اخبار خراسان جنوبی/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۲۴ درصد حجم مخازن سدهای خراسان جنوبی آب ذخیره دارد

۲۴ درصد حجم مخازن سدهای خراسان جنوبی آب ذخیره دارد

بیرجند – ایرنا – ۱۴.۵ میلیون مترمکعب روان‌آب در پی بارش‌های اولین ماه فصل زمستان در سدهای خراسان جنوبی ذخیره شد و در حال حاضر ۲۴ درصد حجم کل مخازن سدهای استان آب ذخیره دارد.

بنابر آماری که شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی امروز (سه‌شنبه) ارائه کرد در پی بارندگی‌های دی امسال، ۱۴.۵ میلیون مترمکعب روان‌آب توسط سدهای ذخیره‌ای و تغذیه‌ای این استان مدیریت و مهار شد که از این حجم روان‌آب ۹.۸ میلیون مترمکعب در سدهای ذخیره‌ای و ۴.۷ میلیون مترمکعب در سدهای تغذیه مصنوعی ذخیره شده است.

سد مخزنی سیاهو شهرستان سربیشه با مهار ۶ میلیون مترمکعب در بین سدهای ذخیره‌ای و سد تغذیه مصنوعی چهار فرسخ نهبندان با مهار سه میلیون مترمکعب در بین سدهای تغذیه‌ای استان بیشترین حجم روان‌آب را ذخیره کردند.

بنابر این گزارش در حال حاضر حجم مخازن سدهای استان خراسان جنوبی ۱۸ میلیون مترمکعب است که حدود ۲۴ درصد حجم کل مخازن سدهاست.

خبر دیگر اینکه مدیر رودخانه و سواحل این شرکت اعلام کرد: عملیات لایروبی و پاکسازی رودخانه‌های استان با هدف عبور ایمن سیلاب‌های احتمالی و کاهش خطرات ناشی از سیل آغاز شد.

محمدعلی شهابی گفت: لایروبی رودخانه‌ها یکی از مهمترین مسایلی است که هنگام بارش باران می‌تواند خطر جاری شدن سیلاب را کاهش دهد و مانع از آبگرفتگی معابر و منازل شود.

وی ادامه داد: اکثر نقاط بحرانی در مسیر رودخانه‌های این استان شناسایی شده و عملیات لایروبی و پاکسازی آنها با اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان انجام خواهد شد.

مدیر رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: در مرحله اول، لایروبی سه کیلومتر از رودخانه شاهرود محدوده امیرآباد بیرجند در حال انجام است.

وی تاکید کرد: هرگونه ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها ممنوع بوده و با متخلفان براساس قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

شهابی همچنین از هم‌استانی‌ها خواست قبل از هرگونه خرید و فروش ملک در حاشیه رودخانه حتما نسبت به اخذ استعلامات مربوط از شرکت آب منطقه‌ای اقدام کنند.

مجموع حجم مخازن سدهای خراسان‌ جنوبی ۵۸.۵ میلیون مترمکعب است و بارش‌های این استان از ابتدای دی امسال تاکنون نسبت به میانگین بلندمدت و مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

 

به مناسبت گرامیداشت روز مادر برگزار شد
همایش پیاده روی مادران و پسران دانش آموز دبستان علامه حلی ۱
همایش پیاده روی مادران و پسران دانش آموز دبستان پسرانه علامه حلی ۱ به مناسبت گرامیداشت روز مادر برگزار شد .
به گزارش خبرنگار امروز خراسان جنوبی ، در این همایش پیاده روی که با هدف گرامیداشت روز مادر برگزار شد ۲۵۰ نفر از دانش آموزان و مادران آنها شرکت کرده و از انتهای خیابان پاسداران تا بند دره به پیاده روی پرداختند.
مدیر دبستان علامه حلی ۱ گفت : این برنامه به منظور توسعه ورزش همگانی ، ایجاد شادی و نشاط در دانش آموزان ، فراهم آوردن یک روز شاد برای دانش آموزان در محیط باز در کنار خانواده ها برگزار شد .
بنی اسدی افزود : این همایش به منظور تجلیل از نقش مادران در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان در دوران کرونا برگزار شد تا مادران به همراه پسران خود در فضایی فارغ از دنیای مجازی به تفریح بپردازند .
وی ادامه داد : شرکت خانواده ها در این برنامه ورزشی چشمگیر بود و به تعداد ۴۰ نفر شرکت کننده به قید قرعه هدایایی اهدا شد

 

 

 

 

شناسایی ۲۶۴ مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۴

در شبانه روز گذشته ۲۶۴ مبتلا به کرونا از طریق تست‌های ملکولی و سریع در خراسان جنوبی شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در استان گفت: در شبانه شناسایی ۲۶۴ مبتلا به کرونا در خراسان جنوبیروز گذشته از ۳۱۴ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۱۱۸ بیمار و از ۳۱۵ تست سریع ۱۴۶ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۶۲۹ تست ملکولی و سریع ۲۶۴ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۴ مورد از بشرویه، ۵۲ مورد از بیرجند، ۱ مورد از درمیان، ۴ مورد از زیرکوه، ۲۴ مورد از سرایان، ۴۴ مورد از طبس، ۱۲۵ مورد از فردوس، ۵ مورد از قاین و ۳ مورد از نهبندان و ۲ مورد از خوسف شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۶۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۰ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی یک نفر وخیم گزارش شد.
دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت نشد که آمار جان باختگان این بیماری در خراسان جنوبی همان هزار و ۲۸۲ نفر ثابت ماند.

 

 

 

گازرسانی به خانه تاریخی کوزه گران بیرجند۲-۳

عملیات گازکشی خانه تاریخی کوزه گران (خانه سفال) بیرجند آغاز شد.

 رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند گفت: باگازرسانی به خانه تاریخی کوزه گران بیرجند توجه به تاریخی بودن خانه کوزه‌گران مجموعه کارگاه سفال در حوزه تولید آثار هنری سفالی، سرامیک و کتیبه و مجسمه سفالین در این خانه از ابتدای سال فعالیت خود را آغاز کرده و به دلیل نیاز به تجهیزات گازکشی با موافقت اداره شهرستان بیرجند، عملیات اجرایی این بنای تاریخی آغاز شد.

حسنعلی فولادی افزود: عملیات لوله‌کشی گاز این خانه تاریخی با حساسیت بیشتری انجام شده و کارشناس مربوطه روزانه به‌عنوان ناظر در کنار کارگران شرکت گاز در محل عملیات حاضر هستند.

به گفته وی خانه کوزه‌گران یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در شهرستان بیرجند است که قدمت آن مربوط به پهلوی است.

این خانه تاریخی با شماره ثبت ۴۸۰۱ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

 

 

 

 

برگزاری همایش علما و متنفذین شیعه و سنی شهرستان زیرکوه/۷

همایش علما و متنفذین شیعه و سنی شهرستان زیرکوه در روستای فندخت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، فرمانده قرارگاه ثامن الائمه نیروی زمینی سپاه در همایش علما و متنفذین شیعه و سنی فندختبرگزاری همایش علما و متنفذین شیعه و سنی شهرستان زیرکوه زیرکوه و در آستانه برگزاری رزمایش بزرگ حضرت فاطمه زهرا (س)؛ عزت وسربلندی امروز کشور را مدیون خون شهدا وهمراهی مردم ومسئولان  نظام دانست و گفت:  این قدرت و اقتدار را امروز در کلام و تفسیر مقام معظم رهبری می بینیم .
سردار مرتضوی افزود: امروز تلاش دشمن این بوده که توان خود را بر سرزمینهایی که  نظام اسلامی از نفوذ برخوردار است متمرکز کنند و ما نیز تلاش خود را برای دفاع وخنثی کردن توطئه دشمنان متمرکز کرده ایم.
وی گفت: تلاش دشمن این است که توسط خود فرق اسلامی به مردم آسیب وارد کند و امروز بسیاری ازحرکتهای تکفیری و خالی از منطق و خرد در بین فرق خودساخته درحال گسترش است که علمای اهل سنت باید با اراده محکم پاسخ ابهامات را بدهند.
فرمانده قرارگاه ثامن الائمه نیروی زمینی سپاه افزود: تلاش دشمن این است که ما را از مشترکاتمان دور کند و هوشمندی لازم اینست که نگاهمان به رهبر عزیز باشد.
 امام جمعه زیرکوه نیز در این همایش تبیین دستاوردهای نظام و انقلاب را وظیفه همه مردم و مسئولان دانست و گفت: حقیقتا امروز با شناختی که دشمن از توان دفاعی نیروهای مسلح ما دارد از جنگ سرد و سخت دیگر حرفی نمی زنند چرا که به قدرت متکی برمردم در نظام اسلامی واقفند.
حجت الاسلام صباغیان افزود: امروز باید خودمان را مجهز به سلاح ایمان کنیم چرا که دشمن فرهنگ ما را نشانه رفته و باید با اتحاد در سایه نظام و انقلاب زندگی کنیم و خود را برای جنگ نرم دشمن اماده کنیم.
وی رزمایش اقتدار سپاه را حامل پیامهایی برای دشمنان دانست.
امام جمعه اهل سنت فندخت نیز گفت: با تمسک به آیه شریفه واعتصمو بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا همه ما موظفیم در جهت حفظ وحدت گام برداریم و چندین دهه است که در ایران اسلامی این وحدت و همدلی بین تشیع و تسنن و فرق مختلف حاکم بوده و این باعث افتخار است.
مولوی حسینی افزود: این وحدت مایه افتخار و سربلندی ما و جامعه اسلامی ماست و ان شاءالله که این قضیه همیشه ساری و جاری باشد و بتوانیم هم به اهداف خود نزدیکتر شویم و هم دسیسه های دشمنان اسلام و مسلمین با بصیرت و هوشیاری خنثی شود .
وی گفت: وقتی گروه های مختلف با یکدیگر سازش داشته باشند و با صلح و صفا و صمیمیت در کنار یکدیگر باشند ،این تعامل قطعا باعث امنیت روحی ،روانی و فیزیکی جامعه می شود و این موضوع ثابت شده است .
امام جمعه اهل سنت فندخت افزود: این امنیتی که امروز در نظام مقدس جمهوری اسلامی داریم در سایه همین وحدت و همدلی است و ان شاءالله که تداوم داشته باشد.

