اخبار خراسان جنوبی/

 

 

معاون وزیر علوم در بیرجند: جمعیت دانشجویی ایران کاهش یافت/ مجبوریم دانشگاه‌ها را ادغام کنیم

  • معاون وزیر علوم در بیرجند: جمعیت دانشجویی ایران کاهش یافت/ مجبوریم دانشگاه‌ها را ادغام کنیم

 معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویی کشور از کاهش جمعیت دانشجویی در کشور خبر داد و گفت: سال‌های ۹۲ و ۹۳ در کشور چهارمیلیون و ۸۰۰هزار دانشجو داشتیم که اکنون به سه‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر رسیده و کاهش پیدا کرده است.

هاشم داداش‌پور ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمان حاضر یکی از نیازها در بحث دانشجویی بازار کار است که به‌نسبت تعداد فارغ التحصیلان و دانشجویانی فراهم نیست که در دهه ۸۰ افزایش یافته است و ازاین‌رو روند فارغ التحصیلان بیکار در حوزه دانشگاهی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند گفت: در یک مقطعی مجبور بودیم برای پوشش جمعیت گسترده جوانان تعداد دانشگاه‌ها را افزایش دهیم اما اکنون این معکوس شده است.

داداش‌پور با تأکید بر اینکه “مجبوریم تعداد دانشگاه‌ها را به‌خاطر کاهش صندلی‌ها کمتر و ادغام کنیم” گفت: فرآیند انقباضی دانشگاه‌ها به‌صورت طبیعی با کاهش جمعیت دانشجویان در کل کشور در حال اتفاق افتادن است.

وی افزود: طبق آمارها مثلاً ۴۷ درصد دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند ازدواج کردند و این نشان می‌دهد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کل کشور به‌سمت ازدواج رفته‌اند.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویی کشور با بیان اینکه طبق گزارشات دانشگاه بیرجند از ۱۱ هزار و ۷۰۷ دانشجو در این دانشگاه یک‌هزار و ۸۷۰ نفر ازدواج کردند و از این تعداد ۴۱۰ نفر دانشجوی کارشناسی هستند.

داداش‌پور یکی از اولویت‌ها در کشور را گسترش خوابگاه‌های متأهلی دانست و گفت: اعلام نیاز می‌کنیم و با بهره‌گیری از فرصت حضور نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها باید برای تأمین نیاز قشر جوان و تحصیلکرده قدم برداریم و از سویی دیگر رهبری از دهه‌های قبل بر افزایش و گسترش جمعیت تأکید دارند که وظیفه دیگری برای ما در دانشگاه‌ها ایجاد شده است تا برای این نیاز پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور به‌شدت افزایش پیدا کرده است و مانند دهه ۸۰ که نیاز بود تعداد دانشگاه‌ها بیشتر شود الآن دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیازهایی در ابعاد مختلف دارند که در گذشته به آنها پاسخ داده نشده است.

داداش‌پور گسترش خوابگاه‌های متأهلی را یکی از این نیازها عنوان کرد و گفت: این نیاز از قبل شروع شده اما مورد غفلت قرار گرفته و اکنون برای ما و مسئولان دانشگاه یک امر مسلم و فرض‌شده است و باید به‌سمت پاسخ نیازهایی برویم که قبلاً پاسخ داده نشده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور از کاهش جمعیت دانشجویی در کشور خبر داد و گفت: سال‌های ۹۲ و ۹۳ در کشور چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو داشتیم که اکنون به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده و کاهش پیدا کرده است.

 

 

 

به صدا درآمدن زنگ خطر کاهش جمعیت دانشجویی کشور

معاون دانشجویی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری گفت: جمعیت دانشجویی کشور با کاهش چشمگیر به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.

 

داداش پور در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: در سال‌های ۹۲-۹۳ چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در کشور داشتیم که این آمار اکنون کاهش یافته است.

او گفت: کاهش روند جمعیتی کشور و افزایش تحصیلات تکمیلی از علل کاهش جمعیت دانشجویی است و هم اکنون حدود ۳۰ درصد دانشجویان کشور در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند.

معاون دانشجویی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری گفت: در یک برهه زمانی به واسطه پوشش و بهره مندی جمعیت گسترده‌ای از جوانان مجبور بودیم تعداد دانشگاه‌ها را افزایش دهیم اما اکنون شرایط برعکس شده است و باید تعداد دانشگاه‌ها را به خاطر کاهش صندلی کمتر و درهم ادغام کنیم.

او گفت:  هر چند اکنون  تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی افزایش یافته است، اما نیاز‌های آنان به ویژه در حوزه اشتغال پاسخ داده نشده و در حقیقت بازار کار به اندازه فارغ التحصیلانی که در دهه هشتاد وارد دانشگاه شدند، وجود ندارد.

داداش پور گفت: این شرایط باعث شده که روند فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی رو به افزایش باشد که برای ما پسندیده نیست.

