اخبار خراسان جنوبی

کاشت هزار و ۱۰۰ اصله نهال به یاد ۱۱۰ شهید

با حضور امام جمعه، معاون فرماندار، امدادگران جمعیت هلال احمر و جمعی از مسئولین خراسان جنوبی هزار و ۱۰۰ اصله نهال به یاد ۱۱۰ شهید شهرستان زیرکوه در مسیر حاجی آباد به آبیز در طرح کمربند سبز زیرکوه کاشته شد.

رجبی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان زیرکوه در این مراسم با تاکید بر حفظ و توسعه منابع طبیعی در شهرستان زیرکوه از مردم و دامداران خواست در حفظ و نگهداری این نهال‌ها کوشا باشند تا در آینده شاهد منطقه ای زیبا و سرسبز در مسیر ۸ کیلومتری حاجی آباد تا شهر آبیز باشیم.

دانش‌آموزان خراسان جنوبی در راهیان نور مجازی شرکت می‌کنند

بیرجند – ایرنا – مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با توجه به قرارگیری در پیک ششم کرونا و لزوم حفظ سلامت دانش‌آموزان، اردوهای راهیان نور این استان به‌صورت مجازی و در شبکه شاد برگزار می‌شود.

محمدعلی واقعی روز سه‌شنبه در دیدار اعضای ستاد راهیان نور بسیج دانش‌آموزی خراسان جنوبی با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند افزود: با توجه به رسالتی که آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد، سفرهای راهیان نور تاثیر مستقیم روحی و معنوی در دانش‌آموزان ایجاد می‌کند و برآنیم با بهترین کیفیت اجرایی شود.

وی گفت: هر سال حدود هزار دانش‌آموز خراسان جنوبی به مناطق عملیاتی کشور سفر می‌کردند و سال گذشته با توجه به شیوع کرونا سعی شد این برنامه معنوی به‌صورت مجازی انجام شود و حدود ۳۰ هزار دانش‌آموز از این خدمات بهره‌مند شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال نیز همه برنامه‌ریزی‌ها برای راهیان نور حضوری تدارک دیده و اعتبار مورد نیاز تامین شد اما با توجه به دغدغه خانواده‌ها و مسوولان آموزشی درخصوص تامین سلامت دانش‌آموزان تصمیم بر ارایه خدمات غیرحضوری در سامانه شاد گرفته شد.

وی افزود: پیش‌بینی‌ می‌شود امسال هم شاهد حضور ۳۰ هزار دانش‌آموز در راهیان نور مجازی باشیم و امیدواریم با تولید محتوای مناسب بتوانیم نقش موثری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشیم.

مسوول بسیج دانش‌آموزی خراسان جنوبی هم در این نشست از هوشمندسازی سامانه بسیج در شبکه شاد خبر داد و گفت: این سامانه با پیوست‌های بصیرتی، فرهنگی، معرفتی و مهارتی ارایه شده است.

محسن امانتی تصریح کرد: استکبارستیزی در راس محورها قرار دارد و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته ۳۰ هزار دانش‌آموز پایه‌های نهم و دهم در روزهای ۲۱ و ۲۲ اسفند ماه جاری در فضای مجازی از محتواهای بصیرتی راهیان نور بهره‌مند خواهند شد.

وی افزود: در این مدت سامانه بسیج، روایتگری آنلاین از پنج نقطه جنگی را در دستور کار دارد و تئاتر و سرودهای دانش‌آموزی با محوریت شهدای استان از طریق فضای مجازی و شبکه شاد پخش خواهد شد.

مسوول بسیج دانش‌آموزی خراسان جنوبی از حضور ۷۵۰ کلاس به عنوان ۷۵۰ کاروان مجازی در این سامانه خبر داد و گفت: امیدواریم با تحکیم روحیه استکبارستیزی، نقش تعیین‌کننده‌ای در تبیین دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس داشته باشیم.

 

 

 

۱۳۸ کمک جهیزیه بین نوعروسان نیازمند زیرکوه توزیع شد
در حاشیه برگزاری جشن ازدواج آسان ۱۳۸ سری جهیزیه به ارزش ۲میلیارد و ۷۳۲ میلیون تومان بین نوعروسان نیازمند تحت پوشش کمیته امداد با حضور مسئولان این شهرستان توزیع شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، صبح امروز (۱۷ اسفند) مراسم ازدواج ۱۳۸ زوج جوان شهرستان زیرکوه با حضور فرماندار و جمعی از مسئولین شهرستان زیرکوه به منظور توزیع ۱۳۸ سری جهیزیه به همت کمیته امداد این شهرستان برگزار شد.

«رمضان دلباز» رئیس کمیته امداد زیرکوه در این مراسم گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۲۵۰ سری جهیزیه به همت کمیته امداد زیرکوه بین نوعروسان شهرستان توزیع شده است.

وی با اشاره به توزیع ۱۳۸ سری جهیزیه در زیرکوه عنوان کرد: امروز به مناسبت سالروز ولادت سرداران کربلا مقرر شد تا مراسم ازدواج آسانی برای نوعروسان تحت پوشش این نهاد حمایتی در زیرکوه برگزار شود.

دلباز در پایان گفت: در راستای برگزاری این جشن مقرر شد تا ۱۳۸ سری جهیزیه بین نوعروسان نیازمند تحت پوشش این نهاد حمایتی در زیرکوه توزیع شود و برای تهیه این تعداد جهیزیه اعتباری بالغ بر ۲میلیارد و ۷۳۲ میلیون تومان از محل کمک های خیرین هزینه شده است.

یزدان همچنان چشم انتظار تجارت رسمی و کلان

با اینکه قرار بود چندین ماه قبل گمرک رسمی افغانستان در بازارچه مرزی یزدان مستقر شود، هنوز تجارت در این بازارچه به صورت خرده فروشی انجام می شود.

 

بازارچه‌های مرزی فرصت‌های خوبی برای رونق تجارت در مناطق مرزی هستند.

این بازارچه‌ها نقش عمده‌ای در افزایش میزان صادرات کشور و همچنین تأمین نیاز‌های کشور از طریق واردات دارند.

بازارچه مرزی یزدان که روزگاری یکی از بزرگترین بازارچه‌های مرزی ایران محسوب می‌شد، پس از چندین سال تعطیلی اکنون دوباره به صورت خرده فروشی فعال است.

در حد خانوار خرید می کنیم

یکی از مردم افغانستان می‌گوید: این بازارچه می‌تواند رونق زیادی به منطقه بدهد و افرادی را در این جا مشغول به کار کند تا بتوانند امرار معاش کنند.

او می‌گوید:کالا‌های مختلفی در این بازارچه خرید و فروش می‌شود، اما همه آنها در حد خرد است و تجارت کلانی صورت نمی‌گیرد تا درآمد زیادی کسب شود.

با وجود فراهم بودن امکانات لازم از سوی ایران، اما فعال نبودن گمرک در خاک افغانستان گره‌ای است که تجار افغانستانی خواستار باز شدن آن هستند.

یکی دیگر از مرزنشینان افغانستانی می‌گوید: از نیرو‌های افغانستان تقاضا می‌کنیم تا گمرک را در این بازارچه فعال کنند؛ چندین هزار تن بار در انبار‌ها مانده و به خاطر همکاری نکردن کشور افغانستان، این کالا‌ها در حال خراب شدن هستند.

انجام رایزنی برای فعالیت عمده در یزدان

غیرتی سرپرست فرمانداری شهرستان زیرکوه گفت: هم مرزنشینان ایرانی و هم مردم افغانستان به فعال‌تر شدن گمرک یزدان امید بسته اند.

او گفت: رایزنی‌هایی در سفارت‌های دو کشور انجام شده است و امیدواریم هر چه سریعتر این بازارچه را از حالت خرده فروشی خارج کرده و تجارت کلان را در آن ببینیم.

غیرتی گفت: پایانه مرزی یزدان زیرساخت‌های خوبی دارد که در صورت فعال شدن می‌تواند گره‌های زیادی را در این منطقه باز کند.

 

 

استعفایی تعجب‌انگیز! کناره‌گیری داور بین‌المللی کشتی خراسان‌جنوبی از عرصه خدمت‌گذاری

متولیان و سکانداران هیأت‌های ورزشی بر کدامین خصلت مدیریتی تکیه زده‌اند که خاک‌خورده‌های این حوزه را خون به جگر می‌کنند تا تمام پل‌های پیش‌روی‌ و پشت‌سرشان را خراب و از عرصه همراهی و همکاری با هیأت‌ها کنار روند!

استعفایی تعجب‌انگیز! کناره‌گیری داور بین‌المللی کشتی خراسان‌جنوبی از عرصه خدمت‌گذاری

به گزارش فارس پیشکسوتان، چراغ‌های فروزنده‌ای هستند که فرا راه نونهالان، نوجوانان و جوانان غیور ورزشکار این مرز و بوم قرار دارند.

 مردان پولادین عرصه‌های ورزش و تلاش، سالیانی را با رنج و زحمت فراوان و با اتکاء به امدادهای خداوند تعالی در صحنه‌های بی‌بدیل ورزش، افتخار آفریده و برای نسل جوان، تجربه‌های گران بهایی را به ارمغان آورده‌اند.

ارج و احترام پیشکسوتان نهادینه شود

ارج و احترام به پیشکسوتان، از آن جهت ارزشمند و مهم بوده که در ابعاد مختلف، سرمایه‌هایی پویا، زنده و در دسترس برای بهره‌گیری و راه سپردن کسانی هستند که تازه گام در دنیای قهرمانی و پهلوانی گذاشته‌اند.

بدون تردید، همه‌ی نونهالان، نوجوانان و جوانان وظیفه دارند به تأسی از مولا و مقتدایشان علی(ع) احترام پیشکسوتی و بزرگی بزرگان و پیشکسوتان را نگاه دارند و با استفاده از تجربه‌های این عزیزان، راه پر پیچ و خم و پرفراز و نشیبی را که آنان رفته‌اند، این‌ها نیز به سلامت طی کنند و افتخاراتی را که آنان آفریده‌اند، این‌ها نیز افتخار آفرینی کنند.

توجه تام به اصول و ارزش‌های اسلامی و اخلاقیات و شئونات این آیین پاک محمدی(ص)، نه تنها در ورزش، بلکه در کلیه زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، سبب شده تا جامعه اسلامی همواره از خطرات فزاینده تأثیر رشد فناوری مصون بماند.

پل‌هایی که می‌شکند!

به هر جهت اکتساب معنویات و فرهنگ و تجارب گذشتگان و بهره‌گیری از فنون و روش‌هایی که پیشکسوتان بدان عمل کرده و به توفیقاتی دست یافته‌اند، کاری است که نیازمند به صبر و متانت، دقت و ظرافت و پشتکار و جدیت دارد.

خبری ناگوار و تأمل‌برانگیز مبنی بر خداحافظی مربی سرشناس، داوری بین‌المللی و قهرمانی ارزنده در حوزه‌های متنوع ورزشی خراسان‌جنوبی از عرصه مسؤولیت چندین ساله‌اش در هیأت کشتی چنان دهشت‌آور بود که قلم را یارای نوشتن نیست!

متولیان و سکانداران هیأت‌های ورزشی بر کدامین خصلت مدیریتی تکیه زده‌اند که خاک‌خورده‌های این حوزه را خون به جگر می‌کنند تا تمام پل‌های پیش‌روی‌ و پشت‌سرشان را خراب کنند و از عرصه همراهی و همکاری کنار روند!

استعفایی که تعجب‌برانگیز است!

بی حرمتی‌ها و مداخلات نامیمون برخی از لایه‌های میانی در هیأت‌های ورزشی آنچنان سایه بر جایگاه پیشکسوتی و برازندگی خادمان بی‌مدال افکنده که اگر مدوا‌ نشود باید هر روزه شاهد خداحافظی نام‌آوران و افتخارآفرینان خراسان‌جنوبی باشیم.

«کاظم عقیقی» یکی از گنجینه‌های کشتی فرنگی، آزاد و الیش خراسان‌جنوبی بوده که از سال ۱۳۷۷ به عنوان داور ملی بر کرسی قضاوت نشسته است.

او که در سال ۱۳۸۵ گواهی داوری بین‌المللی خود را از کشور ارمنستان اخذ کرده و به عنوان تنها داور کشتی فرنگی خراسان‌جنوبی در مسابقات قهرمانی ملی و بین‌المللی سوت زده چرا باید از مسؤولیت کمیته داوران هیأت کشتی استان استعفاء دهد؟

افتخارات داور برتر مسابقات قهرمانی کشور

عقیقی در سال ۱۳۹۱ به عنوان داور برتر خراسان جنوبی معرفی می‌شود و در سال ۱۳۹۳ نیز ردای داور برتر مسابقات قهرمانی کشور را می‌پوشد.

کشتی‌گیری که چندین دوره قهرمان استان مازندران هم در رشته‌های آزاد و هم در فرنگی می‌شود و مدال قهرمانی مدارس ایران در کشتی آزاد را به گردن می‌آویزد.

