اخبار خراسان جنوبی/

چهار مؤلفه لازم برای جهاد تبیین/موفقیت‌هایمان را بازگو کنیم

بیرجند- نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: رسوا کردن دشمن، بازگو کردن موفقیت‌ها، طرح استدلالی مسائل و واکاوی برخی واژه‌ها در جهاد تبیین مهم است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید علیرضا عبادی صبح چهارشنبه در نشست ائمه جمعه خراسان جنوبی با اشاره به ضرورت شناسایی دقیق شرایط فعلی از نظر فرهنگی اظهار کرد: اولین دیدگاه ما این است که در حوزه فرهنگ مشکلاتی داریم که باید رفع کنیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رفع مسائل فرهنگی با جهاد تبیین در ارتباط است، بیان کرد: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی در شرایط کنونی ما در یک پیچ تاریخی قرار داریم که این موضوع اهمیت کار ما را نشان می‌دهد.

عبادی با بیان اینکه جهان آبستن یک شرایط جدید است، ادامه داد: در قرن‌های آینده دین بر دنیا حاکم می‌شود چرا که دشمنان دین علی رغم همه تلاش‌ها به نتیجه مد نظر نرسیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در جهاد تبیین چهار مؤلفه و مسئله حائز اهمیت است، افزود: اولین موضوع مهم در جهاد تبیین، پرده برداری از چهره لیبرال غربی و استکبار بعد از کسب اطلاعات کافی است تا مردمی به درستی آنان بشناسند.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: مسئله دیگر تبیین درست واژه‌های مقدسی است که دشمن از آن سو استفاده می‌کند که نمونه این واژه‌ها آزادی، مجاهد، قانونمداری و… است.

عبادی با اشاره به اینکه دشمن از این واژه‌ها حدأکثر سو استفاده را می‌کند، اظهار کرد: در یک نمونه رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند که دشمن جای جلاد و شهید را عوض می‌کند که واژه سازی های آنان نیز از این نمونه است.

وی ادامه داد: دشمن اسم قانون قانونمداری را می‌آورد ولی در اصل بر مبنای خواست و انگیزه سردمداران و منافع آنان عمل می‌کند ولی تأکید ما بر اجرای قانون الهی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: نکته بعدی اینکه باید همه مسائل مد نظرمان را در قالب عقلانی و مستدل به جوانان و نوجوانان ارائه کنیم به گونه‌ای باشد که هر کس آن را بشوند، بر اساس منطق بپذیرد.

عبادی یادآور شد: نکته دیگر تبیین موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران بر اساس آمار دقیق است تا بدانیم از کجا به چه پیروزی‌هایی دست یافته‌ایم.

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تاکید کرد؛
لزوم پرداختن به «جهاد تبیین»/از چهره سیاه لیبرال غربی پرده برداری کنید
آیت الله عبادی با بیان اینکه واژه ها خطرناک ترین سلاح در جنگ های امروز جهان است، گفت: با پرداختن به «جهاد تبیین» امنیت فرهنگی به وجود بیاورید و از چهره زشت لیبرال غربی ها پرده برداری کنید تا مردم با شناسنامه سیاه آنان آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله «سیدعلیرضا عبادی» امروز (۱۷ فروردین) در نشست با ائمه جمعه خراسان جنوبی اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که در چه شرایطی در جهان قرار داریم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به جنگ فرهنگی گفت: امروز به تعبیر مقام معظم رهبری در یک پیچ تاریخی قرار داریم و بعد از دو جنگ جهانی، غربی ها فرصت پیدا کردند و انواع سازمان های ملل و حقوق بشر برای شکار انسان ها و سلطه بر جهان ایجاد کردند.

وی بیان کرد: غربی ها با عوض کردن مفاهیم و تبلیغات بسیار فنی به اسم تمدن برای خود جا باز کرده اند و تمام این بدبختی های بشر مربوط به سیستم غربی ها است که با یک بیداری به رهبری امام راحل همراه شد.

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه قدرت ها جا به جا می شوند، افزود: در این قرن و قرن های آینده دین حاکم خواهد بود و جهان با فکر و فرهنگ و تجدیدنظر در حال جا به جا شدن است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی عنوان داشت: آسیب وجود دارد اما گذر زمان به نفع ما است و به همین دلیل مقام معظم رهبری در این مقطع پرداختن به جهاد تبیین را اوجب واجبات قرار داده اند.

وی در ادامه گفت: امروز جوانان اروپایی در حال بیدارشدن هستند و از سوی این شرایط سخت و از سویی بسیار امیدوار کننده است.

آیت الله عبادی با اشاره به اهمیت جهاد تبیین گفت: اگر در مسئله تبیین با قدرت پیش برویم می توانیم امنیت فرهنگی ایجاد کنیم و در جهاد تبیین از چهره زشت لیبرال غربی پرده برداری کنید.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه سابقه غربی ها در جنگ ها و جنایت های مختلف را بیان کنید، افزود: غربی ها به اسم تمدن، ترس و وحشت و گرسنگی به وجود آوردند و اسناد و مدارک بسیاری وجود دارد و باید در این قضیه کار سازمانی انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه واژه ها خطرناک ترین سلاح در جنگ های امروز جهان است، عنوان داشت: مجاهدین، آزادی و غیره از جمله این واژه ها است که باید روی آن کار و معنای آن ها برای جوانان تبیین شود چرا که از آن علیه ما حداکثر استفاده را می کنند.

آیت الله عبادی به بحث قانون مداری اشاره کرد و گفت: غربی ها قانون ندارند و فقط سلطه دارند و آنچه حاکم است سلیقه سرمایه دارانشان است و هر جا ورود پیدا می کنند قانون را از بین می برند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: روی مسئله قداست قانون باید پرداخته شود و باید بتوانیم این مطلب مهم را در قالب منطقی بیان کنیم و نجات جامعه بشری نیازمند به قانون است.

وی بیان کرد: اگر قانون رعایت نشود کشور دچار ناامنی می شود و امنیت بر اساس قانون تامین شده است و واحدهای قانونی بسیار پیوسته به هم کار می کنند و ما از آن ها بهره مند هستیم.

آیت الله عبادی با تأکید بر لزوم پرداختن به جهاد تبیین گفت: دستاوردها و فعالیت های انقلاب اسلامی را بیان کنید و تا مخاطبان با شناسنامه موفق جمهوری اسلامی و شناسنامه سیاه دشمن آشنا شود و جمهوری اسلامی حرف برای گفتن دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در پایان عنوان داشت: امیدواریم امیدها جوانه بزند و قرن جدید قرن دیانت است و مردم را باید از جهت فرهنگی برای دیانت آماده کنیم و اهمیت کار علما فوق العاده است.

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

ارتقای کارآمدی دستگاه‌های اجرایی لازمه تحقق شعار سال است

ارتقای کارآمدی دستگاه‌های اجرایی لازمه تحقق شعار سال است

بیرجند – ایرنا – معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: لازمه تحقق “تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” به عنوان شعار سال، ارتقای کارآمدی در دستگاه‌های اجرایی و استفاده از نیروهای جوان است.

محمدرضا طالبی روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی که با حضور ویدئوکنفرانسی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصاد و دارایی در بیرجند برگزار شد افزود: چند مولفه در این زمینه باید در دستور کار قرار گیرد که اولین مولفه استفاده از نیروی جوان کارآمد است.

وی اظهار داشت: در این صورت با پرورش نیروی انسانی خوب می‌توان مدیران کارآمد را داشته باشیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: حاصل مدیر و نیروی انسانی کارآمد، دستگاه اجرایی کارآمد است از این رو کار و تلاش جهادی محقق خواهد شد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه اهداف دولت مردمی با کارآمدی دستگاه اجرایی و نیروی انسانی محقق شود گفت: مدیریت نظام‌مند و حاکمیت نگرش علمی از الزامات تحقق اشتغالزایی و تولید است که در این راستا باید از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد و توان دانشجویان و نخبگان به‌کار گرفته شود.

طالبی ادامه داد: وقتی شرکت‌های دانش‌بنیان، نخبگان و مدیران ایده‌پردازی کنند فناوری ایجاد می‌شود و تولید دانش‌بنیان خواهیم داشت.

وی افزایش صادرات را از آثار مهم تولید دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: امید است شعار سال در عمل محقق شود و لازمه آن تلاش بیش از پیش دستگاه‌های اجرایی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: انتخاب و انتصاب شایسته برای اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی صورت گرفته و امید است از توان مدیرکل سابق نیز به عنوان مشاور امین استفاده شود.

در این آیین از تلاش‌های ۶ ساله عیسی جعفری‌گیو قدردانی و مرتضی ذاکریان به عنوان مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی معرفی شد.

 

 

 

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی:

اختیار حداکثری به مدیران کل اقتصادی استان‌ها تفویض می‌شود

اختیار حداکثری به مدیران کل اقتصادی استان‌ها تفویض می‌شود

 معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر امور اقتصادی و دارایی از تفویض اختیار حداکثری به مدیرکل اقتصاد و دارایی در استان‌ها به عنوان نماینده وزیر خبر داد و گفت: این تفویض اختیار در ۲ یا سه فاز به‌زودی اجرایی می‌شود.

ذبیح‌الله سلمانی روز چهارشنبه در ارتباط ویدئوکنفرانسی با آیین تکریم و معارفه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی که با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در بیرجند برگزار شد اظهار داشت: سعی شده از ظرفیت‌های کارشناسی استان‌ها در همه تصمیم‌سازی‌ها بهره بگیریم.

وی از افتتاح درگاه ملی صدور مجوزها به عنوان یکی از اتفاقات مهم در دولت سیزدهم یاد کرد و افزود: همه دستگاه‌های اجرایی کمک کردند این پنجره واحد راه‌اندازی شود که اقدام خوبی در راستای صرفه‌جویی هزینه‌ها و زمان مردم برای شروع کسب و کار است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر لزوم ارایه برنامه راهبردی گفت: همه معاونان ستادی وزارتخانه و روسا مکلف شدند برنامه راهبردی را با در نظر گرفتن هفت محور تدوین و تصویب کنند که در چند روز آینده برنامه‌های عملیاتی تدوین و به عنوان منشور  ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود در بخش مولدسازی و فروش اموال مازاد بر نیاز استان مشارکت حداکثری وجود داشته باشد و دستگاه‌های اجرایی کمک کنند در سال پیش رو با فروش حداکثری اموال مازاد به استفاده بهینه و تولید ارزش افزوده دست یابیم.

مدیرکل جدید امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی نیز در این نشست با تاکید بر لزوم بهبود فضای کسب و کار و کاهش فشار بر تولیدکنندگان و کارآفرینان گفت: اخذ مالیات از فعالیت‌های سوداگرانه، حمایت از کسب و کارهای نوین و دانش‌بنیان و مولدسازی اموال دولت از مهمترین اولویت‌های کاری است.

مرتضی ذاکریان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در مباحث اقتصادی و انتخاب شعار سال افزود: آنچه مورد تاکید وزیر اقتصاد و دارایی است دفاع از فعالان اقتصادی بوده که تلاش می‌شود در چارچوب مقررات بالادستی با شتاب هرچه بیشتر این روند را توسعه دهیم.

مدیرکل سابق امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی هم گفت: در ۶ سال اخیر بیش از ۹۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مصوب خارجی در استان خراسان جنوبی داشتیم و پروژه چدن خوسف، کارخانه زغال و سه نیروگاه خورشیدی از جمله این سرمایه‌گذاری‌ها است.

عیسی جعفری‌گیو افزود: حوزه سرمایه گذاری خارجی هیچ تورمی ایجاد نمی‌کند و اثرات آن در اقتصاد کشور بیشتر نمود خواهد داشت.

وی عنوان کرد: با هماهنگی ایجاد شده بین دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان تلاش شد که مشکلات واحدهای تولیدی را احصا کنیم و در راستای بهبود فضای کسب و کار گام برداریم.

مدیرکل سابق امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: همچنین در بخش نظارت مالی به خاطر آموزش‌های خوب ذیحسابان در ۶ سال اخیر حتی یک پرونده نداشتیم که به دادسرا ارجاع شود و نشان از اشراف ذیحسبان و سلامت محیط مالی ادارات دارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه اوراق تسویه افزود: از ۶ سال گذشته ۹۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از این طریق برای ۱۴۰ شرکت تهاتر شده است.

جعفری‌گیو گفت: در زمینه خزانه‌داری الکترونیکی نیز جزو اولین استان‌هایی بودیم که حساب‌های واحد خزانه افتتاح شده  است.

وی با تاکید بر اینکه توانمندسازی و کادرسازی همواره مد نظر بوده است ادامه داد: خراسان جنوبی رسما ظرفیت صادر کردن مدیر را دارد و آموزش‌های خوبی در راستای تقویت نیروی انسانی ارایه شده است.

در این آیین از تلاش‌های ۶ ساله عیسی جعفری‌گیو تقدیر و مرتضی ذاکریان به عنوان مدیرکل جدید امور اقتصادی و دارایی استان خراسان جنوبی معرفی شد.

 

 

 

 

۷۰ زندانی جرایم غیرعمد خراسان جنوبی در انتظار آزادی هستند

۷۰ زندانی جرایم غیرعمد خراسان جنوبی در انتظار آزادی هستند

بیرجند – ایرنا – مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۷۰ زندانی جرایم غیرعمد این استان ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بدهی دارند که برای آزادی آنها نیاز به مساعدت خیرین داریم.

