اخبار خراسان جنوبی/

کلاهبرداری با ترفند ثبت‌نام خودرو در خراسان جنوبی

 

 

 

الحاق زمین به محدوده ۹ شهر برای تأمین زمین طرح نهضت ملی مسکن

زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به محدوده ۹ شهر خراسان جنوبی الحاق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، در اولین جلسه کارگروه زیر بنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۱ ، الحاق زمین به محدوده‌های گزیک، سرایان، شوسف، نهبندان، زهان، حاجی آباد، اسفدن، شاهیک قاینات و شهر بیرجند مصوب شد.

اراضی الحاقی به محدوده‌های مصوب، در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار می‌گیرند.

در این جلسه بررسی ۱۸ موضوع در دستورکار اعضا قرار گرفت.

اعضای حاضر، طرح‌های رسیده از شهرستان‌های بیرجند، سرایان، طبس، فردوس، درمیان، زیرکوه، نهبندان، سربیشه و قاینات را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

 

 

 

زمین لرزه ۳.۱ ریشتری در عشق آباد طبس

زمین لرزه ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عشق آباد طبس ثبت شد.

زلزله در مرز خراسان جنوبی با استان‌های سمنان و خراسان رضوی و در پهنه سرزمینی خراسان جنوبی رخ داد.

این زمین لرزه تاکنون خسارتی نداشته است.

 

 

 

 

 

اختلاف ۳۴ درجه ای دمای هوا در خراسان جنوبی/۲

تا اوایل هفته آینده وزش باد و افزایش ابر در استان پیش بینی می شود.

رئیس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی هواشناسی استان گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی، تا اوایل هفته آینده در برخی ساعات وزش باد و افزایش ابر و برای پنجشنبه و جمعه گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک قابل پیش بینی است.

نخعی افزود: تا جمعه روند تغییرات دما نیز افزایشی است و هوا گرمتر می شود.

کارشناس هواشناسی استان افزود: سربیشه با کمینه دمای ۳ درجه سلسیوس خنک ترین و بندان با بیشینه دمای ۳۷ درجه سلسیوس گرم‌ترین نقاط استان بودند.

تولد ۱۴ هزار کودک در خراسان جنوبی/ افزایش ۴.۶ درصدی مرگ و میر/۲-۳

تولد ۱۴ هزار کودک در خراسان جنوبی/ افزایش ۴.۶ درصدی ثبت فوتی ها

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی از ثبت ۱۴ هزار و ۹۴۴ واقعه ولادت طی سال گذشته در استان خبر داد و گفت: در این مدت چهار هزار و ۹۹۹ واقعه فوت به ثبت رسیده است.

علیرضا مهرآور در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: ثبت چهار واقعه مهم شامل ولادت، فوت، ازدواج و طلاق از جمله رسالت‌های مهم ثبت احوال است.

وی با اشاره به میزان فوت شدگان طی سال ۱۴۰۰ بیان کرد: در این مدت چهار هزار و ۹۹۹ واقعه فوت به ثبت رسیده است.

مهرآور با بیان اینکه این تعداد نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از ۴.۶ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: میانگین سن فوت شدگان در خانم‌ها ۷۱ سال و در آقایان ۶۷ سال بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی از ثبت ۱۴ هزار و ۹۴۴ واقعه ولادت در سال گذشته در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۹ هزار و ۹۸۴ مورد در مناطق شهری بوده‌اند.

وی همچنین از افزایش ۱.۱ درصدی ولادت نسبت به سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: به ازای هر ۱۰۰ واقعه ولادت دختران، ۱۰۸ پسر به دنیا آمده است.

مهرآور با بیان اینکه در اولین روز از فروردین ماه سال جاری ۷۶ نوزاد در استان به دنیا آمده است، گفت: از این تعداد ۴۲ مورد پسر و ۳۴ مورد دختر بوده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
ورزش باید هدفمند و توأم با تقویت جنبه های معنوی و روحی باشد
آیت الله عبادی با بیان اینکه ورزش باید هدفمند باشد، گفت: اگر به میزانی که روی بدن کار می شود روی جنبه های معنوی و روحی کار شود هیچ وقت اراده او را در این اندازه سست نگه نمی دارد که برای اندک مسئله ای عصبانی و برافروخته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله «سید علیرضا عبادی» امروز (۲۴ فروردین) در دیدار با مدیرکل و جمعی از کارکنان ورزش و امور جوانان استان اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که یکی از آثار ورزش و کار کردن سلامت جسمانی است که البته ورزش های همگانی از جهت صحت و سلامت عموم نقش موثرتری دارد و به جهت وسعت فراگیر و در انجام نیز به حرکات مفید خلاصه می شود.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به ورزش قهرمانی در ادامه گفت: این نوع ورزش به دلیل خاص خودش که گاهی حالت افراطی پیدا می کند و در عین حال که ورزش برای سلامت است، آسیب های به همراه دارد اما به هرحال ورزش را که تمرین روی عضلات بدن و بسیار مفید است به عنوان تک بعدی قابل قبول نیست.

 

وی بیان کرد: انسان تک بعدی نیست و جسم را باید سالم نگه داریم و به خودمان در امور مختلفی که یکی ورزش است، کمک کنیم و بدن استعدادهای در خلقت دارد که باید به فعالیت رساند اما کارآمدی آن زمانی خواهد بود که در کنار بدن سالم و بدن قوی، روحی سالم و پاک و اهدافی معنوی و الهی باشد والا با این دست قوی ممکن است به صورت فرد ضعیفی بزند.

 

آیت الله عبادی با بیان اینکه ورزش باید هدفمند باشد، تصریح کرد: در مسئله روحی نیز اراده نقش اصلی را پیاده می کند و در عین حالی که انسان حدود ۴۰ تا تفاوت با انسان های دیگر دارد اما از شاخصه های اصلی انسان اراده است.

 

امام جمعه بیرجند با اشاره به اینکه اخلاق وقتی حاصل می شود که تمرین روی اراده شود، افزود: در گذشته علامت یک پهلوان حلم و بردباری بود و بسیاری از مسائل را با روحیه ای که داشت اعتنا نمی کرد و اکنون ما یک چنین ضعف هایی را در صحنه های میدانی ورزش مواجه هستیم که بهم اهانت می کنند حال اگر اینکه به میزانی که روی بدن کار می شود روی جنبه های معنوی و روحی کار شود هیچ وقت اراده او را در این اندازه سست نگه نمی دارد که برای اندک مسئله ای عصبانی و برافروخته شود.

 

وی ادامه داد: دین پررنگ کردن فطرت، وجدان، انصاف و عقل است و آنچه به سعادت ابدی می انجامد توجه به این مهم است.

 

آیت الله عبادی با بیان اینکه در این مقطع زمانی که دشمن با ما جنگ همه جانبه دارد که بدترین آن جنگ فرهنگی است، افزود: کار شما اهمیت دیگری هم پیدا می کند و آن نقش جهاد است و زمانی که جوانان عزیز در مجموعه شما جمع می شوند با پرورش جسمی، روحی و فکری و عزم و اراده آنها را از دست دشمن حفظ می کنید.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امروز جنگ، جهاد و دفاع در قالب پرورش روحی، ایمانی و اخلاقی است، بیان کرد: یکی از موارد تاثیرگذاری بر روی جوانان عزیز که در معرض انواع خطرات و دام های دشمن هستند مسئله ورزش است که این جبهه دیگر جبهه جهاد می شود.

سرپرست اداره کل ورزش و امور جوانان خراسان جنوبی:
تکمیل ۱۵۳ پروژه نیمه تمام ورزشی در خراسان جنوبی پیگیری می شود
خسروی با بیان اینکه پیگیری تکمیل ۱۵۳ پروژه نیمه تمام ورزشی در سطح استان در دستور کار است، افزود: اخلاق مداری در ورزش با حفظ موازین و شئونات اسلامی در اولویت های برنامه ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمدحسین خسروی» امروز (۲۴ فروردین) در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: از اهداف اولیه بنده در این مسئولیت خدمتگزاری با یک برنامه اصولی، منسجم و توانمند است و تلاش می شود در خصوص ورزش تمام رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار دهم.

 

سرپرست اداره کل ورزش و امور جوانان خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه اخلاق مداری در ورزش با حفظ موازین و شئونات اسلامی در اولویت های برنامه ها است، گفت: با به کارگیری مربیان با اخلاق، جهادی، توان تحول، تحصیلکرده و مجرب و حرفه ای در اماکن و فضاهای ورزشی سعی خواهیم کرد اخلاق محوری را در سرلوحه کار قرار دهیم.

 

وی با اشاره به اقدامات منظر در حوزه ورزش و جوانان استان اشاره کرد و ادامه داد: توسعه ورزش همگانی و قهرمانی در تمام رده های سنی، توسعه ورزش در مناطق کم برخوردار و کمتر توسعه یافته با رعایت توزیع عادلانه منابع و امکانات و تجهیزات ورزشی، به روزرسانی و مناسب سازی امکانات و زیرساخت های ورزشی، استفاده بهینه از استعداد و توانایی نسل جوان، ساماندهی فعالیت های فراغتی آنان از جمله این اقدامات است.

 

خسروی با بیان اینکه پیگیری تکمیل ۱۵۳ پروژه نیمه تمام ورزشی در سطح استان در دستور کار است، افزود: همچنین توسعه و تقویت ظرفیت های مردمی و خیرین امر ازدواج، شناسایی فعالیت های قابل واگذاری به تشکل های و سازمان های خصوص و غیردولتی از دیگر برنامه های اداره کل راه و شهرسازی در دوره جدید مدیریتی است.

