گزارش/ دولت سیزدهم مرز تحریم ها را بدون اتکا به مذاکرات شکست

تجمع اعتراضی معلمان در برخی استان‌ها

جمعی از معلمان در شهرهای مختلف کشور برای اجرای طرح رتبه‌بندی و بهبود وضعیت معیشت خود در مقابل ادارات آموزش و پرورش استان خود تجمع کردند.

تجمع اعتراضی معلمان در برخی استان‌ها+ فیلم و عکس

خبرگزاری فارس؛ سردبیری استان‌ها: پیش از ظهر امروز سوم اسفند ۱۴۰۰  شماری از معلمان در استان‌های مختلف کشور با برگزاری تجمع در مقابل ادارات کل آموزش و پرورش در اعتراض نسبت به حقوق و مزایای خود دست به تجمع زده و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

فرهنگیان شرکت کننده در تجمع صبح امروز با در دست داشتن پلاکارد‌هایی در راستای رسیدیگی به مشکلات معیشتی معلمین تسریع در اجرای طرح همسان‌سازی حقوق معلمان را از دولت و مجلس خواستار شدند. این تجمع در استان‌های آذربایجان غربی، همدان، خوزستان، خراسان شمالی، یزد، خراسان شمالی، کردستان، گیلان، گلستان، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، زنجان، قزوین و… برگزار شد.

روی بنر‌های تجمع کنندگان شعارهایی چون «معلمان برای فرار از فقر چند شغله هستند، دولت و مجلس به فریاد معلمان برسند، حقوق بالای خط فقر حق من است، رتبه بندی معلمان شعار تبلیغاتی نباشد، رتبه بندی با حفظ همترازی ۸۰ درصدی هیئت علمی دانشگاه  و…» دیده‌می‌شود.

در استان فارس و شهر شیراز حدود ۱۰۰۰ نفر از فرهنگیان و بازنشستگان فرهنگی با تجمع  مقابل درب اداره کل آموزش و پرورش استان فارس خواستار اجرای رتبه بندی و همسان سازی حقوق بازنشسته ها شدند.

همدان نیز شاهد تجمع‌ حدود ۲۰۰ نفر از معلمان در محوطه اداره کل آموزش و پرورش بود‌. معلمان با پلاکاردهایی مانند «معیشت، منزلت، سلامت حق مسلم ماست» خواستار بهبود وضعیت معیشتی خود شدند.

در استان بوشهر نیز حدود ۵۰ نفر از فرهنگیان این استان، معلمین با تجمع مقابل  اداره کل آموزش و پرورش خواستار توجه جدی به مشکلات معلمین شدند.  این تجمع کنندگان با شعار «خواسته ما یک کلام، همسان‌سازی والسلام»  نسبت به اجرای طرح همسان‌سازی حقوق کارمندان دولت تاکید کردند.

در استان کهگیلویه و بویر احمد بیش از ۲۰۰ نفر از معلمان شهرکرد در اعتراض به شیوه اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان و مشکلات معیشتی دست به تجمع در مقابل اداره کل اموزش و پروش چهارمحال و بختیاری زدند. این تجمع از ساعت ۱۰ صبح آغاز و تا حوالی ساعت ۱۲ ادامه داشت. تجمع کنندگان در این تجمع با شعارهایی خواستار رسیدگی به مطالبات شأن از جمله اجرای طرح رتبه بندی شدند.

در استان گیلان حدود ۱۳۰ نفر از فرهنگیان و بازنشستگان آموزش و پرورش در مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش این استان حضور پیدا کرده و همچون تجمعات قبلی دنبال رفع تبعیض و خواستار همسان‌سازی حقوق بودند.

در استان زنجان بیش از ۱۰۰ نفر از معلمان و فرهنگیان در مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در بلوار دارالقرآن این شهر تجمع کردند. در این تجمع که شعارهایی در مورد رسیدگی به وضعیت صنفی معلمان و فرهنگیان سر داده شد، معلمین متعرض خواستار اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری برای فرهنگیان بازنشسته و توقف خصوصی‌سازی آموزش و پرورش نیز از دیگر خواسته های تجمع کنندگان زنجانی بود.
در استان خوزستان و شهر اهواز بیش از ۵۰۰ معلم با تجمع مقابل اداره کل آموزش و پرورش نسبت به مشکلات معیشتی معلمان و اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق اعتراض کردند.

