اخبار خراسان جنوبی/

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت کشور؛

مجوز انتقال برون استانی فیش حج در کشور صادر نشده است

راه‌اندازی مدرسه حج در خراسان جنوبی پیگیری می‌شود

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت کشور: هنوز تصمیمی برای نقل و انتقال فیش‌های حج نهایی نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب دردیدار با مدیران، کارگزاران و روحانیان دفاتر هنوز تصمیمی برای نقل و انتقال فیش‌های حج نهایی نشده استحج و زیارت استان در بیرجند گفت: انتقال و فروش فیش‌های حج به صورت آزاد از سایر استان‌ها در این استان مشکلاتی ایجاد می‌کند و باید در این زمینه برنامه‌ریزی و بررسی‌های لازم انجام بگیرد تا نهایی شود.
وی از برگزاری ۱۲ برنامه جمعی برای روحانیون کاروان‌ها، مدیران کاروان‌ها و مداحان خبر داد و افزود: طی دو سال گذشته شیوع بیماری کرونا در زمینه سفر‌های زیارتی خسارات و آسیب زیادی وارد کرده که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته ، فعال شدن سفر‌های زیارتی را در برنامه داریم.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت کشور همچنین برای راه اندازی مدرسه حج ویژه برادران اهل سنت در استان نیز قول پیگیری داد.
مدیر حج و زیارت استان هم با اشاره به ارادت مردم استان به ائمه اطهار (ع) گفت: خراسان جنوبی بعد از یزد و قم ، رتبه سوم اعزام کاروان‌های زیارتی است.
ابوالفضل نوفرستی با بیان اینکه خراسان جنوبی ۶ شهید مکه و منا دارد افزود: در حال حاضر در سطح استان ۴۰۰ دفتر زیارتی سیاحتی با ۱۴۰۰ نفر کارگزار فعالیت می‌کنند.

در این دیدار چند تن از مسئولان کاروان‌ها و روحانیان به بیان مسائل و مشکلات موجود در کاروان‌ها از جمله عدم فروش و نقل و انتقالات فیش حج در استان، راه اندازی مدرسه ویژه روحانیان اهل سنت در استان، بیان مشکلات دفاتر زیارتی و آسیب دیدن دفاتر زیارتی دو سال شیوع بیماری کرونا، پرداخت تسهیلات به دفاتر زیارتی برای جبران هزینه‌های سفر‌های زیارتی، پرداخت تسهیلات به زائران، روشن شدن وضعیت سفر دانشجویان به حج عمره پرداختند.

 

 

رحلت حضرت زینب ( س )

رحلت جانسوز ام المصائب، عقیله بنی هاشم، زینب کبری(س) بر همه پیروان آن حضرت تسلیت باد.

رحلت جانسوز ام المصائب، عقیله بنی هاشم، زینب کبری(س) بر همه پیروان آن حضرت تسلیت باد.
اگر مقیاس کربلا نبود و اگر زینب(س) نبود چه بسیار مردان و زنانی که در نیمه‌ی راه باز می‌ماندند.
صبر زینب یک شورش بر اساس حیاتی معقول است که همواره در بحرانی‌ترین شرایط، بهترین جهت را برای تاریخ و زمانه ساخته و پرداخته کرده و عالمی را درس داده است.
چون قافله ی عشق رسیدند ز راه
بر تربت شاه دین به صد ناله و آه
زینب بسر قبر برادر می گفت
لاحول ولا قوه الا باالله . . .
رحلت جانسوز ام المصائب، عقیله بنی هاشم، زینب کبری(س) بر همه پیروان آن حضرت تسلیت باد.

 

مسئول کانون تعلیم و تربیت خدمت رضوی در خراسان جنوبی:
۳۲۰۰ محتوای آموزش مجازی دوره های مختلف تحصیلی تولید و منتشر شد
دانشمند گفت: ۳۲۰۰ محتوای آموزش مجازی دوره های مختلف تحصیلی در خراسان جنوبی تولید و منتشر شد

«غلام‌حسین دانشمند» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، اظهار کرد: یکی از برنامه هایی که از سال گذشته در کانون تعلیم و تربیت رضوی دنبال می کنیم، سامانه تدوین محتوای تقویتی کلاس های آموزشی تحت عنوان «سامینو» است و دانش آموزان مقاطع مختلف می توانند فیلم تدریس معلمان خود را به صورت زنده مشاهده و از آن محتوا استفاده کنند.

مسئول کانون تعلیم و تربیت خدمت رضوی در خراسان جنوبی افزود: این طرح در اردیبهشت سال گذشته اجرا شده و امسال با توجه به شرایط کرونایی، دانش آموزان می توانند در بستر فضای مجازی استفاده کنند.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ کتاب درس و بیش از سه هزار و ۲۰۰ فیلم آموزشی در سایت سامینو مبتنی بر کلاس های آموزشی بارگذاری شده و دانش آموزان در هر زمان از شبانه روز می توانند از بخش های خادمیاران تعلیم و تربیت بهره مند شود.

وی با بیان اینکه سایت سامینو بیش از ۳۶۰ هزار نفر مشاهده کننده داشته است، گفت: استقبال خوبی از این فضا انجام شده، این طرح مربوط به استان خراسان جنوبی است اما در سطح کشور قابل دسترسی است.

مسئول کانون تعلیم و تربیت خدمت رضوی در خراسان جنوبی نذر کتب کنکور و طرح خادمیاران و یاوران رضوی به شکل حضوری برای برگزاری کلاس های تقویتی را از دیگر طرح های کانون تعلیم و تربیت عنوان کرد و افزود: مطابق با سال تحصیلی، خادمیاران سازماندهی و به مدارس و یا پایگاه های تقویت رضوی مراجعه می کنند و هشت تا ۱۲ جلسه برای دانش آموزان کلاس تقویتی برگزار می کنند.

دانشمند ادامه داد: در راستای همین طرح، کلاس های کنکور برگزار می شود و هم اکنون در دو شهرستان بیرجند و خوسف ما کلاس کنکور داریم؛ در دروس علوم پایه و عمومی خادمیارانی که امکان تدریس دارند در مدارسی که لازم است کلاس کنکور برگزار می شود.

وی یادآور شد: سال گذشته در شهرستان بیرجند دو و یا سه پایگاه و مدرسه رضوی داشتیم که امسال این تعداد افزایش یافته است، در مقطع متوسطه دوم تعدادی مدارس حاشیه شهر تحت عنوان مدرسه رضوی ابلاغ گرفته اند و با خادمیاران ارتباط و در صورتی که دانش آموز زیادی داشته باشند کلاس ها برگزار می شود.

وی تصریح کرد: در  طرح نذر آموزشی هر کدام از معلمان آموزش و پرورش ماهیانه مبلغی را برای نیازهای ملزوماتی دانش آموزان واریز و نیاز دانش آموزان رفع می شود.

مسئول کانون تعلیم و تربیت خدمت رضوی در خراسان جنوبی گفت: در شهر بیرجند ۲۶ یاور رضوی داریم که در حوزه خادمیاری ورود پیدا کرده اند و یکسال باید به صورت آزمایشی خدمت کنند تا خادمیار شوند.

خراسان جنوبی سومین استان از نظر تعداد زائران عتبات عالیات

بیرجند – ایرنا – معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: مشارکت مردم این استان در اربعین و کمک به عتبات عالیات زبانزد بوده و خراسان جنوبی از نظر تعداد زائران عتبات عالیات سومین استان کشور است.

سید “محمدرضا طالبی” روز چهارشنبه در نشست ستاد اربعین استان خراسان جنوبی که با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید “عبدالفتاح نواب” نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در استانداری برگزار شد، افزود: خراسان جنوبی به لحاظ زیرساختی، معیشتی و اقتصادی، استانی کم‌بضاعت است اما در مقابل مردمانی ولایتمدار، انقلابی و مومن دارد که در همه صحنه‌های ملی و مذهبی حضور موثری داشته‌اند.

وی گفت: با توجه به اینکه شرایط کرونا قابل پیش‌بینی نیست، درخصوص اعزام زائران برای پیاده‌روی اربعین نمی‌توان تصمیم قطعی گرفت اما جلسات کمیته‌های ستاد اربعین به‌طور مرتب برگزار می‌شود تا در ایام اربعین با مشکلی مواجه نشویم.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تردد زائران کشور پاکستان از این استان در ایام اربعین اظهار داشت: فرسودگی خودروهای این زائران، جمعیت مسافران داخل هر خودرو و طی مسیر طولانی، مسایل و تبعات فراوانی به همراه دارد.

وی گفت: از آنجایی که خراسان جنوبی، آخرین استان در مسیر این زوار است، خودروهایی که مسافت زیادی را طی کرده‌اند در این نقطه دچار خرابی می‌شوند و تعمیر خودروها و پذیرایی از زوار از وظایف ماست در حالی که خراسان جنوبی در ستاد اربعین کشور، استان معین لحاظ نشده است.

طالبی افزود: شیوع کرونا و لزوم انجام تست PCR زائران پاکستانی نیز از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به موضوع نقل و انتقال فیش‌های حج اظهار داشت: افراد در سال ۸۵- ۸۶ با پرداخت رقمی حدود ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان برای حج تمتع ثبت‌نام کرده‌اند و الان همان فیش‌ها ۷۰ میلیون تومان تعیین قیمت شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: پیشنهاد ما این است که خرید و فروش فیش‌ها از حالت استانی خارج و کشوری لحاظ شود چرا که به این ترتیب مردم بیشتر و راحت‌تر می‌توانند فیش مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی بعد مسافت استان تا مرزهای جنوبی را دیگر مهمترین مشکلات زائران اربعین عنوان کرد و افزود: مرز پیش‌بینی شده برای زائران خراسان جنوبی، خوزستان است و هم‌استانی‌های ما باید مسیر طولانی و با مشکلات عدیده را طی کنند لذا اگر این مقصد به مرز مهران تغییر کند، برای زائران آسان‌تر خواهد بود.

طالبی به وجود هزار و ۴۰۰ کارگزار فعال در این استان در عین حال مشکل کمبود روحانی کاروان اشاره کرد و گفت: ما ناچاریم نیاز استان را از دیگر مناطق تامین کنیم و با توجه به نبود آشنایی روحانیون دیگر استان‌ها با فرهنگ خراسان جنوبی، لهجه داشتن آنها و تاخیر در برگزاری کلاس‌های آموزشی در این زمینه هم با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی بیان کرد: انتظار ما این است که با برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه از ظرفیت بسیار خوب روحانیون و حوزه‌های علمیه استان در رفع این مشکل استفاده شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی ضمن درخواست از همه کمیته‌ها مبنی بر برگزاری منظم جلسات از حوزه حج و زیارت خواست با برنامه‌ریزی لازم، مقدمات کار برای تسهیل و تسریع در روند ثبت‌نام زائران را فراهم آورد.