او سوپر جام فرنگی نوجوانان کشور و رتبه پنجم مسابقات بین‌المللی ناطق نوری را بدست می‌آورد و نفر اول المپیاد دانشجویان دانشگاه پیام‌نور کشور فرنگی می‌شود.

می‌خواهم تمام پل‌های پشت‌سرم را خراب کنم!

عقیقی نفر اول  المپیاد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور را کسب می‌کند و مقام دوم انتخابی تیم ملی دانشجویان ایران را بدست می‌آورد.

او که قصد تعریف و تمجید از خود را ندارد ولی به صراحت می‌گوید! می‌خواهم تمام پل‌های پشت سرم را خراب کنم و دیگر به هیچ قیمتی در هیأت کشتی خراسان‌جنوبی در کسوت مسؤولیت کمیته داوران  همکاری نمی‌کنم.

چه حیف است پیشکسوت ارزنده کشتی خراسان‌جنوبی و داور بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران که در  مسابقات بی‌شمار آسیای و بین المللی در خارج از کشور قضاوت کرده را چنین رنجیده خاطر ببینیم و دیگر شاهد تنها نماینده خراسان‌جنوبی در کسوت داوری مسابقات قهرمانی و  انتخابی تیم ملی در تمامی رده‌های سنی هم در آزاد و فرنگی و کشتی پهلوانی و ساحلی و همچنین کشتی آلیش نباشیم.

درخواست سرپرست فرمانداری برای ساماندهی ورودی‌های بیرجند

درخواست سرپرست فرمانداری برای ساماندهی ورودی‌های بیرجند

سرپرست فرمانداری بیرجند گفت: ورودی‌های شهر بیرجند مناسب مرکز استان نیست و به‌ویژه در آستانه نوروز باید ساماندهی شود.

به گزارش ایرنا علی فاضلی‌فرد در دومین نشست ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان بیرجند ویژه نوروز ۱۴۰۱ افزود: ورودی‌های شهر با نخاله‌های ساختمانی و صنوف مختلف نمای زیبایی ندارد و اخیرا حاشیه بلوار پیامبر اعظم (ص) هم این اتفاق در حال رخ دادن است.

وی تاکید کرد: اصناف و واحدهای مختلف به‌ویژه در روزهای پایانی سال و نوروز باید ساماندهی و ملزم به جمع‌آوری نخاله‌های واحدهای صنفی خود شوند.

سرپرست فرمانداری بیرجند گفت: ۲ سال است که مردم به‌واسطه شیوع ویروس کرونا نتوانسته‌اند سفر بروند و پیش‌بینی شده امسال زمینه‌ای برای مسافرت شهروندان با رعایت ضوابط بهداشتی فراهم شود.

وی تصریح کرد: بعد از گذشت ۲ سال ما نیز باید تلاش کنیم فضای شاد و بانشاطی برای مردم و مسافران فراهم شود به‌ویژه برای مسافرانی که به شهر بیرجند و استان خراسان جنوبی وارد می‌شوند.

فاضلی‌فرد افزود: خراسان جنوبی و شهر بیرجند به عنوان دیار فرهنگی معرفی شده و از طرفی میهمان‌نوازی مردم استان نیز زبانزد بوده که باید در نوروز به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا مسافران این دو شاخصه مهم را لمس کنند.

وی اظهار داشت: اقدامات و فعالیت‌های مرکز استان به کل شهرستان‌ها نیز تعمیم داده می‌شود پس باید اقدامات و برنامه‌ها در تراز مرکز استان باشد.

سرپرست فرمانداری بیرجند گفت: خراسان جنوبی از جمله شهر بیرجند در مسیر زوار امام رضا (ع) قرار دارد که هر سال تعداد زیادی زائر از این مسیر عبور می‌کنند و باید شرایط به‌خوبی فراهم شود.

وی عنوان کرد: همه باید کمک کنیم ظرفیت فرهنگی خراسان جنوبی از جمله شهر بیرجند همچنین ظرفیت‌های استان نیز به‌خوبی به مردم و مسافران معرفی شود.

فاضلی‌فرد گفت: سال‌هاست از خراسان‌ جنوبی به عنوان استانی محروم یاد می‌شود که واژه درستی نیست در حالی که ظرفیت‌های فراوانی داریم و مواهب خدادادی را نتوانسته‌ایم به‌درستی معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: قابلیت‌های کم‌نظیر و بی‌نظیر استان خراسان جنوبی باید به هموطنان و گردشگران داخلی و خارجی معرفی شود که اینها به رونق و توسعه اقتصادی منطقه کمک می‌کند.

سرپرست فرمانداری بیرجند ادامه داد: بازدید و سرکشی از فعالیت کمیته‌های مختلف ستاد اجرایی خدمات سفر و فعالیت دستگاه‌های اجرایی در برنامه است و استاندار خراسان جنوبی نیز در ایام نوروز از نزدیک فعالیت‌ها و اقدامات دستگاه‌های مربوطه را رصد خواهد کرد.

وی گفت: باید از ظرفیت فضای مجازی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهر بیرجند و استان استفاده شود و در این خصوص می‌توان با همکاری مجموعه‌های فعال فضای مجازی نسبت به تولید محتوا و انتشار آن اقدام کرد.

فاضلی‌فرد ضمن گلایه از لغو پروازهای یک شرکت هواپیمایی در استان افزود: این شرکت هواپیمایی که در طول سال پروازهای بیرجند – تهران – بیرجند را برعهده داشته و حدود نیمی از پروازهای استان را شامل می‌شود در ایام نوروز نباید پروازها را لغو کند که این موضوع باید با جدیت پیگیری و رفع شود.

در این نشست سه دستور کار ارائه گزارش دبیرخانه ستاد خدمات هماهنگی سفر شهرستان بیرجند، مصوبات جلسه گذشته و مصوبات کمیته‌های ۱۰گانه ستاد خدمات سفر شهرستان، موانع، مشکلات و ارائه راهکارها و پیشنهادات دستگاه‌های عضو ستاد درخصوص هماهنگی خدمات سفر مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

حمایت کمیته امداد از ۲۰ هزار دانش‌آموز در خراسان‌جنوبی

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی گفت: تعداد دانش‌آموزان زیرپوشش این نهاد در استان ۲۰ هزار و ۲۰۸ نفر هستند.

حمایت کمیته امداد از 20 هزار دانش‌آموز در خراسان‌جنوبی

محمد عرب، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهار داشت: مهم‌ترین هدف حوزه فرهنگی کمیته امداد توانمندسازی فکری و فرهنگی خانواده‌های زیرپوشش این نهاد است.

وی حمایت از تحصیل جوانان و نوجوانان تا مقاطع عالیه را برای توانمندسازی آن‌ها یکی از اهداف مهم این نهاد عنوان کرد و یادآور شد: تعداد دانش‌آموزان زیرپوشش این نهاد در استان ۲۰ هزار و ۲۰۸ نفر بوده که از این تعداد ۱۱ هزار و ۱۷۶ نفر ابتدایی و ۹ هزار و ۳۲ نفر در سطح متوسطه در حال تحصیل هستند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی تعداد دانش‌آموزان بهره‌مند از مؤسسات کنکوری را ۶۶۹ نفر دانست و ادامه داد: تعداد دانش‌آموزان بهره‌مند شده از طرح مدارس همدل ۳۱۲ نفر بودند.

عرب افزود: تعداد ۱۶۸ نفر از محصلان زیرپوشش افراد نخبه و دارای استعداد برتر هستند.

وی با بیان اینکه مبلغ ۳ میلیارد ریال به دانش‌آموزان ابتدایی در طول سال تحصیلی مساعدت نقدی و بسته‌های لوازم‌التحریر داده شده است، گفت: این کمک‌ها در دوره متوسطه اول ۴ میلیارد ریال و در دوره متوسطه دوم ۵ میلیارد ریال بوده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی اضافه کرد: تعداد بسته‌های تحصیلی توزیع شده از محل هم‌افزایی با خیرین، نیکوکاران، مراکز نیکوکاری و حامیان طرح اکرام ۱۵ هزار بسته بوده است.

عرب تعداد دانشجویان و طلاب علوم دینی زیرپوشش این نهاد را یک‌هزار و ۹۴ نفر دانست و تصریح کرد: از این تعداد ۱۳۴ دانشجو در مقطع کاردانی، ۶۸۸ نفر کارشناسی، ۵۶ نفر کارشناسی ارشد، ۱۵ نفر دکتری و ۲۰۱ نفر حوزوی هستند.

وی با بیان اینکه مبلغ ۷ میلیارد ریال کمک هزینه تحصیلی و شهریه به دانشجویان و طلاب علوم دینی کاردانی و سطح یک پرداخت شده است، یادآور شد: این کمک‌ها در دوره کارشناسی و سطح دو حوزه ۱۰ میلیارد ریال، کارشناسی ارشد و سطح سه حوزه ۱۵ میلیارد ریال و دکتری و سطح چهار حوزه ۲۰ میلیارد ریال بوده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان، نوجوانان و خانواده‌های زیرپوشش را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: بیرجند دارای یک مجتمع فرهنگی، تربیتی و اردوگاهی به ظرفیت پذیرش ۲۰۰ نفر به صورت شبانه‌روزی است.

 

 

ثبت تمدن قناتی خراسان‌جنوبی ظرفیتی دست‌یافتنی

ثبت تمدن قناتی در خراسان‌جنوبی می‌تواند حافظ فرهنگ و تمدن دیرینه منطقه باشد.

ثبت تمدن قناتی خراسان‌جنوبی ظرفیتی دست‌یافتنی

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ قنات یکی از سرمایه‌های گرانبهایی بوده که از گذشتگان برای نسل امروز به یادگار مانده است.

قنات‌ها یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های آبی محسوب می‌شوند که گذشتگان برای تأمین آب مصرفی و کشاورزی خود از آن استفاده می‌کردند.

گذشتگان برای حفر قنوات بسیار خلاقانه و مهندسی‌وار عمل می‌کردند و برای ایجاد یک قنات زحمات زیادی را متحمل می‌شدند چراکه در برخی قنوات که دارای طول بزرگی هستند، چاه‌هایی در مسیر قنات حفر می‌کردند.

امروز به سبب خشکسالی‌های پی‌درپی و حفر چاه‌های عمیق بسیاری از قنات‌ها خشک شدند و یا در حال خشک شدن هستند.

همچنین ریزشی بودن بدنه قنوات، پر شدن قنات بر اثر سیلاب گرفتگی، پایین افتادن سطح آب زیرزمینی، گرفتگی در اثر رسوبات مواد محلول در آب و زیان‌های ناشی از زلزله می‌توانند در کاهش و بی‌آبی قنوات مؤثر باشند.

می‌توان با ایجاد بندهای خاکی در مسیر قنوات آن‌ها را تغذیه کرد و از نابودی کامل آن‌ها تا حدودی جلوگیری کرد، چراکه آن‌ها سرمایه گذشتگان ما بوده و باید در حفظ و نگهداری از آن‌ها تمام توان خود را به کار گیریم.

خراسان‌جنوبی نخستین استان دارای قنوات بی‌شمار

به جرأ‌ت می‌توان ادعا کرد در دنیا کشوری که بتواند در هنر آبیاری با ایران مقایسه شود وجود ندارد.

خراسان‌جنوبی با داشتن قنوات بسیار یکی نخستین استان‌های دارای قنوات در کشور بوده که برخی از آن‌ها در آثار ملی و جهانی ثبت شده است.

ثبت قنوات در آثار ملی می‌تواند تأثیر فراوانی بر رونق اقتصادی یک منطقه داشته باشد، چراکه حضور گردشگران در آن منطقه را سبب می‌شود.

همچنین می‌توان با ثبت آثار ملی از فرهنگ و تمدن یک منطقه نیز پاسداری کرد و آن فرهنگ را گسترش داد.

علی بخشی، یکی از اهالی روستای نوغاب امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهار داشت: این روستا دارای سه قنات فعال است.

وی با بیان اینکه این قنوات یک‌هزار و ۲۰۰ نفر را پوشش می‌دهد، تصریح کرد: می‌توان این قنوات را در آثار ملی ثبت کرد تا هنر نیاکان ما ماندگار شود.

لزوم توجه به قنوات در حوزه کشاورزی

این فرد گفت: آب این قنوات برای کشاورزی استفاده می‌شود و کشاورزی منطقه را رونق داده است.

علی دلداری، یکی از اهالی روستای بویک نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهار داشت: این روستا دارای دو قنات بوده که برای کشاورزی از آن‌ها استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از قنوات در داخل روستا وجود دارد، تصریح کرد: از آب این قنات برای نوشیدن و سایر مصارف مانند شستشو نیز استفاده می‌شود.

این فرد با بیان اینکه خشکسالی و مسدود شدن راه قنوات، قنات بیرون از روستا را تا چند سال گذشته بی‌آب کرده بود، یادآور شد: با همکاری و کمک اهالی این قنات احیا شد و اکنون با آب اندکی که دارد بخشی از نیاز کشاورزی اهالی را مرتفع می‌کند.