تعیین تکلیف پنج معدن راکد شهرستان طبس/۲

بهره‌برداران پنج معدن راکد شهرستان طبس مکلف به تعیین تکلیف معادن غیرفعال در مدت زمان معین شدند.

تعیین تکلیف پنج معدن راکد شهرستان طبسبه گزارش امروز خراسان جنوبی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در اولین جلسه تعیین تکلیف معادن راکد و غیرفعال استان در شهرستان طبس که با حضور بهره‌برداران پنج معدن غیرفعال برگزار شد، گفت: یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های مهم سازمان صمت در ۲ سال گذشته تعیین تکلیف معادن راکد و غیرفعال در سطح استان بوده است.

جرجانی با بیان اینکه در این مدت جلسات متعددی در مرکز استان و شهرستان‌ها برگزار شده است گفت: این جلسات در سال جاری و در شهرستان‌ها نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در این راستا جلسه تعیین تکلیف معادن راکد و غیرفعال در شهرستان طبس با محوریت معادن سیلیس با حضور بهره‌برداران پنج معدن غیرفعال تشکیل شد و بهره‌برداران مکلف به تعیین تکلیف معدن در مدت زمان ۳ تا ۶ ماهه شدند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در صورت عدم تعیین تکلیف در مدت زمان معین  برابر قانون نسبت به سلب صلاحیت از بهره‌برداران این معادن اقدام و این معادن به منظور فعالسازی از طریق مزایده به سرمایه‌گذاران دارای صلاحیت و با برنامه واگذار خواهد شد.

کلاهبردار میلیاردی با ترفند ثبت ‌نام خودرو در بیرجند دستگیر شد/۴

 

رئیس پلیس فتا استان از شناسایی و دستگیری فرد کلاهبرداری خبر داد که با ترفند ثبت‌ نام خودرو مبلغ ۷ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال از شهروندی کلاهبرداری کرده بود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”قدرت الوانی” در تشریح این خبر اظهار داشت: خانم جوانی به پلیس فتا مراجعه و عنوان کرد مدتی پیش در فضای مجازی با فردی ناشناس که خود را از افراد معتبر در این زمینه معرفی کرده بود آشنا شدم و ایشان اعلام داشت در ازای دریافت مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال می‌تواند اقدام به ثبت نام خودرو نماید، که وی با ترفندهای زیرکانه بنده را فریب داد و مبلغ ۷ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال از بنده کلاهبرداری کرده است.

وی بیان داشت: شاکیه در ادامه اظهارات خود عنوان داشت پس از گذشت مدتی از آشنایی، فرد کلاهبردار مدارک اینجانب را اخذ و پس از دریافت پیامک رمز پویا مبنی بر خرید خودرویی به مبلغ۷ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال، رمز مربوطه را در اختیار ایشان قرار دادم و وی با ارسال رسید خرید از شرکت مربوطه به اینجانب اعلام داشت که موفق به ثبت‌نام یک دستگاه خودرو برای من شده است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان خراسان جنوبی افزود: شاکیه عنوان داشت پس از گذشت چند روز از زمان ثبت نام جهت پیگیری موضوع و آگاهی از زمان تحویل خودرو به نمایندگی شرکت مربوطه مراجعه که مشخص گردید هیچگونه ثبت‌ نامی با مشخصات هویتی وی صورت نپذیرفته، اما وجه مربوطه ازحساب بانکی‌ نامبرده کسر گردیده است.

سرهنگ الوانی تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده و تلاش کارشناسان پلیس فتا هویت متهم مشخص و با هماهنگی مرجع قضائی این مجرم سایبری در یک عملیات غافلگیرانه دستگیرشد.

وی در ادامه گفت: متهم پس از حضور در پلیس فتا ارتباط خود با این پرونده را انکار و با بیان مطالب کذب سعی در گمراه نمودن روند پرونده را داشت که با مشاهده ادله دیجیتال جمع‌آوری شده توسط کارشناسان پلیس فتا لب به اعتراف گشود و در اظهارات خود عنوان داشت ثبت‌نام خودرو را با اطلاعات بانکی شاکی برای یکی از اقوام خود انجام دادم و به این نتیجه رسیدم که اگر خودروی مذکور را به صورت حواله بفروشم سود بیشتری خواهم کرد، لذا رسید جعلی (فتوشاپی) خرید یک دستگاه خودروی فدلیتی پرایم با مشخصات وی را برای ایشان ارسال نمودم تا مطمئن شود ثبت نام به طور موفقیت آمیز برایش انجام شده است .

این مقام انتظامی یادآور شد: متهم همچنین در اظهارات خود بیان کرد که شاکیه بعد از گذشت چند روز از ثبت‎نام با اینجانب تماس و بیان داشت که طی مراجعه به نمایندگی مربوطه مشخص گردیده است هیچگونه ثبت‌نامی با مشخصات هویتی ایشان صورت نپذیرفته است، که اعلام بی‌اطلاعی نمودم و از دوستم درخواست نمودم طی تماس تلفنی با شاکی خود را نماینده گروه خودرویی بهمن موتور معرفی و به ایشان اعلام نماید که ثبت نام شما در حال بررسی می باشد و نتیجه آن در چند روز آینده به شما اعلام می‌گردد.

رئیس‌ پلیس‌ فتای استان‌ خراسان‌ جنوبی‌ خاطرنشان کرد: شهروندان و کاربران گرامی دراین گونه موارد بایستی با مراجعه به نمایندگی های مجاز از نحوه ثبت نام و طرح های جدید و همچنین آدرس صحیح اینترنتی نمایندگی های مجاز فروش محصولات خودرویی اقدام تا از درست بودن آدرس و سایت اطمینان حاصل نموده و هیچگاه به تبلیغات فریبنده و اغواکننده در شبکه های اجتماعی اعتماد نکنند.

 

 

 

قاچاقچیان مواد مخدر در دام پلیس گرفتار شدند/۴

 

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی شهرستان”سربیشه” در یک عملیات پلیسی، ۱۷۵ کیلو و ۳۸۰ گرم تریاک کشف و ۲ قاچاقچی مواد مخدر را دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان سربیشه اخباری مبنی بر حمل محموله مواد مخدر توسط سوداگران مرگ دریافت کردند که تیم های عملیاتی مبارزه با مواد مخدر جهت بررسی موضوع اعزام شدند.

وی بیان داشت: مأموران هنگام گشت زنی در محورهای فرعی شهرستان سربیشه، یک دستگاه موتورسیکلت را مشاهده و با علایم هشدار دهنده به راکب موتورسیکلت دستور ایست دادند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی بیان داشت: مأموران موتورسیکلت را متوقف کردند و در بازرسی و پاکسازی مسیر تردد آن ها، ۱۷۵ کیلو و ۳۸۰ گرم تریاک کشف کردند.

 

 

 

 

 

 

به مناسبت ۲۹ فروردین؛

برگزاری رژه خودرویی با حضور نیروهای مسلح در خراسان جنوبی

رژه خودرویی به مناسبت ۲۹ فروردین با حضور تمام نیرو‌های مسلح مستقر در استان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، فرمانده ارشد نظامی ارتش در خراسان جنوبی  در نشست خبری با اصحاب رسانهبرگزاری رژه خودرویی با حضور تمام نیروهای مسلح در خراسان جنوبی گفت: رژه ۲۹ فروردین ماه در بیرجند از خیابان پاسدران به سمت بلوار پیامبر اعظم (ص) به صورت خودرویی و با حضور تمام‌نیروهای مسلح مستقر در استان برگزار می‌شود.

امیر سرتیپ دوم ستاد جلیل شاطری با اشاره به اینکه ۲۹ فروردین ماه هرسال، یادآور فرمان تاریخی، مدبرانه و دوراندیشانه حضرت امام خمینی(ره)  مبنی بر تعیین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران است، افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران با رژه خود بار دیگر ثابت خواهد کرد که در خدمت ولایت و رهبری و پشتیبان مردم بوده، هست و خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه امروز ارتش انقلابی، مکتبی  و ولایت مدار جمهوری اسلامی ایران در اوج اقتدار است، گفت: اقتداری که شکننده نیست بلکه اقتداری پایدار است که در هر نقطه‌ ی جمهوری اسلامی، اجازه تجاوز به هیچ عنصر تجاوز گری را نخواهیم داد.

فرمانده ارشد نظامی ارتش در خراسان جنوبی همچنین از برگزاری نمایشگاه معرفی ظرفیت‌ها و تجهیزات ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی‌های مسلح از ۲۷ فروردین ماه به مدت سه روز در محل مهمانسرای میلاد بیرجند خبرداد و گفت: همچنین به مناسب روز ارتش خدمات رایگان پزشکی در روستاهای محروم استان با استفاده از ظرفیت بیمارستان بوعلی ارتش ارائه خواهد شد.

امیر سرتیپ دوم ستاد جلیل شاطری برگزاری محفل انس با قرآن کریم با حضور تمام نیروی‌های مسلح، دیدار با نماینده ولی فقیه، دیدار با کودکان بی‌سرپرست خانه امام علی(ع) بیرجند، برپایی ایستگاه صلواتی و توزیع افطاری، اهدای خون توسط کارکنان ارتش و در مجموع توزیع سه هزار پرس غذای گرم از  دیگر برنامه‌های روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان دانست.

وی گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شیوع بیماری کرونا، ۵۰۰ میلیارد تومان برای انجام اقدامات پزشکی و ارائه خدمات به مردم و محرومیت‌زدایی در این دوره بحرانی در کشور هزینه کرده که بخشی از آن در خراسان جنوبی هزینه شده است.

