گزارش/ تاریخ «هجری شمسی» را این آقا حساب و کتاب و اختراع کرد

تاریخ «هجری شمسی» را این آقا حساب و کتاب و اختراع کرد

چه کسی «عبدالغفار نجم‌الدوله» را می‌شناسد؟ کمتر کسی نامش را هم شنیده است. ریاضی‌دان بود در دوره قاجار و چند تا کار را برای اولین‌بار در ایران انجام داد و مهم‌ترین کارش اینکه تقویم امروزی ایرانی‌ها را اختراع کرد؛ تقویم «هجری شمسی».

تاریخ «هجری شمسی» را این آقا حساب و کتاب و اختراع کرد

گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: «میرزا عبدالغفار اصفهانی» معلم ریاضی مدرسه دارالفنون بود و در حساب و هندسه و نجوم و جغرافی و نقشه‌برداری استاد بود و لقب نجم‌الدوله و نجم‌الملک داشت در دربار ناصرالدین قاجار؛ «عبدالغفار که مقدمات علوم را نزد پدر فرزانه‌اش ملاعلی ‌محمد اصفهانی آموخته بود، همزمان به تکمیل ریاضیات قدیم پرداخت. سپس در دارالفنون ریاضیات جدید و شاخه‌هایی از علوم جدید را آموخت تا آنجا که سرانجام در ریاضیات و نجوم و تکلم، استاد شد و بر زبان‌های فرانسوی و انگلیسی تسلط یافت. وی دروسی مانند حساب و هندسه، جبر و مقابله، جغرافیا، مثلثات، نقشه‌کشی، مساحی و تقسیم اراضی، راه‌سازی، پل‌سازی و قلعه‌سازی را در نخستین مدرسه مدرن ایران تدریس می‌کرد».

هر بار هم ناصرالدین قاجار در سفر فرنگ با پدیده‌های جدید آشنا می‌شد یا می‌شنید که فلان کار را در فلان جای دنیا انجام داده‌اند با نجم‌الدوله مشورت می‌کرد که ببیند در ایران هم می‌توان آن کار را انجام داد یا خیر. نتیجه هم اینکه خیلی از کارها را نجم‌الدوله بود که برای اولین‌بار در ایران انجام داد.

 

گوشه صفحه تقویم نوشت…

تا قبل از سال ۱۲۶۵ شمسی در ایران تقویم رسمی، هجری قمری بود و برخی منجمان و اهل علم نیز از «تقویم جلالی» خبر داشتند؛ همان تقویم معروف که دقیق‌ترین تقویم جهان است و به‌دستور «جلال‌الدین ملکشاه سلجوقی» و توسط دانشمندان مشهوری نظیر «عمر خیام» تدوین شده بود. مبدأ این تقویم نیز سال جلوس ملکشاه بر تخت پادشاهی یعنی سال ۴۵۸ شمسی بود. در آن دوره استفاده از تقویم هجری قمری برای محاسبه زمان‌بندی امور کشاورزی، اخذ مالیات و همچنین امور تجاری دشوار بود؛ چون ماه‌های آن در فصول مختلف سال گردش می‌کرد و نگه‌ داشتن حساب دقیق این تغییراتِ تقویمی کار آسانی نبود.

از سوی دیگر مردم عادی با تقویم شمسی یا همان جلالی نیز سروکار نداشتند و وضعیت این‌گونه بود که: «بعد از دایر شدن گمرک در ایران و تصدی خارجی‌ها در گمرکات و مالیه ایران، اختیار سال شمسی برای امور مالیه دولت لازم شد. خارجی‌ها از مردم سوال کردند سال چندم شمسی است؟ هیچ در دست نبود. مردم گفتند که در سال‌های منجمین [در تقویم و محاسبات منجمین]، بروج حمل، ثور و … هست که آنان می‌دانند».

در چنین شرایطی، نجم‌الدوله محاسباتی انجام داد و مبدأ تقویم جلالی را به سال هجرت برد و تقویم هجری شمسی متولد شد؛ «عبدالغفار در سال‌ ۱۳۰۳ هجری قمری مطابق با سال ۸۰۸ جلالی، در گوشه صفحه تقویم اشاره‌ای به سال هجری ‌شمسی کرد و نوشت: سال ۱۲۶۵ هجری شمسی».

این تقویم بعدها در دوران مشروطه بنا به تصویب مجلس شورای ملی مبدأ محاسبات مالی قرار گرفت و از سال ۱۳۰۴ شمسی نیز نام بُرج‌هایش از حمل و ثور و جوزا و… به ماه‌های فروردین و اردیبهشت و خرداد… تغییر کرد و شد تقویم رسمی ایران. تقویم ابداعی نجم‌الدوله که «هجری شمسی بُرجی» نامیده می‌شود در افغانستان نیز تقویم رسمی است.

 

نخستین نقشه دقیق طهران و سرشماری در پایتخت

نجم‌الدوله نخستین نقشه دقیق طهران را هم کشید. این نقشه که چهارمین نقشه دارالخلافه ناصری ولی نخستین نقشه دقیق و مطابق اصول نقشه‌کشی مدرن بود، هنوز هست و در کتابخانه ملی نگهداری می‌شود. قسمت جالب ماجرا هم اینکه به‌گواهی تاریخ: «وی فواصل کوچه‌ها و خیابان‌های موجود در این نقشه را صرفا با راه‌رفتن اندازه گرفته است». دیگر اینکه وی نخستین سرشماری تاریخ ایران را در سال ۱۲۴۶ شمسی در طهران به همراه ۸ نفر از شاگردانش در کمتر از ۲ ماه انجام داد و معلوم شد جمعیت دارالخلافه ۱۵۵ هزار نفر است.

 

نجم‌الدوله تألیفات متعددی دارد؛ از جمله کتاب «قانون ناصری» که به نجوم اختصاص دارد. وی کتابی مشهور به «مجموعه علوم ایرانی» هم تدوین کرد که شامل ۴ نسخه خطی درباره اصول و روش‌های کشاورزی و همچنین شرح مفصل آنهاست و به‌ قول خودش: «این مجموعه را محض خدمت به ملت و انتشار معارف ایرانی در امور فلاحت درصدد جمع‌آوری و تصحیح برآمد [برآمدم] به‌قدر وسع، چرا که این نسخه‌ها منحصربه‌فرد بود و تعدد نداشت تا از روی مقابله، تصحیح و تکمیل شود و بعضی لغات آن را شرح نمود [شرح نمودم] و چنانچه نظر به بعضی نواقص، دیگر این صدد برنمی‌آمد [این کار انجام نمی‌شد] شاید به‌کلی از میان می‌رفت». این کتاب در کتابخانه مجلس موجود است.

خلاصه اینکه نجم‌الدوله از این‌جور کارها و خدمات زیاد دارد در کارنامه عمر؛ از آن آدم‌های به‌دردبخور بود در تاریخ ایران.

وی که از پایه‌گذاران دانش ریاضی نوین در ایران بود، عاقبت در سال ۱۲۸۷ شمسی درگذشت و در مقبره صفاییه شهرری آرام گرفت؛ روحش شاد.