 

ثبت نام اعتکاف رجبیه دانشگاه بیرجند ‌آغاز شد/۲

مسئول نهاد رهبری دانشگاه بیرجند گفت: پیش ثبت نام مراسم معنوی اعتکاف رجبیه از امروز ‌(۵ بهمن) آغاز شد.

 

حجت الاسلام «محمدعلی جعفری» افزود: پیش ثبت نام اعتکاف دانشجویی ویژه دانشجویان دانشگاه از ۵ تا ۱۵ بهمن ماه جاری داد.

 

مسئول نهاد رهبری دانشگاه بیرجند ضمن اشاره به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون اعتکاف گفت: رجب، ماه صفا دادن به دل و طراوت بخشیدن به جان است؛ ماه توسل، خشوع، ذکر، توبه، خودسازی و پرداختن به زنگارهای دل و زدودن سیاهی ها و تلخی ها از جان است. دعای ماه رجب، اعتکاف ماه رجب، نماز ماه رجب، همه وسیله‌یی است برای این‌که ما بتوانیم دل و جان خود را صفا و طراوتی ببخشیم.

 

وی ادامه داد: در صورت به حد نصاب  رسیدن شرکت کنندگان مراسم معنوی اعتکاف در ایام البیض ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ رجب در مسجد امام جعفر صادق علیه السلام دانشگاه بیرجند با حفظ پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

 

 

 

 

 

ویژه برنامه «بهترینم مادر» در بیرجند برگزار شد/۲

«بهترینم مادر» در مرکز فرهنگی و هنری شماره یک و فراگیر بیرجند

جمعی از کودکان ونوجوانان عضو مرکز شماره یک و فراگیر بیرجند در ویژه برنامه «بهترینم مادر» شرکت کردند.

به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، در این برنامه که با هدف گرامی‌داشت ولادت حضرت فاطمه (س) و هفته بزرگ‌داشت مقام زن و روز مادر برگزار شد اعضا به خوانش و نقد «مادر مادر است» است پرداختند و با حضور در کارگاه‌های هنری این مرکز کارت پستال خلاق با هنر نقاشی ساختند و دل‌نوشته‌های خود برای مادران را برروی آن نوشتند.

 

اختتامیه جشنواره مد و لباس “چارقد” ۱۰ بهمن ماه برگزار می شود

    
اختتامیه جشنواره مد و لباس "چارقد" 10 بهمن ماه برگزار می شود
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری اختتامیه جشنواره منطقه ای مد و لباس اسلامی ایرانی “چارقد” در ۱۰ بهمن ماه جاری خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، عنوان کرد: در آستانه دهه فجر، اختتامیه جشنواره منطقه ای مد و لباس اسلامی ایرانی “چارقد” به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که طبق فراخوان منتشر شده هنرمندان تا ۱۵ آبان ۱۴۰۰ فرصت داشتند آثارشان را به دبیرخانه ارسال کنند، ادامه داد: پس از تمدید مهلت ارسال آثار تا ۱۵ آذر ماه،  ۱۴۲ اثر توسط دبیرخانه واصل گردید.

زمزم با اشاره به این که آثار توسط دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور داوری شد، خاطرنشان کرد: همچنین نمایشگاهی از آثار انتخاب شده توسط داوران در آستانه دهه مبارک فجر برپا خواهد شد.

 

قبولی دو نفر از هنرمندان خراسان جنوبی در آزمون استادی انجمن خوشنویسان ایران/۲-۳

    
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: دو نفر از هنرمندان استان در آزمون استادی انجمن خوشنویسان ایران قبول شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، عنوان کرد: مجتبی ابراهیمی و محسن اسماعیلی مود پس از گذراندن آزمون استادی انجمن خوشنویسان ایران، موفق به اخذ مدرک استادی به عنوان بالاترین رتبه هنری خوشنویسی کشور شوند.

به گفته وی کسب این افتخار موجب رشد، تعالی و پیشرفت هنر خوشنویسی در خراسان جنوبی خواهد بود.

۳۱۹ کیلوگرم تریاک در سربیشه کشف شد/۴

۳۱۹ کیلوگرم تریاک در سربیشه کشف شد

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ۳۱۹ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک در بازرسی از یک تویوتا کمری در شهرستان سربیشه کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار ناصر فرشید اظهار داشت: ماموران انتظامی سربیشه اطلاعاتی مبنی بر حمل مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در محورهای فرعی این شهرستان دریافت کردند که تیم‌های عملیاتی مبارزه با مواد مخدر برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

وی افزود: ماموران هنگام کنترل محورهای فرعی در شهرستان سربیشه به یک خودروی تویوتا کمری که با سرعت در حال حرکت بود مشکوک شدند و به این خودرو دستور ایست داده که راننده با مشاهده ماموران بر سرعت خودرو افزود و متواری شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی بیان کرد: ماموران خودروی حامل مواد مخدر را تعقیب و با اقدامات پلیسی آن را متوقف کردند که در بازرسی از این خودرو ۳۱۹ کیلو و۵۰۰ گرم تریاک کشف شد.

سردار فرشید گفت: ماموران در ادامه عملیات یک سواری پژو ۴۰۵ که خودروی حامل مواد مخدر را اسکورت می‌کرد توقیف کردند که در مجموع این عملیات ۲ خودرو توقیف و سه متهم دستگیر و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

 

برگزاری همایش علما و متنفذین شیعه و سنی شهرستان زیرکوه

همایش علما و متنفذین شیعه و سنی شهرستان زیرکوه در روستای فندخت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، فرمانده قرارگاه ثامن الائمه نیروی زمینی سپاه در همایش علما و متنفذین شیعه و سنی فندختبرگزاری همایش علما و متنفذین شیعه و سنی شهرستان زیرکوه زیرکوه و در آستانه برگزاری رزمایش بزرگ حضرت فاطمه زهرا (س)؛ عزت وسربلندی امروز کشور را مدیون خون شهدا وهمراهی مردم ومسئولان  نظام دانست و گفت:  این قدرت و اقتدار را امروز در کلام و تفسیر مقام معظم رهبری می بینیم .
سردار مرتضوی افزود: امروز تلاش دشمن این بوده که توان خود را بر سرزمینهایی که  نظام اسلامی از نفوذ برخوردار است متمرکز کنند و ما نیز تلاش خود را برای دفاع وخنثی کردن توطئه دشمنان متمرکز کرده ایم.
وی گفت: تلاش دشمن این است که توسط خود فرق اسلامی به مردم آسیب وارد کند و امروز بسیاری ازحرکتهای تکفیری و خالی از منطق و خرد در بین فرق خودساخته درحال گسترش است که علمای اهل سنت باید با اراده محکم پاسخ ابهامات را بدهند.
فرمانده قرارگاه ثامن الائمه نیروی زمینی سپاه افزود: تلاش دشمن این است که ما را از مشترکاتمان دور کند و هوشمندی لازم اینست که نگاهمان به رهبر عزیز باشد.
 امام جمعه زیرکوه نیز در این همایش تبیین دستاوردهای نظام و انقلاب را وظیفه همه مردم و مسئولان دانست و گفت: حقیقتا امروز با شناختی که دشمن از توان دفاعی نیروهای مسلح ما دارد از جنگ سرد و سخت دیگر حرفی نمی زنند چرا که به قدرت متکی برمردم در نظام اسلامی واقفند.
حجت الاسلام صباغیان افزود: امروز باید خودمان را مجهز به سلاح ایمان کنیم چرا که دشمن فرهنگ ما را نشانه رفته و باید با اتحاد در سایه نظام و انقلاب زندگی کنیم و خود را برای جنگ نرم دشمن اماده کنیم.
وی رزمایش اقتدار سپاه را حامل پیامهایی برای دشمنان دانست.
امام جمعه اهل سنت فندخت نیز گفت: با تمسک به آیه شریفه واعتصمو بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا همه ما موظفیم در جهت حفظ وحدت گام برداریم و چندین دهه است که در ایران اسلامی این وحدت و همدلی بین تشیع و تسنن و فرق مختلف حاکم بوده و این باعث افتخار است.
مولوی حسینی افزود: این وحدت مایه افتخار و سربلندی ما و جامعه اسلامی ماست و ان شاءالله که این قضیه همیشه ساری و جاری باشد و بتوانیم هم به اهداف خود نزدیکتر شویم و هم دسیسه های دشمنان اسلام و مسلمین با بصیرت و هوشیاری خنثی شود .
وی گفت: وقتی گروه های مختلف با یکدیگر سازش داشته باشند و با صلح و صفا و صمیمیت در کنار یکدیگر باشند ،این تعامل قطعا باعث امنیت روحی ،روانی و فیزیکی جامعه می شود و این موضوع ثابت شده است .
امام جمعه اهل سنت فندخت افزود: این امنیتی که امروز در نظام مقدس جمهوری اسلامی داریم در سایه همین وحدت و همدلی است و ان شاءالله که تداوم داشته باشد.

نام نویسی ۱۹۲۸ مجرد در طرح نهضت ملی مسکن

۱۹۲۸ مجرد بین ۲۳ تا ۴۵ سال در خراسان جنوبی در طرح نهضت ملی مسکن نام نویسی کرده اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت:در نام نویسی ۱۹۲۸ مجرد در طرح نهضت ملی مسکنحال حاضر ۴۲هزار و ۳۱۶ نفر در ۳۱ شهر خراسان جنوبی در سامانه ثبت نام اولیه را انجام داده اند که درحال پالایش و بررسی واجد شرایط بودن است.

 

داعی افزود: از این تعداد ۱۷هزار و ۶۰۰ نفر مربوط به شهر بیرجند است و در حال حاضر بجز شهر بیرجند در سایر شهر‌های استان جانمایی اراضی برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن صورت پذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ابلاغی طرح اقدام ملی در کشور سهمیه خراسان جنوبی ۲هزار و ۴۵۰ واحد بوده که هزار و ۳۸۳ واحد در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر و هزار و ۶۷ واحد در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر بوده است گفت: با وجود سهمیه ابلاغی ۱۳۸۳ واحدی در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر، اراضی برای بهره مندی ۳هزار و ۷۲۷ واحد به مساحت ۳۶ هکتار تامین شده که تا مهرماه ۳هزار و ۲۲۷ واحد دارای قرارداد ساخت نیز هستند.

