اخبار خراسان جنوبی/ کرونا جان یک نفر دیگر را در خراسان جنوبی گرفت

شاخص مسکن مقاوم در خراسان جنوبی به ۵۳.۵ درصد رسید

 

مقاوم سازی بیش از ۴۷ هزار واحد مسکن روستایی

 

اجرای آسفالت معابر ۱۵۰ روستا از محل اعتبارات قیر رایگان

 

صدور پایان کار برای ۵۲۴ واحد مسکن روستایی

 

 

 

سرپرست فرمانداری نهبندان معارفه شد

 

سرپرست فرمانداری شهرستان نهبندان معارفه شد

 با حضور استاندار خراسان جنوبی در شورای اداری نهبندان، حکم سرپرست فرمانداری این شهرستان اعطا شد.

 در این مراسم “ابوالفضل ایروانی” به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان نهبندان معرفی شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی خبر داد

کشف ۲تن مواد مخدر در ایام تعطیلات نوروزی

سواری پژو با ۲۶۸ کیلوگرم تریاک در خوسف توقیف شد

فرمانده انتظامی خراسان‌ جنوبی گفت: سواری پژو ۴۰۵ حامل مواد مخدر در شهرستان”خوسف”شناسایی و توقیف شد و در بازرسی از آن ۲۶۸ کیلوگرم تریاک کشف گردید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی در شهرستان “خوسف” هنگام گشت زنی در سطح حوزه استحفاظی به یک سواری پژو ۴۰۵ که در حال تردد بود مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند.

وی بیان داشت: راننده سواری پژو با بی توجهی به فرمان ایست ماموران به سرعت از محل متواری شدکه ماموران خودروی حامل مواد مخدر را تعقیب و با انجام به موقع اقدامات پلیسی آن را متوقف کردند که در بازرسی از این خودرو۲۶۸ کیلوگرم تریاک کشف شد.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: ماموران در این رابطه خودرو را توقیف و متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

سردار فرشید با بیان این که درسال گذشته بیش از ۷۸ تن انواع مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف و ضبط شده است ؛ خاطر نشان کرد: ماموران جان بر کف پلیس در خراسان جنوبی در ایام تعطیلات نوروزی نیز بالغ بر ۲ تن انواع مواد مخدر کشف کردند.

 

 

توقیف ۲ تانکر حامل ۶۱ هزار لیتر سوخت قاچاق در”خوسف”

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران فرماندهی انتظامی شهرستان”خوسف” در بازرسی از ۲ تانکر ۶۱ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراورده های نفتی کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان”خوسف” در اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان به ۲ تریلی کشنده مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودروها را متوقف کردند.

وی بیان داشت: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از تریلی ها، ۶۱ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده های نفتی کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: در این رابطه ۲ خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در بیرجند امروز تعطیل می‌شوند/ تزریق واکسن در مراکز خدمات جامع سلامت

 

مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در بیرجند امروز تعطیل می‌شوند/ تزریق واکسن در مراکز خدمات جامع سلامت

 رئیس مرکز بهداشت بیرجند از تعطیلی مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در بیرجند از بیستم فروردین ماه ۱۴۰۱خبر داد و گفت: شهروندان برای تزریق واکسن کرونا به مراکز خدمات جامع سلامت سطح شهر بیرجند مراجعه کنند.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت بیرجند ، امیرمهدی زنگویی مطلق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز مراکز تجمیعی واکسیناسیون غدیر و سالن بحران شهرداری بیرجند تعطیل و شهروندان برای تزریق واکسن کرونا می‌توانند به مراکز خدمات جامع سلامت سطح شهر بیرجند مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: ۸ مرکز خدمات جامع سلامت شهری شامل مرکز نجفی گل واقع در خیابان شهید طهماسبی، مرکز بهشتی یا قائم واقع در خیابان شیرین، مرکز جوادیه خیابان شهید برگی، مرکز غدیر واقع در سجادشهر بلوار غدیر، مرکز توحید واقع در خیابان ۱۵ خرداد، مرکز شهید آوینی واقع در خیابان نیلوفر، مرکز شهید رجایی واقع در بلوار شهید رجایی و مرکز مهر شهر در بلوار امام علی (ع) آمادگی ارائه خدمت به مردم و تزریق در واکسیناسیون کرونا را خواهند داشت.

رئیس مرکز بهداشت بیرجند با اعلام اینکه انجام واکسیناسیون در تمامی مراکز مذکور به‌جز مرکز مهرشهر همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۲ انجام خواهد شد گفت: تزریق واکسیناسیون در مرکز مهرشهر بیرجند نیز صبح‌ها از ساعت ۸ تا ۱۴ انجام می‌شود.

زنگویی مطلق با اشاره به وضعیت ارائه خدمات واکسیناسیون در روزهای تعطیل و خارج از ساعت اداری افزود: مرکز نجفی گل عصرها از ساعت ۱۶ تا ۱۹ و روزهای تعطیل نیز از ساعت ۸ تا ۱۲ واکسیناسیون کرونا را انجام می‌دهد.

ابلاغ شیوه نامه جدید بهداشتی به دانشگاه‌ها

با توجه به بازگشایی رسمی دانشگاه‌ها از امروز، شیوه نامه جدید بهداشتی به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، به صورتی که بنابراعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همه کارکنان و استادان باید واکسن کرونا را تزریق کرده باشند.

ورود یا حضور دانشجویان، استادان و سایر کارکنان دارای علائم بیماری واگیر (با تأکید بر علائم بیماری کرونا) با هر شرایطی به دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها، مراکز آموزش عالی کشور ممنوع است.

کارکنان و دانشجویان در صورت بروز هرگونه علائم مشکوک به کرونا، تست سریع تشخیص کووید -۱۹ را انجام دهند و  استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی فقط برای دانشجویانی که واکسیناسیون کامل (۳ دوز) انجام داده‌اند مجاز است.

همه رؤسا، مدیران، مسئولان، کادر اجرایی، استادان و دانشجویان باید از ماسک استفاده کنند و فقط در زمان خوردن و آشامیدن ترجیحاً با رعایت فاصله فیزیکی، استفاده نکردن از ماسک، مانعی ندارد.

از ورود افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند جلوگیری خواهد شد. فاصله ایمن (دست کم ۱ متر) برای پیشگیری از بروز بیماری بین کارکنان دانشگاه‌ها باید رعایت شود.

 

 

 

 

مدیر ستاد کانون های مساجد خراسان جنوبی:
کشف استعدادهای قرآنی از مزایای مسابقات مدهامتان است

حجت الاسلام سبزه کار گفت: یکی از مزایای مسابقات قرآنی مدهامتان کشف و پرورش استعدادها و معرفی آنها به مجامع بالاتر و عمومی تر است و این مسابقات با در نظر گرفتن سلایق نوجوانان در طی دو سال گذشته افزایش استقبال نوجوانان را به دنبال داشته است.

حجت الاسلام «ابراهیم سبزه کار» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در مشهد در خصوص مسابقه قرآنی مدهامتان بیان کرد: مسابقه قرآنی مدهامتان یکی از برنامه های بسیار خوب کانون های فرهنگی هنری مساجد در کشور به دلیل کشف استعدادهای نهفته نوجوانان و جوانان مسجد در اقصی نقاط کشور است.

 مدیر ستاد کانون های مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه حضور کانون های فرهنگی مساجد در روستا ها ، محلات و شهرهای کم برخوردار نقش موثری در کشف استعدادهای نهفته بچه های مسجد دارد؛ گفت: خوشبختانه حضور کانون های فرهنگی هنری مساجد در این مناطق موجب شده که استعدادهای نهفته بچه های مسجد کشف شود و آنها الان به عنوان مربی قرآنی و یا قاری قرآن و …. نقش اثرگذاری در جامعه و به ویژه محله خود در رشد فرهنگی داشته باشند.

وی یکی از مزایای مسابقه قرآنی مداهامتان را کشف و پرورش استعدادها و معرفی آنها به مجامع بالاتر و عمومی تر دانست و افزود: این مسابقات با در نظر گرفتن سلایق نوجوانان و اضافه کردن بخش هنری چون نقاشی آیات و قصه های قرآنی در طی دو سال گذشته موجب افزایش استقبال نوجوانان برای شرکت در مسابقات قرآنی مدهامتان شده است.

حجت الاسلام سبزه کار با بیان اینکه وجود بخش هنری در قالب قصه های قرآن، تمثیلاتی قران در مسابقه قرآنی مدهامتان یکی از برجستگی های این مسابقه در مقایسه با دیگر مسابقات قرآنی است که آن را متمایز کرده است؛ تصریح کرد: خوشبختانه اگر چه با شیوع کرونا بسیاری از فعالیت ها در کشور دچار مشکل شد اما مسابقات قرآنی مدهامتان با تدبیرات انجام شده در فضای مجازی برگزار شد که با استقبال گسترده ای در سطح کشور و خراسان جنوبی همراه بود.

وی بیان کرد: ما در مسابقات قرآنی مدهامتان به دنبال فضای کاملا تخصصی نیستیم و بیشتر به دنبال کشف استعدادها هستیم،  بسیاری از متسابقین سابق ما که در دوره های اول متسابق بودند الان مربی و یا داور شدند و دارای جایگاه هستند، ما با شناسایی و معرفی به مجامع دیگر برای آموزش، زمینه پیشرفت و رشد آنها را هم در جوامع عمومی فراهم کردیم و هم در خود فرد موجب اثرات معنوی شده است و یک روحیه نورانی قرآنی در فرد و جامعه پیاده می شود.