 

 

 

 

واکنش کشورها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین

تهران- ایرنا- از بامداد امروز پنجشنبه وپس از سخنرانی رئیس‌جمهور روسیه، منابع خبری از آغاز اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین خبر دادند. روس‌ها تاکید کردند مراکز نظامی را در اوکراین هدف قرار دادند، اوکراین می‌گوید در حال مقابله با حملات روس‌هاست، اقدامی که با واکنش‌های مختلف بین‌المللی روبه‌رو شده است.

 شروع بحران 

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. وی  بامداد امروز (پنجشنبه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

 

پوتین هشدار داد: مسئولیت هرگونه خون‌ریزی احتمالی بر عهده دولت اوکراین خواهد بود و مطمئن است نیروهای نظامی روسیه به وظایف خود عمل خواهند کرد.

رئیس جمهوری روسیه بلافاصله پس از اعلام عملیات نظامی در منطقه دونباس، در اظهارات تلویزیونی خواستار «توقف نظامی‌سازی» اوکراین شد.

پس از آن «دنیس گولنکو» وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در اوکراین اعلام کرد: دیپلمات های روسیه، از سفارتخانه این کشور در کی‌یف و سرکنسولگری‌های در اودسا، خارکوف و لووف خارج شده و به روسیه بازگشتند و خود وی نیز اکنون در خاک روسیه است.

 

 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سفارت اوکراین در مسکو نیز امروز فعالیت خود را متوقف کرد و اتباع این کشور را برای انجام امور کنسولی نمی پذیرد.

درپی این اظهارات، منابع خبری گزارش دادند عملیات نظامی روسیه در مناطق مختلف اوکراین آغاز شده و وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که فقط زیرساخت‌های نظامی و فرودگاه های نظامی این کشور هدف حملات قرار می گیرد و شهرهای اوکراین بمباران نخواهد شد.

این اقدام نظامی تاکنون با واکنش گسترده از سوی کشورها، شخصیت‌ها و سازمان‌های بین المللی روبه رو شده است.

واکنش اوکراین و برخی از بازخوردهای مهم جهانی به اقدام نظامی روسیه علیه اواکراین را در ذیل می‌خوانید:

 

کی‌یف: صدها نظامی اوکراینی کشته شدند

وزارت کشور اوکراین از کشته شدن صدها نظامی این کشور در اثر حمله روسیه خبر داد.

خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر نوشت: در حالی که خبرگزاری‌ها هنوز هیچ آماری را تایید نمی‌کنند، وزارت کشور اوکراین گزارش داد، مطمئنا صدها نظامی تاکنون در اثر حملات موشکی روسیه جان خود را از دست داده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از خبرنگاران خود اعلام کرد که آژیرهای هشدار بمباران از ساعت ۷ صبح به وقت محلی در کی‌یف شنیده شده است.

این خبرگزاری همچنین از حضور ده‌ها تن از مردم اوکراین در ایستگاه‌های مترو خبر داده است که چمدان به دست قصد ترک پایتخت این کشور را دارند.

 

همچنین «ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین امروز در سخنانی با اعلام وضعیت فوق‌العاده از شهروندان اوکراینی خواست تاحد امکان در خانه‌های خود بمانند. او گفت با جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا برای پیگیری وضعیت کشورش پس از آغاز عملیات نظامی روسیه، صحبت کرده است.

وی افزود: ما قوی هستیم، برای همه چیز آماده‌ایم و پیروز خواهیم شد.

رسانه‌ها گزارش دادند: همزمان آژیر خطر در کی‌یف، پایتخت اوکراین از بامداد امروز پیوسته به صدا درآمده است.

زلنسکی همچنین گفت : روسیه به زیرساخت‌ها و گارد مرزی اوکراین حمله موشکی کرده و صدای انفجار در بسیاری از شهرهای اوکراین شنیده شده است. دولت اوکراین قوانین و مقررات اضطراری را در تمام مناطق کشور برقرار کرده است.

همزمان وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد هدف از عملیات نظامی روسیه، نابودی دولت اوکراین است.

رسانه‌های خارجی همچنین از کوچ مردم کی‌یف به مناطق امن گزارش دادند.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، صدای آژیرهای حمله هوایی در کی‌یف شنیده می‌شود. ترافیک سنگین در سراسر شهر و صف‌های طولانی خودروها به سمت خارج از پایتخت مشاهده می‌شود، ایستگاه‌های مترو مملو از جمعیت است. قطارهای بین‌شهری همچنان مشغول به کارند و بسیاری از مردم در کی‌یف در تلاش هستند به سمت غرب اوکراین و مناطق امن‌تر بروند. برخی نیز سعی دارندکه خود را به لهستان برسانند.

ایران: توسل به جنگ را راه حل نمی‌دانیم

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه حل نمی‌دانیم.  برقراری آتش بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز همچنین به صورت تلفنی در گفت‌وگو با سفیر ایران در کی‌یف، از آخرین وضعیت اوکراین و به ویژه اوضاع هم‌میهنان مقیم در این کشور کسب اطلاع کرد.

وی در پی تحولات اوکراین، در تماس تلفنی با سفیر ایران در کی‌یف، ضمن اطلاع از اوضاع میدانی در اوکراین، از آخرین وضعیت ایرانیان مقیم در آن کشور و همچنین دیپلمات‌های کشورمان و خانواده‌های آنها کسب اطلاع کرد.

وزیر امور خارجه ‌ایران در این گفت‌وگوی تلفنی توصیه های لازم در خصوص ایرانیان مقیم، خصوصا دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در اوکراین و ضرورت ارائه خدمات ۲۴ ساعته سفارت به هم‌میهنان مقیم را مورد تاکید قرار داد.

امیرعبداللهیان همچنین در زمینه ایجاد تسهیلات لازم در زمینه مهر خروج دانشجویی برای دانشجویان شاغل به تحصیل در اوکراین، فارغ از  دستورالعمل‌های موجود و با توجه به وضعیت اضطراری پیش آمده، دستورات لازم را به سفیر کشورمان در اوکراین ابلاغ کرد.

 

 

 

 

 

 

اسپانیا: برای پاسخی مشترک با متحدان خود در تماسیم

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا نیز حمله روسیه را محکوم کرد. او درصفحه شخصی خود در توییتر  نوشت: دولت اسپانیا تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم می کند و همبستگی خود را با دولت و مردم اوکراین اعلام می کند.

سانچز تصریح کرد: من همچنان در تماس نزدیک با شرکا و متحدانمان در اتحادیه اروپا و ناتو برای هماهنگی پاسخی مشترک به این اقدام هستم.‎

 

 

 

فرانسه : روسیه به سرعت به اقدام خود پایان دهد

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرده و خواستار پایان فوری آن شده است.

مکرون در توییتر خود نوشت: فرانسه به شدت تصمیم روسیه برای جنگ با اوکراین را محکوم می کند. فرانسه با اوکراین ابراز همبستگی کرده و در کنار آن قرار دارد. پاریس همراه با شرکا و متحدان خود برای پایان دادن به جنگ کار می کند.

