اخبار/ محکومیت یک قاضی به اتهام دزدی غذا

محکومیت یک قاضی به اتهام دزدی غذا

دادگاهی در سوئد یک قاضی دیوان عالی این کشور را به جرم «دزدی ژامبون و کوفته»‌ محاکمه و به پرداخت جریمه محکوم کرد.

 محکومیت یک قاضی به اتهام دزدی غذا به گزارش یورونیوز، زن قاضی ۶۷ ساله به اتهام ناخنک زدن به محل فروش محصولات تازه در یک مغازه مواد غذایی، به پرداخت جریمه ۵۰ هزار کرون، معادل ۴۸۰۰ یورو محکوم شد. این اتفاق در آستانه جشن های کریسمس سال ۲۰۲۱ افتاده است.

علاوه بر ژامبون و کوفته – یک غذای سنتی سوئدی در شب سال نو – طبق گزارش ها، او سعی کرده بود سوسیس و پنیر را که در یک کیسه خرید بافته شده پنهان شده بود، بدزدد.

به گفته رسانه‌های محلی این قاضی سعی کرده است تا به جز ناخنک زدن به ژامبون و کوفته که یک غذای سنتی کریسمس در سوئد محسوب می شود، سوسیس و پنیری را هم که در کیسه ای پنهان کرده بوده است بدون پرداخت پول با خود ببرد.

پس از افشای این دزدی، قاضی ۶۷ ساله در فوریه گذشته از سمت خود استعفا داد.

این قاضی زن بیش از دو دهه در دیوان عالی سوئد خدمت کرده بود. تنها ۱۶ قاضی در این دو دهه در این دیوان مشغول به کار بوده اند.

 

 

صعود افغانستان به رتبۀ نخست در جدول غمگین‌ترین‌ها

گزارش رضایت جهانی در سال ۲۰۲۱ میلادی حکایت از آن دارد که در بین ۱۸۶ شهر جهان، کابل با قرار گرفتن در رتبه آخر یکی از غیرشادترین شهرهای جهان است.

 صعود افغانستان به رتبۀ نخست در جدول غمگین‌ترین‌ها

سجاد بهزادی در عصر ایران نوشت: ” به شوهرم گفتم این پسر را با خود ببر و در بازار بفروش چرا که پول نان نداریم، برای بچه‌های دیگر هم چیزی نداریم، آنها نان می‌خواهند، اما هیچی ندارم. درمانده هستم و چاره دیگری برایمان نمانده است. بلکه او را بفروشند و به یک نفر دیگر بده…”- گلدسته

این روایت دردناک تاریخ در هزاران سال پیش، امروز در کشور افغانستان تکرار شده است.

سازمان‌ ملل می‌گوید: ” فقر در افغانستان به ۹۷ درصد خواهد رسید. در حال حاضر نرخ فقر در افغانستان ۷۲ درصد بوده و در صورت ادامه روند کنونی، فقر در افغانستان تا نیمه نخست سال آینده میلادی به ۹۷ درصد خواهد رسید.”

طالبان پیش چشم جهانیان، این چنین مردم افغانستان را به خاک سیاه نشانده با قرائت متحجرانه خود.

در خبرها آمده بود مدتی پیش اختلاف نظر بر سر حوری‌ها در میان طالبان بالا گرفته بود.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: “اعضای گروه تروریستی طالبان، درباره تعداد حوری‌هایی که بعد از عملیات انتحاری به آنها تعلق می‌گیرند، با هم اختلاف‌نظر دارند. یک جوان ١۶ ساله می‌گوید ٢ حوری ولی یک طالب میان‌سال می‌گوید ۷۲ حوری! با این حال، هر دو در این نکته متفق هستند که بعد از عملیات انتحاری، بدون حساب و کتاب به بهشت می‌روند!”

در میانه جنگ روسیه با اوکراین و توجه افکار عمومی به این گوشۀ جهان، هر روز خبرهای نگران کننده تری از افکار بسته طالبان به گوش می رسد و ملتی که اسیر این قوم هستند.

