اخبار خراسان جنوبی /

 

 

کسب مدال برنز مچ انداز خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور/۷

 

مهدی مهدویان ورزشکار مچ انداز خراسان جنوبی در مسابقات مچ اندازی قهرمانی کشور به میزبانی استان چهارمحال بختیاری، شهر کرد عنوان سومی و مدال برنز را به خود اختصاص داد.

 

 

کسب دو مدال رهاورد وزنه برداران خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی شرق کشور/۷

 

مسابقات وزنه برداری شرق کشور به میزبانی خراسان رضوی برگزار و احمد محمودی در دسته ۶۱ کیلو گرم مدال طلا و علی غلامی نیز در دسته ۸۱ کیلو گرم مدال برنز را از آن خود کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی این دوره از مسابقات با حضور تیم های خراسان رضوی ؛ خراسان جنوبی؛خراسان شمالی و سیستان بلوچستان به میزبانی خراسان رضوی برگزار شد.

 

 

برگزاری همایش پیاده روی به مناسبت اعیاد شعبانیه ویژه بانوان دستگاه های اجرایی/۷

 

به مناسبت اعیاد شعبانیه همایش پیاده روی و طبیعت گردی با حضور ۱۰۰ نفر از بانوان دستگاه های اجرایی برگزار و بانوان مسیر میدان کوهنورد به سمت بند دره را پیمودند .

گفتنی است ؛ در پایان به قید قرعه به بانوان جوایزی اهدا گردید.

 

 

 

برگزاری مسابقه شطرنج به مناسبت اعیاد شعبانیه در قاین/۷

 

مسابقات شطرنج به مناسبت گرامیداشت اعیاد شعبانیه در شهر قائن برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی این مسابقات باحضور ۴۰ شطرنج باز در دو بخش پسران و دختران در محل تالار شطرنج برگزار شد.

گفتنی است در پایان از برترین های هر بخش تجلیل به عمل آمد.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی همچنین در ادامه سفر به شهرستان درمیان از کارخانه قند قهستان با هدف بررسی شرایط و برنامه‌ریزی برای رفع موانع به منظور بازگشت این کارخانه به مدار تولید بازدید کرد.

وی در این بازدید که نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت، به رییس سازمان جهاد کشاورزی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی و سرپرست فرمانداری درمیان دستور داد با برگزاری نشست مشترکی، مسائل و مشکلات این واحد تعطیل را بررسی کنند و اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.

برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های سهامی زراعی خراسان جنوبی در کشت فراسرزمینی چغندر قند از پیشنهادات ارائه شده در این بازدید بود.

کارخانه قند قهستان سال ۱۳۴۰ با هدف ایجاد اشتغال و تثبیت جمعیت در شهرستان درمیان راه‌اندازی شد و فرسودگی تجهیزات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بدهی به بانک، حقوق معوق کارگران و سوءمدیریت در سال ۹۲ این واحد تولیدی را به تعطیلی کشاند.

جمعی از سرمایه‌گذاران سال ۹۴ برای احیای مجدد کارخانه قند وارد میدان شدند اما تاکنون در راستای راه‌اندازی مجدد این واحد تولیدی اقدامی صورت نگرفته است.

کارخانه قند قهستان ظرفیت تبدیل ۱۵۰ هزار تن شکر خام را دارد و با راه‌اندازی مجدد این کارخانه ۳۷۰ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد و زمینه اشتغال غیرمستقیم افراد دیگری هم فراهم می‌شود.

 

 

 

 

 

 

۲۵۰ برنامه هفته جوان در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

۲۵۰ برنامه هفته جوان در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: همزمان با هفته جوان ۲۵۰ برنامه مرتبط با جوانان در مرکز استان و شهرستان‌ها اجرا می‌شود و به این مناسبت، بسته خدمات ویژه‌ای را برای جوانان در نظر گرفته‌ایم.

حسن عزیزی روز پنجشنبه در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته جوان (۲۱ تا ۲۷ اسفند) افزود: از برنامه‌های هفته جوان که همزمان با سالروز ولادت حضرت علی اکبر (ع) آغاز می‌شود ۱۰۰ عنوان توسط اداره کل ورزش و جوانان و بقیه توسط ۲۵ دستگاه اجرایی ذخیل در حوزه جوانان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در مجموع ۲۶ دستگاه‌ اجرایی متولی امور جوانان هستند اظهار داشت: انتظار داریم سایر دستگاه‌های اجرایی متولی حوزه جوانان برنامه‌ها، گزارش عملکرد، دستاوردها و اقدامات خود را در این حوزه مشخص و اعلام کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: در سالروز ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان تمامی اماکن ورزشی به‌صورت رایگان در اختیار جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین تمامی مراکز مشاوره ازدواج اعم از فردی و گروهی در اختیار جوانان است که می‌توانند از این فرصت استفاده مطلوب داشته باشند.

عزیزی با بیان اینکه جوانان باید از فعالیت و دستاوردهای دستگاه‌های اجرایی مطلع شوند گفت: با هم‌افزایی، همدلی و همکاری بین دستگاه‌های اجرایی متولی امور جوانان می‌توان مسائل مربوط به نسل جوان و پویای جامعه را ساماندهی و رفع کرد.

وی افزود: هفته جوان فرصت بسیار مغتنمی برای بازتولید توانمندی‌ها و دستاوردهای جوانان در جامعه است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب محور تمدن‌سازی برعهده جوانان گذاشته شده است گفت: مهمترین رویکرد عینیت بخشیدن به بیانیه گام دوم انقلاب و نهادینه کردن شعار جوان‌باوری و جوان‌یاوری استفاده از گفتمان‌سازی است.

وی تصریح کرد: تولید محتواهای اثرگذار در حوزه‌های مختلف، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و جریان‌سازی مستمر با نگاه بهره‌گیری از ظرفیت‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

عزیزی ادامه داد: به مناسبت هفته جوان ستادهای ساماندهی امور جوانان در تمامی شهرستان‌ها تشکیل شده و هر شهرستان و دستگاه اجرایی باید برنامه‌های خود را اعلام کند.

وی گفت: آیین تجلیل از جوانان قهرمان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ازدواج، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، دیدار با خانواده‌های شهدای ورزشکار، برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های جوانان، همایش طبیعت‌گردی ورزشی و کویرنوردی خانوادگی و برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی از جمله برنامه‌های هفته جوان شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: تجلیل از جوانان نخبه و فرهیخته، برگزاری مسابقات مختلف ورزشی، نمایشگاه توانمندی‌های جوانان، پاکسازی محیط زیست با مشارکت جوانان، جشنواره روز جوان و ولادت حضرت علی اکبر (ع)، برگزاری اردوی فرهنگی زوجین، مسابقات قرآنی و کتابخوانی، کارگاه پیوند مسجد و مدرسه، نشست مشورتی با جوانان، بازدید از طرح‌های اشتغال جوانان، برپایی ایستگاه صلواتی، جشن منتظران ظهور و اهدای خون از دیگر برنامه‌ها است.

وی با اشاره به دیدار مسوولان محلی با جوانان برای عملیاتی کردن جهاد تبیین افزود: جشنواره فرهنگی هنری مجازی جوان ایرانی، گفت و گوی جوانانه و پاتوق‌های فرهنگی، تقدیر از جوان موفق در حوزه اشتغال و کارآفرینی، اجرای برنامه‌های ویژه در ندامتگاه طبس و جلسات هم‌اندیشی روسای ادارات با جوانان از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هفته جوان است.

 

 

 

 

 

معاون اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی:

خروجی مناسبی دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی در حوزه جوانان ندارند

خروجی مناسبی دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی در حوزه جوانان ندارند

معاون اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: ۲۶ دستگاه استان متولی حوزه جوانان هستند که خروجی مناسبی این دستگاه ها در حوزه جوانان ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی قناد عصر پنجشنبه در نشست خبری هفته جوان اظهار کرد: هر چند ۲۶ دستگاه اجرایی استان متولی حوزه جوانان می‌باشند اما این دستگاه‌ها خروجی مناسبی در حوزه جوانان ندارند.

به گفته وی همه دستگاه‌های اجرایی باید برای افزایش شور و نشاط اجتماعی در جامعه به ویژه در بین جوانان به وظیفه خود عمل کنند اما تاکنون ۲۶ دستگاه متولی استان در این خصوص خروجی مناسبی ارائه نکرده‌اند.

وی گفت: باید با اقداماتی که انجام می‌شود جایگاه جوانان به خوبی در جامعه برای همگان تبیین شود.

وی اضافه کرد: به توانمند سازی جوانان و ارتقا نشاط در بین آنها باید توجه جدی شود تا از انرژی و تخیل جوانان به کمک مسئولان دستگاه‌های اجرایی به خوبی استفاده شود.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی شهرستان‌های استان باید مشخص کنند که در خصوص جایگاه جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال چه کارهای تاکنون انجام داده‌اند.

وی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی گزارش‌های خود را درباره بانوان ارائه می‌کنند ولی درباره جوانان گزارشی ارائه نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی متولی حوزه جوانان باید مشخص کنند که چه میزان از بودجه تبصره ۱۶ را جذب و با بهره‌گیری از آن چه اقداماتی برای جوانان انجام داده‌اند که گزارش مفصلی در این زمینه تا پایان سال به استاندار خواهیم داد.

قناد خاطر نشان کرد: باید ارتباط مناسبی بین جوانان و مسئولان دستگاه‌های اجرایی بر قرار شود و از جوانان برتر در عرصه‌های مختلف تجلیل شوند.

شخصیت‌های برگزیده زبان و ادبیات فارسی خراسان جنوبی تجلیل شدند

شخصیت‌های برگزیده زبان و ادبیات فارسی خراسان جنوبی تجلیل شدند

 شخصیت‌های برگزیده و خدمتگزار زبان و ادبیات فارسی خراسان جنوبی، استادان پیشکسوت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند در آیین پایانی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا، آیین پایانی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی پنجشنبه شب با حضور رییس انجمن زبان و ادب فارسی ایران در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

دبیر اجرایی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در این آیین گفت: در مجموع بیش از ۳۰۰ مقاله به دبیرخانه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ارسال و حدود ۲۵۰ مقاله توسط ۹ سرداور و ۶۰ داور علمی از سراسر کشور پذیرش شد.

اکبر شایان سرشت با اشاره به آغاز این گردهمایی از ۱۴ اسفندماه، افزود: در طول برگزاری انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه بیرجند ۲۲ نشست علمی و سه میزگرد برگزار شد.

وی بیان کرد: بیش از ۵۳ نفر سخنران مدعو و ویژه این انجمن در دانشگاه بیرجند بودند که در خصوص مباحث علمی مختلف رشته‌های زبان و ادب فارسی از جمله ادبیات کودک و نوجوان، زبان و ادب فارسی در فرهنگ و گستره بین‌الملل و همچنین ادبیات و زبان فارسی در حوزه نقد، نظریه و روش‌های میان‌رشته‌ای، مطالعات تطبیقی و سایر به ارائه مطلب پرداختند.

دبیر اجرایی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ادامه داد: همچنین نشست‌هایی در حوزه انواع ادبیات حماسی، ادبیات عرفانی، داستان پژوهی و ادبیات روایی، شعر معاصر، ادبیات غنایی، ادبیات عامه و گویش‌ها، ادبیات تطبیقی، ادبیات پایداری و آیینی، ایران‌شناسی و زبان و ادبیات فارسی و از این قبیل برگزار شد.

وی تصریح کرد: بخشی از نشست‌های انجمن ترویج زبان و ادب فارسی مانند نشست ادبیات کودک و نوجوان و علوم انسانی دیجیتال و ادبیات فارسی و استفاده از فناوری‌های نوین برای آموزش زبان و ادب فارسی تازه و نو بودند و برای نخستین بار برگزار شدند.

شایان سرشت عنوان کرد: توجه به فعالان حوزه آموزش و پرورش از جمله دانش‌آموزان و فرهنگیان و آموزش زبان و ادب فارسی به غیرفارسی زبانان از دیگر موضوعات مهمی بود که در این انجمن مورد توجه ویژه قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اهمیت آموزش زبان و ادب فارسی به غیرفارسی زبانان، مرکز این مهم در وزارت علوم و برخی دانشگاه‌های بزرگ کشور از جمله دانشگاه فردوسی مشهد و قزوین دایر شده است.

دبیر اجرایی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی بیان کرد: مقالات برگزیده و ارائه شده توسط سخنرانان ویژه دریافت و در قالب ویژه‌نامه گردهمایی چاپ و منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه همکاران دانشگاه بیرجند تمام تلاش خود را اعمال کرده تا زبان و ادب فارسی به عنوان میراث ماندگار ایران اسلامی را حفظ کنند گفت: از معاونت فرهنگی و اجتماعی، معاونت پژوهشی و ریاست دانشگاه بیرجند، همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و اصحاب رسانه که در طول برگزاری انجمن دانشگاه را حمایت کردند قدردانی می‌کنیم و امید است در سال‌های آتی نیز با همین رویکرد ترویج زبان و ادب فارسی حرکت کنیم.

در این آیین جایزه استاد دکتر مهدی محقق به یک رساله دکتری برتر و دو رساله شایسته تقدیر و جایزه شادروان زهرا استادزاده به مقاله برگزیده در حوزه آموزش زبان فارسی اهدا شد.

دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی شعبه خراسان جنوبی فردا در محل دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند افتتاح می‌شود.

شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی چهاردهم اسفند در دانشگاه بیرجند گشایش یافت.

“غلامعلی حداد عادل” رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و “حسین سالار آملی” قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل نیز به‌صورت وبینار در افتتاحیه این همایش سخنرانی کردند.

ادبیات تطبیقی و پژوهش‌های میان رشته‌ای، انواع ادبی (غنایی، حماسی، نمایشی و…)، ادبیات آیینی و پایداری، ادبیات معاصر، ادبیات کودک و نوجوان، نقد، نظریه و مکتب‌های ادبی، آسیب‌شناسی پژوهش‌های ادبی، زبان‌پژوهی ادبی و گویش‌پژوهی خراسانی، آموزش زبان فارسی و پژوهش زبان و ادبیات فارسی در گستره جهان از محورهای اصلی این همایش بود.

از سال ۱۳۸۳ تاکنون گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی هر سال در یکی از دانشگاه‌های بزرگ استانی برگزار می‌شود و شانزدهمین مرحله این همایش ۱۴ تا ۱۹ اسفند امسال و با مشارکت جمعی از دانشجویان، استادان، فرهیختگان و مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

همچنین یک روز از شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، به معرفی حکیم نظامی اختصاص یافت.

 

 

 

 

 

دوبانده سازی جاده مرگ در پیچ و خم تأمین اعتبارات/۴-۷

طبق گفته مسئولین در صورتی که اعتبارات لازم برای دوبانده سازی جاده بیرجند – قاین در سال آینده تخصیص یابد، این جاده به طور کامل دوبانده می شود.

جاده بیرجند – قاین یکی از کریدور‌های اصلی کشور است که بندر چابهار را به شمال شرق کشور متصل می‌کند.

این جاده راهبردی قرار بود از سال ۱۳۸۹ دوبانده شود، اما با گذشت یازده سال هنوز ۸۲ کیلومتر از ۱۰۰ کیلومتر آن دوبانده شده و ۱۸ کیلومتر باقی مانده است.

