گزارش/

 

 

رئیس‌جمهور «قانون رتبه‌بندی معلمان» را برای اجرا ابلاغ کرد

رئیس جمهور «قانون نظام رتبه‌بندی معلمان» را برای اجرا به وزارتخانه آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.

۱۶ اسفند شورای نگهبان لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان را پس از ده سال تایید کرد.

بر اساس این قانون، معلمان در ۵ رتبه «آموزشیار معلم»، «مربی معلم»، «استادیار معلم»، «دانشیار معلم» و «استاد معلم» رتبه‌بندی می‌شوند.

یکی از نکات مهمی که در این مصوبه نهایی شده این است که میزان دریافت حقوق هر شخص با خود شخص سنجیده می‌شود، یعنی درصد‌های افزایش هر فرد با حقوق خود فرد است که این موضوع به عدالت نزدیک‌تر است.

 

 

 

شادی چهارشنبه سوری را به غم چهارشنبه سوزی تبدیل نکنیم!

شب چهارشنبه آخر سال یا همان چهارشنبه سوری، شبی است که بر اساس یک سنت قدیمی برای تخلیه هیجانات کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان بوده است؛ اما استفاده از مواد محترقه، بعضا انفجاری و مصدومیت و حتی مرگ افراد می‌تواند غم و اندوه را جایگزین شادی و نشاط کند.

شادی چهارشنبه سوری را به غم چهارشنبه سوزی تبدیل نکنیم!

به گزارش فارس سه شنبه شب آخرین هفته سال به عنوان شب چهارشنبه آخر سال و با عنوان چهارشنبه سوری بر اساس یک سنت دیرپای همراه با شادی‌هایی است که برخی از آنها تنها غم و اندوه را به دنبال دارد!

در این شب هیجانات و شور و شوق خاصی در افراد به ویژه کودکان و نوجوانان وجود دارد و این قشر سنی سعی دارند به هر شکلی این هیجانات را تخلیه کنند. در این میان، برخی وسائل مورد استفاده در این شب مواد آتش زا و محترقه است که هر ساله باعث مصدومیت یا در برخی موارد جانباختن هموطنان شده است.

در این شب به جای شادی و شعف خانواده‌ها در بسیاری از لحظات، خانواده‌ها در اقصی و نقاط و محلات مختلف در هول و ولای شدیدی قرار دارند و مردم سعی می‌کنند زودتر خود را به خانه برسانند تا نکند گرفتار ترقه بازی و بازی مرگبار برخی افراد به ویژه نوجوانان و جوانان با مواد محترقه و منفجره نشوند!

استفاده از مواد محترقه و منفجره هر ساله با مصدومیت و حتی مرگ برخی شهروندان در نقاط مختلف می‌شود و مسئولان حوزه بهداشت و درمان بر پرهیز از استفاده از این مواد خطرناک تاکید داشته و به والدین در این خصوص هشدار می‌دهند.

علیرضا مغیثی،رئیس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت ضمن ارائه توصیه‌های لازم در خصوص پیشگیری از وقوع حادثه در روز چهارشنبه سوری، گفت: چهارشنبه سوری، سطحی از هیجان را در بیشتر کودکان و نوجوانان که بیشترین آسیب را می‌بینند، ایجاد می‌کند که برای آنها خوشایند و لذت بخش است؛ به همین دلیل، ما به عنوان پدر یا مادر، معمولا به سختی می‌توانیم فرزندمان را به کلی از این تجربه هیجانی بازداریم اما می‌توانیم هیجان آنها را تعدیل و رفتارشان را مدیریت کنیم و شرایطی فراهم کنیم که چهارشنبه سوری برای آنها به نسبت ایمن شود.

وی افزود: یکی از راه‌های ایمن سازی نسبی چهارشنبه سوری، این است که خطرهای بالقوه این ایام را به خوبی برای فرزندمان توضیح دهیم و قوانین و چارچوب‌های تربیتی مان را به او یادآوری کنیم.

رئیس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت افزود:‌اگر کودک با ما همکاری کرد، جواب او پاداش و تشویق است؛ اما اگر او را منع کردیم و نپذیرفت، باید برایش شرط بگذاریم و بهترین شرط این است که خودمان هم کنار او حضور داشته باشیم و بر رفتارهایش نظارت کنیم تا خطری تهدیدش نکند. اگر به هر دلیلی چنین امکانی برایمان فراهم نیست، باید لااقل یک فرد بالغ مورد اعتماد را همراه کودکمان بفرستیم.

مغیثی در خصوص توصیه‌های ایمنی مراسم چهارشنبه سوری، بیان کرد: قطع عضو ضایعه ای جبران ناپذیر است، با احتیاط و پرهیز از رفتارهای پر خطر، زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنیم. اصابت ترکش‌های ناشی از انفجار مواد محتـرقه به چشم، باعث بروز آسیب‌هـایی در ناحیه پلـک و چشم می‌شود و گاهی حتی به نابینایی می‌انجامد.

پرهیز از ایجاد سر و صدای ناهنجار و مهیب

وی با بیان اینکه مردم نباید با ایجاد سر و صدای ناهنجار و مهیب، شادکامی دیگران را به تلخی تبدیل کنند، تصریح کرد: از قرار دادن لوازم کهنه و اضافی در سطل‌های مکانیزه جمع آوری زباله در روزهای آخر سال و نزدیک چهارشنبه سوری خودداری کنید.

