فضای شهر بیرجند بهاری نیست/ اعضای شورای شهر: «از مدیریت شهری رضایت نداریم»!


فضاهای متناسب با هویت شهری، نصب المان های مختلف به ویژه در ایام نوروز باعث آرامش و امنیت خاطر مردم و مسافران می شود. متأسفانه امسال نبود المان متناسب و آماده نبودن فضای شهری در ایام نوروز مورد انتقاد شهروندان بیرجندی قرارگرفت.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ شهرها مکان مناسبی برای شکل گیری نهادهای اجتماعی، فرهنگی و… بوده و فضاهای شهری به عنوان بخشی از شهرها محل تعاملات اجتماعی است. فضاهای متناسب با هویت شهری باعث آرامش، امنیت و مشارکت شهروندان می شود. وجود المان در شهر و روستا علاوه بر زیبایی باعث افزایش کیفیت فضا، نشان دادن هویت و فرهنگ هر منطقه است و می توان از آن به عنوان ابزاری ارزشمند برای معرفی هویت شهر بهره برد چرا که المان ها می توانند آینه ای تمام نما، از هویت و فرهنگ شهر باشند و تأثیر مستقیمی بر شهروندان و مردم برجای بگذارند.

به اذعان کارشناسان حوزه شهری کیفیت های بصری شهر وابسته به سیما و منظر شهری است و ارزش های بصری مهم ترین بخش از کیفیت های محیطی را تشکیل می دهند. به کارگیری المان ها با مفاهیم مختلف دینی، تاریخی و… نه تنها می تواند بیان کننده هویت تاریخی، فرهنگی و دینی ما باشد بلکه باعث هویت بخشی و ارتباط بیشتر با شهروندان می شود.

مردم خونگرم خراسان جنوبی در منطقه ای که از لحاظ سرسبزی و امکانات رفاهی، تفریحی نسبت به دیگر مناطق کشور به طور نسبی کم برخوردار است زندگی می کنند تمام دلخوشی مردم خطه کویری در ایام نوروز و مناسبت‌ها جانمایی المان های شهری است و متأسفانه به اذعان تعداد زیادی از شهروندان امسال المان‌های شهری در مرکز استان رنگ و لعاب قابل توجه ای نداشت و همین مهم گلایه شهروندان بیرجندی را به همراه داشت.

با توجه به شیوع بیماری کرونا، محدودیت های ترافیکی و… در چند سال گذشته میزان تردد و مسافرت های نوروزی کاهش چشمگیر داشته و با توجه به نبود محدودیت ها، امسال شاهد افزایش ترددها و ورود مهمانان نوروزی به این خطه کویری هستیم که به گفته شهروندان در نگاه اول نه تنها المان های شهری نظر بینندگان را به خود جلب نکرده بلکه باعث گلایه هایی هم شده است.

یکی از شهروندان که میهمان شهر ما است در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند می گوید: si روز به آغاز سال نو از تهران برای دیدن خانواده و خویشاوندان به بیرجند سفر کرده ام.

«رضا کیانی» با اشاره به مهمان نوازی و خونگرمی مردم بیرجند و استان می افزاید: از زمان شیوع بیماری کرونا در ایام نوروز به بیرجند نیامده بودم و امسال بعد از گذشت si سال برای دیدن خانواده به خراسان جنوبی سفر کردم.

وی ضمن گلایه مندی از مدیریت شهری و شهرداری بیرجند مبنی بر آماده نشدن فضاهای شهری و نصب المان ها می گوید: در چند سال گذشته تعداد المان‌های نوروز نمود بیشتری داشت به طور مثال در سنوات قبل در خیابان مدرس ۳ تا ۴ المان مختلف جانمایی و مورد استقبال شهروندان و مسافران در ایام نوروز قرار گرفته بود.

آماده نبودن فضای شهری

شهروند دیگری ضمن گلایه از نبود المان های مناسب در اقصی نقاط استان و بیرجند می گوید: یکی از دلخوشی های مردم و میهمانان در ایام نوروز، دیدن المان های شهری جذاب و متناسب با فرهنگ و هویت منطقه بود که متأسفانه امسال بسیار کمرنگ بود.

«ابوالفضل حسینی» با اشاره به کمرنگ بودن فضاسازی شهری در ایام نوروز، می افزاید: نه تنها برخی المان‌های دائمی هم مانند المان فلکه سوم مدرس و… از لحاظ ظاهری آماده برای استقبال نوروز نبود بلکه در ورودی شهر نخاله ها جمع آوری نشده بود.

شهروند دیگری ضمن گلایه از عدم مدیریت صحیح در آماده شدن فضای شهری می گوید: تنها المان جالب و جذاب امسال المان فلکه ابوذر است که توجه شهروندان و میهمانان را به خود جلب می کند.

