گزارش/ اتصال خودپرداز به «سامانه صیاد» همچنان معطل اقدام چند بانک/ زور سیاستگذار به برخی بانک ­ها نمی‌­رسد؟!

بودجه ویژه برای اعتلای فرهنگی کشور

بودجه ویژه برای اعتلای فرهنگی کشور

اتفاقی که سال گذشته به پیشنهاد دولت و تصویب مجلس در تدوین بودجه سالانه رخ داد، از جهاتی یکی از مهم­ترین و کم­ سابقه­‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور است که متاسفانه در هجوم اخبار و اظهارنظرهای دیگر مغفول ماند و حتی اهالی فرهنگ نیز کمتر به آن پرداختند.

مطابق با بند (ز) تبصره ۹ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، دستگاه‌های اجرایی مندرج در این قانون و پیوست‌های آن «مجازند» تا ۲ درصد از بودجه هزینه‌ای خود را برای هم­‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی همچون موضوع‌های قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و گردشگری اختصاص دهند.
همچنین در این مصوبه که بعد از تصویب شورای نگهبان به شکل قانونی درآمده است، مقرر شده آیین‌نامه اجرائی این بند، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد. هرچند بهمن‌ماه سال گذشته «سید علی یزدی‌خواه» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خبر داده بود که همان زمان، تلاش شد در تخصیص ۲ درصد بودجه دستگاه‌های دولتی به مباحث فرهنگی، به جای کلمه «مجاز»، قید «تکلیف» گنجانده شود که در کمیسیون تلیفق رای نیاورد؛ اما همین مصوبه نیز فرصت مغتنمی است که می­‌تواند تحولی بزرگ در این حوزه ایجاد کند.

سخنان روزهای اخیر «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از عزم جدی دولت برای بهره­‌برداری بهینه و مبنایی از این مصوبه حکایت دارد؛ به­‌ویژه که در چند سال اخیر، مشکلات اقتصادی و کرونایی، آسیب­‌های جدی به بخش فرهنگ و هنر و صنعت گردشگری وارد آورده و عقب­‌ماندگی­‌های گاه خطرناکی در این حوزه به بار آمده است.

در این نوشتار ضمن برررسی برخی ابعاد این مصوبه، پیشنهادهایی در راستای اجرای بهینه آن ارائه می­‌شود که در نهایت، به هم­‌افزایی بیشتر کنش­‌های فرهنگی-هنری کشور به­‌ویژه در گستره بزرگ «دستگاه­‌های اجرایی» خواهد انجامید:

۱. رقمی بزرگ و فراتر از وزارتخانه­‌ها
آنچنان­‌که در مصوبه اختصاص بودجه دستگاه­‌ها به فرهنگ، آمده است این موضوع، فراتر از وزراتخانه­‌های دولت است و همه مؤسسه‌های دولتی، یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی و … را دربرمی­‌گیرد که می­‌توانند تا سقف ۲ درصد از بودجه‌ هزینه­‌ای خود را – به جز فصل یک و فصل ۶ که ماهیت حقوقی دارند- در زمینه‌های فرهنگی هزینه کنند. با توجه به حجم بزرگ دولت و نهادهای اجرایی در اقتصاد کشور، رقم یادشده عدد بسیار درشتی است که در صورت هزینه‌کرد مناسب، بسیاری از گره­‌های موجود را باز خواهد کرد.

۲. رمضان و فعالیت­‌های قرآنی
در مصوبه بودجه فرهنگی دستگاه­‌های اجرایی، به­‌طور مشخص به فعالیت­‌های قرآنی نیز اشاره شده است؛ اکنون که در ماه مبارک رمضان و «بهار قرآن» هستیم، شایسته است دستگاه­‌های یادشده، توجه به این کتاب آسمانی را از همین ابتدای سال آغاز کنند و تا انتهای ۱۴۰۱ ادامه دهند.
نکته مهم اینکه با توجه به تعدد نهادهای فرهنگی همگانی همچون صداوسیما که برخی فعالیت­‌های معمول قرآنی را پوشش می­‌دهند، شاید وقت آن رسیده که واحدهای فرهنگی نهادها، تحولی کیفی و کمی را در این حوزه آغاز کنند و در کنار آداب و مناسک کنونی در حوزه قرآن و معارف سالامی، طرحی نو دراندازند؛ از جمله درباره مفاهیم و تفاسیر قرآن کریم، مسائل مبتلا به امروز جامعه و توجه به جنبه­‌های اخلاقی و تربیتی مندرج در آیات قرآن.

شاید مهم­تر از هزینه­‌کرد این بودجه کلان، «چگونگی» مصرف آن در راستای نیازهای متعدد فرهنگی، تربیتی، اخلاقی و معرفتی کشور است که باید مورد توجه باشد.۳. هدایت­‌گری و سیاستگزاری ارشاد
براساس اظهارت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این وزارتخانه در نظر دارد وظیفه «مدیریت، هدایت و سیاستگذاری مناسب در انجام هزینه­‌کردهای فرهنگی» را در ارتباط با مصوبه یادشده برعهده گیرد. این موضوع فراتر از چارچوب آیین­‌نامه­‌ای که تدوین خواهد شد، می­‌تواند برای نخستین‌بار، از بسیاری موازی­‌کاری­‌ها و فعالیت­‌های تکراری و بی­‌کیفیت در دستگاه­‌های دولتی (و حاکمیتی) را بکاهد؛ توجه به اولویت­‌های فرهنگی و ضرورت­‌های عصر جدید و ارتقای کیفی و اثربخش این کنش­‌ها، نقش هدایت­‌گری و سیاستگزاری فرهنگی کشور را برجسته‌تر می­‌کند. شاید مهم­تر از هزینه­‌کرد این بودجه کلان، «چگونگی» مصرف آن در راستای نیازهای متعدد فرهنگی، تربیتی، اخلاقی و معرفتی کشور است که باید مورد توجه باشد.

۴. آیین­‌نامه­‌ای برای سال­‌های آینده
آیین‌نامه اجرائی این بند از بودجه ۱۴۰۱، قرار است توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد؛ اگر چنین حرکتی را به عنوان گام نخست جلوگیری از آشفته­‌بازار فرهنگی دستگاه­‌های دولتی بدانیم، امید می­‌رود با تکرار مصوبه امسال در بودجه­‌های سنواتی بعد، یک برنامه منسجم و قابل ارزیابی برای رشد و تعالی فرهنگی خیل عظیم کارکنان دولت و خانواده­‌هایشان تنظیم شود.
با توجه به اینکه امروزه بیشتر دستگاه­‌ها ابزارهای اطلاع­‌رسانی برخط دارند، نتیجه این تحول فرهنگی، در سطح این شبکه­‌ها قابل تسری به کل جامعه است و گام بزرگی در راستای اعتلای فرهنگی، اخلاقی و معرفتی جامعه برداشته خواهد شد.

۵. اقتصاد هنر و فرهنگ و گردشگری
با پدیدایی معضلات اقتصادی، طبیعی است سبد هزینه­‌های خانوار در درجه اول اختصاص به نیازهای اولیه و معیشتی خواهد داشت و هزینه­‌های فرهنگی-هنری و گردشگری حذف یا کاهش می­‌یابد. در سه سال گذشته دغدغه­‌های بهداشتی-کرونایی سبب شده است، بیشترین آسیب به حوزه اقتصاد نشر، هنر، فرهنگ و نیز گردشگری وارد شود. از این رو شاید بهتر است بخشی از بودجه ۲ درصدی دستگاه­‌های اجرایی به جبران زیان‌ها در بخش اقتصاد فرهنگ هزینه شود؛ با راهکارهایی همچون اهدای بن کتاب، بن سینما، بن تئاتر، بن بازدید از موزه­‌ها، بن سفر، بن فرهنگ­سراها، اهدای کتاب به کتابخانه­‌های عمومی، گسترش فرهنگ مطالعه و … .

اگر چنین حرکتی را به عنوان گام نخست جلوگیری از آشفته­‌بازار فرهنگی دستگاه­‌های دولتی بدانیم، امید می­‌رود با تکرار این مصوبه در بودجه­‌های سنواتی بعد، برنامه منسجم و قابل ارزیابی برای رشد و تعالی فرهنگی کارکنان دولت و خانواده‌هایشان تنظیم شود.۶. سواد رسانه­‌ای؛ یک پیشنهاد همگانی
شرایط کنونی کشور و گردنه­‌هایی که نظام، انقلاب و مردم در حال عبور از آن هستند، بیش از هر زمان دیگری متاثر از فضاهای رسانه­‌ای و حرکت­‌های فرهنگی-تبلیغی معاندان است؛ در این راستا به عنوان نتیجه یک آسیب­‌شناسی بزرگ، هیچ تردیدی وجود ندارد که میزان و عمق سواد رسانه­‌ای جامعه (از جمله کارمندان دولت و خانواده­‌های­شان) به­‌شدت پایین است و در غفلت چندده ساله اخیر، متاسفانه نفوذ رسانه­‌های معاند به­‌گونه نگران­‌کننده­‌ای افزایش یافته است.
موضوع سواد رسانه­‌ای و متعاقب آن تاثیرپذیری از جنگ نرم را، شاید بتوان یکی از مهم­ترین اولویت­‌های کنونی عرصه فرهنگ دانست و برای جبران این معضل، اداره‌ها و دستگاه­‌ها می­‌توانند دوره­‌های آموزشی رسمی (ضمن خدمت) یا غیررسمی را برای آموزش و گسترش سواد رسانه و فرهنگ استفاده از شبکه­‌های اجتماعی و اینترنت برگزار کنند.

۷. بخش‌نامه داخلی دولت برای مصرف بودجه
از آنجا که قانون بودجه، الزامی برای مصرف ۲ درصد بودجه برای هزینه­‌های فرهنگی ندارد، می­‌توان با محوریت وزارت ارشاد و معاونت حقوقی دولت، بخشنامه­‌ای دورن­‌دولتی تنظیم کرد تا دستگاه­‌های اجرایی (بدون قید تکلیف)، حداکثر تلاش خود را برای هزینه­‌کرد این رقم به­‌کار گیرند.
تجربه بودجه­‌های سنواتی نشان داده برخی دستگاه­‌ها به بهانه­‌هایی همچون کمبود بودجه یا اولویت­‌های دیگر، توجه جدی به این‌گونه مصوبه‌ها ندارند. کمک، نظارت، گزارش­‌دهی منظم و عزم جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرای دقیق این مصوبه، تحولی نو در عرصه فرهنگ و معارف، در آغازین سال قرن جدید به همراه خواهد داشت.

 

 

 

نگهداری دلار در خانه غیر قانونی می‌شود

نگهداری دلار در خانه غیر قانونی می‌شود

خریداران و فروشندگان ارز خارج از چارچوب قانونی و حتی معامله‌گران فردایی ارز نقره‌داغ می‌شوند و مراقب باشید که اگر دلاری در خانه دارید و آن را ثبت نکنید، ممکن است به‌ عنوان کالای قاچاق ضبط شده و شما به عنوان قاچاقچی ارز شناخته شوید.

به گزارش همشهری آنلاین: «رئیس مجلس قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد. بر اساس ویرایش آخر این قانون که ۱۰ بهمن سال گذشته به تصویب مجلس رسید، شرایط جدیدی برای معاملات ارز، ورود و خروج آن به کشور و همچنین رفع تعهد ارزی صادرکنندگان پیش‌بینی و اعلام شده است.

طبق این قانون از این پس ورود ارز به کشور یا خروج ارز از کشور، بدون رعایت ضوابط اعلام‌شده شورای پول و اعتبار قاچاق قلمداد خواهد شد. به این ترتیب انجام معامله ارزی در کشور تحت هر عنوان نظیر خرید، فروش، حواله، معاوضه یا صلح، مگر آن که حداقل یکی از طرفین معامله، صرافی مجاز، بانک یا مؤسسه مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی باشد، به‌ عنوان قاچاق شناخته می‌شود و معاملاتی که با مجوز بانک مرکزی و در حدود ضوابط تعیین‌شده این بانک توسط اشخاصی نظیر واردکنندگان و صادرکنندگان و معامله‌گران در بورس‌های کالایی صورت می‌گیرد، قانونی خواهد بود.

معاملات فردایی ممنوع

بر اساس قانون مصوب مجلس، معاملات فردایی ارز غیر قانونی و در حکم قاچاق خواهد بود زیرا هر گونه معامله ارز در صرافی یا غیر آن‌ که تحویل ارز و مابه‌ازای آن به روز یا روزهای آینده موکول شده ولی به تحویل ارز منجر نمی‌شود یا از ابتدا قصد تحویل ارز وجود نداشته است و قصد طرفین تنها تسویه تفاوت قیمت ارز باشد، جزو مصادیق قاچاق ارز خواهد بود. همچنین هر گونه انجام کارگزاری خدمات ارزی در داخل ایران برای اشخاص خارج از کشور بدون مجوز انجام عملیات صرافی از بانک مرکزی غیر قانونی و قاچاق است.

دلارهای خود را اعلام کنید

با اجرای ویرایش جدید قانون مقابله با قاچاق کالا و ارز نگهداری ارز بدون ثبت و اعلام آن در منزل هم غیر قانونی است زیرا این قانون می‌گوید: «ثبت‌نشدن معاملات ارزی در سامانه ارزی یا ثبت ناقص یا خلاف واقع اطلاعات مربوط به معاملات در سامانه توسط صرافی یا بانک دارای مجوز از بانک مرکزی و همچنین ارائه‌ندادن صورتحساب خرید معتبر با ارائه صورتحساب خرید خلاف واقع یا دارای اطلاعات ناقص به مشتری توسط صرافی، بانک هم قاچاق محسوب می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: از ابتدای امسال عرضه، حمل یا نگهداری ارز فاقد صورتحساب خرید معتبر یا فاقد مجوز ورود توسط اشخاصی غیراز صرافی، بانک یا مؤسسه مالی اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی غیر قانونی و جزو مصادیق قاچاق به‌ حساب می‌آید. البته ورود ارز به کشور تا سقف تعیینی توسط بانک مرکزی از شمول این بند خارج است.

قانون به‌صراحت می‌گوید: مالکان ارز درخصوص ارزهایی که قبل از لازم‌الاجراشدن این قانون در اختیار داشته‌اند و مازاد بر میزان معافیت ارز قابل حمل و نگهداری اعلام‌شده بانک مرکزی و فاقد صورتحساب معتبر است، مکلفند ظرف سه ماه نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه اقدام کنند.

مجازات صادرکنندگان متخلف

ویرایش جدید قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی انجام نداده باشند، جرائمی از جمله جریمه نقدی، محرومیت یک تا ۱۰ ساله از فعالیت بازرگانی، ابطال کارت بازرگانی و حبس تعزیری تعیین کرده است. همچنین همه صادرکنندگان کالا به خارج از کشور موظفند ارز مندرج در پروانه گمرکی یا معادل ارزی آن به سایر ارزها را به بانک مرکزی بفروشند یا با تأیید بانک مرکزی نسبت به فروش آن به سایر اشخاص اقدام یا برای تأمین ارز واردات کالای خود یا بازپرداخت بدهی تسهیلات ارزی استفاده کنند.

این گزارش می‌افزاید: در صورت ایفانشدن تعهد ظرف سه ماه از زمان ابلاغ حکم قطعی، معادل ارزش تعهد بر اساس بالاترین نرخ اعلامی بانک مرکزی در زمان صدور حکم، به جریمه نقدی مرتکب افزوده می‌شود و تخلف از اجرای قانون در مواردی که ارزش موضوع تخلف بیشتر از سه میلیون یورو یا معادل آن به سایر ارزها باشد، مشمول عناوین سازمان‌یافته و حرفه‌ای قاچاق کالا و ارز قرار می‌گیرد.

جریمه سنگین در راه است

این قانون می‌گوید: در خصوص رفع‌نشدن تعهد ارزی موضوع ماده (۱۰) قانون تعزیرات حکومتی در صورتی که تا مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال بر اساس بالاترین نرخ اعلامی بانک مرکزی در زمان دریافت ارز باشد، مرتکب علاوه بر اعاده ارز به میزان رفع تعهد نشده و محرومیت از فعالیت بازرگانی از شش ماه تا یک سال، به جریمه نقدی معادل دو برابر کسری یا رفع‌نشدن تعهد بر اساس بالاترین نرخ اعلامی بانک مرکزی از زمان دریافت ارز محکوم می‌شود.

همچنین در صورتی که مبلغ عدم‌ رفع تعهد ارزی معادل ۱۰۰ میلیارد ریال یا بیش از آن بر اساس بالاترین نرخ اعلامی بانک مرکزی در زمان دریافت ارز باشد، مرتکب علاوه بر اعاده ارز به میزان رفع تعهد نشده و محرومیت از فعالیت بازرگانی از یک تا ۱۰ سال، به حبس تعزیری درجه پنج موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی و جزای نقدی به میزان معادل دو برابر کسری یا عدم‌ رفع تعهد بر اساس بالاترین نرخ اعلامی بانک مرکزی از زمان دریافت ارز، محکوم می‌شود.

در صورتی که رفع تعهد ارزی یا هر گونه اقدام به این منظور با استفاده از اسناد جعلی یا خلاف واقع باشد یا از طریق بیش‌بود ارزش اظهاری کالا یا بیش‌اظهاری در تعداد یا مقدار کالا به گمرک یا مغایرت در کالای اظهارشده یا مکشوفه یا کالای موضوع تعهد باشد، مرتکب علاوه بر اعاده ارز به میزان رفع تعهد نشده و ابطال دائم کارت بازرگانی، به حبس تعزیری درجه چهار موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی و جزای نقدی به میزان معادل سه برابر کسری یا عدم‌ رفع تعهد بر اساس بالاترین نرخ اعلامی بانک مرکزی از زمان دریافت ارز محکوم می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: اعمال محدودیت‌های رفع‌نشدن تعهد ارزی تا ابتدای سال بعد از زمانی که ارزش سالانه صادرات غیر نفتی طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، به بیش از ۱.۸ برابر ارزش سالانه واردات کشور برسد، قابل اجراست.»

 

 

 

 

 

تأثیر حذف ارز ترجیحی بر افزایش قیمت کالاها چند درصد است؟

تأثیر حذف ارز ترجیحی بر افزایش قیمت کالاها چند درصد است؟

بررسی ها نشان می دهد حتی با فرض اینکه تعرفه ها و عوارض گمرکی کاهش نیابد ولی ارز ترجیحی حذف شود، حداکثر تأثیر افزایش قیمت کالاها، ۱۷ درصداست نه ۷۰۰ درصد.

به گزارش خبرنگار مهر، زمزمه‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از سال گذشته به گوش می‌رسید که هر بار به مانعی برخورد کرد. با این حال در اواخر سال گذشته به صورت رسمی اعلام شد که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای سال ۱۴۰۱ از اقتصاد کشور حذف خواهد شد.

در همین رابطه نیز بر اساس جزوه‌ای ۱ و ۲ بند «ه» تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱، باید نرخ پایه محاسبه عوارض گمرکی بر اساس برابری نرخ ارز اعلام‌شده بانک مرکزی که همان نرخ سامانه مبادله الکترونیکی (ETS) در روز اظهار بوده و از ارز ۴۲۰۰ به ۲۳ هزار تومان (نرخ ارز در سامانه الکترونیکی بانک مرکزی) و تعرفه گمرکی واردات کالاهای اساسی و دارو نهادهای دامی و کشاورزی از یک به ۴ درصد افزایش یابد.

قانون بودجه امسال درباره حذف ارز ترجیحی چه می‌گوید؟

البته در حال حاضر به دلیل نا مشخص بودن نرخ سود بازرگانی و همچنین تعرفه‌ها و حقوق جدید گمرکی کالاها (غیر از کالاهای اساسی که از ۴ به به نرخ یک درصد کاهش یافته ولی فعلاً محاسبه نشده است) این حذف ارز ترجیحی هنوز اعمال نشده و همچنان با نرخ تعرفه‌های سال قبل واردات انجام می‌شود؛ قرار است بعد از تصویب هیئت وزیران این افزایش اعمال خواهد شد.

کالاهایی که قرار است طبق قانون بودجه امسال مشمول تعرفه گمرکی یک درصدی باشند، کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی و نهاده‌های دامی و کشاورزی هستند.

ضمن اینکه قرار است بر اساس اعلام برخی مسئولان ارشد وزارت صمت و گمرک ایران، تغییراتی در نرخ تعرفه گمرکی و سود بازرگانی برخی دیگر از کالاهای وارداتی (غیر از کالاهای اساسی) نیز اتفاق بیفتد تا فشار ناشی از تغییر نرخ پایه محاسبه عوارض گمرکی واردات کاهش یابد.