رئیس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت با تاکید براینکه در صورت وجود، حتی الامکان برای روشن کردن آتش از محل‌های تعیین شده توسط شهرداری منطقه استفاده شود، ادامه داد: حضور والدین شاغل در روز چهارشنبه سوری، زودتر از زمان همیشگی در جهت کنترل و نظارت بر فرزندان توصیه شده و در این روز فرزندانتان را با خطر تنها نگذاشته و سعی کنید در برگزاری آیین باستانی چهارشنبه سوری، با آنها مشارکت کنید.

مغیثی ضمن تاکید بر پرهیز از نزدیک شدن به افرادی که مسائل ایمنی را در روز چهارشنبه سوری، رعایت نمی‌کنند، بیان کرد: مراقب رفتارهای خطرناک و هنجارشکن باشید و در صورت لزوم مراتب را به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.

مواد محترقه و آتش زا را از دسترس کودکان خارج کنید 

وی با بیان اینکه از پریدن روی آتش به خصوص با چادر، مانتو و یا لباس‌های گشاد اجتناب کنید، خاطرنشان کرد: کبریت و مواد آتش زا مانند بنزین، الکل و مانند آن را به خصوص در روزهای آخر سال و چهارشنبه سوری از دسترس کودکان و افراد نابالغ دور کنید.

رئیس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت متذکر شد:‌داخل خانه و فضای بیرون خانه (حیاط، حیاط خلوت، انبار، پارکینگ، پشت بام) را وارسی کنید تا اگر کودکان مواد محترقه در آنجا پنهان  کرده‌اند، آنها را پیدا کنیم.

مغیثی گفت:‌کودکان اغلب کبریت و ترقه و مواد آتش زا را در نقاط غیر قابل دید مثل انباری، داخل کمد و وسایل شخصی خود مخفی می‌کنند. توصیه می‌کنیم در این ایام، حتی الامکان این محل‌ها را مورد بازرسی قرار دهید.

از مواد محترقه و منفجره، ترقه و فشفشه دست ساز استفاده نکنید

 وی ادامه داد: ترقه‌ها و فشفشه‌ها و دیگر اسباب آتش بازی را از فروشنده‌های مجاز و معتبر تهیه کنید و به برچسب آنها توجه کرده و از کم خطر بودن آن اطمینان حاصل کنید. از مواد محترقه و منفجره، ترقه و فشفشه دست ساز نیز استفاده نکنید.

رئیس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به نحوه نگهداری مواد آتش بازی در منزل،خاطرنشان کرد: از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش بازی (حتی وسایل و مواد استاندارد) در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری کرده و هرگز مواد محترقه را در جای گرم به خصوص داخل یا در مجاورت موتورخانه انبار نکنید. همچنین، مواد محترقه را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار ندهید.

از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی در منزل، زیر زمین، محل کار پرهیز کنید

مغیثی با بیان اینکه مردم در نزدیک محل ایجاد آتش، از وجود آب یا دیگر مواد خاموش کننده آتش باید مطمئن شوند،به ارائه چند توصیه دیگر پرداخته و افزود: وجود یک کپسول آتش نشانی و جعبه کمک‌های اولیه در نزدیک محوطه آتش ضروری است؛ از پرتاب کردن مواد آتش زا مانند فشفشه، بالن، دارت و … بر روی درختان، پشت بام‌ها و منابع سوخت و از پرتاب ترقه و مواد آتش زا از پنجره آپارتمان، پشت بام و بالکن به خیابان جدا خودداری کنید.

همچنین، از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی در منزل، زیر زمین، محل کار و … نیز پرهیز کنید.

در صورتی که چشم در اثر اصابت ترکش‌های ناشی از انفجار مواد محترقه آسیب دیده است، از قراردادن دستمال، پنبه یا گاز را روی چشم خودداری کنید

مواد محترقه را در جیب خود قرار ندهید

 رئیس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف و از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به طرف افراد دیگر و به سمت ساختمان‌ها که موجب آسیب رساندن و بد منظره کردن آنها و نمای شهرمان می‌شود، جدا خودداری کنید.

 از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین بر روی آتش روشن خودداری کنید

وی بر پرهیز از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن در واحدهای مسکونی و پارکینگ تاکید کرده و گفت: از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین و … بر روی آتش روشن خودداری کنید.

رئیس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: هنگام استفاده از فشفشه، دست را باز نگهداشته و از جلوی صورت دور نگهدارید تا دچار سوختگی نشوید. تماشاچیان معمولا در خطر اصابت ترکش های ترقه ها و مواد منفجره هستند، سعی کنید در تیررس ترکش ها نباشید.

روی آتش، بنزین، نفت و الکل نریزید

مغیثی یادآور شد: فقط در فضای باز از فشفشه و ترقه استفاده کنید؛ از انداختن مواد تحت فشار (مانند کپسول ها، اسپری حشره کش و ..)، وسایل شیشه‌ای مانند آمپول و قوطی‌های فلزی مانند اسپری و کنسرو، به درون آتش جدا بپرهیزید. در صورت روشن کردن آتش توصیه می‌شود که آتش در حجم کم باشد و از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند بنزین، نفت و الکل جدا خودداری کنید.
در نزدیکی پمپ بنزین و پست برق آتش درست نکنید 

وی بیان کرد: برای روشن کردن آتش از محل‌هایی استفاده کنید که امکان سرایت به جاهای دیگر را نداشته باشد. در نزدیکی پمپ بنزین‌ها و وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختنی است نیز آتش بازی نکنید. همچنین، از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست‌های برق یا ایستگاه های تقلیل فشار گاز و پارکینگ های عمومی نیز پرهیز کنید.

