اخبار خراسان جنوبی

دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور استان خراسان‌ جنوبی به راهیان نور اعزام شدند

 

دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور استان خراسان‌ جنوبی به راهیان نور اعزام شدند

سرپرست دانشگاه پیام نور استان خراسان‌ جنوبی از اعزام دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور این استان به راهیان نور خبر داد.

ذبیح‌الله اوحدی صبح امروز در حاشیه مراسم اعزام دانشجویان دختر به راهیان نور اظهار داشت: ۴۲ نفر از  دانشجویان دختر مراکز و  واحدهای دانشگاه پیام نور استان از شهرستان‌های بیرجند، قاین، طبس، نهبندان، اسدیه، حاجی آباد، خوسف و سرایان برای بازدید از مناطق عملیاتی جنوب اعزام شدند.

وی افزود: در این سفر معنوی دانشجویان علاوه بر مناطق عملیاتی زیارت مرقد مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران، آستان حضرت احمدبن موسی(ع)شیراز، آستان امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس و مزار شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان از دیگر برنامه های این سفر معنوی است.

سرپرست دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی عنوان کرد: در این سفر شش روزه، از رزمندگان دفاع مقدس به عنوان راوی حضور داشته تا برای دانشجویان روایتگر شجاعت و ایثار شهدا و همرزمانشان در مناطق جنگی و عملیاتی باشند.

اوحدی بیان کرد: آشنایی جوانان با جبهه و جنگ، زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا، بیان ایثارگری و رشادت‌های دلاورانه و ادامه دادن راه آنها از جمله مهم‌ترین اهداف این سفر معنوی است.

 

 

در کمیته امداد و نجات سفرهای نوروزی خراسان جنوبی مطرح شد؛
آغاز طرح نوروزی هلال احمر از ۲۵ اسفند/ پوشش امدادی ۹۷۰ مورد حادثه
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: طرح نوروزی هلال احمر به مدت ۲۰ روز از ۲۵ اسفند برای ارائه خدمات به مسافرین استان آغاز می‌شود.

«محمدرضا رضایی» در نشست کمیته امداد و نجات سفرهای نوروزی اظهارداشت: طرح نوروزی دستگاه های امدادی به مدت ۲۰ روز از ۲۵ اسفند برای ارائه خدمات به مسافرین آغاز می‌شود.

 

وی با بیان اینکه امسال با فروکش شدن شیوع ویروس کرونا نوروز ۱۴۰۱ سونامی سفرها را خواهیم داشت، افزود: استان خراسان جنوبی محل عبور مسافرین زیادی است باید تمام تلاش خود را برای سلامت و ایمنی مسافران نوروزی به کار ببریم.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اکثر مسافران عبوری استان زائرین امام رضا(ع) هستند، بیان کرد: تمامی عوامل ستاد سفر های نوروزی در سطح استان غیر مستقیم خادمان این امام همام بوده و باید تمام تلاشمان را بکار گیریم که مسافران با احساس آسایش و امنیت بیشتری از این استان گذر کنند.

 

وی با اعلام اینکه نوروز امسال در هلال احمر اکیپ های امداد و نجات و اکیپ های سلامت محور مبنی بر طرح ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی فعالیت خواهند داشت، افزود: در حوزه امداد و نجات ۲۹ پایگاه ثابت و موقت به مسافران نوروزی خدمات ارائه می دهند.

 

رضایی ادامه داد: در طرح ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی خدماتی از قبیل پویش ملی بهرفت، فضای دوستدار کودک، خدمات آموزشی و مهارتی، خدمات زیست محیطی، خدمات فرهنگی (اطلاع‌رسانی و راهنمایی)، مسابقه فرهنگی عکس و فیلم کوتاه بشر دوستی، ویژه برنامه مناسبتی (رفیق خوشبخت ما) و نیز خدمات اکیپ‌های سحاب به مسافرین ارائه می‌شود.

 

وی با اشاره به حوادث طرح نوروزی در سال گذشته، عنوان کرد: در مجموع ۸۶ مورد حادثه در طرح ملی نوروزی سال گذشته رخ داده که حوادث جاده ای با ۶۸ درصد بیشترین فراوانی را داشته است.

 

وی با بیان اینکه از مجموع حوادث جاده ای طی این مدت تعداد ۴۳ مورد واژگونی خودرو بوده است، گفت: این حوادث تعداد ۲۶۲ نفر حادثه دیده داشته که تعداد هشت نفر به صورت سرپایی و ۵۰ نفر توسط هلال احمر به مرکز درمانی منتقل شده است.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه نیروهای امدادی در سال جاری به ۹۷۰ مورد حادثه خدمات ارائه کردند، افزود: از این تعداد ۶۹۹ مورد حوادث جاده ای، ۱۳۵ مورد حوادث شهری و مفقودی ۴۳ مورد سیل و آبگرفتگی، ۲۳ مورد حادثه کوهستان و ۷۰ مورد دیگر حوادث بوده است.

 

رضایی با بیان اینکه یک هزار و ۵۵۲ تیم عملیاتی در قالب سه هزار و ۸۰۹ نیرو در این حوادث خدمات ارائه داده اند، گفت: اسکان اضطراری یک هزار و ۵۹۸ نفر از دیگر خدمات ارائه شده در حوادث امسال بوده است.

 

 

سازه آبخیزداری در بخش مرکزی بیرجند افتتاح شد

سازه آبخیزداری در بخش مرکزی بیرجند افتتاح شد

سازه آبخیزداری شارقنج در بخش مرکزی شهرستان بیرجند همزمان با هفته منابع طبیعی و آبخیزداری افتتاح شد و بیش از هزار و ۲۰۰ خانوار از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

به گزارش ایرنا در این طرح آبخیزداری که مطالعات آن سال ۹۹ انجام شد، ۶ سازه گابیونی با اعتبار پنج میلیارد ریال احداث شده است.

این سازه آبخیزداری ۲ منبع آبی را پوشش داده و اثرات این سازه‌ها در کنترل فرسایش خاک، کنترل سیل، تغذیه منابع آبی این منطقه و پایین‌دست قنوات تا دشت چاهک موسویه هدف‌گذاری شده است.

سرپرست فرمانداری بیرجند روز شنبه در آیین افتتاح این طرح ضمن قدردانی از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی برای اقداماتی که در حوزه آبخیزداری انجام‌ داده‌ است گفت: اجرای سازه‌های آبخیزداری یک کار انقلابی و جهادی برای حفظ عرصه‌های طبیعی، منابع آب و خاک است.

علی فاضلی‌فرد اظهار داشت: آب مایه حیات اگر نباشد همه امور تعطیل است لذا همه تلاش‌ها در راستای حفظ و نگهداشت منابع آبی منطقه قرار گرفته است.

وی افزود: خشکسالی و سیلاب را با هم در کشور داریم در حالی که روان‌آب‌ها هدر می‌رود بنابراین مجموعه منابع طبیعی همت کرده با اجرای سازه‌های آبخیزداری جلوی سیلاب و روان‌آب‌ها را بگیرد و آنها را مهار کند.

سرپرست فرمانداری بیرجند گفت: دولت نیز در اجرای جهادی طرح‌های آبخیزداری مصمم است تا پروژه‌ها با سرعت بیشتری برای احیای قنوات و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی اجرا شود.

رییس شورای اسلامی روستای غیوگ هم با اشاره به برخی مشکلات این روستا گفت: تقاضا داریم در سازه‌های خاکی به‌گونه‌ای سازه طراحی شود تا آب ماندگاری داشته باشد.

اکبری افزود: بیشتر مردم این منطقه دیمه‌کار هستند اما مشکلاتی درخصوص اراضی منابع طبیعی وجود دارد که جلوی کشت و کار آنها گرفته شده و تقاضای رسیدگی داریم.

وی بیان کرد: با توجه به چرای بی‌رویه دام‌ در مراتع، تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود، چون مراتع در حال تخریب است.

رییس شورای روستای غیوگ خواستار واگذار نشدن اراضی به بهره‌برداران معدنی شد و گفت: با واگذاری اراضی جلوی کشت مردم گرفته و چرای دام نیز با مشکل مواجه می‌شود، علاوه بر خسارت‌هایی که به روستا وارد می‌شود هیچ بهره‌ای نصیب مردم و اهالی نمی‌شود.

وی افزود: تقویت آنتن‌دهی تلفن همراه و شبکه‌های تلویزیونی، بازنگری طرح هادی روستای غیوگ، افزایش اعتبارات دهیاری روستا، رفع مشکل قطعی آب در تابستان، بهسازی و ترمیم قنوات روستا، تسهیل در واگذاری زمین به متقاضیان مسکن روستایی، احداث بندهای خاکی برای تامین آب و احیای قنوات، استقرار بهورز خانه بهداشت در تمام روزهای هفته از دیگر درخواست‌های اهالی روستا است.

اکبری خواستار اجرای شبکه روشنایی در مزار شهدای این روستا شد و گفت: این درخواست در گذشته پیگیری شده اما به نتیجه نرسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری متناسب با شرایط و نیاز هر منطقه انجام می‌شود.

علیرضا نصرآبادی افزود: در خصوص واگذاری زمین مسکن آنچه در حوزه مسکن روستایی لازم باشد هیچ محدودیت نداریم و اراضی منابع طبیعی قابل واگذاری است.

وی بیان کرد: اراضی منابع طبیعی که برای مسکن قرار است واگذار شود باید حتما در طرح هادی روستا گنجانده شود در این صورت هیچ محدودیتی در واگذاری زمین نداریم.