معاون وزیر اقتصاد: چهار گام کاهش ضرب حذف ارز ترجیحی

بر اساس گفته‌های علیرضا مقدسی معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران، دولت برای کاهش فشار وارده از محل حذف ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی ۴ گام را در نظر گرفته است:

۱. تعیین حقوق گمرکی یکی درصدی برای کالاهای اساسی و معافیت مالیات بر ارزش افزوده برخی کالاهای اساسی یا حداکثر یک درصدی

۲. کاهش حقوق گمرکی سایر کالاها (گفته می‌شود طی هفته پیش رو تعرفه جدید گمرکی واردات تعیین و ابلاغ می‌شود)

۳. محاسبه حقوق گمرکی با نرخ‌های سال گذشته تا زمان تعیین حقوق گمرکی و سود بازرگانی جدید برای ممانعت از توقف چرخه واردات

۴. ابلاغ دستورالعمل جدید دریافت ضمانت نامه گمرکی به گمرکات اجرایی کشور با هدف تسهیل تشریفات واردات و صادرات و تقویت بنیه مالی فعالان اقتصادی

سخنگوی گمرک: حتی با فرض عدم کاهش تعرفه‌های گمرکی، باز هم حداکثر افزایش نرخ کالاهای اساسی، ۱۷ درصد است

سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تأثیر حذف ارز ترجیحی در افزایش قیمت کالاها گفت: سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار کالا وارد کشور شد که از این رقم ۱۵.۱ میلیارد دلار با ارز ترجیحی و ۳۸ میلیارد دلار دیگر با ارز آزاد و نیمایی وارد کشور شد.

وی افزود: بنابراین ۲۸.۴ درصد کالاهای وارداتی با ارز ترجیحی بود و ۷۱.۶ درصد از کالاهای وارد شده از محل ارز آزاد و نیمایی بوده است.

لطیفی ادامه داد: بنابراین اگر ۱۷ درصد به هر کدام از این ارقام اضافه شود مبلغ خاصی به سرجمع کالاها افزوده نخواهد شد. تازه این در صورتی است که تعرفه‌های گمرکی و سود بازرگانی کاهش نیابد. در صورتی که دولت در حال بررسی این موضوع است که با تغییر طبقه کالاهای وارد شده، هم سود بازرگانی و هم تعرفه گمرکی کالاهای وارداتی مخصوصاً کالاهایی که با معیشت مردم در ارتباط هستند و همچنین کالاهای مواد اولیه تولید و ماشین آلات تولید را کاهش دهد.

تأثیر حذف ارز ترجیحی در قیمت تمام شده مصرف کننده با فرض عدم کاهش تعرفه‌های گمرکی، نهایتاً ۱۷ درصداست

وی بیان کرد: کاهش سود بازرگانی و تعرفه گمرکی سبب می‌شود تا حذف ارز ترجیحی در محاسبات سودبازرگانی و تعرفه گمرکی تأثیری در قیمت تمام شده کالاهای وارداتی نداشته باشد. بنابراین حتی اگر تعرفه‌های گمرکی و سود بازرگانی هم تغییر نکند نهایتاً ۱۷ درصد سقف افزایش قیمت کالاهای وارداتی در بازار است. این در حالی است که قرار است تعرفه‌ها کاهش یابد.

سخنگوی گمرک افزود: براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ و مصوبه مجلس شورای اسلامی نرخ مبنای تعرفه گمرکی از ارز ۴,۲۰۰ تومان به نرخ ارز سامانه الکترونیکی بانک مرکزی که ۲۳ هزار تومان است تغییر می‌کند.

لطیفی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون بودجه سال جاری، دارو کالاهای پزشکی و کالای اساسی که مشمول ۱۵.۱ میلیارد دلار کالای اساسی می‌شوند باید تعرفه گمرکی واردات از ۴ به یک درصد کاهش یابد. بنابراین در عمل کمتر از نیم درصد افزایش قیمت در این کالاها را خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: اگر با تعرفه گمرکی ۴ درصد برای واردات کالاهای اساسی در سال گذشته محاسبه می‌شد و ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان در ازای هر ۱۰۰ دلار کالاهای وارداتی اخذ می‌شد حال قرار است با تعرفه یک درصدی وارد شود و این کاهش تعرفه سبب می‌شود که تفاوت بسیار بسیار اندک باشد.

لطیفی یادآور شد: در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۱۵ میلیارد دلار کالا از نظر ارزش و ۸ میلیون تن از نظر وزنی بیشتر وارد کشور شد. این افزایش واردات شامل همه انواع کالاها می‌شود که سبب شده تا در گروه‌های مختلف کالایی از جمله کالاهای اساسی هم شاهد افزایش واردات باشیم.

سال گذشته ۴۱ میلیون تن کالا وارد کشور که بخشی از آن هنوز وارد چرخه بازار نشده است / ‬ مردم نگران نباشند

سخنگوی گمرک تاکید کرد: در سال گذشته ۴۱.۲ میلیون تن واردات کالا انجام شد. بخشی از این کالاهای وارداتی به چرخه بازار وارد نشده و همچنان در انبارها به عنوان مواد اولیه تولید یا کالاهای اساسی باقی مانده‌اند. لذا می‌توانیم از این کالاهای مانده در انبارها همچنان برای سال جاری استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: بنابراین عرضه از تقاضا بیشتر است و نباید سودجوها به بهانه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در محاسبات حقوق ورودی کالا اقدام به افزایش قیمت کالاها بکنند. وزارت صمت در حال پیگیری است تا تعرفه واردات کالاهای ضروری کاهش یابد. در خصوص کالاهای اساسی هم سود بازرگانی عمدتاً صفر است. بنابراین مطرح کردن افزایش چند برابری قیمت کالاها صحت ندارد.
لطیفی خاطرنشان کرد: از آنجایی که ۸ میلیون تن مازاد واردات کالا در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ و ۸ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۸ داریم که عمدتاً کالاهای اساسی، مواد اولیه تولید و کالاهای مرتبط با معیشت مردم هستند لذا وقتی میزان واردات بیشتر از نیاز باشد، یا به عبارتی در َسال ۱۴۰۰ حدود ۱۶ میلیون تن کالا بیشتر از سال ۹۸ وارد شده و تولیدکنندگان با طیب خاطر می‌توانند به تولید ادامه دهند و سودجویان نباید در این خصوص سوءاستفاده کنند.

اگر تعرفه‌های گمرکی اضافه هم نشود، بیشترین تأثیر حذف ارز ترجیحی در قیمت مواد اولیه تولید، زیر یک درصد است

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید در نظر گرفت که مواد اولیه تولید وارد شده چه سهمی از مواد مورد نیاز برای تولید نهایی را دارند؛ ممکن است کالایی ۹۰ درصد مواد اولیه آن در داخل تولید شود و تنها نیاز به ۱۰ درصد از مواد اولیه وارداتی داشته باشد؛ همه اینها سبب می‌شود که اگر فرضا ۱۷ درصد افزایش قیمت در این ۱۰ درصد رخ دهد، تأثیر آن در قیمت تمام شده محصول نهایی کمتر از ۱ درصد باشد.

لطیفی با اشاره به جنجال برخی سودجویان مبنی بر چند برابر شدن قیمت کالاها در صورت حذف ارز ترجیحی گفت: مسئولیت تنظیم تعرفه‌های وارداتی و همچنین مسئول تنظیم تولید و بازار وزارت صمت است و گمرک فقط مجری اعمال قانون در مبادی ورودی و خروجی کشور است و در تعیین تعرفه‌ها نقش اساسی ندارد اما در کنار وزارت صمت به عنوان بخشی از بدنه دولت خواهد بود.

۹ میلیون تن کالای مازاد وارداتی از سال قبل در انبارها داریم، سودجویان از حذف ارز ترجیحی سوءاستفاده نکنند

وی افزود: در دو سال گذشته نخست مبنی بر حذف بخشی از ارز ترجیحی، بیش از ۷۰ درصد کالاها با ارز نیمایی وارد ولی تعرفه با ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شد. ممکن بود بخشی از شرکت‌ها از سوبسیدی که دولت در محاسبه حقوق ورودی به وارد کنندگان می‌داد سوءاستفاده کرده و آن را از جیب تولیدکننده یا مصرف کننده نهایی برداشت می‌کردند اما با اجرای قانون جدید، دیگر چنین امکانی وجود ندارد و اقتصاد شفاف‌تر می‌شود و محاسبات و اقتصاد واقعی‌تر می‌شود.

لطیفی تاکید کرد: همچنین رانت‌هایی که از قبل این مابه التفاوت ایجاد می‌شد از بین می‌رود ضمن اینکه تولید کننده داخلی هم می‌تواند با استفاده از مزایای تولید در داخل از حقوق سربار تا نداد اولیه و حقوق و دستمزد با سایر متغیرهای تولید در خارج از کشور، اقدام به رقابت با بازارهای جهانی بکنند.

 

 

 

نگاهی به آداب و رسوم رمضانی در دنیا؛

ملت‌های مختلف چگونه به مهمانی خدا می‌روند؟

ملت‌های مختلف چگونه به مهمانی خدا می‌روند؟

ماه رمضان در اکثر کشورهای دنیا رنگ و بوی خاصی را به همراه خود می‌آورد. «مجله مهر» در این گزارش به بررسی خرده‌فرهنگ‌های مختلف مردم دنیا در این ماه پرداخته است.

به گزارش مهر در هر روزگاری مطالعه سبک زندگی اقوام مختلف برای انسان‌ها قابل توجه بوده و برای هر نسلی چگونگی گذران زندگی در نسل‌های قبل از خودش جذاب و شنیدنی بوده است. اما در این بین تفاوت آداب و رسوم در یک رخداد مشترک از شیرین‌ترین بخش‌های این شنیدنی‌ها و دیدنی‌ها محسوب می‌شود. مولفه‌هایی مثل نوع تغذیه، آدابِ شروع و برگزاری و پایان دادن به رویدادهای خاص، آموزش به نسل بعدی، لباس‌های غالب افراد جامعه و… بخشی از همین فرهنگ و رسوم را ارائه می‌دهد.

ماه مبارک رمضان یکی از وجوه اشتراک مهم بین مسلمانان در جهان است که برای برگزاری هر چه بهتر آن، اقوام و ملیت‌های مختلف همیشه در تلاش بوده و هستند که بالاترین کیفیت را ارائه دهند تا از برکات معنوی آن استفاده کنند. در اغلب کشورهای عربی، آماده سازی کودکان برای برگزاری این رویداد، از قبل برنامه‌ریزی می‌شود و تولیدات ویژه رسانه‌ای و یا حتی رسوم مختص آنها در این ایام اجرا می‌شود. مثلاً در بخشی از کشورهای اوراسیا در زمان افطار همان‌طور که برای همه افراد خانواده تدارکاتی چیده می‌شود، برای کودکان نیز سفره و غذا به‌طور مجزا و باب میل آنها آماده و سرو می‌شود.

یا به‌عنوان مثال، خوراکی مخصوص ماه مبارک در همه کشورها، چرب و شیرین‌ند که چربی آن به منظور ذخیره انرژی و شیرینی‌اش با هدف تأمین قند خون که در ازای روزه‌داری افت کرده است، توجیه می‌شود. در ایران خودمان، زولبیا و بامیه و خانواده شیرینی‌های مشابه در همین چارچوب می‌گنجند. خرما و نوشیدنی‌های گرم هم در سفره افطار و سحر اغلب کشورها دیده می‌شود و جشن و شادی برای آغاز این ایام مبارک و برپایی سفره‌های افطار در مکان‌های عمومی و پرجمعیت نیز در همین قالب بین کشورها به‌صورت مشترک اجرا می‌شود. در این گزارش، مجله مهر به طور دقیق‌تر به بررسی آداب و رسوم ویژه کشورهای جهان در ایام ماه پربرکت می‌پردازد.

لبنان

مردم لبنان از قدیم عادت دارند که پیش از آغاز ماه مبارک، آخرین روز از ماه شعبان را خارج از منزل و در دل طبیعت سپری کنند، چیزی شبیه همان مراسم قدیمی «کلوخ‌اندازان» که در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شود. رسم دیگر لبنانی‌ها در ماه رمضان «سبیانه» یا «استبانه» نام دارد که به معنی انتظار برای دیدن ماه هلال ماه رمضان است و معمولاً در آخرین یکشنبه قبل از شروع ماه مبارک رمضان در لبنان توسط مردم انجام می‌شود.

از سنت‌های موجود در لبنان در ماه رمضان، بیدار کردن مردم برای خوردن سحری توسط افرادی است که به آنان مسحراتی می‌گویند. مسحراتی‌ها در ساعات ۲ تا ۳ نیمه‌شب در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر دور می‌زنند، بر طبل می‌کوبند و شعر می‌خوانند. مسحراتی‌ها که لباس محلی بر تن دارند، می‌خوانند: «ای خفته! برخیز و خداوند باقی را عبادت کن و سحور کن»، «برخیزید و سحری بخورید، رمضان به دیدار شما آمده». در لحظه افطار، خیابان‌های شهر حتی در مناطق مسیحی‌نشین هم تقریباً خالی می‌شود، اما ۳ ساعت پس از افطار رفت و آمدها شروع شده و تا سحر ادامه می‌یابد.

آغاز ماه رمضان توسط شلیک سه توپ از سوی شهرداری به مردم اطلاع داده می‌شود، رسمی که از زمان حکومت عثمانی‌ها در لبنان مرسوم شد و بعدها در سایر کشورهای اسلامی هم اجرا شد. تزئین خیابان‌ها و مساجد گرفته تا شور و شوق مردم برای خرید مایحتاج ماه رمضان در سرتاسر لبنان از دیگر آداب مسلمانان لبنان چند روز قبل از آغاز ماه رمضان است.

ملت‌های مختلف چگونه به مهمانی خدا می‌روند؟

هندوستان

روزه داران هندی معمولاً روزه خود را با نمک، آب گرم و خرما باز کرده و بعد برنج و نان، عدس پخته، حلیم و هریس با فلفل و ادویه زیاد صرف می‌کنند. پای ثابت سفره‌های افطار و سحر مسلمانان هندی، غذای خاصی به نام «غنجی» است که از ترکیب برنج، گوشت، درست می‌شود. نوشیدنی‌های خاص ماه رمضان هم در این کشور، آب لیمو و شیر مخلوط با آب است که هندی‌ها معتقدند این نوشیدنی انرژی روزه دار را برای عبادت شبانه افزایش می‌دهد. در هند سحرخوان‌ها جایگاه مهمی دارند. آنها پیش از نماز صبح مردم را از خواب بیدار می‌کنند تا عبادت سحرگاهی را به جا بیاورند و سحری بخورند.

درست است که به هند کشور «هفتاد و دو ملت» هم گفته می‌شود که این موضوع به‌خاطر تنوع ادیان و نژادهایی است که در این کشور زندگی می‌کنند، ولی بعد از هندوها، مسلمانان اکثریت جامعه هندی را تشکیل می‌دهند. به همین خاطر هم ماه رمضان در هند شور و حال خاصی حکم‌فرما است.

در این کشور به خاطر تعامل همه ادیان در کنار یکدیگر، غیرمسلمانان نیز با همدلی نسبت به روزه‌داران به آداب و رسوم شیعیان و سنی‌ها احترام می‌گذارند.

ملت‌های مختلف چگونه به مهمانی خدا می‌روند؟

ترکیه

گستراندن سفره‌های طولانی افطار در خیابان‌ها و بازکردن روزه در هنگام افطار به شکل جمعی از آئین و رسوم مردم این کشور محسوب می‌شود. تزئین کوچه‌ها و خیابان‌ها نیز از سنت‌های مربوط به این ماه مبارک به شمار می‌رود. مساجد ترکیه در رمضان هم به واسطه حضور گسترده و بیشتر روزه داران از رونق و شور بیشتری برخوردار هستند.
یکی از مراسمی که شور و هیجان خاصی را به روزه داران به خصوص در زمان سحر می‌دهد، «چاوشی خوانی» به سیاق سنتی آن است. در این ماه برخی از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه نیز با تدارک پخش برنامه‌های خاص به استقبال این ماه می‌روند و اقدام به پخش برنامه‌های احکام و سریال‌های اسلامی قبل از افطار و هنگام سحر می‌کنند. طبق رسمی قدیمی در ترکیه همسایه‌ها هنوز هم همدیگر را برای سحر بیدار می‌کنند و پیشرفت تکنولوژی هم این رسم زیبا را از یاد نبرده است. مردم ترکیه معمولاً در ماه رمضان نماز صبح و مغرب در مساجد و به صورت جماعت می‌خوانند. برپایی سفره‌های سحر و افطار در مساجد ترکیه، باشکوه تمام انجام می‌شود.

مالزی
کشوری که ۶۱.۳ درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، در ماه مبارک رمضان چهره خاصی به خود می‌گیرد تا جایی که در این ایام خبرنگاران بسیاری به این کشور می‌آیند تا از مراسم و جشن‌های آنها دیدن کنند. با وجود نژادها و خیل زیاد بودائیان، هندوها و مسیحیان، اما ابهت خاص ماه مبارک رمضان در این کشور، علاقه‌مندی برخی غیر مسلمانان را به روزه‌داری بر می‌انگیزد تا یک روز را به روزه‌داری مشغول باشند. آتش بازی در شب آغازین ماه مبارک رمضان، چراغانی کردن خیابان‌ها و آذین بندی معابر از جمله دیگر اقدام‌های مردم در ابراز شادی برای ماه مبارک رمضان است.
حضور بیش از پیش مردم مالزی در مساجد، توجه ویژه به قرآن کریم، تلاش برای حفظ آن، برگزاری جشن‌های رمضان و… از جمله برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان در مالزی به شمار می‌رود. مردم این کشور در ماه رمضان مراسم و آداب و رسوم خاصی دارند که گستراندن سفره‌های افطاری با خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مخصوص این ماه که در دیگر ماه‌های سال دیده نم شود از جمله این آداب و رسوم محسوب می‌شود.
بیشتر مسلمان‌های مالزی در مساجد افطار می‌کنند و نماز را به جماعت می‌خوانند، برخی نیز به اتفاق خانواده افطار می‌خورند. در مسجدها غذای «شوربای برنج» که غذای معروف ماه رمضان در کشور مالزی است با برنج و گوشت گوسفند یا مرغ و گاهی با انواع سبزیجات طبخ و به طور رایگان در میان نیازمندان توزیع می‌شود.

ملت‌های مختلف چگونه به مهمانی خدا می‌روند؟

اندونزی

ماه مبارک رمضان، برای مسمانان اندونزی ماه جشن و شادی است. شادمانی‌های شبانه، تفریحات، بازی‌های مختلف و غذاهای متنوع، همه جزئی از فرهنگ مردم اندونزی در این ماه به شمار می‌آید. پس از رؤیت هلال ماه رمضان در این کشور، تعدادی از افراد تا صبح در مسجد می‌مانند و طبل می‌زنند و به این نحو آغاز ماه مبارک را به دیگران اعلام می‌کنند.

اندونزیایی‌ها مراسمی هم دارند به نام «حلال به حلال» به معنی روز مصالحه و آشتی که در مساجد برگزار می‌شود. یک شب و روز در اندونزی، به عنوان شب نزول قرآن و روز نزول قرآن شناخته می‌شود. اندونزیایی‌‏ها به این روز بسیار ارج می‌نهند و آن را گرامی می‌دارند. مراسم ویژه‌ای هم به این مناسبت در قصر ریاست جمهوری اندونزی برگزار می‌شود.

مراسم احیا، عبادت و آداب شب و روز نزول قرآن از رادیو و تلویزیون این کشور پخش می‌شود. مسلمانان اندونزی ۱۰ شب آخر ماه را به شب زنده‌داری و عبادت می‌گذرانند و معتقدند یکی از این شب‌ها شب قدر است.

مصر

اگرچه تمام شهرهای مصر برق دارند اما هم‌چنان فانوس‌های رنگی نماد رمضان است. بازار این فانوس‌ها در ماه رمضان داغ است و مردم از آنها برای تزئین خانه‌ها و کوچه‌ها بهره می‌گیرند. کودکان مصری هم با در دست داشتن این فانوس‌ها، سرودها و شعرهای معروف این ماه را می‌خوانند.
مسلمانان مصری پس از افطار و ادای نماز، در قهوه‌خانه‌ها و خیمه‌های رمضانی، برای شب زنده داری و شرکت در مسابقه‌ها گردهم جمع می‌شوند.