تا اینجای کار روشن شده که اصلاح خواهان و آزادی‌خواهان عالم در مورد طالبان اشتباه نکرده‌اند و این قوم دقیقا همان است که بوده و همه نگران آن بودند و هنوز نشانه ای از یک دولت و رفورم مناسب حکومتی از خود نشان نداده تا کسانی که بر تغییر و تعدیل آنها اصرار داشتند امیدوار سازند.

امروز کابل، پایتخت افغانستان، غمگین‌ترین شهر جهان شناخته شده و در جایگاه ۱۸۶ قرار گرفته است.

گزارش رضایت جهانی در سال ۲۰۲۱ میلادی حکایت از آن دارد که در بین ۱۸۶ شهر جهان، کابل با قرار گرفتن در رتبه آخر یکی از غیرشادترین شهرهای جهان است.

این گزارش را هر ساله شبکه راهکارهای توسعه پایدار سازمان ملل منتشر می‌‌کند. میزان غمگینی مردم افغانستان از سال ۲۰۱۸ میلادی به بعد افزایش یافته و نام افغانستان از سومین کشور غمگین جهان، به جایگاه نخست صعود کرده است.

گفته می شود دلایل فراوانی برای سرنوشت کنونی افغانستان وجود دارد که بزرگ ترین علت آن ۴۰ سال جنگ با متجاوزان خارجی و جنگ‌های قومی، فرقه‌ای و نژادی است و امروز نیز گروه افراطی طالبان قدرت را دوباره در دست گرفته اند‌.

آفتاب آمد دلیل آفتاب. آرام آرام برای همه روشن خواهد شد که طالبان تفاوتی با گذشته‌اش ندارد و همچنان فاقد درک درست از مناسبات حکومت‌داری و روابط سیاسی است و به نظر نمی رسد از دل این گروه در نهایت دولتی ساخته شود که فقر را کاهش و ملت را از غم وغصه نجات دهد.

زیر سلطه ایدئولوژی خشن و بسته هرگز رفاه زاده نخواهد شد. جهان تیز با این رویکرد، روزگار روشن ملت افغان را به چشم نخواهد دید. شاید تنها بتوان آرزو کرد فردا که خاطرشان از اوکراین آسوده شد برای افغانستان هم کاری کنند.

 

 

 

 

 

افطار و سحر چه بخوریم/ توصیه به بیماران گوارشی

روزه داری علاوه بر اینکه یک فریضه معنوی است، می تواند یک دستورالعمل تغذیه ای سالم نیز باشد به شرطی که به توصیه های طب ایرانی توجه کنیم.

 افطار و سحر چه بخوریم/ توصیه به بیماران گوارشی به گزارش «تابناک» بنا بر اعلام دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، اگر از هر نوع بیماری گوارشی رنج می‌برید حتماً قبل از شروع روزه داری با یک پزشک در مورد امکان روزه گرفتن مشورت کنید. در برخی بیماری‌ها از جمله زخم اثنی عشر گرفتن روزه صحیح نیست و منجر به تشدید بیماری می‌شود.

مواد غذایی مختلف از نظر کیفیت و ویژگی‌ها با هم متفاوت هستند و در نتیجه هضم آنها یکسان نخواهد بود. وقتی دو یا چند غذای مختلف با هم خورده شود، معده و دستگاه گوارش نمی‌تواند همه آنها را به حد نهایی هضم کند و در نتیجه فساد هضم رخ می‌دهد.

از مصرف غذاهای مختلف و سفره‌های رنگین افطار و سحر خودداری کنید.

از خوردن سالاد و مخلفات در افطاری پرهیز کنید.

این مواد مخصوصاً اگر با حجم زیاد در کنار افطار یا با وعده اصلی مصرف شود باعث عدم هضم، نفخ، ترش کردن یا درد شکم می‌شوند.

