اخبار خراسان جنوبی / بیمه درمانی رایگان برای روستائیان و حاشیه نشینان شهری از دستاوردهای انقلاب اسلامی

رتبه دوم ایران در جبران کمبودهای شاخص توسعه انسانی پس از انقلاب اسلامی؛

بیمه درمانی رایگان برای روستائیان و حاشیه نشینان شهری از دستاوردهای انقلاب اسلامی/ ۴۷۷ هزار نفر در خراسان جنوبی زیر چتر پوشش بیمه سلامت هستند

در قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی، تنها تعداد محدودی از مردم که کارمند دولت بودند، تحت پوشش بیمه درمان قرار داشتند، ولی اکنون در خراسان جنوبی حدود ۴۷۷ هزار نفر تحت پوشش بیمه ای اداره کل بیمه سلامت قرار دارند که حدود ۶۲ درصد از جمعیت استان را شامل می شود.

علی اربابی مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، در خصوص دستاوردهای حوزه بیمه سلامت در استان خراسان جنوبی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، اظهارکرد: در فاصله سال های ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۵، ایران بعد از کره جنوبی رتبه دوم را در جبران کمبودهای شاخص توسعه انسانی جهان داشت که یکی از این شاخص ها، بیمه همگانی درمانی در ایران بود.

وی افزود: در حالی که در قبل از انقلاب اسلامی ایران، روستائیان از خدمات بیمه درمانی محروم بودند، اما امروز با صدور دفترچه بیمه رایگان، از مزایای بیمه درمانی بهره مند شده اند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی اظهارکرد: در زمان قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی، تنها تعداد محدودی از مردم که کارمند دولت بودند، تحت پوشش بیمه درمان قرار داشتند، ولی اکنون در خراسان جنوبی حدود ۴۷۷ هزار نفر تحت پوشش بیمه ای اداره کل بیمه سلامت قرار دارند که حدود ۶۲ درصد از جمعیت استان را شامل می شود.

اربابی یادآور شد: در این خصوص درسال ۱۳۷۵ کارت بیمه روستایی و شهری به صورت دستی صادر می شد  و در سال ۱۳۸۴ هم دفترچه بیمه جایگزین آن شد، اما در حال حاضر دفترچه الکترونیکی بجای کاغذی صادر می شود.

وی بیان کرد: در دوران قبل از انقلاب اسلامی، تعداد موسسات و مراکز درمانی طرف قرارداد انگشت شمار بوده است، اما در حال حاضر ۴۶۹ موسسه و مرکز درمانی در استان خراسان جنوبی طرف قرارداد این اداره کل می باشند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی اظهارکرد: قبل از تشکیل اداره کل بیمه سلامت استان، کلیه امور بیمه گری متمرکز در ادارات بیمه سلامت انجام می شد ولی اکنون به منظور دسترسی آسان بیمه شدگان، ۲۹ دفتر پیشخوان دولت طرف قرارداد این اداره کل در سطح استان نیز این خدمات را به مردم ارائه می دهند.

وی ادامه داد: همچنین قبل از انقلاب، فقط صندوق بیمه کارکنان دولت ارائه خدمت می کرد، ولی اکنون صندوق های بیمه ای به ۶ صندوق کارکنان دولت، روستائیان و عشایر، سایر اقشار، ایرانیان، سلامت همگانی و سایراقشار نظام ارجاع یک در سازمان بیمه سلامت توسعه یافته است.

بیمه رایگان برای بیماران خاص

اربابی با بیان اینکه در قبل از انقلاب اسلامی، هیچ بیمار خاصی تحت پوشش بیمه درمان رایگان نبود، گفت: اما اکنون همه بیماران خاص استان به تعداد ۶۸۲ نفر که شامل هموفیلی، پیوند کلیه، دیالیزی، ام اس و تالاسمی می شوند، تحت پوشش بیمه سلامت استان هستند و خدمات مورد نیاز درمانی خاص خود را به صورت رایگان دریافت می کنند.

