گزارش ۰۱/۲۳/صدور روادید متقاضیان سفر به ایران در جام جهانی ۲۰۲۲، رایگان شد

صدور روادید متقاضیان سفر به ایران در جام جهانی ۲۰۲۲، رایگان شد

سخنگوی دولت از رایگان شدن صدور روادید متقاضیان سفر به ایران در جریان رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، خبر داد.

صدور روادید متقاضیان سفر به ایران در جام جهانی ۲۰۲۲، رایگان شد

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود از رایگان شدن صدور روادید در ایام جام جهانی خبر داد و نوشت:

«یکی دیگر از توافقات سفر قطر رئیس‌جمهور، اجرایی شد. با مصوبه امروز دولت(۱۴۰۱/۰۱/۲۴) صدور روادید متقاضیان سفر به ایران در جریان رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، رایگان شد. این مصوبه می‌تواند در جذب و تشویق سفر گردشگران جام‌جهانی به ایران و رونق صنعت گردشگری در کشور نقش مؤثری داشته باشد.»

 

 

آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان به دولت ارائه شد/ همه معلمان مشمول رتبه‌بندی می‌شوند

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از ارائه لایحه رتبه‌بندی معلمان به دولت خبر داد و گفت: همه معلمان مشمول رتبه‌بندی می‌شوند.

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، امروز در بازدید از خبرگزاری فارس از ارائه لایحه رتبه‌بندی معلمان به دولت خبر داد و اظهار کرد: متن آیین‌نامه قانون رتبه‌بندی معلمان بعد از یک ماه بررسی کارشناسی، امروز از طرف وزارت آموزش و پرورش به هیأت دولت ارائه شد.

وی با بیان اینکه زمان اجرای رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور خواهد بود، گفت: تدوین آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان اداری استخدامی و سازمان برنامه بودجه و با نظارت دو نماینده مجلس انجام شد که کارشناسان در سه شیفت کاری با حضور وزیر آموزش و پرورش، آن را آماده کردند.

ستاری‌فرد با اشاره به اینکه ظرف سه ماه از تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان باید اجرایی شود، ادامه داد: ان‌شاءالله رتبه‌بندی معلمان تا پایان خرداد اجرایی می‌شود و وزارت آموزش و پرورش به محض تصویب دولت، به مرحله اجرایی می‌برد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات این آیین‌نامه بیان کرد: بعد از تصویب هیأت دولت می‌توانیم درباره مفاد آن صحبت کنیم چون ممکن است در دولت با تغییراتی مواجه شود.

وی با بیان اینکه همه معلمان مشمول رتبه‌بندی می‌شوند، افزود: رویکرد آموزش و پرورش در این آیین‌نامه شامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رضایت‌مندی شغلی معلمان و افزایش کیفیت آموزشی و بسط عدالت تربیتی است.

 

 

جنگ آینده بر سر آب است/ یک گام تا نفت در برابر آب

جنگ آینده بر سر آب است/ یک گام تا نفت در برابر آب

دبیر کل فدراسیون صنعت آب با تاکید بر اینکه باید به شرایط آب ایران بیش از برجام پرداخته شود، گفت: جنگ آینده بر سر آب است و ما باید نفت بدهیم و آب بگیریم، این اتفاق زودتر از آنچه باید در حال تحقق است.

علیرضا شریعت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره منشاء داخلی و خارجی ریزگردها در کشور اظهار داشت: آنچه مسلم است کاهش بارندگی و تغییر اقلیم در بروز پدیده ریزگرد بی‌تاثیر نبوده است، بخش اعظم سرزمین عراق و نیزارهایی که بعد از جنگ از بین رفت، آماده و مهیای بروز ریزگرد بود. بنابراین گرد و غبار کنونی بخشی به تغییر اقلیم و بخشی هم به اتفاقاتی که در بالادست رقم می‌خورد، برمی‌گردد.

وی افزود: کشورهایی که در بالادست هستند به لحاظ قانونی می‌توانند از آب استفاده کنند و پایین‌دست نمی‌تواند نسبت به آن ادعایی داشته باشد مگر اینکه در کنوانسیون‌های مختلف شکایت کند و پیگیر مباحث به لحاظ زیست‌محیطی باشد، بنابراین ما باید از قبل به این مسئله فکر می‌کردیم و در دیپلماسی با کشور ترکیه موضوع را گوشزد می‌کردیم.

تغییر اقلیم آلارم داده بود

دبیر کل فدراسیون صنعت آب تصریح کرد: در هر حال روند تغییر اقلیم و افزایش دما این آلارم را به ما می‌داد که باید آماده باشیم، بنابراین بخش اعظم اتفاق اخیر به خارج از مرزهای ایران برمی‌گردد، ضمن اینکه ما هم باید در مقطعی با عراق جلسه می‌گذاشتیم و نسبت به کاشت گیاهان بومی جهت جلوگیری از گرد و غبار اقدام می‌کردیم که به دلیل تحریم و مسائل مالی ایران و عراق این اتفاق نیفتاد و مشکلات ما دوچندان شد.

سدهای جدید ترکیه معادل تمام سدهای ایران آب جمع‌آوری می‌کند

وی گفت: در خوزستان اقداماتی برای کاشت درخت اقدام شد اما همان زمان هم این آلارم داده شد که منشاء اصلی گرد و غبار ایران نیست و کشورهای اطراف و مخصوصا عراق هم باید همکاری کنند، تفاهمنامه‌ای امضا شد که درختکاری شود که به دلایل مباحث مالی و تحریم و این اتفاق نیفتاد و همزمان با این سوءمدیریت ترکیه هم به شدت اهداف خود را پیگیری کرد به طوری که چند سدی که احداث کرده به لحاظ آبی که جمع‌آوری می‌کند معادل کل سدهای ایران است.

نفت بدهیم آب بگیریم

شریعت با بیان اینکه جنگ آینده بر سر آب است و ما باید نفت بدهیم و آب بگیریم و این اتفاق زودتر از آنچه باید در حال تحقق است، افزود: قرار است رئیس‌جمهور ترکیه سفری به ایران داشته باشد در این شرایط باید با کشورهای اطراف از جمله ایران و عراق جلسه‌ای به طور همزمان تشکیل دهند و در رابطه با حقابه محیط زیستی مذاکره شود و از طرفی تفاهمنامه‌های مبادله که در آینده درگیر ماجراهای دیگر نشویم.

گرد و غبار امروز شروع ماجرا است

وی خاطرنشان کرد: در هر حال گرد و غبار امروز شروع ماجرا است سال‌های بعد به افزایش دما و خشکی بیش از حد تصور می‌رسیم و شرایط بدتر می‌شود، وقتی میزان بارندگی کم شود، منطقه بیشتر مستعد گرد و خاک می‌شود، ترکیه زودتر این موضوع را متوجه شد و شروع به اقداماتی کرد که منافع ملی کشورش در نظر گرفته شود اما کشور ما و عراق هیچ دیپلماسی را در این رابطه دنبال نکردند. آنقدر که به برجام پرداختیم به این موضوع توجهی نشده است.

به شرایط آب ایران بیش از برجام پرداخته شود

دبیر کل فدراسیون صنعت آب با تاکید بر اینکه باید به شرایط آب ایران بیش از برجام پرداخته شود، گفت: باید از شرایط انفعالی خارج شویم، تبعات این گرد و غبار بسیار وحشتناک است، بسیاری امراض مشکلات ریوی در پی دارد که تبعات آن بعدا مشخص می‌شود، ضمن اینکه طبق اعلام محیط زیست و هواشناسی این شرایط ادامه‌دار است یعنی در ابتدای بهار باید آماده مواجهه با این ریزگردها باشیم.

گیاهان بومی بکاریم

وی بیان داشت: باید به سمتی برویم که مناطقی را که بر اساس اطلاعات ماهواره‌ای از قبل مشخص شده و منشا ریزگرد هستند، شناسایی کرده و نسبت به کاشت گیاهان بومی منطقه اقدام کنیم تا بتوانیم کمی جلوی ریزگردها را بگیریم و شرایط را تا حدی متعادل کنیم.

شریعت یادآور شد: باید برنامه‌ریزی محکم و منسجم داشته باشیم، علاوه بر دنبال کردن یک دیپلماسی فعال با ترکیه جهت حفظ دجله و فرات و رساندن آب به اراضی منشاء ریزگردها در داخل کشور نیز نسبت به کاشت درختان بومی مناطق مرزی اقدام کنیم.

پیش‌بینی غیر قابل سکونت شدن فلات مرکزی

وی گفت: اخیرا ناسا اعلام کرده خیلی از مناطق مثل فلات مرکزی ایران قابل سکونت نیستند، برخی داخل کشور این موضوع را قبول ندارند، در حالی که باید همه چیز را بدبینانه ببینیم و بر اساس یک سناریوی بدبینانه برنامه‌ریزی کنیم. البته نیازی به گفتن ناسا هم نیست، شهرها در حال خالی شدن از سکونت هستند، اکنون با وجود بارندگی بسیار زیاد هیچ آبی به گاوخونی نمی‌رسد امسال بارندگی از میانگین بلندمدت هم بیشتر بود اما عملا زاینده رود ۲۵۰ میلیون متر مکعب بیشتر آب ندارد.