معاون دانشجویی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری درباره وضعیت دانشگاه بیرجند نیز گفت: در شرایط فعلی از ۱۱ هزار و ۷۰۷ نفر دانشجو دانشگاه بیرجند تعداد هزار و ۸۷۰ نفر ازدواج کردند که ۴۱۰ نفر دانشجو کارشناسی و مابقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند.

او  با گلایه از غفلت از گسترش خوابگاه‌های دانشجویی گفت: با توجه به اینکه شاهد افزایش جمعیت دانشجویان مقاطع ارشد و دکترا هستیم و بسیاری از آنان ازدواج کرده‌اند نیاز به خوابگاه‌های متأهلین بیشتر شده است.

داداش پور گفت: ایجاد خوابگاه‌های متأهلی کمک هر چه بیشتر خیرین را می‌طلبد چرا که منابع حاکمیتی محدود است.

 

 

 

معاون وزیر علوم: گسترش خوابگاه‌های متاهلی از اولویت‌ها است

بیرجند – ایرنا – معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان امور دانشجویان گفت: یکی از اولویت‌ها در کشور گسترش خوابگاه‌های متاهلی است که باید با کمک‌های مردمی و خیرین محقق شود.

هاشم داداش‌پور روز چهارشنبه در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: سال‌های ۹۲ و ۹۳ در کشور چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو داشتیم که اکنون به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده و کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: دلیل عمده و اصلی کاهش تعداد دانشجویان به روند کاهشی جمعیت کشور بر می‌گردد و از طرفی تحصیلات تکمیلی در کشور بشدت افزایش پیدا کرده یعنی حدود ۳۰ درصد متوسط دانشگاه‌های کشور تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکترا هستند که اتفاق جالبی است.

رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: دانشگاه بیرجند الان حدود سه هزار و ۶۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارد که نشان می‌دهد این روند در تهران باقی نمانده و به دانشگاه‌های دوردست کشور هم تسری پیدا کرده است.

وی افزود: در دهه‌ای مجبور بودیم تعداد دانشگاه‌های کشور را بشدت افزایش دهیم تا جمعیت گسترده‌ای که وارد جوانی پس از ۱۸ سال شدند، زیر پوشش قرار گیرند و اکنون اتفاق معکوس در حال رخ دادن است.

داداش‌پور گفت: پس از آن انبساطی که اتفاق افتاد در حال حاضر باید تعداد دانشگاه‌های کشور را به دلیل کاهش صندلی‌ها کوچک و تجمیع کنیم و به طور طبیعی با کاهش جمعیت دانشجویی، فرآیند انقباضی خود به خود روی می‌دهد.

وی بیان کرد: از طرفی تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور بشدت افزایش پیدا کرده است و مانند دهه ۸۰ که نیاز بود تعداد دانشگاه‌ها بیشتر شود الان دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیازهایی در ابعاد مختلف دارند که در گذشته به آنها پاسخ داده نشده است.

معاون وزیر علوم یکی از نیازها را بازار کار برشمرد و گفت: بازار کار به تعداد فارغ‌التحصیلان و دانشجویانی نیست که دهه ۸۰ افزایش یافتند، به همین دلیل روند فارغ‌التحصیلان بیکار در حوزه دانشگاهی افزایش یافته است.

وی افزود: از طرف دیگر دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کل کشور به سمت ازدواج رفتند و طبق گزارش دانشگاه بیرجند از ۱۱ هزار و ۷۰۷ دانشجو در این دانشگاه، هزار و ۸۷۰ نفر ازدوج کردند و از این تعداد ۴۱۰ نفر دانشجوی کارشناسی هستند که در عنفوان جوانی ازدواج کردند.

داداش‌پور اظهار داشت: ۴۷ درصد دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند ازدواج کردند و نشان می‌دهد قبلا نیازهایی داشتند که نتوانستیم به آنها پاسخ دهیم.

وی گسترش خوابگاه‌های متاهلی را یکی از این نیازها عنوان کرد و گفت: این نیاز از قبل شروع شده اما مورد غفلت قرار گرفته بود و اکنون برای ما و مسوولان دانشگاه یک امر مسلم و فرض شده است به سمت پاسخ نیازهایی برویم که قبلا پاسخ داده نشده است.

رییس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: اشتغال جوانان نیز مطرح است که به سمت کارآفرینی و گسترش مراکز رشد حرکت کنیم تا وقتی وارد زندگی شدند قادر به تامین نیازهای خود باشند.

وی گفت: نکته سوم که در این زمینه وجود دارد اینکه مقام معظم رهبری از دهه قبل تلاش کردند افزایش و گسترش جمعیت از پایه دوباره در کشور اتفاق بیفتد و وظیفه دیگری برای ما در دانشگاه‌ها ایجاد شده که به این نیاز پاسخ دهیم.

داداش‌پور با اشاره به جایگاه نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت: نیاز داریم به حرکت یا متمرکز کردن خیرین و نهادهای خیر به اینکه خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های استان به‌طور مشخص دانشگاه بیرجند گسترش پیدا کند تا این نیاز مرتفع شود.

