اخبار خراسان جنوبی/

تکمیل سالن تیراندازی لنگ ۲ میلیارد اعتبار/تخصیص ها قطره چکانی است

تکمیل سالن تیراندازی لنگ ۲ میلیارد اعتبار/تخصیص ها قطره چکانی است

پروژه سالن تیراندازی خراسان جنوبی از سال ۹۶ عملیات اجرایی آن آغاز شده اما به دلیل تخصیص های قطره چکانی هنوز به اتمام نرسیده و لنگ دو میلیارد اعتبار است.

به گزارش مهر تخصیص‌های قطره چکانی اعتبارات مصوب برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام خراسان جنوبی سبب شده تا روند تکمیل آنها طولانی شود.

این موضوع با توجه به افزایش قیمت‌ها موجب افزایش اعتبار برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه‌ها و چشم انتظاری مردم نقاط مختلف خراسان جنوبی در این زمینه شده است.

احداث سالن تیراندازی یکی از این پروژه‌ها است که از سال ۹۶ عملیات اجرایی آن شروع شده است اما تخصیص اعتبار قطره چکانی برای تکمیل آن سبب شده است با وجود نبود سالن تیراندازی استاندارد در مرکز استان و وجود استعدادهای فراوان به ویژه در بین جوانان و نوجوانان با گذشت چهار سال هنوز سالن در حال احداث تیراندازی در کنار استادیوم ورزشی شهید شهپر آموزش و پرورش تکمیل نشود.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی به خبرنگار مهر در این باره گفت: عملیات اجرایی احداث سالن تیراندازی آموزش و پرورش از سال ۹۶ آغاز شده است اما به دلیل اینکه در چند سال اخیر تخصیص اعتبارات مصوب برای این پروژه کم بوده هنوز تکمیل نشده است.

محمود چاوشان اضافه کرد: برای اتمام سالن تیراندازی موردنظر به بیش از دو میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر در قالب اوراق پرداخت شود باید چهار میلیارد تومان برای تکمیل آن تخصیص یابد.

به گفته وی تکمیل این سالن تیراندازی در مصوبات سفر رئیس جمهور چند ماه قبل به خراسان جنوبی انجام شد، مورد توجه قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: برای اتمام این پروژه دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مصوب شد که در صورت تخصیص کامل آن سالن تیراندازی مورد نظر تکمیل خواهد شد.

 

 

 

۲ سال معافیت بیمه‌ای برای به کارگیری نیروی جدید

در صورت جذب کارورز در واحد‌های پذیرنده، کارفرمایان می‌توانند از معافیت حق بیمه سهم کارفرما به مدت حداکثر دوسال برخوردار شوند.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت:  از ابتدای سال ۱۱۷ نفر شامل در ۸۱ واحد پذیرنده از مزایای طرح مشوق بیمه‌ای سهم کارفرما برخوردار شدند که از این تعداد ۸۹ نفر فارغ التحصیلان دانشگاهی امسال بودند.

وی معتقد است افرادی که دوره مقدماتی طرح کارورزی (دوره سه ماهه) در کارگاه و موسسات مشمول دستورالعمل استفاده کرده اند حداکثر تا ۲۱ ماه می‌توانند از طرح مشوق بیمه‌ای استفاده کنند.

به گفته وی مدت دوره کارورزی (شامل دوره مقدماتی و معافیت) حداکثر ۲۴ ماه است که طی آن کارورز به منظور تبادل دانش کسب تجربه و ارتقای مهارت در کارگاه مشغول است.

وی معتقد است دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی دانشگاهی کارشناسی که در زمان ثبت نام کمتر از ۳۵ سال تمام سن داشته باشند؛ و همچنین در طول دو سال قبل از ثبت نام دارای سوابق بیمه‌ای به مدت ۳ ماه یا بیشتر بوده و یا سابقه بیمه پردازی در شغلی که بابت آن طی دوره کارورزی جذب کارگاه می‌شود، داشته باشد، مشمول این دستورالعمل نمی‌باشد.

طرح مشوق بیمه‌ای سهم کارفرما باعث افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار شده و همچنین سبب فراهم ساختن زمینه انتقال دانش از دانش آموخته به بنگاه اقتصادی و کاهش هزینه بکارگماری نیروی کار برای کارفرما می‌شود.

از ابتدای سال ۱۱۰ نفر متقاضی و ۱۶ واحد پذیرنده در سامانه کارورزی ثبت نام کردند که ۸۹ قرارداد کارورزی منعقد شده است.

جذب ۳۴ هزارمعلم ازمهر سال آینده/۲-۳

رئیس مرکز برنامه ریزی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش از قول سازمان سنجش مبنی بر آغاز ثبت نام آزمون استخدامی در پایان دی ماه خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر سلیمان زاده در نشست ویدئو کنفرانسی با مدیران آموزش و پرورش و کارشناسان حوزه امور اداری و نیروی انسانی شهرستان ها، مناطق و اداره کل استان، اظهار کرد: مهم ترین رویکرد وزارت آموزش و پرورش در جذب و استخدام نیروی انسانی، بومی گزینی است.

وی،بابیان این مطلب که چنانچه نیروی جدیدالاستخدامی متقاضی انتقال از بوم خود به شهرستان و یا منطقه ای دیگر باشد، استخدامش ملغی می شود، تصریح کرد: با بومی گزینی نیروی انسانی، بسیاری از مشکلات موجود در ساماندهی نیروی انسانی مرتفع می شود.

رئیس مرکز برنامه ریزی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش، با بیان این که با برگزاری آزمون استخدامی بیش از ۳۴ هزار معلم جدید در مهر ماه سال آینده جذب آموزش و پرورش می شوند، عنوان کرد: هدف از بومی گزینی در آزمون های استخدامی برقراری عدالت آموزشی از حیث ساماندهی مطلوب نیروی انسانی و ایجاد توازن در ارائه خدمات آموزشی، پرورشی و تربیتی در نقاط مختلف کشور به ویژه مناطق محروم و کم برخوردار است.

گرامی‌داشت ایام فاطمیه و دهه بصیرت در شهرستان درمیان/۲

گرامی‌داشت ایام فاطمیه و دهه بصیرت در کانون پرورش فکری شهرستان درمیان

هم‌زمان با ایام فاطمیه و تقارن آن با دهه بصیرت ودومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی اعضای مرکز ثابت و سیار کانون در این شهرستان با این مناسبت‌ها و وقایع آن بیشتر آشنا شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، کودکان و نوجوانان عضو مراکز ثابت و سیار کانون در شهرستان درمیان با شرکت در ویژه برنامه‌هایی به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) و دهه بصیرت با این مناسبت‌ها بیشتر آشنا شدند و آنرا گرامی داشتند.

کارگاه بحث آزاد با هدف آشنایی با حضرت فاطمه (س) و سیره و زندگی ایشان و همچنین معرفی سردار سلیمانی و نقش این شهید در مبازره با استکبار جهانی، معرفی کتاب، معرفی وقایع ۹ دی و… از برنامه های اجرا شده در این مراکز همزمان با این ایام بود.