 

 

 

۲۳۰ سازه آبخیزداری در خراسان جنوبی تا سال آینده تکمیل می‌شود

۲۳۰ سازه آبخیزداری در خراسان جنوبی تا سال آینده تکمیل می‌شود

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: ۲۳۰ سازه آبخیزداری این استان با اعتبار ۱۶۴ میلیارد تومان در حال احداث است که در صورت تخصیص کامل اعتبارات تا نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

علیرضا نصرآبادی روز شنبه در حاشیه افتتاح طرح‌های آبخیزداری و درختکاری که به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در روستای غیوگ بیرجند برگزار شد، افزود: سال ۱۴۰۰ با اعتبار خوبی که از محل صندوق توسعه ملی در حوزه محرومیت‌زدایی کشور اختصاص یافت همچنین سایر منابع ملی و استانی ۱۶۴ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان خراسان جنوبی ابلاغ شد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون ۷۵ درصد این اعتبار تخصیص یافته و پروژه‌ها در حال انعقاد قرارداد یا احداث است و تا پایان سال مالی (تیر ۱۴۰۱) به اتمام خواهد رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به شرایط حاکم بر خراسان جنوبی به لحاظ خشکسالی متوالی و تغییرات اقلیمی که حساسیت بیشتری در استان ایجاد کرده، اجرا و توسعه طرح‌های آبخیزداری ضرورتی انکارناپذیر است.

وی با بیان اینکه با اجرای سازه‌های آبخیزداری مشکل سیل، کم‌آبی و خسارات ناشی از سیل کاهش پیدا می‌کند افزود: در این زمینه براساس سیاست‌های سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور تا امروز ۲ هزار و ۱۷۶ سازه آبخیزداری شامل سنگی، گابیونی، سنگ ملاتی و خاکی در خراسان جنوبی اجرا شده است.

نصرآبادی تصریح کرد: ظرفیت آبگیری این سازه‌ها ۸۳ میلیون متر مکعب است که با شرایط بارش‌های طول سال بین هشت میلیون تا ۸۷ میلیون متر مکعب ظرفیت آبگیری را در آنها تجربه کرده‌ایم.

وی گفت: امسال با بارش‌های دی و اسفند ماه و احتساب ذخیره یک میلیون متر مکعب آب در هلالی‌های آبگیر دشت‌ها، از مهر امسال تاکنون ۴۰ میلیون متر مکعب روان‌آب مدیریت شده و بهره‌وری از سیلاب را در طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان شاهد بوده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اضافه کرد: مطالعات اجرای پروژه آبخیزداری حوزه شارقنج در بخش مرکزی شهرستان بیرجند سال ۹۹ انجام شد و امروز این طرح به‌ بهره‌برداری رسید.

وی گفت: در این طرح ۶ سازه گابیونی با پوشش دادن ۲ منبع آبی با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان اجرا شد که بیش از هزار و ۲۰۰ خانوار از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

نصرآبادی بیان کرد: اثرات این سازه‌ها در کنترل فرسایش خاک، کنترل سیل، تغذیه منابع آبی این منطقه و پایین‌دست قنوات تا دشت چاهک موسویه هدف‌گذاری شده است.

همچنین امروز با حضور سرپرست فرمانداری بیرجند چند اصله نهال به نام شهدای روستای غیوگ بخش مرکزی بیرجند و به نام شهید حسن رضایی کاشته شد.

هفته منابع طبیعی و آبخیزداری از ۱۵ اسفند روز درختکاری شروع شد و «ایران سرسبز، ایران قوی؛ همه با هم، جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی» شعار امسال هفته منابع طبیعی در کشور است.

 

خدمات‌رسانی مطلوب به مسافران نوروزی مورد تاکید است

 استاندار خراسان جنوبی گفت: دستگاه‌های متولی به منظور خدمت‌رسانی مطلوب در تمامی حوزه‌ها و تامین آسودگی خاطر مسافران نوروزی آمادگی لازم را داشته باشند.

جواد قناعت روز شنبه در نشست شور عمومی فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا در نوروز ۲ سال گذشته سفرهای نوروزی را نداشتیم یا به‌صورت محدود و جزئی برگزار شد اما براساس تصمیمات ستاد ملی کرونا در نوروز ۱۴۰۱ محدودیت‌های سال‌های قبل برداشته شده و شرط انجام سفر زدن ۲ یا سه دز واکسن کرونا است.

وی گفت: مردم در ۲ سال گذشته به دلیل شرایط اقتصادی و شیوع کرونا به سفرهای نوروزی نرفتند که فشارهای روحی، روانی و اقتصادی به مردم تحمیل کرد اما در نوروز پیش رو مردم می‌توانند با شرط تزریق واکسن به مسافرت بروند.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه برای خدمات‌دهی به مسافران نوروزی باید دستگاه‌های متولی بهتر از سال گذشته پای کار باشند افزود: در تمامی شهرستان‌ها به‌ویژه در کریدور شمال به جنوب و مسیر تردد زائرین علی بن موسی الرضا (ع) باید نیروهای خدمت‌رسان حضور موثر و پررنگی داشته و همراهی و مدارای خوبی هم با مسافران نوروزی داشته باشند.

وی گفت: وزیر کشور جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی است به همین روال در استان، استاندار و در شهرستان‌ها هم فرماندران این سمت را برعهده دارند.

قناعت افزود: در حال حاضر سه قوه مجریه، قضاییه و قوه مقننه در اختیار نیروهای انقلابی، حزب‌اللهی و همراه و همسوی با نظام است که می‌توان از آن به عنوان دوره طلایی انقلاب یاد کرد.

وی گفت: در این دوره طلایی درخواست ما این است که بیش از گذشته با مسوولان استانی همراهی و همکاری لازم را داشته باشید تا از این فرصت به وجود آمده بیشترین استفاده را در راستای پیشرفت و تعالی نظام و انقلاب و حل مشکلات مردم داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نوروز امسال ۲ ویژگی دارد اضافه کرد: ویژگی اول این است که وارد قرن جدید می‌شویم و امام راحل از آن به عنوان قرن پیروزی مستضعفان بر مستکبران یاد کردند و دومین ویژگی نوروز هم آغاز سفرهای نوروزی بعد از ۲ سال وقفه است.

وی گفت: در سال‌های ۵۷ و ۵۸ حدود ۳۰۰ گروهک تروریستی مختلف در داخل کشور جولان داشتند و گاهی بحث تجزیه مناطقی از کشور مطرح بود، در این برهه زمانی امام راحل فرمودند که قرن جدید قرن پیروزی مستضعفان بر مستکبران است و شاید ابتدا تصور بود منظور ایشان قرن حاضر است اما با تحلیل بیانات ایشان، این پیروزی در قرن جدید که از سال آینده آغاز می‌شود، رقم خواهد خورد.

قناعت بیان کرد: بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری در مورد تحلیل مباحث آینده کشور، جامعه و جهان برگرفته از یک منظومه فکری خاص است و صرف توصیه و سخنرانی نیست بلکه از روی صداقت و منطق است.

وی افزود: براساس فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری از این بعد سیر صعودی پیشرفت و تعالی نظام جمهوری اسلامی شروع می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: دشمنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همه گزینه‌های خود را علیه انقلاب ما به‌کار گرفته‌اند و امروز هم به چهارشنبه سوری متوسل می‌شوند، اینکه برای اهداف خود به چهارشنبه سوری متوسل می‌شوند یعنی دیگر به آخر خط رسیده‌اند.

وی تصریح کرد: در قرن جدید شاهد پیشرفت و تعالی نظام جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود و می‌رسد به جایی که ما آمریکا را تحریم کنیم و شاید کسی این حرف را به سخره بگیرد اما آینده روشن از آن جمهوری اسلامی ایران است.

قناعت افزود: مقام معظم رهبری در زمینه پیشرفت و تعالی جمهوری اسلامی ایران می‌فرمایید: «همه بدانند؛ هم دوستان ما، هم دشمنان ما. ما در عرصه‌ جنگ نظامی دشمن را عقب زدیم، در عرصه‌ جنگ سیاسی دشمن را عقب زدیم، در عرصه‌ جنگ امنیتی دشمن را عقب زدیم، به توفیق الهی در عرصه‌ جنگ اقتصادی هم دشمن را به‌طور قاطع عقب خواهیم زد».

وی گفت: جهان در شرایطی قرار گرفته‌ که همه شرایط به نفع جمهوری اسلامی ایران است و امروز دشمنان ما به جان هم افتادند، اگرچه مخالف جنگ هستیم ولی سود حمله اخیر روسیه به اوکراین نصیب کشورهای منطقه از جمله ایران خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: امیدواریم در قرن حاضر به پیشرفت و تعالی در زمینه‌های مختلف برسیم تا ملت ما از فشار و سختی خارج شوند.

 

 

امام جمعه بیرجند: پلیس در کنار فعالیت روزمره به ارشاد بپردازد

بیرجند – ایرنا – نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: پلیس مقتدر و امین در کنار فعالیت‌های روزمره خود بیش از گذشته به مساله ارشاد و خنثی کردن توطئه‌های بیگانه اعم از مشمول قانون و مقررات کاری یا قانون دین بپردازد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز شنبه در نشست شور عمومی فرماندهی انتظامی استان افزود: در کنار انواع مسئولیت‌هایی که پلیس مقتدر و امین جمهوری اسلامی برداشته یکی از آنها که بسیار مقدس است، نگهداشتن جامعه بر محور قانون است.

وی امر به معروف و نهی از منکر را اوجب واجبات دانست و اظهار داشت: قانون، دین است و انسان نمی‌تواند بی‌دین باشد لذا قانون است که خط سیر را تعیین می‌کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: دشمنان از جنگ، درگیری و ترور دست بر نمی‌دارند و بدترین گزینه‌ای که روی میز دارند، ایجاد انحرافات فکر و ایجاد شبهات است و به اسم‌های گوناگون از جمله آزادی این برنامه را پیش می‌برند.

