اخبار خراسان جنوبی/

امام جمعه بیرجند: مربیان و اساتید جنایات غرب را تبیین کنند

امام جمعه بیرجند: مربیان و اساتید جنایات غرب را تبیین کنند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: مربیان و اساتید حلقه‌های صالحین آفت وجود جنایتکاران غربی را تبیین کنند و اگر تبیین صورت نگیرد، جای جلاد و شهید عوض می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی  در دیدار شبکه تربیتی صالحین شهرستان فردوس افزود: اصل کار شما مشخص و آن تربیت شجره طیبه صالحین است.

وی اظهار داشت: مربی و استاد با همه تجربه لازم برای پرورش شجره طیبه صالحین می‌خواهد آنچه وظیفه او است را انجام دهد تا به ثمره‌ای که دائم است، برسد.

امام جمعه بیرجند گفت: اسلام از گذشته در انزوا بوده به همین دلیل هم فراموش شده است، اندیشه تشیع نیز به عنوان پیروی از اهل بیت (ع) که اسلام ناب است در انزوا بوده لذا تجربه کار از آنها گرفته شده و البته در طول تاریخ شیعه حکومت داشته و خدمات زیادی هم انجام داده‌ اما در سیستم اسلامی نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه شما انجام می‌دهید در واقع احیای اسلام ناب است که در یک سیستم اسلامی باید انجام شود و در مقابل هزاران مانع نیز وجود دارد که در این جهت توصیه می‌شود در استان از تجربیات هر شهرستانی که ابتکار، نوآوری و نقطه قوتی دارد، استفاده شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: در ارتباط با بقیه استان‌ها هم این موارد تنظیم شود تا الگوبرداری صورت گیرد، وقتی از یک جا در تجربه به نتیجه رسیدیم، لزومی ندارد که مجدد همگان همان را تجربه کنند لذا روی این موضوع باید یک جمع‌بندی وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: شجره طیبه صالحین که در زمین حکومت اسلامی است نیازمند نور و تغذیه است که باید به آن برسد، در این موضوع آفات و موانع مسیر نیز باید شناسایی و با آن برخورد شود بنابراین اولویت‌شناسی نسبت به آفات مسیر این شجره طیبه بسیار مهم است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: آنچه درونی است، نفس است و آنچه بیرونی ممکن است علل و اسباب مختلفی داشته باشد اما آنچه مواجهه صد درصد با آن وجود دارد اندیشه‌های مخالف و برانداز است که ما از آن به غرب تعبیر می‌کنیم و منظور ما از غرب، غرب جغرافیایی و جمعیتی نیست بلکه غرب یک تفکر است که ممکن است در شرق و در خانه من و شما زندگی کند و این دشمن باید شناخته شود.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اصرار زیادی بر مساله جهاد تبیین دارند و خطر نبود آن را هم می‌فرمایند که اگر تبیین صورت نگیرد جای جلاد و شهید عوض می‌شود و حق و باطل و وحشی‌گری با تمدن جابه‌جا می‌شوند، اینکه گاهی از فضاهای تبلیغاتی به قتلگاه جوانان و نوجوانان تعبیر می‌کنند، موید همین موضوع است.

امام جمعه بیرجند اظهار داشت: ما باید طرحی مناسب را به‌درستی انجام دهیم و آن را به مخاطبانمان ابلاغ کنیم که اگر این مهم اتفاق بیفتد در آن صورت امید است فرهنگ و سیاست غرب در جامعه ما مخاطب نداشته باشد و در کنار طرح‌های مختلف، شناسایی و شناساندن ماهیت غربی که مرکز اصلی آن اروپا است، خیلی مهم است.

وی گفت: اروپایی‌ها وحشی‌گری را به جای تمدن قالب می‌کنند و ممکن است در لفافه‌های خاصی دستکش مخملی را روی چنگ آهنی بپوشند، گاهی هم ممکن است سم را در قالب شیرینی به یک نوجوان ناآگاه بدهند و این‌ها رایج است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی تاکید کرد: ما باید طرحی داشته باشیم که این واقعیت‌‎ها را به‌گونه‌ای برملا کنیم تا همانگونه که مردم از یک مار، عقرب و گرگ درنده می‌ترسند و پرهیز می‌کنند از این وحشی‌ها که به مراتب گزنده‌تر و درنده‌تر هستند پرهیز کنند.

وی افزود: دنیا در وحشی‌گری اینها در آتش می‌سوزد اما شیوه تبلیغاتی‌شان بسیار فنی بوده به همین دلیل مشکل است که ما به بچه خودمان هم بفهمانیم این دشمن است و تبیین این مساله بسیار مهم است.

رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی بیان کرد: شناسنامه و هویت غربی‌ها مشخص است ولی ما نسبت به آن کار نکردیم، اگر کار هم بکنیم شیوه‌های تبلیغاتی را بلد نیستیم؛ ما کجا و تبلیغات آنها کجا لذا ما با این دست پر، غنا، این مردم و ظرفیت‌های فراوان نتوانستیم روی فرزندان خودمان هم تاثیر بگذاریم به دلیل اینکه جوانان از آنها تاثیرپذیر هستند اگر می‌توانستیم تاثیرگذار باشیم فرزندانمان از آنها پرهیز می‌کردند در حالی که واقعیت آنها مصداق واقعی آیه إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ است.

وی گفت: آمریکا امروز سرکرده استعمار غرب است و اروپایی‌ها با دروغ‌هایی که ساختند به قاره آمریکا ورود پیدا کردند و ۶۰ تا ۸۰ میلیون نفر از مردم بومی آن را کشتند و روی قبرشان حکومت سفیدپوستان اروپا را به عنوان ایالات متحده آمریکا ساختند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: آنها تهمت و دروغ را می‌سازند، چند برابر بزرگ می‌کنند در صورتی که چیزی نبوده، آنها با استفاده از تبلیغات فنی این دروغ‌ها را به تغذیه انسان‌های نادان در می‌آورند و ما نمی‌توانیم جنایات وحشت‌زایی را که در گذشته و امروز در سراسر دنیا انجام می‌دهند، حتی برای فرزند خود تبیین کنیم.

وی گفت: مدتی قبل بود که قبرهای کودکان بومی در کانادا پیدا شد که آنها را به عنوان و بهانه تحصیل و دوره آموزش شبانه‌روزی از خانواده‌ها گرفتند و بعد آنچه به سر آنها درآوردند شرم‌آور است، در آخر هم قبرهایشان به‌صورت دسته‌جمعی پیدا شد و تعجب اینجاست که کلیسا هم با این‌ها همراه بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: جنایتکاران غربی در دوران‌هایی به اسم جنگ‌های صلیبی مسلمان‌ها را می‌گرفتند و در روغن زیتون داغ می‌انداختند، هیچ آفتی برای بشر بدتر از این تفکر، سیاست و فرهنگ نبوده و نخواهد بود.

وی افزود: اینشتین گفت من به پروفسور حسابی خیلی احترام می‌گذارم چون وقتی که ما اروپایی‌ها آدم می‌خوردیم ایرانی‌ها متمدن بودند، وراثت تمدن شرق و بیشتر از آن تمدن اسلامی و وحی بر هیچ کس پوشیده نیست و امروز وحشی‌های اروپا روی ما تاثیر می‌گذارند و ما متاسفانه در سیستم تبلیغاتی ضعیف هستیم، از این نوع مسایل که هر روز هم در خبرها گفته می‌شود رد می‌شویم و توجهی نداریم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: وقتی خبر به امام علی (ع) رسید خلخال از یک زن یهودی که در پناه مسلمین بوده را دزدیده‌اند و هیچ کسی به دادش نرسیده می‌فرماید اگر مرد از این غصه دق کند و بمیرد جا دارد، حالا شما ملاحظه می‌کنید که آنها انواع بازی‌ها که داعش نمونه‌ای از آن است را بر سر انسان‌ها چه شیعه و چه سنی در می‌آورند و ما چه می‌کنیم؟

وی افزود: استکبارگران بعد از جنگ جهانی برخلاف همه قوانین به ۵۰ کشور به گونه‌های مختلف ورود کردند اما انگار نه انگار که چنین اتفاقی افتاده است، بیش از ۷۰ سال است که فلسطین را اشغال کردند، با دروغی که در قضیه برج‌های دوقلو ساختند دو کشور عراق و افغانستان را اشغال و همه جا را ویران کردند و مردم را کشتند.

امام جمعه بیرجند گفت: کمترین آماری که اعلام می‌شود مبنی بر این است که آنها در این مدت ۲۰ هزار کودک را کشتند، به هر کشوری که وارد می‌شوند زیرساخت‌ها را خراب می‌کنند، امنیت را از مردم می‌گیرند و مردم آواره می‌شوند.

وی ادامه داد: مردمی هم که زنده در این جنگ‌ها جان سالم به در می‌برند وقتی در قالب پناهجو به کشورهای دیگر می‌روند، در دریا غرق می‌شوند، بین راه از سرما می‌میرند یا وقتی وارد کشورهای اروپایی می‌شوند اخبار گزارش می‌دهد چند هزار کودک و پناهجو در اروپا ناپدید شدند، ناپدید شدند یعنی چه بلایی سر آنها آوردند؟ مدتی بعد می‌گویند چند هزار نفر دیگر ناپدید شدند، در همین هفته گذشته رسانه‌ها گفتند در یک سال ۳۸ هزار نفر در کوچه و خیابان‌های آمریکا ترور شدند؛ وحشی‌گری بدتر از این وجود دارد؟

وی گفت: ما این وحشی‌گری‌های غرب را نمی‌توانیم در خانه خودمان برای فرزندمان تبیین کنیم، ما همه چیز داریم اما از نظر تبلیغاتی ضعیف هستیم و دشمنان چیزی ندارند و روی هر جنایتی با آب و تاب و تبلیغات فراوان مانور می‌دهند لذا می‌بینید در جمهوری اسلامی افرادی هستند که به جای اینکه روی به قبله بخوابند رو به انگلیس می‌خوابند و ما با چنین آفت‌هایی مواجه هستیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: آنها ۷۰ سال است کشور فلسطین را با دروغ “سرزمین بدون جمعیت برای جمعیت بدون سرزمین” اشغال کرده‌اند و تاریخ نشان می‌دهد که فلسطین بدون جمعیت باشد؟ فلسطین یکی از نقاط قدیمی مسکونی است و ۷۰ سال است که در آنجا مردم را کشتند و آواره کردند، ما هم نتوانستیم روی این موضوع بگوییم که چه خبر است.