وی افزود: منابع مالی حاکمیت برای اینکه همه نیازهای دانشجویی کشور را پاسخ دهد، محدود است اما اگر بتوانیم این منابع را به حرکت‌های مردمی متصل کنیم، قطعا اثرگذار خواهد بود.

معاون وزیر علوم گفت: طبق گزارش دانشگاه بیرجند الان هزار و ۸۷۰ تقاضای بالفعل و موثر وجود دارد و اگر خوابگاه‌های متاهلی گسترش پیدا کند تقاضای بالقوه هم به آن اضافه می شود و باید نیاز جمعیت بیشتری را پاسخ دهیم.

وی بیان کرد: چنانچه برکت حضور و کلام نماینده ولی فقیه در این حوزه قرار گیرد که خیرین ورود کنند در کوتاه‌مدت حرکت بسیار موثری در این حوزه شکل می‌گیرد.

داداش‌پور افزود: این نیاز درباره دانشگاه بیرجند که یک دانشگاه مادر است، مطرح شد و دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی بیرجند نیز همین شرایط را دارند لذا در کل کشور یک نیاز ضروری و اضطراری است.

وی گفت: یکی از اولویت‌ها در کشور گسترش خوابگاه‌های متاهلی است و ما اعلام نیاز می‌کنیم با بهره‌گیری از فرصت حضور نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها برای تامین نیاز قشر جوان و تحصیلکرده قدم برداریم.

معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان امروز برای حضور در مراسم تکریم و معارفه روسای دانشگاه بیرجند و دانشگاه صنعتی بیرجند به خراسان جنوبی سفر کرده است.

 

 

 

 

بازگشت تجارت به پایانه مرزی یزدان با استقرارگمرک رسمی افغانستان

تجارت در مرز یزدان شهرستان زیرکوه با استقرار گمرک رسمی افغانستان از امروز به طور رسمی آغاز شد.

مسئول گمرک مرزی یزدان شهرستان زیرکوه با بیان اینکه با راه اندازی گمرک افغانستانبازگشت تجارت به پایانه مرزی یزدان با استقرارگمرک رسمی افغانستان دربازارچه یزدان امروز بیش از ۳۰ کامیون افغانستانی وارد این پایانه برای بارگیری اقلام و کالا‌های صادراتی شد، گفت: درب این گمرک پس از هفت سال تعطیلی باری دیگر به روی کامیون‌های افغانستانی گشوده و صادارت و واردات از سر گرفته شد.

دروگر با بیان اینکه این پایانه مهم صادراتی از سوی کشور افغانستان تعطیل شده بود افزود: قرار است در یک هفته حدود ۲ هزار و ۷۰۰ تن کالا از این بازارچه به کشور افغانستان صادر شود.

وی گفت: عمده اقلام صادراتی از پایانه مرزی یزدان به کشور افغانستان انواع کنسروجات، موادغذایی، مصالح ساختمانی و نمک است.

این پایانه در سال ۱۳۸۴ به عنوان پایانه نمونه صادرات و واردات کشور بوده است.

 

 

 

 

مدارس و تناقض‌هایی در بازگشایی

 

مدارس اکنون مدت یک هفته‌ است بازگشایی شده‌اند، اما تناقضهایی در بازگشایی و نظارت وجود دارد که موجب ترس والدین و گاهی حی کارشناسان بهداشتی شده است.

از شنبه هفته جاری تمام مدارس خراسان جنوبی بازگشایی شده‌اند. این مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزام به بازگشایی هستند؛ اما تناقض‌هایی از جمله عدم نظارت دقیق بر تزریق واکسن تمام دانش آموزان و همچنین نگرانی والدین و حتی معلمان نیز وجود دارد.

به گزارش ایسنا، نگرانی جدی از افت تحصیلی دانش‌آموزان و ترک تحصیل‌های گسترده در آموزش مجازی دو چالش‌ اصلی نظام آموزشی کشور در سال تحصیلی پیش رو مطرح است. آموزش و پرورش با توجه به آموزش غیرحضوری در ماه‌های اخیر به منظور جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان با کاهش تعداد مبتلایان بر آموزش حضوری تاکید دارد و معتقد است هیچ نوع آموزشی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد. از سوی دیگر برخی از والدین دانش‌آموزان نگران ابتلای فرزندان خود در فضای مدارس بخاطر عدم اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی هستند.

 

آموزش حضوری؛ اولویت ماست

رضا یکه خانی، معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی به ایسنا گفت: وجود نظارت والدین پس از بازگشایی مدارس یک امر مهم و ضروری است و انتظار داریم در صورت داشتن علائم یا بیماری فرزند، دانش‌آموز را به مدارس نفرستند.

وی افزود: دانش آموزان باید واکسن کرونا را نیز تزریق کرده و همچنان بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تاکید شود؛ معلمان در صورت داشتن علائم، آموزش را به صورت غیرحضوری ارائه دهند.