وی ادامه داد: دین در هر چیزی هست حتی صنایع و نوع بهره‌برداری از هر صنعتی را دین آن گویند لذا مسوولان و نیروی انتظامی که مسئولیت خاص برای برخورد با قانون‌شکنان دارند، بدانند که مردم ما معاند نیستند و باید با کار فرهنگی، جامعه خود به‌خصوص نوجوانان و جوانان را با نقشه‌ها و اهداف دشمن آشنا کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: آزادی آن چیزی است که در چارچوب قانون باشد و قانون‌شکنی که آزادی نیست اما غربی‌ها به مخاطب جاهل این گونه القا می‌کنند، صدها هزار شهید جان خود را برای تامین امنیت مردم فدا کردند تا قانون‌شکنی رخ ندهد و معنای قانون‌شکنی این است که همه نوکر او هستند.

وی اظهار داشت: افرادی که تربیون دارند و شما که با قانون‌شکنان برخورد دارید باید بدانید، برخی قانون‌شکنان کشور مساله را بد فهمیده‌اند اما معاند نیستند لذا در کنار اجرای ماموریت، این کار فرهنگی بر همه ضروری است که جامعه خود به‌خصوص نوجوانان و جوانان که تجربه کمی دارند را تفهیم کنیم.

امام جمعه بیرجند با اشاره به لزوم بیان معنای قانون‌شکنی افزود: هیچ انسان عاقلی به خود اجازه نمی‌دهد که قانون را عمدی زیر پا بگذارد و شاید اشتباه کند یا لغزشی برای او پیش آید اما افرادی که به عمد طرح قانون‌شکنی دارند مجری برنامه بیگانگان هستند و باید با آنان برخورد شود و خطر این افراد از خطر حمله‌های نظامی بدتر است.

وی گفت: یک فرد در تمامی لحظات خود در زندگی انواع و اقسام مادی، معنوی و امنیتی را قانون بهره‌برداری می‌کند، ساختمان یا صنعتی که استفاده می‌شود مراحلی را طی کرده و در چارچوب قانون تبدیل به محصول شده است، همه وزارتخانه‌های این کشور و عناصر خود و بخش خصوصی به همان میزان که از وجودشان برای کل جامعه ۸۰ میلیون نفری بهره می‌گیریم برای یک نفر نیز برخوردار است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: برخی افراد از روی جهل، خودپرستی و نفس‌پرستی به اجرای نقشه‌های دشمن کمک می‌کنند و باید این افراد را بیدار کنیم.

وی ادامه داد: آمار تلفات حوادث رانندگی بسیار تکان‌دهنده است که به دلیل رعایت نکردن قانون است و دشمن کاری می‌کند که افراد با دست خود جایگاه و کشورشان را خراب می‌کنند، این افراد سفیه هستند و در کشور ما غالبا این گونه است که براساس عدم درک نه عناد داشتن است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: آنهایی که به عمد طرح قانون‌شکنی دارند دیگر از روی نادانی نیست بلکه از روی جنگ و مجری برنامه بیگانه است و انسان‌های قانون‌شکن جامعه ما را به انحراف می‌کشند که باید با آنها به‌گونه‌ای دیگر برخورد کرد.

 

 

 

در شورای ساماندهی مبادلات مرزی انجام شد؛

تصمیم‌گیری برای فعال کردن بازارچه‌های ماهیرود و یزدان

تصمیم‌گیری برای فعال کردن بازارچه‌های ماهیرود و یزدان

مسئولان خراسان جنوبی برای رونق مبادلات در بازارچه‌های مرزی ماهیرود و یزدان تصمیم‌گیری کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه ظهر شنبه شورای ساماندهی مبادلات مرزی بر اساس مصوبات این شورا برای رونق فعالیت دو بازارچه مرزی ماهیرود و یزدان تصمیم‌گیری شد تا با بر طرف شدن مشکلات موجود مبادلات مرزی با افغانستان در سال آینده بهتر انجام شود.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در این جلسه اظهار کرد: با توجه به ضرورت ایجاد درمانگاه در سایت مرزی، فرمانداری سربیشه سرمایه گذاری را برای انجام این کار به کمیته پایش معرفی کرده است که اعضای شورای ساماندهی با واگذاری زمین در بازارچه مرزی ماهیرود برای انجام این کار موافقت کرده‌اند.

به گفته حسین موهبتی فرمانداری سربیشه باید اقدامات لازم را با گرفتن استعلام‌های مورد نظر در این خصوص انجام دهد.

وی بیان کرد: اگر ایجاد درمانگاه در بازارچه بخواهد انجام شود باید همه شرایط خاص و ضوابط مورد نظر در بازارچه‌های مرزی رعایت شود.

بررسی نرخ تعرفه خدمات مورد نظر در بازارچه‌های مرزی ماهیرود و یزدان استان موضوع دیگری بود که در این جلسه مطرح شد.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در این باره اعلام کرد: تعیین نرخ تعرفه خدمات برای سال ۱۴۰۱ تنها برای محیط بازارچه‌های استان بر اساس قوانین موجود و تصمیم شورای ساماندهی باید مصوب شود که این تعرفه از ابتدای سال آینده قابلیت اجرا را خواهد داشت.

وی ادامه داد: در این راستا از دو سال قبل قراردادی با شرکت تعاونی مرزداران منعقد شده است که با اتمام مدت زمان آن در سال آینده باید در این زمینه هم تصمیم‌گیری شود.

موهبتی تصریح کرد: این کار در راستای برون سپاری امور به بخش خصوصی انجام شده تا با واریز سهم دولت به خزانه سهم خود را در این باره بر دارد و اگر مبادلات مرزی سال آینده رونق یابد با طرح درخواست در شورای ساماندهی می‌توانیم در این خصوص تجدید نظر کنیم.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته با اجازه استاندار و ترک تشریفات شرکت تعاونی مرزداران ارائه خدمات در بازارچه مرزی ماهیرود را برعهده گرفت.

وی گفت: برای سال آینده ۳۰ هزار تومان تعرفه خدمات به ۴۰ هزار تومان افزایش یافته و سهم دولت افزایشی نداشته است همچنین این تعرفه برای ۱۷ مورد مد نظر در بازارچه‌های مرزی تعیین می‌شود که یکی از آنها تعرفه باسکول است.

موهبتی تصریح کرد: باید در بازارچه مرزی یزدان که هنوز دستگاه‌های مربوط مستقر نشده‌اند برای ایجاد زیر ساخت‌های مورد نظر باید اقدام شود.

وی افزود: با توجه به این که شاهرخت به زودی به مرکز بخش تبدیل خواهد شد، برای ایجاد مهمانسرای گمرک در حاجی آباد، شاهرخت یا نقاط دیگر اقدامات لازم باید انجام شود.

وی در ادامه گفت: بر اساس تصمیم‌گیری در گذشته باید هر ماه ۳۵۰ کپسول گاز به افغانستان می‌دادیم که با تعطیلی بازارچه یزدان انجام این کار متوقف شد.

وی بیان داشت: از ابتدای آذر ماه دوباره این کار انجام می‌شود و در صورتی که اعضای شورا موافق باشند سهمیه کپسول گاز که در ماه‌های تعطیلی به افغانستان داده نشده با بازگشایی مجدد یزدان به افغانستان داده شود.

 

 

 

 

 

 

 

آشنایی با مبحث مجموعه عکس در انجمن عکاسی کانون خراسان جنوبی

سی و دومین جلسه انجمن عاسی کانون خراسان جنوبی با میزبانی از «معصومه آقایی» کارشناس ارشد عکاسی و با موضوع آشنایی اعضا با مبحث مجموعه عکس برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این جلسه که به صورت مجازی در ظهر روز پنجشنبه ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۰برگزار شد، معصومه آقایی  در ابتدا ضرورت استفاده از مجموعه بحث پرداخت و گفت: با هدف انتقال درست موضوع به مخاطب گاهی لازم است از مجموعه‌ای از عکس‌ها استفاده کرد .

وی  روایت درست و منطقی، ارتباط میان عکس‌ها ، چیدمان درست، یک دستی فرمی، شروع و پایان مناسب را  از عوامل مهم در مجموعه عکس دانست.

آقایی در خصوص استفاده از مجموعه عکس نیز گفت: مجموعه عکس‌ها در عکاسی خبری، عکاسی مفهومی و هنری استفاده می‌شوند که می توانند جنبه‌های مختلف یک موضوع و همچنین بررسی یک موضوع یا پدیده در جاهای مختلف و ارایه عکس به صورت پیاپی را به همراه داشته باشد.

مهمان این نشست انجمن، گزارش تصویری‌، مقاله و جستار نویسی و همچنین داستان تصویری را از مجموعه عکس خبری نام برد.

این کارشناس عکاسی در ادامه نمونه‌هایی از مجموعه عکس خبری، مفهومی و هنری و داستان تصویری و مجموعه عکس پیاپی را منتشر و در خصوص ویژگی‌های هر کدام توضیحاتی ارایه و به سوالات اعضا پاسخ گفت.

گفتنی است این نشست آخرین جلسه انجمن عکاسی خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۰ بود.

 

 

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی :

دشمن به اسم آزادی قانون شکنی را ترویج می‌کند/۳

آیت الله عبادی با بیان اینکه نگهداشتن جامعه بر محور قانون یکی از مهم ترین وظایف نیروی انتظامی است، گفت: افرادی که به عمد طرح قانون شکنی دارند مجری برنامه بیگانگان هستند و باید با آنان برخورد شود چرا که خطر این افراد از خطر حمله های نظامی بدتر است.

 آیت الله «سیدعلیرضا عبادی»  در جلسه با فرماندهان نیروی انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: مسئولیت های بسیاری برعهده پلیس مقتدر و امین جمهوری اسلامی قرار دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه نگهداشتن جامعه بر محور قانون یکی از مهم ترین وظایف نیروی انتظامی است، افزود: قانون، دین است و انسان نمی تواند بی دین باشد و قانون است که خط سیر را تعیین می کند.

وی بیان کرد: دشمنان از جنگ و درگیری و ترور دست بر نمی دارند و بدترین گزینه ای که روی میز دارند هم ایجاد انحرافات فکر و ایجاد شبهات است و به اسم های گوناگون از جمله آزادی این برنامه را پیش می برند.

