اخبار خراسان جنوبی/ پخش فیلم “صدا کن مرا” نوروز ۱۴۰۱ از شبکه‌های سراسری

‍ افتخاری دیگر برای ورزش خراسان جنوبی

 مرشد خراسان جنوبی سردم زرین کشور را از آن خود کرد

محمدرضا حسن پور مرشد با اخلاق خراسان جنوبی سردم زرین دهمین جشنواره مرشدان برتر ایران زمین را از آن خود کرد

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این مراسم با حضور وزیر ورزش و جوانان ، برگزیدگان مرحله نهایی دهمین جشنواره مرشدان برتر ایران زمین معرفی شدند.

در این آیین که در تالار اندیشه حوزه هنری واقع در تهران برگزار شد محسن بحریان (فارس) و محمدرضا حسن پور (خراسان جنوبی) توانستند سردم های زرین این دوره از جشنواره را از آن خود کنند.

برداشت کما به اندازه مصرف خانوار مجاز است/۲

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: برداشت کما تنها به اندازه مصرف خانوار مجاز است و برداشت به منظور بهره وری اقتصادی ممنوع است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان نصرآبادی گفت: همه ساله از نیمه اسفند ماه برداشت گیاه کما در خراسان جنوبی آغاز می‌شود.

او گفت: امسال نیز مانند سال‌های گذشته برداشت کما در حد مصرف خانوار انجام خواهد شد، اما با متخلفینی که به منظور بهره اقتصادی، این گیاه را برداشت کنند برخورد خواهد شد.

نصرآبادی گفت: فرسایش خاک، تخریب مرتع و حفظ نشدن پوشش گیاهی از جمله دلایلی است که نمی‌توان به خاطر آن‌ها کما را به طور عمده برداشت کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: پارسال به دلیل خشکسالی کما نداشته ایم، اما امسال به دلیل بارندگی ها، گیاه کما به عمل می‌آید.

۲۲۰ هزار هکتار از مراتع خراسان جنوبی گیاهان دارویی دارند.

 

 

 

 

گلایه اهالی «واشان» از فروش مدرسه روستا/۲-۷

گلایه اهالی «واشان» از فروش مدرسه روستا

فروش ساختمان آموزشگاه روستای واشان بیرجند مورد گلایه اهالی این روستا قرار گرفت که آموزش و پرورش خراسان جنوبی قول برای منتفی شدن مزایده آن را به مردم داد.به گزارش مهر به دنبال انتشار آگهی مربوط به مزایده ساختمان آموزشگاه روستای واشان بیرجند اهالی این روستا نسبت به این موضوع گلایه مند شده و خواستار لغو این مزایده از سوی مسئولان استانداری و آموزش و پرورش خراسان جنوبی شدند.

محمد هادی ذاکری دهیار روستای واشان در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار کرد: روز شنبه ۲۳ بهمن ماه به مسئول حقوقی آموزش و پرورش مراجعه و خواستار لغو این مزایده شدیم که وی در پاسخ به ما گفت: «بر اساس تکلیفی که اقتصاد و دارایی بر عهده ما گذاشته است ما موظف به انتشار آگهی مزایده مربوط به فروش ساختمان آموزشگاه روستای واشان در سامانه و نه در مطبوعات شدیم و لغو این مزایده را باید از طریق استانداری و اقتصاد و دارایی پیگیری کنید».

مهاجرت و ترک تحصیل اجباری

روحانی این روستا هم با بیان اینکه در واشان حدود ۱۲۵ خانوار با حدود ۵۵۰ نفر سکونت دارند، اظهار کرد: به دلیل اینکه تعداد دانش آموزان آموزشگاه متوسطه اول این روستا ۲۶ دانش‌آموز بود و از نرم مورد نظر آموزش و پرورش سه یا چهار نفر کمتر بود از سال ۹۶ تعطیل شد.

به گفته حجت الاسلام ابراهیم عباسی با وجود پیگیری‌های بسیار از سوی اهالی روستا همچنان این آموزشگاه تعطیل می‌باشد لذا تعدادی از اهالی روستا که وضع مالی مناسبی داشتند برای ادامه تحصیل فرزندان خود به شهر بیرجند مهاجرت کردند و دانش آموزان دختر تعدادی از خانواده‌های که وضعیت مالی مناسبی نداشتند، مجبور به ترک تحصیل شدند.

وی اضافه کرد: بعضی از دانش آموزان پسر این روستا در مدرسه متوسطه اول گازار و دختران در مدرسه دخترانه مهمویی مشغول تحصیل می‌باشند که امکان برگشت آنها به روستا با توجه به ادامه تحصیل آنها وجود ندارد و قبل از تعطیلی در آموزشگاه مورد نظر حدود ۱۸ پسر و ۱۷ دختر به شکل مختلط تحصیل می‌کردند.

وی تصریح کرد: ساختمان این آموزشگاه با اهدای زمین از سوی اهالی روستا و احداث آن توسط «ابطحی» فردی خیر به نیت مادرش در سال ۱۳۸۱ انجام شد که بعد از بهره برداری از آن سند این ملک به نام آموزش و پرورش زده شد و اکنون مسئولان آموزش و پرورش قصد فروش این ملک را دارند.

روحانی روستا ادامه داد: همه اهالی این روستای فرهنگی مخالف انجام این کار می‌باشند و خواستار لغو فروش ساختمان این آموزشگاه از طریق مزایده هستند و توقع دریافت پاسخ قاطع مسئولان استان در این زمینه هستیم.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ساعت ۷ و۳۰ دقیقه صبح دوشنبه با حضور در روستای واشان از ساختمان‌های دو آموزشگاه ابتدایی و متوسطه اول این روستا بازدید کردم و با مشاهده اینکه ساختمان دبستان این روستا که فعال است به مراتب فرسوده‌تر از ساختمان آموزشگاه دیگر است، تصمیم دیگری در این خصوص گرفتیم.

جابجایی ساختمان دو آموزشگاه

محمد علی واقعی با بیان اینکه در نهایت تصمیم بر این شد که ساختمان‌های این دو آموزشگاه با توجه به تعطیلی متوسطه اول با هم جا به جا شوند، ادامه داد: امروز از دفتر فنی استانداری با من تماس گرفتند و یادآور شدند که تعدادی از اهالی روستای واشان برای مخالفت با انتشار آگهی مزایده فروش ساختمان آموزشگاه این روستا به استانداری مراجعه کرده‌اند.

وی بیان کرد: من اعلام کردم که بر اساس گزارش تهیه شده در این خصوص و بر اساس تکلیفی که به ما شده بود آگهی فروش ساختمان آموزشگاه مورد از طریق مزایده در سامانه منتشر شد.

واقعی تصریح کرد: این ساختمان با توجه به تعطیلی آن در چند سال گذشته و اینکه سند آن به نام آموزش و پرورش است و بر این اساس از املاک دولت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد هیچ منعی برای فروش آن وجود ندارد اما با گزارشی که برای ارائه به کمیته فروش املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان که آموزش و پرورش تنها یک عضو آن است، ارسال خواهیم کرد با تصمیم اعضای کمیته مورد نظر فروش ساختمان این آموزشگاه منتفی خواهد شد.

مردم روستای واشان همچنان چشم به تصمیم مسئولان دوخته اند تا وعده اعلام شده به آنها عملیاتی شود و از فروش آموزشگاه این روستا جلوگیری شود.

 

 

سازش بیش از ۵۵درصد پرونده‌های تشکیل شده در دادگاه‌های دستگردان/۲

بیش از ۵۵درصد پرونده‌هایی که در دادگاه‌های بخش دستگردان طبس تشکیل می‌شود با دخالت شورای حل اختلاف به صلح و سازش می‌رسد.

رئیس کل دادگستری استان در بازدید از دادگاه عمومی بخش دستگردان طبسسازش بیش از ۵۵ درصد پرونده‌های تشکیل شده در دادگاه‌ها گفت: حدود ۹۵درصد از پرونده‌های این حوزه قضایی به شکل الکترونیک تشکیل می‌شود.

 

حجت الاسلام حمیدی افزود: دادرسی‌ها نیز غالبا بصورت آنلاین و در قالب ارتباطات تصویری با مردم برگزار می‌شود و با توجه به اینکه این دادگاه از مرکز شهرستان و استان فاصله دارد دادرسی‌های الکترونیک موجب رضایتمندی مردم شده است.

رئیس کل دادگستری استان افزود: در سال جاری میانگین رسیدگی پرونده‌ها زیر یک ماه است.

وی گفت: بر اساس گزارشات رئیس حوزه قضائی دستگردان مشکل مهم این بخش عدم استقرار پزشکی قانونی است که با توجه به فاصله‌ی زیادی که بخش دستگردان با طبس دارد موجب مشکلاتی برای مردم شده است.

حجت الاسلام حمیدی افزود: در این رابطه مقرر شده در صورت پذیرش پزشکان در مرکز استان، به عنوان پزشک معتمد بتوانند کار مراجعات پزشک قانونی مردم را در این محل انجام دهند و این مشکل هم برطرف شود.

حجت الاسلام حمیدی در جریان بازدید از دادگستری طبس نیز ضمن بررسی بخش های مختلف این دادگستری پیرامون پرونده سرمایه گذاری تعداد زیادی از مال‌باختگان طبسی طی دوسال گذشته گفت : پرونده مذکور با تلاش روسای قضایی و دادستان و قاضی ویژه به مراحل مناسبی رسیده که تعداد زیادی از شاکیان پرونده به حق و حقوق خود رسیده اند که بالغ بر هزار شاکی بودند و در حال حاضر بخش عمده ای از شکات‌ رضایت داده اند و در وضعیت کنونی با بیست نفر کیفر خواست تهیه شده که به دادگاه ویژه جرایم اقتصادی در مشهد ارجاع داده شده است.

وی در توصیه ای به مردم گفت : به کسانی که با شعار فریبنده به سراغ انسان می آیند نباید اعتماد کرد که حتما کلاهبرداریست و مردم برای رسیدن به حق و حقوق خود متحمل هزینه نیز می شوند.

حجت الاسلام حمیدی در خصوص میزان صلح و سازشها در شهرستان طبس افزود: حدود پنجاه درصد از دعاوی قابل صلح و سازش با همت اعضای شورای حل اختلاف به سازش کشیده می شود.