یکه‌خانی اظهار کرد: انتظار داریم طبق مصوبه ۱۰۴ ستاد مقابله با کرونا که در قرارگاه مبارزه با کرونا صادر شده است، رسانه‌ها نسبت به توانمندی مردم در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و به‌خصوص آرام‌سازی جو روانی خانواده‌ها و دانش‌آموزان اقدام کنند.

وی با تاکید بر آموزش حضوری، ادامه داد: با توجه به اهمیت تداوم فعالیت‌های اجتماعی به ویژه در محیط‌های آموزشی، تلاش برای آگاه‌سازی و آرام سازی جامعه نیاز ضروری است.

معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی یادآور شد: از آنجایی که آموزش مجازی راهکاری مناسب برای آموزش و گذر از بحران است، اما کافی نیست و بهتر است در صورت فراهم بودن شرایط مدارس حضوری باشد تا دانش آموزان از آموزش حضوری بهره‌مند شود؛ بنابراین ناچار به بازگشایی مدارس هستیم.

 

با بازگشایی مدارس به هر شیوه‌ای موافق نیستیم

غلامرضا شریف‌زاده، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: با توجه به سیاست‌های کلان دولت که مبنی بر آموزش حضوری است، مدارس باید پس از بازگشایی، شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کرده و فضای ایمنی را برای سلامت دانش‌آموز و حضور وی در مدارس ایجاد کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از اصلی‌ترین موارد در بحث پیشگیری از ابتلا به کرونا، فاصله‌گذاری اجتماعی است انتظار می‌رود مدیران مدارس نظارت کامل بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در این محیط داشته باشند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی ادامه داد: از آنجایی که ستاد ملی کرونا اختیار بازگشایی دانشگاه‌ها را به استان‌ها نداده‌ است، آموزش دانشگاه‌ها مجازی است، اما در بحث مدارس اختیار بازگشایی به استان‌ها صادر شده و امید ‌است تا دانش‌آموزان با بهره‌گیری از آموزش  حضوری، کیفیت یادگیری خود را افزایش دهند.

شریف‌زاده با بیان اینکه بازگشایی مدارسی که نباید باز شوند و نباید کلاس‌ها در آن به صورت حضوری برگزار شود، یکی از مصادیق عدم رعایت پروتکل‌هاست، تصریح کرد: با بازگشایی مدارس به هر شیوه‌ای موافق نیستیم و این فضاها تنها با رعایت نکات دقیقی که از سوی ستاد کرونا مصوب و اعلام شده است، باید بازگشایی شوند.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات مهم، تجمع والدین در درب‌های ورودی مدارس بود که همین امر باعث افزایش موارد شیوع خواهد شد و همچنان رعایت پروتکل‌ها و تزریق واکسن جزء ضروریات است.

 

 

دام‌ها گرسنه، دامداران خجل

علی رغم اجرای طرح‌هایی چون دامدار کارت و توزیع نهاده یارانه ای در سامانه بازارگاه از سوی مسئولین، دامداران خراسان جنوبی همچنان از گرانی نهاده‌ها گلایه دارند.

 

پارسال بود که کمبود نهاده‌های دامی که خوراک دام‌های سبک و سنگین هستند در خراسان جنوبی فراگیر شد و این امر زمینه گرانی نهاده‌ها را فراهم کرد.

خشکسالی‌های ۲۰ ساله یکی از عوامل زمینه ساز این کمبود و گرانی‌ها بوده و هست.

بعد از شروع موج کمبود و گرانی این نیاز اساسی در صنعت دامداری و دامپروری بود که مسئولین پا در عرصه گذاشته و برای تأمین نهاده دامی با قیمت یارانه‌ای از سامانه بازارگاه کمک گرفتند.

طرح دامدار کارت نیز راهکار دیگری بود که چندی پیش از سوی مسئولین برای بهبود اوضاع دامداری‌های استان ارائه شد؛ اما شواهد حاکی از این است که هیچکدام از این طرح‌ها نتوانسته است مرهمی بر زخم دامداران باشد.

دامداران که گاهی از سودشان می‌زنند تا بتوانند شکم دام را سیر کرده و محصول سالمی را تحویل کارخانه فرآورده‌های لبنی و کشتارگاه‌های دام دهند، از مشکلات موجود در حوزه گرانی نهاده‌های دامی گلایه دارند.

دامداران شرمنده دام‌ها هستند!

برای پیگیری اوضاع صنعت دامداری با یکی از قدیمی‌ترین دامداران بیرجندی گفتگو کردیم.

حسین پور می‌گوید: اوضاع به گونه‌ای است که شرمنده دام‌های خود هستم.

او می‌گوید: قیمت نهاده‌های دامی بسیار بالا است در حدی که از عهده سیر کردن شکم معدود دام خود بر نمی‌آیم.

حسین پور می‌گوید: پیش از گرانی قیمت نهاده‌های دامی در استان چند صد رأس دام داشتم، اما اکنون حدود ۵۰ رأس گاو گوشتی دارم.

