گزارش / «ملاقات خصوصی» با یکی از «مردان آهنین»/ «نزدیک بود خلافکار شوم»

«ملاقات خصوصی» با یکی از «مردان آهنین»/ «نزدیک بود خلافکار شوم»

«ملاقات خصوصی» با یکی از «مردان آهنین»/ «نزدیک بود خلافکار شوم»

بازیگر فیلم «ملاقات خصوصی» و قهرمان اسبق مسابقه «مردان آهنین» گفت: در این فیلم تا حدی شخصیت خودم و دوستانم را بازی می‌کنم. برخی دوستانم تا چند سال پیش به خاطر شرکت در برنامه «مردان آهنین» افتخار شهر بودند ولی بعد از تعطیلی برنامه به خاطر خلافکاری راهی زندان شدند.

به گزارش  ایرنا، ایمان شمس برادر بزرگ‌تر امید شمس، کارگردان فیلم ملاقات خصوصی است. او در فیلم برادرش در نقش یک خلافکار قوی‌هیکل ظاهر شده که با قمه‌کشی دیگران را تهدید می‌کند. ایمان شمس که زمانی عنوان قوی‌ترین مرد ایران را در اختیار داشت، امروز پا به عرصه بازیگری گذاشته است. او پس از اکران فیلم ملاقات خصوصی در خانه جشنواره در گفت‌وگو با ایرنا از جزییات این نقش و حضورش در فیلم برای ما صحبت کرد.

مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

چه سالی در مسابقه مردان آهنین شرکت کردید؟

از سال ۸۸ وارد مسابقات حرفه‌ای قوی‌ترین مردان ایران یا همان مردان آهنین شدم و تا سال ۹۷ که این برنامه تلویزیونی بود حضور داشتم. حدود ۴ بار فینالیست بودم و چند بار قهرمان شدم.

تعطیلی این برنامه به شما ضربه زد؟

بله. قوی ترین مردان ایران خیلی پربیننده بود. ساعت پخش این برنامه خیابان ها خلوت می شد. بعد از فوتبال پربیننده ترین بود. از وقتی این مسابقات تعطیل شد، خیلی از ورزشکارهای ما که در قوی ترین مردان ایران مشهور بودند، بعد از تعطیلی این برنامه خلافکار شدند. این افراد به دلیل فیزیکی که دارند، هر شغلی را نمی‌توانند انتخاب کنند. درآمد من از همین برنامه بود. امیدوارم مسئولان ورزشی بیشتر رسیدگی کند.

از طریق این برنامه درآمد داشتید؟

قطعا. من مربی باشگاه‌ها می‌شدم. باشگاه‌ها خیلی شلوغ‌تر می‌شد. هر ورزشی برای ورزشکارانش یک دوره قهرمانی دارد. سن ما که از آن دوره بگذرد می توانیم داور یا مربی باشیم. این ورزش وقتی از تلویزیون پخش می‌شد خیلی پربیننده بود.

چرا برنامه مردان آهنین تعطیل شد؟

حاشیه هایی به وجود آمد. من خیلی نمی خواهم وارد این مسائل شوم. می‌گفتند شرکت‌کنندگان قوی‌ترین مردان ایران جزو افراد ناموجه هستند. ولی این طور نبود. ما اگر مظلوم نبودیم در این مدت از حق خودمان دفاع می‌کردیم و برنامه را برمی‌گرداندیم. می‌توانستیم برویم در فدراسیون یک سر و صدایی بکنیم. خیلی از فوتبالیست‌ها بیشتر از ما حاشیه دارند. ورزشکاران ما با وجود این که خیلی قوی هستند ولی هیچ حاشیه‌ای نداشتند.

الان شبکه نسیم برنامه تهمتن را پخش می‌کند. این برنامه راضی کننده نیست؟

تهمتن اصلا ربطی به مردان آهنین دارد. این برنامه یک جذابیت جزیی برای آدم های عادی دارد. در تهمتن هر کسی می تواند ثبت نام و شرکت کند. ولی ما برای مسابقه مردان آهنین کل سال را ورزش می کردیم که آخر سال برنده شویم.

چطور برای نقش‌تان در ملاقات خصوصی آماده شدید؟

قبل از این که فیلم را شروع کنم، برادر بزرگم برایم کلاس گذاشت و روی فن بیان من کار کرد.

این فیلم چه جذابیتی برای شما داشت؟

من از بچگی بازیگری را دوست داشتم. همیشه به امید می‌گفتم اگر فیلمی ساختی دوست دارم بازی کنم. در این فیلم تا حدی شخصیت خودم و دوستانم را بازی می کنم. از این لحاظ که در فیلم به مردان آهنین اشاره می‌شود. البته من در این سریال اهل قمه کشی هم هستم. دوستان خودم را دیده بودم که تا چند سال پیش افتخار شهر بودند ولی الان به خاطر خلافکاری در زندان هستند.

از تعطیلی برنامه مردان آهنین خیلی ناراحت هستید؟

بله. یک شخصیتی مثل من با ۱۴۰ کیلو وزن نمی تواند جایی کارگری کند. وقتی تلویزیون رقابت ما را پخش می‌کرد، خیلی‌ها به دنبال شرخر سراغ من می‌آمدند. می‌گفتند فلانی پول من را خرده و تو برو پول را زنده کن. نزدیک بود خود من هم به سمت خلاف کشیده شوم. من به خودم آمدم و جلوی خودم را گرفتم که در مسیر غلط نیافتم اما خیلی از رفیق‌هایم را دیده‌ام که درگیر حاشیه شدند. خیلی افسوس می‌خورم. آنها آدم‌های مشهوری بودند که در خیابان با آنها عکس می‌گرفتند؛ ولی الان به جرم‌های مختلف در زندان هستند. به هر حال خرج ورزش ما خیلی زیاد است و بعضی‌ها می‌خواهند از هر راهی شده آن را تامین کنند.

 

 

 

فقط ۳ درصد از قیمت واقعی گاز پرداخت می‌شود

فقط ۳ درصد از قیمت واقعی گاز پرداخت می‌شود

 قیمت فوب خلیج‌فارس در هر متر مکعب گاز چهار هزار تومان است. این در حالی است که قیمت گاز برای مصرف‌کننده خانگی در هر مترمکعب ۱۳۰ تومان محاسبه می‌شود که به معنای پرداخت فقط سه‌درصد از قیمت واقعی گاز توسط مصرف‌کنندگان است.