 

 

 

 

 

ویژه برنامه‌های دهه بصیرت در کتاب‌خانه سیارکانون دستگران/۲

ویژه برنامه‌های دهه بصیرت در کتاب‌خانه سیارکانون در بخش دستگران

کتاب‌خانه سیار کانون در بخش دستگردان طبس، با حضور در مدارس تحت پوشش این کتاب‌خانه برنامه‌های مختلفی را برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ غبار روبی مزار شهدا، صبح شعر، بحث آزاد، معرفی شخصیت شهید سلیمانی و مسابقه نقاشی پرچم بخشی از این برنامه‌ها بود که  با هدف آشنایی بیشتر کودکان ونوجوانان عضو این با وقایع دهه بصیرت و همچنین گرامی‌داشت دومین سالگرد شهید سلیمانی و با مشارکت مدارس روستایی تحت پوشش این کتاب‌خانه به مرحله‌ی اجرا درآمد.

 

 

 

 

مسابقات والیبال درح با شناخت برترین ها به کار خود پایان داد/۷

رقابت های قهرمانی والیبال شهر درح با شناخت برترین ها به کار خود پایان داد
به مناسبت دهه بصیرت، روز مقاومت و دومین سالروز شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی، مسابقات والیبال آقایان در قالب «جام بصیرت»  در محل سالن ورزشی فتح المبین شهر درح برگزار شد. به گزارش امروز خراسان جنوبی این مسابقات به همت هیأت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی و اداره ورزش و جوانان شهرستان با حضور ۶ تیم به صورت دوره ای اجرا شد . گفتنی است در پایان تیم های مجتمع خدمات رفاهی طلوع درح مقام اول، علمدار مقام دوم و مسجد جامع مقام سوم این رقابت ها را کسب کردند .

برگزاری همایش کوهپیمایی «دختران حاج قاسم» در سربیشه/۷

همایش کوهپیمایی «دختران حاج قاسم» ویژه خواهران پایگاه های مقاومت بسیج شهرستان سربیشه
همایش کوهپیمایی «دختران حاج قاسم» ویژه خواهران بسیجی و ورزشکار به مناسبت گرامیداشت دهه بصیرت، روز مقاومت و تقارن شهادت بانوی دوعالم حضرت فاطمه الزهرا (س) و دومین سالروز شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی برگزار و شرکت کنندگان مسیر میدان دولت سربیشه تا ارتفاعات قلا را پیمودند .
به گزارش امروز خراسان جنوبی در پایان این همایش فرهنگی و ورزشی که با مشارکت هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان و پایگاه مقاومت بسیج خواهران حضرت فاطمه الزهرا (س) برگزار شد، مراسم قرعه کشی اجرا و با اهدای جوایز ارزنده از بانوان شرکت کننده تجلیل به عمل آمد.

طرحی ۱۴ ساله که همچنان در کش و قوس اداری است/ انتقال صنوف آلاینده بیرجند به امسال هم نرسید/۴

طرحی 14 ساله که همچنان در کش و قوس اداری است/ انتقال صنوف آلاینده بیرجند به امسال هم نرسید

 در حالی ۱۴ سال از عمر طرح انتقال صنوف آلاینده بیرجند سپری می‌شود که از دو هزار و ۸۰۰ واحد صنفی مشمول طرح انتقال به خارج از شهر، شهرداری تاکنون برای ۲۰۰ واحد پروانه صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، حکایت پر پیچ و خم سریال انتقال صنوف آلاینده بیرجند به سال ۸۷ برمی‌گردد، این طرح در آن سال از سوی مسئولان وقت مطرح شد اما بعد از گذشت ۱۴ سال هنوز اندر خم یک کوچه است.

این روند گلایه بسیاری از صنوف را درآورده چرا که برای انتقال برخی از آنها هنوز هیچ کاری انجام نشده و گویا روند اجرایی پر پیچ وخم این طرح سر دراز دارد.

با گذشت بیش از ۱۴ سال از مطرح شدن طرح واگذاری زمین به اصناف بیرجند و انتقال آن به خارج از شهر در این مدت ۷۸ هکتار زمین در محدوده خارج از شهر در نظر گرفته شده که باید دو هزار و ۸۰ واحد صنفی در آن ساخته شود.

اما با گذشت ۱۴ سال از این طرح هنوز ۴۲ هکتار از زمین‌ها واگذار شده که ۱۵ هکتار از شهرداری و ۱۷ هکتار از راه و شهرسازی باقی مانده است و ۳۴۰ واحد از مصنوعات چوبی، فلزی، مصالح ساختمانی، آلومینیوم و تعدادی از مکانیکی‌ها هنوز منتقل نشده‌اند.

اکنون که ۱۴ سال از تصویب این طرح می‌گذرد اما اجرای آن هنوز در لابه لای کش و قوس‌های دستگاه‌های مختلف بر زمین مانده و نتوانسته کار به جایی ببرد.

امروز مسئولانی که خود متولی طرح بوده، توپ مشکلات را به یکدیگر پاس داده و عملاً اقدامی موثر برای رفع مشکل پیدا نمی‌شود.

مردمی که ۱۴ سال است سرمایه خود را در این راه گذاشته و تنها به وعده‌های به سرانجام نرسیده مسئولان در برهه‌های مختلف دل خوش کرده‌اند. اینک معتقدند طرحی که بیش از یک دهه نتواند بر مشکلات فائق آید، نباید پایانی خوش را برای آن انتظار داشت.

ورود دادستان مرکز استان در شهریور ماه سال جاری به پرونده انتقال صنوف آلاینده امیدی دیگر برای رفع موانع پیش رو بود اما گویی تاکنون گامی مؤثر برداشته نشده و راهکارها تنها در برگزاری جلسه و بازدید از شرایط طرح برجای مانده است.

آذر ماه سال گذشته بود که دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در بازدید از شهرک صنوف آلاینده بیرجند، ضرب الاجل یک ساله تعیین کرد و گفت: چنانچه این صنوف تا پایان آذر امسال منتقل نشوند، اجازه ساخت و ساز و فعالیت واحد‌ها را در این شهرک نمی‌دهیم. کاش مسئولان اندکی رنج مردم را حس کنند و پاسخ مطالبه‌ها را تنها به وعده و اتهام دیگر دستگاه‌ها خلاصه نکنند.

مشکلات پیش روی پروژه انتقال صنوف آلاینده به خارج شهر تنها دو قصه را روایت می‌کند، یا کلنگ اجرای طرح اشتباه به زمین خورده و یا مشکلات دیگری در لابه لای طرح وجود داشته که بیان نمی‌شود.

برای بررسی مشکلات به برخی خیابان‌های بیرجند سری می‌زنیم تا رنج‌های چندین ساله مردم و اصناف را از زبان خودشان جویا شویم.

آرامش نداریم

یکی از ساکنان خیابان عدل بیرجند در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به فعالیت صنوف آلاینده در حاشیه خیابان گفت: روز و شب آرامش نداریم چراکه صدای جوشکاری و صافکاری امانمان را بریده است.

رضا هدایتی با اشاره به محدودیت‌های کرونایی بیان کرد: در همین عصر محدودیت کرونا و تعطیلی زود هنگام اصناف اندکی معنی آرامش را فهمیدیم.

وی با بیان اینکه در حاشیه پیاده رو به دلیل ریخته شدن روغن ماشین و وجود ابزار کار اصناف نمی‌توان قدم برداشت افزود: چرا مسئولان اقدامی برای انتقال این صنوف انجام نمی‌دهند؟

مشکل اصلی طرح، اتصال واحد‌های صنفی به شبکه برق فشار ضعیف است

مدیر عامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند نیز به خبرنگار ما گفت: مشکل اصلی در راه‌اندازی شهرک صنوف آلاینده بیرجند، اتصال این واحد‌های صنفی به شبکه برق فشار ضعیف است که به ۳۸ میلیارد تومان اعتبار استانی و ملی نیاز دارد و از عهده بودجه شهرستانی خارج است.