غلامرضا حسین‌پور روز چهارشنبه در دیدار اعضای ستاد دیه استان با استاندار خراسان جنوبی افزود: جشن گلریزان برای آزادی این زندانیان در استان پانزدهم ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: سال گذشته زمینه آزادسازی ۱۴۷ زندانی جرایم غیرعمد با بدهی ۵۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فراهم شد.

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی گفت: از مجموع این بدهی ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال رضایت شاکی، ۸۷۰ میلیون تومان توسط محکومین، ۲۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیارد ریال اعسار توسط مقامات قضایی، ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کمک ستاد دیه استان، یک میلیارد و ۳۶۵ میلیون تومان ستاد دیه کشور و مقداری در قالب تسهیلات تامین شده است.

وی تصریح کرد: اکنون از ۷۰ زندانی جرایم غیرعمد استان، ۴۰ نفر مهریه، ۲۸ نفر مالی و ۲ نفر زندانی نفقه هستند و زندانی دیه نداریم.

حسین‌پور افزود: در زندانیان مالی هیچ فردی بدهی زیر ۱۰۰ میلیون تومان ندارد و امید است با برگزاری جشن گلریزان امسال زمینه آزادی این زندانیان فراهم شود.

وی گفت: به هر میزان که در جشن گلریزان کمک‌های خیرین و مردم برای آزادی زندانیان جمع‌آوری شود ۲ برابر این رقم توسط ستاد دیه کشور به استان کمک خواهد شد.

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی گفت: بهمن سال گذشته به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تصمیم گرفتیم ۴۳ زندانی آزاد شوند که با کمک ستاد دیه کشور ۴۹ زندانی به آغوش خانواده بازگشتند.

وی افزود: باید از ظرفیت فعالان صنایع و سرمایه‌گذاران استان در جشن گلریزان استفاده شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی هم گفت: بعد از انقلاب اولین مرکز و کانون اصلاح و تربیت محکومین و متهمین در این استان راه‌اندازی شد که باید تلاش کنیم به عنوان اولین استان جرایم مالی را به صفر برسانیم.

غلامرضا روشان افزود: سال گذشته سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با برخی واحدهای تولیدی رایزنی انجام داد و کمک‌های خوبی برای جشن گلریزان جمع‌آوری شد.

 

 

 

 

ایجاد ۶۴۸ فرصت شغلی در بخش تعاون خراسان جنوبی/۲

۶۴۸ فرصت شغلی جدید با تشکیل تعاونی‌های جدید در خراسان جنوبی در سال گذشته ایجاد شد.

مدیرکل تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: این تعداد اشتغال باایجاد ۶۴۸ فرصت شغلی در بخش تعاون خراسان جنوبی تشکیل ۳۹ شرکت تعاونی و عضویت ۹۶۴ نفر در سال گذشته ایجاد شد.

اشرفی با بیان اینکه این تعاونی‌ها در گرایش‌های خدمات، تولیدی توزیعی، صنعت، کشاورزی و مسکن تشکیل شد، افزود: بیشترین تعاونی در گرایش خدمات تشکیل شده است.

به گفته وی از این تعداد ۸ تعاونی با ایجاد ۱۰۸ فرصت شغلی مربوط به تعاونی‌های بانوان است.

وی با بیان اینکه سهمیه تعیین شده در سال گذشته برای استان تشکیل ۲۴ تعاونی بوده است، افزود: پارسال به دلیل شرایط کرونایی و محدودیت‌های اعلام شده، تشکیل تعاونی‌ها بیش از سهمیه ابلاغی تحقق یافت.

 

 

 

توزیع ۱۲۰۰ بسته معیشتی بین نیازمندان در طبس/۲

توزیع هزار و ۲۰۰ بسته معیشتی به مناسبت ماه رمضان بین نیازمندان شهرستان طبس آغاز شد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان طبس گفت: این بسته های معیشتی درتوزیع ۱۲۰۰ بسته معیشتی بین نیازمندان در طبس قالب نوزدهمین مرحله رزمایش همدلی مواسات و کمک‌های مومنانه شهرستان طبس با کمک خیران تامین شد.

سرهنگ خبازی ارزش این تعداد بسته معیشتی را  ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

 

 

 

بام‌ استان‌های جنوبی ایران زیرگام کوهنوردان سرایانی رفت/۷

رئیس هیأت کوهنوردی خراسان‌جنوبی گفت: ورزشکاران سرایانی بام استان‌های جنوبی ایران را فتح کردند.

بام‌ استان‌های جنوبی ایران زیرگام کوهنوردان سرایانی رفت

«مسعود خسروی» رئیس هیأت کوهنوردی و صعودهای خراسان‌جنوبی گفت: کوهنوردان شهرستان سرایان بام استان‌های هرمزگان و بوشهر را فتح کردند.

‍ وی افزود: کوهنوردان سرایانی بر قله تشگر(Tashgar) شهرستان بندر عباس استان هرمزگان‌ در ارتفاع ۳ هزار و  ۲۶۷ متر از سطح دریا با اقتدار بالا رفتند.

رئیس هیأت کوهنوردی و صعودهای خراسان‌جنوبی تصریح کرد: همچنین ورزشکاران سرایانی برکوه بیرمی حدفاصل شهرستان‌‌های خورموج، تنگستان و دشتستان استان بوشهر گام نهادند.

 خسروی یادآور شد: قله بیرمی بوشهر ایران در ارتفاع یک هزار و ۹۵۰ متری دارای قابلیت‌های زیست‌محیطی، گردشگری و کوهنوردی دارد.

 وی خاطرنشان کرد: «علی خورشیدی، شکرآله امینی و مالک خیاطی» اعضای تیم کوهنوردی شهرستان سرایان بودند که توانستند در این دو صعود بر بام قله‌های جنوبی ایران گام بگذارند.

افتتاح سالن ورزشی «مهرشهر» بیرجند تا مرداد ۱۴۰۱/۷

معاون وزیر ورزش در بازدید از تنها پروژه ورزشی شمال بیرجند، گفت: سالن ورزشی مهرشهر تا مرداد ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح سالن ورزشی «مهرشهر» بیرجند تا مرداد ۱۴۰۱

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، «بنیامین شکوه‌فر» معاون امور حقوقی و مجلس وزیر ورزش و جوانان ظهر امروز از تنها سالن ورزشی شمال شهر بیرجند بازدید کرد.

وی در این بازدید اظهار داشت: در راستای تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه ورزشی حمایت لازم صورت خواهد گرفت.

معاون امور حقوقی و مجلس وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: سالن ورزشی مهرشهر بیرجند از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و سعی خواهد شد با تأمین اعتبار این سالن ورزشی تا مرداد ماه ۱۴۰۱ تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

به گزارش فارس؛ این پروژه ورزشی تنها پروژه استاندارد و قهرمانی شمال شهر بیرجند است که در منطقه کمتر برخوردار مهرشهر با جمعیت ۶۰ هزار نفری در حال احداث است.

 

توقیف کامیون حامل احشام قاچاق در”فردوس”/۴

 

فرمانده انتظامی”فردوس” از توقیف یک کامیون باری حامل احشام قاچاق در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: مأموران انتظامی کلانتری”۱۵ اسلامیه” شهرستان فردوس در راستای برخورد با قاچاق احشام، هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک کامیون باری مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مرجع قضائی در بازرسی از کامیون، ۱۶۰ راس گوسفند قاچاق و فاقد مجوز کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا به نظر کارشناسان مربوطه بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس بیان داشت: در این راستا کامیون توقیف و متهم دستگیر و به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

توسعه دامنه مشارکت‌های مردمی، اولویت ستاد عتبات عالیات

استاندار خراسان جنوبی گفت:توسعه دامنه مشارکت‌های مردمی، اولویت کاری ستاد عتبات عالیات استان باشد.

 استاندار خراسان جنوبی در جلسه هیئت امنای ستاد بازسازی عتبات عالیات استان توسعه دامنه مشارکت‌های مردمی، اولویت کاری ستاد عتبات عالیاتکه با محوریت بررسی و تصویب برنامه‌های سال ۱۴۰۱ برگزار شد، گفت این که خراسان جنوبی به لحاظ مشارکت مردم در بازسازی اعتباب مقدسه، جزو استان‌های پیشرو می‌باشد، بسیار قابل تقدیر و ارزنده است.

قناعت افزود برنامه اصلی ستاد باید بر این مبنا پایه گذاری شود که سطح مشارکت مردم توسعه یابد، به این معنا که اگر در حال حاضر این حجم از کمک‌ها مثلاً از حدود ۳۰ درصد جمعیت استان حاصل می‌شود، در پایان سال ۱۴۰۱ این رقم خیلی بیشتر شود و درصد کثیری از جمعیت استان در این امر خداپسندانه دخیل شوند.

وی با تأکید بر این که کمک به بازسازی عتبات عالیات، نتیجه یک نگاه اعتقادی و آرمانی است، گفت: همین نگاه اعتقادی است که سبب شده هر کس از هر قشر و گروهی در طرح توسعه عتبات مشارکت می‌کند.

قناعت گفت: هر کس به نوعی و در هر سطح و رتبه‌ای تمایل دارد به گونه‌ای ارادت و علاقه خود را به ائمه نشان دهد و این موضوع هیچ ارتباطی به تمکن مالی افراد ندارد.

 

وی افزود: خراسان جنوبی، مردمانی با اصالت، متدین و فرهنگی دارد که اگر چه به لحاظ سطح درآمدی و وضعیت اقتصادی به نسبت دیگر استان ها، جایگاه پایین تری دارند، اما از نظر کمک به ستاد عتبات عالیات، پیشتاز هستند.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی هم گفت:در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۷ میلیاردو ۲۰۰ میلیون تومان برای کمک به بازسازی عتبات وعالیات در استان توسط مردم جمع آوری شده است.

جوینده گفت: مشارکت مردم متدین و با ایمان خراسان جنوبی همیشه باعث شده د همیشه از سرانه کشوری بالاتر باشیم.

وی همچنین گفت:در طرح فرش بافی بانوان استان در ۲۶۰ کارگاه قالی بافی در استان مشغول به بافت قالی هستند که در سال گذشته ۲ میلیارد ۵۰۰ میلیون تومان از محل فرش بافی و فروش فرش‌های بافت شده توسط بانوان استان برای بازسازی عتبات عالیات جمع آوری شده است.

جوینده همچنین از جدید‌ترین وقف برای عتبات عالیات خبر داد و گفت:در شهرستان فردوس ۴ هکتار باغ پسته و ۱۲ ساعت آب چاه و دو هزار اصله درخت وقف برای بازسازی عتبات و عالیات شده است.

وی از ۲۳ برنامه پیشنهادی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان در سال جاری خبر داد و گفت:توسعه و گسترش ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی، اجرای طرح بنای نور در سراسر استان، ادامه و تشویق مردم برای وقف املاک و  اشجار در قالب موسسه وقف سردار شهید سلیمانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین طرح‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی، ادامه طرح بزرگ قالی بافی توسط خواهران استان، اجرای طرح برکت در استان با موضوع کسر حقوق، هبه کردن درختان مثمر و جمع آوری محصولات استراتژیک کشاورزی مثل زرشک، پسته، زعفران، عناب و کراویه، استفاده از ظرفیت‌های صدا وسیما و جراید محلی برای فرهنگ سازی و آگاهی بیشتر مردم برای ترویج ارزشمند امر بازسازی اعتاب مقدسه از جمله این برنامه هاست.

 

 

کمک ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی مردم خراسان جنوبی به اعتاب مقدسه

کمک ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی مردم خراسان جنوبی به اعتاب مقدسه

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: مردم این استان با وجود وضعیت اقتصادی در سال گذشته هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به اعتاب مقدسه کمک کردند که مانند گذشته جزو استان‌های پیشتاز در کشور هستیم.

موسی جوینده روز چهارشنبه در نشست هیات امنای ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خراسان جنوبی که با حضور استاندار و محوریت بررسی و تصویب برنامه‌های سال ۱۴۰۱ برگزار شد، افزود: آنچه به‌صورت کشوری به عنوان سرانه برای استان‌ها مشخص شده برای هر نفر پنج هزار تومان بوده اما مردم خراسان جنوبی با کمک سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی در سال ۹۹ و هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی در سال ۱۴۰۰ سرانه استان را به بالای ۹ هزار تومان رساندند.

وی گفت: در سال‌های قبل از کرونا برنامه‌های متفاوتی تحت عنوان همایش، پرچم‌گردانی و جلسات با اصناف و اقشار برگزار می‌شد اما با شیوع کرونا این برنامه‌ها تعطیل شد و مردم همچنان پیشتاز بوده‌اند و از نظر کمی و کیفی نمود پیدا کرد.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر در گذشته بیشترین کمک‌ها ۲۰ میلیون تومان بود الان به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده و مردم راهشان را برای کمک به اعتباب مقدسه انتخاب کرده‌اند.

وی افزود: هدفگذاری برای سال جدید مشارکت بالای ۲۰ درصدی مردم استان است و طبق بررسی‌های گذشته ۹۵ درصد افرادی که کمک می‌کنند، نیازمندان هستند.