وی افزود: اظهارنظر قطعی درخصوص نحوه برگزاری راهپیمایی اربعین منوط به شرایط پیش روست و به وضعیت کرونایی دنیا بستگی دارد لذا اظهارنظر قطعی در این مورد، منطقی نیست.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با توجه به رتبه قابل توجه مردم استان در مشارکت‌های مردمی، سهم خراسان جنوبی ۲۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ بوده است.

موسی جوینده افزود: سهم هر ایرانی در استان‌ها ۲ هزار تومان است که از نظر مشارکت‌های مردم خراسان جنوبی در مرز هفت هزار تومان هستیم.

وی گفت: ۵۱ موکب در استان خراسان جنوبی ثبت شده است که از این تعداد هشت موکب در داخل کشور هر سال به زائران پاکستانی که از خراسان جنوبی عبور می‌کنند، خدمات‌ می‌دهند.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی از وجود موکب فرهنگی در جمع مواکب استان خبر داد و افزود: امسال یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان را مواکب در اربعین هزینه کردند که ۷۶۰ میلیون تومان با مشارکت مردمی عراق صورت گرفته است.

وی با اشاره به تقدیر ویژه سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق از مواکب خراسان جنوبی گفت: در این مدت ۶۰ هزار غذای گرم بین زائران تقسیم شد.

جوینده اظهار داشت: در دوران کرونا با همکاری مواکب هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در زمینه تهیه غذای گرم، بسته‌های معیشتی و جهیزیه نیازمندان هزینه شده است.

وی از خدمتگذاری ۲ موکب خراسان جنوبی در کشور سوریه به مردم جنگ‌زده خبر داد و گفت: ۱۹ هزار غذای گرم بخشی از این خدمت‌رسانی‌ها به مردم سوریه بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی:

۱۵۲ هزار و ۴۳۹ سند مربوط به دفاع مقدس در خراسان جنوبی جمع‌آوری شد/۳-۷

۱۵۲ هزار و ۴۳۹ سند مربوط به دفاع مقدس در خراسان جنوبی جمع‌آوری شد

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی از جمع‌آوری ۱۵۲ هزار ۴۳۹ سند مربوط به دوران دفاع مقدس با هدف تبیین نقش گروه‌های مختلف مردم خبرداد.

غلامرضا فلاحی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بیش از ۱۵۲ هزار ۴۳۹ سند مربوط به دفاع مقدس در قالب اجرای طرح کشوری تبیین نقش مردم استان در دوران دفاع مقدس تا کنون جمع‌آوری شده است که شامل مدارک مکتوب، عکس، فیلم و صوت می‌شود.

به گفته وی در راستای اجرای این طرح کشوری کار گروه‌های مختلفی تشکیل شده است تا با جمع‌آوری این اسناد آنها را در سال‌های آینده در موزه دفاع خراسان جنوبی در معرض دید بازدید کنندگان قرار دهیم و این استاد در قالب کتاب‌های به شکل مکتوب به علاقمندان ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: در این راستا نقش گروه‌های مختلف زنان، روحانیون، یگان‌های نظامی، دانش آموزان، کارمندان و فرهنگیان در دوران دفاع مقدس بیان می‌شود.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی تصریح کرد: تاکنون بیش از ۱۳ هزار ۴۸۱ ساعت مصاحبه در این خصوص انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۲۲ هزار سند مربوط به سازمان جهاد کشاورزی، ۶۰ هزار سند درباره آموزش و پرورش و ۱۰ هزار سند سازمانی درباره نقش هلال احمر در دفاع مقدس جمع‌آوری شده است.

به گفته وی در مجموع بیش از ۱۵۰ هزار سند سازمانی در باره نقش سازمان‌های مختلف در دفاع مقدس جمع‌آوری شده است.

فلاحی با بیان اینکه در ۹ ماهه سال جاری چهار هزار غصه عکس و سند مربوط به رزمندگان به علاوه پنج هزار و ۴۳۵ عکس سند دیگر جمع‌آوری شده است، گفت: در مجموع ۵۲ هزار و ۵۹۱ سند مربوط به رزمندگان شامل عکس و آثار مکتوب رزمندگان تاکنون جمع‌آوری شده است که از این میزان صد هزار و ۸۶۲ شود مربوط به اسناد مکتوب متعلق به رزمندگان است.

 

 

مجوز انتقال برون استانی فیش حج صادر نشده است

بیرجند – ایرنا – نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: با توجه به مباحثی که این روزها مبنی بر مجوز انتقال فیش برون استانی حج برای برخی استان‌ها مطرح می‌شود طبق قانون هیچ گونه مجوزی در این زمینه صادر نشده و انتقال فقط در داخل استان‌ها صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب روز چهارشنبه در نشست ستاد اربعین خراسان جنوبی که در استانداری برگزار شد، افزود: افرادی که سال‌ها پیش برای عزیمت به حج واجب ثبت‌نام کردند و به دلایلی قصد فروش فیش حج خود را دارند فقط باید در دفاتر حج و زیارت و حضور طرفین استانی اقدام به مبادله کنند و هیچ گونه سامانه‌ای برای خرید و فروش برون استانی برای هیچ استانی باز نشده است.

وی گفت: افرادی که اقدام به فروش فیش حج می‌کنند، از استطاعت خارج یا فوت شده‌اند، بعضا اهل سنت اقدام به خرید فیش‌های حج تشیع کرده‌اند که در زمینه روحانی کاروان برای ادای مناسک در حج مشکلاتی پیش آمده است.

نماینده ­ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره مراسم اربعین اظهار داشت: زائران ایرانی و خارجی باید تکریم شوند و خراسان جنوبی هم که نقش قابل توجهی در میزبانی از زائران پاکستانی دارد باید به بهترین شکل ممکن پذیرای زائران امام حسین (ع) باشد.

وی گفت: از ظرفیت بازنشستگان برای خدمت‌رسانی به زائران می‌توان به‌خوبی بهره برد به‌طوری که هزینه خدمت را هم خودشان تمایل به پرداخت دارند.

حجت الاسلام و المسلمین نواب بیان کرد: به استان‌هایی که در مسیر زائران خارجی قرار دارند باید نگاه ویژه شود و این استان‌ها با تنظیم برنامه‌های خاص و تقسیم شده به‌راحتی می‌توانند این موضوع را مدیریت کنند.

وی افزود: در ارتباط با حمل و نقل نامناسب زائران پاکستانی خودشان بیشتر از همه آزار می‌بینند اما باید خدمات به‌خوبی انجام و با آغوش باز از آنان پذیرایی شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: با توجه به پیش‌بینی اربعین گرم و طاقت‌فرسا آموزش‌ها باید از همین الان آغاز شود که زائران به اندازه نیاز چند روز خود دارو و وسایل بهداشتی را داشته باشند.

وی درباره تغییر مرز خروجی زائران خراسان جنوبی از چذابه به مهران توضیح داد: اگر از مرکز هم درخواست شود، قبول نکنید زیرا مرز مهران به دلیل خروج زائران تهران و شمال کشور به‌شدت شلوغ است و موجب اذیت زائران می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین نواب افزود: در ارتباط با روحانی بومی مراسم حج، اگر روحانیون ساماندهی شده استان کفایت نمی‌کنند در جذب روحانی مشکلی وجود ندارد و هر کمکی لازم باشد انجام خواهیم داد.

وی از بارگذاری گنجینه کتاب اعتاب مقدسه در سایت بعثه مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: این محتواها براساس حج واجب شیعیان، حج اهل سنت و عتبات عالیات بارگیری شده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی همواره درخصوص عتبات عالیات خوش درخشیده‌اند ادامه داد: در ارتباط با کمیته فرهنگی خراسان جنوبی نیازها احصا تا حمایت مورد نیاز انجام شود.

وی تصریح کرد: برای محقق شدن نیازمندی‌ها به امید مرکز نباشید و با استفاده از توان داخلی اقدام کنید، برای ارتباط‌گیری بهتر با زائران پاکستانی هم می‌توان از روحانیون جامعه المصطفی بهره گرفت.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی امروز در سفر به خراسان جنوبی با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند دیدار و در نشست با روحانیون و کارگزاران حج و زیارت خراسان جنوبی هم شرکت کرد.

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

راه‌اندازی مدرسه حج در خراسان جنوبی پیگیری می‌شود

راه‌اندازی مدرسه حج در خراسان جنوبی پیگیری می‌شود

بیرجند – ایرنا – نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: به دنبال راه‌اندازی مدرسه حج برای برادران اهل سنت در خراسان جنوبی هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب روز چهارشنبه در نشست با روحانیون و کارگزاران حج و زیارت خراسان جنوبی در بیرجند افزود: در حال حاضر برای شیعه مدارس حج نداریم اما برای برادران اهل سنت در برخی مناطق کشور ایجاد شده است.

وی گفت: بررسی‌ها در حال انجام است که با توجه به جمعیت استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی یک یا ۲ مدرسه داشته باشیم و کاروان‌های شیعه و اهل سنت درخصوص بهره‌برداری از امکانات نیز یکنواخت هستند و همه افرادی که شهروند جمهوری اسلامی هستند باید در برنامه‌ها به آنان توجه شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی اضافه کرد: چارچوب‌های قانونی برای ارتقای روحانیون عتبات عالیات به حج وجود دارد و با توجه به ضوابط و چارچوب‌ها داشتن مدرک را نمی‌توان نادیده گرفت اما امکان معادل‌گیری در این زمینه وجود دارد.

وی گفت: البته این اقدام هم نیازمند بررسی و کار کارشناسی است و موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین نواب با اشاره به اینکه ممنوعیت نقل و انتقال فیش حج در استان‌های مختلف، فلسفه اجرایی و اداری دارد افزود: زمانی که می‌خواهیم برای حج برنامه‌ریزی کنیم باید بدانیم چه تعداد کاروان به این استان داده شود و برای اینکه کارها را با یک چارچوب قانونی انجام داد این موضوع را ممنوع کردند تا مشکلی برای کارگزاران هم پیش نیاید اما مسائل و مشکلات مطرح شده در این نشست پیگیری می‌شود.