دلیر گفت: از دو هزار و ۸۰۰ واحد صنفی طرح انتقال به خارج از شهر، شهرداری تاکنون توانسته برای ۲۰۰ واحد پروانه ساخت صادر کند و بقیه در انتظار صدور پروانه هستند.

وی ادامه داد: انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر به سال ۱۳۸۷ برمی‌گردد که ۱۴ سال از آن می‌گذرد و بهره‌برداری از آن تا پایان امسال بعید به نظر می‌رسد.

مدیر عامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند بیان کرد: انتقال کل صنوفی که در داخل شهر مشکلات فعالیتی داشتند تدبیر، جانمایی و برنامه ریزی شده و زمین‌هایشان واگذار شده است و مشکل، مسئله تامین اعتبار است.

برای اجرای شبکه برق ۳۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است

وی افزود: زمانی که ۳۴ میلیارد تومان هزینه برای تامین برق می‌خواهیم و از اعتبارات شهرستانی قابل تامین نیست؛ این امر باید از طریق استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیگیری شود که به نتیجه برسد.

دلیر با بیان اینکه خوشبختانه عملیات آبرسانی به محدوده صنوف آلاینده بیرجند صورت گرفته و در این زمینه مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: تسهیلاتی به اعضای صنوف آلاینده در راستای پرداخت هزینه‌های آماده‌سازی و ساخت قطعات پرداخت شده و وام قرض‌الحسنه‌ای با ارائه معرفی‌نامه از سوی این شرکت برای اعضا در راستای پرداخت آماده‌سازی در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند گفت: با تکمیل پروژه منطقه صنوف کارگاهی قرار است دو هزار  ۶۰۰ واحد آلاینده در ۸ گروه صنفی از سطح شهر جمع‌آوری ‌شوند.

حالا ۲۰ روز از پایان این ضرب الاجل می‌گذرد و تنها سه نفر در شهرک جدید صنوف آلاینده بیرجند مستقر شده‌اند و ۸۰۰ نفر از صاحبان این صنوف هنوز در حال ساخت کارگاه‌ها هستند.

۷۸ هکتار زمین در محدوده خارج از شهر بیرجند برای انتقال صنوف آلاینده در نظر گرفته شده که باید دو هزار و ۶۰۰ واحد صنفی در آن ساخته شود.

 

 

 

 

 

مرگ و میر کرونا ۷ درصد پایینتر از شاخص کشوری/۲-۳

مرگ و میر ناشی از کرونا در خراسان جنوبی ۷ درصد از شاخص کشوری پایین‌تر است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و مدیریت کرونا ویروس در  استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما با اشاره به امار تحلیل کروا از پاییز تاکنون ، گفت : از شیوع کرونا در کشور بیش از ۱۳۱ هزار مورد مرگ ناشی از کرونا ثبت شده که به نسبت جمعیت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۵۵ مورد مرگ داشته ایم.
شریف زاده افزود : در استان از ابتدای شیوع کرونا هزار و ۲۷۵ مورد مرگ ناشی از کرونا ثبت شده  که به نسبت جمعیت و به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ، ۱۴۸ مورد مرگ ثبت شده است که وضعیت مرگ و میر در استان به نسبت جمعیت از وضعیت شاخص کشوری بهتر است و مرگ و میر در استان ۷ درصد از شاخص کشوری پایین‌تر است.
دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و مدیریت کرونا ویروس در خراسان جنوبی گفت : در مهر ماه امسال  ۵۴ مورد مرگ ناشی از کرونا در استان با متوسط روزانه ۱.۸ مورد ثبت شد که این رقم در آبان ماه ۳۳ مورد مرگ با متوسط روزانه ۱.۱ مورد  بوده است.

به گفته وی در آذر هم ۴۳ مورد مرگ با متوسط روزانه ۱.۴ مورد و در دی ماه تاکنون ۱۵ مورد مرگ با متوسط روزانه ۸۱ صدم  مورد مرگ ناشی از کرونا در استان ثبت شده است.

 

 

 

 

محکومیت متهم قاچاق ۳۶راس گوسفند در فردوس/۴

متهم قاچاق ۳۶راس گوسفند در فردوس به پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: ماموران کلانتری۱۵ اسلامیه هنگاممحکومیت متهم قاچاق ۳۶ راس گوسفند در فردوس گشت زنی در کمربندی شهر از یک دستگاه کامیون تعداد ۳۶راس گوسفند قاچاق کشف کرده و گزارش آن برای رسیدگی به اداره تعزیرات حکومتی فردوس ارسال شد.

حسین حسن پور افزود: از آنجائیکه نداشتن مجوز‌های لازم از دامپزشکی برای جابجایی احشام تخلف است، لذا متهم پس از حضور در شعبه و تفهیم اتهام توسط رئیس شعبه و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده، به استناد تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز علاوه بر ضبط دام‌های مکشوفه به پرداخت ۹۱۰میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

عضو شورای قضائی استان گفت: جابجایی احشام بدون مجوز از سازمان‌های مربوطه تخلف محسوب می‌شود و در صورت وقوع ارتکاب جرم با افراد طبق ضوابط مقرر در قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز بر خورد قانونی انجام می‌گیرد.

 

روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی/۲

خوشبختانه در شبانه روز گذشته موردی از فوت کرونا در خراسان جنوبی ثبت نشد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۸۷آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۱۲بیمار و از ۴۲تست سریع ۱۲مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۱۲۹تست ملکولی و سریع ۲۴مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود:از این تعداد ۶مورد از بیرجند، ۴مورد از سرایان، ۱۳مورد از طبس و یک مورد جدید از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۹۹بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستانهای خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۳نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۸نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متاسفانه حال عمومی یک بیمار وخیم گزارش شده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: خوشبختانه در شبانه روز گذشته موردی از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت نشد و آمار جان باختگان این بیماری همان هزار و ۲۷۵مورد ثابت ماند.

 

استاندار خراسان جنوبی:

خسارت عملکرد ضعیف مدیر از ترک فعل بیشتر است

گلوگاه‌های آسیب‌زا در دستگاه‌های دولتی شناسایی و احصا شود

خسارت عملکرد ضعیف مدیر از ترک فعل بیشتر است

 استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه خسارت عملکرد ضعیف مدیر از ترک فعل بیشتر است گفت: یکی از موضوعاتی که استان را رنج می‌دهد، عملکرد ضعیف برخی مدیران است که باید این رویه تغییر کند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت در دیدار مدیرکل و معاونان دیوان محاسبات استان، ترک فعل و عملکرد ضعیف را ۲ موضوع آسیب‌زا عنوان کرد و افزود: ترک فعل همیشه به معنای نگرفتن جواب مثبت نیست و گاهی ممکن است به‌رغم همه تلاش‌ها و پیگیری‌ها، موفقیتی در کار حاصل نشود و مهم این است که تلاش واقعی از ناحیه مدیر صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: ما باید ضمن حفظ استقلال حوزه‌ها، با هم‌افزایی در راستای تعالی و پیشرفت استان گام برداریم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: سطح مطالبات را باید بالا ببریم و برای رسیدن به نتیجه مطلوب از این مطالبات موج ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه دیوان محاسبات را در کنار دستگاه‌ها و همکار خود می‌دانیم ادامه داد: ما هیچ وقت دیوان محاسبات را روبه‌رو و در مقابل دستگاه‌ها نمی‌بینیم بلکه از ظرفیت این مجموعه در راستای تعالی استان بهره می‌بریم.