آیت الله عبادی ادامه داد: مسئولان و نیروی انتظامی که مسئولیت خاص جهت برخورد با قانون شکنان دارند بدانند که مردم ما معاند نیستند و باید با یک کار فرهنگی جامعه خود به خصوص نوجوانان و جوانان را با نقشه ها و اهداف دشمن آشنا کنیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه انسان عاقل هیچ گاه قانون را زیرپا نمی گذارد، گفت: صدها هزار شهید جان خود را برای تامین امنیت مردم فدا کردند تا قانون شکنی رخ ندهد و قانون کنی معنایش این است که همه نوکر من هستند.

وی با بیان اینکه دشمن آزادی را به عنوان قانون شکنی القا می کند، افزود: برخی افراد از روی جهل و خودپرستی و نفس پرستی به اجرای نقشه های دشمن کمک می کنند و باید این افراد را بیدار کنیم.

آیت الله عبادی عنوان کرد: تریبون ها باید نقشه دشمن و اهمیت رعایت قانون را تبیین کنند و دشمن کاری می کند که به دست خودمان کشور و جایگاه و هویت خودمان را خراب کنیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به لزوم بیان معنای قانون شکنی بین داشت: افرادی که به عمد طرح قانون شکنی دارند مجری برنامه بیگانگان هستند و باید با آنان برخورد شود و خطر این افراد از خطر حمله های نظامی بدتر است.

وی با بیان اینکه پلیس مقتدر و امین در کنار فعالیت های روزمره خود به مسئله ارشاد و خنثی کردن توطئه های بیگانه بیش از گذشته بپردازد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر اوجب واجبات است و کسی که گمراه است را به راه بیاورید.

کسب دو مقام جشنواره تئاتر پسامهر فسا توسط هنرمندان خراسان جنوبی/۲-۳

کسب دو مقام جشنواره تئاتر پسامهر فسا توسط هنرمندان خراسان جنوبی
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از کسب دو مقام در بیست و یکمین جشنواره سراسری پسا مهر فسا توسط هنرمندان نمایش “جام حذفی” خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این که بیش از ۸۵ اثر از ۲۱ استان کشور به دبیرخانه مرکزی این جشنواره ارسال شد، ادامه داد: پس از بازبینی هیئت داروران ۱۱ اثر از ۹ استان به مرحله نهایی راه پیدا کردند که نمایش “جام حذفی” از خراسان جنوبی نیز در بین این آثار قرار گرفت.

به گفته وی، طبق نظر هیئت داوران جشنواره متشکل از نادر برهانی مرند، حمید لک و امیر رضا دلاوری، دو نفر از هنرمندان نمایش “جام حذفی” از خراسان جنوبی، موفق به کسب مقام در جشنواره سراسری پسا مهر فسا شدند.

زمزم ضمن قدردانی از تلاش های این هنرمندان خاطرنشان کرد: مقام سومی بهترین بازیگر مرد به محمد صادق خطیبی و مقام سوم بهترین بازیگر زن به مینا آجری اعطا شد.

گفتنی است نمایش “جام حذفی” کار برگزیده‌ پانزدهمین جشنواره‌ تئاتر استان خراسان جنوبی و اثر معرفی‌شده به جشنواره‌ تئاتر فجر ۱۴۰۰ است که توانست عناوینی چون رتبه‌ دوم کارگردانی، رتبه‌ دوم نمایشنامه‌نویسی، رتبه‌ اول طراحی صحنه، رتبه‌ دوم بهترین بازیگر مرد، رتبه‌های دوم و سوم بهترین بازیگر زن و بهترین طراحی پوستر و بروشور را در این دوره از جشنواره کسب کند.

 

کسب۳رتبه کشوری توسط فرهنگیان خراسان جنوبی/۲-۳

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از کسب ۳رتبه کشوری توسط فرهنگیان خراسان جنوبی در نخستین همایش ملی تربیت در زیست بوم جدید خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرشید جعفری، در آیین تجلیل از این برگزیدگان که به صوت ویدئو کنفرانس برگزار شد، تصریح کرد: ۶۹۰ اثر با محوریت برنامه ریزی تربیتی در زیست بوم جدید،فرصت ها و تهدیدهای تربیتی در فضای مجازی،نیازها و انتظارات تربیتی،جهانی شدن و تربیت دانش آموز، آینده پژوهی تربیت و شیوه های نقش آفرینی موثر تربیتی در مدرسه به دبیرخانه این همایش واصل شد.

وی با اشاره به پذیرش ۳۷۸ اثر در همایش، اضافه کرد: صاحبان ۱۶ اثر به عنوان رتبه های برتر و شایسته کشور معرفی شدند که ۳ اثر مربوط به خراسان جنوبی بود.

فروش ۱۵۸ میلیاردی فرش دستباف مددجویان /۲

فرش دستباف بانوان مددجوی خراسان جنوبی ۱۵۸ میلیارد و ۴۳۸ میلیون ریال در بازار‌های داخلی و خارجی به فروش رسید.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گفت: بانوان سرپرست خانوار این نهاد از ابتدای سال جاری تاکنون هزار و ۳۳۲ تخته فرش به متراژ ۴ هزار و ۸۲۱ متر مربع  تولید کردند.

علی اکبر نخعی با بیان اینکه استعداد سنجی قالیبافان و مشاوره شغلی آن‌ها بصورت چهره به چهره از رویکرد‌های اساسی این نهاد در ایجاد طرح‌های قالیبافی است افزود: پس از طی این مراحل متقاضیان بافت فرش برای انتخاب نوع فرش و تکمیل پرونده به واحد مربوطه معرفی می‌شوند که با تهیه امکانات نقشه و مواد اولیه مورد نیاز توسط این نهاد طرح راه اندازی می‌شود.

وی گفت: در مرحله بافت فرش، استادکار ناظر طرح ماهانه و بصورت منظم بر روند بافت آن نظارت کرده و پس از اتمام بافت، ضمن ارزیابی و قیمت گذاری، فرش تولیدی مددجوی زیرپوشش این نهاد توسط شرکت صنعت آفرینان مرکز خریداری و وجه آن پس از کسر بدهی مواد اولیه به حساب مددجو واریز می‌شود.

نخعی با بیان اینکه کار نظارت، آموزش و هدایت فرش بافان و بازاریابی فروش توسط کارشناسان این نهاد انجام می‌شود، گفت: بیشتربافندگان فرش دستباف را زنان مددجو و سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که از نظر تامین مواد اولیه، نظارت بر تولید فرش، برگزاری کلاس‌های آموزشی دور‌های مورد حمایت قرار می‌گیرند.

 

 

 

تداوم وزش باد شدید در خراسان جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی اعلام کرد: وزش باد شدید و گردوخاک تا روز دوشنبه در استان ادامه دارد.

لطفی گفت: در ۲ روز گذشته وزش باد شدید باعث خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی در استان شد که بیشترین سرعت وزش باد در روز گذشته در سرایان با ۹۶ کیلومتر در ساعت ثبت و کمترین دید افقی از ایستگاه‌های طبس و حاجی‌آباد زیرکوه با هزار متر گزارش شد.

وی افزود: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی به‌طور متناوب تا روز دوشنبه افزایش ابر و گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک در استان پیش‌بینی می‌ شود و امروز کماکان کاهش دید افقی را در منطقه خواهیم داشت .

به گفته وی به‌لحاظ دمایی تا صبح دوشنبه روند کاهشی دما هوا را در استان خواهیم داشت.

 

 

خسارت طوفان به ۵ شهرستان در خراسان جنوبی/۴

وزش باد شدید و طوفان گرد و خاک از صبح روز گذشته تاکنون به ۵ شهرستان خراسان جنوبی خساراتی وارد کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما اعلام کرد: وزش باد شدید و طوفان در طبس، فردوس، سرایان ، بشرویه و بخش مرکزی بیرجند بیشتر از سایر نقاط استان گزارش شده است.

میرجلیلی افزود: با توجه به اطلاع رسانی های انجام شده و استحکام سازه ها، خسارات وارده در استان جزئی بوده و طوفان سبب شکستن ۸ اصله درخت و تخریب دیوار دو باب انبار محصولات کشاوری و دامی شد.

 

 

 

به مناسبت روز بزرگداشت نظامی گنجوی

افتتاح نمایشگاه خوشنویسی، پوستر، کتب و پایان نامه در بیرجند/۲-۳

نمایشگاه خوشنویسی، پوستر، کتب و پایان نامه با موضوع حکیم نظامی در بیرجند افتتاح شد.

کارشناس دبیرخانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان گفت:در این نمایشگاه ۳۳ کتاب،۴ افتتاح نمایشگاه خوشنویسی، پوستر، کتب و پایان نامه در بیرجندپایان نامه،۲۰ اثر خوشنویسی از آثار استاد اسماعیلی مود و ۱۲ پوستر گرافیکی به نمایش گذاشته شده است.

زرنگ با بیان اینکه این نمایشگاه به مدت دو روز از امروز باز است افزود: علاقمندان می توانند با مراجعه به نگارخانه استاد مهدی اسماعیلی مود، جنب فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و عصر‌ها از ساعت ۱۷ تا ۱۹ از این نمایشگاه دیدن کنند.

 

 

 

 

 

درخشش نماینده خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی گروه دفاع نوین کشور/۷

تیم گروه دفاع نوین مجتمع فولاد شهرستان قائنات در مسابقات قهرمانی گروه دفاع نوین کشور ۳۶ مدال رنگارنگ کسب کرد.

،در مسابقات قهرمانی گروه دفاع نوین کشور که به میزبانی مشهد مقدس برگزار شد تیم گروه دفاع نوین مجتمع فولاد شهرستان قائنات نماینده استان خراسان جنوبی با کسب ۱۷ مدال طلا،۱۴ مدال نقرهو۵مدال برنز برگ زرین دیگری را بر افتخارات رزمی استان افزود.

