اخبار خراسان جنوبی/ برگزاری دوره تخصصی جستجو و نجات کوهستان در بیرجند

در پی در گذشت حجت الاسلام و المسلمین اسدی مقدم؛

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی

آیت الله عبادی نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی درپی در گذشت حجت الاسلام والمسلمین اسدی پیام تسلیت داد.

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبیآیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با صدور پیامی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین اسدی مقدم را تسلیت گفت.

◾️ متن پیام به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون
خبر رحلت عالم خدمتگزار حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ غلامرضا اسدی (قدس سره)دریافت و موجب تاثر خاطر شد این ضایعه را به خاندان محترم،فرزندان عزیز و مردم ولایت مدار شهرستان بشرویه که پدری دلسوز را از دست داده‌اند تسلیت عرض می کنم.

موازین اخلاقی و شایستگی در منش و رفتار و مبارزات آن مرحوم در دوران غربت اسلام، فراموش نشدنی است.

ایشان بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، مسئولیت اولین امامت جمعه شهر بشرویه را بعهده گرفت، که خود منشأ خیر و برکت آن سامان بود.

انشاءالله که با محمد(ص) و آل محمد محشور باشند.

 

 

سرپرست فدراسیون ژیمناستیک:

ارتقای مربیگری و داوری در دستور کار فدراسیون ژیمناستیک است

ارتقای مربیگری و داوری در دستور کار فدراسیون ژیمناستیک است

 سرپرست فدراسیون ژیمناستیک گفت: ارتقای مربیگری و داوری در دستور کار فدراسیون است و آماده برگزاری دوره‌های آموزشی در خراسان جنوبی هستیم.

حمید احمدی روز شنبه در مجمع عمومی انتخاب رییس هیات ژیمناستیک استان خراسان جنوبی افزود: در خراسان جنوبی ۱۷۳ مربی درجه سه ژیمناستیک داریم که باید ارتقا پیدا کنند و با توجه به تعداد زیادی مربی در خراسان جنوبی ما آمادگی برگزاری دوره برای ارتقای مربیان در شهر بیرجند را داریم.

وی گفت: ورزش ژیمناستیک در کشور و خراسان جنوبی رو به رشد بوده است و باید تلاش‌ها به‌گونه‌ای باشد که بهتر از گذشته عمل شود.

سرپرست فدراسیون ژیمناستیک اظهار داشت: مشکلاتی که در این نشست مطرح شد فقط مربوط به خراسان جنوبی نیست و در همه استان‌ها وجود دارد؛ به عنوان مثال از مجموع پنج میلیارد تومان اعتبار فدراسیون ژیمناستیک تاکنون یک میلیارد تومان تخصیص یافته و نسبت به حجم فعالیت‌ها پایین است.

وی با اشاره به اینکه در برخی استان‌ها برای توسعه ورزش از ظرفیت موجود آن استان استفاده شده است گفت: باید در خراسان جنوبی هم روی این موضوع کار و تلاش و ارتباط‌گیری شود لذا برای توسعه ورزش ژیمناستیک در استان باید از ظرفیت امکانات ورزشی مجموعه سپاه، آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها بهره گرفت.

دبیر فدراسیون ژیمناستیک هم گفت: در مجموعه فدراسیون جهانی ژیمناستیک ۱۵۰ کشور عضو رسمی هستند و سال ۹۶ در ارزیابی جهانی رتبه فدراسیون ایران ۶۹ بود که در پایان سال ۹۹ به رتبه ۲۴ جهانی صعود کردیم و فدراسیون ژیمناستیک ایران ۲ حق رای در فدراسیون جهانی دارد.

محسن سلیمانی بیان کرد: ۶۵ مدال در مسابقات بین‌المللی و آسیایی در چهار سال گذشته کسب شده که ۹ مدال مربوط به مسابقات آسیایی است و از سال ۱۳۹۵ تا پایان سال ۹۸ حدود ۱۰۰ هزار نفر افزایش جمعیت در خانواده ژیمناستیک داشتیم و در حال حاضر ۲۷۰ هزار ژیمناستیک کار در کشور داریم.

وی افزود: فدراسیون کشور هفت شاخه و زیرمجموعه دارد که در تمامی استان‌ها فعال است اما توان مالی لازم را نداریم که به استان‌ها کمک کنیم و از ابتدای امسال یک میلیارد تومان تخصیص اعتبار به این فدراسیون بوده که هیات خراسان جنوبی تنها هشت میلیون تومان دریافتی داشته است.

دبیر فدراسیون ژیمناستیک گفت: اما همه اقدامات و مسابقات باعث شده که در چند سال اخیر جمعیت ورزشکاران این رشته افزایش یابد و شاهد افزایش ورزشکاران این رشته در خراسان جنوبی هم بوده‌ایم.

مجمع انتخاباتی هیات ژیمناستیک خراسان جنوبی امروز به ریاست سرپرست فدراسیون ژیمناستیک و با حضور ۳۱ نفر از اعضای مجمع برگزار شد که پس از رای‌گیری حسین بیابانی با کسب ۳۱ رای به مدت چهار سال به عنوان رییس این هیات انتخاب شد.

همچنین با رای اعضای مجمع، مرضیه حسینی به عنوان نایب رییس، مهدیه محمدی‌پور خزانه‌دار، محمداسماعیل افضل‌پور کارشناس خبره، غلامحسین حسینی عضو هیات رییسه، راضیه نصرآبادی عضو هیات رییسه و رقیه بهاری به عنوان بازرس هیات انتخاب شدند.

سالن‌های ژیمناستیک در خراسان جنوبی تجهیز می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: با همکاری سه‌جانبه وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون ژیمناستیک و اداره کل ورزش و جوانان برای تجهیز سالن‌های ورزشی در شهرستان‌ها براساس یک برنامه زمان‌بندی اقدام می‌شود تا سالن‌ها در اختیار هیات ژیمناستیک قرار گیرد.

حسن عزیزی روز شنبه در مجمع عمومی انتخاب رییس هیات ژیمناستیک استان خراسان جنوبی افزود: در زمینه سالن‌های اختصاصی ژیمناستیک در مرکز استان آمادگی داریم که کار را دنبال کنیم.

وی گفت: در راستای ارتقای سطح کیفی آموزش از سرپرست فدراسیون تقاضا دارم که نگاه ویژه به خراسان جنوبی داشته باشند تا با توجه به استعداد و ظرفیتی که در استان وجود دارد، شاهد پیشرفت و تعالی هرچه بیشتر این حوزه باشیم.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: نگاه ما به هیات ژیمناستیک به عنوان محور توسعه ورزش و تربیت بدنی است و وقتی از توسعه ورزش و تربیت بدنی صحبت می‌کنیم مجموعه‌ای از فعالیت‌های سازمان‌یافته است که برای ارتقای مهارت‌های حرکتی پایه انجام می‌شود و نقطه اصلی این حرکت هیات ژیمناستیک است که می‌تواند زمینه‌ای را برای شناساسی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کودکان و نوجوانان فراهم کند.

وی ادامه داد: امیدواریم زمینه تعامل با آموزش و پرورش برای توسعه ورزش ژیمناستیک در مهد کودک‌ها و مدارس استان بیش از پیش فراهم شود.

مجمع انتخاباتی هیات ژیمناستیک خراسان جنوبی امروز به ریاست سرپرست فدراسیون ژیمناستیک و با حضور ۳۱ نفر از اعضای مجمع برگزار شد که پس از رای‌گیری حسین بیابانی با کسب ۳۱ رای به مدت چهار سال به عنوان رییس این هیات انتخاب شد.

همچنین با رای اعضای مجمع، مرضیه حسینی به عنوان نایب رییس، مهدیه محمدی‌پور خزانه‌دار، محمداسماعیل افضل‌پور کارشناس خبره، غلامحسین حسینی عضو هیات رییسه، راضیه نصرآبادی عضو هیات رییسه و رقیه بهاری به عنوان بازرس هیات انتخاب شدند.

 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی خبر داد؛
برگزاری مراسم اعتکاف در شهرهای غیر قرمز/ تزریق ۲ دز واکسن الزامی است/۳

حجت الاسلام رضایی گفت: امسال مراسم معنوی اعتکاف در شهرهایی که در وضعیت قرمز ندارند برگزار می شود و علاقمندان برای شرکت در این مراسم باید حداقل ۲ دز واکسن دریافت کرده باشند.

حجت الاسلام «احمد رضایی» در گفتگو با شبستان  اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در نظر گرفته شده است تا مراسم اعتکاف امسال در شهرهایی که وضعیت قرمز ندارند برگزار شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در شهرهای قرمز امکان برگزاری مراسم اعتکاف وجود ندارد، افزود: در شهرهای غیر قرمز نیز متولیان برگزاری این مراسم معنوی با ظرفیت حدود ۲۰ درصد از هر مسجد باید اقدام به ثبت نام کنند.

وی در ادامه بیان کرد: مراسم معنوی امسال در شهرهای غیر قرمز باید با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی از جمله زدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی یعنی رعایت فاصله حداقل یک متر از چهار طرف برگزار شود و داشتن کارت واکسن حداقل ۲ دز برگزار شود.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه مراسم معنوی اعتکاف قبل از اذان صبح ۱۳ رجب آغاز می شود، ادامه داد: شرکت کنندگان در این مراسم معنوی حتما وسایل و ظروف شخصی حتی مُهر و تسبیح و قرآن و مفاتیح شخصی خود را همراه داشته باشند و امکان استفاده از وسایل مشترک وجود ندارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پیش بینی ما این است که میزان شرکت مردم در این مراسم امسال کم خواهد بود، گفت: اغلب شهرهای استان در وضعیت قرمز قرار دارند و اولویت برگزاری این مراسم در مساجد جامع هر شهرستان است اما اگر تعداد معتکفین بیشتر باشد هیچ محدودیتی برای برگزاری مراسم اعتکاف در سایر مساجد وجود ندارد.

