گزارش/ فرش ایرانی؛ از عرش تا فرش!/ سقوط فرش دستباف ایران به رتبه‌ ۴ جهان

دستبرد به خانه همسر سابق

مرد کینه‌جو که از منزل همسر سابقش ۲۰۰میلیون تومان سرقت کرده بود، با ردیابی‌های پلیسی دستگیر شد.
به گزارش «ایران»، مهر سال گذشته پرونده‌ای با موضوع سرقت از منزل در کلانتری بی‌سیم به پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران فرستاده شد و تیمی از مأموران این پایگاه مسئولیت رسیدگی به پرونده را برعهده گرفتند. زن جوان پس از حضور در اداره پلیس گفت: عصر بیست‌ودوم مهر از خانه‌ام واقع در خیابان هفده شهریور خارج و حدود ساعت ۲۳:۳۰ به خانه برگشتم که متوجه به‌هم‌ریختگی اثاثیه منزل و سرقت اموال باارزش خانه به مبلغ حدود ۲۰۰میلیون تومان شدم.
سرهنگ سیدقاسم موسوی‌فر رئیس پایگاه ششم پلیس آگاهی پایتخت در این باره گفت: در ادامه رسیدگی به این پرونده ،کارآگاهان تیم مبارزه با سرقت را برای تحقیقات بیشتر به نشانی اعلامی اعزام و پس از بررسی صحنه جرم متوجه شدند که سرقت از سوی فردی آشنا صورت گرفته است.
سرهنگ موسوی‌فر افزود: پس از آن و با بررسی‌های به عمل آمده، مأموران دریافتند زن جوان مدتی قبل از همسرش جدا شده و اختلاف شدیدی با هم داشته‌اند بنابراین به همسر سابق وی ظنین شده و او را به‌عنوان اولین مظنون شناسایی و بازداشت کردند. مرد جوان پس از دستگیری در همان بازجویی‌های اولیه به سرقت از خانه همسر سابقش اعتراف کرد.
بدین ترتیب متهم برای سیر مراحل قانونی دراختیار مرجع قضایی قرار گرفت.

ناپدید شدن دختر جوان پس از جشن تولد

سرنخ پلیس برای یافتن دختر شهرستانی که پس از شرکت در جشن تولد دوستش به طرز مرموزی ناپدید شده خانواده او را به تهران رساند.
به گزارش «ایران»، چند روز قبل زن و مرد میانسالی به دادسرای جنایی تهران رفته و خواستار پیدا شدن دختر
۲۵ ساله‌شان شدند. زن میانسال گفت: ساکن یکی از شهرستان‌های شمال غربی کشور هستیم و یکی از روزهای دی سال گذشته دخترم المیرا برای شرکت در جشن تولد دوستش خانه را ترک کرد. زمانی که در جشن تولد بود به من پیام داد که حالش خوب است و چند ساعت دیگر به خانه برمی‌گردد. اما بعد از آن دخترم ناپدید شد و دیگر از او خبری نشد.
هر چه با تلفن همراهش تماس گرفتم خاموش بود  دوست و آشنا هم از او خبری نداشتند. برای پیدا کردن دخترم به هر جایی که فکرش را کنید سر زدم اما بی فایده بود. از سرنوشت او بی خبر بودیم تا اینکه یک هفته قبل بسته‌ای به دست‌مان رسید. بسته‌ای به نام المیرا که داخل آن کتاب‌های رمان بود. موضوع را که به پلیس شهرستان‌مان اطلاع دادیم، اعلام کردند که بسته از تهران ارسال شده است. با این احتمال که فرستنده بسته از سرنوشت دخترم اطلاع داشته باشد، راهی پایتخت شدیم.
با شکایت زوج میانسال، تحقیقات به دستور بازپرس مصطفی واحدی آغاز شد و در ادامه بررسی‌ها مشخص شد که فرستنده بسته پسر جوانی به نام امیر است. این در حالی بود که در شاخه دیگری از تحقیقات، کارآگاهان دریافتند چند روز پس از ناپدید شدن المیرا، او به یک شرکت کسب و کار اینترنتی در تهران مراجعه کرده  و از آنها درخصوص تجارت اینترنتی سؤالاتی پرسیده است.
از آنجایی که احتمال می‌‌رود امیر از سرنوشت المیرا مطلع باشد، بازپرس شعبه یازدهم دادسرای امور جنایی تهران دستور بازداشت او را صادر کرد و تحقیقات برای رازگشایی از سرنوشت دختر جوان ادامه دارد.

مرگ پسر دانش آموز با ضربه‌های همکلاسی

پسر دانش‌آموز وقتی می‌خواست فنون هنرهای رزمی را به دوستش نشان دهد با وارد آوردن ضربه‌های محکم به سینه پسر نوجوان باعث مرگ وی شد.
به گزارش  «ایران»، روز دوشنبه خبر مرگ مشکوک پسری ۱۴ ساله در روستای زرتوجی از توابع دهستان کریان شهرستان میناب به پلیس اعلام شد.
با شروع تحقیقات و بررسی‌های میدانی مشخص شد این پسر دانش‌آموز که محمد امین بهادری نام داشته بر اثر ایست تنفسی و قلبی ناشی از شدت ضربه‌های همکلاسی اش در دم جان باخته است.  به گفته شاهدان ماجرا دانش‌آموز مهاجم برای نشان دادن هنر رزمی خود به سینه این دانش‌آموز دوره متوسطه ضربه زده که همین مسأله عامل مرگ او شده است.
به گفته رسانه‌های محلی تدریس در مدرسه باقر العلوم روستای زرتوجی به علت تعمیرات متوقف و دانش‌آموزان در حسینیه حاشیه مدرسه تحصیل می‌کردند.
پس از انتشار این حادثه روابط عمومی اداره کل آموزش وپرورش هرمزگان با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب مرگ این دانش‌آموز مینابی در داخل مدرسه اعلام کرد که گزارش میدانی کارشناسان ذیربط حاکیست این رخداد تلخ در مسیر مدرسه به خانه اتفاق افتاده که مراتب در دست بررسی و تحقیقات است و موضوع با حساسیت لازم از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است.

ارثیه خانمان‌سوز!

وقتی از ارثیه سخن گفته می‌شود خیلی‌ها یاد رسیدن سهمی به وارثان متوفی می‌افتند. اما این موضوع درباره دولت‌ها برعکس است چرا که هر دولتی مقادیر زیادی بدهی برای دولت بعد از خود به جا می‌گذارد؛ ارثیه‌ای که می‌تواند خانمان‌سوز باشد!

علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری ۳۰ فروردین خود با رسانه‌ها، عنوان کرد: عوامل گرانی روشن است. مثلا حجم نقدینگی ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان که  به دولت به ارث رسید، تورم‌زا و آثار آن بلندمدت است. بودجه ۱۴۰۱ احکامی دارد که آثار تورمی به جا می‌گذارد همانند اصلاح ارز ۴۲۰۰ و احکامی از این دست. کسری‌های بودجه از سال قبل نیز تاثیرگذار است.

بهادری جهرمی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران تاکید کرد: برخی منابع بلوکه‌شده که آزادسازی آنها یکی از اقدامات دولت است. دولت اغماضی در جهت صیانت از حقوق مردم نخواهد داشت. منابع آزادشده صرف تسویه بدهی‌های گذشته که به دولت به ارث رسیده است، می‌شود. ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی از دولت گذشته در این دولت پرداخت می‌شود.

این اظهارات پرسش‌هایی را ایجاد می‌کند:

۱. آیا مشخص است که از هر دولتی چه میزان بدهی به دولت بعد به ارث رسیده است؟

۲. میزان دقیق بدهی‌هایی که از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم به ارث رسیده چقدر است؟

۳. چرا دولت‌ها به فکر دولت بعد از خود نیستند و از خود بدهی‌های سنگین به جا می‌گذارند؟

۴. اگر این ادعا درست است چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

۵. اگر این ادعا غلط است چرا مسئولان دولت دوازدهم توضیحات روشنی درباره آن نمی‌دهند؟

۶. چرا مسئولان دولت سیزدهم مشخص نمی‌کنند چه زمانی قرار است آثار دولت قبلی پاک و شعارهای دولت جدید محقق شود؟

۷. آیا این بدهی انباشته سرانجام روزی تسویه خواهد شد یا مانند ارثیه‌ای خانمان‌سوز همچنان از دولتی به دولت بعد منتقل می‌شود؟

۸- آیا لازم نیست برای افکار عمومی روشن شود که این بدهی ها از کدام نوع می باشد؟ آیا در زمینه زیرساخت های تولیدی هزینه شده یا نتیجه ریخت و پاش‌های بدون برنامه است؟

 

 

 

شلیک «دیابت» به ایرانیان

تعداد مبتلایان به دیابت در کشور، سال ۹۵، ۱۱ درصد بود و سال گذشته به ۱۴.۵ درصد رسید. مدیر برنامه کشوری پیگیری و کنترل دیابت وزارت بهداشت می‌گوید کرونا در افزایش ابتلا به دیابت تأثیر داشته است. خطر ابتلا به دیابت پس از درگیر شدن با کرونا، موضوعی است که در پژوهش‌های جهانی هم ثابت شده؛ موضوعی که سبب شد تا متخصصان از مبتلایان به کرونا بخواهند پس از بهبود، وضعیت قندخونشان را بررسی کنند. حالا همین موضوع گریبان‌ ایرانیان را هم گرفته است.

به گزارش همشهری ماجرای ابتلا به دیابت پس از بهبودی از کرونا، موضوعی است که از سوی علیرضا استقامتی، عضو کمیته علمی کرونا هم مطرح می‌شود. به‌گفته او مطالعه‌ای که حدود ۳هفته قبل در نشریه «لنست» منتشر شد، نشان می‌داد که از میان ۱۸۰ هزار سرباز آمریکایی که به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته بودند، ریسک بروز دیابت ۴۰ درصد نسبت به افراد بدون ابتلا بیشتر بوده است. در ایران هم با اینکه هنوز مطالعات مشخصی در این‌باره انجام نشده اما به‌گفته علیرضا مهدوی، مدیر برنامه کشوری پیگیری و کنترل دیابت در وزارت بهداشت براساس بررسی‌های انجام‌شده در سال گذشته جمعیت بالای ۲۵ سال کشور مبتلا به دیابت نسبت به سال ۹۵، ۴.۵ درصد افزایش پیدا کرد. البته او این توضیح را هم اضافه می‌کند که دلیل این افزایش تنها کرونا نیست: «عواملی از جمله قرنطینه، خانه‌نشینی مردم، کم‌تحرکی و همچنین افزایش متوسط سن جمعیت هم در این زمینه نقش دارند.»