وی گفت: آنها یک دروغ دیگر هم ساختند و گفتند آلمانی‌های نازی شش میلیون یهودی را سوختند، حتی همان فرانسه قانون ساخته که اگر کسی در این دروغ تشکیک کند باید جرم شود، هم شکنجه شود و هم به زندان برود که این هم قانون محیط آزاد آنهاست.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: به این جهت این سرزمین بدون جمعیت را به این مردم بدون سرزمین می‌دهند که آنها مظلوم واقع شده‌اند و اروپایی‌ها شش میلیون نفرشان را سوخته‌اند و فلسطینی‌ها باید جور آن را بکشند، مسلمانان هم از دور نگاه می‌کنند و دشمن هم از این افراد نادان القاعده، داعش، سپاه صحابه و سایر می‌سازد و به جان و ناموس مسلمان‌ها می‌اندازد و ما نمی‌‎توانیم حقایق را بیان کنیم.

وی اظهار داشت: مدعیان حقوق بشر و کودکان آماری بدهند که چقدر از کودکان فلسطینی در زندان‌ها هستند، چقدر را کشتند و به چه دلیل کشتند؟ صهیونیست‌ها هر روز فلسطینی‌ها را از خانه‌هایشان بیرون می‌کنند، خانه‌های آنان را تخریب می‌کنند و برای خود خانه می‌سازند؛ سازمان ملل، شورای امنیت و حقوق بشر هم چیزی نمی‌­گویند و همه اینها به خاطر این بوده که ما نتوانستیم این مسایل را به‌خوبی تبیین کنیم.

امام جمعه بیرجند افزود: ماهیت و شناسنامه ننگین این جنایتکاران باید در خانه، مدرسه، دانشگاه، بازار و جامعه گفته و مشخص شود چه کسانی هستند و چه برنامه‌های شومی را اجرا می‌کنند تا ذات درنده آنان مشخص شود، در جنگ جهانی اول و دوم بیش از ۵۰ میلیون انسان را کشتند و در این کشتار چه هدف و دلیلی وجود داشت؟

وی گفت: مربیان و اساتید حلقه‌های صالحین در کنار ساختار این شجره طیبه، تربیت و اخلاق اسلامی که هدف انبیاء است و کرامت انسانی که فلسفه خلقت است باید آفت وجود جنایتکاران غربی را تبیین کنند و اگر تبیین نکنیم کشاورز هم هرچه زحمت بکشد و محصولش رشد کند، پیش از اینکه محصول به برداشت برسد آفت همه را از بین می‌برد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: خدای متعال این انقلاب را ابتدا از جهت پیروزی یاری فرموده والا در برابر آن عناصر کمونیست و لیبرال پیروزی ممکن نبود، بعد از انقلاب هم هرجا فتنه‌ها خیلی شدید شد و از دست هیچ کدام ما کاری ساخته نبود دست خدا بود که کارساز شد.

وی گفت: در این مقطع نیز بعد از آن همه آیه‌های یأس و ناامیدی و هشت سال ننگین گذشته و جریانات قبل از آن و دولت اصلاحات، نفوذهای بیگانه و تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری آنها دیدید که در شرایط کرونایی سخت مجلس و دولتی انقلابی و قوه قضاییه با تجربه روی کار آمد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: همسو بودن قوای سه‌گانه در سایه فرمایشات و رهنمودهای حکیمانه و الهام‌گونه مقام معظم رهبری و حضور پرشور این مردم در صحنه باعث شکست مجدد دشمنان شد، خدا به قلب مردم انداخت و در ۲۲ بهمن سنگ تمام گذاشتند در حالی که دشمنان سال‌هاست می‌گویند دیگر ۱۳ آبان و ۲۲ بهمنی وجود نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: به کوری چشم آنها رهبر معظم انقلاب همان وقتی گام دوم انقلاب را نوشتند که موانع جلوی راه بود که این خودش یک کرامت بود اما الان وقت اجرا است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: خداوند شما را در این خدمت بزرگ الهی و انسانی حفظ کند، به امید خدا این هدف عالی و تقویت شجره طیبه صالحین برای کل بشر ثمر خواهد داشت که دلیلش نفوذ انقلاب اسلامی ایران است که با این همه سختی‌ها و آفت‌ها در منطقه حرف اول را می‌زند و در جهان هم حرف برای گفتن دارد.

وی افزود: حتی همان ملت‌های کشورهای فاسد غربی امروز آمادگی دارند حرف شما را بشنوند منتهی شما برای رساندن پیام به آنها، نیازمند یک طرح کارشناسی هستید.

سی امین جشن گلریزان، ۴ اسفند در خراسان جنوبی

جشن گلریزان درآستانه نوروز برای کمک به نیازمندان، چهارشنبه چهارم اسفند در خراسان جنوبی برگزار می شود.

مسئول برگزاری جشن گلریزان در استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما با بیان اینکهسی امین جشن گلریزان، 4 اسفند در خراسان جنوبی برای دومین سال جشن گلریزان به صورت مجازی و رسانه‌ای در سطح استان برگزار می‌شود، گفت: این جشن به صورت مجازی و زنده از شبکه استانی خاوران پخش خواهد شد.

قمری گفت: سال گذشته به همت مردم خراسان جنوبی ۷ میلیارد ریال عایدات جشن جمع آوری شد که حدود شش هزار و  ۸۰۰ دست لباس تهیه و بین ۹۱ مدرسه در شهرستان بیرجند و ۵ شهرستان استان توزیع شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خراسان جنوبی بیشترین ورودی زندانی را در کشور دارد

کشف ۷۰ تن مواد مخدر در خراسان جنوبی فاجعه است

 

خراسان جنوبی بیشترین ورودی زندانی را در کشور دارد

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی گفت: بیشترین ورودی زندانی در کشور نسبت به جمعیت مربوط به استان خراسان جنوبی است.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی در نشست هیئت اندیشه‌ورز سازمان بسیج حقوقدانان با هیئت رئیسه مجمع بسیجیان خراسان جنوبی اظهار داشت: در نظام جمهوری اسلامی این همه اختلاف حقوقی و موضوعات کیفری زیبنده نیست و باید مسئولان و حاکمیت به‌گونه‌ای کار فرهنگی اجرایی و اقتصادی انجام دهند که نیازی به مراجعه مردم به دستگاه قضایی در امور حقوقی نباشد.

 

 رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: یکی از مهمترین معضلات ما در استان مواد مخدر است و همه مشکلات فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی ریشه در مواد مخدر دارد.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی افزود: در زمینه کاهش ورودی پرونده‌ها اول باید دانش حقوقی مردم را افزایش دهیم دوم اینکه از عوامل جرم‌زا در جامعه جلوگیری کنیم.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی پیشگیری از وقوع جرم برای کاهش ورودی پرونده‌ها را بسیار موثر دانست و عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین معضلات در خراسان جنوبی بحث موادمخدر است و اگر بتوانیم این استان را در این زمینه پاک کنیم هیچ مشکلی نداریم، زیرا تمام معضلات و مشکلات فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی ریشه در موادمخدر دارد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: در استانی با ۸۰۰ هزار نفر جمعیت در ۱۰ ماه امسال بیش از هشت هزار نفر در رابطه با جرایم مواد مخدر دستگیر شدند که در مقایسه با جمعیت استان یک در هزار می‌شود و عدد بالایی است.

وی افزود: کشفیات بیش از ۷۰ تن مواد مخدر در استان فاجعه است در حالی که چند برابر این مقدار هم از استان عبور می‌‎کند.

حمیدی بیان کرد: حدود ۸۱ درصد از جمعیت زندانیان خراسان جنوبی مربوط به موادمخدر است و این معضل بسیار بزرگی است که باید حل شود.

 

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی گفت: در این مدت هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو در جاده‌های استان در ارتباط با مواد مخدر توقیف شده و حدود ۸۱ درصد زندانیان خراسان جنوبی مربوط به مواد مخدر است که اگر اینها را نداشتیم زندان‌های ما یک پنجم ظرفیت فعلی بود.

وی مطالبه‌گری از مسوولان را نیز در پیشگیری از وقوع جرم و تشکیل پرونده موثر خواند و اظهار داشت: خیلی از پرونده‌ها مربوط به ترک فعل مدیران است.

حجت الاسلام حمیدی افزود: ترویج فرهنگ صلح و سازش اقدام دیگری است که باید در اولویت قرار گیرد و صلح و سازش جزو فرهنگ دینی ما است که هرچه در این زمینه کار کنیم بسیاری از آسیب‌ها کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در کنار صلح و سازش باید به فرهنگ عذرخواهی هم بپردازیم و همیشه نباید از شاکی درخواست گذشت داشته باشیم بلکه متهم هم باید عذرخواهی کند.

 

وی با بیان اینکه صدها پرونده کلاهبرداری که در دادگاه‌ها تشکیل می‌شود ناشی از ضعف حقوقی مردم است که طرح هر مسجد یک حقوقدان طرح بسیار خوبی است که باید آن را در مساجد اجرا کنیم گفت: خدمات قضایی در موارد ضروری باید به رایگان در اختیار مردم قرار دهیم.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی تاکید کرد: هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج حقوقدانان باید به عنوان یکی از وظایف خود در کنار دیگر برنامه‌های سال آینده در بحث جهاد تبیین مورد تاکید رهبری را در دستور کار خود قرار دهند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: تقویت بنیه اعتقادی، بصیرتی، سیاسی و انقلابی بسیج در سطوح مختلف نیاز است که در کلیات برنامه‌های سال ۱۴۰۱ باید پیش‌بینی شود.

سردار علی قاسمی افزود: تقویت نهاد خانواده به عنوان محور اصلی تربیت و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و پیشنهاد هر مسجد یک حقوقدان حرکت مثبتی برای رسیدگی مسایل جامعه در مسجد است که باید محله اسلامی و مسجد اسلامی تقویت شود.

وی گفت: گسترش گفتمان اجتماعی، عدالت‌محوری، مبارزه با فساد و رفع محرومیت‌ها باید در اولویت قرار گیرد که خوشبختانه قوه قضاییه و بسیج در این زمینه ورود کرده‌اند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی اظهار داشت: گسترش و تقویت همکاری و هم‌افزایی بین اقشار بسیج از دیگر اقدامات است که باید بتوانیم از سایر اقشار تخصصی بسیج در این زمینه استفاده کنیم.

 

 

 

نمایشگاه عرضه توانمندی و تولیدات صندوق‌های قرض الحسنه در بیرجند

نمایشگاه عرضه توانمندی و تولیدات صندوق‌های قرض الحسنه فردا در بیرجند برگزار می شود.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) استان گفت: این نمایشگاه فردا دوشنبه دوم اسفند لغایت ششم اسفند برای بازدید عموم دایر است.

هنری افزود: در این نمایشگاه محصولات صنایع دستی، موادغذایی و تولیدات خانگی روستاییان خراسان جنوبی در قالب ۴۰ غرفه به مدت ۵ روز در محل میدان ابوذر بیرجند عرضه می شود.