مدیر ستاد کانون های مساجد خراسان جنوبی تصریح کرد: هر چه معارف قران در جامعه ما بیشتر شود، آسیب های اجتماعی  کاهش پیدا می کند، شناخت از خود انسان بیشتر می شود ، انسان رشد پیدا کند و در فضای عمومی نیز با حضور این افراد موجب می شود هر سال فعالیت کانون های مساجد اثرگذارتر شود و افراد بیشتری را در این خصوص پرورش دهد.

وی مسجد را یکی از ارزش های افزوده کانون های فرهنگی مساجد و پایگاههای بسیج دانست و افزود: مسجد نقش تربیتی دارد  و کانون های مساجد به عنوان مجموعه ای که بنا بوده در اهداف بالادستی که برای آن ترسیم شده نوجوانان و جوانان را به مسجد جذب کند، باید در زمینه جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمنان کار کند و توطئه های آنان را خنثی کند.

حجت الاسلام سبزه کار دشمن ابتدا با تحریم و سپس با جنگ اقتصادی سعی در متلاشی کردن خانواده ها و  عدم جذب جامعه نسبت به دین بوده است و چون موفقیتی نداشته با جنگ فرهنگی می خواهد خواسته خود را محقق نماید. رهبر معظم انقلاب  متعدد از مفهوم ناتوی فرهنگی، شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی دشمن استفاده کرده اند.

وی گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد با همراهی امام جماعت و پایگاه بسیج و با استفاده از نوجوانان و جوانان علاوه بر اینکه می توانند با توطئه های دشمنان مبارزه کنند ، استعدادها را کشف و شناسایی کنند و برنامه ها و مسابقات قرآنی را مطابق با علایق نوجوانان  برنامه ریزی کنند و با توجه به ذائقه جامعه هدف، نقش ایجاد کنند، رهبر معظم انقلاب فرمودند: کانون ها را موثر کنید با همکاری بسیج فکر کنید و سخنی که متناسب با نیاز جوان است در مسجد فراهم کنید وئ با آنها مدارا کنید همه این ها باعث می شود در مسجد و کانون به اهدف مد نظر برسیم.

نهال نهضت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی میوه نداد/ ساز اشتغالزایی و صادرات از کوک خارج شد

نهال نهضت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی میوه نداد/ ساز اشتغالزایی و صادرات از کوک خارج شد

ساز نهضت گلخانه‌ای که آواز اشتغالزایی و رونق صادرات را به گوش می‌رساند، به دلیل کمبود اعتبار و بالا بودن سود تسهیلات، مدتی است که از کوک خارج شده است.

به گزارش تسنیم ، بیش از دو دهه است که از نبود بارش کافی در خراسان جنوبی رنج می‌بریم و امیدها در دل کشاورزان و دامداران خشکیده است. آب برخی روستاهای استان با تانکرهای سیار آبرسانی می‌شوند و برخی هم از بی آبی رنج می‌برند و چشم انتظار تانکرهای آبرسان هستند.

با این حال برخی از افراد مصرف بالایی از آب دارند و برخی نیز در روستا‌های دورافتاده چشم انتظار قطره‌ای آب تنها برای آشامیدن هستند.

مدیر شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان جنوبی می‌گوید، حجم آب موجود پشت سدهای خراسان جنوبی ۱۷ میلیون مترمکعب است که نشان دهنده خالی بودن ۷۷ درصدی ظرفیت سدها است.

سروری با بیان اینکه تنها ۲۳ درصد از حجم مخازن سدهای استان آب دارد گفت: خراسان جنوبی یکی از استان‌های درگیر با خشکسالی در کشور است که مدیریت منابع آب در آن از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌توان راهکار‌هایی را برای این موضوع در نظر گرفت. از سویی دیگر سالهاست به جان زمین افتادیم و آن‌قدر از سفره‌های زیرزمینی آب برداشت کردیم که استخوان‌های زمین ترک برداشته اما مسئولان راهکار را نهضت گلخانه‌ای می‌دانند چرا که  گلخانه‌داری راهکاری با مصرف آب کمتر و تولید بیشتر است.

تداوم خشکسالی و کمبود منابع آبی در استان خراسان جنوبی ضرورت ترویج و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را در این استان بیش از گذشته آشکار کرده به‌گونه‌ای که تسریع در اجرا و تکمیل طرح نهضت گلخانه‌ای در سومین سفر استانی رئیس جمهوری که نوزدهم شهریور امسال به خراسان جنوبی انجام شد، مورد تاکید قرار گرفت.

رئیسی در شورای اداری استان با بیان اینکه توسعه نهضت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی کار بسیار ارزشمندی است گفت: کار گلخانه با استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان کشاورزی، اقدام بسیار ارزشمندی است و باید اعتبار و تسهیلات این گلخانه‌ها با توجه به صرفه آبی و اقتصادی آن در نظر گرفته شده و اختصاص یابد.

وی با اشاره به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زرشک، عناب و زعفران گفت: فرآوری این محصولات نیز ارزش افزوده بالایی دارد و کارهایی در استان انجام شده اما ناقص است و این فرآیند باید تکمیل شود.

اما اگر اگر بخواهیم کشورمان را با دیگر کشورها مقایسه کنیم وضعیت نهضت گلخانه‌ای عقب است. حال استان خراسان جنوبی نیز از این امر مستثنی نبوده و حال روز خوبی در توسعه گلخانه‌ها ندارد. آمارها نشان می‌دهد در این سالها ۷۰ هکتار گلخانه در استان ساخته شده و  در مدت ۱۰ سال، هر سال سه هکتار گلخانه ساخته شده است.

ساز نهضت گلخانه‌ای که آواز اشتغالزایی و رونق صادرات را به گوش می‌رساند، به دلیل کمبود اعتبار و بالا بودن سود تسهیلات، مدتی است که از کوک خارج شده است.

نهضت گلخانه‌ای براساس تفاهم‌نامه‌ای که سال ۱۳۹۸ بین استانداری خراسان جنوبی و شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران مبنی بر احداث هزار هکتار کشت گلخانه‌ای در این استان امضا شد کلید خورد.

این تفاهم‌نامه با مبلغ سرمایه‌گذاری ۱۹۰ میلیارد تومان و پیش‌بینی ۱۲ هزار فرصت شغلی در سه حوزه گلخانه‌ای، شیلات و دامی با هدف بسط، توسعه و ایجاد اشتغال پایدار با فراهم کردن زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی و مجتمع‌ها در دستور کار قرار گرفت و براساس این تفاهم‌نامه منعقده، استان خراسان جنوبی برای اجرای هزار هکتار گلخانه در مدت سه سال اعلام آمادگی کرد.

طرح نهضت گلخانه‌ که ۷۵۰ هکتار آن مربوط به سطح گلخانه‌ای بود تا از این طریق و با مصرف آب کمتر، جهش ۲۵ برابری در تولیدات و جهش ۱۰ برابری در سطح گلخانه‌های استان رقم بخورد.

اما طرح نهضت گلخانه‌ای خراسان جنوبی بعد از گذشت ۲ سال از زمان اجرای آن، اکنون با کمبود اعتبار مواجه شده و متقاضیان و سرمایه‌گذاران که از تامین اعتبار و تسهیلات بانکی به عنوان پاشنه آشیل توسعه کشت گلخانه‌ای در این استان یاد می‌کنند در حصار تامین برخی زیرساخت‌ها به‌ویژه دریافت تسهیلات بانکی گرفتار مانده‌ و منتظر ابلاغ اعتبارات ملی هستند.

یکی از گلخانه‌داران خراسان جنوبی نیز تایید و تاکید رییس جمهوری مبنی بر تسریع در اجرای طرح نهضت گلخانه را مایه امیدواری دانست و گفت: رییس جمهوری در سفر به استان تاکید کرد که گلخانه‌ها مورد توجه ویژه قرار بگیرد که امیدواریم با پیگیری مسئولان استان این دستور عملی شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که تولیدکنندگان و متقاضیان گلخانه را اذیت می‌کند دریافت تسهیلات و وثایق بانکی است و اگر سازه‌های گلخانه به عنوان وثیقه مورد پذیرش قرار گیرد مشکل بزرگی از ما حل می‌شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات و اعتبار برای گلخانه در استان وجود ندارد اظهار داشت: همچنان در برزخ مانده‌ایم و هرچه بیشتر معطل می‌شویم قیمت و هزینه‌ها روز به روز در حال افزایش است.

یکی دیگر از سرمایه گذاران در بخش گلخانه به خبرنگار ما گفت: اعلام شد که زمین‌ها فقط گاز طبیعی ندارند که تا یک ماه آینده مشکلش حل می‌شود، اما حالا بعد از دو سال هنوز اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: شهرک‌های گلخانه‌ای هنوز بیابان‌های خشک و بی آب و علف هستند که فکر نمی‌کنم تا چند سال آینده بهره‌برداری از آن‌ها صورت گیرد. خودمان هم کار‌های اداری را برای دریافت تسهیلات گلخانه‌داری پیش بردیم، اما هنوز که هنوز است تسهیلاتی دریافت نکرده‌ایم.

اعتبارات به طور کامل تخصیص یابد تا دو سال  زیرساخت‌ها را تکمیل می‌کنیم

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: در حال حاضر استان با کمبود نزولات آسمانی و کمبود شدید منابع آبی روبرو است که در این راستا ضرورت تسریع در توسعه کشت گلخانه‌ای را دوچندان می‌کند لذا اکنون که ظرفیت آبی در مجتمع‌های جدید گلخانه‌ای وجود دارد شرکت آب منطقه‌ای باید آب مورد نیاز را تخصیص دهد.

