گزارش / ارز ترجیحی؛ به نام مردم به کام دیگران

 

 

ارز ترجیحی؛ به نام مردم به کام دیگران

ارز ترجیحی؛ به نام مردم به کام دیگران

پس از کش و قوس های فراوان بالاخره روز یکشنبه ۱۵ اسفند ماه نمایندگان مجلس رای به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دادند؛ ارزی که به گفته فعالان اقتصادی به نام مردم و به کام دیگران توزیع می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، از فروردین سال ۹۷ و پس از افزایش نرخ دلار به ۵ هزار تومان شوکی به بازار ارز وارد شد که پژواک آن تا ستاد اقتصادی دولت رفت و در نهایت تصمیم مسئولان ارشد کشوری بر آن شد تا با تثبیت نرخ دلار روی رقم ۴,۲۰۰ تومان برای کلیه امور ارزی، بازار را با یک نرخ مدیریت کنند. دولت به قدری بر تصمیمِ دستوری خود مبنی بر تثبیت نرخ ارز مصمم بود که حتی مبادله ارز در بازار آزاد را قاچاق اعلام کرد.

بر خلاف آنچه که دولتمردان تصور می‌کردند، با اعمال این سیاست نه تنها مدیریت بازار ارز به حاشیه رانده شد بلکه به قدری دروازه‌های سودجویی در بازار ارز و تجارت باز شد که دولت به صورت نسبی از تصمیم خود عقب نشینی و در مرداد ماه سال ۹۷ اعلام کرد که فقط ۲۵ قلم کالا مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند.

ماجرا به همین جا ختم نشد و با توجه به باز شدن دریچه‌های مختلف سودجویی و محدودیت‌های ارزی دولت، در ادامه لیست اقلام مشمول دریافت ارز ترجیحی کوچک‌تر و در نهایت محدود به ۷ گروه کالایی شامل «جو»، «ذرت»، «گندم»، «روغن خام»، «دارو»، «تجهیزات پزشکی» و «انواع دانه‌های روغنی (سویا)» شد.

بر این اساس اگرچه دولت دوازدهم کم و بیش به دنبال حذف ارز ترجیحی از اقتصاد ایران بود اما هرگز این اتفاق عملیاتی نشد؛ با روی کار آمدن دولت سیزدهم، ابتدا لایحه حذف ارز ترجیحی را به مجلس ارسال کرد اما نمایندگان مجلس دست رد به درخواست دولت زدند و در ادامه دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای سال آینده پیش بینی کرد.

در این بین اخبار ضد و نقیضی در مورد حذف ارز ترجیحی در زمستان سال جاری از سوی دولتمردان و فعالان اقتصادی منتشر می‌شد که در نهایت دولت اعلام کرد فعلاً قصدی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد.

مهر تأیید مجلس بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

بر این اساس، پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره روز یکشنبه ۱۵ اسفند ماه نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی را مشخص کردند؛ بر این اساس به دولت اجازه داده شد که نسبت به حذف کالاهای اساسی از سبد ارز ترجیحی اقدام کند. همچنین به منظور جبران زیان رفاه مصرف کننده دولت موظف به پیش‌بینی کالابرگ الکترونیکی شد.

ارز ترجیحی؛ به نام مردم به کام دیگران

در این رابطه ابوالفضل روغنی عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خروجی اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، فساد و رانت است. بنابراین ارز ۴۲۰۰ تومانی از اشتباه‌های بزرگ در تاریخ اقتصاد ایران بوده که باید حذف شود زیرا تداوم این سیاست، اشتباه بزرگ‌تری است.

وی افزود: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی آثار مثبت زیادی در اقتصاد کشور خواهد داشت زیرا این ارز به نام مردم و به کام دیگران بود. این ارز برای غذا و دارو بود اما هیچ اثر مثبتی در این بخش‌ها نداشت. سودهای بزرگی از تخصیص ارز ترجیحی توزیع شد اما هیچ نتیجه‌ای برای مردم نداشت.

روغنی گفت: باید توجه داشت که با توجه به اینکه تأمین معاش مردم از مهم‌ترین وظایف حاکمیت است، دولت باید روش‌های جایگزین برای کاهش مشکلات معیشتی مردم به ویژه قشر آسیب پذیر را در قالب شیوه‌های مختلف همچون پرداخت یارانه، در دستور کار قرار دهد.

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه معاش مردم باید مورد حمایت قرار گیرد، اظهار کرد: در مورد کالابرگ باید اشاره شود که این سیاست می‌تواند یک سیاست موقتی باشد زیرا در زمان انقلاب نیستیم که نیاز به توزیع کوپن باشد؛ از سویی دیگر احتمال تشکیل بازار سیاه برای خرید و فروش کالابرگ نیز وجود دارد. بهتر است دولت افزایش یارانه نقدی را در دستور کار قرار دهد.

