اخبار خراسان جنوبی

آمادگی دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای استقبال از نوروز

دستگاه‌های عضو ستاد اجرایی خدمات سفر استان وظیفه دارند شرایط ایمن برای مسافران فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر گفت: آمادگی دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای استقبال از نوروزبه جهت مجاورت استان ما با خراسان رضوی، زائران ثامن الحجج (ع) بخش عمده‌ای از مسافران استان را تشکیل می‌دهند.
عباس زاده با اشاره به جاذبه‌های گردشگری خراسان جنوبی افزود: باید این فرصت‌ها برای ترغیب و جذب گردشگر به درستی معرفی شوند.
وی گفت: برای بهره برداری از همه ظرفیت‌های گردشگری استان، تدوین سند جامع توسعه گردشگری ضرورت دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: یکی از مهمترین اهداف این سند جامع، ایجاد انگیزه و ترغیب سرمایه گذاران به حضور در استان است.
عباس زاده با بیان این که سفر‌های نوروزی به تصمیمات ستاد ملی کرونا بستگی دارد، گفت: بنا به پیش بینی ها، سفر‌های نوروزی از ۲۰ اسفند شروع خواهد شد و تمامی دستگاه‌های خدمات رسان باید برای ارائه خدمات به مسافران، از این تاریخ، آمادگی لازم را داشته باشند.
وی بر ایجاد استراحتگاه‌های بین راهی در محور‌های طولانی تاکید کرد و افزود: این استراحتگاه‌ها با خدماتی که به مسافران ارائه می‌کنند، در کاهش آمار تصادفات جاده‌ای مؤثر هستند.
اجرای برنامه‌های آیینی و فرهنگی، جشنواره نوروزی عشایر، مراسم خاوران خوانی، بازگشایی ۵۰ بازارچه صنایع دستی با ۳۰۰ غرفه در سطح استان، طرح آرامش بهاری، کوزه شکنی و … از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای نوروز ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی است.

امام جمعه بیرجند: جهاد تبیین باید فنی و کارشناسی باشد

 

مساجد و دانشگاه‌ها باید در عرصه جهاد تبیین ورود پیدا کنند

 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه جهاد تبیین را نباید ساده انگاشت گفت: مساجد، تریبون داران، حوزویان و دانشگاهیان در عرصه جهاد تبیین ورود کنند.

 آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی در دیدار سرپرست و مدیران دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی با اشاره به جهاد تبیین که رهبری به عنوان فریضه ابلاغ کردند اظهار داشت: امید است با این جهاد تبیین که همراه با پیاده کردن گام دوم انقلاب، ختم ماجرا و مسئله استکبار جهانی را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه در راستای تحقق جهاد تبیین باید با ابزار تبلیغاتی و رسانه‌ای که از هیچ همه چیز می‌سازد و در همه خانه‌ها رسوخ کرده کار را دقیق و فنی انجام داد افزود: باید برای جهاد تبیین طرح جامع و عملی داشته باشیم و برنحوه اجرای آن نظارت شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: جهاد تبیین را نباید ساده انگاشت و اصرار مقام معظم رهبری با دید الهام‌گونه این است که جهاد زمان خاص دارد و اگر در زمان خاص انجام نشود، مانند ماجرای مردم کوفه پشیمانی به همراه خواهد داشت.

عبادی بیان کرد: دانشگاه و حوزه  هم برای جهاد تبیین نباید ساکت بمانند چرا که مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین در این مقطع زمانی تاکید دارند که سرنوشت‌ساز است.

وی دانشجو را موذن دانست و گفت: گاهی کوتاهی ما باعث شکار دانشجو توسط دشمن می‌شود.

امام جمعه بیرجند اظهار داشت: امروز آخرین نقطه‌ای که برای دشمن راهکار مانده تحریف، دروغ و انواع و اقسام بمباران تبلیغاتی در فضای مجازی و حقیقی است و فقط همین گزینه باقی مانده که البته قوی است.

وی بیان کرد: امروز با انواع نرم‌افزارها می‌توان اطلاعات جامع را از نهادهای مختلف، رسانه‌ها و سایر مراکز جمع‌آوری کرد و فضای مجازی که امروز دشمن از آن حداکثر سوءاستفاده را می‌کند در اختیار ما هم قرار دارد اما باید از قبل همه تجهیزات را آماده کنیم.

قائم مقام دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه پیام نور نیز با بیان اینکه بیان و روایت حقیقت‌ها از مهمترین مسئولیت‌هایی است که امروزه با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری باید در دستور کار قرار دهیم و محتاج آن هستیم اظهار داشت: دشمن بمباران تبلیغاتی و رسانه‌ای را در دستور کار قرار داده که باید توجه بیشتری به این مساله داشته باشیم.

حجت‌الاسلام حسین مسعودی افزود: دانشگاه پیام نور همواره در حال رشد و پیشرفت بوده و در زمینه جهاد تبیین نیز باید پیشگام باشد.

سرپرست دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی نیز در این دیدار مهارت آموزی در کنار فراگیری علم را از سیاست‌های جدید دانشگاه پیام نور دانست و گفت: دانشگاه پیام نور در استان خراسان جنوبی پنج هزار و ۲۳۸ دانشجو دارد که چهار هزار و ۸۴۰ دانشجو در مقطع کارشناسی و بقیه در مقطع کارشناسی ارشد در ۱۱۹ رشته تحصیلی تحصیل می‌کنند. همچنین ۷۴ عضو هیئت علمی ثابت دارد که ۲۶ عضو استخدامی رسمی و بقیه پیمانی هستند.

اوحدی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب با کمک اعضای هیئت علمی و اجرایی در اولویت دانشگاه است به‌ ویژه سبک زندگی ایرانی اسلامی و تبیین آن برای دانشجویان باید در دستور کار باشد.

وی ایجاد انگیزه و امید به دانشجویان را دربرنامه داریم تا با نشاط روحی و عمق بیشتری علم آموزی را دنبال کنند ادامه داد: تجاری‌سازی پروژه‌های تحقیقاتی اساتید، استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک با دستگاه‌های اجرایی استان از مهمترین برنامه‌های پیش‌رو به منظور درآمدزایی برای دانشگاه است.

سرپرست دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی اظهار داشت: عفت علمی در کنار غیرت دینی در دانشگاه دنبال خواهد شد و طبق آموزه‌های دینی، علم باید مفید جامعه و خروجی آن آرامش باشد.

گلایه اهالی روستای “درمیان” از نبود پزشک در مرکز جامع سلامت روستا/ بی توجهی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به شهرستان درمیان/۷

اهالی روستای درمیان از توابع بخش مرکزی شهرستان درمیان از عدم حضور پزشک ثابت در مرکز جامع سلامت این روستا گلایه مند هستند.

به گزارش خبرنگار خاورستان،اهالی روستای درمیان از توابع بخش مرکزی شهرستان درمیان از عدم حضور پزشک ثابت در مرکز جامع سلامت این روستا و بی توجهی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و شبکه بهداشت و درمان درمیان گلایه داشته و خواستار پیگیری شدند.

یکی از اهالی روستای درمیان در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: از ۱۰ دی ماه مرکز جامع سلامت روستای درمیان فاقد پزشک ثابت است.

وی افزود: ظاهرا مدت زمان فعالیت پزشک مرکز جامع سلامت به پایان رسیده و بعد از آن اقدامی برای حضور پزشک ثابت و مستقر در این مرکز انجام نشده است.

این فرد اظهار کرد: جمعیت روستای درمیان حدود دو هزار نفر است و مرکز جامع سلامت این روستا به روستاهای اقماری منطقه نیز خدمات میدهد که در مجموع میتوان گفت مرکز جامع سلامت روستای درمیان ارائه دهنده خدمات به بیش از چهار هزار نفر میباشد.

وی به انجام واکسیناسیون کرونا در این مرکز اشاره کرد و گفت: در این شرایط حضور پزشک در مرکز جامع سلامت روستا الزامی است و اگر برای یک نفر مشکلی به وجود بیاید چه کسی پاسخگو است.

این فرد بیان کرد: ظاهرا امام جمعه و اعضای شورای اسلامی روستای درمیان برای پیگیری نبود پزشک در مرکز جامع سلامت این روستا به مرکز شهرستان مراجعه و از شبکه بهداشت و درمان پیگیر مشکل شدند اما علی رغم وعده های داده شده و قرار حضور پزشک مستقر از ابتدای اسفند، اما این وعده محقق نشده است.

چند شُغله بودن مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان درمیان و پروازی بودنش

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات حوزه بهداشت و درمان شهرستان درمیان، شخص مدیر شبکه بهداشت و درمان این شهرستان است چراکه به واسطه مسئولیت های فراوانی که دارد وقت رسیدگی به امور بهداشت و درمان را ندارد؛ این شخص علاوه بر مدیریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان رئیس بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) اسدیه، مسئول پزشکی قانونی شهرستان ، مسئول حج و زیارت و مسئول کمپ ترک اعتیاد شهرستان است و از همه بدتر غیر مستقر در مرکز شهرستان و یکی از مدیران پروازی میباشد؛ مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان درمیان علی رغم اینکه خودش و خانواده بومی شهرستان هستند اما در شهرستان مستقر نیست و در حال رفت و آمد است.

گلایه مردم شهرستان مرزی درمیان از رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

این فرد به سفرهای شهرستانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به تمام شهرستانهای استان به جز شهرستان درمیان اشاره و گلایه کرد: شهرستان درمیان یک شهرستان مرزی و کم برخوردار با حداقل امکانات درمانی و پزشکی است و انتظار از رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند این بود در ادامه سفرهای شهرستانی و با گذشت سه ماه از آغاز فعالیت یک سفر به شهرستان درمیان و پیگیری شرایط درمانی این شهرستان مرزی می‌داشت.

وی به نظام ارجاع الکترونیک اشاره و بیان کرد: هنوز در شهرستان درمیان ارجاع و نسخ ها به صورت کاغذی است و به نظر می‌رسد یا پزشکان نحوه کار اکترونیک را یاد ندارند یا به دلیل حجم زیاد کار ترجیح می‌دهند کارها را کاغذی انجام دهند چراکه در سطح شهرستان مشاهده و شنیده شده ارجاع به متخصص و نسخه نویسی به صورت کاغذی انجام و قطع اینترنت دلیل این اقدام اعلام شده است.