«هانیه ملکی» با بیان اینکه این المان ها در مجاورت شهرداری نصب شده است، مردم برای گرفتن عکس در کنار این المان همراه با خانواده باید مدت‌ها در انتظار باشند، ادامه می دهد: کمبود المان‌ها باعث شده مردم از اقصی نقاط شمال و جنوب شهر برای گرفتن عکس یادگاری به فلکه ابوذر بیایند.

وی نبود تابلوی تبریک سال نو در مبادی ورودی شهر را از دیگر انتقادها اعلام می کند و می گوید: در شهرک های اقماری توسط دهیاری و شورا تابلو تبریک و… نصب شده اما در مبادی ورودی شهر بیرجند خبری از تابلوی تبریک سال نو نیست.

گلایه ها را قبول دارم

در این زمینه یکی از اعضای شورای شهر در گفتگو با خبرنگار شبستان از بیرجند با بیان اینکه به عنوان نماینده منتخب مردم در شورا از المان‌ها و برنامه ریزی امسال رضایت کاملی ندارم، می گوید: گلایه مردم را به دیده منت قبول دارم.

«عباس سروری» یادآور می شود: نگاه شورا بر این مهم بود که شهردار و تیم مشاوره ای شهرداری در حوزه مدیریت شهری برنامه جامعی خواهند داشت.

وی فضاسازی مناسب، نصب المان بر اساس هویت و فرهنگ هر منطقه، پشناسایی تانسیل و… را از راه‌های شناساندن شهر و استان به دیگر نقاط کشور می داند و می گوید: با توجه به گلایه شهروندان و انعکاس آن به اعضای شورا بعد از تعطیلات نشستی با حضور اعضای شورا و شهردار برگزار خواهد شد.

به گفته سروری، بیرجند شهر گنجینه ها، بناهای تاریخی، مهد مفاخر، دانشمندان و پدران علوم مختلف است و آنطور که باید این پتانسیل و ظرفیت ها به مردم معرفی نشده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار شبستان از بیرجند با بیان اینکه قبل از نوروز دغدغه فضاسازی شهر و استقبال از نوروز وجود داشت، می گوید: تذکرات لازم مبنی بر استقبال از بهار و آماده سازی فضای شهری از ۲ تا ۳ ماه گذشته بارها به صورت کتبی و شفاهی به شهردار اعلام شد.

هزینه المان ها به رنگ آمیزی جداول اختصاص یافت!

حجت الاسلام «مهدی عبدالرزاق نژاد» با اشاره به این مهم که در گذشته چند ماه قبل از نوروز فراخوانی برای المان های شهری انجام و توسط کمیته تخصصی طرح های ارائه شده مورد بررسی قرار می گرفت، یادآور می شود: علی رغم پیگیری های فراوان اعلام شد امسال هزینه ها برای خط کشی خیابان ها، رنگ آمیزی جداول و… هزینه خواهد شد.

وی با بیان اینکه وجود المان‌ها بر اساس فرهنگ منطقه باعث ایجاد نشاط می شود، می افزاید: در خصوص فضاسازی شهری کمبودها را قبول دارم و باید بر اساس نیاز منطقه و مردم اقداماتی در خور شأن آنها انجام می شد.

وی ضمن تقدیر از رسانه ها در خصوص پیگیری مسایل شهری بر مطالبه گری رسانه ها بیش از پیش تاکید می کند.

یکی دیگر از اعضای شورا  هم با بیان اینکه شهر بیرجند با سبقه تاریخی بالا توانایی و پتانسیل فراوانی دارد، می گوید: نصب المان، فضاسازی شهری و… باید در طول سال مورد بررسی و برنامه ریزی قرار گرفته و مختص ایام نوروز نباشد.

سطح توقع پایین مردم

«فرید فروزانفر» با اشاره به این مهم که سطح توقع مردم بسیار پایین آمده و به نصب المان هم راضی هستند، می افزاید: برای رفع نیاز و احترام به مردم باید اقدامات زیربنایی شهری انجام شود و امسال تعدای از المان‌های سنوات قبل با کمی تغییرات دوباره نصب شد.

به گفته وی باید مباحث علمی و آکادمیک، قابلیت ها و پتانسیل های شهر شامل جاذبه های طبیعی، مفاخر، پوشش گیاهی، محصولات مزیت دار شناسایی و با برنامه ریزی مناسب به مردم، شهروندان و میهمانان غیر بومی معرفی شود.