این دامدار با گلایه از بازار نهاده‌ها می‌گوید: عده زیادی از دامداران به دلیل ناتوانی در سیر کردن شکم دام هایشان مجبور به فروش و کشتار دام‌های مولد خود می‌شوند که این موضوع بسیار دردناک است.

 

او می‌گوید: چندین سال است که به عنوان دامدار نمونه استانی معرفی می‌شوم، اما این عنوان فقط در همان هنگام معرفی به عنوان فرد برتر کاربرد دارد و در زمان مشکلات دردی از من دوا نمی‌کند.

حسین پور می‌گوید: سهمیه نهاده‌های دامی در بازارگاه نیز آنقدر کم است که چاره ساز نیست و حدود دو ماه است که هیچ سهمیه‌ای دریافت نکرده ام.

این دامدار بیرجندی می‌گوید: دامدار کارت نیز نتوانسته است مشکلات ما را حل کند و بسیاری از دامداران هنوز این کارت را دریافت نکرده اند.

کاهش ۶۰ درصدی تخصیص نهاده در بازارگاه

غریبی رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: سهمیه بهمن و اسفند نهاده‌های دامی که در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود، به دامداران تخصیص یافته و توزیع آن نیز انجام شده است.

او گفت: میزان این سهمیه نسبت به گذشته کاهش یافته و حدود ۶۰ درصد کاهش تخصیص را شاهد بوده ایم.

غریبی گفت: به دلیل صحبت‌هایی که در خصوص حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از نهاده‌های دامی مطرح شد، علوفه و نهاده افزایش ۴۰ درصدی قیمت را تجربه کرد و سهمیه دی ماه نهاده‌های دامی از سامانه بازارگاه نیز حذف شد.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: پس از افزایش ۴۰ درصدی قیمت نهاده‌های دامی، کاهش ۲۰ درصدی قیمت‌ها را شاهد بودیم، اما این کاهش قیمت باز هم منجر به ضرر ۲۰ درصدی دامداران شد.

افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت نهاده‌ها

علاوه بر این که دامداران نتوانسته اند مشکلات خود را از طریق اختصاص سهمیه یارانه‌ای و طرح‌های حمایتی حل کنند، قیمت‌های نجومی بازار آزاد نیز بر دردسر‌های آن‌ها افزوده است.

غریبی رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: در کنار سامانه بازارگاه، فروش در بازار آزاد نیز وجود دارد که قیمت اقلام موجود در این بازار از پارسال تاکنون حدود ۴۰۰ درصد افزایش یافتهاست.

او گفت: این امر سبب کاهش نقدینگی دامداران و زیان آن‌ها شده است و از طرفی نیز بانک‌ها برای پرداخت اقساط به دامداران فشار می‌آورند.

 

غریبی گفت: درخواست استمهال برای تسهیلات دامداران شده ، اما این امر برای همه دامداران اعمال نشده است.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: طرح دامدار کارت نیز نتوانسته انتظارات دامداران را برآورده کند و به همه دامداران تعلق نگرفته است و عده زیادی در انتظار دریافت آن هستند.

دام‌های مولد قربانی کمبود نقدینگی

زمانی که دامدار نتواند نسبت به تأمین نهاده و علوفه دام خود اقدام کند، مجبور است گاو و گوسفند‌ها را حتی در حالت آبستن به کشتارگاه بفرستد تا با کسب درآمد از طریق فروش گوشت دام بخشی از ضرر و زیان خود را و نهاده مورد نیاز را تأمین کند.

غریبی رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: دامداران گاهی برای تأمین نقدینگی خود مجبور به فروش دام‌های مولدخود می‌شوند.

او گفت: این در حالی است که مشتری هم برای دام‌ها وجود ندارد که این موضوع دامداران را در تنگنا قرار می‌دهد.

 

غریبی گفت: با وجود بالا رفتن نرخ نهاده‌های دامی قیمت شیر و گوشت افزایش قیمت چندانی نداشته اند و قیمت شیر از پارسال تنها ۴۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: در کنار این قیمت گوساله نر زنده نیز تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد و قیمت بره زنده حدود ۲۰ درصد رشد داشته است.

اما گفته مسئولان…!

مسئولین جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، اما قضیه را طور دیگری می‌بینند؛ طبق گفته متولیان حوزه دام در جهاد کشاورزی مشکل خاصی در خصوص تأمین نهاده‌های دامی، طرح دامدار کارت و سهمیه سامانه بازارگاه وجود ندارد.

ابراهیمی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: این که گفته می‌شود سهمیه دی  نهاده‌های دامی برای استان حذف شده صحیح نیست بلکه سهمیه به صورت تلفیقی اختصاص یافته است.

او گفت: اختصاص سهمیه به صورت تلفیقی به این معناست که در صورت کمبود نهاده تأمین شده، دولت از بازار مقداری نهاده تأمین می‌کند و به دامدار تحویل می‌دهد، اما قیمت نیز کمی بالا می‌رود.