گفتنی است اجرای دقیق نظام رتبه بندی معلمان، همسان سازی حقوق بازنشستگان و بهبود وضعیت معیشتی از مطالبات اصلی فرهنگیان در استان‌های مختلف کشور است.

 

دولت سیزدهم مرز تحریم ها را بدون اتکا به مذاکرات شکست

دولت سیزدهم مرز تحریم ها را بدون اتکا به مذاکرات شکست

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: دولت سیزدهم با انجام تدابیر مختلف از جمله وارد کردن ارز مورد نیاز مرز تحریم ها را بدون اتکا به مذاکرات شکست.

محسن رضایی ظهر سه شنبه در بازدید از نشست‌های تخصصی سومین نمایشگاه پتروشیمی کشور در کیش با حضور در پنل تخصصی پکیج‌های خاص ( Cold Box،Reformer ) و ایمنی مخازن اظهار داشت: دولت با وارد کردن ارز مورد نیاز توانست کشور را از تحریم بیرون بیاورد و این نتیجه بگونه ای بود که مذاکرات هسته‌ای به صورت جدی در حال پیگیری بوده اما همچنان به نتیجه نرسیده است.

وی افزود: در نتیجه این اقدامات تمام مرزهای تحریم‌ها شکسته شده و با یک سرعت قابل توجهی صادرات و تجارت کشور در حال رونق و روبه افزایش است.

معاون اقتصادی رییس جمهور افزود: امروز برای شتاب دادن به پیشرفت کشور باید از کارهای پروژه‌ای حتی کسب کارآفرینی به سمت صنعت سازی پیش بریم که پتروشیمی از جمله چند صنعت آینده دار کشور است که از ابتدا تا انتهای آن باید بازآفرینی و ساماندهی شود.

وی افزود: در این راستا نیازمند تقویت تامین مالی، فناوری‌ها و تجارت، بازاریابی و برندینگ هستیم که با کمک کارآفرینان و سرمایه گذاران پشتیبانی قوه مجریه تحقق یافتنی است و دولت در این راستا صنعت سازی را در اولویت اقتصادی خود قرار داده است.

 

 

عزل فرمانداری که می‌خواست توی دهان خبرنگار بزند 

علی‌اکبر پورمحمدی سرپرست فرمانداری رفسنجان در پی بی‌احترامی به یک خبرنگار با دستور وزیر کشور از مقام خود برکنار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان یک خبرنگار محلی شب گذشته در نشست مطبوعاتی علی‌اکبر پورمحمدی از او در خصوص انتقال آب رودخانه این شهرستان به یکی از پروژه‌های بخش خصوصی سوال کرد که با پاسخ غیرمنتظره فرماندار مواجه شد.

براساس فیلمی که در فضای مجازی منتشر شده، این خبرنگار خطاب به پورمحمدی مدعی می‌شود که او به خاطر شتری که در روز اول ورودش به فرمانداری برایش قربانی شده، از یک «فرد معروف» و اقدامش در انتقال آب رودخانه این شهرستان حمایت می‌کند که سرپرست فرماندار به او پاسخ می‌دهد: «حواست جمع باشد یکبار دیگر تکرار کنید در دهانت می‌زنم!»

انتشار این کلیپ از شب گذشته واکنشهای مختلفی را در پی داشته است. سخنگوی دولت به توهین سرپرست فرماندار رفسنجان به یک خبرنگار واکنش نشان داد و در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: دوران بدزبانی با خبرنگاران گذشته است. دولت مردمی، پاسخگو و حفظ کرامت خبرنگاران از سوی دولت‌مردان ضروری است.

ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در فضای مجازی نوشته: «در دهان خبرنگار می‌زنید؟؟ قرار بود مردم ولی نعمت مسئولان باشند. خبرنگار هم صدای مردم است.»