این فرد با بیان این‌که بی توجهی مسئولان استانی و شهرستانی به شهرستان درمیان از حد گذشته، اظهار کرد: متاسفانه شهرستان درمیان در سایه بی توجهی مسئولان در حال له شدن است و هیچ اقدامی برای تغییر و تحولات اساسی در این شهرستان انجام نمیشود.

وی به صحبت استاندار خراسان جنوبی در جلسه شورای اداری روز شنبه مبنی بر “ًضربه هایی که برخی مدیران به استان می‌زنند”، تصریح کرد: متاسفانه این موضوع برای شهرستان درمیان در اغلب موارد از بهداشت و درمان گرفته تا آب، جاده روستایی و سایر خدمات دهی به مناطق روستایی صدق می‌کند.

دیدار با معاون شبکه بهداشت و درمان درمیان

مولوی عبدالعزیز خالقی امام جمعه روستای درمیان در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: برای رفع مشکل نبود پزشک در روستای درمیان حدود یک هفته گذشته به همراه اعضای شورای روستا با معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان درمیان دیدار داشته و پیگیر رفع مشکل شدیم.

وی افزود: مقرر شد پس از دیدار طی یک ماه آینده پزشک ثابت برای مرکز جامع سلامت روستای درمیان در نظر گرفته شود.

امام جمعه روستای درمیان بیان کرد: در حال حاضر یک روز درمیان پزشک در مرکز جامع سلامت روستا حضور دارد اما این گونه حضور پزشک پاسخگوی نیاز مردم نیست چراکه این مرکز سلامت نیازمند حضور هر روز پزشک است.

مولوی خالقی عنوان کرد: شاید همان روزی که پزشک در مرکز نباشد بیماری نیاز فوری به پزشک داشته باشد و روال فعلی که یک روز در میان پزشک حضور دارد برای جمعیت روستای درمیان و روستاهای اقماری پاسخگو نیست.

وی خاطرنشان کرد: ان شاءالله طبق وعده داده شده طی یک ماه آینده شاهد حضور پزشک ثابت در مرکز جامع سلامت روستای درمیان باشیم.

حق مردم روستایی اینگونه خدمات‌دهی نیست

سالاری نائب رئیس شورای اسلامی روستای درمیان در این خصوص در گفت‌و‌گو با خاورستان، اظهار کرد: نبود پزشک در مرکز جامع سلامت روستای درمیان مشکل بزرگی است که صدای اهالی را درآورده است.

وی افزود: طی هفته گذشته دیداری با معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان درمیان آقای عبدالهی داشتیم که وی قول داد از ابتدای اسفند پزشک ثابت در مرکز جامع سلامت روستای درمیان مستقر شود اما این قول عملی نشد و در حال حاضر  قرار است هفته‌ای سه روز پزشک به این روستا بیاید که این پاسخگوی نیاز مردم این منطقه نیست.

نائب رئیس شورای اسلامی روستای درمیان بیان کرد: مرکز جامع سلامت روستای درمیان پاسخگوی نیاز حدود ۳۰ روستا است و نبود پزشک در مرکز جامع سلامت روستا اصلا قابل قبول نیست.

سالاری عنوان کرد: اهالی روستاهای مجاور از فاصله حداقل دو تا پنج شش کیلومتر با موتور برای پیگیری امور درمانی به روستای درمیان مراجعه می‌کنند و در صورت نبود پزشک با چندین درد مضاعف از بیماری مجبور به برگشت به روستای خود هستند.

وی با بیان این‌که این شرایط برای شهرستان درمیان و استان جای بسی تاسف دارد، تصریح کرد: حق مردم روستایی ارائه اینگونه خدمات دهی درمانی و پزشکی در این شرایط بیماری کرونا نیست.

نائب رئیس شورای اسلامی روستای درمیان گفت: ما حرف معاون شبکه بهداشت درمان شهرستان درمیان در خصوص حضور پزشک ثابت را به مردم روستا منتقل کردیم و وقتی این امر محقق نشد مردم عدم رفع مشکل را از چشم شورا می‌بینند و ما را دروغگو خطاب می‌کنند یا می‌گویند عرضه رفع مشکلات را ندارید؛ مردم نیز حق دارند چراکه شورا وظیفه انعکاس مشکلات مردم به مسئولان و پیگیری را دارد و وقتی حرفی را منتقل می‌کند باید منتظر هرگونه برداشت و حرفی باشد و با این شرایط نمی‌دانیم چه کنیم؟

سالاری با بیان اینکه اهالی روستای درمیان مردمی بسیار صبور و فهیم هستند، گفت: از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درخواست می‌شود هر چه سریعتر فکر اساسی برای رفع مشکل پزشک مرکز جامع سلامت روستای درمیان داشته باشند چراکه حضور سه روز پزشک در روستا قابل قبول نیست.

شورای درمیان پیگیر است

حسنی یکی از اعضای شورای اسلامی روستای درمیان در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: برای حضور پزشک در مرکز جامع سلامت روستای درمیان به همراه امام جمعه و اعضای شورا در محل شبکه بهداشت و درمان شهرستان درمیان حاضر شده و موضوع را پیگیری کردیم.

وی افزود: طبق صحبت مسئول مربوطه در شبکه بهداشت و درمان شهرستان درمیان قرار بود از ابتدای اسفند شاهد حضور پزشک ثابت در مرکز جامع سلامت باشیم که این امر محقق نشد.

عضو شورای اسلامی روستای درمیان بیان کرد: در حال حاضر برای خدمات رسانی به اهالی درمیان و روستاهای اقماری دو روز در هفته پزشک از سایر مراکز جامع سلامت سطح شهرستان به روستای درمیان می آید که این گونه خدمت دهی پاسخگوی نیاز مردم نیست و اهالی درمیان و روستاهای اقماری حق دارند از این شرایط گلایه داشته باشند.

حسنی عنوان کرد: حضور پزشک ثابت در مرکز جامع سلامت روستای درمان خواسته به حق مردم منطقه است و از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درخواست می‌شود برای رفع مشکل و اسقترار پزشک ثابت در این روستا اقدام شود.

پزشکان طرحی از اواخر اسفند تعیین محل خدمت می‌شوند

محمدشفیع عثمانی بجد مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان درمیان در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: نیروهای طرحی از اواسط یا اواخر اسفند ماه در سامانه طرح نیروی انسانی وزارت بهداشت و درمان ثبتنام میکنند و از اواخر اسفند تعیین محل خدمت می‌شوند.

وی افزود: قرار بود از اول اسفند یک پزشک برای مرکز جامع سلامت روستای درمیان داشته باشیم اما این پزشک پایان کار گرفت و رفت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان درمیان بیان کرد: برای تزریق واکسن در مرکز جامع سلامت روستای درمیان هنگام نبود پزشک عوامل اورژانس ۱۱۵ حضور دارند.

عثمانی عنوان کرد: در حال حاضر تمامی مراکز جامع سلامت شهرستان درمیان به جز روستای درمیان دارای پزشک است و برخی از مراکز جامع سلامت با توجه به چارت جمعیت شاید بیش از یک پزشک داشته باشد.

در حال پیگیری و مکاتبه هستیم
وی با بیان این‌که پیگیر حضور پزشک برای مرکز جامع سلامت روستای درمیان هستیم و با دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مکاتبه کردیم، اظهار کرد: مسئولان مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی گفتند ثبت‌نام اولیه پزشکان طرح در سامانه انجام شود ان شاءالله هنگام تقسیم پزشکان در سطح استان برای مرکز جامع سلامت روستای درمیان نیز پزشک در نظر گرفته می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان درمیان گفت: در حال حاضر پیش‌بینی شده یک روز درمیان برای مرکز جامع سلامت روستای درمیان پزشک حضور داشته باشد و روز حضور پزشک به بهورز مرکز اعلام می‌شود.

پزشکان بومی تمایلی برای حضور در شهرستان درمیان ندارند

عثمانی در مورد حضور پزشک بومی شهرستان در سطح شهرستان درمیان و مراکز جامع سلامت، بیان کرد: ما از حضور پزشک بومی جهت حضور در شهرستان و مستقر بودن در مراکز جامع سلامت استقبال می‌کنیم اما پزشکان بومی شهرستان نیز تمایلی برای ماندن در شهرستان درمیان ندارند و به مرکز استان می‌روند.

معاملات بورس خراسان جنوبی به هزار و ۲۹۵ میلیارد ریال رسید/۲-۳

معاملات بورس خراسان جنوبی به هزار و ۲۹۵ میلیارد ریال رسید

مدیر بورس منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: مجموع معاملات تالار بورس استان از ابتدای امسال تا پایان بهمن به عدد هزار و ۲۹۵ میلیارد ریال رسیده که از مجموع معاملات ۳۲ درصد مربوط به خرید سهام و ۶۸ درصد مربوط به فروش سهام بوده است.

سعید هریوندی روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: آمار معاملات صرفا مربوط به معاملات سیستمی است و شامل معاملات آنلاین نیست.

وی افزود: بهمن امسال سه میلیون و ۵۷۶ هزار و ۶۰۲ سهم به ارزش ۶۱ میلیارد ریال در تالار بورس خراسان جنوبی داد و ستد شد.

مدیر بورس منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه در بهمن ماه شاخص کل ۲ هزار و ۷۹۷ واحد افزایش داشته است گفت: آمارها نشان می‌دهد که در ۱۰ ماه سال جاری ۹ هزار و ۱۱۵ نفر در سامانه سجام از خراسان جنوبی ثبت‌نام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران قبل از ورود به بازار سرمایه شناخت کافی را نسبت به بورس، قوانین و مقررات و ابزارهای متنوع قابل معامله در آن (با سطوح متفاوت ریسک) کسب کنند چرا که در بازار سرمایه ابزارهای متنوع با سطوح متفاوت ریسک (ریسک بالا تا بدون ریسک) وجود دارد و افراد با توجه به میزان آشنایی با بازار و سطح ریسک مورد قبول خود می‌توانند از این ابزارها خریداری کنند.

هریوندی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی افزود: از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه ۲ هزار و ۲۸۶ نفر ساعت کلاس آموزشی مجازی و رایگان در تالار بورس خراسان جنوبی برگزار شد.

 

 

 

 

حرکت موذیانه هیئت والیبال خراسان رضوی در معرفی ستاره والیبال؛

معرفی مهسا کدخدا به عنوان والیبالیست خراسان رضوی/ کدخدا: هیئت والیبال خراسان رضوی تکذیبیه بزند

 درانتشار یک خبر؛ مهسا کدخدا ملی پوش والیبالیست خراسان جنوبی به عنوان والیبالیست خراسان رضوی معرفی شد، در حالی که خود این بازیکن از این موضوع هیچ اطلاعی نداشت و آن را تکذیب کرد.