اصولاً حلیم و آش رشته و امثال آن غذاهای سنگینی محسوب می‌شوند و غذای تابستان نیستند. پس آنها را از سفره افطار تابستانی خط بزنید و در صورت تمایل زیاد، به مقدار کم قانع شوید.

وعده افطار و شام را جدا کنید.

از آنجایی که معده مدت طولانی خالی بوده است، توان هضم حجم بالای مواد را ندارد، لذا توصیه می‌شود در زمان افطار یک ماده غذایی میل شود و در صورت تمایل و نیاز حدود یک ساعت بعد شام میل شود.

از مصرف آب و نوشیدنی با غذا خودداری کنید؛ این اصل همیشه صادق است اما در ماه رمضان که معده در طول روز کمی ضعیف می‌شود نمود بیشتری دارد و به شدت باعث اختلال هضم، رفلاکس، نفخ و…، می‌شود.

برخی غذاها را فراموش کنید؛ مصرف برخی غذاها مانند ماکارانی، آش رشته، ماهی، سالاد الویه، به ویژه در وعده سحر در این ماه علاوه بر احساس سنگینی، امکان افزایش تشنگی در طول روز را به دنبال دارد. همچنین مواد غذایی پر ادویه و نمک حرارت بدن را بالا برده و موجب تشدید تشنگی می‌شود.

برای جلوگیری از یبوست به جای مصرف میوه‌های بسیار آبدار و خام که باعث درد شکم می‌شوند می‌توان خیسانده برگه هلو، زردآلو، انجیر و آلوی بخارا استفاده کرد. این خشکبار باید در آب جوش یا گلاب داغ یک ساعت خیسانده و سپس میل شود. بهتر است مصرف این ترکیب یک تا دو ساعت بعد از شام باشد.

 

 

 

«سیزده» نحس نیست!

«سیزده» در «نوروز» روز زنان و آشتی دوباره با طبیعت بوده و در تفکر و فرهنگ ایران باستان نحس نبوده است.

 «سیزده» نحس نیست!  قطب‌الدین صادقی پژوهشگر، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر به بررسی روز سیزدهم «نوروز» و موضوع «سیزده به در» در آیین های نوروزی پرداخت.

به گفته صادقی «سیزده به در» باور غلطی است که وارد این آیین شده و آن را از مفهوم اصلی‌اش دور کرده است.

وی با اشاره به اینکه سیزدهمین روز «نوروز» آغاز زندگی دوباره بوده و نحس نیست، تأکید کرد: سیزدهمین روز «نوروز» روز زنان بوده است.

این پژوهشگر تئاتر معتقد است گره زدن سبزه در روز سیزدهم «نوروز» توسط زنان به معنای گره زدن بخت خود با پویایی زمین بوده و روزی فرخنده و روز آشتی دوباره با طبیعت است.

صادقی درباره چرایی نحس شدن روز سیزدهم «نوروز» به این نکته اشاره می‌کند که حدس بر این است که در دوره صفویه و طی مراوداتی که با اروپا بوده و طی باورهای مسیحی نحس بودن «سیزده» وارد تفکرات ایرانی شده است.

در مسیحیت یهودای اسخریوطی که سیزدهمین حواری مسیح بوده به او خیانت می‌کند و این امر باعث نحس بودن عدد «سیزده» می‌شود و این باور به اشتباه وارد تفکرات ایرانی می‌شود.

 

 

 

گاردین: ایران، آمریکا، انگلیس؛ گروه دیپلماسی!

گاردین به هم‌گروهی انگلیس با ایران و آمریکا واکنش نشان داد.

به گزارش تابناک ورزشی، گاردین در واکنش به هم‌گروهی ایران با آمریکا و انگلیس، این گروه را گروه دیپلماسی نامید و به این گروه واکنش نشان داد.

این رسانه بعد از مشخص شدن تیم چهارم گروه که یکی از تیم‌های ولز، اسکاتلند و اوکراین خواهد بود، نوشت: گروه دوم جام جهانی کاملا پیچیده شد!”

