پیامک

مدیران بیمه ودرمان تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی معارفه شدند

    • مدیران بیمه ودرمان تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی معارفه شدند

در مراسمی با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی امور استان های تامین اجتماعی ،  سید حسین فراتی به عنوان مدیرکل جدیدبیمه و دکتر ابوالفضل سلطانی به عنوان مدیر جدیددرمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی معارفه شدند.

در این مراسم از زحمات محمدی مدیرکل سابق تامین اجتماعی استان قدردانی و سید حسین فراتی به عنوان مدیرکل جدید انتخاب شد و همچنین از زحمات ۱۶ ساله دکتر فیروزی مدیر درمان تامین اجتماعی استان قدردانی و دکتر سبحانی به عنوان مدیر جدید  درمان خراسان جنوبی منصوب شد.

 

 

کسب مدال طلای ورزشکار خراسان جنوبی در مسابقات چلنج فیتنس قهرمانی کاپ آسیا/۷

کسب مدال طلای محتشم خزیمه در مسابقات چلنج فیتنس قهرمانی کاپ آسیا

محتشم خزیمه در مسابقات چلنج فیتنس قهرمانی کاپ آسیا مدال طلا کسب کرد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، مسابقات چلنج فیتنس آسیا و قهرمانی کاپ آسیا به میزبانی کیش برگزار و محتشم خزیمه ورزشکار خراسان جنوبی در دسته پیشکسوتان عنوان قهرمانی و مدال طلای کاپ آسیا را به خود اختصاص داد ‌.

رقابت های فوتسال لیگ دسته یک خراسان جنوبی پایان یافت /۷

سوت پایان رقابت های فوتسال لیگ دسته یک خراسان جنوبی با قهرمانی تیم ۹۰ بیرجند

سوت پایان رقابت های فوتسال لیگ دسته یک خراسان جنوبی با قهرمانی تیم ۹۰ بیرجند زده شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، رقابت های فوتسال لیگ دسته یک استان پس از انجام ۲۱ بازی به ایستگاه پایانی رسید و تیم ۹۰ بیرجند عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد و تیم های شهرستان طبس و ستاره ساز بیرجند به ترتیب عناوین دوم و سوم را از آن خود کردند. مراسم اختتامیه مسابقات فوتسال لیگ دسته یک خراسان جنوبی گرامیداشت هفته جوان نیز، در سالن شهیدین قاسمی بیرجند با حضور حسن عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان استان، شیردل رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان بیرجند و مسئولین هیات فوتبال برگزار شد. بر این اساس تیم فوتسال ۹۰ بیرجند به عنوان نماینده خراسان جنوبی در مسابقات کشوری حضور خواهد یافت.

دوچرخه سوار قاینی نایب قهرمان جایزه بزرگ هونامیک خراسان رضوی/۷

دوچرخه سوار قائنات نایب قهرمان جایزه بزرگ هونامیک خراسان رضوی

دوچرخه سوار قائنات نایب قهرمان جایزه بزرگ هونامیک خراسان رضوی شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، مسابقه جایزه بزرگ دوچرخه سواری هونامیک خراسان رضوی به میزبانی مشهد برگزار و ۱۶۳ دوچرخه سوار در دو رده سنی زیر ۱۸ و بالای ۱۸ سال، مسیر چهارراه نخ‌ریسی تا شاندیز به مسافت ۴۵ کیلومتر را رکاب زدند. گفتنی است ؛ سجاد زرین دوست دوچرخه سوار خوش آتیه شهرستان توانست در رده سنی جوانان در جایگاه دوم این مسابقات قرار بگیرد‌.

اخذ مجوز کارشناسی ارشد صنایع دستی دانشکده هنر/۲-۳

شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رشته صنایع دستی، توسط دانشگاه بیرجند موافقت کرد.
اخذ مجوز پذیرش رشته کارشناسی ارشد صنایع دستی دانشکده هنر در قالب طرح تعاون

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر محمدعلی رستمی نژاد رئیس گروه برنامه ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه با بیان این خبر افزود: ‏رشته صنایع دستی با توجه به سیاست‌های کلان توسعه رشته‌ها صورت گرفته است و مبتنی بر برنامه راهبردی ‏دانشگاه و دانشکده هنر در سال ۱۴۰۴ است. از جمله ویژگی خاص این رشته، اخذ مجوز آن در قالب طرح تعاون با  همکاری دانشگاه مازنداران است.
وی گفت: دانشگاه بیرجند از مهرماه سال ۱۴۰۱ در رشته‌ مذکور پذیرش دانشجو ‏خواهد داشت.‏

 

 

 

 

 

به همت پژوهشگران دانشگاه بیرجند جهت پیاده سازی روش های کنترلی پیشرفته انجام شد؛

طراحی و ساخت مجموعه آموزشی درایوهای الکتریکی/۲-۳

مجموعه آموزشی درایوهای الکتریکی جهت پیاده سازی روش های کنترلی پیشرفته به همت پژوهشگران دانشگاه بیرجند طراحی و ساخته شد.
طراحی و ساخت مجموعه آموزشی درایوهای الکتریکی

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در توضیح ساخت این مجموعه آموزشی می‌توان گفت که امروزه انواع درایوها جهت کنترل دور موتورهای الکتریکی یکی از مهمترین و پرکابردترین تجهیزات در صنایع مختلف می‌باشند. با این مجموعه آموزشی قابلیت پیاده سازی روش‌های مختلف کنترل عددی و برداری درایوهای سه فاز موتور سنکرون و القایی امکان‌پذیر می‌شود.
این میز آموزشی مبتنی بر جدیدترین رویکردهای آموزشی و کارکردهای درایوهای صنعتی بوده و جنبه‌های آموزشی و پژوهشی کلیه مقاطع تحصیلی مهندسی برق را پشتیبانی می‌کند. آموزش و آماده‌سازی دانشجویان مهندسی برق جهت ورود به صنعت یکی از اهداف اصلی این میز آموزشی است. همچنین این میز آموزشی به‌منظور پشتیبانی از اهداف اتوماسیون صنعتی به PLC و HMI مجهز شده است.
این کار در غالب طرح پژوهشی فناورانه در آزمایشگاه تحقیقاتی الکترونیک قدرت و درایو گروه قدرت توسط دکتر محمد علی شمسی نژاد، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر و مهندس محمد فراهانی، دانشجوی مقطع دکتری الکترونیک قدرت طراحی و ساخته شده است.

 

 

 

 

برگزاری شب شعر ویژه گرامیداشت حکیم نظامی/۲-۳

    
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری شب شعر ویژه گرامیداشت حکیم نظامی، شاعر نامدار ایرانی خبر داد.

به گزارش امروز جنوبی خراسان جنوبی، محمود رمضانی با بیان این خبر، عنوان کرد: شب شعر ویژه گرامیداشت حکیم نظامی، صاحب سبک و پیشوای داستان سرایی در ادبیات فارسی، با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون هنرمندان و موسسه فرهنگی و هنری افق هزاره برگزار می شود.

به گفته وی علاقه مندان می توانند یکشنبه ۲۲ اسفند ماه ساعت ۲۰ ، در محل سالن اجتماعات کانون هنرمندان واقع در پارک توحید بیرجند، در این شب شعر شرکت کرده و از نوای شاعران استان بهره ببرند.

وی افزود: دکتر محمد بهنام فر استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند نیز به عنوان سخنران این شب شعر، به معرفی نظامی و آثار وی خواهد پرداخت.

 

 

 

پیگیری و اجرای مصوبات سفر رییس جمهوری جزو اولویت‌های خراسان جنوبی

پیگیری و اجرای مصوبات سفر رییس جمهوری جزو اولویت‌های خراسان جنوبی/۳-۷

استاندار خراسان جنوبی گفت: پیگیری، اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های مصوبات سفر رییس جمهوری جزو اولویت‌های خراسان جنوبی است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی دکتر قناعت در جلسه پیگیری مصوبات سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و ولادت امام عصر(عج) با اشاره به اینکه سفر و مصوبات آن برای شخص رییس جمهور، اعضای دولت سیزدهم، وزراء و مجموعه نظام بسیار مهم و حیاتی است، اظهار داشت: اعتبارات مصوبات سفر رییس جمهوری فقط و فقط در بخش مصوبات سفر هزینه و اختصاص یابد و هرگونه تخلف در این زمینه قابل پذیرش و قابل قبول نیست.
وی افزود: باید حتما هزینه کرد این اعتبارات توسط معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و سازمان مدیریت و برنامه استان مورد رصد و نظارت قرار گیرد.
استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: رییس جمهوری و اعضای دولت علاوه بر رصد میدانی موضوعات، ساعت‌ها برای تصویب این مصوبات جلسات کارشناسی و جمع‌بندی گذاشته‌اند، پس مصوبات سفر رییس جمهوری از مهمترین اولویت‌های دولت و استان است.
قناعت بر پیگیری مستمر و رصد میدانی طرح‌ها و پروژه‌های مصوبات سفر رییس جمهوری توسط دستگاه‌های اجرایی و رفع به موقه موانع اجرای آن تاکید کرد و گفت: مهمترین خواسته بنده از مسوولان دستگاه‌های اجرای به موقع مصوبات سفر رییس جمهوری به استان است.
وی با بیان اینکه مهلت زمانی ما در اجرای پروژه‌های مصوبات سفر رییس جمهوری تا پایان دوره نخست سفرهای استانی رییس جمهوری است، اضافه کرد: باید با اجرای مصوبات جزو نخستین استان‌های در دوره دوم سفرهای رییس جمهوری باشیم.
استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در نهاد رییس جمهوری، معاون اجرایی رییس جمهوری پیگیر اجرای مصوبات سفرهای استانی رییس جمهوری است به همین روال در خراسان جنوبی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مسوول پیگیری مصوبات سفر رییس جمهوری است که باید جلسات پیگیری مصوبات سفر رییس جمهوری در استان به صورت ماهانه به ریاست وی برگزار شود و گزارش لازم ارائه شود.
قناعت افزود: علاوه بر اینکه به صورت فصلی هم جلسه پیگیری مصوبات سفر توسط شخص استاندار برگزار می‌شود که حتما مسوولان دستگاه‌های اجرایی خودشان به شخصه در این جلسه حضور داشته باشند.
وی با بیان اینکه پروژه‌های سفر رییس جمهوری که مهلت زمانی اجرای آن در سال ۱۴۰۰ است حتما تا پایان سال مالی به مرحله اجرا برسند و روزی زمین نماند، اضافه کرد: مسوولان دستگاه‌های اجرایی تعامل نزدیک و تنگاتنگی در خصوص اجرای مصوبات سفر داشته باشند چرا که چشم و امید مردم به اجرای این مصوبات است.
قناعت با اشاره به ۱۰۰ مصوبه سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی گفت: حتما این مصوبه با پیگیری شما مسوولان وارد فاز اجرایی شود و تا بعد اجرای آن مقدمات را برای سفر بعدی رییس جمهوری در نیمه نخست سال آینده فراهم کنیم. 