قول‌هایی مبنی بر اینکه با تخصیص اعتبار در سال آینده دوبانده سازی تکمیل شود داده شده است، اما هر سال چنین وعده‌هایی داده می‌شود و عملی در کار نیست.

جاده مرگ را در یابید

یکی از رانندگان کامیون می‌گوید: جاده بیرجند – قاین را از قدیم الایام به جاده مرگ می‌شناسیم؛ همه ساله تصادف‌های زیادی در آن انجام می‌شود.

او می‌گوید: تصادف‌هایی که در این جاده رخ می‌دهد به دلیل اینکه عرض جاده کم است، عمدتا از نوع رخ به رخ است و بیشترین آسیب متوجه سرنشینان خودرو‌ها است.

این راننده می‌گوید: قسمت‌های زیادی از این جاده دوبانده شده، اما هنوز هم جا‌هایی وجود دارد که خطرساز است و باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت.

او می‌گوید: اگر این جاده درست شود، می‌توان به جرئت گفت که درصد بالایی از تصادفات در خراسان جنوبی کاهش می‌یابد و مردم با خیال راحت تری مسافرت می‌کنند.

پیشرفت ۸۲ درصدی دوبانده سازی جاده بیرجند – قاین

داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: از طول ۱۰۰ کیلومتری جاده بیرجند – قاین ۸۲ کیلومتر دو بانده شده و زیر بار ترافیک رفته و ۱۸ کیلومتر دیگر آن در دست اجرا است.

او گفت: از مشکلات این طرح افزایش هزینه‌های ناشی از نرخ تورم و تاخیر در ابلاغ و تخصیص اعتبارات است.

داعی گفت: در سال ۱۴۰۰ به این طرح ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است و بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در صورت تأمین به موقع اعتبار مورد نیاز در سال ۱۴۰۱ این طرح تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

سرهنگ رضایی رئیس پلیس راه استان نیز با اعلام اینکه تردد خودرو‌های سنگین ۵۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال در این جاده افزایش دارد بر لزوم دوبانده سازی هرچه سریع‌تر آن تأکید کرد.

 

جعل هویت مدیر مدرسه در فضای مجازی/۴

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان از شناسایی شخصی که با جعل هویت یکی از مدیران مدرسه اقدام به ایجاد اکانتی در یکی از پیام رسان های داخلی نموده و اقدام به دریافت سوالات امتحانی می کرد، خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، سرهنگ”علی محمدپور” در رابطه با این خبر اظهار داشت: مدیر مدرسه‌ای به پلیس فتا استان خراسان جنوبی مراجعه و عنوان داشت فردی ناشناس اقدام به هک شبکه اجتماعی من نموده و با سوء استفاده از عکس پروفایل و هویتش موجب سلب آسایش و آبروریزی وی شده است و با توجه به حساسیت موضوع مراتب به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: مأموران پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان خراسان جنوبی با انجام اقدامات تخصصی و پلیسی، عامل جعل هویت و مزاحم اینترنتی را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی وی را به این پلیس احضار کردند.

سرهنگ محمدپور بیان داشت: متهم ابتدا در بازجویی های پلیسی منکر هر گونه جرم و اتهامی شد ولی پس از مواجه ‌شدن مدارک و مستندات موجود در پرونده‌ به ناچار لب به اعتراف گشود و به حضور خود با هویت جعلی در فضای مجازی شبکه های اجتماعی اقرار کرد.

این مقام انتظامی با اشاره به این که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد به کاربران فضای مجازی هشدار داد: برابر قانون هرگونه سوءاستفاده‌ از اطلاعات شخصی افراد در فضای مجازی جرم محسوب شده و در صورت بروز چنین اتفاقاتی پلیس فتا برابر قانون با آن‌ها برخورد خواهد کرد، لذا رعایت اخلاق در فضای سایبر و به خصوص شبکه‌های اجتماعی امری مهم محسوب می شود.

دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در بیرجند افتتاح شد/۳

دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در بیرجند افتتاح شد

دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در خراسان جنوبی با حضور رییس این انجمن و جمعی از اهالی علم و ادب در دانشگاه بیرجند افتتاح شد.

سرپرست دانشگاه بیرجند روز جمعه در این آیین با قدردانی از دست‌اندرکاران شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی که ۱۴ تا ۱۹ اسفند در این دانشگاه برگزار شد، گفت: افتتاح این دفتر برای دانشگاه و استان منشاء خیر است.

احمد لامعی‌گیو یاد و خاطره مرحوم استاد ناصح را گرامی داشت و افزود: از ۳۶ هزار دانشجوی حاضر در استان خراسان جنوبی ۱۱ هزار و ۷۰۷ دانشجو در دانشگاه بیرجند تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۳ هزار و ۶۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهمی که بر آن تمرکز ویژه شده، حوزه پژوهش است و برای جذب دانشجویان از شبه قاره شامل پاکستان، تاجیکستان و سایر کشورها برنامه‌های مختلفی ترسیم و تدوین شده است.

سرپرست دانشگاه بیرجند گفت: تاکنون ۴۵۰ طرح پژوهشی و ۴۰ پایان‌نامه مشترک با کشورهای مختلف از قاره آسیا و غالبا اروپا در این دانشگاه انجام شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز ۲۰ پایان‌نامه مشترک با کشورهای مختلف در دست تدوین است و ۴۲ تفاهم‌نامه بین‌المللی با دانشگاه‌های مختلف دنیا منعقد شده که دانشگاه بیرجند در سطح ملی و بین‌المللی قابلیت خاصی در تمامی حوزه‌ها دارد.

لامعی‌ گفت: دوره طلایی علوم انسانی است و می‌تواند این حوزه جایگاه خود را بیشتر از گذشته کسب کند.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی هم در این نشست گفت: دانشگاه بیرجند با حضور اساتید توانمند و در راس آن با حضور دکتر لامعی می‌تواند یکی از حوزه‌های علمی و پژوهشی مهم حوزه زبان و ادبیات فارسی در کشور باشد.

دکتر علی‌اصغر میرباقری‌فرد در مورد وظایف و ماموریت‌های شعبه انجمن توضیحاتی ارائه کرد.

دبیر شانزدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی نیز به معرفی اعضای گروه آموزشی ادبیات پرداخت و گفت: حدود یک سوم دانشجویان دانشگاه بیرجند در این دانشکده حضور دارند.

شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ۱۴ تا ۱۹ اسفند امسال و با مشارکت جمعی از اساتید، فرهیختگان، دانشجویان و مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

ادبیات تطبیقی و پژوهش‌های میان رشته‌ای، انواع ادبی (غنایی، حماسی، نمایشی و…)، ادبیات آیینی و پایداری، ادبیات معاصر، ادبیات کودک و نوجوان، نقد، نظریه و مکتب‌های ادبی، آسیب‌شناسی پژوهش‌های ادبی، زبان‌پژوهی ادبی و گویش‌پژوهی خراسانی، آموزش زبان فارسی و پژوهش زبان و ادبیات فارسی در گستره جهان از محورهای اصلی این همایش بود.

 

 

پاکدستی و دلسوزی مدیران، کلید حل مشکلات

پاکدستی و دلسوزی مدیران، کلید حل مشکلات/۳

استاندار خراسان جنوبی گفت: سلامت، پاکدستی، کار شبانه روزی و دلسوزی مدیران، کلید حل مشکلات کشور و استان است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با بیان این مطلب در جلسه شورای اداری شهرستان درمیان که در شهر قهستان برگزار شد، خاطرنشان کرد: استقرار دولت سیزدهم و اقداماتی که در دستور کار آیت الله رئیسی قرار گرفته، امیدی در دل های مردم ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: تحریم های نظام سلطه و بی کفایتی های برخی مدیران داخلی، مشکلاتی را در حوزه اقتصاد و معیشت مردم رقم زده است.
به گفته وی؛ در حالی نگاه برخی مدیران برای رفع مشکلات کشور به غرب دوخته شده که وضعیت اقتصادی غربی ها بسیار خراب است اما به جهت تسلط بر رسانه ها، واقعیت های موجود هرگز منعکس نمی شود.
استاندار با اشاره به فرمایشات رهبری(مدظله العالی) در مورد راهکارهای رفع مشکلات، عنوان کرد: حضرت آقا(حفظه الله) می فرمایند؛ “هم دوستان و هم دشمنان بدانند، ما در عرصه‌ جنگ نظامی و سیاسی و امنیتی دشمن را عقب زدیم، به توفیق الهی در عرصه‌ جنگ اقتصادی هم به‌طور قاطع دشمن را عقب خواهیم زد”.
دکتر قناعت تصریح نمود: بخشی از مشکلات ما با بصیرت و تحلیل سیاسی درست مردم به ویژه خواص حل می شود.
وی با اشاره به اتفاقات منطقه و جنگ اوکراین و روسیه از جبهه گیری های برخی افراد داخل کشور، نسبت به این موضوع گفت و متذکر شد: ما هرگز موافق با جنگ نیستیم و این جنگ باید متوقف شود.
به گفته وی؛ این جنگ بین شرق و غرب، نبرد بین بد و بدتر است.
استاندار با تأکید بر این که با استقرار دولت، فضای کار و تلاش بر کشور حاکم شده، گفت: رئیس جمهور در حالی کار را شروع کرد که هنوز دولت سیزدهم مستقر نشده بود و تغییراتی شکل نگرفته بود اما چون دلسوز مردم است و می خواهد دغدغه‌های رهبری کم شود و مشکلات اقتصادی حل گردد، کار را بدون وقفه شروع کرد.
دکتر قناعت خاطرنشان کرد: با این رویکرد دولت سیزدهم، مدیران باید در میدان باشند و از نزدیک و چهره به چهره، حرف های مردم را بشنوند و مشکلات شان را پیگیری نمایند.
وی انجام سفرهای شهرستانی را در همین راستا خواند و گفت: همه سفرهای شهرستانی با پشتوانه کارشناسی و فنی صورت می گیرد، به این ترتیب که موارد قبل از انجام سفر کاملاً بررسی می شوند تا مصوبات قابلیت اجرا داشته باشند.
به گفته وی؛ مسئولیت پیگیری مصوبات شهرستان ها تا حصول نتیجه با فرماندار است.
استاندار در پایان از سفر رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به شهرستان درمیان گفت و خاطرنشان کرد: با توجه به این که مصوبات این سفر هم نیاز به پیگیری دارد، با مدیر عامل بنیاد علوی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نشستی داشتیم و درخصوص مصوبات بحت و رایزنی کردیم.
دکتر قناعت تأکید کرد: درمیان از مناطق هدف بنیاد علوی است و باید از این فرصت در راستای توسعه شهرستان استفاده شود.

اعتبارات شهرستانی پاسخگوی مشکلات نیست

نماینده مجلس: اعتبارات شهرستانی پاسخگوی مشکلات نیست

 نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: بسیاری از مسائل و مشکلات شهرستان درمیان ناشی از کمبود اعتبار است و اعتبارات شهرستانی پاسخگوی مشکلات نیست.

حسین خسروی اسفزار در نشست شورای اداری شهرستان درمیان که در پایان سفر استاندار خراسان جنوبی به این شهرستان مرزی برگزار شد، اظهار داشت: باید به افزایش اعتبارات شهرستان‌ها از محل منابع ملی و استانی توجه ویژه‌ شود.

وی افزود: مشکلات زیرساختی در حوزه‌های راه‌های شهرستان درمیان منجر به حوادث رانندگی می‌شود و نیازمند توجه ویژه در تخصیص اعتبارات است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اجرای عدالت در توزیع منابع و تسریع در روند اجرای پروژه‌ها ادامه داد: مجوز ساخت بیمارستان قهستان چند ماه قبل صادر شد و باید سریعتر عملیات اجرایی آن آغاز شود، همچنین روند اجرای پل شهر گزیک تسریع شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی بخشداری بخش تازه تاسیس میاندشت شهرستان درمیان گفت: وقتی دولت اینجا را بخشداری اعلام کرد، نیازمند اختصاص سریع امکانات و تامین نیروی انسانی است و روند کارها باید تسریع شود.

خسروی اسفزار با گلایه از نبود برخی ادارات از جمله ثبت اسناد و املاک در شهرستان درمیان افزود: ۶ سال تقاضای مردم راه‌اندازی این اداره در شهرستان است و نباید مردم برای ثبت یک سند مسیر ۱۰۰ کیلومتری تا بیرجند را طی کنند.

وی ضمن قدردانی از خدمات بنیاد علوی در ارتقای زیرساخت‌های شهرستان درمیان گفت: نیاز است برای رفع غبار محرومیت از این شهرستان طرح‌های خدماتی و زیرساختی این نهاد همچنان دنبال شود.

نماینده مردم سه شهرستان خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از مصادیق مکتب شهید سلیمانی که توصیه مکرر مقام معظم رهبری بوده، مدیریت میدانی است و این مدیریت میدانی در دولت سیزدهم و شخص رییس جمهور و مسوولان دولت انقلابی وجود دارد.

وی افزود: مدیریت میدانی توسط زیرمجموعه دولت به‌خصوص استاندران در حال گسترش است که امیدواریم در راستای حل مشکلات مردم این در میدان بودن توسط مسوولان حفظ شود.

 

جاده اسدیه – بیرجند نیازمند توجه و اعتبارات ملی است

جاده اسدیه - بیرجند نیازمند توجه و اعتبارات ملی است

سرپرست فرمانداری درمیان نیز در این جلسه گفت: جاده اسدیه – بیرجند ایمنی لازم را ندارد و بهسازی آن نیازمند توجه ویژه از محل اعتبارات ملی است.

مهدی فرجامی‌فرد افزود: با حجم پایین اعتبارات شهرستانی نمی‌توانیم در زمینه اجرای پروژه دوبانده‌سازی این محور اقدام کنیم.

وی فرسودگی شبکه‌های آب و فاضلاب روستایی و شهری را مهمترین مشکل این شهرستان برشمرد و گفت: ساماندهی رودخانه‌‎‌های مرزی نیز ضرورت دارد.

سرپرست فرمانداری درمیان اظهار داشت: بیش از ۹۹ درصد روستاهای درمیان از گاز طبیعی برخوردار هستند اما در این شهرستان جایگاه سی ان جی نداریم.

وی ادامه داد: کتابخانه‌ای در شهر قهستان با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست که برای تکمیل آن نیازمند تخصیص اعتبار هستیم.

فرجامی‌فرد با اشاره به ظرفیت‌های معدنی شهرستان درمیان به ویژه خاک‌های صنعتی گفت: این شهرستان با توجه با معادن غنی ظرفیت راه‌اندازی کارخانه کاشی و سرامیک را دارد.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد معیشت مردم درمیان از طریق کشاورزی و دامداری تامین می‌شود اضافه کرد: شهرستان درمیان با هشت هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار، رتبه دوم تولید زرشک و مرغ خراسان جنوبی را دارد.

سرپرست فرمانداری درمیان با اشاره به ثبت جهانی فرش دستباف منطقه قهستان گفت: با توجه به اینکه جمعیت زیادی در این زمینه فعالیت دارند باید مشکلات رکود فرش دستباف رفع شود.

وی ادامه داد: در سال جاری مجموع اعتبارات شهرستان درمیان ۷۲ میلیارد تومان است که تاکنون متوسط تخصیص آن ۴۹ درصد بوده و این اعتبارات به ۱۳۱ پروژه عمرانی و خدماتی در دست اجرا اختصاص یافته است.