رئیس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: با مشاهده خرید و فروش مواد محترقه غیر استاندارد به هر شکل، سریع مامورین نیروی انتظامی یا پلیس ۱۱۰ را در جریان قرار دهید.

وی گفت: از پارک اتومبیل در کوچه‌ها و معابر تنگ خودداری کنید، آتش بازی در نزدیکی آنها این وسایل را مبدل به بمبی می‌گرداند که چاشنی انفجار آن کشیده شده است. در هر زمان فقط یکی از مواد محترقه و منفجره را روشن کرده و همزمان تعداد زیادی از آنها را باهم آتش نزنید.

مغیثی تصریح کرد: ترقه‌ها و فشفشه‌های عمل نکرده را مجددا روشن نکنید. در پایان شب چهارشنبه سوری، بقایای مواد آتش بازی را به سرعت جمع نکنید، لااقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنیم و بعد بر روی آن یک سطل آب بریزیم و قبل از ترک محل، حتماً از خاموش شدن آتش مطمئن شویم.

محل سوختگی فرد مصدوم را با آب سرد و تمیز، حداقل به مدت ۱۰ دقیقه بشوییم و کمربند و زیورآلات و وسایل تنگ و فشارنده را خارج کنید

 امدادرسانی به فرد آسیب دیده 

رئیس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در خصوص ارائه کمک‌های اورژانسی به افراد آسیب دیده، گفت: محل سوختگی فرد مصدوم را با آب سرد و تمیز، حداقل به مدت ۱۰ دقیقه بشوییم و کمربند و زیورآلات و وسایل تنگ و فشارنده را خارج کنید.

روی سوختگی خمیر دندان، یخ و سیب زمینی قرار ندهید

وی گفت: در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده، ضمن حفظ خونسردی از مالیدن مواد غیر بهداشتی مثل خمیر دندان، سیب زمینی، روغن و گذاشتن یخ بر روی محل سوختگی خودداری کنید. فردی که دچار سوختگی شده را هرچه سریع تر به مرکز درمانی منتقل کنید و در صورت شدت مصدومیت با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

مغیثی خاطرنشان کرد: اگر لباس مصدوم روی عضو سوخته را پوشانده، آن را از بدنش خارج کرده و اگر لباسش به پوست ناحیه سوخته چسبیده است، دورتادور آن را تا محل چسبیده به بدن قیچی کنیم. در صورتی که چشم در اثر اصابت ترکش‌های ناشی از انفجار مواد محترقه آسیب دیده است، از قراردادن دستمال، پنبه یا گاز را روی چشم خودداری کنید.

آتش گرفتن فرد را با پتو خاموش کنید

رئیس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد:اگر فردی دچار سوختگی شد، از دویدن خودداری کرده و بلافاصله بر روی زمین بغلتد. از پتو برای خاموش کردن فردی که لباسش آتش گرفته است، استفاده کنید و هرگز از کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن او، استفاده نکنید.

اگر فردی دچار سوختگی شد، از دویدن خودداری کرده و بلافاصله بر روی زمین بغلتد

وی تصریح کرد: در صورت بروز هرگونه حریق و حادثه خونسردی خود را حفظ کرده و در صورت گسترده بودن حریق سریعا افراد مسن و کودکان و دیگر افراد را از محل حریق به جای امن انتقال داده و سریعا با تلفن ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نشانی دقیق و نوع حادثه به ستاد فرماندهی آتش نشانی اطلاع داده و در هنگام حضور آتش‌نشانان در محل حریق نهایت همکاری را با آنان انجام دهند.

دقت کنیم! در آستانه سال جدید، جمله خانواده‌ها به دنبال ایجاد فضای شاد و فرحناک برای کانون خانوادگی هستند و سعی دارند با انجام دید و بازدید و اوقات فراغت مفرح، خستگی یک سال کار و تلاش را از تن به در کنند؛ اما نکند با انتخابی هیجانی و به دور از نگاه عقلانی، این شادی و سرور را به اندوه و ماتم و افسوس تبدیل کنیم.

 

 

 

موتمنی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار ۱۰۰ درصد است

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: فاصله قیمتی خودرو در سال ۹۷ با بازار حدود ۴ درصد بوده که اکنون به ۱۰۰ درصد رسیده است که علت آن را کاهش عرضه می‌دانند.

آقای سعید موتمنی می‌گوید: اگر نسبت به نیاز بازار،  خودرو تامین و وارد شود هیچگاه قیمت های اعلامی در فضای مجازی اثری در قیمت های واقعی نمی گذارد.

قیمت گذاری خودرو در فضای مجازی به علت ایجاد تنش در بازار اقلام اساسی طی سال های گذشته ممنوع و در بازه زمانی مجدد به پلتفرم های فروش بازگشت. در ماه های گذشته بازهم با تشدید قیمت گذاری های کاذب وزارت صمت و اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی شرط فروش خودرو در فضای مجازی را احراز هویت اصالت و وجود خودرو اعلام کردند.