حالا به تأکید متخصصان، با اینکه اینگونه اطلاع‌رسانی‌ها نباید سبب ایجاد ترس در جامعه شود و باید جنبه آگاهی‌رسانی داشته باشد اما بهبودیافته‌های کرونا درصورت برهم خوردن تعادل قند خون و تداوم این زمان تا ۲ هفته، باید نسبت به انجام آزمایشات و مراجعه به پزشک اقدام کنند.

رمدسیویر نقشی در ابتلا به دیابت ندارد

علیرضا استقامتی، عضو کمیته علمی کرونا با اشاره به نتایج تحقیقات بین‌المللی در حوزه افزایش شیوع دیابت پس از پاندمی کرونا به ایسنا می‌گوید: «بررسی‌های طولانی نشان داده میان آن گروه از بیماران که در مرحله حاد کرونا بودند، شیوع دیابت بیشتر بوده است و در مواردی حتی فرد بدون اینکه سابقه دیابت داشته باشد، این بیماری خودش را نشان داده. در برخی افراد مبتلا به کرونا پس از مراجعه به بیمارستان مشخص شد که میزان قند خون‌شان در بدو بستری بالا بوده، درحالی‌که بسیاری از آنها قبلا سابقه دیابت هم نداشتند.»

او درباره علت بروز دیابت به‌دنبال ابتلا به کرونا توضیح می‌دهد: «گاهی این اتفاق به‌دلیل استرس ناشی از ابتلا به کرونا و گاهی هم در پی مصرف کورتون برای درمان انواع شدید کرونا ممکن است، رخ دهد و به‌طور موقت قند خون را بالا ببرد. در هرحال به دلایل مختلف در افرادی که در مرحله حاد بیماری‌اند ممکن است افزایش قندخون ایجاد شود، برای گروهی این وضعیت گذراست و برای برخی هم در آینده می‌تواند تبدیل به دیابت ‌شود.»

او درباره تأثیر داروهای درمان‌کننده کرونا ازجمله رمدسیویر در بروز دیابت پس از ابتلا به کرونا هم می‌گوید: «در مطالعه انجام‌شده روی سربازان آمریکایی هیچ ردپایی از رمدسیویر نبوده و تنها کسانی که کورتون مصرف کردند افزایش قندخون داشتند ولی زمانی که جان فرد در خطر است و با این دارو می‌توان جان او را نجات داد چاره‌ای جز استفاده از آن نداریم. البته بیشتر افراد پس از دوره مصرف دارو بهبود می‌یابند و به دیابت مبتلا نمی‌شوند، اما کسانی که زمینه و استعداد دارند ممکن است به دیابت مبتلا شوند.»

کرونا تنها عامل مؤثر در افزایش دیابت نیست‌

کسانی که مبتلا به کرونا می‌شوند پس از بهبودی به میزان بیشتری در معرض ابتلا به دیابت نوع ۱ قرار دارند. این نکته‌ای است که اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «بطور معمول در اواخر زمستان و اوایل بهار، همچنین اواخر تابستان و اوایل پاییز هم شیوع بالای دیابت داریم که دلیل اصلی این مسئله مشخص نیست و ارتباطی به کرونا ندارد. در تمام دنیا همین وضعیت است و برخی می‌گویند تغییر فصل و برخی دیگر شروع مدارس را مطرح می‌کنند، اما دلیل علمی برای آن وجود ندارد.»

به‌گفته رجب، درباره افزایش احتمال ابتلا به دیابت برای بهبودیافته‌های کرونا مطالعات دقیقی در کشور وجود ندارد، اما این مسئله در دیگر کشورها مورد بررسی قرار گرفته و ثابت شده است، حتی منجر به تشدید بیماری در افراد مبتلا به دیابت نوع  ۲ هم شده است. او درباره اینکه مردم چه زمانی باید نسبت به افزایش قند خون توجه و به پزشک مراجعه کنند، توضیح می‌دهد: «در حالت طبیعی، میزان قند خون قبل از غذا ۱۰۰ و ۲ ساعت بعد از غذا ۱۴۰ است. افزایش این میزان، نشانه اختلال در سوخت‌وساز قند است و اگر ادامه‌دار باشد فرد باید آزمایش‌های لازم را انجام دهد. همچنین توجه به تغذیه‌، فعالیت‌های جسمی و مدیریت استرس هم باعث می‌شود کنترل بیماری در این افراد بیشتر شود.»

داروهای کرونا تعادل بدن را به نفع دیابت تغییر می‌دهند

یکی از مهم‌ترین عوامل در برابر بیماری‌ها، قدرت سیستم ایمنی بدن افراد است. هر عاملی که بتواند باعث ضعف این سیستم شود، منجر به بیماری می‌شود. کرونا هم با تضعیف سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی ازجمله دیابت را افزایش داده است. مهدی شادنوش، رئیس سابق مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان این مطلب به نقش داروها در ابتلا به دیابت اشاره می‌کند و می‌گوید: «در مراحل درمان، داروهای متعددی از جمله آنتی‌بیوتیک‌، ضدالتهاب و کورتون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و مجموعه این عوامل می‌تواند تعادل بدن را برهم بزند و به نفع برخی بیماری‌های مزمن ازجمله دیابت شرایط فرد را تغییر دهد. بطور کلی کرونا می‌تواند با برهم‌زدن تعادل سیستم ایمنی و نقص در عملکرد اعضای مختلف بدن زمینه‌ساز بیماری‌های مزمن دیگری باشد.»

به‌گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، برهم‌خوردن تعادل قند خون در طول زمان اهمیت دارد اما ممکن است فرد بصورت مقطعی دچار این مشکل شود اما اگر این نبود تعادل ماندگار و دو هفته در حد بالا باقی بماند، باید بطور جدی مورد بررسی قرار گیرد. او معتقد است شرایط دیابت برای بیمارانی که در مراکز درمانی بستری می‌شوند، خطرناک نیست، چرا که بصورت مرتب تحت بررسی‌ قرار می‌گیرند، اما کسانی که در منزل قرنطینه و خوددرمانی می‌کنند، باید نسبت به برهم خوردن تعادل قند خونشان توجه بیشتری داشته باشند.

افزایش ۴.۵ درصدی ابتلا به دیابت در کشور

در اواسط پاندمی کووید-۱۹، ابتلا به دیابت نوع ۱، بعد از ابتلا به کرونا مطرح شد اما اخیرا نتایج مطالعات بین‌المللی نشان داده که بهبودیافته‌های کرونا بیشتر به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند. این موضوع را علیرضا مهدوی، مدیر برنامه کشوری پیگیری و کنترل دیابت وزارت بهداشت می‌گوید و ادامه می‌دهد: «در کشور هر سال مطالعات پیمایشی درباره دیابت داشتیم، اما در سال ۹۸ با شیوع پاندمی کرونا این مطالعه متوقف شد. اواخر سال ۹۹ مطالعه جدیدی داشتیم و متوجه شدیم که شیوع دیابت در ایران در جمعیت بالای ۲۵ سال ۴ تا ۵ درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش داشته است. البته نمی‌توانیم بطور قطعی کرونا را تنها عامل این افزایش بدانیم چرا که در این مدت بدلیل قرنطینه و خانه‌نشینی مردم، کم‌تحرکی هم وجود داشته و علاوه بر آن متوسط سن جمعیت در کشور هم در حال افزایش است. مجموعه این عوامل می‌تواند منجر به افزایش بیماری در کشور شود.»

مهدوی البته معتقد است احتمال ابتلا به دیابت بر اثر ابتلا به کرونا چندان نگران‌کننده نیست و مسئله مهم‌تر که قبل از کووید -۱۹ هم مطرح بود و قطعا در آینده هم وجود خواهد داشت، سبک زندگی مردم است: «شیوع دیابت، فشار خون و بیماری‌های مزمن بالاست و مردم به نوعی با این بیماری‌ها زندگی می‌کنند اما نکته اینجاست که سالانه جمعیت افرادی که بر اثر دیابت جان خود را از دست می‌دهند از کل مرگ‌های کووید-   ۱۹ بیشتر است و کسی به این موضوع حساس نیست. ممکن است در دوره پاندمی با افزایش موارد ابتلا به دیابت مواجه شده باشیم اما این عدد در جمعیت بزرگ دیابتی‌های کشور چندان به چشم نمی‌آید. سبک زندگی و کاهش فعالیت‌های بدنی مردم باعث بروز بیماری شده و ضرورت دارد که تغذیه و شیب زندگی آنها بویژه با بازگشایی مراکز آموزشی و پایان دورکاری‌ها درست شود.»‌

به‌گفته این مسئول در وزارت بهداشت، براساس بررسی‌های انجام‌شده در سال قبل ۱۴.۵ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال کشور دیابت داشتند و این عدد نسبت به سال ۹۵ که روند ابتلا به دیابت کاهشی و ۱۱ درصد بود، ۴.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. او می‌گوید: «پیش از پاندمی کرونا ما مداخلات خوبی در پیشگیری از بیماری داشتیم اما با شیوع کووید-۱۹ سیستم سلامت تعطیل و تمام توجهات به کرونا معطوف شد. با کاهش بیماری، دوباره برنامه‌ها و سطح مراقبت‌های پیشگیری از دیابت افزایش خواهد یافت اما در این میان نمی‌توان نقش عوامل مخدوش‌کننده را نادیده گرفت. کرونا، مواجهه طولانی با آلودگی هوا، استرس و مشکلات اقتصادی و از همه مهم‌تر پیرشدن جمعیت و افزایش میانگین سن جامعه می‌توانند در افزایش بیماری‌های غیرواگیر ازجمله دیابت مؤثر باشند.»