به گزارش ایرنا، ایران بالاترین سهم را در پرداخت یارانه انرژی در جهان دارد. ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود پنج میلیارد دلار یارانه در بخش نفت، ۱۲.۵ میلیارد دلار در بخش برق و ۱۲.۲ میلیارد دلار در بخش گاز پرداخت کرده است که در مجموع ۲۹.۵ میلیارد دلار یارانه به انرژی اختصاص داده است.

این در شرایطی است که مجموع یارانه پرداخت شده انرژی در جهان عددی حدود ۱۸۱ میلیارد دلار بوده است. بنابراین ایران در سال گذشته ۱۶.۲ درصد از کل یارانه پرداخت شده به حامل‌های انرژی را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ مقدار یارانه پرداختی انرژی در جهان ۴۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ بوده و با رقمی حدود ۱۸۱ میلیارد دلار به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۷ تاکنون رسید و به عبارتی دیگر حدود ۵۰ میلیارد دلار کمتر از سال ۲۰۱۹ بوده است.

آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که در مجموع یارانه پرداخت شده در بخش برق در جهان در سال گذشته میلادی، عددی معادل ۵۰ میلیارد دلار بوده است که از این میزان ۱۲.۵ میلیارد دلار معادل ۲۵ درصد سهم ایران است.

مصرف برق ایران سالیانه معادل ۹۰ میلیارد کیلو وات ساعت برآورد می شود. قیمت محاسبه برای گاز بها حدود ۸۰ تومان در هر کیلو وات ساعت است و این در حالی است که قیمت هر کیلو وات ساعت برق در فوب خلیج فارس یک‌هزار تومان است. با یک حساب ساده مشخص می‌شود که مصرف‌کنندگان خانگی فقط حدود هشت درصد از قیمت فوب خلیج فارس برق را در کشور پرداخت می‌کنند.

در واقع درآمد دولت با توجه به مصرف سالیانه و قیمت ۸۰ تومان برای هر کیلووات ساعت ۷.۲ هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که اگر برق را به قیمت فوب خلیج فارس به فروش می رساند، این درآمد به ۹۰ هزار میلیارد تومان در سال افزایش پیدا می‌کرد.

سهم ۳۳ درصدی ایران از یارانه گاز جهان

شرایط در پرداخت یارانه انرژی به گاز بسیار بدتر است. مجموع یارانه پرداخت شده به بخش گاز در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۵ میلیارد لار بوده که ایران با پرداخت ۱۲.۲ میلیارد دلار یارانه در این بخش سهمی بیش از ۳۳ درصدی را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که ایران دومین کشور دارنده ذخایر گاز جهان است و ظرفیت تولید گاز آن نیز بیش از یک میلیارد متر مکعب در روز است، اما برای تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها با مشکل رو به رو است.

مشترکان خانگی گاز در حالی این سوخت را به قیمت ۱۳۰ تومان در هر متر مکعب می‌خرند که قیمت گاز در فوب خلیج فارس هر متر مکعب چهار هزار تومان است. بنابراین ایرانی‌ها فقط سه درصد از قیمت واقعی گاز را پرداخت می‌کنند.

مصرف گاز ایران سالیانه ۶۵ میلیارد متر مکعب در سال برآورد می‌شود.

ایرانی‌ها سالی ۳۵ میلیارد لیتر بنزین می‌سوزانند

بنزین در ایران یارانه بالایی دریافت می کند و با وجود آنکه در یک دهه گذشته همواره تلاش شده تا این یارانه کاهش پیدا کند اما در عمل هر بار، با رشد قیمت دلار و نوسانات قیمت نفت، افزایش قیمت بنزین داخلی بعد از گذشت چند سال بی اثر شده و دوباره قیمت داخلی آن از قیمت های جهانی فاصله گرفته است.

غیر واقعی بودن قیمت بنزین در کنار عدم بهینه‌سازی مصرف سوخت و مصرف بالای بنزین در خودروهای ایرانی، افزایش مصرف بنزین در کشور را دامن زده است.

ایرانی‌ها سالی ۳۵ میلیارد لیتر بنزین مصرف می کنند. قیمت بنزین یارانه ای در ایران ۱۵۰۰ تومان و به نرخ دوم سه‌هزار تومان است. این در شرایطی است که قیمت بنزین با توجه به رشد قیمت نفت در فوب خلیج فارس حدود ۲۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

با توجه به این اعداد در صورت مصرف بنزین یارانه‌ای، ایرانی‌ها فقط ۷.۵ درصد از قیمت واقعی بنزین را پرداخت می‌کنند.

با توجه به این موارد، در حالی که قیمت واقعی حامل‌های انرژی با توجه به مصرف یک میلیون میلیارد تومان است، ایرانی‌ها فقط ۶۸ هزار میلیارد تومان آن را پرداخت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، اگرچه اکنون دولت در تلاش است تا با پلکانی‌کردن محاسبه قیمت گاز و برق از مصرف‌کنندگانی که خارج از الگوی مصرف قرار دارند، هزینه بیشتری دریافت کند، اما همچنان پرداخت یارانه انرژی در کشور بسیار بالا است.

در بنزین نیز دولت طرحی را ارائه کرده تا به وسیله آن یارانه بنزین به طور عادلانه در کشور توزیع شود. بر اساس این طرح که البته هنوز در مرحله کارشناسی قرار دارد، یارانه بنزین به جای اختصاص به خودروها، به هر کد ملی تخصیص داده می‌شود و افراد می‌توانند در سامانه‌ای سهمیه بنزین خود را خرید و فروش کنند.

 

 

 

 

 

چشم در چشم یک منافق واقعی

سید عمار کلانتری
چشم در چشم یک منافق واقعی

فیلم «ضد» به کارگردانی «امیرعباس ربیعی» که با موضوع گروه تروریستی سازمان مجاهدین خلق، خروج مسلحانه آن در ۳۰ خرداد و انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری ساخته شده، با بهره‌گیری از یک درام عاشقانه، مخاطب را به دنبال خود کشیده و نکات تاریخی و تحلیلی مورد نظر سازندگان را بیان می‌کند.

در حالی که بیش از ۴۰ سال است اصطلاح «منافق» به عنوان اسم خاص برای این گروه تروریستی به کار می‌رود، شاید کمتر فیلمی توانسته این گونه مفهوم نفاق و دورویی موجود در اعضای سازمان را برای مخاطب تبیین کند. فیلم حتی تا لحظات پایانی، مخاطب را در تعلیق و شک و تردید درباره هویت و جهت‌گیری واقعی نقش اول خود (سعید امیریان با بازی مهدی نصرتی) نگه می‌دارد و بیننده به‌گونه‌ای مواجهه با یک منافق را تجربه می‌کند. شاید منشا قوت این شخصیت‌پردازی، مخلوط کردن زندگی و کنش تشکیلاتی، کاری و عاطفی شخصیت اصلی داستان است.

