گزارش/ نماز باران چگونه خوانده می شود؟

تمرکز مذاکرات وین بر رفع موثر تحریم‌ها

وین – ایرنا – روز دوم از هشتمین دور مذاکرات وین در حالی پیگیری می‌شود که دیپلمات‌ها و کارشناسان ارشد کشورهای مشارکت کننده به طور فعالانه مشغول گفت‌وگو و رایزنی درباره چگونگی رفع موثر تحریم‌ها علیه ایران هستند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به وین، کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ از صبح امروز (سه‌شنبه) در هتل کوبورگ وین گردهم آمده و سخت مشغول بررسی سازوکارها و چارچوب‌هایی هستند که بر اساس آن رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران راستی آزمایی شود.

آن ها همچنین در حال تبیین و تدوین شاخص‌ها و ملاک‌هایی هستند که طبق آن احتمال خروج مجدد ایالات متحده از برجام به حداقل رسیده و نتواند تحریم‌های جدیدی را برخلاف توافق صورت گرفته اعمال کند. موضوعات مربوط به تحریم‌های مالی و بانکی هم قرار است در یکی دو روز آینده از سوی مذاکره کنندگان پیگیری شود.

در نشست روز گذشته (دوشنبه) کمیسیون مشترک برجام همه نمایندگان کشورهای شرکت کننده بر اولویت داشتن موضوع لغو تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه تاکید کردند. «علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایران می‌گوید هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها و اراده جدی تری برای پذیرش سازوکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد  در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

وی بر همین اساس تاکید کرد که در صورت حصول توافق وین، طرف نقض کننده برجام باید تحریم‌ها را بردارد، این اقدام توسط ایران راستی آزمایی و سپس اقدامات هسته‌ای ایران در چارچوب توافق برجام انجام شود.

گزارش‌ها حاکیست که طرف‌های مقابل اهمیت رفع تحریم‌ها برای ایران را درک کرده و به طور جدی روی این مساله متمرکز هستند. مذاکره کننده ارشد ایران می‌گوید که رمز موفقیت گفت‌وگوهای وین دستیابی به توافق در زمینه لغو موثر تحریم های ظالمانه علیه ایران است. او می‌گوید اگر این موضوع پیشرفت کند به نظر ما می‌تواند مسیر دست یابی به توافق را در آینده تسهیل کند.

در همین حال «میخائیل اولیانوف» مذاکره کننده ارشد روسیه بعد از ظهر امروز در توئیتی به برگزاری جلسات کارشناسی رفع تحریم‌ها اشاره و تصریح کرد که ما شاهد پیشرفت‌های تردید ناپذیری در روند گفت‌وگوها هستیم. وی خاطر نشان کرد که موضوع لغو تحریم‌ها به نحو فعالانه‌ای در جلسات پیگیری می‌شود.

مذاکرات به تعبیر انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که مسئولیت هماهنگی جلسات برجام را برعهده دارد نیز در مسیر درستی حرکت می‌کند. او می‌گوید که اگر در روزها و هفته‌های آینده سخت کار کنیم می توانیم به نتیجه مثبت برسیم. این مقام اروپایی خاطر نشان کرد که تمام هیات ها و مذاکره‌کنندگان روی احیای توافقات سال ۹۴ متمرکز هستند.

این سخنان از سوی وزیر امور خارجه ایران نیز امروز تصدیق شد و اعلام کرد: مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد. مهم این است که ما متن مشترک و واحدی در اختیار داریم که تیم مذاکره کننده ما بر روی آن تمرکز کرده و طرف‌های مقابل نیز نسبت به موضوعاتی که ما در درون پرانتز قرار دادیم، یعنی موضوعات اختلافی، متمرکز شده‌اند.

وی با بیان اینکه جمع‌بندی لازم در دو دور قبلی مذاکرات دولت جدید انجام شده است، گفت: ما سرگرم توافق بر نقاط اختلافی که در داخل پرانتز متن ذکر شده است، هستیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اتحادیه اروپا و آقای مورا هم فعالانه تلاش می‌کنند که به نقش هماهنگ خود ادامه دهند، گفت: اگر طرف‌های مقابل، مذاکراتی که در این مرحله شروع شده است را با حسن نیت ادامه بدهند، دست یافتن به یک توافق خوب برای همه طرف‌ها شدنی است و می‌توانیم این هدف را محقق کنیم. وی بیان داشت: اگر جدیت در کنار حسن نیت در طرف های مقابل دیده شود، رسیدن به توافق خوب در آینده‌ای نزدیک متصور است.

مذاکرات در روزهای آینده با محور رفع تحریم‌ها ادامه خواهد داشت و هیات‌ها امیدوارند که در آینده‌ای نزدیک به توافق نهایی دست یابند. البته در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ میلادی یعنی ۳۱ دسامبر، ۱ و ۲ ژانویه مذاکرات به مدت سه روز متوقف و دوباره از سوم ژانویه (۱۳ دی) پیگیری می‌شود.

 

 

موافقت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی

موافقت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با افزایش سالیانه جذب ۲۰ درصد دانشجوی پزشکی نسبت به سال قبل به مدت ۴ سال موافقت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در جلسه عصر روز سه‌شنبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، که به ریاست حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور برگزار شد بررسی افزایش جذب دانشجویان رشته‌های پزشکی و تدوین سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار قرار گرفت.

در این جلسه افزایش سالیانه جذب ۲۰ درصد دانشجوی پزشکی نسبت به سال قبل به مدت ۴ سال مورد موافقت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت. این افزایش اختصاص به مناطق محروم دارد و دانشجویان در همه دانشگاه‌های کشور جذب خواهند شد اما به صورت بومی گزینی به مناطق محروم اختصاص پیدا خواهند کرد.

این افزایش به طور خاص برای عموم داوطلبین به منظور خدمت در مناطق محروم بوده و تابع ضوابط سایر سهمیه‌ها نیست. در مجموع این چهار سال، ۹ هزار نفر به ظرفیت پزشکی کشور اضافه خواهد شد.

همچنین در جلسه امروز سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه و قرار شد اعضا نظرات خود را ظرف مدت یک هفته به کارگروه تحول این شورا تحویل دهند.

این سند مشتمل بر بخش‌هایی چون قرارگاه فرهنگی کشور، تحول در شورا، ترکیب حضور اعضای حقوقی، تحول در دبیرخانه و تأکید بر ساختار اجرایی شدن شورا تدوین شده است.

همچنین در ابتدای این جلسه ۹ دی به عنوان روز تجدید عهد مردم با انقلاب مورد پاسداشت قرار گرفت.

 

 

اولیانوف از “پیشرفت بی‌چون و چرا” در مذاکرات وین خبر داد

اولیانوف از "پیشرفت بی‌چون و چرا" در مذاکرات وین خبر داد

 میخائیل اولیانوف سرپرست تیم مذاکره کننده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌های وین دقایقی پیش در توییتی خبر از “پیشرفت بی چون و چرا” در مذاکرات داد.

به گزارش ایرنا، این دیپلمات ارشد روس در صفحه کاربری خود نوشت: امروز در جریان مذاکرات وین با موضوع برجام، کارگروه مسائل هسته‌ای یک جلسه مفید برگزار کرد.

وی نوشت: ما ناظر پیشرفت تردیدناپذیری بوده و درباره موضوع لغو تحریم‌ها به نحو فعالانه‌ای رایزنی می‌شود.

گای اِلستر خبرنگار نشریه صهیونیستی والا که روند مذاکرات وین را از نزدیک دنبال می کند، در واکنش به توئیت اولیانوف مبنی بر پیشرفت مذاکرات، با هدف وارونه جلوه دادن آنچه در وین می گذرد، نوشت “باز هم روسیه خوش بینی کاذب را درباره مذاکرات مطرح کرد”.

این دیپلمات روس در توئیتی دیگر نوشت:  امروز صبح دیدار “مثبت و بسیار مفیدی” با سرپرستان هیات های مذاکره کننده انگلیس، فرانسه و آلمان داشتم.

اولیانوف دیشب در حساب توییتری خود نوشته بود که شرکت‌کنندگان در نشست کمیسیون مشترک برجام، بحث‌های حرفه‌ای و نتیجه محور داشتند و آنها به‌خصوص توافق کردند که روند تهیه پیش‌نویس برای دستیابی به توافق در اسرع وقت را تشدید کنند.

دور هشتم مذاکرات وین در حالی پیگیری می‌شود که اساس مطالبات منطقی و به‌حق جمهوری اسلامی ایران از سوی طرف‌های مقابل در مورد دو موضوع مهم راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و ضمانت برای عدم تکرار اقدامات غیرقانونی آمریکا پذیرفته شده و این مسئله امید به پیشرفت گفت‌وگوها را افزایش داده است.

هشتمین دور از گفت‌وگوهای رفع تحریم که از دیروز (دوشنبه) با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام از سر گرفته شد تا روز پنجشنبه جریان خواهد داشت و پس از سه روز وقفه در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ میلادی یعنی ۳۱ دسامبر، ۱ و ۲ ژانویه، مذاکرات از سوم ژانویه (۱۳ دی) پیگیری می‌شود.

ملاقات‌های بی سر و صدای روحانی با رهبری و لاریجانی بعد از انتخابات و روایت‌های ضد و نقیض

ملاقات‌های بی سر و صدای روحانی با رهبری و لاریجانی بعد از انتخابات و روایت‌های ضد و نقیض

حسن روحانی چند هفته پیش طبق خبری که اخیرا منتشر شد به دیدار رهبری رفت و همه منتظر جزئیات آن هستند اما حالا خبر رسیده که او بعد از انتخابات با علی لاریجانی کاندیدای رد صلاحیت شده انتخابات سیزدهم نیز دیدار کرده است، ملاقات‌هایی که اگرچه اصل آن مورد تایید است اما درباره جزئیات آن خبرهای ضد و نقیضی وجود دارد.

به گزارش ایلنا،‌ حسن روحانی حدود ۵ ماه پیش کلید ساختمان پاستور را به سیدابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم داد. از آن روز تا به الان، او نه با رسانه‌ای مصاحبه کرده و به جز ۳ توئیت که اولی درباره، میلاد پیامبر،  سالروز تاسیس شورای عالی امنیت ملی و دیگری درباره محکوم کردن کشتار بی‌رحمانه در قندوز توسط طالبان بود دیگر هیچ حرکت سیاسی انجام نداد و به نوعی بعد از دوران ریاست جمهوری روزه سکوت در پیش گرفته است.

اما در این بین، محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا خبر از ملاقات حسن روحانی با رهبری داد. وی در صفحه توییتری خود نوشت: «حتی اگر از محتوای دیدار اخیر یک‌ساعته حسن روحانی با رهبر معظم انقلاب هیچ خبری منتشر نشود، اصل خبر پیام مهمی دارد برای اهالی سیاست؛ چه راست، چه چپ، چه دلواپس، چه…» خبری که در همان روز توسط یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نزدیک به رئیس‌جمهور دوران اصلاحات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تایید شد. جواد امام اعلام کرد که این دیدار چند هفته پیش انجام شده و روحانی در گزارشی که به دوستانش داده از محتوای رد و بدل شده در این گفت‌وگو احساس رضایت داشته است.

پیش از این نیز در خبر غیررسمی که حالا رسمی شده، آمده بود که حسن روحانی رییس‌جمهور سابق برای دیدار با رهبر انقلاب درخواست ملاقات فرستاده که در نهایت این دیدار به طور خصوصی انجام شده است. در جزئیات غیررسمی این دیدار آمده که حسن روحانی درباره عملکرد دولت به ویژه در ماه‌های پایانی منتهی به تحویل دولت جدید به رهبری گزارش داده است.

هر چند که برخی خبرها حاکی از آن بود که روحانی پس از پایان ۸ سال حضور در پاستور برای استراحت به کیش رفته بود حالا پس از انتشار خبر دیدار روحانی با رهبری، شایعه شده است که رئیس دولت تدبیر و امید در کنار دیدار با رهبری با چهره‌های شاخص سیاسی کشور همچون علی لاریجانی رئیس مجلس پیشین و کاندیدای رد صلاحیت شده در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و علی اکبر ناطق نوری سومین رئیس مجلس شورای دیدار داشته است.

البته لازم به ذکر است که عزت الله یوسفیان ملاء نماینده پیشین مجلس و از نزدیکان علی لاریجانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اعلام کرد که دیداری میان علی لاریجانی و حسن روحانی با موضوع برنامه‌ریزی برای حل مسائل کشور اتفاق نیفتاده است.

اما طبق شنیده‌های ایلنا در کنار شایعه دیدار روحانی با لاریجانی، جزئیات غیررسمی از دیدار روحانی با رهبری منتشر شده است. در یکی از این روایت‌های غیررسمی آمده است که روحانی به رهبری از سه کار مهم دولت از جمله حجم دلار نقد در خزانه، خرید ۱۰۰ میلیون واکسن کرونا، رساندن برجام به مرحله آخر و امضا آن برای تحویل به دولت سیزدهم گزارش داده است.

در روایت دیگری آمده که جلسه دیدار روحانی با رهبری آنچنان خوب پیش نرفته و رهبری از خالی بودن خزانه و شرایط تحویل آن به دولت جدید انتقاد کرده‌اند. اما نکته دیگری که در فضای رسانه‌ای به آن اشاره شده این بود که براساس آنچه که در گذشته اتفاق می‌افتاد معمولا روسای‌جمهور بعد از پایان دوره‌شان به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب می‌شدند اما گویا، رهبری حتی پیشنهادی هم در این موضوع به روحانی نداده‌اند.