به گفته وی ایجاد صندوق‌های قرض الحسنه یکی از برنامه‌های بسیج سازندگی در راستای اشتغال و توانمندسازی در نقاط روستایی برای تقویت روحیه اتحاد و همدلی بین مردم است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۰ نفر از تسهیلگران سازمان بسیج سازندگی در بحث آموزش‌های میدانی همکاری دارند، گفت: توانمندسازی و ظرفیت سنجی در مناطق روستایی و محلات حاشیه شهر‌های این صندوق‌های قرض الحسنه با محوریت مساجد استان در حال پیگیری است.

وی صندوق‌های قرض‌الحسنه را تسهیل‌گر بین نهاد‌های حمایتی و مردم دانست و افزود: باید از حمایت همه مجموعه‌ها و مشارکت بسیج سازندگی برای پایدارسازی و ظرفیت بازاریابی برای این صندوق‌ها استفاده شود.

 

 

 

 

اعلام برترین های هفته پنجم مسابقات دارت جام نبض طبس/۷

 

هفته پنجم مسابقات دارت جام نبض در دو بخش بانوان و آقایان در خانه دارت باشگاه پایار با حضور ۱۸ نفر شرکت کننده برگزار شد که در پایان در بخش بانوان سیده‌ملیحه قریشی‌زادگان مقام اول، هیوا محمدی مقام دوم و  آسیه ملکی و ویدا کفاشی مقام سوم مشترک را کسب کردند. در بخش آقایان نیز مهدی چمنزاری مقام اول، علیرضا وکیل‌زاده مقام دوم و محمد ابراهیمی و مهدی وکیل‌زاده مقام سوم مشترک را بدست آوردند.

 

هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور خراسان جنوبی _ بیرجند

حسین خوشایند گفت: هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور اول تا چهارم اسفند ماه ۱۴۰۰ در محل نمایشگاهای بین المللی خراسان جنوبی شهر بیرجند برگزار می شود.

به گزارش خاورستان، حسین خوشایند دبیر اجرایی هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور در جمع خبرنگاران گفت: هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور اول تا چهارم اسفندماه با هدف معرفی پتانسیل ها و توانمندی های بخش صنعتی کشاورزی از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در نمایشگاه بین المللی بیرجند برگزار می شود.

وی با اشاره به این که این نمایشگاه با رویکرد اهمیت به سلامت و تغذیه مردم برگزار می شود افزود: ایجاد تبادل اطلاعات در زمینه تامین، تولید و توزیع نهاده ها ، فراهم شدن زمینه ها برای توسعه صادرات، معرفی پتانسیل های بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی، میزان سطح کشت محصولات و احداث طرح گلخانه ای ۱۰۰۰هکتاری از اهداف برگزاری این نمایشگاه دانست.

خوشایند با اشاره به این که هشتمین نمایشگاه تخصصی شرق کشور در فضایی به وسعت ۵ هزار متر مربع برگزار می شود ادامه داد: بیش از ۴۰ شرکت استانی و ملی و ۴۰ نفر تولید کننده بخش کشاورزی با حمایت خوشه خشکبار استان در این نمایشگاه حضور دارند و هیئت تجاری از افغانستان مهمان این نمایشگاه خواهند بود.

وی اظهار داشت:این نمایشگاه در بخش های مختلف ماشین آلات،تجهیزات،کود و نهادهای کشاورزی، باغبانی و گلخانه، گل و گیاه، سامانه های نوین آبیاری،زهکشی مقام سازی گیاه در مقابل فساد، اتوماسیون محصولات و صنایع وابسته و شرکت های دانش بنیان خواهد بود.

خوشایند افزود: همزمان با برگزاری این نمایشگاه نشست های تخصصی جانبی متنوع در مباحث موضوعی توسط متخصصان و کارشناسان صنعت تولید در کشاورزی برگزار خواهد شد و فضای VIP جهت متقاضیان غرفه های ویژه و فضای اختصاصی جهت مذاکرات B2B ، از امکانات ویژه این نمایشگاه است .

به گفته وی در برگزاری این نمایشگاه تعدادی از دستگاه های اجرایی از جمله جهاد کشاورزی، اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی، شرکت شهرک های صنعتی، کمیته امداد امام خمینی( ره )،سازمان صمت، پارک علم و فناوری، اتاق بازرگانی، تعاون روستایی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی همکاری داشتند.

وی اظهار امیدواری کرد: با کمک شرکت نمایشگاههای بین المللی بیرجند بتوانیم نمایشگاهی در خور شان مردم خراسان جنوبی برگزار کنیم و از مردم دعوت می کنیم در ایام نمایشگاه با حضور خودشان مشوق عزیزانی که در این نمایشگاه غرفه دارند باشند و از دستاوردهای کشاورزی در خراسان جنوبی مطلع شوند.
خوشایند از پشتیبانی مجموعه بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون خراسان جنوبی که پیشنهاد و مجری برگذاری نمایشگاه تخصصی کشاورزی بوده تقدیر و تشکر کرد.

 

راه اندازی هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور

هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور در محل نمایشگاه بین المللی استان راه اندازی می شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، از سوی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی و با همکاری بنیاد توسعه و کارآفرینی استان هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور در نمایشگاه بین المللی استان راه اندازی می شود.

قائم مقام رئیس سازمان جهادکشاورزی استان صبح امروز در نشست خبری گفت: نمایشگاه تخصصی کشاورزی استان با هدف استفاده از آخرین دستاوردهای علم روز و معرفی پتانسیل ها، توانمندی ها و استعدادهای بخش کشاورزی ۹ استان کشور در قالب ۸۰ غرفه راه اندازی می شود.

ارژنگی حضور تجار افغانستان در این نمایشگاه، بستر سازی برای تبادل اطلاعات و تجربیات کشاورزی از استانهای دیگر کشور و بحث توسعه صادرات و وجود ماشین آلات و ادوات کشاورزی جدید را از ویژگی های این نمایشگاه برشمرد.

وی همچنین گفت: این نمایشگاه با مشارکت ۱۰۰ تولیدکننده کشاورزی از امروز به مدت چهار روز از ساعت ۱۶ تا ۲۱ شب دائر است و علاقه مندان می توانند از آن بازدید کنند.

 

 

آثار ثبت‌ شده استان خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی به ۹۷۳ اثر رسید/۲-۳

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی گفت: «با ثبت ۵ اثر طبیعی و ۱ بنای واجد ارزش تعداد آثار ثبت شده در میراث ملی استان خراسان جنوبی به ۹۷۳ اثر رسید.»

 

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علی شریعتی‌منش اظهار کرد: «این آثار شامل کال سردر و پدیده زمین شناسی چین جعبه‌ای طبس، درخت چنار کهنسال مهوید فردوس، درخت کهنسال بادامک قاین، درخت کهنسال شاه توت روستای افین زیر کوه و بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند است.»

معاون میراث‌فرهنگی گفت: «اکنون ۷۹۰ بنا و محوطه تاریخی و فرهنگی، ۲ اثر میراث معماری صنعتی، ۸۰ اثر طبیعی، ‌۸۸ اثر معنوی و ۱۳ شیی تاریخی در استان ثبت شده است.»

دو پرونده پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس خراسان جنوبی به ثبت رسید/۳

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت:‌«دو پرونده پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس استان، در اولین همایش پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس مطرح و به ثبت رسید.»

 

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید‌احمد برآبادی اظهار کرد: «این همایش که در ۲۴ و ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در شهرستان ماهشهر استان خوزستان برگزار شد از ۴۰ پرونده‌ای که استان‌های مختلف کشور به اداره کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی ارسال کرده بودند، نهایتاٌ ۶ پرونده ثبت شد.»

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: « دو پرونده پاسداری از مراسم کوزه شکنی شهرستان قاینات و پاسداری و حمایت از استاد ذوالفقار بیتانه در دوتارسازی شهرستان فردوس از جمله این شش پرونده بود که در همایش مطرح و جزء اولین پرونده‌های پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.»

برآبادی بیان کرد: «خراسان جنوبی تنها استان کشور بود که ۲ پرونده در این همایش به ثبت رساند.»

دستگیری یک کلاهبردار در بیرجند/۴

جانشین انتظامی بیرجند از بازداشت یک کلاهبردار با کشف ۴ فقره کلاهبرداری در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ شکوهی راد گفت: با مراجعه یک شاکی به “کلانتری ۱۲” شهرستان بیرجند که مدعی بود فردی ناشناس به مغازه ام مراجعه و اقلامی را به عنوان خرید برداشته و به بهانه آوردن کارت بانکی از داخل ماشین خود با اقلام خریداری شده از مغازه ام خارج شده و بدون این که هزینه آن را پرداخت کند با خودرو  متواری شد که در این خصوص موضوع پیگیری و در دستور کار پلیس قرار گرفت.
وی افزود: مأموران انتظامی کلانتری ۱۲ شهرستان بیرجند با تحقیقات تخصصی پلیسی ، فرد کلاهبردار را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی با انجام شگردهای تخصصی پلیسی وی را بازداشت کردند.
جانشین فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند با بیان این که متهم در بازجویی های پلیسی به ۴ فقره کلاهبرداری به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال اعتراف کرد؛ گفت: مأموران در این زمینه یک متهم را بازداشت  و به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

۹۷۳ اثر خراسان جنوبی ثبت شده در فهرست میراث ملی/۲-۳

آثار ثبت شده خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی به ۹۷۳ اثر رسید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: با ثبت ۵ اثر طبیعی و یک بنای واجد ارزش تعداد آثار ثبت شده در میراث ملی خراسان جنوبی به ۹۷۳ اثر رسید.

علی شریعتی‌منش افزود: این آثار شامل کال سردر و پدیده زمین شناسی چین جعبه‌ای طبس، درخت چنار کهنسال مهوید فردوس، درخت کهنسال بادامک قاین، درخت کهنسال شاه توت روستای افین زیر کوه و بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند است.

وی گفت: هم اکنون ۷۹۰ بنا و محوطه تاریخی و فرهنگی، ۲ اثر میراث معماری صنعتی، ۸۰ اثر طبیعی، ۸۸ اثر معنوی و ۱۳ شیء تاریخی در استان ثبت شده است.