 

 

 

 

لزوم استفاده از ظرفیت موسسات بین المللی در راستای توسعه خراسان جنوبی

لزوم استفاده از ظرفیت موسسات بین المللی در راستای توسعه خراسان جنوبی/ ۳-۷

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: باید از ظرفیت موسسات بین المللی از جمله آژانس همکاری‌های بین المللی جایکا در راستای توسعه و رفع مشکلات بزرگ وعمده استان بهره ببریم.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ علیرضا عباس‌زاده در جلسه بررسی استفاده از ظرفیت‌های آژانس همکاری‌های بین المللی جایکا اظهار داشت: موسسات بین المللی که صلاحیت و امنیت کارشان مورد تایید است، می‌توانند در برخی از طرح‌ها و پروژه‌ها استان مشارکت داشته باشند.
وی افزود: با توجه به اینکه موسسه جایکا متعلق به کشور ژاپن است و پروژه‌های متعددی را در ایران دنبال می‌کند، می‌توان با آن در راستای رفع مشکلات استان همکاری کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از ظرفیت موسسات بین المللی در راستای توسعه خراسان جنوبی، گفت: می‌توانیم از ظرفیت شرکت‌های بین المللی در راستای حل مشکلات کشور و یا استان بهره ببریم لذا با همکاری این مجموعه می‌توانیم در مورد چالش‌های اصلی استان در حوزه مخاطرات زیست محیطی، گرد و غبار و ریزگردها، احیای قنوات و خشکسالی، تامین آب شرب روستاهای مرزی بهره برد.
عباس‌زاده افزود: نحوه میزان دسترسی آنها به اطلاعات در حوزه‌های مختلف مورد رصد وزارت امور خارجه و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی قرار خواهد گرفت تا این معادلات دو طرفه صورت پذیرد و بتوانیم از ظرفیت‌های بین المللی در راستای حل مشکلات عمده استان نظیر گرد و غبار و سایر موضوعات بهره ببریم.
وی در مورد نحوه همکاری و مشارکت با موسسه بین المللی جایکا هم گفت: دستگاه‌های اجرایی پس از بررسی‌های لازم یک نسخه از طرح‌هایشان را با توجه به ملاحظات استان به حوزه بین الملل وزارت‌خانه متبوع خود و نسخه دیگر آن را در اختیار نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قرار دهند تا نحوه همکاری دستگاه‌های اجرایی با این سازمان مشخص شود، همچنین با بهره‌گیری از مشاوره همکاران نمایندگی وزارت امور خارجه در استان بهتر می‌توان نحوه همکاری با این موسسه بین المللی را در حوزه‌های مختلف مشخص کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: رعایت ملاحظات در تعامل با جایکا در سطوح دیگر نیز انجام خواهد شد، لذا وظیفه ما است تا در صورت عدم مانع، بتوانیم فصل جدیدی در ارتباطات را رقم بزنیم.
عباس‌زاده ادامه داد: البته ایران اسلامی و خراسان جنوبی با سازمان ملل، یونسکو، یونیسف، کمیساریای عالی پناهندگان، مراودات بین المللی دارد و از محل این تعاملات سازنده، پروژه‌های مختلفی در کشور و استان اجرا شده است.
وی با اشاره به ورود فناوری‌های پیشرفته در قالب این همکاری‌ها به خراسان جنوبی گفت: اگر جایکا در حوزه مدیرت پسماند، ریزگردها و برخی موضوعات دیگر با برگزاری کارگروه‌ها و کارگاه‌های آموزشی بتواند دانش فنی ارائه دهد نیز مطلوب است .
وی به اهمیت همکاری‌های دوجانبه کشورها در سطح بین المللی اشاره کرد و گفت: مراودات بین المللی بین کشورها همبستگی و تعامل ایجاد می‌کند.

 

 

 

روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی همچنان هزار و ۴۰۹ نفر است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۱۲۸ روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبیآزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۵۰ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۴۵ مورد از بیرجند، ۲ مورد از درمیان، ۱ مورد زیرکوه، ۱ مورد سریان و ۱ مورد فردوس شناسایی شد.

به گفته دبیر دانشگاهی ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۴۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۶ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستن حال عمومی ۱ نفر نامساعد است.

همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا روز گذشته ۵۸۱ هزار و ۳۲۶ نفر واکسن نوبت اول، ۵۲۰ هزار و ۱۴ نفر واکسن نوبت دوم و ۲۰۹ هزار و ۳۹۶ واکسن نوبت سوم را دریافت کردند.

 

 

 

 

غلظت ذرات معلق در ۳ شهرستان خراسان جنوبی پنج برابر حد مجاز/۲-۳

با وزش باد شدیدو خیزش گرد خاک در خراسان جنوبی میزان غلظت ذرات معلق در برخی ساعات شبانه روز گذشته به ۵برابر حد مجاز رسیده است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی،سرپرست حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صدا وسیما غلظت ذرات معلق در ۳ شهرستان خراسان جنوبی پنج برابر حد مجازگفت: میزان غلظت ذرات معلق در برخی ساعات ظهر دیروز تا ظهر امروز در شهرستان‌های بیرجند. سرایان و زیرکوه به پنج برابر حد مجاز رسیده است.

حاتمی افزود: کیفیت هوا در ۲۴ ساعته مختوم به ساعت ۱۱ امروز در سرایان بسیار ناسالم  و در بیرجند، حاجی آباد زیرکوه و نهبندان ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام شده است.

 

هواشناسی هم از تداوم وزش باد شدید و گرد و خاک و در برخی نقاط کاهش دید افقی تا اواسط هفته خبر داده است.

 

 

 

 

زیرساخت های لازم باید در شهرک صنوف آلاینده بیرجند فراهم شود

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی: زیرساخت های لازم باید در شهرک صنوف آلاینده بیرجند فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس کل دادگستری استان در شورای پیشگیری از وقوع جرم  استان گفت: زیر ساختزیرساخت ها لازم باید در شهرک صنوف آلاینده بیرجند فراهم شود هایی از قبیل آب، برق و گاز باید در این محدود آماده شود و بدون فراهم شدن زیر ساخت ها امکان جابه جاشدن صنوف امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام حمیدی افزود: باید با محوریت معاونت عمرانی استانداری کارگروهی برای رفع مشکلات این صنوف و مخصوصا زیر ساخت های آنها برگزار شود.

وی خواستار تفکیک زباله خشک و تر از هم شد و گفت: باید طرح جمع آوری زباله خشک از درب خانه ها انجام شود.

رئیس کل دادگستری استان همچنین در خصوص اجرای طرح نماد افزود: این طرح برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و حمایت از دانش آموزان در مدارس اجرا می شود .

حجت الاسلام حمیدی افزود: تا ۲۰ فروردین به سارقینی که در زندان های استان هستند مرخصی داده نخواهد شد و سارقانی که در این ایام دستگیر شوند هم تا پایان تعطیلات عید نوروز آزاد نخواهند شد.

حجت الاسلام نسایی زهان دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی هم از مردم خواست: در ایام تعطیلات برای جلوگیری از سرقت های خرد نکات مربوط به ایمنی منازل خود را انجام دهند.

 

 

 

 

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند:

سارقان در بند تحت هیچ شرایطی نوروز به مرخصی نمی روند/۴

سارقان در بند تحت هیچ شرایطی نوروز به مرخصی نمی روند

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند گفت: برای آسودگی خاطر مردم به همه زندان‌های خراسان‌جنوبی ابلاغ شده که تحت هیچ شرایطی به سارقان در روزهای تعطیلات مرخصی داده نشود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علی نسایی ظهر یکشنبه در شورای پیشگیری از وقوع جرم خراسان‌جنوبی اظهارکرد: سرقت‌های خرد روان شهروندان خراسان‌جنوبی را آزرده خاطر می‌کند که متأسفانه رو به افزایش بوده است.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند بیان‌کرد: برای آسودگی خاطر مردم در ایام نوروز به همه زندان‌های خراسان‌جنوبی ابلاغ شده است که تحت هیچ شرایطی به سارقان در روزهای تعطیلات مرخصی داده نشود و بر این مسئله تأکید داریم.

نسایی ادامه‌داد: هر چند مراجع قضائی برای سارقان حرفه‌ای مجازات‌های سنگینی در نظر می‌گیرند ولی در کنار تلاش قضات و مقامات قضائی در برخورد با مجرمین خود مردم نیز باید مراقب اموالشان باشند و از آن حفاظت کنند.