۱۰ نمایشگاه عرضه مستقیم تولیدات در خراسان جنوبی برپا شد/۳

بسیج سازندگی به مناسبت دهه فجر ۱۰ نمایشگاه‌ عرضه مستقیم تولیدات روستایی صندوق های قرض الحسنه در سطح استان برگزار کرد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالرضای استان گفت: با توجه به نگاه مجموعهبرگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم تولیدات صندوق های قرض الحسنه بسیج سازندگی به حمایت و پشتیبانی از کارگاه‌های اشتغالزایی و مشاغل خرد و خانگی ذیل صندوق های قرض الحسنه مردمی و کمک به بازاریابی و فروش تولیدات روستایی به مناسبت دهه فجر، ۱۰ نمایشگاه‌ عرضه مستقیم تولیدات روستایی صندوق های قرض الحسنه در سطح استان برگزار شد که مورد استقبال مردم استان قرار گرفت.
هنری افزود: همچنین با توجه به برنامه ریزی سازمان بسیج سازندگی کشور نمایشگاه فروش تولیدات صندوق های قرض الحسنه استان‌ها از ابتدای دهه فجر تا ۲۲ بهمن ماه در ۴۰ غرفه در تهران برگزار شد که بسیج سازندگی استان نیز در دو غرفه این نمایشگاه حضور داشته و با جمع آوری تولیدات استان، تولیدات خانگی محصولات غذایی و فرآوری شده و صنایع دستی صندوق های قرض الحسنه مردمی را عرضه کرده است.
وی گفت: در مجموع ارزش ریالی اقلام فروش رفته در نمایشگاه‌های استانی و ملی برگزار شده توسط بسیج سازندگی در ایام دهه فجر حدود ۴۵۰ میلیون تومان است که نقش قابل توجهی در تداوم و ثبات کارگاههای خرد و خانگی خواهد داشت.

برگزاری نمایشگاه ما می‌توانیم در دانشگاه بیرجند/۲

نمایشگاه ما می‌توانیم و برخی دستاوردهای انقلاب اسلامی به مناسبت دهه مبارک فجر برگزار شد.
برگزاری نمایشگاه ما می‌توانیم

به گزارش امروز خراسان جنوبی، نمایشگاه ما می‌توانیم و برخی دستاوردهای انقلاب اسلامی به مناسبت دهه مبارک فجر در مسجد امام جعفرصادق (ع) و سازمان مرکزی دانشگاه توسط پایگاه بسیج خاتم الانبیاء(ص) کارکنان دانشگاه بیرجند برپا شد.

 

 

 

 

جشن مجازی انقلاب در مرکز فرهنگی و هنری کانون شماره سه بیرجند/۲

جشن مجازی انقلاب در مرکز فرهنگی و هنری کانون شماره سه بیرجند

کودکان ونوجوانان عضو مرکز سه بیرجند به صورت مجازی چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب را جشن گرفتند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ معرفی کتاب، شعر خوانی، گفتگو در مورد پرچم، شعارهای انقلاب و… از بخش‌های این برنامه بود که به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و با هدف آشنایی اعضا با انقلاب و آرمان‌های آن به صورت مجازی برگزار شد.

گفتنی است مربیان مرکز در این برنامه با استفاده از عروسک محبوب کودکان ونوجوانان عضو این مرکز مهمان مجازی اعضای خود شدند.

ویژه برنامه ایستاده با قلم در بیرجند برگزار شد

ویژه برنامه ایستاده با قلم در مرکز فرهنگی و هنری شماره ۲ بیرجند

با هدف معرفی شعر و شاعران انقلاب اسلامی برای نوجوانان ویژه برنامه ایستاده با قلم در مرکز فرهنگی و هنری شماره دو بیرجند برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این ویژه برنامه ادبی اعضای حاضر در خصوص نقش شاعران و نویسندگان در جریان انقلاب و پیروزی و پس از آن با تعدادی از شاعران و نویسندگان را به عنوان مبارزانی که سلاحشان قلم بود و در روشن کردن اذهان مردم نقش به سزایی داشتند آشنا شدند.

عیدانه فجر در مرکز فرهنگی و هنری شهرستان سرایان

عیدانه فجر در مرکز فرهنگی و هنری شهرستان سرایان

مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان سرایان با هدف ترویج فرهنگ و ارزش‌های انقلاب وآشنا کردن اعضا با وقایع بهمن ویژه برنامه عیدانه فجر را برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ برگزاری کارگاه معرفی شخصیت، کارگاه آموزش کاردستی کاغذ و تا وآموزش گل لاله،  معرفی کتاب دانستنی‌های انقلاب،  برگزاری ویژه برنامه فجرانه در سال‌روز تأسیس کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان سرایان ودرطول دهه مبارک فجر و تقدیر از اعضای برگزیده جشنواره قصه‌گویی درحضورمعاون پرورشی آموزش وپرورش شهرستان از برنامه‌های عیدانه فجر این مرکز فرهنگی وهنری بود، که با هدف آشنایی بیشتر اعضا با آرمان‌ها و شخصیت‌های انقلاب اسلامی برگزار شد.

 

سالن‌های ژیمناستیک در خراسان جنوبی تجهیز می‌شود

سالن‌های ژیمناستیک در خراسان جنوبی تجهیز می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: با همکاری سه‌جانبه وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون ژیمناستیک و اداره کل ورزش و جوانان برای تجهیز سالن‌های ورزشی در شهرستان‌ها براساس یک برنامه زمان‌بندی اقدام می‌شود تا سالن‌ها در اختیار هیات ژیمناستیک قرار گیرد.

حسن عزیزی روز شنبه در مجمع عمومی انتخاب رییس هیات ژیمناستیک استان خراسان جنوبی افزود: در زمینه سالن‌های اختصاصی ژیمناستیک در مرکز استان آمادگی داریم که کار را دنبال کنیم.

وی گفت: در راستای ارتقای سطح کیفی آموزش از سرپرست فدراسیون تقاضا دارم که نگاه ویژه به خراسان جنوبی داشته باشند تا با توجه به استعداد و ظرفیتی که در استان وجود دارد، شاهد پیشرفت و تعالی هرچه بیشتر این حوزه باشیم.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: نگاه ما به هیات ژیمناستیک به عنوان محور توسعه ورزش و تربیت بدنی است و وقتی از توسعه ورزش و تربیت بدنی صحبت می‌کنیم مجموعه‌ای از فعالیت‌های سازمان‌یافته است که برای ارتقای مهارت‌های حرکتی پایه انجام می‌شود و نقطه اصلی این حرکت هیات ژیمناستیک است که می‌تواند زمینه‌ای را برای شناساسی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کودکان و نوجوانان فراهم کند.

وی ادامه داد: امیدواریم زمینه تعامل با آموزش و پرورش برای توسعه ورزش ژیمناستیک در مهد کودک‌ها و مدارس استان بیش از پیش فراهم شود.

مجمع انتخاباتی هیات ژیمناستیک خراسان جنوبی امروز به ریاست سرپرست فدراسیون ژیمناستیک و با حضور ۳۱ نفر از اعضای مجمع برگزار شد که پس از رای‌گیری حسین بیابانی با کسب ۳۱ رای به مدت چهار سال به عنوان رییس این هیات انتخاب شد.

همچنین با رای اعضای مجمع، مرضیه حسینی به عنوان نایب رییس، مهدیه محمدی‌پور خزانه‌دار، محمداسماعیل افضل‌پور کارشناس خبره، غلامحسین حسینی عضو هیات رییسه، راضیه نصرآبادی عضو هیات رییسه و رقیه بهاری به عنوان بازرس هیات انتخاب شدند.

 

 

فوت ۶ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۵۷۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در آزمایش های ملکولی و سریع در استان شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته هزار و ۳۹ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۵۷۹ بیمار جدید کرونایی شناسایی شد.
شریف زاده افزود: از این تعداد ۲۵۸ مورد از بیرجند، ۱۴ مورد از بشرویه، ۲۳ مورد از خوسف، ۹ مورد درمیان، ۲۳ مورد زیرکوه، ۲۵ مورد سرایان، ۳۳ مورد از سربیشه، ۸۵ مورد از طبس، ۲۲ مورد از فردوس، ۷۰ مورد از قاینات و ۱۷ مورد از نهبندان شناسایی شد.
به گفته دبیر دانشگاهی ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۲۱۷ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۲۳ نفر کرونا مثبتند.
شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال عمومی ۶۶ نفر نامساعد است.
وی افزود: در شبانه روز گذشته با ثبت شش مورد فوتی جدید مجموع قربانیان کرونا در استان به هزار و ۳۰۹ نفر رسید.

 

ذائقه مردم خراسان جنوبی «موقعیت مهدی» را پسندید

ذائقه مردم خراسان جنوبی «موقعیت مهدی» را پسندید

بیرجند- اکران ۱۶ فیلم جشنواره فیلم فجر از ۱۵ بهمن ماه در سینماهای بیرجند با استقبال مردم استان مواجه شد و بیشترین میزان اقبال عمومی نیز برای فیلم «موقعیت مهدی» بوده است.

خبر گزاری مهر؛ گروه استان‌ها: اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر امسال برای هشتمین سال از جمعه ۱۵ بهمن در دو سینمای بهمن و فردوسی بیرجند که هر دو دارای بهترین کیفیت پخش صدا و تصویر می‌باشند، آغاز شد که در مجموع استقبال از اکران ۱۶ فیلمی که برای نمایش در سینماهای بیرجند در نظر گرفته شده بود، خوب بود.

هر روز دو فیلم در ساعت‌های ۱۸ و ۲۰ و ۳۰ دقیقه شب در این دو سینما اکران می‌شد اما مانند سال قبل بر اساس تصمیم ستاد جشنواره فیلم فجر خبری از اکران این فیلم‌ها در سینما پارک قاین نبود و شهرستانی‌ها بعد از تهیه بلیط اینترنتی برای تماشای فیلم‌ها باید به مرکز استان می‌آمدند.

فیلم‌های موقعیت مهدی، شادروان، مرد بازنده و دسته دختران از جمله فیلم‌هایی بودند که با بیشترین استقبال از سوی مردم مواجه شد و به دلیل شیوع کرونا تنها از ۵۰ درصد ظرفیت سینماها برای اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر استفاده شد.

یکی از دبیران تربیت بدنی که یک سالی است در بیرجند سکونت دارد بعد از اکران فیلم برف آخر به کارگردانی امیر حسین عسکری به خبرنگار مهر اظهار کرد: به طور اتفاقی امروز وقتی از میدان امام (ره) می‌گذشتم بنر مربوط به اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر را دیدم و فکر نمی‌کردم فیلم‌های جشنواره فجر همزمان با تهران در بیرجند نمایش داده شود.

زینلی نیا با بیان اینکه در سال‌های گذشته که در مشهد بودم صف‌های طولانی برای دیدن فیلم‌های جشنواره فجر در جلوی سینماها تشکیل می‌شد و این موضوع سبب می‌شد که افراد به راحتی نتوانند بلیط تهیه کنند، اضافه کرد: قبل از این در فضای مجازی خلاصه فیلم‌ها و گفتگو با کارگردان‌ها و نظر مردم را در ارتباط با فیلم‌های جشنواره را دیدم.

ذائقه مردم خراسان جنوبی «موقعیت مهدی» را پسندید

ضعیف بودن فضای فرهنگی

به گفته وی به دلیل اینکه در گذشته هر موقع به سینما می‌آمدم خیلی خلوت بود، فکر نمی‌کردم که فیلم‌های جشنواره فجر در بیرجند اکران شوند. قبل از این فیلم برف آخر به کارگردانی امیر حسین عسکری را دیدم که به نظرم ساختارش خیلی محکم نبود.