 

 

 

 

 

دستگیری ۱۱ توزیع کننده مواد مخدر در قائنات/۴

۱۱ خرده فروش و معتاد متجاهر در طرح ارتقای امنیت اجتماعی شهرستان قائنات بازداشت شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  فرمانده انتظامی قاین از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان خبر داد و گفت: مأموران انتظامی شهرستان قاین در راستای اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی با محوریت برخورد با خرده فروشان مواد مخدر و معتادان متجاهر، موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

 سرهنگ زال بیکی افزود: مأموران انتظامی قاین با اقدامات اطلاعاتی مناطق آلوده و جرم خیز را در این شهرستان شناسایی کردند و پس از هماهنگی با مقام قضائی وارد مخفیگاه آن‌ها شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان قاین گفت: مأموران در بازرسی و پاکسازی از مکان‌های آلوده ، ۱۱ نفر خرده فروش مواد مخدر و معتاد متجاهر را بازداشت و مقداری مواد مخدر کشف کردند.

سرهنگ زال بیکی با اشاره به این که در این طرح با دستور مقام قضائی ۳ واحد صنفی پلمب شد از شهروندان خواست: در صورت مشاهده هر گونه فعالیت مشکوک به ویژه در زمینه توزیع مواد مخدر، مراتب را به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام کنند.

 

 

 

هواشناسی خراسان جنوبی هشدار سطح زرد صادر کرد/۲

هواشناسی با نفوذ توده هوای ناپایدار به جو استان در خصوص وزش باد شدید تا خیلی شدید، کاهش کیفیت هوا، رگبار و رعد و برق هشدار داد.

کارشناس هواشناسی استان گفت: با نفوذ و فعالیت توده هوای ناپایدار جوی از اواخر وقت یک شنبه تا پیش از ظهر سه شنبه وزش باد شدید تا خیلی شدید، خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا، برخی ساعات کاهش دید افقی، رگبار و رعد و برق نواحی کوهپایه ای و مستعد احتمال بارش تگرگ و مناطق مرتفع و گردنه ها احتمال بارش برف در استان پیش بینی می شود.

لطفی افزود: مناطق تحت تاثیر این سامانه شهرستانهای طبس، بشرویه، سرایان، فردوس، قائنات، بیرجند، حاجی آباد زیرکوه، درمیان، سربیشه، خوسف و نهبندان هستند.

 

 

 

ذخیره سازی کالا‌های اساسی در انبار‌های خراسان جنوبی/۲-۳

کالا‌های اساسی مورد نیاز استان تا پایان بهار آینده، در انبار‌ها موجود و ذخیره شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: ذخیره سازی کالا‌های اساسی در انبار‌های خراسان جنوبیکالا‌های اساسی مورد نیاز شامل گندم، برنج، شکر و روغن در ۱۲ انبار ذخیره سازی شده است.

اسداللهی با بیان اینکه بیش از هزار و ۵۰۰تُن برنج هم اکنون در انبار‌های ذخیره کالای استان موجود است افزود: گندم مورد نیاز در ۶ انبار و برنج و روغن و شکر هم در ۶ انبار ذخیره شده است.

وی گفت:ظرفیت ذخیره سازی گندم در استان ۱۲۵هزار تُن است و فضای ذخیره سازی بیشتر از نیاز سالانه استان است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همچنین گفت: ذخیره‌سازی کالا‌های اساسی تا پایان بهار سال آینده پیش بینی شده است و به اندازه کافی ذخیره سازی صورت گرفته و ذخایر موجود است.

اسداللهی افزود: به همان ترتیبی که از انبار‌ها کالا خارج می‌شود از بنادر و مراکز تولید کالا‌ها وارد استان شده و جایگزین می‌شود.

وی گفت: کالا‌های ذخیره شده در قالب دو طرح نوروزی و ماه رمضان در سطح استان توزیع خواهد شد.

 

 

 

۱۲۵ کیلو تریاک در یک منزل مسکونی در سربیشه/۴

 

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران پلیس در بازرسی از منزلی مسکونی واقع در شهرستان”سربیشه” ۱۲۵ کیلو و ۷۵۰ گرم تریاک را کشف و ۲ سوداگر مرگ را دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان “سربیشه” با دریافت اخباری از پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مبنی بر دپوی مواد مخدر در منزلی مسکونی واقع در این شهرستان، پیگیری موضوع و دستگیری متهمان را در دستور کار خود قرار دادند.

وی بیان داشت: مأموران پس از تحقیقات و بررسی انجام شده محل دپوی مواد مخدر را شناسایی کردند و مأموران به موقعیت اعزام شدند که در بازرسی از این منزل ۱۲۵ کیلو و ۷۵۰ گرم تریاک کشف شد.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: مأموران در این رابطه ۲ متهم را دستگیر و به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی کردند.

 

 

 

دستگیری یک سارق سابقه دار و ۲ مالخر در “نهبندان”/۴

 

فرمانده انتظامی”نهبندان” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان یک سارق به همراه ۲ مالخر دستگیر و ۸ فقره سرقت داخل خودرو را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،سرهنگ”احسان رحیمی” اظهار داشت: با افزایش وقوع سرقت های متعدد در روستاهای اطراف نهبندان، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: مأموران پلیس آگاهی نهبندان با انجام گشت زنی های مستمر به صورت نامحسوس و تحقیقات گسترده میدانی یک سارق را در یکی از روستاهای این شهرستان شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی در عملیاتی غافلگیرانه وی را در مخفیگاهش دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: مأموران در بازرسی از مخفیگاه سارق دستگیر شده تعدادی اموال سرقتی به همراه یک سواری پراید که پس از استعلام مشخص شد در شهر”مشهد” سرقت شده بود و جهت ارواق و فروش قطعات آن به این شهرستان منتقل شده بود را کشف کردند.

سرهنگ رحیمی خاطرنشان کرد: متهم ابتدا در بازجویی های پلیسی منکر هر گونه جرم و اتهامی شد اما با روبه رو شدن شواهد موجود و ارائه مستندات به ناچار لب به اعتراف گشود و به ۸ فقره سرقت خودرو و محتویات داخل آن اعتراف کرد.

این مقام انتظامی با بیان این که مأموران با توجه به اعترافات متهم دستگیر شده ۲ مالخر را شناسایی و سریعا توسط ماموران پلیس دستگیر شد؛ تصریح کرد: در این زمینه ۳ متهم دستگیر که به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

شکست زغال سنگ طبس در مصاف با فولادسپاهان اصفهان/۷

زردپوشان اصفهانی با یک گل اختلاف زغال سنگ طبس را شکست دادند.

در این بازی امروز، فولاد سپاهان اصفهان ۲۸ بر ۲۷ زغال سنگ طبس را از پیش رو برداشت.

زغال سنگ طبس در بازی هفته‌ی دوازدهم روز سه شنبه به مصاف ستارگان دشتستان خواهد رفت.

 

 

 

 

 

افزایش ۱۴برابری فوتی‌های کرونایی در خراسان جنوبی/ ۲-۳

فوتی‌های کرونایی خراسان جنوبی در هفته پایانی بهمن حدود ۱۴برابر بیشتر از هفته پایانی دی ماه بود.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: هفته پایانی بهمن ماه ۲۷فوتی کرونایی در استان ثبت شد که این آمار در هفته پایانی دی ماه ۲نفر بود.

شریف زاده افزود: آمار بیماران بد حال هم در این مدت حدود ۴برابر افزایش یافت.

وی گفت: تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستانهای استان در هفته پایانی بهمن ماه در مقایسه با هفته پایانی دی ماه ۷برابر بیشتر بوده است.

۵ نفر دیگر قربانی کرونا در خراسان جنوبی

وی همچنین گفت: در شبانه روز گذشته با ثبت ۵ مورد فوت جدید ناشی از کرونا ، شمار جان باختگان این بیماری در خراسان جنوبی به هزار و ۳۳۷ نفر رسید.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: دیروز ۲۱۹ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۳۰ بیمار جدید شناسایی شدند.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۷۰ مورد از بیرجند، ۰ مورد از بشرویه،   ۱ مورد از خوسف، ۵ مورد درمیان، ۱۰ مورد زیرکوه، ۱ مورد سرایان، ۷ مورد از سربیشه، ۷ مورد از طبس، ۱۳ مورد از فردوس، ۱۰ مورد از قاینات و ۶ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر دانشگاهی ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۸۵ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۴۳ نفر کرونا مثبت هستند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۲۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستن حال عمومی ۳ نفر نامساعد است.

 

درگذشت مادر شهید محمود سورگی/۲

مادر شهید محمود سورگی (از شهدای انقلاب) در بیرجند به فرزند شهیدش پیوست.

مرحومه نسا علی آبادی مادر شهید محمود سورگی از شهدای انقلاب در سن ۹۶ سالگی (متولد ۱۳۰۴) به فرزند شهیدش پیوست.درگذشت مادر شهید محمود سورگی در بیرجند

پیکر این مادر شهید امروز از محل غسالخانه بیرجند تشییع و در روستای سورگ در جوار فرزند شهیدش به خاک سپرده خواهد شد.

شهید محمود سورگی سال ۱۳۴۰ در روستای سورگ از توابع بیرجند به دنیا آمد و در تظاهرات گسترده مردم مقابل ژاندارمری بیرجند در هفتم بهمن ماه سال ۱۳۵۷ هنگام شعار دادن مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید و پیکر پاکش در روستای سورگ به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اختتامیه جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش “تجسم هنر” برگزار شد/۲-۳

اختتامیه اولین جشنواره هنرهای تجسمی در بخش “تجسم هنر” همزمان با چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در سراسر کشور، شامگاه شنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم عنوان کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر رویدادی برای همه هنرمندانی است که در سراسر کشور در رشته های دهگانه هنرهای تجسمی فعالیت می کنند.

وی با بیان این که امسال برای اولین دوره، بخش «تجسم هنر» چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با هماهنگی ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان ها برگزار شد، خاطرنشان کرد: نمایشگاه «تجسم هنر» خراسان جنوبی در دو رشته نقاشی و هنرهای جدید (ویدیوآرت و اینستالیشن) برای ۱۶ بهمن ماه برنامه ریزی شد.

به گفته وی در این نمایشگاه ۴۰ اثر از ۱۱ هنرمند استان در محل نگارخانه استاد مهدی اسماعیلی مود به نمایش گذاشته شد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به توانمندی و ظرفیت بالای هنرمندان هنرهای تجسمی خراسان جنوبی، بیان کرد: انتظار است تا با تلاش بیشتر در سال های آینده شاهد رونق این جشنواره و برگزاری هر چه باشکوه تر آن باشیم.

گفتنی است در پایان از هنرمندانی که آثارشان به نمایشگاه راه پیدا کرده بود، تقدیر بعمل آمد.

 

راهکارهایی برای افزایش صادرات و فروش داخلی فرش دستباف/۷

راهکارهایی برای افزایش صادرات و فروش داخلی فرش دستباف

 فرش دستباف همواره به عنوان صنایع دستی مشهور ایرانی در دنیا مطرح بوده ولی شرایط بازار و تحریم این هنر صنعت را دچار چالش‌ کرده است و فعالان فرش راهکارهایی را برای رونق صادرات و افزایش فروش داخلی قالی در نظر دارند.