جوینده تصریح کرد: برای رسیدن به این اهداف طرح‌های ماندگاری نظیر طرح برکت را در استان اجرایی کردیم که کشاورزان، اصناف و کارمندان با در نظر گرفتن بخشی از درآمد خود به بازسازی و توسعه اعتاب مقدسه کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی سال جدید را با وقف املاک بزرگ آغاز کردند گفت: اخیرا چهار هکتار باغ پسته برای بازسازی بقیع وقف شد و با توجه به اینکه در حال حاضر زمینه بازسازی بقیع وجود ندارد مجوز بهره‌برداری در عتبات عالیات اخذ شده است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی اضافه کرد: در زمینه وقف از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ میلیارد تومان ارزش موقوفه‌ها است و این مسیر ادامه دارد.

وی گفت: فرش بافی را در استان آغاز کردیم و در حال حاضر ۲۶۰ کارگاه فعال است که سال گذشته ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از طریق فرش بافی جذب شده است.

جوینده اظهار داشت: کارگاه‌های فرش بافی ضمن ظرفیت آموزش، زمینه اشتغال تعداد زیادی از بانوان را در استان فراهم کرده که پس از آموزش به غیر از فعالیت در کارگاه‌ها در منزل اقدام به بافتن فرش می‌کنند.

وی افزود: در کنار کمک به اعتاب مقدسه مواکب نیز از ابتدای طرح شهید سلیمانی وارد عمل شدند و تاکنون هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در این طرح هزینه شده است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی از ابلاغ ۲۳ برنامه این ستاد در سال ۱۴۰۱ به دستگاه‌های مربوطه خبر داد و گفت: درخواست داریم مدیران دستگاه‌ها نسبت به ارایه پیشنهادات خود هرچه سریعتر اقدام کنند.

وی بیان کرد: مکان اداری ستاد اجاره‌ای است و در هزینه‌های جاری مشکل داریم همچنین برای تکمیل زائرسرای خراسان جنوبی در مشهد مقدس نیاز به همت بیشتری است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 

بیانیه سازمان بسیج طلاب و روحانیون خراسان‌جنوبی در محکومیت اقدام وحشیانه در مشهد

بیانیه سازمان بسیج طلاب و روحانیون خراسان‌جنوبی در محکومیت اقدام وحشیانه در مشهد

ایسنا/خراسان جنوبی سازمان بسیج طلاب و روحانیون سپاه انصارالرضا(ع) استان خراسان‌جنوبی، اقدام وحشیانه و حمله به سه نفر از روحانیون جهادگر روزه دار در حرم مطهر رضوی را محکوم و بیانیه‌ای صادر کرد.

بیانیه سازمان بسیج طلاب و روحانیون سپاه انصارالرضا(ع) استان خراسان‌جنوبی در محکومیت اقدام وحشیانه و حمله به سه نفر از روحانیون جهادگر روزه دار در حرم مطهر رضوی به این صورت منتشر شد.

به گزارش ایسنا، متن بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

” وَ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ الله فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمالَهُمْ سَیهْدِیهِمْ وَ یُصْلِحُ بالَهُمْ وَ یُدْخِلُهُمُ الْجَنَّهَ عَرَّفَها لَهُمْ ”

و کسانی که در راه خدا کشته شده اند، هرگز کارهایشان ضایع نمی‌شود. خداوند به زودی آنان را هدایت می‌نماید و حالشان را نیکو می‌گرداند و در بهشتی که برای آنان وصف کرده، وارد میکند. محمد/۶_۴

همزمان با سومین روز ماه مبارک رمضان بار دیگر استکبار جهانی دستان جنایتکار خود را به خون پاک روحانی جهادی و مخلص حجت الاسلام شهید اصلانی و نیز مجروحیت  دو طلبه عزیز جهادی دیگر حجج السلام پاکدامن و دارایی آغشته کرد.

این اقدام وقیحانه که بخشی از سناریوی آمریکایی است از یک اتاق فرمان می گیرد. در این اقدامات تروریستی، شایعه پراکنی ها و اختلافات مذهبی؛ شیعه و سنی و ایران و افغانی هدف گرفته شده است.

آمریکایی‌ها برای نجات خود از بن بست منطقه ای و در حاشیه قرار دادن جنایات وحشیانه صهیونیست ها در فلسطین در صدد کشاندن درگیری به داخل ایران و دمیدن بر آتش اختلاف ایرانی – افغانی و شیعه و سنی هستند.

پیشرفت کشور ایران که با نگاه اعتقادی ،جهادی و ادای تکلیف دینی شروع شده توقف ناپذیراست وبا خون شهدایی همچون اصلانی و جانبازی ایثارگرانی چون پاکدامن و دارایی صدور انقلاب و بیداری ملت های مظلوم جهان بیشترخواهد شد و بر هرشاخسار آن،جوانان طلبه شهادت طلب و انقلابی بی شماری، به ثمر خواهد نشست.

ما طلاب و روحانیون بسیجی خراسان جنوبی ضمن محکومیت این جنایت بزدلانه و تعرض به ساحت مقدس امام رضا علیه السلام، شهادت روحانی مخلص، شهید اصلانی را به محضر امام زمان(ع) و نایب برحقش حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)، امت حزب الله، خصوصا خانواده عزیزشان تبریک و تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال شفای آن دو روحانی جهادی عزیز را مسئلت نموده و خواستار پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آنیم و اعلام میداریم که در انجام تکلیف خود در جهاد تبیین نسبت به توطئه های استکبار جهانی از هیچ تلاشی دریغ نورزیم. ان شاالله

 

 

 

 

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی:
۱۷ سایت توسعه خدمات ارتباطی در روستاهای قائنات راه اندازی شد
بهی گفت: طی سال گذشته ۱۷ سایت توسعه خدمات ارتباطی در روستاهای قائنات راه اندازی شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مصطفی بهی» امروز (۱۷ فروردین) در دیدار با سرپرست فرمانداری شهرستان قائنات با تشریح اقدامات صورت گرفته برای توسعه ارتباطات روستایی این شهرستان اظهار کرد: طی سال گذشته ۱۷ سایت ارائه خدمات و سرویس های ارتباطی در سطح روستاهای این شهرستان راه اندازی شده است.

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: از این تعداد، هفت سایت پوشش تلفن همراه را در هشت روستا برقرار و حدود ۵۰۰ خانوار روستایی را ازسرویس تلفن همراه بهره مند کرده است.

 

بهی افزود: همچنین ۱۶سایت، پوشش اینترنت همراه را در ۱۹ روستا با جمعیتی بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ خانوار برقرار کرده است.

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تصریح کرد: پروژه های ارتباطی روستایی از محل اعتبارات طرح توسعه خدمات عمومی اجباری فاوا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با همکاری اپراتورهای مختلف اجرا می شود.

 

وی با اشاره به برخورداری حدود ۷۰ درصد روستاهای با بیش از ۲۰ خانوار شهرستان قائنات از اینترنت پرسرعت همراه، عنوان کرد: برای برقراری باقی مانده روستاهای فاقد اینترنت نیز برنامه هایی مصوب شده است که طی سال جاری اجرایی می شوند.

 

بهی تاکید کرد: در ادامه اجرای این برنامه ها روستاهای کلی و قومنجان قائنات جزء روستاهایی هستند که تا پایان فروردین ماه به شبکه ملی اطلاعات متصل و از اینترنت پرسرعت همراه بهره مند می شوند.

 

«حمیدرضا برات زاده»، سرپرست فرمانداری شهرستان قائنات در این دیدار ضمن تشکراز اقدامات صورت گرفته در حوزه توسعه ارتباطات روستایی این شهرستان، دسترسی به اینترنت را از نیازهای ضروری مردم در این دوره دانست و جهت همکاری در تسریع روند اجرای پروژه های ارتباطی اعلام آمادگی کرد.

 

 

 

 

 

 

 

محکومیت ۱.۴ میلیارد ریالی متهم قاچاق سوخت در نهبندان/۴

متهم قاچاق سوخت در نهبندان به پرداخت یک میلیارد و ۴۵۶ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

 مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: ماموران پلیس آگاهی مستقر در پلیس راهمحکومیت ۱.۴ میلیارد ریالی متهم قاچاق سوخت در نهبندان شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه تریلر مشکوک شده که پس از توقف بازرسی‌های لازم از آن انجام گرفت.

حسین حسن پور  افزود: طی بازدید مقدار چهار هزار لیتر گازوئیل قاچاق در ۲۰ عدد بشکه ۲۲۰ لیتری کشف شد.

وی گفت: متهم به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز شهرستان نهبندان معرفی شد.

عضو شورای قضائی استان گفت: شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده، وی را به استناد بند پ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز علاوه بر ضبط سوخت‌های مکشوفه و وسایل ارتکاب تخلف به پرداخت یک میلیارد و ۴۵۶ میلیون و ۵۷۶ هزارریال جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی افزود: بموجب مقررات قانونی هر شخص که مرتکب تخلف حمل یا نگهداری کالا‌های قاچاق یارانه‌ای شود علاوه بر ضبط کالا، معادل دو تا چهار برابر ارزش کالا جریمه نقدی می شود.

۳۳ هزار لیتر سوخت قاچاق در توقیف پلیس طبس/۴

 

فرمانده انتظامی استان از کشف ۳۳ هزار لیتر سوخت قاچاق در شهرستان”طبس” خبر داد .

به گزارش امروز خراسان جنوبیی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان”طبس” در اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک تریلی کشنده مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی بیان داشت: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از این تریلی، ۳۳ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده های نفتی کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: در این رابطه خودرو توقیف و متهم دستگیر و به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

زندانیان جرایم غیر عمدخراسان جنوبی آزاد می شوند/۲-۳

با مساعدت ویژه استاندار خراسان جنوبی، زندانیان جرایم غیر عمد استان به آغوش خانواده بازمی گردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با اعلام آمادگی کامل برای همراهی ستاد دیه استان به منظور آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد در جمع اعضای هیئت امنای ستاد دیه خراسان جنوبی، خاطرنشان کرد: کمک به آزادسازی زندانیان و بازگشت آنها به آغوش خانواده کار بسیار ارزشمندی است.
وی تأکید کرد: همه باید دست به دست هم بدهیم و هر یک به سهم خود کمک کنیم تا شاهد خروج افراد بیشتری از زندان ها باشیم.
استاندار با قابل تقدیر خواندن اقدامات ستاد دیه، تصریح نمود: باید رایزنی ها به صورتی انجام گیرد که سهم بخشش شکات و تخفیفات این بخش بیشتر شود.
قناعت بر هم افزایی دستگاه های اجرایی در برگزاری جشن گلریزان آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد استان که قرار است نیمه ماه مبارک رمضان و به مناسبت میلاد مسعود امام حسن مجتبی (ع) برگزار شود، تأکید نمود.
وی در پایان از عضویت افتخاری خود در ستاد دیه استان خراسان جنوبی خبر داد.
شایان ذکر است؛ بر اساس آمار ارائه شده در این جلسه در حال حاضر آمار زندانیان جرایم غیرعمد استان(مهریه، نفقه و مالی) ۷۰ نفر با حجم بدهی ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می باشد .

افتتاح خانه ورزش روستای بیدخت زیرکوه/۷

به مناسبت گرامیداشت حلول ماه پر خیر و برکت رمضان، و لزوم توجه به غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان روستاهای کمتر برخوردار مرزی و همچنین توزیع متوازن، عادلانه و پایدار امکانات و تجهیزات ورزشی در سطح استان، با حضور ترابی بخشدار شاسکوه ، ادیبیان رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان زیرکوه و جمعی دیگر از مسئولین بخش ، خانه ورزش روستای بیدخت افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

 

 

همایش پیاده روی خانوادگی در روستای نوزاد /۷

به مناسبت گرامیداشت نوروز باستانی، همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی روستای نوزاد با شرکت پر شور مردم روستا و با همکاری و هماهنگی اداره ورزش و جوانان شهرستان درمیان، هیات همگانی شهرستان، ناحیه مقاومت بسیج سپاه، شورا و دهیاری روستای نوزاد برگزار شد.

 

 

بارورسازی ابرها رؤیایی محال برای نابودی خشکسالی/۴

با تداوم روند خشکسالی در خراسان‌جنوبی، بارورسازی ابرها تنها بخش کوچکی از آن را جبران می‌کند.

بارورسازی ابرها رؤیایی محال برای نابودی خشکسالی/ لبان خشکیده کویر در انتظار سخاوت آسمان

به گزارش فارس خشکسالی‌های چندین ساله خراسان‌جنوبی امان مردم را بریده و امید آن‌ها را برای زندگی در این استان ناامید کرده است. هر سال را به امید سالی بهتر سپری می‌کنند ولی سال‌ها پشت سر هم می‌گذرد و آسمان سخاوت خود را از آن‌ها دریغ می‌کند.

روند خشکسالی‌ها، سفرهای آب زیرزمینی را نیز تحت تأثیر خود قرار داده و در برخی از دشت‌ها چاه‌های کشاورزی با کاهش برداشت آب روبرو شدند.

از جمله این دشت‌ها می‌توان به دشت سرایان اشاره کرد که به سبب برداشت بیش از حد آب‌های زیرزمینی و کاهش بارندگی‌ نشست کرده و مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرده است.