آقای رضا الفت نسب، رئیس اتحادیه کسب و کارهای مجازی در این باره می گویند: منظور این است که افراد یا شرکت‌های دارای پروانه کسب یا مجوز خرید و فروش خودرو که متقاضی درج آگهی فروش اینترنتی خودرو هستند، احراز هویت شوند. منظور از این بند آن است که هویت افرادی که مثلا آگهی فروش ۵۰یا ۱۰۰خودرو را منتشر می‌کنند، مشخص شود تا به این وسیله بتوانیم دلالان بازار خودرو را که فاقد هویت و مجوز لازم برای این حجم معامله هستند، شناسایی کنیم.

سازمان حمایت نیز در در اطلاعیه‌ای اعلام کرد نظر به اینکه اخیرا در فضای مجازی، شاهد انعکاس حجم بالای درج آگهی‌های فروش خودرو تحت روش‌های مختلف است بنابراین به منظور تنویر افکار عمومی و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی آتی و متضرر نشدن هموطنان در مراحل ثبت نام، خرید و تحویل خودرو موارد ذیل مورد تاکید است:

۱- متقاضیان خرید خودرو باید صرفا از طریق اطلاعیه‌های موجود در سایت‌های رسمی شرکت‌های تولید کننده و در چارچوب بخشنامه‌های رسمی صادره که شماره و تاریخ مجوز‌های اخذ شده در آن درج شده اقدام به ثبت نام کنند.

هرگونه آگهی و اطلاعیه صادره در فضای مجازی که همزمان از طریق شرکت‌های اصلی اطلاع رسانی نشده باشد فاقد وجاهت قانونی است.

۳- تمامی شرکت‌های تولید کننده خودرو مکلف به اطلاع رسانی سریع و جامع بخشنامه‌های فروش از طریق سایت رسمی شرکت و با درج شماره و تاریخ مجوز اخذ شده از وزارت صمت هستند.

۴- تمامی روش‌های فروش با موعد تحویل بیش از یک ماه نیازمند اخذ مجوز است.

۵- برای آن دسته از خودرو‌هایی که برای اولین بار مقرر است وارد چرخه عرضه در کشور شود قبل از اعلام شرایط فروش صرفا از طریق سایت رسمی شرکت، دریافت هرگونه وجه از طریق شرکت اصلی و یا نمایندگی‌ها با عناوین فروش حواله، دریافت وجه علی الحساب و … ممنوع است.

۶- با توجه به ممنوعیت واردات خودرو به کشور صدور هرگونه اطلاعیه پیش فروش خودرو‌های وارداتی در فضای مجازی فاقد وجاهت است.

 

 

 

انتشار آمار پولی و بانکی/ عبور نقدینگی از ۴۵۰۰ هزار میلیارد تومان

انتشار آمار پولی و بانکی/ عبور نقدینگی از ۴۵۰۰ هزار میلیارد تومان

براساس آمار پولی و بانکی منتشر شده از سوی بانک مرکزی تا پایان دی ماه امسال میزان نقدینگی به ۴۵۱۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده که بیانگر رشد ۳۹.۸ درصدی است.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی با انتشار گزیده آمارهای اقتصادی در پایان دی ماه ۱۴۰۰، حجم نقدینگی را ۴۵۱۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد که حاکی از رشد ۳۹.۸ درصدی نقدینگی نسبت به پایان دی سال گذشته است. این در حالی است که این شاخص نسبت به اسفندماه سال گذشته معادل ۲۹.۵ درصد رشد داشته است.

ضریب فزاینده نقدینگی در پایان دی ماه امسال ۷.۹۲۶ بوده که ۳.۲ درصد نسبت به دی سال گذشته افزایش داشته است.

خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی

میزان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در پایان دی‌ماه به ۶۸۸ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان رسید که حاکی از رشد ۱۴.۳ درصدی است. همچنین خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی با ۴۷.۷ درصد رشد نسبت به دی سال قبل به ۲۱۰ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان و مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها با ۴۶.۱ درصد رشد به ۱۷۵ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان رسید.

البته، رقم بدهی دولت و شرکت‌ها و موسسات دولتی به بانک مرکزی در این مدت به ترتیب معادل ۱۶۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و ۴۳ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان بوده که هر یک با رشد ۴۵.۳ و ۳۰.۳ درصدی مواجه شده‌اند.

وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی

این گزارش حاکی است، میزان دارایی‌های خارجی در این بخش با ۵۰.۴ درصد رشد نسبت به پایان دی سال قبل همراه بوده و به ۱۳۹۲ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان رسید.

حجم اسکناس و مسکوک نیز با ۲۴.۱ درصد افزایش به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید. سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد بانک مرکزی با ۳۹.۶ درصد افزایش نسبت به دی سال گذشته به ۴۸۴ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان رسید.

همچنین بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی نیز در پایان دی ۱۴۰۰ با ۴۶.۱ درصد رشد به ۱۷۵ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌های تجاری

میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تجاری کشور در پایان دی ۱۴۰۰ معادل ۱۹۹ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال پیش ۵۰.۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

سپرده بانک‌های تجاری نزد بانک مرکزی نیز ۱۱۱ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان بوده که ۷۰.۷ درصد افزایش یافته است.

جمع کل دارایی‌های بانک‌های تجاری در دوره مورد بررسی، ۱۷۳۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان  بوده که به نسبت دی سال گذشته دارای ۵۸.۷ درصد رشد داشته و میزان بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی در پایان دی ۱۴۰۰ به ۳۷ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان رسیده که ۲۵۸.۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌های تخصصی

براساس این گزارش، میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تخصصی در پایان دی ۱۴۰۰ معادل ۳۴۰ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل ۴۵.۲ درصد رشد یافته است.