فرجامی‌فرد گفت: همچنین امسال ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی از طریق دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی به شهرستان درمیان اختصاص یافته که نسبت به اعتبارات استانی رشد ۲ برابری دارد.

وی اظهار داشت: بنیاد علوی نیز به عنوان معین محرومیت‌زدایی درمیان سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان اعتبار و ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در راستای توسعه شهرستان هزینه کرده و در سال جاری هم این نهاد تعهد هزینه‌کرد بیش از ۲۳ میلیارد تومان در زمینه اجرای زیرساخت‌های شهرستان را داده است.

سرپرست فرمانداری درمیان از راه‌اندازی شورای هماهنگی بنیاد علوی در این شهرستان خبر داد و گفت: در این شورا تمامی اعتباراتی که به شهرستان اختصاص می‌یابد، بررسی و با کار کارشناسی هزینه خواهد شد.

بازدید استاندار خراسان جنوبی از کارخانه فرآوری زرشک در شهر قهستان

بازدید استاندار خراسان جنوبی از کارخانه فرآوری زرشک در شهر قهستان

استاندار خراسان جنوبی از یک واحد فرآوری زرشک در شهر قهستان بازدید کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ این بازدید با هدف رفع موانع از مسیر تولید در کارخانه یاقوت سرخ قهستان صورت گرفت.
کارخانه یاقوت سرخ قهستان در سال ۱۳۹۳ با اخذ مجوز بسته بندی زرشک، کار خود را آغاز کرد.
این واحد تولیدی در سال ۱۳۹۴ و در قالب طرح توسعه، به یک واحد تولید آب زرشک، شربت زرشک، نوشیدنی زرشک، پودر زرشک و زرشک خشک تبدیل شد.
کارخانه یاقوت سرخ قهستان در حال حاضر به دلیل بدهی بانکی و کمبود نقدینگی غیرفعال است.
دیدار با خانواده گرانقدر شهید صاحبی در شهر قهستان

دیدار با خانواده گرانقدر شهید صاحبی در شهر قهستان

استاندار خراسان جنوبی همچنین در جریان سفر به شهرستان درمیان با خانواده گرانقدر شهید صاحبی در شهر قهستان دیدار کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ این دیدار با حضور نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران کل استان، ائمه جمعه، فرماندار و مسئولان شهرستان صورت گرفت.
شهید محمد صاحبی متولد ۱۳۴۸ روستای آسیابان است که در نوجوانی، لباس مقابله با رژیم پهلوی به تن کرد و بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند ایران اسلامی، با عضویت در بسیج، به سوی جبهه های حق علیه باطل شتافت.
شهید محمد صاحبی بعد از ۷ مرحله حضور در جبهه، در عملیات والفجر ۹ و در منطقه مریوان، در حالی که بی سیم چی بود، با اصابت گلوله به سر و گردن و صورت در شامگاه ششم اسفند ۱۳۶۴ به فیض شهادت نائل آمد.

تدوین طرح جامع، پیش شرط رفع مشکلات روستاهای منظریه، رقویی و حسین آباد باغران

تدوین طرح جامع، پیش شرط رفع مشکلات روستاهای منظریه، رقویی و حسین آباد باغران/۲-۳

استاندار خراسان جنوبی گفت:تدوین طرح جامع، پیش شرط رفع مشکلات روستاهای منظریه، رقویی و حسین آباد باغران است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با بیان این مطلب در جریان بازدید از روستاهای رقویی، منظریه و حسین آباد در حاشیه شهر بیرجند خاطر نشان کرد: این بازدید پیرو دیدارهای مکرر دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی این روستاها و با هدف رصد میدانی مطالبات و درخواست های اهالی صورت گرفت.
وی ادامه داد: این سه روستا با وجود این که چسبیده به مرکز استان هستند، مشکلات عدیده ای دارند اما چند مورد از مسایل حیاتی و کلان در اولویت پیگیری قرار گرفته اند.
به گفته وی؛ مشابهت مشکلات این سه روستا در حاشیه شهر بیرجند با روستاهای دورافتاده استان، اصلاً زیبنده و قابل قبول نیست.
استاندار با اشاره به جلسات کارشناسی و بازدیدهای معاونت عمران و دفتر فنی استانداری از این سه روستا، اظهار داشت: مهمترین مشکل این روستاها، نداشتن راه دسترسی و نامناسب بودن روشنایی معابر است.
دکتر قناعت ادامه داد: بنا به جمع بندی هایی که صورت گرفته، برای ایجاد راه دسترسی در اولین فرصت اقدام خواهد شد.
وی متذکر شد: درصورت نبود معارض حقیقی در مسیر تعیین شده یا بروز مشکل فنی خاصی، مشکل جاده دسترسی در نیمه اول سال ۱۴۰۱ حل خواهد شد.
استاندار با تأکید بر این که رفع کلیه مشکلات در روستاها، منوط به داشتن طرح جامع است، گفت: برای تدوین و طراحی طرح جامعه این سه روستا هم اقداماتی شده اما نیمه تمام مانده است.
دکتر قناعت ادامه داد: تدوین طرح جامع اولین اقدام اساسی است که باید با جدیت دنبال شود تا از این پس همه طرح ها و پروژه ها بر مبنای طرح جامع و کاملاً اصولی انجام شود.این بازدید پیرو مصوبات و تصمیمات نشست اعضای شورای اسلامی این سه روستا با دکتر قناعت صورت گرفت.
بنا به مذاکرات صورت گرفته در این نشست، قرار گرفتن در مسیر منطقه گردشگری بند امیر شاه، ضرورت رفع مشکلات این سه روستا را دو چندان می کند.
در این بازدید که با حضور جمعی از مدیران کل ستادی و دستگاه‌ های متولی انجام شد، تصمیماتی درخصوص رفع مشکلات موجود اتخاذ گشت.

 

 

 

 

 

 کمک یک میلیارد تومانی خیرین به ایتام و محسنین بشرویه/۲

از ابتدای سال جاری تاکنون حامیان و خیران یک میلیارد و ۵۰۷ میلیون تومان به ایتام و فرزندان محسنین شهرستان بشرویه کمک کرده اند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) بشرویه با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰۹ یتیم و فرزند محسنین زیرپوشش این نهاد در بشرویه قرار دارند، گفت: از این تعداد ۵۶ کودک یتیم و ۳۵۶ نفر فرزند محسنین هستند که توسط یک هزار و ۷۷۷ نفر از خیران حمایت می‌شوند.

حلوانی افزود: در حال حاضر تمامی فرزندان یتیم تحت حمایت این نهاد در بشرویه دارای حامی هستند و حامیان امسال  در زمینه تامین وسایل ضروری منزل و بازپرداخت اقساط و تکمیل مسکن محرومین مشارکت کردند.

وی با بیان اینکه طرح اکرام ایتام به خارج از کشور صادر شده است، گفت: تعداد زیادی از ایرانیان خارج از کشور عضو این طرح شده اند و در چند وقت اخیر یکی از این حامیان ۲۰ میلیون تومان به بحث مسکن یکی از ایتام بشرویه کمک کرده است.

 

اعزام دومین کاروان راهیان نور دانشجویی از خراسان جنوبی/۲

دومین کاروان دانشجویی از خراسان جنوبی به اردوی راهیان نور اعزام شد.

جانشین فرمانده سپاه انصار الرضای استان مهمترین هدف این اردو‌ها را زنده نگه داشتن فرهنگ شهادت و مقاومت و یادآوری رشادت‌های هشت ساله دلیرمردان دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: اردوی راهیان نور برای دانشجویان وجوانان نقش مهمی در حفظ آرمان‌ها وارزش‌ها دارد.

سردار یوسفی افزود: در این مرحله ۳۰۰ دانشجو در قالب ۹ دستگاه اتوبوس از دانشگاه‌های سطح استان به این اردوی معنوی اعزام می شوند.

این اردو هفت روزه است که دانشجویان از مناطق عملیاتی جنوب بازدید خواهند کرد.

 

 

 

 

آمار قربانیان کرونا در خراسان جنوبی به ۱۴۰۴ نفر رسید/۲-۳

در شبانه روز گذشته با ثبت سه مورد فوت ناشی از کرونا در خراسان جنوبی آمار قربانیان این بیماری به هزار و ۴۰۴ نفر افزایش یافت.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته از ۱۰۹ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۳۹ بیمار و از ۱۳۷ تست سریع ۵۲ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۲۴۶ تست ملکولی و سریع در استان ۹۱ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد  سه مورد از بشرویه، ۴۰ مورد از بیرجند، ۳ مورد از خوسف، ۴ مورد از زیرکوه، ۳ مورد از سرایان، ۶ مورد از سربیشه، ۷ مورد از طبس، ۵ مورد ازفردوس، ۸ مورد از قاین و ۱۲ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۵۸ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۴ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متاسفانه حال عمومی ۱ نفر وخیم گزارش شده است.

 

 

 

نفاق بزرگترین دشمن برای اسلام است/۷

امام جمعه موقت بیرجند: بزرگترین دشمن برای اسلام و مومنین جریان نفاق، شرک و کفر است.

حجت الاسلام رحیم آبادی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بیرجند نفاق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را خطرناک دانست و گفت: شناخت دشمنان و دشمنی هایشان‌جزء تاکیدات ویژه اسلام و قرآن است.

وی با اشاره به در پیش رو بودن نیمه شعبان افزود: باید زمینه ظهور حضرت مهدی (عج) فراهم شود که اولین و مهم‌ترین مسئله در تشکیل حکومت امام زمان شناخت آن، ولی است.

امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، افزود: گفت و گوی‌هایی می‌شود که این مذاکرات به آخر رسیده است، اما باید بدانیم که رهبر معظم انقلاب فرمودند که کلید حل مشکلات کشور در داخل کشور است و مسئولان سه قوه برای حل مشکلات کشور تلاش می‌کنند و در حال اقدام هستند.

وی گفت: مسئولان و مردم ما در جریان برجام تحت تاثیر حرکت‌های رسانه‌ای قرار نمی‌گیرند و از خطوط قرمز ملت ایران که رفع عملی تمامی تحریم‌ها است کوتاه نمی‌آیند.

حجت الاسلام رحیم آبادی با بیان اینکه خیلی جای درد دارد که برخی هنوز هم به جریان غرب نگاه مثبت دارند، افزود: باید غرب را بشناسیم که دارد با تمام ابزار خود همه را فریب می‌دهد.

حجت الاسلام رحیم آبادی با اشاره به جنگ اکراین، گفت: دولتمردان دنیا باید از جنگ اکراین درس بگیرند، قرار بود در این جنگ امریکا و جریان غرب پشت کشور اکراین باشد که امروز همه آنان کنار کشیدند.

وی با توجه به روز ۲۲ اسفند و روز شهدا و تشکیل بنیاد شهید گفت: شهدا درس‌های نماز جمعه را خوب فهمیدند و همه شهدا در وصیت نامه‌های خود بر پیروی از ولایت فقیه تاکید داشتند.

 

 

 

سرپرست دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی:

فضای مجازی نیازمند جهت‌دهی و ساماندهی است/۷

فضای مجازی نیازمند جهت‌دهی و ساماندهی است

 سرپرست دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی گفت: فضای مجازی نیازمند جهت‌دهی و ساماندهی است و باید به سلامت، کارآمدی و ایمن‌سازی این محیط توجه شود.

ذبیح‌الله اوحدی امروز در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه بیرجند افزود: آنچه امروز در فضای مجازی برای ما باید اهمیت داشته باشد، تولید آثار فاخر با توجه به فرهنگ ناب ایرانی اسلامی است چرا که در بسیاری از اوقات بدون شناخت محتوا تنها به دنبال توزیع آن هستیم.

وی گفت: دشمنان به‌واسطه فضای مجازی بزرگ‌نمایی می‌کنند که باید هوشیار باشیم و اطلاعاتی که در فضای مجازی رد و بدل می‌کنیم از روی هوشیاری و بصیرت باشد.

سرپرست دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی طلاق عاطفی به‌ویژه بین والدین و فرزندان را نگران‌کننده دانست و اظهار داشت: در راستای اهداف دشمن فیلم‌های مستهجن و مشمئزکننده در فضای مجازی به دست فرزندان ما می‌رسد که باید والدین نسبت به این موضوع هوشیار و مراقبت لازم را داشته باشند.

وی افزود: دشمنان در فضای مجازی ذهن فرزندانمان را به رگبار گرفته و با برنامه‌ریزی مداوم خود کوتاه هم نمی‌آید لذا برنامه ما این است که معنویت آگاهانه را در خانواده‌های خود ارتقا دهیم و باید والدین بیش از گذشته برای فرزندان خود وقت بگذارند تا با آنان دچار طلاق عاطفی نشوند.

اوحدی گفت: اکثر مسوولان کشور در راستای حل مشکلات مردم تلاش می‌کنند و رییس جمهور به صورت شبانه‌روزی با سفرهای استانی و خارجی برای حل مشکلات در حال تلاش بوده و در وسط میدان خدمت به مردم قرار گرفته است.

وی بیان کرد: رییس جمهور زمانی که ناامیدی در جامعه حاکم شده، در خط مقدم قرار گرفته و با تلاش جهادی در راستای حل مشکلات مردم تلاش می‌کند که البته گاهی با حرف‌های سخیف برخی افراد، ناراحتی‌هایی برای مسوولان دلسوزان به نظام و انقلاب ایجاد می‌شود.

سرپرست دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی گفت: مردم ما دارای ضمیر سیاسی و معنوی و از طرفی باهوش و مطلع هستند بنابراین خدمتگزاران واقعی خود را به‌خوبی می‌شناسند اما باید مراقب جریان نفوذ باشیم که ترویج ناامیدی جریان بسیار خطرناکی است و دشمنان ما توسط این جریان لحظه به لحظه بر این طبل می‌کوبند.

وی با بیان اینکه ذات انقلاب اسلامی پاک و طاهر است اضافه کرد: عده‌ای در جریان این انقلاب نفوذ می‌کنند و لکه‌هایی را به ذات پاک آن وارد کنند تا نگاه مردم را نسبت به این انقلاب تغییر دهند اما بدانیم که این انقلاب با خون شهدا آبیاری شده و با تلاش جهادی مسوولان، اتفاقات خوبی برای ملت ایران در راه است.

 

 

 

“محمدمهدی ناصح” از مشاهیر نامدار خراسان جنوبی درگذشت/۲-۷

 

"محمدمهدی ناصح" از مشاهیر نامدار خراسان جنوبی درگذشت

دکترمحمدمهدی ناصح ، پژوهشگر و استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی و از مشاهیر نامدار استان خراسان جنوبی در سن ۸۲سالگی درگذشت.

به گزارش  تسنیم ؛ محمد مهدی ناصح در آذر ماه ۱۳۱۸ هجری شمسی در بخش زهان از توابع شهرستان قاینات استان خراسان جنوبی پا به عرصه وجود نهاد. وی دارای مدرک دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۶۱ است.

 وی پس از طی مراتب و مدارج علمی استادیاری، دانشیاری از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۲ به درجه استادی دانشگاه فردوسی مشهد نائل آمد . دکتر ناصح پس از ۴۴ سال خدمت آموزشی به افتخار بازنشستگی نایل گشت.