نگرانی مردم از نبود آب کافی در استان روز به روز بیشتر می‌شود و هر روز بیشتر از روز گذشته اثرات خشکسالی را در زندگی خود احساس می‌کنند.

آب یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند است که بدون آن هیچ موجود زنده‌ای نمی‌تواند ادامه حیات دهد. راهکارهای گوناگونی برای مبارزه با خشکسالی استان پیشنهاد شده که از جمله آن می‌توان به باروری ابرها اشاره کرد.

بارورسازی ابرها احتمال بارش دارد

بارور کردن ابر‌ها فرآیند ترکیب مواد شیمیایی مختلف با ابر‌های موجود در آسمان است که احتمال بارش باران و برف دارند و این اقدام هزینه‌های زیادی را می‌طلبد و با این وجود ۱۰۰ درصد بارش را نیز در پی ندارد.

قطع به یقین با این شرایط نمی‌توان خشکسالی‌های خراسان‌جنوبی را جبران کرد بلکه تنها می‌توان بخش کوچک و ناچیزی از آن را جبران کرد و باید برای آن راه‌حل بهتری جستجو کرد.

«محمد افسرده» یکی از اهالی شهر بیرجند در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: خشکسالی در خراسان‌جنوبی بیش از دو دهه به طول انجامیده است.

وی با اشاره به کمبود بارش‌ها در استان تصریح کرد: در این شرایط سفره‌های آب زیرزمینی نیز در حال فروکش کردن هستند و زندگی ما دچار بحران شده است.

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه آب یکی از نیازهای اساسی است، یادآور شد: کمبود منابع آبی بخش‌های کشاورزی، صنعتی و دامی را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و با تداوم روند خشکسالی زندگی در این استان با مشکل مواجه و با ریزش جمعیت مواجه خواهیم شد.

وعده‌های مسئولان برای رساندن آب عملی نشد

وی با بیان اینکه راه‌حل‌های مختلفی برای کاهش خشکسالی وجود دارد، گفت: یکی از این راه‌ها بارورسازی ابرها است تا زمین تشنه را سیراب کند.

این شهروند بیرجندی با اشاره به وعده‌های مسئولان در راستای رساندن آب از دریای عمان و خلیج‌فارس به استان، افزود: با این روش نیز می‌توان کمبود آب استان را جبران کرد اما با تمام این وعده‌ها کویر استان هنوز تشنه و نیاز به اقدام عملی دارد.

«علی جلالی» یکی از اهالی روستای گازار نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از درآمد مردم روستا از کشاورزی و دامداری تأمین می‌شود و مردم هر سال به امید سالی خوب کشت می‌کنند ولی نتیجه‌ای برای آن‌ها حاصل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بخش عمده‌ای از اهالی روستا زمین‌های خود را شخم زده و گندم کشت کردند، یادآور شد: با بارش اندکی که در فصل زمستان و پاییز آمد گندم‌ها سبز شدند ولی این گیاه نیاز به بارش بعد از بهار دارد وگرنه محصول نابود می‌شود.

جلالی با بیان اینکه بعد از عید بارانی نباریده است، ادامه داد: محصول گندم اهالی در حال نابودی است و کشاورزان از این موضوع نگران هستند.

کاهش میزان آب چشمه‌ها و چاه‌ها در خراسان‌جنوبی

وی با بیان اینکه خشکسالی‌های طولانی درختان بادام منطقه را به هیزم تبدیل کرده، متذکر شد: بخش عمده‌ای از این درختان در این روستا بر اثر خشکسالی خشک شده‌اند و غم را در دل کشاورزان دوچندان کرده است.

این شهروند با اشاره به کاهش میزان آب در چشمه‌ها و چاه‌های منطقه، گفت: با کاهش بارندگی چشمه‌هایی که در گذشته نیاز کشاورزی درختان زرشک را تأمین می‌کرد، اکنون به شدت افت کرده‌اند.

جلالی با بیان اینکه خشکسالی‌ها بخش کشاورزی را به شدت تحت تأثیر قرار داده است، افزود: امید مردم این منطقه تنها کشاورزی است که در حال نابودی است.

وی با بیان اینکه مسئولان باید عزم خود را برای احیای زندگی در این منطقه جزم کنند، خاطرنشان کرد: پیشنهادات زیادی برای مبارزه با خشکسالی ارائه شده که تاکنون عملی نشده است.

دل‌نگرانی‌های مردم خراسان‌جنوبی از کمبود منابع آبی و تداوم خشکسالی تمامی ندارد و آسمان نیز سخاوت خود را از لبان تشنه این کویر بی‌انتها دریغ می‌کند.

«علیرضا خندان‌رو» مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: از آغاز مهرماه سال گذشته تا انتهای ۱۳ فروردین‌ماه جاری میزان بارندگی‌های استان ۷۰.۴ میلی‌متر بوده است.

وی با بیان اینکه این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۲ درصد رشد داشته است، تصریح کرد: همچنین نسبت به بلندمدت ۲۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در سال جاری ابری برای باروری در آسمان نبود

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی با اشاره به باروری ابرها، یادآور شد: برای بارورسازی ابرها باید شرایط مهیا باشد و ابر در آسمان وجود داشته باشد که در اسفندماه سال گذشته شرایط برای بارورسازی در استان محیا نبوده است.

خندان‌رو با بیان اینکه همچنین از آغاز فروردین‌ماه جاری تاکنون ابری در آسمان نبوده که بتوان آن را بارور کرد، افزود: بارورسازی ابرها نمی‌تواند مشکل خشکسالی را حل کند، شاید بتواند اندکی آن را تعدیل کند ولی راه‌حلی برای نابودی آن نیست و بارورسازی ابرها هزینه‌های زیادی را برای دولت در بردارد.

«سعید سروری» مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: بارور کردن ابرها می‌تواند یکی از راهکاری مبارزه با خشکسالی باشد.

وی با بیان اینکه باروری ابرها هزینه‌های زیادی را می‌طلبد، تصریح کرد: هزینه اولیه برای اجرای این عملیات بیش از ۷ میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای بارور کردن ابرها نیاز به رادار هواشناسی وجود دارد، یادآور شد: این تجهیزات در شرق کشور و در استان ما وجود ندارد.

باروری ابرها ۱۵ درصد ریزش باران را افزایش می‌دهد

سروری با بیان اینکه باید ابری در آسمان وجود داشته باشد تا بتوان آن را بارور کرد، افزود: در سال جاری ابر در آسمان دیده نشده و تنها گرد و خاک میهمان آسمان استان بوده است.

وی با بیان اینکه باروری ابرها تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد میزان ریزش باران را افزایش می‌دهد، اضافه کرد: این میزان برای جبران خشکسالی استان اندک است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۲۳ درصد از حجم سدهای استان پر هستند.

سروری حجم مخازن سدهای استان را در حال حاضر ۷۵ میلیون مترمکعب دانست و یادآور شد: از این میزان تنها ۱۷ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به سال خشک گذشته و کمبود بارندگی‌ها و رواناب‌ها، استفاده از منابع آب زیرزمینی افزایش یافت به طوری که کسری مخزن آبخوان‌های استان در سال آبی گذشته به ۱۲۵ میلیون مترمکعب رسید.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با اشاره به افت سطح آب زیرزمینی استان، افزود: در سال گذشته متوسط افت سطح آب زیرزمینی استان ۲۵ سانتی‌متر بوده است.

سروری متذکر شد: وابسته بودن بیش از ۹۹.۵ درصد مصارف آب در استان به منابع آب زیرزمینی و افزایش برداشت بیش از حد توان آبخوان‌ها سبب شده دشت‌های استان در وضعیت نامطلوبی قرار گیرد.

خشکسالی ۲۶ دشت استان را ممنوعه کرد

وی با اشاره به ۳۵ دشت مطالعاتی در استان، گفت: در حال حاضر از این تعداد ۲۶ دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی هستند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی از راهکارهایی که در این شرایط بحرانی منابع آبی استان می‌تواند در ثبات و پایداری منابع آبی مؤثر باشد اجرای طرح سازگاری با کم آبی است، اضافه کرد: در این طرح نقش تمامی دستگاه‌های اجرایی برای رسیدن به این هدف مشخص شده است.

سروری خاطرنشان کرد: اگرچه بخشی از مدیریت منابع آبی بر عهده مسئولان و دستگاه‌های اجرایی است اما همراهی مردم و کشاورزان در مصرف صحیح آب می‌تواند برای حفظ منابع موجود بسیار مؤثر باشد.

 

تشخیص دانش‌آموزان بیمار با استفاده از سامانه «ایران من»/۷

معاون تربیت‌بدنی سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان مبتلا یا ناقل از طریق سامانه «ایران من» تشخیص داده می‌شوند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، صادق ستاری فرد؛ با حضور در برنامه «سلام صبح بخیر» رادیو ایران، اظهار کرد: با شیوع کرونا و آغاز آموزش‌‌های مجازی، شاهد افت تحصیلی و یادگیری دانش آموزان در تمام پایه‌ها و همچنین مشکلاتی نظیر انزوای اجتماعی، احساس تنهایی، استرس، ترس از یاد نگرفتن دروس و … بودیم که تمام این مشکلات ناشی از تعطیلی ۳ ساله مدارس در کشور می‌باشد. در این راستا، یکی از بهترین روش‌ها برای حل این مشکلات، بازگشایی حضوری مدارس و حضور پر شور دانش آموزان و معلمان در کلاس‌های درس است.

وی درباره تمهیدات لازم برای جلوگیری از شیوع بیماری در میان دانش آموزان گفت: دانش آموزان مبتلا یا دانش آموزان دارای علائم بیماری نباید در کلاس‌های حضوری درس حاضر باشند و باید آموزش‌ها را از طریق فضای مجازی دنبال کنند؛ همچنین رعایت بهداشت فردی، بهداشت محیط، زدن ماسک، وجود تهویه به طور جدی مد نظر آموزش و پرورش است.

ستاری فرد تاکید کرد: حدود ۵هزار و ۴۰۰مراقب بهداشت در سطح مدارس حضور دارند و در حدود ۳۰هزار نیروی اداری وظیفه نظارت و حضور فیزیکی در مدارس را عهده‌دار هستند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: «سامانه ایران من» در اختیار مدیران، معلمان و مراقبین بهداشت مدارس است و وزارت بهداشت و وزارت کشور نیز به این سامانه دسترسی دارند؛ بنابراین می‌توانیم به راحتی دانش‌آموزانی که خودشان یا فردی در خانواده‌شان مبتلا به بیماری هستند را تشخیص دهیم.

وی با تاکید بر اینکه همه پیش‌بینی‌ها انجام شده است، گفت: میانگین تراکم کلاس‌ها در حال حاضر ۱۸نفر دانش‌آموز است، اما این را نیز می‌پذیریم کلاس‌هایی داریم که حتی ۴۰دانش‌آموز دارند.

ستاری‌فرد گفت: هشتم فروردین امسال بخشنامه‌ای را به همه استان‌ها ارسال کردیم که هرگونه افزایش شهریه توسط مدارس غیردولتی ممنوع است و اگر مدرسه‌ای افزایش شهریه داشته باشد، تخلف است.

وی ادامه داد: تمهیدات لازم برای رسیدگی به تخلفات را انجام داده‌ایم و به گزارش‌های خانواده‌ها رسیدگی می‌کنیم.

ستاری فرد گفت: سرویس تردد دانش‌آموزان خوشبختانه امروز یا فردا در کلان شهر‌هایی مثل تهران، اصفهان و دیگر شهر‌هایی که نیاز به تردد دانش آموزان از طریق سرویس دارند، برقرار می‌شود و مشکلات این حوزه، با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده، مرتفع می‌گردد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آزمون‌های پایان ترم گذشته در همه مقاطع به صورت حضوری برگزار شد، گفت: طی شش ماه گذشته همه مدارس روستایی و مدارس شهر‌های کم جمعیت که در برآورد ما حدود ۲۳%از دانش‌آموزان را شامل می‌شوند، به صورت کاملا حضوری در کلاس‌های درس بودند و آموزش و پرورش نشان داد که حضور دانش‌آموزان نمی‌تواند چالشی را ایجاد کند.

ستاری‌فرد ادامه داد: خوشبختانه تا امروز، ۹۵%معلمان دز اول واکسن، ۹۰%دز دوم و بیش از ۵۱%دز سوم واکسن را دریافت کردند؛ همچنین حدود ۹۰%دانش آموزان دز اول و ۸۰%دز دوم را دریافت کرده‌اند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: به والدین اطمینان خاطر کافی را می‌دهیم که با رعایت کامل مراقبت‌های بهداشتی در مدارس تمام تلاشمان را برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان به کار خواهیم گرفت.

محکومیت هتک حرمت حرم امام رضا (ع) از سوی علمای برجسته اهل‌سنت خراسان جنوبی/ وحدت جامعه اسلامی پابرجاست/۲-۳

 

محکومیت هتک حرمت حرم امام رضا (ع) از سوی علمای برجسته اهل‌سنت خراسان جنوبی/ وحدت جامعه اسلامی پابرجاست

علمای برجسته اهل‌سنت خراسان جنوبی حمله به طلاب در حرم امام رضا(ع) را به‌شدت محکوم کرده و خواهان اشد مجازات عاملان شهادت و مجروح کردن روحانیون جهادگر مشهد مقدس شدند.