می‌دانستید ساختن «فانوس» در مصر یک رسم آبا و اجدادی است؟ البته واژه فانوس ریشه‌ای یونانی دارد اما مصری‌ها با روشن کردن فانوس در ماه رمضان آن را تبدیل به یک سنت مصری کردند، سنتی که در زمان «معزالدین الله فاطمی»، چهارمین خلیفه فاطمی رایج شد.

رسم روشن کردن فانوس در ماه رمضان به کشورهای دیگر مثل سوریه و فلسطین هم رسیده و به صنعت فانوس‌سازی مصر هم رونق بخشیده است. در این میان تزئین خیابان‌ها، نخستین نشانه از آغاز ماه رمضان در کشور مصر است، کشوری که بیش از ۹۰ درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

افغانستان

مردم افغانستان به پیشواز ماه مبارک رمضان می‌روند و هر ساله به این امر مبادرت می‌ورزند. روز نخست رمضان تعطیل اعلام می‌شود و مسلمانان آماده برپایی مراسم مخصوص این ماه در کشور خود می‌شوند. روزه داری در فرهنگ عامه افغانستان، جایگاه خاصی داشته و محفل‌های دعا، نیایش، موعظه و حکمت در مسجدها و مکان‌های مقدس دینی و مذهبی رواج دارد.
تلاوت و ختم قرآن کریم از مهم‌ترین آدابی به شمار می‌رود که مردم افغان در ماه مبارک رمضان به آن توجه ویژه‌ای دارند، افطاری دادن به مستمندان و کمک به آنها در این کشور مرسوم است و بیشتر مساجد این کشور در شب‌های ماه مبارک افطاری می‌دهند.

تونس

مردم تونس با «سیدی رمضان» آماده استقبال از این ماه می‌شوند و از معنای آن پیداست که ارزش خاصی برای این ماه قائل هستند. در تونس خیابان‌ها، بازارها و محلات را تزئین می‌کنند و مواد غذایی لازم برای این ماه هم‌چون خرمای تونسی و جو را خریداری می‌کنند. در تونس، زنان خانه‌های خود را برای ماه مبارک رمضان تمیز و در واقع خانه تکانی می‌کنند و ظرف و ظروف جدید می‌خرند و «بوطبیله» نیز در هنگام سحر مردم را بیدار می‌کند.

به صورت ویژه هم، کودکان از روز اول شروع به درست کردن «کاردیان» می‌کنند که نوعی شیرینی است که از سفیده تخم مرغ و شکر تهیه می‌شود.

سودان

هر خانواده‌ای افطاری برای خود آماده می‌کند و زنان در خانه افطار می‌کنند و مردان افطار خود را در داخل سینی می‌گذارند و هر یک از همسایه‌ها در کنار منزل خود افطار می‌کند و هدف از این کار این است که اگر فرد فقیر و یا در راه مانده‌ای از این مکان می‌گذرد در افطاری با آنان شریک بشود.

الجزایر

یک هفته پیش از آغاز ماه رمضان در این کشور هم‌چون ایران، مساجد شسته می‌شوند و کودکان نیز با یک کیسه زباله‌ها را در خیابان‌ها جمع آوری می‌کنند، زیرا مساجد ظرفیت این تعداد نمازگزار را ندارد و خیابان‌ها برای اقامه نماز آماده می‌شوند. زنان نیز خانه‌ها را تمیز می‌کنند و به خرید می‌روند و ملزمات مربوط به این ماه را می‌خرند و هر روز نیز نان می‌پزند. در بین مردم الجزایر، کسانی که قدرت مالی دارند به مردم فقیر کمک می‌کنند و روزانه با عنوان «القفه» وعده‌های غذایی به آنان می‌دهند.

عمان
دید و بازدید خانواده‌ها از یکدیگر در عمان یکی از مراسم مخصوص این ماه به شمار می‌رود و آنها هر روز در منزل یکی از اقوام افطار می‌کنند. عمانی‌ها در زمان سحر غذاهای مخصوصی مانند گوشت، برنج، چای و قهوه می‌خورند.
کودکان عمانی در بازی به نام «قرنقشوه» در خیابان‌های محله می‌چرخند و از یک خانه‌ای به خانه دیگر می‌روند و در برابر آنها می‌ایستند و از آنها شیرینی می‌خواهند. در عمان روزه‌خواری مجازات حبس و جریمه دارد.

آلبانی
نواختن طبل در هنگام مشاهده هلال ماه مبارک رمضان از جمله مهم‌ترین رسوم کشور آلبانی به شمار می‌رود. در این کشور که اتحاد میان مسلمانان در ماه رمضان بیش از پیش به چشم می‌خورد، حتی گاهی مسیحیان نیز همراه با هم‌وطنان خود به گرفتن روزه و برگزاری عبادت‌های مخصوص این ماه می‌پردازند.

بحرین
با آغاز ماه مبارک رمضان در کشور بحرین، مردم بر تن کودکان خود بالاپوش سنتی می‌پوشانند تا با خواندن سرود به خانه همسایگان بروند و شیرینی دریافت کنند. شیرینی‌های مخصوصی در ماه مبارک رمضان در این کشور پخته می‌شود که در هنگام افطاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. دورهمی‌های دینی در این ماه در بحرین رواج دارد. مجازات روزه خواری در اماکن عمومی در کشور بحرین ۳ ماه حبس است.

سوریه

در تمام مناطق سوریه، ماه‌های رجب و شعبان به شب‌زنده‌داری و عبادت می‌گذرد. مراسم «طبل زنی» در سحر برای بیدار کردن مردم و آماده سازی برای تهیه غذای سحر از جمله مهم‌ترین آئین مذهبی در کشور سوریه محسوب می‌شود.

دهه اول ماه رمضان که در سوریه «دهه غذا» نام دارد که کنایه از توجه و اهتمام مردم به تهیه وعده‌های غذایی دارد. دهه دوم را «دهه پوشاک» نامیده‌اند چرا که با خریدن لباس آماده جشن عید فطر می‌شوند و دهه آخر هم «دهه شیرینی» است که کنایه از تهیه و فروش شیرینی‌های معروف در بازارها دارد.

عربستان

در این کشور عادت‌های خاصی پابرجاست که از آن جمله می‌توان به تغییر لوازم و اثاثیه زندگی اشاره کرد که نشان از خوش یمنی این ماه در نزد آنان دارد. در عربستان هزاران مسلمان در ماه مبارک رمضان از اذان صبح به ادای مناسک عمره و عبادت اقدام می‌کنند. مراسم افطاری و سحری نیز پس از عبادت گروهی شکوه خاصی دارد. خرما، قهوه عربی، گوشت چرخ کرده و ماهی از جمله مهم‌ترین خوراکی‌هایی به شمار می‌رود که در ماه رمضان در عربستان استفاده می‌شود. همچنین روزه خواری در ملأ عام در عربستان، شلاق و زندان در پی دارد.

کویت

کویتی‌ها با آغاز ماه مبارک رمضان، گلدسته‌ها و مساجد را تزئین کرده و فانوس‌های متعددی که با برق و شمع کار می‌کنند، در مناطق و محله‌های مختلف این کشور قرار می‌دهند. آجیل مخلوطی متشکل از نقل، انجیر خشک، گلبرگ و گردو به نام «کرکیعان» از مهم‌ترین خوراکی‌ها در ماه مبارک رمضان در این کشور است.

پاکستان

هم‌زمان با آغاز ماه میهمانی خدا، پاکستانی‌ها نیازمندان جامعه را از یاد نبرده و با کمک به تنگ‌دستان، ماه رمضان را به ماه احسان و هم‌یاری تبدیل می‌کنند. کسبه نیز قیمت اجناس و مایحتاج اصلی از جمله سبزیجات، گوشت و موارد دیگر را تا حدودی کاهش می‌دهند تا سهمی در کمک به قشر فقیر و کم درآمد و کسب ثواب در این ماه داشته باشند.

چین

بر اساس سنت دیرینه، مسلمانان چینی بهترین خوراکی‌های خود را برای ایام ماه مبارک کنار می‌گذارند و در ویژه برنامه‌هایی چون افطار ضمن حضور در کنار یکدیگر در مساجد به صرف غذاهای ویژه این ایام مبارک می‌پردازند. تغذیه ویژه مسلمانان چینی در این ایام به سبب ارزش غذایی، مورد توجه دیگر اقوام ساکن در چین نیز قرار گرفته است. برنج، آرد، گوشت، چای، شکر و شیرینی از جمله این موارد است.
نظافت و غبارروبی مساجد و خانه‌های مسلمانان از جمله رسوم دیگری است که قبل از شروع ماه مبارک رمضان توسط مسلمانان چینی انجام می‌شود.

 

شعله ور شدن اعتراضات ضد آمریکایی در پاکستان

شعله ور شدن اعتراضات ضد آمریکایی در پاکستان

سرانجام «عمران‌خان» رهبر حزب تحریک انصاف به عنوان حزب حاکم پاکستان و بیست ودومین نخست وزیر این کشور، ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ با رای عدم اعتماد نمایندگان جبهه اپوزیسیون در مجلس روبرو شد و با رأی اکثریت نمایندگان مانند سلف خود در نیمه راه مجبور به کناره‌گیری شد و تاریخ مجددا خود را تکرار کرد.

به گزارش ایرنا، پس از کناره‌گیری عمران خان، هزاران نفر از حامیان حزب تحریک انصاف در شهرهای مختلف پاکستان برای ابراز همبستگی با نخست وزیر برکنار شده از سوی مجلس و محکومیت توطئه خارجی برای تغییر حکومت در این کشور در شهرهای مختلف پاکستان دست به تظاهرات زدند.

به استناد گزارشهای خبری؛ حامیان عمران خان در اسلام‌آباد، کراچی، پیشاور، لاهور و دیگر شهرهای کوچک و بزرگ این کشور به شدت دخالت آمریکا برای تغییر حکومت را در پاکستان محکوم کردند و گفتند هرگز دولت تحمیلی در این کشور را نمی‌پذیرند و خواستار برچیده شدن عاملان وابسته به آمریکا از صحنه سیاست پاکستان شدند.

گفتنی است عمران‌خان یک روز قبل از برگزاری جلسه رسمی مجلس پاکستان برای رای گیری درخصوص طرح عدم اعتماد علیه نخست وزیر، از هوادارانش خواست به خیابان‌ها بریزند و با برگزاری تظاهرات گسترده و البته مسالمت آمیز توطئه خارجی برای تغییر حکومت در پاکستان و همدستی اپوزیسیون با عناصر خارجی را محکوم کنند.

نگاهی به روند تحولات سیاسی در پاکستان نشان می‌دهد تاریخ دائما خود را در این کشور تکرار می‌کند، درواقع هیچ نخست وزیری در تاریخ ۷۵ ساله پاکستان یک دوره ۵ ساله کامل را به پایان نرسانده است و عمران خان نیز از این قاعده مستثنی نبود.

در خصوص عمران خان، این بار از کودتا و دخالت ارتش خبری نیست چرا که وی با رأی عدم اعتماد پارلمان برکنار شده و از این نظر وی اولین نخست‌وزیر در تاریخ پاکستان است که نه با کودتای نظامی که این‌گونه از قدرت کنار گذاشته می‌شود.

به استناد مستندات تاریخی؛ پاکستان که در بخش اعظم تاریخ خود به سبک دموکراسی پارلمانی اداره شده، از سال ۱۹۴۷ در مجموع ۲۹ نخست وزیر داشته است که یکی از آنها دو بار در یک سال این سمت را بر عهده گرفته است.

نخست وزیرهای قبلی پاکستان در ۱۸ نوبت به بهانه‌های مختلف از جمله اتهامات فساد، کودتای مستقیم نظامی و استعفای اجباری به دلیل درگیری‌های داخلی در گروه‌های حاکم برکنار شده‌اند. یک مورد هم در اثر ترور از ادامه صدارت ناکام ماند.

تعدادی هم برای مدت محدودی به‌عنوان سرپرست برای نظارت بر انتخابات جدید یا طی شدن دوران تصدی نخست‌وزیر برکنار شده، عهده دار این سمت بودند. سال ۱۹۹۳ اوج این تغییرات بود که ملت پاکستان شاهد ۵ نفر در پست نخست وزیری بودند.

کوتاه‌ترین دوره تصدی یک نخست وزیر در این کشور همسایه، دو هفته و طولانی‌ترین دوره چهار سال و دو ماه است.

شعله ور شدن اعتراضات ضد آمریکایی در پاکستان

 

چرا سرنوشت عمران خان چنین شد؟

نگاهی به کارنامه سیاسی عمران خان نشان می‌دهد وی در ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ به عنوان نخست وزیر انتخاب شد و پس از ۳ سال و ۷ ماه در ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ از طریق رای عدم اعتماد از سوی مخالفانش در مجلس از قدرت کنار رفت.

بازیکن ۶۹ ساله بین‌المللی کریکت و رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان با وعده ایجاد «پاکستان جدید و پایان دادن به فساد در این کشور» در انتخابات عمومی سال ۲۰۱۸ حضور یافت و از آن سربلند بیرون آمد. سپس جناح مخالف مدعی تقلب گسترده در انتخابات شد و تبانی عمران‌خان با تشکیلات قدرتمند نظامی در این کشور را پیش کشید.

عمران‌خان در سال ۱۹۹۶ حزب تحریک انصاف پاکستان را تأسیس کرد. وی تنها کاندیدای این حزب در انتخابات ۲۰۰۲ برای کسب کرسی پارلمان این کشور بود و این حزب، انتخابات سال ۲۰۰۸ را تحریم کرد.

تلاش او سرانجام در انتخابات عمومی گذشته در سال ۲۰۱۳ نتیجه داد و حزب او به عنوان بازیگری جدی در صحنه سیاسی پاکستان ظاهر شد. حزب تحریک انصاف در آن سال به عنوان دومین حزب بزرگ، آرا را به خود اختصاص داد.

از سال ۱۳۲۶ شمسی (۱۹۴۷میلادی) که جمهوری اسلامی پاکستان به استقلال دست یافت، تا به امروز هیچ یک از ۲۱ نخست وزیر این کشور نتوانستند دوره پنج ساله نخست وزیری خود را کامل کنند. هر کدام از آن‌ها به دلایل مختلف از جمله ترور، کودتای نظامی، پرونده‌های فسادمالی، عدم توانایی اداره کشور و یا عدم توانایی امنیت کشور زودتر از موعد ۵ ساله صندلی نخست وزیری را ترک کرده‌اند.

 

شعله ور شدن اعتراضات ضد آمریکایی در پاکستان

 

با این که نمایندگان مخالف عمران خان او را به «ناتوانی در بهبود شرایط اقتصادی و عمل نکردن به وعده‌های انتخاباتی به ویژه مقابله با فساد» متهم کرده بودند، اما بنظر می رسد اصل ماجرا چیز دیگری است.

به استناد گزارش های خبری نارضایتی ارتش از عملکرد دولت و شخص نخست‌ وزیر هم از عوامل برکناری او بوده است به ویژه مخالفت وی به درخواست ارتش برای برکناری عالی‌ترین مقام اطلاعاتی و فرماندار پنجاب.

نقش آمریکا در برکناری عمران خان

به باور برخی از تحلیلگران سیاسی، جرقه اولیه این آتش در نهاد نخست وزیری پاکستان را می‌توان دقیقا در زمان حمله روسیه به اوکراین و سفر قریب الوقوع وی به مسکو یعنی ۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ دانست.

سفر عمران خان به مسکو به دعوت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه صورت گرفت و وی اولین سفر خود را به عنوان  نخست وزیر پاکستان به روسیه طی ۲۳ سال اخیر انجام داد. آخرین سفر یک مقام بلندپایه از اسلام‌آباد به مسکو در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت که طی آن رئیس دولت وقت پاکستان با مقام‌های روسیه دیدار کرد.

عمران خان در سفر خود به مسکو از تصمیم رییس جمهوری روسیه در حمله به اوکراین حمایت کرد. این در حالی است که «ژنرال قمر جاوید باجوا» رئیس ستاد نیروی زمینی ارتش پاکستان موضع مخالف گرفت و خواستار توقف هرگونه عملیات نظامی علیه اوکراین شد.

پس از آن عمران خان مواضعی علیه آمریکا اتخاذ کرد و به این ترتیب سناریوی عزل او از سوی واشنگتن کلید خورد.

نگاهی به رویکرد دولت واشنگتن در قبال ادعای عمران خان نشان می‌دهد مقامات آمریکایی تاکنون اظهارات او را رد نکرده‌اند و این مساله گمانه زنی در خصوص نقش واشنگتن در تحولات پاکستان را پررنگ تر از قبل می‌کند.

به گفته «دونالد لو» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا، تهدید و شکست طرح عدم اعتماد علیه «عمران‌خان» به ضرر روابط دو کشور تلقی می‌شود.

لو که به گفته نخست وزیر پاکستان طی دیدار با سفیر این کشور در واشنگتن در اوایل ماه گذشته، با ابراز ناخرسندی از سیاست خارجی دولت اسلام‌آباد نسبت به پیامدهای آن هشدار داده بود؛ با پرسش خبرنگاران در جریان سفر به هند درخصوص اوضاع فعلی پاکستان روبرو شد.

این در حالی است که دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به پرسش‌های خبرنگاران اتهام نخست وزیر پاکستان را رد نکرد اما مدعی شد که واشنگتن از فرآیند قانونی و دمکراتیک پاکستان حمایت و از نزدیک تحولات این کشور را رصد می‌کند.

همچنین این در حالی است که به رغم تاکید نخست وزیر پاکستان مبنی بر دخالت آمریکا در امور کشورش، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به تحولات اخیر در پاکستان و مواضع رهبران این کشور علیه مداخله خارجی مدعی شد که واشنگتن معتقد به برتری قانون و نظام دمکراتیک است و از هیچ حزب سیاسی خاصی در پاکستان حمایت نمی‌کند.

وی مدعی شد که ایالات متحده معتقد به برتری نظام دموکراتیک، قانون اساسی و عدالت نه تنها در پاکستان بلکه در تمامی کشورهای جهان است، لذا اتهام مداخله در امور داخلی پاکستان بی اساس است. پرایس افزود: ما در پاکستان از هیچ حزب سیاسی و یا جناح خاصی حمایت نمی‌کنیم.

درپایان می‌توان گفت اکنون که اتحاد رهبران جناح مخالف و رأی اکثریت آنان به عدم اعتماد علیه عمران‌خان، بیست و دومین نخست وزیر پاکستان را به سرنوشت تمام اسلاف وی از زمان استقلال این کشور مبتلا کرد، تداوم اعتراضات ضد آمریکایی می تواند بر شدت تنش های سیاسی در این کشور بیفزاید.

بنظر می‌رسد واشنگتن در اعتراض به نزدیک شدن عمران خان به مسکو، کوشیده است با هدف به چالش کشیدن نخست وزیر پاکستان زمینه را برای سقوط دولت وی محیا سازد.

در پایان امید آن می رود چالش های فعلی در پاکستان از طریق مذاکره حل و فصل شود، چرا که تداوم آشفتگی سیاسی در ماه‌های آینده می‌تواند این کشور را درگیر جنگ داخلی کند و زمینه را برای تشدید ناآرامی و کشیده شدن زبانه های این آتش به خارج از مرزهای پاکستان را فراهم آورد.

ریشه جمله «الهی ۱۲۰ ساله بشوی» از کجاست؟

«الهی ۱۲۰ ساله بشوی» مشهورترین دعای خیر ایرانی‌هاست؛ بیشتر آرزوی بزرگ‌ترهاست برای کوچک‌ترها. خیلی‌ها نمی‌دانند این دعای مشهور، مال امروز و دیروز نیست و قدمتی هزاران ساله دارد و البته یک نکته تاریخی جالب هم دارد.

ریشه جمله «الهی 120 ساله بشوی» از کجاست؟

گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: محاسبه تقویم و نگه‌داشتن حساب روزها و ماه‌ها و سال‌ها، امروزه راحت است و دیگر امری با دقت نجومی شده است! اما روزگارانی طولانی، کار به این راحتی‌ها نبود و مرجعی برای تقویم رسمی نبود و اگر هم بود امکان اطلاع‌رسانی دقیق و عمومی درباره وضعیت تقویم وجود نداشت و ناگزیر بسیار پیش می‌آمد که ساکنان مکانی دورافتاده در محاسبه روزها از تقویم جا بمانند یا از آن جلو بزنند!