زینلی نیا با بیان اینکه در این فیلم چند موضوع متفاوت مطرح شده بود، ادامه داد: زندگی یک دامپزشک، بحث حیات وحش و موضوع محیط بانی مباحثی بود که در این فیلم مطرح شده بود و احساس می‌کنم آخرش خوب نبود و در صحنه‌ای و در سوز سرما و برف ناگهان دیدیم که خبری از برف نیست و باران می‌بارد.

به گفته وی دختری هم که فرار کرده و در برف گیر کرده بود صبح سالم بود بدون اینکه طعمه گرگ‌ها شده باشد. تا ۱۵ دقیقه پایان فیلم به نظرم این فیلم بیشتر شبیه فیلم مستند اما در قالب ایرانی بود. چون حیایی که بازیگر خوبی است و کارگردان آن عسکری بود برای دیدن این فیلم به سینما آمدم.

وی ادامه داد: هر چند فیلم‌های اکران شده قبل از چهارشنبه را ندیده‌ام اما چهار فیلم باقی مانده در دو روز آخر جشنواره را خواهم دید.

وی بیان کرد: گرفتن بلیط فیلم شادروان هم به دلیل استقبال زیاد خیلی سخت بود ولی بلیط فیلم برف آخر را به راحتی تهیه کردم.

وی تاکید کرد: فضای فرهنگی و هنری بیرجند کمی ضعیف است و به موضوع‌های فرهنگی مانند موسیقی، تئاتر و سینما توجه کمی می‌شود که امیدوارم اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در تغییر این رویکرد تأثیر گذار باشد.

پیشرفته‌ترین تجهیزات

مدیر سینما بهمن بیرجند با بیان اینکه در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۱۴۰۰ فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در این سینما اکران شده‌اند، اظهار کرد: با نصب پیشرفته‌ترین تجهیزات صوت و تصویر، مردم در عالی‌ترین سطح ۱۶ فیلم جشنواره فیلم فجر را تماشا کردند و به دلیل شرایط کرونایی تنها از ۵۰ درصد ظرفیت سینما یعنی ۱۳۰ نفر استفاده شد.

به گفته حسین واحدی افراد باید فقط بلیط اینترنتی تهیه می‌کردند و امکان فروش بلیط حضوری در سینما وجود نداشته است، افزود: استقبال از اکران فیلم‌های جشنواره در مجموع خیلی خوب است اما ظرفیت سینما به دلیل شرایط کرونایی محدود بود.

وی ادامه داد: بهای بلیط برای تماشای فیلم‌های جشنواره فجر ۲۰ هزار تومان بود اما با توجه به شیوع کرونا در دو سال گذشته، کاهش در آمد پاسخگوی هزینه‌های موجود نمی‌باشد.

ذائقه مردم خراسان جنوبی «موقعیت مهدی» را پسندید

محدودیت صندلی

معاون امور سینمایی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم به خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به شرایط کرونایی و استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها، ظرفیت سینمای فردوسی در هر سانس ۱۱۰ و سینما بهمن ۱۳۰ نفر است.

سید علی زمزم بیان داشت: با توجه به اینکه از بعضی از فیلم‌ها خیلی زیاد استقبال شد با محدودیت صندلی مواجه شدیم و شاید بعضی از افراد نتوانسته باشند فیلم مورد علاقه خود را ببینند.

وی بیان داشت: در چهلمین جشنواره فیلم فجر استقبال مردم خراسان‌جنوبی از فیلم «موقعیت مهدی» بیش از سایر فیلم‌ها استقبال کردند و فروش بیشتری برای آن داشتیم.

معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان‌کرد: فیلم‌های «شادروان»، «دسته دختران»، ملاقات خصوصی» و «خائن کشی» نیز از دیگر فیلم‌هایی بودند که به ترتیب بیشترین استقبال را در بین شهروندان خراسان‌جنوبی داشته است.

به گفته وی اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و سایت‌های پر مخاطب و دو بانک اطلاعاتی سینماها و نصب بنر انجام شد.

وی ادامه داد: سال گذشته هم مانند امسال ۱۶ فیلم در سینماهای استان اکران شد و تنها تفاوت سال گذشته با سال جاری این بود که سال گذشته در سینما فردوسی بیرجند و سینما پارک قاین فیلم‌های جشنواره اکران شد.

انتظارات از سازمان سینمایی کشور

وی ادامه داد: همه هزینه‌ها مربوط به اکران فیلم‌های جشنواره از محل فروش بلیط تأمین می‌شود و از سازمان سینمایی کشور

انتظار داریم در سال‌های آینده برنامه مورد نظر را زودتر به استان‌ها اعلام کنند تا آنها هم بتوانند در فرصتی که وجود دارد به خوبی برنامه‌ریزی کنند و چند روز مانده به اکران فیلم‌ها سایت مربوط به فروش بلیط را باز کنند.

زمزم افزود: نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در استان‌ها بی شک ما را به عدالت فرهنگی که خواست سازمان سینمایی است نزدیک‌تر می‌کند و افراد در گوشه گوشه ایران می‌توانند همزمان با پایتخت از دیدن فیلم‌های جشنواره لذت ببرند.

وی با بیان اینکه از آنجایی که جشنواره فیلم فجر یک حرکت ملی بوده، مردم نیز دوست دارند این فیلم‌ها را تماشا کنند، یادآور شد: این موضوع به رونق سینماهای کشور نیز کمک می‌کند و زمینه رضایت متصدیان سینماها را نیز فراهم کرده است.

 

 

اقدام جهادی در حوزه فرهنگی و اجتماعی لازم است

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت افزود: رشد فرهنگی نیازمند مدیریت جهادی است و تنها این نوع از مدیریت می‌تواند برخی عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند.

حسین رضا نخعی افزود: از فرهنگ به عنوان روح جامعه یاد می‌شود و فرهنگ یک زیربنا برای خدمات‌رسانی است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند با تکیه بر سبک زندگی ایرانی اسلامی می‌توان موجب رشد و تعالی جامعه شد که باید این مهم مورد نظر و تاکید در اقدامات فرهنگی همه دستگاه‌ها قرار گیرد.

وی افزود: مدیریت جهادی در اقدامات فرهنگی و اجتماعی باید همراه با درک شعار ما می‌توانیم باشد در غیر این صورت کارساز نخواهد بود.

مدیرکل سابق دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر ۵۳۹ سازمان مردم‌نهاد در استان فعال است گفت: از این تعداد برخی فعال و تعدادی نیمه‌فعال و غیرفعال هستند که باید توجه بیشتری به این موارد شود.

عباسعلی بهاری افزود: در حوزه توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد متاسفانه برخی دستگاه‌ها خود را رقیب سمن‌ها می‌دانند و هنوز آنها را باور نکردند که کار به مردم سپرده شود.

وی گفت: برون‌سپاری‌ها به سازمان‌های مردم‌نهاد انجام نمی‌شود و وقتی ناظر و مجری خود دستگاه‌ها هستند مسلما کاری از پیش نخواهند برد.

مدیرکل سابق دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: با تکیه بر قشر جوان در سال‌های گذشته ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در استان سه برابر شده اما هنوز کاستی‌هایی وجود دارد که باید دنبال شود.

وی در ادامه به بیان و توضیح برخی آسیب‌های اجتماعی استان نظیر اعتیاد، زباله‌گردی، کودک کار، زنان سرپرست خانوار، معلولان، متکدیان و زندانیان پرداخت و افزود: رهایی از این مشکلات نیازمند عزم جدی و پیگیری موضوعات است که امیدواریم با همت مضاعف بتوان از گریبانگیر شدن برخی آسیب‌ها جلوگیری کرد.

 

باند امداد و نجات فردوس آماده بهره‌برداری است/۲-۳

باند امداد و نجات فردوس آماده بهره‌برداری است

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: باند امداد و نجات شهرستان فردوس در شرایط اضطراری که عملیات اجرایی آن بیش از ۱۵ سال زمان برده، آماده بهره‌برداری است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده در نشست بررسی مشکلات پروژه باند امداد و نجات فردوس افزود: یکی از پروژه‌های سنواتی استان که عملیات اجرایی آن بیش از ۱۵ سال طول کشیده، پروژه باند امداد و نجات فردوس است.

وی اظهار داشت: براساس سوابق موجود، وجود سوانح طبیعی نظیر زلزله ویرانگر سال ۱۳۴۷ در شهرستان فردوس، احداث این پروژه به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن با همکاری مردم و دولت آغاز شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: با تکمیل و بهره‌برداری کامل از پروژه باند امداد و نجات فردوس، آمادگی شهرستان و استان در پاسخ به شرایط بحران ارتقا خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه قابلیت بهره‌برداری دارد افزود: این پروژه برای تامین امنیت نیاز به حصارکشی و ایجاد راه دسترسی دارد و برای نگهداری لوازم ضروری نیز ایجاد یک باب سوله بحران جزو ضروریات اولیه است.

عباس‌زاده گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید پروژه‌هایی که بیش از ۱۰ سال به درازا کشیده را پالایش کند تا پس از تعیین تکلیف پروژه‌ها، نسبت به اتمام هرچه سریعتر آنها اقدام شود.

وی تصریح کرد: راکد ماندن پروژه‌ها به هر دلیل، تضییع حقوق بیت‌المال را به همراه دارد لذا بسرعت باید درخصوص این پروژه‌ها تصمیم‌گیری شود.

 

 

تحقق مصوبه سفر استانی رئیس جمهور: به ۱۶۹ روستای خراسان جنوبی گازرسانی شد

مصوبه سفر استانی رئیس جمهور محقق شد و به ۱۶۹ روستای خراسان جنوبی گازرسانی انجام گرفت.

تحقق مصوبه سفر استانی رئیس جمهور: به 169 روستای خراسان جنوبی گازرسانی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، ۲۰ شهریور امسال رئیس جمهوری ایران اسلامی در سومین سفر استانی‌اش به خراسان جنوبی سفر کرد که رهاورد و حاصل این سفر مصوبه‌های بسیاری برای استان داشت و اکنون با گذشت پنج ماه از این سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی اعلام کرد که بخشی قابل توجهی از این مصوبات اجرایی شده است که از جمله آن می‌توان به گازرسانی به ۱۶۹ روستایی خراسان جنوبی اشاره کرد.

«آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور در آیین افتتاح و آغاز به کار طرح‌های گاز رسانی و پتروشیمی وزارت نفت، با بیان این که فعالیت‌های تولیدی باید به شکل بایسته‌ای انجام شود که نتیجه‌اش اشتغال‌زایی باشد، افزود: سفر به خراسان جنوبی در ابتدای دولت سیزدهم انجام شد و این سفر مصوبه‌هایی نیز داشت که برخی از این مصوبه‌های اجرایی شده است.