 

 

 

این شوخی‌ها رابطه با همسرتان را سرد می‌کند

هدی‌سادات پاک‌نهاد
این شوخی‌ها رابطه با همسرتان را سرد می‌کند

شوخی، ابزاری قدرتمند برای نزدیک کردن افراد به یکدیگر، مدیریت تعارض و کاهش تنش‌ها است. در بسیاری از موارد اگر شوخی با حفظ احترام به‌طرف مقابل صورت بگیرد می‌تواند روابط بین زوجین را گرم و صمیمی کند.

 نتایج تحقیق جدیدی در دانشگاه کانزاس نشان می‌دهد که شوخ‌طبعی در تقویت رابطه زوجین نقش دارد. مطالعات چند دهه اخیر نشان می‌دهد که زنان جذب مردان شوخ‌طبع می‌شوند. این ویژگی اغلب به‌عنوان یکی از باارزش‌ترین خصوصیت‌های یک شریک عاطفی مورداشاره قرارگرفته است اما آقایان باید به این نکته توجه داشته باشند که در هر موضوعی نمی‌توان با زنان شوخی کرد. در گفتگو با دکتر عادل مهری مشاور خانواده و زوج دمانگر به بررسی این موضوع پرداختیم.

*** شوخی مجوزی برای بی احترامی نیست

اگرچه شوخی کردن تأثیر زیادی در انعطاف‌پذیری، کاهش استرس، اضطراب و افزایش صمیمت بین زوجین دارد اما لازم است در شوخی کردن با همسرتان به چند نکته مهم توجه داشته باشید.دکتر مهری در این باره تاکید می کند که به این موارد توجه داشته باشید:«ظرفیت وجنبه طرف مقابلتان را بسنجیدتحت هیچ شرایطی به بهانه شوخی به همسرتان بی‌احترامی نکنید.هیچ‌وقت  به شوخی هم که شده  همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید.در حضور جلوی جمع، برای خنداندن دیگران همسرتان را تحقیر و کوچک نکنید.از شوخی‌های فیزیکی، تمسخرآمیز، تهدیدی، کنایه‌آمیز و شوخی‌های حاوی فحش استفاده نکنیدو یادتان باشد هنگام عصبانیت و ناراحتی همسرتان از شوخی کردن پرهیز کنید.

این شوخی‌ها رابطه با همسرتان را سرد می‌کند

*** خط قرمزهای طرف مقابلتان را بشناسی

این زوج درمانگر می گوید قانون اول شوخی این است که خط قرمز های همسرتان را بشناسید:« از آنجایی‌که رابطه زوجین نزدیک‌ترین وصمیمانه‌ترین رابطه بین افراد است، شوخی بین همسران خیلی رواج دارد و توصیه هم می‌شود  خنده و شوخی در خیلی از موارد می‌تواند تنش‌ها و اختلافات را حل‌وفصل کند اما گاهی بعضی شوخی‌ها منجر به ناراحتی طرف مقابل می‌شود.دلیل ناراحتی‌ از بعضی شوخی‌ها، عدم آگاهی و توجه نداشتن همسر به خط قرمزهای طرف مقابل است. اگر فرد، طرف مقابل را خوب بشناسد هرگز با مواردی که همسرش روی آن‌ها حساس است، شوخی نمی‌کند. مثلاً بعضی‌ها خطر قرمزشان والدینشان هستند و بعضی‌های هم نسبت به شوخی طرف مقابل با والدینشان مقاومتی نشان نمی‌دهند. بنابراین، معمولاً ناراحتی از برخی شوخی‌ها به دلیل رعایت نکردن خط قرمزها است و الا توصیه می‌شود زوجین تا حد امکان با یکدیگر شوخی‌های صمیمانه داشته باشند چراکه شوخی بین زوجین، در حالت طبیعی و با حفظ حرمت طرف مقابل باعث صمیمت و نزدیک شدن قلب زوجین به یکدیگر می‌شود.»

*** در برابر شوخی‌های ناراحت‌کننده عکس‌العمل نشان دهید

در الگوی خانواده اسلامی که نمونه بارز آن حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) است، نمونه‌های بسیاری از روابط صمیمانه همراه با شوخی مشاهده می‌شود و در روایت آمده است که این دو بزرگوار با رعایت احترام به یکدیگر، شوخی و مزاح می کردند اما متأسفانه برخی افراد در شوخی با همسرشان توهین و بی‌احترامی می‌کنند یا بدون درنظر گرفتن خط قرمزها و حساسیت‌های طرف مقابلشان مطلبی را برای خندیدن و شادکردن فضا بیان می‌کنند و با این کار باعث رنجش‌خاطر همسرشان می‌شوند. «دکترمهری »راه مقابله با شوخی‌های ناراحت‌کننده  را آگاه کردن طرف مقابل می داند و می گوید : «تکرار و انجام برخی شوخی‌ها  از سوی همسر گاهی از این بابت است که شما هیچ عکس ‌العملی در برابر آن شوخی از خود نشان نداده‌اید لذا درصورتی‌که شوخی‌های نامناسب همسرتان باعث آزرده‌خاطر شدن شما می‌شود، بهتر است همسرتان را آگاه کنید یا حتی اگر یک‌بار شوخی اتفاق افتاد و منجر به ناراحتی شما شد، همان لحظه تذکر دهید.»

این شوخی‌ها رابطه با همسرتان را سرد می‌کند

*** راه شناخت تفاوت فرهنگی در شوخی کردن

تحمل افراد در برابر شوخی و نوع شوخی افراد با یکدیگر در هر فرهنگی متفاوت است. از این رو، افراد با فرهنگ‌های مختلف از شوخی برداشت‌های متفاوتی دارند. تفاوت فرهنگی زوجین در شوخی کردن می‌تواند به طور ناخودآگاه زمینه بروز تنش و اختلافات را فراهم می کند. دکتر مهری راه شناخت این تفاوت فرهنگی را مشاوره قبل از ازدواج می داند و می گوید:« یکی از دلایل توصیه اکید برای مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج، شناخت بیشتر طرف مقابل است. یکی از موضوعات خیلی شایعی که اتفاق می‌افتد این است که زوج‌های جوان به دلیل عدم شناخت، از روحیه طرف مقابل اطلاعی ندارند اما روانشناس می‌تواند در فرایند شناخت، از ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابل اطلاعات خوبی به دست آورد.»خیلی از مواقع افراد به دلیل ویژگی‌های شخصیتی، زودرنج هستند و خیلی سریع از شوخی، حرف یا حرکتی ناراحت می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، دو نفر از خیابان رد می‌شوند و بدون آنکه حواسشان باشد به هم دیگر تنه می‌زنند، یک نفر سر این مسئله دعوا راه می‌اندازد و یک نفر هیچ توجهی نمی‌کند. نفر اول نه به خاطر شدت تنه بلکه به خاطر اینکه احساس می‌کند به او توهین شده، دعوا می‌کند یا مثلاً وقتی زوجین باهم شوخی می‌کنند چطور می‌شود که آن شوخی برای آقا خیلی زننده و ناراحت‌کننده است ولی برای خانم خیلی عادی است؟!دکتر در این باره تحلیل روانشناسانه ای ارائه می دهد:« باید گفت که نوع واکنش افراد نسبت به موقعیت‌های مختلف ازجمله شوخی به تربیت، ویژگی‌های شخصیتی و ساختار فکری افراد مربوط می‌شود و لازمه شناخت این تفاوت‌ها، مشاوره قبل از ازدواج است که از اهمیت زیادی برخورداراست.این شناخت به شما این توانایی را می دهد که در موقعیت های مختلف بتوانید پیش بینی درستی از رفتار همسرتان داشته باشید.»

این شوخی‌ها رابطه با همسرتان را سرد می‌کند

*** همه چیز را به شوخی برگزار نکنید

فرض کنید یک فرد بسیار جدی با شخصی ازدواج کند که بسیار شوخ‌طبع و بذل گو است تا جاییکه در مسائل مهم زندگی هم جدیت ندارد. این دو شخصیت متضاد در ابتدای امر برای یکدیگر جذاب‌اند اما به‌مرورزمان این تفاوت‌های آشکار باعث ایجاد مشکلات در زندگی می‌شود. درواقع، فرد جدی می‌خواهد توجه همسرش را بر مسائل زندگی متمرکز کند اما همسرش می‌خواهد او سختگیر نباشد و همه‌چیز را این‌قدر جدی نگیرد؛ «دکترمهری »در خصوص مدیریت این‌گونه اختلافات می‌گوید: « اختلاف عقیده در این زمینه مشکل‌ساز می‌شود، مگر اینکه هر دو طرف از جدیت یا شوخ طبعی خود دست بردارند و به تعادل برسند.از سوی دیگر، باید توجه داشت کسانی که شخصیت شوخ‌طبعی دارند، گاهی حرف‌های جدی‌شان را در بستر شوخی می‌گویند و طرف مقابل باید انقدر هوشمند باشد تا بتواند پیام فرد را دریافت کند اما بعضی افراد به دلیل تزلزل یا ناپختگی شخصیتی، موضوعات را در قالب شوخی مطرح می‌کنند که معمولاً هم مورد جدیت قرار نمی‌گیرند. در چنین مواردی، یکی از تدابیری که طرف مقابل باید انجام دهد، این است که همسرش را از مسائل مهم آگاه کند و نقش آن شخص را در زندگی به او گوشزد کند. اگر در یک رابطه زناشویی، مرد شوخ‌طبع است زن باید از او بخواهد تا به‌عنوان تکیه‌گاه با تمام شوخ‌طبعی‌هایش تصمیم محکم و جدی بگیرد و پای تصمیمش بایستد.»

این مشاور اعتقاد دارد حذف شوخی از زندگی زناشویی تبعات خوبی ندارد: «خیلی مهم است که افراد به‌واسطه نقشی که در خانواده‌ دارند، شوخی‌ها را مدیریت کنند اما به خاطر بحث‌های جدی ما اصلاً توصیه نمی‌کنیم که شوخی و خنده به‌طورکلی از زندگی مشترک حذف شود.چنانچه زوجین بخاطر شوخی‌طبعی طرف مقابلشان با یکدیگر دچار اختلاف باشند، این‌گونه نیست که بگوییم شخصیت فرد شکل‌گرفته و این اختلاف قابل‌حل نیست بلکه این دسته از زوجین با مراجعه به روانشناس و ارائه شرح‌حال از وضع موجودشان می‌توانند تلاش کنند تا زندگی بهتری داشته باشند.»