محاسبه تقویم شمسی هم با آن که منطبق بر فصول طبیعی سال و بسیار دقیق پنداشته می‌شود در گذر زمان با مشکلات جدی مواجه بوده است و مهم‌ترین دلیلش اینکه سال شمسی دقیقا ۳۶۵ روز نیست و چند ساعتی اضافه دارد. همین ساعات و دقایق اضافه داستان‌هایی درست کرد در تاریخ گاه‌شماری ایران و از همه جالب‌تر اینکه برخی سال‌ها ۱۳ ماهه شدند!

جشن‌های سال «بهترک»

حکایت سال‌های ۱۳ ماهه را «مجتبی مینوی» ادیب و محقق معاصر چنین تعریف کرده است: «دارای بزرگ هخامنشی پسر گشتاسپ شاه حامی زرتشت در اواخر سلطنت خود (در حدود سال ۴۹۰ قبل از میلاد) ترتیب سال اوستایی را در مملکت ایران رسمی ساخت و آن به این طور بود که سال را درست ۳۶۵ روز و هر ماه را ۳۰ روز بگیرند و پنج روز زائد را در آخر سال [اضافه کنند]… چون سال حقیقی ۳۶۵ روز و ۵ ساعت و ۴۸ دقیقه و ۴۵ ثانیه و نیم است و اگر از این چند ساعت اضافی صرف‌نظر شود اول سال از اول سال شمسی حقیقی عقب خواهد ماند، یک قسم کبیسه اختراع کرده بودند که در سر هر صدوبیست سال یک ماه بر سال اضافه می‌گردد و آن سال را سیزده ماه می‌گرفتند. به طوری که در سر صدوبیست سال اول، دو فروردین ماه در یک سال بوده… سال سیزده‌ماهه را وَهیزَک یعنی مبارک می‌نامیدند و جشن می‌گرفت».

سال ۱۳ ماهه را در ایران باستان «وَهیجَک»، «بِهیزَک» و «بِهتَرَک» هم می‌نامیدند و در ماه اضافی آن سال جشن‌های مفصلی بر پا می‌کردند که گویا خیلی هم خوش می‌گذشته است و از همان‌جا بود که بزرگ‌ترها برای کوچک‌ترها و همه برای یکدیگر دعا کردند که ۱۲۰ ساله بشوند و جشن‌های سال «بهترک» را ببینند. هنوز هم طبق همان رسم کهن، ایرانی‌ها هروقت برای سلامتی و طول عمر کسی دعا می‌کنند یا در جشن‌های تولد می‌گویند «الهی ۱۲۰ ساله بشوی» و اگر هم کسی به هر دلیل به مرگ خودش اشاره کند دیگران می‌گویند: «بعد از ۱۲۰ سال»!

نوروز رفته بود تابستان!

به استناد منابع تاریخی، شوکت و شکوه سال بهترک نزد ایرانیان زیاد بوده است و علامه «دهخدا» نیز درباره آن نوشته است: «این سال در زمان هر پادشاه که واقع می‌شد، دلیل بر شوکت و عظمت آن پادشاه می‌داشته‌اند و او را اعظم سلاطین می‌دانسته‌اند. بلکه عقیده آنها این بوده که سال بهترک جز در زمان پادشاه ذوشوکت واقع نمی‌شود، چنان‌که در زمان انوشیروان واقع شد و در آن سال دو اردیبهشت وقوع یافت».

البته این نوع کبیسه‌گیری به دلیل طولانی‌بودن دوره آن و همچنین اجرا نشدنش در برخی دوره‌ها طی قرون بعدی مایه دردسر هم شده و به گفته «مینوی» این‌طوری هم شده است: «سال عرفی بدون کبیسه جاری می‌شده و به این جهت نوروز (یعنی اول فروردین‌ماه، نه اول بهار) در دوره سال می‌گشته و در زمان حمله عرب به ایران نوروز در اول تابستان بوده و در مدت صدوبیست ساله میان سال ۳۳۰ و سال ۴۵۰ هجری نوروز باز در حوالی برج حمل[ماه فروردین] و اوایل بهار می‌گشته».

عاقبت کار هم اینکه برای رفع مشکلات، بعدها دوره کبیسه‌گیری کوتاه‌تر و دقت آن بیشتر شد و همین کبیسه‌ای شد که می‌شناسیم و ایرانی‌ها صاحب دقیق‌ترین تقویم جهان شدند؛ «به‌دستور جلال‌الدین ملک‌شاه سلجوقی یک گروه هفت‌نفره به ریاست شاعر، حکیم و ریاضی‌دانِ نام‌آشنا، عمر خیام نیشابوری مأمور شدند تقویمی را تهیه کنند که در آن نوروز ثابت و همواره منطبق بر اعتدال بهاری در برج حمل باشد. این گروه پس از تحقیق و بررسی فراوان نوروز را در روز اول بهار که زمان نجومی تحویل آفتاب به برج حمل است معین و ثابت نگه داشتند.

از آن پس قرار شد هر چهار سال یک‌بار سال را به ۳۶۶ روز بشمارند که به آن سال کبیسه می‌گویند و پس از هفت کبیسه پی‌در‌پی، مرتبه هشتم به جای سال چهارم، سال پنجم را کبیسه کنند. این تقویم به تقویم جلالی شهرت یافت که دقیق‌ترین تقویم‌ جهان است و سال جلالی، نزدیک‌ترین سال‌ به سال خورشیدی حقیقی است».

 

 

نارضایتی از شیوه جدید اعزام‌های رسمی، سفر انفرادی و غیرمجاز عتبات را توسعه داده است

شیوه نوین سفر عتبات و گاهی ارائه خدمات نامناسب به زائران با وجود تلاش سازمان حج و زیارت، موجب شده تا بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات به صورت انفرادی یا در قالب کاروان‌های غیرمجاز به این سفر معنوی مشرف شوند.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، سفر عتبات در ماه مبارک رمضان طرفدارهای خود را دارد و برخی از زائران ترجیح می‌دهند که در این ماه به عراق سفر نکنند تا بتوانند روزه خود را کامل بگیرند. با این وجود، برخی هم قصد ۱۰ روزه کرده و زائر شهرهای مقدس عراق می‌شوند.

افزایش سفرهای انفرادی و غیرمجاز به عتبات

امسال با توجه به باز شدن مسیر زیارت پس از ۲ سال وقفه، بسیاری از زائران ایرانی در ماه مبارک رمضان هم به عراق سفر کردند تا بتوانند از فضای معنوی حرم‌های مطهر استفاده کنند. البته بیشتر زائرانی که به عراق سفر کرده‌اند، با کاروان‌های غیرمجاز همراه شده بودند یا به صورت انفرادی عازم عتبات شده‌اند.

 

چرا برخی زائران با کاروان‌های حج و زیارت به عتبات نمی‌روند؟

هاشم اسماعیلی، یکی از زائران عتبات که خانوادگی به کربلا مشرف شده، می‌گوید: ما قرار بود در ایام نوروز به عتبات مشرف شویم و حتی در سایت سازمان حج و زیارت ثبت‌نام کردیم. اما پس از اعلام نتایج قرعه‌کشی سفر عتبات نوروزی در اولویت هشتم قرار داشتیم و زمان اعزام نیز هفتم فروردین بود و با وجود اینکه به دلیل شرایط خانواده اصرار به سفر هوایی داشتیم، اعلام کردند که باید به صورت زمینی بازگردیم که این امر برای ما مقدور نبود. بنابراین با توجه به نبود کاروان مناسب، تصمیم گرفتیم که به صورت انفرادی به عراق سفر کنیم.

 

اعزام حدود ۱۵ هزار نفر به سفر عتبات نوروزی

در ایام نوروز امسال ۴۱ هزار نفر برای سفر عتبات نام‌نویسی کردند که از این بین ۲۶ هزار متقاضی سفر هوایی عتبات بودند، اما با برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارت برای سفرهای نوروزی عتبات، ۱۴ هزار و ۶۶۴ نفر به صورت هوایی به عراق مشرف شدند که برخی از آنها با توجه به نبود پرواز، به صورت زمینی به کشور بازگشتند.

نبود استقبال از کاروان‌های رسمی عتبات

بعد از پایان سفر نوروزی عتبات که امسال به دلیل ماه رمضان زودتر به پایان رسید، برنامه‌ریزی برای سفر عتبات در ایام رمضان آغاز شد، اما استقبال چندانی از آن صورت نگرفت. برخی دلیل این کاهش استقبال را اطلاع‌رسانی محدود و برخی دیگر نارضایتی از شیوه نوین اعزام زائران به عتبات از سوی سازمان حج و زیارت عنوان می‌کنند.

حسین مسعودی، یکی از زائران عتبات که در روزهای گذشته به عراق سفر کرده است، می‌گوید: پسرم در روزهای پایانی سال گذشته همراه با سازمان حج و زیارت به عتبات مشرف شده بود، اما از کیفیت سفر رضایت نداشت و به ما هم توصیه کرد که با توجه به نبود تمرکز و حتی نظارت کافی بر اعزام‌ها، خودمان به این سفر معنوی مشرف شویم. ما نیز به صورت گروهی از تهران بدون کاروان به عراق سفر کردیم.

سفر انفرادی یا حتی گروهی به عتبات با توجه به وضعیت امنیتی یا بهداشتی در عراق، نه تنها برای زائران بلکه برای روابط ایران و عراق ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد. اما بسیاری از افرادی که به صورت انفرادی یا حتی با کاروان‌های غیرمجاز عازم عتبات شده بودند، دلیل اصلی سفر با این شیوه را مشکلات زائرانی که در ماه‌های گذشته عازم عراق شده بودند، عنوان کردند و حتی معتقدند، اگر قرار باشد باز هم به این سفر معنوی مشرف شوند، با کاروان‌های حج و زیارت همراه نخواهند شد.

تلاش شبانه‌روزی مسؤولان حج و زیارت برای رفع مشکلات زائران

در ماه‌های اخیر سفر به عتبات با شیوه جدیدی انجام شده و دیگر به جای وجود یک شرکت یا نهاد برای اعزام زائران و رسیدگی به مشکلات آنها به ویژه در عراق، دفاتر زیارتی مسؤول این امر شده‌اند. بر همین اساس، زائرانی که با دفاتر زیارتی به عراق سفر می‌کنند، نهاد و مرجعی برای شکایت از شیوه اعزام یا نوع خدمات در عراق ندارند و با نارضایتی به کشور بازمی‌گردند.

این امر در حالی است که مسؤولان سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران به عتبات، شبانه‌روزی برای رفاه زائران تلاش می‌کنند و راه ارتباطی برای ثبت گزارش تخلفات کاروان‌ها اعلام کرده‌اند. (اینجا بخوانید)

گلایه زائران از نامناسب بودن خدمات کاروان‌ها در عراق

همچنین نمایندگان حج و زیارت در شهرهای مقدس عراق حضور دارند و بر روند خدمات‌رسانی به زائران نظارت دارند. البته در روزهای پایانی سفرهای نوروزی عتبات، بسیاری از زائران کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت معتقد بودند که نه تنها ناظر به هتل محل اسکان آنها مراجعه نکرده، بلکه کسی هم پاسخگوی مشکلات زوار نبوده است.

در حالی که در شیوه گذشته اعزام زائران به عتبات، در هر کدام از شهرهای زیارتی عراق محلی برای مراجعه و گزارش مشکلات بود و در همان سفر به مشکلات زوار رسیدگی می‌شد و نیازی به شکایت پس از سفر نبود، اما اکنون برخی استان‌ها و دفاتر زیارتی از نبود نظارت کافی سوءاستفاده کرده و سطح خدمات‌ به زائران را کاهش می‌دهند و برخی هم به فکر سودجویی از زائران هستند.

 

حامد حسینی که هفته اول فروردین با سازمان حج و زیارت به عراق سفر کرده است، می‌گوید: نوروز امسال با توجه به حضور گسترده زائران در کربلا و نجف، سطح خدمات به زائران مناسب نبود. حتی محل اسکان نیز کیفیت پایینی داشت و نه تنها تمیز و هتل درجه الف نبود، بلکه می‌توان آن را به عنوان هتل درجه چندم دانست. اتاق‌ها کوچک و بدون پنجره مناسب و حتی تهویه بود و غذای زائران هم محدود و بی‌کیفیت! همچنین دورچینی در کنار غذای زائران نبود و فقط در وعده ناهار یک نوع میوه به زوار می‌دادند که آن هم کیفیت خوبی نداشت.

 

وی می‌افزاید: وقتی مشکلات را با مدیر کاروان در میان گذاشتیم، به ما می‌گفت که سفر زیارتی است و باید تحمل کنید. هر چه سختی بیشتری بکشید در سفر زیارتی، زیارت شما مقبول‌تر خواهد بود! سؤال اینجاست: ما که بیش از ۱۰ میلیون تومان برای سفر یک هفته‌ای به عتبات دادیم، چرا باید در ارائه خدمات بی‌کیفیت چنین جوابی بشنویم؟ اگر چنین حرفی درست است، چرا سازمان حج و زیارت و مسؤولان مربوطه هزینه پایین‌تری نمی‌گیرند تا به سختی بیفتند؟ واقعا خدمات کاروان‌های زیارتی مناسب نیست و باید مسؤولان چاره‌ای در این باره اتخاذ کنند.

با این وجود، حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت می‌گوید: ما بخشی از هزینه سفر زائران را بلوکه می‌کنیم و در صورت ارائه گزارش تخلف، دفاتر زیارتی مجبور به پرداخت جریمه به زوار هستند.

افزایش سفرهای غیرمجاز عتبات با ادامه روند شیوه نوین اعزام

بسیاری از زائرانی که پیش از این و قبل از اجرای شیوه نوین سفرهای زیارتی به عتبات به این سفر معنوی مشرف شده بودند، معتقدند که چنین شیوه‌ای نمی‌تواند پاسخگوی نیاز زائران باشد و با ادامه روند اعزام‌ها با شیوه نوین، تعداد زائرانی که به صورت انفرادی یا با کاروان‌های غیرمجاز به عراق سفر می‌کنند، افزایش خواهد یافت.

در ایام نوروز هم برخی از زائران به صورت انفرادی و گروهی خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت عازم عراق شدند و در روزهای ابتدایی ماه رمضان هم این امر کاملا مشهود بود؛ به طوری که با وجود ثبت‌نام زیارت عتبات در ایام ماه رمضان از سوی سازمان حج و زیارت، استقبالی از این سفر نشد و تعداد کاروان‌های اعزامی به عتبات از سوی سازمان حج و زیارت در هفته اول ماه رمضان انگشت‌شمار بود.

 

با سه هزارسال قدمت؛

زعفران ایرانی از بازارهای جهانی جا مانده!

با وجود سه هزار سال قدمت تولید زعفران و سهم ۸۰ درصدی در دنیا، آخرین آمار‌ها سهم ایران در بازار جهانی این محصول را ۵ درصد گزارش کرده است.

 ۹۲ تا ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود در حالی که به سبب بی توجهی به سیاست استفاده از فرآورش زعفران  و صادرات محصولات فرآورده این محصول تنها ۵ درصد از بازار جهانی در دست ایران است.

آقای غلامرضا میری نائب رئیس شورای ملی زعفران گفت: با توجه به آنکه ۹۲ تا ۹۳ درصد تولید زعفران را عهده دار هستیم؛ بنابراین مدیریت زعفران در بازارهای جهانی مستلزم سرمایه گذاری جدید و ثبات اقتصادی است.

به گفته او، با وجود هزینه کار تحقیقاتی سرمایه گذاران حاضر به پذیرفتن ریسک آن نیستند که براین اساس در شرایط ثبات اقتصادی باید به سمت و سوی صنایع تبدیلی رفت.

نائب رئیس شورای ملی زعفران گفت: در شرایط کنونی ارز آوری حاصل از صادرات  ۳۲۰ میلیون دلار است، درحالی که با صادرات فرآورده های زعفران ارزآوری افزایش خواهد یافت.

آقای علی حسینی عضو شورای ملی زعفران گفت: هم اکنون در سیاست واردات زعفران ایران به چین، بزرگترین تولیدکننده در تعیین سیاست ها نقشی ندارد.

حسینی می گوید: با وجود نبود استراتژی و استاندارد واحد برای زعفران همچنان سرگرم سیاست خام فروشی هستیم و تنها شعار بزرگترین تولیدکننده را می دهیم.

گرچه بی توجهی به شناسنامه دار کردن زعفران شاه کلید نیست، اما یکی از راه های توسعه صادرات است که متاسفانه اجرای آن از ۱۰ سال گذشته تاکنون مغفول مانده است.

به گفته حسینی، بیش از ۷۵ درصد زعفران کاران کمتر از یک هکتار زعفران کاری دارند که با استراتژی مناسب می توان به خام فروشی و تجارت پایان داد.

آقای قاسم پیشه ور رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: علی رغم آنکه در تولید محصولات کشاورزی شرایط مساعدی داریم، اما در بحث فرآوری و تجارت ضعیف هستیم.

به گفته او، با توجه به مشکلات فرآوری محصولات استراتژیکی همچون زعفران ناشی از کمبود صنایع تبدیلی نیاز است که تشکل های صنفی وارد مدار شوند و کارهای بسته بندی را انجام دهند تا صادرات به صورت خام و فله انجام نشود.

پیشه ور می گوید: با وجود فقدان تشکل های بازرگانی، کشاورزان برای دستیابی سریع الوصول به نقدینگی ناشی از هزینه های بالای تولید و بدهی های معوق چاره ای جز خام فروشی ندارند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: با واگذاری قانون انتزاع می توان انتظار داشت که بازرگانی در واردات و صادرات دیده شود‌ چرا که برای حل مسائل تولید و افزایش ارزاوری توجه به این موضوع باید در دستور‌کار قرار گیرد.

گرچه کشور ما از ۳ هزار سال پیش پرچم دار تولید زعفران در دنیاست، اما با سیاست گذاری نامناسب ممکن است جایگاه بزرگترین تولیدکننده را از دست بدهیم که با این وجود اتخاذ استراتژی بی طرفانه منافع ملی و کشاورزان را در بر می گیرد.

اتصال خودپرداز به «سامانه صیاد» همچنان معطل اقدام چند بانک/ زور سیاستگذار به برخی بانک ­ها نمی‌­رسد؟!

با توجه به افزایش حجم چک­ های جدید در مبادلات اهالی بازار، بانک مرکزی باید با جدیت بیشتری اتصال خودپرداز به سامانه صیاد جهت تسهیل ثبت و تایید چک را از بانک ­ها پیگیری کند.

 اتصال خودپرداز به «سامانه صیاد» همچنان معطل اقدام چند بانک/ زور سیاستگذار به برخی بانک ­ها نمی‌­رسد؟!

به گزارش تابناک هر چند قانون جدید چک در آذر ماه سال ۱۳۹۷ به تصویب مجلس رسید، بانک مرکزی و بانک ­ها مهلت داشتند تا پایان سال ۱۴۰۰، اقدامات مناسب از جمله ایجاد زیرساخت­‌های لازم جهت اجرای قانون را فراهم کنند؛ با این حال، همچنان برخی از این اقدامات علی­رغم تمدید مجدد مهلت ارائه آن، همچنان توسط شبکه بانکی صورت نگرفته است.

اتصال خودپرداز به سامانه صیاد؛ مهمترین اقدام عقب مانده جهت اجرای قانون جدید چک

طبق تبصره ۱ ماده ۲۱ مکرر قانون جدید چک، اگر چک‌های صیادی جدید بنفش رنگ در سامانه صیاد بانک مرکزی توسط صادرکننده ثبت نشده باشند، بانک‌ها این چک‌ها را در وجه گیرنده کارسازی نخواهند کرد؛ در واقع مبلغ چک را به حساب گیرنده واریز نمی­ کنند.

در حال حاضر برای ثبت چک در سامانه صیاد، صادرکنندگان یا باید با استفاده از اپلیکیشن ­های تجاری و موبایل بانک­ها اقدام کنند یا باید حضوری به شعب بانکی مراجعه و به کمک متصدی بانک چک را در سامانه صیاد ثبت کنند. برای ثبت چک نیز باید مشخصات مندرج روی لاشه کاغذی چک از جمله مشخصات گیرنده، مبلغ و تاریخ سررسید چک توسط صادرکننده در سامانه صیاد درج شود.