ارز ترجیحی کمکی به تأمین معاش مردم نکرد

همچنین علیرضا کلاهی صمدی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حذف ارز ترجیحی قطعاً سیاست مناسبی است زیرا تبدیل به محلی برای توزیع فساد و رانت شده است و به هیچیک از اهدافی که برای آن در نظر گرفته بودند، نرسید.

وی افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی نه تنها کمکی به تأمین مایحتاج مردم نکرد بلکه فرایند تأمین و توزیع دارو را نیز برهم زد و موجب قاچاق معکوس این کالا شد؛ همچنین در برخی از حوزه‌ها تعادل بازار را بهم زد.

کلاهی گفت: بهترین دره‌ای که در اقتصاد ایران داشتیم مربوط به دوره‌ای می‌شود که ارز تک نرخی بود؛ سیاستمداران باید بدانند که دستوری کردن اقتصاد هیچ کمکی به کشور و مردم نمی‌کند.

وی تاکید کرد: البته با توجه به اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم زاست، دولت باید نسبت به مدیریت اثرات اجرای این سیاست بر معیشت مردم حساسیت لازم را داشته باشد.

دولت حمایت از معاش مردم را وظیفه خود بداند

فرشید شکر خدایی عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حذف ارز ترجیحی سیاست درستی است زیرا رانت بزرگی در اقتصاد ایران توزیع می‌کند؛ اگر دولت نوع تأمین مواد اولیه را به درستی مدیریت کند گرانی آن‌چنانی نیز نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه آنکه با توجه به وضعیت تورم، مردم کالاهای ارزان همچون نان و تخم مرغ را جایگزین کالاهای دیگر در سفره خود کرده‌اند، اگر این کالاها را هم از سفره مردم حذف کنیم دیگر چیزی باقی نمی‌ماند بنابراین دولت حتماً باید موضوع حمایت از حداقل معاش مردم را جزو وظایف خود بداند.

عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: کنترل قیمت اقلامی مانند کنجاله‌ها، خوراک دام و … که توسط دولت وارد می‌شود باید به صورت جد در دستور کار باشد.

شکر خدایی تصریح کرد: اعطای کالابرگ باید به عنوان سیاست موقت در دستور کار دولت باشد؛ به جای آن دولت باید به دنبال درمان رایگان، بیمه سلامت برای همه، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش دستمزد، افزایش تولید ناخالص ملی و تک نرخی کردن ارز باشد.

وی با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کشور موجب خیر است، افزود: دولت باید به مرور به سمت تک نرخی کردن ارز نیز پیش برود زیرا در حال حاضر ما با انواع و اقسام ارزها در کشور مواجه هستیم که صادرات و واردات دچار چالش کرده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: از سویی دیگر نیز دولت باید با حمایت از تولید، خدمات و ارزش زمینه‌های کاهش نسبی نرخ ارز و افزایش تولید ناخالص ملی را نیز فراهم کند. در این صورت ثروت کشور زیاد می‌شود، هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد و با تقویت ریال، قدرت خرید مردم بالا می‌رود.

 

 

 

 

شمارش معکوس اتصال دستگاه‌ها به سامانه ملی کسب و کارها/ اجرای قانونی که ۱۳ سال خاک خورد

تهران- ایرنا- هجدهم اسفندماه (فردا) آخرین مهلت دستگاه‌ها برای اتصال به درگاه ملی مجوزهاست و شمارش معکوس برای الکترونیکی شدن صدور جواز کسب و کارها به صدا درآمده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، نظام مجوزدهی مطلوب، بهبود و توسعه محیط کسب و کار و رونق تولید و اشتغال را به همراه دارد، با این حال الزامات غیرضروری و دست و پاگیر باعث شده تا مجوزدهی در کشور ما به یکی از چالش‌های اصلی و طاقت فرسای کسب و کارها تبدیل شود.

قانون گذار برای حل این معضل، در ماده هفت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب بهمن ۱۳۸۷، وزارت امور اقتصادی و دارایی را مکلف کرده که شرایط صدور مجوز برای همه کسب و کارها را شفاف و تسهیل کند.

در ماده هفت قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که در سال ۱۳۸۷ تصویب شد آمده است به منظور تسهیل سرمایه گذاری در ایران، مراجع صدور مجوزهای کسب و کار موظفند شرایط و فرآیند صدور یا تمدید مجوزهای کسب و کار را به نحوی ساده کنند که هر متقاضی مجوز کسب و کار در صورت ارائه مدارک مصرح در درگاه ملی مجوزهای کشور، بتواند در حداقل زمان ممکن، مجوز مورد نظر خود را دریافت کند. سقف زمانی برای صدور مجوز در هر کسب و کار، توسط «هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار» تعیین و در درگاه مذکور اعلام می شود.