این مسابقات در سالن ورزشی خاتم الانبیاء پدافند هوایی ارتش از ۱۹ تا ۲۰ اسفند در استایل‌های مبارزه، دفاع شخصی، هنر‌های نمایشی و سلاح سرد برگزار شد که تیم گروه دفاع نوین مجتمع فولاد شهرستان قاینات توانست در استایل مبارزات در رده سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان  ۹ مدال طلا،  ۸ نقره و  ۳ برنز را کسب کند.

 

همچنین این تیم در استایل افت ۳ مدال طلا و ۲ مدال نقره و در استایل سلاح نانچیکو  ۱ مدال نقره و  ۲ مدال برنز را کسب کرد.

 

کسب مقام اول تیم های نوجوانان و بزرگسالان الف و  مقام دوم تیم بزرگسالان ب از دیگر افتخارات گروه دفاع نوین مجتمع فولاد شهرستان قائنات در این مسابقات بود.

این تیم به مربیگری وسرپرستی سیدعلی ترحمی نماینده گروه دفاع نوین استان خراسان جنوبی و حمایت مجتمع فولادقاین به این مسابقات اعزام شد.

 

 

 

 

مشارکت۳۵هزاردانش آموزخراسان جنوبی درافتتاحیه راهیان نورمجازی

آغاز اردوی راهیان نور مجازی دانش آموزی در خراسان جنوبی/۳

اردوی راهیان نور مجازی دانش آموزی در خراسان جنوبی از امروز آغاز شد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان در آیین افتتاحیه اردو‌های مجازی راهیان نور کهآغاز اردوی راهیان نور مجازی دانش آموزی در خراسان جنوبی درکانون شهید مطهری بیرجند برگزار شد گفت: تاکنون بیش از ۳۵ هزار دانش آموز دختر و پسر متوسطه اول و دوم استان، در آیین افتتاحیه ارو‌های راهیان نور که به صورت مجازی برگزار می‌شود شرکت کرده اند.

محمد علی واقعی افزود: این اردو‌ها به مدت ۲ روز به صورت مجازی و از طریق شبکه شاد برگزار می‌شود.

وی، با اشاره به ثبت نام بیش از ۲۰ هزار دانش آموز دخترو پسر در سامانه اردو‌های راهیان نور، تا صبح امروز، گفت: در مدت برگزاری اردو‌ها مجازی راهیان نور، اجرای ۵ برنامه استانی برای دانش آموزان دختر و پسر شرکت کننده پیش بینی شده که به صورت روایت گری، خاطره گویی، سرود، نمایش رادیویی و تلوزیونی و نماهنگ پیش بینی شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، برقراری ارتباط زنده با یادمان‌های دفاع مقدس را از دیگر برنامه‌های اردو‌های مجازی راهیان نور امسال دانش بهارستان علم و ادب  عنوان کرد .

رئیس ستاد شاهد آموزش و پرورش خراسان جنوبی، افزود: اگر چه به دلیل شیوع ویروس کرونا، دانش آموزان  در دو سال گذشته نتوانستند در یادمان‌ها حضور  یابند، اما در فضای مجازی دانش آموزان، اولیا و معلمان استان از فیض راهیان نور به صورت آنلاین و آفلاین بهره‌مند شدند.

 

 

 

 

 

 

 

روند صعودی قربانیان کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته با ثبت ۵ مورد فوت ناشی از کرونا در خراسان جنوبی آمار قربانیان این بیماری به هزار و ۴۰۹ نفر افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روزروند صعودی قربانیان کرونا در خراسان جنوبی گذشته از ۹۱ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۳۲ بیمار و از ۷۴ تست سریع ۱۹ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۱۶۵ تست ملکولی و سریع در استان ۵۱ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۹ مورد از بیرجند، یک مورد از خوسف، ۵ مورد از درمیان، یک مورد از زیرکوه، یک مورد از سرایان، ۴ مورد از سربیشه، ۴ مورد از طبس، ۲ مورد ازفردوس، ۳ مورد از قاین و ۱۱ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۵۵ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۵۰ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متاسفانه حال عمومی ۲ نفر وخیم گزارش شده است..

به گفته وی در ادامه روند واکسیناسیون تاکنون ۵۸۱ هزار و ۵۱ نفر دوز اول واکسن کرونا، ۵۱۹ هزار و ۶۵۶ نفر دوز دوم ۲۰۸ هزار ۶۴۱ نفر دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند و مجموع واکسن تلقیح شده در استان به یک میلیون و ۳۰۹ هزار و ۳۴۸ دوز رسید.

 

 

 

یادواره سرداران و شهدای یگان‌های ویژه فرماندهی انتظامی

سومین یادواره سرداران و شهدای یگان‌های ویژه فرماندهی انتظامی کشور به صورت ویدئو کنفرانس در بیرجند برگزار شد .

در این مراسم از خانواده شهدای یگان‌های ویژه انتظامی استان تجلیل شد.یادواره سرداران و شهدای یگان‌های ویژه فرماندهی انتظامی

سرهنگ خضری فرمانده یگاه ویژه فرماندهی انتظامی استان در این مراسم با اشاره به رشادت‌های شهدای یگان‌های ویژه برای برقراری نظم و امنیت در کشور گفت: یگان ویژه فرماندهی انتظامی کشور هزار و ۳۱۹ شهید را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده که از این تعداد ۲۵ شهید از خراسان جنوبی هستند.

 

 

 

 

 

 

توزیع ۶ تنور گازی در شهرستان خوسف/۲

شش تنور گازی بین مردم مناطق روستایی شهرستان خوسف توزیع شد.

رئیس اداره مراتع و آبخیزداری شهرستان خوسف ارزش تنور‌های توزیع شده را ۱۲ میلیونتوزیع ۶ تنور گازی در شهرستان خوسف تومان اعلام کرد.

سبزی گفت: توزیع تنور گازی با توجه به رفع نیاز دامداران و با هدف کاهش تخریب جنگل‌ها، جلوگیری از قطع درختان، ترغیب روستاییان و جنگل‌نشینان به استفاده از انرژی‌های پاک و استفاده نکردن از هیزم و زغال انجام شده است.

وی افزود: یکی از سیاست‌ها و اهداف راهبردی سازمان برای حفاظت از مناطق جنگلی جایگزین کردن سوخت‌های فسیلی و استفاده از تنور‌های گازی است.

 

 

 

 

 

آغاز توزیع برنج پاکستانی تنظیم بازار در خراسان جنوبی/۳

توزیع برنج تنظیم بازار در خراسان جنوبی از هفته گذشته آغاز شده و از امروز برنج پاکستانی تنظیم بازار نیز وارد بازار شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: آغاز توزیع برنج تنظیم بازار در خراسان جنوبی۶۵۳ تن برنج هندی تنظیم بازار با قیمت مصرف‌کننده ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ۴۰۰ تن برنج تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در مراکز فروش مجاز در حال توزیع است و مرحله دوم توزیع برنج در فروردین خواهد بود.

جعفری با اشاره به ذخیره ۶۵۰ تن برنج پاکستانی در انبار‌های استان، افزود: از امروز توزیع برنج پاکستان با قیمت ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان برای مصرف کننده آغاز شد.

وی گفت: توزیع برنج بدون محدودیت در استان آغاز شده و مشکلی در زمینه توزیع برنج در استان وجود ندارد.

جعفری با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مشکلی در توزیع مرغ منجمد وجود ندارد و آمادگی کامل داریم هر میزانی که اتحادیه مربوطه نیاز دارد در بازار توزیع شود، گفت: هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد تنظیم بازار ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی گفت: همچنین ۷۰۰ تن گوشت گوساله و ۷۰ تن گوشت گوسفندی منجمد با قیمت تنظیم بازار در حال توزیع است.

در ایام نوروز از ۷۴۳ واحد صنفی نانوایی استان ۶۵ درصد  و از ۶۲۴ واحد صنفی میوه و تره بار ۷۲ درصد آنان براساس شیف بندی کشیک نوروزی خواهند بود.

 

 

 

تجلیل از ۹۰ عکاس و فیلمساز در خراسان جنوبی/۲-۳

تجلیل از ۹۰ عکاس و فیلمساز در خراسان جنوبی

۹۰ عکاس و فیلمساز خراسان جنوبی در اختتامیه هفته فیلم و عکس استان تقدیر شدند.

 سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی صبح شنبه در اختتامیه هفته فیلم و عکس استان که بعد از دو روز نمایش ۱۶ فیلم جشنواره فیلم کوتاه تهران اظهار کرد: هرچند مشکلات بسیاری در خصوص تولید فیلم وجود دارد اما کار در حوزه عکاسی و فیلمسازی در سال‌های اخیر با انجام کارهای مناسبی در خراسان جنوبی همراه بوده است که جای تشکر و قدر دانی دارد.

محمود رمضانی گفت: ۳۳۶ عکس توسط عکاسان خراسان جنوبی برای حضور در چهارمین هفته فیلم و عکس خراسان استان ارسال شد که از این تعداد، ۳۴ عکس با ۲۰ فیلم برای نمایش در این هفته انتخاب شد که با استقبال هنرمندان جوان استان در این حوزه واقع شد.

مسئول دفتر بیرجند انجمن سینمای جوانان ایران هم از برگزاری جلسه‌های هفتگی نمایش و نقد فیلم بلند، برگزاری دوره‌های بلند مدت فیلمسازی، دوره‌های عکاسی دیجیتال، تولید ۲۸ فیلم کوتاه در سال ۹۸، برپایی طرح سراسری کارگاه عکاسی رایگان، بزرگداشت روز سینما، برپایی اردوهای فیلم سازی از ازجمله برنامه‌های اجرا شده در سال‌های اخیر به همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است..