دلداری با بیان اینکه ثبت قنات در آثار ملی خواسته بسیاری از اهالی است، ادامه داد: با این روش روستا تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری می‌شود و در این وضعیت بداقتصادی و کمبود محصولات کشاورزی می‌تواند دلگرمی خوبی برای مردم باشد.

محمد برشان، پژوهشگر و محقق قنات و تمدن قناتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهار داشت: ایران با ۳۴ هزار قنات در دنیا رتبه نخست را دارد.

وجود بیش‌از ۶ هزار قنات در خراسان‌جنوبی

وی با بیان اینکه این تعداد قنات در ایران دایر هستند، تصریح کرد: قنات‌ها در تمدن ایران نهفته است.

پژوهشگر و محقق قنات و تمدن قناتی از وجود ۶ هزار و ۶۰۰ قنات در خراسا‌ن‌جنوبی خبر داد و یادآور شد: بیشترین تخریب قنات‌ها در این استان صورت گرفته است.

برشان با بیان اینکه بیشترین مهاجرت‌های روستایی در خراسان‌جنوبی به سبب خشک شدن قنات انجام شده است، ادامه داد: بیشترین صدمات خشکسالی در سال‌های اخیر در قنوات بشرویه و منطقه ارسک بوده است.

وی با بیان اینکه قنات بلده فردوس ثبت جهانی شده است، متذکر شد: مقدمه ثبت جهانی قنات شاهیک قاین انجام شده است.

پژوهشگر و محقق قنات و تمدن قناتی با بیان اینکه به لحاظ تمدن قناتی میراث فرهنگی وارد می‌شود، افزود: قنوات عظمت تمدن را حفظ می‌کند ولی به لحاظ مرمت و آواربردای میراث فرهنگی نمی‌تواند دخالت کند.

برشان با بیان اینکه در سال ۹۵ قنات بلده فردوس ثبت جهانی شده و مقدمات ثبت جهانی قنات شاهیک فراهم شده است، اضافه کرد: در آبان‌ماه گذشته ثبت تمدن قناتی بشرویه نخستین پروسه ثبت تمدن قناتی در خراسان‌جنوبی شکل گرفت.

ثبت تمدن قناتی طبس

وی با بیان اینکه در اوایل اسفندماه جاری ثبت تمدن قناتی طبس انجام شده است، تصریح کرد: طبس با وجود جایگاه تاریخی خود نسبت به ثبت تمدن قناتی بی‌توجه بوده است.

پژوهشگر و محقق قنات و تمدن قناتی با بیان اینکه دفتر ثبت تمدن قناتی طبس و بشرویه افتتاح شده است، ادامه داد: در طبس دبیرخانه گردشگری کشاورزی نیز ایجاد شده است.

برشان وظیفه دفتر ثبت تمدن قناتی را جمع‌آوری آمار و اطلاعات در حوزه ثبت ملی دانست و افزود: در بشرویه ۹۰ درصد این امر انجام شده است.

وی با بیان اینکه اقدام کارشناسی در ثبت جهانی قنوات استان انجام نشده است، متذکر شد: آسیب‌شناسی قنات‌ها باید در استان انجام و مدیریت قنات‌ها از حالت چندگانه خارج شده و نظم واحدی داشته باشند.

پژوهشگر و محقق قنات و تمدن قناتی شاخص ویژه قنات بشرویه را آسیاب‌ها عنوان و اضافه کرد: قنات خیرآباد طبس باید دایر باشد و تأسیسات از جمله حمام، آب‌انبار و سایر موارد را داشته باشد.

برشان خاطرنشان کرد: تمام قنات‌های استان در ایران باید شناسایی و آسیب‌شناسی شود.

پرونده ثبت جهانی قنات شاهیک آماده است

حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهار داشت: در سطح کشور قنات زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها در آثار ملی ثبت می‌شود.

وی با بیان اینکه ثبت ملی قنات منوط به داشتن ویژگی خاص است، تصریح کرد: این ویژگی‌ها در مورد قنات بلده فردوس وجود داشته و ثبت جهانی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی ادامه داد: قنات بلده فردوس از سیستم مدیریت مردمی خوبی برخوردار بوده که در سطح کشور و دنیا بی‌نظیر می‌باشد و بهره‌برداری از آب آن ریشه در تاریخ دارد و از دوره صفویه ساختار مردمی آن شکل گرفته است.

رمضانی با بیان اینکه پرونده ثبت جهانی قنات شاهیک آماده شده است، گفت: بالای زمین در گذشته‌ای دور بندهایی را ایجاد کردند که به آبدار شدن قنات کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه قنات بشرویه به لحاظ طول قنات وجه تمایزی با سایر قنوات دارد، افزود: قنات شاهیک نیز تا زمانی که به لحاظ ریزش آب نداشت پرونده ثبت در کشور مطرح بود و برای ثبت جهانی باید دایر باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بحث قنوات در ایجاد تمدن و زندگی در استان را موضوع جدیدی دانست و اضافه کرد: این موضوع در حوزه طبس انجام شده و در بشرویه در حال انجام است.

قنات قصبه بیرجند فاقد آبدهی

رمضانی تنها قنات بیرجند که دارای برجستگی بوده را قنات قصبه دانست و تصریح کرد: این قنات در حال حاضر آبدهی ندارد و اگر آبگیری داشت ظرفیت خوبی برای ثبت ملی است.

وی با بیان اینکه بالغ‌بر ۳۰ هزار قنات در کشور وجود دارد، یادآور شد: همه آن‌ها را نمی‌توان در فهرست میراث ملی ثبت کرد و هر بنای قدیمی در فهرست آثار ملی ثبت نمی‌شود و باید برجستگی داشته یا رویداد تاریخی در آن اتفاق افتاده یا بنای فردی با تمدن فرهنگی باشد.

 

 

 

 

استعفایی تعجب‌انگیز! کناره‌گیری داور بین‌المللی کشتی خراسان‌جنوبی از عرصه خدمت‌گذاری

متولیان و سکانداران هیأت‌های ورزشی بر کدامین خصلت مدیریتی تکیه زده‌اند که خاک‌خورده‌های این حوزه را خون به جگر می‌کنند تا تمام پل‌های پیش‌روی‌ و پشت‌سرشان را خراب و از عرصه همراهی و همکاری با هیأت‌ها کنار روند!

استعفایی تعجب‌انگیز! کناره‌گیری داور بین‌المللی کشتی خراسان‌جنوبی از عرصه خدمت‌گذاری

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ پیشکسوتان، چراغ‌های فروزنده‌ای هستند که فرا راه نونهالان، نوجوانان و جوانان غیور ورزشکار این مرز و بوم قرار دارند.

 مردان پولادین عرصه‌های ورزش و تلاش، سالیانی را با رنج و زحمت فراوان و با اتکاء به امدادهای خداوند تعالی در صحنه‌های بی‌بدیل ورزش، افتخار آفریده و برای نسل جوان، تجربه‌های گران بهایی را به ارمغان آورده‌اند.

ارج و احترام پیشکسوتان نهادینه شود

ارج و احترام به پیشکسوتان، از آن جهت ارزشمند و مهم بوده که در ابعاد مختلف، سرمایه‌هایی پویا، زنده و در دسترس برای بهره‌گیری و راه سپردن کسانی هستند که تازه گام در دنیای قهرمانی و پهلوانی گذاشته‌اند.

بدون تردید، همه‌ی نونهالان، نوجوانان و جوانان وظیفه دارند به تأسی از مولا و مقتدایشان علی(ع) احترام پیشکسوتی و بزرگی بزرگان و پیشکسوتان را نگاه دارند و با استفاده از تجربه‌های این عزیزان، راه پر پیچ و خم و پرفراز و نشیبی را که آنان رفته‌اند، این‌ها نیز به سلامت طی کنند و افتخاراتی را که آنان آفریده‌اند، این‌ها نیز افتخار آفرینی کنند.

توجه تام به اصول و ارزش‌های اسلامی و اخلاقیات و شئونات این آیین پاک محمدی(ص)، نه تنها در ورزش، بلکه در کلیه زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، سبب شده تا جامعه اسلامی همواره از خطرات فزاینده تأثیر رشد فناوری مصون بماند.

پل‌هایی که می‌شکند!

به هر جهت اکتساب معنویات و فرهنگ و تجارب گذشتگان و بهره‌گیری از فنون و روش‌هایی که پیشکسوتان بدان عمل کرده و به توفیقاتی دست یافته‌اند، کاری است که نیازمند به صبر و متانت، دقت و ظرافت و پشتکار و جدیت دارد.

خبری ناگوار و تأمل‌برانگیز مبنی بر خداحافظی مربی سرشناس، داوری بین‌المللی و قهرمانی ارزنده در حوزه‌های متنوع ورزشی خراسان‌جنوبی از عرصه مسؤولیت چندین ساله‌اش در هیأت کشتی چنان دهشت‌آور بود که قلم را یارای نوشتن نیست!

متولیان و سکانداران هیأت‌های ورزشی بر کدامین خصلت مدیریتی تکیه زده‌اند که خاک‌خورده‌های این حوزه را خون به جگر می‌کنند تا تمام پل‌های پیش‌روی‌ و پشت‌سرشان را خراب کنند و از عرصه همراهی و همکاری کنار روند!

استعفایی که تعجب‌برانگیز است!

بی حرمتی‌ها و مداخلات نامیمون برخی از لایه‌های میانی در هیأت‌های ورزشی آنچنان سایه بر جایگاه پیشکسوتی و برازندگی خادمان بی‌مدال افکنده که اگر مدوا‌ نشود باید هر روزه شاهد خداحافظی نام‌آوران و افتخارآفرینان خراسان‌جنوبی باشیم.

«کاظم عقیقی» یکی از گنجینه‌های کشتی فرنگی، آزاد و الیش خراسان‌جنوبی بوده که از سال ۱۳۷۷ به عنوان داور ملی بر کرسی قضاوت نشسته است.

او که در سال ۱۳۸۵ گواهی داوری بین‌المللی خود را از کشور ارمنستان اخذ کرده و به عنوان تنها داور کشتی فرنگی خراسان‌جنوبی در مسابقات قهرمانی ملی و بین‌المللی سوت زده چرا باید از مسؤولیت کمیته داوران هیأت کشتی استان استعفاء دهد؟

افتخارات داور برتر مسابقات قهرمانی کشور

عقیقی در سال ۱۳۹۱ به عنوان داور برتر خراسان جنوبی معرفی می‌شود و در سال ۱۳۹۳ نیز ردای داور برتر مسابقات قهرمانی کشور را می‌پوشد.

کشتی‌گیری که چندین دوره قهرمان استان مازندران هم در رشته‌های آزاد و هم در فرنگی می‌شود و مدال قهرمانی مدارس ایران در کشتی آزاد را به گردن می‌آویزد.

او سوپر جام فرنگی نوجوانان کشور و رتبه پنجم مسابقات بین‌المللی ناطق نوری را بدست می‌آورد و نفر اول المپیاد دانشجویان دانشگاه پیام‌نور کشور فرنگی می‌شود.

می‌خواهم تمام پل‌های پشت‌سرم را خراب کنم!

عقیقی نفر اول  المپیاد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور را کسب می‌کند و مقام دوم انتخابی تیم ملی دانشجویان ایران را بدست می‌آورد.

او که قصد تعریف و تمجید از خود را ندارد ولی به صراحت می‌گوید! می‌خواهم تمام پل‌های پشت سرم را خراب کنم و دیگر به هیچ قیمتی در هیأت کشتی خراسان‌جنوبی در کسوت مسؤولیت کمیته داوران  همکاری نمی‌کنم.

چه حیف است پیشکسوت ارزنده کشتی خراسان‌جنوبی و داور بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران که در  مسابقات بی‌شمار آسیای و بین المللی در خارج از کشور قضاوت کرده را چنین رنجیده خاطر ببینیم و دیگر شاهد تنها نماینده خراسان‌جنوبی در کسوت داوری مسابقات قهرمانی و  انتخابی تیم ملی در تمامی رده‌های سنی هم در آزاد و فرنگی و کشتی پهلوانی و ساحلی و همچنین کشتی آلیش نباشیم.

 

 

با درج قیمت تولیدکننده روی کالاها

واسطه ها از چرخه بازار کنار گذاشته می شوند

طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاها با هدف کم شدن هزینه خانوار و حذف واسطه ها در خراسان جنوبی در حال انجام است.

 

طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا‌ها در بازار، طرحی است که اجرای آن می‌تواند به کنترل و ثبات قیمت‌ها در بازار کمک کند.

این طرح به منظور کاهش قیمت ها، حذف واسطه‌ها و کاهش هزینه تمام شده تولید انجام می‌شود.

شروع این طرح از ابتدای دی امسال بوده است.

کاهش طیف قیمت با درج قیمت تولیدکننده

یکی از شهروندان بیرجندی می‌گوید: تا پیش از این یک کالا را در مغازه‌های مختلف با قیمت‌های مختلف می‌دیدیم، اما حالا کالا‌ها قیمت یکسانی پیدا کرده اند.