به گزارش ایرنا فرش‌های دستباف خراسان جنوبی نیز از مشهورترین فرش‌های ایران به شمار می‌رود که تاریخچه آن به دوران حکومت شاهرخ میرزا در هرات بر می‌گردد و حدود ۷۰۰ سال پیش در این منطقه بافته می‌شد.

قالی این دیار در دهه ۷۰ تا ۸۰ آوازه جهانی داشت و در این برهه زمانی سالانه بیش از ۲۵۰ هزار متر مربع فرش دستباف فقط در منطقه بیرجند تولید و ۹۶ درصد آن به کشورهای اروپایی صادر ‌شد.

اما ۲ سال است که در پی شیوع کرونا و صادرات کم، روزگار فروش و صادرات فرش دستباف خوب نیست و بافندگان از نبود بازار مناسب رنج می‌برند در عین حال می‌بافند به این امید که آینده بهتری در انتظارشان باشد.

فرش خراسان جنوبی به‌ویژه منطقه قُهستان و مود دارای برند بین‌المللی است که به دلیل رکود بر بازار فرش از پنج سال گذشته به اذعان بافندگان بومی هر سال در گوشه و کنار این دیار تعدادی از دارهای قالی پایین کشیده و درهای کارگاه‌های دسته‌جمعی قالی‌بافی بسته می‌شود، استادکاران ماهر این هنر صنعت بومی نیز به سایر مشاغل روی می‌آورند.

آمارها نشان می‌دهد ۹ ماه امسال ۱۴۵ هزار متر مربع فرش در خراسان جنوبی تولید شد که حجم کمی از آن صادر و مقدار کمی هم در بازار داخل فروخته شد بنابراین حجم زیاد آن روی دست بافندگان و تجار باقی مانده است.

هرچند به دلیل شرایط خشکسالی حاکم بر استان و کرونا که درآمد برخی خانوارها را کاهش داده است، تولید فرش نسبت به ۲ سال گذشته کاهش چشمگیری نداشته اما برخی بافندگان از روی ناچاری برای تامین معیشت خود در این عرصه فعالیت و به حمایت جدی دولت نیاز دارند.

تولید فرش دستباف خراسان جنوبی نسبت به دهه ۷۰ و ۸۰ کاهش چشمیگری داشته زیرا در این برهه زمانی وسعت جغرافیایی شهرستان بیرجند به عنوان یکی از شهرستان‌های خراسان بزرگ محدود به چهار شهرستان بود ولی در حال حاضر وسعت جغرافیایی خراسان جنوبی به ۱۱ شهرستان افزایش یافته است و آن موقع در چهار شهرستان ۲۵۰ هزار متر مربع فرش تولید می‌شد و در ۱۱ شهرستان استان سالانه حدود ۲۰۰ هزار متر مربع فرش تولید می‌شود.

به گفته یکی از کسبه قدیمی بازار بیرجند رونق بازار فرش دستباف در گذشته نه چندان دور در خراسان جنوبی به حدی بود که سال ۱۳۴۲ یکی از تجار و بازرگانان خراسان جنوبی یک راسته از بازار قدیم بیرجند را با ۴۴ دهنه مغازه به خرید و فروش و مشاغل مرتبط با فرش دستباف اختصاص داد و الان از رونق گذشته در این راسته بازار که به «سرای گلشنی» معروف است، خبری نیست و در کل بازار بیرجند چهار یا پنج مغازه فرش فروشی روز را به شب می‌رسانند.

همچنین ایجاد مرکز تهیه و توزیع مواد اولیه مرغوب به قیمت تمام‌شده، برپایی نمایشگاه دائمی فرش دستباف، ایجاد مجتمع تولید سفارش‌پذیر فرش دستباف و راه‌اندازی آموزشگاه جامع فرش دستباف در استان از جمله طرح‌هایی بوده که ۱۴ سال قبل برای رونق فرش دستباف خراسان جنوبی مصوب شد و هنوز اجرایی نشده است.

چه باید کرد؟

حذف یا تغییر سیاست تعهد ارزی، استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای فروش فرش، به‌روز رسانی نقشه‌های قدیمی، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای به‌روز رسانی نقشه‌ها و افزایش کیفیت فرش تولیدی، راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فرش دستباف و مرکز فروش مواد اولیه باکیفیت و با قیمت تمام‌شده، بافت فرش متناسب با سلیقه داخل در دوران تحریم، خرید تضمینی فرش و حمایت از بافندگان با افزایش ضریب پوشش بیمه از جمله راهکارهایی است که از سوی کارشناسان این حوزه ارائه می‌شود.

راهکار حذف یا تغییر سیاست تعهد ارزی را رییس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی مطرح کرد و گفت: به دلیل صادرات کم، فرش دستباف در وضعیت نامطلوب از نظر صادرات و رکود طی ۵۰ سال اخیر قرار دارد که باعث شده فرش سایر کشورهای منطقه جایگزین فرش ایران در بازارهای جهانی شود.

محمدحسن کامیابی‌مسک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فرش دستباف ایران جزء نخستین کالاهایی بود که توسط آمریکا تحریم شد و دلیل اصلی این کار از سوی دشمنان این بود که بیشترین فشار بر اقشار کم‌درآمد جامعه وارد شود.

وی گفت: دشمن این موضوع را فهمیده که با تحریم بیشترین فشار را بر اقشار کم‌درآمد وارد کند پس باید مسوولان ما در داخل کشور بیشترین حمایت را از این قشر داشته باشند.

این فعال حوزه فرش با اشاره به اینکه در چند سال اخیر حجم تجارت جهانی فرش دستباف ایران کاهش یافته است اظهار داشت: به طور مثال در سال‌های ۷۳ تا ۷۸ بیش از ۹۶ درصد فرش تولیدی استان به کشورهای اروپایی صادر می‌شد و میزان تولید فرش خراسان جنوبی خیلی کمتر از تقاضا بود.

وی گفت: در این برهه زمانی میزان تولید سالانه فرش بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع فقط در چهار شهرستان منطقه بود.

مدت زمان تعهد ارزی برای فرش افزایش یابد

رییس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: اگرچه در این ۲ سال تحریم‌ها و کرونا مزید بر علت صادرات ناچیز فرش شده اما پیمان‌سپاری ارزی و مشکلات ناشی از تعهد ارزی مهمترین موضوعی است که سبب شده صادرات این کالا برای صادرکننده عایدی چندانی نداشته باشد به همین علت صادرات در این مدت خیلی کم شده است.

وی ادامه داد: صادرات فرش ایران در ۲ سال اخیر به پایین‌ترین سطح خود رسیده و صادرات فرش از ۲ میلیارد دلار در گذشته، پارسال به ۶۰ میلیون دلار کاهش یافت.

کامیابی‌مسک گفت: در مجموع قانون کشور است که صادرکنندگان باید در قبال صادرات کالا تعهد بازگشت ارز را به دولت بدهند و این قانون درخصوص سایر کالاها اقدام کارشناسی و درست است و گرنه در این تغییرات نرخ ارز سوء‌استفاده می‌شود.

وی افزود: اما این قانون در مورد فرش دستباف به دلیل اینکه فرش به‌صورت امانی صادر می‌شود و گاهی تا ۲ سال طول می‌کشد تا به فروش برسد و ارز برگشت داده شود، این تعهد ارزی در مدت کوتاه مشکلاتی را برای تجار ایجاد کرده و انگیزه‌ای برای صادرات ندارند.

رییس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی اظهار داشت: پیشنهاد و راهکار ما این است که تعهد ارزی درخصوص فرش دستباف به دلیل حجم پایین صادرات آن (سال گذشته ۶۰ میلیون دلار بود) در این شرایط تحریم‌ها حذف شود یا مدت زمان برگشت ارز حاصل از فرش را زیاد کنند و حداقل ۲ سال اعلام شود چرا که فرش با کالاهای دیگر صادراتی به دلیل فروش امانی متفاوت است.

وی گفت: تجار ما به دلیل اینکه فروش فرش امانی است و زمان مشخصی برای فروش ندارد، این تعهد ارزی در یک زمان مشخص باعث دلسردی آنها برای صادرات فرش شده و خیلی از تجار به دلیل این مشکل این فعالیت را رها کردند و به سایر مشاغل روی آوردند.

واردات کالا در قبال صادرات فرش

کامیابی مسک پیشنهاد دیگری را مطرح کرد مبنی بر اینکه دولت اجازه دهد تجار واردات در قبال صادرات فرش انجام دهند و بعضی از کالاهای لوکس و خاص را در قبال فرش صادراتی وارد کشور کنند تا از این طریق مشکل صادرات فرش رفع شود و صادرکننده مایل به صادرات باشد.

وی افزود: لازم است مجلس و دولت هرچه زودتر این مشکل تعهد ارزی را حل کنند تا با رونق صادرات، مشکل رکود بر بازار فرش و مشکلات معیشتی بافندگان رفع شود.

رییس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: از گذشته هم روال همین بوده است که یک سوم فرش دستباف ایران در داخل بازار فروش دارد و بقیه به کشورهای اروپایی صادر شده البته این درصد در مناطق مختلف کشور متفاوت بوده به‌گونه‌ای که در گذشته ۹۶ درصد فرش تولیدی خراسان جنوبی صادراتی بوده و همین پنج درصد باقی مانده هم شاید به دلیل معیوب بودن و کیفیت پایین صادر نشده است.

وی بیان کرد: به دلیل رونق خوب صادرات فرش در دهه ۷۰ حتی بسیاری از فرش‌های کهنه اما ارزشمند و قدیمی که مردم در خانه‌های خود از قبل استفاده می‌کردند، به فروش رسید.

کامیابی‌مسک با اشاره به سابقه ۶۰۰ ساله فرش‌بافی در خراسان جنوبی گفت: براساس سوابق در گذشته فرش به سفارش درباریان تیموری و صاحبان مکتب هرات در منطقه مود و دُرخش خراسان جنوبی بافته می‌شد اما مردم منطقه به دلیل نبود توان مالی از آن استفاده نمی‌کردند.

وی افزود: در حال حاضر فرش‌هایی که با نقشه‌های هراتی در موزه‌های دنیا به نمایش گذاشته شده مربوط به منطقه قاینات و قهستان خراسان جنوبی است.