به گزارش تسنیم، در حادثه هتک حرمت به حرم مبارک حضرت امام رضا(ع) و حمله به سه نفر از طلاب جهادگر، علمای اهل‌سنت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگاران تسنیم در شهرستان‌های خراسان جنوبی ضمن ابراز همدردی و محکومیت این حادثه خواستار برخورد قاطعانه با عاملان این اتفاق ناگوار شدند.

امام جمعه اهل سنت شهرستان زیرکوه در گفتگو با خبرنگار تسنیم در زیرکوه، ضمن محکوم کردن حادثه روز گذشته در حرم امام رضا (ع) که منجر به شهادت یک روحانی جهادی شد اظهار داشت: جامعه اسلامی و جامعه اهل سنت با تمام وجود این عمل را محکوم می‌کند و خواهان اشد مجازات برای ضاربین و مسببین این عمل غیر اسلامی و غیر انسانی هستیم.

مولوی سیدمصطفی حسینی با بیان اینکه وحدت جامعه اسلامی همچنان پابرجا است افزود: محاکم قضایی باید با اشد مجازات با عاملان این حادثه برخورد کند و براساس قرآن، شریعت و قانون اسلامی با آنها برخورد شود تا امنیت کشور پا برجا باشد.

وی ادامه داد: اهل سنت و شیعه با صفا و صمیمیت در کنار یکدیگر و در تعامل زندگی می‌کنند و ملت ایران و جامعه شیعه و اهل سنت با رهبری امام خامنه‌ای، محکم و مستحکم‌تر از قبل وحدت خواهد داشت.

امام جمعه اهل سنت شهرستان زیرکوه با بیان اینکه در ایران اسلامی، جامعه اهل سنت و تشیع مصائب زیادی دیده‌اند و جنایات زیادی از این قبیل بوده است گفت: اگرچه این اقدام ننگین، مصیبتی بر جامعه تحمیل شده و عزیزی را از دست دادیم اما ملت ایران و جامعه اهل سنت و تشیع وحدتشان را همچنان حفظ کرده و خواهند کرد.

حسینی افزود: کسانی که این طرح و نقشه‌ها را برنامه ریزی می‌کنند باید بدانند عمل آنها نمی‌تواند خدشه‌ای در وحدت، انسجام و تفاهم و تقریبی که بین امت اسلامی در سطح کشور وجود دارد داشته باشد چرا که با این کار تنها تنفر برای خود به وجود می‌آورند.

وی با تاکید براینکه مسببان این حادثه باید بدانند که خودشان و این عملشان در نزد خدا، در بین مردم و جامعه اسلامی هیچ جایگاه ندارد بلکه مورد تنفر، انزجار و نفرت مردم است گفت: قتل از سوی هر فرد یا گروهی که بوده محکوم است.

امام جمعه اهل سنت شهرستان زیرکوه عنوان کرد: باید ضارب و قاتل مجازات شود چرا که این عمل غیرانسانی و غیر اسلامی باعث هرج ومرج، ترویج فساد و منکرات، ایجاد ترس و وحشت در جامعه می‌شود.

عاملان این حادثه ناگوار مجازات شوند

مولوی غلام‌حیدر فاروقی، امام جمعه اهل سنت شهرستان بیرجند نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: بر اساس آیات قرآن کشتن هر مسلمانی جایز نبوده و حرام است.

وی ضمن محکوم کردن این جنایت بزرگ افزود: علمای اهل سنت خراسان جنوبی این جنایت بزرگ را به‌ شدت محکوم کرده و از مسئولان امر درخواست داریم نسبت به مجازات عاملان این جنایت بزرگ اقدام کنند.

امام جمعه اهل سنت بیرجند بیان کرد: در این جنایت بزرگ دست‌های دشمنان اسلام در کار است تا با این اقدام بین مسلمانان اختلاف ایجاد کنند.

فاروقی با بیان اینکه این عاملان این جنایت بزرگ بویی از اسلام نبرده‌اند تصریح کرد: حادثه حرم مطهر رضوی از سوی دشمنان اسلام جنایتی علیه بشریت و بی حرمتی به امام رضا(ع) است.

وی در پیامی به دشمنان اسلام خاطرنشان کرد: دشمنان اسلام در جریان باشند مسلمانان هرگز از این اتحاد و همدلی دست برنخواهند داشت و پشت یکدیگر خواهند بود.

دشمنان بدانند با کشتن افراد بیگناه هرگز نمی‌توانند اتحاد ملت ایران را خدشه دار کنند

مولوی عبداللهی، امام جمعه اهل سنت اسدیه نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم در درمیان اظهار داشت: این عمل، یک عمل ننگین و بزدلانه است که در ماه مبارک رمضان و در جوار مرقد شریف امام رضا(ع) صورت گرفته است.

وی افزود: ریختن خون افراد بیگناه و بی حرمتی به مقام امام رضا(ع) عملی است که هیچ انسان با وجدانی آن را نمی‌پذیرد.

عبداللهی تصریح کرد: افرادی که جنایت را مرتکب شدند نوکران استکبار جهانی هستند و دست آمریکا، انگلیس و صهیونیست پشت این قضیه است.

وی ضمن محکوم کردن این عمل بی رحمانه یادآور شد: جامعه اهل سنت خراسان جنوبی این عمل را محکوم و از مسئولان امر خواستار هستند نسبت به شناسایی و مجازات این عاملان اقدام کنند تا درسی باشد برای دیگر افرادی که این فکرهای شوم را دارند.

امام جمعه اهل سنت اسدیه بیان کرد: دشمنان قصد دارند نظم، انسجام و اتحاد بین ملت ایران را از بین ببرند و به اهداف شوم خود دست یابند مطمئن باشید در چنین کارهایی هرگز موفق نخواهید شد و با کشتن افراد بیگناه هرگز نمی‌توان اتحاد ملت ایران را خدشه دار کنید.

عبداللهی  خاطرنشان کرد: ملت ایران هوشیار است و تا آخرین قطره خونشان از امنیت، توان ارزی و اتحاد ملت دفاع خواهند کرد.

 

 

ثبت ۲ فوتی جدید کرونایی در خراسان جنوبی/۲

با فوت ۲ بیمار دیگر کرونایی مجموع فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به هزار و ۴۳۴ نفر رسید.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در استان گفت: در شبانه ثبت ۲ فوتی جدید کرونایی در خراسان جنوبیگذشته از ۱۴۵ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۳۶ بیمار و از ۳۷۲ تست سریع ۱۰۴ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۵۱۷ تست ملکولی و سریع در استان ۱۴۰ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۸ مورد از بشرویه، ۵۷ مورد از بیرجند، ۲ مورد از خوسف، ۱۱ مورد از زیرکوه، ۲ مورد از درمیان، ۲ مورد از سرایان، ۴ مورد از سربیشه، ۱۲ مورد از طبس، ۱۰ مورد ازفردوس، ۱۹ مورد از قاینات و ۱۳ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۴۳ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۶ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۲ نفر وخیم گزارش شده است.

 

 

 

گوجه فرنگی‌های ۲۹ هزار تومانی/۲-۳

شهروندان بیرجندی از افزایش قیمت گوجه فرنگی تا ۲۹ هزار تومان در مغازه‌ها گلایه‌مندند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران سجادی یکی از شهروندان بیرجندی گفت: دیروز برای خرید گوجه فرنگی به میوه فروشی محل مان رفتم و در کمال تعجب فروشنده گفت قیمت هرکیلو گوجه در صورتی که خریدار جدا کند کیلویی ۲۹ هزار تومان و اگر فروشنده انتخاب کند کیلویی ۲۵ هزار تومان است.

او گفت: این افزایش قیمت یکباره هیچ توجیهی ندارد وقتی گوجه فرنگی را در روز سیزده به در که بار جدیدی نبوده و کمبود بیشتر احساس می‌شده به قیمت کیلویی ۱۳ هزار تومان خریدم و حالا می‌گویند ۲۹ هزار تومان شده است.

سجادی گفت: امروز برای خرید گوجه به یکی از روز بازار‌ها رفتم و در آنجا قیمت هر کیلوگوجه فرنگی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

گوجه فرنگی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان شد

پیگیر علت گرانی‌ها از رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان بیرجند شدیم.

حیدری گفت: کمبود گوجه فرنگی به دنبال کاهش واردات آن به استان باعث شده است تا قیمت گوجه فرنگی از دیروز افزایش پیدا کند.

او گفت: به نظر می‌رسد کامیون دار‌ها به دلیل افزایش حق کمیسیون در دفاتر باربری اعتصاب کرده اند و بار کمی به استان وارد می‌شود.

حیدری گفت: امروز قیمت هر کیلو گوجه فرنگی درمیدان میوه و تره بار استان ۱۷ هزار تومان بود که با احتساب سود فروشندگان، هر کیلو گوجه فرنگی در مغازه‌ها ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

 

 

 

ارگ کلاه فرنگی؛ سرمایه ملی و هویت بیرجند همچنان در حصار وعده‌ها/۷

 ارگ کلاه فرنگی؛ سرمایه ملی و هویت بیرجند همچنان در حصار وعده‌ها

علی رغم آغاز مرمت ارگ کلاه فرنگی بیرجند به عنوان هویت تاریخی شهر، وعده های داده شده طی سال های گذشته برای این بنای تاریخی هنوز محقق نشده است.

به گزارش مهر ارگ کلاه فرنگی بیرجند به عنوان دارالحکومه محل حکمرانی امیر معصوم خان در اواخر دوره زندیه احداث شده است. این بنا از نظر فرم معماری با دیگر بناهای تاریخی موجود در شهر بیرجند تفاوت‌های بسیاری دارد. ساختمان بنا در شش اشکوب احداث شده که دو اشکوب آن دارای فضا و بقیه اشکوب‌ها برای تکمیل فرم بیرونی آن بر روی گنبد حوض‌خانه ساخته شده‌اند.

بخش همکف آن از یک پلان مربع شکل با اتاق‌های متعدد تشکیل شده و در این طبقه چهار هشتی به شکل قرینه وجود دارد که اصلی ترین بخش ساختمان یعنی حوض‌خانه در آن قرار دارد. حوض‌خانه دارای پلان هشت ضلعی است که طاق نما و سکوهایی آن را احاطه کرده است. یک حوض در وسط و گنبد با تزئینات مقرنس، رسمی بندی و کار بندهای زیبا شکوهی به آن افزوده است.

طبقه دوم آن دارای یک هشت ضلعی است که چند اتاق دارد و بخش‌های فوقانی تنها جنبه سمبلیک و زیبایی دارد که در آن پنجره‌های کوچک و کم عرض برای تأمین نور حوض‌خانه تعبیه شده که به کلاه فرنگی موسوم است. بخش محوطه و باغ این مجموعه، بر اساس اسناد قدیمی به شکل چهار باغ بوده که به دلیل تغییراتی که در آن به وجود آمده شکل اصلی خود را از دست داده است.

این بنای با ارزش تاریخی که از بناهای شاخص بیرجند است در خیابان شهید مطهری با مساحت ۶۷۷ متر مربع به شکل زیگورات ساخته شده است که در سال‌های گذشته همواره از بخشی از این بنا به عنوان استانداری و فرمانداری استفاده می‌شد و با وجود همه وعده‌های داده شده توسط استانداران سابق برای آزاد سازی ارگ و یا حداقل جدا کردن این بنا از ساختمان فرمانداری با فنس کشی، همچنان در حصاری است که مسافران و گردشگران در همه فصول سال به راحتی نمی‌توانند از آن بازدید کنند.

این موضوع سبب شده با توجه به کاربری اداری آن در سال‌های گذشته و حتی استفاده از بخشی از این بنا برای اسکان سربازان محافظ فرمانداری خسارت‌هایی به آن وارد شود که برای جبران آن باید به طور اساسی مرمت شود.

تا کنون پی گیری های مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان برای فراهم شدن زمینه بازدید آزاد عموم مردم از این بنای تاریخی جز در مواقع محدودی از سال فراهم نشده است.

در ماه‌های انتهایی سال ۱۴۰۰ معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در جلسه بررسی نحوه مدیریت و بهره برداری از ارگ کلاه فرنگی بیرجند، خاطرنشان کرد: پیرو دستور استاندار، تحویل، بهره برداری و مدیریت ارگ کلاه فرنگی به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی واگذار می‌شود.

علیرضا عباس زاده ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی باید با تسهیل شرایط بهره برداری مردم از ارگ کلاه فرنگی و تأمین استانداردهای لازم، زمینه استفاده عموم مردم از این بنای تاریخی را تا نوروز ۱۴۰۱ فراهم کند و از زمان واگذاری این مجموعه، علاوه بر مسئولیت تأمین حفاظت فضا و امنیت مردم، تضمین حفاظت از ساختمان فرمانداری نیز به عهده این اداره کل است.

ارگ کلاه فرنگی از ساختمان فرمانداری جدا شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در آن زمان در گفتگو با مهر تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی باید در اولین قدم نسبت به احداث دیوار دور تا دور ارگ کلاه فرنگی اقدام کند تا این اثر تاریخی از ساختمان فرمانداری به طور کامل جدا شود.