در روایت غیر رسمی دیگری که در رسانه‌ها به آن اشاره شده و صحت آن بعید به نظر می‌رسد، آمده است که در ملاقات حسن روحانی با رهبری، وی خودش را برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت به رهبری پیشنهاد داده اما رهبری به دلیل آنکه وی در جلسات مجمع حاضر نبوده این پیشنهاد را رد و از او درباره این موضوع نیز انتقاداتی کرده‌اند.

یکی دیگر از روایت‌ها هم این بود که روحانی درباره پرونده سیف و احمد عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی که به هشت و ده سال محکوم شده بودند، گزارش داده و نسبت به برخورد صورت گرفته با آنها ابراز گلایه کرده تا جایی که رهبری در نامه خود به قوه قضائیه دستور دادند تا حکم جائرانه داده نشود که این حکم نیز توسط دیوان عالی نقض شد.

محمد مهاجری فعال رسانه‌ای اصولگرا در گفت‌وگو با ایلنا، بعد از انتشار خبر ملاقات روحانی با رهبری گفت: اطلاعاتی از جزئیات این ملاقات ندارم.

وی درباره شایعه دیدار روحانی با لاریجانی گفت که این دو با یکدیگر بعد از انتخابات ملاقات کردند اما اینکه در آن دیدار چه صحبت‌هایی رد بدل شده اطلاعی ندارد.

مهاجری در ادامه گفت: آقای روحانی بعد از دوران ریاست جمهوری تصمیم گرفت تا استراحت کند و حالا تصمیمی اتخاذ کرده که حرکت‌هایی انجام دهد و معنای این رفتارها لزوما این نیست که بخواهد فعالیت سیاسی انجام دهد. همچنین که قصد انحصارطلبی هم ندارد. آقای روحانی به دنبال این است که با تعدادی از شخصیت‌هایی که آشنا هستند، دیدارهایی داشته باشد و حالا اینکه در آن دیدارها چه صحبت‌هایی رد و بدل می‌شود، موضوع ثانویه است. موضوع اولیه آن است، وقتی دوره ریاست جمهوری او به پایان رسید و از او خواسته بودند که به انزوا برود، خلاف آن رفتار کرده و خواسته به نوعی فعال‌تر عمل کند.

وی درباره آینده حسن روحانی هم گفت: روند حضور آقای روحانی در کشور یک مسیر منطقی بود. یعنی او نماینده مجلس بود، عضو کمیسیون دفاع شد، در زمان جنگ مسئولیت داشت، بعد از آن به عضویت مجلس خبرگان درآمد، عضو دفتر مرکز تحقیقات استراتژیک شد، در دولت اصلاحات مسئول مذاکره میان ایران و اروپا شد، اما در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد فعالیت جدی سیاسی نداشت ولی بعد از آن هم دو دوره رئیس‌جمهور ‌شد. آقای روحانی آدم همیشه در صحنه‌ای بود و در جایی حضور و خروج جنجالی نداشته است. از این به بعد نیز در همان حد و ترازی که حضور داشته باقی می‌ماند، منهای اینکه به سن بازنشستگی سیاسی رسیده و فعالیت سیاسی کمتری خواهد داشت.

با این توضیحات باید دید آیا روحانی که این روزها پیش‌بینی می‌شود فعال‌تر از ماه‌های گذشته ظاهر شود آیا واکنشی نسبت به روایت‌های ضد و نقیض مطرح شده درباره دیدارهایش خواهد داشت و به شرح آنچه در این مدت گذشته خواهد پرداخت یا ترجیح می‌دهد در جنگ روایت‌ها همچنان به صورت چراغ خاموش به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

 

 

افزایش سالانه ۲۰ درصد جذب دانشجوی جدید پزشکی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: بر اساس مصوبه کارگروه ویژه، تعداد دانشجویان پزشکی کشور سالانه و در مدت چهار سال نسبت به سال قبل آن باید ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی در حاشیه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: روز گذشته کارگروه ویژه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر بهداشت، رئیس کمیسیون اصل ۹۰، دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور تشکیل و در آن کارگروه مصوب شد تا سالانه و در مدت چهار سال تعداد دانشجویان پزشکی ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه این افزایش به مناطق محروم اختصاص خواهد داشت اضافه کرد: در واقع دانشجو در همه دانشگاه‌های کشور جذب می‌شوند، اما به مناطق محروم بر اساس بومی گزینی اختصاص داده می‌شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این سهمیه به طور خاص برای عموم داوطلبین رشته‌های پزشکی گذاشته شده است و تابع قوانین مربوط به قاعده جذب دانشجو نیست؛ بنابراین فرصتی را برای کسانی که از ظرفیت دانشی خوبی برخوردار هستند فراهم می‌کند تا در این دوره جذب شوند.

حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی دستور دوم جلسه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی را سند تحول این شورا دانست و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول ۳۷ سال فعالیت خود خدمات بزرگی در حوزه علم و فناوری و فرهنگی داشته است و بعد از این مدت نیازمند تحول اساسی در ماموریت ها، ​ شرح وظایف و همچنین ساختار و مناسبات آن با سایر قوا بر اساس آسیب شناسی که در کار‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته، دارد.

وی افزود: سندی تهیه شد که این سند دارای چهار بخش است، بخش اول آن به قرارگاه فرهنگی کشور اختصاص دارد که شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه فرهنگی کشور مطرح شده است.

عاملی اضافه کرد: بخش دوم، تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در ۹ بخش تنظیم شده است و ساختار نگارش اسناد راهبردی در آن رعایت شده بود، یعنی چشم انداز، اهداف، ماموریت‌ها، ​وظایف، مناسبات و سایر قوا و همچنین دستورات شورای عالی انقلاب فرهنگی، ​ ساختار و موضوعاتی که مربوط به ارکان شوراست و همچنین حوزه‌های مرتبط با اجرایی سازی، نظارت، ارزیابی و یک بخشی هم به ترکیب اعضای حقوقی اختصاص داشت.

وی تصریح کرد: بخش سوم به تحول در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اختصاص دارد که هم به لحاظ چابک سازی و هم به لحاظ برخورداری از ظرفیت نظارت و ارزیابی، رصد و پایش وضعیت علم و فناوری و فرهنگ کشور و ظرفیت‌هایی برای رصد اتفاقات اجتماعی اختصاص دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: داده‌های علم و فناوری و فرهنگ امروز چندگانه است و مرجع اصلی نهایی سازی داده‌های حوزه علم و فناوری و فرهنگ در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی شده است.

حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی افزود: در بخش آخر هم تاکیدی بر ساختار اجرایی شدن شده است لذا این مجموعه در صحن شورا مطرح شد، اعضا به صورت متنوع و گسترده اظهار نظر کردند و قرار شد تا جلسه بعدی که هفته آینده خواهد بود در یک هفته‌ای که فرصت است اعضای شورا نظرات خود را به کارگروه تحول پیشنهاد دهند.

 

نماز باران چگونه خوانده می شود؟

نماز باران از جمله نمازهای مستحبی است که در طلب باران و به هنگام خشکسالی و کم شدن سفره‌های آبی خوانده می شود.

نماز باران چگونه خوانده می شود؟

نماز باران از جمله نمازهای مستحبی است که در طلب باران و به هنگام خشکسالی و کم شدن سفره‌های آبی خوانده می شود.

در روایات آمده است، کیفیت نماز باران همچون نماز عید قربان و عید فطر است و نمازی مستحبی است که برای طلب باران خوانده می شود.

این نماز را همانند نماز اعیاد (فطر و قربان) می‌توان به جماعت و فُرادی خواند.

پیشتر حجت‌الاسلام سید مهدی واعظ موسوی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چرایی خواندن نماز باران توضیح داد: نماز باران یا در اصطلاح فقهی نماز استسقاء از باب استفعال به معنای طلب آب یا باران کردن گرفته شده است. در واقع ما با این نماز از خداوند طلب باران می‌کنیم که این درخواست آدابی دارد و اصل بر این است که فرد سه روز روزه بگیرد و روز سوم مردم در دل صحرا می‌روند. دلیل رفتن مردم به صحرا برای این است که باران نیامده و صحرا خشک و زمین مرده است و نیاز به آب دارد. در واقع این کار برای این است که اگر خدای‌نکرده مانعی برای استجابت دعاست با این نیایش باران سرازیر شود.

وی در ادامه افزود: مادران با بچه‌های شیرخواره و کودکان می‌آیند تا خداوند باران رحمت را نازل کند. شبیه نماز باران را در صحرای عرفات می‌بینیم و در مشعرالحرام. خواندن نماز استسقاء مستحب است و جزو اعمال واجب محسوب نمی‌شود؛ لذا در مستحبات دست عمل‌کننده باز است و در حد توان و طاقت می‌تواند آن را انجام دهد و اگر همت سه روز روزه گرفتن را نداشته باشد، باز هم می‌تواند وارد صحرا شود.

دعای نوزدهم صحیفه سجادیه و طلب باران خواهی

حجت الاسلام سید جلال موسویان نیز درباره چگونگی خواندن نماز باران به باشگاه خبرنگاران جوان، توضیح داد: این نماز دو رکعت است و شبیه به نماز عید فطر و عید قربان است. در هر رکعت یک حمد و یک سوره (توحید یا هر سوره دیگری) خوانده می‌شود. رکعت اول، پنج تکبیر و رکعت دوم چهار تکبیر دارد. پس از هر تکبیر در هر رکعت، یک قنوت خوانده می‌شود و بهتر است در قنوت، دعایی خوانده شود که طلب باران در آن است.

وی در ادامه افزود: خواندن نماز باران زمان خاصی ندارد و در هر ساعت از شبانه روز می‌توان آن را انجام داد؛ همچنین دعای نوزدهم صحیفه سجادیه هم برای باران خواهی پس از خشکسالی خوانده می‌شود.

 

 

جزئیات طرح اختصاص بنزین به هر فرد/ از تشکیل سامانه مبادله بنزین تا واریز سهمیه به حساب بانکی

جزئیات طرح اختصاص بنزین به هر فرد/ از تشکیل سامانه مبادله بنزین تا واریز سهمیه به حساب بانکی

طبق گفته مسوولان، در طرح آزمایشی جدید این موضوع در حال بررسی است که اگر خانواده‌ای قبلا سهمیه بنزین ۶۰ لیتر داشته و الان کمتر شده، با تمهیداتی این میزان سهمیه برای آن خانواده حفظ شود.

به گزارش ایسنا، دولت مصمم است به آن دسته از افرادی که صاحب خودرو نیستند و تاکنون از یارانه بنزین بی‌بهره مانده‌اند، یارانه بدهد. درحقیقت دولت قصد دارد که بنزین را به صورت عادلانه بین همه مردم توزیع کند و همه هموطنان از این نعمت بهره‌مند شوند.

طبق اظهارات وزیر نفت که تاکید کرده دولت سیزدهم قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد، اقدامات کارشناسی این طرح در دست انجام بوده و قرار است در ابتدا این طرح در جزایر کیش و قشم به صورت پایلوت  و آزمایشی اجرا و پس از آن نیز در سراسر کشور اجرا شود.

بر این اساس، هیچ افزایش قیمتی در کار نیست و تمام مردم چه کسانی که صاحب خودرو هستند و چه کسانی که خودرو ندارند، بر حسب کارت ملی و با شرط اینکه یک سال در ایران اقامت داشته باشند، در ابتدای این طرح، ماهانه ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به آنها تعلق می‌گیرد و دریافت کنندگان می‌توانند آن را استفاده کرده و یا به‌صورت اعتباری از بخش ریالی آن استفاده کنند.

جواد اوجی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این طرح برای دولت بار مالی ندارد، گفته است که قرار است در این طرح همه مردم از یارانه بنزین استفاده کنند و جزو طرح‌هایی است که برای دولت هزینه دارد ولی در نهایت همه مردم بهره‌مند خواهند شد. از سوی دیگر جلیل سالاری هم درباره طرح تخصیص بنزین به هر فرد به جای هر خودرو اظهار کرده است: بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در سه جایگاه در کیش انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، با بیان اینکه قبل از ارائه طرح جدید عرض می‌کنم که ذخیره بنزین سهمیه‌ای که در کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ها وجود دارد، حفظ خواهد شد و مردم از این بابت نگرانی‌ نداشته باشند، گفت: طبق این طرح سهمیه بنزین خودروهای عمومی تغییر نخواهد کرد و به جای واریز به کارت سوخت، به حساب بانکی صاحب آن خودرو واریز می‌شود. برای خودروهای شخصی سهمیه‌ای معادل ۱۵ لیتر به ازای هر فرد به حساب سرپرست خانواده واریز می‌شود.

بر این اساس در این طرح امکان خرید و فروش سهمیه کارت وجود خواهد داشت. همچنین این موضوع به گفته سالاری در حال بررسی است که بتوانیم در طرح آزمایشی اگر خانواده‌ای قبلا سهمیه بنزین ۶۰ لیتر داشته و الان کمتر شده، با تمهیداتی این سهمیه ۶۰ لیتر را برای آن خانواده حفظ کنیم.

همچنین در این طرح یک سامانه مبادله بنزین پیش‌بینی شده است که افرادی که خودرو ندارند، می‌توانند سهمیه خود را به سایر افراد بفروشند و در واقع سهمیه خود را نقد کنند.

