گزارش/ کروز و عظام؛ قطعه‌ساز یا فسادساز

کروز و عظام؛ قطعه‌ساز یا فسادساز

کروز و عظام، ۲ شرکت بزرگ قطعه‌ساز درحالی‌که باید نقش خود را در توسعه صنعت خودرو و رفع نیازهای موجود ایفاء کنند، با اتهاماتی همچون زدوبند، رشوه، سوء استفاده از تحریم و استفاده از رانت اطلاعاتی، بیشتر فسادساز بوده‌اند تا قطعه‌ساز و در مجموع حدود ۵۰هزار میلیارد تومان پرونده فساد دارند.

 کروز و عظام؛ قطعه‌ساز یا فسادساز به گزارش ایرنا، در حالی که در سال های گذشته، کلیدواژه‌هایی همچون تحریم‌های اقتصادی، افزایش نرخ ارز و مسدود شدن حساب‌های بانکی به دفعات به عنوان دلایل ناکارآمدی صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی کشور عنوان می‌شد، اما بررسی دقیق‌تر حاکی از وجود فساد و حتی فساد سازمان‌یافته در این دو صنعت است که در نهایت حال و روز بد این روزهای خودروسازی کشور و نارضایتی مشتریان را رقم زده است.

در حالی که فساد در خودروسازی موضوع جدیدی نیست و به گفته یکی از نمایندگان مجلس در دهه ۷۰ که بزرگترین اختلاس تاریخ کشور ۱۲۳ میلیارد بود، برای طراحی سمند، ۱۲۰ میلیارد تومان با ارز ۴٠٠ تومانی، معادل سه‌هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان امروز پرداخت شد تا این طراحی گران که نه جذاب بود و نه استاندارد انجام شود، صنعت قطعه‌سازی نیز این روزها و همچنین در ماه‌های پایانی سال ۹۹ شاهد دادگاهی شدن مدیران دو شرکت‌ بزرگ قطعه‌سازی بوده است.

قاچاق بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان توسط شرکت کروز

این روزها جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت کروز به عنوان بزرگترین قطعه ‌ساز کشور در شعبه چهار دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی «ابوالقاسم صلواتی» در حال برگزاری است.

این شرکت در حال حاضر بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین واحد تولیدی قطعات خودرو در کشور محسوب شده و مدعی است با تکیه بر دانش بومی و به‌کارگیری از مهندسان ایرانی توانسته در زمینه داخلی‌سازی قطعات الکترونیکی نظیر ECU، ACU و غیره به خودکفایی برسد و نیازهای خودروسازان داخلی را در زمینه تامین قطعات الکترونیکی استراتژیک رفع کند.

با این حال، مدیران رده‌بالای این شرکت متهم به پرداخت هدایا و رشوه‌های متعدد به صورت نقدی و غیرنقدی از جمله خودرو، قطعات خودرو، سکه تمام بهار آزادی، نیم‌سکه، ربع سکه، صدها کارت هدیه با مبالغ مختلف، هدایای نفیس و گوشی‌های تلفن همراه به افراد متخلف و مدیرانی از مجموعه‌های دفتر نیرو محرکه خودرو، دفتر برق و الکترونیک و دفتر ستاد تسهیل وزارت صمت، صنایع استان تهران، پشتیبانی گمرک ایران خیابان ولیعصر، پشتیبانی توسعه تجارت، سازمان استاندارد ونک، سازمان استاندارد پونک، بانک مرکزی شامل دفتر تخصیص ارز و کارشناس تخصیص ارزی دفتر مقررات و سیاست‌ها پرداخت می‌شد.

مطابق آنچه در دادگاه عنوان شد مواقعی که در زمان ترخیص کالا از گمرک اختلاف وزن بین کالا و اظهار نامه‌ها پیش می‌آمد، دستور پرداخت هدیه داده می‌شد. همچنین علت پرداخت هدایا، تسریع در انجام کارها و ترخیص کالاها، چشم پوشی از مغایرات‌ها و نمک‌گیر کرده افراد مطرح شده است.

جالب آنجاست که به گفته متهمان، اگر هدایا به افراد مختلف در ادارات پرداخت نمی‌شد بعد از چند ماه کارها به کندی پیش می‌رفت و رفتار آنها نشان می‌داد که هدیه‌ای از سمت شرکت دریافت نکرده‌اند و مکاتبات را به تاخیر می‌انداختند.

از سال ۹۲ روال جعل اسناد برای ترخیص کالا در شرکت کروز وجود داشته است. همچنین در بازرسی انجام شده از دفتر کار یکی از متهمان، سه مهر مربوط به شرکت خارجی در گاوصندوق کشف شده است که طبق قانون مطابق جعل سند است و متهم غریب گفته است که بارها مشاهده کرده است اسناد و فرم‌های ترخیص در دفتر آقای میرآقایی مهر می‌شود.

اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته در شرکت عظام

دیگر قطعه‌سازی که در سال‌های گذشته برگزاری دادگاه تخلفات وی به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شده بود، «عباس ایروانی» است. وی از قوی ترین و پر نفوذترین فعالان اقتصادی کشور بوده که عمده ترین فعالیت های خود را بر مبنای زد و بند و رشوه و سوء استفاده از شرایط تحریم و استفاده از رانت اطلاعاتی مسوولان نهادهای مختلف بنا نهاده بود.

این فرد متهم است که با گسترش ابعاد فعالیت‌های خود به سوداگری در بازار مسکن پرداخت و ضمن جلب حمایت از افراد صاحب نفوذ به دنبال تحصیل مال از طریق نامشروع بوده است.

مطابق آخرین گزارشات، عباس ایروانی ۲ پرونده در حال رسیدگی دارد؛ عباس ایروانی مدیر گروه عظام و تولید کننده قطعات خودرو متهم ردیف اول پرونده است که به افساد فی الارض از مجرای اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به صورت عمده و کلان، رهبری گروه مجرمانه سازمان یافته قاچاق قطعات خودرو، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از اسناد مجعول، معاونت در پرداخت رشوه و مشارکت در فراری دادن متهم است.

این پرونده در جریان رسیدگی قرار دارد و به گفته نماینده دادستان، رقم دست اندازی ایروانی به بیت المال و تحصیل مال از طریق نامشروع با ایجاد شبکه ارتشاء، سالیانه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که وی بیش از ۱۰ سال است این جرم را مرتکب شده و مجموع آن به بیش از چهار هزار میلیارد تومان رسیده است.

پرونده دیگر ایروانی مبنی بر ۱۶ هزار میلیارد تومان فساد بانکی در جریان رسیدگی است که در آن، شکایت بانک های مسکن، سپه، صادرات، توسعه صادرات، ملی و سازمان بازرسی کل کشور از وی و ۶ متهم دیگر مطرح است.

دادستانی ابتدا اتهام مدیرعامل عظام را افساد فی‌الارض بیان کرد که در صورت اثبات این اتهام و مجرم شناخته شدن متهم، حکم وی اعدام می‌بود، اما در جلسات بعدی دادگاه به اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته تغییر یافت.

با وجود مختومه نشدن پرونده ایروانی، متهم در بهمن‌ماه پارسال با دعوت از «علیرضا رزم‌حسینی»‌ وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت دولت گذشته، همچنین «فرشاد مقیمی» مدیرعامل ایران خودرو، خط تولید کامپیوتر خودرورا (ECU) در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه عظام افتتاح کرد و به بهره‌برداری رسانید.

 

 

منابع ارزی ایران در بانک عراقی آزاد شد

منابع ارزی ایران در بانک عراقی آزاد شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به همه انجمن‌های صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده برای استفاده از منابع ارزی ایران در بانک tbi عراق از آنها خواست که اقلام پیشنهادی وارداتی خود را با قید فوریت اعلام کنند.

به گزارش ایرنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشی از این نامه به همه انجمن‌های صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی اعلام کرده است: با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در استفاده از منابع ارزی موجود در بانک tbi عراق جهت تامین واردات اقلام مورد نیاز کشور، خواهشمند است فهرست پیشنهادی دستگاه متبوع را با در نظر گرفتن اولویت‌های کالایی کشور و عدم درج کالاهای تحریمی در لیست، تدوین و در اسرع وقت به این سازمان ارسال کنید.

 

کره جنوبی و ایران درباره دارایی‌های توقیف شده مذاکره می کنند

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که این کشور و ایران قصد دارند ماه آینده در سئول رایزنی‌هایی در سطح کاری برای بحث درباره راههای آزادسازی دارایی های توقیف شده ایران انجام دهند.

به گزارش ایرنا به نقل از یونهاپ، روابط دوجانبه (ایران و کره) به علت راکد ماندن ۷ میلیارد دلار پول ایران در دو بانک کره‌ای به علت تحریم‌های آمریکا دچار مشکل شده است.  درحالی که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در وین وارد فاز مهمی شده است و مقام های ایران خواستار لغو تحریم‌ها برای حصول توافق هستند، این موضوع (پول ایران در بانکهای کره‌ای) نیز دوباره مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش یونهاپ، مقام های کره‌ای می‌گویند انتظار می‌رود گروه‌های کاری پیشنهادی وارد بحث درباره جزئیات کار انتقال پول به ایران پس از لغو تحریم‌ها شوند و همچنین سایر جوانب موضوع درصورت احتمال عدم حصول توافق را نیز بررسی نمایند.