امیر سرتیپ دوم ستاد جلیل شاطری افزود: ما طالب صلح هستیم اما برای دفاع و حراست از  جمهوری اسلامی ایران با هیچ کس مماشات نداریم و هیچ جریانی در کار ما خللی وارد نمی‌کند و تنها جریانی که پیرو محض آن هستیم خط سرخ ولایت و رهبری است.

فرمانده ارشد نظامی ارتش در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ارتش جمهور اسلامی ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از کفش، کلاه تا آموزش و تکنیک آن توسط کشورهای بیگانه به خصوص آمریکا تامین می‌شد، افزود: حرف اول را در صحنه‌های عملیاتی و آموزشی را آیین نامه آمریکایی و اسرائیلی می‌زدند و تصمیم گیرنده هم مستشاران آمریکایی بودند.

وی افزود: اما بیعت ۱۹ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ همافران ارتش با امام راحل(ره) کمر رژیم پهلوی را شکست و همه طرفداران این رژم از ارتش ناامید شدند تا اینکه در ۲۲ بهمن ماه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همه دشمنان آرام آرام به فکر انحلال و ارتش افتادند و برای این منظور قائله‌های مختلف را طراحی و برنامه‌ریزی کردند، گفت: اما دشمنان در نقشه‌های خود ناکام ماندند و امام راحل(ره) با پیام تاریخی خود در آن برهه حساس از تاریخ جمهوری اسلامی در جهت انسجام نیروی‌های انقلابی، ۲۹ فروردین به عنوان روز ارتش جمهوری اسلامی نامگذاری شد

 

 

 

به برکت سفر استانی رئیس جمهور در شهریور۱۴۰۰؛

گره گشایی از پروژه ۱۵ ساله/ باغ موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی اعتبار گرفت

باغ موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی با گذشت ۱۵ سال همچنان نیمه‌تمام باقی مانده و حالا به گفته مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی در سفر رئیس جمهور به این استان، ۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه اختصاص پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار خاورستان، سی و سه سال از پایان ۸ سال دفاع مقدس می‌گذرد، افرادی که آن روزها را ندیده و یا به یاد ندارند به دنبال آثار و نشانه های واقعی از آن دوران هستند. کتاب ها، تلویزیون و سینما آنچنان که باید و شاید نتوانسته رسالت خود را انجام دهد این در حالی است که کشورهایی که در برهه ای از تاریخ خود درگیر جنگ بودند آنچنان داستان سرایی و حماسه سرایی می کنند گویی که قهرمانان آنان قدرت های ماورایی داشتند در صورتی که با مرور ایثارگری های رزمندگان ایران به این نتیجه می رسیم که دلاورمردی ها و خلوص نیت آنان مثال زدنی و بی مانند بوده و ما باید سعی کنیم با تمام توان یاد همه آنها را زنده نگه داریم و نسل به نسل منتقل کنیم.

دفاع مقدس در تار و پود ایران اسلامی فرو رفته و بخشی از هویت این سرزمین شده، در گوشه گوشه شهرها و روستاهای این مرز و بوم ردپای از روزگار جنگ نهفته است. در سال‌های پس از جنگ هنر و هنرمندان تلاش‌هایی را برای حفظ، انتقال و ماندگاری ارزش‌های دفاع مقدس انجام داده‌اند اما راه اندازی باغ موزه‌های دفاع مقدس در حقیقت تلاشی جدید برای انتقال فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جدید است.

اما پس از گذشت سالها هنوز جوانان و نوجوان خراسان جنوبی، نبود یک باغ موزه دفاع مقدس را احساس می‌کنند و کمبود این باغ موزه بسیار ملموس است. آنچه مسلم است نسل جوان امروزی علاوه بر آنچه می شنوند، نیازمند برخی مشاهده های عینی هستند تا بیش از پیش بر دانسته هایشان بیفزایند و بتوانند برای نسل های بعدی راوی باشند. شاید بتوان گفت تصمیم مسئولان برای احداث پارک موزه دفاع مقدس از بهترین برنامه های در دست اجرا باشد اما مشروط بر اینکه اجرای این پروژه به تاریخ نپیوندد و هرچه زودتر عملیاتی شود.

نخستین روزهای اجرا

احداث پارک موزه دفاع مقدس در سال ۸۵ مصوب شد و کلنگ آن در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار در تقاطع خیابان صیاد شیرازی و قرنی بیرجند بر زمین خورد.

اوایل سال ۹۱ و در سفر سوم دولت به خراسان جنوبی ساخت این مرکز فرهنگی به تصویب رسید و بودجه اولیه برای آن تعریف و عملیات اجرایی اش آغاز شد.

بعد از آن هم این پروژه در دوم خرداد ماه سال ۱۳۹۲ با حضور مسئولان و برای دومین بار کلنگ زنی شد که بنا به گفته مدیرکل وقت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی برای فاز نخست آن ۱۵ میلیارد تومان در همان سال اعتبار مورد نیاز بود.

در یکم شهریور ماه سال ۹۵ بود که سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش ها دفاع مقدس در سفر به خراسان جنوبی خبر تغییر سرنوشت پارک موزه دفاع مقدس استان را به رسانه ها کشاند.

بنا به گفته وی قرار گرفتن این پروژه بر روی گسل های اصلی شهر شرایط را ملزم می کرد تا این پروژه به مکان دیگری منتقل شود. هرچند طی برگزاری جلسات و کارشناسی های بعدی، موزه در مکان اولیه خود باقی ماند اما همین امر کافی بود تا روند اجرایش چندین ماه به تعویق افتد.

وعده های بی حاصل

و اما بار دیگر این پروژه در ۱۰ مهرماه سال ۱۳۹۹ با حضور معتمدیان استاندار وقت خراسان جنوبی کلنگ زنی شد و می گفت تمام تلاش بر این است که به وظیفه خود در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و در این کار ماندگار که تداعی کننده نقش رزمندگان است عمل کند.

معتمدیان هم پس از مدتی با همه وعده هایش رفت تا اینکه در ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰ هم حمید ملانوری استاندار سابق خراسان جنوبی باری دیگر از این پروژه بازدید کرد تا شاید قفل پروژه شکسته شود. او نیز گفت با دعوت از دستگاه‌های متولی، در آینده نزدیک روند اجرای این پروژه شتاب خواهد گرفت و در همان زمان بود که مدیرکل حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی اعلام کرد کار بازگشایی معابر برای شروع پروژه باغ موزه استان شروع شده است. اما به دلیل جا به جایی دولت ها به سرانجامی نرسید.

گر چه اکنون ۱۵ سال از کلنگ زنی پروژه ملی پارک موزه دفاع مقدس استان می گذرد و بار ساخت آن از دوش دولتی به دولت دیگری واگذار شد اما ساخت آن به دلیل کمبود اعتبار متوقف ماند و راه به جایی نبرد. اما شاید بار دیگر با تغییر دولت و تصویب اعتبار ساخت این باغ موزه در استانی که ۲ هزار شهید را تقدیم جمهوری اسلامی کرده، از سر گرفته شود.

بنا بر گفته‌ها از ۳۱ استان کشور تاکنون ۲۴  استان مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خود را به بهره‌برداری رسانده‌اند. یکی از مطالبه فرهنگی مردم و خانواده شهدای استان خراسان جنوبی تکمیل این باغ موزه دفاع مقدس بعد از سال‌ها از سوی متولیان امر است، پروژه‌ای که در جریان سفر اخیر رئیس جمهور و برخی از وزرا به خراسان جنوبی مورد توجه قرار گرفت تا با اختصاص اعتبارات مورد نیاز، زمینه تکمیل آن فراهم شود.

در همین راستا خبرنگار خاورستان در گفتگو با مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی آخرین وضعیت این پروژه را پیگیری کرده است.

اختصاص ۸۰ میلیارد در سفر رئیس جمهور برای پروژه

«غلامرضا فلاحی» در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستاندر این زمینه می گوید: پروژه مرکز فرهنگی و پارک موزه دفاع مقدس خراسان‌جنوبی یک پروژه طولانی مدت شده است که علت اصلی آن را باید در تخصیص نیافتن اعتبارات کافی جست‌و جو کرد.

وی با اشاره به اینکه دیگر دغدغه کمبود اعتبار نداریم، تصریح می کند: به برکت سفر استانی رئیس جمهور در شهریور ۱۴۰۰ و با پیگیری استاندار سابق و فعلی استان، ۸۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای ساخت باغ موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی پیش بینی شد و مقرر است در طی بازه سه سال تأمین شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌ جنوبی بیان می کند: ۷۰ میلیارد تومان از این اعتبار مصوب در سال جاری و ۱۴۰۲ و مابقی نیز در سال ۱۴۰۳ تأمین خواهد شد.

فلاحی با بیان اینکه نقشه ها پروژه انجام و مناقصه برگزار شده و منتظر ارزیابی پیمارنکاران و انتخاب پبیمانکار اصلی هستیم، ادامه می دهد: امیدواریم تا یکماه آینده (اول خردادماه) بحث تجهیز کارگاه و شروع پروژه را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت نیز  ۱۰ میلیارد تومان برای باغ موزه دفاع مقدس استان پیش بینی شده است که البته اینها بر روی کاغذ است و ما امیدواریم وضعیت اعتباری دولت به اندازه ای باشد که دیگر ما دغدغه نداشته باشیم و همه تخصیص اعتبارها نیز صددرصد باشد، می افزاید: ولی دیگر کار با پیش بینی اعتبار شروع خواهد شد و در ادامه پیگیری ما و مسئولان را می طلبد تا درصد بالای از اعتبار تخصیص یابد تا این پروژه به سرانجام برسد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌ جنوبی می گوید: استان خراسان جنوبی در دوران هشت سال دفاع مقدس به خوبی درخشید که سند آن حضور ۳۰ هزار رزمنده و تقدیم ۲ هزار شهید، چهار هزار و ۱۶۳ جانباز و ۲۴۰ آزاده است.