قناعت با اشاره به حوزه وظایف و اختیارات دیوان محاسبات، بهترین سیاست دیوان را مشاوره قبل از تخلف عنوان کرد و گفت: خوشبختانه این رویکرد در استان وجود دارد و انتظار ما نیز این است که در ادامه راه، مشورت‌های لازم به‌جا ارایه شوند و چنانچه دستگاهی در آستانه تخلف یا مشکلی است با ورود به‌موقع از بروز آن ممانعت شود.

وی تصریح کرد: از ورود دیوان محاسبات به موضوع جلوگیری از بروز تخلف در دستگاه‌ها حمایت می‌کنیم و در انجام این وظیفه مهم همراه خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی شناسایی گلوگاه‌های آسیب‌زا را حائز اهمیت خواند و گفت: این گلوگاه‌ها باید احصا شوند و در راستای مهار تخلفات، در اختیار دستگاه‌ها قرار گیرند.

وی افزود: بروز تخلف ناشی از نبود اشراف به قوانین است لذا باید همه مدیران در دستگاه‌ها به‌ویژه در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قبل از شروع به‌کار بر قوانین و ضوابط مسلط شوند.

مدیرکل دیوان محاسبات خراسان جنوبی نیز در این نشست ضمن تشریح اقدامات این حوزه از سیاست‌های دیوان محاسبات و رویکردهای این مجموعه در راستای جلوگیری از بروز تخلف در دستگاه‌ها گفت.

 

 

 

در جلسه معارفه مدیر روابط عمومی و مشاور استاندار عنوان شد

روابط عمومی، مشاور امین مدیر و کارکنان دستگاههای اجرایی/۳-۷

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان جنوبی گفت: امروزه روابط عمومی چشم و گوش سیستم و مشاوری امین برای مدیر و کارکنان دستگاه است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛احمد محبی با بیان این مطلب در جلسه معارفه مدیر روابط عمومی استانداری خاطرنشان کرد: امروزه در عصر ارتباطات، اهمیت روابط عمومی بیش از پیش مشخص می شود زیرا منظور از دهکده جهانی آن است که ارتباطات از هر سوی دنیا خیلی سریع برقرار شده و اخبار و اطلاعات مخابره گردند.
وی تأکید کرد: در چنین شرایطی نقش، اهمیت و جایگاه روابط عمومی به عنوان دستگاهی که این ارتباط و بستر را فراهم می نماید، بسیار مهم و اساسی است.
سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری با اشاره به تغییر نگاهی که در روابط عمومی رخ داده، اظهار داشت: امروزه دستگاه ها و سیستم ها به این نتیجه رسیده اند که قوی ترین، مسلط ترین و مطلع ترین افراد را در مسند روابط عمومی بکار گیرند.
محبی، کار در روابط عمومی را سهل و ممتنع خواند و تصریح نمود: از یک سو با ایجاد بسترهای ارتباطی می توان به آسانی اخبار و اطلاعات را در اختیار کاربران قرار داد و از طرف دیگر با توجه به رقابت های گسترده ای که وجود دارد، کار سخت شده است.
وی با تأکید بر این که در دادن اطلاعات به روابط عمومی ها نباید هیچ گونه امساکی داشته باشیم، متذکر شد: اگر روابط عمومی در کارش موفق باشد، می تواند باعث موفقیت سیستم یا دستگاه شود.
به گفته وی؛ نگاه مدیریت جدید در وزارت کشور به حوزه روابط عمومی، ویژه و دارای اهمیت است.
سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی با اشاره به موفقیت های روابط عمومی استانداری در سال گذشته، گفت: نگاه رسانه ها به استانداری، حاکمیتی است و روابط عمومی این مجموعه، مرجع تلقی می شود لذا روابط عمومی استانداری باید در تولید اخبار همچون همیشه پیشتاز باشد.
محبی با بیان این که چنانچه شخصی که در صدر دستگاه روابط عمومی قرار می گیرد، با رسانه ها و نیز همکاران داخل مجموعه در تعامل باشد، موفقیت سیستم را به همراه دارد، افزود: با توجه به ارتباط خوب و تنگاتنگ آقای مقامی با رسانه ها، موفقیت روابط عمومی در دوره جدید قابل پیش بینی است.
مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی نیز در این جلسه گفت: به دستور استاندار در انعکاس اخبار و خدمات باید از بزرگنمایی بپرهیزیم و خدمات دولت در حد استاندارد اطلاع رسانی شود.
مقامی افزود: بنا به تأکید مقام عالی دولت در استان، در انعکاس اخبار نباید شخص محور باشیم زیرا این خدمات دولت است که باید دیده شده و منعکس گردند، لذا این نکته فصل الخطاب ما در مجموعه روابط عمومی خواهد بود.
وی اظهار داشت: ما بر اساس ظرفیت های موجود و هم افزایی و مشورت با همکاران روابط عمومی برنامه ها را براساس افق سه ماهه و شش ماهه ارائه خواهیم نمود.
شایان ذکر است؛ در این جلسه که با حضور سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری برگزار شد، از زحمات مرسل مالکی تقدیر شد و محمود مقامی به عنوان مشاور استاندار و مدیر جدید روابط عمومی استانداری معرفی شد.
در این جلسه حکم انتصاب محمدرضا براتی مسئول خبرگزاری فارس نیز به عنوان مشاور رسانه ای استاندار تقدیم شد.

 

 

در کمیته برنامه ریزی عنوان شد

اعتبارت فردوس ۴ برابر شد

فرماندار شهرستان فردوس در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان گفت: در ابتدای سال ۳۱ میلیارد و پانصد میلیون تومان اعتبار در کمیته برنامه ریزی بین دستگاه های اجرایی توزیع شد که با پیگیری‌های مستمری که صورت گرفت از محل اعتبارات توازن ملی، محرومیت زدایی، ملی استانی شده و اعتبارات سطح استان دستگاه های اجرایی اعتبارات مصوب شهرستان با قریب به چهار برابر به بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

حلاج مقدم ظهر افزود: بیشترین اعتبار مصوب تا کنون مربوط به اداره آب و فاضلاب شهرستان است که از چهار میلیارد و سیصد میلیون تومان به بیش از ۴۱ میلیارد تومان رسید، که در نوع خود بی نظیر است.

وی افزود: این اعتبارات به پروژه های مختلف اختصاص داده شده که یکی از این پروژه ها تکمیل مجتمع آبرسانی باغستان است که تلاش می شود به زودی پایدار سازی آب شرب باغستان افتتاح شود.

فرماندار فردوس همچنین از افزایش اعتبار پروژه فاضلاب فردوس به بیش از ۱۰ میلیارد تومان و افزایش اعتبار مجتمع های آبرسانی روستایی از محل اعتبارات محرومیت زدایی خبر داد.