در این میان نماینگان مجلس نیز تاکید کرده‌اند که قرار نیست قیمت بنزین افزایش پیدا کند؛ هادی بیگی نژاد – یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه چندی پیش به ایسنا گفت:  مجلس و دولت به دنبال افزایش قیمت بنزین نبوده و در طرح دولت صرفا هدف توزیع عادلانه یارانه بنزین است. مجلس و دولت تصمیم در خصوص افزایش قیمت بنزین اتخاذ نکرده اند.

در خصوص افزایش قیمت بنزین هیچ بحثی نه در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نه در سایر کمیسیون های مجلس مطرح نشده است. مجلس و دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارند. اما دولت برای عادلانه کردن توزیع یارانه سوخت تصمیمی را اتخاذ کرده که به گفته بیگی نژاد، عده ای مغرضانه آن را بسیار بد به مردم منتقل کردند.

به گفته وی امروز عده ای در جامعه اصلا خودرویی ندارند و به دنبال آن یارانه بنزین نیز دریافت نمی کنند که این امر ناعادلانه است. دولت تصمیم گرفت مقدار معینی بنزین یارانه ای را توزیع کرده تا به سرپرست خانوار هایی که خودرو ندارند نیز یارانه بنزین داده شود. دولت تصمیم گرفت در منطقه ای کوچک این طرح را اجرا کند تا ببیند از پس اجرای آن برمی آید یا نه. تصمیم فقط این بود به جای آنکه یارانه بنزین به خودروها داده شود به سرپرست خانوارها داده شود. اینگونه افرادی که خودرو دارند و افرادی که خودرو ندارند، هر دو از یارانه بنزین بهره مند می شوند.

 

 

 

سرماخوردگی می‌تواند اومیکرون باشد

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه سرفه، عطسه، بدن درد، تب و… از علائم اومیکرون است، گفت: قدرت انتقال و سرایت‌پذیری اومیکرون نسبت به سویه‌های قبلی بیشتر است.

 سرماخوردگی می‌تواند اومیکرون باشد به گزارش مهر، علیرضا بیگلری، در گفتگو با شبکه خبر سیما، اظهار داشت: آخرین تعداد نمونه‌های مثبت تأیید شده اومیکرون در کشور ۳۴ نفر است که با در نظر گرفتن خانواده فرد مبتلا، تعداد افراد مبتلا بالاتر از تعداد ذکر شده است.

وی ادامه داد: سرایت‌پذیری و انتقال اومیکرون نسبت به واریانت‌های پیشین خیلی بیشتر است و اصلاً با سویه‌های قبلی قابل مقایسه نیست.

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: علائمی مانند سرفه، عطسه، بدن درد، تب و غیره می‌تواند علامت اومیکرون باشد و وقتی فردی این علائم را دارد فرض کند اومیکرون است و خود را قرنطینه کند.

بیگلری افزود: سویه غالب در کشور فعلاً دلتا است، افراد مبتلا به کرونا به سویه اومیکرون حساس نشوند، زیرا درمان آنها یکسان است.

وی ادامه داد: تجربه کشورهای دیگر نشان می‌دهد بعد از مدتی که از واکسیناسیون می‌گذرد، ایمنی بدن کاهش می‌یابد.

بیگلری افزود: با توجه به آنکه مدت‌ها از تزریق دو دوز واکسن کرونا در کشور گذشته است، تأکید می‌شود افرادی که سه ماه از تزریق دوز دوم واکسن آنها گذشته است برای دریافت دوز سوم واکسن کرونا اقدام کنند.

 

 

درمان کرونا با این آنتی بیوتیک طبیعی

عصاره سیر دارای ترکیبات ارگانوسولفور است که خواص قوی آنتی‌اکسیدانی، ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد سرطانی و ضد میکروبی دارد.

 درمان کرونا با این آنتی بیوتیک طبیعی به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقامات ارشد بخش تحقیقات بیوتکنولوژی اظهار کرد: بررسی کامل عصاره سیر با توجه به تجزیه کیفی و فعالیت بیولوژیکی آن در شرایط خارج از ارگانیسم و درون یک موجود زنده مورد هدف قرار گرفت. نتایج این مطالعه ممکن است به فواید عصاره سیر در درمان کووید -۱۹ کمک کند.

در این تحقیق ویژگی‌های عصاره سیر شامل ترکیبات، شاخص ضریب شکست، چسبندگی و غلظت آن مورد بررسی قرار گرفت.

پزشکان آیورودا (طب سنتی هند) ادعا می‌کنند که سیر یکی از کارآمدترین آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی در برابر طیف گسترده‌ای از ویروس‌ها و باکتری‌هاست.

سوچتا خیبر، دانشمند مرکز پردازش بیولوژیکی نوآورانه و کاربردی بیان کرد: ترکیبات ارگانوسولفور و فلاونوئید موجود در سیر مسئول تقویت سیستم ایمنی هستند.

وی ادامه داد: مصرف روزانه سیر و محصولات مشتق شده از آن به‌عنوان یک درمان کمکی امکان‌پذیر است و عوارض جانبی و سمیت ناشی از داروهای اصلی مورد استفاده در درمان بیماری را کاهش دهد.

 

 

دمای هوا در کانادا به منفی ۵۰ درجه رسید

یک جبهه هوای سرد روز یکشنبه ۲۶ دسامبر غرب کانادا را در برگرفت. سرمای هوا در برخی مناطق به ۵۰ درجه زیر صفر رسید که دمایی بی‌سابقه به شمار می‌رود.

 دمای هوا در کانادا به منفی ۵۰ درجه رسید به گزارش یورونیوز، سازمان محیط زیست کانادا شماری از شهرهای غرب از جمله ساسکاتون را در وضعیت هشدار مقابله با سرمای شدید قرار داده است. به گفته منابع هواشناسی این موج سرما به‌دلیل ورود یک جبهه پرفشار از قطب شمال برای چندین روز در استان ساسکاچوان پایدار خواهد بود.

به گفته نهادهای دولتی، روز یکشنبه حداقل دما در شهر ربیت کتل در شمال‌غرب کانادا به منهای ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسید.

سرمای بی‌سابقه در حالی غرب کانادا را در بر گرفته که تابستان امسال در همین کشور بیش از ۱۳۰ نفر به‌علت گرمای بی‌سابقه جان خود را از دست دادند.

آژانس خبری دولتی کانادا به شهروندان این کشور درباره خطر جانی ناشی از سرما به‌علت یخ‌زدگی اعضای بدن و سرمازدگی هشدار داده است.

 

 

طارمی به تیم ملی فوتبال ایران بازگشت

مهاجم پورتوی پرتغال برای دیدار مقابل عراق و امارات به تیم ملی فوتبال ایران بازمی گردد.

تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های انتخابی جام جهانی روز‌های ۷ و ۱۲ بهمن میزبان عراق و امارات است.

سرپرست تیم ملی ایران خبر داد اردوی این تیم از روز ۳ بهمن با حضور بازیکنان شاغل در لیگ داخلی آغاز می‌شود و روز ۴ بهمن هم لژیونر‌ها به این اردو اضافه خواهند شد.

طارمی بعد از چالشی که با دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران داشت، از لیست تیم ملی برای بازی مقابل لبنان و سوریه خط خورد و در اردو حضور نداشت.

به گفته خورشیدی، طارمی هم در اردوی بعدی تیم ملی حاضر خواهد بود.

 

 

 

پول کثیف و سازوکارهای جهانی مبارزه با آن

پولشویی از جمله جرایمی است که جهان با آن دست به گریبان است، سوال مهم اینکه قواعد و سازوکارهای نظارتی در نظام بانکی جهان تا چه اندازه توانسته این معضل را برطرف کند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پولشویی نوعی فعالیت مخرب است که مجرمان در سراسر جهان انجام می‌دهند. این فرآیند، تبدیل عواید غیرقانونی به پول پاک است که ردیابی جریان سرمایه را سخت می‌کند. پولشویی علاوه بر جرم مالی، با انواع دیگر جرایم از جمله قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و فحشا نیز همراه است. دلیل اینکه جنایتکاران و گروه‌های تروریستی نیاز به شست‌وشوی سرمایه‌های خود دارند، مشروعیت بخشیدن به سرمایه، قبل از معرفی به سیستم مالی است. پولشویی و مواد مخدر از لحاظ تاریخی پیوند نزدیکی با یکدیگر دارند. شدت گرفتن قاچاق مواد مخدر در دهه ۱۹۸۰ دولت‌ها را بر آن داشت تا مقررات ضد پولشویی را وضع کنند. اجرای دقیق این قوانین می‌تواند ردیابی و دستگیری باند‌های مواد مخدر و بانک‌هایی که به آن‌ها کمک می‌کنند را تسهیل کند. بانک‌ها از شناخته شده‌ترین موسسات و سازمان‌های مالی در زمینه پولشویی هستند. بانک‌ها موظفند قوانین مبارزه با پولشویی و سایر عواید ناشی از جرائم و تامین مالی تروریسم را که دارای پروتکلی برای کشف تراکنش‌های نامنظم انجام شده از سوی بانک‌هاست، رعایت کنند. در این گزارش، نگاه دقیق‌تری به سازوکار‌های مالی برای جلوگیری از این اقدامات مجرمانه خواهیم داشت.

فروشندگان مواد مخدر پول‌های خود را کجا پنهان می‌کنند؟

درک فرآیند‌های پولشویی در صنعت تجارت مواد مخدر بسیار مهم است. بر اساس گزارش اندیشکده‌های مالی، حجم بازار جهانی مواد مخدر تنها در سال ۲۰۱۴ بین ۴۲۶ تا ۶۵۲ میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است. این اعداد نشان دهنده مقیاس بزرگی است که در آن کارتل‌های مواد مخدر پولشویی می‌کنند. کارتل‌های مواد مخدر سود خود را با سرازیر کردن در بازار مالی جهانی، آن هم از طریق پلت فرم‌های پرداخت اینترنتی، ارز‌های دیجیتال، کارت‌های پرداخت و املاک پنهان می‌کنند. سپس، آن‌ها از پول نقد شسته شده برای تضمین قاچاق خود استفاده می‌کنند. مقدار وجوهی که باید شسته شود زیاد است و همین امر باعث می‌شود که کارتل‌های مواد مخدر مشکوک به نظر نرسند. فعالیت مجرمانه در چنین مقیاس عظیمی نه تنها می‌تواند به افرادی که مستقیماً در گروه جنایتکار دخیل هستند آسیب برساند، بلکه بر ثبات بازار‌های مالی نیز تأثیرگذار باشد.

 شست‌وشوی پول‌های کثیف

پولشویی در سه مرحله انجام می‌شود. این مراحل عبارتند از: ارائه، لایه بندی، و یکپارچه سازی. در مرحله نخست، فروشندگان مواد مخدر سعی می‌کنند درآمد‌های غیرقانونی یا دارایی‌های مالی حاصل از معاملات خود را به یک موسسه مالی قانونی معرفی کنند. هدف مرحله دوم، کاهش حجم عمده وجوه و تبدیل آن‌ها به تراکنش‌های کوچکتر است که می‌تواند به صورت مجازی به حوزه‌های قضایی مختلف منتقل شود. مرحله لایه‌بندی به معنای تبدیل پول غیرقانونی به مجموعه‌ای از معاملات پیچیده است که از ردیابی منبع درآمد جلوگیری می‌کند. یکپارچه سازی یا ادغام، مرحله نهایی پولشویی است که در آن پول‌ها بخشی از سیستم مالی می‌شوند و وجوه شسته شده اجازه دارند تا به عنوان وجوه «قانونی» مجدداً در اقتصاد ادغام شوند. در این مرحله فروشندگان مواد مخدر می‌توانند از پول‌های شسته شده خود به عنوان درآمد قانونی استفاده کنند. آن‌ها ممکن است از این پول برای خرید دارایی‌ها، اقلام یا خانه‌های مجلل استفاده کنند تا توجه چندانی به خود جلب نکنند.

تکنیک‌های پولشویی کارتل‌های مواد مخدر

همانطور که پیشتر اشاره شد، شستن پول‌های کثیف مستلزم استفاده از استراتژی‌های مرتبط است. کارتل‌های مواد مخدر با شست‌و شوی درآمد‌های غیرقانونی، آن‌ها را به شیوه‌ای مشروع به سیستم مالی برمی‌گردانند. در ادامه و به اختصار به برخی از تکنیک‌های مورد استفاده فروشندگان مواد مخدر اشاره می‌کنیم:

قاچاق پول نقد: امروزه قاچاق ارز در حال افزایش است. قاچاق پول نقد به معنای انتقال فیزیکی وجه نقد به کشوری دیگر و واریز آن در بانک‌های کشور مقصد است. معاملات نقدی در برابر پولشویی آسیب پذیر است. پول نقد، ناشناس، قابل تعویض و قابل حمل است. هیچ سابقه‌ای از منبع، مالک یا مشروعیت آن وجود ندارد و در سراسر جهان استفاده و نگهداری می‌شود. افزون بر این، پول نقد را می‌توان به راحتی پنهان کرد و در قالب مقادیر بالا در وسایل نقلیه، محموله‌های تجاری، هواپیما، قایق، چمدان و بسته حمل کرد.

ارز‌های مجازی: ارز‌های مجازی جایگزین دیگری برای پول نقد هستند. مجرمان از ارز‌های مجازی برای انجام معاملات غیرقانونی استفاده می‌کنند، زیرا این ارز‌ها ناشناس هستند. تراکنش‌های ارز مجازی لزوماً به یک هویت واقعی مرتبط نیستند و مجرمان را قادر می‌سازند تا به سرعت درآمد‌های مجرمانه را بین کشور‌های مختلف منتقل کنند.