تیم ملی فوتبال ایران در اولین دیدار خود در جام جهانی به دیدار انگلیس خواهد رفت.

 

 

معاون امنیتی وزیر کشور: خبرهای ناامنی مرزهای شرقی‌ ایران صحت ندارد

سید مجید میر احمدی گفت: برخلاف برخی دسیسه‌های دشمنان در ناامن جلوه دادن مرزها، هیچ تغییر وضعیت امنیتی در مناطق شرقی وجود ندارد.

معاون امنیتی وزیر کشور گفت: هیچ تغییر وضعیتی که نشان از توسعه ناامنی در مرزها باشد وجود ندارد و برعکس، امروز روند انسداد و مراقبت مرزها با همت و تلاش نیروهای مسلح ،مرزبانی و کمک دولت، رو به پیشرفتی  دارد و تلاش بر این است با اقدامات تحولی، به سرعت و در کوتاهترین زمان ممکن، به نقطه اطمینان بخش برسد.

آقای میر احمدی این مطلب را در واکنش به بازنشر مصاحبه معاون وقت دادستان استان کرمان در بستر فضای مجازی، مبنی بر کشف سلاح های نیمه سنگین و گلوله های ضدهوایی مطرح کرد.

معاون امنیتی وزیر کشور، هم زمانی انتشار این مصاحبه با فیلم فاقد صحت از هجوم آوارگان افغانستانی به سمت مرزهای ایران را یک عملیات روانی دشمنان انقلاب دانست و گفت : این موضوع نشان از یک جریان‌سازی برای القای ناامنی در مرزهای کشور و ایجاد ذهنیت منفی نسبت به اتباع قانونی افغانستانی مقیم در داخل ایران دارد؛ البته اینکه تعدادی از اتباع افغانستان به صورت غیر مجاز در تلاش برای ورود به مرزهای ایران هستند، موضوع جدیدی نیست.

گفتنی است، فیلم منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر هجوم گسترده آوارگان افغانستانی به سمت مرزهای ایران مربوط به هفتم شهریور پارسال و در پاکستان تهیه شده است.

همچنین چند روز پیش حسین امیرعبداللهیان در نشست همسایگان افغانستان به میزبانی چین اعلام کرد در هفت ماه گذشته یعنی از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، حدود یک میلیون پناهجوی افغان وارد ایران شده‌اند و در حال حاضر تعداد این پناهندگان در ایران به حدود پنج میلیون نفر رسیده است.

 

 

 

 

سیزده‌بدرهای قدیم این شکلی برگزار می‌شد/ سیزده‌بدر، سالِ دگر، خونه شوهر!

«برویم دسته‌جمعی یک هوایی بخوریم!»؛ همین‌کاری که ایرانی‌ها همیشه مشتاقش هستند، پدران و اجدادشان هم دوستش داشتند. سیزده‌بدر هم که هزاران سال بود روزِ همین کار بود و می‌رفتند و در دامان طبیعت دسته‌جمعی خوش می‌گذراندند؛ نوشِ جان‌شان!

سیزده‌بدرهای قدیم این شکلی برگزار می‌شد/ سیزده‌بدر، سالِ دگر، خونه شوهر!

همین دیروز|گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: از مراسم سیزده‌بدر قدیم، گزارش‌ها و اطلاعاتی در تاریخ معاصر ایران وجود دارد، ولی از همه بهتر «عبدالله مستوفی» گزارش داده است از اجرای این آیین هزاران ساله ایرانی‌ها در اواخر دوره قاجار. او در کتاب «شرح زندگانی من» شرح مفصلی از مراسم نوروز ارائه می‌کند و ابتدای سخن پُز هم می‌دهد که: «از ملل زنده و مرده عالم فقط نیاکان ما بوده‌اند که به این نکته طبیعی خلقت برخورده، نوروز را که واقعا روز نو و تازگی زندگی مخلوقات جاندار و بی‌جان زمین است عید ملی خود قرار داده‌اند.