او پژوهشگر ادبیات فارسی، مصحح و استاد بازنشسته دانشگاه فردوسی مشهد بود. ناصح برای تصحیح کتاب «روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن» (به‌همراه محمدجعفر یاحقی) برگزیده کتاب سال ایران شد. از آثار او می‌توان به «راهنمای نگارش و ویرایش»، «شعر دلبر: دوبیتی‌های عامیانه بیرجندی»، «شعر نگار: دوبیتی‌های عامیانه بیرجندی»، «شعر غم»، «گزیده مرصادالعباد»، «گنج شایگان: معرفی پاسداران زبان فارسی در شبه قاره هند و پاکستان» و… اشاره کرد.

 دکتر محمدمهدی ناصح استاد بازنشسته دانشگاه فردوسی مشهد روز پنجشنبه نوزدهم اسفند روی در نقاب خاک کشید و به ملکوت اعلی پیوست.

 

 

 

 

 

کرونا در سالمندان عوارض شدیدتری دارد/‌ تزریق نوبت سوم  واکسن ‌ضروری است

 

کرونا در سالمندان عوارض شدیدتری دارد/‌ تزریق نوبت سوم  واکسن ‌ضروری است

یک متخصص بیماریهای عفونی واستاد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ضعف عمومی و کاهش ایمنی بدن با توجه به افزایش سن از دلایل مهم ابتلاء به کرونا در سالمندان است.

مسعود ضیائی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند درباره بیماری کرونا در سالمندان و مشکلات آنان گفت: اغلب سالمندان به بیش از یک بیماری زمینه ای از جمله دیابت، فشارخون ، مشکلات قلبی، ریوی و… مبتلا می باشند، در این راستا می توانند مستعد ابتلاء به بیماری کووید باشند.

وی  با اشاره به واکسیناسیون ناقص کرونا در سالمندان و بیان اینکه اغلب آنان دو نوبت تزریق داشته ولی واکسن یادآور را دریافت نکرده اند افزود: عدم تزریق نوبت سوم کرونا در سالمندان باعث می شود که اثر نوبتهای قبلی تضعیف شده و کارایی لازم را نداشته باشد، بنابراین تزریق نوبت سوم واکسن برای این افراد ضروری است.

رئیس بخش بیماریهای عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند، تداخلات دارویی، ترس سالمندان از بیمارستان و بستری شدن را دیگر موارد مشکل ساز دانست وبیان کرد: با توجه به علائمی که در سالمندان بروز می کند، خیلی از اطرافیان برای آنان تصمیم گیری می کنند و اجازه نمی دهند در بیمارستان بستری شوند، بنابراین ترس بیماران مضاعف می شود که در این موارد نیازمند به همراهی بیشتر اطرافیان هستند.

ضیایی با بیان اینکه معمولاً عوارض بیماری کووید در سالمندان شدیدتر است،بنابراین باید سه دوره واکسیناسیون کرونا تکمیل شود تصریح کرد: محدودشدن ملاقات ها با رعایت پروتکل های بهداشتی، تهویه مناسب در منازل و کنترل بیماری های زمینه ای سالمندان نیز در پیشگیری از بیماری و بهبود فرد بیمار بسیار موثر است.

متخصص بیماریهای عفونی  واستاد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه مهمترین راه انتقال کرونا تنفسی است بنابراین توصیه به زدن ماسک کرد و گفت: انجام ورزش مناسب با سن، حفظ روحیه و پرهیز از مصرف دخانیات، الکل و سایر موارد که ضعف ایمنی را به همراه دارد نیز باید مدنظر سالمندان قرار گیرد.

 

 

 

 

 

 

اجرای طرح مکان‌یابی مدارس در خراسان‌جنوبی / استانداردسازی سامانه سرمایشی و گرمایشی/

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی گفت: طرح مکان‌یابی مدارس از سال آینده در استان اجرا می‌شود.

اجرای طرح مکان‌یابی مدارس در خراسان‌جنوبی / استانداردسازی سامانه سرمایشی و گرمایشی

محمود چاوشان، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهارداشت: در سال جاری ۵۰ واحد آموزشی با ۱۸۳ کلاس درس  با زیربنای حدود ۳۰ هزار مترمربع در استان به مرحله بهره‌برداری رسیده  و تقدیم حوزه آموزشی استان شده است.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این بوده که در دل این فضاهای آموزشی، فضاهای آموزشی بزرگ مقیاس و مجتمع‌های حیات طیبه ایجاد شده که در ابتدای سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید و در ادامه آن در راستای افزایش سرانه فضاهای آموزشی پروژه‌های متعددی آموزشی در استان اجرا شده است.

استانداردسازی سامانه‌های سرمایشی و گرمایشی در ۹۵ درصد مدارس استان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در کنار بحث احداث فضاهای آموزشی در استان یکی از برنامه‌ها و رسالت‌های اصلی سازمان نوسازی مدارس، استانداردسازی سامانه‌های سرمایش و گرمایش بوده است، یادآور شد: خوشبختانه پیشرفت ۹۵ درصدی را در این زمینه در استان وجود داشته است.

چاوشان اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال تحصیلی پیش‌رو تمامی فضاهای آموزشی استان به استانداردسازی سامانه سرمایشی و گرمایشی مجهز می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در کنار این موضوع بحث تجهیزات فضاهای آموزشی نیز مورد توجه اداره کل نوسازی مدارس استان بوده است، افزود: حدود ۳۰ میلیارد تومان در سال جاری امکانات تجهیزاتی به فضاهای آموزشی و تربیتی اهدا شده و برنامه‌های متفاوتی برای سال آینده پیش‌بینی شده است.

برنامه‌ریزی برای اجرای طرح استقرار مکان‌یابی مدارس

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی یکی از رسالت‌های اصلی سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس را همواره افزایش فضاهای آموزشی دانست اما نکته اساسی که سازمان از ابتدای امسال برای آن برنامه‌ریزی کرده را بحث استقرار مکان‌یابی مدارس عنوان کرد و گفت: این برنامه در راستای استقرار سازمانی و هدف‌مند برای انتخاب زمین مناسب فضای آموزشی بوده است.

چاوشان با اشاره به اینکه رابطه هدفمند بین مکان، جمعیت و نظام آموزشی در این برنامه باید رعایت شود، یادآور شد: یکی از ویژگی‌های این طرح جمعیت بوده که به لحاظ جمعیت و تراکنش فضاهای آموزشی باید مدنظر بوده تا انتخاب زمین با مشکل روبرو نشود.

وی ادامه داد: عدم رویارویی با مدارس فاقد دانش‌آموز و یا تجمع بیش‌از حد دانش‌آموزان در یک فضای آموزشی در این طرح مورد توجه بوده است.

۳۵ درصد مدارس کشور با ظرفیت ۵۰ دانش‌آموز فعال هستند

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در بحث مکان‌یابی مدارس باید توجه ویژه‌ای به تحولات جمعیتی و پراکنش فضاهای آموزشی داشته باشیم، تصریح کرد: در کنار آن رعایت اصول و ضوابط، همجواری مناسب، شعاع دسترسی‌‌های محیطی و کاربری‌های مناسب در انتخاب زمین مدارس باید رعایت شود.

چاوشان یکی از مشکلاتی که در گذشته با آن روبرو بوده‌ایم را وجود مدارس فاقد دانش‌آموز عنوان و بیان داشت: براساس آمار ۳۵ درصد مدارس کشور با ظرفیت ۵۰ دانش‌آموز فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از موارد کاربری‌های نامناسب در کنار مدارس خطرآفرین و حادثه آفرین شده‌اند، اضافه کرد: این موضوعات در سامانه مکان‌یابی سازمان نوسازی مدارس اصلاح می‌شوند.

ایجاد مدارس سبز برنامه کلیدی اداره نوسازی استان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در سه استان خراسان‌شمالی، زنجان و سمنان به عنوان استان‌های پایلوت این سامانه پیاده‌سازی شده و از سال ۱۴۰۱ خراسا‌ن‌جنوبی وارد این سامانه شده تا انتخاب مناسبی برای مدارس داشته باشیم، گفت: با پیوستن به این سامانه نگرانی در باب کمبود دانش‌آموز و هزینه‌های گزاف که بابت ساخت و سازهای غیرضرور انجام می‌گیرد را نخواهیم داشت.

چاوشان از برنامه‌های کلیدی که برای سال آینده در دست اقدام این اداره کل بوده را ایجاد مدرسه سبز دانست و افزود: این مدارس حامی و دوستار محیط زیست هستند یعنی علاوه بر ساخت‌وساز هدف و رویکرد سبز و توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر و بازچرخانی آب مصرفی در این طرح مدنظربوده است.

وی ادامه داد: در سال جاری مطالعات این طرح انجام شده و اولین عملیات اجرایی در سال آینده با پیش‌بینی اعتبارات مورد نیاز انجام می‌گیرد.

وجود ۱۸۶ مدرسه نیمه تمام در استان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قبل از انقلاب میانگین فضای آموزشی در کشور ۱.۵ مترمربع و امروز این عدد به ۵.۲۲ مترمربع در کشور و در استان به ۶.۶۷ درصد رسیده که به دلیل ساخت‌وسازهای مختلفی بوده که انجام گرفته است.

چاوشان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۸۶ مدرسه نیمه‌تمام در استان وجود دارد که امیدواریم با جذب اعتبارات دولتی و خیران بتوانیم در سال ۱۴۰۱ این پروژه‌ها که جزو اولویت‌های اصلی این اداره کل بوده را به اتمام برسانیم.

 

 

 

برگزاری جشن‌های گلریزان نمادی از جهاد تبین است

سرپرست فرمانداری بیرجند از برگزاری جشن‌های گلریزان به عنوان نمادی از جهاد تبین یاد کرد و گفت: توزیع اقلام و البسه‌های بین نیازمندان همراه پیوست فرهنگی همراه باشد و در این خصوص نیز فرهنگ‌سازی شود.

برگزاری جشن‌های گلریزان نمادی از جهاد تبین است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، در آستانه حلول سال نو و خجسته میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان با حضور علی فاضلی‌فرد، سرپرست فرمانداری بیرجند، علی عرب، رئیس کمیته امداد خراسان‌جنوبی و تعدادی دیگر از مسؤولان اداری، سازمانی و خیریه بیرجند مراسم  توزیع عواید جشن گلریزان ۱۴۰۰ آغاز شد.

در این مراسم علی فاضلی‌فرد، سرپرست فرمانداری بیرجند، اظهارداشت: برگزاری جشن‌های گلریزان برای نشاندن گل لبخند بر لبان نیازمندان با پیشینه اعتقادی و معنوی مردم و در راستای کارکردهای اجتماعی نظام جمهوری اسلامی است.

فاضلی با بیان اینکه پایه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران بر حضور مردم بنا و قوام یافته است، افزود: در برنامه‌های عام‌المنفعه و خیریه مردم همیشه جلوتر از مسؤولان حرکت کرده‌اند.

سرپرست فرمانداری بیرجند تصریح کرد: هر جا و هر زمان که مردم ولایی و بصیر حضوری پررنگ در صحنه داشته‌اند، نظام جمهوری اسلامی ایران پیروز و دشمنان نیز مأیوس شده‌اند.

فاضلی‌فرد توصیه کرد: از این پس جشن‌‌های بزرگ گلریزان به صورت متمرکز و همزمان در همه شهرستان‌های خراسان‌حنوبی برگزار شده و برند ملی گردد.

وی برگزاری جشن‌های گلریزان را یکی از نمادهای جهاد تبین عنوان کرد و یادآور شد: توزیع اقلام و البسه‌های بین نیازمندان با پیوست فرهنگی همراه باشد و در این خصوص نیز فرهنگ‌سازی شود.

گل لبخند بر لبان ۶ هزار دانش‌آموز خراسان‌جنوبی می‌شکفد

مهدی قمری، دبیر اجرایی جشن گلریزان بیرجند نیز اظهار داشت: این برنامه فرهنگی و اجتماعی با قدمت ۳۰ ساله امسال با همت زورخانه امیر عرب و هیأت ابوالفضلی بیرجند برگزار شده است.

وی با اشاره به رشد ۸۰ درصدی مشارکت خیران در جشن گلریزان ۱۴۰۰ افزود: در این جشن قریب‌بر یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وجه نقد و ۲۰۰ دست البسه جمع‌آوری شد.

 دبیر اجرایی جشن گلریزان بیرجند تصریح کرد: حدود ۶ هزار نوع البسه از جمله مانتو شلوار، شلوار دخترانه و پسرانه، بلوز و شلوار، تی‌شرت دخترانه و پیراهن مردانه از مبلغ جمع‌آوری شده با نازلترین قیمت البته با کیفیت‌ترین نوع جنس از تهران خریداری شده است.

قمری گفت: البسه‌های خریداری شده با همکاری کمیته‌امداد حضرت امام خمینی(ه) و اداره کل آموزش و پرورش بین‌ دانش‌آموزان مناطق محروم و نیازمند شهرستان‌های‌ خراسان‌جنوبی توزیع و گل لبخند بر لبان نیازمندان در نخستین روزهای سال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد از البسه‌های تهیه شده در اختیار نیازمندان منطقه شمال و مرکز شهر بیرجند و مابقی به شهرستان‌های مورد نظر اداره‌کل آموزش و پرورش و کمیته امداد ارسال و بین دانش‌آموزان شناسایی شده توزیع خواهد شد.

 

 

 

کلاهبرداری با ترفند اجاره باغ ویلا در ایام نوروزی/۴

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی در خصوص کلاهبرداری به بهانه اجاره باغ ویلا در ایام نوروز به شهروندان هشدار داد.

سرهنگ علی محمدپور گفت: با توجه به روز‌های پایانی سال و شروع تعطیلات نوروزی و همچنین زمان کوتاهی که هموطنان برای انتخاب این اماکن دارند، متأسفانه برخی از مجرمان با سوء‌ استفاده از بستر ایجاد شده توسط سایت‌های واسطه‌گر و حجم انبوه آگهی‌های اجاره باغ و ویلا در این سایت‌ها، مبالغی را بابت رزرو این اماکن از شهروندان دریافت و کلاهبرداری می‌کنند.

وی افزود: در این روش از کلاهبرداری مجرمان سایبری با انجام فوتوشاپ و بزرگنمایی و ایجاد تصاویر غیر واقعی از ویلا و باغ اقدام به درج آگهی جعلی که معمولاً دارای قیمت‌های وسوسه‌انگیز و زیر قیمت بازار است می‌کنند، بنابراین هموطنان نباید گول وسوسه‌های فضای مجازی و کانال‌های نامعتبر خرید و فروش ویلا را بخورند.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت:هموطنان باید به این نکته توجه کنند که قبل از رؤیت فروشنده و اطمینان از صحت موضوع نباید هیچ‌گونه وجهی را به‌عنوان پیش پرداخت یا بیعانه پرداخت کنند، چرا که پس از پرداخت، صاحب آگهی دیگر پاسخگوی آن‌ها نخواهد بود.

سرهنگ محمدپور افزود: همان‌طور که در قوانین سایت‌های واسطه‌گر اینترنتی ذکرشده این سایت‌ها هرگونه انجام معامله در بستر فیزیکی را بر عهده خریدار و فروشنده قرار داده‌اند، بنابراین شهروندان باید پس از رؤیت کالا یا خدمات و احراز هویت هر یک از طرفین معامله، هرگونه تبادل وجه را به صورت رودررو و پس از اتمام کار یا خدمات انجام دهند تا گرفتار سوءاستفاده‌های احتمالی نشوند.