خرید املاک و دارایی: مجرمان با خرید املاک و دارایی‌های دیگر، درآمد‌های غیرقانونی خود را به وجوه پاک تبدیل می‌کنند. به ویژه مقامات دولتی فاسد که از مردم دزدی و از کسب‌وکار‌ها اخاذی می‌کنند یا به دنبال رشوه هستند، از این روش برای انتقال دستاورد‌های غیرقانونی خود به سیستم مالی استفاده می‌کنند.

ساختارسازی یا «اسمورفینگ»: در این سناریو، فرد کل سپرده‌های نقدی خود را به مبالغ زیر ۱۰ هزار دلار تقسیم می‌کند. پیک‌هایی وجود دارند که به اسمورف‌ها معروف هستند و از آن‌ها برای واریز این سپرده‌ها به بانک‌های مختلف یا خرید چک‌های نقدی با ارزش‌های کوچک استفاده می‌شود.

حواله‌های سیمی: انتقال وجه به صورت مجازی، از یک کشور به کشور دیگر، انتقال سیمی نامیده می‌شود. این امر ممکن است شامل ارسال پول به یک شخص، یک نهاد یا یک حساب باشد. حواله‌های بانکی به عنوان ابزار اصلی در تمام مراحل فرآیند پولشویی به ویژه در مرحله لایه بندی باقی می‌ماند.

به منظور مقابله با قاچاق مواد مخدر و پولشویی، بسیاری از کشور‌ها کنترل‌های مرزی را بر میزان پول نقدی که می‌توان حمل کرد، اعمال یا تقویت کرده اند. آن‌ها همچنین سیستم‌های گزارش دهی تراکنش‌های مرکزی را معرفی کرده اند که در آن همه موسسات مالی باید تمام تراکنش‌های مالی را به صورت الکترونیکی گزارش کنند.

مقررات مبارزه با پولشویی به عنوان بار بزرگی بر دوش بانک‌ها و مؤسسات مالی تلقی می‌شود و اجرای آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، تعدادی از بانک‌های بزرگ که متهم به پولشویی بودند، دستگیر شده و به دلیل نقض مقررات، جریمه‌های سنگینی را دریافت کردند.

پولشویی خلافکاران

بانک‌ها در صورت مواجهه با فعالیت مشکوک یا غیرقانونی چه می‌کنند؟

اگر بانک‌ها به صاحبان حساب مشکوک شوند، اختیار دارند که حساب آن‌ها را مسدود کنند. پس از حوادثی مانند حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، قوانین بانکی برای سرکوب فعالیت‌های غیرقانونی جامع‌تر شد. بانک‌ها به طور منظم حساب‌های مربوط به فعالیت‌های غیرقانونی مانند پولشویی را ردیابی می‌کنند. اگر بانک‌ها مشکوک به پولشویی با مبالغ هنگفت باشند، باید در خصوص هرگونه تراکنش غیرقانونی گزارش دهند. این گزارش‌ها از سوی تعدادی از سازمان‌ها ارائه شده است که مقامات دولتی را از نقل و انتقالات نقدی که ممکن است شامل سرقت، قاچاق مواد مخدر، جنایات سازمان یافته و سایر فعالیت‌های مجرمانه باشد، مطلع می‌کنند.

فعالیت‌های مشکوک چیست؟

شبکه اجرای جرایم مالی وزارت خزانه داری آمریکا دستورالعمل‌های جامعی را درباره انواع فعالیت‌های مالی که ممکن است باعث گزارش فعالیت مشکوک شوند، ارائه می‌دهد. براساس این دستورالعمل، هر اقدامی که باعث نگرانی شود و شامل وجوهی بالاتر از مقدار هدف باشد باید به عنوان فعالیت مشکوک شناسایی شود. موارد زیر به برخی از مصادیق فعالیت‌های مشکوک رایج اشاره می‌کند:
• فقدان مدرکی دال بر رویه قانونی و تجاری از سوی طرفین معامله
• پیوند‌های مالی غیرمعمول و مبادلات بین انواع مختلف مشاغل (به عنوان مثال، پیوند مالی واردکننده مواد غذایی با صادرکننده قطعات خودرو)
• نقل و انتقالات پولی غیرمعمول و غیرعادی
• نقل و انتقالاتی که با فرم بازار مشخص شده تناسبی ندارند
• اعداد و مقادیر بسیار زیاد انتقال سیمی و الگو‌های انتقال سیمی تکرارشونده
• دنباله‌ای از تراکنش‌های فوق العاده پیچیده
• تراکنش‌هایی که به صورت ناگهانی و در مدت کوتاهی انجام شده است
• انتقال پولی که با هدف مورد نظر در هنگام افتتاح حساب همخوانی ندارد

دستگیری متهمان پولشویی

راه حل جلوگیری از بروز پولشویی و تخلفات مالی چیست؟

نقش بانک‌ها در کشف پولشویی بسیار مهم است، زیرا کارکنان بانک اولین کسانی هستند که درباره فعالیت‌های غیرقانونی و مشتریان مشکوکی که پول‌های کثیف را وارد سیستم مالی کرده اند، مطلع می‌شوند. برای تراکنش‌های مشکوک شناخته شده، بانک‌ها ملزم به استفاده از شاخص‌ها هستند. اینکه بانک‌ها تا چه اندازه از الزامات و تعهدات نظارتی برای مدیریت و شناسایی فعالیت‌های نامنظم پیروی می‌کنند، در درجه اول با آموزش و همکاری آن‌ها با واحد‌های اطلاعات مالی تعیین می‌شود. ارائه زودهنگام گزارش‌ها درباره معاملات غیرعادی یا فعالیت‌های مشکوک، بخش مهمی از شناسایی، شفاف‌سازی و اثبات جرم است. مواردی که در ادامه ذکر می‌شوند تا حد زیادی به حل مشکل کمک خواهد کرد:

۱. با استفاده از هوش مصنوعی در انجام جست‌وجو‌های مداوم می‌توان تا حدودی میزان پولشویی را کاهش داد. با استفاده از فناوری می‌توان به دامنه وسیع تری از هشدار‌ها نگاه کرد. این امر باعث رصد بهتر مجاری مالی می‌شود و به دست اندکاران اجازه می‌دهد تا تلاش خود را صرف حساب‌هایی کنند که مستحق زمان و توجه هستند.

۲. با ارتباط منظم و موثر با مجریان قانون و بانک‌ها می‌توان درباره روند‌ها و روش‌های جدیدی که افراد برای دور زدن سیستم به کار می‌گیرند، آشنا شد. بانک‌ها و مجریان قانون با برگزاری جلسات منظم می‌توانند یکدیگر را به‌روز نگه‌دارند، هرگونه شبهه را بررسی، شبکه‌های احتمالی را شناسایی و مشارکت عمومی و خصوصی را تقویت کنند.

۳. از تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌توان برای یافتن الگو‌ها استفاده کرد. تجزیه و تحلیل داده‌ها بخش بسیار مهمی برای مبارزه با پولشویی است. با شناسایی الگو‌های چند عاملی می‌توان کلاهبرداری در یک منطقه جغرافیایی خاص را به راحتی شناسایی کرد.

۴. با استاندارد سازی سیستم ها، طیف وسیعی از جرایم را می‌توان مهار کرد. از آنجایی که اغلب بانک‌ها از سیستم‌های کامپیوتری قدیمی استفاده می‌کنند، رخنه در سیستم‌های بانک‌ها به راحتی شکل می‌گیرد. با مقاوم سازی تکنولوژیک می‌توان از این خطرات سایبری در امان بود.

۵. آموزش ساختاریافته ضروری است. آموزش کارکنان برای شناسایی اقدامات مشکوک بسیار مهم است. با آموزش کارکنان خط مقدم مبارزه با جرایم مالی، بسیاری از اتفاقات ناخوشایند این حوزه، در نطفه خفه خواهد شد.

ترجمه و تنظیم: عباس نوری

 

 

 

 

 

بخشی از آنچه در مجلس هفتم دی ۱۴۰۰ گذشت؛

محمد اینجا پادگان نیست/ خودروی ملی دروغ بزرگ ملی/ دولت رفته گل بچینه

نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی امروز برگزار شد و حواشی را در پی داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، چراغ جلسه مجلس شورای اسلامی امروز با طرح سوال از وزیر کار روشن شد، زیرا ذاکر نماینده سوال کننده از وزیر کار معتقد بود که وزیر اهتمام کافی برای حل مشکل بی کاری نداشته است که وزیر کار هم در سخنگاه مجلس حضور یافت و در دفاع از خود اعلام کرد وظیفه وزارت کار اشتغال زایی نیست و وظیفه این وزارتخانه را هماهنگی بین دستگاه ها برای ایجاد اشتغال معرفی کرد.

البته ذاکر هم این گفته عبدالملکی را بی پاسخ نگذاشت و گفت ساماندهی حوزه اشتغال متوجه شما است. نمی‌توانید با اظهارات خود از این مسئولیت شانه خالی کنید و این موضوع را متوجه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دیگر بدانید.

اما در نهایت هم رئیس مجلس شورای اسلامی پادرمیانی کرد و در خصوص موضوع کار از نماینده سوال کننده خواست که شش ماه به وزیر فرصت دهد که در نهایت سیدسلمان ذاکر با پیشنهاد قالیباف موافقت کرد؛ این به معنای قانع شدن نماینده ارومیه و عدم رای گیری مجلس در خصوص پاسخ‌های وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی است.

در ادامه یک تحقیق و تفحص جدید از دولت قبل کلید خورد که هدف آن پیرمرد نفتی ایران بود که علت این کلید خوردن تحقیق و تفحص حذف سهمیه بندی سوخت و حذف کارت سوخت و وارد آوردن خسارات فراوان مالی و پولی به نظام اقتصادی کشور  بود.

سیستان و بلوچستان را به صورت مصنوعی خشک کرده‌اند 

در ادامه یکی از نمایندگان مجلس گفت که سیستان و بلوچستان را به صورت مصنوعی خشک کردند و با احداث بند کمال خان در افغانستان باعث شدند تا به ایران ضربه زده شود. بر اساس گزارش ها افتتاح این بند باعث شد تا ایران حقابه خود را از رودخانه هیرمند بر اساس رژیم حقوقی تعریف شده در سال ۱۳۵۱ دریافت نکند.

محّـــمد اینجا پادگان نیست/ خودروی ملی دروغ بزرگ ملی/ دولت رفته گل بچینه

برخی نمایندگان مجلس مردم را تشویق به اعتراض می‌کنند 

نماینده دیگری از تشویق مردم توسط برخی نمایندگان برای اقدام به اعتراض خبر داد و اعلام کرد اینکه به هر بهانه‌ای به مردم پیام بدهیم که مسئولین کاری انجام نمی‌دهند و از مردم بخواهند اعتراض کنند تا به نظام و دولت فشار وارد کنند تا غیر کارشناسی و عجولانه برخی مصوبات را داشته باشند، به ثواب نیست و بر خلاف منافع و امنیت ملی است.

ردیف بودجه ای برای احیای زاینده رود در نظر نگرفته اند

محمد تقی نقدعلی عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس نیز به در نظر نگرفتن بودجه برای احیای زاینده رود انتقاد کرده و گفته با وجود اینکه دولت قول داده مشکل زاینده‌رود اصفهان را حل کند ولی یک ردیف بودجه‌ای برای احیای زاینده رود در بودجه ۱۴۰۱ قید نشده و نیامده البته که راستینه به این سخنان واکنش نشان داد و آنها را خلاف واقع دانست و می گوید:  اینکه بگوییم در بودجه برای احیای فلان رودخانه در نظر گرفته نشده خلاف واقع است سه ردیف بودجه برای این منظور در نظر گرفته شده و نمایندگان می‌توانند به این موضوع ورود و این موضوع را در بودجه ببینند. نمایندگانی که خلاف واقع سخن بگوید باید پاسخ بدهد و باید رسیدگی به این مسئله در دستور کار نشست‌های هیئت رئیسه مجلس قرار بگیرد.

محّـــمد اینجا پادگان نیست/ خودروی ملی دروغ بزرگ ملی/ دولت رفته گل بچینه

دولت رفته گل بچینه

البته در این بین سخنانی از دیالوگ های سفره عقد هم به میان آمد و وقتی قرار بود نماینده دولت نظرش را اعلام کند و مصری نائب رئیس مجلس نظر آنها را پرسید تعدادی از نمایندگان گفتند دولت رفته گل بچینه که مصری هم در پاسخ آنها گفت ما نمی گیم دولت رفته گل بچینه.

ریالی از بودجه  به احیای دریاچه خلیج گرگان تخصیص نیافت

اعتراض به عدم تخصیص بودجه برای احیای رودخانه ها محدود به زاینده رود نماند و عبدالجلال ایری هم گفت: نماینده مردم کردکوی و ترکمن در مجلس گفت: خلیج گرگان با وجود مصوبه ستاد احیای تالاب میان کاله در حال نابودی است و هنوز حتی یک ریال از بودجه هزار میلیارد تومانی به آن تخصیص نیافته است.

محّـــمد اینجا پادگان نیست/ خودروی ملی دروغ بزرگ ملی/ دولت رفته گل بچینه

تنگه احد در حال تخلیه است

نماینده مردم زابل در مجلس  اما در این میانه از تخلیه تنگه احد ایران خبر داد و گفت: تنگه احد ایران در حال تخلیه است از این رو اقدام جدی می‌طلبد.