به گزارش خاورستان، اخیرا خبری در سایت ایرانا به نقل از مسئولان هیئت والیبال خراسان رضوی منتشر شد که در آن مهسا کدخدا بانوی ملی پوش، با اخلاق و با تجربه خراسان جنوبی در رشته والیبال که به تازگی در لیگ برتر به عنوان ارزشمند ترین بازیکن لیگ برتر شناخته شده بود، به عنوان والیبالیست خراسان رضوی معرفی شد.

به دنبال انتشار این خبر، گفتگویی با ستاره والیبال خراسان جنوبی داشتیم.

هیئت والیبال خراسان رضوی باید تکذیبیه بزند

مهسا کدخدا در این خصوص در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: من از این موضوع هیچ اطلاعی نداشتم و در جریان آن نبودم، اما به طور حتم این موضوع را پیگیری می کنم‌.

وی تاکید کرد: نمی دانم که مسئولان هیئت والیبال خراسان رضوی چطور به خود اجازه داده اند این حرف را بزنند، در صورتی که من نه در تیم والیبال مشهد بازی می کنم و نه از امکانات آن ها برای تمرین استفاده می کنم .

وی اظهار داشت: هیئت والیبال خراسان رضوی باید در این خصوص تکذیبیه بزند و خبر را حذف کند.

تذکر دادیم

حسن عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم در این خصوص در پاسخ به خبرنگار خاورستان؛ گفت: این موضوع یک حرکت موذیانه توسط مسئولان هیئت والیبال خراسان رضوی بود که در مورد آن تذکر لازم را دادیم.
به گفته وی خانم کدخدا یک چهره ملی و حتی بین المللی، متولد بیرجند و ملی پوش خراسان جنوبی است و هم اکنون در مشهد زندگی می کند.

گفتنی است؛ مهسا کدخدا، زاده ‎۱ تیر ۱۳۷۲ در بیرجند و بازیکن تیم ملی والیبال زنان ایران است. وی سابقه بازی در تیم‌های بانک سرمایه ، پیکان تهران و باریج اسانس کاشان و همچنین نایب قهرمانی و قهرمانی در لیگ برتر ایران را نیز دارد. وی نخستین بازیکن از خراسان جنوبی است که در تیم ملی والیبال زنان حضور داشته است.

تنها لژیونر خراسان جنوبی سال ۹۸ در تیم البیستان ترکیه نیز حضور داشت.

مهسا کدخدا دانش آموخته کارشناسی تربیت‌بدنی و کارشناسی ارشد فیزیولوژی است که از سال ۱۳۸۶ به عضویت تیم‌ملی در آمده و در سال ۱۳۸۹ به عنوان کاپیتان تیم ملی نوجوانان ایران به رقابت‌های جهانی اعزام شد. وی به همراه باشگاه پرسپولیس مقام سوم مسابقات قهرمانی والیبال آسیا را کسب کرده است. همچنین او به همراه تیم ملی تورنمنت بین‌المللی مجارستان، به نایب قهرمانی رسید و  به عنوان بهترین آبشارزن تورنمنت انتخاب شد. او در پست پشت‌خط زن بازی می‌کند.

 

 

 

دانشجوی دانشگاه بیرجند به اردوی تیم ملی دوومیدانی جانبازان و معلولین دعوت شد/۷

علی اشتری دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه بیرجندبه سومین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی دوومیدانی جانبازان و معلولین جهت اعزام به مسابقات پاراآسیایی هانگژو چین ۲۰۲۲، از سوی فدراسیون دعوت شد.

هزینه ۷ میلیارد تومانی راه و شهرسازی در احداث مدارس

۷ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در احداث مدارس سایت های مسکن مهر هزینه شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت : در یک سال اخیر اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ۷ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان را برای احداث مدارس درسایت‌های مسکن مهر استان هزینه کرده است.

داعی افزود : در راستای مشارکت و کمک‌های انجام شده توسط اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی برای تکمیل و ساخت مدارس در سایت‌های مسکن مهر استان درسال گذشته حدود ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و از ابتدای سال جاری تاکنون ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان به اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی کمک شد.

 

 

 

 

 

 

کشف ۳۲ تٌن روغن مایع خوراکی غیر مجاز در بیرجند/۴

مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در بازرسی از ۲ کامیون باری ، ۳۲ هزار کیلوگرم روغن مایع خوراکی غیر مجاز در بیرجند کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی جانشین انتظامی استان گفت : مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی در راستای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در مبادی ورودی شهرستان بیرجند به ۲ کامیون باری مشکوک شدند و برای بررسی بیشتر خودرو‌ها را متوقف کردند.

سرهنگ شجاعی نسب افزود : مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودروها، ۳۲ هزار کیلوگرم روغن مایع خوراکی فاقد مجوز  به ارزش ۵ میلیارد و ۲۴۸ میلیون ریال کشف کردند.

جانشین انتظامی استان گفت: مأموران در این رابطه ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.
سرهنگ شجاعی نسب افزود : شهروندان در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت‌های غیرقانونی، مراتب را در اسرع وقت با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس و یا به سامانه پیامکی ۱۱۰۵۶ اطلاع دهند.

 

 

 

 

پاسخ به یک شایعه در مورد شیر و عسل تولیدی خراسان جنوبی/۲-۳

شیر و عسل تولیدی خراسان جنوبی عاری از باقیمانده‌های دارویی و سموم و مواد بیولوژیک است.

معاون سلامت دامپزشکی استان گفت: بر اساس گزارش مرکز ملی تشخیص،عاری بودن شیر و عسل تولید خراسان جنوبی از باقیمانده‌های دارویی و سموم آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور در طرح پایش باقیمانده‌های دارویی، سموم و مواد بیولوژیک در شیر خام و عسل تولیدی استان که در سال۱۳۹۹ بعنوان یک طرح کشوری انجام شد، تمام نمونه‌ های ارسالی استان که از گاوداری‌ها، مراکز جمع آوری شیر، زنبورستان‌ها و جمع آوری و به مرکز ارسال شده، یا فاقد باقی مانده‌های دارویی یا در حد مقدار مجاز بوده اند. (MRL-MAXIMUM RESIDUE LIMITS حداکثر حد مجاز باقیمانده)

محمدعلی بخشی افزود: موارد مورد بررسی شامل انواع آنتی بیوتیک‌ها (از جمله پنی سیلین جی، سفالوسپرین، انروفلوکساسین و کلرامفنیکل)، سرب، آفلاتوکسین نوع M۱، دگزامتازون (نوعی ضدالتهاب استروئیدی)، آلبندازول (نوعی شربت ضد انگل)، سموم و حشره کش‌ها همانند ددت، اندرین، آلدرین، دی آلدرین، دیازینون و ضدعفونی کننده‌ها است.

وی گفت: طرح‌های ملی پایش باقیماند‌های دارویی و … بصورت کشوری و برای تمام فراورده‌های خام دامی همانند گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، شیر، تخم مرغ و عسل در طول سال اجرا می‌ شود.

 

 

 

قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

امام جمعه بیرجند: جهاد تبیین باید فنی و کارشناسی باشد

بیرجند – ایرنا – نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: جهاد تبیین قبل از هر چیز باید تخصصی، فنی و کارشناسی باشد و موضوعات اولویت‌بندی شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز دوشنبه در دیدار سرپرست و مدیران دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی افزود: برای جهاد تبیین که مکرر از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته باید طرح جامع و عملی داشته باشیم و بر نحوه اجرا نیز نظارت شود.

وی در تبیین اهمیت این نوع جهاد در زمان حاضر گفت: همانطور که قرائن حاکی است ما اکنون در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته‌ایم و اصل انقلاب در سال ۵۷ به‌صورت ناباور پیروز شد که امام راحل از آن به معجزه تعبیر کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: دنیایی که شرق و غرب آن هم دست بیگانگان بود و هم به تعبیر علامه مطهری، غرض‌مند مثل دو بال قیچی اسلام را مقراض می‌کردند، در توافق با هم از عده‌ای عناصر منطقه نیز انواع سوءاستفاده را انجام دادند و طبیعی است که بیکار ننشستند.

وی افزود: به تعبیر خودشان همه گزینه‌ها را روی میز آوردند و طبعا ۴۰ سال وقت می‌خواست به‌طوری که چندی پیش رییس جمهور روسیه تعبیری داشت مبنی بر اینکه جریانات مختلفی که علیه ایران دست به‌کار شدند هر یک از آنها می‌توانستند یک کشور را فلج کنند اما در مورد کشور ما نتوانستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: در سال‌های اخیر هم به‌صورت روزشمار آیه یاس می‌خواندند که ملت ایران ۱۳ آبان، ۹ دی و ۲۲ بهمن را نخواهد دید و با توجه به شرایط داخلی و شرایط نامساعد دنیا در انتظار چیز دیگری بودند اما مقام معظم رهبری گام دوم انقلاب را در همان تاریخ نوشتند.

وی گفت: در حالی که پیاده کردن گام دوم انقلاب در آن موقع ممکن نبود اما باز هم به‌صورت ناباورانه و با عنایت خداوند، مجلس و دولت انقلابی در شرایط سخت از نظر سیاسی، تبلیغاتی و کرونا همچنین قوه قضاییه قوی شکل گرفت و مردم در ۲۲ بهمن سنگ تمام گذاشتند که این شرایط در کشور هرگز نبوده است.

امام جمعه بیرجند اظهار داشت: ۲۲ بهمن سال ۵۷ که بسیار عظیم و معجزه تاریخ بود اما و اگرها همراه آن بودند و مساله “ما می‌توانیم” در داخل و خارج ناباور بود اما الان دیگر “ما می‌توانیم” نیست و می‌گوییم “ما توانستیم”.

وی افزود: امروز آخرین نقطه‌ای که برای دشمن راهکار مانده تحریف، دروغ و انواع و اقسام بمباران تبلیغاتی در فضای مجازی و حقیقی است و فقط همین گزینه باقی مانده که البته قوی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: مقام معظم رهبری هم مکرر جهاد تبیین را به عنوان فریضه ابلاغ فرمودند و امیدواریم با این جهاد تبیین همراه با پیاده کردن گام دوم انقلاب ختم ماجرا و مساله استکبار جهانی را شاهد باشیم ولی کار می‌طلبد و کارش هم بسیار فنی است زیرا طرف مقابل با ابزار تبلیغاتی و رسانه‌ای از هیچ، همه چیز می‌سازد و در همه خانه‌ها رسوخ کرده‌اند.