فلاحی با بیان اینکه در حال حاضر پروژه باغ موزه دفاع مقدس استان با نقشه برداری و خاکبرداری ها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، می افزاید: اراضی اختصاص یافته به مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس ۳۲ هکتار است از این میزان ۱۸٫۵هکتار برای احداث فضای سبز، ۹٫۵ هکتار برای ابنیه روباز و ۳٫۷ هکتار فضاهای کاری شامل گالری ها، مرکز اسناد، آمفی تئاتر، کتابخانه دفاع مقدس، تالارها خواهد بود.

به گفته وی بعد از ساخت پروژه شاید بیش از ۸۰ میلیارد تومان هم برای بحث محتوایی موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی نیاز باشد البته تجهیزات و ادواتی در سال های گذشته تأمین شده است اما در بحث محتوایی موزه ها باید خیلی دقیق و تخصصی پرداخته شود چون برای یکسال و چندماه نیست و باید قرن ها بماند و مردم و جوانان از این فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کنند و از موزه ها دفاع مقدس تأثیر بگیرند و از انقلاب اسلامی و آرمان ها دفاع شود.

براساس این گزارش به زودی اولین جلسه شورای هماهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار خواهد شد که یکی از محورهای جلسه گزارش دهی میزان پیشرفت موزه دفاع مقدس و بررسی روند اجرای آن خواهد بود تا تصمیم های لازم گرفته شود.

 

 

 

افتتاح نمایشگاه عکس از قندهار تا شرهانی/۲-۳

به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی نمایشگاه عکس از قندهار تا شرهانی در بیرجند افتتاح شد.

افتتاح نمایشگاه عکس از قندهار تا شرهانیاین نمایشگاه با هدف ابراز همدلی و همزبانی با مردم ایران و افغانستان و به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی افتتاح شده است.

در این نمایشگاه ۴۶ اثر منتخب از بین ۴۰۰ عکس آرشیوِ خاطرات جهادی جهادگران حزب الله قندهار افغانستان به نمایش در آمده است.

به گفته کریمیان رئیس حوزه هنری استان هدف از نمایش این تصاویر این است که نشان دهیم این قابها سندی از رشادتهای مردم افغانستان در جبهه‌های حق علیه باطل است.

این نمایشگاه به همت برادر شهید احسان اسماعیلی از شهدای افغانستانی گرد آوری شده است.

شهید احسان اسماعیلی اهل قندهار افغانستان در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۶۲ در منطقه شرهانی ایران در عملیات والفجر یک به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

این نمایشگاه ۲۴ و ۲۵ فروردین ساعت ۹تا ۱۲ در محل نگارخانه بهمن (طبقه فوقانی سینما بهمن بیرجند) دایر خواهد بود و پس از آن به صورت سیار در نقاط مختلف اکران مردمی خواهد شد.

 

 

 

کشف انواع لوازم خانگی قاچاق در فردوس/۴

ماموران پلیس شهرستان فردوس در بازرسی از یک وانت پراید انواع لوازم خانگی قاچاق کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت: مأموران انتظامی شهرستان فردوس در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک وانت پراید مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ فولادی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی، در بازرسی از وانت پراید، تعدادی لوازم خانگی قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی محموله قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون ریال برآورد شده است.

وی گفت: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

اجرای برنامه‌ی پیک امید کانون در شب‌های رمضان/۲-۳

اجرای برنامه‌ی پیک امید کانون در شب‌های رمضان

کاروان پیک امید کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری، در شب‌های ماه مبارک رمضان مهمان کودکان و نوجوانان بیرجندی می شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان در این خصوص گفت: کاروان پیک امید کانون  با برپایی ایستگاه‌های فرهنگی در مسیر پیاده روی خانوادگی و جاده‌های سلامت در شهر بیرجند، بعد از افطار برنامه فرهنگی، هنری ویژه کودکان ونوجوانان اجرا خواهد کرد.

وی افزود: این برنامه در راستای استفاده از ظرفیت حضور خانواده‌ها و همچنین معرفی برنامه‌های فرهنگی و هنری کانون شامل نمایش عروسکی، قصه گویی، آموزش کاغذ و تا(اوریگامی) برگزار خواهد شد.

گفتنی است با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده کاوران ییک امید کانون استان با بهره‌گیری از خودرو هنرهای نمایشی کانون استان به مدت شش شب در تاریخ‌های ۲۴ و ۲۵ فروردین ماه در محل ورودی بوستان کاجستان بیرجند، ۲۸ و ۲۹ فروردین در بوستان ابتدای جاده سلامت در خیابان شهید آوینی و ۷ و ۸ اردیبهشت ماه در مسیر بلوار منطقه گردشگری بند دره بیرجند از ساعت ۹ تا ۱۱ میزبان کودکان ونوجوانان و خانواده‌ها خواهد بود.

آداب و رسوم ماه رمضان در شهرستان درمیان/ از افطاری دادنهای بی ریا تا اقامه نماز تراویح/۷

ماه مبارک رمضان در شهرستان مرزی درمیان دارای آداب و رسوم زیادی از جمله اقامه نماز تروایح و ختم یک جزء قرآن در این نماز است.

به گزارش خاورستان، ماه مبارک رمضان در هر شهر، روستا و منطقه ای دارای آداب و رسوم متفاوتی است. در این مصاحبه به آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در شهرستان درمیان میپردازیم.

عبدالغفور عظیمی معلم بازنشسته و شاعر اهل طبس مسینا از توابع شهرستان مرزی درمیان در گفت و گو با خاورستان، در مورد آداب و رسوم مربوط به ماه مبارک رمضان در شهرستان درمیان، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان در هر شهرستان دارای آداب و رسومی است که از گذشته به یادگار مانده است.

وی افزود: برپایی سفره های افطاری ساده، شب خوانی، رمضان خوانی، کمک به نیازمندان، برگزاری ویژه برنامه برای شبهای قدر از جمله برنامه ها و آداب و رسومی است که همیشه انجام شده و میشود.

این شاعر و معلم بازنشسته با بیان اینکه آداب و رسوم رمضان خوانی و شب خوانی(شوخونی) تقریبا در گذر زمان رنگ باخته و کمتر انجام میشود، بیان کرد: سایر برنامه ها به قوت خود باقی است و برگزار میشود. در گذشته افرادی بودند که برای بیدار کردن مردم در سحر به پشت بام مساجد یا خانه رفته و با خواندن اشعار و غزلیات مرتبط با ماه مبارک رمضان مردم را از خواب بیدار میکردند اما در حال حاضر ساعت های زنگدار و زنگ هشدار تلفن همراه جای این کار زیبا را گرفته است.

عظیمی عنوان کرد: در شهرستان درمیان در اغلب روستاها هر شب افطاری ساده برقرار و بعضی شبها غذای گرم بین روزه داران روستاها توزیع میشود.

وی اظهار کرد: در شهرستان تقریبی درمیان، ۱۰ شب آخر ماه مبارک رمضان که شبهای قدر در آن قرار گرفته، برخی از افرادی که توانایی دارند در این ۱۰ شبانه روز در مساجد معتکف شده و به عبادت میپردازند.

این شاعر و معلم بازنشسته گفت: در روستاهای اهل سنت شهرستان درمیان مردم هرشب علاوه بر نماز مغرب و عشا، بعد از نماز عشا نماز تراویح به جا می آورند؛ نماز تراویح ۲۰ رکعت بوده و بعد از هر دو رکعت سلام داده میشود که در این ۲۰ رکعت نماز یک جزء قرآن قرائت میشود.

عظیمی ادامه داد: این نماز معمولا در تمامی مساجدی که حافظ قرآن دارد برگزار شده و بدین گونه تا پایان ماه مبارک رمضان یک قرآن کامل ختم میشود.

وی افزود: قرائت یک جزء قرآن در نماز تراویح جدای از دوره های قرآن روزانه در مساجد است.

این شاعر و معلم بازنشسته به ختم قرآن در شبهای قدر نیز اشاره کرد و گفت: در شبهای قدر نیز نمازگزاران چتد مسجد در یک مسجد متمرکز شده و علاوه بر ختم قرآن برنامه سخنرانی، سرودخوانی و پذیرایی برگزار میشود.

عظیمی به کمک به نیازمندان در سطح شهرستان درمیان اشاره و تصریح کرد: بحث کمک به نیازمندان به ویژه در ماه مبارک رمضان از گذشته در شهرستان درمیان وجود داشته و دارد و چه بسا که کمک به نیازمندان در گذشته بی ریاتر بوده است.

وی عنوان کرد: هم اکنون نیز بحث کمک به نیازمندان در این شهرستان مرزی مورد توجه است و طی سالهای گذشته به دلیل بحث کرونا و در قالب کمک مومنانه، کمکها به صورت بسته بندی به دست نیازمندان میرسد.

این شاعر و معلم بازنشسته افزود: یکی دیگر از آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در شهرستان درمیان و شهر طبس مسینا، عید دیدنی در روز عید فطر است؛ روز عید فطر پس از برگزاری نماز عیدفطر مردها (کوچکترها) با لباس محلی و یکدست به دیدن بزرگترها رفته و این اقدام خانه به خانه در سطح روستا ادامه دارد.