عباس زاده با تأکید بر آغاز کارهای فنی مرمت بنا، ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی باید با لحاظ کردن همه مسائل و جوانب امر، برای درب ورودی مجموعه نیز طرحی شکیل و چشم‌نواز ارائه کند. همچنین باید از ظرفیت شهرداری بیرجند در زیباسازی محوطه ارگ استفاده شود و توجه به ارگ کلاه فرنگی به عنوان یکی از سرمایه‌های ملی و از ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی استان، دارای اهمیت است.

وی خاطر نشان کرد: ارگ کلاه فرنگی نه برای بیرجند بلکه برای استان، نماد هویتی و جز ظرفیت‌های فرهنگی است که باید به خوبی مراقبت و نگهداری شود و استفاده از این فضای تاریخی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده، ادامه داد: باید به مطالبه عمومی در خصوص بهره‌مندی از این اثر تاریخی شاخص توجه شود و این مجموعه هر چه زودتر در اختیار مردم قرار گیرد.

استاندار در دیدار با اعضای شورای اسلامی و شهردار بیرجند یک بار دیگر بر انجام این کار تاکید کرد.

بعد از تاکید وی بر حفاظت و مراقبت از ارگ کلاه فرنگی برای پاسخگویی به مطالبه مردم، مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان که سال‌ها است منتظر چنین فرصتی بودند و پی گیری های بسیاری در سال‌های گذشته در سطح کشور در این باره انجام داده‌اند دست به کار شدند تا این بنای تاریخی را برای بازدید عموم مردم در نوروز ۱۴۰۱ آماده کنند.

ایجاد موزه سیاسی استان در ارگ کلاه فرنگی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی هم همان زمان به خبرنگار مهر اظهار کرد: برای مرمت ارگ کلاه فرنگی در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده است و حداقل به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان دیگر برای تکمیل مرمت، نورپردازی، بهسازی و غیره در این بنای تاریخی نیاز است تا برای بازدید عموم مردم در نوروز ۱۴۰۱ آماده شود.

علی شریعتی منش با بیان اینکه بخشی از اعتبار مورد نیاز تخصیص یافته است، اضافه کرد: با پیشنهاد مدیر کل میراث فرهنگی استان کاربری موزه تاریخ سیاسی استان برای این بنا در نظر گرفته شده است که بعد از تهیه محتوای موزه، باید توسط اداره کل موزه‌ها کشور تأیید شود و بعد از آن تجهیزات مورد نیاز موزه فراهم شود که امکان انجام این کار تا نوروز ۱۴۰۱ وجود ندارد.

به گفته وی ممکن است نمایشگاه تاریخ سیاسی یا نمایشگاه دیگری برای بازدید عموم مردم در نوروز ۱۴۰۱ در ارگ کلاه فرنگی بیرجند برگزار شود و مرمت طبقه اول ارگ انجام شده و مرمت طبقات بعدی آن باید انجام شود و کار برآورد تجهیزات، برق و تأسیسات در حال انجام است و بعد از انجام این کار، دیوار کشی اطراف ارگ کلاه فرهنگی انجام خواهد شد.

در یکی از روزهای نوروز ۱۴۰۱ به همراه تعدادی از مسافران و گردشگرانی که به بیرجند سفر کرده بودند راهی ارگ کلاه فرنگی بیرجند شدیم. در اولین نگاه آنچه بیش از هر چیز دیگری مشاهده می‌شد این بود که هیچ اثری از مرمت در فضای بیرونی ارگ کلاه فرنگی با وجود وعده‌های داده شده، نبود و این موقع این حرف مسافران و گردشگران یک بار دیگر تداعی کرد که همواره به ما به عنوان خبرنگار می‌گویند که قدر داشته‌های خود را در زمینه آثار تاریخی و جاذبه‌های خود نمی‌دانید که اگر این طور بود باید وضع بناهای تاریخی شما و به ویژه مرکز آن بهتر از این بود.

وارد فضای داخلی ارگ که شدیم شاهد وضعیت بدتری از بیرون آن بودیم که تلاش شده بود با گذاشتن چند عکس از بیرجند قدیم مشکلات موجود در آن کمتر به چشم آید که البته با انصاف اگر به این موضوع نگاه کنیم، مسئولان میراث فرهنگی استان شاید کمتر در این زمینه مقصر باشند زیرا تاکنون وعده‌های داده شده در این خصوص توسط استانداران و معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در این باره کمتر محقق شده و شاید در دوره جدید مدیریت استان هم قرار است مانند گذشته وعده‌های بدون عملی داده شود تا این زمان نیز بگذرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با وجود اینکه در مرخصی بود با بیان اینکه بخشی از اعتبار مورد نیاز برای مرمت و بهسازی این بنا تخصیص یافته که میزان دقیق آن را هفته آینده می‌توانم اعلام کنم، اظهار داشت: گچ کاری طبقه اول و نورپردازی ارگ تمام شده است و قرار داد احداث دیوار اطراف این بنا منعقد شده که از ۱۴ فروردین با هماهنگی استانداری آغاز خواهد شد.

علی شریعتی منش با بیان اینکه مرمت نمای بیرونی بنا هنوز انجام نشده است که از ۱۴ فروردین شروع خواهد شد اما گچ کاری طبقه بالا ارگ انجام شده است از مرمت حوض‌خانه و ضد آب کردن آن و تزئینات، مشبک ها و رسمی بندی‌های آن با کار جداگانه‌ای خبر داد که در آینده انجام خواهد شد.

فرمانده انتظامی خراسان‌جنوبی:

سرقت‌ها طی ایام نوروز در خراسان جنوبی ۶ درصد کاهش یافت

سرقت‌ها طی ایام نوروز در خراسان جنوبی ۶ درصد کاهش یافت

فرمانده انتظامی خراسان‌جنوبی گفت: سرقت‌ها طی ایام نوروز در خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر سردار ناصر فرشید صبح چهارشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: در نوروز سال جاری چه در سطح جاده‌ها و چه در سطح شهرهای استان با افزایش ترددها رو به رو بوده‌ایم.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی بیان‌کرد: در چند روز اول شروع تعطیلات نوروزی استان رتبه سوم در کشور از نظر تردد خودروها بود و در روزهای بعد نیز در رتبه‌های نخست قرار داشتیم ولی با این وجود خوشبختانه از نظر آمار فوتی تصادفات کاهش داشته‌ایم.

فرشید ادامه داد: اینکه توانستیم تعداد فوتی‌های ناشی از تصادفات در تعطیلات نوروزی را به هشت نفر کاهش دهیم در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه ما قریب پنج میلیون تردد در خراسان‌جنوبی داشتیم که نشان از افزایش ۵۱ درصدی ترددها است، افزود: ورودی و خروجی‌های به استان نیز ۶۲ درصد افزایش داشته است که این آمار از نظر بررسی برخی از مؤلفه‌ها قابل توجه است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: در ایام نوروز ۱۴۰۱ قریب ۳۶ هزار نفر را روزانه به کارگیری کردیم و همکاران ما در انتظامی خراسان جنوبی از همه تعطیلات نوروزی استفاده نکردند.

فرشید با بیان اینکه در تعطیلات نوروزی سال جاری در خراسان‌جنوبی خوشبختانه با کاهش ۶ درصدی سرقت‌ها رو به رو بودیم، اظهار کرد: بیشتر سرقت‌ها نیز در اماکن خصوصی و در ساختمان‌های نیمه کاره بوده است.

وی بیان کرد: در ایام نوروز از مأموریت‌های دیگر خود نیز غافل نبودیم و بیش از یک تن و ۵۰۰ کیلوگرم مواد مخدر کشف و ضبط کردیم.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر در کلانتری‌های خراسان جنوبی واحد مددکاری و مشاوره راه اندازی کرده‌ایم، گفت: در سال ۱۴۰۰ دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر نیز افزایش داشته است.

فرشید یادآور شد: در ایام نوروز در برخوردهایی که با راننده‌های متخلف داشتیم، دریافتیم که ۸۱ درصد این راننده‌ها بین ۲۰ تا ۴۰ سال سن داشته‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی :

فرهنگ سازی برای کاهش تصادفات نیاز به یک طرح جامع دارد

فرهنگ سازی برای کاهش تصادفات نیاز به یک طرح جامع دارد

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: فرهنگ سازی برای کاهش تصادفات نیاز به یک طرح جامع دارد که از خانواده تا آموزش و پرورش و … را در برگیرد.

 آیت الله سید علیرضا عبادی صبح چهارشنبه در دیدار با فرمانده انتظامی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: کاهش فوتی‌های جاده‌ای در نوروز ۱۴۰۱ در خراسان‌جنوبی و ایران بسیار خرسند کننده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در مورد تصادفات جاده‌ای بخشی از وظایف بر عهده پلیس است، بیان‌کرد: بخش دیگری از مسئولیت‌ها به استاندارد بودن خودرو و جاده مناسب و مهم‌تر شیوه رفتاری و عملکرد رانندگان بر می‌گردد.

عبادی یادآور شد: برای کاهش تصادفات جاده فرهنگ‌سازی یک اصل مهم است که در این زمینه آموزشگاه‌های رانندگی، آموزش و پرورش و خانواده‌ها و تریبون دارهای در جاهای مختلف مسئولیت دارند.

وی گفت: بسیار عجیب است که فردی در جاده کوهستانی و برفی بدون زنجیر چرخ رانندگی می‌کند و جان خود را به خطر می‌اندازد که این موضوع و موضوعات مشابه نشان از بی مبالاتی بسیاری از افراد در هنگام رانندگی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: برخی از این بی‌مبالاتی‌ها در حکم قتل شبه عمد است که فرد در برابر آن باید پاسخگو باشد و در نگاه دینی ما حتی نسبت به جسم خودمان نباید آزار و اذیت داشته باشیم.

عبادی گفت: فرهنگ سازی برای کاهش تصادفات نیاز به یک طرح جامع دارد که از خانواده تا آموزش و پرورش و … را در بر گرفته و از وضعیت عادی در این حوزه باید خارج شویم.

وی ادامه داد: صاحبان صنایع در حوزه خودرو بنا بر تأکید مقام معظم رهبری باید کیفیت خود را افزایش دهند و شایسته نیست سهل انگاری در صنعت خودرو کار را به جایی برساند که مجبور به واردات شویم.

بازدید معان وزیر ورزش و جوانان از سالن ورزشی شمال شهر بیرجند
معاون وزیر ورزش و جوانان، از سالن ورزشی شمال شهر بیرجند که پیشرفت ۸۵ درصدی دارد، بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «بنیامین شکوه فر» معاون حقوقی، مجلس و امور استان های وزارت ورزش و جوانان صبح امروز (۱۷ فروردین) با استقبال مسئولان خراسان جنوبی وارد بیرجند شد.

 

وی در بدو ورود به بیرجند، با حضور در مزار شهدای گمنام شهرستان بیرجند با نثار گل به مقام شامخ شهدا ادای احترام و با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق کرد.

 

معاون وزیر ورزش و جوانان در اولین برنامه کاری خود در سفر به بیرجند از سالن ورزشی شمال شهر بیرجند بازدید کرد. این سالن ورزشی ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تامین اعتبار، تا مرداد ماه ۱۴۰۱ تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

این پروژه ورزشی تنها پروژه استاندارد و قهرمانی شمال شهر بیرجند است که در منطقه کمتر برخوردار مهر شهر با جمعیت ۶۰ هزار نفری قرار دارد.

 

گفتنی است، امروز با حضور معاون وزیر ورزش و جوانان «محمدحسین خسروی» به عنوان سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی معرفی و از خدمات «حسن عزیز» مدیرکل سابق تقدیر خواهد شد.

 

 

 

 

استقبال از آموزش حضوری در خراسان جنوبی

استقبال از آموزش حضوری در خراسان جنوبی

آموزش مجازی هرچند پس از شیوع کرونا در ۲ سال گذشته تهدید را به فرصت تبدیل کرد اما با گسترش واکسیناسیون عمومی و بهبود وضعیت بیماری کووید۱۹، تمایل خانواده‌ها برای بازگشایی مدارس سبب شد که کلاس‌های درس حضوری در خراسان جنوبی با استقبال دانش‌آموزان مواجه شود.

به گزارش ایرنا ۲ سال از شناسایی اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشور و استان خراسان جنوبی می‌گذرد، ویروسی که بسیاری از مناسبات اجتماعی را بر هم زد و یکی از مهمترین آنها حضور دانش‌آموزان در مدارس و دانشجویان در دانشگاه‌ها بود.

همزمان با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در اسفند ۹۸ و تلخی‌های شیوع کرونا اما یکی از رخدادهای مبارک که تحسین همگان را برانگیخت، تلاش مجاهدانه و ایثارگرانه فرهنگیان اعم از کادر آموزشی و اداری مدارس بود که از همان ابتدا مانع تعطیلی آموزش و یادگیری شدند.

دانش‌آموزان و والدین آنان در این مدت روش‌های مختلف آموزش مجازی، محتوایی و حضوری به‌صورت گروه‌بندی را تجربه کردند و هر بار پس از شروع پیک جدید کرونا، فعالیت حضوری مدارس و دانشگاه‌ها نیز تعطیل شد که ضمن حفظ سلامتی دانش‌آموزان ولی افت تحصیلی ناشی از تعطیلی مدارس و سایر تبعات خانه‌نشینی، نگرانی‌های جدی را در پی داشته است.