وی بیان‌کرد: میزان سرقت در خراسان‌جنوبی طی سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۲۷ درصد و در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۹۹ نیز ۱۲ درصد افزایش داشته است.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با تأکید بر اینکه کاهش روند رشد سرقت‌ها نشان دهنده برخی از اقدامات پیشگیرانه توسط متولیان امر است، ادامه‌داد: بر اساس قانون جدید سرقت‌های زیر ۲۰ میلیون تومان در صورت گذشت شاکی خصوصی قابل تعقیب نیست.

نسایی همچنین بر ایجاد کمپ‌ها و مراکز نگهداری معتادان موضوع ماده ۱۶ در خراسان‌جنوبی تأکید کرد و بی‌توجهی به این مسئله را مصداق ترک فعل دانست.

شهردار بیرجند خبر داد؛

تشویق‌های شهرداری برای انتقال صنوف آلاینده/دو پایان کار صادر شد/۲-۳

تشویق‌های شهرداری برای انتقال صنوف آلاینده/دو پایان کار صادر شد

شهردار بیرجند گفت: تشویق‌های بسیار خوبی برای انتقال صنوف آلاینده بیرجند به سایت در نظر گرفته شده که مورد تصویب شورای شهر نیز قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی بهترین صبح یکشنبه در شورای پیشگیری از وقوع جرم خراسان‌جنوبی اظهارکرد: انتقال صنوف آلاینده یکی از دغدغه‌های مردم و شهروندان بیرجندی بوده است.

شهردار بیرجند با اشاره به اینکه از زمان مدیریت جدید شهرداری به طور جدی پیگیر این موضوع بوده‌ایم، بیان‌کرد: سال‌ها است که مردم منتظر انتقال صنوف آلاینده به سایتی هستند که به این منظور در نظر گرفته شده است.

بهترین ادامه‌داد: طی تعاملاتی که با متولیان امر داشتیم در تاریخ ۱۴۰۰.۹.۱۳ به توافقات خوبی برای تشویق کسبه به انتقال صنف رسیدیم که مورد تصویب شورای شهر نیز واقع شد.

هزینه صدور پروانه ساختمانی برای صنوف انتقال یافته

وی گفت: بر اساس یکی از این توافقات، هزینه‌های صدور پروانه‌های ساختمانی و عوارض متعلقه کلیه کسبه مد نظر که از تاریخ ۱۴۰۰.۱۰.۱ تا ۱۴۰۱.۳.۳۱ درخواست خود را به شهرداری منطقه ارائه نمایند و پرونده به واحد درآمد منطقه برسد با ۵۰ درصد تعلیق محاسبه می‎‌شود.

شهردار بیرجند اظهارکرد: کلیه متقاضیان صنوف آلاینده که تا پایان سال ۱۴۰۱ أخذ پایان کار داشته باشند و اتحادیه مربوطه نیز تأیید و واحد صنفی در سایت مستقر شود تا یک سال از عوارض صنفی معاف می‌شوند.

بهترین بیان‌کرد: همچنین جهت همراهی و مشارکت در سرعت کار در بهبود زیر ساخت‌های سایت، تعدادی از ماشین آلات عمرانی شهرداری به مدت ۲۰ روز کاری با شرکت تعاونی صنوف آلاینده همکاری داشته باشند.

وی گفت: همچنین آب مورد نیاز برای آماده سازی و زیر سازی معابر سایت صنوف آلاینده به صورت رایگان از محل چاه شهرداری تأمین می‌شود.

صدور ۸۷۵ پروانه برای سایت صنوف آلاینده

شهرداری با اشاره به اینکه قبل از این توافقات کمتر از ۱۰۰ مورد درخواست پروانه داشتیم، اظهارکرد: بعد از این توافقات درخواست پروانه برای سایت صنوف آلاینده به هزار مورد رسید که تاکنون ۸۷۵ پروانه صادر و دو فقره پایان کار نیز صادر شده است.

بهترین بیان‌کرد: در زمینه جمع آوری و مدیریت پسماند نیز یکی از بهترین کارها افتتاح سایت پسماند بیرجند است که در جهت صیانت از سرمایه مردم با مبلغی در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان ریال راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه قبل از راه اندازی این سایت ۷۰ درصد زباله دفن و ۳۰ درصد نیز بازیافت می‌شده است، یادآور شد: در حال حاضر شرایط عکس شده و بخش زیادی از پسماند جمع آوری شده در سایت پسماند بازیافت و تبدیل به کمپوست می‌شود.

شهردار بیرجند همچنین به اجرای طرح جمع آوری زباله به صورت منزل به منزل به صورت نمادین در سجاد شهر بیرجند اشاره کرد.

 

 

 

 

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی:

زیر ساخت‌های سایت صنوف آلاینده بیرجند تکمیل شود/زنگ هشدار تصادفات

زیر ساخت‌های سایت صنوف آلاینده بیرجند تکمیل شود/زنگ هشدار تصادفات

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با تأکید بر تعیین تکلیف انتقال صنوف آلاینده در بیرجند گفت: ترغیب کسبه به انتقال با تکمیل زیر ساخت‌ها و اقدامات تشویقی میسر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی صبح یکشنبه در شورای پیشگیری از وقوع جرم خراسان‌جنوبی اظهار کرد: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان به صورت کامل توسط دستگاه‌هایی که برای آنان در این قانون مسئولیت تعریف شده، اجرایی نشده است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی دوران نوجوانی بیان‌کرد: باتوجه به این آسیب‌ها، اجرایی شدن قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و همچنین طرح نماد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

زنگ هشدار تصادفات جاده‌ای

حمیدی گفت: در نوروز ۱۴۰۱ ترددها و مسافرت‌ها با شرایطی مجاز اعلام شده است و از این جهت یکی از نگرانی‌های ما بحث تصادفات جاده‌ای است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: حتی در سال‌های قبل که کرونا و کاهش سفرها را داشتیم باز هم آمار تصادفات جاده‌ای افزایشی بوده که یک زنگ خطر محسوب می‌شود.

وی اظهارکرد: به نظر من با توجه انبوه تخلفات جاده‌ای، برخورد انتظامی و جریمه و …با رانندگان متخلف حادثه‌ساز کفایت نمی‌کند و همکاران قضائی ما برای حمایت از پلیس و برخورد قضائی با متخلفان در این بخش نیز آمادگی دارند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به موضوع سرقت در خراسان جنوبی گفت: برای افزایش اطمینان خاطر مردم در ایام نوروز هیچ سارقی تا بیستم فروردین ماه به مرخصی داده نخواهد شد و کسانی که در ایام نوروز سرقت کنند نیز تا پایان تعطیلات در بازداشت خواهند بود.

ضرورت فرهنگ سازی در زمینه حفاظت از اموال

وی افزود: البته کاهش سرقت در ایام نوروز نیاز به فرهنگ سازی در زمینه شیوه حفاظت و ایمنی از اموال ضرورت دارد.

حمیدی با تأکید بر تعیین تکلیف انتقال صنوف آلاینده در شهرستان بیرجند بیان‌کرد: اینکه در سایت صنوف آلاینده زیر ساخت‌هایی چون آب و … فراهم نباشد به طور طبیعی کار را برای ترغیب کسبه به انتقال سخت می‌کند.

وی ادامه‌داد: در این راستا هماهنگی‌هایی برای تکمیل زیر ساخت‌های سایت صنوف آلاینده ضرورت دارد و شهرداری نیز در این زمینه تشویق‌هایی را در نظر گرفته است.

تفکیک زباله از مبدأ راهکار رفع معضل زباله گردی

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی یادآورشد: در مورد پدیده زباله‌گردی نیز به نظر من بهترین راهکار رفع این معضل تفکیک زباله از مبدأ است تا زباله در دسترس زباله گرد نباشد و در مراحل بعد نیز اشتغال زایی برای این افراد اهمیت دارد.

حمیدی خطاب به شهردار بیرجند گفت: طرح‌های تشویقی برای مردم بگذارید تا خودشان زباله را تفکیک کنند و کار با سرعت بیشتری صورت گیرد.

یادواره شهدای فرهنگی و دانش آموز سرایان برگزار شد
طرح میهمانی لاله های روشن، یادواره ۱۲ شهید فرهنگی و ۱۹ شهید دانش آموز سرایان با حضور مشاور عالی وزارت آموزش و پرورش، جمعی از خانواده معظم شهدا و مردم سرایان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سرایان، «علیرضا کاظمی» مشاور وزیر آموزش و پرورش امروز (۲۲ اسفند) در این مراسم، با تجلیل از مقام شهدا، رمز و شاخص انقلابی ماندن را ترویج فرهنگ ایثار و شهادت عنوان کرد و برگزاری یادواره های شهدا را از مبانی دینی، اعتقادی، سیاسی و بزرگترین مزیت رقابتی و قدرتی نظام انقلاب اسلامی یاد کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه امروز تمام اقتدار نظامی، اقتصادی، امنیتی و توان علمی کشور در سایه وجود این فرهنگ است خطاب به معلمان گفت: هیچ ماموریتی بالاتر از انتقال این فرهنگ  ایثار و شهادت نیست.

 

به اعتقاد وی، جامعه فرهنگی کشور به عنوان افسران سپاه پیشرفت کشور، باید اولین ماموریتشان انتقال فرهنگ ایثار و شهادت باشد چون همه آموزش‌ها و ارزش‌های انقلابی در درون این فرهنگ است.

 

وی اولین و اساسی ترین نیاز انسان برای رسیدن به آرامش و آسایش را ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تمسک و توسل به شهدا  توصیف کرد.

 

کاظمی با اشاره به شرایط کنونی و فشارهای اقتصادی دشمن بر کشور و همچنین جنگ نرم در جبهه فرهنگی، پیروی از ولایت، اتحاد و انسجام ملی را عاملی مهم در مقابله در این دو جبهه برشمرد.