 

 

 

ادامه موفقیتهای خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی در کشور/۲-۳

معاونت خبر صدا و سیمای استان برای چهارمین بار از ابتدای امسال، جزو سه مرکز برگزیده کشور معرفی شد.

مدیرکل صدا و سیمای استان گفت: معاونت خبر صدا و سیمای استان در ارزیابی دی ماه معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما رتبه دوم این ماه را در بین مراکز استان ها کسب کرد.

آقای آینه دار افزود: این چهارمین بار از ابتدای امسال است که معاونت خبر صدا و سیمای استان در ارزیابی های معاونت سیاسی سازمان در بین سه مرکز برتر کشور قرار می گیرد.

اطلاع رسانی صحیح و سریع پیگیری مطالبات مردمی از مهمترین شاخصه های ارزیابی مجموعه های خبری است.

 

 

 

 

 

جوی پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی شرایط جوی پایدار و یکنواخت پیش بینی کرد.

زارعی گفت: تا ۵ شنبه افزایش ابر و احتمال بارش در برخی نقاط شرق و جنوبی استان پیش بینی می‌شود.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: به لحاظ دمایی نیز تغییرات محسوسی نخواهیم داشت.

 

 

 

 

کمک ۳۶ میلیارد تومانی حامیان به ایتام خراسان جنوبی

حامیان در ۱۰ ماه گذشته ۳۶ میلیارد و ۱۵۴ میلیون تومان به حساب فرزندان معنویشان در خراسان جنوبی واریز کردند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان در گفتگو باکمک ۳۶ میلیارد تومانی حامیان به ایتام خراسان جنوبی خبرنگار صدا و سیما گفت:  پرداختی حامیان در ۱۰ ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد افزایش دارد.

عبدالرحیم لطفی میانگین سرانه واریزی حامیان را ۱۰۹ هزار تومان ذکر کرد و افزود: در این مدت ۱۹ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان توسط حامیان اکرام ایتام و ۱۶ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان توسط حامیان محسنین به حساب فرزندان آنان واریز شده است.

وی با اشاره به اینکه ۹۷ درصد کمک‌های حامیان در ۱۰ ماه گذشته امسال نقدی بوده است افزود: از این مقدار ۳۳ میلیارد و ۶۱۴ میلیون تومان نقدی و ۲ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان غیرنقدی است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: ۳۰ درصد سهم کل درآمد‌های استان در این مدت را درآمد‌های طرح اکرام ایتام ومحسنین به خود اختصاص داد.

لطفی تعداد کل فرزندان ایتام ومحسنین را ۸ هزار و ۷۸۸ فرزند ذکر کرد و افزود: از این تعداد ۲ هزار و ۳۴۷ نفر یتیم و ۶ هزار و ۴۴۱ فرزند طرح محسنین هستند.

وی سرانه واریزی فرزندان ایتام را ۸۴۱ هزار تومان وسرانه فرزندان محسنین را ۲۵۵ هزار تومان در ۱۰ ماه گذشته عنوان کرد.

لطفی درخصوص طرح اکرام ایتام گفت: دراین طرح افراد به عنوان حامی بصورت داوطلبانه پس از گفتگوی حضوری و اطلاع از جزئیات طرح با انتخاب خود در حمایت از یک یا چند فرزند یتیم برای مدت یک یا چند سال با کمک‌های ماهیانه حداقل ۵۰ هزار تومان مشارکت می‌کنند.

وی به طرح محسنین اشاره کرد و افزود: این طرح فرزندان خانواده‌های تحت پوشش که دارای سرپرست، ولی پدر یا مادر ازکارافتاده یا دچار بیماری هستند رامشمول می‌شود.

در حال حاضر تعداد ۳۳ هزار و ۲۱۹ نفر حامی حمایت از فرزندان ایتام ومحسنین زیر پوشش این نهاد را برعهده دارند.

 

 

 

کرونا ۴ بیمار دیگر را راهی خانه ابدی کرد/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۴ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی قربانی این بیماری شدند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۳۱۷ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۱۸۴ بیمار و از ۸۲۷ تست سریع  ۴۰۶ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از هزار و ۱۴۴ تست ملکولی و سریع در استان ۵۹۰ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۸ مورد از بشرویه، ۳۱۸ مورد از بیرجند، ۱۴ مورد از خوسف، ۱۶ مورد از درمیان، ۱۶ مورد از زیرکوه، ۲۵ مورد از سرایان، ۲۶  مورد از سربیشه، ۴۴ مورد از طبس، ۱۶  مورد از فردوس، ۵۶ مورد از قاینات و ۴۱ مورد مورد جدید از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۲۱۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۲۵ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۲۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متاسفانه حال عمومی ۳ نفر وخیم گزارش شده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: در شبانه روز گذشته ۴ مورد جدید فوت ناشی از کرونا در استان ثبت شد که آمار جان باختگان این بیماری در خراسان جنوبی به هزار و ۳۱۹ نفر افزایش یافت.

 

 

 

درآمد میلیاردی گل‌ رز در خراسان جنوبی/۲

تولید گل رز ۱۵۰ میلیارد ریال درآمد در ۱۰ ماه گذشته نصیب بهره برداران این بخش در خراسان جنوبی کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما، تولیددرآمد میلیاردی گل‌های رز در خراسان جنوبی گل رز در گلخانه‌های پرورش گل رز استان را یک میلیون شاخه گل در ۱۰ ماه گذشته اعلام کرد.

رضایی با بیان اینکه تعداد گلخانه‌های زیرکشت گل رز در استان ۲ گلخانه است، گفت: این گلخانه‌ها در وسعت ۱.۵ هکتار کشت ۱۴ رقم (رنگ متفاوت) گل رز است.

وی گفت: ۷۲۰ هزار شاخه بریده گل رز به استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان ارسال شده است.

سالانه بیش از  یک میلیون و ۲۰۰ هزار شاخه گل رز در دو گلخانه هیدروپونیک خراسان جنوبی تولید می‌شود.

 

 

 

 

 

از سه برابر شدن بستری کرونایی‌ها تا تلفات بیشتر در میان واکسن‌نزده‌ها

از سه برابر شدن بستری کرونایی‌ها تا تلفات بیشتر در میان واکسن‌نزده‌ها

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: موارد بستری مبتلایان به کرونا در بیمارستان‌های استان نسبت به هفته اول بهمن جاری بیش از سه برابر شده و آمارها نشان می‌دهد فوتی‌های ناشی از کرونا در میان افرادی است که واکسیناسیون خود را به طور کامل انجام نداده‌اند.

غلامرضا شریف‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متوسط روزانه موارد مثبت ابتلا به کرونا در هفته اول بهمن ۲۵۷ نفر بود که هفته گذشته به ۹۰۱ نفر رسید و رشد ۲.۵ برابری دارد.

وی بیان کرد: متوسط موارد بستری کرونا مثبت در هفته اول بهمن ماه ۲۲ نفر بوده که با افزایش ۳۲۲ درصدی به ۹۳ نفر در هفته گذشته رسیده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: متوسط روزانه بستری بیماران با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان از ۷۵ نفر در هفته اول بهمن با افزایش ۱۵۹ درصدی به حدود ۲۰۰ نفر رسیده است.

وی افزود: با افزایش بستری‌ها، احتمال افزایش فوت ناشی از کرونا هم وجود دارد و متوسط فوتی‌های کرونایی خراسان جنوبی در هفته اول بهمن‌ چهار نفر بود که هفته گذشته به ۱۶ نفر رسید و ۳۰۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی گفت: سویه اُمیکرون تمرکز بیشتری بر افراد زیر ۲۰ سال دارد به‌طوری که طبق آمارها بیش از ۱۹ درصد موارد مثبت جدید در این گروه سنی هستند در حالی که این آمار در سویه‌های گذشته پنج درصد بوده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی تصریح کرد: بیماران بدحال غالبا واکسیناسیون ناقص انجام داده‌اند و در بررسی که هفته گذشته نسبت به آمار فوتی در استان انجام شد فقط یک نفر واکسیناسیون کامل داشته که آن هم با توجه به بیماری سرطان فوت کرده است.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد فوتی‌های ناشی از کرونا در میان افرادی است که واکسیناسیون خود را به طور کامل انجام نداده‌اند، اظهار کرد: ۸۷ درصد افراد بالای ۱۸ سال در استان دُز اول واکسن کرونا و ۸۰ درصد نیز دُز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

 

 

 

 

قرار عاشقی با پدران آسمانی/۳-۷

قرار عاشقی با پدران آسمانی

همزمان با سالروز ولادت مولای متقیان امام علی (ع) و روز پدر جمعی از شهروندان و خانواده‌های شهدا با حضور در قطعه شماره ۲ گلزار شهدای بیرجند یاد پدران آسمانی را به وقت قرار عاشقی گرامی داشتند.

به گزارش ایرنا امروز روز پدر است و روز مردانی که عاشقانه و شجاعانه تا آن سوی مرزها رفتند و با اهدای خون پاک‌شان اجازه تجاوز به دشمنان را ندادند، همان مردان بی‌ادعایی که طعم پدر شدن یا پدر بودن را نچشیدند اما امروز برای همه فرزندان این آب و خاک حکم پدری دلسوز، فداکار و قهرمان را دارند. مردان و پدران شهید آسایش و آرامش خود را فدای امنیت و آرامش آیندگان کردند چرا که عمق عشق و اندیشه‌شان از عمق اقیانوس‌ها فراتر بود.

چنین روزی که در دل همه جشنی برپاست و هر کسی به نوعی با دیدار پدرانشان و دادن هدیه، گوشه‌ای از زحمات آنان را جبران می‌کنند، فرزندان شهدا از این نعمت محروم هستند و هر سال با رسیدن روز پدر غمی سنگین بر دل‌شان می‌نشیند و حسرت سال‌ها انتظار و فقدان پدرانی که هیچ وقت بودن‌شان را تجربه نکرده‌اند بر دل‌شان می‌ماند.

قرار عاشقی با پدران آسمانی

دیدار با “پدران آسمانی” ویژه برنامه‌ای است که از چند سال گذشته همزمان با سالروز ولادت امام علی (ع) و روز پدر بر سر مزار شهدا اجرا می‌شود و امروز نیز خانواده شهدا میزبان جمعی از مردم و مسئولان بودند تا این روز را در جوار قبور مطهر شهیدان به شادی بنشینند.