بی‌جهت نیست که مرور ازمنه و دهور و تغییرات سیاسی و مذهبی و اجتماعی که در نزد سایر ملل عیدهای سابق را از بین برده و اعیاد جدیدی به جای آن برقرار کرده در عید ملی ما نتوانسته است تغییری بدهد و تاریخ جهان پیر از عهده تعیین تاریخی که این عید در نزد ایرانیان برقرار شده، عاجز است و ایرانیان امروز مثل ایرانی‌های چندهزار سال قبل… روز اول فروردین را که اولین روز اعتدال بهاری و یکسان‌شدن شب و روز… است، عید می‌گیرند».

آخر سخن نیز توصیفی دلنشین دارد از مراسم سیزده‌بدر که هرکسی بخواند دلش پر می‌کشد که برود دسته‌جمعی یک هوایی بخورد کنار آنهایی که دوستشان دارد و کنار دیگران و کنار مردم.

سماورهای کوچک، بقچه‌های خوراکی، آش رشته

به‌روایت مستوفی، آمادگی برای مراسم سیزده‌بدر از روز قبل شروع می‌شد و این‌طوری بود: «سیزدهم نوروز عید ورزش و تفرج بود. روز یا شب پیش، هرکسی به‌قدر وسع و لزوم تدارکی برای این‌ روز می‌دید».

بعد هم طبیعت‌گردی مردم چنین آغاز می‌شد: «روز سیزده‌بدر از صبح این روز خانواده‌های شهری با سماورهای کوچک و بقچه بسته‌هایی که در آن خوراکی روزانه را بسته بودند، خیابان‌هایی را که به بیرون شهر می‌رفت، پر می‌کردند. دسته دیگر که سیزده‌بدر را فقط برای عصر گذاشته بودند از دو ـ سه ساعت بعدازظهر به این خیابان‌ها روی می‌آوردند. از شهر که بیرون می‌رفتند هر دسته‌ای کنار نهر آب و سبزه‌زاری می‌نشستند. ناهار را زیر طاق آسمان و اگر چند درختی گیر آورده بودند در زیر سایه کم آن صرف می‌کردند. آجیل و شیرینی هم چه قبل از ناهار و چه بعد از ناهار داشتند، به‌علاوه عصر کاهو با سرکه یا سکنجبین یا سرکه‌شیره حکما باید بخورند.

بعضی از خانواده‌های نسبتا تواناتر رشته بریده و نخود و لوبیای پخته و اسفناج خردکرده شسته در دو سه کیسه و دوغ و کشک در یک کوزه و مقداری پیاز و روغن همراه برده و… آش رشته‌ای هم ضمیمه سایر خوراکی‌ها می‌کردند».

حقه‌بازی، پهلوان‌کچل، خیمه‌شب‌بازی

به‌گفته مستوفی کسی نبود که مراسم سیزده‌بدر را از دست بدهد و البته فقط یک دورهمی ساده نبود و مفصل و مفرح بود؛ «سماور آنها از صبح بار بود. شاید این روز یک‌دهم اهل شهر هم در شهر نمی‌ماند و اجمالا هر کسی تمکن بدنی داشت از این تفریح و تفرج خودداری نمی‌کرد. خانواده‌های اعیان اکثر به باغ‌های داخل یا خارج شهر می‌رفتند و در آنجا سیزده‌بدر را با تمام لوازم و جزئیات برگزار می‌کردند».

و این هم گزارش مستوفی از حواشی مفرح روز سیزدهم نوروز: «منظره بیرون شهر بسیار جالب بود، بچه‌ها و جوان‌ها و کامل‌مردها دسته‌دسته به بازی‌های ورزشی از قبیل الک‌دولک… مشغول بودند… میمون‌بازها و خرس‌بازها… هم می‌آمدند و با ده‌شاهی پنج‌شاهی اسباب سرگرمی می‌‌شدند. دسته‌های مطربی که تارزن و آوازه‌خوان هم داشتند زیاد بودند. طبق‌های آجیل و شیرینی و کاهو به حد فراوان بر روی چهارپایه‌‌های چوبی گذاشته شده و فروشندگان با توصیفات معموله خود مشتری می‌طلبیدند… بساط حقه‌بازی و پهلوان‌کچل و خیمه‌شب‌بازی هم این سر و آن سر پهن بود که وقتی مردم از ورزش خسته می‌شدند دور بساط این آقایان جمع شده خستگی در کنند و خود را برای بازی‌های ورزشی دیگر آماده نمایند.