در واقع هدف قانون گذار از تصویب این ماده قانونی این است که هر افراد متقاضی کسب و کار، بداند شرایط و مدارک مورد نیاز برای راه‌اندازی هر نوع کسب و کاری چیست و فرایند اخذ مجوز به چه میزان زمان و هزینه نیاز دارد؛ هدفی که تاکنون محقق نشده و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی را دچار دلسردی و سردرگمی کرده است.

اصلاحیه اصل ۴۴ قانون اساسی اسفند سال گذشته در مجلس به تصویب رسید و مهلتی یکساله به ۳۳ دستگاه صدور مجوز در کشور داده شد تا زیرساخت‌های لازم برای پیوستن به درگاه ملی و صدور الکترونیکی مجوزها را فراهم کنند و این مهلت قانونی  ۱۸ اسفند امسال به پایان می رسد.

پیش از این صدور مجوزهای کسب و کار منجر به ایجاد بوروکراسی اداری، خروج سرمایه از کشور و مجوز فروشی در بازار سیاه شده است که تمامی این عوامل منجر به این شده که فضای کسب و کار رتبه مناسبی نداشته باشد. این در حالی است که صدور امضاهای طلایی در بدنه دستگاه‌ها، موازی کاری دستگاه‌های اجرایی و پاسکاری کارآفرینان به دستگاه های مختلف از دیگر تاثیرات مخرب صدور مجوز کسب و کار بوده است.

«سید امیر سیاح»، رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد در این مورد می‌گوید: اهمیت توسعه کسب و کارها در کشور و رفع موانع پیش روی آنها، باعث شده تا دولت سیزدهم با همکاری مجلس و قوه قضائیه بیش از هر زمان دیگری اجرای کامل این ماده قانونی را مورد توجه قرار دهد تا با شفاف سازی و الکترونیکی شدن فرایند اخذ مجوزهای کسب و کار، متقاضیان دریافت مجوز بتوانند در کمترین زمان و با حداقل هزینه، مجوز کسب و کار خود را دریافت نمایند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های مرجع صدور مجوز تمام توان و ظرفیت خود را برای شفاف سازی شرایط و ضوابط صدور مجوز و اتصال درگاه‌های تخصصی خود به درگاه ملی مجوزها به کار گرفته‌اند، ابراز امیدواری کرده است که همه دستگاه‌ها بتوانند در مهلت مقرر تکالیف قانونی خود را در شفاف سازی تعداد و فرایند نظام مجوزدهی کشور براساس احکام ماده ۷ قانون اصل ۴۴ برای استقرار نظام مجوزدهی مطلوب به سرانجام برسانند.

هیات مقررات زدایی در ۱۲ بهمن ماه امسال به دستور «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی تمام دستگاه‌هایی که مجوز کسب و کار صادر می‌کنند باید مدارک و شرایط صدور مجوزهای کسب و کار خود را به صورت الکترونیکی در درگاه ملی و تخصصی خود بارگذاری کنند تا متقاضیان با ثبت مدارک خود مجوز مربوطه را به صورت الکترونیکی دریافت کنند.

ماده هفت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در ۱۳ سال گذشته به دلیل ابهامات موجود اجرا نشده و بر زمین مانده بود اما در دولت جدید و با دستور وزیر اقتصاد مقرر شد که ابهامات در اولین فرصت برطرف شود. قانون مذکور در طول سالیان گذشته سه بار اصلاح شده است.

بسیاری از صاحبنظران تعارض منافع دستگاه‌ها و امضاهای طلایی برخی کارشناسان دستگاه‌ها را علت عدم تحقق اهداف صدور مجوز کسب و کارها به صورت الکترونیکی می‌دانند، اما دستگاه‌ها نبود زیرساخت لازم برای اتصال به سامانه مربوطه را مطرح می‌کنند.

پس از ابلاغ وزیراقتصاد به دستگاه‌های ذیربط مبنی بر اتصال دستگاه به سامانه‌های مربوطه شمارش معکوس برای این امر آغاز و فردا ۱۸ اسفندماه آخرین مهلت تعیین شده است.

پس از سال‌ها دولت و مجلس شورای اسلامی اراده جدی برای ساده شدن صدور مجوزهای کسب و کار را سرلوحه کار خود قرار دادند.

بنا به گفته عضو ناظر مجلس در هیات مقررات زدایی با وجود الزام قانونی که برای همکاری دستگاه‌ها وجود داشته؛ برخی وزارتخانه ها مانند جهادکشاورزی، صمت، گردشگری و فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری مطلوبی نداشتند.

