حوادث/ کلاهبرداری زنانه به بهانه وام/ اخاذی باند لیسانسه‌ها از اتباع بیگانه/زن هندی جان مسافران قطار را نجات داد

جزییاتی از هویت ضارب سه روحانی در مشهد

۶ متهم به همکاری با او، از جمله دو برادر عبداللطیف مرادی نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند و تحقیقات از آنها ادامه دارد. (عکس: ضارب فرد سمت راست)

جزییاتی از هویت ضارب سه روحانی در مشهد                                        روز سه شنبه ۱۶ فروردین فردی مسلح به سلاح سرد (چاقو) با حمله به سه روحانی در صحن پیامبر اعظم حرم امام رضا(ع) در مشهد یکی از آنها را به شهادت رساند و دو روحانی دیگر را زخمی کرد که حال یکی از آنها همچنان وخیم است.

ضارب، فردی ۲۱ ساله، به نام عبداللطیف مرادی، ازبک تبار است که یکسال پیش به صورت غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده و سپس در مشهد مقدس اقامت گزیده است.

او به همراه برادرش در یک باربری در مشهد کار می‌کردند و در منطقه مهرآباد مشهد سکونت داشته‌اند.

عبداللطیف مرادی برخلاف مسلمانان اهل سنت، دارای تفکرات تکفیری است که شیعیان را رافضی و مجوس می‌داند و معتقد است باید خون آنان ریخته شود.

وی ساعت ۱۳ روز گذشته (سه شنبه ۱۶ فروردین) با همراه داشتن چاقوی نسبتاً بزرگی وارد حرم رضوی می شود و در صحن پیامبر اعظم منتظر می‌ماند تا به افرادی که در لباس روحانیت هستند حمله کند.

بدین ترتیب او ساعت ۱۴ و ۱۶ دقیقه به سمت سه روحانی حمله کرده و با ضربات چاقو آنها را مورد ضربه قرار می‌دهد.

خبرنگار تسنیم کسب اطلاع کرد که او فقط به یکی از این روحانیون ۲۰ ضربه چاقو زده است که احتمالاً همان طلبه ای است که به شهادت نائل شد.

شنیده شده که او در برخی شبکه‌های اجتماعی با عناوین متعددی مانند عبداللطیف السلفی، حسن مرادی و ابوالعاقب الموحّد نیز فعالیت داشته و به دنبال نشر تفکرات تکفیری و مقابله با شیعیان بوده است.

کلاهبرداری زنانه به بهانه وام
زن جوان که به بهانه دریافت وام‌های قرض‌الحسنه و کارت‌های اعتباری خرید لوازم خانگی از ۲۳ نفر کلاهبرداری کرده، دستگیر شد.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، سرهنگ کامران ملکی‌، فرمانده انتظامی شهرستان فردیس با اعلام این خبر بیان کرد: کارآگاهان پلیس آگاهی فردیس پس از دریافت شکایت‌های متعدد مبنی بر اینکه زن جوانی با دادن وعده دریافت وام‌های کلان قرض‌الحسنه از آنها کلاهبرداری کرده، بررسی موضوع را در دستورکار خود قرار دادند.
وی افزود: بررسی‌های کارآگاهان حاکی از این بود که خانم کلاهبردار با شناسایی افراد متقاضی دریافت وام، با دادن وعده‌ گرفتن وام‌های کلان اقدام به دریافت مبالغی از مالباختگان کرده و در ادامه پاسخگوی آنها نبوده است. در ادامه کارآگاهان با شناسایی مخفیگاه متهم در شهر فردیس، وی را در یک اقدام غافلگیرانه دستگیر و به پلیس آگاهی منتقل کردند.
سرهنگ ملکی در پایان گفت: پلیس آگاهی فردیس در اجرای دستور بازپرس شعبه نهم دادگاه عمومی و انقلاب این شهرستان اقدام به انتشار تصویر این متهم می‌کند تا چنانچه شهروندان توسط این شخص یا به این شیوه مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، برای تشکیل پرونده و پیگیری موضوع به پلیس آگاهی این شهرستان مراجعه کنند.
اخاذی باند لیسانسه‌ها از اتباع بیگانه

اعضای یک باند که با تهیه تجهیزات نظامی خود را مأمور معرفی کرده و با ربودن مردان افغانستانی، از آنها اخاذی می‌‌کردند با تلاش پلیس دستگیر شدند.