مهدی سورگی یکی دیگر از مشکلات نهضت گلخانه‌ای استان را تسهیلات مورد نیاز ذکر کرد و گفت: دولت زیرساخت‌های لازم را عملیاتی می‌کند و اگر تسهیلات نیز با نرخ پایین‌تر در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد، انگیزه سرمایه‌گذاران هم بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: نمی‌توان زمان درستی را برای اجرای کامل نهضت گلخانه‌ای تعیین کرد، اما با تزریق اعتبارات می‌توان گفت ظرف دو سال شهرک‌ها زیرساخت‌هایشان آماده می‌شود.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اگر اعتبارات به طور کامل تخصیص یابد تا دو سال می‌توانیم زیرساخت‌ها را تکمیل کنیم.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه به طور میانگین هر سال فقط سه هکتار به مجموعه گلخانه‌های استان افزوده شده است گفت: دریافت تسهیلات برای متقاضیان تا مراحل پایانی نیز پیشرفت کرده و حتی تشکیل پرونده نیز صورت گرفته اما پولی دست افراد را نگرفته است.

درکی بیان کرد: ۸ مجتمع ساخته شد تا  سرمایه گذاران با خیالی آسوده سرمایه گذاری کنند اما به دلیل مشکلات تسهیلات متقاضیان یا از سرمایه گذاری منصرف شدند یا اگر سرمایه گذاری کردند با مشکلات روبرو هستند. ما هم در دو سال گذشته متقاضیان زیادی را به بانکها معرفی کردیم اما تسهیلات برای اعطا نبود.

اما گزارش‌ها حاکی از آن است با آنکه قرار بود در نهضت گلخانه‌ای هزار هکتار گلخانه ساخته شود، با وجود سپری شدن دو سال، تنها یک زمین خالی یا محدوده‌ای خاکی نصیب متقاضیان شده و این در حالی است که وعده‌ها محقق نشده و اگر روزی شعار می‌دادیم دوای درد کشاورزی گلخانه داری است حال گلخانه‌داری خود دوا می‌خواهد و اجرای آن به اعتبارات گره خورده است.

استان مرزی خراسان جنوبی بیش از ۲۰ سال است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، منابع آبی به‌شدت افت پیدا کرده و کاهش بارندگی‌ها در سال آبی گذشته نیز طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد منابع آبی استان خراسان جنوبی به‌صورت سنتی و غرقابی همچنان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و در چنین شرایطی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای علاوه بر کمک به مدیریت منابع آبی استان سبب اشتغالزایی و تولید محصولات صادرات محور می‌شود.

 

 

 

 

در نوروز ۱۴۰۱؛
یک میلیارد تومان محصولات تولیدی عشایر خراسان جنوبی به فروش رسید
مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: همزمان با نوروز امسال ۶۶ هزار و ۷۰۰ نفر از سیاه چادرها و کمپ‌های عشایر این استان بازدید کردند و حدود یک میلیارد تومان محصولات تولیدی عشایر به فروش رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری  شبستان از بیرجند، «مهدی عصمتی‌پور» امروز (۲۰ فروردین) در نشست بررسی کوچ بهاره عشایر استان که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان به محض گرم شدن هوا، عشایر همانند سراسر کشور به مناظق ییلاقی کوچ می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه عشایر شهرستان‌ های نهبندان، سربیشه و درمیان به سمت استان سیستان و بلوچستان کوچ می کنند، افزود: عشایر شهرستان‌های فردوس، طبس و بشرویه هم به سمت استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی انجام می ‌شود.

عصمتی پور ادامه داد: ۶۵ تا ۷۰ درصد کوچ عشایر خراسان جنوبی شامل ۱۷ هزار و ۲۰۶ خانوار درون استانی است، افزود: همچنین ۳۰ تا ۳۵ درصد  کوچ عشایر برون استانی است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: از آغاز کوچ بهاره امسال تاکنون ۱۷۵ خانوار عشایر سیستان و بلوچستان به  مناطق ییلاقی خراسان جنوبی کوچ کرده ‌اند.

وی با بیان اینکه سال گدشته به دلیل خشکسالی خیلی شدید کوچ عشایر استان بیشتر به استان‌های دیگر انجام شده است، افزود: عشایر نهبندان، سربیشه و درمیان به سمت منطقه نیمروز سیستان و بلوچستان کوچ کردند اما امسال با بارندگی‌های تقریبا نرمال میزبان عشایر استان‌های دیگر نیز هستیم.

عصمتی‌پور گفت: ۲۳ کامیون تانکردار در مسیر کوچ، آب مورد نیاز عشایر را تامین می‌ کنند و با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی استان، منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر و دامپزشکی برنامه ‌ریزی‌های لازم برای تسهیل در کوچ عشایر انجام شده است، همچنین محیط زیست هم تعدادی تانکر آبرسان در اختیار امور عشایر قرار داده است.

وی تصریح کرد: کوچ بهاره عشایر با توجه به شرایط مطلوب بارندگی در بهمن و اسفند ۱۴۰۰، از ۱۶ فروردین امسال در خراسان جنوبی آغاز شد.

وی در پایان با بیان اینکه همزمان با نوروز امسال ۶۶ هزار و ۷۰۰ نفر از سیاه چادرها و کمپ‌های عشایر این استان بازدید کرده اند، گفت: حدود یک میلیارد تومان محصولات تولیدی عشایر به فروش رسید.

خسارت طوفان گرد و خاک و وزش باد در ۶ شهرستان/۴

وزش باد شدید و طوفان گرد و خاک به شش شهرستان خراسان جنوبی خسارت‌های جزئی وارد کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما اعلام کرد: طوفانخسارت طوفان گرد و خاک و وزش باد در ۶ شهرستان گرد و خاک و وزش باد شدید در ۴۸ ساعت  گذشته شهرستان‌های طبس، سرایان، خوسف، بخش‌هایی از شهرستان فردوس، بشرویه و بیرجند را تحت تاثیر قرار داد.

میرجلیلی افزود: پیرو هشدار هواشناسی طوفان گرد و خاک در استان از روز گذشته آغاز شده، فردا هم شدت می‌گیرد و تا دو روز دیگر ادامه دارد  و مردم و مسئولان اقدامات ایمنی و تدابیر لازم را بیاندیشند.

وی با اشاره به اینکه باتوجه به اطلاع رسانی‌های انجام شده خسارات ناشی از طوفان جزئی بوده است، گفت: قطع برق و شریان‌های حیاتی نداشتیم و  فقط شکستگی ۱۲ اصله درخت، دو عدد تیر برق و ۶ مورد دیوار خارجی حیاط باغ منزل ، دامداری و مزرعه گزارش شد.

میرجلیلی افزود: همچنین خسارت طوفان به بخش باغات استان هم که موجب ریزش سردرختی ها شده در حال جمع بندی است.

 

 

انتصاب مجید خرمشاد به عنوان مشاور وزیر ورزش و جوانان/۷

انتصاب مجید خرمشاد به عنوان مشاور وزیر ورزش و جوانان

مجید خرمشاد به عنوان مشاور وزیر ورزش و جوانان منصوب شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی مجید خرمشاد، چند دوره قهرمانی مسابقات استان و کشوری ووشو، قهرمانی تیمی در مسابقات ووشو قهرمانی استان، مربی تیم ووشو استان، ریاست کمیته داوران هیئت ووشو خراسان جنوبی، ریاست کمیته مسابقات هیئت ووشو خراسان جنوبی و مسئول تربیت بدنی قرارگاه خاتم الاوصیا را در کارنامه دارد

مدیر کل کانون خراسان جنوبی؛

با پرورش حس دینی کودکان فضای مراکز به عطر ایمان معطر شود/۲-۳

فضای مراکز با پرورش حس دینی در کودکان ونوجوانان معطر به عطر نماز و ایمان و قرآن شود

مدیر کل کانون استان در اولین نشست شورای فرهنگی در سال ۱۴۰۱، بر تلاش در جهت تحقق شعار سال و پرورش حس دینی در کودکان ونوجوانان تاکید کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طاهره حمیدی در ابتدای نشست شورای فرهنگی کانون استان که با هدف برنامه ریزی فعالیت‌های مراکز در سال جدید برگزار شد، ماه مبارک رمضان  را ماه رحمت الهی دانست و گفت: در این ماه درب های رحمت  و بخشایش الهی به روی بندگان باز است و از رمضان می توان به عنوان نقشه راه و مسیر خودسازی و نورانی برای رسیدن به خداوند یاد کرد.

حمیدی با اشاره به شعار سال از سوی مقام معظم رهبری ادامه داد؛ با هدف تحقق این شعار، در این راستا راهبردهای مدیر عامل کانون و انتظارات معاونت فرهنگی کانون کشور برنامه ریزی لازم فعالیت‌ها در دستور کار قرار دارد که علاوه بر رسیدن به اهداف تعیین شده تولیدات فرهنگی ویژه کودکان ونوجوانان  نیز خروجی این برنامه‌ها در سال جاری  خواهد بود.

وی با بیان اینکه که تربیت حس دینی باید به عینه در برنامه های مراکز دیده و اجرایی شود، بر مرکز محوری، مربی محوری و مخاطب محوری و استفاده از تمام ظرفیت‌های درون سازمانی و برون سازمانی تاکید کرد.

مدیر کل کانون استان مبحث جهاد تبیین، بهره‌برداری از بیانیه گام دوم انقلاب، معرفی دستاوردهای انقلاب و مباحث اعتقادی را از دیگر برنامه‌های کانون استان در سال جاری دانست و ادامه داد؛ با تربیت حس دینی، فضای مراکز به عطر نماز و ایمان معطر شود.

برگزاری یادواره شهدای کانون، سه شنبه‌های مهدوی، توجه ویژه به برگزاری نماز اول وقت در مراکز، برگزاری برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان  از دیگر مواردی بود که مدیر کل کانون استان بر آن تاکید کرد.