 

 

 

 

کشف بیش از نیم تن فراورده خام دامی در بیرجند/۴

۷۰۰ کیلوگرم فراورده خام دامی تاریخ گذشته در قالب طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی ویژه ایام نوروز در بیرجند کشف و ضبط شد.

رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند گفت: در پی طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی و بازدید کارشناسان واحد نظارت بهداشتی از یک واحد عرضه فراورده‌های خام دامی از یک فروشگاه متخلف در شهرستان بیرجند ۷۰۰ کیلو گرم انواع فرآورده‌های خام دامی تاریخ گذشته کشف و ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

علیزاده از مردم خواست: از خرید فرآورده‌های خام دامی از قصابان دوره گرد، مراکز عرضه غیر معتبر و گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی و تاریخ تولید و انقضاء خودداری و همکاری لازم با اکیپ‌های نظارت دامپزشکی در شناسایی متخلفان داشته باشند.

 

 

 

 

افتتاح یک واحد گلخانه‌ای در شهرستان درمیان/۲

با حضور استاندار خراسان جنوبی یک واحد گلخانه‌ای در شهرستان درمیان به بهره برداری رسید.

این واحد گلخانه‌ای تولید سبزی و صیفی جات، زمینه اشتغال پایدار دو نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است.

بخش خصوصی برای راه اندازی این واحد ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربعی، یک میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان هزینه کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتشارات انصارالرضای خراسان جنوبی برگزیده کشور/۲-۳

انتشارات انصارالرضای خراسان جنوبی برگزیده کشور شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی،  انتشارات سپاه انصارالرضای استان رتبه برتر در حوزه نشر کتب دفاع مقدس کشور را ازانتشارات انصارالرضای خراسان جنوبی برگزیده کشور آن خود کرد که در آیین نوزدهمین دوره انتخاب کتاب برتر دفاع مقدس در تهران تجلیل شد.

سرهنگ عقیلی پور مسئول انتشارات سپاه انصارالرضای استان گفت: انتشارات سپاه انصارالرضای استان ۱۷۳عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس در زمینه شعر، قصه در حوزه بزرگسال و کودک چاپ و منتشر کرده است.

 

 

 

 

 

 

بهره برداری از سه واحد مسکن مددجویان در بشرویه/۲

بمناسبت هفته احسان و نیکوکاری ۳ واحد مسکن مددجویان به نمایندگی از ۱۷۵ مسکن اجرا شده در بشرویه به بهره برداری رسید.

این واحدهای مسکونی با اعتبار ۲۰۳ میلیون تومان افتتاح شد.

همچنین از طرح نیروگاه خورشیدی خانگی و  طرح اشتغال کارواش به نمایندگی از ۲۲۰ طرح با اعتبار ۱۷۵ میلیون تومان افتتاح شد.

در سال جاری  ۱۲ میلیارد تومان برای اجرای ۲۲۰ طرح با اشتغالزایی ۲۷۰ نفر هزینه شده است.

 

 

 

 

 

معدوم کردن ۲۷ کیلوگرم ماهی حرام گوشت در نهبندان/۴

در بازرسی‌های انجام شده از یک واحد عرضه مواد پروتئینی در شهرستان نهبندان ۲۷ کیلوگرم کوسه ماهی کشف و ضبط شد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان گفت:  در راستای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه ایام تعطیلات نوروز از اماکن عرضه فرآورده‌های خام دامی سطح شهر، مقدار ۲۷ کیلوگرم گوشت ماهی حرام گوشت جمع آوری و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

محسن آهنی افزود: بازدید کارشناسان شبکه دامپزشکی از مراکز فروش فرآورده‌های خام دامی به طور مستمر انجام می‌شود تا شهروندان از سلامت، کیفیت و بهداشتی بودن فرآورده‌های خام دامی عرضه شده و شرایط بهداشتی مکان‌های عرضه اطمینان حاصل کنند.

 

 

 

 

 

مشکلات سه واحد تولیدی خراسان جنوبی تعیین تکلیف شد/۴

مشکلات چندین ساله سه واحد تولیدی و گردشگری خراسان جنوبی در ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دادگستری استان تعیین تکلیف شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، مشکلات چندین ساله سه واحد تولیدی و گردشگری خراسان جنوبی که بیش از ۱۰مشکلات چندین ساله سه واحد تولیدی خراسان جنوبی تعیین تکلیف شد سال معطل مانده بود روز پنجشنبه در ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دادگستری استان تعیین تکلیف شد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی بیان اینکه سال ۱۴۰۰ از طرف مقام معظم رهبری به عنوان سال مانع زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها نامگذاری شده بود، گفت: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد و در استان ما هم توفیقاتی در این زمینه حاصل شد تا امر‌ اشتغال رونق داشته باشد مخصوصا موانعی که سر راه تولید کنندگان بود برداشته شود اما قطعا کفایت نمی‌کند و تلاش‌ها باید مضاعف شود تا خواسته مقام معظم رهبری و آنچه امروز بسیار به آن نیازمند هستیم (اشتغال تولید و خودکفایی) در شرایط تحریم محقق شود.

حجت الاسلام حمیدی افزود: حمایت از تولید در دادگستری دایمی است و باید مداومت داشته باشد زیرا یکی از مهمترین مسایل مهمی که در کشور وجود دارد و مسئولان باید در این زمینه همت کنند حمایت از تولید کنندگان واقعی است.

وی گفت: مشکلات تولید کنندگان به ما منعکس و به دبیرخانه ستاد ارجاع می‌شود و پیگیری‌های لازم به عمل می‌آید در بعضی موارد مشکلات با پیگیری دبیرخانه مرتفع می‌شود برخی از موارد هم با تلاشی که صورت می‌گیرد برطرف نمی‌شود و در ستاد پیگیری می‌شود.

حجت الاسلام حمیدی افزود: با روی کار آمدن دولت جدیدی که دولت تلاش و‌ کار ‌و ‌خدمت است امیدواریم وضعیت واحدهای تولیدی توسط مسئولان مرتبط تولید حل شود که نیاز به ارجاع موضوعات به این ستاد نباشد.

وی گفت: انتظار هم همین است مسئولانی که وظیفه‌ای در این زمینه دارند به گونه‌ای باشد که چرخ تولید را تسهیل و بچرخاند و نیاز به اینکه قوه قضایه به این امور رسیدگی کند نباشد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی افزود: ما یک وظیفه دایمی داریم که حمایت حقوقی و قضایی به عنوان تکلیف قضایی است که قبل از ستاد هم این حمایت‌ها از تولید صورت می‌گرفت اما هماهنگی بین سازمان‌ها برای رفع مشکلات یک نقش غیر مستقیم است که امیدواریم با مدیران جدیدی که منصوب می‌شوند آنگونه فعال عمل کنند که نیاز به تشکیل اینگون ستادها نباشد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: دستگاه‌ قضایی در صدد آن است که به واحدهای تولیدی کمک کند که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۵۱ تقاضا از طریق شرکت‌ها و دستگاه‌های خدمت‌رسان به دبیرخانه ارسال شد که خیلی از این موارد در دبیرخانه مرتفع شده است.

حجت الاسلام نسایی افزود: در سال ۹۹ نامه‌ای به دبیرخانه ستاد برای بانک‌ها و موسسات مالی نوشته شد که در راستای حمایت تولید صدور اجراییه برای کارخانه‌های در حال تولید برای بانک‌ها و موسسات مالی ممنوع شد مگر اینکه دستور دستگاه قضایی باشد .

وی گفت: در این مدت بانک‌ها رعایت کردند و ما کارخانه ای نداشتیم که اشتغال و تولید داشته باشد و اجراییه‌ای برای آن صادر شده باشد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی افزود: در این راستا مشکلاتی هم در سطح استان بود کسانی تسهیلات گرفتند که با سود پایین بوده اما در امر تولید به کار گرفته نشده و به صورت هدفمند در جای دیگری استفاده شده و تسهیلات سبب اشتغال نشده است که بانک‌های عامل باید اجراییه صادر کنند، ما هم حمایت خواهیم کرد.

بررسی مشکلات شرکت‌های تولیدی صنعتی سپهر خاوران، کارخانه شیر و لبنیات نهبندان وشرکت اسکان گردشگران سپهر از مهمترین دستورالعمل‌های این ستاد بود که عمده مشکلات مالی و طرح دعوی با بانک‌های عامل تسهیلات مطرح و تعیین تکلیف شد.

 

 

 

 

کاشت هزار اصله درخت در روستای چاهنو فردوس/۲

در پنجمین روز از هفته منابع طبیعی هزار اصله درخت سازگار با مناطق بیابانی در روستای چاهنو فردوس کاشته شد.

در پنجمین روز از هفته منابع طبیعی با شعار ” منابع طبیعی، آبخیزداری و کاهشکاشت هزار اصله درخت سازگار با مناطق بیابانی در روستای چاهنو فردوس مخاطرات طبیعی ” با حضور حجت الاسلام نصیرایی نماینده مردم شهرستانهای فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و رئیس شورای شهر و شهرستان فردوس، نهالکاری در حاشیه جاده روستای چاه‌نو فردوس با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و بسیج سازندگی و اداره محیط زیست فردوس صورت گرفت.

در این برنامه ۱۰۰۰ اصله درخت سازگار با مناطق بیابانی و گونه های درختی مقاوم به خشکی، شامل گز شاهی، سنجد شیرین، اکالیپتوس، آکاسیا در طول ۵ کیلومتر کاشته شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

آغاز عملیات اجرایی خوابگاه متاهلین دانشگاه بیرجند/۳-۷

آغاز عملیات اجرایی خوابگاه متاهلین دانشگاه بیرجند

عملیات اجرایی خوابگاه دانشجویان متأهل دانشگاه بیرجند با حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر؛ با حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عملیات اجرایی ساخت خوابگاه متأهلین دانشگاه بیرجند آغاز شد.

این خوابگاه به مساحت ۲ هزار و ۳۶۰ مترمربع و هزینه اولیه ۲۵۰ میلیارد ریال احداث خواهد شد.

هاشم داداش پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان همچنین از خوابگاه در حال احداث دخترانه سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی که توسط بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در دانشگاه بیرجند بازدید کرد و از نزدیک در جریان ساخت این خوابگاه قرار گرفت.

این خوابگاه دارای ظرفیت ۲۲۰ دانشجوی دختر است که تاکنون بیش از ۹۸ درصد عملیات اجرایی آن به پایان رسیده و آماده افتتاح می‌باشد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

وی همچنین از خوابگاه در حال ساخت صدف شماره ۲ دانشگاه بیرجند نیز بازدید کرد.

داداش پور همچنین به مناسبت هفته درخت کاری اقدام به غرس نهال زیتون در محوطه دانشگاه بیرجند کرد.

 

 

 

مدیر کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی:

۲۵۰ برنامه طی هفته جوان در خراسان جنوبی برگزار می شود

۲۵۰ برنامه طی هفته جوان در خراسان جنوبی برگزار می شود

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی از اجرای ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته جوان در استان خبرداد و گفت: از ظرفیت رسانه برای اطلاع رسانی به جامعه هدف به خوبی استفاده نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عزیزی ظهر پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته جوان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا در طول سال از ظرفیت مناسب خبرنگاران برای اطلاع رسانی فعالیت‌های انجام شده در معاونت جوانان این اداره کل استفاده نمی‌شود، اظهار کرد: هرچند در طول سال اقدامات بسیار خوبی در حوزه معاونت جوانان این اداره کل انجام شده است اما قبول دارم که کم کاری در خصوص انعکاس فعالیت‌های انجام شده در این معاونت با بهره گیری از ظرفیت رسانه‌ها استان شده است.

به گفته وی موضوع جوان و جوانی یکی از ظرفیت‌های مهم موجود در جامعه است و در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری از جوانان به عنوان محور تمدن سازی یاد کرده‌اند که زمینه‌های آن باید توسط دستگاه‌های اجرایی در جامعه فراهم شود و جوانان هم باید به نقش خطیر خود در این باره به خوبی پی ببرند.

وی اضافه کرد: هفته جوان از ۲۱ تا ۲۷ اسفند ماه است که همزمان با سالروز میلاد حضرت علی اکبر (ع) است.

وی ادامه داد: ۱۰۰ برنامه توسط دستگاه‌های مربوط به حوزه جوانان برای اجرا در این هفته پیش بینی شده و۱۵۰ برنامه هم توسط ادارات ورزش و جوانان در شهرستان‌های استان اجرا خواهند شد.

وی تصریح کرد: مهارت افزایی جوانان حلقه مفقوده در این حوزه است که پی گیری های خوبی در این خصوص در استان انجام شده است که یکی از آنها اجرای طرح سرباز مهارت است که حدود ۹ هزار و ۲۰۰ سرباز از آموزش‌های چهارگانه برخوردار شدند و ۹۷ درصد اهداف در این زمینه تاکنون محقق شده است.

عزیزی با اشاره به موضوع جهاد تبیین اظهار کرد: جهاد تبیین یکی از مبانی ترین برنامه‌ها برای احیای گفتمان ملی ما می‌توانیم است و دستگاه‌های اجرایی فارغ از دغدغه‌های خود باید برش برنامه عملیاتی خود را در حوزه جوانان برای سال آینده ارائه کنند.

به گفته وی سازمان‌های مردم نهاد هم ۱۳ برنامه مانند جشن میلاد حضرت علی اکبر (ع)، برنامه‌های علمی، پژوهشی و اجتماعی، اردوهای جهادی، کارگاه‌های آسیب شناسی، پویش من درگاه دوم انقلاب و غیره در هفته جوان برگزار می‌کنند.

در این هفته افراد ۱۸ تا ۳۵ سال نیز رایگان از خدمات مراکز مشاوره بهره مند می‌شوند و به ۲۵ دستگاه اجرایی برای ارائه بسته‌های خدماتی در این هفته به جوانان مکاتبه کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص علت برگزار نشدن ستاد ساماندهی جوانان استان اظهار کرد: با ارسال حدود چهار مورد درخواست به استانداری خواستار برگزاری جلسه این ستاد در استان شده‌ایم که به دلیل وجود اولویت‌های چون پیگیری استاندار برای بهبود معیشت مردم و اقتصاد و انجام تغییرات مدیریتی تا کنون جلسه این ستاد برگزار نشده که امیدواریم در هفته جوان برگزار شود.

مدیر اجرایی جشن گلریزان خراسان جنوبی:

۶ هزار دست لباس با کمک یک میلیارد و ۲۰۰ میلیونی خیران خریداری شد

۶ هزار دست لباس با کمک یک میلیارد و ۲۰۰ میلیونی خیران خریداری شد

 مدیر اجرایی جشن گلریزان خراسان جنوبی گفت: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مردم و مسئولان به جشن گلریزان کمک کردند که تاکنون ۶ هزار دست لباس برای دانش آموزان نیازمند خریداری شده است.

عصر پنجشنبه البسه خریداری شده با کمک‌های مردم و مسئولان به جشن گلریزان سال جاری در هیأت ابوالفضلی بیرجند با حضور تعدادی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و خیرین در معرض دید همگان قرار گرفت.

مهدی قمری در حاشیه آن در پاسخ به سوال خبرنگار مهر اظهار کرد: با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک‌های جمع‌آوری تا کنون تعداد شش هزار دست لباس پسرانه و دخترانه خریداری شده است که بین دانش آموزان مدارس مرکز و شمال شهر بیرجند و نیمی از این البسه با کمک کمیته امداد در تعدادی از شهرهای استان از ۲۱ اسفند ماه توزیع می‌شود.