با وجود این، چون برخی از صاحبان کسب و کار در استفاده از این اپلیکیشن­ ها و موبایل بانک‌ها مشکل دارند یا چون امکان ثبت چک در سامانه صیاد به وسیله اپلیکیشن ­ها و موبایل بانک­ها به تازگی فراهم شده و ممکن است این سامانه ­ها باگ داشته باشند یا حتی شخص صادرکننده در دسترسی به گوشی هوشمند و اینترنت مشکل داشته باشد و نتواند به این طریق چک را در سامانه صیاد ثبت کند، پیشنهاد شده بود تا دستگاه­ های خودپرداز، سامانه­ های پیامکی و دستگاه­ های کارتخوان جهت تسهیل ثبت چک به سامانه صیاد متصل شوند.

اتصال خودپرداز به سامانه صیاد لازم است

به گفته نصرالله پژمانفر، نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، تا پایان دی ماه میزان استفاده مردم از چک‌های جدید در بازار، به میزان ۵۲ درصد از کل چک‌های مبادله‌شده رسیده است که نشان می‌دهد سهم چک‌های جدید به مرور در مبادلات در حال افزایش است.

از آنجا که حجم چک­ های جدید صیادی در حال مبادله، روز به روز در حال افزایش است، از این رو باید شرایط ثبت و تایید چک در سامانه صیاد هر چه زودتر تسهیل شود، زیرا همان طور که گفته شد، در صورتی که چک در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت نشده باشد، توسط شبکه بانکی کارسازی نخواهد شد و در صورت عدم ثبت چک در سامانه صیاد، به دلایلی از جمله کاربرپسند نبودن اپلیکیشن­ ها و موبایل بانک­ ها یا عدم دسترسی برخی کسبه به گوشی هوشمند و اینترنت، ممکن است حجم چک­ های ثبت نشده در سامانه صیاد افزایش یافته و از این رو، تعداد این نوع پرونده­ ها در قوه قضائیه بالا برود.

یاسر مرادی، کارشناس ارشد مسائل بانکی، در این رابطه بیان کرد: اگر بانک مرکزی اتصال پیامک یا دستگاه خودپرداز به سامانه صیاد جهت ثبت و تأیید چک را مهیا نکند، ممکن است تعداد چک‌های جدید بنفش رنگ که صادرکننده، چک را در سامانه صیاد ثبت نکرده افزایش یابد و چون از نظر قانونی نیز این برگه‌‌ها چک حساب نمی‌شوند، در نتیجه از مزایای قانون جدید چک نیز بهره‌مند نخواهند شد و شکایات‌ با این نام در قوه قضائیه زیاد می‌شود؛ بنابراین بانک مرکزی باید به قید فوریت این امکان را مهیا کند.

کوتاهی برخی از بانک ­های بزرگ در اتصال خودپرداز به سامانه صیاد

با وجود اتمام مهلت تمدید شده شبکه بانکی در اتصال خودپرداز به سامانه صیاد، تاکنون تنها هفت بانک امکان ثبت و تایید چک در سامانه صیاد به وسیله خودپرداز را مهیا کرده ­اند و بانک ­های بزرگی از جمله بانک­ های ملی و کشاورزی که شعب زیادی در سطح کشور به خصوص در مناطق محروم روستایی دارند و می ­توانند مشکل این دسته از صاحبان کسب و کار در ثبت و تائید چک را تا حد مطلوبی برطرف کنند، هنوز اقدامی در جهت ارائه این خدمت از طریق دستگاه­ های خودپردازهای خود نکرده­ اند.

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، با اشاره به اینکه ایده اتصال دستگاه خودپرداز به سامانه صیاد، جهت حل مشکل ثبت و تائید چک برای افرادی که در مناطق روستایی صاحب کسب و کاری هستند یا به هر دلیل به گوشی هوشمند دسترسی ندارند، تدارک دیده شده است، گفت: برای همین خیلی مهم است که بانک‌هایی مثل بانک کشاورزی که در مناطق روستایی شعب زیادی دارد یا بانک ملی که بیشترین تعداد دستگاه خودپرداز را در سطح کشور دارد، این امکان را مهیا کرده و مشکل مردمی که صرفاً از طریق مراجعه حضوری به بانک نسبت به ثبت و دریافت چک‌های جدید اقدام می‌کنند را حل کنند.

بانک مرکزی در جهت حل مشکلات مردم از بانک­ ها پیگیری کند

بانک مرکزی باید در راستای ایفای تعهدات خود نسبت به ایجاد امکان ثبت و تایید چک توسط دستگاه ­های خودپرداز همه ی بانک­ ها، هر چه سریع تر از بانک­ هایی که علی­رغم اتمام مهلت داده شده هنوز این اقدام را عملی نکرده­ اند، پیگیری­ های خود را به صورت جدی­ تری انجام دهد و در صورت لزوم حتی با بانک­ های متخلف برخورد کند.

همچنین ذکر این مهم لازم است که مجلس شورای اسلامی نیز باید از ابزارهای نظارتی خود جهت اجرای کامل قانون جدید چک توسط شبکه بانکی، به خصوص اتصال خودپرداز تمامی بانک­ ها به سامانه صیاد استفاده کند؛ این در حالی است که تا قبل از این، برخی نمایندگان مجلس گفته بودند در صورتی که بانک­ ها به تعهدات خود عمل نکنند، از ابزارهای نظارتی خود استفاده خواهند کرد، اما هنوز این مهم صورت نگرفته است.

 

 

آزمون دوم شفافیت مجلس یازدهم

شفافیت رای نمایندگان برای دومین بار به صحن مجلس یازدهم می‌آید. یکی از اصلی‌ترین وعده‌های مجلس یازدهمی‌ها پیش از ورود به پارلمان که با گذشت دو سال هنوز بر زمین مانده و باید دید در دومین آزمون سرانجام عملی خواهد شد یا نه؟

 آزمون دوم شفافیت مجلس یازدهم به گزارش همشهری‌آنلاین، شفافیت رای نمایندگان برای دومین بار به صحن مجلس یازدهم می‌آید. این خبر را محمدباقر قالیباف رییس مجلس در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان درباره عدم تعیین تکلیف این طرح داده و گفته که شفافیت در جلسات تعیین دستور جلسات صحن علنی مجلس مطرح است و «ان‌شاءالله بحث شفافیت در ماه مبارک رمضان در صحن به بحث گذاشته خواهد شد.» شفافیت یکی از اصلی‌ترین وعده‌های مجلس یازدهمی‌ها پیش از ورود به پارلمان بود و حالا باید دید که در دومین آزمون این وعده برزمین مانده سرانجام عملی خواهد شد یا نه؟ البته طبق گفته رییس مجلس طرح شفافیت آرا فعلا قرار نیست به رای گذاشته شود و مجلس درباره آن بحث خواهد کرد. پیش از این نیز مجلس جلسات علنی و غیرعلنی را به بررسی به این موضوع اختصاص داده بود. در حالی که نخستین بار بهمن ۹۹ نمایندگان به طرح شفافیت رای منفی دادند و همه انتقاداتی که نسبت به مجلس دهم در این زمینه وجود داشت به سمت آن‌ها نیز سرازیر شد. تا جایی که علیرضا زاکانی رییس وقت مرکز پژوهش‌های مجلس این اتفاق را برای مجلس انقلابی «بسیار تلخ و عبرت آموز» دانست.

مسیر شفافیت آرا در مجلس یازدهم
بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس تصویب طرح شفافیت به دو سوم آرا مثبت نمایندگان نیاز دارد و در صورت رای مجدد منفی این طرح به طور کلی از دستور کار خارج می‌شود. نخستین بار این طرح در مجلس ۶۳ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع داشت. اما پس از نخستین رای منفی نمایندگان می‌توانستند با پنجاه امضا طرح را دوباره به جریان بیاندازند. اتفاقی که به گفته سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی رخ داد و بر اساس ماده ۱۳۰ آیین نامه داخلی مجلس طرح با امضای ۵۰ نماینده دوباره در دستور کار قرار گرفت و دوباره برای انجام اصلاحات به کمیسیون تدوین آیین‌نامه ارجاع شد و پس از بررسی مجدد به هیئت رئیسه تقدیم می‌شود. حالا نیز به گفته طراحان و اعضای کمیسیون بررسی مجدد طرح و اصلاحات آن نهایی شده و باید در ماه جاری در انتظار در دستور کار قرار گرفتن طرح بود.

آغاز راه شفافیت از مجلس دهم
تدوین طرح شفافیت از نخستین اقدامات مجلس یازدهمی‌ها بود و از همان روزهای نخست یعنی خردادماه سال ۹۹ کمیته‌ای برای آن تشکیل شد. اما سابقه این موضوع و طرح‌های مرتبط به مجلس دهم بازمی‌گردد. به آذر ۹۶ باز می گردد که محمدجواد فتحی نماینده وقت تهران برای نخستین بار طرحی با محتوای شفافیت آرای نمایندگان مجلس را ارائه کرد که نماینده فهرست امید حامی آن بودند. این طرح اما چندان مورد توجه قرار نگرفت و یک سال بعد در آستانه بررسی لوایح مرتبط با FATF در مجلس ناگهان به صدر اخبار بازگشت. در آن مقطع طیف اصول‌گرایان مجلس دهم نیز طرحی با عنوان شفافیت آرا ارائه کردند و خواستار شفافیت رای نمایندگان مجلس شدند. در ادامه این دو طرح با یکدیگر ادغام شدند و طرح نهایی با ۱۶۰ امضا تقدیم هیات ریییسه مجلس شد. با این همه به دلیل حساسیت‌ها درباره لوایح مرتبط با FATF حتی برخی از موافقان طرح نیز تبدیل به مخالف آن شدند و ارائه طرح در آن مقطع زمانی را اشتباه دانستند. در نهایت نیز هنگام رای‌گیری طرح شفافیت آرا در مجلس دهم فقط ۵۹ موافق داشت. پس از دست رد نمایندگان به طرح شفافیت نیز این موضوع هر چند به کمیسیون آیین‌نامه داخلی بازگشت. البته انتقادها به نمایندگان مجلس دهم به دلیل رای ندادن به شفافیت بسیار زیاد بود و در مقاطع مختلف نیز از سوی منتقدان مطرح شد. تا جایی که نمایندگان در اقدامی واکنشی طرحی با موضوع شفافیت نظام تقنینی ارائه دادند که شامل اکثر نهادها از جمله شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را ارائه دادند. با این همه این طرح و به طور کلی موضوع شفافیت رفته‌رفته در مجلس دهم به فراموشی سپرده شد. اتفاقی که منجر شد تا شفافیت تبدیل به یکی از شعارهای نامزدهای ورود به مجلس یازدهم شد و این وعده بخشی از نطق‌های نامزدهای سابق و نمایندگان فعلی مجلس یازدهم را به خود اختصاص داد.

موافقان شفافیت چه می‌گویند؟
با گذشت ۲۲ ماه از عمر مجلس یازدهم وعده شفافیت هنوز تحقق نیافته است. موضوعی که با واکنش‌های منفی زیادی از سوی افکار عمومی روبه‌رو شده است. حالا به گفته حسینعلی حاجی‌دلیگانی از طراحان این طرح در مجلس دهم و یازدهم در فرآیند اصلاح طرح یک‌سری انتقادات و ایراداتی که برخی نمایندگان نسبت به طرح شفافیت آرا داشتند، رفع شده است و طراحان امیدوارند تا این بار با رای مثبت مجلس شفافیت آرا تصویب شود. موافقان طرح اعتقاد دارند که شفافیت پارلمانی و اطلاع از رای نماینده از جمله حقوق شهروندان و مردم هر حوزه انتخابیه است. حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت مجلس در این زمینه گفته: « یکی از حقوق مسلم مردم، اطلاع از عملکرد نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی است و تصویب این طرح گامی جدی در این راستاست.» به این ترتیب با شفاف شدن رای هر نماینده در برابر نظر و رای خود پاسخگو نیز خواهد بود و عواقب احتمالی تصویب یا رد طرح یا لایحه متوجه او می‌شود. موضوعی که نخستین طراح شفافیت در مجلس دهم یعنی محمدجواد فتحی نیز بر آن تاکید داشت. این اتفاق می‌تواند منجر به افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی نمایندگان مجلس و به طور کلی نهاد پارلمان شود و از تصمیم‌های پشت‌پرده‌ای در تاریکخانه جلوگیری کند. نکته دیگر اینجاست که تقریبا در همه پارلمان‌های عضو اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای توسعه‌یافته نیز شفافیت پارلمانی به شکلی گسترده وجود دارد.

استدلال مخالفان شفافیت چیست؟
اما مهم‌ترین استدلال مخالفان طرح نیز ایجاد فشارهای خارجی با شفاف شدن رای بر نماینده‌های مجلس است. چرا که در کشور نمایندگان به شکل حزبی وارد مجلس نمی‌شوند و به این دلیل پشتوانه سازمانی برای حفظ خود در برابر فشارها ندارند. الیاس نادران نماینده تهران در مجلس یازدهم در این باره گفته: «گرچه من با شفافیت آراء موافق هستم، اما باید ملاحظه نمایندگان شهرستانی را نیز بکنیم، مثلا برای استیضاح یک وزیر، از وزیر گرفته تا استاندار و فرماندار او را تحت فشار می‌گذارند لذا نمی‌توان از او انتظار داشته باشیم رأی خود را شفاف بگوید.» این مهم‌ترین استدلال مخالفان طرح است و آن‌ها معتقدند که شفافیت حتی در بسیاری از مواقع موجب می‌شود تا نمایندگان و به ویژه نمایندگان شهرهای کوچک‌تر نتوانند رای خود را بر اساس نظر کارشناسی بدهند و تحت تاثیر فشار گروه‌های صنفی یا ذی‌نفع قرار بگیرند. در مجلس دهم نیز علی مطهری نماینده تهران با همین استدلال وجود شورای نگهبان و سایه نظارتی این نهاد بر نمایندگان را مانعی در مسیر شفافیت رای نمایندگان می‌دانست. او از رد کلیات شفافیت در مجلس یازدهم نیز دفاع کرد و در توییتی نوشت: «اقدام مجلس در رد کلیات طرح شفافیت آراء کار درستی بود. الزام به شفافیت آراء در کشور ما که گروه‌های فشار وجود دارند آراء برخی از نمایندگان را غیر واقعی و خالی از مصلحت کشور می کند. ضمن اینکه چرا شفافیت آراء در شورای نگهبان و مجمع تشخیص نباید باشد؟». به این ترتیب برخی دیگر از نمایندگان معتقدند که شفافیت پارلمانی با موانع سیاسی در کشور روبه‌روست.

چه خواهد شد؟
در چنین شرایطی طبق گفته رییس مجلس در ماه رمضان طرح شفافیت آرا بار دیگر به مجلس بازمی‌گردد و باید در که در وهله نخست بحث‌ و بررسی مجلس یازدهمی در این باره در جلسات علنی خواهد بود یا غیرعلنی. پس از پایان بررسی‌ها نیز مشخص می‌شود که مجلس یازدهم به شفافیت رای آری می‌گوید یا این طرح مجددا از دستور کار خارج خواهد شد؟

 

 

 

 

سه شنبه، مورخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰، دولت سیزدهم توسط سیدابراهیم رئیسی تشکیل شد. هنگام تشکیل کابینه و معرفی وزرا و با توجه به اینکه طیف وسیعی از اصولگرایان از دولت جدید حمایت می‌کردند، افراد متعددی در لیست انتظار ورود به دولت و حضور در قوه مجریه قرار داده شدند. در ابتدا انتظار می‌رفت این یکپارچگی در سلیقه سیاسی و هم نظر بودن بین نمایندگان مجلس و دولت تا زمان زیادی ادامه داشته باشد و افراد اجرایی و مخصوصا وزرا بتوانند از حاشیه امن مناسب و طولانی مدتی برخوردار باشند؛ اما زمزمه‌هایی شنیده می‌شوند که شایدبرخی از مجریان دولت سیزدهم، در حالی که اولین سال فعالیت خود را پشت سر نگذارده اند، از قطار دولت سیزدهم پیاده شوند.

به گزارش «تابناک»؛ اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم که از حامیان جدی ابراهیم رئیسی در زمان انتخابات بودند و حتی بیانیه حمایتی شان برای دعوت از او به کاندیداتوری حسابی سر و صدا به راه انداخته بود، از آغاز کار دولت سیزدهم و مخصوصا در اواخر سال گذشته و در همین چند روز فعالیت مجلس در سال جدید نیز بار‌ها و بار‌ها میکروفن خود را به گلایه و انتقاد از دولت روشن کردند و البته گاه و بیگاه نیز ردپای این گلایه‌ها به فضای مجازی هم کشیده شد؛ انتقاداتی که حالا به نظر می‌رسد کم و بیش با دلخوری برخی اعضای ارشد دولت نیز همراه شده است.

انتقاد به اوضاع بازار بورس، اعمال فشار برخی حامیان سابق به دولت برای عدم انعطاف در مذاکرات، اوضاع آشفته بازار و گران شدن روزانه برخی از کالا‌ها و همچنین عدم تحقق برخی از وعده‌های وزرا به طور مثال در زمینه بازار خودرو و جمع شدن مراسم قرعه کشی خودرو و یا عدم شفافیت در ارائه تسهیلات بدون ضامن و یا عدم موفقیت در تنظیم بازار گوشت و مرغ و میوه جات، همگی از گلایه‌ها و اعتراضاتی بودند که در این مدت از تریبون مجلس یا زبان فعالان سیاسی دولت سیزدهم شنیده شده و همگی بر این مهم تاکید دارند که پیوند‌های سیاسی زمان انتخابات، ممکن است با تحولات جامعه و برآورده نشدن درخواست‌ها و انتظارات دچار تغییراتی شود.

جدایی احتمالی چند وزیر از دولت سیزدهم

استیضاح، کلیدواژه پرتکراری بوده که در ماه‌های اخیر به وفور از سوی نمایندگان و فعالان جناح‌های سیاسی شنیده شده و هر یک از این افراد به دلیل یا بهانه‌هایی به دنبال اقناع هیات رییسه و اکثریت مجلس برای به جریان افتادن این استیضاح‌ها بوده است؛ اما تاکنون هیچ از این تلاش‌ها به فعلیت نرسیده و همچنان در مرحله زمزمه و گمانه زنی بوده، ولی در سال جدید، این زمزمه‌ها تقویت شده و به نظر می‌رسید با توجه به شرایط جامعه و سوالات و گلایه‌هایی که مطرح می‌شود، فرد یا افرادی مجبور خواهند شد از قطار دولت سیزدهم پیاده شوند.

در میان وزرای دولت سیزدهم برخی از وزرا که بیشترین انتقاد را متوجه خود می‌بینند، گزینه‌های محتمل تری برای جدایی هستند. وزرای وزارتخانه‌های صنعت و معدن و تجارت، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اقتصاد، جهاد کشاورزی از وزرایی هستند که بیشتر در معرض سیل انتقادات قرار گرفته و ممکن است در معرض تغییر و تحول قرار گیرند؛ اما در بین همین وزرا، اخیرا صریح‌ترین انتقادات به وزرای صنعت و معدن و تجارت و کار، تعاون و رفاه اجتماعی است و از سوی برخی نمایندگان متهم به اعطای پست‌های بدون ضابطه و بیان وعده‌های توخالی شده اند که اقدامات و تدابیر آنان دستمایه فشار بر کابینه دولت سیزدهم در جامعه و فضای مجازی شده است.

گفته می‌شود، با توجه به این اوضاع و احوال تذکر‌های صریح و شدیدی به چند وزیر از سوی مقامات ارشد دولت جهت اصلاح روند کاری و رفع سریع برخی از ابهامات داده شده و از دیگر سو هم از برخی نمایندگان مجلس که متواتر از تریبون مجلس علیه وزرای دولت انتقاداتی را مطرح کرده اند، خواسته شده از بیان سخنان بدون سند و مدرک امتناع کرده و در صورت داشتن مدارک متقن جهت پیگیری و بررسی به مسئولان مربوطه ارسال نمایند.

معاونان وزرا هم در معرض جدایی از دولت قرار گرفته اند

از ابتدای دولت سیزدهم، معاونان برخی وزرا هم از انتقاد و هشدار نمایندگان مجلس در امان نبوده و از تریبون مجلس انتقاداتی علیه معاونان وزرای علوم، جهاد کشاورزی، اقتصاد، صمت، کار و بهداشت مطرح شده است. اقدام جنجالی اخیر معاون وزیر مسکن در یک سفر استانی و سیل انتقاد از وی جهت اعطای مبالغی بدون ضابطه، آخرین مصداقی بود برای جدایی برخی از معاونان وزرا از قطار دولت سیزدهم؛ اما مهمترین زمزمه‌ای که اخیرا درباره معاونان وزرا مطرح شده، مربوط به وزارت کشور و پست مهم و حساس معاونت سیاسی است که گفته می‌شود، محمدباقر خرمشاد، معاون سیاسی وزارت کشور طی روز‌های گذشته در محل کار خود در این وزارتخانه حاضر نشده و شنیده‌ها حاکی از استعفای او از این سمت است.