افزایش قیمت مواد اولیه و قیمت تمام‌شده فرش

رییس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: قیمت مواد اولیه نیز در حال افزایش است به‌گونه‌ای که قیمت تمام‌شده فرش در مقایسه با پارسال ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی از افزایش ۳۰ درصدی قیمت فرش دستباف در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: با همین افزایش قیمت باز هم بافنده حداقل دستمزد قانون کار را ندارد چرا که این افزایش قیمت نیز به دلیل تورم حاکم بر اقتصاد جامعه بوده است.

کامیابی‌مسک بیان کرد: با توجه به شرایط جامعه و زحمت زیاد، بافت فرش برای بافنده صرفه اقتصادی ندارد و بافندگان به دلیل نبود شغل چاره‌ای جز بافت فرش ندارند.

وی گفت: همچنان شاهد رکود بر بازار فرش دستباف خراسان جنوبی هستیم و حجم زیادی از فرش‌های تولیدی روی دست بافنده و تجار باقی می‌ماند و گاهی دلالان دسترنج بافندگان را به جیب می‌زنند.

تولید فرش متناسب با ذائقه بازار داخل

با توجه به وضعیت صادرات فرش دستباف، پیشنهاد دیگر رییس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی این است که بافندگان تولیدات خود را به سمت سلیقه بازار داخل سوق دهند و فرش‌های ۶ متر، ۱۲ متر و ۹ متر به‌صورت جفتی بیشترین فروش را در بازار داخل دارد.

وی افزود: در حال حاضر خرید فرش دستباف در داخل کشور کم است و مشکل رکود بر بازار فرش و رونق آن باید از طریق افزایش صادرات حل شود.

کامیابی‌مسک بیان کرد: در خراسان جنوبی به دلیل اینکه برای بافت فرش‌هایی با متراژ بالا ایجاد دار سخت‌ بوده از طرفی تعداد بافنده در خانواده‌ها کم است، بیشتر فرش‌ها با متراژ پایین و صادراتی بافته می‌شود که این نوع فرش‌ها متناسب با سلیقه بازار داخل نیست و صادراتی است.

وی از تولید ۱۴۵ هزار متر مربع فرش دستباف در ۹ ماه امسال به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان در این استان خبر داد و گفت: این مقدار تولید فرش نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نداشته و برخی بافندگان به دلیل شرایط بد اقتصادی برای تامین حداقل معیشت خود از روی ناچاری این حرفه را ادامه دهند در صورتی که در برخی استان‌های صنعتی که مشاغل دیگر وجود دارد، کاهش شدید تولید فرش را داریم.

این فعال حوزه فرش ادامه داد: تولید فرش دستباف مازاد بر تقاضای بازار است و از آنجا که بافنده توان مالی ندارد، فرش را با قیمت کم فروخته یا پیش فروش می‌کند که متاسفانه بخش عمده‌ای از سود آن به جیب دلالان می‌رود.

به گفته وی در حال حاضر ۶۵ درصد بافندگان فرش دستباف در مناطق روستایی ساکن هستند و باید برای حفظ اشتغال این افراد چاره‌اندیشی شود.

وی نبود بیمه قالی‌بافان را از دیگر مشکلات ذکر کرد و گفت: بیش از ۵۰ هزار بافنده تمام‌وقت، نیمه‌وقت و پاره‌وقت در استان خراسان جنوبی فعالیت دارند که اکنون کمتر از چهار هزار نفر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و طرح بیمه قالی‌بافان از چند سال گذشته در استان همچنان متوقف است.

طرح‌هایی که پا نخورد

ایجاد مرکز تهیه و توزیع مواد اولیه مرغوب به قیمت تمام‌شده، برپایی نمایشگاه دایمی فرش دستباف، ایجاد مجتمع تولید سفارش‌ذیر فرش دستباف و راه‌اندازی آموزشگاه جامع فرش دستباف در این استان از جمله طرح‌هایی است که ۱۴ سال قبل برای رونق این صنعت مصوب شد و به گفته رییس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی هنوز اجرایی نشده است.

وی افزود: در گذشته هیچ قدمی برای اجرایی شدن طرح‌های مذکور برداشته نشده و همچنان طرح‌های فرش دستباف استان پا نخورده باقی مانده است.

کامیابی‌مسک بیان کرد: این اقدام مورد نیاز و اساسی این است که دست دلالان و واسطه‌ها از بازار فرش کوتاه شود و بافنده از دسترنج خود به سود واقعی برسد.

قالی‌بافی یکی از طرح‌های اشتغالزای کمیته امداد امام خمینی (ره) است که به‌ویژه در مناطق روستایی اجرا و حمایت می‌شود و کارشناس فرش این نهاد در خراسان جنوبی معتقد است که حمایت دولت از بافندگان در قالب خرید تضمینی فرش و تحویل مواد اولیه به‌صورت مدت‌دار می‌تواند دست دلالان را از بازار فرش استان کوتاه کند.

احمدرضا رضایی گفت: همچنین نیاز است برای جلوگیری از فروش مواد اولیه بی‌کیفیت، مرکز تهیه و توزیع مواد اولیه مرغوب به قیمت تمام‌شده در استان راه‌اندازی شود که از مصوبات استان در راستای رونق فرش دستباف در گذشته بوده و هنوز اجرایی نشده است.

وی افزود: در زمان حاضر بازار فرش دستباف استان در رکود بی‌سابقه خود به سر می‌برد و در اکثر روستاها فرش بافندگان روی دست آنان باقی مانده است.

این کارشناس فرش بیان کرد: در گذشته قرار بود نمایشگاه دائمی فرش دستباف در خراسان جنوبی راه‌اندازی شود که راه‌اندازی این نمایشگاه با توجه به قیمت‌گذاری کارشناسی باعث قطع دست دلالان خواهد شد.

لزوم خرید تضمینی فرش

وی مشکلی اصلی بافندگان را رکود بازار دانست و گفت: دولت باید بیش از گذشته با بازاریابی و خرید تضمینی از بافندگان حمایت کند تا امید آنان برای تولید فرش افزایش یابد.

رضایی واگذاری فرش دستباف مددجویان استان به راهبران شغلی را از اقدامات کمیته امداد در این زمینه برشمرد و افزود: راهبران شغلی همکار با کمیته امداد افراد متعهد و متخصص هستند که در زمینه تامین مواد اولیه ارزان‌قیمت، نظارت بر تولید با کیفیت و بازاریابی فعالیت دارند.

وی بیان کرد: ما نسبت به بازار استان در زمینه فروش فرش دستباف مددجویان مشکلی نداریم و فرش تولیدی مددجویان به‌صورت رایگان به مرکز ارسال می‌شود و نظارت کامل بر تولید و فروش فرش نیز صورت می‌گیرد.

کارشناس فرش کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: در زمان حاضر فقط نقشه‌های قدیمی فرش برای استفاده کپی‌برداری می‌شود که نیاز است برای رونق بازار فروش این محصول، نقشه‌ها با طراحی جدید و متناسب با سلیقه بازار و دارای جذابیت و تنوع فراوان به‌روز رسانی شود و تاکنون در خراسان جنوبی این اقدام صورت نگرفته است.

وی ارتباط بیشتر بین بافنده و دانشگاه را لازم دانست و افزود: راهکارهای کارشناسی اساتید دانشگاه نقش موثری در به‌روز رسانی نقشه‌ها و کیفیت فرش تولیدی دارد که باید در این زمینه بیش از گذشته کار شود.

رضایی گفت: بافندگان برای فروش فرش خود می‌توانند از ظرفیت فضای مجازی هم استفاده کنند که نقش موثری در معرفی و فروش محصول در اقصی نقاط کشور دارد و برخی افراد در داخل استان از این طریق فرش خود را به فروش می‌رسانند و دغدغه‌ای هم ندارند.

وی اظهار داشت: بیمه قالی‌بافان نیز از طرح‌های تشویقی برای بافندگان بوده که از هشت سال گذشته در خراسان جنوبی اجرا شده و در حال حاضر اجرای این طرح متوقف شده اما در گذشته باید اولویت بیمه به بافندگان تمام‌وقت و سرپرستان خانواده داده می‌شد که بیشتر افراد بیمه‌شده پاره‌وقت هستند.

 

 

 

پژوهشگران دانشگاه بیرجند به نتایج جدید از خواص زعفران دست یافتند

پژوهشگران دانشگاه بیرجند به نتایج جدید از خواص زعفران دست یافتند

بیرجند – ایرنا – پژوهشگران گروه پژوهشی زعفران دانشگاه بیرجند با بررسی مدیریت‌های مختلف کوددهی بر ویژگی‌های بیوشیمیایی گلبرگ‌های زعفران به نتایج معنادار و اثرگذار حاصل از عصاره‌های گلبرگ و پرچم زعفران کشت شده در شرایط ارگانیک برای جلوگیری رشد سلول‌های سرطانی دست یافتند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر مهدیه عسکری ملک‌آباد، اولین محقق پسادکترای گروه پژوهشی زعفران به راهنمایی دکتر محمدعلی بهدانی، مسئول گروه پژوهشی زعفران، مدیریت‌های مختلف کوددهی بر ویژگی‌های بیوشیمیایی گلبرگ‌های زعفران را بررسی کردند.

محققان در این تحقیق به نتایج معنادار و اثرگذار حاصل از عصاره‌های گلبرگ و پرچم زعفران کشت شده در شرایط ارگانیک برای جلوگیری رشد سلول‌های سرطانی دست یافتند.

بنابر این گزارش گیاهان دارویی منبع غنی از مواد موثره اساسی برای ساخت بسیاری از داروها هستند و پیشرفت‌های علمی و فناوری طی دو دهه اخیر اهمیت و نقش سازنده گیاهان دارویی در تامین نیازهای بشر به‌ویژه در حیطه دارو و درمان را دوچندان ساخته است.

زعفران (Crocus sativus L.) به‌عنوان گران‌ترین محصول کشاورزی، دارویی و ادویه‌ای جهان، از جایگاه ویژه‌ای در بین محصولات صنعتی و صادراتی ایران برخوردار است به‌طوری که ۹۰ درصد از تولید زعفران دنیا به ایران تعلق دارد. این گیاه ارزشمند و بوم‌سازگار منطقه خراسان از مهم‌ترین محصولات کشاورزی صادراتی کشور محسوب می‌شود.

امروزه مصرف زعفران فقط به عنوان افزودنی خوراکی ارزش افزوده چندانی نصیب کشور نمی‌کند لذا باید از ظرفیت‌های این محصول در زمینه های ممکن به‌خصوص در بخش صنعت و به‌ویژه در بخش تولید دارو به نحو احسن استفاده شود.