مردمان اعیان هم در این روز به باغات بیرون می‌رفتند ولی آنها به ورزش نمی‌پرداختند. ورزش آنها همان سواری و رفتن تا باغ بیرون بود، با وجود این جوان‌های آنها الک‌دولک و توپ‌بازی را راه می‌انداختند».

سیزده‌بدر، سالِ دگر، خونه شوهر

توصیف مستوفی از مراسم سیزده‌بدر بسیار مفصل‌تر است اما حالا به‌عنوان حُسن‌ختام اشاره وی را به یک آیین مشهور ولی فراموش شده سیزده‌بدر بخوانیم که جالب و مفرح است: «در این روز دخترهای دم‌‌بخت برای پیداکردن شوهر به سبزه گره می‌زدند و معتقد بودند که تا سیزده آینده البته حاجت آنها روا خواهد شد، به شرط اینکه این ذکر را در حین انجام گره‌زنی گفته باشند: سیزده‌بدر، سال دگر، خونه شوهر، بچه به بَر!

ولی گره‌زدن سبزه اختصاص به این حاجت نداشت، زن‌ها برای نیت‌های دیگر ولو رفتن به زیارت کربلا و مشهد هم این کار را می‌کردند. وقت عصر، مراجعت مردم از زن و مرد و بچه و سواره و پیاده به‌خصوص در خیابان‌های نزدیک به دروازه‌ها که پر از جمعیت بود واقعا تماشا داشت».

 

 

 

 

پنج جنگ بزرگ در قرنی که گذشت

قرنی که از سر گذراندیم، بی چون و چرا جزو مرگبارترین دوران‌های تاریخ بشریت بود. در این گزارش نگاهی مختصر به پنج جنگ بزرگ در قرنی که گذشت داشتیم.

پنج جنگ بزرگ در قرنی که گذشت

به گزارش مهر، جنگ کاش وجود نداشت. کاش می‌شد مثل کودکان از خودمان بپرسیم چرا آدم‌ها با همدیگر می‌جنگند؟ چرا مردم به جای خوبی نفرت نصیب هم می‌کنند؟ چرا با هم دعوا می‌کنند؟ اینها سوال‌هایی است که بسیاری از ما در کودکی از خودمان و دیگران می‌پرسیدیم. سوالی که جوابی برایش نداشتیم و نداریم. «ان الانسان کان ظلوما جهولا»؛ به راستی که انسان بسیار ستمکار و نادان بود. دنیایی که قرار بود بر شانه‌های ما بهشتی زیباتر از بهشت عدن باشد، تبدیل به مخروبه‌ای شده است که حتی یک روز بدون جنگ، کشتار، خون‌ریزی و ظلم ندارد. بعضی محققان می‌گویند کره زمین در قرن بیست و یک تنها سه هفته بدون جنگ داشته است؛ یعنی نزدیک به صفر!

تقریباً از ۱۵۰ سال پیش بود که با قدرت گرفتن انگلیس، وقوع انقلاب صنعتی و رقابت کشورهای متجاوز غربی برای استعمار بیشتر کشورهای ضعیف، جنگ‌ها شکلی ترسناک‌تر و کشنده‌تر به خود گرفتند. پیشرفت در ساخت سلاح‌های کشتار جمعی و ورود درگیری‌ها به عصر بمب و موشک و سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی و… جنگ‌های قرن ۲۱ را از همیشه تاریخ کشنده‌تر و خونین‌تر کرد. قرن ۲۱ قرنی بود که با یک بمب می‌شد جمعیتی ده‌ها هزار نفره را در یک آن تبدیل به خاکستر کرد؛ مثال آن استفاده آمریکا از بمب‌های هسته‌ای در دو شهر هیروشیما و ناکازاکی است که جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر در یک لحظه کشته شدند. با ساخت سلاح‌های جدید که با نیت کشتار بیشتر و استعمار بیشتر و ظلم بیشتر روز به روز پیشرفته‌تر شدند، می‌توان جنگ‌های قرنی که گذشت را خونین‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین جنگ‌های تاریخ دانست.