 

ابراهیمی گفت: بسیاری از استان‌های کشور از ابتدای امسال دست به تأمین تلفیقی نهاده‌های دامی خود زده اند، اما در خراسان جنوبی این اتفاق از آذر رخ داده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص اجرای طرح دامدار کارت گفت: در مرحله اول اجرای این طرح ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار بین دامداران استان توزیع شده است.

او گفت: برای مرحله دوم ۱۵ میلیارد تومان پیش بینی شده است تا بین افراد جامانده توزیع شود.

آخر چه شد؟

بیش از یک سال است که صنعت دامداری در خراسان جنوبی متأثر از خشکسالی‌های ۲۰ ساله با چالش کمبود و گرانی دست و پنجه نرم می‌کند.

هر چند تلاش‌هایی از سوی مسئولین برای التیام درد‌های دامداران صورت گرفت، اما گلایه‌های این قشر نشان از این دارد که این اقدامات کافی نبوده است.

کاهش سهمیه نهاده‌های دامی یارانه‌ای و افزایش قیمت نهاده در بازار آزاد سبب شده تا صاحبان دام، راه‌های مختلفی از جمله کشتار دام‌ها را پیش بگیرند؛ اگر اوضاع این گونه پیش برود صنعت دامداری دچار مشکلات بدتری خواهد شد و احتمال دارد که ورشکستگی در این صنعت رخنه کند.

جهاد کشاورزی به عنوان یکی از نهاد‌های پاسخگو در حوزه تأمین نیاز‌های دامداران، طرح‌های مختلفی از جمله تامین نهاده به صورت یارانه‌ای در سامانه بازارگاه و همچنین دامدار کارت را اجرا کرده است، اما دامداران رضایت چندانی از این طرح‌ها ندارند.

در این شرایط نیاز است تا مسئولین استانی، درد و دل دامداران را بشنوند و چاره‌ای برای حل مشکلات آن‌ها پیدا کنند.

گزارش از زهرا رضایی

 

 

 

 

 

 

برگزاری کارگاه آموزشی “شیوه نگارش فارسی در مطبوعات”

    
برگزاری کارگاه آموزشی "شیوه نگارش فارسی در مطبوعات"
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: مبحث “شیوه نگارش فارسی در مطبوعات” از دوره روزنامه نگاری مقدماتی، ۱۹ و ۲۰ اسفندماه برگزار می شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی با بیان این خبر، عنوان کرد: مبحث “شیوه نگارش فارسی در مطبوعات” طی ۱۲ ساعت، پنجشنبه ۱۹ اسفندماه از ساعت ۸ الی ۱۲ و ۱۶ الی ۲۰ و جمعه ۲۰ اسفندماه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ با تدریس دکتر پاکدهی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به این که مبحث “شیوه نگارش فارسی در مطبوعات” آخرین مبحث از دوره روزنامه نگاری مقدماتی است، ادامه داد: آزمون جامع کارگاه آموزش روزنامه نگاری مقدماتی اردیبهشت ماه برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: قبول شدگان در این آزمون، گواهینامه معتبر از دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت می کنند.

 

۱۷۰ روستای استان خراسان جنوبی از خدمات ارتباطی بهره‌مند شدند

 

170 روستای استان خراسان جنوبی از خدمات ارتباطی بهره‌مند شدند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال بیش از ۱۷۰ روستای استان با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد ریال از خدمات متنوع ارتباطی بهره‌مند شدند.

 مصطفی‌بهی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح‌های مختلف برای توسعه ارتباطات روستایی استان اظهار داشت: با توجه به برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه ارتباطات در سطح روستاها از محل اعتبارات این وزارت موسوم به طرح خدمات عمومی اجباری فاوا در حال انجام است.

وی افزود: در اجرای این طرح‌ها توسعه شبکه تلفن همراه، توسعه شبکه اینترنت پرسرعت  و اتصال مراکز و سایت‌ها به شبکه امن و پایدار فیبر نوری در برنامه است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: در طرح توسعه شبکه تلفن همراه روستاهای این استان از ابتدای امسال ۲۹ سایت راه‌اندازی شد که پوشش تلفن همراه را در ۵۱ روستای استان با جمعیتی بیش از سه هزار خانوار برقرار کرده است.

وی با اشاره به اجرای طرح توسعه شبکه ملی اطلاعات تصریح کرد: در این طرح نیز با راه‌اندازی ۶۰ سایت، ۱۵ هزار خانوار روستایی استان، در بیش از ۱۰۰ روستا، به اینترنت پرسرعت همراه و خدمات مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات دسترسی پیدا کردند.

بهی عنوان کرد: در همین راستا با توسعه شبکه ملی اطلاعات در سطح روستاها، ۸۰ مدرسه روستایی دیگر نیز که در این روستاها قرار داشتند از طرح هوشمندسازی مدارس بهره‌مند شدند و رقم مدارسی که در خراسان جنوبی از این محل به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند به یک هزار و ۵۰۰ مدرسه رسید.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ارتقاء کیفیت و پایداری ارتباطات روستایی در قالب توسعه شبکه فیبر نوری گفت: از ابتدای امسال ۳۰ کیلومتر فیبر نوری روستایی اجرا شد که چهار سایت تلفن همراه و چهار مرکز تلفن روستایی را که حدود ۲ هزار خانوار در ۱۰ روستای استان را از سرویس‌های متنوع ارتباطی بهره‌مند می‌کنند به شبکه فیبر نوری متصل کرده است.