حلاج مقدم با اشاره به برخی شاخص‌های توسعه ای از تصویب ۱۵ میلیارد تومان برای نوسازی و توسعه مدارس شهرستان و بیش از ۱۶ میلیارد تومان برای اجرای طرحهای آبخیزداری و بیابان زدایی شهرستان خبر داد و افزود: در حوزه مرمت و لایروبی قنوات و احداث استخر ذخیره آب قنوات بلده نیز تا کنون بیش از ۸ میلیارد تومان مصوب که پیگیری برای تامین اعتبار تکمیل استخر نیز کماکان ادامه دارد.

تصویب بیش از ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای تکمیل طرح های بهداشتی و نیمه تمام شبکه بهداشت و درمان نیز از دیگر اعتبارات مشخص شده از منابع ملی و محرومیت زدایی عنوان شد که با اختصاص آن مراکز جامع سلامت و مراکز بهداشتی در دست اجرا به بهره برداری خواهد رسید.

فرماندار فردوس گفت: بخشی از اعتبارات هم از منابع ملی و در ردیف‌های جداول پیوست قانون بودجه سال ۱۴۰۰ است که عمدتا در حوزه زیرساخت و حمل و نقل هزینه می‌شود.

حلاج مقدم به پیگیری ها و تلاش‌های صورت گرفته از طریق اداره کل راه و شهرسازی برای تامین مبلغ ۵۰ میلیارد تومان مشارکت بانکی برای تکمیل باند دوم جاده فردوس به دیهوک و همچنین تامین اعتبار پرداخت مطالبات پیمانکاران پروژه باند دوم جاده فردوس سرایان آفریز و پیمانکار راه آهن فردوس از سازمان برنامه و بودجه کشور نیز اشاره نمود.

وی با بیان اینکه جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان به منطور برنامه ریزی در خصوص اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای برگزار می شود، تاکید کرد: ادارات باید تلاش کنند تا از سایر منابع مثل توازن، اعتبارات ملی یا محرومیت زدایی بتوانند منابع بیشتری جذب کنند.

فرماندار فردوس با اشاره به آخرین مبالغ تخصیص اعتبارات افزود: ادارات در بحث تخصیص این اعتبارات هم پیگیر باشند تا تخصیص ها تا جایی که امکان دارد افزایش پیدا کند.

حلاج مقدم گفت: با توجه به تغییر دولت، طبیعتا در مدیریت ادارات شهرستانی هم تغییراتی انجام خواهد شد، به همین منظور از مدیران خواست تا آخرین دقیقه ایی که مسئولیت دارند با تمام توان مثل روز اول انتصاب برای انجام وظایف و به نتیجه رساندن پروژه های شهرستان تلاش کنند.

جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان با موضوع برنامه ریزی جهت پروژه های قابل بهره برداری و کلنگ زنی در دهه فجر و میزان تخصیص اعتبارات پروژه ها ظهر امروز به ریاست فرماندار شهرستان برگزار شد.

در این جلسه پروژه های پیشنهادی دستگاه ها برای بررسی جهت کلنگ زنی یا افتتاح مطرح شد، که مصوب شد لیست نهایی و جزئیات پروژه های قابل افتتاح بعد از بررسی وضعیت و تایید نهایی قبل از دهه فجر اطلاع رسانی شود.

طرح طلای خونیک در مرحله سرمایه گذاری/۲

با مشخص شدن سرمایه گذار طرح طلای خونیک، این طرح وارد مرحله سرمایه گذاری شد.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با بیان اینکه مزایده محدوده طرح طلای خونیک در مرحله سرمایه گذاریطلای خونیک برگزار و سرمایه گذار آن مشخص شد گفت: این طرح، ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰کیلوگرم طلا را دارد.

امیر طاهرزاده با بیان اینکه معدن طلای خونیک ۱۸کیلومتر وسعت دارد و در شهرستان خوسف واقع شده افزود: ذخیره این معدن ۵۰۸هزار تُن است و استخراج اسمی آن سالانه ۵۰هزار تُن کانسنگ طلاست.

وی گفت: با این روند، خراسان جنوبی می‌تواند به یکی از قطب‌های تولید طلا در کشور تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران همچنین گفت:پیش بینی شده تا پایان سال آینده، ۳محدوده فلزی در استان خراسان جنوبی شناسایی شود.

طاهرزاده افزود: در جوار معدن هیرد، تا پایان سال آینده، ۳۰هزار متر حفاری توسط این شرکت صورت می‌گیرد که ۴۰درصد آن در نیمه دوم امسال و سال آینده انجام می‌شود.

 

 

 

 

بهبود درد مفاصل و سیاتیک با چوبک/علمی

ضماد خاکستر ریشه چوبک با سرکه برای درد مفاصل و سیاتیک و درد سرین استفاده می‌شود.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان بهبود درد مفاصل و سیاتیک با چوبکجنوبی گفت: چوبک با نام‌های اشنان، چوبه، آذربو، چوغان، اسپرون، غاسول نیز شناخته می‌شود که ریشه این گیاه از نظر طب سنتی گرم و خشک است.

طیبه شاهی با اشاره به اینکه ریختن دم‌کرده این گیاه در بینی عطسه‌آور بوده و برای باز کردن مجاری بینی در زکام بسیار مفید است افزود: این گیاه مدر و قاعده آور بوده و سبب تسکین سکسکه می‌شود و ضماد آن با سرکه برای تسکین درد سیاتیک و ورم طحال مفید است.

وی با بیان اینکه ضماد خاکستر ریشه آن با سرکه برای درد مفاصل و سیاتیک و درد سرین استفاده می‌شود افزود: چنانچه گرد ریشه این گیاه روی زخم پاشیده شود، منجر به بهبود آن خواهد شد.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان گفت: استفاده از ریشه این گیاه برای زنان باردار جایز نیست.

شاهی افزود: برای استفاده از دم‌کرده این گیاه، ۲تا۵ گرم گرد ریشه را در ۲۰۰تا۳۰۰ گرم آب جوش دم‌کرده و پس از صاف کردن به‌صورت تدریجی و با قاشق خورده می‌شود؛ مصرف بیش‌از حد کف حاصل از بیخ گیاه نیز ممکن است منجر به مسمومیت شود.

وی گفت: هر گونه مصرف این گیاه به‌عنوان دارو حتماً باید زیر نظر پزشک صورت گیرد.

 

 

 

ساخت درمانگاه شمال شهر بیرجند، در انتظار تامین زمین/۷

مطالبه مردمی ساخت درمانگاه شمال شهر بیرجند، معطل تامین زمین مانده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت:در سفر اخیر مدیر عامل تامین اجتماعی به استان در آبان‌ماه بر اساس درخواست تشکلها و مسئولان استانی موافقت شد درمانگاهی در شمال شهر توسط تامین اجتماعی ساخته شود.

 

فیروزی افزود: مقرر شد این درمانگاه از محل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت سرمایه‌گذاری شستا احداث شود که براساس مصوبه‌ای که در جریان این سفر صادر و ابلاغ شد این درمانگاه و ساختش موکول به تحویل زمین به‌صورت رایگان است.

 

وی گفت:این‌موضوع را طی نامه‌ای به استاندار منعکس کردیم و خواستار تصمیم گیری در این خصوص شدیم که تاکنون منتظر پاسخ مسئولان استانی هستیم.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان گفت: درصورت تامین زمین، پیگیری‌های بعدی را برای سرمایه‌گذاری شرکت شستا و ساخت درمانگاه انجام خواهیم داد.