در این گزارش نگاهی مختصر به پنج تا از کشنده‌ترین، بزرگ‌ترین، طولانی‌ترین و مهم‌ترین جنگ‌های قرن چهارده هجری خورشیدی می‌پردازیم

جنگ جهانی دوم

این جنگ جنگی فراگیر بین کشورهای دنیا بود که اول سپتامبر ۱۹۳۹ شروع شد و تا دوم سپتامبر ۱۹۴۵ طول کشید. البته درگیری‌های مرتبط با این جنگ از چند سال پیش از آن آغاز شده بودند. این جنگ بسیاری از کشورهای جهان از جمله تمامی ابرقدرت‌های روز را درگیر خود کرد تا جایی که دو دسته از کشورهای مختلف با تشکیل اتحادهای نظامی به نام‌های متّحدین و متّفقین در مقابل یکدیگر صف‌آرایی کردند. این جنگ گسترده‌ترین جنگ جهانی تاریخ بشر بود که در آن بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از سی کشور مختلف به صورت مستقیم در آن جنگیدند. در این جنگ از متفقین ۶۱ میلیون کشته شدند که ۴۵ میلیون از آنها غیرنظامی بودند و از متحدین ۱۲ میلیون کشته شدند که ۴ میلیون از آنها غیرنظامی بودند. جنگ جهانی دوم به تنهایی سیاه‌ترین اتفاقات جنگی تاریخ را رقم زده است. در این جنگ جدا از تعداد کشتگان و احمقانه بودن خود جنگ، جنایات ضدبشری فراوانی توسط هردو سوی جنگ انجام شد که انسان از خواندن آنها به انسانیت خودش شک می‌کند. برای آشنایی با گوشه‌ای از این جنایت‌ها «واحد ۷۳۱» ژاپن و نیز سرنوشت و زندگی «یوزف منگله» دکتر ارتش آلمان در جنگ جهانی دوم را مطالعه و بررسی کنید.

ضمناً، خوب است بدانیم که ایران در این جنگ از همان آغاز اعلام بی طرفی کرد، اما متفقین به بهانه حضور کارشناسان آلمانی در کشور ما، ایران را اشغال کردند.

جنگ شبه جزیره کره

این جنگ بین سال‌های ۱۹۵۰ الی ۱۹۵۳ اتفاق افتاد. این جنگ نتیجه تقسیم کره پس از جنگ جهانی دوم بود که میان جمهوری کره تحت حمایت آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره تحت حمایت شوروی درگرفت. در این جنگ ۱.۵ الی ۱.۷ میلیون نفر کشته و در مجموع ۳.۵ میلیون نفر کشته و زخمی به همراه داشت.