عظیمی با بیان اینکه زنان نیز به عید دیدنی میروند، گفت: برخی اوقات جمعیت برای عید دیدنی به حدی زیاد میشود که نصف جمعیت در خانه ها و سایر افراد درحیاط صاحبخانه به منظور عید دیدنی حضور پیدا میکنند.

وی در مورد رمضان خوانی، خاطرنشان کرد: این رسم که معمولا کمرنگ شده، خواندن اشعاری است که معمولا اصل متن در تمامی شهرستانها و روستاهای استان یکی است؛ شاید لهجه خواندن رمضان خوانی در هر منطقه فرق کند و متن دارای عبارت کم و زیاد باشد اما اصل متن یکی است.

دیدار امام جمعه و اعضای شورای شهر سرایان با سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی عنوان شد

گسترش فعالیتهای قرآنی و تکمیل سالن آمفی تئاتر سرایان/۲

    
دیدار امام جمعه و اعضای شورای شهر سرایان با سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی
امام جمعه و اعضای شورای شهر سرایان با سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی دیدار کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این دیدار مسائلی همچون ظرفیت های فرهنگی، هنری و قرآنی شهرستان سرایان، مساعدت درخصوص تکمیل پروژه سالن آمفی تئاتر این شهرستان با توجه به استعدادهای فراوان منطقه‌ و افزایش فعالیت های قرآنی خصوصا در ماه مبارک رمضان مورد بحث قرار گرفت.
محمود رمضانی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در راستای توسعه و ارتقاء فعالیت های فرهنگی، هنری و قرآنی این شهرستان قول مساعدت داد.

برگزاری جلسه شورای ورزش دانشگاه بیرجند/۷

اولین جلسه شورای ورزش دانشگاه در سال ۱۴۰۱ با حضور سرپرست دانشگاه، معاون فرهنگی و اجتماعی، معاون دانشجویی و معاون اداری و مالی، رئیس دانشکده هنر، رئیس پردیس علوم رفتاری، مدیر تربیت بدنی و فوق برنامه و سایر اعضای شورا امروز چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ به‌صورت حضوری در محل سالن رسانه برگزار شد.
برگزاری جلسه شورای ورزش دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی در جلسه شورای ورزش دانشگاه ضمن ارائه گزارش عملکرد و اقدامات حوزه تربیت بدنی در سال ۱۴۰۰، تقویم ورزشی سال ۱۴۰۱ مدیریت تربیت بدنی و فوق برنامه و همچنین مباحثی در خصوص ورزش دانشجویی و کارکنان مطرح و مصوب شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتقاد از عملکرد ضعیف ادارات در آذین‌بندی‌ها/۲-۳

رئیس بنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی با گلایه از برخی از دستگاه‌های اجرایی در راستای عدم آذین‌بندی ادارات، گفت: انتظار داریم تا ادارات و مساجد به این موضوع توجه کرده تا در مراسمات مختلف مردم بیشتر آن را حس کنند.

انتقاد از عملکرد ضعیف ادارات در آذین‌بندی‌ها

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام «حسین کمیلی» رئیس بنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی در دیدار اعضای شورای سیاست‌گذاری و مشورتی فعالان مهدوی استان با نماینده ولی فقیه در استان، اظهار داشت: برنامه‌های خوبی در نیمه شعبان سال گذشته با همت همه اعضا شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه جلسه شورای سیاست‌گذاری و پشتیبانی را قبل از نیمه شعبان با حضور نماینده ولی فقیه برگزار که مصوبات بسیار خوبی داشت، افزود: این جلسه ۱۲ مصوبه با محتواهای بسیار خوب داشت.

رئیس بنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی به بخشی از برنامه‌های اجرا شده در نیمه شعبان سال گذشته اشاره کرد و گفت: برگزاری جشن‌های محوری نیمه شعبان به ویژه جشن مهدوی در فرهنگسرای بیرجند، ایجاد غرفه‌های پاسخگویی به شبهات مهدوی در امامزادگان، کاروان ماشین‌نویسی در روز و شب نیمه شعبان، برگزاری مسابقه کتابخوانی با عنوان بهترین الگوی منتظران، برگزاری دعاهای ندبه باشکوه در سراسر استان، برنامه‌های سخنرانی متعدد با حضور سخنران محوری، اعزام مبلغ در شب نیمه شعبان به روستاهای استان به ویژه روستاهای عشایری و روستاها تلفیقی، اجرای سرود در سطح شهرها، نصب بنرهای مهدوی در سطح شهر و معابر که متأسفانه دستگاه‌ها آنچنان که باید و شاید عنایتی نکرده بودند، برگزاری سه‌شنبه‌های مهدوی در ادارات، برگزاری نشست‌های تخصصی در فضای مجازی و غیره از جمله این برنامه‌ها بوده است.

کمیلی با گلایه از برخی از دستگاه‌های اجرایی در راستای عدم آذین‌بندی ادارات، گفت: انتظار داریم تا ادارات و مساجد به این موضوع توجه کرده تا در مراسمات مختلف مردم بیشتر آن را حس کنند.

وی با اشاره به اینکه اعضای شورا پیشنهاد داده‌اند تا ستادی تحت عنوان ستاد مردمی منتظران ظهور شکل گرفته و تمام فعالیت‌ها تحت نظر این ستاد انجام شود، اضافه کرد: همچنین نهادها و سمن‌های مردمی نیز تحت یک پرچم و زیر نظر این ستاد فعالیت کنند.

رئیس بنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی از دستگاه‌های اجرایی خواست تا اگر اعتباری را در رابطه با برگزاری اینگونه مراسمات به سمن‌ها داده می‌شود زیر نظر بنیاد هم در بحث میزان اعتبار و هم هزینه‌کرد آن انجام شود.

 

یک بام و دو هوای خانه دار شدن در خراسان جنوبی/۳-۷

متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی از روند کند و نبود زیرساخت‌های آب و برق در این طرح گلایه مندند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران ساخت و ساز‌های طرح اقدام ملی مسکن که در دولت قبل با سهمیه ۵ هزار و ۹۷۰ واحدی برای خراسان جنوبی مصوب شد هنوز به جایی نرسیده است.

علیزاده معاون مسکن و شهرسازی راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در این طرح تامین زمین انجام شده است، تاکنون پی ریزی ۲ هزار و ۵۵ واحد به اتمام رسیده است و ۲۵۹ واحد نیز در مرحله پایان سفت کاری هستند.

کمرنگ‌ترین آمار ساخت مسکن در این طرح متعلق به شهرستان بیرجند است، یکی از همشهریان گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع کردیم و در بهمن توانستیم پروانه بگیریم.

مشکلات برای دریافت پروانه‌های ساختمانی و نبود زیرساخت‌ها عمده مشکلات این طرح در استان است.

یکی از همشریان گفت: زیرساخت‌ها مانند آب و برق وجود ندارد و همین امر باعث لنگ شدن کار می‌شود.

این در حالی است که راه و شهرسازی می‌گوید تامین هر یک از خدمات اولیه بر عهده دستگاه‌های خدمات رسان است.

عملیات آماده سازی تا قسمتی که با بنیاد مسکن قرار داد بسته شده در حال حاضر با ۸۰ درصد پیشرفت در حال انجام است.

برای اینکه مردم راحت بتوانند ساخت و ساز کنند جداول معابر فرعی انجام نمی‌شود.

اجرای خدمات شامل آب، برق و گاز توسط خود دستگاه‌های خدمات رسان باید انجام شود.

احتمال جایگزنی در طرح اقدام ملی مسکن وجود دارد

بخشی معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری بیرجند گفت: در کمیته برنامه ریزی شهرستان نسبت به تامین اعتبار تا حد توان اقدام می‌شود ضمن اینکه دستگاه‌ها مکلف هستند که نسبت به پیگیری و تامین اعتبار از اعتبارات ملی هم اقدام کنند.

هر چند اعلام شده است که دیگر مشکلی در دریافت پروانه وجود ندارد، اما مسئولان می‌گویند اگر افرادی طبق مهلت قانونی درج شده در پروانه اقدام نکنند با توجه به وجود متقاضیان زیاد افراد جایگزین می‌شوند این در حالی است که آورده افراد علاوه بر وام دریافتی باید حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان باشد.

با وجود پستی و بلندی‌های طرح اقدام ملی مسکن حالا ادامه خانه سازی با نام دیگری تحت عنوان نهضت ملی مسکن برنامه ریزی شده است و بیش از ۴۰ هزار متقاضی دیگر استان چشم امید به خانه دار شدن بسته اند.

با توجه به افزایش روز افزون قیمت مسکن، افزایش تسهیلات بانکی و کم کردن نرخ سود بازپرداخت تسهیلات می‌تواند کمک بزرگی به مستاجران برای خانه دار شدن کند.

عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: در استان ۳۱ هزار و ۲۴۵ واحد در قالب مسکن مهر به مردم تحویل داده شده است.

او گفت: در طرح اقدام ملی مسکن برای ۵ هزار و ۹۷۰ واحد ثبت نام شده است و جزء معدود استان‌هایی هستیم که واحد‌ها به مرحله نازک کاری و سکونت رسیده است.

عباس زاده گفت: به دلیل مشکلات اعتباری دستگاه‌های اجرایی در تامین زیرساخت‌ها در برخی از سایت‌ها با مشکلات جدی مواجه هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: بر اساس قانون طرح نهضت ملی مسکن، طرح‌های مربوط به اقدام ملی وارد نهضت ملی مسکن شده اند و همه واحد‌ها با این طرح مدیریت می‌شوند.