 

 

 

چین: طرفین خویشتندار باشند

وزارت خارجه چین همه طرف‌های درگیر در اوکراین را به خویشتن داری فراخوانده و اعلام کرد که در اینجا مسئله حمله به روسیه همان گونه که بعضا توصیف می شود مطرح نیست. در این بیانیه آمده است که به منافع امنیتی همه طرف ها احترام گذاشته خواهد شد. چین اعلام کرد که تحولات در اوکراین را به دقت دنبال خواهد کرد.‎

 

 

 

 

 

ایتالیا: اقدام روسیه غیرموجه و غیرقابل توجیه است

«ماریو دراگی» نخست وزیر ایتالیا، حمله روسیه به اوکراین را به عنوان اقدامی “غیر موجه و غیر قابل توجیه” محکوم کرد.

وی گفت که ایتالیا در این لحظه دراماتیک به اوکراین نزدیک است.

دراگی تاکید کرد: ما با متحدان اروپایی و ناتو در این راستا کار می کنیم  تا فورا، با وحدت و با قاطعیت پاسخ دهیم.» لوئیجی دی مایو وزیر خارجه ایتالیا نیز حمله روسیه را به شدت محکوم کرد.‎

وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در اوکراین اعلام کرد که همه دیپلمات‌ها روسیه خاک اوکراین را ترک کردند.

 

انگلیس: پوتین مسیر خونریزی و ویرانی را انتخاب کرده است

«بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا، از حمله روسیه به اوکراین ابراز تاسف کرد.

وی امروز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: از رویدادهای وحشتناک اوکراین وحشت زده هستم. این یک فاجعه برای قاره اروپاست.

جانسون اظهار داشت:‌ رئیس جمهور پوتین با این حمله بی دلیل به اوکراین، مسیر خونریزی و ویرانی را انتخاب کرده است. بریتانیا و متحدان ما با قاطعیت پاسخ خواهند داد.‎ وی همچنین خواستار نشست فوری رهبران ناتو برای رسیدگی به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین شد.

رسانه‌ها گزارش دادند جانسون با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین صحبت کرده است.

 

 

 

 

آلمان: جامعه جهانی این روز شرم آور برای روسیه را فراموش نخواهد کرد

«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان حمله روسیه به اوکراین را به شدت محکوم کرد.

او اظهار داشت: روسیه با حمله به اوکراین، ابتدایی ترین قوانین نظم بین‌المللی را زیر پا گذاشت جامعه جهانی این روز شرم آور برای روسیه را فراموش نخواهد کرد.

وزیر خارجه آلمان گفت: ما مشترکا با شرکای خود به این اقدام واکنش نشان خواهیم داد. وی همبستگی کامل آلمان با اوکراین را اعلام کرد.‎

 

 

 

اتحادیه اروپا: امروز نشست اضطراری در بروکسل برگزار می‌شود

نشست اضطراری اتحادیه اروپا با موضوع تحولات اخیر اوکراین عصر امروز (پنجشنبه) در بروکسل برگزار می‌شود.

۲۷ عضو اتحادیه اروپا توسط «شارل میشل» رئیس شورای اروپایی و «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و رئیس دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا امشب گرد هم می‌آیند تا در مورد تحولات اخیر اوکراین گفت‌ و گو کنند.

میشل در متن دعوت خود از اعضای اتحادیه اروپا نوشته است: استفاده از زور برای جا به جایی مرزها در قرن ۲۱ جایی ندارد.

 

شارل میشل و «اورسلا فُن درلاین» رئیس کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای مشترک در واکنش به اقدام نظامی مسکو، عنوان کردند: به شدت حمله غیرموجه روسیه به اوکراین را محکوم می کنیم. در این ساعات تاریک فکر و ذهن ما با اوکراین و زنان، مردان و کودکان بیگناه آن است که با این حمله بی‌دلیل و با ترس جان خود مواجه هستند.

این اتحادیه اعلام کرد در حال تنظیم بسته‌ تحریمی جدیدی علیه روسیه است که شدیدترین تحریم‌هایی بوده که تا به حال برای شرایط اضطراری در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در این زمینه تصریح کرد: به‌وسیله بسته‌های تحریم، اقتصاد روسیه و توانایی این کشور در ادامه این جنگ را تضعیف خواهیم کرد.

او در ادامه تاکید کرد که اتحادیه اروپا به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ، اجازه نخواهد داد تا حاکمیت زور را تحمیل کند.

وی تاکید کرد:هدف ما، ثبات اروپا و کل نظام بین‌الملل است.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با اشاره به «تحریم‌های سنگین و هدفمند» اتحادیه اروپا علیه مسکو گفت، این تحریم‌ها بخش‌های راهبردی اقتصاد این کشور را به‌وسیله جلوگیری از دستیابی مسکو به تکنولوژی‌ مورد هدف قرار خواهد داد.

 

 

 

 

 

بایدن: تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع می‌کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت که با سران گروه ۷ نشست خواهد داشت و آمریکا و متحدانش تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع خواهند کرد.

«جو بایدن»گفت: رئیس جمهور اوکراین از او خواست تا از رهبران جهان دعوت کند تا به وضوح در مورد تجاوز آشکار پوتین صحبت کنند و در کنار مردم اوکراین بایستند.

بایدن اضافه کرد: ما به حمایت و کمک به اوکراین و مردم آن ادامه خواهیم داد.در تماس تلفنی با رئیس جمهور اوکراین، حمله روسیه را محکوم کردم و او را از اقدامات خود برای بسیج محکومیت بین‌المللی مطلع ساختم.

 

 

 

 

ناتو: حمله روسیه بی پروا و بی‌دلیل است

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نخستین واکنش، اقدام نظامی «بی‌پروا و بی‌دلیل» روسیه در اوکراین را محکوم کرد.

دبیرکل ناتو با محکوم کردن آنچه «حمله بی‌پروا و بی‌دلیل» روسیه به اوکراین خواند، هشدار داد: این حمله جان افراد بی شماری را به خطر می اندازد و من به شدت آن را محکوم می کنم.

دبیرکل ناتو با بیان اینکه روسیه مسیر تجاوز به یک کشور مستقل را انتخاب کرده است، در بیانیه‌ای گفت: این حمله جان تعداد بی‌شماری از غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد و نقض فاحش قوانین بین‌المللی و تهدیدی جدی برای امنیت اروپا-آتلانتیک است.

قرار است سران کشورهای عضو ناتو (شامل ۲۷ کشور اروپایی به همراه ترکیه، کانادا و ایالات متحده آمریکا) به زودی از طریق ویدئو کنفرانس در نشستی اضطراری موضوع این حمله و چگونگی واکنش به آن را مورد  بررسی قرار دهند.

 

رئیس کمیسیون اروپا: دارایی‌های روسیه در اتحادیه اروپا مسدود می شود

«اورسلا فُن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا در واکنش به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین گفت: دارایی‌های روسیه در اتحادیه اروپا مسدود می شوند و دسترسی این کشور به بازارهای مالی اروپا نیز گرفته می‌شود.