پیش از این مجوزهای کسب و کار با امضاهای طلایی صادر می‌شد و نباید تصور کنیم که با اجرای این مرحله تمام مشکلات برطرف می‌شود بلکه این مصوبه تنها آغاز یک فرآیند و مبارزه با جریان‌هایی است که می‌خواهند ورود کارآفرینان به اقتصاد را مسدود و رقابت در اقتصاد کشور را مختل کنند.

 

 

 

 

آیت‌الله رئیسی در اجلاسیه رسمی خبرگان رهبری:

بودجه ۱۴۰۱ بدون کسری و با در نظر گرفتن رشد اقتصادی ۸ درصدی تنظیم شده است/

نگران تامین کالاهای اساسی نیستیم/لزوم توجه به خطوط قرمز درمذاکرات

بودجه ۱۴۰۱ بدون کسری و با در نظر گرفتن رشد اقتصادی ۸ درصدی تنظیم شده است

تهران-ایرنا- رییس جمهور گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بدون کسری بودجه و با در نظر گرفتن تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی تنظیم شد، در حالی که در سال‌های گذشته متوسط رشد اقتصادی کشور کمتر از یک درصد و حدود ۴ دهم درصد بوده است.

به گزارش حوزه احزاب ایرنا ، آیت‌الله  سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح سه‌شنبه در اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری مهم‌ترین نتیجه «جهاد تبیین» را همگام شدن مردم با نظام اداری، افزایش سرمایه اجتماعی و ارتقاء اعتماد عمومی به نظام و کارگزاران کشور دانست و افزود: قدرت جمهوری اسلامی بر همراهی مردم و حضور آنان در صحنه‌های مختلف استوار بوده و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت، اقتدار و امنیت ملی کشور است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه دولت مردمی اعلام کرده که حسب انتظار مردم وظیفه اصلی خود را ایجاد تحول در کشور می‌داند، اظهار داشت: برای اجرای تحول ابتدا باید وضع موجود را دقیقاً شناخت و وضع مطلوب را ترسیم کرد و در مرحله بعد، فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب را کمتر کرد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سند و مبنای تحول در دولت است، تصریح کرد: محور اصلی فعالیت‌های دولت مردمی اقامه عدالت و رفع عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه است. امام راحل پرچم عدالت را در کشور برافراشت و رهبر معظم انقلاب پس از ایشان پرچمدار عدالت بودند و این دولت نیز به پیروی از امام و رهبری تحت لوای پرچم عدالت فعالیت خواهد کرد.

آیت‌الله رئیسی در ادامه با تشریح اقدامات دولت در کاهش قابل توجه آمار مرگ و میر کرونایی، نگرانی از وضعیت ذخایر کالاهای اساسی را دیگر دغدغه دولت در آغاز فعالیت خود عنوان کرد و گفت: دولت پس از برطرف کردن نگرانی ذخایر کالاهای اساسی، بر رفع کسری بودجه و کنترل نقدینگی تمرکز کرد و در این زمینه نیز موفقیت‌های خوبی به دست آورد.

وی افزود: لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بدون کسری بودجه و با در نظر گرفتن تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی تنظیم شد، در حالی که در سال‌های گذشته متوسط رشد اقتصادی کشور کمتر از یک درصد و حدود ۴ دهم درصد بوده است.

رئیس جمهور با طرح این سوال که آیا امکان تحقق هدف رشد ۸ درصدی اقتصادی وجود دارد، یا نه؟ اظهار داشت: براساس سند بودجه ۱۴۰۱ اگر هزینه‌ها کنترل، درآمدها افزایش و جریان نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، تحقق این هدف دور از دسترس نیست.

آیت‌الله رئیسی در تشریح چگونگی تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی، گفت: با دو گام افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری قدم در مسیر تحقق این هدف گذاشته‌ایم. دولت توانسته شرکتهای بزرگ را برای اجرای ۴۸ پروژه بزرگ با بیش از ۱۷ میلیارد دلار اعتبار پای کار بیاورد و از سوی دیگر مقرر شده بانک‌ها نیز به جای فعالیت در عرصه‌هایی مثل خرید ملک، طلا و ارز و فعالیت‌های غیرمولد مشابه سرمایه‌هایشان را به طرف تولید هدایت کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: به طور طبیعی وقتی شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها در اقتصاد و تولید مولد فعال شوند، بخش خصوصی نیز به افزایش حضور در این عرصه ترغیب می‌شود.

وی  با بیان اینکه تعداد پروژه‌های نیمه کاره کشور به قدری زیاد است که اگر تا سالها پروژه جدید کلید نزنیم باز هم پروژه برای تکمیل وجود دارد، خاطر نشان کرد: بودجه مصوبات تمام سفرهایی که انجام شده، تصویب و فعالیت‌ها با سرعت خوبی در حال انجام است.