«ضد» را باید در ادامه سبک کاری سینمای مهدویان و کارهای مشابه در دهه اخیر به حساب آورد؛ کارهایی چون «ماجرای نیمروز» و «رد خون» که هم مضمون تاریخی سیاسی دارند، هم موضوعشان مجاهدین خلق است و هم از ابتکار تلفیق مستند و سینمایی بهره گرفته‌اند؛ در اینجا هم فیلم‌های واقعی و مستند رخدادهایی چون سی خرداد و هفتم تیر ۱۳۶۰ با ساخته شده سینمایی آنها تلفیق شده تا این تلفیق علاوه بر قوت بخشیدن به مستند و موثق بودن روایت فیلم، بخش‌های دیگر را هم برای مخاطب باورپذیرتر کند.

یکی از محورهای اصلی فیلم، به تصویر کشیدن دوقطبی میان انسانیت و کار تشکیلاتی عناصر مجاهدین خلق است و به نظر می‌رسد کارگردان و نویسنده تا حدی موفق شده‌اند مسخ انسانیت تحت تاثیر بت بزرگ «تشکیلات» را به تصویر بکشند.
یکی از محورهای اصلی فیلم، به تصویر کشیدن دوقطبی میان انسانیت و کار تشکیلاتی عناصر مجاهدین خلق است و به نظر می‌رسد کارگردان و نویسنده تا حدی موفق شده‌اند مسخ انسانیت تحت تاثیر بت بزرگ «تشکیلات» را به تصویر بکشند. در این دوقطبی، انسانیت تنها روحیات معنوی انسانی نیست، بلکه «ضد» نشان می‌دهد عشق زمینی، عواطف انسانی و حتی غرایز طبیعی به پای اطاعت بی‌چون و چرا از تشکیلات و «مرکزیت سازمان» قربانی می‌شود و فرد را به انجام وحشیانه‌ترین رفتارها با معشوق خود وادار می‌کند تا مبادا سازمان در وفاداری او تردید کند.

فیلم از همکاری محتوایی چهره‌های باتجربه سازنده آثار سینمایی با مضمون سیاسی امنیتی بهره برده و متکی بر تحقیق خوب است. در این همکاری به نظر می‌رسد درام قوی برعهده «حسین تراب‌نژاد» و طرح «مرتضی اصفهانی» فردِ پشت صحنه بسیاری از آثار سینمایی امنیتی از «امکان مینا» و «ماجرای نیمروز» گرفته تا «شبی که ماه کامل شد» است. تحقیق محکم فیلم، به خوبی با درام جذاب تلفیق شده تا مضمون را به مخاطب منتقل ‌کند.

واقعیت آن است که سازمان تروریستی مجاهدین خلق بیشترین ضربه‌ها را به جمهوری اسلامی وارد کرده و از ترورهای کور و هدفمند سال ۶۰ و به شهادت رساندن شهیدان بهشتی، رجایی، باهنر و عناصر اصلی نظام گرفته تا نقش‌آفرینی به عنوان ستون پنجم در جنگ عراق علیه ایران عمل کرده و حتی افشاگری در خصوص برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نیز دست‌کم در ظاهر از سوی آنان انجام شد.

بسیاری از ناظران تاریخ با مرور عملکرد این گروه، با توجه به نقش مجاهدین خلق در تحرکات علیه رژیم پهلوی، به این پرسش فکر می‌کنند که آیا نمی‌شد در حکومت سهمی به این گروه داده شود و جلوی بسیاری از درگیری‌های خونین گرفته شود؟ به نظر می‌رسد این فیلم، نیم نگاهی به این پرسش هم داشته و علاوه بر برخی دیالوگ‌ها، یکی از نکات مهم محتوایی آن، تلاش سازمان مجاهدین خلق برای تند کردن فضا و تحریک نیروهای حزب‌اللهی، به ویژه حزب جمهوری اسلامی به آغاز درگیری است و به صورت ملموس، سود تندروی نیروهای حامی نظام را برای طرف مقابل نشان می‌دهد.

فارغ از برخی ایرادها از جمله نام فیلم که اقتباس از یک فیلم سیاسی فرانسوی است و به نظر می‌رسد نتوانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند، «ضد» در مجموع یک کار به نسبت خوش‌ساخت درآمده است اما حالا که برای گروه تروریستی مجاهدین خلق جانی نمانده، آیا می‌تواند باعث پیروزی انسان‌ها در دوقطبی انسانیت با تشکیلات‌های جدید شود؟

 

 

 

 

افزایش ۷۰ درصدی «فقر مطلق یادگیری» با تعطیلی مدارس

سمیرا پورآقایی
افزایش ۷۰ درصدی «فقر مطلق یادگیری» با تعطیلی مدارس

کلاس‌های مجازی کودکان را از بسیاری از مزایا مانند حضور روزانه در مدرسه، امکان برقراری ارتباط با همکلاسی‌ها و توسعه مهارت‌های اجتماعی، محروم کرده‌ و تعامل با معلمان و همکلاسی‌ها برای توسعه توانایی‌های لازم برای انجام کارهای مشترک، ایجاد عزت نفس و تقویت حس تعلق، بسیار حیاتی تلقی می‌شود.

در پی شیوع همه­‌گیری ویروس کرونا و مجازی شدن مدارس در سراسر جهان، کودکان در کشورهای مختلف، زیان‌های زیادی را متحمل شدند. آموزش آنلاین نتایجی مشابه با آموزش حضوری ندارد و این مساله باعث اختلال در یادگیری تقریباً ۶۴۷ میلیون دانش‌آموز شده­‌است.

با نزدیک شدن به سومین سال از همه­‌گیری کرونا، مدارس در بخش زیادی از کشورهای جهان، تعطیل شده‌­ و حتی در مناطقی که مدارس به تازگی بازگشایی شده‌­اند نیز بسیاری از دانش‌آموزان از لحاظ درسی عقب هستند.