رئیس کمیسیون اروپا در یک نشست خبری در بروکسل که “جوسپ بورل” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز وی را همراهی می‌کرد، گفت: ما موارد راهبردی روسیه را (در اروپا) هدف قرار داده‌ایم.

فُن در لاین تصریح کرد: ما می‌دانیم که میلیون‌ها روس خواهان جنگ نیستند، اما ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه زمان را به دوران امپراتوری روسیه بازگردانده و آینده مردم روسیه را به مخاطره انداخته است.

 

لتونی، استونی و لیتوانی: روسیه تحریم شود

وزیران امور خارجه کشورهای حوزه دریای بالتیک شامل لیتوانی، لتونی و استونی در بیانیه‌ مشترکی ضمن محکومیت اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین، آن را نقض قوانین بین‌المللی دانسته و از جامعه جهانی خواستند شدیدترین تحریم‌ها را علیه مسکو وضع کند.

آنها در بیانیه‌ مشترک خود همچنین از جامعه جهانی خواستند از اوکراین با کمک‌های نظامی، اقتصادی، سیاسی و بشردوستانه حمایت کند.

 

 

 

 

ژاپن: حمله به اوکراین پایه‌های نظام بین الملل را متزلزل می‌کند

«فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن روز پنجشنبه حمله روسیه به شرق اوکراین را محکوم کرد و گفت که این حمله «پایه های نظم بین المللی را متزلزل می کند.»

به گزارش «سی‌ان ان» کیشیدا در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: ما به شدت از اقدامات روسیه انتقاد می‌کنیم و با ایالات متحده و جامعه بین المللی برای واکنش سریع همکاری خواهیم کرد.
وی افزود: توکیو به همکاری با وزارتخانه‌های مربوطه برای تضمین امنیت اتباع ژاپنی در اوکراین ادامه خواهد داد.

نخست‌وزیر ژاپن در پاسخ به سئوالی درباره تحریم‌های بیشتر علیه مسکو به خبرنگاران گفت: پس از برقراری ارتباط با سایر کشورهای گروه ۷ و جامعه بین المللی، اقدامات آتی را در نظر خواهد گرفت.

 

 

 

استرالیا: روسیه آشکارا قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل را نقض می‌کند

«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا تهاجم روسیه به اوکراین را “وحشیانه” خواند و همزمان از تحریم‌های جدید این کشور علیه ۲۵ فرد دیگر و چهار موسسه روسیه خبر داد.

وی افزود: اقدامات خصمانه یکجانبه در اوکراین را محکوم می کنیم. روسیه آشکارا قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل را نقض می‌کند.

موریسون روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران گفت: روسیه جنگ را انتخاب کرده است. ما همراه با جامعه بین‌الملل با هم متحد می‌شویم تا این اقدامات ظالمانه را در شدیدترین وجه ممکن محکوم کنیم.

نخست وزیر استرالیا ادامه داد: تحریم‌های جدید علیه فرماندهان ارتش، معاونان وزیر دفاع و شخصیت‌های مختلف روسی را که مسئول حمله غیرقانونی و غیرقابل قبول هستند و همچنین شرکت‌هایی که در توسعه و فروش فناوری نظامی و تسلیحات دست داشته‌اند، اعمال خواهد شد.

استرالیا روز گذشته (چهارشنبه) هشت عضو شورای امنیت روسیه را تحریم کرد.

موریسون همچنین گفت: امواج بیشتری از تحریم‌ها وجود خواهد داشت و او در حال مذاکره با وزارت امور خارجه و تجارت، درباره اقدام علیه بیش از ۳۰۰ نماینده پارلمان روسیه است.

نخست‌وزیر استرالیا تاکید کرد: ما باید اطمینان حاصل کنیم که این رفتار خشونت آمیز، غیرقابل قبول هزینه دارد، همیشه باید هزینه ای برای چنین خشونت مذموم وجود داشته باشد.

موریسون درعین حال گفت: هیچ برنامه‌ای برای استرالیا برای مشارکت نظامی در اوکراین وجود ندارد . ما از نزدیک با ناتو و کشورهای عضو آنها همکاری‌ می‌کنیم.

 

 

 

 نیوزیلند: روسیه به فوریت عملیات نظامی علیه اوکراین را متوقف کند

«جیسیندا آردرن»  نخست وزیر و «نانایا ماهوتا» وزیر امور خارجه نیوزیلند روز پنجشنبه با انتشار بیانیه مشترکی، اقدامات روسیه را محکوم کرده و از مسکو خواستند عملیات نظامی خود در اوکراین را متوقف کند.

آردرن  در این بیانیه گفت: این یک حمله غیرضروری از سوی روسیه است و مسکو با انتخاب این مسیر کاملاً قابل اجتناب، ممکن است تعداد غیرقابل تصوری از زندگی بیگناهان را در معرض خطر قرار دهد.

مقامات نیوزیلند در بیانیه خود اظهار کردند: ما از روسیه می‌خواهیم آنچه را که درست است انجام دهد، به فوریت عملیات نظامی در اوکراین را متوقف کند و برای جلوگیری از تلفات فاجعه‌بار و بی‌معنی، عقب‌نشینی کند.

وزیرخارجه نیوزیلند نیز در این بیانیه مشترک گفت:  روسیه تاکنون تلاش‌های بین‌المللی مستمر را برای تنش‌زدایی دیپلماتیک بحران اوکراین، نادیده گرفته است و اکنون باید با عواقب تصمیش برای حمله روبرو شود.

وی تصریح کرد: نیوزیلند با اقدامات خود در واکنش به نقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین به سایر اعضای جامعه بین‌المللی می‌پیوندد.

به گفته ماهوتا، نیوزیلند تحریم‌های جدیدی علاوه بر تحریم‌های کنونی پس از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ اعمال کرده است.

 

بلاروس: رهبران روسیه و اوکراین با یکدیگر دیدار کنند

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهوری بلاروس امروز در نشستی با مقامات نظامی این کشور اعلام کرد که نیروهای بلاروس هیچ مشارکتی در عملیات ویژه روسیه در خاک اوکراین ندارند.

وی افزود که وزارت دفاع بلاروس به دستور وی به رهبران نظامی اوکراین پیشنهاد کرده بود که قبل از شروع عملیات نیروهای مسلح روسیه در دونباس، با مقامات نظامی روسیه تماس بگیرند.

لوکاشنکو همچنین پیشنهاد کرد که رهبران روسیه و اوکراین در مینسک با یکدیگر ملاقات و گفت‌وگو کنند. بلاروس در آینده نزدیک درباره به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه خودمختار دونتسک و لوهانسک تصمیم‌گیری خواهد کرد.

 

درخواست اوکراین از ترکیه: تنگه داردانل را ببندید

مقامات ترکیه تاکنون در مورد این اقدام نظامی موضع رسمی اتخاذ نکرده‌اند. اما طبق گزارش‌های رسانه‌ای، سفیر اوکراین در ترکیه از مقامات آنکارا درخواست کرده تا مانع از عبور کشتی‌های نظامی روسیه از تنگه بسفر و داردانل شوند.