وی تاکید کرد: جهاد تبیین را نباید ساده انگاشت و اصرار مقام معظم رهبری با دید الهام‌گونه این است که جهاد زمان خاص دارد و اگر در زمان خاص انجام نشود، مانند ماجرای مردم کوفه پشیمانی به همراه خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: مساجد، تریبون‌داران، حوزه و دانشگاهیان به این عرصه ورود کنند و از بقیه کارشناسان، صاحبنظران و دلسوزان هم نظرخواهی کنید لذا امیدواریم به یک طرح جامع و عملی برسیم که به‌موقع به همه تریبون‌ها ابلاغ شود.

وی گفت: این کار مثل جنگ نظامی است و ما لشکری از تبلیغات داریم ولی وقتی از نظر مصادیق و محتوا، موضوع‌بندی و اولویت‌بندی نشود مثل سرباز بدون سلاح است یا سلاح هست و مهمات نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی اظهار داشت: امروز با انواع نرم‌افزارها می‌توان اطلاعات جامع را از نهادهای مختلف، رسانه‌ها و سایر مراکز جمع‌آوری کرد و فضای مجازی که امروز دشمن از آن حداکثر سوءاستفاده را می‌کند در اختیار ما هم قرار دارد اما باید از قبل همه تجهیزات را آماده کنیم.

وی افزود: دانشگاه و حوزه ساکت نمانند و مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین در این مقطع زمانی تاکید دارند که سرنوشت‌ساز است.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی گفت: مهمتر از همه دانشجو که موذن جامعه است و اگر با دل پاک و انگیزه‌ای که دارد، بدون تحریف و با تعریف صحیح حقایق را به دانشجو بگوییم، موذن است و فریاد می‌زند اما کوتاهی ما باعث شکار دانشجو توسط دشمن می‌شود.

وی با قدردانی از مدیران دانشگاه پیام نور افزود: علم مفید وقتی حاصل می‌شود که همراه با تعهد ایمانی باشد.

همچنین “ذبیح‌الله اوحدی” سرپرست دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی که هفته گذشته منصوب و معرفی شد، در این دیدار گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های این دانشگاه ارائه کرد.

 

 

 

دانشگاه پیام نور برای تقویت هوش علمی دانشجویان برنامه دارد

بیرجند – ایرنا – سرپرست دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی گفت: در کنار سواد علمی و معنوی باید هوش علمی و معنوی دانشجویان تقویت شود و دانشگاه پیام نور در این زمینه برنامه دارد.

“ذبیح‌الله اوحدی” روز دوشنبه در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: امروز احساس نیاز می‌شود که دانشجویان از هوش علمی، هوش معنوی و قوه تحلیل در حوزه‌های معنوی، معرفتی و سیاسی برخوردار شوند تا هنگام ورود به متن جامعه، از مهارت‌های علمی و معنوی و داشته‌های خود به‌درستی استفاده کنند و ما بستر آن را فراهم خواهیم کرد.

وی گفت: غیرت دینی و جهاد تبیین از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است که اخیرا تاکیدات فراوانی در این زمینه داشتند و دانشگاه برنامه دارد که در مسیر جهاد علمی، جهاد فرهنگی و جهاد تبیین با اتفاقات عجیبی که در فضای مجازی و جنگ نرم فرهنگی وجود دارد و دشمن در جهت مهندسی و مدیریت ذهن دانشجویان به‌شدت کار می‌کند و انحراف ایجاد کرده، رسالت این جهاد در دست فرماندهان جنگ نرم و اساتید دانشگاه است.

سرپرست دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی اظهار داشت: عفت علمی در کنار غیرت دینی در دانشگاه دنبال خواهد شد و طبق آموزه‌های دینی، علم باید مفید جامعه و خروجی آن آرامش باشد.

وی افزود: گاهی علمی صادر و به ذهن دانشجویان وارد می‌شود که مفید نیست و ضمن ایجاد استرس، اشتباهی برای مصداق حقیقت ایجاد می‌کند و جریان تحریف را به جای جریان تعریف حقیقت زنده کرده که مقام معظم رهبری هم دقیق به این موضوع اشاره کردند و ما آن را دنبال خواهیم کرد تا جلوی تحریف گرفته شود.

اوحدی مهارت‌آموزی در کنار فراگیری علم را از دیگر سیاست‌های دانشگاه پیام نور در دوره جدید ذکر کرد و گفت: تجاری‌سازی پروژه‌های تحقیقاتی اساتید، استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک با دستگاه‌های اجرایی استان از مهمترین برنامه‌های پیش‌رو به منظور درآمدزایی برای دانشگاه است.

وی افزود: دانشگاه پیام نور در استان خراسان جنوبی پنج هزار و ۲۳۸ دانشجو دارد که چهار هزار و ۸۴۰ دانشجو در مقطع کارشناسی و بقیه در مقطع کارشناسی ارشد در ۱۱۹ رشته تحصیلی تحصیل می‌کنند همچنین ۷۴ عضو هیات علمی ثابت دارد که ۲۶ عضو استخدامی رسمی و بقیه پیمانی هستند.

سرپرست دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رسالت این دانشگاه آموزش از راه دور یا نیمه‌حضوری است گفت: علاوه بر دانشجویان، زمینه تحصیل برای سایر مشاغل اعم از کارمندان و معلمان نیز فراهم شده است و دانشگاه پیام نور نسبت به سایر دانشگاه‌های غیردولتی شهریه کمتری دارد.

وی با بیان اینکه کلاس‌های دانشگاه در پی شیوع کرونا آنلاین برگزار شده است ادامه داد: ایجاد انگیزه و امید به دانشجویان را در برنامه داریم تا با نشاط روحی و عمق بیشتری، علم‌آموزی را دنبال کنند.

اوحدی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب با کمک اعضای هیات علمی و اجرایی در اولویت دانشگاه است به‌خصوص سبک زندگی ایرانی اسلامی و تبیین آن برای دانشجویان باید در دستور کار باشد.

قائم مقام دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه پیام نور هم در این نشست گفت: بیان و روایت حقیقت‌ها از مهمترین مسوولیت‌هایی است که امروزه با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری باید در دستور کار قرار دهیم و محتاج آن هستیم.

حجت‌الاسلام حسین مسعودی افزود: دشمن بمباران تبلیغاتی و رسانه‌ای را در دستور کار قرار داده که باید توجه بیشتری به این مساله داشته باشیم.

وی گفت: دانشگاه پیام نور همواره در حال رشد و پیشرفت بوده است و در زمینه جهاد تبیین هم باید پیشگام باشد.

 

 

پرداخت عیدی بازنشستگان، لنگ اعتبارات کشوری/۳-۷

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: پرداخت عیدی بازنشستگان به صورت متمرکز صورت می گیرد و هنوز اعتباری به استان پرداخت نشده.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  محمدی گفت: سال‌های گذشته عیدی بازنشستگان تا اواخر بهمن  به حسابشان واریز می‌شد، اما امسال هنوز اعتباری از سمت تهران به ما نرسیده  تا شروع به واریز عیدی آن‌ها کنیم.

به گفته او لیست استانی پرداخت عیدی بازنشستگان از سمت ما پس از محاسبات، برای تهران ارسال شده  و به محض جذب اعتبار، پرداخت‌ها آغاز می‌شود.

محمدی گفت: هیچ زمان مشخصی از سمت تهران برای واریز اعتبار مورد نیاز پرداخت عیدی بازنشستگان اعلام نشده.

به گفته مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی امسال طبق مصوبه هیئت دولت، رقم ثابت عیدی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که به ازای هر فرزند تحت تکلف ۱۵۰ هزار تومان و به ازای همسر فرد بازنشسته، ۴۰۰ هزار تومان به این مبلغ افزوده می‌شود.

 

 

 

 

 

۶نفر مفقودی در روستای چاهک موسویه پیدا شدند/۴

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از پیدا شدن ۶نفر از اعضای یک خانواده در روستای چاهک موسویه خبر داد.

به گزارش امروزخراسان جنوبی ذاکریان گفت: شب گذشته با اعلام گزارش مفقودی ۶نفر از اعضای یک خانواده در۶ نفر مفقودی در روستای چاهک موسویه پیدا شدند محدود روستای چاهک موسویه، عوامل امدادی جمعیت هلال احمر به منطقه مذکور اعزام شدند. 
وی با بیان اینکه این افراد برای جمع آوری گیاه دارویی به دشت منطقه چاهک موسویه رفته و با تاریک شدن هوا مسیر خود را گم کردند افزود: پس از سه ساعت تلاش توسط تیم واکنش سریع و مردم محلی منطقه افراد در سلامت کامل پیدا و به نقطه امن انتقال داده شدند.
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند افزود: مردم در صورت بروز حادثه ضمن حفظ خونسردی برای دسترسی به خدمات امدادی هلال احمر با شماره ۱۱۲ تماس گرفته و یا به نزدیکترین پایگاه امدادی در محل مراجعه کنند.

جهاد تبیین ، وظیفه امروز همگان به ویژه مبلغان است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی : جهاد تبیین ، وظیفه امروز همگان به ویژه مبلغان است.

 آیت الله عبادی در دیدار معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه کشور گفت : دشمنان پس ازجهاد تبیین، وظیفه امروز همگان به ویژه مبلغان است شکست تمام گزینه هایشان ، اکنون دست به دامن تبلیغات شده اند و تمام تلاش شان را می‌کنند تا تبلیغات انقلاب اسلامی را مورد هجمه قرار دهند.

وی افزود : امروز زمان ویژه‌ای است چرا که دولت انقلابی، مجلس انقلابی و قوه قضائیه پای در رکاب در کنار مردم هستند و باید همگان به ویژه روحانیان و طلاب، آنان را در جهاد تبیین و تبلیغات دشمن شکن یاری کنند.

مدیرطرح هجرت حوزه‌های علمیه کشور هم با بیان اینکه یکی از برنامه‌های سال جاری توسعه طرح هجرت است، گفت: طرح جامع هجرت نوشته شده است.
حجت الاسلام غفاری گفت: یکی از برنامه‌های طرح هجرت این است که برای آبادانی روستا‌ها به مردم خدمت می‌کند.

وی گفت : در این طرح مبلغان علاوه بر فعالیت‌های عمومی فعالیت تخصصی را هم دارند و به غیر از مسائل قرآن احکام در سایر مسائل هم باید تلاش کنند.