وی افزود: در گذشته برای بررسی خدمات گران قیمت شامل دارو و پاراکلینیک، حضور بیمه شده در ادارات الزامی بود ولی اکنون با توسعه خدمات الکترونیک در کلیه مراکز ارائه دهنده خدمت به صورت الکترونیکی انجام می شود.

او ادامه داد: با وجود اینکه در گذشته تعداد زیادی از مردم فاقد پوشش بیمه بودند، ولی برخی از چند دفترچه بیمه استفاده می کردند که امروزه با ارتباط بانک های اطلاعاتی سازمان های بیمه گر، این افراد شناسایی و رفع همپوشانی بیمه ای می شوند.

اجرای روش مترقی نظام ارجاع و پزشک خانواده به برکت انقلاب

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه امروز به برکت وجود نظام جمهوری اسلامی، همه ایرانیان می توانند از پوشش بیمه پایه درمان برخوردار شوند، گفت: به برکت انقلاب اسلامی نظام ارجاع و پزشک خانواده به عنوان یکی از مترقی ترین روش های ارائه خدمات درمانی، از سال ۱۳۸۳ برای روستائیان و عشایر و از ابتدای آذرماه ۱۴۰۰ نیز برای بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی اجرایی شد.

وی گفت: در گذشته و قبل از تشکیل اداره کل بیمه سلامت استان، صدور دفترچه بیمه چند روز به طول می انجامید ولی اکنون به صورت غیرحضوری و آنی به صورت دفترچه الکترونیکی انجام می شود.

اربابی تاکید کرد: راه اندازی میز خدمت حضوری و الکترونیکی در اداره کل بیمه سلامت خراسان جنوبی برای تسهیل ارائه خدمات به بیمه شدگان و مراجعین، برگ زرین دیگری بعد از تشکیل سازمان بیمه سلامت است.

وی با بیان اینکه قبل از تشکیل سازمان بیمه سلامت، افراد فاقد بیمه پایه و آسیب پذیر ساکن در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر امکان برخورداری از خدمات بیمه ای را نداشتند، گفت: اما از سال ۱۳۹۳ با اجرای طرح تحول نظام سلامت و از سال ۱۴۰۰ با اجرای طرح پوشش بیمه ای افراد مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین شهرها، این افراد با دریافت بیمه سلامت همگانی رایگان از این امکان برخوردار شدند.

او بیان کرد: در گذشته انجام هیچگونه عملیات بانکی مربوطه در ادارات بیمه سلامت وجود نداشت، ولی بدنبال گسترش خدمات الکترونیک و تسهیل دسترسی مردم به خدمات بیمه ای در سال ۱۳۹۶ برای انجام این عملیات، سامانه pc pose راه اندازی شد تا برای بیمه شدگان و دفاتر پیشخوان بدون مراجعه به بانک عامل از طریق این سامانه عملیات مورد نظر انجام گیرد.

توسعه خدمات الکترونیک در بیمه سلامت

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی خاطرنشان کرد:همچنین در حالی که در ابتدای تشکیل سازمان بیمه سلامت، واگذاری خدمات به بخش های غیر دولتی وجود نداشت، ولی امروز صد درصد عملیات صدور، تعویض و ابطال دفاتر بیمه و صد درصد از رسیدگی اسناد بستری و سرپایی به بخش های غیر دولتی واگذار شده است.

اربابی در ادامه توسعه خدمات این اداره کل، اظهارکرد: در ابتدای تشکیل سازمان بیمه سلامت، سامانه ارتباطی مناسبی با مخاطبین وجود نداشت ولی در سال ۱۳۹۷ با راه اندازی سامانه یکپارچه تلفنی۱۶۶۶ و در سال ۱۳۹۹ با سامانه های نظام پیشنهادات مردمی به آدرس: http://qms.ihio.gov.ir/people/cratesuggestion و شکایت به آدرس: https://shekayat.ihio.gov.ir این امکان برقرار شده است.