سایت تحلیلی آمریکایی «پراجکت سندیکیت» در مطلبی نوشت: براساس برآوردهای بانک جهانی، تعطیلی مدارس می­‌تواند «فقر مطلق یادگیری» را ۷۰ درصد افزایش دهد. اختلال در یادگیری در طول زمان، به این نسل از کودکان ۱۷ تریلیون دلار ضرر خواهد زد.
افزایش موارد ابتلا به اومیکرون، برخی از کشورها را وسوسه کرده تا مدارس را دوباره تعطیل کنند. کلاس­‌های مجازی که در حال برگزاری هستند، کودکان را از بسیاری از مزایای دیگر مانند حضور روزانه در مدرسه، امکان برقراری ارتباط با همکلاسی­‌ها و توسعه مهارت­‌های اجتماعی برای رشد شخصی، محروم کرده‌­است. تعامل با معلمان و همکلاسی‌­ها برای توسعه توانایی‌­­های لازم به منظور انجام کارهای مشترک، ایجاد عزت نفس و تقویت حس تعلق، بسیار حیاتی تلقی می‌­شود.

براساس برآوردهای بانک جهانی، تعطیلی مدارس می­‌تواند «فقر مطلق یادگیری» را ۷۰ درصد افزایش دهد. اختلال در یادگیری در طول زمان، به این نسل از کودکان ۱۷ تریلیون دلار ضرر خواهد زد.پیامدهای طولانی‌مدت کرونا بر جوامع
از زمانی که کلاس‌­های درسی در پاییز امسال در برخی کشورها به صورت حضوری برگزار شد، کادر آموزشی پی‌ بردند که کودکان، از نظری درسی از بسیاری از همسالان خود عقب مانده‌­اند. با بسته شدن مدارس، ازدواج دختران کم سن و سال نیز افزایش خواهد یافت و در عمل این مساله به معنی پایان ادامه تحصیل آنهاست.
اگر اکنون برای حمایت از آموزش کودکان به صورت جمعی اقدام نکنیم، جوامع و اقتصادها پس از شکست ویروس کرونا، شاهد پیامدهای طولانی‌مدت خواهند بود. شیوه برگزاری کلاس‌­ها باید دوباره به صورت حضوری انجام شود تا دانش‌آموزان از کتاب‌های آموزشی با طراحی بهتر، سیستم­‌های آموزشی متحول، معلمان واجد شرایط و استفاده موثر از فناوری، بهره‌­مند شوند.

تا ماه ژوئن(خرداد-تیر) سال ۲۰۲۱، بیشتر کشورهای پیشرفته کمتر از سه درصد بودجه خود را به بخش آموزش‌وپرورش اختصاص دادند. حمایت نکردن از بخش آموزش‌وپرورش، نابرابری‌ها در نتایج یادگیری را به‌ویژه در کشورهای توسعه­‌نیافته که پیش از همه‌گیری وجود داشت، بیشتر می‌کند. سرمایه­‌گذاری در بخش آموزش با در نظر گرفتن مناسب‌ترین شیوه­‌هایی که در سراسر جهان در حال اجرا هستند، باید شامل «تامین مالی آموزش عالی» باشد.

سرمایه‌گذاری بر زیرساخت‌های آموزشی
اروگوئه یکی از موفق‌­ترین کشورهایی هست که در ۱۰ سال گذشته، بر زیر ساخت­‌های آموزشی، محتوای دیجیتال و استخدام معلمان واجد شرایط، سرمایه­‌گذاری کرده‌­است و در همین راستا، با تعطیلی مدارس به راحتی کلاس‌­های آنلاین را برگزار می‌­کند.
ایالت گجرات در غرب هندوستان، پیش از همه‌گیری کرونا، مراکز پیشرفته‌­ای برای پشتیبانی از برگزاری کلاس­‌های مجازی، راه­‌اندازی کرد. در کنیا نیز، کودکان و افراد دارای معلولیت به راحتی می­‌توانند به کتاب‌­های درسی دیجیتال دسترسی داشته باشند.
صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و گروه بانک جهانی به طور موثر برای رفع افت تحصیلی دانش‌آموزان، با یکدیگر همکاری می­‌کنند. استفاده از فناوری برای پایان دادن به فقر مطلق یادگیری می­‌تواند به بهبود مهارت­ و افزایش زمان آموزشی، استفاده بهینه از منابع درسی کمک کند. این مساله برای حمایت از معلمان در کشورهای توسعه­‌نیافته، بسیار ضروری است.

تعامل با معلمان و همکلاسی‌­ها برای توسعه توانایی‌­­های لازم به منظور انجام کارهای مشترک، ایجاد عزت نفس و تقویت حس تعلق، بسیار حیاتی تلقی می‌­شود.مسئولان کشورها باید بر زیرساخت‌­های آب و برق، اتصال به اینترنت، دسترسی دانش‌آموزان مناطق محروم به ابزار هوشمند آموزشی، سرمایه‌گذاری عاقلانه‌­ای انجام دهند. عدم استفاده از فناوری، سیاست­‌های طراحی‌شده غربی­‌ها را برای دستیابی به بهبود و تسریع یادگیری، با شکست مواجه خواهد کرد. حتی پیش از شیوع ویروس کرونا نیز برگزاری کلاس­‌ها به صورت آنلاین با مشکلات اساسی مواجه بود. با سرمایه‌­گذاری بر دوره‌­های آموزشی آنلاین و استفاده هوشمندانه از فناوری، می‌­توان به بهبود یادگیری دانش‌آموزان کمک کرد.

 

 

 

چرا زیرسویه جدید، پنهان‌کار نامیده می‌شود؟

چرا زیرسویه جدید، پنهان‌کار نامیده می‌شود؟

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: یکی از زیرسویه‌های اومیکرون که بر اساس مطالعات احتمال می‌رود از نسخه اصلی عفونی‌تر باشد، در ۵۷ کشور جهان شناسایی شده است.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری رویترز، سویه اومیکرون به سرعت در حال گسترش است و به شدت جهش یافته است. از ۱۰ هفته گذشته که این گونه در جنوب آفریقا مشاهده شد، به سرعت به گونه غالب تبدیل شده است.

سازمان جهانی بهداشت در آخرین به‌روزرسانی اپیدمیولوژیک هفتگی خود اعلام کرد که این گونه که بیش از ۹۳ درصد نمونه‌های جمع‌آوری شده در ماه گذشته را تشکیل می‌دهد، دارای زیرسویه‌های BA.۱, BA.۱.۱, BA.۲ و BA.۳ است.

زیرسویه‌های BA.۱ و BA.۱.۱ اولین نسخه‌های شناسایی شده هستند و بیش از ۹۶ درصد از تمام توالی‌های اومیکرون بارگذاری‌شده روی GISAID را تشکیل می‌دهند.