مقام آگاه مزبور که خواست نامش ذکر نشود به یونهاپ گفته است: انتظار می‌رود که گروههای کاری بطور عمده جزئیات انتقال بالقوه پول به ایران درصورت اعطای تخفیف تحریمی از سوی آمریکا را بررسی نمایند.  وی افزود: آنها (گروههای کاری مزبور) می‌توانند همچنین درباره امکان ازسرگیری واردات نفت (کره) از ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها گفتگو کنند.

در همین ارتباط بانک مرکزی ایران با ارسال یک نامه هدف (LOI) در چارچوب حل و فصل مناقشه سرمایه‌گذار – دولت (ISDS) از کره جنوبی درخواست کرده که اموال بلوکه شده در بانک‌های کره‌ای را بازگرداند.

 

 

 

گزارشی از صعود تیم ملی؛

از جهنم بحرین تا بهشت آزادی/ رکورد فوق‌العاده ایران با مرد کروات

از جهنم بحرین تا بهشت آزادی/ رکورد فوق‌العاده ایران با مرد کروات

تیم ملی فوتبال ایران با کسب پیروزی ارزشمند مقابل عراق در ورزشگاه آزادی سریعترین صعود به جام جهانی را رقم زد تا برای ششمین بار در بزرگترین رویداد فوتبال جهان حضور یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتبال ایران در هفتمین بازی از مرحله گروهی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر موفق شد با یک گل عراق را در ورزشگاه آزادی شکست دهد تا با رسیدن به امتیاز ۱۹ در بازی هفتم صعود خود به جام جهانی را قطعی کند. این ششمین صعود به جام جهانی و سریع‌ترین صعود همه تاریخ ایران است.

دیدار با عراق هفتمین بازی ایران در مرحله گروهی انتخابی جام جهانی قطر و چهاردهمین بازی تیم ملی ایران با هدایت دراگان اسکوچیچ بود که با سیزدهمین پیروزی همراه بود.

بعد از کناره‌گیری عجیب «مارک ویلموتس» سرمربی سابق تیم ملی ایران که با نتایج ضعیفی همراه بود و تیم ملی ایران در عین ناباوری در مرحله مقدماتی تا آستانه حذف پیش رفت، دراگان اسکوچیچ انتخابی پر حرف و حدیث برای تیم ملی بود که معرفی وی با انتقادات گسترده‌ای همراه شد. انتقاداتی که رفته رفته و با نتایجی که او با تیم ملی ایران گرفت کم و کمتر شد.

شاگردان اسکوچیچ که در دیدارهای حساس و سرنوشت ساز در جهنم بحرین حضور پیدا کردند و با نمایشی فوق العاده به صعود امیدوار ماندند، در بهشت آزادی و چند هفته مانده به پایان مسابقات جشن صعود گرفتند.

تیم ملی ایران که حالا حضورش در جام جهانی قطر قطعی شده است، ابتدا ۳ بار در بازی‌های تدارکاتی با هدایت اسکوچیچ به میدان رفت که حاصل آن ۳ پیروزی متوالی مقابل ازبکستان، بوسنی و هرزگووین و تیم ملی سوریه بود. تیم ملی ایران در این ۳ بازی ۷ گل به ثمر رساند و تنها یک بار دروازه‌اش باز شد.

از تاشکند تا قطر تخته گاز با اسکوچیچ/۱۳ برد، یک مساوی و بدون باخت

دراگان اسکوچیچ در ورزشگاه آزادی در جریان دیدار با عراق

اولین پیروزی و اولین گلزن برای اسکوچیچ

نخستین بازی تیم ملی ایران با هدایت اسکوچیچ به بازی ایران و ازبکستان باز می‌گردد که در تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۹۹ در تاشکند برگزار شد و تیم ملی ایران با نتیجه ۲ بر ۱ به پیروزی رسید.

در این بازی سردار آزمون و مهدی طارمی زوج طلایی خط حمله ایران گلزنی کردند تا نام سردار آزمون به عنوان اولین گلزن تیمِ اسکوچیچ ثبت شود.

دومین پیروزی در دومین بازی دوستانه مقابل بوسنی و هرزگووین و با نتیجه ۲ بر صفر به دست آمد. این بازی در ۲۲ آبان ۱۳۹۹ در شهر سارایوو برگزار شد و تیم ملی ایران با گل‌های کاوه رضایی و مهدی قایدی به پیروزی رسید.

سومین و آخرین بازی دوستانه تیم ملی نیز مقابل سوریه در ورزشگاه آزادی بود که با پیروزی ۳ بر صفر ایران همراه بود. در آن بازی که تاریخ برگزاری‌اش ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ بود تیم ملی با گل‌های کنعانی زادگان، سردار آزمون و کریم انصاری فرد به پیروزی رسید.

نخستین پیروزی و گلزن رسمی

اولین بازی رسمی تیم ملی ایران با هدایت اسکوچیچ دیدار با هنگ کنگ بود که با پیروزی ۳ بر یک تیم ملی به پایان رسید. این بازی که در ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ و در ورزشگاه المحرق بحرین برگزار شد با گلزنی علی قلی زاده، وحید امیری و کریم انصاری فرد به پایان رسید تا نام علی قلی زاده به عنوان اولین گلزن تیم اسکوچیچ در یک دیدار رسمی ثبت شود.

پر گل‌ترین بازی و بهترین پیروزی

تیم ملی ایران با هدایت اسکوچیچ ۱۴ بار در دیدارهای رسمی و دوستانه به میدان رفت که حاصل آن ۱۳ پیروزی و یک مساوی بود. بهترین پیروزی تیم ملی ایران به پیروزی ۱۰ بر صفر مقابل کامبوج باز می‌گردد.

این دیدار سومین بازی رسمی تیم ملی با هدایت اسکوچیچ بود که در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی در بحرین برگزار شد و ملی پوشان کشورمان در این دیدار (به تاریخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰) ۱۰ بار موفق به گلزنی شدند.

در این دیدار کاوه رضایی ۲ بار و علیرضا جهانبخش، شجاع خلیل زاده، مهدی طارمی، احمد نورالله‌ی، میلاد محمدی، مرتضی پور علی گنجی، کریم انصاری فرد و مهدی قایدی نیز هر کدام یک بار گلزنی کردند.

از تاشکند تا قطر تخته گاز با اسکوچیچ/۱۳ برد، یک مساوی و بدون باخت
تصویری از دیدار تیم ملی ایران مقابل کامبوج

اولین و آخرین بازی بدون پیروزی

اولین و تا امروز آخرین باری که تیم ملی ایران با هدایت اسکوچیچ به پیروزی نرسیده، دیدار مقابل کره جنوبی در تهران بود که با مساوی یک – یک به پایان رسید.

در این دیدار که در ۳۰ مهر ۱۴۰۰ و در تهران برگزار شد ابتدا تیم کره جنوبی به گل رسید که علیرضا جهانبخش این گل را پاسخ داد تا این دیدار با مساوی یک – یک و تقسیم امتیازات به پایان برسد.

هت تریک مقابل سوریه و دبل مقابل عراق

تیم ملی با هدایت اسکوچیچ ۳ بار مقابل سوریه به میدان رفت که یک بار آن دیدار تدارکاتی و ۲ بار دیدار رسمی بود که ملی پوشان کشورمان در هر ۳ دیدار پیروز شده تا اسکوچیچ مقابل سوریه هت تریک کند.

نخستین دیدار دو تیم که دیداری تدارکاتی بود با پیروزی ۳ بر صفر ایران همراه بود. دومین و سومین دیدار در مرحله گروهی انتخابی جام جهانی بود که به ترتیب با پیروزی‌های یک بر صفر و ۳ بر صفر ایران به پایان رسید. ملی پوشان کشورمان در این ۳ دیدار ۷ بار به سوریه گل زدند و هرگز گل نخوردند.

همچنین اسکوچیچ ۳ بار هم مقابل عراق تیم ملی ایران را هدایت کرد که در هر ۳ بازی به پیروزی رسید.

زوج طلایی در خط حمله

با اینکه در موفقیت‌های تیم ملی باید همه بازیکنان را سهیم دانست، اما شاید بتوان سهم زوج طلایی تیم ملی در خط حمله را به دلیل آمار بالای گلزنی شأن بیش از دیگران دانست.

سردار آزمون و مهدی طارمی که زوج طلایی خط حمله ایران را شکل داده‌اند از زمان حضور اسکوچیچ در رأس کادر فنی تیم ملی جمعاً ۱۲ بار گلزنی کرده‌اند که سهم هر یک از آنها ۶ گل بوده است تا این دو بازیکن، گلزن‌ترین بازیکنان تیم ملی در زمان اسکوچیچ باشند.