وی یادآور شد: پیش از این نیز حدود ۱۷۵ کیلومتر فیبر نوری در سطح روستاهای استان اجرا شده بود که در مجموع ۳۰ مرکز تلفن و سایت تلفن همراه را به این شبکه متصل کرده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان با اشاره به تامین اعتبار اجرای تمام پروژه‌های ارتباطی روستایی از محل عتبارات توسعه ارتباطات روستایی وزارت متبوع تصریح کرد: برای اجرای پروژه‌های ارتباطی روستایی در خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۰، اعتباری بیش از ۱۰۰۰ میلیارد ریال از محل مذکور هزینه و اپراتورهای مختلف در اجرای این حجم از پروژه‌ها فعالیت داشته‌اند.

 

 

 

کام شهروندان و قنادان بیرجند از قیمت و مواد اولیه شیرینی تلخ شد/ مردم دیگر تمایلی به خرید شیرینی ندارند/۷

 

در آستانه سال نو قرار داریم و قنادان از قیمت‌های موجود و از گرانی مواد اولیه گلایه دارند اما شهروندان معتقدند قیمت شیرینی گران است و نباید افزایش یابد.

 به گزارش  تسنیم ، صدای قدم‌های بهار اندک اندک به گوش می‌رسد و خیابان‌های شهر روز به روز شلوغ و شلوغ‌تر می‌شود. این روزها بازارهای سطح شهر پر از مردمی است که برای خرید عید آمده‌اند اما بیشتر آنها با شنیدن قیمت‌ها دست خالی به خانه باز می‌گردند.

برخی از اقلام هم مانند شیرینی جزو اقلامی هستند که باید برای عید خریداری شود و این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون در چند مرحله شاهد افزایش قیمت شیرینی و شکلات بوده‌ایم. اما قنادان هم معتقدند با گرانی‌های موجود به ویژه افزایش قیمت مواد اولیه این افزایش قیمت به جایی نمی‌رسد و خواهان افزایش قیمت بیشتر هستند.

یکی از شیرینی‌فروشان و قنادان بیرجندی به خبرنگار ما گفت: همه‌گیری کرونا ضربه مهلکی بر صنف شیرینی فروشان وارد کرد و در این شرایط که شاهد افزایش مهارنشدنی قیمت مواد اولیه هستیم ادامه کار برای صنف شیرینی فروشان مشکل شده است.

وی گفت: برخی از همکاران ما در این صنف نه تنها توان فعالیت ندارند بلکه گاهی مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند و با آغاز شیوع کرونا قنادان و شیرینی فروشان سخت‌ترین ورزهای خود را سپری می‌کنند و گویی همه چیز دست به دست یکدیگر داده تا این صنف پر رونق از رمق بیفتد.

دیگر فعال در این صنف هم به خبرنگار ما گفت: طی مدتی که از شیوع کرونا می‌گذرد، بیشتر اصناف به‌دلیل اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی‌های گاه‌ و بی‌گاهی که در سال گذشته رقم خورد آسیب ‌دیده‌اند و سرمایه سال‌ها کار آنها محدود شده است.

وی افزود: چک‌های برگشتی، مالیات سنگین، حق بیمه پرداخت‌ نشده و اجاره‌های عقب‌ افتاده و تنها بخشی از دغدغه صاحبان صنوف در این مدت بوده است.

اصغری عنوان کرد: واحدهای قنادی و شیرینی‌‌فروشی نمونه بارز صنوفی هستند که از آغاز شیوع کرونا بیشترین خسارت را دیده و بسیاری از آنها به مرز ورشکستگی و تعطیلی دائمی رسیده‌اند.

این کاسب بیرجندی گفت: شرایط فعالیت برای شیرینی‌‌فروش‌ها از ابتدای شیوع این ویروس با مشکلاتی همراه بود و بیشتر مردم به‌دلیل ترس از ابتلا به کرونا از خرید انواع شیرینی‌ امتناع می‌کردند. در این مدت مصرف‌کننده به سمت خرید شیرینی‌های بسته‌بندی صنعتی رفت و طی چند ماه فروش این خوراکی‌ها رونق گرفت.

اصغری با تاکید براینکه شیوع کرونا برگزاری انواع جشن‌ها و حتی مراسم سوگواری را نیز بسیار محدود کرد و همین موضوع ضربه بزرگی به این صنف وارد کرد گفت: به این ترتیب قنادی‌ها خلوت‌تر از هر زمان دیگری شدند. اما کرونا تنها عامل کاهش فروش قنادها نبود. افزایش قیمت انواع شیرینی سبب شده که بسیاری از مردم توان خرید به میزان قبل را نداشته باشند.