به گفته وی کمک‌های مردم نسبت به سال گذشته حدود ۸۰ درصد افزایش یافته است این در حالی است که با ۷۰۰ میلیون تومان کمک‌های سال ۹۹، شش هزار و ۸۰۰ دست لباس خریداری شد اما با توجه به افزایش قیمت‌ها امسال شش هزار دست لباس تاکنون خریداری کرده‌ایم.

مدیر اجرایی جشن گلریزان تصریح کرد: تاکنون حدود ۵۰۰ میلیون تومان در این خصوص مردم متعهد شده‌اند که این کمک‌ها از پنج هزار تومان تا پنج میلیون تومان می‌باشد که نشانگر اعتماد مردم مردم به امانتداران خود می‌باشد و بقیه البسه خریداری شده هم تا پایان سال توزیع خواهد شد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

بیشترین بیکاران از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند

بیشترین بیکاران از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بیشتر بیکاران از افراد فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها می‌باشند که نشان می دهد بازار کار ما سنتی عمل می‌کند و هنوز دانشگاه‌ها کارآفرین نشده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، هاشم داداش‌پور چهارشنبه شب در آئین تکریم رئیس سابق و معارفه سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند اظهار کرد: گرایش به سمت رشته‌های فنی و مهندسی در اوایل دهه ۹۰ سبب شد تا دانشگاه‌های صنعتی در کشور افزایش پیدا کنند.

وی ادامه داد: در سال جاری هشت درصد دانشجویان کشور در دانشگاه‌های علوم پزشکی پذیرفته خواهند شد و بیش از ۴۰ درصد داوطلبان کنکور امسال در رشته تجربی ثبت نام کرده‌اند و افزایش تعداد پذیرش در دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌تواند آثار بسیار زیان باری را برای ما ایجاد کند.

وی ادامه داد: در کنکور سال آینده با ۱۴۵ هزار متقاضی در رشته ریاضی، کمترین استقبال از رشته‌های فنی و علوم پایه در دانشگاه‌ها را داریم و این موضوع نشانگر آن است که تقاضا برای حوزه علوم پایه و فنی و مهندسی کم است. این در حالی است که بنیاد علم در حوزه علوم پایه است و کاربرد علم در حوزه فنی و مهندسی است.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: بر اساس تحلیل آماری تعداد دانشجویان در دانشگاه‌های صنعتی هر روز کمتر و تقاضا برای تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی بیشتر می‌شود، و نیازهای کشور در حوزه‌های مهارتی و مهارت محوری است اما ورودی به دانشگاه‌ها بیشتر به سمت رشته‌های انسانی و تجربی است.

داداش‌پور اظهار کرد: جمعیت دانشجویی کشور در سال ۸۹، چهار میلیون و ۱۱۱ هزار نفر بود و سال ۹۴ به چهار میلیون و ۸۱۱ هزار نفر رسید و اکنون به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۳ روند جمعیت دانشجویی در دانشگاه‌ها کاهشی است و باید روند دانشگاه‌ها به سمت تجمیع و تمرکز بیشتر حرکت کند و نمی‌توانیم در چنین شرایطی دانشگاه‌ها را به لحاظ فیزیکی گسترش دهیم.

معاون وزیر علوم یادآوری کرد: سال ۹۵ حدود ۲۵ درصد کل جمعیت دانشجویی کشور در مقطع کاردانی اما امروز ۱۴ درصد دانشجویان در مقطع کاردانی تحصیل می‌کنند و ۶۲ درصد کارشناسی، ۱۶ درصد کارشناسی ارشد، سه درصد دکترا حرفه‌ای و پنج درصد هم دکترا تخصصی می‌باشند.

معاون وزیر علوم گفت: ۵۰ درصد کل دانشجویان ایران امروز در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند و سهم علوم پایه هفت درصد، پزشکی هشت درصد و فنی و مهندسی ۲۶ درصد است.

داداش‌پور بیان کرد: در گذشته مجموع دانشجویان دوره‌های کاردانی و کارشناسی ۹۰ درصد کل دانشجویان را تشکیل می‌دادند اما اکنون روند از کارشناسی به کارشناسی ارشد تغییر کرده و فارغ از اینکه نیاز کشور چیست، به سمت تحصیلات تکمیلی در حرکت هستیم.

وی افزود: بیشترین بیکاران را در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی داریم و این موضوع نشان دهنده این است که بازار کار ما سنتی عمل می‌کند و هنوز دانشگاه‌های ما مهارت محور و کارآفرین نشده‌اند.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه باید جمهوری اسلامی ایران در چشم‌انداز خود در حوزه علم و فناوری به رتبه اول منطقه برسد، اضافه کرد: در حوزه علمی به پیشرفت رسیده‌ایم اما به نظر می‌رسد در حوزه فناوری بازار کشور بیشتر به سمت خدماتی حرکت می‌کند.

داداش‌پور ادامه داد: دانشگاه باید پاسخگوی مساله‌های محلی باشد و برای این منظور باید تغییر بنیادی در نگاه و رشته‌های دانشگاهی بیفتد.

به گفته وی بیشتر رشته‌هایی که در دانشگاه بیرجند وجود دارد، در دانشگاه صنعتی بیرجند هم وجود دارد در حالی که دانشگاه باید مأموریت گرا باشد و در راستای توسعه ملی حرکت کند.

وی اضافه کرد: سن حضور در دانشگاه افزایش یافته است و باید به سمت خوابگاه سازی متأهلی به جای خوابگاه مجری برویم.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: نیاز جامعه به سمت کارهای فنی و مهارت محور است که در این راستا باید دانشگاه‌های به سمت کارآفرینی و مهارت محوری حرکت کنند و پیشران این حرکت دانشگاه‌های صنعتی کشور هستند.

وی اظهار کرد: دانشگاه‌های نسل سوم در پاسخگویی به نیاز جامعه باید کارآفرین و مهارت محور باشند.

در این مراسم عباسعلی رضاپور با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند معرفی و از خدمات سه ساله سید حجت هاشمی رئیس سابق دانشگاه قدردانی شد.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی خبر داد؛

استقرار مأموران گمرک افغانستان در یزدان/ترخیص کالا صورت می‌گیرد

استقرار مأموران گمرک افغانستان در یزدان/ترخیص کالا صورت می‌گیرد

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با اشاره به استقرار مأموران گمرک افغانستان در یزدان گفت: طی روزهای گذشته چندین کامیون برای بارگیری کالا وارد یزدان شده و ترخیص کالا نیز صورت می‌گیرد.

حسن رحیمی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کشور افغانستان مأموران گمرکی خود را در مرز یزدان مستقر کرده است و در این راستا به نظر می‌رسد تمایل جدی برای راه اندازی دائمی گمرک در پایانه گمرکی یزدان دارد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه البته هنوز امکانات گمرکی خود را طرف افغانستانی در یزدان مستقر نکرده است، بیان کرد: در روز گذشته چندین کامیون افغانستانی برای بارگیری کالا وارد یزدان شده و ترخیص کالا نیز صورت می‌گیرد.

رحیمی زاده با بیان اینکه پیگیری‌ها ما برای استقرار دائم گمرک افغانستان در یزدان ادامه داد: گفت: پایانه گمرکی یزدان که در شهرستان زیرکوه قرار دارد با پیگیری‌های مستمر مسئولان و متولیان امر در سال ۱۴۰۰ بازگشایی و تنها به صورت خرده فروشی کار انجام می‌شد ولی ما خواهان استقرار گمرک افغانستان و تجارت رسمی از این مرز هستیم.

وی گفت: یزدان یکی از چهار بازارچه مرزی خراسان جنوبی است که سال ۱۳۷۲ در شهرستان زیرکوه ایجاد شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی درباره تمایل کشور افغانستان برای تجارت از طریق یزدان اظهار کرد: مردم این کشور به واسطه وجود جمعیت زیاد در آن طرف مرز یزدان تمایل دارند و استقرار کارکنان گمرکی نیز دال بر این موضوع است.

رحیمی زاده با بیان اینکه از ۲۱ شهریورماه تا امروز دو هزار و ۱۴۰ تن کالا از یزدان به افغانستان صادر شده است، گفت: ارزش این کالاها یک میلیون و ۳۱ هزار دلار بوده است و برنامه بر این است که در یک هفته آینده نیز دو هزار و ۷۰۰ تن کالای دپو شده نیز از یزدان به کشور همسایه صادر شود.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با بیان اینکه اقلام صادراتی نیز بیشتر خوراکی شامل ماکارانی، خامه، رب، بیسکویت و خرما است که از مرز یزدان در شهرستان زیرکوه صادر می‌شود، یادآور شد: در مورد بهانه جویی‌های طرف افغانستانی درباره تراشیپ سوخت و مسائل مرتبط با آن نیز در حال رایزنی هستیم تا آن نیز رفع شود.

وی ادامه داد: البته همچنان تأکید می‌کنم که تنها چند نفر از کارمندان گمرک افغانستان در مرز یزدان مستقر شدند ولی استقرار دائم گمرک کشور همسایه هنوز برای ما قطعی نیست.

استاندار خراسان جنوبی:

دانشگاه صنعتی بیرجند برای رفع نیازهای علمی و فناوری صنایع ورود کند

دانشگاه صنعتی بیرجند برای رفع نیازهای علمی و فناوری صنایع ورود کند

ایسنا/خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی گفت: دانشگاه صنعتی بیرجند به عنوان یک دانشگاه تخصصی، باید پاسخگوی نیاز صنایع استان باشد و برای رفع نیازهای علمی و فناوری صنایع ورود کند.

جواد قناعت،  عصر امروز چهارشنبه ۱۸ اسفند در آیین تکریم رییس سابق و معارفه سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند که با حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان امور دانشجویان برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه صنعتی بیرجند رویکرد جامعه محور داشته باشد و به سمت رشته‌های مورد تقاضای جامعه حرکت کند.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی و محصولات راهبردی کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: برای این منظور ایجاد یک دانشگاه تخصصی یعنی دانشگاه صنعتی بیرجند در کنار دانشگاه بیرجند به عنوان دانشگاه مادر ضروری بود و دانشگاه صنعتی باید با شناسایی نیازهای استان و به طور خاص نیاز صنایع، پاسخ‌های لازم را برای آن‌ها آماده کند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: دانشگاه صنعتی با کادر علمی قوی، متخصص و بنام، جایگاه خاصی در شرق کشور دارد و بی‌شک نهال تولید و صنعت استان و شرق کشور، در دانشگاه صنعتی بیرجند کاشته شده است.
قناعت با اشاره به تصمیم اخیر وزارت علوم در زمینه ادغام دانشگاه صنعتی در دانشگاه بیرجند، تاکید کرد: دانشگاه صنعتی نه تنها نباید حذف شود بلکه باید در راستای منافع استان، به شدت تقویت شود و ما هم حمایت‌های لازم را در این زمینه خواهیم داشت.

وی با تاکید بر پیشرو بودن دانشگاه صنعتی بیرجند در بحث ارتباط بین صنعت و دانشگاه، گفت: خراسان‌جنوبی یک استان معدنی است و از محصولات کشاورزی منحصر به فردی برخوردار است، لذا باید برای استفاده از این ظرفیت‌ها به خوبی برنامه‌ریزی شود.

قناعت خام فروشی را مهمترین معضل معادن خراسان جنوبی ذکر و اضافه کرد: انتظار این است که دانشگاه‌های خراسان جنوبی و به ویژه دانشگاه صنعتی به منظور برون رفت از این مشکل و در راستای ایجاد و توسعه صنایع واسط و فرآوری به استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، برنامه بدهد.

وی با اشاره به تغییرات لحظه‌ای و پیشرفت‌های لحظه‌ای صنایع در کشور و جهان، تصریح کرد: دانشگاه صنعتی به گونه‌ای عمل کند که همواره دست مساعدت واحدهای صنعتی را بگیرد و آنها را در به روز شدن و توسعه همراهی کند.
استاندار خراسان جنوبی به بنیه علمی قوی دانشگاه بیرجند به عنوان دانشگاه مادر در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: با تعامل و همدلی دانشگاه‌های بیرجند و دانشگاه صنعتی، باید شاهد بروز اتفاقات خوبی در استان باشیم.
قناعت تصریح کرد: این دو دانشگاه باید در عین استقلال در راستای ترقی و توسعه خراسان جنوبی با یکدیگر در تعامل باشند و مرجعیت علمی دانشگاه بیرجند باید به کمک دانشگاه صنعتی بیاید و آن را تقویت کند.

سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند نیز گفت: تمام تلاشم این خواهد بود که بار سنگین مسوولیتم را به درستی انجام دهم تا گام‌های خوبی در راستای توسعه استان برداشته شود.

عباسعلی رضاپور افزود: با توجه به ظرفیت معدنی و صنعتی خراسان جنوبی، دانشگاه صنعتی بیرجند یک ظرفیت محوری برای توسعه استان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی بیرجند در جهت ارتباط با جامعه و صنعت استان ورود جدی خواهد داشت و برنامه‌های خود را در این زمینه با قوت ادامه خواهد داد، اضافه کرد: همچنین تعامل سازنده با سایر  دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان خواهیم داشت.

رضاپور بیان کرد: دانشگاه صنعتی بیرجند با هدف شکوفا کردن ظرفیت معدنی و صنعتی خراسان جنوبی برنامه‌ریزی جدی خواهد داشت، همچنین در حل معضلات اجتماعی با انجام طرح‌های پژوهشی کمک کننده خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه حضور موثر دانشگاه در حل مشکلات جامعه در اولویت ما قرار دارد، افزود: یکی دیگر از اهداف ما توسعه رشته‌های تحصیلات تکمیلی مبتنی برای نیاز بازار کار استان خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه حضور موثر دانشگاه در حل مشکلات جامعه در اولویت ما قرار دارد، افزود: یکی دیگر از اهداف ما توسعه رشته‌های تحصیلات تکمیلی مبتنی برای نیاز بازار کار استان خواهد بود.

رییس سابق دانشگاه صنعتی بیرجند نیز گفت: در دوران خدمتم هدفم خدمت گذاری و خیر اندیشی بوده است.

سید حجت هاشمی افزود: اداره دانشگاه صنعتی، مسوولیت خطیری است که باید با تعامل سنجیده اداره شود.

 

 

 

 

 

تجلیل از شخصیت‌های برگزیده زبان و ادبیات فارسی خراسان جنوبی

تجلیل از شخصیت‌های برگزیده زبان و ادبیات فارسی خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی شخصیت‌های برگزیده و خدمتگزار زبان و ادبیات فارسی خراسان جنوبی، استادان پیشکسوت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند در آیین پایانی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی تجلیل شدند.

آیین پایانی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی پنجشنبه شب با حضور رییس انجمن زبان و ادب فارسی ایران در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دبیر اجرایی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در این آیین گفت: در مجموع بیش از ۳۰۰ مقاله به دبیرخانه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ارسال و حدود ۲۵۰ مقاله توسط ۹ سرداور و ۶۰ داور علمی از سراسر کشور پذیرش شد.

اکبر شایان سرشت با اشاره به آغاز این گردهمایی از ۱۴ اسفندماه، افزود: در طول برگزاری انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه بیرجند ۲۲ نشست علمی و سه میزگرد برگزار شد.