 

 

 

تا پایان هفته جاری؛

وام قرض‌الحسنه فرزندآوری به شبکه بانکی ابلاغ می‌شود

وام قرض‌الحسنه فرزندآوری به شبکه بانکی ابلاغ می‌شود 

تهران- ایرنا- مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی از ابلاغ افزایش سقف اعطای ‎وام قرض‌الحسنه فرزندآوری را در چارچوب قانون بودجه ۱۴۰۱ تا پایان هفته به شبکه بانکی خبر داد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، «مصطفی قمری‌وفا» در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «بانک مرکزی ابلاغیه افزایش سقف اعطای ‎وام قرض‌الحسنه فرزندآوری را در چارچوب قانون بودجه ۱۴۰۱ تا پایان هفته به شبکه بانکی ابلاغ می‌کند.

برای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان و برای فرزندان دوم، سوم و چهارم به ترتیب ۴۰، ۶۰ و ۸۰ میلیون تومان تعیین شده است. به ازای فرزند پنجم و به بعد هم ۱۰۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود.

همچنین مبلغ وام قرض‌الحسنه ودیعه، خرید، ساخت ‎مسکن با بازپرداخت ۲۰ ساله هم برای خانواده‌های فاقد مسکن که در سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم به بعد شده یا هستند به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته که این موضوع نیز تا پایان این هفته به شبکه بانکی ابلاغ خواهد شد.»

وام قرض‌الحسنه فرزندآوری به شبکه بانکی ابلاغ می‌شود 

 

 

 

انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی برای نخستین بار در اقتصاد ایران/ صورت‌های مالی ۳۱۳ شرکت روی میز شفافیت

انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی برای نخستین بار در اقتصاد ایران/ صورت‌های مالی ۳۱۳ شرکت روی میز شفافیت

 وزیر امور اقتصادی و دارایی اوایل هفته جاری خبر داد که به زودی یک خبر مهم در حوزه شفافیت اقتصادی اعلام خواهد شد. بر این اساس و در ادامه برنامه شفافیت مالی و برای اولین بار صورت های مالی ۳۱۳ شرکت دولتی برای دسترسی عموم، بر روی سامانه کدال قرار گرفت.

به گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، در ادامه برنامه‌های شفافیت مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی، از امروز گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به انضمام صورتهای مالی سال مالی ۱۳۹۸، (۳۱۲) شرکت دولتی اعم از مادرتخصصی، اصلی و فرعی و گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به انضمام صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹، (۳۱۳) شرکت دولتی در سامانه کدال منتشر و در دسترس عموم قرار گرفت .

همچنین صورت‌های مالی حسابرسی شده تعداد هفت بانک، ۲ بیمه دولتی و همچنین چهار شرکت تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در سال گذشته در سامانه کدال منتشر شد.

براساس این گزارش سال‌های متمادی است که صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی پس از انتشار و حسابرسی توسط حسابرس مستقل، در مجامع عمومی تصویب می‌شود اما تصویری از کم و کیف عملکرد مالی این شرکت‌ها و نقاط قوت و ضعف احتمالی موجود در عملکرد مالی شرکت‌های دولتی و مدیران آنها برای عموم مردم منعکس نمی‌شود.

انتشار عمومی صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌های دولتی به همراه گزارش‌های حسابرس مستقل و بازرس قانونی مربوط که باعث افزایش شفافیت مالی از طریق اطلاع و دسترسی عمومی به تمامی زوایای آثار مالی فعالیت‌های شرکت‌های دولتی می‌شود، پاسخی به این نیاز و جبران کننده این کمبود است و فضای پرسشگری عمومی را تقویت و مطالبات نسبت به پاسخگویی مدیران شرکتهای دولتی را افزایش می‌دهد.

شرکت‌های دولتی نقش پررنگ و تاثیرگذاری در اقتصاد کشور دارند. این شرکت‌ها، بخش عمده فعالیت‌های اقتصادی دولت را برعهده‌داشته و آثار مالی و اقتصادی تعیین‌کننده‌ای بر عملکرد دولت و همچنین در زندگی مردم به‌عنوان ذی‌نفعان اصلی خود دارند؛ به گونه‌ای که بیش از نیمی از بودجه کل کشور مربوط به شرکت‌های دولتی است .

همچنین انتشار اطلاعات شرکت‌های دولتی می‌تواند زمینه را برای محققان و صاحب نظران کشور برای تهیه گزارش‌های کارشناسی و مقالات دانشگاهی نیز فراهم آورد.

بدیهی است در حوزه‌ای چنین گسترده و تاثیر گذار بر شئون مالی و اقتصادی و اجتماعی کشور، شفافیت در کنار پاسخگویی مدیران اهمیتی صد چندان می‌یابد. شفافیت و پاسخگویی مدیران در شرکت‌ها جزو مهمترین اهداف نظام شرکت داری و از اصول مهم حاکمیت شرکتی محسوب می شوند.
آگاهی از انتظارات جامعه و دریافت بازخوردهای ناشی از این اطلاع رسانی و انتشار عمومی، از یکسو سبب می‌شود حس مسئولیت پذیری مدیران افزایش یافته و مدیران این شرکت‌ها در عملکرد خود با دقت و وسواس بیشتری عمل کنند و از سوی دیگر باعث ارتقای بهره وری خواهد شد. استمرار این فرآیند، موجب افزایش بیشتر شفافیت در آینده نیز خواهد شد.

 

 

 

 

به مناسبت ۱۷ رمضان سالروز احداث مسجد جمکران؛

روایت بنای مسجد مقدس جمکران به دستور مستقیم امام زمان(عج)

روایت بنای مسجد مقدس جمکران به دستور مستقیم امام زمان(عج)

مسجد مقدس جمکران در هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان سال ۳۹۳ هجری به دستور مستقیم امام زمان(عج) بنا شد و امروز به پایگاه عظیمی برای مسلمانان و میعادگاه منتظران ظهور تبدیل شده است.

به گزارش مهر هزار و هفتاد سال پیش درست در سحر هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان سال ۳۹۳ هجری به دستور امام زمان (عج) در منطقه جمکران حوالی ۶ کیلومتری شهر مقدس قم؛ مسجدی بنا شد که بعد از قرن‌ها هنوز میعادگاه منتظران ظهور است و عاشقان حضرتش شب‌های چهارشنبه هر هفته خود را از نقاط مختلف به این مکان می‌رسانند تا درد و دل کنند با امام غایب و دستان دعا بلند نمایند به سوی پروردگار برای تعجیل در ظهور منجی آخر الزمان.

مسجد مقدس جمکران از مهمترین اماکن منتسب به صاحب الزمان (عج) است که امروز به پایگاه مهمی برای شیعیان مبدل شده است و سالانه میلیون‌ها زائر در شهر کریمه اهل بیت (س) برای خواندان نماز امام زمان (عج) به این مسجد مراجعت می‌کنند، نمازی که بنا بر نقل مرحوم محدث نوری در نجم الثاقب به فرموده حضرت، “هر کس این دو نماز را به جای آورد چنان است که در خانه کعبه نماز خوانده باشد”

علمای بزرگ و مراجع عظام تقلید در طول این سال‌ها همواره به مسجد مقدس جمکران می‌آمدند و در این مکان مقدس نماز اقامه می‌داشتند و همیشه توصیه می‌کردند که نباید از عبادت در این مکان مقدس که پایگاه عظیم تشییع به شمار می‌رود و نیز از توجه به ساحت امام زمان (عج) غافل شد.

از شخصیت‌های برجسته‌ای که نقل شده ارادت خاصی به مسجد مقدس جمکران داشتند، آیات عظام حاج شیخ عبدالکریم حائری، حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، حاج سید محمد تقی خوانساری، حاج سید محمدحجت کوه‌کمره‌ای، حاج آقا حسین بروجردی، حاج سید حسین قاضی، حاج شیخ محمد تقی بافقی، حاج آقا مرتضی حائری و همچنین مراجع عظام تقلید در عصر حاضر از جمله آیات عظام بهجت، اراکی، گلپایگانی، مرعشی نجفی، صافی، علوی گرگانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی را می‌توان نام برد.

رهبر معظم انقلاب نیز در جریان سفر به قم در سال ۱۳۸۹ با خدمتگزاران مسجد مقدس جمکران دیدار و درباره این مسجد فرمودند: ” یکی از توفیقات بزرگ الهی، خدمت در مسجد مقدّس و مبارک جمکران است. کسانی که این توفیق را پیدا کرده‌اند، چه برادران، چه خواهران، این نعمت را، این خدمت را باید قدر بدانند. قوام حیات معنوی انسان به تذکّر و توسّل و خشوع و ذکر است که در مساجد الهی، در جایگاه‌های عبادت، برای انسان فراهم است، مخصوصاً آن مراکز و مساجدی که اثری و نشانه‌ای از اولیاءالله در آنها هست. جایی که انسان می‌داند یا ظنّ به این دارد که مورد توجّه اولیای الهی است، طبعاً معنویّت آن مکان بیشتر است و مسجد مبارک جمکران جزو این گونه جایگاه‌ها و مراکزی است که توجّه به خدای متعال و تذکّر و خشوع و تضرّع در آن برای انسان فراهم‌تر است. ”

روایت بنای مسجد مقدس جمکران به دستور مستقیم امام زمان(عج)

مسجد مقدس جمکران چگونه بنا شد؟

شیخ فاضل، حسن بن محمد بن حسن قمی، معاصر شیخ صدوق، در کتاب تاریخ قم از کتاب مونس الحزین فی معرفه الحق و الیقین از تألیفات شیخ صدوق بنای مسجد جمکران را به این عبارت نقل کرده است:

شیخ عفیف صالح حسن بن مثله جمکرانی می‌گوید: شب سه شنبه، هفدهم ماه مبارک رمضان ۳۷۳ هجری، در سرای خود خفته بودم که جماعتی به درِ سرای من آمدند. نصفی از شب گذشته بود. مرا بیدار کردند و گفتند: «برخیز و امر امام محمد مهدی صاحب الزمان، صلوات الله علیه را اجابت کن که تو را می خواند».