او می‌گوید: آن طور که گفته می‌شود با اجرای این برنامه قیمت‌ها کم می‌شوند و مشتری می‌تواند با خیال آسوده تری خرید کند و تخلفات نیز کاهش می‌یابد.

سر کلزایی کارشناس بازار می‌گوید: اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده این گونه است که یک طیف قیمتی برای مشتری روی کالا درج شده است و کف و سقف آن مشخص شده است تا حاشیه سود آن معلوم باشد.

در صورتی که شهروندان تخلفی را در این حوزه مشاهده کردند می‌توانند با شماره ۱۲۴ سازمان صمت تماس بگیرند و طرح موضوع کنند.

اصلاح نظام توزیع، هدف اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده

تهوری معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: به منظور ایجاد شفافیت در نظام توزیع و ایجاد رقابت در بازار و همچنین تعدیل و واقعی کردن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع، درج قیمت تولیدکننده جایگزین قیمت مصرف کننده می‌شود.

او گفت: مرحله اول اجرای این طرح شامل انواع آب‌میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو و انواع پودر لباسشویی، دستمال‌کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی بوده که تولیدکنندگان مکلف به درج قیمت تولیدکننده شده اند.

تهوری گفت: در مرحله دوم اجرای این طرح، تولیدکنندگان لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی نیز ملزم به درج قیمت تولیدکننده هستند.

 

 

 

 

 

آیین تجلیل از کهن کسوتان ورزش زورخانه ای قاین/۷

 

همزمان با اعیاد شعبانیه آیین تجلیل از کهن کسوتان ورزش زورخانه ای شهرستان در زورخانه شیر خدا قاین برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در  این مراسم با مدیحه سرایی و اجرای آیین ورزش پهلوانی با حضور حجت الاسلام رحمانی امام جمعه شهر قائن، برات زاده فرماندار قائنات، غلامپور شهردار قائن، اعضای شورای اسلامی شهر قائن، ترحمی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان، جمعی از روسای هیات های ورزشی، پیشکسوتان و ورزشکاران برگزار شد .

گفتنی است: در پایان این مراسم اسماعیل محمد نژاد، محمد علی عبداللهی، علی سقا مازندرانی از کهن کسوتان و پدران ورزش زورخانه ای قائنات مفتخر به دریافت شال پهلوانی شدند .

به مناسبت روز درختکاری صورت گرفت:

غرس نهال در مجموعه ۱۵هزار نفری غدیر بیرجند/۷

 

به مناسبت گرامیداشت روز درختکاری و همچنین پویش هر ایرانی یک درخت ، با حضور حسن عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان استان، اسلامی سرپرست معاونت توسعه امور ورزش، شیردل رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان بیرجند و تعدادی از پیشکسوتان ورزش و همکاران تعداد ۱۲۰ نهال در مجموعه ورزشی ۱۵ هزار نفری غدیر بیرجند کاشته شد.

پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت "سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور"
پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت “سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور”
به نام آنکه جان را روشنی داد

“جمهوری اسلامی، این‌ مرکز مقدس‌ که‌ پایگاه‌ رفیع‌ علم‌ و دین‌ بوده‌ و هست‌، یکی‌ از با صلاحیت ‌ترین‌ مراکز برای‌ اهتمام‌ به‌ کار کتاب‌ و کتابخانه‌ است”. رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی)

پرودگار عالمیان در نخستین پیام الهی خود به حضرت محمد مصطفی(صلوات الله علیه)، وی را با فرمان” اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ ” به خواندن فراخواند و کلام خود را به دل جاودانه ترین مصحف تاریخ زندگی بشر سپرد تا جایگاه رفیع کتاب و مطالعه در تعالی را به اثبات برساند.
کتاب، این گرانسنگ ترین میراث بشریت، همچون اقیانوسی بیکران از ناشناخته های فراوان است که گوهرهای نابی از علم و دانش را در خود گردآورده و با نَفَسی قدسی، همواره یار و یاور آدمی در تاریکی های جهل و نابلدی می باشد.
پیوند ناگسستنی کتاب با همه ارکان فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و … زندگی و جایگاه آن در ارتقاء سطح بینش، علم، آگاهی و بصیرت و بالطبع کاهش تنش ها و آسیب های اجتماعی ، سبب شده نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان نظامی برآمده از یک انقلاب فرهنگی به طور ویژه در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی سرمایه‌گذاری نماید، گواه و مصداق عینی این ادعا، اهتمام به تأسیس نهاد بالنده کتابخانه‌های عمومی است که با کارکردهای آگاهی بخشی، اطلاع رسانی، آموزشی و ارشادی، به عنوان پایگاهی اثرگذار در تعالی فرهنگ عمومی با هویت اسلامی- ایرانی، زمینه ساز ارتقاء سطح مطالعه مفید در جامعه می باشد.
اینجانب با یقین به این اصل که کتابخانه‌های عمومی همچون قلبی تپنده در جهت جاری کردن افکار سازنده در جامعه هستند که موفقیت، پیشرفت و تعالی را به دنبال دارند، سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور را به همه فعالان این حوزه و تمامی خادمان عرصه کتاب و کتابخوانی در خراسان جنوبی تبریک و تهنیت گفته، امیدوارم شاهد موفقیت های روز افزون اداره کتابخانه های عمومی استان در افزایش سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در راستای توسعه خراسان جنوبی باشیم.

جواد قناعت
استاندار خراسان جنوبی

تعداد بازدید:
تعامل با تجار و سرمایه گذران افغان به منظور رونق بازارچه های مرزی

تعامل با تجار و سرمایه گذران افغان به منظور رونق بازارچه های مرزی/۲-۳

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بر تعامل با تجار و سرمایه گذران افغان به منظور رونق بازارچه های مرزی تأکید کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ موهبتی با تأکید بر این مطلب در کمیته هماهنگی مرز ماهیرود خاطرنشان کرد: ارتباط تنگاتنگ رونق بازارچه ها با توسعه استان، لزوم توجه به این حوزه را دوچندان می کند.
وی متذکر شد: با توجه به فرارسیدن روزهای پایانی سال، باید جهت تسریع در امور ترخیص کالا و جلوگیری از ازدحام ماشین ها برنامه ریزی ویژه ای صورت گیرد.
موهبتی، همکاری و تعامل بیشتر فی مابین دستگاه های مستقر در مرز جهت افزایش مراودات تجاری استان در پیشبرد برنامه های دولت سیزدهم و استاندار محترم را خواستار شد.
وی با اشاره به جلسه معاونین اقتصادی وزارت کشور تصریح نمود: بایستی دستگاه های اجرایی با تعامل مضاعف، همسو با برنامه های دولت در راستای توسعه مبادلات مرزی و مراودات تجاری با کشورهای دوست و همسایه قدم بردارند.

اشعار نظامی در جلوه قلم خوشنویسان خراسان جنوبی/۲-۳

    
اشعار نظامی در جلوه قلم خوشنویسان خراسان جنوبی
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: هم نویسی اساتید خوشنویسی استان با موضوع اشعار حکیم نظامی برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، عنوان کرد: شامگاه دوشنبه ۱۶ اسفندماه جاری هم نویسی خوشنویسان و هنرمندان استان با موضع اشعار نظامی در محل انجمن خوشنویسان بیرجند برگزار شد.

وی با اشاره به این که برگزاری این کارگاه از جمله برنامه های اداره کل در راستای بزرگداشت حکیم نظامی، شاعر پارسی گوی قرن ششم در استان همزمان با سراسر کشور است، ادامه داد: زمانی که هنر خوشنویسی به عنوان یکی از اصلی ترین راه های تاثیرگذاری بر مخاطب با شعر همراه می شود، شاهد خلق آثاری بی نظیر خواهیم بود.

 

 

 انجمن‌های ادبی کانون خراسان جنوبی آسیب شناسی شدند/۲-۳

نشست آسیب شناسی انجمن‌های ادبی کانون خراسان جنوبی برگزار شد

با حضور مدیر کل کانون استان، کارشناسان و نمایندگان انجمن‌های ادبی و همچنین مربیان ادبی مراکز کانون استان نشست آسیب شناسی انجمن‌های ادبی و تحلیل عملکرد این انجمن‌ها در سال ۱۴۰۰ برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، مدیر کل کانون استان گفت: در حال حاضر برنامه ریزی فعالیت‌های سال ۱۴۰۱ در دستور کار مراکز قرار دارد و امیدواریم  ماحصل برگزاری جلسات آسیب‌شناسی برنامه ریزی مناسب در حوزه فعالیت‌های ادبی مراکز برای سال آینده باشد  تا در جهت  جذب بیشتر کودکان ونوجوانان حرکت کنیم.

وی اشاره‌ای به راهبردهای مدیر عامل کانون کشور داشت و ادامه داد: در سالی که گذشت، فرصت‌های خوبی در اختیار داشتیم و  برگزاری موفق انجمن‌های ادبی از نمونه‌های این فرصت‌ها بود که زمینه شکوفایی استعدادهای ادبی شاعران و نویسندگان نوجوان استان را به همراه داشته است.

حمیدی ضمن قدردانی از برگزاری منظم جلسات انجمن  با دعوت از کارشناسان کشوری ابراز امیدواری کرد که انجمن‌های ادبی با برنامه‌ریزی مناسب، زمینه شناسایی و حضور سایر اعضای فعال در این انجمن‌ها را فراهم کنند.

گفتنی است در کانون پرورش فکری خراسان جنوبی، سه انجمن ادبی«دریچه»، «آبی» و «راه‌زینه»  در حوزه شعر  و داستان فعالیت دارند.

راهیان نور،زمینه سازترویج فرهنگ ایثارومعنویت

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: مسأله راهیان نور فرهنگی متعالی است که زمینه ساز ترویج فرهنگ، ایثار، رشادت، شهادت و معنویت در جامعه دانش آموزی استان با توجه به تغییرات جسمی و روحی ایشان می شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، آیت ا… سید علیرضا عبادی در دیدار با اعضای ستاد هماهنگی و پشتیبانی بسیج دانش آموزی استان، اظهار کرد: اردوهای جهادی و بیان سیره عملی شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثار گران مدافع حریم و حرم خود جهاد تبیینی است که مستلزم مشارکت فعال معلمان انقلابی استان و روایان معزز دفاع مقدس است.

وی، بر تهیه و تولید برنامه های متنوع با توجه به نیازهای روز نسل جوان در برگزاری اردوهای راهیان نور،تأکید کرد و افزود: یادمان های دفاع مقدس وادی السلامی است که نظاره گر حماسه سازی ها، رشادت ها، جانفشانی ها و ایثارگری عاشورائیان حسینی تبار کربلای ایران زمین بوده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، از جوانان و نوجوانان دانش آموز و انقلابی خطه قهستان زمین به عنوان رویش های انقلاب اسلامی یاد کرد و ادامه داد: همانگونه که شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزادگان در دوران دفاع مقدس دشمن را مأیوس کردند، جوانان دانش آموز، امروز با حضور مؤثر در میادین مختلف عقیدتی، علمی، فرهنگی و ورزشی ضمن تحقق شعار ما توانستیم دشمن را در جنگ نرم مأیوس کرده و پایه گذار تمدن نوین اسلامی باشند.

آیت ا… عبادی از جانبازان به عنوان سند زنده انقلاب یاد کرد و ابراز داشت: معلمان مؤمن استان باید با شناسایی، شکوفا سازی و هدایت صحیح استعدادهای بالقوه دانش آموزان و بالفعل سازی آن، ایشان را، برای حضور موثر در جامعه و پذیرش مسئولیت ها برای آینده انقلاب تربیت کرده، آماده سازند.

 

همزمان با هفته درختکاری انجام شد؛

آیین کاشت سه هزار نهال در پهنه علم و فناوری دانشگاه بیرجند

غرس ۲ میلیون نهال در خراسان جنوبی به یاد شهدا/۲-۳

آیین کاشت سه هزار نهال در پهنه علم و فناوری دانشگاه بیرجند با حضور سرپرست دانشگاه بیرجند، جمعی از معاونین و مسئولان دانشگاهی و استان  برگزار شد.
آیین کاشت سه هزار نهال در پهنه علم و فناوری دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر لامعی‌گیو، سرپرست دانشگاه بیرجند با تبریک فرارسیدن ماه شعبان المعظم ماه اهل بیت و هفته منابع طبیعی گفت:  طبیعت، درخت و درختکاری از نمادهای انس انسان با طبیعت است و درختکاری و غرس اشجار تعظیم در مقابل خالق کریم است. در منابع اسلامی درخت و درختکاری و طبیعت جایگاه ویژه ای دارد در فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز درختکاری را  نماد انقلابی و عبادی یاد کرده اند. وی افزود: همه انبیاء الهی به شغل کشاورزی و باغداری اشتغال داشته‌اند. در احادیث و روایت شواهد زیادی دال بر درختکاری وجود دارد. دانشگاه بیرجند با رسالت اجتماعی و عمرانی و پژوهشی که در این مجموعه دارد امیدواریم وجود این مجموعه مبلمان شهری و فضای شهری را تغییر دهد.