همچنین با وجود تلاش دستگاه‌های متولی برای ارائه فراگیر آموزش غیرحضوری به‌ویژه از طریق شبکه شاد اما در مناطقی از استان پهناور خراسان جنوبی با پراکندگی بالای جمعیت زیرساخت‌های مناسب این گونه آموزش فراهم نبود که در دوران پسا کرونا باید به آن پرداخته شود.

پس از آنکه در اسفند سال گذشته نشانه‌های کنترل پیک ششم کرونا پدیدار شد و با توجه به شرایط روحی و روانی جامعه، ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز سفرهای نوروزی به شرط تزریق حداقل ۲ دز واکسن را صادر کرد، در ادامه اعلام شد که مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ بازگشایی می‌شود و حضور همه دانش‌آموزان در کلاس‌های درس الزامی است.

دستورالعمل حضوری شدن مدارس از چهاردهم فروردین، پیش از بازگشایی به ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان ابلاغ شد و این بار می‌توان فهمید به‌رغم نگرانی‌های همیشگی پدر و مادرها درباره سلامتی فرزندانشان، اما آرامش و اطمینان خاطر بیشتری برای حضور آنان در مدرسه بوجود آمده است.

به‌ویژه آنکه براساس این شیوه‌نامه تمامی فعالیت‌های تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی و دروس باید به‌صورت حضوری و با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس‌های درس انجام شود.

مشاهدات خبرنگار ایرنا در روزهای اخیر حاکی است استفاده از ماسک در مدارس شهر بیرجند رعایت می‌شود و با توجه به گرم شدن هوا، پنجره‌های کلاس‌های درس نیز برای تهویه باز است.

نکته دیگر اینکه تاکید شده، دانش‌آموزان مبتلا به کرونا، دارای علائم ابتلا به این ویروس یا داشتن بیماری زمینه‌ای با تایید پزشک و رضایت والدین می‌توانند از بستر شاد آموزش ببینند و مجموعه این تمهیدات سبب شد بازگشایی کامل مدارس با استقبال دانش‌آموزان مواجه شود.

۹۹ درصد دانش‌آموزان در مدارس حاضر شدند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی یک روز پس از بازگشایی مدارس گفت: بیش از ۹۹ درصد دانش‌آموزان سه دوره تحصیلی در مدارس و کلاس‌های درس حاضر شدند و پس از حدود سه سال تحصیلی، از تدریس معلمان خود به‌صورت چهره به چهره بهره‌مند می‌شوند.

محمدعلی واقعی درباره دانش‌آموزان دارای بیماری زمینه‌ای، علامت‌دار یا مبتلا به کرونا اظهار داشت: این دانش‌آموزان با مجوز پزشک و هماهنگی والدین می‌توانند از بستر شبکه آموزشی «شاد»، آموزش‌های درسی را دنبال کنند.

وی تصریح کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس از جمله الزاماتی است که برای خادمان نظام تعلیم و تربیت مهم بوده و به آن پایبند هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از ضدعفونی مستمر مدارس خبر داد و گفت: انجام واکسیناسیون، استفاده صحیح و دائم از ماسک، خودداری از حضور دانش‌آموزان با علائم بیماری، استفاده از لوازم‌التحریر شخصی، همراه داشتن بطری آب، شست و شوی مداوم دست‌ها، خودداری از دست زدن به چشم‌ها و دهان از جمله اصول بهداشت فردی است که در مدارس باید رعایت شود.

وی با اشاره به لطمات آموزش مجازی به مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی دانش‌آموزان افزود: تعطیلی آموزش حضوری نه تنها منجر به افت یادگیری دانش‌آموزان شده است بلکه باعث شد دانش‌آموزان از جهات عاطفی و تربیتی هم آسیب ببینند.

استقبال از آموزش حضوری در خراسان جنوبی

کیفیت آموزشی افزایش می‌یابد

نکته‌ای که مدیر دبستان شکوهی بیرجند هم بر آن صحه گذاشت و گفت: آموزش حضوری نقش تعیین‌کننده‌ در کیفیت آموزشی دارد و این موضوع در همه مبادی آموزشی ثابت شده است.

احترامی یادآور شد: طبق شواهد ۲ ساعت آموزش حضوری نتیجه‌ای بهتر از حتی چهار روز آموزش مجازی دارد زیرا در آموزش حضوری دانش‌آموزان مورد سنجش و آزمون قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در آموزش مجازی بسیاری از تکالیفی که دانش‌آموزان ارایه می‌دهند مربوط به خودشان نیست که در کاهش کیفیت آموزشی خیلی نقش دارد.

مدیر دبستان شکوهی گفت: والدین نقش کمک‌کننده‌ در ۲ سال گذشته داشتند و قابل تقدیر است اما یکی از چالش‌ها این بوده که دانش‌آموزان از این وضعیت خسته شدند و اعضای خانواده چون تخصص لازم در این زمینه را ندارند باعث تشدید این وضعیت و کاهش کیفیت آموزش می‌شود.

وی افزود: حضور در مدرسه و جمع همسالان، مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد و در شرایطی که بیماری تحت کنترل بوده، بهتر است از فرصت آموزش حضوری حداکثر استفاده را داشته باشیم.

احترامی درباره نحوه آموزش حضوری در این مدرسه با توجه به پایان نیافتن شیوع کرونا توضیح داد: مدرسه شکوهی دارای ۴۱۰ دانش‌آموز است که با همه ظرفیت فعالیت خود را از چهاردهم فروردین آغاز کرد اما پروتکل‌های بهداشتی با جدیت رعایت می‌شود.

وی گفت: دانش‌آموزانی که دارای بیماری زمینه‌ای یا کرونا هستند با ارایه مستندات لازم مجوز آموزش غیرحضوری را می‌گیرند و تا بهبودی کامل به مدرسه نمی‌آیند.

آموزش حضوری و تکالیف واقعی

معلم مقطع ابتدایی هم گفت: تکالیف در آموزش حضوری، واقعی است و در این نوع آموزش بازخوردها به‌خوبی مشخص و نقاط ضعف و قوت شناسایی می‌شود.

اکبری افزود: آموزش حضوری زمینه را برای آموزش یکسان دانش‌آموزان فراهم می‌کند و عدالت آموزشی را به دنبال دارد.

وی گفت: در آموزش مجازی ارتباط با همسالان و ارتباطات اجتماعی کاهش می‌یابد و دانش‌آموز کمتر می‌تواند با قوانین اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی آشنا شود که گاهی لطمات جبران‌ناپذیر دارد.

این معلم اظهار داشت: دانش‌آموزان در مدرسه علاوه بر دروس، یکسری مهارت‌ها را یاد می‌گیرند که باعث افزایش کیفیت آموزشی می‌شود در حالی که در فضای مجازی از آموزش ناقص استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد خیلی از دانش‌آموزان و والدین از این وضعیت خسته شده‌اند.

استقبال از آموزش حضوری در خراسان جنوبی

آسیب‌های دوری از مدرسه 

مدیر دبیرستان کاشی فرزاد بیرجند هم گفت: تجربه ثابت کرده که می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برنامه‌ریزی صحیح، آموزش حضوری را در مدارس ارائه کرد و در حال حاضر نیز همه تلاش ما بر حفظ سلامتی دانش‌آموزان در کنار تکمیل دروس آنها با توجه به پایان سال تحصیلی است.

حمیدی با بیان اینکه آموزش مجازی آسیب‌های زیادی را برای دانش‌آموزان به دنبال دارد افزود: در آموزش مجازی نظارت بر دانش‌آموز به‌شدت کاهش می‌یابد و دانش‌آموز با دنیایی از آسیب‌ها رو به رو می‌شود که نگرانی جدی والدین را به همراه داشته است.

وی گفت: آموزش حضوری بخش قابل توجهی از وقت دانش‌آموزان را پوشش می‌دهد هرچند باید توجه شود که پس از ۲ سال خانه‌نشینی برگزاری کلاس‌های طولانی دانش‌آموز را خسته نکند.

مدیر دبیرستان کاشی فرزاد با بیان اینکه دانش‌آموزان این مدرسه از آموزش حضوری استقبال کردند اظهار داشت: جز چند دانش‌آموز که بیماری زمینه‌ای داشتند بقیه دانش‌آموزان طی سه روز اخیر در کلاس‌های درس حضور یافتند و سعی می‌کنیم تمامی پروتکل‌های بهداشتی را طبق ابلاغیه رعایت کنیم زیرا سلامت دانش‌آموزان در اولویت است.

وی افزود: استقبال خانواده‌ها نیز برای حضوری شدن مدارس قابل توجه است زیرا به‌خوبی درک کرده‌اند که آموزش حضوری در کنار کیفیت آموزشی بسیاری از مشکلات روحی، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان را مرتفع می‌کند.

درخواست گروه‌بندی مدارس پرجمعیت

سبزه‌کار یکی از والدین دانش‌آموزان است که درخواست دارد مدارس پرجمعیت به‌صورت گروه‌بندی اداره شوند.

وی گفت: حضوری شدن کلاس‌های درس پس از تعطیلات نوروزی و مسافرت‌های امسال باعث نگرانی برخی والدین شده و درخواست آنان این است که کلاس‌های درس شلوغ نشود.

سبزه‌کار با توجه به قرار گرفتن در ماه رمضان خواستار کاهش ساعات کلاس‌های درس شد و افزود: در حال حاضر با وضعیت روزه گرفتن و ماسک زدن از طرفی دوری ۲ ساله از مدارس مقداری کار را برای دانش‌آموزان و حتی معلمان سخت می‌کند که باید به‌صورت کارشناسی در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

با کاهش محدودیت‌های کرونایی برای مدرسه رفتن و بعد از ۲۵ ماه، درهای ۲ هزار و ۶۰۰ مدرسه خراسان جنوبی به روی ۱۸۳ هزار دانش‌آموز دختر و پسر ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم باز شد و دانش‌آموزان طبق روال قبل از شیوع کرونا هر روز از شنبه تا چهارشنبه به مدرسه می‌روند.

براساس آخرین رنگ‌بندی کرونایی کشور، خراسان جنوبی یک شهرستان قرمز (خیلی پرخطر)، سه شهرستان نارنجی (پرخطر) و هفت شهرستان زرد (متوسط خطر) دارد.

 

 

 

 

 

حجت‌الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” در دیدار سردار “ناصر فرشید” فرمانده و جمعی از کارکنان انتظامی خراسان جنوبی افزود: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پلیس مقتدر و امین است که مسوولیت‌های مختلفی را به دوش می‌کشد و هریک در جای خود ارزش حیاتی دارد که از جمله آنها حفظ جان و مال تا حفظ فرهنگ مردم است.

وی گفت: حوادثی که در جاده‌ها پیش می‌آید بخشی مربوط به پلیس است و علاوه بر اهمیت استاندارد بودن خودرو و جاده، بیش از همه رانندگان هستند که براساس گزارش‌ها بیشترین مشکل مربوط به این بخش است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: نیروهای پلیس و دیگر دستگاه‌های خدمت‌رسان در زمستان، ایام نوروز و تعطیل به دور از خانه و خانواده مشغول خدمات‌رسانی در سطح جاده‌ها هستند که جان مردم حفظ شود و اگر به همین اندازه مردم هم به فکر خودشان باشند و قانون را رعایت کنند مشکلات بسیار کمتری خواهیم داشت.

وی افزود: قانون و مقررات در نوع امور برای منافع مردم است و مردم خودشان هم باید در هر امری قانونمند باشند لذا اگر قوانین و مقررات که بیش از همه در حوزه راهنمایی و رانندگی محسوس است رعایت شود، تصادفات به کمترین و حتی صفر می‌رسد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: عقل نیز حکم می‌کند که انسان خطر احتمالی را دفع کند چه بسا که سهل‌انگاری افراد درباره خود و خانواده حکم قتل شبه عمد دارد و غیر از آسیب جانی و مالی باید پاسخگو باشد زیرا انسان حتی حق خودآزاری‌ ندارد چون این بدن را خدا داده و انسان نمی‌تواند تصرف نامعقول در بدن داشته باشد.

وی بیان کرد: طرحی جامع می‌خواهد در جهت فرهنگسازی و توجه به رهنمودها از جمله پرهیز از رانندگی در خواب‌آلودگی، استفاده از تلفن همراه و توجه نکردن به جلو که از خانواده شروع شود تا آموزشگاه‌ها، افرادی که مسئولیت مستقیم دارند و متصدیان امور فرهنگی تا جلوی این ضایعات گرفته شود.

امام جمعه بیرجند با اشاره به اینکه در نوروز همه افراد به سفر و سالم ماندن علاقه دارند افزود: بیش از ۷۰۰ نفر فوتی در ایام نوروز قابل تامل است که اغلب آنان جوان هستند و خانواده‌ها دچار عذاب و مشکلات دیگر می‌شوند که کاهش این موارد طرح تاثیرگذار می‌خواهد و از شرایط عرفی و عادی خارج شوید.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش کیفیت خودروهای داخلی گفت: خوب نیست در زمانی که همه مسوولان تلاش دارند برای هر ایرانی شغل ایجاد شود و صادرات باشد تا واردات، کیفیت خودروها قابل رقابت نباشد و مجبور شویم برای واردات خودرو اقدام کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی اظهار داشت: این موارد به خاطر سهل‌انگاری در صنایع خودرو یا صنایع دیگر بوده و مشکلاتی است که ریشه فرهنگی دارد و برخی سوء‌استفاده‌های مالی که رایج شده است.