وی گفت: ما به دنبال دریافت مشکلات برای بررسی و حل آنان هستیم و گفته می‌شود که حق‌الزحمه شرکت‌های خدماتی و زیارتی در چند سال گذشته تغییر نکرده و حق‌الزحمه آنان تکافوی مخارج آنان نیست که یک حقیقت است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: از آن طرف اگر این حق‌الزحمه افزایش یابد، شما باید با آزادبرها رقابت کنید که این افزایش حق‌الزحمه ب سرانه زائر هم اثر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه کاهش سطح خدمات به زائران، حق‌الناس است گفت: وظیفه ما خدمتگزاری به زائر و جامعه است و شاید در برخی شرایط رضایت زائرین بیشتر و در برخی شرایط کمتر باشد اما دیدگاه، روحیات و تقاضاهای افراد در دریافت خدمت در شرایط مساوی هم فرق می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب درخصوص افزایش سن مدیران کاروان‌ها گفت: این موضوع در دوران کرونا مورد ارزیابی قرار نگرفته و بعد از دوران کرونا مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، بیش از ۲۰۰ نفر از روحانیون و دست‌اندرکاران سازمان حج و زیارت در دوران کرونا فوت کردند و بعثه مقام معظم رهبری از این بابت خسارت دید.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: خراسان جنوبی با وجود محرومیت از لحاظ زیارتی به تناسب جمعیت، سومین استان کشور بعد از یزد و قم است.

ابوالفضل نوفرستی افزود: با توجه به محدودیت‌ها با همکاری خراسان رضوی و خراسان شمالی، زائران استان از مشهد به عتبات عالیات اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به فعالیت ۴۰ دفتر زیارتی در خراسان جنوبی و هزار و ۴۰۰ کارگزار زیارتی گفت: با وجود محرومیت و محدودیت‌ها مردم استان عشق وافری برای سفر به عتبات عالیات دارند.

مدیرعامل شرکت مرکزی خدمات زیارتی خراسان جنوبی هم گفت: هزینه‌های جابه‌جایی و نقل و انتقال فیش‌های حج تمتع در استان ۲ برابر سایر استان‌ها است و به‌طور متوسط هزینه‌های نقل و انتقال فیش‌های تمتع در استان ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان است.

علی جلیلی افزود: با توجه به تقیدات مردم استان و استقبال مردم برای سفرهای زیارتی این افزایش قیمت برای زائران مشکلاتی را به همراه دارد و با توجه به یکسری قوانین حج و زیارت خواستار پیگیری در زمینه تسهیل انتقال فیش‌های تمتع از دیگر استان‌ها هستیم.

همچنین در این نشست چند تن از مسوولان کاروان‌ها و روحانیون به بیان مسائل و مشکلات موجود در کاروان‌ها از جمله نبود نقل و انتقال فیش حج در استان، درخواست راه‌اندازی مدرسه ویژه روحانیون اهل سنت، مشکلات دفاتر زیارتی و آسیب دیدن دفاتر در۲ سال شیوع کرونا، پرداخت تسهیلات به دفاتر زیارتی برای جبران هزینه‌های سفرهای زیارتی، پرداخت تسهیلات به زائران و روشن شدن وضعیت سفر دانشجویان به حج عمره پرداختند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی امروز در سفر به خراسان جنوبی با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند دیدار و در نشست ستاد اربعین استان هم شرکت کرد.

 

 

اقدام تحسین برانگیز مامور پلیس در کمک به کودک نیازمند /۲-۴

یکی از ماموران خانم پلیس آگاهی خراسان جنوبی در هنگام انجام وظیفه اقدام به خرید کفش برای دو کودک نیازمند کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  رئیس پلیس آگاهی استان گفت: با اقدام خداپسندانه مأمور پلیس آگاهی استاناقدام تحسین برانگیز مامور پلیس آگاهی خراسان جنوبی در کمک به کودک نیازمند  خراسان جنوبی در خرید کفش برای ۲ کودک کار، بار دیگر شاهد اقدام انسان دوستانه و مومنانه از سوی پلیس بودیم.

سرهنگ صادقی افزود: مامور پلیس آگاهی هنگام انجام وظیفه بوده که پاره بودن کفش ۲ کودک کار در هوای سرد زمستان توجه این مامور را به خود جلب می‌کند.

وی گفت: این مأمور با خرید ۲ جفت کفش دل ۲ کودک نیازمند را شاد کرد و برگ زرین دیگری در دفتر افتخارات کارکنان پلیس به ثبت رساند.

 

 

 

ثبت بیش از ۱۷۲ هزار تخلف سرعت غیرمجاز در جاده‌ها/۴

۱۷۲ هزار تخلف سرعت غیرمجاز وسایل نقلیه در ده ماه گذشته در جاده‌های خراسان جنوبی ثبت شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، معاون فنی و راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای گفت: ازثبت بیش از 172 هزار تخلف سرعت غیرمجاز در جاده‌ها ابتدای امسال تردد بیش از ۴۴ میلیون وسیله نقلیه، توسط ۵۸ دستگاه تردد شمار برخط در جاده‌های بین‌شهری و ۲۲ دستگاه فعال در ورودی و خروجی استان ثبت شده است.

سهرابی افزود: همچنین بیشترین سهم تردد پلاک‌های غیربومی در جاده‌های استان مربوط به استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و تهران بوده است.

وی گفت: بیشترین تردد‌ها مربوط به خروجی مرکز استان به سمت قاین و اسدیه با تردد ۲۲۸۲۴ وسیله نقلیه در روز بود که در هر ساعت ۹۵۱ دستگاه انواع خودرو از این مسیر ارتباطی (به صورت مجموع رفت و برگشت) تردد کرده است.

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با اشاره به اینکه میانگین سرعت متوسط در جاده‌های استان ۸۵ کیلومتر بر ساعت است، افزود: کنترل سرعت‌های غیرمجاز با بیش از ۶۰ سامانه برخط ثبت تخلفات عبور و مرور ثبت می‌شود که طی ۱۰ ماهه امسال بیش از ۱۷۲ هزار تخلف سرعت غیرمجاز ثبت شده که اعمال قانون توسط پلیس راه استان انجام می‌شود.

سهرابی از رانندگان و کاربران جاده‌ای خواست با رعایت کامل قوانین راهنمایی و رانندگی، پرهیز از هرگونه سرعت و سبقت غیرمجاز و تخلفات حادثه ساز سفری ایمن داشته باشند.

 

 

 

دستگیری یک سارق اماکن خصوصی در طبس/۴

فرمانده انتظامی طبس از بازداشت یک سارق اماکن خصوصی با کشف ۹ فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  فرمانده انتظامی شهرستان طبس گفت: با وقوع چند فقره سرقت اماکن خصوصی در
دستگیری یک سارق اماکن خصوصی در طبس سطح شهرستان طبس، موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت.
سرهنگ فاضل مریمی افزود: ماموران با اقدامات اطلاعاتی، یک سارق را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی در یک عملیاتی ضربتی، وی را در مخفیگاهش دستگیر کردند.
وی گفت: متهم در بازجویی های پلیسی ابتدا منکر هر گونه جرم و اتهامی شد، اما با روبه رو شدن شواهد موجود و ارائه مستندات به ناچار لب به اعتراف گشود و به ۹ فقره سرقت اعتراف کرد.

کشف فعالیت ۱۱ ماینر غیر مجاز در خراسان جنوبی /۴

مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان در بازرسی از یک سوله در شهرک صنعتی بیرجند ۱۱ دستگاه ماینر غیر مجاز کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان

فعالیت ۱۱ ماینر غیر مجاز در خراسان جنوبی  اخباری مبنی بر ایجاد مزرعه استخراج رمز ارز در یک سوله واقع در شهرک صنعتی شهرستان بیرجند دریافت کردند که پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

سرهنگ بخشی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی و با همکاری اداره برق از یک سوله در شهرک صنعتی بازدید که ۱۱ دستگاه ماینر غیر مجاز به ارزش ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال کشف و در این رابطه یک متهم را دستگیر و به مراجع قضائی معرفی کردند.

وی گفت: عزم پلیس در برخورد با مفسدان اقتصادی و افرادی که به هر نحو فعالیت‌های اقتصادی غیر قانونی می‌کنند جدی است و بدون مماشات با آنان برخورد خواهد شد.

در مراسم معرفی سرپرست دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی عنوان شد

امانتداری و دغدغه مندی باید مهمترین اولویت مدیران باشد/۲-۳

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور کشور: هر مدیری که می خواهد مسئولیتی را بپذیرد تنها با کار جهادی و انقلابی خواهد توانست برای کشور مفید باشد.

ابراهیمی در  مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه پیام نور استان خراسانامانتداری و دغدغه مندی باید مهمترین اولویت مدیران باشد جنوبی گفت: کشور به معنای واقعی کار انقلابی و جهادی می‌خواهد و بهتر است هر مدیری که انتخاب می‌شود در این جهت گام بردارد.

وی افزود: نکته مهم در گرفتن سِمت و قبول مسئولیت، امانتداری در قبال آن و دغدغه‌مندی و پرهیز از کاهلی و سستی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور کشور گفت: در حال پیگیری هستیم که مرکز نوآوری خلاق را برای استان فعال کنیم.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب گفتند نوک پیکان دانشگا‌ه هاست باید دانش مان را به نهایت کمال برسانیم که با این کار عزتمندی خود را به کشور‌های جهان به اثبات خواهیم رساند.

طالبی افزود: دانش را  نباید در راهی خرج کنیم و نتیجه دانش نباید خسارت باشد بلکه باید خودمان را با کار، تلاش و جهاد با کمک دانشجویان نخبه به قله‌های بزرگ پیشرفت برسانیم.

در این مراسم از خدمات زنگویی زاده رئیس سابق دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی تجلیل و اوحدی به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه معرفی شد.

 

 

 

 

 

لوازم خانگی قاچاق در فردوس به مقصد نرسید /۴

مأموران انتظامی شهرستان فردوس در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری انواع لوازم خانگی قاچاق کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت: مأموران انتظامی شهرستان فردوس هنگام
 کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک اتوبوس مسافربری  مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
سرهنگ فولادی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از خودرو ۲ دستگاه تلویزیون قاچاق و یک ماکروفر کشف کردند که ارزش ریالی کالای قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۶۰۰ میلیون ریال برآورد شد.
وی گفت: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

در طرح ایران گشت؛

دانش آموزان خراسان جنوبی با ظرفیت‌های گردشگری بیرجند آشنا شدند

دانش آموزان خراسان جنوبی با ظرفیت‌های گردشگری بیرجند آشنا شدند

 رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی گفت: دانش آموزان پایه نهم خراسان جنوبی در طرح ملی ایرانگشت با ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی شهر بیرجند آشنا شدند.