تهران در یک قدمی جیره‌بندی

دبیر کل فدراسیون صنعت آب بیان داشت: آینده کشور به آب وابسته است، هیچ توسعه‌ای بدون منابع آب امکان‌پذیر نیست، اکنون ۳۰۰ شهر کشور با تنش آبی مواجه هستند، مطمئنا با وضعیت کنونی؛ تهران به جیره‌بندی هم می‌رسد مگر اینکه از آب‌های زیرزمینی برداشت کنیم که باید خطر فرونشست را بپذیریم.

وی افزود: دنیا به سمت کم‌آبی می‌رود و خاورمیانه در صدر این کم‌آبی قرار دارد، اگر این کشور زمین بخورد بابت کمبود آب است نه مباحث بیرونی و برجام. باید به سمت آگاهی مردم برویم و مصرف را کنترل کنیم، به ازای هر درجه افزایش دما ۱۶ درصد مصرف انرژی بالا می‌رود و با توجه به بارندگی نیروگاه‌های برقابی هم از مدار خارج می‌شوند و با مدیریت فعلی آب فلات مرکزی در آینده نزدیک خالی از سکنه می‌شود، گفته می‌شود که آب از خلیج‌فارس و عمان منتقل شود سوال اینکه با کدام سرمایه قرار است برای کشاورزی و صنعت آب را از دریا منتقل کنیم؟

 

 

 

روایتی تلخ از انزوای خانواده‌های کودکان مبتلا به اوتیسم

هدی‌سادات پاک‌نهاد
روایتی تلخ از انزوای خانواده‌های کودکان مبتلا به اوتیسم

با بروز اولین رفتارهای غیر عادی در کودک اوتیسم والدین او قضاوت می‌شوند. اطرافیان با بی‌اطلاعی از این اختلال رشدی پدر و مادر را متهم به تربیت نادرست می‌کنند و داغ دیگری بر دل خانواده‌های منزوی شده این کودکان می‌گذارند. غم بزرگی که گاهی به مراتب از وضعیت کودک بیمارشان تلخ‌تر است.

 «پسرم بخاطر ابتلا به اوتیسم حالت طبیعی نداشت. به خاطر رفتارهای غیرعادی‌اش تصور اطرافیان این بود که ما پسرمان را خوب تربیت نکردیم. نوع رفتار و قضاوت آنها رنج زیادی برای مان داشت و باعث شد کم‌کم ارتباط مان را با دوست و فامیل کم کنیم و منزوی شویم. واقعیت این است که خیلی وقت ها در این شرایط والدین و اعضای خانواده کودک مبتلا به اوتیسم در سکوت و بی‌خبری مبتلا به افسردگی می‌شوند.» این‌ها حرف‌های پانته‌آ فراهی مادر یک پسر مبتلا به اوتیسم است که در گفت‌وگو با ایرنا زندگی از دغدغه‌هایش می‌گوید.

 

۳ سال در حالت انکار بودیم

قبول کردن این که فرزندتان که همه دنیا و زندگی تان به وجود او گره خورده حالت طبیعی ندارد گاهی به اندازه یک سوگ کمرشکن است. اوتیسم از بیماری‌های روانی و رفتاری است که درمان قطعی ندارد و تنها می‌توان با بکارگیری تمهیداتی از پیشرفت آن پیشگیری کرد.«پانته آ فراهی» می‌گوید از ابتدا مانند خیلی از مادرهای دیگر در شرایط شوک و انکار بوده است و حالا این نیت را دارد که با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی درباره این بیماری به خانواده این بیماران و بهتر شدن رفتار دیگران با آن ها کمک کند. روزهای انکار او و همسرش ۳ سال طول کشیده است: «پسرمان ۳ ساله بود که متوجه شدیم حالت طبیعی ندارد. به چند روانشناس و روان‌پزشک و متخصص اعصاب و روان مراجعه کردیم. تشخیص همه آن‌ها اوتیسم بود. وضعیت بدی داشتیم. اطلاعات زیادی از این بیماری نداشتیم. نمی‌دانستیم که این تشخیص ها درست است یا نه. من و همسرم تقریباً ۳ سال در حالت انکار و عدم پذیرش این واقعیت تلخ بودیم تا اینکه پسرم ۵ ساله شد و علائم بیماری در او شدت گرفت. چاره‌ای جز قبول این مسئله نداشتیم. بعدازاین اتفاق روزهای سختی را گذراندیم.»

روایتی تلخ از انزوای خانواده‌های کودکان مبتلا به اوتیسم

نوشتن از وضعیت پسرم به من کمک کرد

علائم کودکانی که مبتلا به اوتیسم هستند خیلی زود وضعیت آن ها را برای دیگران غیر عادی جلوه می‌دهد. عدم اطلاع از این بیماری با انگ زنی های مختلفی همراه می شود و خیلی ها از این خانواده ها و فرزندان‌شان فاصله می‌گیرند. پانته‌آ می‌گوید پیش از این پسرش را از دیدرس دیگران پنهان می کرده اما حالا به‌جایی رسیده که برای پسرش در شبکه‌های مجازی بازکرده و بدون قضاوت دیگران از روزمرگی‌های او می‌نویسد.« به پیشنهاد یکی از دوستان نویسنده‌ام تصمیم گرفتم وبلاگی بسازم به اسم «برای پسرم آرین»؛ همین نوشتن تأثیر فوق‌العاده‌ای در بهبود حال روحی من داشت. این راه را ادامه دادم و فکر کردم که به‌عنوان یک مادر باید با نوشتن اطلاعات لازم درباره این بیماری را به دیگران برسانم.

همدلی در کمپین صدایم شو

مادر آرین می‌گوید همین فعالیت او را از انزوا خارج کرده است: «در همین مسیر، به‌اتفاق یکسری از مادران دیگر که دارای فرزند مبتلا به اوتیسم بودند، کمپین صدایم شو را راه انداختیم و با درست کردن بروشورهایی آن‌ها را به‌منظور اطلاع‌رسانی در اماکن عمومی شهر توزیع کردیم.» این مادر فعال در فضای مجازی می گوید:«در واقع ما با توزیع بروشور و اطلاع‌رسانی از طریق شبکه های مجازی درواقع برای خودمان دلسوزی می‌کنیم اما مردم جامعه اطلاعات کافی درباره این اختلال ندارند.»

 

نگاه همسایه ها را به پسرم تغییر دادم

بیماری اوتیسم نوعی اختلال رشدی است که تعامل کودکان مبتلا به آن را با دیگران با سختی های زیادی همراه می‌کند. در واقع پر واضح است که در چنین شرایطی والدین و به ویژه مادران این دسته از کودکان بیش از خود کودک از این اختلال رنج می‌برند. ناراحتی شدید از تغییرات جزئی در مسائل روتین روزمره، وسواس برای خوردن فقط یک نوع غذا، وسواس برای استفاده از یک شیء ویژه، عدم ارتباط کلامی با دیگران، پرهیز از ارتباط چشمی با غریبه ها، واکنش های غیر منتظره به صداها و احساسات و پرخاشگری های ناگهانی به خاطر ایجاد تغییرات در اشیای پیرامون، لباس و وسایل شخصی مورد علاقه همه از نشانه ها و علائم ثابت اوتیسم در کودکان هستند. مادر آرین می گوید بارها به خاطر همین رفتار از طرف پسرش در حضور دیگران رنج دیده است. چرا که آن ها به دلیل همین اختلال ها پسرش را دیوانه خطاب کرده اند: «هنوز که هنوز است وقتی با پسرم بیرون می‌رویم، بعضی‌ها به دلیل همین اختلال های رفتاری پسرم را دیوانه خطاب می‌کنند. یک‌بار با شنیدن این کلمه از دختر کوچک یکی از همسایه ها رنجیده خاطر شدم. اما بر احساساتم غلبه کردم. با خودم گفتم آن‌ها نمی دانند و من وظیفه دارم که برای آگاهی شان تلاش کنم. به همین دلیل بروشورهایی که برای  اطلاع‌رسانی درباره این بیماری در منزل داشتم را دسته کردم و به خانه تک تک همسایه های مان رفتم. کمی با آن ها صحبت کردم و آن نشریه کوچک را به آن ها دادم که مطالعه کنند. هنوز در همسایگی این عزیزان زندگی می‌کنم و  از آن زمان به بعد نوع برخورد آن‌ها با پسرم آرین عوض شد.»

 

مسئولان گوش شنوایی برای مطالبات ما ندارند

فراهی از اجباری شدن حضور این کودکان در مدارس انتقاد دارد:«به دلایلی که چندان هم معلوم نیست تعداد مبتلایان به اوتیسم در سنین کودکی رو به افزایش است. با این حال این کودکان و شرایط آن ها همچنان برای مسئولان تصمیم گیرنده ما ناشناخته هستند.کاش می شد یکی از این مسئولان چند ساعتی از روز را در کنار این کودکان و خانواده‌های آن ها می‌گذارند و شرایط و علائم اختلال آن ها را از نزدیک می دید و بعد از آن برای آن ها تصمیم گیری انجام می شد.»