رئیس جمهور ادامه داد: به عنوان مثال کارگاه‌های عمرانی در خوزستان نسبت به قبل از سفر دولت چندین برابر شده است یا عملیات احیاء خلیج گرگان در طول همین چند روزی که از سفر اخیر دولت به استان گلستان می‌گذرد، آغاز شده است. یکی دیگر از برنامه‌های دولت در سفرهای استانی، فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه تعطیل است که ستادی به همین منظور تشکیل شده و به طور جدی پیگیر رفع مشکلات این واحدها است.

آیت‌الله رئیسی گفت: در مدت سپری شده از آغاز فعالیت دولت تلاش کردیم، خلق پول و افزایش نقدینگی مهار شود و از بانک مرکزی استقراض نشود. در نتیجه همین اقدامات نرخ تورم که به شدت صعودی و در حال شکستن رکوردهای ۷۰ ساله بود، امروز متوقف شده و در حال حرکت به سمت سیر نزولی است.

رئیس جمهور با ارایه برخی آمارها از جمله کاهش رشد پایه پولی از ۴۲ درصد به ۳۳ درصد، کاهش ۱۲ درصدی خالص بدهی دولت به بانک مرکزی و افزایش قابل توجه صادرات نفتی و غیرنفتی و وصول درآمدهای آن، افزود: همه اینها در شرایطی است که همچنان تحریم‌ها و تهدیدهایی که برخی‌ها می‌گفتند مانع فروش نفت و صادرات غیرنفتی است، وجود دارد.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر تجارت با کشورهای همسایه، اظهار داشت: عده‌ای ما را متهم به نگاه تک بعدی به شرق می‌کنند و می‌گویند همانگونه که در گذشته نگاه‌ها متوجه غرب بود، امروز دولت چشم به شرق دوخته است. این سخن صحیحی نیست و دولت به دنبال توسعه روابط با همه کشورها و ایجاد توازن در سیاست خارجی کشور است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رفع فقر مطلق یکی دیگر از دغدغه‌های جدی دولت بوده و هست، گفت: اگر چه شاخص‌های متفاوتی برای تعیین فقر مطلق در جهان وجود دارد، اما ما براساس تعریف عرفی خودمان از فقر مطلق در تلاش هستیم تا آنرا در جامعه اسلامی به طور کامل ریشه کن کنیم.

آیت الله رئیسی ادامه داد: گام بعدی سامان دادن وضعیت خانواده‌هایی است که با خط فقر درگیر هستند. دولت برای بهبود معیشت این بخش از جامعه تصمیم دارد با حذف نظام چانه‌زنی در تعیین حقوق کارگران و کارمندان و متناسب‌سازی دریافتیها، نظام پرداخت را عادلانه کند.

رئیس جمهور با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای در تشریح راهبرد دولت در این زمینه، تصریح کرد: دولت در گام اول خنثی‌سازی تحریم‌ها را با جدیت پیگیری کرد و در گام دوم در مذاکراتی کاملاً عزتمندانه به دنبال رفع تحریم‌ها است.

وی  تأکید کرد: دولت مردمی مذاکرات هسته‌ای را کاملاً براساس اصول و چارچوب تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری دنبال می‌کند و از هیچ یک از خطوط قرمز اعلام شده عقب‌نشینی نکرده و نخواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

شماره گذاری خودرو درب منازل انجام شود

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: یکی از تلاش‌های ما این است که شماره‌گذاری خودرو درب منازل انجام شود.

سردار هادیانفر گفت: پلیس راهور هماهنگی‌ها را هم در این زمینه با سازمان ثبت انجام داده‌است.

در حال حاضر مالکین خودرو برای شماره‌گذاری خودروی خود باید به مراکز شماره‌گذاری مراجعه کنند که همین امر موجب افزایش سفرهای درون شهری و تلف شدن وقت آنها در صف‌های طولانی انتظار است.

 

 

 

از ابتدای ۱۴۰۱

صدور مجوز کسب‌و‌کار صرفا از طریق درگاه ملی مجوز‌ها

نمایندگان مجلس تصویب کردند کلیه امور مربوط به دریافت مجوزهای کسب‌وکار از قبیل تقاضا، پاسخ‌دهی به استعلام‌ها، تأییدیه‌ها و صدور مجوز از ابتدای سال ۱۴۰۱ صرفاً از طریق درگاه ملی مجوزها انجام شود.

بر اساس این مصوبه، از ابتدای سال آینده دستگاه های‌دولتی حق دریافت هیچگونه هزینه بابت خدمات صدور مجوز و امور مربوطه را خارج از این سامانه ندارند.