داعی افزود: در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر نیز ۵۰.۵ هکتار اراضی برای ساخت ۳هزار و ۴۱۶ واحد تامین شده که در حال حاضر ۲هزار و ۵۲۳ واحد، دارای قرار داد ساخت هستند و ۲هزار و  ۷۷ واحد، وارد فاز اجرا شده است.

وی گفت: همچنین اراضی ۲۸۲ واحد برای بهره مندی مددجویان کمیته امداد به صورت رایگان واگذار شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ۱۵هزار و ۸۹ نفر در سامانه طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده اند که از این تعداد  ۵هزار و ۹۷۰ نفر واجد شرایط طرح اقدام ملی شناخته شده اند، ۵هزار و ۹۷۰ نفر تاکنون اقدام به افتتاح حساب در بانک مسکن کرده و ۵ هزار و ۱۴۰ نفر اقدام به واریز وجه کرده اند.

داعی گفت:در حال حاضر در استان هزار و ۷۷۰ واحد در مرحله اتمام فونداسیون، ۸۹۶ واحد نصب اسکلت و ۳۴۸ واحد در مرحله اجرای سقف و ۲هزار و ۱۴۰ واحد مستقر در سایت ۲۷ هکتاری شهر بیرجند در مرحله اخذ پروانه هستند.

وی گفت:در شهر بیرجند نیز تاکنون ۷هزار و ۱۲۲ متقاضی در سامانه ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۲هزار و ۳۷۶ متقاضی تایید نهایی شده اند و برای ۳هزار و ۲۲۷ واحد اراضی تخصیص یافته که تاکنون ۶۰ واحد دارای ۶۳ درصد و ۷۲۰ واحد دارای ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.

 

 

 

 

بافت۴۵۰۰ متر مربع فرش توسط بانوان مددجوی خراسان جنوبی/۲-۳

از ابتدای سال جاری ۴ هزار و ۵۸۴ مترمربع فرش دستباف توسط مددجویان زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی تولید شد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گفت: از ابتدای سال جاری مددجویان این نهاد هزار و  ۱۵۹ تخته فرش به ارزش ۱۴۵ میلیاردو ۱۱۶ میلیون ریال به بازار عرضه کردند.

علی اکبر نخعی با بیان اینکه استعداد سنجی قالیبافان و مشاوره شغلی آن‌ها بصورت چهره به چهره از رویکرد‌های اساسی این نهاد در ایجاد طرح‌های قالیبافی  است، افزود: پس از طی این مراحل متقاضیان بافت فرش برای انتخاب نوع فرش و تکمیل پرونده به واحد مربوطه معرفی می‌ شوند که با تهیه امکانات نقشه و مواد اولیه مورد نیاز توسط امداد طرح راه اندازی می‌شود.

وی گفت: در مرحله بافت فرش، استادکار ناظر طرح ماهیانه و بصورت منظم بر روند بافت آن نظارت کرده و پس از اتمام بافت، ضمن ارزیابی و قیمت گذاری، فرش تولیدی مددجوی زیرپوشش این نهاد توسط شرکت صنعت آفرینان مرکز خریداری و وجه آن پس از کسر بدهی مواد اولیه به حساب مددجو واریز می‌شود.

 

 

 

 

 

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های خراسان‌جنوبی :

تکمیل پروژه کتابخانه قاین ۱۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد/۲

تکمیل پروژه کتابخانه قاین ۱۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه برای پروژه کتابخانه قاین حدود چهار میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته،گفت: پروژه کتابخانه قاین ۱۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

محمدرضا حاجی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پروژه کتابخانه قاین در سال ۸۸ با ۳۰۰ متر زیر بنا شروع به کار کرده که در طی دو مرحله در سال ۸۹ و ۹۴ موفقت‌نامه آن اصلاح و در نهایت زیر بنای آن به دو هزار و ۹۸۵ متر افزایش پیدا کرد.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی بیان‌کرد: در سال ۸۹ حجم زیربنای این پروژه به هزار و ۵۰۰ متر و همچنین در سال ۹۴ به دو هزار و ۹۸۵ متر افزایش پیدا کرد:

تنها حدود چهار میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت

حاجی ادامه داد: البته لازم به ذکر است که از سال ۸۸ تاکنون برای این پروژه ۱۱ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده ولی تخصیص اعتبار آن در حدود سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بوده است که تخصیص به ۵۰ درصد هم نرسید.

وی با اشاره به اینکه اگر تخصیص اعتبار در همان سال‌ها به صورت کامل می‌بود، در حال حاضر این پروژه وضعیت مطلوب‌تری می‌داشت، گفت: این پروژه در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سه طبقه آن به مرحله سفت کاری رسیده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی اظهار کرد: در سال جاری برای این پروژه دو میلیارد تومان اعتبار مصوب شده ولی تاکنون تخصیص آن ۲۵۰ میلیون بوده است و با توجه به افزایش قیمت‌ها با این مبالغ و اعتبارات قطره چکانی نمی‌توان پروژه را به پیش برد.

کتابخانه‌ها فاخر ساخته شوند

حاجی با اشاره به اینکه پروژه کتابخانه قاین یک پروژه فرهنگی فاخر در این شهرستان است، بیان‌کرد: اعتقاد من بر این است کتابخانه هر شهر باید به گونه‌ای باشد که فرزندان و نوجوانان این سرزمین با شوق و رغبت وارد این محیط شود.

وی با بیان اینکه در مورد پروژه قاین نهاد کتابخانه ها تنها بهره‌بردار است، یادآور شد: در مورد اعتبارات و آینده این پروژه باید از فرماندار شهرستان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جویای مسئله باشیم.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی یادآور شد: تکمیل این پروژه به ۱۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و بعد از تکمیل نیز تجهیز آن دو میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی خبر داد؛

اختصاص بیش از سه میلیارد تومان هزینه درمانی به بیماران نیازمند/۴

اختصاص بیش از سه میلیارد تومان هزینه درمانی به بیماران نیازمند

 مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از اختصاص سه میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان هزینه درمانی از ابتدای سال جاری به بیماران نیازمند سطح استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد رضا رضایی اظهار داشت: جمعیت هلال احمر، از گذشته تاکنون خدماتی را به مناطق آسیب پذیر، کم برخوردار و با هدف تأمین تجهیزات پزشکی و کمک معیشتی به اقشار ضعیف شروع کرده و امکانات خود را به میدان آورده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون خدمات خوبی توسط هلال‌احمر به جامعه هدف ارائه شده است، افزود: در این راستا از ابتدای سال جاری طی شش مرحله اعتباری بالغ بر سه میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان جهت دارو و درمان بیماران نیازمند به هلال احمر استان اختصاص یافته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از مجموع این اعتبارات تا کنون دو میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان پرداخت شده است، گفت: بیماران نیازمند توسط خانه‌های هلال شناسایی و به جمعیت هلال احمر برای دریافت خدمات معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه خدمات حمایتی در قالب کمک هزینه برای درمان، دارو، بستری، جراحی، لوازم و تجهیزات توانبخشی، فیزیوتراپی، زایمان و… به بیماران نیازمند ارائه می‌شود، افزود: در این راستا تا کنون دو هزار و ۸۱۶ بیمار نیازمند از این خدمت بهره مند شده‌اند.

رضایی بیان کرد: با توجه به نیاز بیماران به تجهیزات پزشکی از مردم و خیرین نیز خواستاریم با کمک‌های خیرخواهانه یاری‌گر هلال احمر در کمک به بیماران نیازمند باشند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان درمیان:

گره ۵ ساله بروکراسی اداری برای واگذاری زمین به معلولان باز شد

گره ۵ ساله بروکراسی اداری برای واگذاری زمین به معلولان باز شد

 رئیس اداره بهزیستی شهرستان درمیان گفت: مشکل ۵ ساله بروکراسی اداری برای واگذاری زمین به معلولان و بیماران خاص حل شد اما مشکل پرداخت تسهیلات اشتغالزایی همچنان باقی است.

رضا حسینی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پنج سال پیش در جلسه‌ای برای واگذاری زمین به معلولان و بیماران خاص تحت پوشش بهزیستی با توجه به نوع بیماری آنها مقرر شد راه و شهرسازی زمین واگذار کند اما از آن جایی که باید این زمین‌ها از منابع طبیعی گرفته و وارد محدوده شهر می‌شد بروکراسی اداری مانع از انجام این کار شد.

به گفته وی مشکل واگذاری زمین به معلولان و بیماران خاص درمیان همچنان باقی ماند تا اینکه رئیس اداره راه و شهر سازی درمیان تغییر کرد و با انجام این کار بروکراسی اداری که در پنج سال گذشته مانع از انجام این کار بود نیز از بین رفت و مقدمات کار برای واگذاری زمین به معلولان و بیماران خاص درمیان انجام شد.

حسینی مقدم اضافه کرد: در نهایت هفته گذشته قرار داد واگذاری زمین به معلولان و بیماران خاص تحت حمایت بهزیستی درمیان منعقد و با پیمانکار هم قرار داد ساخت منعقد شد و به این ترتیب گره پنج ساله واگذاری زمین به معلولان و بیماران خاص تحت حمایت بهزیستی درمیان باز شد.

پرداخت تسهیلات اشتغالزایی با تأخیر

وی با بیان اینکه یک هزار و ۳۵۰ معلول تحت حمایت بهزیستی در شهرستان درمیان وجود دارد، مهم‌ترین مشکل آنها پرداخت با تأخیر تسهیلات بانکی برای اشتغال است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه برای پرداخت نشدن تسهیلات توسط بانک عامل با بازرسی استانداری مکاتبه کرده‌ایم همچنان پرداخت تسهیلات مربوط به اشتغال معلولان با مشکل مواجه است.

به گفته وی چون تسهیلات مورد نظر از تسهیلات تکلیفی است بانک‌ها به راحتی اقدام به پرداخت آن نمی‌کنند و از معلولان می‌خواهند دو یا سه ضامن ارائه کنند و از آن جایی که فرد معلول برایش آوردن دو یا سه ضامن دشوار است پرونده‌های معلولان در بانک عامل مانده و تسهیلات پرداخت نمی‌شود.

وی اضافه کرد: وقتی هم که با پرداخت تسهیلات موافقت می‌شود چون درصدی از این تسهیلات آزاد می‌شود به درد کشاورز معلولی که می‌خواهد با آن در این زمینه اقدامی انجام دهد، نمی‌خورد.