یاوری گفت: حدود ۸ فیلم کوتاه هنرجویی و نیمه حرفه‌ای در مرحله تولید و پس از تولید قرار دارد که امیدواریم تا اردیبهشت ماه تولید این فیلم‌ها پایان یابد.

در این مراسم از ۹۰ عکاس و فیلمساز خراسان جنوبی تقدیر شد.

آغاز طرح نوروزی هلال احمر از ۲۵ اسفند/ پوشش امدادی ۹۷۰ مورد حادثه
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: طرح نوروزی هلال احمر به مدت ۲۰ روز از ۲۵ اسفند برای ارائه خدمات به مسافرین استان آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمدرضا رضایی» امروز (۲۱ اسفند) در نشست کمیته امداد و نجات سفرهای نوروزی اظهارداشت: طرح نوروزی دستگاه های امدادی به مدت ۲۰ روز از ۲۵ اسفند برای ارائه خدمات به مسافرین آغاز می‌شود.

 

وی با بیان اینکه امسال با فروکش شدن شیوع ویروس کرونا نوروز ۱۴۰۱ سونامی سفرها را خواهیم داشت، افزود: استان خراسان جنوبی محل عبور مسافرین زیادی است باید تمام تلاش خود را برای سلامت و ایمنی مسافران نوروزی به کار ببریم.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اکثر مسافران عبوری استان زائرین امام رضا(ع) هستند، بیان کرد: تمامی عوامل ستاد سفر های نوروزی در سطح استان غیر مستقیم خادمان این امام همام بوده و باید تمام تلاشمان را بکار گیریم که مسافران با احساس آسایش و امنیت بیشتری از این استان گذر کنند.

 

وی با اعلام اینکه نوروز امسال در هلال احمر اکیپ های امداد و نجات و اکیپ های سلامت محور مبنی بر طرح ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی فعالیت خواهند داشت، افزود: در حوزه امداد و نجات ۲۹ پایگاه ثابت و موقت به مسافران نوروزی خدمات ارائه می دهند.

 

رضایی ادامه داد: در طرح ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی خدماتی از قبیل پویش ملی بهرفت، فضای دوستدار کودک، خدمات آموزشی و مهارتی، خدمات زیست محیطی، خدمات فرهنگی (اطلاع‌رسانی و راهنمایی)، مسابقه فرهنگی عکس و فیلم کوتاه بشر دوستی، ویژه برنامه مناسبتی (رفیق خوشبخت ما) و نیز خدمات اکیپ‌های سحاب به مسافرین ارائه می‌شود.

 

وی با اشاره به حوادث طرح نوروزی در سال گذشته، عنوان کرد: در مجموع ۸۶ مورد حادثه در طرح ملی نوروزی سال گذشته رخ داده که حوادث جاده ای با ۶۸ درصد بیشترین فراوانی را داشته است.

 

وی با بیان اینکه از مجموع حوادث جاده ای طی این مدت تعداد ۴۳ مورد واژگونی خودرو بوده است، گفت: این حوادث تعداد ۲۶۲ نفر حادثه دیده داشته که تعداد هشت نفر به صورت سرپایی و ۵۰ نفر توسط هلال احمر به مرکز درمانی منتقل شده است.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه نیروهای امدادی در سال جاری به ۹۷۰ مورد حادثه خدمات ارائه کردند، افزود: از این تعداد ۶۹۹ مورد حوادث جاده ای، ۱۳۵ مورد حوادث شهری و مفقودی ۴۳ مورد سیل و آبگرفتگی، ۲۳ مورد حادثه کوهستان و ۷۰ مورد دیگر حوادث بوده است.

 

رضایی با بیان اینکه یک هزار و ۵۵۲ تیم عملیاتی در قالب سه هزار و ۸۰۹ نیرو در این حوادث خدمات ارائه داده اند، گفت: اسکان اضطراری یک هزار و ۵۹۸ نفر از دیگر خدمات ارائه شده در حوادث امسال بوده است.

 

تجلیل مدیرکل بنیاد شهید خراسان جنوبی از مدیر ستاد فهمای استان
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی از مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری استان به دلیل اجرای طرح ملی سه شنبه های تکریم تجلیل کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «محمدتقی عزیزی» مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی، «علیرضا رهبردار» معاون تعاون و امور اجتماعی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و «مجتبی مطهری فر» مدیر بنیاد شهید شهرستان بیرجند به مناسبت ۱۸ اسفند، سالروز تاسیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با حجت الاسلام «ابراهیم سبزه کار» مدیر ستاد فهمای استان دیدار و گفتگو کردند.

 

حجت الاسلام عزیزی در این دیدار با تبریک ۱۸ اسفند، از تعامل و حضور موثر مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری و فعالان کانون‌های مساجد استان در طرح ملی سه شنبه های تکریم و تجلیل از خانواده معظم شهدا، قدردانی کرد.

 

همچنین حجت‌الاسلام سبزه کار با اشاره به اینکه ۹۰۰ دیدار و تجلیل از خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران و فعالان مسجدی در قالب طرح سه‌شنبه های تکریم انجام شده است، افزود: این دیدارها از نقاط صفر مرزی و با حضور مسئولان مختلف استانداری، فرمانداری، سپاه و بسیج،‌ نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و… انجام شده است.

 

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در قالب طرح ملی رویداد فهما در سه شبستان و ۱۲ رواق انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این برنامه در رواق همدلی انجام شد که مورد توجه بسیاری از فعالان حوزه مسجد قرار گرفت.

 

گفتنی است، در این دیدار از مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی به دلیل اجرای موفق طرح سه شنبه های تکریم قدردانی شد.

 

 

 

 

«خراسان جنوبی» استان برتر پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان شد/۷

«خراسان جنوبی» به عنوان استان برتر پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدها متان از سوی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اعلام شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، با پایان یافتن مرحله استانی پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان ستادهای برتر استانی فهما در اجرای این مسابقات معرفی شدند.

بر پایه این گزارش، ستادهای استانی برتر بر اساس شاخص‌های «میزان مشارکت اعضا، مشارکت کانون‌های استان، درصد رشد نسبت به سال گذشته، تولید اخبار و جریان سازی رسانه ای و …» انتخاب شدند.

بر این استان، «خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، مازندران، کرمانشاه، جنوب کرمان» به عنوان پنج استان برتر اعلام و از کارشناسان این استان‌ها تقدیر به عمل آمد.

 

همچنین ستاد استان فارس در بخش اطلاع‌رسانی و تولید اخبار و استان‌های «ایلام و گلستان» در بخش رشد مشارکت اعضا، شایسته تقدیر شناخته شدند.

گفتنی است مرحله استانی پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامّتان در ۱۰ رشته از آبان تا دی ماه سال جاری برگزار و با پایان داوری نفرات برتر استان ها در هر رشته معرفی شدند. ۹۱۷ نفر از فعالان قرآنی خراسان جنوبی در این دوره از مسابقات به رقابت پرداختند.

 

 

 

 

۲ ماه و نیم بعد از فوت یاسین؛

ساماندهی سگ‌های بی‌صاحب در بیرجند به کجا رسید؟/۴-۷

ساماندهی سگ‌های بی‌صاحب در بیرجند به کجا رسید؟

۲ ماه و نیم بعد از فوت کودکی در امیرآباد بیرجند بر اثر حمله سگ و ضرب‌الاجل مسوولان استانی برای ساماندهی سگ‌های بدون صاحب، به گفته شهروندان تعداد سگ‌ها کمتر شده اما هنوز مشکل به‌طور کامل برطرف نشده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا بیشتر از ۲ ماه می‌گذرد که دیگر صدای کودکانه یاسین در خیابان امامت امیرآباد شنیده نمی‌شود؛ بنرهای تسلیت روی دیوار خانه والدین او یادآوری می‌کند این خانه هنوز داغدار کودکی چهار ساله است.

اگرچه شاهد عینی این ماجرای دردناک نبودیم اما وقتی برای پیگیری اجرای مصوبات طرح ضربتی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد راهی امیرآباد از روستاهای اقماری شهر بیرجند شدیم و از کنار خانه پدری یاسین گذشتیم، قلبمان به درد آمد وای به حال پدر و مادرش!

شوخی نیست که سگی یک کودک بی‌گناه را به دندان بگیرد، از پای درآورد و جلوی چشمان مادر جسم بی‌جانش را به زمین اندازد.

هفتم دی امسال بود که “یاسین” کودک چهار و نیم ساله قربانی حمله سگ‌های ولگرد در منطقه امیرآباد بیرجند شد، کودکی که می‌توانست امروز باشد و شادی‌های کودکانه‌اش در خانه بپیچد و مادری داغدار نشود؛ دیدن صحنه‌های زجرآور که سگی درنده کودکت را می‌درد و تو نمی‌توانی برایش کاری کنی، دردناک‌تر است؛ دردی ممتد و ابدی…

محلی که یاسین جان خود را از دست داد، انتهای منطقه مسکونی بافت جدید روستای امیرآباد است که به رودخانه شاهرود وصل می‌شود. اسفند امسال که برای تهیه گزارش میدانی به محل آن حادثه رفتیم، قسمتی از رودخانه که به موازات خیابان ورودی امیرآباد از جاده اصلی است، فنس‌کشی شده و در بخشی از حاشیه رودخانه نیز ماموران برق مشغول بررسی تیرهای تازه نصب شده در معبر بودند.

تعدادی انگشت‌شمار سگ در اطراف رودخانه دیده می‌شود که البته زیر آفتاب گرم ظهر دراز کشیده‌اند. آنچه به دنبال آن هستیم این است که آیا بعد از اتفاقی که برای یاسین افتاد، تعداد سگ‌ها کمتر شده و مردم ساکن در این منطقه اقدامی را برای ساماندهی این حیوانات بی‌صاحب مشاهده کرده‌اند؟

اکنون که ۲ ماه و نیم از مرگ یاسین می‌گذرد دیگر در آن کوچه نه تنها کودکی دیده نمی‌شود بلکه برای گفت و گو با ساکنان این محل مدت‌ها منتظر ماندیم تا اینکه بالاخره در یک خانه باز شد و مردی میانسال بیرون آمد.