از طرفی افزایش چشمگیری از جهش در موارد مربوط به BA.۲ وجود دارد که چندین جهش متفاوت از نسخه اصلی را شامل می‌شود. این زیرسویه که با عنوان اومیکرون پنهان‌کار نیز شناخته می‌شود؛ در نوامبر سال گذشته شناخته شد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد BA.۲ عفونی‌تر از نسخه اصلی اومیکرون است و در ۵۷ کشور جهان شناسایی شده است.

به گفته مقامات سازمان جهانی بهداشت، BA.۲ دارای ۳۲ جهش مشترک با BA.۱ بوده و علاوه بر آن دارای ۲۸ جهش منحصر به فرد است.

زیرسویه BA.۳ احتمالا از نظر آنتی‌ژنی مشابه BA.۱ است؛ زیرا جهش‌های مشترکی در ۴۱۷، ۴۴۶، ۴۸۴ و دیگر نقاط کلیدی دارد.

متخصصان معتقدند هنوز برای اظهارنظر در مورد تفاوت‌های BA.۱ و BA.۲  زود است و باید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب شود.

اطلاعات به دست آمده از دانمارک نشان می‌دهد هیچ تفاوتی بین بیماران بستری شده مبتلا به BA.۲  و BA.۱ وجود ندارد.

چرا این زیرسویه پنهان‌کار نامیده می‌شود؟

زمانی که محققان گونه اومیکرون را شناسایی کردند، دریافتند که سویه اصلی آن یعنی BA.۱، دارای یک جهش به شکل حرف “S” یا ژن اسپایک است که با آزمایش PCR شناسایی می‌شود؛ زیرسویه BA.۲ دارای چنین جهشی نیست و به همین دلیل پنهان‌کار نامیده می‌شود.

 

 

 

 

پاسخ به سوالات رایج درباره واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ سال

اواسط دی ماه امسال بود که کمیته ملی مقابله با کرونا تزریق واکسن برای کودکان ۵ تا ۱۱ سال را الزامی اعلام کرد. تایید نوع واکسن این گروه سنی به عهده سازمان غذا و دارو گذاشته شد و اعلام شد هر واکسنی که توسط این کمیته تایید شود برای تزریق به کودکان مصوب خواهد شد.

 بر اساس مطالعات انجام شده واکسن سینوفارم و پاستوکووک برای تزریق به گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال مورد تایید قرار گرفته است. اما نگرانی ها درباره پیامدهای احتمالی این داروهای پیشگیرانه از ابتلا به کرونا و سویه امیکرون تمامی ندارد. از ۴ هفته گذشته تاکنون ترزیق داوطلبانه این واکسن واکنش‌های زیادی را در بر داشته است. در این گزارش بر اساس نظر متخصصان ویروس شناسی انستیتو پاستور و کمیته ملی مقابله با کرونا به رایج ترین سوالات والدین در این باره پاسخ داده شده است.

*** وضعیت کارآزمایی بالینی این واکسن با چه شیوه نامه‌ای اجرا و به تایید چه کسانی رسیده است؟

واکسن انستیتو پاستور ایران با همکاری کشور کوبا ساخته شده است. کارآزمایی این واکسن در ایران در روی بزرگسالان و در کشور کوبا بر روی کودکان انجام شده است. با توجه به مراحل این مطالعات برای متخصصان کمیته مقابله با کرونا معین شد که این واکسن ایمن و بی خطر است.

*** میزان تاثیرگذاری این واکسن بر عدم ابتلا به کرونا تا چه میزان برآورد شده است؟

پاستوکووک از واکسن هایی است که امروز در کشور جزو موثرترین ها معرفی می شود. میزان تاثیر این واکسن در عدم ابتلا به کرونا با استانداردهای تولید واکسن و میزان پیشگیری از بیماری همخوانی دارد. تزریق سه دز از این واکسن در بزرگسالان بیش از ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می کند. البته میزان دز استفاده شده برای کودکان کمتر از این مقدار است اما برای این گروه سنی نیز این واکسن به عنوان بی خطرترین و همچنین موثرترین واکسن موجود در کشور شناخته شده است.

پاسخ به سوالات رایج درباره واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ سال

*** پاستوکووک با استفاده از چه پلتفرمی ساخته شده است. در این واکسن ویروس زنده وجود دارد یا تضعیف شده و غیر فعال؟

نوع ترکیب این واکسن مانند پلتفرم واکسن هایی است که به کودکان و شیرخواران تزریق می‌شود. یعنی از نوع نوترکیب کنژوگه و ترکیبی است. این نوع از واکسن همان پلتفرمی را دارد که در واکسن پنوموکوک، ذات الریه یا مننژیت داریم. لازم است که والدین این را بدانند که کودکان آن ها پیش از این نیز از این نوع واکسن ها برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف دریافت کرده‌اند. به همین دلیل نیز به متخصصان به سراغ این نوع پلتفرم رفته‌اند تا از کارا بودن و همچنین ایمنی آن یقین داشته باشند.

***عوارض احتمالی این واکسن برای کودکانی که در مرحله بالینی و آزمایشی آن را دریافت کرده‌اند به چه صورت بروز پیدا کرده است؟

پیش از این در کشور کوبا این تزریق این واکسن را بر روی کودکان ۲ تا ۱۲ سال انجام داده اند. نتیجه به این صورت بوده که در گزارش‌ها عوارضی بیان نشده است. عوارض احتمالی این واکسن در کودکان بسیار محدود و بیشتر به صورت موضعی بوده است. برخی از کودکان تا یک روز بعد از زمان تزریق علائمی مانند قرمزی و تورم در محل تزریق داشته‌اند. بی حالی کوتاه مدت و درد در ناحیه بازو از دیگر پیامد های تزریق واکسن برای این کودکان بوده است.

پاسخ به سوالات رایج درباره واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ سال

*** این درست است که کودکان نسبت بزرگسالان عوارض کمتری را بعد از تزریق واکسن تجربه می‌کنند؟

به طور کلی واکسن در کودکان نسبت به بزرگسالان واکنش زیادی از خود نشان نمی‌دهد. بیماری‌های ویروسی در کودکان راحت‌تر و با عوارض کمتر بروز پیدا می‌کند. در ابتلا به بیماری هایی مانند آبله مرغان هم می‌بینیم که کودکان دوره بیماری را خیلی ساده‌تر طی می‌کنند تا بزرگسالان. به همین دلیل هم هست که بیماری مانند کرونا در کودکان به شکل یک سرماخوردگی ساده بروز پیدا می‌کند. اما با همه این حرف ها همواره در زمینه کودکان و سلامت آن ها حساسیت های بالاتری در نظر گرفته می شود. به همین دلیل هم هست که کودکان آخرین گروه جامعه هستند که واکسینه می شوند.