 

وی اقتدار ایران اسلامی را به واسطه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت توصیف کرد و گفت: امروز دنیای استکبار تمام تلاش خود را بر تضعیف اقتدار ایران و کم رنگ کردن ارتباط مردم با این فرهنگ گذاشته است.

 

وی با بیان اینکه باید این فرهنگ در زندگی ما همواره ساری و جاری باشد، تصریح کرد: دشمن کانون قدرت نظام جمهوری را هدف قرار داده است و آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه فرهنگی کشور نیز باید بر همین نکته کانونی تمرکز کند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان هم در این مراسم با تشریح روند برگزاری طرح میهمانی لاله های روشن در سطح استان گفت: استان خراسان جنوبی در ردیف پنج استان برتر کشور در راستای فعالیت های طرح میهمانی لاله های روشن قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه این طرح در بالغ بر ۶۵۰  واحد آموزشی استان گسترش یافته و در حال اجرا می باشد، تصریح کرد: به دلیل ماندگاری فعالیت های میهمانی لاله ها، المان ها و یادمان شهدا در مدارس تهیه و نصب شده است و تمام کلاس های درس به نام شهدا نامگذاری شده است.

 

 

حجت الاسلام «غلامرضا مرتضایی نیا» امام جمعه سرایان هم در این مراسم گفت: امروزه همه ما وظیفه داریم ارزش ها و روحیه شهادت طلبی که مقاومت در مقابل دشمنان داشتند را در نسل آینده برای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی تقویت کنیم.

 

امام جمعه سرایان با بیان اینکه ما به این یادواره ها و یادمان‌های شهدا برای زدودن گرد و غبار غفلت از اعضا و جوارح نیاز داریم، خاطرنشان کرد: باید یاد و نام شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت را به یکدیگر تذکر داد.

 

 

 

کامیون حامل ۳۹ راس گوسفند قاچاق در”فردوس” متوقف شد/۴

 

فرمانده انتظامی”فردوس” گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون ، ۳۹ رأس گوسفند قاچاق به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال در این شهرستان کشف کردند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: مأموران پاسگاه شهید”زارع” شهرستان فردوس در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و احشام، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران در بازرسی از کامیون، ۳۹ رأس گوسفند قاچاق که فاقد مجوز دامپزشکی بود کشف کردند که ارزش ریالی احشام قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

محموله مرغ زنده قاچاق به مقصد نرسید/۴

 

فرمانده انتظامی”سرایان” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان در بازرسی از یک کامیون، ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه مرغ زنده فاقد مجوز بهداشتی به ارزش یک میلیارد ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، سرهنگ”علی وطن دوست” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان “سرایان” در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و طیور، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون باری مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودرو، ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه مرغ زنده فاقد مجوز بهداشتی کشف کردند که ارزش ریالی طیور قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان سرایان بیان داشت: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

کشف ۱۰ هزار لیتر روغن مایع خوراکی غیر مجاز در خراسان جنوبی/۴

 

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان در بازرسی از یک کامیون، ۱۰ هزار لیتر روغن مایع خوراکی غیر مجازبه ارزش یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جواد بخشی” اظهار داشت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان در راستای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی شهرستان”بیرجند” به یک کامیون باری مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون، ۱۰ هزار لیتر روغن مایع خوراکی غیر مجاز که به صورت قاچاق حمل می شد؛ کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال برآورد شد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی افزود: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

رئیس هیئت انجمن‌های ورزش‌های رزمی شهرستان بیرجند:
افزایش ورزشکاران رزمی سازمان یافته در سال ۱۴۰۱/مسئولان برای تجهیز سالن حجاب همت کنند
فیاض زاده تعداد ورزشکاران سازمان‌یافته این رشته ورزشی در بیرجند را ۱۴۷ نفر اعلام کرد و گفت: سال آینده تعداد ورزشکاران سازمان یافته در رشته های مختلف رزمی را به ۶۰۰ نفر افزایش خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستاناز بیرجند، «مجتبی فیاض زاده» امروز (۲۲ اسفند) در نشست خبری با اشاره به برنامه های هیئت انجمن‌های ورزش‌های رزمی شهرستان بیرجند اظهار کرد: حدود ۲ ماه است که هیئت ورزشی را تحویل گرفته ام و در گام نخست برای ما تأمین سالن بزرگ و تخصصی اولویت بود که اکنون سالن حجاب در حال تجهیز است.

 

رئیس هیئت انجمن‌های ورزش‌های رزمی شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه بعد از نوروز فعالیت ورزشکاران رزمی در سالن ورزشی حجاب به صورت رسمی آغاز خواهد شد، گفت: برای تجهیز اولیه سالن نیاز به تاتامی داریم که هزینه آن حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان برآورد می شود بنابراین از اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند، شهرداری، استانداری و بخش خصوصی درخواست داریم تا در این زمینه کمک کنند تا در آینده شاهد درخشش ورزش استان باشیم.

 

وی بر تلاش برای جذب اسپانسر برای حل بخشی از مسائل و مشکلات هیئت انجمن‌های ورزش‌های رزمی شهرستان بیرجند تأکید کرد و ادامه داد: برای اولین بار یک هیئت ورزشی افراد را در خود جای داده که سابقه قهرمانی دارند چرا که هدف ما توسعه قهرمانی، قهرمان پروری و مهمتر از همه نگاهداشت قهرمانان است.

 

فیاض زاده با اشاره به اینکه در پایان سال آینده شاهد تغییر و تحولات در حوزه قهرمانی ورزش های رزمی خواهید بود، افزود: شعار ما این است که هر قهرمان می تواند معرفی کنند شهر و استان خود در سطح کشور و دنیا باشد.

 

رئیس هیئت انجمن‌های ورزش‌های رزمی شهرستان بیرجند با بیان اینکه یکی دیگر از اولویت های ما هنرجو و افزایش جامعه رزمی شهرستان است، تصریح کرد: در حال حاضر ضعف بسیاری از هیئت های ورزشی کمبود هنرجو برای استعدادیابی و پرورش قهرمان است لذا در زمینه استعدادیابی قوی تر عمل خواهیم کرد.

 

وی با اشاره به تاثیر مربی در استعدادیابی و پرورش ورزشکاران برای قهرمانی، گفت: یکی از برنامه های ما جذب مربیان حرفه ای با تجربه قهرمانی است چرا که هر چه مربی علمی‌تر تکنیک‌های روز را آموزش دهد امکان قهرمان‌پروری افزایش می‌یابد.

 

فیاض زاده از برگزاری مسابقات ورزشی برای افزایش تجربه ورزشکاران رزمی شهرستان خبر داد و بیان کرد: به اعتقاد بنده هر مسابقه یک تجربه است و باید نگاه ما قهرمانی در سطح جهان باشد.

 

رئیس هیئت انجمن‌های ورزش‌های رزمی شهرستان بیرجند با اشاره به قول رئیس فدراسیون برای برگزاری اردوهای تیم ملی در بیرجند، افزود: اما یکی از نقطه ضعف ها نبود خوابگاه مناسبی در شهر است که می طلبد مسئولان استان در این زمینه همکاری کنیم تا بتوانیم از این موقعیت ها برای برگزاری اردوهای ملی استفاده کنیم.

 

وی تأکید کرد: انجمن‌های ورزش‌های رزمی بیش از ۱۰۰ رشته در زیرمجموعه خود دارد که نیازمنده نگاه ویژه است اما تاکنون در حق این رزشته ورزشی جفا شده است و در اختصاص بودجه به تمام رشته های ورزشی یک دیدگاه حاکم است.

 

فیاض زاده از مسئولان استان خراسان جنوبی درخواست کرد: با حمایت مادی و معنوی و تجهیزات نگاه ویژه‌تری به هیئت ورزش های رزمی و قهرمانی در این حوزه داشته باشند.

 

رئیس هیئت انجمن‌های ورزش‌های رزمی شهرستان بیرجند تعداد ورزشکاران سازمان‌یافته این رشته ورزشی در بیرجند را ۱۴۷ نفر اعلام کرد و گفت: سال آینده تعداد ورزشکاران سازمان یافته در رشته های مختلف رزمی را به ۶۰۰ نفر افزایش خواهیم داد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد:با توجه به مهارت‌ها و سوابقی که در رشته‌های رزمی دارم بعد از عید نوروز رشته‌ ترکیبی سامبو را در استان فعال خواهم کرد.

 

 

یادداشت شهروند

یادی از دانشوری خلیق و شفیق/۵

یادی از دانشوری خلیق و شفیق

 محمد مهدی ناصح؛ فرهیخته زبان و ادب فارسی خراسان جنوبی پس از سال‌ها تلاش در حوزه احیای زبان و ادبیات فارسی در گذشت.

در احراز جایگاه رفیع استادان راستین، خلوص در نیت و اخلاص در انگیزه تحصیل و تدریس در کنار تهذیب نفس، نقش بسزایی دارد. لااقل در مجامع فرهنگی و دانشگاهی، اطلاق عنوان ارجمند«اُستاد»، مستلزم وجود خمیرمایه و حُسن سابقه‌ای است که احراز آن، سهل­الوصول نیست و البته در خورِ فرهیختگان و دانشگاهیان جامع­الشرایطی است که در حوزه‌های معرفتی، از نوعی شمول علمی و شخصیتی ویژه برخوردار بوده و بانیِ خدمات علمی کم ­نظیری برای جامعه دانشگاهی کشور شده‌اند و طبعاً همین تتبّعات و خدمات علمی و تربیتیِ شایان، آنها را در گذر زمان برای احراز این عنوان سترگ، مستعد و ممتاز ساخته است.