معاون اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نیز در مراسم کاشت نهال در پردیس دانشکده کشاورزی بیرجند از اجرای طرح شجره در سراسر کشور خبر داد و گفت: در راستای اجرای طرح شجره تا سال ۱۴۱۴ دو میلیون نهال به یاد ۲۰۰ هزار شهید در خراسان جنوبی کاشته می شود.

 

آخوندی گفت: این طرح در خراسان‌جنوبی از دی‌ماه امسال در آغاز شده که علاوه‌بر نهال‌کاری بذرکاری نیز انجام می‌شود.

 

در این مراسم به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درخت‌کاری از سوی دانشگاه بیرجند ۳ هزار اصله نهال درخت عناب در اراضی پردیس دانشکده کشاورزی بیرجند با حضور مسئولان غرس شد.

 

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه بیرجند گفت:اراضی دانشکده کشاورزی ۱۲۰ هکتار است که در فاز اول آن سال گذشته دوهزار اصله نهال زرشک و عناب و امسال در فاز دوم تعداد ۳ هزار اصله نهال عناب کاشته شد.

 

شهیدی  افزود:در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۰ هزار محل برای غرس نهال آماده شده‌است که ۶۰ درصد آن زیر کشت نهال عناب و ۴۰ درصد دیگر زیر کشت درخت زرشک رفته و علاوه‌برآن از کاشت گیاهان دارویی و زعفران نیز در این اراضی استفاده خواهد شد.

سالن اختصاصی برای ژیمناستیک طبس /۷

حضور مدیر کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در جشن ژیمناستیک سال ۱۴۰۰ شهرستان طبس
مدیر کل ورزش و جوانان استان در جشن ژیمناستیک سال ۱۴۰۰ شهرستان طبس عنوان کرد: بزرگ ترین پشتوانه ورزش استان، حمایت خانواده‌ها، باشگاه های خصوصی و رسانه ها است. وی افزود : به پیشنهاد رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان و تایید اداره کل، سالن سقف کوتاه در حال احداث شهرستان به ورزش ژیمناستیک اختصاص داده شد. وی تصریح کرد : توجه به رشته های پایه و پر مدال بستر ساز ورزش قهرمانی، مورد توجه و عنایت اداره‌ کل ورزش و جوانان است.

برگزاری فینال مسابقات فوتبال مینی چمن مصنوعی جام بسیج در روستای جمز شهرستان طبس

برگزاری فینال مسابقات فوتبال مینی چمن مصنوعی جام بسیج در روستای جمز شهرستان طبس

فینال مسابقات فوتبال مینی چمن مصنوعی جام بسیج در روستای جمز شهرستان طبس برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، فینال مسابقات فوتبال مینی چمن مصنوعی جام بسیج با حضور امام جمعه شهرستان طبس، مدیرکل ورزش و جوانان و فرمانده سپاه، در روستای جمز برگزار شد. در این مراسم امام جمعه شهرستان طبس گفت : ورزش،وسیله برای پرورش جسم و روح است و محیط های ورزشی زمینه توسعه نشاط و شادابی و تخلیه صحیح هیجانات نوجوانان و جوانان و پرکردن اوقات فراغت را فراهم می سازند. وی افزود : همگانی کردن ورزش با توسعه زیرساخت‌های ورزشی (چمن مصنوعی) در نقاط شهری و روستایی شهرستان مورد انتظار ما از مجموعه ورزش و جوانان استان است. گفتنی است : این مسابقات با ۱۲ تیم شرکت کننده از یک ماه گذشته آغاز و تیم تشکانان مقام اول، روستای جوخواه مقام دوم و روستای محمد آباد مقام سوم این دوره از مسابقات را از آن خود کردند .
به‌مناسبت سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی/۲-۳

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: هم‌استانی‌ها می‌توانند با مراجعه عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبیحضوری به کتابخانه‌های عمومی از عضویت رایگان بهره‌مند شوند.

 

حاجی  افزود: همچنین همه جرائم دیرکرد امانت کتاب‌ها در صورت عودت کتاب به کتابخانه‌های استان تا پایان اسفند ۱۴۰۰ مورد بخشودگی قرار خواهند گرفت.

 

وی با بیان اینکه بخشودگی شامل همه کتاب‌های امانتی دارای تاخیر است گفت: با بازگشت به‌موقع کتاب‌ها به کتابخانه استان امکان استفاده عموم مردم از آن کتاب‌ها فراهم خواهد شد.

 

اجرای طرح کتابخانه گردی در کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی

همچنین همزمان با سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح کتابخانه گردی در ۸۲ باب کتابخانه خراسان جنوبی اجرا می شود .

 مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان در بازدید طرح کتابخانه گردی هدف از  اجرای این طرح را تبدیل کتابخانه ها به یک پایگاه فرهنگی،اجتماعی دانست و گفت: حضور مسئولان ، اعضای کتابخانه ها و مردم در این طرح باعث برقراری پیوند بین اجتماع و کتابخانه های عمومی می شود.

حاجی همچنین با تاکید بر اینکه در کتابخانه های استان خدمات متنوعی از قبیل بخش کودک تا سالن های متنوع و ایده آل و مخازن فعال وجود دارد گفت: تلاش میکنم تا کتابخانه های استان به پابگاه های فرهنگی اجتماعی تبدیل شود.

وی از مردم خواست: با عضویت در کتابخانه ها در اهداف فرهنگی این مجموعه شرکت کنند تا در جبهه های فرهنگی علیه دشمن فعالیت های چشمگیری به مردم هدیه کنیم.

حاجی گفت: در برگزاری این طرح، خدماتی، از جمله اهدای کارت عضویت رایگان به بازدیدکنندگان و ارائه گزارش از معرفی کتابخانه و انجام فعالیت‌های فرهنگی متنوع دیگر توسط کتابداران انجام خواهد شد.

 

 

 

دستگیری ۲ سارق با کشف ۱۱ فقره سرقت در خوسف/۴

مأموران فرماندهی انتظامی شهرستان خوسف ۲ سارق حرفه ای را دستگیر و ۱۱ فقره سرقت را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی خوسف گفت: با افزایش وقوع سرقت های داخل خودرو در شهرستان خوسف بررسی موضوع در دستور کار ماموران انتظامی کلانتری ۱۱ این شهرستان قرار گرفت.

سرهنگ  اکبری افزود: مأموران با انجام اقدامات فنی و پلیسی و همچنین آثار به جا مانده از صحنه های سرقت، ۲ سارق را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی، در یک عملیات غافلگیرانه سارقان را در مخفیگاهشان دستگیر کردند.

وی با اشاره به این که سارقان در بازجوئی های پلیسی به ۱۱ فقره سرقت محتویات داخل خودرو اعتراف کردند، گفت: مأموران در این رابطه ۲ متهم دستگیر کردند که به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

تشکیل ۳ هزار و ۴۷۷ فقره پرونده قاچاق کالا در خراسان جنوبی/۴

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از تشکیل سه هزار و ۴۷۷ پرونده قاچاق کالا در استان خبر داد

حسین حسن‌پور  گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶ هزار و ۷۹۰ فقره پرونده به تعزیرات ارسال شده که از این تعداد ۶ هزار و ۶۹۶ فقره مختومه و ارزش ریالی آنها حدود ۲ هزار و ۴۰۸ میلیارد و ۵۹۴ میلیون و ۴۷۰ هزار ریال بوده است.

وی افزود: مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها حداکثر ۱۶ روز بود و این پرونده‌ها در سه بخش کالا و خدمات، قاچاق کالا و ارز و بهداشت بوده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: بیشترین پرونده‌ها با ۳ هزار و ۴۷۷ فقره در بخش قاچاق کالا و ارز و بیشتر قاچاق سوخت، دام و لوازم خانگی است.

وی  بیان اینکه طرح نظارتی دو مرحله‌ای برای ایام نوروز اجرایی می‌شود، گفت: طرح نظارتی ویژه ایام نوروز در مرحله اول از ۱۴ اسفند تا ۲۹ اسفندماه سال جاری خواهد بود و در مرحله دوم از یک فروردین تا  ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ است.

 

 

 

 

توقیف وانت پیکان حامل انواع لوازم خانگی قاچاق در فردوس/۴

مأموران انتظامی فردوس در بازرسی از یک وانت پیکان، انواع لوازم خانگی قاچاق به ارزش ۷۰۰ میلیون ریال در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی فردوس گفت: مأموران انتظامی فردوس در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک وانت پیکان مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.
سرهنگ فولادی افزود: مأموران در بازرسی از وانت پیکان انواع لوازم خانگی قاچاق  به ارزش ۷۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

وی گفت: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

استخراج ۱۳۶۵۰ تن سرب و روی در معادن خراسان جنوبی/۲-۳

سیزده هزار و ۶۵۰ تن ماده معدنی سرب و روی در ۱۱ ماه گذشته از معادن خراسان جنوبی استخراج شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: این مواد معدنی از معادن موجود شهرستان‌های فردوس، بشرویه، طبس، سرایان و نهبندان استخراج می‌شود.

جرجانی از وجود ۷ معدن سرب و روی در استان خبر داد و افزود: ذخیره این معادن یک میلیون تن است.

وی استخراج اسمی سالیانه این معادن را ۷۷ هزار تن اعلام کرد و گفت: تاکنون ۲۵۰ میلیارد ریال  در این معادن سرمایه گذاری شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: اشتغال ۹۹ نفر در معادن سرب و روی خراسان جنوبی فراهم شده است.

 

 

کشف ۳ میلیارد ریال محموله قاچاق پستی در خراسان جنوبی/۴

مأموران پلیس امنیت اقتصادی در بازرسی از یک دستگاه کامیون حامل مرسوله‌های پستی انواع کالای قاچاق به ارزش ۳ میلیارد ریال در بیرجند کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی  رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی اخباری مبنی بر انتقال محموله‌های پستی قاچاق از سمت “زاهدان به بیرجند” دریافت کردند که پیگیری موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

سرهنگ بخشی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون حامل محموله‌های پستی انواع کالای قاچاق کشف کردند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

دیدار استاندار با مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن؛

اراضی صنوف آلاینده بیرجند به متقاضیان واگذار می‌شود/۳

اراضی صنوف آلاینده بیرجند به متقاضیان واگذار می‌شود

 استاندار خراسان جنوبی در دیدار با مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در جلسه‌ای مشترک با بررسی وضعیت اراضی این استان و گزارش واگذاری اراضی صنوف آلاینده، با انتقال اراضی صنوف به صورت قطعی و قسطی به متقاضیان موافقت کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی روز دوشنبه با علیرضا فخاری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در تهران دیدار و درخواست‌های استان در زمینه‌های مختلف را مطرح کرد.

استاندار خراسان جنوبی در این نشست گزارشی درخصوص واگذاری اراضی صنوف آلاینده در مرکز استان ارائه کرد و با نظر مساعد مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، مقرر شد اراضی صنوف به‌صورت قطعی و قسطی به متقاضیان واگذار شود. همچنین در این جلسه مصوب شد که بابت هزینه آماده‌سازی اراضی دولت نیز، پس از تعیین و کنترل و اعلام مبالغ کلی، قدرالسهم اراضی دولت تامین و پرداخت شود.

موضوع واگذاری اراضی معروف به لچکی شهر اسدیه از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود که از سوی قناعت مطرخ شد. بر این اساس در این جلسه مصوب شد با درخواست کتبی اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان براساس ماده ۴ اساسنامه بنیاد، قرارداد واگذاری اراضی به این نهاد تنظیم  و ادامه مراحل واگذاری اراضی به متقاضیان توسط بنیاد مسکن پیگیری شود.

در این جلسه همچنین تامین زمین برای کاربری‌های عمومی ورزشی و گردشگری در راستای رفع نیاز استان خراسان جنوبی و حمایت از سرمایه‌گذاران و درخواست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی برای تامین زمین با کاربری ورزشی و به قیمت تمام‌شده به منظور تامین زیرساخت‌های رفاهی برای جامعه هدف از سوی قناعت مطرح شد و در نهایت این مهم نیز از سوی رئیس سازمان ملی زمین و مسکن به تصویب رسید.

قناعت درباره نتیجه درخواستهای طرح شده در این جلسه توضیح داد: مقرر شد پس از طرح مساله در شورای حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن، درخصوص این موضوع با نظر مساعد تصمیم‌گیری شود.

به گفته استاندار خراسان جنوبی، همچنین درباره اراضی باغ موزه دفاع مقدس مقرر شد قراداد واگذاری اراضی با توجه به مبلغ واریزی منعقد شود. همچنین موضوع قرارداد واگذاری زمین مصلای المهدی (عج) بیرجند پس از واریز هزینه تمام‌شده انجام خواهد شد.

قناعت گفت: با مساعدت معاون وزیر راه و شهرسازی، سند انبار مدیریت بحران استانداری به شرط ارائه پایان کار انتقال می‌یابد؛ در مورد اراضی موسوم به موسوی نیز با توجه به معاذیر قانونی موجود، مقرر شد موضوع به لحاظ حقوقی بررسی و پیگیری شود.