 

 

مسافران نوروزی باید دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند

احمد وحیدی در حاشیه جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا از شرایط جدید برای اقامت‌های نوروزی خبر داد.

وزیر کشور گفت: در جلسه قرارگاه ملی مقابله با کرونا بحث نظر بر این بود که حتما واکسن دز سوم را جدی دنبال کنیم و این موضوع در حمل و نقل و مراکز اقامتی رعایت شود.

به گفته آقای وحیدی، مردم تا جایی که می‌توانند در مکان‌هایی غیر از اماکن اقامتی  رسمی تحت پوشش وزارت بهداشت نیز باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و از قبل متولیان امر از سلامتی آن اماکن اقامتی اطمینان حاصل کنند.

 

 

 

 

کلیات طرح صیانت تصویب شد 

کمیسیون مشترک طرح صیانت کلیات این طرح را با ۱۸ رأی موافق تصویب کرد.

 طرح صیانت در آخرین نسخه‌اش به طرح نظام و تنظیم مقررات فضای مجازی تغییر نام پیداکرده که کلیاتش در نشست ظهر امروز کمیسیون مشترک به تصویب رسید.

طرح صیانت هنوز به قانون تبدیل نشده. پس از تصویب کلیات، نمایندگان کمیسیون مشترک باید جزئیات طرح را بررسی کنند.

 

 

 

جهش بهای نفت در بازار جهانی

بازار انرژی امروز به تحولات روسیه و اوکراین واکنش نشان داد و سرمایه‌گذاران بیش از پیش نگران عرضه در روز‌های آینده شدند.

در ساعات گذشته ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه با امضای فرمانی استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک از اوکراین را به رسمیت شناخت و به ارتش این کشور دستور داد وارد این مناطق شوند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند اگر جنگ میان روسیه و اوکراین در روز‌های آینده بالا بگیرد قیمت هر بشکه نفت به بیشتر از ۱۰۰ دلار خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بهای معاملات آتی نفت برنت دریای شمال با ۲.۹۱ درصد افزایش به ۹۶ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۳.۰۶ درصد افزایش، ۹۳ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

 

 

 

واگذاری سهام سرخابی‌ها در بورس، هفته آینده

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی زمان آغاز واگذاری سهام سرخابی ها در بورس را اعلام کرد.

 احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت:  طلسم واگذاری سرخابی ها شکست، ولی دولت قبل اراده ای برای واگذاری این دو باشگاه نداشت. دولت جدید دستور داده که این دو تیم هر چه زودتر به مردم و هواداران واگذار شود.

نماینده قم در مجلس اعلام کرد که هیات واگذاری تصویب کرد که  ۱۰ درصد سهام این دو تیم در مرحله اول به هواداران داده شود.

امیرآبادی فراهانی گفت: هفته آینده واگذاری سهام سرخابی‌ها به هواداران و مردم در بورس آغاز می‌شود. سهام دو تیم سرخابی‌ها به مالکیت مردم و هواداران درخواهد آمد.

 

 

 

 

عامل اصلی کندی اینترنت: افزایش مصرف کاربران

عامل اصلی کندی اینترنت: افزایش مصرف کاربران

معاون رگولاتوری گفت: علت اصلی شرایط موجود در حوزه کیفیت اینترنت، عدم توسعه شبکه اپراتورها متناسب با افزایش مصرف کاربران است.

به گزارش ایسنا، در طول دو سال گذشته، با شروع کرونا و افزایش فعالیت‌های آنلاین، مصرف کاربران اینترنتی نسبت به قبل با افزایش قابل توجهی مواجه شده است. البته چند ماه پس از آغازین روزهای کرونایی، مسوولان وقتی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کردند که اقدامات لازم و افزایش ظرفیت برای توسعه شبکه از سوی اپراتورها انجام شده، اما این روزها، مشکل کیفیت و سرعت اینترنت بار دیگر، فریاد اعتراض کاربران را بلند کرده است.