*** چرا تا این اندازه نسبت به واکسیناسیون کودکان اصرار می‌شود؟ اگر ابتلا به بیماری در آن ها به طور ساده‌تر و با عوارض ناچیز اتفاق می‌افتد چه نیازی به واکسینه شدن ۵ تا ۱۱ ساله ها وجود دارد؟

همان‌طور که عنوان شد بسیاری از کشورها واکسیناسیون کودکان را آغاز کرده‌اند. برخی از کشور ها مانند کوبا کودکان ۲ ساله را نیز در برابر این بیماری ایمن می‌کنند. در بحث واکسیناسیون کودکان چند مسئله جدی وجود دارد. نخست بحث باز شدن مهد کودک ها و مدارس است. بیش از ۲ سال است که کودکان از حضور در این مراکز آموزشی و تحصیلی محروم مانده اند. کارشناسان بارها عنوان کرده‌اند که لطمات درسی این تعطیلی طولانی مدت برای بسیاری از دانش آموزان غیر قابل جبران خواهد بود. اگر دانش آموزان واکسینه شوند مدارس با ایمنی بیشتر به فعالیت شان ادامه می‌دهند و والدین هم می‌توانند با آسودگی بیشتری به فعالیت‌های اجتماعی خود بپردازند. مسئله دوم نیز به اندازه همین بحث اول جدی است. این درست است که کودکان به طور جدی درگیر ویروس کرونا نمی‌شوند اما یادمان نرود که به دلیل فعالیت زیاد بچه ها در بازی و همراهی با بزرگسالان و همین طور رعایت نکردن دقیق پروتکل‌های بهداشتی توسط آن ها این گروه سنی به عنوان یکی از ناقل‌ترین گروه‌های جامعه شناخته می‌شوند. واکسینه شدن کودکان به طور حتم چرخش ویروس در جامعه‌ها تا میزان زیادی کاهش می‌دهد. پس از واکسیناسیون این گروه سنی والدین نیز آسودگی خاطر بیشتری را درباره سلامتی فرزندان‌شان تجربه خواهند کرد.

پاسخ به سوالات رایج درباره واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ سال

*** پاستوکووک در چند دز به کودکان تزریق می‌شود؟

واکسن پاستوکووک کودکان در ۲ دز و با فاصله ۲۸ روز برای کودکان بین ۵ تا ۱۱ سال تزریق می شود.

*** این واکسن برای کدام دسته از کودکان و با چه نوع بیماری هایی ممنوع است؟

هنوز مشخص نشده که این واکسن برای چه گروه هایی از کودکان غیر مجاز است. به احتمال زیاد محدودیت برای تزریق این واکسن وجود نخواهد داشت اما مانند هر واکسن دیگری برخی احتیاط ها در زمینه تزریق آن وجود دارد که این موارد نیز اعلام خواهد شد.

پاسخ به سوالات رایج درباره واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ سال

آیا پس از تزریق این واکسن کودکان باز هم نیازمند رعایت پروتکل های بهداشتی خواهند بود؟

تا جایی که کارآزمایی های بالینی نشان داده‌اند این واکسن در کودکان بیش از ۶۵ درصد و در بزرگسالان تا ۹۰ درصد ایمنی ایجاد کرده است. اما مانند تزریق هر واکسن دیگری این موضوع به آن معنا نیست که دیگر نیازی به رعایت شیوه نامه های بهداشتی نداریم. شستشوی مکرر دستان کودکان با آب و صابون، استفاده از ماسک استاندارد، رعایت فاصله اجتماعی و همچنین پرهیز از توقف طولانی مدت در اماکن عمومی که تهویه مناسبی ندارند از مهم ترین این پروتکل ها شناخته می شوند. با تزریق واکسن و رعایت این شیوه نامه های بهداشتی می توانیم این امیدواری را داشته باشیم که چرخه ویروس در کشورمان کاهش محسوسی پیدا کند.

 

 

 

 

 

با برنامه‌ریزی دولت سیزدهم صورت می‌گیرد؛

بزرگترین سرمایه‌گذاری صنعتی تاریخ ایران کلید خورد/ آغاز سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی/

بزرگترین سرمایه‌گذاری صنعتی تاریخ ایران کلید خورد/ آغاز سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی

با برنامه‌ریزی دولت سیزدهم، سرمایه‌گذاری مجموعاً ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی (حدود ۱۹ میلیارد دلاری) برای توسعه صنایع کشور با استفاده از منابع کارخانجات سودده داخلی، هم‌زمان با دهه فجر کلید می‌خورد.

به گزارش ایرنا، یکی از کارویژه‌های دولت سیزدهم احیای سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور با هدف بالا بردن تولید ناخالص داخلی، ایجاد رونق تولید و افزایش اشتغال‌زایی است.

در هشت سال دولت قبل، میزان سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور به شدت سقوط کرد. نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت در هشت سال اخیر منفی بوده است. تشکیل سرمایه ثابت منفی یا کاهش رشد سرمایه‌گذاری در کشور نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است. از ابتدای دولت قبل روند افت سرمایه‌گذاری و جلو افتادن نرخ استهلاک از سرمایه‌گذاری باعث بروز دغدغه‌های نگران‌کننده‌ای شده است.

کاهش رشد سرمایه ثابت ناخالص به مفهوم عدم تمایل بخش خصوصی و دولتی به سرمایه‌گذاری است و این موضوع به دلیل تکرار در ۸ سال گذشته سبب شده برگرداندن اقتصاد به وضعیت قبل بسیار دشوار شود.

این کاهش میل به سرمایه‌گذاری مختص به بخش خصوصی نیست و دولت قبل هم سرمایه‌گذاری‌های خود را به شدت کاهش داده بود به طوری که در بودجه‌های عمرانی، اعتبارات به جای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، صرف پرداخت هزینه‌های جاری دولت‌های یازدهم و دوازدهم شد.