رئیسی جاروی سیاسی دست نگرفته است

سارا فلاحی عضو مجمع نمایندگان استان ایلام خطاب به حجت الاسلام رئیسی گفت که خوشحال هستیم که شما جاروی سیاسی دست نگرفته اید و از موضع بالا به مردم نگاه نمی کنید می به داد این ملت برسید و شمشیر عدالت خواهی پشت گردن مافیاهای خودرو، دلار، سکه، مسکن، پوشاک و خوراک بگذارید اما انتقادی هم به رئیس دولت کرد و گفت: برخی از وزرای شما انگار سرکوچه فامیلی، دوستی و رفاقت نشسته اند و به همه رفقای سیاسی، نسبی و سببی خود بفرما داده اند؛ به داد مردم برسید.

مخبر می‌گوید ارز ۴۲۰۰ حذف نمی‌شود سازمان برنامه می‌گوید حذف می‌شود

واشی حذف یا ماندگاری ارز ترجیحی امروز هم در مجلس باقی ماند و علیرضا سلیمی  نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس یازدهم با اشاره به ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه داد: دولت باید یک نظری را به طور مشترک ارائه دهد. آقای مخبر اعلام کرده است ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو حذف نمی شود و امروز خبری آمد که یکی از مسئولان سازمان برنامه و بودجه به صراحت گفته که ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو و گندم حذف می شود!

محّـــمد اینجا پادگان نیست/ خودروی ملی دروغ بزرگ ملی/ دولت رفته گل بچینه

محمد اینجا پادگان نیست

اما سیدمحمد مولوی نیز به سخنگاه آمد و انتقادات تندی نسبت به تیم اقتصادی دولت سیزدهم کرد و گفت: تا دیر نشده در تیم اقتصادیتان تجدیدنظر کنید. آنها نه تنها مردانی برای تنگناهای اقتصادی نیستند بلکه در امور یومیه هم وامانده‌اند. مولوی حتی به آنها تذکر داد که نمایندگان محترم مجلس نه دلالند نه واسطه گرند و نه بیسواد. حواستان به اظهارنظرهایتان، به امضاهایتان و حتی پاراف‌هایتان باشد.

مولوی همچنین گفت: آقای سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد بداند و بفهمد اینجا پادگان نیست، فکر کرده است منطقه آزاد اروند مردم آبادان و خرمشهر را بدبخت کرد و رفتار تو دو برابر به خوزستان و آبادان صدمه می‌زند. مطمئن باش اینجا مردانی هستند که اجازه به شما و امثال شما نخواهند داد، بیا فساد منطقه آزاد را جمع کن، چرا آدم می‌فرستی با ما لابی کنی و از ما پست بگیری. اگر نه من مصداقش را دارم، مرد است همینجا شهادت بدهد. با انقلابی‌گری و این رفتار آمده‌ای تا آبادان و خرمشهر را نابود کنی. مطمئن باش آه مردم خوزستان و آبادان گریبانگیرت خواهد شد.

دو عضو دیگر کابینه زیر تیغ مجلس می روند

مهمانان جلسات بعدی مجلس هم بعد از اعلام وصول مشخص شدند و بر این اساس باید وزرای بهداشت و صمت هم برای پاسخ گویی به سوال نمایندگان به بهارستان بیایند.  سوال ملی مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو را به همراه تعدادی از نمایندگان از وزیر بهداشت و درمان در خصوص عدم پایبندی به قانون برنامه و تعهدات زمان اخذ رأی اعتماد و سوال ملی حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون از وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص عدم اقدام لازم در مورد معادن کشور از جمله معدن مس جانجا سیستان این سوالات هستند.

 

 

 

نرخ واقعی بیکاری در کشور چقدر است؟/

بر اساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمعیت بیکاران مطلق و ناامیدان از کار در کشور حدود ۵ میلیون نفر است.

در دهه‌های گذشته همواره یکی از جدی‌ترین انتقادات و چالش‌های مطرح شده درباره گردآوری و تحلیل و تفسیر آمار‌های اشتغال و بیکاری در همه کشور‌های جهان، مسئله انتخاب معیار حداقل یک ساعت کار در هفته به عنوان مرز تعیین شاغل از اشتغال ناقص، تمام وقت و بیکار مطلق بوده است.

براساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد کل بیکاران کشور ۲.۵ میلیون نفر است که از این تعداد ۶۷۸ هزار نفر زنان هستند و نرخ بیکاری آن‌ها ۲۸ درصد است نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال ۱۵.۶ است و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی ۱۴.۳ است و یک میلیون فارغ التحصیل بیکار در کشور وجود دارد.

در حال حاضر جمعیت کشور ۸۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است که ۶۲ درصد جمعیت در سن کار هستند یعنی ۱۵ تا ۶۵ سال دارند و بقیه هم افرادی هستند که یا کم‌تر از ۱۵ سال سن دارند و یا بیش‌تر از ۶۵ سال هستند و در سن کار کردن قرار ندارند.

۲.۵ میلیون نفر ناامید از یافتن شغل

جمعیت در سن کار در دو دسته فعال و غیر فعال قرار می‌گیرند جمعیت فعال افرادی هستند که در سن کار قرار دارند و آمادگی کار کردن دارند که یا سر کار می‌روند یا بیکار هستند دسته دوم جمعیت غیر فعال در سن کار هستند، اما محصل یا خانه‌دارند و متقاضی کار نیستند.

جمعیت فعال کشور ۲۶ میلیون نفر هستند ۲.۵ میلیون نفر بیکار مطلق وجود دارد یعنی یک ساعت کار در هفته هم ندارند، ۲۳ میلیون نفر افراد شاغل داریم که در بین آن‌ها برخی وضعیت شغلی مناسبی ندارند یا اشتغال ناقص دارند یعنی ۴۴ ساعت در هفته کار نمی‌کنند، یا اشتغال ناپایدار، شغل‌های فصلی و اشتغال غیر رسمی دارند که  بیمه ، بازنشستگی و از کار افتادگی ندارند و از نظر عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شبه بیکار نام دارند.

در جمعیت غیر فعال ۲.۵ میلیون نفر ناامید از یافتن شغل هستند و واقعا بیکارند یعنی دنبال شغل رفته‌اند، اما نتوانسته‌اند شغل پیدا کنند و دیگر متقاضی شغل نیستند و جزو نرخ مشارکت هم به حساب نمی‌آیند.نکته قابل توجه این است که ۲.۵ میلیون نفر نرخ بیکاران رسمی است اگر بخواهیم نرخ واقعی بیکاری را بگوییم نا امیدان از کار باید اضافه شوند که در آن صورت حدود ۵ میلیون بیکار در کشور وجود دارد.

بی عدالتی در اشتغال

در بین ۱۰ دهک درآمدی، دهک اول کم‌درآمدترین است و دهک دهم پردرآمدترین است و دهک اول بیش‌ترین نرخ بیکاری در خانوار را دارد و هرچه وضعیت درآمدی در دهک‌ها بهتر می‌شود تعداد بیکاری در خانوار هم کم‌تر می‌شود به طوری که در دهک دهم ۹ صدم بیکاری در هر خانواده وجود دارد پس در دهک اول به ازای هر ۱۰۰ خانواده ۳۲ نفر بیکار داریم و در دهک دهم به ازای هر ۱۰۰ خانواده ۹ نفر بیکار داریم.

نرخ بیکاری در دهک اول درآمدی ۲۴ درصد است میانگین بیکاری در کشور ۹ درصد است پس بیکاری در دهک اول حدود ۳ برابر متوسط بیکاری است و زنگ خطری برای سیاست‌های اشتغالی است.

آن طور که عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید در زیست‌بوم ملی اشتغال کارگروهی برای اشتغال حمایتی تشکیل شده که تمرکز آن بر سه دهک اول درآمدی است و اشتغال‌های خانگی عمدتا در ۵ دهک اول فعالیت می‌کنند.

وضعیت اشتغال در استان‌های خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بحرانی است و تمرکز اشتغالزایی باید روی آن قرار گیرد. نرخ بیکاری در استان لرستان ۱۵.۲، چهارمحال بختیاری ۱۳، کرمانشاه ۱۴.۹ و کردستان ۱۴ درصد است و  این‌ها استان‌هایی هستن که نرخ بیکاری در آن‌ها از متوسط کشور بیش‌تر است.

 

 

 

مضرات تماشای زیاد مانیتور برای کودکان

متخصصان می‌گویند صرف زمان زیاد بازی کودکان با گوشی و تبلت می‌تواند، ساختار و عملکرد مغز آنها را مختل کند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دلایل زیادی وجود دارد که بخواهیم کودکان را از صرف کردن وقت زیاد در برابر صفحه نمایش دستگاه‌های الکترونیکی (به مانند مانیتور کامپیوتر) بازداشته و آن‌ها را محدود کنیم که از جمله می‌توان به تشویق به انجام فعالیت‌های سالم، بازی بیرون از خانه، پروراندن عادات سالم برای خوابیدن و نیز ترویج روابط اجتماعی حضوری، اشاره کرد اما یکی دیگر از عللی که می‌توان برای محدود ساختن کودکان از صرف زمان زیاد در برابر صفحات نمایش نام برد، «سلامت چشمان»  آنهاست.

هر روز بیشتر و بیشتر زندگی افراد در برابر مانیتور‌ها و صفحات نمایش می‌گذرد. حال چه علت آن برای کار باشد و یا مدرسه، تفریح و یا ارتباطات اجتماعی، چطور والدین می‌توانند محدودیتی واقع گرایانه را در این ارتباط برای اعضای خانواده خود قائل شوند؟

مشکلات چشمی بر اثر نگاه کردن زیاد به صفحه نمایش رخ می‌دهد. در این جا قصد داریم تا به برخی از مواردی که بر اثر نگاه طولانی به صفحه نمایش بر چشم کودکان تأثیر می‌گذارد، اشاره کنیم:

۱- خستگی چشم

خستگی چشم که «استنوپیا» (asthenopia) نامیده می‌شود، با ناراحتی چشم، تاریکی دید و سردرد همراه است. استنوپیا در اثر استفاده بیش از حد از چشم‌ها رخ می‌دهد. برای مثال، تمرکز طولانی مدت بر روی صفحه نمایش می‌تواند سبب این مسأله شود. همچنین هرگونه تابش از صفحه نمایش به چشم مان، بیشتر سبب خستگی چشم می‌شود. کودکانی که دچار «خستگی چشم» می‌شوند، ممکن است از سردرد، چشم درد و یا احساس خستگی نیز شکایت داشته باشند. آن‌ها ممکن است علاقه‌مندی به خواندن را از دست بدهند.

۲- خشکی و سوزش چشم

با استفاده طولانی مدت از صفحه نمایش و کامپیوتر، ممکن است چشم‌ها دچار خشکی و سوزش شوند. تحقیقات نشان می‌دهد افراد در تمام سنین، زمانی که به صفحه نمایش خیره می‌شوند، کمتر چشمانشان را باز و بسته کرده و چشمک زده و همین امر سبب می‌شود چشمان شان خشک شود. این مسئله برای کودکان می‌تواند بدتر هم باشد؛ چرا که ممکن است آن‌ها مجبور باشند به مانیتوری نگاه کنند که برای افراد بزرگسال تنظیم شده است.

۳- ازدست دادن انعطاف پذیری تمرکز چشم

زمانی که چشمان کودک برای مدتی طولانی از نزدیک به روی چیزی تمرکز می‌کند، ممکن است باعث شود آن‌ها بعدا برای تنظیم فاصله دید دچار مشکل شوند؛ هر چند این مشکلی کوتاه مدت است و چشم بار دیگر به انعطاف پذیری طبیعی خود باز می‌گردد.

نگاه به صفحه نمایش

۴- نزدیک بینی

بچه‌هایی که پیوسته به صفحه نمایش نگاه می‌کنند، کودکانی هستند که عادت به ماندن در خانه دارند. قرار گرفتن در «نور طبیعی روز» برای چشم‌ها امری حیاتی به شمار می‌رود. کودکان باید برای سلامت خود و نیز چشمهایشان بیرون از خانه بازی کنند.

تحقیقات نشان داده است کودکانی که زمان بیشتری را در خانه صرف می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که به «نزدیک بینی» (میوپی) دچار شوند. این در حالی است شمار موارد نزدیک بینی در کودکان به شکلی چشمگیر در ۳۰ سال گذشته افزایش یافته است.

نگاه طولانی مدت به صفحه نمایش برای کودکان می‌تواند ضرر‌های دیگری از جمله «اختلال خواب» نیز داشته باشد. محتوا‌های هیجان انگیز مانند «بازی‌های کامپیوتری» و فیلم‌ها می‌توانند کودکانی را که باید خود را برای خوابیدن در رختخواب آماده کنند، سر وجد بیاورد.

تحقیقات نشان داده زمانی که کامپیوتر و دستگاه‌های مشابه شب هنگام استفاده می‌شوند، «نور آبی» صفحه نمایش سبب می‌شود «ریتم خواب مغز» تغییر کند. این نور آبی سبب می‌شود مغز تصور کند «روزهنگام» است و ریتم شبانه روزی بدن را تغییر دهد.

«آکادمی چشم پزشکی آمریکا» می‌گوید فعلا شواهد علمی که بتواند ثابت کند «نور آبی» دستگاه‌های الکترونیکی مضر است و به چشم آسیب می‌رساند، در دسترس نیست.

راهکار بهتر آن است که عادت‌های سالم را برای محافظت از چشم کودک خود در طول زمان نمایش اجرا کنید. هنگامی که زمان خواب می‌رسد، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، محدود کردن زمان نگاه آن‌ها به صفحه نمایش، به ویژه در ساعت قبل از خواب است. بهتر است یک ساعت پیش از خواب به صفحه نمایش دستگاه‌های الکترونیکی نگاه نکنند.