در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان عنوان شد

شناسایی ۳هزار زن معتاد در خراسان جنوبی

 خروجی مراکز ترک اعتیاد تنها پنج تا ۱۰ درصد است/۴

افزایش نرخ شیوع اعتیاد در خراسان جنوبی به ۴ درصد

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی از افزایش نرخ شیوع اعتیاد در خراسان جنوبی به چهار درصد خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر سرهنگ سید حسین حسینی در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: بر اساس برآورد ما نرخ شیوع اعتیاد در استان به چهار درصد افزایش یافته است و در ۲۱ قشر مختلف اقدامات خوبی برای آموزش، پیشگیری و شناسایی افراد معتاد انجام داده ایم.

وی تصریح کرد: افزایش حدود ۴۰ درصدی کشفیات نشانگر افزایش تقاضا می‌باشد که باید با محروم کردن خرده فروشان از خدمات اجتماعی، جلوی فروش مواد مخدر تا حدودی گرفته شود.

وی با بیان اینکه خروجی مراکز ترک اعتیاد تنها پنج تا ۱۰ درصد است، اضافه کرد: برای صیانت از خانواده معتادان ۱۴ نفر در شش ماهه دوم سال گذشته به کمپ معرفی شدند.

وی بیان داشت: با وجود حدود سه هزار معتاد زن تنها یک کمپ ترک اعتیاد خاص بانوان در مرکز استان وجود دارد که علاوه بر نیاز به یک کمپ دیگر در بیرجند در فردوس و طبس هم کمپ‌هایی باید راه اندازی شوند.

آغاز رقابت‌های فوتسال جام رمضان در بیرجند با شرکت ۴۴ تیم/۷

دبیر هیأت فوتبال بیرجند گفت: مسابقات فوتسال جام رمضان یادواره مرحوم سید داوود نقوی با شرکت ۴۴ تیم در سه رده سنی در بیرجند آغاز شد.

حسین کوثری اظهار کرد: مسابقات فوتسال جام رمضان یادواره مرحوم سید داوود نقوی در بخش آقایان با شرکت ۴۴ تیم در ۳ رده سنی جوانان، آزاد و پیشکسوتان توسط هیأت فوتبال شهرستان بیرجند آغاز شد.

به گفته وی در این دوره از مسابقات تعداد ۳۰ تیم در رده آزاد، ۹ تیم در رده جوانان و ۵ تیم در رده پیشکسوتان شرکت کرده‌اند.

 

کرونا جان یک نفر دیگر را در خراسان جنوبی گرفت

بیرجند نارنجی شد/۲-۳

بر اساس آخرین رنگبندی کرونا، شهرستان بیرجند که در وضعیت زرد قرار داشت به وضعیت نارنجی یا همان پر خطر تغییر رنگ داد.

بر اساس آخرین رنگبندی کرونا شهرستان سرایان هم از وضعیت پرخطر یامرکز خراسان جنوبی نارنجی شد نارنجی به وضعیت زرد یا نسبتا پر خطر تغییر کرد.

شهرستان بشرویه در وضعیت قرمز و شهرستان‌های سربیشه، فردوس و نهبندان همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

شهرستان‌های درمیان، خوسف، زیرکوه، طبس و قائنات هم در وضعیت زرد ثابت ماندند.

کرونا جان یک نفر دیگر را در خراسان جنوبی گرفت

با ثبت یک مورد فوت جدید ناشی از بیماری کرونا در استان مجموع جانباختگان این بیماری به هزار و ۴۳۸ نفر رسید.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در استان گفت: در شبانهقربانیان کرونا در خراسان جنوبی به ۱۴۳۸ نفر دسید روز گذشته از ۱۰۵ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۲۷ بیمار و از ۱۰۶ تست سریع ۲۷ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۲۱۱ تست ملکولی و سریع در استان ۵۴ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲ مورد از بشرویه، ۱۷ مورد از بیرجند، ۲ مورد از خوسف، ۱۳ مورد از زیرکوه، ۳ مورد از سربیشه، ۴ مورد از طبس، ۳ مورد ازفردوس، ۵ مورد از قاینات و ۵ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۴۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۴ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۲ نفر وخیم گزارش شده است.

 

 

 

توقیف ۲ تانکر حامل ۶۱ هزار لیتر سوخت قاچاق در خوسف/۴

مأموران انتظامی خوسف در بازرسی از ۲ تانکر ۶۱ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراورده‌های نفتی کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی استان گفت: ماموران انتظامی شهرستان خوسف در اجرای طرحتوقیف ۲ تانکر حامل ۶۱ هزار لیتر سوخت قاچاق در خوسف مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی این شهرستان به ۲ تریلی کشنده مشکوک شدند و برای بررسی بیشتر خودرو‌ها را متوقف کردند.

سردار فرشید افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از تریلی ها، ۶۱ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی کشف کردند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی افزود: در این رابطه ۲ خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

سردار فرشید با اشاره به توقیف ۲۱۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در ایام تعطیلات نوروزی، گفت: پارسال بیش از ۸۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق از قاچاقچیان کشف و ضبط شد، که در مقایسه  به سال قبل از آن ۷۰ درصد افزایش داشته است.

 

 

 

 

 

 

کیفیت هوای ۲شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت بسیار ناسالم/۲-۳

کیفیت هوای شهرستان های زیرکوه و سرایان در وضعیت بسیار ناسالم قرار دارد.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت:بر کیفیت هوای دو شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت بسیار ناسالماساس شاخص ۲۴ ساعته مختوم به ساعت ۱۱ امروز شهرستان زیرکوه با شاخص ۲۷۳ و شهرستان سرایان با شاخص ۲۵۷ در شرایط بسیارناسالم قرار دارند.

حاتمی افزود:کیفیت هوای شهرستان نهبندان با شاخص ۱۵۸ در شرایط ناسالم و شهرستان بیرجند با شاخص ۹۳ در شرایط قابل قبول قرار گرفته اند.

وی گفت: توصیه می‌شود در هنگام آلودگی همه افراد جامعه و به طور ویژه سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی از تردد غیر ضرور در فضای باز خودداری کنند.

کارشناس هواشناسی استان هم از ادامه وزش باد شدید همراه با گرد و خاک طی دو روز آینده در استان خبر داد.

 

 

 

شرایط برای کوچ بهاره عشایر فراهم شود

تدابیر لازم برای کوچ بهاره عشایر خراسان جنوبی اندیشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در جلسه بررسی کوچ بهاره عشایر استانشرایط برای کوچ بهاره عشایر فراهم شود گفت: مقدمات برای انجام کوچ بهاره عشایر آماده است و هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مختلف استان انجام شده تا شرایط برای این جابه جایی‌ها تسهیل شود‌.

عباس زاده با بیان اینکه باید از ظرفیت سایر دستگاه‌ها استفاده شود تا عشایر استان کوچ آسان و ایمن داشته باشند، افزود: دستگاه‌های اجرایی باید تمام مشکلات کوچ بهاره عشایر را مدیریت کند تا نه تنها مشکلی برای دامداران در استان‌ پیش نیاید، بلکه مراتع خراسان جنوبی نیز تخریب نشوند.

مدیرکل امور عشایر استان هم با بیان اینکه در استان ۱۷ هزار و ۲۸۶خانوار عشایر با جمعیت ۷۲ هزار نفر وجود دارد، گفت: امسال ۷۰ درصد کوچ بهاره داخل استانی و ۳۰ درصد  برون استانی انجام می شود.

عصمتی پور افزود: عشایر در داخل استان کوچ ییلاقی خود را به قاین، زیرکوه، درمیان و نهبندان و در کوچ برون استانی به سیستان بلوچستان و خراسان رضوی انجام می دهند.

دامپزشکی، هلال احمر، پلیس، منابع طبیعی، علوم پزشکی و محیط زیست آمادگی خود برای کوچ بهاره در استان اعلام کردند.

کوچ بهاره عشایر  تا ۱۵ خرداد ادامه دارد.

 

 

 

آغاز آموزش حضوری دانشجویان دکترای دانشگاه بیرجند /۲

آموزش حضوری دانشجویان دکترای دانشگاه بیرجند از امروز بیستم فروردین آغاز شد.

بنابر اعلام معاون آموزشی دانشگاه بیرجند، کلاس‌های دانشجویان مقطع کارشناسی آغاز آموزش حضوری دانشجویان دکترای دانشگاه بیرجند از امروزارشد نیز از ۱۴ اردیبهشت و مقطع کارشناسی هم پس از پایان ماه رمضان به صورت حضوری خواهد بود.
آیتی افزود: علت تاخیر در آغاز آموزش حضوری این دو مقطع در دانشگاه بیرجند آماده سازی فضاهای آموزشی و خوابگاهها برای رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی و همچنین آماده سازی سلف سرویس ها است.
همچنین به گفته رئیس دانشگاه فرهنگیان استان، ورودی‌های سال ۱۳۹۷ و سال ۱۴۰۰ دانشگاه فرهنگیان از امروز آموزش حضوری را آغاز کردند.
مهدی زاده افزود: مابقی دانشجویان این دانشگاه هم به صورت پلکانی تا پایان ماه رمضان در دانشگاه حضور خواهند یافت.

 

 

 

 

 

 

بازگشت منابع حاصل از فروش اموال مازاد دولت به خراسان‌جنوبی پیگیری شود

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان‌جنوبی گفت: اگر مالی به فروش رفت باید پیگیری شود تا منابع حاصل از آن صد در صد به استان برگشته و مجدد در راستای توسعه استان و نه برای خرج روزانه مصرف شود.

بازگشت منابع حاصل از فروش اموال مازاد دولت به خراسان‌جنوبی پیگیری شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، «مرتضی ذاکرایان» مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان‌جنوبی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، اظهار داشت: طبق برنامه‌های راهبردی که مقام عالی وزارت در ذیل شعار سال برای این وزارت خانه معین کرده در راستای جامعه عمل پوشاندن واقعی به شعار بوده است.