 

 

 

 

جذب ۵۴ درصدی اعتبارات مشاغل خانگی سهمیه سال جاری

۵۴ درصدی اعتبارات مشاغل خانگی سهمیه سال جاری در خراسان جنوبی جذب شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی ، مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان از پرداخت بیش از ۲۴جذب ۵۴ درصدی اعتبارات مشاغل خانگی سهمیه سال جاری میلیارد و ۹۱۲ میلیون ریال تسهیلات در بخش مشاغل خانگی استان خبر داد.

غلامرضا اشرفی مشاغل خانگی را ظرفیتی قابل توجه برای اشتغال افراد دانست و گفت : از ابتدای سال جاری تعداد ۳۷۵ طرح مشاغل خانگی به بانک‌های عامل معرفی شدند که از این تعداد ۱۴۳ طرح به مبلغ ۲۴ میلیارد و ۹۱۲ میلیون ریال موفق به دریافت تسهیلات شده اند.

وی افزود : از مجموع ۴۶ میلیارد ریال سهمیه ابلاغی مشاغل خانگی به بانک‌های عامل استان تا کنون ۵۴ درصد اعتبارات، جذب شده است.

اشرفی خواستار تعامل و همکاری بانک‌های عامل و پیگیری متقاضیان برای جذب کامل اعتبارات سهمیه استان در حوزه مشاغل خانگی شد.

 

 

 

 

جزای ۱۷ میلیارد ریالی قاچاق سوخت در خراسان جنوبی/۴

قاچاق سوخت در خراسان جنوبی به پرداخت ۱۷ میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی ، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت : ماموران انتظامی شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودرو‌های عبوری محور بیرجند به نهبندان به یک دستگاه تانکر حمل سوخت مشکوک و پس از بازرسی ۲۶ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف و پرونده آن برای بررسی به تعزیرات حکومتی ارجاع شد.

حسین حسن پور  افزود : شعبه رسیدگی کننده پس از بررسی و با توجه به مدارک موجود اتهام انتسابی را محرز دانسته و متهم را علاوه بر ضبط سوخت‌های قاچاق به پرداخت ۱۷ میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم کرد.

 

 

 

 

 

شناسایی ۵۰۰ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۵۰۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت : دیروز ۸۹۵شناسایی ۵۰۰ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۵۰۰ بیمار جدید شناسایی شدند.

شریف زاده افزود : از این تعداد ۲۷۱ مورد از بیرجند، ۱۵ مورد از بشرویه،    ۱۶ مورد از خوسف، ۱۰ مورد درمیان،   ۳۵ مورد زیرکوه، ۱۷ مورد سرایان، ۱۸ مورد از سربیشه، ۲۷ مورد از طبس، ۲۰ مورد از فردوس، ۳۵ مورد از قاینات و ۳۶ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر دانشگاهی ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۸۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۳۷ نفر کرونا مثبت هستند.

شریف زاده گفت : از این تعداد ۲۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال عمومی ۱ نفر نامساعد است.

وی افزود: با ثبت ۲ مورد فوت جدید تعداد جان باختگان این بیماری به هزار و  ۳۳۹ نفر رسید.

 

 

 

زائران عتبات برای انجام تست pcr به مراکز مجاز مراجعه کنند/۲-۳

زائران عتبات عالیات خراسان جنوبی برای انجام تست pcr فقط به مراکز مجاز مراجعه کنند.

 مدیر حج و زیارت استان با تاکید به لزوم همراه داشتن گواهی تست منفی pcrزائران عتبات برای انجام تست pcr به مراکز مجاز مراجعه کنند توسط زائران اعزامی به عتبات دارای اعتبار ۷۲ ساعت قبل از سفر، از زائران خواست : برای دریافت گواهی این تست صرفا به مراکز و آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در استان مراجعه کنند.

ابوالفضل نوفرستی با توجه به گزارشات واصله مبنی بر جعلی بودن تست ارائه شده توسط برخی زائران انفرادی در فرودگاه‌های عراق و برگشت دادن آنان به کشور از زائران خواست: از مراجعه به اشخاص یا مراکز فاقد مجوز خودداری و پیگیری دریافت گواهی تست pcr را صرفا از مراکز دارای مجوز دنبال کنند تا دچار مشکلات در کشور عراق نشوند.

وی گفت : در خراسان‌جنوبی ۳۶ دفتر زیارتی در سراسر استان و مراکز بخش‌ها این پیش ثبت‌نام را انجام می‌دهند و افراد می‌توانند به این دفاتر مراجعه و یا از طریق فضای مجازی اقدام کنند.

 

 

 

 

صدور مجوز‌ها در ۳ روز

آغاز به کار سامانه حمایت از مشاغل خانگی با ساز و کار جدید/۲-۳

سامانه حمایت از مشاغل خانگی با ساز و کار جدید در خراسان جنوبی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی ، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از صدور سه روزه مجوز‌های مشاغلآغاز به کار سامانه حمایت از مشاغل خانگی با ساز و کار جدید خانگی در این ساز و کار جدید خبر داد.

غلامرضا اشرفی گفت : با هدف حمایت از توسعه مشاغل خانگی و رفع موانع پیش روی مردم ، صدور مجوز‌ها سه روزه انجام می‌شود.

مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی تاکید کرد: سامانه حمایت از مشاغل خانگی برای تسهیل امور مردم و حمایت از توسعه اشتغال با ساز و کار جدید فعال شد.

وی افزود: بر اساس سیاست‌های جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای مشاغل ثبت محور، پس از درخواست متقاضی و تکمیل فرم، تاییدیه به صورت آنی صادر می‌شود و در رشته‌های مجوز محور هم روند دریافت مجوز تسهیل شده و پس از تکمیل فرم ثبت نام توسط متقاضی، طرح و درخواست متقاضی حداکثر ظرف مدت سه روز از سوی دستگاه اجرایی مربوط بررسی خواهد شد و در صورت عدم بررسی طرح در مدت زمان تعیین شده، مجوز به صورت خودکار صادر می‌شود.

اشرفی گفت : در فرایند جدید نظارت‌های پسینی نقش مهمی دارند و متقاضیان در بازدید کارشناسان از طرح‌ها همکاری کامل خواهند داشت.

وی افزود : این روند در راستای اجرای مصوبات کمیته مانع زدایی و همسو با کاهش زمان صدور سایر مجوز‌های مورد درخواست بخش خصوصی است.

اشرفی با اشاره به نقش دستگاه‌های حوزه اشتغال برای اجرای صحیح این برنامه، گفت: بر اساس اعلام سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مردم می‌توانند مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی سایر دستگاه‌ها را به دبیرخانه شورای اشتغال کشور در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعکس کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

سیب زمینی روی الاکلنگ قیمت/۲

رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان بیرجند گفت: سیب زمینی طی دو هفته گذشته بین ۲ تا ۴ هزار تومان گران شده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  حیدری گفت: طی چند مدت گذشته به جز سیب زمینی و موز در دیگر میوه‌ها در استان افزایش قیمتی نداشته ایم.

او گفت: موز نوسان قیمت هر روزه دارد و قیمت آن مدام در حال تغییر است.

حیدری گفت: از بیستم بهمن سیب زمینی با افزایش قیمت ۲ تا ۴ هزار تومانی، قیمتی بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان را تجربه کرده است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان بیرجند گفت: این قیمت نسبت به هفته‌های گذشته ۲ تا ۳ هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد.

به گفته او قیمت سیب زمینی بر حسب کیفیت و میزان ضایعات متغیر است؛ سیب زمینی‌های گِلی قیمتی پایین‌تر داشته و سیب زمینی‌هایی که ظاهر بهتری دارند به نسبت گران‌تر هستند.

حیدری در خصوص میوه‌های شب عید نیز گفت: سیب شب عید در سردخانه‌ها موجود است و پرتقال نیز برای استان تأمین شده است.

 

 

 

فرماندار نهبندان:

خروجی سند توسعه نهبندان هنوز مشخص نشده است/۲

بیکی گفت: هم اکنون سند توسعه نهبندان در دفتر معاونت اجرایی ریاست جمهوری است و خروجی آن هنوز نهایی نشده است.

«مجید بیکی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: بازنگری سند توسعه نهبندان در استان تهیه و مصوب شده و با دستور استاندار به نهاد ریاست جمهوری و معاونت اجرایی ارسال شده است.

فرماندار نهبندان با بیان اینکه معاونت اجرایی ریاست جمهوری باید سند بازنگری شده توسعه نهبندان را بررسی کند، گفت: مقرر شده در صورتی که نیاز باشد برای مباحث مالی این سند به هیئت دولت ارسال و مجدد مصوب شود.

وی ادامه داد: بازنگری سند توسعه نهبندان جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان خراسان جنوبی است که بازنگری آن انجام شده و در اختیار معاونت اجرایی ریاست جمهوری است.

فرماندار نهبندان بیان کرد: در صورتی که بازنگری سند توسعه نهبندان تصویب شود کمک بسیار شایانی به توسعه منطقه و سرعت بخشیدن به ورود سرمایه گذاری های بخش های جدید و تکمیل زیرساخت های شهرستان بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری خواهد کرد، همچنین با توجه به شرایط خاص و وسعت زیاد شهرستان این سند در شکوفایی نهبندان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 

 

کسب مقام های متعدد توسط هنرستان دخترانه هنرهای زیبا خراسان جنوبی

کسب مقام های متعدد توسط هنرستان دخترانه هنرهای زیبا خراسان جنوبی
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: هنرستان دخترانه هنرهای زیبا در سال جاری موفق به کسب مقامات متعدد در برنامه ها، جشنواره ها و مسابقات شهرستانی و استانی شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، عنوان کرد: کسب رتبه اول شهرستانی و برتر استانی در برنامه یادآوری لاله های روشن و راه یافتن به رقابت های کشوری از جمله دستاوردهای این هنرستان در سال جاری می باشد.

به گفته وی در جشنواره پرسش مهر، کیانا کشتبان، هنرجوی پایه دوازدهم هنرستان رتبه اول شهرستان و اول استانی و در مسابقات پوستر پیامبر رحمت نیز هنرجویان پایه یازدهم صبا احمدی ، فاطمه چاجی و فاطمه آتش خیز ، رتبه اول منطقه و استان را کسب کردند و به مرحله کشوری راه یافتند.