 

 

 

تیم ملی فوتبال ایران در جمع بهترین‌های سال ۲۰۲۱

تیم ملی فوتبال ایران در جمع بهترین‌های سال ۲۰۲۱ جهان قرار گرفت.

شاگردان دراگان اسکوچیچ بهترین تیم جهان در سال ۲۰۲۱ در جمع تیم‌های بدون شکست هستند.

ایران ۱۱ بازی را در این سال میلادی برگزار کرد که ۱۰ پیروزی و یک تساوی داشت و با کسب ۳۱ امتیاز و میانگین ۲.۸ امتیاز از هر بازی بهترین تیم جهان است.

ایران همچنین با ۳ گل خورده در ۱۱ بازی و میانگین ۰.۲۷ گل خورده در هر بازی بهترین خط دفاعی جهان را هم دارد.

 

 

 

جولان بی سوادی در کشور

رویه های غلط آموزشی ریشه کن کردن بی سوادی را غیر ممکن می‌کند

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت:هر میزان کشوری در توجه به نظام آموزشی و بالابردن نرخ باسوادی موفق عمل کند بدون تردید در دنیا حرف اول را می‌زند این مهم زمانی ایجاد می‌شود که آموزش وپرورش به دغدغه اصلی مسئولان و مردم تبدیل شود  تا بتوانیم بی‌سوادی را در سایه عدالت آموزشی ریشه کن کنیم .
نهضت سواد آموزی

مهدی اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تبریک هفتم دیماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی گفت: در هفتم دی ماه سال ۵۸ حضرت امام خمینی رحمه الله فرمانی مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی صادر کردند که از جمله کارهای مدبّرانه و حکیمانه ایشان بود و آثار و نتایج فراوانی به دنبال داشت. تشکیل نهضت سواد آموزی نیز مانند خیلی از نهادها و ارگان‌های کشور از ثمرات انقلاب اسلامی است که تحولی بزرگ در کشور ما پدید آورد.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی افزود: سرمایه انسانی یکی از معیارهای اصلی توسعه یافتگی در هر کشور است به بیانی یکی از معیارهای سنجش توسعه یافتگی و پیشرفت؛ سطح سواد هر کشوری است و اگر کشور را در سطح توسعه یافتگی مورد ارزیابی قرار دهیم ایران یکی از کشورهای توسعه یافته به لحاظ نرخ باسوادی است و این موضوع در طی سال‌های اخیر با فارغ التحصیلان دانشگاهی اثبات شده است، اما نکته قابل تامل اینکه بنابه برخی آمارها وجود ۷/۵ میلیون نفر بی‌سواد در کشور است.

فاصله بسیاری تا ریشه کن شدن بی‌سوادی داریم

وی در ادامه تاکید کرد: این رقم علیرغم اقدامات موثری که نهضت سواد آموزی کشور برای ریشه کن کردن بی‌سوادی انجام داده رقم کمی نیست و هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب ریشه کنی بی سوادی در کشور فاصله بسیاری داریم.

اسماعیلی در مورد میزان بی‌سوادی افزود : این میزان از بی سوادی در کشوری که برترین نخبگان جهانی را پرورش داده جای سوال دارد در این راستا ، ضرورت تغییر در رویه‌ها وبرنامه ریزی اثر بخش در نظام آموزشی کشور و نیز تحقق عدالت اجتماعی ، توزیع متوازن تجهیزات و امکانات آموزشی ، برخورداری از نیروی انسانی توانمند برای رفع این معضل ، بیش از پیش احساس می‌شود و بی شک بی توجهی به این مسئله منجر به بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

در آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که کسی جامانده از تحصیل نباشد

نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه خاطر نشان کرد:  در آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که کسی جامانده از تحصیل نباشد؛ متاسفانه اپیدمی کرونا نیز تاثیر نامطلوبی برفرآیند نظام آموزشی کشور گذاشته و منجر به جدایی تعدادی از فراگیران از مدارس شد.

 در برنامه‌های نهضت سواد آموزی تجدید نظر کنیم

وی در ادامه یادآور شد: باید در برنامه‌های نهضت سواد آموزی تجدید نظر کنیم تا مسئولان نهضت سواد آموزی و آموزش و پرورش در یک بازه زمانی مدت‌دار برای ریشه کن شدن بی‌سوادی طرحی را ارائه کنند تا به استمرار آن  طی سال‌های طولانی منجر نشود.

برقراری عدالت آموزشی بر مبنای نگاه جنسیتی

اسماعیلی در مورد برقراری عدالت آموزشی بر مبنای نگاه جنسیتی گفت: یکی از پایه‌های عدالت آموزشی بر مبنا‌ی برابری آموزش بین دختران و پسران فارغ از تمام نگاه‌های جنسیتی تعریف می‌شود این موضوع  باید در تمام کشور اجرایی شود متاسفانه هنوز در برخی از نقاط کشور، به ویژه روستاهای محروم شاهدهستیم تعدادی از دانش آموزان دختر به لحاظ کمبود امکانات و نبود زیر ساخت‌ها و بعضی مسائل فرهنگی و اجتماعی جامانده از تحصیل شده‌اند. قطعا این موضوع را طی روزهای آینده در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بی‌سوادی را در سایه عدالت آموزشی در کشور ریشه کن کنیم

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای در پایان خاطر نشان کرد: رسیدگی به موضوعات و مسائل آموزشی یعنی کاهش مشکلات کشور؛ هر میزان کشوری در توجه به نظام آموزشی و بالابردن نرخ باسوادی موفق عمل کند بدون تردید در دنیا حرف اول را می‌زند این مهم زمانی ایجاد می‌شود که آموزش وپرورش به دغدغه اصلی مسئولان و مردم تبدیل شود  تا بتوانیم بی‌سوادی را در سایه عدالت آموزشی ریشه کن کنیم ./

 

 

 

 

میراث‌فرهنگی جهانی ایران را بشناسیم/ ایران در میان ۱۰ کشور اول جهان

 ۲۶ اثر میراث‌فرهنگی ملموس ایران از سال ۱۳۵۸ تا ۱۴۰۰ در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است و اکنون ایران در میان ۱۰ کشور اول جهان در ثبت جهانی آثار میراث فرهنگی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، ثبت ۲۶ اثر فرهنگی تاریخی و طبیعی در فهرست جهانی یونسکو پس از انقلاب اسلامی نشان از جایگاه درخشان فرهنگی، تاریخی و تمدنی ایران دارد. آثاری که ثبت و معرفی آنها نه تنها منجر به جذب گردشگر و توسعه گردشگری فرهنگی -که ایران عموماً در این گروه از گردشگری قرار می‌گیرد- می‌شود، بلکه شان و جایگاه فرهنگی کشور را در جوامع بین‌المللی ارتقا می‌دهد.

آثار و بناهای تاریخی و باستانی، تولیدات هنرهای‌ سنتی، چشم‌اندازهای طبیعی، بخشی از دارایی‌های فرهنگی، در گروه آثار و محصولات و میراث فرهنگی ملموس قرار دارند، که یا در قالب یک محوطه باستانی و یا به عنوان اموال فرهنگی در موزه حفظ و نگهداری می‌شوند، اما آثار فرهنگی ناملموس شکل‌هایی از فرهنگ به‌شمار می‌روند که اگر چه قابلیت ثبت و ضبط دارند، اما قابلیت ذخیره در یک محل فیزیکی مانند موزه را ندارند و به واسطه ویژگی‌های ذاتی و خاص خود، قابل انتقال، تکرار و تجربه‌کردن هستند.

تا پیش از انقلاب اسلامی هیچ‌کدام از آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور در فهرست میراث‌جهانی به ثبت نرسیده بود؛ در سال ۱۳۵۸ سه اثر چغازنبیل، تخت‌جمشید و میدان امام (نقش جهان) اصفهان در فهرست میراث‌جهانی قرار گرفت و از آن سال تا قبل از دولت یازدهم طی ۳۵ سال، ۱۶ اثر تاریخی جهانی شد و در دولت یازدهم و دوازدهم، به رغم تعویق اجلاس‌های یونسکو در دوران شیوع کرونا (از سال ۹۸ تا مرداد ۱۴۰۰)، ۱۰ اثر ثبت جهانی شده است.

اکنون با ثبت شهر سوخته، منظر فرهنگی میمند، محوطه باستانی شوش، بیابان لوت، قنات‌های ایرانی، شهر تاریخی یزد، منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس و جنگل‌های هیرکانی، راه‌آهن سراسری ایران و منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان در فاصله سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰، ایران با ثبت ۲۶ اثر ملموس فرهنگی، تاریخی و طبیعی در فهرست جهانی سازمان علمی، فرهنگی‌وآموزشی ملل متحد (یونسکو) در رتبه نهم جهان قرار دارد.

نیایشگاه چغازنبیل در خوزستان، تخت جمشید در فارس و میدان نقش جهان در استان اصفهان در سال ۱۳۵۸ (١٩٧٩) در حافظه میراث‌جهانی یونسکو ثبت شده است. از آن سال به بعد در حدود ۲۴ سال هیچ پرونده‌ای برای ثبت‌جهانی تشکیل نشد و بعد از بیش از دو دهه، تخت سلیمان در آذربایجان‌غربی در سال۱۳۸۲ (٢٠٠٣) و مجموعه ارگ بم کرمان ۱۳۸۲ و مجموعه پاسارگاد در فارس در سال ۱۳۸۳ (٢٠٠۴) در یونسکو به ثبت جهانی رسید. این روند در سال‌های بعد ادامه پیدا کرد و گنبد سلطانیه در زنجان در سال ۱۳۸۴ (٢٠٠۵) و محوطه بیستون در کرمانشاه در سال ۱۳۸۵ (٢۰٠۶) هفتمین و هشتمین اثر ملی ایران هستند که در یونسکو ثبت‌جهانی شده‌اند.

مجموعه کلیساهای آذربایجان شامل قره کلیسا، سن استپانوس و زُر زُر در سال ۱۳۸۷ (٢٠٠٨) و سازه‌های آبی شوشتر در خوزستان در سال ۱۳۸۸ (٢٠٠٩) نهمین و دهمین آثار ثبت شده ایران هستند که در فهرست جهانی ثبت شده‌اند و در ادامه این روند در سال ۱۳۸۹ (٢٠١٠) ایران موفق به ثبت دو اثر در فهرست جهانی شد، بازار تبریز در استان آذربایجان‌شرقی و بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در استان اردبیل به دلیل ویژگی‌های معماری و تاریخی در حافظه جهانی قرار گرفت.

با ثبت مجموعه باغ‌های ایرانی شامل ۹باغ پاسارگاد در مرودشت فارس، باغ ارم شیراز، چهل‌ستون اصفهان، باغ فین کاشان، عباس‌آباد بهشهر، باغ شاهزاده کرمان، اکبریه بیرجند، باغ دولت‌آباد یزد، پهلوان‌پور مهریز یزد در سال ۱۳۹۰ (٢٠١١)، مسجد جامع اصفهان و برج گنبد قابوس در گلستان در سال ۱۳۹۱ (٢٠١٢) و مجموعه فرهنگی تاریخی (کاخ) گلستان تهران سال ۱۳۹۲ (٢٠١٣)، در یونسکو تعداد آثار جهانی ایران به ۱۶ اثر رسید.

میراث‌فرهنگی جهانی ایران را بشناسیم/ ایران در میان ۱۰ کشور اول جهان

ثبت جهانی لوت و هیرکانی دو اثر طبیعی و راه‌آهن، میراث صنعتی

شهر سوخته در سیستان‌وبلوچستان در سال ۱۳۹۳ (٢٠١۴)،  منظر فرهنگی روستای میمند در کرمان و محوطه باستانی شوش در استان خوزستان در سال ۱۳۹۴ (٢٠١۵)، بیایان لوت که در پهنه استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان قرار دارد در سال ۱۳۹۵ (٢٠١۶) جایگاه جهانی پیدا کرد؛ همچنین در این سال مجموعه یازده رشته قنات و کاریز ایرانی شامل قصبه گناباد، بلده فردوس، باغ زارج یزد، حسن‌آباد مهریز، آسیاب‌آبی میرزانصرالله مهریز، گوهرریز جوپار کرمان، دوقلوهای اکبرآباد و قاسم‌آباد بروات، مون اردستان، وزوان میمه و مزدآباد اصفهان که از قدیمی‌ترین و عجیب‌ترین سیستم‌های آبرسانی جهان و شاهکار معماری و مهندسی ایرانی است، ثبت جهانی شد.

با ثبت شهر تاریخی یزد به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران در سال ۱۳۹۶ (٢٠١٧)، چشم‌انداز باستان‌شناسی ساسانی فارس در سال ۱۳۹۷ (٢٠١٨) و جنگل‌های هیرکانی در استان‌های خراسان شمالی، گلستان، مازندران، گیلان و سمنان در سال ۱۳۹۸ (٢٠١٩)، و بعد از وقفه‌ای دو ساله ثبت راه‌آهن سراسری ایران (مسیر ریلی از بندر ترکمن در شمال کشور تابندر امام‌خمینی (ره) در جنوب کشور حدود ۱۴۰۰ کیلومتر) و  همچنین منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان ۱۴۰۰ (۲۰۲۱)، تعداد آثار ثبتی ایران در فهرست یونسکو به ۲۶ مورد رسید.