همسر شهید حسن جاویدپور که سال ۸۹ در درگیری با اشرار به درجه رفیع شهادت نایل آمد، روز سه‌شنبه در تفسیری از واژه پدر به خبرنگار ایرنا گفت: پدر یعنی همه چیز، تکیه‌گاه و عشق.

وی افزود: پدر به معنای ستون خانواده است و این معنا را کسانی که داغ پدر دیده‌اند، بهتر درک می‌کنند.

این همسر شهید با بیان اینکه وظیفه ما در قبال شهدا این است که رهروان خوبی برای آنها باشیم گفت: دختر کوچکم یک ماه بعد از شهادت پدرش به دنیا آمد و ۱۲ سال است که حسرت دیدن پدر را کشیده، اما همیشه تلاش کرده با قوت ادامه‌دهنده راه پدر باشد.

وی اظهار داشت: همواره به شهید شدن همسر افتخار می‌کنم زیرا شهادت از آرزوهای او بود.

جوانی که به گفته خودش چند ماه بیشتر از ازدواج‌اش نمی‌گذرد بر سر مزار پدر همسرش آمده که همکلام می‌شویم.

قرار عاشقی با پدران آسمانی

پدر همسرش جانباز ۷۰ درصد بوده که چند سال پیش به درجه رفیع شهادت نائل آمده و او از مقام رفیع پدر می‌گوید و دلتنگی‌های همسرش در نبود پدر.

جواد معتقد است وقتی پدر در خانه نباشد انگار خانه بی‌ستون شده؛ این جوان ۲۳ ساله اما آرزو می‌کند که برای فرزندانش بهترین پدر باشد و حامی قوی برای همسرش تا جای خالی پدر برایش ملموس نباشد.

شهروند دیگری که بر مزار همرزم شهیدش آمده با تاکید بر اینکه همواره باید قدردان زحمات پدران باشیم گفت: وقتی کسی پدر از دست می‌دهد همیشه در زندگی احساس کمبود و دلتنگی می‌کند.

فدایی افزود: خودم پدر ۲ فرزند هستم و وقتی می‌بینم که هر سال روز پدر با چه اشتیاقی برایم جشن می‌گیرند بیشتر دلتنگ پدرم می‌شوم لذا سعی می‌کنم این روز را با حضور بر سر مزار پدر یادش را گرامی بدارم.

وی گفت: هم خودم هم همسرم از نعمت پدر محروم هستیم اما در این روز آماده‌ام تا شادی عید و روز پدر را با تمامی کسانی که پدر از دست داده‌اند در اینجا شریک شوم.

یک فرزند شهید هم گفت: در برابر ناملایمات و سختی‌ها همه ما مسئولیم تا مانند پدرانمان برای پاسداشت ارزش‌ها ایستادگی کنیم.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه هر سال در مراسم دیدار با پدران آسمانی شرکت می‌کند ادامه داد: ارزش‌هایی که شهدا به خاطر آن از جان گذشتند همواره در زندگی ما جاویدان است و تا آخر عمر مدیون فداکاری شهدا و ایثارگران هستیم.

اجرای سرود، مولودی‌خوانی و دکلمه روز پدر توسط دختر شهید جاویدپور و غبار روبی مزار شهدا از جمله برنامه‌های این آیین بود که با حضور خانواده شهدا، معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی، سرپرست فرمانداری بیرجند و جمعی دیگر از مسوولان و شهروندان در روز ولادت حضرت امیرالمومنین (ع) برگزار شد.

خراسان جنوبی ۲ هزار شهید را تقدیم انقلاب و کشور کرده است.

 

 

 

مرزها، از فرصت سازی تا فرصت سوزی/ کلید بازارچه های مرزی خراسان جنوبی در دست افغانستان

مرزهای خراسان جنوبی فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال و توسعه روابط خارجی هستند که متاسفانه ظرفیت های آن در انتظار تصمیم گیری مسئولان دولت افغانستان برای تحقق وعده ها است.

مرزها، از فرصت سازی تا فرصت سوزی/ کلید بازارچه های مرزی خراسان جنوبی در دست افغانستان

به گزارش فارس خراسان جنوبی با دارا بودن چهار گذرگاه تجاری با کشور همسایه افغانستان یکی از گلوگاه های تجاری بین المللی ایران به حساب می آید. هر چند از سال ۹۳ با انسداد یک طرفه سه معبر مرزی یزدان زیرکوه، گلورده درمیان و دوکوهه نهبندان همه مبادلات تجاری معطوف به تنها گذرگاه مرزی فعال و مورد قبول کشور افغانستان یعنی ماهیرود سربیشه شد و بار تجاری سه معبر تعلیق شده خراسان جنوبی نیز بر دوش این دروازه تجاری بین اللملی استان گذاشته شد.

در این میان تجار و بازرگانان نیز مجبور شدند برای داد و ستد های خویش تنها معبر تجاری مرزی را برگزینند و دراین بین از همه بیشتر مرزنشینان دو سوی این معبرهای تجاری متضرر شدند و معیشت و اشتغال آنان به مخاطره افتاد به طوری بسیاری از آن ها مجبور به مهاجرت و ترک این نقاط شدند.

بعد از این اتفاق که به صورت یک طرفه از طرف کشور همسایه افتاد مسئولان و مقامات محلی و کشوری در قالب دیپلماسی فعال سازی دوباره مرزهای تعلیق شده وارد میدان مذاکره و مباحثه با کشور همسایه شدند اما دولت این کشور برای بازگشایی معبرهای مسدود شده از سوی خویش پا پیش نگذاشت و این مذاکره ها و پیگیری ها هم تا ۲۰ شهریور امسال که بعد هفت سال بسته بودن دروازه های تجاری یزدان زیرکوه  به روی تجاری و مرزنشینان دو سوی مرز به صورت خرده فروشی باز شد.

اکنون در کنار گمرک تجاری ماهیرود و گمرک یزدان نیز برای مبادلات خرده فروشی باز است و دو معبر تجاری گلوله درمیان و دوکوهه نهبندان همچنان بسته است.

همچنین قابل یادآوری ست که دولت سیزدهم و مقامات محلی خراسان جنوبی هم  همه هم و غم خویش را بر بازگشایی معبرهای تجاری مسدود شده گذاشته اند چرا که بازگشایی این دروازه های تجاری به طور حتم رونق اقتصادی را برای مرزنشینان و تجار و بازرگانان هر دو سوی مرز  به همراه خواهد داشت.

علاوه براین در این مدت کوتاهی که از سرکار آمدن دولت سیزدهم می گذرد هم رئیس جمهوری با تعیین نماینده ویژه در امور افغانستان همه تلاش خویش را بر بازگشایی معبرهای مسدود شده که نتیجه آن رونق اقتصاد مرزنشینان و تجار و در نهایت کشور است گذاشته اشت.

آخرین تلاش ها نیز به دیداری که «جواد قناعت» استاندار خراسان جنوبی با «جابر انصار» سرکنسول افغانستان در مشهد و شیر احمد عمار مسئول نمایندگی وزارت خارجه افغانستان در هرات داشتt برمی گردد که در این دیدار استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: افغانستان و ایران دو کشور همسایه با اشتراکات دینی، قومی و زبانی فراوانی هستند.

قناعت ادامه داد: سال‌هاست در کنار هم در عین صلح و صفا زندگی می کنیم لذا لازم است مراودات و ارتباطات دو طرفه دو کشور بیشتر شود.

اختیار تام استانداران

استاندار از نشست دوجانبه با والی فراه گفت و تصریح کرد: استانداران استان های مرزی ایران درخصوص تصمیم گیری برای مراودات با همسایه های مرزی، از طرف وزارت های کشور و امور خارجه، اختیار تام دارند و این انتظار هم می رود که والی فراه هم این اختیار را در تصمیم گیری ها داشته باشد.

قناعت متذکر شد: برای آن دیدار، تفاهم نامه ای آماده شده بود و ما آمادگی لازم برای امضای آن را داشتیم اما والی فراه، امضای تفاهم نامه را به جلب موافقت بزرگان کابل موکول کرد.

وی تأکید کرد: از تاریخ دیدار ۱۷ روز می گذرد و هنوز اقدامی از ناحیه والی فراه صورت نگرفته و این به معنای از دست دادن  زمان است که به ضرر دو طرف می باشد.

به گفته وی؛ یکی از مصوبات آن دیدار، معرفی نمایندگان تام الاختیار دو طرف بود که بتوانند طی نشست های مکرر، درخصوص حل و فصل مسایل رایزنی کنند.

استاندار خراسان جنوبی  با اشاره به این که برای سوخت هم آن روز مفصل بحث شد، گفت: سوختی که از مرزهای ایران به افغانستان صادر می شود، در بهترین پالایشگاه ها و طبق استانداردهای ویژه تولید می گردد.

قناعت متذکر شد: صحبت در خصوص کیفیت و استاندارد سوخت، نظر کارشناسی نیاز دارد و هر کسی نمی تواند در این زمینه اظهار نظر کند.

وی با تأکید بر این که ما بهترین پالایشگاه ها و آزمایشگاه ها را در  کشور داریم، اظهار داشت: همان طور که در دیدار با والی فراه عنوان شد، این امکان برای کارشناسان و مهندسان شما فراهم است که از امکانات پالایشگاهی و آزمایشگاهی ما در سطح کشور بازدید کنند و از استاندارد بودن سوخت تولید ایران مطمئن شوند.

به گفته وی؛ سوخت تولیدی در کشور، توسط خود مردم و در حمل و نقل استفاده می شود و نظرات غیرکارشناسی در مورد بی کیفیتی سوخت، شیطنت هایی برای کمرنگ کردن روابط است.

زیرساخت های درمانی

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به زیرساخت های درمانی موجود در استان گف:  ۱۷ بیمارستان با تجهیزات و امکانات خوب داریم که فرصت مناسبی برای پذیرش و درمان بیماران افغانستانی است.

قناعت ادامه داد: در نشست با والی فراه هم این موضوع عنوان شد که نمایندگان شما می توانند با سفر به استان، این زیرساخت های درمانی را از نزدیک ببینند و اعلام نظر کنند.