سید سعید رضا احمدی زاده با اشاره به اجرای طرح ملی ایران گشت در خراسان جنوبی اظهار کرد: این طرح با همراهی آموزش و پرورش استان برای دانش آموزان دوره دوم ابتدایی و با اولویت دانش آموزان پایه نهم اجرا می‌شود.

وی بیان داشت: طرح ایران‌گشت با هدف آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی دانشگاهی و نیز فرصت‌ها و زمینه‌های شغلی مرتبط با آنها و آشنایی با ظرفیت‌های بومی و توانمندیهای صنعتی یک منطقه اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: ایران گشت با هدف ارتقای سطح امید و انگیزه و خودباوری در دانش آموزان برای مشارکت در شناسایی نیازها و رفع چالش‌های موجود استمرار خواهد یافت.

وی ادامه داد: در این راستا در اولین جلسه طرح ایران گشت که به دلیل محدودیت‌های کرونایی به صورت مجازی و در بستر شبکه شاد برگزار شد، مستعدان‌برتر دانش‌آموزی از طریق ارتباط زنده با ظرفیت‌های حوزه گردشگری استان آشنا شدند.

وی با بیان اینکه در ارتباط زنده جلسه گردشگری بیش از ۱۳۰ دانش‌آموز پایه نهم استان حضور داشتند، عنوان کرد: فایل این برنامه جهت بارگذاری در گروه‌های مختلف دانش‌آموزی در اختیار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت تا دانش آموزان سایر پایه‌ها نیز به صورت آفلاین از آن بهره مند شوند.

احمد کاشانی رئیس انجمن گردشگری پایدار در این جلسه آنلاین به معرفی ظرفیت‌های گردشگری خراسان جنوبی و شهر بیرجند پرداخت و گفت: جاذبه‌ها و توانمندی‌ها و آثار تاریخی بیرجند در این جلسه برای دانش آموزان ارائه شد.

وی با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی شهر بیرجند برای دانش آموزان تشریح شد، گفت: اطلاعاتی در زمینه مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی استان برای دانش آموزان ارائه شد.

وی در این جلسه آنلاین که در بستر شبکه شاد برگزار شد، گفت: خراسان جنوبی شرقی ترین استان کشور و سومین استان پهناور کشور است.

کاشانی بیان داشت: خراسان جنوبی طولانی‌ترین مرز را با افغانستان دارد و این مهم می‌تواند فرصت‌های اقتصادی زیادی را برای استان فراهم کند.

وی با بیان اینکه بیرجند اولین شهری است که مجهز به آب لوله کشی شده است، گفت: بیش از ۸۰ سال گذشته شهر بیرجند آبرسانی از طریق لوله بوده و در حوزه توسعه در آبرسانی از پایتخت هم جلوتر بوده‌ایم.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی سرزمین پدران علم و مهد علم و ادب و سرزمین علمای بزرگ می‌باشد.

به گفته وی سومین مدرسه ایران در بیرجند بوده است و سومین فرودگاه ایران در شهر بیرجند تأسیس شده است.

محمود مقامی مجری طرح ایران گشت بنیاد ملی نخبگان گفت: در برنامه‌های آتی سعی بر این است دانش آموزان با توانمندیهای شرکت‌های دانش بنیان و صنایع مهم افتخارآور که به دست متخصصین نخبه ایرانی راه اندازی شده‌اند آشنا شوند.

وی ادامه داد: اینگونه طرح‌ها موجب ایجاد انگیزه و خودباوری در نسل جوان و آتیه سازان کشور خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت کشور:

هنوز تصمیمی برای نقل و انتقال فیش های حج گرفته نشده است

هنوز تصمیمی برای نقل و انتقال فیش های حج گرفته نشده است

بیرجند-نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت بابیان اینکه هنوز تصمیمی برای نقل و انتقال فیش های حج گرفته نشده است، گفت: انتقال فیش از دیگر استان‌های مشکلات ایجاد می کند که باید بررسی شود.

به گزارش خبر نگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب در دیدار با مدیران، کارگزاران و روحانیان دفاتر حج و زیارت خراسان جنوبی اظهار کرد: انتقال و فروش فیش‌های حج به صورت آزاد از سایر استان‌ها در این استان مشکلاتی ایجاد می‌کند که باید در این زمینه برنامه‌ریزی و بررسی‌های لازم انجام شود.

به گفته وی ۱۲ برنامه جمعی برای روحانیون کاروان‌ها، مدیران کاروان‌ها و مداحان برگزار و در دو سال گذشته با شیوع بیماری کرونا در زمینه سفرهای زیارتی مشکلات بسیاری زیادی به وجود آمده است که با برنامه ریزی‌های انجام شده در صدد فعال کردن سفرهای زیارتی را داریم.

وی برای راه اندازی مدرسه حج ویژه برادران اهل سنت در استان قول پیگیری داد و گفت: در برنامه‌ریزی برای موسم حج باید تعداد کاروان‌ها و حجاج و چیزهای مورد نیاز دیگر به خوبی مشخص شود.

انتقال فیش حج

وی تصریح کرد: منتقل نشدن فیش حج در بعضی از استان‌ها دارای فلسفه اداری و اجرایی است و کاهش سطح خدمات حق‌الناس است و نمی‌توان خدمات را کاهش داد و از طرفی دیگر دنبال حل مشکلات موجود در این خصوص بود.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی هم با اشاره به ارادت مردم استان به ائمه اطهار (ع) اظهار کرد: خراسان جنوبی بعد از استان‌های یزد و قم، رتبه سوم از نظر اعزام کاروان‌های زیارتی در کشور دارد.

ابوالفضل نوفرستی با بیان اینکه ۶ شهید مکه و منا در خراسان جنوبی داریم، ادامه داد: در حال حاضر در سطح استان ۴۰۰ دفتر زیارتی سیاحتی با ۱۴۰۰ نفر کارگزار فعالیت می‌کنند.

مشکلات موجود در این دیدار چند نفر از مسئولان کاروان‌ها و روحانیان، مسائل و مشکلات موجود در کاروان‌ها خود در از جمله عدم فروش و نقل و انتقالات فیش حج در استان، راه اندازی مدرسه ویژه روحانیان اهل سنت در استان، مشکلات دفاتر زیارتی و آسیب دیدن دفاتر زیارتی در دو سال گذشته بر اثر شیوع بیماری کرونا، پرداخت تسهیلات به دفاتر زیارتی برای جبران هزینه‌های سفرهای زیارتی، پرداخت تسهیلات به زائران و روشن شدن وضعیت سفر دانشجویان به حج عمره را با نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت کشور بیان کردند.

مدیرعامل شرکت مرکزی خدمات زیارتی خراسان جنوبی خبر داد:
هزینه جابجایی فیش های تمتع در خراسان جنوبی ۲ برابر دیگر استان ها!
جلیلی گفت: هزینه جابه جایی فیش های حج تمتع در خراسان جنوبی ۲ برابر دیگراستان ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند،«علی جلیلی» صبح امروز۲۷ بهمن) در نشست صمیمی کارگزاران دفاتر و… با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به هزینه های بالای جابه جایی و نقل و انتقال فیش های حج تمتع در استان اظهار داشت: به طور متوسط هزینه های نقل و انتقال فیش های تمتع در استان ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان است.

مدیرعامل شرکت مرکزی خدمات زیارتی خراسان جنوبی با بیان اینکه این رقم در دیگر استان ها نصف این مبلغ است، گفت: با توجه به تقیدات مردم استان و استقبال مردم برای سفرهای زیارتی این افزایش قیمت برای زائران مشکلاتی به همراه دارد.

وی با توجه به قوانین سازمان حج و زیارت، خواستار پیگیری در زمینه تسهیل انتقال فیش های تمتع از دیگر استان ها شد.

مدیر دفتر زیارتی مبین بیرجند نیز در ادامه با بیان اینکه از طریق شرکت مرکزی استان نسبت به راه اندازی کاروان های دو و یک سر هوایی از ایستگاه مشهد اقدامات خوبی صورت گرفته است، با توجه به استقبال مردم استان از اماکن زیارتی به صورت زمینی خواستار راه اندازی پکیج های مستقل عتبات عالیات در این زمینه شد.

«براتی» با توجه به لغو ویزای عراق و افزایش کاروان‌های غیر مجاز خواستار اندیشیدن تمهیدات لازم در این زمینه شد و افزود: می توان با عدم پرداخت ارز مسافرتی، عدم ارائه خدمات هلال احمر و امدادی و… کاروان های غیرمجاز را محدود کرد.

وی در ادامه به عدم تغییر حق الزحمه دفاتر در هشت سال گذشته کرد و خواستار پیگیری و افزایش حق الزحمه دفاتر و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به زائران شد.

براتی نیز از عدم انتقال فیش های حج تمتع گلایه کرد و گفت: در گذشته فیش ها در همه کشور قابل انتقال بود اما از دو سال گذشته این مهم به استان‌ها واگذار شد و افزایش دو برابری هزینه ها در این زمینه باعث ضرر زائران استان شد.

وی از دیگر خواسته ها به ارتقای مدیران عتبات به معاون و مدیر عمره بدون برگزاری آزمون، پرداخت تسهیلات کم بهره و بلند مدت به دفاتر اشاره کرد و افزود: با وجود شیوع بیماری کرونا دفاتر زیارتی ضرر زیادی متحمل شدند.

«مرتضایی» روحانی کاروان حج اهل سنت نیز با توجه به قول های مساعد داده شده در گذشته خواستار راه اندازی مدرسه حج برای اهل سنت شد.

یکی دیگر از روحانیون کاروان های حج نیز با توجه به بیماری کرونا و تعطیلی مناسک عمره و حج تمتع به افزایش سن مدیران اشاره کرد و با بیان اینکه باید توانایی جسمی در نظرگرفته شود، خواستار بازنگری این مهم شد.

مسئول مداحان استان هم با اشاره به برگزاری آزمون و آزمایشان لازم برای مداحان عازم به عتبات عالیات گفت: با وجود برگزاری آزمون و انجام آزمایشات هنوز مداحان در انتظار بوده و نتیجه مشخص نشده است.