حسن بن مثله می‌گوید: «من، برخاستم و آماده شدم» چون به در سرای رسیدم، جماعتی از بزرگان را دیدم. سلام کردم. جواب دادند و خوش آمد گفتند و مرا به آن جایگاه که اکنون مسجد (مقدس جمکران) است، آوردند.»

چون نیک نگاه کردم، دیدم تختی نهاده و فرشی نیکو بر آن تخت گسترده و بالش‌های نیکو نهاده و جوانی سی ساله، بر روی تخت، بر چهار بالش، تکیه کرده، پیر مردی در مقابل او نشسته، کتابی در دست گرفته، بر آن جوان می‌خواند.

بیش از شصت مرد که برخی جامه سفید و برخی جامه سبز بر تن داشتند، برگرد او روی زمین نماز می‌خواندند.

روایت بنای مسجد مقدس جمکران به دستور مستقیم امام زمان(عج)

آن پیر مرد که حضرت خضر (ع) بود، مرا نشاند و حضرت امام (ع) مرا به اسم خواند و فرمود: «برو به حسن بن مسلم بگو: «تو، چند سال است که این زمین را عمارت می‌کنی و ما خراب می‌کنیم. پنج سال زراعت کردی و امسال دیگر باره شروع کردی، عمارت می‌کنی، رخصت نیست که تو دیگر در این زمین زراعت کنی، باید هرچه از این زمین منفعت برده‌ای، برگردانی تا در این موضع مسجد بنا کنند.»

به حسن بن مسلم بگو: «این جا، زمین شریفی است و حق تعالی این زمین را از زمین‌های دیگر برگزیده و شریف کرده است، تو آن را گرفته به زمین خود ملحق کرده‌ای! خداوند، دو پسر جوان از تو گرفت و هنوز هم متنبّه نشده‌ای! اگر از این کار بر حذر نشوی، نقمت خداوند، از ناحیه‌ای که گمان نمیبری بر تو فرو می‌ریزد.»

حسن بن مثله عرض کرد: «سیّد و مولای من! مرا در این باره، نشانی لازم است؛ زیرا مردم سخن مرا بدون نشانه و دلیل نمی‌پذیرند.»

امام (ع) فرمود: «تو برو رسالت خود را انجام بده، ما در اینجا علامتی می‌گذاریم که گواه گفتار تو باشد. برو به نزد سیّد ابوالحسن، و بگو تا برخیزد و بیاید و آن مرد را بیاورد و منفعت چند ساله را از او بگیرد و به دیگران دهد تا بنای مسجد بنهند، و باقی وجوه را از رهق به ناحیه اردهال که ملک ما است، بیاورد و مسجد را تمام کند، و نصفِ رهق را بر این مسجد وقف کردیم که هر ساله وجوه آن را بیاورند و صرف عمارت مسجد کنند.

مردم را بگو تا به این موضع رغبت کنند و عزیز بدارند و چهار رکعت نماز در اینجا بگذارند: دو رکعت تحیّت مسجد، در هر رکعتی، یک بار «سوره حمد» و هفت بار سوره «قل هو الله احد» بخوانند و تسبیح رکوع و سجود را، هفت بار بگویند.

روایت بنای مسجد مقدس جمکران به دستور مستقیم امام زمان(عج)

اعمال مسجد مقدس جمکران

و دو رکعت نماز صاحب الزمان (عج) بگذارند، بر این نسق که در (هنگام خواندن سوره) حمد چون به «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین» برسند، آن را صد بار بگویند، و بعد از آن، فاتحه را تا آخر بخوانند.

رکعت دوم را نیز به همین طریق انجام دهند. تسبیح رکوع و سجود را نیز هفت بار بگویند. هنگامی که نماز تمام شد، تهلیل (یعنی، لا إله الاّ الله) بگویند و تسبیح فاطمه زهرا (س) را بگویند. آن گاه سر بر سجده نهاده، صد بار صلوات بر پیغمبر و آلاش، صلوات الله علیهم، بفرستند.

و این نقل، از لفظ مبارک امام (ع) است که فرمود: «فَمَنْ صلاّهما، فکأنّما صلّی فی البیت العتیق.»

هرکس، این دو رکعت (یا این دو نماز) را بخواند، گویی در خانه کعبه آن را خوانده است.

حسن بن مثله می‌گوید: «در دل خود گفتم که تو اینجا را یک زمین عادی خیال می‌کنی، اینجا مسجد حضرت صاحب الزمان (ع) است.»

پس آن حضرت به من اشاره کردند که برو!

چون مقداری راه پیمودم، بار دیگر مرا صدا کردند و فرمودند: «در گلّه جعفر کاشانی چوپان بُزی است، باید آن بز را بخری. اگر مردم پولش را دادند، با پول آن خریداری کن، و گرنه پولش را خودت پرداخت کن. فردا شب آن بُز را بیاور و در این موضع ذبح کن. آن گاه روز چهارشنبه هجدهم ماه مبارک رمضان، گوشت آن بُز را بر بیماران و کسانی که مرض صعب‌العلاج دارند، انفاق کن که حق تعالی همه را شفا دهد.»

«آن بُز، ابلق است. موهای بسیار دارد. هفت نشان سفید و سیاه، هر یکی به اندازه یک درهم، در دو طرف آن است که سه نشان در یک طرف و چهار نشان در طرف دیگر آن است.»

آن گاه به راه افتادم. یک بار دیگر مرا فرا خواند و فرمود: «هفت روز یا هفتاد روز ما در اینجاییم.»

روایت بنای مسجد مقدس جمکران به دستور مستقیم امام زمان(عج)

حسن بن مثله می‌گوید: من، به خانه رفتم و همه شب را در اندیشه بودم تا صبح طلوع کرد. نماز صبح خواندم و به نزد علی منذر رفتم و آن داستان را با او در میان نهادم.

همراه علی منذر، به جایگاه دیشب رفتیم. پس او گفت: به خدا سوگند که نشان و علامتی که امام (ع) فرموده بود، اینجا نهاده است و آن، اینکه حدود مسجد، با میخ‌ها و زنجیرها مشخص شده است.

آن گاه به نزد سیّد ابوالحسن الرضا رفتیم. چون به سرای وی رسیدیم غلامان و خادمان ایشان گفتند شما از جمکران هستید؟ گفتیم: آری پس گفتند: از اول بامداد، سید ابوالحسن در انتظار شما است.

پس وارد شدم و سلام گفتم. جواب نیکو داد و بسیار احترام کرد و مرا در جای نیکو نشانید. پیش از آنکه من سخن بگویم، او سخن آغاز کرد و گفت: ای حسن بن مثله! من خوابیده بودم. شخصی در عالم رؤیا به من گفت: شخصی به نام حسن بن مثله، بامدادان از جمکران پیش تو خواهد آمد، آنچه بگوید اعتماد کن وگفتارش را تصدیق کن که سخن او، سخن ما است. هرگز، سخن او را ردّ نکن. از خواب بیدار شدم و تا این ساعت در انتظار تو بودم.

حسن بن مثله، داستان را مشروحاً برای او نقل کرد. سید ابوالحسن، دستور داد بر اسب‌ها زین نهادند. سوار شدند. به سوی دِه (جمکران) رهسپار گردیدند.

چون به نزدیک دِه رسیدند، جعفر شبان را دیدند که گله‌اش را در کنار راه به چرا آورده بود. حسن بن مثله، به میان گله رفت آن بز که از پشت سر گله می‌آمد، به سویش دوید. حسن بن مثله، آن بُز را گرفت و خواست پولش را پرداخت کند که جعفر گفت: به خدا سوگند! تا به امروز، من این بز را ندیده بودم و هرگز در گله من نبود، جز امروز که در میان گله، آن را دیدم و هر چند خواستم که آن را بگیرم، میسّر نشد.

پس آن بُز را به جایگاه آوردند و در آنجا سر بریدند.

سید ابوالحسن الرضا به آن محل معهود آمد و حسن بن مسلم را احضار کرد و منافع زمین را از او گرفت.

آن گاه وجوه رهق را نیز از اهالی آنجا گرفتند و به ساختمان مسجد پرداختند و سقف مسجد را با چوب پوشانیدند.

ابوالحسن الرضا وفات کرد و در محله موسویان (خیابان آذر فعلی) مدفون شد.

نگاهی به خطرات تنها ماندن کودکان در خودرو

کودک‌کشی در خودرو

 

گرمازدگی‌های شدید، از حال رفتن، حوادثی مثل تصادف، دزدیده شدن و حتی مرگ در کمین کودکانی است که از سوی والدین یا بزرگترها و به هر دلیلی ممکن است در خودرو تنها بمانند.

به گزارش ایسنا، گرما و نفسی که به شماره افتاده، در خودرویی که باز نمی‌شود، کودکی که احتمالا ترسیده و گریه می‌کند اما کسی صدایش را نمی‌شنود و در نهایت بی حال و بی‌جان روی صندلی ماشین رها می‌شود، گاهی والدین با تصور اینکه فقط چند ثانیه کودکشان را در خودرو تنها می گذارند، زندگیشان زیر و رو می شود و داغ فرزند می‌بینند. چنین مرگ‌های دردناکی نه تنها داغ سنگینی برای والدین است که جامعه را هم ملتهب می‌کند. تصور جان دادن یک کودک خردسال در گرمای خودرو اتفاقی است که دل هر کسی را به درد می آورد و از تلخی این حادثه هر چه که بگوییم کم است.