علیرضا جهانبخش با ۴ گل، کاوه رضایی به همراه کریم انصاری فرد و علی قلی زاده با ۳ گل و مهدی قایدی با ۲ گل دیگر گل زنان برتر تیم اسکوچیچ بودند.

وحید امیری، حسین کنعانی، شجاع خلیل زاده، احمد نوراللهی، میلاد محمدی، مرتضی پور علی گنجی و احسان حاج صفی نیز بازیکنان یک گله در تیم ملی با هدایت اسکوچیچ هستند.


شادی گل سردار آزمون بعد از گلزنی به سوریه

اولین بازی تشریفاتی

اولین بازی پیش روی تیم ملی که دیداری رسمی اما تشریفاتی است، دیدار مقابل تیم ملی امارات است. دیداری که از ساعت ۱۸ روز سه شنبه ۱۲ بهمن در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود و نتیجه آن تأثیری در سرنوشت صعود تیم ملی به جام جهانی قطر ندارد و این در حالی است که به دلیل شرایط جدولی نتیجه این بازی برای اماراتی‌ها بسیار مهم است. البته ایران برای بالا بردن امتیازاتش در رده بندی جهانی و قرار گرفتن در سید دوم قرعه کشی جام جهانی نیاز دارد تا دیدارهای باقیمانده را با برد به پایان برساند.

امارات در حال حاضر با ۹ امتیاز تیم سوم جدول در گروه اول مسابقات است و در صورت حفظ موقعیت خود به عنوان تیم سوم این شانس را دارد که در بازی پلی‌آف شانس خود را برای حضور در جام جهانی به آزمایش بگذارد.

 

 

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور؛ تحقق یا عدم دسترسی به عدالت آموزشی

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور؛ تحقق یا عدم دسترسی به عدالت آموزشی

بنا بر مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، تا سال ۱۴۰۴، سوابق تحصیلی و نمرات دوره تحصیلی دبیرستان به تدریج تا ۶۰ درصد ارزیابی توانایی داوطلبان را به صورت مستقیم به خود اختصاص خواهد داد.

تا سال ۱۴۰۴ کنکور تنها سهم ۴۰ درصدی در تعیین مسیر تحصیلی دانش آموزان این کشور خواهد داشت و تنها به دروس تخصصی محدود می‌شود. پس از کش و قوس‌های فراوان به نظر می‌رسد دیگر باید شاهد اجرای شکل دیگری از کنکور باشیم و تغییرات این آزمون سرنوشت‌ساز از سال ۱۴۰۲ قطعی است.

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز سه‌شنبه ۵ بهمن ماه و در پایان جلسه ۸۵۵ این شورا با بیان اینکه طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دیگر طی ۴ ساعت کنکور، سرنوشت دانش‌آموزان تعیین نخواهد شد؛ گفت: معدل سال دوازدهم و اعمال آن در سال ۱۴۰۲ و معدل سال یازدهم در سال ۱۴۰۳ و معدل سال دهم در سال ۱۴۰۴ تأثیر قطعی خواهد داشت.

بر اساس این مصوبه تا سال ۱۴۰۴ سهم ۶۰ درصد ارزیابی توانایی داوطلبان کنکور به دوره تحصیلی دبیرستان منتقل می‌شود.

در ده سال اخیر تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون ورودی دانشگاه‌ها متفاوت بوده است. سوابق تحصیلی در سال ۹۳ و ۹۴ تنها در نمره معدل دیپلم با ۲۵ درصد به صورت تأثیر قطعی در کنکور اهمیت داشت. در سال ۹۵ تا ۹۷ نمره معدل دیپلم با ۲۵ درصد اما به صورت تأثیر مثبت و نه تأثیر قطعی لحاظ می‌شد.

این بدان معنا بود که نمره دیپلم تنها یک مزیت برای داوطلب محسوب می‌شد. همچنین در سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ برای داوطلبان نظام سالی واحدی / ترمی واحدی همانند سال ۱۳۹۷ عمل شد و برای داوطلبان نظام ۶-۳-۳ سوابق تحصیلی دیپلم ۳۰ درصد با تأثیر مثبت ملاک عمل قرار گرفت.

پس از این روند طولانی و کاملاً متفاوت؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر تخصیص تأثیر قطعی به سنوات تحصیلی، درصد این اثرگذاری را تا ۶۰ درصد افزایش داده است.

موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

طرح افزایش تأثیر سوابق تحصیلی موافقان و مخالفان زیادی داشته است. در حالی که موافقان از حذف یک آزمون استرس‌زا و اهمیت بخشی به مدارس و آموزش کتب درسی تاکید دارند؛ مخالفان معتقدند به دلیل نبود عدالت آموزشی در مدارس سراسر کشور، عادلانه نبودن امتحانات نهایی و امکان تقلب در آنها و تحمیل استرس چندباره و مضاعف به دانش آموزان، اعمال مستقیم تأثیر ۶۰ درصدی معدل در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها چندان عادلانه نیست.

مخالفان معتقدند حتی هیچ راه تضمینی وجود ندارد تا بتوان تشخیص داد معلمان در مدارس تا چه میزان به درستی به دانش آموزان خود نمره می‌دهند.

اما سید جلال موسوی مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تنها نمرات ازمون های نهایی در ورود دانش آموزان به دانشگاه‌ها مؤثر است گفت: برگزاری امتحانات نهایی و تصحیح آنها به صورت پراکنده و کشوری بوده و به هیچ عنوان هیچ معلمی در افزایش نمرات معلمان خود دخیل نخواهد بود.

موضوع دیگری که مخالفان در این طرح بر آن تاکید دارند؛ بی توجهی به جمع کثیری از افراد به اصطلاح “پشت کنکوری” است؛ افرادی که در سال‌های گذشته در امتحانات نهایی شرکت کردند و دیپلم گرفته‌اند در حالی که در آن زمان سوابق تحصیلی برای ورود به دانشگاه چندان اهمیتی نداشت.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور؛ تحقق یا عدم دسترسی به عدالت آموزشی

هامون سبطی دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص کاهش اهمیت کنکور در انتخاب دانشجویان گفت: در سال ۹۷ بیش از ۱۷۰ نماینده مجلس در نامه‌ای این موضوع را تصویب کردند که تأثیر قطعی معدل به دلیل مشکلاتی که برای داوطلبان حال حاضر پشت کنکوری دارد و همچنین به دلیل تفاوت فاحش معدل در مدارس دولتی مناطق محروم با سایر مدارس برخلاف مصالح آموزشی و عدالت آموزشی است.

احمد حسین فلاحی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه وقتی شرط معدل سال آخر را برای طرح کنکور مبنا قرار می‌دهند باید زیرساخت‌های آن را نیز تأمین کنند؛ گفت: آیا عدالت آموزشی را همه جا به یک اندازه مساوی تأمین کرده‌ایم؟ آیا محتوای آموزشی به میزانی است که در سال‌های آخر دبیرستان قابلیت رقابت برای کنکور را داشته باشد. به نظر می‌رسد با این محتوا و شیوه آموزشی نمی‌توان شرط معدل را به عنوان ورودی دانشگاه گذاشت و باید کار کارشناسی در این زمینه صورت گیرد.

در مدارس مناطق کم برخوردار با کمبود معلم و تجهیزات و امکانات آموزشی مواجه هستیمدر حقیقت این نکته غیر قابل کتمان است که در مدارس مناطق کم برخوردار با کمبود معلم و تجهیزات و امکانات آموزشی مواجه هستیم؛ به همین دلیل افزایش تأثیر آزمون‌های نهایی و سنوات تحصیلی نه تنها موجب عدالت آموزشی نمی‌شود؛ بلکه حتی به گسترش بی عدالتی در آموزش منجر خواهد شد.

ابراهیم خدایی رئیس سابق سازمان سنجش آموزش کشور آبان ماه سال جاری در همایش ملی «سنجش علمی و آزمون‌های ورودی آموزش عالی: مبانی، چالش‌ها و راهکارها با تاکید بر کنکور سراسری» دو گروه دلیل را دلایل عدم حذف کنکور برشمرد و گفت: یک جنبه آموزشی و یک جنبه اجتماعی است.

وی ادامه داد: از منظر آموزشی، انتخاب بر اساس علاقه، بازار کار، هدایت تحصیلی، متضرر شدن داوطلبان مناطق محروم، اطلاعات سابقه تحصیلی و تورم نمرات بالاتر موجب شده حذف کنکور سخت‌تر باشد. از منظر اجتماعی نیز موضوع جنبه روانشناختی دارد. نگرش افراد به تحصیلات عالی، نگاه خانواده و جامعه، داشتن عناوین، تب مدرک گرایی و سرمایه گذاری سنگین خانواده‌ها، تغییر طبقه اجتماعی و رابطه مدرک تحصیلی با ارتقا شغلی و حقوقی نیز موجب عدم حذف کنکور است.