 

فیروزی اعتبار مورد نیاز را در ارتباط با طرح و سطح خدمات دانست و گفت: حدود ۲۰ میلیارد تومان حداقل اعتبار برای ساخت و تجهیز اولیه این مرکز است.

 

وی همچنین خواستار کمک خیران برای تامین زمین شد  و گفت: در صورت تامین زمین ترتیب اعتبار ، بودجه و نقدینگی به گونه ای پیش بینی شده تا ساخت این درمانگاه به سرعت انجام شود.

 

مدیر درمان تامین اجتماعی استان با اشاره به خلا درمانی در شمال شهر بیرجند و  اینکه تاکنون از سوی خیران هم سرمایه‌گذاری برای احداث مرکز درمانی در این منطقه انجام نشده است گفت:تراکم جمعیتی بالا در این منطقه و دوری از دو مرکز درمانی تامین اجتماعی شهر می طلبد تا برای  تامین زمین برای احداث درمانگاه د این منطقه هر چه زودتر تصمیم گیری شود.

 

شهر بیرجند تنها دو مرکز تامین اجتماعی (مرکز شهید رحیمی واقع در خیابان پاسداران و بیمارستان حضرت ابوالفضل واقع در سایت اداری) دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی :

افراد بصیر فریب چهره بزک کرده دشمن را نمی‌خورند/۲

افراد بصیر فریب چهره بزک کرده دشمن را نمی‌خورند

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: کسانی دشمن را بزک کرده و چهره دیگری از او ارائه می‌دهند اما افراد دارای بصیرت هیچگاه فریب این ظاهر سازی را نمی‌خورند.

آیت‌الله سید علیرضا عبادی صبح یکشنبه در دیدار با سرمربیان حلقه‌های صالحین شهرستان درمیان اظهار کرد: یگانه راه برای وصول به آرمان‌های انقلاب و روح و جان همه فعالیت‌های فرهنگی بصیرت و آگاهی بخشی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: بر اساس تجربه ۴۰ ساله می‌توان گفت خیلی‌ها از دانش بسیار خوبی برخوردار بودند اما راه را درست تشخیص نداند ولی افراد با تقوا با مدد گرفتن از بصیرت در مسیر قدم برداشتند.

عبادی با بیان اینکه تقوا به انسان مصونیت و بصیرت می‌بخشد، ادامه داد: دشمنان اسلام و به عبارت بهتر دشمنان انسانیت کارشان ایجاد فساد، ترویج اعتیاد و سرگرمی‌های باطل، کشاندن افراد به شهوات و هوس رانی‌ها و کشتن انسان است و حتی حیوانات و نباتات نیز از اقدامات آنان امنیت نداشتند.

وی با اشاره به اینکه دشمنان برای رسیدن به اهدافشان از مستبدین داخلی استفاده کردند، گفت: در تاریخ ما افرادی چون رضاخان را داریم که ده‌ها روستا را با جنایت و قلدری از مالکیت مردم خارج کرد و به مقابله با اسلام و شعائر دینی چون حجاب برخواست.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: در دوره رضاخان حتی به مقابله با برخی از کتب و اسناد مکتوب ما برخاستند و بهانه آنان این بود که دوره این کتاب‌ها تمام شده است و این میراث فرهنگی را به عنوان کاغذ سیاه وارد بازار کردند.

افراد بصیر فریب ظاهر سازی‌ها را نمی‌خورند

عبادی با تأکید بر اینکه یکی از مؤلفه‌های دقیق بصیرت، دشمن شناسی است، اظهار کرد: کسانی دشمن را بزک کرده و چهره دیگری از او ارائه می‌دهند اما افراد دارای بصیرت هیچگاه فریب این ظاهر سازی را نمی‌خورند.

وی ادامه‌داد: امروز باید از خود بپرسیم که جنگ‌های اول و دوم جهانی، جنگ تحمیلی علیه ایران و بسیاری از جنایت‌های دیگر را چه کسی راه انداخت.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به برخی از جنایت‌های استعمار در دهه‌های اخیر گفت: معلوم نبود اگر حاج قاسم‌ها نبودند، چه بر سر مردم در کشورهای مختلف اسلامی می‌آوردند.

اشاره به یک مفهوم از غرب

عبادی اظهار کرد: وقتی سخن از غرب می‌گوئیم منظورمان غرب جغرافیایی یا جمعیت آن منطقه نیست چرا که در همان نقطه زمین مردمان بسیار خوبی وجود دارند و آنجا هم زمین خدا است، بلکه مقصودمان جبهه سیاسی و فرهنگی حاکم بر آنجا است.

وی با بیان اینکه ممکن است کسی در ایران، کره جنوبی و یا ژاپن باشد ولی از نظر فکری و سیاسی وابسته به آن جبهه باشد، افزود: قرآن کریم تأکید دارد کسانی که دلشان با دشمن پیوند خورده از شما نیستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: دشمن مرتب حرف از پایان انقلاب در یک سال دیگر، ۶ ماه دیگر و… می‌زند و فشارهای زیادی هم وارد کرد ولی هیچگاه به اهدافشان نرسیدند.

چاپ ۷ عنوان کتاب در زمینه های مختلف در خراسان جنوبی
رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون پنج عنوان کتاب و ۲ کتاب مجموعه اشعار شاعران برجسته استان توسط حوزه هنری خراسان جنوبی چاپ شده است.

«مجید کریمیان» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: در حمایت از آثار تاریخ شفاهی استان از حوزه هنری می توان به عنوان یکی از مهمترین نهادهایی که به صورت حرفه ای در این زمینه فعالیت دارد و از هنرمندان این عرصه حمایت می کند، نام برد.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون پنج عنوان کتاب توسط حوزه هنری خراسان جنوبی چاپ شده است، افزود: از این تعداد سه عنوان آن رونمایی شده است و ۲ کتاب دیگر هم در بهمن ماه رونمایی خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در زمینه ادبیات ۲عنوان کتاب (مجموعه شعر) از شاعران استان با حمایت حوزه هنری استان به چاپ رسیده است و همچنین یک مجموعه شعر نیز گردآوری شده که هم اکنون در مراحل اولیه‌ی گرفتن مجوز قرار دارد.

کریمیان در خصوص ادبیات پایداری و تاریخ شفاهی عنوان داشت: در این زمینه بیش از ۱۰ عنوان کتاب در دست تدوین قرار دارد که تا پایان سال ۱۴۰۱ این کتاب ها به چاپ خواهد رسید.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی به بحث توانمندسازی شاعران و نویسندگان استان اشاره کرد و گفت: حوزه هنری همه سال اقدام به برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی متنوع می کند که توسط اساتید برجسته‌ی کشوری و استانی برگزار می شود و ماحصل این کارگاه ها ظهور نویسندگان و شاعران برجسته ‌ای بوده که طی یک سال اخیر شاهد چاپ آثار آن ها بوده ایم.

رئیس اوقاف و امور خیریه سربیشه خبر داد؛
ساخت ۱۰ زائرسرا با کمک خیران در مزار کاهی
رئیس اوقاف و امور خیریه سربیشه با بیان اینکه ۱۰ زائراسرای جدید در آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون (س) در مرحله احداث قرار دارد، گفت: هر شخصی که مبلغی را جهت احداث این سوئیت ها و زائرسراها هدیه کند اسمش به عنوان واقف درب همان سوئیت با کاشی کاری می شود.