 

عدم تمهیدات لازم باعث شدت اختلال اوتیسم می شود

مادر آرین می گوید پسر او و دیگر کودکانی که به این اختلال مبتلا هستند از ورود به مکان جدید واهمه دارند.تمرکزشان تنها بر مکان و اشیای ویژه ای است و اگر به درستی با آن ها رفتار نشود بیماری شان شدت پیدا می کند:«اکنون از ما خواسته شده این کودکان را به مدارس بفرستیم. اما این بچه ها ناگهان و بدون تمهیدات قبلی نمی توانند این شرایط را بپذیرند. خانواده‌هایی که فرزند مبتلا به اوتیسم دارند نمی‌توانند به مهمانی بروند. مسافرت رفتن با کودکی که شدت این علائم در او بالاست با سختی های زیادی همراه است. هر نوع تغییری باعث افزایش اضطراب و شدت علائم در این کودکان می‌شود و روند  کاهش آن را متوقف می کند.از مسئولان می خواهیم گوش شنوای خانواده های دارای فرزند مبتلا به این اختلال شوند و با تصمیم گیری های کارشناسی شده به ما در کمک رساندن به وضعیت روحی این کودکان کمک کنند.»

 

 

 

ردپای مشکوک بدهکاران بزرگ بانکی در پرونده‌های خصوصی‌سازی/ خانواده صرافان چگونه خریدار «رفاه» شدند؟!

ردپای مشکوک بدهکاران بزرگ بانکی در پرونده‌های خصوصی‌سازی/ خانواده صرافان چگونه خریدار «رفاه» شدند؟!

خانواده صرافان که جزو ابربدهکاران بانک صادرات هستند، در دولت قبل در یک خصوصی‌سازی صوری، با قیمت پایین فروشگاه رفاه را از آن خود کردند.

به گزارش ایرنا، پس از ابلاغ دستورات و پیگیری‌های مسئولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، تعدادی از بانک‌های مهم کشور اقدام به انتشار فهرست بدهکاران بزرگ خود کردند تا مشخص شود عزم و اراده دولت برای مقابله با این پدیده شوم در نظام اقتصادی و پولی کشور، بسیار جدی‌تر از دولت‌های گذشته است.

با انتشار این فهرست، بهتر از قبل مشخص شد در سال‌های گذشته برخی اشخاص حقیقی و حقوقی با سوء استفاده از خلأهای قانونی و نظارتی و نبود شفافیت اطلاعاتی به‌ویژه عدم اعتبارسنجی مناسب، نسبت به اخذ تسهیلات کلان اقدام و علیرغم مساعدت‌ها و فرصت‌های اعطایی، در بازپرداخت تسهیلات کوتاهی کرده‌اند.

آنچه در بررسی اولیه این فهرست منتشره توسط بانک‌های دولتی قابل مشاهده است، وجود اعضای برخی خانواده‌های مشهور است که در سال‌های گذشته، توانسته‌اند به لطف تسهیلات کلان بانکی و عدم پرداخت معوقات خود، صاحب مجموعه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی شده و ثروت خود را صد چندان کنند.

به عنوان مثال، یکی از این خانواده‌ها که جزو بدهکاران کلان بانک صادرات محسوب می‌شوند، برادران صرافان هستند که در قالب بیش از ۱۰ شرکت، اقدام به دریافت تسهیلات بانکی نموده اما اراده و اقدام موثری در بازپرداخت این مبالغ نداشته‌اند.

ردپای مشکوک بدهکاران بزرگ بانکی در پرونده‌های خصوصی‌سازی/ خانواده صرافان چگونه خریدار «رفاه» شدند؟!

خانواده صرافان چهارسوقی که با نام «صرافان برادرز» نیز شناخته می‌شوند از جمله خانواده‌های شهیر در بازار برنج ایران هستند. پیش از آن نیز هنگامی که در سال ۹۶، فهرست ۲۰ بدهکار بزرگ بانک سرمایه منتشر شد، نام صرافان در این میان دیده می‌شد و گروه صرافان با دریافت ۴ فقره وام بانکی ۱۷۳ میلیارد و ۲۶۶ میلیون تومانی از بانک سرمایه، در ردیف بدهکاران بزرگ بانکی در این مجموعه قرار داشت.

این موضوع از آنجا اهمیت دوچندان پیدا می‌کند که نام این خانواده در زمان خصوصی‌سازی و واگذاری سهام یکی از مجموعه‌های بزرگ اقتصادی یعنی فروشگاه رفاه نیز مطرح شد. طبق بررسی‌ها شرکت آتیه فروز سبحان، یکی از سهامداران و از اعضای هیات مدیره فروشگاه رفاه (در ادوار پس از واگذاری سهام مجموعه‌های دولتی) محسوب می‌شود که در سال‌های گذشته، یکی از اعضای خانواده صرافان یعنی احمد صرافان چهارسوقی به عنوان رئیس هیات مدیره آن فعالیت می‌کرده است.

البته پس از آن نیز، نام برخی دیگر از اعضای خانواده صرافان را می‌توان در برخی اسناد مالی و اداری فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه مشاهده کرد.

طبق بررسی‌ها، نام احمد صرافان ۷ بار در فهرست مدیونین کلان بانک صادرات که اخیراً منتشرشده، وجود دارد و نشان می‌دهد وی و برخی دیگر از نزدیکانش، بدهکاری فراوانی به بیت‌المال و نظام بانکی دارند اما با این وجود، توانسته‌اند با ابهاماتی که هم‌اکنون توسط دستگاه‌های نظارتی و عدلیه در حال پیگیری است، خریدار سهام ارزشمند فروشگاه رفاه شوند.

این در حالی است که تا سال ۱۳۹۳ که نام یک عضو خانواده صرافان به عنوان رئیس هیات مدیره شرکت آتیه فروز سبحان وجود داشته، وی دارای پرونده سنگین مالیاتی بوده و اداره کل مالیاتی اصفهان در سال‌های بعد، اخطارهای متعددی را برای احضار وی منتشر کرده است.

اما خانواده صرافان با همکاری خانواده ابوترابیان، موفق می‌شوند در دولت گذشته ضمن تصاحب بخش قابل توجهی از سهام یک مجموعه بزرگ اقتصادی که صدها ملک ارزشمند و دارایی‌های فراوان دیگر داشته، این فروشگاه زنجیره‌ای را به اموال خود اضافه کنند بدون آنکه اقدام موثری در زمینه پرداخت بدهی‌های کلان خود انجام دهند.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد در گام‌های بعد و پس از وصول تسهیلات معوق و بدهی‌های صدها میلیاردی افراد موجود در فهرست بدهکاران بانک‌های دولتی، سراغ اموال و سهامی رفت که با این تسهیلات معوق خریداری و تصاحب شده‌اند.

خبرگزاری ایرنا در روزهای آینده، وضعیت و اقدامات مبهم دیگر اسامی موجود در فهرست بدهکاران بزرگ بانکی را نیز بررسی و منتشر خواهد کرد.

 

 

 

انتشار فهرست ابربدهکاران بانکی؛ خوب اما ناقص و ناکافی

انتشار فهرست ابربدهکاران بانکی؛ خوب اما ناقص و ناکافی

برای نخستین بار، فهرستی از بدهکاران بانک‌های دولتی اعلام شد، اما باید به این پرسش اساسی پاسخ داد که آیا با افشای اسامی ابربدهکاران بانکی مشکل اقتصاد ایران و سیستم بانکی حل می‌شود؟

به گزارش خبرنگار مهر، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای نخستین بار در تاریخ بانکداری ایران، فهرستی از بدهکاران بانک‌های دولتی را افشا و اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی را اعلام کرد. این اقدام که در راستای اجرای جز یک بند «د» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به تصویب نمایندگان مجلس نیز رسیده، دست بانک مرکزی را علاوه بر افشای فهرست ابربدهکاران بانکی، برای شفاف سازی وضعیت بدهکاران در صورت‌های مالی، مبلغ بدهی، سررسیدهای بدهکاران و وضعیت بانک باز می‌گذارد.

بر اساس قانون بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی، امسال بانک مرکزی مکلف شده بر اساس اطلاعات سامانه‌های نظارتی خود و اطلاعاتی که از شبکه بانکی جمع آوری می‌کند شامل مبلغ وام، نوع وثیقه، میزان و مدت آن و مطالبات جاری و غیر جاری بودن و تفکیک‌های آن در زمینه مطالبات بانک‌ها از بدهکاران اقدام به تهیه و انتشار اطلاعات جامع و کامل از تمام پرداخت‌ها و تسهیلات ارائه شده به اشخاص حقیقی یا حقوقی نموده و در دسترس عموم قرار دهد.

این موضوع در حالی در راستای افزایش شفافیت عملکرد بانک‌ها تعریف می‌شود که در قانون امسال تنبیهاتی برای آن دسته از بانک‌هایی که از افشای اطلاعات خودداری می‌کنند دیده شده است.

بر اساس ماده ۴۴ قانون پولی و بانکی چنانچه بانک‌ها اطلاعات لازم را در زمان‌های مقرر، کامل یا تمام ندهند بانک مرکزی این اختیار را دارد که با شبکه بانکی و آن دسته از بانک‌هایی که این شفافیت داده‌ها را اطلاع رسانی نکنند با ابزارهای تنبیهی از جمله لغو صلاحیت مدیران بانکی و یا محدودیت‌هایی در توزیع سود، پاداش مدیران و حتی فعالیت‌های بانکی مواجهه شوند.