او گفت: در آخرین هماهنگی‌های انجام شده تا یک ماه آینده دستگاه‌های اجرایی مکلف به رفع مشکلات پیش آمده در واحد‌ها هستند.

 

 

 

 

حوزه دندانپزشکی خراسان جنوبی از کمبود متخصص رنج می‌برد/۲-۳

حوزه دندانپزشکی خراسان جنوبی از کمبود متخصص رنج می‌برد

سرپرست دانشکده دندانپزشکی بیرجند اظهار کرد: کمبود فضای فیزیکی و کمبود اعضای هئیت علمی در برخی از رشته‌ها به خصوص رشته‌های جراحی و ترمیمی از مشکلات مهم این رشته در خراسان جنوبی است.

نرجس اکبری، روز گذشته در دیدار با سرپرست دانشگاه با اساتید، دانشجویان و همکارانی که در سطح استان مشغول به فعالیت هستند گفت: این دانشکده از سال ۱۳۹۰ با پذیرش ۲۰ دانشجو، شروع به کار کرد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۶۰ دانشجوی دندانپزشکی مشغول به تحصیل در این دانشکده هستند افزود: تاکنون نیز ۱۱۰ دانشجو از این دانشکده فارغ التحصیل شده اند.

وی از حضور ۳۸ عضو هئیت علمی در این دانشکده برای ارائه خدمات آموزشی، درمانی و خدمات رسانی به مردم محروم منطقه خبر داد و گفت: امیدواریم با حمایت‌های رئیس دانشگاه و اعضای هیئت رئیسه از مشکلات مربوط به کمبود فضای فیزیکی و کمبود اعضای هئیت علمی از برخی از رشته‌ها علی الخصوص جراحی و ترمیمی به زودی مرتفع شود تا بتوانیم گام های بهتری در راستای ارتقاء سطح سلامت دهان و دندان استان برداریم.

 

 

 

گاز امسال به مجتمع گلخانه‌ای شهرستان نهبندان می‌رسد

گاز امسال به مجتمع گلخانه‌ای شهرستان نهبندان می‌رسد

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: در پی بازدید و دستور استاندار خراسان جنوبی عملیات گازرسانی به مجتمع گلخانه‌ای شهرستان نهبندان از محل اعتبارات داخلی شرکت ملی گاز ایران اجرایی شد و طبق برنامه‌ریزی تیر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

سید محمود هاشمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات گازرسانی به مجتمع گلخانه‌ای شقایق نهبندان که در بهمن سال گذشته اجرایی شد، ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان این طرح گازرسانی با اعتبار ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در دست اجراست گفت: در زمینه اجرای این طرح ۹ کیلومتر خط انتقال اجرا می‌شود و در تیر ماه سال جاری به اتمام خواهد رسید.

مدیرکل شرکت گاز خراسان جنوبی عنوان کرد: اجرای این خط انتقال برعهده سازمان جهاد کشاورزی بود و براساس قانون باید اجرای این طرح را سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تامین اعتبار می‌کرد اما با تلاش شرکت گاز خراسان جنوبی اجرای طرح در راستای کمک به بخش کشاورزی و تولیدکنندگان از محل منابع داخلی شرکت گاز ایران اجرایی شد.

وی گفت: اجرای این طرح از محل اعتبارات شرکت ملی گاز به نفع بخش کشاورزی استان شد و شبکه داخلی مجتمع گلخانه‌ای نهبندان توسط جهاد کشاورزی در حال اجراست.

استاندار خراسان جنوبی آذر سال گذشته در سفر به شهرستان نهبندان با هدف اطلاع از وضعیت موجود و تسهیل شرایط برای واگذاری واحدهای گلخانه‌ای به متقاضیان طرح‌های کشاورزی از فاز یک و ۲ مجتمع گلخانه‌ای این شهرستان بازدید کرد.

در این بازدید گازرسانی به این مجتمع گلخانه‌ای مهمترین مشکل مطرح شده از سوی دست‌اندرکاران اعلام شد که استاندار خراسان جنوبی دستور پیگیری آن را داد.

 

 

 

باز کردن روزه زیر نور چراغ برجک‌های نگهبانی مرز

چراغ برجک‌های نگهبانی از مرز ایران و افغانستان حتی در ماه مبارک رمضان هم خاموش نمی‌شوند و مرزبانان لحظه‌ای از نگهبانی دست بر نمی‌دارند.

 

روستای دغال واقع در شهرستان سربیشه نزدیکترین روستا به نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان است.

احمدی یکی از اهالی روستای دغال گفت: برجکی که در دهانه کوه این روستا قرار دارد همان نقطه صفر مرزی است.

او گفت: آرامش این نقطه با وجود نگهبانانی که در هر لحظه از شبانه روز مرز را رصد می‌کنند، مثال زدنی است.

سجادی یکی دیگر از مرزنشینان این منطقه گفت: در این منطقه کشاورزی می‌کنیم ، شب هنگام برای آبیاری سر زمین هایمان می رویم و بدون وجود هیچ مشکلی زندگی جریان دارد.

دفاع از امنیت مرز‌ها حتی با زبان روزه

کمی آن طرف‌تر حافظان مرز با چشمانی همیشه بیدار حتی با زبان روزه امنیت را علاوه بر روستای دغال در کل کشور ایجاد می‌کنند.

یکی از مرزبانان گفت: در این نقطه صفر مرزی پاسداری و حراست از کشور عزیزمان ایران در گرمای طاقت فرسای هوا و روزه داری باز هم تعطیل نمی‌شود.

او گفت: در این منطقه دمای هوا حدود ۴۵ درجه است و با زبان روزه در این گرمای کویر باز هم لحظه‌ای نگاهمان از دشمن دور نمی‌شود.

پرسنل مرزبانی به صورت شبانه روزی و در هر دمایی از سال در حال دفاع از حریم و وطن هستند.

در ماه مبارک رمضان با غروب کردن خورشید بوی نان تازه در این منطقه و به ویژه پاسگاه نگهبانی می‌پیچد.

با شنیدن صدای اذان مرزبانان پس از اقامه نماز، افطار می‌کنند و عده‌ای هم که در حال مرزبانی هستند روزه هایشان را با نگاه تیزبین به دشمن باز می‌کنند.

سرهنگ رضایی فرمانده هنگ مرزی نهبندان گفت: مرز‌های ایران با تجهیزات الکترونیکی و اپتیکی مدیریت منابع انسانی مراقبت می‌شوند.

او گفت: حدود ۴۰۰ کیلومتر از مرز‌های ایران اسلامی توسط مرزبانان خراسان جنوبی حراست می‌شوند.

امنیت امروز را مدیون رشادت‌های مرزبانان هستیم که در نقطه‌های صفر مرزی جانانه از خاکشان دفاع می‌کنند.

 

برقراری پروازهای شرکت وارش به بیرجند تا یک ماه آینده/۲

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس از پیگیری برای راه اندازی پروازهای شرکت هواپیمایی وارش خبر داد.

 

اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه  در مجلس گفت: در جلسه‌ای با حضور قناعت استاندار خراسان جنوبی، مدیر عامل شرکت هواپیمایی وارش قول مساعد داد تا یک ماه آینده، برقراری پرواز‌های رفت و برگشت از بیرجند به شهر‌های تهران، مشهد، کیش، اصفهان و شیراز را نیاز سنجی کند.

استفاده از ظرفیت نوشیدنی زرشک و زعفران در پذیرایی پرواز‌های این شرکت و حمایت از دو تیم فوتبال بیرجند و قاین در لیگ از دیگر قول‌های مدیر عامل شرکت هواپیمایی وارش بود.

 

 

 

 

ایجاد گمرکات تخصصی برای واردات مواد اولیه کارخانجات خراسان جنوبی/۲-۳

رحیمی زاده گفت: گمرکات تخصصی برای سهولت در واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی خراسان جنوبی ایجاد شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: پارسال تمام لوازم و تجهیزات خطوط تولید واحد‌های صنعتی استان به گونه‌ای هدایت شده اند که ترخیص آن‌ها در گمرکات استان صورت بگیرد.

او گفت: برای انجام بهتر این امر گمرکات تخصصی در استان ایجاد شد تا کاری که در بندرعباس و سایر گمرکات صورت می‌گرفته است، در خراسان جنوبی انجام شود.

رحیمی زاده گفت: افزایش میزان واردات به استان از یک میلیون دلار به ۲۲ میلیون دلار ثمره ترخیص کالا‌ها از سوی گمرک خراسان جنوبی بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تُن کالا پارسال از پایانه مرزی ماهیرود و سایر بازارچه‌های استان به افغانستان صادر شده است.

او گفت: عمده کالا‌های صادراتی شامل مصالح ساختمانی، مواد غذایی و سوخت‌های هیدروکربن بوده است.

رحیمی زاده گفت: میزان ارزش دلاری کالا‌های صادر شده به کشور افغانستان ۷۲۲ میلیون دلار برآورد شده است.

 

 

 

 

 

 

افتتاح نمایشگاه عکس از قندهار تا شرهانی/۲-۳

نمایشگاه عکس از قندهار تا شرهانی در محل نگار خانه سینما بهمن شهرستان بیرجند افتتاح و تا سه روز آینده ادامه دارد.

 

کریمیان رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه عکس از قندهار تا شرهانی گفت: نمایشگاه عکس از امروز تا سه روز آینده در محل نگارخانه سینما بهمن بر پا و ۴۶ اثر منتخب از ۴۰۰ عکس آرشیوی موجود از خاطرات جهادی حزب الله قندهار افغانستان در آن به نمایش گذاشته شده است.