میراث‌فرهنگی جهانی ایران را بشناسیم/ ایران در میان ۱۰ کشور اول جهان

استان اصفهان و کرمان در صدر آثار جهانی در ایران

در طول ۴۳ سال گذشته از مجموع ثبت ۲۶ پرونده در یونسکو، ۵۹ اثر فرهنگی،‌ تاریخی، طبیعی و صنعتی ملموس ایران از ۲۰ استان جایگاه جهانی پیدا کرده‌اند که ۲۰ اثر پرونده مستقل و ۳۹ اثر پرونده‌های مشترک داشته‌اند. پرونده قنات‌های ایرانی با یازده اثر، باغ‌های ایرانی با ۹ اثر، جنگل‌های هیرکانی از ۵ منطقه استانی، کلیساهای تاریخی با ۳ اثر، بیابان لوت از ۳ منطقه استانی و راه‌آهن سراسری از مسیری با عبور از ۸ استان (گلستان، مازندران، سمنان، تهران، قم، مرکزی، لرستان و خوزستان) در یونسکو ثبت جهانی شده‌اند.

استان‌های اصفهان و کرمان هر کدام با ۷ اثر جهانی در رتبه اول کشور، استان یزد با ۶ اثر، استان فارس با ۵ اثر به ترتیب در جایگاه دوم و سوم، استان‌ خوزستان ۴ اثر در جایگاه چهارم و استان‌های آذربایجان‌غربی و خراسان جنوبی، مازندران و گلستان هر کدام با ۳ اثر در فهرست جهانی یونسکو، در جایگاه پنجم استانی قرار دارند.

استان‌های آذربایجان‌شرقی، سیستان‌وبلوچستان، کرمانشاه، تهران و سمنان هر کدام دارای دو اثر جهانی هستند، و استان‌های زنجان، مرکزی، اردبیل، خراسان‌شمالی، قم و گیلان هر کدام با یک اثر ثبت شده جهانی در یونسکو، در جهان شناخته می‌شوند.

اگر چه حفاظت از آثار فرهنگی تاریخی و طبیعی یک وظیفه عمومی برای ملت‌ها و دولت‌هاست، اما تشکیل پرونده، معرفی و ثبت این آثار در فهرست ملی و فهرست جهانی در سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان یونسکو یکی از ماموریت‌ها و مسئولیت‌های ویژه دولت‌هاست. اکنون حفاظت و حراست بیشتر و دقیق‌تر از این ۲۶ اثر جهانی، رسالت همه ایرانیان اعم از مردم و دولت است و باید پس از مهار کرونا، برای حضور و بازدید از همه گردشگران جهان دعوت شود تا شکوه و عظمت فرهنگ و تمدن ایرانی را در مقابل چشمان جهانیان به زیبایی به نمایش گذاشته شود.

 

 

 

پیشرفت‌های مهم در مذاکرات وین/تمجید«مورا» از سرعت‌عمل هیئت ایرانی

پیشرفت‌های مهم در مذاکرات وین/تمجید«مورا» از سرعت‌عمل هیئت ایرانی

راهبرد مذاکراتی تازه ایران در وین موجب شتاب گرفتن و پیشرفت‌های جدی در مذاکرات شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با ادامه دور هشتم مذاکرات ایران و اعضای ۱+۴ در وین و پافشاری مذاکره‌کنندگان کشورمان بر مطالبات به حق ملت ایران، دو مطالبه مهم کشورمان از جمله راستی‌آزمایی و تضمین به صورت مبنایی از سوی همه‌ی کشورها از جمله آمریکا مورد پذیرش قرار گرفته است و اکنون مذاکرات در خصوص چگونگی پیاده‌سازی این مسئله در جریان است.

از طرف دیگر، سرعت و دقت در تنظیم اسناد و مکاتبات از سوی هیئت مذاکره‌کننده کشورمان مورد تمجید «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده گفتگوها قرار گرفته است.

همچنین راهبرد مذاکراتی تازه ایران در وین موجب شتاب گرفتن و پیشرفت‌های جدی در مذاکرات شده است و اکنون مسئله‌ی رفع تحریم‌ها در اولویت اول مذاکرات قرار گرفته است.

 

 

 

چالش های بیش از ۷ میلیون بی سواد در کشور و ترک تحصیل کرده ها

علیرغم تلاش های سازمان نهضت سوادآموزی از سال ۵۸ تا کنون و همچنین گستردگی تحت پوشش قرار دادن افراد لازم التعلیم توسط آموزش و پرورش اما هنوز جامعه ما با حدود ۷.۵ میلیون بی‌سواد روبروست.

به گزارش مهر از ۸۷ سال پیش کلید مبارزه با بی سوادی در ایران زده شد و تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزه با بی سوادی را سازمان‌های تعلیمات اکابر، سازمان آموزش سالمندان، سازمان آموزش بزرگسالان و کمیته ملی پیکار با بی سوادی، سازمان ملی جهاد سوادآموزی به عهده داشتند و برای همین پراکندگی بود که تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی طبق سرشماری سال ۵۵، از جمعیت حدود ۲۷ میلیون نفری که ۶ سال به بالا سن داشتند، بیش از ۱۴ میلیون نفر یعنی حدود ۵۲ درصد جامعه را بی سوادان تشکیل می‌دادند. در کنار این مساله عدم دسترسی کودکان لازم التعلیم به امکان تحصیل نیز بسیار در پهنه ایران گسترده بود. شاید همین مساله بود که باعث شد در ۷ دی ۱۳۵۸ سازمان نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شود تا آموزش خواندن، نوشتن، ریاضی، آموزش دینی به بزرگسالان به صورت گسترده و جدی پیگیری شود.

حالا بعد از گذشت ۴۲ سال باید بار دیگر به اهداف این سازمان نگاهی انداخت. شاید تا پیش از شیوع کرونا در کشور این بازنگری با این دید می‌توانست پیش برود که هدف از تشکیل این نهاد که ریشه کنی بی سوادی در کشور بود به مقصود رسیده است.

و باید این دید پیگیری می‌شد که: براساس آخرین تعریف یونسکو در توصیه‌نامه آموزش بزرگسالان سواد شامل مهارت خواندن و نوشتن، شناخت، درک، تفسیر، خلق، تعامل و حساب کردن با استفاده از متون چاپی و منابع نوشتاری و همچنین توانایی حل مشکلات در یک محیط رو به رشد فناورانه و غنی از اطلاعات است.

شاپور محمد زاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره تعریف سواد در آخرین نشست خبری خود گفته است: یونسکو ۴ تعریف برای سواد تعریف کرده اما اکنون تعریف چهارم مدنظر است سواد یعنی اینکه فرد بتواند با آموخته‌های خود تغییراتی در زندگی و جامعه خود به وجود بیاورد. در این راستا حدود ۵۰۰ مرکز یادگیری محلی ما براین اساس فعالیت دارند.

اما کرونا و آمار ترک تحصیل کرده‌ها و کسانی که وارد چرخه آموزش نمی‌شوند، گوشزد کرد هر چند همچنان باید مطالبه گر اصلی در این حوزه در بدنه اصلی آموزش و پرور ش باشد تا تمام کودکان لازم التعلیم حتی در همین دوران کرونا تحت پوشش قرار بگیرند و برای کسانی که در این دو سال ترک تحصیل کرده اند و برخی از آنها دیگر به چرخه آموزش باز نخواهند گشت، نیز باید مطالبه گری را از معاونت‌های مختلف آموزش و پرورش پی گرفت، اما شاید نیاز باشد برای ۵ سال آینده یک مسئولیت مضاعفی برای سازمان نهضت سوادآموزی تعریف کرد.

امروز پوشش گسترده مدارس را در سراسر کشور شاهد هستیم و ساختمان مدارس به دور دست ترین روستاها نیز رسیده است و در دوران کرونا یکی از بحث‌های مهم از همان روزهای نخست که آموزش مجازی سیطره پیدا کرد عدم دسترسی کودکان در پهنه ایران به زیر ساخت‌های آموزش مجازی بود که کودکان واجب التعلیم را تحت تأثیر قرار داد. اتفاقی که باعث شد خیلی‌ها دیگر قید ادامه تحصیل را بزنند.

آمار رسمی در سال ۹۸ می‌گفتند که بیش از ۸ میلیون نفر بی سواد در کشور داشتیم و قدر مطلق بی سوادی (۱۰ تا ۴۹ ساله‌ها) عدد ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار را با خوداظهاری نشان می‌داد که از این تعداد ۳۶۰ هزار اتباع خارجی بودند. این تا پیش از شیوع کرونا در کشور بود.

شاپور محمدزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد که اکنون برآوردهای انجام شده در خصوص میانگین کشوری باسوادی در پایان سال ۹۹ و ابتدای سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد این نرخ برای زنان به ۹۶ درصد و برای مردان به ۹۸ درصد رسیده است. همچنین برآورد ما این است که نرخ باسوادی در مدت زمان مذکور برای روستاییان ۹۲ درصد و برای شهرنشینان ۹۸ درصد است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با تاکید بر شناسایی و جذب بی سوادان بیان کرد: تا پایان سال ۹۹ براساس برآوردها درصد باسوادی شهرنشینان ۹۸ و درصد باسوادی روستانشینان ۹۶ درصد پیش بینی می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد ۵۰ درصد فعالیت‌های سازمان برای بی سوادان و ۵۰ درصد دیگر فعالیت‌ها برای کم سوادان خواهد بود.

وی استقرار آموزش بزرگسالان در دوره متوسطه و ابتدایی را مطرح کرد و از ۳۶ هزار اتباع خارجی که در کلاس‌های سوادآموزی شرکت کرده اند گفت.

در حال حاضر در گروه ۱۰ ساله‌ها ۱۰ هزار نفر تحت پوشش هستند که در کلاس‌های سوادآموزی مشغول به تحصیل هستند.‌

لزوم توجه بیشتر به بازگشت افراد به چرخه بی سوادی

اما همچنان دو نکته باید مورد توجه قرار بگیرد: یکی بحث بازگشت به بازتعریف سواد و بیرون آمدن از چرخه صرف یاد دادن خواندن و نوشتن به افراد تحت پوشش سازمان نهضت سوادآموزی و دیگری به عهده گرفتن بخشی از مسئولیت کسانی که در این دو سال از چرخه آموزش باز ماندند توسط این سازمان. چرا که این سازمان به شکل میدانی تری به تک تک افراد در پهنه ایران می‌تواند دسترسی داشته باشد.

بازتعریف سواد و بیرون آمدن از چرخه صرف یاد دادن خواندن و نوشتن به افراد تحت پوشش سازمان نهضت سوادآموزی و به عهده گرفتن بخشی از مسئولیت کسانی که در این دو سال از چرخه آموزش باز ماندند توسط این سازمان می‌تواند موضوعات مورد توجه سازمان نهضت سوادآموزی در سالگرد تاسیسش باشد

یکی دیگر از مسائلی که امروزه در حوزه سوادآموزی مطرح است، بحث بازگشت افراد به چرخه بی سوادی است که شاید کرونا آن را تشدید کرده است به این معنا که افراد ممکن است سواد خواندن و نوشتن را یاد بگیرند اما به دلیل نبود مشوق‌های لازم محیطی، عدم نیاز به سواد در زندگی روزمره در بسیاری از مناطق محروم و روستایی و نبود ابزاری برای ارتقا سواد در بزرگسالان، به مرور این افراد دوباره به چرخه بی سوادان جامعه باز می‌گردند. قبلاً اگر بزرگسالان در این دایره بودند حالا باید کودکان و نوجوانانی را نیز در این چرخه در نظر گرفت.

در سال ۹۸ رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد که تصمیم داریم سازمان نهضت سواد آموزی را به سازمان نهضت و آموزش بزرگسالان تبدیل کنیم. این در حالی است که مدارس بزرگسال (شبانه) را در سه دسته مدارس دولتی و داوطلب آزاد، مراکز آموزش از راه دور و هنرستان‌ها در حال فعالیت داریم که زیر نظر سازمان مدارس و مراکز غیردولتی فعالیت می‌کنند و حداقل سن ۱۶ و حداکثر ۲۴ سال را پوشش می‌دهند و همان زمان هم مشخص نشد که آیا نظر رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادغام و گسترش همین بخش در نهضت است و یا تعریف دیگری از آموزش بزرگسالان در نظر است که به نظر می‌رسد در صورت مطرح بودن موضوع دوم یک موازی کاری در آموزش و پرورش رخ خواهد داد. در این دو سال البته کمتر در این باره سخن گفته شد.

نکته مهم دیگر که در سالروز تأسیس سازمان نهضت سوادآموزی شاید باید به آن اشاره کرد این است که خروجی سوادآموزان تحت پوشش این سازمان به چه میزان پایداری سواد دست پیدا می‌کنند؟

وجود ۷.۵ میلیون بی سواد در کشور

بزرگترین دستاورد سازمان نهضت سوادآموزی در سال‌های استقرار خود محرومیت زدایی در حوزه سوادآموزی بود و طبق آمارها در حوزه سوادآموزی با کمک گسترش نظام آموزش و پرورش در سطح کشور و فعالیت‌های این سازمان به مطلوب نزدیک هستیم اما واقعیت این است که نیاز جدی به بازتعریف سواد، تجدید نظر در روش‌های سوادآموزی و تعامل بیشتر این سازمان با آموزش ابتدایی و متوسطه نیاز امروز جامعه است.