در همین زمینه مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد در مواجهه با انتشار فهرست بدهکاران کلان بانکی در روزهای اخیر با بیان اینکه «دلایل مختلفی از جمله رکود اقتصادی، بیکاری، تحریم‌های اقتصادی، نوسانات نرخ ارز و غیره وجود دارند که اشخاص حقیقی و حقوقی نمی‌توانند اقساط تسهیلات خود را بازپرداخت کنند» معتقد است «برخی از اشخاص با نفوذ در نظام بانکی و از طریق دور زدن قوانین و مقررات، تسهیلات ارزی و یا ریالی را دریافت می‌کنند و سالیان سال با شگردهای مختلف سعی دارند از باز پرداخت آن، طفره روند.»

به گفته وی راه اصلی مبارزه با فساد و رانت خواری، تقویت شفافیت است. این افشا آنچنان اهمیت دارد که بعد از سالیان متمادی در حکم مندرج در اجزا (۱) و (۲) بند (د) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور نیز به آن اشاره شده است.

به گزارش مهر، از نگاه نخبگان و کارشناسان اگر چه اقدام وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در افشای فهرست ابر بدهکاران بانکی به منظور ارتقای شفافیت و انضباط پولی امری قابل قبول است اما اعلام این فهرست بدون ذکر میزان تسهیلات دریافتی و یا تضامین و وثایقی که از بدکاران اخذ شده، چه کمکی به جامعه و یا سیستم بانکی در وصول مطالبات خواهد کرد؟

موضوع دیگر اینکه همچنان این ابهام وجود دارد که تکلیف سایر بدهکاران بانکی چیست و اینکه اساساً همه بدهکاران بانکی کشور به این فهرست ختم می‌شوند؟ آیا ابربدهکاران بانکی از منابع لازم برای بازپرداخت بدهی معوق خود به بانک‌ها برخوردار هستند و یا اینکه علاقه‌ای برای تسویه بدهی‌ها از سوی این اشخاص به دلایل مختلف وجود ندارد؟

از همه مهم‌تر اینکه چگونه این اشخاص در سنوات قبل توانسته‌اند از سیستم بانکی این حجم از تسهیلات را دریافت کنند در حالی که بسیاری از مردم برای گرفتن یک وام ۲۰ میلیون تومانی با انواع شرایط و موانع گوناگون مواجه و از دریافت آن باز می‌مانند؟

باید به این پرسش اساسی پاسخ داد که آیا با افشای اسامی ابربدهکاران بانکی مشکل اقتصاد ایران و سیستم بانکی آن حل می‌شود؟

به نظر می‌رسد پاسخ به این پرسش با توجه به استقرار سامانه‌های اعتبارسنجی بانک‌ها، افشای فهرست ابربدهکاران بانکی تأثیری بر کردیت یا موقعیت اعتباری بدهکاران بزرگ ندارد.

در صورت افشای فهرست ابربدهکاران در صورت‌های مالی بانک‌ها؛ می‌توان گفت اگر با شفاف شدن سرفصل بدهی غیر جاری به مفهوم اینکه بدهکار، پول بانک را پس نمی‌دهد تعبیر شود، برای مشتریان این ابربدهکاران این پیام را خواهد داشت که این اشخاص حقیقی یا حقوقی با خطر نکول بازپرداخت بدهی در سررسیدها و ریسک بالای معامله با آنها مواجه هستند.

از این رو با توجه به اینکه ابربدهکاران بانکی از بازپرداخت تسهیلات امتناع می‌کنند افشای فهرست ابربدهکاران بانکی به این شکل نمی‌تواند به حل مشکلات اساسی سیستم بانکی کشور کمک چندانی نماید.

الیزابت طرح چادر می‌شود!/چادرهایی که بدون نظارت وارد می‌شوند

الیزابت طرح چادر می‌شود!/چادرهایی که بدون نظارت وارد می‌شوند

مدتی است چادرهای وارداتی با طرح های الیزابت‌وار و دوران کلاسیک وارد بازار شده و از طریق فضای مجازی به ویژه اینستاگرام به فروش می رسند.

به گزارش مهر در هر مقطعی از زمان تابلوهای کلاسیک و طرح الیزابت روی دیوارهای خانه‌های ایرانی خودنمایی می‌کرد و نماد سالن پذیرایی لاکچری بود. در تمامی این مقاطع زمانی این تابلوها در خانه‌های ایرانی عرض اندام می‌کردند و به نوعی دل میهمان را آب و حال این روزها شاهد چادرهایی براساس طرح‌های کلاسیک و الیزابت هستیم…

این روزها فضای مجازی به ویژه اینستاگرام مملو از پیج هاییست که به فروش چادر و دیگر ابزارهای حجاب می‌پردازند که برخی از آنها به مرور در مسیر تبرج وارد شده‌اند؛ چادرهایی با طرح‌های مختلف که برخی از آنها زننده و برخی دیگر در ردیف پوشاک لاکچری قرار می‌گیرد. مدتی می‌شود که چادرهایی با طرح الیزابت و کلاسیک برای فروش گذاشته شده است و با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسد که بنا به گفته صاحب یکی از این پیج‌های اینستاگرامی، جزو پرفروش‌ترین چادرهای آن صاحب کسب و کار دیجیتال است.

برای بررسی این موضوع خبرنگار صنایع فرهنگی گروه فرهنگ و اندیشه خبرگزاری مهر، ابتداعا به سراغ اسدالله سلیمانی رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب رفت تا واکاوی ابتدایی را از ماجرای این چادرهای وارداتی داشته باشد.

* کارگروه ساماندهی مد و لباس چاره‌ای بیاندیشد

سلیمانی ضمن تأیید وارداتی بودن چادرهای طرح کلاسیک و الیزابت، گفت: این چادرها ۱۰۰ درصد، وارداتی است و در روزگاری پارچه‌های مشکی ما تا ۹۰ درصد از خارج از کشور وارد کشور می‌شود و تنها ۱۰ درصد توسط کارخانه حجاب شهرکرد تولید می‌شد که البته امروز ظرفیت حجاب به ۲۰ درصد رسیده و ۸۰ درصد وارداتی است. همچنین کار دوخت در ایران انجام می‌شود.

وی ادامه داد: حجاب براساس دستورالعمل قرآنی، پوششی است که جلب توجه نکند در عین حال که در اجتماع راحت باشد. به شخصه مخالف این حجاب‌هایی هستم که این روزها شاهدش هستیم و تبلیغ آن در پیج‌های مختلف اینستاگرام می‌کند. متأسفانه این حجاب‌ها تبرج است و نمی‌توان عنوان حجاب را بر روی آن بگذاریم.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب افزود: بنظر می‌رسد وظیفه کارگروه ساماندهی مد و لباس است که وارد میدان شود و برای چنین طرح‌هایی اندیشه‌ای داشته باشد. متأسفانه هر اندازه ما مطالبه گری می‌کنیم، هیچکس به حرف ما گوش نمی‌دهد.

وی ادامه داد: فردی که دربحث فروش وارد شده است، برایش فرقی نمی‌کند که چه چادری با چه طرحی بفروشد چراکه او همه مسائل را اقتصادی می بیند و هر آنچه که نفع اقتصادی داشته باشد انجام می‌دهد و دغدغه چندانی ندارد، اما ما به عنوان یک نهاد مردمی و تولیدکننده دغدغه مند هستیم که هر طرحی روی چادر نزنند و هر چادری را وارد کشور نکنند.

2.jpg

سلیمانی گفت: فروشنده‌های چادر به هر بهایی چادر را می‌فروشند اما ما به عنوان تولیدکننده محصولات حجاب دغدغه داریم تا ذائقه سازی کنیم و طرح‌های مناسبی را بزنیم تا فضا را به سمت حجاب ایرانی اسلامی سوق دهیم، اما در این شرایط و گاهاً در برخی مواقع، موانع بسیاری را برای مان ایجاد می‌کنند؛ ۱۵ سال از فعالیت کارگروه ساماندهی مد و لباس می‌گذرد، چه کرده‌اند؟ کدام بخش از لباس را ساماندهی کرده‌اند؟ چرا امروز باید شاهد چادر وارداتی با طرح کلاسیک و الیزابت باشیم؟

وی ادامه داد: متأسفانه کارگروه ساماندهی مد و لباس، تنها به اصطلاح به مانند یک بالاسری می‌ماند و ما به عنوان یک نهاد مردمی و بخش خصوصی وارد میدان شده‌ایم که دائماً برای مان موانع ایجاد می‌کنند و نمی‌گذارند کار کنیم. البته گروه جدیدی وارد کارگروه ساماندهی مد و لباس شده‌اند که ضمن خداقوت به گروه جدید باید گفت که ما این آمادگی را داریم تا کمک کنیم.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب افزود: ما نزدیک به هفت سال است که می‌گوئیم چادر با ارز آزاد وارد کشور می‌شود و قیمتش به ۱۰ برابر جهش یافته است. پیشنهاد می‌شود که این مسیر تغییر کند و ما به سمتی حرکت کنیم تا مصوباتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۵ سال پیش برای کارگروه ساماندهی مد و لباس صادر کرده بود، مورد بررسی قرار بگیرد و ۲۶ سازمان و نهادی که براساس این مصوبات قرار بود اقداماتی انجام شود، توسط بازرسی کل کشور، مورد ارزیابی قرار بگیرد و هر بخش که دچار ضعف بود، توبیخ شود.