جنگ آمریکا و ویتنام

این جنگ که از نوامبر ۱۹۵۵ الی آوریل ۱۹۷۵ در جریان بود طولانی‌ترین جنگ قرن اخیر به حساب می‌آید. مجموع کشته‌های آمریکا ۴۰۰ هزار سرباز با بیش از یک میلیون و ۳۴۰ هزار زخمی و مجموع کشته‌های ویتنام نزدیک به یک میلیون با ۶۵۰ هزار زخمی برآورد شده است. این جنگ که با شکست آمریکا به پایان رسید، هیمنه آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم را شکست و این کشور را تا مرز فروپاشی و تغییر حکومت پیش برد. نظریه دومینو اصلی‌ترین دلیل حمله آمریکا به ویتنام بود. طبق نظریه دومینو اگر در یک کشور آسیای جنوب شرقی کمونیسم به پیروزی برسد، بسیاری از کشورهای دیگر از آن پیروی خواهند کرد. جالب است بدانید که بعضی پژوهشگران و مراکز اطلاعاتی و جاسوسی مثل سی‌آی‌ای انگلستان کودتا علیه دولت مصدق را متأثر از نظریه دومینو می‌دانند. آنها معتقدند نزدیک بودن محمد مصدق به حزب توده و عملکرد ضعیف او در مقابل گسترش کمونیسم در ایران، آمریکا را متقاعد کرد علیه دولت ملی او کودتا کرده و با روی کار آوردن محمدرضاشاه از گسترش کمونیسم در ایران جلوگیری کند.

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران

دیگر جنگ بزرگ و طولانی این قرن جنگ ایران و عراق بود که توسط صدام و عراق شروع شد و هشت سال طول کشید. ایران که با وقوع انقلاب اسلامی هویت و استقلال و عزت خود را بازیافته بود، مثل خاری در چشم آمریکا و کشورهای غربی بود که در قرن‌های اخیر همواره تکه‌ای از خاک و ثروت و دارایی مردم ایران را کنده و با خود برده بودند. به همین دلیل چه کاری بهتر از تحریک صدام برای یک جنگ خانمان‌سوز علیه ایران اسلامی؟ با وجود حمایت همه کشورهای غربی از صدام در طول جنگ، خوشبختانه حتی یک وجب از خاک ایران به دست دشمن نیفتاد و این جنگ تحمیلی با پیروزی ایران به پایان رسید.

بنا بر آمار غیررسمی نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر جان خود را در این جنگ از دست دادند. نزدیک به ۲۰۰ هزار شهید و حدود ۷۰۰ هزار جانباز در این جنگ برای عزت ایران جنگیدند و از دست درازی عراق و کشورهای غربی به خاک و هویت و استقلال ایران جلوگیری کردند. روح‌شان شاد این قهرمانان همیشگی مردم ایران.

جنگ آمریکا با تروریسم خودساخته

جنگی که آمریکایی‌ها از سال ۲۰۰۱ و حتی پیشتر با آنچه که به اصطلاح خود آنها علیه تروریسم خوانده می‌شود، نیز از جمله رهاوردهای دنیای مدرن برای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا بود که آمار دقیقی از آن نیست. اگر کشته‌های نظامی و غیرنظامی ناشی از حملات آمریکا را در کنار کشته‌های گروه‌های تروریستی همچون القاعده، داعش، النصره بگذاریم شمار قابل توجهی از انسان‌ها در این مناقشات جان خود را از دست داده‌اند.

بطور کلی طبق تحقیقی که اواخر سال ۲۰۱۵ در گلوبال ریسرچ منتشر شد، ایالات متحده از بعد از جنگ جهانی دوم حداقل در کشتار ۲۰ میلیون انسان در جهان نقش‌آفرینی مستقیم کرده است. این آمار بدون لحاظ کردن شمار تلفات سنگینی است که در سوریه، یمن، لبنان و لیبی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است. از ۱۹۴ کشور دنیا، ۱۳۶ کشور جمعیتی زیر ۲۰ میلیون نفر دارند. یعنی اگر آمریکا می‌خواست تمام توان خود را روی یک کشور متمرکز کند، سه چهارم کشورهای دنیا مستعد این بودند که آمریکا با خوی انسان دوستانه (!) خود آن کشور را کان‌لم‌یکن کند. همچنین اگر مجموع جمعیت کشورها را در نظر بگیریم، نتیجتاً ایالات متحده رأساً به اندازه مجموع کل جمعیت ۴۵ کشور دنیا آدم کشته است و می‌توان در اکثر جنگ‌های یکی دو قرن اخیر دست خون‌آلود حاکمان و ارتش این کشور را دید.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*