حسینی مقدم با بیان اینکه مسئولان باید پرداخت تسهیلات به معلولان، زنان سرپرست خانواده و نیازمندان را تسهیل کنند، اظهار کرد: مسئولان باید این افراد را دریایند تا معلولان کشاورز حاشیه مرز برای گرفتن تسهیلات اشتغالزایی با کمترین مشکل مواجه شوند.

 

مقام اول مسابقات برنامه دست فرمون از آن اتومبیلران بیرجندی/۷

اتومبیلران بیرجندی در بخش انفرادی برنامه دست فرمون صدا وسیما توانست مقام نخست را آن خود کند.

رئیس هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری خراسان جنوبی گفت:مجید سامِزه مقام اول مسابقات برنامه دست فرمون از آن اتومبیلران بیرجندیاتومبیلران بیرجندی در بخش انفرادی و حرکات نمایشی از بین ۳۰ تیم شرکت کننده به انتخاب مردم، برای اجرای حرکات زیبا مقام اول را کسب کرد.

 

اکبرپور افزود: در این  برنامه ۳۰ تیم از استانهای مختلف شرکت کردند که از خراسان جنوبی تیمی متشکل از ۵ هم استانی حضور داشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پس از بارش‌های رگباری در خراسان جنوبی

کشاورزان زیرکوه به کشت دیم مشغول شده اند/۲

چند روزی است که کشت دیم محصولات کشاورزی در شهرستان زیرکوه آغاز شده است.

بعد از دو سال خشکسالی، کشاورزان شهرستان زیرکوه شکرگزار خدا هستند و به لطف باران به کشت دیم روی آورده اند.

گندم، زیره سبز و نخود از جمله محصولاتی است که کشت آن‌ها به صورت دیم در این شهرستان انجام می‌شود.

تا ۹۰ روز دیگر دسترنج خود را برداشت می کنیم

یکی از کشاورزان زیرکوهی می‌گوید: بعد از باران، کشاورزان همگی در دشت‌ها به کشت و کار مشغول شده اند.

او می‌گوید: برداشت جو دیم در اواخر اردیبهشت ماه سال آینده و برداشت گندم دیم نیز در پایان خرداد ماه و پس از گذشت ۹۰ روز از سال نو انجام می‌شود.

این کشاورز زیرکوهی می‌گوید: یکی از مشکلاتی که داریم این است که منابع طبیعی در دشت‌ها جلوی کشت و کار مردم را می‌گیرد که از آن‌ها تقاضا می‌کنیم با کشاورزان همراهی کنند.

پیش بینی برداشت ۸۴۰ تُن محصول دیم در زیرکوه

درویشی مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه نیز گفت: امسال بیش از هزار و دویست هکتار از اراضی شهرستان زیرکوه زیر کشت دیم می‌رود.

او گفت: بر اساس پیش بینی‌ها در صورت تداوم بارندگی ها، ۸۴۰ تُن محصولات کشاروزی فاقد سم و کود و دیم در این شهرستان برداشت خواهد شد.

درویشی گفت: با توجه به اینکه در کشت دیم از هیچ گونه سم و کودی استفاده نمی‌شود، محصول کاملا طبیعی بوده و ارزش افزوده بالاتری دارد.

 

بسته شدن پرونده دومین ماراتن ورزشی کارمندان خراسان‌جنوبی

مدیرکل ورزش خراسان‌جنوبی گفت: دومین دوره مسابقات ورزشی کارمندان ادارات و سازمان‌های استان «جام سردار دلها» با شرکت ۱۶۰۰ ورزشکار ۴۰ دستگاه اجرایی برگزار و برترین‌های رقابت‌ها معرفی شدند.

بسته شدن پرونده دومین ماراتن ورزشی کارمندان خراسان‌جنوبی

«حسن عزیزی» مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از بیرجند اظهارداشت: دومین دوره مسابقات ورزشی کارمندان ادارات و سازمان‌های استان به عنوان «جام سردار دل‌ها، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» برگزار و برترین‌های رقابت‌ها معرفی شدند.

وی افزود: در این ماراتن نفس‌گیر استانی یک‌هزار و ۶۰۰ ورزشکار با هدایت ۱۸۰ مربی و سرپرست از ۴۰ دستگاه اجرایی طی ۶۰ روز متوالی به رقابت پرداختند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی تصریح‌ کرد: مسابقات ورزشی ویژه کارمندان ادارات و سازمان‌های استان با قضاوت ۱۵۰ داور و در ۹ رشته آمادگی جسمانی، بدمینتون، تنیس روی میز، دارت، طناب‌کشی، والیبال، گلف و شنا در  دو بخش بانوان و آقایان و فوتسال در بخش آقایان برگزار شد.

عزیزی خاطرنشان کرد: در رشته بدمینتون بخش بانوان اداره کل آموزش و پرورش، شرکت سهامی آب منطقه‌ای و اداره کل ورزش و جوانان مقام‌های اول تا سوم را کسب و در بخش آقایان نیز دانشگاه آزاد اسلامی، اداره کل تأمین اجتماعی و اداره کل اموال و املاک بنیاد مستضعفان حائز رتبه‌های برتر شدند.

وی گفت: در رشته تنیس روی میز بانوان اداره کل آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی اول تا سوم شدند و در بخش آقایان نیز اداره کل آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی و شرکت مخابرات بر سکوهای برترین‌ها ایستادند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی ادامه داد: در رشته دارت بانوان اداره کل آموزش و پرورش، شرکت سهامی آب منطقه‌ای‌، جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی مقام‌های برتر را بدست آورده و در بخش  آقایان نیز اداره کل آموزش و پرورش، اداره کل ورزش و جوانان، دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل راه و شهرسازی رکوردها را شکستند.

عزیزی اظهار داشت: در رشته طناب‌کشی بانوان اداره کل آموزش و پرورش، شرکت سهامی آب منطقه‌ای و اداره کل راه و شهرسازی و در بخش آقایان نیز اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل امور مالیاتی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی بر سکوهای اول تا سوم قرار گرفتند.

وی افزود: در رشته والیبال بانوان اداره کل آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل تأمین اجتماعی و در بخش آقایان نیز دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری بیرجند و اداره کل آموزش و پرورش حائز رتبه‌های برتر شدند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در رشته فوتسال آقایان اداره کل آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر دانشگاه علوم پزشکی مقام‌های اول تا سوم را تصاحب کردند.

عزیزی گفت: در رشته گلف بانوان اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل میراث فرهنگی، اداره کل امور مالیاتی و در بخش آقایان نیز اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل میراث فرهنگی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت بر سکوهای قهرمانی ایستادند.

وی خاطرنشان کرد: آئین اختتامیه و مراسم تجلیل از مقام‌آوران دومین دوره مسابقات ورزشی کارمندان ادارات و سازمان‌های خراسان‌جنوبی«جام سردار دل‌ها» ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح روز پنجشنبه ۷ بهمن‌ماه با حضور مسوولان استانی در سالن قلم‌چی بیرجند برگزار می‌شود.

 

 

شکوه روستائیان خراسان جنوبی از طرح هادی که نیمه کاره رها شد

طرح هادی در روستاهای خراسان جنوبی در حال اجرا است اما در برخی از روستاها هنوز این طرح تکمیل نشده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند – طرح هادی، طرحی برای نو نوار کردن روستا‌ها است که از سال ۱۳۶۲ آغاز شده است.

ساختار ظاهری روستا‌ها با اجرای این طرح تغییر یافته و ساخت و ساز‌ها در روستا‌ها به شیوه‌ای جدید انجام می‌شود که سبب زیبایی روستا‌ها و راحتی روستائیان شده است.

ناقص ماندن طرح هادی در برخی از روستاهای خراسان جنوبی

یکی از روستانشینان در شهرستان سربیشه گفت: اجرای طرح هادی سبب شده تا زیبایی روستا‌ها بیشتر شود و با اجرای سنگ فرش، راحتی برای روستائیان به ارمغان بیاید.

او گفت: کوچه‌های خاکی سبب ناراحتی روستائیان می‌شد و کسی هم به همین دلیل از شهر به روستا نمی‌آمد، اما حالا با سنگ فرش معابر، تردد در سطح کوچه‌ها راحت شده و کودکان می‌توانند بازی کنند و خودرو‌ها نیز بدون مشکل عبور کنند.

اما در برخی شهرستان‌ها مانند فردوس و زیرکوه قسمتی از عملیات سنگ فرش معابر روستا‌ها باقی مانده و بلاتکلیف رها شده است.

یکی از روستانشینان فردوسی گفت: عملیات سنگ فرش در برخی از محلات روستا انجام شده است، اما در چندین محله دیگر، هیچ گونه سنگ فرشی انجام نشده است.

دیگر روستائی زیرکوه گفت: در روستای ما دو سال است که سنگ‌ها در کناره دیوار‌ها رها شده اند و هیچ کس کاری انجام نمی‌دهد.

تاکنون نیز ۵۸۵ روستا از طرح هادی بهره‌مند شده اند.

طرح هادی ۱۸۰ روستا تا پایان سال تکمیل می شود

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: با تأمین اعتبارات لازم که از محل قانون بودجه تأمین می‌شود، خواهیم توانست تا حد زیادی طرح هادی را در روستا‌ها به سرانجام برسانیم.

به گفته تنها اعتبارات امسال نسبت به پارسال ۳ برابر افزایش یافته است و تا پایان امسال خواهیم توانست عملیات طرح هادی را در ۱۸۰ روستای استان تکمیل کنیم.

شاخص اجرای طرح هادی در کشور حدود ۵۴ درصد است که این شاخص در خراسان جنوبی به ۶۳ درصد رسیده است.

 

 

کسب مدال طلای دارتر خراسان جنوبی در مسابقات المپیاد بانوان کارگر/۷

بانوی دارتر کارگر خراسان جنوبی بر سکوی نخست مسابقات دارت بانوان کارگر کشور قرار گرفت.

 رئیس هیات ورزش کارگری استان گفت:هیوا محمدی در مسابقات پنجمین المپیاد کسب مدال طلای دارتر خراسان جنوبی در مسابقات المپیاد بانوان کارگرورزشی بانوان کارگری کشور با پیروزی مقابل حریفان قهرمان شد و مدال طلای این رشته را به گردن آویخت.