وی افزود: متأسفانه در بحث حجاب، تنها به نیروی انتظامی گیر می‌دهیم درحالی که نیروی انتظامی انتهای این داستان قرار دارد. بنظر می‌رسد دستگاه‌های دیگر باید کار کنند. برای مثال به شبکه قرآن رفتم تا در برنامه‌ای صحبت کنم، عوامل برنامه در مدت پخش استرس این موضوع را داشتند که نام برند محصولات برده نشود؛ درحالی که یکی از ۲۶ نهادی که شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوباتش را صادر کرده صداوسیماست؛ بنابراین صداوسیما باید به صورت رایگان به تبلیغات محصولات حجاب بپردازد.

پس از صحبت‌های سلیمانی رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب به سراغ سیدمجید امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس رفتیم تا دلایل عدم نظارت بر چنین چادرهایی را واکاوی کنیم.

* واردات چادر دوخته شده به کشور ممنوع است

سیدمجید امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: اگر چادرهای طرح الیزابت و کلاسیک به صورت رسمی وارد کشور شده باشد، خطای قانونی بوده است و باید برخورد شود. ما هم این موضوع را بررسی می‌کنیم و در برابر آن موضع گیری خواهیم کرد. آن چیزی که مهم است، با تحولی که در نشان شیما و اتصال آن به کد اقتصادی یا شناسه اقتصادی کالا انجام می‌دهیم، حتی اگر کالای وارداتی بخواهد به سادگی و راحتی وارد کشور شود، این سازوکار و کیفیت فرهنگی برآن وارد می‌شود، یعنی اگر کالایی حداقل کیفیت فرهنگی را نداشته باشد در کنار کیفت فنی و سلامت اساساً اگر واردات هم آزاد باشد، نباید توزیع شود.

وی افزود: در مجموع چادری که طراحی اش مورد قبول ما نباشد، در کارگروه ساماندهی مد و لباس اعلام می‌کنیم. همچنین ما دستورالعمل لباس اجتماعی بانوان را داریم که طبق آن هرچیزی نقص یا اشکال فرهنگی و فنی داشته باشد، با آن برخورد می‌کنیم.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: در خصوص واردات چادرهای طرح الیزابت و کلاسیک باید اتحادیه‌ها برخورد کنند؛ چراکه ما مسئول اصناف نیستیم. ما باید فقط شاخص را در جمع کارگروه با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و اصناف اعلام می‌کنیم. اگر این چادر یا هر لباس دیگری براساس شاخص‌های لباس اجتماعی بانوان که سال گذشته ابلاغ شد، نتواند باشد، از نظر بازرسی اصناف توزیع و تولیدش غیرقانونی است و باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اصناف مسئول مواجهه و کارگروه ساماندهی مد و لباس مسئول شاخص هاست، اما به دلیل آنکه فروش آن در فضای مجازی انجام می‌شود، اساساً اینها از اصناف مجوز ندارند و در نهایت اصناف شانه خالی می‌کند و در این فرآیند ما سعی می‌کنیم موضوع را در کارگروه ساماندهی مد و لباس پیگیری کنیم.

امامی گفت: نظارت بر توزیع لباس در فضای مجازی طبق قانون برعهده اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی است و کسانی که مجوز ندارند، ما آن را به معاونت اطلاع رسانی و الباقی نهادهای نظارتی گزارش می‌دهیم تا آنها با محدودسازی بتوانند از ادامه فعالیت‌های شأن جلوگیری کنند، به خصوص در مورد کسانی که نماد ندارند.

* نظارت بر فروش چادر در اینستاگرام متولی ندارد

الفت عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی گفت: نظارت بر فروش البسه به ویژه چادر در اینستاگرام برعهده اتحادیه نیست و ما نمی‌توانیم بر آن ورود داشته باشیم. بنظر می‌رسد نظارت بر فروش البسه در اینستاگرام تا کنون متولی نداشته باشد و هر کسی می‌تواند هر چادری را با هر طرحی وارد کند و در اینستاگرام به فروش برساند.

در ادامه نگارش این گزارش، با چند تن از صاحبان پیج چادر صحبت شد که به فروش چادرهایی با طرح کلاسیک و الیزابت می‌پردازند. آنها در پاسخ به این پرسش که این چادرها با استقبال بانوان روبرو شده‌اند، گفتند که این چادرها جزو پرفروش‌ترین چادرهای شأن هستند و بانوان تهران و شهرستان‌ها علاقمند به خرید این چادرها هستند. ما هم بنا به درخواست مخاطبان مان پیش می‌رویم و زمانی که مشاهده می‌کنیم این چادرها جزو پرفروش‌ترین چادرها محسوب می‌شود، سعی می‌کنیم با واردات این چادرها به کشور، درخواست مشتریان مان را محقق کنیم.

یکی از صاحبان پیج اینستاگرام در همین زمینه گفت برایش فرق نمی‌کند چادر چه طرح فرهنگی و ضد فرهنگی داشته باشد. هر کدام از محصولات که مورد استقبال مخاطبانش قرار بگیرد، سریعاً آن محصول را وارد کشور می‌کند و در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

به‌نظر می‌رسد اعضای کارگروه ساماندهی مد و لباس در کنار ۲۶ نهادی که ۱۵ سال پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی را صادر کرده بود، باید دور هم جمع شوند و چاره‌ای برای این موضوع بیندیشند و واردات چنین چادرهایی را واکاوی کنند.

 

 

 

کمر گرانی وام مسکن شکسته شد/سقوط آزاد اوراق مسکن به ۷۰ هزار تومان

کمر گرانی وام مسکن شکسته شد/سقوط آزاد اوراق مسکن به ۷۰ هزار تومان

قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روزهای اخیر به دامنه ۷۰ هزار تومان برای هر برگه بازگشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که در نیمه دوم سال گذشته قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن با نماد «تسه» در بازار سرمایه به بالای ۱۰۰ هزار تومان و حتی در برخی روزهای ۲ ماه پایانی سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۸۰ هزار تومان هم رسیده بود، اما از آغاز سال جاری و همزمان با رکود تورمی بازار مسکن، قیمت این اوراق کاهش یافته است.

تثبیت قیمت اوراق تسهیلات مسکن در دامنه ۷۰ هزار تومان

در معاملات روز جاری، متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن در نمادهای مختلف بین ۷۲ تا ۷۷ هزار تومان در نوسان است. در ۳ نماد نیز تعدادی از برگه ها در قیمت ۸۱ هزار تومان به فروش رفته‌اند.

نوسان گیری اوراق لغو شد؛ قیمت‌ها نصف شد

به گفته کارشناسان اقتصاد مسکن، یکی از مهمترین علل کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن، حذف نوسان گیری این اوراق با همکاری بانک مسکن و فرابورس بود.

بر اساس مقررات فرابورس، فروش اوراق تسهیلات مسکن تا ۴ ماه پس از خرید ممنوع است؛ اما این ممنوعیت شامل همان روز خرید نمی‌شد و لذا سفته بازان با خرید این اوراق در ابتدای روز و سپس فروش آن در همان روز با ۵ درصد افزایش (سقف دامنه نوسان)، اقدام به نوسان گیری می‌کردند که از ابتدای اسفند نوسان گیری اوراق تسهیلات مسکن لغو شد و امکان فروش این برگه‌ها در همان روز، وجود نداشت.

وام مسکن نیم بها تمدید نشد؛ اما قیمت اوراق نزولی شد

این کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در حالی است که بانک مسکن در سال جاری امکان دریافت نیمی از تسهیلات مسکن با استفاده از منابع داخلی خود و نیمی دیگر با اوراق را تمدید نکرد؛ اتفاقی که پیش بینی می‌شد به افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن دامن بزند؛ ولی نتیجه عکس داد و کاهش قیمت این برگه‌ها را در پی داشت.

به خصوص که هدف بانک مسکن از اجرای وام مسکن نیم بها، کاهش هزینه‌های تمام شده دریافت تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق بود.

وام مسکنی که پاسخگوی فقط ۸ متر است

کارشناسان اقتصادی از دیگر علل کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن را افزایش ۶ درصدی متوسط قیمت مسکن در اسفند ۱۴۰۰ نسبت به بهمن سال گذشته می‌دانند که سبب شده تا ارقام و سقف فعلی تسهیلات خرید مسکن در پایتخت، کفاف خرید واحد مسکونی میان متراژ و بین ۶۰ تا ۸۰ متری را نمی‌دهد.

با توجه به گزارش بانک مرکزی که متوسط قیمت مسکن در تهران را متری ۳۵ میلیون تومان اعلام کرده، با وام مسکن زوجین می‌توان حداکثر ۱۳.۷ متر از یک واحد مسکونی و با وام مسکن فردی نیز تنها ۸ متر از یک واحد مسکونی را خریداری کرد.

قیمت تمام شده وام مسکن چند؟

در حال حاضر سقف تسهیلات خرید مسکن زوجین تهرانی ۴۰۰ و با وام جعاله ۸۰ میلیونی، ۴۸۰ میلیون تومان است که برای دریافت این تسهیلات ۹۶۰ برگه تسهیلات مسکن باید خریداری شود.

با احتساب میانگین هر برگه ۷۵ هزار تومان، هزینه دریافت این وام ۷۲ میلیون تومان خواهد بود.