جمع کل دارایی‌های بانک‌های تخصصی در این دوره رقم ۱۳۱۷ هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان است که ۳۱.۸ درصد رشد دارد.

همچنین میزان بدهی بانک‌های تخصصی به بانک مرکزی ۵۸ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان است که معادل ۳۱.۳ درصد نسبت به پایان آبان سال گذشته افزایش داشته است.

 

 

مهر گزارش می‌دهد؛

دکمه‌ «توقف» مذاکرات وین را چه کسی فشار داد؟

دکمه‌ «توقف» مذاکرات وین را چه کسی فشار داد؟

مذاکرات ایران و اعضای ۱+۴ به علت زیاده‌خواهی و طرح خواسته‌های جدید از سوی آمریکا در چند روز گذشته تقریبا متوقف شده است و فرجام احیای برجام دچار ابهام شده است.

به گزارش مهر در هفته‌های اخیر که طرف‌های مختلف خارجی حاضر در مذاکرات وین بر دسترس بودن حصول توافق تاکید داشتند و به دنبال ایجاد خط رسانه‌ای مثبت به جهت فشار به تیم مذاکره‌کننده کشورمان برای پذیرش عجولانه‌ی توافق، بدون دستیابی به تمامی مطالبات اصلی کشورمان بودند که پس از مقاومت فعال و ناکامی در این بازی رسانه‌ای، طرف آمریکایی با طرح خواسته‌ی جدید و بزرگنمایی مطالبات روسیه به دنبال انداختن توپ در زمین ایران و روسیه است.

از این روی، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه با انتشار توئیتی از توقف در مذاکرات وین به دلیل برخی عوامل خارجی خبر داد و سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به این توئیت گفت: مکث در مذاکرات می‌تواند حرکتی برای حل هر مشکل باقی مانده و بازگشت نهایی باشد. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای پیشبرد توافق جمعی تاثیر نمی‌گذارد.

دکمه‌ی «توقف» مذاکرات وین را چه کسی فشار داد؟

امیرعبداللهیان: توافق در دسترس است اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه رفتار کند

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز روز جمعه در صفحه شخصی خود ضمن اعلام خبر گفتگو با بورل، گفت: ‏با آقای جوزپ بورل گفتگوی مفید و سازنده‌ای داشتم. تلاش‌ها برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار در جریان است. توافق در دسترس است اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه رفتار کند. نتیجه مذاکرات وین را توافق جمعی مبتنی بر منطق و خرد تعیین می‌کند و نه رویکرد یک جانبه!

در همین راستا سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در جریان برگزاری نشست خبری خود با خبرنگاران در تشریح چرایی توقف مذاکرات و ارتباط آن با طرح خواسته‌های جدید از سوی آمریکا گفت: متاسفانه دولت بایدن در مذاکرات وین هر روز یک کنشی از خودش نشان داد. به طول انجامیدن این مذاکرات برای ماه‌ها به این خاطر است که اشتباه واشنگتن این بود که فکر می‌کند می‌تواند با طرح ضرب الأجل و هیجانات رسانه‌ای و روایت‌های غلط، ایران را از منافع و اهداف حقه ملت محروم کند.

دکمه‌ی «توقف» مذاکرات وین را چه کسی فشار داد؟

وی افزود: دو آسیب در شناسایی تحولات در وین این روزها احساس می‌شود. آسیب اول فروکاستن موضوعات به یک یا دو موضوع هیجانی است که جریان رسانه‌ای بین‌المللی مایل است این موضوع را به یک یا دو عامل خاص فروبکاهد. نکته دوم ساده سازی بیش از حد آن چیزی است که در وین اتفاق افتاده است.

روابط اقتصادی با روسیه از اهداف برجام است

به نظر می‌رسد استدلال روسیه این است که عادسازی روابط اقتصادی با ایران یکی از اهداف برجام است و روسیه به عنوان یکی از شرکای تجاری ایران باید بتواند با ایران روابط عادی تجاری داشته باشد. این موضع روسیه که به تازگی در مذاکرات مطرح شده است، از سوی طرف‌های غربی موضعی بی‌ارتباط با برجام توصیف شد. جمهوری اسلامی ایران نیز تأکید دارد که چیزی نباید مانع از اجرای مفاد توافق احتمالی در وین باشد و در این زمینه مفاد توافق احتمالی، برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ باید مبنا قرار گیرد. اصولاً در طول مذاکرات نکات هر یک از کشورها در چارچوب برجام و مفاد آن و قطع نامه ۲۲۳۱ به عنوان ملاک و سنجه، مورد ارزیابی و مذاکره قرار می‌گیرد. آنچه که مهم است این است که منافع ملی و حقوق ملت ایران تنها عامل تعیین‌کننده موضع ایران در مذاکرات است.

نباید فراموش کرد آمریکا به عنوان طرفی که از ابتدا باعث بروز مشکل در اجرای برجام شد و اکنون نیز با دبه کردن‌های متعدد، حصول توافق را با کندی و سختی‌های جدی روبرو کرده است مسئولیت اساسی برای ادامه مسیر را دارد و باید در روزهای آینده برای مطالبات به حق کشورمان در تامین حقوق ملت ایران پاسخ لازم را ارائه کند.