وی تصریح کرد: برای هر دو شکل ترانشیپ و ترانزیت کالا از مرزهای استان، عزم و اراده ما جدی است و آمادگی لازم را هم داریم.

به گفته وی؛ هر کدام از این دو حالت ترانزیت و ترانشیپ، اصول و مقدماتی نیاز دارد و باید طبق چارچوب های خاص خود اعمال شود.

«جابر انصار» سرکنسول افغانستان در مشهد نیز با تأکید بر ضرورت توسعه مراودات دو کشور، گفت: تصمیم گیری درخصوص ترانزیت و ترانشیپ کالاها، نیاز به برگزاری کارگروه ویژه دارد.

وی با بیان این که تعهد این است که هزینه‌های واردات کالا در دو طرف کاهش یابد، اظهار داشت: هر تصمیمی که در گمرکات دو کشور گرفته می شود، باید به اطلاع طرفین برسد و به صورت خلق الساعه نباشد.

شتاب بخشیدن بر محور ماهیرود- فراه

وی با اعلام آمادگی کشور افغانستان مبنی بر همراهی برای شتاب بخشیدن به روند اجرای محور ماهیرود- فراه، تصریح کرد: طی بازدیدی از مرز ماهیرود، موانع موجود بررسی شده و برای رفع شان چاره اندیشی خواهد شد.

سرکنسول افغانستان در مشهد خاطرنشان کرد: به همان شکل که کمیسیون مشترکی بین مشهد و هرات داریم، این کمیسیون مشترک می تواند برای توسعه مراودات بین بیرجند و فراه نیز تشکیل شود.

جابر انصار از امکان ارائه خدمات اینترنتی درخصوص صدور ویزا گفت و اظهار داشت: از آن جایی که ایجاد کنسولگری، کاری سخت و زمان بر است، برای تسهیل شرایط پیشنهاد می شود که از ظرفیت کنسول غیرمقیم استفاده شود.

وی تأکید کرد: این کنسول غیرمقیم می تواند ماهی چند روز در اینجا مستقر شود و خدمات ارائه نماید.

به گفته وی؛ تحقق این موضوع نیاز به طرح در وزارت خارجه و پیگیری جدی دارد.

آن طور که «حسین موهبتی »سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم به خبرنگار فارس از بیرجند درباره روند فعال شدن و رونق گرفتن بازارچه مرزی یزدان گفت: این بازارچه براساس تاکیدات رئیس جمهور در سفر به خراسان جنوبی و پیگیری مسوولان استانی از ۲۱ شهریور امسال در قالب خرده‌فروشی فعال شد.

توسعه فعالیت‌های بازارچه یزدان

وی افزود: زیرساخت‌های بازارچه یزدان قبل از سفر آیت الله ریسی به استان به منظور بازگشایی فراهم شده بود و سفر استانی رئیس جمهور قوت قلب و عمل برای رونق این بازارچه بود به‌طوری که اختیاراتی به استان داده شد تا در این رابطه با مسئولان افغانستان رایزنی و برای بازگشایی رسمی مرز یزدان اقدام شود.

وی معتقد است اگر به دنبال ثبات اقتصادی در مرز یزدان و مرزهای خراسان جنوبی هستیم باید گمرک افغانستان در بازارچه‌های مرزی مستقر شود که مسوولان استانی و مرکزی به شدت پیگیر این موضوع هستند.

همه زیرساخت های فراهم است

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: همه زیرساخت‌ها از جمله برق، فیبرنوری و احداث سوله و ساختمان در همه بازارچه‌های استان ایجاد شده و در یک سال اخیر هم مشکلات زیرساختی احتمالی رفع شده است بنابراین اکنون هیچ مشکلی نداریم.

وی عنوان کرد: اما از طرف افغانستان اقدامی برای بازگشایی بازارچه‌ها انجام نشده هرچند مسوولان کشور همسایه تاکنون قول‌های زیادی برای بازگشایی بازارچه‌ها داده‌اند اما تا این لحظه عملیاتی نشده است.

موهبتی افزود: زیرساخت‌های ما در بازارچه‌های استان به نحوی آماده است که همین امروز اگر افغانستان در بازارچه‌ها را باز کند تمامی شرایط برای واردات و صادرات فراهم است.

وی گفت: علت تعطیلی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی هم این است که طرف مقابل در این چند سال پای کار نیامده و هنوز مجوزی برای بازگشایی بازارچه‌ها توسط مسوولان محلی افغانستان از طرف دولت مرکزی اخذ نشده است.

مبادلات رسمی به توافق ۲ کشور نیاز دارد

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اضافه کرد: اکنون هم اگر طرف افغانستان چه مسوولان محلی تمایل به بازگشایی بازارچه‌ها داشته باشند یا تجار خواسته باشند بار وارداتی و صادراتی خود را از بازارچه‌های ما عبور دهند، ما مشکلی نداریم.

وی گفت: اما برای رسمی شدن صادرات و واردات نیاز به توافق ۲ طرف و دولت‌های مرکزی دارد که دولت سیزدهم به دنبال بازگشایی رسمی و فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی است.

موهبتی به بازدید میدانی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان از مرزهای خراسان جنوبی در آذر ماه اشاره کرد و گفت: مقرر شد نماینده رئیس جمهور در سفر به افغانستان پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا افغانستان هم پای کار بیاید و توافقی بین ۲ کشور انجام شود و بازارچه‌ها مرزی ما به‌صورت رسمی بازگشایی شود.

وی ادامه داد: در قالب کمک‌های انسان‌دوستانه خدماتی از جمله ارسال سیلندر گاز و نان هم به مردم روستاهای کلاته نظر افغانستان ارسال می‌کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: اولین اثر بازگشایی بازارچه یزدان این بود که جلوی مهاجرت مردم مناطق مرزی کشور افغانستان به‌خصوص روستای پنج هزار نفری کلاته نظر و روستاهای همجوار آن به دلیل تحولات سال جاری در افغانستان به داخل خاک خراسان جنوبی گرفته شد.

وی گفت: بازگشایی بازارچه یزدان، اشتغال خوبی برای برخی روستاهای مرزی زیرکوه هم ایجاد کرد و اکنون ۵۰ نفر در مرز یزدان به‌صورت مستقیم مشغول فعالیت هستند و از طرفی برخی کالاهای مازاد تولیدی ما در قالب خرده‌فروشی (اقلام خوراکی) به کشور افغانستان ارسال می‌شود.

ادامه پیگیری برای استقرار گمرک در مرز یزدان

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم ثبات اقتصادی در مرز یزدان و مرزهای خراسان جنوبی داشته باشیم، منوط به استقرار گمرک افغانستان در بازارچه‌های مرزی است که ما به‌شدت پیگیر این موضوع هستند.

موهبتی افزود: در صورت راه‌اندازی گمرک رسمی در بازارچه‌ها روند صادرات و واردات کالا از افغانستان در چارچوب قانونی انجام می‌شود و ایجاد گمرک رسمی در مرز یزدان و بازگشایی سایر بازارچه‌های استان برای ما خیلی مهم است.

به گفته وی  مسئله خرده‌فروشی در بازارچه‌های گلورده درمیان و دوکوهانه نهبندان به دلیل اینکه آن سوی مرز کانون جمعیتی نداریم، استقبال نشد ولی از بازارچه یزدان که در قالب خرده‌فروشی در شهریور ماه راه‌اندازی شد تا پایان آبان ماه بیش از ۲ هزار تن صادرات کالا داشته‌ایم.

بنابر اعلام «ایمان دروگر» رییس گمرک یزدان بعد از بازگشایی بازارچه مرزی یزدان در شهریور امسال ابتدا جابه‌جایی بار با نیسان توسط تجار آغاز شد و بعد از سفر رئیس جمهور به استان، بار در ۲۱ شهریور ماه به‌صورت کامیونی وارد بازارچه شد به‌طوری که رونق اقتصادی در این بازارچه مرزی بعد از هفت سال شکل گرفت.

وی افزود: اکنون فعالیت محلی که باید توسط تجار در این بازارچه انجام شود، صورت گرفته و برای آغاز فعالیت پایانه مرزی یزدان به‌صورت رسمی نیازمند پیگیری مسئولان وزارت امور خارجه و سفیر ایران در کابل برای رایزنی با مسوولان مالی این کشور هستیم تا هرچه زودتر گمرگ افغانستان در کمرگ یزدان مستقر شود.

رونق معیشت مرزنشینان دو سوی مرز

از طرفی«حسن رحیمی زاده» مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی درباره حجم صادرات خرده‌فروشی از بازارچه یزدان گفت: از ۲۱ شهریور امسال که بازارچه مرزی یزدان در قالب خرده‌فروشی فعال شد که بازگشایی این بازارچه را در تقویت اقتصاد محلی مرزنشینان و اشتغال آنان موثر دانست.

وی بیان کرد: اقلام خوراکی از جمله ماکارانی، خامه، رب، بیسکویت و خرما از مرز یزدان در شهرستان زیرکوه صادر می‌شود و مردم روستای «کلاته نظر» افغانستان و روستاهای اطراف مایحتاج غذایی خود را از این بازارچه مرزی تامین می‌کنند لذا بازگشایی آن مورد استقبال مردم کشور همسایه هم قرار گرفته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی افزود: پیگیری‌ها برای استقرار گمرک افغانستان در مرز یزدان از سوی مسئولان استانی انجام شده و منتظر تصمیم نهایی دولت افغانستان هستیم که مسوولان محلی این کشور وعده‌هایی برای استقرار گمرکات داده‌اند و امیدواریم به نتیجه برسد.

وی درباره وضعیت بازگشایی ۲ بازارچه دیگر استان گفت: همه زیرساخت‌ها برای بازگشایی بازارچه‌ گلورده (میل ۷۳) شهرستان درمیان و بازارچه دوکوهانه شهرستان نهبندان فراهم شده و آماده بازگشایی است.

رحیمی‌زاده اظهار داشت: هنوز مسئولان کشور افغانستان تصمیمی برای بازگشایی این دو بازارچه ‌نگرفته‌اند.

 

 

 

 

پخش فیلم “صدا کن مرا” نوروز ۱۴۰۱ از شبکه‌های سراسری/۳

فیلم “صدا کن مرا” اثر تولیدی مرکز خراسان جنوبی قرار است در نوروز ۱۴۰۱ از شبکه‌های سراسری پخش شود.