گفتنی است، خرمشاد ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۰ با حکم احمد وحیدی، وزیر کشور به عنوان معاون سیاسی این وزارتخانه منصوب شده بود. این معاونت وزارت کشور که به خاطر وظایف محوله از اهمیت خاصی برخوردار بوده و جدایی احتمالی خرمشاد، می‌تواند تفاسیر متعددی در پی داشته باشد؛ لذا به نظر می‌رسد با جلو رفتن قطار دولت سیزدهم و رخ دادن وقایع جدی و سرنوشت ساز در مسیر آن و از سوی دیگر، کنار گذاشتن برخی تعارفات ایام انتخاباتی، شاهد خروج و ورود افراد جدید‌ی به کابینه دولت سیزدهم و معاونان وزرا در قوه مجریه باشیم.

 

 

ثروتمندترین میلیاردر‌های زیر ۳۰ سال جهان

بر اساس فهرست میلیاردر‌های جهانی فوربس در سال ۲۰۲۲، گری وانگ، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر ارشد فناوری صرافی ارز‌های دیجیتال FTX مستقر در باهاما، ثروتمندترین میلیاردر زیر ۳۰ سال جهان با دارایی خالص ۵.۹ میلیارد دلار انتخاب شد.

 ثروتمندترین میلیاردر‌های زیر ۳۰ سال جهان به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا از نیوز، فهرست امسال از قیمت سهام و نرخ ارز از ۱۱ مارس برای محاسبه ثروت شخصی ثروتمندترین افراد جهان استفاده و ۱۲ میلیاردر زیر ۳۰ سال را معرفی می‌کند که مجموعا ۲۵.۸ میلیارد دلار دارایی خالص دارند. هفت نفر از آنان خودساخته‌اند، چهار نفر دانشگاه را رها کردند و یک نفر نوجوان است.

فوربس در گزارش سالانه خود گفت: «کوین دیوید لمان ۱۹ ساله با ثروتی معادل ۲.۴ میلیارد دلار، برای دومین سال متوالی عنوان جوان‌ترین میلیاردر جهان را به خود اختصاص داده است».

تنها نوجوان این فهرست۵۰ درصد از سهام داروخانه‌های زنجیره‌ای آلمانی را از پدرش که یک سرمایه‌گذار اولیه در این تجارت بود به ارث برده بود، اما این ثروت در هیچکدام از فعالیت‌های روزانه آن شریک نبود.

روز چهارشنبه، فوربس، ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی شرکت خودروسازی الکتریکی تسلا را با ثروت خالص ۲۱۹ میلیارد دلار، ثروتمندترین فرد جهان معرفی کرد.

شاخص میلیاردر‌های بلومبرگ همچنین ماسک را در پایان سال ۲۰۲۱ به‌عنوان ثروتمندترین فرد جهان معرفی کرد و ثروت شخصی وی را ۲۷۳.۵ میلیارد دلار تخمین زد. ماسک این هفته پس از ظهور به‌عنوان بزرگترین سهامدار در پلتفرم میکروبلاگینگ در روز دوشنبه به عضویت هیئت مدیره توییتر منصوب شد.

بحران روسیه و اوکراین، همه‌گیری کووید-۱۹ و بازار‌های سهام بی‌ثبات، بر مجموع ثروت ثروتمندترین افراد جهان تاثیر گذاشته است. این رقم در سال گذشته با ۳ درصد کاهش به ۱۲.۷ تریلیون دلار رسید که از رکورد ۱۳.۱ تریلیون دلاری در سال ۲۰۲۱ کمتر بود.

۲۶۶۸ میلیاردر در جهان وجود دارد که از ۲۷۵۵ میلیاردر در سال گذشته کمتر است. فوربس گفت: فهرست ۱۲ نفر زیر ۳۰ سال کمتر از ۰.۵ درصد از میلیاردر‌های جهان را نشان می‌دهد.

فوربس اعلام کرد: «به‌طور کلی امسال، سالی متفاوت برای این گروه نخبه زیر ۳۰ سال بود».

در حالی که امسال دو میلیاردر زیر ۳۰ سال بیشتر از سال ۲۰۲۱ وجود دارد، این گروه مجموعا ۳.۷ میلیارد دلار کمتر از گروه سال گذشته است که عمدتا به دلیل بازار‌های متزلزل سهام و خروج سام بنکمن-فرید (از بنیان‌گذاران FTX) از این گروه است.

گوستاو مگنار ویتزو، وارث مزرعه ماهیگیری نروژ، ۲۸ ساله، با دارایی خالص ۴.۵ میلیارد دلار، در رتبه دوم فهرست زیر ۳۰ سال قرار دارد و لمان در جایگاه سوم قرار دارد.

در رتبه چهارم با ثروت ۲ میلیارد دلاری، رایان برسلو، ۲۷ ساله قرار دارد که دانشگاه استنفورد را رها کرد و شرکت نرم‌افزار پرداخت بولت را راه اندازی کرد. آستین راسل، ۲۷ ساله، موسس و مدیر اجرایی شرکت فناوری‌های حسگر خودرو لومینار، با دارایی خالص ۱.۶ میلیارد دلار، پنج فرد برتر را تکمیل می‌کند.

تنها دو زن در فهرست امسال حضور داشتند. خواهران نروژی الکساندرا و کاترینا آندرسن که به ترتیب در رتبه‌های نهم و دهم قرار گرفتند، هر کدام دارای ثروت شخصی ۱.۳ میلیارد دلاری هستند.

۱۲ فرد ثروتمند زیر ۳۰ سال جهان و دارایی خالص آنان در ذیل ذکر شده است:

۱. گری وانگ: ۵.۹ میلیارد دلار

۲. گوستاو مگنار ویتزو: ۴.۵ میلیارد دلار

۳. کوین دیوید لمان: ۲.۴ میلیارد دلار

۴. رایان برسلو: ۲ میلیارد دلار

۵. آستین راسل: ۱.۶ میلیارد دلار

۶. پدرو فرانچسکی: ۱.۵ میلیارد دلار

۷. وانگ زلونگ: ۱.۵ میلیارد دلار

۸. هنریک دوبوگراس: ۱.۵ میلیارد دلار

۹. الکساندرا آندرسن: ۱.۳ میلیارد دلار

۱۰. کاترینا آندرسن: ۱.۳ میلیارد دلار

۱۱. استنلی تانگ: ۱.۲ میلیارد دلار

۱۲. اندی فانگ: ۱.۱ میلیارد دلار

 

 

چگونه استرس را از بین ببریم؟

ذهن و بدن به طور مستمر با هم در حال بده‌بستان هستند، بنابراین استرس بر سلامت کلی شما نیز تاثیر می‌گذارد. استرس در درازمدت تغییرات قابل‌توجهی را به بدن تحمیل می‌کند و حتی استرس‌های کوتاه‌مدت هم می‌توانند موقتا باعث کاهش میزان سلامتی شوند.

چگونه استرس را از بین ببریم؟

به گزارش «تابناک»، با اینکه خلاصی کامل از شر استرس موضوعی چالش‌برانگیز است، اما در این دنیای تند و سریع، کسب مهارت‌های کاهش استرس که می‌توانند در پس زدن تاثیرات مخرب آن روی سلامتی به شما یاری برسانند، بسیار مهم و حیاتی است.

اگر میزان استرس در شما بسیار شدید و تضعیف‌کننده است، آنقدر شجاعت داشته باشید که از گروه‌ها و متخصصین مدیریت استرس کمک بگیرید. زندگی آنقدر کوتاه و در عین حال ارزشمند است که نباید آن را با استرس قسمت کرد. سلامتی قیمت ندارد. شما شایسته‌ی آرامش در هر روز از زندگی هستید. لیست بهترین مشاوران و روان‌شناسان را در ادامه می‌توانید ببنید. برای مشاهده، مقایسه، انتخاب و رزرو وقت آنلاین و یا حضوری کلیک کنید:

در ادامه این ۱۰ نکته‌ی ساده کمک می‌کند تا استرس خود را تسکین بدهید و تعادل را به بدن، ذهن و روح‌تان بازگردانید. بنابراین از همین الان با انجام این کارها در فکر جدایی از استرس باشید.

۱. قدرت نفس عمیق را فراموش نکنید

تنفس فعالیتی است که همه انجام می‌دهیم و با این حال کاری است که به ندرت به آن توجه می‌کنیم. تمرکز بر تنفس یکی از قدرتمندترین راه‌های آرامش و ایجاد ارتباط میان ذهن، بدن و روح است. وقتی بر تنفس متمرکز می‌شویم، می‌توانیم میزان استرس خود را کنترل کنیم، خود را آرام کنیم و شفافیت ذهن‌مان را بازیابیم.

هنگامی که غرق در استرس هستید تنها چیزی که حتما باید به یاد داشته باشید این است: سه نفس عمیق. این روش قدرتمند و ساده‌ به کاهش احساس اضطراب و ترس که معمولا هم‌نشین استرس هستند، کمک می‌کند.

۲. ارزش خواب خوب شبانه را دست‌کم نگیرید

مطالعه مقالات و جستجو در اینترنت باعث افزایش اطلاعات عمومی شما می‌شود اما هیچ وقت نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای مراجعه به متخصص و دریافت مشاوره‌های تخصصی باشد. استرس مزمن قادر است در خواب اختلال ایجاد کند. خواب مستقیما بر همه‌ی جنبه‌های سلامت ما تاثیر می‌گذارد، بنابراین یک شب ناآرام که با غلت زدن به این طرف و آن طرف همراه است می‌تواند میزان استرس ما را به شدت افزایش دهد.

به محیط خواب خود توجه داشته باشید. یک فضای آسوده فراهم آورید که به خوابی آرام کمک کند. با افشاندن مقدار کمی روغن اسطوخودوس بر روی بالش و راه ندادن تلویزیون، کامپیوتر یا وسایل الکترونیکی به اتاق خواب، محیط راحتی را خلق کنید که موجب آسایش و استراحت شما می‌شود.

از خوردن کافئین، الکل یا غذای سنگین در شب خودداری کنید. از کامیپوتر یا برنامه‌های شبانه‌ی تلوزیون دوری کنید و به جای آن به یک موسیقی آرامش‌بخش گوش کنید، مقداری چای سبز بنوشید و ذهن خود را از افکار استرس‌زا خالی کنید.

۳. غذاهای آرامش‌بخش را امتحان کنید

وقتی خیلی استرس داریم، بسیاری از ما به دنبال محرک‌هایی مثل قهوه، الکل و غذاهای حاضری برای کسب آرامش می‌رویم. ما باید به ویژه هنگام استرس به غذاهای آرامش‌بخش روی بیاوریم، نه به غذاهای حاضری.

بهترین راه برای افزایش انرژی، مصرف غذاهای سالم و لذیذ است. مصرف غذاهای مغذی که منبع مطمئن تامین انرژی هستند ضامن تندرستی بوده و از بدن در زمان استرس محافظت می‌کنند.

به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید. غذایی که می‌خورید می‌تواند زندگی شما را تا حد غیرقابل‌تصوری تغییر دهد.

۴. بوی خوش حامل آرامش است

آن بخش از مغز که وظیفه‌ی پردازش بوها را دارد به بخش‌هایی که مخصوص احساسات و خاطرات هستند بسیار نزدیک است. وقتی شما بویی را که دوست دارید، مثلا یک عطر یا بوی یک گل، استشمام می‌کنید به طور طبیعی نفس عمیق می‌کشید که می‌تواند به کسب آرامش کمک کند.

تنها با استشمام اسانس‌ها می‌توانید استرس، اضطراب یا هر ضربه احساسی آنی دیگر را به حداقل برسانید.

بوی این گیاهان برای تسکین استرس بسیار مفید هستند:

  • اسطوخودوس: کاهش استرس روانی
  • یاسمن: نشاط‌آور و آرامش‌بخش
  • رز: تقویت فعالیت قلب و ایجاد حس اطمینان
  • نعناع: کاهش خستگی

۵. مراقبه، یوگا و عبادت

۲۰ دقیقه عبادت، یوگا یا مراقبه در روز باعث کاهش میزان استرس و بهبود سلامت روان می‌شود. تمدد اعصاب و انجام امور معنوی برای مدیریت استرس حیاتی است. ممکن است عجیب به نظر برسد اما یکی از بهترین کارهایی که می‌توانیم در مواقع استرس شدید انجام دهیم این است که کار خاصی نکنیم یعنی ساکن بمانیم، سکوت کنیم و به مراقبه بپردازیم.

۶. انرژی خود را مدیریت کنید

شما در هر دقیقه از روز با فرصت‌هایی روبه‌رو می‌شوید که یا از شما انرژی می‌گیرند یا آن را تجدید می‌کنند.

روابط منفی، محیط‌های منفی، بدگویی و تفکر منفی انرژی شما را تخلیه می‌کنند. از سوی دیگر روابط سالم، محیط‌های سازنده، تفکر مثبت و شرکت در فعالیت‌های نشاط‌آور انرژی شما را افزایش می‌دهند.

نَه گفتن را بیاموزید تا از این طریق مرزهای روشنی برای خود ترسیم کنید و انتخاب‌های مثبتی در همه زمینه‌های زندگی داشته باشید تا استرس خود را تسکین دهید. سالم و فعال نگه داشتن بدن روشی نتیجه‌بخش برای تخلیه روح خسته و پرملال است.

۷. حرف‌های مثبت بزنید

ما همگی می‌دانیم که قدرت عظیمی در کلمات وجود دارد، پس وقتی با استرس روبه‌رو می‌شوید از مزایای تاکیدات مثبت سود ببرید.

من آرامش را انتخاب می‌کنم.

من ذهنم را از افکار استرس‌زا پاک می‌کنم.

من استرس را از هر سلول بدنم خالی می‌کنم.

تاکیدات مثبت می تواند انرژی بدن را بالا ببرد، جنب و جوش را در شما افزایش دهد و استرس را تخلیه کند.

۸. ورزش کنید

ورزش میزان اندروفین، حامل‌های عصبیِ احساس خوب در مغز، را افزایش می‌دهد. همچنین خُلق‌تان را بهتر می‌کند، به شما انرژی می‌بخشد، کمک می‌کند تا آرامش پیدا کنید و بهتر بخوابید و در نتیجه وقتی بدن شما احساس خوبی داشته باشد ذهن هم همین روال را دنبال می‌کند.

۹. خنده بهترین دوا است

خندیدن راهی شگفت‌انگیز برای آزاد کردن هر چه بیشترِ اندروفین در بدن است. با دوستان‌تان دور هم جمع شوید و با هم بخندید. یک فیلم بانمک که حس خوبی دارد تماشا کنید. وقتی دچار استرس می‌شوید، خنده قادر است به سرعت مقداری از انرژی منفی را از شما دور کند.

۱۰. زمانی را به خوشی‌های ساده اختصاص بدهید

غالبا وقتی تحت تاثیر استرس قرار می‌گیریم، ساده‌ترین کارها قادرند بینش و حتی خُلق ما را بهتر کنند. وقتی غرق در استرس هستید، زمانی را به خوشی‌های ساده بگذرانید. تعجب‌آور است که چقدر قدم زدن در ساحل می‌تواند کمک‌کننده باشد. دیدن طلوع و غروب خورشید می‌تواند ما را از زندگی روزمره دور کند. همچنین رفتن به طبیعت و قدم زدن در یک پارک یا جنگل زیبا ما را با اطراف‌مان آشتی می‌دهد. این کارهای ساده عمیق‌ترین و اثرگذارترین راه‌حل برای همه نوع استرس محسوب می‌شوند.

استرس کنترل‌نشده بر سلامت شما و بر خانواده‌ی شما اثر نامطلوب دارد و کیفیت زندگی‌تان را پایین می آورد. وقتی شما به تندرستی بدن، ذهن و روح خود اهمیت بدهید، برای خانواده و کسانی که دوست‌شان دارید به عنوان مظهر عزت نفس شناخته می‌شوید. بدانید که توانایی شما در مدیریت استرس تعیین‌کننده‌ی کیفیت زندگی‌تان خواهد بود.

 

 

 

 

والدین مقتدر چه فرزندانی تربیت می کنند/مرز سهل و سخت گیری خانواده ها کجاست؟

برخی والدین تصور می‌کنند اگر در ارتباط با فرزندان خشونت نداشته نباشد، فرزندانشان به آن‌ها احترام نمی گذارند و دیر یا زود اقتدارشان زیر سوال می‌رود، در حالیکه اقتدار هیچ ربطی به خشونت ندارد. کودکی که از روی ترس به والدینش احترام می‌گذارد، تحت تربیت صحیح قرار نگرفته است.

والدین مقتدر چه فرزندانی تربیت می کنند/مرز سهل و سخت گیری خانواده ها کجاست؟

گروه زندگی ـ خیلی از والدین پیش از فرزنددار شدن یا حتی در دوران فرزندپروری این سوال برایشان پیش می‌آید که چه حدو مرزی برای فرزندانشان  بگذارند؟ چه میزان به آن‌ها امتیاز دهند؟ تا مبادا فرزندانشان  به زبان عامیانه لوس شوند یا بالعکس دچار احساس خودکم بینی در برابر والدین دیکتاتور شوند!

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بگویید اگر همیشه با بچه ها همدلی کنید، آنها لوس می‌شوند یا اینکه از ما حرف شنوی نخواهند داشت و اگر همیشه هم قاطعیت در برابر آن‌ها نشان دهید، لجباز می‌شوند و باز هم خشونت اثر منفی بر آن‌ها می‌گذارد.

هر چند از قدیم خشونت ازطرف پدرها رایج بوده  و تصور می شد اگر سر بچه داد نکشند، او را تنبیه نکنند و دائم با او همدلی کنند، بچه لوس می شود و از پدرش حساب نمی برد؛ اما امروزه اینکه چطور باید با کودک رفتار کنند که به حرفشان گوش دهد و به نوعی قاطعیت بدون تنبیه  داشته باشند ، چالش مهمی برای خانواده ها است.

در پاسخ به کسانی که اعتقاد دارند بچه باید از پدر و مادرش حساب ببرد، باید گفت که حساب بردن یعنی ترسیدن! یعنی از سر ترس کاری انجام دادن. مثلا از شما می ترسد  و چند دقیقه قبل از رسیدن شما به خانه  سراغ درس و مشقش می رود تا مبادا به او گیر بدهید که درس نمی خوانی! این هم یک آسیب جدی است!

در نقطه مقابل، قاطعیت و اقتدار در فرزندپروری نقش مهمی دارد  و امری  واجب است و اصلا ارتباطی با تنبیه کردن بچه ها ، فریاد زدن و توهین کردن یا ترسیدن بچه ها از شما ندارد. در این زمینه نظرات ائمه (ع) نیز وجود دارد به طور مثال پیامبر (ص) می فرمایند : «لاتَضْرِبُوا أَطْفالَکُمْ عَلى بُکآئِهِمْ؛ فرزندان خود را به سبب گریه‌شان کتک نزنید» یا حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «فرزندان خود را به عادات و آداب خود مجبور نکنید، زیرا آن‌ها برای زمانی غیر از زمان شما خلق شده‌اند.» (نهج البلاغه گفتار ۲۴۰)

حال در زمینه قاطعیت و اقتدار والدین توضیحات بیشتری در این گزارش می دهیم:

*قاطعیت چیست؟

قاطعیت در فرزندپروری چند توضیح مهم دارد نخست اینکه پدر و مادر قاطع برای فرزندشان قوانین درست می گذارند، یعنی علاوه براینکه  بچه ها را به حال خود رها نمی کنند , آن‌ها را برای رعایت نکردن قوانین مورد نظرشان  تنبیه بدنی، جسمی یا روانی نمی کنند.

این قانون صحیح مثل اینکه «بچه ها در منزل اجازه ندارند در زمان خوردن شام تلویزیون تماشا کنند» یا « بچه ها اجازه ندارند شب هنگام بیرون از منزل فوتبال بازی کنند». اینها دو نمونه شفاف و مشخص است.