به گزارش «ایران»، اواخر بهمن ماه ۱۴۰۰، مردی افغانستانی به اداره آگاهی تهران رفت و از ربوده شدنش توسط چند مرد ناشناس شکایت کرد که خودشان را مأمور معرفی کرده بودند. او گفت: من و چند نفر از دوستانم به صورت قاچاقی از افغانستان به تهران آمدیم. چند دقیقه‌ای از رسیدنمان نگذشته بود که دو خودروی سمند و یک ون در مقابل‌مان توقف کردند. سه مرد در حالی که لباس‌های نظامی به تن داشتند از خودرو پیاده شدند. آنها تجهیزات کامل نظامی شامل اسلحه و شوکر به همراه داشتند. مردانی که لباس نظامی به تن داشتند با این بهانه که ما غیرقانونی وارد کشور شده‌ایم و باید به اداره آگاهی منتقل شویم، ما را سوار ون کرده و لحظاتی بعد هر دو خودرو به راه افتادند. اما به جای رفتن به اداره آگاهی، ما را به سفره‌خانه‌ای قدیمی و متروکه برده و در آنجا حبس کردند. تازه متوجه شدیم که آنها مأموران قلابی هستند و ما را ربوده‌اند و در ازای آزادی ما از ۸ میلیون تا ۱۰ میلیون تومان درخواست کردند. هر کدام با یکی از افراد خانواده‌مان تماس گرفته و بعد از پرداخت مبلغی که می‌‌خواستند آزاد شدیم. هم‌ولایتی‌هایم چون غیرقانونی وارد ایران شده بودند، می‌‌ترسیدند شکایت کنند، اما من تصمیم گرفتم از مأموران قلابی شکایت کنم.
با شکایت مرد افغانستانی، تحقیقات به دستور بازپرس مصطفی واحدی آغاز شد. در بررسی‌های صورت گرفته، کارآگاهان با شکایت‌های مشابه دیگری مواجه شده و در نهایت موفق به بازداشت ۶ مأمور قلابی شدند.
سردسته این باند در تحقیقات گفت: من و همدستانم همگی تحصیلکرده هستیم و لیسانس داریم، من از مدتی قبل کارهای خلاف را شروع کردم و  چندین بار نیز به اتهام جعل و کلاهبرداری بازداشت شده‌ام. در زندان که بودم با چند نفر از هم‌سلولی‌ها تصمیم گرفتیم از افغانستانی‌هایی که غیرقانونی به ایران آمده‌اند اخاذی کنیم.
او ادامه داد: بعد از آزادی از زندان، چند قاچاق‌بر را پیدا کردیم و با پرداخت مبلغی به آنها، هر زمان که قاچاق‌بر‌ها افغانستانی‌ها را به ایران می‌‌آوردند به ما خبر می‌‌دادند. من و همدستانم نیز بعد از تهیه تجهیزات کامل، تحت عنوان مأمور به محلی که قرار بود افغانستانی‌ها در آنجا پیاده شوند، می‌‌رفتیم و با بهانه اینکه آنها غیرقانونی وارد کشور شده‌اند، بازداشت‌شان می‌‌کردیم. اما به جای رفتن به مقر پلیس به سفره‌خانه قدیمی متروکه یا سوله یا خانه‌ای قدیمی در جنوب شهر می‌‌رفتیم و آنها را ۲۴ تا ۴۸ ساعت گروگان می‌‌گرفتیم و پس از پرداخت مبلغی که برای آزادی خواسته بودیم، آنها را رها می‌‌کردیم.
در تحقیقات صورت گرفته تاکنون ۳۰ افغانستانی شناسایی شده و تحقیقات در این رابطه ادامه دارد.

زن هندی جان مسافران قطار را نجات داد

زن هندی با هوشیاری موفق شد جان تمام مسافران یک قطار را نجات دهد.
بنا به گزارش ایندیا اکسپرس، این زن روستایی اهل منطقه ایتا در ایالت اوتارپرادش هند هنگامی که متوجه شکسته شدن ریل قطار شد برای آگاه کردن راننده قطار از این خطر، لباس محلی (ساری) رنگارنگ خود را در وسط ریل قطار قرار داد تا راننده را از خطری که جان وی و مسافران قطار را تهدید می‌کرد باخبر کند. این زن از شاخه‌های درخت نزدیک ریل کمک گرفت و با فروکردن شاخه‌ها در وسط ریل و آویزان کردن این لباس روی آن، راننده را از خطر آگاه کرد.
بنا به این گزارش این اتفاق در نزدیک روستای گولِریا در منطقه ایتا رخ داد. در این حادثه این قطار مسافربری از ایتا عازم توندلا بود، اما راننده با دیدن لباس رنگارنگ در وسط ریل متوجه خطر شد و پیش از رسیدن به ریل‌های شکسته شده قطار را متوقف کرد.
این قطار مسافربری پس از تعمیر ریل‌های شکسته شده که حدود یک ساعت به طول انجامید به مسیر خود ادامه داد. انتشار تصاویر مربوط به این حادثه به تمجید کاربران محلی از این زن منجر شد. بسیاری از کاربران، انسانیت این زن را که منجر به نجات جان تعدادی دیگر از انسان‌ها شد مورد تمجید قرار دادند.