همچنین برای دریافت وام مسکن فردی به همراه وام جعاله در تهران که مجموعاً به ۲۸۰ میلیون تومان می‌رسد، متقاضی می‌بایست ۵۶۰ برگه با متوسط قیمت ۷۵ هزار تومانی و هزینه نهایی ۴۲ میلیون تومان از بازار سرمایه خریداری کند.

 

 

 

پول‌های آزادشده ایران کجا خرج می‌شوند؟

پول‌های آزادشده ایران کجا خرج می‌شوند؟

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق می‌گوید پیش از برنامه‌ریزی برای پول‌های آزاد شده ایران در کشورهای خارجی، اینکه این منابع به چه سازمان یا نهادی تعلق دارد، در نحوه هزینه کرد آنها تاثیرگذار خواهد بود.

سید حمید حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما در ابتدا باید ببینیم که کدام پول‌ها و به چه شکل آزاد خواهد شد و سپس باید بررسی کنیم که این پول‌های بلوکه شده به کجا تعلق داشته است. بر اساس اطلاعاتی که داریم، حدود ۲۳ درصد این پول‌ها به صندوق توسعه ملی تعلق دارد و ۱۴ درصد آن نیز برای شرکت نفت است، همچنین بخشی از پولی که در کره جنوبی بلوکه شده متعلق به وزارت دفاع است.

وی با اشاره به تفاوت جایگاه این نهادها در تامین اعتبارات دولت، گفت: این طور نیست که بگوییم هر پولی که آزاد شد مستقیما در اختیار دولت قرار گرفته و وارد خزانه می‌شود و برای اهداف اقتصادی تیم اجرایی خرج می‌شود. هر یک از این نهادها، ساختار و شرایط خاص خود را دارند و بر اساس آن باید برنامه ریزی کرد. قطعا بخشی از این منابع برای دولت است و امکان استفاده از آن در بخش‌هایی از اقتصاد وجود خواهد داشت اما نمی‌توان به تمام این منابع نگاهی یکسان داشت.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه در صورت احیای برجام، شرایط اقتصاد ایران متفاوت خواهد شد، توضیح داد: کنار رفتن تحریم‌ها، قطعا قابل مقایسه با آزادسازی منابع ایران نیست. در صورت کنار رفتن محدودیت‌ها، می‌توان انتظار داشت که درآمد روزانه دولت تا ۲۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کند که قطعا گشایشی در تامین اعتبار و پیگیری اهداف اقتصادی ایجاد خواهد کرد.

حسینی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی دقیق برای روزهای کنار رفتن تحریم‌ها، بیان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند، در این حوزه باید عاقلانه رفتار کرد و با برنامه‌ای دقیق برای رسیدن به اهداف کار کرد. قطعا بخشی از این منابع به صندوق توسعه ملی خواهد رفت و می‌توان از منابع این صندوق برای توسعه زیرساخت‌ها استفاده کرد و مابقی باید از سوی دولت هزینه شود.

وی با بیان اینکه با کنار رفتن تحریم، توقعات جامعه تغییر خواهد کرد، گفت: با شکل گیری گشایش‌های جدید، نمی‌توان انتظار داشت که در حوزه‌هایی مانند دارو یا لوازم خانگی، سیاست‌های فعلی اجرایی شود و درها بسته باقی بماند یا در حوزه خودرو ما در نهایت باید تصمیم‌ بگیریم که چه برنامه‌ای داریم و با واردات چه خواهیم کرد؟ این توقعات مردم و فشار افکار عمومی، قطعا نیاز به تغییر سیاست‌ها از سوی دولت را به دنبال خواهد داشت.

حسینی خاطرنشان کرد: از سویی بخشی از منابع قطعا صرف واردات مواد اولیه، ماشین آلات یا کالاهای واسطه‌ای برای تولید خواهد شد و از سوی دیگر با توجه به اینکه دولت درآمد ارزی دارد و برای هزینه نیاز به ریال خواهد داشت، در حوزه واردات سیاست‌هایی را تغییر می‌دهد اما اینکه این تغییرات به چه شکل باشد، قطعا تحت تاثیر سیاست‌هایی است که در این بخش تعریف خواهند شد.

 

 

 

جریمه کرونایی ۳۰۰ هزار خودرو در طرح نوروزی

جانشین پلیس راهور انتظامی کشور گفت: در مدت اجرای طرح نوروزی ۳۰۰ هزار خودرو به دلیل عدم واکسیناسیون مالکان آن به ازاء تردد در جاده‌ها جریمه یک میلیون تومانی شدند.

جریمه کرونایی ۳۰۰ هزار خودرو در طرح نوروزی/ مهلت پرداخت جریمه چند روز است؟

سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهور انتظامی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس در خصوص آخرین جزئیات محدودیت تردد کرونایی خودروها در طرح نوروزی اظهار داشت: در طرح نوروزی پلیس هیچ محدودیتی برای تردد خودروها اجرا نکرد اما بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد که مالکان خودروهای شخصی برای تردد در جاده ها باید هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند.

 جانشین پلیس راهور انتظامی کشور تصریح کرد: بر اساس این مصوبه خودروهایی که مالکان آنها واکسیناسیون کرونا را انجام نداده بودند به ازای هر ۲۴ ساعت تردد به مبلغ یک میلیون تومان جریمه شدند.

 وی با بیان این مطلب که در طرح نوروزی ۳۰۰ هزار خودرو جریمه یک میلیونی شدند در پاسخ به دیگر پرسش فارس در خصوص مهلت پرداخت جرایم کرونایی عدم تزریق واکسن اعلام کرد: پرداخت مبلغ جرائم کرونایی به مانند سایر تخلفات رانندگی بوده و مدت یک ماه برای پرداخت آن مد نظر است.

سردار حسینی در خصوص گلایه برخی شهروندان درباره ارسال پیامک جریمه یک میلیون تومانی به افرادی که واکسن زده اند گفت: افرادی که نسبت به دریافت پیامک جریمه اعتراض دارند می‌توانند با در دست داشتن مدارک از جمله کارت واکسن به مرکز اجراییات پلیس راهور یا واحد‌های رسیدگی در پلیس راهنمایی و رانندگی شهر خود مراجعه کرده تا کارشناسان پلیس راهور بعد از بررسی مدارک نسبت به اصلاح و حذف کردن جریمه اقدام کنند.

 

 

 

 

مقاومت دقیقه نودی مقابل طرح افزایش ظرفیت پزشکی/ درد و درمان کمبود طبیب در وزارت بهداشت است

مهلت قانونی وزارت بهداشت برای ارائه آیین‌نامه افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی به پایان‌رسیده است. باید دید وزارت بهداشت در شعار مردمی بودن دولت سیزدهم سهیم خواهد بود یا تعارض منافع باز هم تعداد پزشکان را اندک نگه می‌دارد.

مقاومت دقیقه نودی مقابل طرح افزایش ظرفیت پزشکی/ درد و درمان کمبود طبیب در وزارت بهداشت است

به گزارش فارس طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی از سال ۱۳۹۸ با امضای ۸۶ نماینده در مجلس شورای اسلامی کلید خورد. هدف از این طرح، افزایش سرانه تعداد پزشک در کشور و ارائه خدمت به مردم در مناطق  محروم ذکر‌ شد اما تا بهمن ۱۴۰۰ اقدامی جدی در این حوزه صورت نگرفت. بالاخره در جلسه ۱۵۵ «شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور» با جمع‌بندی نظرات اعضاء حاضر، مقرر ‌شد سالانه ۳۰۰۰ دانشجوی پزشکی در پنج سال متوالی پذیرش شوند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف شد پیشنهادهای خود را درباره افزایش ظرفیت به ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارائه دهد.

در گزارش ارسالی وزارت بهداشت به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، سرانه پزشک در کشور به ازای هر هزار نفر ۱.۶ اعلام شده بود. این امر موجب پافشاری بر طرح افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی شد. در گزارش شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، در دنیا به ازای هزار نفر  ۲ پزشک وجود دارد، این آمار بسیار بالاتر از سرانه پزشکان در ایران است.

۲۳ سال است که تعداد پزشکان را افزایش نداده ایم

بر اساس بررسی‌ها سرانه پزشک در کشورهایی با درآمد متوسط در سال ۲۰۱۷، به‌طور میانگین ۱.۵  بوده است. همچنین سرانه پزشک در خاورمیانه و شمال آفریقا ۱.۴ اعلام شده است. سرانه پزشک در اتحادیه اروپا ۵.۵ و در میانگین جهانی درسال ۲۰۱۷ به میزان ۱.۸ است. کشورهای عربی ۱.۱ پزشک به ازای هزار نفر دارند و درکشورهای حوزه بالتیک این نسبت ۳.۱ است. سال ۲۰۱۸ سرانه پزشک در آمریکا ۲.۶ و در سال ۲۰۱۹ در بریتانیا ۵.۸ بوده است. جالب اینکه سرانه پزشک در کوبا، سال ۲۰۱۸ به ازای هر هزار نفر ۸.۴ اعلام شده است.

واکنش‌های متفاوتی به این طرح افزایش ظرفیت پزشکی نشان‌داده شد و موافقان و مخالفان دلایلی برای دیدگاه خود دارند. چندی پیش کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و عضو شورای‌عالی‌انقلاب‌فرهنگی، از موافقان این طرح، با ذکر پیشینه طرح اظهار‌ داشت: «پذیرش پزشکی در سال ۶۷ حدود ۴ هزار و ۶۵۰ نفر بود که در سال ۹۰ هم همین تعداد بوده‌است؛ یعنی بعد از ۲۳ سال علیرغم افزایش تخت‌های بیمارستانی، دانشکده‌ها و اساتید، تغییری در ظرفیت‌های پذیرش رشته‌های پزشکی نداشتیم.»