وی تصریح کرد: راهبردهای وزارت امور اقتصاد و دارایی در سال ۱۴۰۱ ذیل تحقق شعار سال بر کنترل و کاهش تورم، سهولت فضای کسب‌وکار و بهبود وضعیت کسب و کار، سهولت صدور مجوزهای کسب‌وکار و کاهش فشار بر تولیدکننده و کسب و کار است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان‌جنوبی گفت: نکته مهم دیگری که در این سال‌ها مغفول مانده، اخذ مالیات از فعالیت‌های سوداگرانه بوده که گاهاً مخل اقتصاد سالم بوده و فساد در این زمینه شکل می‌گیرد و به هیچ روشی سهم خودشان در توسعه و اعتلای اقتصادی کشور انجام نمی‌دهند.

ذاکریان افزود: امید است بتوان این افراد را هم با شناسایی از طریق ابزارهای اطلاعاتی که در سیستم‌های بانکی، مالی و ثبتی وجود داشته و همچنین مشارکت‌های مردمی با توجه به وجود یک سری سامانه‌هایی که در وزارت اقتصاد و دارایی تعبیه شده راجع‌به این قضیه بتوان چتر مالیاتی را گسترده‌تر و مؤدیان جدیدی را شناسایی و صرفاً وصول درآمدها را از بخش حقوق‌بگیر و دولتی به قسمت‌های پنهان اقتصاد سوق یابد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از موضوعاتی که در سنوات گذشته نیز مورد توجه بوده بحث مولدسازی دارایی‌های دولت بوده، یادآور شد: با توجه به اینکه اموال دولت شامل ساختمال، املاک، مستغلات و مواردی همچون در اختیار دستگاه‌ها و قوای سه‌گانه وجود داشته، وزارت اقتصاد به تنهایی این اختیار را نداشته ولی وزیر اقتصاد تأکید کرده امیدواریم با هماهنگی این اختیارات را افزایش داده تا بحث مولدسازی اموال و دارایی‌ها دولت بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بحث مولدسازی اموال دولت می‌تواند باعث یک سری حواشی باشد، اضافه کرد: به عنوان مثال اموال مازاد و شناسایی و فروش اموال مازاد که نیاز داشته تا در جلسات کارشناسی به آن پرداخته شود، ممکن بوده در مقطعی از زمان این مال به عنوان مازاد شناسایی اما این برنامه‌ریزی و نگاه را باید برای چند سال آینده و روند توسعه استان داشت که این دارایی را به قیمتی نفروشیم و مجدد چند سال آینده با قیمت دیگری مجبور به جایگزینی همان دارایی به ویژه در استان‌هایی مانند این استان که نیاز به این موارد بیش از پیش احساس شده باشیم.

ذاکریان ادامه داد: در صورتی هم که این اتفاق افتاد و مالی به فروش رفت باید پیگیری شود تا منابع حاصل از آن صد در صد به استان برگشته و مجدد در راستای توسعه استان و نه برای خرج روزانه  مصرف شود.

وی با اشاره به اینکه امید است با برنامه‌های راهبردی که وزارت اقتصاد و دارایی ذیل فرمایشات مقام معظم رهبری برای مدیران استان‌ها مکلف نموده با تکیه بر علم و دانش و فناوری منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی که نتیجه آن افزایش اشتغال در کشور و کاهش نرخ بیکاری و افزایش رفاه مردم بوده شویم، خاطرنشان کرد: با توفقیات الهی اگر بتوانیم اندکی زندگی را برای مردم آسان کنیم این خود موفقیت بزرگی خواهد بود.

 

 

 

سنت های رمضان در خراسان‌جنوبی/ یادهای شیرینی که فراموش شد/۷

سنت های رمضان در خراسان‌جنوبی/ یادهای شیرینی که فراموش شد

 شوخوانی، رمضان خوانی، طبل زنی و بیدار کردن دیگران برای سحر، همه از آداب و رسوم مردم خراسان جنوبی در ماه رمضان بوده که امروزه به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش مهر خراسان‌جنوبی سرزمین سنت‌های شیرین و زیبایی است که بسیاری از این سنت‌ها ریشه در ایمان، مردم داری و روح ایثارگری و همدلی مردمان این سرزمین دارد.

ماه رمضان نیز از این قاعده مستثنی نیست و اگر پای صحبت ریش سپیدان این استان بنشینیم، خواهیم شنید که در گذشته‌های دور چه سنت‌های نیکی در این ماه مبارک در جنوب خراسان یا خراسان‌جنوبی فعلی انجام می‌شده است.

از شوخوانی و رمضان خوانی تا بیدار کردن همسایگان و آشنایان برای سحری ماه مبارک تا افطارهای ساده و گلریزان های پرخیر و برکت همه و همه از آداب و رسومی است که در بین مردمان خراسان جنوبی رواج داشته است.

اذان‌هایی که بر جان می‌نشست

غلامرضا بهمن‌زاده از شهروندان خراسان‌جنوبی که ۷۲ سال سن دارد، در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: رمضان‌های سال گذشته حال و هوای خاصی داشت و همه چیز از سحر و افطار رنگ و بوی معنویت به خود گرفته بود.

وی اظهار کرد: آن زمان اذان سحرگاهان و افطار را افراد بر پشت بام‌ها و زنده می‌گفتند که بر جان‌ها می‌نشست ولی امروز اذان از طریق نوار و به صورت ضبط شده پخش می‌شود که حال و هوای گذشته را ندارد.

بهمن زاده با اشاره به اینکه سنت شب خوانی و به اصطلاح محلی شوخوانی در ماه رمضان رواج داشت، بیان‌کرد: در این سنت مردم در پشت بام‌ها اشعاری و یا مناجات‌هایی را با صدای بلند می‌خواندند تا مردم برای سحر بیدار شوند و از فیض این ساعات پربرکت بهره گیرند.

این شهروند خراسان جنوبی یادآور شد: آن زمان مهمانی‌های افطار ساده و صمیمی بود و شاید با یک نان و پنیر و خرمای ساده در کنار هم مهمان سفره ماه مبارک رمضان می‌شدند.

بانو بیدختی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی که او نیز روزهای سالمندی خود را سپری می‌کند به یاد رمضان‌های دوران جوانی و کودکی لبخندی بر لبش نقش می‌بندد و در گفت و گو با مهر بیان‌کرد: آن زمان ماه رمضان جنب و جوش دیگری داشت.

سنت های رمضان در خراسان‌جنوبی/یادهای شیرینی که فراموش شد

پخت نان روغنی و ذبح گوسفند در روستاها

وی گفت: در روستاها زنان نان نازک روغنی برای افطار می‌پختند و گاهی نیز گوسفندی برای مصرف در این ماه مبارک ذبح کرده و دیگران را نیز برای افطاری دعوت می‌کردند.

این بانوی سالمند خراسان جنوبی اظهار کرد: هنوز صدای مناجات خوانی‌هایی که افراد پشت بام‌های خانه‌ها برای بیدار کردن دیگران جهت سحر ماه مبارک می‌خواندند در خاطرم هست و چقدر مردم با هم صمیمی بودن که بدون تکلف درب خانه‌های یکدیگر را در نیمه شب برای سحری می‌زدند.

این شهروند خراسان جنوبی یادآور شد: یکی از سنت‌ها مراسم بیست و هفتم ماه رمضان بود و در این مراسم زن‌ها صورت خودشان را می‌پوشاندند و با سینی و ملاقه‌ای به در خانه‌ها می‌رفتند و با ملاقه در خانه‌ها را می‌زدند تا صاحب‌خانه مقداری پول به او بدهد.

وی افزود: آن‌ها باور داشتند این پول خیروبرکت دارد پس با این پول پارچه‌ای می‌خریدند و با پوشیدن آن خودشان را در برابر بلاها مصون می‌کردند.

پخت نان قبل از شروع ماه رمضان

احمد برآبادی، مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: بر اساس یک سنت دیرین در گذشته قبل از شروع ماه مبارک رمضان مردم خراسان جنوبی کارهای ضروری چون پخت نان و تهیه آذوقه را انجام می‌دادند.

وی با اشاره به اینکه مردم حتی سفرهای ضروری خود را قبل از ماه مبارک انجام می‌دادند تا در روزهای روزه داری مجبور به سفر نباشند، اظهار کرد: در آخرین روز ماه شعبان نیز بسیاری از مردم به مناطق مرتفع می‌رفتند تا هلال ماه را رؤیت کنند و شعر «ماه را ببین و روزه بدار» را زمزمه می‌کردند.

سنت های رمضان در خراسان‌جنوبی/یادهای شیرینی که فراموش شد

اتمام کار بیرون قبل از گرمای هوا

مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: مردم در خراسان‌جنوبی و به ویژه در روستاهای این منطقه بلافاصله بعد از سحری کار خود را شروع می‌کردند تا قبل از گرمای هوا آن را به اتمام برسانند و روزه داری را با شرایط بهتر و سهل‌تری به اتمام برسانند.

برآبادی با بیان اینکه در گذشته بیدار کردن همسایگان و دوستان برای سحر نیز رسم بوده است، ادامه‌داد: برای بیدار کردن دیگران در سحرهای ماه مبارک رمضان یا درب خانه همسایگان را می‌زدند و یا در پشت بام‌ها بر طبل می‌کوبیدند.

سنت شوخوانی و رمضان خوانی

وی با اشاره به اینکه سنت طبل زنی در شهرستان طبس نیز برگرفته از همین رسم دیرین در خراسان جنوبی است، افزود: گاهی نیز فردی خوش صدا در پشت بام اشعاری به نام شو خوانی را می‌خوانده تا به این وسیله مردم برای سحر بیدار شوند.

مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: طبل زنی در سه مرحله انجام می‌شده است که مرحله اول برای بیدار کردن افراد، مرحله دوم برای خوردن سحری و مرحله سوم نزدیک اذان صبح صورت می‌گرفته است.