وی تاکید کرد: امروزه با توسعه خدمات الکترونیک به صورت برخط، بیمه شدگان می توانند بدون همراه داشتن دفترچه بیمه و فقط با ارائه کدملی از خدمات سرپایی و بستری در کلیه مراکز و موسسات درمانی به صورت بیمه ای استفاده کنند. همچنین نسخه نویسی توسط پزشکان و نسخه پیچی توسط کلیه موسسات و مراکز درمانی از حالت سنتی و دستی به صورت الکترونیکی تبدیل شده است.

 

 

 

 

روزهای انقلاب در آسیابان
بهمن ماه یادآور رخداد مهم سیاسی در ایران است رخدادی که با رهبری امام راحل و اتحاد مردم برگ زرینی از انقلاب را ورق زد مردم ایران و به تبع آن خراسان جنوبی نیز ظلم و ستم رژیم شاهنشاهی را برنتافته و با تقدیم جان خود در پیروزی انقلاب اسلامی سهیم شدند.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ بهمن ماه یادآور یکی از بزرگترین رخدادهای تاریخی و سیاسی ملت بزرگ ایران است تا جایی که روزهای ۱۲ و ۲۲ بهمن به یک روز فراموش ناشدنی و بزرگ نه تنها برای ایران بلکه برای دیگر کشورهای آزادیخواه تبدیل شد.

در همه آیین و فرهنگ‌ها مردم بزرگترین روز تاریخی کشور خود را گرامی می دارند و نسل در نسل به آیندگان منتقل می شود. برخی کشورها این روزهای تاریخی را روز استقلال خود می دانند. ملت غیور ایران نیز ماه بهمن، ماه پیروزی انقلاب اسلامی بر حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی و دهه فجر را در تاریخ ارج نهاده و گرامی می دارند.

در روز ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ تاریخ ایران به رهبری امام خمینی (ره) به نقطه عطف خود رسید و سرانجام مبارزات مردم به بار نشست و پادشاهی ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ریشه کن و به خواست الهی حکومت اسلامی تأسیس شد. در بهمن ماه سال ۵۷ مردم بدون هیچ ترس و واهمه ای با اتحاد به خیابان ها ریخته و با تقدیم جان خود و رهبری امام راحل شعله های انقلاب اسلامی را روشن کرده و در نهایت با فرار شاه خائن از ایران، انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن به پیروزی رسید.

مردم ایران اسلامی و به تبع آن مردم خراسان جنوبی اعم از پیر و جوان، زن و مرد در جای جای کشور در این مبارزه حضور داشتند و توانستند برگ زرینی در تاریخ کشور رقم بزنند.

یکی از مجاهدان انقلاب اسلامی از روستای آسیابان در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند می گوید: سال ۵۷ تعداد زیادی از عکس شهدای انقلاب و مبارزات در مشهد را جمع آوری کرده و به روستا برای برگزاری نمایشگاه آوردم.

نمایشگاه عکس شهدا

«نوروزی» ادامه داد: در یکی از اتاق های مهدکودکی که خواهرم در روستا راه اندازی کرده بود، نمایشگاه عکس را دایر کردم که مورد استقبال بی نظیر اهالی روستا قرار گرفت.

وی که متولد سال ۱۳۳۸ است، با اشاره به این مهم که اغلب نیروهای نظامی، طرفدار مردم و انقلاب بودند، یادآور می شود: به همراه دوستان و دو تن از پسر عموهایم پس از برنامه ریزی در نیمه های شب، اقدام به نوشتن شعارهایی مانند مرگ بر شاه، درود بر خمینی و… با اسپری و رنگ بر دیوارها و درب ها می کردیم.

نوروزی در ادامه گریزی به یکی از خاطراتش می زند و می گوید: در همان زمان نوحه ای در قم خوانده شده بود. نوار کاست آن را از مشهد تهیه کرده بودم با اصرار پسر عمویم مطالب نوحه را نوشته و قرار شد نوحه را برای مردم روستا بازخوانی کنم.