به همین دلیل بر اساس برآورد معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، حتی با فرض تغییر مسیر کنونی کشور در زمینه تشکیل سرمایه، بازگشتن به وضعیت سال ۱۳۹۰ بسیار سخت است؛ بنابراین اگر سطح سالانه رشد سرمایه‌گذاری به ۵ درصد برسد، کشور در سال ۱۴۱۳ یعنی ۱۴ سال بعد خواهد توانست به وضعیت سال ۱۳۹۰ (دولت دهم) از منظر سرمایه ثابت برسد.

متوسط نرخ رشد اقتصادی ایران در دولت قبل، پایین‌ترین میزان در بین دولت‌های اخیر بوده است و ضربه اساسی به اشتغال و معیشت مردم وارد کرده است.

در صورتی اقتصاد کشور می‌تواند به دوره رشد اقتصادی برگردد که روند تشکیل سرمایه با سرعتی مناسب صعودی شود. صعودی شدن سریع روند تشکیل سرمایه باید در حدی باشد که استهلاک سرمایه‌های ثابت فعلی را نیز جبران کند. بررسی اجزای ساختار تشکیل سرمایه ثابت نشان می‌دهد سیاستگذار برای احیای رونق در این بخش و بازگرداندن رشد به روند تشکیل سرمایه ثابت، کار سختی در پیش دارد.

 

چاره‌اندیشی دولت سیزدهم

بزرگترین سرمایه‌گذاری صنعتی تاریخ ایران کلید خورد/ آغاز سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی

وضعیت اسفناک سرمایه‌گذاری در کشور در هشت سال قبل به‌ویژه در حوزه‌های زیرساختی، از دو سال پیش به تدریج عوارض خود را با بازگشت خاموشی‌ها در تابستان و زمستان و قطع گاز نشان داد و مردم نتیجه عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم را کاملاً لمس کردند.

دولت سیزدهم که وضعیت بحرانی سرمایه‌گذاری در کشور را از دولت قبل به ارث برده، در ماه‌های نخست فعالیتش، با تشکیل کارگروهی از متخصصان اقتصادی، برای رفع این بحران، چاره‌اندیشی کرد که نام این مجموعه، کارگروه پیشرانان پیشرفت اقتصاد ملی (پی‌پام) است.

نتیجه جلسات متخصصان برنامه‌ریزی و کارشناسان اقتصادی در کارگروه پیشرانان پیشرفت اقتصاد ملی، احصاء نزدیک به ۱۹ میلیارد دلار منابع شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی برای انجام سرمایه‌گذاری است.

با انجام این سرمایه‌گذاری‌ها ایران می‌تواند پس از هشت سال سرکوب تولید و سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی منفی، دوباره به دوران رشد اقتصادی مثبت بازگردد.

لازم به ذکر است که این ارقام کاملاً در دسترس و در داخل است و جزو منابع ارزی بلوکه‌شده در خارج از کشور نیست. این سرمایه‌گذاری‌ها هم‌زمان با دهه فجر ۱۴۰۰ و هفته پیش رو کلید می‌خورند.

 

جزئیات بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ ایران

بر این اساس، کارگروه پیشرانان پیشرفت اقتصاد ملی فهرست ۴۹ پروژه آماده برای آغاز عملیات اجرایی در بهمن‌ماه امسال به ارزش سرمایه‌گذاری ۵۰۳ همت معادل ۱۸.۷ میلیارد دلار را اعلام کرد که بزرگترین سرمایه‌گذاری صنعتی در تاریخ ایران محسوب می‌شود.

 

 

 

 

 

بهبود اقتصاد انرژی در صنعت برق با تعرفه‌گذاری پلکانی(IBT)

بهبود اقتصاد انرژی در صنعت برق با تعرفه‌گذاری پلکانی(IBT)

با توجه به تضعیف اقتصاد صنعت برق و افزایش بی‌حد و نصاب مصرف در سال‌های گذشته به نظر می‌رسد شیوه تعرفه‌گذاری که از ابتدای بهمن‌ماه اجرایی شده است را می‌توان گام مثبتی در این زمینه تلقی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، تولید کافی و به اندازه انرژی برق در ایران و نیز تلاش برای توسعه نیروگاه‌های برق، وابستگی بسیار زیادی به مدیریت مصرف توسط شهروندان و به صورت مشخص رعایت الگوهای بومی مصرف برق دارد؛ مسئله بسیار مهمی که بی توجهی به آن در سال‌های گذشته کشور را با چالش‌های بسیار زیادی نظیر قطعی‌های مکرر برق رو به رو کرده است.

به صورت میانگین در کشور سالانه حدود ۶۲ هزار مگاوات برق تولید می‌شود که از این بین بخش زیادی از آن در بخش خانگی مصرف می‌شود و در صورت عدم مدیریت مصرف برق در این بخش در آینده نزدیک کشور با چالش‌هایی بسیار جدی در حوزه تولید انرژی برق و نیز توسعه و بهینه سازی نیروگاه‌های برق مواجه خواهد شد.

چالشی که در سال‌های گذشته نیز نمودهای مشخصی داشت و همانطور که مشاهده شد در مقاطعی از سال به ویژه فصل تابستان شرکت‌های توزیع کننده انرژی برق را ناگزیر به سمت سهمیه بندی این انرژی حیاتی کشاند.

اتفاقی که به واسطه افزایش شدید بار مصرفی به ویژه در بخش مصارف خانگی رخ داد و اثبات کرد که در صورت عدم ورود جدی مسئولان و اتخاذ تدابیر بازدارنده، آینده ترسناکی را در این حوزه پیش روی کشورمان قرار خواهد داد.

به منظور پرهیز از همین نگرانی‌ها و ایجاد پایداری در حوزه تأمین انرژی برق، در روزهای آغازین دی ماه سال جاری هیئت وزیران بنا بر پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نفت و نیرو و آئین نامه اجرایی بند (ی) تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در بخش برق را به تصویب رساند. شیوه‌ای که دولت برای اصلاح تعرفه ها از آن استفاده کرد، شیوه‌ای مرسوم در دنیا است که به نام مدل تعرفه گذاری پلکانی(IBT) یا (increasing block tariff) معروف است.

این شیوه تلاش می‌کند تا ضمن ایجاد بسترهای تشویقی و یارانه‌ای بیشتر برای اقشار کم درآمد و نیز مشترکان کم مصرف، همچنین اقدامات بازدارنده‌ای را به منظور جریمه مشترکان پرمصرف عملیاتی کند.