ابوالفضل علیزاده بیرجندی افزود:همچنین سپیده اسکندری از استان بوشهر به مقام دوم و  سارا میرزایی (اصفهان) و رباب ابراهیمی قلم‌خانی (آذربایجان غربی) به مقام سوم مشترک رسیدند.

 

وی گفت:این رقابت‌ها به مدت دو روز در تبریز برگزار  شد که از خراسان جنوبی ۵ نفر از بانوان شهرستان طبس به نمایندگی از بانوان کارگر استان در ۴ رشته ورزشی حضور داشتند.

 

 

 

 

 

 

 

هیوا محمدی قهرمان مسابقات دارت پنجمین دوره المپیاد ورزشی بانوان کارگر کشور

 

 

 

 

«اوسین بولت» بر سکوی نخست اسب‌دوانی ایران/۷

قهرمانی اوسین بولت اسطوره تکرار نشدنی کورس اسبدوانی کشور از باشگاه سوارکاری مارال بیرجند

اوسین بولت اسطوره تکرار نشدنی کورس اسبدوانی کشور از باشگاه سوارکاری مارال بیرجند قهرمان شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، در رقابت های اسبدوانی کشور به میزبانی گنبد، بهترین اسبهای کورس ایران معروف به سلاطین سرعت کشور حضور داشتند که هر کدام عناوین قهرمانی بسیار زیادی در اسبدوانی کشور دارند و اسب اوسین بولت با مالکیت محمد ریگی از باشگاه مارال بیرجند توانست عنوان قهرمانی را به نام بیرجند ثبت کند. اسب اوسین بولت از ۱۶ استارت ۱۴ مقام اول و ۲ مقام دوم رو در کارنامه خودش دارد که این رکورد در تاریخ اسبدوانی ایران بی سابقه است.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی خبر داد:
مشارکت ۳۰۰۰ میلیارد ریالی بانک خاورمیانه ایران در پروژه راه آهن استان/۳

موافقت بانک ملی ایران با پذیرش عاملیت تسهیلات صندوق توسعه ملی در راه آهن

استاندار خراسان جنوبی از مشارکت ۳ هزار میلیارد ریالی بانک خاورمیانه ایران در پروژه راه آهن استان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: در ادامه پیگیری های صورت گرفته در راستای تأمین منابع مورد نیاز راه آهن استان، دیداری با مدیرعامل بانک خاورمیانه ایران صورت گرفت.
به گفته وی؛ این دیدار در راستای تکمیل کنسرسیوم بانکی برای راه‌آهن بیرجند – قاین –یونسی انجام شد.
وی ادامه داد: هدف از این دیدار، ترغیب بانک خاورمیانه ایران به پذیرش عاملیت تسهیلات صندوق توسعه ملی بود که خوشبختانه به نتایج مطلوبی رسید.
استاندار تصریح نمود: از مهمترین نتایج این دیدار این بود که بانک خاورمیانه ایران جهت افزایش پذیرش عاملیت به میزان حداقل ۳ هزار میلیارد ریال اعلام آمادگی کرد.
دکتر قناعت تأکید کرد: بر اساس مصوبات این جلسه مقرر شد بانک خاورمیانه ایران طی هفته آینده، این موافقت خود را به بانک رفاه که سرگروه بانکی این کنسرسیوم می باشد، اعلام نماید.

همچنین در ادامه پیگیری‌های هفتگی مبنی بر تسریع در روند اجرای پروژه راه آهن بیرجند- قاین- یونسی، استاندار با مدیرعامل بانک ملی ایران دیدار کرد.

این دیدار با هدف رایزنی با بانک ملی ایران در راستای پذیرش عاملیت تسهیلات صندوق توسعه ملی به منظور تسریع در روند تکمیل کنسرسیوم بانکی برای راه آهن بیرجند -قاین -یونسی انجام شد.

در این دیدار بانک ملی نسبت به موافقت خود برای پذیرش عاملیت اعلام آمادگی کرد.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه، مقرر شد؛ بانک ملی ایران، موضوع تکمیل مبلغ عاملیت گروه بانکی را در شورای هماهنگی بانک‌ها پیگیری و مساعدت کند.

از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه، تهاتر بدهی بانکی پیمانکاران باند‌های دوم استان بود که مقرر شد؛ بانک ملی ایران در این زمینه حداکثر همکاری و مساعدت را داشته باشد.

دیدار استاندار خراسان جنوبی با فرزین مدیرعامل بانک ملی ایران با حضورآقای اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و داعی مدیر کل راه و شهرسازی انجام شد.

مدارس فردوس به دلیل شیوع اُمیکرون تعطیل شد/۲

مدارس شهرستان فردوس به دلیل شیوع اُمیکرون تعطیل شد

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با توجه به شیوع سویه اُمیکرون، کلاس‌های حضوری دوره‌های پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه اول شهرستان فردوس تعطیل شد.

محمدعلی واقعی افزود: بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، شیوع ویروس کرونا سویه اُمیکرون در شهرستان فردوس رو به افزایش است.

وی گفت: همچنین تاکنون بیشترین میزان سویه اُمیکرون در این شهرستان مشاهده شده و این عاملی برای تعطیلی مدارس فردوس است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: بر این اساس تمامی خدمات آموزشی و تربیتی دوره‌های پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه دوره اول این شهرستان از امروز سه‌شنبه پنجم بهمن تا پایان هفته به‌صورت مجازی و در بستر شاد ارائه می‌شود.

وی گفت: برای سایر مدارس استان برنامه‌ای در این خصوص نداریم و در صورت شیوع ویروس کرونا و اوج‌گیری آن، مجدد تصمیم‌گیری خواهد شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و براساس رنگ‌بندی جدید کشور، ۲ شهرستان طبس و فردوس در وضعیت زرد (متوسط خطر) و ۹ شهرستان‌ این استان در وضعیت آبی (کم‌خطر) قرار دارند که تغییر روزانه این نقشه با توجه به میزان بیماران با نشانه‌های حاد تنفسی در شهرستان‌ها ممکن است.

شهرستان فردوس در هفته جاری از وضعیت آبی به زرد تغییر رنگ داد.

اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیرجند چهارم اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد و این استان تاکنون پنج موج بیماری کووید۱۹ را پشت سر گذاشته است.

 

 

 

 

کود شیمیایی به اندازه کافی در خراسان جنوبی موجود است

کود شیمیایی به اندازه کافی در خراسان جنوبی موجود است

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: به دنبال بارندگی مناسب سال زراعی جاری در استان نهاده‌های کشاورزی از جمله کودهای شیمیایی به میزان مورد نیاز تهیه و تامین شده است.

مهدی نوفرستی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کودهای شیمیایی (ازته، فسفاته و پتاسه) مورد نیاز بخش کشاورزی از طریق کارگزاری‌ها بین کشاورزان متقاضی استان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه کشاورزان نگرانی بابت تهیه و تامین انواع کودهای شیمیایی نداشته باشند گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ هزار و ۸۰۰ تن کود اوره به خراسان جنوبی اختصاص یافته و ۱۰ هزار و ۵۶۸ تن بین کشاورزان توزیع شده است.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین از میزان ۲ هزار و ۱۸۰ تن کود فسفاته تا این لحظه هزار و ۳۱۵ تن توزیع شده است.

وی سهمیه کود پتاسه اختصاص یافته به این استان را هزار و ۹۶۰ تن اعلام کرد و گفت: از این میزان تاکنون ۶۱۲ تن از طریق کارگزاری‌ها بین کشاورزان توزیع شده است.

نوفرستی درخصوص کیفیت کودهای شیمیایی تدارک شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: فرایند تامین، توزیع و مصرف کودهای تدارک شده توسط دولت در چارچوب «سامانه کنترل کیفی» با نظارت کامل صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این کودهایی شیمیایی از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار هستند و چنانچه کودی دارای کیفیت نامناسب باشد به‌طور سیستماتیک شناسایی و از چرخه توزیع خارج می‌شود.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خراسان جنوبی افزود: بومی کردن تولید بخشی از کودهای فسفاته در کشور در دستور کار قرار دارد و وابستگی کشور به واردات کودهای ابلاغی به کمتر از ۱۵ درصد رسیده است.

وی بر مصرف متعادل کودهای شیمیایی تاکید کرد و از کشاورزان خواست به منظور افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی، کاهش تنش‌های محیطی اعم از سرما، یخبندان و خشکسالی همچنین مقاومت به آفات و بیماری‌ها و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی در مصرف متعادل کودهای پایه دقت لازم را داشته باشند.

 

 

 

 

شایعات و اعتبارات؛ موانع انتقال صنوف آلاینده

شایعات و اعتبارات؛ موانع انتقال صنوف آلاینده

بیرجند – ایرنا – انتقال صنوف آلاینده از مرکز شهر یکی از طرح‌های زیربنایی در بیرجند است که بعد از ۱۴ سال هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده و براساس آنچه در میزگرد ایرنا مطرح شد شایعات متعدد و میزان اعتبارات دستگاه‌های خدمات‌رسان از موانع اجرای کامل این طرح است.

به گزارش ایرنا مشاغل مزاحم و صنوف آلاینده گروه‌های شغلی هستند که با تولید آلودگی صوتی، سد معبر و دیگر مزاحمت‌ها باعث ایجاد رنجش در بین شهروندان می‌شوند لذا انتقال این واحدهای صنفی به مکان مناسب و ایجاد محیطی آرام برای شهروندان از وظایف مدیران شهری است.

در بیرجند مانند بسیاری از شهرهای کشور مشاغل مزاحم به‌ویژه در خیابان عدل به معضل اساسی از نظر آرامش ساکنان، ترافیک، بهداشت محیط و سایر موارد تبدیل شده و انتقال صنوف آلاینده به خارج از محدوده شهری نیز روند بسیار کندی داشته است.

این روند، انتقاد رییس کل دادگستری خراسان جنوبی را هم در پی داشت و حجت الاسلام ابراهیم حمیدی شهریور پارسال در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان گفت: صنوف آلاینده در شهر بیرجند چهره نازیبایی ایجاد کرده است و این مساله باید با همکاری شهرداری  و ادارات مرتبط هرچه زودتر حل شود.