«حسن عطایی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون (س) یکی از مشهورترین بقاع متبرکه خراسان جنوبی بوده که به سبب کرامات زیاد و قرار گرفتن در منطقه ییلاقی و خوش آب و هوا هر ساله پذیرای هزاران زائر از نقاط مختلف استان و استان های دیگر است.

رئیس اوقاف و امور خیریه سربیشه در ادامه بیان کرد: بنا به شواهد تاریخی در آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون، دختر امام موسی کاظم (ع) و خواهر گرامی امام رضا (ع) مدفون شده است که به دلیل قرار گیری در روستای کاهین شهرستان سربیشه در میان مردم استان خراسان جنوبی به مزار کاهی شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: در این مکان مقدس مراسمات فرهنگی و مذهبی در ایام مختلفی برگزار می شود که با استقبال گسترده زائران همراه است و در این آستان از مبلغین اعزامی از سازمان اوقاف و مبلغین بومی جهت مراسمات و طرح های مختلف از جمله طرح های آرامش بهاری، ضیافت الهی، نشاط معنوی، دهه کرامت، نشاط معنوی، بصیرت عاشورایی، دهه وقف، سوگواره یاس نبوی و … برگزار می شود.

عطایی با بیان اینکه ۱۰ زائراسرای جدید در آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون (س) در مرحله احداث قرار دارد، افزود: شبستان این آستانه نیز به متراژ یک هزار متر در حال ساخت قرار دارد.

رئیس اوقاف و امور خیریه سربیشه در خصوص هزینه ساخت هر سوئیت در این مکان مقدس گفت: هزینه سوئیت های کوچک ۳۰ میلیون تومان و سوئیت های بزرگ ۴۰ میلیون تومان است و هر شخصی که مبلغی را جهت احداث این سوئیت ها و زائرسراها هدیه کند اسمش به عنوان واقف جلوی درب همان سوئیت با کاشی کار خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: با مراجعه به اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه و آستانه‌ مبارکه بی بی زینب خاتون (س) و تنظیم کردن وقفنامه می توانند در این امر خیر شریک شوند.

عطایی عنوان داشت: از طریق تبلیغات گسترده در فضای مجازی و قرار دادن وقف نامه ها و تصاویر واقفین در حین تنظیم کردن وقفنامه ها به دنبال تشویق و ترغیب دیگران به سمت این کار مهم و ماندگار هستیم.

آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیازمند ۲ هزار نیروی انسانی است

آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیازمند ۲ هزار نیروی انسانی است

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: این استان به ۲ هزار نیروی انسانی نیاز دارد و پراکندگی جمعیت دانش‌آموزی مهم‌ترین چالش استان در زمینه ساماندهی نیروی انسانی است.

بنابر اعلام اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، محمدعلی واقعی شنبه شب در نشست شورای معاونان این اداره کل که با حضور رئیس مرکز برنامه‌ریزی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، افزود: علاوه بر پراکندگی جمعیت، خشکسالی‌ پیاپی و مهاجرت‌های بی‌رویه باعث کاهش جمعیت روستایی و رونق حاشیه‌نشینی در شهرها شده است.

وی گفت: با این وجود فرهنگیان و معلمان دلسوز، مومن و متعهد استان با سعه صدر و تلاش بی‌وقفه مشغول تربیت نسل آینده‌ساز هستند و گواه این مدعا کسب رتبه‌های فراوان در مباحث عقیدتی، علمی و آموزشی توسط دانش‌آموزان دختر و پسر خراسان جنوبی در دوره‌های مختلف تحصیلی است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به وجود چهار شهرستان مرزی در این استان اضافه کرد: بیش از ۸ هزار دانش‌آموز دختر و پسر در نواحی و مناطق مرزی استان تحصیل می‌کنند.

وی از خراسان جنوبی به عنوان دومین استان بیابانی کشور یاد کرد و گفت: از سال ۱۳۹۰ به بعد جمعیت دانش‌آموزی این استان رشد چشمگیری داشته است.

واقعی با اشاره به فعالیت ۱۳ هزار معلم زن و مرد در ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه استان خراسان جنوبی عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۱۸۰ هزار دانش‌آموز دختر و پسر در دوره‌های مختلف تحصیلی و پیش دبستانی در مدارس استان تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیشتر مدارس استان با حداقل نُرم دانش‌آموزی، فعالیت می‌کنند افزود: مهر امسال یک هزار و ۲۰۰ معلم استان بازنشسته شدند.

 

 

 

 

بازگشایی مدارس دردی از لوازم التحریری‌ها دوا نکرد/۷

رئیس اتحادیه لوازم التحریر و کتاب فروشان بیرجند گفت: فروش لوازم التحریر با وجود بازگشایی مدارس همچنان کم است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان  از سال ۹۸ و با شیوع کرونا، تعطیلی مدارس باعث کاهش فروش لوازم التحریر شد؛ به گونه‌ای که برخی فروشندگان مغازه‌های خود را تعطیل کرده و به شغل‌های دیگر روی آوردند.

راستگو مقدم رئیس اتحادیه لوازم التحریر و کتاب فروشان بیرجند گفت: همه فروشندگان لوازم التحریر در تصورشان این بود اگر مدارس باز شود تکانی به بازار می‌خورد و فروششان بالاتر می‌رود.

به گفته او اگر بخواهیم تأثیر بازگشایی مدارس روی فروش لوازم التحریر را به صورت درصدی بیان کنیم، تنها ۱۰ درصد فروش بیشتر شده است.

راستگو مقدم معتقد است برگشتن بازار لوازم التحریر به روان قبل، نیازمند بازگشایی کامل مدارس است و وضعیت فعلی مدارس و دانشگاه ها، دردی از فروشندگان این صنف دوا نمی‌کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحربر و کتاب فروشان بیرجند گفت: دانشگاه‌هایی مثل هنر که استفاده دانشجو‌هایشان از لوازم التحریر زیاد است نیز تعطیل هستند و عمده لوازم در مدت شیوع کرونا روی دست فروشندگان مانده است.

او گفت: تنها چیزی که در حال حاضر فروش دارد تخته سفید و ماژیک آن است.

 

 

 

 

نزدیکی به مرز؛ فرصت طلایی سیمان باقران / شرایط مهیا برای مبادلات مرزی در بازارچه میل ۷۳

بازدید استاندار خراسان‌جنوبی از خط تولید کارخانه سیمان باقران در راستای رفع موانع و کمک به رونق تولید در استان صورت گرفت.

نزدیکی به مرز؛ فرصت طلایی سیمان باقران / شرایط مهیا برای مبادلات مرزی در بازارچه میل ۷۳

به گزارش خبرگزاری فارس از درمیان، «جواد قناعت» استاندار خراسان جنوبی امروز از خط تولید کارخانه سیمان باقران به منظور رفع موانع و کمک به رونق تولید در استان بازدید کرد و در جمع کارکنان این کارخانه به موقعیت ویژه و خاص این واحد تولیدی که همان نزدیکی به مرز است اشاره کرد و اظهار داشت: باید از این فرصت طلایی که قابلیت بسیار خوبی برای صدور محصولات تولیدی آن به افغانستان است و همچنین اشتغال زایی برای مردم محروم منطقه است بهترین بهره و فرصت را برد.