وی بیان کرد: بیش از ۵۳ نفر سخنران مدعو و ویژه این انجمن در دانشگاه بیرجند بودند که در خصوص مباحث علمی مختلف رشته‌های زبان و ادب فارسی از جمله ادبیات کودک و نوجوان، زبان و ادب فارسی در فرهنگ و گستره بین‌الملل و همچنین ادبیات و زبان فارسی در حوزه نقد، نظریه و روش‌های میان‌رشته‌ای، مطالعات تطبیقی و سایر به ارائه مطلب پرداختند.

دبیر اجرایی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ادامه داد: همچنین نشست‌هایی در حوزه انواع ادبیات حماسی، ادبیات عرفانی، داستان پژوهی و ادبیات روایی، شعر معاصر، ادبیات غنایی، ادبیات عامه و گویش‌ها، ادبیات تطبیقی، ادبیات پایداری و آیینی، ایران‌شناسی و زبان و ادبیات فارسی و از این قبیل برگزار شد.

وی تصریح کرد: بخشی از نشست‌های انجمن ترویج زبان و ادب فارسی مانند نشست ادبیات کودک و نوجوان و علوم انسانی دیجیتال و ادبیات فارسی و استفاده از فناوری‌های نوین برای آموزش زبان و ادب فارسی تازه و نو بودند و برای نخستین بار برگزار شدند.

شایان سرشت عنوان کرد: توجه به فعالان حوزه آموزش و پرورش از جمله دانش‌آموزان و فرهنگیان و آموزش زبان و ادب فارسی به غیرفارسی زبانان از دیگر موضوعات مهمی بود که در این انجمن مورد توجه ویژه قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اهمیت آموزش زبان و ادب فارسی به غیرفارسی زبانان، مرکز این مهم در وزارت علوم و برخی دانشگاه‌های بزرگ کشور از جمله دانشگاه فردوسی مشهد و قزوین دایر شده است.

دبیر اجرایی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی بیان کرد: مقالات برگزیده و ارائه شده توسط سخنرانان ویژه دریافت و در قالب ویژه‌نامه گردهمایی چاپ و منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه همکاران دانشگاه بیرجند تمام تلاش خود را اعمال کرده تا زبان و ادب فارسی به عنوان میراث ماندگار ایران اسلامی را حفظ کنند گفت: از معاونت فرهنگی و اجتماعی، معاونت پژوهشی و ریاست دانشگاه بیرجند، همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و اصحاب رسانه که در طول برگزاری انجمن دانشگاه را حمایت کردند قدردانی می‌کنیم و امید است در سال‌های آتی نیز با همین رویکرد ترویج زبان و ادب فارسی حرکت کنیم.

در این آیین جایزه استاد دکتر مهدی محقق به یک رساله دکتری برتر و دو رساله شایسته تقدیر و جایزه شادروان زهرا استادزاده به مقاله برگزیده در حوزه آموزش زبان فارسی اهدا شد.

دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی شعبه خراسان جنوبی فردا در محل دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند افتتاح می‌شود. شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی چهاردهم اسفند در دانشگاه بیرجند گشایش یافت.

 

 

 

دقایقی در کنار فرشتگان زمینی؛

باطن و ظاهرشان یکی است… ریا ندارد، هر چه هست همین است

باطن و ظاهرشان یکی است... ریا ندارد، هر چه هست همین است

ایسنا/خراسان جنوبی مجتمع توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیرجند؛ مکانی است که ساکنانش با دنیای دورویی فاصله دارند؛ انسان‌هایی دور از دنیای پرهیاهو در حال زندگی و ساختن با دنیایی از نقص‌هایی که البته نامش شاید نقص نباشد، هستند.

اسفند امسال به رسم روزهای پایانی هر سال همراه استاندار از مجتمع توانبخشی علی اکبر(ع) بازدید کردیم؛ جدا از حال و هوای مرکز، شنیدن دعاهای از سر اخلاص ساکنان همیشه این مجتمع برای شنیدنی تر از هر روایتی بود.

در حاشیه این بازدید فرصتی دست داد چند لحظه‌ای پای درد و دل سالمندان این مرکز بنشینم، سالمندان از برخوردها و امکانات مرکز رضایت داشتند و دعاگو بودند، اما در میانه حرف‌هایشان به روزهای خوش زندگی خود اشاره می‌کردند، روزهایی در کنار پدر، مادر و فرزندان خود؛ روزهایی که نیاز به چشم دیگران نداشتند و خود معتمد یک محل بودند.

یکی از مادرانی که سال‌ها در اتاق‌های تکراری این مرکز روزگار می‌گذارند؛ می‌گفت امیدم در این آخر عمری به «خدا و امامان»‌ است، ملجایی که پناه همه بی پناهان است و دعایی را بدرقه استاندار و هیئت همراهش کرد؛ همیشه زیر سایه امام زمان(عج) کار کنید… و چه معنای عجیبی داشت این دعا؛ فکر کردم زیر سایه امام زمان کار کردن یعنی دوری از هر گونه تملق و ریاکاری  اختلاس و نزدیکی به هر آنچه یک مسئول جمهوری اسلامی باید داشته باشد.

از مادری پرسیدم از زندگی اکنونت راضی هستی، سری تکان داد و گفت: به آنچه خداوند برایم درنظرگرفته راضی‌ام و همیشه تا همین امروز شکرگذار او بوده‌ام. شکرگذاری وجه مشترک زندگی همه آنان بود، واژه‌ای که شاید در این فضا به معنای بندگی خاص خداوند بود و من و بسیاری از افرادی چون من آن را به درستی درک نکرده‌ایم.

برخی از مادران در سالن مشغول راه رفتن بوده و در فکری عمیق فرورفته بودند. برخی با پرستاران در حال درد و دل کردن بودند و برخی با خود نجوا می‌کردند گویی فرزندشان را در مقابل خود می‌بینند. نزدیکشان که می‌شدی از آمدنت خوشحال بودند، گویی فرزند یا یکی از بستگانشان به دیدارشان آمده، یکیشان دستم را گرفت و برایم از زندگیش گفت و در هر جمله برایم دعایی می‌کرد. می‌گفت تا جوانی قدرت را بدان، برای تمام جوانان این سرزمین دعایی خواند. سخن گفتن از این فضا کار چندان آسانی نیست. نمی‌توانم حال مادری را توصیف کنم که پشت پنجره اتاق آسایشگاه نشسته و به دوردست‌ها خیره شده، شاید نشانی از فرزندش بیابد.

مادری که چادر بر سر کرده و بی قرار دنبال پسرش می‌گردد. او حسینش را صدا می‌کند و بی‌قرار به سمت در می‌رود. برای یافتن فرزندش به هرکسی رو می‌زند، اما برای بی‌قراری‌هایش پاسخی ندارم. با وجود آنکه پرستاران او را آرام می‌کنند، اما انگار هیچ پاسخی نمی‌توانست بی‌قراری‌هایش را التیام بخشد. او آن‌قدر مشوش منتظر پسرش است، که اضطرابش تو را نیز بی‌قرار می‌کند.

زندگی مادران این آسایشگاه تنها برشی کوچک از زندگی مادرانی است که عمر خود را در دلواپسی و دلتنگ سپری کرده‌اند و در مقابل هیچ عوضی از تو درخواست نکرده‌اند. کدام انسان است که این فداکاری را قدر نشناسد. هریک برایمان دعایی خواند و بدرقه راهمان کرد، دعایی از جنس مادران که همیشه محافظ فرزندان است و فرقی نمی‌کند که فرزند تو باشد و یا فرزند دیگری. خصلت مادر بودن دعایی از جنس آرامش را همیشه همراهش دارد. هرچند بسیاری از این بانوان به دلیل نداشتن فرزند، پا در این خانه گذاشتند، اما هرچه که هست حق یک عمر بی‌قراری شاید این نباشد.

آن طرف‌تر اتاق‌های معلولان بود؛ هریک درجه‌ای از معلولیت داشتند، اما بیکار ننشسته بودند و هریک مشغول کاری بودند؛ از گلدوزی و خیاطی و کارهای هنری و یا حتی کمک به مسئولان آسایشگاه؛ شاید از پدر و مادر دور بدند اما محیط آسایشگاه برایشان پر بود از محبت و روزهای خوش. روزهای خوبی که شاید برایشان بیرون از محیط متصور نبود. در بازدید از اتاق‌هایشان دست‌هایت را می‌گرفتند و به دنبال همدمی برای هم صحبتای بودند؛ دست‌هایی که مانتد بقیه دست‌ها نبود و شاید به گفته پزشکان ناقص و ناتوان بود در این محیط تواناتر از همیشه بود. عشق، محبت و اشتغال در میان این دست‌ها، پیدای ناپیدای معلولیت بود.

یاد بازدید نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی از این مرکز افتادم؛ ایشان مثل همیشه سخنان بسیار مهم و قابل تأملی فرمودند؛ حجت‌الاسلام عبادی در این بازدید گفت: طبقه‌ای که در این جامعه بزرگ جهانی، صداقت دارند همین طبقه(معلولین) هستند که شما خدمتگزارشان هستید؛ باطن و ظاهرشان یکی است. ریا ندارد، هر چه هست همین است. به ظاهر یک کسانی ممکن است تصور کنند این‌ها مریض احوال هستند ما سالم هستیم؛ قضیه عکس است، ما مریضیم، این‌ها طبقه سالم جامعه هستند. به همین دلیل کسانی که به هر نحوی، چه عزیزانی که شب و روز به آنان خدمت می‌کنند و چه کسانی که دست و بازوشان را از دور می‌گیرند، چه مسئولان و چه مردم؛ به دلیلی که به بهترین طبقه خلق خدا خدمت می‌کنید شما هم از این بهتری و امتیاز برخوردارید. این را به شما تبریک می‌گویم.

مجتمع توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) از بزرگترین مراکز خیریه هیئت امنایی استان و شرق کشور است که در شهریور ماه ۱۳۷۶ در شهر  بیرجند راه اندازی شد. قناعت در این بازدید، درخصوص کمک به رفع پاره‌ای مشکلات، پیگیری مطالبات مجموعه و نیازهای موجود قول مساعد داد. استاندار در جمع هیات امنای این مجموعه تاکید کرد در بازدید بعدی، پروژهای بر زمین مانده این مجتمع افتتاح شده باشد.

یادداشت از محمود مقامی، مشاور رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی استاندار خراسان جنوبی

 

 

 

تاکید استاندار بر اتمام پروژه ساختمان خانه مطبوعات خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی گفت: استاندار بر اتمام پروژه احداث ساختمان خانه مطبوعات استان تاکید ویژه دارد و تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه در دستور کار است.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، محمود مقامی در بازدید از پروژه احداث ساختمان خانه مطبوعات استان که به همراه شماری از مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد، افزود: این بازدید حسب دستور استاندار و به منظور اطلاع از پیشرفت فیزیکی پروژه خانه مطبوعات صورت گرفته است.

وی گفت: طبق تاکید استاندار خراسان جنوبی این پروژه باید هرچه زودتر به اتمام برسد لذا باید همه تلاش خود را برای کمک به اتمام پروژه در کوتاه‌ترین زمان به‌کار گیریم.

مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی ضمن تشکر از اقدامات انجام شده برای ساخت این مکان اظهار داشت: وجود ساختمان خانه مطبوعات از ضرورت‌هایی است که خلاء آن در سال‌های گذشته احساس می‌شد.

وی افزود: خوشبختانه طی دو سال اخیر با پیگیری‌های هیات مدیره خانه مطبوعات استان، اقدامات خوبی در زمینه احداث ساختمان برای این مجموعه انجام شده است.

مقامی گفت: به منظور پیگیری مسائل موجود و تامین اعتبارات لازم، خانه مطبوعات و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی مبالغ و تجهیزات مورد نیاز ساختمان خانه مطبوعات را به همراه سرفصل‌های پیشنهادی تامین آن، به‌صورت مکتوب به استانداری ارائه کنند.

مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان جنوبی هم در این بازدید گفت: اتمام پروژه در حال ساخت خانه مطبوعات خراسان جنوبی علاوه بر هزینه خرید امتیازات آب، برق و گاز، ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

سمانه سالاری ضمن تشریح آخرین وضعیت پروژه ادامه داد: کار در مراحل نهایی است و چنانچه زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و سیم‌کشی داخلی آن انجام شود، این پروژه در فروردین ۱۴۰۱ به‌طور رسمی افتتاح می‌شود.

این بازدید با حضور جمعی از مدیران مالی و ذیحسابی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی انجام شد.

اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان جنوبی ۱۲ اسفند امسال با استاندار دیدار کردند و در این نشست برخی مسائل و مشکلات رسانه‌ها مطرح شد که یکی از آنها درخواست کمک از استانداری برای اتمام پروژه خانه مطبوعات بود.

 

 

 

 

 

سرپرست فرمانداری درمیان:

جاده اسدیه – بیرجند نیازمند توجه و اعتبارات ملی است

جاده اسدیه - بیرجند نیازمند توجه و اعتبارات ملی است

بیرجند – ایرنا – سرپرست فرمانداری درمیان گفت: جاده اسدیه – بیرجند ایمنی لازم را ندارد و بهسازی آن نیازمند توجه ویژه از محل اعتبارات ملی است.

مهدی فرجامی‌فرد روز پنجشنبه در نشست شورای اداری شهرستان درمیان که در پایان سفر استاندار خراسان جنوبی به این شهرستان مرزی در شهر قهستان برگزار شد، افزود: با حجم پایین اعتبارات شهرستانی نمی‌توانیم در زمینه اجرای پروژه دوبانده‌سازی این محور اقدام کنیم.

وی فرسودگی شبکه‌های آب و فاضلاب روستایی و شهری را مهمترین مشکل این شهرستان برشمرد و گفت: ساماندهی رودخانه‌‎‌های مرزی نیز ضرورت دارد.

سرپرست فرمانداری درمیان اظهار داشت: بیش از ۹۹ درصد روستاهای درمیان از گاز طبیعی برخوردار هستند اما در این شهرستان جایگاه سی ان جی نداریم.

وی ادامه داد: کتابخانه‌ای در شهر قهستان با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست که برای تکمیل آن نیازمند تخصیص اعتبار هستیم.

فرجامی‌فرد با اشاره به ظرفیت‌های معدنی شهرستان درمیان به ویژه خاک‌های صنعتی گفت: این شهرستان با توجه با معادن غنی ظرفیت راه‌اندازی کارخانه کاشی و سرامیک را دارد.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد معیشت مردم درمیان از طریق کشاورزی و دامداری تامین می‌شود اضافه کرد: شهرستان درمیان با هشت هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار، رتبه دوم تولید زرشک و مرغ خراسان جنوبی را دارد.

سرپرست فرمانداری درمیان با اشاره به ثبت جهانی فرش دستباف منطقه قهستان گفت: با توجه به اینکه جمعیت زیادی در این زمینه فعالیت دارند باید مشکلات رکود فرش دستباف رفع شود.

وی ادامه داد: در سال جاری مجموع اعتبارات شهرستان درمیان ۷۲ میلیارد تومان است که تاکنون متوسط تخصیص آن ۴۹ درصد بوده و این اعتبارات به ۱۳۱ پروژه عمرانی و خدماتی در دست اجرا اختصاص یافته است.

فرجامی‌فرد گفت: همچنین امسال ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی از طریق دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی به شهرستان درمیان اختصاص یافته که نسبت به اعتبارات استانی رشد ۲ برابری دارد.