گروه پژوهشی زعفران دانشگاه بیرجند با تکیه بر شناخت لازم از اکوسیستم‌های تولید زعفران مبتنی بر تحقیقات متعدد میدانی در قالب اجرای طرح‌های پژوهشی ملی و چاپ مقالات متعدد و با اطلاع از قابلیت‌های موجود و چالش‌های پیش رو؛ بررسی، اصلاح و بهبود روش‌های تولید زعفران، امکان تولید و صادرات زعفران ارگانیک و معرفی کاربردهای پزشکی، دارویی و درمانی زعفران را در قالب معرفی محصولات فناورانه در دستور کار خود قرار داده است.

در این راستا گروه پژوهشی زعفران با توجه به سابقه تحقیق دکتر مهدیه عسکری درخصوص گیاهان دارویی وی را در دوره پسادکترا پذیرش کرد و در ادامه با همکاری دکتر هما ملایی و دکتر حمیدرضا فلاحی و استفاده از بسترهای تحقیقاتی ایجاد شده توسط گروه پژوهشی زعفران و همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ابتدا تحقیق مقایسه‌ای بین کاشت رایج (کاربرد کودهای شیمیایی، علف‌کش و آفت‌کش) و ارگانیک (کاربرد کود دامی، وجین علف‌های هرز با دست و نبود کاربرد آفت‌کش) و سپس اثر مواد موثره موجود در زعفران تولیدی برای درمان بیماری سرطان سینه انجام شد.

نتایج تحقیق نشان داد که عصاره‌های حاصل از گلبرگ و پرچم زعفران در هر دو شرایط کاشت رایج و ارگانیک دارای اثرات ضدسرطانی بودند اما این اثرات در عصاره‌های حاصل از گلبرگ و پرچم زعفران کشت شده در شرایط ارگانیک به‌طور معناداری از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کردند.

بنابر این گزارش با ادامه بررسی‌های جامع در آینده شاهد چشم‌اندازهای جدید از کاربردهای زعفران خواهیم بود که موجب ایجاد ارزش افزوده، اشتغال و تولید ثروت بیشتر برای کشور خواهد شد.

همچنین اولین مقاله چاپ شده از نتایج این تحقیق در نشریه علوم و فنون کشاورزی با عنوان “ارزیابی و تاثیر دو روش کشت ارگانیک و متعارف زعفران بر فعالیت‌های فیتوشیمیایی و ضد سرطانی (سرطان سینه)” چاپ شد.

زرشک، زعفران و عناب از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی محسوب می‌شود و این استان رتبه دوم تولید زعفران و رتبه اول تولید زرشک و عناب را در کشور دارد.

زعفران خراسان جنوبی از نظر کیفیت و مرغوبیت رتبه اول را در کشور داراست و از این استان به عنوان سرزمین طلای سرخ یاد می‌شود.

 

 

 

توسط پژوهشگران گروه پژوهشی زعفران دانشگاه بیرجند انجام شد؛

تأثیر عصاره گلبرگ و پرچم زعفران در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی۷-۳

پژوهشگران دانشگاه بیرجند به نتایج اثرگذار عصاره‌ گلبرگ و پرچم زعفران کشت شده در شرایط ارگانیک برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی دست یافتند.

خانم عسکری ملک‌آباد، اولین محقق پسادکتری گروه پژوهشی زعفران به راهنمایی دکتر محمدعلی بهدانی، مسئول گروه پژوهشی زعفران، مدیریت‌های مختلف کوددهی بر ویژگی‌های بیوشیمیایی گلبرگ‌های زعفران را بررسی کردند.

نتایج تحقیقات گروه پژوهشی زعفران دانشگاه بیرجند نشان داد که عصاره‌های حاصل از گلبرگ و پرچم زعفران در هر دو شرایط کاشت رایج و ارگانیک دارای اثرات ضدسرطانی بودند، اما این تاثیر در عصاره‌های حاصل از گلبرگ و پرچم زعفران کشت شده در شرایط ارگانیک به طور معنی داری از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کردند.
زعفران (Crocus sativus L.) به عنوان گران‌ترین محصول کشاورزی، دارویی و ادویه‌ای جهان، از جایگاه ویژه‌ای در بین محصولات صنعتی و صادراتی ایران برخوردار است به‌طوری که ۹۰ درصد از تولید زعفران دنیا به ایران تعلق دارد.

این گیاه ارزشمند و بوم‌سازگار منطقه خراسان از مهم‌ترین محصولات کشاورزی صادراتی کشور محسوب می‌شود.

امروزه مصرف زعفران فقط به عنوان افزودنی خوراکی ارزش افزوده چندانی نصیب کشور نمی‌کند لذا بایستی از ظرفیت‌های این محصول در زمینه‌های ممکن خصوصاً در بخش صنعت و بویژه در بخش تولید دارو به نحو احسن استفاده شود.

اولین مقاله چاپ شده از نتایج  این تحقیق در نشریه علوم و فنون کشاورزی با عنوان ارزیابی و تأثیر دو روش کشت ارگانیک و متعارف زعفران بر فعالیت‌های فیتوشیمیایی و ضد سرطانی (سرطان سینه) چاپ شد.

تشییع پیکر مادر شهید محمدرضا نظام خواه/۲

پیکر مادر شهید محمدرضا نظام خواه در روستای کوشکک درمیان تشییع و به خاک سپرده شد.

 مرحومه مرضیه یعقوب پور مادر شهید محمدرضا نظام خواه به فرزند شهیدش  پیوست.تشییع پیکر مادر شهید محمدرضا نظام خواه

پیکر این مادر شهید صبح امروز از حسینیه روستای کوشکک تشییع و به خاک سپرده شد.

شهید محمدرضا نظام خواه در تاریخ ۱۳۴۸/۰۱/۰۲ در روستای کوشکک درمیان چشم به جهان گشود و در تاریخ ۱۳۶۷/۰۵/۰۵ در عملیات مرصاد در منطقه اسلام آباد غرب به شهادت رسید و در روستای کوشکک به خاک سپرده شد.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازی با جان کارگران معدن در جاده ای نامناسب/۷-۴

قسمتی از جاده دسترسی معدن زغال سنگ طبس به پیکوه دیهوک، به دلیل بارندگی های اخیر تخریب شده و وضع نامناسبی دارد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ۵۰ کیلومتر از راه معادن زغال سنگ طبس که به پیکوه دیهوک منتهی می‌شود، وضعیت نامناسبی دارد.

این جاده به دلیل بارندگی‌های چند سال گذشته تخریب شده و خطراتی را برای مردمی که از آن عبور می‌کنند، ایجاد کرده .

تخریب آبنماها و بخشی از راه، مشکلات جاده دسترسی به معدن

یکی از اهالی دیهوک می‌گوید: این جاده مخصوص معدن زغال سنگ است، اما مردم با خودرو‌های شخصی از آن عبور می‌کنند.

او می‌گوید: فارغ از این بحث، به دلیل بارندگی‌های اخیر، قسمت زیادی از آبنما‌های جاده تخریب شده .

یکی دیگر از اهالی دیهوک که از این جاده عبور می‌کرد، گفت: خالی شدن بخشی از جاده و تخریب آن می‌تواند سبب واژگون شدن خودرو‌های عبوری شود.

یکی از کارگران معادن زغال سنگ نیز گفت: این جاده قرار بوده  ۲ سال پیش ترمیم و آسفالت شود، اما هنوز اقدامی انجام نشده ؛ جان ما کارگران همیشه در خطر است.

جاده اختصاصی است

در پیگیری‌های انجام شده، مدیران مجموعه زغال سنگ طبس اعلام کردند که این جاده یک جاده اختصاصی برای دسترسی به معادن است.

طبق این نظر، مردم عادی نمی‌توانند از آن عبور کنند.

 

 

 

توسط پژوهشگران گروه پژوهشی زعفران دانشگاه بیرجند انجام شد؛

تأثیر عصاره حاصل از گلبرگ و پرچم زعفران ارگانیک در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی

پژوهشگران گروه پژوهشی زعفران دانشگاه بیرجند با بررسی مدیریت‌های مختلف کوددهی بر ویژگی‌های بیوشیمیایی گلبرگ‌های زعفران به نتایج معنی‌دار و اثرگذار حاصل از عصاره‌های گلبرگ و پرچم زعفران کشت شده در شرایط ارگانیک برای جلوگیری رشد سلول‌های سرطانی دست یافتند.
تأثیر عصاره حاصل از گلبرگ و پرچم زعفران ارگانیک در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر مهدیه عسکری ملک‌آباد، اولین محقق پسادکتری گروه پژوهشی زعفران به راهنمایی دکتر محمدعلی بهدانی، مسئول گروه پژوهشی زعفران، مدیریت‌های مختلف کوددهی بر ویژگی‌های بیوشیمیایی گلبرگ‌های زعفران را بررسی کردند. محققان در این تحقیق به نتایج معنی‌دار و اثرگذار حاصل از عصاره‌های گلبرگ و پرچم زعفران کشت شده در شرایط ارگانیک برای جلوگیری رشد سلول‌های سرطانی دست یافتند.
گیاهان دارویی منبع غنی از مواد موثره اساسی برای ساخت بسیاری از داروها می‌باشند و پیشرفت‌های علمی و فناوری طی دو دهه اخیر اهمیت و نقش سازنده گیاهان داروئی در تأمین نیازهای بشر به‌ویژه در حیطه دارو و درمان را دو چندان ساخته است. زعفران (Crocus sativus L.) به‌عنوان گران‌ترین محصول کشاورزی، دارویی و ادویه‌ای جهان، از جایگاه ویژه‌ای در بین محصولات صنعتی و صادراتی ایران برخوردار است به‌طوری که ۹۰ درصد از تولید زعفران دنیا به ایران تعلق دارد. این گیاه ارزشمند و بوم‌سازگار منطقه خراسان از مهم‌ترین محصولات کشاورزی صادراتی کشور محسوب می‌شود. امروزه مصرف زعفران فقط به عنوان افزودنی خوراکی ارزش افزوده چندانی نصیب کشور نمی‌کند لذا بایستی از ظرفیت‌های این محصول در زمینه های ممکن خصوصاً در بخش صنعت و بویژه در بخش تولید دارو به نحو احسن استفاده شود.
گروه پژوهشی زعفران دانشگاه بیرجند با تکیه بر شناخت لازم از اکوسیستم‌های تولید زعفران، که مبتنی بر تحقیقات متعدد میدانی در قالب اجرای طرح‌های پژوهشی ملی و چاپ مقالات متعدد و با اطلاع از پتانسیل‌های موجود و چالش‌های پیش رو؛ بررسی و اصلاح و بهبود روش‌های تولید زعفران، امکان تولید و صادرات زعفران ارگانیک و معرفی کاربردهای پزشکی، دارویی و درمانی زعفران را در قالب معرفی محصولات فناورانه در دستور کار خود قرار داده است. در این راستا گروه پژوهشی زعفران با توجه به سابقه تحقیق دکتر مهدیه عسکری در خصوص گیاهان دارویی وی را در دوره پسادکتری پذیرش کرد. در ادامه با همکاری دکتر هما ملایی و دکتر حمیدرضا فلاحی و استفاده از بسترهای تحقیقاتی ایجاد شده توسط گروه پژوهشی زعفران و همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، در ابتدا، تحقیقی مقایسه‌ای بین کاشت رایج (کاربرد کودهای شیمیایی، علف‌کش و آفت‌کش) و ارگانیک (کاربرد کود دامی، وجین علف‌های هرز با دست و عدم کاربرد آفت‌کش) و سپس اثر مواد مؤثره موجود در زعفران تولیدی جهت درمان بیماری سرطان سینه انجام گردید و نتایج نشان داد که عصاره‌های حاصل از گلبرگ و پرچم زعفران در هر دو شرایط کاشت رایج و ارگانیک دارای اثرات ضدسرطانی بودند اما این اثرات در عصاره‌های حاصل از گلبرگ و پرچم زعفران کشت شده در شرایط ارگانیک بطور معنی داری از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کردند. قطعا با ادامه بررسی‌های جامع  در آینده شاهد چشم اندازهای جدیدی از کاربردهای زعفران  خواهیم بود که موجب ایجاد ارزش افزوده، اشتغال و تولید ثروت بیشتری برای کشور خواهد شد.
اولین مقاله چاپ شده از نتایج  این تحقیق در نشریه علوم و فنون کشاورزی با عنوان ارزیابی و تأثیر دو روش کشت ارگانیک و متعارف زعفران بر فعالیت های فیتوشیمیایی و ضد سرطانی (سرطان سینه) چاپ شد.