شاید مجموع عوامل فوق موجب شده است تا بخش قابل توجهی از افکار عمومی علی‌رغم انتقاد از وضع موجود، با تأثیر مستقیم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی چندان موافق نباشند.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور؛ تحقق یا عدم دسترسی به عدالت آموزشی

سبطی با اشاره به وضع افکار عمومی در استقبال از تغییرات پیش رو گفت: در نظر سنجی‌های گسترده‌ای که هم در صدا و سیما و هم در سازمان سنجش انجام شده است، بیش از ۸۰ درصد مردم و خانواده‌ها با تأثیر قطعی معدل در کنکور مخالفت کردند. در شبکه شاد یک نظرسنجی صورت گرفته که در آنجا هم تنها ۳۴ درصد با تأثیر قطعی سوابق تحصیلی موافق بودند.

وی ادامه داد: با اینکه در شبکه شاد سوالات به صورت شفاف مطرح نشده و سوالاتی در مورد کیفیت وضع فعلی پرسیده شده بود؛ نه آن وضعی است که در آینده با اجرای این طرح ایجاد می‌شود؛ ضمن اینکه در آن نظرسنجی کودکان ابتدایی هم می‌توانستند رأی بدهند؛ در حالی که این طرح برای آنان چندان واضح نبوده است.

بیش از ۸۰ درصد مردم و خانواده‌ها با تأثیر قطعی معدل در کنکور مخالفت کردندسبطی تأکید کرد: هم خرد جمعی و هم نظر کارشناسان بر این موضوع تأکید دارد که تأثیر قطعی معدل تبعات ناگواری را بسیار بیشتر از مزایای آن به دنبال دارد. این طرح قدمی رو به جلو در نظام آموزشی محسوب نمی‌شود؛ مگر برای برخی مؤسسات کنکوری یا مؤسسات خروج دانشجو از کشور.

دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور با بیان اینکه اگر بتوانیم میزان رقابت را کاهش دهیم، می‌توان به بهبود فعالیت آموزشی امیدوار بود؛ گفت: اینکه میزان رقابت تفاوت چندانی نکند و تنها زمین رقابت از یک به دو زمین تبدیل شود، رقابت دانش آموزان و فعالیت مؤسسات کنکوری کم نشده و بیشتر هم خواهد شد.

وی افزود: طرح اخیر اهداف بسیار خوبی را معرفی می‌کند اما در عمل خلاف آن اهداف گفته شده رخ خواهد داد.

در همین زمینه موسوی که خود از طراحان مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است در خصوص افزایش تعداد ازمون های مؤثر گفت: اتفاقاً این که به جای یک آزمون ۴ ساعته در هر سال دو بار آزمون برگزار می‌شود و دانش آموزان در طول سه سال چند بار خود را محک می‌زنند موجب می‌شود استرس آنان کاهش یابد زیرا می‌دانند سرنوشت آنها در گروی یک آزمون نیست. کجای دنیا سرنوشت یک دانش آموز با یک آزمون ۴ ساعته سنجیده می‌شود.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور؛ تحقق یا عدم دسترسی به عدالت آموزشی

نظر بیشتر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی از موافقان این مصوبه این است که با این تغییر در تأثیر سنوات، تلاش و زحمات آموزش و پرورش و دانش‌آموزان در دوران تحصیل معنادار می‌شود. با این وجود به دلیل تفاوت در کیفیت آموزش در مدارس سراسر کشور؛ به نظر می‌رسد با این مصوبه، دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار بیش از گذشته از دسترسی به دانشگاه‌های تراز اول باز خواهند ماند.

به نظر می‌رسد با این مصوبه، دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار بیش از گذشته از دسترسی به دانشگاه‌های تراز اول باز خواهند ماندعلی‌رغم وجود اشکالات متعدد در برگزاری کنکور به شکل فعلی و تصریح قانون در برطرف کردن این اشکالات، سوالات بسیاری در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد که به سرانجام رسیدن کنکور را همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار داده است؛ تا جایی که گفته شده است معاون حقوقی رئیس‌جمهور در نامه‌ای به وزیر علوم هشدار داده است که مطابق تدبیر مقام معظم رهبری در اولویت دهی به مصوبات مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی صلاحیت ورود ندارد و در موضوع سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ملاک هم اولویت با مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

صعود به جام‌جهانی ۱۹۷۸ مقتدرانه‌ترین صعود ایران/ «قطر» اول نیست!

صعود به جام‌جهانی ۱۹۷۸ مقتدرانه‌ترین صعود ایران/ «قطر» اول نیست!

با این که از صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی قطر به عنوان سریعترین و مقتدرترین یاد شده اما بررسی ادوار گذشته نشان می دهد فوتبال ایران برای رسیدن به آرژانتین صعود مقتدرتری داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتبال ایران که روزهای خوبی را تجربه می‌کند موفق شد با غلبه بر عراق با نتیجه یک بر صفر در ورزشگاه آزادی برای ششمین بار جواز حضور در جام جهانی فوتبال را بگیرد که این صعود از صعودهای خوب، زودهنگام و بی دردسر فوتبال ایران به جام جهانی بود.

صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هر چند یکی از بهترین، ماندگارترین و شیرین‌ترین صعودهای فوتبال ایران به این رویداد بزرگ بود، اما نمی‌توان از آن به عنوان سریع‌ترین و مقتدرترین صعودها یاد کرد. چرا که باید این عنوان را به نخستین حضور ایران در جام جهانی داد.

فوتبال ایران برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ آرژانتین و در یازدهمین دوره جام جهانی حضور در این مسابقات را تجربه کرد. سال‌هایی که فوتبال ایران روزهای طلایی خود را تجربه می‌کرد و تیم ملی ایران قهرمان بلامنازع فوتبال قاره کهن بود.

صعود ایران به جام جهانی ۱۹۷۸ به گونه‌ای رقم خورد که بتوان آن را بهترین و قاطعانه‌ترین صعود به جام جهانی دانست چرا که این صعود زود هنگام و برق‌آسا در حالی انجام شد که از مجموع دو قاره آسیا و اقیانوسیه تنها یک سهمیه برای جام جهانی در نظر گرفته شده بود. با این حال تیم ملی ایران با قاطعیت و سرعت این سهمیه را از آن خود کرد.

ابتدا ۱۹ تیم هنگ کنگ، سنگاپور، مالزی، اندونزی، تایلند، سریلانکا، کره جنوبی، رژیم اشغالگر قدس، ژاپن، عربستان، سوریه، عراق، کویت، بحرین، قطر، امارات، استرالیا، نیوزلند، تایوان به همراه ایران برای حضور در مرحله گروهی اعلام آمادگی کردند.

تیم ملی ایران در گروه سوم این مسابقات همراه با عربستان، سوریه و عراق حضور یافت و با ۴ پیروزی از ۴ بازی و کسب ۸ امتیاز (بازی‌ها در آن زمان ۲ امتیازی بود)، ۸ گل زده و بدون گل خورده راهی مرحله بعدی مسابقات شد.

ملی پوشان کشورمان در مرحله دوم این مسابقات که بین ۵ تیم و در یک گروه به صورت رفت و برگشت برگزار شد همراه با استرالیا، هنگ کنگ، کویت و کره جنوبی حضور پیدا کردند و با ۶ پیروزی، ۲ مساوی، بدون شکست، ۱۲ گل زده، ۳ گل خورده و کسب ۱۴ امتیاز بالاتر از کره جنوبی با ۱۰، کویت با ۹، استرالیا با ۷ و هنگ کنگ بدون امتیاز صعودی مقتدرانه و زودهنگام به جام جهانی ۱۹۷۸ داشته باشند.

تیم ملی ایران بعد از پیروزی با نتیجه یک بر صفر مقابل استرالیا در بازی ششم صعود خود به جام جهانی آرژانتین را قطعی کرد و ۲ بازی باقی مانده مقابل کویت و کره جنوبی جنبه تشریفاتی پیدا کرد و حشمت مهاجرانی سرمربی وقت تیم ملی ترجیح داد در دو بازی آخر بیشتر از بازیکنانی استفاده کند که در بازی‌های قبلی کمتر فرصت بازی پیدا کرده بودند؛ و حتی در این دو بازی تشریفاتی هم تیم ملی ایران شکستی را تحمل نکرد تا اولین صعود، بهترین، قاطع‌ترین و برق‌آسا ترین صعود به جام جهانی باشد.

 

 

کمیسیون تلفیق  با حذف ارز ترجیحی موافقت نکرد

کمیسیون تلفیق  با حذف ارز ترجیحی موافقت نکرد

سخنگوی‌ کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت که کمیسیون تلفیق  با حذف ارز ترجیحی موافقت نکرد.