آیت الله رئیسی، به گاز رسانی به ۱۶۹ روستای خراسان جنوبی که جزء مصوبه های سفر وی به این استان بوده است اشاره کرد و ادامه داد: طی این مدت پیگیری‌های بسیاری برای اجرایی شدن مصوبه‌های سفر رئیس جمهوری در خراسان‌جنوبی انجام شده است که مردم هم شاهد تحقق آن هستند.

به گفته وی تحقق مصوبه‌های بازدید استانی، اعتماد آفرین است همان طور که در خراسان جنوبی این اتفاق افتاد.

 

ناوگان خودرویی پلیس استان خراسان جنوبی تجهیز و نوسازی شد

همزمان با ۲۲ بهمن و به منظور حفظ و ارتقای توان تحرک پلیس، ۳۱ دستگاه خودروی جدید به ناوگان خودرویی پلیس خراسان جنوبی الحاق شد.

آیین تجهیز و نوسازی ناوگان خودرویی پلیس روز جمعه با حضور استاندار خراسان جنوبی در ستاد فرماندهی انتظامی استان برگزار شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی در این آیین گفت: در این مرحله ۳۱ دستگاه خودرو به منظور حفظ و ارتقای توان تحرک نیروهای انتظامی استان به ناوگان خودرویی این مجموعه الحاق شد.

سردار ناصر فرشید افزود: این روند با اختصاص اعتبارات لازم ادامه دارد تا پلیس در انجام ماموریت‌های خود به بهترین نحو عمل کند.

استاندار خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و حاکم شدن فضای کار و خدمت به مردم، امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رفع مشکلات معیشتی مردم باشیم.

جواد قناعت با بیان اینکه پیشرفت ایران به برکت رهبری‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بوده است اضافه کرد: ما در حالی چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیریم که نظام و ملت ایران طی این چهار دهه فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته‌اند.

وی گفت: خباثت دشمنان خارجی و عوامل آنها در داخل، فتنه‌ها و آشوب‌هایی را برای کشور رقم زده اما با همه این مشکلات شاهد سربلندی و موفقیت کشور در عرصه‌های مختلف هستیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: همه توفیقات کشور بدون وابستگی به بیگانگان و بدون تکیه بر شرق و غرب، در حالی رقم خورد که هیچ علم و فناوری اجازه ورود به کشور نداشت.

وی با اشاره به توفیقات کشور در عرصه‌های علوم پزشکی افزود ما در حالی در پیوند اعضا موفق هستیم و در چند استان این عمل انجام می‌شود که پیوند اعضا تنها در انحصار چند کشور اروپایی بود.

قناعت گفت: ایران در شمار ۱۰ کشور عضو باشگاه هسته‌ای جهان است و در علوم فضایی به حدی رسیده‌ که ماهواره به فضا می‌فرستد.

وی بیان کرد: این توفیقات در حالی رقم خورده که در رژیم پهلوی اصلا تصور نمی‌شد ایران به خودکفایی برسد و حتی برخی از استحاله شده‌های داخلی باورشان این است که ما باید مدیر از خارج وارد کنیم چون در داخل این توانمندی وجود ندارد و امروز گزارش این توفیقات براساس آمارهای سازمان ملل ارائه می‌شود.

 

 

 

افزایش شهر‌های قرمز؛

۸ شهرستان خراسان جنوبی در وضع قرمز کرونا/۲-۳

بر اساس آخرین رنگبندی شیوع کرونا از ۱۱شهرستان خراسان جنوبی ۸ شهرستان در وضع قرمز قرار دارند.

بر اساس آخرین رنگ بندی شیوع کرونا دو شهرستان طبس و قائنات از نارنجی به قرمز تغییر رنگ دادند و به جمع شهرستان های قرمز استان (بیرجند، فردوس، نهبندان، سربیشه، سرایان و بشرویه) پیوستند.

شهرستان‌های زیرکوه و درمیان همچنان در وضع نارنجی قرار دارند و هم اکنون فقط شهرستان خوسف در وضع زرد قرار دارد.

تشدید رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، عدم حضور در تجمعات، رعایت فاصله گذاری و تهویه مناسب محیط و تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ، موثر است.

 

 

 

 

 

توقیف وانت نیسان حامل بوقلمون قاچاق در دیهوک/۴

یک دستگاه وانت نیسان حامل ۴۰۰قطعه بوقلمون فاقد مجوز حمل بهداشتی دامپزشکی در بخش دیهوک شهرستان طبس توقیف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مسئول دامپزشکی بخش دیهوک بابیان اینکه دامپزشکی به منظور حفظ وحراست از بهداشت عمومی جامعه در برابر تهدیدات بالقوه از قبیل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بر تمامی محموله‌های دام، طیور، زنبورعسل وفرآورده‌های مرتبط باآن‌ها نظارت‌های دقیق بهداشتی را اعمال میکند، گفت هرگونه حمل ونقل دام، طیور، زنبورعسل وفرآورده‌های خام مربوط به آن‌ها نیازمند اخذ مجوز‌های لازم از دامپزشکی ورعایت اصول بهداشتی است.

حسینی افزود: یک دستگاه وانت نیسان حامل ۴۰۰ قطعه بوقلمون فاقد هویت و سابقه مشخص وهمچنین فاقد مجوز حمل بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی که از مبدا بیرجند به مقصد طبس در حرکت بود با همکاری ایستگاه ایست بازرسی دیهوک متوقف و برای سیر سایر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد.

 

 

 

 

 

برگزاری دوره تخصصی جستجو و نجات کوهستان در بیرجند/۷

دومین دوره تخصصی پایه جستجو و نجات کوهستان در شهرستان بیرجند برگزار شد.

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند گفت: تعداد ۲۰ نجاتگر در دومین دورهبرگزاری دوره تخصصی جستجو و نجات کوهستان در بیرجند تخصصی پایه جستجو و نجات در کوهستان شهرستان بیرجند شرکت کرده اند.

 

ذاکریان با بیان اینکه در این دوره، اعضای تیم امدادی با جدیرترین سرفصل های آموزشی و امدادی توسط مربیان کارآزموده هلال احمر به صورت تئوری و عملی آموزش دیدند، افزود: این دوره به مدت شش روز و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.

وی با اشاره به ضرورت کسب مهارت توسط نجاتگران و آمادگی جهت امدادرسانی در حوادث گفت: در این دوره، شرکت‌کنندگان مباحث مختلف تخصصی شامل ابزار شناسی، هواشناسی، پیمایش در کوهستان، بقا در کوهستان، تغذیه در کوهستان، آشنایی با تجهیزات، کمک‌های اولیه در کوهستان و بیماری‌های ارتفاع، بسکت کردن و حمل مصدوم، جهت یابی، انواع کارگاه و آموزش صعود و فرود را فرا گرفتند.

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر با برگزاری این دوره‌ها تلاش می‌کند با تربیت نجاتگران متخصص و کارآمد به افراد گرفتار در کوهستان در کمترین زمان کمک و آن‌ها را نجات دهد، افزود: امدادگرانی که این دوره را با قبولی می‌گذرانند می‌توانند به عنوان یک نجاتگر هلال احمر در حوادث سطح استان و پایگاه کوهستان بند دره با هلال احمر شهرستان همکاری کنند.

وی به افرادی که قصد حضور در ارتفاعات و کوه را دارند، گفت: حتما با دانش کامل و همراه داشتن ابزار و البسه مناسب به کوهستان بروند و در صورت حادثه با شماره ندای امداد ۱۱۲ هلال احمر تماس بگیرند.

 

 

 

در بشرویه؛

پیام تسلیت امام جمعه و فرماندار در پی درگذشت حجت الاسلام اسدی مقدم/۲

امام جمعه و فرماندار شهرستان بشرویه در پیامی درگذشت حجت الاسلام حاج شیخ غلامرضا اسدی مقدم را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، حجت الاسلام معلمی امام جمعه بشرویه و شفیعی فرماندار این شهرستان در این پیام تسلیت امام جمعه و فرماندار در پی درگذشت حجت الاسلام اسدی مقدمپیام از خدمات علمی و تلاش‌های مرحوم حجت الاسلام اسدی مقدم قدردانی کردند.

 

مرحوم حاج شیخ غلامرضا اسدی مقدم متولد سال۱۳۰۵ بود که روز گذشته بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت و صبح امروز در بشرویه تشییع شد تا در قطعه صالحین گلزار شهدای بشرویه  خاکسپاری شود.

حاج شیخ غلامرضا اسدی مقدم از محضر اساتید بزرگی بهره برده است و دارای ۱۸ تالیف است که ۳ مورد آن دیوان شعر است.

از فعالیت‌های وی تاسیس کتابخانه مکتب الامام الامیرالمومنین در مدرسه علمیه بشرویه و جمع آوری نسخ خطی بود.

 

وی همچنین در دوران دفاع مقدس فعالیت‌های موثری داشته است و از دوستان آیت الله حاج سیدجوادآقا خامنه ای، ابوی رهبر انقلاب اسلامی بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

افزایش ۵برابری کشفیات رمزارز در خراسان جنوبی/۴

پرونده‌های کشفیات دستگاه‌های ارز دیجیتال در ۱۰ماه گذشته ۵برابر در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: در این مدت ۴۷پرونده نگهداری دستگاه ارز دیجیتال در استان تشکیل شد که این رقم در مدت مشابه پارسال ۷پرونده بوده است.

حسن پور افزود: در این پرونده‌ها ۵۴۶دستگاه ارز دیجیتال از متهمان کشف شد.

به گفته وی از پرونده‌های تشکیل شده در سال جاری تعداد ۴۱پرونده مختومه شده است.

وی گفت: متهمان در این پرونده‌ها به پرداخت ۴۳میلیارد و ۷۵۲میلیون و ۹۴۰هزار و ۵۰۸ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شدند.

 

 

 

 

تلف شدن ۱۵رأس گوسفند در حمله حیوانات وحشی در خوسف/۴

حیوانات وحشی در حمله به یک دامداری در یکی از روستا‌های شهرستان “خوسف” ، ۱۵راس گوسفند را دریدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی شهرستان خوسف گفت: با اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر

تلف شدن ۱۵ رأس گوسفند در حمله حیوانات وحشی در خوسف حمله حیوانات وحشی به یک دامداری در یکی از روستا‌های شهرستان خوسف ، بلافاصله مأموران برای بررسی به محل اعزام شدند.

سرهنگ اکبری افزود: مأموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند تعدادی حیوان وحشی با حمله به یک دامداری ، ۱۵رأس گوسفند را دریدند و تلف کردند.

وی از دامداران خواست با توجه به کاهش دما در فصل زمستان، ضمن نگهداری احشام در مکانهای حفاظت شده و استاندارد، از نگهبان توانمند برای حفاظت از گله در برابر سارقان احتمالی و حیوانات وحشی استفاده کنند.