این دیدار با حضور نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی انجام شد.

 

 

 

کم‌آبی و پساب رها شده در دشت‌های خراسان جنوبی

کم‌آبی و پساب رها شده در دشت‌های خراسان جنوبی

 پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با ظرفیت تولید سالانه هفت میلیون متر مکعب در دشت‌های منطقه رهاسازی می‌شود و با توجه به معضل کم‌آبی، استفاده بهینه از این نوع آب در بخش کشاورزی و صنعت راهکار موثری برای جبران کسری مخازن خراسان جنوبی است.

به گزارش ایرنا پساب فاضلاب، آب نامتعارفی که در شرایط معمولی از آن استفاده نمی‌شود اما با توجه به وضعیت بحرانی خشکسالی طولانی مدت در خراسان جنوبی این آب خاکستری منبع پایداری است که می‌توان با مدیریت اصولی و نوآورانه از آن در بخش کشاورزی و صنعت، آینده‌ای بدون بحران کم‌آبی را متصور شد.

خشکسالی بیش از ۲ دهه در استان خراسان جنوبی لنگر انداخته و سال آبی گذشته (اول مهر ۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) کمبود شدید بارندگی‌ و افزایش دمای هوا، شرایط سخت‌تری را برای این استان ایجاد کرد، به‌گونه‌ای که به دلیل کمبود بارش‌ها، استفاده از منابع آب زیرزمینی افزایش یافت و کسری مخزن آبخوان‌های استان در سال آبی گذشته به ۱۲۵ میلیون متر مکعب رسید که نسبت به سال آبی قبل‌تر، ۲۵ درصد افزایش داشت.

از طرفی همزمان با افزایش کسری مخزن شاهد افت سطح آب زیرزمینی هم بودیم که متوسط افت سطح آب زیرزمینی از ۲۱ به ۲۵ سانتیمتر افزایش یافت و اکنون از مجموع ۴۴ دشت و محدوده مطالعاتی استان، ۹ دشت ممنوعه بحرانی و ۲۲ دشت ممنوعه است همچنین در دهه اخیر تعداد دشت‌های ممنوعه بحرانی استان به دلیل افت مستمر آبخوان‌ها از ۲ به ۹ دشت افزایش یافته است.

کسری مخزن تجمعی خراسان جنوبی نیز سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب است که این کسری مخزن به دلیل اضافه برداشت از منابع آبی استان در سال‌های متوالی ایجاد شده و کاهش کیفیت منابع آب را نیز در پی داشته و فرونشست زمین هم به عنوان زلزله خاموش پیامد اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی است.

 تاثیر محدود بارندگی‌ها بر سفره‌های آب زیرزمینی

به گفته مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی بارش‌های استان از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۰) تاکنون نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۱۴ درصد و نسبت به بلندمدت ۲۰ درصد افزایش یافته است، اما این بارندگی‌های مناسب تاثیر محدودی بر سفره‌های آب زیرزمینی استان دارد و البته به بهبود وضعیت مراتع و کشاورزی استان کمک می‌کند.

علیرضا خندان‌رو معتقد است که بارندگی‌های مناسب در سال آبی جاری جبران‌کننده کسری مخزن تجمعی منابع آب زیرزمینی استان نیست و مدیریت مصرف آب باید همچنان در استان کم‌بارش خراسان جنوبی در اولویت قرار گیرد.

در چنین شرایطی و با توجه به اینکه خراسان جنوبی از استان‌های خشک و کم‌آب کشور به شمار می‌رود، یکی از منابع مهم آب در دسترس در محدوده شهرها، فاضلاب شهری است که از لحاظ کمی می‌تواند این کسری را جبران کند و تصفیه و بازچرخانی فاضلاب به ‌عنوان یک منبع آب غیرمتعارف در کنار منابع آبی متعارف مورد استفاده قرار گیرد.

در همین راستا سال ۸۴ بود که برای ساماندهی وضعیت فاضلاب، تامین آب و مهمتر از آن ایجاد منبع جدید آبی، تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بیرجند با ظرفیت ۱۲۰ لیتر بر ثانیه در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار در فاصله ۹ کیلومتری غرب این شهر به روش برکه تثبیت از نوع بی‌هوازی طراحی و اجرا شد تا با جایگزینی پساب با آب کشاورزی و صنعت، آب شرب شهر بیرجند تامین شود.

رهاسازی پساب به امید جذب در زمین

در حال حاضر سالانه هفت میلیون متر مکعب پساب در تصفیه‌خانه شهر بیرجند تولید می‌شود اما این پساب قیمتی بدون استفاده در دشت‌های خوسف، شهرستان مجاور بیرجند به امید جذب در منابع آب زیرزمینی رها می‌شود.

به گفته کارشناسان در شرایط بحران خشکسالی و کم‌آبی شایسته نیست این پساب قیمتی در اطراف شهر به این صورت رها یا به دشت سرازیر شود، در حالی که می‌شود از این پساب در بخش‌های صنعت و کشاورزی استفاده کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی در دومین نشست کارگروه اتخاذ تدابیر لازم در راستای تامین امنیت غذایی برای پیشگیری از جرایم علیه بهداشت عمومی استان که بهمن پارسال برگزار شد، گفت: با راه‌اندازی فاز جدید تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند در آینده نزدیک و واگذاری پساب حاصل از تصفیه به کارخانه‌ها و بخش کشاورزی، مشکلات کنونی پساب فاضلاب بیرجند حل می‌شود.

اما با گذشت بیش از یک سال هنوز این واگذاری‌ها از سوی دستگاه متولی به سرانجام نرسیده و پساب تصفیه‌خانه بیرجند همچنان در دشت‌های شهرستان خوسف سرگردان است.

کم‌آبی و پساب رها در دشت‌های خراسان جنوبی

ورود مسوولان قضایی به موضوع

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی نهم اسفند امسال از تصفیه‌خانه بیرجند بازدید کرد و گفت: پساب خروجی تصفیه‌خانه با توجه به خشکسالی‌های اخیر ظرفیت خوبی برای مصارف جایگزین آب شرب دارد که می‌تواند در بخش صنعت و آبیاری درختان کاج توسط شهرداری استفاده شود.

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا افزود: متاسفانه پساب خروجی تصفیه‌خانه و رهاسازی در زمین‌های اطراف موجب نارضایتی مردم شده که ماموران بهداشت نیز متذکر شده‌اند.

وی بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل منابع طبیعی خراسان جنوبی می‌توانند به این موضوع ورود کنند تا کشاورزان درختانی با مصرف چوب پرورش دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: زمان مورد نظر برای رسیدن به نتیجه لازم ۲ سال آینده است اما شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل منابع طبیعی باید بر رشد درختان زمین‌های اطراف نظارت داشته باشند که بتوان از چوب آنها بهره‌برداری کرد.

برای بررسی بیشتر اقدامات انجام شده به منظور مدیریت پساب بیرجند به سراغ مسوولان دستگاه‌های متولی رفتیم و ابتدا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی به این سوال پاسخ داد که پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند به کجا می‌رود؟

سعید سروری گفت: ابتدا پساب تصفیه‌خانه بیرجند در رودخانه شاهرود جاری بود و با توجه به اینکه اطراف این رودخانه کانون جمعیتی زیادی داریم و احتمال استفاده غیرمجاز از آب تصفیه‌خانه هست، به طول ۹ کلیومتر خط انتقال پساب را اجرایی کردیم تا استفاده غیرمجاز صورت نگیرد.

وی افزود: روزانه گروه‌های گشت در منطقه حضور دارند تا استفاده غیرمجاز از پساب توسط برخی افراد انجام نشود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر پساب تصفیه‌خانه بیرجند در دشت خوسف رها می‌شود تا به مرور جذب منابع آب زیرزمینی ‌شود و یکی از راه‌های رفع کمبود آب در شرایط فعلی استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب برای مصارف کشاورزی و صنایع خاص است.

وی تصریح کرد: به‌کارگیری پساب در مصارف کشاورزی براساس الگوی کشت‌های مورد تایید اگرچه با فواید زیادی توام است ولی چنانچه بدون برنامه‌ریزی دقیق و اعمال مدیریت و نظارت صحیح انجام شود، می‌تواند اثرات منفی زیست‌محیطی و اجتماعی نیز داشته باشد.

سروری گفت: در حال حاضر تصفیه‌خانه فاضلاب شهری بیرجند با ظرفیت سالانه حدود هفت میلیون متر مکعب در حال فعالیت ‎است و پیش‌بینی ‎می‎‌شود تا سال ۱۴۱۰ به حدود ۲۰ میلیون متر مکعب در سال برسد.

پساب جایگزین آب چاه کشاورزی

وی درباره نحوه استفاده از پساب تصفیه‌خانه و مدیریت آن بیان کرد: باید مقداری از حجم پساب تصفیه‌خانه بیرجند یعنی سه میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب جایگزین منابع آب زیرزمینی و در راستای تقویت سفره‌ها مورد استفاده قرار گیرد که مدیریت این موضوع برعهده شرکت آب منطقه‌ای است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: همچنین بخشی از پساب تصفیه‌خانه بیرجند باید در اختیار بخش صنعت و معدن قرار گیرد که مدیریت این موضوع برعهده شرکت آب و فاضلاب استان است تا از محل درآمد آن بخش‌های توسعه آب و فاضلاب را انجام دهند.

وی عنوان کرد: برای جایگزینی پساب با منابع آب زیرزمینی استفاده شده در بخش کشاورزی با مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی حوالی روستای محمدیه بیرجند وارد مذاکره شدیم و عملیات اجرایی خط انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند به این مرکز با هدف جایگزینی یک حلقه چاه‌، دی امسال آغاز شد.

سروری گفت: خط انتقال پساب تصفیه‌خانه بیرجند با اعتبار ۹ میلیارد تومان در حال حاضر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال آینده پساب برای آبیاری ۸۰ هکتار درخت کاج در این مرکز تحویل می‌شود.

وی افزود: با شهردار بیرجند هم برای تحویل پساب در راستای آبیاری فضای سبز شهری در حال رایزنی هستیم و مشاور طرح در این زمینه مطالعات لازم را انجام می‌دهد.

کم‌آبی و پساب رها در دشت‌های خراسان جنوبی

واگذاری پساب به بخش صنعت اولویت دارد

استفاده از پساب در صنایع راهکار دیگری است که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی در این باره گفت: با توجه به اینکه پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با هزینه‌های میلیاردی تولید می‌شود و قیمت تمام‌شده آن بالاست، استفاده از این آب در بخش کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد و استفاده در بخش صنعت در اولویت است.

حسین امامی افزود: تاکنون برخی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ صنعتی شهید رحمانی خوسف برای تامین آب مورد نیاز خود از پساب، آستین بالا زده‌اند.

وی گفت: مقرر شد که سه میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب از پساب تصفیه‌خانه بیرجند برای جایگزینی چاه‌های کشاورزی در اختیار شرکت آب منطقه‌ای قرار گیرد و بخشی برای آبیاری فضای سبز شهری و بخشی هم به بخش صنعت و معدن واگذار شود.

وی بیان کرد: درخصوص نحوه مصارف پساب تصفیه‌خانه بیرجند کارگروه مشترکی با شرکت آب منطقه‌ای داریم که در این کارگروه تصمیمات لازم گرفته می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اظهار داشت: اقدامات لازم با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در حال انجام است که حجمی از پساب در اختیار معادن طلای شادان و هیرد و شهرک صنعتی خوسف قرار گیرد و این سازمان برای خرید پساب اعلام آمادگی کرده است.

به گفته وی با واگذاری این آب به بخش صنعت برای همیشه مشکل پساب تصفیه‌خانه بیرجند رفع خواهد شد.

امامی ادامه داد: برای تحویل آب به بخش صنعت در شهرک صنعتی خوسف باید ۳۰ کیلومتر خط انتقال و برای تحویل آب به معادن طلای این شهرستان باید ۱۰۰ کیلومتر خط انتقال اجرایی شود.

وی حجم پساب تصفیه‌خانه بیرجند را ۲۷۰ لیتر بر ثانیه بیان کرد و گفت: هزینه تمام‌شده پساب بسیار بالاست و استفاده آن در بخش کشاورزی صرفه اقتصادی آنچنانی نخواهد دشت لذا واگذاری پساب به بخش صنعت در اولویت قرار دارد و توسعه این بخش منطبق بر سند آمایش سرزمین استان است.

استفاده از پساب در بخش کشاورزی با رعایت ملاحظات

استفاده از پساب در بخش کشاورزی با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی را معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی به عنوان راهکاری در این بحران کم‌آبی عنوان کرد و گفت: با توجه به کیفیت خوب پساب تصفیه‌خانه بیرجند استفاده آن در محصولات کشاورزی که در چرخه دوم مصرف قرار دارند، مشکلی ندارد.