معاون سیمای صدا و سیمای استان با بیان اینکه فیلم ” صدا کن مرا ” به مدت پخش فیلم ۶۰ دقیقه در صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی با مشارکت اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تولید شده است، گفت: فیلم “صدا کن مرا” در نوروز ۱۴۰۱ برای پخش در شبکه‌های در نظر گرفته شده است.
حسین زاده با اشاره به اینکه این فیلم با مشارکت عوامل بومی استان و تنها با حضور یک بازیگر خارج از استان تولید شده است، گفت: این امر نشان می‌دهد که هنرمندان ما در استان خراسان جنوبی ظرفیت‌های خوبی در تولیدات رسانه‌ای دارند.
وی با بیان اینکه نویسندگی این فیلم را سیده مریم هاشمی و کارگردان آن محمدرضا زمانی پور بر عهده داشته اند، گفت: بازیگران تله فیلم صدا کن مرا مختار سائقی، احسان محمدیان، فهیمه جعفری، محمدرضا مرصعی، ساره مزروعی، سعیده سادات حسینی، عبداله اسماعیلی، علی شکری نیا، احمد حسینی مقدم، سید غلامرضا موسوی و مژگان شیخی هستند.
این فیلم تاکنون از شبکه استان خراسان جنوبی پخش شده، و در نوروز ۱۴۰۱ قرار است از شبکه سراسری پخش شود.

 

 

 

محکومیت ۱.۶میلیارد ریالی قاچاق روغن موتور در خراسان جنوبی/۴

متهم قاچاق روغن موتور در خراسان جنوبی به پرداخت یک میلیارد و ۶۰۰میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: مأموران پلیس آگاهی شهرستان نهبندانمحکومیت ۱.۶ میلیارد ریالی برای قاچاق روغن موتور در خراسان جنوبی هنگام کنترل خودرو‌ها از یک دستگاه کامیونت تعداد یک هزار و ۱۷۶عدد انواع روغن موتور قاچاق کشف و گزارش آن را برای رسیدگی به اداره تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

حسین حسن پور افزود: شعبه رسیدگی کننده پس از بررسی پرونده و احراز تخلف انتسابی، متهم علاوه بر ضبط روغن موتور‌های مکشوفه به پرداخت  یک میلیارد و ۶۱۱میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

وی افزود: با اعتراض متهم رای در شعبه تجدیدنظر مورد بررسی قرار گرفت و پس از بررسی حکم صادره قطعی اعلام شد.

 

 

 

 

افتتاح مرکز نیکوکاری تخصصی دانش آموزی امام حسن مجتبی(ع)/۲-۳

به مناسبت میلاد امام علی(ع) مرکز نیکوکاری تخصصی دانش آموزی امام حسن مجتبی(ع) در بیرجند افتتاح شد.

مسئول اتحادیه انجمن‌های دانش آموزی استان گفت: مرکز نیکوکاری ملی و تخصصی دانش آموزان وابسته به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، جزء ۱۲مرکز است که تاکنون در کشور راه اندازی شده که به صورت ملی فعالیت می‌کنند.

نصرآبادی افزود: هدف از راه اندازی این مرکز نیکوکاری علاوه بر شناسایی دانش‌آموزان محروم، برای کمک به آنان در تقویت دروس آنان نیز تلاش می‌کند.

وی گفت: امروز مرکز ملی نیکوکاری دانش‌آموزان در مرکز استان و در آینده در سایر شهرستان‌های استان نیز راه اندازی خواهد شد.

نصرآبادی با بیان اینکه همچنین هفت هزار و ۵۰۰نفر دانش آموزان عضو اتحادیه هستند افزود: در آینده نیز مجموعه فرهنگیان استان را به جمع خود اضافه خواهیم کرد و انجمن اسلامی دانش آموزان در ۳۲۰مدرسه متوسطه اول دبیرستان و متوسطه دوم فعالیت دارد.

واقعی مدیرکل آموزش و پرورش استان هم گفت: اهدای کمک‌های مومنانه به دانش‌آموزان محروم توسط دانشجویان انجمن اسلامی و دانش آموزان در زمان‌های مختلف و مناسبت‌های انجام شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان هم افزود:تا کنون ۱۴۵مرکز نیکوکاری در استان راه اندازی شده که از این تعداد ۹۲مرکز شهری و ۵۳مرکز روستایی بوده است.

عرب گفت: تعداد ۷۶مرکز نیکوکاری در مساجد مستقر هستند و تعداد مراکز تخصصی فرهنگی و آموزشی شامل ۹مرکز، اشتغال ۵مرکز، سلامت یک مرکز، رسانه یک مرکز و زکات ۱۰مرکز در استان است.

وی از جذب درآمد ۵۳۴میلیارد ریال کمکهای نقدی و غیرنقدی در ده ماه گذشته توسط مراکز نیکوکاری در استان خبر داد و افزود: این میزان درآمد ۵۳درصد نسبت به مدت مشابه قبل افزایش داشته است.

 

 

 

افتتاح طرح آبرسانی و بهبود آب شرب روستای مزداب بیرجند/۲-۳

طرح آبرسانی و بهبود آب شرب روستای مزداب شهرستان بیرجند افتتاح شد.

طرح آبرسانی و بهبود آب شرب روستای مزداب شهرستان بیرجند به نمایندگی از ۲۲افتتاح طرح آبرسانی و بهبود آب شرب روستای مزداب شهرستان بیرجند طرح عمرانی و محرومیت زدایی بسیج سازندگی استان افتتاح شد.

به گفته هنری مسئول بسیج سازندگی استان این طرحها در حوزه آب شرب و آشامیدنی کشاورزی ، مسکن محرومین و فرهنگی ورزشی است و برای اجرای آنها ۴۶ میلیارد ریال هزینه شده است.

این طرح با حضور سردار حزنی معاون هماهنگ کننده قرارگاه جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران به بهره برداری رسید.

 

 

 

 

 

 

 

 

کشف سایت فسیلی در ژئوپارک طبس/۲

مدیر ژئوپارک طبس و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور مرکز طبس از شناسایی یک سایت فسیلی در جنوب ژئوپارک خبر داد.

وصال یحیی شیبانی گفت: در بازدید کارشناسان این ژئوپارک از مناطقکشف سایت فسیلی در ژئوپارک طبس جنوبی ژئوپارک، یک سایت فسیلی بسیار کم نظیر و ارزشمند را شناسایی شد.

وی افزود: این سایت فسیلی شامل انواع مرجان‌ها و دوکفه‌ای‌ها، متعلق به حدود ۲۰۵تا۲۲۰ میلیون سال قبل هستند و تنوع و گسترش لایه‌های فسیل‌دار در این سایت منحصر بفرد است.

مدیر ژئوپارک طبس با اشاره به اینکه طبس از طرف بسیاری از اندیشمندان و صاحب نظران زمین شناسی، بهشت زمین شناسی و موزه فسیل ایران نام گرفته است گفت: این ژئوپارک تاکنون اقدامات شایسته‌ای در این خصوص به انجام رسانده و در آینده با شناسایی و مطالعه بیشتر منطقه، حفاظت و بهره برداری صحیح انجام خواهد شد.

شیبانی افزود: تعدادی از این فسیل‌ها برای مطالعه و بازدید عموم به موزه میراث زمین طبس منتقل شده است.

 

 

 

 

با حضور سردار حزنی

آغاز طرح بسیج آبرسانی به ۴۹ روستای خراسان جنوبی/۲-۳

طرح سراسری بسیج آبرسانی به ۴۹ روستا در خراسان جنوبی امروز با حضور سردار حزنی آغاز شد.

در این طرح که پایان سال ۱۴۰۱ به اتمام خواهد رسید، با اعتبار ۲۵۶ میلیارد تومان، آغاز طرح سراسری بسیج آبرسانی به ۴۹ روستای خراسان جنوبی۲۶ مجتمع آبرسانی ساخته و ۴۹ روستا از آب سالم بهرمند خواهند شد.
این طرح امروز با حضور مشاور فرمانده کل سپاه و دبیر قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نماینده شهرستان‌های قائنات و زیرکوه و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در روستای شیخ علی شهرستان قائنات به طور همزمان در سراسر کشور آغاز شد.

 

 

 

 

 

 

 

«نهبندان» در سومین رویداد ملی فهما شهرستان برتر کشور شد

مدیر ستاد کانون های مساجد خراسان جنوبی گفت: شهرستان مرزی «نهبندان» در زمره شهرستان های برتر سومین رویداد ملی فهما قرار گرفت.

حجت الاسلام «ابراهیم سبزه کار» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند اظهار داشت: با معرفی اسامی شهرستان های برتر سومین رویداد ملی فهما، شهرستان مرزی نهبندان در بین شهرستان های برتر قرار گرفت.

 

وی افزود: در سومین رویداد ملی فهما ۱۴۰۰ که با شعار «به توان مردم» در سطح بیش از ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد سراسر ایران اسلامی برگزار شد، شهرستان نهبندان در میان ۱۲۰ شهرستانی که فراوانی ۵۰ تا ۱۰۰ کانون دارند توانسته است به عنوان شهرستان برتر در سطح دوم حائز رتبه برتر شود.

 

وی میزان فعالیت و عملکرد کانون های شهرستان در رواق‌های ۱۲‌گانه، بروزرسانی مجوز و تکمیل اطلاعات کانون‌ها در سامانه بچه‌های مسجد، تعداد رابط یا رابطین برگزیده از حیث امتیاز، تداوم و پیوستگی ارتباط سامانه‌ای در طول برگزاری رویداد و تعداد کانون‌های روستایی را از جمله شاخص‌های ارزیابی شهرستان های برتر اعلام کرد.

 

مدیر ستاد فهمای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رتبه های برتر کانون های این شهرستان در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری که در سنوات گذشته چشمگیر بوده است، گفت: امسال نیز با توجه به توان و مهارتی که در کانون‌های این شهرستان بود توانستند در رویداد ملی فهما ۱۴۰۰ توسط هیئت داوران به عنوان شهرستان برتر انتخاب شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: نهبندان یکی از شهرستان های محروم و مرزی استان است که ۵۵ کانون فرهنگی هنری در جوار مساجد این شهرستان فعالیت می‌کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

خراسان جنوبی در برخی معلولیت‌ها رتبه اول تا سوم کشور را دارد/۲-۳

خراسان جنوبی در برخی معلولیت‌ها رتبه اول تا سوم کشور را دارد

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: این استان در زمینه معلولیت ذهنی، شنوایی و معلولیت صوت و گفتار رتبه‌های اول تا سوم را در کشور دارد و نرخ شیوع معلولیت در خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است.