الجزیره بررسی کرد؛

عملیات موشکی «اربیل»و تغییر قواعد درگیری/معادله جدیدی که ترسیم شد

عملیات موشکی «اربیل»و تغییر قواعد درگیری/معادله جدیدی که ترسیم شد

سایتِ شبکه الجزیره با انتشار مطلبی اعلام کرد که عملیات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه مراکز رژیم صهیونیستی در اربیل موجب تغییر قواعد درگیری و ترسیم معادله جدید در نبرد با تل آویو شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سایت شبکه الجزیره مطلبی را پیرامون حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مراکز حساس و راهبردی سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در شهر اربیل واقع در اقلیم کردستان منتشر کرد. در مطلب الجزیره آمده است: بعد از حدود یک هفته از حمله اسرائیل به حومه دمشق و جان باختن ۲ تَن از اعضای سپاه ایران، عملیات موشکی در اربیل عراق انجام شد.

الجزیره عنوان کرده است: سپاه ایران با صدور بیانیه‌ای مسئولیت حمله موشکی به اربیل را برعهده گرفته و اعلام کرد که در جریان این حمله مقر استراتژیک رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است. طبق اعلام سپاه پاسداران ایران، در مقر هدف قرار گرفته شده فعالیت‌های خصمانه انجام می گرفته است. در بیانیه سپاه همچنین عنوان شده است که عملیات موشکی در پاسخ به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی اجرا شده است.

این پایگاه عرب زبان همچنین آورده است: سپاه ایران به تل آویو درباره هرگونه اقدام علیه منافع ایران هشدار داد و صهیونیست‌ها را تهدید کرد که در برابر هرگونه تهدید، تهران پاسخی قاطعانه و ویرانگر خواهد داد.

الجزیره در مطلب خود تأکید کرده است: می‌توان گفت که عملیات موشکی اخیر سپاه پاسداران علیه مواضع موساد در اربیل به نوعی قواعد درگیری را دستخوش تغییر و تحول کردمی‌توان گفت که عملیات موشکی اخیر سپاه پاسداران علیه مواضع موساد در اربیل به نوعی قواعد درگیری را دستخوش تغییر و تحول کرد. این عملیات با عملیات‌های سِرّی گذشته تفاوت داشت چرازکه سپاه ایران برای اولین بار مسئولیت حمله مستقیم به مقر رژیم صهیونیستی را برعهده گرفت و اعلام کرد که پاسخ آتی به اقدامات تحریک آمیز تل آویو ویرانگر خواهد بود.

الجزیره در ادامه این مطلب به نقل از «حسین دلیریان» کارشناس و پژوهشگر مسائل سیاسی آورده است: اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به صورت مستقیم مسئولیت عملیات موشکی علیه مراکز موساد را برعهده گرفته است، به معنای تغییر قواعد درگیری است. جمهوری اسلامی ایران این پیام را به صهیونیست‌ها مخابره کرد که در صورت هرگونه اقدام علیه منافع تهران، پاسخی سخت‌تر و شدیدتر در انتظارشان خواهد بود.

این پژوهشگر سیاسی در ادامه می‌افزاید: رژیم صهیونیستی پیشتر در سال ۲۰۱۸ به دلیل جنایتی که در فرودگاه نظامی «تیفور» مرتکب شد، ضربه سختی را از سوی سپاه پاسداران در جولان اشغالی متحمل شده بود. اکنون نیز مقرهای موساد در اربیل به وسیله موشک‌های نقطه زن هدف قرار گرفتند. برخی اخبار از حضور یکی از فرماندهان موساد در مقر هدف قرار گرفته شده در لحظه انجام عملیات موشکی، حکایت دارند. این بدان معناست که عملیات موشکی ایران بر اساس داده‌های اطلاعاتی دقیق انجام شده است.

از سوی دیگر، الجزیره به نقل از «محمد مهدی یزدی» تحلیلگر و کارشناس مسائل نظامی ایران می‌نویسد: عملیات موشکی اربیل پس از اقدامات خصمانه صهیونیست‌ها علیه منافع ایران انجام شد. مقامات و فرماندهان نظامی ایران پیشتر بارها هشدار داده بودند که حضور رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرزهای خود را برنمی تابند.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل نظامی می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران اطلاعات دقیقی از نحوه و میزان حضور صهیونیست‌ها در کشورهای مجاور خود داردجمهوری اسلامی ایران اطلاعات دقیقی از نحوه و میزان حضور صهیونیست‌ها در کشورهای مجاور خود دارد. حضور صهیونیست‌ها در نزدیکی مرزهای ایران جزئی از خط قرمزهای تهران محسوب می‌شود. این مسأله امنیت ملی ایران را تهدید می‌کند. بنابراین، سیاست ایران همواره مبتنی بر دور کردن رژیم صهیونیستی از مرزهای خود بوده است.

یزدی در ادامه نیز عنوان کرد: عملیات موشکی قاطعانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه مراکز حساس و راهبردی رژیم صهیونیستی در شهر اربیل واقع در اقلیم کردستان، معادله جدیدی را در مواجهه با اطماع رژیم صهیونیستی در منطقه ترسیم کرد. طبق این معادله، هرگونه توطئه جدید رژیم صهیونیستی با پاسخ سریع و قاطع جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

 

 

آبخیزداری، الگوی موفق و آزموده‌شده برای عبور از خشکسالی

سعید فرزان‌مهر
آبخیزداری، الگوی موفق و آزموده‌شده برای عبور از خشکسالی

برای مقابله با خشکسالی تاکنون روش‌های متعددی پیشنهاد و عملیاتی شده، اما از بین این روش‌ها تنها «آبخیزداری» است که منطبق با اقلیم ایران بوده و در یک مورد اجرا شده بسیار موثر بوده است.