 

روسیه: تصمیم قطع روابط کی‌یف، دنباله‌روی از سیاست روس‌هراسی است

وزارت امور خارجه روسیه امروز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم مقامات کی‌یف برای قطع روابط دیپلماتیک با مسکو، نتیجه منطقی دنباله‌روی از «سیاست روس‌هراسی» در این کشور است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: قطع روابط دیپلماتیک اوکراین با روسیه نتیجه منطقی سیاست روس‌هراسی هدفمند مقامات کی‌یف است که با کودتای خونین سال ۲۰۱۴، فروپاشی پیمان دوستی، همکاری و مشارکت در سال ۲۰۱۸ و مجموعه کاملی از قوانین برای تبعیض علیه حقوق و آزادی‌های مردم روسی زبان اوکراین آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

رئیس جمهوری اوکراین پیش از این اعلام کرد که کی‌یف روابط دیپلماتیک خود با مسکو را قطع می‌کند.

 

دبیرکل سازمان ملل:  پوتین به نام «انسانیت» جنگ را متوقف کند

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، پنج‌شنبه ۲۴ فوریه، از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه خواست تا جنگ را به نام «انسانیت» متوقف کند. این درخواست گوترش پس از آن صورت گرفت که پوتین عملیات نظامی در شرق اوکراین را اعلام کرد.

گوترش بعد از نشست اضطراری شورای امنیت درباره اوکراین گفت: پوتین، به نام انسانیت، نیروهای خود را به روسیه برگرداند.

 

وی هشدار داد: پیامدهای جنگ برای اوکراین ویرانگر و برای اقتصاد جهانی گسترده خواهد بود.

رسانه‌ها گزارش دادند، پیش از این اظهارات، شورای امنیت سازمان ملل به درخواست اوکراین برای بررسی تحولات هجوم روسیه  نشست اضطراری برگزار کرد. گوترش در سخنرانی خود خطاب به اعضای شورا تاکید کرد، در ساعات گذشته شایعات و نشانه‌هایی از حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین وجود داشت.

این مقام ارشد سازمان ملل همچنین از رئیس‌جمهوری روسیه خواست به «صلح» فرصت بدهد. گوترش در سخنانش به اشتباه خود درباره اینکه بر این باور بود که هیچ اتفاقی در مرزهای اوکراین نخواهد افتاد، اعتراف کرد.

 

 

 

بلاگری؛ شغلی که باید ضابطه‌مند شود

تهران-ایرنا- برخی کارشناسان فضای مجازی می‌گویند: تولید محتوای زرد و سخیف توسط برخی از بلاگرها می‌تواند به یک استراتژی فرهنگی و اقتصادی نامناسب برای کسب درآمد و شهرت تبدیل شود و ضرورت دارد که این شغل نوپدید گسترش یافته به ویژه در دوران همه‌گیری کرونا ضابطه‌مند شود.

امروزه کمتر کسی است که با فضای مجازی آشنا نباشد. سهولت استفاده از اینترنت و شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی مختلف و کارکردهای آنها سبب شده بسیاری از مردم در گروه‌های مختلف سنی به این فضا و شبکه‌ها علاقه‌مند شوند. طبق گزارش سایت تحلیلی statista ، داده‌های شرکت‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان می‌دهد که تعداد کاربران اینترنت در جهان در سال ۲۰۲۱ حدود ۴ میلیارد و ۶۶ میلیون نفر است که از این تعداد ۴ میلیارد و ۳۲ میلیون نفر از اینترنت تلفن سیار استفاده می‌کنند.

در ایران نیز طبق آخرین گزارش آماری از بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات تعداد مشترکین اینترنت پهن‌باند در کشور ۱۰۱ میلیون و ۱۴ هزار و ۷۱۹ مشترک است که از این میان ۱۰ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۷۱۵ مشترک اینترنت پهن‌باند ثابت دارند و ۹۰ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۴ نفر، مشترک اینترنت پهن‌باند سیار هستند. البته شیوع ویروس کرونا نیز در افزایش مخاطبان اینترنت نقش بسیاری داشت. دورکاری کارمندان، مجازی شدن آموزش، قرنطینه‌های طولانی‌مدت و نحوه گذران اوقات فراغت سبب شد بسیاری از افراد نظیر سالمندان و کودکان نیز وارد فضای مجازی شوند. از طرفی به ویژه در دوران کرونا شاهد رونق‌گرفتن بسیاری از کسب و کارهای دیجیتالی بوده‌ایم که یکی از آنها، بلاگری است.

بلاگر به کسی اطلاق می‌شود که با کسب شهرت و معروفیت در حرفه‌ خود صاحب‌نظر شناخته می‌شود. این فرد بر اساس تجربه‌ها، نظریات و سلیقه‌ شخصی در مورد موضوعات مختلف درشبکه‌های مجازی اظهار نظر و تولید محتوا می‌کند و نظرات او مورد قبول کسانی است که در این فضا او را دنبال می‌کنند.

بلاگر به کسی اطلاق می شود که با کسب شهرت و معروفیت در حرفه‌ خود صاحب‌نظر شناخته می‌شود. به طوری که بر اساس تجربه‌ها، نظریات و سلیقه‌ی شخصی خودش در مورد موضوعات مختلف اظهار نظر و تولید محتوا می‌کند و نظرات او مورد قبول مردم است.اکنون از میان شبکه‌های اجتماعی مختلف، «اینستاگرام» به دلیل قابلیت‌های مختلف به فضایی برای فعالیت بلاگرهای جوان به ویژه در عرصه اقتصادی و کسب و کار تبدیل شده، بطوریکه انواع بلاگرها مانند «بلاگر لایف استایل یا سبک زندگی»، «بلاگر فشن یا مد»، «بلاگر کتاب» و «بلاگر کودک» را در این شبکه فعالیت دارند. نمایش روزمرگی بخشی از زندگی بلاگرهای جوان سبب شده تا آنها از این طریق درآمدهایی بالا از راهی بسیار آسان کسب کنند.

هر چند این گونه شغل‌ها در ایران هنوز رسمیت نیافته، اما در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان یک کسب با درآمد مفید شناخته می‌شود که می‌تواند بسیاری از نیازمندی های افراد را رفع کند. با این حال بلاگری به عنوان یک شغل مفید، مستلزم برخورداری از دانش‌ها و مهارت‌هایی است که عدم توجه به آن‌ها، می‌تواند تاثیرات سوئی را هم برای خود بلاگر، مخاطبان و حتی جامعه به همراه داشته باشد. به این معنا که بلاگر حداقلی می‌تواند مخاطب حداقلی و مخاطب حداقلی می‌تواند جامعه حداقلی را به بار آورد.