زمزم خاطرنشان کرد: کیفی سازی آموزش‌ها برای ارتقای دانش علمی دانش‌آموزان از مهمترین برنامه‌های عوامل اجرایی هنرستان هنرهای زیبا است و با توجه به نقش جهت دهنده هنرستان برای تربیت هنرمندانی تاثیرگذار در شکل‌گیری مکاتب مختلف هنر ایرانی اسلامی، بستر برای ورود به بازار کار هنرجویان و اشتغال آنان فراهم می شود.

 

 

کسب رتبه برتر کشور توسط شورای فرهنگ عمومی قاین

شورای فرهنگ عمومی شهرستان قاینات حائز به کسب رتبه برتر کشوری شد

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در متن نامه تقدیر اسماعیل شفاعی مدیرکل شورای عالی انقلاب فرهنگی از عباس میرزنگویی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان قاینات آمده است از تلاش های ارزشمندتان در خصوص ارتقاء شاخص های فرهنگ عمومی شهرستان قاینات که در زمره شوراهای حائز رتبه برتر کشور انتخاب و معرفی گردیدند، تشکر و قدردانی می گردد. توفیق روزافزون شما را در جهت تحقق هرچه بیشتر آرمان های امام راحل عظیم الشأن(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و سیاست های دولت خدمتگزار در عرصه فرهنگ عمومی از درگاه خداوند متعال خواهانم.”

 

 

 

توسعه۴کلاسه دبستان امام علی(ع)آرین شهر/۲-۳

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از کلنگ زنی عملیات توسعه دبستان امام علی(ع) شهر آرین شهر خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی، در این آیین، اظهار کرد: عملیات احداث این طرح آموزشی و پرورشی بامشارکت خیر آغاز شد.

وی با بیان این مطلب که در شرایط فعلی توسعه دبستان امام علی(ع) نیازمند ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار است، تصریح کرد: میزان مشارکت خیر در این پروژه ۸۰۰ میلیون تومان است و مابقی از محل اعتبارات اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تآمین و هزینه خواهد شد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به مصوبه احداث سالانه ۲۰۰ کلاس درس در استان، عنوان کرد: با احداث و تکمیل پروژه توسعه دبستان امام علی(ع) آرین شهر ۲۰۰ متر مربع به فضاهای آموزشی، تربیتی موجود استان اضافه می شود.

برگزاری دوره مربیگری درجه یک والیبال در خراسان جنوبی/۷

برگزاری دوره مربیگری درجه یک والیبال در خراسان جنوبی

دوره مربیگری درجه یک والیبال در خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی ، دوره مربیگری درجه یک والیبال به میزبانی خراسان جنوبی شهرستان بیرجند و با مدرسی جواد مهرگان مدرس فدراسیون برگزار شد. لازم به ذکر است: فاطمه چهکندی نژاد رییس گروه توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای نیز از روند برگزاری این دوره بازدید کرد.

 

 

ماهمیران خوسف رکورددار بارش ها در خراسان جنوبی/۲

ماهمیران خوسف با ۱۲ میلی متر بارش در شب دوشنبه رکورددار بارش ها در استان گزارش شد.

کارشناس هواشناسی استان گفت : همانطور که انتظار داشتیم با فعالیت سامانهماهمیران خوسف رکورددار بارش ها در خراسان جنوبی بارشی از اواخر وقت شب دوشنبه بارش ها در استان آغاز شد.

زارعی افزود :  بر اساس آخرین آمارها ایستگاه ماهمیران خوسف با ۱۲ میلیمتر، آرین شهر و محمدشهر ۹ میلیمتر، خنگ و جنوب بیرجند ۷ میلیمتر، ایستگاه فرودگاهی بیرجند، خوسف و سربیشه ۶ میلیمتر، درح ۵ میلیمتر، گزیک، خلف، دستگرد ۴ میلیمتر، علی آباد زارعین و درمیان ۳ میلیمتر، فتح آباد فردوس، دیهوک، خور و مهوید ۲ میلیمتر،  ابراهیمی، سرند طبس، اسفندیار، کریمو، معصوم آباد یک میلیمتر، زنوغان ، عشق آباد، حاجی آباد، آویز، سرایان، سه قلعه، فردوس، انارستانک ، نهبندان ، کلاته گاویج و اسدیه کمتر از یک میلیمتر بارش را ثبت کردند.

 

 

 

 

 

 

کسب رتبه۶کشور در فعالیت های علمی توسط فرهنگیان فردوس

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از کسب رتبه ۶ علمی کشور در فعالیت های علمی در سایه تلاش ها و خدمات مؤثر معلمین فردوس خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی در دیدار با سرپرست فرمانداری فردوس اظهار کرد: امروز مدارس استان بستر مناسبی برای شکل گیری جهاد تبیین و مصادیق آن است.

وی، با اشاره به همت مضاعف فرهنگیان استان در صیانت از سلامت جسم، روان، فکر و اندیشه دانش آموزان استان در شرایط سخت شیوع و گسترش بیماری کرونا، تصریح کرد: با توجه به اهمیت کار فرهنگی و تربیتی در جهاد تبیین، منطبق با سند تحول و بیمه نمودن نسل آینده ساز انقلاب در مقابل جریان تهدیدوتحریف دشمن،در آموزش و پرورش استان، گام های بلندی برداشته شده است .

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، روشنگری و گفتمان‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب را مهم ترین رویکرد آموزش و پرورش در بهارستان علم و ادب برشمرد و عنوان کرد: بر این اساس سلسله برنامه‌هایی با عنوان جهاد تبیین با هدف روشنگری و گفتمان‌سازی بیانیه گام دوم در شهرستان ها و مناطق  آموزش و پرورش استان در حال اجراست.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، بصیرت افزایی، دشمن شناسی، دروغ شناسی و راه‌های مقابله، دفع و خنثی سازی جریان تحریف را از جمله فعالیت های نوینتربیتی و پرورشی مدارس و کانون های فرهنگی تربیتی استان در کنار سایر بر شمرد و افزود:  تلاشی که درآن منجر به شناسایی و رصد و موقعیت دشمن شده و متناسب آن برنامه ریزی شده و فعالیت صورت پذیرد،دشمنان را ناامید و دوستان را امیدوارکند؛یک جهاد پیش برنده محسوب می شود.

ثبت ملی دو پرونده پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس خراسان جنوبی/۲-۳

دو پرونده پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس خراسان جنوبی، در اولین همایش پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس مطرح و به ثبت رسید.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفتثبت ملی دو پرونده پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس خراسان جنوبیاین همایش که در ۲۴و۲۵ بهمن‌۱۴۰۰ در شهرستان ماهشهر استان خوزستان برگزار شد از ۴۰پرونده‌ای که استان‌های مختلف کشور به اداره کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی ارسال کرده بودند، ۶پرونده ثبت شد.

سید‌احمد برآبادی افزود: دو پرونده پاسداری از مراسم کوزه شکنی شهرستان قاینات و پاسداری و حمایت از استاد ذوالفقار بیتانه در دوتارسازی شهرستان فردوس از جمله این شش پرونده بود که در همایش مطرح و جزء اولین پرونده‌های پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی گفت: خراسان جنوبی تنها استان کشور بود که ۲پرونده در این همایش به ثبت رساند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ساخت ۷۲مدرسه برکت در خراسان جنوبی/۲-۳

۷۲مدرسه برکت تا کنون در خراسان جنوبی توسط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ساخته شده و به بهره براری رسیده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) استان گفت: بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمانساخت 72 مدرسه برکت در خراسان جنوبی حضرت امام(ره) در استان خراسان جنوبی جمعا ساخت ۹۰مدرسه برکت با ۲۹۹کلاس درس و اعتباری بالغ بر ۲۷میلیارد تومان را در شهرستانهای استان برعهده داشته است.
موسوی افزود: تاکنون ۷۲مدرسه برکت با ۲۵۹کلاس درس و ۲۳میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری رسیده است.
وی گفت: ۱۲مدرسه با ۴۰کلاس درس و اعتباری بالغ بر ۴میلیارد تومان در حال ساخت است.

 

کودکان و نوجوانان عامل ۱۵ درصد از جرائم سایبری/۴

عامل ۱۵ درصد از جرائم سایبری که در خراسان جنوبی اتفاق می‌افتد، کودکان و نوجوانان هستند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  فضای مجازی هم اکنون یکی از اجزای زندگی بسیاری از مردم است و بیشتر امور در این بستر انجام می‌شود.

کودکان و نوجوانان نیز یکی از گروه‌های سنی هستند که از این فضا بهره مند می‌شوند و به طرق مختلف در چنین فضایی فعال اند.

اما فضای مجازی خطرات و آسیب‌های گوناگونی برای کودکان و نوجوانان دارد که اگر افراد به آن‌ها آگاه نباشند، خیلی زود به آن دچار می‌شوند.

کودکان در معرض آسیب های فضای مجازی

یکی از کودکان بیرجندی می‌گوید: وقتی کرونا آمد، کلاس‌ها مجازی شد و من هم مجبورم چندین ساعت سر کلاس باشم و با موبایل کار کنم.

او می‌گوید: غیر از این وقت هم به بازی مشغول می‌شوم، ولی وقتی که با موبایل کار می‌کنم چشم هایم درد می‌گیرد و کمردرد هم می‌شوم.

یکی از اولیای دانش آموزان در بیرجند نیز می‌گوید: به فرزندم خطرات فضای مجازی را گوشزد کرده ام، اما گوشش بدهکار نیست و انگار اگر موبایل نباشد، زندگی برایش سخت می‌شود.

او می‌گوید: تعدادی از نرم افزار‌های موبایلم را رمزگذاری کرده ام و مجبور شده ام برخی از برنامه‌ها را نیز حذف کنم؛ خطرات فضای مجازی بسیار به کودکان و نوجوانان نزدیک است.

والدین با کودکان همراه باشند

سرهنگ محمدپور رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: حدود ۱۵ درصد از جرائم سایبری در استان مربوط به کودکان و نوجوانان است.

او گفت: شکایاتی داریم که در آن‌ها موضوع خالی شدن حساب اولیاء مطرح است و طبق تحقیقات مشخص شده است که نوجوانان با در اختیار داشتن رمز کارت‌های بانکی، برای خرید بازی‌های آنلاین حساب بانکی اولیای خود را خالی کرده اند.

کسرایی نیا کارشناس فضای مجازی نیز گفت: کودکان و نوجوانان تا پیش از ۱۴ سالگی نباید موبایل اختصاصی داشته باشند و نسبت به آن حس مالکیت کنند.

او گفت: اولیاء نیز باید با کودکان و نوجوانان خود همراهی کنند و آن‌ها را در بستر فضای مجازی همراهی و هدایت کنند تا کمترین آسیب متوجه آن‌ها باشد.

