوده است و حتما اگر قیمت ها پایین تر می بود، فروش هم بیشتری می شد، اما همانطور که گفته شد؛ قیمت این میوه ها بر اساس مصوبه سازمان مرکزی و کمیته راهبردی ملی بوده است.

هاشمی پور اظهارکرد: بحث اصلی طرح میوه تنظیم بازار این است که حتی برای ماه رمضان هم میوه در اختیار باشد تا در هر برهه ای که لازم باشد؛ جلوی افزایش قیمت در بازار گرفته شود. در ایام نوروز و بعد از آن که توزیع میوه تنظیم بازار در حال انجام بود، هدف اصلی جلوگیری از افزایش قیمت ها بود، مثلا اگر ما پرتقال تامسون را به ۱۰ هزار تومان نمی فروختیم، دلال های بازار که به دنبال افزایش قیمت هستند، این میوه را به ۱۵ و ۲۰ هزار تومان هم می فروختند. یا سیب تنظیم بازاری که به قیمت ۱۲ هزار تومان فروخته می شد، قیمت آن در همان مقطع و در بازار آزاد کمتر از ۲۰ و ۲۵ هزار تومان نبود.کارشناسان هم اجرای این طرح را موفق ارزیابی کرده اند.

وی در خصوص وضعیت فعلی میوه های تنظیم بازاری باقی مانده هم گفت: درصد خرابی میوه ها خیلی محدود است، چرا که شرایط نگهداری این میوه ها طوری بوده است که مشکلی برای آنها پیش نیامده است.

میوه های خوب و خراب با هم فروخته می شود

مدیر بازرگانی سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی در خصوص فروش میوه ها هم برخلاف نظر معاون سازمان جهاد، تصریح کرد: فروش میوه طوری خواهد بود که خرابی را مدنظر قرار نمی دهیم، متقاضیان خرید از میوه ها بازدید انجام می دهند و کسی که بخواهد میوه ها را ببرد، باید  تمام آن را ببرد. در واقع اگر در بین میوه ها درصد کم خرابی هم وجود داشته باشد، خرید با وضعیت موجود است و ما چیزی را به عنوان میوه خراب شده، فاسد و ضایعات بیرون نخواهیم آورد.

او با اشاره به اینکه مجوزهای لازم گرفته شده و این میوه ها به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته خواهد شد، افزود: در این خصوص قیمت کارشناسی در کمیته راهبردی ملی تعیین شده و قرار است ابلاغ شود. میوه ها زیر قیمت تعیین شده فروخته نمی شود، بلکه به بالاترین قیمتی که برای دولت ضرر و زیانی نداشته باشد، فروخته خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*