افزایش جمعیت، کمبود تعداد پزشک در مناطق محروم، فاصله سرانه پزشک در ایران با میانگین جهانی، سالمندی جمعیت در سال‌های آتی و نیاز سالمندان به پزشک و درمان، خروج تعدادی از جوانان کشور برای تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی به دلیل عدم‌موفقیت در کنکور و پایین‌تر ‌بودن تعداد پذیرش دانشجوی پزشکی و رشته‌های پیرامونی آن نسبت به کشورهای منطقه، رفع انحصار ایجاد‌ شده توسط وزارت بهداشت و جامعه پزشکی به منظور ایجاد یک بازار با عرضه کم و رقابتی درحوزه سلامت همچنین افزایش قدرت چانه‌زنی بر سر موضوع سلامت مردم از دیگر دلایل موافقان این طرح بوده است.

پنهان شدن پشت شهدا برای افزایش ندادن تعداد پزشک

مخالفان این طرح اما سروصدای بیشتری برپا ‌کردند. مقامات وزارت بهداشت، مجلس، دانشگاه‌ها، نظام‌پزشکی و فرهنگستان علوم‌پزشکی با رویکرد صنفی به مخالفت با این طرح برخاستند و دلایل خود را مطرح‌کردند. سعید نمکی وزیر سابق بهداشت، کمبود پزشک را ناشی از توزیع نامناسب در سطح کشور برشمرد و افزایش کمی را راهکار مناسبی ندانست. همچنین کیانوش جهانپور رئیس سابق مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در واکنشی متفاوت اذعان‌داشت: «متاسفانه رویکرد ژورنالیستی افراد ناآشنا به موضوع و گردانندگان بازار کاذب کنکور، هزار و یک مشکل بی‌ربط را به ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تقلی ‌داده است.»

کاهش کیفیت علمی و عملی پزشکی کشور، آسیب بیماران و سقوط سطح سلامت در کشور، «کاهش نشاط بین کسانی که برای ورود به رشته پزشکی در دانشگاه تلاش می‌کنند»، هزینه بالای تربیت نیروی علوم‌پزشکی، نیاز به تجهیزات و فیلد بالینی، نبودن زیرساخت کافی، آزمایشگاه، بیمارستان و کلینیک، افزایش فارغ‌التحصیلان بیکار رشته‌های علوم‌پزشکی، تعیین‌کننده نبودن سرانه پزشک و ترجیح‌داشتن کیفیت از اهم دلایل مخالفان طرح بود.

باقر لاریجانی دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، در اظهار‌نظری با ارتباط دادن این طرح به سهمیه شاهد و ایثارگر اذعان داشت ایثارگران و خانواده‌های شهدا مورد احترام تمام جامعه هستند و اگر این عزیزان نبودند مرزهای کشور از دست می‌رفت اما باید دقت شود که سهمیه‌ها به نحوی اعمال‌نشود که اختلاف فاحشی بین پذیرفته‌شدگان سهمیه و آزاد در دانشگاه‌ها ایجاد‌شود.

عین‌اللهی وزیر ‌بهداشت، علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان‌علوم‌پزشکی، محمد رئیس‌زاده رئیس سازمان‌نظام‌پزشکی و حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به عنوان چهار رکن سلامت کشور طی نامه‌ای این طرح را موجب فرسودگی و آزرده‌شدن جامعه پزشکی در شرایط بعد از کرونا قلمداد‌کردند. در این میان موضوع دندانپزشکی، گرانفروشی خدمات، سرانه پایین ۳۳ دندانپزشک به ازای صدهزار نفر و فاصله زیاد با میانگین جهانی یعنی ۸۰ دندانپزشک، کمتر مورد توجه قرار ‌گرفت. در عین حال جامعه دندانپزشکی بیکار ننشست و شورای صنفی ۳۶ دانشکده، نامه بلند بالایی را علیه افزایش تعداد دندان پزشکان منتشر کرد.

در این نامه علاوه بر دلایلی که در بالا ذکر‌شد، نیاز به تجهیزات، وسایل و ابزارها، مواد دندانی دندانپزشکی، یونیت و آموزش فرد به فرد استاد به دانشجو در دوره بالینی و عدم توسعه متناسب زیرساخت‌ها با این حجم از افزایش پذیرش، کمبود فضای فیزیکی جهت برگزاری کلاس‌ها و امکانات، آموزش چند برابر ظرفیت فعلی، ناکافی‌بودن نسبت استاد به دانشجو مطرح شد. آنان این طرح را نتیجه سیاه‌نمایی یک جریان خاص سیاسی برشمردند، اعلام کردند سکوت نمی‌کنند و از ظرفیت‌های قانونی مانند تحصن و اعتصاب استفاده خواهند ‌کرد.

در مصاحبه با سیدجلال موسوی مدیر‌کل «سیاست گذاری آموزش‌و‌پژوهش شورای‌عالی انقلاب فرهنگی»، مشخص شد با وجود سپری شدن مهلت قانونی وزارت بهداشت، هنوز آیین‌نامه به دبیرخانه شورا ارائه نشده و با ارسال نقطه‌نظراتی، درخواست برگزاری جلسه از سمت وزارت بهداشت داده شده است. به گفته مدیر‌کل‌ سیاست‌گذاری آموزش و پژوهش شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دغدغه‌های مطرح‌شده کماکان همان دغدغه‌های صنفی پیش از مصوبه شورا  است اما چشم‌انداز مثبتی نسبت به جلسه پیش‌رو و به‌نتیجه رسیدن آیین‌نامه وزارت بهداشت وجود دارد. موسوی همچنین با بیان این که مصوبه لازم‌الاجراست و امکان گریزی وجود ندارد اظهار داشت: «پس از تدوین سیاست افزایش ظرفیت رشته پزشکی، تا رسیدن به مرحله اجرا، مصوبه را راهبری می‌کنیم و نظارت بر اجرای این مصوبه هم به عهده شورا خواهد بود، زیرا ذی‌نفع نمی‌تواند بر اجرای طرح نظارت‌کند و تعارض منافع اتفاق می‌افتد.

کمیسیون اصل ۹۰ ماجرا را جدی بگیرد

از طرفی بیراوند کارشناس حوزه سلامت در مصاحبه با فارس گفت: «وزارت بهداشت از ابتدا نسبت به تدوین آیین‌نامه مقاومت می‌کرد، اکنون نیز میلی به اجرای آن ندارد و به روش‌های مختلف از اجرای آن سر‌ باز ‌می‌زند.» این کارشناس ادامه داد: «اعضای شورای‌عالی‌انقلاب‌فرهنگی، نمایندگان مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ باید مصرانه این موضوع را پیگیری و در گام بعد بر نحوه اجرای آن نظارت‌کنند.» بیرانوند در ادامه با اشاره به موضوع توزیع نامتوازن پزشک در کشور و راهکار ارائه شده در مصوبه شورا اذعان داشت: «راهکار وزارت بهداشت برای توزیع متوازن پزشکان دادن پول، امکانات و امتیاز است، در حالی که فرد قرابت فرهنگی با محیط ندارد و راه حل اختلافات با صرف پول زیاد، اشتباه است. لذا راهکار اصلاح از مبدا به صورت تعهدی با اولویت دانشجویان در این طرح دیده شده است.»

وی در ادامه درباره نظارت بر خدمات سلامت و درمان گفت: «نظارت بر ارائه خدمات، امری حاکمیتیست که در حال حاضر به نهادی صنفی سپرده شده است. این نهاد رای خود را از اعضا می‌گیرد و نمی‌تواند نظارت درستی داشته باشد.» بیرانوند همچنین با اشاره به آمار اعلام‌شده و مورد مناقشه در مورد سرانه پزشک در ایران اظهار داشت: «تعداد ۲ پزشک به ازای هزار نفر مطالبه و هدف‌گذاری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است که بالاتر از میانگین جهانی بوده و اکنون طبق عدد اعلامی وزارت بهداشت ۱.۶ اعلام‌شده اما عدد واقعی حدود ۱.۱ است.»

این بازار هم باید رقابتی شود

خبرنگار فارس تلاش‌کرد نظرات مخالفان طرح را در مقطع کنونی انعکاس‌دهد که حاضر به مصاحبه نشدند. در مجموع از بررسی نظرات موافقان و مخالفان به نظر می‌رسد، درد و درمان در وزارت بهداشت قرار ‌دارد. کمبود کادر پزشکی در کشور و توزیع نامتوازن آن غیرقابل انکار است. افزایش و سالمندی جمعیت به این معضلات دامن خواهد زد. گران‌فروشی خدمات، عبور از تعرفه‌های مصوب و نگاه به موضوع درمان به عنوان بازار رقابتی با عرضه کم غیر قابل انکار است. مهاجرت پزشکان در حال حاضر شدت گرفته است اما موضوع کیفیت در آموزش و ایجاد زیرساخت نیز قابل چشم‌پوشی نیست. بدون آموزش مناسب و توجه به فیلد بالینی، نه تنها مشکلات حل نخواهد شد بلکه هزینه مضاعفی نیز به جامعه تحمیل می‌گردد.