 در سال‌های اخیر مساله خشکسالی، برای جامعه پررنگ‌تر شده است. این مساله با موضوع‌هایی مانند کاهش سطح آب در برخی دریاچه‌ها یا سدها و مشکلات تامین آب شرب برای برخی مناطق در رسانه‌ها شناخته می‌شود.

این مساله به‌اندازه‌ای اهمیت دارد که در این سال‌ها پدیده‌های مختلف و گاهی متناقضی مانند «مشکلات تامین آب شرب برخی مناطق، ممنوعیت کشت بعضی محصولات در برخی استان‌ها، تنش‌های میان‌منطقه‌ای بر سر کمبود آب یا انتقال آن و سیلاب‌های ویرانگر در مناطقی که مشکلات سالانه آب شرب داشته‌اند» امری عادی است.

پذیرش واقعیت اقلیم ایران
با توجه به نقشه اقلیمی ایران می‌توان دریافت، بخش زیادی از مناطق کشور را اقلیم خشک و فراخشک (حدود ۶۵ درصد) در برگرفته و اقلیم نیمه‌مرطوب و مرطوب نیز بخش‌های اندکی (حدود ۱۰ درصد) از کشور را پوشش داده است.

آبخیزداری، الگوی موفق و آزموده‌شده برای عبور از خشکسالی

طبق بررسی فائو در سال ۲۰۱۵ در مورد میزان سرانه آب کشورهای جهان، ایران در منطقه با میزان سرانه آب تجدیدپذیر بین  ۵ هزار و ۱۱۱ تا ۹ هزار و ۲۱۱ مترمکعب در سال قرار گرفته که بیانگر وضعیت مناسب‌تر ایران نسبت به برخی از کشورهای دیگر است. بنابراین آنچه در نخستین برداشت به ذهن می‌رسد این است که بحران یا تنش آبی موجود در ایران علاوه بر پتانسیل آبی و اقلیم آن، متاثر از مدیریت منابع آبی است.
آبخیزداری، الگوی موفق و آزموده‌شده برای عبور از خشکسالی

ایران در اقلیم خاص خود در بلندمدت میانگین به نسبت مشابه‌ای از بارندگی را دارا بوده، به‌گونه‌ای که نمودار مقایسه بارندگی سالانه در بازه بلند مدت کشور، میانگین به نسبت مشابه‌ای را برای میزان تجمیعی بارندگی سالانه کشور نشان می‌دهد.
اما آنچه در کنار فراز و فرود تغییرات دوره‌ای میزان بارندگی کشور در سال‌های اخیر مورد توجه کارشناسان این حوزه قرار گرفته، بارندگی‌های مقطعی بالاتر از میزان میانگین بارندگی است.
آبخیزداری، الگوی موفق و آزموده‌شده برای عبور از خشکسالی

متاسفانه در شرایط اقلیمی ایران (با میانگین بارندگی به نسبت مشخص)، افزایش میزان بارندگی در برخی سال‌ها نه تنها فرصت نبوده؛ بلکه با ایجاد سیلاب‌های ویرانگر تبدیل به تهدیدی زیان‌بار و حتی مرگبار شده است. در واقع این میزان از آب سطحی در بهترین حالت بدون هیچ استفاده‌ای به بیابان‌ها سرازیر شده و تشکیل دریاچه در بیابان شهداد کرمان به ‌عنوان گرمترین منطقه ایران نمونه‌ای از این پدیده است.

متاسفانه در شرایط اقلیمی ایران (با میانگین بارندگی به نسبت مشخص)، افزایش میزان بارندگی در برخی سال‌ها نه تنها فرصت نبوده؛ بلکه با ایجاد سیلاب‌های ویرانگر تبدیل به تهدیدی زیان‌بار و حتی مرگبار شده است.شاید به وجود آمدن یک دریاچه شور در دل گرم‌ترین منطقه ایران از نظر عده‌ای یک فرصت گردشگری باشد. اما درکنار این پدیده لازم است به این امر توجه شود که در شرایط اقتصادی-اجتماعی کنونی کشور، هزینه‌های سرسام‌آوری برای ابر پروژه‌های انتقال آب به این مناطق یا کمک‌های توزیعی آب آشامیدنی و بسته‌های معیشتی برای فقرایی که تا پیش از این تولیدکننده محصولات کشاورزی بوده‌اند صرف می‌شود.
این موضوع تائیدکننده نابخردی نهادینه شده در مدیریت منابع آبی کشور است. مدیریتی که در شرایط اقلیمی ایران، خود بزرگ‌ترین تهدید برای فرصت‌های بارندگی کشور است.

ثروت‌آفرینی با آبخیزداری
خشکی وکمبود آب در ایران یک واقعیت اقلیمی است. پس خارج از ذهن نیست که آب از دوران قدیم ارزش بسیار والایی در ایران داشته است.
نظری به گذشته و تاریخ کهن کشور، نشان می‌دهد ایرانیان برای تعدیل مشکلات ناشی از محدودیت منابع آب ابتکارها و ابداع‌های متنوعی در زمینه بهره‌برداری از منابع آب سطحی و زیرزمینی در ابعاد سازه‌ای و مدیریتی درنظر داشته‌اند.
پذیرش واقعیت اقلیم خشک برای ایران و اتخاذ رویکرد سازگار با آن، تنها و اساسی‌ترین اصل انکارناپذیر در مواجهه با این شرایط اقلیمی است.