به این ترتیب با روحانی روستا این مهم را مطرح کردم و روحانی بعد از اقامه نماز، اجازه خواندن نوحه و برگزاری مراسم را به بنده دادند و نوحه در بین استقبال بی نظیر مردم و اهالی با همراهی کردن آنها با سوز و گداز خوانده شد.

نوروزی می گوید: پس از اتمام مراسم به منزل برگشتم ساعتی بعد مأموران پاسگاه ژاندارمری به بهانه تحریک اهالی، بنده را دستگیر کرده و به بازداشتگاه بردند. از آنجا که پدر در بین اهالی و مردم منطقه از نفوذ بالایی برخوردار بودند با پیک موتوری برای فرمانده پاسگاه، پیغامی مبنی بر اینکه «پسرم را برمی گردانید یا پاسگاه را با خاک یکی کنیم» با رئیس ژاندارمری اتمام حجت کرد.

در آن زمان برق سراسری در مناطق نبود و برخی مناطق با کمک موتور برق فقط چند ساعتی برق داشتند. به این ترتیب رئیس ژاندارمری وقت در پاسخ پیغام پدرم گفت به نوروزی بگویید با خاموشی برق منطقه پسرشان را درب منزل تحویل ایشان خواهیم داد و به این ترتیب بعد از چند ساعت مرا خودشان با احترام تحویل پدر دادند.

حضور همیشگی مردم آسیابان در مناسبت ها

وی در ادامه با بیان اینکه منطقه آسیابان بیش از ۱۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است، می افزاید: مردم این منطقه مانند مردم استان در همه مناسبت‌های ملی مذهبی همراه نظام قدم برمی دارند اما با این وجود آنطور که باید و شایسته مردم است به منطقه رسیدگی نشده است.

وی از دولتمردان می خواهد با توجه به مشکلات اقتصادی در این راستا و جلب رضایت مردم بیش از پیش چاره اندیشی کنند.

«رضا حسنی» یکی دیگر از مجاهدان انقلاب از منطقه آسیابان در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با بیان اینکه در زمان پیروزی انقلاب نوجوانی ۱۲ ساله بودم، می گوید: پدرم یکی از روحانیون برجسته در منطقه بوده و هستند و با توجه به نفوذ بالای ایشان من همواره در همه مناسبت ها و مراسم ها با پدر همراه بودم.

حسنی گریزی به سال ۵۷ می زند و می گوید: در بحبوحه مبارزات و پیوستن نیروهای ارتشی و هوایی به مردم، تعدای از جوانان روستا جلوی خودروها را گرفته و از آنها می خواستند که شعار مرگ بر شاه سردهند و به این ترتیب مورد نوازش نیروهای پاسگاه ژاندارمری قرار گرفته و دستگیر می شدند.

در زمان دستگیری پدر در مسجد در حال سخنرانی بودند و به محض مطلع شدن از این مشکل با گفتن والسلام مطالب و سخنرانی خود را به اتمام رسانده و به همراه یک دستگاه موتور برای آزاد کردن جوانان روستا به سمت پاسگاه حرکت کردند.

وی یادآور می شود: با توجه به نقش و موقعیت اجتماعی پدر در منطقه، پدر به رئیس پاسگاه گفت جوانان را آزاد کنید که مردم در راه آمدن به پاسگاه هستند. رئیس پاسگاه در جواب پدر به این جمله بسنده کرد که چون به هر کدام از جوانان یک سیلی زدم حاضرم در حضور مردم به من سیلی بزنید اما به مردم بگویید به پاسگاه نزدیک نشوند و به این ترتیب با وساطت پدر اهالی چماق به دست پراکنده و جوانان در کوتاه ترین زمان آزاد شدند.

وی با بیان اینکه موتور محرک انقلاب در منطقه آسیابان و… پدر بودند، می گوید: روحانیون متعدد مانند علامه بهلول و… از قم و مشهد به منزل ما وارد می شدند و نوارهای سخنرانی، اعلامیه ها و… امام راحل را جهت تکثیر و توزیع بین مردم و جوانان به پدر می دادند.