داغ آب و داغ خاک و داغ فرزند

در  روزهای گذشته، خبر مرگ دو کودک نیک‌شهری در خودروی پدر یکی از این کودکان، خبرساز شد و البته بار دیگر ضرورت توجه به ایمنی کودکان در خودرو را یادآور کرد. کودکان سه و چهار ساله بلوچ برای بازی به داخل ماشین رفته بودند که با قفل شدن در خودرو محبوس شده و جانشان را از دست دادند. اما این تمام ماجرا نبود، خانواده کمی پس از اینکه متوجه عدم حضور فرزندانشان شدند، تمام خانه های اطراف را زیر پا گذاشته و گشتند. آنها کودکانشان را صدا می زدند غافل از اینکه جسم بی جان «همت» و آرمیتا» داخل خودروی شیشه دودی پدر افتاده و دور از چشم والدین و اقوام در گرمای بالای ۴۰ درجه آفتاب، که حالا حتما داخل خودرو گرم‌تر هم شده جان می‌دهند. حادثه تلخ است. دو هم‌بازی که احتمالا دست هم دیگر را گرفتند و با مرگ بازی می کنند. غافل از اینکه مرگ بازی کودکانه ای نیست، اما بی رحمانه جان کودکان را هم  می‌گیرد.

نهایتا خانواده پس از چند ساعت، زمانی که دیگر به این خیال می‌افتند که با خودرو به جست و جوی فرزندانشان بروند، با پیکر بی‌جان «همت» و «آرمیتا» مواجه می شوند و آنطور که پدر همت می گوید: «تن‌شان داغ بود، لب‌هایشان خشک شده بود.». دیگر کار از کار گذشته و آفتاب داغ رمضان روستای “کلک”، داغ دیگری روی دست اهالی روستا گذاشته است. روز بعد، پیکر دو کودک روستای رمضان “کلک”، یکی از روستاهای محروم بخش مرکزی نیک‌شهر که در نزدیکی شهر نیک‌شهر واقع شده و از آب‌شرب و سالم لوله‌کشی برخوردار نیست در زمین داغ روستا آرام می‌گیرد.

بنیتا و چند ثانیه‌ای که یک زندگی را زیر و رو کرد

حوالی آخر تیر ماه سال ۹۶ بود که با انتشار ویدیویی از مادر و پدر یک کودک هشت ماهه در فضای مجازی، دیگر کسی نبود که نام «بنیتا» را نشنیده باشد و نداند که چند روز عجیب چگونه زندگی او و خانواده اش به شکل دردناکی زیر و رو شده است. بنیتا دختر کوچک هشت ماهه ای بود که روز ۲۹ تیرماه سال ۹۶ در حالی که درون خودروی پدرش بود، به همراه خودرو ربوده شد؛ البته گفته می شود که انگیزه اولیه مجرمان سرقت خودرو بود اما با وجود اینکه پدر بنیتا که فقط چند ثانیه برای بستن در پارکینگ از خودرو فاصله گرفته بود، نام دختر کوچکش را فریاد می زند و به سارقان می گوید که دخترش در ماشین است سارقان خودرو را سرقت و بعدا در گوشه ای رها می کنند. متاسفانه در این حادثه دلخراش هم حدود شش روز بعد مشخص شد که کودک در همان خودرو، در گرمای تابستان از گرسنگی و تشنگی جان خود را از دست داده است.

«دلنیا» و «حسین» دو قربانی دیگر بازی مرگبار کودکانه

اما بار دیگر در روزهای پایانی خرداد سال ۹۹، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه نیز از جان باختن دو کودک سه و چهار ساله هرسینی به دلیل محبوس شدن داخل خودرو و خفگی بر اثر گرما خبر داده بود. در این حادثه که در یکی از روستاهای شهرستان “هرسین” اتفاق افتاد، دو کودک سه و چهار ساله به نام های «دلنیا» و «حسین» که دختر خاله و پسر خاله بودند، سوار خودروی سمند یکی از والدین می شوند. آن ها دقایقی را بازی می کنند اما پس از آن دیگر نمی توانند از خودرو خارج شوند. پلیس اعلام کرده که تلاش و تقلای بی حاصل دختر و پسر خردسال و خستگی آن‌ها از یک سو و گرمای آفتاب هم از سوی دیگر باعث از حال رفتن آن ها در داخل خودرو و نهایتا مرگ آن‌ها می‌شود. متاسفانه با گذشت حدود دو ساعت، والدین متوجه می شوند که مدتی است «دلنیا» و «حسین» را ندیدند غافل از اینکه چند ثانیه بعد، آخرین دیدارشان با پیکر بی جان فرزندانشان خواهد بود.

محمدرضا مرشد دوست- کارشناس ایمنی و مدیرعامل انجمن کودک ایمن ناجی فردا- در گفت و گو با ایسنا درباه خطرات تنها گذاشتن کودکان در خودرو و قرار دادن سوییچ خودرو در دسترس کودکان اظهار می‌کند: حادثه هایی از این دست، که کودکان داخل خودرو گرفتار می شوند و به دلیل گرمای هوا جان خود را از دست می دهند تقریبا به دفعات اتفاق نمی افتد و شاید چند دفعه شاهد آن بودیم؛ اما اهمیت این حادثه از نظری شکل می گیرد که بسیار دردناک و دلخراش است. محبوس شدن و مرگ یک کودک داخل خودرویی که دمای هوای آن به شدت افزایش پیدا کرده و دچار خفگی شده بسیار غم انگیز است.

تهدید جان، روح و ایمنی کودک در صورت تنها ماندن در خودرو 

وی با بیان اینکه احتمال وقوع این حادثه در دنیا بسیار کم است، می‌گوید: اما در صورتی که اتفاق بیفند عواقب بسیار دردناکی را در پی دارد. این حادثه اگر خسارت جانی هم نداشته باشد و موجب مرگ کودک نشود، خسارت روحی و روانی بسیار شدیدی را به او تحمیل می کند. شاید کودکی داخل خودرو گرفتار و فقط دچار گرمازدگی شود؛ اما اگر تنها ماندنش در خودرو باعث تهدید سلامت و ایمنی او شود می تواند تاثیر شدیدی را بر ذهن و روح کودک و حتی خانواده او داشته باشد.

به گفته این کارشناس ایمنی، در این نوع حادثه با سه نوع تهدید ایمنی، روحی و روانی و جانی کودک روبه‌رو هستیم.

گرمای هوای خودروی ساکن دو برابر حالت عادی است

وی با اشاره به تهدید جانی کودک تنها مانده در خودرو، می‌افزاید: گرمازدگی و کمبود اکسیژن از مواردی هستند که سلامت کودک را در مواردی که در خودرو تنها بمانند؛ تهدید می‌کند. البته کمبود اکسیژن به ندرت اتفاق می‌افتد و بیشتر خطر گرمازدگی کودکان وجود دارد. اگر شیشه های یک خودرو بالا باشد و به عنوان مثال دمای هوا ۲۰ درجه باشد، طی همان ۲۰ دقیقه اولیه دمای هوا می‌تواند به حدود دو برابر هم افزایش پیدا کند. این به شدت می‌تواند کودک را دچار گرمازدگی کند و ریتم تنفسی و قلبی او را دچار مشکل کند.

مرشد دوست ادامه می‌دهد: بعضی از خانواده‌ها تصور می‌کنند اگر کمی شیشه خودرو را پایین بیاورند هوا به گردش در می‌آید و دیگر خطر گرمازدگی کودکشان را تهدید نمی‌کند، اما این تصور غلطی است چرا که فقط حدود پنج درجه با شرایط بالا بودن شیشه خودرو تفاوت دارد و کمک چندانی نمی‌کند. در این شرایط نیز احتمال گرمازدگی کودک وجود دارد. زمانی که ماشین ساکن است و در حال حرکت نیست، حتی اگر شیشه خودرو کمی پایین باشد، به سرعت دمای خودرو به خصوص در فصل تابستان و به خصوص زیر آفتاب افزایش پیدا می‌کند. این گرمازدگی طی زمان ممکن است منجر به تلف شدن کودک شود. پس حتی اگر کودک داخل خودرو خوابیده است هم نباید او را تنها گذاشت و برای چند دقیقه هم از خودرو خارج شد.

مدیرعامل انجمن کودک ایمن ناجی فردا می‌گوید: گرما زده شدن کودک احتمالا تصادفات بعدی را هم افزایش می‌دهد. تصور کنید یکی از والدین به همراه کودک داخل خودرو هستند و کودک به دلیل تنها ماندن در خودرو دچار گرمازدگی شده است. حالا باید این فرد مسیری را رانندگی کند تا کودک را به یکی از مراکز درمانی یا خانه برساند. در این شرایط قطعا کودک بی قراری می کند و همین فاکتور ثانویه ریسک وقوع حادثه تصادف را افزایش می‌دهد.

کنجکاوی کودکان و نوجوانان درباره ترمز دستی و ریموت حادثه می سازد

مرشد دوست با اشاره به خطرات دیگری که ممکن است تنها گذاشتن کودک در خودرو ایجاد کند، تأکید می‌کند: تنها گذاشتن کودکان و حتی نوجوانانی که رانندگی بلد نیستند نیز خطرآفرین است. یکی از نکاتی که همیشه بر آن تاکید می شود این است که نباید محیطی را برای کودکان فراهم کنیم که دست به انجام اقدامات نا ایمن بزنند. یکی از این مسائل این است که کودک را به هیچ عنوان نباید در خودرو تنها بگذاریم. مثلا بارها اتفاق افتاده یکی از والدین قصد خرید داشته، از خودرو پیاده شده و درب ماشین را با ریموت قفل کرده است؛ پس از انجام خرید که شاید حتی دقایق کوتاهی هم طول کشیده متوجه می شود که ریموت دیگر کار نمی کند و کودک داخل ماشین گرفتار شده است، یا مثلا مواردی بوده ک ریموت داخل جوی آب افتاده و کودک درون خودرو گرفتار مانده و بلد هم نیست درب خودرو را باز کند. در این موارد البته باید حتما قبل از اینکه از افراد محلی مثل کلید ساز و.. کمک گرفته شود باید نیروهای امدادی در جریان قرار گیرند. آتش نشانی‌ها برای این موارد آمادگی دارند و اقدامات لازم را انجام می دهند، اما پیشگیری مقدم بر درمان است.

به گفته وی، بعضی از کودکان به ریموت خودرو علاقه دارند که بیشتر در سن‌های سه سال و بالاتر دیده می شود. این خطرناک است و ریموت نباید در دسترس کودک قرار گیرد،‌ ممکن است شما برای چند ثانیه کودک را به همراه ریموت تنها بگذارید و بعد متوجه شوید که در خودرو قفل شده و کودک داخل خودرو گرفتار شده است.