 

 

 

افزایش سرمایه‌گذاری لازمه تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی است/

افزایش سرمایه‌گذاری لازمه تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی است

 کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یکی از الزامات مهم در تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی، مبنا قرار دادن سند آمایش سرزمین و افزایش سرمایه‌گذاری در کشور و استان است.

مهدیه ضیائیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش سرمایه‌گذاری و مدیریت مصرف در کنار استفاده از ظرفیت معادن و محصولات کشاورزی لازمه تحقق رشد هشت درصدی اقتصادی استان در بودجه سال آینده است.

وی گفت: توجه بیشتر و دقیق‌تر به صنایع تبدیلی، برندسازی و تجاری‌سازی برای افزایش صادرات غیرنفتی از دیگر الزامات تحقق رشد هشت درصدی است.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار داشت: با توجه به تعطیل بودن ۷۰ درصد واحدهای تولیدی در خراسان جنوبی، مشکلات مربوط به شهرک‌های صنعتی نیز باید پیگیری و برای رفع موانع تولید اقدام شود.

وی راه‌اندازی کارخانه‌های تعطیل و تعاونی‌های راکد را ضروری دانست و افزود: از آنجایی که آمار بیکاری در خراسان جنوبی ۳۶ درصد بوده، برای رسیدن به هدف مد نظر در رشد اقتصادی نیاز است این موارد به‌خوبی احصا و بررسی شود.

ضیائیان گفت: اگر تعاونی‌های خاموش فعال و کارخانه‌های تعطیل راه‌اندازی شود آن وقت می‌توان تحقق رشد هشت درصدی در اقتصاد را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید به جای تعریف پروژه‌های جدید ابتدا پروژه‌های نیمه‌تمام در نقاط مختلف استان را به اتمام رساند.

دکترای علوم اقتصاد گفت: با توجه به اینکه محصولات استراتژیک خراسان جنوبی هنوز برندسازی و تجاری‌سازی نشده و بسته‌بندی مناسبی هم ندارد اگر برای بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی چاره‌اندیشی نشود نمی‌توان رشد اقتصادی را انتظار داشت.

وی با اشاره به خام‌فروشی در حوزه معادن گفت: تا زمانی که سنگ‌های معدنی استان خام‌فروشی شود و صنایع فرآوری و پایین‌دستی معادن توسعه نیابد، رشد اقتصادی مطلوب محقق نمی‌شود.

ضیائیان افزود: ۷۰ درصد شیر تولید شده در خراسان جنوبی به‌صورت خام به استان‌های همجوار ارسال و پس از فرآوری با قیمت چند برابر به استان بر می‌گردد که اگر به این موارد توجه نشود نه تنها به رشد هشت درصدی دست نمی‌یابیم بلکه با رشد منفی در استان روبه‌رو خواهیم بود و همچنان مشکلات باقی می‌ماند.

رشد اقتصادی و ارتقای بهره‌وری (تولید و اشتغال)، عدالت‌محوری و ثبات اقتصادی و ارتقای کیفیت بودجه‌ریزی از سیاست‌های مالی لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعلام شده و دولت برای سال آینده رشد اقتصادی هشت درصدی را هدف‌گذاری کرده است.

 

 

 

 

 

آغاز به کار هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور در بیرجند/۲-۳

آغاز به کار هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور در بیرجند

قائم مقام رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور با هدف توسعه صادرات محصولات کشاورزی و معرفی این محصولات در بیرجند برپا می‌شود.

محسن ارژنگی اظهار کرد: توسط سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی و با همکاری بنیاد توسعه و کارآفرینی استان هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور در نمایشگاه بین المللی استان راه اندازی می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: نمایشگاه تخصصی کشاورزی استان با هدف استفاده از آخرین دستاوردهای علم روز و معرفی پتانسیل ها، توانمندی ها و استعدادهای بخش کشاورزی ۹ استان کشور در قالب ۸۰ غرفه راه اندازی می‌شود.

قائم مقام رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، حضور تجار افغانستان در این نمایشگاه، بستر سازی برای تبادل اطلاعات و تجربیات کشاورزی از استانهای دیگر کشور و بحث توسعه صادرات و وجود ماشین آلات و ادوات کشاورزی جدید را از ویژگی‌های این نمایشگاه برشمرد.

ارژنگی ادامه داد: فلسفه این نمایشگاه‌ها بسترسازی برای تبادل اطلاعات و تجربیات افراد فعال در حوزه کشاورزی است تا تامین، تولید و توزیع نهاده‌های کشاورزی و توسعه صادرات با امضای تفاهم‌نامه‌هایی با کشور همسایه تسهیل شود.

وی با تاکید بر همراهی و همکاری سازمان‌ها برای تحقق این اهداف، یادآور شد: این نمایشگاه با مشارکت ۱۰۰ تولیدکننده کشاورزی از امروز به مدت چهار روز از ساعت ۱۶ تا ۲۱ شب دائر است و علاقه مندان می‌توانند از آن بازدید کنند.

 

 

 

کرونا را باور کردم

کرونا را باور کردم

بیرجند – ایرنا – «کرونا را باور کردم» جمله‌ای از یک بیمار کرونایی در بیمارستان است که می‌گوید بقیه هم کرونا و واکسن زدن را جدی بگیرند.

او می‌گوید: «هیچ وقت کرونا را باور نداشتم، نه آمارهایی که صدا و سیما در این ۲ سال اعلام کرد و نه مرگ اشخاصی که حتی از بستگان نزدیک بودند و روی تخت بیمارستان جان دادند اما الان که خودم به این ویروس گرفتار شدم فهمیدم کرونا هست».

اینها حرف‌های علی یک مبتلا به سویه جدید ویروس کرونا از نوع اُمیکرون است که چند روز پیش مبتلا و ۲ بار مجبور شده به بیمارستان مراجعه کند.

او که هیچ یک از سه دُز واکسن‌ کرونا را نزده، به گفته خودش همیشه خیال کرده که کرونا فقط یک شوخی سیاسی بین کشورهای جهان است و حالا که حدود ۸۰ درصد ریه‌هایش را درگیر کرده، کرونا را باور کرده است.

از آنجایی که می‌دانستم علی از مخالفان سرسخت واکسن کرونا است وقتی از بستری شدن وی در بیمارستان اطلاع پیدا کردم، شماره همسرش را گرفتم و خواستم هر طور شده او را برای مصاحبه مجاب کند.

بالاخره راضی شد و از طریق تماس تصویری با او در بیمارستان ارتباط برقرار کردم که اوضاع و احوالش را برای خبرنگار ایرنا شرح دهد اما سرفه امانش نمی‌دهد.

به او گفتم، می‌دانم در شرایطی نیستید که بخواهم از شما سوالی بپرسم اما در همین حالی که هستید فقط یک جمله به کسانی که کرونا را باور نکرده‌اند، بگویید.

او در پاسخ می‌گوید: «هیچ وقت کرونا را باور نداشتم، نه آمارهایی که صدا و سیما در این ۲ سال اعلام کرد و نه مردن اشخاصی که حتی از بستگان نزدیک بودند و روی تخت بیمارستان به نام کرونا جان دادند اما الان که بعد از گذشت ۲ سال خودم به این ویروس گرفتار شدم فهمیدم کرونا هست و همه آنچه که تاکنون از این ویروس گفتند درست بوده!»

و در آخر لابه‌لای سرفه‌های بی‌امان با صدایی نحیف اضافه می‌کند: «من که کرونا را باور کردم بهتر است بقیه هم باور کنند و واکسن بزنند».

اول باور نداشتیم تا اینکه…

مصاحبه را با همسرش ادامه می‌دهم؛ اینکه علی چطور مبتلا شد و چرا هیچ کدام از واکسن‌ها را نزده که پاسخ می‌دهد: همسرم راننده است و مدام به این شهر و آن شهر می‌رود؛ اوایل که کرونا آمده بود هیچ کدام باور نداشتیم و همان مهمانی‌ها و دورهمی‌های همیشگی پابرجا بود حتی عید دیدنی‌ را هم از همان ماه‌های اول که کرونا شیوع پیدا کرد، رفتیم.

وی می‌گوید: خودم پاییز ۹۹ مبتلا شدم که البته خیلی شدید نبود فقط در حد یک سرماخوردگی و از دست دادن حس بویایی و چشایی اما خانواده برادر و خواهرم خیلی شدید مبتلا شدند و از آن موقع ماسک زدن را جدی گرفتیم.

سمیه ادامه می‌دهد: اما در مورد واکسن خیلی تعلل کردیم زیرا همسرم از مخالفان سرسخت واکسن بود تا اینکه مادرم مبتلا شد و بعد از آن واکسن زد که من و بقیه اعضای خانواده هم واکسن زدیم.

وی با بیان اینکه به خاطر واکسن زدن مورد تمسخر همسرش بوده است می‌گوید: شرکتی که همسرم در آن کار می‌کرد تمامی راننده‌ها و کارکنان را به گرفتن کارت واکسن ملزم کرده بود اما او هر بار به دلیلی از واکسن زدن سر باز می‌زد و می‌گفت کرونایی وجود ندارد و این واکسن‌ها همه آب مقطر هستند!

از او درباره علائم کرونا در همسرش سوال می‌کنم که پاسخ می‌دهد: شب اول آن قدر حالش بد شد که مجبور شدیم نیمه شب او را به بیمارستان ببریم اما راضی نشد که بستری شود تا اینکه جواب تست همسرم مثبت و کم کم ریه‌ها درگیر شد که برادرش با اصرار او را در بیمارستان بستری کرد.

کرونا را باور کردم

تعلل در تزریق دز سوم واکسن و ابتلا به اُمیکرون

مریم شهروند دیگری در بیرجند است که در موج چهارم کرونا با شدت بالا به این ویروس مبتلا شد و تاکنون ۲ دز واکسن را دریافت کرده است.

وی با یادآوری اینکه بعد از عید نوروز حدود سه هفته درگیر کرونا بوده است می‌گوید: آن قدر این بیماری بر من سخت گذشت که می‌گفتم هر زمان واکسن برسد به هر قیمتی آن را تزریق می‌کنم.

این شهروند ادامه می‌دهد: دز اول و دوم را به‌موقع زدم اما برای دز سوم امروز و فردا کردم تا اینکه مجددا این بار به اُمیکرون مبتلا شدم البته شدت آن مثل بیماری قبلی نبود با این حال علائمی مثل سرفه‌های شدید و خشک، خارش پوست و کهیر در بدنم مانده که بعد از گذشت سه هفته همچنان با آن درگیر هستم.