وی با قدردانی از تلاش نیروهای انتظامی ادامه داد: بسیاری از کارهایی که انجام می‌دهید جزو فرایض است و از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر محسوب می‌شود.

 

 

 

 

 

برگزاری مراسم هفتمین سالگرد شهادت شهید امیرآبادی زاده/۲

مراسم هفتمین سالگرد شهادت شهید سید مجتبی امیرآبادی زاده در یادمان شهدای روستای امیرآباد بیرجند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، حجت الاسلام کشوری از روحانیون اعزامی از حوزه علمیه قم در این مراسم بابرگزاری مراسم هفتمین سالگرد شهادت شهید امیرآبادی زاده گرامیداشت یاد و خاطره هفتمین سالگرد شهادت شهید سید مجتبی امیرآبادی زاده با اشاره به مقام و جایگاه شهید از دیدگاه اسلام گفت: شهیدان زنده هستند و نزد خداوند روزی می‌خورند و وظیفه ماست که از اهداف و دستاوردهای شهیدان دفاع کنیم و راهشان را ادامه دهیم.

وی افزود: شهدا به ما نیاز ندارند بلکه ما هستیم که باید دنباله رو راه شهیدان باشیم و اجازه ندهیم که خون شهیدان پایمال شود.

در این مراسم جمعی از مسئولان نظامی، خانواده‌های شاهد و بسیج و مردم حضور داشتند.

در پایان این مراسم شرکت کنندگان نسبت به مقام شامخ شهیدان روستای امیرآباد و شهید مجتبی امیرآبادی ادای احترام کردند.

شهید سید مجتبی بابایی زاده متولد سال ۱۳۶۸ بود که در تاریخ ۱۷ فروردین سال ۱۳۹۴ بر اثر درگیری با اشرار در منطقه قصرقند چابهار به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

طرح جامع برای فرهنگسازی قوانین رانندگی نیاز است/۳

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: کاهش تلفات جاده‌ای ایام نوروز در کشور و استان از این حیث خبر خوشی است اما فرهنگسازی عمل به قوانین راهنمایی و رانندگی، طرح جامع می‌خواهد.

 نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی در دیدار با فرمانده انتظامی استان با تبریک فرا لزوم فرهنگ‌سازی برای کاهش حوادث و تلفات جاده‌ایرسیدن ماه پرفیض رمضان کار پلیس و نیروی انتظامی را از برنامه‌ها و فرائض دینی برشمرد و گفت:امروز نیروی انتظامی با قدرت و اقتدار و با مسئولیت‌های مختلف در جای‌جای کشور تلاش می‌کند.

آیت‌الله عبادی گفت:  حفظ جان، مال و فرهنگ مردم که در برنامه کاری نیروی انتظامی است دارای ارزش حیاتی است.

 

وی گفت: حوادثی که در جاده‌ها و شهر‌ها اتفاق می‌افتد بخشی از آن مربوط به پلیس است که کار خود را انجام می‌دهند؛ بخشی مربوط به راه هاست و بخش دیگر مربوط به رانندگان است که همه این‌ها دست‌به‌دست هم می‌دهند و حوادث اتفاق می‌افتد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: باید برای کم شدن حوادث بویژه تلفات جاده‌ای اقدام مؤثری انجام و فرهنگ‌سازی انجام شود و این فرهنگ‌سازی باید از خانواده‌ها ، مدارس ، جامعه و تریبون‌های مختلف انجام شود که در این راستا باید طرحی جامع باشد و وظیفه مسئولان فرهنگی است که در این راه برنامه‌ریزی کنند .

سرقت‌ها طی ایام نوروز در خراسان جنوبی ۶ درصد کاهش یافت

در ابتدای این دیدار فرمانده نیروی انتظامی استان گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده در سال گذشته و سال جدید ارائه کرد و گفت:در چند روز سال جدید ۱۵۰۰ کیلوگرم مواد مخدر از سوداگران مرگ کشف‌ شد و این در حالی است که در سال قبل کشفیات مواد مخدر ۷۴ تن بوده‌است.

سردار فرشید با اشاره به افزایش ۵۱ درصدی تردد تعطیلات نوروزی امسال تعداد فوتی‌های حوادث این ایام را ۸ نفر عنوان کرد و گفت: تعداد فوتی ها درمقایسه با سال قبل کاهش داشته‌است.

فرمانده انتظامی خراسان‌جنوبی گفت: سرقت‌ها طی ایام نوروز در خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

 

 

 

درگذشت مادر شهید یوسف الوندی/۲

مادر شهید یوسف الوندی به فرزند شهیدش پیوست.

مرحومه صغری نورشکی مادر شهید یوسف الوندی شب گذشته در سن ۸۶ سالگی به علت کهولت سن دارفانی را وداع گفت.درگذشت مادر شهید یوسف الوندی

پیکر این مادر شهید ساعت ۱۴ امروز از غسالخانه بیرجند تشییع و در روستای حسن آباد بیرجند در جوار فرزند شهیدش به خاک سپرده می شود.

شهید یوسف الوندی فرزند محمدحسین در تاریخ ۱۳۴۹/۳/۷ در روستای حسن آباد روبیات از توابع شهرستان بیرجند متولد و در تاریخ ۱۳۶۹/۶/۳ در اثر عوارض شیمیایی ناشی از جنگ به فیض شهادت نائل شد و در روستای حسن آباد بیرجند به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیابت با امواج فراصوت در حیوانات درمان شد

مطالعات روی حیوانات نشان داده است که روزانه فقط ۳ دقیقه امواج فراصوت متمرکز می‌تواند سطح گلوکز خون را در حالت عادی نگه دارد و آزمایش‌های اولیه انسانی این روش درمانی هم اکنون در حال انجام است.

کد خبر:۱۱۱۲۴۵۹
تاریخ انتشار:۱۷ فروردین ۱۴۰۱ – ۱۳:۱۳۰۶ April 2022

 دیابت با امواج فراصوت در حیوانات درمان شد

به گزارش تابناک و به نقل از نیو اطلس، تحقیقات جدید و امیدوارکننده، امکان درمان دیابت نوع ۲ را بدون دارو افزایش داده است.

محققان در سه مدل حیوانی مختلف نشان داده‌اند که چگونه شلیک‌های کوتاه امواج فراصوت با هدف قرار دادن خوشه‌های خاصی از اعصاب در کبد می‌تواند به طور موثر سطح انسولین و گلوکز را کاهش دهد.

گروهی متشکل از محققان دانشکده پزشکی “ییل”، دانشگاه “کالیفرنیا لس‌آنجلس” و مؤسسه تحقیقات پزشکی “فینشتاین”(Feinstein)، یک روش منحصر به فرد امواج فراصوت غیرتهاجمی طراحی شده برای تحریک اعصاب حسی خاص را در کبد نشان دادند. این فناوری، “تحریک فراصوت متمرکز محیطی”(pFUS) نامیده می‌شود و به شلیک‌های فراصوت بسیار هدفمند اجازه می‌دهد تا به منطقه خاصی حاوی اعصاب هدایت شوند.

محققان می‌گویند ما از این تکنیک برای تحریک ناحیه‌ای از کبد به نام “پورتا هپاتیس” استفاده کردیم. این ناحیه حاوی شبکه عصبی کبدی است که اطلاعات مربوط به وضعیت گلوکز و مواد مغذی را به مغز منتقل می‌کند، اما مطالعه آن تاکنون دشوار بوده است، زیرا ساختارهای عصبی آن برای تحریک جداگانه با الکترودهای قابل کاشت، بسیار کوچک هستند.

مطالعه جدید منتشر شده نشان می‌دهد که این شلیک‌های کوتاه هدفمند در این ناحیه از کبد با موفقیت شروع “هیپرگلیسمی” را معکوس کرد. “هیپرگلیسِمی” وضعیتی است که در آن مقادیر زیاد از حد گلوکز در پلاسمای خون موجود است و موجب “هیپوکالمی” می‌شود. این درمان در سه مدل حیوانی مجزا شامل موش‌ها و خوک‌ها برای درمان دیابت موثر بود.

متأسفانه در حال حاضر داروهای بسیار کمی وجود دارند که سطح انسولین را کاهش می‌دهند. اگر این آزمایشات بالینی جدید و در حال انجام، نتایج پیش بالینی تاکنون گزارش شده در این مقاله را تایید کند و امواج فراصوت بتواند برای کاهش سطح انسولین و گلوکز مورد استفاده قرار گیرد، این روش یک درمان هیجان انگیز و کاملا جدید به گزینه‌های درمانی فعلی برای بیماران مبتلا به دیابت اضافه خواهد کرد.

این مطالعه نشان داد که روزانه تنها ۳ دقیقه امواج فراصوت متمرکز برای حفظ سطح طبیعی گلوکز خون در حیوانات دیابتی کافی است.

در حال حاضر مطالعات بر روی انسان در حال انجام است تا مشخص شود آیا این روش به اندازه مطالعات حیوانی بر روی انسان نیز موثر است یا خیر.

اما موانع دیگری نیز در راه استقرار بالینی گسترده این روش وجود دارد که فراتر از اثبات کارکرد آن است. ابزارهای فراصوت فعلی مورد استفاده برای انجام این نوع تکنیک، به تکنسین‌های آموزش دیده نیاز دارند. محققان می‌گویند این فناوری قابل ساده‌سازی و خودکارسازی است، به گونه‌ای که در آینده می‌تواند توسط بیماران در خانه استفاده شود، اما قبل از اینکه این درمان این‌چنین به طور گسترده به کار گرفته شود، باید توسعه یابد.

محققان در مقاله خود نوشته‌اند: کاوشگرهای فراصوت پوشیدنی نیاز به جابجایی دستی کاوشگر را در حین استفاده به حداقل رسانده است و نرم افزار تشخیص هدف آناتومیک خودکار برای فعال کردن ردیابی هدف در زمان واقعی با استفاده از مدل‌های شبکه عصبی در دسترس است. این پیشرفت‌ها ممکن است امکان توسعه سیستم‌های فراصوت پوشیدنی جدید را فراهم کند که می‌تواند توسط کاربران غیر متخصص استفاده شود و امکان استفاده بیشتر در برنامه‌ها و تنظیمات بالینی را فراهم کند.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که این مطالعه توسط محققان شرکت “جنرال الکتریک” تأمین مالی و هدایت شده است. بنابراین اگر کسی منابعی برای توسعه نوعی دستگاه فراصوت هدفمند کوچک برای استفاده در خانه به عنوان درمان دیابت در اختیار داشته باشد، همین شرکت است.

“کریستوفر پولئو” نویسنده مسئول این مطالعه و مهندس ارشد زیست پزشکی در بخش تحقیقات شرکت “جنرال الکتریک” می‌گوید این نوع روش‌های جدید غیردارویی می‌توانند در آینده جایگزین تعدادی از درمان‌های دارویی شوند.

وی افزود: ما اکنون در حال آزمایش‌های انسانی با گروهی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ هستیم و آزمایش بالینی این روش را آغاز کرده‌ایم. استفاده از امواج فراصوت می‌تواند در نحوه استفاده و کاربرد داروهای بیوالکترونیک برای بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ در آینده، بازی را تغییر دهد.

سایر محققان در تفسیر این یافته‌های جدید کمی محتاط‌تر هستند. نظر سردبیران مجله Nature Biomedical Engineering در مورد این تحقیق، این است که این نوآوری در نهایت می‌تواند به نوع جدیدی از درمان دیابت منجر شود، اما قبل از رسیدن به این مرحله، کارهای بسیاری مورد نیاز است.

همانطور که محققان در مدل‌های حیوانی مختلف نشان می‌دهند، شلیک‌های فراصوت متمرکز روی شبکه عصبی کبدی می‌تواند هموستاز گلوکز را بازیابی کند، بر ارتباط درمانی مسیرهای عصبی مغز-کبد تأکید می‌کند و در نهایت می‌تواند یک درمان غیرتهاجمی جایگزین برای دیابت نوع ۲ و سایر شرایط متابولیک بدن باشد که این رویکرد، مستلزم آزمایش بیشتر در حیوانات بزرگ‌تر و سپس انسان‌ها است.

“ریچارد بنینگر” محقق دیابت از پردیس پزشکی دانشگاه “کلرادو آنشوتز”، این مطالعه جدید را نمایشی بسیار کامل از چگونگی استفاده از امواج فراصوت برای بهبود و درمان دیابت نامید.

“بنینگر” که در این تحقیق جدید مشارکت نداشته است، می‌گوید: نویسندگان این مطالعه توصیف دقیقی برای چگونگی برگشت هیپرگلیسمی در چندین بافت محیطی و مرکزی و در چندین مدل حیوانی ارائه می‌دهند. این رویکرد نشان دهنده یک الگوی جدید برای درمان دیابت است.

البته نباید از این نکته غافل شد که یک مطالعه اولیه موفق حیوانی می‌تواند به این معنی باشد که ما سال‌ها از کاربرد بالینی یک روش درمانی در دنیای واقعی فاصله داریم. در هر حال این تیم تحقیقاتی می‌گوید مطالعات پیش‌بالینی برای بررسی دوزها و مدت زمان‌های مختلف بکارگیری این روش درمانی انجام شده است و مطالعات اولیه روی انسان نیز آغاز شده است و انتظار می‌رود نتایج اولیه آن در اواخر سال جاری ارائه شود.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*