اهمیت توجه به این موضوع و ضرورت واکاوی ابعاد مختلف آن، سبب شد تا پژوهشگر ایرنا با «عطیه همتی» کارشناس حوزه فضای و «امیر مجرد» کارشناس حوزه اینفلوئنسری و دیجیتال مارکتینگ گفت‌وگو کند. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

تایید بلاگرها

«مجرد» در خصوص بلاگریسم و نقش مردم در شکل‌گیری آن می‌گوید: افرادی که در فضای مجازی با تولید محتوا به دنبال کسب سود و منفعت هستند و جریانات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در این فضا شکل می‌دهند، از طریق مشاورهای اینستاگرامی و آژانس‌های تبلیغاتی و در نهایت از طریق دنبال کنندگان خود مهر تایید را دریافت می‌کنند. مردمی که در ابتدا به قصد کنجکاوی وارد صفحه این افراد می‌شوند و بعد آن صفحه را برای دیگر دوستان می‌فرستند، درواقع به این فضا، فعالیت و وجود چنین افرادی مهر تاییدی جهت ادامه فعالیت می‌دهند؛ چرا که استقبال مردم و واکنش‌های مثبت و منفی آن‌ها برای صاحب صفحه به معنی این است که محتوای مشارکتی خوبی تولید کرده و این محتوای تولید شده سبب بیشتر دیده شدن صفحه بلاگر شده است.

وی اظهار می‌کند: بنابراین یک قسمت مهر تایید از سوی مردم است و قسمت دیگر از جانب دوستان صورت می‌گیرد؛ زیرا شبکه‌ ارتباطی اینفلوئنسرها در رشد صفحه‌شان نقش بسیار مهمی دارد. در واقع هر اینفلئونسری که تاثیرگذار است، با یک سری شبکه اینفلوئنسر دیگری که روی خودش اینفلوئنس (تاثیر) دارد، در ارتباط است.

از نظر مجرد، بخش دیگر نیز آژانس‌های تبلیغاتی هستند که در این فضا تاثیرگذار هستند. این آژانس‌ها متاسفانه یک دسته‌بندی در کار خود ایجاد کرده‌اند و به افرادی که برای تبلیغ محصولات از آنها مشاوره می‌خواهند، مشخص می‌کنند که به سراغ چه کسانی و با چه ویژگی‌هایی بروند. برای مثال اگر برایشان تبلیغ محصولاتی از طریق «مامی بلاگرها» سودمند باشد، چنین پیشنهادی را به آنها می‌دهند. این در حالی است که چنین مشاوره‌هایی از پایه غلط است. این آژانس‌ها به مولفه‌های اینفلوئنسرشدن اصلا توجهی ندارند و تنها می‌خواهند به هدفشان که کسب سود است، دست یابند. در واقع آنها اصلا به پیامدها و تبعات آن کار و مشاوره‌ای که ارائه می‌دهند، توجهی ندارند. بلاگرها نیز برای شروع کار خود به ارائه ویژگی‌ها و داشته‌های خود به آژانس‌ها می‌پردازند و حتی فرزندان، همسر، خانه و تجهیزات خانه به ابزاری برای دست‌یابی به هدف تبدیل می‌شود.

محتوای تولیدی برخی بلاگرها آمیخته به دروغ و اغراق است

مجرد، درمورد محتوای تولیدی برخی بلاگرها و آژانس‌های تبلیغاتی می‌گوید: آژانس‌های مشاوره کاری کرده‌اند که به جای اینکه تکنولوژی در خدمت انسان باشد، انسان در خدمت تکنولوژی است و چیزی بدتر از این نیست! در واقع برای برخی از این آژانس‌ها و بلاگرها پولداربودن مهمتر از چگونه پولدار شدن است. بسیاری از آژانس‌ها به ارزشمند بودن مشاوره‌ها و محتواهایی که تولید می‌کنند، توجهی ندارند. آنها تنها با داستان‌سرایی آمیخته به دروغ و اغراق‌گویی و با افزودن وجوه اقتصادی، حس کنجکاوی مخاطبان را برانگیخته و مخاطبان نیز با فالو کردن، دارنده آن صفحه را به دیگران معرفی می‌کنند و به اعتبار آن می افزایند.

تهیه محتوای سخیف از سوی برخی بلاگرها به یک استراتژی و سبک فرهنگی- اقتصادی غلط برای کسب شهرت و پول تبدیل شده است.وی می‌افزاید: به همین خاطر نتیجه کار به جایی می‌رسد که این اقدام نامبارک به یک رفتار، محتوا و استراتژی حوزه چگونه اینفلوئنسرشدن و اینفلوئنسری‌کردن تبدیل می‌شود. در تایید این نکته می‌توان گفت که سطح اینفلوئنسری و بلاگری آنقدر پایین آمده است که برخی از مشاورین اینستاگرامی مزیت رقابتی یک اینفلوئنسر را چگونه «کپشن‌نویسی» معرفی می‌کنند و آن را آنقدر بزرگ جلوه می‌دهند تا به مولفه‌ای در مسیر چگونه اینفلوئنسرشدن تبدیل شود.

وی ادامه می‌دهد: این مشاوره و تولید محتوای حداقلی و بعضا زرد سبب می‌شود که دیگر بلاگرها هم از این طریق به دنبال جذب فالور (دنبال کننده) باشند و در نتیجه این رفتار و تهیه محتوای سخیف به یک استراتژی و سبک فرهنگی- اقتصادی غلط برای کسب شهرت و پول تبدیل شده است.

 

بلاگری؛ شغلی که باید ضابطه‌مند شود

 

مجرد درباره بلاگری در فضای اینستاگرام می‌گوید: ریشه بلاگری از وبلاگ‌نویسی گرفته شده است. کسی که در گذشته وبلاگی داشت، معمولا محتوایی تولید می‌کرد که ارزشمند بود و دانش و اطلاعاتی به زندگی مردم اضافه می‌کرد، در حالیکه در فضای اینستاگرام بعضا، بلاگری با ولنگاری اشتباه گرفته شده است. افراد شروع به نوشتن زندگی روزمره خود می‌کنند، در حالیکه اصلا روزمرگی و سبک زندگی‌ وجود ندارد. در واقع آنچه بسیاری از بلاگرها ایجاد می‌کنند، تظاهر و نمایش است که حتی خودشان هم به آن باور ندارند. برای مثال قانون حفاظت از حریم شخصی کودکان (COPPA)، سن ۱۳ سالگی را به عنوان حداقل سنی که افراد می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی عضو شوند و مغایر با حفظ حریم خصوصی‌شان نیست، اعلام کرده است. این در حالی است که بسیاری از «مامی‌بلاگرها» بدون توجه به این قوانین و با داشتن حس مالکیت نسبت به فرزند خود، عمل و رفتار می‌کنند.

 

بلاگری؛ شغلی که باید ضابطه‌مند شود

 

آشنایی با شاخص‌های کسب و کار  از مولفه‌های بلاگری است

یکی از مولفه‌ها برای اینفلوئنسر شدن،شناسایی و آموزش شاخص‌های کسب و کار موفق است. یعنی فرد تا چه اندازه از اموری مانند جریانات مالی و حساب و کتاب مطلع است. چطور کسب و کارش را به مردم معرفی کند و خدمات و محصولاتش را به فروش برساند. «تبلیغ» هم نوعی محصول است که باید نتیجه این باشد که محصول (تبلیغ) چگونه عرضه شود که بیشترین سودآوری را داشته باشد. اینفلوئنسر باید بداند اگر در شرایطی با وجود رعایت مولفه‌ها، مشتری انتخاب مناسبی نداشته، برای کسب رضایت مجدد او چه کار کند. این موارد، نکات مهمی هستند که لازم است حتما به آنها توجه شود. اما متاسفانه شاهد این هستیم که معرفی فرزند یا همسر یا فلان منزل در فلان نقطه شهر یا کشور، مهمتر از شناسایی اصول حرفه‌ای شده‌ است.