 

 

 

 

کشف ۹ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه در قاینات/۴

مأموران پلیس در بازرسی از یک تریلی در شهرستان قاینات ۹ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف و ضبط کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی قاین گفت: ماموران انتظامی قاین در راستای اجرای طرح مبارزه با
کشف 9 هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه در قاین قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک تریلی مشکوک شدند و برای بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.
سرهنگ زال بیکی  افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از تریلی، ۹ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع کشف کردند.
وی گفت: مأموران در این زمینه یک متهم را بازداشت کردند که متهم بازداشت شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.
فرمانده انتظامی شهرستان قاین افزود: شهروندان می توانند در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس و یا از طریق پیامک با سامانه ۱۱۰۵۶ موضوع را به پلیس اطلاع دهند.

ورود سامانه جدید بارشی به خراسان جنوبی/۲

با ورود سامانه بارشی به استان بارش خفیف باران و برف به ویژه در نیمه شرقی پیش بینی می شود.

کارشناس هواشناسی استان گفت: مطابق با الگوی نقشه‌ها و تصاویر ماهواره‌ای هواشناسی با نفوذ توده هوای ناپایدار به جو استان تا صبح دوشنبه گاهی وزش باد شدید ، همراه با گرد و خاک ، افزایش ابر و در برخی مواقع کاهش کیفیت هوا پیش بینی می‌شود.

لطفی افزود: تا روز دوشنبه دمای هوا به طور محسوس کاهش می‌یابد و وقوع یخبندان در مرکز و شمال شرق استان پیش بینی می‌شود.

 

 

 

 

 

دعوت کوهنورد خراسان جنوبی به کمپ ملی فدراسیون/۷

دعوت کوهنورد خراسان جنوبی به کمپ ملی فدراسیون

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان خراسان جنوبی گفت: محمد امین عبدالرزاق نژاد کوهنورد خراسان جنوبی به کمپ ملی جوانان فدراسیون دعوت شد.

مسعود خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این کوهنورد خراسان جنوبی به عنوان تنها نماینده خراسان جنوبی در کمپ زمستانه هیمالیا نوردی فدراسیون به عنوان آخرین اردوی زمستانی آموزشی و توانمندسازی هیمالیا نوردی زمستان ۱۴۰۰ دعوت شد.

وی بیان کرد: دو مرحله اردوی انتخابی استانی با حضور ۱۸ ورزشکار خراسان جنوبی توسط کمیته هیمالیا نوردی هیئت استان و دو مرحله اردوی منطقه‌ای با حضور ورزشکاران ۵ استان شرق کشور برگزار شد.

به گفته وی در مجموع ۵۵ برنامه در کشور ۱۰۲ ورزشکار حضور داشتند که در نهایت ۳۶ منتخب به مرحله کشوری راه یافتند که یکی از آنها ورزشکار خراسان جنوبی بود.

صنعت برق خراسان جنوبی از صفر تا ۱۰۰ در ۴۳ سال گذشته

صنعت برق خراسان جنوبی از صفر تا ۱۰۰ در ۴۳ سال گذشته

صنعت برق خراسان جنوبی پس از پیروزی انقلاب اسلامی دچار تحول اساسی شده به‌طوری که تعداد روستاهای بالای پنج خانوار برخوردار از برق این استان به عنوان یک شاخص خدمات زیربنایی از صفر درصد قبل انقلاب به ۱۰۰ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

به گزارش ایرنا پیشرفت‌ها و دستاوردهای شگرف صنعت برق بعد از پیروزی انقلاب اسلامی منجر به بهره‌مندی ۳۹۷ هزار و ۱۳۷ مشترک در خراسان جنوبی شده است در حالی که ابتدای انقلاب ۱۶ هزار و ۸۸۷ مشترک برق در این استان وجود داشت.

صنعت برق که از آن به عنوان یک زیرساخت مهم و حیاتی یاد می‌شود در چهار دهه گذشته با تحول بنیادین همراه بوده و علاوه بر توسعه برق‌رسانی و افزایش چشمگیر مشترکان، در بخش تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر نیز گام‌های بلندی برداشته شده که یکی از این مناطق خراسان جنوبی با برخورداری از انرژی خورشیدی و بادی است.

انرژی برق نقش اساسی در توسعه صنعت و رونق اقتصادی، فرهنگ عمومی و امنیت و رفاه اجتماعی دارد به همین دلیل متولیان این صنعت همه تلاش خود را برای تامین مطلوب این انرژی حیاتی در شاخه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به‌کار می‌گیرند و برق‌رسانی شامل فرآیندهای تولید، انتقال و توزیع است.

تاریخ گواهی می‌دهد که قبل از انقلاب اسلامی، کشور با کمبود تولید برق مواجه بود و هیچ صادراتی در این حوزه از ایران انجام نمی‌شد، از سوی دیگر به‌رغم ظرفیت بسیار بالای ایران در انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی‌های پاک خورشیدی و بادی، اقدامی برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها نشده بود.

اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با اتکا به ظرفیت‌های داخلی، تحولی شگرف در صنعت برق رخ داد به طوری که اکنون بعد از گذشت چهار دهه همه نقاط کشور به برق متصل هستند و صادرات برق نیز به کشورهای همجوار انجام می‌شود.

تاریخچه برق استان خراسان جنوبی نیز به سال ۱۳۳۶ بر می‌گردد که نخستین بار برق شهرستان بیرجند توسط شخصی به نام سریع‌السیر با یک مولد مارشال ۲ سیلندر تامین شد و طی سالیان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها چند نیروگاه دیزلی، برق برخی از مناطق را تامین می‌کرد.

صنعت برق خراسان جنوبی از صفر تا ۱۰۰ در ۴۳ سال گذشته

احداث ۱۳ هزار کیلومتر خطوط انتقال

بررسی وضعیت این استان از نظر برخورداری شبکه برق در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی طبق آماری که مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی ارائه کرد، به‌واقع قابل قیاس نیست.

مهدی دادگر به خبرنگار ایرنا گفت: طول خطوط شبکه فشار متوسط خراسان جنوبی از ١١٠ کیلومتر در قبل از انقلاب به ۱۳ هزار کیلومتر و خطوط فشار ضعیف از ۱۶۸ کیلومتر به هزار و ۹۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: سال ۱۳۵۷ فقط پنج روستا در خراسان جنوبی برق داشت و اکنون هزار و ۶۳۴ روستای استان از برق برخوردار هستند همچنین درصد روستاهای بالای پنج خانوار برخوردار از برق از صفر درصد قبل انقلاب به ۱۰۰ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی به وجود ۳۹۷ هزار و ۱۳۷ مشترک برق در این استان اشاره کرد و گفت: ابتدای انقلاب ۱۶ هزار و ۸۸۷ مشترک برق در این منطقه وجود داشت که اغلب مشترک خانگی بودند.

وی درباره تحولات ایجاد شده در حوزه توزیع برق گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی در راستای برنامه اعلامی شرکت توانیر طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را برای توسعه برق‌رسانی، پایداری شبکه، طرح‌های تحول دیجیتال و هوشمندسازی انجام داده است.

دادگر تجهیز و به‌روز رسانی ناوگان خودرویی، تجهیز شرکت به گروه خط گرم فرمان از راه نزدیک و دور، ارائه خدمات الکترونیک به مشترکان از طریق نرم‌افزار برق من، سامانه ۱۵۲۱ و وب سایت شرکت، هوشمندسازی مرکز اتفاقات (طرح هما)، تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار در راستای افزایش پایداری شبکه، افزایش کیفیت خدمت‌رسانی به مشترک و افزایش رضایتمندی مشترک را از جمله این اقدامات برشمرد.

وی به تحول ایجاد شده در حوزه نیروگاهی استان بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: تولید برق ابتدای انقلاب منحصر به چند نیروگاه دیزلی با ظرفیت پایین بود ولی اکنون با راه‌اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی قاین به ۷۱۱.۷ مگاوات رسیده است.

صنعت برق خراسان جنوبی از صفر تا ۱۰۰ در ۴۳ سال گذشته

تولید برق از خورشید و باد در خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: سه نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ١٨ مگاوات به علاوه ۴۸۴ نیروگاه خورشیدی محدود به ظرفیت انشعاب با ظرفیت ۵.۱ مگاوات در حال تولید انرژی برق برای استان هستند.

وی افزود: عملیات اجرایی یک نیروگاه فتوولتائیک نیز دهه فجر امسال در شهرستان خوسف آغاز شد که با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد ریال احداث می‌شود.

دادگر گفت: ظرفیت این نیروگاه ۲ مگاوات است و سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به وضعیت مقایسه‌ای برخورداری صنعت و کشاورزی از برق اظهار داشت: مصرف مشترکان کشاورزی در قبل انقلاب ٢ درصد از کل مصرف مشترکان بوده که اکنون به ٣٠ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی افزود: همچنین درصد مصرف برق حوزه صنعتی قبل از انقلاب ۰.۲ درصد کل مصرف مشترکان بوده که الان به ٢١ درصد رسیده است.

وی به ظرفیت تولید برق از طریق نیروگاه‌های بادی در استان اشاره کرد و گفت: نیروگاه بادی درح به ظرفیت ۵۰ مگاوات در سال ١٣٩٩ کلنگ‌زنی شد و در مرحله  احداث است که امیدواریم فاز اول آن با چهار توربین به ظرفیت ١٠ مگاوات به‌زودی به بهره‌برداری برسد.

دادگر بیان کرد: با افتتاح و بهره‌برداری نیروگاه خورشیدی خوسف و فاز نخست نیروگاه بادی درح، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی استان به ۳۵ مگاوات خواهد رسید.

وی افزود: در حوزه بهره‌برداری از انرژی خورشیدی برای تولید برق نیز قرادادهای ۲۰ ساله خرید تضمینی در دستور کار شرکت توزیع نیروی برق است و آماده همکاری با سرمایه‌گذاران در این حوزه هستیم.

صنعت برق خراسان جنوبی از صفر تا ۱۰۰ در ۴۳ سال گذشته

عشایر پای کار تولید برق

از دیگر برنامه‌های شرکت توزیع نیروی برق در حوزه انرژی خورشیدی تهیه و تامین هزار و ۲۰۰ سامانه خورشیدی قابل حمل برای خانورهای عشایری از محل اعتبارات شرکت توانیر است که در سال جاری ۹۶۸ سامانه تحویل عشایر شده و ٢٣٢ سامانه تا پایان امسال تحویل می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: همزمان با دهه فجر امسال چهار روستای جدید در شهرستان‌های خوسف و سربیشه از نعمت برق بهره‌مند شدند همچنین ۴۶ پروژه ترمیم و اصلاح شبکه و ۶۲ پروژه توسعه و احداث شبکه برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم استان به بهره‌برداری رسید.