وی اظهار داشت: بنیاد علوی نیز به عنوان معین محرومیت‌زدایی درمیان سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان اعتبار و ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در راستای توسعه شهرستان هزینه کرده و در سال جاری هم این نهاد تعهد هزینه‌کرد بیش از ۲۳ میلیارد تومان در زمینه اجرای زیرساخت‌های شهرستان را داده است.

سرپرست فرمانداری درمیان از راه‌اندازی شورای هماهنگی بنیاد علوی در این شهرستان خبر داد و گفت: در این شورا تمامی اعتباراتی که به شهرستان اختصاص می‌یابد، بررسی و با کار کارشناسی هزینه خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی روز پنجشنبه در آغاز سفر یک روزه به شهرستان مرزی درمیان و بدو ورود در محل گلزار شهدای روستای منصورآباد مورد استقبال امام جمعه، سرپرست فرمانداری و مسوولان شهرستان قرار گرفت و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

قناعت ضمن بازدید از مجتمع گلخانه‌ای شهرستان درمیان، یک واحد گلخانه را افتتاح کرد و در ادامه از کشتارگاه دام و طیور، قلعه و بافت تاریخی روستای فورگ و کارخانه قند قهستان بازدید کرد.

وی از کارخانه یاقوت سرخ قهستان که در حال حاضر به دلیل بدهی بانکی و کمبود نقدینگی غیرفعال است، بازدید کرد و نشست شورای اداری شهرستان درمیان با حضور استاندار خراسان جنوبی در شهر قهستان برگزار شد.

همچنین استاندار خراسان جنوبی در سفر به شهرستان درمیان با خانواده شهید محمد صاحبی در شهر قهستان دیدار کرد.

قناعت در این دیدار با حضور نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران کل استان، ائمه جمعه، سرپرست فرمانداری و مسئولان شهرستان درمیان از صبر و ایثار خانواده شهدا تجلیل کرد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند است.

 

 

 

پس از هفت سال؛

تجارت رسمی به مرز یزدان بازگشت

تجارت رسمی به مرز یزدان بازگشت

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: با استقرار نیروهای گمرک افغانستان در بازارچه مرزی یزدان، صادرات و واردات کالا از این پایانه مرزی به‌طور رسمی آغاز شد.

حسن رحیمی‌زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرز یزدان در شهرستان زیرکوه با پیگیری مستمر مسوولان استان در سال جاری بازگشایی شد و خرده‌فروشی در این بازارچه مرزی از شهریور ماه رونق گرفت اما پیگیری برای استقرار گمرک افغانستان و انجام تجارت رسمی ادامه داشته است.

وی گفت: با استقرار نیروهای گمرک افغانستان در مرز یزدان روز گذشته بیش از ۳۰ کامیون کشور افغانستان برای بارگیری اقلام و کالاهای صادراتی وارد این پایانه مرزی شد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اضافه کرد: چند نفر از کارمندان گمرک افغانستان در مرز یزدان مستقر شدند ولی استقرار دائم گمرک کشور همسایه هنوز برای ما مسجل و قطعی نیست و پیگیری‌ها برای اسقرار دائم گمرک افغانستان ادامه دارد.

وی با اشاره به بازگشایی مرز یزدان پس از هفت سال گفت: از ۲۱ شهریور امسال تاکنون بیش از ۲ هزار و ۱۴۰ تن کالا به ارزش یک میلیون و ۳۱ هزار دلار از بازارچه مرزی یزدان به کشور افغانستان صادر شده و قرار است در یک هفته آینده نیز ۲ هزار و ۷۰۰ تن کالای دپو شده در این بازارچه به کشور افغانستان صادر شود.

رحیمی‌زاده بیان کرد: اقلام خوراکی از جمله ماکارانی، خامه، رب، بیسکویت و خرما از مرز یزدان در شهرستان زیرکوه صادر می‌شود و مردم روستای “کلاته نظر” افغانستان و روستاهای اطراف مایحتاج غذایی خود را از این بازارچه مرزی تامین می‌کنند.

اواخر سال ۱۳۹۳ بود که افغانستان به‌صورت یک طرفه مبادلات مرزی از سه بازارچه‌ دوکوهانه نهبندان، گلورده درمیان و یزدان زیرکوه در استان خراسان جنوبی را به حالت تعلیق درآورد و در این سال‌ها صادرات و واردات کالا از طریق مرز رسمی ماهیرود در شهرستان سربیشه انجام شده است.

یزدان یکی از چهار بازارچه‌ مرزی خراسان جنوبی است که سال ۱۳۷۲ در شهرستان زیرکوه تاسیس شد و در گذشته رونق زیادی داشت.

این بازارچه مرزی با پیگیری مسوولان استان و حمایت دولت سیزدهم شهریور امسال پس از هفت سال تعطیلی به‌صورت خرده‌فروشی فعال شد و فعالیت دومین معبر مرزی خراسان جنوبی پس از ماهیرود، علاوه بر ایجاد اشتغال برای مرزنشینان خراسان جنوبی، مورد استقبال مرزنشینان کشور افغانستان هم قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

شخصیت‌های برگزیده و خدمتگزار زبان و ادبیات فارسی خراسان جنوبی تجلیل شدند

شخصیت‌های برگزیده و خدمتگزار زبان و ادبیات فارسی خراسان جنوبی تجلیل شدند

بیرجند – ایرنا – شخصیت‌های برگزیده و خدمتگزار زبان و ادبیات فارسی خراسان جنوبی، استادان پیشکسوت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند در آیین پایانی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا، آیین پایانی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی پنجشنبه شب با حضور رییس انجمن زبان و ادب فارسی ایران در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

دبیر اجرایی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در این آیین گفت: در مجموع بیش از ۳۰۰ مقاله به دبیرخانه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ارسال و حدود ۲۵۰ مقاله توسط ۹ سرداور و ۶۰ داور علمی از سراسر کشور پذیرش شد.

اکبر شایان سرشت با اشاره به آغاز این گردهمایی از ۱۴ اسفندماه، افزود: در طول برگزاری انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه بیرجند ۲۲ نشست علمی و سه میزگرد برگزار شد.

وی بیان کرد: بیش از ۵۳ نفر سخنران مدعو و ویژه این انجمن در دانشگاه بیرجند بودند که در خصوص مباحث علمی مختلف رشته‌های زبان و ادب فارسی از جمله ادبیات کودک و نوجوان، زبان و ادب فارسی در فرهنگ و گستره بین‌الملل و همچنین ادبیات و زبان فارسی در حوزه نقد، نظریه و روش‌های میان‌رشته‌ای، مطالعات تطبیقی و سایر به ارائه مطلب پرداختند.

دبیر اجرایی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ادامه داد: همچنین نشست‌هایی در حوزه انواع ادبیات حماسی، ادبیات عرفانی، داستان پژوهی و ادبیات روایی، شعر معاصر، ادبیات غنایی، ادبیات عامه و گویش‌ها، ادبیات تطبیقی، ادبیات پایداری و آیینی، ایران‌شناسی و زبان و ادبیات فارسی و از این قبیل برگزار شد.

وی تصریح کرد: بخشی از نشست‌های انجمن ترویج زبان و ادب فارسی مانند نشست ادبیات کودک و نوجوان و علوم انسانی دیجیتال و ادبیات فارسی و استفاده از فناوری‌های نوین برای آموزش زبان و ادب فارسی تازه و نو بودند و برای نخستین بار برگزار شدند.

شایان سرشت عنوان کرد: توجه به فعالان حوزه آموزش و پرورش از جمله دانش‌آموزان و فرهنگیان و آموزش زبان و ادب فارسی به غیرفارسی زبانان از دیگر موضوعات مهمی بود که در این انجمن مورد توجه ویژه قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اهمیت آموزش زبان و ادب فارسی به غیرفارسی زبانان، مرکز این مهم در وزارت علوم و برخی دانشگاه‌های بزرگ کشور از جمله دانشگاه فردوسی مشهد و قزوین دایر شده است.

دبیر اجرایی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی بیان کرد: مقالات برگزیده و ارائه شده توسط سخنرانان ویژه دریافت و در قالب ویژه‌نامه گردهمایی چاپ و منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه همکاران دانشگاه بیرجند تمام تلاش خود را اعمال کرده تا زبان و ادب فارسی به عنوان میراث ماندگار ایران اسلامی را حفظ کنند گفت: از معاونت فرهنگی و اجتماعی، معاونت پژوهشی و ریاست دانشگاه بیرجند، همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و اصحاب رسانه که در طول برگزاری انجمن دانشگاه را حمایت کردند قدردانی می‌کنیم و امید است در سال‌های آتی نیز با همین رویکرد ترویج زبان و ادب فارسی حرکت کنیم.

در این آیین جایزه استاد دکتر مهدی محقق به یک رساله دکتری برتر و دو رساله شایسته تقدیر و جایزه شادروان زهرا استادزاده به مقاله برگزیده در حوزه آموزش زبان فارسی اهدا شد.

دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی شعبه خراسان جنوبی فردا در محل دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند افتتاح می‌شود.

شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی چهاردهم اسفند در دانشگاه بیرجند گشایش یافت.

“غلامعلی حداد عادل” رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و “حسین سالار آملی” قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل نیز به‌صورت وبینار در افتتاحیه این همایش سخنرانی کردند.

ادبیات تطبیقی و پژوهش‌های میان رشته‌ای، انواع ادبی (غنایی، حماسی، نمایشی و…)، ادبیات آیینی و پایداری، ادبیات معاصر، ادبیات کودک و نوجوان، نقد، نظریه و مکتب‌های ادبی، آسیب‌شناسی پژوهش‌های ادبی، زبان‌پژوهی ادبی و گویش‌پژوهی خراسانی، آموزش زبان فارسی و پژوهش زبان و ادبیات فارسی در گستره جهان از محورهای اصلی این همایش بود.

از سال ۱۳۸۳ تاکنون گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی هر سال در یکی از دانشگاه‌های بزرگ استانی برگزار می‌شود و شانزدهمین مرحله این همایش ۱۴ تا ۱۹ اسفند امسال و با مشارکت جمعی از دانشجویان، استادان، فرهیختگان و مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

همچنین یک روز از شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، به معرفی حکیم نظامی اختصاص یافته بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دستور استاندار برای رفع موانع کارخانه قند قهستان

دستور استاندار برای رفع موانع کارخانه قند قهستان

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی در بازدید از کارخانه غیرفعال قند قهستان در شهرستان مرزی درمیان به مسوولان متولی دستور داد با برگزاری نشست مشترکی مشکلات کارخانه را بررسی و در راستای رفع موانع این واحد تولیدی تلاش کنند.

به گزارش ایرنا جواد قناعت روز پنجشنبه در ادامه سفر به شهرستان درمیان از کارخانه قند قهستان با هدف بررسی شرایط و برنامه‌ریزی برای رفع موانع به منظور بازگشت این کارخانه به مدار تولید بازدید کرد.

وی در این بازدید که نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت، به رییس سازمان جهاد کشاورزی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی و سرپرست فرمانداری درمیان دستور داد با برگزاری نشست مشترکی، مسائل و مشکلات این واحد تعطیل را بررسی کنند و اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.

برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های سهامی زراعی خراسان جنوبی در کشت فراسرزمینی چغندر قند از پیشنهادات ارائه شده در این بازدید بود.

کارخانه قند قهستان سال ۱۳۴۰ با هدف ایجاد اشتغال و تثبیت جمعیت در شهرستان درمیان راه‌اندازی شد و فرسودگی تجهیزات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بدهی به بانک، حقوق معوق کارگران و سوءمدیریت در سال ۹۲ این واحد تولیدی را به تعطیلی کشاند.

جمعی از سرمایه‌گذاران سال ۹۴ برای احیای مجدد کارخانه قند وارد میدان شدند اما تاکنون در راستای راه‌اندازی مجدد این واحد تولیدی اقدامی صورت نگرفته است.

کارخانه قند قهستان ظرفیت تبدیل ۱۵۰ هزار تن شکر خام را دارد و با راه‌اندازی مجدد این کارخانه ۳۷۰ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد و زمینه اشتغال غیرمستقیم افراد دیگری هم فراهم می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی امروز با حضور در روستای فورگ، از قلعه تاریخی و بافت تاریخی این روستا نیز بازدید کرد.

قلعه فورگ با ۹ هزار متر مربع مساحت، از بناهای دوره افشاریه است که اسفند سال ۷۹ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی برای تبدیل این قلعه و بافت تاریخی منحصر به‌فرد روستای فورگ به یک مجموعه گردشگری، طرح ویژه‌ای دارد.

همچنین مرمت برج‌ها و دیواره‌های بیرونی، استحکام‌سازی، احداث سفره‌خانه سنتی و سایر مجموعه‌ها از جمله اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برای این بنای تاریخی است.

فورگ از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان درمیان با ۶۹۰ نفر جمعیت است که بافت کهن دارد و این روستا به جهت احداث سازه‌ها و واحدهای مسکونی در دامنه کوه، شکل پلکانی پیدا کرده است.

خانه‌های ساخته شده از سنگ و خشت با ایوان‌ها و درگاه‌های خوش‌نقش، کوچه‌های تنگ آجر فرش شده با دیوارهای کاهگلی، ساباط‌های بی‌شمار و معماری کوهستانی از مهمترین جاذبه‌های این روستای گردشگری است.

حمام تاریخی، ساباط‌های قدیمی، سنگ نگاره، سرو کهنسال، منازل تاریخی توکلی، اسماعیلی و امیاری از جمله امکانات و زیرساخت‌های گردشگری روستای فورگ است.

قناعت ضمن بازدید از کوچه‌های این روستای هدف گردشگری در شهرستان درمیان، با اهالی فورگ نیز دیدار و گفت و گو کرد.

استاندار خراسان جنوبی از کشتارگاه دام و طیور شهرستان درمیان نیز بازدید کرد. این کشتارگاه دام و طیور در پاسخ به نیاز شهرستان در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید اما در حال حاضر غیرفعال است.

کشتارگاه طیور درمیان با ظرفیت اسمی ۲ هزار قطعه، زمینه اشتغال ۵۰ نفر را به‌صورت مستقیم و ۵۰ نفر غیرمستقیم فراهم آورده است.

شهرستان درمیان با ۶ میلیون قطعه جوجه گوشتی، دومین تولید کننده گوشت سفید در خراسان جنوبی است و در ۱۹۸ واحد مرغداری گوشتی این شهرستان، سالانه ۱۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت سفید تولید می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی روز پنجشنبه در آغاز سفر یک روزه به شهرستان مرزی درمیان و بدو ورود در محل گلزار شهدای روستای منصورآباد مورد استقبال امام جمعه، سرپرست فرمانداری و مسوولان شهرستان قرار گرفت و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

وی ضمن بازدید از مجتمع گلخانه‌ای شهرستان درمیان، یک واحد گلخانه را افتتاح کرد.

بازدید از کارخانه یاقوت سرخ قهستان، دیدار با خانواده شهید صاحبی، بازدید از مصلای در حال احداث شهر قهستان از دیگر برنامه‌های استاندار در سفر به درمیان است.

نشست شورای اداری شهرستان درمیان نیز در اقدام ابتکاری با حضور استاندار خراسان جنوبی در شهر قهستان برگزار می‌شود.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند است.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*