شرایط اقلیمی ایران نیازمند توجه به ظرفیت‌های آبی و مدیریت، احصا و بهره‌برداری پایدار از آن است. این امر موضوع فعالیت آبخیزداری است، یعنی با فعالیت در سه حوزه، بالادست (مناطق شیبدار و کوهستانی)، حوزه میانی (مناطق آبرُفتی با شیب کم و قابلیت نفوذ آب به سفره‌های آب زیرزمینی) و پایین دست (شامل جلگه‌ها، دشت‌ها و …) به مدیریت و بهره‌برداری پایدار منابع آبی و خاکی می‌پردازد.

در واقع آبخیزداری، فعالیتی کم‌هزینه برای مدیریت، هدایت و ذخیره آب‌های سطحی است. این شیوه علاوه بر جلوگیری از نابودی منابع خاکی در سیلاب‌ها با هدایت آب‌های سطحی، دشت‌ها و مراتع را احیا کرده تا با هزینه بسیار پایینی به ثروت‌آفرینی کمک کند. همچنین این طرح با جلوگیری از هدر رفت و تبخیر آب، ذخیره‌گاهای زیرزمینی آب را تقویت کرده تا از بحران‌های آبی در فصول خشک جلوگیری کند.

آبخیزداری، فعالیتی کم‌هزینه برای مدیریت، هدایت و ذخیره آب‌های سطحی است و با جلوگیری از نابودی منابع خاکی در سیلاب‌ها، دشت‌ها و مراتع را احیا کرده تا با هزینه بسیار پایینی به ثروت‌آفرینی کمک کند.نمونه موفق آبخیزداری که قابلیت ترویجی دارد در منطقه «گره‌بایگان» در ۱۹۰ کیلومتری جنوب شرق شیراز و ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان فسا اجرا شده که این طرح به‌دلیل تبدیل یک ریگ‌زار لم‌یزرع به جنگل و مرتع مشجری در دل منطقه‌ای گرم و خشک اهمیت بسیار بالایی دارد.
آبخیزداری، الگوی موفق و آزموده‌شده برای عبور از خشکسالی

این طرح که یکی از نادرترین طرح‌های تحقیقاتی کشور بوده و مورد توجه محافل علمی جهان قرارگرفته است. طرح یادشده آبان ۱۳۶۱ توسط جهادسازندگی شهرستان فسا و کارشناسان برجسته این حوزه اجرا شد. در این طرح شن‌زاری با پهنه ۶ هزار هکتار برای تغذیه مصنوعی با گنجایش نزدیک به ۱۰ میلیون مترمکعب با هدف تولید علوفه از طریق ایجاد مراتع مشجر انتخاب و کار در آن آغاز شد.

نمونه موفق آبخیزداری، در منطقه «گره‌بایگان» در ۱۹۰ کیلومتری جنوب شرق شیراز و ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان فسا اجرا شده که یک ریگ‌زار لم‌یزرع را به جنگل و مرتع مشجری در دل منطقه‌ای گرم و خشک تبدیل کرده است.گزارش‌ها و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد این طرح از ابتدای اجرا به نتایجی از جمله: ورود حدود ۱۵۶ میلیون مترمکعب آب به آبخوان منطقه (بیش از ۱.۵ برابر حجم آبگیری سد لتیان)، افزایش تعداد چاه‌ها از ۱۶ به بیش از ۱۳۵ حلقه، افزایش میزان علوفه از ۵۰ کیلوگرم علوفه خشک به بیش از ۶۵۰ کیلوگرم (افزایش ۳۰ برابری با احتساب درختچه‌ها و برگ درختان نسبت به مقدار پیش از پخش سیلاب) دست یافته است.

آبخیزداری رویکردی مردمی و اجتماعی
آبخیزداری با هدایت جریان‌های آبی، نقش موثری در جلوگیری از سیلاب و تحمیل هزینه‌های ویرانگر آن دارد. همچنین این طرح با احیای مراتع و زمین‌های کشاورزی، به رونق اقتصادی و تولید ثروت منجر می‌شود. به‌دنبال رونق اقتصادی، کیفیت زندگی ارتقا می‌یابد و به میزان آن از مهاجرت، آسیب‌های اجتماعی و امنیتی کاسته می‌شود.

به‌دلیل وسعت و گستردگی طرح‌های آبخیزداری، اجرای آن از توان دستگاه‌های اجرایی خارج است. لذا طبق تجربه جهاد سازندگی، اجرای بهینه و کارآمد طرح‌های آبخیزداری به مشارکت همه بهره‌برداران منطقه‌ای (یا میان منطقه‌ای) نیازمند است.
مشارکت‌دهی مردم علاوه بر افزایش مسئولیت‌پذیری عمومی، به ارتقا توانمندی جامعه منجر می‌شود، که این عامل پیشرفت و رونق بیشتر اقتصادی را بدنبال خواهد داشت.

توسعه آبخیزداری از طریق مشارکت مردمی به هم‌افزایی و تشریک مساعی بهره‌برداران درون یک حوزه آبخیز یا میان حوزه‌های آبخیز منجر خواهد شد. این عامل با افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی، مانع از تنش‌‎های منطقه‌ای، میان منطقه‌ای و بحران‌های امنیتی بر سر منابع آب می‌شود؛ موضوعی که شاید در عرصه مدیریتی کشور بسیار دشوار و همراه با هزینه‌های گران و ناکارآمد باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*