اما لحن برای قاطعیت باید محترمانه همراه با عشق و محبت باشد، مثل زمانی که شما می بینید فرزند بزرگ شما ، فرزند کوچکتان را کتک می زند، به جای پرخاش و خرد کردن اعتماد به نفس او، دستش را می گیرید و به او می گویید: «من اجازه نمی دهم که خواهرت را کتک بزنی». اینطور نه شخصیت او را خرد کرده اید و نه او دیگر به کارش ادامه می دهد.

نکته دیگر ؛ حد و مرز داشتن با بچه ها است ؛یعنی به فرزندتان اجازه نمی دهید در هر زمان و مکانی هر کاری که دلش بخواهد انجام دهد. مثل زمانی که شما خسته هستید، اما او دوست دارد بازی کند به جای دعوا یا غرو لند به او بگویید: «من عاشق این هستم که با تو بازی کنم اما الان به استراحت احتیاج دارم». اینطور فرزند شما حد و مرز خود را درک می کند.

*تفاوت های قاطعیت و خشونت

برخی شاید تا به حال تصور می کردند که قاطعیت و خشونت دو امر یکسان هستند ، اما باید بدانید که افراد قاطع به هیچ وجه نسبت به دیگران خشن نیستند چرا که خشونت نه تنها اثر کوتاه مدت دارد بلکه رفتاری خارج از کنترل است ، زمانی که شما خشونت اعمال می کنید ، فرزند شما احساس ناامنی می کند و رابطه شما با او دچار آسیب می شود.

اما قاطعیت یک رفتار منطقی در کنترل فرد است، به فرزند شما احساس امنیت می دهد و رابطه شما با فرزندتان را تقویت می کند.

مثالی برای قاطعیت: زمانی که فرزند شما به حرفتان گوش نمی دهد، ابتدا با یک عبارت همدلانه شروع کنید و به او حد و مرزهایش را نشان دهید: «می دونم که خیلی ناراحتی، ولی اجازه  نداری خواهرت رو بزنی» یا «می دونم دوست داری بیشتر تو پارک باشی، اما فردا باید بری مدرسه و باید استراحت کنی یا اجازه نداری چون ناراحتی تو خیابون بدوی»، یا «می دونم خیلی گرسنه هستی، اما باید صبر کنی تا غذا حاضر بشه».

*عباراتی که اثرگذاری مقتدرانه را افزایش می دهد

این نکته را به یاد داشته باشید که قاطعیت لزوما خوشایند فرزند شما نیست ممکن است فرزندتان از دست شما عصبانی شود، لجبازی و گریه کند، حتی اگر سنش کم باشد پایش را روی زمین بکوبد و خواسته اش را مدام با جیغ و داد فریاد بزند، اما شما قطعا وقتی او می خواهد در خیابان بدود، دستش را رها نمی کنید، حتی اگر ناراحت باشد  شما می بایست اقتدار خود را حفظ کنید.

برای مثال همین ناراحت شدن بچه به دلیل منع او از دویدن  در خیابان  را اینطور می‌توانید برایش بگویید که : «می‌دونم خیلی از دستم ناراحتی، اما من اصلا ناراحت نیستم ولی خیلی جدی ام، چون باید مراقبت باشم .تو برام عزیزی و پای سلامتیت در میونه. حرف من رو باید کامل گوش بدی و بدونی که این موضوع اصلا شوخی نیست و خیلی جدیه».

والدین مقتدر ، فرزند لوس و بد به حال اجتماع تربیت نمی کنند، از سوی دیگر هم فرزند دیکتاتور تربیت نمی کنند چون بین این دو دسته والدین قرار دارند، نه اقتدارشان باعث سختگیری زیاد می شود که بچه ها را به اصطلاح عقده ای بار بیاورد و نه بچه ها را رها می کنند که به حال خودشان باشند و کنترلی بر آن‌ها نداشته باشند. والدین مقتدر از دسته والدین خوبی هستند که فرزندان تاثیرگذار به جامعه تحویل می دهند.

نکته دیگر هم این است برای اینکه تاثیر کلام و قوانینمان بر بچه کم نشود، خودمان هم به قوانین خودمان احترام بگذاریم مثلا اگر از بچه‌ها می خواهیم شب ها ساعت ده تا ده و نیم شب به رختخواب بروند، خودمان هم نباید تا نیمه های شب پای تلویزیون با صدای بلند بنشینیم و باعث آزار آن ها شویم ، منظور این است که بسترهای مختلف را برای اثرگذاری کلاممان فراهم کنیم.

والدین مقتدر فرزندانی با اعتماد به نفس، عزت نفس و استقلال زیاد، خلق و خوی آرام، صمیمی، مبتکر، خلاق، متعهد ، مسئولیت پذیر و مفید به حال اجتماع تربیت می کنند و در رفتار و اعمالشان اجازه می دهند بچه ها هم نظر بدهند و ازآن‌ها مشورت می گیرند، استقلال آن‌ها را تقویت می کنند، به حرف آن‌ها گوش می دهند، نظم و قوانین منصفانه می گذارند، بچه ها را در مواقع لزوم تشویق می کنند و انتظاراتشان از بچه ها را براساس سن و سال و درک آن‌ها منعطف تنظیم می کنند.

*مثال از یک برخورد مقتدرانه در برابر فرزند

مادر متوجه شده که فرزندش مدتی است از مدرسه وسایل بچه ها را به خانه می آورد، به جای قشقرق به پا کردن و جنگ و دعوا که چرا دزدی کرده ای؟ با او وارد صحبت می شود تا ریشه این نیاز را در بیاورد که آیا فرزندش به این وسایل احتیاج داشته یا خیر؟ بعد از فرزندش می خواهد که آن وسایل را به صاحبانشان برگرداند چرا که این یک کار خیلی زشت است و باید از صاحبان وسایل عذرخواهی کند و سپس او را مورد حمایت قرار می دهد تا دیگر دست به چنین کاری نزند و اثرات منفی این کار را به او گوشزد می کند.

 

 

 

 

قیمت خودرو‌های مونتاژ داخل، ۴ برابر عراق و پاکستان

عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس گفت: شرکت‌های داخلی نظیر ” بهمن موتور” و ” مدیران خودرو” محصول چینی مونتاژ شده در داخل را به ۳ تا ۴ برابر قیمت آن محصول در عراق و پاکستان می‌فروشند.

آقای جلال رشیدی کوچی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: خودروی مونتاژ چینی که امروز در کشور به قیمت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بفروش می رسد با تبدیل ۴۰۰ میلیون تومان در پاکستان و با تبدیل ۳۵۰ میلیون تومان در عراق می توان خریداری کرد.
وی درخصوص واردات خودرو نیز گفت: بحث واردات در واقع بحث شکستن انحصار است و البته حتی واردات ۷۰ هزار دستگاه هم بقدری ناچیز است که خدشه ای به انحصار خودروسازان داخلی وارد نمی کند، خروج ارز  برای واردات خودرو  بهانه است و  حتی روش‌هایی وجود دارد که واردات خودرو با تهاتر کالاهای دیگر انجام شود و یا برخی واردکنندگان حاضرند با پول ملی ما خودرو وارد شده را بفروشند.
رشیدی کوچی افزود: دولت با تعیین  تعرفه بالا باعث شده که خودروهای وارداتی، کالای تجملاتی محسوب شوند در حالی که اگر تعرفه واردات کم شود دیگر خودروی ۲۵ تا ۵۰ هزار دلاری یک محصول تجملاتی نیست. از طرفی هم اکنون خودروساز داخلی که قطعات وارداتی را مونتاژ می کند یک خودروی ۱۵ هزار دلاری چینی را بیش از ۵۰ هزار دلار می فروشند در حالی که همین خودروی مونتاژ چینی در کشورهای همسایه، یک سوم قیمت فروشش در ایران است.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبات مجلس برای شکستن انحصار خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مورد قبول واقع نشد در حالی که امروز مصلحت نظام ما همین رضایت مردم است و مردم خواهان شکستن انحصار هستند.
وی افزود: صنعت خودروسازی ما صنعت مونتاژ است و تحریم ها این را به ما ثابت کرد و شاهد بودیم که وقتی تحریم شدیم، عرضه خودرو کاهش یافت و خودروهای ناقص در پارکینگ ها جمع شدند، اکنون هم اگر مصوبه سران قوا در خصوص ممنوعیت واردات،  در اردیبهشت ماه  تمدید نشود واردات می تواند انجام شود.
سالروز اولین قهرمانی استقلال در آسیا؛ شبی که «اشک مقدس» سرازیر شد

تهران- ایرنا- بیست‌ویکم فروردین ماه در تقویم برای استقلالی‌ها یک روز ویژه است؛ روزی که آبی‌های تهران موفق شدند در ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی) با شکست دادن نماینده رژیم اشغالگر قدس، نخستین جشن قهرمانی آسیایی را بر پا کنند.

به گزارش ایرنا، داستان قهرمانی استقلال در آسیا از ۵۲ سال پیش شروع شد؛ بیست‌و یکم فروردین‌ماه سال ۱۳۴۹؛ سرآغاز تبدیل شدن آبی‌پوشان تهرانی به پرافتخارترین تیم ایرانی قاره کهن.

سومین دوره مسابقات جام باشگاه‌های آسیا در سال ۱۹۷۰ به میزبانی ایران و در ورزشگاه شهید شیرودی برگزار شد.

هشت تیم در دو گروه این رقابت‌ها را آغاز کردند. استقلال که به عنوان نماینده ایران در این رقابت‌ها شرکت کرده بود، در گروه اول با هومنتمن بیروت لبنان، سلانگور مالزی و سندرز سریلانکا قرار داشت که نماینده سریلانکا از حضور در رقابت‌ها انصراف داد.

استقلال با دو پیروزی به عنوان تیم اول از گروه خود صعود کرد و در مرحله نیمه‌نهایی نماینده اندونزی را ۲ بر صفر از پیش رو برداشت. در دیگر بازی نیمه‌نهایی هومنتمن بیروت لبنان به دلیل اعتراض به سیاست‌های اشغال‌گرایانه رژیم صهیونیستی انصراف داد تا هاپوئل تل‌آویو حریف استقلال در فینال شود.

سالروز اولین قهرمانی استقلال در آسیا؛ شبی که «اشک مقدس» سرازیر شد

ورزشگاه شهید شیرودی که آن روزها امجیدیه نامیده می‌شد، پر از تماشاگرانی بود که از شب بازی در بیرون ورزشگاه خوابیده بودند تا بتوانند این مسابقه حساس را از نزدیک تماشا کنند. این بازی برای فوتبال ایران اینقدر مهم بود که حتی پرسپولیسی‌ها نیز با پرچم‌های قرمز برای تشویق استقلال حاضر شده بودند. استقلال در این رقابت‌ها از چهار بازیکن کمکی به نام‌های غلام وفاخواه (عقاب) فریدون معینی (پیکان) مسعود معینی (بانک ملی) و محمود خوردبین (پرسپولیس) در ترکیب خود استفاده می‌کرد.

رایکوف مردی که معمار فوتبال استقلال پیش از انقلاب نامیده می‌شد، برای این مسابقه ناصر حجازی، مسعود لواسانی، کارگرجم، منصور پورحیدری، مسعود معینی، فریدون معینی، کاپیتان علی جباری، کارو حق وردیان، جواد قراب، غلامحسین مظلومی و غلام وفاخواه را به زمین فرستاد.

مسعود معینی یکی از زنندگان گل قهرمانی استقلال در فینال آسیا محسوب می‌شود. بازیکنی که در آن روز به یاد ماندنی ۱۸ سال سن داشت؛ او که در پست دفاع چپ به میدان رفت حرف‌هایش را اینگونه شروع می‌کند: بازی روز جمعه برگزار شد. وقتی به ورزشگاه رسیدیم جمیعت زیادی بیرون ورزشگاه ایستاده و موفق به ورود نشده بودند. سکوهای امجدیه نیز پر بود. استرس داشتیم که خدای ناکرده نتوانیم موفق بشویم.

وی ادامه داد: هاپوئل تیم خوب و قدرتمندی بود و بازیکنان این تیم می‌خواستند هر طور شده در این بازی به پیروزی رسیده و قهرمان شوند. من در دفاع چپ بودم و یادم می‌آید بهترین بازیکن این تیم که فوتبالیست مطرحی بود، در پست گوش راست بازی می‌کرد و در طول ۱۲۰ دقیقه بازی دوئل‌های زیادی با هم داشتیم.

سالروز اولین قهرمانی استقلال در آسیا؛ شبی که «اشک مقدس» سرازیر شد

در آن مسابقه استقلال برخلاف جریان بازی گل اول را دریافت کرد. سکوت استادیوم امجدیه را فرا گرفت، رایکوف دست به ریسکی زد که همه حیرت زده شدند؛ او علی جباری کاپیتان تیمش را بیرون کشید و مهدی حاج محمد را به زمین فرستاد! ریسک رایکوف جواب داد و استقلال توپ و میدان را در اختیار گرفت. هشت دقیقه به پایان مسابقه وقت باقی مانده بود که مهدی حاج‌محمد توپ را روی دروازه هاپوئل سانتر کرد و غلام وفاخواه با یک پرش تماشایی با ضربه سر بازی را به تساوی کشاند. این گل باعث شد تا مسابقه در وقت‌های قانونی با تساوی یک بر یک به پایان برسد.

در وقت‌های اضافی استقلال به گل رسید؛ گلی که باعث شد تا اولین قهرمانی آبی‌ها در آسیا شکل بگیرد. مسعود معینی لحظه به لحظه گلی را که به ثمر رسانده است به خاطر دارد: در آن زمان مثل حالا نبود که مدافعان جلو بکشند. معمولا مربیان به دفاع ها می‌گفتند از نیمه زمین جلوتر نروند. در وقت‌های اضافه خطا به سود استقلال اعلام شد. خدابیامرز منصور پورحیدری توپ را فرستاد و مدافع هاپوئل توپ را دفع کرد. توپ برگشتی روی سینه من فرود آمد که آن را کنترل کرده و جلوی پای راستم انداختم. بعد با ضربه‌ای که هم قدرت و سرعت زیادی داشت شوت زدم و توپ به گوشه دروازه حریف رفت و به تور چسبید.

احساس او پس از این گل شنیدنی است: ورزشگاه امجدیه دور سرم چرخید. انگار روی آسمان‌ها پرواز می‌کردم. بعد از این که گل را زدم روی زمین افتاد. فریدون، برادرم، که در آن تیم هم بازی‌ام بود، مرا از روی زمین بلند کرد و گفت «مسعود، می‌دانی دست به چه کار بزرگی زده‌ای، می‌دانی چه کار کردی؟ بچه بلند شو استقلال قهرمان آسیا شد». بعد از اینکه سوت پایان مسابقه به صدا درآمد، به سمت رایکوف رفتم و او را بغل کردم و اشک ریختم. یک عکاس عکسی گرفت که تاریخی شد. مجله کیهان ورزشی فردای آن روز آن عکس را روی جلد خود برد و نوشت «اشک مقدس برای پیروزی».

سالروز اولین قهرمانی استقلال در آسیا؛ شبی که «اشک مقدس» سرازیر شد

 

شعارهای تمام حاضران در ورزشگاه که از پیروزی استقلال شاد بودند، رنگ و بوی سیاسی گرفت. روز قبل از بازی فردی که تاجر و مالک ساختمان پلاسکو بود، بلیت‌های روبروی جایگاه را خرید تا افراد حاضر در این جایگاه، نماینده رژیم صهیونیستی را تشویق کنند. مردم به واسطه تنفر از رژیم صهیونیستی، به‌ دنبال بیان احساسات خود بوده و در ورزشگاه امجدیه فریاد مرگ بر اسراییل سر دادند.

تهران پر از جشن و شادی شد، این جشن تا صبح ادامه داشت؛ کارناوال شادی از ورزشگاه امجدیه تا هتل محل اقامت آبی‌پوشان شکل گرفت و حتی مردمی که برای این جشن خیابانی در تهران مانده بودند، نماز صبح را در پارک ساعی اقامه کردند.

 

 

 

جای خالی دانه درشت‌ها در لیست بانک‌ها

جای خالی دانه درشت‌ها در لیست بانک‌ها

انتشار لیست بدهکاران بانکی از سوی چند بانک اقدام قابل تاملی است اما همه ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود و اقدامات دستگاه قضا در وصول معوقات و جای خالی اشخاص دانه درشت قابل طرح و رسیدگی است.

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع انتشار لیست بدهکاران بانکی امر جدیدی نیست و به فراخور زمان در هر دولتی چندین بار این موضوع مطرح و حتی در ده سال اخیر چندین لیست هم از سوی بانک‌ها منتشر شد به طوری که همواره این لیست‌ها با چالش‌هایی بین چندین نهاد و دستگاه هم همراه بود.

محسنی اژه‌ای زمانی که دادستان کل کشور و همچنین سخنگوی قوه قضائیه بود بارها انتقاداتی را به موضوع بدهکاران بانکی داشت، وی حتی در سال ۹۳ و در واکنش به انتشار لیست بدهکاران بانکی اعلام کرده بود که اسامی برخی ابربدهکاران میلیاردی در این لیست دیده نمی‌شود.

دهه گذشته بارها و بارها قوه قضائیه به موضوع بدهکاران بانکی اشاره کرده و حتی بازداشت‌ها و رسیدگی‌هایی را هم انجام داده است که از جمله آنها می‌توان به بابک زنجانی، دانیال زاده، روز چنگ، ریخته گران، باقری درمنی و… اشاره کرد.

محسنی اژه‌ای در یکی از اولین نشست‌های خود در کسوت ریاست قوه قضائیه در نشستی دو ساعته پای حرف‌ها و درد و دل‌های اعضای شورای هماهنگی بانک‌ها نشست تا مسائل و مشکلات شبکه بانکی کشور را از زبان مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی بشنود و از برنامه‌ها و راهکارهای دستگاه قضا برای تقویت نظام بانکی و حل مشکلات سخن بگوید.

دهه گذشته بارها و بارها قوه قضائیه به موضوع بدهکاران بانکی اشاره کرده و حتی بازداشت‌ها و رسیدگی‌هایی را هم انجام داده است که از جمله آنها می‌توان به پرونده بابک زنجانی، دانیال زاده، روز چنگ، ریخته گران، باقری درمنی و… اشاره کرد

اژه‌ای: برخی گلایه‌های مربوط به فرار بازپرداخت‌ها حق است

در آن جلسه رئیس قوه قضائیه از مدیران عامل بانک‌ها این سوال را مطرح کرد که آیا گلایه‌هایی که نسبت به سوءاستفاده‌کنندگان از قوانین و بخشنامه‌ها برای فرار از بازپرداخت تسهیلات دارند که برخی از این گلایه‌ها نیز حق است، آیا جلسه مشترک با همان افراد گذاشته و بررسی کرده‌اند که چرا این افراد از عمل به تعهداتشان سرپیچی می‌کنند؟

اگر با این افراد جلسه گذاشته شده نتیجه آنچه بوده و اگر جلسه‌ای برگزار نشده آیا مدیران بانک‌ها حاضرند دستگاه قضا جلسه چند جانبه‌ای را با حضور افراد مورد اشاره، مسئولان بانکی و بانک مرکزی و مسئولان قضائی برگزار کند تا راه حل مشخصی برای اعاده سریع حقوق بانک‌ها تعیین شود تا بر مبنای آن عمل شود؟

جای خالی دانه درشت ها در لیست بانکها

علاوه بر جلسه مذکور، اژه ای مهر ماه سال گذشته هم در یک جلسه بانکی با اشاره به تشکیل کارگروهی در سه سال گذشته برای پیگیری مطالبات و معوقات بانکی با حضور مسئولان بانک مرکزی، از مدیران بانک‌ها پرسید که آیا عملکرد این کارگروه موفقیت آمیز بوده یا نه و آیا فعالیت‌های این کارگروه با مجموعه دیگر موازی بوده است یا نه تا درباره تداوم فعالیت این کارگروه تصمیم مناسبی گرفته شود.

رسیدگی به ۱۲ پرونده در ۷ سال

رئیس قوه قضائیه در نشست با کمیته فرادستگاهی رسیدگی به مطالبات غیرجاری بانک‌ها گفت: این کمیته از سال ۹۳ تا کنون تشکیل شده و عنوان شده که ۱۶۳ جلسه هم برگزار کرده است که طی این جلسات به ۱۲ پرونده رسیدگی کرده است. رسیدگی به این تعداد پرونده نشان می‌دهد که این کمیته در اهداف خیلی موفق نبوده است و تعداد بالایی از موضوعات که در کشور مسأله ایجاد کرده مورد بررسی قرار نگرفته است.