«عبدالله گرجی» به حضور مداحان در عتبات عالیات اشاره کرد و با بیان اینکه مداحان در کنار روحانیون می توانند اقدامات خوب و مثمر ثمری برای زائران انجام دهند، خواستار حل مشکل مداحان شد.

 نماینده ولی فقیه در دانشگاه نیز با توجه به افزایش هزینه های اعزام به عتبات عالیات گفت: با افزایش هزینه ها دانشجویان توان اعزامو سفر به صورت هوایی را ندارند.

 حجت الاسلام «محمدعلی جعفری» با اشاره به ثبت نام به عمل آمده از دانشجویان به صورت زمینی یادآور شد: با این وجود هنوز موافقت های لازم گرفته نشده و این باعث اعتراض و سردرگمی دانشجویان شده است.

الزام معاونت عمرانی استانداری خراسان جنوبی:

طرح‌های عمرانی خراسان جنوبی با مجوز شورای فنی افتتاح شود/۳

طرح‌های عمرانی خراسان جنوبی با مجوز شورای فنی افتتاح شود

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی منوط به اخذ مجوز شورای فنی است و نظارت فنی بر اجرای پروژه‌ها باید جدی‌تر شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده در نشست شورای فنی استان با تاکید بر اینکه مدیران نیز به این موضوع مهم حساسیت بیشتری داشته باشند افزود: گزارش مراحل اجرای پروژه‌هایی که قرار است به بهره‌برداری برسد، باید توسط کمیته‌های نظارت، کنترل مصالح، آموزش و پیمان به‌طور مستمر منعکس شود.

وی با تاکید بر لزوم تعریف یک قاعده کلی در راستای مکلف کردن دستگاه‌های اجرایی برای ارائه گزارش پروژه‌های در آستانه افتتاح به شورای فنی اظهار داشت: این گزارش باید ۶ ماه قبل از افتتاح پروژه ارائه شود تا کمیته نظارت، وضعیت کیفی و فنی کار را به‌طور کامل و جامع بررسی کند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با یادآوری اینکه پروژه باید بعد از اخذ مجوز شورای فنی به بهره‌برداری برسد گفت: هدف از این اقدام، رفع نواقص احتمالی قبل از افتتاح پروژه است.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی باید هرچه زودتر نسبت به تعیین تکلیف پروژه‌هایی که به دلایل فنی معطل مانده‌اند، اقدام کنند.

عباس‌زاده گفت: دستگاه‌هایی که کار فنی انجام می‌دهند باید نسبت به تقویت واحد فنی خود اقدام کنند، دستگاه‌هایی که به لحاظ فنی نمی‌توانند پروژه بگیرند از انجام آن خودداری کرده و فقط بهره‌بردار باشند.

وی به دستور کار این نشست درخصوص بررسی پروژه‌های اداره کل ورزش و جوانان اشاره کرد و افزود: برای دستگاه‌هایی مثل اداره کل ورزش و جوانان که از ظرفیت فنی ضعیف‌تری برخوردارند، کمیته فنی و نظارت باید فعال‌تر شود و از همه پروژه‌های در دست احداث آنها بازدید به عمل آید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: طولانی شدن زمان اجرای پروژه‌ها در سطح استان قابل قبول نیست زیرا تبعات اجتماعی به همراه دارد لذا دستگاه‌های اجرایی باید هرچه سریعتر این نوع پروژه‌ها را تعیین تکلیف کنند.

وی سیاست قطعی استان را اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام عنوان کرد و گفت: در بخش ورزش و جوانان اتمام ۱۵۴ پروژه نیمه‌تمام ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با توجه به اینکه پروژه‌های اداره کل ورزش و جوانان توسط عموم مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد باید به کیفیت سازه برای بهره‌برداری توجه ویژه شود.

عباس‌زاده در ادامه به مصوبات سفر رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: مصوبات سفر با جدیت در حال پیگیری است و در سال جاری ابلاغ‌ها و اعتبارات نقدی امیدوارکننده در این خصوص در نظر گرفته شده است.

وی از کیفیت مصالح موجود در بازار استان گفت و متذکر شد: بازار آهن‌آلات استان باید از لحاظ کیفی کنترل شود لذا لازم است در این زمینه گزارش مبسوطی با ارائه مستندات به وزیر صنعت، معدن و تجارت منعکس تا با حساسیت ویژه در سطح ملی نیز مطرح شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: مهندسین ناظر نظام مهندسی ساختمان استان نیز باید آهن‌آلات موجود در بازار را براساس استانداردهای مدنظر کنترل کنند.

 

 

 

خام فروشی تنها سهم استان خراسان جنوبی از اقتصاد سنگ‌های معدنی/۷

 

خام فروشی تنها سهم استان خراسان جنوبی از اقتصاد سنگ‌های معدنی

خام فروشی، نبود برند و صادرات و بازار فروش مناسب تنها سهم خراسان جنوبی از اقتصاد سنگ‌های معدنی و قیمتی و تزئینی استان است.

به گزارش تسنیم ، پهنه وسیع استان خراسان جنوبی سرشار از انواع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است که میراثی ارزشمند در دل کویر به شمار می‌رود و برداشت صحیح و فرآوری آنها ارزش افزوده و درآمد بالایی را ایجاد می‌کند.

استان مرزی و کویری خراسان جنوبی از نظر دارا بودن مواد معدنی در کشور جایگاه ممتازی دارد به گونه‌ای که از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در ایران، ۵۰ نوع آن در خراسان جنوبی وجود دارد.

یکی از مواد معدنی موجود در خراسان جنوبی انواع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است که در سراسر این استان گسترده شده و از جمله آنها می‌توان سنگ عقیق سرخ خور، عقیق شجر قائن، عقیق بهاری فردوس و عقیق پاییزی سه قلعه را نام برد که طرفداران خاص خود را دارند.

براساس آخرین آمار تاکنون بیش از ۵۰ نوع سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی در خراسان جنوبی شناسایی شده و شهرستان‌های خوسف، سرایان، فردوس، زیرکوه و نهبندان در این زمینه شاخص هستند.

خام‌فروشی، نبود برندسازی و صادرات، بازارفروش، نبود آموزش‌های تخصصی از جمله زاویه‌تراشی و رکاب‌زنی از مشکلات و نیازهای اصلی در این بخش است و مسئولان باید به این نکته توجه کنند که معدن از محورهای اصلی و پیشران توسعه خراسان جنوبی است که فعال‌سازی اقتصاد سنگ از اولویت‌های این استان به شمار می‌رود و نیاز است این ظرفیت دیده شود.

تا جایی که چشم کار می‌کند خاک و سنگ است آن هم سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی که ارزش زیادی دارند. شهرستان فردوس، سه قلعه و زیرکوه و خور زیباترین سنگ‌های شجر دنیا را در خود جای داده است.

داستان اول: با یک دست کیسه و در دست دیگر بیل کوچی دارد و در دل بیابان به دنبال جمع کردن سنگ است. نیاز نیست کیلومترهای زیادی را بپیماید.

آنقدر سنگ‌های زیبا و خوش رنگ دور و برش زیاد است که کار جمع‌آوری را برایشان آسان کرده و وقتی کیسه‌اش پر می‌شود راهی خانه می‌شود.

وقتی از او می‌پرسیم این سنگ‌ها را برای چه جمع می‌کنید؟ لبخندی می‌زند و می‌گوید: دقیق نمی‌دانم نام این سنگ‌ها چیست اما هرچه هست نان سفره زندگی‌مان می‌شود. این سنگها را درون حیاط خانه‌ام روی هم می‌ریزم تا آخر هفته  یکی می‌آید و همه را از من خریداری می‌کند پول خوبی هم برایش پرداخت می‌کند.

علی اکبر که سال‌های زیادی از عمرش را با جمع‌آوری سنگها از دل بیابان گذرانده است در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اطراف روستای ما پر از این سنگ‌های خوش رنگ و زیبا است و کافی است یک تیشه برداریم و آنها را از دل زمین جدا کنیم.

وی افزود: روزی بین ۵۰ تا ۱۰۰ کیلو سنگ پیدا می‌کنیم و این سنگ‌هایی که توسط اهالی روستا جمع‌آوری می‌شود آخر هر هفته توسط دلالان مشخص از ما خریداری می‌شود.

یکی دیگر از اهالی روستا گفت: ۷۰۰ تن  سنگ قیمتی و نیمه قیمتی دارم و ۲ تن را با قیمت کیلویی ۴ هزار تومان فروختم.

داستان دوم: نمی‌داند حرفه‌ام خبرنگاری است چه بسا اگر بداند خبرنگارم حاضر نخواهد شد سؤالاتم را پاسخ دهد. او دلال سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است که آنها را به صورت فله از مردم محلی خریداری کرده و به صورت گونی به دیگر دلالان در استان‌های مجاور می‌فروشد.

وی معتقد است در استان خراسان جنوبی ظرفیت برای فرآوری این سنگ‌ها وجود ندارد پس بهتر است آن را به استان‌هایی ارسال کنیم که بتوانند به بهترین نحو از آن استفاده کنند.

خراسان جنوبی که از آن به عنوان بهشت معادن ایران و قطب سنگ یاد می‌شود سنگ‌های قیمتی با تنوع زیادی دارد.سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی یکی از ظرفیت‌های غنی و کمتر دیده شده‌ خراسان جنوبی است که اگر خام فروشی نشود و چرخه فرآوری آن کامل شود به اقتصاد کشور رونق می‌بخشد.

سرپرست معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: اکنون در حوزه صنایع دستی استان حدود ۱۰ هزار نفر فعالیت می‌کنند و در حوزه تراش سنگ حدود ۵۰۰ نفر مجوز فعالیت گرفته‌اند اما مسلماً تعداد افرادی که کار می‌کنند بیشتر از این است.

اسدپور افزود:  گوهرسنگ‌ها و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی جزو رشته‌های مزیت‌دار در حوزه اقتصاد است. مواد اولیه بیشتر از فردوس، سرایان، نهبندان و سه قلعه تأمین می‌شود که معادن اصلی در آنجا است.

سرپرست معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در زمینه اقدامات انجام شده توسط این اداره کل گفت: از گام‌های مهمی که در این زمینه برداشته شده، آموزش تخصصی و درست بود و افتتاح دبیرخانه سنگ در خانه تاریخی تاجور خوسف از اقدامات انجام شده است و موزه سنگ هم در این مجموعه راه‌اندازی خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر آموزش، از اقدامات دیگر حضور صنعتگران در نمایشگاه‌ها و کمک به برندسازی بود که اکنون حدود ۳ برند گوهرسنگ در استان وجود دارد.