مجرد کارشناس حوزه اینفلوئنسری می‌گوید: در تمام جهان بلاگری یک شغل است. در حالی‌که در عمل بسیاری از بلاگرها آموزش اصولی را کسب نمی‌کنند. به همین جهت می‌توانم بگویم که در فضای بلاگری و کودکان کار مجازیبا امری به نام «پول کثیف» رو به رو هستیم؛ پولی که در قبالش ارزش افزوده‌ای برای چرخه اقتصادی کشور و مردم تولید نمی‌شود؛ ولی در فضای اینستاگرام این کارخانه پول کثیف همواره در حال تقویت‌شدن است.

در فضای بلاگری و کودکان کار مجازی با امری به نام «پول کثیف» رو به رو هستیم. پول کثیف پولی است که در قبالش ارزش افزوده‌ای برای چرخه اقتصادی کشور و مردم تولید نمی‌شودولی در فضای اینستاگرام این کارخانه پول کثیف همواره در حال تقویت شدن است.دانش پلتفرمی و بلاگری

این کارشناس فضای مجازی، در خصوص لزوم برخورداری بلاگرها از دانش پلتفرمی، می‌گوید: معمولا برخی بلاگرها اصلا نسبت به الگوریتم‌ها و پلتفرم‌های اینستاگرامی اطلاعی ندارند و به دنبال کسب دانش ارزشمند در این زمینه هم نیستند.

وی می‌افزاید: در واقع در اینستاگرام و فضای توییتر محتوای زرد بیشتر دست به دست می‌شود و معمولا دانش پلتفرمی بسیاری از افراد در فضای اینستاگرام در این حد است که چون من می‌دانم که محتوای زرد بیشتر دیده می‌شود، پس از آن استفاده می‌کنم. به عبارتی خلاقیتی وجود ندارد که محتوای ارزشمندی هم ایجاد شود. در نتیجه اتفاقی که می‌افتد این است که تولید محتوای زرد و بی‌کیفیت بیشتر می‌شود و محتوای حداقلی، فالوور بی‌کیفیت جذب می‌کند و  فالوور بی‌کیفیت صفحه بی‌کیفیتی ایجاد می‌کند که هیچ بازده و سودی برای خود او و اطرافیانش نخواهد داشت.
در نتیجه مردم حداقلی جامعه حداقلی می‌سازد و جامعه حداقلی کشور حداقلی می‌سازد و کشور حداقلی، رنگ و بوی پیشرفت و نوآوری خلاقانه را در عرصه‌های مختلف نخواهد داشت و در نهایت با فرار نخبگان مواجه خواهیم شد.

 

خلاء قانون و تولید محتوای زرد توسط برخی بلاگرها

مجرد در خصوص وضعیت قوانین موجود در حوزه فعالیت بلاگری می‌گوید: در یک سمت ماجرا نیز ساختارهای حکومتی مقصر هستند که بعضا واکنش‌های خیلی تند و غیر کارشناسانه دارند. برای مثال می‌نویسند که اشخاصی که بالای ۵۰۰ هزار فالوور دارند باید مالیات بپردازند، اما آیا من نمی‌توانم ۴۰۰ هزار فالوور داشته باشم  و بعد صفحه دوم ایجاد کنم؟

همتی، نیز درباره کاستی‌های قوانین بازدارنده از کار کودکان در فضای مجازی اظهار می‌کند: ما در مرحله‌ای حضور افراد بلاگر و تاثیراتشان را جدی نگرفتیم، در حالی‌که تعداد زیادی از آنها از این طریق به درآمدزایی کلان رسیدند و در نهایت با مهاجرت، سرمایه زیادی از کشور خارج کردند. در واقع پس از این مرحله بود که به این نتیجه رسیدیم که باید برای این مساله اقدامی صورت گیرد.
وی ادامه می‌دهد: سال گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شاخ‌های اینستاگرامی که بالای ۵۰۰ هزار فالوور دارند، مالیات بپردازند که البته این قانون هنوز اجرایی نشده است و به نظر می‌آید در صورت اجرا هم کارایی چندانی نداشته باشد زیرا برای برخی موضوعات نمی‌شود خط‌کش گذاشت.

 

بلاگری؛ شغلی که باید ضابطه‌مند شود

 

شخصیت‌سازی بلاگرنماها

مجرد  درمورد ویژگی‌های برخی از بلاگرها می‌گوید: عنصر «شخصیت» در بسیاری از «مامی‌بلاگرها» وجود ندارد. یعنی وقتی تصویر خانواده‌ای را در صفحه‌ای می‌بینید، شاید تنها در قابی که نور و فضای مناسبی دارد، خوب دیده شوند، اما وقتی شروع به صحبت کردن می‌کنند از کلمات رکیک، سخیف و کوچه و بازاری استفاده می‌کنند و این سبک را به پای صمیمیت بیشتر با مخاطبین می‌دانند. در واقع بسیاری از این «بلاگرنماها» نه تنها شخصیت درست و مناسبی ندارند، بلکه شخصیت سازی سالمی را هم رقم نمی‌زنند.

از این منظر، طبیعی است که در این شرایط این سوال را مطرح کنیم که کودکی که در این فضا یک شخصیت ناقص و اشتباهی پیدا می‌کند، در آینده چه رفتارها و حرکاتی خواهد داشت؟ این کودک باید دائما در کانون توجه و دیده‌ شدن باشد و هر کسی که بخواهد از این جلوه جلوگیری کند، یا از زندگی او حذف می‌شود یا با رفتار خیلی زننده‌ از سوی او رو به رو می‌شود. از طرفی این کودک وقتی بزرگ شود، انتظارات بیشتری هم خواهد داشت و در هر مدرسه و مکانی حضور پیدا نخواهد کرد و در نتیجه در دوست‌یابی و حتی همسرگزینی نیز دچار مشکل خواهد شد.

اینگونه است که ما در آینده با بحران هویت شخصیتی مواجه خواهیم بود که تبعاتش در همه جا مانند فضاهای مدیریتی، دولتی، خانوادگی و شغلی قابل مشاهده و لمس خواهد بود. آن وقت  فضای کسب و کار به جای اینکه فضای پویا و ارزشمندی باشد با حرکات و رفتارهای سخیفی همراه خواهد بود که نتیجه و سودآوری لازم نخواهد داشت.

اینفلوئنسری و بلاگرشدن در نوع خود جریان بدی نیست و بلاگری جزو ۵ جریان درآمدساز در کشور است، اما باید راه و روش آن را نیز دانست . زیرا چه طور پول در آوردن مهم‌تر از پول داربودن به هرقیمتی است.          