در این راستا مجید حقی -معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- اعلام کرد: بررسی وضعیت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در یک سال گذشته نشان می‌دهد حجم دیتای مصرفی مشتریان (payload) افزایش یافته و در پی افزایش مصرف، سرعت دسترسی (Throughput) کاربران کاهش داشته است.

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، وی افزود: اثرگذاری مستقیم افزایش مصرف روی سرعت به‌دلیل کمبود منابع مورد نیاز شبکه است و درواقع علت اصلی شرایط موجود در حوزه کیفیت اینترنت، عدم توسعه شبکه اپراتورها متناسب با افزایش مصرف کاربران است.

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری تصریح کرد: گزارش وضعیت دو اپراتور همراه اول و ایرانسل در بخش حجم دیتای مصرفی و سرعت ارایه خدمات در نسل ۳ و ۴ به منظور شفافیت و اطلاع‌رسانی به مردم روی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی منتشر شده است.

 

 

 

 

با اعمال تحریم بانکی؛

دسترسی روسیه به بازارهای مالی اروپا محدود می‌شود

دسترسی روسیه به بازارهای مالی اروپا محدود می‌شود

اتحادیه اروپا در تدارک تحریم بانک‌های روسی است که در تأمین مالی عملیات های نظامی مسکو در جمهوری‌های شرق اوکراین سهیم هستند.

به گزارش اسپوتنیک، رؤسای شورا و کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای مشترک، از قصد اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه بانک‌های روسیه و محدود کردن دسترسی این کشور به بازارهای مالی قاره سبز خبر دادند.

البته، در این بیانیه تاکید شده است که فقط بانک‌هایی تحت تحریم قرار می‌گیرند که ارتش روسیه و عملیات‌های نظامی مسکو در دونتسک و لوهانسک را تأمین مالی می‌کنند.

همچنین گفته می‌شود که در صورت تائید این بسته تحریمی، به ویژه دسترسی دولت مسکو به بازارهای مالی و نقدینگی اتحادیه اروپا محدود می‌شود.

علاوه بر این، ادعا شد که با توجه به پیشرفت تحولات، اتحادیه اروپا آماده اتخاذ اقدامات بیشتر است.

همزمان، یک منبع اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته است که تحریم‌های اتحادیه ممکن است شامل حال صدها سیاستمدار و مقام رسمی روسیه شود. ممنوعیت معامله اوراق قرضه دولت روسیه و همچنین داد و ستد با جمهوری‌های خودخوانده نیز لحاظ خواهد شد.

این در حالی است که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هم از تحریم پنج بانک روسیه خبر می‌دهد.

مذاکرات و رایزنی‌های ۱۰۰ سرمایه‌گذار خارجی با دانش بنیان‌های ایرانی

مذاکرات و رایزنی‌های ۱۰۰ سرمایه‌گذار خارجی با دانش بنیان‌های ایرانی

معاون توسعه صندوق نوآوری وشکوفایی گفت: ۱۰۰ سرمایه گذار از ۱۳ کشور دنیا در دومین روز از نشست سرمایه‌گذاری فناوری TIM ۲۰۲۲ در قالب نمایشگاهی با شرکت‌های دانش بنیان ایرانی برای توسعه مناسبات فناورانه مذاکرات و رایزنی کردند.

سیاوش ملکی فر روز سه شنبه در حاشیه برگزاری دومین روز از چهارمین نشست سرمایه گذاری فناوری در صندوق نوآوری وشکوفایی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا افزود: یکی از خدماتی که در این صندوق به شرکت های دانش بنیان ارایه می شود، ‌علاوه بر انواع تسهیلات، ضمانت نامه و سرمایه گذاری، مجموع خدمات توانمند سازی است.

وی خاطرنشان کرد:‌ صندوق نوآوری و شکوفایی با ارایه خدمات توانمندسازی به گسترش توان مدیریتی شرکت های دانش بنیان و تقویت توان تجاری سازی و توسعه بازار آنها در داخل کشور و افزایش صادرات آنها کمک می کند، به عبارتی به این شرکت ها کمک می شود تا بتوانند بیشتر در داخل کشور محصولات خود را به فروش برسانند و همچنین وارد بازارهای بین المللی شوند.