اسدپور درباره صادرات هم عنوان کرد: اکنون بسیار اندک صادرات به صورت چمدانی انجام می‌شود ولی اگر بخواهیم صادرات اصولی داشته باشیم و تاجران پای کار بیایند باید بازار هدف بزرگ و مشخص و محموله بزرگ داشته باشیم.

سرپرست معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه لازم است که زیرساخت‌های لازم برای صادرات دیده شود چرا که صنعت‌گر توان مالی بالایی ندارد که این کار را انجام دهد گفت: سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی هم دارای مزیت و هم تهدید هستند اظهار داشت: مزیت در این بخش این است که مشکلی در تأمین مواد اولیه نداریم.

اسدپور با تاکید بر اینکه مشکل اصلی و تهدید خام فروشی است که روستاییان و مردم بدون اطلاع به صورت فله‌ای و ارزان به دیگر استان‌ها می‌فروشند بیان کرد: لازم است در این زمینه به خانواده‌های روستایی آموزش داده شود تا در نگهداری و بهره‌برداری از این سنگ ها تلاش کنند.

وی اظهار داشت: ارزش افزوده فرآوری این سنگ‌ها حدود ۲۰ برابر بیشتر از خام فروشی است و در فرآوری نیز نباید فقط به یک تراش ساده اکتفا کرد و باید به بخش‌های دیگر این حوزه هم وارد شد تا به ارزش اصلی آن دست پیدا کرد.

سرپرست معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در زمینه تسهیلات هم گفت: در حال حاضر تسهیلات به صورت مشاغل خانگی و پشتیبان است که دو سال تنفس دارند.

ایران و خرسان جنوبی در بخش معادن جزو برترین‌ها در دنیا است اما آنچه حکایت دارد این است که خراسان جنوبی به لحاظ تعدد معادن و استعدادهای معدنی و واحدهای تولیدی صنعتی جزو استان‌های ویژه است.

با وجود امنیت سرمایه گذاری، مرز فعال و مزیت‌های منحصر به فرد استان، اقدامات انجام شده کافی نیست و باید ادامه پیدا کند. باید با معرفی هرچه بیشتر مزیت‌های نسبی استان، نسبت به جذب سرمایه گذارانی برای بهره‌برداری از این پتانسیل‌ها تلاش کنیم و باید قدر گوهرهایمان را بدانیم و به آسانی از دستشان ندهیم.

 

 

 

 

 

 

فعالیت مدارس روستایی و عشایری خراسان‌جنوبی حضوری شد/۲-۳

آموزش در برخی مدارس خراسان جنوبی حضوری می‌شود

 مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا ارایه خدمات آموزشی و تربیتی از روز شنبه ۳۰ بهمن در مدارس کم‌جمعیت روستایی، رشته‌های عملی و کارگاهی هنرستان‌ها و پایه دوازدهم حضوری می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدعلی واقعی افزود: به استناد نامه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و صورتجلسه هشتاد و چهارمین جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا، در همه مدارس روستایی کم‌جمعیت فاقد زیرساخت لازم برای آموزش غیرحضوری، کارگاه‌های هنرستان‌ها همچنین کلاس‌های درس دانش‌آموزان پایه دوازدهم، بدون توجه به رنگ‌بندی آموزش به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد.

وی ضمن تشکر از تلاش همکاران برای مدیریت هوشمندانه کرونا و تداوم جریان یاددهی و یادگیری اظهار داشت: ضرورت دارد رعایت دقیق، کامل و سختگیرانه دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی به‌ویژه دستورالعمل مراقبت و کنترل کرونا در مدارس (نسخه ۰۷) مورد توجه جدی مدیران مدارس قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی به نظارت درست بر اجرای این ابلاغیه توسط مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مدارس تاکید کرد و گفت: درخصوص شیوه آموزش در سایر مدارس، مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی از ستادهای ملی و استانی تصمیم‌گیری خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

افزایش ۱۷برابری ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

ابتلا به کرونا در بازه زمانی ۱۰ تا ۲۵ بهمن در مقایسه با مدت مشابه دیماه حدود ۱۷برابر افزایش یافت.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی در گفتگو با افزایش ۱۷برابری ابتلا به کرونا در خراسان جنوبیخبرنگار صداوسیما گفت: از ۱۰ تا ۲۵ بهمن  ۱۳هزار و۴۵۲ نفر در خراسان جنوبی به کرونا مبتلا شدند که این موارد در بازه زمانی ۱۰ تا ۲۵ دی ماه  ۷۵۳ نفر بود.

شریف زاده با اشاره به افزایش حدود ۲ برابری موارد فوت در این بازه زمانی گفت: از ۱۰ تا ۲۵ بهمن ۳۲ مورد فوت در استان ثبت شد که این آمار در بازه زمانی ۱۰ تا ۲۵ دی  ۱۱ نفر بود.

وی همچنین از واکسیناسیون نوبت اول ۸۵.۲ درصدی جمعیت هدف بالای ۱۲ سال استان خبر دادو  گفت: از جمعیت ۶۵۹هزار و ۲۸۶ نفری بالای ۱۲ سال استان ۷۷.۷ درصد نوبت دوم واکسن کرونا در تلقیح کرده اند.

 

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی  افزود: از جمعیت۵۷۸هزار و ۳۲ نفری افراد بالای ۱۸سال ۱۸۶هزار و ۸۲۲ نفر معادل ۳۲.۴  درصد هم نوبت سوم واکسن را دریافت کرده اند.

 

 

 

 

 

ساخت تله فیلم بی خوابی در شهرستان نهبندان آغاز شد/۲

صداوسیمای خراسان جنوبی ساخت تله فیلم ۹۰ دقیقه‌ای بی خوابی را در شهرستان نهبندان آغاز کرد.

ساخت فیلم تلویزیونی بی خوابی با رویکرد گذشت و بخشش و زنده نگه داشتن فرامین قرآن کریم همزمان با میلاد باسعادت حضرت علی (ع) در شهرستان نهبندان آغاز شد.

عوامل اجرایی و بازیگران میهمان و بومی این فیلم تلویزیونی۴۰ نفر هستند که به مدت ۲۰ روز در سطح شهر و مکان‌های دیدنی نهبندان ضبط می‌شود.

قائم مقام صدا و سیمای خراسان جنوبی در حاشیه‌ی آغاز ضبط این فیلم تلویزیونی گفت: پرداختن به معارف دینی و اخلاقی و ترویج فرهنگ صبر و گذشت از سیاست‌های صدا و سیماست؛ که در کنار آن معرفی آداب و رسوم و معرفی شهرستان نهبندان در این فیلم به چشم خواهد خورد.

زارع با بیان اینکه فیلم بیخوابی پنجمین فیلم تلویزیونی صدا و سیمای خراسان جنوبی است که در استان کلید خورده است، افزود: در تولید این فیلم علاوه بر بازیگران مطرح کشوری از عوامل شهرستان نهبندان در حوزه بازیگری نیز استفاده شده که این نوید را خواهد داد که در آینده فیلم‌های داستانی بومی در خراسان جنوبی ساخته شود.

رحیمی تهیه کننده و کارگردان فیلم بی خوابی نیز گفت: تلاش بر این است تا این تله فیلم ۹۰ دقیقه‌ای در ایام مناسبتی همچون شب‌های قدر پخش شود.

 

افزایش ساعت خدمات رسانی داروخانه های بیرجند/۲-۳

فعالیت و خدمات رسانی داروخانه های شهرستان بیرجند تا ساعت ۲۳ شب افزایش یافت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: به منظور تسهیل درافزایش ساعت خدمات رسانی داروخانه ها تا ساعت ۲۳ شب امر  دسترسی مردم به دارو، ساعت فعالیت و خدمات رسانی داروخانه های بیرجند تا ساعت ۲۳ شب افزایش یافت.

آهنی افزود: با توجه به شیوع سویه امیکرون کرونا ویروس و به منظور پیشگیری از شلوغی و ازدحام مردم در داروخانه های شبانه روزی در ساعات پایانی شب ، به سایر داروخانه ها اجازه داده شده است که تا ساعت ۲۳ شب ارائه خدمات دارویی داشته باشند.

وی گفت: همچنین برای روزهای تعطیل نیز علاوه بر داروخانه های شبانه روزی ، ۴ داروخانه کشیک کمکی داروخانه های شبانه روزی در شهر بیرجند تا پایان اسفندماه از ساعت ۱۶ لغایت ۲۳ ارائه خدمات دارویی خواهند داشت.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۵ آئین نامه تاسیس، ارائه خدمات و اداره داروخانه ها، داروخانه ها موظفند بر اساس برنامه کشیک اعلام شده با دانشگاه همکاری کنند.

همچنین درباره داروخانه های شهرستان ها نیز امور دارویی هر شبکه می بایست در صورت نیاز به کشیک کمکی ، برنامه کشیک در ایام تعطیل را تنظیم و اعلام کنند.

 

 

نقره مرکز آموزش ۰۴ در رقابت های شمال شرق کشور/۷

تیم مرکز آموزش ۰۴ امام رضا(ع) نزاجا در مسابقات قهرمانی قرارگاه شمال شرق نزاجا نایب قهرمان شد.
قاسم غنچه مقدم مسئول تربیت بدنی مرکز ۰۴ بیرجند به خبرنگار خاورستان گفت: تیم مرکز آموزش ۰۴ امام رضا(ع) نزاجا در مسابقات قهرمانی قرارگاه شمال شرق نزاجا بعد از تیپ ۱۵۸ شاهرود در جایگاه دوم ایستاد.
به گفته وی مسابقات قهرمانی قرارگاه شمال شرق نزاجا به مدت سه روز در گرگان و به میزبانی تیپ ۲۳۰ با حضور ۱۴ تیم برگزار شد.

 

 

 

هفتمین جشنواره رویش دانشگاه بیرجند با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

هفتمین جشنواره رویش دانشگاه بیرجند با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره درون دانشگاهی رویش دانشگاه بیرجند  به صورت حضوری و مجازی باحضوردکتر علی زنگوئی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، دکتر بارانی، رئیس دانشکده هنردانشگاه، دکتر علی اکبر محمدی، مدیر فرهنگی دانشگاه، اساتید مشاور کانون های فرهنگی و جمعی از دبیران و فعالان فرهنگی دانشگاه بیرجند در محل سالن فرهنگ برگزار شد.