زنده یاد دکتر محمدمهدی ناصح، استاد فقید گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد وقتی در اواسط دهه۱۳۵۰ به عنوان عضو هیئت علمی به دانشگاه مشهد پیوست که سال ها به عنوان معلم و دبیر در آموزش و پرورش خراسان مشغول بود و از این رو در بدو تدریس دانشگاهی، استادی مجرب و باسابقه تلقی می شد و با فنون معلمی بیش از دیگران آشنا بود.

یادی از دانشوری خلیق و شفیق

آنچه در منش استادیش پیش از هر چیز جلوه گر بود، ویژگی های یک معلم تمام عیار، آزاده و مستقل بود که در خلال چند دهه تدریس دانشگاهی، همواره وظیفه آموزشی و سپس پژوهشی خود را مقدم بر همه امور می‌­دانست. او را باید به عنوان پژوهشگری موفق نیز معرفی نمود چرا که در خلال دهه‌های اخیر آثار متعددی را در حوزه های ادبیات عامه و ادبیات عرفانی به زیور طبع رسانده بود.

دکتر محمدمهدی ناصح در پایه گذاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی در اغلب دانشگاه‌های سطح خراسان همراهی داشت. او که خود معلم زاده بود، قدر و منزلت معلمی و استادی را نیک می‌دانست و با سلوکی پدرانه و حکیمانه همواره مشوق دانشجویان دیروز و امروزش بود و به آنان مجال ظهور و بروز می‌داد.

به لحاظ شخصیتی دکتر محمدمهدی ناصح را باید استادی نیک نهاد با عیار انسانی بالا و واجد سلوک عارفانه‌ و ­ویژگی‌های ممتاز انسانی چون تواضع، نوع دوستی، صداقت در عمل، انصاف، قناعت و مهربانی دانست. ایشان در طول دوران اشتغال خویش فارغ از هیاهوی رسانه‌ای، با علاقه و اخلاصی مثال­زدنی، به ­ارتقاء حوزه تخصصی خود می‌اندیشید و چون روزگاری به عنوان استاد اعزامی وزارت علوم به کرسی های زبان آموزی ایران در دانشگاه‌های پاکستان اعزام شده بود، با اغلب استادان زبان و ادب فارسی در شبه قاره نیز آشنایی دو سویه و تعامل علمی داشت. او گشاده رو و زودآشنا بود و به زادگاهش نیز بسیار عشق می‌ورزید.

شادروان دکتر محمدمهدی ناصح از آن جنس استادان نامدار بی ادعایی بود که معلمی را در دامن اخلاق نشانده بود و با سلوکی درویش­گونه و باصفا همگان را به خود جلب می‌­کرد و با آنان رفاقت پیشه می‌کرد تا اینکه سرانجام خورشید عمر آن استاد خلیق و شفیق در غروب نوزدهم اسفند سال جاری افول کرد. آثار متعددی در زمینه‌های عرفانی و فرهنگی از ایشان برای دانش پژوهان به یادگار مانده است.

یادداشت از محمد امین ناصح، عضو هیات علمی گروه زبان شناسی دانشگاه بیرجند

 

 

 

 

 

ارتقاء ۱۵ پله‌ای رتبه شورای گفت و گوی دولت در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند از ارتقاء رتبه شورای گفت و گوی استان خراسان جنوبی از ۲۴ به ۹ در ۶ ماه نخست نسبت به کل سال گذشته خبر داد و گفت: این ارتقاء ۱۵ پله‌ای مرهون تعامل بیشتر بخش خصوصی و دولتی است.

به گزارش ایرنا،‌ محسن احتشام روز شنبه در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: رتبه شورای گفت و گوی استان در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از رتبه ۲۰ به ۹ با کسب امتیاز ۷۸.۹ از ۱۰۰ ارتقاء یافته که این امر باعث قرار گرفتن استان در رتبه دوم با نام در مسیر شایستگی شده است.

وی بیان کرد: شوراهای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با توجه به ماهیت عملکردی و جایگاه قانونی خود از جمله ماده ۷۵ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مواد ۱۱ و ۱۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و ماده ۱۲ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور یکی از مکانیسم‌هایی هستند که می‌توانند به هم‌افزایی و فهم مشترک دولت و بخش خصوصی در زمینه اصلاح فرایندها و رفع موانع حوزه تولید و سرمایه‌گذاری به منظور نیل به توسعه اقتصادی کشور کمک کنند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند ادامه داد: وزارت کشور مطابق با وظایف حاکمیتی خود و برای نظارت عالیه و رصد فعالیت استان‌ها، با همکاری اتاق بازرگانی و بر اساس شاخص‌های ارزیابی مورد توافق، نسبت به تهیه عملکرد شوراهای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در ۶ ماه نخست سال جاری اقدام کرده است.

وی تصریح کرد: تشکیل جلسات، وظایف شورای استان اعم از طرح موضوعات و دستور جلسات شورا، دستاوردهای استانی و موضوعات پیشنهادی با ابعاد ملی و فراگیر از جمله این شاخص‌های ارزیابی است.

احتشام عنوان کرد: در ۶ ماه نخست امسال چهار جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در حوزه‌های اصناف، صنایع لبنی، معدن، حمل و نقلریال بازرگانی و کشاورزی با ۳۶ مصوبه در استان برگزار شد که بیش از ۷۰ درصد آن اجرایی شده و مابقی در حال پیگیری است.

رییس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند هم گفت: با توجه به اینکه مدتی از روی کار آمدن دولت سیزدهم و انتصاب استاندار می‌گذرد اما هنوز معاون اقتصادی استاندار تعیین تکلیف نشده و با سرپرستی مدیریت می‌شود.

علیرضا خامه‌زر افزود: تقاضا داریم هر چه سریعتر این حوزه مهم اقتصادی استان تعیین تکلیف شود تا بخش خصوصی از سردرگمی رها شود.

غلامرضا جعفرپور نماینده صنوف تولیدی خراسان جنوبی هم گفت: با عنایت به مصوبه اخیر افزایش دستمزد کارگران در سال آینده امیدواریم توجه ویژه‌ای به جامعه کارگری و واحدهای تولیدی شود.

نماینده شرکت زغالسنگ پرورده طبس هم در این نشست گفت: مهمترین مشکل معادن زغالسنگ تامین ارز برای خرید تجهیزات و ماشین‌آلات است.

عباس چمنزاری افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد تجهیزات معدنی وابسته به خارج از کشور است که اگر راه حل مناسبی در این خصوص پیدا نشود دچار مشکل عدیده خواهیم شد.

رییس اتاق تعاون خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهارد اشت: قرار بود جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با حضور نمایندگان مجلس برگزار شود اما تاکنون هیچکدام از نمایندگان در این نشست‌ها حاضر نشده‌اند.

غلامحسین حسینی افزود: چند ماه است مدیریت اقتصادی استان متولی ندارد و دستگاه‌های پیشران اقتصادی در این خصوص با مشکل مواجه‌اند که درخواست داریم هرچه سریعتر این مهم محقق شود.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر ۱۵ هزار واحد صنفی در مرکز استان و در مجموع ۳۵ هزار واحد در استان فعال است که برخی صنوف با مشکلاتی مواجه‌اند.

رضا علیزاده افزود: درخواست داریم استاندار خراسان جنوبی نشستی با حضور اصناف مختلف برگزار و مشکلات واحدها را بشنود.

رییس شورای اسلامی خراسان جنوبی گفت: توسعه استان اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه از خام فروشی جلوگیری شود.

علیرضا حاجی‌آبادی با بیان اینکه باید مردم استان برای خرید محصولات تولیدی داخل استان تشویق و ترغیب شوند، افزود: همچنین حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران برای ورود به استان، بکارگیری سرمایه‌های خرد برای حوزه‌های کلان، فراهم کردن بستر مناسب برای تسهیل فرایندها و استعلامات مورد نیاز سرمایه‌گذاری از دیگر درخواست‌ها است.

شهردار بیرجند هم گفت: معتقدیم جهش در مدیریت شهری بیرجند با اخذ عوارض و تعرفه از شهروندان میسر نمی‌شود بنابراین برای این مهم راهی جز متوسل شدن به دالان سرمایه‌گذاری نیست.

مهدی بهترین افزود: شهرداری بیرجند با داشتن زمینه‌های جذاب سرمایه‌گذاری، از بخش خصوصی دعوت بعمل می‌آورد  حمایت از سرمایه‌گذاری در اولویت برنامه‌های شهرداری در سال ۱۴۰۱ است.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۷۰ تا ۷۵ درصد از تولیدات در بخش صنایع طیور در استان مازاد نیاز است، گفت: در این خصوص باید برای صادرات میزان مازاد به ویژه به کشور افغانستان برنامه‌ریزی کنیم.

سید حسین خیریه افزود: حذف ارز ترجیحی از نهاده دام و طیور بی شک واحدهای تولیدی در این بخش را نیازمند طلب نقدینگی فراوانی برای خرید نهاده می‌کند که در این زمینه باید تدبیری اندیشیده شود.

وی اظهار داشت: درخواست داریم در اراضی که برای بارگاه زرشک و عناب اختصاص داده می‌شود مجوز ساخت مسکونی در طبقه بالای زمین نیز برای مسکونی داده شود تا انگیزه بیشتری برای کشاورز ایجاد شود.

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم گفت: در خراسان ‌جنوبی ۵۷۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری از سازمان صمت و ۲۵۰ واحد صنایع تبدیلی نیز دارای پروانه بهره‌برداری از جهاد کشاورزی هستند.

محمدعلی رمضانی تصریح کرد: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از واحدهایی که پروانه بهره‌برداری از از صنعت، معدن و تجارت گرفته‌اند، به علت کمبود نقدینگی حاصل از تورم تعطیل شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مصوبات ستاد تسهیل و رفع مواد تولید در برخی از بانک‌های استان اجرا نمی‌شود، بیان‌کرد: رفع خام فروشی در خراسان ‌جنوبی جز با حمایت از تولیدات استان در بخش‌های مختلف حاصل نمی‌شود.