به نظر می‌رسد وزارت بهداشت باید با تغییر رویکرد از منظر منافع صنفی به منافع ملی، طرح دغدغه‌ها و مشکلات با نهادهای بالادستی به سمت رفع موانع ساختاری حرکت‌کند و افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی را سریعا در دستورکار قرار دهد. در این راستا، شورای‌عالی‌انقلاب‌فرهنگی، مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ باید با استفاده از ظرفیت‌های قانونی خود ضمن نظارت بر اجرای دقیق این مصوبه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را حمایت و به ایجاد بسترهای مناسب کمک‌کنند.

 

 

 

 

دستور رئیس جمهور برای واریز ۱۵۰ هزار تومان یارانه ویژه ماه مبارک رمضان

با دستور رئیس‌جمهور و به مناسبت ماه مبارک رمضان، یک‌میلیون و پانصد هزار ریال یارانه کمک‌معیشت ماه مبارک رمضان به‌حساب بیش از ۱۱ میلیون سرپرست خانوار واریز می‌شود.

دستور رئیس جمهور برای واریز 150 هزار تومان یارانه ویژه ماه مبارک رمضان

به گزارش روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه، به دستور رئیس‌جمهور و در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، یارانه کمک حمایت معیشتی ماه مبارک رمضان به مبلغ یک‌میلیون و پانصدهزار ریال به ازای هر یک از اعضای خانواده به‌حساب سرپرستان ۱۱ میلیون و ۳۸هزار و ۵۲۰ سرپرست خانوار واریز می‌شود.

 بر اساس این گزارش ساعت ۲۴ جمعه ۲۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ یارانه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار ریالی کمک‌معیشت ماه مبارک رمضان به‌حساب سرپرستان خانوارهای شناسایی‌شده واریز می‌شود.

این مبلغ به مناسبت ماه مبارک رمضان به‌حساب سرپرستان شناسایی‌شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که غالباً از دهک‌های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری‌بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کشور هستند و به هر دلیلی از سهام عدالت جا افتاده‌اند، واریز خواهد شد.

با توجه رویکرد دولت سیزدهم در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد و همچنین اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت کاهش فقر مطلق در جامعه به‌ویژه حمایت از خانوارهای فاقد یا با درآمد کم این مبلغ پرداخت می‌شود.

 گفتنی است پیش از این از ابتدای دولت سیزدهم، یارانه کمک معیشتی به اقشار آسیب‌پذیر و با درآمد کم در دو مرحله و در مناسبت‌های سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و عید باستانی نوروز به دهک‌های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری‌بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کشور بود، پرداخت شده است.

 

 

 

 

واکنش ایرانی‌ها به «روزه‌خواری» در عهد قاجار

در عهد قاجار روزه‌خواران چه وضعیتی داشته باشند، خوب است؟ روزه‌خواری در دربار مشکلی نداشت! ولی در میان مردم عادی، روزه‌خواران رسوا بودند و یک ماجرای جالب هم در تاریخ هست درباره رفتار عجیبی که با روزه‌خواران شد.

واکنش ایرانی‌ها به «روزه‌خواری» در عهد قاجار

گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: در دربار قاجار وضعیت روزه خیلی جالب بوده است و ناصرالدین قاجار که خودش مشهور بود به روزه‌خواری در خاطراتش گزارش داده است: «کسانی که روزه می‌خوردند اول خودمان بودیم که به هزار دلیل عقلی و نقلی و شرعی نمی‌توانستیم روزه بگیریم. مجدالدوله هم ناخوش است، می‌خورد. اکبرخان هم ناخوش بود و می‌خورد… برادر اکبرخان هم ناخوش بود، می‌خورد. امین‌الملک، قبل از رمضان ناخوش شده بود و حقیقتا خیلی ضعیف و لاغر بود، نمی‌توانست روزه بگیرد، می‌خورد. میرزاحسین‌خان… هم ناخوش نبود، می‌خورد و راه می‌رفت؛ خودش می‌گفت ناخوشم. صنیع‌الملک معمارباشی، ابدا عیبی نداشت و روزه می‌خورد؛ ولی می‌گفتند دُمَل دارد…

اعتمادالسلطنه هم گویا روزه می‌خورد. زین‌دارباشی هم گویا روزه می‌خورد. اقبال‌الدوله هم به‌جهت خوردن روزه، به محمد‌آباد رفته بود که تماما بخورد. معیرالممالک قدیم هم روزه می‌خورد. ناصرالملک هم روزه نبود. حاجب‌الدوله و کالسکه‌چی‌باشی هم روزه می‌خوردند، اغلب هم مشکوک بودند. امین‌اقدس هم که ناخوش بود و روزه نبود. عایشه‌خانم می‌خورد. بدرالدوله هم روزه نبود. گلین‌خانم هم روزه نمی‌گرفت…

میرزامحمودخان وزیرمختار هم چون مسافر بود و قصد اقامه نکرده بود، روزه می‌خورد. حکیم‌الممالک چون می‌خواست به گلپایگان برود، روزه نبود. امین‌لشکر هم چون از گلپایگان معزول شده بود، روزه نبود. ایلخانی ریش‌سفید که هیچ‌وقت روزه نبوده است».

غیرقابل بخشایش بود

میان مردم عادی وضعیت روزه‌خواری اصلا شبیه دربار نبود و جور دیگری بود و به‌قول «جعفر شهری» در کتاب «طهران قدیم»: «آن‌چه برای خرد و کلان مردم غیرقابل بخشایش بود، آن ‌که فردی بدون ‌علت به روزه‌خواری بپردازد یا احدی دیده شود که در انظار مبادرت به روزه‌خواری کند یا حتی با معاذیر شرعی، اطلاع روزه‌خواریِ کسی به گوش دیگران رسیده باشد».

ایرانی‌ها رمضان را انگار که نوروز باشد به استقبالش می‌رفتند و در رفتارهای روزمره نیز حرمتی بزرگ برای این ماه قائل بودند و به‌گواه تاریخ: «در این ماه کارها تقریبا تعطیل می‌شد و مردم به عبادت مشغول بودند» و «اگر کسی طلبی از کسی داشت تا احتیاج مبرم محرک او نمی‌شد، سروقت بدهکار خود نمی‌رفت» و «مرافعات شرعی در محاضر علما متوقف می‌گشت» و «اگر کسی از دولت طلبی داشت در این ماه به مطالبه نمی‌رفت» و «در خانه‌ها جز کارهای ناگزیر زندگانی کار دیگری از نوکر و خدمتکار توقع نمی‌کردند» و «اگر بنای نیمه‌تمام بود، صاحب‌ کار به عمله و بناها مزد تمام می‌داد ولی بیشتر از نصف روز تقاضای کار نمی‌کرد». معلوم است با چنین روحیه‌ای که مردم داشتند روزه‌خواران روز خوش و روی خوش نمی‌دیدند.

خاکمال می‌کردند!

«عبدالله مستوفی» در کتاب «شرح زندگانی من» شرح مفصلی از رفتارها و عادات مرسوم مردم عهد قاجار در ماه رمضان ارائه داده است و روایتی شگفت‌انگیز هم دارد از یک واقعه روزه‌خواری به این شرح: «شب‌های ماه رمضان به‌خصوص در تابستان، مردم تا صبح بیدار می‌ماندند و این کار در تمام طبقات مرسوم بود. بعضی مشغول عبادت و خواندن دعا و قرآن می‌شدند و برای درک ثواب هر شب تا صبح بیدار می‌ماندند…

زمره‌ای شب‌ها را بیدار می‌ماندند که صبح‌ها لامحاله تا نزدیک ظهر بتوانند بخوابند و اثر روزه در آنها کمتر باشد. بالاخره دسته سومی هم بودند که شب را به قمار [بازی و سرگرمی] صبح می‌کردند و می‌گفتند اگر به این سرگرمی مشغول نشوند، ناچارند بخوابند و روز دیگر خواب نمی‌روند و روزه برای آنها مشکل خواهد شد. این دسته بیشتر اعیان‌زاده‌ها بودند ولی روزه را در هر حال می‌گرفتند و اگر اشخاصی بودند که می‌خواستند طفره بروند، چون حتی در خانه خود هم جایی نداشتند که روزه‌خواری کنند، ناچار بودند همرنگ جماعت باشند…

مرحوم احمد منشوری می‌گفت: با برادرم شبی در مجلس قمار تا صبح مشغول بودیم. چون به سحری نرسیدیم، روزه را خورده بعد به منزل آمدیم. خبر روزه‌خواری ما زودتر از خودمان به منزل رسیده‌ بود. همین‌که وارد شدیم مادرم از ما رو گرفت، چند روز با ما مثل جذامی‌ها رفتار می‌کردند، قدغن شده‌ بود نوکر و خدمتکار دور ور ما نمی‌آمدند، غذا که برای ما می‌آوردند در اطاق گذاشته، فرار می‌کردند، ظرف‌های غذای ما را علیحده [جداگانه]و مخصوصا در حضور ما کنار حوض خاکمال می‌کردند [روش شرعی برای تطهیر ظرفی که سگ در آن غذا یا آب خورده باشد!] تا بالاخره به‌وساطت برادرهای بزرگتر ما را توبه رسمی دادند».

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*