همتی نیز در این باره می‌گوید: یکی از پیامدهای این موضوع، کاهش تمایل به فرزندآوری است. وقتی افراد معیارهای خود را با استانداردها در فضای مجازی تطبیق می‌دهند، به دلایل مختلف مالی و زمانی از داشتن فرزند صرف نظر می‌کنند. زیرا اقدام به چنین کارهایی علاوه بر صرف پول، نیاز به صرف انرژی و وقت زیاد هم دارد.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر هنگامی که این کودکان در امری دچار شکست شوند، برایشان سرخوردگی ایجاد می‌شود، زیرا آن‌ها از سنین کودکی عادت می‌کنند که فقط مورد تائید دیگران با الفاظی مانند «چه قدر تو خوشگلی»، قرار گیرند و یا اینکه عامل پیشرفت خانواده و والدین را خود و کنشگری خود در فضای مجازی بدانند، حتی ممکن است دچار چالش‌ها و اختلافاتی با والدین‌خود شوند.
همچنین این کودکان در آینده ممکن است در ازدواج و تشکیل خانواده دچار مشکل شوند. برای مثال ممکن است چنین فکر کنند که چون شاخ اینستاگرامی هستند، باید با شاخ اینستاگرامی دیگر ازدواج کنند. این کودکان در طی زمان به خصوص در سن بلوغ، ظاهر و قیافه متفاوتی پیدا می‌کنند. اینجاست که دیگر کسی برای چهره دوران بلوغ آن‌ها پول و تبلیغ  نمی‌دهد. به اصطلاح  این شاخ اینستاگرامی دیگر از سکه می‌افتد که پذیرش این موضوع برای وی حتما سخت خواهد بود.

دانش و مهارت لازمه بلاگری حرفه‌ای است

مجرد درباره لزوم برخورداری از دانش و مهارت‌های خاص برای بلاگری گفت: بسیاری از افراد که در اینستاگرام صفحه‌ای دارند، از وقتی تشکیل خانواده می‌دهند، شروع به داستان سرایی می‌کنند تا زمانی‌که صاحب فرزند می‌شوند. پس از آن این داستان سرایی با حرکات و رفتارهای کودک ادامه می‌یابد. در واقع این افراد که بدون تخصص و مهارت هستند، از امور بی‌ارزش، چیزی می‌سازند که صرفا یک پوسته ارزشمند و عوام فریب دارد. جالب است که محتوایی که اغلب بلاگرهای روزمره و مامی بلاگرها در خانه و … تولید می‌کنند، همان کارهایی است که مادران و پدران ما در گذشته انجام می‌دادند و جزو بدیهیات و امور اولیه هر زندگی مشترک است.

این کارشناس حوزه بازاریابی دیجیتال می‌گوید: بسیاری از بلاگرها به تولید محتوای روزمره و نه ارائه سبک زندگی خاص می‌پردازند. به استناد دیکشنری کمبریج، مفهوم «daily routin» یعنی تولید محتوای روزمره و روال عادی زندگی که با مفهوم دیگری به نام سبک زندگی «life style» تفاوت دارد. سبک زندگی برخواسته از ارائه و نمایش ارزش‌ها، ایده‌ها و  فعالیت‌هایی است که فرد برای زندگی فردی، اجتماعی و کسب و کار خود انجام می‌دهد و در معنای واقعی کلمه یک سبک است، اما نمایش  فعالیت‌های روزمره مانند نوشیدن چای، قدم زدن و مواردی از این دست ارائه یک سبک زندگی خاص نیست و تنها نمایش یک محتوای پوچ و روتین زندگی خود فرد است.

این داده‌ها و اطلاعات بی‌ثمر به قدری هم زیاد شده است که به تعبیر «محمدرضا شعبانعلی» ما با فاضلاب شبکه‌های اجتماعی مواجه هستیم که پر از اطلاعات بی‌ارزش است. بنابراین می‌توان گفت که این افراد فقط به دنبال این هستند به چیزی دستاویز داشته باشند که سودآوری بیشتری برایشان داشته باشد.

داده‌ها و اطلاعات بی‌ثمر به قدری در شبکه‌های مجازی زیاد شده است که به تعبیر «محمدرضا شعبانعلی» ما با فاضلاب شبکه‌های اجتماعی مواجه هستیم که پر از اطلاعات بی‌ارزش است.علت شکل گیری بلاگرهای سخیف 

مجرد، درمورد علل شکل‌گیری برخی از بلاگرها در فضای اینستاگرام می‌گوید: شرایط اقتصادی نامساعد یکی از مهمترین عوامل به وجود آمدن برخی از صفحات بی‌ارزش بلاگرها است. نکته حائز اهمیت این است که به دلیل پولدار شده عده‌ای از این طریق، روز به رورز شاهد شکل‌گیری بیشتر بلاگری‌های سخیف و مامی‌بلاگرهایی هستیم که از فرزندانشان برای دستیابی به درآمد استفاده می‌کنند. این جریانات، مادامی که از مشاوره‌های کارشناسان و دغدغه‌مندان این فضا استفاده نشود، اصلاح نخواهد شد.

مجرد اظهار می‌کند: اینفلوئنسری و بلاگرشدن در نوع خود جریان بدی نیست و بلاگری جزو ۵ جریان درآمدساز در کشور است، اما باید راه و روش آن را نیز دانست . زیرا چه طور پول در آوردن مهم‌تر از پول داربودن به هرقیمتی است.

راهکار چیست؟

مجرد به راهکارهای موثر در این زمینه اشاره می‌کند و می‌گوید: در این فضا ضمن اینکه باید قوانین به صورت اصولی و درست تقویت شود، باید فرهنگ‌سازی مردمی هم اتفاق بیفتد. سواد رسانه‌ای مردم باید تقویت و کاربردی شود. برای فضای اینفلوئنسری، اینفلونسر مارکتینیگ و تبلیغات باید بسترسازی شود و پلتفرم‌های مناسبی طراحی شود.

همتی نیز در این باره می‌گوید: در حوزه کودکان کار مجازی هم ما در ابتدا باید بپذیریم چنین چیزی وجود دارد و نیازمند قانون جدید و پویا در این زمینه هستیم. آنگاه باید سامانه و یا صنفی مشخص شود که بلاگرها و کنشگران فعال در فضای مجازی و اینفلوئنسراها در آن عضویت داشته باشند و براساس پاردایم‌های مشخص فعالیت این افراد رتبه‌بندی شود. این نمره هم می‌تواند به روش‌های مختلف توسط مردم عادی، تبلیغ‌دهنده و یا کارشناسان بازاریابی دیجیتالی ارائه شود. به این صورت تولیدکننده که نیازمند تبلیغ است، می‌تواند براساس این رده‌بندی به آن‌ها مراجعه کند. دادن نمره و رتبه به این اشخاص سبب می‌شود که آنها نیز برای بالا بردن نمره خود، محتواهای بهتری تولید کنند. یعنی اگر مرکزی در این زمینه به عنوان مرجع شناخته شود، موضوع برای همه اهمیت پیدا می‌کند. البته این اقدامات باید اصولی و علمی به دور از هیجانات و التهابات انجام شود.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*