به موجب این آئین نامه تعرفه برق مشترکین خانگی بالاتر از الگوی مصرف برای مصارف کمتر از الگو بر اساس جدول فعلی، مازاد بر آن تا یک و نیم برابر، تا دو برابر و مصارف بیش از دوبرابر به ترتیب با ضریب یک و نیم (۱.۵)، دو و نیم (۲.۵) و سه و نیم برابر هزینه تأمین برق (متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های حرارتی دو سال گذشته به علاوه هزینه نقل و انتقال برق و هزینه سوخت با تعرفه نیروگاهی) محاسبه و دریافت می‌شود.

الگوی مصرف برق متناسب با شدت دما و رطوبت در مناطق مختلف کشور متفاوت است، این الگو برای تمامی کشور در ماه‌های غیرگرم ۲۰۰ کیلووات ساعت و در ماه‌های گرم برای مناطق عادی که بیش از ۸۰ درصد مشترکین برق را شامل می‌شود ۳۰۰ کیلووات ساعت است، در این میان مناطق گرمسیر نیز الگوی خاص خود را دارند.

در واقع این اقدام برای آن دسته از مشترکینی که الگوی مصرف مناطق محل زندگی خود را رعایت نمی‌کنند، از آن جهت از ابتدای بهمن ماه سال ۱۴۰۰ محاسبه و دریافت خواهد شد که از یک سو سبب شود تا این گروه از مشترکین نسبت به کاهش مصرف برق خود اقدام کنند و با درنظر گرفتن و محاسبه الگوی مصرفی خود تا تابستان سال آینده بتوانند به مرور مصرف خود را کاهش داده و به میزان الگوی مصرف متعارف برسانند. همچنین در صورت عدم توانایی و یا عدم اقبال به رعایت الگوی مصرف با پرداخت هزینه بیشتر، وزارت نیرو را در تأمین هزینه‌های سنگین تولید، توسعه و نگهداری از سازه‌های انرژی برق و نیز پرداخت یارانه به شهروندان کم مصرف و نیازمند یاری رسانند.

از طرف دیگر یکی از موضوعاتی که در سال‌های گذشته موضوع اقتصاد انرژی برق را شدیداً تحت الشعاع قرار داد، افزایش بدهی‌های دولت به نیروگاه‌ها بود. بنا بر برخی آمار حجم این مطالبات از ۳۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته و این موضوع سبب عدم اقبال فعالین و سرمایه‌گذاران این صنعت شده است. کارشناسان معتقدند اجرای طرح تعرفه‌گذاری پلکانی علاوه بر کاهش مصرف، می‌تواند زمینه را برای بهبود اقتصاد صنعت برق فراهم کند.

در همین راستا علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این قانون با در نظر گرفتن ظرفیت‌های تولید و سرمایه گذاری برای جبران کمبودها یک موضوع کاملاً اصولی و مبنایی است، افزود: طبیعتاً با این قانون زمینه پرداخت مطالبات نیروگاه‌ها بهتر از گذشته فراهم می‌شود. البته در سال جاری اقدامات خوبی برای تسویه با نیروگاه‌ها انجام شده است و برنامه‌های دیگری از جمله استفاده از ظرفیت بورس انرژی و دریافت مستقیم وجوه را در نظر داریم.

بنابر آنچه گفته شد به نظر می‌رسد آئین نامه جدید هیئت وزیران را باید گامی مهم و مؤثر برای حمایت از اقتصاد انرژی برق ضمن تلاش برای ایجاد رفاه نسبی برای آحاد جامعه از این مسیر ارزیابی کرد.

 

 

برخلاف آمار، سرطان در ایران رو به رشد است

برخلاف آمار، سرطان در ایران رو به رشد است

عضو هئیت علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی تأکید کرد: نرخ ابتلا به سرطان در ایران حدود ۱.۵ درصد برآورد شده، بنابراین لازم است مؤلفه‌های اصلی سرطان مورد توجه قرار گیرد.

دکتر مهدی توتونچی، عضو هئیت علمی پژوهشگاه رویان و دبیر سومین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان پژوهشگاه رویان در گفتگو با ایسنا گفت: براساس آمارهای ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت، سرطان پس از بیماری‌های قلبی-عروقی به عنوان دومین علت مرگ و میر در جهان به شمار می‌رود و میزان ابتلا به آن همواره در سراسر دنیا رو به افزایش است.

دبیر سومین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان پژوهشگاه رویان با اشاره به وضعیت سرطان در ایران تصریح کرد: بر اساس گزارش وزارت بهداشت، آمار ابتلا به سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی برآورد می‌شود، اما سرطان در ایران روندی رو به رشد دارد و متوسط نرخ بروز سالانه آن یک و نیم درصد گزارش شده است؛ بنابراین لازم است تا به‌ کارگیری مؤلفه‌های اصلی کنترل سرطان شامل پیشگیری، تشخیص زودهنگام و استفاده از روش‌های هدفمند در درمان از ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها جلوگیری کرد تا آمار مرگ و میر در اثر ابتلا به این بیماری را کاهش داد.

عضو هئیت علمی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه اتحادیه کنترل بین‌المللی سرطان در راستای کنترل این بیماری، پانزدهم بهمن ماه را “روز جهانی مبارزه با سرطان” نامگذاری کرده، توضیح داد: سمپوزیوم‌هایی هر ساله در این روز با هدف افزایش آگاهی درباره سرطان در سراسر جهان برگزار می‌شود. فرصت مغتنمی است تا تمامی دانشمندان، محققان، دانشجویان، سازمان‌ها و افراد جامعه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری تلاش کنند تا بدین ترتیب میلیون‌ها نفر از مرگ‌ ناشی از سرطان نجات یابند.

دبیر سومین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: به همین مناسبت، کارگروه سرطان با همکاری انجمن خون و سرطان کشور، از اساتید و دانشمندان بین‌المللی برای به اشتراک گذاشتن آخرین یافته‌ها و تجارب خود در حوزه تشخیص و درمان سرطان دعوت به سخنرانی کردند که با استقبال بسیار خوبی از سوی محققان و دانشجویان کشورمان مواجه شده‌اند. امیدواریم در این همایش بتوانیم گامی در جهت نشر علم و به روز رسانی دانش مبارزه با سرطان در کشور عزیزمان برداریم.

شایان ذکر است،‌ همزمان با هفته ملی مبارزه با سرطان، کارگروه سرطان پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با همکاری انجمن خون و انکولوژی کودکان ایران،‌ سومین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان رویان؛ از آزمایشگاه تا بالین را در روزهای پنج شنبه و جمعه ۱۴ و ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*