وی با بیان اینکه برای انتقال صنوف آلاینده باید به دنبال ابزار تشویقی باشیم افزود: دستگاه‌ها همیاری کنند تا این موضوع هرچه سریعتر ساماندهی شود و آرامش روانی به جامعه برگردد.

تاریخچه طرح انتقال صنوف آلاینده بیرجند به سال ۸۷ برمی‌گردد اما مصوبه آن در سال ۹۰ اخذ شد و هنوز خبری از انتقال کامل این صنوف به خارج از شهر و محل زندگی مردم نیست.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی هم بتازگی گفته است که عزم جدی برای ساماندهی صنوف آلاینده مرکز استان داریم و با ارائه سیاست‌های تشویقی دنبال می‌شود.

به گفته علیرضا عباس‌زاده هزینه‌های آماده‌سازی و قیمت واگذاری زمین برای صاحبان صنوف آلاینده موضوع و دغدغه مهمی است که تلاش می‌شود با اقدامات لازم تا حدی این دغدغه مردم رفع شود.

اما ساخت و ساز قطعات واگذار شده در این منطقه رونق چندانی ندارد و به گفته صاحبان این زمین‌ها گرانی مصالح ساختمانی، کامل نشدن زیرساخت‌های لازم برای استقرار، هزینه بالای آماده‌سازی منطقه و تامین نبودن زیرساخت برق در برخی از نقاط سایت جزو مهم‌ترین این مشکلات ذکر شده است.

از طرفی دست‌اندرکاران اجرای طرح معتقد هستند که زمان‌بر شدن اجرا باعث گران شدن مصالح و شایعه‌پراکنی‌هایی شده که رغبت ساخت و ساز را در بین اعضا کم کرده است.

با تکمیل طرح سایت صنوف کارگاهی قرار است ۲ هزار و ۶۰۰ واحد آلاینده در هشت گروه صنفی از سطح شهر بیرجند جمع‌آوری ‌و در مکان جدید مستقر شوند.

برای بررسی بیشتر این موضوع میزگردی با حضور فرماندار بیرجند، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی، مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند و مسوولان و کارشناسانی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در ایرنا برگزار شد.

دامن زدن به شایعات و ترس صنوف از انتقال به خارج شهر

ابتدا مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند در این میزگرد با اشاره به وجود هشت اتحادیه صنوف آلاینده در شهر گفت: هزار و ۶۳۵ قطعه زمین برای واحدهای کارگاهی در سایت صنوف آلاینده واگذار می‌شود که ۱۶۴ قطعه از آن واحد تجاری است.

محمدحسین دلیر با بیان اینکه ۱۰ قطعه از این سایت به واحدهای اداری، مذهبی، آتش‌نشانی، درمانگاه، اورژانس، بانک و اتحادیه‌های صنفی تعلق می‌گیرد افزود: برخی از قطعات این سایت به دلیل تداخل مالکیت بین شهرداری و راه و شهرسازی هنوز واگذار نشده که از مشکلات پیش رو است و نیاز به بررسی دارد.

محمدحسین دلیر مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند

وی اظهار داشت: کل طرح صنوف آلاینده ۲ هزار و ۸۰ قطعه بوده که ۲۷۶ قطعه متعلق به مالکان از طریق ۳۰ درصد توافق بین راه و شهرسازی است و افراد می‌توانند اجاره دهند لذا در اختیار اتحادیه قرار ندارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند گفت: توافق اولیه ساخت سایت صنوف آلاینده در سال ۸۷ بین اداره مسکن و شهرسازی وقت و شهرداری صورت گرفت که آن زمان حدود ۵۳ هکتار بود و سپس در سال ۹۰ مصوبه شورای مدیریت و برنامه‌ریزی را گرفت و در سال ۹۳ شرکت تعاونی اتحادیه صنوف آلاینده تاسیس شد.

وی افزود: پس از این مراحل بررسی‌های شرکت تعاونی نشان داد که ۵۳ هکتار واگذار شده جوابگوی شهر نیست لذا اگر ۹۰ درصد اراضی مورد نیاز تامین نشود انتقال عملا انجام نخواهد شد، بر همین اساس الحاقیاتی صورت گرفت و سال ۹۶ طرح کامل شد تا اینکه توانست مصوبه کارگروه و شورای مدیریت و برنامه‌ریزی را توانست بگیرد.

دلیر گفت: البته در سال ۹۴ دستگاه‌های اجرایی همکاری کردند لذا آماده‌سازی سایت شروع شد ولی سه هکتار در سال ۹۶ و سال ۹۷ نیز ۴۲ هکتار به شرکت تعاونی تحویل شد.

او با یادآوری اینکه در مجموع مساحت فعلی سایت ۸۷ هکتار است گفت: از این میزان ۱۷ هکتار متعلق به مالکان است که راه و شهرسازی روال قانونی را طی نکرده و سه هکتار با زمین دولت تداخل دارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند همین مساله را از دلایل توقف کار در زمینه آماده‌سازی و واگذاری زمین عنوان کرد و افزود: با توجه اینکه مصوبه کارگروه است که به هیچ وجه عملیات تعطیل نشود لذا کار را ادامه دادیم و توافقی هم با مالکان صورت گرفت اما هنوز سه هکتار تداخل با اراضی دولتی وجود دارد که انتظار می‌رود راه و شهرسازی هرچه سریعتر آن را تعیین تکلیف کند.

وی با بیان اینکه ۱۴ هکتار از این سایت ۲ ماه پیش تحویل شد گفت: علاوه بر این مشکلاتی که تاکنون در تحویل زمین داشته‌ایم برخی نگرانی‌ها از سوی اعضا نیز وجود دارد که تصور کردند زمین را دولت رایگان می‌بخشد در صورتی که چنین مساله‌ای اصلا وجود نداشته است.

منبع شایعات کجاست؟

دلیر ادامه داد: به نظر می‌رسد برخی که منافع‌شان از انتقال صنوف آلاینده به خطر می‌افتد، تلاش دارند به شایعات دامن بزنند لذا شاهد کند بودن روند انتقال هستیم.

آن طور که از صحبت این مسئول صنفی بر می‌آید وجود رقابت پنهان بین برخی از صنوف به لحاظ چیدمانی که در سایت صنوف آلاینده پیش‌بینی شده عامل شایعه‌سازی‌ها بوده و بر روند انتقال هم اثر گذاشته است!

وی در ادامه این میزگرد با بیان اینکه واگذاری زمین در سایت صنوف آلاینده اجاره به شرط تملیک است گفت: تاکنون هزار و ۲۵۰ نفر به شهرداری معرفی شده‌اند که برای ۸۵۰ واحد پروانه صادر شده، ۱۲ واحد ساخت و ساز را تکمیل کرده و از یک سال پیش مستقر شده‌اند.

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند درباره مشوق و تسهیلات برای اعضای تعاونی اظهار داشت: طبق توافقی که با بانک مهر صورت گرفته، وام پنج درصد و معادل ۲ برابر آورده هر شخص پرداخت می‌شود و وامی هم به‌صورت چهار درصد برای بدهی اعضا به منظور آماده‌سازی در نظر گرفته شده است.

وی مهمترین مسایل و مشکلات پیش روی این طرح را نبود جاده دسترسی، تداخل مالکیت زمین‌ها و مشکلاتی در تامین برق ذکر کرد و افزود: طولانی شدن روند واگذاری‌ها و تاثیرگذاری تورم بر روند ساخت باعث بهانه‌تراشی‌های زیادی از سوی صنوف شده که انتظار می‌رود درخصوص تسهیلات بیشتر توجه شود.

برق متناسب با نیاز صنوف تامین می‌شود

اگرچه نبود برق فشار ضعیف یکی از مشکلات صنوف آلاینده برای انتقال به سایت جدید عنوان شد اما مدیرعامل شرکت توزیع نیروق برق خراسان جنوبی در این میزگرد با این توضیح که نیاز عمده صنوف آلاینده برق فشار ضعیف نیست گفت: تاکنون هر تفاضا از سوی این سایت برای برق را پاسخ داده‌ایم.

مهدی دادگر اظهار داشت: شروع موافقت‌نامه تامین برق سایت صنوف آلاینده از سال ۹۶ بوده و تاکنون بخش عمده شبکه‌ها اجرا شده است.

وی گفت: تاکنون ۶ هزار و ۳۰۰ متر شبکه فشار متوسط در سایت صنوف آلاینده اجرا شده که امسال هم متناسب با برنامه و اعتبار موجود کار را ادامه می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروق برق خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه فشار متوسط و ضعیف یک مفهوم فنی بوده و واگذاری امتیاز بسته به میزان برق مورد نیاز صنوف است افزود: برق مورد نیاز برخی صنوف که نیاز کمتری دارند را از فشار ضعیف تامین می‌کنیم اما عمده متقاضیان این سایت الزاما باید زیر پست توزیع برق باشند چون جریان‌کشی زیادی از شبکه دارند.

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد بحث‌هایی که درخصوص فشار ضعیف یا متوسط بین صنوف رد و بدل می‌شود همان موضوع انتفاع باشد که عده‌ای تلاش دارند در روند انتقال صنوف از این طریق اختلال ایجاد کنند.

دادگر با یادآوری این نکته که برق‌رسانی به سایت صنوف آلاینده با این حجم و گستردگی اعتبارات زیادی را می‌طلبد گفت: با این وجود، تلاش کرده‌ایم هر متقاضی تامین برق را به نحوه مطلوب پاسخگو باشیم.

وی گفت: به‌رغم نوسان قیمت و اعتبارات اسنادی اما با پشتیبانی فرمانداری از سال‌های قبل اعتبارات مورد نیاز هر سال به پروژه برق‌رسانی این سایت تزریق شده است.

فازبندی برق‌رسانی به خاطر اعتبارات قطره‌چکانی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروق برق خراسان جنوبی با اشاره به اجرای هفت دستگاه پست برق در سایت صنوف آلاینده افزود: امسال هم برق‌رسانی به این سایت سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون اعتبار مصوب دارد که تاکنون ۲ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان تخصیص در نظر گرفته شده که باز هم از جنس اسناد سه ساله است، با این وجود مبلغ تخصیص یافته در راستای پیشرفت ساخت و سازهای سایت برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه حداقل ۶۰ دستگاه پست برای برق‌رسانی به این سایت مورد نیاز است گفت: برای توسعه شبکه هم ۲۰ کیلومتر دیگر نیاز داریم ضمن اینکه به تناسب پیشرفت ساخت و ساز درخواست متقاضیان ثبت و پاسخ داده می‌شود و براساس آخرین گزارشی که مدیریت برق شهرستان بیرجند ارایه کرده حدود هشت مورد تقاضا ثبت است که در برنامه امسال پاسخ داده خواهد شد.