برآبادی اظهار کرد: در این رسم دیرین نوجوانان درب خانه‌ای را در شب‌های ماه مبارک رمضان می‌زدند و اشعاری در نوید آمدن ماه رمضان، مدح ائمه (ع) و … می‌خواندند و از صاحب خانه هدیه‌ای، شیرینی و … دریافت می‌کردند.

سنت های رمضان در خراسان‌جنوبی/یادهای شیرینی که فراموش شد

گلریزان سنتی ریشه دار در گذشته

مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: مردم از گذشته‌های دور ماه رمضان را فرصتی برای دستگیری از نیازمندان و محرومان می‌دانستند که این خصلت خوشبختانه تا به امروز ادامه دارد.

برآبادی گفت: سنت گلریزان که امروزه نیز در بسیاری از هیئت‌های مذهبی، مکان‌های ورزشی و توسط ورزشکاران و خیریه‌ها در ماه رمضان انجام می‌شود، ریشه در گذشته دارد.

وی اظهار کرد: در سال‌های دور در ماه مبارک رمضان بعد از افطار و بعد از انجام ورزش باستانی گلریزان برای کمک به نیازمندان انجام می‌شدند و البته گاهی در طول سال بنا به درخواست یک نیازمند نیز این اتفاق نیک صورت می‌گرفت.

مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در مورد سنت‌های تغذیه‌ای مردم خراسان‌جنوبی یادآور شد: مردم سعی می‌کردند که در افطار غذاهای سبک چون آش و شله زرد و غذاهای لبنی درست کنند و غذاهای گوشتی بیشتر مربوط به وعده سحر بود.

هر چند گذشت زمان تغییراتی در سنت‌ها و آداب و رسوم می‌دهد که گاه چاره‌ای از پذیرش این تغییرات نیست ولی چه زیباست که روح سنت‌های کهن و دیرین را که همان حفظ معنویت و صمیمیت و گره گشایی از کار یکدیگر است را حفظ کنیم.

در سال ۱۴۰۰ محقق شد؛
ایجاد ۶۵۰۰ فرصت شغلی در خراسان جنوبی/۲-۳

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: در سال گذشته برای ۶ هزار و ۵۶۴ نفر از خانواده ها و مددجویان تحت پوشش این نهاد فرصت شغلی ایجاد شده است.

«محمد عرب» افزود: چهار هزار و ۳۱۷ طرح خود اشتغالی و مشاغل خانگی توسط مددجویان تحت حمایت اجرا شده است و برای ۶ هزار و ۵۶۴ نفر فرصت شغلی ایجاد شده است.

 

عرب افزود: در راستای توانمندسازی مددجویان تحت حمایت و مشارکت این افراد در بهبود وضعیت اقتصادی خانواده ها، طرح های مشاغل خانگی و خوداشتغالی در استان اجرا شد که در این راستا ۲ هزار و ۳۷۸ میلیارد ریال از منابع امدادی و بانکی پرداخت شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: از این تعداد یک هزار و ۹۸۸ طرح در روستا و تعداد ۲ هزار و ۳۲۹ طرح در شهر اجرا شده است.

 

عرب با بیان اینکه توانمندسازی اقتصادی خانواده های زیر پوشش یکی از مهمترین رویکردهای این نهاد است، گفت: تعداد یک هزار و ۵۴۶ طرح توسط زنان و تعداد ۲ هزار و ۷۷۱ طرح توسط مجریان مرد در سطح استان اجرا شده است.

 

 

 

 

کوچ بهاره عشایر در خراسان جنوبی آغاز شد/۳

کوچ بهاره عشایر در خراسان جنوبی آغاز شد

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: کوچ بهاره عشایر با توجه به شرایط مطلوب بارندگی در بهمن و اسفند ۱۴۰۰، از ۱۶ فروردین امسال در این استان آغاز شد.

مهدی عصمتی‌پور افزود: با توجه به شرایط اقلیمی به محض گرم شدن هوا، عشایر خراسان جنوبی مانند سراسر کشور به مناظق ییلاقی کوچ می‌کنند.

وی اظهار داشت: ۶۵ تا ۷۰ درصد کوچ عشایر شامل ۱۷ هزار و ۲۰۶ خانوار درون استانی و ۳۰ تا ۳۵ درصد برون استانی است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: کوچ عشایر شهرستان‌های نهبندان، سربیشه و درمیان به سمت استان سیستان و بلوچستان و عشایر شهرستان‌های فردوس، طبس و بشرویه به سمت استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سال قبل به دلیل خشکسالی خیلی شدید کوچ عشایر استان بیشتر به استان‌های دیگر انجام شد و عشایر نهبندان، سربیشه و درمیان به سمت نیمروز سیستان و بلوچستان کوچ کردند اما امسال با بارندگی‌های تقریبا نرمال میزبان عشایر استان‌های دیگر نیز هستیم.

عصمتی‌پور گفت: از آغاز کوچ بهاره امسال تاکنون ۱۷۵ خانوار عشایر سیستان و بلوچستان به  مناطق ییلاقی خراسان جنوبی کوچ کرده‌اند.

وی افزود: با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی استان، منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر و دامپزشکی برنامه‌ریزی‌های لازم برای تسهیل در کوچ عشایر انجام شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی افزود: ۲۳ کامیون تانکردار در مسیر کوچ، آب مورد نیاز عشایر را تامین می‌کنند و محیط زیست نیز تعدادی تانکر آبرسان در اختیار امور عشایر قرار داده است.

وی بیان کرد: دام تمامی عشایر میهمان در ورودی و خروجی‌های استان باید با مجوز دامپزشکی واکسینه شود لذا در ۲ سال اخیر با توجه به افزایش قیمت دارو، با هماهنگی دامپزشکی واکسن تب مالت به‌صورت رایگان تزریق می‌شود.

عصمتی‌پور همچنین گفت: همزمان با نوروز امسال ۶۶ هزار و ۷۰۰ نفر از سیاه چادرها و کمپ‌های عشایر این استان بازدید کردند و حدود یک میلیارد تومان محصولات تولیدی عشایر به فروش رسید.

 

 

 

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛

مشکل اقتصادی زمینه ساز سایر آسیب‌ها/گلایه از کندی روند انتصاب‌ها/۲-۳

مشکل اقتصادی زمینه ساز سایر آسیب‌ها/گلایه از کندی روند انتصاب‌ها

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه مشکل اقتصادی زمینه ساز سایر آسیب‌هااست، گفت: باید با سپردن کار به اهل آن از ظرفیت‌ کشور استفاده شود که این اقدام کند انجام می‌شود.

آیت الله سید علیرضا عبادی در دیدار با مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه اقتصادی که ما درباره آن صحبت می‌کنیم با اقتصاد مد نظر غرب فرق می‌کند، گفت: آنان اقتصاد را هدف دانسته ولی ما مقدمه‌ای برای رشد و تعالی فرهنگی و اجتماعی و …می‌دانیم.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد در جامعه مانند خون در بدن است، بیان‌کرد: همانطور که کمبود خون در بدن بقیه اندام‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مشکلات اقتصادی نیز باعث آسیب بسیاری از حوزه‌های دیگر نیز می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: کشور ما ظرفیت‌های فراوانی دارد و از این نظر چرایی مشکلات اقتصادی را باید در علت‌هایی چون توطئه‌های دشمن، نفوذ و …جست و جو کرد.

عبادی با تأکید بر اینکه دشمن بعد از تلاش‌های ناکام و توطئه‌ها در ۴۰ سال گذشته به هدف خود نرسیده است، گفت: کشور ما همه چیز دارد که باید با سپردن کار به اهل آن از این ظرفیت‌ها استفاده شود که البته این اقدام کند انجام می‌شود.

 

لزوم پیگیری بازگشت کامل منابع حاصل از فروش اموال مازاد دولت به خراسان جنوبی
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی نیز در این دیدار گفت: باید با پیگیری منابع حاصل از فروش اموال مازاد به صورت کامل به استان بازگردد و در راستای توسعه استان هزینه شود و صرف هزینه های روزمره نشود.
 «مرتضی ذاکریان» اظهار کرد: راهبردهای وزارت امور اقتصاد و دارایی در ذیل تحقق شعار امسال بر کنترل و کاهش تورم، سهولت و بهبود فضای کسب و کار، کاهش فشار بر تولیدکننده و کارآفرینان است.

 

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه اخذ مالیات از فعالیت های سوداگرانه در این سال ها مغفول مانده است، تصریح کرد: این فعالیت ها مخلل اقتصاد سالم است و مفاسدی در این زمینه شکل می گیرد اما به هیچ طریقی سهم خود را در توسعه و اعتلای اقتصادی کشور انجام نمی دهند که امیدواریم آنها را از طریق اطلاعات سیستم های مالی، بانکی و ثبتی و همچنین مشارکت های مردمی شناسایی کنیم و چتر مالیاتی را گسترده‌تر کرد و وصول درآمدهای از بخش حقوق بگیر و دولتی به قسمت های پنهان اقتصاد سوق پیدا کند.

 

وی با اشاره به مولدسازی دارایی های دولت و افزایش اختیار در این زمینه، ادامه داد: مولدسازی گاهی می تواند موجب حواشی شود که در حال حاضر شاید این مال به عنوان مازاد شناسایی شود اما باید این برنامه ریزی و نگاه توسعه ای را برای چندسال آینده داشته باشیم و به قیمتی این دارایی را نفروشیم که چندسال بعد این دارایی را مجبور شویم با قیمتی جایگزین کنیم ضمن اینکه پیگیری شود منابع حاصل از فروش اموال مازاد به صورت کامل به استان بازگردد و در راستای توسعه استان هزینه شود و صرف هزینه های روزمره نشود.