وی با بیان این که هیچ کارخانه‌ای در کشور به این اندازه نزدیک به مرز نیست که برای کارخانه سیمان باقران این موقعیت یک فرصت طلایی به حساب می آید، از مدیران دستگاه های اجرایی خواست که موانع پیش روی  این واحد تولیدی بردارند.

خواسته اش هم از مدیران این واحد تولیدی این بود که به طور حتم بازاریی در آن سوی مرز را همیشه مدنظر داشته باشند و به فکر پل زدن و برقرار ارتباط بیشتر با تجار آن سوی مرز باشند.

وی بیان داشت: علاوه بر این تنها به صدور تولیداتشان از افغانستان متمرکز نشده بلکه نیم گاهی هم به دیگر کشورهای همسایه داشته باشند و تا اگر گاهی دروازه های تجاری این کشور به هر دلیلی بسته شد یک مقصد جایگزین هم باشد.

مقام عالی دولت در خراسان جنوبی به دیدارهایی که هفته قبل نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان برای نشست با والی فراه افغانستان برنامه ریزی کرده بود و به دلایلی انجام نشد نیز اشاره کرد و ادامه داد: طی این هفته وزیر صنعت افغانستان با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران دیدار می کند که به طور حتم من و رئیس سازمان صمت استان نیز در این نشست حضور خواهیم داشت و موضوع صادرات از میل ۷۳ را برای صدور سیمان باقران و دیگر تولیدات استانی با او درمیان خواهیم گذاشت.

از کورس رقابت ها عقب نمانید

به گفته وی هرچند که دستگاه های دولتی باید جاده صاف کن سنگ های پیش روی واحدهای تولیدی باشند اما واحدهای تولیدی خود باید به دنبال بازاریابی و رقابت با دیگر کارخانه ها باشند تا از کورس رقابت بادیگر واحدهای تولیدی در کشور عقب نمانند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به این که شرایط موجود واحدهای تولیدی را درک می کنیم و دست آن ها را می گیریم از دستگاه های اجرایی مرتبط چون راهداری، مرزبانی، شرکت پخش فراوده های نفتی، سازمان صمت، اداره کل گمرکات و… خواست تا نیازهای این واحد تولیدی به ویژه سوخت مازوت یارانه ای آن را تامین کنند تا در زمان قطعی گاز خط تولید کارخانه تعطیل نشود چرا که تبعات بد بسیار اقتصادی برای همه در پی خواهد داشت.

قناعت، قطع نشدن گاز واحدهای تولیدی را هم به مصرف درست و بهینه مردم در فصل زمستان منوط دانست و اضافه کرد: سیمان باقران خیلی مهم است چرا که این واحد تولیدی آبروی استان، منطقه است به همین دلیل باید همه تلاش کنند که این واحد تولیدی تعطیل نشود.

به گفته وی اهمیت کارخانه سیمان باقران فقط به واسطه این که یک صنعت است نیست بلکه نقش مهم تری از جمله مرزبانی، مرزداری، نگه داشت جمعیت منطقه و… هم دارد که خیلی مهم و حائز اهمیت است.

پیگیریم برای صادرات از میل ۷۳

استاندار خراسان جنوبی به برنامه های تدوین شده برای توسعه و پیشرفت این واحد تولیدی در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و اظهارداشت: به طور حتم برای عملیاتی شدن این برنامه دست سرمایه گذاران را می گیریم و کمک می کنیم و با توجه به اعلام آمادگی گمرکات و مرزبانی برای صدور تولیدات کارخانه سیمان باقران از میل ۷۳ پیگیری ها لازم را با والی فراه افغانستان برای صدور تولیدات انجام می دهیم.

وی تصریح کرد: همچنین باید سازمان صمت استان پیگیری کند تا ۳۰ کیلومتر جاده مرزی هم با کمک ایمیدور آسفالت شود.

لازم به یاد آوری ست، این واحد در سال گذشته به اندازه ۷۵ درصد ظرفیت خود تولید داشته و با لحاظ این که تنها ۲۰ درصد این تولیدات در بازار داخلی عرضه می شود، با صادرات ۶۰۰ هزار تن سیمان و کلینکر به کشور‌های افغانستان و پاکستان ، ۱۵ میلیون دلار ارزآوری به همراه داشته است. کارخانه سیمان باقران به عنوان دومین کارخانه تولید کننده سیمان استان در شهرستان درمیان راه اندازی شده و زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر به طور مستقیم و ۲ هزار نفر را به صورت غیرمستقیم فراهم آورده است.

 

 

 

جاگرفتن وقف نامه‌ها و قرآن‌های دست نویس در موزه وقف/۲

موزه وقف بیرجند اولین موزه وقف در کشور است و وقف نامه های قدیمی و قرآن های دست نویس در آن نگهداری می شود.

در کوچه پس کوچه‌های شهر بیرجند و در امتداد بافت تاریخی، به حسینیه امام رضا (ع) رسیدیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران حسینیه امام رضا شامل مدرسه و حسینیه است که ۱۲۶ سال قدمت دارد و بنایی وقفی است.

نصرآبادی مدیر پایگاه بافت تاریخی بیرجند در خصوص حسینیه امام رضا (ع) گفت: این بنا در سال ۱۳۱۲ هجری قمری ساخته شده و در سال ۱۳۲۶ قمری نیز به مدرسه تبدیل شده است.

از نگهداری عتیقه جات تا وقف نامه ها

اما در طبقه فوقانی این بنا، موزه‌ای بنا شده که در آن اشیایی از جمله وقف نامه ها، عکس‌های موقوفات و سکه‌های قدیمی نگهداری می‌شود.

حجت الاسلام بخشی پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: اجناس و عتیقه جات قدیمی که قدمت بالایی دارند در این موزه که به موزه وقف مشهور است، نگهداری می‌شود.

او گفت: قدمت آثاری که در این موزه نگهداری می‌شود گا‌ها به ۲۰۰ سال می‌رسد و بخش اصلی و عمده اشیای نگهداری شده را اسناد وقفی تشکیل می‌دهند.

حجت الاسلام بخشی پور گفت: بیش از ۱۰۰ قطعه شی وقفی در موزه وقف بیرجند نگهداری می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: این موزه اولین موزه وقف کشور است که در سال ۱۳۸۲ و در ضلع شمالی حسینیه امام رضا (ع) بیرجند تأسیس شده است.

قرآن های دست نویس، نفیس ترین آثار موزه وقف

این موزه بنا بر سیاست‌های اداره اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی و به منظور جمع آوری تمام آثار تاریخی و میراثی ارزشمندی که توسط خیرین و واقفین در امر برگزاری مراسمات به ویژه مراسمات ائمه اطهار برگزار می‌شد در شهریورماه ۸۲ راه اندازی و دسترس افراد قرار گرفته است تا در مناسبت‌های خاص مورد بازدید عموم قرار گیرد.

مجموعه قرآن‌های خطی از نفیس‌ترین آثار موزه وقف بیرجند است که یکی از مهم‌ترین قرآن‌ها، قرآن‌های دست‌نویس با آب طلا هستند که ارزش بالایی دارند.

موزه وقف بیرجند هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است که برای دیدن فضای تاریخی و همچنین آثاری تاریخی که مبین وقف از گذشته‌های دور در این سرزمین است، از این موزه بازدید می‌کنند، اما در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا برای بازدید از این موزه محدودیت وجود دارد.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*