این کارشناس ایمنی با اشاره به خطر استفاده کودکان از ترمز دستی نیز می‌گوید: دیده شده که کودکان و نوجوانان حین غیاب والدینشان در خودرو از روی کنجکاوی به ترمز دستی خودرو دست زدند و از آن جایی که دیگر نمی توانستند خودرو را کنترل کنند حادثه جبران ناپذیری رخ داده که موجب وقوع خسارت های جانی و مالی شده است. توجه داشته باشید که کودکان بسیاری از رفتارهای والدین خود مانند رانندگی را تقلید می‌کنند و ممکن است به دلیل همین تقلید نیز در زمان نبود والدین دچار حادثه شوند.

عواقب ثانیه‌های مرگبار تنها گذاشتن کودکان در خودرو

وی با بیان اینکه بخشی از تنها گذاشتن کودکان از ناآگاهی است، ادامه می‌دهد:‌ والدین اصلا تصور نمی کنند که ممکن است چند ثانیه به خرید بروند، بازگردند و پس از آن دیگر ریموت خودروشان کار نکند. چند سال گذشته حادثه ای تلخ رخ داد که یکی از والدین برای بستن در پارکینگ از خودرو خارج شده بود اما طی همان چند ثانیه سارقی خودروای که کودک داخل آن بود را دزدیده بود. متاسفانه این اتفاق تلخ در نهایت منجر به جانباختن کودک شده بود.

این کارشناس ایمنی می‌گوید: حتی در بعضی موارد دیده می شود که والدین برای خرید به مراکز خرید مراجعه می کنند و کودکشان را که در خودرو خواب است به مسئول پارکینگ می سپارند تا اگر متوجه بیدار شدن کودک شد با آن ها تماس بگیرد. این هم اقدام بسیار خطرناکی است که خطرات خاص خود را در پی دارد.

احساس عدم امنیت مهم‌ترین تاثیر تنها ماندن کودکان در خودرو

 

همچنین دکتر علیرضا شریفی یزدی-روانشناس- در گفت‌وگو با ایسنا، درباه آثار روحی روانی تنها رها کردن کودکان در خودرو اظهار می‌کند:‌ مهم‌ترین تاثیری که تنها ماندن کودکان در خودرو ایجاد می‌کند ایجاد احساس عدم امنیت در کودکان است که به شکل های مختلفی خود را نشان خواهد داد.

وی می‌گوید:‌ این تاثیری که در کودک مشاهده می‌شود احساس عدم امنیت و متعاقب آن اضطراب است و اضطراب خود را در دو جهت نشان می دهد. از یک سو اضطراب اتفاقی که برای کودک رخ می دهد که کلافگی و… است و از سوی دیگر ایجاد اضطراب جدایی است.

به گفته این روانشناس، تا یک سالگی، یک روز برای کودکان معادل ۱۰ روز و یک ساعت برای آن ها معادل ۱۰ ساعت است. همچنین برای کودکان سه، چهار و پنج ساله هم تا سنین نوجوانی یک روز معادل سه روز خواهد گذشت که این موجب می شود گذر زمان در سنین پایین دیرتر رخ دهد و در نتیجه آن آثار اتفاقات برای آن‌ها عمیق تر و اثر منفی آن سه برابر افراد بزرگسال خواهد بود.

مرحله‌هایی که کودکان پس از تنهایی تجربه می‌کنند

 

این روانشناس اظهار می‌کند: مرحله اولی که کودکان پس از تنهایی تجربه می کنند مرحله اعتراض است که با گریه، فریاد، ناله، جیغ زدن، پرتاب وسایل و حتی با کتک کاری آن را ابراز می کنند. مرحله دوم که کودکان پس از به نتیجه نرسیدن از طریق اعتراض تجربه می کنند درون ریزی است و در مرحله سوم دچار افسردگی یا درماندگی آموخته شده می شوند که این تنها یکی از اثرات مهمی است که بر کودکان به جا گذاشته می شود.

شریفی یزدی می گوید: آثار حس عدم امنیت تا سال‌ها می تواند همراه کودک بماند. اساسا شدت تاثیرات روحی و روانی اتفاقات به این مسئله باز می گردد که فرد در چه سنی دچار آن شده است. بین سنین ۱۴ تا ۲۸ ماهگی، اگر کودکان اضطراب جدایی را تجربه کنند یقینا در دوره بزرگسالی آثار عمیق تری را تجربه خواهند کرد؛ اما در همه سنین، مثلا در سه سالگی به نحوی و از سه تا پنج سالگی به نحوی دیگر و نهایتا تا هشت سال هر اتفاقی که برای فرد رخ دهد یقینا آثارش تا پایان عمر باقی خواهد ماند. البته اگر افراد به فکر درمان بیفتند می توانند آثار مخرب اتفاقات را برطرف کنند و اینگونه نیست که هیچ راهکاری وجود نداشته باشد.

به هیچ وجه حتی در صورت خواب بودن کودک او را در خودرو تنها نگذارید

وی با بیان اینکه در این شرایط کودکان دچار استرس پس از سانحه نیز می شوند، ادامه می‌دهد: استرس پس از سانحه این است که بعد از یک اتفاق فرد از قرار گرفتن در شرایط مشابه یا تصور قرار گرفتن در شرایط مشابه دچار اضطراب خواهد شد.

این روانشناس با اشاره به تنها رها کردن کودکانی که در خودرو خوابیده‌اند، می‌گوید: به یقین هرگز نباید کودکانی که به تشخیص و آگاهی نرسیدند را نه در بیدار و نه در خواب تنها بگذاریم. علاوه بر خطراتی که کودکان را از نظر ایمنی و امنیت تهدید می کند از نظر روانی هم این عمل موجب مسائل و مشکلات خاص می شود. در نتیجه توصیه می‌کنیم که به هیچ وجه حتی در صورت خواب بودن کودک او را در خودرو تنها نگذارید.

به گزارش ایسنا، پیش‌تر کمپین‌هایی‌ برای هشدار درباره خطرات تنها رها کردن کودکان در خودرو، در سراسر جهان به راه افتاده بود و کارشناسان در این باره هشدار داده بودند. در راستای اطلاع رسانی به والدین در این باره تابلو و بنرهایی طراحی شده که در خصوص افزایش دمای داخل خودرو و سایر خطراتی که کودکان تنها مانده در خودرو را تهدید می کند، هشدار می دهد.

حالا با توجه به لزوم آگاه‌سازی والدین از مخاطره تنها رها کردن کودکان در خودرو، انتظار می رود که اقدامات سلبی و ایجابی نیز در این باره همچون در نظر گرفتن جریمه‌ رانندگی از سوی دستگاه‌های مجری و قانونگذار اتخاذ شود.

 

 

 

 

کالاهای قاچاقی که سر از فضای مجازی درآورده‌اند!

محصولاتی که واردات آنها ممنوع شده، به راحتی در فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی به فروش می‌رسند و دستگاه های مسئول نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند.

با  جست و جویی ساده در سایت های اینترنتی، محصولاتی را پیدا خواهید کرد که اغلب آنها وارداتشان ممنوع است؛ از اقلام کوچک مثل انواع خوراکی‌ها و پوشاک تا اقلام بزرگتری مانند لوازم خانگی به کشور وارد شده  و به راحتی در فضای مجازی فروخته می‌شوند.

 

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: اغلب این محصولات که وارد کشور می شوند، قاچاق هستند و بیشتر از طریق فضای مجازی به فروش می‌رسند.

بررسی‌های ما نشان می‌دهد کالاهای قاچاق نه فقط در شبکه‌های اجتماعی به فروش می رسند که حتی فروشگاه‌های معتبر اینترنتی هم این محصولات را می‌فروشند. یک جست و جوی ساده در فروشگاه‌های اینترنتی می‌تواند شما را به محصولات خارجی برساند که واردات آنها از پایه و اساس به دلیل داخلی سازی آن ممنوع شده است.

حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن لوازم خانگی گفت: با وجود اینکه واردات محصول کامل لوازم خانگی ممنوع است، لوازم خانگی مدل ۲۰۲۰ را وارد می‌کنند و می‌فروشند. حتی شرکت پست آن را ارسال می‌کند، بیمه‌های دولتی آن را بیمه می‌کنند و بانک های دولتی به آن امکان پرداخت می‌دهند.

علت این بی توجهی را از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت پیگیری کردیم که گفتند با فروش مجازی قاچاق برخورد نمی‌کنیم، چون با فروش فیزیکی آن هم برخورد نمی‌شود.

علی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی می گوید:  کالا‌هایی که قصد مبارزه با قاچاق آنها وجود دارد و در فضای فیزیکی هم با آن مبارزه می‌شود، در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و در فروشگاه‌های مجازی هم مورد برخورد قرار می‌گیرند. طبیعی است زمانی که با عرضه کالای قاچاقی به صورت فیزیکی برخوردی نمی‌شود نمی‌توان توقع داشت در فضای مجازی مورد برخورد قرار بگیرند. در مجموع ما سعی داریم با انواع کالا‌های قاچاق مقابله کنیم.

مشاهدات میدانی ما اظهارات رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک را تایید می‌کرد، همان محصولاتی که در فضای مجازی فروخته می‌شد، به راحتی در مغازه‌های سطح شهر در دسترس هستند. پیدا کردن آنها شاید کمی زمان بیشتری از خرید اینترنتی بگیرد، اما همان محصول را با همان شرایط پیدا خواهید کرد.

طبق اعلام رضا الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی رسیدگی به قاچاق فروشی چه در فضای مجازی و چه در سطح بازار بر عهده ستاد مبارزه با قاچاق است.

موضوع را از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم پیگیری کردیم. امیر محمد پرهام‌فر مدیر کل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: حتی اگر یک مورد محصول قاچاق در بین صد‌ها محصول قانونی در فروشگاه‌های آنلاین برای فروش گذاشته شود، تخلف محسوب شده و به سایت تذکر داده می‌شود تا از فروش موردی آن هم جلوگیری شود.