 

 

أخذ مالیات از فعالیت سوداگرانه/دقت در فروش اموال مازاد ضرورت است

بیرجند- مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فروش اموال مازاد دولت دقت ویژه ای را می‌طلبد، گفت: أخذ مالیات از فعالیت اقتصادی سوداگرانه نیز مد نظر است.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ذاکریان صبح شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: کنترل و کاهش تورم، سهولت فضای کسب و کار و تسهیل صدور مجوزهای مربوط به کسب و کارها، کاهش فضای بر تولیدکنندگان از سیاست‌های وزارت اقتصاد و دارایی در سال جدید است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: نکته مهم که در این سال‌ها مغفول مانده اخذ مالیات از فعالیت‌های سوداگرانه است که گاه مخل اقتصاد سالم بوده و گاه مفاسدی در آن شکل می‌گیرد ولی سهم خود را در توسعه و اعتلای اقتصادی ایفا نمی‌کنند.

ذاکریان گفت: امیدواریم این دسته از فعالیت‌های سوداگرانه را نیز به وسیله ابزارهای بانکی و ثبتی و مشارکت‌های مردمی شناسایی کنیم و اینگونه مؤدیان مالیاتی جدید را پیدا کنیم.

نمی‌خواهیم اخذ مالیات فقط از حقوق بگیران باشد

وی اظهار کرد: می‌خواهیم اخذ مالیات و وصول درآمد تنها از بخش حقوق بگیرِ دولتی نباشد و به بخش اقتصاد پنهان سوق پیدا کند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی با اشاره به بحث مولدسازی دارایی‌های دولت گفت: با توجه به اینکه اموال دولت، ساختمان‌ها، املاک و مستقلات دولت در اختیار دستگاه‌های مختلف و در واقع قوای سه گانه است، اقتصاد و دارایی به تنهایی نمی‌تواند این مولد سازی را انجام دهد که وزیر اقتصاد پیگیر افزایش اختیارات برای این کار است.

ذاکریان با اشاره به اینکه این مولد سازی گاه یک سری حواشی دارد، اظهار کرد: گاه یک ملک در حال حاضر جز املاک مازاد است ولی با توجه به روند توسعه استان و … ممکن است در سال‌های آتی مورد نیاز قرار گیرد که در فروش املاک مازاد این موضوع باید مد نظر قرار گیرد.

منابع حاصل از فروش اموال مازاد دولت در استان هزینه شود

وی گفت: اگر ملک مازادی از دولت در خراسان‌جنوبی به فروش رفت باید پیگیر شویم که منابع حاصل از آن به صورت صد در صد به استان برگردد و به عبارتی خرج مصرف یومیه نشود.

مدیرکل اقتصاد و امور دارایی خراسان جنوبی اظهار کرد: اگر بتوانیم زندگی را از نظر اقتصادی اندکی برای مردم آسان بکنیم کار بزرگی صورت گرفته است.

خراسان جنوبی؛ استان معین در تامین و صادرات گوشت سفید/۲-۳

خراسان جنوبی؛ استان معین در تامین و صادرات گوشت سفید

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: استان خراسان جنوبی جزو استان‌هایی است که با دارا بودن چرخه کامل گوشت سفید، به عنوان استان معین در تامین و صادرات گوشت سفید محسوب می‌شود.

محمدابراهیم ابراهیمی، گفت: نیاز مرغ روزانه مردم استان در شرایط عادی ۴۵  الی ۵۰  تن است که با توجه به شرایط بازار این میزان تغییر می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه از تعطیلات عید نوروز تا کنون مرغ مازاد بر نیاز استان کشتار می‌شود، تصریح کرد: با توجه به حجم مسافرین نوروزی در فروردین ماه، روزانه بالغ بر ۱۵۰ تن مرغ کشتار شده که بیشتر از نیاز مصرف استان است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه معمولا اختلاف قیمت کالا انگیزه‌ای برای سودجویان می‌شود و از آنجایی که قیمت مرغ در این استان نسبت به استان‌های هم‌جوار ارزان‌تر است، ارسال کالا نیز صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: هیچ کمبودی در مورد تامین مرغ استان وجود ندارد.

توزیع ۱۵۰۰ پرس غذای گرم بین نیازمندان «زیرکوه»/۲

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان زیرکوه گفت: همزمان با ماه مبارک رمضان و به همت خیران یک هزار و ۵۰۰ پرس غذای گرم بین نیازمندان شهرستان زیرکوه توزیع شد.

توزیع ۱۵۰۰ پرس غذای گرم بین نیازمندان «زیرکوه»

 «محمدرضا شرعی» رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان زیرکوه صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: سخاوت و دستگیری از نیازمندان توسط اعضای هلال‌احمر در هر زمان و مکانی به وضوح نمایان است.

وی با اشاره به اینکه دستگیری از نیازمندان از جمله برنامه‌های ویژه در خانه‌های هلال برای تقسیم مهربانی است، افزود: در این راستا به مناسبت ماه مبارک رمضان یک هزار و ۵۰۰ پرس غذای گرم توسط خانه‌های هلال حسین‌آباد و پردان طبخ و بین نیازمندان شهرستان زیرکوه توزیع شده است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان زیرکوه ادامه داد: از این تعداد هزار پرس در روستای حسین‌آباد و ۵۰۰ پرس به ارزش ۱۵ میلیون تومان میان مستمندان روستای پردان این شهرستان توزیع شده است.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌ جنوبی:

سبقت تولد پسران نسبت به دختران در خراسان جنوبی/۲-۳

سبقت تولد پسران نسبت به دختران در خراسان جنوبی

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌ جنوبی با اشاره به افزایش ۱.۱ درصدی وقایع ولادت در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ ، گفت: نسبت جنسی در وقایع ولات ثبت شده در سال گذشته ۱۰۸ بوده یعنی به ازای هر ۱۰۰ ولادت دختر ۱۰۸ تولد پسر به ثبت رسیده است.

علیرضا مهرآور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از مجموع ولادت‌های ثبت شده استان در سال گذشته ۹ هزار و ۹۸۴ واقعه شهری و ۴ هزار و ۹۶۰ واقعه روستایی بوده است.

وی بیان کرد: فراوانی نام نوزادان متولد شده در استان طی سال گذشته بیشترین فراوانی نام در گروه پسران به ترتیب شامل نام‌های امیرعلی، امیرحسین، ابوالفضل، محمد و علی و در گروه دختران شامل فاطمه، فاطمه‌زهرا، زینب، زهرا و حلما بوده است.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه طی سال گذشته مجموع وقایع ولادت ثبت شده در استان ۱۴ هزار و ۹۴۴ واقعه بوده است، تصریح کرد: نسبت جنسی در وقایع ولات ثبت شده در سال گذشته ۱۰۸ بوده یعنی به ازای هر ۱۰۰ ولادت دختر ۱۰۸ ولادت پسر به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به افزایش ۱.۱ درصدی وقایع ولادت سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، اظهار کرد: طی  سال گذشته میانگین سن مادرانی که صاحب فرزند شده‌اند حدود ۳۰ سال و میانگین سن پدران حدود ۳۴ سال بوده است.

مهرآور یادآور شد: میانگین سن فوت‌شدگان در گروه بانوان حدود ۷۱ سال و در گروه آقایان ۶۷ سال بوده است؛ همچنین ۴۹۹۹ واقعه فوت در استان طی سال گذشته ثبت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه  درسال ۹۹ با افزایش ۴.۶ درصدی همراه بوده است.

آتش تنور به خاکستر نشست/۵-۷

گرچه در طول سالیان گذشته برخی مشاغل مانند ساخت تنور گِلی، صابون سازی، نمد بافی و… به فراموشی سپرده شده است خوشبختانه در سال های اخیر با توجه به استقبال مردم بار دیگر شاهد راه اندازی و احیای این مشاغل هستیم.

به گزارش شبستان برخی از حِرَف و مشاغل در طول سالیان گذشته دستخوش نامهربانی و ناملایمتی قرار گرفته اند تا جایی که برخی از این مشاغل به طور کامل به فراموشی سپرده شده و برخی با همت مردم و ریش سفیدان دوباره احیا شده اند. تنورسازی، صابون سازی و… از مشاغلی هستند که در سالیان گذشته به فراموشی سپرده شده اند. این مشاغل در زمان خود نه تنها باعث رونق اقتصادی بودند بلکه حرف ها برای گفتن داشته اند.

در گذشته های نه چندان دور برخی مشاغل مانند تنورسازی با وجود نیاز به توان بدنی بالا مورد استقبال قرار می گرفت اما این حرفه این روزها کم کم به فراموشی سپرده شده تا جایی که دیگر مانند گذشته ها فرزندان میراث دار پدر و پدر بزرگ ها نیستند.

مشاغلی مانند تنورسازی با وجود قدمت بالا، رفته رفته در بین تنورهای صنعتی و گازی ذوب و به فراموشی سپرده شده است.

خراسان جنوبی به عنوان استانی کهن با میراث های ماندگار دستخوش تغییراتی شده است و برخی مشاغل در این استان هم با بی مهری مردم و … مواجه شده است. به اذعان صاحبنظران و کارشناسان مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت تنور گلی «خاک رس، ماسه، کمی موی بز برای استحکام، قدرت بدنی بالا برای ورز دادن گل و خاک رس» است. با وجود فراموشی این حرفه خوشبختانه در سال‌های اخیر مردم بار دیگر به سمت و سوی استفاده از تنورهای گلی برای طبخ نان رفته اند تا جایی که عده ای در منازل آپارتمانی خود نیز اقدام به نصب تنور گلی در تراس کرده و عده ای هم در ویلاها و باغ منازل خود از تنور گلی استفاده می کنند با این تغییر که به جای هیزم از گاز برای طبخ نان استفاده می شود.