 

 

تأثیر عصاره گلبرگ و پرچم زعفران در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی

پژوهشگران دانشگاه بیرجند به نتایج اثرگذار عصاره‌ گلبرگ و پرچم زعفران کشت شده در شرایط ارگانیک برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، خانم عسکری ملک‌آباد، اولین محقق پسادکتری گروه پژوهشی زعفران به راهنماییتأثیر عصاره گلبرگ و پرچم زعفران در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی دکتر محمدعلی بهدانی، مسئول گروه پژوهشی زعفران، مدیریت‌های مختلف کوددهی بر ویژگی‌های بیوشیمیایی گلبرگ‌های زعفران را بررسی کردند.

نتایج تحقیقات گروه پژوهشی زعفران دانشگاه بیرجند نشان داد که عصاره‌های حاصل از گلبرگ و پرچم زعفران در هر دو شرایط کاشت رایج و ارگانیک دارای اثرات ضدسرطانی بودند، اما این تاثیر در عصاره‌های حاصل از گلبرگ و پرچم زعفران کشت شده در شرایط ارگانیک به طور معنی داری از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کردند.
زعفران (Crocus sativus L.) به عنوان گران‌ترین محصول کشاورزی، دارویی و ادویه‌ای جهان، از جایگاه ویژه‌ای در بین محصولات صنعتی و صادراتی ایران برخوردار است به‌طوری که ۹۰ درصد از تولید زعفران دنیا به ایران تعلق دارد.

این گیاه ارزشمند و بوم‌سازگار منطقه خراسان از مهم‌ترین محصولات کشاورزی صادراتی کشور محسوب می‌شود.

امروزه مصرف زعفران فقط به عنوان افزودنی خوراکی ارزش افزوده چندانی نصیب کشور نمی‌کند لذا بایستی از ظرفیت‌های این محصول در زمینه‌های ممکن خصوصاً در بخش صنعت و بویژه در بخش تولید دارو به نحو احسن استفاده شود.

حکایت صنعت دامپروری در استان خراسان جنوبی؛ از مصرف نان‌های کپک زده تا خوراک‌ دام بی کیفیت/۴-۵

 

حکایت صنعت دامپروری در استان خراسان جنوبی؛ از مصرف نان‌های کپک زده تا خوراک‌ دام بی کیفیت

دامداران خراسان جنوبی مجبورند با توجه به گرانی و کمبود نهاده‌ها خوراک دام بی کیفیت خریداری کنند و بعضا مشاهده می‌شود نان‌های کپک زده را به دام‌های خود می‌دهند.

به گزارش تسنیم، دامداری از آن دسته از شغل‌هایی است که نیازمند تلاش و همتی مضاعف نسبت به دیگر شغل‌ها است و یک دامدار رنج و مشقت بسیاری را تحمل می‌کند تا علاوه بر حفظ سرمایه خود درآمدی برای گذران زندگی فراهم کند.

یک دامدار نقشی بسیار مهم و محوری را در صنعت تولید گوشت و لبنیات کشور دارد. دامداری به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مشاغل علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی در تولید گوشت، پشم مناسب برای صنایع نساجی، چرم با کیفیت، تولید محصولات لبنی مانند شیر، ماست، کره و کود حیوانی برای کشاورزی نقش اساسی دارد.

این روز‌ها حرفه دامداری خراسان جنوبی با توجه به خشکسالی بی سابقه و گرانی شدید نهاده‌های دامی حال و روز خوشی ندارد و با مشکلات بسیار دست به گریبان شده است. تنگنا‌هایی که به گفته دامداران، امان آنان را بریده و به مانع بزرگی برای استمرار فعالیت در این بخش تبدیل شده است.

کمبود و گرانی نهاده‌های دامی از جمله مشکلات مهم دامداران است که به دنبال استمرار خشکسالی، کاهش بارندگی و کمبود شدید علوفه در مراتع بر شدت آن افزوده شده به طوری که دامداران در تأمین علوفه مورد نیاز دام‌های سبک و سنگین خود با تنگنا‌های بسیار مواجه هستند و بسیاری از دام‌های خود و حتی دام‌های مولد را به دلیل افزایش هزینه‌های دامپروری روانه کشتارگاه و با قیمت بسیار اندک به دلالان می‌سپارند.

در حال حاضر و با خشکسالی که انگار نمی‌خواهد حکومتش را در خراسان جنوبی به پایان برساند، نیاز به تأمین نهاده‌های دامی بیش از پیش احساس می‌شود.

۲۰ سال است که رابطه خراسان جنوبی با آسمان شکراب شده و دود این قهر و غضب در چشم انسان، دام و طبیعت می‌رود.

نهاده‌های دامی که خوراک دام‌های سبک و سنگین هستند، این روز‌ها به خاطر فقر مراتع و نبود علوفه در خراسان جنوبی کمتر پیدا می‌شوند و دامداران مجبورند برای سیر کردن شکم دام هایشان خرید‌های آزاد و دولتی انجام دهند. دامداران که گاهی از سودشان می‌زنند تا بتوانند شکم دام را سیر کرده و محصول سالمی را تحویل کارخانه فرآورده‌های لبنی و کشتارگاه‌های دام دهند.

خشکسالی همچنان در خراسان جنوبی حاکم است و نبود نهاده‌های دامی نیز ارمغان این معضل چندین ساله در استان است. تا پیش از این کمبود علوفه گریبانگیر دامداران استان بود و حالا نامرغوب بودن این علوفه‌ها به مشکلات تولیدکنندگان فرآورده‌های دامی افزوده و نمکی بر زخم‌هایشان زده است.

مشکل کمبود علوفه، گرانی و بی کیفیت بودن آن قصه امروز و دیروز نیست از ابتدای سال ۹۹ تاکنون بار‌ها و بار‌ها این مشکلات منعکس شده اما گره‌ای از آن باز نشده است.

یکی از دامداران خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه علوفه‌ای که در حال حاضر در دامداری وجود دارد علوفه‌ای نیست که باید دام بخورد، زیرا در بین علوفه‌ها بار‌ها خاک، مار مرده و دیگر حیوانات موزی دیده‌ایم گفت: همین علوفه را اگر با این وضعیت به گاوهایمان بدهیم به دلیل کیفیت پایین‌شان سبب بیماری دام می‌شوند و به شب نرسیده باید آنها را ذبح کنیم.

اکبری افزود: خشکسالی‌های اخیر در استان خراسان جنوبی سبب شد تا علوفه در این استان کمیاب شود و دامداران را مجبور کرده به هر شکلی، شکم دام‌هایشان را سیر کنند و یا دام‌های مولد و شیریشان را ذبح کنند.

وی بیان کرد: دام‌ها از روی اجبار این علوفه‌های نامرغوب را می‌خورند و اگر هم بخواهیم علوفه‌ با کیفیت به آن‌ها بدهیم، توان خرید کنسانتره کیلویی ۷ هزار تومان را نداریم.

وی گفت: خوراک دام‌ها آنقدر بی کیفیت شده که حجم شیردهی گاوهایمان هم بسیار پایین آمده و دیگر مانند قبل نیست.

اما آنچه مطرح است اینکه در اردیبهشت امسال بود که برای اولین بار موضوع راه‌اندازی قرارگاه علوفه دام در استان مطرح و قرار شد این قرارگاه به صورت متداوم برای رفع مشکلات دامداران به دستور استاندار سابق راه‌اندازی شود که تاکنون اجرایی نشده است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی در این باره گفت: بدون شک با راه‌اندازی این قرارگاه به صورت دائم بخش زیادی از مشکلات دامداران استان برطرف می‌شد.

غریبی با بیان اینکه هرچند جلسات متعددی در زمینه مشکلات دامداران در استان در قالب این قرارگاه برگزار شد، اما با وجود مصوبات نتیجه‌ای حاصل نشد و حالا با حضور استاندار جدید در استان، چند باری هم این موضوع را مطرح کردیم، اما نتیجه‌ای نگرفتیم.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات مطرح شده در قرارگاه تأمین علوفه نبود نقدینگی برای خرید علوفه و کمبود کامیون برای حمل آن است و این موضوعات را بار‌ها در جلسات قرارگاه تأمین علوفه اعلام کردیم، اما مصوبات جلسه قرارگاه تأمین علوفه نه تنها اجرایی نشد بلکه جلسات قرارگاه نیز دیگر از تیر ماه هم تشکیل نشده است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی اظهار داشت: هم اکنون  شاهد افزایش ۵ برابری قیمت کاه و افزایش ۳ برابری قیمت یونجه هستیم و این در حالی است که عدم خروج علوفه از برخی استان‌ها هم بر مشکلات دامداران افزوده و گریبانگیر صنعت دامپروری خراسان جنوبی شده  و حال نیاز است تا استاندار جدید هرچه زودتر برای این صنعت سودآور که در حال خاموشی است اقدامی کند.

با تمام این تفاسیر اگر هرچه زودتر اقدامی برای نجات صنعت دامداری انجام نشود، این حوزه به مرز نابودی خواهد رسید و دامداران ورشکسته خواهند شد و کارگران نیز باید در کنجی بنشینند و بیکاری را تحمل کنند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*