اما دولت راهکار اصلی حل این چالش را سامانه‌ای شدن سازوکار مقابله با قاچاق می‌داند، رئیس جمهور در روز ۲۵ آذر سال گذشته گفت: نیازمند یک بازنگری نسبت به روند مبارزه با قاچاق کالا در کشور هستیم و باید قوانین مرتبط با ورود اجناس جلوی چشم مردم قرار گیرد و برای تمام کشور قوانین یکسان باشد. این کار سامانه‌ها اقدام خوبی است که باید به آن توجه شود.

سامانه‌هایی که در کنار هم سامانه جامع تجارت را تشکیل می‌دهند و طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق، تا پایان فروردین تکمیل خواهد شد.

دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق یک اسفند سال ۱۴۰۰ گفت: در خصوص سامانه جامع تجارت خود آقای مخبر ورود کردند؛ ما هم سامانه‌ای را تهیه کردیم که پیشرفت تکالیف دستگاه‌ها را رصد می‌کند و امیدواریم تا انتهای فروردین اهداف محقق شود.

اقدامات دولت و ستاد مبارزه با قاچاق در جای خود باید انجام گیرد، اما مردم از تولید کنندگان هم انتظار دارند تا با بالا بردن کیفیت و کاهش قیمت شرایطی ایجاد کنند که فضایی برای فروش محصولات قاچاق باقی نماند.

 

 

 

 

فرش ایرانی؛ از عرش تا فرش!/ سقوط فرش دستباف ایران به رتبه‌ ۴ جهان

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز از سقوط جایگاه صنعت فرش ایران از رتبه ۱ به چهارم دنیا خبر داد و گفت: در سال‌های اخیر، فرش ایران چه داخل و چه در خارج از مرزهای ایران دچار فراز و نشیب‌هایی شده که تزلزل جایگاه فرش ایران در بازارهای جهانی را رقم‌ زده است.

فرش ایرانی؛ از عرش تا فرش!/ سقوط فرش دستباف ایران به رتبه‌ ۴ جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرش دستباف یکی از کهن ترین هنرهای ملت خوش ذوق ایران است که با قدمت چند هزار ساله تمدن و هنر ایرانی را به هم گره زده است. فرش هویتی دارد و روایتگر تاریخ پر فراز و نشیب ایران است. از روزگاران کهن دست بافته های زنان ایران، زینت بخش کاخ های پادشاهان و سلاطین جهان بوده است. زنان ایرانی هنرمندانه با الهام از طبیعت و حوادث اجتماعی روزگار خود آثاری را خلق کردند که اکنون اگر اغراق نشود باید گفت دنیا فرش را با برند ایران می شناسد، هنرمندانی که تصویرگر عمر و جوانی خود نیز در پای دار قالی بوده اند.

تار و پود قالی بر دار بی مهری 

چند سالی می شود که بازار قالی و قالیبافی دست خوش ناملایماتی ناشی از  بی مهری مسئولان این حوزه شده است.

دود حاصل از این بی رونقی و کسادی تنها به چشم بافندگان و فعالان این حوزه رفته و شمارش معکوس نفس‌هایش در انتظار امداد رسانی است.

روزهای پر رونق این هنر صنعت ایرانی تنها در خاطره ها مانده و دارهای قالی که یکی پس از دیگری جمع آوری می شود.

شهر تبریز  از دیرباز قطب تولید فرش دستباف ایران و منطقه بوده و هنرمندان و تجار ارزنده ای را در سال‌های دور و نزدیک در این حوزه پرورش داده است و اکنون منتظر بازگشت روزهای رونق بازار فرش دستباف است.

سقوط فرش دستباف ایران به رتبه‌ ۴جهان

احد عظیم‌زاده رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز امروز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: فرش دستباف تبریز و ایران که در سال‌های نه چندان دور جایگاه ویژه‌ای در صادرات غیرنفتی کشور داشت، با بی مهری مسئولان امروز حال خوبی ندارد.

 وی با بیان اینکه فرش دستباف جزو صنعت ملی و شناسنامه کشور محسوب می‌شود، افزود: ایران را در دنیا با صنعت فرش می شناسند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز تصریح کرد: ایران، یکی از بهترین تولید‌کنندگان فرش در جهان است و فرش دستباف آن عمری به درازای تاریخ فرهنگ و هنر ایرانی دارد و به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع‌دستی، تاریخ سرزمین ایران را نشان می‌دهد و گره‌خوردن فرش ایرانی با اقتصاد نقش آن را حائز ‌اهمیت‌تر می‌کند.

عظیم‌زاده گفت:  صنعت و هنر فرش دستباف در ایران جمعیتی حدود ۲ میلیون نفر را دربر می‌گیرد و به همین دلیل است که فرش را در دنیا بانام ایران می‌شناسند.

وی با تاکید بر اینکه بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر در استان در بخش‌های مختلف تولید و فروش و… فرش دستباف مشغول هستند، افزود: فرش را با عدم شناخت کافی از بازارهای جهانی و نیز عدم سلیقه‌یابی مورد بی‌مهری قرار داده‌ایم برای مثال بعضی از طرح‌ها هستند که بیش از ۴۰ سال است که بدون تغییر بافته شده و ارائه می‌گردد، بدون توجه به بازار و سلیقه تولید می‌شود.

وی ادامه داد: فرش‌های مناطق مختلف جهان متفاوت بوده برای مثال سلیقه کشور ژاپن با سلیقه کشورهای عربی و یکی نبوده و هر کدام جنس و طرح خاصی را می‌طلبد کشورهای آمریکا و اروپا و… سلایق متفاوتی دارند، بنابراین شناخت بازار هدف و تولید بر حسب نیاز مشتری رکن اصلی رونق صادرات هست.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز با اشاره به مقوله نیازسنجی در بازار فرش اضافه کرد: با توجه به اینکه آوازه فرش تبریز جهانی بوده و این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری و توریستی بالقوه باشد.

وی خاطرنشان کرد: فرش تبریز به عنوان نماد فرهنگی خطه  آذربایجان باید جایگاه اصلی خود را باز یابد، از این رو تمام تلاش ما در اتحادیه در جهت رونق و نوآوری در تولید و صادرات خواهد بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز با توجه به لزوم بازنگری در طرح‌ها و عدم کپی کردن طرح‌ها متذکر شد: طرح‌ها و نقشه‌هایی که در تبریز بافته می‌شوند، باید مورد بازنگری قرار گیرند بر همین اساس در نظر داریم جلسات مستمری با اساتید طراحان فرش تبریز داشته باشیم و با تبیین سلایق بازار به طراحان بتوانیم با طرح‌های جدید محصولی جدید و نوآورانه روانه بازار‌های جهانی کنیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز با انتقاد از بی مهری به صنعت فرش به عنوان برند ایران در جهان افزود: به دلایل مختلف امروزه فرش ایران در تجارت جهانی این هنر-صنعت از رده اول به رده چهارم جهان سقوط کرده است.

وی افزود: امروز کشورهایی چون هند، چین، پاکستان و حتی خود ترکیه که از ما جلو زده و بازارهای ایران در جهان را از آن خود کرده اند.

چرا نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس در مورد بیمه قالی‌بافان قدمی بر نمی‌دارند

عظیم‌زاده به مشکلات بیمه قالیبافی اشاره کرد و گفت: چرا نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس در مورد بیمه قالی‌بافان قدمی بر نمی‌دارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز همچنین از موانع ایجاد شده توسط شهرداری تبریز برای سرمایه‌گذاران انتقاد کرد و گفت: شهرداری تبریز سرمایه گذاران را از شهر فراری می دهد.

وی همچنین از بی‌برنامگی مسئولان برای حضور در بازار حاشیه بازی‌های جام جهانی فوتبال در کشور قطر انتقاد کرد و گفت: از دولت انتظار داریم برای حضور در بازار بازی‌های جام جهانی در قطر با برنامه پیش رود.

گزارش فارس حاکی است، روزگاری سهم فرش دستباف کشورمان از کل صادرات غیرنفتی ۱۷.۵درصد بوده که حالا به نیم‌درصد هم نمی‌رسد. مجموع این شرایط می‌تواند زنگ خطری برای صنعت فرش دستباف ایران باشد. اما دود این سقوط آزاد فرش به چشم ما ایرانی‌ها خواهد رفت؛ اول اینکه هرچه از سهم اقلامی همچون فرش در سبد صادرات کاسته می‌شود، به‌معنی کاهش تنوع سبد صادراتی و ثانیا فرورفتن افراد بیشتری در فقر است که معاش خود را از این صنعت تامین می‌کردند.

سقوط ۹۰ درصدی صادرات یک صنعت قدیمی

براساس آمارهای گمرک ایران، رقم صادرات فرش دستباف ایران در سال۱۳۷۸ حدود ۶۹۰میلیون دلار بوده است. نکته جالب‌توجه اینکه در همان سال کل صادرات غیرنفتی ایران که ۳میلیارد و ۹۴۱بوده است. این به این معنی است که در سال۱۳۷۸ معادل ۱۷.۵درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران را صادرات فرش دستباف به خود اختصاص داده بوده است. اما حالا در چند سال اخیر رقم صادرات فرش دستباف ایران به‌طور عجیبی رو به افول رفته و از ۶۹۰میلیون دلار سال۱۳۷۸ به ۶۹میلیون دلار در سال۱۳۹۸، به ۷۲میلیون دلار در سال۱۳۹۹ و  حدود چهل دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

همچنین حالا سهم فرش ایران از کل صادرات غیرنفتی حتی به نیم‌درصد هم نمی‌رسد.

 همه اینها به این معنی است که صادرات فرش دستباف ایران طی سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۹ به‌لحاظ وزنی سقوط ۸۵درصدی و به‌لحاظ ارزش دلاری نیز سقوط نزدیک به ۹۰درصدی را تجربه کرده است.

این آمارها حاکی از نابسامانی و تضعیف فرش دستباف حتی در دوره‌هایی است که مشکل تحریم جدی هم وجود نداشته است. بنابر اظهار مسئولان و مشاهدات میدانی، شاغلان و میزان تولیدات این صنعت در نواحی روستایی و عشایری نیز نسبت به گذشته کاهش بسیار شدیدی را تجربه کرده است. این درحالی است که روزگاری نواحی روستایی و عشایری کانون اصلی تولید فرش‌های اصیل و صادراتی ایرانی بودند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*