به گزارش ایسنا، رحیم زارع در توضیح نشست عصر امروز کمیسیون تلفیق گفت: با توجه به روشن نبودن طرح دولت و عدم ارائه طرح قابل استناد، کمیسیون تلفیق مصوب کرد که ۹ میلیارد دلار با قیمت ارز ترجیحی برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۱ اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: همچنین بدون درنظر گرفتن ارز مربوط به گندم ۹ میلیارد تخصیص داده شده که مقرر شد با تامین بودجه ای مستقل، با افزایش قیمت خرید از کشاورزان، گندم مورد نیاز توسط دولت از تولید داخل تامین شود نماینده دولت هم در کمیسیون تلفیق با این پیشنهاد موافقت کرد.

زارع در پایان بیان کرد: همچنین کمیسیون تلفیق با پیشنهاد وحیدی نماینده بجنورد تصویب کرد که قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم ۹۵۰۰ تومان باشد. پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۷۵۰۰ تومان بود.

 

 

 

ایران – امارات بدون تماشاگر شد

ایران - امارات بدون تماشاگر شد

با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا دیدار ایران و امارات بدون تماشاگر شد.

 در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد که با توجه به افزایش شیوع کرونا، بازی‌ دو تیم ایران و امارات بدون تماشاگر برگزار شود.

تیم‌های ملی ایران و امارات قرار است سه شنبه ۱۲ بهمن ساعت ۱۸ در ورزشگاه آزادی به مصاف هم خواهند رفت.

پیش از این دیدار تیم‌های ایران و عراق در ورزشگاه آزادی با حضور تماشاگران برگزار شده بود که شاگردان اسکوچیچ با برتری مقابل عراق به جام جهانی صعود کردند.

 

 

 

هر آنچه که باید درباره رمزپول ملی بدانید

هر آنچه که باید درباره رمزپول ملی بدانید

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ضمن تشریح جزئیات رمزپول ملی گفت: هدف از طراحی رمزریال در بانک مرکزی تبدیل اسکناس به یک موجودیت قابل برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی است و با این فرآیند پول دارای موجودیت هوشمند خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مهران محرمیان، با حضور در یک برنامه تلویزیونی، با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری رمزارزها گفت: حدود ۱۲- ۱۳ سال است که گرایش جدیدی در حوزه پولی دنیا با نام رمزارزها به وجود آمده،‌ البته این روزها باتوجه به اینکه جنبه‌های جدیدی از مرزارزها نمودِ بیشتری یافته، لذا آنها تحت عنوان رمزدارایی‌ها شناخته می‌شوند. فلسفه اصلی رمزارزها مبتنی بر تمرکززدایی است؛ بدین معنا که فضایی نوین را در حوزه پولی و سایر حوزه‌ها تصویر می‌کند که به جای آنکه یک مرکز مبدأ اعتماد مردم به مانند نهادهایی همچون بانک‌های مرکزی داشته باشیم، جایگزین آن و بر مبنای آنچه مردم به آن اقبال دارند، ارزشی ارائه شود.

وی افزود: دراین فضا بیشترین حوزه‌هایی که مورد هدف قرار می‌گیرند، نهادهایی هستند که مردم برای حل مشکلاتشان به آن مراجعه می‌کنند و یکی از آنها بانک مرکزی است. هر پولی که در هر کشوری تبادل می‌شود، به اعتبار بانک مرکزی آن کشور ارزش می‌یابد. به بیان بهتر در صورتی که بانک‌های مرکزی نباشند، تمام اسکناس‌های رایج، سکه‌ها و سایر موارد مرتبط از ارزش ساقط می‌شوند.

طبق اعلام بانک مرکزی، محرمیان خاطرنشان کرد: در مقابل در حال حاضر فضایی شکل گرفته است که از آن تمرکززدایی شده است. یعنی بانک مرکزی هیچ کشوری از آن ارزها پشتیبانی نمی‌کند و ارزش فیزیکی و پشتوانه‌ای ندارد. طبیعتاً در چنین فضایی بانک‌های مرکزی طی چند سال در مقابل رمزارزها، مواجهه منفی داشتند و البته در همان حال این موضوع را بررسی می‌کردند. چراکه موضوع حاکمیت پولی در هر کشوری جز خطر قرمزهای آن کشور به حساب می‌آید.

این مقام مسئول بانک مرکزی در توضیح راهکارهای فناورانه بانک‌های مرکزی در مواجهه با رمزارزها تصریح کرد: اما پس از چندی رویکردی در بانک‌های مرکزی شکل گرفته است و بانک‌های مرکزی از این فناوری و برخی ویژگی‌های آن که به حاکمیت پولی لطمه‌ای وارد نمی‌کند، استفاده و مفهوم جدیدی ارائه شود. براین اساس در صورتی که پول های سنتی را یک سر طیف و سمت دیگر آن را رمزارزها در نظر بگیریم، رمزپول بانک مرکزی (Central Bank Digital Currency) در میانه این دو طیف قرار دارد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در توضیح ویژگی‌های رمزپول‌های بانک مرکزی اظهار کرد: رمزپول های بانک مرکزی به مانند رمزارزها بی پشتوانه نیستند. در حال حاضر ۹۰ بانک مرکزی پروژه‌ای را بر روی رمزپول بانک مرکزی تعریف کردند که برخی از آنها در مراحل تحقیقاتی قرار دارند، برخی دیگر مقررات را تصویب کرده‌اند و آماده ارائه رمزپول هستند، برخی ارائه اولیه و آزمایشی را آغاز کردند و در کشورهای معدودی نیز رمزپول عملیاتی شده و مردم آن کشورها می‌توانند در سطح کل کشور از رمزپول‌ها استفاده کنند.

وی یادآور شد: این امر حاکی از آن است که چنین روندی در دنیا وجود دارد و ما نیز در ایران از چند سال گذشته بررسی‌ها در این حوزه را آغاز کردیم و از سال ۱۳۹۹ به حوزه مقررات گذاری ورود کردیم. نکته جالب توجه آنکه، رمزپول تنها دارای بعد فنی نیست بلکه دارای ابعاد نظارتی، اقتصادی، ارزی، ریالی و به خصوص حقوقی است که تمام این موارد مورد ارزیابی قرار گرفته و نهایتاً پس از جلسات مداوم تخصصی، مقررات رمزپول بانک مرکزی دو هفته پیش در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید.

دکتر محرمیان درخصوص نحوه اجرای رمزپول بانک مرکزی عنوان کرد: از زمان تصویب مقررات به دلیل آنکه در زمان تصویب تغییراتی بر روی مقررات رخ می‌دهد، فرصت زمانی برای اعمال آن تغییرات بر روی امور فنی لازم است و بانک های مشارکت‌کننده نیز تغییرات را اعمال می‌کنند و امیدواریم که ظرف مدت چند ماه رمزپول بانک مرکزی را به صورت آزمایشی عملیاتی و عرضه کنیم و آن را در اختیار مردم قرار دهیم.

رمزریال همچون اسکناس ابزار مبادله است

وی در توضیح تمایز میان رمزریال و رمزارزهای رایج گفت: در بسیاری از موارد زمانی که مردم عنوان رمزریال بانک مرکزی (رمزپول) به گوششان می‌خورد، تصوری به مانند رمزارز برای آنها ایجاد می‌شود. لازم به توضیح است که رمزریال یک رمزارز جهان روا مانند بیت کوین و بی‌پشتوانه و نیازمند استخراج نیست. کمااینکه تمام رمزارزهای جهان روا نیز قابل استخراج نیستند، اما بیت‌کوین به عنوان مشهورترین رمزارز قابلیت استخراج دارد. البته انتشار رمزریال به مانند ریال در انحصار بانک مرکزی است. بسیاری این تصور را دارند که رمزریال، مانند سایر رمزارزها (coin) هاست که قابلیت سرمایه‌گذاری دارد، باید تأکید کنم که اینگونه نیست چراکه هیچ فردی بر روی پول سرمایه‌گذاری نمی‌کند. به بیان بهتر رمزریال همچون اسکناس ابزار مبادله، دارای قوه ابراء و یک ابزار پرداخت است.

معاون فناوری‌های نوین در توضیح چگونگی کارکرد رمزریال عنوان کرد: زمانی که اسکناسی میان مردم مبادله می‌شود، شخص سومی وجود ندارد. برای مثال شما در شهر دیگری هستید و در قبال خرید یک کالا نیاز به انتقال پول به واسطه یک روش از یک حساب به حساب دیگر دارد و برای این کار واسطه‌هایی نیاز است. زمانی که از رمزریال سخن می‌گوییم، واسطه‌ای در کار نیست، به عبارت دیگر همان اسکناس که بین مردم بدون حضور شخص سوم مبادله می‌شود، اینجا نیز همان اتفاق رخ می‌دهد با این تفاوت که بر روی بستر دیجیتال و در لحظه رخ می‌دهد.

چگونه می‌توان از رمزریال استفاده کرد؟

وی با بیان مثالی در توضیح کارکرد رمزریال بانک مرکزی تصریح کرد: کارت بانکی که در دسترس ماست خودش به مثابه پول نیست و در واقع ابزار دسترسی ما به پول در حساب به صورت الکترونیکی است. هر اتفاقی برای بانک رخ دهد، پول فرد به صورت سپرده در بانک است. ولی در رمزریالی که در داخل گوشی ماست، بانک به عنوان شخص سوم و واسط که امکان انتقال وجه را فراهم می‌کند، حذف می‌شود و عین پول و اسکناسی که در جیب داریم به صورت الکترونیک منتقل می شود.