سگ‌ها کم شده‌اند اما گم نه!

این شهروند ساکن در خیابان امامت امیرآباد اولین مخاطب گفت و گوی ما است که از شاهدان عینی حمله سگ به یاسین بوده و در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا گفت: بعد از آن روز تعداد سگ‌ها کمتر شده چون آن زمان به‌صورت گله‌ای در کوچه‌ها رفت و آمد داشتند و در تمام ساعات روز دیده می‌شدند اما الان بیشتر شب‌ها تردد دارند و تعدادشان هم کم شده است.

پیری افزود: با این حال مردم همچنان از حمله سگ‌ها ترس دارند، بچه‌ها نیز جرات نمی‌کنند بدون حضور بزرگترها از خانه خارج شوند، فرزندان خودم حتی برای رفتن به مغازه دچار ترس و دلهره هستند.

وی اظهار داشت: اینجا پارک یا سالن ورزشی مناسب و امنی برای بازی بچه‌ها نیست و خانواده‌ها هم نمی‌توانند تمام روز آنها را در خانه نگه دارند لذا باید حداقل در کوچه و خیابان امنیت جانی داشته باشند.

این شهروند معتقد است که اگرچه نسبت به ۲ ماه پیش تعداد سگ‌ها کمتر شده اما انگار از یک طرف آنها را جمع می‌کنند و از طرف دیگر رها می‌شوند چون هنوز مردم شب‌ها شاهد حضور سگ‌ها به‌خصوص اطراف سطل‌های زباله هستند.

وی ادامه داد: عصر همان روزی که سگ‌ها به یاسین حمله کردند در همین خیابان پای یک پیرمرد را گاز گرفتند که از ناحیه زانو زخمی شد؛ پس بهتر است تا قبل از اینکه حادثه‌های تلخ‌تر تکرار شود مسوولان برای این مشکل فکر اساسی کنند.

یک شهروند منطقه حاجی‌آباد بیرجند که در حال عبور از رودخانه شاهرود است، گفت: همیشه در همین منطقه رودخانه شاهد حضور گله‌ای سگ‌ها هستیم.

حضور گله‌ای سگ‌ها در اراضی کشاورزی

حاجی‌آبادی افزود: حضور گله‌ای سگ‌ها در منطقه مزروعی حاجی‌آباد امان مردم را بریده است، همیشه در مزارع جو و گندم یا یونجه غلت می‌زنند و به محصولات کشاورزی آسیب می‌زنند طوری که نه کشاورز می‌تواند آن محصول را برداشت کند و نه حتی حیوانی آن را می‌خورد.

وی نظر ما را به صدای سگ‌هایی که از سمت راست کانال شنیده می‌شد جلب کرد و گفت: این وقت روز بیشتر در باغ‌ها هستند و شب به منطقه مسکونی می‌آیند که چون گرسنه هستند حتی ممکن است به آدم‌ها هم حمله کنند.

این شهروند به نمونه اخیر از حمله سگ در حاجی‌آباد اشاره کرد و افزود: همین چند شب پیش یکی از ساکنان حاجی‌آباد که نیمه شب برای آبیاری مزارع خود از خانه خارج شد، مورد حمله سگ‌ها قرار گرفت ولی خوشبختانه با کمک عده‌ای دیگر از چنگ‌شان رها شد.

وی گفت: این سگ‌ها گرسنه هستند و از قدیم گفته شده که سگ گرسنه حتی گوشت تن مادرش را می‌خورد چه برسد به انسان، پس باید فکری اساسی به حال این سگ‌های گرسنه کرد.

حاجی‌آبادی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد سگ‌ها کمتر شده است اظهار داشت: در مورد جمع‌آوری سگ‌ها نباید مسئولان کوتاهی کنند چون ممکن است دوباره تعدادشان زیاد شود.

یکی دیگر از ساکنان روستای امیرآباد نیز با بیان اینکه نه شب از دست سگ‌ها آسایش داریم نه روز گفت: البته تعدادشان کمتر شده ولی باز هم مردم امنیت ندارند و از نزدیک شدن سگ‌ها به منطقه مسکونی ترس دارند.

محمد افزود: یک سال است که در این منطقه ساکن شده‌ام و چون بازنشسته هستم اغلب روزها بیرون از حیاط خانه می‌نشینم اما چون سگ‌ها از سمت رودخانه وارد خیابان و کوچه‌های مسکونی می‌شوند مجبورم به خانه برگردم.

وی یادآور شد: همیشه ترس داریم که سگ‌ها نزدیک شوند ممکن است گاز بگیرند و حادثه‌ای مجدد تکرار شود.

زنده‌گیری ۲۱۵ قلاده سگ

پس از فوت کودک چهار ساله در امیرآباد، استاندار و رییس کل دادگستری خراسان جنوبی در بازدیدهای جداگانه از این منطقه برای ساماندهی وضعیت موجود ضرب‌الاجل تعیین کردند و دهیاری روستای امیرآباد موفق شد در ۲ ماه اخیر ۲۱۵ قلاده سگ را جمع‌آوری کند و به پناهگاه شهرداری تحویل دهد.

این مطلب را دهیار روستای امیرآباد به خبرنگار ایرنا گفت و با اشاره به فعالیت پیمانکار مربوطه در زمینه زنده‌گیری و جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب افزود: بعد از ابلاغ طرح ضربتی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد تمامی پروژه‌های عمرانی و خدماتی روستا را تعطیل کردیم و بیش از ۷۰ درصد نیروهای دهیاری را برای این امر به‌کار گرفتیم.

علی علی‌اکبری به اجرای سه روش زنده‌گیری سگ‌های ولگرد اشاره کرد و گفت: دستگاه مهار، قفس زنده‌گیری و دارت بیهوشی برای جمع‌آوری سگ‌ها استفاده شده است.

وی ادامه داد: گشت‌زنی مستمر در سطح روستا برای شناسایی محل‌های تجمع سگ‌های بلاصاحب، احداث چهار دستگاه مهار سگ، خرید دستگاه دارت، مواد بیهوشی و اضافه کردن یک قفس زنده‌گیری به تعداد قفس‌های موجود از دیگر اقدامات دهیاری برای کنترل سگ‌های ولگرد در این منطقه بوده است.

دامداری‌ و کشتارگاه عاملی برای افزایش سگ‌ها

دهیار روستای امیرآباد گفت: بنرهای متعددی در سطح روستا برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی نصب شده تا مردم از غذارسانی غیراصولی به سگ‌ها پرهیز کنند، در حال حاضر کم شدن سگ‌ها مشهود است و آن تعدادی که مشاهده می‌شود، بیشتر خارج از محیط مسکونی و در محدوده دامداری‌ها هستند.

وی وجود همین دامداری‌ها و کشتارگاه را عاملی برای افزایش آمار سگ‌ها دانست و ادامه داد: بیش از ۱۲۰ دامداری در نزدیکی محدوده مسکونی و ۲ کشتارگاه در روستای حسین‌آباد است که انتظار می‌رود کارگروه کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد شهرستان با همکاری دستگاه‌های متولی نسبت به ساماندهی این دامداری‌ها نیز اقدام کند.

علی‌اکبری با یادآوری این نکته که سگ‌ها حملات زیادی حین عملیات جمع‌آوری به نیروهای زنده‌گیری داشته‌اند گفت: علاوه بر هزینه‌های گزاف، تلاش‌ها و زحمات زیادی صرف این عملیات زنده‌گیری شده ولی آنچه در تکمیل این فعالیت‌ها ضرورت دارد، نگهداری سگ‌ها در پناهگاه و پرهیز از رهاسازی آنها است.

وی یادآور شد: اگر این مهم جدی گرفته نشود در مدت زمان کوتاهی دوباره شاهد جولان دادن سگ‌ها در منطقه خواهیم بود.

موضوع دیگری که در تجمع سگ‌های ولگرد نقش زیادی دارد بی‌توجهی دامداری‌ها به نکات بهداشتی است و مردم انتظار دارند دامداران از رها کردن و انداختن هرگونه لاشه دام سبک و سنگین در محیط باز و محدوده دامداری‌ها خودداری کنند.

آنچه بیشتر مورد تاکید دهیار روستای امیرآباد است، پرهیز شهروندان از غذارسانی غیراصولی به سگ‌هاست و اینکه پسماندهای جامد را داخل سطل‌های فلزی مکانیزه قرار دهند.

غذارسانی غیراصولی مهمترین عامل در بازگشت سگ‌ها

غذارسانی غیراصولی مهمترین عامل در بازگشت سگ‌ها به محیط شهر از دیدگاه سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری بیرجند است.

موسی میرزایی ضمن اینکه از جمع‌آوری حدود ۶۰۰ قلاده سگ ولگرد از سطح شهر با سلاح بیهوش‌کننده در یک ماه اخیر خبر داد اما گفت که صرف زنده‌گیری، معضل سگ‌های ولگرد را حل نمی‌کند بلکه باید نحوه غذارسانی اصولی به حیوانات بین شهروندان فرهنگ‌سازی شود.

وی حل معضل تردد سگ‌های ولگرد در مناطق شهری و روستایی را مستلزم همکاری بیشتر مردم دانست و گفت: یکی از عواملی که باعث شده سگ‌ها به شهرها و مناطق مسکونی هجوم آورند، نحوه غذارسانی غیراصولی برخی شهروندان است.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری بیرجند افزود: سازمان مردم‌نهاد که متولی نگهداری سگ‌ها در پناهگاه شهرداری است، آمادگی دریافت مواد غذایی از شهروندان را دارد تا به شکل اصولی این حیوانات تغذیه شوند.

وی یادآور شد: غذادهی غیراصولی باعث شرطی شدن سگ‌ها شده است لذا شاهد هجوم آنها در سطح شهر و مناطق مسکونی هستیم.