وی یادآور شد: وقتی در خراسان‌ جنوبی تولید سنگ معدن گرانیت داریم نباید مانند آنچه در گذشته رخ داد برای برخی از میادین و جدول گذاری‌ها از گرانیت مشهد استفاده شود.

 

 

 

 

قدرت ایران اسلامی برگرفته از فرهنگ ایثار و شهادت است

بیرجند – ایرنا – مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: قدرت بالای علمی، عقیدتی، دفاعی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ایران اسلامی در گفتمان جهانی منبعث از فرهنگ ایثار و شهادت است.

علیرضا کاظمی روز یکشنبه در یادواره شهدای دانش‌آموز و فرهنگی شهرستان سرایان که همزمان با ۲۲ اسفند روز بزرگداشت شهدا برگزار شد، افزود: والاترین ماموریت آموزش و پرورش، انتقال فرهنگ ایثار و شهادت است و ما به عنوان افسران سپاه پیشرفت کشور، برای انجام این رسالت عظیم و ادای تکلیف باید جهادی عمل کنیم.

وی تصریح کرد: مدیر مدرسه‌ای که به این موضوع توجه نکند، مدیون خون ریخته شده شهداست.

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: برای رسیدن به سعادت و آرامش باید به شهدا متوسل شویم چرا که تجملات زندگی، دنیاطلبی، جاه‌طلبی، زر و زیور بین ما و فرهنگ ایثار و شهادت فاصله می‌اندازد.

وی از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به مثابه ادای فریضه و ترویج فرهنگ نماز اول وقت یاد کرد و افزود: امروز ما در دو جبهه اقتصادی و فرهنگی سخت درگیر نبرد با دشمنان اسلام هستیم از این رو آماده‌سازی دانش‌آموزان به عنوان مخاطب اصلی این یادواره‌ها، در مواجهه و مقابله با تهدیدات و توطئه‌های دشمنان مهمترین وظیفه ماست.

کاظمی اظهار داشت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین دانش‌آموزان آب حیاتی برای آینده‌سازان انقلاب و مایه وحشت دشمنان و بدخواهان اسلام ناب است که بنیان ظلم یزیدیان زمان را به لرزه انداخته است.

وی گفت: ولایت‌مداری فداکارانی چون سردار سلیمانی و خون پاک آنان در قاموس ایثار و شهادت لازمه دوام و بقای انقلاب اسلامی بوده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نباید در پیچ و خم زندگی و طی زمان از این نعمت عظیم غافل شویم افزود: شهدای فرهنگی و دانش‌آموز اسوه‌هایی از جنس ایمان، اخلاص، تعهد و ولایتمداری هستند که دانش‌آموخته فرهنگ عاشورا و شاگردان ممتاز دانشگاه حسین بن علی (ع) هستند.

وی با بیان اینکه ارزش و جایگاه مجاهدان راه خدا در قرآن بی‌نظیر است گفت: معلمان شهید با گفتار و کردار خود، دانش‌آموزان شهید را تربیت کردند و زنده نگهداشتن یاد شهدا یک شاخص در زندگی و اساسی‌ترین و ضروری‌ترین نیازهای جامعه امروزی است.

کاظمی با اشاره به تمرکز مقام معظم رهبری بر یادواره شهدا، پرچمدار بودن معظم له در زنده نگهداشتن راه و رسم شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت در بین اقشار مختلف جامعه تاکید کرد: بزرگترین قدرت ایران اسلامی، فرهنگ ایثار و شهادت است که برخاسته از ایمان و قدرت الهی است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در این یادواره از دانش‌آموزان استان به عنوان سربازان خط مقدم تمدن نوین اسلامی و تداوم‌بخش سیره و سیرت سردار دل‌ها یاد کرد.

محمدعلی واقعی گفت: طرح ملی لاله‌های روشن زمینه‌ساز انتقال صحیح فرهنگ ایثار و شهادت در بین طالبان علم و حقیقت است و خراسان جنوبی در ردیف پنج استان برتر کشور در زمینه اجرای این طرح قرار دارد.

وی افزود: امروز به برکت خون شهدا، ایران اسلامی در گفتمان جهانی به عنوان نماد مقاومت، آزادی‌خواهی و آزادمردی معروف شده و چشم امید همه مظلومان عالم به این سامان دوخته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بر لزوم درک درست پیام شهدا و انتقال صحیح و تبیین اصولی این پیام به نسل آینده‌ساز انقلاب تاکید کرد و گفت: تربیت فرزندان شهادت‌طلب، قوام‌بخش خط سرخ شهدا در مکتب عاشوراییان و دانش‌آموختگان نهضت حسینی است.

 

 

 

 

 

شرایط بارورسازی ابرها در خراسان‌جنوبی مهیا نیست/فتح‌آباد فردوس بیشترین بارش‌ها نقطه‌ای استان را داشت/۷-۵

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی گفت: یکی از مشکلاتی که در استان وجود دارد تعداد روزهایی که شرایط برای باروسازی ابرها مساعد بوده کم، بنابراین شرایط لازم برای باروسازی ابرها محیا نیست.

شرایط بارورسازی ابرها در خراسان‌جنوبی مهیا نیست/فتح‌آباد فردوس بیشترین بارش‌ها نقطه‌ای استان را داشت

علیرضا خندان‌رو، مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با  فارس از بیرجند اظهارداشت: جو یک گردش عمومی دارد که این گردش باعث جا به جایی توده‌های هوا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه توده هوا با توجه منشأ شکل‌گیری نام‌گذاری می‌شود، تصریح کرد: همچنین این توده‌ها خاصیت‌های منطقه تشکیل را به خود می‌گیرد.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی افزود: به طور معمول اکثر توده‌های هوایی که جو کشور ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهند توده‌هایی بوده که منشأ مدیترانه‌ای و یا سوزانی دارند.

خندان‌رو با بیان اینکه توده‌های هوای سوزانی، بارندگی‌های خوبی در زمستان و در فصل تابستان گرمای زیادی را به سمت کشور هدایت می‌کنند، گفت: همچنین توده‌های هوای سیبری بیشتر سرما دارد و یا بارش برف و به طور معمول از مناطق سیبری آمده و مناطق شرق کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی در رابطه با بارور سازی ابرها یادآور شد: باروسازی ابرها روشی بوده که بیش‌از ۸۰ سال در دنیا انجام می‌شود.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه باروسازی ابرها استانداردها و شرایط خاصی دارد، اضافه کرد: سازمان جهانی هواشناسی عقیده دارد، باروسازی ابرها در مناطقی تأثیرگذار بوده که میانگین بارندگی آن بالای ۲۵۰ یا ۳۰۰ میلی‌متر باشد.

خندان‌رو ادامه داد: به طور معمول در کشور ایران و در استان خراسان‌جنوبی با توجه به اینکه بارندگی‌ها بسیار کم بوده این باروسازی استانداردهای لازم را نداشته و جوابگو نیست.

وی با بیان اینکه یکی از شرایطی که برای باروسازی ابرها باید لحاظ شود وجود ابرهای پوششی بوده تا بتوان آن را بارو ساخت، بیان داشت: یکی از مشکلاتی که در استان وجود دارد تعداد روزهایی که شرایط برای باروسازی ابرها مساعد بوده کم، بنابراین شرایط لازم برای باروسازی ابرها محیا نیست.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی میانگین بارندگی‌های امسال در استان را ۷۰ میلی‌متر عنوان کرد و یادآور شد: این میزان نسبت به میزان مشابه بلندمدت تقریباً دو درصد کاهش ولی  نسبت به سال گذشته ۱۱۳ درصد افزایش داشته است.

خندان‌رو با اشاره به اینکه خوشبختانه بارندگی‌های خوبی را امسال در سطح استان شاهد هستیم، افزود: بیشترین میزان بارندگی استان مربوط به شهرستان قاینات بوده که میانگین شهرستان ۱۰۷ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شهرستان طبس با ۵۳ میلی‌متر بوده است.

وی تصریح کرد: بیشترین بارندگی نقطه‌ای استان از ایستگاه فتح آباد فردوس با ۲۳۸ میلی متر گزارش شده که نسبت به مدت مشابه گذشته سه برابر و نسبت به بلندمدت دو برابر شده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۱۶ درصد مساحت استان شرایط نرمالی از نظر خشکسالی داشته و ۸۴ درصد مساحت استان متأثر از خشکسالی است، گفت: از این میزان ۲۵ درصد متأثر از خشکسالی خفیف، ۳۰ خشکسالی متوسط، ۱۲ درصد خشکسالی شدید و ۱۷ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی خیلی شدید هستند.

خندان‌رو با اشاره به اینکه در مجموعه هواشناسی استان سعی کرده‌ایم که راه‌های ارتباطی متنوعی برای مردم استان تدارک ببینیم، اضافه کرد: ساده‌ترین راه برای اطلاع از پیش‌بینی هواشناسی در استان، مسیرها و مراکز دیگر استان‌های کشور شماره‌گیری تلفن ۱۳۴ است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اپلیکیشن هواشناسی سازمان هواشناسی کشور که توسط کارشناسان استان طراحی شده، وب سایت هوشناسی برای بهره‌مندی معلولان و وجود کانال‌های هواشناسی در اکثر پیام‌رسان‌ها از دیگر راه‌های دسترسی مردم برای اطلاع از اخبار هواشناسی است.

 

 

 

نوجوان سرایانی قهرمان سال موتور‌کراس ایران شد/۷

رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی گفت: عنوان قهرمان سال ۱۴۰۰ رشته موتورکراس کشور را نوجوان سرایانی تصاحب کرد.