علی عرب‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نرخ شیوع معلولیت در خراسان جنوبی به ازای هر ۱۰ هزار نفر، ۳۶۱ نفر بوده که حدود ۳.۶ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند، این در حالی است که نرخ کشوری ۲.۱ درصد جمعیت است.

وی گفت: به ازای هر ۱۰ هزار نفر در کشور ۲۵۲ نفر دارای معلولیت هستند و این آمار در استان خراسان جنوبی بیشتر است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: از ۷۶۸ هزار و ۸۹۸ نفر جمعیت این استان تاکنون ۲۸ هزار و ۱۰۸ نفر معلول شناسایی شده‌اند و براساس پایش آماری، ۱۱۴ نفر به ازای هر ۱۰ هزار نفر در استان معلول جسمی حرکتی هستند که از این حیث خراسان جنوبی رتبه هشتم کشور را دارد.

وی بیان کرد: همچنین به ازای هر ۱۰ هزار نفر در این استان ۱۰۱ نفر معلول ذهنی هستند که در این زمینه رتبه اول کشور را داریم.

عرب‌نژاد به رتبه اول معلولیت شنوایی استان در کشور اشاره کرد و گفت: به ازای هر ۱۰ هزار نفر در خراسان جنوبی ۵۳ نفر مشکل شنوایی دارند.

وی اظهار داشت: در زمینه معلولیت بینایی نیز به ازای هر ۱۰ هزار نفر در استان ۳۸ نفر معلول هستند که رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی معلولیت صوت و گفتار را ۳۱ نفر به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت عنوان کرد و گفت: از این حیث نیز رتبه سوم کشوری را داریم.

وی با اشاره به وجود ۲۴ معلول روانی به ازای هر ۱۰ هزار نفر در استان گفت: ۳.۱۴ درصد جمعیت خراسان جنوبی را معلولان تشکیل می‌دهند که ۱.۵ درصد کل معلولان کشور را شامل می‌شوند.

عرب‌نژاد با بیان اینکه شهرستان‌های زیرکوه و طبس بیشترین درصد معلولیت نسبت به جمعیت شهرستان را دارند افزود: شهرستان‌های خوسف، درمیان و قاینات نیز کمترین میزان معلولیت را نسبت به جمعیت شهرستان دارا هستند.

وی درخصوص علت‌شناسی معلولیت در خراسان جنوبی گفت: ۸۰ درصد موارد معلولیت مادرزادی (ژنتیک و غیرژنتیک)، بیماری‌ها، حوادث زایمانی و ۲۰ درصد بر اثر عوامل طبیعی است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با یادآوری اینکه راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک و مشاوره از مطالبات مهم در این استان است اظهار امیدواری کرد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی استانداری و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در آینده نزدیک این آزمایشگاه راه‌اندازی شود.

وی گفت: همچنین اقدامات لازم از جمله اطلاع‌رسانی و طرح رصد آسیب‌ها برای کاهش نرخ معلولیت در استان آغاز شده است.

عرب‌نژاد اضافه کرد: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۲۴۴ مستمری‌بگیر در خراسان جنوبی داریم و تعداد کل افراد خدمت‌گیرنده از بهزیستی استان ۱۲۳ هزار و ۴۸ نفر هستند.

 

 

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند در اختتامیه جشنواره اختران هدایت:

تبیین دستاوردهای انقلاب با نگاه علمی صورت گیرد

دکتر سید حسن هاشمی گفت: وظیفه داریم با نگاه علمی پژوهشی دقیق دستاوردهای انقلاب را تبیین کنیم.

به گزارش خبرنگار خاورستان ، اختتامیه جشنواره استانی اختران هدایت و امامت و جشن بزرگ پیروزی انقلاب و میلاد حضرت علی (ع) در دانشگاه آزاداسلامی بیرجند در حال برگزار شد که دکتر سید حسن هاشمی رئیس دانشگاه آزاداسلامی خراسان جنوبی در این مراسم ضمن تبریک ایام الله پیروزی انقلاب اسلامی و میلاد سراسر نور امام جواد(ع) و امام علی(ع) به بیان دستاوردها و برکات ارزشمند انقلاب اسلامی ایران پرداخت و گفت : با استعانت از الطاف الهی نظام جمهوری اسلامی ایران به رغم خباثتها و هجمه های دشمنان به برکت خون شهدای گرانقدر و در پرتو عنایات حضرت ولی عصر(عج) و در سایه رهبری حکیمانه  حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) و تلاشها و مجاهدت های دولت مردمی و انقلابی در مسیر اهداف متعالی خود با عزت و اقتدار به پیش می رود.

دکتر سید حسن هاشمی در ادامه افزود: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی با هجمه های گسترده سعی دارند بر ذهن دانشجویان و دانش آموزان ما تاثیر بگذارند و آرمانهای والای انقلاب و دستاوردهای با عظمت آن را کوچک جلوه دهند .

وی گفت: بنابراین ما وظیفه داریم با نگاه علمی پژوهشی دقیق دستاوردهای انقلاب را تبیین کنیم.

رئیس دانشگاه آزاداسلامی خراسان جنوبی  در ادامه با اشاره به انتشار کتاب صعود چهل ساله که با استناد به منابع معتبر و مهم ملی و بین المللی دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران را مورد تحلیل علمی قرار داده است گفت: کتاب صعود چهل ساله دستاوردهای انقلاب اسلامی را بر اساس آمارهای بین المللی و زمینه های «استقلال» ،«گسترش عدالت اجتماعی » ، «گسترش برخورداری های عمومی » ،« عزت و اقتدار» ،« پیشرفت های زیرساختی» ، « پیشرفت های صنعتی » ،« پیشرفت در معنویت »  ،« کرامت زن » و« آزادی و مردم سالاری » بیان می دارد .

رئیس دانشگاه آزاداسلامی  خراسان جنوبی افزود: جا دارد که برای تقویت روحیه اعتماد به نفس و خودباوری و شناخت بیشتر جوانان و دانش آموزان مباحث ارزشمند این کتاب را خلاصه برداری و برای افرادی که بی اطلاعند بیان کنیم.

دکتر هاشمی در ادامه با گرامی داشت سالروز ولادت حضرت امام جواد(ع) گفت:جوانان باید آن امام بزرگوار را الگو قرار دهند.

دکتر هاشمی در ادامه برگزاری جشنواره بزرگ کتابخوانی اختران هدایت و امامت را نقطه عطفی در فعالیت های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و فرصت ارزشمندی برای آشنایی جوانان و دانشجویان عزیز با اختران پرفروغ آسمان هدایت و امامت  دانست.

وی در پایان گفت : باید قدردان نعمت انقلاب اسلامی و پاسدار حرمت پاک شهیدان گرانقدری باشیم که با نثار خون پاک خویش استقلال آزادی و عزت و اقتدار را برای ما به ارمغان آوردند.

درادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین حسین واقعی مدیر امور فرهنگی دانشگاه آزاداسلامی بیرجند ضمن بیان گزارشی از برگزاری این جشنواره و ابعاد و اهمیت آن به بیان ویژگی هاو عظمت شخصیت مولای متقیان علی(ع) پرداخت و گفت: اگر بنا می بود که به خدا فرزندی نسبت داد فرزند کعبه سزاوارتر به این است و یا به گفته بزرگان اگر هیچ منقبتی برای امیرالمومنین(ع) وجود نمی داشت الا اینکه او در خانه خدا متولد شده او را بس بود.

این جشنواره با برنامه های شاد و متنوع هنری همراه بود و در پایان جوایز منتخبان  به آنان اهدا شد.

 

 

 

 

وعده های برزمین مانده در مورد سالن تخصصی اصحاب هنر

وعده افتتاح سالن فرزان به سال ۱۴۰۰ هم نرسید/ پیشرفت ۵۵ درصدی آمفی تئاتر فرزان پس از ۴ سال

در حالی به پایان سال ۱۴۰۰ نزدیک می شویم که نه تنها سالن آمفی تئاتر علامه فرزان به بهره برداری نرسیده است، بلکه پیشرفت این پروژه تنها از ۵۰ درصد در مردادماه سال ۱۳۹۹؛ به ۵۵ درصد در بهمن ۱۴۰۰ رسیده است و همچنان شاهد برزمین ماندن وعده ها در خصوص این سالن تخصصی و مورد نیاز اصحاب فرهنگ و هنر هستیم.

به گزارش خبرنگار خاورستان؛ در نیمه شب ۲۰ بهمن سال ۱۳۹۶ بود که سالن علامه فرزان بیرجند دچار حریق شد و کاملا در آتش سوخت. پس از حریق این سالن، بلافاصله بازسازی آن هم در دستور کار قرار گرفت و اکنون ۴ سال و چند روز است که از این واقعه می گذرد.

محبی مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی در خردادماه سال ۱۳۹۷ گفته بود که پروژه بازسازی سالن علامه فرزان دو و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و طبق قولی که توسط پیمانکار پروژه داده شده است، این سالن در اسفندماه سال جاری ( ۱۳۹۷) تحویل داده می‌شود.

ناصر نبی زاده مدیرکل بعدی فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی هم در آبان ماه ۱۳۹۸ با اشاره به پیشرفت ۴۰ درصدی این سالن، تکمیل آن را نیازمند ۵ میلیارد تومان اعتبار دانست که در صورت تخصیص اعتبار در سال ۱۴۰۰ به اتمام می رسد. او در مردادماه ۱۳۹۹ هم با اشاره به پیشرفت ۵۰ درصدی این پروژه، گفت: اتمام این پروژه به حدود چهار میلیارد تومان و تجهیز آن به  ۲.۵ تا سه میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد و سال ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود.