او گفت: این عکس‌ها برای اولین بار بعد از سی سال به نمایش گذاشته شده است و نمایان گر اتحاد ملت ایران و افغانستان در هشت سال دفاع مقدس و تا به امروز است.

کریمیان گفت: در دوران هشت سال دفاع مقدس نزدیک به ۳۰۰ شهید افغانستانی از فاطمیون داشتیم و به طور کلی بیش از ۴ هزار شهید افغانستانی ذیل پرچم کشورمان جهاد کرده و به شهادت رسیدند.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی گفت: در دوران هشت سال دفاع مقدس سربازان افغان با پیروی از پیام امام خمینی بدون داشتن هیچگونه هویت رسمی ایرانی و با کمترین امکانات برای بیرون کردن نیرو‌های روسی و دفاع از ولایت جنگیدند.

او گفت: این نمایشگاه به همت سردار اسماعیلی که خود سال‌ها فعالیت نظامی و فرهنگی داشته اند و به اسم برادر شهید شان احسان اسماعیلی برپا شده است.

کریمیان گفت: این نمایشگاه نشان گر گوشه‌ای از اتحاد بین ایران و افغانستان و رفاقت دیرینه این دو کشور است.

 

 

 

 

رژه روز ارتش در خراسان جنوبی به‌صورت خودرویی برگزار می‌شود

رژه روز ارتش در خراسان جنوبی به‌صورت خودرویی برگزار می‌شود

فرمانده ارشد نظامی ارتش در خراسان جنوبی گفت: رژه ۲۹ فروردین روز “ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی” در بیرجند از خیابان پاسداران به سمت بلوار پیامبر اعظم (ص) به‌صورت خودرویی برگزار می‌شود.

امیر سرتیپ دوم ستاد “جلیل شاطری” روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: رژه ۲۹ فروردین به دلیل تداوم شیوع کرونا با حضور باشکوه نیروهای مسلح مستقر در خراسان جنوبی و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۲۹ فروردین هر سال یادآور فرمان تاریخی، مدبرانه و دوراندیشانه امام خمینی (ره) مبنی بر تعیین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران است گفت: ارتش با رژه خود بار دیگر ثابت می‌کند که در خدمت ولایت و رهبری و پشتیبان مردم بوده، هست و خواهد بود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ ارتش از برگزاری نمایشگاه معرفی ظرفیت‌ها و تجهیزات ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح از ۲۷ فروردین به مدت سه روز در محل مهمانسرای میلاد بیرجند خبر داد و گفت: همچنین به مناسبت روز ارتش خدمات رایگان پزشکی در روستاهای محروم استان با استفاده از ظرفیت بیمارستان بوعلی ارتش ارائه خواهد شد.

وی برگزاری محفل انس با قرآن کریم با حضور نیروهای مسلح، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، دیدار با کودکان بی‌سرپرست خانه امام علی (ع) بیرجند، برپایی ایستگاه صلواتی و توزیع افطاری، اهدای خون توسط کارکنان ارتش و در مجموع توزیع سه هزار پرس غذای گرم را از دیگر برنامه‌های ویژه روز ارتش ذکر کرد.

امیر شاطری اظهار داشت: ارتش از ابتدای شیوع کرونا، ۵۰۰ میلیارد تومان برای انجام اقدامات پزشکی و ارائه خدمات به مردم و محرومیت‌زدایی در این دوره بحرانی در کشور هزینه کرده که بخشی از آن در خراسان جنوبی هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز ارتش انقلابی، مکتبی و ولایتمدار در اوج اقتدار است اضافه کرد: اقتداری که شکننده نیست بلکه اقتدار پایدار است و در هر نقطه‌ای از اقصی نقاط ایران اسلامی اجازه تجاوز به هیچ عنصر تجاوزگری را نخواهیم داد.

فرمانده ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی گفت: ما طالب صلح هستیم اما برای دفاع و حراست از کیان جمهوری اسلامی ایران با هیچ کسی مماشات نداریم و هیچ جریانی در کار ما خللی وارد نمی‌کند لذا تنها جریانی که پیرو محض آن هستیم خط سرخ ولایت و رهبری است.

وی با اشاره به اینکه ارتش قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از کفش، کلاه تا آموزش و تکنیک آن توسط کشورهای بیگانه به‌خصوص آمریکا تامین می‌شد افزود: حرف اول را در صحنه‌های عملیاتی و آموزشی آیین‌نامه آمریکایی و اسرائیلی می‌زد و تصمیم‌گیرنده هم مستشاران آمریکایی بودند.

امیر شاطری تصریح کرد: اما بیعت همافران ارتش با امام راحل در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ کمر رژیم پهلوی را شکست و همه طرفداران این رژیم از ارتش ناامید شدند تا اینکه در ۲۲ بهمن انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

وی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همه دشمنان آرام آرام به فکر انحلال ارتش افتادند و برای این منظور غائله‌های مختلف را طراحی و برنامه‌ریزی کردند اما دشمنان در نقشه‌های خود ناکام ماندند و با صدور پیام تاریخی امام راحل در آن برهه حساس از تاریخ در جهت انسجام نیروهای انقلابی در ارتش ایران، ۲۹ فروردین به عنوان روز ارتش جمهوری اسلامی نامگذاری شد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ ارتش ادامه داد: دشمنان علیه ما هشت سال جنگ را طراحی کردند و از سه محور جبهه‌های شمالی، میانی و جنوبی کشور را مورد تهاجم قرار دادند اما ارتش با کمترین تجهیزات و همراهی سایر نیروهای مسلح هشت سال دفاع مقدس را ثبت کرد و دشمن نتوانست یک وجب از خاک وطن ما را مورد تجاورز قرار دهد.

وی گفت: بعد از جنگ هم ارتش به بازسازی و نوسازی خود در راستای انسجام بیشتر پرداخت که در بومی‌سازی تمامی تجهیزات نوین به نقطه عطفی رسیده و امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرتمندترین ارتش‌های دنیا است.

امیر شاطری مردم‌یاری را از رویکردهای اصلی ارتش برشمرد و اظهار داشت: ارتش در بلایای طبیعی همیشه در صفوف مقدم در کنار مردم بوده و در کنار اقدامات عملیاتی، راهبردی و لجستیکی در طرح‌های مردم‌یاری پیشگام است.

وی درباره موضوع مترددین مرزی غیرمجاز گفت: در طول مرزی که در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران در خراسان جنوبی است، هیچ نیروی پیاده و سواره‌ای به خاک جمهوری اسلامی وارد نخواهد شد.

فرمانده ارشد نظامی ارتش در خراسان جنوبی افزود: برخی تصاویر و کلیپ‌ها در فضای مجازی کذب است و سامانه‌های پایش تصویری نقاط صفر مرزی را پایش می‌کند، البته مراجعه‌کننده به مرزها داریم که از ورود آنان جلوگیری می‌شود یا تحویل مقامات قضایی و به کشورشان بازگشت داده می‌شوند.

وی تصریح کرد: به دلیل هوشیاری نیروهای نظامی و انتظامی مستقر در مرز این سیر جمعیت که در فضای مجازی منتشر می‌شود، کذب محض است.

 

 

 

 

۳۴۱ طرح اشتغالزای اولویت‌دار در خراسان جنوبی تصویب شد/۳

۳۴۱ طرح اشتغالزای اولویت‌دار در خراسان جنوبی تصویب شد

۳۴۱ طرح اولویت‌دار خراسان جنوبی برای بهره‌مندی از تسهیلات اشتغال در یازدهمین نشست کمیته استانی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه به تصویب رسید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، یازدهمین نشست کمیته استانی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به ریاست سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری برگزار شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی به عنوان دبیر کمیته در این نشست به ارائه گزارشی از عملکرد کمیته استانی و وضعیت اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به تفکیک دستگاه‌های اجرایی پرداخت.

مرتضی ذاکریان گفت: تاکنون ۷۱۸ طرح در این کمیته به تصویب رسیده و تا پایان سال ۱۴۰۰ تسهیلات مربوط به ۴۷ طرح به مبلغ ۴۳۴ میلیارد ریال توسط بانک‌های عامل پرداخت شده است.

در این نشست که با حضور همه اعضا همراه بود، نمایندگان بانک‌های عامل گزارشی از وضعیت بررسی و پرداخت طرح‌های متقاضی تسهیلات ارائه کردند سپس نمایندگان هر یک از دستگاه‌های اجرایی عضو کمیته به معرفی طرح‌های متقاضی تسهیلات در حوزه خود پرداختند.

بعد از بررسی طرح‌ها توسط اعضای کمیته استانی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه، در نهایت ۳۴۱ طرح با مجموع مبلغ هزار و ۳۷۵ میلیارد ریال به تصویب رسید.

همچنین مقرر شد اقدامات لازم برای معرفی طرح‌های مصوب به بانک یا مؤسسه عامل انجام شود.

 

 

 

 

 

 

 

سرپرست بهزیستی خراسان جنوبی خبر داد؛
توزیع ۵۰ هزار پُرس غذای گرم در طرح «ضیافت مهربانی»
شرفی گفت: در راستای اجرای طرح «ضیافت مهربانی» پیش بینی می شود با کمک خیران ۵۰ هزار پُرس غذای گرم بین جامعه هدف بهزیستی استان تا پایان ماه مبارک رمضان توزیع شود.