معاون توسعه صندوق نوآوری وشکوفایی به رویداد ۲ روزه چهارمین نشست سرمایه‌گذاری فناوری (TIM ۲۰۲۲  (Technology Investment Meeting  که از روز گذشته در تهران درحال برگزاری است،‌اشاره کرد و گفت: روز نخست این رویداد در پارک فناوری پردیس و روز دوم آن به منظور کمک به توسعه بازار شرکت های دانش بنیان درصندوق نوآوری برگزار و میزبانی شده است.

ملکی فر یادآور شد: صندوق نوآوری  و شکوفایی در راستای توسعه بازار شرکت های دانش بنیان، علاوه بر حمایت از حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه های داخلی و خارجی، اقدام به اعزام و پذیرش هیئت های تجاری کرده است که امکان ملاقات ومذاکره شرکت های دانش بنیان با واسطه های صادراتی، مشتریان و سرمایه گذاران خارجی را فراهم می کند، امروز نیز درهمین راستا ۱۰۰ نفر از بازرگانان و سرمایه گذار از۱۳ کشور دنیا از جمله کشورهای عضو دی هشت  شامل نیجریه، مصر، ترکیه، پاکستان، مالزی، بنگلادش و اندونزی و ایران و دیگر کشورها در محل صندوق نوآوری و شکوفایی حضور دارند و نمایشگاهی از دستاوردهای ۳۲ شرکت دانش بنیان بین المللی که وارد بازار صادراتی شده اند و تجربه صادراتی دارند، برپا شده است.

وی تصریح کرد: این ۱۰۰ سرمایه گذار امروز درقالب نمایشگاه درحال مذاکره با شرکت های دانش بنیان ایرانی هستند و امیدواریم این مذاکرات به بین المللی شدن و توسعه صادرات و بازار خارجی شرکت های ما کمک کند.

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: شرکت های ایرانی هم برای صادرات کالا و خدمات و هم اعطای نمایندگی به خریداران و هم به سرمایه گذاری مشترک و تولید مشترک در سایر کشورها آماده هستند.

ملکی فر با یادآوری اینکه شرکت های دانش بنیان آماده انتقال فناوری به سایر کشورهای عضو دی هشت هستند، گفت: این شرکت ها از همه حوزه ها از جمله فناوری اطلاعات و نرم افزار، ‌ سخت افزار، الکترونیک و مخابرات، ماشین آلات و حوزه سلامت، مواد پیشرفته و فناوری های شیمیایی در این نمایشگاه حضور دارند نکته مهم این است که بیشتر شرکت ها، ‌شرکت هایی هستند که تجریه صادراتی داشتند. ‌

به گزارش ایرنا، نشست سرمایه‌گذاری فناوری TIM یک رویداد بزرگ و بین‌المللی است که با هدف بالا بردن سطح کسب‌وکارهای فناورانه در هشت کشور اسلامی در حال توسعه عضو سازمان دی هشت شامل مصر، نیجریه، ترکیه، ایران، پاکستان، مالزی، اندونزی و بنگلادش و هم افزایی بین سرمایه گذاران و سرمایه پذیران این حوزه برگزار می‌شود.

چهارمین نشست سرمایه‌گذاری فناوری (TIM ۲۰۲۲) روز گذشته در پارک فناوری پردیس شروع به کار کرد.

 

در دیدار با رئیس‌جمهور الجزایر:

رئیسی: قطع دست آمریکا از منطقه، راه‌ حل ناامنی‌ها است

رئیسی: قطع دست آمریکا از منطقه، راه‌ حل ناامنی‌ها است

رئیس‌جمهور گفت: راه‌ حل اساسی رفع مشکلات و ناامنی‌های منطقه قطع دست آمریکا و بیگانگان از منطقه است.

 حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر سه‌شنبه در حاشیه ششمین مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز در قطر، در دیدار با «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر با تمجید از روحیه انقلابی و ایستادگی مردم الجزایر در برابر زیاده‌خواهی‌های استعمارگران گفت: تاریخ گواه آن است که ایستادگی و مقاومت ملت‌ها در برابر سلطه‌طلبان نتیجه‌بخش بوده است.

وی افزود: ایران و الجزایر همکاری‌های خوبی با یکدیگر دارند اما این سطح از تعاملات کافی نبوده و با توجه به عزم و اراده سران دو کشور، مناسبات تهران و الجزیره می‌تواند در عرصه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش گسترش یابد.

رئیس جمهور اظهار داشت: هر جا که در منطقه شاهد وجود ناامنی هستیم، می‌توان ردپا و اثر حضور و دخالت بیگانگان، به خصوص آمریکایی‌ها را مشاهده کرد. لذا راه‌حل اساسی رفع مشکلات و ناامنی‌های منطقه قطع دست آمریکا و بیگانگان از منطقه است.

رئیسی همچنین از مواضع حق‌طلبانه الجزایر در برابر رژیم صهیونیستی و دیگر عرصه‌ها قدردانی و تصریح کرد: مخالفت کشور شما با ادامه عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا اقدامی ارزشمند در حمایت از حقوق ملت مظلوم فلسطین و آرمان آزادی قدس است.

«عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر نیز در این دیدار با ابراز تمایل برای گسترش روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف، گفت: باید اراده موجود در سران دو کشور برای تقویت تعاملات را به همه سطوح اجرایی کشورهایمان تسری بخشیم تا ظرفیت‌های موجود برای همکاری هر چه سریع‌تر عملیاتی و بالفعل شود.

رئیس جمهور الجزایر با اشاره به موضع حق‌طلبانه و حمایت‌آمیز کشورش در زمینه دفاع از حقوق مردم مظلوم فلسطین به مخالفت الجزایر با تداوم عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا اشاره کرد که منجر به تعلیق عضویت این رژیم شد و اظهار داشت: الجزایر با وجود هزینه‌های گزافی که برای حق‌طلبی پرداخته است، با قوت به راه خود در این مسیر ادامه خواهد داد.

 

 

 

 

 

طالبان: آب رود هیرمند به‌ دلیل مشکلات فنی به ایران نرسیده است

وزارت انرژی و آب دولت موقت طالبان علت نرسیدن آب هیرمند به ایران را وجود مشکلات فنی خواند و اعلام کرد به معاهده‌ای که میان افغانستان و ایران در خصوص آب در سال ۱۳۵۱ شمسی منعقد شده، متعهد است.

طالبان: آب رود هیرمند به‌ دلیل مشکلات فنی به ایران نرسیده است

به گزارش فارس، وزارت انرژی و آب دولت موقت طالبان به اعتراض مقامات ایران درباره‌ آب رود هلمند واکنش نشان داد.

این وزارتخانه اعلام کرد که آب رودخانه‌ هلمند، بدلیل «مشکلات فنی» به ایران نرسیده و عمدی نیست.

این وزارت روز (سه‌شنبه، ۳ اسفند) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت موقت طالبان به معاهده‌ای که میان افغانستان و ایران در خصوص آب هلمند (هیرمند) در سال ۱۳۵۱ شمسی منعقد شده، متعهد است.

وزارت انرژی و آب طالبان تصریح کرد  که اگر آب به ایران نرسیده به دلیل مشکلات فنی بوده و در این موضوع عمدی وجود نداشته است.

این وزارت همچنین گفته است که تاکنون کشاورزان خود افغانستان آب کافی دریافت نکرده‌اند.

وزارت آب و انرژی طالبان همچنین افزوده که تیم‌های فنی این وزارتخانه در حال کار بروی انجام و پایان دادن به این مشکل فنی هستند.

پیش از این وزیر نیروی ایران گفته بود که پس از جلسات متعددی که با طرف افغان درباره حق آبه هیرمند داشتیم و به رغم پیگیری مداوم اما تا این لحظه اتفاقی نیفتاده و امیدواریم که در روزهای آینده شاهد رهاسازی آب هیرمند باشیم.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*