وی با بیان اینکه کم کاری شهرداری را قبول دارم، ادامه می دهد: قبل از نوروز در کمیسیون عمرانی شورا خواستار ارائه برنامه های شهرداری درخصوص استقبال از بهار شدیم و بر اساس وعده شهردار قرار بود اعضای شورا با برنامه های ارائه شده شگفت زده (سوپرایز) شوند که با وجود نصب المان‌ها، فضاسازی شهر و… با مشاهده تعداد و کیفیت المان ها به واقع سوپرایز شدیم.

وی یادآور می شود: با وجود اینکه در سنوات گذشته به عنوان داور در مسابقه المان های نوروزی شهرداری همکاری و فعالیت داشتم امسال در این زمینه از من نظرخواهی نشد.

یکی دیگر از اعضای شورای شهر هم با بیان اینکه برنامه های شهرداری آنطور که باید درخور شأن مردم طراحی و اجرا نشده است، می گوید: در کمیسیون عمرانی شورا خواستار برنامه های طرح استقبال از بهار شدیم و برنامه هایی ارائه شد که متأسفانه برخی اجرا نشد و موارد اجرا شده نیز به عنوان شهروند و منتخب مردم در شورا مورد پذیرش نیست.

عدم رضایت از عملکرد شهرداری

«ویدا ناصری» با اشاره به حجم بالای انتقادات در این زمینه توسط مردم می گوید: بنابر انعکاس نظرات مردم و مشاهدات عینی، برخی المان‌های دایمی حتی شستشوی لازم نشده و در اقصی نقاط شهر، مبادی ورودی نخاله ها جمع آوری نشده بود.

به گفته وی در طرح استقبال از بهار باید همه اقشار اعم از خردسال، کهنسال و… آمدن بهار و نوروز را احساس کنند و خروجی کار در این زمینه بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه شهرداری در این زمینه قصور کرده است، ادامه می دهد: با اینکه اعضای شورای شهر در این زمینه کوتاهی نکردند اما گلایه مردم را به دیده منت قبول کرده و سر تعظیم فرود می آوریم باید عامل اجرایی پاسخگوی افکار عمومی و مردم باشد.

ناصری با اشاره به این مهم که از عملکرد مدیریت شهری رضایت نداریم، می افزاید: با توجه به مشکلات اقتصادی و… مردم به دنبال لحظات شاد و مفرح هستند با این وجود شهردار در اولین اقدام، گام مثبتی در زمینه استقبال از بهار بر نداشت.

وی ابراز امیدواری می کند: در ادامه با همفکری و هم افزایی برنامه ها به سمت رضایتمندی مردم پیش برود چرا که زمان نشستن نبوده و وقت عمل است و باید اجرایی وارد عمل نشد نه نمایشی.

نصب ۱۲ المان

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند با اشاره به نصب ۱۲ المان شهری در بیرجند در طرح استقبال از بهار امسال می گوید: در مقایسه با سنوات گذشته تعداد المان ها نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش داشته اما این تعداد المان در شمال و جنوب بیرجند تقسیم شد.

«موسی میرزایی» از دیگر اقدامات در طرح استقبال از بهار به کاشت ۲۲۵ هزار شاخه گل، ۹ هزار گل لاله، ۷ هزار و ۲۰۰ درخت، رنگ آمیزی  ۶۰ هزار متر جدول، ۵۰ هزار متر خط کشی خیابان های شهر، برگزاری جشن های مختلف، راه اندازی کارناوال های شادی در سطح شهر و… اشاره می کند و می افزاید: ساخت المان ها توسط پرسنل شهرداری و با اعتبار بسیار ناچیز در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه انتقاد باید سازنده باشد، می گوید: برای نصب و ساخت المان در ایام نوروز نیاز به حدود ۲۰۰ میلیون تومان بود در حالی که با ساخت و نصب ۱۲ المان با کمک پرسنل این رقم صرفه جویی و در جای بهتر هزینه شد.

وی با بیان اینکه برای استقبال از بهار بالغ بر ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان هزینه شده است، رنگ آمیزی جداول شهر در خیابان های منتظری، بهشتی، بلوار مسافر و… ۳۰ هزارمتر مربع روکش آسفالت، ۲ هزار متر لکه گیری را از اقدامات انجام شده در استقبال از بهار اعلام کرد.

میرزایی از دیگر اقدامات به توزیع هزار شاخه شمعدانی در روز برات، نقاشی سه بعدی در ورودی مهرشهر، برگزاری طرح اقدام ملی مسیر سبز در قالب طرح علمداران خدمت با حضور ۴۰۰ زندانی برای پاکسازی ورودی شهر و مزار شهدای باقریه، راه اندازی میدان میوه و تره بار و شکسته شدن قیمت و انحصاری بودن میدان تره بار، جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و سقف ارتفاع و… اشاره می کند.

به گفته وی پارک طبیعت با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان و پارک مهرشهر با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان تکمیل و برای استقبال از بهار آماده شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*