اختفای مدارک در باغچه منزل

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به این مهم که اعلامیه و نوارهای سخنرانی امام در منزل ما بود و شنیده ها حاکی از آن بود که پاسگاه منازل را مورد عنایت و بازرسی قرار می دهد پدر در باغچه، گودالی حفر کرده و اعلامیه و نوارهای کاست سخنرانی را در آن نگهداری می کردند و در زمان نیاز گودال را باز کرده و پس از استفاده دوباره در آن محل نگهداری می شد.

وی می گوید: با وجود سن کم به همراه دیگر دوستان شب‌ها اقدام به شعارنویسی روی دیوارهای پاسگاه، درب ها و دیوارهای منازل می کردیم و صبح روز بعد سربازان پاسگاه اقدام به پاک کردن شعارها می کردند.

حسنی با بیان اینکه اهالی بخش آسیابان در انقلاب، دفاع مقدس و… نقش مهمی ایفا کردند، می گوید: در زمان انقلاب همراه پدر در راهپیمایی های مختلف در بیرجند، قم و مشهد شرکت می کردم و بعد از انقلاب و در دوران دفاع مقدس نیز با سن کم با اجازه خانواده به جبهه اعزام و قبل از عملیات کربلای ۵ در شلمچه زخمی شدم و مدتی در بیمارستان اهواز و قم بستری بودم و پس از یک ماه با توجه به عدم دستیابی به بهبودی کامل و این مهم که به تازگی عصا را کنار گذاشته بودم زمان اعزام سپاهیان محمد(ص) فرا رسید پدر خطاب به من گفتند شما به جبهه می روید یا من بروم که با اجازه پدر، مجدد با سپاهیان محمد(ص) به جبهه اعزام شدم و بعد از مدت کوتاهی پدر نیز به جبهه غرب اعزام شد.

فوتی‌های کرونایی واکسیناسیون را کامل نکرده بودند

بیرجند-سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: فوتی‌های کرونایی ما در ۲۴ ساعت گذشته یا واکسن نزده و یا واکسیناسیون را کامل نکرده بودند و دوز سوم را نزدند.

سید محمد موسوی میرزایی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با تصمیمات گرفته شده توسط ستاد کرونا پیرامون تعطیلی مدارس و رعایت بیشتر مسائل بهداشتی توسط مردم آمار مثبت‌های کرونایی ما در خراسان‌جنوبی به حدود نصف میزان هفته قبل که بیش از هزار نفر بود، رسید.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان‌کرد: البته نباید زود قضاوت کنیم چرا که هنوز در پیک ششم کرونا هستیم و این کاهش مبتلاها نباید موجب عادی انگاری شود.

موسوی میرزایی با اشاره به اینکه احتمال برگشت اما در صورت عادی انگاری وجود دارد، گفت: همه ما باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق واکسن به کنترل هر چه بیشتر بیماری کمک کنیم به ویژه آنکه در امیکرون احتمال مبتلا شدن کودکان معصوم نیز وجود دارد.

وی با اشاره به فوت چهار هم استان بر اثر ابتلاء به کرونا در روز گذشته (فاصله بین ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه) ادامه‌داد: وقتی که آمار مبتلایان و بیماران سرپایی رو به افزایش می‌رود در بازه زمانی یک تا دو هفته‌ای آمار بیماران بستری در آی سی یو و مدتی بعد آمار فوتی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: فوتی‌های کرونایی ما یا واکسن نزده و یا واکسیناسیون را کامل نکرده بودند و دوز سوم را نزدند و از طرفی برخی از آنان نیز بیماری‌های زمینه‌ای داشته‌اند.

موسوی کرونایی یادآور شد: بر اساس تصمیم ستاد کرونا، مدارس در شهرهای قرمز و نارنجی باید به مدت دو هفته تعطیل باشند و اگر مدرسه‌ای در شهرهای قرمز باز است، هیچ گونه مجوزی نداشته است.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*