سید سعید پورجعفر ادامه داد: از مجموع هفت میلیون متر مکعب پساب تصفیه‌خانه بیرجند، سالانه سه و نیم میلیون متر مکعب جایگزینی برای تخصیص آب شرب بیرجند در نظر گرفته شده، یعنی این مقدار آب باید جایگزین آب چاه‌های کشاورزی شود و در مقابل برداشت آب از چاه‌ها را کم کرد.

وی گفت: در کارگروه درون سازمانی که برای مدیریت پساب تصفیه‌خانه برگزار می‌شود، مقرر شد شهرداری بیرجند با انجام مطالعات لازم از پساب برای آبیاری فضای سبز شهری استفاده کند، همچنین در این کارگروه سهمی برای واگذاری آب به بخش صنعت به ویژه شهرک صنعتی بیرجند و شهرک صنعتی و معادن شهرستان خوسف پیش‌بینی شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای به کشاورزانی که تایید نوع کشت را از جهاد کشاورزی بگیرند، بیشتر از حجمی که آب از چاه کشاورزی آنان کم شود، پساب تحویل می‌دهد.

وی با بیان اینکه با توجه به استانداردهای پساب تصفیه‌خانه بیرجند، بسیاری از کشت‌ها را می‌توان با این نوع آب انجام داد، افزود: آب پساب آلودگی خاصی ندارد که بگوییم همه کشت‌ها ممنوع است، همچنین با راه‌اندازی مدول دوم تصفیه‌خانه بیرجند در ۲ ماه گذشته کیفیت پساب بهبود پیدا کرده است.

پورجعفر در عین حال تاکید کرد: اولویت شرکت آب منطقه‌ای این است که پساب، جایگزین منابع آب موجود شود چون آب جدیدی به دلیل بحران خشکسالی نداریم.

وی گفت: در حال حاضر پساب تصفیه‌خانه بیرجند با هدف تغذیه منابع آب زیرزمینی در دشت شهرستان خوسف رهاسازی و در طول مسیر به سمت دشت جذب زمین می‌شود بنابراین به گونه‌ای نیست که حجم زیادی از پساب را در دشت داشته باشیم و مشکل زیست‌محیطی ایجاد کند.

پورجعفر افزود: البته سالانه یک میلیون متر مکعب پساب تصفیه‌خانه بیرجند به‌طور موقت در اختیار یک شرکت علوفه‌کار برای انجام کشت مدنظر جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد.

انجام مطالعات برای بررسی آلودگی پساب

وی درباره اثر آلودگی پساب تصفیه‌خانه بیرجند بر منابع زیرزمینی به انعقاد قراردادی با دانشگاه بیرجند اشاره کرد و گفت: براساس این قرارداد دانشگاه به‌صورت بی‌طرف مطالعات جامع را انجام می‌دهد تا مشکلی در این خصوص هم نداشته باشیم.

پورجعفر اظهار داشت: مدیریت پساب تصفیه‌خانه برعهده شرکت آب منطقه‌ای است اما معرفی نوع کشت باید توسط سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی انجام شود، البته دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل حفاظت محیط زیست هم باید نظارت‌های لازم را درخصوص استانداردهای پساب تصفیه‌خانه بیرجند انجام دهند.

وی درباره کیفیت پساب گفت: استاندارد پساب تصفیه‌خانه بیرجند مطلوب است و کیفیت آب پساب گاهی بر حسب میزان ورودی آب و میزان کلر استفاده شده تغییر می‌کند که نیاز است کیفیت پساب به‌صورت روزانه و مستمر چک شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به کیفیت خوب پساب تصفیه‌خانه بیرجند استفاده آن در محصولات کشاورزی که در چرخه دوم مصرف قرار دارند، مشکلی ندارد.

لزوم استفاده از پساب در کشت‌های غیرمصارف انسانی

اما معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عقیده دارد که بهتر است پساب تصفیه‌خانه برای آبیاری فضای سبز و کشت محصولاتی از جمله چوب و پنبه استفاده شود که مستقیم مصرف انسانی ندارند.

محمدرضا اکبری درباره نحوه استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند در بخش کشاورزی گفت: آنالیز آب تصفیه‌خانه بیرجند توسط ادارات کل استاندارد و حفاظت محیط زیست انجام و به جهاد کشاورزی ارائه می‌شود و در صورت تایید این ۲ دستگاه متولی، ما در معرفی نوع کشت به کشاورزان مشکلی نداریم.

وی اضافه کرد: برای کشت برخی محصولات با پساب محدودیت داریم چراکه کشت علوفه هم با این آب براساس نظر کارشناسان امکانپذیر نیست اما اگر حفاظت محیط زیست کیفیت پساب تصفیه‌خانه بیرجند را تایید کند که این آب عوارض زیست‌محیطی ندارد، مشکلی برای معرفی کشت نوع محصول به کشاورزان نیست.

استفاده صحیح از تصفیه فاضلاب علاوه بر کمک به رفع بحران کم‌آبی و کاهش استخراج بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، قدمی برای نمایش ارزش منابع آبی و فرهنگ صرفه‌جویی محسوب می‌شود.

فاضلاب یک منبع پایدار تولید آب به شمار می‌رود چرا که آب رودخانه‌ها، قنوات، چاه‌ها و منابع زیرزمینی همه وابسته به بارندگی هستند و در این روزگار خشکسالی با کاهش و حتی خشک شدن این منابع روبه‌رو هستیم اما تولید فاضلاب نه تنها هیچ گاه قطع نمی‌شود بلکه هر سال بر مقدار آن افزوده می‌شود.

امید می‌رود با مدیریت و استفاده بهینه از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند در بخش صنعت و کشاورزی بخش از مشکل کم‌آبی مرکز استان و مناطق اطراف رفع شود.

 

 

 

۱۳ پاتوق مواد مخدر در بیرجند شناسایی شد/۴

۱۳ پاتوق مواد مخدر در بیرجند شناسایی شد

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی از اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی در شهرستان بیرجند خبر داد و گفت: ماموران پلیس با انجام اقدامات اطلاعاتی، ۱۳ پاتوق مواد مخدر را شناسایی و ۱۷ خرده‌فروش مواد افیونی را دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ غلامرضا شاهوردی اظهار داشت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی اخباری را دریافت کردند که تعدادی از منازل در مرکز شهرستان بیرجند به پاتوق توزیع مواد مخدر تبدیل و موجب سلب آسایش اهالی شده است که موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی، ۱۳ پاتوق توزیع مواد مخدر را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی محل‌های مورد نظر را بازرسی کردند که در یک عملیات غافلگیرانه ۱۷ خرده‌فروش دستگیر شدند.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: همچنین سه کیلو و ۴۳۳ گرم انواع مواد مخدر، ۳۵۰ عدد قرص متادون و تعداد اقلام سرقتی از منزل متهمان کشف شد.

وی بیان کرد: ماموران در این طرح یک خودرو را توقیف و ۱۷ متهم را دستگیر کردند که متهمان به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

برخورد محترمانه با ارباب رجوع در دستور کار مدیران باشد/۲-۳

برخورد محترمانه با ارباب رجوع در دستور کار مدیران باشد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: نظم و انضباط در کار، برخورد محترمانه با ارباب رجوع و تنظیم برنامه‌های کاری مطابق با اعتقادات دینی برای خدمت به نظام و مردم باید در دستور کار مدیران و کارکنان ادارات باشد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید محمدرضا طالبی در نشستی با مدیرکل و کارکنان دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری افزود: فضای کاری باید مبتنی بر تعامل، گفت و گو و منطق باشد.

وی بیان کرد: تحکم در هیچ محیط کاری جواب نداده و بازدهی کار را پایین می‌آورد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: هدف همه ما خدمت شایسته به مردم است و در این مسیر باید ضمن تقویت همدلی و هم‌افزایی، تکریم و توجه به نیازهای اساسی مردم را در اولویت قرار دهیم.

وی همچنین بر ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی برای فرمانداران و بخشداران تازه منصوب شده در این استان تاکید کرد.

مدیرکل و کارکنان دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان جنوبی نیز دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در میان گذاشتند.

 

 

 

استاندار در دیدار رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای:

روکش راه‌های خراسان جنوبی با وضعیت مطلوب فاصله دارد

روکش راه‌های خراسان جنوبی با وضعیت مطلوب فاصله دارد

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر روکش راه‌های استان با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد و وسعت راه‌ها، انجام عملیات راهداری در سطح وسیع‌تر را می‌طلبد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد قناعت در دیدار با رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در تهران با اشاره به گستره وسیع و کویری بودن خراسان جنوبی، بر ضرورت توجه ویژه به رفع نیازهای حوزه حمل و نقل این استان تاکید کرد.

وی به شرایط ویژه استان از نظر موقعیت جغرافیایی اشاره و خاطرنشان کرد: ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، وجود پایانه مرزی و قرار گرفتن استان در مسیر دو کریدور مهم شمال – جنوب و شرق – غرب، فرصت‌های مناسبی در بخش حمل و نقل و ترانزیت است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشتر فعالیت‌ها در حوزه حمل و نقل جاده‌ای استان توسط بخش خصوصی انجام می‌شود ادامه داد: حوزه حمل و نقل در خراسان جنوبی، حوزه‌ای اقتصادی و اجتماعی است لذا همه تلاش ما بر حل مشکلات فعالان این بخش است.

وی زیاد بودن عمر متوسط ماشین‌آلات راهداری و وسعت حوزه استحفاظی استان را از دیگر چالش‌ها برشمرد و گفت: ماشین‌آلات با طول عمر بالا نیاز استان را رفع نمی‌کند لذا به جهت ضرورت موضوع، نوسازی و افزایش ماشین‌آلات راهداری از مطالبات ما در خراسان جنوبی است.

قناعت با تاکید بر حادثه‌خیز بودن محورهای مواصلاتی استان ناشی از حجم ترددها، رفع نقاط حادثه‌خیز را در راستای ارتقای سطح ایمنی جاده‌ها ضروری خواند و اظهار داشت: رفع نقاط حادثه‌خیز استان، تامین و تخصیص اعتبارات خاص و بیشتری را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: با توجه به نامطلوب بودن روکش آسفالت در سطح محورهای استان، رفع این مشکل نیز به تخصیص اعتبارات ویژه نیاز دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز با اشاره به وسعت راه‌های کشور و حجم خسارت‌های وارده در اثر سیلاب‌ها به جهت محدود بودن اعتبارات ابلاغی طی سنوات اخیر گفت: همه سعی و تلاش مجموعه بر این است که محورهای کشور برای استفاده کاربران در سطح ایمن و قابل قبولی نگهداری شود.

داریوش امانی ضمن تایید دغدغه‌های مدیریت استان، در راستای رفع مشکلات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی قول مساعد داد.

در این نشست که در محل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور برگزار شد، معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی، معاون راهداری، معاون توسعه مدیریت و منابع این سازمان همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل دفتر امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی نیز حضور داشتند.

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

اردوهای راهیان نور از فرصت‌های جهاد تبیین است/۲

اردوهای راهیان نور از فرصت‌های جهاد تبیین است

 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: اردوهای راهیان نور یکی از بهترین فرصت‌هاست در جایی که عطر شهدا پیچیده، جهاد تبیین انجام شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز سه‌شنبه در دیدار اعضای ستاد راهیان نور بسیج دانش‌آموزی خراسان جنوبی افزود: با توجه به توصیه و دغدغه مقام معظم رهبری درباره تبیین صحیح دستاوردهای انقلاب اسلامی، جهاد تبیین برای جوان و نوجوان باید کارشناسی و حساب شده باشد.

وی گفت: راهیان نور مساله بسیار مهمی است زیرا قشر جوان و نوجوان به همان میزان که از نظر جسمانی رشد می‌کند، نیازمند رشد روحی و معنوی است و به فعالیتی بستگی دارد که باید متولیان در قالب جهاد تبیین آن را انجام دهند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: اگر تبیین درست انجام نشود، دشمن بیکار ننشسته و محدودیت هم ندارد لذا با انواع و اقسام ترفندها و ابزارهای ارتباطی کارش را جلو می‌برد.

وی تصریح کرد: در جامعه ما مسوولان باید برنامه کارشناسی و موثر را ارایه دهند در غیر این صورت از جوان و نوجوان نمی‌توان انتظار داشت که در مقابل سیاست‌های کهنه کار دشمن بایستند و طبعا در صورت کم‌کاری مسوولان، تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: دانش‌آموزان زیادی در دوران دفاع مقدس مقابل باطل ایستادند، عده‌ای شهید، جانباز و آزاده شدند و دشمن را مایوس کردند که باید امروز به عنوان الگو معرفی شوند.

وی افزود: صدام با دعوت از تعدادی نوجوانان اسیر می‌خواست یک جمله به نفع خودش از این قشر جلوی رسانه‌ها بگیرد که موفق نشد و اینها الگو است.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه دانش‌آموزان در دوران دفاع مقدس پرچم اسلام را بلند کردند گفت: دشمن تا سال‌های اخیر چشم طمع به این کشور داشت اما خداوند شرایط را به‌گونه دیگری رقم زد و آنها منتظر بودند جمهوری اسلامی، ۱۳ آبان، ۹ ی دی و ۲۲ بهمن را نبیند اما انقلاب و نظام روز به روز مستحکم‌تر شده است.