کاسب و شیرینی‌پز بیرجندی اظهار داشت: در کنار افزایش قیمت، کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده نیز عامل دیگری برای کسادی این بازار است به همین دلیل بسیاری از شیرینی‌‌فروشی‌ها مجبور به تعدیل نیرو، کاهش تولید و در نتیجه کاهش فروش شده‌اند.

ملکی گفت: گرانی مواد اولیه انواع شیرینی علت اصلی افزایش قیمت است. چند ماده اولیه تهیه شیرینی مانند شکر، آرد، تخم‌مرغ، شیرخام و به‌ ویژه رنگ‌های خوراکی در ماه‌های اخیر با افزایش قیمت زیادی مواجه شده‌اند، به همین دلیل این اتفاق بر قیمت تمام‌شده این محصولات اثر زیادی گذاشته است.

وی بیان کرد: روغن‌های خوراکی نیز استفاده زیادی در تهیه شیرینی‌ها دارند و در این مدت که روغن‌ها افزایش قیمت داشته و کمیاب شده‌اند، اثر زیادی بر قیمت تمام‌شده شیرینی گذاشته‌اند.

این کاسب بیرجندی ادامه داد: بخشی از تهیه شیرینی نیز با کره انجام می‌شود که وضعیت قیمت کره نیز به‌دلیل خارج‌ شدن واردات آن  از فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی مناسب قنادی‌ها نیست.

ملکی اظهار داشت: در کنار این مواد، افزایش قیمت تخم‌مرغ، شیر و میوه‌هایی که برای شیرینی‌ها استفاده می‌شوند، باعث بالارفتن هزینه تمام‌شده انواع شیرینی می‌شود.

وی افزود: این روزها وضعیت بازار قنادان و شیرینی‌‌فروش‌ها مناسب نیست و آنها بیشتر در مناسبت‌های ویژه مثل روز مادر فروش بهتری دارند.

با گشت و گذاری در سطح شهر مردم نیز براین عقیده بودند که چرا باید سراغ هر کالایی را که می‌گیری باید با افزایش قیمت مواجه شوی مگر حقوق کارمندان یا کارگران در طول سال چند بار افزایش پیدا می‌کند که از ابتدای سال تاکنون هرکدام از اجناس به نحوی رقم‌شان نجومی شده است.

ملایی یکی از شهروندان بیرجندی که نسبت به افزایش قیمت در بازار شیرینی و قنادی‌های بیرجند گلایه دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: همسرم کارگر است با حقوق کارگری چگونه می‌توانم با این گرانی قیمت‌ها، شیرینی خریداری کنم؟

وی ادامه داد: در بازار که راه می‌روی دست بر روی هر جنسی که می‌گذاری از ابتدای سال تاکنون چند مرحله افزایش قیمت داشته است البته این افزایش قیمت‌ها از سالهای گذشته به ارث رسیده و گویی می‌خواهد میراثی ماندگار شود اما باید تدبیری کرد که در آستانه عید خانواده‌ها شرمنده فرزندان خود نباشند.

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان بیرجند هم به خبرنگار ما گفت: از ابتدای امسال نرخ شیرینی براساس هزینه‌های آن زمان حدود ۳۰ درصد و برای آبنبات ۲۰ درصد افرایش داشته است.

نیک‌افروز با بیان اینکه قیمت مواد اولیه از ابتدای سال تاکنون در برخی از کالاها حتی ۴۰۰ درصد هم افزایش داشته است گفت: صنف شیرینی‌پزان و قنادی‌ها بیشترین آسیب را در ایام کرونا دیدند اما تاکنون هیچ حمایتی از آنها نشده است.

وی از افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مردم خبر داد و گفت: قیمت‌های مواد اولیه، دستمزد کارگر و نرخ حامل‌های انرژی چندین برابر افزایش یافته این در حالی  است که قیمت فروش درصد کمی افزایش یافته و به گرد این هزینه‌ها هم نمی‌رسد.

قنادان روغن و شکر را بالاتر از نرخ مصوب تهیه می‌کنند

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان بیرجند با بیان اینکه قنادان مجبورند روغن مورد نیاز خود را بالاتر از نرخ مصوب از بازار آزاد تهیه کنند و در مورد شکر هم همین اتفاق افتاده است که شکر با قیمت‌های دولتی به صنف ما تعلق نمی‌گیرد و مجبور هستیم آن را هم از بازار آزاد تهیه کنیم.

نیک افروز گفت: وقتی قیمت مواد اولیه بالا رود قیمت تمام شده تولید یک محصول هم بالا می‌رود و وقتی قیمت‌ها بالا رود تقاضا کاهش می‌یابد.

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان شهرستان بیرجند گفت: قیمت شیرینی از دو ماه گذشته تاکنون تغییری نکرده و قیمت‌ها مطابق همان نرخ نامه نصب شده در شیرینی فروشی‌ها است. مسئولان بالا دستی باید تدبیری بیندیشند و برای مواد اولیه یک قیمت مصوب تعیین کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*