دادگر این مطلب را که به خاطر نبود شبکه برق فشار ضعیف ساخت و ساز انجام نشود، منطقی ندانست و افزود: با توجه به اعتبارات موجود، شرکت توزیع نیروی برق ساخت و سازها را رصد کرده لذا شبکه را به عنوان تاسیسات متوجه آن ساخت و ساز می‌کنیم.

وی گفت: در صورتی که پیش از ساخت و ساز، شبکه احداث شود ممکن است به دلیل سرقت تجهیزات دچار خسارت و ضربه شویم لذا ورود زودهنگام به سایت چنین گرفتاری‌هایی را برای شرکت برق دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان اینکه با اعتبارات تخصیص یافته ترانس‌ها خریداری و به انبار منتقل شده که از سرقت در امان بماند گفت: در صورتی که ترانس به سایت منتقل شود اما واحد صنفی وجود خارجی نداشته باشد ممکن است به سرقت برود و با وضعیت اعتباری محدود خرید مجدد با مشکل روبه‌رو شود.

وی افزود: امسال ۲ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان تخصیص برای برق‌رسانی سایت متوجه واحدهایی خواهد شد که تاکنون تقاضای خود را ثبت کرده‌اند و کل اعتباری که برای برق‌رسانی به سایت صنوف آلاینده نیاز است حدود ۳۴ میلیارد تومان بوده که معادل کل اعتبارات شرکت توزیع نیروی برق استان است.

دادگر گفت: از همین رو در تامین برق ناچار به فازبندی هستیم تا بتوانیم این اعتبار را براساس تقاضا و نیاز تامین کنیم و پیشرفت واحدهای صنفی نیز در تامین اعتبار اثر مستقیم دارد همچنین تامین برق واحدهای مستقر شده اولویت نخست شرکت توزیع نیروی برق است و هشت دستگاه پست هم تا پایان امسال به سایت اضافه می‌شود که قطعا تقاضاهای موجود را پاسخگو خواهد بود.

وی با رد این ادعای برخی صنوف که اگر برق فشار ضعیف نباشد، نمی‌توانیم کار کنیم گفت: اگر در شهر هم مشاهده کنید اغلب این صنوف از جمله جوشکاران مستقیم از ترانس، برق دریافت می‌کنند لذا همین شرایط در سایت هم فراهم خواهد شد و اگر بخواهیم فشار ضعیف برای سایت صنوف آلاینده اجرا کنیم قطعا روشنایی مد نظر است که اولویت دوم خواهد بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی تصریح کرد: تامین اعتبار برق مورد نیاز این سایت قطعا از عهده اعتبارات شهرستانی خارج بوده و باید با کمک اعتبارات استانی حل شود لذا با آهنگ فعلی تخصیص‌ها، این موضوع زمان‌بر است و انتظار می‌رود در تخصیص‌ها و افزایش اعتبار مصوب، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز همکاری داشته باشد.

موضوعی که فرماندار بیرجند هم در این میزگرد از زوایه دیگر به آن اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌ها اعتبارات شهرستانی تکافوی پروژه‌ها را ندارد لذا انتظار می‌رود از اعتبارات استانی به پروژه‌های نیمه‌تمام کمک شود.

علی ناصری افزود: پروژه سایت صنوف آلاینده به لحاظ اهمیت و زمان‌بر شدن در اولویت پروژه‌هاست لذا فعلا پروژه مصوب دیگری را شروع نمی‌کنیم تا این پروژه به سرانجام برسد.

وی با اشاره به مشکل تامین اعتبار برق‌رسانی در سایت صنوف آلاینده پیشنهاد داد که شرکت توزیع برق از محل معرفی متقاضیان و خریداری انشعاب یا درآمدهای داخلی که توجیه دارد، کمک کند در غیر این صورت با توجه به حجم اعتبارات مورد نیاز که ۲۶ میلیارد تومان نقد برآورد شده است باید از منابع استانی و ملی کمک گرفت.

فرماندار بیرجند با تاکید مجدد بر اینکه تامین چنین اعتباری از عهده اعتبارات شهرستان خارج است گفت: کل اعتبارات شهرستان بیرجند از همه منابع و ردیف‌ها امسال ۸۴ میلیارد تومان بوده لذا نمی‌توان انتظار داشت که ۲۶ میلیارد تومان اعتبار برق‌رسانی یک پروژه از اعتبارات شهرستانی تامین شود.

وی با ابراز امیدواری به بازدید استاندار خراسان جنوبی از این پروژه افزود: پیشنهاد می‌شود با استفاده از اعتبارات استانی یا اعتبارات سفر رییس جمهور به این پروژه مهم و زیربنایی در مرکز استان کمک شود.

ناصری راه دسترسی به سایت صنوف آلاینده را از دیگر مواردی عنوان کرد که نیاز است شهرداری بیرجند برای آن برنامه‌ریزی لازم داشته باشد و افزود: تعیین تکلیف اراضی مورد نیاز سایت از سوی راه و شهرسازی باید انجام شود و در صدور پروانه هم سرعت بیشتری را شاهد باشیم.

تخفیفات شهرداری فرصتی برای شروع ساخت و ساز

فرماندار بیرجند با اشاره به مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر بیرجند مبنی بر تخفیفات صدور پروانه ویژه سایت صنوف آلاینده گفت: توصیه می‌شود به خاطر وجود مشکلاتی در زمینه افزایش قیمت، هرچه سریعتر اعضا ساخت و ساز را شروع کنند.

وی ادامه داد: وقتی ساخت و ساز در شهرک صنوف آلاینده افزایش یابد قطعا اهمیت موضوع هم بیشتر خواهد شد لذا از مراجع استانی بیشتر می‌توان کمک درخواست کرد یا حتی با کمک استاندار شاید بتوانیم از وزارتخانه‌های مربوطه هم کمک بگیریم.

ناصری با تاکید بر اینکه صنوف آلاینده یک معضل بزرگ شهری است و می‌تواند جزو اولویت‌ها باشد گفت: در چهار سالی که از مصوبه این طرح می‌گذرد، فقط از اعتبارات شهرستانی استفاده کرده‌ایم.

وی افزود: از سال ۹۶ که طرح عملا شروع شد تا الان سرجمع چهار میلیارد و ۶۴ میلیون تومان اعتبار برای آبرسانی تخصیص پیدا کرده ولی هنوز حدود پنج میلیارد تومان دیگر برای تکمیل شبکه آبرسانی نیاز است.

فرماندار بیرجند با اشاره به اعتبارات هزینه شده برای برق‌رسانی سایت صنوف آلاینده گفت: از ابتدا تاکنون نزدیک به هفت میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده در صورتی که سال ۹۵ برآورد انجام شده برای برق‌رسانی کل سایت حدود ۶ میلیارد تومان بوده و با افزایش قیمت در سال‌های اخیر اگر اعتبارات نقدی باشد الان ۲۶ میلیارد تومان نیاز است.

وی مجموع اعتبارات شهرستانی هزینه شده برای شبکه آب و برق را ۱۱ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: هزینه‌هایی نیز برای آماده‌سازی سایت توسط شرکت تعاونی انجام شده که از اعضا جمع‌آوری کرده‌اند اما راه و شهرسازی باید سهم خود را درخصوص آماده‌سازی پرداخت کند.

ناصری با این توضیح که اداره راه و شهرسازی به نمایندگی از دولت برخی از زمین‌ها را واگذار می‌کند که هزینه آماده‌سازی آن را هم باید متعهد باشد گفت: تاکنون این صنوف هزینه‌های آماده‌سازی را پرداخت کرده‌اند لذا باید برآوردی انجام و حق دولت پرداخت شود تا شرکت تعاونی با این هزینه بتواند کار را ادامه دهد.

وی گفت: اگر راه و شهرسازی نمی‌تواند به‌صورت ریالی این هزینه را پرداخت کند باید در مورد کاربری‌های تجاری که مازاد دیده شده، برآورد و تحویل شرکت تعاونی شود تا از محل فروش آن بتوان هزینه آماده‌سازی را دریافت کند.

فرماندار بیرجند اظهار داشت: در واقع برای آماده‌سازی داخل بافت در یک مدل آزمایشگاهی باید زمین را آماده‌سازی و تسطیح، خدمات زیربنایی اجرا و بعد به متقاضیان واگذار می‌کردیم تا ساخت و ساز را شروع کنند اما چون این اتفاق در عمل نمی‌افتاد و در همین شرایط ۱۴ سال تاکنون اجرای طرح به طول انجامیده، ناچار به آماده‌سازی با هزینه اعضای اتحادیه بودیم.

باز هم موضوع زمین در بیرجند 

وی درباره دلایلی که سبب طولانی شدن طرح شده است گفت: وجود معارض در بحث زمین‌ها و طی کردن روند حقوقی این روند را طولانی کرده است البته زمین‌های شهرداری با مساعدت شورای شهر قبلی و فعلی تعیین تکلیف شده که از طولانی شدن روند ساخت و ساز جلوگیری کرد.

ناصری با ابراز امیدواری از اینکه سه هکتار راه و شهرسازی هم با فوریت تعیین تکلیف شود ادامه داد: با این اقدام زمین‌ها به‌صورت کامل تحویل صنوف خواهد شد و می‌توانند با دریافت معرفی‌نامه دنبال پروانه ساخت باشند.

وی با اذعان به اینکه در چهار سال گذشته روند تامین زیرساخت‌ها کند بوده است گفت: از این پس باید تامین زیرساخت‌ها سرعت بگیرد تا زودتر واحدها آماده و انتقال انجام شود همچنین توافق با مالکانی که اراضی آنان در جاده دسترسی واقع شده، اقدام مهم دیگری است که شهرداری باید پیگیری کند.

فرماندار بیرجند یکی دیگر از مشکلات موجود در مسیر اجرای طرح انتقال صنوف آلاینده را شایعاتی دانست که توسط افرادی خاص به خاطر در خطر بودن منافع شخصی بین اعضای تعاونی پخش می‌کنند و افزود: اعضا باید آخرین اطلاعات و اخبار مربوط به طرح را از اتاق اصناف یا فرمانداری بگیرند تا اطلاعات غیرصحیح مشکل‌ساز نشود.