«حسن شرفی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: سازمان بهزیستی طی ماه مبارک رمضان در جهت تأمین نیازمندی‌های جامعه هدف تحت پوشش اقدام به برگزاری پویش «ضیافت مهربانی» کرده است.

سرپرست بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به هدف از برگزاری پویش «ضیافت مهربانی» گفت: اشاعه فرهنگ خیرخواهی و نوع دوستی و تکریم ایتام و نیازمندان، آگاه‌سازی جامعه با خدمات گسترده، ایجاد امید و حس نوع دوستی در دل مددجویان و استفاده از ظرفیت خیران جهت تامین نیازهای جامعه هدف از اهداف اصلی اجرای این پویش است.

وی در ادامه بیان کرد: تا پایان ماه مبارک رمضان در راستای اجرای این پویش در خراسان جنوبی پیش بینی می شود بیش از ۵۰ هزار پُرس غذای گرم بین نیازمندان تحت پویش این نهاد حمایتی توزیع شود.

شرفی ادامه داد: به مناسبت وفات حضرت خدیجه (س) یک هزار و ۵۰۰ پُرس غذای گرم توسط مراکز مثبت زندگی بین جامعه هدف بهزیستی شهرستان بیرجند توزیع می شود.

سرپرست بهزیستی خراسان جنوبی افزود: در ابتدای ماه مبارک رمضان نیز ۱۲۰ بسته معیشتی به ارزش یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال بین جامعه ی هدف بهزیستی در شهر اسفندن شهرستان قاینات توزیع شد.

وی به نحوه واریز کمک های نقدی خیرین جهت مشارکت در اجرای این پویش گفت: خیران می توانند از طریق از طریق شماره حساب ۴۱۸۰۰۳۴۵۴۱۹۴۷۶۹۶ و یا شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۹۹۳۹۴۴۸ و یا از طریق کد دستوری #۲۴۶۸*۷۲۴* برای واریز کمک‌های نقدی اقدام کنند.

شرفی در پایان عنوان کرد: مردم و خیران می‌توانند کمک‌های غیر نقدی خود شامل بسته‌های مواد غذایی و البسه را به اداره‌های بهزیستی شهرستان‌ها، بخش‌ها و موسسه‌های خیریه تحت پوشش بهزیستی تحویل دهند.

رئیس کمیته امداد شهرستان خوسف:
۱۸۶ میلیون تومان غذای گرم بین نیازمندان خوسف توزیع شد
چاجی گفت: در مجموع از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون ۱۸۶ میلیون تومان غذای گرم و سبد غذایی بین خانواده های تحت پوشش و نیازمند توزیع شده است.

«محمدرضا چاجی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خوسف اظهار کرد: همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان آشپزخانه اطعام مهدوی در خوسف راه اندازی شد.

 

رئیس کمیته امداد شهرستان خوسف با بیان اینکه طبخ غذا بر اساس کمک و نیت خیرین در این آشپزخانه انجام می شود، گفت: در هفته اول ماه رمضان در طرح اطعام مهدوی و آشپزخانه مراکز نیکوکاری یک‌هزار و ۷۵۰ پرس غذای گرم بین خانواده تحت پوشش و سایر نیازمندان توزیع شد.

چاجی با بیان اینکه در شهرستان خوسف ۲ هزار و ۴۲۹ خانوار مستمری بگیر در قالب پنج هزار و ۲۶۵ نفر از خدمات این نهاد بهره مند می شوند، افزود: از این تعداد یک هزار و ۵۳۵ خانوار سالمند هستند.

وی در ادامه از توزیع ۳۱۷ سبد غذایی از اول ماه رمضان با همکاری مراکز نیکوکاری در خوسف خبر داد و گفت: شهرستان خوسف دارای چهار مرکز نیکوکاری در خوسف، ماژان، خور و معصوم آباد است.

رئیس کمیته امداد شهرستان خوسف تصریح کرد: در مجموع از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون ۱۸۶ میلیون تومان غذای گرم و سبد غذایی بین خانواده های تحت پوشش و نیازمند توزیع شده است.

چاجی با اشاره به ارزش ریالی این کمک ها، ادامه داد: در بحث غذا گرم ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و بیش از ۱۳۰ میلیون تومان هم سبد غذایی بین نیازمندان توزیع شده است.

وی از استقبال خوب خیرین برای بحث کمک ها در ماه مبارک رمضان خبر داد و افزود: هدف گذاری شده با کمک خیرین ۱۷ هزار پرس غذای گرم و افطاری ساده بین نیازمندان خوسف توزیع شود.

رئیس کمیته امداد شهرستان خوسف در ادامه با اشاره به اجرای پویش «آراسته این سفره به مهر من و تو» در شهرستان خوسف، گفت: خیرین می توانند کمک های نقدی خود را با شماره گیری *۸۸۷۷*۱*۰۵۶۴ # و یا شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۰۲۹۱۴۱ نزد بانک ملی واریز کنند.

وی گفت: علاوه بر این شماره ها مردم می توانند کمک های خود را به شماره حساب ۱۱۲۵۴۲۴۵۳۰۰۷ نزد بانک ملی تقدیم کنند.

پنج معدن راکد شهرستان طبس تعیین تکلیف شد

پنج معدن راکد شهرستان طبس تعیین تکلیف شد

پنج معدن راکد شهرستان طبس در اولین جلسه تعیین تکلیف معادن غیرفعال استان خراسان جنوبی در سال جاری تعیین تکلیف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، اولین جلسه تعیین تکلیف معادن راکد و غیرفعال استان در شهرستان طبس با محوریت معادن سیلیس و با حضور رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، معاون امور معادن و صنایع معدنی این سازمان و بهره‌برداران پنج معدن غیرفعال برگزار شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در راستای تعیین تکلیف معادن راکد و غیرفعال استان، پنج معدن راکد طبس در اولین جلسه سال جاری بررسی و تعیین تکلیف شد.

عباس جرجانی افزود: یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های مهم سازمان صمت در ۲ سال گذشته تعیین تکلیف معادن راکد و غیرفعال در سطح استان بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت جلسات متعددی در مرکز استان و شهرستان‌ها برگزار شده است گفت: این جلسات در سال جاری و در شهرستان‌ها نیز ادامه خواهد داشت.

دبیر شورای معادن استان خراسان جنوبی اظهار داشت: در این راستا جلسه تعیین تکلیف معادن راکد و غیرفعال در شهرستان طبس با محوریت معادن سیلیس با حضور بهره‌برداران پنج معدن غیرفعال تشکیل شد و بهره‌برداران مکلف به تعیین تکلیف معدن در مدت زمان معین شدند.

وی تاکید کرد: در غیر این صورت برابر قانون نسبت به سلب صلاحیت از بهره‌برداران این معادن اقدام و این معادن به منظور فعالسازی از طریق مزایده به سرمایه‌گذاران دارای صلاحیت و با برنامه واگذار خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در ادامه برنامه‌های سفر به شهرستان طبس از واحد کنسانتره زغالسنگ “شرکت فرآوری زغالسنگ پروده طبس” بازدید کرد.

این واحد فرآوری دومین واحد بزرگ تولیدکننده کنسانتره زغالسنگ در کشور است که با تولید سالانه ۲۶۰ هزار تن کنسانتره زغالسنگ زمینه اشتغال حدود ۱۲۰ نفر را به‌صورت مستقیم فراهم کرده است.

جرجانی از معدن زیرزمینی شرکت زغالسنگ نگین طبس و نحوه استخراج ماده معدنی در عمق ۴۰۰ متری از سطح زمین هم بازدید کرد.

ذخیره قطعی معدن شماره ۲ و ۳ شرکت زغالسنگ نگین طبس بیش از ۶ میلیون تن بوده و ظرفیت استخراج اسمی سالانه این معادن ۲۶۰ هزار تن است. همچنین در این ۲ معدن حدود ۶۵۰ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند.

حدود ۷۶ درصد ذخایر زغالسنگ کشور در شهرستان طبس است.

 

 

 

در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود؛

توزیع ۵۰۰ بسته بهداشتی توسط جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی

توزیع ۵۰۰ بسته بهداشتی توسط جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: به مناسبت ماه مبارک رمضان ۵۰۸ بسته بهداشتی بین نیازمندان و محرومان آسیب دیده از بیماری کرونا در خراسان جنوبی توزیع می‌شود.

به گزارش  امروز خراسان جنوبی، محمدرضا رضایی اظهار داشت: یکی از اصلی ترین برنامه جمعیت هلال احمر در دوران کرونا، حمایت از آسیب دیدگان و بیماران کرونا است.

وی بیان کرد: به منظور پیشگیری از شیوع بیش از پیش ویروس کرونا و کمک به خانواده‌های نیازمند و آسیب دیده ۵۰۸ بسته بهداشتی با همکاری داوطلبان خانه‌های هلال در شهرستان‌ها به صورت رایگان توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه این بسته‌ها شامل صابون، پودر لباسشویی، شامپو، حوله، مسواک، دستمال کاغذی، شانه، ناخن گیر و غیره است، افزود: ارزش ریالی این بسته‌ها بیش از ۵۶۰ میلیون ریال است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: تلاش می‌کنیم طی هفته هلال احمر نیز توزیع دومین مرحله از این بسته‌ها را بین افراد نیازمند و کم برخوردار متأثر از کرونا داشته باشیم.

گزارش تصویری/ جزء خوانی قرآن در «ضیافت رمضان» بیرجند

مراسم جز ءخوانی قرآن کریم طی ماه مبارک رمضان به میزبانی مساجد، حسینیه ها و مؤسسات قرآنی بیرجند در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*