میرزایی با بیان اینکه موارد متعدد گازگرفتگی سگ تاکنون به شهرداری گزارش شده است گفت: حفظ جان مردم در اولویت است و با غذارسانی غیراصولی باید برخورد جدی شود.

فعالیت ۲ اکیپ زنده‌گیری 

وی با اشاره به ضرب‌الاجل رییس کل دادگستری خراسان جنوبی برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد پس از حادثه امیرآباد افزود: حسب دستور مقام قضایی در یک ماه اخیر ۲ اکیپ فعال شدند که در ۲ شیفت صبح و عصر نسبت به زنده‌گیری سگ‌های ولگرد از سطح شهر اقدام می‌کنند و جمع‌آوری سگ‌ها در چارچوب دستورالعمل انجام می‌شود.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری بیرجند با اشاره به خرید اسلحه بیهوش‌کننده برای اجرای طرح ضربتی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد گفت: زنده‌گیری با اسلحه و دارت بیهوش‌کننده برابر مجوز قضایی در حال انجام است.

وی همچنین به راه‌اندازی پناهگاه برای سگ‌های بلاصاحب به متراز سه هزار متر مربع اشاره کرد و افزود: یک سازمان مردم‌نهاد نیز پیمانکار شهرداری در زمینه نگهداری از سگ‌ها در این پناهگاه است.

میرزایی بیان کرد: نگهداری، عقیم‌سازی، واکسیناسیون و غذارسانی اصولی به سگ‌های بلاصاحب از جمله اموری است که در این پناهگاه به پیمانکار بخش خصوصی سپرده شده است.

وی از وجود هزار و ۱۳۸ قلاده سگ در این پناهگاه خبر داد و گفت: این تعداد سگ تاکنون به کمک شهرداری و دهیاری روستاهای اقماری شهر بیرجند جمع‌آوری و تحویل پناهگاه شده است.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری بیرجند تصریح کرد: وظیفه شهرداری فقط جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های محدوده و حریم شهر است اما به لحاظ حل سریع معضل سگ‌های ولگرد با دهیاری‌های اطراف شهر هم همکاری داریم.

لزوم بررسی دلایل افزایش سگ‌های ولگرد

وی با تاکید بر لزوم بررسی و پرداختن بیشتر به دلایل افزایش آمار سگ‌های ولگرد اظهار داشت: دستگاه‌هایی در این زمینه دخیل هستند که انتظار می‌رود به وظایف خود عمل کنند.

میرزایی گفت: کاهش تردد سگ‌های ولگرد در ۲ ماه اخیر کاملا محسوس شده که نشان می‌دهد اقدامات انجام شده در مرکز استان موثر بوده، اگرچه کافی نیست.

وی افزود: در صورت مشاهده سگ‌های ولگرد شهروندان می‌توانند با شماره ۳۲۲۲۲۲۰۲ تماس گیرند تا تیم‌های شهرداری نسبت به جمع‌آوری و انتقال آنها اقدام کنند.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری بیرجند بیان کرد: تیم‌های زنده‌گیر سگ‌های ولگرد تا ساعت ۲۲ در سطح شهر فعال هستند و بعد از این ساعت تیم‌های پیشگیری شهرداری برای جلوگیری از گازگرفتگی به شهروندان کمک‌رسانی می‌کنند.

وی یادآور شد: پناهگاه شهرداری واقع در سایت پسماند جاده شوشود آماده دریافت مواد غذایی است که شهروندان قصد دارند به سگ‌ها بدهند.

هرچند به گفته رییس بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند فقط از ابتدای امسال بیش از ۱۶ مورد مجروح ناشی از جراحت سگ‌های ولگرد به مراکز درمانی ارجاع شده ولی به گواه مردم محلی حتی بعد از حادثه مرگ یاسین هم افرادی مورد حمله سگ‌های ولگرد در روستاهای امیرآباد و حاجی‌آباد قرار گرفته‌اند.

اجرای مصوبات نشست فوق‌العاده

در پی حادثه حمله و گازگرفتگی سگ ولگرد در روستای امیرآباد بیرجند، استاندار خراسان جنوبی ضمن دلجویی از خانواده این کودک، در نشست فوق‌العاده بررسی مسایل و مشکلات روستای امیرآباد بیرجند برای دستگاه‌های متولی تکالیفی را معین کرد.

امیرآباد، حاجی‌آباد، چهکند و دستگرد از روستاهای اقماری شهر بیرجند محسوب می‌شوند که طی سال‌های اخیر با افزایش جمعیت نیز مواجه بوده‌اند.

تامین روشنایی معبر حاشیه کانال منطقه امیرآباد جزو مصوبات نشست بررسی مشکلات روستای امیرآباد است که ۱۳ دی امسال با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در این باره گفت: بعد از آن حادثه و پیرو بازدید استاندار خراسان جنوبی به همراه مسوولان از امیرآباد، پروژه تامین روشنایی معبر حاشیه کانال این منطقه در دستور کار مدیریت توزیع برق شهرستان بیرجند قرار گرفت.

مهدی دادگر افزود: این پروژه به‌طور ضربتی طی ۲۰ روز اجرا شد و اکنون در روستای امیرآباد مورد بهره‌برداری مردم قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در این پروژه یک دستگاه پست هوایی، ۷۱۳ متر شبکه فشار متوسط، ۷۰۰ متر شبکه فشار ضعیف هوایی و ۲۶ دستگاه چراغ LED اجرا شده است.

به هم ریختن نظم اکوسیستم با رفتار انسان

کارشناسان محیط زیست بر این باورند که بازتاب رفتار ما با حیوانات به خودمان بر می‌گردد از جمله غذا دادن به حیوانات در کنار حس مهربانی و لذتی که دارد، اما گاهی می‌تواند سبب به هم ریختن نظم اکوسیستم شود.

نکته‌ای که درباره طبیعت وجود دارد این است که با توجه به زیستگاه، شرایط غذایی و سایر موارد مشابه طبیعت به یک حد نرمال و ثابتی رسیده است و زمانی که گونه دیگری در طبیعت رها می‌شود، آن شرایط نرمال را به هم می‌زند؛ بنابراین انسان نمی‌تواند حیوانی را که اهلی و تکثیر کرده است، در طبیعت رها کند که خود شکار کند.

مردم باید بتوانند مسئولیت حیوانی که به آن غذا می‌دهند را بپذیرند اما این طور نیست پس زمانی که شخصی نمی‌تواند مسئولیت بیماری یا نگهداری آن را برعهده بگیرد نباید در تکامل آن نقش داشته باشد.

به نظر می رسد جدای از لزوم عملکرد مسئولانه سازمان‌های مختلف و فرهنگ‌سازی درباره ابعاد معضل سگ‌های ولگرد از طریق رسانه‌ها، غذا دادن به سگ‌ها به‌خصوص توسط افراد به ظاهر دوستدار حیوانات متوقف و مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا جریمه‌های سنگین برای غذا دادن به سگ‌های ولگرد در نظر گرفته شود.

در نهایت اجرای موفق طرح جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد نیازمند مشارکت مردمی تا شاهد افزایش بی‌رویه جمعیت سگ‌های بلاصاحب و تکرار حوادث تلخ در مناطق مسکونی نباشیم.

 

 

 

 

 

 

 

۱۰۰ درصد سهمیه اشتغال امسال در خراسان جنوبی تحقق یافت/۲-۳

۱۰۰ درصد سهمیه اشتغال امسال در خراسان جنوبی تحقق یافت

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: تعهد اشتغال دستگاه‌های اجرایی استان در سال جاری ۶ هزار و ۲۷۷ نفر بوده که ۱۰۰ درصد تحقق یافته است.

علی‌اکبر اکبری‌راد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری، ورزش و جوانان، ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهداشت و درمان از جمله اداراتی هستند که تعهد اشتغال دارند.

وی بیان کرد: حمایت از فعالیت‌های اقتصادی که بیشترین اثرگذاری را بر بهره‌وری و اشتغال به‌صورت همزمان دارند در دستور کار شورای‌ عالی اشتغال قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: تلاش بر این است که این هدف مهم با هماهنگی تمامی نقش‌آفرینان عرضه و تقاضای نیروی کار و به‌کارگیری ظرفیت‌های منطقه‌ای و محلی محقق شود.

وی گفت: سیاست دولت مردمی در سال ۱۴۰۱ ایجاد اشتغال، تاکید بر اهتمام تمامی دستگاه‌های اجرایی نسبت به توسعه اشتغال و رفع بیکاری در استان‌هاست که در این خصوص پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها ادامه دارد تا منجر به توسعه کارآفرینی و رفع بیکاری در استان‌ها شود.

اکبری‌راد اضافه کرد: تعهد نهایی استان خراسان جنوبی در موضوع ایجاد اشتغال جدید برای سال آینده در بخش‌های مختلف اقتصادی ۱۰ هزار و ۷۷۹ نفر است.

وی گفت: این تعهد اشتغال برای سال آینده در حوزه صنعت چهار هزار و ۵۷۹ نفر، حوزه کشاورزی ۲ هزار و ۶۹ نفر و در حوزه خدمات چهار هزار و ۱۳۰ نفر اعلام شده که با اهتمام و تلاش ویژه دستگاه‌های اجرایی و نگاه ویژه دولت به این استان محقق خواهد شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی به ظرفیت‌های مرز و توسعه اقتصاد مرزی اشاره کرد و گفت: براساس ابلاغیه شورای ‌عالی اشتغال، وزارت امور خارجه مکلف به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی در راستای اولویت‌های استان با کشور همسایه در زمینه توسعه اشتغال و اقتصاد استان است.

وی از راه‌اندازی سامانه سماک (سامانه ملی اشتغال و کسب و کار) خبر داد و گفت: در این سامانه باید دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مربوطه نسبت به بارگذاری داده‌ها همچنین بهره‌برداری از آن اقدام کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*