نوجوان سرایانی قهرمان سال موتور‌کراس ایران شد

سامان اکبرپور، رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از بیرجند، اظهارداشت: پرونده راند سوم مسابقات قهرمانی موتورکراس کشور با معرفی برترین‌ چیره‌دستان رانندگی موتوری بسته شد.

وی افزود: در این ماراتن ملی ۷۰ موتور سوار تندران‌ استان‌های کشور  از ۱۸ تا ۲۲ اسفندماه در بندر بوشهر  هنرنمایی کردند.

 رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در کلاس ۱۵۰ سی‌سی راند سوم مسابقات قهرمانی موتورکراس ۱۲ موتورسوار شرکت به رقابت پرداختند.

اکبرپور یادآور شد: «محمدسینا داشگر» نوجوان شایسته و ملی‌پوش شهرستان سرایان خراسان‌جنوبی در این رویداد ورزشی با گردن‌آویز نقره بر سکوی نایب‌ قهرمانی ایستاد.

وی افزود: «داشگر» در پایان مسابقات قهرمانی موتورکراس ۱۴۰۰ کشور با کسب ۷۰ امتیاز از مجموع راندهای مختلف کشوری عنوان قهرمان سال را نیز به خود اختصاص داد، «امیررضا عوض‌پور» از خوزستان با ۶۹ امتیاز نایب قهرمانی و «پارسا آسبان» با ۶۷ امتیاز عنوان سوم را بدست آوردند.

 

 

 

۲۲ یادمان شهید گمنام استان خراسان جنوبی تکمیل می‌شود/۳

 

22 یادمان شهید گمنام استان خراسان جنوبی تکمیل می‌شود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان جنوبی از تکمیل ۲۲ یادمان باقی‌مانده شهدای گمنام استان در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

سرهنگ فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: شهدا از جایگاه بالایی برخوردار بوده و هرچه برایشان کار کنیم کم است و نمی‌توانیم دین خود را به آنها ادا کنیم. بلکه خود را خادم شهدا و حفظ فرهنگ دفاع مقدس می‌دانیم.

وی در پاسخ به اینکه در هر گوشه‌ای که شهدا تدفین می‌شوند مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد و برنامه‌های مختلف برای پاسداشت یاد و نام آنها اجرا می‌شود، افزود:در دوسال اخیر پیگیری‌های زیادی انجام شده تا بتوانیم یادمان شهدای گمنام موجود را تکمیل کنیم گفت: تا ابتدای سال ۹۹ از ۶۲ محلی که شهدای گمنام در استان خاکسپاری شدند ۲۵ یادمان تکمیل شده بود که در امسال به ۴۰ یادمان رسیده است.

فلاحی با بیان اینکه درحال حاضر ۱۱ یادمان در حال تکمیل بوده و ۱۱ یادمان نیز در حد صفر است و هنوز کاری انجام نشده است گفت: در حضور استاندار و سفرهای شهرستانی پیگیر تکمیل یادمان شهدای گمنام در استان هستیم که امید است همه یادمان‌های نیمه تمام در استان به زودی به اتمام برسد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تکمیل یادمان‌های شهدای گمنام در استان اختصاص یافته است.

 

 

 

 

 

 

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی:

خانواده‌ها نقش کلیدی در پیشگیری از حوادث چهارشنبه‌سوری دارند/۴

خانواده‌ها نقش کلیدی در پیشگیری از حوادث چهارشنبه‌سوری دارند

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با تاکید بر برخورد قاطع پلیس با هنجارشکنی در جامعه گفت: خانواده‌ها نقش کلیدی در پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال دارند و والدین مراقب رفتار فرزندان باشند.

سردار ناصر فرشید روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پلیس با هنجارشکنان و برهم زنندگان آرامش مردم در آستانه آخرین چهارشنبه سال (چهارشنبه‌سوری) بدون اغماض و قاطعانه برخورد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه آرامش روحی و روانی و سلامت جسمی مردم از اولویت‌های پلیس است اظهار داشت: چنانچه فردی بخواهد با ایجاد بی‌نظمی و رفتارهای پرخطر در جامعه آرامش مردم را به هم بزند، پلیس با قاطعیت برخورد می‌کند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی تصریح کرد: کسانی که مخل امنیت و آرامش مردم در شب چهارشنبه آخر سال باشند، ایام نوروز در بازداشت پلیس می‌مانند و افرادی که با خودرو اقدام به انفجار مواد محترقه و سایر بی‌نظمی‌ها کنند، خودروهایشان متوقف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری در چند نقطه استان مواد محترقه کشف شده است گفت: ماموران پلیس به‌صورت محسوس و نامحسوس در آیین چهارشنبه‌سوری در بیرجند و شهرستان‌ها حضور خواهند داشت و موارد تخلف رصد می‌شود.

سردار فرشید از والدین و بزرگترها خواست که بر رفتار جوانان و نوجوانان نظارت جدی داشته باشند، تا این آیین و سنت دیرینه بدون اتفاقات ناگوار به پایان برسد.

وی افزود: والدین از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی دستی توسط فرزندان جلوگیری کنند، البته جلوگیری از حوادث تلخ چهارشنبه‌سوری بیش از هر چیزی نیازمند فرهنگسازی گسترده در جامعه است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی بیان کرد: شهروندان در صورت هر گونه نیاز به کمک پلیس یا معرفی افراد مزاحم و هنجارشکن، موضوع را از طریق سامانه ۱۱۰ به مرکز فوریت‌های پلیسی اطلاع دهند.

 

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

تجهیزات فرسوده دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بازسازی می‌شود

تجهیزات فرسوده دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بازسازی می‌شود

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اصلاح فرآیندهای موجود، درآمدزایی اختصاصی و بهسازی اماکن قدیمی در دستور کار است و تجهیزات فرسوده دانشگاه را بازسازی می‌کنیم.

سید محمد موسوی میرزایی روز یکشنبه در آخرین نشست هیات امنای این دانشگاه در سال جاری افزود: امیدواریم در ماه‌های ابتدایی سال آینده اعلام کنیم که حدود ۳۰۰ میلیارد ریال تجهیزات پزشکی را با بازسازی تجهیزاتی که از چرخه خارج شده‌اند، مورد استفاده دوباره قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به جایگاه دانشگاه علوم پزشکی در ارائه خدمات سلامت‌محور به جامعه و بیان اهمیت آموزش، بهداشت و درمان در فرهنگ اسلامی گفت: در این مقوله‌ها اگر بتوانیم کارهای خوب و نیکو انجام دهیم، خیر دنیا و آخرت را برای ما به ارمغان خواهد آورد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اینکه ما ارائه دهنده کارهای خدماتی در حوزه‌های درمانی، بهداشتی و آموزشی در سه شیفت هستیم افزود: وقتی چنین خدماتی ارائه می‌شود، اولویت این است که خدمت‌گیرنده راضی باشد.

وی با اشاره به فهرست‌های اعتبارسنجی در بیمارستان‌ها، ماحصل آن را رضایت بیمار در دریافت خدمات به‌موقع و درست دانست و خاطرنشان کرد: اگر در مقوله آموزشی، دانشجویی تربیت کنیم که متعهد و دارای علم لازم باشد و بتواند بخشی از مشکلات مردم را برطرف کند، می‌تواند باعث سربلندی دانشگاه علوم پزشکی باشد و نیروی متخصص، متعهد و باسواد را روانه جامعه می‌کند.

موسوی میرزایی گفت: مقوله بهداشتی تمامی بخش‌های زندگی مردم را شامل می‌شود و در دسترس بودن دارو با کمترین هزینه نیز یک ضرورت است بنابراین باید به نحوی در دانشگاه علوم پزشکی مدیریت کنیم تا ضمن ارائه خدمات خوب، درآمدزایی نیز داشته باشیم

وی افزود: برای ارتقاء دانشگاه‌های علوم پزشکی، نیاز به هزینه‌کردهای جدید است و برای دستیابی به این مهم باید فرآیندها اصلاح شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره گذرا به اهم عملکرد دانشگاه در سال ۱۴۰۰ و فعالیت‌های ماه‌های اخیر این مجموعه گفت: تقریبا از همه نقاط استان در این مدت بازدید کردم و به بعضی شهرستان‌ها نیز ۲ یا سه بار سفر داشتیم تا مشکلات مناطق مختلف را از نزدیک شناسایی و بررسی کنیم.

وی برخورداری نسبی استان از خدمات بهداشتی درمانی و پیشرفت سریعتر در شهرستان‌های شرقی خراسان جنوبی برای دستیابی مطلوب‌تر به خدمات سلامت‌محور را یکی از رسالت‌های مهم دانشگاه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ترجیح بر این است که بهسازی فضاهای فیزیکی موجود که کمتر مورد استفاده قرار گرفته، در اولویت باشد و در همین راستا دانشکده دندانپزشکی به داخل دانشگاه انتقال خواهد یافت

موسوی بیان کرد: پزشکان متخصص مکلف شده‌اند در نوبت کاری صبح فقط در کلینیک‌های زیر پوشش دانشگاه به ارائه خدمت بپردازند و در شیفت صبح اجازه فعالیت در مراکز خارج دانشگاهی را ندارند که با این کار امیدواریم در چند ماه آینده درآمد دانشگاه افزایش داشته باشد.

آخرین جلسه هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال جاری با حضور نماینده وزیر و دبیر هیات‌های امنا، مجامع و شوراهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اعضای هیات امنای دانشگاه امروز در تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی این دانشگاه، گزارش حسابرسی ۱۳۹۹، گزارش عملکرد بند پنج ماده ۱۰ آیین‌نامه مالی و معاملاتی و بررسی ۲۶ پیشنهاد اختصاصی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از مهمترین محورهای دستور کار این نشست بود.