وی از افتتاح ۶ پروژه تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار به طول ۶۲ کیلومتر در دهه فجر خبر داد و گفت: با رویکرد محرومیت‌زدایی و توجه ویژه به مناطق محروم، حدود ۳.۵ کیلومتر شبکه فشار ضعیف برای تامین برق ۲۲۵ واحد مسکن محرومان در شهرستان‌های بشرویه و سربیشه امسال اجرا شده است.

دادگر اضافه کرد: به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با تلاش و همت کارکنان شرکت توزیع برق به منظور تامین برق پایدار مردم خراسان جنوبی ۱۲۴ پروژه صنعت برق با اعتبار بیش از ٩٢ میلیارد تومان در این استان به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: برای اجرای ۱۲۴ پروژه، ٩٧ کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۱۶۲ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و ٢٧١ ترانسفورماتور احداث شده است.

برخورداری تمامی جمعیت شهری و روستاهای بالای پنج خانوار خراسان جنوبی از برق یکی از برکات انقلاب اسلامی در صنعت برق است و با بهره‌برداری از پروژه‌های دهه فجر امسال نیز بیش از ۱۹ هزار خانوار در سراسر این استان بهره‌مند شدند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۱ درصد آن در مناطق روستایی ساکن هستند.

 

 

 

 

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی:

خراسان بزرگ کانون زبان و ادب فارسی است/۷

خراسان بزرگ کانون زبان و ادب فارسی است

بیرجند – ایرنا – رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: خراسان بزرگ که به خراسان‌های جنوبی، رضوی و شمالی تقسیم شده کانون زبان فارسی به شمار می‌رود و سرمایه بزرگی برای کشور است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی علی‌اصغر میرباقری‌فرد در نشست مجازی با موضوع ابعاد و اهداف همایش‌های بین‌المللی انجمن ترویج و برگزاری شانزدهمین همایش در دانشگاه بیرجند افزود: از ابتدا تا امروز بستر اصلی شکل‌گیری و تشکیل زبان و ادب فارسی، این خطه غنی و فرهنگی از کشور است.

وی با اشاره به برگزاری شانزدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه بیرجند (اسفند ۱۴۰۰) گفت: خراسان پایگاه و جایگاه زبان و ادب فارسی است و استان خراسان جنوبی نیز از این ظرفیت کامل برخوردار است.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی اظهار داشت: این استان به سبب غنای فرهنگی و دیرینه که در حوزه زبان و ادب فارسی دارد و هم دانشگاه بیرجند که جزو دانشگاه‌های خیلی خوب کشور به‌ویژه در حوزه علوم انسانی، زبان و ادبیات فارسی و دیگر حوزه‌ها از جمله زبان عرب و ادبیات تطبیقی خیلی فعال است.

وی افزود: انجمن زبان و ادب فارسی با دانشگاه بیرجند ارتباط عمیق دارد و نشریه مشترک انجمن ترویج با این دانشگاه در حوزه ادبیات تطبیقی منتشر می‌شود همچنین کارگروه تخصصی ادبیات تطبیقی ما که با همت و مدیریت استاد دکتر انوشیرانی تشکیل شده، پایگاه آن در دانشگاه بیرجند است.

میرباقری‌فرد از موافقت با راه‌اندازی شعبه انجمن در دانشگاه بیرجند خبر داد و گفت: مکاتبات به‌طور رسمی انجام شده و به همت و یاری همکاران دانشگاه بیرجند به‌زودی شاهد افتتاح دفتر این شعبه خواهیم بود و نقطه عطفی است که این انجمن با قدرت و پرتوان ادامه یابد.

وی عنوان کرد: دانشگاه بیرجند با وجود زیرساخت‌های خوب و از همه مهمتر همکاران توانمند، علاقمند، صاحبنظر و کوشا در این حوزه سرمایه بزرگی برای مجموعه کشور فراهم کرده و امیدوارم همانطور که پرنشاط برای برگزاری این گردهمایی پا به میدان گذاشتند در آینده سهمی درخور برای ارتقای زبان و ادب فارسی برداشته و رسالت و تعهد علمی خود را با توانمندی محقق کنند.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ این گردهمایی‌ها این است که بستر و ظرفیتی فراهم می‌کند که از آن پس، نقطه شروعی است تا آن دانشگاه‌ها در حوزه زبان و ادب فارسی بوانند ظرفیت‌های بالقوه را جهت دهند و در حیطه تعاملات و همکاری‌های علمی در داخل و خارج از کشور پررنگ‌تر حضور پیدا کرده و شاهد تحول در حوزه زبان و ادب فارسی باشیم.

وی افزود: بعد از برگزاری این گردهمایی، بدون شک نام دانشگاه بیرجند با شرایط خوبی که فراهم شده است در عرصه زبان و ادب فارسی، حوزه ادبیات تطبیقی، آموزش زبان و ادب فارسی، در مجموعه دانشکده زبان و ادبیات فارسی و حوزه‌های مرتبط مانند زبان و ادبیات عرب خواهد درخشید.

میرباقری‌فرد بیان کرد: امسال علاوه بر اهدافی که در ذیل بیان شده از شخصیت‌هایی که در حوزه زبان و ادب فارسی تاثیرگذار هستند نیز تقدیر خواهد شد.

وی گفت: مقدمات انتشار نشریات برگزیده غیرعلوم انسانی که با زبان فارسی منتشر شده نیز با همکاری پایگاه استنادی جهان اسلام فراهم شده است همچنین در حوزه بین‌الملل با همکاری مرکز همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم و دفتر معاونت زبان و ادب فارسی و ایران‌شناسی هماهنگی لازم انجام شده که امسال پررنگ‌تر حضور دارند.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی افزود: با وزارت علوم کوشش کردیم بیشتر همکاری کنیم تا ظرفیت بیشتری از این گردهمایی در اختیار مجموعه قرار بگیرد و در باب ترویج زبان و ادب فارسی خارج از کشور به‌ویژه کرسی‌های زبان و ادب فارسی در دانشگاه‌های دنیا، مسائل و مشکلات بررسی شود.

وی عنوان کرد: در بخش بین‌المللی گردهمایی هرچند در سال‌های گذشته مطلوب بود اما امسال نقطه عطفی در فعالیت‌ها ارائه و رو به جلو حرکت می‌کنیم،  با توجه به شیوع ویروس کرونا اما استفاده از بسترهای مجازی فرصت‌های کم‌نظیری در اختیار ما قرار داده که در عرصه بین‌الملل می‌توانیم بسیار فعال باشیم.

میرباقری‌فرد گفت: یکی از کارهای مهمی که امسال برای نخستین بار انجام خواهد شد اینکه جایزه‌ای به پژوهش‌های برگزیده در حوزه ترویج زبان و ادب فارسی به غیرفارسی زبانان به نام دکتر “زهرا استادزاده” همکاری که سال‌ها به عنوان بازرس یا عضو علی‌البدل با مدیریت انجمن زبان و ادب فارسی همکاری می‌کرد و سال گذشته در اثر ابتلا به کرونا به رحمت ایزدی پیوست، داده خواهد شد.

وی افزود: از امسال انجمن ایران‌شناسی نیز با گردهمایی ترویج زبان و ادب فارسی مشارکت خواهد کرد تا علاوه بر حوزه زبان و ادب فارسی حوزه ایران‌شناسی هم در گردهمایی‌ها بسط داده شود.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی اظهار داشت: اقدام دیگری که اولین بار در دانشگاه بیرجند انجام خواهد شد اینکه گروه‌های ۱۵گانه انجمن قرار است برنامه‌های ویژه برای ارائه برنامه‌های آینده و عملکرد خود در گذشته ارائه کنند تا مجالی باشد برای اینکه کسانی که کمتر با کارگروه‌های تخصصی ارتباط برقرار کرده‌اند بتوانند از بستر و فضای این گردهمایی استفاده و ارتباط بیشتری با استادان، دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه زبان و ادب فارسی برقرار کنند.

وی همچنین با اشاره به تاریخچه تشکیل انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: این انجمن در سال ۱۳۵۰ بوسیله چند تن از استادان زبان و ادبیات فارسی کشور و با همت استاد مهدی محقق، سید جعفر شهیدی و بسیاری استادان دیگر تاسیس شد و از آن سال کوشش کرد در حوزه گسترش زبان و ادب فارسی، برگزاری مناسبت‌ها، بزرگداشت‌ها و همین طور نشر تحقیقات ارزشمند در حوزه زبان و ادب فارسی فعالیت‌های متناسب با امکانات، توان خود و با توجه به شرایط و اقتضائات هر دوره انجام دهد.

میرباقری‌فرد افزود: سیر این فعالیت‌ها ادامه پیدا کرد و در دوره بعد از انقلاب نیز این فعالیت‌ها ادامه داشت به‌خصوص بعد از برگزاری بزرگداشت مرحوم استاد احمد آرام که یکی از جلسات برگزیده برای تکریم شخصیت علمی ایشان بود و همین طور انتشار منشورات انجمن ادامه یافت.

وی گفت: سال ۸۳ هیات موسس انجمن تشکیل و اساسنامه انجمن متناسب با شرایط و اقتضائات جدید بازبینی شد که عنوان انجمن از استادان زبان و ادب فارسی به انجمن ترویج زبان و ادب فارسی تغییر یافت و متناسب با اهداف جدیدی که پیش‌بینی شده بود ساختار جدیدی برای این انجمن تعریف شد.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی اظهار داشت: بعد از سال ۸۳ در ساختار انجمن تشکیل کارگروه‌های تخصصی و پژوهشی و فعالیت‌های متنوع دیگر در دستور کار گرفت و در سیر فعالیت‌های انجمن کوشش شد هر دوره کارها، اهداف، اولویت‌ها، راهبردها بازبینی و با شرایط روزگار متناسب‌سازی شود و به این صورت پیش رفت که بتوانیم مرتب در ساختار انجمن بازیگری کنیم.

وی افزود: انجمن زبان و ادب فارسی در ساختار جدید با آسیب‌شناسی فعالیت‌هایی که انجام داده و بازنگری در اهداف و سیاست‌های خود اکنون با رویکرد جدید به عرصه فعالیت‌های زبان و ادب فارسی وارد شده است.

میرباقری‌فرد گفت: بر این مبنا شعبه‌های انجمن در استان‌ها ایجاد شده و شعبه‌های بین‌المللی انجمن نیز در حال راه‌اندازی است، انجمن‌ در شبه قاره پاکستان از جمله ترکیه، آسیای میانه و کشورهای دیگر مذاکره و مطالعه می‌شود تا شعبه‌ها گسترش یابد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۵ کارگروه تخصصی تشکیل شده است گفت: هر کارگروه یک برنامه پنج ساله، شورای برنامه‌ریزی و شبکه‌ای از متخصصان را تشکیل داده‌ و اکنون جمع زیادی در داخل و خارج کشور به‌صورت سامان‌یافته در قالب شبکه‌های تخصصی شعبه‌ها یا شوراهای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و علمی مشارکت دارند.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی از انتشار ۵۱ عنوان کتاب از آغاز به‌کار انجمن زبان و ادب فارسی تاکنون خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی شده در چارچوب کارگروه‌های تخصصی این موضوع دنبال شود.