 دکتر علی زنگوئی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در این مراسم ضمن تبریک میلاد با سعادت مولای متقیان، حضرت علی(ع) و بیان بخشی از صفات و ویژگی های آن امام همام از تلاش ها وخدمات دانشجویان و همکاران برگزار کننده هفتمین جشنواره رویش هم در آماده سازی نمایشگاه مجازی و هم برپایی نمایشگاه حضوری تشکر و قدردانی کرد.

 

 

 

برگزاری مسابقات مینی گلف در خراسان جنوبی/۷

برگزاری مسابقات مینی گلف بمناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر در خراسان جنوبی

مسابقات مینی گلف بمناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر در خراسان جنوبی برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، بهدانی رییس هیات گلف خراسان جنوبی گفت: این دوره از مسابقات در سایت مینی گلف بوستان کاجستان بیرجند با حضور ۲۳ ورزشکار برگزار شد. وی افزود: این دوره از مسابقات که در رده آزاد برگزار گردید، ورزشکاران در ۱۰ پارت مینی گلف به یکدیگر به رقابت پرداختند. بهدانی خاطر نشان کرد: بر اساس امتیازات ثبت شده در پایان این رقابت، ایمان مشمولی مقدم مقام اول، محمد امین ابوالحسنی مقام دوم و جواد خیرآبادی مقام سوم را کسب کردند و از نفرات برتر تجلیل به عمل آمد.

پایان کار رقابت های فوتسال جام فجر بیرجند/۷

پایان کار رقابت های فوتسال جام فجر شهرستان بیرجند

مسابقات فوتسال گرامیداشت دهه فجر با معرفی برترینها در سالن شهیدین قاسمی بیرجند به کار خود پایان داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،مسابقات فوتسال گرامیداشت دهه فجر باحضور ۱۶ تیم در طی ۹روز با انجام ۳۲ بازی با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن شهیدین قاسمی برگزار شد. گفتنی است در پایان مسابقات تیم استیج ،ایران اسپرت و شهید خسروی خونیکسار به ترتیب به عنوان تیم های اول تا سوم معرفی شدند . در پایان به تیم های منتخب جوایز نقدی و غیر نقدی اهدا شد.

افتخار آفرینی هیات ورزش های همگانی خراسان جنوبی در سطح کشور/۷

مراسم تقدیر از برترین های رویدادهای فدراسیون ورزشهای همگانی که قرار بود به صورت حضوری برگزار شود به دلیل اوج گیری مجدد کرونا به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این مراسم که با حضور افشین ملایی رئیس فدراسیون و روسای هیات ها، کمیته ها و محمدرضا فروحی دبیر فدراسیون برگزار شد،«برترین»های فدراسیون ورزشهای همگانی در برگزاری رویدادها و فعالیت های ورزشی این فدراسیون در سال ۱۴۰۰ معرفی شدند. استان خراسان جنوبی نیز در طرح ملی هم رکورد-کمیته ثبت رکورد استان برتر، طرح ملی نمایشگاه کتاب – نشر- آکادمی ملی فدراسیون ورزش های همگانی رتبه دوم، طرح ملی پویش ایران تندرست رتبه دوم و در برترین های حوزه فرهنگی«مسئولیت های اجتماعی استان ها» شایسته تقدیر شناخته شد.

مجتمع درمانی امام رضا (ع) راه اندازی شد

به همت کانون سلامت دبیرخانه خدمت رضوی خراسان جنوبی اولین مجتمع درمانی در شمال شهر بیرجند راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار خاورستان،همزمان با میلاد امیرالمومنین علی (ع) درمانگاه امام رضا (ع) دبیرخانه خدمت رضوی خراسان جنوبی در مسجد الحسین جوادیه بیرجند راه اندازی شد.

حسن مجنونی مسئول کانون سلامت دبیرخانه خدمت رضوی خراسان جنوبی در این جلسه، اظهار کرد: هدف دبیرخانه خدمت رضوی و کانون سلامت خدمت به مردم به ویژه محرومام بوده است و الحمدلله دولتی که روی کار آمده در همین راستا قدم برمیدارد.

وی افزود: در کانون سلامت و درمانگاه امام صادق (ع) که حدود دو سال قبل در مسجد توحید راه اندازی شد ۹ پزشک متخصص و فوق تخصص، ۱۴ پزشک عمومی، ۳۰ پرستار، ۳۰ نعر کادر مدیریت و ۳۰ نفر خدمات فعالیت داشتند‌.

مسئول کانون سلامت خدمت رضوی خراسان جنوبی بیان کرد: به دلیل دور بودن درمانگاه از منطقه محروم شهر همین درمانگاه به مسجد الحسین جوادیه منتقل و به نام درمانگاه امام رضا (ع) تغییر نام پیدا کرده است.

مجنونی به نهادهایی که در راه اندازی این درمانگاه همکاری کردند، عنوان کرد: بنیاد مستضعفان با کمک ۵۰۰ میلیون تومان و دانشگاه علوم پزشکی با تهیه و نصب یک دستگاه سونوگرافی به ارزش ۲.۵ میلیارد تومان به این درمانگاه کمک کردند.

وی اظهار کرد: در بحث سایر تجهیزات نیز قول کمک از بنیاد علوی، بنیاد کرامت و نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف را اخذ کردیم.

مسئول کانون سلامت دبیرخانه خدمت رضوی خراسان جنوبی گفت: از رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تقاضا داریم علاوه بر بحث کمک برای تامین تجهیزات برای اخذ مجوز رسمی درمانگاه پیگیری ها سرعت بگیرد تا بتوانیم با بیمه ها قرار داد ببندیم؛ مجوز فعلی با عنوان مجتمع درمانی است.

مجنونی ضمن تشکر از هیئت امنای مسجد الحسین جوادیه، عنوان کرد: خادمیاران و همکارانی که در درمانگاه امام صادق(ع) مسجد توحید همکاری داشتند نیز در درمانگاه امام رضا (ع) همکاری دارند.

وی خاطرنشان کرد: ان شاءالله با این اقدام شاهده بهره مندی بیشتر مردم شمال شهر از خدمات درمانی باشیم و ان شاءالله کم کم این درمانگاه به یک بیمارستان تبدیل شود.

سید محمد موسوی میرزایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این مراسم، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این اولین درمانگاهی است که در شمال شهر بیرجند راه اندازی شده و قسمت کمی از مشکلات درمانی مردم کم خواهد شد.

وی با بیان اینکه در جریان مشکلات مربوط به حوزه دارو و درمان هستیم،افزود: رفع مشکلات به مرور زمان حل شدنی است و ما تا جایی که امکان دارد نهایت تلاشمان را خواهیم کرد تا مشکلات مرتفع شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: تمام مناطق شهر و استان در بحث درمانی باید رشد کند و ما نیز در این خصوص تلاش خواهیم کرد.

 

 

 

 

 

توزیع گوشت تنظیم بازار در خراسان جنوبی

توزیع گوشت تنظیم بازار در خراسان جنوبی از امروز

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: توزیع گوشت قرمز تنظیم بازار از امروز – چهارشنبه – در این استان آغاز می‌شود و مشکلی بابت تامین گوشت مورد نیاز مردم وجود ندارد.

مهدی جعفری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صبح امروز جلسه کمیسیون تنظیم بازار خراسان جنوبی برگزار می‌شود و از عصر همین روز توزیع گوشت منجمد را در استان شروع خواهیم کرد.

وی گفت: سهمیه گوشت قرمز استان روز دوشنبه هفته جاری اعلام شد ولی هنوز ابلاغی درخصوص توزیع آن نداشتیم و در استان‌های کشور هم توزیع گوشت تنظیم بازار از روزهای آتی شروع می‌شود که از طریق رسانه ملی بارها اطلاع‌رسانی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود در خراسان جنوبی در زمینه توزیع گوشت و سایر اقلام تنظیم بازار تاخیر داریم، صحت ندارد و در هیچ استانی تاکنون توزیع گوشت انجام نشده اما در خراسان جنوبی تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم که از امروز گوشت توزیع شود.

وی افزود: هیچ گونه نگرانی از بابت تامین گوشت قرمز و مرغ نداریم و در صورت نیاز بلافاصله گوشت در بازار توزیع خواهد شد.

جعفری گفت: سهمیه گوشت منجمد گاو و گوسفندی خراسان جنوبی حدود ۷۰ تن و سهمیه گوشت مرغ ۴۰ تن اعلام شده است که هر کیلوگرم گوشت گوسفندی منجمد ۱۰۵ هزار تومان، گوساله منجمد ۹۹ هزار و ۸۰۰ هزار تومان و مرغ منجمد هم ۲۰ هزار تومان در بازار استان توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: براساس ابلاغ از مرکز توزیع گوشت تنظم بازار از طریق سامانه فروش اینترنتی کالاهای تنظیم بازار خراسان جنوبی خواهد بود، مگر اینکه اعضای کمیسیون تنظیم بازار در استان تصمیمی غیر از این را بگیرند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی درباره جذب نشدن ۴۰۰ تن سهمیه برنج تنظم بازار استان که در نشست هفته جاری کارگروه تنظیم بازار مطرح شد، گفت: این موضوع صحت ندارد و مستندات آن موجود است بنابراین مسوولانی که این خبر را اعلام کردند باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی اضافه کرد: براساس اعلام شرکت بازرگانی دولتی ایران ۷۵۰ تن برنج هندی برای ماه‌های بهمن و اسفند به این استان تخصیص پیدا کرده است که طبق مصوبه ستاد تنظم بازار خراسان جنوبی باید در اوایل ماه جاری طی ۲ مرحله توزیع می‌شد.

جعفری گفت: در مرحله اول ۳۷۵ تن سهمیه بهمن ماه استان توزیع شده و ۳۷۵ تن برنج هندی دیگر هم آماده توزیع است.

وی اظهار داشت: علاوه بر این میزان، ۱۷۰ تن برنج تایلندی هم جذب شده که در حال توزیع است.

 

 

 

۵۰۰ کلاس درس در خراسان جنوبی در دست ساخت است/

۵۰۰ کلاس درس در خراسان جنوبی در دست ساخت است

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۱۹۹ پروژه با ۵۰۰ کلاس درس در نقاط مختلف این استان در حال اجراست که با اجرای این تعداد طرح آموزشی و پرورشی، بیش از ۸۰ هزار متر مربع به فضاهای آموزشی استان خراسان جنوبی اضافه می‌شود.

محمدعلی واقعی افزود: سهم مرکز استان از این میزان، ۲۵ هزار متر مربع است.