محرمیان تصریح کرد: شهروندان مختارند پول و درآمد خود را در شکل های مختلف نگهداری کنند و عموما افراد ترجیح می دهند که ترکیبی از اشکال مختلف دارایی (اسکناس، طلا، حساب بانکی و …) را برای این منظور به کار برند. رمزریال در واقع یک انتخاب جدید به امکان‌های شهروندان برای نگهداری دارایی اضافه می‌کند و مردم می‌تواند بخشی از پول خود را به صورت رمزریال نگهداری کنند و هر فرد می تواند با مراجعه به بانک، رمزریال در کیف پول الکترونیکی خود را دریافت کند. همچنین میزان رمزریال نگهداری شده در کیف پول بسته به نوع کیف پول (کیف پول تجاری یا شخصی) متفاوت خواهد بود.

معاون فناوری های نوین در خصوص مباحث نظارتی مرتبط با رمزریال ها عنوان کرد: بحث نظارتی و ردیابی وجوه درخصوص رمزارزها و به ویژه رمزریال بانک مرکزی به دقت مورد توجه قرار گرفته است. در واقع طراحی به صورتی است که ردیابی وجوه به طور دقیق قابل انجام است و حتی در صورت سرقت اطلاعات رمز ریال و هک گوشی تلفن هوشمند توسط سارقین و هکرها امکان ردیابی وجود دارد و در نتیجه بالاترین سطح امنیت را می‌توان برای رمزریال در مقایسه با اسکناس و حتی انتقال وجوه الکترونیک متصور بود.

محرمیان در پایان تأکید کرد: هدف از طراحی رمزریال در بانک مرکزی تبدیل اسکناس به یک موجودیت قابل برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی است و ما برای  آن اصطلاح open money را به کار می‌بریم. با این فرآیند پول دارای موجودیت هوشمند خواهد شد. به عنوان مثال هنگامی که فرد تسهیلاتی را به صورت رمزریال دریافت کند، این امکان برای بانک و تسهیلات‌دهنده فراهم می‌کند که مبلغ موردنظر دقیقاً در جایی سرمایه‌گذاری شود که هدف گذاری شده است. این در حالی است که در مورد اسکناس و سایر روش های انتقال وجوه امکان این ردیابی هوشمند برای تسهیلات‌دهنده و سیاستگذار وجود ندارد. به بیان بهتر رمز پولها فضای نوآورانه‌ای در عرصه پولی ایجاد خواهد کرد و بانک های مرکزی دنیا به سمت استفاده از ظرفیت های آن در حال حرکت هستند.

 

 

 

موافقت کمیسیون تلفیق با خرید سربازی/جزئیات مبالغ

موافقت کمیسیون تلفیق با خرید سربازی/جزئیات مبالغ

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت که در جلسه امروز، کمیسیون تلفیق با خرید سربازی برای سربازان غایب موافقت کردند.

به گزارش ایسنا، رحیم زارع در توضیح جلسه امروز کمیسیون تلفیق گفت: نمایندگان کیمسیون تلفیق در نشست امروز با خرید سربازی برای سربازان غایب موافقت کردند.

وی توضیح داد: خرید سربازی با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی و در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و فرزندآوری و تعیین تکلیف مشمولین غایب بیش از ۵ سال با اولویت افراد متأهل و بالاتر از ۳۵ سال سن که ضریب انجام وظایف مقدس سربازی تحت تاثیر تحلیل قوای جسمانی برای آنها امکانپذیر نیست، امکانپذیر خواهد بود. بر این اساس افراد با پرداخت مبالغ مشخص شده، کارت معافیت از خدمت در زمان صلح را دریافت می‌کنند.

زارع افزود: به موجب این مصوبه، دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته ها با پرداخت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خزانه کل کشور قادر به خرید سربازی خود خواهند بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس بیان کرد: همچنین مشمولان متاهل به ازای هر فرزند از ۲۰ درصد تخفیف تا سقف حداکثر ۶۰ درصد برخوردار خواهند بود و افراد متاهل تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار شدند.

 

 

“قله مرگ” در کرونای اُمیکرون بالاتر از دلتا

"قله مرگ" در کرونای اُمیکرون بالاتر از دلتا
عکس خبر آرشیوی است.

برخلاف تصور جهانی مبنی بر خفیف بودن سویه اُمیکرون، اما اکنون بر اساس مستندات علمی اعلام شده است که بستری و مرگ ناشی از اُمیکرون در برخی کشورها، حتی بیش از سویه دلتا گزارش شده است.

به گزارش ایسنا، بر خلاف تصور اولیه برخی کارشناسان که مرگ ناشی از اُمیکرون را ناچیز می‌پنداشتند، موج اُمیکرون در آمریکا عدد مرگ روزانه را به ۳۸۹۵ رساند. در حالی که بیشترین مرگ ثبت شده آمریکا در شیوع دلتا ۳۴۱۸ نفر بود.

بر اساس برآوردها، قله مرگ ناشی از اُمیکرون در آمریکا بلندتر از دلتا بوده و در حال افزایش است.

همچنین قله بستری اُمیکرون در آمریکا ۱.۵ برابر بستری دلتا برآورد شده است.

همچنین قله مرگ روزانه اُمیکرون در دانمارک و ایتالیا ۸ برابر بلندتر از دلتا است.

در عین حال قله بستری اُمیکرون در دانمارک ۶.۵ برابر دلتا و در حال افزایش بوده و در ایتالیا نیز ۴.۵ برابر دلتا و در حال افزایش است.

در عین حال در کانادا، سوئیس و فرانسه قله مرگ اُمیکرون ۴ برابر دلتا، برآورد شده است.

قله بستری اُمیکرون نیز نسبت به بستری دلتا به ترتیب در کانادا ۴.۵ برابر، در سوئیس ۲.۲ برابر و در فرانسه ۲.۶ برابر دلتا و در حال افزایش است.

قله مرگ روزانه اُمیکرون در استرالیا ۳.۳ برابر و در سوئد نیز ۲ برابر دلتا است.

همچنین قله بستری اُمیکرون نیز در استرالیا ۳.۵ برابر بستری دلتا و در سوئد ۵ برابر دلتا و در حال افزایش است.

 

 

هک یا نفوذ در صداوسیما؟

هک یا نفوذ در صداوسیما؟ / چابکرو: آرشیو‌های سازمان هم به سرقت رفت اما موضوع پیگیری نشد/ هک توسط پیرمردان و پیرزنان گروهک منافقین شدنی نیست

بررسی ماجرا و اظهارنظرهای کارشناسان نشان می‌دهد که عامل خرابکاری در صداوسیما به احتمال فراوان بر اثر نفوذ و عامل انسانی اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پنجشنبه هفتم بهمن برای لحظاتی شبکه یک سیما، رادیو جوان، رادیو قرآن و رادیو آوا تصاویر و صداهایی بدون کیفیت از سرکرده گروهک منافقین پخش کردند که برای چند ثانیه روی آنتن این شبکه‌ها رفت. این اتفاق در همان ساعات اولیه با واکنش‌های فراوانی همراه شد و خبرگزاری صداوسیما این اقدام را نوعی خرابکاری در سازمان برشمرد. خبرهای اولیه حاکی از آن بود که احتمالا بخشی از سیستم پخش در صداوسیما مورد حمله هکری قرار گرفته است و سامانه‌های برخط این سازمان از دسترس خارج شده‌اند. اما ساعاتی بعد رضا علیدادی (معاون فنی صداوسیما) به صورت تلفنی روی آنتن شبکه خبر آمد و توضیحاتی درباره از دسترس خارج شدن شبکه‌ها داد که این فرضیه را زیر سوال برد. او بیان کرد که این اتفاق یک کار ساده نیست و فوق‌العاده پیچیده است و تنها صاحبان این تکنولوژی می‌توانند از بک دورها و امکاناتی که از قبل روی سیستم‌ها در نظر گرفته‌اند، بهره‌برداری کنند و صدمه بزنند.

کارشناسان فنی و رسانه‌ای نیز بعد از ساعاتی در اظهارنظرهایی تشریح کردند که هک کردن سیستم‌های صداوسیما برای در اختیار گرفت پخش فرضیه دقیقی نیست و امکان این کار عملا وجود ندارد.

از طرفی زمان پخش این تصاویر دقیقا در بین پخش میان برنامه‌ها رخ داده است که از قبل آماده و برای پخش شبکه‌ها ارسال می‌شود. این گزاره‌ها احتمال هک شدن یا حمله هکری و سایبری را به شدت ضعیف می‌کند و فرضیه نفوذ انسانی و سازمان یافته در صداوسیما را قوت می‌بخشد. به نظر می‌رسد فرد یا اشخاصی در رده‌های مختلف پخش و بازبینی و یا تبلیغات و بازرگانی با خرابکاری و دستبرد به مجموعه‌های تولیدی، محتوای از پیش تهیه شده برای پخش در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی را با این تصاویر جایگزین کرده‌اند.