وی هدف اصلی این انجمن را ترویج عمیق زبان و ادبیات فارسی در داخل  و خارج از کشور دانست و اظهار داشت: در این دوره‌ها کوشش شده به شکل مطلوب و متناسب با امکاناتی که در اختیار انجمن است از بدنه تخصصی استادان، همکاران و دانشجویان توانمند، علاقه‌مند و فعال زبان و ادب فارسی استفاده کرده و برنامه‌ها پیش برده شود.

میرباقری‌فرد با اشاره به برگزاری شانزدهمین گردهمایی ترویج زبان و ادب فارسی در بیرجند گفت: اسفند امسال این مرحله از گردهمایی انجمن با همت و تلاش استادان و همکاران دانشگاه بیرجند در این دانشگاه برگزار می‌شود تا بتواند در سیر تکاملی خود بهتر و پویاتر از گذشته ادامه یابد.

وی با اشاره به فلسفه تشکیل و برگزاری این گردهمایی‌ها افزود: عنوان این برنامه گردهمایی است به معنای اینکه یک بسته برنامه کامل و متنوع در این رویداد بزرگ علمی، فرهنگی و ادبی سالانه اجرا و برنامه‌ریزی می‌شود.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی با بیان اینکه در گردهمایی‌های سالانه چند هدف مهم دنبال می‌شود گفت: یکی از اهداف اصلی گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی پیوند سه نسل استادان پیشکسوت و صاحبنظر، نسل میانی (شاگردان این استادان) و نسل جوان یا دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که می‌توانند در این گردهمایی ارتباط عمیق، پیوسته، سامان‌یافته و پویا داشته باشند.

وی ادامه داد: حضور استادان پیشکسوت و صاحبنظر بسیار با برکت و نگاه‌ها، دیدگاه‌ها و نظریه‌های این افراد برای گردهمایی انجمن زبان و ادب فارسی مغتنم است لذا در این مراسم یکی از پایه‌های ثابت هستند.

میرباقری‌فرد گفت: تا قبل از شیوع کرونا جلسات گردهمایی حضوری برگزار می‌شد اما با مجازی شدن برنامه‌ها، همچنان اهداف دنبال و ارتباط بین سه نسل برقرار می‌شود.

وی ارائه یافته‌های تازه پژوهشی و علمی در حوزه زبان و ادب فارسی در یک سال گذشته در داخل و خارج کشور را از دیگر اهداف این گردهمایی برشمرد و گفت: این هدف در قالب سخنرانی‌های کلیدی و فراخوان‌ها محقق می‌شود.

میرباقری‌فرد اضافه کرد: از جمله اهداف دیگر این است که مسائل، نیازها، اقتضائات و مشکلات زبان و ادب فارسی که در یک سال شناسایی شده، احصا شود و در قالب جلسات و میزدگردها درباره آن بحث و گفت و گو کرده و به نهادها و سازمان‌های مسوول منتقل می‌کنیم تا کمک کنند مشکلات کمتر و اهداف و نیازهای جدید در برنامه‌ها دیده شود.

وی گفت: کوشش می‌کنیم مهارت‌ها در حوزه تولید علم و ارائه یافته‌های جدید علمی از یک طرف و جنبه‌های کاربردی در زبان و ادب فارسی از طرف دیگر در قالب کارگاه‌ها در این گردهمایی‌ها دنبال شود.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی افزود: به همین دلیل تشکیل کارگاه‌های مختلف برای شکل‌بخشی به این مهارت‌ها از دیگر اهداف است که می‌کوشیم گردهمایی‌ها در دانشگاه‌های جامع استان‌ها برگزار شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۶ دانشگاه کشور میزبان برگزاری گردهمایی زبان و ادب فارسی بوده‌اند گفت: این گردهمایی هر سال در یک استان برگزار می‌شود تا از این طریق، ادبیات بومی آن استان را برجسته کنیم و سرمایه بی‌نظیری که به عنوان فرهنگ و ادب عامه در اختیار داریم در این نشست‌ها برجسته‌تر و فرصتی برای معرفی باشد.

میرباقری‌فرد انتخاب رساله‌های برتر در حوزه زبان و ادب فارسی را از دیگر اهداف این گردهمایی ذکر کرد و افزود: رساله‌های برتر دانشجویان در این گردهمایی شناسایی و هر سال برای یک تا سه رساله جوایزی تعیین و برای انتشار آن اقدام می‌شود.

وی بیان کرد: این جوایز از سال قبل به یاد زحمات و کوشش‌های بسیار ارزشمند استاد بزرگ زبان و ادب فارسی به نام دکتر مهدی محقق نامگذاری شده است.

شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی اسفند امسال به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری عنوان شد

نفوذ خزنده فرهنگ غربی در جامعه/۳

علائم نفوذ خزنده فرهنگ غربی در جامعه مشاهده می‌شود

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: در جنگ فرهنگی دشمن نرم و خزنده تا حدی جامعه را به سمت فرهنگ غربی پیش برد و امروز علائم آن را در جامعه مشاهده می کنیم.

 سید محمدرضا طالبی در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: دشمن از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال براندازی نظام بود اما امروزه فهمیده‌اند که نمی‌توانند به هدف خود برسند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: استکبار در دهه اول انقلاب جنگ تحمیلی، ترور مسئولان و دعواهای قومی و قبیله‌ای را راه انداخت ولی با بصیرت و آگاهی مردم نتوانست به هدف خود از ضربه زدن به انقلاب و ناامید کردن مردم برسد.

طالبی با اشاره به اینکه ولایتمداری و شهادت طلبی رمز ماندگاری انقلاب اسلامی است، ادامه‌داد: در دهه هفتاد دشمن جنگ فرهنگی و اجتماعی را در پیش گرفت و از طریق ابزارهایی چون شبکه‌های ماهواره‌ای این هدف را دنبال کرد.

وی با بیان اینکه در جنگ فرهنگی دشمن نرم و خزنده تا حدی جامعه را به سمت فرهنگ غربی پیش برد، افزود: متأسفانه امروزه در جامعه علائم و نشانه‌های گسترش فرهنگ غربی را مشاهده می‌کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: برای مقابله با جنگ نرم فرهنگی و اجتماعی دشمن نیاز به جهاد و تلاش شبانه روزی داریم و باید با وجدان انسانی و دینی در این حیطه کار و کوشش نمائیم.

طالبی اظهار کرد: شاید برخی افراد تصور می‌کردند جوانان امروزی مانند جوانان دوران دفاع مقدس نباشند ولی حضور دهه هفتادی‌ها در دفاع از حرم و دفاع از کشورهای همسایه ثابت کرد روحیه شهادت طلبی هنوز وجود دارد.

وی بیان‌کرد: وقتی امام (ره) حرف از صدور انقلاب می‌زد افرادی چون بنی‌صدر آن را به تمسخر می‌گرفتند ولی گذشت زمان ثابت کرد که آرمان‌های انقلاب در بسیاری از کشورهای خاورمیانه و حتی در قلب اروپا نفوذ کرده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی یادآور شد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که آیندگان درباره کارکرد ما قضاوت درستی داشته باشند و از گره‌ی از مشکلات استان در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز برداریم.

 

دستگیری ۱۲ خرده فروش مواد مخدر در بیرجند /۴

 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان”بیرجند” خبر داد و گفت: مأموران در این طرح ۱۲ خرده فروش مواد مخدر را دستگیر و ۱۱ کیلو و ۳۱۰ گرم انواع مواد مخدر را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”غلامرضا شاهوردی” در تشریح این خبر اظهار داشت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی اخباری دریافت کردند که تعدادی از منازل در مرکز شهرستان بیرجند به پاتوق توزیع مواد مخدر تبدیل شده و موجب سلب آسایش اهالی شده است که موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت: مأموران پلیس با انجام اقدامات اطلاعاتی ۵ پاتوق توزیع مواد مخدر را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی محل های مورد نظر را بازرسی کردند که در یک عملیات غافلگیرانه ۱۲ خرده فروش مواد افیونی را دستگیر و ۱۱ کیلو ۳۱۰ گرم انواع مواد مخدر از متهمان کشف شد.

 

 

 

محل دپوی ۸۱ کیلو تریاک در محاصره پلیس/۴

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از کشف ۸۱ کیلو و ۶۰۰ گرم تریاک دپو شده در شهرستان”بیرجند” خبر داد و گفت: مأموران در این رابطه ۲ متهم دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”غلامرضا شاهوردی” اظهار داشت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با دریافت اخباری مبنی بر دپوی مواد مخدر در منزلی واقع در شهرستان بیرجند، موضوع را بررسی کردند.

وی بیان داشت: مأموران با انجام بررسی و تحقیقات میدانی محل دپوی مواد مخدر را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از محل شناسایی شده، ۸۱ کیلو و ۶۰۰ گرم تریاک کشف کردند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی افزود: مأموران در این رابطه ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

مستند زندگی نامه روحانی شهید شهاب در بیرجند رونمایی شد/۷

مستند زندگی نامه روحانی شهید شهاب در بیرجند رونمایی شد

 مستند بی قراری که روایتگر زندگی نامه شهید حجت الاسلام محمد شهاب است در بیرجند رونمایی شد.

به گزارش  تسنیم  مستند «بی قراری» تهیه و تولید شده توسط حوزه هنری خراسان جنوبی همزمان با سالروز شهادت حجت الاسلام محمد شهاب در آستان مقدس امامزادگان باقریه (ع) بیرجند رونمایی شد.

مستند«بی قراری» روایتگر زندگی شهید حجت الاسلام محمد شهاب یکی از روحانیون بیرجندی است که در دفاع مقدس به شهادت رسید و این مستند به همت واحد تصویری حوزه هنری خراسان جنوبی و کنگره ۲ هزار شهید خراسان جنوبی تهیه و تولید شده است.

این مستند طی مراسمی در آخرین روز از دهه مبارک فجر و همزمان با جشن ۴۳ سالگی انقلاب اسلامی به مناسبت سالگرد شهادت شهید حجت الاسلام محمد شهاب با حضور امیر سرتیپ دوم جلیل شاطری فرماندهی ارشد نظامی ارتش در خراسان جنوبی و سایر مسئولان این استان در آستان مقدس امامزادگان باقریه (ع) بیرجند رونمایی شد.