محمدزاده می‌گوید: با اجرای طرح بسیج عمومی سوادآموزی در سال ۱۳۶۹ و آموزش بیش از ۴.۱ میلیون نفر بی سواد مطلق در طول یک دهه، در سال ۱۳۷۵ نرخ باسوادی در ایران به ۷۹.۵ درصد رسید (۱۸ درصد افزایش). این افزایش در سرشماری ۱۳۸۵، ۹۰ و ۱۳۹۵ به ترتیب به ۸۴.۶ درصد، ۸۴.۸ درصد و ۸۷.۶ درصد ادامه پیدا کرد و در برآوردسال ۱۴۰۰ این رقم به ۹۰.۵ درصد افزایش یافته است. اما متأسفانه هنوز جامعه ما با حدود ۷.۵ میلیون بی‌سواد روبروست.

 

 

 

ایران آماده توافق در وین

تیم مذاکره کننده ایران به سرپرستی علی باقری مذاکره کننده ارشد و معاون وزیر امور خارجه، از دیروز دوشنبه برای انجام دور سوم مذاکرات به وین رفته است تا به توافقی خوب دست یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه تهران تایمز در سرمقاله خود به سفر هیئت ایرانی به سرپرستی علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران به وین برای انجام دور سوم مذاکرات برچیدن تحریم‌ها، پرداخت.

تهران تایمز در ادامه نوشت که همزمان با شروع مجدد مذاکرات وین، ایران به سمت بیان انتظارات خود از سایر طرف‌ها، به ویژه تروئیکای اروپایی شامل سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس حرکت کرده است. تروئیکای اروپایی و به ویژه فرانسه در دور قبلی نقشی غیر سازنده در مذاکرات ایفا کرد و مانع دستیابی مذاکره کنندگان، در حداقل یک مورد، به سندی شد که قرار بود مبنای دور بعدی مذاکرات باشد.

دور اول مذاکرات وین در زمان ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی در اواخر ماه نوامبر (۸ آذر) بین ایران، روسیه، چین و سه کشور اروپایی یاد شده در وین پایتخت اتریش آغاز شد. از آن زمان تاکنون دو دور از این مذاکرات انجام شده است که با دور فعلی که از دیروز دوشنبه آغاز شده است مجموعاً سه دور مذاکره انجام شده که البته دور فعلی به زعم غربی‌ها، دور هشتم تلقی می‌شود.

طی دو دوره قبلی مذاکرات، ایران، علی رغم اتهامات غربی‌ها مبنی بر جدی نبودن و وقت کشی، دو پیشنهاد درباره اقدامات هسته‌ای و تحریم‌ها ارائه کرد. اگرچه پیشنهادهای مذکور کاملاً مطابق با مفاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود؛ اروپایی‌ها در ابتدا پیشنهادهای ایران را رد کردند اما بعد مجبور شدند پیشنهادات مزبور را در دو سند نهایی که در پایان دور آخر به دست آمد، بگنجانند.

منبعی آگاه در این مذاکرات در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اعلام کرد که فرانسه در دور قبلی مذاکرات نقش «برهم زننده» را ایفا کرده است. طبق اظهارات منبع مذکور، هنگامی که هیئت فرانسوی به دلیل حضور این کشور در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۷ (G۷)، در مذاکرات غایب بود، «پیشرفتی چشمگیر» در تهیه پیش نویس ها صورت گرفت اما با بازگشت نماینده فرانسه به مذاکرات پس از غیبتی دو روزه، «روند اختلال و مزاحمت مجدداً آغاز شد».

منبع یاد شده همچنین گفت که این پیش نویس ها برای همه طرف‌ها قابل قبول است اما مذاکره کنندگان فرانسوی با این پیش نویس ها مخالفت کردند و «روند مذاکرات مختل شد».

علاوه بر نقش غیر سازنده و مخرب فرانسه در این مذاکرات، اروپایی‌ها به همراه آمریکا به دنبال ایجاد حس اضطرار و فوریت برای این مذاکرات، از طریق ضرب الاجل های خود خواسته شأن بودند. علی رغم این مسئله، ایران اعلام کرد که در دام «ضرب الاجل های ساختگی و تصنعی» نخواهد افتاد. ایرنا به نقل از منبعی آگاه در این مذاکرات گفت که تیم مذاکره کننده ایران تا هر زمان که نیاز باشد در وین خواهد ماند.

ایران همچنین مشارکت مثبتی در مذاکرات داشته و پیشرفت‌هایی مرتبط با حوزه هسته‌ای اش حاصل شده است اما در مورد تحریم‌ها که آمریکا باید نقش مهمی در قبال آنها ایفا کند، دستاورد چندانی حاصل نشده است.

علیرغم پیشرفت‌های کلی، اروپایی‌ها تمایل دارند فضای مذاکرات وین را تاریک نشان دهند. طرف‌های غربی با انتشار بیانیه‌ها و اظهارنظرهایی درباره محتوای مذاکرات، سعی دارند فضای رسانه‌ای پیرامون مذاکرات را منفی نگه دارند تا هیئت ایرانی را برای گرفتن امتیاز تحت فشار قرار دهند و از سوی دیگر در صورت احتمال عدم پیشرفت مذاکرات، ایران را مقصر این مسئله معرفی کنند.

همه اینها درحالی است که ایران مشارکت و تعاملی مثبت در مذاکرات داشته و توپ در زمین غربی‌ها است اما آنها به جای تعامل مثبت، به ایجاد و القای فضای اضطرار و فوریت (درباره ضیق وقت برای ادامه مذاکرات) در مورد برجام ادامه می‌دهند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا اخیراً طی اظهاراتی مدعی شد که فرصت احیای برجام در حال از دست رفتن است. وی در این باره گفت: نمی‌خواهم محدودیت زمانی در مورد آن قائل شوم یا اینکه میزان راه باقی مانده را اعلام کنم اما باید بگویم که بله، زمان بسیار بسیار محدود است.

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز چارچوب زمانی «چند هفته ای» را برای حفظ برجام تعیین کرد.

برخی ناظران بر این باورند که اگر آمریکا معتقد است برای دستیابی به توافق با ایران فوریتی وجود دارد، باید از کارزار به اصطلاح «فشار حداکثری» که توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا آغاز شده، چشم پوشی کند.

دولت «جو بایدن» رئیس جمهور فعلی آمریکا نه تنها از ادامه سیاست فشار حداکثری بر ایران چشم پوشی نکرد، بلکه به تحریم‌های ایران نیز افزود. علاوه بر آن، مقامات آمریکایی حتی شروع به تهدید ایران با گزینه نظامی در صورت شکست دیپلماسی کردند.

مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره «موارد جایگزین» (در صورت شکست مذاکرات وین) گفتگو کرده اند. برخی بر این باورند که گفتگوی رژیم صهیونیستی و آمریکا در مورد گزینه‌های دیگر نشان دهنده سردرگمی راهبردی واشنگتن و تل آویو در مقابل تحرکات سنجیده و حساب شده ایران در میدان و میز مذاکره است.

 

 

 

 

اعاده اموال نامشروع مسئولان ۳۰۰ هزار میلیارد به خزانه بر می‌گرداند

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای قانون اعاده اموال نامشروع مسئولان ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به خزانه کشور باز می‌گرداند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه (۷ دی) مجلس شورای اسلامی، ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در نطق میان دستور خود گفت: با قدردانی از اقدامات خوب و امیدوارکننده ریاست قوه قضاییه، انتقادی هم از مشارالیه دارم.

نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس خطاب به رئیس قوه قضاییه افزود: همگان می‌دانیم که در تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۱ قانون الحاق موادی به قانون نحوه اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی که میان مردم به اعاده اموال نامشروع معروف شده مصوب شد علیرغم اینکه این قانون حدود دو سال است برای قوه قضاییه لازم‌الاجرا است اما متاسفانه تاکنون اجرا نشده است.

اجرای قانون اعاده اموال نامشروع مسئولان ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به خزانه کشور باز می‌گرداند

ابوترابی بیان کرد: در این شرایط سخت اقتصادی پیش‌بینی ما طراحان این قانون این است که حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به خزانه کشور باز می‌گردد و مهمتر اینکه اعتماد سلب‌شده مردم با بازگشت این اموال مسئولین رانت‌خوار هم بازمی‌گردد.

وی خطاب به اژه‌ای عنوان کرد: تقاضا دارم بفرمایید شکایت ترک فعل که قانون به گردن شما گذاشته را به کدام عدلیه ببریم؟ اگر شما تکلیف قانونی خود را در این قانون اجرا کنید، کسری بودجه امسال از محل رانت مسئولین رانت‌خوار تامین می‌شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با بیان اینکه قسمت دوم نطق من درباره حرف حقی است که همه کارمندان و بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی مبنی بر مشکل معیشت و عدم انطباق حقوق با تورم بیان می‌کنند، گفت: اول اینکه باید مواظب باشیم به ابرتورم مارپیچ یعنی افزایش حقوق و بعد افزایش تورم و تکرار این موضوع نیفتیم اما باید به سمت ایجاد عدالت در پرداخت حقوق برویم.

ابوترابی خطاب به رییس‌جمهور گفت: بهترین تصمیم در این شرایط که به گرداب تورم مارپیچ نیفتیم و حرف حق مستمری‌بگیران هم اجابت شود، ایجاد نظام هماهنگ پرداخت حقوق است.

وی ادامه داد: همه حقوق‌بگیران از تبعیض ناراضی هستند حرف آنها این است که اگر بودجه نیست چرا برای برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها بودجه هست. بنابراین دولت و مجلس باید توان خود را در همسان‌سازی حقوق و رفع تبعیض قرار دهند.

باشگاه کشورهای تحریمی با پول واحد به جنگ سایر ارزهای بین‌المللی برود

این نماینده مجلس یازدهم با ذکر چند پیشنهاد مهم خطاب به رییس‌جمهور اظهار کرد: مقدمات پول واحد کشورهای تحریمی را مطرح کنید، حداقل ۲۵ درصد درآمد کشورهای عضو شانگهای تبدیل به واحد پول واحدی شود تا باشگاه کشورهای تحریمی با پول واحد به جنگ سایر ارزهای بین‌المللی بروند.

ابوترابی‌ یادآور شد: موضوع بعد اینکه رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور با هوشمندی کشورهای همسایه را خویشاوند ایران دانسته‌اند، بنابراین مقدمات عمل به این شعار را با دو همسایه عراق و افغانستان به صورت کشورهای کنفدرال شروع کنید.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی جهانی بداند اگر ما بخواهیم به‌راحتی توان تولید بمب اتم را داریم و اگر به سمت ساخت بمب اتم نمی‌رویم برای این است که رهبر جمهوری اسلامی ایران در بیانی شفاف با اعلام حکم حرمت شرعی، ما را از داشتن بمب اتم نهی کرده اند.

نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس عنوان کرد: اما اگر صهیونیست‌ها حماقت کنند و به مراکز اتمی ما حمله کنند، باید بدانند اولاً به لحاظ تعداد مراکز هسته‌ای و بومی شدن دانش هسته‌ای در ایران، نمی‌توانند ما را از داشتن این دانش محروم کنند جواب درخوری که در مانور پیامبر اعظم ۱۷ بیان شد دریافت خواهند کرد.

ابوترابی خاطرنشان کرد: داشتن مراکز هسته‌ای و انبارهای آمونیاک در سرزمین اشغالی برای ما بهترین حالت است که ما را از داشتن بمب اتم بی‌نیاز می‌کند و اگر بمب‌های اتمی و مراکز صنعتی در سرزمین صهیونیست‌ها را نابود کنیم کل رژیم صهیونیستی غاصب از جهان هستی محو خواهد شد.

وی اضافه کرد: نکته بعدی هشدار به جهان است. جمهوری اسلامی در حال حاضر تصمیم به ساخت بمب اتمی ندارد اما اگر به ما حمله شود به احتمال بسیار زیاد تصمیم ما تغییر پیدا می‌کند. ضرب‌المثلی داریم که اگر کسی فریاد می‌زند ترس از حمله دارد. آمریکا دست از عربده‌کشی بردارد و به برجام بازگردد، تحریم‌ها را بردارد و به تعهدات خود عمل کند و زیر امضای خود نزند و در غیر این صورت با سرعت تمام به سمت توسعه غنی‌سازی وفق قانون اقدام راهبردی پیش خواهیم رفت.

آیا آقای روحانی دوتابعیتی هست یا خیر؟

ابوترابی بیان کرد: ۲ توصیه دارم، توصیه اول به قوه قضاییه است که پرونده دوتابعیتی آقای روحانی به کجا رسید چرا پیگیری نمی‌کنند و چرا نتیجه را به مردم اعلام نمی‌کنند؟ در یک کلام به ما بگویند آیا آقای روحانی دوتابعیتی هست یا خیر؟

وی تصریح کرد: توصیه دوم من به آقای باقری رییس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای است. به وی توصیه می‌کنم مانند آقای ظریف که برجام را نخوانده امضا کرد، شما مواظب باشید این اشتباه بزرگ آقای ظریف را تکرار نکنید و معاهده به این مهمی را نخوانده امضا نکنید.

داروی معجزه‌آسا درخصوص اصلاح ساختار نظام اداری در تمرکز زدایی است

ابوترابی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: داروی معجزه‌آسا درخصوص اصلاح ساختار نظام اداری در تمرکززدایی است. امیدواریم همه دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم طرح بسیار مهمی که درخصوص تمرکززدایی و  تفویض بسیاری از اختیارات به حوزه‌های انتخابیه  است اجرایی کنیم. امروز ساختار نظام اداری بزرگترین معضل ما در کشور است که باعث می‌شود هزینه‌ها چند برابر شود و امضاهای طلایی به وجود بیاید، با امضای این طرح، اختیارات را به مردم واگذار کنیم.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*