انقراض تنورسازی

شکرالله صحرانورد تنورساز متولد سال ۱۳۴۴ از روستای آسیابان درخش است که این حرفه را از پدر و پدربزرگش به ارث برده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به این مهم که شغل تنورسازی درحال انقراض و از بین رفتن است، می‌گوید: شغل تنورسازی میراثی از پدر و پدربزرگم است که با وجود علاقه شدید خودم به این حرفه به عنوان میراث به من رسیده است.

وی که از سال ۱۳۶۶ کار تنورسازی را شروع کرده‌است، یادآور می شود: در آن برهه زمانی با توجه به نیاز و استقبال مردم برای استفاده از تنورهای گلی به سمت این شغل رفتم با وجود علاقه زیادم به تنورسازی، متأسفانه تنها فرزند پسرم علاقه ای برای رفتن به سمت این حرفه نشان نمی دهد و می توانم اقرار کنم در خاندان من جزو آخرین افراد تنورساز هستم و این مهم باعث نگرانی من شده‌است.

صحرانورد با بیان این‌که از دو تا سه سال گذشته مردم بار دیگر از تنور های گلی استقبال بالایی دارند، می افزاید: با توجه به پایین آمدن کیفیت نان، عدم استفاده از سبوس در نانوایی ها و… مردم دوباره به سمت پخت نان محلی با کیفیت بالا رفته اند.

به گفته‌ی وی برخی از شهروندان در حیاط منازل، برخی در تراس تنورگلی نصب کرده و مانند کباب پز از آن برای پخت نان استفاده می کنند با این تفاوت که به جای هیزم از گاز استفاده می شود و عده ای هم در باغ ویلاها با نصب تنور گلی با کمک هیزم، نان مورد نیاز خود را پخت و استفاده می کنند.

او که کارگاهش در قهستان شهرستان درمیان است، تاکید می‌کند: این حرفه در خانواده نسل در نسل گشته و به من رسیده است که متأسفانه بعد از من، در خانواده کسی به سمت این شغل نمی رود و تنها فرزند پسرم رغبتی برای ادامه‌ی شغل تنورسازی نداشته و به سمت شغل دولتی رفته است.

صحرانورد از تنورسازی به عنوان یکی از مشاغل سخت یاد می کند و می گوید: با توجه به نیاز بدنی بالا و… کمتر کسی مایل به ادامه این شغل است و حتی شاگردانم هم در این سال ها برای یادگیری و ادامه این شغل استقبالی نشان ندادند.

ساخت دو تا سه تنور در روز

اوکه در کنار تنور سازی به کار پیمانکاری ساختمان هم مشغول است، قیمت تنور خام در حال حاضر را ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: با توجه به این‌که پیمانکار ساختمان هستم در طول روز با کمک شاگردان دو تا سه تنور را آماده می کنم.

صحرانورد با اشاره به سختی این حرفه ادامه می دهد: در گذشته برای آماده کردن گِل و لای با کمک دست و از قدرت بدنی استفاده می شد اما در حال حاضر در برخی نقاط مخلوط کردن و ورز دادن گل و خاک رس با کمک دستگاه‌های صنعتی انجام می شود.

وی یادآور می شود: با توجه به سختی کار و نیاز داشتن به قدرت بدنی بالا از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ این حرفه را به طور کامل کنار گذاشتم چرا که با ابتلا به دیسک کمر قادر به مخلوط کردن گل و لای، ورز دادن آن نبودم.

او که در طول این سال ها شاگردان زیادی داشته است، می گوید: متأسفانه به علت سختی کار و نیاز به قدرت بدنی بالا شاگردانم به سمت کارهای پیمانکاری ساختمان مانند بنایی، کاشی کاری، سنگ کاری و… رفته و هیچ یک به طور اختصاصی تنورسازی را یاد نگرفته و علاقه ای برای یادگیری نشان ندادند.

وی خاک مورد نیاز تنور را خاک رس اعلام می کند و می گوید: خاک رس مورد نیاز برای آماده کردن تنور از مناطق سرچاه تازیان، آسیابان، خراشاد و… تهیه می شود.

وی با بیان این‌که در صورت اجرای کامل مراحل تنورسازی از هر تنور می‌توان به مدت ۵۰ سال استفاده کرد، می‌افزاید: بعد از تهیه خاک، آماده شدن گِل مورد نیاز، ورز دادن گِل؛ تنور آماده می شود سپس باید تنور حدود پنج ساعت حرارت ببیند و بعد از حرارت با روغن حیوانی چرب شده و آماده استفاده می شود.

صحرانورد با اشاره به بالا رفتن سفارشات ساخت تنور، می گوید: در حال‌حاضر از همه مناطق استان زیرکوه، قاین، بیرجند و… سفارش ساخت تنور داریم اما با توجه به‌سختی کار و درگیر بودن به شغل پیمانکاری برای ساخت تنور با مشکل مواجه می شوم.

او که تاثیر دعای خیر مردم را در زندگی‌اش دیده ‌است برای بیان خاطراتش به فکر فرو می رود و می‌گوید: راه اندازی کار مردم، استفاده اهالی و همشهریان بومی و غیر بومی استان از تنورهای آماده شده شیرینی خاصی به همراه دارد که قابل وصف نیست.

به گفته وی دعای خیر مردم و طلب آمرزش اموات بهترین خاطره است که در این سال‌ها بارها و بارها شنیده است و به آن می بالد.

وی عمر مفید تنور را بین ۴۰ تا ۵۰ سال اعلام می کند و می گوید: اجرای درست مراحل تنورسازی اعم از تأمین خاک مناسب، ورز دادن گل و خاک رس، پخت تنور، چرب کردن آن و… در عمر تنور نقش بسزایی دارد.

به گفته‌ی وی پس‌از آماده شدن تنورها و انجام مراحل ذکرشده شامل پخت خشت خام، روغن مالی تنور و… تنورها بر اساس سفارشات به اقصی نقاط استان و خارج از استان ارسال می شود.

کارشناس مسئول صنایع دستی حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند شکل، نوع ساخت، نقوش و… را در ثبت مشاغل مهم می داند و می گوید: برای ثبت ملی، معنوی و… اثر باید دارای ساخثه هایی مانند قدمت، نوع ساخت، ابتکار عمل و… باشد.

«امیر انوری مقدم» می افزاید: چنانچه آثار دارای این شاخصه ها باشند به عنوان حاملان میراث ملموس به ثبت می رسند، یادآور می شود :تنور سازی استان در بحث حاملات معنوی هنوز به ثبت نرسیده است.

وی با بیان اینکه تنور سازی سنتی فردوس به شماره ۲۴۹۲ در ۹ آذر ماه سال ۱۴۰۰ ثبت ملی شد، سبک و سیاق، روش ساخت، هنر آموز، نقوش و… را در ثبت آثار مهم می داند.

کارشناس مسئول صنایع دستی حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به این مهم که در سطح استان بیش از یکصد نفر تنور ساز فعالیت دارند، می گوید: این افراد در فردوس، نهبندان، سرایان و خوسف به تنور سازی مشغول هستند.

اجرای ۱۷ سازه آبخیزداری در «نهبندان»/۲

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری نهبندان گفت: امسال ۱۷ سازه آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز گرم تمام ده ،شاهکوه ۱،شاهکوه ۲، شاهکوه (نیشکری) و شهری نه در حال اجرا است.

اجرای ۱۷ سازه آبخیزداری در «نهبندان»

به گزارش فارس «محمد حسین کدخدازاده» ظهر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: امسال ۱۷ سازه آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز گرم تمام ده ،شاهکوه ۱،شاهکوه ۲، شاهکوه (نیشکری) و شهری نه در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه اعتبار این سازه‌ها مربوط به سال گذشته است، افزود: پروژه گرم تمام‌ده با اعتبار ۷ میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال به اتمام رسیده و ۵ پروژه در شاهکوه ۱ با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال به طور میانگین ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری نهبندان درباره پروژه گرم تمام‌ده، توضیح داد: حجم آبگیری این پروژه ۶ هزار متر مکعب است و یک منبع آبی و یک آبادی را با ۱۰ خانوار تحت تأثیر قرار می‌دهد، سازه‌های شاهکوه ۱ نیز با ۴۰ هزار متر مکعب حجم آبگیری ۴ منبع آبی در ۴ آبادی با جمعیت ۵۵ خانوار را تحت تأثیر قرار می دهند.

کدخدازاده ادامه داد: در حوزه شاهکوه ۲ نیز ۷ پروژه با اعتبار ۴۵ میلیارد ریال در حال مناقصه است که در صورت اتمام ۵۰ هزار متر مکعب حجم آبگیری خواهد داشت و ۳ منبع آبی در ۳ آبادی با ۱۱۵ خانوار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی گفت: در حوزه شاهکوه (نیشکری)نیز یک سازه ی بند خاکی و سرریز و یک سازه ی تثبیت سر ریز ملاتی با ۳۵ میلیارد ریال اعتبار در حال مناقصه است که می‌تواند حجم آبگیری را تا ۱۱۵ هزار مترمکعب افزایش دهد.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری نهبندان ادامه داد: همچنین ۲ سازه بندخاکی و سرریز با اعتبار ۲۸ میلیارد ریال در شهری نه برای انعقاد قرار داد آماده شده که با حجم آبگیری ۶۵ هزار متر مکعب می‌تواند ۲ منبع آبی را در ۲ آبادی با جمعیت ۲۰ خانوار را تحت تأثیر قرار دهد.

کدخدازاده در پایان خاطرنشان کرد: ۳۳۰ سازه آبخیزداری در نهبندان با حجم آبگیری ۱۳ میلیون متر مکعب وجود دارد که بهره‌برداری از این سازه‌ها حدود ۳۰۰ هزار متر مکعب به حجم آبگیری افزوده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*