شهید حجت الاسلام محمد شهاب فرزند محمدحسین درسال ۱۳۳۳ در بیرجند و در خانواده‌ای روحانی و اهل علم پا به عرصه حیات نهاد و تحصیلاتش را تا مقطع دیپلم ریاضی در بیرجند گذراند. وی در دوران تحصیل همیشه شاگرد اول بود و از قاریان ممتاز کلام وحی بود.

با آن که پذیرفته شدن او در بالاترین رشته های تحصیلی دانشگاه محرز بود اما تحصیلات حوزوی و کسب معارف اسلامی را مرجح دانست و با راهنمایی پدربزرگوارش در سال ۱۳۵۳ به قم عزیمت کرد و در مدرسه علمیه حقانی که تحت نظارت آیت الله قدوسی اداره می‌شد به تحصیل علوم حوزوی پرداخت؛ عمامه گذاری این شهید با دست پربرکت امام خمینی(ره) انجام شده است.

شهید شهاب یکی از بانیان و پیام رسانان اصلی شکل گیری انقلاب اسلامی در شهرستان بیرجند بود و آوردن اطلاعیه‌ها و نوارهای سخنرانی حضرت امام و انتشار آن در بین مردم از دیگر کارهای ایشان بود.

با اوج گیری انقلاب و شروع تظاهرات مردمی در بیرجند علاوه بر ترتیب دادن اجتماعات مردمی و هدایت تظاهرکنندگان با سخنرانی‌های آتشین شوق و شور جوانان را دوچندان می‌کرد.

پس از پیروزی انقلاب نیز یکی از کارگزاران اصلی تاسیس کمیته انقلاب اسلامی در بیرجند بود و پس از آن مسئول تشکیل سپاه پاسداران در بیرجند شد؛ ایشان پس از مدتی از سوی آیت الله قدوسی به عنوان اولین دادستان انقلاب اسلامی مامور به تاسیس دادسرای انقلاب در بیرجند شد.

شهید شهاب همیشه در آرزوی شهادت بود و به آرزوی دیرینه خود رسید و در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۶۴ در عملیات والفجر هشت در منطقه عملیاتی فاو بر اثر ترکش خمپاره به لقاءالله پیوست.

«محمدصادق دهقانی» کارگردانی مستند «بی قراری» را بر عهده داشته است.

 

 

 

 

کوهنوردی خراسان جنوبی بر قله مشکلات/ بلاتکلیفی ۶ ساله ساخت سالن

کوهنوردی خراسان جنوبی بر قله مشکلات/ بلاتکلیفی ۶ ساله ساخت سالن

بیرجند- کوهنوردی خراسان جنوبی در میان خانواده‌ها علاقه‌مندان فراوانی دارد اما به دلیل نبود نگاه ویژه به این رشته زمین واگذار شده برای ایجاد سالن بعد ۶ سال هنوز بلاتکلیف باقی مانده است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: کوهنوردی و صعودهای ورزشی جز رشته‌هایی به حساب می‌رود که معمولاً تمام اعضا خانواده باهم به این تفریح و ورزش می‌پردازند. خراسان جنوبی نیز به دلیل برخورداری از کوه‌های زیبا جز استان‌های موفق در این رشته ورزشی است، اما آنچنان که باید از سوی مسئولان ورزشی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. به نحوی که چندین سال قبل زمینی برای احداث سالن اختصاصی برای ورزش کوهنوردی واگذار شد ولی بعد از گذشت حدود ۶ سال هنوز اقداماتی انجام نشده و در صورت اینکه بعد از ۸ سال کاری انجام نشود زمین باز پس گرفته می‌شود و این ظرفیت را دیگر در استان نخواهیم داشت.

در همین راستا با رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان جنوبی گفت‌وگو کردیم تا چند و چون این ماجرا را بررسی و از اقدامات انجام شده این هیئت باخبر شویم.

ظرفیتی که از بین می‌رود

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به زمینی که در سال ۹۴ به این هیئت داده شده بود، گفت: این زمین از طریق شورای اداری استان در راستای طرح بازآفرینی شهری، طرح فرزان به هیئت واگذار شد.

مسعود خسروی ادامه داد: اما با این وجود هزینه ساخت تاکنون دیده نشده است و این زمین بلاتکلیف باقی مانده است.

وی تصریح کرد: در پاسخ پیگیری ما از طریق اداره کل ورزش گفته شد که پروژه جدید در بودجه دیده نمی‌شود و پروژه‌های نیمه تمام باید به اتمام برسند و هیئت نیز توانایی مالی احداث سالن با این هزینه‌ها را ندارد.

به گفته وی از طریق شهرداری، فرمانداری و استانداری نیز پیگیری انجام شد و با وجود این ظرفیت و نیاز مرکز استان به یک سالن اختصاصی کوهنوردی، این امکان تاکنون برای ساخت فراهم نشده است و حمایتی ندیدیم.

کوهنوردی خراسان جنوبی بر قله مشکلات/ بلاتکلیفی ۶ ساله ساخت سالن

حمایت‌های مالی کافی نیست

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان خراسان جنوبی عنوان کرد: اداره کل ورزش و جوانان حمایت‌های مالی دارند و بودجه هیئت سه برابر سال ۹۹ شده است اما با توجه به برنامه‌های اجرایی کافی نیست.

خسروی اظهار کرد: هنوز مشکل عمده ما در هیئت منابع مالی است، چرا که دوره‌های آموزشی، اعزام‌ها، تجهیزات و موارد دیگر نیاز به بودجه زیادی دارند که نیاز به نگاه ویژه مسئولان دارد.

وی بیان کرد: اکنون تجهیزات سنگ نوردی و دیواره‌های استان کاملاً فرسوده شده‌اند و نیاز به به‌روزرسانی دارند که حداقل ۵۰۰ تا یک میلیارد تومان اعتبار لازم است.

به گفته وی برای این موضوع ۴۰ میلیون تومان بودجه داده شد و از آنجایی که نمی‌توان با آن کاری انجام داد در حساب هیئت باقی مانده است.

مربی بانوی سنگ نورد سالنی نداریم

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان جنوبی عنوان کرد: با دوره‌های آموزشی شاهد افزایش تعداد مربیان هستیم ولی در رشته سنگ نوردی سالنی با مشکل مربی برای بانوان مواجه هستیم.

خسروی تصریح کرد: بر اساس قانون ورزشکار بدون مربی اجازه سنگ نوردی ندارد و تا زمانی که یک فرد آموزش نبیند، نمی‌تواند برای دوره مربی‌گری ثبت نام و مدرک دریافت کند و این موضوع مشکل ساز شده که نیازمند چاره‌اندیشی مسئولان ورزشی هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات در اعزام‌ها هزینه‌های بسیار بالای آن به خصوص در بخش ایاب و ذهاب است، اظهار کرد: پیگیر خرید یک مینی بوس بودیم و یک بخش از مبلغ توسط اسپانسر تأمین شد.

کوهنوردی خراسان جنوبی بر قله مشکلات/ بلاتکلیفی ۶ ساله ساخت سالن

به گفته وی بخش زیادی از آن باقی مانده که از توان هیئت خارج است و نیاز به حمایت مسئولان در این بخش نیز وجود دارد.

رئیس هیئت کوهنوردی خراسان جنوبی با اشاره به مشکل اسکان در خراسان جنوبی بیان کرد: زمانی که مربی فدراسیون برای دوره‌های آموزشی به استان سفر می‌کند، مشکل اسکان داریم و از مهمان‌سراهای ارگان‌های دولتی مانند هلال احمر، محیط زیست و اداره کار استفاده می‌کنیم.

خسروی اضافه کرد: هیئت برای میزبانی از مربی هزینه‌های ایاب و ذهاب، تغذیه و موارد دیگر را برعهده دارد و دیگر نمی‌تواند هزینه هتل را نیز پرداخت کند و نیاز است که مسئولان ورزشی استان در بخش مهمان‌سرا و اقامتگاه تدبیری بیندیشند.

نبود دیواره مساوی با نبود قهرمان و استعداد

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان جنوبی گفت: در ایام کرونا با وجود اینکه رشته‌های مختلف تعطیل بودند ولی رشته کوهنوردی جز رشته‌هایی بود که به فعالیت خود ادامه داد و میزبانی‌ها و مسابقات زیادی را برگزار کرد.

خسروی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری اردوهای استانی برگزار کرده‌ایم که در نهایت از این تعداد سه نفر به کمپ ملی فدراسیون اعزام خواهند شد.

وی بیان کرد: در مسابقات سنگ‌نوردی معلولان و جانبازان در بخش بانوان مقام اول و در بخش آقایان مقام پنجم و ششم را کسب کرده‌ایم.

به گفته وی مشکل در بخش سنگ نوردی نبود دیواره کافی است چراکه اکنون فقط یک دیواره در سالن سرحدی بیرجند و یک مورد دیگر در قاین وجود دارد و تا زمانی که دیواره برای آموزش نباشد استعداد و قهرمانی هم نخواهد بود.

رئیس هیئت کوهنوردی خراسان جنوبی با بیان اینکه در مسابقات اسکای رانینگ در بخش آقایان مقام پنجم و ششم را کسب کرده‌ایم، عنوان کرد: از آنجا که پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوبی داریم در سال آینده بهتر عمل خواهیم کرد.

صعود به ۳۱ قله برای اولین بار در کشور

خسروی اعلام کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۷۵ اعزام به خارج از استان داشتیم و ۱۱۰ تیم نیز از خارج استان وارد خراسان جنوبی شده و میزبانی استانی داشتیم.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین ۲۵۰ دوره آموزشی که ۴ برابر نسبت به سال گذشته افزایش داشت، برگزار کردیم و تعداد ورزشکاران سازمان یافته نیز دو برابر شده و از ۱۱۰۰ نفر به حدود ۲۵۰۰ نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون از سال ۹۶ گروه‌های کوهنوردی تعطیل و در قالب باشگاه باید فعالیت کنند، اظهار کرد: تعداد باشگاه‌های کوهنوردی نیز دو برابر شده و از ۸ مورد به ۱۸ باشگاه رسیده است و پیگیر افزایش باشگاه‌ها در بیرجند، قاین، سرایان و فردوس هستیم.

به گفته وی این هیئت میزبان کارکنان سازمان‌های کشوری برای صعود به قله نایبند است که تاکنون کارکنان وزارت راه و شهرسازی به این قله صعود و تا اواخر بهمن ماه کارکنان سازمان تأمین اجتماعی کشور نیز به استان آمده و به این قله صعود می‌کنند.

خسروی با بیان اینکه هیئت کوهنوردی ظرفیت‌های بالایی دارد و با حمایت توسعه خواهد یافت، اعلام کرد: یکی دیگر از اقدامات این هیئت اعزام ۳۱ تیم از شهرستان طبس به ۳۱ استان بود که همزمان قله ۳۱ استان را فتح کردند و برای اولین بار در سطح کشور این کار اجرایی شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*