وی یادآور شد: همسو شدن مجلس انقلابی، دولت مردمی و قوه قضاییه پای کار ظرفیتی است که حتی از سال ۵۷ هم فراتر رفته زیرا زمانی که امام خمینی (ره) گفت ما می‌توانیم و کار خود را انجام می‌دهیم اما نتیجه با خداست، عده‌ای باور نکردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: امروز با آمار و ارقام فراتر از می‌توانیم باید بگوییم که ما توانستیم و این امانت بزرگی است که باید زمینه حکومت جهانی حضرت ولی‌عصر (عج) را فراهم کند.

 

 

 

تنور گلایه نانوایان بیرجندی گرم است/ دخل و خرج یکی نیست

  • تنور گلایه نانوایان بیرجندی گرم است/ دخل و خرج یکی نیست

برخی از نانوایان بیرجندی نسبت به افزایش هزینه‌های جانبی گلایه دارند و معتقدند قیمت نان از سال ۹۸ تغییری نکرده و با این هزینه‌ها دخل و خرج‌شان با همخوانی ندارد.

به گزارش تسنیم، نان به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین ماده غذایی است که جایگاه خاصی در سبد مصرفی خانواده‌ها دارد و از جمله مواد خوراکی است که در سفره هر ایرانی در هر وعده غذایی یافت می‌شود.

از روزگاران قدیم نان، قوت لایموت هر خانوار ایرانی بوده است. در سال‌های اخیر نیز به دلیل وجود تورم بالا و افزایش قیمت مواد خوراکی و تغییر نه چندان زیاد قیمت نان، مردم به ویژه خانوارهای کم درآمد بیشتر به مصرف این ماده خوراکی روی آورده و نان سهم بسزایی را در وعده‌های غذایی آنها دارد.

دولت نیز سعی کرده که در چند سال اخیر قیمت نان را ثابت نگه دارد تا حداقل بخشی از فشارهای روانی حاصل از موج گرانی را بکاهد، اما در این میان با توجه به افزایش هزینه‌های جانبی صدای نانوایان بلند شده است.

افزایش قیمت نان و یا عدم افزایش آن بحثی است که از چند ماه پیش در سطح کشور مورد توجه نانوایان قرار گرفته چرا که با افزایش هزینه‌ها نانوایان معتقد دخل و خرجمان یکی نیست.

با گشتی در سطح شهر بیرجند پای درد دل چند نفر از نانوایان نشستیم. گویا افزایش هزینه‌ها معیشت زندگیشان را تحت الشعاع قرار داده و رفاه شاغلان در این حرفه را سخت کرده است.

براساس گزارش میدانی خبرنگار ما یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که بیشتر نانوایان در بیرجند با آن روبه‌رو هستند افزایش هزینه‌ها از یک سو، افزایش اجاره بها از سوی دیگر و ثابت ماندن قیمت نان است.

یکی از نانوایان در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: با وجود اینکه مردم ما پرمصرف‌ترین مردم جهان در مصرف گندم و نان هستند و نان از ضروری‌ترین نیازهای روزمره آنها به شمار می‌رود اما می‌توانم به طور قاطع بگویم که در حال حاضر صنف نانوایان در شرایط نامساعدی به سر می‌برد.

وی گفت: دولت می‌تواند با ارائه تسهیلات ارزان قیمت در راستای توسعه نانوایی‌ها و خرید دستگاه‌های با استهلاک کمتر، کاهش مالیات‌ها و دیگر روش‌ها به حمایت از نانوایان بپردازد تا در این صورت نه نیاز به افزایش قیمت نان باشد و نه سفره نانوایان کوچک‌تر شود.

این نانوای بیرجندی افزود: اینکه بخواهیم با خرج از جیب نانوا ژست مردمی بگیریم پسندیده نیست، به هر حال نانوایان نیز جزو همین مردم و اقشار متوسط جامعه هستند.

یکی از همشهریان بیرجندی نیز با بیان اینکه در این اوضاع با وجود کرونا وقتی برای تهیه نان مجبوری مراجعه کنی علاوه بر افزایش قیمت نان با کیفیت نامناسب روبه‌رو هستیم گفت: مگر قرار نبود قیمت نان افزایش پیدا نکند، دلیل این افزایش قیمت چیست؟

اکبری افزود: مگر مردم چقدر توان و قدرت خرید دارند که هر سال باید شاهد افزایش قیمت نان در استان باشیم چرا کسی به مشکلات رسیدگی نمی‌کند؟

یکی دیگر از همشهریان بیرجندی هم با گلایه از افزایش قیمت نان گفت: گندم در استان کشت و برداشت می‌شود و هر ساله شاهد خرید تضمینی گندم از کشاورزان هستیم حال دلیل افزایش قیمت نان آن هم در بازده زمانی پایانی سال و نوروز چرا باید رقم خورد؟

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند گفت: در حال حاضر نانوایان مرتب برای افزایش سهمیه آرد تماس می‌گیرند چرا که سهمیه آرد اختصاص داده شده به نانوایان استان پایین است این در حالی است که در نانوایی‌های خراسان‌رضوی دو برابر این مقدار سهمیه دارند.

مرادی با بیان اینکه یکی از علل کم بودن سهمیه نانوایان استان خراسان‌ جنوبی واگذاری بیش از اندازه جمعیت نانوایی است، ادامه داد: سالانه دستمزد کارگر طبق قانون کار افزایش می‌یابد اما در این سال‌ها درآمد نانوایان هیچ تغییری نکرده است.

سهمیه آرد نانوایی‌ها افزایش یابد

رئیس اتحادیه نانوایان استان خراسان جنوبی ادامه داد: مسئولان به خوبی از مشکلات نانوایان آگاه هستند و بارها گلایه و پیشنهادات آنها در جلسات مختلف ارائه شده اما باید برای بهبهود این مشکلات یک تصمیم واحد در کلان کشور گرفته شود.

مرادی افزود: نانوایی‌ها جزو مشترکین پرمصرف آب، برق و گاز محسوب می‌شوند اما دولت باید در این زمینه با اتخاذ تدابیری به یاری  بشتابد.

وی با تاکید براینکه تعدادی از نانوایی‌ها به واسطه درخواست بسیار مردم برای خرید نان بیش از سهمیه روزانه پخت کردند و در نتیجه در پایان ماه با کمبود آرد روبه‌رو شدند که این موضوع در واقع یک تخلف است که به آن رسیدگی می‌کنیم گفت: درخواست ما بر این است که نرخ نان به روزتر و هم طراز با استان‌های همسایه از جمله خراسان رضوی شود چرا که در این استان هم سهمیه آرد و هم قیمت نان از خراسان جنوبی بیشتر است.

مرادی اظهار داشت: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی سهمیه روزانه هر واحد نانوایی سنگک ۶.۵ کیسه آرد و نانوایی تافتون و لواش ۸.۵ کیسه آرد است و بعد از پخت این مقدار سهمیه، چاره‌ای جز تعطیلی نانوایی نداریم.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی ادامه داد: در شرایط فعلی پخت کمتر از ۱۰ کیسه آرد به هیج وجه از نظر اقتصادی برای نانوا به صرفه نیست و میزان سهمیه نیز از سال ۹۵ تغییری نکرده است.

مرادی با بیان اینکه قیمت نان از اسفند ۹۸ به هیچ وجه گران نشده است گفت: این در حالی است که قیمت اجاره بهاء، بیمه کارگر، پول روغن و نمک و حقوق کارگر در طی این دو سال به شدت افزایش پیدا کرده و از سویی دیگر در شرایط فعلی گران کردن نان به صلاح نیست اما مگر نانوا در همین کشور و در همین شرایط گرانی گوشت و روغن و برنج و سایر مایحتاج اساسی زندگی را نمی‌چرخاند و اگر مسئولان همین قدر که بر روی گران نشدن نان حساسیت داشتند بر روی قیمت دیگر کالاها حساس بودن وضعیت بهتر بود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که از ما می‌خواهند که قیمت را هیچ تغییری ندهیم باید نرخ بیمه و حقوق کارگر را نیز ثابت نگه دارند نه اینکه شرایط به سمتی برود که در شب عید شرمنده کارگرم باشیم و نتوانیم عیدی او را پرداخت کنیم.

مرادی گفت: در حال حاضر در بیرجند ۲۴۷ واحد نانوایی فعال است و ۶۰ درخواست جدید نیز برای ایجاد نانوایی وجود دارد اما با این شرایط این کار صرفه اقتصادی نداشته و نانوایی‌های زیادی به سمت تعطیلی می‌روند.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی یادآور شد: استفاده بیش از حد از نمک در نانوایی‌ها نیز تخلف است و سبب پلمب می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کرونا در خراسان جنوبی جان ۲نفر دیگر را گرفت/۲-۳

در شبانه روز گذشته با ثبت ۲ مورد فوت ناشی از کرونا در خراسان جنوبی آمار جان باختگان این بیماری در استان به هزار و ۳۹۷ نفر افزایش یافت.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روزافزایش قربانیان کرونا در خراسان جنوبی به ۱۳۹۷ نفر گذشته از ۱۳۳ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۴۰ بیمار و از ۳۳۰ تست سریع ۴۰ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۴۶۳ تست ملکولی و سریع در استان ۸۰ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد یک مورد از بشرویه، ۲۷ مورد از بیرجند، ۴ مورد از درمیان، ۳ مورد از زیرکوه، ۱۴ مورد از سرایان، ۳ مورد از سربیشه، ۷ مورد از طبس، ۱۲ مورد ازفردوس، ۷ مورد از قاین و ۲ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۵۹ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۵۴ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متاسفانه حال عمومی ۲ نفر وخیم گزارش شده است..

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: در شبانه روز گذشته ۲ مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت شد که آمار جان باختگان این بیماری در خراسان جنوبی به هزار و ۳۹۷ نفر افزایش یافت.

 

 

 

نقش موثر راهیان نور بر باور‌های دینی نوجوانان و جوانان

آیت الله عبادی گفت: اردوی راهیان نور بر باور‌های دینی نوجوانان و جوانان تأثیر مثبتی دارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار اعضای ستاد راهیان نور بسیج دانش نقش موثر راهیان نور بر باور‌های دینی نوجوانان و جوانانآموزی گفت: حضور نوجوانان و جوانان در این سفر معنوی باعث آشنایی آنان با سبک زندگی شهدا و تحکیم نگرش آن‌ها در حفظ ارزش‌ها و باور‌های دینی می‌شود.

آیت الله عبادی گفت: مسئولان باید اهمیت این موضوع را درک کنند و در برگزاری هرچه بهتر این مراسم برای نوجوانان و جوانان با ارائه مطالب بهتر و غنی‌تر اقدام کنند.

وی گفت: نوجوانان با سفر به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس با شهدا تجدید میثاق می‌کنند و این ارتباط عمیق بین نسل سوم و چهارم با نسل‌های اول و دوم انقلاب امری بسیار مهم و حیاتی برای استمرار نظام است و اینجا است که مسئله زمان هم بااهمیت می‌شود.

مسئول سازمان بسیج دانش آموزی خراسان جنوبی در این جلسه گفت: اردوی راهیان نور دانش آموزی روز‌های ۲۱ تا ۲۲ اسفند در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود.

 

سرهنگ امانتی افزود: همه برنامه ریزی‌ها برای حضوری بودن اردو‌های راهیان نور انجام شده بود، اما با توجه به شیوع مجدد و همه گیری بیماری کرونا توفیق نداریم امسال دانش آموزان را به صورت حضوری اعزام کنیم.

وی گفت: از دیروز ۲ هزار دانش آموز ثبت نام کرده اند و پیش بینی می‌شود امسال ۳۰ هزار دانش آموز پایه نهم و دوازدهم در بستر فضای مجازی راهیان نور را دنبال کنند.

مسئول سازمان بسیج دانش آموزی خراسان جنوبی گفت: در این اردو از ۵ منطقه عملیاتی به صورت ترکیبی زنده و تولیدی با حضور تیم تولید محتوا بازدید می شود.

وی گفت: مقابله با جنگ نرم دشمن از طریق الگودهی و معرفی جلوه‌های عینی ایثار، مقاومت و شهادت و تبیین عزت، عظمت و اقتدار ملت ایران در برابر استکبار جهانی از اهداف کیفی این برنامه است.

سرهنگ امانتی گفت: برگزاری مراسم معنوی و مسابقات فرهنگی سرود‌های دانش آموزی و معرفی شهدای شاخص دانش آموز در طول زمان اجرای اردوی مجازی از جمله مهم‌ترین برنامه‌ها است.

 

مسئول سازمان بسیج دانش آموزی خراسان جنوبی گفت: در شهرستان‌ها هم برنامه اردوی راهیان نور به صورت مجازی و یک بخش به صورت حضوری با حضور بر مزار شهدا برگزار خواهد شد.

پارسال ۵۰ هزار دانش آموز برخط و ۸۰۰ هزار غیر برخط یادمان‌های شهدا را زیارت کردند.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*