این مصوبه برای تبدیل شدن به قانون باید در شورای نگهبان تأیید شود.

وزارت اقتصاد اعلام کرده همه دستگاه‌های کشور تا فردا (هجده اسفند) مهلت دارند که مجوز‌های کسب‌وکار را از «درگاه ملی مجوزها» برای درخواست‌کنندگان صادر کنند؛ همچنین بر اساس قانون، دستگاه‌هایی که پس از این تاریخ همکاری نکنند، مجرم شناخته می‌شوند.

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور دیروز دستور داد با دستگاه‌هایی که فرآیند اتصال به درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار را طبق ضرب‌الاجل ۱۸ اسفند انجام ندهند بدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد شود.

 

 

 

حقوق نمایندگان مجلس شفاف شد

شفافیت حقوق نمایندگان با ۲۰۰ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۱ رای ممتنع به تصویب رسید.

براساس این مصوبه حقوق نمایندگان و مدیران مجلس برای نظارت تمام مردم به طور شفاف و ماهانه در سامانه سازمان امور اداری و استخدامی کشور قرار می‌گیرد.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، پیشنهاد شفافیت حقوق نمایندگان و مدیران مجلس در سامانه حقوق و مزایای سازمان امور استخدامی کشور را به تصویب رساندند.

قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان رای‌گیری این طرح گفت: در جریان رای گیری شفافیت حقوق نمایندگان ۱۰۰ درصد در رای‌گیری شرکت کردند.

روز گذشته بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس، دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند از تیرماه سال ۱۴۰۱ کلیه پرداخت‌های مستمر و غیرمستمر نقدی و غیرنقدی (معادل ریالی) و تسهیلات به کلیه شاغلین و بازنشستگان از هریک از منابع و حساب‌های دولتی و متعلق به دولت نزد خود را به تفکیک شماره ملی با اختصاص شناسه یکتای پرداخت کارکنان دولت، پرداخت کنند. بر اساس خط آخر این بند از لایحه، نمایندگان مجلس و شورای نگهبان از انتشار حقوق، پرداخت‌های نقدی و غیرنقدی و مزایا مستثنی شدند.

بر اساس ماده بیست و نهم قانون برنامه ششم توسعه، پرداختی‌ها به مقامات، رؤسا، مدیران کلیه دستگاه‌های اجرایی از جمله مجلس و شورای نگهبان باید در سامانه ثبت حقوق و مزایا (پاکنا) قرار داده شود.

اما با مصوبه امروز مجلس نمایندگان از انتشار حقوق مستثنی نشدند.

 

 

 

پرداخت حقوق کارکنان دولت در ۱۴۰۱ مشروط شد

نمایندگان مجلس در بررسی بودجه‌ای امروز مصوب کردند پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت تنها در صورت ثبت اطلاعات آن‌ها در سامانه یکپارچه نظام اداری انجام شود.

 نمایندگان مجلس مصوب کردند به­ منظور ساماندهی نیروی انسانی و کارکنان دولت و ایجاد انضباط مالی، پرداخت هرگونه حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر به تمامی کارکنان دستگاه‌های اجرائی در قالب قانون برنامه ششم توسعه از جمله کلیه شرکت‌های دولتی صرفاً براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه یکپارچه نظام اداری (کارمند ایران)  انجام می‌گیرد.

در سال جاری موضوع ثبت اطلاعات کارکنان نظام اداری و نیز ثبت حقوق و مزایای کارکنان در سامانه کارمند ایران خبرساز شد. بر اساس اعلام سازمان اداری و استخدامی، ۱۵ آذرماه سال جاری آخرین مهلت ثبت اطلاعات حقوق و مزایای افراد مشمول ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه بوده و بدین‌ترتیب هرگونه پرداختی به افراد مشمول ماده مذکور، به ثبت اطلاعات مشروط شد.

بر اساس مصوبه امروز مجلس درج اطلاعات در سامانه یکپارچه نظام اداری (کارمند ایران) هیچ‌گونه حقی برای استخدام و به‌کارگیری اشخاص ایجاد نمی‌کند و علاوه بر این ثبت اطلاعات برای دستگاه‌های زیر مجموعه مقام معظم رهبری منوط به اذن معظمٌ‌له است.

 

 

 

 

ایران جزو شش کشور تولید پایدار واکسن شد/تولید ۶۰ میلیون واکسن برکت در ماه

سرپرست ستاد اجرایی از تولید ۳۰ میلیون واحد واکسن برکت در ماه خبر داد.

 

عارف نوروزی گفت: با افتتاح خط تولید جدید واکسن برکت توانستیم ۳۰ میلیون واحد واکسن برکت در ماه تولید کنیم و جزو ۶ کشور جهان قرار گیریم که توانایی تولید پایدار واکسن کرونا را دارد.