روز جمعه ویدیویی از دفتر پخش شبکه یک در زمان نمایش این تصاویر پخش شد که در حال اعلام برائت از منافقین و سرکرده این این گروهک تروریستی است. این تصاویر موبایلی بدون شک با صلاحدید مدیران صداوسیما پخش شد تا به نوعی فضا را تلطیف کند و فشار و اتهام را متوجه افراد حاضر در پخش و کارکنان سازمان نکند.

از طرفی دیگر برخی گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها، همزمانی این اتفاق را با روی کار آمدن پیمان جبلی به عنوان مدیر جدید صداوسیما، بی‌ربط نمی‌دانند. جبلی که پس از علی عسگری سکان هدایت جام جم را عهده‌دار شده است، خبر از تغییر و تحول گسترده می‌دهد و حتی در همین راستا وحید جلیلی را به عنوان دبیر ستاد تحول صداوسیما منصوب کرده است. جبلی در سخنرانی‌ها و اظهار نظرهای خود بارها تاکید کرده است برخی رویه‌ها و تصمیمات مورد رضایت مردم و رهبر انقلاب نیست و باید صداوسیما به سمت تحول و تغییرات اساسی گام بردارد.

چابکرو:  غفلت از اتفاقات مشابه گذشته زمینه ساز نفوذ است

علیرضا چابکرو (استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه) درباره این اتفاق و علت اصلی آن گفت: خیلی از موارد این چنینی متاسفانه در زمانی مطرح و پس از هیاهوهای زیاد به فراموشی سپرده می‌شود. اگر علت و ریشه این اتفاقات مورد بررسی قرار گیرد در آینده می‌توان شاهد این اتفاقات نبود.

وی ادامه داد: من تا حدودی به ساز و کار شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی صداوسیما آشنا هستم؛ وقتی آنتن را برنامه‌ها و معاونت‌ها تحویل پخش می‌دهند، دیگر همه چیز به مرکز پخش برمی‌گردد و آرشیوهایی که آن‌ها از قبل برای نمایش آماده کرده‌اند. در مورد هک و حمله سایبری شبهاتی وجود دارد که باید بررسی و نظر دقیق کارشناسی صورت گیرد اما در این مورد، بیشتر از هک و حمله سایبری به نظر می‌رسد که عامل انسانی یا نفوذ سازمان یافته زمینه ساز این خرابکاری بوده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هنوز مشخص نشده است که آرشیوهای سازمان صداوسیما چگونه سر از شبکه‌ها معاند درآوردند، افزود: اگر زمانی که این اتفاقات در حال رقم خوردن بودند و آرشیو ارزشمند صداوسیما سر از ایران اینترنشنال و شبکه‌های خارجی درآورد، به جدیت دنبال شناسایی عوامل و ضعف ساختاری می‌رفتیم، شاید مانع اتفاقات بعدی می‌شدیم.

چابکرو با اشاره به اینکه به هیچ عنوان اتفاقاتی نظیر این توسط پیرمردان و پیرزنان گروهک منافقین قابل انجام نیست، تصریح کرد: سرویس‌های جاسوسی اسرائیلی و آمریکایی به طور پیوسته در حال همکاری با این گروهک‌ها و سازمان‌های تروریستی هستند و آن‌ها فقط با کمک این مراکز می‌توانند دست به چنین اقداماتی می‌زنند. گوگل به عنوان یکی از قدرتمندترین سرورهای جهانی در خدمت این اهداف جاسوسی و ارتباطی عمل می‌کند و اسناد آن هرچند یکبار به بیرون درز پیدا می‌کند. دیگر کمپانی‌ها و سازمان‌ها که جای خود دارند.

وی افزود: ساختارهای صداوسیما همچنان بر اساس مدلی که سال‌ها پیش برای آن برنامه ریزی شده است، استوار هستند و فقط کمی نوآوری و به روزرسانی در بخش‌های آنالوگ و دیجیتال اتفاق افتاده است. هم در بخش زیرساخت‌های فنی صداوسیما باید تهدیدات و خطرات روز را شناسایی کرد و هم حداقل برای مجموعه خود سازمان یک سیستم یکپارچه سایبری و ارتباطی را تعریف کرد. صداوسیما هنوز آمادگی این را ندارد که فعالیت‌های خود را به طور کامل به روی شبکه اینترنتی ببرد و این ضرورت احساس می‌شود که ساختاری به روز و دانش بنیان برای این امر باید طراحی شود.

این پژوهشگر همچنین عنوان کرد: در حوزه محتوا و برنامه‌های تولیدی هم صداوسیما نیاز به بازبینی و تحول جدی دارد. آیا واقعا تولیدات امروز صداوسیما در شبکه‌ها مختلف تلویزیونی و رادیویی مناسب با مخاطبان حال حاضر و مردم کشور ما است؟ به نظر می‌رسد مرکز افکارسنجی صداوسیما باید به صورت جدی و واقعی بررسی کند و نتیجه آن را به مدیران سازمان اعلام کند که آیا با صرف این هزینه‌های میلیاردی در برنامه‌سازی و تولید محتوا آیا نتیجه مطلوب و دلخواه به دست می‌آید و مردم مخاطب رسانه ملی هستند یا خیر.

گفتنی است برخی خبرهای تایید نشده از این حکایت دارد که عامل یا عاملان انسانی این خرابکاری و نفوذ در صداوسیما شناسایی و دستگیر شده‌اند.

 

 

 

 

 

 

شکست تلخ در ازدواج با مرد حقه باز!

احساس می کنم دختر بدبختی هستم چرا که فقط با حرف ها و تمجیدهای فردی که واسطه ازدواجم بود چشم و گوش بسته و بدون هیچ تحقیقی پای سفره عقد نشستم به طوری که زندگی ام را تباه کردم و…

به گزارش تابناک، این ها بخشی از اظهارات دختر ۳۲ ساله ای است که به دلیل فریب در ازدواج از همسرش شکایت کرده بود. او با بیان این که تحصیلات کارشناسی ارشد دارد درباره ازدواج نافرجامش به مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری میرزا کوچک خان مشهد گفت: در یکی از روستاهای سبزوار به دنیا آمدم و در یکی از رشته های مهندسی تحصیلات دانشگاهی ام را به پایان رساندم . با آن که خواستگاران زیادی داشتم اما هیچ گاه به طور جدی به ازدواج فکر نمی کردم. در واقع دختری سخت گیر بودم و احتیاط بیشتری به خرج می دادم تا مرد ایده آلم را پیدا کنم .

خلاصه مدتی بعد برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به مشهد آمدم و نزد برادر بزرگ‌ترم زندگی می کردم تا این که یک ماه قبل جوانی به نام «فرید» به خواستگاری ام آمد. واسطه ای که فرید را به من معرفی کرده بود آن قدر از کمالات و ملک و املاک خواستگارم تعریف و تمجید کرد که ناخودآگاه شیفته اش شدم. او از تحصیلات بالا و اوضاع مالی خواستگارم سخن می گفت و خانواده اش را انسان هایی فرهیخته و بدون نقص جلوه می داد. من هم که به دنبال چنین همسری بودم خیلی زود پاسخ مثبت دادم و تنها با اعتماد به واسطه خواستگارم هیچ تحقیقی انجام ندادیم .

پدر و مادرم نیز که اعتقاداتی کاملا سنتی داشتند برای احترام به خانواده فرید و حفظ آبروی خانوادگی هیچ گونه سخت گیری نکردند و اجازه دادند تا همه مراسم با خواست و میل خانواده خواستگارم برگزار شود. بالاخره تاریخ عقد تعیین شد اما نامزدم محضری را که در آن سوی شهر قرار داشت برای ثبت ازدواجمان و برگزاری مراسم عقدکنان انتخاب کرد. اگر چه این موضوع برایم تعجب‌آور بود اما به دلیل احترام به نظر فرید سکوت کردم و چیزی نگفتم تا مراسم عقدکنان بدون دلخوری برگزار شود .

این در حالی بود که در آن محضر کوچک حتی جا برای نشستن کم بود و بسیاری از بستگان مان سرپا ایستاده بودند. با آن که خیلی خجالت زده شدم اما نمی‌خواستم به خاطر این موضوعات کم اهمیت از نامزدم گلایه کنم. قرار شد چند ماه بعد زندگی مشترکمان را آغاز کنیم. اما از روز بعد از برگزاری مراسم عقد دیگر فرید به دیدنم نیامد فقط گاهی با او تلفنی صحبت می‌کردم و او هم از عشق و علاقه اش به من می‌گفت و ادعا می کرد درگیر مراقبت از پدر بیمارش است و نمی تواند او را تنها بگذارد. با وجود این که این ماجرا مرا آزار می داد و نمی‌توانستم بهانه اش را بپذیرم باز هم سکوت می کردم تا قضاوت بی جا نکرده باشم.