اکنون در حالی به پایان سال ۱۴۰۰ نزدیک می شویم که نه تنها سالن آمفی تئاتر علامه فرزان به بهره برداری نرسیده است، بلکه پیشرفت این پروژه تنها از ۵۰ درصد در مردادماه سال ۱۳۹۹؛ به ۵۵ درصد در بهمن ۱۴۰۰ رسیده است و همچنان شاهد برزمین ماندن وعده ها در خصوص این سالن تخصصی و مورد نیاز اصحاب فرهنگ و هنر هستیم. علاوه بر این؛ به طول انجامیدن اجرای این پروژه هم باعث افزایش چشمگیر نیاز اعتباری آن شده است که در این اوضاع اقتصادی، بهره برداری از آن را مشکل تر می کند.

پیشرفت ۵۵ درصدی آمفی تئاتر فرزان

محمود رمضانی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی در خصوص سالن آمفی تئاتر علامه فرزان بیرجند، در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: پس از آتش سوزی که اتفاق افتاد، احداث این سالن در پایان سال ۱۳۹۶ شروع شد.

وی افزود: زیربنای آمفی تئاتر علامه فرزان بیرجند ۷ هزار و ۳۷۲ مترمربع و مساحت مجموع پروژه یک هزار و ۷۰۰ مترمربع. است که تاکنون ۶ میلیارد تومان اعتبار برای احداث آن هزینه شده است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی با بیان اینکه ظرفیت قبلی سالن ۳۸۰ صندلی بود که اکنون به ۶۰۰ صندلی افزایش یافته و دارای سن گردان و دکور متحرک است، گفت: هم اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه ۵۵ درصد است و تاکنون اسکلت ساختمان، دیوارچینی، سقف و بخشی از نما انجام شده و سفتکاری، نازک کاری، نما، تاسیسات و تجهیزات این سالن باقی مانده است.

نیاز اعتباری بیش از ۱۳ میلیارد تومانی برای تکمیل و تجهیز سالن

رمضانی بیان کرد: برای تکمیل ساختمان این پروژه ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اوراق و یا  ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار نقد نیاز است. برای تجهیز آن هم ۶ میلیارد تومان در قالب اوراق یا ۳ میلیارد تومان اعتبار نقد نیاز است. ولی معمولا اعتبار آن از طریق تخصیص اوراق تامین می شود.

وی عنوان کرد: در مجموع ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون برای ساخت و تجهیز این سالن در قالب اوراق و یا نصف این مبلغ به صورت نقدی نیاز است.

زمان افتتاح پروژه بسته به تامین اعتبار

رمضانی تصریح کرد: افتتاح این پروژه بستگی به تامین اعتبار دارد و اگر اعتبار آن تامین شود، می توان برای افتتاح و بهره برداری از آن برنامه ریزی و زمان تعیین کرد.

او ادامه داد: در همین خصوص قبلا با به به و چه چه خیلی گفته می شد که این سالن در فلان تاریخ و سال افتتاح می شود، اما تعیین تاریخ افتتاح بسته به تامین اعتبار است و نمی توان تاریخی تعیین کرد، چرا که با توجه به وضعیت اعتباری دولت تعیین زمان افتتاح سخت است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی در پاسخ به اینکه قبلا اعلام شده بود که ساخت پروژه ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: درست است، اما در طی ساخت این پروژه؛ هم قیت مصالح و تجهیزات به صورت چشمگیری افزایش یافت و هم اعتبار آن از طریق اوراق تامین می شود که باعث می شود به دو برابر افزایش یابد، در حالی که اگر پول نقد باشد، با ۷ میلیارد تومان پروژه هم تکمیل و هم تجهیز می شود.

رمضانی ادامه داد: از طرف دیگر پروژه مشمول زمان می شود و افزایش قیمت ها هم اتفاق می افتدف در حالی که اگر پروژه هر چه زودتر افتتاح شود، قیمت تمام شده هم کمتر می شود.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۶ برنامه ریزی شده بود که این سالن تا سال ۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد، اما اگر به همین روال اعتبار دریافت کند، ممکن است ۳-۴ سال دیگر هم به طول انجامد. در هر حال؛ برای تخصیص اعتبار پیگیر هستیم.

آمفی تئاتر فرزان تنها سالن تخصصی برای هنرمندان است

او گفت: سالن آمفی تئاتر علامه فرزان واقعا دارای اهمیت است، چرا که تنها سالن تخصصی فرهنگی و هنری برای جامعه هدف و رشته های هنری مثل تئاتر و موسیقی است که می تواند نیاز هنرمندان استان را پوشش دهد و مورد استفاده رشته های مختلف نمایش، موسیقی، هنرمندان و گروههای دیگر قرار بگیرد.

رمضانی افزود: متاسفانه اکنون نبود این سالن به شدت احساس می شود و خود فرهنگ و ارشاد هم در اجرای برنامه هایش دچار مشکل است و باید به دنبال جا و مکان باشد. البته دو پلاتو کوچک و سالن گلبانگ را داریم، اما این سالن ها استاندارد لازم برای تولید و کارهای هنری را ندارد و همین موضوع تامین اعتبار و بهره برداری از سالن فرزان را ضروری تر می کند.

 

 

 

طی مراسمی انجام شد؛

انعقاد تفاهم نامه همکاری بین سازمان منطقه ویژه اقتصادی ودانشکده فنی حرفه ای دختران خراسان جنوبی

مدیر دانشگاههای فنی حرفه ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در این برهه از زمان اشتغال وکار آفرینی یک تکلیف است گفت: امروز بین سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ودانشکده فنی حرفه ای دختران استان تفاهم نامه همکاری منعقد شد.

به گزارش خبرنگار خاورستان، مالکی ظهر امروز در جلسه انعقاد تفاهم نامه بین منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ودانشکده فنی حرفه ای دختران منعقد شد اظهار کرد: در این برهه از زمان اشتغال و کار آفرینی یک تکلیف است که سازمان منطقه ویژه اقتصادی در خراسان جنوبی این تکلیف را به خوبی انجام داده ودر حال انجام است.
وی با بیان اینکه سامان منطقه ویژه اقتصادی در خراسان جنوبی یکی از بخشهای پیش قدم در بخش اشتغال وکارآفرینی در استان است افزود: همه باید دست در دست هم دهیم تا معظل بیکاری را ریشه کن کنیم.

مدیر دانشگاه‌های فنی حرفه ای خراسان جنوبی گفت: اگر جوانان را ترویج به ازدواج می‌کنیم زیر بنای اصی ان اشتغال است واگرکسی که یک گام برای اشتغال را بردارد کار جهادی بزرگی انجام می‌دهد.

مالکی افزود: امیداریم امروز با انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه فنی حرفه ای استان وسازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی روزهای خوبی برای دانشجویان ما رقم خورد وهمکاریهای ما ادامه یابد.

وی ادامه داد: هدف اصلی این تفاهم نامه هم افزایی وبه اشتراک گذاری دانش قابلیتها وتوانمندیهای دو مجموعه در راستای بهبود در حوزههای مختلف مورد تفاهم است.

مدیر دانشگاه‌های فنی حرفه ای خراسان جنوبی گفت:اهمیت ایجاد اشتغال درایجاد ثبات اقتصادی جامعه موضوعی غیر قابل انکار است. توجه هر چه بیشتر به موضوع اشتغال در جامعه می تواند منجر به افزایش سطح رفاه عمومی و توسعه همه جانبه در جامعه گردد.

وجود دانشجویان خلاق در دانشکده فنی حرفه ای دختران خراسان جنوبی

.مدیر اموزشکده فنی وحرفه ای دختران خراسان جنوبی هم با بیان اینکه دانشجویان ما در دانشکده فنی حرفه ای دختران استان دارای توانمندی های زیادی هستند گفت:از نخستین روزی که مقرر شد بین منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ودانشکده فنی وحرفه ای دختران استان تفاهم نامه منعقد شود ورحیه مضاعفی بین دانشجویان وفارغ التحصیلان این دانشکده واساتید ایجاد شده است.

اطمینان گفت: هنرجویان ما در دراین دانشکده خلاق ودارای ایدههای خوبی هستند کهخ در بخشهای مختلف میتوان از انها استفاده کرد.

انتهای پیام/۱۲۷

 

راه‌اندازی پردیس بین‌المللی در مرز خراسان‌جنوبی برای پذیرش دانشجوی خارجی

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به سرمایه گذاری و تامین زیرساخت‌های این منطقه گفت: یکی از برنامه‌های این سازمان راه اندازی پردیس بین‌المللی در مرز برای پذیرش دانشجویان افغان است.

راه‌اندازی پردیس بین‌المللی در مرز خراسان‌جنوبی برای پذیرش دانشجوی خارجی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، «حسین زارعی» مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: جلسه مشترک انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی و دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران استان برگزار شد.

وی با اشاره به تعاملات خوب بین این دو نهاد افزود: تاکنون هفت جلسه کارشناسی مختلف در قالب بازدید از دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران و بازدید از برخی واحدهای مستقر در سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی انجام شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: این همکاری‌ها در ارتباط با سه واحد آذین چرم، واحد صنایع نساجی آرمان الیاف آسیا و لوازم آرایشی خواهد بود.

زارعی با اشاره به دغدغه تأمین زیر ساخت‌های لازم گفت: در تأمین زیر ساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی شرایط به گونه‌ایست که صفر تا ۱۰۰ برعهده ما بوده و به جرأت می‌توانیم اعلام کنیم که مجوز سرمایه‌گذاری در کمتر از ۷۲ ساعت صادر می‌شود.

وی با تأکید بر روند صدور مجوز در منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی گفت: این می‌تواند الگویی برای دیگر مناطق ویژه اقتصادی در کشور باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: روز به روز شاهد سرمایه‌گذاری‌های خوبی در منطقه ویژه اقتصادی استان هستیم که انتظار می‌رود با توجه به رویکردهای موجود ظرف یکی دو سال آینده بهترین منطقه ویژه اقتصادی در کشور باشیم.

زارعی ادامه داد: با توجه به وجود دو سایت منطقه ویژه اقتصادی یکی در بیرجند و دیگری در نقطعه صفر مرزی و نزدیکی با کشور افغانستان راه‌اندازی پردیس بین‌المللی در مرز برای پذیرش دانشجوی افغان از برنامه‌های سازمان منطقه ویژه اقتصادی در استان است.

گام‌های خوب منطقه ویژه اقتصادی برای اشتغال جوانان

«اکبری» رئیس بسیج ادارات وکارخانجات خراسان‌جنوبی هم در این دیدار اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی در خراسان‌جنوبی رویکرد خوب و ویژه‌ای نسبت به اشتغال و صنعت دارد.