وی از میانگین پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی این پروژه‌ها خبر داد و افزود: دهه فجر امسال ۱۸ طرح آموزشی و پرورشی با ۷۳ کلاس درس و اعتبار ۳۶ میلیارد تومان با حضور ویدئوکنفرانسی معاون اول رییس جمهور در این استان به بهره‌برداری رسید و دانش‌آموزان دختر و پسر دوره‌های مختلف تحصیلی از فضای آموزشی و پرورشی استاندارد برخوردار شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: حدود ۶۰ کلاس درس نیز تا مهر سال آینده، با مشارکت خیرین و اداره کل نوسازی مدارس در مرکز استان افتتاح می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سرانه آموزشی استان خراسان جنوبی ۶.۶ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز است که تا استاندارد ۸.۳ فاصله دارد.

واقعی با بیان اینکه کمبود کلاس درس در شهر بیرجند بیشتر از سایر مناطق استان است افزود: فقط ۱۹۰ کلاس درس در سایت‌های مسکن مهر مرکز استان نیاز است.

حدود ۱۸۰ هزار دانش‌آموز دختر و پسر دوره‌های مختلف تحصیلی و پیش دبستانی در ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه استان خراسان جنوبی تحصیل می‌کنند.

 

 

 

 

 

 

صنعت برق خراسان جنوبی از صفر تا ۱۰۰ در ۴۳ سال گذشته

صنعت برق خراسان جنوبی از صفر تا ۱۰۰ در ۴۳ سال گذشته

بیرجند – ایرنا – صنعت برق خراسان جنوبی پس از پیروزی انقلاب اسلامی دچار تحول اساسی شده به‌طوری که تعداد روستاهای بالای پنج خانوار برخوردار از برق این استان به عنوان یک شاخص خدمات زیربنایی از صفر درصد قبل انقلاب به ۱۰۰ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

به گزارش ایرنا پیشرفت‌ها و دستاوردهای شگرف صنعت برق بعد از پیروزی انقلاب اسلامی منجر به بهره‌مندی ۳۹۷ هزار و ۱۳۷ مشترک در خراسان جنوبی شده است در حالی که ابتدای انقلاب ۱۶ هزار و ۸۸۷ مشترک برق در این استان وجود داشت.

صنعت برق که از آن به عنوان یک زیرساخت مهم و حیاتی یاد می‌شود در چهار دهه گذشته با تحول بنیادین همراه بوده و علاوه بر توسعه برق‌رسانی و افزایش چشمگیر مشترکان، در بخش تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر نیز گام‌های بلندی برداشته شده که یکی از این مناطق خراسان جنوبی با برخورداری از انرژی خورشیدی و بادی است.

انرژی برق نقش اساسی در توسعه صنعت و رونق اقتصادی، فرهنگ عمومی و امنیت و رفاه اجتماعی دارد به همین دلیل متولیان این صنعت همه تلاش خود را برای تامین مطلوب این انرژی حیاتی در شاخه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به‌کار می‌گیرند و برق‌رسانی شامل فرآیندهای تولید، انتقال و توزیع است.

تاریخ گواهی می‌دهد که قبل از انقلاب اسلامی، کشور با کمبود تولید برق مواجه بود و هیچ صادراتی در این حوزه از ایران انجام نمی‌شد، از سوی دیگر به‌رغم ظرفیت بسیار بالای ایران در انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی‌های پاک خورشیدی و بادی، اقدامی برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها نشده بود.

اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با اتکا به ظرفیت‌های داخلی، تحولی شگرف در صنعت برق رخ داد به طوری که اکنون بعد از گذشت چهار دهه همه نقاط کشور به برق متصل هستند و صادرات برق نیز به کشورهای همجوار انجام می‌شود.

تاریخچه برق استان خراسان جنوبی نیز به سال ۱۳۳۶ بر می‌گردد که نخستین بار برق شهرستان بیرجند توسط شخصی به نام سریع‌السیر با یک مولد مارشال ۲ سیلندر تامین شد و طی سالیان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها چند نیروگاه دیزلی، برق برخی از مناطق را تامین می‌کرد.

صنعت برق خراسان جنوبی از صفر تا ۱۰۰ در ۴۳ سال گذشته

احداث ۱۳ هزار کیلومتر خطوط انتقال

بررسی وضعیت این استان از نظر برخورداری شبکه برق در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی طبق آماری که مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی ارائه کرد، به‌واقع قابل قیاس نیست.

مهدی دادگر به خبرنگار ایرنا گفت: طول خطوط شبکه فشار متوسط خراسان جنوبی از ١١٠ کیلومتر در قبل از انقلاب به ۱۳ هزار کیلومتر و خطوط فشار ضعیف از ۱۶۸ کیلومتر به هزار و ۹۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: سال ۱۳۵۷ فقط پنج روستا در خراسان جنوبی برق داشت و اکنون هزار و ۶۳۴ روستای استان از برق برخوردار هستند همچنین درصد روستاهای بالای پنج خانوار برخوردار از برق از صفر درصد قبل انقلاب به ۱۰۰ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی به وجود ۳۹۷ هزار و ۱۳۷ مشترک برق در این استان اشاره کرد و گفت: ابتدای انقلاب ۱۶ هزار و ۸۸۷ مشترک برق در این منطقه وجود داشت که اغلب مشترک خانگی بودند.

وی درباره تحولات ایجاد شده در حوزه توزیع برق گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی در راستای برنامه اعلامی شرکت توانیر طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را برای توسعه برق‌رسانی، پایداری شبکه، طرح‌های تحول دیجیتال و هوشمندسازی انجام داده است.

دادگر تجهیز و به‌روز رسانی ناوگان خودرویی، تجهیز شرکت به گروه خط گرم فرمان از راه نزدیک و دور، ارائه خدمات الکترونیک به مشترکان از طریق نرم‌افزار برق من، سامانه ۱۵۲۱ و وب سایت شرکت، هوشمندسازی مرکز اتفاقات (طرح هما)، تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار در راستای افزایش پایداری شبکه، افزایش کیفیت خدمت‌رسانی به مشترک و افزایش رضایتمندی مشترک را از جمله این اقدامات برشمرد.

وی به تحول ایجاد شده در حوزه نیروگاهی استان بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: تولید برق ابتدای انقلاب منحصر به چند نیروگاه دیزلی با ظرفیت پایین بود ولی اکنون با راه‌اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی قاین به ۷۱۱.۷ مگاوات رسیده است.

صنعت برق خراسان جنوبی از صفر تا ۱۰۰ در ۴۳ سال گذشته

تولید برق از خورشید و باد در خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: سه نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ١٨ مگاوات به علاوه ۴۸۴ نیروگاه خورشیدی محدود به ظرفیت انشعاب با ظرفیت ۵.۱ مگاوات در حال تولید انرژی برق برای استان هستند.

وی افزود: عملیات اجرایی یک نیروگاه فتوولتائیک نیز دهه فجر امسال در شهرستان خوسف آغاز شد که با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد ریال احداث می‌شود.

دادگر گفت: ظرفیت این نیروگاه ۲ مگاوات است و سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به وضعیت مقایسه‌ای برخورداری صنعت و کشاورزی از برق اظهار داشت: مصرف مشترکان کشاورزی در قبل انقلاب ٢ درصد از کل مصرف مشترکان بوده که اکنون به ٣٠ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی افزود: همچنین درصد مصرف برق حوزه صنعتی قبل از انقلاب ۰.۲ درصد کل مصرف مشترکان بوده که الان به ٢١ درصد رسیده است.

وی به ظرفیت تولید برق از طریق نیروگاه‌های بادی در استان اشاره کرد و گفت: نیروگاه بادی درح به ظرفیت ۵۰ مگاوات در سال ١٣٩٩ کلنگ‌زنی شد و در مرحله  احداث است که امیدواریم فاز اول آن با چهار توربین به ظرفیت ١٠ مگاوات به‌زودی به بهره‌برداری برسد.

دادگر بیان کرد: با افتتاح و بهره‌برداری نیروگاه خورشیدی خوسف و فاز نخست نیروگاه بادی درح، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی استان به ۳۵ مگاوات خواهد رسید.

وی افزود: در حوزه بهره‌برداری از انرژی خورشیدی برای تولید برق نیز قرادادهای ۲۰ ساله خرید تضمینی در دستور کار شرکت توزیع نیروی برق است و آماده همکاری با سرمایه‌گذاران در این حوزه هستیم.

صنعت برق خراسان جنوبی از صفر تا ۱۰۰ در ۴۳ سال گذشته

عشایر پای کار تولید برق

از دیگر برنامه‌های شرکت توزیع نیروی برق در حوزه انرژی خورشیدی تهیه و تامین هزار و ۲۰۰ سامانه خورشیدی قابل حمل برای خانورهای عشایری از محل اعتبارات شرکت توانیر است که در سال جاری ۹۶۸ سامانه تحویل عشایر شده و ٢٣٢ سامانه تا پایان امسال تحویل می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: همزمان با دهه فجر امسال چهار روستای جدید در شهرستان‌های خوسف و سربیشه از نعمت برق بهره‌مند شدند همچنین ۴۶ پروژه ترمیم و اصلاح شبکه و ۶۲ پروژه توسعه و احداث شبکه برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم استان به بهره‌برداری رسید.

وی از افتتاح ۶ پروژه تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار به طول ۶۲ کیلومتر در دهه فجر خبر داد و گفت: با رویکرد محرومیت‌زدایی و توجه ویژه به مناطق محروم، حدود ۳.۵ کیلومتر شبکه فشار ضعیف برای تامین برق ۲۲۵ واحد مسکن محرومان در شهرستان‌های بشرویه و سربیشه امسال اجرا شده است.

دادگر اضافه کرد: به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با تلاش و همت کارکنان شرکت توزیع برق به منظور تامین برق پایدار مردم خراسان جنوبی ۱۲۴ پروژه صنعت برق با اعتبار بیش از ٩٢ میلیارد تومان در این استان به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: برای اجرای ۱۲۴ پروژه، ٩٧ کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۱۶۲ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و ٢٧١ ترانسفورماتور احداث شده است.

برخورداری تمامی جمعیت شهری و روستاهای بالای پنج خانوار خراسان جنوبی از برق یکی از برکات انقلاب اسلامی در صنعت برق است و با بهره‌برداری از پروژه‌های دهه فجر امسال نیز بیش از ۱۹ هزار خانوار در سراسر این استان بهره‌مند شدند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*