 

 

 

 

هیات ورزش‌های رزمی بیرجند به تجهیزات حرفه‌ای نیاز دارد

هیات ورزش‌های رزمی بیرجند به تجهیزات حرفه‌ای نیاز دارد رییس هیات انجمن‌های ورزش‌های رزمی شهرستان بیرجند گفت: یکی از مشکلات مهم ما مسائل مالی است و برای فعالیت حرفه‌ای و قوی به تجهیزات حرفه‌ای نیاز داریم.

مجتبی فیاض‌زاده روز یکشنبه در نشست خبری افزود: از همه مربیان و ورزشکاران این هیات در شهرستان بیرجند دعوت می‌کنیم با راهنمایی و حتی انتقاد در کنار ما قرار گیرند، قهرمانان معرف شهر و استان در کشور و حتی جهان هستند و ویترین هر هیات را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: هیات انجمن‌های ورزش‌های رزمی با وجود اینکه چند رشته را در دل خود جای داده اما بودجه آن با بودجه هیات تک رشته‌ای مساوی است که نیاز به نگاه ویژه و تخصصی‌تر داریم.

رییس هیات انجمن‌های ورزش‌های رزمی شهرستان بیرجند اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ رشته در این هیات وجود دارد که هر کدام از این رشته‌ها تجهیزات حرفه‌ای خود را نیاز دارند در نتیجه پیگیر جذب حامی از بخش خصوصی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه به قهرمانی و توسعه آن ایمان داریم افزود: در هیات شهرستان چند قهرمان در کنار هم قرار گرفته‌اند که می‌توانیم به‌صورت قوی به سوی استعدادیابی و قهرمان‌پروری گام برداریم.

فیاض‌زاده یادآور شد: نوع نگاه ما در کنار توسعه قهرمانی، حمایت و حفظ قهرمانان است چرا که از بدنه این بخش هستیم و با سنگ‌اندازی‌ها و مشکلات این حوزه به‌طور کامل آشنایی داریم.

وی گفت: در این مسیر به هیچ عنوان اجازه توهین و سنگ‌اندازی برای قهرمانان و مربیان را به هیچ کسی نمی‌دهیم و با حمایت همه‌جانبه به جلو گام برمی‌داریم.

رییس هیات انجمن‌های ورزش‌های رزمی شهرستان بیرجند گفت: ۲ ماه است که این سمت را تحویل گرفته‌ام و هدف اولیه تغییر سالن بود که با همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان بیرجند اجرایی شد.

وی افزود: در حال حاضر به‌طور اشتراکی با هیات بوکس سالن حجاب بیرجند را در اختیار داریم و این سالن حداقل در یک ساعت ظرفیت آموزش و حضور ۱۵۰ ورزشکار را دارد اما برای تامین تجهیزات حداقلی آن از جمله تاتامی نیاز به اعتبار داریم.

فیاض‌زاده گفت: با توجه به نگاه مثبتی که وجود دارد با استعدادیابی در سال جدید این هیات آینده درخشانی خواهد داشت فقط به بودجه بیشتر نیاز داریم.

وی تصریح کرد: ابتدا از اداره ورزش و جوانان درخواست حمایت مالی ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان برای خرید تاتامی را داریم که قیمت حداقلی تاتامی ساده است و برای یک دست تاتامی حرفه‌ای بیش از ۱۰۰ میلیون تومان نیاز داریم.

رییس هیات انجمن‌های ورزش‌های رزمی شهرستان بیرجند تعداد ورزشکاران سازمان‌یافته این شهرستان را ۱۴۷ نفر اعلام کرد و گفت: اطمینان می‌دهم که این تعداد با حمایت مسوولان و همکاری ورزشکاران و قهرمانان تا پایان سال آینده به ۶۰۰ نفر افزایش یابد.

وی برنامه بعدی این هیات را افزایش تعداد مربیان به‌روز عنوان کرد و افزود: در حوزه قهرمان‌پروری یک مربی نقش مهمی در سوزاندن استعداد یا پرورش آن دارد لذا لازم است به این موضوع توجه ویژه شود.

فیاض‌زاده گفت: یکی از مسائل مهم در بخش قهرمانی، مسابقات است که حتما به دنبال افزایش برگزاری مسابقات در سطح استانی، بین مربیان و باشگاهی، شرق کشور و کشور هستیم.

وی بیان کرد: در حال رایزنی با فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی هستیم تا بتوانیم میزبان اردوها و مسابقات کشوری باشیم و فدراسیون نیز در این زمینه قول مساعد داده است.

وی افزود: اکنون سالن مناسبی در اختیار داریم اما یکی از مشکلات در زمینه اسکان است که امیدواریم مسوولان استان به‌ویژه استاندار خراسان جنوبی در این زمینه نه تنها برای هیات ما بلکه برای همه هیات‌های ورزشی استان، فکری بیندیشند و حمایت شویم.

قهرمان کشوری کیک بوکسینگ و عضو اسبق تیم ملی و مربی این رشته ورزشی نیز گفت: یکی از مسائل مهم برای هر رشته ورزشی به‌ویژه ورزش‌های رزمی سالن خوب است که اکنون بعد از چند سال صاحب سالن شده‌ایم.

مهران رسامی افزود: قهرمانان ساعت خاصی برای تمرین ندارند و حتی برخی در روز سه نوبت تمرین می‌کنند که نشانه اهمیت داشتن یک سالن خوب و مجهز است.

وی یادآور شد: چندین سال قبل یک مسابقه برگزار می‌شد و ۲۳۰ نفر در آن شرکت می‌کردند که با رویکرد کنونی هم این اتفاق می‌افتد و لازم است مسابقات با کیفیت برگزار شود تا تبادلات حرفه‌ای ورزشی صورت گیرد.

این قهرمان کیک بوکسینگ گفت: یک قهرمان به‌راحتی می‌تواند یک استان و رشته ورزشی را بالا ببرد و بودجه و حمایت را به سمت آن هیات و اداره ورزش بیاورد که فقط نیاز به نوع نگاه حمایتی است.

وی تاکید کرد: نوع نگاه به قهرمان باید حمایتی باشد و با سنگ‌اندازی و تضعیف روحیه این سرمایه‌ها از بین می‌روند.

رسامی گفت: تجهیزات حرفه‌ای بودجه‌های فراوانی نیاز دارد که با شروع و پیشرفت کار می‌توانیم تامین کنیم و اکنون فقط به دنبال شروع کردن هستیم.

 

 

لباس نو بر تن باغ های تاریخی/امکان بازدید در نوروز فراهم است

لباس نو بر تن باغ های تاریخی/امکان بازدید در نوروز فراهم است

بیرجند- بنا به گفته مسئولان بازسازی‌ها در باغ‌های تاریخی خراسان‌جنوبی به اتمام رسیده و مهیا برای بازدیدهای نوروزی هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: دیدن باغ‌های بی بدل و زیبا با عمارت‌های بسیار شگفت‌انگیز آن هم در دل کویر بسیار دلنشین است و ایام نوروز فرصتی برای اینکه در دل این باغ‌های تاریخی فارغ از خستگی‌های روزمره از آئینه کاری‌های باغ و عمارت رحیم آباد و گل‌های زیبای باغ گلشن طبس و شگفتی‌های عمارت اکبریه لذت ببریم.

اما در آستانه نوروز با توجه به اقدامات عمرانی و بازسازی که در سال جاری در برخی از این باغ‌ها انجام شده، وضعیت تاریخی خراسان جنوبی به چه صورت است. آیا مهیای برای پذیرایی از گردشگران شده است؟

محمد علی جنتی‌فر در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: باغ جهانی اکبریه در ایام نوروز برای بازدید علاقمندان به فرهنگ و هنر و آثار تاریخی آماده است.

بازارچه صنایع دستی در باغ اکبریه

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه با اشاره اینکه بازدید از باغ اکبریه در ایام نوروز از ساعت ۹ صبح تا هشت شب خواهد بود، گفت: در این مکان تاریخی با ارزش بازارچه فروش صنایع دستی و خانه موسیقی را نیز خواهیم داشت.

جنتی فر با بیان اینکه در باغ گلشن طبس نیز شهرداری در حال انجام برخی کارهای عمرانی است، بیان‌کرد: البته این کارهای عمرانی و … تا ایام نوروز به پایان خواهد رسید و این مکان زیبا نیز آماده بازدید علاقمندان خواهد بود.

وی ادامه داد: باغ شوکت آباد نیز هر چند در اختیار بخش خصوصی است ولی بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته این مکانی نیز پذیرایی بازدید مسافران و گردشگران خواهد بود.

اعتبارات باغ اکبریه در سال جاری

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه گفت: در سال ۱۴۰۰ بر اساس ابلاغیه‌های وزارت میراث فرهنگی با توجه به شیوع کرونا اقدامات ارزشمندی برای بازدید مجازی باغ اکبریه و معرفی این میراث جهانی انجام دادیم که مورد اقبال قرار گرفت.

جنتی فر اظهار کرد: برای میراث جهانی باغ اکبریه حدود ۶۰۰ میلیون اعتبار از محل امور پایگاه‌ها و سه میلیارد تومان از محل اداره کل موزه‌ها برای تجهیز و راه اندازی موزه‌های باغ اکبریه در سال ۱۴۰۰ اختصاص یافت که از هر دوی این اعتبارات برای بازسازی و آماده کردن باغ برای ایام نوروز بهره گرفتم.

باغ رحیم آباد آماده برای بازدید نوروزی

علی شریعتی منش معاون، میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: بسیاری از اقدامات برای بهسازی باغ و عمارت رحیم آباد در سال جاری صورت گرفته و گچ کاری‌ها و … نیز به پایان رسیده است.

وی یادآور شد: باغ و عمارت زیبای رحیم آباد نیز برای بازدید در ایام نوروز آماده است و مشکلی وجود ندارد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*