در همین روزها به طور اتفاقی سراغ سند ازدواج و مدارک مان رفتم که در منزل ما بود اما وقتی شناسنامه نامزدم را ورق زدم حیرت زده چشمانم به روی نام زن دیگری خیره ماند که در شناسنامه شوهرم ثبت شده بود. دنیا دور سرم چرخید باورم نمی شد این گونه فریب خورده باشم. وقتی موضوع را به همراه برادرم بررسی کردم تازه فهمیدم که «فرید» در گذشته ازدواج دیگری داشته و این موضوع را از من پنهان کرده است .

بلافاصله با نامزدم تماس گرفتم و از او خواستم به خانه ما بیاید وقتی فرید با چهره خشمگین و رنگ پریده من رو به رو شد ابتدا سعی کرد همه چیز را انکار کند اما زمانی که متوجه شد ماجرا لو رفته است این گونه توجیه کرد که «چون تو را دوست داشتم ازدواج ناموفقم را مخفی کردم» .

حرف های او برایم غیرقابل باور بود چرا که یک ماه از زمان عقدمان می گذشت اما او حتی یک بار هم نزد من نیامده بود و من عشق و محبتی از او ندیده بودم به همین دلیل مهریه ام را به اجرا گذاشتم و از او به دلیل فریب در ازدواج شکایت کردم .

بعد از این ماجرا بود که تازه دریافتم او نه تنها هیچ گونه ملک و املاک و سوادی ندارد بلکه گاهی با یک خودروی مدل پایین اجاره ای مسافرکشی می کند و چیزی برای پرداخت حق و حقوق من ندارد. حالا که من بدون تحقیق و با چشم و گوش بسته زندگی خودم را تباه کردم ، می خواهم به دختران جوان بگویم شکست در ازدواج آن قدر تاثیر روحی و روانی وحشتناکی دارد که هر دختری را به انزوا می کشاند و آینده اش را نابود می کند بنابراین هنگام خواستگاری با ریزبینی تحقیق کنید تا در آینده افسوس نخورید.

پرونده این دختر جوان با صدور دستوری از سوی سرهنگ علی عبدی (رئیس کلانتری میرزا کوچک خان) توسط مشاوران زبده دایره مددکاری اجتماعی کلانتری مورد بررسی های روان شناختی و قضایی قرار گرفت.

 

 

کلاهبرداری ۲۰ میلیارد ریالی با روش اسکیمر

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت از شناسایی و دستگیری کلاهبرداری که با روش اسکیمر بیش از ۲۰ میلیارد ریال از شهروندان کلاهبرداری کرده بود، خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ داوود معظمی گودرزی افزود: تعداد زیادی از شهروندان به پلیس فتای تهران بزرگ مراجعه کردند و مدعی شدند مبالغی به صورت غیرمجاز از حساب آنان برداشت شده است.

وی ادامه داد: پس از اخذ اظهارات مال باختگان این پرونده موضوع در دستور کار قرار گرفت و کارشناسان پلیس فتای پایتخت تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند.

رئیس پلیس فتای تهران گفت: در تحقیقات اولیه کارشناسان پلیس فتای پایتخت مشخص شد همه قربانیان این پرونده بعد از دریافت سفارشی که از طریق یک آژانس پیک موتوری به آن ها تحویل داده شده حسابشان خالی شده و به روش اسکیمر مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند.

وی افزود: افسران پلیس فتای تهران بزرگ در مرحله تحقیقات پرونده متوجه شدند مجرم تحت پوشش پیک موتوری در یکی از آژانس های تهران مشغول کار شده و پس از کپی برداری کارت ‌های بانکی مال باختگان به وسیله دستگاه اسکیمر اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی آنان کرده که با بررسی های تکمیلی و همه جانبه و بهره گیری از روش های فنی و علمی این فرد شناسایی و پس از تشریفات قضایی،در محل اختفای خود در یکی از مناطق شمالی تهران دستگیر و به همراه تجهیزات اسکیمر به پلیس فتا منتقل شد.

گودرزی ادامه داد: متهم پس از انتقال به پلیس فتا و مواجهه با شکات پرونده و مستندات جمع‌آوری شده توسط پلیس به کلاهبرداری از بیش از ۳۴ نفر با این روش به ارزش ریالی حدود ۲۰ میلیارد ریال اعتراف کرد و پرده از نحوه اقدامات مجرمانه خود برداشت.

رئیس پلیس فتای تهران یادآور شد: شهروندان برای پیشگیری از سرقت‌ به‌ صورت اسکیمینگ، انجام عملیات بانکی و وارد کردن رمز کارت حساب بانکی را شخصاً انجام دهند؛ چرا که حتی در صورت نصب اسکیمر روی دستگاه کارت‌ خوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امکان برداشت از حساب شهروندان امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

 

 

زن رمال و همدستانش در انتظار صدور حکم مجازات

زن رمال و چهار همدستش که نقشه اسیدپاشی به یک وکیل دادگستری و سرقت از دفتر وکالت او را اجرا کرده بودند برای دومین بار محاکمه شدند.

به گزارش ایران، رسیدگی به این پرونده از سال ۹۸ با گزارش اسیدپاشی در منطقه یوسف‌آباد تهران آغاز شد. شاکی که وکیل دادگستری بود، گفت: چند ماه قبل وکالت زنی به نام سحر را قبول کردم که از سوی یک زن رمال به نام شمسی مورد کلاهبرداری قرار گرفته بود.

زن رمال به بهانه گره‌گشایی از مشکل کاری همسر سحر ابتدا ۱۲۰ میلیون تومان گرفته و پس از آنکه متوجه شده بود موکلم وضعیت مالی خوبی دارد درخواست مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان کرده بود. اما وقتی مشکل‌شان حل نشده بود سحر شکایت کرد. پس از اینکه وکالت این پرونده را پذیرفتم با پیگیری‌های زیاد موفق شدم دستور جلب زن رمال را بگیرم اما از همان موقع تهدیدها و دردسرهای من شروع شد. بارها از سوی این زن تهدید شدم که اگر پیگیر پرونده باشم نابودم می‌کنند.

روز حادثه در دفترکارم بودم که زن و مرد جوانی وارد اتاقم شدند. بعد از آن هم سه مرد دیگر وارد شدند، یکی از آنها ضربه‌ای به سرم زد و دیگری آنقدر گلویم را فشار داد که بیهوش شدم و دقایقی بعد از سوزش شدید در ناحیه شکمم به هوش آمدم و متوجه شدم که روی بدنم اسید پاشیده‌اند که به بیمارستان منتقل شدم، بعد از ترخیص از بیمارستان هم فهمیدم که پرونده موکلم سرقت شده است. پس از آن مأموران موفق شدند چهار متهم اسیدپاشی را شناسایی و دستگیر کنند.

متهمان در همان ابتدا اتهام‌شان را پذیرفتند و عنوان کردند که از سوی زنی به نام شمسی اجیر شده بودند.با اعتراف متهمان، شمسی نیز بازداشت و پرونده متهمان به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. در ابتدای جلسه شاکی به جایگاه رفت و گفت: برای متهمان درخواست اشد مجازات دارم.

پس از آن یکی از متهمان به جایگاه رفت و گفت: چند روز قبل از ماجرای اسیدپاشی شمسی از من خواست در ازای مبلغ ۲۰ میلیون تومان یک وکیل را تنبیه کنیم. من هم پذیرفتم و با همدستی چهار نفر نقشه را عملی کردیم. البته شمسی از من خواسته بود اسید را روی صورتش بپاشیم اما من در آخرین لحظه دلم برای قربانی سوخت و اسید را روی شکمش ریختم. حالا هم متوجه شدم که فریب خوردم و از کارم پشیمانم.

پس از آنکه سایر متهمان حرف‌های این متهم را تأیید کردند زن رمال که با قرار وثیقه آزاد بود به جایگاه رفت و گفت: از کودکی پیش زنی رمالی را آموختم و او استادم بود چندی قبل آن زن به من گفت از سحر ۷۰۰ میلیون تومان پول بگیرم. اما وقتی فهمید سحر شکایت کرده و وکیل گرفته نقشه اسیدپاشی را کشید، ولی بعد از اسیدپاشی به یکباره ناپدید شد و از او خبری ندارم.

با پایان اظهارات شمسی، هیأت قضایی با تشدید قرار وثیقه دستور بازداشت او را صادر کردند و پرونده برای ادامه تحقیقات به دادسرا فرستاده شد. پس از تکمیل تحقیقات پرونده به دادگاه برگشت. در جلسه دوم رسیدگی شاکی به جایگاه رفت و گفت: اگر امکان اجرای قصاص وجود دارد متهمان را قصاص کنید در غیر این‌صورت درخواست دیه دارم.

اما چهار متهم با تکرار اظهاراتشان خواستار بخشش شدند. زن رمال هم در دفاع از خود گفت که نقشی در ماجرا نداشته و استادش مقصر است.

پس از اظهارات متهمان و وکلای آنها قضات برای صدور رأی وارد شور شدند.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*