توصیه وی این است که مردم کرونا را جدی بگیرند به‌خصوص در این شرایط که سرعت سرایت ویروس بالاست، ماسک بزنند و دورهمی نروند.

تقسیم کرونا در دورهمی فامیلی

سحر یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی است که عکس پدربزرگش را روی تخت بیمارستان به اشتراک گذاشته و خواسته برای شفای او که مبتلا به کرونا است، دعا کنند.

از او می‌پرسم پدربزرگتان چطور مبتلا شدند که پاسخ می‌دهد: ما یک دورهمی فامیلی خیلی بزرگ داریم که از قبل کرونا هر هفته یک شب به‌صورت دوره‌ای برگزار می‌کردیم اما با آمدن کرونا تعطیل شد.

این شهروند می‌گوید: بعد از اینکه بیشتر فامیل واکسن زدند از حدود ۶ ماه قبل مجددا این دورهمی راه افتاد تا اینکه حدود سه هفته پیش خانواده خاله‌ام به کرونا مبتلا شدند و همین طور ویروس در بین بقیه فامیل به سرعت بالا منتشر شد.

به گفته وی، پدربزرگش در همین دورهمی مبتلا شده اما ۲ دز واکسن کرونا را دریافت کرده و به خاطر بیماری زمینه‌ای و مشکل ریوی، شدت کرونا در او بیشتر شده است.

واکسیناسیون نیاز به بستری‌ را کاهش داد

موضوعی که دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی درباره آن می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیماران بدحال بستری در بیمارستان اغلب افرادی هستند که واکسینه نشدند یا واکسیناسیون را ناقص انجام داده‌اند.

غلامرضا شریف‌زاده بر مراجعه به‌موقع برای درمان کرونا هم تاکید و اضافه می‌کند: طبق پروتکل‌ها تا آزمایش پی. سی. آر بیمار مثبت نباشد، پزشک اقدام به بستری در بخش‌های کرونا نمی‌کند و زمانی این تصمیم گرفته می‌شود که بیمار مملو از ویروس است بنابراین حضور در بخش کرونا بر تعداد ویروس نمی‌افزاید بلکه مراقبت‌های تخصصی سبب کاهش ویروس و وضعیت نرمال بیمار می‌شود.

وی از تحلیلی می‌گوید که نشان داده تزریق واکسن کرونا در روزهای اوج پیک ششم کرونا در کاهش تعداد موارد بستری‌ اثرگذار بوده است.

بر این اساس تعداد موارد بستری‌ بیماران تنفسی و کرونایی این استان در روزهای اوج پیک ششم نسبت به میانگین روزهای اوج پیک پنجم، ۵۰ درصد کاهش یافته است.

شریف‌زاده معتقد است علت اینکه تعداد موارد مثبت ابتلا به کرونا در پیک ششم بالاست ولی کاهش بستری‌ها را داریم یا افراد با علائم خفیف مراجعه می‌کنند و نیاز به بستری ندارند این است که سطح پوشش واکسیناسیون در موج جدید بیماری نسبت به موج قبلی افزایش چشمگیری داشته است.

وی ادامه می‌دهد: اما تعداد افراد کرونا مثبت (مبتلایان جدید) در روزهای اوج پیک ششم نسبت به پیک قبلی افزایش محسوس داشته که یک دلیل عمده آن سرایت‌پذیری بالای سویه جدید کرونا (اُمیکرون) نسبت به سویه‌های قبلی بوده و تعداد فوتی‌ بیماران کرونایی هم در موج جدید بیماری، تا حدودی بیشتر است.

کرونا را باور کردم

عواقب واکسن نزدن از زبان متخصص

رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند هم معتقد است افرادی که واکسینه نشدند ۶ برابر بیشتر به کرونا مبتلا می‌شوند.

دکتر مسعود ضیایی علل افزایش ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی را برگزاری دورهمی‌ها و کاهش رعایت پروتکل‌ها می‌داند و می‌گوید: با زدن واکسن امکان ابتلا وجود دارد ولی اتفاق خوبی که افتاده و تحقیقات نشان داده افرادی که واکسینه نشدند ۶ برابر بیشتر از افراد واکسینه به بیماری مبتلا می‌شوند و ۱۴ برابر بیشتر احتمال فوت آنان وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: اگر واکسن بزنیم هم خطر ابتلا کمتر می‌شود و هم خطر موارد شدید و مرگ ناشی از بیماری کمتر خواهد شد لذا توصیه ما تکمیل واکسیناسیون است.

رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند می‌گوید: بستری بیماران کرونایی و بدحال در این بیمارستان روند صعودی دارد و ابتلا به اُمیکرون در افرادی که واکسن نزده‌اند، بیشتر است.

به گفته وی در حال حاضر به علت شدت واگیری این سوش کرونا، تمامی بخش‌های بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند تکمیل شده است و در بخش مراقبت‌های ویژه و سایر بخش‌ها بسیاری از بیماران بدحال و سن بالا با مشکلات متعدد بستری هستند.

اُمیکرون را دست کم نگیریم

متخصص بیماری‌های عفونی ادامه می‌دهد: برخی افراد، اُمیکرون را دست کم می‌گیرند در حالی که ابتلا به اُمیکرون در افرادی که واکسن نزده‌اند، بیشتر است؛ این سوش را ما در زنان باردار، اطفال و نوجوانان و برخی افراد بالغ که واکسیناسیون را انجام نداده‌اند، شاهد هستیم و بیماری در این افراد با شدت بیشتری نشان داده می‌شود.

وی یادآور می‌شود: برخی موارد کرونا خفیف و گذرا هستند ولی افرادی که دارای بیماری‌هایی از جمله فشارخون، دیابت، چاقی و سرطان هستند و داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی را مصرف می‌کنند و افرادی که واکسن دریافت نکرده‌ یا باردار هستند، باید کرونا را جدی بگیرند.

همزمان با افزایش موارد سرپایی و بستری بیماران کرونایی از هفته اول بهمن امسال و ورود کشور به پیک ششم کرونا، میزان ابتلای کودکان به بیماری کووید۱۹ نیز نسبت به موج‌های قبلی این بیماری افزایش محسوس داشته و واکسیناسیون کودکان مورد تاکید است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و براساس آخرین به‌روز رسانی نقشه کرونایی کشور، ۱۰ شهرستان‌ این استان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارند و شهرستان خوسف هم در وضعیت نارنجی (پرخطر) است بنابراین هیچ شهرستانی در خراسان جنوبی به رنگ زرد و آبی نیست.

 

 

 

رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان ولیعصر (عج):

روند بستری بیماران کرونایی در بیرجند صعودی است/۵-۷

روند بستری بیماران کرونایی در بیرجند صعودی است

رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند گفت: بستری بیماران کرونایی و بدحال در این بیمارستان روند صعودی دارد و ابتلا به اُمیکرون در افرادی که واکسن نزده‌اند، بیشتر است.

مسعود ضیایی” گفت: در حال حاضر به علت شدت واگیری این سوش کرونا، تمامی بخش‌های بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه در بخش مراقبت‌های ویژه و سایر بخش‌ها بسیاری از بیماران بدحال و سن بالا با مشکلات متعدد بستری هستند، یادآور شد: متاسفانه برخی افراد، اُمیکرون را دست کم می‌گیرند در حالی که ابتلا به اُمیکرون در افرادی که واکسن نزده‌اند، بیشتر است.

رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) ادامه داد: این سوش را ما در زنان باردار، اطفال و نوجوانان و برخی افراد بالغ که واکسیناسیون را انجام نداده‌اند، شاهد هستیم و بیماری در این افراد با شدت بیشتری نشان داده می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اهمیت تکمیل واکسیناسیون کرونا، خاطرنشان کرد: برخی موارد کرونا خفیف و گذرا هستند ولی افرادی که دارای بیماری‌هایی از جمله فشارخون، دیابت، چاقی و سرطان هستند و داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی را مصرف می‌کنند و یا افرادی که واکسن دریافت نکرده‌ یا باردار هستند، باید کرونا را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه نباید فقط به میزان سطح اکسیژن خون توجه کرد، ادامه داد: در افرادی که جوان هستند شاید میزان اکسیژن خون نرمال باشد ولی ممکن است دچار درگیری ریه شده باشند.

ضیایی اضافه کرد: علائمی مانند احساس نفس تنگی، قطع نشدن تب‌، خلط خونی و سرفه‌های خلط‌دار شدید نشان از درگیری دستگاه تنفسی تحتانی و ریه دارد که شاید نیاز به انجام سی تی اسکن و سایر اقدامات درمانی باشد.

وی با توصیه به مصرف کافی مایعات، یادآور شد: در برخی افراد با توجه به توصیه برای مصرف بیشتر مایعات، این اقدام ممکن است باعث بروز رفلاکس و برگشت محتویات معده به داخل مری، سرفه و سوزش مری و گلو می‌شود.

رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند، ادامه داد: افراد برای گلودرد نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارند و خیلی از محلول‌های شست و شو از جمله سرم شست و شو نرمال سالین، داروهای مسکن، مایعات گرم و استراحت می‌تواند به بهبود مبتلایان کمک کند.

وی با بیان اینکه اطفال اغلب دچار کرونای خفیف می‌شوند، یادآور شد: علائم کرونا در کودکان بعد از دو یا سه روز با مصرف استامینوفن، بروفن یا شربت ضدسرفه قطع می‌شود اما تب‌های طولانی، نفس‌های تند، خواب‌آلودگی و مشاهده لب‌های کبود و تشنج کودک جزء علائم هشدار است که باید مراجعه و پیگیری شود.

ضیایی با اشاره به اینکه کودکان می‌توانند انتقال‌دهنده کرونا باشند، افزود: دوره اصلی انتقال اُمیکرون پنج روز است و افراد مبتلا می‌توانند بعد از این مدت با استفاده از دو ماسک از دو جنس مناسب و متفاوت در محل کار خود حاضر شوند اما دوره انتقال بیماری تا ۱۰ روز می‌تواند ادامه داشته باشد.

وی تاکید کرد: البته اگر بعد از پنج روز بیمار دچار تب شده و علائم تنفسی شدید داشته باشد، باید از حضور در محل کار پرهیز کند.

متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: اگر تست کرونای فردی در خانواده‌ای مثبت شد، نیاز به انجام تست در بقیه افراد نیست و سایر اعضای خانواده می‌توانند مثبت باشند.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*