به گفته سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز صادرات واکسن برکت را صادر کرده و در صورت عدم نیاز در کشور این واکسن می‌تواند صادر شود.

عارف نوروزی درباره عدم تحقق وعده میزان تولید واکسن گفت: بحث تحریم و کارشکنی‌های دشمن مطرح بود که نگذاشتند مواد اولیه به دستمان برسد و انتقال منابع مالی به صورت مستقیم ممکن نبود.

به گفته سرپرست ستاد اجرایی گروه دارویی برکت، ایران جزو بزرگترین تولید کننده‌های واکسن در منطقه غرب آسیا هستند که اکنون می‌توانند ۳۶۰‌میلیون واحد واکسن کوو ایران برکت در سال تولید کنند.

واکسن برکت اولین واکسن ایرانی مقابله با کرونا و کم عارضه‌ترین آن است که نمونه پلاس آن برای مبارزه با سویه ٱ میکرون مجوز گرفته است.

 

 

 

ثبت‌نام قطعی سفر نوروزی عتبات آغاز شد

متقاضیانی که برای سفرهای عتبات نوروزی پیش ثبت‌نام کرده‌اند برای قطعی کردن ثبت‌نام خود اقدام کنند.

ثبت‌نام قطعی سفر نوروزی به عتبات از امروز آغاز می‌شود و اعزام زائران برای سفر نوروزی عتبات از ۲۴ اسفند تا هشتم فروردین‌ صورت می‌گیرد.

با توجه به نامشخص بودن وضعیت سفر‌های زمینی به عتبات، فقط اعزام‌های هوایی برنامه‌ریزی شده و متقاضیان این سفر‌ها با پرداخت هزینه سفر و انتخاب کاروان می‌توانند سفر خود را قطعی کنند.

 

 

 

 

 

 

 

خطر جدی اتمام منابع آب های زیرزمینی

خطر جدی اتمام منابع آب های زیرزمینی

منابع آب‌ زیرزمینی کشور، جزو ذخایر استراتژیک محسوب شده و نقش اساسی و حداکثری در تامین مصارف آب را دارد، این در حالی است که در دهه‌های گذشته حدود ۱۳۶ میلیاردمترمکعب از ذخایر غیرقابل تجدیدپذیر مذکور مصرف شده است.

به گزارش ایسنا، طی ۵۰ سال برداشت از منابع آب زیرزمینی سبب شده است که بیش از ۱۳۰ میلیارد متر مکعب از ذخایر آب زیرزمینی کاسته شود. افت سطح آب زیرزمینی پیامدهای مخربی مانند خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها، از بین رفتن پوشش گیاهی، افزایش گرد و خاک، نشست زمین، ایجاد فروچاله‌ها و شکاف‌های طولانی در دشت‌ها و شور شدن آب زیرزمینی را به‌دنبال دارد.

نشست زمین علاوه بر خسارت‌هایی که به زیرساخت‌ها و ابنیه وارد می‌کند، خسارت جبران‌ناپذیری برای آبخوان‌ها دارد، چرا که نشست زمین به‌ معنی پرشدن حفره‌های خالی بین دانه‌های خاک و از بین رفتن ظرفیت ذخیره آب در آبخوان است و دیگر امکان ذخیره آب در سفره آب زیرزمینی وجود نخواهد داشت.

درحال حاضر نشست زمین در دشت ورامین ۳۶ سانتیمتر در سال گزارش شده و در دشت کبودرآهنگ ۲۵ فروچاله با ابعاد چند ۱۰ متری ایجاد شده است. پدیده شور شدن آب زیرزمینی در اغلب دشت‌های کشور و به‌ویژه در دشت‌های فلات مرکزی وجود دارد و در مناطقی برای استفاده از آب زیرزمینی نیاز به تجهیزات آب‌شیرین‌کن است.

تمامی این موارد نشان می‌دهد که برداشت از منابع آب زیرزمینی بیش از اندازه بوده است و با وجود همه این پیامدها این اضافه‌برداشت‌ها همچنان ادامه دارد.  با توجه به مخاطرات ناشی از کسری مخزن، طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب‌زیرزمینی در سال ۱۳۹۳ تصویب و از همان سال اجرای آن شروع شد. به نحوی که عملکرد آن از سال ۱۳۹۴ تا پایان سال ۱۳۹۹ و همچنین فعالیت‌های باقیمانده در طول سال‌های برنامه ششم توسعه و اقدامات باقیمانده آتی در جدول شماره ۱ ارائه شده است. محدودیت‌های موجود در کشور نشان می‌دهد، امکان تحقق کلیه اهداف پیش‌بینی شده با این روند فراهم نیست.