وی کمک تسهیلاتی به اعضای تعاونی برای تسریع در روند ساخت را از اقداماتی عنوان کرد که فرصت آن با یک طرح ابلاغی به استان در سال جاری پیش آمده بود اما به خاطر اطلاع‌رسانی نادرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دست رفت.

ناصری با ابراز امیدواری به اینکه چنین شرایطی برای سال آینده نیز فراهم شود گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین صندوق کارآفرینی امید و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد شد که به برخی طرح‌ها تسهیلات ارزان‌قیمت با نرخ بهره کم واگذار شود.

وی افزود: تسهیلات در استان تقسیم شد بدون اینکه به شهرستان‌ها اطلاعی داده شود و اعتراض هم کردیم که به نتیجه نرسید.

فرماندار بیرجند بیان کرد: در قالب این تفاهم‌نامه برخی افراد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان معرفی شده بودند و می‌توانستیم برای تسریع در ساخت واحدهای صنوف آلاینده هر متقاضی را حداقل برای ۵۰ میلیون تومان معرفی کنیم از همین رو دیده شده برخی سیاست‌های جزیره‌ای در ادارات کل استان ضربه می‌زند لذا توقع داریم در سال آینده اگر چنین فرصتی پیش آمد حتما ادارات کل به فرمانداری‌ها منعکس و هماهنگی کنند.

وی با اشاره به اینکه همواره صنوف آلاینده تقاضای وام کم‌بهره دارند گفت: انتظار داریم از هر منبعی که امکانپذیر بود اجرای این طرح در زمینه تسهیلات دیده شود تا بتوان به آن سرعت داد.

واگذاری سه هکتار زمین منوط به انتقال سند

موضوع زمین که مطرح شد، کارشناس اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: برای واگذاری زمین صنوف آلاینده در۲ قراردادی که راه و شهرسازی سال‌های ۹۷ و ۹۸ داشته، در مجموع ۴۵ هکتار تحویل داده است.

علی قربانی‌راد درخصوص واگذاری سه هکتار زمین مورد نیاز سایت اظهار داشت: توافقات اولیه انجام شده و تا زمانی که سند به نام راه و شهرسازی صادر نشود، نمی‌توان واگذاری را انجام داد.

وی درباره هزینه‌های آماده‌سازی با استناد به قراردادی که بین راه و شهرسازی و شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده منعقد شده است افزود: طبق این قرارداد آماده‌سازی زمین برعهده خریدار است.

اما فرماندار بیرجند با اشاره به مصوبه سال ۸۸ هیات وزیران درخصوص وظیفه‌بندی دستگاه‌های اجرایی برای انتقال صنوف آلاینده گفت: برای شهرک‌های صنفی همچون شهرک‌های صنعتی باید دولت زیرساخت‌ها را آماده و بعد تحویل دهد لذا راه و شهرسازی به عنوان یک دستگاه دولتی باید سهم خود را در آماده‌سازی پرداخت کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار بیرجند هم با این توضیح که معمولا آماده‌سازی برعهده مالک زمین است اضافه کرد: براساس قراردادی که بین راه و شهرسازی و شرکت تعاونی صنوف آلاینده منعقد شده باید هر کدام از طرفین سهم خود را در زمینه آماده‌سازی پرداخت کنند اما چگونگی این پرداخت نیاز به توافقی دارد.

سید مهدی رونقی گفت: پرداخت ریالی یا واگذاری زمین شیوه‌هایی است که باید بررسی شود و به توافق برسند تا از این طریق آنچه را از سهم راه و شهرسازی درخصوص آماده‌سازی تعیین شده است، پرداخت کنند.

به گفته وی عمده مشکلات و چالش‌های سایت صنوف آلاینده که از سال‌های قبل بوده، تقریبا حل شده است و جز همین مساله آماده‌سازی موضوع مهمی دیگری به عنوان مانع وجود ندارد.

کارشناس بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی هم با اشاره به اعتبارات تخصیص یافته به پروژه آب و برق در سایت صنوف آلاینده بیرجند گفت: در زمینه تامین برق شهرک از زمان سال شروع پروژه (۱۳۹۶) تا سال گذشته در مجموع مبلغ سه میلیارد و ۸۵ میلیون تومان اختصاص یافته و در سال ۱۴۰۰ هم سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان برای این پروژه با تخصیص سه میلیارد تومان ابلاغ شده است.

مسعود تقوی افزود: در زمینه زیرساخت آب از سال شروع پروژه تاکنون ۲ میلیارد و ۵۶۴ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته و در سال جاری ۱.۵ میلیارد تومان با تخصیص ۵۰۰ میلیون تومان ابلاغ شده است.

وی گفت: امسال و سال‌های آینده نیز تلاش می‌شود درخصوص اعتبار و تخصیص‌ها زیرساخت‌های آب و برق صنوف آلاینده بیرجند مساعدت‌های لازم انجام شود.

۵۰ درصد تخفیف شهرداری برای صدور پروانه، خبری بود که سرپرست اداره املاک شهرداری بیرجند در این میزگرد عنوان کرد و گفت: برابر مصوبه شورای اسلامی شهر بیرجند ۵۰ درصد هزینه‌های صدور پروانه برای سایت صنوف آلاینده از سوی شهرداری تخفیف در نظر گرفته شده است.

آذر اکرم‌زاده درباره راه دسترسی چون از حیطه اختیارش خارج بود، نتوانست توضیحی ارایه دهد و نیاز است در گفت و گویی جداگانه با شهردار یا معاون عمرانی وی این موضوع نیز پیگیری شود.

وی درخصوص مباحث حقوقی اراضی شهرداری اظهار داشت: مالکیت شهرداری در سایت صنوف آلاینده برای ۲ قطعه زمین است که سند مالکیت سه هتکار تیر امسال اخذ و اعلام شد افراد واجد شرایط معرفی تا تنظیم قرارداد انجام شود.

سرپرست اداره املاک شهرداری بیرجند گفت: تا الان ۳۶ نفر از سوی شرکت تعاونی معرفی شده‌اند که شهرداری ۲۵ قرارداد اجاره تنظیم کرده، برای قطعه زمین دوم هم هفته گذشته سند گرفته شد و در مرحله کارشناسی برای انعقاد قرارداد اجاره است.

انتقاد فرماندار از حضور نیافتن برخی مدیران در میزگرد

در نهایت آنچه باعث شد پایان این میزگرد با تعدادی سوال بدون پاسخ بماند، حضور نیافتن مدیران ارشد برخی دستگاه‌ها بود که فرماندار هم در این نشست بر وجود این ضعف در پاسخگویی به رسانه‌ها و مردم مهر تایید گذاشت.

ناصری ضمن قدردانی از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) برای برگزاری این میزگرد تخصصی گفت: قطعا بررسی موضوعاتی در این سطح اهمیت، با چند دقیقه گفت و گو حل نمی‌شود لذا نیاز به برگزاری چنین میزگردهایی برای بررسی بیشتر و بهتر مشکلات طرح صنوف آلاینده احساس می‌شود اما انتظار می‌رفت که خود مدیران و روسای سازمان‌ها در میزگرد شرکت کنند.

وی با اشاره به نشستی که اخیرا استاندار خراسان جنوبی با مدیران رسانه‌های استان داشته است افزود: استاندار هم در این دیدار حجت را بر مدیران تمام کرده و تاکید داشته که رسانه‌ها باید موضوعات استان را مطالبه کنند و مدیران موظف به پاسخگویی هستند.

فرماندار بیرجند اظهار داشت: لازم است اگر کوتاهی هم صورت گرفته، شجاعانه مطرح شود و اگر تعلل‌های اداری نبود چه بسا که الان شاهد گذشت ۱۴ سال از شروع این طرح نبودیم.

وی با تاکید بر اینکه برخی تعلل‌ها باعث ضربه به استان می‌شود گفت: بعضی از استان‌ها چنین طرح‌هایی را در مدت چهار سال جمع کرده‌اند اما جای سوال است که چرا در خراسان جنوبی آن هم مرکز استان این گونه زمان‌بر شده است.

ناصری با اشاره به برگزاری جلسات مکرر برای ساماندهی صنوف آلاینده افزود: معمولا خروجی این جلسات خوب است اما طولانی شدن روند اجرای مصوبات باعث ایجاد مشکل می‌شود و کیفیت کار را زیر سوال می‌برد.

وی با بیان اینکه اغلب محلات قدیمی شهر در محاصره صنوف آلاینده و مزاحم است تصریح کرد: ایراد از جایی است که مسوولان شهری، فضای مناسبی برای این صنوف در نظر نگرفتند از این رو شاهد ایجاد راسته‌های صنوف مزاحم آن هم در خیابان‌های پرتردد شهر هستیم.

فرماندار بیرجند گفت: وضعیت صنوف مزاحم در شهر بیرجند طوری شده که در برخی ساعات روز نه عابران آسایش دارند و نه ساکنان؛ لذا نیاز است هرچه زودتر موضوع انتقال صنوف آلاینده در شهر تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: دهه فجر سال ۹۶ که فاز اول واگذاری افتتاح شد مدیران در همان محل سایت قول دادند که در نهایت طی یک سال و نیم فاز اول تکمیل تا صنوف مستقر شود.

ناصری گفت: البته از ابتدای سال ۹۹ عملا زمینه برای صدور پروانه فراهم بوده اما هنوز تامین زیرساخت‌ها و فعالیت صنوف به‌خوبی پیش نرفته که انتظار می‌رود در کنار مساعدت دستگاه‌های اجرایی، متقاضیان هم برای ساخت و ساز در مدت زمان معقول اقدام کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: حداقل تا یک سال آینده مسایل کلی سایت رفع شود و صنوف بتوانند مستقر شوند تا شاهد مشکلات فعلی نباشیم.

رضایت‌مندی مردم، تمرکز خدمات و زیباسازی در مبلمان شهری از مزیت‌های مهم راه‌اندازی سایت صنوف آلاینده است که فرماندار بیرجند به آنها اشاره کرد و افزود: قطعا تجمع خدمات در یک محدوده برای مردم هم بهتر خواهد بود و دسترسی راحت‌تری خواهند داشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*