ر وصول مطالبات باید مراقب بود هیچ واحد تولیدی تعطیل یا نیمه‌تعطیل نشود و اگر آسیبی در نحوه پرداخت تسهیلات و هزینه‌کرد آن و وصول مطالبات از ابربدهکاران وجود دارد باید راه‌حل آن با کمک مجلس و بانک مرکزی تبدیل به یک قانون و دستورالعمل شود. کمیته فرادستگاهی رسیدگی به مطالبات بانک‌ها در وصول معوقات بانکی باید حقوق همه طرفین را متناسب با حقی که دارند رعایت کند؛ حتی حقوق مشتری را اما کسی نباید به نام تولید سوء‌استفاده کند.

وی اضافه کرد: اگر کسی که به نام تولید تسهیلات می‌گیرد اما آن را صرف سرمایه‌گذاری در حوزه ارز، سکه، زمین و مسکن می‌کند مرتکب دو تخلف شده؛ هم در هزینه‌کرد تسهیلات تخلف کرده و هم در بازار اخلال ایجاد کرده که ضررش بیشتر از تأخیر در تسویه حساب با بانک است. بانک‌ها باید علاوه بر اعتبارسنجی و اخذ وثایق لازم بر روند هزینه‌کرد تسهیلات هم نظارت کنند و مطالبات را به‌موقع وصول کنند تا مشتری سوء‌استفاده نکند.

وزیر اقتصاد سال گذشته دستور داد تا بانک‌ها هر سه ماه یک بار، فهرست ‎ابربدهکاران بانکی را منتشر کنند تا به جای اشخاص معدود، دسترسی به تسهیلات برای طیف وسیع‌تری از تولیدکنندگان و مردم فراهم شود

انتشار فهرست بدهکاران بانکی هر سه ماه یک بار

اگر چه همانطور که گفته شد انتشار لیست بدهکاران امرجدیدی نیست اما احسان خاندوزی وزیر اقتصاد سال گذشته دستور داده تا بانک‌ها هر سه ماه یک بار، فهرست ‎ابربدهکاران بانکی را در سایت خود منتشر کنند تا به جای اشخاص معدود، دسترسی به تسهیلات برای طیف وسیع‌تری از تولیدکنندگان و مردم فراهم شود.

حالا از روز گذشته برخی از بانک‌ها اقدام به انتشار لیست بدهکاران بانکی کرده است، و آن طور که بانک مرکزی اعلام کرده این بانک در چارچوب برنامه جامع اصلاح شبکه بانکی و بر مبنای انضباط مالی و بهداشت اعتباری بانک‌ها طبق بند (د) تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ از هفته آینده اسامی بدهکاران بزرگ شبکه بانکی را منتشر می‌کند.

جای خالی دانه درشت ها در لیست بانکها

با نگاهی به چند لیست منتشر شده می‌توان دید که اغلب این بدهکاران جز شرکت‌ها و برخی هم تولیدی هستند و آنچه به عنوان لیست بدهکاران بانکی مطرح می‌شود با آنچه در افکار عمومی به عنوان ابر بدهکار وجود دارد، فاصله دارد.

زنجانی بزگترین بدهکار بانکی نیست

گواه این مطلب را می‌توان صحبت‌های محسنی اژه‌ای، سخنگوی سابق قوه قضائیه در چهارم بهمن ۹۵ گرفت.

اژه ای آن موقع و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بابک زنجانی بزرگترین بدهکار بانکی است و اینکه طیب نیا (وزیر وقت اقتصاد) اعلام کرده که بزرگترین بدهکاران بانکی مه آفرید خسروی و رستمی صفایی است، گفت: خیر، بابک زنجانی بزرگترین بدهکار بانکی نیست و حتی آن زمان که مه آفرید نیز دستگیر شد قطعاً بزرگترین بدهکار نبود، آقایی هم که نام بردید باید بگویم یکی از بدهکاران بانکی است اما رقمی که درباره او می‌گویند و اصل مبلغ چیزی که گفته می‌شود با تأخیر پرداخت و جریمه سنگین است.

وی در همان زمان گفته بود: ما معتقد بوده و هستیم که چرا سیستم بانکی ما باید طوری عمل کند که اولاً این تعداد بدهکار بزرگ بانکی داشته باشیم و بعد هم تضمینی برای وصول مطالبات وجود نداشته باشد. دستگاه قضائی همکاری لازم را داشته و دارد اما لازمه آن این است که وزیر اقتصاد، بانک مرکزی و بانک‌ها این مقدار تأخیر در معوقات نداشته باشند و روشی را در پیش بگیرند که این مسائل تکرار نشود.

اگرچه بیش از یک دهه است که مسئولان قضائی مطلبی را به طرق مختلف می‌گویند اما مسئله بدهکاران بانکی شکافی عمیق است که نیاز به یک جراحی بزرگ و درمانی جدی تر دارد.

 

 

 

 

۹خوانش از «ربنا»؛از قاری نوجوان تا اساتید مشهور آواز و قرائت قرآن

۹خوانش از «ربنا»؛از قاری نوجوان تا اساتید مشهور آواز و قرائت قرآن

«ربنا» آیاتی از قرآن است که تقریباً مشهورترین نوای قرآنی ماه رمضان ایرانی‌هاست و از سال‌های گذشته تا کنون قاریان متعدد ایرانی و خارجی آن را قرائت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، ربنا خواندن تقریباً مشهورترین نوای قرآنی ماه رمضان ایرانی‌هاست. متن کامل آیه‌هایی که این دعاها از آن‌ها استخراج شده عبارتند از:

رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَهً إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّابُ پروردگارا! دل‌هایمان را پس از آنکه هدایتمان فرمودی منحرف مکن، و از سوی خود رحمتی برما ببخش; زیرا تو بسیار بخشنده‌ای.

رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنتَ خَیْرُ الرَّاحِمِینَ پروردگارا! ما ایمان آوردیم، پس ما را بیامرز و به ما رحم کن که تو بهترین رحم کنندگانی

رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَهً وَهَیِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا پروردگارا! رحمتی از نزد خود به ما عطا کن، و برای ما در کارمان زمینه هدایتی فراهم آور.

رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ پروردگارا! بر ما صبر و شکیبایی فرو ریز، و گام‌هایمان را استوار ساز، و ما را بر گروه کافران پیروز گردان

نخستین ربنا که به صورت یک اثر مناجات خوانی ضبط شده است و صدای آن باقیمانده است، متعلق به سیدجواد ذبیحی می‌باشد که پیش از انقلاب اسلامی در رادیو و تلویزیون پخش شده است. پدرش سیداسدالله ذبیحی درکه‌ای، مداحی از ساکنان روستای درکه واقع در شمال تهران بود. جواد ذبیحی از جوانی نیز فینه عربی به سر می‌گذاشت و در نشست‌های مذهبی تهران وشهرستان‌ها شرکت می‌کرد. سید جواد ذبیحی مسلط بر دستگاه‌های مختلف موسیقی ایرانی بوده است که به خوانندگی بدون موسیقی و همین طور مناجات خوانی و مداحی روی می‌آورد.

ذبیحی به واسطه ارتباط خاص با حکومت و همین طور حضور فعال در رسانه رسمی رژیم پهلوی مورد انتقاد قشر عظیمی از مذهبی‌ها قرار گرفته بود و در میان آنها طرفدارانی نداشت. ذبیحی در مجالس مذهبی دربار دعوت می‌شد. به همین ترتیب پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آثار او فرصت پخش نیافت.

 

 

 

دومین و مشهورترین ربنا را می‌توان ربنای متعلق به محمد رضا شجریان محسوب کرد و دومین اثری دانست که به صورت حرفه‌ای ضبط شده است. «ربّنای شجریان» یکی از آثار برجسته محمدرضا شجریان و شامل ۴ دعا از آیات قرآن است که در دستگاه سه‌گاه خوانده شده و همه دعاهای آن با عبارت ربّنا آغاز می‌شوند. این اثر اولین بار در تیر سال ۱۳۵۸ ضبط شده و سال‌های طولانی، جزو برنامه‌های اصلی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ماه رمضان بوده‌است. این اثر در ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۶ در فهرست آثار معنوی (ناملموس) ایران با شماره ۱۳۹۶ به ثبت رسید.

شجریان درباره اینکه چه شد که او مشهورترین مناجات ربنا را خواند می‌گوید: «سال ۵۸ تغییرات و تحولاتی در رادیو مخصوصاً در بخش موسیقی در حال شکل‌گیری بود. رئیس وقت رادیو آقای وجیه‌اللهی که فردی تحصیل‌کرده و روشنفکر بود، از من موکدا و مرتباً می‌خواست با توجه به تغییرات و تحولات سیاسی و مذهبی ایران برای پخش آثار جدید قبل از افطار طرحی انجام بدهم. آن‌ها نمی‌خواستند آثار دوره قبلی را پخش کنند. به ایشان گفتم سال‌هاست من از آن فضا دور شدم و راه من با موسیقی و ارکستر تعریف شده است و این کار الان من نیست اما ایشان گفت که فقط شما می‌توانید و ما تنها شما را داریم و از من خواست برای دم افطار، مناجات‌ها و اذان، کاری انجام بدهم.پذیرفتم این کار را انجام بدهم. کلاسی برای افرادی که قرار بود دعای سحر و مناجات بخوانند، گذاشتم که با این افراد نحوه درست خواندن را کار کنم. به مسئولان گفتم که سال‌هاست مخاطب من را به عنوان خواننده آواز می‌شناسد، اگر بخواهم ربَّنا بخوانم، اذان بگویم ممکن است مخاطب من را نپذیرد و این کار زیبا نیست. چون مردم فکر می‌کنند حالا که جمهوری اسلامی سر کار آمده، شجریان که تا دیروز آواز می‌خواند، امروز دعا می‌خواند و اذان می‌گوید و ممکن است نپذیرند و از سوی دیگر افراد دیگری که به صدای من عادت کردند هم ممکن است بپرسند که چرا شجریان آواز را رها کرده است و دعا می‌خواند.

برای من این کار بسیار سخت بود. به همین دلیل به آن‌ها گفتم که من به شما کمک می‌کنم و به دیگران آموزش می‌دهم تا آن‌ها بتوانند ربَّنا و دعا بخوانند اما خودم این کار را نمی‌کنم. قبول کردند. رفتم استودیو و «ربَّنا» و «مثنوی افشاری» را بدون هیچ تکرار و تصحیحی خواندم. اثر ضبط شده را به ۴ نفر از هنرمندان مورد نظر دادم و از آن‌ها خواستم که تمرین کنند تا برای ضبط آماده بشوند. از همان موقع و حتی قبل‌تر آن فریدون شهبازیان که کار من را شنیده بودند، اصرار می‌کردند که با صدای خودم پخش شود و من هم مصرانه می‌گفتم که صدای من نباید این‌گونه پخش بشود، هیچ اجازه‌ای به آن‌ها برای پخش ندادم اما روز اول ماه رمضان دیدم، ربَّنایی را که خودم خوانده‌ام از رادیو پخش شد. آن موقع به هیچکس هم گفته نشد که این اثر را چه کسی خوانده است. به آن‌ها گفتم که هیچ حق ندارید که بگویید این اثر را من خوانده‌ام. آن زمان مردم فکر می‌کردند که این اثر را یکی از قاریان حرفه‌ای خوانده و من طوری این اثر را خوانده بودم که صدای من مشخص نبود. زمانی که دیدم مردم این کار را خیلی دوست دارند و هی می‌پرسند که این اثر را چه کسی خوانده است؟ وقتی به اطرافیان و به شکل خصوصی می‌گفتم که این اثر را من خوانده‌ام و بدون اجازه من پخش شده، همه تعجب می‌کردند که چطور من این کار را خوانده‌ام؟ اما زمانی که دیدم مردم متوجه می‌شوند که من این کار را به این دلیل نخواندم که با شرایط روز خودم را هماهنگ کنم، اعلام کردم که این اثر را من خوانده‌ام.»

شجریان ربنا را در دستگاه سه‌گاه خوانده‌است. در بخش‌هایی از آن، موسیقی به دستگاه‌ها و آوازهای دیگر ردیف موسیقی ایرانی از جمله آواز افشاری و گوشهٔ عراق نیز پرده‌گردانی می‌کند اما در انتها به سه‌گاه برمی‌گردد. ربنا در نواری که محمدرضا شجریان با نام به یاد پدر ضبط کرده، منتشر شده‌است.

این ربنا ترکیب چهار آیه، آیات هشتم سوره آل عمران، ۱۰۹ مومنون، ۱۰ کهف و ۲۵۰ بقره است. بعد از آن هریک از قاریان به نحوی این آیات قرآنی را تلاوت کردند.

 

 

 

سومین ربنا، ربنای مشهور مرحوم استاد لیثی است که در دانشکده علوم و فنون دریایی خرمشهر تلاوت شده تلاوتی که به گفته غلامرضا شاه‌میوه، بعد از شنیدن زیارت عاشورا انجام شده و لیثی با حزن و اشک آیه ۱۹۳ آل عمران را تلاوت کرده است. استاد محمد اللیثی، قاری شهیر معاصر در سال ۱۹۵۲ میلادی در روستای نخاس از توابع شهر زقازیق در استان شرقی مصر است. یکی از معروف ترین تلاوت‌های مرحوم لیثی، تلاوت آیات ۱۸۹ تا ۱۹۵ سوره آل عمران است که در ایران اجرا شد و در اذهان ماندگار شد.

 

 

 

چهارمین ربنا متعلق به مرحوم استاد شحات محمد انور است. شحات محمد انور از قاریان نامدار جهان اسلام است که در سال‌های عمر با برکتش بارها به کشورمان سفر کرد و در محافل مختلف از جمله در محضر رهبر معظم انقلاب تلاوت کرد.

استاد «شحّات محمد انور» در روز یکم ژوئیه سال ۱۹۵۰ میلادی در روستای «کفرالوزیر» که مرکزی دور افتاده در استان قهلیه مصر است در خانواده‌ای کم جمعیت متولد شد.او در دوران جوانی اساتیدی مانند «جوده ابوالسعود»، «سعید عبدالصمد الزناتی» و «حمدی زامل» از جمله قاریانی بودند با حضورشان در محافل قرآنی منطقه‌ای که شحات محمد انور نیز در آن‌جا حضور داشت گرمی خاصی را به این محافل بخشیدند، ولی حقیقت امر این بود که استعداد این جوان مستعد ناگهان درخشید و در آن میان او را منحصر به فرد کرد و به مقامی انکار ناشدنی رسید و با وجود این‌که از سن کمی نیز برخوردار بود مانند یک قاری بزرگ که تمامی سر انگشتان به سوی او نشانه رفته است، درخشید و این‌ها همه قبل از ۲۰ سالگی شحات انور بود.

چنین جوانی که به طور مرتب می‌درخشید و شهرت او بر سن او بسیار سبقت گرفته بود آن قدر شایسته بود که رئیس مرکز شهر «میت غمر» دعوت‌نامه‌ای برای او بفرستد و او را به یکی از مناسبت‌های دینی که اولین رئیس رادیو مصر در آن حضور داشت، فرا بخواند. صوت زیبای مرحوم شحات انور باعث شد تا شهرت او در سراسر جهان گسترش یابد و هیچ قارّه‌ای از دنیا نبود مگر این‌که مرحوم شحات انور در ماه مبارک رمضان و در بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۶ میلادی به آن‌ها مسافرت کند.

 

 

 

پنجمین ربنا را استاد سلیم موذن‌زاده اردبیلی خوانده است. وی یکی از مداحان ایرانی به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی بود که در محلهٔ تازه‌شهر اردبیل زاده شد. وی که بیش‌تر نوحه‌هایی را به زبان ترکی آذربایجانی خوانده، به زبان‌های فارسی و عربی نیز تسلط داشت. پدرش عبدالکریم مؤذن‌زادهٔ اردبیلی نخستین مؤذن رادیوی ایران و برادرش رحیم مؤذن‌زاده اردبیلی نیز از مؤذنان معروف ایران بوده است.

سلیم مؤذن زاده، در ۱۳۱۵ شمسی در اردبیل زاده شد. او به زبان ترکی و فارسی و نیز عربی تسلط داشت.او به زبان انگلیسی نیز نوحه خوانده است. در ۱۳۹۲ شمسی اذان سلیم موذن‌زاده اردبیلی، برای نخستین بار در تاریخ رادیو و تلویزیون‌های جمهوری آذربایجان، از شبکه ANS باکو پخش شد. همچنین وی در ۷۸ سالگی در دستگاه بیات ترک اذان گفت. ویژگی این اذان، استفاده از سه بیت اشعار فارسی شهریار در فلسفه اذان در مقدمه و اجرای ترجمه فارسی عبارات در قالب یک بیت شعر فارسی است.

سلیم، به طور متوسط روزانه پنج ساعت از عمر خود را صرف مداحی می‌کرد و بیش از دو هزار عنوان نوار کاست مربوط به برنامه‌های او از زمان پیدایش ضبط صوت تاکنون به زبان‌های عربی، فارسی و ترکی موجود است. موذن‌زاده با معرفی خود به عنوان نوکر پیر آستان اهل بیت (ع) می‌گوید: حنجره من یک موهبت الهی و وقف سیدالشهداء (ع) است و استفاده از آن در زمینه‌های غیر از این صحیح نیست. سلیم مؤذن‌زاده در ۲ آذر ۱۳۹۵ شمسی در ۸۰ سالگی درگذشت و در قطعه مفاخر قبرستان بهشت زهرای اردبیل به‌خاک سپرده شد.

 

 

 

ششمین ربنا از حامد شاکر نژاد قاری برجسته بین‌المللی ایرانی و مُبَلّغ قرآنی کشورهای مختلف اسلامی و غربی است. هم‌اکنون تلاوت‌های او در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و رسانه‌های کشورهای اروپایی و آفریقایی و آسیایی پخش می‌شود.

شاکر نژاد در تلاوت‌های خویش پیرو سبک مصطفی اسماعیل بوده‌است. وی با فن اختلاف قرائات آشناست و در تلاوت‌های مجلسی خویش قرآن را با روایت‌های چندگانه قرائت می‌کند.

 

 

 

هفتمین ربنا از انور شحات محمد انور، پسر بزرگ شحات انور است که از آیه ۱۹۳ آل عمران قرائت شده است.

انور شحات انور از قاریان نسل جوان مصر است. پدر وی شحات محمد انور و برادر کوچک‌تر او محمود شحات انور از قاریان نامدار مصری هستند او تا به حال در کشورهای مختلفی دعوت شده و به تلاوت قرآن پرداخته‌اند از جمله در جمهوری اسلامی ایران، اندونزی، انگلستان، آفریقای جنوبی، الجزایر و پاکستان.

 

 

 

هشتمین ربنا از محمود شحات محمد انور، پسر کوچک‌تر مرحوم شحات انور است. وی هم مثل برادر و پدرش این آیات و ربنا را قرائت کرده است و با استقبال جمعیت قرآنی حاضر روبرو شده است.

 

 

 

نهمین ربنا که از همه آثار قبلی تازه‌تر است و در سال‌های اخیر ضبط و پخش شده مربوط به قاری نوجوان سید علیرضا موسوی نفر نخست مسابقات قرائت قرآن کریم است.

او از هشت سالگی در شهر تبریز تلاوت قرآن را شروع کرد و در ۱۶ سالگی توانست مقام نخست مسابقات شکوفه‌های اوقاف را که در استان بوشهر برگزار شد، کسب کند. موسوی در هنگام بلوغ به جهت تغییراتی که در نوع و کیفیت صدا ایجاد می‌شود، به توصیه اساتید خود مبنی بر کمتر یا حتی به کلی تلاوت نکردن در این دوره به جهت اینکه ممکن است به حنجره آسیب برسد، عمل کرد و مدتی در هیچ مراسمی برای تلاوت قرآن حاضر نشد. او اکنون با پشت سر گذاشتن دوران بلوغ، هر ماه، چند روزی را به تهران سفر می‌کند تا با شرکت در جلسات قرآن استاد احمد ابوالقاسمی و تمرین‌های مستمر، به دوران اوج خود بازگردد.

او در ابتدای مسیر تلاوت مقلد عبدالباسط بود، اما اندکی بعد به دلایل فنی در عرصه تلاوت، مقلد مصطفی اسماعیل شد و حتی در تلاوتی که در محضر رهبر معظم انقلاب در نوجوانی داشت، از سبک مصطفی اسماعیل استفاده کرد.

 

۰۲:۲۸

 

کد خبر ۵۴۵۹۲۱۱

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*