لذا اهم برنامه‌های طرح برای سال‌های باقیمانده برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰)، استقرار حدود ۹۲۰ گروه گشت و بازرسی، اتمام آماربرداری سراسری مرحله سوم و تهیه بیلان منابع آب محدوده‌های مطالعاتی، استمرار فعالیت‌های اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، پیاده‌سازی الگوی مشارکتی مدیریت منابع آب‌زیرزمینی در دشت‌های پایلوت و همچنین انسداد ۱۰۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز و نصب ۲۰ هزار دستگاه کنتور هوشمند حجمی روی چاه‌های مجاز است.

ضمناً اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری و انجام فرایندهای بهره‌بردار محور با توسعه سامانه‌های ایجاد شده نیز در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد. اقدامات کنترلی و نظارتی بالا در مجموع منجر به مدیریت و کنترل برداشت در حدود ۴ میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی از ابتدای طرح (۱۳۹۴) تا پایان برنامه ششم می‌شود.

خطر جدی اتمام منابع آب های زیرزمینی

اعتبار ابلاغی برای اجرای اقدامات این طرح در ۷ سال اخیر (سال‌های ۱۴۰۰-۱۳۹۴) برابر ۲۲۴۷ میلیارد تومان بوده ولی حدود ۵۰ درصد این اعتبار (۱۱۲۷ میلیارد تومان) در سال‌های پیش  تخصیص یافته است. این درحالیست که مطابق آخرین برآوردها برای اجرای کامل طرح و اتمام همه فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده طی چهار سال آینده (سال‌های ۱۴۰۴-۱۴۰۱) در مجموع قریب به ۱۶ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است. توزیع اعتبارات در بخش‌های مختلف طرح در جدول ۲ و شکل ذیل آن نشان داده شده است. تحقق اهداف مورد نیاز با رویه فعلی تخصیص اعتبارات امکان پذیر نمی‌باشد. تجارب شش ساله اجرای طرح نشان می‌دهد که تحقق اهداف تعیین شده در طرح احیاء و تعادل بخشی در بازه زمانی مورد نظر منوط به اجرایی شدن کامل مصوبات جلسه ۱۵ شورای عالی آب توسط وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذیربط است.

خطر جدی اتمام منابع آب های زیرزمینی

خطر جدی اتمام منابع آب های زیرزمینی

خطر جدی اتمام منابع آب های زیرزمینی

چالش‌ها و مشکلات عمده طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور بسیار است آنطور که شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اعلام کرده می توان به فقدان آگاهی عمومی و عدم توجه به وضعیت بحرانی منابع آب توسط مردم و مسئولین، تعارض منافع فردی با مصالح ملی، عدم کفایت برخی زیرساخت‌ها در کشور (نظیر شرکتهای تولیدکننده کنتورهای هوشمند)، وجود قوانین، آیین‌نامه‌ها و ضوابط مختلف و متضاد با یکدیگر، مشکلات ساختاری، کمبود نیروی انسانی متخصص در وزارت نیرو و سایر وزارتخانه‌های مسئول، عدم هماهنگی بین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف و عدم جدیت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و ناهماهنگی‌ها و بعضا تقابل بین آنان که ناشی ازتعارض اهداف و مسئولیت‌هاست. (مثلا مقوله بحران آب و صیانت از آن که بر عهده وزارت نیروست و تولیدات کشاورزی بدون توجه به ظرفیت آبی کشور با جهاد کشاورزی است) اشاره کرد.

طبق اعلام وزارت نیرو، همچنین کمبود اعتبار لازم و عدم تخصیص به موقع اعتبارات و توجه به طرح‌های سازه‌ای بجای طرح‌های بهره‌برداری، چالش‌های حقوقی و فقدان ساختار قضایی و انتظامی موردنیاز (عدم تناسب جرم و مجازات، روند طولانی مدت صدور احکام قضایی، ….)، مشکلات ناشی از تداخل مسئولیت‌ها و ملاحظات سیاسی (نمایندگان مجلس و ائمه جمعه، …)، عدم نظارت عالیه و فراسازمانی از سوی یک دستگاه (مثلا شورای عالی آب یا سازمان برنامه و بودجه در دولت) بر اجرای طرح در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مسئول، عدم وجود تنوع شغلی و تمرکز اشتغال بر آب و کشاورزی، عدم توجه به اقتصاد آب و انرژی در حوضه منابع آب زیرزمینی، عدم تدوین الگوی کشت کشور متناسب با آب قابل برنامه‌ریزی و ناهمسویی اجرای سیستم‌های نوین آبیاری با اهداف تعادل‌بخشی آبخوان‌ها و تشدید افت تراز آب از دیگر مشکلات این بخش اعلام می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*