وی گفت: علیرغم اینکه سرمایه‌گذار اصلی منطقه ویژه اقتصادی استان فردی غیر بومی است، اما دلش برای اشتغال می‌تپد و این روحیه برای ما قابل تقدیر است.

رئیس بسیج ادارات وکارخانجات خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه در برهه‌ای حساس قرار داریم و  ایجاد اشتغال اولویت اول در جامعه است.

 اکبری با بیان اینکه باید همه تلاش کنیم تا بت بیکاری را بشکنیم، ادامه داد: در این راستا منطقه ویژه اقتصادی گام‌های خوبی برداشته است.

وی گفت: فرهنگ کار دسته جمعی وگروهی باید در خراسان‌جنوبی ترویج شود چرا که برکت در کار انفرادی نیست.

 

 

 

 

مجلس عدم پرداخت وام بدون ضامن به متقاضیان را پیگیری می‌کند

عضو هیأت‌رئیسه مجلس گفت: باید مشخص شود که ایراد در عدم پرداخت وام بدون ضامن به متقاضیان کجاست؟ و مجلس این موضوع را پیگیری می‌کند.

به گزارش خاورستان، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستور رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد به بانکها برای پرداخت وام بدون ضامن تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به متقاضیان گفت: متأسفانه علی‌رغم دستور رئیس‌جمهور به وزیر اقتصاد در این باره بانکها همکاری لازم را برای پرداخت وام ندارند.

وی افزود:‌ اگر بحث منابع برای پرداخت وام است چطور تا به امروز که بحث ضامن وجود داشت و وام با ضامن پرداخت می‌شد مشکلی در حوزه منابع نبود و حال آیا بعد از این دستورالعمل مشکل در حوزه منابع مالی بانکها ایجاد شده؟

عضو هیأت‌رئیسه مجلس اظهار داشت: باید مشخص شود که ایراد در عدم پرداخت وام بدون ضامن به متقاضیان کجاست؟ و مجلس این موضوع را پیگیری می‌کند.

سلیمی خاطرنشان کرد: ما در بودجه ۱۴۰۰ به میزان یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات مسکن توسط بانکها به مردم اعتبار درنظر گرفتیم اما بانکها تا به امروز که یک‌ماه و اندی به پایان سال باقی مانده، تنها بخش اندکی را در قالب تسهیلات به مردم پرداخت کردند که این اقدام خود یکی از عوامل گرانی مسکن در کشور شده و تولید و ساخت مسکن را در کشور پایین آورده است.

وی افزود: علاوه بر این بانکها خود دست به احتکار مسکن زده‌اند و از این طریق نیز باعث گرانی مسکن در کشور شده‌اند.

عضو هیأت‌رئیسه مجلس اظهار داشت: عدم پرداخت وام بدون ضامن به مردم تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان که دستورالعمل آن صادر شده، ترک فعل محسوب می‌شود و من از مدعی‌العموم می‌خواهم که به این موضوع ورود پیدا کند.

 

 

 

 

 

فرماندار خوسف مطرح کرد:

نیاز شهرستان خوسف به پست برق در پی افزایش سرمایه‌گذاری

نیاز شهرستان خوسف به پست برق در پی افزایش سرمایه‌گذاری

بیرجند – ایرنا – فرماندار خوسف گفت: با توجه به روند رو به رشد سرمایه‌گذاری‌ در این شهرستان و لزوم توسعه زیرساخت‌های منطقه ایجاد خط انتقال و پست ۴۰۰ کیلوولت برق از نیازهای ضروری و قابل پیگیری است.

محمدعلی آخوندی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در خوسف، این شهرستان به عنوان منطقه صنعتی استان خراسان جنوبی مطرح می‌شود و تامین زیرساخت‌ها متناسب با این وضعیت لازم است.

وی با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم به مناطق کمتر توسعه‌یافته گفت: برای ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها برنامه‌ها و اقدامات خوبی در دست پیگیری بوده و این اقدامات زمینه‌های توسعه سرمایه‌گذاری بیش از پیش در منطقه را فراهم کرده است.

فرماندار خوسف تامین برق مورد نیاز صنایع و معادن را یکی از این برنامه‌ها ذکر کرد و افزود: خط و پست انتقال برق ۱۳۲ کیلوولت موجود در مرکز شهرستان جوابگوی توسعه کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی نیست که در شهرک صنعتی شهید رحمانی خوسف مستقر می‌شوند و تامین برق مورد نیاز شهرک صنعتی و معادن شهرستان با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

وی گفت: برنامه‌ریزی برای احداث پست ۴۰۰ کیلوولت مرکز شهرستان، پست برق ۱۳۲ کیلوولت برای شهرک صنعتی شهید رحمانی و بخش جلگه ماژان یکی از مهمترین اولویت‌های کوتاه‌مدت شهرستان خوسف و برای کمک به جذب سرمایه‌گذاران در استان است که جلسات تخصصی موضوع نیز با حضور دستگاه‌های ذیربط و مشاور تهیه سند توسعه شهرستان برگزار شده است.

آخوندی اظهار داشت: در طرح آمایش منطقه‌ای شهرستان نیز به آغاز سریعتر این پروژه تاکید شده و در این راستا حضور سرمایه‌گذاران خارجی در منطقه عاملی برای تشویق سرمایه‌گذاران جدید بوده است.

وی افزود: در حال حاضر چند شرکت خارجی و داخلی به شرط تامین برق و انتقال پساب فاضلاب بیرجند به شهرک صنعتی خوسف، آماده سرمایه‌گذاری هستند اما تقاضاهای جدید به دلیل نبود همه زیرساخت‌های لازم توسط دستگاه‌های متولی محتاطانه پاسخ داده می‌شود.

فرماندار خوسف از پیگیری انتقال خط پساب فاضلاب بیرجند به خوسف نیز خبر داد و گفت: کارخانه‌های چدن، کک، فولاد و واحدهای در دست احداث همچون کاشی و سرامیک، کنسانتره آهن و هیدروکربن در شهرک صنعتی همچنین واحدهای فرآوری معدن نیاز به تامین آب پایدار دارند و با توجه به کمبود منابع آبی زیرزمینی و لزوم استفاده بهینه از پساب فاضلاب شهر بیرجند، انتقال این پساب به واحدهای صنعتی می تواند بسیاری از مشکلات موجود را برطرف کند.

وی ادامه داد: میزان اعتبار پروژه‌های افتتاح و کلنگ‌زنی شده شهرستان خوسف در دهه فجر امسال طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده و حدود ۳۴ هزار میلیارد ریال معادل یک سوم سرمایه‌گذاری پروژه‌های دهه فجر کل استان خراسان جنوبی در شهرستان خوسف رقم خورده است که این موضوع نشان از وجود ظرفیت‌های متعدد و زمینه جذب و هدایت سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در منطقه دارد.

آخوندی گفت: با توجه به سهم اندک اعتبارات دولتی یکی از موضوعات اساسی در استان و شهرستان توسعه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف با نگاه استفاده از ظرفیت‌های منطقه است از این رو ایجاد زیرساخت‌های لازم به‌ویژه در شهرک‌های صنعتی بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: با توجه به اینکه خوسف به دلیل نزدیکی با بیرجند می‌تواند به عنوان یک شهرستان مکمل و پدافند غیرعامل برای مرکز استان مطرح باشد، پهناوری آن به عنوان سومین شهرستان وسیع استان زمینه را برای استقرار صنایع بزرگ مهیا کرده است.

فرماندار خوسف گفت: اجرای جاده خوسف به نایبند از مسیر آبگرم لوت نیز ضمن ایجاد زمینه توسعه گردشگری سلامت در آبگرم لوت، مسیر دسترسی مرکز استان و مرز ماهیرود به کرمان و بنادر مهم جنوب کشور در محور بیرجند، آبگرم، نایبند، بهاباد، یزد را حدود ۱۰۰  کیلومتر  کوتاه‌تر می‌کند که به نحو موثری میزان استهلاک وسایل نقلیه و کاهش تصادفات را درپی دارد.

وی بیان کرد: اعتبار برای آسفالت باقیمانده مسیر خوسف تا آبگرم لوت به عنوان اولویت اول ضروری و در دست پیگیری است.

آخوندی افزود: با توجه به موقعیت خاص شهرستان و زاویه مناسب تابش نور خورشید زمینه احداث نیروگاه‌های خورشیدی فراهم است و بزرگترین نیروگاه خورشیدی شرق کشور به ظرفیت ۱۰ مگاوات با سرمایه‌گذاری خارجی در خوسف به بهره‌برداری رسیده و سومین نیروگاه از نظر ظرفیت در استان نیز همزمان با دهه فجر با حضور استاندار کلنگ‌زنی شد.

وی اظهار داشت: پنج معدن طلایی خوسف این شهرستان را به عنوان قطب معادن طلایی شرق کشور مطرح کرده و در راستای تکمیل چرخه تولید این ماده معدنی نیازمند ایجاد شهرک تخصصی طلاسازی است که با توجه به تاکیدات استاندار خراسان جنوبی در سفر به شهرستان این طرح مورد حمایت قرار گرفته است.

 

 

طرح سراسری بسیج آبرسانی به ۴۹ روستای خراسان جنوبی آغاز شد + تصاویر

طرح سراسری بسیج آبرسانی به 49 روستای خراسان جنوبی آغاز شد + تصاویر

 طرح سراسری بسیج آبرسانی به ۴۹ روستا در خراسان جنوبی امروز با حضور سردار حزنی آغاز شد.

 طرح سراسری بسیج آبرسانی به ۴۹ روستا در خراسان جنوبی با حضور سردار حزنی آغاز شد.در این طرح که پایان سال ۱۴۰۱ به اتمام خواهد رسید، با اعتبار ۲۵۶ میلیارد تومان، ۲۶ مجتمع آبرسانی ساخته و ۴۹ روستا از آب سالم بهر‌مند خواهند شد.

این طرح امروز با حضور مشاور فرمانده کل سپاه و دبیر قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نماینده شهرستان‌های قائنات و زیرکوه و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در روستای شیخ علی شهرستان قائنات به طور همزمان در سراسر کشور آغاز شد.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*